‏ ױ  ׂ י

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "‏ ױ  ׂ י"

תמליל

1 פתח דבר בעזהי ת. קודש פרשת ויגש, הננו מתכבדים להגיש לקהל שוחרי התורה ולומדי, את הקונטרס '' (גליון רנב), והוא אוצר בלום בעניני הפרשה מתוך רבבות עניני חידוש וביאור שבתורת נשיא ישראל ומנהיגו, כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זיע"א. וזאת למודעי, שבדרך כלל לא הובאו הביאורים בשלימותם, ואף עברו עריכה, ושגיאות מי יבין. ועל כן פשוט שמי שבידו הערה או שמתקשה בהבנת הביאורים, מוטב שיעיין במקורי הדברים (כפי שנסמנו בתוכן העניינים), שם נתבארו הדברים באריכות, במתיקות ובתוספת מראי מקומות. * * * ויה"ר שנזכה לקיום היעוד "כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים", ונזכה לשמוע תורה חדשה, "תורה חדשה מאיתי תצא", במהרה בימינו ותיכף ומיד ממש. בברכת שבתא טבא, מכון אור החסידות

2 יוצא לאור על ידי מכון אור החסידות 325 Kingston Ave., Brooklyn, NY דוא"ל: נדפס באדיבות The Print House 538 Johnson ave. Brooklyn, NY

3 תוכן העניינים מקרא אני דורש ביאור הכרחו של רש"י לפרש "בן הכנענית" "שנבעלה לכנעני", דבכל התולדות המנויים לפנ"ז לא הוזכרו בכתוב אמותיהם, ורק אצל שאול גילה הכתוב שהי' בן הכנענית, כדי ליחסו ליעקב גם דרך דינה שכבר הוזכרה לעיל. (ע"פ לקוטי שיחות ח"ה שיחה א לפרשתנו) יינה של תורה תורה מלשון הוראה / מוסר ההשכל הנלמד מבכיית יוסף ובנימין על ב' חורבנות. (ע"פ לקוטי שיחות ח"י עמ' 148 ואילך) קב חומטין / טעם הדין ד"המגביה ידו על חבירו כו' ה"ז רשע" בדרך הפנימיות. (ע"פ לקוטי שיחות חלק לא עמ' 5 ואילך) חידושי סוגיות קיסר ופלגי קיסר ביאור דברי הגמ' בנוגע למלך המשיח "כגון קיסר ופלגי קיסר", יחדש ב' גדרים בגדר פעולתו של מלך המשיח, ועפ"ז יבאר כמה קושיות ודיוקים בסוגי' שם. (ע"פ לקוטי שיחות חלק לה ע' 206 ואילך) תורת חיים עצות והדרכות בעבודת הבורא מכ ק אדמו ר מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זי ע. הוספה דרכי החסידות ביאורים ופתגמים בענין הוכח תוכיח את עמיתך דצריך להיות מתוך אהבה ובלא ציפורניים, ואפילו לאלו הנראים כמינים ואפיקורסים כו. (מלוקטים מתורת כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע מליובאוויטש)

4

5 ה מקרא אני דורש א. "ובנישמעון ימואל וימין ואהד ויכין וצחר ושאולבן הכנענית" (פרשתנו מו, י). ובפירוש רש"י העתיק התיבות "בן הכנענית", ומפרש: "בן דינה שנבעלה לכנעני" [ומוסיף לפרש פרטי המאורע: "כשהרגו את שכם לא היתה דינה רוצה לצאת עד שנשבע לה שמעון שישאנה", וביאור עומק כוונתו בהוספה זו נתבאר במדור זה בש"פ ויגש תשס"ח, עיי"ש בארוכה]. וכבר הקשו במפרשי רש"י, מהיכן למד רש"י להוציא את תיבת "הכנענית" מפשוטה? ב. והנה, בפרשה קודמת (וישב לז, לה) הביא רש"י מחלוקת כללית מי היו נשותיהם של השבטים, בני יעקב. לפי רבי יהודה "אחיות תאומות נולדו עם כל שבט ושבט ונשאום", ואילו לפי רבי נחמיה כלותיו של יעקב "כנעניות היו". ובא' האופנים שבמפרשי רש"י כאן ביארו (ראה גור אריה ונחלת יעקב), שדברי רש"י בפרשתנו הם אליבא דרבי נחמיה, שכלותיו של יעקב כנעניות היו ובמילא הוקשה

6 ו לרש"י למה הדגיש הכתוב דוקא באשת שמעון שהיתה כנענית? הרי כל נשי השבטים היו כנעניות! ומכח קושיא זו למד להוציא אשה זו מן הכלל, ולפרש שהכוונה לדינה "שנבעלה לכנעני". אך כד דייקת שפיר, ביאור זה אינו מסתבר (בדרך הפשט); ואדרבה: איך אפשר לומר שבכל אלו שהיו בני כנעניות ממש לא הוזכרה לשון "כנענית", ודוקא כאשר מדובר על בתו של יעקב יכנה הכתוב את בנה בשם "בן הכנענית", רק משום ש"נבעלה לכנעני"?! ואיפכא מסתברא! ולכן נ"ל, שדברי רש"י הם רק אליבא דרבי יהודה (וכדלקמן), ולא אליבא דרבי נחמיה; כי לפי רבי נחמיה יתפרש לשון "כנענית" כפשוטו, שאכן אמו של שאול אשת שמעון היתה כנענית ממש. והטעם שדוקא אצלה הדגיש הכתוב "כנענית", אף ש(לשיטת ר"נ הרי) גם שאר כלותיו של יעקב היו כנעניות, ומה מיוחד באשת שמעון זו? יש לומר: הנה שם "כנען" קאי באופן כללי על כל שבעת האומות שהיו בארץ ישראל, אף שרק אומה אחת היא שנקראת בשם "כנעני". [וכמו בעניננו: לפי פירוש רש"י דינה נקראת בשם "כנענית" על שם "שנבעלה לכנעני", למרות שבעצם שכם היה "חוי" וישלח לד, ב]. וכפי שמבאר רש"י (בא יג, ה): "כולן בכלל כנעני הם, ואחת ממשפחת כנען היתה שלא נקרא לה שם אלא כנעני". ולפי זה: שאר נשי השבטים היו מששת האומות שבכלל "כנען", אבל לא מהאומה "כנעני" גופא; ואילו אשתו זו של שמעון אם שאול היתה מיוחדת בכך שהיא היתה "כנענית" לגמרי, מאותה אומה פרטית שהיא העיקר בכנען, ומפאת חשיבותה בארץ כנען היה אפילו בנה נקרא על שמה "בן הכנענית". ג. ונחזור לעניננו: כיון שדברי רש"י כאן אינם מתאימים עם שיטת ר"נ (כנ"ל), צריך לומר שהם אליבא דרבי יהודה. והטעם שהוציא רש"י תיבת "הכנענית" מפשוטה ביארו המפרשים (רא"ם. גור אריה. ועוד), כי כיון ש(לשיטת ר"י) השבטים בני יעקב נשאו (בדרך כלל) את אחיותיהן, כי נמנעו מלקחת נשים כנעניות (לאחר שאברהם הזהיר את יצחק בנו מפניהם, וכן יצחק הזהיר את יעקב מפניהם), הרי שבעניננו קשה: איך יתכן ששמעון ילך וישא כנענית לאשה? וע"ז מתרץ רש"י, שלא היתה זו כנענית ממש, אלא זו דינה (ורק שנבעלה לכנעני). אולם לכאורה, אין ביאור זה מספיק, כי:

7 ז אם כדי לתרץ את תיבת "הכנענית" בלבד היה יכול רש"י לפרש בפשטות, ש"כנענית" פירושו "תגרית"; וכמו שפירש כבר עה"פ (וישב לח, ב) "וירא שם יהודה בת איש כנעני ושמו שוע ויקחה ויבוא אליה", ש"כנעני" פירושו "תגרא"! [וראה במפרשים שם, שלרש"י הוקשה (אליבא דר"י) כיצד נשא יהודה בן יעקב בת כנען לאשה, ולכן הוצרך לפרש תיבת "כנעני" במשמעות של סוחר; ואם כן, גם בעניננו אשת שמעון בן יעקב היה לו לפרש כן]. והדרא קושיא לדוכתא: מהו ההכרח של רש"י, ב"פשוטו של מקרא", לחדש חידוש גדול זה ש"הכנענית" קאי על דינה?! ד. והביאור בזה (וראה עד"ז במהרש"ל ובאר היטב על רש"י): הנה בתחילת פירושו מעתיק רש"י מהכתוב (לא רק את תיבת "הכנענית", אלא) גם את תיבת "בן" "בן הכנענית". כי אכן, מה שהוקשה לרש"י הוא (לא תיבת "הכנענית" לבד, שאפשר לפרשה "תגרית", כנ"ל, אלא) לשם מה בכלל מזכיר הכתוב ששאול היה "בן הכנענית"? הרי כאשר פרשתינו מונה את כל בני השבטים, וגם בבני שמעון עצמם מוזכר רק שם האב, ולא שם האם. למה איפוא בשאול מזכיר הכתוב גם את שם אמו, ואינו מסתפק בשם אביו (שמעון)? על כך מיישב רש"י, ש"בן הכנענית" פירושו "בן דינה" ולכן מזכיר הכתוב בשאול גם את שם אמו, כדי להודיע שהוא מיוחס ליעקב גם דרך אמו דינה. [ואף שגם שאר בני השבטים היו (אליבא דר"י) מיוחסים ליעקב גם דרך אמם, שהרי השבטים נשאו את אחיותיהם לנשים לא הוצרך הכתוב להדגיש זאת כיון שזה שווה בכולם, ושאני שאול שנולד מדינה שהוזכרה במפורש בכתוב כבר כמה פעמים. ובזה מדוייק גם לשון "הכנענית" בה"א הידיעה, כי ידועה היא וכו'. ודו"ק].

8 ח פנינים עיונים וביאורים קצרים ברכת יעקב לנילוס ויברך יעקב את פרעה ברכו שיעלה נילוס לרגליו (מז, י. רש י) לכאורה הדבר תמוה ביותר, איך בירך יעקב את פרעה בנוגע לנילוס, והרי "פרעה והמצריים היו עובדים ליאור" (תנחומא וארא פי"ג), ואיך בירך את פרעה בקשר לע"ז? ויש לומר, שהיא הנותנת, דהרי הטעם שהנילוס הי' הע"ז של מצרים, הוא דמכיון ש"אין ארץ מצרים שותה מי גשמים, אלא נילוס עולה ומשקה" (רש"י פרשתנו שם), חשבו המצריים שהנילוס הוא המביא להם פרנסתם. אך כשברך יעקב "שיעלה נילוס לרגליו", וברכתו נתקיימה, ראו שאין הנילוס עולה מכח עצמו, ורק מכח הבורא ית"ש הוא זה שעולה, ונמצא, שע"י ברכת יעקב נחלשה הע"ז של מצרים. (ע פ לקו ש ח ו עמ 31) הרמז בגריסין של פול ולאביו שלח.. מטוב מצרים מדרש אגדה גריסין של פול (מה, כג. רש"י) יש לבאר ע"ד הרמז הטעם שמכל טוב מצרים שלח יוסף ליעקב דווקא גריסין של פול: יוסף ידע שכשיגיעו השבטים ליעקב ויגידו לו שיוסף עדיין חי, יוכרחו להגיד ליעקב שמכרו אותו, ויצטער יעקב ע"ז, ורצה יוסף למעט צערו של אביו. ולכן שלח אליו גריסין של פול, כי גריסין של פול "הם פולים שבורים לחלקים" (גור-ארי' כאן), ובזה רמז לו שכמו שפולים אף דשבורים הם הנה דווקא מאכל זה הי' חשוב ביותר במצרים, כמו"כ דווקא עי"ז שמכרו השבטים את יוסף יצאה טובה "למחי' שלחני אלוקים לפניכם" (פרשתנו מה, ה), ולכן אל יצטער ע"ז שמכרו השבטים את יוסף. (ע פ לקו ש ח י עמ 151 ואילך)

9 ט יינה של תורה מלשון הוראה תורה מוסר ההשכל הנלמד מבכיית יוסף ובנימין על ב' חורבנות ו יּ פּ ל ע ל צ וּ אר י ב נ י מ ן א ח יו ו יּ ב ךּ וּב נ י מ ן בּ כ ה ע ל צ וּ אר יו: (פרשתינו מה, יד) ויפול על צוארי בנימין אחיו ויבך. על שני מקדשות שעתידין להיות בחלקו של בנימין וסופן ליחרב: ובנימין בכה על צואריו. על משכן שילה שעתיד להיות בחלקו של יוסף וסופו ליחרב: (רש"י) לכאורה הדברים תמוהים: מה לו ליוסף לבכות על חורבן בית המקדש שבחלקו של בנימין בשעה שמשכן שילה שבחלקו הוא עומד ליחרב, וכן בנימין מדוע בכה על חורבן שילה ולא על חורבן בית המקדש שבחלקו?! ומה גם אשר "אדם קרוב אצל עצמו", ואפילו אודות מצות אהבת ישראל עם כל גודלה ומעלתה, ה"ז רק "כמוך" בכ"ף הדמיון כיון שאהבת האדם אל עצמו גבוהה יותר, ו"חייך קודמין" (נדרים פ, ב)? ביאור הדברים:

10 י כוחה של בכיה גדול הוא להקל ולהסיר מעל הבוכה את הקושי והסבל המעיק לו, דהבכיה גורמת שירווח לו. אך אמנם אין בכח הבכיה לתקן ולפעול משהו במציאות הקושי. ולכן, כאשר יהודי רואה ש"בית המקדש" שבחלק חבירו חרב, ויודע שאין לאל ידו לפעול בזאת, ואין הדבר תלוי אלא בעבודת חבירו הרי החובה המוטלת עליו כפולה היא: ראשית להוכיח את חבירו בדרכי נועם ולעוררו לעשות פעולה; ושנית, להתפלל ולעורר רחמים עליו. אך כאשר הוא עושה כל אשר ביכולתו, ועדיין בית המקדש של חבירו עומד בחורבנו רח"ל, נוגע הענין בנפשו והוא פורץ בבכי... כל זאת כשמדובר בבית המקדש של הזולת, אך כשמדובר בבית המקדש שלו לא עת לבכות העת הזו, עליו להשתדל בכל כוחו לתקן ולבנות מחדש את בית המקדש שלו, ע"י שיעבוד את בוראו ביתר שאת ויביא גאולה פרטית לנפשו. ואדרבה: לפעמים הבכיה רק מחלישה את עבודת בנין המקדש שלו באומרו בליבו שכבר יצא ידי חובתו בבכיה. וזהו המוסר השכל שאנו למדים מבכיית יוסף על צוארי בנימין ובנימין על צוארי יוסף אשר על החורבן של חבירו יש להצטער בכל מהותו ועד שיביא לבכייה, אך על החורבן הפרטי, בזאת יש לפעול ולעסוק בכל הכוח ולהביא את בניינו.

