צוואות וירושות

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "צוואות וירושות"

תמליל

1 לב, עורכי דין עורכי דין משרד משרד ושות' - ושות' - לב, נתן נתן "כסף ויחסים במשפחה" 1

2 לב, עורכי דין עורכי דין משרד משרד ושות' - ושות' - לב, נתן נתן 2 נושאי המצגת חלוקת עיזבון במותו של אדם לפי חוק הירושה כתיבת צוואה כיצד מתנגדים לצוואה חוק המתנה- האם להעביר נכס במתנה או בירושה? יחסי ממון בין בני זוג

3 לב, עורכי דין עורכי דין משרד משרד ושות' - ושות' - לב, נתן נתן דיני הירושה-חוק הירושה- התשכ"ה 1965 מיהם היורשים החוקיים? כדי לאפשר חלוקת עיזבון בין היורשים על פי דין, היורשים. יש צורך להכריז על זהות 3 הצו המצהיר והקובע מיהם יורשיו של נפטר הוא צו ירושה/ צו קיום צוואה.

4 לב, עורכי דין עורכי דין משרד משרד ושות' - ושות' - לב, נתן נתן דיני הירושה-חוק הירושה- התשכ"ה 1965 לצורך קבלת צו ירושה, ירושה. יש צורך לפנות לרשם הירושות ולהגיש בקשה למתן צו הגשת צו קיום צוואה גוררת פרסום הדבר בעיתון יומי. 4 עם צו הירושה ניתן לגשת לכל מוסד המנהל רישום, כגון לשכת רישום המקרקעין, בנקים, משרד הרישוי וכו ולקבל את החלק בעיזבון הרשום על שם הנפטר, כמפורט בצו הירושה.

5 5 במות אדם עובר עזבונו ליורשיו שני מסלולים ירושה עפ"י דין המסלול הפסיבי ירושה עפ"י צוואה המסלול האקטיבי

6 6 ירושה על פי דין-המסלול הפסיבי כשאין צוואה, חוק הירושה קובע חלוקה ליורשים הנפטר. לפי "עץ המשפחה" הרשמי של בן או בת הזוג יורשים עם כל ענף, אולם חלקם בירושה בהיעדר צוואה שונה מענף לענף. הכלל רק ענף אחד יורש. ענף ילדי המוריש וצאצאיהם ענף הורי המוריש וצאצאיהם ענף הורי ההורים וצאצאיהם

7 7 הענף הראשון הוא ענף הצאצאים. ילדיו, נכדיו ונינו של המוריש. החלוקה היא בין הצאצאים הישירים הינה שווה, כך שאם מי מהם אינו בין החיים בעת פטירת המוריש יתחלק חלקו בין צאצאיו הוא וכך הלאה. כאשר לנפטר בן זוג בחיים וקיימים יורשים בענף הראשון השנייה תחולק בין צאצאיו. דוגמא: יירש בן הזוג מחצית מהעזבון והמחצית מנוח שהותיר אחריו בת זוג ו- 3 ילדים 1/2 1/2

8 8 הענף השני כולל את הורי הנפטר וצאצאיהם- הוריו, אחיו ואחיותיו ואחיינו של המוריש. שליש בענף זה יורש בן הזוג של הנפטר שני שליש מן העזבון ואילו הוריו ואחיו

9 9 הענף השלישי ענף הורי ההורים-סבו וסבתו, דודו ובני דודו של המוריש. בענף זה יורש בן הזוג של הנפטר שני שליש מן העזבון ואילו הורי ההורים וצאצאיהם שליש.

10 10 בן זוג בנוסף יורש בן הזוג את המיטלטלין השייכים למשק הבית המשותף. בכלל זה בן הזוג יורש את מכונית הנוסעים. דירת המגורים: כעיקרון, בן הזוג יורש את מחצית חלקו של המנוח בדירה המגורים ששמשה אותו ואת בן הזוג. במקרה בו אין למנוח ילדים ועזבונו מתחלק בין בן הזוג לבין אחים או צאצאיהם או הורי הורים של המנוח, יירש בן הזוג את כל חלקו של המנוח בדירה ובתנאי שהיה נשוי לו שלוש שנים לפחות והם גרו בעת פטירת המנוח בדירה הכלולה בעיזבון. אם המנוח לא הותיר אחריו מלבד בן הזוג, קרובים מבין אלו שנמנו לעיל, העזבון כולו. בן הזוג יורש את

11 11 זכויות ידוע/ה בציבור של המנוח לידוע בציבור זכויות ירושה חוקיות על פי דין. התנאים: - המנוח והידועה בצבור חיו חיי משפחה במשק בית משותף. - בשעת מותו של המנוח אף אחד מהם לא היה נשוי לאדם אחר.

12 12 באין יורשים על פי דין כאשר לא נמצא אף יורש באף ענף, זכאית המדינה לרשת. היורשים על פי דין רשאים להגיש בקשה לצו ירושה לרשם לענייני ירושה וצו זה יצהיר על זהותם של היורשים.

13 13 מהן הבעיות שעלולות לצוץ בשימוש במסלול זה?

14 14 הליכי גירושין אל תשליכני לעת זקנה ( צוואה הדדית( הילדים 3/4 בן הזוג 1/2

15 15 האם והבת הסתכסכו על דירת המגורים המשותפת לשתיים הייתה דירה בבעלות משותפת באחוזים שונים. המחלוקת שפרצה ביניהן הגיעה לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה בתל-אביב בשנת 2012, אז הגישה הבת תביעה לסילוקה של האם מהדירה וכן לתשלום שכר דירה בסך 56,000 שקל. מנגד גם האם הגישה תביעה, ובסוף אותה שנה השתיים הסכימו שהאם תוכל להמשיך להתגורר בדירה, לפחות עד אפריל כחודש אחרי אותו מועד בחודש מאי 2013 הגישה הבת תביעה לפירוק שיתוף ולקביעת אחוזי בעלות בדירה. ב בית המשפט קבע שבדירה יבוצע פירוק שיתוף, במסגרתו חלקה של הבת נרכש על ידי האם. אלא שזה לא נגמר בזה. הבת הגישה תביעה נוספת, בה טענה כי האם חייבת לה שכר דירה שימוש"( עד למועד בו רכשה ממנה את חלקה )סוף 2014(. )"דמי

16 16 ידועים בציבור אתה גרוש וחי עם בת זוג, אך מעוניין שרק ילדיך יירשו אותך, ולא היא את רווקה שחיה עם חבר, אך מעוניינת להוריש את דירתך דווקא לאחותך היחידה לצידך בשנים האחרונות, ולא ואולי אתה דווקא מעוניין להשאיר את הכל לבן הזוג שהיה לילדיך שניתקו ממך כל קשר כשעזבת את אמם. בכל המקרים הללו מומלץ לערוך צוואה, ולכתוב בה מי בדיוק מקבל מה, לא נעימים בהם בן זוגכם וילדיכם ייאלצו להתקוטט בבתי משפט. כדי למנוע מצבים

17 17 טיפול בחולה פסק דין מעניין- כאשר חולה ששלחה יד בנפשה, הותירה אחריה מכתב התאבדות בכתב יד, ובו ביקשה להעניק את רכושה ל- 3 חברותיה, ולא למשפחתה.

18 18 כשיש מספר נכסים דוגמא: כש- 2 הורים ל- 2 ילדים, נפטרו, והותירו אחריהם דירת מגורים בת"א, דירה קטנה מושכרת בבאר שבע, רכב וכספים בבנק, הילדים זכאים לפי חוק לקבל רק חצי מדירת המגורים, כל אחד, חצי מהדירה בב"ש, חצי מהרכב, וחצי מהכסף. כך נוצרת בין האחים שותפות כפויה במספר נכסים, והם צריכים לקבל ביחד החלטות לא פשוטות: למשל, הבן, רוצה לעבור לגור בדירת ההורים המרווחת, אך אחותו מעדיפה דווקא למכור את הדירה ולהקים בכסף שתקבל את העסק שחלמה עליו. לגבי הדירה בבאר שבע, האחות דווקא רוצה להמשיך ולהשכיר אותה, אך הבן מצא רוכש לנכס, ומסרב לוותר על העסקה. כיצד מחליטים?

19 19 מדוע יש בנו רתיעה כה גדולה מכתיבת צוואה?

20 20 "זה מביא עין הרע". "צוואה זה לעשירים בלבד". "רק חולים וזקנים כותבים צוואה, ואני צעיר ובריא". "אני ממש לא צריך צוואה, חצי הולך לאשתי וחצי לילדים. מה הבעיה?" "דווקא הייתי כותבת צוואה, אבל זה עולה המון כסף, עורכי דין.. בהזדמנות אחרת כבר".

21 21 למי כדאי לכתוב צוואה? לכל אדם בגיר, כמעט, כדאי לכתוב צוואה, מכיוון שבאמצעות הצוואה אותו אדם קובע עפ"י רצונו ושיקול דעתו הבלעדיים, מה ייעשה ברכושו לאחר תום ימיו. עריכת צוואה כרוכה בתשלום נמוך יחסית ואין כל סיבה הגיונית להמתין לגיל מופלג כדי לערוך אותה. כולנו מקווים לאריכות ימים אולם איננו יכולים להבטיח זאת ועל כן רצוי שאדם ייתן הוראות מדויקות באשר לחלוקת רכושו עפ"י רצונו ושיקול דעתו הבלעדיים.

22 22 למה כדאי לכתוב צוואה? היתרונות הגדולים בכתיבת הצוואה חלוקה שונה מזו שקובע חוק הירושה. 1. התייחסות פרטנית לכל נהנה מכוח הצוואה 2. מניעת סכסוכים משפחתיים ואחרים. 3. חיסכון במס )ראו הסבר בהמשך(. 4. חלוקת רכוש גם למי שאינו נמנה על בני משפחת המצווה ו/או למוסדות שונים. 5. התאמת חלוקת הרכוש למצב בו בני זוג חיים יחד מבלי להיות נשואים )ידועים 6. בציבור(. התאמת חלוקת הרכוש למצב בו בני זוג נשואים, אבל חיים בנפרד )משום שטרם 7. ניתן גט(.

23 23 עריכת צוואה- המסלול האקטיבי עריכת צוואה הינה פעולה אשר אדם יכול לבצע לבדו או באמצעות איש מקצוע מתאים, דהיינו עורך דין. במצבים פשוטים וברורים וכאשר על פניו הסבירות שגורם כלשהו יתנגד לקיומה של צוואה נמוכה די בכך שהמצווה יערוך צוואה בעצמו, צוואה בכתב יד, בה יביע את רצונו הפשוט והברור. בכל מקרה בו הצוואה סבוכה יותר או מכילה הוראות מורכבות כמו גם במצבים בהם קיים חשש שצד שלישי כלשהו יגיש התנגדות לקיום צוואה רצוי מאוד לערוך צוואה בעדים, בפני עורך דין.

24 24 בתי המשפט מייחסים חשיבות עליונה לקיום רצון המוריש. הרצון והצורך לכבד את רצון המוריש הינם חלק בלתי נפרד ממורשתנו. זהו הביטוי לאוטונומיה של הרצון הפרטי, המעוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. הוא נגזר מזכות הקניין הנתונה למוריש לעשות בקניינו כרצונו. אם כך, על הצוואה לשקף את רצון המוריש במלואו, ויש לכבד רצון זה אף אם נראה הוא על פניו כמקפח את מי מהיורשים על פי דין.

25 25 בת 84 הורישה 2.5 מיליון דולר לכלב שלה למרות שהיא מתגוררת עם בתה ונכדיה, את כל רכושה בוחרת אישה בת 84 להותיר דווקא לכלב קיקו האתר הרוסי rianמדווח כי אישה בת 84 החליטה להוריש את כל רכושה לכלב האהוב שלה, קיקו. האישה, תושבת העיר קרזטה שבאיטליה, מתגוררת עם בתה ונכדיה, אבל מעדיפה להשאיר את כל ירושתה לכלב שלה. לאחר מותו של בעלה היא כתבה צוואה חדשה, בה ציינה כי היא לא מתכוונת להשאיר דבר לבני משפחתה ושהיורש הבלעדי הוא קיקו הכלב, אשר לו היא תשאיר לאחר לכתה 2.5 מיליון דולר, שתי דירות, חשבון בנק מלא בכסף ושטחי אדמה שונים. על פי החוק באיטליה לא ניתן להוריש כסף או רכוש לבעלי חיים, לכן במידה ואדם רוצה להוריש את כל רכושו לחיית המחמד שלו עליו למנות לה אפוטרופוס אשר ידאג לקיימה. אישה זו הכירה את החוק, התייעצה עם עורכי דין המתמחים בצוואות מסוג זה ולכן גם דאגה לקיים את כללי הצוואה, מה שיותיר את בני משפחתה בעתיד ללא כל חלק מרכושה.

26 26 4 צורות לכתיבת צוואה 1. צוואה בכתב יד- היתרון: אינה צריכה להיות מודפסת וגם מי שאינו בקיא במחשבים יכול לערות צוואה. החיסרון: אינה נערכת ע"י עורך דין שמזהה את עורך הצוואה ולכן יכולים לזייף צוואה כזו. נוסף: חיסרון כבר קרה שבתי המשפט לא כיבדו צוואות כאלה עקב כתב יד לא קריא, הוראות מעורפלות או כפל משמעות בהוראות הצוואה.

