פרק 13 תקשורת מקוונת האינטרנט וחופש הביטוי ספר זה כולו עוסק בחופש העיתונות ובהגבלות המשפטיות והאתיות על חופש זה, כמו גם באיומים על קיומה ופעולתה של הע

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "פרק 13 תקשורת מקוונת האינטרנט וחופש הביטוי ספר זה כולו עוסק בחופש העיתונות ובהגבלות המשפטיות והאתיות על חופש זה, כמו גם באיומים על קיומה ופעולתה של הע"

תמליל

1 פרק 13 תקשורת מקוונת האינטרנט וחופש הביטוי ספר זה כולו עוסק בחופש העיתונות ובהגבלות המשפטיות והאתיות על חופש זה, כמו גם באיומים על קיומה ופעולתה של העיתונות החופשית. כפי שנכתב כבר בפרק הראשון, חופש העיתונות חובק שתי חירויות יסוד: חופש הביטוי וחופש המידע. עם הופעתה והתפשטותה המהירה של רשת האינטרנט, במיוחד מאז שנות התשעים של המאה הקודמת, נראה שלחירויות אלה הייתה עדנה. לא זו בלבד שהרשת מספקת לכל משתמש גישה להיקף בלתי נתפס של מידע, היא גם נתפסת ככלי המושלם למימוש חופש הביטוי של כל אדם, בלי קשר ליכולותיו הכלכליות, למיקומו הגיאוגרפי או להשתייכותו למדינה או לקבוצה מסוימת. לפי העמדה שרווחה בשעתה, כל מי שיש לו גישה לאינטרנט זוכה לא רק בח ירות להביע את דעתו בחופשיות, אלא גם באפשרות להשמיע את דבריו למספר עצום של בני אדם - דבר שעד להופעת האינטרנט היה נתון רק בידיהם של כלי התקשורת הגדולים והממוסדים. בכך, לכאורה, נעלם יתרונם של כלי התקשורת העשירים והחזקים על פני היחיד, שבעבר יכול היה להביע את דעתו רק בחוג מצומצם של מכרים או קוראים. כך ניסח את הדברים שופט בית המשפט העליון אליעזר ריבלין: זריקת מרץ ניתנה לשוק הרעיונות עם התפתחות הנגישות לאינטרנט - באמצעותו יכול גם הדל בכיסו ואף הלוקה בכושר ההתבטאות שלו להביא את דבריו בפני המון עצום בלחיצת כפתור. ]...[ אם בעבר היכולת להעביר מסרים בתפוצה רחבה, וליטול חלק משמעותי בשיח הציבורי, הייתה שמורה בפועל למתי מעט, ובעיקר לאמצעי התקשורת עצמם או לאלה שהיו בעלי גישה אליהם, בא האינטרנט ופתח את שעריו לכל ]...[. 1 * פרק זה נכתב ברובו בידי אבי וינברג. חלקים ממנו נכללו בפרק 10 במהדורה הקודמת של הספר. 1 ע"א 751/10 פלוני נ' דיין אורבך, פס' 64 לדבריו )פורסם בנבו, (.

2 292 חופש העיתונאי וחופש העיתונות בישראל דברים ברוח דומה כתב בשנת 2007 החוקר יובל קרניאל: העשור האחרון, עשור האינטרנט, שינה את מהותו של חופש הביטוי ואת אופן הייצוג של המציאות בתקשורת. עכשיו זה אמתי. לראשונה מאז האג ורה היוונית נוצרה כיכר עיר המכילה את הציבור הרחב והמאפשרת ביטוי חופשי אמתי להמונים וליחידים. היום קולו של היחיד אינו נבלע בהכרח ברעש ההמון ואינו נשאר בין כותלי חדר השינה או המטבח הפרטיים. כל אדם יכול בקלות להשתמש בכלים שמעמידים לרשותו האתרים המובילים באינטרנט ולצרף את דעתו ואת מסריו למאמרים ולידיעות הבולטים והנקראים ביותר באתרים המובילים. מסרים אלו מגיעים במהירות הבזק לקהל רחב של גולשים ומשפיעים על השיח כולו. מעולם לא היה לאזרח היחיד כלי נגיש ואפקטיבי כל כך לבטא את מסריו. 2 אולם בתוך שנים מעטות התברר, כי "חופש הביטוי המוחלט" באינטרנט הוא במידה רבה מדומ ה. על מנת שק ול מסוים יישמע ברמה ובצלילות וישפיע על השיח הציבורי באורח אפקטיבי, אין די בנגישות לפינה נידחת ברשת, אלא יש צורך בנגישות לאתר מבוסס יחסית, הנהנה מחשיפה גבוהה ומאמינות. בשנת 2006 בדקו החוקרים קרין ברזילי נהון וגד ברזילי ומצאו כי "סטטיסטיקות עדכניות מלמדות שתשומת ליבם של משתמשי האינטרנט מתרכזת ברובה במספר קטן ביותר של ספקי תוכן. ]...[ כדי שלחופש הביטוי תהיה משמעות מעשית של שיח והשפעה, על המשתמש באינטרנט לפרסם אצל ספקי תוכן בולטים בלבד, ומספרם קטן יחסית ]...[". 3 מעבר לכך, בתוך שנים מעטות התברר כי גם הפצתם של תכנים שיצרו באינטרנט יחידים או ארגונים נשלטת בידי תאגידים מעטים ובעלי כוח. גופים אלה צברו עוצמה רבה ויכולות טכנולוגיות, המאפשרות להם לשלוט במידה רבה בתכנים שמפרסמים המשתמשים בהם - בין שמדובר במידע רכילותי ובין שמדובר בתכנים שהפצתם חיונית לחופש הביטוי ולקיומם של משטרים דמוקרטיים. אף שתאגידים אלה הוקמו כפלטפורמות טכנולוגיות לחיפוש באינטרנט )גוגל( או כרשת חברתית )פייסבוק(, רבים טוענים כי הפכו למעשה לכלי תקשורת בתוקף שליטתם בתכנים המועברים באמצעותם. עניין זה יידון בהמשך הפרק. 2 יובל קרניאל "אנונימיות ולשון הרע באינטרנט - בין חופש ביטוי להפקרות" עיתונות דוט.קום - העיתונות המקוונת בישראל 88 85, )תהילה שוורץ אלטשולר עורכת, 2007( )להלן: קרניאל "אנונימיות"(: 3 קרין ברזילי נהון וגד ברזילי "חופש הביטוי המעשי והמדומיין באינטרנט: על בטלותה והולדתה המחודשת של הצנזורה" שקט, מדברים! - התרבות המשפטית של חופש הביטוי בישראל 483 )מיכאל בירנהק עורך, 2006( )להלן: ברזילי נהון וברזילי "חופש הביטוי"(.

3 פרק 13: תקשורת מקוונת 293 אמנם, יש גם יחידים ברחבי העולם כולו, המצליחים להגיע באמצעות האינטרנט אל מיליונים ואף מיליארדים של בני אדם, העוקבים אחר הדעות והמידע שמפרסמים אותם יחידים, אלא שבמרבית המקרים אין מדובר במידע הנוגע לכלל הציבור ושיש לו חשיבות לקיומו והתנהלותו של המשטר הדמוקרטי, אלא בפרסומים המעוררים עניין וסקרנות. כך, רשימת דפי הפייסבוק הפופולריים ביותר כללה בשנת 2019 דפים של שני כדורגלנים, שתי זמרות, שני זמרים ושני שחקני קולנוע )ולצידם זכו לפרסום נרחב דפים של חברות מסחריות(. 4 גם ברשימת המציגים הפופולריים ביותר ביוטיוב שלטו באותה שנה חברות מסחריות וזמרים מוכרים, אך קומיקאי שוודי עצמאי הצליח להגיע בסוף השנה למקום השלישי ברשימה. 5 ראוי להדגיש שגם אותם יחידים המגיעים אל ציבור רחב של צופים או קוראים, מצליחים לעשות זאת רק תוך שימוש בכלים - "פלטפורמות" - שמספקים להם תאגידי ענק מסחריים כמו פייסבוק )השולטת גם באינסטגרם ובווטסאפ(, גוגל )השולטת ביוטיוב( וטוויטר. הדברים נכונים גם כאשר מדובר במגיבים - טוקבקיסטים. כפי שהבהיר קרניאל בקטע שהובא לעיל, מי שמעניק למגיבים את האפשרות להגיע להמונים הם אותם אתרים מובילים, שביכולתם לקבוע דבריו של איזה טוקבקיסט יישמעו ומי מהם יצונזר ויושתק. הטכנולוגיה ושוק הדעות בעיה נוספת המדאיגה את שוחרי הדמוקרטיה היא השפעתן של הטכנולוגיות המשוכללות השולטות באינטרנט על שוק הדעות. חוקרי תופעה זו מכנים אותה "בועת הסינון" Bubble( )Filter - מונח שטבע החוקר איליי פ ריסר.)Pariser( 6 ה"בועה" נוצרת בעקבות תהליך ה"פרסונליזציה" שמפעילים אתרי האינטרנט השונים - התאמת החומרים המגיעים אל המשתמש/ת כך שיקלעו לתחומי ההתעניינות של כל אחת ואחד. לדוגמה, האלגוריתמים של מנועי חיפוש ושל רשתות חברתיות מציגים לכל משתמש/ת בהם בעיקר מידע התואם את ציפיותיהם ואת דעותיהם )על פי הניתוח של פעילות המשתמש/ת(. בכך הם מצמצמים את מרחב הדעות והגישות המגיע אל המשתמש, אינם מאפשרים לו להכיר עמדות שאינן תואמות את עמדותיו ולוכדים J. Clement, Most liked Facebook page 2019, Statista ( ), 4 statista.com/statistics/269304/international-brands-on-facebook-by-number-offans המונח נטבע בספרו: Eli Pariser, The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You (2011)

4 294 חופש העיתונאי וחופש העיתונות בישראל אותו בתוך "בועה" מחשבתית, כשהוא מנותק למעשה מהמגוון הרחב שמציע שוק הדעות הפתוח. לדברי פ ריסר, גם אתרי חדשות נוהגים כך. חיזוק לדבריו נמצא בשנת 2018 בחידוש שהנהיג ניו יורק טיימס Times(,)The New York מהמכובדים שבעיתוני העולם. העיתון החל להפיץ למנוייו באינטרנט סיכום חדשות שבועי, המכיל, לדברי עורכיו, את המידע והמאמרים שנראים להם בעלי חשיבות ציבורית, אך לצידם נשלחות לקורא/ת כתבות שאלגוריתם בוחר לפי מידת התאמתן לתחומי העניין האישי שלהם. 7 עוד לפני שכלולם של מנגנוני ההתאמה האישית - האלגוריתמים - בידי חברות האינטרנט הגדולות, הזהיר המשפטן האמריקני קאס סנסטין )Sunstein( מהסכנות לדמוקרטיה הנובעות מאותה התכנסות של בעלי דעה דומה לתוך בועת מידע או "תיבת תהודה" chamber(.)echo לדבריו, במשטר דמוקרטי חייב הציבור להיחשף למגוון רחב של תכנים ודעות, כולל כאלה שלא היה בוחר להיחשף אליהם ביוזמתו. 8 לאחר בחירות 2016 בארצות הברית, שבהן הופתעו כמעט כל סוקרי דעת הקהל והפרשנים הפוליטיים מבחירתו של דונלד טראמפ לנשיא, היו שהסבירו את ההפתעה באותה התכנסות של הציבור, וגם של העיתונאים, לתוך "תיבות תהודה". 9 סנסטין התייחס אז להתכנסות מרצון של משתמשי האינטרנט לתוך קבוצות של בעלי דעה דומה. אבל כיום, כותב סנסטין במהדורה מעודכנת של ספרו, 10 גם מי שאינם בוחרים בהתכנסות כזאת, מקבלים למעשה מידע מוגבל, התואם את תחומי ההתעניינות שלהם כפי שניתחו אותם האלגוריתמים המשוכללים של החברות הגדולות ומתעלם מדעות ומפריטי מידע שאינם עולים בקנה אחד עם עמדותיהם. דבריו של סנסטין מקבלים חיזוק במחקר חובק עולם שבדק את דפוסי צריכת החדשות של 376 מיליון משתמשי פייסבוק לאורך שש שנים. החוקרים מצאו לא Laura Hazard Owen, All the news that s fit for you: The New York Times "Your 7 Weekly Edition" is a brand-new newsletter personalized for each recipient, NiemanLab ( ), Cass R. Sunstein, Republic.com (2009) 8 Hunt Allcott, & Matthew Gentzkow, Social Media and Fake News in the (2017) 230 Election, 31 (2) Journal of Economic Perspectives 211, )להלן: אלקוט וגנצקוב, "פייק ניוז"(. וראו גם Drake Baer, The 'Filter Bubble' Explains Why Trump Won and You Didn t See It Coming, The Cut ( ), Cass R. Sunstein, #Republic: Divided Democracy in the Age of Social Media 10 (2017)

5 פרק 13: תקשורת מקוונת 295 פחות מ 920 דפי פייסבוק המספקים חדשות באנגלית בלבד, אך גילו שכל משתמש/ת נוטה להתרכז במספר מצומצם של דפי חדשות ודעות שהיא או הוא צורכים - ומדובר באותם דפים התואמים את דעותיהם ואת הסביבה החברתית שלהם, כך ש"שוק הדעות" שמשתמשי הרשת החברתית נחשפים אליו נותר מצומצם. 11 ההגבלות החוקיות על חופש הביטוי באינטרנט בניגוד לסברה הרווחת, רשת האינטרנט אינה בבחינת שטח הפקר העומד מחוץ לחוק או מעליו. כל החוקים והדינים החלים על פרסומים בכתב או בעל פה חלים גם על המתפרסם ברשת. למשל, מי שמפרסם לשון הרע, הסתה לאלימות או לגזענות או "ידיעה סודית" ברשת האינטרנט חשוף עקרונית להליכים משפטיים ולסנקציות אזרחיות או פליליות שאליהם חשוף כל אזרח. 12 כפי שמדגיש קרניאל, "הדינים המגבילים את חופש הביטוי ברשת הם החוקים הכלליים החלים על כל ביטוי של אדם בישראל וההלכה המשפטית התוחמת את גבולותיהם". 13 עם זאת, אופייה של הרשת - היותה חסרת בסיס גיאוגרפי יחיד ומוגדר וחובקת עולם מבחינת מיקומם של השרתים ושל המשתמשים, לצד המיידיות והמהירות של הפצת המידע בה והאנונימיות של רבים ממשתמשיה - כל אלה מקשים על אכיפת חוקים קיימים ועל הטלת פיקוח של המדינה עליה. בישראל, כמו במדינות אחרות, תהליך החקיקה אינו מצליח לעקוב אחר השינויים המהירים ברשת האינטרנט. משום כך, הכללים המשפטיים המובאים כאן נקבעו בעיקר בבתי המשפט - לעתים בערכאות נמוכות - שנדרשו לפרש חוקים קיימים בדרך שתתאים למציאות החדשה ולקבוע הלכות בנושאים חדשים רבים הקשורים בפרסומים באינטרנט. עם זאת, רבות מהחלטות ראשוניות אלה של בתי המשפט התקבעו עם השנים כהלכות משפטיות מוסכמות ואף אומצו בחוקים שחוקקה הכנסת מאוחר יותר. גם רשויות האכיפה נאלצו לא אחת להבהיר למשתמשי האינטרנט כי עליהם להישמע לחוקי המדינה אפילו אם הם מפרסמים את דבריהם ברשת. כך, למשל, ה תרה משרד המשפטים בשנת 2005 באתרי אינטרנט כי הם כפופים לחוקי המדינה האוסרים Ana Lucia Schmidt et al., Anatomy of news consumption on Facebook, 114(12) 11 Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS) (2017) 12 ק"פ )שלום ת"א( 145/00 ויסמן נ' גולן )פורסם בנבו, (. ראו גם הוועדה לבדיקת בעיות משפטיות הכרוכות במסחר אלקטרוני דוח הוועדה )2004(. 13 יובל קרניאל דיני התקשורת המסחרית )2003(. 191

