שאלות בסד"א

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "שאלות בסד"א"

תמליל

1 עו"ד מעט... שאלות לקראת -לקט דוגמאות בלתי ממצה- שימו לב, לנוחותכם ערכנו את לקט הדוגמאות בפורמט מסמך. בנוסף, ניתן למצוא את לקט הדוגמאות שלהלן ושאלות נוספות גם בטסטולוגיה כשאלות נפרדות ואינטראקטיביות.

2

3 2 תוכן עניינים הקדמה... 5 סדר הדין האזרחי... 7 הוצאה לפועל סדר הדין הפלילי...32 דיני מעצרים...21 ראיות...23 אתיקה מקרקעין חברות ומיסוי מקרקעין...52 ותאגידים...23 נושאים נוספים... 27

4

5 הקדמה לאחר שצלחתם את הבחינה בכתב נותרה לכם עוד משוכה אחת - - שלאחריה תהיו זכאים להצטרף ללשכת עורכי הדין ולהתחיל לעסוק בעריכת דין. עבור נבחנים רבים, הבחינה בעל-פה מלחיצה לא פחות מהבחינה בכתב. בסופו של דבר, הבחינה בכתב עוסקת בתחומים שהם פחות או יותר ידועים מראש, וניתן להתכונן אליהם. הבחינה בעל- פה, לעומתה, עשויה לעסוק במגוון נושאים מתחומים שונים: מסד"א וסד"פ, דרך חוקי היסוד, אתיקה מקצועית ותחומים משפטיים אחרים שכל עורך דין אמור להכיר באופן כללי, ועד להלכות ולחוקים ספציפיים בתחומי המשפט שבהם עסקתם בהתמחות. כמעט תמיד, הבחינה תפתח בשאלה על אודות התחומים המשפטיים שבהם עסקתם במהלך שנת ההתמחות. פעמים רבות, הבוחנים גם ישאלו שאלות על תחומים אלו. על כן, השתדלו לחזור לקראת הבחינה על התשתית המשפטית הנוגעת לכמה הליכים שבהם עסקתם בהתמחות. גם אם אינכם יודעים את התשובה לשאלה שנשאלתם, השתדלו לשתף את הבוחנים במהלך מחשבותיכם. לעיתים, די בכך שתראו כי אתם מבינים מהי הדרך שבה תוכלו למצוא את הפתרון לשאלה שנשאלתם, גם אם אינכם זוכרים את התשובה. כהשלמה להכנה זו, וכהשלמה לנושאים שבהם עוסקת הבחינה בכתב, מובאת לפניכם רשימה בלתי-ממצה של חלק מהשאלות שעליהן ייתכן שתישאלו בבחינה שבעל-פה. השאלות והתשובות מתעדכנות מדי מועד לאור עדכוני החקיקה והפסיקה ובהתאם למגמות החדשות בבחינה זו. בסדנה לבחינה בעל-פה יינתנו כלים מקיפים כיצד להתמודד עם אתגר הבחינה בעל-פה. ב ה צ ל ח ה!

6

7 7 סדר הדין האזרחי מהי טענת קיזוז, היכן תטען אותה, ומה ההבדל בינה לבין תביעה שכנגד? טענת קיזוז הינה טענה של נתבע, בכתב הגנתו, במסגרתה הוא טוען שיש לקזז מסכום התביעה כל זכות ו/או תביעה שלו נגד התובע. ההבדלים בין טענת קיזוז לתביעה שכנגד: תביעה שכנגד היא תביעה עצמאית לכל דבר ועניין, והתובע שכנגד נדרש לשלם בגינה אגרה. תביעה שכנגד תידון גם אם התביעה העיקרית הופסקה, נדחתה או נמחקה מכל טעם שהוא. לעומת זאת, טענת קיזוז היא טענת הגנה, ולא ניתן לדון בה לאחר שהתביעה העיקרית הופסקה. תביעה שכנגד אינה מוגבלת בסכום, בעוד שטענת קיזוז מוגבלת עד לסכום הנתבע בתביעה העיקרית. מה המועד להגשת תשובה לבקשת רשות להתגונן? שאלה מטעה. לתובע אין זכות להגיש תשובה לבקשת רשות להתגונן, אך הוא רשאי לחקור את הנתבע על תצהירו במהלך הדיון בבקשת הרשות להתגונן, ובאמצעות החקירה לנסות לערער את אמינותו של הנתבע ואת הגנתו. מהם התנאים להוצאה לפועל של פסק דין נגד צד שלישי? פסק דין נגד צד שלישי לא י וצא לפועל אלא אם כן ניתנה רשות מאת בית המשפט או מאת רשם ההוצאה לפועל, ולאחר שבעל הדין ששלח את ההודעה קיים את פסק הדין שניתן נגדו באותה תובענה. לעניין הודעה לצד שלישי, מה ההבדל, אם קיים, בין הודעה שנשלחה בתביעה "רגילה" לבין הודעה שנשלחה בתביעה בסדר דין מקוצר? משלוח "רגילה" )תובענה שנפתחה בכתב תביעה והוגש בה כתב הגנה(, בתביעה ההודעה הינו בזכות ובהתקיים אחד מהתנאים הבאים: הנתבע זכאי להשתתפות מהצד השלישי בשל כל סעד שייפסק נגדו; א. הנתבע זכאי לקבל מהצד השלישי סעד שמבקש ממנו התובע; ב. כששאלה או פלוגתא בין הנתבע לצד השלישי כרוכה בנושא התובענה. ג. לעומת זאת, בהליך שלא הוגש בו כתב הגנה )סדר דין מקוצר, המרצת פתיחה( או בהליך בסדר דין מהיר, נדרש הנתבע לבקש את רשות בית המשפט או הרשם בטרם ישלח הודעה לצד שלישי.

8 2 השתק פלוגתא, מהו? כאשר שאלה עובדתית בין בעלי דין הוכרעה, במפורש או מכללא, והיא הייתה חיונית לתוצאה הסופית, אזי במשפט נוסף בין אותם צדדים או בין חליפיהם, יהיו בעלי הדין מושתקים מלהתדיין מחדש באותה שאלה )אפילו אם עילת התביעה השנייה שונה מעילת התביעה הראשונה(. האם ניתן להגיש תביעה שכנגד בסדר דין מהיר? ניתן להגיש תביעה שכנגד רק נגד בעלי הדין בתובענה המקורית, ובלבד שנתקיים בה אחד מאלה: סכום התביעה שכנגד הוא עד 00,777 )כלומר, זו תביעה שאילו הייתה מוגשת בנפרד, הייתה היא תביעה בסדר דין מהיר( או נושא התביעה שכנגד זהה לנושא התובענה המקורית או נובע מאותן הנסיבות. ערוך בבקשה השוואה בין מצהיר בהליך עיקרי לבין מצהיר בהליך ביניים! מצהיר בהליך עיקרי )בעל דין או עד( חייב להתייצב לחקירה ביום הדיון, אלא אם כן הודיע בעל הדין שכנגד לבית המשפט ולבעלי הדין שהוא מוותר על חקירתו של המצהיר. לעומת זאת, בהליך ביניים, רק בעל דין חייב להתייצב לחקירה ביום הדיון, אלא אם כן הצד שכנגד ויתר על החקירה. מצהיר שאינו בעל דין )עד( יתייצב לדיון בהליך ביניים רק אם הצד שכנגד הודיע שהוא מעוניין לחקור אותו. מהם סדרי הדין בהגשת תשובה להמרצת פתיחה? אין חובה להגיש תשובה להמרצת פתיחה, אולם אם מחליט המשיב לעשות כן, עליו להגיש את התשובה בתוך 50 ימים ממועד המצאת המרצת הפתיחה או עד 45 ימים לפני מועד הדיון בה, לפי המוקדם. בתשובה יפורטו הטיעונים כולל אסמכתאות ויצורף לה תצהיר לשם אימות העובדות המשמשות יסוד לתשובה. במקום להגיש תשובה, רשאי המשיב להגיש בקשה לקיום דיון בהמרצת הפתיחה בהתאם למועדים שנקבעו להגשת התשובה. אם המשיב לא הגיש תשובה להמרצת הפתיחה, ולא ביקש לקיים דיון עד תום המועד להגשת תשובתו, רשאי בית המשפט ליתן החלטה על יסוד המרצת הפתיחה בלבד, אם שוכנע כי הדבר מוצדק בנסיבות העניין. הייחוד של המרצת הפתיחה הוא שהדיון בה ייערך על יסוד התצהירים שהוגשו וללא דיון הוכחות. מהו "צו גודר"? אדם שהוא נתבע או צפוי להיות נתבע בידי אנשים אחדים )"טוענים"( שתביעותיהם מכחישות זו את זו, זכאי לבקש מבית המשפט סעד בדרך של טען ביניים. "צו גודר" חוסם תביעתו של טוען שלא הגיש הודעת הסתלקות. צו זה מצהיר שהטוען לא יוכל לתבוע מהנתבע או מהמבקש בעניין נשוא הצו, אולם צו זה אינו פוגע בזכויותיו של אותו טוען בינו לבין טוען אחר.

9 1 הגשת תביעה נגד אדם שתקף אותך, מה עליך לעשות? לימים התברר לך שהנתבע הינו פסול דין. כל עוד אין אפוטרופוס לנתבע שהוא פסול דין, לא ניתן להמשיך בתביעה. אם אין לנתבע אפוטרופוס, על התובע לבקש מבית המשפט או מהרשם מייד לאחר פתיחת התובענה למנות לנתבע אפוטרופוס. התובע גם יכול להציע אפוטרופוס, אך יש לצרף הסכמה בכתב של האפוטרופוס המוצע. מהו המועד להגשת כתב הגנה בתביעה בסדר דין מהיר? כתב הגנה בסדר דין מהיר יוגש תוך 50 ימים ממועד המצאת כתב התביעה. מאחר שבתובענה בסדר דין מהיר יש לצרף את כל המסמכים הרלוונטיים לכתבי הטענות, לרבות חוות דעת מומחים, ניתן פרק זמן ארוך יותר להגשת כתב הגנה, בהשוואה לתביעה "רגילה" )שבה כתב ההגנה יוגש תוך 07 ימים(. אתה מייצג בעל דירה בתביעה שהוגשה נגד שוכר. השוכר מסרב לפנות את הדירה וחדל לשלם את השכירות וגם גרם לנזקים רבים בדירה. אתה מעוניין להגיש בקשה לסילוק ידו של השוכר. מהו ההליך לפינוי מושכר ומה עליך לעשות כדי להבטיח פיצוי על הנזקים, וכן את תשלום המסים ושכר הדירה מידי השוכר? עד לאחרונה נהוג היה להגיש תביעה כזו בהליך של תובענה בסדר דין מקוצר )סילוק יד ממקרקעין/פינוי מושכר שיש עליה ראיה בכתב, נסח "טאבו" או הסכם שכירות(. כיום ניתן להגיש את התביעה בהליך מיוחד של תביעה לפינוי מושכר, שתכלול רק סעד של פינוי. אין צורך להגיש בקשה לפיצול סעדים על מנת לתבוע את תשלומי המסים ושכר הדירה בשלב מאוחר יותר. לכתב הטענות בתביעה לפינוי מושכר יש לצרף את כל המסמכים הרלוונטיים )כולל תצהירי עדות ראשית(, וכן לציין אסמכתאות משפטיות. מתי יש לטעון טענת התיישנות? בהזדמנות הראשונה שבה טענת לגופה של תובענה. מהי תקופת ההתיישנות בתביעה בביטוח? שלוש שנים לאחר שקרה מקרה הביטוח.

10 01 הנך מייצג נתבע בתביעה כספית שהוגשה נגדו בבית משפט שלום. יחד עם הגשת כתב ההגנה הגשת בקשה נפרדת לעיכוב הליכים, בטענה שקיים הסכם בוררות בין הצדדים. בא כוח הצד שכנגד התנגד לבקשתך וטוען שאיחרת את המועד להגשת הבקשה לעיכוב ההליכים. האם תתקבל טענתו? לא. בהתאם לסעיף 0 לחוק הבוררות, בקשה לעיכוב הליכים תוגש בכתב ההגנה או בדרך אחרת, אך לא יאוחר מהיום שטען המבקש לראשונה לגופו של עניין בתובענה. אתה מייצג לקוח שהגיש תביעה נגד ראובן ובה תבע פיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו לו כתוצאה מכך שהחליק בעת ששהה בבית העסק של ראובן. מהו הדין בנוגע להגשת חוות דעת רפואית בעניין נכותו של לקוחך? עליך לצרף את חוות הדעת לכתב התביעה. לשם השוואה, חוות דעת מומחה שאינו ברפואה תוגש לא יאוחר מ- 07 ימים לפני ישיבת ההוכחות הראשונה. ואולם, אם בית המשפט הורה על הגשת תצהירי עדות ראשית, תוגש חוות הדעת יחד עם התצהירים. מה ההבדל בסדרי הדין בין תביעה נזיקית רגילה לבין תביעה על-פי חוק הפלת"ד? בתביעה נזיקית רגילה בעל דין יגיש לבית המשפט חוות דעת מומחה בעניינו. הגיש בעל דין חוות דעת מטעמו, רשאי הצד שכנגד להגיש חוות דעת נגדית. לעומת זאת, על-פי ההסדר הקבוע בחוק הפלת"ד, לא יוגשו חוות דעת מטעם הצדדים והמומחה שיתמנה יהיה מומחה מטעם בית המשפט. המומחה יתמנה בהתאם לבקשה שיגיש התובע ויצרפה לכתב התביעה, לצד מסמכים נוספים המעידים על מצבו הרפואי. בית המשפט דחה בקשה של מרשך למינוי מומחה מטעם בית המשפט. בקשת רשות ערעור שהגשת לבית המשפט המחוזי על החלטת בית המשפט השלום נדחתה. מרשך שואל אותך האם יש אפשרות להגיש ערעור נוסף. מה תענה לו? ניתן להגיש בקשה נוספת למתן רשות ערעור )"גלגול שלישי"(, אך בית המשפט העליון לא יקבל בקשה כזו אם אינה מעלה עניין בעל חשיבות משפטית או ציבורית החורג מעניינם של הצדדים הספציפיים, מעבר לנסיבות המקרה )הלכת חניון חיפה(. מתי תביעה בסדר דין מקוצר תועבר להליך מהיר? אם התביעה היא עד לסכום של 00,777 וניתנה בה רשות להתגונן.

11 00 מה ההבדל בין תצהיר עדות ראשית לתצהיר שנלווה לבקשת רשות להתגונן? תצהיר עדות ראשית הינו תצהיר בהליך עיקרי, ואילו תצהיר שנלווה לבקשת רשות להתגונן הינו תצהיר במסגרת הליך ביניים. תצהיר בהליך עיקרי )לדוגמה תצהיר עדות ראשית( יפרט רק עובדות שהמצהיר יכול להוכיח מתוך ידיעה אישית, וכל מי שנתן תצהיר חייב להתייצב לחקירה ביום הדיון אלא אם הודיע בעל הדין שכנגד בהודעה בכתב שהוא מוותר על חקירת המצהיר. תצהיר בהליך ביניים )לדוגמה תצהיר הנלווה לבקשת רשות להתגונן( יכול שיהיה גם לפי מיטב האמונה, ובלבד שצוינו הנימוקים לכך. רק בעל דין שמסר תצהיר בהליך ביניים חייב להתייצב ביום הדיון )אלא אם כן הודיע הצד שכנגד שהוא מוותר על חקירת המצהיר(, ואילו מצהיר שאינו בעל דין אינו חייב להתייצב ביום הדיון אלא אם כן ביקש הצד שכנגד לחקרו. מהם המועדים להגשת ערעור בעניין אזרחי? ערעור בזכות על פסק דין יוגש תוך 50 ימים מיום מתן פסק הדין. בקשה למתן רשות ערעור על החלטה אחרת של בית המשפט או על פסק דין בערכאה שנייה תוגש תוך 07 ימים מיום מתן ההחלטה. אם ניתנה רשות, יוגש הערעור תוך 07 ימים מיום שניתנה הרשות. נא פרט/י על גילוי ראיה בהליך אזרחי. בית המשפט או הרשם רשאי, לפי בקשת בעל דין, ליתן צו המורה לבעל דין אחר )כולל בעל דין שאין לו עמו יריבות ישירה( לגלות בתצהיר את כל המסמכים הנוגעים לעניין המצויים ברשותו או בשליטתו או שהיו מצויים ברשותו או בשליטתו ושאותרו על ידו לאחר חקירה ודרישה, או לגלות בתצהיר אם מסמך מסוים מצוי בשליטתו או ברשותו ואם אינו מצוי אצלו, מתי יצא מרשותו ומה עלה בגורלו. על מנת לבקש מבית המשפט צו גילוי מסמכים, חובה לפנות תחילה לבעל הדין האחר, בתוך 07 ימים ממועד המצאת כתב ההגנה האחרון, בבקשה לגלות בתצהיר את המסמכים. רק אם בעל הדין לא נענה לבקשה בתוך 07 ימים ממועד המצאתה לו, ניתן להגיש לבית המשפט בקשה לגילוי מסמכים תוך 40 ימים מתום אותו מועד. היכן מוסדר ההליך להיתר המצאה לחו"ל? על-פי תקנה 077 לתקסד"א רשאי בית המשפט או רשם שהוא שופט, להתיר המצאת כתב בי-דין אל מחוץ לתחום המדינה באחד המקרים הבאים: 4. מבקשים סעד נגד אדם שמקום מושבו או מקום מגוריו הרגיל בתחום המדינה; 2. נושא התובענה הוא כולו מקרקעין המצויים בתחום המדינה; 0. מבקשים לפרש, לתקן, לבטל או לאכוף פעולה, שטר, צוואה, חוזה, התחייבות או חבות בנוגע למקרקעין המצויים בתחום המדינה;

12 03 התובענה היא לאכיפת חוזה, לביטולו או לקבלת סעד אחר בשל הפרתו, באחד מהמקרים האלה: א. החוזה נעשה בתחום המדינה; ב. החוזה נעשה בידי מורשה העוסק או המתגורר בתחום המדינה, או באמצעותו, מטעם מרשה העוסק או המתגורר מחוץ לתחום המדינה; ג. על החוזה חלים דיני מדינת ישראל לפי כתבו או מכללא; תובעים על הפרת חוזה בתחום המדינה )ולא משנה אם קודם לאותה הפרה היתה הפרה מחוץ לתחום המדינה, אשר שללה את האפשרות לקיים את אותו חלק מן החוזה שצריך היה לקיימו בתחום המדינה(; מבקשים צו מניעה לגבי דבר הנעשה בתחום המדינה או העומד להיעשות בתחומה; התובענה מבוססת על מעשה או על מחדל בתחום המדינה; מבקשים לאכוף פסק-חוץ או פסק-בוררות-חוץ; מבקשים לבטל פסק בוררות שניתן נגד תושב ישראל; מגישים תובענה על-פי חוק שיפוט בענייני התרת נישואין; האדם שמחוץ לתחום המדינה הוא בעל דין דרוש, או בעל דין נכון, בתובענה שהוגשה כהלכה נגד אדם אחר, שהומצאה לו הזמנה כדין בתחום המדינה מה צריך לכלול כתב תביעה? תקנה 0 לתקסד"א קובעת את הפרטים שכתב תביעה יכלול, והם: שם בית המשפט שהתובענה מוגשת אליו; פרטי התובע והנתבע )שם, מס' ת"ז, מקום מגורים ומען להמצאה(; העובדה שהתובע או הנתבע הוא תאגיד או פסול דין או קטין; העובדות המהוות את עילת התביעה ואימתי נולדה; העובדות המראות שבית המשפט מוסמך לדון בתובענה; הסעד המבוקש; הסכום שהתובע הסכים לקזז או לוותר עליו; שוויו של נושא התובענה ככל שאפשר לקבעו. האם חובה לציין סעיפי חוק בכתב התביעה? אין חובה, למעט אם עילת התביעה היא הפרת חובה חקוקה. אם הועלתה בכתב התביעה טענה להפרת חובה חקוקה, יש לציין את החיקוק אשר הפרתו מהווה את עילת התובענה. יחד עם זאת, מותר להביא בכתב טענות כל הוראת דין שהטוען מתכוון להסתמך עליה, אולם הוא לא יהיה מנוע מלהסתמך על הוראת דין מחמת שלא הביא אותה בכתב טענותיו.

13 02 האם חובה לציין טענת תרמית בכתב התביעה? כן. כל מקום שבעל דין טוען טענת מצג שווא, תרמית, זדון או השפעה בלתי הוגנת, ובכל מקרה אחר המצריך פרטים, יפורשו הפרטים ותאריכיהם בכתב הטענות. מה הם עיקרי טיעון? לפני הדיון בערעור, הצדדים מגישים את עיקרי טיעוניהם, הכוללים את טענותיהם בצורה תמציתית ואת האסמכתאות שבדעתם להסתמך עליהן. בשעת הדיון יהיה בעל דין רשאי לטעון רק על סמך עיקרי הטיעון שהגיש. ימים לפחות לפני הדיון, 45 - המערער המועדים להגשת עיקרי הטיעון הם: והמשיב - 0 ימים לפחות לפני הדיון. מה קורה אם משיב בערעור אינו מגיש את עיקרי הטיעון? הוא ייחשב כמי שלא התייצב לערעור במועד שנקבע לדיון. במקרה כזה, בית המשפט רשאי לברר את הערעור או לדחות את הדיון למועד אחר. מהו קדם משפט? קדם משפט הוא הליך מקדמי שנועד לבירור נושא המשפט ודרכי הדיון בו, במגמה לייעל את הדיון, לפשטו, לקצרו, להחישו ולברר אם יש מקום לפשרה בין בעלי הדין. מי שרשאי להורות על קיום קדם משפט הם: השופט שדן בתובענה או נשיא או סגן נשיא של בית המשפט - לגבי סוג מסוים של תובענות. קדם משפט יתקיים רק לאחר הגשת כתב ההגנה האחרון, והוא יתנהל בפני שופט או בפני רשם שהוא שופט. בעלי הדין אינם חייבים להתייצב לקדם משפט אם הם מיוצגים. המשפט יתנהל על-פי ההחלטות שהתקבלו בקדם המשפט. עניין שהוחלט בו בקדם המשפט, אין לפתוח אותו שנית במהלך המשפט אלא מטעמים מיוחדים שיירשמו וכדי למנוע עיוות דין. האם ניתן להורות על עדות של עד בקדם משפט? לא. בקדם משפט ניתן להורות על גביית עדות של בעלי דין בלבד. מהן העילות למחיקת כותרת בסדר דין מקוצר? אם התביעה אינה ראויה להתברר בסדר דין מקוצר, משום שאינה עומדת בתנאים להגשתה ככזו - למשל, אם אינה על סכום קצוב או שאין ראיה בכתב התומכת בה. הבקשה למחיקת כותרת אינה חייבת להיתמך בתצהיר )הטיעון הוא משפטי ולא עובדתי(.

14 02 מה ההבדלים בסדרי הדין בין עיכוב ביצוע לבין סעד זמני לתקופת הערעור? כיום, חל הסדר זהה לגבי בקשה לעיכוב ביצוע ולגבי בקשה למתן סעד זמני לתקופת הערעור. בשני המקרים, תוגש הבקשה כדלהלן: א. אם טרם הוגש הערעור או הבר"ע - תוגש הבקשה לערכאה הדיונית. ב. לאחר הגשת הערעור או הבר"ע - תוגש הבקשה לערכאת הערעור. מהי עילת תביעה? מסכת העובדות המצמיחה את זכות התובע לקבל את הסעד המבוקש )כפי שצוין בכתב התביעה ובטופס פתיחת ההליך(. כתב תביעה יכול שיתבסס על עילות תביעה אחדות וכל עילת תביעה בפני עצמה יכול שתצמיח מספר סעדים. מהו תחליף המצאה? כאשר בית המשפט או הרשם נוכח שאי אפשר להמציא כתב בית דין בדרך הרגילה, רשאי הוא להורות על תחליף המצאה. בקשה להורות על תחליף המצאה תוגש בכתב ויצורף לה תצהיר לאימות הסיבה המונעת את ביצוע ההמצאה בדרך שנקבעה. תחליף ההמצאה ייעשה באמצעות הדבקת הכתב במקום שבו גר הנמען או עסק בו לאחרונה או במקום הנראה לעין הסמוך לאותו מקום, או באמצעות פרסום מודעה ב"רשומות" או בעיתון יומי, או בכל דרך אחרת שתיראה לבית המשפט או לרשם. מהו השתק שיפוטי? מנוע מלטעון טענה נתקבלה, בעל דין שטען טענה בהליך משפטי אחד וטענתו עובדתית סותרת בהליך משפטי אחר )גם אם בעל הדין היריב בהליך האחר אינו אותו בעל דין(. לקוח שלך חתם על הסכם פשרה שקיבל תוקף של פסק דין על-ידי שופט בית משפט שלום. למחרת היום, הוא מבקש לבטל את הסכם הפשרה. מה עליו לעשות? תקיפת פסק דין מוסכם תיעשה לפי סוג הפגם שנפל: 4. אם הפגם נפל בהסכם עצמו )כגון טעות, הטעיה וכו'( - תוגש תובענה לביטול ההסכם לבית המשפט שנתן לו תוקף של פסק דין, דהיינו - לבית משפט השלום. 2. אם הפגם נפל בהליך השיפוטי של אישור פסק הדין )לרבות בסדרי דין( - יש להגיש ערעור בפני בית המשפט שלערעור, דהיינו - לבית המשפט המחוזי.

15 05 מה ההבדל בין צו ארעי לצו זמני? צו זמני הוא צו שאינו מוחלט, כלומר - מוגבל בזמן. צו ארעי הוא צו שניתן במעמד צד אחד, כאשר בית המשפט שוכנע על בסיס ראיות מהימנות לכאורה כי קיים חשש סביר שקיום הדיון במעמד הצדדים יסכל את מתן הצו או יגרום למבקש נזק חמור. כאשר ניתן צו ארעי במעמד צד אחד, יקיים בית המשפט דיון במעמד הצדדים בהקדם האפשרי, ולא יאוחר מ- 45 ימים מיום מתן הצו )למעט במקרה של צו עיקול זמני(. הצו שניתן במעמד צד אחד עומד בתוקפו עד לבירור הנושא במעמד הצדדים, ואז הצו הארעי שניתן במעמד צד אחד יכול להפוך לצו זמני עד לסיום התובענה. נגד מרשך ניתן פסק דין חלוט בהליך אזרחי. לאחר כשנה נתגלו ראיות חדשות שלא ניתן היה לאתרן במהלך ההליך, ואשר עשויות לשנות את תוצאת ההליך. מה תייעץ/י ללקוחך לעשות כעת? אמנם ההסדר החקיקתי לקיומו של משפט חוזר הוגבל לפלילים, אך נקבע בפסיקה כי לבית המשפט נתונה סמכות טבועה לבטל פסק דין חלוט בהתקיים נסיבות שבהן שיקולי צדק עדיפים על פני שיקולים של סופיות הדיון. כך, למשל, ניתן לבטל פסק דין במקרה של תרמית או במקרה של גילוי ראיות שלא ניתן היה להשיגן בשקידה סבירה לפני מתן פסק הדין. מהו דיון נוסף? "דיון נוסף" הוא הליך שבו בית המשפט העליון, לאחר שדן בעניין מסוים בשלושה שופטים או יותר, דן פעם נוספת בהרכב מורחב )חמישה שופטים ומעלה(. בית המשפט העליון רשאי להורות בפסק דינו על קיום דיון נוסף באותו עניין, ואם הוא לא קבע כך, ניתן להגיש בקשה לקיום דיון נוסף בתוך 40 יום לאחר מתן פסק הדין. נשיא בית המשפט העליון, או שופט אחר שהוא קבע לכך, רשאי להיעתר לבקשה לקיום דיון נוסף אם ההלכה שנפסקה בפסק הדין עומדת בסתירה להלכה קודמת של בית המשפט העליון, או שמפאת חשיבותה, קשיותה או חידושה של ההלכה יש לדעתו מקום לקיום דיון נוסף. השופט שהורה על קיום דיון נוסף רשאי לצמצם את גדרי הדיון הנוסף, ולקבוע כי במסגרתו תידון רק בעיה ספציפית. מהי אבעיה? כאשר החוק מעניק סמכויות מעין-שיפוטיות לאנשים או לגופים כלשהם ומתעוררת בפניהם שאלה משפטית שיש להחליט בה, רשאים הם להביא את השאלה בפני בית המשפט כדי שיחווה בה את דעתו. בעל דין זכאי להגיש אבעיה רק כאשר קיימת הוראה בדין המחייבת או המתירה לו להביא שאלה בדרך של אבעיה; אם קיימת הוראה כאמור - הגשת אבעיה אינה מותנית בקבלת רשות מבית המשפט.

16 02 מהו צו בתי המשפט )סוגי החלטות שלא תינתן בהן רשות ערעור(? הצו קובע רשימה של החלטות אחרות של שופט או רשם בכיר שלא תינתן עליהן רשות ערעור בהליך אזרחי )בבחינה כמובן שניתן יהיה להסתפק בפירוט חלקי של הרשימה(: )4( החלטה בעניין קביעה ושינוי של מועדי דיון ומועדים להגשת בקשות, תגובות, כתבי טענות, מסמכים, סיכומים ותצהירים; )2( החלטה בבקשה להארכת מועד הקבוע בחיקוק, למעט החלטה שמשמעותה שלילת האפשרות לפתוח בהליך; )0( החלטה בנוגע להיקף כתבי טענות; )5( החלטה בעניין שלבי הדיון בהליך, למעט החלטה שהדיון יישמע במפוצל או שיתקיים דיון נפרד בתביעה שכנגד ובהודעה לצד שלישי; )0( החלטה בעניין הזמנת עדים, סדר שמיעת עדים, ושאלות המוצגות לעדים לרבות קבלה או דחייה של התנגדות בעניין זה, למעט החלטה על דחיית בקשה לזמן עד או להגיש ראיה, או החלטה בעניין בקשה לעדות מוקדמת; )6( החלטה בעניין סדר הבאת עדויות ואופן הגשת עדויות, למעט החלטה בעניין מתן עדות מחוץ לכותלי בית המשפט, ובכלל זה בהיוועדות חזותית; )0( החלטה שהיא קבלת בקשה לביטול פסק דין או לביטול החלטה; )8( החלטה בעניין הטלת הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין ושיעורם, למעט אם ניתנה לאחר מתן פסק הדין ואינה נבלעת בו; )0( החלטה ליתן רשות להגן ולקבל התנגדות לביצוע שטר או התנגדות לביצוע תביעה על סכום קצוב לפי סעיף 84 א 4 לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז ; )47( החלטה לפי פרק ט' לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד- 4085, למעט החלטה בעניין גילוי מסמך פלוני, עיון במסמכים ובעניין טענת חיסיון. מהו צו חוסם? צו המוצא נגד המתדיין בבית המשפט בישראל והמונע ממנו להגיש או לנהל הליך מקביל בחו"ל. בית המשפט יעניק את הסעד רק במקרים חריגים וקיצוניים בהם הוכח שהתביעה הוגשה בחו"ל ממניעים קנטרניים או מתוך כוונה רעה ולא רק כי הוגשו הליכים מקבילים בחו"ל. צו החוסם יינתן במשורה. מהם השיקולים העיקריים בהחלטה על מתן סעד זמני? 4. קיומה של זכות לכאורה ועילת תביעה ממש. 2. חשש להברחת נכסים. 0. ניקיון כפיים - לא יוענק צו למבקש הנוטל את החוק לידיו או כאשר מטרת הצו היא להפעיל לחץ על הצד השני, באופן המעיד על שימוש לרעה בהליכי משפט. כך, לדוגמה, הסתרת הליכים והכרעות קודמות בעניין עשויה להעיד על חוסר תום לב. 5. מאזן הנוחות - הנזק שייגרם למבקש אם לא יינתן הסעד הזמני ותביעתו תתקבל בסופו של דבר לעומת הנזק שייגרם למשיב אם יינתן הסעד הזמני והתביעה תידחה.

