(Microsoft Word - \340\360\350\345\356\351\344.doc)

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "(Microsoft Word - \340\360\350\345\356\351\344.doc)"

תמליל

1 אנטומיה ופיזיולוגיה הרצאה 1 מושגי יסוד: קדמי Anterior - אחורי - Posterior לכיוון הבטן Ventral לכיוון הגב - Dorsal לכיוון מעלה Puperior לכיוון מטה Inferior - לכיוון הגולגולת Cranial לכיוון הזנב - Caudal הצידה - Lateral לכיוון המרכז Medical באמצע, בין שניים Intermedial על פני השטח - Superficial בעומק - Profound יתר, עודף - Hyper תת, חוסר - Hypo מעל - Epi קופסת הגולגולת - Cranium שלד - Skeleton גולגולת Skull קופסא - Cranium קרוב - Proximal רחוק - Distal ה- Cranium מורכב ממספר עצמות: עצם המצח bone. frontal עצם העורף bone. occipital עצמות הקודקוד bones. parietal עצם טמפוראלית bones temporal 2 עצמות. העצם בה נמצאת האוזן הפנימית עצם הרקה עצם היתד bones sphenoid 2 עצמות. עצם פרונטאלית עצם אחת, וכך גם העורף, עצם אחת לכל האורך. אצל עוברים העצמות מופרדות ובמשך זמן התבגרותו הן נתפרות יחדיו בזיגזגים. אצל תינוקות העצמות רכות מאד במוח האחורי. בגיל שנתיים בערך, הקופסה "מוכנה". עמידות גבוהה בפני מכות חזקות. זעזוע מוח דימומים קטנים אשר הורסים את הרקמה בה ההם מתרחשים, יכול להוביל למוות במקרים קיצוניים. שבר בבסיס הגולגולת מוביל למוות מיידי. בבסיס הגולגולת נמצא גזע המוח ובנוסף קיימת עצם נוספת, שאינה חלק מהקופסה, אשר בונה את רצפת הגולגולת. עצם הכברה bone ethamoid נמצאת בבסיס הגולגולת. עצמות הפנים:

2 עצם הלסת התחתונה maxilla תפורה לשאר עצמות הגולגולת. עצם הלסת התחתונה mandibula אינה קשורה ויכולה לנוע. עצמות האף. עצמות דמעות צמודות לעיניים. קיימות 33 חוליות ) VERTEBRA )בעמוד השדרה: צוואר (7) C1-C7.cervical חזה (12) T1-T12. thorax חוליות מותניות (5) L1-L5. lumbar 5 חוליות עצם העצה אשר התאחו..Sacrum 4 חוליות עצם הזנב מנוונות.coccyx עצם ה- Sacrum משמשת חיבור בין האגן לעמוד השדרה. בין כל 2 חוליות נמצאת כרית העשויה מסחוס (חומר רך ואלסטי) דיסק. הסחוס מתכווץ בזמן נחיתה ובולם את הזעזוע. קיימים 24 סחוסים המשתתפים בבלימה. מכל חוליה יוצאת טבעת שממנה יוצאים 3 זיזים. הזיזים מהווים נקודות אחיזה לשרירים כך שהגוף יוכל להיות גמיש. חוט השדרה עובר בין הטבעות של החוליות. מהמרווחים שבין הטבעות יוצאים העצבים של מערכת העצבים, לכן כאשר יש פגיעה באזורים אילו מורגש כאב, כתוצאה מלחץ על העצבים. C 1 נקראת אטלס והיא מחזיקה את הראש. C 2 נקראת Axis יש לה זיז נוסף ) dens )הפונה כלפי מעלה. תפקידו לקבע את האטלס. לכל אחת מהחוליות T מתחברות זוג צלעות, קיימות 12 צלעות בכל צד. עצם החזה Sternum מחברת את הצלעות אליה. חגורת הכתפיים מורכבת משתי עצמות: חגורת האגן: בחלק הקדמי עצם הבריח - clavicula בחלק האחורי עצם השכם scapula היד מחוברת לעצם זו, כאשר scapula מחוברת,clavicula וזו מחוברת לעצם החזה,sternum המחוברת לצלעות שמחוברות לחוליות..1.2 מכל צד 3 עצמות שמתאחות אחת לשנייה ויוצרות את האגן. העצם הגדולה (בצורת עלה) נקראת Ilium מתוך עצם זו יוצאות מכל צד 2 עצמות שלהן זרוע היורדת ומחלקו האחורי של ה- Ilium יוצאת עצם שפונה קדימה ומתאחה מלפנים. עצם השת.Ischium.3 עצם הבושת.Pubis גפיים: ידיים:

3 . homeruns עצם 1 בזרוע 2 עצמות באמה ulna. radius+ הראשונה אחראית לכיפוף ויישור, השנייה מאפשרת סיבוב. שורש כף היד מורכב מ- 8 עצמות. עצם אחת קטנה יסית לתפקידה והוא לאפשר מעבר של גיד למניעת שחיקה. היא קיימת רק ביד ולא ברגל ) מונעת שחיקת הגיד על העצמות ). כיוון שביד יש הרבה תנועה ויש יותר אופציות לשחיקה. כל אצבע מתחברת לשורש כף היד על ידי עצמות כף היד.שמן הוא.Metacarpal האצבעות עצמן מורכבות מעצמות קטנות הנקראות פלנגות Phalanx 3 בכל אצבע למעט האגודל בה יש 2 עצמות. רגליים: עצם הירך.Femur (1) עצמות השוק: 1. החזקה=מדיאנית (פנימי) 2. Tibia הדקה=לטארלית (חיצוני). Fibula קיים פטישון שתפקידו לאחוז את כף הרגל ולאפשר תנועת כיפוף ויישור של כף הרגל. בשורש כף הרגל יש 7 עצמות. מתוכן 5 נקראות. Metatarsal לכל אצבע בכף הרגל יש את העצם שלה, ישנן גם פלנגות שיוצרות את האצבע כמו ביד. לכל האצבעות יש 3 פלנגות ולאגודל 2 פלנגות. חללים בגוף - קיימים 3 חללים גדולים בגוף: קופסת הגולגולת מכילה את המוח לקופסה יש המשך שהוא רצף טבעות של עמוד השדרה, הממשיכים את החלל. כל אחד מאותם חללים עטוף בקרומים שמפרידים בין המבנה הגולמי של העצם לבין האיברים הפנימיים שנמצאים בתוך החלל. ) הפרדה בין החללים לבין מערכת התנועה העוטפת אותה ). במוח יש 3 קרומים ) menningi ( המפרידים בין המוח לעצם העוטפת אותו, כולל מוח השדרה. הקרום הראשון הצמוד לעצם נקרא הקרום הקשה durra. בין ה- durra ל- pia נמצא קרום הנקרא,arachnoid קרום רך הצמוד למוח. בין קרומים אילו נמצא נוזל המוח ועמוד השדרה. - CSF.Cerebra Spinal Fluid הרצאה 2 חלל בית החזה.

4 .1.2 החלל נוצר באמצעות הצלעות ושרירי הצלעות. רצפת החלל היא הסרעפת.(Diaphragma) הסרעפת בנויה ברובה משריר ומרקמת חיבור במקומות בהם אין שריר, בדרך זו מתקבלת מחיצה מלאה בין בית החזה לבטן. צינור הבליעה, אשר מתחיל בפה ומסתיים בקיבה, עובר דרכה. ישנו פתח שמאפשר את המעבר של צינור הבליעה מאזור בית החזה אל אזור הבטן. אב העורקים והוריד הנבוב התחתון ) מחזיר דם ללב ( עוברים גם כן דרך הסרעפת. בתוך חלל בית החזה יש שני איברים חשובים: ריאות לב שני קרומים מפרידים בין הקיר של בית החזה והאיברים הפנימיים. שמם הכללי הוא.Pleura הקרום שצמוד לקיר בית החזה נקרא,Parietal והקרום שעוטף את האיברים הפנימיים.Visceral שני קרומים אילו צמודים אחד לשני, ואין ביניהם חלל אויר. קיים נוזל סמיך, שמטרתו למנוע חיכוך ביניהם. הלב נמצא בתוך מדור מיוחד בתוך הפלורה הפרטיאלית - מדיאסטינום. הפלורה הויסצראלית יוצרת את שק הלב ונקראת.Pericard תפקיד הריאות הוא חילוף גזים קליטת חמצן ושחרור פחמן דו חמצני. תפקיד הלב הוא הזרמת הדם לכל איברי הגוף, באמצעות מערכת הדם. חלל הבטן הגבול העליון היא הסרעפת. רצפת החלל היא רצפת האגן מערכת שרירים שמחוברים אל עצמות האגן ויוצרת את הרצפה. הדופן הקדמית נמצאת בין שני גבולות אילו, נוצרת על ידי קבוצה של 4 שרירים, הדופן האחורית מורכבת משרירי הגב. זהו החלל הנפחי הגדול ביותר בגוף. חלל הבטן עטוף באותה צורה כמו חלל בית החזה מבחינת הפלורות שלו. השמות שונים: צפק Peritoneum ישנו חלל בין הצפק הפריטאלי והצפק הויסצריאלי. בחלל קיימים האיברים הפנימיים, שמסוגלים לנוע בתוכו. לחץ אונקוטי בפלסמה מומסים חלבונים, אשר אינם יוצאים אל החללים הבין תאיים בשל גודלם המולקולארי. כתוצאה מכך נוצר כוח יניקה בפלסמה הנובע ממפל ריכוזים שונה, היונק את הנוזל חזרה מהחלל הבין תאי. ) לחץ אוסמוטי ריכוז מומסים גבוה. לחץ אונקוטי ריכוז חלבונים גבוה ). כשריכוז החלבון הולך וקטן ) אצל אנשים בריאים הריכוז הוא 7 גרם חלבון ל 100 גרם פלסמה ), חלל הבטן מתמלא נוזל בין צאי וכך חלבונים לא נספגים בחזרה. הבטן מתנפחת ילדים סומאליים. איברים בתוך חלל הבטן: קיבה אוגרת את המזון שנאכל ונבלע לאחרונה. מתחיל פירוק החלבונים במזון ונוצרת עיסת מזון שעוברת אל התריסריון להמשך פירוק.

