oct.indd

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "oct.indd"

תמליל

1 גיליון 98

2

3 דבר ועד העמותה שחק יחד עם מוטי מוטי גלברד לחשוב נכון בהגנה מוטי גלברד טכניקת הביצוע במשחק עם שליט אפרים בריפמן 2 על 1 מחייב למשחק מלא אלדד גינוסר משחקי הטעייה בהגנה אפרים בריפמן יד החודש יוסי אנגל סטיימן למתקדמים אסף לנגי, רם סופר אליפות ישראל לזוגות מעורבים 2011 רם סופר ראיון עם דרור פדון רם סופר יום עיון להוראת ברידג' לילדים אוריה מאיר שטח פרטי BBO ואני קובי שחר מיליון ידיים (5) חיים קלר עיון בלשני-לשוני במונחי הברידג' ד"ר מוטי רוזן פינת השיפוט מוטי פז דפי ההתאגדות - חנה שזיפי Krzysztof Martens Guide dog Brian Zietman Don t mess about with Lotan תוכן לומדים ברידג לשחקן המתקדם תחרויות שונות English מערכת: מו ל: הוצאת רותם הפקות בע מ טל פקס: עורך אחראי: גד רוזמרין gadi@rotemltd.co.il עורכת משנה: מטילדה פופלילוב עיצוב וגרפיקה: לילו פופלילוב עורך לשוני: רם סופר עריכה ופיקוח: גלעד אופיר אורית מורן עורכי מדורים: מוטי גלברד לומדים ברידג : אפרים בריפמן לשחקן המתקדם: אלדד גינוסר שיטות והכרזות: שירי פאור מועדון החודש: רם סופר סיקור תחרויות: חנה שזיפי דפי ההתאגדות: אילן שזיפי צלם: רוית ברינגס מנהלת מדיה: ravit@rotemltd.co.il נייד: חני חיימוב רכש מודעות: נייד:, hani@rotemltd.co.il כל הזכויות שמורות למו ל אין המערכת אחראית לתוכן המודעות ההתאגדות הישראלית לברידג אוקטובר 2011, גיליון 98 עטיפה: לילו פופלילוב ציור: סטלה מגריסו 2011/12.,,,,, :..( ).. 4- ( ) : 48, 3 16,16:30, 91, :,. :

4 דבר ועד העמותה שלום חברות וחברים, לפני ימים אחדים הסתיים בהצלחה הקורס להסמכת מורים לברידג מטעם מועדון ברידג השרון ומועדון קריית אונו. הקורס התקיים בהנחייתם של שירי פאור ואלדד גינוסר. אנו בועד העמותה רואים חשיבות רבה, בפיתוח וקידום הברידג בישראל. ברור שמכאן הוקרתנו העמוקה למורי הברידג, בהם אנחנו רואים נדבך חשוב, ולפיכך החלה ההתאגדות לפעול להסדרת התחום ומתן תמיכה למורים הוותיקים והחדשים כאחד. בעבר ההתאגדות נתנה במשך שנים חסות לקורס מורי הברידג. בהנחייתו של חברנו מוטי גלברד, שבהם הוסמכו מאות מורים אשר ממשיכים לשמור, לפתח ולהאדיר את תודעת הברידג בישראל. חשוב לנו מאד כי כל מורי הברידג בסניפים, במתנ סים, בבתי אבות, בבתי ספר וכדומה, יביאו את דבר הברידג וידאגו להגדלת משפחת הברידג, יעודדו רישום חברים חדשים להתאגדות, ויפעלו להכניסם למעגל התחרויות במועדונים. זאת הדרך בה נעצים את כוחנו! הקמנו ועדת הוראה בראשות אוריה מאיר, חברת ההנהלה אורית מורן, רונית אופיר ואנוכי וזאת על מנת שנוכל לתת כיוון לדרישותינו כהתאגדות. בכוונתנו לקיים מדי שנה ימי עיון למורי הברידג, בהם יעבירו טובי המורים והשחקנים הדרכות ויועלו רעיונות כיצד לקדם את הוראת הברידג בישראל. כבוד ויקר למורים, תודות לוועדת ההוראה ולקפטן הספורטיבי הארצי גלעד אופיר על תמיכתם בקידום הוראת הברידג בארץ. ברכות לסטודנטים שזכו במקום הרביעי המכובד באליפות אירופה לקבוצות סטודנטים 2011, לגלעד אופיר, אלון בירמן, ערן ואורי אסרף. שנה טובה וחג סוכות שמח! מודי קניגסברג יו ר ועד העמותה ההתאגדות הישראלית לברידג בישראל 4..,,, : , :, : :

5

6 6 לומדים ברידג שחק יחד עם מוטי היזהר מהיד המסוכנת מוטי גלברד Dealer: N, Vul: E/W, Lead: 6 QJ54 QJ873 A A93 A76 A K732 KJT84 North Pass South 2 3 3NT שים לב: בסיבוב השני צפון אינו יכול להכריז 2. זו הכרזת רוורס ובידו של צפון רק 14 נקודות גבוהות. ההכרזה הנכונה של צפון היא 3, ומשם הדרך קצרה ל- 3NT. מערב הוביל ב- 6. מצא את הדרך הנכונה ביותר לביצוע החוזה! דרום זכה ב- A בדומם ושיחק מיד 3 אל ה- 8 שבידו. מערב זכה ב- Q והמשיך ב- 4 אל ה- Q של מזרח. דרום הרשה למזרח לזכות בלקיחה זו וזכה ב- K בסיבוב השלישי של הסדרה. כעת היו לו שמונה לקיחות ארבע ב-, שתיים ב- ושני אסים במייג'ור. הוא ניסה עקיפה ב- כדי להשיג לקיחה תשיעית, אבל ה- K היה במערב. לאחר הפסד העקיפה מערב זכה גם ב- J וב- 9 שהפילו את החוזה. הכרוז היה צריך להבין מלכתחילה שמערב הוא היד המסוכנת, ולנסות להוציא את הכניסות ליד זו כבר בתחילת המשחק. הנה נתבונן בחלוקה המלאה: K82 52 J9864 Q72 QJ54 QJ873 A A93 A76 A K732 KJT84 T93 KT964 QT5 65 המשחק המנצח והנכון יותר היה לעקוף ב- מיד בלקיחה השנייה. צפון מוביל ב- Q, ומערב זוכה ב- K. כאשר מערב ממשיך ב- הכרוז מעכב פעם אחת וזוכה ב- K בסיבוב השלישי, כאשר למזרח כבר לא נותרו קלפי. כיצד נשחק כעת את סדרת ה-? כמובן, עלינו למנוע אפשרות שהיד המסוכנת (מערב) תזכה בלקיחה, ולכן נשחק 4 אל ה- 9. לאחר הצלחת העקיפה סדרת ה- גבוהה ולכרוז עשר לקיחות. ואם מזרח היה זוכה ב- Q? גם אז היה הכרוז במצב טוב, מכיוון שלמזרח כבר אין קלפי לחזור לשותפו. במקרה זה הכרוז היה עדיין זוכה בארבע לקיחות ב-, שתיים ב-, שתיים ב- ואחת ב-, ואפילו מבצע לקיחה עודפת בעזרת חלוקה של 3-3 ב-. חשוב לשים לב בתחילת המשחק איזה מהמגנים הוא "היד המסוכנת", ולפעול בהתאם.

7 7 לומדים ברידג לחשוב נכון בהגנה הימנע ממשחק אוטומטי! מוטי גלברד Dealer: S, Vul: None, Lead: 4 Q9742 QT65 83 K AJT95 West North East South Pass Pass 2NT Pass 3NT All Pass המשחק האוטומטי הוא הרגל. בהגנה כדאי לנסות להימנע ממנו. נסה את היד הבאה. הובלת ב- 4 נגד החוזה.3NT צפון שיחק את ה- 3, שותפך מזרח את ה- T, ודרום זכה עם ה- K. דרום מוביל את ה- 3 ללקיחה השנייה. תכנן את הגנתך! ייתכן ששמעת על הכלל "יד שנייה נמוך". בדרך כלל נהוג בהגנה שביד השנייה משחקת קלף זוטר. עם זאת, ישנם מקרים רבים מאוד שבהם כדאי לשחק ביד השנייה דווקא קלף בכיר (מכובד). יד זו ממחישה היטב את הנושא "יד שנייה גבוה"! Q9742 QT65 83 K AJT95 AK AJ43 AKQ6 763 JT6 K98 JT92 Q84 בלקיחה השנייה דרום מוביל את ה- 3. כדי להפיל את החוזה מערב חייב לשחק את ה- K. אם מערב ישחק קלף נמוך, צפון ישחק את ה- 9. מזרח יזכה במלכה, אבל בלקיחה הבאה ה- K ייפול ולכרוז יהיו ארבע לקיחות ב- ביחד עם שש לקיחות בטוחות בסדרות האחרות. לעומת זאת, אם מערב ישחק את ה- K, הכרוז יהיה חסר אונים: (א) אם יזכה ב- A וימשיך ב- J, מזרח יעכב את ה- Q פעם אחת, יזכה רק בסיבוב השלישי ובכך ינתק את הכרוז מהדומם. הכרוז יוכל לזכות בשתי לקיחות בלבד ב-. (ב) אם יאפשר ל- K לזכות, מערב ימשיך ב- ויגביה סדרה זו. מאוחר יותר יזכה מזרח עם ה- Q וימשיך ב- שלישי שיאפשר לך לזכות בעוד שלוש לקיחות. חשוב לדעת: במקרים רבים המשחק הנכון של היד השנייה הוא "גבוה"., ( ) :00-17:

8 8 לומדים ברידג טכניקת הביצוע במשחק עם שליט אפרים בריפמן חלק ב' ספירת המפסידים במשחק עם שליט יהיו בדרך כלל ביד של המבצע יותר שליטים מאשר בדומם. יד עם יותר שליטים תיקרא: היד הארוכה. ליד עם פחות שליטים נקרא: היד הקצרה. במשחק ללא שליט ספרנו את הזוכים הבטוחים. במשחק עם שליט סופרים מפסידים. מתחילים בספירת המפסידים ביד הארוכה. לפניכם דוגמא בסיסית: T9 AKQ JT9853 T A42 AKQ AKQJ JT42 KQ J98532 דרום הוא המבצע בחוזה 4. מערב מוביל ב- A. לפני שמתחילים במשחק יש לספור מפסידים תחילה ביד הארוכה! אין מפסידים. שלושה מפסידים. גם ביד הקצרה שלושה קלפים זוטרים, לכן עדיין נותרו שלושה מפסידים. שני מפסידים. ביד הקצרה זוכה בטוח ה- A. לכן בסך הכול יש מפסיד אחד בסדרה זו. שני מפסידים, אבל ביד הקצרה שלושה זוכים. במצב זה נאמר שיש לנו קלף זוכה עודף.(extra) מהלך המשחק: מערב מתחיל ב- AKQ. אין מה לעשות יש לשרת לסדרה. מזרח-מערב זוכים בשלוש הלקיחות הראשונות. נניח שמערב ממשיך ב- J. צריך לזכות ב- A (6 מהיד), אך עדיין יש מפסיד בסדרה ה- 7. אתה רואה את ה- AKQ ביד הקצרה ושם לב לאפשרות "להעלים" את ה- 7 מהיד הארוכה על הקלאב השלישי. זהירות: למערב שני קלאבים בלבד. אם תשחק את שלושת הקלאבים, מערב יחתוך, וזו תהיה הלקיחה הרביעית של ההגנה, לכן תחילה יש למשוך את השליטים מידי המתנגדים ורק לאחר מכן לשחק את הזוכים הבטוחים. שחק את ה- AK (ספור את מספר השליטים שהוצאו!) והמשך ב- AKQ. על ה- Q ייעלם ה- 7. זכית בשישה ספיידים, דיאמונד אחד ושלושה קלאבים. בסך הכול עשר לקיחות. אתה מרגיש שברידג' הוא משחק פשוט מאוד: סופרים מפסידים, מושכים שליטים ומשחקים את הזוכים הבטוחים. כעת התבונן בחלוקה הבאה: A6 J983 KQJ 9754 T532 KQ4 A72 K83 KQJ98 A5 985 QJT 74 T762 T643 A62 שוב דרום המבצע בחוזה 4. מערב מוביל ב- K... (לפני שתמשיך לקרוא, נסה לספור את המפסידים!) מפסיד אחד (ה- A ) אין מפסידים שני מפסידים מפסיד אחד בחלוקה הקודמת משכנו שליטים, ועל קלף זוכה עודף ב- השלכנו מפסיד ב-, אך החלוקה הנוכחית שונה! מה יקרה אם נזכה ב- A ונתחיל במשיכת השליטים? מערב יזכה ב- A וגם ב- Q וב- J, עד כה שלוש לקיחות להגנה. בהמשך המשחק עלינו למסור לקיחה נוספת ובלתי נמנעת ה- A. לבסוף ההגנה תזכה בארבע לקיחות. מה קרה? לא הספקנו להשתמש בזוכים העודפים ב-. אמנם הם עדיין קיימים, אך התחלנו במשיכת השליטים 'מוקדם מדי' ואפשרנו למתנגדים לזכות בלקיחות מהר

9 9 לומדים ברידג מדי. ברגע שהענקנו להם את ההובלה, הם כמובן לקחו את הזוכים שלהם ב-. מה עושים? כדי לבצע את החוזה יש להיפטר מהמפסיד ב-, לפני שמזרח או מערב יוכלו להוביל שוב. המשחק הנכון: לזכות ב- A ולהמשיך ב- 4 אל ה- A (יש לזכות תחילה בקלפים הבכירים מהיד הקצרה יותר). עכשיו 5 אל ה- Q, ועל ה- K ייעלם דיאמונד מהיד! האם עברה בראשך המחשבה: "מסוכן לשחק את כל ההארטים לפני משיכת השליטים. אולי המגנים יחתכו"?! למען האמת אין שום אפשרות אחרת! כבר ראינו כיצד יזכו המתנגדים בארבע לקיחות אם תאפשר להם לתפוס את ההובלה. עליך לקחת "סיכון קטן", כי זו האפשרות היחידה לזכות בעשר לקיחות. אם אפשר לבצע את החוזה באמצעות משיכת שליטים לפני מימוש זוכים עודפים, עשה זאת! אם אי אפשר לבצע את החוזה בלי לממש זוכים עודפים, יש לבחון אם ניתן לנצל לקיחות אלה לפני משיכת השליטים או אחריה. אם אין מפסידים בשליט, יש למשוך שליטים מיד. אם יש מפסיד בשליט, השיקול המרכזי הוא: האם אלו מפסידים מיידיים? מפסידים הם מיידיים כאשר המתנגדים יכולים לזכות בלקיחות אלה ברגע שיקבלו את ההובלה. בדוגמה האחרונה המפסידים היו מיידיים, ולכן המבצע היה צריך לקחת 'סיכון קטן' ולשחק מיד את הזוכים העודפים. כאשר המפסידים אינם מיידיים, ניתן למשוך שליטים תחילה. נתרגל זאת ביד הבאה: A65 T652 QJT AQ6 732 KQJ974 K4 K8 דרום הוא המבצע בחוזה 4. מערב מוביל ב- Q. מהו מספר המפסידים? האם יש זוכים עודפים? מהי התכנית? (למשוך או לא למשוך שליטים) כעת ענה על אותן שאלות בהנחה שקלף ההובלה של מערב הוא ה- J! תשובה בעמוד : / !

10 10 לשחקן המתקדם אלדד גינוסר מאמר 13 ואחרון: 2 1 אלדד גינוסר South AK8 43 Q32 א QT432 חד משחקני הברידג' הגדולים, ואולי התיאורטיקן הגדול בתחום האמריקני מייק לורנס, אמר בספרו "2/1 מחייב למשחק מלא" על מהלך ההכרזה 2 1 שזו "הכבשה השחורה" של השיטה... במאמר זה נראה כיצד השיטה מנסה לשמר את הכללים והקווים של ה- "2 על 1", אך עם מספר שינויים שאותם נבחן בקפדנות. לפני שניכנס לשיטה עצמה, נתחיל דווקא בהכרזות נוספות הקשורות אליה: 1NT לא מחייב! תשובה של 1NT לפתיחה 1 אינה מחייבת ומתארת 10-6 נקודות. בנוסף, זוהי הכרזה טבעית. החלוקה אינה חייבת להיות מאוזנת, אך כמובן 1NT שולל רביעיות (או יותר) בסדרות המייג'ור או תמיכה ב-. זהו אחד מחסרונות השיטה. לעתים נצטרך להכריז NT ללא עוצר באחת מהסדרות, ואף עם חמישייה ב-. תשובה של 3 ל- 1 North 1 South J2 KQ3 42 AJT873 South 3 2NT מזמין: נק' הכרזתו של דרום מתארת יד מזמינה עם סדרת ארוכה (לפחות 6 קלפים). North 1 South 2NT South Q93 KT7 AJ8 J874 2NT מתאר באופן מסורתי יד מאוזנת ומזמינה. עם יד חזקה יותר נכריז.3NT הכרזות אלה שוללות רביעיות (או יותר) במייג'ור או תמיכה ב-. גם היד הבאה מתאימה להכרזה זו: 2 1: למשיב רביעייה במייג'ור וחמישייה בקלאב כאשר למשיב לפתיחה של 1 יש 5 קלאבים לפחות ו- 4 קלפים בסדרת מייג'ור, הוא יכריז לפי הכלל הבא: (א) פחות מ- 12 נקודות: יכריז קודם את המייג'ור, וכנראה לא יראה את הקלאבים. (ב) 12 נקודות או יותר: יכריז קודם 2 ולאחר מכן את סדרת המייג'ור שלו (אם היא עדיין רלוונטית).