17 07 האם ניתן לטעון בכתב טענות, טענות משפטיות חלופיות, למשל, כי הצד השני הפר חוזה ולחילופין - ניהל משא ומתן שלא בתום לב? אין מניעה כי בעל דין יטען טענות משפטיות חלופיות בכתב בי-דין. לעומת זאת אין לטעון טענות עובדתיות חלופיות נגד אותו בעל דין, אלא אם כן הצהיר בעל הדין כי העובדות כהווייתן אינן ידועות לו. מה ההבדל בין עיקול לבין תפיסת נכסים? העיקול מונע דיספוזיציה בנכס או את הברחתו בעיקר לצורך הבטחת ביצוע פסק הדין, ואילו תפיסת נכס מונעת השמדתו לצורך הוכחת התביעה. אילו שיקולים בית המשפט ישקול כאשר מוגשת אליו בקשה לתיקון כתב טענות? בית המשפט ישקול אם התיקון אכן יעמיד את המחלוקת האמיתית לדיון, וכן אם התיקון יגרום לצד השני עוול שפיצוי כספי לא יוכל לתקן. באופן עקרוני בהתאם לפסיקה, יהיו מעט מאוד מקרים שבהם פיצוי כספי לא יתקן את העוול לצד השני, ובדרך כלל יעניק בית המשפט את ההיתר לתיקון כתב הטענות. למרות שניתן להגיש בקשה לתיקון כתב הטענות בכל עת, הרי שככל שבעל הדין מגיש את הבקשה בשלב מאוחר יותר של ההליך, כך יהיה הנטל שיוטל עליו להראות טעם לעיכוב כבד יותר. אלברטו מספרד מעוניין להגיש תביעה בבית משפט בישראל; לציין בכתב התביעה? אילו פרטים עליו יחיד שאינו תושב ישראל יציין את המדינה שבה הוצא דרכונו ואת מספר הדרכון. יובהר, כי בעל דין שאין לו מספר מזהה יציין זאת בטופס פתיחת ההליך ובראש כתב בי-הדין, ויפרט את הטעמים לכך. ראה המזכיר הראשי או מי שהוא הסמיכו לכך כי אכן אין לו מספר מזהה, יאשר את קבלת כתב בי-הדין לרישום. האם על בית המשפט להוסיף לשכר הטרחה שפסק את סכום המע"מ? מקום שבו הזוכה שילם או נדרש לשלם מס ערך מוסף לעורך דינו, יכלול בית המשפט או הרשם את סכום המע"מ בסכום שכר הטרחה שייפסק לטובתו, אלא אם ראה בית המשפט או הרשם שהזוכה רשאי לנכות סכום זה. בית המשפט לא יפסוק את סכום המע"מ כרכיב נפרד, אלא יפסוק שכר טרחה "גלובלי" בגובה הכולל כבר את סכום המע"מ.

18 02 מהם התנאים לאישור תביעה כייצוגית? התובענה מעוררת שאלות מהותיות של עובדה או משפט משותפות לחברי הקבוצה. תובענה ייצוגית היא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת בנסיבות העניין. קיים יסוד סביר להניח כי עניינים של כלל חברי הקבוצה ייוצג וינוהל בדרך הולמת ובתום לב. מהו ההבדל בין מחיקת תובענה לדחייתה? מחיקת תובענה אינה מהווה מעשה בית דין ואין בה, כשלעצמה, כדי למנוע מהתובע להגיש תובענה חדשה בשל אותה עילה. דחיית תובענה, לעומת זאת, יוצרת מעשה בית דין, ואין התובע רשאי להגיש תובענה נוספת בעילה זהה או דומה. מהם התנאים לפטור מאגרה? בית המשפט רשאי לפטור בעל דין מתשלום אגרה כשאין ביכולתו לשלם אגרה וכשההליך מגלה עילה. לבקשה לפטור מאגרה יש לצרף תצהיר שבו יפרט בעל דין את רכושו ומקורות הכנסתו.

19 01 הוצאה לפועל מהי חקירת יכולת בהוצאה לפועל ומי רשאי ליזום אותה? רשם ההוצאה לפועל רשאי, מיוזמתו או לפי בקשת הזוכה או החייב, לחקור חייב כדי לברר את יכולתו לקיים את פסק הדין. לאחר חקירת היכולת, יינתן צו תשלומים נגד החייב על-פי יכולתו המוכחת )כפי שהתגלתה בחקירת היכולת(. אתה מייצג לקוח בהליך אזרחי שקיבל פסק דין לטובתו. מתי תוכל לגבות את הכסף שקבע בית המשפט למרשך? ככלל, בקשה לביצוע פסק דין תוגש רק בחלוף 07 ימים מיום מתן פסק הדין. חריגים: )0( אם נקבע בפסק הדין מועד לביצוע - מועד זה יהיה מועד הביצוע; )3( בקשה לביצוע פסק דין למזונות ניתן להגיש באופן מיידי; )2( בקשה לביצוע פסק דין לפינוי מושכר ניתן להגיש כבר בחלוף 40 ימים; )2( רשם ההוצאה לפועל רשאי להתיר לזוכה להגיש בקשת ביצוע בטרם חלפו 07 הימים, לפי בקשה הנתמכת בתצהיר, אם נוכח שאי-פתיחת התיק עלולה לסכל את ביצוע פסק הדין; )*( ניתן פסק הדין שלא במעמד החייב - יימנו המועדים שלעיל מיום המצאת פסק הדין לחייב. מהן האופציות העומדות בפני החייב עם המצאת האזהרה? באפשרותו, תוך 27 ימים ממועד המצאת האזהרה: )0( למלא אחר פסק הדין )בפסק דין לביצוע( או לשלם את מלוא החוב הפסוק; )3( להגיש בקשה לצו תשלומים, אם אין ביכולתו לעמוד בתשלום החוב הפסוק במלואו או בתשלומים שנקבעו לו )במזונות לא ניתן להגיש בקשה לצו תשלומים(; )2( בנוסף לכך, ביכולתו להתייצב לחקירת יכולת בלשכת ההוצאה לפועל בתוך 24 ימים מיום המצאת האזהרה. היכן ניתן להגיש בקשה לביצוע פסק דין? הזוכה רשאי להגיש בקשה לביצוע פסק דין שניתן לזכותו בכל לשכת הוצאה לפועל. הזוכה יציין בבקשה פרטים מזהים של החייב ואם הוא קטין או פסול דין, וכן יפרש את הצעדים שהוא מבקש שיינקטו. מה לא ניתן להוציא לפועל? לא ניתן להוציא לפועל את אלה: פסק דין הצהרתי ללא חלק אופרטיבי. פסק דין שעניינו איסור לעשות מעשה )צו מניעה - למשל, צו מניעה נגד מטרד ניתן לבצע רק בהליכים לפי פקודת בזיון בית המשפט(. פסק דין נגד המדינה.

20 31 לקוח נכנס למשרד וטוען ששילם את החוב מה עליך לעשות? לאחר פתיחת תיק הוצאה לפועל נגדו. להגיש לרשם ההוצאה לפועל בקשה בטענת "פרעתי". נטל הראיה מוטל על הטוען כי מילא אחר פסק הדין )מי שטוען "פרעתי"(, ובעניין זה חשוב לזכור כי סמכותו של רשם ההוצאה לפועל מוגבלת לדיון בעובדות ובטענות שהתגבשו לאחר מועד מתן פסק הדין, ואין הוא מוסמך לדון בטענה כי החוב נפרע בתקופה שלפני מתן פסק הדין. עד לקביעת רשם ההוצאה לפועל בטענת "פרעתי", רשאי הוא להורות על עיכוב ביצוע פסק הדין מטעמים מיוחדים שיירשמו. אם החליט להורות על עיכוב ביצוע כאמור, יצווה על החייב להפקיד ערובה להבטחת קיום פסק הדין. מיהם בעלי התפקידים בלשכת ההוצאה לפועל? רשם ההוצל"פ - הוא בעל התפקיד הבכיר ביותר בלשכת ההוצאה לפועל, ומסורות בידיו הן סמכויות מינהליות והן סמכויות שיפוטיות. מנהל לשכת הוצל"פ )מנהל הלשכה( - תפקידו של מנהל הלשכה הוא ביצועי בעיקרו, דהיינו - עליו לבצע את הצווים ואת ההוראות של רשם ההוצאה לפועל. בעלי תפקיד ביצועי - מנהל הלשכה רשאי להאציל מסמכויותיו הביצועיות לאנשים שונים בלשכת ההוצאה לפועל, כגון פקיד בית משפט, עורך דין, מתמחה או מי שבידיו אישור מאת ועדה מיוחדת )"ועדת האישורים"( לעסוק בתפקיד ביצועי. האם ניתן לנקוט הליכים לפני משלוח אזהרה לחייב? הכלל הוא שניתן להתחיל בביצוע פסק הדין רק לאחר המצאת האזהרה ולאחר שעברה התקופה שנקבעה בה. לכלל זה חריג, לפיו רשם ההוצאה לפועל רשאי להורות על נקיטת הליכים עוד לפני המצאת אזהרה, אם ראה שנסיבות העניין מצדיקות זאת. זוכה שביקש לנקוט הליך לפני מתן האזהרה או לפני שעברה התקופה שנקבעה באזהרה, נדרש לנמק את בקשתו ולצרף לה תצהיר. הרציונאל )לחריג( - ההליך המוקדם נועד למנוע מהחייב לסכל את גביית החוב )למשל, על-ידי הברחת נכסים או על-ידי יציאה מהארץ(. חריג זה לא יחול בתביעה על סכום קצוב - ניתן להתחיל בביצוע תביעה על סכום קצוב רק לאחר המצאת האזהרה ולאחר שחלפה התקופה שנקבעה בה.

21 30 נגד חייב נפתחו הליכי הוצאה לפועל בגין אי-תשלום חוב פסוק. החייב הגיש בקשה לצו תשלומים, אולם סירב לחתום על כתב ויתור על סודיות, וכן סירב למסור מידע על מידת יכולתו לפרוע את החוב. מהן האפשרויות העומדות בפני רשם ההוצאה לפועל? צו למסירת מידע שלא בהסכמת החייב - רשם ההוצאה לפועל רשאי לצוות על כל אחד מהגורמים המנויים בתוספת השנייה )בכלל זה: המוסד לביטוח לאומי, כונס הנכסים הרשמי, מרשם האוכלוסין, רשם החברות, רשות הרישוי, מינהל מקרקעי ישראל, רשם המשכונות, ספקי טלפון וחשמל, חברות כרטיסי אשראי, בנקים וחברות ביטוח( למסור לו מידע על החייב, גם אם החייב לא חתם על כתב ויתור על סודיות, וזאת - אם החייב הוא בעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו וחלפו 50 ימים ממועד המצאת האזהרה לחייב בדרך של המצאה מלאה. צו כאמור י וצא רק לאחר שהומצאה לחייב התראה בכתב על הכוונה להוציא נגדו צו למסירת מידע, וחלפו 0 ימים מיום המצאת ההתראה. מיהו בעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו? חייב שלא מסר מידע מספיק על מידת יכולתו לפרוע את החוב, ללא הסבר סביר. חייב שלא התייצב לחקירת יכולת או שלא הציג מסמכים שנדרש להציגם. חייב שהומצאה לו הזמנה לבירור והוא לא התייצב במועד. חייב שסירב לשתף פעולה עם רשם ההוצאה לפועל במעמד הבירור או ההבאה. האם רשאי רשם ההוצאה לפועל לשנות שיעורי תשלום חוב שנקבעו בפסק הדין? לא. אם שיעורי תשלום החוב נקבעו בפסק הדין עצמו, רשם ההוצאה לפועל אינו רשאי לשנות את השיעורים שנקבעו, אך רשאי הוא, אם ראה הצדקה לכך, להפנות את בעלי הדין לבית המשפט שקבע את השיעורים כדי לבקש לשנותם. בפסק דין למזונות רשאי הוא לעשות כן, רק אם ראה הצדקה לכך ומטעמים מיוחדים שיירשמו. על מי נטל ההוכחה לגבי פירעון החוב? על החייב מוטל הנטל להוכיח את מידת יכולתו לפרוע את החוב הפסוק ולהביא בפני רשם ההוצאה לפועל את כל המידע והמסמכים הדרושים לשם כך. אם לא עמד החייב בנטל ההוכחה או לא הביא כל מידע כאמור, בלא לתת הסבר סביר לכך, יראו אותו כבעל יכולת המשתמט מתשלום החוב הפסוק.

22 33 מיהו חייב מוגבל באמצעים ומתי יוכרז ככזה? חייב מוגבל באמצעים הוא "סטטוס" הדומה לפשיטת רגל, מבחינת ההגבלות החלות על חייב. אולם להבדיל מפשיטת רגל, החייב אינו יכול לקבל הפטר )פטור( מחובותיו. רשם ההוצאה לפועל רשאי להכריז על חייב שהגיש בקשה למתן צו תשלומים כחייב מוגבל באמצעים, אם ביקש לפרוס את תשלום חובו לתקופה העולה על אחת המפורטות להלן: שנתיים - אם סכום החוב אינו עולה על. 27,777 0 שנים - אם סכום החוב עולה על 27,777 ואינו עולה על. 477,777 5 שנים - אם סכום החוב עולה על. 477,777 אלו תיקים לא ניתן לאחד? חייב שפועלים נגדו נושים רבים באמצעות לשכות ההוצאה לפועל נמצא לעתים במצב של חוסר יכולת לפרוע את כל חובותיו בו זמנית. המנגנון של איחוד תיקים בא להקל על מצוקת החייב, אשר נתון ללחצים נפרדים של כל אחד מנושיו, ולאפשר לו לשלם לכל נושיו במרוכז, לפי תכנית תשלומים שתתפרס על פני פרק זמן סביר ותיקבע לפי יכולתו האמיתית. חייב רשאי לבקש איחודם של כל התיקים התלויים ועומדים נגדו, למעט התיקים הבאים )אשר לא ניתן לאחדם עם תיקים אחרים(: תיק מזונות. עניין שאינו כספי. תיקי משכון או משכנתא. עניין שהועבר לבית משפט בשל התנגדות לביצוע שטר וטרם הוכרע בו סופית. לקוח שלך חויב בבית המשפט לענייני משפחה לשלם לאשתו מזונות בגובה 077 לחודש. באחד החודשים, שילם לקוחך 507 בלבד, ובתגובה פתחה האישה תיק הוצאה לפועל נגדו והומצאה לו אזהרה. באותו היום שבו הומצאה האזהרה ללקוחך, פנתה האישה לרשם ההוצאה לפועל וביקשה לשלול את דרכונו של דן. מה הדין? רשם ההוצאה לפועל רשאי להטיל הגבלות על חייב שחובו הפסוק נובע ממזונות המגיעים ממנו לבן זוגו, לילדו או להורהו, ללא תלות בגובה החוב או בזמן שעבר ימים מיום 07 ובלבד שנשלחה לחייב התראה וחלפו ממועד המצאת האזהרה, שהומצאה לו. נודע לרשם ההוצאה לפועל כי כתובת החייב אינה נכונה. מה ביכולתו לעשות? במקרה שהתברר לרשם ההוצאה לפועל )או למנהל הלשכה( שכתובתו של החייב בתיק ההוצאה לפועל אינה נכונה, בסמכותו לצוות על גורמים שונים )כגון: מרשם האוכלוסין, רשויות הרישוי, רשויות מקומיות המוסד לביטוח לאומי וכיו"ב( למסור לידיו את כתובתו של החייב ולהעביר את הכתובת לידי הזוכה.

23 32 אתה מייצג זוכה במסגרת ביצוע פסק דין בהוצאה לפועל. עיקולים על מקרקעין שאינם רשומים על שם החייב. למי עליך לפנות? אתה מעוניין להטיל כאשר המקרקעין אינם רשומים על שם החייב, רשאי הזוכה לפנות לבית המשפט המחוזי שבתחום שיפוטו מצויים המקרקעין, ובית המשפט המחוזי רשאי, לאחר ששוכנע שמקרקעין שאינם רשומים על שם החייב הם של החייב, להצהיר על כך ולצוות על עיקולם. עד שיוכרע עניין הבעלות על המקרקעין, רשאי הזוכה לבקש מבית המשפט המחוזי להטיל עיקול זמני על המקרקעין שאינם רשומים על שם החייב. אלו מיטלטלין פטורים מעיקול? במסגרת תיקון 20, התווספו מיטלטלין נוספים המוגנים מפני עיקול, כגון תרופות וציוד רפואי. גם מחשב אישי ומדפסת, מכשיר טלפון נייד או טלפון נייח, מכונת כביסה, טלוויזיה או מכשיר רדיו )לפי בחירת החייב( מוגנים מפני עיקול. פטור זה חל רק לגבי פריט אחד מכל סוג, ועד לשווי מסוים. כמו כן, רשם ההוצאה לפועל מוסמך מיוזמתו או לפי בקשת החייב לקבוע כי אין לעקל מיטלטלין מסוימים, אף אם אינם מנויים בחוק כמיטלטלין מוגנים, אם מצא כי התמורה הצפויה ממכירתם אינה מצדיקה את הפגיעה בחייב או בבני משפחתו המתגוררים עמו. מה הדין כיום בנוגע לפינוי דייר בעקבות חוב משכנתא? כאשר המקרקעין שעוקלו משמשים דירת מגורים לחייב ולבני משפחתו, רשם ההוצאה לפועל אינו רשאי להורות על מכירת המקרקעין ועל פינוי החייב ובני משפחתו, אלא לאחר שהוכח שיהיה לחייב ולבני משפחתו מקום מגורים סביר, או שיש להם יכולת כלכלית המאפשרת מימון מקום מגורים סביר, או שהועמד לרשותם סידור חלופי בהמצאת דירה אחרת או בתשלום פיצויים או בדרך אחרת. במקרים שבהם ניתן להורות על מכירת דירת מגורים, יורה רשם ההוצאה לפועל על מכירתה רק לאחר שהזמין את הצדדים לדיון בפניו, באמצעות הזמנה שהומצאה להם בהמצאה מלאה. בהזמנה ייכללו פרטים לגבי אפשרותו של החייב למנות לעצמו עורך דין ולבקש את השהיית ההחלטה עד למינויו. הגנת דירת המגורים )כאמור לעיל( חלה גם על ביצוע משכנתא או על מימוש משכון בלשכת ההוצאה לפועל. יחד עם זאת, בעל זכות המשכנתא או המשכון רשאי להתנות מראש שאם יבוצעו המשכנתא או המשכון בהליכי הוצאה לפועל, הוא לא יחויב לדאוג לחייב ולבני משפחתו לדיור חלופי קבוע, אלא הוא יחויב לדאוג להם לדיור חלופי באזור מגוריהם למשך 48 חודשים בלבד. כדי להתנות כך, יש לרשום התניה זו באופן מפורש בשטר המשכנתא או בהסכם המשכון, ולהבהיר את משמעות הדבר לחייב בשפה ברורה המובנת לו. גם אז רשאי רשם ההוצאה לפועל להעמיד לרשות החייב ובני משפחתו דיור חלופי לתקופה ארוכה יותר, אם סבר שקיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת.

24 32 מהו המסלול המקוצר? המדובר בביצוע פסק דין כספי או כל חיוב כספי אחר שניתן לבצעו כמו פסק דין של בית משפט, בסכום שאינו עולה על, 47,777 למעט פסק דין למזונות או בקשות למימוש משכון או משכנתא, בקשות נגד חייב שניתן לגביו צו איחוד תיקים או בקשות נגד חייב שסך חובותיו עולה על. 477,777 ככלל, יסתיים ההליך המקוצר בחלוף 8 חודשים מיום המצאת האזהרה, אלא אם עוקלו נכסים של החייב אשר ניתן לממשם או שהחייב משלם את החוב בתשלומים. ההליך נועד להקטין את ההוצאות הכרוכות בניהול הליכי גבייה, ולאפשר לנושים שאינם מיוצגים לגבות חובות בסכום שאינו עולה על. 47,777 ההליך נתון לבחירתו של הזוכה, והוא רשאי לבקש להעביר את התיק למסלול הרגיל בכל עת. במסגרת ההליך ניתן לנקוט בשני הליכים בלבד: עיקול כספים של החייב וזכויות לקבלת כספים הנמצאים בידי צד שלישי, ועיקול כלי רכב של החייב. היתרון במסלול המקוצר הינו מתן אפשרות לזוכים לנהל תיקי הוצאה לפועל במעורבות מינימלית מצדם, תוך חסכון בהוצאות הגבייה. גם לחייבים יש יתרון במסלול זה, משום שהזוכים אינם זכאים לשכר טרחת עורך דין, כך שהחייבים ייצאו "נשכרים". על אף זאת )לעניין שכ"ט(, כאשר מדובר בבקשה לביצוע תובענה על סכום קצוב וביצוע הגבייה נעשה במסלול המקוצר, ככלל, יהיה זכאי הזוכה בתיק ההוצאה לפועל לשכר טרחת עורך דין. אתה מייצג לקוח שטוען להפרת חוזה עמו, וכעת מבקש לתבוע פיצויים מוסכמים בחוזה בסכום של. 1,511 מה תייעץ לו לעשות? הלקוח רשאי להגיש בקשה לביצוע תביעה על סכום קצוב בלשכת ההוצאה לפועל, והוא רשאי לעשות זאת במסלול המקוצר או במסלול הרגיל, לפי בחירתו. שמעון, בעל דירת מגורים, פונה אליך בקשר לשוכר המתגורר בדירתו אשר אינו משלם מזה כשלושה חודשים את דמי השכירות בסך 0,777 הקבועים בחוזה השכירות אשר עוגן בכתב. הוא מתייעץ איתך באשר לאפשרויות העומדות בפניו. מה תשיב לו? שמעון רשאי להגיש ללשכת ההוצאה לפועל בקשה לביצוע תביעה על סכום קצוב. הבקשה לא תוגש אלא בתום 07 ימים מהיום שבו שלח שמעון ליוסי התראה )בנוסח קבוע( בדבר כוונתו להגיש את התביעה לביצוע בהוצאה לפועל.

25 35 מהי המצאה מלאה? "המצאה מלאה" מטרתה להבטיח שההמצאה אכן הגיעה לידי החייב, כך שלא יופתע ולא יוכל להתכחש לקבלתה. "המצאה מלאה" תיעשה באחת הדרכים הקבועות בתקסד"א להמצאת כתבי בי-דין, למעט ההמצאות הבאות: המצאה בפקסימיליה או באמצעי אלקטרוני. המצאה למען של החייב, מכוח חזקה שלפיה כל עוד לא הודיע החייב על השינוי במענו - יראו כל כתב שהומצא לפי המען שמסר כאילו הומצא כראוי. המצאה באמצעות מורשה בהנהלת עסקים. הדבקת הכתב על הדלת החיצונית או במקום בולט אחר נראה לעין בבית שבו רגיל האדם לגור או לעסוק, כאשר הנמען לא נמצא. נגד לקוחך ניתן צו איחוד תיקים בהוצאה לפועל. משרד עורכי דין יצר עמך קשר בגין שיק שנתן לקוחך לפני שנים לתשלום דו"ח חניה של עירייה במרכז הארץ. השיק חזר ולטענת המשרד יש בכוחו לעקל את רכוש לקוחך למרות איחוד התיקים. האם משרד עורכי הדין צודק? כן, זוהי גבייה מנהלית. איחוד תיקים לפי חוק ההוצאה לפועל כולל רק חובות הנגבים בהוצאה לפועל, ואינו מעכב הליכי גבייה מנהליים שננקטים מכוח פקודת המסים - גבייה )מע"מ, רשויות מקומיות ומס הכנסה(. אילו מסמכים תגיש בחקירת יכולת? אם התייצב חייב לחקירת יכולת, עליו להשיב על שאלון בדבר יכולתו, לחתום על כתב ויתור על סודיות, ואז הוא ייחקר בידי רשם ההוצאה לפועל ויקבל אישור על התייצבותו. חייב הגיש בקשה לאיחוד תיקים ובקשתו נדחתה. כעת, בחלוף שישה חודשים מיום הגשת הבקשה הקודמת, הוא מעוניין להגיש בקשה נוספת. האם הדבר אפשרי? אם נדחתה בקשה לאיחוד תיקיו של החייב, לא תוגש על-ידו בקשה נוספת, אלא אם כן הראה החייב כי בנסיבות העניין חל שינוי יסודי המצדיק זאת.

26 32 חייב אשר הגיש בקשה לאיחוד תיקים מעוניין לנסוע לחו"ל עד שתתקבל החלטה בבקשה. מהו הדין? לאחר שהוגשה בקשה לאיחוד תיקים, יורה רשם ההוצאה לפועל על עיכוב יציאתו של החייב מן הארץ. אולם רשם ההוצאה לפועל רשאי, מטעמים מיוחדים שיירשמו, שלא לתת צו עיכוב יציאה מן הארץ או לבטל צו כזה לאחר שניתן, ובלבד שהחייב הגיש על כך בקשה הנתמכת בתצהיר. תמיר, נהג משאית, הוא חייב בעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו. מהסנקציות שנוקט הרשם נגדו, הוא מעוניין לשלול את רשיון הנהיגה שלו. מהו הדין? כחלק רשם ההוצאה לפועל רשאי להגביל חייב בעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו מהחזקת רשיון נהיגה. ואולם, הגבלה של שלילת רשיון נהיגה לא תוטל אם מתקיים אחד מהתנאים הבאים: רשם ההוצאה לפועל שוכנע כי שלילת הרשיון עלולה לפגוע פגיעה ממשית בעיסוקו של החייב וביכולתו לשלם את החוב או אם רשיון הנהיגה חיוני לחייב, עקב נכותו או עקב נכות בן משפחה התלוי בו. רשם ההוצאה לפועל נוכח כי אין עוד תועלת בנקיטת הליכי הוצאה לפועל נגד החייב וכי תהיה תועלת בהליכי פשיטת רגל. מה ביכולתו לעשות? אם נוכח רשם ההוצאה לפועל, לאחר שבירר את יכולתו של החייב לפרוע את חובו בחקירת יכולת או במעמד בירור או הבאה, כי אין תועלת בנקיטת הליכי הוצאה לפועל נגד החייב, וכי תהיה תועלת בפנייה להליכי פשיטת רגל, עליו למסור לזוכה ולחייב מידע על האפשרות לנקוט בהליכי פשיטת רגל. במקרה כזה, רשאי הרשם להורות על השהיית הליכי ההוצאה לפועל לתקופה סבירה שיקבע, כדי לאפשר פנייה לבית המשפט לשם פתיחת הליכי פשיטת רגל. האם רשם ההוצאה לפועל מוסמך לדון בתביעה לאחר שהוגשה התנגדות? לא, עם הגשת התנגדות לביצוע התביעה בהוצאה לפועל, המשפט להחלטה, בדומה להתנגדות לביצוע שטר. מועברת התובענה לבית

27 37 כיצד ניתן לערער על החלטת רשם ההוצאה לפועל ליתן צו מאסר בתיק מזונות? בזכות, בפני בית המשפט לענייני משפחה. כזכור להלן, סדר הבדיקה לגבי ערעורים על החלטות רשם ההוצאה לפועל: )0( החלטה בענייני משפחה - ערעור בזכות, תוך 40 יום, בפני שופט בית משפט לענייני משפחה; )3( החלטה מיוחדת - ערעור בזכות, תוך 27 יום, בפני שופט בית משפט השלום; )2( החלטה מינהלית )קטגוריה שיורית( - ערעור ברשות בפני שופט בית משפט השלום )המועדים: 27027(. החלטה מיוחדת היא אחת מאלה: )0( החלטה שיפוטית שבה מכריע הרשם בזכויות מהותיות, כמפורט להלן: חיוב נאמן; חיוב צד שלישי; חיוב כונס נכסים וטענת "פרעתי"; )3( החלטה שכרוכה בה פגיעה משמעותית בזכויות החייב, כמפורט להלן: צו הבאה, צו מאסר, מעצר למניעת הפרעה, פינוי החייב מדירת מגוריו; עיכוב יציאת החייב מהארץ או הגבלתו מהחזקת דרכון. כאמור, החלטות רשם ההוצאה לפועל בענייני משפחה )לרבות החלטות מיוחדות בענייני משפחה(, ניתנות לערעור בזכות בתוך 40 ימים בפני שופט של בית המשפט לענייני משפחה. לפיכך, החלטת רשם בטענת פרעתי לגבי חוב מזונות וכן החלטתו לגבי מאסר חייב בתיק מזונות, ניתנות שתיהן לערעור בפני בית המשפט לענייני משפחה.

28 32 סדר הדין הפלילי מרשך הורשע בהריגה לפני 42 שנה וכעת הוא מרצה עונש מאסר. לידיך ראיות חדשות המצביעות על חפותו של מרשך. מה עליך לעשות? לאחרונה הגיעו להגיש בקשה למשפט חוזר אשר תוגש לנשיא בית המשפט העליון תוך 07 ימים מהיום שבו נודע לך על קיום העילה לעריכת משפט חוזר. העילות שבגינן ניתן להגיש בקשה למשפט חוזר הן: גילוי ראיות חדשות, ראיה שהובאה בעבר יסודה בשקר, אדם אחר הורשע בעבירה, נתעורר חשש של ממש כי בהרשעה נגרם לנידון עיוות דין. משפט חוזר משמעו דיון פעם נוספת בכתב אישום שההליכים לגביו הסתיימו בפסק דין מרשיע וחלוט )שאין עליו עוד ערעור(. הדיון יתקיים בבית המשפט העליון או בבית משפט מחוזי בהרכב של 0 שופטים. מהו הדין החל בנוגע להגשת כתב אישום נגד שופט? חקירה פלילית נגד שופט תיפתח רק בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה. כתב אישום נגד שופט יוגש רק בידי היועץ המשפטי לממשלה. אישום פלילי נגד שופט יידון בפני בית משפט מחוזי בהרכב של 0 שופטים. האמור לעיל אינו חל על עבירת קנס או על עבירה מנהלית שדינה קנס. 31 נגד לקוחך הוגש כתב אישום בעבירת הריגה שדינה מאסר איזה בית שנה. משפט מוסמך לדון באישום ובאיזה הרכב? בית משפט מחוזי, בשופט אחד, אלא אם כן הורה אחרת נשיא בית המשפט או סגן הנשיא. הריגה היא אחת מהעבירות המנויות בחלק א' לתוספת הראשונה, ולכן ידון בה בית המשפט בשופט אחד, למרות שמדובר בעבירה שעונשה הוא 47 שנים ומעלה. תיקון כתב אישום - בסמכות מי ומהם התנאים? עד תחילת המשפט )הקראת כתב האישום( התובע מוסמך לתקן את כתב התביעה בכל עת על-ידי מסירת הודעה לבית המשפט המפרטת את התיקון )בשלב זה אין צורך באישור בית המשפט לתיקון(. לאחר תחילת המשפט, על התובע לבקש את רשות בית המשפט להתיר לו לתקן את כתב האישום. בית המשפט רשאי להיענות לבקשה, ובלבד שניתנה לנאשם הזדמנות סבירה להתגונן.