5 תריסריון צמוד לקיבה וצורתו פרסה. אורכו כ- 30 ס"מ. בתריסריון ממשיך הפירוק של המזון ומגיע עד לרמת פירוק של - 90% חלבונים, שומנים ופחמימות. אנזימי התריסריון אינם יכולים לפרק שומן, אשר אינו מסיס במים, ולכן מופרשים מלחי מרה, אשר מכילים קטיון מנראלי ) פשוט בדרך כלל נתרן ( הנקשר לאניון בצורת מולקולה אורגנית מורכבת וגדולה ) כולסטרול לדוגמא ). מתקבל מבנה הידרופילי מצד אחד ) נתרן ( והידרופובי מצד שני ) מולקולה אורגנית ). ולכן מתאפשרת המסת השומנים. מתקבל תחליב ) אמולסיה ( שבו האנזימים מסוגלים לפעול ולפרק את השומן. שומנים מפורקים לחומצות שומן, החלבונים מפורקים לחומצות אמיניות והפחמימות מפורקות. לחד סוכרים. ונספגים למחזור הדם. המעי הדק ספיגה סלקטיבית של המזון דרך המעיים. פעולה לא פשוטה ולכן שטח המגע גדול מאד. אורך המעיים כ- 5 מטרים, קיימים קפלים אשר מגדילים את שטח הפנים סיסים וסיסונים מרכיבים את הקפלים. המעי הדק חופשי לנוע בחלל הבטן. המעי הגס קבוע ולכן לא זז ממקומו. תפקידו לספוג את המים חשוב למחזור המים בגוף ) חיסכון במים ). פסולת המזון שנותרת יבשה יחסית וכמעט לא נותרו בה מים. מתקיימת גם ספיגת מלחים באיבר זה. כל מרכיבי המזון שנספגים במעיים מגיעים ישירות לכבד. הכבד הרכבה של חלבונים המתאימים לתפקוד הגוף. שני סוגי חלבונים קיימים במחזור הדם: גלובולינים - קשורים למערכת החיסון. אלבומינים כל שאר החלבונים, חלקם מעורבים בקרישה ) 12 חלבונים המעורבים בתהליך זה. בסופו פיברין הופך לפיברינוגן ). הכבד אוגר גליקוגן שהוא רב סוכר של גלוקוז ומשמש כמאגר לפחמימות. בנוסף הכבד אחראי לנטרול רעלים שנספגו ממערכת העיכול ) אלכוהול, לדוגמא ), על ידי מנגנונים ביוכימיים כמו הפיכת הרעלן למסיס וסילוקו דרך מערכת השתן. הכבד משמש כ"מעבדה כימית". הלבלב בלוטה אקזוקרינית ) הפרשת אנזימים אל התריסריון ( ואנדוקרינית ) הפרשת אינסולין אל מחזור הדם ). המייצרת את רוב אנזימי התריסריון, ומכאן גם הסכנה הקיומית המתמדת של פירוק עצמי. מלחי המרה יוצרים סביבה בסיסית ומשפעלים אנזימים, לכן נוכחות מלחים אילו בלבלב מסוכנת מאד, דבר זה יכול לקרות במקרה של אבנים, הסותמות צינורות בין הלבלב לתריסריון. בנוסף הלבלב אחראי ליצירת האינסולין הורמון שאחראי על הכנסת גלוקוז אל תוך התא ופירוקו. כליה קיימות 2 כליות. תפקידן העברת שתן, דרך מערכת צינורות, אל שלפוחית השתן, שבה נאגר השתן. ריקון השלפוחית מבוצע על ידי צינורית אחת. כל צינורית המנקזת שתן אל השלפוחית נקראת Ureter והשתן מנוקז מהשלפוחית על ידי ה-.Uretra צינור השופכה אצל הגבר ארוך יותר מאשר אצל האישה ) כ- 20 ס"מ לעומת 4 ס"מ ).

6 טחול בלוטה שאינה חיונית לקיום הגוף. רקמה למפטית הפועלת כחלק ממערכת החיסון מקור לתאי B (לימפוציטים פעילים ). הטחול הורג כדוריות דם אדומות זקנות בדם במטרה לשמור על אוכלוסיית כדוריות צעירה ושמירה על יעילות גבוהה. הרכב הדם 60% פלסמה 7 גרם חלבון ב- 100 גרם פלסמה מומס עיקרי בפלסמה ) לעומת מ"ג סוכרים מומסים בפלסמה ו- 0.9 גרם מלחים ל- 100 מ"ל פלסמה). 40% תאים מחולקים ל- 3 קבוצות עיקריות: 1. כדוריות אדומות Erythrocytes נוצרות במח העצם מתא בשם אריתרובלסט - - תא פעיל לכל דבר. כאשר הוא עדין נמצא במח העצם הגרעין מתחיל Erythroblast להתמוסס עד התמוססות מלאה והעלמות והופך להיות.Reticulocyte במצב זה התא נשאר במח העצם כל עוד ישנם שרידי גרעין, ברגע העלמות כל השרידים הכדורית האדומה בוגרת ובשלה ויוצאת למחזור הדם. כדורית לבנות.Leucocytes טסיות Megacaryocytes Thrombocytes אילו הם שבבי תאים ולא תאים באמת. המגהקריוציט נמצא במוח, והוא מפורק לשבבים קטנים עד להעלמות מוחלטת. על הטסיות ישנם רצפטורים לחומרים על רקמת האנדותל ) החלק הפנימי של כלי הדם ). במידה ואין מגע ) של דקות בלבד ( עם חומרים אילו, אותם רצפטורים יהפכו לפקטור קרישה 3 השייך למנגנון הקרישה תפקידו לעצור את זרימת הדם. בכל מ"מ מעוקב יש טרומבוציטים. בריכוז נמוך מ יש סיכון בדימומים מנגנון.2.3 הקרישה נפגם. תופעת.PURPURA הרצאה 3 3 אריתרוציטים כדוריות דם אדומות ריכוז 5,000,000 למ"מ. בכל הדם יש אריתרוציטים. יצירתו של אריתרוציט תלויה במספר גורמים: נוכחות ברזל (Fe) יש בעיה בחוסר ברזל, כדי לספוג את הברזל אנו זקוקים לחומצה פולית, על מנת לא לאבד את הברזל קיים מנגנון המחזיר אותו חזרה למח העצם ליצירת תאים חדשים. משך החיים של התאים כ- 100 ימים. הברזל שנדרש לתהליך מרכיב את ההמוגלובין. חלבון בשם טרנספרון מעביר את הברזל מכדורית מתה, למח העצם. המוגלובין ללא ברזל נקרא בילירובין שהוא חומר פסולת, כאשר ריכוזו עולה יש הפרעה לתפקוד נוירונים במוח. הכבד הופך את הבילירובין, שאינו מסיס

7 במים ולכן לא ניתן לסילוק על ידי הכליה, למלח של בילירובין על ידי תהליך קוניוגציה. פגיעה בכבד תוביל לעלייה בריכוז הבילירובין לא מסיס נקרא בילירובין עקיף. על מנת לקבוע את כמותו בדם צריך להוסיף אלכוהול, על מנת למוסס אותו, ולקבל ראקציה הגורמת לשינוי הצבע. הבילירובין המומס, שעבר קוניוגציה, חייב לעבור דרך הכבד בדרכו לכליה וחלק ממנו מועבר לתריסריון שם ישמש להמסת שומנים- הפיכתם לאמולסיה. לאחר ספיגת הברזל במעיים יש אפשרות לייצר המוגלובין, לייצור כדוריות דם אדומות. ויטמין B12 הוא גם כן חיוני ליצירת הכדוריות. חוסר בוויטמין מוביל לאנמיה. לסיכום גורמים המשפיעים על יצירת הכדוריות, ועלולים להוביל לאנמיה: חוסר חומצה פולית. חוסר ברזל. חוסר ויטמין B12. 3 לויקוציטים כדוריות דם לבנות בממוצע 8,000 תאים למ"מ. 5,000 הוא התחום הגבולי שמתחתיו מערכת החיסון תתקשה להתגבר על פלישת פתוגן. סיבות בהן יתקבל מספר גדול מ- 8,000: מחלה זיהומית, סרטן הדם ) לויקמיה, לימפומה ). מחולקים ל- 3 קבוצות: נטורופילים ) נצבעים לסגול בסביבה ניטראלית מהווים 60-65% מהתאים ). גרנולוציטים אאוזנופילים ) נצבעים לאדום בסביבה חומצית מהווים 1% מהתאים ). עלייה בפעילותם מופיעה באלרגיות. בזופילים ) נצבעים לכחול בסביבה בסיסית מהווים 1-3% מהתאים ). לימפוציטים 30-40% מהתאים. אחראים על יצירת הנוגדנים הספציפיים לפתוגנים, מפעילים את המסלול ה- humoral. גודלם כ- 6 מיקרון. מונוציטים 3-5% מהתאים. תפקידם חשוב מאד, למרות מספרם הנמוך. גודלם כ- 20 מיקרון. הם גם בולענים פאגוציטיים. חלק מהמסלול התאי. מסוגלים לצאת מהדם ולעבור לרקמות, להגעה אל הפתוגן ולהתחלת תהליך החיסון. קיימות שתי צורות חיסון: 1. חיסון תאי (cellular) מסלול תאי..2 חיסון Humoral מסלול.Humoral החיסון התאי מבוצע על ידי פגוציטוזה. כאמור הפגוציטים הם הנטורופילים אחראים לחיסון התאי. נטורופיל שבלע מספר גדול של פתוגנים, דינו למות מהרעלה והרס התא. זו גם הסיבה לעלייה במספרם בעת זיהום ייצור מוגבר של נטורופילים להגברת קצב הבליעה. זיהוי תא בוגר מסוג זה גרעין מפוצל לסגמנטים, והופעתו במחזור הדם. תא צעיר band - בצורת קשת כגוש אחד, לא מפוצל. אצל אנשים בריאים לא נמצא תאים צעירים, כולם בוגרים. נוכחות תאים צעירים (band) בדם תעיד על זיהום, מפני שזאת עדות לייצור מוגבר של תאים שעדיין לא הספיקו להתבגר.

