Untitled

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "Untitled"

תמליל

1 הצעה להוראה אינטגרטיבית של "הבנת הנקרא" ו"הבעה בכתב": "קריאה" ו"כתיבה" - שני צדדים של מטבע אחת. שרה האופטמן ההצעה להוראה אינטגרטיבית של "הבנת הנקרא" ו"הבעה בכתב" מבוססת על התיאוריה הגורסת, כי "תהליך הקריאה ותהליך הכתיבה הם שני תהליכים מקבילים, הנתונים במסגרת קוגניטיבית אחת". (טירניי, פירסון, 1983). על-פי תיאוריה זו "קריאה" ו"כתיבה" הם שני תהליכים בהם נדרשים הן הכותב והן הקורא : ". 1 לגייס" סכימות-ידע רלוונטיות; 2. להסתמך על מבני-על ריטוריים; 3. להשתמש במבנים תחביריים- מורפולוגיים. שני התהליכים מצויים במסגרת קוגניטיבית אחת בהיותם מבוססים על שימוש מושכל ונבון באיסטרטגיות רלוונטיות לשם ניהול מתוכנן ומבוקר של התהליך, עד להשגת היעד הסופי: היעד של תהליך הכתיבה הוא הצגת רעיון או תזה בטקסט תקין ונהיר. היעד של תהליך הקריאה הוא הפקת רעיון או תזה מהטקסט, לצרכים שונים של הנמען. הזיקה בין תהליך הקריאה לתהליך הכתיבה הוצגה גם בתיאוריות שונות של תורת-השיח: תורת-השיח מגדירה את הטקסט כנקודת מפגש בין תהליך ההפקה (מצד המוען) לבין תהליך העיבוד (מצד הנמען). שני התהליכים מכוונים זה לקראת זה: המוען נדרש להפעיל מערכת כללים פרגמטיים, ריטוריים ותחביריים, כדי להפיק טקסט המותאם לקהל הנמענים של הטקסט. הנמען, המשתייך לקבוצת נמענים זו, מפעיל אותם כללים פרגמטיים, ריטוריים ותחביריים שעליהם הסתמך המוען, כבסיס וכתנאי להפקת המסר. גרייס (1975) הגדיר את תהליך הכתיבה כתהליך המבוסס על "עקרון השיתופיות (Grace " principle): cooperativeבעיקרון זה הציג גרייס מערכת דרישות על-פיהן יציג המוען את המידע בטקסט: המידע חייב להיות: 1. רלוונטי ומספק ; 2. אופטימלי מבחינה כמותית ; 3. אופטימלי מבחינת איכותית ; 4. ברור לנמען. על-פי "עקרון השיתופיות" מכוון תהליך הכתיבה לקראת תהליך הקריאה: על המוען לצפות מראש, על-פי קהל-היעד אליו מכוון הטקסט, אילו סכימות-ידע יש לכלול בטקסט וכיצד להציגן באופן האופטימלי והרלוונטי, אשר יבטיח את הצלחתו של תהליך הקריאה. עקרון השיתופיות קיים גם לגבי השיקולים הלשוניים, הצורניים, הלוגיים והריטוריים. על המוען לבחור מבנה ריטורי המתאים למטרת ההתקשרות הספציפית שאליה הוא מתכוון. עליו להשתמש בכללי הקישוריות והלכידות כדי להפיק טקסט תקין וברור לקורא. כלומר,תהליך הכתיבה הוא תהליך קוגניטיבי, שמכוון אל הקורא ואל תהליך הקריאה. "הקורא הכשיר" מסתמך בשעת הקריאה, "על אותם אלמנטים תחביריים, סימנטיים וריטוריים, אשר היו כלים חשובים בידי המחבר בשעת הכתיבה" (אולשטיין, 1982). הקורא, בשעת הפקת הרעיון או התזה מהטקסט, נדרש להשתמש באותם כללים שבהם השתמש הכותב בשעת הכתיבה. אף הוא חייב להכיר את כללי הקישוריות והלכידות ולהפעילם בשעת הקריאה, כדי להבין את הנאמר בטקסט. כלומר,תהליך הקריאה הוא תהליך קוגניטיבי, המכוון אל תהליך הכתיבה".הקורא הכשיר" משתמש באלמנטים שבהם השתמש "הכותב הכשיר", ושניהם שותפים לתהליך זהה באופיו אך הפוך בכיוונו. ספרות המחקר החינוכי, המבוססת על מסגרת תיאורטית זו, ש"קריאה" ו"כתיבה" הם שני צדדים של מטבע אחת, מתמקדת בשלושה תת-נושאים:

2 א. בדיקת הקורלציה בין כישורי הקריאה לכישורי הכתיבה: מחקרים שנעשו בתחום זה הצליחו להוכיח שקיימת קורלציה בין כישורי הכתיבה לכישורי הקריאה, בעיקר מבחינת החסך :תלמידים שכישורי הכתיבה שלהם נמוכים, אף כישורי הקריאה שלהם נמוכים, ולהיפך. במחקר שבדק את הקורלציה כתיבה-קריאה באוכלוסיית סטודנטים שנה א' אשר נכשלו במבחני הגמר של השנה הראשונה, במחלקה להכשרת מורים בשתי אוניברסיטאות בוושינגטון, בדקו החוקרים (הדוגס ; ראשי, 1982) את כישורי ההבעה ואת כישורי הקריאה של הסטודנטים שנכשלו. בשני התחומים היתה רמת הסטודנטים נמוכה בהתאמה, על-פי סולם-ההערכה שנקבע. מסקנת המחקר היתה, שקיימת קורלציה ברורה בין כישורי הכתיבה לכישורי הקריאה, והרמה הנמוכה בשני תחומים אלה הביאה לכשל במבחני הגמר. ב.קביעת סטנדרטים מהימנים ותקפים לאבחון משולב של רמת "הבנת הנקרא" ושל רמת "ההבעה בכתב." מחקרים שונים בארצות-הברית מציעים מבחנים תקפים ומהימנים לבדיקה משולבת של דרישות המינימום ב"הבנת הנקרא" וב"הבעה בכתב", על-פי דרישות הלימוד בבית-הספר. לדוגמה, "מבחני אונטריו", ששימשו לבדיקת יכולתם של הסטודנטים לעמוד בדרישות המינימום ב"הבנת הנקרא" וב"הבעה בכתב" בכניסה לאוניברסיטה (אוונס, 1983), כללו שני חלקים: חלק א': בדיקת יכולתו של הלומד להבין טקסט עיוני ולהפיק ממנו מידע רלוונטי, במבחן של רב-ברירה. כאן נבדקה יכולתו של הלומד להבחין במשפטי-המפתח, להבחין באינפורמציה המכלילה הנתונה במשפט הראשון ובמשפט האחרון בטקסט ולהבין את משפטי התמיכה - בטענה. חלק ב: בדיקת כישורי הכתיבה של הלומד. כאן נדרש הנבחן לכתוב טקסט עיוני, שבו יחווה דעה או עמדה בנושא כלשהו. בחלק זה נבחנה יכולתו של הלומד לתכנן ולפתח נושא תוך שימוש בכללי התחביר והלשון ושימוש תקין במבנה רטורי הולם. "מבחני אונטריו" (ומבחנים הדומים להם במהותם) נועדו לקבוע אם הלומד עומד בדרישות מינימום בשני התחומים כאחת, כאשר הציון הממוצע בשני חלקי המבחן קובע את התאמתו לדרישות. ג.תיאור של שיטות הוראה שנוסו ונחקרו, שתכליתן להשפיע על תהליך הקריאה באמצעות תהליך הכתיבה או להשפיע על תהליך הכתיבה באמצעות תהליך הקריאה. נסקור להלן שלוש מהן: 1. מחקר שנערך בפלורידה (ברוויק, ז'אן, 1986) בדק את השפעת התהליך של" כתיבה-על-פי-תבנית " על הישגי התלמידים "בהבנת הנקרא". הניסוי כלל 81 תלמידי תיכון שחולקו לשלוש קבוצות: קבוצה אחת שעסקה בקריאת טקסטים ללא תרגילי כתיבה נלווים. קבוצה שנייה שעסקה במתן תשובות לשאלות הבנה ובהבעת דעה אישית על טקסטים שנקראו, ללא הדרכה לגבי מיומנויות הכתיבה. קבוצה שלישית שעסקה ב"כתיבה-על-פי-תבנית" של תשובות ושל פסקאות, בהקשר לטקסטים שנקראו, תוך הדגשת מיומנויות הכתיבה. בתום חמישה-עשר שבועות נבדקה יכולתם של התלמידים ב"הבנת הנקרא", על-פי המבחן הדיאגנוסטי של סטנפורד (יש לציין כי המבחן לא בדק כישורי הבעה בכתב, אלא רק בדיקה של הבנת הטקסט). תוצאות המחקר היו מובהקות לטובת הקבוצה השלישית.מסקנת המחקר היתה, שהקניית הכללים של "כתיבה-על-פי-תבנית" השפיעה באופן מובהק על הבנת הנקרא. מכאן משתמע, ששיפור תהליך הכתיבה באמצעות תבניות רטוריות, שבהן נדרש התלמיד להשתמש באופן אקטיבי בכתיבת תשובות ופסקאות, משפיע על הבנת הטקסט יותר מאשר קריאה בלבד או קריאה המלווה במתן תשובות "סטנדרטיות" של הבנת הנקרא.

