mar-2015.indd

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "mar-2015.indd"

תמליל

1 ירחון ההתאגדות הישראלית לברידג' גיליון 139 מרץ 2015

2 דבר ועד העמותה - מודי קניגסברג הכרזות בסיסיות - רם סופר הגבהת סדרות - רם סופר שפר את הכרזתך - רם סופר כוחו של קלף בודד - רם סופר לכסות את התמונה האחרונה ברצף - קובי שחר רמזים מהלקיחה הראשונה - אפרים בריפמן מבט לעומק - טרנספר למינור - אלדד גינוסר המלך מת - דני ויקור פסטיבל הברידג' הבינלאומי ה יוסי אנגל "רחמים" על הכרוז - יוסי אנגל גילוי נאות הודעות ואתרעות - אילן שזיפי בחן את עצמך בעיות - קובי שחר ילדים ילדים - מושיקו מיוחס סימולטנית ארצית - איתן גוליק בחן את עצמך פתרונות - קובי שחר דפי ההתאגדות - אוריה מאיר, אילן שזיפי A Great Birthday Present Brian Zietman תוכן לומדים ברידג לשחקן המתקדם תחרויות שונות מדור נופשונים English : : :' : : : ' :' " " : " : :' : ravit@rotemltd.co.il :' : talma@rotemltd.co.il :' gadi@rotemltd.co.il : : : : : :

3 דבר ועד העמותה שלום חברים, חודש פברואר היה חודש הפסטיבל הבינלאומי ה- 49 במספר. במהלך הפסטיבל קיבלנו משובים רבים ואני שמח שרובכם ככולכם חוויתם פסטיבל איכותי מבחינת הרמה, נעים מבחינת האווירה ומשופר מבחינת מה שהוצע למשתתפים. התכבדנו בנוכחותם של אורחים לא מעטים מחול ממדינות כמו פולין, בולגריה, ארה ב, צרפת, פינלנד ועוד. אנו שמחים לציין כי חל גידול של כ- 7% במספר המשתתפים לעומת השנה שעברה, כך שללא ספק אפשר להכתיר את הפסטיבל כפסטיבל מוצלח מכל הבחינות. אנו רוצה להודות לנותני החסויות בפסטיבל ובהם עד 120, נותני החסות הראשיים המלווים אותנו בכל שנה, חברת אחווה שסיפקה לנו את הפינוקים הטעימים בכל ימי הפסטיבל וגם היא, מלווה אותנו שנים רבות ועושה לנו מתוק בפה, גם כשקשה בתחרות. נודה גם ל חברת אמסלם טורס שהחלה השנה בשיתוף פעולה עם ההתאגדות. תודה מיוחדת לאריק לוקץ, בנו של השחקן היהודי האגדי פאול לוקץ, שעל שמו תחרות הזוגות המרכזית בפסטיבל. שמחנו על האפשרות להנציח את זכרו של פאול ועל כך שבנו אריק, כיבד אותנו בנוכחותו בפסטיבל ואף תרם את כל פרסי תחרות הזוגות המרכזית. אנו מעריכים זאת ומודים לו על כך. ומה בחודש מרץ? החודש תתקיים אליפות ישראל לזוגות מעורבים שתחל בשלב המוקדמות במחוזות ותסתיים בשלבי הגמר בבית ההתאגדות ברעננה. בחודש מרץ תתקיים גם תחרות סימולטנית ארצית במועדונים הפרוסים ברחבי הארץ. איחולי הצלחה לכל המשחתתפים. לסיום נעדכן כי החודש יתקיים לראשונה טקס מרכזי בו יעונקו גביעי ההתאגדות לזוכי אליפויות ישראל לשנת 2014, בכלל זה אלופי הליגה וגביע המדינה. במסגרת טקס זה נשלב גם טקס הוקרה מיוחד לדוד בירמן, מאמן הנבחרות הלאומי שלנו. הפרטים והתמונות מהטקס יופיעו בגיליון אפריל. שלכם ובשבילכם, ועד העמותה. תודה למשתתפי פסטיבל הברידג' ה- 49

4 4 לומדים ברידג הכרזות בסיסיות רם סופר (1) South KQJ T95 (2) South AJT63 K2 QT7 J96 (3) South QJT AT5 J2 (4) South KJT62 Q43 Q9 J52 בכתבה זו נמשיך לדון בהכרזות הטרנספר ונלמד כיצד להמשיך את ההכרזה בסיבוב השני לאחר הכרזת טרנספר. לפי שיטת הטרנספר שפותחה על-ידי Oswald Jacoby המשיב לפתיחה 1NT המחזיק 5 קלפים (או יותר) בסדרת מייג'ור מכריז סדרה אחת נמוכה יותר מהסדרה שהוא מחזיק, ודורש מהפותח להכריז את סדרתו האמיתית. בתגובה להכרזת טרנספר הפותח חייב להכריז את הסדרה הארוכה של המשיב. קוראים לזה "לקבל את הטרנספר". נשאלת השאלה כיצד על המשיב להמשיך בסיבוב הבא לאחר הכרזת טרנספר. המצב הבעייתי ביותר הוא כאשר למשיב 5 קלפים בדיוק בסדרתו, והוא אינו בטוח אם לפותח התאמה של 3 קלפים. המשך ההכרזה לאחר טרנספר עם סדרה של 5 קלפים בדיוק: 7-0 נקודות:.Pass אין אפשרות לעלות גבוה יותר. 9-8 נקודות:.2NT זוהי הזמנה למשחק מלא (ב- NT או בשליט). 10+ נקודות:.3NT הפותח יתקן למשחק מלא במייג'ור אם יש לו התאמה. אפשרויות הכרזה נוספות של המשיב בסיבוב השני: 3 בסדרה חדשה (לרוב מינור) טבעי ומחייב למשחק מלא. למשיב 4 קלפים לפחות בסדרה השנייה שהכריז. 3 בסדרתו המקורית הזמנה למשחק מלא (עם 6 קלפים לפחות בסדרה). הגיע הזמן לתרגל: 1NT Pass 2 Pass 2 Pass? אתם יושבים בדרום. לאחר שהחלטתם מה תכריזו בכל יד, השוו את תשובותיכם עם ההכרזות המומלצות.

5 5 תשובות לומדים ברידג (3) South QJT AT5 J2 (1) South KQJ T95.Pass למשיב יד חלשה (6 נקודות), והוא מסתפק בחוזה 2. בזכות שיטת הטרנספר היד החזקה תהפוך לכרוז. (2) South AJT63 K2 QT7 J96.3NT בסיבוב השני המשיב מראה את דרגת הכוח שלו: יד חזקה (10+ נקודות). בנוסף, הפותח כבר יודע לפי הכרזת הטרנספר שלמשיב חמישייה בספייד, והוא יחליט על החוזה הסופי 3NT או זו יד מזמינה עם שישייה בספייד (8 נקודות). המשיב "חוזר" על סדרתו, לאחר שבפעם הראשונה "הכריז" אותה דרך טרנספר. הפותח יעצור ב- 3 עם יד מינימלית ויעלה ל- 4 עם יד מקסימלית. (4) South KJT62 Q43 Q9 J52.2NT למשיב יד מזמינה (9 נקודות) עם חמישייה בספייד. הדרך הנכונה להראות יד כזאת היא להתחיל בהכרזת טרנספר ולהמשיך ב- 2NT. הפותח הוא שיחליט על החוזה הסופי.

6 6 לומדים ברידג הגבהת סדרות רם סופר הסיכויים שלנו טמונים דווקא בסדרות ההארט והקלאב. בהארט נוכל להוביל מכובד (רצוי J מהיד הקצרה), להוציא ליריבים את ה- A ולפתח 2 לקיחות. עם זאת, המהלך היעיל ביותר כרגע יהיה דווקא לפתח את סדרת הקלאב. אנו נזדקק לסבלנות, משום שהיריבים מחזיקים ב- AK. אולם ברשותנו ה- QJT9 צירוף קלפים אשר יבטיח לנו בהמשך שתי לקיחות בסדרה אם רק נטרח להוציא ליריבים את ה- AK כבר בתחילת המשחק. הבה נעקוב אחרי מהלך המשחק הנכון כשאתם מתבוננים בחלוקה המלאה: Dealer South, Vul None A73 J2 KQ42 JT63 JT98 A86 J973 K4 A73 J2 KQ42 JT63 KQ64 KQ73 A5 Q92 52 T954 T86 A875 KQ64 KQ73 A5 Q92 חוזה:.3NT קלף ההובלה: J Pass Pass Pass 1NT Pass 3NT All Pass לאחר שלושה פאסים פתחתם את ההכרזה ב- 1NT עם 16 נקודות גבוהות. שותפכם (שהכריז תחילה Pass עם 11 נקודות) העלה ל- 3NT החוזה הסופי. מערב הוביל ב- J. תכננו את המשחק! יד זו מדגימה היטב את הטכניקה הנכונה של תכנון משחק ללא שליט. ראשית כל, ספרו את הלקיחות הבטוחות שלכם! יש 6 לקיחות "מלמעלה" 3 בספייד ו- 3 בדיאמונד. ומה כעת, כדאי לקחת את הלקיחות הבטוחות מיד? ממש לא! אם תעשו זאת, כנראה תסיימו את המשחק עם אותן 6 לקיחות שהיו לכם בהתחלה. היעד הוא 9 לקיחות, לא 6. כדי להגיע ל- 9 אנו חייבים לשאול את עצמנו: מאילו סדרות נוכל לפתח לקיחות נוספות? מתברר כי הסדרות המכילות את הלקיחות הבטוחות אינן המקור ללקיחות נוספות. תיאורטית, תיתכן לקיחה רביעית בספייד אם סדרה זו מחולקת 3-3 בין המגנים. מעשית, ברגע שמערב בחר להוביל ב- J יש לצפות כי הוא ארוך בסדרה זו לפחות 4 קלפים. בלקיחה הראשונה (מערב הוביל J) אין זה משנה אם תזכו ביד או בדומם. בלקיחה השנייה תובילו Q (גבוהים מהיד הקצרה תחילה) או לחילופין קלף נמוך מהדומם לעבר ה- Q. אחד המגנים זוכה ב- K או ב- A. ההגנה החזקה ביותר היא להמשיך בספייד. אתם זוכים שוב ומובילים את ה- 9. אם המגנים מסרבים לזכות בלקיחה זו, תמשיכו בסדרה. בסופו של התהליך הגבהתם 2 לקיחות בקלאב. יחד עם 6 הלקיחות הבטוחות שהיו לכם בהתחלה הגעתם ל- 8 לקיחות. לאחר שתזכו בסיבוב השלישי של הספייד תשחקו J ותפתחו גם בסדרה זו שתי לקיחות. לאחר פיתוח הלקיחות הנדרשות, עליכם להקפיד על שמירת מעברים בין הידיים כדי שתוכלו לגבות את כל הלקיחות שלכם בהצלחה. בסיום המשחק יש סיכוי טוב שתשיגו 10 לקיחות 3NT עם לקיחה עודפת. אם היריבים ייטיבו לשחק, הם עשויים להשיג לקיחה אחת ב-, שתיים ב- ואחת ב-. גם במקרה זה יהיו לכם 9 לקיחות ותבצעו את החוזה.

7 הנחות למקדימים להירשם! שנסון וזמר בנהר הריין מחיר חסר תקדים! נהרות בניחוח 9 ימים - שיט נוסטלגי עם הזמרת רקליה יציאה מובטחת בתאריך: שיט בספינת נהר בהולנד ובלגיה 9 ימים - כולל תערוכת פרחי הצבעוני בקוקנהוף יציאה מובטחת בתאריך: פסח בנהר הדנובה מחיר מיוחד! 9 ימים - שיט בספינת נהר אל בירות הדנובה יציאה מובטחת בתאריך: קרוז למערב הים התיכון והאיים הבלאריים 10 ימים - ברצלונה, קאפרי, רומא, הריביירה האיטלקית, הריביירה הצרפתית, פלמה דה מיורקה יציאה מובטחת בתאריך: קרואטיה, סלובניה ושיט בים האדריאטי הרי הרוקיס ואלסקה שיט בנהרות הרון והסון מוסקבה וסנט. פטרסבורג 13 ימים - כולל מונטנגרו, איי יוון, צפון איטליה ו- 7 לילות קרוז יציאה מובטחת בתאריך: ימים כולל 7 לילות שיט באוניית פאר יציאה בתאריך: ימים - בורגונדי ופרובנס יציאה מובטחת בתאריך: ימים - כולל 6 לילות שיט בספינת נהר יציאה מובטחת בתאריך: נפלאות הריין והיער השחור בחג השבועות 10 ימים - מאמסטרדם לבאזל בספינת נהר יציאה מובטחת בתאריך: יפן 18 ימים כולל 9 ימי שיט באוניית פאר יציאה מובטחת בתאריך: קרוז לאיים הבריטיים 14 ימים - אנגליה, האי גרנזי, אירלנד, סקוטלנד וצרפת יציאות מובטחות בתאריכים: , , שיט בספינת נהר אל אוצרות הדנובה הכחולה 16 ימים - אוסטריה, הונגריה, קרואטיה, סרביה, בולגריה, רומניה יציאה מובטחת בתאריך: סין, הונג קונג וטאיוואן 18 ימים - כולל 4 לילות קרוז באוניית פאר יציאה בתאריך: (סוכות) קרוז לפיורדים הנורבגיים 10 ימים קרוז מאורגן באוניית תענוגות יציאות מובטחות בתאריכים: , חוגגים שבועות בשיט קסום על נהר הדנובה 8 ימים מנירנברג לבודפשט בספינת נהר יציאה מובטחת בתאריך: קרוז מאורגן אל בירות התרבות של הים הבלטי 14 ימים - בתקופת הלילות הלבנים יציאה מובטחת בתאריך: יציאות מובטחות לטיולי הגיל השלישי רופא ישראלי צמוד ˆ הסעה מן הבית לשדה התעופה ובחזרה ˆ מסלול מיוחד ומותאם למבוגרים שיט בנהר הסיין שיט בים הבלטי הרי הרוקיס ואלסקה שיט בנופי הפיורדים 8 ימים מפריז לנורמנדי יציאות מובטחות בתאריכים: , (ראש השנה) 13 ימים - גרמניה, סקנדינביה, רוסיה, אסטוניה יציאה מובטחת בתאריך: ימים כולל 7 לילות שיט באוניית פאר יציאה מובטחת בתאריך: ימים נורבגיה יציאה מובטחת בתאריך: יפן - כולל האי הצפוני 15 ימים - כולל 9 לילות שיט באוניית פאר יציאה מובטחת בתאריך: נפלאות הריין והמוזל 8 ימים - מבאזל לאמסטרדם בספינת נהר יציאה מובטחת בתאריך: שיט באוניית פאר לאיים הבריטיים 14 ימים - אנגליה, האי גרנזי, אירלנד, סקוטלנד וצרפת יציאה בתאריך: שיט נהרות - בירות הדנובה ופראג 11 ימים - שיט בנהר הדנובה יציאה מובטחת בתאריך: מגוון טיולים נוספים וכל המחירים באתר לקבלת חוברת חינם ולפרטים נוספים:

8 8 לומדים ברידג שפר את הכרזתך רם סופר החודש נלמד כיצד להכריז לאחר פתיחה בגובה 3 (Preempt) של אחד היריבים. (1) South 6 KQJT75 73 AQ92 (2) South AK7 K6 AJ4 KQT76 (3) South KJ75 QJT9 6 AQJ2 (4) South AQ862 KT Q63 QT2 נתבונן במהלך ההכרזה הבא: 3? מזרח פתח 3. הוא מחזיק יד חלשה (עד 10 נקודות). לרוב יהיו לו 7 קלפים ב-. אם צפון-דרום מעוניינים להיכנס למכרז, עליהם להתחיל דו-שיח ביניהם בגובה.3 כדי להתערב באוברקול 3 (או 3) אין זה מספיק שתהיה לנו פתיחה רגילה של 1 (או 1). רצוי מאוד שתהיה לנו שישייה טובה בסדרה (או אולי חמישייה טובה עם חלוקה לא מאוזנת). אסור לשכוח שמערב לא הצהיר על חולשה. הוא עלול להיות חזק, והכרזה מופרזת מצדנו עלולה להיענש ב- Dbl. הכרזת Dbl מצדנו תתאר פתיחה (מעל למינימום) עם קוצר בדיאמונד, או לחילופין יד חזקה (18+ נקודות) שאין לה הכרזה אחרת. עקרונית זהו.Takeout Double ומתי נכריז?3NT לא נחכה ליד של 25 נקודות. מהלך הכרזה כזה מחייב אותנו להתערב 3NT גם עם ידיים של 18 נקודות, כמובן עם עוצר בסדרת היריב. סטטיסטית, השותף אמור להביא (פחות או יותר) את 7 הנקודות החסרות. ואם לא? אז אין מה לעשות, לא תמיד מצליחים נגד הכרזות.Preempt אופציה מעניינת נוספת היא הכרזת סדרת המתנגד 4 המתארת יד טובה עם שתי חמישיות (לפחות) בסדרות המייג'ור (מעין.(Michaels Cuebid נסו את הבעיות הבאות: 3? מה תכריזו בדרום עם כל אחת מהידיים הבאות? (הניחו כי מדובר בתחרות בשיטת חישוב טופ-בוטום, ושני הצדדים פגיעים). המשך בעמוד 10

9 9 כוחו של קלף בודד רם סופר ברגע שיש התאמה טובה במייג'ור של השותף, סדרות קצרות (סינגלטון או חוסר) מהוות נכס חשוב מאין כמוהו. בשלב ההכרזה עלינו להכיר בערכן ולא לשכוח להוסיף "נקודות חלוקה". לאחר שזכינו במכרז, יש לדעת כיצד לנצל סדרות קצרות בשלב הביצוע. לומדים ברידג בחוזה עם שליט עדיף לרוב לספור מפסידים תחילה (עם זאת, לא מזיק לספור גם את הלקיחות שבהן תזכו). אתם מגלים בידכם שני מפסידים ודאיים ב- ושני מפסידים פוטנציאליים בדיאמונד. כמו-כן ייתכן מפסיד בשליט תלוי בחלוקת ה- בין מזרח למערב. מאילו מפסידים אפשר להיפטר? התשובה ברורה 3 נקודות החלוקה שנספרו עבור הבודד בדיאמונד אינן "סתם ככה". הקוצר בסדרה מאפשר לכם לחתוך בדומם שני דיאמונדים ללא מאמץ רב כלומר להיפטר מ- 2 מפסידים בדיאמונד באמצעות חיתוך. נשאלת השאלה: האם להתחיל בחיתוך המפסידים או להוציא שליטים תחילה? במקרה שלנו לא יזיק לשחק בהתחלה שני סיבובי שליטים. אם חלוקת השליט היא 2-2, זה יפשט את העניינים. בכל מקרה, גם אם חלוקת השליט היא 3-1, עדיין נותרים בדומם שני שליטים נמוכים שעמם תחתכו את המפסידים בדיאמונד. כעת הנכם מוזמנים לצפות בחלוקה המלאה ובמהלך המשחק המומלץ. Dealer South, Vul All Q854 A642 6 A632 A72 3 KQJ43 JT97 Q854 A642 6 A K9875 AT5 KQ5 KJT9 QJT K9875 AT5 KQ5 חוזה: 4. קלף ההובלה: K Pass Pass Pass לאחר שפתחתם 1 והיריב במערב התערב ב- 2, שותפכם קפץ מיד ל- 4 עם 10 נקודות גבוהות. האם הכרזתו הייתה מוגזמת? לא. צפון היטיב להעריך את כוחה של ידו, ובייחוד את הקלף הבודד בדיאמונד. עם תמיכה של 4 קלפים מול 5 של הפותח, מן הראוי לספור 3 נקודות חלוקה עבור סדרה המכילה סינגלטון. כך עשה צפון. הוא הגיע ל- 13 נקודות ועשה חשבון פשוט: פתיחה + פתיחה = משחק מלא! תפקיד המבצע הוטל עליכם. מערב הוביל ב- K. תכננו את המשחק! מערב מוביל ב- K. זכיתם ב- A. בלקיחה השנייה הובלתם נמוך אל ה- A, ובלקיחה השלישית נמוך מהדומם לעבר ה- K. שימו לב שבכך דאגתם שההובלה בלקיחה הרביעית תהיה מידכם, כך שתוכלו לחתוך מיד. בינתיים מערב לא שירת בלקיחה השלישית, והתברר כי למזרח לקיחה בטוחה אחת בשליט. השגיאה הגדולה ביותר שאפשר לעשות בשלב זה היא להמשיך בסיבוב שלישי של שליטים. אם תשאירו שליט בודד בדומם, לא תוכלו בהמשך לחתוך שני מפסידים. ככלל, כאשר אחד המגנים נותר עם שליט בודד וגבוה, עדיף לנטוש את משיכת השליטים ולתת לו לזכות בקלף זה מתי שירצה.