11 ' I II I II ( MIXED) 20:30 16:00 10:30 15:30 ( T.B.) :30 I II 20:30 20:30 16:00 ( IMP) : I II III I II ( TOP BOTTOM) 21:00 16:00 15:00 ( SWISS) 10:00 16: birmand@inter.net.il

12 12 לשחקן המתקדם 2 1: עם פחות מחמישה קלאבים? North 1 South 73 K8 AQJ765 K32 South 2 ישנם מצבים נדירים שבהם המשיב יכול להכריז 2 עם פחות מחמישה קלפים. מדוע הוא עושה זאת? הרי לו הייתה לו רביעייה במייג'ור, היה מכריז אותה, ולו הייתה לו חלוקה מאוזנת, היה מכריז.3NT מדובר על ידיים שיש בהן תמיכה גדולה ב- עם 12 נקודות ומעלה. במקרים אלה המשיב אובד עצות מול פתיחה של 1. 3 אינה הכרזה מחייבת. אנו נאלצים להכריז 2, כאשר בהכרזה הבאה נראה את הדיאמונדים ואת כוונתנו האמיתית. מדובר ב"הכרזת ביניים" שמטרתה ליצור מחויבות למשחק מלא Game).(Force יש לציין שבעיה זו אינה קיימת אצל שחקנים המשתמשים במוסכמה המומלצת Minors"."Inverted הכרזתו השנייה של הפותח כאן ישנם כמה עקרונות שנשארים דומים, וכמה שמשתנים: הפותח מכריז 2 North 1 2 South 2 North JT3 AQ2 KJ876 J2 ההכרזה 2 מתארת יד מינימלית (14-12 נקודות) עם 5 קלפים לפחות ב-. ייתכן כי לפותח רביעיה (או אף שתיים) במייג'ור. הפותח אינו מכריז 2 או 2 עם פחות מ- 15 נקודות. לפיכך על המשיב להכריז את הרביעייה שלו במייג'ור (אם יש) לאחר 2. הפותח מכריז 2NT North 1 2NT North A83 AJ87 KQ32 32 South 2 ההכרזה 2NT מתארת יד מאוזנת, אך כוללת אפשרות של חלוקה של עם סינגלטון ב-. מספר הנקודות יכול להיות או הכרזה זו שוללת לרוב חמישייה ב-. שתי הערות חשובות: (1) ניתן להכריז 2NT עם רביעייה (או שתיים) במייג'ור. הרי הפותח אינו יכול להכריז 2 או 2 ולהראות רוורס עם נקודות. לפיכך, על המשיב להראות רביעייה במייג'ור (אם יש לו) לאחר.2NT (2) ההכרזה 2NT אינה מחייבת עוצרים בסדרות המייג'ור. לעתים תיתכן סדרה ללא עוצר. מדובר באחד החסרונות של השיטה. North 1 2 South 2 North 43 KJ65 AK876 KQ זוהי דוגמה להכרזת רווס. הפותח מתאר 5 קלפים לפחות ב-, 4 קלפי ולפחות 15 נקודות. כאשר הפותח מכריז 2, 2 או עולה לגובה (3, 3 (3NT הוא מראה כוח עודף! הכרזת התמיכה 3 מתארת יד מעל למינימום (14 נק' לפחות, או 13 יפות). הכרזותיו היחידות של הפותח שאינן מראות כוח עודף הן 2 ו- 2NT.

13 לשחקן המתקדם KJT AQJ87 JT3 AQ8 98 KT9 AQ765 North 1 3NT הפותח מכריז 3NT South 2 West East 2 3 3NT North KQ87 AT65 AKJ8 3 זוהי הכרזה מיוחדת המתארת נקודות עם חלוקה (קלף בודד בקלאב). דוגמאות להמשך ההכרזה רוב ההמשכי ההכרזה לפי שיטת "2 על 1" הם טבעיים, למשל: KJ76 J95 KQ32 A2 West 1 2NT 4 East 2 3 AT43 K3 4 KQT765 מזרח-מערב הצליחו למצוא את ההתאמה 4-4 במייג'ור, אף על פי שסדרת ה- הוצגה רק בהכרזה השנייה של המשיב. מערב השתמש בהכרזת "הסדרה השלישית" 3 כדי להראות עוצר בסדרה זו ולברר אם ניתן לשחק.NT AKT4 KJ4 KQJ32 3 West 1 2 4NT 6 QJ95 A3 T8 AQJ54 East מערב השתמש בהכרזת רוורס 2, ומזרח תמך בו ל- 3. הכרזה זו הראתה יד טובה יותר מאשר 4. מערב החליט לשאול לקלפי מפתח Keycard) (Roman וגילה אצל שותפו שני אסים + Q. בסופו של דבר הוכרז סלם מצוין. ספירת המפסידים תשובה מעמוד 9 דרום הוא המבצע בחוזה 4. מערב מוביל ב- Q. לכרוז ארבעה מפסידים (שניים ב-, אחד ב- ואחד ב-). יש לו זוכה עודף ב-. ההובלה הוציאה לכרוז את ה- A, והמפסידים הם כעת מיידיים. במקרה זה אסור למשוך שליטים. צריך לשחק מיד Q K, ולהשליך מפסיד על ה- A. אם קלף ההובלה של מערב הוא ה- J, אז לכרוז עדיין ארבעה מפסידים, אבל הם אינם מיידיים. במקרה זה התכנית הנכונה היא למשוך שליטים כל עוד ה- A "מגן" על הסדרה. בהמשך יהיה זמן להשליך מפסיד על זוכה עודף ב-. A65 T652 QJT AQ6 732 KQJ974 K4 K8

14 לשחקן המתקדם 14 משחקי הטעייה בהגנה אפרים בריפמן משחקי הטעייה נועדו להטעות את המבצע לא את השותף. זה נשמע נדוש, אולם רבים שוכחים זאת בעת המשחק. הרעיון הוא לשכנע את המבצע לראות בעיני רוחו מערך קלפים מסוים, כשבעצם המצב בפועל שונה לחלוטין. עם זאת, תהא זו שגיאה להטעות בהיעדר סיבה מוצדקת, למשל: אם תזכו בקלף הגבוה ביותר מתוך רצף של שניים או שלושה קלפים, אתם עלולים לגרום לשותפכם לטעות. הוא עלול לספור את הנקודות החסרות באופן שגוי ועקב ההטעייה המיותרת לבצע שגיאה בהמשך המשחק. לא פחות חשוב בעת ההטעיה אין להסס! היסוס פירושו גילוי הכוונות שלכם. תחילה נבחן איך המבצע רואה את מערך הקלפים שבידי מתנגדיו: QT6 A832 המבצע בדרום שיחק את ה- 2 אל ה- T. מזרח זכה ב- K. בשלב זה המבצע ידע כי ה- J אצל מערב. לאחר שהמבצע זכה בלקיחה בסדרה אחרת, הוא שיחק מהדומם את ה- Q, ומערב שירת ב- J. האם אתה רואה בדמיונך את מערך הקלפים של מזרח-מערב? מצב הקלפים הוא: בידי מערב Jx ובידי מזרח,K9xx לכן המשחק הנכון יהיה להמשיך ב- 6 אל ה- 8 ו'ללכוד' את ה- 9 של מזרח. לפניכם חלוקת הסדרה: בדרך זו דרום יזכה בשלוש לקיחות. כדאי לראות ולהיווכח, כי לו היה המבצע משחק את ה- A במקום את ה- 8, הוא היה זוכה בשתי לקיחות בלבד. ראינו כי המבצע מתכנן את סדר המשחק בהתאם לקלפים המשוחקים על-ידי המגנים. כעת נשנה כיוון, הפעם אתה המגן בצד מערב: J94 QT6 A832 K75 דרום משחק 2 אל ה- T בתקווה ללכוד את ה- J של מערב, ומזרח זוכה ב- K. המבצע הצליח במשימה. אגב, האם שמת לב כי לאחר שה- T יצא מהמשחק, ה- 9 וה- J הם קלפים בעלי ערך זהה? ובכן, אתה יודע שדרום יודע שה- J אצלך (איזה פלפול לשוני... ). זאת עובדה, לכן בפעם הבאה שהמבצע ישחק סדרה זו, את ה- Q למשל, שחק את ה- J הקלף "הגלוי" שנמצא ברשותך! דמיין מה יקרה כאשר על ה- Q תזרוק את ה- J... מה יראה המבצע בעיני רוחו? אם תחזור לדוגמה הקודמת (מזווית הראייה של המבצע), תיווכח שיש לך סיכוי גדול לזכות ב- 9! לעומת זאת, אם תתעקש להחזיק את ה- J קרוב לחזה, סיכוייך לזכות בלקיחה שואפים לאפס. מסכים? הנה דוגמה דומה: KJ6 QT6 QT4 875 A932 דרום משחק 2 אל ה- J וזוכה בלקיחה. ברור לך כי המבצע מודע לעובדה שה- Q בידך. J4 K975 A832

15 לשחקן המתקדם 15 אם כך, כאשר ימשיך בלקיחה הבאה ב- K, מה תשחק? אם תשחק את ה- 4, למבצע לא נותר אלא להמשיך ב- 6 אל ה- A, ובדרך זו לזכות בכל הלקיחות; אך מה יקרה אם על ה- K תשחק את ה- Q? הקלף "הגלוי" שנמצא ברשותך?! מערב יחשוב שהתחלת עם Q4 בלבד, ולמזרח היו ארבעה קלפים הכוללים את ה- T. מצב זה בהחלט אפשרי. המבצע ימשיך ב- 6 אל ה ואתה תזכה ב- T. דמיין לעצמך את הבעת פניו של דרום. זכור: "הרעיון הוא לשכנע את המבצע לראות בעיני רוחו מערך קלפים מסוים, כשבעצם המצב, הלכה למעשה, שונה לחלוטין". כאשר המבצע משחק חוזה עם שליט, עוקף בהצלחה ובהמשך חותך סדרה זו, יש 'להשתחרר' מהר ככל האפשר מהקלף "הגלוי" שלך. במה מדובר? הדוגמה לפניך: KJ93 AQ75 82 T64 צפון הוא הדומם, ואתה מחזיק את קלפי מערב. נניח כי זו סדרה צדדית במשחק עם שליט. דרום עוקף את ה- K שלך, זוכה ב- Q, ממשיך ב- A וחותך את ה- 5 ביד הסגורה. זה הרגע הנכון לזרוק את ה- K (הקלף "הגלוי" שנמצא ברשותך) ולא את ה- J, מדוע? אם תשמור על ה- K, המבצע יוכל לחתוך את ה- 7 בשליט זוטר בידעו כי ה- K עדיין בידך. אם תשליך את ה- K, דרום עשוי לא לחתוך כלל מחשש שתחתוך מעליו או לחתוך בשליט גבוה ולהגביה עבורך לקיחה. לעתים הובלת הפתיחה מרמזת למבצע על מיקומו של קלף בכיר. כיצד לנהוג במצבים כאלה? לפניך דוגמה טיפוסית: JT94 65 AK32 Q87 אתה מחזיק את קלפי מזרח. מערב מוביל ב- J מסדרה צדדית נגד חוזה עם שליט. דרום זוכה ב- A וממשיך ב- K. שחק את ה- Q! עקב הובלת הפתיחה המבצע יודע היכן ה- Q. משחקו מרמז כי בכוונתו לחתוך סדרה זו בדומם. כל עוד המבצע יודע היכן ה- Q, הוא יוכל לחתוך בשליטים זוטרים. לאחר שתזרוק את ה- Q על ה- K של המבצע, ייתכן שהוא יחליט לחתוך בשליט גבוה, אולי גבוה מדי, וכך תזכו בהמשך בלקיחה. גם במשחק ללא שליט אפשר להטעות את המבצע ולכוון אותו אל הדרך הרצויה לכם. הנה דוגמה שכיחה: QT AKJ 762 צפון הוא הדומם, ואתה מחזיק את קלפי מזרח. נניח שהמבצע מנסה את מזלו בסדרה זו. דרום משחק 2 אל ה- 8. האם ברור לך מה 'זומם' המבצע? הוא מנסה לזכות בשתי לקיחות בתקווה שה- J אצל מערב. אתה יכול "לשכנע" אותו שהוא "בדרך הנכונה" זכה ב- K! כל הסיכויים שדרום יחפש כניסה לידו כדי לחזור על העקיפה "המוצלחת". ייתכן שבכך הוא יאבד אופציה אחרת, שהיה בוחר בה אילו לקחת את ה- 8 ב- J. העובדה שבלקיחה הראשונה זכית ב- K, אינה מפחיתה את מספר הלקיחות שלך בסדרה זו. כאשר המבצע ישחק 6 אל ה- 9, עדיין תזכה ב- J וכמובן ב- A. סיכום משחק ההטעייה בברידג' דורש מיומנות רבה. רק לאחר ניסיונות רבים יש סיכוי שתצליח להטעות את היריבים, אולם כל מאמץ שתשקיע בנושא זה כדאי, משום שהרווח הוא עצום. על מבצע ההטעייה לשחק באופן טבעי, בקצב הרגיל ו"בלי להניד עפעף", כי כל היסוס יסגיר אותו ואת כוונותיו. לשם כך עליו לדעת בדיוק מה הוא רוצה להשיג כבר מהלקיחה הראשונה. באופן פרדוקסלי, ניתן להטעות דווקא את השחקנים הטובים. ככל שהשחקן טוב יותר, כך האפשרות להטעות אותו גדולה יותר. הסיבה לכך פשוטה: שחקן טוב שם לב לפרטים ולרוב יוצא נשכר מכך. שחקן לא מנוסה לא יידע כלל שמנסים להטעותו. "תרגילים" אלה לא יעשו עליו כל רושם. במאמר זה הכרתם את היסודות של משחקי ההטעייה המתבצעים בהגנה. כלל על מנת להטעות את המבצע, יש לזכות בקלף גבוה מהדרוש או להשתחרר מהקלף "הגלוי" שנמצא ברשותך. בעמוד 17

16 לשחקן המתקדם 16 יד החודש: להקריב או לא להקריב? יוסי אנגל לאור כל זאת הכריז דרום 4, שאכן הוכפל והפך לחוזה הסופי. החלוקה המלאה: 865 T QJ3 QJ8765 J97 AK K AKT T85 A4 Q QJ63 AK76 T932 הקרבה היא הכרזת חוזה שסיכוייו להיכשל גדולים מאוד במטרה לקבל תוצאה טובה יותר מזו שתושג, אם נניח לזוג המתנגד לבצע את החוזה שהוכרז על ידו. ההחלטה אם להקריב תלויה בגורמים הבאים: סוג התחרות: TB או IMP (כולל קבוצות). הכרזות הקרבה ב- IMP נפוצות פחות. הערכת סיכויי הביצוע של החוזה שהוכרז על-ידי המתנגדים. הערכת התוצאה של הקנס שנקבל אם נקריב והיריבים יכפילו את החוזה, ביחס לתוצאה שיקבלו אם החוזה שלהם יבוצע. בדרך כלל מתבצעות הכרזות הקרבה לאחר שהמתנגדים הכריזו משחק מלא (או אפילו סלם), אך כדאי לדעת שגם הכרזה של 3 במצב לא פגיע מעל 3 של המתנגדים מהווה למעשה הקרבה, כאשר ברור ש- 3 יבוצע בהצלחה. בסיבוב השני של תחרות הזוגות בספורטיאדה היו שני מקרים עם אפשרות של הקרבה שראוי לבחון אותם. בדומם הייתה הפתעה נעימה קלף בודד בהארט. צפון- דרום יכולים לבצע "בקלפים פתוחים" 9 לקיחות, ובמקרה הגרוע 8 לקיחות. תוצאה של מינוס 200 העניקה לצפון דרום 72%. מינוס %. לעומת זאת, זוגות שהרשו למזרח-מערב לשחק 4 זכו ב- 30% בלבד. Board 30, Dealer E, Vul None South T2 A AK973 Q7543 West North East South 1 2NT 3 4 4? ההכרזה 2NT הראתה את שתי סדרות המינור. לדרום 13 נקודות גבוהות וניתן לצפות שלשותף יש כ- 8 נקודות גבוהות, כך שהנקודות מחולקות בין הצדדים. האם יבצעו היריבים 4? סביר להניח שההגנה תשיג לקיחה אחת Board 10, Dealer E, Vul Both South AKT T85 A4 West North East South Pass Pass? דרום העריך שיש לו שתי לקיחות בהגנה, ולכן כדי להכשיל את החוזה 4 על השותף להביא שתי לקיחות נוספות בהגנה. הסיכוי לכך נראה קלוש. אי לכך התוצאה הצפויה בחוזה 4 היא מינוס 620. לעומת זאת, הכרוז צפה שבחוזה 4 יושגו שש לקיחות בטוחות ב- ואחת ב-. סביר להניח שידו של השותף תוסיף עוד לקיחה, ואז ניתן יהיה לבצע 8 לקיחות, כלומר גם אם 4 יוכפל התוצאה תהיה במקרה הגרוע מינוס 500.