11 יא קב חומטין (שבת לא, א) ביאור גדר "ערבות" בדרך הפנימיות א"ר הונא: מנין לערב דמשתעבד? דכתיב: (בראשית מג, ט) אנכי אערבנו מידי תבקשנו: (בבא בתרא קעג, ב) דין ערבות ממונית נגזר מהא ד"כל ישראל ערבים זה בזה" (שבועות לט, א), דעריבות רוחנית זו גורמת לערבות ממונית ג"כ (עיין במקורי הדברים בלקו"ש ח"ל עמ' 217 ואילך שמבאר ענין זה בארוכה). וב"ערבות" ואחדות ישראל זו ישנם כמה דרגות זו למעלה מזו, וכדוגמת האחדות שבין איברי האדם (שהרי "כל ישראל קומה אחת שלמה" (לקוטי תורה לבעל התניא, ריש פרשת ניצבים)): א. אדם שלם ובריא הוא אדם עם רמ"ח איברים ושס"ה גידים, לכן, גם הראש "מעורב" ברגליים מכיון שאדם בלי רגליים הוא "בעל מום" וחסר בכל מציאותו, כולל ראשו. ועד"ז בישראל: כלל ישראל כולל את כל הסוגים שבבנ"י, ואם חסר ח"ו סוג אחד מבני ישראל, ה"ז חסרון בכלל ישראל. יוצא שגם הגדול שבישראל זקוק ומאוחד עם הקטן שבקטנים שבלעדו כל ישראל חסרים רח"ל. ב. למעלה מזה: אברי האדם משלימים ומסייעים זה לזה. דלפעמים אדם החש בראשו צריך שיקיזו דם מרגליו ובכך יתרפא להורות שאין שלימות לראש בלא הרגל. ובאופן כללי יותר: הרגליים מעמידים את הראש ומוליכים אותו למקומות שבעצמו לא היה יכול להגיע לשם. ונמצא שכל אבר הוא גם בבחינת "ראש" לשאר האיברים, שמשפיע להם את מעלתו המיוחדת שלו. ועד"ז בישראל: בכל איש ישראל ישנה מעלה גדולה שאין בזולתו, ואת מעלה זו הוא משפיע לכל בית ישראל, ולכן כל ישראל חסרים ממש כשחסר אדם פרטי מכלל ישראל (ובענין זה ראה בלקו"ת שם). ג. אמנם שני עניינים אלו באחדות ישראל (ובהמשל מאברי גוף האדם) עדיין אינם אחדות אמיתית, שכן עדיין לכל "אבר" יש את הענין הפרטי שלו, ומזה מגיע שכל שאר האיברים זקוקים לטובתם ולהנאתם לבוא למעלתו וייחודו של אבר פרטי זה.

12 יב דהיינו: דוקא זאת אשר ישנם רמ"ח אברים מחולקים זה מזה יוצר את השלימות של האדם השלם. אך בעומק יותר אין זה שאדם מורכב מרמ"ח אברים, אלא להיפך, שמהותו הוא היותו אדם, ומכיון שהוא אדם יש לו רמ"ח אברים. וכאשר כל אבר מרגיש, שאין לו תפקיד ומעלה פרטית, אלא רק שהוא "אדם" ובמילא ה"ה עושה את תפקידו הפרטי, זו היא ההתאחדות הכי אמיתית, באשר באמת אין שום הבדל והפרש בין האברים. וכיוצא בזה באחדות ישראל: כאשר יהודי מרגיש, שאין לו מעלה פרטית ע"ג זולתו, ושאין הוא זקוק לזולתו כדי לבוא למעלה עליונה אלא שהוא יהודי והוא חלק מכלל ישראל. ומצד נקודת היהדות ("דאס פינטעלע איד") באמת אין שום הבדל והפרש בינו לבין זולתו וה"ה מעורב ומאוחד עמו בתכלית! והנה, ערבותו של יהודה על בנימין היתה ב"קשר חזק להיות מנודה בשני עולמות" (רש"י בראשית מד, לב) היתה ערבות עמוקה וחזקה ביותר, הבאה מכח הדרגא השלישית הנזכרת שכל ישראל הם אחד ממש. ולכן היתה ערבות זו אצל יהודה דוקא, בהיות אשר יהודה היה מלך ואחד מענייניו של המלך הוא שהוא כולל את כל ישראל והם נעשים על ידו למציאות אחת: "המלך כציבור, שהציבור וכל ישראל תלויין בו" (ל' הרשב"א שו"ת ח"א סקמ"ח) ומכח המלך אין התחלקות בעם ישראל, וכל מציאותם היא רק מציאות המלך. מטעם זה אומר רב הונא שדין שיעבוד הערב נלמד מערבותו של יהודה (ואף שבגמרא שם נדחו דבריו, מ"מ מצינו בכ"מ (רש"י גטין נ, א ד"ה כיון; יד רמ"ה כאן ועוד. וכן הביא הב"י בטור חו"מ ר"ס קכט. ביאור הדברים בדרך הנגלה ראה בלקו"ש ח"ל שיחה א' לפ' ויגש (הובא לעיל במדור "עיונים וביאורים קצרים")) שדין ערבות נלמד מיהודה, באשר ערבותו היתה מכח הדרגה הגבוהה של אחדות ישראל, שדוקא מכוחה אפשר שהאחדות דישראל תשפיע גם על דיני ממונות שלהם, שגם בענין זה יראה בגלוי כיצד "כל ישראל ערבים זב"ז" (וראה צפנח פענח סנהדרין מג, ב: "הגדר דערבות משום שכל ישראל הוה כמו מין יחיד, מין פרטי, נקודה" ושם אשר "הנשיא מצרף לעשות גדר ציבור").

13 פנינים דרוש ואגדה יג אין לעשות חשבונות כשמדובר על חינוך ואל יחר אפך בעבדך מכאן אתה למד שדבר אליו קשות (מד, יח. רש י) יש לעיין מדוע התחיל יהודה מיד לדבר קשות, הרי הי' יכול להתחיל ב"רכות", ואם לא יפעלו דבריו אז לדבר קשות? אך הטעם מובן בפשטות, כי אם הי' מדובר על ענין חיצוני שאינו נוגע כ"כ, אז יש מקום לעבוד עם חשבונות ובדרכים המקובלים בשכל, אך כשמדובר בדבר הנוגע בנפשות ממש, "ונפשו קשורה בנפשו" (פרשתנו מד, ל), אין עושים חשבונות ומתחילים מיד לעבוד עם כל התוקף. וכמאמר העולם "אז עס טוט וויי שרייט מען!", שכשכואב צועקים, אף אם לא ישנה מאומה בצעקתו. ו"מכאן אתה למד" גם בנוגע אלינו, שכשמדובר בחינוך הילדים, להציל אותם מסכנות רוחניות, צריכים להתחיל מיד לעבוד בכל התוקף ועם כל הכוחות, ולעסוק במס"נ להציל את נפשו של הילד, ובלי חשבונות ושיקולים שכליים. (ע פ לקו ש ח כ עמ 212 ואילך) לא לפחד מהגלות אל תירא מרדה מצרימה לפי שהי' מיצר על שנזקק לצאת לחוצה לארץ (מו, ג. רש י) לכאורה תמוה, דבאם הי' יעקב מיצר ומצטער על זה שנזקק לצאת לחו"ל, מדוע אמר לו הקב"ה "אל תירא" ולא "אל תצטער" וכיו"ב? וי"ל ע"ד הרמז, דבזה אמר לו הקב"ה, שרגש של צער על זה שנזקק לצאת מא"י רגש טוב הוא, ואין לו להסירו מלבו, אלא רק את הרגש דיראה ופחד עליו להסיר מלבו. כלומר: מחד גיסא, אדם שאינו נמצא בארץ ישראל צריך להרגיש כ"בנים שגלו מעל שלחן אביהם" (ברכות ג, סע"א), ולחוש בלבו כאב וצער על הימצאו בגלות, אך מאידך, אסור לו להתפעל ולהרגיש "יראה ופחד" מהמניעות והעיכובים על עבודת השי"ת כשנמצאים בגלות, כי בוודאי נתנו לו מלמעלה כל הכוחות הדרושים להתגבר עליהם. ואדרבה: דווקא "לפי שהי' מיצר" על הגלות, הרי הוא מגיע ל"אל תירא", כי דווקא ע"י שמצטער על זה שהוא בגלות, ומשתוקק תמיד לשוב לא"י, הנה השתוקקות זו גופא מרימה ומגביהה את האדם למעלה מהגלות, ובמילא אין לו יראה ופחד מהמניעות והעיכובים שבגלות. (ע פ לקו ש ח ל עמ 229 ואילך)

14 יד חידושי סוגיות א. בהפטרת פרשתנו (יחזקאל לז, כד כה): "ועבדי דוד מלך עליהם ורועה אחד יהי' לכולם.. וישבו על הארץ גו' עד עולם ודוד עבדי נשיא להם לעולם". ויש לעיין בטעם השינויים בין שני הכתובים: (א) "מלך" או "נשיא", (ב) "עליהם" או "להם", (ג) "ועבדי דוד" או "ודוד עבדי". (ד) בכתוב השני מוסיף "לעולם" [ואף שבפשטות הטעם כי בא בהמשך לתחילת הכתוב "וישבו גו' עד עולם", מ"מ מובן, שחידוש זה (שיהי' נשיא לעולם) שייך להתואר "נשיא" דוקא, שלכן לא נקט כאן תואר "מלך" (ככתוב הקודם) אלא "נשיא"]. ב. ויובן זה בהקדים ביאור דברי הגמ' (סנהדרין צח, סע"ב): "אמר רב יהודה אמר רב עתיד הקב"ה להעמיד להם דוד אחר [שעתיד למלוך עליהם. רש"י] שנאמר (ירמי' ל, ט) ועבדו את ה' אלקיהם ואת דוד מלכם אשר אקים להם, הקים (ראה חדא"ג מהרש"א שם) לא נאמר אלא

15 טו אקים 1. א"ל רב פפא לאביי והכתיב ודוד עבדי נשיא להם לעולם, (ומשני) כגון קיסר ופלגי קיסר". ובפרש"י: "כגון קיסר ופלגי קיסר מלך ושני לו, כן דוד החדש מלך כדכתיב ודוד מלכם אשר אקים, ודוד המלך שני לו כדכתיב נשיא להם ולא כתוב מלך". וצ"ע: א) מהי כוונת רב ש"עתיד הקב"ה להמליך להם דוד אחר" שמלך המשיח נקרא "דוד" (ואינו דוד המלך) או שמלך המשיח נק' "דוד" (דוד מלכא משיחא) רק להיותו מזרע דוד? ב) מהי קושיית ר"פ "והכתיב ודוד עבדי נשיא להם לעולם", הרי בפשטות "דוד" כאן לא קאי על דוד המלך 2 כ"א על מלך המשיח (כפי שפירשו במפרשים עה"פ (ראה אברבנאל, רד"ק בפי' הא' ומצו"ד יחזקאל שם. רד"ק ירמי' שם בפי' הב')), שנקרא ג"כ "דוד" (להיותו מזרע דוד), והוא "דוד אחר" שעתיד הקב"ה להמליך על ישראל 3? ג) בדברי רש"י "ודוד המלך שני לו כדכתיב נשיא להם ולא כתוב מלך", והרי מפורש בכתוב שלפנ"ז (כנ"ל) "ועבדי דוד מלך עליהם", הרי שגם דוד נקרא "מלך" (גם) לעתיד לבוא 4 [ובפשטות, בשני הכתובים מדובר אודות אדם ("דוד") אחד (וראה באר שבע לסנהדרין שם)]. ד) למה יצטרך מלך המשיח ל"שני לו", משנה למלך (פלגא קיסר), שלא מצינו כן (כתוב) אצל מלכי בית דוד 5? 1) וכבר הקשה בבאר שבע לסנהדרין שם, מהי הראי' מלשון "אקים" שהוא "דוד אחר". ואכ"מ. 2) ולכאורה עכצ"ל שאין דוד המלך בעצמו מלך המשיח שיהי' "נשיא להם לעולם", שהרי תחילת פעולת מלך המשיח תהי' קודם הגאולה, כמבואר ברמב"ם (הל' מלכים פי"א ה"ד), ובודאי קודם תחיית המתים (גם דצדיקים הקמים מיד, כמחז"ל (יומא ה, ב) משה ואהרן עמנו). אבל ראה ירושלמי ברכות (פ"ב ה"ד) ואיכ"ר (פ"א, נא) דמלכא משיחא "אין מי חייא הוא דוד שמי', אין מי דמכייא הוא דוד שמי'" (אם מן החיים הוא יהי' שמו דוד, ואם מן המתים הוא יהי' דוד בעצמו. פני משה). ובפיוט אומץ ישעך (דהושענא רבא) "קול צמח כו' הוא דוד בעצמו". וביפה ענף לאיכ"ר שם פי' דקאי להדיעה שביאת המשיח אחרי תחה"מ. ע"ש. וראה רד"ק יחזקאל (ועד"ז בירמי') שם "או רמז לתחיית המתים". ויש לומר הכוונה בזה שנשמת דוד המלך תתלבש במלך המשיח, ע"ד הענין ד"משה הוא גואל ראשון הוא גואל אחרון" (ראה שמו"ר פ"ב, ו. זח"א רנג, א. ש' הפסוקים פ' ויחי) אף דמשה לוי ומשיח משבט יהודה שהכוונה בזה שנשמת משה תתלבש בגואל אחרון (אוה"ח ויחי מט, יא). וראה לקמן ס"ג והערה 10. 3) ובנצח ישראל להמהר"ל (ספ"מ) פי' קושיית ר"פ, דממ"ש "ודוד עבדי נשיא" משמע ש"לא יהי' המשיח מלך רק נשיא בלבד, וכיון דיליף מן ואת דוד מלכם א"כ יהי' מלך". אבל להעיר, שסתירה זו (אם יהי' נשיא או מלך) אפשר להקשות, לכאורה, בכתובים דיחזקאל עצמם. 4) כן הקשה בהגהות הרש"ש לסנהדרין שם. [אבל מה שהקשה למה לא הקשה ר"פ מהכתוב "ועבדי דוד מלך עליהם", י"ל, כי בל' הכתוב "ודוד עבדי נשיא להם לעולם" מודגש וברור יותר דקאי במלך המשיח (משא"כ הלשון "עבדי דוד מלך עליהם", שענין זה הי' גם בעבר)]. 5) מלבד אחז (דהי"ב כח, ז) ש"לא עשה הישר בעיני ה' כדויד אביו" (שם, א).