27 27 צורות לכתיבת צוואה צוואה בפני רשות- צוואה בפני רשות, היא צוואה הנערכת בפני שופט, דיין או נוטריון..2 יתרון: אלמנט של חגיגיות. חיסרון: תהליך ארוך עקב עומס מערכת בתי המשפט, כרוך בהגשת בקשות ותשלום אגרות.

28 28 צורות לכתיבת צוואה 3. צוואה בעל פה- צוואה שאומר אדם בעל פה לשני עדים. אפשרות זו קיימת רק במקרה שהמצווה נמצא על סף מוות, או רואה עצמו במצב כזה. אדם כזה יכול לצוות את רצונו בפניי עדים המבינים את שפת המצווה, ועליהם לרשום אותה בזיכרון דברים. לאחר מכן יש להפקיד את הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה. יתרון: במקרה של מוות פתאומי למוריש יש פיתרון מהיר ללא הזמן והמאמץ המושקע בצואה בכתב. חיסרון: שדבריך לא ירשמו במדויק או חמור מכך יסולפו בכוונת תחילה. צוואה בעל פה בטלה לאחר חודש, אם חלפו הנסיבות שהצדיקו את עריכתה והמצווה עודנו בין החיים.

29 29 צוואה בעדים- צוואה בעדים היא הצוואה השכיחה ביותר..4 כדי שהצוואה תהיה תקפה יש צורך בקיומם של שני עדים לצוואה, אשר יאשרו בגוף הצוואה שהם עדים לה וכי המצווה הצהיר בפניהם כי זו צוואתו.

30 30 תוכן הצוואה זהות היורשים הוראות חלוקה תנאים ותניות

31 31 ביטול צוואה בחוק קבועות 3 דרכים לביטול צוואה: ביטול הצוואה במפורש באותו אופן שבו עושים צוואה. ביטול הצוואה באמצעות השמדתה. עריכת צוואה חדשה.

32 32 מקרים בהם ניתן לבטל צוואה מבחינה עקרונית בית המשפט ישתדל, במידת האפשר לקיים את הצוואה, כיוון שברור שהמנוח היה מעוניין לתת הוראות ספציפיות ביחס לעזבנו והיה מעוניין לחלק אותו בדרך מסוימת. ביטולה של צוואה, כולה או חלקה, יוצר מצב שהעיזבון יחולק בין היורשים הקבועים בחוק ולא בין אלה שפורטו בצוואה. פגם בכשירות המצווה ילד אדם הלוקה בשכלו השפעת תרופות

33 33 פגם צורני בצוואה בעבר הלא רחוק חסר בצוואה כמו תאריך, היה מביא לפסילתה. בשנת 2004 תוקן החוק שמאפשר היום לקיים צוואה שנפל בה פגם צורני. עם זאת המלצתי היא לקרוא בבית בנחת את הצוואה ולבדוק שהכל מדוייק: תאריך, תעודות זהות של הילדים, של הנכדים וכד'.

34 34 צוואה המזכה את מי שלקח חלק בעריכתה עניין שנדון בבית המשפט - צוואה שערך מנוח בפני שני עדים, כאשר אחת מהוראות הצוואה הייתה הורשת כספי המנוח לאשת אחד העדים. אשת המנוח התנגדה לקיום הצוואה ובית המשפט קיבל התנגדותה לאור הוראות החוק הקובעת, כי הוראת צוואה המזכה בן זוג של עד שנטל חלק בעשיית הצוואה בטלה.

35 35 צוואה עם תנאים: למשל: להוריש דירה ובתנאי שהיא לא תימכר לתקופה מסוימת. קבלת העיזבון רק אם היורשים יעלו ארצה. חזרה בתושבה או גירושין.

36 36 צוואה עם תנאים: "שלטון היד המתה" מושג אשר הוזכר לראשונה בשנת 1975 בפסק דין של בית המשפט העליון: המנוח הותיר את כל רכושו לאשתו וילדיו, כשהוא קובע תנאי לאחד מבניו. לפי אותו תנאי, אם יתגרש הבן משאשתו, הוא ינושל מהירושה וחלקו יועבר לידי ילדיו. לאחר פחות משנה מפטירתו של האב, אכן התגרש אותו בן - ונושל מהירושה.

37 37 דוגמאות מהפסיקה: ניימן בעניין נדון מקרה בו ציווה מוריש בצוואתו את דירתו לילדיו, אולם התלה את השימוש והסחרות של ילדיו בה, בהגעתם לישראל. בחלוף 20 שנה טרם עברו הילדים להתגורר בישראל ולא היה בדעתם לעשות כן אף בעתיד. פנייתם לבית- המשפט לפסילת הוראת המנוח בצוואתו התבססה, בין השאר, על פסילת ההוראה בהיותה נוגדת את תקנת הציבור. כב הנשיא שמגר דחה טענות אלה וסירב להכיר בנסיבות אלו כנסיבות הנוגדות את טובת הציבור. בדבר הטענה כי יש להגביל את יכולת הנפטר לשלוט על החיים אכן, במקרים קיצוניים יש בטענה זו ממש, אולם בנסיבות מקרה זה מדובר בהגבלת הסחרות של דירה, קרי שמירת הדירה כנכס משפחה. נסיבות אלו אינן עולות עד כדי תניה הנוגדת את תקנת הציבור.

38 38 בעניין כלפה נדון מקרה בו הדירה אם את בתה מכל עזבונה, והורישה עזבון זה לבתה הנותרת. טענת הבת המודרת כי הדרתה מכלל העזבון והעדפת אחותה על פניה, הינה הוראה בלתי-מוסרית נדחתה. בית-המשפט סקר את הוראות המשפט העברי המקנות דרך להדיר ולהעדיף אחר על-פני היורש על-פי דין, והגיע למסקנה כי גם אם במקרים רבים ההדרה היא תוצאה מסובכת של מערכת יחסים עכורה בין הצדדים שהאובייקטיבי והסובייקטיבי מעורבים בו עדיין הדרה כשלעצמה איננה בלתי-חוקית, בלתי-אפשרית או בלתי-מוסרית. כב השופט מלץ עיגן יתדותיו בעניין אנגלמן, שם נקבע כי האינטרס הציבורי איננו בהבטחת זכויות חלשים, אלא בקיום רצונו של המצווה.

39 39 פגם בנסיבות עריכת הצוואה - צוואה שנערכה תחת איום, מרמה, או השפעה בלתי הוגנת - בטלה. בית המשפט יבחן האם המצווה ערך את צואתו תחת רצון חופשי. דוגמא: מקרה נדון בבית המשפט היה בנוגע לצוואת מנוח שנערכה ע"י בת זוגתו הידועה בציבור, כשהאחרונה איימה על המנוח, כי אם לא יחתום על הצוואה, המורה על העברת כל הרכוש אליה ואליה בלבד, תפסיק היא לשלם עבור בית האבות. ילדי המנוח התנגדו לקיום הצוואה וזכו בבית המשפט לאור הוראת החוק הקובעת, כי צוואה שנעשתה מחמת איום בטלה.

40 40 סכסוך על ירושת שולמית אלוני: למי שייך הבית בכפר שמריהו "כלתה של שולמית אלוני טוענת כי צוואה המעניקה שליש מן הבית השווה מיליונים לשני בניה האחרים, נכתבה כאשר אלוני היתה בלתי צלולה האחים אלוני: "אשת אחינו חומדת את כל הבית". "

41 41 "הסתיים הקרב על ירושת המיליונים של הזמרת שושנה דמארי ז"ל. העיתון "ידיעות אחרונות" מדווח הבוקר )ה'( כי הצוואה האחרונה שהשאירה דמארי בוטלה - והירושה תתחלק שווה בשווה בין קרובי משפחתה. בצוואה האחרונה הורישה דמארי את כל הונה ורכושה לאחיין שלה. דמארי נפטרה ב- 2006, והעיזבון שהותירה אחריה כולל שתי דירות בתל-אביב ובמרינה בהרצליה וכן מאות אלפי שקלים במזומן. ההון מוערך בכ- 6-7 מיליון שקל. למעשה, דמארי הותירה את כל רכושה לבתה היחידה נאוה בשמי, שנפטרה ב והורישה את כל הרכוש לבן-דודה יגאל בארי, כאשר הצוואה נחתמה 8 ימים בלבד לפני מותה. בני המשפחה ביקשו לבטל את הצוואה בטענה כי בארי ניצל לכאורה את מצבה הבריאותי של בשמי לפני מותה."

42 42 ביהמ"ש העליון קבע ארבעה מבחנים שעל פיהם תבחן קיומה של השפעה בלתי הוגנת: מבחן "התלות והעצמאות"- בית המשפט ישאל עצמו האם המצווה היה כאדם עצמאי בתקופה הרלוונטית הן.1 מבחינה פיסית והן מבחינה השכלית- הכרתית, כאשר תלות פיסית אינה עדות מספקת לתלות בזולת. מבחן "התלות והסיוע"- במקום שבו המצווה לא היה עצמאי ונזקק לסיוע הזולת, יש לבחון את טיב הסיוע, היקפו.2 ומידת התלות במי שהעניק לו אותו. קשרי המצווה עם אחרים- בידודו של המצווה וניתוקו מאחרים מגבירים את התלות שלו בנהנה נסיבות עריכת הצוואה- מעורבות הנהנה בעריכת הצוואה.

43 43 דוגמאות מהפסיקה: תע אישה אשר הלכה לעולמה קבעה בצוואתה כי בתה הקטנה תירש את מלוא רכושה. מנגד, האישה הדירה מצוואתה באופן מוחלט את שלושת ילדיה האחרים. הילדים אשר נושלו מהצוואה מיהרו והגישו התנגדות לקיומה. הילדים "המנושלים" טענו כי הבת הקטנה השפיעה על אמם השפעה בלתי הוגנת, מתוך רדיפת בצע וניסיון לזכות שלא כדין ברכושה. השאלה המרכזית אשר נדונה בבית המשפט במקרה זה הייתה - האם הטיפול אשר הבת הקטנה העניקה לאם בשנותיה האחרונות, עלה כדי השפעה בלתי הוגנת. בית המשפט בחן את המקרה וקבע כי האם לא הושפעה באופן בלתי הוגן מבתה, ועל כן זה הגיוני שהאם תבחר להוריש לה את מלוא רכושה.

44 44 דוגמאות מהפסיקה: ת"ע למנוח במקרה דנן היו שתי בנות אשר אחת מהן נהרגה בתאונת דרכים עם בעלה. המנוח ערך צוואה בעדים לפיה הוא הוריש חמישית מרכושו לבתו החיה, וארבע חמישיות לילדי בתו השנייה. הילדים ביקשו לקיים את הצוואה אך בקשת התנגדות הוגשה על ידי דודתם. בעוד הילדים טענו כי המנוח היה צלול לחלוטין בעת עריכת הצוואה, בתו טענה כי האחרון סבל מדמנציה והצוואה הייתה למעשה תולדה של השפעה בלתי הוגנת מצד המבקשים. בית המשפט קבע כי ניתן לראות בבירור מהמסמכים הרפואיים שלא כך היה הדבר. יתרה מזו, רופאים אשר בדקו את המנוח בזמן אמת הגיעו למתן עדות בבית המשפט. הרופאים הנ"ל היו תמימי דעים לגבי אי יכולתו של המנוח לערוך צוואה במועד הרלבנטי.

45 45 צוואות הדדיות צוואות הדדיות הן למעשה שתי צוואות אשר נערכות בידי שני צדדים )בדרך כלל בני זוג( ובהן הצדדים מורישים זה לזה את רכושם תוך כדי הסתמכות זה על צוואתו של זו. במקרים רבים המורישים מציינים בצוואות ההדדיות את הנהנים אחריהם. צוואות הדדיות נערכות לרוב בצוותא, באותו מועד ובמעמד שני הצדדים המצווים )שהם גם הנהנים(.

46 46 צוואות הדדיות בצוואה הדדית הנהנה נהנה מכמה יתרונות. לדוגמה, בן הזוג הנותר רשאי להשתמש ברכוש המשותף ככל שיחפוץ, בלי לחשוש ממאבקים קשים עם היורשים. לפיכך פעמים רבות נחסכים מבני משפחה ויכוחים פנימיים בענייני ירושה, ואין צורך להגיע לתביעות הדדיות בבית המשפט לענייני משפחה. צוואה הדדית יכולה להיות מנוסחת באופן שיקבע יורש אחר יורש, כלומר אפשר לקבוע כי כל הרכוש יעבור לרשותו של בן הזוג אשר נותר בחיים, וכאשר הוא ילך לבית עולמו ירשו את חלקו ילדיו של בן הזוג אשר נפטר קודם לכן. עם זאת, כאשר זכה בן זוג אחד בירושת בן זוגו, הוא רשאי לעשות ברכוש כרצונו כל אימת שהפגיעה ברכוש היורש הבא בתור אינה נעשית מכוח צוואה.