10 10 לומדים ברידג נחזור למשחק הנכון בלקיחה הרביעית חתכתם את ה- 5 עם ה- 4. חזרתם לידכם עם ה- Q וחתכתם את ה- T עם ה- 6. מה היה קורה אילו למערב היו 7 דיאמונדים, ובלקיחה זו מזרח היה חותך מעליכם עם ה- Q? התשובה היא שלא היה קורה שום דבר רע. מזרח אינו יכול להרוויח לקיחה כאשר הוא חותך מעליכם עם הלקיחה "הטבעית" שלו בשליט. למעשה, אין זה משנה כיצד יתפתח המשחק בסופו של דבר ה- Q יזכה בלקיחה בדיוק פעם אחת. ברגע שחתכתם בדומם את שני המפסידים ב- ביצוע החוזה הובטח. לכל היותר תפסידו Q ושתי לקיחות בספייד. בהמשך כדאי לנסות K ו- A. אם הסדרה מחולקת 3-3, תוכלו להשליך מפסיד על ולהשיג לקיחה עודפת. במערך הנתון מערב מחזיק רביעייה ב- והחוזה מבוצע בדיוק. תשובות מעמוד 8 (3) South KJ75 QJT9 6 AQJ2 (1) South 6 KQJT75 73 AQ נקודות בלבד אבל חלוקה מעולה וסדרות איכותיות. עם יד כזו חובה להיכנס למכרז. (2) South AK7 K6 AJ4 KQT76.3NT הכרזה נוחה של 3NT עם 20 נקודות גבוהות. ברשותנו, ככל הנראה, עוצר כפול בדיאמונד..Dbl הכרזת Dbl מושלמת עם 14 נקודות גבוהות וחלוקה 4441 עם קוצר בסדרת היריב. כל מה שהשותף יכריז יתאים לנו. (4) South AQ862 KT Q63 QT2.Pass שחקנים שאינם מסוגלים להתאפק יכריזו 3, אבל הנזק בהכרזה כזו רב מהתועלת. לעתים עדיף לוותר למכריז ה- Prrempt ולא להיכנס להכרזה בגובה 3 גם כאשר אנו מחזיקים פתיחה.! : 20: /70., ",,7 ' '

11 CT

12 12 לומדים ברידג היוצא מן הכלל לכסות את התמונה האחרונה ברצף הכרוז (דרום) מוביל מהדומם J. אם מזרח "מציית לכלל" ומתכוון לכסות רק את ה- T בסיבוב הבא, אז ה- J זוכה וכעת הכרוז עלול להמשיך בקלף נמוך מהדומם. לאחר נפילת ה- K הכרוז יזכה ב- 4 לקיחות. לו היה מזרח מכסה בסיבוב הראשון היה מתקבל המצב הבא: T Q74 כעת הכרוז יזכה בעוד שתי לקיחות בסדרה, אולם מערב יזכה בסיבוב הרביעי. מקרה נוסף שבו עלינו לכסות את הקלף הראשון המשוחק מרצף הוא כאשר יש בדיוק שני קלפים בדומם. JT קובי שחר 962 Q54 AK873 במאמר הקודם ראינו את היוצאים מן הכלל של "לכסות תמונה עם תמונה". יוצא מן הכלל נוסף, שהוא בעצם תת-כלל בפני עצמו, הינו "לכסות את התמונה האחרונה ברצף". T74 QJ9 A53 K862 הכרוז (דרום) מוביל Q מהדומם. מזרח צריך להימנע מכיסוי עם K. אם יכסה, דרום יזכה ב- A וישחק קלף נמוך מידו כדי לעקוף לכיוון ה- J9. כך יזכה הכרוז בכל 3 הלקיחות. אם מזרח לא מכסה, הכרוז יוכל לזכות רק ב- 2 לקיחות. אם ימשיך ב- J (התמונה האחרונה ברצף), רק אז יכסה מזרח ב- K ויגביה לשותפו את ה- T. גם לכלל זה יש יוצאים מהכלל. כאשר למגן רק שני קלפים בסדרה, יהיה זה נכון לכסות כבר בסיבוב הראשון. אם מזרח מכסה ב- Q כבר בלקיחה הראשונה שתשוחק מהדומם, הכרוז יזכה ב- A והסדרה גבוהה, אולם כעת יש חסימה. הכרוז יהיה חייב לשחק T ולאחר מכן לחזור לידו בסדרה אחרת כדי לזכות בכל הלקיחות. הכיסוי לא יצר לקיחה עבור ההגנה, אבל גרם לחסימה והקשה על הכרוז. אם מזרח לא מכסה, הכרוז זוכה ב- 5 לקיחות קלות. נתבונן בחלוקה המלאה: QJT63 T Dealer South, Vul All 975 AK8 AJ932 JT A4 J63 T54 AK865 K82 Q972 KQ6 Q JT5 AQ74 K3

13 13 לומדים ברידג 1 Pass 1 Pass 1NT Pass 3NT All Pass מערב מוביל ב- A נגד.3NT הכרוז מעכב פעם אחת וזוכה בלקיחה השנייה עם ה- A. הוא נכנס לדומם עם A ומוביל J. הסיכוי היחיד שלו לביצוע החוזה הוא למצוא חלוקה של 3-3 בקלאב עם Q במזרח. לכאורה הכלל קובע: כאשר יש רצף קלפים בדומם יש לכסות רק את האחרון שביניהם, אולם במקרה זה יש רק שני קלפים בדומם היוצא מן הכלל! מזרח חייב לכסות את ה- J מיד עם ה- Q. פעולה זו מכשילה את החוזה, משום שלדרום אין כניסה נוספת לידו לאחר שחרור החסימה. אם ינסה לעשות Overtake של ה- T עם ה- K, זה יגביה את ה- 9 במערב. אם מזרח "נרדם על המשמר" ואינו מכסה את ה- J, הכרוז ימשיך ב- AK ולאחר ששני המגנים ישרתו ללקיחות אלה הוא יוכל לפרוש את קלפיו ולתבוע 9 לקיחות. לתגובות: toolbox.bridge@gmail.com " ",., ' ' 17:00-20:00 " - ' 20:30-23:30,,, , 300 ( ) T.B, *. * 13:30-16:30 (21 ) 14:00,. / " 25.16:30 16:30-19:30 " " ",.. " 200- " 200 ( ) 17:00-20:00 "!,., ', : /70., ",,7 ' '

14 KQ2 873 AKQT AT95 J2 QJT6 14 לשחקן המתקדם רמזים מהלקיחה הראשונה (חלק ב') 1 Pass 3NT Pass Pass Pass אפרים בריפמן מאמר זה מבוסס על ספרו המצוין של - Eddie Kantar.Advanced Bridge Defense כולכם מכירים את חוק ה- 11 אך מעטים משתמשים בו בעת המשחק. כדאי לדעת כי חוק זה עוזר ליד השלישית לקבוע כמה לקיחות יש למבצע בסדרה בה הוביל השותף: 6 97 K QT2 דרום פתח 1NT ובעת המכרז שלל רביעיות ב- Major. החוזה,3NT מערב מוביל ב- 6. את ה- Q דרום לקח ב- K. מה תוכלו להסיק מהובלת הפתיחה, בהתבסס על חוק ה- 11? חוק ה- 11 מגלה שיש חמישה קלפים (11-6=5) גבוהים יותר מה- 6, בדומם, בידכם וביד הסגורה. אתם רואים שני קלפים גבוהים יותר מה- 6 בדומם, שניים נמצאים בידכם ונותר אחד בלבד ביד הסגורה. מסקנה: ביד הסגורה אין יותר קלפים גבוהים בספייד, השאר נמצאים אצל השותף שלכם במערב. איך עובדה זו משפיעה על אופן המשחק שלכם? ובכן, כאשר המבצע יוביל קלף זוטר מהדומם בסדרה אחרת (כאן הארט) זכו מיד ואל תשחקו על פי העיקרון של 'יד שניה נמוך'. כלומר - אל תאפשרו למבצע לזכות בלקיחה שלא מגיעה לו. זה הרעיון: נניח כי סיכמתם להוביל נגד NT בשיטת.Journalist מערב מוביל ב- J והמבצע זוכה בדומם עם ה- Q. בלקיחה השניה הוא ממשיך ב- 3. עליכם לאמן את עצמכם לחשוב באופן הבא: הובלת הפתיחה מגלה לכם כי ביד הסגורה נמצא ה- A, לכן למבצע שלוש לקיחות בסדרה זו. הדומם מגלה לכם כי כאשר המבצע ישחק AKQ - הוא יזכה בחמש לקיחות. סה"כ שמונה לקיחות. כאשר המבצע ישחק הארט קטן - אם גם אתם תשימו אוטומטית הארט קטן בלקיחה השניה (על פי העיקרון - יד שניה נמוך), המבצע יזכה בלקיחה נוספת, התשיעית. המסקנה ברורה: על מנת להכשיל את החוזה, השותף חייב להחזיק את ה- A. לכן, הפעם תשחקו ביד השניה את ה- A ותמשיכו ב- Q. לסקרנים שביניכם, ידו של השותף היתה: JT A987 אילו שיחקתם יד שניה נמוך, המבצע היה זוכה ב- K, שלושה ספיידים וחמישה דיאמונדים ומבצע את החוזה. עכשיו לכו ותסבירו לכל החברים איך לא זכיתם בחמש לקיחות שהיו מוגשות לכם על מגש של כסף... עתה קצת על משחק עם שליט, כאשר ברור שהשותף הוביל ב- Singleton : KT95 QT KQT76 AK A A932 T95

15 לשחקן המתקדם 15 1 Pass 1 Pass 3 Pass 4 Pass Pass Pass נגד 4 מערב מוביל 4. לאור מהלך ההכרזות אין לכם צל של ספק כי זה.Singleton התגובה המידית היא להעניק חיתוך (כי זה כיף ). אך הדחף הראשוני אינו תמיד נכון. כאן העיקרון החשוב ביותר הוא לספור את מספר הלקיחות שלכם לפני שתעניקו חיתוך. כמה יש? A A, וחיתוך דיאמונד שלוש. העובדה שאתם מחזיקים ב- A היא בעלת חשיבות עליונה. אפשר לתת חיתוך בשלב מאוחר יותר. אתם מחזיקים ב- A ובידי השותף שני ספיידים. מדוע שניים? הסיכוי שאצל מערב גם Singleton דיאמונד וגם Singleton ספייד והוא שתק, שואף לאפס...לכן בלקיחה השנייה עליכם דווקא להמשיך בהארט על מנת לפתח את הלקיחה הרביעית והמכשילה את החוזה, לפני שכל ההארטים יעלמו על הדיאמונדים הגבוהים. החלוקה כולה לפניכם: 63 KJ432 4 Q8732 KT95 QT KQT76 AK QJ72 A87 J85 J64 A A932 T95 רואים מה עלול לקרות אם בלקיחה השנייה תמשיכו בדיאמונד? אמנם מערב יחתוך, אך כאן בעצם הסתיימה ההגנה. אם ימשיך עכשיו בהארט יעניק לקיחה למבצע. לכן מערב יאלץ להמשיך באחת הסדרות השחורות. דרום יזכה וישחק שליט. אתם תזכו ב- A ו...אחרתם את המועד. ברור כי למערב אין יותר שליטים. כאשר תמשיכו עכשיו בהארט, המבצע יזכה ב- A ואחרי שימשוך שני סיבובים נוספים של שליטים, יזרוק את ההארטים המפסידים מהיד על הדיאמונדים שהגבהתם עבורו כאשר נתתם לשותף חיתוך מוקדם מדי. המשחק הנכון הוא: זכו ב- A והמשיכו בהארט. למבצע אין ברירה אלא לקוות ששיחקתם מתחת ל- K, אולם לא כך הדבר. בהמשך, כאשר המבצע ישחק שליט, זכו מיד ב- A ועתה שחקו דיאמונד שאותו מערב יחתוך, כמובן. משחק זה מעניק לכם ארבע לקיחות: A K, A, וחיתוך דיאמונד. אני רוצה לומר לכם שאתם משתפרים מחלוקה לחלוקה... אחרון אחרון חביב: בהגנה, לעתים מה שנראה לכם ברור, עלול להצטייר לשותף באופן שונה לחלוטין. עליכם לשחק את הקלפים שלכם כך שמה שאתם רואים מכאן, הוא יוכל לראות משם. ראו את הבעיה של השותף: J KQ4 AT2 דרום המבצע. אתם מערב והובלתם 6. מזרח זוכה ב- A וממשיך ב- T שנלקח על-ידי ה- K. מבחינתכם במערב אין זה משנה כל כך מה תשחקו ללקיחה זו. אך מה לגבי השותף שלכם...? הוא אינו יודע היכן נמצאת ה- Q, אצלכם או אצל המבצע ביד הסגורה. אם היא נמצאת ברשותכם, עליו להמשיך בספייד בהזדמנות הראשונה שתתאפשר לו. אם היא אצל המבצע, צריך לשחק סדרה אחרת. יש בעיה וחובה עליכם לעזור לשותף. איך? על ה- K שחקו את ה- J! הקלפים שנותרו בידכם: J98 כולם בעלי אותו ערך. העיקרון : כאשר השותף או המבצע זוכים בלקיחה השנייה בסדרה בה הובלתם, ונותרתם עם קלפים בעלי אותו ערך, שחקו את הקלף הגבוה ביותר. אופן כזה של משחק יגלה לשותף כי אין ברשותכם קלף גבוה יותר. התבוננו בשתי חלוקות די דומות, העלולות להטעות אם לא תשמרו על החוקים. מהלך ההכרזה בשתיהן: 3 Pass 5 All Pass אתם מערב. הובלתם 2.

16 16 לשחקן המתקדם 976 Q92 6 KT8732 AKQT 765 AK84 J9 54 JT3 QJT9753 A J832 AK84 2 Q J92 6 AQ8732 AKQT 765 AK84 J9 54 QT3 QJT9753 K J832 AK84 2 T654 את ה- 2 מזרח לוקח ב- K וממשיך ב- A. דרום משרת ב- 3 וב- T. מה תשחקו בלקיחה השניה מידו של מערב? אתם יודעים כי ה- Q אצל המבצע, אך שימו לב: השותף אינו יודע היכן היא נמצאת! לכן, עם קלפים בעלי אותו ערך (J9), שחקו את הקלף הגבוה ביותר, את ה- J! כך יידע מזרח להמשיך בלקיחה השלישית בקלאב, ותכשילו את החוזה בלקיחה אחת. את ה- 2 מזרח לוקח ב- K וממשיך ב- A. דרום משרת ב- 3 וב- T. מה תשחקו מידו של מערב בלקיחה השניה? כאן עליכם לשחק את ה- 9. אופן משחק זה מגלה כי ה- Q בידכם. מזרח ימשיך בלקיחה השלישית ב- 8, ואתם תזכו ב- Q ותכשילו את החוזה. שימו לב שאילו מזרח היה ממשיך בלקיחה השלישית בקלאב, המבצע היה זוכה ב- 11 לקיחות. על מנת להגיע להישגים משמעותיים במשחק הברידג', צריך להשקיע. אז קדימה, שבו עם השותף על כוס קפה (מותר גם בירה) ו-" Rabota ", "עבדה" ' "120 " "120 ", - " -

17

18 18 לשחקן המתקדם מבט לעומק - טרנספר למינור אלדד גינוסר North AJ95 K6 A982 KJ3 1NT Pass 2* Pass 2NT** עקרונית, משתמשים במוסכמה זו רק בתשובה לפתיחה (או אוברקול).1NT בניגוד לטרנספר למייג'ור, אין משתמשים בה כתשובה לפתיחה.2NT מטרתה העיקרית היא להציג חוזה אפשרי במינור תוך "העברת" המשחק לידו של הפותח. ישנן גרסאות שונות למוסכמה אני בחרתי בגרסה שלטעמי היא השכיחה ביותר בקרב שחקנים מנוסים בישראל. טרנספר לקלאב 1NT Pass 2 טרנספר לדיאמונד 1NT Pass 2NT יש המשתמשים בהכרזת 3 כטרנספר לדיאמונד. הגרסה של 2NT עדיפה לטעמי, אולם כאשר משתמשים בה צריך להבין מה מחליף את ההכרזה הטבעית 2NT סוגיה שהתייחסתי אליה במאמר הראשון בסדרה על סטיימן. שבירת טרנספר על-ידי הפותח (Pre-Accept) תפקידו הנורמלי של הפותח הוא "להשלים" את הטרנספר לבקשת המשיב ולהמתין להמשך. עם זאת, כאשר הפותח "אוהב" במיוחד את סדרת שותפו עליו להראות זאת באמצעות שבירת הטרנספר המוגדרת כהכרזה הנמוכה ביותר האפשרית. לדוגמה: דרום ביצע טרנספר לקלאב (2). צפון מעוניין להראות יד מקסימלית עם התאמה יפה בקלאב, ולכן יכריז 2NT (Pre-Accept) במקום 3. על מנת להשתמש בהכרזה זו דרום צריך להחזיק יד לא מינימלית עם התאמה טובה בקלאב מומלץ לפחות 3 קלפים עם מכובד אחד. שימו לב: עדיין ייתכן שלדרום 0 נקודות (או כל יד אחרת שאינה רוצה משחק מלא בשום אופן). אם הכרזתו הבאה של דרום תהיה 3 זוהי הכרזה סוגרת! לאחר טרנספר לדיאמונד (2NT) הפותח יכול להראות יד טובה עם התאמה באמצעות "שבירת טרנספר" של 3. "שבירה" זו עשויה לסייע למשיב להעריך את ידו ולהחליט על החוזה הנכון. לדוגמה: South T4 J5 QT7654 K32 1NT Pass 2NT* Pass 3** Pass? לו היה צפון מכריז 3, דרום היה מסתפק בחוזה זה, אבל צפון "שבר טרנספר" עם 3 והראה יד טובה עם התאמה יפה בדיאמונד. על דרום להכריז כעת.3NT הוא מצפה שההתאמה היפה בדיאמונד תעשה את העבודה ותעזור לבצע 9 לקיחות ללא שליט על אף היעדר מספר מספיק של נקודות גבוהות. המוסכמה "טרנספר למינור" הינה מהבסיסיות בשיטה הישראלית הסטנדרטית, אולם רבים מהשחקנים המשתמשים בה אינם מכירים את ההמשכים המיוחדים לה ואת היתרונות הגלומים בה. לפיכך, מטרתה של כתבה זו היא לסייע לשחקנים להכיר ולהבין טוב יותר את המוסכמה "טרנספר למינור".

19 !

20 20 לשחקן המתקדם בלי הכרזת "השבירה" של צפון דרום אינו יכול לדעת אם יתאפשר פיתוח סדרת הדיאמונד במהלך המשחק. "שבירת הטרנספר" מסייעת למשיב המחזיק יד גבולית (כ- 7 נקודות) ומתלבט בין משחק חלקי למשחק מלא להחליט מה להכריז. במצבים אלה ההתלבטות היא לרוב בין 3 במינור ובין 3NT (בכל מקרה, אין מספיק כוח לחוזה של 5 במינור). המשיב ממשיך היכן הקוצר? בהזדמנות זו חשוב להדגיש כי בתשובה לפתיחה 1NT המשיב אינו צריך להכריז טרנספר למינור עם כל יד שיש בה סדרת מינור ארוכה. עם ידיים "רגילות" המשיב יעדיף לרוב להכריז 3NT ישירות ולהסתמך על הסדרה הארוכה כמקור ללקיחות, ולא יהיה מוכן להסתכן בחוזה של 11 לקיחות בסדרת המינור. על כן המשך ההכרזה של המשיב לאחר טרנספר למינור מציג יד מיוחדת ו/או כוונות להגיע לסלם, אחרת לא היה בוחר בהכרזת טרנספר מלכתחילה. סביר להניח שיהיה למשיב קוצר בסדרה צדדית. הצעד הטוב ביותר לאחר הטרנספר הוא להראות היכן הקוצר באמצעות הכרזתו בגובה 3. אציין כי אם למשיב יד טובה ללא קוצר עליו להמשיך בדרך טבעית 4 במינור או 4NT אולם במאמר זה לא אדון בהכרזות אלה. הנה דוגמה להכרזת ההמשך של המשיב: South K3 2 AQJ8543 J73 1NT Pass 2NT* Pass 3 Pass 3** לדרום אכן יד מיוחדת עם סדרת דיאמונד ארוכה. כיצד עליו להמשיך לאחר שהכריז טרנספר לדיאמונד (2NT) ושותפו השלים את הטרנספר. המלצתי היא שהשותפות תסכים כי במצב זה הכרזת סדרה חדשה (בעיקר במייג'ור) תתאר קוצר בסדרה המוכרזת (בודד או חוסר). הכרזה זו אינה יכולה להיות טבעית (כלומר להראות רביעייה) משום שעם יד המכילה רביעייה במייג'ור וסדרת מינור ארוכה יותר כבר המלצתי להתחיל בהכרזת סטיימן ולהמשיך בהכרזת המינור (ראה מאמר מס' 2 בסדרה על סטיימן). חוזרים לפותח... הכרזת הקוצר של המשיב מהווה מידע יקר-ערך, שעל הפותח לנצלו בכל הנוגע להערכת יד והחלטה לגבי החוזה הנכון: משחק מלא או סלם. לרוב ההתלבטות תהיה בין החוזים 5,3NT במינור ו- 6 במינור. בראש ובראשונה על הפותח להעריך את ידו בדומה להערכת היד מול הכרזת ספלינטר, בהתבסס על כמות הכוח המבוזבז מול הקוצר הידוע. (א) כאשר לפותח 2 מכובדים או יותר מול סדרת הקוצר הוא יכריז 3NT (יד לא טובה). במקרה זה לפותח עוצר חזק ("כפול") וזוהי הצעה לחוזה סופי. מכובדים אלה המסייעים לחוזה ב- NTמהווים "כוח מבוזבז" במשחק עם שליט, ועל כן הימצאותם מביאה לדחיית הרעיון של סלם. במלים אחרות, הפותח מעביר למשיב מסר כפול: אם חשבת על סלם ידי אינה מתאימה; ואם חששת מ- 3NT, אז אל דאגה. (ב) כאשר לפותח אין מכובדים כלל מול סדרת הקוצר הוא יכריז קונטרול בסדרה חדשה (יד טובה). כעת לא זו בלבד ש- 3NT אינו בא בחשבון (מאחר שהתברר שישנה סדרה חשופה), ידוע גם שלפותח אין כוח מבוזבז מול סדרת הקוצר. הכרזת הפותח מהווה הצעה להכריז סלם, אולם ההחלטה הסופית חייבת להיות של המשיב הוא "הקפטן" של ההכרזה. (ג) כאשר לפותח מכובד אחד (Q, K או אפילו A עם יד לא טובה) מול סדרת הקוצר הוא יכריז 4 בסדרת המינור שלו (יד בינונית). מצד אחד 3NT מסוכן עם עוצר "חלש". מצד שני לפותח כוח מבוזבז ולא ברור אם אנו רוצים להיות במשחק מלא זה תלוי כמובן בידו של המשיב. לדוגמה, נבחן את מהלך ההכרזה הבא: 1NT Pass 2* Pass 3 Pass 3** דרום ביצע טרנספר לקלאב ולאחר מכן הראה קוצר בספייד. ננסה להכריז עם שלוש ידיים אפשריות של צפון: North1 KQ9 QJ93 AQJ4 J2 הפותח מבין כי למשיב יד טובה עם סדרת קלאב ארוכה וקוצר בספייד, אולם ידו של הפותח מינימלית, אין לו התאמה טובה ומעל לכול יש לו כוח רב בספייד. על הפותח להכריז 3NT ולהציע לשחק בחוזה זה.