29 31 מהן התוצאות של חזרת תובע מאישום? חזרה מאישום לפני תשובת הנאשם תביא לביטול האישום )אפשר יהיה להגיש כתב אישום חדש בעתיד(. חזרה מאישום לאחר תשובת הנאשם תביא לזיכוי הנאשם )לא ניתן יהיה להגיש כתב אישום חדש בעתיד(. באלו מקרים רשאי קצין משטרה )בדרגת פקד ומעלה( להורות שלא לחקור על אף שהוגשה תלונה? בעבירות מסוג עוון או חטא - אם היה סבור שאין בדבר עניין לציבור או אם הייתה רשות אחרת מוסמכת על-פי דין לחקור בעבירה. בעבירות מסוג פשע - במקרה של תלונה על עבירה מסוג זה, חייבת המשטרה לפתוח בחקירה ואין החוק מותיר לה שיקול דעת. ברם, אם אין תשתית ראייתית מינימלית לביצוע עבירה, אין המשטרה חייבת לפתוח בחקירה. כיצד ניתן לעכב הליכים בהליך פלילי? היועץ המשפטי לממשלה רשאי בכל עת, לאחר הגשת כתב אישום ולפני הכרעת הדין, לעכב את ההליכים המשפטיים נגד נאשם באמצעות הגשת הודעה מנומקת בכתב לבית המשפט. מהם המועדים לחידוש הליכים שעוכבו? * פשע - 0 שנים; * עוון - שנה אחת; * חטא - לא ניתן לחדש; * אם עוכבו ההליכים פעמיים, לא ניתן לחדשם עוד. מנה טענות מקדמיות, וציין מהו המועד להעלאתן. חוסר סמכות מקומית או עניינית; פגם או פסול בכתב האישום; העובדות המתוארות בכתב האישום אינן מהוות עבירה; זיכוי קודם או הרשעה קודמת בשל המעשה; משפט פלילי אחר תלוי ועומד בשל אותו מעשה; חסינות, התיישנות או חנינה; הגנה מן הצדק; ניתן להעלות טענות מקדמיות בכל שלב של המשפט, למעט טענות של חוסר סמכות מקומית ושל פגם או פסול בכתב האישום, שאותן ניתן לטעון בתחילת המשפט. בשלב מאוחר יותר, יש צורך באישור בית המשפט כדי לטעון טענות אלו.

30 21 מה ההבדל בין התליית הליכים לבין עיכוב הליכים? סמכות מועד חידוש הליכים התליית הליכים בית משפט לאחר הגשת כתב אישום ולפני גזר הדין בהודעה של התובע לבית המשפט כי ניתן להביא את הנאשם להמשך משפטו עיכוב הליכים יועמ"ש לאחר הגשת כתב אישום ולפני הכרעת הדין בהודעה בכתב של היועמ"ש התיישנות בכפוף לתקופת ההתיישנות של העבירה: * בפשע - 47 שנים, * בעוון - 0 שנים, * בחטא - שנה. אם חלפה תקופת ההתיישנות בין מועד התליית ההליכים לבין מועד חידושם, ניתן לחדשם רק באישור היועמ"ש, מטעמים שיירשמו וכאשר ההליכים הותלו מן הטעם שהנאשם מתחמק מן הדין. לא ניתן לחדש הליכים אם עברו מיום עיכובם: * בפשע- 0 שנים, * בעוון - שנה אחת, * בחטא - לא ניתן לחדש. אם עוכבו ההליכים פעמיים, לא ניתן לחדשם עוד. אדם הנאשם בעבירת מרמה מורשע, ואז מתגלה אצלו מחלה קשה וסופנית. מהן האפשרויות העומדות בפניו? במקרה זה לא ניתן לעכב הליכים מאחר שניתנה כבר הכרעת הדין. ניתן להעלות את הנסיבות הקשות בטיעונים לעונש. בנוסף, אם בשל מצבו לא ניתן להביא את הנאשם להמשך משפטו, ניתן לבקש מבית המשפט להתלות את ההליכים.

31 20 הנך מייצג נאשם במשפט פלילי. ביום הדיון לא הופיע התובע, ובית המשפט החליט להרשיע את מרשך ולגזור את דינו בהסתמך על עובדות שהוכחו. האם פעל בית המשפט כראוי? כן. כאשר תובע אינו מופיע לדיון רשאי בית המשפט להורות על: דחיית המשפט למועד אחר; הרשעת הנאשם וגזירת דינו אם עולה עבירה מהעובדות שהודה בהן או מעובדות שהוכחו; פירוש היעדרות התובע כחזרה מן האישום, כלומר: אם התובע לא התייצב לפני תשובת הנאשם לאישום - האישום יבוטל, אם התובע לא התייצב לאחר תשובת הנאשם לאישום - הנאשם יזוכה. מהי טענת אין להשיב לאשמה? לאחר שנסתיימה פרשת התביעה ואשמת הנאשם לא הוכחה אף לכאורה, יזכה בית המשפט את הנאשם לאחר שנתן לתובע להשמיע את דברו בעניין. אם נדחתה הטענה עומדות לנאשם שתי אפשרויות: 4. להביא את עדיו על-מנת לקעקע את ראיות התביעה או למצער לעורר ספק סביר. 2. להימנע מלהביא עדים ומלהעיד בעצמו. במצב השני, בו בוחר הנאשם שלא לנהל פרשת הגנה, אין משמעות הדבר כי יורשע בדין, למרות שנדחתה טענתו כי אין עליו להשיב לאשמה. אמנם בשלב טענת "אין להשיב לאשמה" קבע בית המשפט כי התביעה הביאה ראיות לכאורה להוכחת אשמתו של הנאשם, אך לאור ההבדל המהותי בבחינת הראיות בין שלב זה לבין שלב הכרעת הדין, יכול שהנאשם יזוכה גם אם לא ינהל פרשת הגנה. הנאשם טען "אין להשיב לאשמה" והשופט דחה את טענתו. מה באפשרותו לעשות? זוהי החלטת ביניים במשפט פלילי שאינה נכנסת לחריגים, המאפשרים הגשת ערעור במהלך ההליך, ולכן ניתן לערער עליה רק במסגרת הערעור על פסק הדין כולו.

32 23 מהי סמכות בית משפט השלום בפלילי?.4 עבירות שעונשן קנס או מאסר עד 0 שנים, למעט העבירות הבאות: עבירות שוחד ועבירות "צווארון לבן" שעונשן מאסר 0 שנים או יותר, אם הוחלט להעמיד עליהן לדין בבית משפט המחוזי; עבירה לפי חוק ההגבלים העסקיים; עבירה במסגרת פעילות בארגון פשע לפי חוק מאבק בארגוני פשיעה. עבירה שהיא עניין כלכלי, אלא אם כן החליט פרקליט המדינה או פרקליט מחוז להגיש כתב אישום בעבירות אלה בבית משפט השלום. עבירות לפי פקודת הסמים המסוכנים, אשר פרקליט המחוז או פרקליט המדינה החליט להעמיד עליהן אדם לדין בפני בית משפט השלום, גם אם עונש המאסר עולה על 0 שנים, ובלבד שלא יוטל בגינן מאסר העולה על 0 שנים..2 מהו המועד לערעור על החלטת ביניים בהליך פלילי? ככלל, בהליך פלילי אין ערעור על החלטות ביניים. לכלל זה שני חריגים עיקריים: החלטה בעניין פסלות שופט והחלטה לגבי עיון בחומר החקירה. העלית על דוכן העדים עד לטובת מרשך אך במהלך העדות העד מתחמק ממתן תשובות. מה עליך לעשות? לבקש מבית המשפט שיכריז עליו עד עוין. בית המשפט רשאי לעשות כן, בין שהעד מסר בבית המשפט עדות הסותרת את עדותו בחקירת המשטרה ובין מטעם אחר, ואז רשאי הוא להרשות לבעל הדין שקרא לעד לחוקרו בחקירה ראשית כאילו היתה חקירה שכנגד. פרט את תוכן כתב אישום. כתב אישום יכלול את הפרטים הבאים: בית המשפט שאליו הוא מוגש; 4. ציון מדינת ישראל כמאשימה או שמו של הקובל ומענו; 2. שם הנאשם, גילו ומענו )אם קטין הוא אם לאו(; 0. תיאור העובדות המהוות את העבירה; 5. ציון הוראות החיקוק שלפיהן מואשם הנאשם; 0. שמות עדי התביעה )רק מי שמופיע ברשימה יהיה מוזמן להעיד(; 6. בקשה לחילוט רכושו של הנאשם בעבירת סמים. 0.

33 22 פרט את סדר השלבים במשפט פלילי. א. תחילת המשפט; המשפט נפתח בהקראת כתב האישום )המדינה היא המאשים, למעט בקובלנה(. ב. תשובת הנאשם; הנאשם רשאי להודות בעובדות שעליהן מתבסס כתב האישום או לכפור בהן, או לטעון טענת "אליבי". ג. שלב ההוכחות; "פרשת התביעה": התביעה מביאה את כל מסכת ראיותיה להוכחת האשמה. בתום פרשת התביעה, רשאי הנאשם לטעון טענת "אין להשיב לאשמה". "פרשת ההגנה": ההגנה מביאה את מסכת ראיותיה. "ראיות הזמה": בתום "פרשת ההגנה" רשאי בית המשפט להתיר לתביעה להביא ראיות להזמת טענות שעלו מראיות ההגנה, שהתובע לא יכול היה לצפותן מראש. ראיות נוספות מטעם בית המשפט. ד. סיכומים לעניין האשמה; ה. הכרעת דין; ו. סיכומים לעניין העונש )אם הנאשם הורשע(; ז. גזר דין. הגנה מן הצדק, מהי? מדובר בטענה מקדמית, לפיה בית המשפט רשאי לבטל את כתב האישום כאשר הגשת כתב האישום או ניהול ההליך הפלילי עומדים בסתירה מהותית לעקרונות של צדק והגינות. בדרך-כלל מדובר בהתנהגות נפסדת של הרשות, לדוגמה: הדחה פסולה של הנאשם לבצע את מעשה העבירה; אדם שהועמד לדין למרות שנחתם עמו הסכם עד מדינה; שיהוי בהגשת כתב האישום; מקרה שבו ראיות ההגנה הושמדו וכיוצ"ב. מנה את התקופות להתיישנות עבירות ועונשים. תקופת התיישנות עבירות: פשע - 47 שנים,.4 עוון - 0 שנים,.2 חטא - שנה אחת. 0. תקופת התיישנות עונשים: פשע - 27 שנה,.4 עוון - 47 שנים,.2 חטא - 0 שנים..0

34 22 מתי מגיע שלב הטיעונים לעונש? שלב הטיעונים לעונש יבוא לאחר הכרעת הדין. אם הרשיע בית המשפט את הנאשם, יביא התובע ראיות בדבר הרשעותיו הקודמות של הנאשם, החלטות בית המשפט לעניין ביצוע עבירות על-ידי הנאשם )גם ללא הרשעה( וראיות אחרות לעניין העונש. לאחר שסיים התובע את ראיותיו, רשאי הנאשם להביא ראיות להקלת העונש, על-ידי מתן עדות או על-ידי מסירת הודעה מבלי להיחקר. בית המשפט רשאי, בטרם יקבע את העונש, לצוות על בדיקת הנאשם בידי רופא או מומחה לאחר שנתן לנאשם להשמיע את טענותיו בעניין. מתי תוכל התביעה לעיין בחומר הראיות של ההגנה לאחר הגשת כתב האישום? בעבירה מסוג פשע או עוון, כאשר התובע מעוניין לעיין בעדויות מומחים )חוות דעת ותעודות רופא( מטעם ההגנה, עליו לפנות בבקשה מיוחדת לבית המשפט לצוות על הנאשם או סניגורו לאפשר לו לעיין באותן עדויות. התובע יהיה רשאי לעיין בעדויות המומחים מטעם ההגנה רק לאחר שניתנה לנאשם או לסניגורו הזדמנות לעיין בראיות התביעה. איך מתנהלת פרשת ההגנה כשכתב האישום כולל מספר נאשמים? אם נאשמו כמה נאשמים בכתב אישום אחד, יישאו תחילה את דברי פתיחתם, לפי הסדר שבו הם רשומים בכתב האישום, ולאחר מכן יביאו ראיותיהם לפי אותו סדר. נאשם רשאי לבחור אם להעיד או להימנע מלהעיד. אם הנאשם בחר להעיד להגנתו, הוא ייחקר תחילה בחקירה ראשית בידי עורך דינו, ולאחר מכן ייחקר בחקירה ראשית בידי הנאשמים האחרים לפי סדר הופעתם בכתב האישום. לאחר מכן ייחקר בחקירה נגדית בידי התובע, ולבסוף ייחקר בחקירה חוזרת בידי הנאשמים בסדר ההפוך לסדר החקירה הראשית.

35 25 מהי זכות השימוע בהליך פלילי? שימוע הוא טיעון, בין בכתב ובין בעל פה, אשר במסגרתו מנסה החשוד למנוע הגשת כתב אישום נגדו. השימוע הוכר בחוק במשך שנים רבות כזכות השמורה לאישי ציבור בלבד. כיום, הוסדר בחוק באופן פורמלי "שימוע לכל". חוק סדר הדין הפלילי קובע כי רשות התביעה שהועבר אליה חומר חקירה הנוגע לעבירת פשע תשלח לחשוד הודעה על כך לפי הכתובת הידועה לה, אלא אם כן החליט פרקליט המחוז או ראש יחידת התביעות, לפי העניין, כי קיימת מניעה לכך. החשוד רשאי בתוך 07 ימים מיום קבלת ההודעה, לפנות בבקשה מנומקת בכתב לרשות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום או מהגשת כתב אישום בעבירה מסוימת. על התביעה לקיים את השימוע כראוי ולהאזין לטענות החשוד בנפש חפצה ובכובד ראש, תוך נכונות להשתכנע. אדם עומד לדין בגין עבירת אינוס בבית המשפט המחוזי. הוא מוזמן לתחילת המשפט, אולם מאחר שאימו מאושפזת בבית חולים במצב קשה, הוא אינו רוצה לעזוב את מיטתה ומבקש שלא להתייצב לדיון. הוא מיוצג. האם ניתן לשפוט אותו בהיעדרו? כן, ובלבד שבית המשפט ימצא שאין עיוות דין בשפיטתו בהיעדרו. במקרה זה ניתן להמשיך בדיון, להרשיעו, לגזור את דינו ואף להטיל עליו מאסר. מה הדין במקרה זהה, אולם הפעם הנאשם התייצב לדיון הראשון, ונעדר מהשני? מאחר שמדובר בעבירה מסוג פשע שנדונה בבית המשפט המחוזי, לא ניתן להמשיך בדיון בהיעדרו של הנאשם. אישה מגיעה לתחנת המשטרה כשהיא חבולה ופצועה ומספרת שבעלה אנס אותה ותקף אותה. המשטרה פותחת תיק תלונה, והמתלוננת מוסרת הודעה. למחרת מבקשת המתלוננת לבטל את התלונה. מהו הדין? מאחר שמדובר בעבירה מסוג פשע, המשטרה אינה רשאית שלא לחקור את התלונה.

36 22 אותה שבו במצב הדין מהו אישה עבירת על מתלוננת איומים בעלה מצד )עבירה שעונשה 2 שנות מאסר(? מאחר שמדובר בעבירה שאינה פשע, רשאי קצין בדרגת פקד להורות שלא לחקור. עילות הסגירה - רשות אחרת מוסמכת, חוסר עניין לציבור. בתיקי אלימות ומין בין בני זוג - חזרת המתלונן מתלונתו אינה יכולה להוות עילה יחידה שלא לחקור. בנוסף, ניתן לשלוח את בני הזוג למרכז למניעה ולטיפול באלימות במשפחה, וכדי לסגור את התיק נדרש אישור קצין חקירות מרחבי. ומהו הדין אם אותה אישה הייתה מתלוננת על עבירת איומים מצד שכנתה ולמחרת חוזרת בה מהתלונה ומבקשת לסגור את התיק? במקרה כזה אין הגבלה על שיקול דעתו של הקצין בדרגת פקד לסגירת תיק מהיעדר עניין לציבור, וניתן להורות שלא לחקור. נער בן 40 מסתבך בעבירת סמים עם כמה שותפים בגירים. לנער עבר פלילי מכובד למרות גילו הצעיר, והתביעה רוצה להעמיד אותו לדין יחד עם הבגירים. האם ניתן? כן, באישור היועץ המשפטי לממשלה. לאיזה בית משפט יוגש כתב האישום? עונשן של רוב עבירות הסמים הוא מעל 0 שנות מאסר ולכן באופן עקרוני הסמכות העניינית לגביהן היא בית המשפט המחוזי. פרקליט המחוז או פרקליט המדינה רשאים להורות על הגשת כתב האישום לבית משפט השלום. האם ניתן להעמידו לדין בבית המשפט לנוער יחד עם הבגירים? לא. התיק מסובך והתביעה מתמהמהת כתב הגשת עם האישום. של וחצי שנה לאחר עבודה מעוניינת התביעה להעמיד אותו לדין )לבדו, ולא עם הבגירים(. האם ניתן? מאחר שהחשוד ביצע את העבירה בהיותו קטין, תקופת ההתיישנות לגבי קטינים היא שנה בלבד. ניתן להגיש את כתב האישום רק באישור היועץ המשפטי לממשלה. אישור היועץ המשפטי לממשלה ניתן. לאיזה בית משפט יוגש כתב האישום?.40 לבית המשפט לנוער, מאחר שהנאשם לגיל מתחת חלק מסעיפי לא הנוער חוק יחולו, לדוגמה - לא ניתן יהיה לצוות על החזקתו במעון נעול.

37 27 טעות עקב ברישומי התביעה, הנאשם לדין הועמד בבית משפט משפט בית שאינו לנוער, ורק במהלך המשפט נתגלה שהוא בן מה הדין? אם הטעות נתגלתה לפני מתן הכרעת הדין, יועבר התיק לבית המשפט לנוער אלא בהתקיים נסיבות מיוחדות. אם הטעות נתגלתה לאחר הכרעת הדין, יישאר התיק בבית המשפט הרגיל, שיפעל כאילו היה בית המשפט לנוער. את/ה סניגור/ית. מרשך כפר בעובדות כתב האישום ונוהלו הוכחות. הנגדיות שערכת לעדי התביעה היו מצוינות, ולהערכתך ראיות התביעה חלשות מאוד. מהן אפשרויותיך עם תום פרשת התביעה? החקירות שנותרו - אפשרות אחת היא להתחיל פרשת הגנה והאפשרות השנייה היא לטעון טענת "אין להשיב לאשמה", שמשמעותה היא כי אין בראיות התביעה אפילו הוכחה לכאורה לאשמתו של הנאשם, ומשכך על בית המשפט לזכותו מבלי לנהל פרשת הגנה. מהו ההבדל בין חקירה ראשית לחקירה נגדית? חקירה ראשית היא חקירת העד בידי בעל הדין שקרא לו להעיד. בחקירה זו יש לאפשר לעד לומר דברים בלשונו, אין להנחותו ואין לקבל ממנו אישור לדברים שמוצגים בפניו. חקירה נגדית היא חקירת העד על ידי הצד שכנגד. בחקירה זו ניתן לשים את התשובה בפיו של העד ולבקש את אישורו. כמו כן, ניתן להפנות אליו שאלות מדריכות - שהתשובה עליהן היא "כן" או "לא". יובהר, כי שאלה בלתי רלוונטית אינה קבילה. מהו הסדר טיעון? הסדר הנערך בין הנאשם לתביעה, שלפיו מודה הנאשם בכל עובדות כתב האישום, ובתמורה להודאתו ממתנת התביעה את עמדתה לגבי חומרת המעשה או נושא האישום או לגבי העונש.

38 22 מהן זכויות נפגעי עבירה? חוק זכויות נפגע עבירה מעגן את זכויותיהם של נפגעי העבירה בכל הנוגע להליך הפלילי המתנהל בין המדינה )המאשימה( לנאשם. אלה, בין היתר, הזכויות המוקנות לנפגעי עבירה: זכות לקבלת מידע לגבי שלבים שונים של ההליך הפלילי, זכות לעיין בכתב האישום וזכות לנוכחות בהליך המתנהל בדלתיים סגורות. נפגע עבירת מין או אלימות זכאי, בין היתר, שיימסר לו מידע אודות מאסרו של הנידון, הזדמנות להביע עמדתו בכתב לפני ועדת השחרורים לעניין סיכון הצפוי משחרור מוקדם של נידון. כמו כן, נפגע עבירת מין או אלימות זכאי להביע עמדתו בכתב לפני החלטת נשיא המדינה בבקשת הנידון לחנינה או להקלה בעונשו. מהי זכות העיון? עם הגשת כתב אישום בעבירה מסוג פשע או עוון, רשאים הנאשם או סניגורו או מי מטעמם לעיין בחומר החקירה שבידי התביעה ולהעתיקו )למעט סייגים הקבועים בדין, כגון: ראיות הזמה, עניינים פורמליים, חומר חסוי, וכן עבירות בגידה וריגול(. אם נשללה מהנאשם זכותו, רשאי הוא לבקש מבית המשפט שאליו הוגש כתב האישום, להורות לתובע להתיר לו לעיין בחומר החקירה. בקשה כאמור תידון בפני שופט אחד, ובמידת האפשר תובא בפני שופט שאינו דן באישום. יודגש כי זכות העיון עומדת לנאשם רק לאחר שהוגש נגדו כתב אישום - אין חובה להעביר לחשוד בטרם שימוע את טיוטת כתב האישום המתגבש נגדו ואת חומר החקירה המלא.

39 21 דיני מעצרים האם ניתן לעצור קטין בלא צו שופט? קטין שמלאו לו 45 שנה לא יוחזק במעצר ללא צו של שופט לתקופה העולה על 25 שעות. בנסיבות מיוחדות, רשאי קצין משטרה לעכב את הבאתו של קטין בפני שופט לתקופה שלא תעלה על 25 שעות )בדומה להוראות הרגילות(. קטין שטרם מלאו 45 שנים לא יוחזק במעצר ללא צו של שופט לתקופה העולה על 42 שעות. בנסיבות מיוחדות, רשאי קצין משטרה לעכב את הבאתו בפני שופט לתקופה נוספת שלא תעלה על 42 שעות. מהן התקופות למעצר קטין בצו שופט לפני הגשת כתב אישום? מעצר קטין מתחת לגיל 48 בצו שופט לא יעלה על 47 ימים, אולם שופט רשאי להאריכו לתקופה נוספת שלא תעלה על 47 ימים. מעבר לכך, נדרש אישור היועץ המשפטי לממשלה. נגד מרשך העצור מיום לצורכי חקירה הוגש כתב אישום ביום והוא נעצר על-ידי בית המשפט עד תום ההליכים. הדיון הראשון בבקשה למעצר עד תום ההליכים התקיים ביום משפטו לא הסתיים במסגרת תקופת תשעת חודשי המאסר הנקובה בחוק. ממתי מתחיל מניין ימי המעצר לצורך הגשת הבקשה להארכת המעצר עד תום ההליכים? מיום הגשת כתב האישום ) (. אם לאחר הגשת כתב האישום הנאשם היה נתון במעצר בשל אותו כתב אישום תקופה המצטברת לכדי 0 חודשים, הוא ישוחרר. אולם שופט של בית המשפט העליון רשאי לצוות על הארכת מעצר לתקופה של עד 07 ימים, או במקרים מיוחדים - לתקופה של עד 407 ימים, ולחזור ולצוות על כך מעת לעת. מרשך נעצר עד תום ההליכים במשפט שמתנהל נגדו. ניתן נגדו פסק דין ועונשו לא כלל מאסר בפועל. התובע מבקש לערער על קולת העונש וסבור שיש חשש שלקוחך יימלט. לכן, הוא מבקש להמשיך את מעצרו עד לערעור ולא לשחררו. האם בית המשפט רשאי להיענות לבקשתו? כן. אם ניתן פסק דין מרשיע נגד נאשם שהוחזק במעצר עד תום ההליכים ולא הוטל עליו עונש מאסר בפועל, והתובע הודיע כי בכוונתו לערער על קולת העונש ולבקש מאסר בפועל, רשאי בית המשפט שהרשיע את הנאשם לשחררו בערובה, או אם שוכנע שיש חשש שיימלט - לצוות על מעצרו לתקופה שלא תעלה על 02 שעות לצורך הגשת הודעת ערעור. לאחר שהוגש הערעור, רשאי בית המשפט שלערעור לצוות על מעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים בערעור )בהתאם לעילות המעצר עד תום ההליכים(.

40 21 לאיזה בית משפט תגיש בקשה למעצר חשוד ולמעצר נאשם? חשוד )כל עוד לא הוגש כתב אישום( - לבית משפט השלום. נאשם )לאחר הגשת כתב אישום( - לבית המשפט המוסמך לדון בכתב האישום. מהם התנאים למעצר עד תום ההליכים? ראיות לכאורה, עילת מעצר, ייצוג והיעדר חלופה. לקוחך הבגיר שוהה במעצר עד תום ההליכים. התיק מסובך ומורכב. האם יש מגבלה למעצר עד תום ההליכים? יש לשחרר את הנאשם אם התיק לא נסתיים בהכרעת דין תוך 0 חודשים מיום הגשת כתב האישום. לאחר 0 חודשים יש לפנות לבית המשפט העליון, שמוסמך להאריך את המעצר ב- 07 יום מעת לעת. כאמור, התיק מסובך וכולל מספר נאשמים ומספר גדול של עדים. לאחר 0 חודשים ברור כי הסיכוי לסיים את התיק לאחר הארכת מעצר של 07 יום על-ידי בית המשפט העליון הינו קלוש. מה הדין? 407 במקרה כזה, מוסמך בית שופט המשפט העליון הארכת על להורות בת מעצר ימים מעת לעת )במקום 07 ימים(. לקוחך נשלח לחלופת מעצר במעצר בית מלא. סופו של התיק לא נראה באופק. מה באפשרותך לעשות? ניתן להגיש בקשה לעיון חוזר לבית המשפט שנתן את ההחלטה. עיון חוזר ניתן להגיש רק בקיומה של אחת מהעילות: חלוף זמן ניכר מההחלטה, שינוי נסיבות, נתגלו עובדות חדשות. הגשת בקשה לעיון חוזר בבית משפט השלום והיא נדחתה. מה באפשרותך לעשות? 07 באפשרותך על ערר להגיש ההחלטה בבקשה לעיון חוזר, לבית יום תוך שיוגש המשפט המחוזי. הערר שהגשת על ההחלטה בנוגע לעיון החוזר נדחה. מה באפשרותך לעשות? באפשרותך להגיש לבית המשפט העליון בקשת רשות להגשת ערר תוך 07 יום ממתן ההחלטה, ואם תינתן הרשות - להגיש ערר תוך 07 יום.

41 20 האם יש מגבלה למעצר בית שניתן על-ידי שופט? מעצר בית נקבע כתנאי בערובה. לכן מעצר בית שנקבע לפני הגשת כתב אישום מוגבל לתקופת הערובה המקסימלית, היינו: 487 יום 0 הארכה על-ידי בית המשפט ב- 487 יום באישור התובע 0 הארכה נוספת ב- 07 יום באישור היועץ המשפטי לממשלה. מעצר בית שנקבע לאחר הגשת כתב האישום אינו מוגבל בזמן. מהן תקופות אישום כתב הגשת לפני שופט בצו המעצר מעצר של בעילה לצורכי חקירה? עד 0 ימים לכל הארכת מעצר, ו- 40 ימי מעצר לכל היותר. האם ניתן להאריך את מעצרו של חשוד בעבירת ריגול שלא בפניו? אם ציווה בית המשפט, בנוכחות העצור, על מעצרו לתקופה הקצרה מ- 27 ימים, רשאי שופט של בית המשפט העליון לבקשת ראש אגף החקירות בשב"כ שהוגשה בכתב בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה, להאריך את מעצרו של עצור כאמור שלא בנוכחותו, אם שוכנע כי אם תופסק החקירה לשם הבאת העצור לדיון קיימת אפשרות קרובה לוודאי לסיכול של מניעת פגיעה בחיי אדם. הארכת מעצר כאמור תהא לתקופות נוספות שלא תעלינה על 02 שעות כל אחת, ובלבד שסך התקופות שבהן יוארך המעצר בלא נוכחות העצור לא יעלה על 455 שעות, או לא יעלה על יתרת התקופה שנותרה עד תום 27 ימים ממועד הדיון שהתקיים בנוכחותו, לפי המוקדם. כיצד עצור רשאי לערער על ההחלטה לעצרו? עצור, משוחרר בערובה ותובע רשאים לערור על החלטת בית משפט בעניין הנוגע למעצר, לשחרור, להפרת תנאי ערובה או להחלטה בבקשה לעיון חוזר, וכן רשאי ערב לערור בעניין ערבותו, בפני בית משפט שלערעור שידון בערר בשופט אחד. על החלטת בית המשפט המחוזי ניתן להגיש בקשה למתן רשות לערור בפני בית המשפט העליון, שידון בבקשה בשופט אחד. בית המשפט העליון רשאי לדחות את הבקשה למתן רשות לערור על הסף, בלא לקיים דיון בנוכחות הצדדים. ניתנה רשות לערור, ידון בית המשפט העליון בערר בשופט אחד, ורשאי הוא לדון בבקשה למתן רשות לערור כאילו היתה ערר. ערר ובקשה למתן רשות לערור יוגשו, ככלל, בתוך 07 ימים. מהי הצהרת תובע? אם נעצר אדם וחקירתו נסתיימה, יש לשחררו ממעצר. אולם אם הצהיר התובע כי עומד להיות מוגש נגדו כתב אישום, ובית המשפט שוכנע כי קיימת עילה לכאורה למעצרו עד תום ההליכים, אזי רשאי בית המשפט להאריך את המעצר לתקופה של עד 0 ימים לצורך הגשת כתב אישום. מעצר כאמור מכונה "מעצר גישור" )בין תום החקירה לשלב הגשת כתב האישום(. החוק אינו דורש במפורש פירוט נתונים כלשהם בהצהרת התובע, למעט הצהרה כי עומד להיות מוגש נגד החשוד כתב אישום.

42 23 ראיות מה המעמד של תעודת זהות? )שאלה זו נשאלת לעיתים בתחילת המבחן כאשר מגישים לוועדה את תעודת הזהות( תעודה ציבורית. מהם התנאים להרשעה על סמך אמרת חוץ של עד? חיזוק. בנוסף, בית המשפט נדרש לרשום את הטעמים שבשלם העדיף את אמרת החוץ על-פני העדות במשפט )חובת הנמקה(. אם היה מדובר בשותף שהוא עד מדינה, האם הייתה משתנה הדרישה לתוספת ראייתית? כן, הרשעה על סמך עדות של שותף שהוא עד מדינה טעונה תוספת מסוג סיוע. מה בין סעיפים 22 ו- 25 לפקודת הראיות? סעיף 55 לפקודת הראיות עוסק בחסיון לטובת המדינה. תעודה המצהירה על חסיון שכזה תיחתם על-ידי ראש הממשלה, שר הביטחון או שר החוץ, ועתירה לגילוי ראיה שהוצאה לגביה תעודת חסיון לטובת המדינה תוגש לבית המשפט העליון. סעיף 50 לפקודת הראיות עוסק בחסיון לטובת הציבור. תעודה המצהירה על חסיון שכזה תיחתם על-ידי אחד משרי הממשלה, ועתירה לגילוי ראיה שהוצאה לגביה תעודת חסיון לטובת המדינה תידון על-ידי השופט הדן בהליך. מי יכול לוותר על חיסיון לטובת המדינה? רק בעל החיסיון - ראש הממשלה או השר שהוציא את תעודת החיסיון. למי תוגש עתירה להסרת חיסיון לטובת המדינה? לבית המשפט העליון, שידון בה בשופט אחד. מהי התוספת הראייתית הנדרשת לשם הרשעה במשפט פלילי על סמך עדותו היחידה של קטין מתחת לגיל 03? חיזוק )באשר לקטין מעל גיל - 42 העדות אינה טעונה כל תוספת ראייתית(. לשם השוואה, בהליך אזרחי נדרשת הנמקה על מנת לבסס את ההכרעה על סמך עדות יחידה של קטין מתחת לגיל 45.