6 296 חופש העיתונאי וחופש העיתונות בישראל הסתה, ולפיכך הורה להם לסנן החוצה התבטאויות הסותרות חוקים אלה. 14 הצנזורית הצבאית הראשית לשעבר, רחל דולב, הבהירה בשעתה לאתרי החדשות ברשת כי עליהם להגיש חומר לביקורתה, ממש כמו העיתונות המסורתית. 15 בעבירות מסוימות, בהן פרסומי פורנוגרפיה והסתה, היחס של רשויות האכיפה כלפי פרסומים ברשת, ובעיקר ברשתות החברתיות, מחמיר אף יותר מאשר כלפי פרסום אותם דברים בדרכים אחרות. הדבר נכון בעיקר לפרסומים לא חוקיים שהשפעתם מתעצמת ככל שהם מגיעים לקהל גדול יותר ובמהירות רבה יותר - כפי שהדבר קורה ברשתות החברתיות. ממשלות בעולם המערבי מנסות כבר זמן רב למנוע פרסומים מעודדי טרור באינטרנט. בישראל, בתי המשפט נוטים לקבל את עמדת פרקליטות המדינה, "]...[ כי ההסתה ברשתות החברתיות מחוללת ומלבה את האלימות ומעשי הטרור, וכי מחוללי האלימות אינם פחות מסוכנים מאותם אנשים הנענים לקריאות ויוצאים לבצע פיגועים והפרות סדר". 16 גם החוק האוסר פרסומי זנות, שנחקק בשנת , הביא בתוך זמן קצר לחסימתם של כמה אתרים כאלה על ידי בתי המשפט. 18 לשון הרע וביוּש ברשת בתחומים אחרים, יש הגורסים כי ראוי להקנות למתבטאים ברשת )לרבות, ואולי אף בעיקר ודווקא, למתבטאים אנונימיים שהם במודע ובזדון בוטים וגסי רוח( "פטור" חלקי מן ההגבלות שמטילים החוקים שפורטו בספר זה. 19 טעם אחד לסלחנות הזאת נובע מעצם יומרתו של האינטרנט, לפחות בחלקיו "הפרועים", להיות "כיכר עיר" פתוחה ופרוצה לכול. כנאמר באחד מפסקי הדין, עיתון יש לו "עורך הממיין ומסנן את התכנים המתפרסמים בו", ואילו בכיכר העיר "יכולים עוברים ושבים להתבטא באופן חופשי" גל מור משרד המשפטים לאתרים: הקפידו על סינון דברי הסתה אתר : Ynet 15 ברזילי נהון וברזילי "חופש הביטוי", לעיל ה"ש 3, בעמ' אשרת שהם "חיים ומוות ביד המקלדת - על המאבק בהסתה ברשתות החברתיות", משפט מפתח - כתב העת של פרקליטות המדינה , 4 )דצמבר 2016( )להלן: שהם "חיים ומוות"(. 17 חוק סמכויות לשם מניעת ביצוע עבירות באמצעות אתר אינטרנט, התשע"ז עוד על החוק ראו להלן, בתת הפרק על הסרה ומניעת גישה. 18 שהם "חיים ומוות", לעיל ה"ש 16; בצ"א )מחוזי ת"א( מדינת ישראל נ' חברות בעלות רשיון מיוחד )פורסם בנבו, (. 19 קרניאל "אנונימיות", לעיל ה"ש ת"א )שלום ת"א( 37692/03 סודרי נ' שטלריד )פורסם בנבו, (.

7 פרק 13: תקשורת מקוונת 297 טעם נוסף, הנגזר מן הראשון, נוגע לאמינותו ולהשפעתו הפחותים יחסית של המתפרסם בזרם האינטרנטי "הפרוע" )כמו בכיכר העיר(. כדברי בית המשפט באחת מפסיקותיו בנושא, "אין לנאמר שם תהודה ציבורית ומשקל כה רב של אמינות לכאורית" כמו אלה שיש לנאמר בכלי התקשורת המסורתיים. 21 "השמועה באינטרנט", מאבחן קרניאל, "למרות תפוצתה הגדולה יחסית, נשארת שמועה. מעמדה נחות, והאמון שניתן בה מסויג וחלקי". 22 בנסיבות הללו מתעורר ספק באשר לאינטרס הציבורי לנקוט הליכים משפטיים נגד מי שמתבטא ברשת. ואכן, קרניאל הציע שפרסום "אנונימי, מיידי, לא מסונן, ללא תיווך, אשר אינו מציין מקור ואינו טוען טענות עובדתיות מפורטות" לא יהיה כלל עילה לתביעה על הוצאת לשון הרע, אלא בנסיבות חריגות. לדבריו, "האינטרנט הוא גם 'מקום' אחר, גם 'זמן' אחר וגם 'ארכיטקטורה' אחרת, ולכן מתנהלת בו תרבות אחרת בתחומי השיח והעיתונות, והוא מחייב אפוא נורמות משלו". 23 בתי המשפט בישראל לא קיבלו את הגישה הזו. הם אמנם מכירים באופייה המיוחד של רשת האינטרנט, אך אינם מוכנים להעניק "פטור" מוחלט לפרסומים משמיצים ברשת. המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליעזר ריבלין, קבע כי "הזכות לשם טוב ולכבוד אינה מתאיינת במרחב הווירטואלי", והציג קווים מנחים להתייחסותם של בתי המשפט לפרסומי לשון הרע באינטרנט. לפי גישתו, יש להחיל את דיני לשון הרע גם על פרסומים באינטרנט, "בשינויים המתחייבים". בין השינויים האלה: יש להתחשב בכך שהקוראים נותנים משקל מועט למה שמתפרסם בתגוביות )טוקבקים(; בכך שבשל ריבוי התגוביות, לעתים הפרסום המשמיץ "נבלע בהמון"; ובכך שגם למי שנפגע יש נגישות לאתר והוא יכול לפרסם הכחשות ותגובות מתאימות. 24 היישום של קווים מנחים אלה מתבטא בעיקר בסכומי הפיצוי שפוסקים בתי המשפט לאלה שנפגעו מפרסומים באינטרנט. דוגמה אחת מני רבות היא פסק דין שניתן בשנת 2018 בתביעה של בעל עסק בפרדס חנה-כרכור נגד שכנתו, שכתבה תגובית לפרסום בקבוצת פייסבוק ואמרה בה, בין השאר: "חלאת המין האנושי!!!! למה אתם לא מתלוננים במשטרה???? האדם הזה הרביץ לאישה בהריון, אבל הוא חמק מהמצלמות. האדם הזה פוגע בכל מי שעובר שם ]...[". 21 ת"א )שלום כ"ס( 7830/00 בורוכוב נ' פורן ס' 43 )פורסם בנבו, (. 22 קרניאל "אנונימיות", לעיל ה"ש 2, בעמ' שם. 24 רע"א 4447/07 מור נ' ברק אי' טי' סי' ]1995[ החברה לשרותי בזק בינלאומיים בע"מ, פס' 18 לדברי השופט ריבלין )פורסם בנבו, (. גם פעולת ה"שיתוף" ברשתות החברתיות הוכרה כפרסום חוזר, שיכול לשמש עילה לתביעת לשון הרע נגד המשתף: רע"א 1239/19 שאול נ' חברת ניידלי תקשורת בע"מ )פורסם בנבו, (, וראו גם בפרק 7, העוסק בלשון הרע.

8 298 חופש העיתונאי וחופש העיתונות בישראל בית המשפט לתביעות קטנות קבע שמדובר בפרסום של לשון הרע וכי לא עומדת לנתבעת הגנת "אמת דיברתי". כאשר שקלה השופטת את סכום הפיצוי הראוי, היא קבעה כי מצד אחד, "הידיעה פורסמה ברשת חברתית רחבה, בעלת תפוצה ניכרת בקרב אנשים המכירים את התובע. לכן הפגיעה בתובע, כתוצאה מן השימוש במונחים שם, היא משמעותית". אולם מן הצד האחר, "]...[מדובר בפרסום של 'תגובית', ביחס אליה כבר נפסק כי דפי הפייסבוק עמוסים מדי יום בתגוביות רבות אשר הקורא אותן נוטה לייחס להן משקל נמוך ממילא, ואשר משתנות ומתחלפות תדירות באופן שהנזק שיכולות הן לגרום הוא מזערי ממילא". לאור השיקולים האלה, פסקה השופטת לתובע פיצוי בסך 3,000 שקלים חדשים. 25 אמנם, הקווים המנחים של השופט ריבלין התייחסו בעיקר לפרסום תגוביות, אולם העיקרון שלפיו הזכות לשם טוב קיימת גם ברשת האינטרנט משמש את בתי המשפט כאשר הם דנים בכל סוגי הפרסומים באמצעים הדיגיטליים. כך, בתי המשפט הכירו גם בהודעות הנשלחות בדואר אלקטרוני ובקבוצות ווטסאפ כ"פרסום" הכפוף לדרישות חוק איסור לשון הרע, אפילו כאשר מדובר בקבוצות סגורות ומשפחתיות. 26 עם הגידול העצום בשימוש באינטרנט ובמספרם של הנפגעים מפרסומים משמיצים ומבזים )תופעת הביוש - )shaming ברשתות החברתיות, ניכרת בבתי המשפט מגמה להעניק יתר חשיבות לפרסומים אלה ולהיקף השפעתם ולנקוט גישה פחות סלחנית כלפיהם. כך היה כאשר העיתונאי יגאל סרנה דיווח בשנת 2016 בדף הפייסבוק הפרטי שלו על מריבה כביכול בין ראש הממשלה נתניהו לרעייתו. ראש הממשלה ואשתו הגישו תביעת לשון הרע נגד סרנה, וזו התקבלה ואף אושרה בשתי ערכאות ערעור. סרנה חויב לשלם לבני הזוג פיצוי של 100,000 שקלים חדשים בתוספת 20,000 שקלים חדשים עבור שכר טרחת עורכי דינם. סנ גוריו של סרנה טענו, ברוח הנאמר כאן, שאין להחיל את חוק לשון הרע על רשתות חברתיות דוגמת פייסבוק, מאחר שזוהי "זירה שוקקת וגועשת בה כל אחד רשאי להעלות את הגיגיו ותגובותיו, זו כיכר השוק המודרנית ואין יד מכוונת ואין יד מצנזרת, זו החוויה הדמוקרטית ואין לצנזרה ולהשתיקה )למעט הסתה לאלימות(. נטען כי חייו של הפוסט בפייסבוק קצרים מחיי פרפר שבקע מן הגולם המרחף בעולם יום אחד בלבד, שאז הוא נאסף אל אבותיו הפרפרים ואפילו מנועי חיפוש כמו גוגל אינם כוללים פוסטים בתוצאות החיפוש בשל השטף, הכמות והמיידיות בזירת הפייסבוק" ת"ק )תביעות קטנות חד'( הראל נ' גניש )פורסם בנבו, (. 26 ראו למשל תא"מ )שלום אשד'( דעי נ' מרציאנו )פורסם בנבו, (; ת"א )שלום י-ם( ביטון נ' מזרחי )פורסם בנבו, (. 27 דברי הסנגורים כפי שצוטטו בדבריו של השופט עמית ב רע"א 1688/18 סרנה נ' נתניהו, פס' 3 לדבריו )פורסם בנבו, (.

9 פרק 13: תקשורת מקוונת 299 כבר בדיון הראשון בפרשה, בבית משפט השלום, דחה השופט עזריה אלקלעי את הטענה והציג גישה הפוכה לחלוטין: לגבי דידי, אין מקום להתייחס לפרסום בפייסבוק בשונה מכל פרסום במדיה אחרת, ולהבנתי, פרסום פוגעני בפייסבוק, פגיעתו עלולה להיות רעה לא פחות, ואולי אף יותר, מפגיעתו של פרסום בעיתון או במקומון. זאת, בשל פוטנציאל התפוצה האדיר של פרסום בפייסבוק, פרסום שעלול להתפשט כאש בשדה קוצים ולהגיע לקהל גדול של קוראים באמצעות "שיתופים", דבר המגדיל את כמות הנחשפים לפרסום בטור הנדסי. 28 הפרשה הגיעה בסופו של דבר לבית המשפט העליון, וגם שם נדחתה הדרישה להעניק פטור מוחלט מדרישות החוק למפרסמים בפייסבוק. השופט יצחק עמית קבע, ברוח "הקווים המנחים" של השופט ריבלין: הטענה של המבקש כי זירת הפייסבוק פטורה מתחולת איסור לשון הרע, עד כדי חסינות לכל מפרסם ולכל פרסום, היא גורפת ומרחיקת לכת לטעמי. אציין כי לפחות חלק מהמאפיינים של זירת הפייסבוק, כוחם יפה אף ביתר שאת לזירת הטוויטר, שהציוץ הוא לכאורה כצל חולף, אף פחות מרפרוף של כנפי הפרפר שבקע מהגולם בפייסבוק. אם נלך לשיטת המבקש, גם כל פרסום דיבתי בזירת הטוויטר צריך לזכות בחסינות למפרסם. גישה זו אינה עולה בקנה אחד עם הפסיקה הרווחת לפיה גם פרסומים במרשתת ובפייסבוק כפופים לאיסורי לשון הרע בשינויים המחוייבים. 29 המפרסם האנונימי גם לאחר שהתבססה ההכרה בתחולתו של החוק על פרסומים באינטרנט, קורה שמי שפרסם דברים משמיצים ופוגעניים מצליח להתחמק מאחריות, בגלל אופייה המיוחד של רשת האינטרנט. המפרסמים ברשת אינם חייבים להזדהות בשמם, ויש המזדהים בשמות בדויים. לפיכך קשה לעתים מאוד ואף יקר מאוד לאתר ולמצות את הדין עם האחראי לפרסום, שיכול להימצא כמעט בכל מקום על הגלובוס ולהסתתר תחת מעטה של אנונימיות. גם כאשר הפרסום הפוגע הופיע באתר מוכר ומזוהה בישראל, וברור כי הכותב חי בישראל אך פרסם את דבריו תחת מעטה אנונימיות )בעיקר בתגוביות - "טוקבקים" - 28 ת"א )שלום ת"א( נתניהו נ' סרנה, ס' 110 )פורסם בנבו, (. 29 פס"ד סרנה נ' נתניהו, לעיל ה"ש 27, פס' 4 לדברי השופט. לפסק הדין בבית המשפט המחוזי ראו ע א )מחוזי ת א( סרנה נ נתניהו )פורסם בנבו, (.

10 300 חופש העיתונאי וחופש העיתונות בישראל או בפורומים הפתוחים לכלל הגולשים באתר(, ה פסיקה בישראל אינה מאפשרת להביא לזיהויו לצורך הגשת תביעה אזרחית נגדו. בית המשפט העליון פסק ברוב דעות כי לבתי המשפט כלל אין סמכות לצוות על ספק שירותי אינטרנט לגלות את זהותו של גולש אנונימי. השופט אליעזר ריבלין אף קבע )בדעת הרוב בפסק הדין( כי לבני אדם, ובוודאי לגולשים באינטרנט, עומדת הזכות לאנונימיות, וזכות זו היא חלק מהזכות לחופש ביטוי ומהזכות לפרטיות. השופטים קבעו שרק אם תחוקק הכנסת חוק המסדיר את התנאים לגילוי זהותו של גולש אנונימי, יוכלו בתי המשפט לפעול. 30 בעקבות פסק דין זה, מי שמבקש לתבוע גולש אנונימי בגין לשון הרע או בגלל פגיעה בפרטיות, אינו יכול לעשות זאת. יש להדגיש, כי מדובר רק במצבים שבהם אדם מבקש את פרטיו של הגולש לצורך הגשת תביעה אזרחית. ואילו כאשר אחד מגופי החקירה - המשטרה, השב"כ, רשות המסים וכדומה - מקיים חקירה של עבירה פלילית, יכול אותו גוף לקבל מבית המשפט צו המורה לספק האינטרנט למסור את פרטי הגולש החשוד בעבירה. מי אחראי לפרסום באינטרנט מן הנאמר עד כאן ברור, כי מי שיזם את הפרסום באינטרנט הוא הנושא באחריות החוקית לדברים שפורסמו. האם גם בעלי האתר )או "מתווכי רשת" אחרים, כמו ספק שירותי האינטרנט או בעלי השרת שבו מאוחסן האתר( שסיפקו לו את הבימה, עלולים לשאת באחריות )כפי שעורכים ומו"לים נושאים באחריות לפרסום לשון הרע בעיתון או ברדיו ובטלוויזיה(? האם אפשר, למשל, לחייב בעלי אתר לשלם פיצויים על דיבה שהתפרסמה בתגובית או בפורום, או ב"צ'ט" )ש יח וח ( באתר? התשובה שנתנו לכך בתי המשפט בישראל מבוססת על גישה משפטית המכונה "נמל מבטחים", המעניקה חסינות לבעלי אתרים, למנהלי רשתות חברתיות ולספקים של שירותי אינטרנט כל עוד לא נודע להם על תוכן לא חוקי המתפרסם אצלם. הביטוי המעשי לגישה זו הוא הכלל המכונה "הודעה והסרה", שהתקבל בישראל ובמדינות מערביות רבות: 31 אם פונים 30 פס"ד מור, לעיל ה"ש 24. הוכנו כמה הצעות חוק שנועדו לאפשר זיהוי של גולשים אנונימיים. ראו למשל, הצעת חוק מסחר אלקטרוני, התשס"ח- 2008, ה"ח 3, וכן: משרד המשפטים, תזכיר הצעת חוק חשיפת פרטי מידע של משתמש ברשת תקשורת אלקטרונית, התשע"א עם זאת, סעיפי החוק שנחקקו עד עתה מאפשרים זיהוי של גולש אנונימי רק לשם תביעה על הפרת זכות יוצרים )ס' 60 א עד 60 ח לחוק זכות יוצרים(. 31 ארצות הברית יוצאת דופן בעניין זה: החוק שם )1996 Act, )Communications Decency מעניק חסינות כמעט מוחלטת לבעלי אתרים אם לא היו שותפים ליצירת התוכן הפוגע. לסקירה של חוקי הסרה ומניעת גישה במדינות המערב ראו במסמך של הכנסת: ירון אונגר, אחריותם של מתווכי רשת לתוכן פוגעני המופץ ברשת האינטרנט )2014(: m.knesset.gov.il/activity/info/legaldepartmentsurveys/survey pdf