16 טז [ולכאורה לא מצינו בהלכה ענין של "משנה למלך". ולהעיר שבכהן גדול ישנו סגן כהן גדול (רמב"ם הל' כלי המקדש פ"ד הט"ז), אבל לא מצינו כזאת במלך 6. מובן שיתכן שהמלך ימנה "שני לו", אבל לא מצינו בהלכה שיהי' תוקף מיוחד למשנה למלך יתר על שאר שרי המלך] 7. גם יש לדייק בלשון הש"ס "כגון קיסר ופלגי קיסר": אמאי נקט ל' "קיסר" שהוא שם מלכי רומי 8 ולא אמר (בלשון הקודש, וכלישנא דקרא 9 ) "מלך ומשנה למלך" (ל' הערוך (ערך קסר) בפי' גמ' זו)? ג. ואולי י"ל שאין כוונת חז"ל כפשוטו, שיהיו אז שני אנשים נפרדים שינהיגו את ישראל, דגם לפי דברי הגמרא מ"ש "ודוד עבדי נשיא להם" קאי על מלך המשיח (ולא דוד המלך), כי גם משיח נקרא בשם "דוד" (כנ"ל), אלא שבמלך המשיח עצמו יהיו שני גדרים, "קיסר ופלגי קיסר" (כדלקמן בארוכה). ופירוש דברי הגמ' "עתיד הקב"ה להעמיד להם דוד אחר כו' והכתיב ודוד עבדי נשיא להם" הוא: במלך המשיח יהי' חידוש עיקרי לגבי מלכי בית דוד (ואפילו לגבי דוד המלך עצמו), ולכן נקרא "דוד אחר", כי בענין זה אינו דומה לדוד הראשון (ראה עד"ז חידושי אגדות מהר"ל סנהדרין שם). וע"ז מקשה הגמ' "והכתיב ודוד עבדי נשיא להם", הרי שגם לעת"ל דומה מלך המשיח לדוד הראשון (ולכן נקרא ע"ש דוד המלך)? וע"ז מתרץ "כגון קיסר ופלגי קיסר", דבמלך המשיח תהיינה שתי המעלות, ד"קיסר ופלגי קיסר": מצד החידוש שבמלכות דמלך המשיח לגבי דוד נקרא "קיסר" (והוא "דוד אחר"), ומצד מעלתו בתור "מלך מבית דוד" נקרא "פלגי קיסר". ויש לומר, שזהו החילוק בין שני הכתובים "ועבדי דוד מלך עליהם.. ודוד עבדי נשיא להם", דשני התוארים "מלך" ו"נשיא", הם שני הענינים ד"קיסר ופלגי קיסר" (וכ"כ בפי' מהרז"ו לאיכ"ר שם. צפע"נ עה"ת ויחי מט, ט) שיהיו במלך המשיח. וזהו שנאמר "ודוד עבדי נשיא אבל להעיר מבקשת יהונתן מדוד (ש"א כג, יז) "ואנכי אהי' לך למשנה" (ובאברבנאל שם, "כמו שהי' בימי שאול אביו"). ואכ"מ. 6) ברמב"ם שם שסגן כה"ג הוא "כמו המשנה למלך". אבל לכאורה כוונתו רק ע"ד הענין דמשנה למלך שמצינו בכלל [ע"ד יוסף שהי' משנה למלך (ראה מקץ מא, מג), וכן מרדכי (מג"א בסופה)], ולא מפני שע"פ הלכה צ"ל משנה למלך. 7) בראב"ד הל' מלכים ספ"א, דאפ"ל ע"פ תורה מלך מבית דוד ביחד עם מלך כשר ממלכי ישראל באופן ד"קיסר ופלגי קיסר", אבל לא פי' מהו גדרו של "פלגי קיסר" בהלכה. 8) תוס' ע"ז י, ב (נעתק לקמן בפנים ס"ה). רש"י ברכות נו, רע"א. וראה (ע"ד הקבלה) תורת לוי יצחק ע' רטו. 9) גם לשון "משנה למלך" (ראה הנסמן לעיל הערה.(6,5

17 יז להם לעולם", דאע"פ שגדלה מעלת המלך על מעלת הנשיא (כהחילוק בין קיסר ופלגי קיסר), מ"מ אין הנשיאות בטלה לגבי מעלת המלכות, ואדרבה, דוקא גבי "נשיא" נאמר "ודוד עבדי נשיא להם לעולם" (כדלקמן סעיף ה). ובזה יש לבאר השינוי בין שני הכתובים "ועבדי דוד" או "ודוד עבדי": בפסוק הא' המדבר במעלת המלך המשיח בתור "קיסר" (מלך), שבזה אינו מתייחס לדוד הראשון [ורק שנקרא בשמו "דוד", "דוד אחר"], אומר הכתוב "ועבדי דוד", שבלשון זו ההדגשה הרי היא על "עבדי" (אלא שה"עבד" נקרא בשם "דוד"), והיינו לפי שמעלה זו באה בו (לא מפני שהוא "דוד", אלא) להיותו "עבדי"; משא"כ מעלת מלך המשיח בתור "נשיא" מתייחסת לדוד המלך 10, ולכן נאמר "ודוד עבדי נשיא להם". ועפ"ז יש ליישב מ"ש רש"י "ודוד המלך שני לו כדכתיב נשיא להם ולא כתוב מלך", אע"פ שמפורש "ועבדי דוד מלך עליהם שהרי שני הענינים ד"קיסר ופלגי קיסר" (מלך ונשיא) יהיו באותו אדם, מלך המשיח; אלא שהפסוק הא' קאי במעלת המשיח בתור "קיסר", "מלך" (ובזה אינו מתייחס לדוד המלך כנ"ל), והכתוב "ודוד עבדי נשיא להם" קאי במעלתו בתור "פלגי קיסר", "כדכתיב נשיא להם ולא כתוב מלך". ד. הסברת הענין: בהגדרת תפקידו ופעולתו של מלך המשיח מבאר הרמב"ם שני ענינים: א) "יכוף כל ישראל" לילך בדרך התורה והמצוה, "ילחם מלחמות ה'", יבנה בית המקדש ויקבץ נדחי ישראל ויתקן את העולם כולו לעבוד את ה' (הל' מלכים ספי"א) [וכן אחר "שתתיישב ממלכתו ויתקבצו אליו כל ישראל יתייחסו כולם על פיו ברוח הקודש שתנוח עליו" (שם פי"ב ה"ג)] וזהו ענינו של מלך ישראל בכלל, וכמ"ש הרמב"ם (שם ספ"ד) שכל מלך "תהי' מגמתו ומחשבתו להרים דת האמת ולמלאות העולם צדק ולשבור זרוע הרשעים ולהלחם מלחמות ה' שאין ממליכין מלך תחלה אלא לעשות משפט ומלחמות". ב) "אותו המלך שיעמוד מזרע דוד בעל חכמה יהי' יתר משלמה ונביא גדול כו' ולפיכך ילמד כל העם ויורה אותם דרך ה' ויבואו כל הגוים לשומעו כו'", ועל ידו "תרבה הדעה והחכמה והאמת שנאמר (ישעי' יא, ט) כי מלאה הארץ דעה את ה'" (הל' תשובה פ"ט ה"ב), שמדבריו אלה מובן, דזה ש"באותו הזמן כו' יהי' עסק כל העולם.. לדעת את ה' בלבד.. יהיו ישראל חכמים גדולים ויודעים דברים הסתומים וישיגו דעת בוראם כו' מלאה הארץ 10) ובפרט ע"פ הנ"ל (הערה 2) שנשמת דוד המלך תתלבש במלך המשיח.

18 יח דעה את ה' כמים לים מכסים" (ל' הרמב"ם הל' מלכים ספי"ב), כל זה יהי' על ידי מלך המשיח, שהוא "ילמד כל העם" 11. ויש לומר, שעל שם ענין זה ייקרא משיח בשם "נשיא", ע"ד שמצינו בלשון חכמים, שראש הסנהדרין "הוא שקורין אותו החכמים נשיא בכל מקום והוא העומד תחת משה רבינו" 12, ועד"ז יש לומר, שזה שמשיח נקרא "נשיא" הוא לפי שהוא "ילמד כל העם ויורה אותם דרך ה'" 13. ועפ"ז יש לבאר השינוי בלשון הכתוב, "מלך עליהם" ו"נשיא להם": הנהגת המלוכה היא בדרך רוממות מהעם, שהמלך צ"ל מרומם ונבדל מן העם, וזהו "מלך עליהם", שהוא ממעל להם; משא"כ השפעת הנשיא, ללמד את העם ולהורות להם דרך ה', היא בדרך קירוב אליהם, שמשתדל שהעם יבין ויקלוט את דבריו, ולכן עם היות שמצד גדלותו נקרא "נשיא" (מלשון התנשאות), הרי תיאור יחסו אל העם הוא "(נשיא) להם", כי השפעתו בתור נשיא היא באופן של קירוב. [ולכן מעלת הנשיא נק' (בגמ') "פלגי קיסר", כיון שאין השפעת הנשיא באופן של רוממות כמלך (קיסר)]. ה. והנה יש חילוק עיקרי בין שני ענינים הנ"ל: פעולתו של מלך המשיח בענין הא', הנהגת המלכות שלו, היא בדרך חידוש, שלא ע"פ טבע. כי על ידו יהי' חידוש עיקרי בכל העולם כולו, וכמבואר בארוכה ברמב"ם שם (הל' מלכים ספי"א) ש"יתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד", ש"יחזרו כולם לדת האמת 11) ראה גם לקו"ת צו יז, א-ב. שער האמונה פנ"ו ואילך. סהמ"צ להצ"צ מצות מינוי מלך פ"ג (מאמרי אדה"ז נביאים ע' ד). ועוד. 12) ל' הרמב"ם הל' סנהדרין פ"א ה"ג. וראה בארוכה בכ"ז לקו"ש חי"ט ע' 166 ואילך. וראה גם לקו"ש חכ"ג ע' 192 ואילך (והערה 55 שם). 13) ויש לומר, שזהו גם כפל הלשון "ועבדי דוד מלך עליהם ורועה אחד יהי' לכולם" ראה תו"א מקץ (לג, ד) בההפרש בין ז' רועים וח' נסיכי אדם (סוכה נב, ב), דרועים "היא המשכה בבחי' פנימית.. ראשי אלפי ישראל המלמדים אותם תורה" (משא"כ נסיכי אדם היא המשכה בבחי' מקיף, ע"ש). ועפ"ז מובן מה שנשיאות מלך המשיח מתייחסת לדוד המלך (כנ"ל ס"ג), כי דוד נמנה (סוכה שם) בין הרועיםא, וזהו ע"ד ענין ה"נשיא"ב וראה הקדמת הרמב"ם לס' היד (ובכס"מ שם). פיה"מ אבות פ"ד מ"ג. א) וצ"ע, שהרי לכאורה עיקר ענינו של דוד הוא המלכות. ואולי י"ל ע"פ המבואר בסהמ"צ להצ"צ שם פ"ב, דבדוד האירה גם "החכמה שבמדת המלכות" (משא"כ "בכל המלכים שאחריו"), "כמו הרועה מנהל עדרו כו'". ע"ש באורך. ב) ואף שמשיח לא נמנה בסוכה שם בין הרועים (אלא בין הנסיכים) ראה תו"א שם (לד, ריש ע"ב) ד"במשיח יש ב' הבחי'" (וראה סהמ"צ להצ"צ שם פ"ג (וכן מאמרי אדה"ז שם) שמשיח יהי' רב ומלך). ומה שנימנה בגמ' שם רק בין הנסיכים, י"ל לפי שזהו העיקר בו. ודוחק.

19 יט ולא יגזלו ולא ישחיתו" (רפי"ב), עד ש"באותו הזמן לא יהי' שם לא רעב ולא מלחמה ולא קנאה ותחרות כו' ולא יהי' עסק כל העולם אלא לדעת את ה'" (ספי"ב). כלומר, אע"פ שפסק הרמב"ם (רפי"ב) שלא "יבטל דבר ממנהגו של עולם" ולא "יהי' שם חידוש במעשה בראשית אלא עולם כמנהגו נוהג", מ"מ, זהו שלא יתבטלו חוקי טבע הבריאה, אבל מובן שזה שכל העולם כולו יעבוד את ה' ביחד ולא תהיינה מלחמות כו' ועסקם יהי' לדעת את ה' בלבד, ה"ז חידוש בהנהגת העולם, שלא מצינו כזאת מעולם 14. משא"כ השפעתו בתור נשיא, זה שמשיח "ילמד כל העם ויורה אותם דרך ה'", אף שנכלל בזה גם "דברים הסתומים כו'" 15 (כנ"ל), מ"מ אין זה חידוש ממש, כי בתורה אי אפשר להיות חידוש (אמיתי), כפסק הרמב"ם (הל' יסודי התורה רפ"ט. וכ"ה גם בהל' מלכים ספי"א (בהלכות משיח) בדפוסים שלא שלטה בהן בקורת) שתורה הזאת "אין לה לא שינוי ולא גרעון ולא תוספת" 16. ויש לומר, שדבר זה נרמז בלשון הגמרא "קיסר ופלגי קיסר": מבואר בתוס' (ע"ז י, ב) בשורש שם "קיסר" שהוא על שם מלך רומי אחד "שמתה אמו בלדתה ונבקעת בטנה ומצאוהו חי.. ונקרא קיסר בלשון רומי והוא לשון כרות בעברי [היינו לידה באופן ד"יוצא דופן"] ועל שמו נקראו כל המלכים שלאחריו קיסר". וזהו הרמז בכך שמשיח נקרא בשם "קיסר" מלך שנולד באופן של "יוצא דופן", שלא כפי הטבע שהטביע הקב"ה סדר של לידה (דרך הרחם) 17 להורות, שמלכותו של מלך המשיח (פעולתו בעולם 18 ) תהי' באופן של חידוש, שלא כפי טבע העולם, "יוצא דופן" למעליותא (משא"כ זה שמשיח הוא "נשיא", אין בו חידוש (כ"כ), ומצד זה הוא רק בגדר "פלגי קיסר" 19 ). אבל, אע"פ שעיקר החידוש של מלך המשיח הוא בענין המלכות, מ"מ, יש עילוי בענין הנשיאות על ענין המלכות. 14) ובפרט ע"פ משנ"ת במ"א (לקו"ש חכ"ז ע' 198 ואילך) שגם להרמב"ם תהיינה ב' תקופות בימוה"מ, ומ"ש עולם כמנהגו נוהג הוא רק בנוגע לתקופה הא'. וראה סה"ש תנש"א ח"א ("הדרן על הרמב"ם", ע' 107 ואילך), דמ"ש הרמב"ם בסוף הל' מלכים "ובאותו הזמן כו'" קאי בתקופה זו כשיהי' שינוי במנהגו של עולם. ע"ש. 15) וראה קה"ר (פי"א, ח) "תורה.. בעוה"ז הבל היא לפני תורתו של משיח". וראה הערה ) ואף ש"תורה חדשה מאתי תצא, חידוש תורה כו'" (ויק"ר פי"ג, ג), הרי ידוע שכ"ז נכלל בתורה כשניתנה בפעם הראשונה, כי מ"ת לא יהי' עוד פעם (המשך תרס"ו ריש ע' כג. ועוד), והוא רק גילוי ההעלם. ולהעיר, שגם בזה מדייק "מאתי תצא", ואינה פעולתו של מלך המשיח (אף שיהי' על ידו ראה יל"ש ישעי' רמז תכט). ואכ"מ. 17) גם ע"פ תורה, שלכן יוצא דופן אינו בכור (בכורות מז, ב), ועוד. 18) וי"ל שזהו הטעם שנקט ל' רומי דוקא, כי עיקר הפעולה באופן של חידוש ("יוצא דופן" למעליותא), הוא בנוגע לאוה"ע. 19) נוסף על פשטות הענין, שדרגת הרוממות דנשיא אינה כרוממות המלך (כנ"ל סוס"ד).