47 47 צוואות הדדיות בחודש יולי 2005 תוקן חוק הירושה ונקבע בסעיף 8 א לחוק כי בני זוג יוכלו לכתוב צוואות הדדיות בין בשני מסמכים שנערכו באותה העת ובין במסמך אחד. הצוואות נערכות מתוך הסתמכות של בן הזוג האחד על צוואת בן הזוג האחר ולפיכך יכולת הביטול שלהן או שינוי הזוכים בהן הוגבלה בחוק. כאשר שני בני הזוג בחיים ואחד מהם רוצה לבטל צוואתו על המצווה לשלוח הודעה בכתב לבן הזוג השני על ביטול צוואתו וכתוצאה מכך בטלות הצוואות ההדדיות של שניהם. אחרי פטירת אחד מהמצווים על בן הזוג שנותר בחיים ורוצה לבטל צוואתו, להסתלק מחלקו בעזבון הזוג שמת. היה והעזבון כבר חולק, על בן הזוג להשיב לעזבון את כל שירש לפי הצוואה ההדדית. בן

48 48 מה בין מתנה לירושה? מקובל להבחין בין שני סוגי מתנה עיקרים: מתנה בין החיים ומתנה מחמת מיתה. חוק המתנה, התשכ ח :במתנה אותה התכוון המקנה לתת בעודנו בחיים, ובין אם במועד כלשהו בעתיד. בין אם באופן מיידי חוק הירושה: ועניינו במתנה אותה התכוון המעניק לתת לאחר מותו. חוק המתנה נותן תוקף משפטי למתנה בין החיים, בין אם מדובר במתנה המוקנית לאלתר )סעיף 2 לחוק המתנה(, ובין אם מדובר בהתחייבות לתת מתנה )סעיף 5 לחוק המתנה(.

49 49 חוק המתנה-תשכ"ח מהות המתנה: א- מתנה היא הקניית נכס שלא בתמורה. ב- דבר-המתנה יכול שיהיה מקרקעין, מטלטלין או זכויות. מתנה ג- כלפיו. יכול שתהיה בויתורו של הנותן על זכות כלפי המקבל או במחילתו של הנותן על חיוב המקבל ניתן מתנה לאלתר- מתנה נגמרת בהקניית דבר-המתנה על ידי הנותן למקבל תוך הסכמה ביניהם שהדבר במתנה..1

50 50 חוק המתנה-תשכ"ח 1968 חזקת ההסכמה- חזקה על מקבל המתנה שהסכים למתנה, על דחייתה תוך זמן סביר לאחר שנודע לו עליה. זולת אם הודיע לנותן.3 - תנאים וחיובים- מתנה יכול שתהיה על תנאי ויכול שתחייב את המקבל לעשות מעשה בדבר-המתנה או להימנע מעשותו; נותן המתנה רשאי לדרוש מהמקבל את מילוי החיוב, ורשאי לדרוש זאת מי שהחיוב הוא לזכותו, ואם היה בדבר ענין לציבור היועץ המשפטי לממשלה או בא כוחו..4

51 ב) ג) 51 לתת מתנה- חוק המתנה-תשכ"ח התחייבות א( התחייבות לתת מתנה בעתיד טעונה מסמך בכתב. כל עוד מקבל המתנה לא שינה את מצבו בהסתמך על ההתחייבות, רשאי הנותן לחזור בו ממנה, זולת אם ויתר בכתב על רשות זו. מלבד האמור בסעיף קטן )ב(, רשאי הנותן לחזור בו מהתחייבותו אם היתה החזרה מוצדקת בהתנהגות מחפירה של מקבל המתנה כלפי הנותן או כלפי בן-משפחתו או בהרעה ניכרת שחלה במצבו הכלכלי של הנותן. ) ) דרכי ההקניה הבעלות בדבר-המתנה עוברת למקבל במסירת הדבר לידו, או במסירת המסמך לידו המזכה אותו לקבלו, היה הדבר ברשות המקבל - בהודעת הנותן למקבל על המתנה; והכל כשאין בדין אחר הוראות מיוחדות לענין הנדון. ואם.6

52 52 מתנה או ירושה? על פי חוק המתנה הרי ש"עסקת" המתנה )למעט מקרקעין( מסתיימת עם מסירת המתנה לידי המקבל או במסירת מסמך לידו המזכה אותו לקבל את המתנה. תכונה זו של המתנה מגבילה את האפשרות של המעניק, לטוב ולרע, מלחזור בו מהמתנה, מגבלה שלא קיימת בצוואה אשר המצווה יכול בכל עת לשנותה. עסקה במקרקעין מושלמת רק עם רישומה. לפיכך הסכם מתנה/העברה ללא תמורה נחשב כהתחייבות לתת מתנה כל עוד לא נרשם הנכס על שם המקבל. יתרון נוסף של עריכת צוואה על פני הענקת מתנה הוא יתרון מיסויי. נכון להיום לא קיים מס עיזבון בישראל. בהענקת מתנה שהינה נכס מקרקעין ישנו )בדרך כלל( חיוב מיסויי )כיום של שליש ממס הרכישה המגיע, ובדרך כלל קיים פטור ממס שבח(. כמו כן, במכירת דירת מגורים שהתקבלה בירושה, באפשרות היורש בתנאים המתאימים ליהנות מפטור אישי במס שבח של המוריש, מה שאין כן במתנה בה גם לצורך ניצול פטור אישי של המקבל בדירת מגורים, יש בדרך כלל צורך בתקופת צינון )אורך התקופה משתנה בהתאם לקרבה בין הצדדים ומצבו האישי של המקבל(.

53 53 מתנה או ירושה? אך גם לצוואה ישנם חסרונות: במידה וחשובה למצווה תחושת הוודאות אצל המקבל הרי שעריכת צוואה שניתן לחזור ממנה בכל עת כמו גם האפשרות )שאינה נדירה( כי מי מהיורשים האחרים יעלה טענות של השפעה בלתי הוגנת/אונס/כפייה המביאים לביטול הצוואה, לא נוטעות בלב המקבל תחושת וודאות. כן יש לקחת בחשבון את הדיבורים הנשמעים מצד האוצר להשבת מס עיזבון )לכל הפחות בעיזבונות גדולים( המתחזקים נוכח הגירעון ההולך ומעמיק בתקציב המדינה. חוק המתנה קובע כי מי שהתחייב ליתן מתנה )להבדיל ממתנה שנסתיימה(, הרי שכל עוד שמקבל המתנה לא שינה את מצבו בהסתמך על ההתחייבות, הוא רשאי לחזור בו ממנה, אלא אם כן ויתר על רשות זו, בנוסף יהיה הנותן רשאי לחזור בו אם חלה הרעה ניכרת במצבו הכלכלי או שהמקבל התייחס אליו באופן מחפיר.

54 א) ב) 54 עסקאות בירושה עתידה 8. עסקאות בירושה עתידה ) הסכם בדבר ירושתו של אדם וויתור על ירושתו שנעשו בחייו של אותו אדם בטלים. ) מתנה שאדם נותן על מנת שתוקנה למקבל רק לאחר מותו של הנותן, אינה בת-תוקף אלא אם נעשתה בצוואה לפי הוראות חוק זה. בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

55 55 מתנת מקרקעין מתי תחשב להורשה? ב-ע א 763/88 נדון מקרה בו רכש אדם דירה באמצעות כספים שקיבל מאמו, יחד עם שניים מאחייניו, ורשמוה על-שמם. במקביל לרישום, חתמו הבן והאחיינים על מסמך, בו התחייבו כלפי המנוחה כי יאפשרו לה לגור בדירה כל חייה, ואם תחפוץ למכור את הדירה יחתמו על כל מסמך שיידרש, ויעבירו את התמורה, במלואה, לידיה. בית-המשפט קבע, כי בנסיבות המקרה מדובר במתנה שתוקנה לאחר מיתה, ולפיכך העסקה בטלה. פועל יוצא מכך, שהדירה תהווה חלק מעזבון המנוחה. בית-המשפט נימק החלטתו בכך, שכל שקיבלו הבן והאחיינים בחיי המנוחה היה רישום הבעלות בדירה על-שמם בספרי האחוזה, אולם הבעלות עצמה נותרה בידי המנוחה. בעלות הוגדרה בסעיף 2 לחוק המקרקעין, תשכ ט כ זכות להחזיק במקרקעין, להשתמש בהם ולעשות בהם כל דבר וכל עסקה. בהתאם למסמך עליו חתמו מקבלי המתנה נותרה זכות זו בידי המנוחה וזו הוענקה להם רק עם מותה, ולפיכך המתנה בטלה. בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

56 56 תיק שמתנהל בבית המשפט בימים אלו זוג מבוגרים שיש להם 16 ילדים. גרו כל חייהם בשכירות מחברת עמידר. בתחילת שנות ה יצאה חברת עמידר במבצע "קנה ביתך", במסגרתו ניתן לרכוש את הבית במחיר מוזל. בני הזוג היו מעוניינים לרכוש אך מפני שלא היו להם האמצעים הכלכליים ולנוכח גילם המופלג ( האב היה כבן 80( הם פנו לכל אחד מ- 16 ילדיהם בהצעה לממן את הרכישה על מנת שיוכלו לממש את זכויותיהם במסגרת המבצע, תוך מתן התחייבות כי הזכויות יעברו על שם מי שיממן את הרכישה הנ"ל. תנאי הסף למבצע היו שההתקשרות של עמידר תהיה רק מול בני הזוג, הזכויות בדירה תירשמנה על שמם בלבד ובמשך 5 שנים לאחר מכן עד לשנת 2006 לא תתבצע על ידי הרוכשים כל פעולת מכר/שיעבוד אלא בכפוף לתשלום סכום ההנחה שניתן ע"י עמידר שערכה דאז כ- 400 אלף. בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

57 57 כל ילדיהם סירבו להצעה, כל אחד משיקוליו הוא, לבקשת הוריו. לתובע באותה עת לא הייתה דירה, התובע לקח משכנתא ל- 15 שנה והחל לשלם. מלבד התובע שקיבל החלטה להיענות נישא זה מכבר בפעם השנייה והוא ומשפחתו גרו בשכירות. לתובע היה אח צעיר שאז היה בן 20 לחייו, גר עם הוריו בבית. אמו של התובע ביקשה שיכניס את אחיו לעסקה וזה האחרון ישלם לו מדיי חודש את מחצית דמי המשכנתא. התובע הסכים ובעקבות זאת נחתם בינו לבין אחיו הסכם בדבר ההתחייבות לתשלומי המשכנתא. נוכח ההסכמות, ערכו בני הזוג צוואות בשנת 2001 לפיהן הם מורישים את מלוא זכיותיהם בבית לשני האחים ואף התנו את מתן הבית לאח הצעיר במידה ולא יעמוד בהחזר התשלומים לאחיו- התובע. בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

58 58 האח הצעיר גר בבית הוריו במשך כל השנים ולימים התחתן והקים משפחה. בנה יחידת דיור נוספת בשטח הבית והוא גר שם עד היום. בשנת 2006 בדיוק לאחר 5 שנים, שכנע האח הצעיר את הוריו לתת לו בלבד את הזכויות בבית המגורים בדרך של מתנה. האח הצעיר רשם הערת אזהרה לטובתו על הבית. התובע לא ידע על כך והמשיך לשלם את תשלומי המשכנתא. בשנת 2008 נפטר אחד מבני הזוג- אביו של התובע. בשנת 2009 הלך האח הצעיר לבד לבנק ממנו שולמה המשכנתא ופרע את יתרת המשכנתא. לאחר מכן הלך ורשם בפנקסי המקרקעין את זכויותיו בבית. התובע קיבל מכתב מהבנק שהמשכנתא סולקה ונפרעה במלואה. רק בעקבות הודעת הבנק גילה התובע את מעשיו של האח הצעיר. בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

59 59 משפט מבויים נתחלק ל- 3 קבוצות: קבוצה 1- מייצגים של התובע. קבוצה 2- מייצגים של הנתבע קבוצה 3- השופטים

60 60 לסיכום: צוואה היא אחת ההחלטות החשובות ביותר לאדם בחייו. באמצעות עריכת צוואה יכול אדם להביע את רצונו האמיתי מה ייעשה ברכושו לאחר מותו. צוואה המנוסחת בצורה משפטית ע"י איש מקצוע לא רק שמביעה את רצונו האמיתי של המצווה אלא עשויה לחסוך ליורשים ממון רב ואף למנוע מהם עגמת נפש.