17 17 לשחקן המתקדם בחן את עצמך משחקי הטעייה בהגנה J64 AQ4 T97 KQJT A A753 ב- ואחת בשליט. האם יש לשותף שתי לקיחות בהגנה? התשובה לשאלה זו קשה ובעייתית, ואף אני מתקשה להשיב עליה. ההכרזה הזוכה הייתה 5! להלן מערך הידיים המלא: נגד חוזה של 4 בחרת בהובלה הטבעית K. ה- A זכה בלקיחה כאשר מזרח משרת ב- 4 ודרום ב- 9. בלקיחה השנייה הכרוז הוביל 9 מצפון. מזרח שיחק 5 ודרום 3. תכנן את הגנתך! תשובה בעמ' 18 KQJ875 J72 J54 6 A64 Q95 QT862 J2 T2 A AK973 Q KT AKT98 מזרח-מערב יכולים לזכות ב- 10 לקיחות בחוזה 4 בזכות סדרת ה- של מערב. צפון-דרום יכולים לזכות ב- 10 לקיחות כאשר השליט הוא, ולכן החוזה האופטימלי ביד זו הוא 5 מוכפל (מינוס 100). מינוס 420 העניקו לצפון- דרום.20% מינוס % בתחרות הקבוצות של הספורטיאדה זכתה חברת חשמל בהרכב פרלמוטר, קובליו, ארואץ, ויינשטוק. בתחרות הזוגות זכו רוזנשיין-הוכברג. 10:30-12:30 24/10/11 20:00-22:00 27/10/11 FREEBID 10:00-12:30 + : 16:45-19:45 + :! ( ),,21,, : : : :

18 18 לשחקן המתקדם J64 AQ4 T97 KQJT A A753 K72 KJT8763 AQ 9 QT98 5 KJ משחקי הטעייה בהגנה פתרון (ראה עמ' ( 17 אפרים בריפמן J64 AQ KQJT A A753 נגד חוזה של 4 בחרת בהובלה הטבעית K. ה- A זכה בלקיחה כאשר מזרח משרת ב- 4 ודרום ב- 9. בלקיחה השנייה הכרוז הוביל 9 מצפון. מזרח שיחק 5 ודרום 3. תכנן את הגנתך! אני מניח שהרוב המכריע היה משחק את ה- Q המהלך הטבעי (תהיו כנים ותודו בכך ), ואז המבצע היה מצליח במשימתו. הבה נבחן יחדיו את החלוקה המלאה: החוזה הוא 4. לאחר ההובלה ב- K דרום ספר את המפסידים וגילה אחד ב- ואחד או שניים ב-. ייתכן גם מפסיד אחד ב-. כאשר המבצע ניסה לעקוף בהארט, מערב זכה ב- Q. מכיוון שהמפסיד ב- הוא בלתי נמנע (וכמובן גם ה- A ) לא נותר לו אלא לנסות את העקיפה בדיאמונד, וכך לאחר משיכת השליטים, הכרוז השתמש בכניסה היחידה שנותרה לו לדומם (ה- A ) ועקף בהצלחה נגד ה- K אצל מזרח לביצוע החוזה. מה היה קורה אילו בלקיחה השנייה (שבה הוביל הכרוז 9 מהדומם) היית זוכה ב- A במקום ב- Q? עדיין היית זוכים באותן שתי הלקיחות הרי זו סדרת השליט! אך איזה רושם היה מקבל הכרוז? מבחינתו (וקשה להאשים אותו) ה- Q נמצאת בידו של מזרח. הוא היה משתמש בכניסה היחידה שלו לדומם (ה- A ) כדי לעקוף נגד ה- Q הנמצאת כביכול בידי מזרח, במקום לבחור בעקיפה נגד ה- K. כאשר המבצע יפסיד ל- Q, תמשיך ב- Q. עתה יהיה זה מאוחר מדי עבורו לתקן את הנזק אין לו כניסה נוספת כדי לעקוף בדיאמונד. כך היה נכשל בחוזה המבוצע ללא קושי כאשר אינך משתמש במשחק הטעייה.. *!!!! *!! -, : , :

19 20:15 -, 30/10-14 &840 : - ( ) : , : (END PLAY).10.. DISCARD :.11.?,(COUNT) :.12,DISCARD- ) /,(.. :, (PROMOTION).14 / /. : - (TWO OVER ONE).1. / 2/1-1NT FORCING.2. - BERGEN RAISES.3. 2/1. - JACOBY 2NT.4 ) (. ROMAN KEY CARD BLACKWOOD.5 -- RKCB. +,.6.RKCB - -.7,

20 20 לשחקן המתקדם תשובות ל- NT (1) סטיימן למתקדמים אסף לנגי, רם סופר סדרת מאמרים חדשה זו מבוססת על קורס שהועבר במועדון "אביבים". מטרת הקורס הייתה להקנות לשחקני התחרויות את הכלים המתקדמים ביותר שבהם משתמשים רוב המומחים כמשיב לפתיחה של 1NT או,2NT וכמובן גם בהמשך ההכרזה. אי שם בשנות ה- 40 של המאה הקודמת המציא סמואל סטיימן את הקונבנציה הקרויה על שמו. גם כיום מעדיפים רוב הזוגות הבכירים להשתמש בקונבנציה הוותיקה. נראה כי פשטותה היא גם סוד כוחה. עם זאת, הקונבנציה עברה מספר שכלולים ושיפורים, המוצגים במאמר הנוכחי. ייתכן שלמדת בקורס למתחילים שלמי שמכריז 2 חייבות להיות לפחות 8 נקודות עם רביעייה אחת לפחות במייג'ור. בגרסה המתקדמת של סטיימן, אף אחד משני הכללים האלה אינו תקף! אמנם ברוב המקרים משתמשים בסטיימן עם 8+ נקודות ועם רביעייה במייג'ור, אבל ייתכנו יוצאים מן הכלל. אלו הם מקרים מיוחדים המוגדרים להלן: (א) רוב המומחים נוהגים כיום להשתמש בהכרזה 2NT כטרנספר ל-. (עוד על הכרזות טרנספר למינור באחד המאמרים הבאים). אי לכך התשובה ה"טבעית" 2NT אינה תקפה. משיב שבידו 9-8 נקודות ללא רביעייה במייג'ור חייב להשתמש בהכרזת סטיימן 2 "כתחליף" ל- 2NT, ובסיבוב ההכרזה השני הוא יכריז 2NT לאחר כל תשובה של הפותח. (תזכורת: לפותח שלוש תשובות אפשריות בלבד לסטיימן: 2, 2 ו- 2. אין תשובות אחרות!) לפיכך ההכרזה 2 אינה מבטיחה רביעייה במייג'ור. עם זאת, מצב שבו למכריז אין רביעייה במייג'ור ייתכן רק כאשר הכרזתו הבאה היא.2NT כל הכרזה אחרת בסיבוב השני מצביעה על כך שיש למשיב רביעייה (או שתיים) במייג'ור. נבחן את מהלך ההכרזה הבא: West East 1NT 2 2? אם למשיב רביעייה ב- הוא כמובן יתמוך בפותח. אם למשיב 9-8 נקודות ללא רביעייה במייג'ור, הוא מכריז,2NT והפותח יודע בוודאות שלשותפו אין רביעייה במייג'ור. אם למשיב 9-8 נקודות עם רביעייה ב- הוא יכריז 2. זוהי הכרזה מזמינה ולפותח מותר כעת להכריז.Pass אם למשיב 10+ נקודות עם רביעייה ב- הוא יכריז.3NT במקרה זה הפותח יודע בוודאות שלמשיב רביעייה ב-, אף על פי שהיא לא הוכרזה ישירות. (ב) קיימים שני סוגים של ידיים שעמן המשיב רשאי להכריז 2 עם פחות מ- 8 נקודות: משיב עם מספר נקודות נמוך, קוצר ב- (בדרך כלל בודד או חוסר) ואורך בכל הסדרות האחרות רשאי להכריז 2, ולאחר מכן להכריז Pass על כל תשובה של הפותח. עם זאת, כאשר הפותח "פוגע" ברביעייה של המשיב במייג'ור המשיב עשוי להזמין למשחק מלא. משיב עם אורך בשתי סדרות המייג'ור (בדרך כלל 4-5 לפחות) ומספר נקודות נמוך רשאי להכריז תחילה 2, ולאחר מכן אם הפותח הכריז 2 להכריז את סדרת המייג'ור הארוכה שלו.

21 לשחקן המתקדם 21 נתבונן במהלך ההכרזה הבא: West East 1NT 2 2? אפשרויות ההכרזה של מזרח בגובה 2 הן: 2 לפחות 5 קלפי ו- 4 קלפי (לעתים 4-4 בלבד) עם 7-0 נקודות. 2 לפחות 5 קלפי ו- 4 קלפי. יש המגדירים גם הכרזה זו כ- 7-0 נקודות, ויש המעדיפים שהיא תוכל להיות גם מזמינה. סכם נקודה זו עם שותפך! 2NT 9-8 נקודות. ייתכן שיש למזרח רביעייה במייג'ור וייתכן שלא, אבל אין זה משנה, כי מערב שלל רביעייה כזו. את הכרזות המשיב בסיבוב השני בגובה 3 נציג באחד המאמרים הבאים בסדרה. אלו הם כל המקרים היוצאים מן הכלל של סטיימן. חשוב לדעת, שכאשר המשיב מכריז סטיימן ללא 8+ נקודות ו/או רביעייה במייג'ור, כל המשכי ההכרזה מוגדרים היטב ואין מקום לספקות. לסיום נציג שלושה מהלכי הכרזה מוצלחים המשתמשים בהסכמים שתוארו במאמר זה. ההכרזה 2 תיארה רביעייה ב- עם 9-8 נקודות בלבד. (עם 10+ נקודות מזרח היה מכריז.(3NT מערב אינו רואה אפשרות למשחק מלא עם ידו המינימלית. הסיכוי לבצע כאן 4 נמוך חוזה סופי של 2 ייתן את התוצאה הטובה ביותר לאורך זמן. AQ2 964 AK2 A874 West 1NT 2 T East 2 Pass השימוש בסטיימן עם יד חלשה וקוצר ב- (המכונה (garbage stayman מאפשר לחמוק מנפילה ודאית ב- 1NT. בחוזה 2 הכרוז ינסה לחתוך שלושה קלאבים בידו של מזרח ולעקוף ב-. אם הכול יצליח החוזה יבוצע. A2 KJ4 JT53 AK87 West 1NT 2 Pass East 2 2 J8764 QT במקום לנחש לאיזו סדרה לעשות טרנספר, מזרח התחיל בסטיימן, ולאחר מכן הכריז 2 והציג יד חלשה עם שתי סדרות המייג'ור. משמעות הכרזת ה- Pass של מערב היא בחירה ב- כשליט. כך הגיע הזוג לחוזה הנכון, ולא באופן מקרי. K952 A873 AJ QJ4 West 1NT 2 Pass East 2 2 A763 K9 Q ,!? 21.11,16: :, :,52 : :

22 22 סיקור תחרויות אליפות ישראל לזוגות מעורבים 2011 רם סופר אליפות ישראל לזוגות מעורבים כללה שלושה שלבים. לאחר השלב המחוזי התמודדו 65 זוגות בחצי הגמר, מהם העפילו 28 זוגות לגמר א' שנערך בשבת 10 בספטמבר. לאחר מאבק מרתק זכה הזוג רות ערמי-אילן ברקת במקום הראשון. שלב חצי הגמר (שתוצאותיו שימשו מקדמה בגמר) והסיבוב הראשון בגמר (מתוך שלושה) לא בישרו על העתיד להתרחש. הזוג המנצח סיים אותם עם תוצאה קרובה לממוצע. הפריצה קדימה החלה בסיבוב השני A43 Q54 KJ2 Board 9, Dealer N, Vul E/W AK KT852 J762 AT QJT85 - AK QJ976 T3 Q864 West North East South שטרן ברקת אנציו ערמי 1NT Pass 2 Pass 2 Pass 3 Pass 3 Pass 3 Pass 4 All Pass ברוב השולחנות החל צפון בהכרזה שמרנית של 1. דרום השיב 1, ההמשך היה 3-2 ולבסוף הוכרז חוזה סופי 3NT שאמור להתבצע במדויק. בחירתו של אילן ברקת לפתוח 1NT עם חלוקה נראית מתאימה בשל ריבוי הנקודות בסדרות הקצרות. שותפתו רות ערמי הראתה חמישייה ב- ורביעייה ב-. ברקת הציג את החמישייה שלו ב- ונתן לשותפתו הזדמנות להכריז 3NT עם עוצר ב-. לאחר מכן הוא העדיף לשחק 4 מאשר להסתמך על עוצר בודד ב- ב- 3NT. אנדה אנציו (מזרח) הובילה ב- Q, והכרוז לא חתך, אלא השליך מפסיד מהדומם. בכך הובטח ביצוע החוזה גם אם תמשיך ההגנה בשליט כדי למנוע חיתוכי הכרוז יוציא שליטים, ימסור אחד ותהיינה לו עשר לקיחות. עם זאת, המגנים ציפו לפי ההכרזה שיהיו לצפון 3 קלפים ב- והחלו לתקוף סדרה זו. אילן עיכב את ה- A וזכה בסיבוב השני. ההמשך היה פשוט: K (שעליו הושלך נוסף),,AK וחיתוך צולב של ו-. כאשר נחתך עם ה- 8 כבר לא היו למערב הארטים, אך למזלו של הכרוז ה- 9 היה אצל מזרח, וכך הושלמו 11 לקיחות עם תוצאה של 100%. בסיבוב זה ניצחו ברקת-ערמי עם תוצאה מעולה של 66.24%, אבל הזוג המוביל היה מיכאל בראל-דנה טל. ההפרש בינם לדולקים אחריהם היה גדול, אבל ברקת- ערמי לא ויתרו. בחלוקה הבאה הצטיין ברקת בהגנה והציל את שותפתו ממשחק סופי J KT Board 14, Dealer E, Vul None KJ9 AK753 Q KT76 A85 QT QT3 92 AJ532 AQJ

23 -! :, :00 6- : :00-20: :30-19: IMP :00-10:00 20:00-17:00 20:30-23:15 : / !

24 24 סיקור תחרויות West North East South ברקת אילן הרבסט ערמי בר-בנין 1 Pass 1 2 Dbl 3 Pass 4 All Pass ברקת הכריז נכון 1 עם 4 קלפים נמוכים במקום לתמוך ב-, אבל הכרזה זו גרמה לשותפתו להוביל ב- 3 "ולמכור" לקיחה (בדיעבד הובלה בשליט הייתה עדיפה). אילן הרבסט הוציא שליטים בשני סיבובים והוביל מיד מהדומם בתקווה שמערב לא יהיה ערני וישחק אוטומטית "יד שנייה נמוך". תכנית הכרוז (לאחר זכיית מזרח בלקיחה זו) הייתה לנקות את סדרות ה- וה- ולאחר מכן להוביל נמוך מהדומם ולכסות כל קלף שמערב ישחק, עם משחק סופי נגד מזרח שתהיה חייבת להעניק לכרוז לקיחה ב- או חיתוך והשלכה. לרוע מזלו של הכרוז, אילן ברקת תכנן את ההגנה היטב למרות ידו החלשה וקרא את המצב במדויק. הוא זכה בלקיחה הרביעית עם ה- K ושיחק מיד דרך ה- K של צפון. הכרוז היה חסר אונים ולא היה יכול למנוע הפסד של שלוש לקיחות בסדרה. הפלת החוזה זיכתה את מזרח-מערב בתוצאה של 80.77%. בסופו של דבר נפלה ההכרעה במפגש הישיר בין שני הזוגות המועמדים למקום הראשון. היד הבאה מדגימה שוב את החשיבות הגדולה של ערנות בהגנה, בייחוד בטופ-בוטום כאשר חיוני למנוע לקיחות עודפות. KJ8 J97 J53 AQ42 Board 15, Dealer N, Vul N/S Q74 A K975 T9652 KQ A3 T652 AKQT8 JT West North East South בראל ברקת דנה טל ערמי Pass 1 Pass 2NT Pass 3NT All Pass נגד 3NT בחר ברקת בהובלה בלתי מוצלחת לכאורה של ה- 4. הכרוז זכה עם ה- J, נכנס לדומם עם גבוה והריץ J אל ה- K של צפון. כעת ברקת היה יכול לקרוא את היד בצורה מושלמת. מהמשחק ללקיחה הראשונה היה ברור שאין לשותפתו מכובדים ב-, והמשחק ב- רמז על כך שה- AQ אצל הכרוז. אילן ספר 11 לקיחות גבוהות לכרוז, ולכן הסיכוי היחיד היה לשחק A ולהמשיך בסדרה אף על פי ששותפתו שיחקה את ה- 4 (לכאורה לא מעודד). צפון-דרום זכו בארבע הלקיחות "שמגיעות" להם עם תוצאה של 76.92%. AQT8 Q3 AT3 JT98 Board 16, Dealer E, Vul E/W J4 T8 KJ8754 Q AK K3 J9642 Q6 AK72 West North East South בראל ברקת דנה טל ערמי Pass Pass Dbl Pass 3 Pass 4 Pass 4 Pass Pass Pass הבורד השני היה גרוע אף יותר עבור הזוג המוביל, וזאת הודות להכרזה נועזת של רות ערמי (דרום). לאחר שלוש הכרזות סטנדרטיות היא היטיבה לנצל את מצב הפגיעות הנוח ותמכה בשותפה לגובה 3 עם שני קלפים נמוכים (מהלך לא שגרתי). ערמי ידעה לפי קלפיה שהחוזה הנכון של המתנגדים הוא קרוב לוודאי,3NT אבל מיכאל בראל (מערב) התקשה להעריך זאת: לכאורה המתנגדים הראו התאמה של תשעה קלפים ב-. אם זה המצב, ספק אם יהיה משתלם לשחק 3NT עם עוצר בודד כאשר לשותפתו סינגלטון ב-. מערב החליט (לאחר ה- Dbl של שותפתו) להכריז 3 בתקווה למצוא התאמה בסדרה זו ולבסוף העדיף לשחק 4 בהתאמה 5-2. כל יתר השולחנות שיחקו ב- 3NT, כאשר התוצאות נעות בין 9 ל- 11 לקיחות.