3 2. בניסוי שנערך בשיקאגו (דן, רוס 1988) הופעלה בהצלחה שיטת הוראה, שבה פותחו הכישורים והיכולת של "הבנת הנקרא" באמצעות תהליך כתיבה דו-שלבי. השיטה נוסתה על תלמידי תיכון, שנכשלו במבחני-הסטנדרט של הבנת הנקרא. הנחת-היסוד של שיטה זו היתה, שניתן לשפר את "הבנת הנקרא" באמצעות טקסטים ספרותיים הדורשים השלמה של פערים או של הצהרות לא מפורשות. בשיטת הוראה זו ביקשו גם להעניק לתלמיד הנכשל ביטחון עצמי לגבי קריאה והבנה של טקסטים. השיטה התבססה על שני שלבים: שלב א': ניסוח קבוצת שאלות כלליות, שבאמצעותן ניתן לסכם בהצלחה כל טקסט ספרותי, כגון: מה קרה בסיפור? מהו המסר של הסיפור? וכדומה. התלמידים התנסו בכתיבת סיכום לסיפורים שונים, על-פי שאלות-דגם אלה, תוך העדפת חלק מן השאלות שהן רלוונטיות יותר לסיפור הספציפי. בדרך זו רכשו התלמידים גישה בסיסית להבנת הטקסט מצד אחד, ודרך מובנית ושיטתית לסיכום הטקסט, מצד שני. שלב ב': התלמידים התנסו בחיבור שאלות שעליהן אין תשובה בטקסט, ונדרשו להציע "השלמת פערים" ו"השלמת הצהרות לא מפורשות" על-פי דמיונם, מבלי לחרוג מנתוני הטקסט. בשלב זה הציעו התלמידים פסקאות שלמות שנכתבו על-ידם, כדרך ל"השלמת" הטקסט. יש לציין ששלב זה התבצע תוך כדי דיון בקבוצות, שבו האזינו התלמידים להצעת חבריהם וחיוו דעתם. בסיום תהליך ההוראה נדרשו התלמידים לכתוב חיבור המבוסס על סיפור נתון, כדרך לבדיקת הבנת הטקסט. בתוצאות המחקר נקבע שחל שיפור משמעותי של הבנת הנקרא לאור השימוש בשיטה זו. שיטת הוראה זו מלמדת שניתן לשפר את תהליך הקריאה באמצעות תהליך כתיבה המבוסס על שני מרכיבים : מרכיב ראשון: הקניית דגם בסיסי לסיכום טקסט. מרכיב שני: הקניית דרכים להשלמת פערי מידע בטקסט. המרכיב הראשון משפר את יכולתו של התלמיד לעמוד על נתוני הטקסט, והמרכיב השני משפר את יכולתו של התלמיד להשלים, בדרך נבונה ולגיטימית, את המידע החסר. 3. שיטה שנוסתה באוניברסיטת אילינוי (מילר; 1986) התבססה על הנחת-יסוד, שכדי להקנות לסטודנטים בשנה א' כישורי הבעה בכתב (כגון: ניסוח תמציתי ובהיר, הצגה ברורה של הרעיונות וכדומה) יש לעגן את התהליך במטרה לימודית רלוונטית לסטודנט, דהיינו, כתיבת תמצית או תקציר לטקסטים ארוכים. ייחודה של השיטה הוא בכך, שהסטודנטים נדרשו לכתוב את התמצית או התקציר תוך כדי קריאת הטקסט ובכך לבצע בו-זמנית את תהליך הקריאה ואת תהליך הכתיבה. בדרך זו ביקשו לשפר את יכולתו של הלומד לכתוב בצורה עניינית וברורה את עיקרי הטקסט. במקביל ביקשו לשפר את יכולתו של הלומד לקריאה משמעותית ואפקטיבית, בהיותה קריאה מונחית-מטרה: כתיבת התמצית או התקציר, במהלך הקריאה. בשיטת הוראה זו, אשר הוכיחה את הצלחתה במבחני הסיום של שנה א', הוצמדו תהליך הקריאה ותהליך הכתיבה זה לזה, כדי לשפר ולייעל את שני התהליכים באחת.

4 סקירת המחקר מוליכה למספר מסקנות: א. יצירת אינטגרציה מכוונת בין תהליך הקריאה לתהליך הכתיבה, ולהיפך, מביאה לשיפורם. אינטגרציה זו פירושה, שתהליך הקריאה ותהליך הכתיבה חייבים להיות מכוונים זה לקראת זה, כדי לקדם את התלמיד בשני התהליכים באחת. ב. הוראת "הבנת הנקרא" ו"הבעה בכתב" בשני מסלולים נפרדים ומנותקים נוגדת את אופיים ואת מהותם של תהליכים אלה, בהיותם שני תהליכים מקבילים,הנתונים במסגרת קוגניטיבית אחת. ג. הדגם של "כתיבה על-פי-תבנית" הוא דרך אפקטיבית לשיפור תהליכים אלה. הוראה אינטגרטיבית של "הבנת הנקרא" ו"הבעה בכתב:" הצעה לשיטת הוראה שיטת ההוראה של "כתיבה-על-פי-תבנית", שהוכיחה באופן מובהק את הצלחתה (על-פי המחקר בפלורידה, 1986, שהוצג לעיל), יכולה לשמש כשם כולל להצעה לתוכנית לימודים ולשיטת הוראה רב- שנתית ורב-שלבית, שתוצג בזאת. הצעה זו נועדה לשלב בדרך אפקטיבית את תהליך הקריאה ואת תהליך הכתיבה, במטרה לקדם את התלמיד בשני המסלולים באחת. ההצעה מבוססת על איחודם של "הבנת הנקרא" ו"הבעה בכתב", החל משלבי-ההוראה הראשונים ועד למבחן בגרות משולב, שנקבע על-ידי משרד החינוך, כמבחן בהיקף של 2-1 יח"ל. שני המקצועות יילמדו כמקצוע משולב של "טיפוח כישורי כתיבה וקריאה". דרך ההוראה תתמקד באינטגרציה בין תהליך הקריאה ותהליך הכתיבה, כפי שיפורט להלן. תיאור ההצעה: א. הוראה אינטגרטיבית של "הבנת הנקרא" ו"הבעה בכתב" תתבסס על קריאה מכוונת ומודרכת של טקסטים עיוניים, תוך התייחסות לדרך כתיבת הטקסט כ"כתיבה-על-פי-תבנית". הנחת-היסוד של דרך הוראה זו מבוססת על התפישה של תורת-השיח (שהוצגה לעיל) שכותב הטקסט, בהיותו "כותב מומחה" או "כותב כשיר", מפעיל עקרונות וכלליים פרגמאטיים, רטוריים ותחביריים-לשוניים, במטרה ליצור "שיתופיות" ו"תקשורת תקינה" עם קהל קוראיו. מכאן משתמע שכל טקסט עיוני הוא למעשה "כתיבה-על- פי-תבנית." ב. התלמידים יתודרכו לזהות בכל טקסט, או בקבוצת טקסטים, תבניות מסוגים שונים: תבניות-על רטוריות, תבניות פרגמטיות, תבניות של לכידות וקישוריות ועוד. קריאת הטקסט תהיה מכוונת ומודרכת לקראת זיהוי התבנית וניתוח תפקידה ומשמעותה בטקסט הספציפי. יש להתייחס בכל שלב לתבנית אחת ולהדגימה על-פי שלושה-ארבעה טקסטים, שייבחרו בקפידה על-ידי המורה. הפעילות הלימודית תתרכז במטלות שונות שתפקידן: 1. להדריך את התלמיד בזיהוי התבנית. 2. לנתח את משמעות הטקסט על-פי התבנית הספציפית. בדרך זו תשמש התבנית (ובכל שלב תבנית שונה) ככלי לרכישת מיומנויות ואיסטרטגיות של "הבנת הנקרא." ג. התבנית, שלובנה והודגמה באמצעות מספר טקסטים, תשמש לאחר הפנמתה דגם לכתיבה: "כתיבה על-פי-תבנית". בשלב זה יהיה התלמיד הכותב של טקסט עיוני, המשתמש בתבנית שרכש. לדוגמה, לאחר שהתלמידים הכירו את "תבנית השרשור" כדרך לקישוריות בין משפטים או בין פסקאות (על-פי

5 הטקסטים שהובאו בפניהם לשם הדגמה וביסוס של תבנית זו), יתבקשו התלמידים ליצור "תבנית שרשור" לקישור בין משפטים ופסקאות שהם עצמם כותבים. בדרך זו יתבסס תהליך הכתיבה על תהליך הקריאה באופן משמעותי,ויחזק את שני התהליכים באחת. דוגמה נוספת: בתהליך הקריאה יכירו התלמידים תבניות שונות להצגת מידע, כגון: הגדרה, הסבר, הצגת נתונים מספריים ועוד. התלמידים יכירו ויפנימו תבניות אלה, כחלק מתהליך הקריאה, ובשלב השני יתבקשו להשתמש בתבניות המידע (בכולן או בחלקן) כדי לכתוב טקסט עיוני-אינפורמטיבי. הצעה זו חייבת להיות כפופה למספר עקרונות: 1. אין להדגים בטקסט אחד יותר מאשר תבנית אחת. 2. יש להדגים כל תבנית בעזרת שלושה-ארבעה טקסטים (לפחות), כדי להביא להפנמה מלאה של התבנית. 3. הקניית התבנית חייבת להיות מבוססת על שלב הזיהוי ושלב הליבון: 4. התלמיד יכיר סוגים שונים של תבניות, בשלבים מובנים והגיוניים. 5. כל תבנית, לאחר ליבונה, תשמש באופן מיידי כבסיס לכתיבה עצמית בהיקף של פסקה או מאמר. 6. לאחר הכרת קבוצה של תבניות בעלות מכנה משותף, יתבקש התלמיד (בתרגיל מסכם או במבחן) לזהות את כולן בטקסט אחד, שיותאם למטרה זו. במקביל יתבקש התלמיד להשתמש בקבוצת תבניות לצורך כתיבה, לאור מטלת כתיבה שתוטל עליו בשלב זה. זיהוי התבנית באמצעות מלות-קישור ודרכי הניסוח הקשורות אליה. ליבון מטרתה של התבנית: השערה לגבי נימוקי הכותב לשימוש בה, התבנית בזיקתה לנושא המאמר ולסוג הטקסט, יתרונותיה (ואולי חסרונותיה) ועוד. כלומר, הכרת התבנית חייבת לבסס את תהליך הקריאה כתהליך קוגניטיבי. בדרך זו תסייע הכרת התבנית להבנת הטקסט, והתלמיד יוכל להשתמש בדרך אפקטיבית בתבנית שרכש בתהליך הכתיבה, שיבוא בהמשך לתהליך הקריאה. שיטת הוראה זו דורשת להגדיר מראש סוגים שונים של תבניות ולהחליט באילו תבניות יטפל המורה בכל שלב ובכל כיתה, כדי לקדם את התלמיד במסלול זה בדרך מובנית. הדגמת ההצעה: המיפוי כדרך ליצירת אינטגרציה מכוונת בין "הבנת הנקרא" ו"הבעה בכתב" המיפוי נחשב לאחת המיומנויות הבסיסיות והמרכזיות במסגרת תהליך הקריאה ותהליך הכתיבה. באמצעות המיפוי יכול הקורא לייצג את התבניות הריטוריות של הטקסט ואת ההירארכיה בין הרעיונות. מיומנות המיפוי משמשת גם את הכותב בבואו לערוך את המבנה הרעיוני של הטקסט לקראת הכתיבה. נדגים להלן כיצד ניתן להשתמש במיומנויות המיפוי בשני התהליכים וכיצד ניתן ליצור אינטגרציה ביניהם באמצעות המיפוי: שלב א': המיפוי כאמצעי לקריאה מתודרכת ומכוונת לקראת זיהוי ה"כתיבה-על-פי-תבנית", בה נקט המוען. המורה יתדרך את תלמידיו להשתמש במיומנות המיפוי כאמצעי להצגה גראפית של ה"כתיבה-על-פי- תבנית", בה נקט המוען.