20 כ ובפשטות: הצורך בענין המלוכה הוא (כנ"ל מרמב"ם) כדי "להרים דת האמת ולמלאות העולם צדק ולשבור זרוע הרשעים ולהלחם מלחמות ה'", ומזה מובן, דלאחרי שמשיח "יתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד", "ולא יהי' עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד", הרי אין צורך (כ"כ) בפעולת משיח בתור מלך 20, ועיקר תפקידו של מלך המשיח יהי' ללמד את העם ולהורותם דרך ה'. וזהו גם הטעם שדוקא אצל ענין הנשיאות נאמר "ודוד עבדי נשיא להם לעולם", כי עיקר ענין הנצחיות של מלכות משיח אינו בפעולת הנהגת המלכות שלו, אלא בהשפעתו בתור נשיא (ראה גם צפע"נ הנ"ל הערה 10), שהוא "ילמד כל העם ויורה אותם דרך ה'" ) וכהשאלה בסהמ"צ להצ"צ שם פ"ג (מאמרי אדה"ז שם ע' ב). וע"ש ע"ד החסידות שענין המלוכה של משיח אז אינה הנהגת המלכות כפשוטה, אלא המשכה בבחי' מקיף. ע"ש. 21) ולהעיר מפי' הערוך (ערך קסר), דדוד בן ישי הוא המלך (קיסר), ו"דוד אחר שני לו" (וראה באר שבע לסנהדרין שם). ועפ"ז, מ"ש "ודוד עבדי נשיא גו'" היינו ענין ד"קיסר". וכן פי' בחדא"ג מהר"ל סנהדרין שם (משא"כ בנצח ישראל ספ"מ כ' כפרש"י). ומובן ע"פ המבואר בפנים המעלה שב"נשיא להם לעולם" על "מלך עליהם" ד"נשיא" היא השפעת התורה, היינו בענינים הפנימיים [וראה נצח ישראל שם, דמשיח (קיסר) "יהי' מנהיג בדברים האלקיים לגמרי"], ו"מלך" הפעולה בעולם, בענינים חיצוניים. ואכ"מ.

21 כא תורת חיים עצות והדרכות בעבודת הבורא מכ ק אדמו ר מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זי ע קל יותר לנצח המלחמה בתחילתה במענה על מכתבו מי"א אייר, בו כותב אשר מתקשה בהבנת לימוד הנגלה ולדעתו זהו מפני שמגיד השיעור לא התרגל להסביר בלשון הקדש, והנה ידוע פסק רז"ל, לא יגעת ומצאת אל תאמין יגעת ולא מצאת אל תאמין. ולדעתי גם בנוגע אליו כן הוא, כי כשיש הרצון לאיש הישראלי ללמוד תורה, ובפרט אם הלימוד הוא ביראת שמים, הרי היצר הרע מתקומם נגד זה בתחבולות שונות ומשונות, ומובן אשר משתדל להסביר להאדם שאין הענינים תלוים בו כלל אלא בזולתו, ובמילא אי אפשר לעשות דבר בזה, כיון שהוא מצדו כבר עשה המוטל עליו, ואם ח"ו פיתוי זה מתקבל הרי זה עלול להביא היזק גדול לא רק בלימוד התורה אלא גם בקיום המצות ואפי' מצות מעשיות כי כנ"ל בא היצר ומוכיח בראיות שונות ומשונות, איך שגם בהנוגע לקיום המצות המצב הוא כנ"ל, וכמו שבכל מלחמה, הרי קל יותר לנצחה בתחילתה מאשר לאחרי זה שכבר נתחזק השונא. וכלשון הזוהר הקדוש (ח"ג דפ"ז ב') על הפסוק מפני שיבה תקום שמזדקן בו היצר הרע ולכן עצת התורה מפני שיבה תקום, הרי גם בנידון דידיה כן הוא, היינו שבהקדם היותר אפשרי עליו לבטל טענות יצר הרע הנ"ל ולבטשו, כמבואר הדרכים בזה בספר תניא קדישא בפירוש מאמר רז"ל לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע, ואז יצליח הן בלימוד התורה והן בקיום המצות וביראת שמים שהיא היא אוצרו. (אג"ק ח"ט אגרת ב'תרנב)

22 כב התמסרות לתורה כנגד הפרעות היצר במענה על מכתבו מי"ט סיון, בו כותב אודות העלמות והסתרים השונים שישנם אצלו ומפרטם לסעיפים. הנה כל הסעיפים שחושב מקור אחד להם, והוא הסתת הצד דלעומת זה, שמפריע את האדם בכל הדרכים, למנוע את האדם מעבודתו את בוראו, וכיון שהסיבה אחת היא, הרי יש לתקן על ידי שינוי עיקרי אחד, והוא המסירה והנתינה ללימוד תורת הנגלה ותורת החסידות, מבלי כל תירוצים. וכשיחליט באמת אליבא דנפשי' לעשות כזה, ויכיר את האמת שזה נוגע לכל מעמדו ומצבו בחיים, ולא רק בענינים הרוחנים אלא גם בחיים הגשמיים, הרי רואים הצלחת השי"ת. וכבר ידוע הפס"ד שאפילו מעט אור דוחה הרבה חשך. אלא שכדי להרבות בסייעתא דשמיא, צריך לשמור שלשת השיעורים השוים לכל נפש מתקנת כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע (בחומש תהלים ותניא) הידועים. ולהוסיף בצדקה עם הזולת, היינו לקרבו לתורת השם ולעבודתו, שצדקה גם ברוחניות תרומם גוי, וכמבואר בתורה אור לרבנו הזקן בתחלתו. המורם מהנ"ל, ילמוד בשקידה במסירה ונתינה בנגלה דתורה ובתורת החסידות, יוסיף אומץ בעבודת התפלה ובקיום המצות בהידור, ולהשפיע על הזולת לקרבם לאילנא דחיי, שאז יקוים היעוד לאט לאט אגרשנו. ויוכל לבשר טוב בכל הענינים שנגע במכתבו. (אג"ק ח"ט אגרת ב'תשנו) ה' מביט עליו ונותן כוחות ומה שכותב שקשה לו להגביר את כח המחשבה דבור ומעשה שלו כמצוה עלינו בתורתו הק' תורת חיים ותורת עולם ושואל אנה לפנות ואנה לברוח הנה אין צריך לברוח, כי כלשון התניא קדישא פרק מא: ה' נצב עליו ומלא כל הארץ כבודו ומביט עליו, ובוחן כליות ולב אם עובדו כראוי, אשר זהו גופא הוא נתינת כח לעמוד במלחמת היצר ולנצחה, וגם התבוננות קלה בזה מספיקה, וכדי להגדיל את הסייעתא דשמיא בזה צריך להיות חקוקים במוחו ובזכרונו איזה פרקים משניות ואיזה פרקים תניא והדרוש בלקוטי תורה סוף פ' קדושים ד"ה והדרת פני זקן, וזהו נוסף על מה שצריך להיות אצלו בכיסו כמובן במקומות שמותר זה תניא, ומזמן לזמן בשעות הפנויות ילמוד בו איזה שורות, ואם יעשה ככל הנ"ל אליבא דנפשי' ויזכיר לעצמו הציווי התמידי דשוויתי ה' לנגדי תמיד, הרי לאט לאט יגרש הרע ויגביר האור בהד' אמות שלו. (אג"ק ח"ט אגרת ב'תשעא) כל התפתחות מלווה בקשיים בתחילתה אקוה אשר מתחזק הוא בדרכו בחיים שעל פי התורה תורת חיים וכפי שנתבארה בתורת החסידות הנקרא עץ חיים, וכמו שבחיים הגשמים הננו רואים שכל לידה צמיחה

23 כג וגידול קשורים בחבלים וקישויים ובהסרת העלמות והסתרים, הנה תקותי חזקה שגם עלייתו במסילה העולה בית אל לא יפחידוהו הקישויים אשר בדרכו ויצליח בזה בהצלחה מופלגה ובודאי מזמן לזמן תתחזק אצלו ההתקשרות לדרכו זה אשר באמת הוא דרך כל איש ישראלי, אלא שלא כולם זוכים למצוא אותה כי לא כל אחד זוכה שפנימית נפשו ולבו תתגלה בכל יפי' והדרה ותשפיע על חיי היום יומי. (אג"ק ח"ט אגרת ב'תתד) אמתלאות היצר אמת לא ואם לדעתי ישמע הרי תומ"י יחזור להישיבה ויתמסר ללימוד תורת הנגלה וחסידות ככל יכולתו וידע ברור אשר כל האמתלאות שאין לו חבר וחסר לו שקידה ואין לו טעם בלימוד כו' הרי זה כפירוש תיבת אמתלא אמת לא, כי זה בא מצד היצר שכנראה הצליח לפתותו עד עתה, אבל בכ"ז מובטח כל אחד ואחד מישראל שבשעתא חדא ורגעא חדא יוכל הוא להתהפך מן הקצה אל הקצה.. והשי"ת יצליחו שיהי' זה אצלו בהקדם האפשרי ויחזור ללמוד ובאופן שעכ"פ במקצת יתקן את העבר (עד כמה שאפשר זה בהענין דתלמוד תורה שכל רגע מחוייב גם מצד עצמו). (אג"ק ח"ט אגרת ב'תתיד)

24 כד דרכי החסידות שיחות ואגרות קודש מכ ק אדמו ר מוהריי צ מליובאוויטש נ ע בענייני עבודת השי ת הוא פועל על החנוני כי גם בעמידתו בחנותו יהי' יהודי חי, א לעבעדיקער איד ענין נוסף בקודש והוא לימוד החסידות, הנהגה בדרך החסידות, והדרכה וחינוך של חסידות, אשר כל אחד מהסעיפים הללו כוללים כמה וכמה פרטים, לימוד החסידות יש בו על כמה אופנים לימוד עמוק ופנימי, לימוד פלפולי והעיקר הוא עבודה שבלב שהקב"ה נטע בו ענין הטבע בגי' אלקים, והו"ע יחוד הוי' ואלקים. עבודה זו האמורה מתחלקת לכמה סעיפים אשר ענפיהם נושאים פרי טוב להחיות קהל החסידים, ד' עליהם יחיו בכל אתר ואתר, האיש שהוא עובד אלקים כפי אשר תלמדנו תורתנו הק' תורת החסידות הוא מביא אור וחיות פנימי בכל א' מישראל, הוא פועל על החנוני כי גם בעמידתו בחנותו יהי' יהודי חי, א לעבעדיקער איד וכו', וכש"כ על העוסקים התורה שיהי' לימודם ביראת שמים.

25 כה ידעתי כי בשעת קריאת דבריי אלה ירחף במוחו של הקורא, אבל חסיד זה אי' הוא, ובעת קריאת דברים האלה יעבור ברעיוני של הקורא אותן הימים, ימי העבר אשר החסידים והחסידות האירו פני תבל, ומקרב לב עמוק יאנח הקורא בהנחה גדולה. לא באנחות נושע אבל עלינו לדעת כי לא באנחות נושע, וכמו שכתב לי כ"ק אאמו"ר הרה"ק זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע באחד ממכתביו הק' אלי (אשר כן הי' דרכו בקדש בכל זמני נסיעותיו לחו"ל לכתוב לי מכתבי קדש, בם נדבר רק בעניני הדרכה (במה שהי' נוגע להנהגת ישיבת תו"ת יצ"ו) והנהגת אורחי החסידים, וסדרי עצת הוד כ"ק אבותינו רבותינו הק' זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע באופני העבודה, ות"ל זכיתי לרב טוב במכתבי קדש האלה) טוב פועל אחד מאלף אנחות. במוחש אנו רואים גם בחיי איש פרטי, בזכרו על העבר נדמה לו כי אז הי' לו טוב מעתה, ובאמת אינו כן, כי גם אז היו כתמים שחרים מהולים בהטוב שהי' לו, רק כאשר חושב על העבר שוכח את הלא טוב וזוכר רק את הטוב. וכן הוא הדין בחיי הכלל הנה גם אז היו הי' על מה להתאנות, רק שהיו עובדים הרבה בעבודת החסידות ועמדו בתוקף גדול, אשר מלבד מאורות השמים הוד כ"ק אבותינו רבותינו הק' זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע שהאירו פני תבל הנה גם היו חסידים גדולים, יחידי סגולה הצדיקים הרה"ג ר' אייזיק זצ"ל בדורו ואתו עמו מאות חסידים והרה"ח ר' הלל זצ"ל בדורו ואתו עמו תלמידיו, והטריח א"ע בנסיעות להורות את עם החסידים אורחות חיים, והי' חסיד נאמן מקושר אל רבינו, אשר בזה יתרון לו על הכל, באופנים כאילו החיו נפשות רבות. כן הוא הדבר טוב פועל אחד מאלף אנחות, האנחות לחוד והפעולות לחוד, אמת הדבר כי מצבו, מצב החסידות ביחוד, עומד הוא, במצב לא טוב (וכמאמר החסיד ר' גרשון דב זצ"ל (תלמידו של ר' הלל זצ"ל) שלעכט טאר מען ניט זאגין, אבער ביטער מעג מען יע זאגין, א ביטערער רעצעפט [דברים רעים אסור לומר, אבל דברים מרים מותר לומר, "מרשם" מר]) אבל עוד טרם ידענו, מי האשם בזה, האם לא אנחנו בעצמנו. ברית כרותה לעבודה וכשאני לעצמי הנני חושב כי האשמה תלוי' בנו, כלומר בהעדר ההתעסקות הראוי' להיות מצדנו, אשר איש את רעהו יעזור, איש את רעהו יתדבר, איש את רעהו יעזרו וכולנו יחדיו ללכת שלובי זרוע בדרך הסלולה אשר סללו לנו הוד כ"ק אבותינו רבותינו הק' זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע.