21 לשחקן המתקדם 21 North2 J83 AQ92 AK73 Q5 כאן לפותח יד "זהב". אין לו כוח מבוזבז בספייד במלים אחרות כל היד שלו "עובדת". עם יד זו יכריז הפותח 4. הכרזה זו מראה קונטרול בדיאמונד ומציעה למשיב להכריז סלם ב-. North3 K82 AK74 KQ92 76 לפותח יד ממוצעת למדי. ה- K מבוזבז מצד אחד ואינו מהווה עוצר מספק ל- 3NT מצד שני. האחזקה בקלאב היא הגרועה ביותר האפשרית, והיד מינימלית. על הפותח להכריז 4. במלים אחרות, הוא מודיע לשותפו ש- 3NT אינו חוזה טוב והיד אינה מתאימה למשחק מלא או סלם ב-. 4 היא הצעה לשחק. נסיים במספר דוגמאות שבהן מוצגות שתי הידיים של השותפות: נותר רק לשאול על מספר האסים. North 1NT 2NT Pass A95 Q742 AK6 KT2 T AQ7654 South 2 3NT שוב טרנספר לקלאב, וצפון "שובר" את הטרנספר עם התאמה יפה בקלאב. דרום התכוון להכריז Pass על 3, אולם כעת נראה שהקלאבים "רצים" (6 לקיחות יחד עם ה- K שהשותף הבטיח) לכן הוא סוגר את המכרז ל- 3NT. AKJ2 Q62 J3 KJ94 K9 KQ4 A752 KQ92 North 1NT 3 3NT 8 AJ4 KQT7652 Q3 South 2NT 3 Pass North 1NT 2NT 4 4NT 6 QT2 A65 3 AJ8764 South Pass 2 הוא טרנספר לקלאב. 2NT היא "שבירת טרנספר" יד טובה עם התאמה יפה בקלאב. 3 מראה קוצר בדיאמונד, והתשובה 4 מראה יד מצוינת ללא כוח מבוזבז בדיאמונד (ה- A מבוזבז למחצה, שאר היד מצוינת). 4 מראה קונטרול בהארט עם הסכמה לסלם. לדרום היו עדיין שאיפות לסלם כאשר הכריז 3 (קוצר בספייד), אולם הכרזת צפון 3NT הייתה הצעה לשחק ותיארה כוח מבוזבז רב בספייד. דרום נענה להצעתו של צפון והחוזה הסופי הנכון היה.3NT

22 22 לשחקן המתקדם המלך מת דני ויקור Editor: bridgemagic.net Contact: היד הבאה לקוחה ממפגש בין נבחרות פינלנד והונגריה באליפות אירופה במונטקטיני. מתוך הידיים המעניינות הרבות ששיחקתי בקריירה שלי, יד זו היא ללא ספק האהובה עלי ביותר. נדירים המקרים שבהם לקיחה מובנת מאליה של ההגנה יכולה להיעלם מבלי שאחד המגנים יבצע שגיאה אמיתית. לפנינו אחד המקרים הללו. מהלך ההכרזה: KT2 3 J543 AQJT32 87 AQ Pass 4 Dbl All Pass על מנת להבין את דרך המשחק של הכרוז, נחוץ לדעת את כל הפרטים של מה שהתרחש בשולחן. לאחר -1 4 מזרח הכפיל ללא סטייה מקצב המשחק הרגיל שלו והתריע (מאחורי המסך כמובן) שזהו.Takeout Double הכרזתי Pass נורמלי והמכרז הסתיים עד מהרה. קלף ההובלה היה ה- K, ומזרח שירת עם ה- 6. מערב המשיך בקלאב אל ה- A של מזרח, אשר נחתך בדרום. הגיע הזמן לבנות תמונה של ידי היריבים. למערב,KQ ונראה כי A אצל מזרח, קרוב לוודאי יחד עם כל המכובדים בסדרות האדומות. לפיכך היריבים יזכו בשתי לקיחות נוספות בהארט, וגורל החוזה תלוי בחלוקת הספייד. אנו יכולים להניח שלמזרח לא יהיו שני ספיידים, משום שמערב לא היה משאיר Takeout Double עם חוסר בשליט. אם הספיידים מחולקים 1-1, אחד היריבים מחזיק K בודד. אבל איזה יריב? קרוב לוודאי שלמזרח אין K בודד, משום שיד כזו אינה מצדיקה הכרזת Dbl המחייבת לגובה 5, אשר בוצעה ללא היסוס. גם למערב אין כנראה K בודד, משום שאז הייתה לו יד טובה עם 9-8 נקודות שאינה הגנתית מדי. אם זה המצב, מדוע הוא הכריז Pass על 4 מוכפל ללא היסוס? אז על פי התמונה שבניתי בדמיוני למזרח היה חוסר בספייד ולמערב K4. משמעות הדבר נפילה אחת בחוזה. האם ניתן לעשות משהו בקשר לזה? הפתרון הסיכוי הטוב ביותר שלנו הוא משחק הטעייה. היריבים אינם יודעים הרבה על סדרת הספייד שלנו, ומנקודת מבטו של מערב אפשרי שיש לנו חמישייה בראשות QJT יחד עם A. עם עשרה שליטים ו- AK חסרים, הסיכוי היחיד לא להפסיד שתי לקיחות הוא להוביל Q ולקוות שמערב מכסה עם K דאבלטון ומתנגש עם ה- A הבודד של שותפו. על כן החלטתי להוביל את ה- Q לאחר שחתכתי קלאב, בתקווה שמערב יניח שלשותפו A בודד. לאחר מחשבה ממושכת הוא החליט לבסוף לשחק נמוך, ומזרח לא שירת. החוזה המוכפל בוצע!! היד המלאה: K4 J KQ KT2 3 J543 AQJT32 87 AQ AQ65 KJT75 AT76

23

24 654 K83 JT76 T95 AQJ9 Q Q92 AKJ74 KT Q62 72 AJT62 AK סיקור תחרויות פסטיבל הברידג' הבינלאומי ה- 49 (חלק א') כתבה זו כוללת סיקור וניתוח של ידיים נבחרות מהתחרויות המרכזיות של פסטיבל הברידג'. בחודש הבא: תחרות הקבוצות הפתוחה ותחרות הזוגות הפתוחה. תחרות הקבוצות המעורבות יוסי אנגל בחרתי להציג בפניכם שלוש ידיים מעניינות מתחרות זו שהופיעו בשולחני. אתה יושב במזרח, פגיע נגד לא פגיע. צפון הוא המחלק, אך דרום מכריז (שלא בתורו).Pass מנהל התחרות נקרא לשולחן ושואל את מערב אם הוא מקבל את ה- Pass של דרום. מערב מסרב. ההכרזה חוזרת לצפון, כאשר דרום מחויב ל- Pass בהכרזתו הראשונה זהו העונש הקבוע בספר החוקים על Pass בתורו של השותף. צפון פותח 1, וידך היא: 72 AJT62 AK54 83 המצב סבוך, ויש בו אלמנט פסיכולוגי. האם להכריז 1 רגיל או?Pass אם אכריז,Pass דרום מחויב ב- Pass וההחלטה תעבור למערב. אם שותפי חלש מאוד, אז עדיף שהחוזה הסופי יהיה 1. מצד שני, אם ברשותו כ- 10 נקודות, איך יידע מערב מה לעשות? ואולי יש לו יותר נקודות איך יידע שאני מחזיק פתיחה? ומה קורה אם לצפון אין בכלל פתיחה והוא החליט להתחכם? במצב הפגיעות הנוכחי זה אפילו "מתבקש". החלטתי להכריז 1 רגיל. דרום ומערב קראו.Pass כעת צפון קפץ ל- 2 ודרום השלים למשחק מלא 4. החוזה בוצע ללא קושי. מסתבר שהחמצתי הזדמנות להשאיר את החוזה ב- 1 עם רווח נאה. החלוקה המלאה: כיצד היית מפרש את מהלך ההכרזה הבא: Pass 4NT צפון הפריע בהכרזת 3. למזרח יד טובה עם שתי חמישיות (בסבירות גבוהה מאוד) בסדרות האדומות. האם 4NT היא הכרזת שאלה לקלפי מפתח עם הסכמה על כשליט, או שמא מערב מבקש לשחק!?NT לדעתי, הכרזתו של מערב אמורה להיות טבעית מהטעמים הבאים: היה באפשרותו להכריז בסיבוב הראשון Dbl כדי להראות את סדרות המינור. היה באפשרותו להכריז 4 במקום 4NT כדי להראות תמיכה ב- ויד חזקה. הימנעותו מאפשרויות אלה מעידה על אי-התאמה בין הידיים ורצון לשחק.NT ידיהם המלאות של מזרח ומערב: AQ5 T7 9 KQJ8742 J AQ642 AKQJ8 63 אגב, העקיפות בסדרות המייג'ור עובדות, כך שניתן לבצע 6. אתה מחזיק את היד החזקה הבאה אוסף נאה של 21 נקודות שלא מקבלים כל יום. AT652 K AK AQJ63

25 מהלך ההכרזה: סיקור תחרויות 25 1 Pass 1NT Pass 3 Pass 3 Pass? למרות היד החזקה, הפתיחה הנכונה היא 1. מערב השיב 1NT טבעי. הקפיצה ל- 3 מחייבת למשחק מלא, והשותף מציע 3. מה תכריז? האפשרויות הן,3NT 4 או 4. לשותף חמישייה טובה ב- או שישייה. כדי לבצע 3NT מערב צריך להחזיק קלפי ביניים טובים בסדרות השחורות. אם הוא חלש מאוד, 3NT עלול להיכשל בגלל בעיית מעברים. הכרזת 4 בעייתית משום שמערב עלול לתמוך עם דאבלטון קטן ב- או להעלות אותנו לחוזה של 11 לקיחות עם 3 קלפים קטנים ב-. הסיכוי הטוב ביותר למשחק מלא הוא ב-. אם לשותף,QTxxxx סביר בהחלט שימסור 2 לקיחות בסדרה, אבל המעבר בין הידיים נוח יחסית. היד המלאה: Q J98754 QJT93 9 KJ984 T AQ KT74 AT652 K AK AQJ63 לא ניתן לבצע 3NT משום שלמערב אין כניסה לגבות את הדיאמונדים. ב- 4 אפשר בחלוקה הנתונה לצמצם את מספר המפסידים בשליט לשניים. הכרוז זוכה בלקיחה הראשונה ומשחק K. לאחר שיגיע לידו בחיתוך יוביל J וימחץ את ה- T של צפון. לבסוף ישחרר את החסימה ב- באמצעות השלכת ה- AK על ההארטים ויבצע 11 לקיחות. תחרות זוגות IMP רם סופר עיקר תשומת הלב בתחרות זוגות בחישוב IMP מוקדשת לידיים "גדולות" כמו סלמים שיש בהן פוטנציאל לרווחים גדולים. עם זאת, אין לזלזל בידיים "הקטנות". הצלחה בתחום החוזים החלקיים משמעותה זרימה מתמדת של IMPs המשפיעה בהחלט על התוצאה הסופית. הזוג רמי שיינמן-מוטי גלברד שזכה במקום השני בתחרות נהנה מרווח קל יחסית של IMP 5 בחלוקה הבאה: Board 19, Dealer South, Vul E/W 2 KJ AKJT5 QT AQT8 832 AK63 AJ Q96 9 KQT J75 גלברד שיינמן Pass 1 Pass 1 Pass 2 Pass Pass Pass מזרח-מערב הגיעו לחוזה הנכון שאין להפילו, לאחר שרמי שיינמן ("קסיוס") החליט נכון על Pass בסיבוב השני. לו הכריז מערב 1NT בסיבוב השני היה מוצדק להכריז 2, אך ההכרזה 2 רומזת על קוצר אפשרי בספייד. עם יד חלשה מזרח מסתפק בהתאמה מובטחת של 4-3 ואינו מחפש הרפתקאות. בפועל הייתה התאמה של 5-3 והחוזה אינו ניתן להפלה במערך הקלפים הנתון. אם ההגנה משחקת שלושה סיבובי שליט הכרוז מגיע לדומם עם J ומבצע עקיפה מוצלחת ב-; אחרת חיתוך אחד יספיק לכרוז כדי להגביה את ידו ולבצע 8 לקיחות. אבל השאלה האמיתית שצריכה להישאל היא: איפה היו צפון-דרום (המבצעים 3 בקלות) בזמן המכרז? מומחים רבים ימליצו על אוברקול של 1 עם ידו של צפון, היות

26 26 סיקור תחרויות שמתקיימים התנאים הבאים: (א) רביעייה טובה ב- (ב) כוח של פתיחה, אך אין אפשרות להכריז Dbl בגלל הקוצר ב-. ברור כי אם צפון יכריז 1 דרום יתמוך בו במידת הצורך עד גובה 3. יש לשים לב כי אחזקת Qxx בסדרתו של מערב (שמזרח לא תמך בה) מפחיתה מערך ידו של דרום אין להעלות למשחק מלא 4. אפשרות אחרת להתערב במכרז (גם לאחר שצפון בחר ב- Pass בסיבוב הראשון) היא Reopening Dbl של דרום על 2 עם קוצר בקלאב. יש להדגיש כי זוגות רבים מאבדים IMPs באופן קבוע בשל פסיביות יתר בהכרזה. מהעובדה שהיריבים פתחו את ההכרזה אין להסיק בהכרח שהיד "שייכת" להם! בחלוקה הבאה הופיעה בעיית הובלה מעניינת נגד.3NT Board 25, Dealer North, Vul E/W JT732 Q54 95 QJ3 54 KJ876 J A KT4 A964 KQ AT2 AQ32 KT85 2 Dbl 2 2 Pass 3NT All Pass הכרזת הפתיחה 2 של צפון תוארה על ידי דרום כ- "8-2 נקודות עם 5+ קלפים באחת מסדרות המייג'ור". מזרח-מערב הגיעו במהירות לחוזה.3NT דרום הוביל כצפוי בסדרת שותפו 9 וה- J של צפון נלקח עם ה- A. מזרח המשיך ב- KQ ודרום פעל נכון כשעיכב פעמיים. כעת שוחק אל ה- Q, וה- J נלקח עם ה- A. דרום המשיך ב- אל ה- K של שותפו. בקרוב תהיה לכרוז כניסה לדומם עם ה- J והוא יוכל ליהנות משתי הלקיחות שהוגבהו בספייד. צפון מצא את הסיכוי האחרון להגנה והוביל J. לו היה הכרוז משחק A וממשיך ב-, לא הייתה להגנה דרך למנוע 9 לקיחות. עם זאת, הכרוז טעה וניסה לעקוף עם Q. דרום זכה ב- K והמשיך בדיאמונד, והחוזה נפל פעמיים. השאלה המעניינת היא: האם ניתן להפיל את החוזה ללא טעות של הכרוז? התשובה המפתיעה היא: כן, אך רק באמצעות הובלה בקלאב. הובלה זו מוציאה לכרוז בטרם עת כניסה שיזדקק לה בשלב מאוחר יותר כדי לנצל את סדרת הספייד. כאשר אין להגנה אפשרות לפתח 5 לקיחות מהירות נגד,3NT משחק של הסדרה החזקה ביותר של הכרוז בשלב מוקדם מהווה לעתים קרובות אסטרטגיה מוצלחת המשבשת את המעברים של הכרוז. אך כל זה ניתוח לאחר מעשה, האם דרום יכול באמת לשקול ברצינות הובלה ב- כאשר ברור מההכרזה כי לשותפו 6-5 הארטים? לדעתי, במקרה הנדון ניתן לשקול זאת, מאחר וצפון הודיע על יד חלשה מאוד (8-2 נקודות). מההכרזה ברור כי למזרח 18+ נקודות עם עוצר טוב בהארט, ולמערב ככל הנראה חמישייה בספייד. בתנאים אלה הסיכוי של צפון לפתח ולנצל את סדרת ההארט שלו הוא קטן. ייתכן בהחלט שעדיף לא לבצע עבור הכרוז (שאינו משופע בכניסות לדומם) עקיפה בהארט, ובמקום זה לנסות מההתחלה להפריע לו לפתח את סדרת הספייד. לסיום, מקרה נדיר של בעיית Double Dummy מעניינת שאינה מומצאת אלא הופיעה בתחרות. Board 5, Dealer North, Vul N/S 4 Q8 A842 AKQT42 Q62 AJ9543 J 853 KT853 T62 QT93 7 AJ97 K7 K765 J96 ננתח תחילה את מהלכי ההכרזה האפשריים. אם צפון יחשוש לפתוח 2 במצב פגיע, מזרח-מערב לא יתקשו להגיע לחוזה הבטוח.3NT לעומת זאת, אם צפון פותח 2, מזרח יכריז כנראה Dbl ודרום צריך לתמוך ל- 3. כעת איני רואה עבור מזרח- מערב דרך הגיונית להגיע ל- 3NT. יש לציין כי ההחלטה המנצחת של מזרח-מערב היא להכפיל 3 לעונשין (500+), אולם סביר יותר שמערב יכריז 5. נניח שצפון מוביל ב- J הבודד נגד 5. לכאורה לכרוז שני מפסידים בדיאמונד ואחד בהארט, ועם זאת תוכנת המחשב קובעת בפסקנות כי ניתן לבצע 11 לקיחות נגד כל הגנה. הכיצד?

27 * 5323 psagot.co.il

28 28 סיקור תחרויות כעת אציג את הפתרון, שלא קל לראותו, במקרה שצפון מוביל ב- J. הכרוז מבקש קלף נמוך מהדומם, וכעת יש התפצלות בין שתי אפשרויות: (א) דרום משחק נמוך, וכך גם מערב! צפון זכה ב- J, אך אינו יכול לקבל חיתוך. בהמשך הכרוז ישחק שני סיבובי הארט ו- A, יחתוך שני ספיידים ויוציא שליטים. המצב הסופי הוא: - - A J K - QT9 - J - K76 - מערב מוביל 2 ומשליך 6 מהדומם. דרום נתון בלחץ פשוט בין ל-, והוא נאלץ להיכנע. (ב) בלקיחה הראשונה דרום משחק Q. כעת מערב חייב לזכות ב- A, אחרת צפון יקבל חיתוך. על מערב להמשיך מיד בשני סיבובי הארט ולמסור בשלב מוקדם את הלקיחה שהוא חייב למסור בסדרה זו זאת כדי להכין את הקרקע ל- Squeeze Strip נגד דרום (שילוב בין Endplay למשחק לחץ). נניח שצפון מעכב A פעם אחת, זוכה בו בסיבוב השני וממשיך בשליט (אין הגנה טובה יותר). מערב זוכה בידו, משחק A, חותך ספייד, נכנס לדומם עם 9 (ההשלכה הטובה ביותר של דרום היא ) וחותך ספייד נוסף. זהו המצב הסופי: A4 - J954-8 KT - T93 J - K76 J מערב מוביל 4 אל ה- J ומוציא לצפון את השליט האחרון. דרום נאלץ להשליך ספייד (השלכת דיאמונד תאפשר להגביה את הסדרה לאחר מסירת לקיחה אחת). כעת נחתך ה- J ולדרום נותרו רק קלפי. מערב מוביל 2 אל ה- 6. דרום זוכה ב- 9 ונכנס ל- Endplay. שימו לב כי ביצוע Endplay כאשר לכרוז לא נותרו קלפי שליט מצריך את "ניקוי" הקורבן מכל קלפי היציאה הבטוחים. תהליך זה מתבצע לעתים קרובות בעזרת משחק לחץ. תחרות הזוגות המעורבים יוסי אנגל בתחרות זו השתתפו מעל 220 זוגות, כאשר כמות האורחים מחו"ל דלה יחסית. להלן כמה ידיים מעניינות מהאירוע. סיבוב ראשון Board 5, Dealer North, Vul N/S QJ AQ3 KJ73 JT83 T753 J72 QT A975 AK9642 K654 A 62 8 T KQ4 Pass Pass 1 Dbl Pass Pass? דרום פותח 1. למערב 14 נקודות, אולם ה- QJ דאבלטון בספייד מפחית מערך ידו. ה- Dbl אינו אידיאלי עם שלושה קלפים בלבד ב-, אבל הוא בכל זאת מוצדק בגלל מצב הפגיעות העדיף. צפון תומך ב- של שותפו על פי השיטה שבה משחק הזוג. מי שמשתמש בשיטת Bergen גם לאחר Dbl יכריז 3. בכל מקרה דרום יכריז משחק מלא 4. מזרח- מערב מתלבטים אם להכריז 5. נראה כי הקרבה זו תהיה זולה יחסית, אבל ההנחה שצפון-דרום יכולים לבצע משחק מלא כלל אינה מובנת מאליה. בפועל 4 מבוצע בקלות. הכרוז מוסר לקיחה ב- וצריך להימנע מהפסד שלוש לקיחות ב-. הוא עושה זאת באמצעות משחק של נמוך לכיוון ה- J בדומם. זוגות במזרח-מערב שבחרו לא להקריב קיבלו תוצאה

29 גרועה של 21%. התוצאה בחוזה 5 מוכפל תלויה בהגנה. אם לאחר A דרום ימשיך ב- K, הכרוז יחתוך ויספיק להוציא שליטים ולהשליך מפסיד על ה- הרביעי בדומם. התוצאה תהיה 100+ בלבד לצפון-דרום. אם דרום מחליף ל- בלקיחה השנייה וממשיך בסדרה לאחר שזכה ב- A, ההגנה תזכה ב- 4 לקיחות. תוצאה של 300+ תהיה מעל לממוצע בשביל צפון-דרום. סיקור תחרויות 29 Board 19, Dealer South, Vul E/W 4 AQJ9 AKQJ6 AT2 J J754 AQ2 KT863 T42 K9 KT Q863 1 Pass 2 Pass 2NT Pass 3 Pass 3 Pass 4NT Pass 5 Pass 5NT Pass 6 Pass 7NT All Pass לצפון יד אדירה מול פתיחת 1 של שותפו. מהלך ההכרזה המוצג הוא בשיטת "1 2" Over ללא שימוש ב- 2NT Jacoby (מוסכמה לפיה צפון מכריז בסיבוב הראשון 2NT המתאר התאמה של 4 קלפים לפחות בהארט וכוח למשחק מלא לפחות). דרום מכריז 2NT ואינו תומך ב-, מאחר ו- 9 מתוך 12 הנקודות שלו הן בסדרות שלא הוכרזו. הכרזת 3 של צפון מחייבת ומבקשת.Cuebid דרום מראה קונטרול ב-. צפון מברר על קלפי המפתח, ממשיך בשאלה על מספר המלכים ומגלה שלשותפו K A, ועוד K או K (אנו מניחים שהזוג אינו משתמש בשאלה למלכים ספציפיים). בתחרות IMP ניתן להכריז 7 כבר לאחר שדרום הראה שני קלפי מפתח, אבל בתחרות טופ-בוטום זוהי החמצה גדולה! צפון צריך פשוט לספור לקיחות: 5 ב-, A A, ועוד K שחור בסך הכול 8. ב- צריכים להיות לדרום לפחות 2 קלפים, כך שהסיכוי ל- 5 לקיחות גם בחוזה ללא שליט הוא מעל 90% (המקרה היחיד שבו לא יהיו 5 לקיחות ב- הוא כאשר אחד היריבים יחזיק חמישייה ב- בראשות ה- T ). מי שהכריז ל- 7 שגרתי קיבל תוצאה של 53%. שחקנים בצפון שעשו את הניתוח לעיל והכריזו 7NT זכו בתוצאה של 87%. חוזים של סלם קטן זיכו את צפון-דרום בתוצאה מתחת לממוצע. סיבוב שני Board 2, Dealer East, Vul N/S 63 T AKJ83 AK953 K9 K Q6 AT875 AQ T QJ42 J92 Q96 JT8 Pass Pass 3? צפון בבעיה לאחר הכרזת הפתיחה של מערב בגובה 3. יש לו 15 נקודות מרוכזות בסדרות המינור ועליו לבחור בין החלופות הבאות: 4NT ההכרזה הסבירה ביותר. מבקש מהשותף לבחור בין 5 ל- 5. Dbl מתאר נקודות ומציע לשחק באחת הסדרות האחרות. לחלופה זו כמה יתרונות כמו האפשרות לשחק 3NT מצד דרום או להשאיר את ה- Dbl לעונשין. הבעיה היא שיש סיכוי גבוה שדרום יכריז 3 או 4, והוא לא ישמח למצוא בדומם שני שליטים נמוכים בלבד. Pass שמרני ביותר, אבל לפעמים זה מה שמצליח. עדיף 100+ בטוח מאשר תקוות למשחק מלא מבוצע שלא יתגשמו. ואכן, לאחר בדיקת התוצאות ביד זו מתברר כי הכרזת Pass נותנת לצפון-דרום (בהנחה שהחוזה הסופי יהיה 3 לא מוכפל) תוצאה של 73%. האם קיים משחק מלא הניתן לביצוע? ב- 4 אין לכרוז שום סיכוי. הוא מפסיד 3 לקיחות בשליט ועוד לקיחה באחת מסדרות המינור. ב- 5 או 5 הכרוז ייכשל כל עוד מערב לא "ימכור" את