6 בשלב זה מספר חלקים: *זיהוי מלות-קישור ואיתור משפטי-המפתח כדי להגדיר את התבנית בה נקט המוען, כגון: תבנית של עימות, תבנית של סיבה ותוצאה וכד.' *שרטוט המיפוי והשלמתו על-פי הטקסט. *שימוש במיפוי לצורך כתיבת תמצית לטקסט. *דיון בתבנית שבה בחר המוען, בזיקה לנושא הטקסט, לאופיו ולמסר הכלול בו. שלב ב': המיפוי כאמצעי ל"כתיבה-על-פי-תבנית" לאחר רכישת מיומנות המיפוי, כחלק מתהליך הקריאה, יתודרך התלמיד להשתמש במיומנויות המיפוי בתהליך הכתיבה: התלמיד יתבקש להעלות רעיונות לקראת כתיבת חיבור או מאמר ולהציגם במיפוי. מלות-קישור ותבניות-המקרו שאותן רכש יסייעו לו עתה בתהליך הכתיבה, כאשר הוא "עובר" מהמיפוי אל הכתיבה העצמית. נדגים להלן את חוליית-המעבר מתהליך קריאה לתהליך כתיבה על-פי ההצעה הנ"ל: מערך שיעור להדגמת המעבר מ"הבנת הנקרא" ל"הבעה בכתב" בדרך ההוראה האינטגרטיבית חלק ראשון של השיעור: עריכת מיפוי לטקסט נתון התלמידים מתבקשים להציג מיפוי לטקסט: "בעד ונגד צנזורה על מחזות וסרטים", תוך הסתמכות על הכותרת, על מלות-הקישור ועל משפטי-המפתח. בעד ונגד צנזורה של מחזות וסרטים שאלת הצנזורה על מחזות וסרטים שנויה בישראל במחלוקת. השוללים את הצנזורה טוענים, כי הטלת איסור על הקרנתם של סרטי קולנוע מסוימים, או על הצגתם של מחזות תיאטרון מסוימים מנוגדת לאופיו של המשטר הדמוקרטי, הדוגל בחופש הביטוי. לדעתם, לא ייתכן שבמדינה, אשר בה חופש הדיבור הוא כמעט מוחלט, ואין כל הגבלה על הדפסת דברים שבכתב ועל הפצתם, תהיה הגבלה רק בתחום הקולנוע והתיאטרון. עוד הם טוענים, כי אזרחי המדינה הם אנשים מבוגרים היכולים לשפוט בעצמם מה ברצונם לראות. הצנזורים אינם מבוגרים יותר, או בעלי רמה תרבותית גבוהה יותר מכל אזרח, ולכן אין כל צורך בפיקוחם. ואילו המחייבים את הצנזורה טוענים, שהצנזורה מגינה על החברה מפני העלאת מחזות זולים ומזיקים. לדעתם, מחזות, שכל עיקרם גירוי יצרים ופגיעה ברגשות, עלולים רק להזיק. הם סבורים, כי הצנזורה תמנע העלאת מחזות תועבה ומחזות העלולים לפגוע ברגשות של קבוצות אוכלוסייה שונות. עוד הם טוענים, כי יש מחזות, שיש לאסור את העלאתם, משום שהם מערערים את מוראל העם ואת חוסנו הנפשי, ועל-כן הם פוגעים - בעקיפין - בביטחון המדינה. מתוך" לשון וספר,"קדם יחידה - פרקים בהבנת הנקרא, האוניברסיטה הפתוחה, עמ' 45.

7 השלמת המיפוי שיתבצע על-ידי התלמידים: *כהכנה למיפוי, התלמידים מתבקשים לזהות את תבנית-המקרו באמצעות הכותרת, המשפט הפותח ומלות-הקישור. *התלמידים ידונו ביתרונותיו של מיפוי זה ובדרך בה משקף המיפוי את תבנית-העל בטקסט. *התלמידים יתבקשו לכתוב תמצית לטקסט, תוך התבססות על המיפוי בלבד (ללא עיון נוסף בטקסט). כאן יידרשו התלמידים להפעיל באופן עצמאי ונבון את מערכת מלות-הקישור הרלוונטיות. ללא שלב זה לא ניתן "לעבור" מהמיפוי אל התמצית. הערה: *השיעור מתקיים לאחר שהתלמידים תירגלו את מיומנויות המיפוי והכירו את התבנית של "עימות" בטקסטים קודמים. חלק שני של השיעור: עריכת מיפוי של הרעיונות לקראת כתיבת חיבור

8 התלמידים יתבקשו להעלות רעיונות לקראת כתיבת חיבור (קצר) על הנושא" :יתרונות וחסרונות של החיים בעיר הגדולה,"ולהציגם במיפוי: *המורה ישתמש בתרשים המיפוי המוצג לעיל (שהוא מקביל למיפוי שנערך לטקסט "בעד ונגד צנזורה על מחזות וסרטים.(" *המורה ירשום את הרעיונות שיעלו התלמידים במהלך דיון בנושא, במיקום הנכון במיפוי. שלב שלישי - מטלה לשיעורי-בית: כתוב חיבור או מאמר על הנושא: "בעד ונגד החיים בעיר הגדולה". (התבסס על המיפוי שנערך בשיעור(. *הקפד על מלות-קישור הולמות. כיצד נוצרה האינטגרציה בין תהליך הקריאה לתהליך הכתיבה בשיעור זה? *התלמידים תירגלו את השימוש במיומנויות המיפוי הן לעיבוד הטקסט (בחלק הראשון של השיעור) והן כהכנה לכתיבת טקסט (בחלק השני של השיעור) *מלות-קישור אשר סייעו בזיהוי תבנית-המקרו וחלקיה (בחלק הראשון של השיעור) תשמשנה לכתיבת החיבור או המאמר (כהמשך לחלק השני של השיעור). *המיפוי משמש כחוליית- קישור בין תהליך הקריאה לתהליך הכתיבה, והוא נועד לשפר את שני התהליכים באחת.

9 סיכום: ההצעה להוראה אינטגרטיבית של "הבנת הנקרא" ו"הבעה בכתב" מושתתת על התפישה, שתהליך הקריאה ותהליך הכתיבה הם שני תהליכים מקבילים השייכים למסגרת קוגניטיבית אחת. הראציונל לשיטת ההוראה האינטגרטיבית הוא, שהמורה נדרש להקנות שני תהליכים אלה בדרך משולבת: 1. עיבוד הטקסט לאור תבנית מסוימת, לשיפור יכולתו של התלמיד לקרוא ולעבד טקסטים. הכרת תבניות שונות ומגוונות, כדי לאפשר לתלמיד התנסות רבה ומקיפה בהבנת טקסטים. 2. הטקסט, בהיותו "כתיבה-על-פי-תבנית" מצד הכותב, יאפשר לתלמיד להשתמש בתבניות אלו כמודל לכתיבתו. "הכתיבה-על-פי-תבנית" תתבסס על תבניות אותן הפנים התלמיד בתהליך הקריאה, ובכך תביא לקידום ה"ההבעה בכתב." 3. "הכתיבה-על-פי-תבנית" תשפר באופן משמעותי את רמת ה"ההבעה בכתב", ואף תשפר את כשירותו של התלמיד כקורא, אשר לאחר רכישת מיומנויות אלו, יידע להפעילן בתהליך הקריאה. ההוראה האינטגרטיבית תשפר את תהליך הקריאה ואת תהליך הכתיבה, אם תופעל בצורה ממסודת ומתוכננת, החל משלבי ההוראה הראשונים ועד לכיתות הגבוהות של בית-הספר התיכון (עד למבחן הבגרות המשלב שני תחומים אלה)

10 ביבליוגרפיה ע' אולשטיין, "קשרי גומלין בין כתיבה וקריאה וכשירותו של הקורא,"עיונים בחקר השיח,ירושלים 1982, אקדמון, עמ' I. Baker, A.L. Brown, "Metacognitive skills and Reading", Handbook of Research in Reading, In D. Person (ed.), New-York 1984, Longman, pp J. Bravick, "The Development, Implementation and Evaluation of an Instructional Model to Increase Comprhension through Written Structural-Response to Text", Major Aplied Research Project for the Ed.D, U.S. Florida 1986, Nova University. H. P. Grice, "Logic and Conversation", Syntax and Semantics, 3 Speech Acts eds. Cok P., and Morgan J.L., New-York 1975, Academic Press. W. Kitch, T. Van Dijk, Towards a Model of Text Comprehension and Production, Psychological Review, 85, 1978, pp M. Mueller Roseana, Teaching Writing through Literature; Towards the Acqusition of a Knowledge base, Illinois,1986. R. Y. Tierny, & D. Pearson, Towards a Composing Model of Reading, Language Arts, 60, 1983, pp

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת לימודי החוג לפסיכולוגיה תואר שני במרכז האוניברסיטאי

קרא עוד

חינוך לשוני הוראת קריאה: נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה?