25 AMALYRA ***** , (Wachau),.,,.!! - $ 2,350- : " 7 ( " ),(infotainment),,, , :

26 26 סיקור תחרויות החוזה 4 היה חסר סיכוי לאחר הובלה של דרום ב-. דנה טל זכתה ב- A בדומם, עברה לידה ב- K ושיחקה אל ה- Q (דרום שיחקה כמובן נמוך). לאחר נפילת ה- T וה- J בסיבוב השני הוגבה ה- 7 של דרום והפך ללקיחה השלישית של ההגנה בסדרת השליט. ביחד עם ה- K החוזה הופל, ולצפון-דרום הובטחה תוצאה של 100%. (בהמשך שגתה הכרוז ונפלה שלוש פעמים, אבל זה כבר לא שינה דבר). בסיום הסיבוב רשמו ברקת-ערמי תוצאה מזהירה נוספת של 65.87% וזכו בתחרות כולה עם 58.50% לפני בראל- טל 57.74%. במקום השלישי סיים הזוג יולנדה קומיסיונר- רון הרצקה עם 55.35%. על רמתה הגבוהה של התחרות תעיד העובדה שהזוגות שסיימו מחוץ לדוכן המנצחים כללו שחקנים ידועים רבים כמו אלדד גינוסר, רון פכטמן, דניאלה בירמן, דורון ידלין, לוטן פישר ואחרים. ברכותינו לזוגות המנצחים! מנצחי אליפות הארץ לזוגות מעורבים. משמאל: אילן ברקת-רות ערמי (מקום ראשון), דנה טל-מיכאל בראל (מקום שני), ( ) :00-17:

27 ³ ÃȽ³ ¾Æµ³ ¼ Ȳ ¼ ÇÃÀ É» Ã É ºÉ ¼ É Ç È É ± À,¼² ÆÃÉ ¼» ± ½³ ¼ Ƶ Ä Æ ÇÉÀ :ÉºÇ Á É º ÉÇ ±³ ³Çº³³ É ÆÁ ÂÆ ½,ɻà ½ É ³» ¾Æµ³ ɺÇÁ½ ÇÃÀ³ ÆÀ Á,³ ÃȽ»È É È É ½Ç ¼ Ƶ» à ³ É» à ¼ ½ ¼³ ºÇ ÅÈ,» ¼»ÆÈ 80 Ç ½ ¼ Ȳ ¼ ÇÀ É»Á½³ ( È 90 ¼ ƽ ) ¼»ÆÈ 55 :ÁÅ ½ Ç ½ ³» È Æ» ½È,dz µ ¼ ǽ :¼ Æ È ÆÇ» : ½ ÇÀÉ ÉÈDz ³ É ÇÁɳ³ ± À ³½, ÇÁɳ» ³ dz ½Ç ± ¼ ÈDz ɽ ¼ Ç ÇƳ ûÁ É»»Áɳ»È ºÇ½ ¼³ È È ± µ À?Æ ¼ Dz± ½³ ¼»ÆÈ 65 Ç ½ ¼ Ç ²- Ç ¼ À É µºç½ É ± À à ÇÃ Æ Ç Æ Å Ã Çà :¼ ºÇ Á ¾ È» ³» Ç ³Ç ȳ½ ³ ½²Æ È ¼ ÇÆ ³Á Ç É Ç ³ ½É ¼ ½ ³ È Ç³ ³»Á³ ÁÆÇ»Á, É ÃȽ ¾Æµ³»Á ¼ Ƶ³ ÇÃÀ½» ² ±³,¼ ³ É» É» ÇÈ ³Ç ³»Á ¼³ É º»È³» ÇÈ ÉDZ ½³ ³ À»º ³ ¾Á½»»È *É Ç É Å ½² ǽ ³Å» ¼»ÆÈ 70 Ç ½ È ÈÉ ¼Á ¼»Ã ½³ É ²² ½É³» à ³ ³» ³Æ Èà ¼ Ç» Ç ÉºÇ Á ³ Ž ǽ ³Å» É» ½ ¼Á É ²² ½É³³ à ¼³ É ÃȽ Ã,¼» ³ à ¼ Ç±É ¼³ ¼»Ã ½³ Á Åƽ³ È ¼»º Á Ž Á² ½ ½ ÇÃÀ³.¼ ½ ÅÁ ³» ½³ ¼Á ²² ½É³» ¼ Ȳ»½ ÉÉ ½Á Â É È * ¼Áà ½º ³ ³ È É ÅÇ ±Ç À² É ±,¾ÇÆ Ç Ç²,Ç Ç ³ :¼ Æ È Ä Ç ± ³ Ç : ½,ǺȻ ³ : ÇÀÉ» ³ ÉÆ» ¼Á ¼ ²² ½É½ ¼½ ¼ ÇÆ Á³ ¼»Ã ½³ ¼³È ¼ ²» ¼ Ç ¼ ³ ¼ ³»È ¼ ² ½³ ¼ ºÇų ¼Á É ²² ½É³,¼³.¼ ½ ² ¼ Ž É ÃȽ» ³ ¼ Ǻ ½³ ¼ Ç ( È 90 ¼ ƽ ) ¼»ÆÈ 55 :ÁÅ ½ Ç ½» ÇÈ ¾Æµ³ ¾Á½» ¼ É Ç È É Ã» ¾ ºÉ» ³² ± ³»È ¼»È Ç,3489 ² É, ±³ ÉÁ ±, ÀÆÃ, »,» ÇÈ É»È½½» ÇÈ '± ²»Á ɺ½É ¾»½- '± ² -»Á ³²À É ½ÅÁ É Ç É ÉÇ Å É» Áà 10/6/ :15:59 PM oct.indd 27

28 28 ראיון עם דרור פדון רם סופר על אף גילו הצעיר (22), דרור פדון הוא אחד השחקנים המצליחים ביותר בברידג' הישראלי בשנים האחרונות. במסגרת נבחרות הצעירים הוא זכה להצלחות רבות שגולת הכותרת שלהם היא מדליית הזהב באליפות אירופה בבולגריה. בנוסף, הוא זכה בתחרויות רבות ומגוונות בארץ ובחו"ל עם שותפים שונים. דרור התחיל לשחק בגיל צעיר ביותר. שוחחנו על דרכו אל הצמרת, על הצלחותיו בהווה ושאיפותיו לעתיד, ועל מצב הברידג' בישראל. איך התחלת לשחק ברידג'? הוריי משחקים ברידג', בעיקר אבי שהיה שחקן פעיל בליגה הלאומית. יום אחד אמי הביאה תוכנת ברידג' למחשב הביתי. הייתי בן 7 או 8. שאלתי את אבא מה זה, הוא התחיל להסביר, והשאר היסטוריה. בשבוע. באתר זה היה דירוג של השחקנים, יכולת לוודא שאתה נכנס לשולחן עם שחקנים ברמה גבוהה. אגב, היום ב- BBO אין את זה, אם תשחק עם אנשים שאינך מכיר אי-אפשר לדעת על מי תיפול. מצד שני BBO הרבה יותר טוב, ידידותי, נותן יותר שירותים: אימוני הכרזות, משחקי קבוצות, ויוגרף. שם הרבה יותר קל לפתוח שולחן, והכי חשוב כל זה בחינם. מה עזר לך יותר מכל להגיע לצמרת? כפי שאמרתי, כדי להתקדם חשוב לשחק הרבה, אבל מצד שני חשוב שיהיה את מי לשאול. בהתחלה היה לי את אבי, אבל אין ספק שאת העזרה הרבה ביותר קיבלתי באימונים של דוד בירמן. שם רכשתי הבנה בסיסית של המשחק הכרזות, איתותים, שיתוף פעולה בין בני הזוג. הדברים האלה משפרים כל אחד. האם תוכל לציין כמה מהתחרויות שזכית בהן במקומות גבוהים? התחלתי בנבחרת בתי הספר עם כמה מדליות באליפות אירופה. רגע השיא היה הזכייה באליפות העולם בשנת במסגרת נבחרת הצעירים עד גיל 25 זכיתי במדליית זהב באליפות אירופה ב ובכסף ב פעמיים (2009, 2011) זכינו במקום הראשון בתחרות "הבית הלבן" בהולנד. באליפות אירופה לבוגרים בפוזנן הגעתי לגמר הזוגות, וגם זה הישג נכבד. התקדמת במהירות. תוכל לפרט? תפסתי את המשחק במהירות רבה. אבי הסביר לי את ההכרזות והביא לי ספר מתורגם לעברית מאת יו קלסי על "הביצוע הנכון בברידג' ". מתוך הספר הזה למדתי את טכניקת משחק היד. מגיל 10 הרביתי לשחק באינטרנט באתר.OKBridge זמן קצר לאחר מכן נרשמתי להתאגדות והתחלתי להשתתף בתחרויות. האם משחק ברידג' באינטרנט יכול לקדם שחקן לרמה גבוהה? הדרך הטובה ביותר להגיע לרמה גבוהה היא לשחק הרבה, לצבור ניסיון ולהיתקל במצבים רבים ככל האפשר. הברידג' באינטרנט הוא הזמין ביותר. ברידג' באינטרנט הוא שונה, אין בו אותה רמת ריכוז שליד השולחן, אבל הוא נותן לך הרבה זמן משחק. אז זה היה חשוב מאוד בשבילי, עכשיו כבר איני זקוק לזה. באותן שנים הייתי משחק ב- OKBridge מאות ידיים

29 29 גם בארץ היו לי הישגים לא מעטים: באליפות ישראל לצעירים דורגתי פעמים רבות בין 3 הראשונים, ופעם אחת (2010) זכיתי במקום הראשון עם אושרי דמתי. בפסטיבלים זכיתי במקום הראשון בקבוצות (2009) ובזוגות (2010). עוד מספר פעמים דורגתי בשלישייה הראשונה. בתחרות "הפרס הגדול" זכיתי פעמיים במקום הראשון, 2010 ו למעשה, אני הזוכה היחיד בתחרות זו עד כה... רק בליגה הלאומית עדיין לא זכיתי. הייתי כמה פעמים מקום 1 בליגה הארצית. אפשר להניח שגם התואר הזה יגיע במוקדם או במאוחר... האם תוכל להסביר מהו הסוד להצלחות רבות כל-כך? אני מתאמן הרבה, כל הזמן שואף ללמוד. חשוב גם לבוא לכל תחרות עם מוטיבציה לשחק הכי טוב שאני יכול. איך זה לזכות באליפות העולם וגם באליפות אירופה? איזו חוויה הייתה מעניינת יותר? אליפות אירופה הייתה יותר חשובה בשבילי כי זה היה עד גיל 25 ולא עד גיל 20. זה ההישג הכי גדול שלי עד היום. לפני זה שיחקתי בשלוש אליפות אירופה, פעמיים עד גיל 20 ופעם עד גיל 25, ובשלושתן היינו מקום שני. זה לא רע, אבל כמובן ששאפתי לשבור את הרצף הזה ולהתקדם למקום הראשון. אני מודה לחבריי לקבוצה ששיחקו בצורה מדהימה ולקפטן גלעד אופיר שעזר ותמך לאורך כל הדרך. בוא נדבר קצת על מצב הברידג' בישראל. איך אתה רואה אותו? האם יש דברים שצריך לשנות? כללית אני אוהב מאוד את מה שקורה בהתאגדות בזמן האחרון. הרבה שינויים לטובה בפסטיבל, התחרויות הארציות של 30 בורדים, התפתחות אתר האינטרנט ועוד. ישנו רק דבר אחד שאינו מוצא חן בעיני קיצור האליפויות. בכל התחרויות הוקטן מספר הבורדים באופן משמעותי. אין לזה אח ורע בעולם. אני מבין את עניין הפנאי והתחביב, אבל באליפות הארץ צריך להיות פורמט שמכבד את עצמו. למשל, באליפות ישראל טופ-בוטום משחקים כ- 140 בורדים בלבד. זה מעט מדי. באליפות הפתוחה הוסיפו את שלב גמר-העל. נכון, אבל עדיין מספר הבורדים הכולל נמוך מדי לדעתי. היד. אם שחקן חושב על הידיים של המתנגדים ומנסה לבנות ולספור אותן, אז יש לו גישה נכונה למשחק. שחקנים כישרוניים גם רואים כל מיני עקיפות ומבינים איך סדרה צריכה להיות משוחקת אפילו אם אינם מכירים את המצב מראש. לעומת זאת, הכרזות הן דבר נלמד. גם להן צריך כישרון, אבל קשה לראות אותו בשלב ההתחלתי. מה אפשר לעשות כדי לקדם ילדים כאלה? חשוב מאוד למצוא שותף מתאים קשה להתקדם לבד. בברידג' היחידה היא זוג. אני עצמי שיחקתי בהתחלה המון עם אבי. לאחר מכן השתלבתי במסגרת הצעירים ומצאתי שם שותפים מתאימים. כשאתה משחק עם שותף שאינו צעיר כמוך חשוב שתוכל ללמוד ממנו, שיהיה ממי ללמוד. עם זאת, המצב הטוב ביותר הוא ששני ילדים יתקדמו ביחד כשותפים. כשהגעתי למועדון בהתחלה הייתי הילד היחיד. זו לא הייתה חוויה חברתית. כעבור שנה כבר היה לי שותף בגילי. עד כמה העניין החברתי חשוב לשחקני הברידג' הצעירים? יש הווי עולמי של צעירים תחרויות, מחנות אימון, הרבה כיף. אתה פוגש אנשים בגילך והקטע החברתי בהחלט מעודד אותך להתמיד ולהתקדם הלאה. איך אתה רואה את ההתקדמות העתידית שלך? אחרי כל ההצלחות יש עדיין שאיפות גבוהות יותר? בהחלט. לאחר שזכינו לראשונה במדליית הזהב באליפות אירופה לצעירים, יש לנו כבר בטווח הקרוב תכניות נוספות. נבחרת הצעירים של ישראל מוזמנת בחודש הבא לתחרות הקבוצות הטרנס-לאומית במסגרת אליפות העולם בהולנד. עוד לפני זה אני משתתף בפסטיבל גדול בבולגריה. חשוב לנו להצליח באירועים אלה. בטווח הארוך יותר המטרה היא להיכנס לנבחרת ישראל הפתוחה ולהשתתף במשחקי ה- Nationals בארצות הברית. הדרך עוד ארוכה, אבל לי ולחבריי לנבחרת הצעירים יש חלום להיות בצמרת העולמית. אנו מקווים שזה יתאפשר. אין לי ספק שכל קוראי הביטאון ישמחו לראות את החלום שלכם מתגשם. בהצלחה! לאחרונה שמה ההתאגדות דגש מיוחד על קידום הברידג' בקרב הילדים. ככישרון צעיר לשעבר, האם תוכל להסביר כיצד מזהים ילד כישרוני במיוחד שיגיע רחוק? שאלה קשה. בדרך כלל הכישרונות מתבלטים במשחק

30 30 יום עיון להוראת ברידג' לילדים על הקלף הפטפטן, גינת האיכר ושאר ירקות... אוריה מאיר ב- 26 באוגוסט התקיים יום עיון שלישי בנושא הוראת ברידג' לילדים. הפעם הדגש היה על הבנה מעשית של תורת המיני- ברידג'. מדוע המיני חשוב? ובכן, צריך לזכור שהילדים רוצים לשחק! וכמה שיותר! המיני-ברידג' מאפשר להם להגיע לשלב המשחק באופן הקל והמהיר ביותר, והמורה מנצל זאת לעבודה על משחק יד ועל הגנה בסיסית. לאחר שאלו הושגו, והילדים צברו בטחון בשיטת המשחק, רק אז ניתן לעבור לשלב הברידג', הנבדל למעשה מהמיני-ברידג' בשיטת ההכרזה בלבד. ההרצאות ביום העיון הועברו על-ידי ד"ר מירצ'ה נגל ואריה רותם. מירצ'ה (בעל תואר שני בחינוך גופני ובעל תואר ד"ר בחינוך) הוא אחד המומחים להוראת ברידג' לילדים, בעל ותק והצלחות מוכחות. אחד מחניכיו, אורן דר, מייצג כיום את ישראל בנבחרת בתי הספר שזכתה לאחרונה בתואר סגנית אלופת אירופה. (אורן הוא הבחור הצעיר שגלעד אופיר גילח את שיער ראשו לאחר שהפסיד בהתערבות עם היוודע ההישג המרשים.) אריה רותם (יוצא חיל האוויר ומנהל מפעל מזון לשעבר במשך 23 שנים) הוא בין הבודדים שזכו לקבל תעודת הסמכה להוראת לברידג' שכללה גם הסמכה של משרד החינוך. (כן, פעם היה דבר כזה...וצריך לשאוף להחזיר זאת שוב.) מאז לימד דורות של ילדים ומבוגרים ואף ריכז בתקופה מסוימת (1999) את הוראת הברידג' בבתי הספר בראשון לציון. על מנת שהמשתתפים יוכלו להבין כיצד הדברים נראים מהצד השני, יום העיון כלל בין היתר התנסות מעשית במשחק לפי שיטת המיני-ברידג', שכללה בין היתר מילוי פתקאות ההכרזה. אריה ומירצ'ה פתחו לנו פתח לעולם החשיבה של הילדים ולימדו אותנו איך לדבר בשפה שלהם כדי להסביר דברים בסיסיים שכל שחקן ברידג' יודע, אבל כבר לא זוכר איך רכש את הידע הזה. כך למשל למדנו ש"בלעדיות" היא לא מה שחשבנו, ש"קידום" קיים לא רק בצבא, ושבניגוד למחאת הצדק החברתי המשתוללת בישראל בברידג' יש היררכיה ותמיד יהיו "מעמדות". האם שמעתם פעם על הקלף הפטפטן? מסתבר שלא רק התלמידים, אלא גם הקלפים יודעים לפטפט. לכל קלף יש סיפור שאותו הוא רוצה לספר ועל הילדים לגלות: מה הסיפור שלו? אם נתרגם לשפת הברידג' נוכל לשאול: מה אומר קלף ההובלה על סדרת השותף? האם היא ארוכה? קצרה? האם יש בסדרה תמונה? או רצף? האם השותף מעוניין שנחזור אליו בסדרה זו בהמשך? כמו כן למדנו שיטות לפיתוח הזיכרון המסייעות לגלות ילדים מחוננים או ילדים בעלי זיכרון חזותי יוצא דופן (אחת הדרכים היא להתבונן בקלפים במשך דקה, לסגור את הקלפים ולנסות לרשום מהזיכרון את מערך הקלפים). אגב, תרגיל זה טוב גם למבוגרים. גילינו להפתעתנו שרוב הילדים מעדיפים להיות דומם!!! תחשבו על זה... ומי היה מאמין, שמסיפור פשוט על האיכר שגן הירק שלו סבל אסונות טבע רבים, אך למרות זאת לא התייאש וחיפש פתרונות עד שהצליח להוציא יבול מהגינה, אפשר ללמוד דברים רבים כל- כך על משחק הברידג'? (נסו לנחש: מהם המשל הנמשל?) אכן, אריה ומירצ'ה פתחו לנו עולם חדש שדרכו ניתן להגיע אל לב הילדים, לדבר בשפתם, ללמד אותם לאהוב את המשחק באמצעות שיטות מעניינות וייחודיות ו"להדביק אותם בחיידק". לקראת סיום רציתי להודות למנהלת בי"ס גרץ, ציפי אברהמי, שאפשרה לנו להשתמש בספריית בית הספר החדשה והנעימה כדי לקיים את יום העיון. ציפי היא דוגמא למנהלת המודעת היטב לתרומת הברידג' לילדים ולכישורי החיים והלמידה שהמשחק מעניק להם. אין זה מקרה שבי"ס גרץ הוא בית הספר הראשון בארץ שבו ישנו חדר ברידג' המצויד בשולחנות ברידג' ובכל הציוד הדרוש, וכל זה הודות לקשר האמיץ והמיוחד שיצר מירצ'ה עם המנהלת לאורך השנים.