61 61 הסכמי ממון

62 62 יחסי ממון בין בני זוג עד לחקיקת חוק יחסי ממון חלה חזקת השיתוף התקפה עבור בני זוג שנישאו לפני וקובעת כי בהנחה שמהלך הנישואין היה תקין ובני הזוג השקיעו מאמץ משותף בקיום התא המשפחתי, כוונתם הייתה לחלוק באופן מלא בנכסיהם, ולכן במקרה פרידה יש לחלק ביניהם את הנכסים באופן שווה. חוק יחסי ממון בין בני זוג התשל"ג 1973 חל על זוגות שנישאו החל מתאריך ומטרתו הינה להסדיר את חלוקת הרכוש של בני הזוג במהלך הנישואין ובמועד פקיעתם. חוק יחסי ממון קובע, כי בעת פטירה או גירושין זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית מהרכוש והממון המשותף שצברו במהלך נישואיהם. לפי החוק, רכוש שיש למי מבני הזוג מלפני הנישואין יישאר שלו. מתנה וירושה שמתקבלות לפני או בזמן הנישואין שייכים למי שקיבל. אחד ההבדלים הבולטים שבין שני המשטרים הינו, כי יישומו בפועל של הסדר איזון המשאבים מותנה בפקיעת הנישואין היינו מועד הגירושין בפועל, בעוד הלכת השיתוף מאפשרת את חלוקת הרכוש בלא כל קשר לגירושי בני הזוג. הדרך היחידה להסדיר את חלוקת הרכוש באופן שונה מזה הקבוע בחוק במקרה של פקיעת הנישואין היא רק באמצעות הסכם ממון. בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

63 63 חוק יחסי ממון אם זוג נשוי מעוניין כי במקרה של סיום נישואיהם יופרדו הנכסים שצברו במשך השנים, כך שיהיו שייכים לכל אחד בנפרד ולא יחולקו שרירותית על פי כללי החוק, עליהם לעשות זאת בצורה מפורשת על ידי הסכם ממון. בני זוג יכולים לערוך את הסכם הממון לפני נישואיהם, או במהלך הנישואים. כאשר בני זוג שאינם נשואים, אך חיים ביחד, רוצים לערוך הסכם המסדיר את מערכת היחסים הכלכלית ביניהם, ניתן לעשות זאת ע"י הסכם לחיים משותפים בין ידועים בציבור. ההסכם הוא הסכם צופה פני עתיד ולא אמורה להיות לו משמעות אלא במצב של פרידה או פקיעת הנישואין. הסכם ממון טרום-נישואים ניתן לאשר בחתימתו של נוטריון, בית משפט לעניייני משפחה או בית דין רבני. הסכם ממון שנחתם לאחר הנישואים- יש צורך באישורו של בית משפט לענייני משפחה או בית דין רבני. בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

64 ב) ג) א) 64 סעיף 5 לחוק יחסי ממון הזכות לאיזון בפקיעת הנשואין.5 )1( )2( )3( ) עם התרת הנישואין או עם פקיעת הנישואין עקב מותו של בן זוג )בחוק זה פקיעת הנישואין( זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שוויים של כלל נכסי בני הזוג, למעט נכסים שהיו להם ערב הנישואין או שקיבלו במתנה או בירושה בתקופת הנישואין; גימלה המשתלמת לאחד מבני הזוג על-ידי המוסד לביטוח לאומי, או גימלה או פיצוי שנפסקו או המגיעים על פי חיקוק לאחד מבני-הזוג בשל נזק גוף, או מוות; נכסים שבני הזוג הסכימו בכתב ששוויים לא יאוזן ביניהם. ) בפקיעת הנישואין עקב מותו של בן זוג יבואו, לענין הזכות, לאיזון המשאבים, יורשיו במקומו. ) בסעיף זה, "כלל נכסי בני הזוג" לרבות זכויות עתידיות לפנסיה, פיצויי פרישה, קרנות השתלמות, קופות תגמולים וחסכונות. בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

65 א) 65 ) לחוק יחסי ממון סעיף 6 "לצורך איזון המשאבים לפי סעיף 5 יש לשום את נכסי כל אחד מבני הזוג, פרט לנכסים שאין לאזן שוויים; משווי הנכסים האמורים של כל בן-זוג יש לנכות את סכום החובות המגיעים ממנו, למעט חובות בקשר לנכסים שאין לאזן שוויים." בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

66 66 שיתוף בחובות בין בני-זוג ביהמ"ש בפרשת דוד קובע, כי החובות העשויים להילקח בחשבון בעת סיווג החובות כחובות משותפים, יכולים להשתרע על כל תחום שהוא. השופט קיסטר אף מצטט את דברי השופט ברנזון בפרשת גולדברג לפיהם תוטל האחריות גם על בן-הזוג השני במקרים בהם "... נוצר חוב לצורך רכישת נכס מנכסי המשפחה, או לניהול עסק מעסקי המשפחה, או לסיפוק צרכי המשפחה. אף שהדבר נעשה בשמו של אחד מבני-הזוג בלבד...". בפס"ד הניתן בתאריך ה- 2/1/08 בביהמ"ש לענייני משפחה, נדחתה תביעתה של אישה לפיה על הבעל לשאת לבדו בחוב הארנונה לעירייה, בגין נגריה, המהווה את מקור פרנסתו של הבעל. נקבע, כי על המבקשת לשאת במחצית מיסי העירייה על הנגרייה. שכן, בקביעת ביהמ"ש לפיה לאישה מחצית הזכויות בנגריה, נקבעו למעשה, גם חובותיה כלפי הנגרייה. בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

67 למי שייכת דירת מגורים אשר נרכשה לפני הנישואין 67 ושימשה את המשפחה במהלך חיי הנישואין? כאשר דירת מגורים רשומה על שם בני הזוג בחלקים שווים ביניהם דומה כי לא יכולה להיות מחלוקת אמיתית באשר לזכותו של כל אחד מהם במחצית הזכויות בנכס. אמנם בני זוג רשאים לכפור בנכונות הרישום ולטעון לחלוקה שונה של נכס המקרקעין, ואולם בחלק הארי של המקרים- בית משפט ידחה כל טענה בדבר בעלות שונה בנכס. בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

68 68 פסק דין בעמ"ש 48671/05/10 ש.ע נ' מ.ע שניתן על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב המדובר בזוג שהיה נשוי שנים מעטות יחסית כאשר הדירה נקנתה על ידי הבעל קודם לנישואין ללא משכנתא ובמהלך הנישואין לא הושקע מאומה על ידי האישה בשיפוץ או בהשבחת הדירה. בית המשפט לענייני משפחה קיבל את גירסת האשה כי הצדדים התכוונו למכור את הדירה ולקנות במקומה דירה יקרה יותר, ואולם ערכאת הערעור קבעה כי אין בכך די, והבחינה את המקרה ממקרה בו בני הזוג נשואים שנים רבות או במקרה בו נעשה שיפוץ משמעותי בסיוע האישה. כפועל יוצא מכך מבטלת ערכאת הערעור את הקביעה של בית המשפט לענייני משפחה, כי הדירה הינה משותפת, וקובעת כי הדירה שייכת רק לבעל. בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

69 69 תמ"ש א.נ. עזבון המנוח י.נ. ז"ל במקרה זה המדובר היה בזוג שחי יחד כ- 37 שנים כזוג נשוי, בנישואין שניים, ואף הביא לאוויר העולם ילד משותף. בית המשפט קובע כי מכלול היחסים הרכושיים בין הצדדים היה מורכב, וכי היו נכסים שהיו משותפים ונכסים שהיו נפרדים ושייכים לכל אחד מבני הזוג. יחד עם זאת בעקבות העובדה שהבית נבנה במהלך חיי הנישואין והאישה העבירה את תמורת דירתה בתקופת הבניה, בצירוף הנתון של 37 שנות נישואין וילד משותף מכריעה את הכף לגבי דירת המגורים ויש לראות באשה שותפה בבית שהוא כאמור "גולת הכותרת" של החיים המשותפים. ראינו אם כן שבמקרה זה, על אף הפרדה רכושית בנכסים מסוימים הוכר כי דירת מגורים שייכת הייתה לשני הצדדים על אף רישומה על שם הבעל המנוח בלבד וההתייחסות של בית המשפט כלפי דירת המגורים שונה מהתייחסותו לנכסים עסקיים שונים. בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

70 70 ככלל רכושם של בני הזוג אמור להתאזן עם פקיעת הנישואין, וזאת למעט בנוגע לדירת המגורים, שלגביה אפשר לטעון כי חלה כוונת שיתוף ספציפית. קריטריונים לצורך בדיקת תחולתה של חזקת השיתוף בנכסים: האם אלה נישואים ראשונים? בנישואים ראשונים קיימת גישה אחרת, חיובית, בכל הנוגע לקיומה של החזקה, לעומת המצב בנישואין שניים, אשר במסגרתה צבר כל אחד מבני הזוג נכסים ורצונו לשמור על נכסים אלה. אורח החיים של בני הזוג- אורח החיים שהתאפיין בשיתוף בכל הנוגע לנכסי המשפחה האחרים )מכונית, חשבונות בנק(, השקעת מאמץ משותף ומשאבים משותפים באחזקת הנכס ופיתוחו במשך שנות המגורים הרבות בו קיומם של ילדים משותפים-קיומם וגידולם מחזקים את הקשר בין בני הזוג, מצריכים קיום משק בית משותף והשקעה של כל אחד מבני הזוג בדרכו הוא למשק הבית המשותף. בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

71 משך הנישואין- חזקה על זוג נשוי הגרים ביחד ובשלום במשך תקופה ארוכה, שהם מתכוונים לשותפות בכל נכסיהם 71 שווה בשווה נטילת חלק במאמץ המשותף קיום חשבונות ונכסים משותפים אחרים טיב הנכסים שבמחלוקת- דירת המגורים היא נכס משפחתי מובהק, לעתים הנכס המשמעותי ביותר של בני הזוג האם הושבח הנכס במהלך הנישואין- השבחת הנכס על ידי הרחבתו או שיפוצו גם היא תומכת בטענת בן הזוג האחר בדבר שיתוף בו. בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

72 דירת מגורים אשר נרכשה במהלך חיי 72 הנישואין ונרשמה על שם צד אחד בלבד הפסיקה קובעת באופן כמעט עקבי רכוש שנצבר במהלך חיי הנישואין, הגם שהוא רשום על שם צד אחד בלבד קשה להעלות על הדעת, כי בית משפט יקפח זכויותיו של בן/בת זוג, בנוגע לנכסים שנצברו בזמן הנישואין ובמהלכם, רק בשל הרישום. נראה כי בית המשפט יקבע ככל הנראה ובהעדרן של נסיבות מיוחדות באופן עקבי, כי כל רכוש שהושג במהלך החיים המשותפים, גם אם הבעל עבד והאישה הייתה בביתה וגידלה את הילדים )וגם אם להיפך(, יהיה רכוש משותף, ובמיוחד כאשר מדובר בדירת המגורים בה התגוררה המשפחה. שכן דירת מגורים הינה גולת הכותרת של המשפחה. בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

73 הקשר בין הסכם ממון לצוואה או ירושה: 73 אדם יכול להוריש רק נכסים וכספים שבבעלותו, או את החלק שלו בלבד בנכסים משותפים. הסכם יחסי ממון קובע כיצד יחולקו הנכסים של בני זוג במקרה של מוות, ובכך קובע מהו סך כל העיזבון שיוריש בן הזוג שנפטר. בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

74 74 מה קורה כאשר בני זוג ערכו הסכם ממון, והוסיפו בהסכם הממון כי במקרה של פטירה, בן הזוג שנותר בחיים, הופך לבעלים של הרכוש כולו שהשאיר אחריו, בן הזוג אשר נפטר. מה דינה של הוראה זו? דוגמא: טל וענבל נישאו בנישואין שניים זה לזו, כאשר לכל אחד מהם דירת מגורים משלו וכן חסכונות כספיים, שהושגו קודם להכרות בין בני הזוג. על כן בהסכם הממון קבעו טל וענבל את הסעיף הבא: "כל אחד מהצדדים יהיה הבעלים של הרכוש שהיה בבעלותו ו/או עמד לזכותו ערב הנישואין לרבות דירות מגורים, כספים, חסכונות באפיקי חסכון שונים, מיטלטלין, רכב וכל רכוש מכל מין וסוג שהוא. למען הסר ספק לא יחול שיתוף ברכוש מכל מין וסוג שהוא שצבר אחד מן הצדדים להסכם זה עובר לנישואין, ורכוש זה יהיה קניינו הבלעדי של בן הזוג אשר הגיע עמו לנישואין" משמע, הצדדים הסכימו בהסכם הממון על הפרדה רכושית מלאה ברכוש שנאגר ף על ידי כל אחד מהם לפני הנישואין, מאחר וחששו ממצב בו הנישואין יעלו על שרטון, וחפצו להבטיח כי בעת גירושין, כל אחד יהיה הבעלים של הרכוש שהיה לו, וכי אין הוא מסכן אותו ואין הוא יוצר מצב בו בן הזוג האחר רשאי לתבוע רכוש זה. מנגד, נוכח אהבתם הרבה, חפצו הצדדים להבטיח, כי הרכוש כולו יגיע לשימוש ולבעלות בן הזוג שנותר בחיים, בהנחה שיחיו יחדיו עד 120 שנה, ועל כן קבעו כדלקמן: "היה ובני הזוג יחיו יחדיו ובהרמוניה עד שמי מבני הזוג ילך לבית עולמו הרי שבן הזוג שנותר יורש את כלל הרכוש בית שהיה אמות משפט שייך קומה 4 לבן שד' הזוג שאול ". המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

75 75 ענבל נפטרה לאחר 25 שנות נישואין מאושרות לטל, וטל הבין והאמין כי הדירה והכספים שהיו לענבל טרם הנישואין שייכים לו במלואם, וזאת על פי הסכם הממון. בני הזוג לא ערכו צוואה מאחר וסברו שהסכם הממון עונה גם על שאלת הבעלות ברכוש לאחר המוות. האם טל צודק? לא, מאחר וולענבל לא הייתה צוואה, יורשים אותה הן טל והן ילדיה בחלקים שווים ביניהם, משמע טל יורש מחצית מרכושה של ענבל וילדיה את המחצית השנייה. למרות ניסוח הסכם הממון טל לא יוכל לקבל את מלוא הרכוש אלא רק את מחציתו, וזאת לאור העובדה שחוק הירושה קובע חלוקה בין בן הזוג שנותר בחיים לבין ילדי המנוח. בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