8 אאוזנופילים ובזונופילים אחראים על יצירת תהליך הדלקת ) תגובה כנגד גורם זר ). יצירת הדלקת נגרמת על ידי הפרשת חומרים מעוררי דלקת היסטמין, מדיאטורים שונים. אפיון הדלקת: נפיחות יציאת הפלסמה מתוך כלי הדם אל החללים הבין תאיים שברקמות מסביב הפלסמה מכילה את הנוגדנים כנגד הפתוגן. אדמומיות הגברת זרימת הדם לאזור והרחבת כלי הדם. חום מקומי הזרמת דם רב לאזור. כאב גורמת לחולה לשמור על האזור ולנוח נגרם על ידי מדיאטור בשם ברדיקינין. אמבריולוגיה מבוא ביצית מופרית = זיגוטה. ביצית לא מופרת = OVUM עוד לפני הפריית הביצית קיימת מעטפת גליקופרוטאינית ) pellucida zona )המקשה על תאי הזרע לחדור. המעטפת נותרת גם לאחר ההפריה, הביצית מתחלקת אך לא משנה את גודלה ונפחה בגלל המעטפת. לחלוקה ללא שינוי בנפח קוראים:.cleavage כאשר יש 8 תאים, הם נדבקים זה לזה והעובר הופך להיות קומפקטי. לקיחת תא מביצית מופרית נעשית בשלב 8 התאים בלבד, כאשר הם מופרדים. 16 תאים = merula חלוקה באותו נפח. שלב ה- cleavage ממשיך עד סדר גודל של תאים. אז המעטפת מתמוססת ומתקבל בלסטוציט = שלפוחית עוברית ) מתרחש ביום השלישי או הרביעי ). נוצר במרכז חלל שאין בו תאים : טבעת תאים פנימית = embryoblast תאים על ההיקף =.trophoblast מתאפשרת הגדלת הנפח ) ללא המעטפת ). בשלב זה מתאפשרת השתרשות ברחם.implantation הביצית בוקעת מהשחלה, וההפריה עצמה מתרחשת בחצוצרה. נדידת הביצית לרחם נמשכת 3-4 ימים, ההשתרשות מתרחשת בימים 4-6. במהלך ההשתרשות השכבה החיצונית ) trophoblast ( הופכת לדו-שכבתית: חיצונית syncytiotrophoblast אין הפרדה לתאים בודדים, כל הקומפלקס מאוחד ולא תתאפשר חלוקה. פנימית cytotrophoblast כל תא בנפרד, משכבה זו נוצרים ה- villi ) שלוחות כמו סיסים ( ושלחתן אל הרחם. יש יכולת חלוקה.

9 ה- trophoblast משחרר חומרים פרוטאוליטים שמפרקים את רירית הרחם, המשמש כמזון לעובר. בשבועיים הראשונים, נבנית רירית עשירה במזון. בשכבה החיצונית יש ייצור. H.C.G-human chorio gondotropine העובר צריך לדאוג שלא תהיה קשירת רירית, למרות שאין גונדוטרופין (fsh) מהאישה. הוא צריך לתת גונדוטרופין במקום fsh שאותו האישה מפסיקה לייצר במהלך ההיריון. הגופיף הצהוב מייצר פרוגסטרון השומר על רירית הרחם. נוכחות fsh גופיף צהוב מייצר פרוגסטרון אבל fsh ירד והגופיף הצהוב יפסיק לייצר פרוגסטרון. על מנת לעקוף את הירידה הטבעית, העובר מייצר תחליף ל- fsh שהוא ה- HCG כדי לשמור על הגופיף הצהוב, שימשיך בייצור פרוגסטרון למניעת מחזור חודשי. לאחר ההשתרשות ניתן לזהות שתי שכבות ב- embryoblast : Epiblast ממנו ייווצר התינוק. בשלב ) נקרא הגסטרולה ( זה נוצרות 3 שכבות: 1. Endoderm חוץ ממנו נוצרת מערכת העיכול, בלוטת התריס והלבלב. 2. Mesoderm אמצע ממנו נוצרים שאר האיברים ) לב, כלי דם, שרירים...). 3. endoderm פנים ממנו נוצרים עור ותאי עצב Hypoblast ממנו ייווצרו 2 שלפוחיות: שק מי שפיר,(amnion) שק החלמון (אוגר חלבונים בתוכו ). אין אפשרות לקוט חמצן, מצב אנאירובי, אבל ה- mesoderm מגיע אל ה- villi על מנת ליצור כלי דם, שיחדרו לכלי הדם האמאיים שנמצאים ברירית הרחם ) villi שחדרו אליו כלי דם נקראים ). chorion במצב זה יש אפשרות לקבל מזון וחמצן, ונוצרת השלייה בדרך זו. השלב הבא הוא שלב הנוירולה: התעבות ה- endoderm ) נקרא ), neural plate וצמיחת 2 קרניים מתוכו הנפגשות ליצירת תעלה סגורה ) חלל ( בשם neural channel פתוחה משני הצדדים, אשר ייסגרו בעתיד, במקרה שלא קורה יהיה ניוון כתוצאה מפגיעה במערכת העצבים. בחלק העליון של ה- channel neural מופיעות 3 שלפוחיות, אשר קריטיות להתפתחות 5 המוחות בגולגולת. האמצעית לא עוברת הרבה שינויים יוצרת את המוח התיכון. השלפוחית הראשונה היא הגדולה וממנה נוצר המוח הגדול ומוח הביניים. מוח הביניים( diencephalons ) מכיל את ההפיתלמוס, תלמוס וההיפותלמוס ) מווסת הורמונים ). השלפוחית השנייה ממנה נוצר המוח התיכון.mesencephalon שלפוחית שלישית ממנה נוצר מוח מאורך ) medulla ( ומוח קטן ) cerebellum ). לסיכום מ- 3 שלפוחיות נוצרו לנו 4 חדרים ו- 5 מוחות.

10 Endoderm Neural plate Neural channel שלפוחית שלישית שלפוחית ראשונה שלפוחית שנייה מוח מאורך medulla או oblongata מוח קטן cerebellum חדר מוח תיכון mesencephalon חדר שלישי מוח ביניים- diencephalons אפיתלמוס, תלמוס, מח גדול cerebrum 2 חדרים הרצאה 4 המשך מהרצאה קודמת: המח הגדול 2 חדרים ) ventricle חדר ), ימני ושמאלי מהשלפוחית הראשונה. החדר השלישי מהשלפוחית השנייה. המח הקטן בלי חדר. מח מאורך - חדר רביעי נוצר מהשלפוחית השלישית. המח התיכון מחבר בין מח ביניים, הנמצא מעליו, למח מאורך, הנמצא מתחתיו ומאחוריו המח הקטן. עד השבוע השלישי יצירת מערכת העצבים מסתיימת, בשבוע החמישי מתחילה התפתחות הלב, במקביל להתפתחות מערכת העצבים. הלב הוא צינור רוחבי, מתקפל על עצמו ויוצר צורת U. שתי זרועות ה- U נדבקות אחת לשנייה. מקבלים 2 עליות, שביניהן מעבר חופשי, ו- 2 חדרים שביניהם גם כן מעבר חופשי. העורקים הגדולים והורידים הגדולים עדין לא מתחברים למבנה ראשוני זה. הורידים והעורקים נמצאים בקרבת הלב, ומתחילים לצמוח לכיוון הלב ובסופו של דבר מתחברים אליו. באחוז מסוים של העוברים הצינורות צומחים ומתחברים באופן לא נכון, ואז נולד תינוק שהצינורות שלו התחלפו אב העורקים התחלף עם עורק הריאה. הלב מתחיל לעבוד כבר בשבע השישי. יש צורך לאספקת חמצן ואין זרימת דם טובה דרך הסיסים.(villi) בלב יש שני מחזורים: 1. מחזור קטן הולך לריאות ונקרא המחזור הימני. 2. מחזור גדול יוצא מחדר שמאל וקרא המחזור השמאלי. אצל העובר הריאות לא מתפקדות ולכן נוצרת בעיה בתפקוד הלב שלו. זרימת הדם דרך הריאות נעצרת, אם אין זרימת דם לא יכול לזרום דם לעובר. אם נצא מחדר שמאל לאב העורקים עד

