Microsoft Word - çåáøú èå áùáè.doc

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "Microsoft Word - çåáøú èå áùáè.doc"

תמליל

1 1 יו"ל בסיוע ארגון אחינו טל:

2 2 בס"ד פרק א' ראש השנה לאילנות? חמשה עשר בשבט- ראש השנה לאילן. למאי נפקא מינה.1.2 מעשרים שנה.3.4 לענין מעשרות: הואיל והמעשרות אינם שוים בכל שנה (כפי שנלמד בהמשך) והואיל ואין מפירות שנה אחת על פירות שנה אחרת איזה הוא היום שבו יוצאת שנה אחת ונכנסת שניה? ט"ו בשבט! (מעשרות נוהגים גם בפירות האילן וגם בירקות.) לענין ערלה: הואיל ואסור מהתורה לאכול את הפירות הגדלים באילן בשלש השנים הראשונות מנטיעתו (כפי שנלמד בהמשך)- התאריך המחליף בין שנות הערלה לשנת ההיתר הוא ט"ו בשבט, כלומר: כל הפירות שחנטו לפני ט"ו בשבט של השנה הרביעית עדיין ערלה הם ואסורים באכילה. (ערלה נוהגת רק בפירות האילן ולא בירקות.) לענין רבעי: הואיל ופירות הגדלים באילן בשנה הרביעית קדושים הם (כפי שנלמד בהמשך) ונקראים "נטע רבעי" התאריך המחליף בין שנת הרבעי לשנה שהפירות כבר לא קדושים הוא ט"ו בשבט, כלומר: כל הפירות שחנטו לפני ט"ו בשבט של השנה החמישית עדיין רבעי הם ויש לאוכלם בקדושה. (רבעי נוהג רק בפירות האילן ולא בירקות.) לענין שביעית: לפיכך: הואיל והפירות הגדלים בשנה השביעית קדושים הם בקדושת שביעית התאריך המחליף בין פירות שנה שישית שאינם קדושים לפירות שנה שביעית הקדושים הוא ט"ו בשבט של השנה השביעית כלומר: כל הפירות שחנטו לפני ט"ו בשבט של השנה השביעית עדיין אינם קדושים בקדושת שביעית, קדושים בקדושת שביעית. והפירות שחנטו אחרי ט"ו בשבט של השנה השביעית כמו כן התאריך המחליף בין פירות שנה שביעית הקדושים לפירות שנה שמינית שאינם קדושים הוא ט"ו בשבט של השנה השמינית כלומר: כל הפירות שחנטו לפני ט"ו בשבט של השנה השמינית עדיין קדושים בקדושת שביעית, והפירות שחנטו אחרי ט"ו בשבט של השנה השמינית כבר אינם קדושים. (קדושת שביעית נוהגת גם בפירות האילן וגם בירקות.)

3 3 שאלות חזרה לפרק א ' 1. ט"ו בשבט ראש השנה לאילנות: לענין מעשרות הסבר. לענין ערלה הסבר. לענין רבעי הסבר. לענין שביעית הסבר. 2. מדוע קבעו חכמים את יום ט"ו בשבט כיום גבול בין שנה לחברתה? 3. כתוב 3 מנהגים שנוהגים בט"ו בשבט?

4 4 פרק ב' תרומות ומעשרות כל מאכל אדם שגידולו מן הארץ הרי הוא ט בל ("טב לא" = לא טוב) ואסור באכילה עד שיופרשו ממנו תרומות ומעשרות. מצות הפרשת תרומות ומעשרות נוהגת בפירות, ירקות, תבואה וקטניות שגדלו באדמת ארץ ישראל ובכל המוצרים שנעשו מהם. וזוהי אחת המעלות שנשתבחה בהן ארץ ישראל לעומת שאר הארצות- שרק בפירות הגדלים בה יש לקיים מצות הפרשת תרומות ומעשרות. מן התורה חייבים להפריש תרומות ומעשרות רק מדגן, תירוש ויצהר. דגן - חמשת מיני דגן: חיטים, שעורים, כוסמין, שיפון ושיבולת שועל (בין שאוכלם כמו שהם ובין שעשה מהם לחם). תירוש: - ענבים ויין. יצהר: - זיתים ושמן זית. שאר כל הפרות חייבים בתרומות ומעשרות מדרבנן. לפני ההפרשה מפירות שהם ודאי טבל מברכים "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו להפריש תרומות ומעשרות". אם יש ספק אם הפרישו מהפירות תרומות ומעשרות- הרי הפירות "ספק טבל" וחייבים להפריש מהם תרומות ומעשרות, כמו מטבל ודאי, אך מפרישים בלי ברכה. בימי יוחנן כהן גדול שלחו בית דין הגדול ובדקו בכל גבול ישראל ומצאו שהכל זהירים בתרומה גדולה ומפרישים אותה, אבל בשאר המעשרות היו עמי הארץ מישראל מקילים על עצמם ולא היו מפרישים אותם לפיכך גזרו שלא יהיו נאמנים על המעשרות אלא אנשים נאמנים, אבל עמי הארץ פירותיהם ספק ואין נאמנים לומר מעושרים הם. לכן פירות שנקנו מעמי הארצות נקראים פירות "דמאי" (דא מאי = זה מהו?) וחייבים מדרבנן להפריש מהם תרומות ומעשרות, אך מפרישים בלי ברכה. מקילים בדמאי יותר מאשר בספק טבל. לדוגמא: המשנה אומרת (מסכת דמאי פרק ג') "מאכילין את העניים דמאי". "דמאי " ראשי תיבות די מחסורו אשר יחסר לו.

5 5 תרומות ומעשרות כוללים שתי תרומות: תרומה גדולה. תרומת מעשר שני מעשרות: מעשר ראשון. מעשר שני או מעשר עני. תרומה גדולה תתן לו כי בו בחר "ראשית דגנך תירושך ויצהרך... הוא ובניו כל אלוקיך מכל שבטיך לשרת בשם ה' ה' הימים". 1. מצות "עשה" על בעל הפירות להפריש תרומה מפירותיו ולתיתה לכהן. 2. פירות התרומה הם קודש ואסור למי שאינו כהן לאוכלם. 3. שיעור התרומה גדולה- מדין תורה:.4 בכל שהוא (אפילו גרגיר חיטה אחד פוטר ערימת חיטים גדולה). אבל חז"ל קבעו שיעורים: עין יפה אחד מארבעים, עין בינונית אחד מחמישים, עין רעה אחד משישים. כהן שנטמא אסור באכילת תרומה. מיוחס ודאי, ל"תרומה גדולה", בנילון ואז ישימם באשפה. לכן בזמן הזה שכולנו טמאי מתים וכן אין כהן אסורה התרומה באכילה ולכן בעל הפירות מפריש רק כל שהוא תרומה גדולה - כלשהו (כשיעור התורה) והיות ואסור להשליך פירות תרומה בדרך בזיון עליו לקוברם או לעוטפם מטעמי המצוה: לפי שהדגן והתירוש והיצהר הם עיקר מחייתם של הבריות, והעולם כולו להקב"ה, על כן ראוי לאדם לזכור את בוראו על הברכה אשר ברכו, ושיפריש קצת ממנו לשם ה', ויתננו למשרתיו שהם הכהנים העוסקים תמיד במלאכת שמים,- עוד טרם יגע בו יד אדם ויהנה ממנו כלל. (ספר החינוך תק"ז)

6 6 מעשר ראשון "כי את מעשר בני ישראל אשר ירימו לה' לנחלה". נתתי ללווים אחרי שבעל הפירות הפריש מפירותיו תרומה גדולה, מפריש עשירית (10%) ממה שנשאר ונותנה ללוי, ונקרא "מעשר ראשון". בזמן הזה שאין לוי מיוחס- ודאי, פטורים מלתת את המעשר ראשון ובעל הפירות רשאי לאוכלו בעצמו. יש מהדרין לתת "מעשר ראשון" ללוי, גם בימינו, כשמפריש מפירות שהם טבל ודאי. פירות מעשר ראשון הם טבל ואסורים באכילה לפני שהפרישו מהם תרומת מעשר. ורק לאחר שהפרישו מהם "תרומת מעשר" הם מותרים באכילה מעשר ראשון מטעמי המצוה: לפי שבשבט הלוי בחר ה' מתוך א חיו לעובדו תמיד במקדש, על כן היה מחסדו עליהם לתת להם מחיתם דרך כבוד, כי כן יאות למשרתי המלך שתהיה ארוחתם מזומנת להם על ידי אחרים שיכינוה להם, ולא יצטרכו הם להתייגע בדבר, זולת בעבודת המלך היקרה. והמחיה משרתי א-ל בממונו- ברכת ה' תנוח עליו בכל אשר יש לו כנאמר בחז"ל (אבות ג): "מעשרות- סיג לעושר". "עשר בשביל שתתעשר". (ספר החינוך שצ"ה) "עשר תעשר את כל תבואת זרעך". (תענית ט) (דברים י"ד כ"ב) אמר ר' יוחנן: מאי עשר תעשר? עשר בשביל שתתעשר. פגש ר' יוחנן את בנו של ריש לקיש ושאל אותו "פסוק לי פסוקך" (איזה פסוק למדת היום בתלמוד תורה?) ענה לו: "עשר תעשר את כל תבואת זרעך". הוסיף הילד ושאל את ר' יוחנן שהיה דודו (אחי אמו): מה פרוש עשר תעשר? מדוע הלשון כפולה? ענה לו ר' יוחנן: עשר בשביל שתתעשר! שאל הילד: מנין לך שמי שמעשר מתעשר? אמר לו ר' יוחנן: לך ותנסה! שאל הילד: ומי מותר לנסות את ה'? והרי כתוב "לא תנסו את ה' אלוקיכם" (דברים ו' ט"ז) אמר לו ר' יוחנן: במעשר מותר לנסות את ה' שנאמר

7 7 תרומת מעשר "והרמתם ממנו תרומת ה' מעשר מן המעשר". (במדבר י"ח) הלוי המקבל את ה"מעשר ראשון" ומפריש מזה עשירית (שהוא אחד ממאה( 1% ) מכל הפירות) ונותנה לכהן, ונקראת "תרומת מעשר". "תרומת מעשר" דינה כתרומה גדולה שאסורה באכילה למי שאינו כהן. בזמן הזה שבעל הפירות אוכל בעצמו את פירות המעשר הראשון כמבואר לעיל ("מעשר ראשון"- סעיף 2') עליו להפריש תרומת מעשר ולקוברה או לעוטפה בנילון ואז ישימנה באשפה מעשר ראשון מעשר שני תרומת מעשר "וכי ירבה ממך הדרך כי לא "עשר תעשר את כל תבואת זרעך היוצא השדה שנה שנה, ואכלת לפני ה' אלוקיך במקום אשר יבחר לשכן שמו שם מעשר דגנך תירושך ויצהרך. למען תלמד ליראה את ה' אלוקיך כל הימים". (דברים י"ד) תוכל שאתו כי ירחק ממך המקום אשר יבחר ה' אלוקיך לשום שמו שם כי יברכך ה' אלוקיך. ונתתה בכסף וצרת הכסף בידך והלכת אל המקום אשר יבחר ה' אלוקיך בו. ונתתה הכסף בכל אשר תאוה נפשך ואכלת שם לפני ה' אלוקיך ושמחת אתה וביתך". (דברים י"ד) אחרי הפרשת מעשר ראשון מפרישים מעשר נוסף, עשירית מן הנשאר, 9% מכל הפירות..1 מעשר זה נקרא "מעשר שני".