11 פרק 13: תקשורת מקוונת 301 בדרישה אל בעל האתר להסיר פרסום הנראה על פניו לא חוקי, והוא נמנע מכך אף על פי שביכולתו לעשות זאת, הוא עלול לשאת בעצמו באחריות המשפטית לפרסום. 32 מקרה יוצא דופן של הטלת אחריות על בעל אתר ועל מנוע חיפוש באינטרנט, התרחש ב עורך הדין עמי סביר גילה שחיפוש שמו במנוע החיפוש של גוגל מניב - בשורה הקצרה המצטטת מתוך האתר המבוקש - תוצאה המציגה אותו כ"עורך דין אשר הורשע בחמש פרשיות שונות". אלא שסביר מעולם לא הורשע, והתברר כי התוצאה השגויה נבעה מתקלה בקוד הטכני של אתר משפטי, המפרסם סיכומים של פסקי דין. סביר פנה לבעל האתר כדי שיתקן את התקלה, אולם בעל האתר נמנע מלעשות זאת. כמו כן דרש סביר מחברת גוגל להסיר את תוצאת החיפוש השגויה, אלא שגוגל סירבה לעשות זאת בלי צו של בית משפט. בית המשפט המחוזי פסק שבעל האתר המשפטי היה חייב להסיר את הפרסום הפוגע, לפי כלל ה"הודעה והסרה". השופטת אביגיל כהן הוסיפה וקבעה שאותו כלל חל במקרה זה גם על גוגל, מאחר שהיה ברור לחלוטין כי תוצאת החיפוש שגויה וכי המשך פרסום התוצאה השגויה פוגע בשמו הטוב של עו"ד סביר. שני הגופים - גוגל והאתר המשפטי - חויבו לשלם לעו"ד סביר פיצוי של 80,000 שקלים חדשים ועוד הוצאות משפט של 20,000 שקלים חדשים. 33 במדינות האיחוד האירופי נכנסה לתוקף באמצע שנת 2018 תקנה המכירה ב"זכות להישכח" או "הזכות למחיקה" ומאפשרת לכל משתמש לדרוש ממנועי החיפוש הגדולים ומהרשתות החברתיות למחוק מידע על אודותיו ממאגרי המידע שלהן. עם זאת, התקנה קובעת שחברות האינטרנט רשאיות שלא להסיר את המידע בנסיבות מיוחדות, בין השאר כאשר הסרתו עלולה לפגוע בחופש הביטוי, בחופש המידע או באינטרס ציבורי. 34 כלל ה"הודעה והסרה" אינו נקי מבעיות, ובמישור המעשי הוא מביא פעמים רבות להסרת תכנים שאין הצדקה להסרתם, ובכך לפגיעה בחופש הביטוי של מי שפרסם 32 הדבר נקבע לראשונה בשנת 2002 ב ת"א )שלום כ"ס( 7830/00 בורוכוב נ' פורן )פורסם בנבו, (, וגם בפסקי דין אחרים אומצה גישה זו. הצעת חוק שביקשה לעגן את הכלל בחקיקה הוגשה בשנת 2015, אך לא הגיעה לכלל מימוש: ה"ח איסור לשון הרע )תיקון - פרסום לשון הרע ברשת האינטרנט(, התשע ה ע"א )מחוזי ת"א( סביר נ' בר נוי )פורסם בנבו, (. COUNCIL REGULATION (EU) 2016/679, General Data Protection Regulation 34 article 17, GDPR (General Data Protection Regulation) EUR-Lex 32016R0679 EN EUR-Lex, "הזכות להישכח" הוכרה עוד קודם, בפס"ד של בית המשפט האירופי לצדק משנת 2014: Google Spain SL v. Agencia Española de Protección de Datos JUDGMENT OF THE COURT (Grand Chamber) Case C-131/12 (2014), juris/document/document.jsf?text=&docid=152065&doclang=en

12 302 חופש העיתונאי וחופש העיתונות בישראל אותם. מקרים רבים של הסרה לא מוצדקת מעוררים מפעם לפעם סערה ברשת ומחוצה לה, ופעילי חופש הביטוי באינטרנט מסבירים שחברות האינטרנט, הפועלות ממניעים כלכליים, מעדיפות שלא להסתכן בתביעות משפטיות על חשבון חופש הביטוי של המשתמשים באינטרנט. עו"ד חיים רביה הדגים את הבעייתיות שבהפעלת הכלל בעזרת ניסוי שנעשה בהולנד: אגודה הולנדית העלתה לשרתי המחשב של עשרה ספקי שירותים קטע ספרות שכתב סופר בן המאה ה 19. בראש הקטע צוין כי נכתב בשנת 1871 )כך שברור כי זכויות היוצרים עליו פקעו מזמן(. אחר כך פנתה האגודה אל הספקים והודיעה להם שהיא בעלת הזכויות ביצירות. האגודה לא הייתה ולא נבראה, וגם עורך הדין שכביכול פנה בשמה לא היה קיים, ולמרות כל אלה, מחקו שבעה מבין עשרה הספקים את "היצירה המפרה" ממחשביהם. 35 הצנזורה החדשה - הסרה ומניעת גישה כפי שהובהר בסקירה לעיל, חופש הביטוי באינטרנט אינו מוחלט, והפרסומים בו כפופים להגבלות שמטילים חוקים שונים. בחברה דמוקרטית, הדרך המקובלת לטיפול בעבירות, ובוודאי בעבירות של ביטוי, היא ענישה שלאחר מעשה: מי שהסית לאלימות או לגזענות, פרסם ידיעה סודית או התעלם מצו איסור פרסום של בית משפט, עלול להיחקר, לעמוד לדין ולהיענש על פי החוק. רשת האינטרנט הציבה אתגר חדש בפני המחוקקים וגורמי אכיפת החוק. אל הגידול העצום בשימוש ברשת התלווה ריבוי מבהיל בכמות ההתבטאויות של שנאה ובאמירות בוטות, פוגעניות וגזעניות, לצד שפע מידע כוזב ומטעה. הקלות שבה אפשר "לשתף" התבטאויות כאלה ברשתות החברתיות )וגם באמצעים טכנולוגיים אחרים, כגון אפליקציית ווטסאפ בטלפונים סלולריים( גרמה להתפשטותן בממדים שאין להם אח ורע בתולדות האנושות. פתרון חלקי - ובעייתי - לאתגר זה מתבסס על הטכנולוגיה שבה מגיעים התכנים באינטרנט אל מחשביהם של הגולשים, ועל האפשרות הטכנית לעצור, כלומר לצנזר, את הגעתם של תכנים מסוימים אל המשתמשים באינטרנט. דוגמה לכך היא חוק סמכויות לשם מניעת ביצוע עבירות באמצעות אתר אינטרנט, התשע"ז החוק מאפשר לשופט בית משפט מחוזי להוציא "צו להגבלת גישה", המצווה על ספק שירותי אינטרנט לחסום את גישת הגולשים בישראל לאתרי אינטרנט 35 חיים רביה "בדיחה רעה" אתר : law.co.il

13 פרק 13: תקשורת מקוונת 303 מסוימים. אפשר להוציא צו כזה נגד אתרים שבאמצעותם מתבצעים הימורים או עבירות סמים, כאלה המפרסמים שירותי זנות או פורנוגרפיה של קטינים, וכן אתרים של ארגוני טרור. אם האתר מאוחסן בשרת בישראל, השופט יוציא "צו הסרה", המחייב את בעלי השרת להסירו מהשרת. 36 אתר שהוסר על פי חוק סמכויות לשם מניעת ביצוע עברות באמצעות אתר אינטרנט לכאורה, מדובר בחוק שאי אפשר כמעט להתייחס אליו בשלילה, שהלוא הוא נועד לסייע במאבק נגד מבצעי עבירות חמורות, שרשויות החוק חייבות לאתרם, להענישם ולמנוע את המשך פעילותם הפלילית. אלא שהניסיון מלמד שהתערבות שלטונית, גם אם החלה ממניעים נעלים, מתרחבת לעתים קרובות להגבלת חופש הביטוי ולצנזורה. במדינות לא דמוקרטיות, חסימת הגישה לאתרים שאינם נוחים לשלטון, או כאלה שאינם מוכנים לצנזר פרסומים על פי תכתיביו, היא פרקטיקה נפוצה. הדוגמה הבולטת לכך היא סין: כבר בשנת 2002 מצאו חוקרים מאוניברסיטת הרווארד כ 19,000 אתרים שהגישה אליהם נחסמה לגולשים בסין. 37 מנוע החיפוש גוגל, שפעל שם במשך כארבע 36 דוגמה ליישום החוק בבתי המשפט ראו פס"ד מדינת ישראל נ' חברות בעלות רשיון מיוחד, לעיל ה"ש 18. Jonathan Zittrain & Benjamin Edelman, Empirical Analysis of Internet 37 Filtering in China (2003), Available at china/#meth

14 בישראל העיתונות וחופש העיתונאי חופש 304 כך על שנמתחה ביקורת בעקבות לשלטון. נוחות היו שלא חיפוש תוצאות צ נזר שנים, בשנת בסין פעילותה את החברה הפסיקה במערב, השלטוני כוחם את יפעילו שמחוקקים חשש יש דמוקרטיות במדינות גם אולם לגיטימיים לצרכים רק לא מידע לחסום האינטרנט חברות של יכולתן את וינצלו לעצור כדי גם אלא בטרור, או פרועה בהסתה בפורנוגרפיה, מלחמה כמו ומוסכמים חוות של בשורה הובע זה חשש האזרחים. מעיני להעלימו לשלטון שנוח מידע הפצת קצר זמן ובתוך המידע, וחופש האזרח בזכויות העוסקים גופים לכנסת שהגישו דעת לחששותיהם. יסוד היה אכן כי התברר ראשונה, בקריאה שאושרו חוק הצעות בשתי הכנסת ועדות דנו בשנים עלול שפרסומם שונים, תכנים של באינטרנט הפצתם - שופט של בצו - תימנע ולפיהן הוסרה הפייסבוק", "חוק לכינוי שזכתה אחת, הצעה אחר. או זה חוק על עבירה להוות לאפשר ביקשה ההצעה נרחבת. ציבורית ביקורת בעקבות החקיקה השלמת לפני רגע שיפגעו ממשית" "אפשרות ושיש פלילית עבירה המהווים פרסומים של הסרתם את 39 חיוניות. בתשתיות או המדינה בכלכלת המדינה, בביטחון אדם, של בביטחונו כי לדמוקרטיה, הישראלי המכון נציגות הזהירו החוק הצעת על בכנסת בדיונים םירושעב ביותר הרחבה היא הביטוי בחופש שפגיעתם החוקים מן אחד ב"]...[ מדובר םלועב אחרת מדינה באף קיימת שאינה חודרנות ברמת הסדר ]...[ האחרונים, יוטיב לחופש בזכות מידתית ובלתי קשה בצורה פוגעת החוק "הצעת 40 הדמוקרטי". הנניא דמוקרטי במשטר המלך דרך ]...[ תקדים. חסר צנזורה מערך יוצרת שהיא בכך 41 הפלילי." החוק לפי אסורים שהם ביטויים על לדין העמדה אלא תכנים הסרת פלילית, עבירה לכל התייחס המוצע שהחוק בכך גם התמקדה הציבורית הביקורת המשפט בתי שקבעו המחמיר המבחן על לוותר ביקשו שמנסחיו ולכך הגבלה, ללא המגיע במידע לשלוט כדי סין שלטונות שמפעילים המורכבת הטכנולוגית המערכת על 38 Rebecca MacKinnon, Consent of the Networked: The Struggle ראו לאזרחים for Internet Freedom (2012) תוכן(, )הסרת באינטרנט פרסום באמצעות עבירות ביצוע למניעת חוק הצעת 39 הסופי. בנוסח ה התשע"ח- 2018, הסרת חוק והצעת האינטרנט מרשת עבירה מהווה שפרסומו תוכן להסרת חוק "הצעת 40 הישראלי המכון מטעם לכנסת דעת )חוות החברתית" ברשת שהתפרסם הסתה פרסום (: הרשקוביץ, ארידור ורחל אלטשולר שוורץ תהילה מאת לדמוקרטיה הצעת-חוק-להסרת-תוכן-שפרסומו-מהווה-עבירה-/ pdf.מרשת-האינטרנט המכון מטעם לכנסת דעת )חוות האינטרנט" מרשת עבירה המהווה תוכן הסרת חוק "תזכיר (: אלטשולר, שוורץ תהילה מאת לדמוקרטיה הישראלי

15 פרק 13: תקשורת מקוונת 305 לאורך השנים כדי למנוע פגיעה בחופש הביטוי - מבחן "הוודאות הקרובה". במקומו הם הציעו נוסחה מקלה יותר, שתאפשר לצנזר פרסומים כאשר יש "אפשרות ממשית" שיביאו לפגיעה. ראוי לציין שגם במדינות דמוקרטיות אחרות חוקקו חוקים המאפשרים להסיר או לחסום את גישת הגולשים לפרסומים המאפשרים ביצוע פשעים באמצעות האינטרנט, אך שלא כמו בישראל, במדינות האחרות הוגבלה תחולת החוק לרשימה של עבירות כמו פורנוגרפיית ילדים, הסתה לגזענות והימורים באינטרנט. 42 גם בלא השלמת החקיקה פועלת בפרקליטות המדינה "יחידת סייבר", המפעילה הליך המכונה "אכיפה אלטרנטיבית": היחידה מאתרת פרסומים שלדעת אנשיה יש בהם עבירה על החוק, ופונה אל ספקי שירות - בהם רשתות חברתיות ומנועי חיפוש - בבקשות להסרת תוכן, לחסימת משתמשים, לסינון תוצאות חיפוש או להגבלת גישה. בשנת 2018 הגישה היחידה לספקיות תוכן יותר מ 14,000 בקשות להסרת תכנים, ו 86 אחוז מהן נענו. מרבית הבקשות הופנו לרשת פייסבוק. הרוב הגדול של התכנים עסק, לפי דיווחי פרקליטות המדינה, בעבירות המזוהות עם ארגון טרור ובעבירות הסתה. 43 בסוף שנת 2019 הוגשה עתירה לבג"צ בדרישה שתופסק פעילות זו של יחידת הסייבר. העותרים טענו שהליך "האכיפה האלטרנטיבית" הוא למעשה הטלת צנזורה, וכי הוא נעשה בלא סמכות חוקית. 44 סעיף חוק אחר שאושר בכנסת מממש את חששותיהם של המזהירים מפני "מדרון חלקלק" בחקיקה הנוגעת לפרסומים באינטרנט. לפי סעיף 53 א, שנוסף בשנת 2019 לחוק זכות יוצרים התשס"ח- 2007, יכול שופט להוציא "צו הגבלת גישה" המחייב ספק אינטרנט לחסום לגולשים בישראל את הגישה לאתר המפר זכויות יוצרים. גם מי שרואה בהפרת זכויות יוצרים באינטרנט מעשה חמור, שראוי להעניש עליו בחומרה - ויש רבים הסבורים שאין לנהוג כך - 45 יתקשה לטעון כי הפרת זכות יוצרים שקולה בחומרתה לעבירות כמו הפצת פורנוגרפיית ילדים, הסתה לגזענות או הסתה לטרור. 42 לסקירת חוקים בכמה מדינות דמוקרטיות, המאפשרים הסרת פרסומים או הגבלת הגישה אליהם לצורך מניעת ביצוע עבירות פליליות ראו עע"מ 3782/12 מפקד מחוז תל אביב-יפו במשטרת ישראל נ' איגוד האינטרנט הישראלי, ס' לדברי השופט סולברג )פורסם בנבו, (. 43 פרקליטות המדינה סיכום שנה, עמ' )2018(: 63 47, 44 בג"צ 7846/19 עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט נ' פרקליטות המדינה - יחידת הסייבר )פורסם בנבו, (. בעת כתיבת הדברים עדיין לא ניתן פסק דין בעתירה. 45 לסקירה של הגישות השונות כלפי זכויות יוצרים באינטרנט ראו אורית פישמן אפורי "זכויות היוצרים בראי ההיסטוריה: יין ישן בכלי חדש" רשת משפטית: משפט וטכנולוגיות מידע 321 )ניבה אלקין קורן ומיכאל בירנהק עורכים, 2011(; ראו גם פרק 12 בספר זה.