43 22 מהי עדות סברה? עד במשפט רשאי להעיד על מה שראה ושמע, אך הוא אינו רשאי להעיד על המסקנות שהסיק ממה שקלט בחושיו. לעומת זאת, עד מומחה, בשל עדיפותו המקצועית, רשאי להעיד על סברות המצריכות מומחיות או ידע מקצועי. מהי אמרת "רס גסטה"? נקבע בהלכה הפסוקה כי אמרות שונות שנאמרו בתנאי ספונטניות תהיינה קבילות. לדוגמא: אמרה שמבטאת תחושות תוך כדי מעשה פיסי ויש בה כדי להאיר את המעשה 4. ולהסבירו; אמרת אדם המבטאת את תחושותיו לגבי מצבו הבריאותי; 2. אמרת אדם המתייחסת לכוונותיו או להלך נפשו. 0. כלל זה אינו מחייב שאומר האמרה יהיה עד לפקודת הראיות, 0 בניגוד לסעיף במשפט ואינו מחייב שהאמרה תיאמר בעת ביצוע עבירה או בסמוך לכך. האם הודיה של נאשם במשטרה, מבלי שיש ראיות נוספות, מספיקה על מנת להרשיעו? לצורך הרשעה על סמך הודיית חוץ של נאשם יש צורך בתוספת ראייתית מסוג "דבר מה נוסף". לילך עברה אונס. האם ניתן להרשיע את האנס רק על-פי עדותה? כן, אך יש צורך בהנמקה מצד בית המשפט )עדות קורבן עבירת מין(. עד עוין, מהו? עד יהיה עוין את הצד שהזמינו להעיד אם בבית המשפט הוא אומר דבר הסותר את מה שאמר מחוצה לו, או שהוא מתחמק ממתן תשובה. יש לבקש מבית המשפט להכריז על העד כעד עוין, ולאחר שעד הוכרז כעוין רשאי הצד שהזמינו לחוקרו בחקירה ראשית כאילו הייתה חקירה נגדית )שהיא קשה יותר מבחינתו של העד(. הבחנת שבזמן עדות נמצא באולם עד מטעם הצד השני שטרם העיד. מבית המשפט לפסול את עדותו של העד שטרם העיד. מה יפסוק בית המשפט? אתה מבקש עד שטרם העיד לא יהא נוכח בעת גביית עדותו של עד אחר. אולם אם נכח בעת עדותו של עד אחר, לא תיפסל עדותו בשל כך בלבד, ועניין זה יובא בחשבון בקביעת משקלה של עדותו.

44 22 האם תצהיר שניתן בחו"ל יכול להיות ראיה כשרה? בהליך אזרחי, ניתן להגיש תצהיר שניתן בחו"ל אם התצהיר ניתן בפני נציג דיפלומטי או קונסולרי של ישראל; אם התצהיר ניתן לפי דין המדינה הזרה ואושר בידי נציג דיפלומטי או קונסולרי של ישראל; אם התצהיר ניתן לפי הסדר שנקבע מכוח הסכם בין מדינתי; או אם התצהיר ניתן בפני נוטריון זר, וצורפו לו אישור נוטריוני של תעודה מזהה של החותם וכן תעודה המאמתת את חתימת הנוטריון. האם אם כשרה להעיד נגד בנה בעבירת רצח? כן, מאחר שמדובר באלימות חמורה )רצח(. החריגים לכלל האוסר עדות בן משפחה נגד בן משפחתו הם עבירות אלימות ועבירות בתוך המשפחה. אתה מעוניין להגיש בהליך אזרחי תדפיס של בנק. האם תוכל לעשות כן וכיצד? מדובר ברשומה מוסדית של תאגיד בנקאי, וכאשר הבנק אינו צד להליך לא ניתן לכפות עליו להגיש רשומה מוסדית שלו או להעיד על דברים הרשומים ברשומה המוסדית, אלא על-פי צו בית משפט שיינתן מטעם מיוחד. האם תוכל לתת דוגמה למקרה שבו ראוי להסיר חיסיון רופא-מטופל? מדובר בחיסיון יחסי, ולכן לבית המשפט מוקנית סמכות להסיר את החיסיון במקרים שבהם הצורך לגלות את הראיה לשם צדק עדיף מן העניין שיש לא לגלותה. למשל, אפשר שבית המשפט יעדיף חשיפת פרטי אדם שחולה ועלול להדביק אנשים נוספים לצורך הגנה על האינטרס הציבורי, אל מול הזכות לשמירה על הפרטיות. מהו כלל הראיה הטובה ביותר? כאשר בעל דין מבקש להוכיח תוכנו של חפץ או של מסמך )להבדיל מהוכחת עצם קיומו(, חל כלל הראיה הטובה ביותר, שלפיו ניתן להוכיח תוכנו של חפץ או מסמך רק על-ידי הצגת המקור גופו בפני בית המשפט. הטעם בכלל זה נעוץ בחשש שמא המסמך המועתק אינו זהה למקור. לכלל זה קיימים מספר חריגים שבהתקיים אחד מהם ניתן להגיש ראיה משנית: )0( המסמך המקורי הושמד או אבד; )3( המסמך המקורי נמצא בידי אדם שלא ניתן להזמינו כעד על מנת להגיש את המסמך; )2( לא יהיה זה מעשי להביא את המסמך המקורי או שהדבר אינו ניתן לביצוע טכני, למשל: כיתוב על מצבה.

45 25 מהו כלל "פירות העץ המורעל" והאם הוא קיים בישראל? בישראל לא נתקבלה באופן גורף תורת "פירות העץ המורעל" הנוהגת בארה"ב, שלפיה ראיה שהושגה בדרך פסולה אינה כשרה כראיה. אצלנו נקבע כי יש להבדיל בין הדרך שבה הושגה הראיה לבין כשרות הראיה לכשעצמה. ראיה עשויה להתקבל כראיה כשרה גם אם הושגה בדרך פסולה, אך בית המשפט רשאי להפחית ממשקלה. לאחרונה אומצה אצלנו דוקטרינת הפסילה היחסית, שלפיה לבית המשפט מסור שיקול דעת לפסול ראיה שהושגה שלא כדין, אם נוכח כי קבלתה תביא לפגיעה מהותית בזכותו של הנאשם. בפסק דין יששכרוב הוחלט על פסילת הודאת חשוד שנגבתה ממנו בטרם ניתנה לו הודעה על זכותו להיוועץ בעורך דין. בחוזה נקבע שהדין שיחול עליו יהיה הדין הגרמני. משפט בישראל ולתבוע פיצויים על-פי הדין הגרמני. מה עליו לעשות? צד לחוזה מעוניין לאכפו בבית הדין הזר הוא עובדה שצריך להוכיחה על-ידי מומחה. מי שמסתמך על הדין הזר צריך לעמוד בנטל השכנוע וכן בנטל הבאת הראיות. אם בעל דין לא הוכיח את תוכן הדין הזר ולא ביסס את הזכות שלו, רשאי בית המשפט להחליט לדחות את התביעה או להחיל את חזקת שוויון הדינים, שלפיה ניתן להניח, באין הוכחה אחרת, שהדין הזר זהה לדין המקום )הדין הישראלי(. אדם נפטר כתוצאה מתאונת עבודה ומתנהל הליך פלילי נגד מנהל העבודה. אילו אפשרויות עומדות בפני בני משפחתו של המנוח אשר מעוניינים לתבוע בנזיקין? אפשרות א': תביעה נזיקית רגילה. אפשרות ב': להמתין עד שפסק הדין הפלילי המרשיע יהפוך לחלוט, ואז ניתן יהיה להשתמש בו כראיה לכאורה בהליך האזרחי. במקרה זה, ניתן לתבוע גם את חליפו של המורשע, מי שחב בחובו הפסוק וגם מי שאחריותו נובעת מאחריות המורשע. אפשרות ג': להגיש תביעה אזרחית לפי סמכות נגררת להרשעה בפלילים, וזאת בהתקיים התנאים הבאים: 4. פסק דין מרשיע נגד הנאשם. 2. לא עברו 07 יום מיום שפסק הדין הפך לחלוט. 0. התביעה יכולה להיות מוגשת נגד המורשע בלבד. במקרה כזה, הממצאים והמסקנות שניתנו בפסק הדין הפלילי ייחשבו כאילו ניתנו בתביעה האזרחית, כלומר - הם ישמשו ראיה חלוטה שלא ניתן יהיה לסתור אותה.

46 22 הנך תובע/ת. במסגרת תיק הוכחות התביעה עד כי הדיון לפני כשבוע לך הסתבר העיקרי הלך לעולמו. בידיך הודעה בכתב שהעד מסר בזמנו במשטרה. האם ניתן להגיש הודעה זו במשפט? הכלל הוא שמסמכים הם עדות מפי השמועה, ולכן רק אם יתקיימו התנאים של אחד החריגים המכשירים עדות מפי השמועה, ניתן יהיה להגיש את המסמך כראיה. לדוגמה: אם העד הוא קורבן עבירת אלימות והמסמך עומד בתנאי סעיף 47 לפק"ר, ניתן יהיה להגיש את המסמך. אפשרות נוספת, היא אם ניתן להוכיח כי פטירתו של העד נבעה מאמצעי פסול, ואזי ניתן יהיה להגיש את המסמך מכוח סעיף 47 א)ב( וכד'. בהקשר זה יוער כי ההלכה הפסוקה הכירה בקבילות הודעות מסוימות של נפטרים כחריג לאיסור על עדות שמיעה, כאשר קיימת מידה גבוהה של הסתברות שהעובדות הנכללות בהן נכונות. במסגרת הליך של הקראת כתב האישום לנאשם ותשובת הנאשם, ביקש בית המשפט מהצדדים, הפרקליט והנאשם שאינו מיוצג, לצמצם את גזרת המחלוקת ביניהם, ולהגיש לתיק בית המשפט ראיות שיש הסכמה לגביהן. האם נהג בית המשפט כדין? )0( הגשת לא. ראיות בכתב כפופה לשלושה תנאים מצטברים: הסכמת הצדדים; )3( תוכן הראיה בכתב אינו שנוי במחלוקת; )2( הנאשם מיוצג. מנו שלושה הבדלים בין משפט אזרחי לבין משפט פלילי מבחינת דיני הראיות..4 נטל השכנוע - במשפט פלילי - מעל ספק סביר, במשפט אזרחי - מאזן ההסתברויות. במשפט אזרחי ניתן להעביר את נטל השכנוע אל כתפי הנתבע במקרים מסוימים )טענת הודאה והדחה, נזק ראייתי, חזקה בדין וכו'(. תוספות ראייתיות - במשפט פלילי קיימות מספר תוספות ראייתיות לעדות יחידה, בהתאם לבעייתיות שבעד או במצב - סיוע, חיזוק, דבר מה נוסף וחובת הנמקה. במשפט אזרחי נדרשת חובת הנמקה בלבד במקרים מסוימים. כשרות עדים - במשפט אזרחי כולם כשרים להעיד ללא יוצא מן הכלל. במשפט פלילי ישנן מגבלות מסוימות על כשרות עדים )עד מטעם התביעה שהוא בן זוגו, הורו או ילדו של הנאשם, בעבירות שאינן עבירות אלימות או עבירות מין במשפחה - אינו כשר להעיד כנגד הנאשם(..2.0

47 27 בפני שופט שהינו מומחה בפסיכולוגיה של הילד מנוהל תיק באישום של עבירות מין בקטינים בתוך המשפחה. מהעדויות והראיות שמוצגות במשפט ברור לשופט כי מתקיימים תסמינים פסיכולוגיים מובהקים בקרב קורבנות עבירות מין. לא הוגשו חוות דעת מומחה בנושאים אלה. מה באפשרותו של בית המשפט לעשות? השופט אינו רשאי לעשות שימוש בידיעה פרטית שלו )אלא כדי להכריע במהימנות עדים(. האמור גם אינו נכלל בגדר ידיעה שיפוטית, שהיא מידע בסיסי שהוא נחלתו של כל אדם משכיל ממוצע, וגם לא בגדר עובדות שהן מן המפורסמות. לפיכך, בית המשפט מוסמך להביא עדים מטעמו, וזאת לאחר שהצדדים סיימו להביא את ראיותיהם. הצדדים יהיו רשאים לחקור את העד. האם ניתן לקרוא לבן משפחה )בן זוג, הורה, ילד( לעדות מטעם ההגנה? כן, ועדותו תהיה כשרה לשמש ראיה גם להוכחת אשמתו של בן המשפחה הנאשם. מה הדומה ומה השונה בין "מעשים דומים" ו"עדות שיטה"? מעשים דומים - מעשים קודמים של הנאשם הדומים לאלה שעליהם הוא מואשם. עדות שיטה - עדות המצביעה על שיטה ייחודית של הנאשם בדרגת דמיון גבוהה. הדומה - שני המונחים מצביעים על שיטת פעולה קודמת של הנאשם, ומהווים חריג לכלל האוסר הבאת ראיות על עברו הפלילי של הנאשם. ראיה בדבר מעשים דומים או עדות שיטה יכולה להוות סיוע לראיה הטעונה סיוע. השונה - ההבדל הוא הבדל של דרגה. דרגת הדמיון של עדות השיטה גבוהה יותר מאשר של מעשים דומים. ראיה בדבר מעשים דומים יכולה להוות סיוע להוכחת יסוד נפשי בלבד, בעוד שראיה בדבר עדות שיטה יכולה להוות סיוע גם להוכחת זיהויו של מבצע העבירה מיטל הייתה אונס קורבן התלונה את הגישה היא בת בהיותה בת בהיותה האם התלונה התיישנה? התשובה תלויה בזהותו של הפוגע. אם הפוגע היה בן משפחה או אחראי )כגון שמרטף(, אזי העבירה לא התיישנה, שכן מירוץ ההתיישנות )בת 47 השנים( מתחיל מהגיעה של מיטל לגיל 28. אם הפוגע לא היה בן משפחה או אחראי, התלונה התיישנה, שכן מירוץ ההתיישנות )בת 47 השנים( מתחיל מהגיעה של מיטל לגיל 48. אם נניח שהעבירה בוצעה במיטל על-ידי אביה ושהיא העדה היחידה במשפט הפלילי, מהן הפרוצדורות שנדרשות לצורך הגשת כתב האישום ולצורך הרשעה? מאחר שכתב האישום מוגש לאחר שחלפו 47 שנים מיום ביצוע העבירה, נדרש אישור היועץ המשפטי לממשלה להגשתו. מאחר שהתלונה הוגשה לאחר שמלאו למיטל 28, נדרש חיזוק להרשעה על בסיס עדותה היחידה.

48 22 ארז, בני וגיל הם שלישיית אחים בני 40. לעיניו של ארז היכה בני את גיל וגרם לו חבלה חמורה, וכן גנב ממנו את דמי הכיס. האם חוק הגנת ילדים חל לגבי שלושת האחים ושתי העבירות? העבירה הראשונה היא עבירת אלימות במשפחה, שחוק הגנת ילדים חל עליה. העבירה השנייה היא גניבה שחוק הגנת ילדים לא חל לגביה, אולם בהיותה נלווית לעבירת האלימות, הרי שחוק הגנת ילדים יחול גם לגביה. ארז הוא מי שהעבירה בוצעה בנוכחותו וגיל הוא מי שהעבירה בוצעה בגופו, ולכן על שניהם יחול החוק בהיותם מתחת לגיל 45. בני הוא החשוד בעבירה ולכן החוק לא יחול לגביו. מהו משפט זוטא? כאשר נאשם טוען נגד קבילותה של הודיית חוץ, יתנהל הליך המכונה "משפט זוטא", מעין משפט קטן במסגרת המשפט העיקרי שבו תיבחן השאלה האם ההודיה הייתה "חופשית ומרצון". נטל השכנוע המוטל על התביעה להוכיח מעל לספק סביר שההודיה לא נגבתה באמצעים פסולים.

49 21 אתיקה הנך משמש יועצו המשפטי של קבלן בנייה. במסגרת עבודתך המשפטית טיפלת גם בעסקאות של מכירת דירות בבניין שהוקם על-ידי הקבלן. אחד מרוכשי הדירות פונה אליך בבקשה שתייצגו בעריכת הסכם רכישת הדירה מהקבלן. האם תהיה רשאי לטפל באותו דייר? לא, אינך רשאי לייצג הן את הקבלן והן את הדייר בעריכת ההסכם לרכישת הדירה. תוכל רק לטפל ברישום הדירה בלשכת רישום המקרקעין. הנך מטפל דרך קבע בכל ענייני המקרקעין של לקוח מסוים. פונה אליך לקוח אחר ומבקש שתייצג אותו נגד אותו לקוח בתביעת נזיקין. האם תהיה רשאי לטפל בתיק? לא, אלא אם כן הצדדים הסכימו לכך בכתב. בית הדין המשמעתי הטיל על מרשך עונש של הוצאה מלשכת עורכי הדין. נודע למרשך שדבר ההוצאה מהלשכה עומד להתפרסם ברשומות ובעיתון יומי, תוך ציון שמו המלא. מרשך מעוניין למנוע זאת. מה דעתך בעניין? ככלל, בית הדין המשמעתי רשאי לפרסם את פסק הדין, אולם כאשר הטיל בית הדין המשמעתי בפסק דינו על הנאשם השעיה )לא השעיה זמנית( או הוצאה מהלשכה, חלה חובה לפרסם את הכרעת הדין וגזר הדין, בציון שם הנאשם. ייצגת בעבר לקוח בעסקה לרכישת דירה. לימים פנה אליך הבנק שאותו לקוח נטל ממנו הלוואה, וביקש שתגיש נגד הלקוח תביעה כספית ותטיל עיקול זמני על זכויותיו בדירה שרכש. האם אתה יכול לקבל את התיק? הכלל הוא שעורך דין לא יטפל נגד לקוח בעניין או בקשר לעניין שטיפל בו למען אותו לקוח, או בעניין שיש לו זיקה של ממש למידע שקיבל עורך הדין מאותו לקוח או מטעמו. אולם אתה רשאי לפנות לוועד המחוזי, לפני שקיבלת על עצמך את הייצוג, וזה רשאי להתיר לך לייצגו אם מצא שהאיסור על טיפול נגד הלקוח אינו מתקיים. האם עורך דין יכול להקליט שיחה עם לקוחו? הכלל הוא שאסור לעורך דין להקליט שיחה עם לקוחו אלא במקרים הבאים: בידיעתו; כאשר הלקוח מאיים על עורך הדין; לקוח לשעבר.

50 51 בעת התמחותך הגיעו לידך מסמכים שונים במסגרת טיפול בלקוח. לימים, לאחר שסיימת את התמחותך והחלטת שלא לעסוק בעריכת דין, פנו אליך כדי שתבוא להעיד במשפט המתנהל נגד אותו לקוח בנוגע למסמכים שהיו בטיפולך. מהו הדין? כללי האתיקה אוסרים על עורך דין לגלות מידע מקצועי הנהנה מחיסיון. החיסיון חל גם על עובד או על מתמחה במשרדו של עורך הדין, ללא הגבלת זמן. מהו משקלו של מסמך המוכתר בכותרת "מבלי לפגוע בזכויות"? מסמך כזה יהיה חסוי ולא יתקבל כראיה בהתקיים התנאים הבאים: מדובר במסמך שנערך במסגרת משא ומתן לפשרה, ומבקשים לעשות שימוש במסמך כהודאת בעל דין לאחר שהמשא-ומתן לפשרה נכשל. האם ניתן להעביר תיק מעורך דין אחד למשנהו, בהסתמך על מסמך כללי )נפרד מייפוי הכוח(, שבו הרשה הלקוח לעורך הדין להעביר את ייפוי הכוח לכל עורך דין שימצא לנכון? על מנת להעביר תיק לעורך דין אחר, נדרשת הסכמה נפרדת ומפורשת המציינת את שם עורך הדין שאליו מסכים הלקוח כי התיק יועבר. של הלקוח, כאשר ייפוי כוח מפרט את כל עורכי הדין במשרד כמיופי כוח והתיק מטופל על-ידי עורך דין מסוים באותו המשרד, האם עדיין צריכה להתקבל הסכמה מפורשת בכתב של הלקוח להעברת התיק לטיפולו של עורך דין אחר המצוין בייפוי הכוח? לא, ייפוי כוח המפרט את כל עורכי הדין במשרד מספיק לצורך העברת התיק מעורך דין למשנהו בתוך אותו משרד. עורך דין קיבל מלקוח ייפוי כוח לייצג אותו בתביעת רשלנות רפואית. ייפוי הכוח כלל הנחיה לטפל בתביעה בחייו של הלקוח וגם לאחר מותו. לאחר שהלקוח נפטר, פנה עורך דין אחר והודיע לו שקיבל את הטיפול בתיק מיורשיו. כיצד על עורך הדין לנהוג? בהתאם להנחיות ועדת האתיקה, ייפוי הכוח שניתן לעורך הדין בטל עם פטירת המנוח. על-פי תקנות סדר הדין האזרחי, יורשיו של המנוח יבואו במקומו כתובעים. היורשים אינם מחויבים לפעול לפי רצון המנוח. עם זאת, עורך הדין שפנה וטען כי הוא מונה על-ידי היורשים חייב להציג צו ירושה או צו קיום צוואה, וכן ייפוי כוח ממי שהוכרזו כיורשים על-פי הצו.

51 50 לקוח ותיק שלך פונה אליך בבקשה להלוואה שכן הוא מצוי בקשיים כלכליים ואינו יכול לבצע טיפול שיניים לבתו. האם מותר לעורך הדין לתת לו הלוואה? כן. על-פי כללי האתיקה נאסר על עורך הדין להלוות ללקוח כספים כדי לשלם הוצאות הכרוכות במתן שירות מקצועי ללקוח. האם ניתן להפסיק טיפול בלקוח כאשר העניין עומד ותלוי בפני בית משפט? בהליך אזרחי, רשאי עורך דין להשתחרר מן הייצוג כאשר לקוחו ביקש לשחררו בהודעה לבית המשפט או ברשות בית המשפט. בהליך פלילי, סניגורו של נאשם רשאי להשתחרר מן הייצוג רק ברשות בית המשפט. האם מותר לעורך דין לבוא במגע עם עדים מטעם הצד שכנגד? עורך דין לא יבוא בדברים עם אדם העומד להעיד במשפט מטעם הצד שכנגד בעניין הנוגע לעדותו. לכלל זה נקבעו מספר חריגים: א. ניתנה הסכמת הצד שכנגד, ואם הוא מיוצג - ניתנה הסכמת בא כוחו; ב. כאשר עורך הדין עומד להזמין לעדות מטעם לקוחו עד שהוזמן להעיד מטעם הצד שכנגד, ומתקיים גם אחד מהתנאים הבאים: העד הוא לקוחו של עורך הדין; אם הלקוח הוא תאגיד - העד הוא יו"ר הדירקטוריון, יו"ר ההנהלה או המנכ"ל; במשפט אזרחי, העד פעל מטעם לקוחו בעניין נושא המשפט; ניתן אישור בית המשפט; ניתן אישור הוועד המחוזי של הלשכה. האם ניתן להעמיד לדין משמעתי מתמחה שסיים את התמחותו אך עדיין לא ניגש לבחינות הלשכה? בתקופת התמחותו ועד להכרעה הסופית בדבר קבלתו כחבר הלשכה, נתון המועמד למרותה של הלשכה ולשיפוטה המשמעתי. כיצד פוקעת חברות בלשכה? חברות בלשכה פוקעת במקרים הבאים: החבר הודיע ללשכה בכתב על פרישתו ממנה; החבר חדל להיות תושב ישראל ; החבר הוכרז פושט רגל; החבר נידון בבית דין משמעתי להוצאה מן הלשכה והעונש בוצע.

52 53 מהו ייחוד המקצוע? האם יתכנו מקרים שבהם אדם שאינו עורך דין יוכל לייצג? הכלל בדבר ייחוד המקצוע קובע כי פעולות מסוימות )כגון ייצוג משפטי, מתן חוו"ד משפטיות וכיו"ב( ייעשו רק על-ידי מי שהוא עורך דין. מי שאינו עורך דין אינו רשאי לעשות פעולות אלו במסגרת עיסוקו, ואם הן בתמורה - הוא אינו רשאי לעשותן אף שלא במסגרת עיסוקו. לפיכך, מי שאינו עורך דין רשאי לבצע פעולות אלו בהתקיים שני תנאים: באופן חד פעמי )שלא דרך עיסוק( וללא תמורה. באלו מקרים יש צורך בקבלת אישור הוועד המרכזי? בחמישה מקרים נדרש אישור הוועד המרכזי: אם עורך דין רוצה להקים סניף למשרדו ללא נוכחות עורך דין; אם עורך דין שהוא דירקטור בחברה ציבורית רוצה לתת ייעוץ משפטי לחברה שבה הוא מכהן כדירקטור )לחברה הבת או האם או לנושא משרה בחברה(. ובתנאי )או המחוזי(, אישור הוועד המרכזי עליו לקבל את לצורך כך, שדירקטוריון החברה ביקש ממנו לעשות כן ושהעניין מצוי בתחום מומחיותו; אם עורך דין רוצה לטפל בלקוח שהופנה אליו על-ידי גוף שמפרסם ברבים מתן שירותים משפטיים והפועל למטרת רווח; אם עורך דין רוצה לטפל בלקוח שהופנה אליו על-ידי מעסיקו שאינו עורך דין ופועל למטרת רווח. אם בעל רישיון לעריכת דין בחו"ל שלא נרשם במרשם רוצה לתת בישראל שירות משפטי בעניין דין זר )שלא בדרך עיסוק(. אדם נפגש עם עורך דין כדי לשקול את שכירת ייצוגו, אך לבסוף מחליט לשכור עורך דין אחר. האם יכול אותו עורך דין לייצג כעת את הצד שכנגד? הדבר תלוי בשאלה האם האדם גילה לעורך הדין פרטים מהותיים וחסויים אשר בדרך-כלל מוסר אדם רק לעורך דינו, שאז אסור יהיה לעורך הדין לייצג את הצד שכנגד. אם הוגבלה הפגישה לייעוץ כללי גרידא, אזי אין מניעה שעורך הדין ייצג את הצד שכנגד. לקוח ותיק שלך מעוניין להחתים את אמו על תצהיר ומבקש ממך לאשרו. אתה מכיר את הלקוח היטב וסומך עליו. ערכת תצהיר, הלקוח לקח את התצהיר לאמו, והתקשר אליך לידה, כשהוא מסביר לך שהיא הבינה את תוכנו ומודעת לכתוב בו. מהו הדין? חתימה ואימות חתימת המצהיר ייעשו אך ורק בפני עורך הדין.

53 52 מקרקעין ומיסוי מקרקעין מנה את ההבדלים בין חכירה לבין חכירה לדורות? חכירה היא שכירות לתקופה של מעל 0 שנים. חכירה לדורות היא שכירות לתקופה של מעל 20 שנים. כמו כן, לתקופת השכירות יש רלוונטיות גם לעניין הרישום, שכן שכירות בדירה או בבית עסק לתקופה של מעל 47 שנים, או שכירות בכל מקרקעין אחרים לתקופה של מעל 0 שנים, טעונה רישום. איך ניתן לממש משכנתא? משכנתא היא הלוואה לרכישת מקרקעין הניתנת לפירעון במשך תקופה ארוכה של עד 07 שנה. המשכנתא נרשמת בלשכת רישום המקרקעין )טאבו( והיא ניתנת כהלוואה בריבית כנגד שעבוד הנכס. השעבוד מסתיים כאשר ההלוואה נפרעה במלואה. מימוש המשכנתה יהיה על-פי פסק דין של בית משפט או על-פי צו של רשם ההוצאה לפועל. מהו סעיף 1 לחוק המקרקעין? הסעיף עוסק בעסקאות נוגדות. התחייב אדם לעשות עסקה במקרקעין ולפני שנגמרה העסקה ברישום חזר והתחייב כלפי אדם אחר לעסקה נוגדת, זכותו של בעל העסקה הראשונה עדיפה, אך אם השני פעל בתום-לב ובתמורה והעסקה לטובתו נרשמה בתום-לב, זכותו עדיפה. מהם המסמכים שצריך לצרף לבקשה לרישום עסקה? שטר מכר מאומת; אישור על תשלום אגרות ומיסים: תעודה על תשלום חובות לעירייה או למועצה מקומית )לרבות מים, ארנונה וביוב(, תעודה על תשלום מסי שבח ורכישה ואישור תשלום היטל השבחה. ייפוי כוח )לפי העניין( הסכמת צד שלישי )לפי העניין( מסמכי תאגיד )לפי העניין( תכנית שהוכנה בידי מודד )לפי העניין(

54 52 רישום הערה אזהרה - מהי מטרתה, מתי תתבצע, היכן וכיצד? הערת אזהרה היא הערה הנרשמת במרשם המקרקעין על נכס מסוים. כשמה של הערת האזהרה - כן היא: מטרתה היא להזהיר כל אדם המבקש לבצע עסקה באותו נכס, שעליו לברר לעומקו את מצבו הקנייני של הנכס. אם לדוגמה נחתם הסכם מכר על נכס מסוים, אולם הקניין עדיין לא הועבר )עדיין לא רשמו את הבעלות החדשה(, ניתן לרשום הערת אזהרה שתודיע לכולם שישנם עננים המעיבים על בעלותו של הבעלים הרשום, וכי יש לבדוק לעומקו את מצבו הקנייני של הנכס. מטבע הדברים, ניתן לרשום כמה הערות אזהרה על אותו הנכס, לטובת אנשים שונים. ניתן גם לרשום הערת אזהרה על נכס שכבר רשומה עליו הערת אזהרה. רישום הערת אזהרה יתבצע בלשכת רישום המקרקעין זמן סביר לאחר שנחתם ההסכם בין הצדדים. הבקשה תהא חתומה על-ידי בעל הזכות במקרקעין שהתחייב לעשות עסקה ו/או מי שזכאי לקבל זכות במקרקעין לפי ההתחייבות. הבקשה תכלול מסמך התחייבות לעשיית עסקה במקרקעין או להימנע מעשיית עסקה )למשל, הסכם מכר או ייפוי כוח בלתי חוזר שמהם ניתן ללמוד על התחייבות(. ההתחייבות יכולה להיות מפורשת, משתמעת, מוחלטת או מותנית. אם הוגשה הבקשה בהסכמה בידי המתחייב והזכאי, רשאי הממונה לאשר את רישום ההערה על סמך בקשתם בלבד, מבלי שיצטרכו לצרף את מסמך ההתחייבות לעשיית העסקה. לאחר שנרשמה הערת אזהרה וכל עוד לא נמחקה, לא תירשם עסקה הסותרת את תוכן ההערה, אלא בהסכמת הזכאי או לפי צו בית משפט. מחיקת ההערה תיעשה באחת הדרכים הבאות: 4. בצו בית משפט; 2. הרשם נוכח כי הצדדים המעוניינים הסכימו למחיקתה; 0. הרשם נוכח כי עילת ההערה בטלה, ובלבד שהודיע מראש לצדדים המעוניינים על כוונתו למחוק את ההערה ונתן להם זמן סביר לפנות לבית המשפט. מה יכולה להיות המשמעות של הערת אזהרה? תוכנה של ההתחייבות לגביה ניתן לרשום הערת אזהרה יכול שיהא חיובי או שלילי, לפי העניין- חיובי - לעניין התחייבות לבצע עסקה. שלילי - לעניין התחייבות להימנע מביצוע עסקה מסוג מסוים או התחייבות גורפת להימנע מביצוע עסקאות בכלל. מטרת הערת האזהרה היא למנוע ביצוע של עסקאות נוגדות ובנוסף ליידע את הציבור בדבר ההתחייבות לבצע עסקה.