8 8 בזמן שבית המקדש היה קיים בשנה הראשונה, שניה, רביעית וחמישית לשמיטה (אבד"ה) היו הבעלים מעלים את פירות המעשר לירושלים ושם אוכלים אותו בקדושה ובטהרה. אם בעל הפירות היה גר רחוק מירושלים ולא יכול היה לעלות את פירותיו לירושלים היה פודה את הפירות על כסף ואז עוברת הקדושה לכסף, ואת כסף הפדיון היה מעלה לירושלים וקונה בהם מצרכי אוכל ומשקה. פעולה זו נקראת "חילול מעשר שני". כשפירות המעשר והכסף עליו פודים הם של אדם אחד צריך להוסיף בכסף חמישית מעל שוויים של הפירות. בזמן הזה שכולנו טמאי מתים פודים את המעשר שני בתוספת חומש על מטבע ששוה פרוטה (ואם המטבע שווה יותר- יכול לחלל ולפדות עליה כמה פעמים כשיעור הפרוטות שיש בה. מחיר הפרוטה משתנה בהתאם למחירי שוק המתכת (הכסף) הבין לאומי כפי השווי של 1/40 (אחד מארבעים) גרם של כסף טהור. בתאריך י' בטבת תשס"ד ערך הפרוטה היה כ- 3 אג'. את המטבע צריך לאבד (לשחקו או לזורקו לים) והוא אסור בשימוש. בפירות שהם טבל ודאי מברך על חילול מעשר שני "אשר קדשנו במצוותיו וציונו על חילול מעשר שני" ואח"כ אומר: הרי פירות הללו מחוללים על מטבע זה. בנוגע לזמן הביעור של מטבע זה (שחילל עליו את המעשר שני) עיין להלן בפרק ביעור מעשרות. מעשר שני מעשר עני מעשר ראשון מקצה שלש שנים תוציא את כל מעשר תבואתך בשנה ההיא והנחת בשעריך, ובא הלוי כי אין לו חלק ונחלה עמך והגר והיתום והאלמנה אשר בשעריך ואכלו ושבעו למען יברכך ה' אלוקיך בכל מעשה ידך אשר תעשה. בשנה השלישית ובשנה השישית לשמיטה(ג"ו) מפרישים "מעשר עני" במקום מעשר שני. מעשר זה ניתן לעניים והם אוכלים אותו בכל מקום בארץ ואין בו כל קדושה. מעשר עני נוהג בזמן הזה כמו בזמן שבית המקדש היה קיים, ובפירות שהם "טבל ודאי" חייב לתת את המעשר עני לעני. בפירות שהם "ספק טבל" יש להפריש מעשר עני, אך לא חייבים לתיתם בפועל לעני אלא נשאר אצל בעל הפירות מטעמי המצוה:

9 9 שרצה ה' שיהיו ברואיו מלומדים ומורגלים במידת החסד והרחמים, כי היא מידה משובחת, ומתוך הכשר גופם במצוות הטובות, יהיו ראויים לקבל הטוב, שחלות הטובה והברכה היא לעולם על הטוב, וכשנקנה לנו מידות החסד והחנינה והחמלה, והן תהיינה קבועות בנו אז נהיה ראויים לקבלת הטובה ויושלם חפץ ה' להטיב לאדם בעולם הזה ובעולם הב (לפי החינוך, סי' ז') טבלת סיכום המתנה מ י נותן למי הכמות דין המתנה בימ ינו תרומה גדולה בעל הפירות לכהן מהתורה: כל שהוא מדרבנן: עין יפה 40\1 עין בינונית 50\1 עין רעה 60\1 בעל הפירותמפריש כל שהוא, קוברה או עוטפה ומשליכה לאשפה עשירית נשאר מעשר ראשון בעל הפירות ללוי מהפרות הנותרים (אחרי הפרשת אצל בעל הפירות. (בטבל ודאי יש התרומה הגדולה) מהדרין לתת ללוי) תרומת מעשר הלוי לכהן עשירית מהמעשר ראשון שקיבל בעל הפירות קוברה או עוטפה ומשליכה לאשפה מעשר שני (בשנים א,ב,ד,ה, לשמיטה) בעל הפירות אוכל בעצמו בירושלים עשירית מהפירות הנותרים (אחרי הפרשת המעשר הראשון) בעל הפירות פודה על פרוטה ומותר באכילה

10 10 ה. מעשר עני (בשנים ג,ו, לשמיטה) בעל הפירות לעני עשירית מהפירות הנותרים (אחרי הפרשת המעשר הראשון) בטבל ודאי: בעל הפירות נותן לעני ובספק טבל: נשאר אצל בעל הפירות מצות בעור מעשרות בשנה הרביעית לשנת השמיטה ובשנה השביעית (שנת השמיטה) ביום י"ד ניסן- ערב חג הפסח, חייב להפריש את כל מעשרותיו (ואסור להשאיר ברשותו פירות טבל) ולתת מעשר עני לעני, ולפדות את המעשר שני, ולחלל את המטבע של המעשר שני על פרוטה ולאבדה. בזמן שבית המקדש היה קיים היו חייבים להתוודות אחר שקיים מצות ביעור ולומר את פרשת וידוי מעשר:.1.2 "כי תכלה לעשר את כל מעשר תבואתך בשנה השלישית שנת המעשר ונתתה ללוי לגר ליתום ולאלמנה ואכלו בשעריך ושבעו. ואמרת לפני ה' אלוקיך בערתי הקדש מן הבית וגם נתתיו ללוי ולגר ליתום ולאלמנה ככל מצותך אשר צויתני לא עברתי ממצותיך ולא שכחתי. לא אכלתי באוני ממנו ולא בערתי ממנו בטמא ולא נתתי ממנו למת שמעתי בקול ה' אלוקי עשיתי ככל אשר צויתני. השקיפה ממעון קדשך מן נוהגים לומר פרשת וידוי מעשרות ביום שביעי של פסח לפני תפילת מנחה ויש נוהגים לאומרה בציבור מתוך ספר תורה, אך בלי ברכות..3 נוסח הפרשת תרומות ומעשרות יותר מאחד ממאה שיש כאן הרי הוא תרומה גדולה בצד צפונו. אותו אחד ממאה שיש כאן ועוד תשעה חלקים כמותו בצד צפונו של הפירות הרי הוא מעשר ראשון. אותו אחד שעשיתיו מעשר ראשון עשוי תרומת מעשר. ומעשר שני בצד דרומו. ומחולל הוא וחומשו על פרוטה במטבע שיחדתיה לחילול מעשר שני ורבעי. ואם צריך מעשר עני

11 11 הסבר נוסח הפרשת תרומות ומעשרות הנושא הפרשת תרומה גדולה (אפילו כל שהוא) הפרשת מעשר ראשון (עשירית ממה שנשאר אחרי הפרשת התרומה גדולה) הפרשת תרומת מעשר (עשירית מהמעשר ראשון) הפרשת מעשר שני או עני (עשירית ממה שנשאר אחרי הפרשת מעשר ראשון) חילול מעשר המילים בנוסח ההפרשה יותר מאחד ממאה שיש כאן הרי הוא תרומה גדולה בצד צפונו. תרומה גדולה כל שהוא אותו אחד ממאה שיש כאן ועוד תשעה חלקים כמותו בצד צפונו של הפירות הרי הוא מעשר ראשון. מעשר ראשון אותו אחד ממאה שעשיתיו מעשר ראשון עשוי תרומת מעשר. תרומת מעשר ומעשר שני בדרומו ואם צריך מעשר עני יהא מעשר עני בדרומו. הפרשת מעשר שני (בשנים א', ב', ד', ה' לשמיטה) או מעשר עני (בשנים ג', ו' לשמיטה) ואם צריך מעשר שני הרי הוא מעשר מה עושים עם ההפרשה שייך לכהן. בזמנינו: עוטפים בנילון ומשליכים לאשפה שייך ללוי. בזמנינו: לבעלים שייך לכהן. בזמנינו: עוטפים בנילון ומשליכים לאשפה מעשר שני צריך לאוכלו בירושלים ומעשר עני צריך לתת לעניים. בזמנינו: מעשר שני פודים ונשאר לבעלים. מעשר עני בטבל ודאי: נותנים לעניים. בספק טבל: נשאר לבעלים. לאחר חילול מעשר שני הבעלים אוכלים את

12 12 שני שני ומחולל הוא וחומשו על פרוטה במטבע שיחדתיה לחילול מעשר שני. הפירות. עבודה בנושא תרומות ומעשרות עבודה א' תרומה גדולה: מי נותן למי? מה עושים בה בזמן הזה מחמת קדושתה? מה שיעורה מהתורה? מה שיעורה מדרבנן? מה שיעורה בזמן הזה? מעשר ראשון: מי נותן למי? מה שיעורה? מה עושים בו כיום? תרומת מעשר: מי נותן למי? מה עושים בה בזמן הזה מחמת קדושתה? מה שיעורה? מעשר שני: מי מפרישו ולמי מיועד? מה עשו בו בזמן המקדש? מה עושים בו בזמן הזה? מהו שיעורו? באילו שנים נוהג?

13 13 ה. מעשר עני: מי נותן למי? מה שיעורו? באילו שנים נוהג? עבודה ב' השלימו את הטבלאות לפי הפרטים המופיעים בתחתית הטבלאות: טבלה 1: בזמן שבית המקדש היה קיים בזמן הזה תרומה גדולה מעשר ראשון תרומת מעשר מעשר שני מעשר עני (3) נותנים לכהן. (6) עוטפים וזורקים. (9) הלוי נותן לכהן. ( 2 )מחללים את הפירות על כסף (1) נותנים לעני. (5) נותנים לעני. (4) אוכל בעצמו. (8) עוטפים וזורקים. (7) נותנים ללוי. (10) הישראלי אוכל בירושלים בקדושה. טבלה 2: מי נותן מי מקבל תרומה גדולה מעשר ראשון

14 א( ב( 14 תרומת מעשר מעשר שני מעשר עני (3) הבעלים. (6) לוי. (9) כהן. (2) עני. (5) הבעלים. (8) הבעלים. (1) הבעלים. (4) לוי. (7) כהן. (10) הבעלים. פרק ג' בארץ מצוות התלויות ארץ ישראל באדמת - מפני מה נתאוה משה רבינו ליכנס לארץ ישראל? וכי לאכול מפריה הוא צריך, או לשבוע מטובה הוא צריך? אלא אמר משה: הרבה מצוות נצטוו ישראל ואין מתקיימים אלא בארץ ישראל, אכנס אני לארץ כדי שיתקיימו כולן על ידי. ( תרומות ומעשרות מצות הפרשת תרומות ומעשרות שעסקנו בפרק הקודם נוהגת רק בפירות שגדלו באדמת ארץ ישראל. ( הפרשת חלה "והיה באכלכם מלחם הארץ תרימו תרומה לה' ראשית עריסותיכם חלה תרימו תרומה כתרומת גורן כן תרימו אותה".

15 ג( 15 ה. ו. ז. ח. ט. י. י י מצות עשה מן התורה להפריש בארץ ישראל תרומה מעיסה העסויה מאחד מחמשת מיני דגן והיא נקראת "תרומת חלה". לחם ועוגות שלא הופרשו מהם חלה אסורים באכילה בארץ ישראל ככל טבל. בחוץ לארץ הפרשת חלה היא מדרבנן. אין שיעור לגודל החלה שמפריש ואפילו כל שהוא פוטר את העיסה, אבל נוהגים להפריש "כזית". גודל העיסה החייבת בחלה: עיסה העשויה מכמות קמח של 2250 גרם (לשיטת החזון איש) חייבת בהפרשה עם ברכה דהיינו שלפני ההפרשה יברך: "אשר קדשנו במצותיו וציונו להפריש חלה תרומה". פחות מכמות זו מפרישים בלי ברכה. לשיטת הגר"ח נאה שיעור העיסה החייבת בהפרשה עם ברכה הוא 1666 גרם. עיסה העשויה מכמות קמח של גרם חייבת בהפרשה אך בלי ברכה. עיסה העשויה מכמות קמח פחות מ גרם פטורה מהפרשת חלה. יש להפריש את החלה מן הבצק, ואם לא הפריש מן הבצק- מפריש מן הפת או מהעוגה האפויה. את תרומת החלה יש לשרוף או לעוטפה בנייר ולהשליכה. (כפי שלמדנו לענין תרומה גדולה). המנהג שנשים הן שמפרישות "חלה" שמצוה זו נמסרה להן אך אם אין אשה יפריש האיש. נהגו הנשים ללוש שיעור "חלה" בערב שבת וחג כדי לקיים מצות חלה בערב שבת ויום טו בעוון חלה אין ברכה באוצרות היין והשמן ומתוך כך מארה משתלחת בשערים (במחירים) שמוכרים ביוקר וזורעים זרעים ואחרים אוכלים. ואם נותנים מתברכים שנאמר: (יחזקאל מ"ד) "וראשית עריסותכם תתנו לכהן להניח ברכה אל ביתך". ( ערלה "וכי תבאו אל הארץ ונטעתם כל עץ מאכל וערלתם ערלתו את פריו שלש שנים יהיה לכם ערלים לא יאכל".