16 306 חופש העיתונאי וחופש העיתונות בישראל הצנזורה החדשה הפרטת הצנזורה החוקים המאפשרים לרשויות אכיפת החוק למנוע או להסיר מהרשת פרסומים שונים )לעתים ללא צו של שופט( הם רק היבט אחד של "הופעתה מחדש של המדינה" ברשת האינטרנט, כהגדרתם של ניבה אלקין קורן ומיכאל בירנהק. 46 ההיבט האחר הוא העברת סמכויות הפיקוח וצנז ור התכנים ברשת מרשויות המדינה אל גופים פרטיים. הדבר נעשה באמצעות מנגנון משפטי, המטיל אחריות לפרסום תכנים פוגעניים ולא חוקיים על "מתווכי הרשת" liability(.)intermediary המתווכים הם ספקיות שירותי אינטרנט, בעלי שרתים, מנועי חיפוש וכמובן הרשתות החברתיות. מנגנון כזה קיים כבר זמן רב בכמה מדינות באסיה, בהן סין, הודו, קוריאה הדרומית ועוד, ואילו במרבית מדינות המערב, לרבות בישראל, אחריותם של בעלי האתרים מוגבלת בדרך כלל על פי הכלל של "הודעה והסרה". לצורך יישום המנגנון נחקקו בכמה מדינות במערב חוקים חדשים, שנועדו לכפות על מתווכי הרשת להקים מנגנוני סינון משלהם, שימנעו פרסום של תכנים פוגעניים וקיצוניים גם אם לא הגיעה אליהם הודעה בדבר קיומו של תוכן לא חוקי. בניגוד לחוקים שהזכרנו כאן, המאפשרים למדינה - על פי רוב באמצעות בתי המשפט - לצוות לחסום פרסומים מסוימים, כאן נדרשים "מתווכי האינטרנט" לפעול בעצמם כצנזורים. פעולת הצנזורה של מתווכי הרשת אינה נעשית על פי רוב בידי בני אדם. לדוגמה, כמה מענקיות האינטרנט, בהן מיקרוסופט ופייסבוק, מפעילות כלי טכנולוגי לאיתור אוטומטי של תמונות פורנוגרפיות של ילדים, שבו תהליך הסינון של התמונות מתבצע ברובו הגדול באמצעות אלגוריתמים משוכללים וללא התערבות אנושית. 47 בלחצן של ממשלות ברחבי העולם מתרחב תהליך הסינון גם לפרסומים פוגעניים, להסתה, לעידוד טרור ועוד. לחצים אלה מתבטאים בין היתר ביוזמות חקיקה המגדירות תכנים שיש למנוע את פרסומם, לצד הטלת האחריות לניטור התכנים האלה על גופי האינטרנט עצמם. דוגמה בולטת לכך היא החוק שנכנס לתוקף בגרמניה בראשית שנת 2018, המאפשר להטיל קנס עד 50 מיליון אירו על רשת חברתית שלא תסיר בתוך 24 שעות Michael D. Birnhack & Niva Elkin-Koren, The Invisible Handshake: The 46 Reemergence of the State in the Digital Environment 8 Virginia Journal of Law (2003) 6 & Technology )להלן: בירנהק ואלקין קורן "לחיצת היד הנעלמה"(. 47 על הכלי Microsoft PhotoDNA ראו וראו גם: Raphael Cohen-Almagor, The Role of Internet Intermediaries in Tackling Terrorism Online, 86 Fordham Law Review 439 (2017), available at: com/sol3/papers.cfm?abstract_id= )להלן: כהן אלמגור "מתווכי האינטרנט"(.

17 פרק 13: תקשורת מקוונת 307 פרסומים המפרים בעליל אחד מתוך 22 סעיפים של החוק הפלילי בגרמניה, בהם דברי שנאה והסתה, השמצות וביטויים גזעניים. בעקבות החקיקה גייסה פייסבוק בגרמניה מאות עובדים שתפקידם לאתר ולהסיר פרסומים כאלה. 48 בישראל דנה הכנסת בשנת 2018 בהצעת חוק פרטית שביקשה להנהיג הסדר דומה, אך זו לא הבשילה לכלל חקיקה. 49 ניסיון השנים האחרונות ברחבי העולם מלמד שעצם האיום בחקיקה גורם למתווכי הרשת להרחיב את היקף הפיקוח שהם מפעילים וליצור מנגנוני סינון משוכללים ואפקטיביים יותר. למשל, טוויטר דיווחה בשנת 2018 כי במשך שלוש שנים הסירה יותר ממיליון חשבונות של משתמשים שעסקו בעידוד מעשי טרור - את רובם ככולם חסמו מנגנוני הסינון הממוחשבים של החברה עוד טרם עלו לאוויר. 50 כמה ממשלות הודיעו כי בכוונתן להטיל על חברות האינטרנט הגדולות חובה חוקית של סינון תכנים, ואילו ארגוני זכויות אדם ברחבי העולם הזהירו מפני האפקט המצנן שיהיה לחוקים כאלה על חופש הביטוי באינטרנט. 51 חוקרים ופעילים למען חופש הביטוי מזהירים כי מנגנוני הסינון שמפעילות ענקיות האינטרנט הם למעשה מנגנוני צנזורה דורסניים, המנוהלים על ידי גופים שבראש מעייניהם עומד רווח כלכלי ולא שמירה על חופש הביטוי. "הטלת מלאכת העדכון והמעקב לצורך חסימת הגולשים על ספקי האינטרנט כמוה כגיוסם לביצוע פעולות אכיפה ושיטור בשליחות המדינה, והיא עשויה לסכן ערכים אחרים של שלטון החוק, של חופש הביטוי ושל חירויות הפרט", כתבו החוקרים אלקין קורן ובירנהק. 52 לטענתם, קיים שיתוף פעולה סמוי ומסוכן בין חברות האינטרנט לבין ממשלות, שבו החברות גויסו למעשה לשירות השלטון. את הברית הזאת מכנים החוקרים "לחיצת היד הנעלמה". 53 עמדה דומה הביעה גם האגודה לזכויות האזרח: "לא רק מפני הריבון אנו יראים, ולא נאבקנו להציב איזונים ובלמים לכוחו המשחית רק כדי להפקיד את זכויות האדם 48 אושרית גן אל חוק חדש בגרמניה: רשתות חברתיות יסירו פייק ניוז תוך 24 שעות אתר גלובס : 49 הצעת חוק הסרת פרסום הסתה שהתפרסם ברשת החברתית המקוונת, התשע"ו Twitter Public Policy Expanding and building #TwitterTransparency blog.twitter. 50 com ( ), twitter-transparency-report-12.html Germany: Flawed Social Media Law Human Rights Watch ( ), מיכאל בירנהק וניבה אלקין קורן "הקדמה: משפט וטכנולוגיית מידע" רשת משפטית: משפט וטכנולוגיות מידע, 18 11, )ניבה אלקין קורן ומיכאל בירנהק עורכים, 2011(. 53 בירנהק ואלקין קורן "לחיצת היד הנעלמה", לעיל ה"ש 46.

18 308 חופש העיתונאי וחופש העיתונות בישראל שלנו בידי עריץ אחר", כתבו נציגי האגודה בחוות דעת שהוגשה לוועדה שדנה בדרכים להילחם בתופעת הביוש ברשת. 54 ראוי להעיר שבקרב החוקרים, ובוודאי בקרב פוליטיקאים והציבור הרחב, יש הסבורים שהרשתות החברתיות עדיין אינן עושות די כדי להגביל פרסומים פוגעניים ומסוכנים. למשל, פרופ' רפאל כהן אלמגור סבור כי בשם השמירה על חופש הביטוי חברות האינטרנט אינן נענות לדרישות וללחצים המופעלים עליהן ואינן פועלות מספיק כדי למנוע שימוש בפלטפורמות שלהן לעידוד וקידום פעולות טרור. 55 אחרים טוענים, כי יש צורך בהתערבות גוברת של ממשלות בנעשה ברשת האינטרנט ובהפעלת רגולציה על חברות הענק, כדי לאזן את הכוח העצום שצברו חברות האינטרנט הגדולות. 56 המלחמה בהפצת מידע כוזב שלב נוסף בתהליכי הטלת האחריות על ענקיות האינטרנט החל לאחר הבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2016, בעקבות הגילוי כי פייסבוק שימשה כלי מרכזי להפצה רחבה של מידע כוזב - דיס אינפורמציה - שנועד להשפיע על תוצאות הבחירות. 57 חלק מהמידע נכלל במודעות בתשלום שפרסמו ברשת גופים שונים, אך חלק אחר התחזה לידיעות חדשותיות לגיטימיות, שהגיעו כביכול מארגוני חדשות אמינים. המונח הפופולרי שהשתרש אז היה "חדשות מזויפות" news(,)fake אלא שמאז הפך מונח זה לביטוי המשמש פוליטיקאים ואחרים נגד כל ביקורת המופנית אליהם. כמובן, פייסבוק לא יצרה את הידיעות הכוזבות או את המודעות השקריות שפורסמו ברשת. ואכן, כתב האישום שפורסם בראשית 2018 בארצות הברית הופנה אל 13 אזרחים רוסים ושלוש חברות, שהואשמו בניהול מערכה במטרה להטות את תוצאות הבחירות. פייסבוק לא נכללה בכתב האישום, אך הוזכרה שוב ושוב, לצד רשת אינסטגרם שבבעלותה, ככלי ההפצה העיקריים שאפשרו לקיים את המערכה הזאת. פייסבוק גם קיבלה תשלום עבור המודעות ששימשו חלק מרכזי במזימה. 54 "נייר עמדה - הוועדה לגיבוש אמצעים להגנה על הציבור ונושאי משרה בשירות הציבור מפני פעילות ופרסומים פוגעניים כמו גם בריונות ברשת האינטרנט", ס' 48 )חוות דעת של האגודה לזכויות האזרח בישראל מאת אבנר פינצ'וק ואורי סבח, 2017(: 55 כהן אלמגור "מתווכי האינטרנט", לעיל ה"ש 47, בעמ' ראו למשל גיא רולניק "פייסבוק: סכנה לתחרות, לשוק, לפרטיות ולדמוקרטיה" אתר : Markerweek 57 לניתוח ראשוני של ההשפעה ראו אלקוט וגנצקוב "פייק ניוז", לעיל ה"ש 9.

19 פרק 13: תקשורת מקוונת 309 מידע כוזב העובר ברשת האינטרנט אינו תופעה חדשה. המשפטן סנסטין הזהיר בשנת 2010 כי "בעידן האינטרנט, קיומו של שוק הדעות החופשי מבטיח לעתים קרובות שכזבים יזכו להסכמה רחבת היקף". לדעתו, חייבים לדאוג למנגנונים שייצרו אפקט מצנן כלפי אמירות שקריות ברשת, והדבר חיוני כדי להבטיח את פעולתו התקינה של המשטר הדמוקרטי - אך לא ברור אם חקיקת חוקים חוקים היא הדרך הנכונה לעשות זאת. 58 מאז, כך נראה, ממשלות ברחבי העולם נוטות לחוקק חוקים כדי להילחם בבעיה, במיוחד בתקופות של בחירות או משאלי עם. בצרפת נחקק חוק, המטיל על הרשת החברתית חובת דיווח ומאפשר לשופט להסיר מהרשת, בתקופה של שלושה חודשים לפני הבחירות, מידע כוזב שעלול להשפיע על תוצאות הבחירות. 59 ועדה של הפרלמנט בבריטניה המליצה להטיל אחריות חוקית לפרסומים של מידע מטעה על הרשתות החברתיות וקבעה שבעיית המידע הכוזב בפייסבוק חמורה אף יותר מהפצת מידע כזה בדרכים אחרות. זאת, בגלל יכולתם של מפרסמי המידע לנצל את הנתונים הרבים שפייסבוק אוספת על המשתמשים בה, לנתחם ולכוון את הפרסומים הזדוניים אל אותם האנשים העשויים להאמין להם ולפעול לפיהם. 60 ראוי להזכיר כאן כי פרסום מידע שקרי בפני עצמו אינו עבירה פלילית במשטרים דמוקרטיים. בית המשפט העליון שב ופסק כי חופש הביטוי נועד להגן גם על דעות חריגות ומקוממות, וכי "גם היותו של ביטוי שקרי אינה, כשלעצמה, עילה להסרת הגנתו". 61 כאשר מדובר בעיתון המפרסם ידיעה מוטעית או כוזבת, הוא עלול להיות מואשם בהפרת כללי האתיקה העיתונאית, אך לא בעבירה על החוק. אולם כאשר מדובר בהפצה מכוונת של מידע מטעה, שמטרתה לפגוע באדם או בטוהר הבחירות, אפשר להעמיד את המפרסם לדין על פי סעיפי חוק שונים. Cass R. Sunstein, Believing False Rumors, in The offensive Internet: Speech, 58 Privacy, and Reputation 91, 103 (Saul Levmore & Martha C. Nussbaum, eds., 2010) ראו גם יובל דרור קוד סמוי - כל מה שלא רוצים שתדעו ואתם חייבים לדעת על החיים בעידן הדיגיטלי )2019( Michael-Ross Fiorentino, France passes controversial 'fake news' law, Euronews. 59 ( ), Jim Waterson, Democracy at risk due to fake news and data misuse, MPs conclude, 60 The Guardian ( ), fake-news-inquiry-data-misuse-deomcracy-at-risk-mps-conclude 61 בג"צ 316/03 בכרי נ' המועצה לביקורת סרטים, פ"ד נח) 1 ( 249, ס' 9 לדברי השופטת דורנר )2003(.