חינוך לשוני הוראת קריאה:  נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה? חינוך לשוני שפה ערבית סוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה - נקודת מבט של הערכה מפגש לימודי 7.7.2011 אימאן עואדיה מנהלת תחום מבחנים בערבית - הרשות הארצית 2011# 1 מהי? היא הגוף המוביל

קרא עוד

No Slide Title

No Slide Title כיצד לכ ת וב עבודה מדעית? ד ר דוד פסיג אוניברסיטת בר-אילן http://www.passig.com http://faculty.biu.ac.il/~passig ראש י פרקי ם ע מוד ש ע ר ת מ צ י ת ת וכן העני ינים מב ו א רק ע ת יאו רטי שא ל ו ת ו הש ע

קרא עוד

המעבר לחטיבה עליונה

המעבר לחטיבה עליונה בס "ד בס "ד בס "ד עיריית אשדוד מקיף ז' הקריה אשדוד התשע "ב בית הספר ביכולת של התלמידים, ומאפשר בכל מסלול לגשת לבחינות הבגרות לפי יכולתו והישגיו הלימודים. בית הספר שכל תלמידי שכבה ט' ימשיכו ללמוד במסגרת

קרא עוד

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר אני נשאר אני שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים ולפעמים עצובים, אבל האדם עצמו לא משתנה. הילדים יבינו

קרא עוד

עמק יזרעאל נתוני המיצ"ב של הרשות המקומית בטווח השנים תשס"ח - תשע"ב דיווח תוצאות מבחני ההישגים בסולם רב-שנתי עמק יזרעאל, דוח מיצ"ב רשותי רב-שנתי תשס"ח-

עמק יזרעאל נתוני המיצב של הרשות המקומית בטווח השנים תשסח - תשעב דיווח תוצאות מבחני ההישגים בסולם רב-שנתי עמק יזרעאל, דוח מיצב רשותי רב-שנתי תשסח- עמק נתוני המיצ"ב של הרשות המקומית בטווח השנים דיווח תוצאות מבחני ההישגים בסולם רבשנתי 1 http://rama.education.gov.il פתח דבר הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך )ראמ"ה( פועלת להטמעת תרבות של "מדידה בשירות

קרא עוד

שאלון אבחון תרבות ארגונית

שאלון אבחון תרבות ארגונית שאלון: אבחון תרבות ארגונית על פי : Cameron, E. and Quinn, R. Diagnosing and changing organizational culture Edison Wesley 1999. 1 לפניך שש שאלות הנוגעות לאבחון תרבות ארגונית. בכל שאלה מוצגים ארבעה איפיונים

קרא עוד

ללא כותרת שקופית

ללא כותרת שקופית סביבת הלימוד החוץ כיתתית ניר אוריון המחלקה להוראת המדעים מכון ויצמן למדע גישה הוליסטית לסביבת הלימוד החוץ-כיתתית הגברת מידת ורמת השימוש בסביבה החוץ-כיתתית דורשת התמודדות עם השאלות הבאות: (1) מהי סביבה

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 דרכי הראיון המסייע ממדי הראיון הייעוצי מבנה ותהליך פתיחה מבוא מוקד התערבות סיום מטרות פורקן יצירת קשר עיבוד רגשי איסוף מידע ארגון מידע הבנה תובנה מתן מידע. שינוי חשיבתי שינוי התנהגותי פתרון בעיות קידום

קרא עוד

שוויון הזדמנויות

שוויון הזדמנויות מדיניות של הערכת מורים ואיכות ההוראה פאדיה נאסר-אבו אלהיג'א אוניברסיטת תל אביב, מכללת סכנין להכשרת עובדי הוראה והמכללה האקדמית בית ברל 10.11.2010 כנס 1 מכון ואן ליר מדיניות של הערכת מורים: - מטרות ההערכה

קרא עוד

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין:

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע  ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: פרופסור חבר: מרצה בכיר: מורה בכיר: מרצה: מורה : דואר אלקטרוני: ד''ר אהרן עמית י' ריבלין,

קרא עוד

כתיבת דו"ח אבחון ארגוני

כתיבת דוח אבחון ארגוני 1 כתיבת דו"ח אבחון ארגוני 2 כמה מילים מקדימות על התוכן... - האופן בו אנו מנתחים את הארגון נשען על הפרדיגמות שלנו אודות השאלות מהו ארגון? מהי אפקטיביות ארגונית? אבחון ארגוני מיטבי מנתח את המערכת הארגונית

קרא עוד

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל- ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים עברית על הרצף מוגשת ל- דר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: 10.10.2016 מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 הקדמה רכישתה של שפה שניה או זרה היא תופעה לשונית פסיכולוגית,

קרא עוד

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1 החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ רחוב ירושלים 2, ראשון לציון מכרז פומבי מספר 2/2019 לבחירת רכז נושא התחדשות עירונית במחלקה לעבודה קהילתית בשילוב עם מנהלת בינוי-פינוי-בינוי רמת אליהו החברה הכלכלית לראשון

קרא עוד

HUJI Syllabus

HUJI Syllabus סילבוס משפט גרמני אזרחי - 62311 תאריך עדכון אחרון 04-08-2016 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:בוגר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:משפטים השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד את הקורס: 0 סמסטר:סמסטר

קרא עוד

מדריך להתחלה מהירה Microsoft Project 2013 נראה שונה מגירסאות קודמות, ולכן יצרנו מדריך זה כדי לעזור לך ללמוד להכיר אותו. סרגל הכלים לגישה מהירה התאם אי

מדריך להתחלה מהירה Microsoft Project 2013 נראה שונה מגירסאות קודמות, ולכן יצרנו מדריך זה כדי לעזור לך ללמוד להכיר אותו. סרגל הכלים לגישה מהירה התאם אי מדריך להתחלה מהירה Microsoft Project 2013 נראה שונה מגירסאות קודמות, ולכן יצרנו מדריך זה כדי לעזור לך ללמוד להכיר אותו. סרגל הכלים לגישה מהירה התאם אישית את האזור הזה כדי שהפקודות המועדפות עליך יהיו תמיד

קרא עוד

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה המחלקה להוראת המדעים, נעמה בני מכון ויצמן למדע בקרב מבוגרים: בקרב מבוגרים הקביעה מבוססת מעשים/תוצרים/ביצועים. אנשים אלו הוכיחו במעשים/ביצועים/תוצרים פעולות

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation הקלטה עצמית באמצעות Tablet PC תמצית פעילות 2009-2014 הטמעת אוטומציה מלאה ב- 2015 מדור טכנולוגיות למידה וייעוץ מערך המחשוב אב"ג הקלטה עצמית באמצעות Tablet PC הסבר על השיטה יתרונות וחסרונות תמצית פעילות

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז יום עיו ן רכ זי/ תו עב רית: הבנת הנק ר א, הבעה ולשון 17.11.09 ל' חשון תש"ע ברוכ ים/ תו המצטר פים/ תו רכ זות חד שות רכ זות בבתי ספר ח דשים ד עולות קומה ב/מרש ת אור ט י שר אל: "ר נו ר ית גנץ אבישג גורדון

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 אלון בבצ' קו, פסיכולוג מוסמך המרכז להורות באוניברסיטת ייל,)YALE( ארה"ב מטרות הסדנה העברת ידע מבוסס מחקר בתחום בעיות התנהגות אצל הילדים. הצגת הטיפול שנחשב ה standard gold בתחום בעיות התנהגות. הצגת מידע

קרא עוד

הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120, הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה על-ידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן ש

הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120, הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה על-ידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן ש הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120,022207 הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה עלידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן שגיא, מורים ללשון בבתי הספר של לחמן. פרק ראשון הבנה והבעה

קרא עוד

פרויקט שורשים דמות

פרויקט שורשים דמות פרויקט שורשים דמות בחייכם אודות דמות פרק זה בעבודת השורשים יכלול מידע אודות הדמות שנבחרה מצד ההורים. הפרק יכיל תקציר רגיל ]רשות[ או מעוצב ]רשות[, טקסט ]חובה[, תמונות ]רשות אבל ]רשות [. רצוי מאוד[, אלבום-מצגת

קרא עוד

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc)

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc) הצעה לפתרון שאלון א, חורף 2011 נכתב ע"י עידית גולץ (מורה ורכזת עברית) וארנון דותן (מורה בלחמן). פרק א הבנה והבעה (50 נקודות).1 קהל היעד, הנמענים תפקיד הלשון העברית פן אחד היהודים בארץ מפתח להקמת חברה מלוכדת

קרא עוד

שם הקורס: סוג הקורס: שנה"ל: דרישות קדם: מרצה/ים: אסיסטנט/ עוזר/ת הוראה: שעות קבלה: סילבוס ביה"ס לעיצוב וחדשנות - תואר 1 שרטוט אדריכלי 2- טכנולוגיות פנ

שם הקורס: סוג הקורס: שנהל: דרישות קדם: מרצה/ים: אסיסטנט/ עוזר/ת הוראה: שעות קבלה: סילבוס ביהס לעיצוב וחדשנות - תואר 1 שרטוט אדריכלי 2- טכנולוגיות פנ שם הקורס: סוג הקורס: שנה"ל: דרישות קדם: מרצה/ים: אסיסטנט/ עוזר/ת הוראה: שעות קבלה: סילבוס ביה"ס לעיצוב וחדשנות - תואר 1 שרטוט אדריכלי 2- טכנולוגיות פנים, מערכות ופרטים חובה תשע"ח א' סמסטר: שרטוט אדריכלי

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 הקשר בין מנהיגות המנהל של בית הספר לבין הרגשתם של המורים ו תפקודם בכיתה במערכת החינוך הערבית בישראל מאת : מחמוד זועבי בהדרכת : ד"רציפורה שכטמן ד"ר מיכאל כץ עבודת

קרא עוד

" תלמידים מלמדים תלמידים."