31 ?... - :.! - :,, , 17:00 T.B. T.B. + T.B. + + T.B. + T.B. T.B. + T.B. T.B. T.B. + T.B. 13:00 10:00 19:30 16:30 23:30 20:30 ( ) ( ) :30-23: : -,53

32 BBO ואני רודי, 32 ילד שלי מוצלח קובי שחר חוקי משחק הברידג' כפי שאנו מכירים אותם היום (למעט מספר שינויים בטבלאות הניקוד) נוסחו ב- 1925, אבל מקורות המשחק הולכים עוד הרבה אחורה. אליפות העולם הרשמית הראשונה נערכה ב- 1935, ובמשך השנים נוספו תחרויות רבות. במהלך השנים נראה שתפקידו של הברידג' כמשחק חברתי נשכח, ואלמנט התחרותיות גבר. אתר BBO מציע לשחקנים תחרויות שונות, אבל דווקא כאן עיקר הפעילות הוא בשולחנות וירטואליים הנפתחים ומארחים שחקנים מרחבי העולם. אנשים זרים נפגשים לשחק את המשחק עם רצון להגיע לחוזים הנכונים ולבצע אותם, אבל אי אפשר להתעלם מהפן החברתי. באחד הערבים ישבתי לשחק עם רודי. הוא מגדיר את עצמו כ- intermediate, והיה חביב מאוד כאשר התיישבתי מולו. שיחקנו מספר ידיים עד שהגענו ליד הבאה: Dealer W, N/S Vul. T94 KJ J AQ82 K6 AT5 AKQJ65 65 AQ T JT KQ82 מהלך ההכרזה: הכרזה פשוטה הביאה אותנו לחוזה מצוין. מערב הוביל ב- 3 והכריח את הכרוז לקבל החלטה כבר בלקיחה הראשונה. לאחר כל הובלה אחרת אפשר למשוך שליטים, 'לנקות' את ה- בתוך השלכת מהדומם ואז לשחק A ו- נוסף, בתקווה שמזרח יזכה בלקיחה וייכנס למשחק סופי. אם מערב יזכה ב- וישחק ננסה עקיפה. לאחר ההובלה ב- האפשרות של משחק סופי נעלמה ונראה שהחוזה תלוי בעקיפה. לתדהמתי רודי שיחק את ה- A בלקיחה הראשונה. הא, חייכתי, פספסתי את קו המשחק שמגן גם נגד K בודד במזרח: לאחר משיכת השליטים נשחק לכיוון ה- Q, ואם מערב יקפוץ עם ה- K נוכל בהמשך להשליך מהיד על ה- Q רק שזה לא קרה. רודי שיחק את ה- A לפני ה-. מערב קפץ עם ה- K וההגנה זכתה גם בלקיחה ב-. דאון 1. בדרך כלל איני מעיר על משחק היד של שותפיי (לפחות לא ב- BBO ), אבל מכיוון שהאווירה הייתה נעימה הרשיתי לעצמי לשאול את רודי "למה לא עקפת ב- בלקיחה הראשונה?". התשובה הייתה: "לא חשבתי" thinking).(not איך אפשר להגיב לתשובה כזו? פשוט חייכתי. כעבור מספר ידיים הגיעה החלוקה הבאה: Dealer E, E/W Vul. QJ2 KJ3 5 J A8 AQ764 AQ8 AK9 76 KJT83 K65 T863 QT T West North East South אני רודי Pass 1 Pass 1 Pass 2 3 4NT Pass 5 Pass 6 Pass Pass Pass

33 33 מהלך ההכרזה היה: West North East South אני רודי Pass 1 Pass 2 Pass 3 Pass 5 All Pass ברור ש- 3NT הוא חוזה עדיף, אבל להגנתי אטען שזו הייתה כבר שעת לילה מאוחרת והבחירה ב- 5 אינה גרועה כל-כך כשלא משחקים בתחרות טופ-בוטום. זה מה שחשבתי, אבל רודי הוכיח לי שיש עוד שיקולים בבחירת החוזה הנכון. מיליון ידיים (5) חיים קלר את ההובלה ב- 4 רודי לקח עם ה- K ביד, ומיד שיחק K. כאשר כולם שירתו הוא חזר לסדרת ה-! כמובן שהשחקן במזרח חתך עם השליט הבודד שנותר בידו, ומכיוון שחלוקת היד של הכרוז והדומם הייתה זהה בדיוק (מה הסיכויים לכך?) לא נותר לרודי אלא למסור גם לקיחה ב- ולקיחה ב-. שוב דאון 1. רודי מיהר להתנצל: "טעיתי בספירת השליטים" trumps).(miscounted אני, עדיין נסער, אמרתי: "יכולת להרשות לעצמך למשוך עוד סיבוב ליתר ביטחון" case),(you could spare one just in ועל כך השיב רודי: "חשבתי שמשכתי את כל השליטים" thought).(had pulled all trumps טוב, לפחות הפעם הוא חשב. רשימה זו היא האחרונה בסדרה "מיליון ידיים". אנו מקווים שאתם, הקוראים, מצאתם עניין בנתונים השונים. אם גם גיבשתם לעצמם בעקבותיהם דעה או עמדה כלשהי באשר למשחק שלנו, הרי זה רק לטובה. הפעם בדקנו מהם הכינויים (כלומר 4 הסדרות ו- NT ) השכיחים ביותר ששוחקו במיליון ידיים, ובמקום הראשון...!NT מקום הכינויים השכיחים ביותר כינוי NT Pass מס' ידיים 283, , , ,710 81,321 15,031 אחוז מעניין לציין, שהמיקום זהה להיררכיה של הסדרות. לסיום, תודה מיוחדת ללארי כהן (ארה"ב) שסיפק את הנתונים לסדרה זו.

34 עיון בלשני-לשוני במונחי הברידג' 34 ד"ר מוטי רוזן חלק ראשון על מקור המילים: ברידג', ד מּ י, ט ר מ פּ וס ל ם ברידג' הוא משחק קלפים שהתפתח ממשחק בשם Whist (שנודע גם בשמו הקודם Whisk ושוחק בבריטניה כבר במאה ה- 17 ). השמות Whisk ו- Whist משמעם הסרה או סילוק מהיר וגם ניצחון מזהיר. ייתכן שכוונת השם הייתה לציין סילוק מהיר של הקלפים לאחר כל לקיחה מוצלחת. לפי המילון האטימולוגי של בּ ר נ ה ר ט החלו לשחק וויסט ב- 1621, אך המשחק הוזכר כבר ב בדומה לברידג', משחק הוויסט בנוי על לקיחות ועל סדרת שליט, אך בניגוד לברידג' הוא דורש פחות שיתוף פעולה עם בן הזוג ובנוי על הברקות ויוזמות אישיות. ספר הכללים הראשון של משחק הוויסט נכתב ב על-ידי אדמונד הויל. ז'ול ורן ציין בספרו "מסביב לעולם בשמונים יום" כי הגיבור הראשי פיל אַס פוג היה מכור למשחק הוויסט ולא ויתר על הרגלו זה על אף מסעו מסביב לעולם. לדעתו של הבלשן הבריטי נקרא המשחק כך בגלל הסרה מהירה של הקלפים לאחר ביצוע לקיחה מוצלחת. ברנהרט העלה השערה נוספת, שהשם Whist שמשמעו דממה הוא אוֹנוֹמ טוֹפּ א י. גם לפי ספרו של Cotton שיצא ב 1680 תחת הכותרת,The Complete Gamester כלומר: שחקן (קוביה) מושלם ניתן השם וויסט בשל הדומייה שצריכה לשרור בעת המשחק. זהו ההסבר גם במילון האטימולוגי של אוקספורד. גם המושג Dummy רווח במשחק הוויסט, והוא מציין שחקן מדומה. צר לאכזב את מי שמחפש מקור עברי למילה Dummy ומקשר אותה למילה דממה או למילה דומה. הבלשנות מלמדת כי המילה Dummy מציינת באנגלית אדם אילם, והיא נוצרה מצירוף המילה Dumb (=אילם) עם הסיומת Y. לפי המילון האטימולוגי של ברנהרט, תיעודה הראשון היה בשלהי המאה ה- 18. כמעט כל החוקרים של משחקי הקלפים תמימי דעים כי משחק הברידג' התפתח מהוויסט. הרוסים טוענים כי הם שפיתחו את משחק הברידג' ממשחק בשם ווינט, ועם פיתוחו קראו לו בּ יר יץ'.Biritch למעשה, התיעוד הקדום ביותר שמזכיר בצליליו את המילה Bridge הוא המילה.Biritch השם בּ יר יץ' ציין במאות שליח או כּ רוֹז שהודיע ביישובים נידחים את הודעות השליט המקומי, שנודע בתואר ק נ י אז'. הוא היה מגיע לכיכר העיירה ותוקע בקרן או בחצוצרה למשוך תשומת לב של תושביה. אדריאן רוּם,Adrian Room מגדולי החוקרים בתחום ההיסטוריה של מילים, העלה סברה ב"מילון סיפורי המילים" מפרי עטו, לפיה מקור המילה Biritch הוא במילה הקרובה לה Birjuch שמשמעה כרוז. מקצת הבלשנים סבורים שמקור המילה ברידג' הוא בתורכּית: = Borucu, Boraznaci חצוצרן. קיימת גרסה שהמילה בנויה מהיסוד הסלאבי BIR שמשמעו לקחת, משום שאותו כרוז היה גם גובה מסים בעיירה שאליה נשלח. בין שהמשמעות היא כרוז או לוקח, ברור הקשר של ביריץ' לשם ברידג', שגם הוא מבוסס על כרוז או על לקיחה. הא ט ימוֹלוֹג John Ayto העלה סברה, כי מאחר שמשחק הברידג' שוחק מאות שנים במזרח התיכון, ייתכן שגם שמו נוצר באזור זה. לדעתו, מקור המילה הוא בתורכּית ÜÇ* BIR - =אחת-שלוש, משום שקלפי יד אחת נחשפים במהלך המשחק (הם נקראים דומם) ואלו קלפי שלוש הידיים האחרות מוסתרים! סברתו של ג'והן אייטוֹ מתקבלת מאוד על הדעת, מפני שגם התורכים טענו בעקשנות רבה לבכורה במשחק זה, ולטענתם משחק הברידג' שוחק לראשונה בקונסטנטינופול ב הקושי במשמעות שהעלה אייטו נעוץ בעובדה שאין למשמעות זו שום תיעוד רשמי בתורכּית.

35 31 בדצמבר בינואר 2012 נופש, חגיגת סוף השנה וברידג' עם דניאלה ורותי באחוזת יערות הכרמל להרגע, להתפנק, להתחדש...ולשחק ברידג' באחוזת הבריאות והספא המובילה בישראל תחרויות ברידג' והרצאות בהנחיית שחקניות נבחרת ישראל - דניאלה בירמן ורותי ליברמן חבילות אירוח במחירים מיוחדים: החל מ- 2,320 ש"ח ל- 4 ימים (3 לילות) באמצע שבוע. המחיר הינו לאדם בחדר זוגי, פנסיון מלא, בחדר כרמל דה לקס, כולל טיפול לבחירה, כולל מע"מ הצעה מיוחדת לשבוע (7 לילות): 4,915 ש"ח לאדם בחדר זוגי (כרמל דה-לקס), פנסיון מלא, מסיבת סוף השנה, טיפול חינם לבחירה. לפרטים והרשמה: דניאלה , רותי

36 36 לטענת הבריטים, ממש באותה שנה (1890) שוחק משחק הברידג' לראשונה בעיירה ברידג'טאון, בירת האי בּ ר בּ דוֹס בים הקריבי, לאחר שהומצא זמן קצר לפני כן על-ידי קברניט ספינה בריטית. בגלל המשחק הראשון ששוחק בברידג'טאון, זכה המשחק לשם ברידג'. העיירה ברידג'טאון מונה כיום כרבבת תושבים ועם כל הפרברים סביבה מגיע מספר התושבים לכמאה אלף. את העיר הקימו הבריטים ב בהגיעם לאזור תעלת קארינג'. בתעלה הבחינו בגשר פרימיטיבי שהיה נטוי מעליה ונבנה עוד לפני בואם על-ידי בני שבט ארוואק האינדיאני. בני שבט זה גרים באיים הסמוכים, בעיקר בסנטה לוּצ'יה הקרובה. כדי לבסס את המקום הקימו המתיישבים הבריטים גשר נוסף ב- 1645, ועל שמו נקראת העיר ברידג'טאון עיר הגשר; משחק הברידג' קרוי על שם מקום זה לפי הגרסה המייחסת את העיירה הקריבית כמקום הראשון שבו שוחק (על-ידי האנגלים). אגב, עיר תאומה הנושאת אותו שם נמצאת בחבל נוֹבה סקוטיה שבקנדה. הצרפתים גורסים, כי משחק הברידג' שוחק לראשונה בריביירה הצרפתית שם צמחו בתי הקזינו שנועדו בראש ובראשונה למשחקי קלפים והוא נשא את השם.Khedive ח ד יב היה תוארו הרשמי של שליט מצרים בשנים שהיה כפוף מנהלית ורשמית לשלטון העות'מאני. הצרפתים אימצו את שם השליט ח ד יב מהתורכּית. כידוע, המשחק מתנהל בשתי שיטות: ללא סדרה שלטת של קלפים או עם סדרה שלטת. מכאן הקשר בין שליט (ח ד יב) לבין סדרה שלטת, אך המקור האמיתי של המילה הוא בפרסית = Kadiw נסיך. מכל מקום, אין להתעלם מן העובדה, כי השם Bridge הוא אנגלי, אף-על-פי שהעדות הכתובה הראשונה על בואו לאנגליה היא רק מ כבר באותה שנה הועבר המשחק, על כלליו הראשונים, לארצות הברית. רעיון החוזה Bridge Contract צץ רק ב ומומש לראשונה רק ב- 1925, כאשר הזוג האמריקני ונדרבילט פיתח אותו. ייתכן, שהשם (= Bridge גשר) נוצר בעקבות,Biritch אך לפי מהלך המשחק הוא נראה הולם ביותר. כשמו כן הוא, המשחק מהווה גשר בין שני שחקנים היושבים זה מול זה. הצלילים G ו- K קרובים מבחינה פונטית (שניהם נוצרים בחך), ולעתים במילים מקבילות פונטית יש קרבה גם במשמעות כמו בצמד גשר-קשר, ומעניין להשוות בעניין זה את הצמד גמל-.Camel המושגים טרמפ (Trump) וס ל ם (Slam) נוצרו שנים רבות לפני הברידג', על אף קשרם לקלפים..Triumph היא צורת משנה של המילה הרומית Trump המילה Triumph שמוצאה לטיני ציינה תחילה המנון לכבוד האל דיוניסוס. מאוחר יותר באה Triumph במשמעות של תהלוכת ניצחון לרגל שובו של מצביא מנצח. אחר כך באה בהוראה כללית של ניצחון מזהיר או הצלחה מדהימה בביצוע משימה. לפי המילון האטימולוגי של צ 'מ בּ ר ס, המילה תועדה לראשונה בהקשר של קלפים ב היה אז משחק בשם זה, ושמו של המשחק הועתק לסדרה המנצחת. ישנה סברה נוספת, ש- Trump קשורה אטימולוגית למילה האנגלית Trumpet (=חצוצרה) בהקשר של צליל או נשיפה בכלי זה כדי להודיע מהי סדרת ה- Trump. המילה Slam ציינה ומציינת זכייה בכל הלקיחות האפשריות (או כמעט בכולן) במשחקי קלפים. לראשונה תועד מושג זה במשמעות זו בשנת ב תועד מושג זה כקשור למשחק הוויסט, והאזכור הראשון שלו בקשר לברידג' הופיע ב לפי גרסה אחרת המובאת במילון האטימולוגי של אוקספורד, המילה Slam היא קיצור של,Slampant מילה שמשמעה אחיזת עיניים. לכאורה ניתן לשאול: מה הקשר בין אחיזת עיניים ל- Slam? על כך ניתן להשיב בשתי דרכים: האחת, כי צירוף המילים אחיזת עיניים התרחב סמנטית לאחיזה כללית, לניצול של כל הלקיחות; האחרת נושאת אופי פילוסופי: אחיזת עיניים היא למעשה מקסם שווא וביצוע ה- Slam כמוהו כמקסם שווא, שהוא אחד הרגעים היפים המרוממים את הנפש! כפי שצוין במילון האטימולוגי של צ'מברס, על אף שהתיעוד של מקורות המילה Slam הוא בטקסטים אנגליים, אין לפסול אפשרות שמוצא המילה Slam הוא שמי, והיא מקבילה למילה העברית ש ל ם ולערבית سلم. בערבית מצוי הפועל ס ל מ, שמשמעו: היה בשלמותו, היה כולו. מאחר שהזכרנו מוצא תורכי של המשחק, ייתכן, שהמילה ס ל ם נוצרה בהשפעת הערבית על הלשון התורכית, אם וכאשר הומצא משחק הברידג' בתורכיה. בחלקו השני של המאמר שיופיע בירחון הבא על שמות הסדרות והקלפים.