20 310 חופש העיתונאי וחופש העיתונות בישראל החקיקה החדשה היא עוד שלב בהסרת חסינותם המשפטית של בעלי האתרים, במטרה לכפות עליהם הקמת מנגנוני סינון נוספים. עוד לפני השלמת יוזמות החקיקה השונות, ונוכח הזעם הציבורי שפרץ עם הגילויים בפרשת "החדשות המזויפות" בארצות הברית, הודיעה פייסבוק כי פיתחה מערכת שנועדה לאתר מידע העלול להיות מטעה, לסמן אותו ולהזהיר מפניו. כחלק ממערכת זו גויסו אלפי "בודקי ע ובדות" checkers( )fact - תפקיד המאפיין עיתוני איכות. חופש העיתונות באינטרנט מהי עיתונות מקוונת העיתונות המקוונת היא רק חלק קטן מן הים הגדול והאינסופי של האינטרנט. רובה של הרשת הוא, כהגדרתו של יובל קרניאל, "הזרם הפתוח, הפרוץ, האינטראקטיבי, הספונטני, המיידי והאנונימי". 62 מרבית העיתונות המקוונת משעתקת למעשה לאינטרנט את פורמט העיתונות הישנה והמסורתית. העיתונים המקוונים הם אתרי חדשות ודעות, אשר כהגדרתו של מרדכי קרמניצר, יש להם "מערכת ובקרה וסינון" מקצועיים. 63 לחלקם הגדול של העיתונים המקוונים זיקה ניהולית - ולעתים גם זיקה מקצועית - לכלי תקשורת מסורתיים. גם באינטרנט הם פועלים על פי הכללים המוכרים של העיתונות הכתובה והמשודרת: הם מפעילים רשת של כתבים ומעסיקים עורכים מקצועיים המסננים את המידע על פי קריטריונים עיתונאיים ועל פי כללי האתיקה העיתונאית. בישראל, אתרי החדשות המובילים בעברית לאורך שנים הם Ynet שבבעלות ידיעות אחרונות, וואלה! שבבעלות בזק )המחזיקה גם בטלוויזיה בלוויין "יס"( ומאקו שבבעלות קשת. 64 גם בעולם, אתרי החדשות הנצפים ביותר שייכים לגופים ממוסדים, מרביתם עיתונים מצליחים או רשתות טלוויזיה פופולריות קרניאל אנונימיות, לעיל ה"ש 2, בעמ' מרדכי קרמניצר ומיכאל בירנהק "החלת כללי האתיקה העיתונאית על עיתונים מקוונים: תמליל מיום העיון 'העיתונות המקוונת בישראל' )פברואר 2005(" עיתונות דוט.קום: העיתונות המקוונת בישראל 353 )תהילה שוורץ אלטשולר עורכת, 2007( )להלן: "אתיקה בעיתונים מקוונים"(: Top Sites in Israel, Alexa (last visited ), 64 countries/il The Top 500 Sites on the Web, Alexa (last visited ), 65 com/topsites/category/top/news

21 פרק 13: תקשורת מקוונת 311 רבים מהגופים העצמאיים שהפעילו מערכות עיתונאיות של כתבים ועורכים לא הצליחו לשמור על עצמאותם לאורך זמן. דוגמה בולטת לכך היא העיתון האינטרנטי האפינגטון פוסט Post(,)The Huffington שנוסד בארצות הברית בשנת 2005 ושילב מידע שהתקבל מרשת של כתבים מקצועיים עם מאמרי דעה ובלוגים של כותבים מרחבי העולם. העיתון התרחב, הקים מהדורות במדינות רבות וזכה לפרסים, בהם פרס פ וליצר, על כתבות תחקיר שפרסם, ואף על פי כן, לאחר שש שנות פעילות רכש אותו תאגיד התקשורת הענק.AOL עם זאת, ברשת האינטרנט ממשיכים להתקיים ולפעול אתרים עיתונאיים קטנים, בהם אתרים אמינים ונשכניים, והם מצליחים לשרוד בעזרת תרומות מהציבור ומקרנות פילנתרופיות, תוך התבססות על צוות קטן של כותבים ועורכים מן העיתונות, חלקם בעלי שם. כך, העיתונאי החוקר האמריקני גלן גרינוולד,)Greenwald( שפרסם שורת תחקירים בעיתון הבריטי גרדיאן Guardian( )The על בסיס המסמכים שהדליף אדוארד סנודן,)Snowden( עבר בשנת 2014 להיות עורך שותף של אתר תחקירים עצמאי,.The Intercept בישראל פועלים כמה אתרי חדשות, תחקירים ודעות המנוהלים על ידי צוותי עורכים בעלי רקע וניסיון עיתונאי, בהם המקום הכי חם בגיהנום, מחלקה ראשונה -,News1 שיחה מקומית ועוד. יש הסכמה רחבה על כך שראוי להחיל את החוקים הנוגעים לעיתונות ואת כללי האתיקה העיתונאית על העיתונות המסורתית באינטרנט. 66 ואכן, בשנת 2001 החילה מועצת העיתונות את תקנון האתיקה שלה, ללא הקלות, גם על עיתונים מקוונים. אולם לא תמיד קל להבחין בין עיתונות מקוונת, הזכאית להקלות שמעניקים החוק וה פסיקה לעיתונים ולעיתונאים )כמו הגנות מיוחדות בלשון הרע או חיסיון עיתונאי(, לבין פרסומים שאינם פרסומים עיתונאיים. המבחן שאימצו בתי המשפט בישראל הוא זה שנזכר כאן: קיומה של מערכת בקרה וסינון עיתונאית מקצועית. בלשונה של השופטת רות רונן: "המונח 'עיתון' מתייחס לקובץ פרסומים המופיע תחת 'קורת גג' אחת, ואשר עובר תהליך של עריכה וסינון, על מנת להביא בסופו של דבר למוצר מוגמר, בעל מסגרת, ניתן לזיהוי, שמאחוריו עומדת 'כוונת מכוון' של מי שעומד מאחוריו - העורך והמוציא לאור. ]...[ עיתון הוא פרסום שעובר תהליך של עריכה מראש, לפני פרסומו". 67 לעתים על בית המשפט לעשות הבחנה בין פרסומים שונים המופיעים באותו אתר: עיתונים מקוונים נוהגים לתת במה לכותבי בלוגים, שעל תוכניהם הם אינם מפקחים. וכך, אותו אדם או גוף המחזיק אתר אינטרנט יכול להיחשב "מפרסם" כאשר הוא 66 לדעה אחרת, של מיכאל בירנהק, ראו "אתיקה בעיתונים מקוונים", לעיל ה"ש פס"ד סודרי, לעיל ה"ש 20, ס' 17 )ההדגשה במקור(.

22 312 חופש העיתונאי וחופש העיתונות בישראל מציג באתר שלו חדשות ודעות שכתבו העיתונאים המועסקים אצלו ואשר עברו סינון ועריכה, ואילו כאשר הוא מפרסם בלוג שתכניו אינם תחת פיקוחו, הוא ייחשב ל"בעל אתר" שלגביו יחול רק הכלל של "הודעה והסרה". כך היה כאשר יואב יצחק, הבעלים והעורך של אתר מחלקה ראשונה -,News1 נתבע בתביעה אזרחית בגלל דברים שנכללו בבלוג שפורסם באתר שלו. השופטת שירלי רנר קבעה כי אין ליואב יצחק אחריות משפטית על מה שפורסם בבלוג: גם בהנחה כי חלקים מהאתר הם בבחינת 'עיתון' במשמעות סעיף 11 לחוק, לא הובאו במסגרת ההליך שבפני כל נתונים לגבי תהליך קליטה וסינון של בלוגים במסגרת האתר. האם יש לראותם כחלק מהעיתון אם לאו. כשמדובר באתר אינטרנט, להבדיל מעיתון מודפס, אין הוא בהכרח עשוי מקשה אחת. עשויים להיות חלקים שהינם בגדר 'עיתון' במשמעות סעיף 11 לחוק איסור לשון הרע, וחלקים שאינם כאלו ויש לראותם כבמה חופשית להבעת דעות, 'כיכר העיר הווירטואלית'. ]...[ בתיק שבפני לא הובאו כאמור כל נתונים ככל הנוגע למעמד הבלוג, הליך הסינון והעריכה לגביו וכדו'. בנסיבות אלו אין בידי לקבוע אם הבלוג במסגרתו נעשה הפרסום נשוא התביעה היה חלק מעיתון אם לאו. 68 אחד הניסיונות להגדיר מהי עיתונות מקוונת נעשה דווקא על ידי גוף שלטוני, לשכת העיתונות הממשלתית. הקריטריונים שפרסמה הלשכה לצורך קבלת תעודת עיתונאי מטעמה קובעים כי "אמצעי תקשורת" הוא גוף ]ש["עוסק בליקוט מידע, עיבודו, הפצתו או הספקתו לציבור הרחב, ו/או ליחיד ]...[". כאשר מדובר בכלי תקשורת הפועל באינטרנט, עליו לעמוד בכמה תנאים כדי שאנשיו יזכו בתעודת עיתונאי: א. הפצת המידע הינה בכתב או באופן משודר. ב. מספר הכניסות היומי הממוצע אל האתר הוא לכל הפחות 10,000 כניסות מכתובות IP שונות. ג. הוא מפרסם לפחות שלוש ידיעות חדשותיות בממוצע בכל יום. אפילו אם עיתון מקוון אינו ממלא את הדרישות האלה במלואן, יוכלו עובדיו לקבל את התעודה בזכות תחקירים עיתונאיים שפרסם האתר, בזכות הניסיון העיתונאי של כתביו וכן בזכות התהודה שפרסומים בו מקבלים בכלי תקשורת אחרים ת"א )שלום י-ם( שקד נ' עגל הזהב עיתונות בע"מ )פורסם בנבו, (. 69 הכללים המלאים מופיעים באתר לשכת העיתונות הממשלתית: שירותי-לעמ/

23 פרק 13: תקשורת מקוונת 313 הגדרה זו, המנסה להתוות את גבולותיו של "עיתון מקוון" בעיקר בעזרת קני מידה טכניים וסטטיסטיים, שונה מהכללים שקבעו בתי המשפט בכך שאינה דורשת את קיומה של מערכת סינון ועריכה. בחירה זו נעשתה, ככל הנראה, כדי לאפשר לבלוגרים יחידים, העוסקים בקביע ות באיסוף מידע ובפרסומו, לקבל תעודות מטעם לשכת העיתונות הממשלתית. השפעת הפעילות באינטרנט על העיתונות המסורתית הגידול המהיר בשימוש באינטרנט גרם גם לעיתונות המסורתית לשנות את פניה. כדי לשרוד, חייבים גם עיתונים מודפסים, תחנות טלוויזיה ותחנות רדיו להפעיל אתרי אינטרנט, שבהם ניתן משקל רב, לפעמים מכריע, לרמת העניין )להבדיל מהחשיבות הציבורית(, לכוח המשיכה של התכנים המתפרסמים, ואף למהירות הפרסום ולתגובותיהם של משתמשי האתר. 70 מגמת רידוד השיח בעיתונים המקוונים התגברה עוד יותר כאשר העיתונות המסורתית מצאה את עצמה נאלצת להשתמש בפלטפורמות שמספקים התאגידים הגדולים, ובראשם פייסבוק, כדי להגיע אל הקהלים העצומים שהתרגלו לצרוך את המידע שלהם באמצעות אותן פלטפורמות. 71 וכך, העיתונות המסורתית כבר אינה מסתפקת באתרי העיתונות המקוונת שלה, והיא מכינה גרסאות מיוחדות של תוכני העיתון, המיועדות לפרסום ברשתות החברתיות, בראש וראשונה בפייסבוק. בגרסאות אלה נאלצים ארגוני החדשות המסורתיים לשנות את שיקוליהם ולהתאים את הסגנון והתוכן של החדשות והדעות לאלה שהאלגוריתמים של הרשת החברתית יעניקו להם עדיפות ויפיצו למספר מרבי של קוראים פוטנציאליים. 72 השינוי הזה מתבטא, לפחות בחלקו, במתן עדיפות פחותה לחשיבות הציבורית של הדברים ולזכות הציבור לדעת - ובמילים אחרות, העדפת "המושך" או "הפופולרי" על "החשוב". "המבנה 70 ראו לדוגמה את ההשוואה שעשה עוזי בנזימן בין העיתון המודפס של הארץ לבין אתר האינטרנט של העיתון. "'הארץ' שלנו - 'הארץ' שלהם" אתר העין השביעית : 71 לפי סקר שנעשה ב 37 מדינות, שיעור הצורכים חדשות באמצעות הרשתות החברתיות היה בשנת 2018 במדינות המערב כ 30 עד 45 אחוזים מכלל צרכני החדשות, ובמדינות אחרות אף יותר מזה: Reuters Institute for the Study of Journalism, Reuters Institute Digital News Report 2018, digital-news-report-2018.pdf 72 אפשר לראות בתופעה זו "צנזורה פרטית" משיקולים כלכליים. התופעה תידון בהרחבה בפרק האחרון של הספר.

24 314 חופש העיתונאי וחופש העיתונות בישראל והבסיס הכלכלי של הרשתות החברתיות גורמים להן להעניק עדיפות לתכנים באיכות נמוכה על פני חומרים באיכות גבוהה", נכתב בסקירה של מרכז Tow שבאוניברסיטת קולומביה. לדברי החוקרים, הרשתות החברתיות דוחקות תוצרים של עיתונות חוקרת או עיסוק בקבוצות חלשות בחברה, לטובת תכנים שיזכו לתפוצה גבוהה ולשיתופים רבים ברשת. 73 כלי התקשורת עצמם מוחים מפעם לפעם על הפגיעה באוטונומיה העיתונאית שלהם. כ 2,000 כלי תקשורת בארצות הברית ובקנדה החליטו בשנת 2017 לשתף פעולה בניסיון לעצור את התהליך, הקימו גוף חדש - Alliance - The News Media ופנו לקונגרס בוושינגטון בבקשה להתיר לגוף זה לייצג אותן מול חברות האינטרנט הגדולות. בהודעה שפרסמו נאמר שפייסבוק וגוגל מאלצות את יצרני החדשות לוותר על השליטה בתכנים שהם מייצרים ולפעול לפי הכללים של חברות אלה בנוגע לסדר העדיפות של המידע ולדרכי הצגתו. 74 הודעה של ראשי פייסבוק בראשית 2018 הבהירה עד כמה הפכו כלי התקשורת הוותיקים לתלויים באמצעי ההפצה של הרשתות החברתיות ופייסבוק בראשן. החברה הודיעה שהיא משנה את ה"פיד" שלה, כך שיעביר לגולשים פחות חדשות ויותר פרסומים שהעלו חברים ובני משפחה, 75 ופרשנים ברחבי העולם הסבירו כי מדובר במכה קשה לגופי התוכן. בעיתון הישראלי TheMarker נכתב: "במשך שנים השקיעו גופי התוכן משאבים אדירים בהפצת התוכן בפלטפורמות השונות, בכתיבת פוסטים ייעודיים ]...[ בהתאמת התוכן שלהם לגחמות החולפות של פייסבוק". ]...[ כעת, אחרי ההודעה הדרמטית של פייסבוק - הם הבינו את גודל הטעות". 76 לתלות שפיתחה העיתונות המסורתית בפייסבוק יש היבט נוסף - ומדאיג: התכנים שמערכות העיתונים מעלות לפייסבוק כפופים לתנאים המגבילים שקבעו בעלי Emily Bell & Taylor Owen, The Platform Press: How Silicon Valley Reengineered 73 Journalism, Colum. L. Rev. ( ), platform-press-how-silicon-valley-reengineered-journalism.php )להלן: בל ואוון עיתונות הפלטפורמה( Staff and agencies, News Media Alliance targets Facebook and Google in fight 74 against fake news, The Guardian ( ), media/2017/jul/10/news-media-alliance-targets-facebook-and-google-in-fightagainst-fake-news 75 נתי טוקר "פייסבוק משנה את הפיד: יציג בעיקר פוסטים של בני משפחה וחברים" אתר : TheMarker 76 נתי טוקר "פייסבוק נהפכת לדיקטטורה - ורומסת את גופי התוכן" אתר TheMarker :

25 פרק 13: תקשורת מקוונת 315 הפלטפורמות ולצנזורה שהם יכולים להפעיל, ואכן מפעילים, עד כדי פגיעה קשה בחופש העיתונות. יתירה מזו, בעקבות התהליך של "הפרטת הצנזורה" שנזכר כאן, ובו כופה השלטון על הרשתות החברתיות לצנזר פרסומים שונים, הפכה גם העיתונות המסורתית והחופשית לכפופה לצנזורה שלטונית. זוהי סטייה ממסורת חוקתית רבת שנים, שלפיה החוקה )בארצות הברית למשל( ובתי המשפט )בישראל( מנעו כמעט לחלוטין התערבות שלטונית בתכנים המתפרסמים בעיתונים. כיום, האלגוריתמים של פייסבוק עלולים להסיר מפרסומי העיתון ברשת דיווחים ותמונות שיש להם חשיבות ציבורית, רק משום שהם עוסקים במעשי טרור או בעבירות מין, או מצטטים אמירות גזעניות. מקרה המדגים זאת היטב אירע בשנת 2016: פייסבוק, המפעילה אמצעים טכנולוגיים כדי למנוע פרסומים פורנוגרפיים, גילתה והסירה "תמונת עירום" מסוימת. בדיעבד התברר שמדובר באחד מתצלומי העיתונות החשובים והמשפיעים ביותר מימי מלחמת ויטנאם - תמונתה של ילדה בת תשע הנמלטת עירומה מהפצצת נפאל"ם אמריקנית על כפר מגוריה. התמונה ליוותה מאמר שהתפרסם בעיתון הנורבגי א פט נ פ וסט ן.)Aftenposten( עם העלאת המאמר לדף של העיתון ברשת החברתית, מחקה פייסבוק את התמונה ואת המאמר כולו מדף הפייסבוק של העיתון. מאוחר יותר נמחקה התמונה גם מדפי הפייסבוק של ראש ממשלת נורבגיה ושל כמה שרים בממשלתה. עורך העיתון, אספן אגיל האנסן, פרסם בתגובה מכתב גלוי למנכ"ל והמייסד של פייסבוק, מארק צוקרברג, ובו דרש ממנו לגלות אחריות ציבורית ועיתונאית. בין השאר כתב העורך: "]...[ מארק היקר, אתה העורך בעל העוצמה הגדולה ביותר בעולם ]...[, ולמרות שאני העורך הראשי של העיתון הגדול ביותר בנורבגיה, התברר לי שאתה מגביל את שיקול הדעת העיתונאי שלי". הוא גם הבהיר במכתב, שאפילו עיתון גדול כמו אפטנפוסטן אינו רוצה ואינו יכול להתעלם מפייסבוק ומיכולת ההפצה שלה, המאפשרת לו להגיע אל קהל קוראים גדול. 77 פייסבוק הסירה את המכתב הגלוי ואף את דברי הביקורת נגד פייסבוק שפרסמו ראש ממשלת נורבגיה ועורך העיתון בעמודי הפייסבוק שלהם. רק בעקבות הביקורת הציבורית, החזירה פייסבוק את התמונה. 78 Espen Egil Hansen, Dear Mark Zuckerberg, Aftenposten ( ), 77 Mark Scott & Mike Isaac, Facebook Restores Iconic Vietnam War Photo It 78 Censored for Nudity, The New York Times ( ), com/2016/09/10/technology/facebook-vietnam-war-photo-nudity.html