11 לחדר ימין כל הדם הגיע. יש יציאה מחדר ימין, מתפצל לשתי הריאות ונעצר. כל מחזור הדם ייעצר כי חדר שמאל יישאר כביכול ריק איך נפתרת הבעיה? ישנן דרכים העוקפות את המחזור הקטן ) הימני ). לפני הכניסה לריאות יש נעבר ל- 3 דרכים עוקפות: פתח במחיצה בין 2 החדרים. פתח במחיצה בין 2 העליות. כלי דם ) Arteriosus (Ductus שמחבר בין אב העורקים לעורק הריאה. כל הפתחים נסגרים מיד לאחר הלידה, מי שנולד לפעמים עם חור בלב הכוונה היא לכך שאחד הפתחים לא נסגר. ה- Arteriosus Ductus שמחבר בין אב העורקים לאורך הריאה. גם בלי שדם יגיע אל הריאות וייעצר, כל הדם יחזור אל הלב. המוליך העורקי, בין שני העורקים. זה הכלי דם כשפתחים אילו קיימים יש אפשרות של מעבר של הגם מאב העורקים הדם עובר לגוף כולו מספק חמצן, לאחר מכן עובר לשלייה משתחרר מפחמן דו חמצני וקולט חמצן חדש וחוזר לעליה הימנית. שלושת המעקפים פעלים עד לרגע הלידה, כל עוד הריאות דחוסות המעקפים יהיו פתוחים. עם הנשימה הראשונה הריאות ייפתחו. 2 מעקפים נסגרים מיד והשלישי נסגר לאחר מספר ימים. הפתחים בין שתי העליות ובין שני חדרים מהווים פתח אחד בעצם. הפתח נראה כמו ביצה. כל פתח נקרא חלון סגלגל.Foramen Ovale לכל חלון יש רקמה המשמשת כמאין וילון, אשר צומחת מהגג כלפי מטה ומחוברת רק בגג. זרימת הדם פותחת וסוגרת את הרקמה. בשלב העוברי הרקמה פתוחה במשך כל 9 החודשים. בנשימה הראשונה של העובר נוצר תת לחץ גדול, כתוצאה מהיניקה, אשר שואב את הדם מחדר ימין לכיוון הריאות, אשר נפתחות. כתוצאה מהתת-לחץ בחדר ימין הלחץ בחדר שמאל משתנה וגורם להצמדת הרקמה אל הפתח ולסתימתו. האיחוי אינו מושלם אך הרקמה מתאחה במשך הזמן. לפעמים נוצרים סדקים מאיחוי לא מושלם, ומתקבלים חורים, המתחלקים לשני סוגים: A.S.D. Atrial Spetal Defect החור בין העליות. V.S.D. Ventricular Spetal Defect החור בין החדרים. במעבר השליש ב- Ductus קיימים סנסורים הבודקים את כיוון הזרימה. זרימה מימין לשמאל: מעורק הריאה לאב העורקים כל זמן שזה כך ה- Ductus פעיל, כלומר המעקף פתוח. כאשר התינוק נושם את נשימתו הראשונה הלחץ באבי העורקים גדול מהלחץ בעורק הריאה, וכיוון הזרימה מתהפך ) משמאל לימין ). הסנסורים מזהים את השינוי וגורמים לשרירים הטבעתיים סביב העורק של ה- Ductus להתכווץ, יש חסימה של הזרימה והתנוונות של ה- Ductus למיתר וסגירת הפתח. תינוק שנולד עם כלי דם הפוכים יצליח לשרוד, מפני שהחלון נשאר פתוח וה- Ductus נשאר פתוח גם כן. הדם המחומצן שיוצא בטעות דרך עורק הריאה יעבור לאבי העורקים דרך ה- Ductus. בסוף השבוע השמיני מתפתחות העיניים, רגליים, ידיים הכול למעט איבר המין אשר מתפתח בשבוע ה- 11. בנוסף בשבוע השמיני סיסי ה- chorion נעלמים, נשארים סיסים רק באזור שיוצר את השליה, שאר ה- chorion חלק. סיכום:

12 זמן אפס - הפריה - zygote 3 ימים הביצית נעה ומגיע אל חלל הרחם. מתרחש cleavage ולאחר מכן.merulla 4-6 ימים implantation השתרשות trophoblast בחלל הרחם. העובר צובר נפח. שבוע 2 embryoblast מתחלק לשניים: 1. hypoblast.2 epiblast (שק חלמון ו- amnion ) שבוע 3 שלב הגסטרולה. חלוקה לשלוש שכבות:.endoderm, mesoderm, ektoderm שבוע 4 היווצרות chorion כתוצאה מצמיחת כלי דם מה- mesoderm לתוך הסיסים של ה- tophoblast. שבוע 5 שלב הנוירולה במקביל נוצר הלב ללא התחברות כלי דם. שבוע 6 הלב מתחיל לפעול, כלי דם מתחברים אליו ודם זורם דרך השליה. שבוע 7-8 צמיחת עיניים, רגליים, ידיים והשלמת האיברים החיצוניים, למעט איבר מין. עד לסוף השבוע השמיני העובר הקרא,embryo מסוף השבוע השמיני העובר נקרא.fetus לב וכלי דם תפקידים: אספקת חמצן אספקת מזון. אספקה של חומרים חיוניים אחרים. סילוק פחמן דו חמצני וחומרי פסולת. הפעלת מערכת החיסון. אספקת דם צריכה להגיע לכל תא ותא בגוף, דבר זה מושג על ידי כך שהעורקים מתפצלים עד לנימים שקוטרם כ- 8 מיקרון. הכדוריות בקושי מסוגלות לעבור שם. כל תא נמצא בסמיכות לנים ומקבל את הדרוש לו.

13 מחדר שמאל יוצא אב העורקים וממנו יוצאים אב העורקים וממנו יוצאים עורקים לכיוון הגפיים והראש ולחלל הבטן. לאחר העורקים יש התפצלות לנימים עוברים בסרעפת, חלל הבטן, מערכת העיכול. הנימים שעוברים דרך מערכת העיכול אינם מתחברים ישירות לורידים, אלא הדם עובר אל הכבד, דרך וריד השער ) porta ( vena תחילתו בנימים וקצהו גם כן בורידים. בגוף קיימים שני ורידים מסוג זה: 1. מעביר דם שספג חומרים לא רצויים ממערכת העיכול לכבד, ונטרולם. 2. במח ההיפותלמוס שולט על כל הפעולות האוטומטיות בגוף באמצעות ההיפופיזה בלוטת הורמונים. נימים בהיפותלמוס סופגים את ההורמונים ווריד השער זורם להיפופיזה מתפצל לנימים על מנת לאפשר שחרור שלהם. הכבד מקבל עורק נפרד של מזון וחמצן לעצמו. כל הדם ) ממערכת העיכול, ריאות, סרעפת, דופן הבטן ( חוזר דרך וריד נבוב תחתון Cave.Inferior Vena כל דם שחוזר מהראש, כתפיים, וידיים חוזר מהווריד הנבוב העליון Cave.Superior Vena הדם הוא בלי חמצן אך עשיר במזון. הדם נכנס לעליה הימנית ועובר לחדר הימני משם לעורק הריאה אשר מתפצל אל שתי הריאות, כניסה לנימים = סילוק פחמן דו חמצני וקליטת חמצן.הדם חוזר מכל ריאה על ידי שני ורידים ) 2 ריאות = 4 ורידים.( ישנם 4 ורידים שמחזירים דם ללב ) 2 מכל ריאה ( אל העלייה השמאלית וחוזר למחזור הדם הגדול ) השמאלי ). צד שמאל דם מחומצן עורקי. צד ימין דם ורידי. מסתמים נמצאים בין עליות לחדרים לכל משאבה יש 2 מסתמים, בלב יש שתי משאבות ולכן 4 מסתמים הרצאה 5 לב וכלי דם המשך. בכל משאבה ישנו חלל שנפחו משתנה, ושני שסתומים חד כיווניים כניסה ויציאה. חדר שמאל שסתום כניסה בצורת שתי זרועות הנקראות צניפים, כשהדם יורד לחדר מהעלייה השמאלית, הזרם גורם להפרדת הצניפים, ומוביל להתכווצות החדר, הדם בחדר שמאל ינסה לחזור לעלייה השמאלית, אך בשל היות השסתומים חד כיווניים, הם יסגרו מהלחץ ולא יתאפשר מעבר. השסתום פועל במנגנון " בדלת כניסה רק נכנסים, ולא ניתן לצאת ". הלחץ מאלץ את הדם לחפש דרך מוצא אחרת שסתום אב העורקים, שם הלחץ שלו הוא 120mmHg ולכן ירצה לחזור לחדר שמאל אבל הוא לא יכול מפני שזה שסתום יציאה בלבד ) חד כיווני ). שסתום שנמצא בלב = מסתם. בלב קיימים 4 מסתמים: 2 בכל צד. לכל מחזור יש משאבה משלו, 2 המשאבות עובדות בתאום מלא כל משאבה היא עם מסתם כניסה ויציאה. בצד שמאל: מסתם בין חדר לעלייה, מסתם בין חדר לא עורקים. בצד ימין: מסתם בין חדר לעלייה, מסתם בין חדר לעורק הריאה.