37 2012, 2012, :, : : :, 26.17:00-19:30, :. 1,800., : info@hasharon.org

38 38 פינת השיפוט קלף ההובלה ללקיחה הראשונה מוטי פז כמנהל תחרות אני נדרש לעיתים תכופות לפסוק בעניין הובלה מחוץ לתור. כאשר מגן מוביל שלא בתורו, קלף ההובלה הופך לקלף עונשין. קלף עונשין לעולם לא יעניק יתרון לשחקן שביצע את החריגה. בנוסף, ההובלה מחוץ לתור מעכבת את המשך המשחק עד לבואו של מנהל התחרות ועד למתן ההסברים הנובעים מחריגה זו. מסקנת ביניים: "אמץ את הכתוב להלן ודאג לא להוביל מחוץ לתור"! כאשר בכל זאת מגן מוביל שלא בתורו, על הכרוז לבחור בין מספר אפשרויות, כפי שמפרט מנהל התחרות בהתאם לחוקים 54 53, ו- 55. הכרוז המצוי נלחץ במקצת כאשר מנהל התחרות שוטח בפניו את שלל האפשרויות, ולא תמיד הוא מבין את כל הנאמר לו. לעתים החלטתו אינה נובעת משיקול דעת ברידג'יסטי. כדי למנוע מצבים מביכים מעין אלה, קובע חוק מס' 41 שקלף ההובלה תמיד יובל הפוך, כלומר: המגן מניח תחילה את הקלף על השולחן כשפניו כלפי מטה. לאחר מכן המגן מוודא שאכן תורו להוביל, ורק אז יהפוך המוביל את הקלף ויניח אותו כשפניו כלפי מעלה. אם מתברר שאין זה תורו להוביל, ועל השולחן הונח קלף הפוך (שלא נחשף), הפתרון של מנהל התחרות הוא פשוט. ברוב המקרים יורה מנהל התחרות למגן לקחת את הקלף חזרה לידו, והמשחק יימשך כרגיל ללא שום סנקציה. אימוץ המנהג של הובלה בקלף הפוך מונע מבוכה רבה לשני הצדדים וחוסך זמן יקר של משחק. לסיכום: הנח את קלף ההובלה ללקיחה הראשונה כשפניו כלפי מטה ומנע אי-נעימות! : - :., -., -! 25/10/ ,19:45, :( )

39 , ,., , /10/ ,.,.,.2012,,,

40 40 ידיעון ההתאגדות הישראלית לברידג' ספטמבר 2011 עורכת דפי ההתאגדות: חנה שזיפי, כתובת משרד התאגדות: ת.ד שוהם טל , פקס: דואר אלקטרוני: - ibf@bridge.co.il כתובת אתר ההתאגדות באינטרנט: ', ' ( 30) 14:00,10: : : " 30, 10: ,4 ", " : " 60 (, ) : : : , ", 17:00 14:00,13:00 10:00,6, : ( ) : :00-10:00 : ( ) : - ( ) : - ' ' ' ' 19:30 31/10 -,9 : : ,21 ', : (, ) :

41 IMP.(18X2), 36, : " 120 " ' 35 ' 10 09: " =, ' 10 09: : " 120 ( ) : (. ) :' : ibf@bridge.co.il " :.2012, 22/10-12/10

42 42 ' - : 3 : : 3 : - " " ' - : 3 : : 3 : - " " "

43 " - ' - / - / " - - / " " ' " ' : : : : " " " ' " "

44 : , ' () () ) ( " ' -, ',. " -" , ' () () ) ( " ' :, 2012 : *, ( - -) 03/ /2011,, :, 30/10/2011 ibf@bridge.co.il : " *, 2. - "

45 45 English Lead: T West tried the Jack and South signaled an even number of clubs. When a trump is led from dummy, partner puts up the King and switches to the 5, West following with the 4. You win the King and The thoughtless diamond continuation will make partner return the suit once again and the spade trick will be gone. Cashing the spade Ace, however, may prove disastrous if declarer holds something like: - QJT8742 T43 A54 The safe and correct play is to switch passively to clubs (better still, to the Q, to prevent partner from thinking that we are looking for a club ruff). VI. If two paths are possible, blocking one of them directs partner onto the right one. You are sitting North. West North East South 1NT Pass 3NT All Pass Q763 AT85 AJ KQ6 Lead: 5 KJ9 K63 63 AT752 A T82 QJ7 KQT92 J4 Dummy's Jack wins the trick as South follows with the 9. Declarer finesses in hearts (9 from partner). We take the King and cash A! Only now do we switch to the 9. Since we've made a club return pointless, partner will have no option but to continue spades. VII. It requires some effort to show partner the right way if a sensible alternative exists. Pairs tournament. You are sitting North. West North East South 1NT Pass 3NT All Pass KJ3 AQJ5 T87 KJ6 Q852 K63 6 AQ752 A T96 T92 AKQJ2 T9 Lead: 5 Dummy's nine holds (South follows with 8) and declarer continues with the 10. South should now signal suit preference. By playing the 8, he directs his partner's attention to the spade suit. After winning the King we should play carefully play the eight of spades!!! Partner will take the Ace and duly return a club through. If, on the other hand, North desired the spade continuation rather than club switch holding KJxx he should have shifted to his smallest spade. Krzysztof Martens published 12 books high level bridge, You can find all in website

46 Guide dog Putting on the right track 2NT = Extra Values QJT87 KQ Q87 AJ A63 J64 T52 A4 T8754 KT953 4 English K9 J92 A2 KQ Krzysztof Martens Putting partner on the right track requires enormous effort. The analysis we routinely undertake must take into account partner s problems, too. This is extremely difficult. We have to double our effort bearing in mind that clues on which we base our conclusions may not be available from the opposite side of the bridge table. What is obvious to me may not necessarily be self-evident to partner. Any help will be truly appreciated and, no less importantly, will reduce considerably the amount of defensive errors commited by our partnership. Lead: 4 Partner wins the King and returns the T. You should play the J. True, following with the 6 to partner s Ace at the next trick (the K was led) might suggest the heart switch, but the failure to sacrifice the Jack of diamonds would surely indicate the possession of the Queen. All we want is one more trick. The key is to show partner the right suit. V. It is in the nature of every working dog, including the guide dog, to protect their master from taking a false step. Pairs tournament. You are sitting North. West North East South 3 Pass Pass Pass Examples IV. Another important skill of a guide dog is locating, and safely leading his partner up and down, the stairs. Pairs tournament. You are sitting North. West North East South 1 Pass 2 Pass 2NT Pass 3NT All Pass 5 QJT8742 Q4 A54 AT K86 QT9 Q7 AK AT KJ J92 KJ7

47 47 English Don't mess about with Lotan Brian Zietman Have any of you noticed that it is getting tougher to play in our national championships? The Pairs, Mixed Pairs and IMP Pairs have all become so much more challenging due to the healthy sprinkling of World and European junior champions. While it is true that many of them play with clients, they still raise the level considerably. Apparently the only refuge left is the Senior Pairs which still give the average players a fair chance of success. Anyway, my partner and I were playing in the second round of semi-finals of the Mixed Pairs Championships, when we were faced Lotan Fisher and his partner. I picked up a few points more than my usual collection of rubbish: J6532 KQ4 I Passed as dealer, and the bidding continued like this: West North East South Lotan You Partner Pass 1 4 4NT Pass 5 Pass 7NT Dbl All Pass 1 was followed by 4 from my partner, and then 4NT from Lotan. I Passed, and Lotan's partner bid 5. He was not quite sure what to make of this, as he was asking for aces and his partner was showing 0 or 3. In fact, she didn't realize that he was asking for aces, and simply rebid her long clubs. I could see that he was a bit agitated, and when he threw down the 7 NT card and I happily doubled. My partner obviously had some points for her 4 bid, and I held the King-Queen in dummy's suit. I led the K and waited for the down one doubled. I am still waiting. Here is the full hand: AT AKQT432 K8 J J6532 KQ4 KQJ96543 J AQT94 AT97653 Lotan won in dummy and rattled off 7 Heart tricks. I followed twice and then discarded my three spades, a club and a diamond. When the A came I started squirming. Mercifully, Lotan put me out of my misery by claiming the rest. He told me that if I discard my Q then his Jack is high, while if I throw another diamond then he runs the diamond suit. 7NT doubled and made. Our score was minus 2490, an absolute bottom. Therefore, as I wrote at the title of this article, don't mess around with Lotan!

48

תקנון כדורגל כללי 1. הוראות תקנון זה, הינן ייחודיות לענף הכדורגל ובאות להוסיף על הוראות התקנון הכללי. 2. המשחקים ייערכו לפי חוקת המשחקים הנהוגה בהתאחד

תקנון כדורגל כללי 1. הוראות תקנון זה, הינן ייחודיות לענף הכדורגל ובאות להוסיף על הוראות התקנון הכללי. 2. המשחקים ייערכו לפי חוקת המשחקים הנהוגה בהתאחד תקנון כדורגל כללי 1. הוראות תקנון זה הינן ייחודיות לענף הכדורגל ובאות להוסיף על הוראות התקנון הכללי. 2. המשחקים ייערכו לפי חוקת המשחקים הנהוגה בהתאחדות לכדורגל בישראל להוציא הוראות מיוחדות המפורטות בתקנון

קרא עוד

טורניר באולינג נגב ה 3 לשנת 2017 ע"ש דורון אסולין ז"ל טורניר זה מיועד לכלל שחקני הבאולינג המשחקים בבאולינג עמותת נגב, כדורת ב"ש וליגה למקומות עבודה. ה

טורניר באולינג נגב ה 3 לשנת 2017 עש דורון אסולין זל טורניר זה מיועד לכלל שחקני הבאולינג המשחקים בבאולינג עמותת נגב, כדורת בש וליגה למקומות עבודה. ה טורניר באולינג נגב ה 3 לשנת 2017 ע"ש דורון אסולין ז"ל טורניר זה מיועד לכלל שחקני הבאולינג המשחקים בבאולינג עמותת נגב, כדורת ב"ש וליגה למקומות עבודה. הטורניר בחסות ובשיתוף: 7 באר-שבע 1.תנאי השתתפות וכללי:

קרא עוד

טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון:

טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון: טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון: 454-1288476 פתיחה שלום מתעניין בקסמים! שמי יוני לחמי. אני קוסם מקצועי מעל 11 שנים. לפני 9 שנים התחלתי ללמד קסמים ומאז לימדתי מעל

קרא עוד

Microsoft Word - solutions.doc

Microsoft Word - solutions.doc תחרות גיליס 009-00 הרי פוטר הגיע לחנות הדובשנרייה בהוגסמיד. הוא מגלה, שהכסף שלו מספיק בדיוק ל- סוכריות קוסמים ול- 5 קרפדות שוקולד, או בדיוק ל- 0 קרפדות שוקולד ול- 0 נשיקות מנטה, או בדיוק ל- 45 נשיקות מנטה

קרא עוד

בי"ס כרמלית- חיפה

ביס כרמלית- חיפה בי"ס כרמלית- חיפה מבחן הבנת הנקרא ולשון לכיתה ה' שליש שני תאריך: שם: חברים טובים- קראו היטב את השאלות לפני שאתם עונים משך הבחינה: 09 דקות ציון המבחן מ 89 נקודות קראו את הקטע שלפניכם: חבר טוב בעירק חיו

קרא עוד

תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE

תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE בכללים אלה ובכל פרסום הנוגע לפעילות ייעשה שימוש בלשון זכר, לצורכי נוחיות, אך שימוש זה כולל פניה בלשון זכר ובלשון נקבה כאחד, או רבים לפי העניין. 1. כללי

קרא עוד

ענף המלונאות

ענף המלונאות 1 מאי 4102 המלונאות ענף תקציר של בגידול החיובית המגמה נמשכה 4102 שנת של הראשון ברביע שיא נשבר 4102 שבשנת לאחר זאת לישראל, תיירים כניסות הנכנסת. בתיירות של בשיעור הראשון ברביע עלה התיירות במלונות הלינות

קרא עוד

" תלמידים מלמדים תלמידים."

 תלמידים מלמדים תלמידים. " תלמידים מלמדים תלמידים." פרוייקט של צוות מתמטיקה, בית ספר כפר-הירוק איך הכל התחיל... הנהלת בית הספר העל-יסודי הכפר הירוק יזמה פרויקט בית ספרי: "למידה ללא מבחנים- הוראה משמעותית", צוות המתמטיקה החליט

קרא עוד

קריית החינוך ע"ש עמוס דה שליט חטיבה עליונה סיכום מחצית א' שכבת י"א הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים

קריית החינוך עש עמוס דה שליט חטיבה עליונה סיכום מחצית א' שכבת יא הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים סיכום מחצית א' שכבת י"א הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים נערכו מגוון פעילויות ואירועים שתיבלו את הלימודים והכינו את התלמידים לקראת העתיד. לימודים - בסוף

קרא עוד

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C>

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C> Page 1 of 5 נתוני האמת: זינוק במספר החרדים שעובדים ומשרתים נתונים מנפצי מיתוסים שמפרסם מוסד שמואל נאמן, מראים כי חל גידול של מאות אחוזים בגיוס לצבא, לשירות האזרחי ובהשתלבות חרדים בשוק העבודה. ח"כ אורי

קרא עוד

סדרה חשבונית והנדסית

סדרה חשבונית והנדסית .2 סדרות חשבוניות וסדרות הנדסיות n = 5 טבעי על-ידי כלל הנסיגה: + = an + 3. סדרה מוגדרת לכל n רשמו את ארבעת האיברים הראשונים בסדרה. הסבירו מדוע הסדרה הנתונה היא סדרה חשבונית עולה. מצאו את האיבר ה- 57 בסדרה.