26 316 חופש העיתונאי וחופש העיתונות בישראל האם פייסבוק וגוגל הן כלי תקשורת לכאורה, הכוח העצום שצברו פייסבוק וגוגל באינטרנט אינו מעניינו של ספר העוסק בחופש העיתונות. גוגל הוא מנוע חיפוש משוכלל, המאפשר לכל אדם לחפש מידע ברחבי הרשת; ופייסבוק היא רשת חברתית, המאפשרת למשתמשים בה להתקשר זה עם זה ולגלות חברים ומכרים חדשים. ואכן, ראשי שני התאגידים האלה מגדירים את עצמם כ"פלטפורמות" טכנולוגיות, שאינן עוסקות ואינן שולטות במידע המתפרסם בהן, בדומה לחברת טלפונים, המספקת קווי תקשורת לכל דורש, אבל אין לה ידע או שליטה על תוכני השיחות שמועברות בקווים שהיא מספקת. 79 אלא שמן הנאמר עד כאן ברור שחברות האינטרנט הגדולות שולטות גם בתכנים המועברים דרכן, והגדרתן כ"פלטפורמות טכנולוגיות" בלבד אינה משקפת את המציאות. הטענה נשמעת מופרכת גם לאור המסמך של פייסבוק עצמה, המגדיר את המותר והאסור בפרסומים ברשת החברתית - "כללי הקהילה" - ובו רשימה ארוכה של תכנים אסורים, מאיומים באלימות וקידום פשיעה דרך ניצול מיני ותמונות עירום, ועד פגיעה בזכויות יוצרים. 80 חשבון של משתמש שפייסבוק חסמה Arjun Kharpal, Facebook CEO Mark Zuckerberg testimony Key points, CNBC 79 ( ), 80 כללי הקהילה, :facebook.com

<4D F736F F F696E74202D20EEF6E2FA20F9F2E5F820EEF D20F2E5E320E0E9E9EC20E2ECE5E1F1205BECF7F8E9E0E420E1ECE1E35D>

<4D F736F F F696E74202D20EEF6E2FA20F9F2E5F820EEF D20F2E5E320E0E9E9EC20E2ECE5E1F1205BECF7F8E9E0E420E1ECE1E35D> לסיוע משפטי האגף שכר מצווה לעורכי דין מתנדבים מצגת דצמבר 2011 עו"ד אייל גלובוס הממונה על הסיוע המשפטי עבודת האגף לסיוע משפטי מהות שמירה על שוויון כזכות על שוויון בפני החוק/ביהמ"ש אמון על שמירת זכות הגישה

קרא עוד

הלשכה המשפטית משרד האוצר אפריל 2015

הלשכה המשפטית  משרד האוצר    אפריל 2015 צוות בריס לרגולציה על שירותים פיננסיים מאי 2016 שירותים פיננסיים להסדרה Middle- Men שירותי תשלום P2P ללא חשש יציבותי נותני אשראי שירותי מטבע עם חשש יציבות אגודות אשראי וחיסכון גמ"חים תכליות עבודת הצוות

קרא עוד

Microsoft Word - opros_heb_4rulogia.doc

Microsoft Word - opros_heb_4rulogia.doc תוצאות המשאל "דיוקן קולקטיבי של ציבור הגולשים הרוסי בישראל" המשאל נערך בין ה- 11 למאי עד ל- 10 ליוני 2009. במשאל לקחו חלק 278 גולשים. מידע על המשאל, הזמנות, ולינקים, התפרסמו בכול האתרים הרוסים בישראל:,NEWSru.co.il,Strana,(IsraLand)

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint אלימות והסתה ברשתות החברתיות נגד האוכלוסייה הערבית והפלסטינית שנת 2016 מתודולוגיה 5.5 מיליון פוסטים על האוכלוסייה הערבית והפלסטינית 675 אלף פוסטים המכילים גזענות, הסתה או אלימות האוכלוסייה נבנתה באמצעות

קרא עוד

סילבוס קורס קידום ושיווק דיגיטלי מרצה: דן יופה אודות הקורס בקורס ילמדו המשתתפים על מעמקי שיווק האתרים החל מלמידת תאוריות שיווקיות עדכניות ועד הכשרה מל

סילבוס קורס קידום ושיווק דיגיטלי מרצה: דן יופה אודות הקורס בקורס ילמדו המשתתפים על מעמקי שיווק האתרים החל מלמידת תאוריות שיווקיות עדכניות ועד הכשרה מל סילבוס קורס קידום ושיווק דיגיטלי מרצה: דן יופה אודות הקורס בקורס ילמדו המשתתפים על מעמקי שיווק האתרים החל מלמידת תאוריות שיווקיות עדכניות ועד הכשרה מלאה למגוון כלים אינטרנטיים מעשיים כדוגמת: Google Adwords,

קרא עוד

מ א ר ג נ י 1 ב א ת ו נ ה, 10 ב מ א י 2018 אירועי " צעדת השיבה הגדולה", הצפויים להגיע לשיאם ב- 14 וב- 15 במאי, יכללו להערכתנו ניסיונות פריצה המונית לש

מ א ר ג נ י 1 ב א ת ו נ ה, 10 ב מ א י 2018 אירועי  צעדת השיבה הגדולה, הצפויים להגיע לשיאם ב- 14 וב- 15 במאי, יכללו להערכתנו ניסיונות פריצה המונית לש מ א ר ג נ י 1 ב א ת ו נ ה, 10 ב מ א י 2018 אירועי " צעדת השיבה הגדולה", הצפויים להגיע לשיאם ב- 14 וב- 15 במאי, יכללו להערכתנו ניסיונות פריצה המונית לשטח ישראל, מלויים במעשי אלימות ויתכן גם טרור במינון

קרא עוד

התגוננות בפני כוחות האופל

התגוננות בפני כוחות האופל ניהול ידע אישי על רגל אחת 1 סוגי ידע Explicit גלוי Tacit סמוי 5 מה אמר השועל לנסיך הקטן? מה קורה בבתי ספר כשמורים או מנהלים עוזבים? 8 ניהול ידע במערכת החינוך רמת התלמיד )ניהול ידע אישי( רמת המורה )ניהול

קרא עוד

אתר איראני פרסם נאום, שנשא מזכ"ל חזבאללה בפורום סגור בו הביע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר ע"י בכירים מאיראן ומחזבאללה

אתר איראני פרסם נאום, שנשא  מזכל חזבאללה בפורום סגור בו הביע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר עי בכירים מאיראן ומחזבאללה 14 ב מ ר ץ 2018 אתר איראני פרסם נאום, שנשא מזכ"ל חזבאללה בפורום סגור בו ה ב י ע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר ע"י בכירים מאיראן ו מ ד"ר ר ז צ י מ ט עיקרי המסמך ב- 12 ב מ ר ץ פ ר

קרא עוד

תמוז תשע"ח יוני 2018 נייר עמדה בעניין דרכי מינויים של היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה: מוגש לוועדת חוקה לקראת הדיון הקבוע ליום י"ב בתמוז התשע"ח- 25.6

תמוז תשעח יוני 2018 נייר עמדה בעניין דרכי מינויים של היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה: מוגש לוועדת חוקה לקראת הדיון הקבוע ליום יב בתמוז התשעח- 25.6 תמוז תשע"ח יוני 2018 נייר עמדה בעניין דרכי מינויים של היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה: מוגש לוועדת חוקה לקראת הדיון הקבוע ליום י"ב בתמוז התשע"ח- 25.6.2018 מבוא: התנועה למשילות ודמוקרטיה פועלת למען חיזוק

קרא עוד

תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של ת

תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של ת תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של תוכנה חופשית. דוגמאות מהשטח 1 ליאור קפלן 30/11/05 קצת

קרא עוד

(Microsoft Word - \372\342\345\341\372 \344\362\345\372\370\351\355 3[1].doc)

(Microsoft Word - \372\342\345\341\372 \344\362\345\372\370\351\355 3[1].doc) בג"צ 3368/10 בג"צ 4057/10 בבית המשפט העליון בירושלים בשבתו כבית משפט גבוה לצדק משרד האסירים הפלסטיני ואח' ע"י ב"כ עו"ד סמדר בן-נתן העותרים בבג"צ 3368/10 - נגד- שר הביטחון ואח' ע"י מחלקת הבג"צים, פרקליטות

קרא עוד

יום עיון עורכי בקשות להיתרים

יום עיון עורכי בקשות להיתרים יום עיון לעורכי בקשות להיתרים 13.7.2017 יום עיון לעורכי בקשות להיתרים 13.7.2017 ימים תנאים מקדימים + 45 מידע להיתר ימים מידע 5 בדיקת תנאים מקדימים איסוף מידע הפקת תיק מידע ומסירתו למבקש מירי תמר תמר תנאים

קרא עוד

בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום

בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום דרכון נוכחי וצילום וויזה אחרונה, במידה והייתה. ניתן

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מספר חודשים, כולל ימי קרב מורכבים, "תפסה" את המערכות התומכות בענף ברמת מוכנות גבוהה. השיקולים של שמירה על נהלים רגילים

קרא עוד

ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק" עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמ

ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמ ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק" עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמצעות אגודת הצדקה אלאנצאר, המזוהה עם הג' האד האסלאמי

קרא עוד

סיכום תערוכת התיירות IMTM חדשות חדשות ידיעות אחרונות יומן ערוץ Ynet דה מרקר

סיכום תערוכת התיירות IMTM חדשות חדשות ידיעות אחרונות יומן ערוץ Ynet דה מרקר סיכום תערוכת התיירות 9-10.02.2016 IMTM חדשות 8.2.16-2 חדשות 8.2.16-10 - 28.1 יומן ערוץ 12.2-1 10.2.16 -Ynet דה מרקר- 3.2.16 אינטרנט טלוויזיה רדיו עיתונות, גלובס,,MAKO דה מרקר,,NRG, nana10,,,,ias, מגפון,

קרא עוד

בס"ד

בסד ח ס ר ב ה פ ר ש ו ת ל צ ו ר כ י צ י ב ו ר ב מ ס ג ר ת אישור תכניות ב נ י י ן ע י ר תוכן העניינים פ ר ק נ ו ש א ע מ ו ד 2 5 8 2 6 4 מ ב ו א תקציר מנהלים.1.2 2 6 6 3. פירוט הממצאים 2 6 6 3. 1 הפרשות שטחים

קרא עוד

מבט לאיראן (4 בפברואר בפברואר, 2018)

מבט לאיראן (4 בפברואר בפברואר, 2018) מבט לאיראן ר 4 ב פ ב ר ו א 2018 18 בפברואר, 2018 ע ו ר ך : ד"ר ר ז צ י מ ט במוקד אירועי השבוע ב א י ר א ן מ מ ש י כ י ם ל ה כ ח י ש א ת ד י ו ו ח י י ש ר א ל ע ל מ ע ו ר ב ו ת א י ר א נ י ת ב א י ר ו ע

קרא עוד

ב פ ב ר ו א ר 5 דף הפייסבוק של( הרשות הפלסטינית, אנשי דת פלסטינים בכירים וגורמים מקומיים ב מ ז ר ח ירושלים מנהלים קמפיין נגד חדירת תוכנית הלימודים היש

ב פ ב ר ו א ר 5 דף הפייסבוק של( הרשות הפלסטינית, אנשי דת פלסטינים בכירים וגורמים מקומיים ב מ ז ר ח ירושלים מנהלים קמפיין נגד חדירת תוכנית הלימודים היש ב פ ב ר ו א ר 5 דף הפייסבוק של( הרשות הפלסטינית, אנשי דת פלסטינים בכירים וגורמים מקומיים ירושלים מנהלים קמפיין נגד חדירת תוכנית הלימודים הישראלית למוסדות החינוך במזרח ירושלים. משרד החינוך הפלסטיני החליט

קרא עוד

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בעמ קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ 1. כללי בהתאם ל 22 למכרז פומבי מס' 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון )להלן: ""(, להלן קובץ

קרא עוד

ע( אהרן איסרס חבר מועצת העיר חולון ביתנו רח' חנקין 42, חולון פקס: (, טלפונים: (ב) דואר אלקטרוני: iswi

ע( אהרן איסרס חבר מועצת העיר חולון ביתנו רח' חנקין 42, חולון פקס: (, טלפונים: (ב) דואר אלקטרוני: iswi ע( אהרן איסרס חבר מועצת העיר חולון ביתנו רח' חנקין 42, חולון 58283 פקס: 09-8851969 (,09-8851970 09-8639464 טלפונים: (ב) 03-5041412 דואר אלקטרוני: iswima@bezeqint.net סלולרי: 050-2333122 052-3866616, 18.2.08

קרא עוד

SI Draft for TC 2101 Approval

SI Draft for TC 2101 Approval Draft to SI 5568 January 2013 טיוטה לתקן ישראלי ת"י 5568 ינואר 2013 ICS CODE: 35.080 קווים מנחים לנגישות תכנים באינטרנט Web Content Accessibility Guidelines לאישור הוועדה הטכנית זה הוא הצעה בלבד מסמך מכון

קרא עוד

6 סיבות מדוע הכרחי לקחת אחריות על גיבוי ה Office חשיפת סיבות קריטיות מדוע ארגונים זקוקים לגיבוי נתוני ה Office 365 -

6 סיבות מדוע הכרחי לקחת אחריות על גיבוי ה Office חשיפת סיבות קריטיות מדוע ארגונים זקוקים לגיבוי נתוני ה Office 365 - 6 סיבות מדוע הכרחי לקחת אחריות על גיבוי ה Office 365 - חשיפת סיבות קריטיות מדוע ארגונים זקוקים לגיבוי נתוני ה Office 365 - 6 סיבות מדוע הכרחי לקחת אחריות על גיבוי ה- 2 Office 365 הקדמה האם אתה שולט במידע

קרא עוד

אוקטובר 2007 מחקר מס 21 תקציר מנהלים הקמתם של אזורי תעשייה משותפים במגזר הערבי מחמוד ח טיב עמית קורת מכון מילקן

אוקטובר 2007 מחקר מס 21 תקציר מנהלים הקמתם של אזורי תעשייה משותפים במגזר הערבי מחמוד ח טיב עמית קורת מכון מילקן אוקטובר 2007 מחקר מס 21 תקציר מנהלים מחמוד ח טיב עמית קורת מכון מילקן על אודות תוכנית עמיתי קורת מכון מילקן תוכנית עמיתי קורת מכון מילקן מקדמת את הצמיחה הכלכלית בישראל באמצעות התמקדות בפתרונות חדשניים,

קרא עוד

Cloud Governance הכלי למזעור סיכונים ומקסום התועלת העסקית

Cloud Governance הכלי למזעור סיכונים  ומקסום התועלת העסקית Cloud Governance הכלי למזעור סיכונים ומקסום התועלת העסקית אסף ויסברג, מנכ"ל, Ltd. introsight CGEIT, CRISC, CISM, CISA נושאים לדיון IT Governance על קצה המזלג Cloud Computing למטאורולוג המתחיל תועלת עסקית

קרא עוד

סדנת חזון משאבי אנוש

סדנת חזון משאבי אנוש תקשורת חזותית אינפוגרפיקה איך הופכים מידע לאטרקטיבי? מאמן חזותי פיטר מלץ אפריל יולי 2019 מרצה בבצלאל מרצה בבצלאל מאמן חזותי מאמן חזותי 4 סיבות לכישלון בפירסומים )מבחינה חזותית( 51% המלל רב מדי מלל קטן,

קרא עוד

מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יו"ר הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמ"ש הועדה: עו"ד חן אבי

מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יור הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמש הועדה: עוד חן אבי מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יו"ר הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמ"ש הועדה: עו"ד חן אביטן מפקח בניה: מר דימיטרי חנוכייב נכתב בסיוע גבי בנדרסקי