55 55 לאחר רישום הערת האזהרה הוטל עיקול על הנכס. מה גובר? נרשמה הערת אזהרה ולאחר מכן הוטל עיקול על המקרקעין או על הזכות במקרקעין נשוא ההערה, או שניתן צו לקבלת נכסים בפשיטת רגל או צו פירוק נגד בעל המקרקעין או בעל הזכות במקרקעין, או שנתמנה כונס נכסים על רכושו, הרי כל עוד לא נמחקה ההערה, לא יהיה בכל אלה כדי לפגוע בזכויות הזכאי הנובעות מההתחייבות נשוא ההערה. מהי הלכת אהרונוב? בפסק דין אהרונוב דובר בתחרות בין קונה שביצע עסקה לרכישת נכס במקרקעין בלא שנרשמה לטובתו הערת אזהרה, לבין נושה של מוכר המקרקעין, שהטיל עיקול על הנכס לאחר ביצוע העסקה. נפסק, כי הזכות החוזית, הקודמת בזמן, גוברת על העיקול, גם אם לא נרשמה לגביה הערת אזהרה. מהי הבעייתיות של הלכת אהרונוב? ההלכה מתייחסת רק לעיקול, כלומר זכות חוזית שלא נרשמה גוברת על עיקול, ואולם פסק הדין אינו מתייחס להיבטים נוספים של סעיף 420 לחוק המקרקעין, כגון פשיטת רגל, פירוק וכינוס נכסים. אלו סוגי הערות קיימים? הערות המוסדרות בחוק: הערת אזהרה, הערה על כשרות משפטית, הערה על הצורך בהסכמת צד שלישי, הערה על-פי צו בית משפט. הערות המוסדרות בתקנות: הערה על אי התאמה, הערה על הקדש ציבורי, הערה על מקלט או מחסה, הערה על מקרקעי ייעוד, הערה על ייעודם של מקרקעין. מהו מ ושע? "מושע" הוא בעלות משותפת במקרקעין. בעלות משותפת במקרקעין מוגדרת בחוק כך: "מקרקעין שהם של כמה בעלים, בעלותו של כל אחד מהם לפי חלקו מתפשטת בכל אתר ואתר שבמקרקעין ואין לשום שותף חלק מסוים בהם".

56 52 מהן הדרכים לביטול רישום זכות בפנקסי המקרקעין? כל רישום ניתן לביטול על-פי בקשת הצדדים, ובלבד שחתמו על שטר ביטול כדרך שחותמים על שטר עסקה. ביטול על-ידי המפקח - המפקח רשאי, על-פי בקשת צד מעוניין או על-פי הודעת הרשם, ולאחר שנתן לכל אדם שזכותו עלולה להיפגע מכך הזדמנות לטעון בפניו, לבטל רישום בפנקסים, אם נוכח שהזכות הרשומה פקעה. כמו כן, רשאי המפקח להורות על ביטולו של רישום על-פי בקשתו של בעל הזכות המתבטלת בלבד, אם ראה כי בנסיבות המקרה יהיה זה צודק ויעיל לעשות כן, ובתנאים שקבע. ביטול על-ידי הרשם - הרשם רשאי להורות על ביטול רישום על-פי בקשת הצדדים, או על ביטול רישום של משכנתא לבקשת בעל המשכנתא שהוא תאגיד בנקאי. מהן התקופות להתיישנות מקרקעין? זכות במקרקעין שאינם מוסדרים - 40 שנה. זכות במקרקעין מוסדרים שלא נרשמה )"זכות שביושר"( - 20 שנה. זכות במקרקעין מוסדרים שנרשמה - ככלל, אין התיישנות. מהי חברה משכנת? בהיעדר רישום זכויות מסודר בלשכת רישום המקרקעין בנכס מסוים, ינוהל לעתים רישום הזכויות החוזיות בידי חברה משכנת. תפקיד החברה הוא בעיקר "לשכן" את הנכס וללוות את רוכש הזכויות ממועד רכישת הזכות עד לרישום החכירה בלשכת רישום המקרקעין. לקוח שלך מעוניין לרכוש נכס. אלו בדיקות מקדמיות עליך לבצע? ראשית, עליך לבדוק את המצב המשפטי של הדירה ולשם כך עליך לבדוק היכן היא רשומה - בלשכת רישום מקרקעין )טאבו(, במינהל או בחברת משכנת אחרת. אם הדירה רשומה בטאבו, יש לבדוק את הפרמטרים כדלקמן: פרטי המוכרים; האם הפרטים שברישום זהים לפרטים שבתעודת הזהות שלהם. האם המוכרים רשומים כבעלים של הדירה או שמא הם חוכרים; אם המוכרים רשומים כחוכרים, יש לבדוק מהו משך חוזה החכירה והאם דמי החכירה השנתיים הוונו. אם אין היוון של דמי החכירה למינהל, יש לקחת בחשבון עלות נוספת בגין חכירה למדינה ועל הדבר להתבטא במחיר הדירה. בנוסף לכך, אם חוזה החכירה עומד לקראת סיום, יש לבדוק שהמינהל מתכוון לחדש אותו לתקופה ארוכה נוספת. בדיקה של שעבודים;

57 57 האם למוכרים יש הלוואת משכנתא שלקחו בגין הדירה או האם ישנם עיקולים שהוטלו על הדירה בגין חובות אחרים של בעלי הדירה. אם התשובה לכך חיובית - יש להסדיר במסגרת החוזה את אופן הסרת השעבודים הנ"ל ולהתנות את קצב תשלומי התמורה בהסרת השעבודים. בדיקה של ייעוד הדירה; יש לבדוק כי הדירה מיועדת למגורים ולא אמורה, למשל, לשמש כמחסן, שאז עלולה להיווצר לקונה בעיה ותמחור הדירה צריך להיות נמוך הרבה יותר. האם הדירה רשומה בפנקס השטרות או הזכויות או הבתים המשותפים; פנקס הבתים המשותפים - אם מדובר בדירה שנמצאת בבית שיש בו דירות נוספות ונרשם בפנקס הבתים המשותפים, יש להזמין מהטאבו - תמורת תשלום אגרה - צו רישום, תשריט ותקנון בית משותף. צו רישום - על מנת לראות שהבניין נרשם כבית משותף כדין. תשריט - על מנת לבדוק שמצב הדירה בפועל זהה למפורט בתשריט. תקנון בית משותף - על מנת לדעת את כללי השיתוף או אם קיים רכוש משותף שהוצא מהשיתוף )לדוגמה: גג שהוצמד לדירה שבקומה העליונה(. אם הדירה רשומה במינהל ואינה רשומה בטאבו, יש להצטייד בייפוי כוח מטעם המוכרים לצורך עריכת הבדיקות המקדמיות. במינהל יש לבדוק את הפרמטרים כדלקמן: פרטי המוכרים כפי שמופיעים בתעודת הזהות שלהם זהים לפרטים המופיעים באישור הזכויות במינהל; מתי החכירה מסתיימת על-פי חוזה החכירה; אם החכירה מסתיימת בעתיד הקרוב, יש לבדוק האם המינהל מתכוון לחדש את חוזה החכירה ובאילו תנאים; אם זכות החכירה לא הוונה, יש לבדוק מהו סכום התשלום החודשי או השנתי שיש לשלם; בדיקת ייעוד הדירה ושעבודים. אם המקרקעין רשומים אצל חברה משכנת, יש לבקש מחברה זו אישור זכויות ולערוך אצלה את כל הבדיקות, בדומה לבדיקות הנערכות במינהל. האם ניתן לרשום הערת אזהרה על הערת אזהרה? מכיוון שהתוצאה של רישום הערת אזהרה היא שלא תירשם עסקה סותרת, וכיוון שהערת אזהרה אינה נחשבת לעסקה במקרקעין, הרי שאין מניעה לרשום הערות אזהרה נוספות, גם כאשר הן עומדות בסתירה להערת אזהרה קודמת שכבר רשומה. במקרה כזה, רשם המקרקעין אינו מוסמך להכריע זכותו של מי מבין בעלי הערות האזהרה עדיפה, ובית-המשפט הוא אשר יכריע בכך.

58 52 האם ניתן לרשום הערת אזהרה על נכס מעוקל? הערת אזהרה אינה בגדר "עסקה במקרקעין". אין היא אלא הודעה לכל מי שמעיין בפנקס המקרקעין שלגבי מקרקעין אלו נחתם חוזה המקנה זכויות לצד שלישי שלטובתו נרשמה הערת האזהרה. לפיכך, אין מניעה לרשום הערת אזהרה על מקרקעין למרות קיומו של עיקול רשום על זכויותיו של המתחייב באותם המקרקעין. מהי "תקנת השוק"? מי שרכש זכות במקרקעין מוסדרים בתמורה ובהסתמך בתום לב על הרישום, יהא כוחה של זכותו יפה גם אם הרישום היה לא נכון. אין הגנת "תקנת השוק" לגבי מי שרכש זכות במקרקעין לא מוסדרים הרשומים בפנקס השטרות. באיזה חוק מוסדר עניין ייפוי הכוח? חוק השליחות, התשכ"ה איזה מסמך חשוב לדרוש מהמוכר בעת ביצוע העסקה? ייפוי כוח בלתי חוזר. בעסקאות מקרקעין מקובל שהמוכר נותן ייפוי כוח בלתי חוזר לקונה או לעורך דין מטעמו כדי להבטיח את העברת הנכס על שם הקונה עם תשלום מלוא התמורה. ייפוי כוח בלתי חוזר ניתן להבטחת זכותו של אדם אחר אשר זכותו תלויה בביצוע השליחות, והשולח אינו רשאי לבטלו באופן חד צדדי. כמו כן, ייפוי הכוח הבלתי חוזר אינו מתבטל בהתרחש אחד המקרים הגוררים ביטול ייפוי כוח רגיל, וכן אינו מתבטל בחלוף 47 שנים מיום שניתן. ייפוי כוח רגיל יתבטל באחד מאלה: עם ביטולו על-ידי השולח או השלוח; במותו של השולח או השלוח; בגריעת כשרותו של השולח או השלוח; בפשיטת רגלו של השולח או השלוח; אם היה השולח או השלוח תאגיד - עם פירוקו. איך נדע כי ייפוי כוח מסוים הינו ייפוי כוח בלתי חוזר? בניגוד לייפוי כוח כללי, ייפוי כוח בלתי חוזר כולל הוראה שתכליתה הבטחת זכויות לצד שלישי. מהם מקרקעי ייעוד? מקרקעי ציבור המיועדים לתועלת הציבור, והם: שפת הים, נהרות, נחלים, דרכים ומסילות ברזל, נמלי תעופה, וסוגי קרקעות נוספים שנקבעו בתקנות.

59 51 פלוני הוא בעלים של שתי חלקות שיש שביל גישה המחבר ביניהם. מה עליו לעשות כדי להנציח את שביל הגישה בין שתי החלקות? אדם שבבעלותו שתי חלקות מקרקעין רשאי לשעבד את אחת החלקות בזיקת הנאה לטובת החלקה השנייה. אם אותו אדם מכר את אחת החלקות, מה יהא דינה של זיקת ההנאה? זיקת הנאה לטובת מקרקעין אינה ניתנת להעברה, לאחר מכירת המקרקעין הכפופים או הזכאים. והיא ממשיכה להתקיים אף מהן הדרכים לפירוק שיתוף? דרך המלך לפירוק שיתוף היא על-ידי הסכם בין השותפים )הסכם על חלוקה בעין טעון אישור המפקח כי החלוקה תואמת את הוראות חוק התכנון והבנייה(, ובאין הסכם בין השותפים - יבוא השיתוף לקצו על-פי צו בית משפט. היכן ניתן לרשום הערת אזהרה אם הנכס אינו רשום בטאבו? בחברה משכנת או במינהל, לפי העניין. הנח שבעירך קיים בית עלמין בסמוך לחוף הים, ומפאת היעדר מקומות קבורה החלה הרשות המקומית לקבור את המתים ממש על קו החוף, בחריגה מתחום בית העלמין הקיים וללא תכנית מתאר המאפשרת זאת. מה ביכולתך לעשות בנדון? במקרה כזה ניתן להגיש עתירה מינהלית נגד הרשות המקומית, תביעה נזיקית בעילה של מטרד לציבור. וכן ניתן להגיש מהו המקור החוקי לדרישה כי לאחר 01 שנים עסקה אלא בהסכמה נפרדת של המייפה? סעיף 6 לחוק להגנת רכוש מופקד, תשכ"ה ייפוי כוח רגיל לא יתקבל לרישום מהו מכתב החרגה? ברכישת דירה מקבלן, מטבע הדברים, נודעת חשיבות רבה להבטחת כספי הרוכשים. אחד האמצעים להבטיח כספים אלה היא קבלת מכתב החרגה מהבנק, ממנו עולה כי הדירה הנרכשת מפסיקה להיות כלולה בשעבוד נכסי הקבלן לטובת הבנק, וזאת מרגע שהקונה שילם את מלוא התמורה המגיעה ממנו עבור דירה זו, קיבל חזקה בה והחזיר את הערבויות שקיבל על-פי חוק המכר.

60 21 באילו מסים יחויב לקוחך בשל דירה שקיבל מאביו המנוח בירושה? הורשה אינה מהווה "מכירה" על-פי חוק מיסוי מקרקעין, ולכן אינה חייבת במס. אולם הורשה אינה יוצרת פטור ממס אלא דחיית מס בלבד, כלומר - כאשר היורש ימכור בעתיד את המקרקעין, הוא יתחייב במס על כל השבח שנצבר. מהו היטל השבחה והיכן מוסדר? היטל השבחה קבוע בסעיף 406 א לחוק התכנון והבניה. החוק מתיר לוועדה המקומית לגבות היטל השבחה בשיעור, בתנאים ובדרכים שנקבעו בתוספת השלישית. ישנם שלושה מצבים בהם בעל נכס חייב לשלם היטל השבחה: עליית שווי מקרקעין כתוצאה מאישור הקלה, עליית ערך מקרקעין כתוצאה מאישור תב"ע, עליית שווי מקרקעין כתוצאה מאישור שימוש חורג. היטל השבחה מיושם אם אחד משלושת המקרים הללו מתקיים. השבחה נגרמת, לדוגמא, במקרים שאפשר לבנות שטח גדול יותר בשל אישור תכנית או קבלת הקלה וגם במקרה של שימוש חורג. בעיקרון היטל ההשבחה הוא כמחצית מההשבחה שנוצרה. שיעור עליית שווי המקרקעין נקבע בהתבסס על שווי השוק של הקרקע על-פי חוות דעת של שמאי מקרקעין. כיצד ניתן לערער על החלטה בעניין של היטל השבחה? על החלטה בעניין היטל השבחה לפי חוק התכנון והבניה, לרבות החלטות שמאי מכריע, ניתן להגיש ערר לוועדת ערר לפיצויים ולהיטל השבחה. על החלטת ועדת הערר ניתן להגיש ערעור מינהלי לבית המשפט לעניינים מינהליים. כיצד ניתן לערער על החלטת מנהל מס שבח? על החלטת מנהל מס שבח ניתן להגיש ערר תוך 07 יום לפני ועדת ערר. על החלטת ועדת הערר ניתן לערער בבעיה משפטית לבית המשפט העליון, תוך 50 ימים.

61 20 מה הם השינויים הבולטים שנערכו בתקנות המקרקעין? )מתוך ספר 7, דיני מקרקעין( נושא בקשות שונות המוגשות בלשכת הרישום התקנות הישנות כמעט בכל הבקשות, חובה הייתה לצרף נסח רישום התקנות החדשות אין צורך לצרף נסח רישום המסמכים המצורפים לבקשה לרישום עסקה, כשאחד מהצדדים הוא תאגיד נוספה חובה לצרף אישור עו"ד או רו"ח המאשר את מסמכי התאגיד והמפרט את הגורמים המוסמכים לחתום בשמו אם אחד הצדדים הוא תאגיד זר, נוספה חובה לצרף אישור עו"ד הבקיא בדיני המדינה שהתאגיד רשום בה, כי התאגיד כשר לבצע את הפעולה לפי אותם דינים רישום ירושה רישום ירושה ייערך על-פי בקשה של מעוניין בדבר רישום הסכם חלוקת עיזבון שלא אושר בידי בית משפט ייערך רק לבקשת כל היורשים מונה מנהל עיזבון, תוגש הבקשה לרישום הירושה על ידיו או בהסכמתו בקשה לרישום ראשון או לחידוש רישום, שנמסרה בלשכה ונתקבלה על-ידי העובד שנקבע לכך אין אפשרות לטעון טענת פגם בצורת הבקשה או ההתנגדות ההוראה בוטלה. כיום, יש אפשרות לטעון בכל עת טענות פגם רישום בית משותף נוספה הוראה לפיה המפקח יציין בצו הרישום אם הרישום נעשה על-פי תשריט מאושר על-ידי מוסד תכנון, או על-פי תשריט אחר ביטול זכות רשומה שפקעה בסמכות הממונה בסמכות המפקח 40 ימים התקופה להגשת ערר לממונה על החלטת רשם או מפקח 40 ימים; ורשאי הממונה להאריך את המועד מטעמים שיירשמו בקשה לאישור כי מקרקעי ייעוד חדלו לשמש לייעודם בוטלה התקנה שפירטה את האופן שבו מגישים בקשה כזו עיון במסמכים וקבלת נסחים צוין במפורש כי העיון ברישום יכול להיעשות באמצעות צפייה במידע ממוחשב, וכי קבלת נסח יכולה להיעשות באמצעות מסר אלקטרוני תיקון טעויות סופר רק מפקח מוסמך לתקן טעויות סופר ברישום, אם מקורן בטעויות במסמכים ששימשו בסיס לרישום רשם מוסמך לתקן טעויות סופר שנפלו ברישום, גם אם מקורן בטעות במסמכים ששימשו יסוד לרישום הוצאות ושכר טרחה נוספה הוראה מפורשת המסמיכה בהליכים מסוימים את המפקח להורות כי מבקש או מתנגד ישלמו הוצאות, לרבות שכר טרחת עורך דין, לטובת צד או צדדים אחרים להליך

62 23 חברות ותאגידים מהי המשמעות של הקפאת הליכים בחברה? לאחר שהוגשה בקשה להסדר או לפשרה רשאי בית המשפט המחוזי לתת צו הקפאת הליכים, אם יהיה בכך לדעתו כדי לסייע לגיבוש התכנית או לאישורה. במסגרת צו הקפאת הליכים, ייקבע כי במשך תקופה שלא תעלה על 0 חודשים לא ניתן יהיה לנהל הליך משפטי נגד החברה )לרבות הליכי הוצאה לפועל שטרם הושלמו(, אלא ברשות בית המשפט המחוזי ובתנאים שיקבע. כיצד והיכן רושמים שעבודים על נכסי חברה? באמצעות השעבוד מייחד החייב נכס שלו לטובת פירעון חוב, כך שאם לא יפרע את מלוא החוב יהיה זכאי הנושה לפרוע את יתרת החוב מהנכס. שעבוד יכול להיות שעבוד צף על כלל נכסי החברה או שעבוד ספציפי על נכס מסוים שלה. קיימים שעבודים הטעונים רישום אצל רשם החברות כתנאי לתוקפם כלפי המפרק וכלפי נושי החברה. למשל, שעבוד נכס מקרקעין או שעבוד זכות במקרקעין; שעבוד נכס מיטלטלין; שעבוד חובותיהם של לקוחות; וכיוצ"ב. שעבוד נכס מיטלטלין המוחזק בידי נושה וכן שעבוד מסמך סחיר שניתן לחברה כערובה לחובות של לקוחות והחברה הפקידה אותו כערובה לקבלת הלוואה - אינם טעונים רישום. משכון על נכס של חברה - די לרשום את המשכון אצל רשם החברות, ואין צורך לרשמו גם אצל רשם המשכונות. הערת אזהרה על נכס של חברה - די לרשום הערת אזהרה בלשכת רישום המקרקעין ואין צורך לרשמה ברשם החברות. משכנתא על נכס של חברה - יש לרשמה הן בלשכת רישום המקרקעין והן אצל רשם החברות. מועד הדיווח לרשם - תוך 24 ימים מיום יצירת השעבוד; ובשעבוד מקרקעין - תוך 24 ימים מהיום שבו אישר רשם המקרקעין את העסקה לרישום. המועד הקובע ליצירת השעבוד - ככלל, המועד הקובע הוא מועד עריכת הסכם השעבוד ולא מועד רישום השעבוד אצל רשם החברות, אלא אם כן מדובר בתניה מגבילה בשעבוד צף, שאז המועד הקובע הוא מועד רישום התניה אצל הרשם. שעבוד שלא נרשם יהיה חסר תוקף כלפי מפרק החברה וכלפי נושיה האחרים, אך אין בכך כדי לפגוע בזכות החוזית בין החברה לבין הנושה. מהי חברה מוגבלת במניות? חברה שיש לה הון מניות וחבות חבריה מוגבלת לסכום שכל אחד מהם עדיין לא שילם בעד המניות שבידיו. בחברה כזו, אם שילם אחד החברים את מלוא הסכום - יהא פטור מכל חבות נוספת במקרה של כישלון החברה.

63 22 מהם תפקידי האסיפה הכללית? החלטות על שינויים בתקנון; הפעלת סמכויות הדירקטוריון )אם נבצר מהדירקטוריון להפעילן(; מינוי דירקטורים; מינוי רו"ח מבקר; הגדלת הון המניות הרשום והפחתתו; החלטה בדבר מיזוג החברה. מיהם נושאי המשרה בחברה ומהם החובות והאחריות שלהם? לצד המנכ"ל והדירקטורים פועלים בחברה נושאי משרה אחרים, כגון מנהל עסקים ראשי, משנה למנכ"ל, סמנכ"ל ומנהלים הכפופים במישרין למנכ"ל. בחברה ציבורית ימונו נושאי משרה ויפוטרו על-ידי המנהל הכללי, ובחברה פרטית - על-ידי הדירקטוריון )אלא אם כן נקבע אחרת בתקנון(. על נושא משרה בחברה חלות שתי חובות עיקריות: חובת הזהירות - חובת הזהירות מחייבת אותו שלא להתרשל במילוי תפקידו. חובת האמונים - חובת האמונים מחייבת אותו לפעול בתום לב לטובת החברה, והיא כוללת איסור על ניגוד עניינים, איסור תחרות, איסור ניצול הזדמנות עסקית וחובת גילוי. מי רשאי להקים חברה? כל אדם רשאי לייסד חברה, ובלבד שמטרה ממטרות החברה אינה בלתי חוקית, בלתי מוסרית או נוגדת את תקנת הציבור. לחברה יכול שיהיה בעל מניה אחת. מהי "הרמת מסך"? מכוח עיקרון האישיות המשפטית הנפרדת, אם צד שלישי כלשהו הגיש תביעה כספית נגד החברה, הוא יכול להיפרע רק מנכסי החברה ולא מנכסיו האישיים של בעל המניות. כחריג לכלל זה, רשאי בית המשפט להורות על "הרמת מסך" ההתאגדות ולייחס חוב של חברה לבעל מניה בה, אם מצא כי בנסיבות העניין יהיה זה צודק וראוי לעשות כן, וזאת במקרים חריגים שבהם השימוש באישיות המשפטית הנפרדת נעשה באחד מאלה: באופן שיש בו כדי להונות אדם או לקפח נושה של החברה; באופן הפוגע בתכלית החברה ותוך נטילת סיכון בלתי סביר באשר ליכולתה לפרוע את חובותיה, ובלבד שבעל המניה היה מודע לשימוש כאמור. מהם המסמכים העיקריים הדרושים לצורך רישום חברה? בקשה לרישום חברה; עותק של התקנון חתום בידי בעלי המניות הראשונים; הצהרה של הדירקטורים הראשונים על נכונותם לכהן כדירקטורים; אסמכתא בדבר תשלום אגרת רישום.

64 22 מה חובה לכלול בתקנון? שם החברה; מטרות החברה; פרטים בדבר הון המניות הרשום, לרבות מספר המניות לסוגיהן; פרטים בדבר הגבלת אחריותם של בעלי המניות. מנה את סוגי המניות הקיימים? מניה על שם - מניה בחברה הרשומה על שם בעל מניות מסוים מכונה "מניה על שם". מניה על שם היא בבעלות מי שרשום כבעליה במרשם בעלי המניות של החברה. מניה על שם מועברת על-ידי רישום שמו של הבעלים החדש במרשם בעלי המניות. חברה תשנה את רישום הבעלות במניה במרשם בעלי המניות רק כאשר נמסר לה כתב העברה כדין או כאשר זכותו של הנעבר במניה נסבה אליו מכוח הדין )למשל מכוח צו ירושה(. מניה למוכ"ז )מוסר כתב זה( - מניה בחברה שאינה רשומה על שם בעל מניות מסוים מכונה מניה למוכ"ז. מניה למוכ"ז מצויה בבעלות מי שמחזיק בה. אחיזה בה מהווה ראיה לכאורה לבעלות בה. מניה למוכ"ז היא מסמך סחיר, והיא מועברת על-ידי מסירה פיזית של שטר המניה. מניה למוכ"ז היא מניה שתמורתה המלאה שולמה לחברה. בגין מניה למוכ"ז מנפיקה החברה מסמך המכונה שטר מניה ללא ציון שם המחזיק בו. מניה רדומה - מניה בבעלות החברה. כלומר מניה הופכת לרדומה לאחר שהיא נרכשת על-ידי החברה שהקצתה אותה. מניה רדומה לא תקנה זכות כלשהי כל עוד היא בבעלות החברה. מניה שאינה מקנה זכות הצבעה - כאשר מניה של חברת אם נרכשה בידי חברת בת או בידי תאגיד בשליטת החברה האם, לא תקנה המניה זכויות הצבעה כל עוד המניה היא בבעלות החברה הבת או התאגיד הרוכש. מי מוסמך להגיש בקשה לפירוק של חברה בעילה שמן הצדק והיושר שהחברה תפורק? החברה; נושה; משתתף; היועץ המשפטי לממשלה.

65 25 מהי תביעה נגזרת, מי רשאי להגישה ומהם התנאים להגשתה? תביעה נגזרת היא תביעה בשם החברה בשל עילת תביעה של החברה, כאשר החברה נמנעת מלמצות את זכויותיה לתבוע. זכות התביעה נגזרת מזכותה של החברה להגיש תביעה ולכן הסעד שיינתן, אם התביעה תתקבל, ייפסק לזכות החברה. אמצעי זה נועד להרתיע גורמים בחברה לפעול משיקולים זרים בניגוד לאינטרס החברה. הרשאים להגיש תביעה נגזרת: בעל מניות בחברה ודירקטור בחברה. נושה של החברה רשאי להגיש תביעה נגזרת בשל חלוקה אסורה )לדוגמה, מתן דיבידנד שלא כדין(. המעוניין להגיש תביעה נגזרת יפנה לחברה בכתב וידרוש ממנה כי תמצה את זכויותיה בדרך של הגשת תובענה. החברה תודיע לתובע על הדרך שבה נקטה תוך 50 מיום קבלת הדרישה. רק בהתקיים אחד מאלה ניתן להגיש תביעה נגזרת: - החברה דחתה את דרישת התובע; - החברה לא השיבה לדרישת התובע; - החברה קיבלה החלטה או נקטה פעולה שלא השמיטה לדעת התובע את עילת התביעה; - החברה הודיעה כי החליטה להגיש תביעה בעצמה, וזו לא הוגשה תוך 00 ימים מיום ההודעה. - התובע פטור מהגשת דרישה לחברה, זאת כאשר לאורגן החברה המוסמך להחליט על הגשת התביעה עניין אישי בהחלטה, או כאשר קיים חשש סביר כי פנייה בדרישה לחברה תפגע באפשרות לקבל את הסעד המבוקש. מהן דרכי הפירוק של חברה? פירוק הינו תהליך שתכליתו כינוס נכסי החברה, שחרורם מחבות, מימושם וחלוקת תמורתם בין נושי החברה, בהתאם לסדרי הקדימויות הקבועים בדין ובתקנון החברה. פירוק אפשרי בידי בית המשפט, מרצון )ללא התערבות בית המשפט( ובפיקוח בית המשפט. בתום הליך הפירוק ניתן להביא לסיום קיומה של החברה על- ידי חיסולה ומחיקתה מפנקס רשם החברות. אתה מייצג לקוח שהוא נושה של חברה שניתן נגדה צו פירוק. ספציפי על נכס של החברה והוא מבקש לממש את השעבוד. מהו הדין? בידי הנושה שעבוד נושה מובטח אינו כפוף להוראה בדבר עיכוב ההליכים נגד חברה עם מתן צו פירוק, והוא רשאי להיפרע מן הנכס המשועבד בכל עת, מבלי לקבל את אישור בית המשפט.

66 22 מהו תשקיף? תשקיף הוא מסמך המשמש להצעת ניירות ערך לציבור, והוא מכיל את המידע הנחוץ לציבור כדי להחליט האם לרכוש את ניירות הערך המוצעים לו. חובת הגשת תשקיף מקורה בחוק ניירות הערך, שבו נאמר "לא יעשה אדם הצעה לציבור אלא על-פי תשקיף שהרשות התירה את פרסומו". מהו מעמדו המשפטי של התשקיף? בתחום המשפט המסחרי ודיני ניירות הערך, התשקיף הוא תנאי כמעט הכרחי כדי לצאת בהנפקה. עם זאת, אין הדעת נוחה בכל הנוגע למעמדו המשפטי בתחומי משפט אחרים. בפסיקה הישראלית עלתה השאלה האם התחייבות תשקיפית היא כהתחייבות חוזית. כלומר, האם כאשר נכתב דבר מה בתשקיף מחויבים החתומים עליו כאילו חתמו על חוזה. בית המשפט נדרש לשאלה זו בעניין קוגלר וקבע כי התשקיף אינו חוזה כאשר מדובר בשוק המשני ואין לראות בהתחייבות תשקיפית התחייבות חוזית. עם זאת, כאשר התשקיף הוא עבור השוק הראשוני, דהיינו - טרם הנפקה ראשונה לציבור של ניירות הערך, חייב החתום על התשקיף בחובות מתחום החוזים. סמכות בחברה שלא הוקנתה בחוק או בתקנון לאיש או לאורגן אחר מי יפעילה? הדירקטוריון. האם הדירקטוריון יכול לאצול את סמכויותיו להנהלה? לא. רק אם נבצר מן הדירקטוריון להפעיל את סמכויותיו והפעלת סמכות מסמכויותיו חיונית לניהולה התקין של החברה, רשאית האסיפה הכללית להפעילה במקומו, אף אם לא נקבעה לכך הוראה בתקנון, ובלבד שהאסיפה הכללית קבעה, כי אכן נבצר מן הדירקטוריון לעשות כן וכי הפעלת הסמכות חיונית כאמור. חוק החברות מורה כי תביעה נגזרת טעונה אישור בית המשפט. איזה בית משפט מוסמך לאשרה? תביעה נגזרת נחשבת לעניין כלכלי, המצוי בסמכותו של בית המשפט המחוזי, ואם התביעה מצויה בסמכות מקומית של בית המשפט המחוזי בתל-אביב - תדון בה המחלקה הכלכלית. רשם החברות בחיפה סרב לרשום חברה לממכר משקאות קלים בשם שהתבקש. מי מוסמך לדון בהשגה על החלטת רשם החברות בעניין זה? החלטת רשם החברות נחשבת לעניין כלכלי-מינהלי, שניתן להשיג עליו בדרך של הגשת עתירה מינהלית למחלקה הכלכלית שבבית המשפט המחוזי בתל-אביב, אף אם הדבר חורג מכללי הסמכות המקומית הרגילים.