26 כו לב ישראל פתוחה היא לכל דופק ומעורר לתורה ועבודה. ומה גם אנ"ש שי' וגם אלו אשר רק אבות אבותיהם דרכו על מפתן היכלי קדש הקדשים הוד כ"ק אבותינו רבותינו הק' זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע הנה הזיק החסידות מתנוצץ בקרבם פנימה, ובהפחה טובה יתלהב שביב אש החסידות הנוזל בעורקי דמיהם ולאט לאט יתקרבו עצם אל עצם וירקמו בשר ועור ויהי לנפש חיה. ברית כרותה לעבודה ויגיעה שאינן חוזרות ריקם ח"ו, ובחיים היומי אנו רואים אשר בכל אתר ואתר אשר ישנו אחד מן המעוררים בדרכי נועם בקירוב הדעת ובשפה ברורה, המביט על הטוב ובראשית העבודה מעלים עין מהלא טוב אשר כן היא דרכה של עבודה להאריך במידות טובות עד אשר נותנים כח ועוז בהפחת רוח חיים בקרב המחונך והמודרך אשר יוכל להגביר הטוב על הלא טוב. [אג"ק מוהריי"צ נ"ע ח"ב ע' סט]

27 לעילוי נשמת האשה החשובה מרת איטה ב"ר אהרן ע"ה נלב"ע ח' טבת ה'תשמ"ו ת.נ.צ.ב.ה. * נדפס ע"י ולזכות הורי' הרה"ת ר' משה וזוגתו מרת חנה שיחיו וואגעל

28 לעילוי נשמת האשה מרת ריזא בת הרה"ת ליפא ע"ה נלב"ע עשרה בטבת ה'תשס"ג ת.נ.צ.ב.ה. * נדפס ע"י הרה"ת ר' בנימין גבריאל הכהן וזוגתו מרת שיינא רבקה שיחיו כהן

29 לעילוי נשמת הרה"ח משה אהרן בן הרה"ח בן ציון שו"ב ע"ה גייסינסקי נלב"ע ג' טבת ה'תשנ"ב ת.נ.צ.ב.ה. * נדפס ע"י הרה"ת אלחנן וזוגתו מרת רבקה מלכה שיחיו גייסנסקי *** לזכות הילד ברוך שמואל שיחי' לרגל הולדתו בשעטו"מ ביום ב' כסלו ה'תש"ע נדפס ע"י ולזכות הוריו הרה"ת אליהו וזוגתו פריידא שיחיו בראקמאן יה"ר שיזכו לגדלו לתורה, לחופה ולמעש"ט מתוך בריאות, נחת והרחבה

30 לעילוי נשמת הרה"ת ישעיהו בן הרה"ת אהרן ע"ה גופין נלב"ע כ' כסלו ה'תשמ"א ת.נ.צ.ב.ה. * נדפס ע"י הרה"ת ר' יוסף יצחק וזוגתו מרת מרים שיחיו גופין

31 לזכות הילדה רבקה לרגל הולדתה בשעטו"מ ביום כ"ד מר חשון ה'תש"ע נדפס ע"י הוריה הרה"ת דוד צבי וזוגותו מרת חי' מושקא שיחיו וויינמאן יה"ר שיזכו לגדלה לתורה, לחופה ולמעש"ט מתוך בריאות, נחת והרחבה *** לזכות הילדה מנוחה שתחי' לרגל הולדתה בשעטו"מ ביום י"ז מר-חשון ה'תש"ע נדפס ע"י ולזכות הוריה יה"ר שיזכו לגדלה לתורה, לחופה ולמעש"ט מתוך בריאות, נחת והרחבה

32 לזכות החתן מנחם מענדל שיחי' דובאוו והכלה חי' מושקא שתחי' הערסאן לרגל בואם הקשרי השידוכין יה"ר שיזכו להקים בית נאמן בישראל על יסודי התורה והמצווה * נדפס ע"י ולזכות הוריהם הרה"ת אשר וזוגתו מרת שרה שיחיו הערסאן הרה"ת ניסן דוד וזוגתו מרת שרה שיחיו דובאוו * ולרגל יום הולדת החתן י"ז כסלו לשנת הצלחה בגו"ר

" יר מעלו כו' יינו כחולמים בי ור ענין חלומו ע"פ חסי ו פר וי ב נ ליון ע"ב נ חמ לפים בע מ ו בעים ו לברי www.otzerhachassidus.com mp3 player uphill marketing 718.722.7333 MP3/USB " יר מעלו כו' יינו כחולמים

קרא עוד

הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות,

הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות, הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות, נושאת האומה בלבה את הגעגועים לחופש ומביאה אותם לידי

קרא עוד

ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו

ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו א ע ש ך ל ג וי ג ד ול ו א ב ר כ ך ו א ג ד ל ה ש מ

קרא עוד

פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם

פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם ב ש יב ה טו ב ה, ז ק ן ו ש ב ע, ו י א ס ף א ל ע מ יו.

קרא עוד

לא טוב היות האדם לבדו

לא טוב היות האדם לבדו לא טוב היות האדם לבדו מטרה: עבודה יצירתית בעקבות לימוד פרק ב' בבראשית, ומתוך כך הטמעת הפרשנות שנלמדה וחשיבה על פרשנות אישית, מקורית. מהלך: לאחר לימוד פרשנים שונים על פסוק זה, התבקשו התלמידות, כמשימה לבית

קרא עוד

ב"ה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-י"ג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרי

בה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-יג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרי ב"ה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-י"ג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרים לא היה מים לעדה. בני ישראל פונים בתלונה אל משה ואהרון,

קרא עוד

מלכים א י: קרא מלכים א י, א. "ולא היה בה עוד רוח" ( פסוק 5( דפי עבודה - תנ"ך מחצית שלישית קיץ 2016 "ולא האמנתי לדברים אשר באתי ותראינה עי

מלכים א י: קרא מלכים א י, א. ולא היה בה עוד רוח ( פסוק 5( דפי עבודה - תנך מחצית שלישית קיץ 2016 ולא האמנתי לדברים אשר באתי ותראינה עי מלכים א י: 1-13 1.קרא מלכים א י, 1-13. א. "ולא היה בה עוד רוח" ( פסוק 5( דפי עבודה - תנ"ך מחצית שלישית קיץ 2016 "ולא האמנתי לדברים אשר באתי ותראינה עיני" ( פסוק 7( ציין שלושה דברים המוזכרים בקטע, שגרמו

קרא עוד

פעילות לתשעה באב:

פעילות לתשעה באב: פעילות לתשעה באב: הקדמה תשעה באב תשעה באב הוא היו האבל הלאומי בלוח השנה היהודי. יו אחד שבו אנו בוכי על מה שאי, על מה שהיה וכבר איננו. תשעה באב התחיל ע חטא המרגלי במדבר, החטא שבו המרגלי דברו דבה על האר,

קרא עוד

מלכים א' - סוכם ע"י תלמידים פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות

מלכים א' - סוכם עי תלמידים פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה   הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה www.ybm.org.il הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות במצבים שונים. עיקרון זה מצוי כבר בתחילת התפילה ]ח, כח-ל[: )כח( ופ נ ית א ל ת פ

קרא עוד

אל עמי אל אל עמי - אל עצמי )ע"ר( צ זהות ציונות מורשת אחדות לומדים עם ילדינו בבתי מדרש קהילתיים להורים וילדים כ ב ו ד א ב ו א ם פרשת יתרו, תשע"ו מ צ ו

אל עמי אל אל עמי - אל עצמי )ער( צ זהות ציונות מורשת אחדות לומדים עם ילדינו בבתי מדרש קהילתיים להורים וילדים כ ב ו ד א ב ו א ם פרשת יתרו, תשעו מ צ ו אל עמי אל אל עמי - אל עצמי )ע"ר( צ זהות ציונות מורשת אחדות לומדים עם ילדינו בבתי מדרש קהילתיים להורים וילדים כ ב ו ד א ב ו א ם פרשת יתרו, תשע"ו מ צ ו ת כ ב ו ד א ב ו א ם ה יא מ צ ו ה ח ש וב ה מ א ד ה מו

קרא עוד

Microsoft Word - MUG7.DOC

Microsoft Word - MUG7.DOC ש"פ ויגש - ה' טבת דידן נצח גליון ז יוצא לאור על ידי מערכת "יגדיל תורה" ברוקלין, נ.י. 770 איסטערן פאַרקוויי שנת חמשת אלפים שבע מאות חמשים ושמונה לבריאה קובץ משיח וגאולה ז 2 ב"ה מפתח דבר העורך... 3 ד' כתות...

קרא עוד

Yoma North of Mizbeach & Mizbeach Placement יומא לו-לז מיקום המזבח וצפונו

Yoma North of Mizbeach & Mizbeach Placement יומא לו-לז מיקום המזבח וצפונו רבי יוסי ברבי יהודה: מקיר מזבח צפוני ועד כותל עזרה צפוני וכנגד כל המזבח כולו שחיטת קדשי קדשים ב אינו אלא כנגד המזבח ולא לו או לו של המזבח אע"פ שהיא צפונו של העזרה דבעינן על ירך המזבח וליכא www.swdaf.com

קרא עוד

מאמר מבואר ד"ה גדול יהי' כבוד הבית גו' תשכ"ב קונטרס שבת נחמו תש"נ יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד

מאמר מבואר דה גדול יהי' כבוד הבית גו' תשכב קונטרס שבת נחמו תשנ יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד מאמר מבואר ד"ה גדול יהי' כבוד הבית גו' תשכ"ב קונטרס שבת נחמו תש"נ יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד מפתח כללי פתח דבר... 3 סקירה קצרה... 5 תוכן המאמר... 8 פתח דבר להוצאה הראשונה דהמאמר... 12

קרא עוד

מכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש מאמר ד"ה ואתה תצוה את בני ישראל שבת פרשת תצוה ה'תשמ"א י"ל בקונטרס פורים קטן ה'תשנ"ב

מכק אדמור מליובאוויטש מאמר דה ואתה תצוה את בני ישראל שבת פרשת תצוה ה'תשמא יל בקונטרס פורים קטן ה'תשנב מכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש מאמר ד"ה ואתה תצוה את בני ישראל שבת פרשת תצוה ה'תשמ"א י"ל בקונטרס פורים קטן ה'תשנ"ב לעילוי נשמת הרה"ג הרה"ח הרב מרדכי שמואל בן הרה"ח הרב משה ע"ה אשכנזי רב ומרא דאתרא דכפר חב"ד במשך

קרא עוד

פתיחה להלכות ברכות

פתיחה להלכות ברכות תורת אמך ביאורי סוגיות והדרכה לימודית ביאורי תפילה ברכת השלום נכתב בסייעתא דשמיא על ידי אליהו מאיר ליפשיץ ב"ר חיים שמאי ז"ל ישיבת ברכת משה, מעלה אדומים כל הזכויות שמורות למחבר 1 תורת אמך, ביאורי תפילה

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation עיניים נוצצות אתגר קרת תוכן העלילה זה סיפור על ילדה שאהבה, יותר מהכל, דברים נוצצים. היתה לה שמלה עם נוצצים, וגרביים עם נוצצים, נעלי בלט עם נוצצים. ובובה כושית שקראו לה כריסטי, על שם העוזרת שלהם, עם נוצצים.

קרא עוד

ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י

ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י א. ש ח ק ן ב. ת ומ ך ג. ש ומ ר ד. א וה ד ה.ע וב ד ש

קרא עוד

ב"ה גבולות היחידה: במדבר י', כ"ח-ל"ו נושא היחידה: בקשת משה מיתרו, "ויהי בנסוע הארון" כותב: מוריה שטרן מספר שיעורים: 1 הסבר כללי: פסוקים אלו מתחלקים לש

בה גבולות היחידה: במדבר י', כח-לו נושא היחידה: בקשת משה מיתרו, ויהי בנסוע הארון כותב: מוריה שטרן מספר שיעורים: 1 הסבר כללי: פסוקים אלו מתחלקים לש ב"ה גבולות היחידה: במדבר י', כ"ח-ל"ו נושא היחידה: בקשת משה מיתרו, "ויהי בנסוע הארון" כותב: מוריה שטרן מספר שיעורים: 1 הסבר כללי: פסוקים אלו מתחלקים לשני חלקים: בקשת משה מיתרו, והפרשייה בתוך ה- נ' ההפוכה.

קרא עוד

Homework-L9-Skills-1.pub

Homework-L9-Skills-1.pub My Kriah Homework 1st Grade Level 9: All Skills Much me, energy, and money was invested in developing this program. Therefore reproduc on of this work, whether in it s en rety, in part, or in any form

קרא עוד

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רחבה של רגשות לעודד שיח ולהמשיג רגשות לתת למדריך בסיס

קרא עוד

בגרות לבתי ספר על יסודיים ערביים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"א, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: ע ב ר י ת לבתי ספר ערביים ספרות

בגרות לבתי ספר על יסודיים ערביים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשעא, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: ע ב ר י ת לבתי ספר ערביים ספרות בגרות לבתי ספר על יסודיים ערביים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"א, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך 014105 מספר השאלון: ע ב ר י ת לבתי ספר ערביים ספרות ב' א. משך הבחינה: שעה וחצי. יחידת לימוד אחת רק כהשלמה

קרא עוד

. " : ] [ :. " (. ( " [ : : : : [ : : [. [ [ [ : ' ( ) ( ( ) [ : ( ' ( ( ( ( [ [ : [ :' : : [ [. ( ) [ ( ( : '. : :. :. [ ( ) :. :. :. :. :. " : [. (

.  : ] [ :.  (. (  [ : : : : [ : : [. [ [ [ : ' ( ) ( ( ) [ : ( ' ( ( ( ( [ [ : [ :' : : [ [. ( ) [ ( ( : '. : :. :. [ ( ) :. :. :. :. :.  : [. ( . : ] [ :.. : : : : : :. : ' ) ) : ' : :' : : [ [. ) [ : '. : :. :. [ ) :. :. :. :. :. : [. [ :. :. : [. :. :. :. : [. :. : [. :. :. ) ( :. : [ : [. [ ' :. : '. :. ' : [. : '. :. :. [. ) (. [ :. :. [ :.