16 16 ה. ו. ז. ח. ט. י. י י י ד( הנוטע עץ מאכל הריהו "ערלה" שלש שנים הראשונות מעת נטיעתו וכל הפירות הגדלים בו בשלש שנים אלו אסורים מן התורה באכילה ובהנאה, לאדם ולבהמה, וטעונים שריפה. איו מונים את שלש השנים מיום נטיעת העץ עד מלאת שלש שנים מעת לעת אלא: אם נטע אילן 44 יום לפני ראש השנה (ט"ו באב) 14 יום להשרשה ולקליטת הנטיעה ועוד 30 יום בשנה הנחשבים לשנה- בראש השנה נחשב שעברה שנה ראשונה משנות הערלה ומונה עוד שתי שנות ערלה. ראש השנה המחליף בין שנות הערלה לשנת ההיתר איננו א' תשרי אלא ט"ו בשבט וכל הפירות שחנטו קודם ט"ו בשבט של השנה הרביעית - עדיין ערלה הם. הקליפות והגרעינים של פירות ערלה אסורים כמו הפירות, אך העלים והענפים אינם אסורים. עקר אילן ונטעו בשנית עליו לחזור ולמנות שנות ערלה אך אם עקרו יחד אם גוש האדמה שמסביב שורשיו אין צריך למנות שו אילן שנקצץ וחזר וגדל אם כשנקצץ לא נשאר טפח מגזעו מעל פני האדמה חייב לחזור ולמנות שנות ערלה אך אם נשאר מגזעו טפח בולט מעל פני האדמה אין צריך למנות שו אילן הגדל בעציץ בבית, אפילו אם העציץ אינו נקוב בתחתיתו חייב בערלה. גם באילנות של גויים יש איסור ערלה. ערלה בארץ ישראל אסורה מן התורה ובחוץ לארץ אסורה מהלכה למשה מסיני. ספק ערלה בארץ ישראל- אסור, בחוץ לארץ מותר. נתערבו פירות ערלה בשאר פירות- בארץ ישראל כל הפירות אסורים באכילה עד שיהיו בפירות המותרים פי 200 מפירות הערלה. רבים הם סוגי האילנות שמניבים פירות בשנות הערלה, ולכן רבים פירות הערלה בשוק, ובעונות מסויימות הם מהווים רוב בשווקים, ויש להזהר בזה מא ועל כן יש לקנות רק מחנויות שיש להן תעודת הכשר שהפירות הנמכרים נקיים מחשש ערלה. דין ערלה נוהג רק באילנות ולא בירקות. ( נטע רבעי "ובשנה הרביעית יהיה כל פריו קודש הילולים לה'" (ויקרא י"ט) פירות הגדלים בשנה הרביעית (אחרי שנות הערלה) קדושים הם ונקראים "נטע רבעי".

17 ה( 17 ה. ו. ז. בזמן בית המקדש היו מעלים אותם לירושלים ואוכלים אותם שם, ובזמן הזה פודים אותם על פרוטה כמו מעשר שני. ומברכים לפני הפדיון "אשר קדשנו במצוותיו וציונו על פדיון רבעי". חישוב השנים של נטע רבעי הוא כחישוב שנות ערלה וכל הפירות שחנטו קודם ט"ו בשבט של השנה החמישית - הם נטע רבעי. אסור בזמן הזה לאכול פירות רבעי לפני פדיונם. יש דעות שנטע רבעי אינו נוהג בחו"ל אלא רק בכרם ויש דעות שבחוץ לארץ פודים רבעי בלי ברכה. פירות רבעי פטורים מתרומות ומעשרות ומשאר מצוות התלויות בארץ. בשנת השמיטה שפירות האילנות הפקר לכל- צריך לעשות סימן בפרדס שידעו הכל שהוא רבעי וצריך לפדותו. ( מתנות עניים 1. פאה "ובקצרכם את קציר ארצכם לא תכלה פאת שדך לקצור". (ויקרא י"ט) הקוצר את שדהו לא יקצור את כל השדה כולה אלא יניח מעט קמה לעניים בסוף השדה והחלק שמניח נקרא "פאה". פאה נוהגת לא רק בשדה אלא אף באילנות וכשאוסף את פירותיהם מניח מעט לעניים. המקור לדין זה הוא מהפסוק (דברים כ"ד) "כי תחבוט זיתיך לא תפאר אחריך לגר ליתום ולאלמנה יהיה". לא תפאר לא תטול תפארתו. מכאן שמניחים פאה לאילן. אם עבר וקצר את כל השדה לוקח מעט ממה שקצר ונותנו לעניים. מן התורה אין לפאה שיעור אבל מדרבנן צריך לתת לכל הפחות אחד משישים מהשדה, ומוסיף לפי גודל השדה ולפי רוב העניים ולפי ברכת הזרע וכל המוסיף על הפאה מוסיפים לו שכר. 2. לקט "ולקט קצירך לא תלקט". (ויקרא י"ט) כשקוצר שדהו לא ילקט את השיבולים הנופלות בשעת הקציר אלא יניח אותן לעניים.

18 18 אם נפלה שיבולת אחת או שתיים- הרי הן לקט אך אם נפלו שלש שיבולים- רשאי בעל השדה לקחתן. מצות לקט נוהגת רק בתבואה. 3. פרט "ופרט כרמך לא תלקט לעני ולגר תעזוב אותם". (ויקרא י"ט) אם בזמן הבציר נפרטו ענבים ונפלו מן האשכול- יניחם לעניים ולא ילקטם. גרגיר אחד או שניים הרי הם פרט, יותר מכך אינו פרט ומותר לבעלים ללקטן. אם בזמן הבציר נפל לו אשכול ונפרטו ממנו הענבים- אינם פרט. פרט נוהג רק בכרם. 4. עוללות "כי תבצור כרמך לא תעולל אחריך לגר ליתום ולאלמנה יהיה". אסור לבצור אשכולות ענבים שהם עוללות אלא משאירם לעניים. מהן עוללות? אשכול קטן שאינו מעובה- שאין לו כתף (= שאין לו כתפיים, דהיינו שאין בו שריגים קטנים עם ענבים) ואין לו נטף (= שאין ענביו נוטפים זה על זה אלא גרגיריו מפוזרים). ולמה נקרא שמו עוללות? מפני שאשכול זה ביחס לשאר האשכולות כמוהו כעולל לאיש. כרם שכולו עוללות הרי הוא לעניים. מצות עוללות נוהגת רק בכרם. 5. שכחה ה. "כי תקצור קצירך בשדה ושכחת עמר בשדה לא תשוב לקחתו לגר ליתום ולאלמנה יהיה למען יברכך ה' אלוקיך בכל מעשה ידך. כי תחבוט זיתך לא תפאר אחריך לגר ליתום ולאלמנה המכין עומרים חבילות של תבואה - בשדהו ושכח אלומה אחת בשדה לא יקחנה אלא יניחה לעניים. כמו כן אם שכח לקצור חלק מהשדה- לא ישוב לקצרו.

19 19 וכן אם שכח לקטוף אילן בין האילנות- לא ישוב לקוטפו. מצות שכחה נוהגת בין באילנות, בין בתבואה ובין בכרם. לסיכום: ישנן 4 מתנות עניים בכרם: פרט, עוללות, פאה ושכחה. ישנן 3 מתנות עניים בתבואה: לקט, שכחה, ופאה. ישנן 2 מתנות עניים באילנות: שכחה, ופאה. כל מתנות העניים הנ"ל נוהגות מהתורה רק בארץ ישראל, בזמן הזה. ובחוץ לארץ רק מדרבנן. ונוהגות גם עבודה בנושא מצוות התלויות בארץ חלק א' חלה מאיזה גודל עיסה חייבים להפריש חלה עם ברכה. בלי ברכה? 1. מהו שיעור החלה שצריך להפריש? 2. מה עושים עם חלה? 3. ערלה 1. מה דינם של פירות ערלה? 2. ממה יש להיזהר כשקונים פירות בשוק? רבעי 1. מה היו עושים עם פירות הרבעי בזמן שבית המקדש היה קיים?

20 ו( מה עושים עם פירות הרבעי בזמנינו? מתחו קוים בין המתנה לבין פירושה: עבודה בנושא מתנות עניים המתנה לקט שכחה פאה פרט עוללות הפירוש אשכול ענבים קטן שאינו מעובה שאין לו כתף ואין לו נטף ענבים בודדים, אחד או שניים, הנושרים בשעת הבציר הקוצר שדה יניח מעט מהתבואה בקצה השדה. אם שכח אלומה בשדה לא יקחנה. כשקוצר שדה לא ילקט שיבולים שנשרו בשעת הקצירה. ( ביכורים "ראשית ביכורי אדמתך תביא בית ה' אלוקיך". (שמות כ"ג) ה. ו. ז. ח. ט. י. מצות עשה להביא בכורים למקדש ואינה נוהגת אלא בזמן שבית המקדש קיים, ובארץ ישראל בלב כיצד מפרישים בכורים? יורד אדם לתוך שדהו ורואה תאנה שביכרה, אשכול ענבים שביכר, רימון שביכר, קושרם בגמי ואומר: "הרי אלו בכורים". אין מביאים בכורים אלא מפירות האילן של שבעת המינים ומן המובחרים. אין מביאים בכורים קודם לחג השבועות ולא אחרי חנוכה. אין מביאים ביכורים מפירות שחנטו לפני ט"ו בשבט על פירות שחנטו אחרי ט"ו בשבט. מהתורה אין שיעור לבכורים, אבל מדרבנן צריך להפריש אחד משישים. נותנים את הבכורים לכהנים והם אוכלים אותם רק בבית המקדש. הבכורים דינם כתרומה שאסורים באכילה למי שאינו כהן. העשירים מביאים ביכוריהם בסלים של כסף וזהב והעניים בסלים פשוטים ואת הסלים והביכורים נותנים לכהנים. בזמן שבית המקדש היה קיים היו מעלים את הביכורים לירושלים ברוב עם ובהדרת מלך, בתהלוכה גדולה, בפאר והדר ובכלי נגינה, וכל תושבי העיירות שבדרך לירושלים היו יוצאים לקראת מביאי הביכורים עד שהגיעו להר הבית. (מסכת ביכורים)

21 ז( ח( 21 ( שביעית "שש שנים תזרע שדך ושש שנים תזמור כרמך ואספת את תבואתה. ובשנה השביעית שבת שבתון יהי לארץ שבת לה' שדך לא תזרע וכרמך לא תזמור. את ספיח קצירך לא תקצור ואת ענבי נזירך לא תבצור שנת שבתון יהיה לארץ. והיתה שבת הארץ לכם לאוכלה לך ולעבדך ולאמתך ולשכירך ולתושבך הגרים עמך ולבהמתך ולחיה אשר ה. ו. ז. ח. מצות עשה לשבות מעבודת הארץ ומעבודת האילן בשנה השביעית. מן התורה אסורות המלאכות: זריעה, זמירה, קצירה, בצירה, וחרישה. שאר העבודות אסורות מדרבנן. עבודות שאיסורן מדרבנן מותר לעשותן אם הם לצורך קיום העץ, שאם לא יעשה אותם ימות העץ. מצות עשה להפקיר את כל מה שתוציא הארץ בשנה השביעית. פירות שביעית יש בהם קדושה, ואסור להפסידם או לנהוג בהם מנהג בזיון. אין עושים מסחר בפירות שביעית ומותר רק למכור מעט מעט ובאומד דהיינו: לא למוכרם במידה, במשקל ובמנין. פירות שביעית מותרים באכילה כל זמן שאותם פירות מצויים בשדה אך אם כלה אותו המין מהשדה חייב לבער (לאכול באותו היום, או להפקיר או לשרוף) מה שיש ממנו בבית וזהו "ביעור פירות שביעית". אין שביעית נוהגת אלא בארץ ישראל בלבד ונוהגת בין בזמן המקדש בין בזמן הזה. לפי רוב הפוסקים נוהגת מצוות שביעית בזמן הזה מדרבנן (רמב"ם) ויש אומרים שגם בזמן הזה נוהגת מצוות שביעית מן התורה (רמב"ן). ( יובל "וספרת לך שבת שבתות שנים שבע שנים שבע פעמים והיו לך ימי שבע שבתות השנים תשע וארבעים שנה. וקדשתם את שנת החמישים שנה וקראתם דרור בארץ לכל יושביה... ושבתם איש אל אחוזתו ואיש אל משפחתו

22 22 ה. ו. ט( מצות עשה לספור שבע פעמים שבע שנים, ומצות עשה לקדש את שנת החמישים. שתי מצוות אלו מסורות לבית דין הגדול שהיה בירושלים בזמן המקדש בלב מצות עשה לתקוע בשופר ביום הכיפורים של שנת היובל. בזמן שהיובל נוהג העבדים יוצאים לחירות וכן השדות חוזרות לבעליהם הראשונים. ביובל יש את אותם הדינים של שביתת הארץ כמו בשמיטה: למלאכות, לאכילת הפירות ולביעור. לעתיד לבוא יבנה בית המקדש, במהרה בימינו, ויחזרו ישראל למנות יובל. ( הלכות כלאים "שדך לא תזרע כלאים". (ויקרא כ"ה) 1. כלאי זרעים: ה. ו. אסור מהתורה לזרוע בארץ ישראל שני מיני זרעים ביח מי אם עבר וזרע אין הפירות נאסרים באכילה, אבל אסור להשאירם בשדה אלא חייב לעוקרם וכמה יש להרחיק בין 2 מינים? בין שני מיני ירקות: טפח ומחצה (כ 15 ס"מ). בין ירק לתבואה או לקטניות: 6 טפחים (כ 60 ס"מ). אסור לזרוע 2 מינים אפילו בעציץ ואפילו שאינו נקו אם עושה מחיצה בגובה עשרה טפחים (כמטר אחד) בין 2 המינים אין אסור כלאים. בחוץ לארץ מותר לזרוע כלאי זרעים. 2. כלאי אילנות: אסור להרכיב 2 מינים שונים של אילנות פרי זה בזה.