30 30 סיקור תחרויות החוזה בהובלה מתחת ל- K. המשחק המעניין ביותר הוא בחוזה 3NT מצדו של דרום. קשה לראות איך מגיעים אליו לאחר הכרזת פתיחה 3, אבל זהו המשחק המלא היחיד הניתן לביצוע נגד כל הגנה. ראשית כל, הובלה ב- ממזרח תעניק לכרוז 9 לקיחות קלות. נניח שמערב מוביל ב-. המפתח להצלחה הוא לפתח את סדרת ה- בלי לאפשר למזרח להיכנס ליד. הכרוז זוכה ב- A ומשחק. אם מזרח מפצל את המכובדים שלו, דרום זוכה ב- A ומשחק. לא משנה מה יעשה מערב, הכרוז יכול למסור לקיחה ל- Q שלו ולפתח 4 לקיחות קלאב בלי לתת את ההובלה ליד המסוכנת (מזרח). ניסיון מתוחכם של מערב ליצור כניסה לשותפו באמצעות השלכת K על ה- A (לאחר שמזרח שיחק J או.Q) לא יועיל משום שהכרוז יוכל לפתח 4 לקיחות ב-. אם מזרח לא מפצל את המכובדים ב-, דרום ימסור את הלקיחה למערב ושוב יוכל לבצע את החוזה אם ידייק. כל זה לא קרה ברוב השולחנות בתחרות ביצוע משחק מלא (600+) זיכה את צפון-דרום בתוצאה של 92%. Board 25, Dealer North, Vul E/W J43 AQ2 43 KJ JT986 A5 8 - K754 KQ62 AQ762 AKQT6 3 JT987 T5 Pass 1 Dbl 4 5 All Pass מזרח פותח 1 לפי "חוק ה- 20 " עם 10 נקודות וחלוקה.5-5 מערב צריך לקפוץ לגובה 3 או 4 עם ידו החלוקתית. לדעתי, הכרזה של 3 אנמית מדי מאחר שמערב מחזיק A ושתי חמישיות. לאחר שמערב קופץ למשחק מלא, צפון מכריז 5 וזה מסיים את ההכרזה מכיוון שכל אחד מהשחקנים מרגיש שמיצה את ידו. ניתן לראות כי צפון-דרום יכולים בקלות לבצע 12 לקיחות בקלאב. יד זו היא אחד המקרים החריגים שבהם הקרבה במצב פגיעות נחות עשויה להיות משתלמת עבור הצד המקריב דווקא כאשר הוא מקבל Dbl מעניש. בחוזה 5 צפון-דרום יזכו בתוצאה של 420+ (63% בתחרות). אם מזרח-מערב מקריבים ל- 5 וצפון-דרום מחליטים להכפיל, הם יזכו בתוצאה של 200+ בלבד, אבל במקרה זה ייתכן כי דרום יכריז 6. סלם מוכרז ומבוצע זיכה את צפון-דרום ב- 93% בתחרות. מזרח-מערב יכולים עדיין להציל משהו בהקרבה ל- 6, מה שכנראה לא התרחש בתחרות משום שלא נרשמה אף תוצאה של 500+ לצפון-דרום. במלים אחרות, כדי לקבל תוצאה טובה מזרח-מערב חייבים להסתכן בהקרבה ל- 5 ולקוות שצפון-דרום יכפילו, אבל אם צפון-דרום ימשיכו להכריז, ההקרבה תעלה ביוקר. מי שבחר להיות סולידי במזרח-מערב ולתת ליריבים לשחק 5, קיבל תוצאה מתחת לממוצע. תחרות הקבוצות BAM יוסי אנגל תחרות (board-a-match) BAM מהווה למעשה תחרות קבוצות בשיטת "טופ בוטום". על אף העובדה שבמקביל נערכה תחרות זוגות,Handicap השתתפו בה למעלה מ- 70 קבוצות. רמת התחרות הייתה גבוהה לאור הצטרפותם של בכירי השחקנים הישראלים ואורחים נוספים שסיימו להתחרות במוסקבה. שיטת החישוב מחייבת כל זוג לנסות להשיג תוצאה מרבית בכל לוח. תוצאה זהה לתוצאה בשולחן השני מזכה בנקודה אחת. תוצאה טובה יותר, אפילו ב- 10 נקודות קטנות, מזכה את הקבוצה ב- 2 נקודות ואת הקבוצה היריבה ב- 0 נקודות. Board 15, Dealer South, Vul N/S AQJ J75 J93 A976 T9 KT K A9 Q85 QJT8 K753 Q82 AKT72 2

31 !

32 32 סיקור תחרויות Pass 1 2* Pass Dbl All Pass Pass 1 Pass 1 Pass 1NT Pass 3NT All Pass מזרח-מערב מכריזים 3NT בשיטת.Better Minor צפון מוביל ב- 4. דרום זוכה ב- A וצריך להחליט: להמשיך ב- או להחליף ל- Q? עיון קל במערך המלא מלמד כי המשחק הנדרש הוא Q. כיצד יכול דרום להגיע למסקנה זו ליד השולחן? בהנחה שמערב לא דילג על סדרת מייג'ור כלשהי, אז ברשותו 5-4 קלפי. ישנם המכריזים 1NT עם חלוקה 4333 אפילו כשיש רביעייה במייג'ור. במקרה (יחיד) זה יהיו למערב 3 קלפי. המשך ב- נכון רק כאשר לשותף Kxxxx בצירוף כניסה ליד ב- A או A. במקרה כזה מערב יחזיק את כל שאר הקלפים הבכירים -,QJ K J, J, ואחד האסים השחורים. כל צירוף קלפים אחר אינו מסתכם ב- 12 נקודות. גם אם זה המצב, ולשותף A, ההחלפה לקלאב תצליח. ברור כי אם לכרוז נקודות ולצפון אין A כלשהו, אז ההחלפה ל- נכונה יותר.] המשך ב- מעניק לכרוז 10 לקיחות; המשך ב- Q מכשיל את החוזה. Board 5, Dealer North, Vul N/S מזרח פותח 1. דרום מראה שתי סדרות מייג'ור באמצעות 2 Cuebid).(Michaels חלק מהזוגות יראו זאת באמצעות 3 לפי שיטת.Ghestem צפון מזמין עם 3 לאור הרביעייה הטובה והקוצר בספייד. מזרח מכריז, ולאחר תמיכות הדדיות דרום מכפיל 5. במה יוביל? הובלה ב- A מכשילה את החוזה מידית. המשך ב- נמוך ייחתך על ידי צפון, אשר יחזור בדיאמונד שייחתך על ידי דרום. לעומת זאת, הובלה ב- A תיחתך על ידי מזרח. כעת ההגנה מאבדת את החיתוכים שלה. אם ינחש הכרוז את המצב ב- יבצע 12 לקיחות (!), ואפילו אם ימסור ליריבים עדיין יבצע את החוזה עם תוצאה מעולה של.-550 בתחרות ניצחה קבוצת Polonia (קלוקובסקי, נובוסדז'קי, זמודה, דופרט) אשר זכתה שלושה ימים קודם לכן גם בתחרות הקבוצות המעורבות. הזוג קלוקובסקי-נובוסדז'קי הגדיל לעשות כאשר זכה גם בתחרות הזוגות IMP והשלים הישג נדיר של שלושה מקומות ראשונים בתחרויות דו-מושביות בפסטיבל בזה אחר זה. במקום השני זכתה קבוצת הסניורים רומיק-שוורץ- זליגמן-אנגל-פרידריך, ובמקום השלישי קבוצת ברקת- לנגי-רול-לוין-אלון בירמן-אלטשולר. Q A832 J KQJT T AT976 A KT K2 - AKQJ96 QJ964 20:30-23:30,,, , 300 ( ) T.B, *. * /70., ",,7 ' '

33 סיקור תחרויות 33 יד החודש "רחמים" על הכרוז יוסי אנגל יד החודש לקוחה הפעם מתחרות במועדון כיכר המדינה ביום רביעי בערב. שיטת החישוב היא טופ- בוטום, ומקדם הרמה ביום זה גבוה מאוד באופן יחסי. Board 22, Dealer East, Vul E/W AK82 QJ96 QT4 92 QJ A QJT J T9 AKT7 K93 AK74 1NT Pass 2 3?? צפון מנצל את הפגיעות הנוחה ומפריע בהכרזת 3. האם הכרזתו סבירה? בהחלט כן!! יש לו שני מפסידים ב-, שניים ב- ו"שניים וחצי" ב-. הוא צופה כי במקרה הגרוע ייפול שלוש פעמים בחוזה מוכפל וישלם 500 נקודות, בעוד ליריבים סיכוי טוב לבצע משחק מלא שיעניק להם 600 נקודות לפחות. מזרח נמצא בבעיה. הוא יכול להכפיל, אך זה מותנה בהסכם שלו עם השותף. מרבית הזוגות משחקים דאבל מעניש במצב כזה, וידו של מזרח אינה מתאימה לכך, בייחוד כאשר לשותף 4 קלפי הארט. אם הסכמי השותפות קובעים כי Dbl במצב זה אינו מעניש, אז ידו של מזרח מתאימה ל- Dbl. חלופה אחרת העומדת לרשותו של מזרח היא להניח (וההסתברות לכך גבוהה) כי שותפו הכריז 2 על מנת לחפש רביעייה בהארט. לאור ידו המקסימלית של מזרח, הכרזה של 4 שתהפןך אותו לכרוז בחוזה זה, הינה סבירה. שימו לב מה קורה לשני הכרוזים במקרים הללו: צפון משחק 3 מוכפל מזרח מוביל ב- A. מערב משחק Q. מזרח ממשיך ב- נמוך אל ה- J ומערב מחליף ל- 9. מזרח זוכה ב- AK ונותן לשותפו חיתוך. עד כה להגנה 5 לקיחות, וצפויות לה עוד שלוש בספייד. בסך הכול צפון נופל פעם אחת יותר מדי מינוס 800. מזרח משחק 4 דרום מוביל ב-. צפון זוכה ב- A הבודד. ברור לו כי לשותפו אין ספיידים, ובארבע הלקיחות הבאות מתנהל חיתוך צולב של ו-. ההגנה זוכה בחמש הלקיחות הראשונות, ולאחר מכן הכול של הכרוז 200 לצפון- דרום. שימו לב כי שני הכרוזים חסרי אונים בלקיחות הראשונות, ואין באפשרותם לעשות דבר למניעת הכישלון. אכן חלוקה אכזרית.

34 34 פינת החוק גילוי נאות הודעות ואתרעות אילן שזיפי אחד העקרונות החשובים ביותר שעל שחקני הברידג' לדעת הוא שלכל שחקן יש זכות להבין את שיטת ההכרזה והמשחק של הזוג היריב. מערכת החוקים והתקנונים מגדירים כיצד נדרש לעשות זאת נכון. כדאי לדעת שבעוד החוקים זהים בכל מקום בעולם שבו משחקים ברידג' תחרותי, הרי התקנונים והנהלים יכולים להשתנות ממדינה למדינה. ספר חוקי הברידג' מטיל על גופים מארגנים של תחרויות ברידג' (למשל ההתאגדות הישראלית לברידג') להתקין תקנות אשר יסדירו את השיטה שבה יש לחשוף בפני היריבים את שיטת ההכרזה והמשחק. תקנות אלו משתנות ממדינה למדינה. להלן הנוהל המחייב בישראל. מאחר שהוא ארוך, אנו מפרסמים בזאת רק את חלקו הראשון. החלק השני יובא בגיליון הבא. את הנוהל המלא ניתן לקרוא באתר ההתאגדות: נוהל אתרעות והודעות 1. אתרעות והודעות במהלך המכרז במהלך המכרז ישנן שתי צורות של אתרעה: 1.1 הודעה - Announcement ההודעות מתייחסות לתגובה של שחקן אחרי ששותפו פתח בהכרזה או השיב תשובה ראשונה לפתיחה. אם ההכרזה מופיעה בטבלת ההודעות להלן ומתאימה לאחת הקטגוריות המפורטות בה, השותף מודיע ליריבים את ההודעה המתאימה עוד לפני שהיריב מצד ימין קורא (כאילו הוא נתן אתרעה ונשאל על פירוש הפתיחה של שותפו). מטרות הנוהל הזה הן למנוע מסירת מידע לא חוקי על ידי שאלה או חוסר שאלה מצד היריבים, לחסוך בזמן, למנוע אי-הבנות במקרים שהם ברורים מאוד לצד הפותח ולאפשר גילוי נאות לצד השני. ההודעות ניתנות בהתאם לטבלה בנספח אתרעה - Alert ניתנת במקרים הבאים: (א) הקריאה מלאכותית. (שים לב: קריאה המבטיחה את הסדרה הנקובה בשמה אך מעבר לזה מוסרת מידע גם על סדרה אחרת מהווה אף היא קריאה מלאכותית ראה דוגמאות בנספח 2). (ב) הקריאה טבעית, אך משמעותה עלולה להיות בלתי צפויה או לא מובנת על ידי היריבים (ראה דוגמאות בנספח 2). (ג) מהלך משחק המבוסס על הבנה מיוחדת בין השותפים שעלולה להיות בלתי צפויה או לא מובנת על ידי היריבים. 2. מקרים שבהם אין לתת אתרעה למרות האמור בסעיף הקודם, אין לתת אתרעה במהלך המכרז במקרים הבאים (אך ראה בהמשך :(Post-Alert (א) אין להתריע במהלך המכרז על Dbl או.RDbl (ב) אין להתריע במהלך המכרז על הכרזה מעל,3NT למעט הכרזת פתיחה בגובה 4 המבוססת על הסכם מיוחד. מתן אתרעה: על שותפו של הקורא (או של המגן במהלך משחק) להציג את כרטיס ה- ALERT לפניו בטרם יקרא או ישחק השחקן שמימינו. נותן האתרעה אחראי לוודא כי האתרעה נקלטה על ידי שני היריבים. 3. תשובה לשאלות כאשר עונים לשאלות המתנגדים, אין להסתפק בשמות של הסכמים ידועים. חובה בכל מקרה לתת הסבר מלא של השיטה, ולא רק את שמה. (ראה נספח 3 לגבי.(Ghestem 4. אתרעה מוקדמת (Pre-Alert) האתרעה המוקדמת ניתנת לפני תחילת המשחק של הלוח הראשון בסיבוב. זוהי אתרעה לשיטות הכרזה או משחק אשר המתנגדים צריכים לדעת מראש על מנת שיוכלו להתגונן ולהכין הגנה מתאימה. 5. אתרעה לאחר גמר המכרז (Post-Alert) אתרעה זו ניתנת לאחר ה- Pass האחרון ולפני גילוי הובלת הפתיחה (ראה דוגמאות בנספח 2). היא ניתנת על הקריאות המצוינות בסעיף 2 ולפי הקריטריונים בסעיף 1.2. אתרעת Post-Alert ניתנת רק על ידי הצד המבצע ולא על ידי הצד המגן. בנוסף לכך, כל אחד מחברי הזוג המבצע (בלבד) חייב לתקן טעות בהסבר לאחר ה- Pass האחרון ולפני גילוי הובלת הפתיחה.

35 35 לצד המגן מותר לתקן טעות בהסבר אך ורק בתום המשחק. 6. חובת שחקנים "להגן על עצמם" שחקני ברידג' צריכים לעשות כל שנחוץ כדי להגן על עצמם, ולבקש הסבר אם אחד היריבים הכריז הכרזה מוזרה או שאינה ברורה, או שמובן מאליו שההכרזה אינה "נורמלית". נספח 1: נוהל הודעות (Announcements) בתוקף החל מ- 1 במאי 2008 אם הכרזת הפתיחה או התשובה הראשונה מופיעה בטבלאות הבאות ומתאימה לאחת הקטגוריות המפורטות בהן, השותף מודיע ליריבים את ההודעה המתאימה עוד לפני שהיריב מצד ימין קורא (כאילו הוא נתן אתרעה ונשאל על פירוש הפתיחה של שותפו). מטרות הנוהל הזה, המבוסס על ניסיון חיובי בארה"ב ובבריטניה, הן למנוע מסירת מידע לא חוקי באמצעות שאלה או חוסר שאלה מצד היריבים, לחסוך בזמן, למנוע אי-הבנות במקרים שהם ברורים מאוד לצד הפותח ולאפשר גילוי נאות לצד השני. הפתיחה 1 1 1NT 2 2 2/2 תיאור אחר* Alert! Alert! (Alert*) Alert! Alert! Alert! הודעה "לפחות 2" "לפחות 3" "לפחות 4" "חזק" או *"Precision" "לפחות 3" "לפחות 4" 12" עד,"14 15" עד "17 וכו' "חזק" או Forcing" "Game *"Precision" "חלש" "חזק" "מולטי" "חלש" "חזק" תיאור קלאב חזק לפי הכוח הרלוונטי חזק מאוד Precision style חלש (רק דיאמונד) חזק (דיאמונד) אחד מסוגי המולטי* חלש בצבע המוכרז חזק בצבע המוכרז תיאור אחר Alert! Alert! Alert! Alert! תיאור מאלץ לסיבוב אחד טבעי ולא מאלץ סטיימן רגיל* טרנספר לסוגיו הזמנה טבעית טרנספר לסוגיו הודעה "מאלץ" (אין צורך לעשות כלום) "סטיימן" "טרנספר" "הזמנה" "טרנספר" תשובה ראשונה 1/1 : 1NT 1NT : 2 1NT: 2/ 2/ 2 1NT : 2NT * העמודה "תיאור אחר" מתייחסת גם לסטיות מההכרזות הסטנדרטיות. כך למשל יש לתת אתרעה אם להכרזה יש משמעויות נוספות מעבר למקובל. * הכינוי "מולטי" מתייחס לפתיחה של מספר אפשרויות בתנאי שהיא כוללת אופציה של יד חלשה עם מייג'ור אחד. אין הגבלה על מספר וסוג האופציות של הידיים החזקות. כל שימוש שונה דורש אתרעה.(ALERT) * סטיימן רגיל הכוונה לכל סוגי הסטיימן שיש להם תשובות סטנדרטיות. השאלה אינה מחייבת רביעייה במייג'ור או כוח מסוים. הסכמים אחרים כגון Stayman" "Puppet מחייבים אתרעה.