67 27 נושאים נוספים א. משפחה מהי חזקת השיתוף? בפסיקה התפתחה חזקה, שלפיה כל הרכוש שנצבר במהלך הנישואים משותף לשני בני הזוג. חזקת השיתוף חלה על בני זוג שהתחתנו לפני 4005 וכן על ידועים בציבור. חזקה זו אינה מתפרשת רק על נכסים אישיים, כמו דירת מגורים משותפת, אלא גם על נכסים עסקיים. הפסיקה קבעה כי די בכך שיוכח שבני הזוג ניהלו חיים משותפים ביחידת מגורים משותפת תחת קורת גג אחת כדי ללמוד על קיום חזקת השיתוף. על-פי רוב, הפירוד הממשי הוא המעיד על קץ כוונת השיתוף ברכוש. מהו הסדר איזון משאבים? אם בני הזוג נישאו לאחר יום חל ביניהם חוק יחסי ממון, אשר מגדיר הסדר איזון משאבים נדחה. מדובר בשיתוף אובליגטורי דחוי, שלפיו במקרה של פקיעת נישואין עקב גירושין או מוות, קמה הזכות של בן הזוג לחלק שלו ברכוש המשותף. בחודש נובמבר 2778 נכנס תיקון מס' 5 לחוק יחסי ממון, שמאפשר לחלק את הרכוש טרם פקיעת הגירושין אם הוגשה בקשה לביצועו של הסדר איזון משאבים, ובהתקיים אחד מהתנאים הבאים: 4. חלפה שנה מיום שנפתח אחד מההליכים הבאים: א. הליך המלמד על רצון אחד מהצדדים לפרק את הנישואין, לדוגמא: בקשה להתרת נישואין. ב. תביעה לחלוקת רכוש בין בני זוג, לרבות תביעה לפירוק שיתוף במקרקעין, תביעה לפסק דין הצהרתי בדבר זכויות בני הזוג ובקשה לשמירת זכויות. 2. קיים קרע בין בני הזוג או שבני הזוג חיים בנפרד )אף אם תחת קורת גג אחת( במשך תקופה מצטברת של 0 חודשים. לבית המשפט או לבית הדין הרבני יש שיקול דעת לקצר מועדים אלו, כמו, למשל, במקרים שבהם קיימת אלימות בין בני זוג שחומרתה מעידה על קרע ממשי ביניהם. היכן יש לאשר הסכם ממון? במקרה של זוג נשוי - בפני בית המשפט לענייני משפחה; במקרה של זוג שאינו נשוי - בפני נוטריון.

68 22 היכן תוגש תביעה שעניינה סכסוך עבודה בתוך המשפחה? שאלת הסמכות תיקבע לפי מבחן הזיקה המשפחתית שנקבע בהלכת חבס - כאשר הסכסוך המשפחתי תרם תרומה משמעותית לגיבוש עילת התביעה, אזי בית המשפט לענייני משפחה הוא המוסמך לדון בתביעה. מהם המסמכים שיש לצרף לתובענה למזונות בבית המשפט לענייני משפחה? לתובענה למזונות יש לצרף תצהיר המאמת את העובדות הידועות למצהיר מידיעתו האישית וכן רשימת מסמכים שעליהם מסתמך בעל הדין, בין שהם ברשותו ובין שאינם ברשותו. אם המסמך מצוי ברשותו, על בעל הדין לצרף העתק שלו לכתב התביעה, ואם אינו מצוי ברשותו - עליו לציין בידי מי הוא נמצא לפי מיטב ידיעתו. בנוסף לכך, יש לצרף לתובענה טופס הרצאת פרטים. מהם סדרי הדין בבקשה למזונות זמניים? בעל דין המבקש שיפסקו לו מזונות זמניים יגיש בקשה לפסיקת מזונות זמניים )כבקשה לסעד ביניים(. הבקשה תוגש בצירוף תצהיר. המשיב יגיש את תשובתו בתוך 47 ימים, בצירוף הרצאת פרטים ותצהיר. במקום להגיש תשובה, רשאי המשיב להגיש בקשה ליישוב סכסוך, ואם עשה כן - תזמין יחידת הסיוע את בעלי הדין לפגישה שתתקיים בתוך 47 ימים. אם לא הושגה בפגישה הסכמה, יגיש המשיב את תשובתו בתוך 47 ימים. אם לא הגיש המשיב את תשובתו, רשאי בית המשפט לפסוק מזונות זמניים על יסוד הבקשה, ובלבד שנוכח שהבקשה הומצאה למשיב כדין. החלטת בית המשפט בבקשה למזונות זמניים תינתן מוקדם ככל האפשר. לקוח מגיע למשרדך ומעוניין לשנות את גילו. למי הסמכות לדון בבקשה? בקשה לקביעת גיל תוגש לבית המשפט לענייני משפחה שבאזור שיפוטו מצוי מקום המגורים של מי שמבקשים את קביעת גילו. באין מקום מגורים בישראל - בית משפט לענייני משפחה בתל-אביב יהיה מוסמך לדון בבקשה. כיצד נעשית צוואה? צוואה נעשית בכתב-יד, בעדים, בפני רשות או בעל-פה. צוואה בפני רשות תהיה ראיה לכאורה לכך שהאדם הנקוב בה כמצווה עשה את הצוואה ושנעשתה ביום ובמקום הנקובים בה כיום העשייה ומקומה. האם תביעת עזבון תתנהל בדלתיים פתוחות או בדלתיים סגורות? תובענות לפי חוק הירושה שעילתן אינה סכסוך בתוך המשפחה יידונו בדלתיים פתוחות.

69 21 ב. עבודה מהם יחסי עובד-מעביד? לבית הדין לעבודה נתונה סמכות לדון בתובענות שעילתן ביחסי עובד-מעביד או במשא ומתן לקראת כריתת יחסי עובד-מעביד. הפסיקה עוסקת רבות בשאלת ההגדרה של יחסי עובד-מעביד: כיצד נדע אם מתקיימים יחסי עובד-מעביד כאשר אדם מבצע עבודה עבור אדם אחר? אולי נכון יותר להגדיר את היחסים ביניהם כקבלן-עצמאי, או כמזמין-פרילנסר? המבחן שבדרך כלל משתמשים בו הוא מבחן משולב, הבוחן שתי אינדיקציות עיקריות שעשויות ללמד על קיום יחסי עובד-מעביד: מבחן ההשתלבות )האופן שבו משתלב העובד במסגרת המפעל( ומבחן הפיקוח והשליטה. לצד שתי האינדיקציות הללו, ייבחנו כמה שאלות נוספות: האם העובד רשאי לשלוח אנשים שיבצעו את העבודה במקומו? האם המעביד מספק את הציוד הנדרש לעבודה? האם השכר משולם לעובד בתלוש משכורת או בחשבונית? היכן מתבצעת העבודה? האם המעסיק מחויב לספק לעובד עבודה? מהי תניית גידרון? סעיף בהסכם עבודה בין קבלן עצמאי לבין מזמין שירות הקובע תנייה שלפיה אם ייקבע על-ידי ערכאה משפטית כי בניגוד להסכם כן התקיימו יחסי עובד-מעביד בין הקבלן העצמאי לבין המזמין, יהיה הקבלן מחויב להשיב למזמין את כל הכספים שקיבל בזכות מעמדו כקבלן )בהשוואה לשכר שהיה מקבל אילו היה מועסק כעובד(. ג. דיני חוזים היכן מוסדרות העילות לביטול חוזה? העילות לביטול חוזה, כגון: מראית עין, טעות, הטעייה, עושק וכפייה, מוסדרות בחוק החוזים )חלק כללי(, התשל"ג

70 71 מהם הכללים לפרשנות הסכם? לפני כ- 40 שנים נפסקה על-ידי המשנה לנשיא דאז א. ברק הלכת אפרופים - ההלכה המרכזית עד היום בענייני פרשנות חוזים. עד אז, נהגו לפרש חוזים ב'דוקטרינת שני השלבים', שעל-פיה בשלב הראשון מתחקה הפרשן אחר כוונת הצדדים לחוזה מתוך לשון החוזה עצמו, ורק אם אין דעתם משתמעת ממנו, הוא פונה בשלב השני לנסיבות חיצוניות לחוזה, העשויות להעיד על כוונתם. בהלכת אפרופים נקבע כי יש לפרש חוזים ב'דוקטרינת השלב האחד', לפיה יש להתחקות אחר כוונת הצדדים הן בעזרת מילות החוזה והן בעזרת הנסיבות החיצוניות לו, מבלי לדרגם. הלכת אפרופים נדונה בשנית, בדיון נוסף שהתקיים בהלכת מגדלי הירקות, ונותרה על כנה. בחלק מפסקי הדין נאמרו אמירות שהתפרשו כמכרסמות בתקפותה של הלכת אפרופים, אולם עדיין נותרה היא ההלכה המרכזית לעניין פרשנות חוזים. תיקון מספר 2 שנערך בחוק בשנת 2744 שינה מנוסח סעיף החוק המקורי וקבע כך: "חוזה יפורש לפי אומד דעתם של הצדדים, כפי שהוא משתמע מתוך החוזה ומנסיבות העניין, ואולם אם אומד דעתם של הצדדים משתמע במפורש מלשון החוזה, יפורש החוזה בהתאם ללשונו". עם זאת, בפסיקה שניתנה לאחר התיקון, קבע בית המשפט כי התיקון לחוק לא שינה באופן מהותי את התפיסה הפרשנית שעוגנה בהלכת אפרופים וחודדה בעניין ארגון מגדלי הירקות, ומכאן שחוזה יש לפרש תוך בחינה מקבילה ומשותפת של לשון החוזה ושל נסיבות העניין, בכפוף לחזקה פרשנית הניתנת לסתירה שלפיה פרשנות החוזה היא זו התואמת את המשמעות הפשוטה, הרגילה והטבעית של הכתוב. מהם התנאים הבסיסיים ביותר לשכלולו של חוזה? א. ב. ג. גמירת דעת של הצדדים - רצון מגובש וסופי )כוונה ליצור יחסים משפטיים(. מסוימות - הסכמה על הפרטים המהותיים של העסקה, פירוט שניתן יהיה להסיק ממנו בבירור על מהותה ותחומה של העסקה. קיבול - הניצע צריך לקבל את ההצעה שנמסרה לו. מהי חובת תום הלב בדיני חוזים? נורמת התנהגות חברתית ומוסרית, הן בהליך המשא ומתן טרום ביצוע החוזה והן במסגרת ביצוע החוזה עצמו. חובת תום הלב במשא ומתן מוסדרת בסעיף 42 לחוק החוזים והחובה שלאחר כריתת החוזה מוסדרת בסעיף 00 לחוק. צד שלא נהג בתום לב, חייב לצד השני פיצויים בעד הנזק שנגרם לו עקב המשא ומתן או עקב כריתת החוזה. הפסיקה הרחיבה את הסעד האפשרי גם לאכיפת ביצוע החוזה במקרים מסוימים.

71 ב) ב) 70 מהם הפיצויים בשל הפרת החובה לנהוג בדרך מקובלת ובתום לב במשא ומתן? הדרישה לנהוג בתום לב בשלב הטרום-חוזי מעוגנת בסעיף 42 א) ) לחוק החוזים )חלק כללי(, ואילו התוצאות להפרת הדרישה מעוגנות בסעיף ) 42 לחוק, כדלקמן: "צד שלא נהג בדרך מקובלת ולא בתום-לב חייב לצד השני פיצויים בעד הנזק שנגרם לו עקב המשא ומתן או עקב כריתת החוזה...". בפרשת קל-בנין קבע הנשיא דאז, א. ברק, הלכה חשובה, שלפיה במקרים חריגים ניתן לקבל במסגרת סעיף ) 42 לחוק החוזים אף פיצויי קיום )פיצויים חיוביים(. זאת כאשר המשא ומתן בין הצדדים הגיע לשלב כה מתקדם, עד כי תנאי החוזה העתיד לבוא ידועים, ורק חוסר תום הלב מצד אחד הצדדים מנע את כריתת ההסכם "ברגע האחרון". ד. דיני נזיקין מהו חוק האחריות למוצרים פגומים ומהי תקופת ההתיישנות על-פי חוק זה? חוק האחריות למוצרים פגומים קובע כי אדם שנפגע בגופו כתוצאה ממוצר פגום, יהא זכאי לפיצוי בגין הנזק מיצרן המוצר, זאת גם מבלי להוכיח את רשלנותו של היצרן. תביעות על-פי חוק זה יתיישנו כעבור שלוש שנים בלבד. אילו תאונות נחשבות ל"תאונת דרכים"? מדוע הגדרה זו משמעותית? בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ובפקודת ביטוח רכב מנועי נקבע הסדר פיצוי ייחודי לאנשים שנפגעו בגופם בתאונות דרכים. בדרך כלל, בדיני הנזיקין, מקובל שאדם שגרם נזק לחברו מחויב לפצותו על הנזק שנגרם לו. כאשר הנזק הוא נזק גוף שנגרם כתוצאה מתאונת דרכים, נקבעו בחוק כמה הוראות ייחודיות: ישנה חובה לערוך ביטוח מפני נזקים כאלו, ישנה הגבלה על גובה הפיצוי, והוקמה קרן מיוחדת שייעודה לפצות את אלו שאינם יכולים לתבוע את הנהג שפגע בהם. במקביל, נקבעו גם הסדרים פרוצדורליים ייחודיים לתביעות נזיקין בגין תאונות דרכים: ניתן להגיש בקשה לתשלום תכוף ולקבל חלק מהפיצוי עוד בטרם הוכרעה התביעה בבית המשפט )ואף בטרם הוגשה(, וכן אין אפשרות להגיש חוות דעת רפואיות מטעם הצדדים אלא רק חוו"ד רפואית אחת מטעם בית המשפט. הגדרת המונח "תאונת דרכים", בהתאם לחוק, כולל מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה. החוק כולל גם הגדרות ספציפיות של כמה תאונות שייחשבו תאונות דרכים, וכן מחריג במפורש מאורעות שאירעו בכוונה כדי לגרום נזק לגופו של אדם או לרכושו, שאינם נחשבים לתאונת דרכים. המונח "רכב מנועי" כולל, לצורך העניין, רכבים יבשתיים בלבד. על כן, רכבת, טרקטור ואוטובוס נחשבים ל"רכב מנועי", ואילו מטוס ואונייה אינם נחשבים לרכב שכזה. גם כיסא גלגלים, עגלת נכים ומדרגות נעות אינם נחשבים ל"רכב מנועי", ותאונה שהם גרמו אינה נחשבת ל"תאונת דרכים".

72 73 לקוחך לך מספר כי אשתו עברה תאונת "פגע וברח" בהיותה הולכת רגל. מה תייעץ/י לו לעשות? במקרה של תאונת "פגע וברח" יש להגיש תביעה נגד קרנית - קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. בתאונות "פגע וברח" שבה היה מעורב הולך רגל, ואין ידועה זהותו של הרוכב הפוגע כמו גם זהותה של חברת הביטוח המבטחת אותו, יינתן הפיצוי על-ידי קרנית, שהינה קרן מיוחדת שהוקמה על-פי חוק על מנת לפצות נפגע הזכאי לפיצויים, ואשר אין בידו לתבוע פיצויים מאת חברת ביטוח כלשהי. מהי קביעת דרגת נכות על-פי דין )סעיף 2 ב לפלת"ד(? במצב בו נקבעה לנפגע בתאונת דרכים דרגת נכות קבועה על-ידי המוסד לביטוח לאומי או גוף אחר וכאשר דרגת הנכות נקבעה לפני תחילת שמיעת הראיות בתיק )מועד הגשת חוות דעת מומחה לתיק בית המשפט ייחשב ל"תחילת שמיעת הראיות"( - ככלל תהא דרגת הנכות על-פי דין מחייבת גם בתובענה לפי חוק הפלת"ד ולא ימונה מומחה רפואי במסגרת התובענה. המקרה השכיח שבו נעשה שימוש בסעיף זה הוא כאשר תאונת דרכים היוותה גם תאונת עבודה לפי חוק הביטוח הלאומי ונקבעה לנפגע דרגת נכות על-ידי ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי. דרגת הנכות שנקבעה על-ידי הוועדה הרפואית תהא מחייבת גם בתובענה לפי חוק הפלת"ד. לכמה זמן רשאי בית המשפט לפסוק תשלום תכוף? לשנתיים מיום התאונה, אולם רשאי הוא להאריך זה מועד מטעמים מיוחדים שיירשמו. האם בדיני הנזיקין קיים פיצוי בגין "פגיעה באוטונומיה"? כן. בפרשת דעקה קבע השופט אור בדעת רוב, כנגד דעתה החולקת של השופטת ביניש, כי יש להעניק לניזוק פיצויים בגין פגיעה באוטונומיה שלו. תביעה לפיצויים בגין פגיעה באוטונומיה, מבוססת על זכותו של החולה לפיצוי בגין נזק שנגרם לו בגין טיפול רפואי שנעשה בו ללא "הסכמה מדעת". מהי הלכת "השנים האבודות"? בפרשת אטינגר קבע בית המשפט כי יש לפצות ניזוק על "השנים האבודות" כנזק ממוני שיחושב לפי הפסד ההשתכרות שהיה משתכר הניזוק בשנים שאותן לא יחיה כתוצאה מן העוולה )בין שהניזוק חי ובין שהניזוק נפטר והתביעה מוגשת על-ידי עזבונו(. זאת בניגוד להלכה שהיתה נהוגה עד אז, אשר לא הכירה בפיצויים על אובדן השתכרות ב"שנים האבודות". בפרשת פינץ קבע בית המשפט כי יש להחיל את הלכת "השנים האבודות" גם על נפגעי תאונות דרכים, וכן עמד בית המשפט על הדרך שבה יש לחשב את אובדן ההשתכרות ב"שנים האבודות".

73 72 מהם ראשי הנזק בנזיקין? כאב וסבל סכום הנתון לשיקול דעת רחב של בית המשפט. בדרך כלל הסכום הוא פונקציה של גיל, נכות, אשפוז, טיפולים רפואיים ומידת הצער הנגרמת. הפסדי שכר בעבר כאן קיים שוני בין כל נפגע לעמיתו, וכך במצב היפותטי שבו ראובן ושמעון נפגעו בדיוק באותה צורה ושניהם חוו את אותם מכאובים, אין הכרח ששניהם יקבלו את אותו פיצוי אף אם אורך היעדרותם מעבודתם היה שווה. אם נניח לרגע שראובן עובד בהיי טק ומשתכר שכר חודשי של 40,777 ש"ח ושמעון עובד במשרה חלקית ומשתכר שכר חודשי של, 0,777 הרי שניתן לומר כי אם יצליחו שניהם להוכיח כי נעדרו מעבודתם משך חודש ימים נקודת הפתיחה של תביעתם תהא 40,777 ו- 0,777 ש"ח בהתאמה. הפסדי השתכרות עתידיים רכיב זה הנו מהותי ביותר והוא בדרך כלל הגדול ביותר בפגיעות קשות. כאן ייערך החישוב לרוב על-פי מכפלת אחוזי הנכות התפקודית בגובה ההכנסה החודשית שהיתה ידועה עובר לתאונה כפול מספר החודשים שנותרו עד גיל הפרישה. הלכת אטינגר במרץ 2775 ניתן בבית המשפט העליון פס"ד אטינגר המהווה "מהפכה זוטא" בדיני הנזיקין באשר הוא מורה על פסיקת פיצויים בראש נזק חדש - קיצור חלקי של תוחלת החיים, כלומר פיצוי על כך שהניזוק צפוי לחיות פרק זמן קצר יותר עקב התאונה, וקיצור מלא של תוחלת החיים כאשר הניזוק נפטר במהלך התאונה או בסמוך לאחריה. במקרים כאלה, יהא זכאי הניזוק או עזבונו לפיצויים בגין אובדן יכולת ההשתכרות באותן שנים שצפוי היה להשתכר מעמלו, אלמלא מעשה העוולה. עזרת הזולת וסיעוד מדובר בהחזר הוצאות עבור העזרה בעבודות משק הבית, דוגמת ניקיון ובישול, הכל כמובן בתנאי שמצבו התפקודי של הנפגע מצדיק זאת. כאשר הנכות היא מלאה, והתלות היא מוחלטת, נקבע בפס"ד אקסלרוד רף של 40,077 ש"ח לחודש. הוצאות רפואיות במיוחד הדברים אמורים ביחס לטיפולים, עזרים, תרופות ואשפוזים, אשר הנפגע אינו זכאי לקבל מקופת החולים )באשר אין הם נכללים בסל הבריאות(. הוצאות ניידות במקרים קשים יהא זכאי הנפגע לכל הוצאות הנסיעה הנגרמות לו כתוצאה מהתאונה, לרבות עלות התאמת רכב לנכות. הוצאות בגין התאמת דיור, שיקום, מיזוג, כביסה וכיו"ב המדובר לרב בתיקים של 477% נכות ומטרתם לאפשר התאמת דיור לנפגעים בין אם מדובר במעליות, שינוי מקום מגורים וכיוצ"ב. על מנת לחשב הוצאות עתידיות, כגון עלות ניידות לנכה, עלות מזגנים בבית הנכה, עלות מכונת כביסה וייבוש, הוצאות קיום לאדם בביתו, בדיקות היוון מחשב ביתי ומדפסת לנכה, קלנועית חשמלית ועוד, יש לקבל חוות דעת ממומחה כלכלן.

74 72 פגיעה באוטונומיה ראש נזק הקיים ברשלנות רפואית בלבד. הוא אינו תלוי כלל בקיומו של נזק, אלא מושתת על הטענה שטיפול רפואי מסוים ניתן שלא בהסכמה מדעת. אבדן סיכויי החלמה גם כאן מדובר בראש נזק המוכר בתביעות רשלנות רפואית. הוא בא כמענה לטענה שמוכרת כנטענת על-ידי המוסד הרפואי כי לדוגמה "גם אם המחלה היתה מאובחנת בזמן, לא היו לתובע סיכויי החלמה העולים על 27%". בית המשפט, בפסיקה תקדימית מהשנים האחרונות, קובע כי גם מסיכויי ההחלמה המזעריים האלה אין להתעלם והפיצוי יהא כאחוז סיכויי ההחלמה. פיצויים עונשיים משמעם פיצוי כדי להעניש ללא קשר לנזק. ראש נזק זה מוכר וותיק בארה"ב אבל אצלנו הדוקטרינה קורמת עור וגידים רק לאחרונה, ובכל מקרה על מנת לזכות בפיצויים עונשיים יש להוכיח כוונת זדון של המזיק. מהי עוולת הרשלנות? המקור החוקי לעוולת הרשלנות הוא סעיף 00 לפקודת הנזיקין. זוהי עוולת "מסגרת" )בדומה להפרת חובה חקוקה(. יסודותיה: 4. חובת זהירות - מושגית )סוגי מזיקים וניזוקים( וקונקרטית )המזיק והניזוק הקונקרטיים(. 2. הפרת חובת הזהירות - המתבטאת במעשה ההתרשלות, קרי מעשה שאדם סביר לא היה עושה בנסיבות העניין. 0. נזק. 5. קשר סיבתי עובדתי ומשפטי בין הנזק לבין ההתרשלות. מהו עיקרון "הגולגולת הדקה"? כדי לבסס רשלנות יש להוכיח הפרתה של חובת זהירות. חובת זהירות תחול רק במקום שבו ניתן לצפות מראש את הנזק. דרישת הצפיות היא לגבי סוג הנזק ולא לגבי היקף הנזק, עיקרון זה ידוע כעקרון הגולגולת הדקה. הכלל הוא שידוע כי בני האדם שונים בבריאותם ובמידת רגישותם, ועל כן יש לצפות שהקורבן יהיה רגיש ובעל גולגולת דקה, שהיקף הנזק שייגרם לו יהיה חמור מהממוצע.

75 75 מהי תביעת שיבוב? על-פי חוק חוזה ביטוח יכול מבטח להיכנס לנעלי המבוטח ולתבוע את המזיק, בהתקיים שלושה תנאים: פוליסה תקפה לביטוח נזקי רכוש בה מבוטח המבוטח, נזק שסבל המבוטח שמבוטח באותה פוליסה ותשלום תגמולי ביטוח למבוטח על-פי הפוליסה. כניסת המבטח לנעלי המבוטח בתביעה נגד המזיק בהתקיים התנאים הנ"ל נקראת תביעת שיבוב )סוברוגציה/תחלוף(. משפחה בילתה שבת חמימה בבריכת שחייה חדשה שנפתחה, הילד הקטן של המשפחה עזב את הוריו ורץ לכיוון בריכת השחייה הגדולה שלא גודרה כראוי וכן לא היה שילוט המציין היכן המים הרדודים ו/או העמוקים. הילד נכנס למים וטבע. המשפחה תובעת את בעלי הבריכה - על מי נטל ההוכחה? ככלל, נטל ההוכחה מוטל על התובע - "המוציא מחברו עליו הראיה". ואולם, נקבעו בפקודת הנזיקין מקרים אחדים שבהם נטל ההוכחה עובר לנתבע, כדוגמת "הדבר מעיד על עצמו" - כאשר נגרם לתובע נזק מנכס כלשהו, שהיה בשליטת הנתבע, ומכלול הנסיבות מצביע על כך שסביר יותר שהנתבע התרשל מאשר שלא התרשל - קמה חזקת התרשלות, ונטל השכנוע עובר לנתבע להוכיח שלא התרשל. ה. משפט ציבורי האם בית משפט שלום רשאי לפסול חוק? כן. כל בית משפט רשאי לפסול חוק, אם הוא עומד בסתירה לחוק יסוד. אכן, רק בג"ץ מוסמך לעסוק בעתירה התוקפת חוק או תקנה באופן ישיר. שאר בתי המשפט עשויים לפסול חוק אם שאלת תוקפו של החוק עולה בפניהם באופן עקיף, במסגרת תביעה אחרת המצויה בסמכותם. האם ניתן לפגוע בזכויות יסוד כדי להשיג אינטרסים חשובים, כדוגמת השמירה על בטחון המדינה? עוד בשחר ימיו של המשפט הישראלי, בפסק דין קול העם, נקבע כי ניתן להגביל זכויות יסוד - כדוגמת חופש הביטוי - רק אם קיימת "ודאות קרובה לפגיעה ממשית ורצינית" בביטחון המדינה.

76 ב 0 א 0 ג 0 72 מתי יכולה רשות מינהלית לפגוע בזכויות האדם הבסיסיות? בהתאם לחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו, ולחוק-יסוד: חופש העיסוק, וכן בפסק דין בנק המזרחי ובפסקי הדין שלאחריו, פעולה מינהלית יכולה לפגוע בזכויות היסוד המעוגנות בחוקי היסוד רק אם היא מקיימת את ההגבלות הבאות: 4. עליה להיות מכוח חוק מפורש של הכנסת, ההולם את ערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית; 2. עליה להיות לתכלית ראויה; 0. עליה להיות מידתית - כלומר:. מבחן המידתיות הראשון: קיים קשר רציונלי בין הפגיעה בזכות לבין המטרה שמבקשים להשיג;. מבחן המידתיות השני: אין פעולה אחרת, פוגענית פחות, המשיגה את אותה המטרה;. מבחן המידתיות השלישי: התועלת שבפעולה המינהלית עולה על הנזק הנגרם ממנה לזכויות האדם. שופט נדרש לפסוק בעניין חדשני שאין לגביו חקיקה או פסיקה מנחה כלשהי. כיצד עליו לפסוק? חוק יסודות המשפט הוא חוק קצר ביותר, ובו שני סעיפים בלבד. סעיף 4 לחוק, שהוא הסעיף העיקרי בו, קובע: "ראה בית המשפט שאלה משפטית הטעונה הכרעה, ולא מצא לה תשובה בדבר חקיקה, בהלכה פסוקה או בדרך של היקש, יכריע בה לאור עקרונות החירות, הצדק, היושר והשלום של מורשת ישראל". חוק-יסודות המשפט קובע, למעשה, כי במצב של ח ס ר בדין )לאקונה(, יפנה בית המשפט לעקרונות החירות, הצדק, היושר והשלום של מורשת ישראל. בפסיקה התעוררה מחלוקת בשאלה באיזו מידה מטרת הסעיף היא להדק את הזיקה בין המשפט העברי לבין המשפט הישראלי. נשיא המדינה החליט לחון אסיר. האם דרושה חתימתו של גורם נוסף? בהתאם לחוק-יסוד: נשיא המדינה, חתימת הנשיא על מסמך רשמי - ובכלל זה, חתימה על כתב חנינה או הקלה בעונש - טעונה חתימת קיום של ראש הממשלה או של שר אחר שהחליטה עליו הממשלה. בהתאם להחלטת הממשלה, שר זה הוא שר המשפטים. לאחרונה, קבע בג"ץ בדיון נוסף כי שר המשפטים רשאי - במקרים חריגים במיוחד - לסרב לחתום את חתימת הקיום על החלטת חנינה של הנשיא. בכך נדחתה הדעה שלפיה תפקידו של שר המשפטים הוא רק לוודא שההליכים המינהליים שהיו צריכים להתקיים לפני חתימתו של נשיא המדינה היו תקינים, ונקבע כי לשר המשפטים יש שיקול דעת אם לחתום את חתימת הקיום או להימנע מכך במקרים חריגים.

77 77 מהי פסקת ההגבלה? פסקת ההגבלה היא נוסחת האיזון שקבע המחוקק במקרה של זכויות יסוד מתנגשות. ניתן לפגוע בזכות יסוד, בכפוף לארבעה תנאים מצטברים: 4. פגיעה באמצעות חוק או מכוחו. 2. החוק הולם את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. 0. תכלית ראויה. 5. מידתיות )אמצעי שפגיעתו פחותה(. פסקת ההגבלה קבועה בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו )סעיף 8( ובחוק-יסוד: חופש העיסוק )סעיף 5(. בשני החוקים הנוסח של פסקת ההגבלה זהה. מה ההבדל בין חוק לתקנה? תקנה היא חקיקת משנה שאינה בגדר חוק, כלומר - חקיקה שלא אושרה בכנסת פקידים בכירים )שרים, הרשות המבצעת אלא נעשתה על-ידי בשלוש קריאות, וכיוצ"ב(, מכוח הסמכות שהוענקה להם בחוקים המתאימים. חקיקת המשנה משלימה את החקיקה הראשית )החוק(. בחוק נקבעים העקרונות הכלליים, ובחקיקת המשנה יש "ירידה לפרטים". הפרדה זו באה כדי שלא לכלות את לא להעסיקם בעניינים טכניים שאינם זמנם של חברי הכנסת בירידה לפרטים, בקיאים בהם, ולאפשר את הגמישות הנחוצה במימוש החוק. לדוגמה: חוק עשוי להסמיך לגבות קנס, ואילו גובה הקנס ייקבע בחקיקת משנה. הבדל נוסף הוא חוסנו של מעשה החקיקה מפני ביקורת של בית המשפט. חקיקה ראשית מחייבת )כמעט תמיד( את בית המשפט, ויכולתו לערער עליה מצומצמת ביותר )אפשרות כזו קיימת כאשר הוראה בחוק רגיל עומדת בסתירה להוראה בחוק יסוד(. לעומת זאת, חקיקת משנה ניתנת לביטול על-ידי בית המשפט כאשר נמצא בה פגם, למשל: אם חקיקת המשנה סותרת חוק, מבלי שניתנה הסמכה מפורשת לכך; אם היא חורגת מהמסגרת שנקבעה בחוק המסמיך להתקינה )למשל, אם היא אינה תואמת את כוונת המחוקק הראשי או את מטרתו(; אם היא הותקנה על-ידי מי שאינו מוסמך לכך או בדרך שונה מזו שנקבעה; אם היא אינה ברורה, כך שבית המשפט מתקשה לפרש אותה; אם היא אינה עומדת במבחן הסבירות )למשל, אם הפרה את עקרון השוויון, או אם היא נעשתה לשם "מטרה זרה" או שלא בתום לב(. מה ההבדל בין חוק לפקודה? פקודה נכתבה לפני קום המדינה, בעוד שחוק נכתב לאחר הקמת המדינה.