23 23 ה. אסור להרכיב אילן פרי עם אילן סרק. מותר להרכיב 2 מינים שונים של אילנות סרק זה בזה. מותר להרכיב 2 אילנות פרי ממין אחד זה בזה. אם כבר הורכבו 2 האילנות זה בזה אסור להשאירם בשדה אלא חייבים לעוקרם מיד, והפירות מותרים באכילה. מותר לנטוע אילנות ממינים שונים זה ליד זה ואין צורך להרחיק ביניהם כלום. 3. כלאי הכרם: "לא תזרע כרמך כלאים פן תקדש המלאה את הזרע אשר תזרע ותבואת הכרם". (דברים כ"ב) אסור מהתורה לזרוע בארץ ישראל זרע תבואה או זרע ירק עם זרע גפן ביח אם זרע נאסרים 2 המינים באכילה ובהנאה. אסור לזרוע תבואה או ירקות ליד גפן קיימת ואם עשה כן נאסרו שניהם בהנאה. וכמה יש להרחיק בניהם? מגפנים בודדים ששה טפחים (כ- 60 ס"מ) מכרם (שהוא לפחות 5 גפנים: 2 שורות ישרות, אחת של 2 גפנים ואחת של 3 גפנים) ארבע אמות (כ- 240 ס"מ) ה. מדרבנן אסור לזרוע כלאי הכרם גם בחו"ל, אבל מותר לזרוע שם בצד גפנים ואין צריך להרחיק כלום. הלכות רבות ישנן בכלאיים: כלאי זרעים, כלאי אילנות, כלאי הכרם, וצריך לעשות שאלת חכם כשזורע או שותל בגינתו מינים שונים. י( ( הלכות חדש "ולחם וקלי וכרמל לא תאכלו עד עצם היום הזה עד הביאכם את קרבן אלוקיכם (העומר)". "וכי תבאו אל הארץ ונטעתם כל עץ מאכל וערלתם ערלתו את פריו שלש שנים יהיה לכם ערלים לא יאכל".

24 א( 24 ה. אסור לאכול מהתבואה החדשה עד הקרבת קרבן העומר ביום ט"ז ניסן (בזמן שבית המקדש היה קיים). לפיכך אסור לאכול אחד מחמשת מיני דגן והם: חיטים, שעורים, כוסמין, שיבולת שועל, שיפון, לפני הקרבת העומר. בזמן הזה, שאין עומר קרב, אסור לאכול תבואה חדשה לפני עבור יום ט"ז בניסן, כלומר: מותר בזמן הזה לאכול רק מי"ז ניסן ואילך. כל תבואה שנשרשה בקרקע לפני יום ט"ז בניסן הרי היא מותרת לאחר ט"ז בניסן. כל תבואה שנשרשה בקרקע אחרי יום ט"ז בניסן אסורה עד לאחר העומר הב פרק ד' הלכות ברכות הקדמה : כיוון שמהדרין בט"ו בשבט לאכול הרבה מיני פירות ויכול אדם לבוא לידי ספק ברכה או חס ושלום גם לידי ברכה לבטלה, שידיעתם נחוצה תמי (הלכות ברכות באריכות בחוברת נפרדת לכן נעסוק מעט בדיני ברכות "חוברת ברכות".) ( ברכות ראשונות ברכת המוציא: על לחם העשוי מחמשת מיני דגן, וכן על עוגה שקבע עליה את סעודתו (כ- גרם). 230 ג ברכת בורא מיני מזונות: על תבשיל או מאפה שאינו לחם העשוי מחמשת מיני ו על אורז. דגן, וכן ברכת בורא פרי הגפן: על יין או מיץ שנעשה מענבים ממש.

25 ב( ג( 25 ה. ו. ברכת בורא פרי העץ: על פירות שגדלו על העץ. ומה נקרא עץ? כל צמח המניב פירות ובשנה אחרת מניב פירות חדשים על אותם הענפים. בשנה זו ו ברכת בורא פרי האדמה: על כל דבר הגדל באדמה או על שיח שאינו עץ. ברכת שהכל נהיה בדברו: על דבר שאינו גידולי קרקע כגון: בשר, דגים, חלב, מים, וכן על פרי או ירק שהתרסק היטב ואיבד את צורתו. פטריות, ו כתב מורינו רבי חיים ויטאל: עיקר רוח הקודש שזוכה האדם הוא ע"י שמברך ברכות ( דיני קדימה בברכות אם נמצאים לפניו מאכלים שונים שברכותיהם שונות ובדעתו לאכול מכולם עליו לברך עליהם כפי הסדר הבא: ברכת המוציא לחם מן הארץ. ברכת בורא מיני מזונות. ברכת בורא פרי הגפן. 4. תאנים 3. ענבים 2. תמרים ברכת בורא פרי העץ על שבעת המינים (בסדר הבא: 1. זיתים 5. רימונים.) 5 ברכת בורא פרי העץ על פירות שאינם משבעת המינים. ה. ברכת בורא פרי האדמה. ו. ברכת שהכל נהיה בדברו על מאכל. ז. ברכת שהכל נהיה בדברו על משקה. ח. זכור!!! ש א ע ג מ מזונות גפן עץ אדמה שהכל ( ברכות אחרונות ברכת המזון:

26 ד( 26 על לחם מברך ברכת המזון המורכבת מ- 4 ברכות: ברכת הזן את הכל. 1. מהתורה ברכת על הארץ ועל המזון. 2. ברכת בונה ברחמיו ירושלים. 3. מדרבנן ברכת הטוב והמטי 4. אמר רב נחמן: משה תיקן לישראל ברכת הזן את הכל בשעה שירד להם המן. יהושע תיקן להם ברכת הארץ בשעה שנכנסו לארץ. דוד ושלמה תיקנו ברכת בונה ירושלים, דוד תיקן על ישראל עמך ועל ירושלים עירך, ושלמה תיקן על הבית הגדול והקדוש. ברכת מעין שלש: 1. על מיני מאפה ותבשילים העשוים מחמשת מיני דגן וברכתם הראשונה היתה בורא מיני מזונות. (חוץ מאורז שמברך בתחילה מזונות ולבסוף בורא נפשות.) 2. על יין ועל מיץ ענבים טבעי (ולא משקה ענבים). 3. על פירות משבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל. (על מאפה- "על המחיה". על יין ומיץ ענבים- "על הגפן" ועל פירות- "על הפירות") ברכת בורא נפשות: 1. על כל מאכל או משקה שברכתו הראשונה היתה שהכל נהיה בדברו. 2. על ירקות ועל פירות שאינם משבעת המינים. ( שיעורי ברכות 1. ברכה ראשונה חייב לברך אפילו אם אוכל כלשהו. 2. ברכה אחרונה חייב לברך רק אם אכל שיעור כ"זית" (כ 30 גרם) בזמן של פרס" (בין 4 ל- 9 דקות). 3. ברכה אחרונה על משקה חייב לברך רק אם שתה שיעור של "רביעית" הלו "כדי אכילת

27 כ( 27 כזית מאכל בנפח (בגודל) של קופסת גפרורים מצויה. 30 גרם) רביעית לדיעה א': 86 גרם כגימטריה של המילה כו"ס. לדיעה ב': 150 גרם כגימטריה של השלם את הטבלה הבאה: עבודה המאכל אבטיח אננס אפרסק אשכולית ביגלה ביסלי בננה ופלה זית ברכה ראשונה ברכה אחרונה (אם אכל כשיעור ברכה אחרונה)

28 28 יין מילון מים מיץ ענבים טבעי מיץ תפוזים מלפפון עגבניה עוגה פיתה פלפל שזיף תאנה תירס תמר תפוז תפוח עץ שאלות 1. היו לפניו: עוגה ויין על מה יברך קודם? 2. היו לפניו: גזר ותפוח עץ - על מה יברך קודם? 3. היו לפניו: בייגלה וארטיק - על מה יברך קודם? 4. היו לפניו: ופלה ומלפפון - על מה יברך קודם?

29 29 5. היו לפניו: יין, סוכריה, תפוז, עגבניה כתוב את סדר הברכות! 6 ה. יו לפניו: איגלו, ביסקויט, קלמנטינה, פלפל כתוב את סדר הברכות!

בי"ס כרמלית- חיפה

ביס כרמלית- חיפה בי"ס כרמלית- חיפה מבחן הבנת הנקרא ולשון לכיתה ה' שליש שני תאריך: שם: חברים טובים- קראו היטב את השאלות לפני שאתם עונים משך הבחינה: 09 דקות ציון המבחן מ 89 נקודות קראו את הקטע שלפניכם: חבר טוב בעירק חיו

קרא עוד

פתיחה להלכות ברכות

פתיחה להלכות ברכות תורת אמך ביאורי סוגיות והדרכה לימודית ביאורי תפילה ברכת השלום נכתב בסייעתא דשמיא על ידי אליהו מאיר ליפשיץ ב"ר חיים שמאי ז"ל ישיבת ברכת משה, מעלה אדומים כל הזכויות שמורות למחבר 1 תורת אמך, ביאורי תפילה

קרא עוד

מדריך שמיטה לחקלאים המשרד לשירותי דת ועדת השמיטה משרד החקלאות ופיתוח הכפר שנת שמיטה תשע ה

מדריך שמיטה לחקלאים המשרד לשירותי דת ועדת השמיטה משרד החקלאות ופיתוח הכפר שנת שמיטה תשע ה מדריך שמיטה לחקלאים המשרד לשירותי דת ועדת השמיטה משרד החקלאות ופיתוח הכפר שנת שמיטה תשע ה פסיקה הלכתית עפ י פסקי הרבנות הראשית לדורותיה: הרב הגאון יעקב אריאל שליט א מכון התורה והארץ: הרב יהודה הלוי עמיחי

קרא עוד

הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות,

הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות, הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות, נושאת האומה בלבה את הגעגועים לחופש ומביאה אותם לידי

קרא עוד

מתכוני ibake ללא גלוטן בשיתוף עם שפית עינת מזור לקמח כרגיל רב תכליתי וקמח כרגיל ללחם המתכונים באדיבות שפית עינת מזור, מפתחת קמח כרגיל, עובד 1 ל 1 עם מ

מתכוני ibake ללא גלוטן בשיתוף עם שפית עינת מזור לקמח כרגיל רב תכליתי וקמח כרגיל ללחם המתכונים באדיבות שפית עינת מזור, מפתחת קמח כרגיל, עובד 1 ל 1 עם מ מתכוני ibake ללא גלוטן בשיתוף עם שפית עינת מזור לקמח כרגיל רב תכליתי וקמח כרגיל ללחם המתכונים באדיבות שפית עינת מזור, מפתחת קמח כרגיל, עובד 1 ל 1 עם מתכונים רגילים. דונאטס וניל עם זיגוג שוקולד שילדים אוהבים

קרא עוד

אור השמיטה מדריך ידידותי לשנת השמיטה הרב אלי טרגין עיבד וערך: הרב ליאור לביא

אור השמיטה מדריך ידידותי לשנת השמיטה הרב אלי טרגין עיבד וערך: הרב ליאור לביא אור השמיטה מדריך ידידותי לשנת השמיטה הרב אלי טרגין עיבד וערך: הרב ליאור לביא תוכן העניינים מבוא : מחשבות על שנת השמיטה 7..... פרק א : סוף מעשה במחשבה תחילה 13..... למהותה של שנת השמיטה פרק ב : הבית בשמיטה

קרא עוד

ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו

ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו א ע ש ך ל ג וי ג ד ול ו א ב ר כ ך ו א ג ד ל ה ש מ

קרא עוד

טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון:

טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון: טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון: 454-1288476 פתיחה שלום מתעניין בקסמים! שמי יוני לחמי. אני קוסם מקצועי מעל 11 שנים. לפני 9 שנים התחלתי ללמד קסמים ומאז לימדתי מעל

קרא עוד

לא טוב היות האדם לבדו

לא טוב היות האדם לבדו לא טוב היות האדם לבדו מטרה: עבודה יצירתית בעקבות לימוד פרק ב' בבראשית, ומתוך כך הטמעת הפרשנות שנלמדה וחשיבה על פרשנות אישית, מקורית. מהלך: לאחר לימוד פרשנים שונים על פסוק זה, התבקשו התלמידות, כמשימה לבית

קרא עוד

Bright Blue Gradients

Bright Blue Gradients מה נלמד היום: מהי סביבת חיים מהם מרכיבים ביוטיים וא-ביוטיים מהם צורכי הקיום של בעלי החיים כיצד הסביבה מספקת צרכי קיום אלו מה ההבדל בין תנאי סביבה ולמרכיבי סביבה מיפוי מושגים בנושא סביבת חיים: ביוספרה

קרא עוד

מלכים א' - סוכם ע"י תלמידים פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות

מלכים א' - סוכם עי תלמידים פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה   הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה www.ybm.org.il הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות במצבים שונים. עיקרון זה מצוי כבר בתחילת התפילה ]ח, כח-ל[: )כח( ופ נ ית א ל ת פ

קרא עוד

Microsoft Word

Microsoft Word הצעות לפעילות הגיל הרך לט"ו בשבט קיבצנו להלן הצעות לכמה פעילויות פשוטות ומהנות לט"ו בשבט: דפי צביעה העוסקים בטבע ובנטיעות א) דף עצים לגזירה והדבקה מהקטן לגדול ב) סיפור לט"ו בשבט מאת דתיה בן דור ג) סיפור

קרא עוד

untitled

untitled פתח דבר כבר לימ ונו חז"ל מי טרח בערב ב ו י כל ב ב, וב" ובס" ל חר עבו מ ומˆ זכינו ל כנס ל נ מיט מוכנים ככל פ ר, ן בכל ור ליר ו, ˆל ח ל ים יר י מים מסרו י ולי ם ל וˆר בי ין ע"י מכון, ב בולו רı מו רים לכ

קרא עוד

6-4 חודשים בגיל ארבעה חודשים מקבל הפעוט את כל צרכיו מההנקה. למעשה אין צורך בתוספת כלשהי. למרות זאת יש הממליצים להתחיל בטעימות ראשונות בגיל זה, בעיקר א

6-4 חודשים בגיל ארבעה חודשים מקבל הפעוט את כל צרכיו מההנקה. למעשה אין צורך בתוספת כלשהי. למרות זאת יש הממליצים להתחיל בטעימות ראשונות בגיל זה, בעיקר א 6-4 חודשים בגיל ארבעה חודשים מקבל הפעוט את כל צרכיו מההנקה. למעשה אין צורך בתוספת כלשהי. למרות זאת יש הממליצים להתחיל בטעימות ראשונות בגיל זה, בעיקר אצל תינוקות הניזונים מפורמולה. הגיל משתנה בהתאם לתקופה,

קרא עוד

׳

׳ בס"ד לאילן השנה ראש ארבעה ראשי שנים הם... באחד בשבט ראש השנה לאילן כדברי בית שמאי, בית הלל אומרים בחמשה עשר בו. (משנה ראש השנה א,א) כל אילנות העולם - ראש השנה שלהם הוא ט ו בשבט, שהכול הולך לפי טבעה של

קרא עוד

1 תיבת שוקולד מהודרת אגוזים מצופים בשוקולד במבחר טעמים גודל תיבה 36*12 ס מ סגירת גומי מוזהבת 59 לא כולל מע מ 69 לא כולל מע מ 2 הרמונית מתוקים קוביית ק

1 תיבת שוקולד מהודרת אגוזים מצופים בשוקולד במבחר טעמים גודל תיבה 36*12 ס מ סגירת גומי מוזהבת 59 לא כולל מע מ 69 לא כולל מע מ 2 הרמונית מתוקים קוביית ק 1 תיבת שוקולד מהודרת אגוזים מצופים בשוקולד במבחר טעמים גודל תיבה 36*12 ס מ סגירת גומי מוזהבת 59 69 2 הרמונית מתוקים קוביית קשיו קלוי 80 גרם דבש טהור מפרחי בר 200 גרם קונפיטורת רימונים 290 גרם פחית עגולה

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint פותחים את שנת הלימודים בבן גוריון רחובות שנת הלימודים החלה באווירה נינוחה, נעימה ומכילה. בכל כיתות בית הספר החלו בפעילויות הכרות. כמו כן, מורות בית הספר הציגו את התכנים הנלמדים בכל כיתה ובכל מקצוע, את

קרא עוד

מבלים ונהנים עם כרטיס אשראי שופרסל אפריל 2018

מבלים ונהנים עם כרטיס אשראי שופרסל אפריל 2018 מבלים ונהנים עם אפריל 2018 הטבה בלעדית ב 20% הנחה במעמד החיוב ל- 20 ימים ברשתות האופנה: 10-30.4.2018 כולל כפל מבצעים בתוקף בתאריכים המצוינים לעיל. מותנה בתשלום ב בלבד. ההנחה תינתן במעמד החיוב. שופרסל פיננסים

קרא עוד

Yoma North of Mizbeach & Mizbeach Placement יומא לו-לז מיקום המזבח וצפונו

Yoma North of Mizbeach & Mizbeach Placement יומא לו-לז מיקום המזבח וצפונו רבי יוסי ברבי יהודה: מקיר מזבח צפוני ועד כותל עזרה צפוני וכנגד כל המזבח כולו שחיטת קדשי קדשים ב אינו אלא כנגד המזבח ולא לו או לו של המזבח אע"פ שהיא צפונו של העזרה דבעינן על ירך המזבח וליכא www.swdaf.com

קרא עוד

מפרט מוצר- שוק עוף בגריל רכיבים: שוקיים פטם שמן קנולה,מים בצל טרי,שום כתוש גריל עוף,כורכום כמון,מלח ערכים תזונתיים ל- 011 גרם: לאחר בישול אנרגיה 171 8

מפרט מוצר- שוק עוף בגריל רכיבים: שוקיים פטם שמן קנולה,מים בצל טרי,שום כתוש גריל עוף,כורכום כמון,מלח ערכים תזונתיים ל- 011 גרם: לאחר בישול אנרגיה 171 8 מפרט מוצר- שוק עוף בגריל שוקיים פטם שמן קנולה,מים בצל טרי,שום כתוש גריל עוף,כורכום כמון,מלח אנרגיה 171 84.32 חלבון פחמימות 8..2 שומן 8.8 שומן רווי

קרא עוד

תשרי תשע "ט September/Oktober 2018 Tischri 5779 מולד : Min. Montag 8 Uhr 17 10/18 מעריב מנחה שחרית September Eingang Ausgang So ערב ראש השנה So א ' Mo

תשרי תשע ט September/Oktober 2018 Tischri 5779 מולד : Min. Montag 8 Uhr 17 10/18 מעריב מנחה שחרית September Eingang Ausgang So ערב ראש השנה So א ' Mo תשרי תשע "ט September/Oktober 2018 Tischri 5779 מולד : Min. Montag 8 Uhr 17 10/18 מעריב מנחה שחרית September Eingang Ausgang So ערב ראש השנה So א ' Mo 10 ב ' Di 11 Mo 1 דראש השנה Di 2 דראש השנה 12 [1]

קרא עוד

קטלוג פסח 2016

קטלוג פסח 2016 קטלוג פסח 2016 חברת שקד חברת שקד הינה חברה משפחתית אשר עוסקת שנים רבות בייבוא, שיווק והפצת יינות מאזורים שונים בארץ ובעולם. בשנים האחרונות התרחב סל המוצרים עם מותגי אלכוהול איכותיים מרחבי העולם. פעילותה

קרא עוד

Microsoft Word פרק 16 - פתרון משוואות רמה א

Microsoft Word פרק 16 - פתרון משוואות רמה א 0.0. דף עבודה פתרון משוואות ושאלות מילוליות נתונות שתי משוואות שקולות. 8 60 הסבירו מדוע המשוואות שקולות. 6) 4( שקולה למשוואות אלו? האם המשוואה 8 מצאו שתי משוואות נוספות השקולות למשוואות בסעיף. () משוואות.

קרא עוד

עבודת סיום - מוזיטק

עבודת סיום - מוזיטק יולי 2007 בס"ד עבודת סיום מוזיטק מגישה: הדר חדד שנה ב'. יחידת לימוד: סתיו נושא: מאפייני הסתיו תת נושא: חילזון-העבודה מתבססת על השיר עמיר. "חילזון"/אנדה הנושא א. פעילויות באחריות הגננת לימוד נושא הסתיו

קרא עוד

פעילות לתשעה באב:

פעילות לתשעה באב: פעילות לתשעה באב: הקדמה תשעה באב תשעה באב הוא היו האבל הלאומי בלוח השנה היהודי. יו אחד שבו אנו בוכי על מה שאי, על מה שהיה וכבר איננו. תשעה באב התחיל ע חטא המרגלי במדבר, החטא שבו המרגלי דברו דבה על האר,

קרא עוד

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין:

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע  ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: פרופסור חבר: מרצה בכיר: מורה בכיר: מרצה: מורה : דואר אלקטרוני: ד''ר אהרן עמית י' ריבלין,

קרא עוד

סדרה חשבונית והנדסית

סדרה חשבונית והנדסית .2 סדרות חשבוניות וסדרות הנדסיות n = 5 טבעי על-ידי כלל הנסיגה: + = an + 3. סדרה מוגדרת לכל n רשמו את ארבעת האיברים הראשונים בסדרה. הסבירו מדוע הסדרה הנתונה היא סדרה חשבונית עולה. מצאו את האיבר ה- 57 בסדרה.

קרא עוד

מאמר פגרות בתי המשפט משופר doc

מאמר פגרות בתי המשפט משופר doc ג( ג( עמוד 1 מתוך 7 השפעת פגרות ושביתות בבתי המשפט על הליכים משפטיים מאת עו"ד משה כדריה מבוא על מועדים והארכת מועדים סדרי הדין הנוהגים בבתי המשפט נוקבים בדרך כלל במועדים אשר בהם חייב בעל דין לנקוט הליך

קרא עוד

המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דיו ילין

המכללה האקדמית לחינוך עש דיו ילין ירושלים, אייר, תשע"ה למנהלי בתי הספר ולרכזי ומורי המתמטיקה שלום רב אנו מבקשים לעניין אתכם בתכנית " הכשרת מורים להוראת תלמידים ברוכי כישרון במתמטיקה ובמדע ומסגרת לטיפוח תלמידים ברוכי כישרון במתמטיקה ובמדע"

קרא עוד

אוניברסיטת בן-גוריון המחלקה למדעי המחשב בוחן במבנים בדידים וקומבינטוריקה פרופ' מתיא כ"ץ, ד"ר עופר נימן, ד"ר סטוארט סמית, ד"ר נתן רובין, גב'

אוניברסיטת בן-גוריון המחלקה למדעי המחשב בוחן במבנים בדידים וקומבינטוריקה פרופ' מתיא כץ, דר עופר נימן, דר סטוארט סמית, דר נתן רובין, גב' אוניברסיטת בן-גוריון המחלקה למדעי המחשב בוחן במבנים בדידים וקומבינטוריקה 0-- פרופ' מתיא כ"ץ, ד"ר עופר נימן, ד"ר סטוארט סמית, ד"ר נתן רובין, גב' יעל שטיין טל באומל, לילך חייטמן-ירושלמי, נתי פטר, ד ר סטוארט

קרא עוד

1 מבחן משווה בפיסיקה כיתה ז' משך המבחן 90 דקות מבנה השאלון : שאלון זה כולל 4 שאלות עליך לענות על כולן.כתוב את הפתרונות המפורטים בדפים נפרדים וצרף אותם

1 מבחן משווה בפיסיקה כיתה ז' משך המבחן 90 דקות מבנה השאלון : שאלון זה כולל 4 שאלות עליך לענות על כולן.כתוב את הפתרונות המפורטים בדפים נפרדים וצרף אותם 1 מבחן משווה בפיסיקה כיתה ז' משך המבחן 90 דקות מבנה השאלון : שאלון זה כולל 4 שאלות עליך לענות על כולן.כתוב את הפתרונות המפורטים בדפים נפרדים וצרף אותם בהגשה לטופס המבחן. חומרי עזר: 1.מחשבון. נספח הנוסחאות

קרא עוד

Microsoft Word - בעיות הסתברות 1.doc

Microsoft Word - בעיות הסתברות 1.doc תרגול בעיות הסתברות. גולן מטיל פעמים קובייה הוגנת, מה ההסתברות שבכל אחת מהפעמים יקבל תוצאה שונה? () () () הילה קוראת ספר לפני השינה פעמים בשבוע, יוני סופר כבשים לפני השינה פעמים בשבוע, מה הסיכוי שהיום

קרא עוד

רשימת מזונות מותרת עבור שלושת השבועות הראשונים של השמירה

רשימת מזונות מותרת עבור שלושת השבועות הראשונים של השמירה 1 רשימת מזונות מותרת עבור שלושת השבועות הראשונים של השמירה כדי להקל על כולם ולעשות את זה פשוט, אני אתן לכם את רשימת המזונות המומלצת עבור שלושת השבועות הראשונים של השמירה. העיקרון של "אין לאכול מזון שמכיל

קרא עוד

מצגת של PowerPoint‏

מצגת של PowerPoint‏ 1 ארבל פרלינים במגוון טעמים ומליות, -TLV חמוציות בעטוף שוקולד לבן, כרמל- בוטן עטוף בשוקולד חלב, כרמל- צימוק עטוף בשוקולד חלב.. 41.90 2 יין אדום קברנה סובניון מרלו קלאסיק יקב ברקן, קשיו עטוף בשוקולד מריר,