36 36 נספח 2: דוגמאות לקריאות הדורשות אתרעה (א) דוגמאות לקריאות מלאכותיות הדורשות אתרעה ההגדרה של קריאה מלאכותית מופיעה בספר החוקים. ככלל, הכוונה לקריאה המוסרת מידע שונה מהרצון לשחק בכינוי שצוין (ואינו מידע ששחקנים לוקחים כמובן מאליו בדרך כלל), למשל: פתיחה או אוברקול 2NT המראה שני מינורים תשובה 3 המראה תמיכה בסדרת המייג'ור של השותף, וכן כל הכרזות Bergen אוברקול 2 על פתיחה 1NT שאינו מראה פתיחה 2 שמראה שתי סדרות ( + סדרה נוספת) Forcing Pass (ב) דוגמאות לקריאות טבעיות הדורשות מתן אתרעה :(Walsh) תשובה של 1 במייג'ור לפתיחה 1 אשר יכולה להסתיר רביעייה בדיאמונד; תשובה 1 לפתיחה 1 המבטיחה לפחות 5 דיאמונדים. 2-1 המראה תמיכה אבל עם 6-0 נקודות 2-1 המראה תמיכה אבל עם 12-8 נקודות 2-1 המראה תמיכה של 3 קלפים בדיוק (ולא,(4 למשל:.Bergen 2-1 לא מאלצת. (ג) דוגמאות לאתרעה מוקדמת Precision שיטת Polish Club שיטת שיטת 4 מייג'ור Dbl או RDbl בעל משמעות מיוחדת (בעיקר בגובה 1), למשל Brozel או DONT המראה סדרה אחת ארוכה אחרי פתיחה 1NT של היריב. שיטה של שתי מערכות הכרזה (ערכי ההכרזה משתנים לפי פגיעות או מיקום) הסכמים שונים של הובלות ואיתותים (אך תשומת לב מופנית לסעיף 7 בתקנון) (ד) דוגמאות ל- Alert Post קריאות מיוחדות הנשמעות "רגילות" כמו: שאלות/תשובות על עוצרים בסדרות מוגדרות שאלות/תשובות על אסים/קונטרולים שאינן לפי Blackwood רגיל קריאות מיוחדות מעל 3NT שאין לתת עליהן אתרעה על פי התקנון, למשל הכרזות Dbl או DOPI לפי שיטת Pass (תשומת לב מופנית לסעיף 6 בתקנון חובת שחקנים "להגן על עצמם") תלמידי רמה"ש בפסטיבל הברידג' הבינלאומי ה- 49 עם המורה אבישי בן-דוד

37 37 (2) W/Dealer West, Vul E A854 QJ4 K87 KT7 בחן את עצמך QJ A6 AJ4 Pass 1 Pass 1 Pass 2 Pass 4 Pass Pass Pass קובי שחר מערב (שהתחיל ב- Pass ) מוביל ב- A נגד 4 וממשיך ב- K וב- שלישי ששותפו חותך. מזרח ממשיך ב- Q. הוצאתם שליטים בעזרת עקיפה מוצלחת נגד K במערב. תכננו את המשחק! (3) Dealer West, Vul E/W KJ7 A854 QJ73 J4 (1) Dealer East, Vul All 942 J52 AJT9 AJ3 AK3 Q86 K843 KQ6 94 QJT93 AK NT Pass 3NT All Pass מערב מוביל בסדרה ששותפו הכריז 8 נגד.3NT תכננו את המשחק! Pass 1 Pass 1 Pass 2 Pass 4 Pass Pass Pass מערב (שפתח את המכרז ב- Pass ) מוביל ב- K נגד 4, ממשיך ב- Q ומחליף ל- 2. תכננו את המשחק! פתרונות בעמוד 41

38 ילדים ילדים 38 מושיקו מיוחס תחרות הילדים במסגרת פסטיבל הברידג הבינלאומי בגני התערוכה היא כבר לא עוד תחרות צדדית, עם הזמן תחרות זאת הפכה להיות שם ודבר ותפסה תאוצה רבה. בעבר הייתי צריך להסביר, לדבר, לשכנע על יופייה וחשיבותה של התחרות, היום אנשים פונים אלי מיוזמתם מתעניינים ושואלים, ויש כאלה שאפילו מגיעים לראות, לצלם ואף לתת יד ולעזור. לתחרות הילדים יש קסם מיוחד, יש בה משהו שיעלה חיוך על פניו של כל אחד, המחזה של מאות משתתפים מכל רחבי הארץ יהודים לצד ערבים, דתיים לצד חילוניים, בנים ובנות כאחד משחקים, מדברים, משתפים פעולה, שמחים וכועסים והכל בצורה מכובדת וסובלנית. השנה התחרות התקיימה בהשתתפותם של 600 שחקנים ושחקניות מכל רחבי הארץ; פתח-תקווה, ת א, חיפה, רחובות, ראשון לציון, נצרת ואפילו אילת! כולם התקבצו במיוחד ולקחו חלק בכור ההיתוך של הברידג הישראלי. 600 ילדים, זה לא בא ברגל, את כל הילדים האלה מלווים צוות מורים מסור שעושה המון ומקדיש המון מעצמו להפצת המשחק והטמעתו כמשחק חשיבה חברתי ראשון במעלה, את העבודה הקשה מבצעים המורים בבתי ספר שונים ברחבי הארץ וכן בקבוצות פרטיות במסגרת פרויקט הדור הבא של ההתאגדות הישראלית לברידג. לפרויקט שלוחות רבות מצפון עד דרום, במסגרתו אנו חושפים את קסמי המשחק לילדים מבית הספר היסודי ועד לתיכון. הפרויקט משתרע על פני אוכלוסיות רבות ומגוונות ומציע הזדמנות שווה לכולם, קשה להאמין ולתפוס שבין 600 המתחרים בתחרות לקחו חלק קבוצה גדולה מהאוכלוסייה הערבית בנצרת בהובלת אוסאמה דניאל, לצד מתחרים דתיים בהדרכתו של אבישי בן דוד וכן עולים חדשים וילדים בעלי קשיי קשב וריכוז מראשון לציון. בחודש הקרוב חלק מאותם שחקנים יגיעו להתחרות במסגרת משחקי העשור של התאחדות איל ת, וזאת גם הזדמנות להודות לאיל ת על שיתוף הפעולה והעזרה שהם נותנים. המורה אורי אסרף - נועם צדיק - לכטמן אמלי איתי לוי ובר וייסמן המורה זך עומר נוהא מוסמאר - מלק מאמעמה - המורה - אוסאמה דניאל

39 39 גלעד אופיר - שרו יונתן רועי ארגלזי המורה אדוארד ויטנברג - אביב זייטק - תומר לוינשטיין - איתי נרקיס - עילי בנירי גופנא אסף - עמיעז רום שרו יונתן - שרו חורחה המורה רועי ארגלזי המורה אדוארד ויטנברג - אביחי בוקאי - טומי זאפט המורה אדוארד ויטנברג - עמית כץ - איתי כהן - דורית לשם כהן

40 40 הצץ מעבר לכתפי סימולטנית ארצית איתן גוליק זו הייתה החלוקה כולה: K532 KT K Board 26, Dealer East, Vul All J86 2 AJ542 AKT2 AQ9 AJ54 Q7 Q974 T74 Q98763 T86 J בסך הכול השתתפו בתחרות 1059 זוגות. הערכתי שמתוכם כמה מאות שיחקו יד זו. בסקציה שלנו רק אנחנו הגענו לחוזה 6 שהוא בטוח יחסית. זוג אחד שיחק 6NT וביצע איכשהו את החוזה בעזרת היריבים (כנראה גם אצלו לא כיסו את ה- Q ). כולכם ודאי יודעים כמה קשה להגיע לסלמים במינור, ואכן ההחלטה צריכה להתקבל בשלב מוקדם של המכרז. מוסר השכל: שחק בנמוך וכוון לגבוה, וייתכן שתגיע רחוק. לאחר כתיבת הסיפור החלטתי לבדוק את כלל התוצאות ופשוט נדהמתי. לא רק שאנו היחידים שהגיעו לחוזה הנכון, אלא שיתר התוצאות סיפרו כמה ברידג' הוא משחק מעניין. ובכן, יד זו שוחקה ב- 438 שולחנות. שני זוגות בצפון-דרום רשמו 800+ (כנראה הכפילו את מזרח- מערב מחוזה ב-). 10 הכריזו 3NT וביצעו 13 לקיחות, 107 ביצעו 12 לקיחות, 149 ביצעו 11 לקיחות (זו התוצאה של משחק והגנה אופטימליים), 121 ביצעו רק 10 או 9 לקיחות. 13 שיחקו בחוזה חלקי. היו גם כאלה שהפילו את מזרח-מערב ללא,Dbl וכמובן גם 20 זוגות שנפלו פעם אחת או פעמיים (כנראה ב- 6NT ). השיא השלישי היה נפילה פעמיים בקו צפון-דרום עם.RDbl נו, האם ברידג' אינו משחק מעניין? אוי, אני סתם חוזר על עצמי. בתחרות הסימולטנית הראשונה לשנת 2015 שיחקנו במועדון כיכר המדינה. ישבנו בקו צפון-דרום, ובלוח מס' 26 קיבלתי בדרום את היד הבאה כאשר כולם פגיעים: South AQ9 AJ54 Q7 Q974 Pass ממזרח והגיע תורי. כיום כמעט כולי עלמא פותחים 1NT עם נקודות, אבל לשיטתנו 1NT מראה על כן פתחתי 1. שותפי השיב 1. החלטתי להכריז כרוב השדה,1NT בתקווה שאם אהיה הכרוז, ההובלה תהיה ב- (גם הובלה ב- אינה גרועה מדי עבורי). שותפי נכנס לטראנס ולבסוף מצא הכרזה של 3. מה זה? לבסוף החלטתי שהכרזה זו מראה יד חזקה עם תמיכה ב-. נשאלת השאלה אם להכריז 3NT או להמשיך לחוזה ב-. כמובן שבתחרות טופ-בוטום עדיף לשחק 3NT עם לקיחות עודפות מאשר 5. האם יש סיכוי ל- 6? החלטתי שכן והכרזתי 4 (שאלה לאסים) תוך כדי מחשבה שבמידת הצורך אוכל לעצור ב- 4NT או אפילו ב- 5NT. התשובה 4 הראתה שני אסים. כעת עליי להחליט אם ללכת ל- 6 או לנסות לעצור. לפי שיטתנו אפשר לעצור במצב כזה רק ב- 5NT (באמצעות הכרזת 5 או 5 מצדי), אולם אני בחרתי להכריז 6. מערב הוביל ב- 3 ושותפי "הפיל" את היד הבאה: North J86 2 AJ542 AKT2 לכל אלה שמנסים להגביה את ידו של דרום יש טעות. אין אפשרות למשוך שליטים וגם לחתוך את כל המפסידים ב-, לכן עליי לשחק על הגבהת הדומם. ביקשתי T, וה- J הונח ללא היסוס ממזרח. תחושתי הייתה שזהו קלף בודד, ואכן לאחר הזכייה ב- Q משכתי 9 שזכה בלקיחה בעוד מזרח משליך קלף מעודד ב-. כעת עצרתי כדי לתכנן את צעדיי הבאים. המשכתי ב- Q שמשום מה זכתה, נוסף ל- J שזכה. כעת היה ברור לי שה- A יפיל את הדיאמונדים הנותרים. הפסדתי עקיפה בספייד, אך אין זה משנה מה יחזיר מערב אני זוכה בלקיחה, מושך את שני השליטים האחרונים והשולחן גבוה. גם אם מערב מכסה את ה- Q ניתן לחתוך את הסיבוב השלישי בסדרה, ושוב השולחן גבוה.

41 41 בחן את עצמך פתרונות מעמוד T T9842 (1) 942 J52 AJT9 AJ3 AK3 Q86 K843 KQ6 QJT76 AK7 Q76 75 מערב מוביל בסדרה ששותפו הכריז 8 נגד.3NT תכננו את המשחק! יש 7 לקיחות בטוחות. אם ננחש נכון את מיקום ה- Q נוכל לעקוף נגד המגן המחזיק אותה ולבצע 9 לקיחות. במקרה שלנו אין צורך בניחוש משום שיש עדויות ברורות כי ה- Q במזרח. לשותפות שלנו 28 נקודות גבוהות (17 בדרום ו- 11 בצפון). למגנים 12 נקודות גבוהות בלבד. מזרח פתח את ההכרזה 1 מכאן שהוא מחזיק את כל הנקודות החסרות. המשחק הנכון: יש לבצע עקיפה ב- נגד מזרח לשחק A ולהריץ J מהדומם. עיקרון: ניתן להסיק מההכרזה מידע על מספר הנקודות של כל אחד מהמגנים. כאשר הבעיה שלנו היא איתור המיקום של קלף מסוים עלינו לשחזר את ההכרזה בטרם נשחק את הקלף הראשון מהדומם ולקבוע את תחום הניקוד של כל מגן על סמך הכרזותיו. K2 AK (2) A854 QJ4 K87 KT7 QJ A6 AJ4 T3 T2 QJT52 Q932 מערב (שהתחיל ב- Pass ) מוביל ב- A נגד 4 וממשיך ב- K וב- שלישי ששותפו חותך. מזרח ממשיך ב- Q. הוצאתם שליטים בעזרת עקיפה מוצלחת נגד K במערב. תכננו את המשחק! יש 8 לקיחות בטוחות. העקיפה המוצלחת בשליט העלתה את המספר ל- 9, וניחוש נכון של מיקום ה- Q יניב את הלקיחה העשירית. בחיפוש אחר רמזים נחזור להכרזה. מערב המחלק התחיל בקריאת,Pass ובכל זאת ראינו אצלו כבר 10 נקודות גבוהות AK ו- K. לו היה מחזיק גם Q היו בידו 12 נקודות לפחות עם חמישייה טובה ב-. במקרה זה אין ספק כי הוא היה פותח את ההכרזה 1. מאחר שלא עשה זאת, אנו מסיקים שה- Q במזרח. המשחק הנכון: לשחק K ולעקוף ב- נגד מזרח. עיקרון: ניתן להסיק מסקנות חשובות לא רק מהכרזות היריבים אלא גם מקריאות ה- Pass שלהם. מגן שלא פתח את ההכרזה והתגלו בידו 10 נקודות גבוהות, לא יחזיק Q נוספת. Q652 K2 954 KQT8 (3) KJ7 A864 QJ73 J4 94 QJT93 AK62 97 AT83 76 T8 A6532 מערב (שפתח את המכרז ב- Pass ) מוביל ב- K נגד 4, ממשיך ב- Q ומחליף ל- 2. תכננו את המשחק! יש 8 לקיחות בטוחות. ההגנה החלה בשתי לקיחות ב-, ובלקיחה השלישית העמידה אותנו למבחן ב-. עלינו לנחש מי מהיריבים מחזיק Q ומי מחזיק A. עלינו להניח שלא נפסיד לקיחה בשליט, כלומר K חייב להיות במערב רק כך יש לנו סיכוי לבצע את החוזה. כבר ראינו 5 נקודות בידו של מערב, וביחד עם ההנחה ההכרחית יש בידו 8 נקודות. לו היה גם A אצלו, היה פותח את ההכרזה. מאחר שמערב היה המחלק וקרא,Pass אנו נמקם את ה- A אצל מזרח. המשחק הנכון: בלקיחה השלישית נשחק J מהדומם. עיקרון: לעתים עלינו להניח כי קלף מסוים נמצא אצל מגן מסוים, על מנת שיהיה לנו סיכוי לבצע את החוזה. אם לא המצב אבוד. ניתן להסתמך על הנחה כזו ולמקם קלפים בכירים נוספים על פי הכרזותיהם או אי-הכרזותיהם של היריבים.

42 ידיעון ההתאגדות הישראלית לברידג' ן מרץ 2015 עורכים: אילן שזיפי ואוריה מאיר, כתובת משרד ההתאגדות: ת.ד שוהם טל , פקס דוא"ל: אתר ההתאגדות: מאי 2015 אליפות ישראל הפתוחה לזוגות אפריל 2015 ליגות לזוגות TB מרץ 2015 אליפות ישראל לזוגות מעורבים שלב מחוזי* סימולטנית ארצית 18 תוכנית פעילות ספורטיבית ארצית לחודשים: מרץ מאי 2015 מוקדמות מחוזי* שלב מחוזי* אליפות ישראל הפתוחה לזוגות שלבי גמר ליגה לזוגות TB אליפות ישראל לזוגות מעורבים שלבי גמר * ראו מודעה מפורטת. הודעות חשובות ארצית + לאומית כמות נקודות אמן ארציות מוגדלת לכל הזוגות המסיימים מעל הממוצע!!! ליגות לזוגות TB 2015 שלב מוקדמות מחוזיות - חדש!!! 1. התחרות תתקיים אחת לשנה במתכונת בתים עם עליות וירידות. 2. הזוגות שישתתפו יחולקו לבית עליון ומספר בתים איזוריים על פי מספר הזוגות שישתתפו. 3. על פי התוצאות בסיום מחזור המשחקים יעלו וירדו הזוגות בין הבתים ויוכתרו אלופי הארץ לליגות זוגות.TB 4. השנה יתקיימו משחקי מוקדמות אזוריות בכדי לדרג ולחלק את הזוגות בין הבתים. בשנים העוקבות תתקיימנה תחרויות השלמה למקומות פנויים בבתים האיזוריים. 5. שיטת המוקדמות - שני מושבים בני 24 חלוקות. שיטת חישוב.TB 6. שלב הבתים האיזוריים יייערך במהלך סופ"ש אחד ואילו שלב הבית העליון ייערך במהלך סופ"ש ועוד שבת. צפון במועדון "חיפה כרמל" רח' מחניים 9, חיפה משה מנור מועדון: מחיר 180 ש"ח לזוג ההרשמה מראש חובה שבת 18 באפריל, שעה 09:30, סיום משוער 17:00 דרום מועדון אשדוד הרב שאולי 4 פרטים והרשמה אביבה בן ארויה מחיר 180 ש"ח לזוג ההרשמה מראש חובה מרכז מועדון אביבים דיסנצ'יק 7, תל אביב יעקב מינץ מחיר 180 ש"ח לזוג ההרשמה מראש חובה לפחות אחד מבני הזוג חייב להשתייך לסניף במחוז שבו הוא משתתף )ניתן להשתתף במחוז אחר רק באישור מוקדם של קפטן המחוז המארח( ככלל, לא מאשרים ממלאי מקום בתחרויות אליפות ישראל מחזור הליגה הראשון )שנתי( יתקיים בסופ"ש 29-30/05/2015 פרסים ונקודות אמן ארציות ובינלאומיות במתכונת מורחבת מאד. התחרות מיועדת לחברי התאגדות בתוקף בשנת 2015

43 אליפות ישראל הפתוחה לזוגות 2015 שלב מוקדמות מחוזיות שני מושבים בני 18 חלוקות, חלוקות זהות וחישוב משותף בכל המרכזים שיטת חישוב IMP יוענקו נק' אמן ארציות במתכונת מורחבת לכל הזוגות המסיימים מעל הממוצע. צפון במועדון חיפה כרמל רח' מחניים, חיפה משה מנור מועדון: מחיר 140 ש"ח לזוג ההרשמה מראש חובה דרום מועדון מרכז הברידג' ירושלים שדר' בן צבי 35 פרטים והרשמה אביבה בן ארויה מחיר 140 ש"ח לזוג ההרשמה מראש חובה שבת 2 במאי 2015, שעה 09:30 פרטים והרשמה: מרכז מועדון "רמת השרון" סוקולוב 52, רמת השרון יעקב מינץ מועדון: מחיר 140 ש"ח לזוג ההרשמה מראש חובה לפחות אחד מבני הזוג חייב להשתייך לסניף במחוז שבו הוא משתתף )ניתן להשתתף במחוז אחר רק באישור מוקדם של קפטן המחוז המארח( ככלל לא מאושרים מחליפים לתשומת לב המשתתפים באליפות ישראל לזוגות: המשך התחרות במתכונת : שלב חצי גמר משותף )ללא בתים(, שלב גמר: בית א' בשיטת בתים )מצ'ים(, גמר על בהשתתפות 14 זוגות, 12 מבית א' ושני הראשונים מגמר ב' תאריכי המשך האליפות : חצי גמר וגמר במאי, גמר על : ביוני פרסים ונקודות אמן ארציות ובינלאומיות במתכונת מורחבת מאד. פתוח לחברי התאגדות בתוקף לשנת מנעו אי נעימות ודאגו לחדש חברותכם בהקדם. ועדת סגל ועדת סגל עדכון סגל זוגות ארצי 2015 להלן התאריכים המעודכנים של משחקי הסגל הארצי לשנת 2015, אשר ייערכו כמשחקי הזמנה במתכונת דומה לזו של שנת 2013: מחזור יום תקנון למשחקי הסגל, מועדים ורשימת פרסים ישלחו בדוא"ל למשתתפים. ההחלטה הסופית על ההשתתפות במסגרת זו תהיה על פי שיקולה הבלעדי של ועדת הסגל. אליפות אירופה ה- 2 לסטודנטים - און ליין תתקיים ב- 1 באפריל 2015 ב- BBO בחסות EUSA ו- EBL המעוניינים מתבקשים לפנות אל משרדי ההתאגדות כדי לקבל את כל הפרטים. )ההרשמה עד ה- 15 במרץ 2015(. תאריך EUROPEAN BRIDGE LEAGUE שבת שישי שבת שלישי שלישי הרשמה עד 17.3 במשרדי ההתאגדות

44 אליפות אירופה הפתוחה EUROPEAN BRIDGE LEAGUE בין התאריכים 27 ביוני עד 11 ביולי, 2015 בטרומסו שבנורבגיה התחרות פתוחה לזוגות ולקבוצות בקטגוריות סניורים, נשים, מעורבים ופתוח. לשחקנים שנולדו ב- 1/1/1990 או אחרי, תינתן הנחה של 25% בדמי הרישום. לקבלת מסמך עם פרטים נוספים, כפי שפורסמו ע"י ה- EBL, אנא פנו למשרדי ההתאגדות. ועדת צעירים ועדת צעירים קפטנים לנבחרות הצעירים של ישראל נבחרות הצעירים, בתי הספר ונבחרת עד גיל 15, ייצגו השנה את ישראל באליפות העולם שתתקיים בנורבגיה בין התאריכים 27 ליוני עד ה- 11 ביולי מועמדים הרואים עצמם מתאימים לשמש בתפקיד קפטן, מתבקשים להגיש בקשה למשרדי ההתאגדות בצירוף קורות חיים המפרטים רקע רלוונטי לתפקיד וזאת עד לתאריך ניתן להגיש את הבקשה בדוא"ל: אליפות העולם לצעירים תתקיים בקרואטיה בין התאריכים 20-29/8/15 בתחרות 3 קטגוריות זוגות, קבוצות,)Swiss( קבוצות.BAM התחרות פתוחה לכל השחקנים שנולדו לאחר 1/1/90 בקטגוריות - Youngsters פתוח למי שנולד אחרי 1/1/95 בקטגוריות Kids פתוח למי שנולד אחרי 1/1/00 לקבלת פרטים נוספים לגבי התחרות, הרשמה ועלויות, יש לפנות למשרדי ההתאגדות. ההרשמה לתחרות עד ה- 1/7/15 ובאישור ועדת צעירים. ניתן לפנות בדוא"ל: ibf@bridge.co.il תוצאות תחרויות - פסטיבל הברידג' הבינלאומי ה- 49 דרוג זוגות נשים - Pairs( )Ladies שמות מצטבר דרוג זוגות גברים - Pairs Men שמות מצטבר גרינשטיין קרנאור - קופר סתיו לויט בלה - קדם רחל נוסצקי מיכל - סעדה נטלי פיק מיכל - בן דוד לאה וקסלר מיכל - בראונשטיין יעל ברנר אילנה - פופלילוב מתילדה דור רולנדה ד"ר - קרן אורה סקסון נטע - בן יהודה יהודית כץ שרה - וישניצקי מירי בלס אביבה - מיודק אילה שטרן לוי - ליבסטר בני רול דב - רול יוסף בועזיז דניאל - בראל מיכאל טובביס אלכס - מלאך יעקב מורד אורי - רשתי שאול פרוז משה - פרוז איתי גלברד מרדכי - עציון אמיר רשף אופיר - פכטמן רון ינון חגי - ספינקה פיני הורניק אירוינג - שמואלי רן