14 .(.1.2 הלב בעצם משמש כמדחס, ולא כמשאבה. החלקים שיוצרים את הלב: מחזור שמאלי גדול: מתחיל עלייה שמאלית ומסתיים בורידים הנבובים ) עליון ותחתון מחזור ימני קטן: מתחיל בעלייה הימנית ומסתיים ב- 4 ורידי ריאה. בשני המחזורים יש רצף, סופו של מחזור אחד הוא תחילתו של הנשי ולהפיך. המחזור השמאלי עלייה שמאלית= atrium ) left חלל המוביל לחדרים ( דרך המסתם דו-צניפי ) valve ( mitral אל החדר השמאלי ) ventricle ), left דרך מסתם נוסף ) מסתם יציאה valve ( aortic אל אבי העורקים.(aorta) העורקים מתפצלים עד לנימים, אשר מתאחדים בסופו של דבר ויוצרים את הורידים ) בהם הנפח גדל, והלחץ קטן ). הדם חוזר אל הלב במינימום לחץ. בורידים יש מסתמים שלא מאפשרים לדם לחזור לכיוון כף הרגל ) כתוצאה מהכוח הגרביטציוני ), הדם מונע כלפי מעלה על ידי כיווץ של שרירים. הדם הורידי חוזר דרך וריד נבוב תחתון ) cava ( inferior vena ווריד נבוב עליון ) ( superior vena cava שני הורידים מגיעים אל תטך העלייה הימנית, וכאן מסתיים המחזור הגדול ומתחיל המחזור הקטן. המחזור הימני עלייה ימנית= atrium right דרך מסתם כניסה ) תלת-צניפי valve (tricuspid אל החדר הימני ventricle),(right דרך מסתם עורק הריאה ) valve ( pulmonary אל עורק הריאה. העורקים מתפצלים עד לנימים ומתוכם שוב עוברים לורידים ירידת לחץ וחזרה ב- 4 ורידי ריאה, מכל ריאה מגיעים 2 ורידים. וריד ריאה= vein.pulmonary לסיכום: מחזור שמאל ) עשיר בחמצן ( ---> העברת חמצן לרקמות דרך הנימים וקליטת פחמן דו חמצני---> חזרה בורידים ) דם עשיר בפחמן דו חמצני ועני בחמצן ( ---> ורידים נבובים---> עלייה ימנית ) דם מחוזר ללא חמצן )--->עורק ריאה---> 2 ריאות--->נימים---> קליטת חמצן ומסירת פחמן דו חמצני. המחזור הגדול מתחיל עם דם מחומצן ומחזיר דם מחוזר. המחזור הקטן מתחיל עם דם מחוזר ומחזיר דם מחומצן. עורק כלי דם שמזרים דם מכיוון הלב לכיוון הרקמות. וריד כלי דם שמזרים דם מהרקמות לכיוון הלב. ללב יש פיקוד עצמי על ידי קוצב הלב. בעלייה הימנית יש מפגש של וריד נבוב עליון ותחתון, כלומר יש שם חלל גדול מאד הנקרא: החלל הורידי venosus.sinus קוצב הלב נמצא על גבי הדופן של העלייה הימנית. הצניפים שדברנו עליהם בנושא המסתמים אחוזים בשריר קטן, ולכן השריר שומר שהצניפים ישמרו תמיד מתוחים ויתפקדו כראוי. במקרה של תקלה בשריר ידלוף דם דרך המסתם בחזרה. שרירים אילו נקראים השרירים הפפילריים= muscle.papillary כמספר הצניפים כך מספר השרירים. מסת השריר בצד שמאל חותר גדולה ממסת השרירים בצד ימין מפני שהלחץ שם גדול יותר.(120mmHg) הלחץ הגדול נובע מהצורך להזרים דם לכל הגוף.

15 שרירים יכולים להעביר גירוי עצבי, בכל תא קיים מנגנון תעלות נתרן/אשלגן, תעלות אילו יוצרות הפרש פוטנציאליים של 70mvolt בין חוץ התא לפנים, ובכך יוצרת מקור אנרגיה לזרמים חשמליים הזורמים גם בשריר הלב והעצבים. כאשר התעלות/משאבות נתרן/אשלגן פועלות יש עלייה בפוטנציאל. בקוצב הלב, טרם הגעתו ל- 70mvolt תהיה התפרקות ספונטאנית של הפוטנציאל, יש ביטול מטען על ידי פליטת יונים של נתרן אל פנים התא, וכך המשאבה מופעלת מחדש ) עד ל- 70mvolt ). כל התפרקות מתח כזו מובילה לפעימת לב אחת. גם שריר הלב יכול להוביל גירוי עצבי מתא לתא יש התפרקות של מטען (דה-פולריזציה) שהתחילה בקוצב הלב ומתפשטת אל כל חלקי העליות, העליות מתכווצות = זה התחלה של סיסטולה. החדרים בזמן זה לא מתכווצים אך חלק מהגירוי בדופן מגיע לנקודה הנקראת קשרית ) node Atrio ventricular או.( AV-node הדרך היחידה של הדה- עלייתית חדרית פולריזציה לעבור לחדרים יכול להיעשות דרך הקשרית והסיבים שמתחברים אליה. הגירוי העצבי נעצר בנקודה זו בערך עשירית שנייה. כלומר הגירוי נקלט אך לא עובר לחדרים, יש השהייה של המעבר לחדרים בעשירית השנייה כדי שהעליות והחדרים לא יתכווצו יחדיו. כשהעליות מתכווצות החדרים רפויים ואז התכווצות של העליות יכול למלא את החדרים הרפויים. הדם מוזרם מהעליות המכווצות לחדרים. החדרים הרפויים קולטים את הדם מהעליות ומגיעים לשיא המילוי שלהם. עוברת עשירית שנייה מה שנכנס כבר לא יוצא ועכשיו החדרים מתכווצים וכל תפוקת הלב יוצאת מהחדרים לעורקים. הסיבים דרכם עוברים האותות מהנקודה הקשרית עלייתית חדרית נקראים הסיבים על שם פורקנייה הם אילו שמוליכים את הדה-פולריזציה. בכל פעימה נפח הדם שיוצא מכל חדר זהה וכך אין היווצרות של גודש דם. במצב זה גם חדר שמאל וגם חדר ימין מכווצים בו זמנית אם זה לא כך שאת עדות למחלת לב. ישנו מצב שבו העליות מפסיקות לתפקד לגמרי ) פרפור עליות או פרוזדורים ( אין סיכוי להתכווצות שלהם. במצב של פרפור אין תפקוד של העליות הן רק הפרפרות. העליות הן תוספת ספיקה של 25% ללב ולכן ניתן גם להסתדר בלעדיהן, פשוט תהיה תפוקה של 80%. הלב מתמלא בדם שחוזר מהורידים גם אם העליות רפויות. מרגע התכווצות העליות ועד סיום ההתכווצות החדרים נמצאים במצב הנקרא סיסטולה. בעקבות כך באה הרפית החדרים ומצב זה נקרא דיאסטולה. סיסטולה מ- P עד S מתחילת ההתכווצות ועד גמר ההתכווצות. דיאסטולה מ- S ועד- P מסוף ההתכווצות של החדרים ועד תחילת התכווצות העליות. תרשים א.ק.ג. R סיסטולה דיאסטולה P 120mmHg 80mmHg T עשירית שנייה השהייה על ידי AV-node Q S P -מבטא את התכווצות העליות סיבים מורידים ואז מעלים גירוי

16 מרווח- השהייה של ה- A V node QRS התכווצות החדרים ST מרווח שהוא פרק זמן שבו שריר הלב לא יכול להגיב לשום גירוי כי הוא במצב של דה- פולריזציה. שריר הלב רפקטורי ) אין עליו מטען חשמלי, הנתרן חדר את קרום התא וביטל את המטען השלילי של הכלור = דה-פולריזציה מוחלטת ). T פעולת המשאבה של שריר הלב ושל החדרים, המשאבה מייצרת מחדש פוטנציאל את מתח המנוחה בכל סיבי שריר הלב. לפעולה זו קוראים רה-פולריזציה יצירת קיטוב מחדש כתוצאה מפעילות משאבת נתרן/אשלגן בכל רקמת שריר הלב לא כולל את העליות. פעולה זו לא מופיעה בתרשים כיוון שהיא חלשה. אם גל QRS נמוך מהירות המעבר בסיבי הפורקניה נמוך יותר. מרחק בים Q ל- S משפיע על הגובה, ככל שהוא גדל R נמוך יותר. במצבים מסוימים עקב חולשת הלב תהיה ירידה של ה- R. במצבים של יתר כוח של שריר הלב ה- R יהיה גבוה. מדידת לחץ דם: מספר אחד גדול = לחץ דם סיסטולי. מספר אחד נמוך = לחץ דם דיאסטולי. לחץ דם נורמאלי 120/80. לחץ דם סיסטולי החדרים מתכווצים ) בודקים רק חדר שמאל, מפני שבודקים בעורק ( בשיא ההתכווצות של חדר שמאל הוא מצליח להעלות את לחץ הדם בפיק על 120mmHg כלומר בין Q ל- S יש עלייה עד ל- 120mmHg. לחץ 80mmHg הוא בסוף הסיסטולה. כשהדם יוצא מחדר שמאל הוא גורם לניפוח אלסטי של העורקים הגדולים ) בעיקר את אב העורקים ( תוספת של cc בעורקים האלסטיים נוצר לחץ והוא הלחץ הסיסטולי, אותו לחץ יוצר את הרצף בזרימה. הלחץ שמודדים הוא האלסטיות של כלי הדם. האלסטיות של כלי הדם של אנשים מבוגרים יורדת ולכן יש להם בדרך כלל לחץ דם גבוה יותר, הם פחות סופגים את הלחץ דם הנוסף של cc לחץ דם דיאסטולי לחץ דם הנמוך ביותר שניתן למדוד בעורק. לחץ דם סיסטולי לחץ דם הגבוה ביותר שניתן למדוד בעורק. 3 גורמים הקובעים את לחץ הדם: 1. נפח פעימה- כמה דם יוצא. 2. אלסטיות של כלי הדם הגדולים. 3. התנגדות של כלי הדם הקטנים, אם היא גבוהה הירידה תהיה פחות משמעותית ) לחץ גבוה מ- ). 80 ככל שכלי דם צר יותר כמות הדם שתזרום בו קטנה יותר. נשאר יותר דם בעורקים הגדולים ולכן הלחץ עולה. לאנשים מבוגרים כלי הדם פחות אלסטיים, הם צרים ולכן לחץ הדם שלהם יהיה גבוה יותר. שכבות הלב:

17 קרום/שק הלב ) pericard.( שריר הלב myocard) ). פנים הלב ) endocard ( רקמת אפיטל חד שכבתית מקבילה לאנדותל שבכלי הדם. כל זמן שהטסיות נתקלות בפנים הלב ובאנדותל אין קרישת דם.מתוך אב העורקים יוצאים שני כלי דם הם עורקים קטנים הנקראים העורקים הכלליים = artery.coronary הרצאה 6 מה- Aorta ) אבי העורקים ( יוצאים 2 עורקים כליליים. אחד מתפצל: לאחור ) בקיר האחורי של הלב ( ואחד יורד כלפי מטה עד הקצה ואז פונה לקיר האחורי סגירה בצורת כתר מסביב ללב. כאשר עורק כלילי נסתם, הרקמה לא מקבלת מזון וחמצן - - -> מוות של הרקמה. באוטם שריר הלב זה גם קורה, עקיפה של סתימות אילו מבוצע על ידי צנתור. אבי העורקים יוצר קשת, עובר את הסרעפת ומגיע לחלל הבטן. 3 עורקים יוצאים מהקשת: ימני עבה ועוד שניים שמאליים דקים יותר. בצד ימין העורק לכיוון הצוואר ולכיוון הכתף, יש להם מוצא משותף מתוך אבי העורקים ) Aorta ). בצד שמאל העורק שהולך לצוואר יוצא ישירות מאבי העורקים וכך גם לגבי העורק שהולך לכתף---> לעורקים בצד שמאל אין מוצא משותף. 2 עורקי תרדמה Ar. carotic/carotis שעולים אל המוח ומספקים דם למוח ולפנים. זהו עורק איבוד ההכרה, אם לוחצים לבנאדם בשני עורקים אלה משני הצדדים, האדם יאבד את ההכרה אין אספקה של חמצן למוח. 2 עורקים לכיוון הכתף הולכים לכיוון היד נקרא על שם העצם שמתחתיה הוא עובר עורק התת-בריחי ) עצם הבריח ( = Ar. subclavia העורק למוח ולזרוע ) לצוואר ולכתף ( נקרא.Brachio cephalicus סיכום: בצד שמאל ה- carotis וה- subclavia יוצאים ישירות מהקשת של אב העורקים. בצד ימין יוצא עורק אחד בלבד הנקרא brachi cephalicus שממנו מתפצל ה- carotis הימני וה- subclavia הימני. 4 עורקים מזינים את המוח:

18 2 מכל צד. מכל צד מגיע carotis ומה- subclavia מכל צד יוצא עורק vertebrali ה. carotis- מתפצל: אחד אל המוח ואחד ללסת, עין ואף. מתוך ה- carotis המשותף יוצא ענף אחד פנימי שהולך למוח וענף אחד חיצוני המזין את הפנים. אבי העורקים יורד אל חלל הבטן: קיימים איברים זוגיים ) כליות ( ואיברים אי-זוגיים ) כבד, טחול, מעי ( ועבורם יהיה עורק אחד בלבד, בעוד לאחרים שניים. בחלל הבטן: 3 עורקים זוגיים: כליה ימני ושמאלי Ar. renal שחלות ) Ar. ( oraric ואשכים ) Ar..( spermatic עורקי האשכים יוצאים עם האשכים כאשר הם יורדים כלפי מטה. בלוטת יותרת הכליה ) Ar..( suprarenal 3 עורקים אי-זוגיים: עורק חלל הבטן ) Ar. ( celiac קיבה, טחול, לבלב, כיס מרה. Ar. Superior mesenteric גם כן תורם ללבלב. משמעות השם אמצע המעי..Inferior mesenteric Ar. למעי הדק אין מקום קבוע בחלל הבטן, הוא בעל חופש תנועה ובכל זאת צריך אספקת דם וקישור אל לימפה ועצבים. המעי צמוד בחלל הבטן ל-.mesenterium הוא מחבר אותו לגוף ומספק לו את הדם. אבי העורקים מתפצל ל- 2 עורקים, כשכל אחד מהם גם כן מתפצל לשניים: אחד לרגל והשני אל האגן. הפיצול מתרחש באזור חגורת האגן, לכן שמו: Ar.,common iliac הוא מתפצל ל: Ar. internal iliac מזין את האגן..femoral Ar. מזין את הרגל, המשך של עורק זה נקרא External iliac Ar. קולות הלב כל פעימה של הלב מתבטאת בשני קולות: 1. היווצרות הקול הראשון במסתם כניסה לחדר שמאל, ) הצמדות הצניפים ( ובמסתם כניסה לחדר ימין---> גם במסתם ) השמאלי ( הדו-צניפי וגם בתלת צניפי. סגירה של 2 מסתמים דו-צניפי ותלת-צניפי יוצרת את הקול הראשון. 2. היווצרות הקול השני בסגירה של המסתם האורטלי והפולמונרי, באבי העורקים, כלומר ההיווצרות של הקול נובעת מסגירה של 2 מסתמים אילו. קולות נוספים: אוושות נובעות מכל אחד מהמסתמים. אוושה יכולה להיגרם משום שהמסתם דולף או צר מידי.

19 חור בלב הנובע מאי סגירת החלון הסגלגל על ידי הוילון גורם לאוושה. מערכת העצבים מורכבת מנוירונים. קיימים כ- 100 מיליארד תאים כאילו. לכל נוירון יש צורה אופיינית של גוף הנוירון (המכיל בתוכו את הגרעין), מגוף זה יוצאות שלוחות הנקראות דנדריטים ) ). נוירון אחד יכול ליצור המון קומבינציות--->פונקציות המוח הן אינסופיות. נוירונים לא נוצרים מחדש, להתחלף. ולא יכולים בממוצע ב- 10% בנאדם משתמש השאר לא מהנוירונים, כאשר נוירון מת, יש בשימוש. כאשר אפשרות לקחת נוירון מה- 90% הנותרים, והיקשרותו לקשרים של הנוירון שנהרס. בשלוחות זורם גירוי עצבי אשר מצטבר בגוף הנוירון. קיימים 3 מצבים היכולים להיקלט, אבל יוצא רק אחד: 1+ גירוי מעורר. 1- גירוי מעכב. מצב 0 לא עובר שום גירוי. דנדריט אשר מקבל גירוי מעכב תמיד ישלח הראה גירוי עיכוב. דנדריט אשר מקבל גירוי מעורר צמיד יעביר גירוי מעורר. אם מספר הגירויים המעוררים קטן או שווה למספר של הדנדריטים המעכבים, אז הנוירון לא יעשה כלום. אם מספר הגירויים המעוכבים יהיה גבוה יותר ממספר הגירויים המעכבים, ייצא גירוי מהנוירון ויעורר נוירונים נוספים שישלחו גירויים נוספים. הסתייגות מהמבנה של הנוירון: על שורשי העצבים בחוליות מופיעות נפיחויות הנקראות גנגליונים. בגנגליונים אילו מופיעים נוירונים שאין להם תאים דנדריטים, מנוירון זה יוצאים 2 אקסונים, למשל: הנוירון האחראי לקבלת גירוי מהיד לתוך מח השדרה. הנוירון קולט גירוי מאיברים שונים שמגיע באמצעות ה- axon לגנגליון. הנוירון מעביר גירוי אל הנוירון במח השדרה. הוא מעביר תחושות ולכן נקרא נוירון סנסורי. הוא שונה ומיוחד בכך שאין לו בכלל דנדריטים, אלא.axon 2 ריבוי הנוירונים גורם לנפיחות. תפקיד הסנסורים הוא העברת תחושה מהפריפריה למרכז. התנועה היא תנועה של יונים טעונים אשר יוצרים שדה חשמלי. כיצד נוצר השדה החשמלי? ברוב רובם של התאים קיימות, על גבי קרום התא, משאבות נתרן אשלגן. כל משאבה היא מבנה חלבוני המסוגל להקשר למולקולת,ATP להכניס נתרן מבחוץ, ולהוציא אשלגן מבפנים ) שינוי צורה מרחבית שלו (, ותוך כדי פירוק הATP ל- ADP ביצוע הפעולה. עבודתם של הנוירונים צורכת אנרגיה רבה. במקביל להוצאת האשלגן ) טעון חיובי ( יוני כלור ) טעון שלילי ( נותרים בתוך