קרא עוד

עשרה בטבת

עשרה בטבת עשרה בטבת תענית ציבור בבית הספר עשרה בטבת מורות יקרות! עם חזרתנו מחופשת חג האורים, אנו מוצאים את עצמנו כבר בפתיחת חודש טבת. חודש טבת הוא חודש של צער לעם ישראל. כל אחת מוזמנת לעיין בקטעים שמובאים בספר התודעה

קרא עוד

בית ספר תיכון מאר אליאס- אעבלין

בית ספר תיכון  מאר אליאס- אעבלין בית ספר תיכון מאר אליאס- אעבלין עברית לבתי ספר ערביים ידע לשון וספרות א-שאלון 014204 2 יחידות לימוד קיץ 2011 הוראות לנבחן א. משך הבחינה: שעתיים וחצי מבנה השאלון ומפתח הערכה: בשאלון זה שני חלקים: חלק ראשון-ידע

קרא עוד

Microsoft Word - mimun-kraus-test2.doc

Microsoft Word - mimun-kraus-test2.doc ב"ה בוחן במימון מספר קורס: 03-01-911-74 אסור להשתמש בחומר עזר. מותר להשתמש בלוחות ההיוון ובמחשב כיס. יש לענות על כל אחת מהשאלות הבאות. ניקוד זהה לכל השאלות. משך הבוחן שעה וחצי. 1) לקחת הלוואה בסך 10,000

קרא עוד

Microsoft Word doc

Microsoft Word doc 1 חווה מו"פ צפון אזורית לנסיונות גליל מערבי סיכום שנתי של מחקר: בחינת זני אבוקדו מפרים חדשים סיון תש"ע, מאי 2010 חוקר ראשי: דר' גד איש עם צוות מחקר גליל מערבי: גד איש עם, ורד יריחימוביץ', יצחק רגב, הדר

קרא עוד

קיצור שולחן ערוך סימן קכח

קיצור שולחן ערוך סימן קכח הלכה יומית הלכות שבת ומועד הלכות ברכות ונטילת ידיים עיון ת פילה - ביאור תפילת שמונה עשר ה מושגים ביהד ות - בנושא תפילה ובית כנסת "נמשלה התורה למים מה מים יורדים טיפין טיפין עד שנעשים נחלים כך האדם לומד

קרא עוד

בס"ד יחידה 1: "אין לי ארץ אחרת" למה ניתנה לעם ישראל דווקא ארץ ישראל? א. משימה לפני הלימוד: שאלי 01 אנשים לפחות, מה מיוחד לדעתם בארץ ישראל? אספי את כל

בסד יחידה 1: אין לי ארץ אחרת למה ניתנה לעם ישראל דווקא ארץ ישראל? א. משימה לפני הלימוד: שאלי 01 אנשים לפחות, מה מיוחד לדעתם בארץ ישראל? אספי את כל בס"ד יחידה 1: "אין לי ארץ אחרת" למה ניתנה לעם ישראל דווקא ארץ ישראל? א. משימה לפני הלימוד: שאלי 01 אנשים לפחות, מה מיוחד לדעתם בארץ ישראל? אספי את כל התשובות כאן:.0.2.3.4.5.6.7.8.9.01 ב. ארץ ישראל- לעם

קרא עוד

פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם

פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם ב ש יב ה טו ב ה, ז ק ן ו ש ב ע, ו י א ס ף א ל ע מ יו.

קרא עוד

תקנון כדורגל כללי 1. הוראות תקנון זה, הינן ייחודיות לענף הכדורגל ובאות להוסיף על הוראות התקנון הכללי. 2. המשחקים ייערכו לפי חוקת המשחקים הנהוגה בהתאחד

תקנון כדורגל כללי 1. הוראות תקנון זה, הינן ייחודיות לענף הכדורגל ובאות להוסיף על הוראות התקנון הכללי. 2. המשחקים ייערכו לפי חוקת המשחקים הנהוגה בהתאחד תקנון כדורגל כללי 1. הוראות תקנון זה הינן ייחודיות לענף הכדורגל ובאות להוסיף על הוראות התקנון הכללי. 2. המשחקים ייערכו לפי חוקת המשחקים הנהוגה בהתאחדות לכדורגל בישראל להוציא הוראות מיוחדות המפורטות בתקנון

קרא עוד

. ' ' ' : [ " :' ( [ " ( : ' [ ( [ : ' " ' ( ) [ " [ ( " ( : [ ( ) " ( ' : ' ( ( ( ( [ [ [ (. :'. :. :.. ' : [. :. ) (. :.. [ :. ' ( ' [ [ ' : '. :. :

. ' ' ' : [  :' ( [  ( : ' [ ( [ : '  ' ( ) [  [ (  ( : [ ( )  ( ' : ' ( ( ( ( [ [ [ (. :'. :. :.. ' : [. :. ) (. :.. [ :. ' ( ' [ [ ' : '. :. : . ' : :' " : ' : ' ) " : ) : '. :. :. :.. :. :. ) (. :.. [ :. ' [ [ ' : '. :. :. :. : [. :. : '. ) :. :. [ :. :. :. : '. ) (. :. [ :. ] [ [ [ :.. :.. : :. : '. :. :. :. :. :. :. : [. :. :. :. :. ) (. :.

קרא עוד

1 תעריפים לשירותי מים וביוב לצרכן. בהתאם לקובץ תקנות 8240 מיום התעריפים בתוקף מיום שעור מע"מ: 17% מס' סוג צריכה תאור תעריף מים ובי

1 תעריפים לשירותי מים וביוב לצרכן. בהתאם לקובץ תקנות 8240 מיום התעריפים בתוקף מיום שעור מעמ: 17% מס' סוג צריכה תאור תעריף מים ובי 1 תעריפים לשירותי מים וביוב לצרכן. בהתאם לקובץ תקנות 8240 מיום 0.6.2019 התעריפים בתוקף מיום. 1.7.2019 שעור : 17% סוג צריכה מים וביוב מים וביוב 7.079 1.15 6.050 11.242 צריכה ביתית לכל יחידת דיור לכמות מוכרת

קרא עוד

Mishna Shviit Book 05.pdf

Mishna Shviit Book 05.pdf 140 שביעית פרק ח משנה ו במשנה זו דנימ באי ור לא ופ ולעבד את פירות השביעית כדרכ שעושימ בכל שנה. עבודות בפירות שביעית ת א נ ימ ש ל ש ב יע ית, א ינ ק וצ ינ א ות נ, אינ חותכימ ושוטחימ אותנ לייבוש ב מ וק צ

קרא עוד

: : : " [ [' ] : : [ " " " ( [ ( ' : : ' " " ' " ( " ( " " : ' ' ( ' ( ) " " : ' ' " ( ) " ' " ". ' ( ).. [ :. :. " :. " :. [ " ) :(.. :. :. :. :. :.

: : :  [ [' ] : : [    ( [ ( ' : : '   '  (  (   : ' ' ( ' ( )   : ' '  ( )  '  . ' ( ).. [ :. :.  :.  :. [  ) :(.. :. :. :. :. :. : : : " [ ['] : : [ " " " ( [ ( ' : : ' " " ' " ( " ( " " : ' ' ( ' () " " : ' ' " () " ' " ". ' ().. [ :. :. " :. " :. [ ") :(.. :. :. :. :. :. :. :. :. :. : '. () : [. [] : ". " [ :. :. :. [ ", :. :

קרא עוד

מבדק מס' 1 - חומרים: תכונות, שימושים, שינויים בחומר, היבטים טכנולוגיים

מבדק מס' 1 - חומרים: תכונות, שימושים, שינויים בחומר, היבטים טכנולוגיים משרד החינוך המינהל למדע וטכנולוגיה הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה שם התלמיד/ה: כיתה: משימת הערכה מספר 1- כיתה ד נושאים: מערכות ותהליכים ביצורים חיים ומערכות אקולוגיות )בעלי חיים( הנחיות: קראו היטב את השאלות.

קרא עוד

אל עמי אל אל עמי - אל עצמי )ע"ר( צ זהות ציונות מורשת אחדות לומדים עם ילדינו בבתי מדרש קהילתיים להורים וילדים כ ב ו ד א ב ו א ם פרשת יתרו, תשע"ו מ צ ו

אל עמי אל אל עמי - אל עצמי )ער( צ זהות ציונות מורשת אחדות לומדים עם ילדינו בבתי מדרש קהילתיים להורים וילדים כ ב ו ד א ב ו א ם פרשת יתרו, תשעו מ צ ו אל עמי אל אל עמי - אל עצמי )ע"ר( צ זהות ציונות מורשת אחדות לומדים עם ילדינו בבתי מדרש קהילתיים להורים וילדים כ ב ו ד א ב ו א ם פרשת יתרו, תשע"ו מ צ ו ת כ ב ו ד א ב ו א ם ה יא מ צ ו ה ח ש וב ה מ א ד ה מו

קרא עוד

(Microsoft PowerPoint - \347\357 \371\370\351\351\341\370)

(Microsoft PowerPoint - \347\357 \371\370\351\351\341\370) דילמות בחיי ו של CFO חן שרייב ר, CFO ACE AUTO DEPOT LTD. כנס אילת, ספטמבר 2008 1 2 דור ההמשך מבפנים או מב חוץ? 1. דור ה המשך מבפנים או מבחוץ? עולות מספר שאלות: העדפה האם להעדיף מועמד לתפקיד CFO שגדל בארגון,

קרא עוד

בגרות לבתי ספר על יסודיים ערביים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"א, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: ע ב ר י ת לבתי ספר ערביים ספרות

בגרות לבתי ספר על יסודיים ערביים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשעא, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: ע ב ר י ת לבתי ספר ערביים ספרות בגרות לבתי ספר על יסודיים ערביים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"א, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך 014105 מספר השאלון: ע ב ר י ת לבתי ספר ערביים ספרות ב' א. משך הבחינה: שעה וחצי. יחידת לימוד אחת רק כהשלמה

קרא עוד

פשוט חשבון כיתה ו - ספר שני שם תלמיד: שם מורה: דואר אלקטרוני תלמיד: דואר אלקטרוני מורה: תאריך הגשה: ציון: דפי עבודה מקוונים - כיתה ו', ספר שני, יחידה

פשוט חשבון כיתה ו - ספר שני שם תלמיד: שם מורה: דואר אלקטרוני תלמיד: דואר אלקטרוני מורה: תאריך הגשה: ציון: דפי עבודה מקוונים - כיתה ו', ספר שני, יחידה פשוט חשבון כיתה ו - ספר שני שם תלמיד: שם מורה: דואר אלקטרוני תלמיד: דואר אלקטרוני מורה: תאריך הגשה: ציון: דפי עבודה מקוונים - כיתה ו', ספר שני, יחידה 2. פתרו את השאלות, לחוד או בזוגות. תעדו את דרך הפתרון.

קרא עוד

התפלגות נורמלית מחודש

התפלגות נורמלית מחודש התפלגות נורמלית בקובץ זה מופיעות שאלות בנושא התפלגות נורמלית שמחליפות את שאלות המאגר ותוספותיו, הקיימות עד כה שאלות אלה יכולות להיפתר מבלי להמיר את ערכי המשתנה לציוני תקן, ומבלי להשתמש בטבלת ההתפלגות הנורמלית

קרא עוד

<E2ECE9EC20E2E5ECEF E786C73>

<E2ECE9EC20E2E5ECEF E786C73> מחירון מומלץ לענבי יין בציר 203 אזור גליל עליון וצפון הגולן התוכן: קברנהסובניון,פטיטוורדו,קברנהפרנק,פינוטאג' מרלו, מלבק, מורברד סירהושיראז סנג'ובזה,פרימיטיבו,טמפרניו פטיטסירה זינפנדל רוביקברנה,טינטהמדירה

קרא עוד

שם המספר תרגיל שלושה ושבעה, שבעים ושלושה עשים ושתיים, ראשון חמש, שלושים ושתיים שמונים ותשעה ארבעים וחמישה, ארבעים וארבע שניים, שלושה, מ

שם המספר תרגיל שלושה ושבעה, שבעים ושלושה עשים ושתיים, ראשון חמש, שלושים ושתיים שמונים ותשעה ארבעים וחמישה, ארבעים וארבע שניים, שלושה, מ שם המספר תרגיל 321 1. שלושה ושבעה שבעים ושלושה עשים ושתיים ראשון חמש שלושים ושתיים שמונים ותשעה ארבעים וחמישה ארבעים וארבע.4.5 שניים שלושה מיליון מאתיים חמישה.6 אחת אלף שבע מאות וחמישים חמישה חדרים וחצי

קרא עוד

תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח

תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמח תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח- 1988...5 תקנות שוויון הזדמנויות בעבודה )חובת מסירת הודעה

קרא עוד

" יר מעלו כו' יינו כחולמים בי ור ענין חלומו ע"פ חסי ו פר וי ב נ ליון ע"ב נ חמ לפים בע מ ו בעים ו לברי www.otzerhachassidus.com mp3 player uphill marketing 718.722.7333 MP3/USB " יר מעלו כו' יינו כחולמים

קרא עוד

לסטודנטים במבוא מיקרו שבכוונתם לגשת למועד ב': אנו ממליצים לכם לפתור מחדש את המבחן שהיה במועד א'. עדיף לפתור בלי לראות את התשובות הנכונות מסומנות. לשם

לסטודנטים במבוא מיקרו שבכוונתם לגשת למועד ב': אנו ממליצים לכם לפתור מחדש את המבחן שהיה במועד א'. עדיף לפתור בלי לראות את התשובות הנכונות מסומנות. לשם לסטודנטים במבוא מיקרו שבכוונתם לגשת למועד ב': אנו ממליצים לכם לפתור מחדש את המבחן שהיה במועד א'. עדיף לפתור בלי לראות את התשובות הנכונות מסומנות. לשם כך העלינו לפורטל שאלון מעורבל ללא שום סימונים עליו.