78 72 ו. דיני עונשין מהם יסודות העבירה? - Actus Reus היסוד העובדתי. יכול להיות במעשה או במחדל. - Mens Rea היסוד הנפשי. כולל שלושה סוגים: רשלנות, אחריות קפידה ומחשבה פלילית. המחשבה הפלילית היא הזיקה השכלית והרגשית של הנאשם ליסוד העובדתי. מהי אחריות קפידה? במשפט הפלילי, עבירה של אחריות קפידה היא עבירה שבה די להוכיח כי התקיים היסוד העובדתי, ואין צורך להוכיח יסוד נפשי של מחשבה פלילית או רשלנות. מהם ההבדלים בין מבצע ומסייע? מבצע הוא "השחקן הראשי" בעבירה. הוא שייך למעגל הפנימי של המבצעים, היסוד הנפשי שלו מלא ועונשו הוא העונש המלא בגין העבירה. מסייע הוא "שחקן המשנה". הוא חיצוני לעבירה ועוזר לביצועה. היסוד הנפשי שלו הוא מטרה לסייע ועונשו הוא מחצית העונש בגין העבירה. מהו קינטור? יסוד בעבירת הרצח בכוונה תחילה. כדי להרשיע אדם ברצח בכוונה תחילה, להוכיח כי המעשה בוצע בהיעדר קינטור מצידו של הקורבן. קינטור הוא התגרות. יש ז. פשיטת רגל מהם השלבים העיקריים בהליך של פשיטת רגל? מעשה פשיטת רגל. אם החייב עשה כמה מעשים של פשיטת רגל, הרי שהראשון שבהם הוא הקובע, ובלבד שנעשה 0 חודשים לפני הגשת הבקשה למתן צו כינוס. בקשה למתן צו כינוס )"בקשת פשיטת רגל"(. מתן צו כינוס. עיכוב הליכים )למעט נושים מובטחים(. הגשת תביעות חוב על-ידי הנושים בתוך 6 חודשים. הכרזה על החייב כעל פושט רגל. הקניית נכסי פושט הרגל לנאמן וחלוקת הנכסים בין הנושים. בקשת הפטר )ניתן להגישה בכל עת(.

79 71 ח. הגבלים עסקיים מהו הסדר כובל בהגבלים עסקיים? הגבלים עסקיים הוא ענף משפטי העוסק בקידום התחרות ואוסר תחרות בלתי הוגנת. עיקר הפיקוח על התחרות מתבצע בידי רשות ההגבלים העסקיים, בהתאם לחוק ההגבלים העסקיים. מטרתם העיקרית של דיני ההגבלים העסקיים היא להסיר מגבלות מלאכותיות שעומדות בדרכה של התחרות החופשית. כמו כן, דיני ההגבלים העסקיים נועדו למנוע מחברה שתפסה מיקום דומיננטי בשוק לנצל לרעה את כוחה. הסדר כובל הוא העוולה הנפוצה ביותר בחוק ההגבלים עסקיים. על-פי החוק, הסדר כובל הוא הסדר בין בני אדם המנהלים עסקים, שבו )לפחות( אחד הצדדים מגביל את עצמו, באופן העלול להפחית התחרות בינו לבין צדדים אחרים. קיימים שני סוגים של הסדרים כובלים: 4. הסדר כובל אופקי - הסדר הנערך בין שתי חברות המתחרות באותו שוק; 2. הסדר כובל אנכי - הסדר הנערך בין שתי חברות הנמצאות בשרשרת הייצור או השיווק של מוצר מסוים. ט. בתי משפט האם אפשר לערער על החלטה לקיים דיון בדלתיים סגורות? לפי סעיף 05 לחוק בתי המשפט לא ניתן לערער על החלטה זו. האם עיתונאי רשאי לפרסם פרטים מתוך דיון שהתנהל בדלתיים סגורות? ככלל, סעיף 07 לחוק בתי המשפט אוסר זאת אלא באישור של בית המשפט: "לא יפרסם אדם דבר על דיון שהתנהל בבית משפט בדלתיים סגורות אלא ברשות בית המשפט". על העיתונאי להגיש בקשה לבית המשפט הדן בתביעה ולקבל את רשותו. בית המשפט לתביעות קטנות נתן פסק דין בהיעדר הנתבע, בהסתמך על כתב תביעתו של התובע בלבד. כעת מעוניין הנתבע להביא לביטול ההחלטה. מה עליו לעשות? עליו להגיש בקשה לביטול ההחלטה תוך 0 ימים מיום שהומצאה לו. יש לציין כי מגמת בתי המשפט היא להיענות לבקשות מעין אלו ולקבוע מועד חדש לדיון, בשל הרצון לתת לנתבע את יומו בבית המשפט. עם זאת, על הנתבע להציג הסבר מניח את הדעת להיעדרותו וכן להראות כי סיכויי ההגנה שלו אינם קלושים.

80 21 האם בית משפט לעניינים מינהליים רשאי למנות מומחה? לא, בפסיקה נקבע כי מינוי מומחה מטעם בית המשפט לעניינים מינהליים אינו עולה בקנה אחד עם כללי הביקורת השיפוטית על מעשי המינהל. מקום שבו הפעילה הרשות מומחים מטעמה, לא ישים עצמו בית המשפט מומחה, וודאי שלא ימנה מומחה תחתיו כדי להכריע לגופה של מחלוקת מקצועית. מהו סעיף 71 א לחוק בתי המשפט? פסיקה בדרך של פשרה. בית משפט הדן בעניין אזרחי רשאי, בהסכמת בעלי הדין, לפסוק בעניין שבפניו בדרך של פשרה; לעניין זה, נדרשת הסכמה מלאה של הצדדים ואין די בהסכמה מוגבלת או מותנית. דרך נוספת לפתרון סכסוכים היא מתן פסק דין על דרך הפשרה אם הצדדים הסכימו לכך. הסמכות המוקנית לבית המשפט שהוסמך לפסוק על דרך הפשרה היא רחבה ביותר. בית המשפט אינו חייב לפסוק על דרך האמצע, והוא רשאי לקבל את התביעה במלואה או לדחות אותה במלואה. בית המשפט רשאי לנמק את פסקו בקצרה ואף שלא לנמקו כלל. נוסף לכך, רשאי בית המשפט לפסוק שלא על-פי הדין המהותי. דרך זו טובה לתביעות אשר ההכרעה בהן מבוססת על אומדנים ולתביעות שבהן בעלי הדין מוכנים לסמוך על הערכותיו של בית המשפט. עילות ההתערבות של ערכאת הערעור בפסק דין שניתן על דרך הפשרה מצומצמות רק למקרים של חריגה קיצונית מגבולות הסבירות בהסקת מסקנות או בקביעת הסכומים שנפסקו. אם הליך הגישור הסתיים ללא תוצאות, האם ניתן לחשוף פרטים שנתגלו בהליך? בהליך גישור בעלי הדין מתחייבים בהסכם בינם לבין המגשר שלא למסור לבית המשפט דברים שנאמרו בהליך הגישור ולא להציג מסמכים בכל עניין שהועלה בהליך הגישור. בהליך אזרחי, הודעת למותב בבית משפט השלום כי בכוונתך להגיש ערעור על החלטת אחד משופטי המותב שלא לפסול עצמו. בית המשפט החליט להפסיק את הדיון עד להחלטה בערעור ללא כל הנמקה. האם נהג כדין? בית המשפט נהג שלא כדין שכן היה עליו לנמק את החלטתו. בהליך אזרחי: בעל דין שבדעתו לערער על החלטת פסלות יודיע על כך לבית המשפט, ומשהודיע כך - יימשך הדיון, אלא אם כן החליט בית המשפט, מנימוקים שיירשמו, שיש להפסיקו. המשיך המשפט, רשאי נשיא בית המשפט העליון או מי שדן בערעור להורות על הפסקת המשפט עד להחלטה בערעור. בהליך הפלילי הכלל הוא הפוך: בעל דין שבדעתו לערער על החלטת פסלות יודיע על כך לבית המשפט, ומשהודיע כך - יופסק המשפט עד להחלטה בערעור, אלא אם כן החליט בית המשפט, מנימוקים שיירשמו, שיש להמשיך במשפט. הוחלט להמשיך במשפט, רשאי נשיא בית המשפט העליון או מי שדן בערעור להורות על הפסקת המשפט עד להחלטה בערעור.

81 20 הגשת תביעה, והשופט שאמור לדון בה הוא חברו הטוב של הנתבע. מה ביכולתך לעשות? בהתאם לחוק בתי המשפט, שופט לא יישב בדין אם מצא שקיימות נסיבות שיש בהן כדי ליצור חשש ממשי למשוא פנים בניהול המשפט. דוגמאות המובאות בחוק לנסיבות שכאלה הן מקרים שבהם צד להליך, אחד מעורכי הדין או עד מרכזי הוא בן משפחה של השופט או שקיימת ביניהם קרבה ממשית אחרת; יש לשופט עניין כספי ממשי או עניין אישי ממשי בהליך או בתוצאותיו; או שהשופט היה מעורב בעניין הנדון בהליך שלפניו בטרם מונה כשופט. שופט רשאי לשבת בדין, אף אם יש חשש ממשי למשוא פנים, כאשר מפאת דחיפות העניין לא ניתן להעביר את ההליך לשופט אחר, ועלול להיגרם נזק חמור או עיוות דין אם לא ידון בעניין; וכן אם העברת העניין לכל שופט אחר לא תשנה את עילת הפסלות. כאשר צד מבקש לפסול את השופט, יחליט השופט בבקשה מייד בהחלטה מנומקת, לפני שייתן כל החלטה אחרת. על החלטת השופט בעניין פסלותו ניתן להגיש ערעור בזכות לבית המשפט העליון. בערעור ידון נשיא בית המשפט העליון, שופט אחר של בית המשפט העליון או הרכב - הכול כפי שיקבע נשיא בית המשפט העליון. מה מעמדו של רשם בכיר וכיצד ניתן לערער על החלטותיו? רשם בכיר הוא רשם בית משפט שהוענקה לו סמכות לדון ולהכריע בתביעה ששווייה במועד הגשתה אינו עולה על, 07,777 למעט: )0( תביעה לפיצויים בשל נזקי גוף; )3( תביעה בענייני משפחה; )2( תביעה שהוגשה בקשה לאשרה כתובענה ייצוגית. חרף האמור בתקנות סדר הדין האזרחי, מוקנות לרשם בכיר סמכויות שאינן מוקנות לרשם "רגיל"; ואלה הן: )0( מינוי אפוטרופסים לדין; )3( בקשות דחופות בנוגע לשמיעת תובענה, ערעור או הליך אחר; )2 מ( ינויו של מומחה בחשבונאות או מומחה אחר. בשל סמכויותיו הנרחבות יתמנה רשם בכיר בידי שר המשפטים לפי בחירת הוועדה לבחירת שופטים. המחוקק השווה את מעמדו של רשם בכיר לזה של שופט. פסק דין של רשם בכיר בערכאה ראשונה ניתן לערעור בזכות בפני בית המשפט שלערעור, ואילו החלטה אחרת של רשם בכיר ניתנת, ככלל, לערעור ברשות בפני בית המשפט שלערעור )להבדיל מהחלטה אחרת של רשם "רגיל", שהערעור עליה הוא בזכות בפני בית המשפט שבו הוא משמש רשם(.

Microsoft Word - Fruit Council Regulation-1976, Dinim v.15 p doc

Microsoft Word - Fruit Council Regulation-1976, Dinim v.15 p doc ו( תקנות מועצת הפירות (ייצור ושיווק) (סדרי דין בפני ועדת קנסות), התשל"ו- 19761 בתוקף סמכותי לפי סעיף ( 48 לחוק מועצת הפירות (ייצור ושיווק), התשל"ג- 1973 (להלן - החוק), ובתוקף שאר הסמכויות הנתונות לי לפי

קרא עוד

שער א: מהותה של הערבות הבנקאית

שער א: מהותה של הערבות הבנקאית כללי כללי א מפורט ה 15 פרק א': כללי שער א': בית-המשפט לענייני משפחה 17 פרק ב': משמורת ילדים 107 פרק ג': אבהות ובדיקת רקמות 109 פרק ד': מזונות אישה וילדים 361 פרק ה': מחלוקות ביחס לנכסי בני הזוג 485 פרק

קרא עוד

<4D F736F F F696E74202D20EEF6E2FA20F9F2E5F820EEF D20F2E5E320E0E9E9EC20E2ECE5E1F1205BECF7F8E9E0E420E1ECE1E35D>

<4D F736F F F696E74202D20EEF6E2FA20F9F2E5F820EEF D20F2E5E320E0E9E9EC20E2ECE5E1F1205BECF7F8E9E0E420E1ECE1E35D> לסיוע משפטי האגף שכר מצווה לעורכי דין מתנדבים מצגת דצמבר 2011 עו"ד אייל גלובוס הממונה על הסיוע המשפטי עבודת האגף לסיוע משפטי מהות שמירה על שוויון כזכות על שוויון בפני החוק/ביהמ"ש אמון על שמירת זכות הגישה

קרא עוד

Microsoft Word - last-minute.doc

Microsoft Word - last-minute.doc סוגיות חמות" "חמות ממוקדת רשימה 2009 מאי מועד 1 - מאי 2009 כמדי מועד בחינה, אנו מגישים לתלמידינו דגשים אחרונים לבחינה. מדובר בריכוז של הוראות והלכות שהסבירות להופעתן בבחינה גבוהה באופן יחסי. הסוגיות ודאי

קרא עוד

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשס"ז-2006

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשסז-2006 א) ב) ג) ד) ס 1 הכנסת השבע-עשרה הצעת חוק של חברי הכנסת גדעון סער עמירה דותן פ// 1681/1 הצעת חוק הבוררות )תיקון- ערעור על פסק בוררות(, התשס"ז- 2008 הוספת סעיף 21 א 1. 1 בחוק הבוררות, תשכ"ח- 1968, אחרי סעיף

קרא עוד

<F9E0ECE5EF20E1E7E9F0E4>

<F9E0ECE5EF20E1E7E9F0E4> -1- פרק ראשון עו"ד עדי שימשה מגשרת בסכסוך שנתגלע בין גיל לאמיר. בין הצדדים למגשרת לא נחתם הסכם. הליך הגישור הסתיים בהצלחה ועתה מבקש גיל לשכור את שירותיה של עדי לשם ייעוץ משפטי בעניינים הנובעים מהסכסוך

קרא עוד

<F9E0ECE5EF20E1E7E9F0E4>

<F9E0ECE5EF20E1E7E9F0E4> -1- פרק ראשון רונן הגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד תאגיד תקשורת בטענה להפרת חוזה. התאגיד הגיש תשובה לבקשה ורונן הגיש תשובה לתשובה. בישיבת קדם המשפט ביקש רונן צו לגילוי מסמכים. 1 בית המשפט רשאי ליתן

קרא עוד

<4D F736F F D D D76312DF0F1F4E75FEBE62D5FFAF7F0E5EF5FEEF9EEF2FA5FF1E2EC5FE0F7E3EEE92E646F63>

<4D F736F F D D D76312DF0F1F4E75FEBE62D5FFAF7F0E5EF5FEEF9EEF2FA5FF1E2EC5FE0F7E3EEE92E646F63> 1 תקנון משמעת הסגל האקדמי 1993 1. מבוא תקנות אלו נועדו למקרים אשר בשל אופיים ו/או חומרתם החליטו הדיקן או הרקטור להעבירם לבית-דין משמעתי ולדון בהם שם על-פי תקנון זה. הליכי הברור והשיפוט לא יפגעו בעקרון

קרא עוד

סדר הדין האזרחי ספר קורס עו"ד חיים רווה מהדורה עדכנית לקראת שנת הלימודים הקרובה ערוכה לפי הסילבוסים של מוסדות הלימוד ומותאמת לבחינות רב-ברירה )"מבחן א

סדר הדין האזרחי ספר קורס עוד חיים רווה מהדורה עדכנית לקראת שנת הלימודים הקרובה ערוכה לפי הסילבוסים של מוסדות הלימוד ומותאמת לבחינות רב-ברירה )מבחן א סדר הדין האזרחי ספר קורס עו"ד חיים רווה מהדורה עדכנית לקראת שנת הלימודים הקרובה ערוכה לפי הסילבוסים של מוסדות הלימוד ומותאמת לבחינות רב-ברירה )"מבחן אמריקאי"( הערות והארות יתקבלו בברכה בדוא"ל - student@lawpub.co.il

קרא עוד

רשומות קובץ התקנות 13 באוגוסט כ"ח באב התשע"ה עמוד תקנות סדר הדין האזרחי )הוראת שעה(, התשע"ה

רשומות קובץ התקנות 13 באוגוסט כח באב התשעה עמוד תקנות סדר הדין האזרחי )הוראת שעה(, התשעה רשומות קובץ התקנות 13 באוגוסט 2015 7542 כ"ח באב התשע"ה עמוד תקנות סדר הדין ה )הוראת שעה(, התשע"ה- 2015........................................... 1810 תקנות סדר הדין ה )תיקון מס',)2 התשע"ה- 2015.............................................

קרא עוד

(Microsoft Word - \372\342\345\341\372 \344\362\345\372\370\351\355 3[1].doc)

(Microsoft Word - \372\342\345\341\372 \344\362\345\372\370\351\355 3[1].doc) בג"צ 3368/10 בג"צ 4057/10 בבית המשפט העליון בירושלים בשבתו כבית משפט גבוה לצדק משרד האסירים הפלסטיני ואח' ע"י ב"כ עו"ד סמדר בן-נתן העותרים בבג"צ 3368/10 - נגד- שר הביטחון ואח' ע"י מחלקת הבג"צים, פרקליטות

קרא עוד

משרד עורכי דין פדר פרופיל עסקי

משרד עורכי דין פדר פרופיל עסקי משרד עורכי דין פדר פרופיל עסקי משרד עורכי דין פדר בנה במשך שני העשורים האחרונים מוניטין של מומחה בשוק הישראלי בתחומי חדלות פירעון על היבטיו השונים: הוצאה לפועל, פשיטות רגל ופירוק חברות. בעלי המשרד, עו«ד

קרא עוד

רשומות קובץ התקנות 12 ביולי ו' בתמוז התשע"ו עמוד תקנות להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה )הוראת שעה(, התשע"ו

רשומות קובץ התקנות 12 ביולי ו' בתמוז התשעו עמוד תקנות להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה )הוראת שעה(, התשעו רשומות קובץ התקנות 12 ביולי 2016 7686 ו' בתמוז התשע"ו עמוד תקנות להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה )הוראת שעה(, התשע"ו 2016............................ 1580 הודעת הדרכונים, התשע"ו 2016...............................................................

קרא עוד

עמוד 2 מתוך 21 שם הנוהל; פתיחת תיקי תובענות מס' הנוהל; עדכון; דצמבר 3124 סיווג; פתיחת תיקים מסוג תביעה על סכום קצוב הגדרה: תביעה על סכום קצוב-

עמוד 2 מתוך 21 שם הנוהל; פתיחת תיקי תובענות מס' הנוהל; עדכון; דצמבר 3124 סיווג; פתיחת תיקים מסוג תביעה על סכום קצוב הגדרה: תביעה על סכום קצוב- עמוד 2 פתיחת תיקים מסוג תביעה על סכום קצוב הגדרה: תביעה על סכום קצוב- תביעה הבאה מכוח חוזה או התחייבות מפורשים שיש עליה ראיה בכתב ו/או תביעה הבאה מכוח חיוב לשלם סכום קצוב שעילתו בהוראה מפורשת של חיקוק.

קרא עוד

מאמר פגרות בתי המשפט משופר doc

מאמר פגרות בתי המשפט משופר doc ג( ג( עמוד 1 מתוך 7 השפעת פגרות ושביתות בבתי המשפט על הליכים משפטיים מאת עו"ד משה כדריה מבוא על מועדים והארכת מועדים סדרי הדין הנוהגים בבתי המשפט נוקבים בדרך כלל במועדים אשר בהם חייב בעל דין לנקוט הליך

קרא עוד

<4D F736F F D20E8E5F4F120E4E7ECF4FA20EEF0EBEC202D20E1F2EC20EEF0E9E5FA E646F63>

<4D F736F F D20E8E5F4F120E4E7ECF4FA20EEF0EBEC202D20E1F2EC20EEF0E9E5FA E646F63> מדינת ישראל רשות האוכלוסין וההגירה טופס בקשה לשינוי/החלפת בעל מניות/מנכ"ל בתאגיד בעל היתרים לשמש כקבלן כוח אדם מורשה להעסקת עובדים זרים בענף הבניין לשנת 2013 לפי סעיף 10 לחוק העסקת עובדים על ידי קבלני

קרא עוד

Microsoft Word _1.DOC

Microsoft Word _1.DOC משטרת ישראל היחידה לפרסום פקודות משטרת ישראל פקודות משטרת ישראל של המפקח הכללי תאריך פרסום : פקודות המטה הארצי תת פרק : חקירת עבירות פרק : חקירות מספר : 14.01.01 שם פקודת המטה הארצי : 01/08/1994 תאריך

קרא עוד

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016 שחזור בחינה יסודות הביטוח מועד 2202/21 לפניכם שחזור מבחן יסודות הביטוח מועד 2202/21. השאלות מבוססות על שחזור התלמידים. תודה לכל אלו שתרמו בביצוע השחזור. במידה והנכם זוכרים שאלות נוספות ו 0 או דיוק טוב

קרא עוד

<4D F736F F D20E1F7F9E420ECEEE9F0E5E920E0F4E5E8F8E5F4E5F1>

<4D F736F F D20E1F7F9E420ECEEE9F0E5E920E0F4E5E8F8E5F4E5F1> תיק : /09 בבית המשפט לענייני משפחה בכפר סבא המבקש: המשיב: היועץ המשפטי לממשלה במשרד העבודה והרווחה רח' שוקרי, 5 חיפה בקשה למינוי אפוטרופוס כב' בית המשפט מתבקש למנות את המבקש כאפוטרופוס קבוע לרכושה ולגופה

קרא עוד

Microsoft Word doc

Microsoft Word doc תאריך: כ"ז סיון התש"ן עדכון: 20 יוני 1990, מרץ 2002) י"ד חשון התשס"ד, 9 נובמבר 2003 מספר הנחיה: 4.3040 52.003 א) משפט פלילי סדר הדין הפלילי - עבירות קנס ביטול הודעות תשלום קנס - הנחיה לתובעים ביטול הודעות

קרא עוד

ההסתדרות הציונית העולמית

ההסתדרות  הציונית העולמית ההסתדרות הציונית העולמית החטיבה להתיישבות חטיבת חוזים בטחונות וקרקעות המתיישבים יחתמו בראשי תיבות בתחתית כל עמוד וחתימה מלאה בעמוד האחרון טופס 3 חוזה בר רשות בישוב קהילתי במגרש למגורים ביו"ש בין ההסתדרות

קרא עוד

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1 החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ רחוב ירושלים 2, ראשון לציון מכרז פומבי מספר 2/2019 לבחירת רכז נושא התחדשות עירונית במחלקה לעבודה קהילתית בשילוב עם מנהלת בינוי-פינוי-בינוי רמת אליהו החברה הכלכלית לראשון

קרא עוד

כתב תביעה

כתב תביעה בבית המשפט השלום בבאר שבע תא"ק 21013-09-12.1.2.3.4 בעניין: איסמעילוף מארק שלמה שמחה, ת.ז 011920642 שושנה בן דוד, ת.ז 303512 רות לוי, ת.ז 381071 שלמה שמואלי, ת.ז 5196254 ע"י ב"כ עוה"ד עמיר פישר מטעם תנועת

קרא עוד

תקנון הוראה

תקנון הוראה תקנון משמעת סטודנטים 0227 טבת תשס"ז ינואר בתקנון זה, האמור בלשון זכר אף לשון נקבה במשמע. הלימודים באוניברסיטה מבוססים על אמון בין המוסד לבין הלומדים בו. הסטודנטים מחויבים בהתנהגות ההולמת את כבוד אוניברסיטת

קרא עוד

הסכם התקשרות שנערך ונחתם ביום חודש שנת 2018 בין: שכתובתו: )להלן: "בעל ההיתר/מבקש ההיתר/ הלקוח"( מצד אחד; ובין: מכון בקרת הבניה הישראלי בע"מ ח.פ

הסכם התקשרות שנערך ונחתם ביום חודש שנת 2018 בין: שכתובתו: )להלן: בעל ההיתר/מבקש ההיתר/ הלקוח( מצד אחד; ובין: מכון בקרת הבניה הישראלי בעמ ח.פ הסכם התקשרות שנערך ונחתם ביום חודש שנת 2018 בין: שכתובתו: )להלן: "בעל ההיתר/מבקש ההיתר/ הלקוח"( מצד אחד; ובין: מכון בקרת הבניה הישראלי בע"מ ח.פ. 515512176 )להלן: "מכון הבקרה/המכון"( שכתובתו: רחוב הסיבים

קרא עוד

תורת תום הלב – "מלכת המשפט"

תורת תום הלב – מלכת המשפט תורת תום-הלב "מלכת המשפט" יחיאל ברונר, עו"ד (מהנדס) מאז חקיקת חוק החוזים (חלק כללי) בשנת 1973 משמש חוק זה, בידי בתי-המשפט, כ"צינור החדרה" של תורת ("דוקטרינת") תום-הלב לכל ענפי המשפט בארץ, וכן להעברתו של

קרא עוד

1

1 פרק ראשון: הגדרות 1. בתקנון זה יהיה למונחים הבאים הפירוש הרשום בצידם: "המכללה" "תלמיד" המכללה האקדמית להנדסה בתל-אביב. כל אחד מאלה: 1.1 1.2 מי שנרשם ללימודים במכללה ונתקבל ללימודים בה, מעת הרשמתו וכל עוד

קרא עוד

עתמ (ת"א) 1985/06 הרמתי ינון נ' עיריית תל אביב בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט ד"ר ורדי קובי בתי המשפט עת

עתמ (תא) 1985/06 הרמתי ינון נ' עיריית תל אביב בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט דר ורדי קובי בתי המשפט עת בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט ד"ר ורדי קובי בתי המשפט עתמ 001985/06 בעניין: הרמתי ינון ע"י ב"כ עו"ד טלבי נ ג ד 1. עיריית תל-אביב 2. מנהל הארנונה בעיריית תל-אביב

קרא עוד

נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום

נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום הוצאתו. במידה ולא התחלתם לבנות תוך שנה אחת מיום הוצאת

קרא עוד

צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), התשנ"ד חוק

צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), התשנד חוק 1 1. בחוק זה - הגדרות איסור התעללות (תיקון התשס"א) איסור נטישה של בעל חיים (תיקון התשס"ו) "ארגון למען בעלי חיים" - תאגיד רשום שמטרתו ועיסוקו הגנה על בעלי חיים, מניעת סבל מהם ודאגה לרווחתם; "בעל חיים" -

קרא עוד

בית משפט השלום בבאר שבע ת"א מנהל מקרקעי ישראל נ' אבו אלקיעאן איברהים פרהוד ואח' תיק חיצוני: מספר תיק חיצוני 1 בפני כבוד השופט יעקב דנינו המבקש

בית משפט השלום בבאר שבע תא מנהל מקרקעי ישראל נ' אבו אלקיעאן איברהים פרהוד ואח' תיק חיצוני: מספר תיק חיצוני 1 בפני כבוד השופט יעקב דנינו המבקש בפני כבוד השופט יעקב דנינו המבקשים מוסא חוסיין קואעין ואח' ע"י ב"כ עוה"ד חסן ג'בארין ואח' נגד המשיבה: מדינת ישראל הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז דרום 0 0 החלטה מונחת בפניי "בקשה דחופה למתן צו ארעי במעמד

קרא עוד

הסכם שכ"ט -טיוטה 1

הסכם שכט -טיוטה 1 הסכם שכר טרחה לייצוג משפטי שקיבל תוקף בתל אביב ביום לחודש שנת 1024 ת.ז. ת.ז )יקראו להלן: "השותף" או "המזמין"( מרחוב לבין: גדעון פישר ושות', משרד עורכי דין ונוטריון ממרכז עזריאלי, בניין משולש, תל אביב )להלן:

קרא עוד

Mishmaat

Mishmaat תקנון משמעת א. כללי לימודים במוסד אקדמי מחייבים סטודנטים, מרצים ועובדים להתנהגות ההולמת השתייכות למוסד אקדמי. הפוגע בכללי המשמעת צפוי להיתבע בפני הממונה על המשמעת בקריה האקדמית ולהיענש בהתאם לתקנון המשמעת.

קרא עוד

בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום

בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום דרכון נוכחי וצילום וויזה אחרונה, במידה והייתה. ניתן

קרא עוד

שאלות ותשובות צרכים מיוחדים שעת חירום

שאלות ותשובות צרכים מיוחדים שעת חירום קובץ שאלות ותשובות לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים בקרו באתר האינטרנט של פיקוד העורף www.oref.org.il מרכז המידע של פיקוד העורף 7021 אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים )נכים, קשישים, כבדי שמיעה( ש: מהם העקרונות

קרא עוד

יום עיון עורכי בקשות להיתרים

יום עיון עורכי בקשות להיתרים יום עיון לעורכי בקשות להיתרים 13.7.2017 יום עיון לעורכי בקשות להיתרים 13.7.2017 ימים תנאים מקדימים + 45 מידע להיתר ימים מידע 5 בדיקת תנאים מקדימים איסוף מידע הפקת תיק מידע ומסירתו למבקש מירי תמר תמר תנאים

קרא עוד

ל

ל הגשת מועמדות לנבחרי ציבור למליאת המועצה ולוועדים המקומיים: למה מתי ואיך? חוברת זו נועדה לספק מידע למועמדים ולמתעניינים לקראת הבחירות לרשות המועצה, למליאת המועצה ולוועדים המקומיים, שיתקיימו בתאריך 08.00.01.03

קרא עוד

תאריך עדכון אחרון: נובמבר 2015 תקנון משמעת תלמידים Uפרק א': U הגדרות ב' : רשויות המשמעתU Uפרק Uפרק ג': עבירות U ועונשים Uפרק ד' : הליכי U הדיון Uפרק ה

תאריך עדכון אחרון: נובמבר 2015 תקנון משמעת תלמידים Uפרק א': U הגדרות ב' : רשויות המשמעתU Uפרק Uפרק ג': עבירות U ועונשים Uפרק ד' : הליכי U הדיון Uפרק ה תאריך עדכון אחרון: נובמבר 2015 תקנון משמעת תלמידים Uפרק א': U הגדרות ב' : רשויות המשמעתU Uפרק Uפרק ג': עבירות U ועונשים Uפרק ד' : הליכי U הדיון Uפרק ה': החלטות U ביניים ו: ערעורU Uפרק Uפרק ז': דיון חוזר

קרא עוד

תקנון משמעת בתקנון זה תהא למונחים הרשומים להלן המשמעות הרשומה לצד כל אחד מהם: "המכללה" המכללה האקדמית תל-חי, לרבות גוף או מוסד הנמצא בשליטתה או בפיקוח

תקנון משמעת בתקנון זה תהא למונחים הרשומים להלן המשמעות הרשומה לצד כל אחד מהם: המכללה המכללה האקדמית תל-חי, לרבות גוף או מוסד הנמצא בשליטתה או בפיקוח תקנון משמעת בתקנון זה תהא למונחים הרשומים להלן המשמעות הרשומה לצד כל אחד מהם: "המכללה" המכללה האקדמית תל-חי, לרבות גוף או מוסד הנמצא בשליטתה או בפיקוחה או מסונף אליה. "חבר סגל אקדמי" מי שממלא תפקיד הוראה,

קרא עוד

rr

rr / המוסד לביטוח ומי מינהל הגמות תביעה לתשלום מענק לחייל משוחרר שעבד ב"עבודה מועדפת (כולל שירות ומי) נדרשת" חובה לצרף לטופס זה צילום תעודת השחרור מצה"ל, או מסמך אחר מן הצבא המעיד על תאריך שחרור משירות חובה.