קרא עוד

ב"ה. זמן שמחתנו ה'תשע"ז. מחיר: 10 ש"ח 7 ל מ ע ן או מ ר י י ג ד ל ש מ ך. ו ה ם נ ח ל ת ך ו ע מ ך. צ מ א ים ל י ש ע ך כ א ר ץ ע י פ ה ל מ י ם. ל ת ר ת ל

בה. זמן שמחתנו ה'תשעז. מחיר: 10 שח 7 ל מ ע ן או מ ר י י ג ד ל ש מ ך. ו ה ם נ ח ל ת ך ו ע מ ך. צ מ א ים ל י ש ע ך כ א ר ץ ע י פ ה ל מ י ם. ל ת ר ת ל ב"ה. זמן שמחתנו ה'תשע"ז. מחיר: 10 ש"ח 7 ל מ ע ן או מ ר י י ג ד ל ש מ ך. ו ה ם נ ח ל ת ך ו ע מ ך. צ מ א ים ל י ש ע ך כ א ר ץ ע י פ ה ל מ י ם. ל ת ר ת ל מו מ נו ח ה. הו ש ע נ ה ו הו ש יע ה נ א א ב ינו א

קרא עוד

גליון תרסב ערש"ק פרשת ויצא התאומות שנולדו עם השבטים בית זבול דיעקב בפרקמיטא של זבולון בגדר השכר דשמירת שבת פרנסה גשמית ופרנסה רוחנית

גליון תרסב ערשק פרשת ויצא התאומות שנולדו עם השבטים בית זבול דיעקב בפרקמיטא של זבולון בגדר השכר דשמירת שבת פרנסה גשמית ופרנסה רוחנית גליון תרסב ערש"ק פרשת ויצא התאומות שנולדו עם השבטים בית זבול דיעקב בפרקמיטא של זבולון בגדר השכר דשמירת שבת פרנסה גשמית ופרנסה רוחנית פתח דבר בעזהי ת. קודש פרשת ויצא, הננו מתכבדים להגיש לקהל שוחרי התורה

קרא עוד

1

1 1 סיפור נורא מהרה"צ הקדוש ר' ישראל מרוז'ין מספרים על הרה"צ הקדוש ר' ישראל מרוז'ין כאשר עוד היה בקטנותו ממש "בוצין בוצין מקטפיה ידיעה" בזמן שמנעו מאיתו תפוח, אמר את הברכה "בורא ברי העץ" ועל ידי כך הכריח

קרא עוד

ע( אהרן איסרס חבר מועצת העיר חולון ביתנו רח' חנקין 42, חולון פקס: (, טלפונים: (ב) דואר אלקטרוני: iswi

ע( אהרן איסרס חבר מועצת העיר חולון ביתנו רח' חנקין 42, חולון פקס: (, טלפונים: (ב) דואר אלקטרוני: iswi ע( אהרן איסרס חבר מועצת העיר חולון ביתנו רח' חנקין 42, חולון 58283 פקס: 09-8851969 (,09-8851970 09-8639464 טלפונים: (ב) 03-5041412 דואר אלקטרוני: iswima@bezeqint.net סלולרי: 050-2333122 052-3866616, 18.2.08

קרא עוד

Eliashiv Fraenkel Phd..pdf

Eliashiv Fraenkel Phd..pdf מ פ ג ש י ם ו ש י ח ו ת ש ל ח כ מ י ם ב ס י פ ו ר י ם ע ל ר ק ע ה ל כ ת י ב ת ל מ ו ד ה ב ב ל י ח י ב ו ר ל ש ם ק ב ל ת ה ת ו א ר ד ו ק ט ו ר ל פ י ל ו ס ו פ י ה מ א ת : א ל י ש י ב פ ר נ ק ל ה מ ח ל ק

קרא עוד

תשרי תשע "ט September/Oktober 2018 Tischri 5779 מולד : Min. Montag 8 Uhr 17 10/18 מעריב מנחה שחרית September Eingang Ausgang So ערב ראש השנה So א ' Mo

תשרי תשע ט September/Oktober 2018 Tischri 5779 מולד : Min. Montag 8 Uhr 17 10/18 מעריב מנחה שחרית September Eingang Ausgang So ערב ראש השנה So א ' Mo תשרי תשע "ט September/Oktober 2018 Tischri 5779 מולד : Min. Montag 8 Uhr 17 10/18 מעריב מנחה שחרית September Eingang Ausgang So ערב ראש השנה So א ' Mo 10 ב ' Di 11 Mo 1 דראש השנה Di 2 דראש השנה 12 [1]

קרא עוד

Microsoft Word - Fruit Council Regulation-1976, Dinim v.15 p doc

Microsoft Word - Fruit Council Regulation-1976, Dinim v.15 p doc ו( תקנות מועצת הפירות (ייצור ושיווק) (סדרי דין בפני ועדת קנסות), התשל"ו- 19761 בתוקף סמכותי לפי סעיף ( 48 לחוק מועצת הפירות (ייצור ושיווק), התשל"ג- 1973 (להלן - החוק), ובתוקף שאר הסמכויות הנתונות לי לפי

קרא עוד

שנה עשירית / גליון תנו ערש"ק פרשת בהעלותך ה'תשע"ד שמחתכם ומועדיכם לכאורה היינו הך? מתי נחשב תענוג גשמי למצווה רבה? בגדר ענוה המביאה לידי רוח הקודש להג

שנה עשירית / גליון תנו ערשק פרשת בהעלותך ה'תשעד שמחתכם ומועדיכם לכאורה היינו הך? מתי נחשב תענוג גשמי למצווה רבה? בגדר ענוה המביאה לידי רוח הקודש להג שנה עשירית / גליון תנו ערש"ק פרשת בהעלותך ה'תשע"ד שמחתכם ומועדיכם לכאורה היינו הך? מתי נחשב תענוג גשמי למצווה רבה? בגדר ענוה המביאה לידי רוח הקודש להגיע לתכלית הלימוד מוכרחים להיות עובדי ה' פתח דבר בעזהי

קרא עוד

בימה לדיון בין התמימים ואנ"ש להגברת הלימוד והעיון בשיחות תנש"א תשנ"ב גליון ה דבר מלכות ש"פ תולדות תשנ"ב יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד

בימה לדיון בין התמימים ואנש להגברת הלימוד והעיון בשיחות תנשא תשנב גליון ה דבר מלכות שפ תולדות תשנב יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד בימה לדיון בין התמימים ואנ"ש להגברת הלימוד והעיון בשיחות תנש"א תשנ"ב גליון ה דבר מלכות ש"פ תולדות תשנ"ב יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד ב"ה תוכן ההחלטה התקיפה: לגלות יחידה שבנפש / עמ' 4 יומן

קרא עוד

: : : " [ [' ] : : [ " " " ( [ ( ' : : ' " " ' " ( " ( " " : ' ' ( ' ( ) " " : ' ' " ( ) " ' " ". ' ( ).. [ :. :. " :. " :. [ " ) :(.. :. :. :. :. :.

: : :  [ [' ] : : [    ( [ ( ' : : '   '  (  (   : ' ' ( ' ( )   : ' '  ( )  '  . ' ( ).. [ :. :.  :.  :. [  ) :(.. :. :. :. :. :. : : : " [ ['] : : [ " " " ( [ ( ' : : ' " " ' " ( " ( " " : ' ' ( ' () " " : ' ' " () " ' " ". ' ().. [ :. :. " :. " :. [ ") :(.. :. :. :. :. :. :. :. :. :. : '. () : [. [] : ". " [ :. :. :. [ ", :. :

קרא עוד

קובץ הערות התמימים ואנ"ש הערות וביאורים בתורת כ"ק אדמו"ר שליט"א יום הבהיר יו"ד שבט ה'תשע"ט יוצא לאור על ידי תלמידי ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש מאנטר

קובץ הערות התמימים ואנש הערות וביאורים בתורת כק אדמור שליטא יום הבהיר יוד שבט ה'תשעט יוצא לאור על ידי תלמידי ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש מאנטר קובץ הערות התמימים ואנ"ש הערות וביאורים בתורת כ"ק אדמו"ר שליט"א יום הבהיר יו"ד שבט ה'תשע"ט יוצא לאור על ידי תלמידי ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש מאנטרעאל תחת נשיאות כ"ק אדמו"ר שליט"א הערות התמימים ואנ"ש

קרא עוד

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1 החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ רחוב ירושלים 2, ראשון לציון מכרז פומבי מספר 2/2019 לבחירת רכז נושא התחדשות עירונית במחלקה לעבודה קהילתית בשילוב עם מנהלת בינוי-פינוי-בינוי רמת אליהו החברה הכלכלית לראשון

קרא עוד

נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום

נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום הוצאתו. במידה ולא התחלתם לבנות תוך שנה אחת מיום הוצאת

קרא עוד

}}}}}} בס"ד בס"ד אל ות א ון י ש דיע ות או יף רשת פ ל ך ל ך נאמען ני"ו

}}}}}} בסד בסד אל ות א ון י ש דיע ות או יף רשת פ ל ך ל ך נאמען ניו }}}}}} אל ות א ון י ש דיע ות או יף רשת פ ל ך ל ך נאמען ני"ו כיתה ג' (א) הר"ר הערשל גראס הי"ו שאלות אויף פרשת לך לך א. פארוואָס האט דער אייבישטער געזאגט פאר אברם צו די לאנד וואס איך וועל דיר ווייזן? ווייל

קרא עוד

טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון:

טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון: טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון: 454-1288476 פתיחה שלום מתעניין בקסמים! שמי יוני לחמי. אני קוסם מקצועי מעל 11 שנים. לפני 9 שנים התחלתי ללמד קסמים ומאז לימדתי מעל

קרא עוד

תורת החישוביות תרגול הכנה לוגיקה ותורת הקבוצות מה יש כאן? בקורס תורת החישוביות נניח ידע בסיסי בתורת הקבוצות ובלוגיקה, והכרות עם מושגים בסיסיים כמו א"ב

תורת החישוביות תרגול הכנה לוגיקה ותורת הקבוצות מה יש כאן? בקורס תורת החישוביות נניח ידע בסיסי בתורת הקבוצות ובלוגיקה, והכרות עם מושגים בסיסיים כמו אב תורת החישוביות תרגול הכנה לוגיקה ותורת הקבוצות מה יש כאן? בקורס תורת החישוביות נניח ידע בסיסי בתורת הקבוצות ובלוגיקה, והכרות עם מושגים בסיסיים כמו א"ב, מילה ושפה לטובת מי ששכח חומר זה, או שלא למדו מעולם,

קרא עוד

<4D F736F F D20EBFAE5F0FA20E4F4F1E9ED20F9EC20E9E5F13120FA2E646F63>

<4D F736F F D20EBFAE5F0FA20E4F4F1E9ED20F9EC20E9E5F13120FA2E646F63> כתונת הפסים של יוסף קנאת האחים בגלל סתם כותונת? רחל סיביליה בפגישתי הראשונית עם ספור יוסף וכתונת הפסים שעשה לו אביו, קשה היה לי לקבל את אפשרות קיומה של קנאה עזה כזו מצד אחיו הגדולים ממנו. אבל את הספור

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation המרד הגדול: התבוסה במרד והתוצאות הדמוגרפיות שלו תוצאות המרד הגדול התבוסה במרד לאחר התבוסה שנחל קסטיוס גאלוס, הנציב הסורי שלא הצליח לכבוש את ירושלים, בשנת 66 התמנה אס פ ס י נ וס למפקד המלחמה נגד היהודים.

קרא עוד

מערכת הבריאות בישראל שנה א ppt לפורטל [לקריאה בלבד]

מערכת הבריאות בישראל שנה א ppt לפורטל [לקריאה בלבד] מערכת הבריאות בישראל גולדשמידט לידיה R.N M.A 2012 בריאות בישראל מוסדות משרד הבריאות קופות חולים מוסדות ציבוריים: בתי חולם, מד"א, אגודות מוסדות פרטיים: בתי חולים, שירותי רפואת שיניים שירותי בריאו ת השירותים

קרא עוד

שם: כיתה:

שם: כיתה: שם: כת: 2 תת דמת! ם חן ת תת כת ש", ג שן גד דמ ממש ז!( תת מכת. ק מעטת מן שת. )ם כמ, מד ת כת ש", ע ספת! תג ק תת ש ת תת גת תת כת ש": ט ח ז ד ג כת ג ט ח ז ד ג כת ש" ס ן ם מ ך כ כת ג ס ן ם מ ך כ כת ש" ת ש ק

קרא עוד

פרויקט שורשים דמות

פרויקט שורשים דמות פרויקט שורשים דמות בחייכם אודות דמות פרק זה בעבודת השורשים יכלול מידע אודות הדמות שנבחרה מצד ההורים. הפרק יכיל תקציר רגיל ]רשות[ או מעוצב ]רשות[, טקסט ]חובה[, תמונות ]רשות אבל ]רשות [. רצוי מאוד[, אלבום-מצגת

קרא עוד

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל  סדנת העבודה  הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ל י ל א ח ר ו נ ה הודיעו ארה " ב ו ב ח ר י י ן ע ל

קרא עוד

חטיבה של ג'יי סי הלת' קר בע"מ 1/10/2015 תקנון מבצע "תוכניות שנתיות" הטבה של חודשיים מתנה בעת רכישת "תוכנית שנתית" של עדשות מגע חד-יומיות ממותג אקיוביו

חטיבה של ג'יי סי הלת' קר בעמ 1/10/2015 תקנון מבצע תוכניות שנתיות הטבה של חודשיים מתנה בעת רכישת תוכנית שנתית של עדשות מגע חד-יומיות ממותג אקיוביו 1/10/2015 תקנון מבצע "תוכניות שנתיות" הטבה של חודשיים מתנה בעת רכישת "תוכנית שנתית" של עדשות מגע חד-יומיות ממותג אקיוביו TruEye 1-DAY ACUVUE או 1-DAY ACUVUE MOIST או.1-DAY ACUVUE MOIST for ASTIGMATISM

קרא עוד

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשס"ז-2006

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשסז-2006 א) ב) ג) ד) ס 1 הכנסת השבע-עשרה הצעת חוק של חברי הכנסת גדעון סער עמירה דותן פ// 1681/1 הצעת חוק הבוררות )תיקון- ערעור על פסק בוררות(, התשס"ז- 2008 הוספת סעיף 21 א 1. 1 בחוק הבוררות, תשכ"ח- 1968, אחרי סעיף

קרא עוד

בארץ אחרת

בארץ אחרת בארץ אחרת כתבה טל ניצן איירה כנרת גילדר הוצאת עם עובד בע"מ 3112 על הספר זהו סיפור על ילדה שמגיעה יחד עם הוריה לעיר גדולה בארץ ארץ חדשה. הסיפור כתוב בגוף ראשון ומתאר חוויות ראשונות מן העיר הגדולה: גודלה

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

rr

rr / המוסד לביטוח ומי מינהל הגמות תביעה לתשלום מענק לחייל משוחרר שעבד ב"עבודה מועדפת (כולל שירות ומי) נדרשת" חובה לצרף לטופס זה צילום תעודת השחרור מצה"ל, או מסמך אחר מן הצבא המעיד על תאריך שחרור משירות חובה.