20 התא, למרות כוחות דיפוזיה הקיימים. כתוצאה מהמתואר לעיל, נוצר פוטנציאל חשמלי של m- 70. volt המשאבה מחליפה יונים ללא הפרש מתחים, הגורם להפרש הוא הדיפוזיה. מתקבל מתח מנוחה של 70. m-volt מתקבלים גירויים עצביים בדנדריטים והם מגיעים אל הנוירון. מתח המנוחה נשמר. לאט לאט יש איזון ואז רגע מסוים, שבו יש עודף גירויים מעוררים. בעודף גירויים אילו, נפתחת "דלת" לנתרן להיכנס אל תוך גוף הנוירון, אשר נמשך ליוני הכלור קיים הפרש ריכוזים ומשיכה חשמלית בין היונים ככוח מניע לכניסת הנתרן אל תוך התא. כניסת הנתרן מובילה לנטרול המטען השלילי של הכלור, דבר המאפשר לאשלגן להתרחק מהקרום ) אין משיכה חשמלית אל יוני הכלור )כל מה שנגרם על ידי מתח המנוחה, מופסק--->יש מצב של דה-פולריזציה. יש נטרול של מתח המנוחה ופתיחת תעלות לנתרן שיכנס. נוצרת דה-פולריזציה לכל אורך השלוחה הארוכה של ה- axon. התקדמות דה-פולריזציה לאורך ה- axon זה הגירוי העצבי. המשאבה כעת תחדש את מתח המנוחה---> רה-פולריזציה--->חזרה של מתח המנוחה. כל הגירויים לאורך ה- axon הם באותה העוצמה. דה-פולריזציה שבעקבותיה באה רה-פולריזציה נקרא: מתח פעולה. עוצמת הגירוי לא תלויה בדה-פולריזציה הבודדת אלא בתדר שלה. לדוגמא: בתדר נמוך, התכווצות השריר נמוכה--->גירוי עצמי נמוך. בהפעלת השריר התדר עולה---> השריר יגיע למלוא יכולת ההתכווצות שלו. הרמות השונות של גירויים מתח מנוחה רה-פולריזציה רה-פולריזציה מתח פעולה הם תדר שונה של פולסים ולא רמות שונות של מתחים חשמליים. מתי דה-פולריזציה מגוף האקסון, תגיע לקצהו? התפשטות הגירויים לאורך האקסון הם במטרים בודדים לשנייה. אך מבחינה מעשית אין הפרשי זמן של מטרים בודדים. מעטפות בשם שוואן ) נמצאו על ידיו ( הן תאים המכילים חומר שומני הנקרא מיאלין, לכן הם גם נקראות מעטפות מיאלין. הן פותרות את הבעיה של הפרשי זמן. דה-פולריזציה תעורר פתיחת תעלות נתרן במקום הקרוב ביותר בין המעטפות. המעטפות מאפשרות התפשטות גירויים ללא הפרש זמן שהרי מבחינה מעשית, אין הפרשי זמן. הן מאיצות את קצב הגירוי העצבי פי 10, ייקח פחות מעשירית השנייה מהרגע שהגירוי התקבל במוח עד שיגיע למשל לרגל. לא כל האקסונים עטופים במעטפות מאילין. זה תלוי במקום. ישנה מערכת עצבים אוטונומית המפעילה באופן בלתי רצוני כל מיני איברים בגוף. בקיבה למשל יכול להיות עיכוב---> הפרשי זמן---> ולכן שם אין מעטפות מיאלין. בעצבים שהם רצוניים "אסור" שיהיה עיכוב הפרשי זמן ולכן יש מעטפות מיאלין אנטומיה ופיזיולוגיה הרצאה 7. מערכת עצבים צרברוספינלית מערכת רצונית שאנו מודעים לה. בתפקוד המוח מערכת העצבים מחולקת ל- 2 קבוצות: 1. מערכת עצבים צרברוספינלית ) רצונית ( למשל: בליעה.

21 2. מערכת עצבים אוטונומית ) לא רצונית ( פועלת בעצמה בלי מודעות או רצון להפעלה למשל: עיכול. מערכת העצבים האוטונומית מתחלקת גם היא ל- 2 קבוצות: המערכת הסימפתטית. 1. המערכת הפרה-סימפתטית. 2. מערכת אוטונומית בין 2 המערכות יש יחסי גומלין, כשאחת פועלת בפעולה השנייה דועכת ולהיפך. מערכת סימפתטית:.F.F.F-flight, fight, fright Fright פחד מקיומה של סכנה שהיא אמיתית. חרדה איננה מסכנה אמיתית. המערכת הסמפתטית מאפשרת לנו לגייס מקסימום כוחות פיזיים, כוחות שבעיקרם הם שרירים רצוניים הזקוקים לאספקה של חמצן על מנת לכווץ את השריר ) ATP הנוצר מפירוק גלוקוז ). צריך לזרום מקסימום דם לשרירים, מספר פעימות הלב עולה, לחץ הדם עולה. דם מסופק בצורה שווה לכל האיברים בגוף אך ישנם איברים שאינם משתתפים ב"מלחמה" של המערכת לדוגמא דם בלחיים, אין בו צורך ברגע זה ולכן הדם מוזרם למקום אחר, לכן למשל בנאדם נהיה חיוור כאשר הוא "נלחם". ישנה היצרות של העורקים--->אזורים מסוימים יקבלו פחות דם. יש הגברה של קצב הנשימה כדי לחמצן יותר דם ---> לכן אדם שמפחד נושם בצורה מוגברת. כאשר המערכת הסימפתטית נכנסת לפעולה יש הפעלה של "מערכת קירור" הזעה, ולכן לבנאדם ש"נלחם" יש זיעה קרה. כל המנגנונים הללו באים לספק מקסימום חמצן לשרירים. לאחר הפעולה של המערכת הסימפתטית, יש הפעלה של המערכת הפרה-סימפתטית מחדשת את "המחסנים" בגוף לאחר מאמץ גופני ) למשל מאגר הגליקוגן ), המערכת גורמת להפעלת מערכת העיכול וחידוש תאים על ידי זירוז מיטוזה. כאשר המערכת הסימפתטית בפעולה, מערכת העיכול לא פועךלת היטב. כאשר המערכת הפרה-סימפתטית עובדת מערכת העיכול מתפקדת היטב, ולכן בלילה רצוי לא לאכול המערכת מתפקדת טוב מידי האוכל מתעכל והופך לשומן. במוח יש תקשורת רבה של נוירונים. פעולה של אחד גורמת להפעלה של השני, המרחק בין נוירונים מעבירי מידע קצר, ולכן אין כביכול צורך במעטפות מיאלין, אך יש צורך במיאלין עצמו תפקידו לבודד בין 2 אקסונים, על מנת למנוע "קצר" חשמלי במוח, מאין בידוד בין "החוטים". יש במוח קבוצת תאים בשם גליה= Neuroglia, תאים אלה מכילים כמות גדולה של מיאלין, שהוא חומר שומני מבודד מצוין, בצבע לבן הגורם המקנה למוח את הגוון הלבן. לתאי הגליה 2 תפקידים: 1. מבודדים חשמליים. 2. אוחזים בנוירונים ובאקסונים השונים, ונותנים יציבות. מלבד המיאלין, הלבן, הגוון האפור מתקבל מגוון הנוירונים. ריכוז גבוה של נוירונים ברקמה נותן לה צבע אפור. ריכוז תאי גליה גבוה נותן צבע לבן לרקמה. במוח יש 2 אזורים: לבן ) תאי גליה במרכז המוח), אפור ) נוירונים בהיקף המוח ). במקום עם הרבה תאי גליה, יש הרבה אקסונים.

22 הקפלים במוח --->הגדלת שטח הפנים ומילוי של נוירונים נוספים. מוח עם יותר קפלים מכיל יותר מקום לנוירונים ולכן יותר אינטליגנטי. גרעינים בזליים ) בסיסיים ( יש בהם ריכוזים גבוהים של נוירונים ) קשורים לפרקינסון ), אזורים אפורים גם כן. במוח השדרה התופעה היא הפוכה, החומר הלבן בהיקף והאפור במרכז. מוח השדרה מחובר למערכת העצבים הפריפרית, הוא מוציא הוראות החוצה וקולט שדרים מהגוף כולו. כל הזמן אקסונים יוצאים ונכנסים. בדרך החוצה יש רק אקסונים, ולכן יש צורך בתאי גליה כבידוד. מהמרכז יש שליחת הוראות החוצה ולהיפך חלוקה אוטונומית:.1 מערכת עצבים מרכזית System. C.N.S- Central Nervous כוללת את קופסת הגולגולת, מוח גדול וקטן, גזע המוח ) 3 המוחות תיכון, ביניים, מוארך ( ומח השדרה. 2. מערכת עצבים היקפית פריפרית. ) כלי דם ). כל העצבים שיוצאים ממערכת העצבים המרכזית ומתפזרים לאיברים השונים בגוף הם ממערכת העצבים ההיקפית. אקסונים ממערכת העצבים המרכזית יוצאים לאיברי מטרה נוירונים מוטוריים ) סיבים מפעילים שרירים ( וסקרטורים ) סיבים מפעילים בלוטות ). שני סוגי הנוירונים הם אפרנטים ) efferent ). כל סיב שיוצא ממערכת העצבים המרכזית אל הפריפריה. סיבים סנסוריים סיבים אפרנטים ) afferent ( העברת תחושות מהאיברים אל מערכת העצבים המרכזית. בין האקסונים לאיבר המטרה יש מרווח סינפתי. אין מגע פיזי בין קצה האקסון, לבין איבר המטרה. הקשר בין הקצה לאיבר נקרא סינפסה. הגירוי העצבי מגיע לאתר המטרה על ידי חומר כימי המופרש מקצה האקסון לאיבר המטרה. הוא מהווה נירוטרנסמיטור, המותאם לרצפטור ספציפי אצטיל כולין הוא הנפוץ ביותר ) קשר אסטרי בין חומצה לכוהל ). האצטיל כולין ייקשר לרצפטור על גבי אתר המטרה ויגרום לתגובה, אך יש צורך בגורם שיפסיק את הפעלת הרצפטור על מנת להפסיק את השדר, כיווץ שריר לדוגמא. לשם כך יש אנזים בשם אסטראז, אשר מפרק את האצטיל כולין ומפסיק את קישורו לרצפטור. בועית בתא העצב, המכילות אצטיל כולין, מפרישות אותו אל החלל הסינפתי. ככל שתדר הגירויים העצביים גבוה יותר מצטברת כמות גדולה יותר של אצטיל כולין במרווח הסינפתי, כמות גדולה שאותה האסטראז לא מספיק לפרק. עוצמת התכווצות השריר תלויה בתדר הגירויים, ולכן במצב כמתואר הכיווצים יהיו חזקים יותר. גז עצבים וטיפול: גז עצבים=אורגנופוספטים. תוקף את האסטראז ואז מה שייפרק את האצטיל כולין, הוא מצטבר ומפעיל את אתר המטרה ללא הפסקה ) כיווץ של שריר לדוגמא ). בשאיפת גז עצבים יהיה חוסר יכולת להפעיל את שרירי הנשימה וחנק. כל המערכת הפרה-סימפתטית מופעלת על ידי אצטיל כולין, קיימים עוד 2 נוירוטרנסמיטורים: אדרנלין ונוראדרנלין ---> במערכת הסימפתטית. אדרנלין מפעיל את המערכת הסימפתטית.