קרא עוד

Microsoft Word - מארג השפה 9 - דגם.doc

Microsoft Word - מארג השפה 9 - דגם.doc מבחן בעברית תכנ תי "מארג השפה" 9 שנ"ל מבחן דגם (ינואר, 2004) שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: שם מרכז ההשכלה / מוסד: מנהל מרכז השכלה: שם: חתימה: אנו רואים בקיום טוהר הבחינות משימה חינוכית, ערכית

קרא עוד

בארץ אחרת

בארץ אחרת בארץ אחרת כתבה טל ניצן איירה כנרת גילדר הוצאת עם עובד בע"מ 3112 על הספר זהו סיפור על ילדה שמגיעה יחד עם הוריה לעיר גדולה בארץ ארץ חדשה. הסיפור כתוב בגוף ראשון ומתאר חוויות ראשונות מן העיר הגדולה: גודלה

קרא עוד

נהג, דע את זכויותיך! 1 עי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד האיגוד המקצועי שלך! מען - הא

נהג, דע את זכויותיך! 1 עי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד האיגוד המקצועי שלך! מען - הא נהג, דע את זכויותיך! 1 איגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען אהא 2 נהג! דע את זכויותיך! אין זה סוד, שמעבידים רבים אינם משלמים את המעט שמגיע

קרא עוד

חשבונאות ניהולית שיעור תמחיר ABC תמחיר זה אומר כי בגלל שלאורך השנים יותר משמעותיות מאשר בעבר צריך למדוד אותן בצורה טובה יותר לוקחים את העלוי

חשבונאות ניהולית שיעור תמחיר ABC תמחיר זה אומר כי בגלל שלאורך השנים יותר משמעותיות מאשר בעבר צריך למדוד אותן בצורה טובה יותר לוקחים את העלוי חשבונאות ניהולית שיעור..0 תמחיר ABC תמחיר זה אומר כי בגלל שלאורך השנים יותר משמעותיות מאשר בעבר צריך למדוד אותן בצורה טובה יותר לוקחים את העלויות העקיפות שיש בחברה ו, בגלל סיבות טכנולוגיות, העלויות העקיפות

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002 שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 00 מדוע יורדת המוטיבציה הפנימית ללמידה? הבדלים בין בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים במוטיבציה פנימית ובמשתנים המקושרים אליה מאת : אורית סטופ-הראל בהדרכת : ד"ר ג'ני קורמן

קרא עוד

Microsoft Word - two_variables3.doc

Microsoft Word - two_variables3.doc משימה שני תלמידים פתרו את מערכת המשוואות הבאה y 7 2y 2. שי פתר בשיטת השוואת מקדמים: I. 2x y 7 II. 2x 2y 2 דנה פתרה בשיטת הצבה: I. 2x y 7 II. 2x 2y 2 I. y = 7 2x II. 2x 2(7 2x) = 2 2x 4 + 4x = 2 6x 4 =

קרא עוד

עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה אפריל 5105 קשה בלימודים, קל במבחנים, קל בחיים עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה יש לפתור את כל השאלות

עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יחל פסח תשעה אפריל 5105 קשה בלימודים, קל במבחנים, קל בחיים עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יחל פסח תשעה יש לפתור את כל השאלות עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה יש לפתור את כל השאלות על דפים משובצים. רשמו את שמכם על כל אחד מהדפים הפתרונות יוגשו אחרי חופשת הפסח. מומלץ לכתוב דואר אלקטרוני, Whatspp כאשר נתקלים בקושי. מישהו

קרא עוד

המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דיו ילין

המכללה האקדמית לחינוך עש דיו ילין ירושלים, אייר, תשע"ה למנהלי בתי הספר ולרכזי ומורי המתמטיקה שלום רב אנו מבקשים לעניין אתכם בתכנית " הכשרת מורים להוראת תלמידים ברוכי כישרון במתמטיקה ובמדע ומסגרת לטיפוח תלמידים ברוכי כישרון במתמטיקה ובמדע"

קרא עוד

כללי השתתפות בפעילות במבצע "חופשת האירוויזיון המושלמת"

כללי השתתפות בפעילות במבצע חופשת האירוויזיון המושלמת כללי השתתפות בפעילות במבצע "חופשת האירוויזיון המושלמת" כללי: בין התאריכים 6.5.19 ועד 13.5.19 תערוך חברת אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ (להלן: "עורכת הפעילות" או "אל על") פעילות בשם "חופשת האירוויזיון המושלמת",

קרא עוד

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל- ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים עברית על הרצף מוגשת ל- דר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: 10.10.2016 מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 הקדמה רכישתה של שפה שניה או זרה היא תופעה לשונית פסיכולוגית,

קרא עוד

מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יו"ר הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמ"ש הועדה: עו"ד חן אבי

מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יור הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמש הועדה: עוד חן אבי מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יו"ר הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמ"ש הועדה: עו"ד חן אביטן מפקח בניה: מר דימיטרי חנוכייב נכתב בסיוע גבי בנדרסקי

קרא עוד

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו פרופיל ארגוני תדריך להכרת שירות מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעות פתיחה ונעילה. מספרי טלפון בשירות ובבית עובדים בכירים

קרא עוד

תקנון ועדות קבלה לתואר בוגר אוניברסיטה

תקנון ועדות קבלה לתואר בוגר אוניברסיטה 1 10-02 1. מ ט ר ה: מטרת נוהל זה זה היא לקבוע את תפקידיהן של הוועדה האוניברסיטאית לענייני קבלה ושל ועדות הקבלה הפקולטיות, ואת הרכבן. פרק ראשון: הוועדה האוניברסיטאית לענייני קבלה סמכויות 2. הוועדה ותפקידיה:

קרא עוד

מקביליות

מקביליות תכונות שמורה Invariant Properties גרא וייס המחלקה למדעי המחשב אוניברסיטת בן-גוריון 2 בדיקות מודל Checking( )Model מערכת דרישות מידול פירמול בדיקות מודל )Model Checking( מודל של המערכת תכונות פורמליות סימולציה

קרא עוד

ערב הווי בנושא "השרדות"

ערב הווי בנושא השרדות ערב הווי בנושא "השרדות" ראשית כל מסבירים לקבוצה את חוקי המשחק, והם: מחלקים את הבוגרים לשלושה שבטים (על פי חלוקה שנכין מראש- מקריאים את השמות כמו בהישרדות). מטרת השבטים להצליח לנצח את שאר הקבוצות במספר

קרא עוד

אחריות קבוצתית

אחריות קבוצתית אחריות קבוצתית משך הפעולה: 56 דק' מטרות: 1. החניך יכיר בסוגים ומאפיינים שונים של קבוצות ובייחודיות קבוצת ח'. 2. החניך ילמד מהי אחריות קבוצתית לעומת אחריות אישית והצורך של הקבוצה בשתיהן למען השגת מטרותיה.

קרא עוד

חקיקת חירום בישראל לאור הצעת חוק יסוד: החקיקה שמעון שטרית* א. חקיקת חירוס בישראל כללי מצב חירום, באופן כללי, הוא מצב בו נשקפת סכנה לחברה כתוצאה מאיום

חקיקת חירום בישראל לאור הצעת חוק יסוד: החקיקה שמעון שטרית* א. חקיקת חירוס בישראל כללי מצב חירום, באופן כללי, הוא מצב בו נשקפת סכנה לחברה כתוצאה מאיום חקיקת חירום בישראל לאור הצעת חוק יסוד: החקיקה שמעון שטרית* א. חקיקת חירוס בישראל כללי מצב חירום, באופן כללי, הוא מצב בו נשקפת סכנה לחברה כתוצאה מאיום חיצוני או פנימי למדינה. במצב חירום החברה מכירה בצורך

קרא עוד

פקולטה: מחלקה: שם הקורס: קוד הקורס: מדעי הטבע מדעי המחשב ומתמטיקה מתמטיקה בדידה תאריך בחינה: _ 07/07/2015 משך הבחינה: 3 שעות סמ' _ב' מועד

פקולטה: מחלקה: שם הקורס: קוד הקורס: מדעי הטבע מדעי המחשב ומתמטיקה מתמטיקה בדידה תאריך בחינה: _ 07/07/2015 משך הבחינה: 3 שעות סמ' _ב' מועד פקולטה: מחלקה: שם הקורס: קוד הקורס: מדעי הטבע מדעי המחשב ומתמטיקה מתמטיקה בדידה 2-7012610-3 תאריך בחינה: _ 07/07/2015 משך הבחינה: 3 שעות סמ' _ב' מועד ב' שם המרצה: ערן עמרי, ענת פסקין-צ'רניאבסקי חומר עזר:

קרא עוד

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רחבה של רגשות לעודד שיח ולהמשיג רגשות לתת למדריך בסיס

קרא עוד

Algorithms Tirgul 1

Algorithms Tirgul 1 - מעגלי אוילר ומסלולי אוילר תרגול 1 חידה: האם אפשר לצייר את הציורים הבאים בלי להרים את העיפרון מהנייר? 1 קצת אדמיניסטרציה אופיר פרידלר ophir.friedler@gmail.com אילן כהן - ilanrcohen@gmail.com שעות קבלה

קרא עוד

Microsoft Word - tik latalmid-final

Microsoft Word - tik latalmid-final רשימת המשימות במבדק טבלת מעקב מס ' המשימה שם המשימה עמוד העברה ראשונה תאריך עבר/לא עבר העברה שנייה תאריך עבר/לא עבר 3 1 קריאת שמות אותיות 7 2 קריאת צלילי אותיות 10 קריאת צירופים של עיצורים ותנועות 3 4

קרא עוד

שעור 6

שעור 6 שעור 6 Open addressing אין רשימות מקושרות. (נניח שהאלמנטים מאוחסנים בטבלה עצמה, לחילופין קיים מצביע בהכנסה המתאימה לאלמנט אם אין שרשור). ב- addressing open הטבלה עלולה להימלא ב- factor α load תמיד. במקום

קרא עוד

שוויון הזדמנויות

שוויון הזדמנויות מדיניות של הערכת מורים ואיכות ההוראה פאדיה נאסר-אבו אלהיג'א אוניברסיטת תל אביב, מכללת סכנין להכשרת עובדי הוראה והמכללה האקדמית בית ברל 10.11.2010 כנס 1 מכון ואן ליר מדיניות של הערכת מורים: - מטרות ההערכה

קרא עוד

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, וגם כעסים וקינאה. אז תנו לי יד וקדימה קופצים, רק תזכרו

קרא עוד

על נתונייך ירושלים מצב קיים ומגמות שינוי

על נתונייך ירושלים מצב קיים ומגמות שינוי תיירות אורחים ו ירושלים בהשוואה למקומות נבחרים בישראל מאפייני התיירים 99 61% 73% 44% תיירים וישראלים* במלונות בירושלים, 2017-2000 ביקור של תיירים באתרים נבחרים בירושלים*, לפי דת, 2016 הכותל המערבי 16%

קרא עוד

מערך פעולה

מערך פעולה מטרות: 0( החניך יבין את המושג "הגשמה". )4 )2 מערך פעולה נושא: במעלה הפרמידה החניך ילמד מהי הפירמידה של מאסלו ויטיל ספק בקונוטציה למושג- "הגשמה עצמית". החניך יסיק כי הגשמה עצמית קשורה בד בבד בעשייה חברתית.

קרא עוד

STATE OF ISRAEL MINISTRY OF CULTURE & SPORT Sport Authority מינהל הספורט 9 מרץ 2017 קריטריונים לספורטאים מצטיינים בצה"ל רקע מינהל הספורט ומוסדות הצבא

STATE OF ISRAEL MINISTRY OF CULTURE & SPORT Sport Authority מינהל הספורט 9 מרץ 2017 קריטריונים לספורטאים מצטיינים בצהל רקע מינהל הספורט ומוסדות הצבא 9 מרץ 2017 קריטריונים לספורטאים מצטיינים בצה"ל רקע ומוסדות הצבא בישראל מאפשרים לספורטאים מצטיינים בספורט, המהלך השירות הצבאי, להתאמן ולהתחרות בענף הספורט בו הם מתמחים. בתאום עם איגודי הספורט מרכז את הנתונים

קרא עוד

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc)

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc) הצעה לפתרון שאלון א, חורף 2011 נכתב ע"י עידית גולץ (מורה ורכזת עברית) וארנון דותן (מורה בלחמן). פרק א הבנה והבעה (50 נקודות).1 קהל היעד, הנמענים תפקיד הלשון העברית פן אחד היהודים בארץ מפתח להקמת חברה מלוכדת

קרא עוד

סימונה בחמישה משקלים משפחת גופנים חדשה בעברית הפונטיה עמוד 1 סימונה - חוברת גופן

סימונה בחמישה משקלים משפחת גופנים חדשה בעברית הפונטיה עמוד 1 סימונה - חוברת גופן סימונה בחמישה משקלים משפחת גופנים חדשה בעברית עמוד 1 דק אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת 0123456789?! רגיל אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת 0123456789?! בינוני אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת 0123456789?! שמן אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת

קרא עוד

וועדת הלסינקי מרכזית - מטרות ואמצעים

וועדת הלסינקי מרכזית - מטרות ואמצעים מערכת האישור והמעקב אחר ניסויים קליניים בישראל - הצעות לשיפור דר' אבי לבנת 4 אוקטובר, 2018 מטרה: ייעול האישור והניטור של ניסויים קליניים רב-מרכזיים תהליך אחיד, מניעת כפילויות קיצור זמן קבלת האישור האתי

קרא עוד

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין:

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע  ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: פרופסור חבר: מרצה בכיר: מורה בכיר: מרצה: מורה : דואר אלקטרוני: ד''ר אהרן עמית י' ריבלין,

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 הקשר בין מנהיגות המנהל של בית הספר לבין הרגשתם של המורים ו תפקודם בכיתה במערכת החינוך הערבית בישראל מאת : מחמוד זועבי בהדרכת : ד"רציפורה שכטמן ד"ר מיכאל כץ עבודת

קרא עוד

פיתוח עירוני בסביבות תחנות הרכבת בתל אביב

פיתוח עירוני בסביבות תחנות הרכבת בתל אביב פיתוח עירוני מוכוון תחבורה ציבורית בסביבות תחנות הרכבת בתל אביב 20.6.16 מציגה: אירית לבהר גבאי מתכננת תנועה ארוך טווח, אגף התנועה עורכי התכנית עיריית תל אביב: אגף תכנון עיר: ניר דוד כהן אגף התנועה משרד

קרא עוד

Microsoft Word - Cosmic CAL Part 2 Hebrew Final

Microsoft Word - Cosmic CAL Part 2 Hebrew Final לסרוג יחד קוסמי חלק 2 זכויות יוצרים: הלן שרימפטון, 2018. כל הזכויות שמורות על ידי: הלן ב www.crystalsandcrochet.com בחסות של Stylecraft yarn קיצורים תך, תכים ח"ע חצי עמוד ל"א לולאה אחורית סיבוב עמ"ק עמוד

קרא עוד

rizufim answers

rizufim answers ÌÈÙÂˆÈ מדריך למורה פעילות זו היא פעילות חקר לבדיקת כל אפשרויות הריצוף שבהן סידור מצולעים סביב קודקוד הוא זהה. המצולעים שבהם ישתמשו התלמידים הם: משולש שווה צלעות, משושה משוכלל וריבוע - כולם בעלי צלע באותו

קרא עוד

חוזר מעונות תשעח

חוזר מעונות תשעח בס"ד שבט תשע"ח האגודה למען מכללה ירושלים הרשמה ותשלום למעונות-תשע"ט גובה התשלום א. 2 בנות בחדר או 3 בנות בחדר גדול (סה"כ 8-9 בנות בדירה) 600x10 לשנה ב. דירת מדרשה - 4 בנות בחדר (20 16 - בנות בדירה) 400x10

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

מבנים בדידים וקומבינטוריקה סמסטר אביב תשע"ט מספרי רמזי תרגול 11 הגדרה: (t R = R(s, הוא המספר הטבעי הקטן ביותר כך שבכל צביעה של צלעות הגרף וכחול(, קיים

מבנים בדידים וקומבינטוריקה סמסטר אביב תשעט מספרי רמזי תרגול 11 הגדרה: (t R = R(s, הוא המספר הטבעי הקטן ביותר כך שבכל צביעה של צלעות הגרף וכחול(, קיים מספרי רמזי תרגול 11 הגדרה: (t R = R(s הוא המספר הטבעי הקטן ביותר כך שבכל צביעה של צלעות הגרף וכחול( קיים תת-גרף שלם K s שצבוע בכחול או שקיים תת-גרף שלם K t שצבוע באדום. הגדרה שקולה: עבור גרף עם לפחות (t

קרא עוד

גילוי דעת 29 - מהדורה doc

גילוי דעת 29 - מהדורה doc (**) (*) גילוי דעת 29 "צדדים קשורים" מ ב ו א א. עיסקאות נקשרות או מבוצעות לעתים קרובות בין צדדים שאינם בלתי-תלויים זה בזה בגלל קשרים מסוימים ביניהם - להלן "צדדים קשורים". אלמלא קשרים אלה ייתכן שהעיסקאות

קרא עוד

מספר נבחן / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר

מספר נבחן / תשסג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: דר אבי אללוף חומר עזר מספר נבחן 2002 2003 / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: 29.1.03 שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר: אין שימוש במחשבון: מותר בבחינה 10 עמודים כולל עמוד

קרא עוד

מרוץ סובב בית שמש , יום שישי 26

מרוץ סובב בית שמש , יום שישי 26 אליפות שוהם ה II- בסייקלו-קרוס מרוץ ראשון בסבב 2017 יום שישי 27.10.2017 מועדון אופניים ת"א,TACC מועצה מקומית שוהם ואיגוד האופניים בישראל שמחים להזמין אתכם למרוץ הראשון של סבב הסייקלו-קרוס בישראל. ביום

קרא עוד

Microsoft Word - בעיות הסתברות 1.doc

Microsoft Word - בעיות הסתברות 1.doc תרגול בעיות הסתברות. גולן מטיל פעמים קובייה הוגנת, מה ההסתברות שבכל אחת מהפעמים יקבל תוצאה שונה? () () () הילה קוראת ספר לפני השינה פעמים בשבוע, יוני סופר כבשים לפני השינה פעמים בשבוע, מה הסיכוי שהיום

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 שלומית לויט "עץ החשיבה" שלמה יונה- העמותה לחינוך מתמטי לכל מציגים: "ימין ושמאל- לומדים חשבון" 4 מקורות קושי להתמצאות במרחב אצל ילדים תפיסה אפיזודית התנהגות ייצוגית מוגבלת. היעדר מושגים ומונחים. אגוצנטריות.

קרא עוד

חינוך לשוני הוראת קריאה: נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה?

חינוך לשוני הוראת קריאה:  נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה? חינוך לשוני שפה ערבית סוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה - נקודת מבט של הערכה מפגש לימודי 7.7.2011 אימאן עואדיה מנהלת תחום מבחנים בערבית - הרשות הארצית 2011# 1 מהי? היא הגוף המוביל

קרא עוד

מקביליות

מקביליות תכונות בטיחות Safety Properties גרא וייס המחלקה למדעי המחשב אוניברסיטת בן-גוריון 2 תזכורת: תכונות זמן ליניארי Linear Time Properties תכונות זמן-ליניארי מתארות קבוצת עקבות שהמערכת צריכה לייצר מכוונים ללוגיקה

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation המרד הגדול: התבוסה במרד והתוצאות הדמוגרפיות שלו תוצאות המרד הגדול התבוסה במרד לאחר התבוסה שנחל קסטיוס גאלוס, הנציב הסורי שלא הצליח לכבוש את ירושלים, בשנת 66 התמנה אס פ ס י נ וס למפקד המלחמה נגד היהודים.

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint הסכם קיבוצי 14/7/2016 לעובדים בדירוג המנהלי ובדירוג המח"ר אוגוסט 2016 האם השינויים בהסכמי המסגרת שהסתדרות המעוף עשתה לאורך השנים, שיפרה את שכר העובדים ברשויות המקומיות? 3.6% הסכם מיום 31.01.2001 הסכם מיום

קרא עוד

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר אני נשאר אני שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים ולפעמים עצובים, אבל האדם עצמו לא משתנה. הילדים יבינו

קרא עוד

rr

rr / המוסד לביטוח ומי מינהל הגמות תביעה לתשלום מענק לחייל משוחרר שעבד ב"עבודה מועדפת (כולל שירות ומי) נדרשת" חובה לצרף לטופס זה צילום תעודת השחרור מצה"ל, או מסמך אחר מן הצבא המעיד על תאריך שחרור משירות חובה.