קרא עוד

ש) סטודנט יקר, ברכותינו לקראת שנת הלימודים תשע"ט אוגוסט פתיחה 21/10/2018 הנדון: תשלום שכר הלימוד תואר ראשון מתוקצב בהמשך למקדמה אשר שולמה על יד

ש) סטודנט יקר, ברכותינו לקראת שנת הלימודים תשעט אוגוסט פתיחה 21/10/2018 הנדון: תשלום שכר הלימוד תואר ראשון מתוקצב בהמשך למקדמה אשר שולמה על יד ש) סטודנט יקר, ברכותינו לקראת שנת הלימודים תשע"ט אוגוסט - 2018 פתיחה 21/10/2018 הנדון: תשלום שכר הלימוד תואר ראשון מתוקצב בהמשך למקדמה אשר שולמה על ידך בסך 2,500 נבקשך להסדיר את תשלום מלוא שכ"ל. במידה

קרא עוד

רשומות קובץ התקנות ד' בשבט התשע"ג בינואר 2013 עמוד צו סדר הדין הפלילי )ברירת משפט - חוקי עזר להוד השרון(, התשע"ג

רשומות קובץ התקנות ד' בשבט התשעג בינואר 2013 עמוד צו סדר הדין הפלילי )ברירת משפט - חוקי עזר להוד השרון(, התשעג רשומות קובץ התקנות ד' בשבט התשע"ג 15 7210 בינואר 2013 עמוד צו סדר הדין הפלילי )ברירת משפט - חוקי עזר להוד השרון(, התשע"ג- 2013...................................... 592 צו סדר הדין הפלילי )ברירת משפט -

קרא עוד

מספר נוהל: 2

מספר נוהל: 2 דף 1 0Bנוהל הטיפול בהודעה על שינוי שם פרטי ומשפחה לקטין 1Bכללי סעיף 4 לחוק השמות: 1.1 שם פרטי ניתן לילד על ידי הוריו סמוך לאחר לידתו. באין הסכמה בין ההורים, רשאי כל אחד מהם ליתן לילד שם פרטי אחד. סעיף

קרא עוד

רשומות ספר החוקים י א בניסן התשנ ה באפריל 1995 עמוד חוק האזנת סתר(תיקון), התשנ ה- 995 ו 180 תיקון עקיף: חוק הבזק, התשמ ב- 982 ו - מסי 0 ו חוק

רשומות ספר החוקים י א בניסן התשנ ה באפריל 1995 עמוד חוק האזנת סתר(תיקון), התשנ ה- 995 ו 180 תיקון עקיף: חוק הבזק, התשמ ב- 982 ו - מסי 0 ו חוק רשומות ספר החוקים י א בניסן התשנ ה 11 1517 באפריל 1995 עמוד חוק האזנת סתר(תיקון), התשנ ה- 995 ו 180 תיקון עקיף: חוק הבזק, התשמ ב- 982 ו - מסי 0 ו חוק הביטוח הלאומי(תיקון מס 100), התשנ ה- 1995 186 תיקון

קרא עוד

<4D F736F F D D D76342DF0F1F4E75FE8E52D5FFAF7F0E5EF5FEEF9EEF2FA5FF1E8E5E3F0E8E9ED2E646F63>

<4D F736F F D D D76342DF0F1F4E75FE8E52D5FFAF7F0E5EF5FEEF9EEF2FA5FF1E8E5E3F0E8E9ED2E646F63> ה" א- מ- מ- מ- ה- מ- 1 תקנון משמעת סטודנטים פרק א' - כללי מבוא האוניברסיטה הינה מוסד חינוכי-אקדמי שמטרתו להקנות ידע והשכלה לסטודנטים. הלימודים באוניברסיטה מבוססים על אמון בין הסטודנטים לבין המוסד על סגל

קרא עוד

ע( אהרן איסרס חבר מועצת העיר חולון ביתנו רח' חנקין 42, חולון פקס: (, טלפונים: (ב) דואר אלקטרוני: iswi

ע( אהרן איסרס חבר מועצת העיר חולון ביתנו רח' חנקין 42, חולון פקס: (, טלפונים: (ב) דואר אלקטרוני: iswi ע( אהרן איסרס חבר מועצת העיר חולון ביתנו רח' חנקין 42, חולון 58283 פקס: 09-8851969 (,09-8851970 09-8639464 טלפונים: (ב) 03-5041412 דואר אלקטרוני: iswima@bezeqint.net סלולרי: 050-2333122 052-3866616, 18.2.08

קרא עוד

תקנון משמעת סטודנטים

תקנון משמעת סטודנטים 1 דף מספר 1.1.2008 31 תוכן עניינים )ההפניה למספרי הסעיפים( פרק ראשון: פרק שני: סימן א': ה ג ד ר ו ת רשויות השיפוט מ ב ו א 2 3 א. ב. מבנה הוועדה - מינוי ותפקידים סימן ב': הממונה על המשמעת 4 5 6 7 8 9 10

קרא עוד

צו ארנונה 1997

צו ארנונה 1997 1 צו ארנונה 2018 בתוקף סמכותה לפי חוק ההסדרים במשק המדינה )תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב(, התשנ"ג 1992 והתקנות שהותקנו על פי כל דין, מחליטה בזה המועצה האזורית זבולון )להלן: "המועצה"( בישיבתה ביום 19.6.2017

קרא עוד

בס"ד

בסד ח ס ר ב ה פ ר ש ו ת ל צ ו ר כ י צ י ב ו ר ב מ ס ג ר ת אישור תכניות ב נ י י ן ע י ר תוכן העניינים פ ר ק נ ו ש א ע מ ו ד 2 5 8 2 6 4 מ ב ו א תקציר מנהלים.1.2 2 6 6 3. פירוט הממצאים 2 6 6 3. 1 הפרשות שטחים

קרא עוד

ביעור חומר ארכיוני

ביעור חומר ארכיוני 1 1. מ ט ר ה: מטרת הוראה זו לקבוע סדרים והנחיות לביעור חומר ארכיוני נטול כל ערך. 2. ה ג ד ר ו ת: בהוראה זו: "חומר ארכיוני" כל מכתב, מסמך, כרטסת, דיאגרמה, תרשים, מפה, תצלום, תוית, תיק, תקליט, סרט וכיו"ב,

קרא עוד

פרק 1: מבוא

פרק 1: מבוא 1 פתח דבר 3 שער א': מבוא 3 פרק א': הדין 9 פרק ב': כללי מסרים פוליטיים מטעם חברי כנסת או - תעמולה - פרק ג': תרומה 13 מפלגות 13 1. מסרים פוליטיים מטעם חברי כנסת או מפלגות אינם "ספאם" 2. ככלל עמותה ללא כוונת

קרא עוד

הלשכה המשפטית משרד האוצר אפריל 2015

הלשכה המשפטית  משרד האוצר    אפריל 2015 צוות בריס לרגולציה על שירותים פיננסיים מאי 2016 שירותים פיננסיים להסדרה Middle- Men שירותי תשלום P2P ללא חשש יציבותי נותני אשראי שירותי מטבע עם חשש יציבות אגודות אשראי וחיסכון גמ"חים תכליות עבודת הצוות

קרא עוד

מדינת ישראל בית הדין לעררים לפי חוק הכניסה לישראל, תשי"ב ערר (י-ם) בית הדין לעררים בית דין ירושלים בפני כב' הדיינת שרה בן שאול ויס עוררי

מדינת ישראל בית הדין לעררים לפי חוק הכניסה לישראל, תשיב ערר (י-ם) בית הדין לעררים בית דין ירושלים בפני כב' הדיינת שרה בן שאול ויס עוררי ערר (י-ם) 2316-15 בית הדין לעררים בית דין ירושלים בפני כב' הדיינת שרה בן שאול ויס עוררים: רון בלורן גלבוע, ת.ז. 27497742 1. פרדריק בלורן גלבוע, מס' 000000 2. ע"י ב"כ עו"ד רון בלורן גלבוע נ ג ד המשיב: משרד

קרא עוד

דיון משפטי עילות הסגירה "חוסר ראיות", "העדר אשמה" ומה שביניהן * יניב ואקי 1 "אם כך ואם כך, הכתם נשאר על הקיר". 1. מבוא 2. עילות הסגירה "חוסר ראיות", "

דיון משפטי עילות הסגירה חוסר ראיות, העדר אשמה ומה שביניהן * יניב ואקי 1 אם כך ואם כך, הכתם נשאר על הקיר. 1. מבוא 2. עילות הסגירה חוסר ראיות, עילות הסגירה "חוסר ראיות", "העדר אשמה" ומה שביניהן * יניב ואקי 1 "אם כך ואם כך, הכתם נשאר על הקיר". 1. מבוא 2. עילות הסגירה "חוסר ראיות", "העדר אשמה" וההבחנה שביניהן 3. השלכותיה של עילת הסגירה של "חוסר

קרא עוד

<4D F736F F D20E3E5E720F4ECE9ECE920F1E5F4E920EBE5ECEC20FAF7F6E9F820E1E0F0E2ECE9FA2D E646F63>

<4D F736F F D20E3E5E720F4ECE9ECE920F1E5F4E920EBE5ECEC20FAF7F6E9F820E1E0F0E2ECE9FA2D E646F63> המרכז לחקר פשיעה, משפט וחברה The Center for the Study of Crime, Law & Society מחלקת מחקר של הרשות השופטת Israeli Courts Research Division שיעורי הרשעה וזיכוי בהליכים פליליים בית המשפט העליון רח' שערי משפט,

קרא עוד

תקנון ועדת משמעת

תקנון ועדת משמעת עמוד 1 מתוך 11 כללי המכללה מציבה יחסים של כבוד System( )Honor בבסיס תפיסתה החינוכית. הסטודנטים ואנשי הסגל ינהגו על-פי תפיסה זו ויפעלו בהתאם. כל הכתוב בתקנון זה בלשון זכר, מכוון גם ללשון נקבה..1 מטרות תקנון

קרא עוד

בקשה לקבלת הצעות מחיר

בקשה לקבלת הצעות מחיר ה" קול קורא להפעלת תחנת רדיו קהילתית קול FM 106 )להלן: "העירייה"( מזמינה בזאת מציעים, העומדים בתנאים המפורטים להלן, להציע הצעות להפעלת תחנת רדיו קהילתית קול FM 106 להלן: "המציע" ו- שירות" בהתאמה(. את תנאי

קרא עוד

Microsoft Word - תקנון_משמעת_סטודנטים

Microsoft Word - תקנון_משמעת_סטודנטים תקנון משמעת סטודנטים שנתון תשע"ז מרכזת רשויות המשמעת גב' רעיה יוסף טל': 04-6423496 disciplinary@yvc.ac.il תובעת רשויות המשמעת גב' שירי דביר, עו"ד טל': 04-6423415 shirid@yvc.ac.il תחולה 1. תקנון משמעת סטודנטים

קרא עוד

הצעה לביטוח תאונות אישיות לפרט

הצעה לביטוח תאונות אישיות לפרט הצעה לביטוח תאונות אישיות לפרט טופס זה מנוסח בלשון זכר אך פונה לנשים ולגברים כאחד שם הסוכן... מס' סוכן... שם מפקח... מס' מפקח... א. פרטי המועמדים לביטוח יש לענות על כל השאלות תשובות ברורות ומלאות המועמד

קרא עוד

תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשע"ד ועדת המינויים המוסדית

תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשעד ועדת המינויים המוסדית תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשע"ד ועדת המינויים המוסדית 1. כללי מטרת הכללים להנהגת דרגות קידום היא לקדם את המעמד האקדמי של המוסדות האקדמיים להכשרת

קרא עוד

כללי השתתפות בפעילות במבצע "חופשת האירוויזיון המושלמת"

כללי השתתפות בפעילות במבצע חופשת האירוויזיון המושלמת כללי השתתפות בפעילות במבצע "חופשת האירוויזיון המושלמת" כללי: בין התאריכים 6.5.19 ועד 13.5.19 תערוך חברת אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ (להלן: "עורכת הפעילות" או "אל על") פעילות בשם "חופשת האירוויזיון המושלמת",

קרא עוד

חוזר מעונות תשעח

חוזר מעונות תשעח בס"ד שבט תשע"ח האגודה למען מכללה ירושלים הרשמה ותשלום למעונות-תשע"ט גובה התשלום א. 2 בנות בחדר או 3 בנות בחדר גדול (סה"כ 8-9 בנות בדירה) 600x10 לשנה ב. דירת מדרשה - 4 בנות בחדר (20 16 - בנות בדירה) 400x10

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

Microsoft Word - lawyers_interogation_law_proposal.doc

Microsoft Word - lawyers_interogation_law_proposal.doc ב( ג( ד( ה( הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון חקירתם של עורכי-דין), תשס"ה 2005 הוספת סעיף 59 ב לאחר סעיף 59 א לחוק יבוא סעיף 59 ב: חקירתם 59 ב (א.) לא תיפתח חקירה פלילית כנגד עו"ד, ולא תגבה של עדותו של עו"ד

קרא עוד

תקנות שירותי תיירות )עסק מאושר לתייר(, התשע"ב בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3)5(, 10, 12 11, ו 24 לחוק שירותי תיירות, התשל"ו )להלן - החוק(, ול

תקנות שירותי תיירות )עסק מאושר לתייר(, התשעב בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3)5(, 10, 12 11, ו 24 לחוק שירותי תיירות, התשלו )להלן - החוק(, ול תקנות שירותי תיירות )עסק מאושר לתייר(, התשע"ב- 2011 1 בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3)5(, 10, 12 11, ו 24 לחוק שירותי תיירות, התשל"ו- 1976 )להלן - החוק(, ולעניין תקנה 11 באישור שר האוצר לפי סעיף 39 ב לחוק יסודות

קרא עוד

חטיבה של ג'יי סי הלת' קר בע"מ 1/10/2015 תקנון מבצע "תוכניות שנתיות" הטבה של חודשיים מתנה בעת רכישת "תוכנית שנתית" של עדשות מגע חד-יומיות ממותג אקיוביו

חטיבה של ג'יי סי הלת' קר בעמ 1/10/2015 תקנון מבצע תוכניות שנתיות הטבה של חודשיים מתנה בעת רכישת תוכנית שנתית של עדשות מגע חד-יומיות ממותג אקיוביו 1/10/2015 תקנון מבצע "תוכניות שנתיות" הטבה של חודשיים מתנה בעת רכישת "תוכנית שנתית" של עדשות מגע חד-יומיות ממותג אקיוביו TruEye 1-DAY ACUVUE או 1-DAY ACUVUE MOIST או.1-DAY ACUVUE MOIST for ASTIGMATISM

קרא עוד

Microsoft Word - חוק הביקורת הפנימית _2_

Microsoft Word - חוק הביקורת הפנימית _2_ רשויות ומשפט מנהלי גופים ציבוריים ביקורת פנימית מבקר פנימי דיני חוקה מבקר המדינה רשויות ומשפט מנהלי מבקר המדינה תוכן ענינים הגדרות חובת קיום ביקורת פנימית התאמה תפקידים אחריות דיווח דיון בממצאי דו"ח המבקר

קרא עוד

<4D F736F F D20EEEBF8E6E9ED20FAEC20E0E1E9E120F2ED20F4FAF8E5EF2E646F63>

<4D F736F F D20EEEBF8E6E9ED20FAEC20E0E1E9E120F2ED20F4FAF8E5EF2E646F63> הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת ת"א בחינה בדיני מכרזים ד"ר מיכל טמיר מועד א סמסטר א תשע "א 8.1.12 שעה 900 הוראות כלליות משך הבחינה שעתיים. לא תינתן הארכה. הבחינה בחומר סגור. אין להכניס דבר למעט קובץ חקיקת

קרא עוד

תקנון ועדות קבלה לתואר בוגר אוניברסיטה

תקנון ועדות קבלה לתואר בוגר אוניברסיטה 1 10-02 1. מ ט ר ה: מטרת נוהל זה זה היא לקבוע את תפקידיהן של הוועדה האוניברסיטאית לענייני קבלה ושל ועדות הקבלה הפקולטיות, ואת הרכבן. פרק ראשון: הוועדה האוניברסיטאית לענייני קבלה סמכויות 2. הוועדה ותפקידיה:

קרא עוד

תקנות ביטול עסקה _ nevo_

תקנות ביטול עסקה _ nevo_ משפט פרטי וכלכלה מסחר הגנת הצרכן משפט פרטי וכלכלה חיובים מכר תוכן ענינים סעיף 1 סעיף סעיף סעיף סעיף 5 סעיף 6 סעיף 7 סעיף 8 סעיף 9 הגדרות ביטול עסקה החזרת התמורה אופן החזרת התמורה דמי ביטול הגבלת זכות הביטול

קרא עוד

כללים להעסקת קרובי משפחה ועבודה נוספת ברשויות המקומיות

כללים להעסקת קרובי משפחה ועבודה נוספת ברשויות המקומיות כללים להעסקת קרובי משפחה ברשויות המקומיות מגישה: מרגלית בוטרמן, עו"ד ממונה )כ"א ושכר( משפטית משרד הפנים איסור העסקת קרובי משפחה הדין הישראלי מטיל מגבלות על הזכות של הרשות המקומית להתקשר עם קרוב משפחה של

קרא עוד

לצרכי פשרה בלבד- אין להציג בפני ערכאות

לצרכי פשרה בלבד- אין להציג בפני ערכאות עמוד 1 מתוך 6 עוד דוגמאות של הסכם גירושין הסכם גירושין שנערך ונחתם בירושלים, ביום ה- לחודש 1122 ת.ז. רחוב, )להלן: "הבעל" ו/או "האב"( בין: מצד אחד לבין: הואיל: ת.ז. רחוב, )להלן: "האישה" ו/או "האם"( 1 מצד

קרא עוד

רשומות קובץ התקנות י' בסיוון התשס"ט ביוני 2009 עמוד תקנות ההוצאה לפועל, התשס"ט

רשומות קובץ התקנות י' בסיוון התשסט ביוני 2009 עמוד תקנות ההוצאה לפועל, התשסט רשומות קובץ התקנות י' בסיוון התשס"ט 2 6782 ביוני 2009 עמוד תקנות ההוצאה לפועל, התשס"ט- 2009................................................... 978 התשס"ט- 2009 )תיקון(, לפועל ההוצאה תקנות מונחים החלפת

קרא עוד

Uתוכן עניינים 1 דברי מועצת המנהלים והנהלת המוסד לבוררות של לשכת עורכי הדין בישראל... התקנון... 2 סדרי הדיון הנחיות כלליות לבוררים נספח א'

Uתוכן עניינים 1 דברי מועצת המנהלים והנהלת המוסד לבוררות של לשכת עורכי הדין בישראל... התקנון... 2 סדרי הדיון הנחיות כלליות לבוררים נספח א' Uתוכן עניינים 1 דברי מועצת המנהלים והנהלת המוסד לבוררות של לשכת עורכי הדין בישראל... התקנון... 2 סדרי הדיון... 18 הנחיות כלליות לבוררים... 30 נספח א' סעיף בוררות בהסכמים... 36 נספח ב' הסכם בוררות מוצע...

קרא עוד

עט ועוד חידושי פסיקה וחקיקה של ועד מחוז ת"א והמרכז אתיקה בוררות וגישור מס פלילים משפחה עבודה

עט ועוד חידושי פסיקה וחקיקה של ועד מחוז תא והמרכז אתיקה בוררות וגישור מס פלילים משפחה עבודה עט ועוד חידושי פסיקה וחקיקה של ועד מחוז ת"א והמרכז אתיקה בוררות וגישור מס פלילים משפחה עבודה עמ' 5-18 [ עט לבוררות וגישור ] [ עט ומס ] עמ' 35-50 [ עט ופלילים ] עמ' 51-58 [ עט ומשפחה ] עמ' 59-66 ] עט ועבודה

קרא עוד

שם הנוהל

שם הנוהל מטבע חוץ עמלת חליפין )נגבית עבור כל פעולה שיש בה המרה בין מטבעות וזאת בנוסף לעמלה הספציפית( מט"י-מט"ח סכום/ שיעור 3,2,1 2 )936( )936( 1.90% לפי השער הידוע לפי שער הצהריים/שער מוסכם מינ' - $6.70 מקס' -

קרא עוד

<4D F736F F D20F9EBF820EEF6E5E5E4202D20E1E9EF20F1EBF1E5EA20E0E6F8E7E920ECF1EBF1E5EA20EEF9F4E7E4202D20FAF7F6E9F8>

<4D F736F F D20F9EBF820EEF6E5E5E4202D20E1E9EF20F1EBF1E5EA20E0E6F8E7E920ECF1EBF1E5EA20EEF9F4E7E4202D20FAF7F6E9F8> ו( תיק משפחה: בין הפן האזרחי לפן המשפחתי של הסכסוך קרן אניספלד, שופטת בית-משפט השלום בחדרה תקציר הרצאה מיום 18.11.2012 נושא ההרצאה: הצגת השוואה בין תביעה אזרחית שמתבררת בבית-משפט השלום לבין תביעה באותו

קרא עוד

Microsoft Word doc

Microsoft Word doc בתי המשפט 038657/06 בית משפט השלום תל אביב-יפו א 23/10/2008 בפני: כבוד השופטת נורית רביב תאריך: בעניין: "אריה" חב' לביטוח בע"מ ע"י ב"כ עו"ד א. קוזלובסקי נ ג ד 1. אושרי נועם ע"י ב"כ עו"ד מוני עזורה 2. האיגוד

קרא עוד

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו פרופיל ארגוני תדריך להכרת שירות מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעות פתיחה ונעילה. מספרי טלפון בשירות ובבית עובדים בכירים

קרא עוד

בלמ"ס ע/ 69/17 בבית הדין הצבאי לערעורים בפני: - אלוף דורון פיילס הנשיא תא"ל אורלי מרקמן - המשנה לנשיא הלר אל"ם מאיה - שופטת בעניין: התובע הצבאי הראשי

בלמס ע/ 69/17 בבית הדין הצבאי לערעורים בפני: - אלוף דורון פיילס הנשיא תאל אורלי מרקמן - המשנה לנשיא הלר אלם מאיה - שופטת בעניין: התובע הצבאי הראשי בבית הדין הצבאי לערעורים בפני: - אלוף דורון פיילס הנשיא תא"ל אורלי מרקמן - המשנה לנשיא הלר אל"ם מאיה - שופטת בעניין: התובע הצבאי הראשי המערער )ע"י ב"כ, רס"ן מתן פורשט; סרן שחף חיטמן-אפיני( נ ג ד ב/ XXX

קרא עוד

אוניברסיטת חיפה מכרז פומבי 27/2018 לאספקת מוצרים תוצרת CISCO ומתן אחריות ושירות לאוניברסיטת חיפה להלן מענה לשאלות הבהרה שהוגשו למכרז. מסמך תשו

אוניברסיטת חיפה מכרז פומבי 27/2018 לאספקת מוצרים תוצרת CISCO ומתן אחריות ושירות לאוניברסיטת חיפה להלן מענה לשאלות הבהרה שהוגשו למכרז. מסמך תשו 3.0.8 אוניברסיטת חיפה מכרז פומבי 7/08 לאספקת מוצרים תוצרת CISCO ומתן אחריות ושירות לאוניברסיטת חיפה להלן מענה לשאלות הבהרה שהוגשו למכרז. מסמך תשובות לשאלות הבהרה מס' מובהר כי כל שלא תוקן ו/או שונה במפורש

קרא עוד

Microsoft Word - ייעוץ ובדיקות מאי 2006.doc

Microsoft Word - ייעוץ ובדיקות מאי 2006.doc -1- נספח ייעוץ ובדיקות (439) - גילוי נאות - חלק א' - ריכוז התנאים א. הנושא כללי הסעיף. 1 שם הביטוח הנוסף נספח "ייעוץ ובדיקות " התנאים ייעוץ אצל רופא מומחה עקב בעיה ו/ או מחלה פעילה; 1. הכיסויים 2. בדיקות

קרא עוד

תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE

תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE בכללים אלה ובכל פרסום הנוגע לפעילות ייעשה שימוש בלשון זכר, לצורכי נוחיות, אך שימוש זה כולל פניה בלשון זכר ובלשון נקבה כאחד, או רבים לפי העניין. 1. כללי

קרא עוד

Microsoft Word doc

Microsoft Word doc ב( 1 בפני כב' השופט מרדכי לוי המאשימה: מדינת ישראל על ידי עו"ד רותם יוחנני נגד הנאשמים: 1.נאצר אבו סולב (עציר) ת,.ז. 201404365 על ידי עו"ד דמיטרי ורניצקי 2.ואליד אבו סולב (עציר) ת,.ז. 308038843 על ידי

קרא עוד

מבט לאיראן (4 בפברואר בפברואר, 2018)

מבט לאיראן (4 בפברואר בפברואר, 2018) מבט לאיראן ר 4 ב פ ב ר ו א 2018 18 בפברואר, 2018 ע ו ר ך : ד"ר ר ז צ י מ ט במוקד אירועי השבוע ב א י ר א ן מ מ ש י כ י ם ל ה כ ח י ש א ת ד י ו ו ח י י ש ר א ל ע ל מ ע ו ר ב ו ת א י ר א נ י ת ב א י ר ו ע

קרא עוד

תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח

תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמח תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח- 1988...5 תקנות שוויון הזדמנויות בעבודה )חובת מסירת הודעה

קרא עוד

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בעמ קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ 1. כללי בהתאם ל 22 למכרז פומבי מס' 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון )להלן: ""(, להלן קובץ

קרא עוד

החלטה בתיק רע"א 187/05

החלטה בתיק רעא  187/05 בבית המשפט העליון רע"א /78150 בפני: המבקש: כבוד השופטת א' פרוקצ'יה כבוד השופטת א' חיות כבוד השופטת ד' ברלינר נעמה נסייר ד ג נ המשיבה: עיריית נצרת עילית בקשת רשות ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בנצרת

קרא עוד

הגדרות תקנות הגנת הצרכן )ביטול עסקה(, התשע"א בתוקף סמכותי לפי סעיף 14 ו ו 37 לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א )להלן - החוק(, בהתייעצות עם שר התקש

הגדרות תקנות הגנת הצרכן )ביטול עסקה(, התשעא בתוקף סמכותי לפי סעיף 14 ו ו 37 לחוק הגנת הצרכן, התשמא )להלן - החוק(, בהתייעצות עם שר התקש הגדרות תקנות הגנת הצרכן )ביטול עסקה(, התשע"א- 2010 בתוקף סמכותי לפי סעיף 14 ו ו 37 לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א- 1981 1 )להלן - החוק(, בהתייעצות עם שר התקשורת, שר התיירות, שר התחבורה, שר הבריאות, שר החינוך,

קרא עוד

Microsoft Word doc

Microsoft Word doc בפני כב' השופטת ג'מילה ג'בארין כליפה תובעת-מבקשת א.ב.ח. (קטינה) באמצעות אמהא.ב.ח. נגד נתבע-משיב ש.ש.ב.ח. 0 0.... החלטה בפני בקשת המבקשת (להלן: "התובעת") למסירת כתב תביעה למזונות ומדור לעו"ד עשרת המייצג

קרא עוד

(Microsoft PowerPoint - \364\361\354\345\372 \370\340\351\345\372)

(Microsoft PowerPoint - \364\361\354\345\372 \370\340\351\345\372) פסלות ראיות עו"ד ענת מיסד-כנען הסניגורית הציבורית המחוזית מחוז חיפה השאלה: ראיה שהושגה באמצעים פסולים הראיה רלוונטית ומהימנה האם יש לפסול את הראיה כבלתי קבילה רק בשל אופן השגתה? המחיר מטרות ההליך הפלילי?

קרא עוד

כ ה באב התשמ ג באוגוסט 1983 עמוד חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים (תיקיו), :התשימ ג חוק הביטוח הלאומי (תיקון מם 49), התשמ ג

כ ה באב התשמ ג באוגוסט 1983 עמוד חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים (תיקיו), :התשימ ג חוק הביטוח הלאומי (תיקון מם 49), התשמ ג כ ה באב התשמ ג 4 1090 באוגוסט 1983 עמוד 144.... חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים (תיקיו), :התשימ ג 1983 146 חוק הביטוח הלאומי (תיקון מם 49), התשמ ג 1983 148 חוק הגבלת העישון במקומות ציבוריים, התשימ ג 1983

קרא עוד

635827

635827 החוק להגברת האכיפה של דיני עבודה אחריות מזמין שירות לעובדי קבלן שירותים המועסקים אצלו החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה שנכנס לתוקף ביום 19.6012 הינו חוק חסר תקדים מסוגו בעולם שמביא עמו שינויים מהפכניים

קרא עוד

עו"ד אייל בן ישי - החלטה

עוד אייל בן ישי - החלטה בפני הבורר עו"ד יורם גורי בעניין: עו"ד אייל בן ישי מדרך העצמאות 82, חיפה טלפון ;04-8661515 פקס' 04-8661414 התובע - נ ג ד מזל חיון ת.ז. 56414717 ע"י ב"כ עוה"ד יצחק ריינפלד מרחוב ח'ורי 2 )מגדל הנביאים קומה

קרא עוד

בס"ד

בסד הוראות חוק ב נ ו ש א ב י ק ו ר ת ב ע י ר י י ה להלן הסעיפים בפקודת העיריות המתייחסים לתפקידי המבקר ולעבודת הביקורת. ב י ק ו ר ת. ו ע ד ה ל ע נ י י נ י תיקון : התשל ט, התש ן, התשנ ח, התשס ב 4 9 ה מ ו ע

קרא עוד

14

14 1. מטרת התפקיד תקנון ביקורת פנים ( מעודכן ) )אושר באסיפה הכללית מתאריך ) 0034230442 מטרת התפקיד של מבקר הפנים, הינה לשמש מכשיר של הקיבוץ )להלן: "הקיבוץ"( לביקורת פנימית, במגמה לייעל ולשפר את הפעילויות

קרא עוד

Microsoft Word S05

Microsoft Word S05 בבית המשפט העליון בירושלים רע"א 6297/02 בפני: המבקשת: כבוד השופטת ד' דורנר כבוד השופט י' אנגלרד כבוד השופט א' גרוניס איזבלה גולד ד ג נ המשיבה: גאולת הכרך בע"מ בקשת רשות ערעור על פסק דין בית המשפט המחוזי

קרא עוד

Microsoft Word - מגן נ' אוליצקי כריה (1990) - דצמבר 2015.doc

Microsoft Word - מגן נ' אוליצקי כריה (1990) - דצמבר 2015.doc לפני: כב' השופטת, ד"ר מיכל אגמון-גונן המבקש:. דניאל מגן באמצעות ב"כ יואל פרייליך ואמיר פז ממשרד גיסין ושות', עורכי-דין נגד המשיבים:. אוליצקי כריה (0) בע"מ באמצעות ב"כ עוה"ד גל הררי ושני סדוף-פרל. אופק

קרא עוד

חוק צער בעלי חיים (ניסויים בבעלי חיים), התשנ"ד-1994*

חוק צער בעלי חיים (ניסויים בבעלי חיים), התשנד-1994* ספר חוקים 333333 פנינה 11 42.7.42 חוק צער בעלי חיים )ניסויים בבעלי חיים(, התשנ"ד- 1442 * פרק ראשון: מבוא הגדרות 1.בחוק זה - "ארגון למען בעלי חיים" - תאגיד רשום שמטרתו ועיסוקו הגנה על בעלי חיים, מניעת סבל

קרא עוד