 תלמידים מלמדים תלמידים. " תלמידים מלמדים תלמידים." פרוייקט של צוות מתמטיקה, בית ספר כפר-הירוק איך הכל התחיל... הנהלת בית הספר העל-יסודי הכפר הירוק יזמה פרויקט בית ספרי: "למידה ללא מבחנים- הוראה משמעותית", צוות המתמטיקה החליט

קרא עוד

טופס לסטודנטים שהחלו את לימודיהם תשע"ו התמחות: ביולוגיה טופס בדיקת מצב לימודים זה נועד לסייע לסטודנט/ית לעקוב אחר תכנית לימודיו/ה. המעקב והאחריות על ה

טופס לסטודנטים שהחלו את לימודיהם תשעו התמחות: ביולוגיה טופס בדיקת מצב לימודים זה נועד לסייע לסטודנט/ית לעקוב אחר תכנית לימודיו/ה. המעקב והאחריות על ה טופס בדיקת מצב לימודים זה נועד לסייע לסטודנט/ית לעקוב אחר תכנית לימודיו/ה. המעקב והאחריות על השלמת תכנית הלימודים חלה על הסטודנט/ית בלבד! כל הקורסים הרשומים בטופס הינם חובה לימודית )אלא אם נכתב אחרת(.

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation הנח את הפלאפון במרכז החדר סדנאות ליבה למאמנים משמעת עצמית מטרות הסדנה הקניית כלים לבניית משמעת עצמית אצל השחקנים הקניית כלים ליצירת מאמץ מרבי, ניהול רגשות ואיפוק מודל ערכי הליבה מיצוי עצמי משמעת עצמית

קרא עוד

Microsoft Word - Ass1Bgu2019b_java docx

Microsoft Word - Ass1Bgu2019b_java docx ת ר ג י ל 1 ב ק ו ר ס מ ב ו א לתכנות 202.1.9031 JAVA סמסטר ב, ת נ א י ם ו ל ו ל א ו ת תאריך אחרון להגשה בציון מלא : 02.04.19 עד שעה : 23:55, כ ל יום איחור ל א מ א ו ש ר א ו ח ל ק ממנו מודריד 10 נקודות

קרא עוד

ארסמוס+ עדכון

ארסמוס+ עדכון הדגשים לקול הקורא 2018 Capacity Building Capacity Building "בניית יכולות של מערכת ההשכלה הגבוהה הישראלית תוך שיתוף פעולה בינלאומי" מוסדות להשכלה גבוהה פיתוח תכניות לימוד בגוון דיסציפלינות קידום בינלאומיות

קרא עוד

פרק 09 ז - סוגיות אתיות בהתנהלות בעלי תפקידים בכירים.xps

פרק 09 ז - סוגיות אתיות בהתנהלות בעלי תפקידים בכירים.xps תוקפו : החל ממרץ; סוגיות אתיות ב ה ת נ ה ל ו ת בעלי תפקידים ב כ י ר י ם ר ק ע א ת י ק ה ה י א מ כ ל ו ל ש ל כ ל ל י ם ו ע ר כ י ם ש נ ו ע ד ו ל ה ג ד י ר ה ת נ ה ג ו ת ר א ו י ה ו נ כ ו נ ה. ת כ ל י ת

קרא עוד

תכנית הוראה

תכנית הוראה תכנית הוראה להטמעת יעדי החינוך הלשוני בכיתות ה יעדים עקרונות לתכנון דרכי הוראה תשע"ב 1 פיתוח תכנית ההוראה להטמעת יעדי החינוך הלשוני בכיתות ה: ייזום רעיון כתיבת התכנית : זהבה שמש, מנהלת האגף לפיתוח יוזמות

קרא עוד

יום עיון עורכי בקשות להיתרים

יום עיון עורכי בקשות להיתרים יום עיון לעורכי בקשות להיתרים 13.7.2017 יום עיון לעורכי בקשות להיתרים 13.7.2017 ימים תנאים מקדימים + 45 מידע להיתר ימים מידע 5 בדיקת תנאים מקדימים איסוף מידע הפקת תיק מידע ומסירתו למבקש מירי תמר תמר תנאים

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - TeacherShortcoming_Goldstein

Microsoft PowerPoint - TeacherShortcoming_Goldstein שילוב טכנולוגיות מידע בהכשרת מורים ד"ר אולז'ן גולדשטיין מכון מופ"ת ומכללת קיי 1 נושאים לאילו מטרות משלבים טכנולוגיות מידע בהכשרת מורים? כיצד מורי המורים משלבים בהוראה את טכנולוגיות מידע? כיצד מכשירים את

קרא עוד

תואר שני M.A. בייעוץ ופיתוח ארגוני בית הספר למדעי ההתנהגות

תואר שני M.A. בייעוץ ופיתוח ארגוני בית הספר למדעי ההתנהגות תואר שני M.A. בייעוץ ופיתוח ארגוני בית הספר למדעי ההתנהגות תואר שני M.A. בייעוץ ופיתוח ארגוני המוסמך בייעוץ ופיתוח ארגוני נוסדה ב- 004 כתכנית הראשונה בארץ, בעלת חדשני וייחודי בנוף האקדמי, הרואה את היועץ

קרא עוד

שיעורים מצולמים במדע וטכנולוגיה לחטיבת הביניים חומרי עזר למורה: שיעורים מצולמים ועיבודם הדידקטי כיתה: ח ידע קודם: כוחות ושקול כוחות, החוק השלישי של ני

שיעורים מצולמים במדע וטכנולוגיה לחטיבת הביניים חומרי עזר למורה: שיעורים מצולמים ועיבודם הדידקטי כיתה: ח ידע קודם: כוחות ושקול כוחות, החוק השלישי של ני שיעורים מצולמים במדע וטכנולוגיה לחטיבת הביניים חומרי עזר למורה: שיעורים מצולמים ועיבודם הדידקטי כיתה: ח ידע קודם: כוחות ושקול כוחות, החוק השלישי של ניוטון חוק המנוף ומנופים מסוג ראשון מטרות השיעור: להדגים

קרא עוד

תוכן הגדרת שאלת רב-ברירה ]אמריקאית[...2 הגדרת שאלת נכון\לא נכון...8 שאלות אמריקאיות 1

תוכן הגדרת שאלת רב-ברירה ]אמריקאית[...2 הגדרת שאלת נכון\לא נכון...8 שאלות אמריקאיות 1 תוכן הגדרת שאלת רב-ברירה ]אמריקאית[...2 הגדרת שאלת נכון\לא נכון...8 1 הגדרת שאלת רב-ברירה ]אמריקאית[ הוספת השאלה 1. בבלוק הניהול הנמצא מימין נלחץ על מאגר שאלות.. 2. על מנת להוסיף שאלה חדשה נלחץ על לחצן

קרא עוד

טופס סילבוס

טופס סילבוס THE YOLANDA AND DAVID KATZ FACULTY OF THE ARTS DEPARTMENT OF FILM AND TELEVISION הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ החוג לקולנוע ולטלוויזיה קריאה וכתיבה מודרכת Academic Reading and Writing תרגיל 2 ש"ס

קרא עוד

(Microsoft PowerPoint - \340\345\370 \351\344\345\343\344 \351\354\343\351\355 1.ppt)

(Microsoft PowerPoint - \340\345\370 \351\344\345\343\344 \351\354\343\351\355 1.ppt) קידום אוריינות בגיל הגן השפעו ת של פעילו ת הור ה-ילד: כתיב ה לעומת קר יאת ספר אירי ס ביה"ס ל חינו ך, לוי ן ודורית ארם אוניברסיט ת תל אביב תודו ת: לימור נוחי, סיון שתיל-כרמון, סיגלית אבירם על עבודת ריכוז

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint מהי סביבת איקס לימוד? סביבת איקס לימוד היא סביבה גמישה לתרגול היכולת לזכור ולהיזכר במושגים ועובדות מתחומי תוכן שונים על ידי התאמה. הסביבה מבוססת על המשחק 'איקס עיגול' והתוכן אותו מתרגלים יכול מסוג טקסט

קרא עוד

תהליכים מרכזיים שעברו הורים לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש שהשתתפו ב'התערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה עצמית' (Family-NECT)

תהליכים מרכזיים שעברו הורים  לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש שהשתתפו  ב'התערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה עצמית'  (Family-NECT) עמית ימין, דיויד רועה ואורית קרניאלי-מילר החוג לבריאות נפש קהילתית אוניברסיטת חיפה 2014 מטרת המחקר הבנת תהליכים מרכזיים אותם עברו הורים לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש, שהשתתפו בהתערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה

קרא עוד

מדריך למרצים ומתרגלים 1

מדריך למרצים ומתרגלים 1 מדריך למרצים ומתרגלים 1 תוכן עניינים מדריך למרצים ומתרגלים...1 קבלת סיסמה לתחנת מידע למרצה...3 הוספת חומרי למידה...6 הוספת מורשה גישה לאתר הוספת מטלה קורס...9 לאתר הקורס...11 בחירת בודקים למטלה...17 מערכת

קרא עוד

Disclaimer מסמך זה הינו סיכום און-ליין של השיעור ולא עבר עריכה כלל. מצאת טעות? שלח/י לי מייל ואתקן: 07/05/2009 קורס: מערכות ה

Disclaimer מסמך זה הינו סיכום און-ליין של השיעור ולא עבר עריכה כלל. מצאת טעות? שלח/י לי מייל ואתקן: 07/05/2009 קורס: מערכות ה הרעיון: דפדוף paging וזכרון וירטואלי.1.2.3 לחלק את מרחב הכתובות לדפים בגודל קבוע )למשל )4KB את הדפים ממפים לזכרון פיסי a. לא רציף b. לא כולם העברה מזכרון לדיסק לפי הצורך מספר הדף: page = addr 4K המיקום