קרא עוד

פברואר 2018 עמותת עתיד ממליצה: משלוח מנות קצת אחרת כתיבה: סיון אבוט-ברקן, סמנ"כלית עמותת עתיד וחברת פורום ילדים של העמותה, בייעוץ חברות הפורום. תודה מ

פברואר 2018 עמותת עתיד ממליצה: משלוח מנות קצת אחרת כתיבה: סיון אבוט-ברקן, סמנכלית עמותת עתיד וחברת פורום ילדים של העמותה, בייעוץ חברות הפורום. תודה מ פברואר 2018 עמותת עתיד ממליצה: משלוח מנות קצת אחרת כתיבה: סיון אבוט-ברקן, סמנ"כלית עמותת עתיד וחברת פורום ילדים של העמותה, בייעוץ חברות הפורום. תודה מיוחדת לדיאטניות חן יער, ענת תבור ואודליה רדמי הכנת

קרא עוד

חולין קכט קלה 129

חולין קכט קלה 129 בס"ד, יום ראשון ה' אלול תשע"א שם: זמן: מבחן שבועי מסכת חולין קכט קלה (129) א. 1) החותך כביצה בשר מאבר מן החי, האם צריך הוא הכשר משקין ושרץ כדי לטמא טומאת אוכלין (פרט), ומדוע? 2) מה דין טומאתה של קופת שאור

קרא עוד

תרגיל 5-1

תרגיל 5-1 תרגיל 1 יחסי העדפה, פונקציות תועלת, עקומות אדישות וקווי תקציב כל השאלות להלן מתייחסות לצרכן שהעדפותיו מוגדרות על סלי צריכה של שני מוצרים. העדפות אלה הן רציונאליות (ז"א, מקיימות את תכונות השלמות והטרנזיטיביות).

קרא עוד

עיריית הרצליה 04/10/2018 אגף המינהל הכספי - ה ג ז ב ר ו ת ת.ד. 1 הרצליה טל פקס' עדכון הסכומים בחוקי העזר להלן רשימת

עיריית הרצליה 04/10/2018 אגף המינהל הכספי - ה ג ז ב ר ו ת ת.ד. 1 הרצליה טל פקס' עדכון הסכומים בחוקי העזר להלן רשימת תוכן העניינים דפים 2-6 7 7 8 אגרת תעודות אישור: פיקוח על כלבים, פיקוח על מכירת מוצרים מן החי: מודעות ושלטים: סלילת רחובות: היטל תיעול: מניעת מפגעים ושמירה על הסדר והנקיון: י-ם 91061 מ. פדלון, ראש העירייה

קרא עוד

"ניצנים" תוכנית הצהרונים

ניצנים תוכנית הצהרונים "ניצנים" - צהרונים חברתיים אוגוסט 2017 אב תשע"ז החוק, הקול הקורא, תכנית "ניצנים" החוק לפיקוח על הפעלת צהרונים לגילאי 3-8 נחקק בתהליך מואץ, ביוזמת מספר חברי כנסת, במטרה להסדיר את הפיקוח על הצהרונים במדינה.

קרא עוד

Microsoft Word - Fruit Council Regulation-1976, Dinim v.15 p doc

Microsoft Word - Fruit Council Regulation-1976, Dinim v.15 p doc ו( תקנות מועצת הפירות (ייצור ושיווק) (סדרי דין בפני ועדת קנסות), התשל"ו- 19761 בתוקף סמכותי לפי סעיף ( 48 לחוק מועצת הפירות (ייצור ושיווק), התשל"ג- 1973 (להלן - החוק), ובתוקף שאר הסמכויות הנתונות לי לפי

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation נקמתו של סבל יהושע בר יוסף התפתחות העלילה יום אחד ביקש זלמן התורכי מלמך שיעביר מהמחסן בצפת אל הכפר עין זיתים שלוש חביות ברזל, כבדות וריקות, דבר שקשה לבצע היות והדרך תלולה מאוד. למך תכנן דרך מיוחדת להוריד

קרא עוד

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח "דירה להשכיר בפרדס", אור יהודה "דירה להשכיר בחולון" עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח דירה להשכיר בפרדס, אור יהודה דירה להשכיר בחולון עוזי לוי, מנכל דירה להשכיר מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח "דירה להשכיר בפרדס", אור יהודה "דירה להשכיר בחולון" עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר דיור להשכרה ארוכת טווח מטרות "דירה להשכיר" יצירת מאסה קריטית של אלפי יחידת דיור לשכירות ארוכת

קרא עוד

אורנה

אורנה רמלה 30 דצמבר 2015 היסטוריה נוסדה במאה השמינית לספירה )718-716( העיר היחידה שנבנתה ע"י המוסלמים בארץ. שוכנת על הציר ההיסטורי - יפו יהודים הגיעו לרמלה לראשונה בשנת 1099 הגיעו יוחנן הקדוש. לעיר ראשוני ירושלים.

קרא עוד

1 הקדמה דפי עבודה בנושא שבת: ל"ט אבות מלאכה. מיועד לתלמידי חטיבה ותיכון. חומרי עזר נוספים, וכן תשובון לקובץ זה, ניתן לקבל ללא עלות בפניה למחבר - "חמדת

1 הקדמה דפי עבודה בנושא שבת: לט אבות מלאכה. מיועד לתלמידי חטיבה ותיכון. חומרי עזר נוספים, וכן תשובון לקובץ זה, ניתן לקבל ללא עלות בפניה למחבר - חמדת 1 הקדמה ל"ט אבות מלאכה המושג " מ ל א כ ה " ב ש ב ת המקור הראשון בתורה לאיסור מלאכה בשבת הוא פסוק בעשרת הדברות - ו יו ם ה ש ב יע י ש ב ת ל ה' א ל ה יך ל א ת ע ש ה כ ל מ ל אכ ה יך. א ת ה ו ב נ ך ו ב ת ך

קרא עוד

<4D F736F F D20E0E9EA20ECE1F0E5FA20EEF2F9F0FA20E1E9FAE9FA20EEF4E720EEFAEBFA>

<4D F736F F D20E0E9EA20ECE1F0E5FA20EEF2F9F0FA20E1E9FAE9FA20EEF4E720EEFAEBFA> איך לבנות מעשנת ביתית מפח מתכת... Master stav http://forums.tapuz.co.il/eatmeat פורום הקרניבורים בתפוז לעשות ל האש הינה צלייה על אש חום ועשן פחמים ו/או גז בצורה ישירה,מדובר בפעולה פשוטה לכאורה אבל יש שיאמרו

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

א) ב) תאור המאפיינים העיקריים של מכשירי הון פיקוחיים שהונפקו ליום הישות המשפטית של המנפיק מאפיין ייחודי המסגרת / המסגרות החוקיות החלות על המ

א) ב) תאור המאפיינים העיקריים של מכשירי הון פיקוחיים שהונפקו ליום הישות המשפטית של המנפיק מאפיין ייחודי המסגרת / המסגרות החוקיות החלות על המ א) ב) 0 הון עצמי רובד הון עצמי רובד הון מניות רגילות,.,.0 הון עצמי הבנק נוסד בשנת 0 )ראה גם פרק ב' לדוח הדירקטוריון(. הבנק התאגד ונרשם ב ביום בספטמבר 0. הבנק הנפיק את מניותיו במועדים שונים החל מיום ההתאגדות.

קרא עוד

51 פרשת צו תשע"א מאמר השבוע עוסק באחת ממצוות היום, שלפי הרמב"ם ראוי להשקיע בה את רוב מאמצנו וכספנו. מהי מהות מצוות מתנות לאביונים? מתי זמנה, ומה שיעור

51 פרשת צו תשעא מאמר השבוע עוסק באחת ממצוות היום, שלפי הרמבם ראוי להשקיע בה את רוב מאמצנו וכספנו. מהי מהות מצוות מתנות לאביונים? מתי זמנה, ומה שיעור 51 פרשת צו תשע"א מאמר השבוע עוסק באחת ממצוות היום, שלפי הרמב"ם ראוי להשקיע בה את רוב מאמצנו וכספנו. מהי מהות מצוות מתנות לאביונים? מתי זמנה, ומה שיעור המתנה? האם נשים וילדים חייבים במצווה, ולמי ראוי לתת

קרא עוד

חבילות שי ומתנות נורית מוצרי פרסום ראש השנה 2017

חבילות שי ומתנות נורית מוצרי פרסום ראש השנה 2017 חבילות שי ומתנות נורית מוצרי פרסום ראש השנה 2017 טעימה חבילות שי ומתנות הינה חברת בת בנורית מוצרי פרסום.התחלנו את דרכינו לפני יותר משלושה עשורים ובקטלוג זה נשמח להציג בפניכם את מגוון חבילות שי, מתנות,

קרא עוד

מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל

מגישה : חני חוקת תשעו עבור קריאת כיוון למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל שמגיב* עד שזז* עד מנומנם* חולמני- ץ* ר שלווה* אישיות מפריע* לא ך* א... י ש י ב ה ז מ ן ל א ח

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - תכניות פיתוח במטעים לשנת ppt [Read-Only]

Microsoft PowerPoint - תכניות פיתוח במטעים לשנת ppt [Read-Only] תוכניות פיתוח לשנת 2009 הדרים-מטעים האגף לפירות שה"ם תמונת מצ ב ענף המטעים עומד בפני משבר, שנגרם עקב מספר גורמים: א. משבר המים עלול לגרום לעקירת מטעים לא מעטים. ב. משבר נמשך בעיקר בפירות הקיץ, עקב שפע

קרא עוד

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין - 2008 חיפה הקדמה תוכן עניינים תכנון אסטרטגי ומחקר בעלון זה מוצגים נתונים על העיר חיפה שמבוססים על נתוני מפקד האוכלוסין שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת

קרא עוד

האגף לתכנון אסטרטגי טלפון: פקס: פברואר 2017 יום רביעי כ"ו שבט תשע"ז לקט נתונים ליום המשפחה 2016 בפתח תקווה נכון לתאריך 01/01/

האגף לתכנון אסטרטגי טלפון: פקס: פברואר 2017 יום רביעי כו שבט תשעז לקט נתונים ליום המשפחה 2016 בפתח תקווה נכון לתאריך 01/01/ פברואר 0 יום רביעי כ"ו שבט תשע"ז לקט נתונים ליום המשפחה 06 בפתח תקווה נכון לתאריך 0/0/0 בפתח תקווה יש,868 תושבים. התפלגות התושבים בעיר לפי מגדר מגדר סך אחוז 4% % 00% 066 868 זכר נקבה התפלגות התושבים בעיר

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 שלומית לויט "עץ החשיבה" שלמה יונה- העמותה לחינוך מתמטי לכל מציגים: "ימין ושמאל- לומדים חשבון" 4 מקורות קושי להתמצאות במרחב אצל ילדים תפיסה אפיזודית התנהגות ייצוגית מוגבלת. היעדר מושגים ומונחים. אגוצנטריות.