45 דרוג זוגות - IMP שמות מצטבר דרוג זוגות מעורבים - Pairs Mixed שמות מצטבר טאו טל - גבע חיים קרמר הדסה - בנישטי משה Chodorowska Irena - Chodorowski Jan סעדה פטריק - טל דנה רום שושנה - מיוחס מושיקו גרינברג שושנה - שפיגל צחי בראונשטיין יעל - פורת רמי אקסלרוד חדוה - אקסלרוד אשר Busse Grazyna - Busse Piotr טנדי סטיב - שחר לאה Klukowski Michal - Nowosadzki Michal שיינמן רמי - גלברד מרדכי אלמרו נועה - אסרף ערן קראוס מיקי - מינץ יעקב לוי הילה - מרק סוניה רביד מנחם - כהן דני תור רוני - רול יוסף גלעדי ירון - עציון אמיר זק שחר - בראונשטיין אריאל פז שרה - יאיר יוסף דרוג זוגות - Handicap שמות מצטבר דרוג זוגות פתוחה Open Pairs - Final A שמות מצטבר טולדנו אורן - ישראלי דן זילבר ריטה - וסרמן גילדה נחמיאס נורית - יקיר דני ארגלזי רועי - שרו יונתן נוסצקי מיכל - פלוט אמיר מרמר רוני - אמיר יוסי אילת אוזן יובל - טל ארז הבר שמעון - הולצמן זאב מלמד אהרון - גולדשטיין יעקב ירקוני אברהם - קונר מאיר רול יוסף - לוין אמיר Jasczak Andrzej - Przemys?Aw Janiszewski חץ נתן - לוינגר אסא ידלין ישראל - ידלין דורון זמיר עמי - עציון אמיר Olanski Wojtek - Vianikonis Vitas שוורץ אדריאן - רומיק פנחס זק שחר - בראונשטיין אריאל פכטמן רון - טרנובסקי בר לירן ינון - פרידלנדר אהוד דרוג זוגות פתוחה Open Pairs - Final B שמות מצטבר דרוג זוגות חמישי חד פעמית Top-Bottom שמות מצטבר סוכמן גידי - שומרוני ירון לונשטיין תומר - זייטק אביב שפוצ'ניק גרש - ידדוב רמי אורן אפרת - לוי הילה שקולניקוב לאוניד - וילסקר בוריס לוי עובדיה - סף יעל טובביס אלכס - רונן בני גרין דורון - פורת הילה שיינמן רמי - גלברד מרדכי רביד מנחם - כהן דני Schukhmeister Borys - Rovyshin Oleg שוחט תמר - קראוס מיקי חכימי אהרן - פופלילוב לילו ליבסטר נדיה - אורי עמי מילצ'ן דרור - וקס יעקב Danylyuk Volodymyr - Danylyuk Tetyana סקסון נטע - טובביס אלכס חלמיש משה - סולניק אריה מילגרטר נחום ד"ר - בר-און רוני שבת דניס - טוויג אהרון

46 קבוצות מעורבות - Teams Mixed דרוג שמות Zmuda Justyna - Klukowski Michal - Dufrat Katarzyna - Nowosadzki Michal חץ קלרה - חץ נתן - פופלילוב מתילדה - פופלילוב לילו ברקת אילן - ערמי רות - סעדה נטלי - שיינמן רמי רום שושנה - מיוחס מושיקו - שגב רון - הירש עמליה מורן אורית - נוסצקי מיכל - ידלין דורון - ידלין ישראל ספקטור מיכל - כהן עדי - ארואץ אבי - אברנוק חוה מורג שי - כץ פז - ממן גיא - גלברד מרדכי אורן אפרת - בנין בר רוני - טל דנה - פכטמן רון - זק יניב זייטמן בריאן - זייטמן מגי - בורק לואיזה - רפאלי דוד אנציו אנדה - לובינסקי יובל - בירמן דניאלה - גלבוע אורי מצטבר Open Teams דרוג שמות בראונשטיין אריאל - זק שחר - טל דנה - טל נגה - בראל מיכאל - זק יניב פישר לוטן - שורץ רון - Wojtek( )Vianikonis Vitas) - (Olanski - פרידלנדר אהוד - לירן ינון שטרן לוי - ליבסטר בני - הרצקה רון - רוסלר אמנון ברקת אילן - לוין אמיר - רול יוסף - לנגי אסף גלבוע אורי - גרינברג ניר - רשף אופיר - Kauko( )Koistinen Piotr( - Arlovich Andobi) - (Vainikonis Erikas) - Bilde Dennis - Zatorski טרנובסקי בר - פכטמן רון Zmuda Justyna - Dufrat Katarzyna - Nowosadzki Michal - Klukowski Michal וויינשטוק פאול - אורן יוסף - ניימן עירית - ניימן יוסף Przemys?Aw Janiszewski - Jasczak Andrzej - Paluchowski Tomasz - Szulejewski Boguslaw צדיק ארז - שפי רון - ידלין ישראל - ידלין דורון שגב רון - קניגסברג מודי - קניגסברג אייל - )מוזס דני( - שניידר רני - )גרין דורון( בירנבך דוד - שטרית אבי - קריספי ניסים - מנדלבאום יצחק Chodorowska Irena - Chodorowski Jan - Busse Piotr - Busse Grazyna רפפורט דני - גילת רוני - סילברמן צבי - זיו אבישי אסרף ערן - שפירו לאה - אופיר גלעד - רוזמרין גד - ארגלזי אלירן - בירמן אלון שניידר יגאל - לידור אורן - נוסצקי מיכל - סעדה נטלי מצטבר WIN RU 1/2 1/2 P/O P/O 1/4 1/4 1/8 8/1 8/1 8/1 8/1 8/1 8/1 8/1

47 דרוג ראשון בוקר - Morning Sunday שמות מצטבר דרוג שני בוקר - morning Monday שמות מצטבר רונן מרים - רונן בני אופיר גלעד - היימן אטלקה סקסון נטע - טובביס אלכס זק יניב - בן נחום גילי טימיאנקר נח - בני רות - Green Marcia גינוסר איתמר כהן יוסי - טילר כספית מרים דרזנר תרצה - שניר רותי לוי יצחק - שמיון דגן ג'ודי דורי ישראל - בן אפרים רן זק יניב - כהן אילן Dragan Volodymyr - Schukhmeister Borys אילת מלכה - אילת מיכאל ארנון גדי - אלקלעי משה עציון אמיר - גלברד מרדכי הבר שמעון - הולצמן זאב חיות אבי - בן שמחון אמליה צברי רות - שעובי אביהוא שניר רותי - אריאלי אמנון אסולין עדי - חץ קלרה דרוג בוקר רביעי - morning Wednesday שמות מצטבר דרוג חמישי בוקר - morning Thursday שמות מצטבר פכטמן רון - סיגל מליאנה זק יניב - בראונשטיין יעל גנוט ישראל - סגל מתן שורץ רון - Kauko Koistinen אלון הדסה - ארד נויה פז שרה - וכט רפאל גנס בוב - וישניצקי מירי כהן שמואל - עזורי איוון וקסלבאום חנה - מלאך יעקב מנחם אמנון - יצחקי שרה זק יניב - וקסלר מיכל סמיר סייג - פיינגולד אברהם חיות אבי - פלנר מלכה גני יוסף - קרני אפרים ארנון גדי - אלקלעי משה גרג'י צבי - כספי יואב אורמן ליאור - מיוחס יעקב רפפורט לאה - בן דוד רמי קופר ענבר - קופר סתיו עציון אמיר - גלברד מרדכי דרוג דרגות נמוכות - Pairs Novice שמות דשא אברהם - גוטפריד שי שרו יונתן - ארגלזי רועי אביב סבינה - אביב יוסי בר גלעד - אוסאמה דניאל סמורזיק אביטל - משיח רבקה רוזן דב - רוזן חיה קונר מאיר - ירקוני אברהם קליין יעקב - אראל יונתן לוי שרי - לוי אורי ברדוגו חיים - עמר ג'ו מצטבר

48 הודעות מועדונים מועדון ברידג' קלאב רחובות מתכבד להזמינכם לתחרות ארצית מושב 30 1 ידיים ביום שבת 25 לאפריל, 2015, בשעה 10:00 במועדון הברידג' שרחוב המנוף 1, ברחובות מנהל תחרות אילן שזיפי המחיר: 65 לשחקן גביעים ל- 3 המקומות הראשונים מספר המקומות מוגבל, הרשמה מראש חובה! לפרטים והרשמה: דורית נעמי מאיר מועדון תל אביב המחודש מתכבד להזמינכם לתחרות ארצית בת 2 מושבים של 24 ידיים כל אחד מושב 1 ביום ג' 21 לאפריל 2015, בשעה 20:30 מושב 2 ביום ג' 28 לאפריל 2015, בשעה 20:30 מועדון ירושלים מתכבד להזמינכם לתחרות ארצית מושב 30 1 ידיים שתתקיים ביום שישי ה 20 במרץ 2015 בשעה 09:30 במגדלי הים התיכון, רח' ינובסקי 4, ירושלים מנהל תחרות ברי אבנר מחיר למשתתף 65 גביעים ופרסים כספיים לזוכים במקומות הראשונים מספר המקומות מוגבל, הרשמה מראש חובה! לפרטים והרשמה: מועדון הברידג' בית בלגיה מתכבד להזמינכם לתחרות ארצית מושב 30 1 ידיים ביום שישי 24 לאפריל 2015, בשעה 10:00 באחוזת בית הכרם בירושלים רח' אביזוהר 8 מנהל תחרות דרור שיפטן מחיר למשתתף 65 גביעים ל- 3 המקומות הראשונים מספר המקומות מוגבל, הרשמה מראש חובה! אמנון: amnon_raz1@walla.com במועדון תא ברח' החשמונאים 91 )פינת קרליבך( קומה א' )יש מעלית( מנהל תחרות אילן שזיפי המחיר: 60 למושב פרסים למקום 1-2 ולמקום טוב באמצע מספר המקומות מוגבל, הרשמה מראש חובה! יהודה אלי דרגות רב אמן ארד מרקוביץ רוני, קריות/חיפה בן דוד יובל, רמת השרון רב אמן בן צבי אייל, קבוצי דרום אמן בכיר זהב אבירם יעקב, הדר כפר סבא כהן אילן, רמת השרון אמן בכיר כסף דניאלי יהודית, קיסריה בורלא קלמי, רמת השרון אמן בכיר ארד פאר ניר, קבוצי צפון מקבלי תארים ביום 1 במרץ 2015 אמן בכיר פרלשטיין אינגה, רמת גן אמן זהב פלקס ברוריה, רקפת קרית טבעון טאו טל, השרון שוורץ דנה, השרון פורשר שמעון, כפר סבא וגנר גדעון, הדר כפר סבא ברקלי יחזקאל, ירושלים אמן כסף בנדטסון סילביה, מועדון תל אביב בן אבו שרה, ירושלים גולדנר שמואל, בית בלגיה י-ם אדמס שובל, מרכז הברידג' י-ם שרו יונתן, חדרה ניר דוד, באר שבע פולק נלי, רחובות גלאור אלכס, וקס - רחובות דרוקר יוחנן, קבוצי דרום אמן ארד צינגיסר אור, חיפה/כרמל גרנות חני, אבן יהודה המר אילנה, אביבים צימרמן מרקוס, מושבות- שמריהו לוי איתן, מרכז הברידג' י-ם לויזון ירון, ערד אשכנזי יצחק, גליל תחתון אמן גלטמן מרים, מועדון תל אביב

49 ניצן רינה, גבעתיים לזרוס לילה, כרמיאל אוחנה שחר, טבעון מילגרם יוסי, נהריה גת אוטיליה, רמת גן אהרוני עליזה, אביבים גבאי אסתר, אביבים קינן תמר, אביבים ברנע גיורא, מושבות-שמריהו זילברברג אסתר, מושבות-שמריהו צור דן, מושבות-שמריהו יערוני תמי, ירושלים פרי סוזנה, מרכז הברידג' י-ם רביב דוד, מרכז הברידג' י-ם עוגב גבריאל, קיסריה נרקיס איתי, ויצו פתח תקוה קילשטיין לרה, ראשון לציון אבני יוסי, בית מכבי ראשל"צ רייזר שמעון, בית מכבי ראשל"צ שיוביץ סוניה, ערד כספי ישראל, גל - ראש העין כספי פנינה, גל - ראש העין הראל אילנה, רחובות טרביטש מרים, רחובות אלקלעי אורנה, נס ציונה ארגלזי רועי, נס ציונה דומברבה לוסיאן, נס ציונה וסרמן גילדה, נס ציונה סגן אמן זהב אינגביר מירב, כיכר המדינה ת"א נאור יעל, חיפה/כרמל חוטורסקי ניר, טבעון וקסלר אסתר, רקפת קרית טבעון בנבניסטי רונן, השרון כץ ז'אנה, השרון ברש אהרון, רמת גן משיח משה, רמת גן רומנו משה, רמת גן פרידמן רונית, אביבים רחימי רחמים, אביבים שפירו יהודית, אביבים שוורץ חווה, מושבות-שמריהו אלה סו, בית בלגיה י"ם אלה רמי, בית בלגיה י"ם דוד דבי, מרכז הברידג' ים דוידי יובל, מרכז הברידג' ים עופר יואש, קיסריה עופר שמחה, קיסריה גז חנה,מרכז ספורט רשלצ ענבר יעל, בית מכבי ראשל"צ אבני אבי, גל - ראש העין גטניו ניצה, גל - ראש העין סגל שרה, גל - ראש העין קריב מיכאל, רחובות שוקרון שלום, כפר מרדכי אריאלי משה, נס ציונה קרוגר שלמה, נס ציונה סבירסקי רפי, קבוצי דרום סגן אמן כסף בן יהודה משה, מועדון תל אביב קוטלרו אלי, קריות/חיפה ברדישבסקי שושנה, נהריה רז שרה, רקפת קרית טבעון בארי דפנה, השרון שברצטוך אבי, השרון גל מרדכי, הלוחם חיפה קרני גיא, הלוחם חיפה בומש חוי, רמת גן סבירסקי מיקי, אביבים מתתיהו גל, ויצו - נוה יוסף אשכנזי יוסף, נתניה אקשטיין יהלי, ויצו פתח תקוה זומר אהרון, ויצו פתח תקוה נוה משה, בית מכבי ראשל"צ אור מאיר ציפי, באר שבע רגב עודד, אשקלון מולכו מירה, רחובות שפר מרים, רחובות זהבי יוחנן, אילת זייטק אביב, נס ציונה מנחם אמנון, ספורט + חולון לונשטיין תומר, מועדון לידור סגן אמן ארד רווח אברהם, כיכר המדינה ת"א ג'וסטר מריון, כרמיאל טמיר אלי, "הרץ" חיפה שגיב שלמה, אבן יהודה לנדה בנימין, אביבים פיביק יעקב, אביבים ברעם שרה, מושבות-שמריהו מנדל אהרון, מושבות-שמריהו קופלביץ דולי, מושבות-שמריהו רדיאן צפורה, בית בלגיה י"ם רענן אלי, נתניה רענן שוש, נתניה וילדר סילביה, בית מכבי ראשל"צ ידגר רפי, ערד שרון רונית, אשדוד סגן אמן טל טובה, כרמיאל יערי אריה, נהריה שגיא סטן, רקפת קרית טבעון שושני דן, רקפת קרית טבעון בינט ג'ורג' שמעון, השרון מתוקי דליה, רמת גן פרסול יעקב, אביבים קוטלצקי טובה, אביבים הנדל אביהו, מושבות-שמריהו סידי בתיה, מושבות-שמריהו קרמנשה איריס, מרכז הברידג' י-ם פלד שושנה, נתניה סיטי אלי, ערד צפריר עזה, ערד שוהם הדר, גל - ראש העין כהן דוד, רחובות מרטן דליה, רחובות קפנר משה, כפר מרדכי ולדמן רודי, נס ציונה חייט ישראל, ספורט + חולון שמחיוב רחל, ספורט + חולון שגיא הדס, קבוצי דרום שחקן מתקדם ריבסקי ג'וליאן, קנטרי רעננה קריינדלר מיכאל ד"ר, כרמיאל ליבנה גיורא, חיפה/כרמל זנגר בלהה, רקפת קרית טבעון מררו זהבה, רקפת קרית טבעון פוגל בנימין, רקפת קרית טבעון שושן גלוריה, רקפת קרית טבעון הולצקנר דבורה, השרון ובר שרה, השרון טל ג'ו, השרון ליפמן חיה, השרון מינצקר עוזי, השרון רוטנברג יוסף, השרון שינבאום מרגרט, השרון שינבאום שלמה, השרון בן שושן רפאל, אבן יהודה הירש הלן, אבן יהודה בראל ורדה, רמת גן בראל עוזי, רמת גן לביא משה, רמת גן רבין עידן, רמת גן מרן מרגלית, אביבים שמלצר יזהר, אביבים אדיב יעקב, מושבות-שמריהו חגשורי שהלה, מושבות-שמריהו פטרסקו אהוד, ירושלים רגב עשירה, מרכז הברידג' ים הנדלר יהודה, חדרה ברחודר דרור, סביון-קרית אונו כרכבי בנו, סביון-קרית אונו שקד נירה, סביון-קרית אונו איזק אפרים, מרכז ספורט ראשל"צ סקוטלסקי, מרכז ספורט ראשל"צ חומרי אבנר, בית מכבי ראשל"צ לוי ישעיה, גל - ראש העין לוין ליאורה, גל - ראש העין שוהם אילן, גל - ראש העין סוחנוב ולרי, באר שבע סומוב מרינה, באר שבע דוד נגר בילי, אשדוד קורשיה עליזה, אשדוד לשנובולסקי חני, נס ציונה זיו ארז, מועדון לידור סימון מירי, מועדון לידור

50 " " ( ).,,,, ( " ) " 2,390- ' Marianske Lazne ( ) ( ) 1,970 Danubios 6 ( ) : (B&B) ( ) Butterfly 8 : :, : info@hasharon.org :,

51 ,, ( /4 ) 2,820-7!! : 6 + 6! WIFI 6 10,, ! -!..., :! + 80, 20 :,( 180) : : : bridgeholidays@gmail.com ,...,, - : מחיר ל לילות אß דß Ø בß הß מחיר ל לילות אß הß אדם בחדר זוגי μπμ ש ח אדם בחדר זוגי πμ ש ח אדם בחדר יחיד μ ש ח אדם בחדר יחיד μ μπ ש ח , :

52 ! 2015 ***** DLX 15/ ( 3) -!! 1,790.( )!! 1, ( ) E.DAN CLUB- ( ) ( ), +, ( - ) IMP 20:30-4/5 IMP 16:30-5/ ( ) 20:30-3/5 (.. ) - TB 20:30-6/5 IMP - 10:30-9/ T.B - (.. ) 20:30-7/5 (.. ) 16:30-8/5, 3-., 65 - daganbridge@hotmail.com, , :

53 : ' ' " " ( 10) , 1, 2, 3, " ".,.,,,, " ",,,,," ",,,.. 5 ( ) 2, : DLX 5 9 " ". - :. -.,( 80) ",, :! : daganbridge@hotmail.com, '

54 1 Pass 2 Pass 2 Pass 3 Pass 4 Pass 4NT Pass 5 Pass 6 Pass Pass Pass Ron (East) opened 1 (only 11 HCP but concentrated in the long suits). Once again I was faced with a choice between 6 and 7. I started with 2 and Ron bid 2, showing a minimum and not necessarily a 6-card suit. I wanted to make another forcing bid so I bid 3 (mistake). Ron now raised to 4 and after 4NT (two aces) I figured it would be too risky to bid a grand slam and I closed out at 6. Instead of 3 I should have bid 3, which partner English would not be able Pass as we were already in a game-force. After that bid Ron would have been in the driving seat, possibly taking us to 7 when I show three aces plus the trump queen. The grand slam depended on a 3-2 spade break (68%), thus 7 would have been the correct contract. We still got an average for 6 as some pairs got to 6 and others did not get to slam at all!! The whole point is, that after making a gameforcing bid it is most important to show your fit with partner rather than looking for other suits. A support bid below game becomes possible once game-force has been established. While waiting for the results, Ron told me that he was sure that we were in the top five, and that I had played very well. I replied: "You didn't play too badly yourself ". 54? / (:,, " ".,,! ravit@rotemltd.co.il :,,

55 55 English A Great Birthday Present Brian Zietman My children decided this year to give me a very original birthday present. They organized that I play in a national tournament with Ron Schwartz. I faced the challenge with some trepidation, knowing that if we came below average nobody would say that Ron played badly. Still, how often does one get the chance to partner a world champion? So we arranged to play in the national tournament of Tel Aviv in Raanana. I am pleased to say that we came in first, beating the rest of the field of 48 pairs by almost 3%! I was able to learn something important with came up in the following two hands, which fortunately didn't cost us. This was the first one we were playing Bergen, Jacoby 2NT and two over one forcing to game. Board 14, Dealer East, Vul None K8 KQT83 AQ43 A2 J76 4 T9 QJT8654 AT K973 Q532 AJ976 KJ85-1 Pass 2 Pass 3 Pass 4NT Pass 5 Pass 6 Pass Pass Pass Ron (East) opened 1. Holding 18 HCP there was no way I could stop below slam, and I figured that any support of heart could be Passed. I decided to bid 2 (mistake) which was forcing to game, and Ron bid 3. When I bid 4NT (RKCB) Ron assumed that our fit was in and thus answered 5. This showed two aces without the trump queen. He could have bid 6 to show an even number of keycards with a void, but he was not sure whether I would understand that. I knew we were missing either a major ace of the K, so I closed out in 6. Earlier, the correct bid would have been 2NT (Jacoby) over 1, showing a game-forcing hand with (at least) 4-card support. This would have put Ron in the driving seat, and we would have been able to determine more easily that we were missing the A. This was the second hand: Q74 AK632 AQ84 A Board 18, Dealer East, Vul N/S 83 Q QJT95 J62 J75 T75 K876 AKT95 T KJ62 432

56 STEIGENBERGER BAD NEUENAHR - 2,190 - STEIGENBERGER ' ( ) : - : - bnbg ben@gmail com :

Microsoft Word - solutions.doc

Microsoft Word - solutions.doc תחרות גיליס 009-00 הרי פוטר הגיע לחנות הדובשנרייה בהוגסמיד. הוא מגלה, שהכסף שלו מספיק בדיוק ל- סוכריות קוסמים ול- 5 קרפדות שוקולד, או בדיוק ל- 0 קרפדות שוקולד ול- 0 נשיקות מנטה, או בדיוק ל- 45 נשיקות מנטה

קרא עוד

תקנון כדורגל כללי 1. הוראות תקנון זה, הינן ייחודיות לענף הכדורגל ובאות להוסיף על הוראות התקנון הכללי. 2. המשחקים ייערכו לפי חוקת המשחקים הנהוגה בהתאחד

תקנון כדורגל כללי 1. הוראות תקנון זה, הינן ייחודיות לענף הכדורגל ובאות להוסיף על הוראות התקנון הכללי. 2. המשחקים ייערכו לפי חוקת המשחקים הנהוגה בהתאחד תקנון כדורגל כללי 1. הוראות תקנון זה הינן ייחודיות לענף הכדורגל ובאות להוסיף על הוראות התקנון הכללי. 2. המשחקים ייערכו לפי חוקת המשחקים הנהוגה בהתאחדות לכדורגל בישראל להוציא הוראות מיוחדות המפורטות בתקנון