76 א) ב) 76 מדוע הסכם הממון שנערך בינו לבין ענבל אינו תקף בכל הנוגע לירושה? סעיף 8 לחוק הירושה התשכ"ה 1965 קובע באלו המילים: 8. עסקאות בירושה עתידה ) הסכם בדבר ירושתו של אדם וויתור על ירושתו שנעשו בחייו של אותו אדם - בטלים. ) מתנה שאדם נותן על מנת שתוקנה למקבל רק לאחר מותו של הנותן, אינה בת-תוקף אלא אם נעשתה בצוואה לפי הוראות חוק זה. משמע סעיף 8 לחוק אוסר על הסכמים לגבי ירושה, ועל עסקאות בירושה. סעיף 8 ב מבהיר כי אפשר להוריש רק באמצעות צוואה, ועל כן ההוראה שניתנה בהסכם הממון שעליו חתמו טל וענבל הינה חסרת תוקף משפטי. בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

77 77 בעוד הסכם יחסי ממון על פי החוק מסדיר את מערכת היחסים הרכושית בין בני זוג, ואת השיתוף ו/או ההפרדה ביניהם ככל שיחפצו, הרי שהוא חולש על הרכוש של אנשים חיים, ולעומת זאת הוראות מה ייעשה ברכוש לאחר פטירת אדם אפשר ליתן אך ורק במסמך העונה להגדרת צוואה, ולא בכל מסמך אחר, וגם לא בהסכם ממון בין בני זוג. הבדל נוסף בין צוואה להסכם ממון נובע מהיכולת לשנות מסמכים אלו. הסכם ממון הינו הסכם דו צדדי, דהיינו חותמים עליו לאחר מתן הסכמה הן הגבר והן האשה, ואין אפשרות לשנותו אלא בהסכמה הדדית של כל אחד מהצדדים. אין שינוי חד צדדי של הסכם ממון. לעומת זאת צוואה ניתן לשנות בכל עת, ואחד מן העקרונות הבסיסיים המתקיימים בדיני הירושה היא היכולת של מוריש לחזור בו מן הצוואה, לבטלה, לשנותה, ולכתוב אחרת במקומה. אדם יכול תיאורטית לשנות כל יום את צוואתו. בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

78 78 סוף!! בית אמות משפט קומה 4 שד' שאול המלך 8, תל אביב מיקוד טלפון: פקס:

שער א: מהותה של הערבות הבנקאית

שער א: מהותה של הערבות הבנקאית כללי כללי א מפורט ה 15 פרק א': כללי שער א': בית-המשפט לענייני משפחה 17 פרק ב': משמורת ילדים 107 פרק ג': אבהות ובדיקת רקמות 109 פרק ד': מזונות אישה וילדים 361 פרק ה': מחלוקות ביחס לנכסי בני הזוג 485 פרק

קרא עוד

ההסתדרות הציונית העולמית

ההסתדרות  הציונית העולמית ההסתדרות הציונית העולמית החטיבה להתיישבות חטיבת חוזים בטחונות וקרקעות המתיישבים יחתמו בראשי תיבות בתחתית כל עמוד וחתימה מלאה בעמוד האחרון טופס 3 חוזה בר רשות בישוב קהילתי במגרש למגורים ביו"ש בין ההסתדרות

קרא עוד

ינו א ר 2017 כנס לשכת ר ו אי חש ב ו ן בנצרת פסקי- הדין וה הל כות החדשות בשנתיים ה אח רו נות אלכסנדר שפירא, (רו"ח) עו"ד

ינו א ר 2017 כנס לשכת ר ו אי חש ב ו ן בנצרת פסקי- הדין וה הל כות החדשות בשנתיים ה אח רו נות אלכסנדר שפירא, (רוח) עוד ינו א ר 2017 כנס לשכת ר ו אי חש ב ו ן בנצרת פסקי- הדין וה הל כות החדשות בשנתיים ה אח רו נות אלכסנדר שפירא, (רו"ח) עו"ד פסק-הדין בענ י י ן בנ ימי ן וא ור י שרגא שקו פית 2 פסק-הדין בעניין בנימין ואורי שרג

קרא עוד

הסכם שכ"ט -טיוטה 1

הסכם שכט -טיוטה 1 הסכם שכר טרחה לייצוג משפטי שקיבל תוקף בתל אביב ביום לחודש שנת 1024 ת.ז. ת.ז )יקראו להלן: "השותף" או "המזמין"( מרחוב לבין: גדעון פישר ושות', משרד עורכי דין ונוטריון ממרכז עזריאלי, בניין משולש, תל אביב )להלן:

קרא עוד

במבט לפנים - מדריך לתכנון משפטי לקראת ובעת זיקנה תוכן העניינים הקדמה: תכנון משפטי בזיקנה: מי זקוק ולמה?... 5 חלק א: תכנון משפטי בתחום הרפואי - הזכות ל

במבט לפנים - מדריך לתכנון משפטי לקראת ובעת זיקנה תוכן העניינים הקדמה: תכנון משפטי בזיקנה: מי זקוק ולמה?... 5 חלק א: תכנון משפטי בתחום הרפואי - הזכות ל תוכן העניינים הקדמה: תכנון משפטי בזיקנה: מי זקוק ולמה?... 5 חלק א: תכנון משפטי בתחום הרפואי - הזכות למות בכבוד והימנעות מאפוטרופסות 1. על חשיבות התכנון הרפואי בזיקנה כחלופה לאפוטרופסות וככלי להבטחת היכולת

קרא עוד

הורות אחרת

הורות אחרת המרכז להורות אחרת הורות משותפת רחלי בר-אור גידי שביט טל. 053-4266496 Horut.acheret@gmail.com אתר המרכז www.alp.org.il המרכז להורות אחרת הוקם ע"י רחלי בר אור וגידי שביט ב 1994, נכון לינואר 2017 נולדו במסגרת

קרא עוד

Microsoft Word - Fruit Council Regulation-1976, Dinim v.15 p doc

Microsoft Word - Fruit Council Regulation-1976, Dinim v.15 p doc ו( תקנות מועצת הפירות (ייצור ושיווק) (סדרי דין בפני ועדת קנסות), התשל"ו- 19761 בתוקף סמכותי לפי סעיף ( 48 לחוק מועצת הפירות (ייצור ושיווק), התשל"ג- 1973 (להלן - החוק), ובתוקף שאר הסמכויות הנתונות לי לפי

קרא עוד

Microsoft Word doc

Microsoft Word doc בפני כבוד השופטת גאולה לוין 1 א..צ. 2. י.צ. ע"י ב"כ עוה"ד יצחק שלמה המבקשים נגד 1. י.צ. ע"י ב"כ עוה"ד יואל ריפל 2 א..צ. ע"י ב"כ עוה"ד שלומית רמון המשיבים בעניין עזבון המנוחה א.צ. ז"ל החלטה לפני בקשה לרשות

קרא עוד

untitled

untitled תקן חשבונאות מספר 36 תיקון גילוי דעת מספר 69 בדבר כללי חשבונאות ודיווח כספי על ידי מלכ"רים ותקן חשבונאות מספר 5 בדבר תיקונים והבהרות לגילוי דעת מספר 69 יוני 2014 1 רח' גרוזנברג 14 ת, "א,65811 טל.,972 3

קרא עוד

הוראת נוהל מס' 93 -תיקון רכב - תקנה 309

הוראת נוהל מס' 93 -תיקון רכב - תקנה 309 1 מ ד י נ ת י ש ר א ל בכיר תנועה לשכת סמנכ"ל אגף הרכב ושירותי תחזוקה תחזוקה שירותי תחום תל- אביב 8, רח' המלאכה ת"א 61570 ת.ד. 57031, 03-567130 טלפון: 03-5613583 פקס : ג' בניסן, התשס"ז תאריך: 22 מרץ 2007

קרא עוד

בקשה לפנסיית זקנה מקרן וותיקה ( מסלול קבוצה ) : בהמשך לפנייתך למשרדנו, להלן פירוט המסמכים הדרושים לביצוע משיכת פנסיה מהקרן: טופס יציאה לפנסיה מתכנית ק

בקשה לפנסיית זקנה מקרן וותיקה ( מסלול קבוצה ) : בהמשך לפנייתך למשרדנו, להלן פירוט המסמכים הדרושים לביצוע משיכת פנסיה מהקרן: טופס יציאה לפנסיה מתכנית ק בקשה לפנסיית זקנה מקרן וותיקה ( מסלול קבוצה ) : בהמשך לפנייתך למשרדנו, להלן פירוט המסמכים הדרושים לביצוע משיכת פנסיה מהקרן: טופס יציאה לפנסיה מתכנית קבוצה. צילום ת.ז. כולל ספח חתום "נאמן למקור" *** ע"י

קרא עוד

הסכם גירושין

הסכם גירושין עוד דוגמאות של הסכם גירושין הסכם גירושין שנערך ונחתם ב רמת גן ביום לחודש שנת 0202 ת.ז. ב י ן : )להלן: "הבעל"( -מצד אחד- ל ב י ן: ת.ז. )להלן: "האישה"( -מצד שני- הואיל והבעל והאישה )להלן: "בני הזוג" "ההורים"(

קרא עוד

<4D F736F F F696E74202D20EEF6E2FA20F9F2E5F820EEF D20F2E5E320E0E9E9EC20E2ECE5E1F1205BECF7F8E9E0E420E1ECE1E35D>

<4D F736F F F696E74202D20EEF6E2FA20F9F2E5F820EEF D20F2E5E320E0E9E9EC20E2ECE5E1F1205BECF7F8E9E0E420E1ECE1E35D> לסיוע משפטי האגף שכר מצווה לעורכי דין מתנדבים מצגת דצמבר 2011 עו"ד אייל גלובוס הממונה על הסיוע המשפטי עבודת האגף לסיוע משפטי מהות שמירה על שוויון כזכות על שוויון בפני החוק/ביהמ"ש אמון על שמירת זכות הגישה

קרא עוד

בית משפט לענייני משפחה בתל אביב - יפו תמ"ש עותק לפרסום 1 בפני כב' השופטת ורד שביט פינקלשטיין י' ל' ע"י ב"כ עו"ד שמואל אלמגור ועו"ד אסד דבו

בית משפט לענייני משפחה בתל אביב - יפו תמש עותק לפרסום 1 בפני כב' השופטת ורד שביט פינקלשטיין י' ל' עי בכ עוד שמואל אלמגור ועוד אסד דבו בפני כב' השופטת ורד שביט פינקלשטיין י' ל' ע"י ב"כ עו"ד שמואל אלמגור ועו"ד אסד דבור -נגד- תובע : נתבעים:. נ' ל'. ב' ל' ע"י ב"כ עו"ד רמי צוברי. ל' ל' פסק דין. מונחת לפני תובענה לפינוי וסילוק יד שהגיש אח

קרא עוד

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1 החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ רחוב ירושלים 2, ראשון לציון מכרז פומבי מספר 2/2019 לבחירת רכז נושא התחדשות עירונית במחלקה לעבודה קהילתית בשילוב עם מנהלת בינוי-פינוי-בינוי רמת אליהו החברה הכלכלית לראשון

קרא עוד

Microsoft Word - ייעוץ ובדיקות מאי 2006.doc

Microsoft Word - ייעוץ ובדיקות מאי 2006.doc -1- נספח ייעוץ ובדיקות (439) - גילוי נאות - חלק א' - ריכוז התנאים א. הנושא כללי הסעיף. 1 שם הביטוח הנוסף נספח "ייעוץ ובדיקות " התנאים ייעוץ אצל רופא מומחה עקב בעיה ו/ או מחלה פעילה; 1. הכיסויים 2. בדיקות

קרא עוד

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016 שחזור בחינה יסודות הביטוח מועד 2202/21 לפניכם שחזור מבחן יסודות הביטוח מועד 2202/21. השאלות מבוססות על שחזור התלמידים. תודה לכל אלו שתרמו בביצוע השחזור. במידה והנכם זוכרים שאלות נוספות ו 0 או דיוק טוב

קרא עוד

<4D F736F F F696E74202D20EEF6E2FA20F1E5F4E9205BECF7F8E9E0E420E1ECE1E35D>

<4D F736F F F696E74202D20EEF6E2FA20F1E5F4E9205BECF7F8E9E0E420E1ECE1E35D> ע"א 140/00 עזבוןהמנוחמיכאלאטינגרז"לנ' החברהלשיקוםופיתוחהרובעהיהודיבעירהעתיקה בירושליםבע"מ, פ"דנח( 4 ) 486 (מיום 15.3.04) שנים אבודות כן לא יכולת ההשתכרות היא קנין האדם אובדן שכר, פנסיה, קצבת זקנה מה שצרך

קרא עוד

ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק" עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמ

ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמ ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק" עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמצעות אגודת הצדקה אלאנצאר, המזוהה עם הג' האד האסלאמי