קרא עוד

שימו לב! יש לענות על כל השאלות בתוך טופס הבחינה, מחברות טיוטא הולכות לגריסה. על השאלות יש לענות במקום המיועד אחרי כל שאלה. תאריך הבחינה: שם

שימו לב! יש לענות על כל השאלות בתוך טופס הבחינה, מחברות טיוטא הולכות לגריסה. על השאלות יש לענות במקום המיועד אחרי כל שאלה. תאריך הבחינה: שם שימו לב! יש לענות על כל השאלות בתוך טופס הבחינה, מחברות טיוטא הולכות לגריסה. על השאלות יש לענות במקום המיועד אחרי כל שאלה. תאריך הבחינה: 26.01.2018 שם המרצים: דר' אלה שגב, דר' יובל ביתן שם הקורס: מבוא

קרא עוד

"שיעור בהיסטוריה" נוסח אבו מאזן: בפתיחת דיוני המועצה הלאומית הפלסטינית נשא אבו מאזן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ובניחוח אנטישמי. זאת, כדי לשלול את קי

שיעור בהיסטוריה נוסח אבו מאזן: בפתיחת דיוני המועצה הלאומית הפלסטינית נשא אבו מאזן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ובניחוח אנטישמי. זאת, כדי לשלול את קי שיעור בהיסטוריה "" ב מ א י 3 י ר ו ש ל י ם" נוסח אבו מאזן : בפתיחת דיוני המועצה הלאומית ה פ ל ס ט י נ י ת נ ש א א ב ו מ א ז ן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ו ב נ י ח ו ח א נ ט י ש מ י. ז א ת, כ ד י ל ש

קרא עוד

Is There a Mitzvah to Eat Matzah for All Eight Days? Rabbi Efrem Goldberg rabbiefremgoldberg.org

Is There a Mitzvah to Eat Matzah for All Eight Days? Rabbi Efrem Goldberg rabbiefremgoldberg.org Is There a Mitzvah to Eat Matzah for All Eight Days? Rabbi Efrem Goldberg rabbiefremgoldberg.org I. Is there a mitzvah to eat matzah all of Pesach? a. Pesachim 120a - First night is a chova, the rest of

קרא עוד

הצעה לתוכנית לימודים

הצעה לתוכנית לימודים תואר ראשון הדרישות למקצוע מורחב עת עתיקה: 1 הרצאה קווי יסוד מקרא 1 הרצאה קווי יסוד 1 תרגיל קווי יסוד 1 הרצאה מתקדמת 1 תרגיל 1 סמינריון 14 ש"ש היסטוריה כללית-המזרח הקדום או יוון ורומא ימי הביניים: 5 ש"ש

קרא עוד

ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י

ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י א. ש ח ק ן ב. ת ומ ך ג. ש ומ ר ד. א וה ד ה.ע וב ד ש

קרא עוד

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל- ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים עברית על הרצף מוגשת ל- דר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: 10.10.2016 מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 הקדמה רכישתה של שפה שניה או זרה היא תופעה לשונית פסיכולוגית,

קרא עוד

עם, ארץ, חירות עם, ארץ, חירות יותם משה הלפרין תובנות על כלכלת הדרור בארץ ישראל הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל הוא מוטיב מרכזי במקרא, החל מברית בין הבתרי

עם, ארץ, חירות עם, ארץ, חירות יותם משה הלפרין תובנות על כלכלת הדרור בארץ ישראל הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל הוא מוטיב מרכזי במקרא, החל מברית בין הבתרי יותם משה הלפרין תובנות על כלכלת הדרור בארץ ישראל הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל הוא מוטיב מרכזי במקרא, החל מברית בין הבתרים, דרך יציאת מצרים ולאורך הנדודים במדבר עד לכניסה לארץ. קשר זה כה פשוט עד שלרוב אנו

קרא עוד

- - קיץ תשס"ט מחשבת ישראל )לבי"ס דתי( מחשבת ישראל, 1 יח"ל, שים לב! השאלות במבחן יחוברו מהחומר המפורט להלן. המיקוד מבוסס על תכנית הלימודים במחשב

- - קיץ תשסט מחשבת ישראל )לביס דתי( מחשבת ישראל, 1 יחל, שים לב! השאלות במבחן יחוברו מהחומר המפורט להלן. המיקוד מבוסס על תכנית הלימודים במחשב - - קיץ תשס"ט מחשבת ישראל )לבי"ס דתי( מחשבת ישראל, 1 יח"ל, 038108 שים לב! השאלות במבחן יחוברו מהחומר המפורט להלן. המיקוד מבוסס על תכנית הלימודים במחשבת ישראל לחטיבה העליונה בבית הספר הממלכתי דתי, מהדורה

קרא עוד

1 בגרות עח יולי 18 מועד קיץ ב שאלון x b 2 2 y x 6x שיעור ה- א x לכן, של קדקוד הפרבולה, ו-, מתקבל על ידי הנוסחה a. C(3, 9) ובהתאם, y. (3, 9) 2 C

1 בגרות עח יולי 18 מועד קיץ ב שאלון x b 2 2 y x 6x שיעור ה- א x לכן, של קדקוד הפרבולה, ו-, מתקבל על ידי הנוסחה a. C(3, 9) ובהתאם, y. (3, 9) 2 C 8 מועד קיץ ב שאלון 58 x b y x x שיעור ה- א x לכן של קדקוד הפרבולה ו- מתקבל על ידי הנוסחה a C( 9) ובהתאם y ( 9) C 9 C הם x C ( ) תשובה: שיעורי קדקוד הפרבולה B A y x x ב הישר y 5 חותך את הפרבולה בנקודות

קרא עוד

פרשת כי תבא לאו שאין בו מעשה ואמרת לפני ה' אלקיך בערתי הקדש מן הבית וגם נתתיו ללוי ולגר ליתום ולאלמנה ככל מצותך אשר צויתני לא עברתי ממצותיך ולא שכחתי:

פרשת כי תבא לאו שאין בו מעשה ואמרת לפני ה' אלקיך בערתי הקדש מן הבית וגם נתתיו ללוי ולגר ליתום ולאלמנה ככל מצותך אשר צויתני לא עברתי ממצותיך ולא שכחתי: פרשת כי תבא לאו שאין בו מעשה ואמרת לפני ה' אלקיך בערתי הקדש מן הבית וגם נתתיו ללוי ולגר ליתום ולאלמנה ככל מצותך אשר צויתני לא עברתי ממצותיך ולא שכחתי: (דברים כו, יג) הקדמת תרומה לביכורים פרש"י שלא הקדמתי

קרא עוד

חיי אדם עמותה בפרט מהלידה עד הפרידה (ע"ר)

חיי  אדם עמותה בפרט מהלידה עד הפרידה (ער) לכבוד: הגב' השלום והברכה, דליה מימון הנדון: צירוף העמותה לרשימת הארגונים בהמשך לשיחתנו הטלפונית ולבקשתך, הנני מתכבד להעביר לך את החומר המבוקש בכתב. אני מאמין שנוכל לזכות להיות בין הארגונים המאושרים לקבל

קרא עוד

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4>

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4> ניב רווח פסיכומטרי 1 שיעור מבוא נושא סימני החלוקה כולל מספר מושגים שצריך להכיר כמו חלוקה לגורמים או שארית של חלוקה. בבחינה יכולות להופיע שאלות שיעסקו בנושא זה כנושא בפני עצמו, ולעתים הידע בנושא דרוש לפתרון

קרא עוד

מספר זהות: סמסטר ב' מועד א' תאריך: 11102/4// שעה: 9:22 משך הבחינה: 3 שעות חומר עזר: אין מותר השימוש במחשבון פשוט בחינה בקורס: מבני נתונים מרצה: הדר בי

מספר זהות: סמסטר ב' מועד א' תאריך: 11102/4// שעה: 9:22 משך הבחינה: 3 שעות חומר עזר: אין מותר השימוש במחשבון פשוט בחינה בקורס: מבני נתונים מרצה: הדר בי מספר זהות: סמסטר ב' מועד א' תאריך: 11102/4// שעה: 9:22 משך הבחינה: 3 שעות חומר עזר: אין מותר השימוש במחשבון פשוט בחינה בקורס: מבני נתונים מרצה: הדר בינסקי הנחיות: יש לענות על כל השאלות. יש לענות על כל

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation המרד הגדול: התבוסה במרד והתוצאות הדמוגרפיות שלו תוצאות המרד הגדול התבוסה במרד לאחר התבוסה שנחל קסטיוס גאלוס, הנציב הסורי שלא הצליח לכבוש את ירושלים, בשנת 66 התמנה אס פ ס י נ וס למפקד המלחמה נגד היהודים.

קרא עוד

Jewish Calendar 5778

Jewish Calendar 5778 September 2017 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 Erev Rosh Hashana ערב ראש השנה Rosh Hashana 5778 ראש השנה 5778 Rosh Hashana II ראש השנה יום ב Parashat Ha'Azinu פרשת האזינו Shabbat

קרא עוד

ההסתדרות הציונית העולמית

ההסתדרות  הציונית העולמית ההסתדרות הציונית העולמית החטיבה להתיישבות חטיבת חוזים בטחונות וקרקעות המתיישבים יחתמו בראשי תיבות בתחתית כל עמוד וחתימה מלאה בעמוד האחרון טופס 3 חוזה בר רשות בישוב קהילתי במגרש למגורים ביו"ש בין ההסתדרות

קרא עוד

. ". " ( ( ' ) ( [ ) ( [ " " [ ( ( ' " " " " (. [ (... (. " :. ) (: : [ ". ' ' : ] [. ' :.. " ) (. :. :. :. ) ( :. :.. ) :(:. :. " [ :. :. :. [ " :. [

. .  ( ( ' ) ( [ ) ( [   [ ( ( '     (. [ (... (.  :. ) (: : [ . ' ' : ] [. ' :..  ) (. :. :. :. ) ( :. :.. ) :(:. :.  [ :. :. :. [  :. [ .. " ' ) ( ) ( '..... :. ) (: :. ' ' : ] [. ' :.. ) (. :. :. :. ) ( :. :.. ) :(:. :. :. :. :. " :. :. :. ' :.[] :. :. :. :. :. : '.. ) :(:. :. :.. :. :.. :. :. :. :. :. :. :. ) (. :. ' :. ) (. :. : ' '

קרא עוד

עתמ (ת"א) 1985/06 הרמתי ינון נ' עיריית תל אביב בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט ד"ר ורדי קובי בתי המשפט עת

עתמ (תא) 1985/06 הרמתי ינון נ' עיריית תל אביב בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט דר ורדי קובי בתי המשפט עת בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט ד"ר ורדי קובי בתי המשפט עתמ 001985/06 בעניין: הרמתי ינון ע"י ב"כ עו"ד טלבי נ ג ד 1. עיריית תל-אביב 2. מנהל הארנונה בעיריית תל-אביב

קרא עוד

רשומות ספר החוקים י א בניסן התשנ ה באפריל 1995 עמוד חוק האזנת סתר(תיקון), התשנ ה- 995 ו 180 תיקון עקיף: חוק הבזק, התשמ ב- 982 ו - מסי 0 ו חוק

רשומות ספר החוקים י א בניסן התשנ ה באפריל 1995 עמוד חוק האזנת סתר(תיקון), התשנ ה- 995 ו 180 תיקון עקיף: חוק הבזק, התשמ ב- 982 ו - מסי 0 ו חוק רשומות ספר החוקים י א בניסן התשנ ה 11 1517 באפריל 1995 עמוד חוק האזנת סתר(תיקון), התשנ ה- 995 ו 180 תיקון עקיף: חוק הבזק, התשמ ב- 982 ו - מסי 0 ו חוק הביטוח הלאומי(תיקון מס 100), התשנ ה- 1995 186 תיקון

קרא עוד

תקנות שירותי תיירות )עסק מאושר לתייר(, התשע"ב בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3)5(, 10, 12 11, ו 24 לחוק שירותי תיירות, התשל"ו )להלן - החוק(, ול

תקנות שירותי תיירות )עסק מאושר לתייר(, התשעב בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3)5(, 10, 12 11, ו 24 לחוק שירותי תיירות, התשלו )להלן - החוק(, ול תקנות שירותי תיירות )עסק מאושר לתייר(, התשע"ב- 2011 1 בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3)5(, 10, 12 11, ו 24 לחוק שירותי תיירות, התשל"ו- 1976 )להלן - החוק(, ולעניין תקנה 11 באישור שר האוצר לפי סעיף 39 ב לחוק יסודות

קרא עוד

Microsoft Word - book shops.doc

Microsoft Word - book shops.doc . רשימת חנויות ספרים יד שניה: חנויות בתל-אביב: רובינזון ספרים - נחלת בנימין 03-5605461 - 31 http://www.robinson.co.il בוק בוטיק - דיזנגוף 03-5274527 - 190 בוק שוק - ברודצקי 15, רמת אביב - 03-6415158 בטא

קרא עוד

כיצד יכולה הגננת לתווך להורה ולילד את חשיבות ארוחת הבוקר? פרוייקטPBL מגישות: מיכל גובנייה, אורית בן סניור, אולה סביקליס. בהנחייתה של מיכל גטניו- קאלוש

כיצד יכולה הגננת לתווך להורה ולילד את חשיבות ארוחת הבוקר? פרוייקטPBL מגישות: מיכל גובנייה, אורית בן סניור, אולה סביקליס. בהנחייתה של מיכל גטניו- קאלוש כיצד יכולה הגננת לתווך להורה ולילד את חשיבות ארוחת הבוקר? פרוייקטPBL מגישות: מיכל גובנייה, אורית בן סניור, אולה סביקליס. בהנחייתה של מיכל גטניו קאלוש. זאודיטווונדגמאי, חשיבות ארוחת הבוקר בגיל הרך הבטן

קרא עוד