קרא עוד

5751B 1-444

5751B 1-444 `"ypz hay `"i,glya t"y 211 à"ùðú'ä èáù à"é,çìùá ô"ù úçéùî.ã"ñá úéãéàî íåâøú. בפרשתינו מדובר אודות כמה ענינים כלליים נסים כלליים שקרו לבנ"י אחרי צאתם ממצרים: אחרי שהי' "בשלח פרעה את העם" 1 מסופר אודות הנס

קרא עוד

הקדמה

הקדמה הקדמה ספר זה נכתב כדי להעניק לכם חוויה חיה של חופש. זוהי קריאה הנובעת ממעמקי עצמכם לשוב הביתה, אל נוכחות החסד האינסופית אשר תמיד נמצאת כאן. הספר אינו מיועד לקריאה חפוזה שבאמצעותה תרכשו ידע נוסף או תלקטו

קרא עוד

(Microsoft Word - \341\351\340\345\370\351\ \341.doc)

(Microsoft Word - \341\351\340\345\370\351\ \341.doc) מס' עלון שנה ה 228 תזריע פרשת שבוע אד"ש תשע"ו ביאורים בספר התניא ביאורים והעשרת ההתבוננות בספר התניא לפי סדר השיעור היומי ערוכים מכל כתבי כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש שליט"א מה"מ לפי שיש לו בחירה, להיותו מושרש

קרא עוד

Parsing Practice: All Weak Verbs in the BBH2 Workbook Parsing Sections, Randomized 1 1 שׁ לּ ת 2 ע ב ד הּ 3 שׂ אוּ 4 י כּ ה 5 ה ת בּ ר כ נוּ 6 מוּצ א ת 7 א ע נ

Parsing Practice: All Weak Verbs in the BBH2 Workbook Parsing Sections, Randomized 1 1 שׁ לּ ת 2 ע ב ד הּ 3 שׂ אוּ 4 י כּ ה 5 ה ת בּ ר כ נוּ 6 מוּצ א ת 7 א ע נ Parsing Practice: All Weak Verbs in the BBH2 Workbook Parsing Sections, Randomized 1 1 שׁ לּ ת 2 ע ב ד הּ 3 שׂ אוּ 4 י כּ ה 5 ה ת בּ ר כ נוּ 6 מוּצ א ת 7 א ע נ ה 8 כּ סּוּ 9 תּ שׁ ית י 10 מ כ סּ ה 11 מ צ יא ים 12 כּ לּ

קרא עוד

ההסתדרות הציונית העולמית

ההסתדרות  הציונית העולמית ההסתדרות הציונית העולמית החטיבה להתיישבות חטיבת חוזים בטחונות וקרקעות המתיישבים יחתמו בראשי תיבות בתחתית כל עמוד וחתימה מלאה בעמוד האחרון טופס 3 חוזה בר רשות בישוב קהילתי במגרש למגורים ביו"ש בין ההסתדרות

קרא עוד

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, וגם כעסים וקינאה. אז תנו לי יד וקדימה קופצים, רק תזכרו

קרא עוד

Jewish Calendar 5778

Jewish Calendar 5778 September 2017 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 Erev Rosh Hashana ערב ראש השנה Rosh Hashana 5778 ראש השנה 5778 Rosh Hashana II ראש השנה יום ב Parashat Ha'Azinu פרשת האזינו Shabbat

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז יום עיו ן רכ זי/ תו עב רית: הבנת הנק ר א, הבעה ולשון 17.11.09 ל' חשון תש"ע ברוכ ים/ תו המצטר פים/ תו רכ זות חד שות רכ זות בבתי ספר ח דשים ד עולות קומה ב/מרש ת אור ט י שר אל: "ר נו ר ית גנץ אבישג גורדון

קרא עוד

בס"ד עשר המכות- פרקים ז' - י"א תשע המכות הראשונות- פרקים ז'- י' )מכת בכורות תילמד בהמשך יחידה נפרדת( סיפור מכות מצרים הינו ארוך ומפורט ביותר. אין ברצו

בסד עשר המכות- פרקים ז' - יא תשע המכות הראשונות- פרקים ז'- י' )מכת בכורות תילמד בהמשך יחידה נפרדת( סיפור מכות מצרים הינו ארוך ומפורט ביותר. אין ברצו בס"ד עשר המכות פרקים ז' י"א תשע המכות הראשונות פרקים ז' י' )מכת בכורות תילמד בהמשך יחידה נפרדת( סיפור מכות מצרים הינו ארוך ומפורט ביותר. אין ברצוננו ללמוד אותו על כל פרטיו אלא להבין את מגמתו. הערה דידקטית:

קרא עוד

בית ספר תיכון מאר אליאס- אעבלין

בית ספר תיכון  מאר אליאס- אעבלין בית ספר תיכון מאר אליאס- אעבלין עברית לבתי ספר ערביים ידע לשון וספרות א-שאלון 014204 2 יחידות לימוד קיץ 2011 הוראות לנבחן א. משך הבחינה: שעתיים וחצי מבנה השאלון ומפתח הערכה: בשאלון זה שני חלקים: חלק ראשון-ידע

קרא עוד

ב"ה פתח דבר אנו מודים להשי"ת על כל הטוב אשר גמלנו, ובחסדו הגדול זיכנו בנישואי צאצאינו החתן הת' הרב ברוך שיחי' עם ב"ג הכלה מרת חיה מושקא רוחמה תחי'. הת

בה פתח דבר אנו מודים להשית על כל הטוב אשר גמלנו, ובחסדו הגדול זיכנו בנישואי צאצאינו החתן הת' הרב ברוך שיחי' עם בג הכלה מרת חיה מושקא רוחמה תחי'. הת ב"ה פתח דבר אנו מודים להשי"ת על כל הטוב אשר גמלנו, ובחסדו הגדול זיכנו בנישואי צאצאינו החתן הת' הרב ברוך שיחי' עם ב"ג הכלה מרת חיה מושקא רוחמה תחי'. התודה והברכה מובעת בזה לבני משפחתנו, ידידינו ומכרינו

קרא עוד

הוספה מיוחדת עמ' כב גליון תרג ערש"ק פרשת פנחס ה'תשע"ז פרים וכבשים - ומה עם האילים? היחס למקיים מצוה שלא לשמה בהא דפוסקין צדקה על היתומים חשיבותו של הכ

הוספה מיוחדת עמ' כב גליון תרג ערשק פרשת פנחס ה'תשעז פרים וכבשים - ומה עם האילים? היחס למקיים מצוה שלא לשמה בהא דפוסקין צדקה על היתומים חשיבותו של הכ הוספה מיוחדת עמ' כב גליון תרג ערש"ק פרשת פנחס ה'תשע"ז פרים וכבשים - ומה עם האילים? היחס למקיים מצוה שלא לשמה בהא דפוסקין צדקה על היתומים חשיבותו של הכסף המצמיח פתח דבר בעזהי ת. קודש פרשת פנחס, הננו מתכבדים

קרא עוד

בית הספר התיכון של הישיבה דפלטבוש ע"ש יואל ברברמן

בית הספר התיכון של הישיבה דפלטבוש עש יואל ברברמן בית הספר התיכון של הישיבה דפלטבוש ע"ש יואל ברברמן תנ"ך למתקדמים כתות ט יחסי משפחה בספר בראשית יוסף ואחיו חלק שלישי בעריכת הרב אבנר טלר שבט תשע"ב 1 2 יחידה ז': יוסף ואחיו: הפרוד )חלק א'( בראשית פרק לז א

קרא עוד

Microsoft Word - ExamA_Final_Solution.docx

Microsoft Word - ExamA_Final_Solution.docx סמסטר חורף תשע"א 18 בפבואר 011 הטכניון מכון טכנולוגי לישראל הפקולטה למדעי המחשב מרצה: מתרגלים: רן אל-יניב נועה אלגרבלי, גיא חפץ, נטליה זילברשטיין, דודו ינאי (אחראי) סמסטר חורף תשע" מבחן סופי פתרון (מועד

קרא עוד

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc)

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc) הצעה לפתרון שאלון א, חורף 2011 נכתב ע"י עידית גולץ (מורה ורכזת עברית) וארנון דותן (מורה בלחמן). פרק א הבנה והבעה (50 נקודות).1 קהל היעד, הנמענים תפקיד הלשון העברית פן אחד היהודים בארץ מפתח להקמת חברה מלוכדת

קרא עוד

פרשת ויחי נושא פרק תכנים מרכזיים נקודות והצעות להוראה פרק מ"ז פסוקים כ"ח -ל"א: שבע עשרה שנה חי יעקב בארץ מצרים הפסוק הראשון מקשר עם הפרשה הקודמת: יעקב

פרשת ויחי נושא פרק תכנים מרכזיים נקודות והצעות להוראה פרק מז פסוקים כח -לא: שבע עשרה שנה חי יעקב בארץ מצרים הפסוק הראשון מקשר עם הפרשה הקודמת: יעקב פרשת ויחי נושא פרק תכנים מרכזיים נקודות והצעות להוראה פרק מ"ז פסוקים כ"ח -ל"א: שבע עשרה שנה חי יעקב בארץ מצרים הפסוק הראשון מקשר עם הפרשה הקודמת: יעקב ובניו ירדו למצרים וישבו בארץ גושן- במשך שבע עשרה בטובה

קרא עוד

ערב הווי בנושא "השרדות"

ערב הווי בנושא השרדות ערב הווי בנושא "השרדות" ראשית כל מסבירים לקבוצה את חוקי המשחק, והם: מחלקים את הבוגרים לשלושה שבטים (על פי חלוקה שנכין מראש- מקריאים את השמות כמו בהישרדות). מטרת השבטים להצליח לנצח את שאר הקבוצות במספר

קרא עוד

ב"ה קובץ הערות וביאורים בתורת כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו ובעניני גאולה ומשיח, פשש"מ, רמב"ם, נגלה וחסידות נוסד בחודש תשרי - ה'תש"מ - שנת הארבעים גליון ה ]אל

בה קובץ הערות וביאורים בתורת כק אדמור נשיא דורנו ובעניני גאולה ומשיח, פששמ, רמבם, נגלה וחסידות נוסד בחודש תשרי - ה'תשמ - שנת הארבעים גליון ה ]אל ב"ה קובץ הערות וביאורים בתורת כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו ובעניני גאולה ומשיח, פשש"מ, רמב"ם, נגלה וחסידות נוסד בחודש תשרי - ה'תש"מ - שנת הארבעים גליון ה ]אלף-קנד[ יום הבהיר ר"ח כסלו - פרשת תולדות יוצא לאור על

קרא עוד

797-P.indd

797-P.indd * הדלקת נש"ק (תמיד): "אף שהדלקת הנרות היא על ידי בעלת הבית (עקרת הבית), מכל מקום מנהג ישראל שגם הבעל משתתף בזה (באופן סמלי על כל פנים) על ידי הסיוע בהכנות לזה, כגון בהגשת הגפרורים או הנרות וכיוצא בזה".

קרא עוד

23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול

23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול 23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול האקדמי. הנוהל מתייחס לגיוס עובד קבוע, עובד בהסכם אישי

קרא עוד

תוכנית הוראה תשע"א, לפי מרצה

תוכנית הוראה תשעא, לפי מרצה מבנה הלימודים תוכנית לימודים במ"א תשע"ג תוכנית לימודים מחייבת למחזור תשע"ג נא לשמור עד סיום הלימודים קורסי חובה של המגמה חובת בחירה קורסי מחקר )ראה פירוט( )ראה פירוט( )חובה לכולם בשנה ב( שיטות מחקר )88

קרא עוד

קובץ

קובץ קובץ הערות התמימים ואנ"ש - מעלבורן גליון קכ"ג שבועות ה'תשע"ב עיון שנת "תהי שנת בלימודים"- - שנת חמשת אלפים שבע מאות שבעים ושתים לבריאה מאה ועשר שנה להולדת כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו שנת שישים ושתים לנשיאות

קרא עוד

אוניברסיטת בן-גוריון המחלקה למדעי המחשב בוחן במבנים בדידים וקומבינטוריקה פרופ' מתיא כ"ץ, ד"ר עופר נימן, ד"ר סטוארט סמית, ד"ר נתן רובין, גב'

אוניברסיטת בן-גוריון המחלקה למדעי המחשב בוחן במבנים בדידים וקומבינטוריקה פרופ' מתיא כץ, דר עופר נימן, דר סטוארט סמית, דר נתן רובין, גב' אוניברסיטת בן-גוריון המחלקה למדעי המחשב בוחן במבנים בדידים וקומבינטוריקה 0-- פרופ' מתיא כ"ץ, ד"ר עופר נימן, ד"ר סטוארט סמית, ד"ר נתן רובין, גב' יעל שטיין טל באומל, לילך חייטמן-ירושלמי, נתי פטר, ד ר סטוארט

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint פותחים את שנת הלימודים בבן גוריון רחובות שנת הלימודים החלה באווירה נינוחה, נעימה ומכילה. בכל כיתות בית הספר החלו בפעילויות הכרות. כמו כן, מורות בית הספר הציגו את התכנים הנלמדים בכל כיתה ובכל מקצוע, את

קרא עוד

ספרי' אוצר החסידים ליובאוויטש היכל שמיני קובץ שלשלת האור מכתב שער שני כבוד קדושת אדמו"ר יוסף יצחק זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע שניאורסאהן מליובא וויטש יוצא לא

ספרי' אוצר החסידים ליובאוויטש היכל שמיני קובץ שלשלת האור מכתב שער שני כבוד קדושת אדמור יוסף יצחק זצוקללהה נבגמ זיע שניאורסאהן מליובא וויטש יוצא לא ספרי' אוצר החסידים ליובאוויטש היכל שמיני קובץ שלשלת האור מכתב שער שני כבוד קדושת אדמו"ר יוסף יצחק זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע שניאורסאהן מליובא וויטש יוצא לאור על ידי מערכת אוצר החסידים" 770 איסטערן פ ארקוויי

קרא עוד

מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: סמסטר: א תשע"ח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מו

מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: סמסטר: א תשעח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מו מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: 26.01.2018 2 סמסטר: א תשע"ח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מורכבת מ- 6 שאלות. כל שאלה מזכה ב- 20 נקודות כך הנקודות

קרא עוד

פרויקט "רמזור" של קרן אביטל בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו

פרויקט רמזור של קרן אביטל בס ד מערך שיעור בנושא: פונקציה טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנושא הפונקציות הנלמד בכתה ט' בכל הרמות. עזרי ההוראה בהם נשתמש: מחשב, ברקו, דפי עבודה

קרא עוד

Charts & Pesukim for Zevachim Daf V'asa La'Par

Charts & Pesukim for Zevachim Daf V'asa La'Par א( ב( ג( ד( ה( ו( ז( ח( ט( י( כ( א( ב( ג( ד( ה( ו( ז( ח( ט( י( כ( ועשה לפר זבחים לט-מא ויקרא פרק ד פר כהן משיח ( ו י ד בּ ר י ק ו ק א ל מ שׁ ה לּ אמ ר: ( דּ בּ ר א ל בּ נ י י שׂ ר א ל ל אמ ר נ פ שׁ כּ י ת ח ט א

קרא עוד

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שיתוף פעולה בין מורים שיח טיעוני (ארגומנטציה) בקרב תלמידים

קרא עוד

<4D F736F F D20F4FAF8E5EF20EEE5F2E320E020F1EEF1E8F820E120FAF9F2E3>

<4D F736F F D20F4FAF8E5EF20EEE5F2E320E020F1EEF1E8F820E120FAF9F2E3> האקדמית תל אביב-יפו מבוא ללוגיקה ותורת הקבוצות מועד א' סמסטר ב' תשע"ד הפתרון לא נכתב על ידי גורם רשמי ובהחלט יכול להיות שנפלו טעויות פה ושם עשיתי כמיטב יכולתי אבל תשימו לב ותפעילו שיקול דעת אשמח לשמוע

קרא עוד

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4>

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4> ניב רווח פסיכומטרי 1 שיעור מבוא נושא סימני החלוקה כולל מספר מושגים שצריך להכיר כמו חלוקה לגורמים או שארית של חלוקה. בבחינה יכולות להופיע שאלות שיעסקו בנושא זה כנושא בפני עצמו, ולעתים הידע בנושא דרוש לפתרון

קרא עוד

בס"ד יחידה 1: "אין לי ארץ אחרת" למה ניתנה לעם ישראל דווקא ארץ ישראל? א. משימה לפני הלימוד: שאלי 01 אנשים לפחות, מה מיוחד לדעתם בארץ ישראל? אספי את כל

בסד יחידה 1: אין לי ארץ אחרת למה ניתנה לעם ישראל דווקא ארץ ישראל? א. משימה לפני הלימוד: שאלי 01 אנשים לפחות, מה מיוחד לדעתם בארץ ישראל? אספי את כל בס"ד יחידה 1: "אין לי ארץ אחרת" למה ניתנה לעם ישראל דווקא ארץ ישראל? א. משימה לפני הלימוד: שאלי 01 אנשים לפחות, מה מיוחד לדעתם בארץ ישראל? אספי את כל התשובות כאן:.0.2.3.4.5.6.7.8.9.01 ב. ארץ ישראל- לעם

קרא עוד

ב"ה. זמן שמחתנו ה'תשע"ט מחיר: פראיירים לא מתחלפים מאמר חסידי ספוג לחלוחית לתחילת השנה 12 "ויהי בשלושים שנה" סקירה מקיפה ומרתקת אודות שנת הבני

בה. זמן שמחתנו ה'תשעט מחיר: פראיירים לא מתחלפים מאמר חסידי ספוג לחלוחית לתחילת השנה 12 ויהי בשלושים שנה סקירה מקיפה ומרתקת אודות שנת הבני ב"ה. זמן שמחתנו ה'תשע"ט מחיר: 10 24 10 פראיירים לא מתחלפים מאמר חסידי ספוג לחלוחית לתחילת השנה 12 "ויהי בשלושים שנה" סקירה מקיפה ומרתקת אודות שנת הבנין 26 לטעום גאולה הוראות והדרכות אודות שמחת בית השואבה

קרא עוד

בס"ד ויגש תשע"ז הרב מרדכי אלון - נערך ע"י תלמידים חסד אנושי כהקדמה לערבות - לסעודה ראשונה 5 1 להפסיק באמצע משפט פרשתנו נפתחת בנאום הגדול של יהודה, אשר

בסד ויגש תשעז הרב מרדכי אלון - נערך עי תלמידים חסד אנושי כהקדמה לערבות - לסעודה ראשונה 5 1 להפסיק באמצע משפט פרשתנו נפתחת בנאום הגדול של יהודה, אשר בס"ד ויגש תשע"ז הרב מרדכי אלון - נערך ע"י תלמידים חסד אנושי כהקדמה לערבות - לסעודה ראשונה 5 1 להפסיק באמצע משפט פרשתנו נפתחת בנאום הגדול של יהודה, אשר בסופו לא יוכל יוסף להתאפק, יאמר למשרתיו - 1 הו צ יא

קרא עוד

מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל

מגישה : חני חוקת תשעו עבור קריאת כיוון למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל שמגיב* עד שזז* עד מנומנם* חולמני- ץ* ר שלווה* אישיות מפריע* לא ך* א... י ש י ב ה ז מ ן ל א ח

קרא עוד

- - קיץ תשס"ט מחשבת ישראל )לבי"ס דתי( מחשבת ישראל, 1 יח"ל, שים לב! השאלות במבחן יחוברו מהחומר המפורט להלן. המיקוד מבוסס על תכנית הלימודים במחשב

- - קיץ תשסט מחשבת ישראל )לביס דתי( מחשבת ישראל, 1 יחל, שים לב! השאלות במבחן יחוברו מהחומר המפורט להלן. המיקוד מבוסס על תכנית הלימודים במחשב - - קיץ תשס"ט מחשבת ישראל )לבי"ס דתי( מחשבת ישראל, 1 יח"ל, 038108 שים לב! השאלות במבחן יחוברו מהחומר המפורט להלן. המיקוד מבוסס על תכנית הלימודים במחשבת ישראל לחטיבה העליונה בבית הספר הממלכתי דתי, מהדורה

קרא עוד

שאלון איבחון להפרעת קשב ריכוז ותחלואה נילווית שם הילד: תאריך לידה: תאריך מילוי השאלון: / / ממלא השאלון: / אמא אבא מורה גננת שלום, אנא ענו על השאלון הב

שאלון איבחון להפרעת קשב ריכוז ותחלואה נילווית שם הילד: תאריך לידה: תאריך מילוי השאלון: / / ממלא השאלון: / אמא אבא מורה גננת שלום, אנא ענו על השאלון הב שאלון איבחון להפרעת קשב ריכוז ותחלואה נילווית שם הילד: תאריך לידה: תאריך מילוי השאלון: / / ממלא השאלון: / אמא אבא מורה גננת שלום, אנא ענו על השאלון הבא על פי הסולם הבא: ההתנהגות המתוארת לא ניראית לעולם

קרא עוד

<E7F0E5EBE420F4F0E9EEE92E696E6464>

<E7F0E5EBE420F4F0E9EEE92E696E6464> קונטרס מאי חנוכה ביאורים ועיונים במהות ועניני ימי החנוכה מתורתו של הוד כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זיע"א טעמו וראו כי טוב הננו לבשר לקהל קוראינו כי ניתן להרשם כמנויים על הקובץ השבועי - לקראת

קרא עוד

áñéñ åîéîã (ñéåí)

áñéñ åîéîã (ñéåí) מתו% 5 בסיס ומימד סיום) במסגרת הוכחת משפט של בסיסי לכל שני בסיסי של אותו מ"ו יש אותו מספר איברי ), הוכחנו בעצ יותר: משפט: א V מ"ו נוצר סופית, A V קבוצה בת"ל, B V קבוצה פורשת אז. A B הערה: מרחב וקטורי הוא

קרא עוד

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין:

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע  ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: פרופסור חבר: מרצה בכיר: מורה בכיר: מרצה: מורה : דואר אלקטרוני: ד''ר אהרן עמית י' ריבלין,

קרא עוד

ב"ה גיליון 30 תשרי תשע"ב מעיינותיך רבעון למחשבת חב"ד ראש השנה הרב יצחק גינזבורג יום כיפור הרב יואל כהן חג הסוכות הרב יוסף דוב סולובייצ'יק זצ"ל שמחת תו

בה גיליון 30 תשרי תשעב מעיינותיך רבעון למחשבת חבד ראש השנה הרב יצחק גינזבורג יום כיפור הרב יואל כהן חג הסוכות הרב יוסף דוב סולובייצ'יק זצל שמחת תו ב"ה גיליון 30 תשרי תשע"ב מעיינותיך רבעון למחשבת חב"ד ראש השנה הרב יצחק גינזבורג יום כיפור הרב יואל כהן חג הסוכות הרב יוסף דוב סולובייצ'יק זצ"ל שמחת תורה אסי שפיגל 3 2 תוכן העניינים זמני ואופני התשובה כ"ק

קרא עוד

חוזר מעונות תשעח

חוזר מעונות תשעח בס"ד שבט תשע"ח האגודה למען מכללה ירושלים הרשמה ותשלום למעונות-תשע"ט גובה התשלום א. 2 בנות בחדר או 3 בנות בחדר גדול (סה"כ 8-9 בנות בדירה) 600x10 לשנה ב. דירת מדרשה - 4 בנות בחדר (20 16 - בנות בדירה) 400x10

קרא עוד

1 גזרת חסרי פה"פ נ' )חפ"נ( וגזרת חסרי פה"פ י)צ( )חפ"י)צ(( 1. רשום מעל הפועלים המודגשים את שורשם. 2. האם קשה לבטא את פה"פ המודגשת? 3. רשום מעל כל פועל

1 גזרת חסרי פהפ נ' )חפנ( וגזרת חסרי פהפ י)צ( )חפי)צ(( 1. רשום מעל הפועלים המודגשים את שורשם. 2. האם קשה לבטא את פהפ המודגשת? 3. רשום מעל כל פועל 1 גזרת חסרי פה"פ נ' )חפ"נ( וגזרת חסרי פה"פ י)צ( )חפ"י)צ(( 1. רשום מעל ים המודגשים את שורשם. 2. האם קשה לבטא את פה"פ המודגשת? 3. רשום מעל כל פועל את צורתו ה'רגילה'. בנק הזמן )המקור אינו ידוע, תודה לגלי

קרא עוד

עיצוב אוניברסלי

עיצוב אוניברסלי איך לסמן חניות נכים תוכן עניינים החוק כמויות חניות לסימון סימון ותמרור חניות נכים רישום חניות נכים ברשות תמונות שרטוטים חוק חניה לנכים חוק חניה לנכים, התשנ"ד 1993 החוק מגדיר: מי זכאי לתו חניית נכים היכן

קרא עוד

מבנים בדידים וקומבינטוריקה סמסטר אביב תשע"ט מספרי רמזי תרגול 11 הגדרה: (t R = R(s, הוא המספר הטבעי הקטן ביותר כך שבכל צביעה של צלעות הגרף וכחול(, קיים

מבנים בדידים וקומבינטוריקה סמסטר אביב תשעט מספרי רמזי תרגול 11 הגדרה: (t R = R(s, הוא המספר הטבעי הקטן ביותר כך שבכל צביעה של צלעות הגרף וכחול(, קיים מספרי רמזי תרגול 11 הגדרה: (t R = R(s הוא המספר הטבעי הקטן ביותר כך שבכל צביעה של צלעות הגרף וכחול( קיים תת-גרף שלם K s שצבוע בכחול או שקיים תת-גרף שלם K t שצבוע באדום. הגדרה שקולה: עבור גרף עם לפחות (t

קרא עוד

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר אני נשאר אני שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים ולפעמים עצובים, אבל האדם עצמו לא משתנה. הילדים יבינו

קרא עוד

סיכום האירועים בגבול רצועת עזה 21 באוקטובר 2018 ב- 17 ב א ו ק ט ו ב ר 2018 כ ל ל י ש ו ג ר ו ש ת י ר ק ט ו ת ל ע ב ר י ש ר א ל. א ח ת מ ש ת י ה ר ק ט

סיכום האירועים בגבול רצועת עזה 21 באוקטובר 2018 ב- 17 ב א ו ק ט ו ב ר 2018 כ ל ל י ש ו ג ר ו ש ת י ר ק ט ו ת ל ע ב ר י ש ר א ל. א ח ת מ ש ת י ה ר ק ט סיכום האירועים בגבול רצועת עזה 21 באוקטובר 2018 ב- 17 ב א ו ק ט ו ב ר 2018 כ ל ל י ש ו ג ר ו ש ת י ר ק ט ו ת ל ע ב ר י ש ר א ל. א ח ת מ ש ת י ה ר ק ט ו ת, ש נ ש א ו כ מ ו ת ג ד ו ל ה ש ל ח ו מ ר נ פ ץ,

קרא עוד

המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דיו ילין

המכללה האקדמית לחינוך עש דיו ילין ירושלים, אייר, תשע"ה למנהלי בתי הספר ולרכזי ומורי המתמטיקה שלום רב אנו מבקשים לעניין אתכם בתכנית " הכשרת מורים להוראת תלמידים ברוכי כישרון במתמטיקה ובמדע ומסגרת לטיפוח תלמידים ברוכי כישרון במתמטיקה ובמדע"

קרא עוד

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בעמ קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ 1. כללי בהתאם ל 22 למכרז פומבי מס' 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון )להלן: ""(, להלן קובץ

קרא עוד

ליקוט קובץ כתבי תורתיד קודש אשכנז ליקוט מענות קודש פראנקפורט, י ד י א כסלו ניסן גרמני' יום הבהיר ה'תנש א קובץ א' ]ט[ תשורה משמחת תשורה הנישואין משמחת

ליקוט קובץ כתבי תורתיד קודש אשכנז ליקוט מענות קודש פראנקפורט, י ד י א כסלו ניסן גרמני' יום הבהיר ה'תנש א קובץ א' ]ט[ תשורה משמחת תשורה הנישואין משמחת ליקוט קובץ כתבי תורתיד קודש אשכנז ליקוט מענות קודש פראנקפורט, י ד י א כסלו ניסן גרמני' יום הבהיר ה'תנש א קובץ א' ]ט[ תשורה משמחת תשורה הנישואין משמחת הבר מצוה של של י הת' שניאור זלמן שניאורוחנה זלמן שי'

קרא עוד

מאמר פגרות בתי המשפט משופר doc

מאמר פגרות בתי המשפט משופר doc ג( ג( עמוד 1 מתוך 7 השפעת פגרות ושביתות בבתי המשפט על הליכים משפטיים מאת עו"ד משה כדריה מבוא על מועדים והארכת מועדים סדרי הדין הנוהגים בבתי המשפט נוקבים בדרך כלל במועדים אשר בהם חייב בעל דין לנקוט הליך

קרא עוד