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation : עדכון ממשקים, פעולות וחובות שימוש הדרכה לסוכנים אפריל 2018 26 אפריל 18 עדכון, עדכון עדכון, ב 29.4.2018 יכנס לתוקף עדכון של חוזר מידע ונתונים בשוק הפנסיוני" ובבקשות שניתן להגיש באמצעות המסלקה. "מבנה אחיד

קרא עוד

כתב תביעה

כתב תביעה בבית המשפט השלום בבאר שבע תא"ק 21013-09-12.1.2.3.4 בעניין: איסמעילוף מארק שלמה שמחה, ת.ז 011920642 שושנה בן דוד, ת.ז 303512 רות לוי, ת.ז 381071 שלמה שמואלי, ת.ז 5196254 ע"י ב"כ עוה"ד עמיר פישר מטעם תנועת

קרא עוד

בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום

בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום דרכון נוכחי וצילום וויזה אחרונה, במידה והייתה. ניתן

קרא עוד

כללי השתתפות בפעילות במבצע "חופשת האירוויזיון המושלמת"

כללי השתתפות בפעילות במבצע חופשת האירוויזיון המושלמת כללי השתתפות בפעילות במבצע "חופשת האירוויזיון המושלמת" כללי: בין התאריכים 6.5.19 ועד 13.5.19 תערוך חברת אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ (להלן: "עורכת הפעילות" או "אל על") פעילות בשם "חופשת האירוויזיון המושלמת",

קרא עוד

לצרכי פשרה בלבד- אין להציג בפני ערכאות

לצרכי פשרה בלבד- אין להציג בפני ערכאות עמוד 1 מתוך 6 עוד דוגמאות של הסכם גירושין הסכם גירושין שנערך ונחתם בירושלים, ביום ה- לחודש 1122 ת.ז. רחוב, )להלן: "הבעל" ו/או "האב"( בין: מצד אחד לבין: הואיל: ת.ז. רחוב, )להלן: "האישה" ו/או "האם"( 1 מצד

קרא עוד

<4D F736F F D20E1F7F9E420ECEEE9F0E5E920E0F4E5E8F8E5F4E5F1>

<4D F736F F D20E1F7F9E420ECEEE9F0E5E920E0F4E5E8F8E5F4E5F1> תיק : /09 בבית המשפט לענייני משפחה בכפר סבא המבקש: המשיב: היועץ המשפטי לממשלה במשרד העבודה והרווחה רח' שוקרי, 5 חיפה בקשה למינוי אפוטרופוס כב' בית המשפט מתבקש למנות את המבקש כאפוטרופוס קבוע לרכושה ולגופה

קרא עוד

מאמר פגרות בתי המשפט משופר doc

מאמר פגרות בתי המשפט משופר doc ג( ג( עמוד 1 מתוך 7 השפעת פגרות ושביתות בבתי המשפט על הליכים משפטיים מאת עו"ד משה כדריה מבוא על מועדים והארכת מועדים סדרי הדין הנוהגים בבתי המשפט נוקבים בדרך כלל במועדים אשר בהם חייב בעל דין לנקוט הליך

קרא עוד

תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח

תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמח תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח- 1988...5 תקנות שוויון הזדמנויות בעבודה )חובת מסירת הודעה

קרא עוד

החלטת מיסוי: 7634/ החטיבה המקצועית תחום החלטת המיסוי: חלק ה 2 לפקודת מס הכנסה - שינויי מבנה, מיזוגים ופיצולים הנושא: העברת נכסים ופעיל

החלטת מיסוי: 7634/ החטיבה המקצועית תחום החלטת המיסוי: חלק ה 2 לפקודת מס הכנסה - שינויי מבנה, מיזוגים ופיצולים הנושא: העברת נכסים ופעיל החלטת מיסוי: 7634/16.1.1.1.2.1.3.1 תחום החלטת המיסוי: חלק ה 2 לפקודת מס הכנסה - שינויי מבנה, מיזוגים ופיצולים הנושא: העברת נכסים ופעילות לחברה חדשה בהתאם להוראות סעיף 104 א לפקודה ומיזוגה של עם "שלד 103

קרא עוד

שלום רב, עבודה זו נבדקה בקפידה ונמצאה ראוייה להמצא במאגר האיכותי שלנו. אם ברצונך שירות נוסף כגון שכתוב או כתיבה של עבודה מקורית דבר איתנו! יש לנו צוות

שלום רב, עבודה זו נבדקה בקפידה ונמצאה ראוייה להמצא במאגר האיכותי שלנו. אם ברצונך שירות נוסף כגון שכתוב או כתיבה של עבודה מקורית דבר איתנו! יש לנו צוות שלום רב, עבודה זו נבדקה בקפידה ונמצאה ראוייה להמצא במאגר האיכותי שלנו. אם ברצונך שירות נוסף כגון שכתוב או כתיבה של עבודה מקורית דבר איתנו! יש לנו צוות מיומן ומקצועי לעזרה בכל סוגי העבודות, לרבות מחקרים

קרא עוד

אורנה

אורנה רמלה 30 דצמבר 2015 היסטוריה נוסדה במאה השמינית לספירה )718-716( העיר היחידה שנבנתה ע"י המוסלמים בארץ. שוכנת על הציר ההיסטורי - יפו יהודים הגיעו לרמלה לראשונה בשנת 1099 הגיעו יוחנן הקדוש. לעיר ראשוני ירושלים.

קרא עוד

חטיבה של ג'יי סי הלת' קר בע"מ 1/10/2015 תקנון מבצע "תוכניות שנתיות" הטבה של חודשיים מתנה בעת רכישת "תוכנית שנתית" של עדשות מגע חד-יומיות ממותג אקיוביו

חטיבה של ג'יי סי הלת' קר בעמ 1/10/2015 תקנון מבצע תוכניות שנתיות הטבה של חודשיים מתנה בעת רכישת תוכנית שנתית של עדשות מגע חד-יומיות ממותג אקיוביו 1/10/2015 תקנון מבצע "תוכניות שנתיות" הטבה של חודשיים מתנה בעת רכישת "תוכנית שנתית" של עדשות מגע חד-יומיות ממותג אקיוביו TruEye 1-DAY ACUVUE או 1-DAY ACUVUE MOIST או.1-DAY ACUVUE MOIST for ASTIGMATISM

קרא עוד

הסכם התקשרות שנערך ונחתם ביום חודש שנת 2018 בין: שכתובתו: )להלן: "בעל ההיתר/מבקש ההיתר/ הלקוח"( מצד אחד; ובין: מכון בקרת הבניה הישראלי בע"מ ח.פ

הסכם התקשרות שנערך ונחתם ביום חודש שנת 2018 בין: שכתובתו: )להלן: בעל ההיתר/מבקש ההיתר/ הלקוח( מצד אחד; ובין: מכון בקרת הבניה הישראלי בעמ ח.פ הסכם התקשרות שנערך ונחתם ביום חודש שנת 2018 בין: שכתובתו: )להלן: "בעל ההיתר/מבקש ההיתר/ הלקוח"( מצד אחד; ובין: מכון בקרת הבניה הישראלי בע"מ ח.פ. 515512176 )להלן: "מכון הבקרה/המכון"( שכתובתו: רחוב הסיבים

קרא עוד

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין - 2008 חיפה הקדמה תוכן עניינים תכנון אסטרטגי ומחקר בעלון זה מוצגים נתונים על העיר חיפה שמבוססים על נתוני מפקד האוכלוסין שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת

קרא עוד

rr

rr / המוסד לביטוח ומי מינהל הגמות תביעה לתשלום מענק לחייל משוחרר שעבד ב"עבודה מועדפת (כולל שירות ומי) נדרשת" חובה לצרף לטופס זה צילום תעודת השחרור מצה"ל, או מסמך אחר מן הצבא המעיד על תאריך שחרור משירות חובה.

קרא עוד

כנס לשכת ר ו אי חשבו ן בחיפה בנושא: היערכות תום שנת-המס אלכס נד ר שפ י רא, (ר ו"ח) עו"ד

כנס לשכת ר ו אי חשבו ן בחיפה בנושא: היערכות תום שנת-המס אלכס נד ר שפ י רא, (ר וח) עוד 1.12.2016 כנס לשכת ר ו אי חשבו ן בחיפה בנושא: היערכות תום שנת-המס אלכס נד ר שפ י רא, (ר ו"ח) עו"ד חלק א' פסק-הדין בענ י י ן דמארי והיר שזון שקו פית 2 פסק-הדין בעניין דמארי והיר שזון ביום 18.3.2013 אביב

קרא עוד

בפני

בפני בפני כב' השופט ישעיהו שנלר, סג"נ- אב"ד, השופט ד"ר קובי ורדי, סג"נ, השופט חגי ברנר מערערת פלונית ע"י ב"כ עו"ד ענבל הראל נגד משיב פלוני בעצמו השופט חגי ברנר: מבוא פסק דין 0 ערעור על פסק דינו של בית המשפט

קרא עוד

מדינת ישראל משרד האוצר - אגף שוק ההון, ביטוח וחסכון ד' בניסן התשע"ה 24 במרץ 2102 חוזר גופים מוסדיים סיווג: כללי הצטרפות לקרן פנסיה או לקופת

מדינת ישראל משרד האוצר - אגף שוק ההון, ביטוח וחסכון ד' בניסן התשעה 24 במרץ 2102 חוזר גופים מוסדיים סיווג: כללי הצטרפות לקרן פנסיה או לקופת מדינת ישראל משרד האוצר - אגף שוק ההון, ביטוח וחסכון ד' בניסן התשע"ה 24 במרץ 2102 חוזר גופים מוסדיים 2102-9-02 סיווג: כללי הצטרפות לקרן פנסיה או לקופת גמל בתוקף סמכותי לפי סעיפים 22 )ד( 21, 09, ו- 29 )ב()

קרא עוד

מיזכר

מיזכר קול קורא להגשת מלגה למשפטנים יוצאי אתיופיה ע"ש עו"ד צבי מיתר ז"ל שנה"ל תשע"ו רקע כללי מזה ארבע עשר שנים, העניקו עו"ד צבי מיתר ומשרד עורכי הדין מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות עורכי דין, מלגות נדיבות לסטודנטים

קרא עוד

בית משפט השלום בבאר שבע ת"א מנהל מקרקעי ישראל נ' אבו אלקיעאן איברהים פרהוד ואח' תיק חיצוני: מספר תיק חיצוני 1 בפני כבוד השופט יעקב דנינו המבקש

בית משפט השלום בבאר שבע תא מנהל מקרקעי ישראל נ' אבו אלקיעאן איברהים פרהוד ואח' תיק חיצוני: מספר תיק חיצוני 1 בפני כבוד השופט יעקב דנינו המבקש בפני כבוד השופט יעקב דנינו המבקשים מוסא חוסיין קואעין ואח' ע"י ב"כ עוה"ד חסן ג'בארין ואח' נגד המשיבה: מדינת ישראל הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז דרום 0 0 החלטה מונחת בפניי "בקשה דחופה למתן צו ארעי במעמד

קרא עוד

צו ארנונה 1997

צו ארנונה 1997 1 צו ארנונה 2018 בתוקף סמכותה לפי חוק ההסדרים במשק המדינה )תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב(, התשנ"ג 1992 והתקנות שהותקנו על פי כל דין, מחליטה בזה המועצה האזורית זבולון )להלן: "המועצה"( בישיבתה ביום 19.6.2017

קרא עוד

נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום

נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום הוצאתו. במידה ולא התחלתם לבנות תוך שנה אחת מיום הוצאת

קרא עוד

יום עיון עורכי בקשות להיתרים

יום עיון עורכי בקשות להיתרים יום עיון לעורכי בקשות להיתרים 13.7.2017 יום עיון לעורכי בקשות להיתרים 13.7.2017 ימים תנאים מקדימים + 45 מידע להיתר ימים מידע 5 בדיקת תנאים מקדימים איסוף מידע הפקת תיק מידע ומסירתו למבקש מירי תמר תמר תנאים

קרא עוד

הצעה לביטוח תאונות אישיות לפרט

הצעה לביטוח תאונות אישיות לפרט הצעה לביטוח תאונות אישיות לפרט טופס זה מנוסח בלשון זכר אך פונה לנשים ולגברים כאחד שם הסוכן... מס' סוכן... שם מפקח... מס' מפקח... א. פרטי המועמדים לביטוח יש לענות על כל השאלות תשובות ברורות ומלאות המועמד

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

עתמ (ת"א) 1985/06 הרמתי ינון נ' עיריית תל אביב בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט ד"ר ורדי קובי בתי המשפט עת

עתמ (תא) 1985/06 הרמתי ינון נ' עיריית תל אביב בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט דר ורדי קובי בתי המשפט עת בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט ד"ר ורדי קובי בתי המשפט עתמ 001985/06 בעניין: הרמתי ינון ע"י ב"כ עו"ד טלבי נ ג ד 1. עיריית תל-אביב 2. מנהל הארנונה בעיריית תל-אביב