קרא עוד

Microsoft Word - D70.doc

Microsoft Word - D70.doc בית ספר גבריאלי הכרמל (מנהלת-צופיה יועד) במהלך השנה ולקראת סופה נערכו שיחות אישיות של המנהלת עם כל מורה ומורה בבית הספר. לקראת שיחה זו כתבו המורים את מה שבכוונתם להעלות באותה שיחה. המורים התבקשו להציב

קרא עוד

מדינת ישראל משרד החינוך המינהל הפדגוגי אגף א' חינוך ילדים ונוער בסיכון משרד העבודה הרווחה האגף לשרותים חברתיים ואישיים השרות לילד ולנער משרד החינוך הא

מדינת ישראל משרד החינוך המינהל הפדגוגי אגף א' חינוך ילדים ונוער בסיכון משרד העבודה הרווחה האגף לשרותים חברתיים ואישיים השרות לילד ולנער משרד החינוך הא לכבוד ראשי רשויות מנהלי מחלקות לשירותים חברתיים מנהלי מחלקות חינוך מנהלי מחלקות הנוער מרכזי התכנית הלאומית בישוב א, ג, נ. הנדון: הפעלת מרכז נוער ויש מצ"ב-מודל משולב ביישובכם פועלים מספר שירותים לבני הנוער

קרא עוד

עמוד 1 מתוך 5 הוועדה המקצועית לפסיכולוגיה קלינית י"ד אב, תשע"ו 18 אוגוסט, לימודי ליבה במגמות הקליניות, כישורים לתחילת התמחות, וההכשרה ב

עמוד 1 מתוך 5 הוועדה המקצועית לפסיכולוגיה קלינית יד אב, תשעו 18 אוגוסט, לימודי ליבה במגמות הקליניות, כישורים לתחילת התמחות, וההכשרה ב עמוד 1 מתוך 5 הוועדה המקצועית לפסיכולוגיה קלינית י"ד אב, תשע"ו 18 אוגוסט, 2016 252992816 לימודי ליבה במגמות הקליניות, כישורים לתחילת התמחות, וההכשרה בשדה השינויים והתמורות שחלו בתחום הפסיכולוגיה הקלינית

קרא עוד

תוכן העניינים

תוכן העניינים הוצאת חושבים קדימה הילה קדמן חלק ב יעוץ מקצועי: חיים אברבוך מותאם לתכנית הלימודים החדשה בבתי הספר התיכוניים מהדורה חמישית הוצאת חושבים קדימה ת.ד. 1293 רעות 71908 www.kadman.net הילה קדמן 0522 525527 kadman11@gmail.com

קרא עוד

Microsoft Word doc

Microsoft Word doc 12 במרץ 2009 המכללה למדע וטכנולוגיה עמל טייבה בחינה בעברית לכיתות י"א שאלון: 014203 הבנה והבעה 2 יח"ל הוראות לנבחן א. משך הבחינה: שעתיים וחצי ב. מבנה השאלון ומפתח הערכה: בשאלון זה שני פרקים. פרק ראשון

קרא עוד

1 תבניות טקסט מהי תבנית טקסט? שימוש ב- Characters Meta שימוש ב- Expression Grouping שימוש ב- Quantifiers תת תבניות הפונקציה preg_match הפונקציה preg_m

1 תבניות טקסט מהי תבנית טקסט? שימוש ב- Characters Meta שימוש ב- Expression Grouping שימוש ב- Quantifiers תת תבניות הפונקציה preg_match הפונקציה preg_m 1 תבניות טקסט מהי תבנית טקסט? שימוש ב- Characters Meta שימוש ב- Expression Grouping שימוש ב- Quantifiers תת תבניות הפונקציה preg_ הפונקציה preg all הפונקציה str_replace הפונקציה preg_replace 2 מהי תבנית

קרא עוד

Microsoft Word - teachmodel1.doc

Microsoft Word - teachmodel1.doc דגמי הוראה תכנון שיעור נושא השיעור: אסטרטגיות לחישוב נפח תיבה כיתה: ד נושא בתכנית הלימודים: נפח תיבה (עמוד 92) מיומנויות מתכנית הלימודים: פיתוח ראייה מרחבית - קשרים בין מודל דו-ממדי למודל תלת-ממדי והתנסות

קרא עוד

החינוך הגופני בבית הספר מה רצוי ? מהו מקומה ש המכללה?

החינוך הגופני בבית הספר מה רצוי ? מהו מקומה ש המכללה? חינוך גופני מתפיסת עולם לתוכנית לימודים המכללה ד"ר איתן אלדר האקדמית בוינגייט מה משפיע על תפיסת עולם של המורה? התנסות עבר )מה שהיה הוא שיהיה??( שירות צבאי תפיסה / הכתבה פוליטית גלובלית ומקומית מערכת הכשרה

קרא עוד

<4D F736F F D20E7E5F7E920E0E9EEE5FA20E1E8E1ECE42E646F63>

<4D F736F F D20E7E5F7E920E0E9EEE5FA20E1E8E1ECE42E646F63> 1 טבלה מודל טבלאי - מודל נתונים המייצג את המציאות בארגון כאוסף של טבלאות. מסד נתונים טבלאי מסד שבו כל הנתונים נראים למשתמש כמאוחסנים בטבלאות. דוגמא: טבלת תקליטורים. תכונה שם זמר מפיק שנת הוצאה מחיר 78.00

קרא עוד

טופס לסטודנטים שהחלו את לימודיהם תשע"ד התמחות: ביולוגיה טופס בדיקת מצב לימודים נועד לעזור לסטודנט* לעקוב אחר תכנית לימודיו. האחריות על תכנית הלימודים

טופס לסטודנטים שהחלו את לימודיהם תשעד התמחות: ביולוגיה טופס בדיקת מצב לימודים נועד לעזור לסטודנט* לעקוב אחר תכנית לימודיו. האחריות על תכנית הלימודים טופס בדיקת מצב לימודים נועד לעזור לסטודנט* לעקוב אחר תכנית לימודיו. האחריות על תכנית הלימודים היא של הסטודנט בלבד. כל הקורסים הרשומים בטופס הם חובה לימודית. כאשר הסטודנט סיים ללמוד את כל חובותיו הלימודים

קרא עוד

וועדת הלסינקי מרכזית - מטרות ואמצעים

וועדת הלסינקי מרכזית - מטרות ואמצעים מערכת האישור והמעקב אחר ניסויים קליניים בישראל - הצעות לשיפור דר' אבי לבנת 4 אוקטובר, 2018 מטרה: ייעול האישור והניטור של ניסויים קליניים רב-מרכזיים תהליך אחיד, מניעת כפילויות קיצור זמן קבלת האישור האתי

קרא עוד

ביו-סטטיסטיקה למתקדמים - תרגיל מספר 9

ביו-סטטיסטיקה למתקדמים - תרגיל מספר 9 שאלה מספר 1 ביו-סטטיסטיקה למתקדמים פתרון תרגיל מספר 6 מבחן Kruskal Wallis )1( בהנחה שמדובר בשלושה מדגמים בלתי תלויים נבחן האם יש הבדל בין הטיפולים. לחץ דם סיסטולי בטיפול 1 בטיפול בטיפול סה "כ טווח דרגות

קרא עוד

מספר נבחן / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר

מספר נבחן / תשסג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: דר אבי אללוף חומר עזר מספר נבחן 2002 2003 / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: 29.1.03 שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר: אין שימוש במחשבון: מותר בבחינה 10 עמודים כולל עמוד

קרא עוד

Microsoft Word - עבודת פסח לכיתה י 5 יחל.doc

Microsoft Word - עבודת פסח לכיתה י 5 יחל.doc עבודת פסח במתמטיקה לכיתה י' (5 יחידות) תרגילים שבעבודה על החומר שנלמד בכיתה ומיועדים לחזרה יש לעשות לא פחות מ- תרגילים מכל פרק אלגברה פתור את מערכת המשוואות הבאות: y x 1 y y 1 x y m x 1 x עבור אילו ערכים

קרא עוד

סט נובמבר 08 מועד מיוחד - פתרונות עפר.doc

סט נובמבר 08 מועד מיוחד - פתרונות עפר.doc נפתור את מערכת המשוואות y+ 3 = 5 5 7 3 2y + = 8 3 נארגן את המשוואה הראשונה 1/ 5/ y+ 3 5 = 5 1 y+ 3= 5(5 ) y+ 3= 25 5 8+ y= 25 /5 נארגן את המשוואה השנייה 3 1 3 / / / 2y 7 3 8 + = 1 3 1 6y+ 7 3= 24 7+ 6y

קרא עוד

פרויקט "רמזור" של קרן אביטל בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו

פרויקט רמזור של קרן אביטל בס ד מערך שיעור בנושא: פונקציה טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנושא הפונקציות הנלמד בכתה ט' בכל הרמות. עזרי ההוראה בהם נשתמש: מחשב, ברקו, דפי עבודה

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 מיהו מהנדס המערכת? סיפורו של פיתוח מסלול הכשרה יובל קורן*- ראש תחום פיתוח למידה, מאי 2011 הבטחתי בכנס ערוץ תקשורת למתעניינים- סלולארי רפאל 052-4291457 * מטרות ההרצאה חשיפה לפרויקט פיתוח הדרכה בעולם תכן

קרא עוד

גילוי דעת 74.doc

גילוי דעת 74.doc גילוי דעת 74 תכנון הביקורת תוכן העניינים סעיפים 4-8 - 10-1 5 9 מבוא תכנון העבודה התכנון הכולל של הביקורת 12-11 13 14 15 תוכנית הביקורת שינויים בתכנון הכולל של הביקורת ובתוכנית הביקורת מונחים תחילה אושר

קרא עוד

נהג, דע את זכויותיך! 1 עי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד האיגוד המקצועי שלך! מען - הא

נהג, דע את זכויותיך! 1 עי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד האיגוד המקצועי שלך! מען - הא נהג, דע את זכויותיך! 1 איגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען אהא 2 נהג! דע את זכויותיך! אין זה סוד, שמעבידים רבים אינם משלמים את המעט שמגיע

קרא עוד

HUJI Syllabus

HUJI Syllabus סילבוס היבטים נבחרים בסיעוד - תאוריות בסיעוד - 91968 תאריך עדכון אחרון 06-10-2015 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:בוגר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:סיעוד - "קפלן" השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד

קרא עוד

אחריות קבוצתית

אחריות קבוצתית אחריות קבוצתית משך הפעולה: 56 דק' מטרות: 1. החניך יכיר בסוגים ומאפיינים שונים של קבוצות ובייחודיות קבוצת ח'. 2. החניך ילמד מהי אחריות קבוצתית לעומת אחריות אישית והצורך של הקבוצה בשתיהן למען השגת מטרותיה.