קרא עוד

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו פרופיל ארגוני תדריך להכרת שירות מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעות פתיחה ונעילה. מספרי טלפון בשירות ובבית עובדים בכירים

קרא עוד

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, וגם כעסים וקינאה. אז תנו לי יד וקדימה קופצים, רק תזכרו

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

Microsoft Word - בעיות הסתברות 1.doc

Microsoft Word - בעיות הסתברות 1.doc תרגול בעיות הסתברות. גולן מטיל פעמים קובייה הוגנת, מה ההסתברות שבכל אחת מהפעמים יקבל תוצאה שונה? () () () הילה קוראת ספר לפני השינה פעמים בשבוע, יוני סופר כבשים לפני השינה פעמים בשבוע, מה הסיכוי שהיום

קרא עוד

בהמשך לאירועי "צעדת השיבה הגדולה" מנסים פעילים אנטי-ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת עזה (תמונת מצב ראשונית)

בהמשך לאירועי צעדת השיבה הגדולה מנסים פעילים אנטי-ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת עזה (תמונת מצב ראשונית) ארגון סיוע תורכי המקיים פעולות הומניטאריות ברחבי העולם, ה מ ס י י ע, חסין אורוכ,, בהמשך לאירועי " צעדת השיבה הגדולה" מנסים פעילים אנטי- ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת ע ז ה ) תמונת מצב ראשונית) 29 2018

קרא עוד

טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון:

טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון: טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון: 454-1288476 פתיחה שלום מתעניין בקסמים! שמי יוני לחמי. אני קוסם מקצועי מעל 11 שנים. לפני 9 שנים התחלתי ללמד קסמים ומאז לימדתי מעל

קרא עוד

הודעה לתקשורת אתר: דוא"ל: פקס: מדינת ישראל ההוצאה הלאומית לבריאות בשנת 2016 הייתה 7.4% מהתמ"ג In 2016, the N

הודעה לתקשורת אתר:   דואל: פקס: מדינת ישראל ההוצאה הלאומית לבריאות בשנת 2016 הייתה 7.4% מהתמג In 2016, the N הודעה לתקשורת אתר: www.cbs.gov.il דוא"ל: info@cbs.gov.il פקס: 0651340 מדינת ישראל ההוצאה הלאומית לבריאות בשנת 016 הייתה 7.4% מהתמ"ג In 016, the National Expenditure on Health 7.4% of GDP ירושלים, כ"ה באב

קרא עוד

טורניר באולינג נגב ה 3 לשנת 2017 ע"ש דורון אסולין ז"ל טורניר זה מיועד לכלל שחקני הבאולינג המשחקים בבאולינג עמותת נגב, כדורת ב"ש וליגה למקומות עבודה. ה

טורניר באולינג נגב ה 3 לשנת 2017 עש דורון אסולין זל טורניר זה מיועד לכלל שחקני הבאולינג המשחקים בבאולינג עמותת נגב, כדורת בש וליגה למקומות עבודה. ה טורניר באולינג נגב ה 3 לשנת 2017 ע"ש דורון אסולין ז"ל טורניר זה מיועד לכלל שחקני הבאולינג המשחקים בבאולינג עמותת נגב, כדורת ב"ש וליגה למקומות עבודה. הטורניר בחסות ובשיתוף: 7 באר-שבע 1.תנאי השתתפות וכללי:

קרא עוד

סימונה בחמישה משקלים משפחת גופנים חדשה בעברית הפונטיה עמוד 1 סימונה - חוברת גופן

סימונה בחמישה משקלים משפחת גופנים חדשה בעברית הפונטיה עמוד 1 סימונה - חוברת גופן סימונה בחמישה משקלים משפחת גופנים חדשה בעברית עמוד 1 דק אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת 0123456789?! רגיל אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת 0123456789?! בינוני אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת 0123456789?! שמן אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת

קרא עוד

על נתונייך ירושלים מצב קיים ומגמות שינוי

על נתונייך ירושלים מצב קיים ומגמות שינוי תיירות אורחים ו ירושלים בהשוואה למקומות נבחרים בישראל מאפייני התיירים 99 61% 73% 44% תיירים וישראלים* במלונות בירושלים, 2017-2000 ביקור של תיירים באתרים נבחרים בירושלים*, לפי דת, 2016 הכותל המערבי 16%

קרא עוד

Microsoft Word - Document1

Microsoft Word - Document1 משחקי כדור טרחנים וטרדנים ציוד: כדור יד. מבנה: שתי קבוצות פנים אל פנים, המרחק ביניהן 2 מ', מאחורי כל קבוצה 10 מ' גבול המקלט. (המגרש מסומן בקווים בולטים) לקבוצה אחת השם; "טרחנים" ולשניה; "טרדנים". מהלך

קרא עוד

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל- ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים עברית על הרצף מוגשת ל- דר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: 10.10.2016 מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 הקדמה רכישתה של שפה שניה או זרה היא תופעה לשונית פסיכולוגית,

קרא עוד

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C>

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C> Page 1 of 5 נתוני האמת: זינוק במספר החרדים שעובדים ומשרתים נתונים מנפצי מיתוסים שמפרסם מוסד שמואל נאמן, מראים כי חל גידול של מאות אחוזים בגיוס לצבא, לשירות האזרחי ובהשתלבות חרדים בשוק העבודה. ח"כ אורי

קרא עוד

קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב ע"ש שון כרמלי ז"ל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים

קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב עש שון כרמלי זל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב ע"ש שון כרמלי ז"ל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים "החיילים הבודדים הם מופת לחברה הישראלית... החיילים הבודדים אינם לבד." רא"ל דן חלוץ,

קרא עוד

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רחבה של רגשות לעודד שיח ולהמשיג רגשות לתת למדריך בסיס

קרא עוד

סדרה חשבונית והנדסית

סדרה חשבונית והנדסית .2 סדרות חשבוניות וסדרות הנדסיות n = 5 טבעי על-ידי כלל הנסיגה: + = an + 3. סדרה מוגדרת לכל n רשמו את ארבעת האיברים הראשונים בסדרה. הסבירו מדוע הסדרה הנתונה היא סדרה חשבונית עולה. מצאו את האיבר ה- 57 בסדרה.

קרא עוד

נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום

נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום הוצאתו. במידה ולא התחלתם לבנות תוך שנה אחת מיום הוצאת

קרא עוד

ערב הווי בנושא "השרדות"

ערב הווי בנושא השרדות ערב הווי בנושא "השרדות" ראשית כל מסבירים לקבוצה את חוקי המשחק, והם: מחלקים את הבוגרים לשלושה שבטים (על פי חלוקה שנכין מראש- מקריאים את השמות כמו בהישרדות). מטרת השבטים להצליח לנצח את שאר הקבוצות במספר

קרא עוד

STATE OF ISRAEL MINISTRY OF CULTURE & SPORT Sport Authority מינהל הספורט 9 מרץ 2017 קריטריונים לספורטאים מצטיינים בצה"ל רקע מינהל הספורט ומוסדות הצבא

STATE OF ISRAEL MINISTRY OF CULTURE & SPORT Sport Authority מינהל הספורט 9 מרץ 2017 קריטריונים לספורטאים מצטיינים בצהל רקע מינהל הספורט ומוסדות הצבא 9 מרץ 2017 קריטריונים לספורטאים מצטיינים בצה"ל רקע ומוסדות הצבא בישראל מאפשרים לספורטאים מצטיינים בספורט, המהלך השירות הצבאי, להתאמן ולהתחרות בענף הספורט בו הם מתמחים. בתאום עם איגודי הספורט מרכז את הנתונים

קרא עוד

וועדת הלסינקי מרכזית - מטרות ואמצעים

וועדת הלסינקי מרכזית - מטרות ואמצעים מערכת האישור והמעקב אחר ניסויים קליניים בישראל - הצעות לשיפור דר' אבי לבנת 4 אוקטובר, 2018 מטרה: ייעול האישור והניטור של ניסויים קליניים רב-מרכזיים תהליך אחיד, מניעת כפילויות קיצור זמן קבלת האישור האתי

קרא עוד

מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החנ

מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החנ מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החניך יבין כי הגשמה אינה משימה פשוטה והיא מחייבת גם עשייה.

קרא עוד

תרגיל 5-1

תרגיל 5-1 תרגיל 1 יחסי העדפה, פונקציות תועלת, עקומות אדישות וקווי תקציב כל השאלות להלן מתייחסות לצרכן שהעדפותיו מוגדרות על סלי צריכה של שני מוצרים. העדפות אלה הן רציונאליות (ז"א, מקיימות את תכונות השלמות והטרנזיטיביות).

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002 שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 00 מדוע יורדת המוטיבציה הפנימית ללמידה? הבדלים בין בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים במוטיבציה פנימית ובמשתנים המקושרים אליה מאת : אורית סטופ-הראל בהדרכת : ד"ר ג'ני קורמן

קרא עוד

Titre du document en police Sodexo

Titre du document  en police Sodexo BENEFITS AND REWARDS SERVICES כיצד משתמשים באתר: mysodexo.co.il יוני 2017 ה- תודה שבחרתם Sodexo Benefits & Rewards לקוחות יקרים, לפניכם מדריך קצר המסביר את אופן השימוש באתר שירות הלקוחות שלנו ישמח לעמוד

קרא עוד

שימו לב! יש לענות על כל השאלות בתוך טופס הבחינה, מחברות טיוטא הולכות לגריסה. על השאלות יש לענות במקום המיועד אחרי כל שאלה. תאריך הבחינה: שם

שימו לב! יש לענות על כל השאלות בתוך טופס הבחינה, מחברות טיוטא הולכות לגריסה. על השאלות יש לענות במקום המיועד אחרי כל שאלה. תאריך הבחינה: שם שימו לב! יש לענות על כל השאלות בתוך טופס הבחינה, מחברות טיוטא הולכות לגריסה. על השאלות יש לענות במקום המיועד אחרי כל שאלה. תאריך הבחינה: 26.01.2018 שם המרצים: דר' אלה שגב, דר' יובל ביתן שם הקורס: מבוא

קרא עוד

<4D F736F F D20FAF8E2E5EC20E0ECE2E1F8E420EEF2E5F8E D F9E0ECE5FA2E646F63>

<4D F736F F D20FAF8E2E5EC20E0ECE2E1F8E420EEF2E5F8E D F9E0ECE5FA2E646F63> < 0 a b b a > 0 נתון: מכאן ניתן לומר בוודאות כי -. a < b ab < 0 a 0 b > לא ניתן לקבוע בוודאות.. ( 0)?. לא ניתן לדעת. + ( + ) ( ) + + נתון: כמה ערכי שונים מקיימים את המשוואה?. אינסוף 0 +. תשובות ו נכונות

קרא עוד

סדנת חזון משאבי אנוש

סדנת חזון משאבי אנוש תקשורת חזותית אינפוגרפיקה איך הופכים מידע לאטרקטיבי? מאמן חזותי פיטר מלץ אפריל יולי 2019 מרצה בבצלאל מרצה בבצלאל מאמן חזותי מאמן חזותי 4 סיבות לכישלון בפירסומים )מבחינה חזותית( 51% המלל רב מדי מלל קטן,

קרא עוד

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4>

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4> ניב רווח פסיכומטרי 1 שיעור מבוא נושא סימני החלוקה כולל מספר מושגים שצריך להכיר כמו חלוקה לגורמים או שארית של חלוקה. בבחינה יכולות להופיע שאלות שיעסקו בנושא זה כנושא בפני עצמו, ולעתים הידע בנושא דרוש לפתרון

קרא עוד

שאלון אבחון תרבות ארגונית

שאלון אבחון תרבות ארגונית שאלון: אבחון תרבות ארגונית על פי : Cameron, E. and Quinn, R. Diagnosing and changing organizational culture Edison Wesley 1999. 1 לפניך שש שאלות הנוגעות לאבחון תרבות ארגונית. בכל שאלה מוצגים ארבעה איפיונים

קרא עוד

ענף המלונאות

ענף המלונאות 1 מאי 4102 המלונאות ענף תקציר של בגידול החיובית המגמה נמשכה 4102 שנת של הראשון ברביע שיא נשבר 4102 שבשנת לאחר זאת לישראל, תיירים כניסות הנכנסת. בתיירות של בשיעור הראשון ברביע עלה התיירות במלונות הלינות

קרא עוד

תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשע"ד ועדת המינויים המוסדית

תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשעד ועדת המינויים המוסדית תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשע"ד ועדת המינויים המוסדית 1. כללי מטרת הכללים להנהגת דרגות קידום היא לקדם את המעמד האקדמי של המוסדות האקדמיים להכשרת

קרא עוד

מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: סמסטר: א תשע"ח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מו

מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: סמסטר: א תשעח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מו מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: 26.01.2018 2 סמסטר: א תשע"ח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מורכבת מ- 6 שאלות. כל שאלה מזכה ב- 20 נקודות כך הנקודות

קרא עוד

שם כיף עם ג'ף מאגר פעילויות חלק א' חוברת של פעילויות מתמטיות: העשרה, העמקה, משחקים ואתגרים כיתה

שם כיף עם ג'ף מאגר פעילויות חלק א' חוברת של פעילויות מתמטיות: העשרה, העמקה, משחקים ואתגרים   כיתה שם כיף עם ג'ף מאגר פעילויות חלק א' חוברת של פעילויות מתמטיות: העשרה, העמקה, משחקים ואתגרים www.kefwithjeff.org כיתה Happy New Year 8 0 80 80 0 8 8 8 8 8 08 8 0 0 בכל שורה ובכל טור יש את המספרים עד כולל.

קרא עוד

אחריות קבוצתית

אחריות קבוצתית אחריות קבוצתית משך הפעולה: 56 דק' מטרות: 1. החניך יכיר בסוגים ומאפיינים שונים של קבוצות ובייחודיות קבוצת ח'. 2. החניך ילמד מהי אחריות קבוצתית לעומת אחריות אישית והצורך של הקבוצה בשתיהן למען השגת מטרותיה.

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation נקמתו של סבל יהושע בר יוסף התפתחות העלילה יום אחד ביקש זלמן התורכי מלמך שיעביר מהמחסן בצפת אל הכפר עין זיתים שלוש חביות ברזל, כבדות וריקות, דבר שקשה לבצע היות והדרך תלולה מאוד. למך תכנן דרך מיוחדת להוריד

קרא עוד

תנו לשמש לעבוד בשבילכם

תנו לשמש לעבוד בשבילכם תנו לשמש לעבוד בשבילכם 2 2 מהי אנרגיה סולארית? בשנים האחרונות גברה בארץ ובעולם באופן ניכר המודעות לאיכות הסביבה ולשמירה על סביבה אקולוגית נקייה וירוקה יותר, ובעקבות כך גדלה המודעות לפתרונות חלופיים לייצור

קרא עוד

YLA Crochet Along פרויקט לסרוג יחד YLA חלק 6 בחלק 6 של לסרוג יחד זה נהפוך את שני העיגולים האחרונים לריבועים ונחבר את ארבעת הריבועים יחד לריבוע אחד גדו

YLA Crochet Along פרויקט לסרוג יחד YLA חלק 6 בחלק 6 של לסרוג יחד זה נהפוך את שני העיגולים האחרונים לריבועים ונחבר את ארבעת הריבועים יחד לריבוע אחד גדו YLA Crochet Along פרויקט לסרוג יחד YLA חלק 6 בחלק 6 של לסרוג יחד זה נהפוך את שני העיגולים האחרונים לריבועים ונחבר את ארבעת הריבועים יחד לריבוע אחד גדול. השמיכה מקבלת צורה! מקרא עין שרשרת עין שטוחה חצי

קרא עוד

מספר נבחן / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר

מספר נבחן / תשסג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: דר אבי אללוף חומר עזר מספר נבחן 2002 2003 / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: 29.1.03 שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר: אין שימוש במחשבון: מותר בבחינה 10 עמודים כולל עמוד

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 איה: פו: איה: פו: "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר?" "שואל את עצמי מה אני אוכל הבוקר..ומה אתה?" "אני שואל איזה דבר מסעיר יקרה לי היום.." "זה בדיוק אותו הדבר.." אימון לקריירה מאסטרטגיה לפרקטיקה ממוקדת תוצאות

קרא עוד

Microsoft Word - Cosmic CAL Part 2 Hebrew Final

Microsoft Word - Cosmic CAL Part 2 Hebrew Final לסרוג יחד קוסמי חלק 2 זכויות יוצרים: הלן שרימפטון, 2018. כל הזכויות שמורות על ידי: הלן ב www.crystalsandcrochet.com בחסות של Stylecraft yarn קיצורים תך, תכים ח"ע חצי עמוד ל"א לולאה אחורית סיבוב עמ"ק עמוד

קרא עוד

(Microsoft PowerPoint - \356\366\342\372 \354\353\360\361 ver3.pptx)

(Microsoft PowerPoint - \356\366\342\372 \354\353\360\361 ver3.pptx) ברוכים הבאים לכנס מקצועי בנושא : 28 לאוקטובר 2015, ד"ר טל מופקדי ד"ר רועי שלם מנהלי פורום הגבלים עסקיים ורגולציה רקע ונתונים ד"ר טל מופקדי וד"ר רועי שלם /// פורום הגבלים עסקיים ורגולציה 3 גז טבעי מקור

קרא עוד

Microsoft Word - Ass1Bgu2019b_java docx

Microsoft Word - Ass1Bgu2019b_java docx ת ר ג י ל 1 ב ק ו ר ס מ ב ו א לתכנות 202.1.9031 JAVA סמסטר ב, ת נ א י ם ו ל ו ל א ו ת תאריך אחרון להגשה בציון מלא : 02.04.19 עד שעה : 23:55, כ ל יום איחור ל א מ א ו ש ר א ו ח ל ק ממנו מודריד 10 נקודות

קרא עוד

23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול

23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול 23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול האקדמי. הנוהל מתייחס לגיוס עובד קבוע, עובד בהסכם אישי

קרא עוד

חקיקת חירום בישראל לאור הצעת חוק יסוד: החקיקה שמעון שטרית* א. חקיקת חירוס בישראל כללי מצב חירום, באופן כללי, הוא מצב בו נשקפת סכנה לחברה כתוצאה מאיום

חקיקת חירום בישראל לאור הצעת חוק יסוד: החקיקה שמעון שטרית* א. חקיקת חירוס בישראל כללי מצב חירום, באופן כללי, הוא מצב בו נשקפת סכנה לחברה כתוצאה מאיום חקיקת חירום בישראל לאור הצעת חוק יסוד: החקיקה שמעון שטרית* א. חקיקת חירוס בישראל כללי מצב חירום, באופן כללי, הוא מצב בו נשקפת סכנה לחברה כתוצאה מאיום חיצוני או פנימי למדינה. במצב חירום החברה מכירה בצורך

קרא עוד

חינוך לשוני הוראת קריאה: נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה?

חינוך לשוני הוראת קריאה:  נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה? חינוך לשוני שפה ערבית סוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה - נקודת מבט של הערכה מפגש לימודי 7.7.2011 אימאן עואדיה מנהלת תחום מבחנים בערבית - הרשות הארצית 2011# 1 מהי? היא הגוף המוביל

קרא עוד

תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE

תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE בכללים אלה ובכל פרסום הנוגע לפעילות ייעשה שימוש בלשון זכר, לצורכי נוחיות, אך שימוש זה כולל פניה בלשון זכר ובלשון נקבה כאחד, או רבים לפי העניין. 1. כללי

קרא עוד

קריית החינוך ע"ש עמוס דה שליט חטיבה עליונה סיכום מחצית א' שכבת י"א הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים

קריית החינוך עש עמוס דה שליט חטיבה עליונה סיכום מחצית א' שכבת יא הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים סיכום מחצית א' שכבת י"א הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים נערכו מגוון פעילויות ואירועים שתיבלו את הלימודים והכינו את התלמידים לקראת העתיד. לימודים - בסוף

קרא עוד

<4D F736F F D20FAE5F1F4FA20ECE7E5E5FA20E3F2FA20ECE2E1E920E3E9F1F720FAEEE5F0E5FA20E6E9F8FA20E4F8F6E72E646F63>

<4D F736F F D20FAE5F1F4FA20ECE7E5E5FA20E3F2FA20ECE2E1E920E3E9F1F720FAEEE5F0E5FA20E6E9F8FA20E4F8F6E72E646F63> טי.וי.קליפ אולפן עריכה והקלטה לוידאו וסאונד שירותים מיוחדים לתחום החקירות והמשפט ניתוח וידאו וסאונד חוות דעת מקצועית טלפון : 09-7663465, פקס': 054-4212424, 077-4213465 נייד : רחוב הכיכר 4 (קניון הכיכר)

קרא עוד

שיעור מס' 6 – סבולות ואפיצויות

שיעור מס' 6 – סבולות ואפיצויות שיעור מס' 6 סבולות ואפיצויות Tolerances & Fits Tolerances חלק א' - סבולות: כידוע, אין מידות בדיוק מוחלט. כאשר אנו נותנים ליצרן חלק לייצר ונותנים לו מידה כלשהי עלינו להוסיף את תחום הטעות המותרת לכל מידה

קרא עוד

Microsoft Word - ExamA_Final_Solution.docx

Microsoft Word - ExamA_Final_Solution.docx סמסטר חורף תשע"א 18 בפבואר 011 הטכניון מכון טכנולוגי לישראל הפקולטה למדעי המחשב מרצה: מתרגלים: רן אל-יניב נועה אלגרבלי, גיא חפץ, נטליה זילברשטיין, דודו ינאי (אחראי) סמסטר חורף תשע" מבחן סופי פתרון (מועד

קרא עוד

מבנים בדידים וקומבינטוריקה סמסטר אביב תשע"ט מספרי רמזי תרגול 11 הגדרה: (t R = R(s, הוא המספר הטבעי הקטן ביותר כך שבכל צביעה של צלעות הגרף וכחול(, קיים

מבנים בדידים וקומבינטוריקה סמסטר אביב תשעט מספרי רמזי תרגול 11 הגדרה: (t R = R(s, הוא המספר הטבעי הקטן ביותר כך שבכל צביעה של צלעות הגרף וכחול(, קיים מספרי רמזי תרגול 11 הגדרה: (t R = R(s הוא המספר הטבעי הקטן ביותר כך שבכל צביעה של צלעות הגרף וכחול( קיים תת-גרף שלם K s שצבוע בכחול או שקיים תת-גרף שלם K t שצבוע באדום. הגדרה שקולה: עבור גרף עם לפחות (t