קרא עוד

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח "דירה להשכיר בפרדס", אור יהודה "דירה להשכיר בחולון" עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח דירה להשכיר בפרדס, אור יהודה דירה להשכיר בחולון עוזי לוי, מנכל דירה להשכיר מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח "דירה להשכיר בפרדס", אור יהודה "דירה להשכיר בחולון" עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר דיור להשכרה ארוכת טווח מטרות "דירה להשכיר" יצירת מאסה קריטית של אלפי יחידת דיור לשכירות ארוכת

קרא עוד

כללים להעסקת קרובי משפחה ועבודה נוספת ברשויות המקומיות

כללים להעסקת קרובי משפחה ועבודה נוספת ברשויות המקומיות כללים להעסקת קרובי משפחה ברשויות המקומיות מגישה: מרגלית בוטרמן, עו"ד ממונה )כ"א ושכר( משפטית משרד הפנים איסור העסקת קרובי משפחה הדין הישראלי מטיל מגבלות על הזכות של הרשות המקומית להתקשר עם קרוב משפחה של

קרא עוד

חל

חל עוד דוגמאות של הסכם גירושין ה ס כ ם ג י ר ו ש י ן בין: שנערך ונחתם בתל-אביב ביום בחודש בשנת 0226 ת,.ז. שתקרא להלן ולשם הקיצור " " ו/או "האם" מצד אחד לבין: ת,.ז. שיקרא להלן ולשם הקיצור " " ו/או "האב" מצד

קרא עוד

משרד עורכי דין פדר פרופיל עסקי

משרד עורכי דין פדר פרופיל עסקי משרד עורכי דין פדר פרופיל עסקי משרד עורכי דין פדר בנה במשך שני העשורים האחרונים מוניטין של מומחה בשוק הישראלי בתחומי חדלות פירעון על היבטיו השונים: הוצאה לפועל, פשיטות רגל ופירוק חברות. בעלי המשרד, עו«ד

קרא עוד

<4D F736F F D20E4F9FAECEEE5FA20E1EEE9F1E5E920EEF7F8F7F2E9EF2DEEF4E2F F325F2E646F6378>

<4D F736F F D20E4F9FAECEEE5FA20E1EEE9F1E5E920EEF7F8F7F2E9EF2DEEF4E2F F325F2E646F6378> ב( ב( ג( ג( 21.5.14 השתלמות במיסוי מקרקעין סיכום הרצאה מס' 10 ד"ר חיים גבאי ועו"ד רון רוטשילד חלק א': עבירות ועונשין בדיני המס / ד"ר חיים גבאי: הליך פלילי יכול להיפתח בשתי דרכים: האחת, בפן האזרחי כשבמהלך

קרא עוד

שם הנוהל

שם הנוהל מטבע חוץ עמלת חליפין )נגבית עבור כל פעולה שיש בה המרה בין מטבעות וזאת בנוסף לעמלה הספציפית( מט"י-מט"ח סכום/ שיעור 3,2,1 2 )936( )936( 1.90% לפי השער הידוע לפי שער הצהריים/שער מוסכם מינ' - $6.70 מקס' -

קרא עוד

ש) סטודנט יקר, ברכותינו לקראת שנת הלימודים תשע"ט אוגוסט פתיחה 21/10/2018 הנדון: תשלום שכר הלימוד תואר ראשון מתוקצב בהמשך למקדמה אשר שולמה על יד

ש) סטודנט יקר, ברכותינו לקראת שנת הלימודים תשעט אוגוסט פתיחה 21/10/2018 הנדון: תשלום שכר הלימוד תואר ראשון מתוקצב בהמשך למקדמה אשר שולמה על יד ש) סטודנט יקר, ברכותינו לקראת שנת הלימודים תשע"ט אוגוסט - 2018 פתיחה 21/10/2018 הנדון: תשלום שכר הלימוד תואר ראשון מתוקצב בהמשך למקדמה אשר שולמה על ידך בסך 2,500 נבקשך להסדיר את תשלום מלוא שכ"ל. במידה

קרא עוד

תקנון תקני לקופת גמל לא משלמת לקצבה, קופת גמל לתגמולים וקופת גמל אישית לפיצויים

תקנון תקני לקופת גמל לא משלמת לקצבה, קופת גמל לתגמולים וקופת גמל אישית לפיצויים תקנון תקני לקופת גמל לא משלמת לקצבה, קופת גמל לתגמולים וקופת גמל אישית לפיצויים שם החברה המנהלת: מיטב דש גמל ופנסיה בע"מ )להלן: "החברה המנהלת"( שם קופת הגמל: מספר מס הכנסה של קופת הגמל: תאריך: מיטב דש

קרא עוד

נהג, דע את זכויותיך! 1 עי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד האיגוד המקצועי שלך! מען - הא

נהג, דע את זכויותיך! 1 עי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד האיגוד המקצועי שלך! מען - הא נהג, דע את זכויותיך! 1 איגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען אהא 2 נהג! דע את זכויותיך! אין זה סוד, שמעבידים רבים אינם משלמים את המעט שמגיע

קרא עוד

סדנת חזון משאבי אנוש

סדנת חזון משאבי אנוש תקשורת חזותית אינפוגרפיקה איך הופכים מידע לאטרקטיבי? מאמן חזותי פיטר מלץ אפריל יולי 2019 מרצה בבצלאל מרצה בבצלאל מאמן חזותי מאמן חזותי 4 סיבות לכישלון בפירסומים )מבחינה חזותית( 51% המלל רב מדי מלל קטן,

קרא עוד

<4D F736F F F696E74202D20EEF6E2FA20F7F6F8E420F0E9E4E5EC20F1F4F8E9ED20F2EEE5FAE5FA E DE2E9F8F1E020ECE0FAF8E9ED>

<4D F736F F F696E74202D20EEF6E2FA20F7F6F8E420F0E9E4E5EC20F1F4F8E9ED20F2EEE5FAE5FA E DE2E9F8F1E020ECE0FAF8E9ED> בס"ד ניהול ספרים בעמותה איריס שטרק,סגנית נשיא לשכת רואי חשבון ויו"ר ועדת הקשר עם רשות התאגידים בהשתתפות: מר אייל ירושלמי,סגן פקיד שומה אשקלון מר אייל גלובס,עו"ד,ראש רשות התאגידים כנס עיר דוד, ירושלים,כסלו

קרא עוד

מספר נוהל: 2

מספר נוהל: 2 דף 1 0Bנוהל הטיפול בהודעה על שינוי שם פרטי ומשפחה לקטין 1Bכללי סעיף 4 לחוק השמות: 1.1 שם פרטי ניתן לילד על ידי הוריו סמוך לאחר לידתו. באין הסכמה בין ההורים, רשאי כל אחד מהם ליתן לילד שם פרטי אחד. סעיף

קרא עוד

בס"ד

בסד ח ס ר ב ה פ ר ש ו ת ל צ ו ר כ י צ י ב ו ר ב מ ס ג ר ת אישור תכניות ב נ י י ן ע י ר תוכן העניינים פ ר ק נ ו ש א ע מ ו ד 2 5 8 2 6 4 מ ב ו א תקציר מנהלים.1.2 2 6 6 3. פירוט הממצאים 2 6 6 3. 1 הפרשות שטחים

קרא עוד

שאלות ותשובות צרכים מיוחדים שעת חירום

שאלות ותשובות צרכים מיוחדים שעת חירום קובץ שאלות ותשובות לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים בקרו באתר האינטרנט של פיקוד העורף www.oref.org.il מרכז המידע של פיקוד העורף 7021 אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים )נכים, קשישים, כבדי שמיעה( ש: מהם העקרונות

קרא עוד

23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול

23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול 23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול האקדמי. הנוהל מתייחס לגיוס עובד קבוע, עובד בהסכם אישי

קרא עוד

חוזר מעונות תשעח

חוזר מעונות תשעח בס"ד שבט תשע"ח האגודה למען מכללה ירושלים הרשמה ותשלום למעונות-תשע"ט גובה התשלום א. 2 בנות בחדר או 3 בנות בחדר גדול (סה"כ 8-9 בנות בדירה) 600x10 לשנה ב. דירת מדרשה - 4 בנות בחדר (20 16 - בנות בדירה) 400x10

קרא עוד

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מספר חודשים, כולל ימי קרב מורכבים, "תפסה" את המערכות התומכות בענף ברמת מוכנות גבוהה. השיקולים של שמירה על נהלים רגילים

קרא עוד

<4D F736F F D20F1F7E9F8E420E7E5E3F9E9FA20E9E5ECE E646F6378>

<4D F736F F D20F1F7E9F8E420E7E5E3F9E9FA20E9E5ECE E646F6378> סקירה חודשית יולי 2015 מאת: יוסף שמחון, מחלקת מחקר ואנליזה להלן סקירה חודשית של חברת המתארת את עיקרי השינויים שחלו בריביות ובמרווחים במהלך חודש יולי 2015. שינויים אלו השפיעו באופן ישיר על שערי השערוך של

קרא עוד

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בעמ קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ 1. כללי בהתאם ל 22 למכרז פומבי מס' 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון )להלן: ""(, להלן קובץ

קרא עוד

top life ÷öáä îééãéú (àéðä îàåùøú ë÷åôú âîì)

top life ÷öáä îééãéú (àéðä îàåùøú ë÷åôú âîì) תוכן עניינים (אינה מאושרת כקופת גמל) - קצבה מיידית TOP LIFE 2 הגדרות.1 2 הפוליסה תוקף 2. ההפקדה. השקעה מסלולי 4. ההשקעות ניהול 5. וסגירתם השקעה מסלולי פתיחת. 4 למבוטח הקצבה תשלום.7 4 הקצבה לתשלום מסלולים.8

קרא עוד

ביטוח משכנתא - ביטוח חיים להבטחת משכנתא

ביטוח משכנתא - ביטוח חיים להבטחת משכנתא התנאים הכלליים לביטוח למקרה מוות בלבד סכום הביטוח משתנה מידי שנה נספח מס' 403 הגדרות בפוליסה זו תהיה למונחים הבאים המשמעות אשר מפורשת בצידם: החברה - הראל חברה לבטוח בע"מ. הפוליסה - חוזה לביטוח חיים לרבות

קרא עוד

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל- ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים עברית על הרצף מוגשת ל- דר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: 10.10.2016 מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 הקדמה רכישתה של שפה שניה או זרה היא תופעה לשונית פסיכולוגית,

קרא עוד

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשס"ז-2006

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשסז-2006 א) ב) ג) ד) ס 1 הכנסת השבע-עשרה הצעת חוק של חברי הכנסת גדעון סער עמירה דותן פ// 1681/1 הצעת חוק הבוררות )תיקון- ערעור על פסק בוררות(, התשס"ז- 2008 הוספת סעיף 21 א 1. 1 בחוק הבוררות, תשכ"ח- 1968, אחרי סעיף

קרא עוד

תקנון Switc h To Mac 2019

תקנון Switc h To Mac 2019 5.3.19 תקנון Mac Switch to עם istore לשנת 2019 1. הגדרות סער טכנולוגיות (ז.ח) בע מ ח.פ 514632561 (להלן: ("istore" מקיימת תוכנית מכירות תחת השם Mac Switch to ואשר תנאי ההשתפות בו מפורטים בתקנון זה (להלן:

קרא עוד

תמ"א 38 תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה

תמא 38  תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה קביעת עקרונות למדרוג תוספת זכויות בנייה כתמריץ לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה במסגרת תמ"א 38 המזמין: משרד הבינוי והשיכון הצגה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון 24.1.2010 2 ועדת היגוי משרד הבינוי והשיכון סופיה

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - נשים.ppt

Microsoft PowerPoint - נשים.ppt השתתפות נשים בתהל יך בניית מבנה המגורים של הב דואים המתעיירים: מגמות ותהליכים מריה גקר ואבינועם מאיר המחלקה לגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי, אוניברסיטת בן גוריון בנגב, באר שבע, 84105 עם המעבר לאורח חיים אורבאני

קרא עוד

גילוי דעת 29 - מהדורה doc

גילוי דעת 29 - מהדורה doc (**) (*) גילוי דעת 29 "צדדים קשורים" מ ב ו א א. עיסקאות נקשרות או מבוצעות לעתים קרובות בין צדדים שאינם בלתי-תלויים זה בזה בגלל קשרים מסוימים ביניהם - להלן "צדדים קשורים". אלמלא קשרים אלה ייתכן שהעיסקאות

קרא עוד

מפגעי בניה לא גמורה במרחב הציבורי הצעה לדיון

מפגעי בניה לא גמורה במרחב הציבורי  הצעה לדיון 10038 דרך בית לחם 67 חידוש עירוני לפי פרק א' : סקר מצב קיים מיקום מצב תכנוני מצב פיזי קיים פרק ב' : חלופות חלופה א' : תב"עית חלופה ב' : 10038 הריסה ובניה מחדש חלופה ג' : 10038 תוספת בניה לצורך חיזוק הבניין

קרא עוד

<4D F736F F D20EEEBF8E6E9ED20FAEC20E0E1E9E120F2ED20F4FAF8E5EF2E646F63>

<4D F736F F D20EEEBF8E6E9ED20FAEC20E0E1E9E120F2ED20F4FAF8E5EF2E646F63> הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת ת"א בחינה בדיני מכרזים ד"ר מיכל טמיר מועד א סמסטר א תשע "א 8.1.12 שעה 900 הוראות כלליות משך הבחינה שעתיים. לא תינתן הארכה. הבחינה בחומר סגור. אין להכניס דבר למעט קובץ חקיקת