קרא עוד

תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשע"ד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר

תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשעד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשע"ד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, 635863 מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר 1 נתון: 1 תלמיד קנה 11 מחברות דקות ו- 4 מחברות עבות,

קרא עוד

א. נציג את השרטוט המתאים ונסביר בהמשך: שטח המשולש גדול פי משטח המשולש בגרות סט יולי 09 מועד קיץ ב שאלון CAE, CEB כאשר לשני המשולשים גובה משותף

א. נציג את השרטוט המתאים ונסביר בהמשך: שטח המשולש גדול פי משטח המשולש בגרות סט יולי 09 מועד קיץ ב שאלון CAE, CEB כאשר לשני המשולשים גובה משותף א. נציג את השרטוט המתאים ונסביר בהמשך: שטח המשולש גדול פי משטח המשולש 3 CAE, CEB כאשר לשני המשולשים גובה משותף, E בהתאמה. לכן, הנקודה BE.3: לצלעות AE מחלקת את ו- AB ביחס של ע"פ נוסחת חלוקת קטע ביחס נתון

קרא עוד

מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' שם קורס אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה קוד הקורס 698 מתכונת סמסטריאלי נקודות זכות אנגלית רמת טרום בסיסי ב' סמסטר

מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' שם קורס אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה קוד הקורס 698 מתכונת סמסטריאלי נקודות זכות אנגלית רמת טרום בסיסי ב' סמסטר מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה 698 נות זכות 699 אנגלית רמת טרום בסיסי ב' 701 אנגלית רמת בסיסי 70 אנגלית רמת מתקדמים א' 107 אנגלית רמת מתקדמים ב' 800 8004 8006 810 מתמטיקה

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 משחקי מחשב בהוראה ובלמידה שעור 5: משחקים לימודיים דודי פלס משחקים לימודיים לימוד הוא חלק אינטגרלי מכל משחק! אז מה זה משחק לימודי? מה שמשנה הוא כוונת יוצר המשחק... משחק שתוכנן ללמד תוכן ספציפי הוא משחק

קרא עוד

untitled

untitled תקן חשבונאות מספר 36 תיקון גילוי דעת מספר 69 בדבר כללי חשבונאות ודיווח כספי על ידי מלכ"רים ותקן חשבונאות מספר 5 בדבר תיקונים והבהרות לגילוי דעת מספר 69 יוני 2014 1 רח' גרוזנברג 14 ת, "א,65811 טל.,972 3

קרא עוד

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 BULD MX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 רקע לאור השינויים והמגמות בעולם העבודה, ביניהם גלובליזציה, דיגיטציה מואצת והתארכות תוחלת החיים, חשוב לבחון את אופן החשיבה שלנו על תעסוקה, קריירה ועל הכישורים

קרא עוד

מיזכר

מיזכר קול קורא להגשת מלגה למשפטנים יוצאי אתיופיה ע"ש עו"ד צבי מיתר ז"ל שנה"ל תשע"ו רקע כללי מזה ארבע עשר שנים, העניקו עו"ד צבי מיתר ומשרד עורכי הדין מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות עורכי דין, מלגות נדיבות לסטודנטים

קרא עוד

בעיית הסוכן הנוסע

בעיית הסוכן הנוסע במרכז חלם היה בור אזרחי חלם באופן קבוע נפלו לבור במרכז הכביש האזרחים שברו ידיים ורגליים וכמובן שפנו למועצת חלם לעזרה התכנסה מועצת חלם והחליטה סמוך לבור יש להקים בית חולים. ניהול עומס בשיטת נידן מגיש: עופר

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation הקלטה עצמית באמצעות Tablet PC תמצית פעילות 2009-2014 הטמעת אוטומציה מלאה ב- 2015 מדור טכנולוגיות למידה וייעוץ מערך המחשוב אב"ג הקלטה עצמית באמצעות Tablet PC הסבר על השיטה יתרונות וחסרונות תמצית פעילות

קרא עוד

HUJI Syllabus

HUJI Syllabus סילבוס משפט גרמני אזרחי - 62311 תאריך עדכון אחרון 04-08-2016 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:בוגר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:משפטים השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד את הקורס: 0 סמסטר:סמסטר

קרא עוד

תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של ת

תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של ת תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של תוכנה חופשית. דוגמאות מהשטח 1 ליאור קפלן 30/11/05 קצת

קרא עוד

ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק" עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמ

ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמ ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק" עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמצעות אגודת הצדקה אלאנצאר, המזוהה עם הג' האד האסלאמי

קרא עוד

פקולטה לחינוך מנהל סטודנטים Beit Berl College الكلية االكاديمية بيت بيرل 20/06/2016 י"ד/סיון/תשע"ו ייעוץ וירטואלי הרכבת מערכת )רישום לקורסים( באמצעות

פקולטה לחינוך מנהל סטודנטים Beit Berl College الكلية االكاديمية بيت بيرل 20/06/2016 יד/סיון/תשעו ייעוץ וירטואלי הרכבת מערכת )רישום לקורסים( באמצעות 20/06/2016 י"ד/סיון/תשע"ו ייעוץ וירטואלי הרכבת מערכת )רישום לקורסים( באמצעות האינטרנט שלום רב, לנוחותכם, הרכבת המערכת לשנה"ל תשע"ז תתבצע באמצעות האינטרנט ייעוץ וירטואלי. הרכבת המערכת )רישום לקורסים( תעשה

קרא עוד

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל  סדנת העבודה  הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ל י ל א ח ר ו נ ה הודיעו ארה " ב ו ב ח ר י י ן ע ל

קרא עוד

מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החנ

מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החנ מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החניך יבין כי הגשמה אינה משימה פשוטה והיא מחייבת גם עשייה.

קרא עוד

DCA & A/B Testing

DCA & A/B Testing כלים מתקדמים לבדיקת קריאייטיב בפייסבוק Yan (Yanko) Kotliarsky Digital Marketing Strategist www.yanyanko.com @social.yanko Split Test (A/B Testing) Split Test (A/B Testing) עד לא מזמן, כדי לענות על השאלות

קרא עוד

מבט לאיראן (4 בפברואר בפברואר, 2018)

מבט לאיראן (4 בפברואר בפברואר, 2018) מבט לאיראן ר 4 ב פ ב ר ו א 2018 18 בפברואר, 2018 ע ו ר ך : ד"ר ר ז צ י מ ט במוקד אירועי השבוע ב א י ר א ן מ מ ש י כ י ם ל ה כ ח י ש א ת ד י ו ו ח י י ש ר א ל ע ל מ ע ו ר ב ו ת א י ר א נ י ת ב א י ר ו ע

קרא עוד

מצגת איחוד.pptx

מצגת איחוד.pptx !אורנית מאוזנת - מתנגדים לאיחוד נלחמים על הבית - פקודת מבצע רקע.מתוכנית איחודים ברמה הארצית אשר כללה עשרות ערים ומועצות נותר רק איחוד יישובי שער השומרון על הפרק.יודעי דבר מספרים כי שר הפנים יחד עם רוה

קרא עוד

קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב ע"ש שון כרמלי ז"ל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים

קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב עש שון כרמלי זל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב ע"ש שון כרמלי ז"ל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים "החיילים הבודדים הם מופת לחברה הישראלית... החיילים הבודדים אינם לבד." רא"ל דן חלוץ,

קרא עוד

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1 החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ רחוב ירושלים 2, ראשון לציון מכרז פומבי מספר 2/2019 לבחירת רכז נושא התחדשות עירונית במחלקה לעבודה קהילתית בשילוב עם מנהלת בינוי-פינוי-בינוי רמת אליהו החברה הכלכלית לראשון

קרא עוד

ל: מחמוד קעדאן ברכות לבביות לרגל קבלת הדיפלומה.. מאחלים לך הצלחה בחיים ובאירוסין ושיהיה לך חיים טובים ומאושרים. ממשפחתך האהובה. יובל בנימין ל: ברכות ל

ל: מחמוד קעדאן ברכות לבביות לרגל קבלת הדיפלומה.. מאחלים לך הצלחה בחיים ובאירוסין ושיהיה לך חיים טובים ומאושרים. ממשפחתך האהובה. יובל בנימין ל: ברכות ל מחמוד קעדאן מאחלים לך הצלחה בחיים ובאירוסין ושיהיה לך חיים טובים ומאושרים. ממשפחתך האהובה. יובל בנימין ברכות לבביות לרגל קבלת הדיפלומה בהצטיינות. הרבה בהצלחה בכל, מאחלים באהבה רינת, אופיר, יעל, ודניאל.

קרא עוד

Microsoft Word - Document1

Microsoft Word - Document1 משחקי כדור טרחנים וטרדנים ציוד: כדור יד. מבנה: שתי קבוצות פנים אל פנים, המרחק ביניהן 2 מ', מאחורי כל קבוצה 10 מ' גבול המקלט. (המגרש מסומן בקווים בולטים) לקבוצה אחת השם; "טרחנים" ולשניה; "טרדנים". מהלך

קרא עוד

מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל

מגישה : חני חוקת תשעו עבור קריאת כיוון למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל שמגיב* עד שזז* עד מנומנם* חולמני- ץ* ר שלווה* אישיות מפריע* לא ך* א... י ש י ב ה ז מ ן ל א ח

קרא עוד

עיצוב אוניברסלי

עיצוב אוניברסלי איך לסמן חניות נכים תוכן עניינים החוק כמויות חניות לסימון סימון ותמרור חניות נכים רישום חניות נכים ברשות תמונות שרטוטים חוק חניה לנכים חוק חניה לנכים, התשנ"ד 1993 החוק מגדיר: מי זכאי לתו חניית נכים היכן

קרא עוד

סדנת חזון משאבי אנוש

סדנת חזון משאבי אנוש תקשורת חזותית אינפוגרפיקה איך הופכים מידע לאטרקטיבי? מאמן חזותי פיטר מלץ אפריל יולי 2019 מרצה בבצלאל מרצה בבצלאל מאמן חזותי מאמן חזותי 4 סיבות לכישלון בפירסומים )מבחינה חזותית( 51% המלל רב מדי מלל קטן,

קרא עוד

מועצה מקומית אפרת

מועצה מקומית אפרת פרוטוקול ישיבת מועצה שלא מן המניין לאישור תקציב 2016 יום שני, ח' בשבט, ה'תשע"ו, 18 בינואר 2016 נוכחים: עודד רביבי יהודה שוויגר מנחם שפיץ מיכאל דהן דובי שפלר אבי חדידה אורית סמואלס דורון כהן נעמה טל - ראש

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation עיניים נוצצות אתגר קרת תוכן העלילה זה סיפור על ילדה שאהבה, יותר מהכל, דברים נוצצים. היתה לה שמלה עם נוצצים, וגרביים עם נוצצים, נעלי בלט עם נוצצים. ובובה כושית שקראו לה כריסטי, על שם העוזרת שלהם, עם נוצצים.

קרא עוד

הקדמה

הקדמה הקדמה ספר זה נכתב כדי להעניק לכם חוויה חיה של חופש. זוהי קריאה הנובעת ממעמקי עצמכם לשוב הביתה, אל נוכחות החסד האינסופית אשר תמיד נמצאת כאן. הספר אינו מיועד לקריאה חפוזה שבאמצעותה תרכשו ידע נוסף או תלקטו

קרא עוד

<4D F736F F D20FAF8E2E5EC20E0ECE2E1F8E420EEF2E5F8E D F9E0ECE5FA2E646F63>

<4D F736F F D20FAF8E2E5EC20E0ECE2E1F8E420EEF2E5F8E D F9E0ECE5FA2E646F63> < 0 a b b a > 0 נתון: מכאן ניתן לומר בוודאות כי -. a < b ab < 0 a 0 b > לא ניתן לקבוע בוודאות.. ( 0)?. לא ניתן לדעת. + ( + ) ( ) + + נתון: כמה ערכי שונים מקיימים את המשוואה?. אינסוף 0 +. תשובות ו נכונות

קרא עוד

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4>

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4> ניב רווח פסיכומטרי 1 שיעור מבוא נושא סימני החלוקה כולל מספר מושגים שצריך להכיר כמו חלוקה לגורמים או שארית של חלוקה. בבחינה יכולות להופיע שאלות שיעסקו בנושא זה כנושא בפני עצמו, ולעתים הידע בנושא דרוש לפתרון

קרא עוד

שם כיף עם ג'ף מאגר פעילויות חלק א' חוברת של פעילויות מתמטיות: העשרה, העמקה, משחקים ואתגרים כיתה

שם כיף עם ג'ף מאגר פעילויות חלק א' חוברת של פעילויות מתמטיות: העשרה, העמקה, משחקים ואתגרים   כיתה שם כיף עם ג'ף מאגר פעילויות חלק א' חוברת של פעילויות מתמטיות: העשרה, העמקה, משחקים ואתגרים www.kefwithjeff.org כיתה Happy New Year 8 0 80 80 0 8 8 8 8 8 08 8 0 0 בכל שורה ובכל טור יש את המספרים עד כולל.

קרא עוד

תוכן העניינים

תוכן העניינים הוצאת חושבים קדימה הילה קדמן חלק ב יעוץ מקצועי: חיים אברבוך מותאם לתכנית הלימודים החדשה בבתי הספר התיכוניים מהדורה חמישית הוצאת חושבים קדימה ת.ד. 1293 רעות 71908 www.kadman.net הילה קדמן 0522 525527 kadman11@gmail.com

קרא עוד

Office 365 ProPlus בחינם לסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון בנגב הוראות סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון בנגב יכולים להוריד ולהתקין את חבילת התוכנה Office

Office 365 ProPlus בחינם לסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון בנגב הוראות סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון בנגב יכולים להוריד ולהתקין את חבילת התוכנה Office Office 365 ProPlus בחינם לסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון בנגב הוראות סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון בנגב יכולים להוריד ולהתקין את חבילת התוכנה Office 365 ProPlus בחינם. ניתן להוריד ולהתקין את הגרסאות הבאות:

קרא עוד

בהמשך לאירועי "צעדת השיבה הגדולה" מנסים פעילים אנטי-ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת עזה (תמונת מצב ראשונית)

בהמשך לאירועי צעדת השיבה הגדולה מנסים פעילים אנטי-ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת עזה (תמונת מצב ראשונית) ארגון סיוע תורכי המקיים פעולות הומניטאריות ברחבי העולם, ה מ ס י י ע, חסין אורוכ,, בהמשך לאירועי " צעדת השיבה הגדולה" מנסים פעילים אנטי- ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת ע ז ה ) תמונת מצב ראשונית) 29 2018

קרא עוד

פרויקט "רמזור" של קרן אביטל בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו

פרויקט רמזור של קרן אביטל בס ד מערך שיעור בנושא: פונקציה טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנושא הפונקציות הנלמד בכתה ט' בכל הרמות. עזרי ההוראה בהם נשתמש: מחשב, ברקו, דפי עבודה

קרא עוד

<4D F736F F D20F4E9E6E9F7E420FAF8E2E5ED20ECF2E1F8E9FA20E4E2E4E420F1E5F4E9FA20496C616E2E646F63>

<4D F736F F D20F4E9E6E9F7E420FAF8E2E5ED20ECF2E1F8E9FA20E4E2E4E420F1E5F4E9FA20496C616E2E646F63> מתקף ותנע מבוא תרשים 1 כשמפעילים מתקף על גוף כלשהו, התנע שלו משתנה. שינוי התנע שווה למתקף, שהוא השטח מתחת לגרף הכוח כתלות בזמן: Δp = F dt 51 m v m v1 = dt 2 F כאשר F הוא הכוח המופעל על הגוף, p הוא השינוי

קרא עוד

תוכן העניינים

תוכן העניינים הוצאת חושבים קדימה הילה קדמן # חלק ב יעוץ מקצועי: חיים אברבוך מותאם לתכנית הלימודים החדשה בבתי הספר התיכוניים מהדורה חמישית הוצאת חושבים קדימה ת.ד. 1293 רעות 71908 www.kadman.net הילה קדמן 0522 525527

קרא עוד

הצעה לתוכנית לימודים

הצעה לתוכנית לימודים תואר ראשון הדרישות למקצוע מורחב עת עתיקה: 1 הרצאה קווי יסוד מקרא 1 הרצאה קווי יסוד 1 תרגיל קווי יסוד 1 הרצאה מתקדמת 1 תרגיל 1 סמינריון 14 ש"ש היסטוריה כללית-המזרח הקדום או יוון ורומא ימי הביניים: 5 ש"ש

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint פותחים את שנת הלימודים בבן גוריון רחובות שנת הלימודים החלה באווירה נינוחה, נעימה ומכילה. בכל כיתות בית הספר החלו בפעילויות הכרות. כמו כן, מורות בית הספר הציגו את התכנים הנלמדים בכל כיתה ובכל מקצוע, את

קרא עוד

גילוי דעת 74.doc

גילוי דעת 74.doc גילוי דעת 74 תכנון הביקורת תוכן העניינים סעיפים 4-8 - 10-1 5 9 מבוא תכנון העבודה התכנון הכולל של הביקורת 12-11 13 14 15 תוכנית הביקורת שינויים בתכנון הכולל של הביקורת ובתוכנית הביקורת מונחים תחילה אושר

קרא עוד