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint מהי סביבת איקס לימוד? סביבת איקס לימוד היא סביבה גמישה לתרגול היכולת לזכור ולהיזכר במושגים ועובדות מתחומי תוכן שונים על ידי התאמה. הסביבה מבוססת על המשחק 'איקס עיגול' והתוכן אותו מתרגלים יכול מסוג טקסט

קרא עוד

בי"ס כרמלית- חיפה

ביס כרמלית- חיפה בי"ס כרמלית- חיפה מבחן הבנת הנקרא ולשון לכיתה ה' שליש שני תאריך: שם: חברים טובים- קראו היטב את השאלות לפני שאתם עונים משך הבחינה: 09 דקות ציון המבחן מ 89 נקודות קראו את הקטע שלפניכם: חבר טוב בעירק חיו

קרא עוד

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1 החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ רחוב ירושלים 2, ראשון לציון מכרז פומבי מספר 2/2019 לבחירת רכז נושא התחדשות עירונית במחלקה לעבודה קהילתית בשילוב עם מנהלת בינוי-פינוי-בינוי רמת אליהו החברה הכלכלית לראשון

קרא עוד

<4D F736F F D20FAEBF0E9FA20F2F1F7E9FA20ECECF7E5E720F4F8E8E920ECE4ECE5E5E0E42E646F63>

<4D F736F F D20FAEBF0E9FA20F2F1F7E9FA20ECECF7E5E720F4F8E8E920ECE4ECE5E5E0E42E646F63> תוכנית עסקית להתקנת מערכת סולארית תאריך: מגיש: מוגשת ל: סקירה: ביוני 2008 נחקק חוק חשוב לעידוד והקמת תחנות עצמאיות ליצור חשמל ע"י הענקת תעריפי קניה גבוהים של חשמל מתחנות אלו ולמשך 20 שנה. החוק זוכה לסביבת

קרא עוד

1-1

1-1 1-1 2 ביקורת חשבונות שעור 31- ביקורת מסים התאמות חשבונאיות של יתרות ותביעות ממוסדות ורשויות תקן ביקורת 48 "אישורים חיצוניים" )בעיקר סעיף (. 6 אתיקה במסים תדריך הלשכה לרואי חשבון בדבר "כללי ההתנהגות מקצועית

קרא עוד

Microsoft Word - ex04ans.docx

Microsoft Word - ex04ans.docx 1 אריאל סטולרמן סטטיסטיקה / תרגיל #4 קבוצה 03 Φ2. ההתפלגות הנורמלית (1) Φ2.2. Φ2.22. Φ1.5 1Φ1.5. Φ0. Φ5 1Φ5 1Φ4.417. Φ 1Φ 1Φ4.417. נתון: ~ 0,1 ( a )להלן חישוב ההסתברויות: 2.22 1.55 Φ1.55 Φ2.22 Φ1.55 1Φ2.22

קרא עוד

חשבונאות ניהולית שיעור תמחיר ABC תמחיר זה אומר כי בגלל שלאורך השנים יותר משמעותיות מאשר בעבר צריך למדוד אותן בצורה טובה יותר לוקחים את העלוי

חשבונאות ניהולית שיעור תמחיר ABC תמחיר זה אומר כי בגלל שלאורך השנים יותר משמעותיות מאשר בעבר צריך למדוד אותן בצורה טובה יותר לוקחים את העלוי חשבונאות ניהולית שיעור..0 תמחיר ABC תמחיר זה אומר כי בגלל שלאורך השנים יותר משמעותיות מאשר בעבר צריך למדוד אותן בצורה טובה יותר לוקחים את העלויות העקיפות שיש בחברה ו, בגלל סיבות טכנולוגיות, העלויות העקיפות

קרא עוד

בעיית הסוכן הנוסע

בעיית הסוכן הנוסע במרכז חלם היה בור אזרחי חלם באופן קבוע נפלו לבור במרכז הכביש האזרחים שברו ידיים ורגליים וכמובן שפנו למועצת חלם לעזרה התכנסה מועצת חלם והחליטה סמוך לבור יש להקים בית חולים. ניהול עומס בשיטת נידן מגיש: עופר

קרא עוד

חטיבה של ג'יי סי הלת' קר בע"מ 1/10/2015 תקנון מבצע "תוכניות שנתיות" הטבה של חודשיים מתנה בעת רכישת "תוכנית שנתית" של עדשות מגע חד-יומיות ממותג אקיוביו

חטיבה של ג'יי סי הלת' קר בעמ 1/10/2015 תקנון מבצע תוכניות שנתיות הטבה של חודשיים מתנה בעת רכישת תוכנית שנתית של עדשות מגע חד-יומיות ממותג אקיוביו 1/10/2015 תקנון מבצע "תוכניות שנתיות" הטבה של חודשיים מתנה בעת רכישת "תוכנית שנתית" של עדשות מגע חד-יומיות ממותג אקיוביו TruEye 1-DAY ACUVUE או 1-DAY ACUVUE MOIST או.1-DAY ACUVUE MOIST for ASTIGMATISM

קרא עוד

תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של ת

תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של ת תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של תוכנה חופשית. דוגמאות מהשטח 1 ליאור קפלן 30/11/05 קצת

קרא עוד

מרוץ סובב בית שמש , יום שישי 26

מרוץ סובב בית שמש , יום שישי 26 אליפות שוהם ה II- בסייקלו-קרוס מרוץ ראשון בסבב 2017 יום שישי 27.10.2017 מועדון אופניים ת"א,TACC מועצה מקומית שוהם ואיגוד האופניים בישראל שמחים להזמין אתכם למרוץ הראשון של סבב הסייקלו-קרוס בישראל. ביום

קרא עוד

מיכפל

מיכפל מיכפל 0222 הוראות התקנה למהדורה 9.78 במהדורה 78.9 בוצעו מספר שינויים טכנולוגיים: שדרוג התוכנה ליצירת דוחות בפורמט PDF שינויים בטכנולוגיית השידור של טופס 102 לביטוח הלאומי במהלך עדכון גרסה זו תתקבלנה מספר

קרא עוד

המשברים מאז 2007

המשברים מאז 2007 המשבר הפיננסי העולמי GFC: הרקע מקור עיקרי: דו"ח ועדת החקירה הממלכתית האמריקאית (2011) לגבי הסיבות להתרחשות המשבר Source: National Commission Inquiry Report, 2011 המגזר הפיננסי האמריקאי טרם המשבר: בנקאות

קרא עוד

גילוי דעת 74.doc

גילוי דעת 74.doc גילוי דעת 74 תכנון הביקורת תוכן העניינים סעיפים 4-8 - 10-1 5 9 מבוא תכנון העבודה התכנון הכולל של הביקורת 12-11 13 14 15 תוכנית הביקורת שינויים בתכנון הכולל של הביקורת ובתוכנית הביקורת מונחים תחילה אושר

קרא עוד

שעור 6

שעור 6 שעור 6 Open addressing אין רשימות מקושרות. (נניח שהאלמנטים מאוחסנים בטבלה עצמה, לחילופין קיים מצביע בהכנסה המתאימה לאלמנט אם אין שרשור). ב- addressing open הטבלה עלולה להימלא ב- factor α load תמיד. במקום

קרא עוד

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשס"ז-2006

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשסז-2006 א) ב) ג) ד) ס 1 הכנסת השבע-עשרה הצעת חוק של חברי הכנסת גדעון סער עמירה דותן פ// 1681/1 הצעת חוק הבוררות )תיקון- ערעור על פסק בוררות(, התשס"ז- 2008 הוספת סעיף 21 א 1. 1 בחוק הבוררות, תשכ"ח- 1968, אחרי סעיף

קרא עוד

שוויון הזדמנויות

שוויון הזדמנויות מדיניות של הערכת מורים ואיכות ההוראה פאדיה נאסר-אבו אלהיג'א אוניברסיטת תל אביב, מכללת סכנין להכשרת עובדי הוראה והמכללה האקדמית בית ברל 10.11.2010 כנס 1 מכון ואן ליר מדיניות של הערכת מורים: - מטרות ההערכה

קרא עוד

מיזכר

מיזכר קול קורא להגשת מלגה למשפטנים יוצאי אתיופיה ע"ש עו"ד צבי מיתר ז"ל שנה"ל תשע"ו רקע כללי מזה ארבע עשר שנים, העניקו עו"ד צבי מיתר ומשרד עורכי הדין מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות עורכי דין, מלגות נדיבות לסטודנטים

קרא עוד

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל  סדנת העבודה  הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ל י ל א ח ר ו נ ה הודיעו ארה " ב ו ב ח ר י י ן ע ל

קרא עוד

מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' שם קורס אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה קוד הקורס 698 מתכונת סמסטריאלי נקודות זכות אנגלית רמת טרום בסיסי ב' סמסטר

מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' שם קורס אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה קוד הקורס 698 מתכונת סמסטריאלי נקודות זכות אנגלית רמת טרום בסיסי ב' סמסטר מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה 698 נות זכות 699 אנגלית רמת טרום בסיסי ב' 701 אנגלית רמת בסיסי 70 אנגלית רמת מתקדמים א' 107 אנגלית רמת מתקדמים ב' 800 8004 8006 810 מתמטיקה

קרא עוד

כללי השתתפות בפעילות במבצע "חופשת האירוויזיון המושלמת"

כללי השתתפות בפעילות במבצע חופשת האירוויזיון המושלמת כללי השתתפות בפעילות במבצע "חופשת האירוויזיון המושלמת" כללי: בין התאריכים 6.5.19 ועד 13.5.19 תערוך חברת אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ (להלן: "עורכת הפעילות" או "אל על") פעילות בשם "חופשת האירוויזיון המושלמת",

קרא עוד

מבט לאיראן (4 בפברואר בפברואר, 2018)

מבט לאיראן (4 בפברואר בפברואר, 2018) מבט לאיראן ר 4 ב פ ב ר ו א 2018 18 בפברואר, 2018 ע ו ר ך : ד"ר ר ז צ י מ ט במוקד אירועי השבוע ב א י ר א ן מ מ ש י כ י ם ל ה כ ח י ש א ת ד י ו ו ח י י ש ר א ל ע ל מ ע ו ר ב ו ת א י ר א נ י ת ב א י ר ו ע

קרא עוד

הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים

הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים אופניים חשמליים סקירה ותחזית ד"ר שי סופר המדען הראשי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים יולי 2015, אוניברסיטת בר אילן רקע שוק הרכב במדינת ישראל ובעיקר בערים

קרא עוד

ע 003 מרץ 10 מועד מיוחד פתרונות עפר

ע 003 מרץ 10 מועד מיוחד פתרונות עפר בגרות ע מרץ 0 מועד מיוחד שאלון 5005. x א. () יש למצוא את הערך של m שעבורו גרף + ) mx f ( x) mm ( 6) x + ( כאשר נציב m או 6 m נקבל 0 0 ונקבל פונקציה עולה ובהתאם הישר לא מקביל לציר ה - הוא ישר המקביל לציר

קרא עוד

Microsoft Word - tik latalmid-final

Microsoft Word - tik latalmid-final רשימת המשימות במבדק טבלת מעקב מס ' המשימה שם המשימה עמוד העברה ראשונה תאריך עבר/לא עבר העברה שנייה תאריך עבר/לא עבר 3 1 קריאת שמות אותיות 7 2 קריאת צלילי אותיות 10 קריאת צירופים של עיצורים ותנועות 3 4

קרא עוד

עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה אפריל 5105 קשה בלימודים, קל במבחנים, קל בחיים עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה יש לפתור את כל השאלות

עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יחל פסח תשעה אפריל 5105 קשה בלימודים, קל במבחנים, קל בחיים עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יחל פסח תשעה יש לפתור את כל השאלות עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה יש לפתור את כל השאלות על דפים משובצים. רשמו את שמכם על כל אחד מהדפים הפתרונות יוגשו אחרי חופשת הפסח. מומלץ לכתוב דואר אלקטרוני, Whatspp כאשר נתקלים בקושי. מישהו

קרא עוד

הקדמה

הקדמה הקדמה ספר זה נכתב כדי להעניק לכם חוויה חיה של חופש. זוהי קריאה הנובעת ממעמקי עצמכם לשוב הביתה, אל נוכחות החסד האינסופית אשר תמיד נמצאת כאן. הספר אינו מיועד לקריאה חפוזה שבאמצעותה תרכשו ידע נוסף או תלקטו

קרא עוד

<4D F736F F D20E0E9EA20ECE1F0E5FA20EEF2F9F0FA20E1E9FAE9FA20EEF4E720EEFAEBFA>

<4D F736F F D20E0E9EA20ECE1F0E5FA20EEF2F9F0FA20E1E9FAE9FA20EEF4E720EEFAEBFA> איך לבנות מעשנת ביתית מפח מתכת... Master stav http://forums.tapuz.co.il/eatmeat פורום הקרניבורים בתפוז לעשות ל האש הינה צלייה על אש חום ועשן פחמים ו/או גז בצורה ישירה,מדובר בפעולה פשוטה לכאורה אבל יש שיאמרו

קרא עוד

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בעמ קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ 1. כללי בהתאם ל 22 למכרז פומבי מס' 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון )להלן: ""(, להלן קובץ

קרא עוד

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח "דירה להשכיר בפרדס", אור יהודה "דירה להשכיר בחולון" עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח דירה להשכיר בפרדס, אור יהודה דירה להשכיר בחולון עוזי לוי, מנכל דירה להשכיר מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח "דירה להשכיר בפרדס", אור יהודה "דירה להשכיר בחולון" עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר דיור להשכרה ארוכת טווח מטרות "דירה להשכיר" יצירת מאסה קריטית של אלפי יחידת דיור לשכירות ארוכת

קרא עוד

Microsoft Word - two_variables3.doc

Microsoft Word - two_variables3.doc משימה שני תלמידים פתרו את מערכת המשוואות הבאה y 7 2y 2. שי פתר בשיטת השוואת מקדמים: I. 2x y 7 II. 2x 2y 2 דנה פתרה בשיטת הצבה: I. 2x y 7 II. 2x 2y 2 I. y = 7 2x II. 2x 2(7 2x) = 2 2x 4 + 4x = 2 6x 4 =

קרא עוד

" תלמידים מלמדים תלמידים."

 תלמידים מלמדים תלמידים. " תלמידים מלמדים תלמידים." פרוייקט של צוות מתמטיקה, בית ספר כפר-הירוק איך הכל התחיל... הנהלת בית הספר העל-יסודי הכפר הירוק יזמה פרויקט בית ספרי: "למידה ללא מבחנים- הוראה משמעותית", צוות המתמטיקה החליט

קרא עוד

Disclaimer מסמך זה הינו סיכום און-ליין של השיעור ולא עבר עריכה כלל. מצאת טעות? שלח/י לי מייל ואתקן: 07/05/2009 קורס: מערכות ה

Disclaimer מסמך זה הינו סיכום און-ליין של השיעור ולא עבר עריכה כלל. מצאת טעות? שלח/י לי מייל ואתקן: 07/05/2009 קורס: מערכות ה הרעיון: דפדוף paging וזכרון וירטואלי.1.2.3 לחלק את מרחב הכתובות לדפים בגודל קבוע )למשל )4KB את הדפים ממפים לזכרון פיסי a. לא רציף b. לא כולם העברה מזכרון לדיסק לפי הצורך מספר הדף: page = addr 4K המיקום

קרא עוד

מערך פעולה

מערך פעולה מטרות: 0( החניך יבין את המושג "הגשמה". )4 )2 מערך פעולה נושא: במעלה הפרמידה החניך ילמד מהי הפירמידה של מאסלו ויטיל ספק בקונוטציה למושג- "הגשמה עצמית". החניך יסיק כי הגשמה עצמית קשורה בד בבד בעשייה חברתית.

קרא עוד

תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשע"ד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר

תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשעד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשע"ד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, 635863 מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר 1 נתון: 1 תלמיד קנה 11 מחברות דקות ו- 4 מחברות עבות,

קרא עוד

תקנון ועדות קבלה לתואר בוגר אוניברסיטה

תקנון ועדות קבלה לתואר בוגר אוניברסיטה 1 10-02 1. מ ט ר ה: מטרת נוהל זה זה היא לקבוע את תפקידיהן של הוועדה האוניברסיטאית לענייני קבלה ושל ועדות הקבלה הפקולטיות, ואת הרכבן. פרק ראשון: הוועדה האוניברסיטאית לענייני קבלה סמכויות 2. הוועדה ותפקידיה:

קרא עוד

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016 שחזור בחינה יסודות הביטוח מועד 2202/21 לפניכם שחזור מבחן יסודות הביטוח מועד 2202/21. השאלות מבוססות על שחזור התלמידים. תודה לכל אלו שתרמו בביצוע השחזור. במידה והנכם זוכרים שאלות נוספות ו 0 או דיוק טוב

קרא עוד

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מספר חודשים, כולל ימי קרב מורכבים, "תפסה" את המערכות התומכות בענף ברמת מוכנות גבוהה. השיקולים של שמירה על נהלים רגילים

קרא עוד

בארץ אחרת

בארץ אחרת בארץ אחרת כתבה טל ניצן איירה כנרת גילדר הוצאת עם עובד בע"מ 3112 על הספר זהו סיפור על ילדה שמגיעה יחד עם הוריה לעיר גדולה בארץ ארץ חדשה. הסיפור כתוב בגוף ראשון ומתאר חוויות ראשונות מן העיר הגדולה: גודלה

קרא עוד

. m most לכל אורך השאלה, במקרה של כוח חיכוך: = 0.01 [kg]; μ א. נתון: = 0.1 k f k = μ k N = μ k mg a = μ k g תור ראשון: לאחר שג'וני גלגל את הגולה הראשו

. m most לכל אורך השאלה, במקרה של כוח חיכוך: = 0.01 [kg]; μ א. נתון: = 0.1 k f k = μ k N = μ k mg a = μ k g תור ראשון: לאחר שג'וני גלגל את הגולה הראשו . m mot לכל אורך השאלה, במקרה של כוח חיכוך: = 0.01 [kg; μ א. נתון: = 0.1 k f k = μ k N = μ k mg a = μ k g תור ראשון: לאחר שג'וני גלגל את הגולה הראשונה שלו ל (3 (,2, צ'אק מכוון לעברה ופוגע. חישוב המרחק

קרא עוד

הנחיות הורדה ותפעול לספרים דיגיטלים. הוצאת כנרת, זמורה ביתן שמחה להגיש לכם, התלמידים, ספר דיגיטלי. הספרים עצמם הינם בקבצי PDF הניתנים להורדה ללא עלות

הנחיות הורדה ותפעול לספרים דיגיטלים. הוצאת כנרת, זמורה ביתן שמחה להגיש לכם, התלמידים, ספר דיגיטלי. הספרים עצמם הינם בקבצי PDF הניתנים להורדה ללא עלות הנחיות הורדה ותפעול לספרים דיגיטלים. הוצאת כנרת, זמורה ביתן שמחה להגיש לכם, התלמידים, ספר דיגיטלי. הספרים עצמם הינם בקבצי PDF הניתנים להורדה ללא עלות וללא צורך ברישום לאתר למשתמשי סדרת פשוט חשבון. בספרים:

קרא עוד

עיצוב אוניברסלי

עיצוב אוניברסלי איך לסמן חניות נכים תוכן עניינים החוק כמויות חניות לסימון סימון ותמרור חניות נכים רישום חניות נכים ברשות תמונות שרטוטים חוק חניה לנכים חוק חניה לנכים, התשנ"ד 1993 החוק מגדיר: מי זכאי לתו חניית נכים היכן

קרא עוד

דף נגזרות ואינטגרלים לשאלון 608 כללים למציאת נגזרת של פונקציה: n 1. y' n x n, y הנגזרת x.1 נכפול בחזקה )נרשום אותה משמאל ל- (. x א. נחסר אחד מהחזקה. ב

דף נגזרות ואינטגרלים לשאלון 608 כללים למציאת נגזרת של פונקציה: n 1. y' n x n, y הנגזרת x.1 נכפול בחזקה )נרשום אותה משמאל ל- (. x א. נחסר אחד מהחזקה. ב דף נגזרות ואינטגרלים לשאלון 608 כללים למציאת נגזרת של פונקציה: n n n, y הנגזרת נכפול בחזקה )נרשום אותה משמאל ל- ( א נחסר אחד מהחזקה ב 7 y כאשר גוזרים כופלים בחזקה, 7 כלומר נרשום אותה משמאל ל-, ובחזקה של

קרא עוד

שאלות ותשובות צרכים מיוחדים שעת חירום

שאלות ותשובות צרכים מיוחדים שעת חירום קובץ שאלות ותשובות לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים בקרו באתר האינטרנט של פיקוד העורף www.oref.org.il מרכז המידע של פיקוד העורף 7021 אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים )נכים, קשישים, כבדי שמיעה( ש: מהם העקרונות

קרא עוד

שואב אבק רובוטי XIAOMI דגם - Vacuum Mi Robot מק"ט ספק 8223 תכנון מסלול חכם שאיבה חזקה שליטה חכמה ע"י Wi-Fi מרחוק בעל 21 חיישנים למיפוי מושלם של הבית צ

שואב אבק רובוטי XIAOMI דגם - Vacuum Mi Robot מקט ספק 8223 תכנון מסלול חכם שאיבה חזקה שליטה חכמה עי Wi-Fi מרחוק בעל 21 חיישנים למיפוי מושלם של הבית צ שואב אבק רובוטי XIAOMI דגם - Vacuum Mi Robot מק"ט ספק 8223 תכנון מסלול חכם שאיבה חזקה שליטה חכמה ע"י Wi-Fi מרחוק בעל 21 חיישנים למיפוי מושלם של הבית צפייה במפת הניקיון בזמן אמת סוללה חזקה 5200MAH לזמן

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 תפקיד המנחה בארגונים דני לוי OD - פתיחת המושב: תפקיד המנחה בארגונים כנגזר מתפקיד יועץ OD דני לוי ( 15 ד'( הרצאה ראשונה: המנחה כאומן לבין ארגון וערכיו העסקיים ניר גולן ( 25 ד'( "דאדא" במפגש בין ערכיו המקצועיים,

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation : עדכון ממשקים, פעולות וחובות שימוש הדרכה לסוכנים אפריל 2018 26 אפריל 18 עדכון, עדכון עדכון, ב 29.4.2018 יכנס לתוקף עדכון של חוזר מידע ונתונים בשוק הפנסיוני" ובבקשות שניתן להגיש באמצעות המסלקה. "מבנה אחיד

קרא עוד