קרא עוד

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 BULD MX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 רקע לאור השינויים והמגמות בעולם העבודה, ביניהם גלובליזציה, דיגיטציה מואצת והתארכות תוחלת החיים, חשוב לבחון את אופן החשיבה שלנו על תעסוקה, קריירה ועל הכישורים

קרא עוד

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שיתוף פעולה בין מורים שיח טיעוני (ארגומנטציה) בקרב תלמידים

קרא עוד

הוספת קישור לאתר אינטרנט תוכן ממשק בדיקת מטלות...3 איחוד אתרי קורסים...5 סל מחזור... 7 חידושים בפעילויות...8 תצורת קורס: כפתורים... 9 פורומים...10 שיפ

הוספת קישור לאתר אינטרנט תוכן ממשק בדיקת מטלות...3 איחוד אתרי קורסים...5 סל מחזור... 7 חידושים בפעילויות...8 תצורת קורס: כפתורים... 9 פורומים...10 שיפ הוספת קישור לאתר אינטרנט תוכן ממשק בדיקת מטלות...3 איחוד אתרי קורסים...5 סל מחזור... 7 חידושים בפעילויות...8 תצורת קורס: כפתורים... 9 פורומים...10 שיפורים נוספים... 11 1 Moodle חדש במערכת ה- מערכת מודל

קרא עוד

מיכפל

מיכפל מיכפל 0222 הוראות התקנה למהדורה 9.78 במהדורה 78.9 בוצעו מספר שינויים טכנולוגיים: שדרוג התוכנה ליצירת דוחות בפורמט PDF שינויים בטכנולוגיית השידור של טופס 102 לביטוח הלאומי במהלך עדכון גרסה זו תתקבלנה מספר

קרא עוד

הסכם התקשרות שנערך ונחתם ביום חודש שנת 2018 בין: שכתובתו: )להלן: "בעל ההיתר/מבקש ההיתר/ הלקוח"( מצד אחד; ובין: מכון בקרת הבניה הישראלי בע"מ ח.פ

הסכם התקשרות שנערך ונחתם ביום חודש שנת 2018 בין: שכתובתו: )להלן: בעל ההיתר/מבקש ההיתר/ הלקוח( מצד אחד; ובין: מכון בקרת הבניה הישראלי בעמ ח.פ הסכם התקשרות שנערך ונחתם ביום חודש שנת 2018 בין: שכתובתו: )להלן: "בעל ההיתר/מבקש ההיתר/ הלקוח"( מצד אחד; ובין: מכון בקרת הבניה הישראלי בע"מ ח.פ. 515512176 )להלן: "מכון הבקרה/המכון"( שכתובתו: רחוב הסיבים

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 ניהול הבטיחות לקחים תובנות ואתגרים השפעת השלכות תקנות ארגון הפיקוח על העבודה תכנית לניהול הבטיחות התשע"ג 2013 1 כמה פרטים אמיר 2 השכלה : הנדסת מכונות )B.Sc( מנהל עסקים )M.B.A( הנדסת בטיחות )M.Sc( דוקטורט

קרא עוד

תכנית מוסמך בפסיכולוגיה קלינית MA in Clinical Psychology שם הקורס: מבוא לטיפול קוגניטיבי - התנהגותי )CBT( Introduction to Cognitive Behavioral Therapy

תכנית מוסמך בפסיכולוגיה קלינית MA in Clinical Psychology שם הקורס: מבוא לטיפול קוגניטיבי - התנהגותי )CBT( Introduction to Cognitive Behavioral Therapy שם הקורס: מבוא לטיפול קוגניטיבי - התנהגותי )CBT( Introduction to Cognitive Behavioral Therapy סמסטר ב' שנה א', תשע"ו מס' קורס : 474447 שם המרצה : ד"ר מירית שני סלע דוא"ל : miritsh1@gmail.com שעת קבלה :

קרא עוד

המשכן לאמנויות ע"ש ד"ר ראובן הכט ביה"ס לאמנויות, החוג לתיאטרון Faculty of Humanities, Dr. Hecht Arts Center, School of the Arts, the Theatre Dept. סטו

המשכן לאמנויות עש דר ראובן הכט ביהס לאמנויות, החוג לתיאטרון Faculty of Humanities, Dr. Hecht Arts Center, School of the Arts, the Theatre Dept. סטו סטודנטים במסלול הדו חוגי ובאפיק פסיכותיאטרלי יקרים, יום רביעי תשרי תשע"ט /09/8 סגל ההוראה של החוג לתיאטרון מברך אתכם לרגל פתיחת שנת הלימודים החדשה, ומאחל לכם, מכל הלב, שנת לימודים מאתגרת ורבת הצלחות והישגים!

קרא עוד

ניהול פלטים אפקטיבי

ניהול פלטים אפקטיבי ניהול פלטים אפקטיבי הדרך לצמצום עלויות, לשיפור השירות, להעלאת רמת אבטחת המידע ולשמירה על הסביבה באופטימיזציה נכונה של מערך הפלט המודפס אפשר וניתן להגיע להקטנת עלויות בין 03% ל 03% לעומת מצב הבסיס. ניתן

קרא עוד

בקשה לקבלת הצעות מחיר

בקשה לקבלת הצעות מחיר ה" קול קורא להפעלת תחנת רדיו קהילתית קול FM 106 )להלן: "העירייה"( מזמינה בזאת מציעים, העומדים בתנאים המפורטים להלן, להציע הצעות להפעלת תחנת רדיו קהילתית קול FM 106 להלן: "המציע" ו- שירות" בהתאמה(. את תנאי

קרא עוד

HUJI Syllabus

HUJI Syllabus סילבוס מבאך ועד הביטלס: מוסיקה בתרבות המערבית - 30111 תאריך עדכון אחרון 19-10-2013 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 4 תואר:בוגר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:ביה"ס לאמנויות השנה הראשונה בתואר בה ניתן

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation אליפות הסייבר הישראלית תשע "ח אליפות הסייבר הלאומית ארגונים שותפים משרד החינוך משרד החינוך, מינהל תקשוב טכנולוגיה ומערכות מידע האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות )IATI( - ארגון הגג של כל תעשיות ההייטק ומדעי

קרא עוד

בס"ד וועדת משמעת מכללת חמדת הדרום מתי פונים לוועדת משמעת הפנייה לוועדת משמעת תעשה באחד )או יותר( מהמקרים הבאים: התנהגות בלתי ראויה כלפי עובד סגל או עו

בסד וועדת משמעת מכללת חמדת הדרום מתי פונים לוועדת משמעת הפנייה לוועדת משמעת תעשה באחד )או יותר( מהמקרים הבאים: התנהגות בלתי ראויה כלפי עובד סגל או עו בס"ד וועדת משמעת מכללת חמדת הדרום מתי פונים לוועדת משמעת הפנייה לוועדת משמעת תעשה באחד )או יותר( מהמקרים הבאים: התנהגות בלתי ראויה כלפי עובד סגל או עובד מנהל. חריגה מתקנון המכללה. פגיעה בטוהר בחינות/ עבודות

קרא עוד

תוכן העניינים

תוכן העניינים הוצאת חושבים קדימה הילה קדמן # חלק ב יעוץ מקצועי: חיים אברבוך מותאם לתכנית הלימודים החדשה בבתי הספר התיכוניים מהדורה חמישית הוצאת חושבים קדימה ת.ד. 1293 רעות 71908 www.kadman.net הילה קדמן 0522 525527

קרא עוד

תרגיל 5-1

תרגיל 5-1 תרגיל 1 יחסי העדפה, פונקציות תועלת, עקומות אדישות וקווי תקציב כל השאלות להלן מתייחסות לצרכן שהעדפותיו מוגדרות על סלי צריכה של שני מוצרים. העדפות אלה הן רציונאליות (ז"א, מקיימות את תכונות השלמות והטרנזיטיביות).

קרא עוד

המתווה להסכם השכר של העובדים הסוציאליים

המתווה להסכם השכר של העובדים הסוציאליים המתווה להסכם השכר של העובדים הסוציאליים איגוד העובדים הסוציאליים מרץ 2011 עובדי המגזר הציבורי תוספת שכר ממוצעת של 25% לכל העו"סים במגזר הציבורי. נשים שלהן ילד מתחת לגיל 5 יקבלו החל משנת הלימודים הבאה תוספת

קרא עוד

א) ב) תאור המאפיינים העיקריים של מכשירי הון פיקוחיים שהונפקו ליום הישות המשפטית של המנפיק מאפיין ייחודי המסגרת / המסגרות החוקיות החלות על המ

א) ב) תאור המאפיינים העיקריים של מכשירי הון פיקוחיים שהונפקו ליום הישות המשפטית של המנפיק מאפיין ייחודי המסגרת / המסגרות החוקיות החלות על המ א) ב) 0 הון עצמי רובד הון עצמי רובד הון מניות רגילות,.,.0 הון עצמי הבנק נוסד בשנת 0 )ראה גם פרק ב' לדוח הדירקטוריון(. הבנק התאגד ונרשם ב ביום בספטמבר 0. הבנק הנפיק את מניותיו במועדים שונים החל מיום ההתאגדות.