קרא עוד

wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל

wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל ליבת העסקים החדשה של ישראל במרכז ה- city החדש של תעשיית התקשורת וההייטק הישראלית, מחכה לכם מתחם חדש מסוגו אשר יהווה את אחד ממוקדי העסקים המשמעותיים במרכז הארץ. 30,000

קרא עוד

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C>

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C> Page 1 of 5 נתוני האמת: זינוק במספר החרדים שעובדים ומשרתים נתונים מנפצי מיתוסים שמפרסם מוסד שמואל נאמן, מראים כי חל גידול של מאות אחוזים בגיוס לצבא, לשירות האזרחי ובהשתלבות חרדים בשוק העבודה. ח"כ אורי

קרא עוד

HUJI Syllabus

HUJI Syllabus Syllabus MEDIA LAW & ETHICS (A) - 50981 Last update 06-03-2016 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) Responsible Department: communication & journalism Academic year: 0 Semester: 2nd Semester

קרא עוד

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל- ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים עברית על הרצף מוגשת ל- דר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: 10.10.2016 מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 הקדמה רכישתה של שפה שניה או זרה היא תופעה לשונית פסיכולוגית,

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation הקלטה עצמית באמצעות Tablet PC תמצית פעילות 2009-2014 הטמעת אוטומציה מלאה ב- 2015 מדור טכנולוגיות למידה וייעוץ מערך המחשוב אב"ג הקלטה עצמית באמצעות Tablet PC הסבר על השיטה יתרונות וחסרונות תמצית פעילות

קרא עוד

נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום

נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום הוצאתו. במידה ולא התחלתם לבנות תוך שנה אחת מיום הוצאת

קרא עוד

סיכום האירועים בגבול רצועת עזה 21 באוקטובר 2018 ב- 17 ב א ו ק ט ו ב ר 2018 כ ל ל י ש ו ג ר ו ש ת י ר ק ט ו ת ל ע ב ר י ש ר א ל. א ח ת מ ש ת י ה ר ק ט

סיכום האירועים בגבול רצועת עזה 21 באוקטובר 2018 ב- 17 ב א ו ק ט ו ב ר 2018 כ ל ל י ש ו ג ר ו ש ת י ר ק ט ו ת ל ע ב ר י ש ר א ל. א ח ת מ ש ת י ה ר ק ט סיכום האירועים בגבול רצועת עזה 21 באוקטובר 2018 ב- 17 ב א ו ק ט ו ב ר 2018 כ ל ל י ש ו ג ר ו ש ת י ר ק ט ו ת ל ע ב ר י ש ר א ל. א ח ת מ ש ת י ה ר ק ט ו ת, ש נ ש א ו כ מ ו ת ג ד ו ל ה ש ל ח ו מ ר נ פ ץ,

קרא עוד

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל  סדנת העבודה  הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ל י ל א ח ר ו נ ה הודיעו ארה " ב ו ב ח ר י י ן ע ל

קרא עוד

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין:

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע  ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: פרופסור חבר: מרצה בכיר: מורה בכיר: מרצה: מורה : דואר אלקטרוני: ד''ר אהרן עמית י' ריבלין,

קרא עוד

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשס"ז-2006

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשסז-2006 א) ב) ג) ד) ס 1 הכנסת השבע-עשרה הצעת חוק של חברי הכנסת גדעון סער עמירה דותן פ// 1681/1 הצעת חוק הבוררות )תיקון- ערעור על פסק בוררות(, התשס"ז- 2008 הוספת סעיף 21 א 1. 1 בחוק הבוררות, תשכ"ח- 1968, אחרי סעיף

קרא עוד

(Microsoft PowerPoint \372\347\370\345\372 \341\362\351\343\357 \344\343\351\342\351\350\354\351)

(Microsoft PowerPoint \372\347\370\345\372 \341\362\351\343\357 \344\343\351\342\351\350\354\351) אוניברסיטת תל-אביב הפקולטה לניהול ע"ש קולר מכון אלי הורביץ לניהול אסטרטגי ברוכים הבאים לכנס מקצועי בנושא: 14 ליוני, 2018 אוניברסיטת תל - אביב הפקולטה לניהול ע"ש קולר מכון אלי הורביץ לניהול אסטרטגי מנהלי

קרא עוד

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016 שחזור בחינה יסודות הביטוח מועד 2202/21 לפניכם שחזור מבחן יסודות הביטוח מועד 2202/21. השאלות מבוססות על שחזור התלמידים. תודה לכל אלו שתרמו בביצוע השחזור. במידה והנכם זוכרים שאלות נוספות ו 0 או דיוק טוב

קרא עוד

1 בחירת מנועי חיפוש באינטרנט תוצאות החיפושים באינטרנט, תלויות בבחירת מנוע חיפוש מתאים. אמנם גוגל הוא המנוע המוכר ביותר, ובכ"ז, לעתים השימוש במנוע אחר,

1 בחירת מנועי חיפוש באינטרנט תוצאות החיפושים באינטרנט, תלויות בבחירת מנוע חיפוש מתאים. אמנם גוגל הוא המנוע המוכר ביותר, ובכז, לעתים השימוש במנוע אחר, 1 בחירת מנועי חיפוש באינטרנט תוצאות החיפושים באינטרנט, תלויות בבחירת מנוע חיפוש מתאים. אמנם גוגל הוא המנוע המוכר ביותר, ובכ"ז, לעתים השימוש במנוע אחר, יניב תוצאות רלבנטיות יותר, ותהליך איתור המידע יהיה

קרא עוד

מאמר פגרות בתי המשפט משופר doc

מאמר פגרות בתי המשפט משופר doc ג( ג( עמוד 1 מתוך 7 השפעת פגרות ושביתות בבתי המשפט על הליכים משפטיים מאת עו"ד משה כדריה מבוא על מועדים והארכת מועדים סדרי הדין הנוהגים בבתי המשפט נוקבים בדרך כלל במועדים אשר בהם חייב בעל דין לנקוט הליך

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint נגישות לתחבורה ציבורית מדיניות משרד התחבורה דצמבר 2014 מתוקף חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות התשס"ח- 1998, תוקנו תקנות הנגשת תחבורה ציבורי תשס"ג- 2003. במסגרת החוק, משרד התחבורה, מפעילי התח"צ, הרשויות

קרא עוד

Microsoft Word - חוק הביקורת הפנימית _2_

Microsoft Word - חוק הביקורת הפנימית _2_ רשויות ומשפט מנהלי גופים ציבוריים ביקורת פנימית מבקר פנימי דיני חוקה מבקר המדינה רשויות ומשפט מנהלי מבקר המדינה תוכן ענינים הגדרות חובת קיום ביקורת פנימית התאמה תפקידים אחריות דיווח דיון בממצאי דו"ח המבקר

קרא עוד

(Microsoft Word - \340\343\370\351\353\354\351\355 \343\351\345\345\ doc)

(Microsoft Word - \340\343\370\351\353\354\351\355 \343\351\345\345\ doc) אדריכלים דיווח שוטף 137 5 דפים תאריך: 8.7.07 ביוזמת משרד הפנים http://www.moin.gov.il/apps/pubwebsite/publications.nsf/openframeset?openagent&unid=bc4 BACFC131161C4C22572FD002ECE56 מהות הפרסום: לעיונכם

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 בניית תכנית שיווקית מהי תכנית שיווקית? התכנית השיווקית מתארת את הפעולות השיווקיות שעסק צריך לבצע על מנת להשיג את יעדי המכירות שלו. מטרת התכנית השיווקית בניית התכנית השיווקית עוזרת לנו להגדיר את: 1. יעדי

קרא עוד

המשברים מאז 2007

המשברים מאז 2007 המשבר הפיננסי העולמי GFC: הרקע מקור עיקרי: דו"ח ועדת החקירה הממלכתית האמריקאית (2011) לגבי הסיבות להתרחשות המשבר Source: National Commission Inquiry Report, 2011 המגזר הפיננסי האמריקאי טרם המשבר: בנקאות

קרא עוד

צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), התשנ"ד חוק

צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), התשנד חוק 1 1. בחוק זה - הגדרות איסור התעללות (תיקון התשס"א) איסור נטישה של בעל חיים (תיקון התשס"ו) "ארגון למען בעלי חיים" - תאגיד רשום שמטרתו ועיסוקו הגנה על בעלי חיים, מניעת סבל מהם ודאגה לרווחתם; "בעל חיים" -

קרא עוד

בהמשך לאירועי "צעדת השיבה הגדולה" מנסים פעילים אנטי-ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת עזה (תמונת מצב ראשונית)

בהמשך לאירועי צעדת השיבה הגדולה מנסים פעילים אנטי-ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת עזה (תמונת מצב ראשונית) ארגון סיוע תורכי המקיים פעולות הומניטאריות ברחבי העולם, ה מ ס י י ע, חסין אורוכ,, בהמשך לאירועי " צעדת השיבה הגדולה" מנסים פעילים אנטי- ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת ע ז ה ) תמונת מצב ראשונית) 29 2018

קרא עוד

"צעדת השיבה הגדולה": אירועי 13 באפריל 2018

צעדת השיבה הגדולה: אירועי 13 באפריל 2018 צעדת השיבה הגדולה" :" צעדת השיבה הגדולה " : תמונת מצב, מאזן ביניים" י ו ם ש י ש י ש ל ש ר י פ ת" א י ר ו ע י 13 ב א פ ר י ל 2018 15 ב א פ ר י ל 2018 1 עיקרי תמונת המצב ביום שישי 13 ב א פ ר י ל 2018 י ו

קרא עוד

תנו לשמש לעבוד בשבילכם

תנו לשמש לעבוד בשבילכם תנו לשמש לעבוד בשבילכם 2 2 מהי אנרגיה סולארית? בשנים האחרונות גברה בארץ ובעולם באופן ניכר המודעות לאיכות הסביבה ולשמירה על סביבה אקולוגית נקייה וירוקה יותר, ובעקבות כך גדלה המודעות לפתרונות חלופיים לייצור

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation אליפות הסייבר הישראלית תשע "ח אליפות הסייבר הלאומית ארגונים שותפים משרד החינוך משרד החינוך, מינהל תקשוב טכנולוגיה ומערכות מידע האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות )IATI( - ארגון הגג של כל תעשיות ההייטק ומדעי

קרא עוד

על נתונייך ירושלים מצב קיים ומגמות שינוי

על נתונייך ירושלים מצב קיים ומגמות שינוי תיירות אורחים ו ירושלים בהשוואה למקומות נבחרים בישראל מאפייני התיירים 99 61% 73% 44% תיירים וישראלים* במלונות בירושלים, 2017-2000 ביקור של תיירים באתרים נבחרים בירושלים*, לפי דת, 2016 הכותל המערבי 16%

קרא עוד

עיריית הרצליה 04/10/2018 אגף המינהל הכספי - ה ג ז ב ר ו ת ת.ד. 1 הרצליה טל פקס' עדכון הסכומים בחוקי העזר להלן רשימת

עיריית הרצליה 04/10/2018 אגף המינהל הכספי - ה ג ז ב ר ו ת ת.ד. 1 הרצליה טל פקס' עדכון הסכומים בחוקי העזר להלן רשימת תוכן העניינים דפים 2-6 7 7 8 אגרת תעודות אישור: פיקוח על כלבים, פיקוח על מכירת מוצרים מן החי: מודעות ושלטים: סלילת רחובות: היטל תיעול: מניעת מפגעים ושמירה על הסדר והנקיון: י-ם 91061 מ. פדלון, ראש העירייה

קרא עוד

רשתות חברתיות לאקדמיה- ידע ומידע מדעי  וחלון הזדמנויות לספריות

רשתות חברתיות לאקדמיה- ידע ומידע מדעי  וחלון הזדמנויות לספריות רשתות חברתיות לאקדמיה- ידע ומידע מדעי וחלון הזדמנויות לספריות דר' יפה אהרוני רשת חברתית הגדרה- webopedia Abbreviated as SNS a social networking site is the phrase used to describe any Web site that enables

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 www.pwc.com/il חידושים בתחום התמריצים טלי ברנד, רו"ח, דירקטורית, מנהלת מחלקת תמריצים, אוקטובר 2014 תוכן העניינים דגשים לגבי הטבות מס על פי החוק לעידוד השקעות הון תכניות מענקי מחקר ופיתוח נבחרות שינויים

קרא עוד

מגמת לימוד: מנהל מדיה חברתית ענף : מינהל )08( מגמה: 8104 ירושלים, תשע"ו, 2016 מסלול הכשרה: מבוגרים / השתלמויות 1 אודות המקצוע והמגמה תפקידו של מנהל מד

מגמת לימוד: מנהל מדיה חברתית ענף : מינהל )08( מגמה: 8104 ירושלים, תשעו, 2016 מסלול הכשרה: מבוגרים / השתלמויות 1 אודות המקצוע והמגמה תפקידו של מנהל מד מגמת לימוד: מנהל מדיה חברתית ענף : מינהל )08( מגמה: 8 ירושלים, תשע"ו, 06 מסלול הכשרה: מבוגרים / השתלמויות אודות המקצוע והמגמה תפקידו של מנהל מדיה חברתית הוא שיווק ופרסום דיגיטלי באינטרנט. עליו לדעת להקים

קרא עוד

הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים

הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים אופניים חשמליים סקירה ותחזית ד"ר שי סופר המדען הראשי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים יולי 2015, אוניברסיטת בר אילן רקע שוק הרכב במדינת ישראל ובעיקר בערים

קרא עוד

Microsoft Word - Fruit Council Regulation-1976, Dinim v.15 p doc

Microsoft Word - Fruit Council Regulation-1976, Dinim v.15 p doc ו( תקנות מועצת הפירות (ייצור ושיווק) (סדרי דין בפני ועדת קנסות), התשל"ו- 19761 בתוקף סמכותי לפי סעיף ( 48 לחוק מועצת הפירות (ייצור ושיווק), התשל"ג- 1973 (להלן - החוק), ובתוקף שאר הסמכויות הנתונות לי לפי

קרא עוד

שואב אבק רובוטי XIAOMI דגם - Vacuum Mi Robot מק"ט ספק 8223 תכנון מסלול חכם שאיבה חזקה שליטה חכמה ע"י Wi-Fi מרחוק בעל 21 חיישנים למיפוי מושלם של הבית צ

שואב אבק רובוטי XIAOMI דגם - Vacuum Mi Robot מקט ספק 8223 תכנון מסלול חכם שאיבה חזקה שליטה חכמה עי Wi-Fi מרחוק בעל 21 חיישנים למיפוי מושלם של הבית צ שואב אבק רובוטי XIAOMI דגם - Vacuum Mi Robot מק"ט ספק 8223 תכנון מסלול חכם שאיבה חזקה שליטה חכמה ע"י Wi-Fi מרחוק בעל 21 חיישנים למיפוי מושלם של הבית צפייה במפת הניקיון בזמן אמת סוללה חזקה 5200MAH לזמן

קרא עוד

הוספת קישור לאתר אינטרנט תוכן ממשק בדיקת מטלות...3 איחוד אתרי קורסים...5 סל מחזור... 7 חידושים בפעילויות...8 תצורת קורס: כפתורים... 9 פורומים...10 שיפ

הוספת קישור לאתר אינטרנט תוכן ממשק בדיקת מטלות...3 איחוד אתרי קורסים...5 סל מחזור... 7 חידושים בפעילויות...8 תצורת קורס: כפתורים... 9 פורומים...10 שיפ הוספת קישור לאתר אינטרנט תוכן ממשק בדיקת מטלות...3 איחוד אתרי קורסים...5 סל מחזור... 7 חידושים בפעילויות...8 תצורת קורס: כפתורים... 9 פורומים...10 שיפורים נוספים... 11 1 Moodle חדש במערכת ה- מערכת מודל

קרא עוד

השופט חנן מלצר

השופט חנן מלצר ה- 21 لجنه االنتخابات المركزية للكنيست 21 The Central Elections Committee for the 21 st Knesset Justice Hanan Melcer Deputy President of the Supreme Court Chairman of the Central Elections Committee השופט

קרא עוד

גילוי דעת 74.doc

גילוי דעת 74.doc גילוי דעת 74 תכנון הביקורת תוכן העניינים סעיפים 4-8 - 10-1 5 9 מבוא תכנון העבודה התכנון הכולל של הביקורת 12-11 13 14 15 תוכנית הביקורת שינויים בתכנון הכולל של הביקורת ובתוכנית הביקורת מונחים תחילה אושר

קרא עוד

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין - 2008 חיפה הקדמה תוכן עניינים תכנון אסטרטגי ומחקר בעלון זה מוצגים נתונים על העיר חיפה שמבוססים על נתוני מפקד האוכלוסין שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת

קרא עוד

הצעת פתרון- בחינת הבגרות באזרחות חורף שאלון 071; מבחני משנה הצעת פתרון הבחינה באזרחות נכתבה על-ידי צוות מורי האזרחות בבתי הספר של קידום הפ

הצעת פתרון- בחינת הבגרות באזרחות חורף שאלון 071; מבחני משנה הצעת פתרון הבחינה באזרחות נכתבה על-ידי צוות מורי האזרחות בבתי הספר של קידום הפ הצעת פתרון- בחינת הבגרות באזרחות 42412 חורף 4102- שאלון 071; מבחני משנה הצעת פתרון הבחינה באזרחות נכתבה על-ידי צוות מורי האזרחות בבתי הספר של קידום הפתרונות המופיעים בהצעת פתרון זו מובאים בתמצות בלבד.