קרא עוד

החלטת וועדה - אביאל

החלטת וועדה - אביאל תשע"ב י"ז בטבת 12 בינואר 2012 : שע/כ/ 6596/35 מס' תיק שומה : 30100548 מס' תיק ממ"י : 14310 מס' מע' אופק לכבוד ה"ה איסחרוב דוד ואירנה ע"י ה"ה דוד שפירא ומשה לוי, עו"ד באמצעות דוא"ל: dshapira.adv@gmail.com

קרא עוד

מדינת ישראל בית הדין לעררים לפי חוק הכניסה לישראל, תשי"ב ערר (י-ם) בית הדין לעררים בית דין ירושלים בפני כב' הדיינת שרה בן שאול ויס עוררי

מדינת ישראל בית הדין לעררים לפי חוק הכניסה לישראל, תשיב ערר (י-ם) בית הדין לעררים בית דין ירושלים בפני כב' הדיינת שרה בן שאול ויס עוררי ערר (י-ם) 2316-15 בית הדין לעררים בית דין ירושלים בפני כב' הדיינת שרה בן שאול ויס עוררים: רון בלורן גלבוע, ת.ז. 27497742 1. פרדריק בלורן גלבוע, מס' 000000 2. ע"י ב"כ עו"ד רון בלורן גלבוע נ ג ד המשיב: משרד

קרא עוד

ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו

ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו א ע ש ך ל ג וי ג ד ול ו א ב ר כ ך ו א ג ד ל ה ש מ

קרא עוד

ע( אהרן איסרס חבר מועצת העיר חולון ביתנו רח' חנקין 42, חולון פקס: (, טלפונים: (ב) דואר אלקטרוני: iswi

ע( אהרן איסרס חבר מועצת העיר חולון ביתנו רח' חנקין 42, חולון פקס: (, טלפונים: (ב) דואר אלקטרוני: iswi ע( אהרן איסרס חבר מועצת העיר חולון ביתנו רח' חנקין 42, חולון 58283 פקס: 09-8851969 (,09-8851970 09-8639464 טלפונים: (ב) 03-5041412 דואר אלקטרוני: iswima@bezeqint.net סלולרי: 050-2333122 052-3866616, 18.2.08

קרא עוד

משרד המשפטים מחלקת רשומות, מזהה דוקסנטר: , התקבל ב - 18/07/2018 רשומות ספר החוקים 18 ביולי ו' באב התשע"ח עמוד חוק התכנון ו

משרד המשפטים מחלקת רשומות, מזהה דוקסנטר: , התקבל ב - 18/07/2018 רשומות ספר החוקים 18 ביולי ו' באב התשעח עמוד חוק התכנון ו רשומות ספר החוקים 18 ביולי 2018 2733 ו' באב התשע"ח עמוד חוק התכנון והבנייה )תיקון מס',)126 התשע"ח- 2018 754 חוק עידוד מעורבות סטודנטים בפעילות חברתית וקהילתית, התשע"ח- 2018 756 חוק מגבלות על חזרתו של עבריין

קרא עוד

הודעה לתקשורת אתר: דוא"ל: פקס: מדינת ישראל ההוצאה הלאומית לבריאות בשנת 2016 הייתה 7.4% מהתמ"ג In 2016, the N

הודעה לתקשורת אתר:   דואל: פקס: מדינת ישראל ההוצאה הלאומית לבריאות בשנת 2016 הייתה 7.4% מהתמג In 2016, the N הודעה לתקשורת אתר: www.cbs.gov.il דוא"ל: info@cbs.gov.il פקס: 0651340 מדינת ישראל ההוצאה הלאומית לבריאות בשנת 016 הייתה 7.4% מהתמ"ג In 016, the National Expenditure on Health 7.4% of GDP ירושלים, כ"ה באב

קרא עוד

פרק 57

פרק 57 ד( פרק 57 מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית: סיכום כפי שראינו במהלך לימוד מקצוע האזרחות, מדינת ישראל מגדירה עצמה כמדינה יהודית ודמוקרטית. סקרנו את הביטויים והמאפיינים של המדינה כמדינה יהודית וכמדינה

קרא עוד

א- א- בית משפט לענייני משפחה בתל אביב - יפו עותק לפרסום ת"ע מספר בקשה: 01 בפני כב' השופטת ורד שביט פינקלשטיין עיזבון המנוחה ה' ג' ז"ל בעני

א- א- בית משפט לענייני משפחה בתל אביב - יפו עותק לפרסום תע מספר בקשה: 01 בפני כב' השופטת ורד שביט פינקלשטיין עיזבון המנוחה ה' ג' זל בעני א- א- מספר בקשה: 0 בפני כב' השופטת ורד שביט פינקלשטיין עיזבון המנוחה ה' ג' ז"ל בעניין : עו"ד ש' א' ' מנהלת העיזבון הזמנית מבקשת : נגד משיבים:. א' ב' א' ע"י ב"כ עו"ד איל קוצר ו/או איריס אלקוני. ג' ק'. ז'

קרא עוד

wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל

wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל ליבת העסקים החדשה של ישראל במרכז ה- city החדש של תעשיית התקשורת וההייטק הישראלית, מחכה לכם מתחם חדש מסוגו אשר יהווה את אחד ממוקדי העסקים המשמעותיים במרכז הארץ. 30,000

קרא עוד

1-1

1-1 1-1 2 ביקורת חשבונות שעור 31- ביקורת מסים התאמות חשבונאיות של יתרות ותביעות ממוסדות ורשויות תקן ביקורת 48 "אישורים חיצוניים" )בעיקר סעיף (. 6 אתיקה במסים תדריך הלשכה לרואי חשבון בדבר "כללי ההתנהגות מקצועית

קרא עוד

רשומות קובץ התקנות 13 באוגוסט כ"ח באב התשע"ה עמוד תקנות סדר הדין האזרחי )הוראת שעה(, התשע"ה

רשומות קובץ התקנות 13 באוגוסט כח באב התשעה עמוד תקנות סדר הדין האזרחי )הוראת שעה(, התשעה רשומות קובץ התקנות 13 באוגוסט 2015 7542 כ"ח באב התשע"ה עמוד תקנות סדר הדין ה )הוראת שעה(, התשע"ה- 2015........................................... 1810 תקנות סדר הדין ה )תיקון מס',)2 התשע"ה- 2015.............................................

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - lec10.ppt

Microsoft PowerPoint - lec10.ppt תכנו ת מ ונחה ע צמ י ם בשפת ++C אוהד ברזילי אוניברסיטת תל אביב ירו ש ה מרו בה המצגת מכילה קטעים מתוך מצגת של פרופ' עמירם יהודאי ע"פ הספר: Object-Oriented Software Construction, 2nd edition, by Bertrand

קרא עוד

תקנות ביטול עסקה _ nevo_

תקנות ביטול עסקה _ nevo_ משפט פרטי וכלכלה מסחר הגנת הצרכן משפט פרטי וכלכלה חיובים מכר תוכן ענינים סעיף 1 סעיף סעיף סעיף סעיף 5 סעיף 6 סעיף 7 סעיף 8 סעיף 9 הגדרות ביטול עסקה החזרת התמורה אופן החזרת התמורה דמי ביטול הגבלת זכות הביטול

קרא עוד

Microsoft Word - mimun-kraus-test2.doc

Microsoft Word - mimun-kraus-test2.doc ב"ה בוחן במימון מספר קורס: 03-01-911-74 אסור להשתמש בחומר עזר. מותר להשתמש בלוחות ההיוון ובמחשב כיס. יש לענות על כל אחת מהשאלות הבאות. ניקוד זהה לכל השאלות. משך הבוחן שעה וחצי. 1) לקחת הלוואה בסך 10,000

קרא עוד

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc)

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc) הצעה לפתרון שאלון א, חורף 2011 נכתב ע"י עידית גולץ (מורה ורכזת עברית) וארנון דותן (מורה בלחמן). פרק א הבנה והבעה (50 נקודות).1 קהל היעד, הנמענים תפקיד הלשון העברית פן אחד היהודים בארץ מפתח להקמת חברה מלוכדת

קרא עוד

נספח לייעוץ רפואי, פיזיותרפיה ובדיקה תקופתית קרה מקרה הביטוח, תשפה החברה את המבוטח או תשלם שירות לספקי השירות שבהסכם, עבור הוצאות השירותים הרפואיים המ

נספח לייעוץ רפואי, פיזיותרפיה ובדיקה תקופתית קרה מקרה הביטוח, תשפה החברה את המבוטח או תשלם שירות לספקי השירות שבהסכם, עבור הוצאות השירותים הרפואיים המ נספח לייעוץ רפואי, פיזיותרפיה ובדיקה תקופתית קרה מקרה הביטוח, תשפה החברה את המבוטח או תשלם לספקי ה שבהסכם, עבור הוצאות הים הרפואיים המפורטים להלן, בכפוף לתנאים, להוראות ולסייגים המפורטים בנספח זה ו בכפוף

קרא עוד

Microsoft Word - t211.doc

Microsoft Word - t211.doc המוסד לביטוח לאומי מינהל הגמלאות פגיעה בעבודה תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה חובה לצרף לטופס זה על פגיעה בעבודה בל/ 211 תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה או דוח חדר מיון או סיכום מחלה מבית החולים וכן כל

קרא עוד

(Microsoft Word - \372\342\345\341\372 \344\362\345\372\370\351\355 3[1].doc)

(Microsoft Word - \372\342\345\341\372 \344\362\345\372\370\351\355 3[1].doc) בג"צ 3368/10 בג"צ 4057/10 בבית המשפט העליון בירושלים בשבתו כבית משפט גבוה לצדק משרד האסירים הפלסטיני ואח' ע"י ב"כ עו"ד סמדר בן-נתן העותרים בבג"צ 3368/10 - נגד- שר הביטחון ואח' ע"י מחלקת הבג"צים, פרקליטות

קרא עוד

גילוי דעת 74.doc

גילוי דעת 74.doc גילוי דעת 74 תכנון הביקורת תוכן העניינים סעיפים 4-8 - 10-1 5 9 מבוא תכנון העבודה התכנון הכולל של הביקורת 12-11 13 14 15 תוכנית הביקורת שינויים בתכנון הכולל של הביקורת ובתוכנית הביקורת מונחים תחילה אושר

קרא עוד

Microsoft Word - מקפת אישית doc

Microsoft Word - מקפת אישית doc תקנון קרן הפנסיה '' קרן פנסיה חדשה מקיפה ינואר 2016 גרסתינואר 2016 תוכן עניינים 0 פרק א - הגדרת מונחים ופרשנות... 4 הגדרות... 4.1 פרשנות...11.2 פרק ב - מבוא... 12 מהות הקרן... 12.3 מקורות ההכנסה של הקרן...12.4

קרא עוד

הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים

הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים אופניים חשמליים סקירה ותחזית ד"ר שי סופר המדען הראשי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים יולי 2015, אוניברסיטת בר אילן רקע שוק הרכב במדינת ישראל ובעיקר בערים

קרא עוד

תעריפי חשכל

תעריפי חשכל 1. יועציםלניהול (מקצועותשונים) תעריפיםלתשלום סוג יועץ עד 318 שקלים חדשים עד 282 שקלים חדשים יועץ 1 יועץ העונה על שלושת התנאים הבאים, במצטבר: בעל תואר מהנדס בעל תואר שני שלישי; 1.1.1. בו שנים בתחום הרלוונטי

קרא עוד

גילוי דעת 77.doc

גילוי דעת 77.doc *) גילוי דעת 77 ביקורת יתרות פתיחה בגוף בו עורך המבקר ביקורת לראשונה תוכן העניינים סעיפים 4 1 מבוא 12 5 נהלי ביקורת 16 סיכום הביקורת וההשלכות על דוח רואה החשבון המבקר 13 17 תחילה גילוי דעת זה אושר עלידי

קרא עוד

פיננסית מתקדמת ב'

פיננסית מתקדמת ב' מרצה: רונן בן גל זכויות בעסקאות משותפות IAS 31 שנת השלמה 2011 תוכן עניינים זכויות בעסקאות משותפות 31...IAS 3 הגדרות... 3 1. 2. 3. 4. 5. שליטה... 3 שליטה משותפת...3 עסקה משותפת... 3 משתתף בעסקה משותפת...

קרא עוד

HUJI Syllabus

HUJI Syllabus סילבוס משפט גרמני אזרחי - 62311 תאריך עדכון אחרון 04-08-2016 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:בוגר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:משפטים השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד את הקורס: 0 סמסטר:סמסטר

קרא עוד

הלשכה המשפטית משרד האוצר אפריל 2015

הלשכה המשפטית  משרד האוצר    אפריל 2015 צוות בריס לרגולציה על שירותים פיננסיים מאי 2016 שירותים פיננסיים להסדרה Middle- Men שירותי תשלום P2P ללא חשש יציבותי נותני אשראי שירותי מטבע עם חשש יציבות אגודות אשראי וחיסכון גמ"חים תכליות עבודת הצוות

קרא עוד