קרא עוד

סרגל כלים ל-Outlook או לExplorer- מדריך למשתמש

סרגל כלים  ל-Outlook  או לExplorer- מדריך למשתמש סרגל כלים ל- Outlook או ל Explorer- מדריך למשתמש 1 כני ס ה ו י צ יאה מהמערכת לכניסה יש ללחוץ על צלמית "כניסה למע רכת" ליציאה יש ללחוץ פעם נוספת לק בלת הצ למית סרגל כלים לדפד פ ן מסוג Explorer או Firefox

קרא עוד

Faculty of Social Sciences The Louis and Gabi Weisfeld School of Social Work הפקולטה למדעי החברה בית הספר לעבודה סוציאלית ע"ש לואיס וגבי וייספלד הנחיו

Faculty of Social Sciences The Louis and Gabi Weisfeld School of Social Work הפקולטה למדעי החברה בית הספר לעבודה סוציאלית עש לואיס וגבי וייספלד הנחיו הנחיות לכתיבת הצעת תזה מלאה הצעת המחקר צריכה להיות מנוסחת באופן מדויק וברור. עליה להוביל את הקורא ברצף לוגי מהרקע והמטרה ועד לשיטת הביצוע, משמע על הקורא להבין מהי שאלת המחקר וכיצד הוא יבוצע. המראה החיצוני

קרא עוד

תאריך עדכון:

תאריך עדכון: תאריך עדכון: 09/04/18 שם ומספר הקורס: שנת לימודים: תשע"ט גישות ישנות וחדשות בפסיכותרפיה מרצה: סמסטר: 47-966-01 פרופ' אהוד בודנר סוג הקורס: שיעור א אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il היקף שעות: 2

קרא עוד

תוכנית הוראה תשע"א, לפי מרצה

תוכנית הוראה תשעא, לפי מרצה מבנה הלימודים תוכנית לימודים במ"א תשע"ג תוכנית לימודים מחייבת למחזור תשע"ג נא לשמור עד סיום הלימודים קורסי חובה של המגמה חובת בחירה קורסי מחקר )ראה פירוט( )ראה פירוט( )חובה לכולם בשנה ב( שיטות מחקר )88

קרא עוד

הנחיות לבניית מערכת- ניהול שנה א', שנת-הלימודים תשע"ה סמסטר א ברוכים הבאים לתואר השני "ניהול וארגון מערכות חינוך" באקדמית גורדון. לפניכם מערכת שעות הל

הנחיות לבניית מערכת- ניהול שנה א', שנת-הלימודים תשעה סמסטר א ברוכים הבאים לתואר השני ניהול וארגון מערכות חינוך באקדמית גורדון. לפניכם מערכת שעות הל הנחיות לבניית מערכת- ניהול שנה א', שנת-הלימודים תשע"ה סמסטר א ברוכים הבאים לתואר השני "ניהול וארגון מערכות חינוך" באקדמית גורדון. לפניכם מערכת שעות הלימוד לשנה א'. במערכת משובצים מספר שיעורי בחירה, חלקם

קרא עוד

פתרון שאלה 1: פתרון מוצע לבחינת מה"ט/משה"ח מערכות קירור ומיזוג אויר מועד א תשע"ח, חודש פברואר שנה 2018 מחבר: מר בוריס לחמן מכללת אורט סינגאלובסקי הערה

פתרון שאלה 1: פתרון מוצע לבחינת מהט/משהח מערכות קירור ומיזוג אויר מועד א תשעח, חודש פברואר שנה 2018 מחבר: מר בוריס לחמן מכללת אורט סינגאלובסקי הערה פתרון שאלה 1: פתרון מוצע לבחינת מה"ט/משה"ח מערכות קירור ומיזוג אויר מועד א תשע"ח, חודש פברואר שנה מחבר: מר בוריס לחמן מכללת אורט סינגאלובסקי הערה: יש לתקן ערך בנתון השאלה כמות המים שנפלטים בהזעה ל- 3.6kg/hr

קרא עוד

קריית החינוך ע"ש עמוס דה שליט חטיבה עליונה סיכום מחצית א' שכבת י"א הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים

קריית החינוך עש עמוס דה שליט חטיבה עליונה סיכום מחצית א' שכבת יא הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים סיכום מחצית א' שכבת י"א הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים נערכו מגוון פעילויות ואירועים שתיבלו את הלימודים והכינו את התלמידים לקראת העתיד. לימודים - בסוף

קרא עוד

ISI

ISI ISI - Web of Knowledge דצמבר 2007 המאגר ה - Knowledge ISI Web of הוא כלי מחקר רב תכליתי המאפשר גישה איכותית למידע אקדמי. הגישה למאגר פתוחה למנויים בלבד ומכל מחשב המחובר לרשת האוניברסיטה. כניסה למאגר ה

קרא עוד

שער ראשון: משאבי טבע מן הארץ על השער מתוך: המדריך למורה של יחידת הלימוד "מדע וטכנולוגיה לכיתה ה" בסדרה במבט חדש, הוצאת רמות, אוניברסיטת תל-אביב. בית ה

שער ראשון: משאבי טבע מן הארץ על השער מתוך: המדריך למורה של יחידת הלימוד מדע וטכנולוגיה לכיתה ה בסדרה במבט חדש, הוצאת רמות, אוניברסיטת תל-אביב. בית ה שער ראשון: משאבי טבע מן הארץ על השער מתוך: המדריך למורה של יחידת הלימוד "מדע ו לכיתה ה" בסדרה במבט חדש, הוצאת רמות, אוניברסיטת תל-אביב. בית הספר לחינוך ע"ש חיים וג'ואן קונסטנטינר המרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי

קרא עוד

סדנת חזון משאבי אנוש

סדנת חזון משאבי אנוש תקשורת חזותית אינפוגרפיקה איך הופכים מידע לאטרקטיבי? מאמן חזותי פיטר מלץ אפריל יולי 2019 מרצה בבצלאל מרצה בבצלאל מאמן חזותי מאמן חזותי 4 סיבות לכישלון בפירסומים )מבחינה חזותית( 51% המלל רב מדי מלל קטן,

קרא עוד

1 תיכון א' לאמנויות-ת"א תאריך הגשה: יומן קריאה /סמסטר א' כיתה ט' לכל תלמידי כיתות ט' לפני שתיגשו למטלות הכתיבה הנכם מתבקשים לקרוא בעיון את פרטי מהלך ה

1 תיכון א' לאמנויות-תא תאריך הגשה: יומן קריאה /סמסטר א' כיתה ט' לכל תלמידי כיתות ט' לפני שתיגשו למטלות הכתיבה הנכם מתבקשים לקרוא בעיון את פרטי מהלך ה 1 תיכון א' לאמנויות-ת"א תאריך הגשה: יומן קריאה /סמסטר א' כיתה ט' לכל תלמידי כיתות ט' לפני שתיגשו למטלות הכתיבה הנכם מתבקשים לקרוא בעיון את פרטי מהלך העבודה בפרויקט הקריאה : שימו לב: במהלך השנה יתקיימו

קרא עוד

תעריפי חשכל

תעריפי חשכל 1. יועציםלניהול (מקצועותשונים) תעריפיםלתשלום סוג יועץ עד 318 שקלים חדשים עד 282 שקלים חדשים יועץ 1 יועץ העונה על שלושת התנאים הבאים, במצטבר: בעל תואר מהנדס בעל תואר שני שלישי; 1.1.1. בו שנים בתחום הרלוונטי

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 1 התחדשות עירונית מתחם שלמה המלך, יולי 2013 2 צוות התכנון : תכנון נוף נספח הצללה כבישים אדריכל אבינעם לוין אדריכלית נטליה אלפימוב אדריכלית טל לוין אדריכל משה אוחנה : רינה קרוגליאק, אדריכלית נוף : לשם -

קרא עוד

תאריך עדכון:

תאריך עדכון: שם ומספר הקורס: תאריך עדכון: דיני ויחסי עבודה - 7430256 סוג הקורס: שיעור 2 שנת לימודים: תשע"ז סמסטר: א היקף שעות: אתר הקורס באינטרנט: ------------ א. מטרות הקורס להקנות לסטודנטים שאינם בעלי השכלה משפטית

קרא עוד

הצהרת בריאות וכשירות מועמדים ללימודים בבית הספר לסיעוד של המכללה האקדמית עמק יזרעאל ע"ש מקס שטרן )להלן: "המכללה האקדמית"( מבוא הסבר למועמד והנך היות מ

הצהרת בריאות וכשירות מועמדים ללימודים בבית הספר לסיעוד של המכללה האקדמית עמק יזרעאל עש מקס שטרן )להלן: המכללה האקדמית( מבוא הסבר למועמד והנך היות מ הצהרת בריאות וכשירות מועמדים ללימודים בבית הספר לסיעוד של המכללה האקדמית עמק יזרעאל ע"ש מקס שטרן )להלן: "המכללה האקדמית"( מבוא הסבר למועמד והנך היות מועמד ללימודי סיעוד והיות טרם הגשתך לבחינות הרישוי של

קרא עוד

תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשע"ד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר

תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשעד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשע"ד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, 635863 מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר 1 נתון: 1 תלמיד קנה 11 מחברות דקות ו- 4 מחברות עבות,

קרא עוד

untitled

untitled ש 2 תאריך עדכון: 11/12 שם ומספר הקורס: סמינריון בניהול ובהתנהגות ארגונית 70-721/70-722/70-727-01 סוג הקורס: (סמינריון) שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: שנתי היקף שעות: "ש סילבוס זה מופיע באתר ביה"ס למנ"ע 1. מטרות

קרא עוד

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בעמ קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ 1. כללי בהתאם ל 22 למכרז פומבי מס' 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון )להלן: ""(, להלן קובץ

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002 שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 00 מדוע יורדת המוטיבציה הפנימית ללמידה? הבדלים בין בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים במוטיבציה פנימית ובמשתנים המקושרים אליה מאת : אורית סטופ-הראל בהדרכת : ד"ר ג'ני קורמן

קרא עוד