קרא עוד

ג'ובוקיט החזקות בע"מ מצגת שוק ההון הצגת אסטרטגיה עסקית אוגוסט 2016

ג'ובוקיט החזקות בעמ מצגת שוק ההון הצגת אסטרטגיה עסקית אוגוסט 2016 ג'ובוקיט החזקות בע"מ מצגת שוק ההון הצגת אסטרטגיה עסקית אוגוסט 2016 ג'ובוקיט החזקות בע"מ חלק ראשון החזקות רשומות בחברות בנות 100% 100% ג'ובוקיט טכנולוגיות בע"מ ויובמה LLC טכנולוגיות בתחום משאבי אנוש שיתוף

קרא עוד

People. Partnership. Trust שלבי הפרויקט והמסלולים השונים - פלטפורמת "קהילה לומדת" מסלול Free שלבי הפרויקט: חיבור לשירותי Office 365 ללא עלות פורטל התח

People. Partnership. Trust שלבי הפרויקט והמסלולים השונים - פלטפורמת קהילה לומדת מסלול Free שלבי הפרויקט: חיבור לשירותי Office 365 ללא עלות פורטל התח שלבי הפרויקט והמסלולים השונים - פלטפורמת "קהילה לומדת" מסלול Free שלבי הפרויקט: חיבור לשירותי Office 365 ללא עלות פורטל התחברות הכולל ממשק למנב"ס ולסיסמא אחודה דף בית לתלמיד המאפשר גישה פשוטה להורדת הטבת

קרא עוד

rr

rr / המוסד לביטוח ומי מינהל הגמות תביעה לתשלום מענק לחייל משוחרר שעבד ב"עבודה מועדפת (כולל שירות ומי) נדרשת" חובה לצרף לטופס זה צילום תעודת השחרור מצה"ל, או מסמך אחר מן הצבא המעיד על תאריך שחרור משירות חובה.

קרא עוד

ד"ר יהושע )שוקי( שגב דוא"ל:, 6/2001-8/2003 8/2000-5/ /1995-3/1999 השכלה תואר דוקטור למשפטים,)S.J.D

דר יהושע )שוקי( שגב דואל:,  6/2001-8/2003 8/2000-5/ /1995-3/1999 השכלה תואר דוקטור למשפטים,)S.J.D ד"ר יהושע )שוקי( שגב דוא"ל:, segejosh@netanya.ac.il shukisegev@hotmail.com 6/2001-8/2003 8/2000-5/2001 10/1995-3/1999 השכלה תואר דוקטור למשפטים,)S.J.D.( University of Virginia School of Law תואר מוסמך,)LL.M.(

קרא עוד

14

14 1. מטרת התפקיד תקנון ביקורת פנים ( מעודכן ) )אושר באסיפה הכללית מתאריך ) 0034230442 מטרת התפקיד של מבקר הפנים, הינה לשמש מכשיר של הקיבוץ )להלן: "הקיבוץ"( לביקורת פנימית, במגמה לייעל ולשפר את הפעילויות

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 עו"ד עמית לוי, שותף במחלקת חברות ושוק ההון וראש הפורום המקצועי מידע פנים - 2015 חידושים, סיכונים ודרכי התגוננות דצמבר 2014 תזכורת - האיסור הפלילי על שימוש במידע פנים חל על: אנשי פנים בחברה: "איש פנים בחברה

קרא עוד

תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE

תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE בכללים אלה ובכל פרסום הנוגע לפעילות ייעשה שימוש בלשון זכר, לצורכי נוחיות, אך שימוש זה כולל פניה בלשון זכר ובלשון נקבה כאחד, או רבים לפי העניין. 1. כללי

קרא עוד

HUJI Syllabus

HUJI Syllabus סילבוס משפט גרמני אזרחי - 62311 תאריך עדכון אחרון 04-08-2016 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:בוגר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:משפטים השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד את הקורס: 0 סמסטר:סמסטר

קרא עוד

גילוי דעת 29 - מהדורה doc

גילוי דעת 29 - מהדורה doc (**) (*) גילוי דעת 29 "צדדים קשורים" מ ב ו א א. עיסקאות נקשרות או מבוצעות לעתים קרובות בין צדדים שאינם בלתי-תלויים זה בזה בגלל קשרים מסוימים ביניהם - להלן "צדדים קשורים". אלמלא קשרים אלה ייתכן שהעיסקאות

קרא עוד

סרגל כלים ל-Outlook או לExplorer- מדריך למשתמש

סרגל כלים  ל-Outlook  או לExplorer- מדריך למשתמש סרגל כלים ל- Outlook או ל Explorer- מדריך למשתמש 1 כני ס ה ו י צ יאה מהמערכת לכניסה יש ללחוץ על צלמית "כניסה למע רכת" ליציאה יש ללחוץ פעם נוספת לק בלת הצ למית סרגל כלים לדפד פ ן מסוג Explorer או Firefox

קרא עוד

רשומות קובץ התקנות 13 באוגוסט כ"ח באב התשע"ה עמוד תקנות סדר הדין האזרחי )הוראת שעה(, התשע"ה

רשומות קובץ התקנות 13 באוגוסט כח באב התשעה עמוד תקנות סדר הדין האזרחי )הוראת שעה(, התשעה רשומות קובץ התקנות 13 באוגוסט 2015 7542 כ"ח באב התשע"ה עמוד תקנות סדר הדין ה )הוראת שעה(, התשע"ה- 2015........................................... 1810 תקנות סדר הדין ה )תיקון מס',)2 התשע"ה- 2015.............................................

קרא עוד

מבחן בפיתוח מערכות תוכנה בשפת Java ( )

מבחן בפיתוח מערכות תוכנה בשפת Java ( ) עמוד 1 מתוך 10 )0368-3056( מבחן בפיתוח מערכות תוכנה בשפת Java בית הספר למדעי המחשב אוניברסיטת תל אביב סמסטר ב' תשס"ח, מועד ב' תאריך הבחינה: 24.09.2008 מרצה: אוהד ברזילי חומר עזר מותר בשימוש: אין משך הבחינה:

קרא עוד

פרק 57

פרק 57 ד( פרק 57 מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית: סיכום כפי שראינו במהלך לימוד מקצוע האזרחות, מדינת ישראל מגדירה עצמה כמדינה יהודית ודמוקרטית. סקרנו את הביטויים והמאפיינים של המדינה כמדינה יהודית וכמדינה

קרא עוד

<4D F736F F D20FAEBF0E9FA20F2F1F7E9FA20ECECF7E5E720F4F8E8E920ECE4ECE5E5E0E42E646F63>

<4D F736F F D20FAEBF0E9FA20F2F1F7E9FA20ECECF7E5E720F4F8E8E920ECE4ECE5E5E0E42E646F63> תוכנית עסקית להתקנת מערכת סולארית תאריך: מגיש: מוגשת ל: סקירה: ביוני 2008 נחקק חוק חשוב לעידוד והקמת תחנות עצמאיות ליצור חשמל ע"י הענקת תעריפי קניה גבוהים של חשמל מתחנות אלו ולמשך 20 שנה. החוק זוכה לסביבת

קרא עוד

במסגרת מחנות הקיץ של חמאס מקיימים ילדים ונערים אימונים צבאיים וסמי-צבאיים במוצבים ומתקנים של הזרוע הצבאית

במסגרת  מחנות הקיץ של חמאס מקיימים  ילדים ונערים אימונים צבאיים  וסמי-צבאיים במוצבים ומתקנים של הזרוע הצבאית ב א ו ג ו ס ט 8 הצגת תכלית " שנערכה ע"י" ח מ א ס" ב מ ס ג ר ת מחנות הקיץ של חמאס מקיימים י ל ד י ם ונערים אימונים צבאיים וסמי- צבאיים במוצבים ומתקנים של הזרוע הצבאית כ ל ל י 2018 ב מ ס ג ר ת ה ק י ץ מ

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 ניהול הבטיחות לקחים תובנות ואתגרים השפעת השלכות תקנות ארגון הפיקוח על העבודה תכנית לניהול הבטיחות התשע"ג 2013 1 כמה פרטים אמיר 2 השכלה : הנדסת מכונות )B.Sc( מנהל עסקים )M.B.A( הנדסת בטיחות )M.Sc( דוקטורט

קרא עוד

משרד עורכי דין פדר פרופיל עסקי

משרד עורכי דין פדר פרופיל עסקי משרד עורכי דין פדר פרופיל עסקי משרד עורכי דין פדר בנה במשך שני העשורים האחרונים מוניטין של מומחה בשוק הישראלי בתחומי חדלות פירעון על היבטיו השונים: הוצאה לפועל, פשיטות רגל ופירוק חברות. בעלי המשרד, עו«ד

קרא עוד

"שיעור בהיסטוריה" נוסח אבו מאזן: בפתיחת דיוני המועצה הלאומית הפלסטינית נשא אבו מאזן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ובניחוח אנטישמי. זאת, כדי לשלול את קי

שיעור בהיסטוריה נוסח אבו מאזן: בפתיחת דיוני המועצה הלאומית הפלסטינית נשא אבו מאזן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ובניחוח אנטישמי. זאת, כדי לשלול את קי שיעור בהיסטוריה "" ב מ א י 3 י ר ו ש ל י ם" נוסח אבו מאזן : בפתיחת דיוני המועצה הלאומית ה פ ל ס ט י נ י ת נ ש א א ב ו מ א ז ן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ו ב נ י ח ו ח א נ ט י ש מ י. ז א ת, כ ד י ל ש

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint מהי סביבת איקס לימוד? סביבת איקס לימוד היא סביבה גמישה לתרגול היכולת לזכור ולהיזכר במושגים ועובדות מתחומי תוכן שונים על ידי התאמה. הסביבה מבוססת על המשחק 'איקס עיגול' והתוכן אותו מתרגלים יכול מסוג טקסט

קרא עוד

ISI

ISI ISI - Web of Knowledge דצמבר 2007 המאגר ה - Knowledge ISI Web of הוא כלי מחקר רב תכליתי המאפשר גישה איכותית למידע אקדמי. הגישה למאגר פתוחה למנויים בלבד ומכל מחשב המחובר לרשת האוניברסיטה. כניסה למאגר ה

קרא עוד

People. Partnership. Trust מסלול Free פורטל החינוך מבית U-BTech מסלולים ומחירים חיבור לשירותי Office 365 ללא עלות פורטל התחברות הכולל ממשק למנב"ס ולסי

People. Partnership. Trust מסלול Free פורטל החינוך מבית U-BTech מסלולים ומחירים חיבור לשירותי Office 365 ללא עלות פורטל התחברות הכולל ממשק למנבס ולסי מסלול Free פורטל החינוך מבית U-BTech מסלולים ומחירים חיבור לשירותי Office 365 ללא עלות פורטל התחברות הכולל ממשק למנב"ס ולסיסמא אחודה דף בית לתלמיד המאפשר גישה פשוטה להורדת הטבת האופיס מסלול Basic הפלטפורמה

קרא עוד

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת לימודי החוג לפסיכולוגיה תואר שני במרכז האוניברסיטאי

קרא עוד

מדריך לחיפוש במאגר JCR Journal Citation Reports מעודכן לדצמבר 2015 כל הזכויות שמורות לתחום היעץ, אוניברסיטת חיפה, הספריה

מדריך לחיפוש במאגר JCR Journal Citation Reports מעודכן לדצמבר 2015 כל הזכויות שמורות לתחום היעץ, אוניברסיטת חיפה, הספריה מדריך לחיפוש במאגר JCR Journal Citation Reports מעודכן לדצמבר 2015 כל הזכויות שמורות לתחום היעץ, אוניברסיטת חיפה, הספריה תוכן עניינים........................ )Journal Citations Reports( JCR מדד ההשפעה

קרא עוד

ענף המלונאות

ענף המלונאות 1 מאי 4102 המלונאות ענף תקציר של בגידול החיובית המגמה נמשכה 4102 שנת של הראשון ברביע שיא נשבר 4102 שבשנת לאחר זאת לישראל, תיירים כניסות הנכנסת. בתיירות של בשיעור הראשון ברביע עלה התיירות במלונות הלינות

קרא עוד

מסמך1

מסמך1 Draft of SI 9612 June 2019 טיוטה לתקן הישראלי ת"י 9612 ISO 9612 - Second edition: 2009-04-01 יוני 2019 ICS CODE: 13.140 אקוסטיקה: קביעה של רמת חשיפה לרעש בסביבת עבודה שיטה הנדסית Acoustics Determination

קרא עוד

<4D F736F F D20F2E1E5E3E420EEE7E5E9E1E5FA20E0E9F9E9FA2E646F63>

<4D F736F F D20F2E1E5E3E420EEE7E5E9E1E5FA20E0E9F9E9FA2E646F63> עבודת הגשה בפרויקט: מגיש: יובל מרגלית כיתה: י' 4 בי"ס: אורט" מילטון" בת ים תאריך: 31-5-2009 .1 מקום ההשמה בו הייתי הינו שירותי כבאות והצלה בעיר בת ים. שירותי הכבאות בבת ים, הינם חלק משירותי הכבאות הארצית

קרא עוד

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1 החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ רחוב ירושלים 2, ראשון לציון מכרז פומבי מספר 2/2019 לבחירת רכז נושא התחדשות עירונית במחלקה לעבודה קהילתית בשילוב עם מנהלת בינוי-פינוי-בינוי רמת אליהו החברה הכלכלית לראשון

קרא עוד

Microsoft Word - Terms and Conditions Cluboost

Microsoft Word - Terms and Conditions Cluboost תנאי שימוש אתר www.cluboost.co.il (להלן: "האתר") המופעל ע"י חברת קלאבוסט בע"מ (להלן: "החברה"), מספק פתרונות שיווק SMS לעסקים ומעניק למשתמשי האתר פלטפורמה לשליחה ממוקדת של מסרונים ו/או שירותים נלווים. להלן

קרא עוד

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו פרופיל ארגוני תדריך להכרת שירות מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעות פתיחה ונעילה. מספרי טלפון בשירות ובבית עובדים בכירים

קרא עוד

מיכפל

מיכפל מיכפל 0222 הוראות התקנה למהדורה 9.78 במהדורה 78.9 בוצעו מספר שינויים טכנולוגיים: שדרוג התוכנה ליצירת דוחות בפורמט PDF שינויים בטכנולוגיית השידור של טופס 102 לביטוח הלאומי במהלך עדכון גרסה זו תתקבלנה מספר

קרא עוד

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 BULD MX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 רקע לאור השינויים והמגמות בעולם העבודה, ביניהם גלובליזציה, דיגיטציה מואצת והתארכות תוחלת החיים, חשוב לבחון את אופן החשיבה שלנו על תעסוקה, קריירה ועל הכישורים

קרא עוד

פרויקט שורשים דמות

פרויקט שורשים דמות פרויקט שורשים דמות בחייכם אודות דמות פרק זה בעבודת השורשים יכלול מידע אודות הדמות שנבחרה מצד ההורים. הפרק יכיל תקציר רגיל ]רשות[ או מעוצב ]רשות[, טקסט ]חובה[, תמונות ]רשות אבל ]רשות [. רצוי מאוד[, אלבום-מצגת

קרא עוד

Microsoft Word - Ass1Bgu2019b_java docx

Microsoft Word - Ass1Bgu2019b_java docx ת ר ג י ל 1 ב ק ו ר ס מ ב ו א לתכנות 202.1.9031 JAVA סמסטר ב, ת נ א י ם ו ל ו ל א ו ת תאריך אחרון להגשה בציון מלא : 02.04.19 עד שעה : 23:55, כ ל יום איחור ל א מ א ו ש ר א ו ח ל ק ממנו מודריד 10 נקודות

קרא עוד