23 יתרת הכליה מייצרת כמויות גדולות של אדרנלין, לכן "פחד" או "מלחמה" יש הפרשת אדרנלין. טיפול בגז עצבים:.1.2 טוקסוגונין נקשר לאצטיל כולין אסטראז. אטרופין לא מאפשר קישור של האצטיל כולין אל הרצפטורים, הוא נקשר במקומו אך לא מפעיל את איבר המטרה. גזע המוח ביצוע פעולות ויסות בצורה אוטומטית. המרכזים של המערכות האוטונומיות נמצאים בגזע המוח. קיים ויסות טמפרטורה מדויק ) 37 מעלות צלזיוס בגרעין ). הרצאה גזע המוח אלמנטים קדמונים באבולוציה שקיימים גם אצל בעלי חיים פחות מפותחים. בגזע המוח נמצאות הפונקציות האלמנטאריות של החיים. המערכת האוטונומית הסימפתטית והפרה- סימפתטית מופעלות על ידו. גזע המוח אחראי על ויסות טמפרטורת הגוף, לחץ דם, ריכוז מלחים, מאגר נוזלים בגוף וקצב הלב. קיימים 3 מוחות בגזע עצמו: ביניים ) תלמוס, היפותלמוס), תיכון, מוארך. המערכת הלימבית ) הגבול בין המוח הגדול לביניים ( בחלקה גרעינים של המוח הגדול ובחלקם מוח ביניים. שמם של הגרעינים הוא גרעינים בזליים יצירת תנועה מכוונת על פי ידע נרכש, מווסתים את התנועה ומשחררים נוירוטרנסמיטורים. בלוטת האצטרובל שייכת למוח הביניים יחד עם התלמוס וההיפותלמוס, מפרישה מלטונין שומרת על ערנות ביום וגורמת לשינה בלילה. כמות המלטונין תלויה בחשיפת העין לאור. התלמוס הוא מעבד מידע תחושתי שדרים תחושתיים. יכול לבלום תחושות כדי שלא "יטרידו" את המוח הגדול. המוח הגדול מורכב משתי המיספרות ) ימנית ושמאלית )החלק המקשר בין שתיהן הוא ה-. corpus callosum כל אחת מההמיספרות מתפקדת כמערכת עצבים עצמאית. הקומיסורה בין ההמיספרות הצטלבות בין המיספרה לאזור בגוף עליו היא אחראית. המיספרה שמאלית אחראית לצד ימין ולהיפך. מסתבר שאין לשתיהן אותן פונקציות, והן משלימות אחת לשנייה. ההמיספרה השמאלית אחראית על פעולה רציונאלית, ניתוח משמעותה של תמונה נעשה על ידה. ההמיספרה הימנית בעלת היכולת לאגור מכלולים ולזכור אותם כמכלול ) זיכרון חזותי ). כל המיספרה מחולקת ל- 4 אונות: מצחית, עורפית, קודקודית, טמפרולית. חלוקת הפונקציות השונות על פני האונות השונות במוח הגדול: אונה מצחית יכולת שיפוט, חוכמת חיים, שיקול דעת והחלטות. גם נמצא אזור ברוקה האזור האחראי על הדיבור. אונה קודקודית אזור דיבור על שם ורניקה, אחראית על כאבים תחושות וזיכרון. קפל עמוק במוח בשם central sulcus תוחם בין האונה המצחית לקודקודית. קפל קדמי precentral Gyrus הוא חלק מהאונה המצחית ובו נמצא המרכז המוטורי. קפל אחורי - postcentral Gyrus בו נמצא המרכז התחושתי. אונה טמפרולית חוש השמיעה. אונה עורפית אחראית על הראייה.

24 המוח הקטן יש לו 2 תפקידים: 1. שיווי משקל מקבל שדרים ובאמצעותם שומר על שיווי המשקל, מקורות המידע הם: האוזן הפנימית, גידים, שרירים, עיניים. 2. ליצור מערכת אקסטרפרימידלית יחד עם הגרעינים הבזליים. מערכת בקרת תנועה אקסטראפרמידילית. באזור המוטורי באונה הקדמית של המוח יוצאים סיבים מוטורים לאחר הצלבה במוח המוארך עוברות שלוחות ---> מערכת של פירמידות --->מסילות המוליכות אקסונים מוטורים מהמוח הגדול לעמוד השדרה, פעולות שבהן המוח הגדול יודע מה רוצים לעשות ---> מעביר למערכת האקסטפרמידלית והיא ה"מבצעת". תאום מוטורי לביצוע פעולה מוטורית בדיוק רב הרצאה 9 היפוקמפוס שייך למערכת הלימבית. תפקידו קשור בזיכרון לטווח ארוך וקצר.הזיכרון מתחלק ל: 1. טווח קצר מאד 7-10 שניות. 2. טווח קצר שעות. 3. טווח ארוך פעיל ) בינוני ( ומושרש ) שפת אם ). העברה מטווח קצר מאד לטווח קצר היא על ידי ההיפוקמפוס. אמנזיה=אובדן זיכרון. קיימים 2 סוגים: 1. רטרוגרדית ) אי זיכרון מוחלט ). 2. אנטגרדית. בפגיעה בהיפוקמפוס יש זיכרון עד לרגע הפגיעה, מרגע הפגיעה אין זיכרון של כלום. כאשר נפגע ההיפוקמפוס אין מעבר מזיכרון טווח קצר מאד לטווח קצר ולכן אותו אדם שנפגע לא יזכור דבר כי הזיכרון שלו נשאר בטווח של 7-10 שניות. לאדם כזה ניתן להשריש הרגלים של זיכרון מושרש על ידי תרגול מתאים. מעבר מזיכרון טווח קצר לטווח ארוך: REM -תנועה מהירה של גלילי עיניים ) מעיד על חלום ). העברת זיכרון מטווח קצר לטווח ארוך נעלמת בזמן השינה לכן לא זוכרים בדרך כלל חלומות. העברה מטווח קצר לטווח ארוך הוא על ידי הכנסת "פיסות מידע חמגירה נכונה". יש לשלוף קשורים רלוונטיים, הזיכרון הוא אסוציאטיבי ולא כרונולוגי. כל מידע נאגר באמצעות כמה קישורים אסוציאטיביים--->זרם מידע באקסון--->הפעלת סינפסה--->פתיחת הסינפסה מובילה לשכיחת מידע. מערכת עצבים מרכזית: בין כל 2 חוליות יוצאים 2 זוגות שורשים קדמיים ואחוריים, באמצעותם נכנסים אקסונים. שורשים אחוריים סיבים afferents סנסורים מעבירים תחושות לעמוד השדרה ) כאב, חום, קור ומגע ). סיבים סנסורים נכנסים לעמוד השדרה דרך השורשים האחוריים בלבד. סיבים efferents מוציאים את הסיבים שלהם דרך השרירים הקדמיים, הם נפגשים ולאחר המפגש יוצאים עצבים עם 2 סוגי הסיבים המוטוריים/סנסורים. יש 31 זוגות של שורשים קדמיים

25 ואחוריים כי יש 31 מרווחים בין חוליות. מתוך 31 זוגות מתפצלים עצבים למערכת הפריפרית בנוסף יוצאים עוד 12 זוגות עצבים ישירות מהמוח ) לא דרך עמוד השדרה ). עצב מספר 1 עצב ההרחה ישנה לוחית מחוררת ברצפת הגולגולת, תפקידה להעביר את עצבי ההרחה בצורה בודדת, ולא בצרור, אל המוח. עצב מספר 2 עצב הראיה יוצא מהמוח, עבה יחסית וקצר ומגיע אל העין. שינויים במוח יביאו לידי ביטוי בקרקעית העין. עצב מספר 3 מבצע את התנועות של העין, כאשר כל עין מצוידת ב- 4 שרירים שנמתחים וכך מתאפשרת התזוזה. המוח הקטן מגלגל את העין לשם ייצוב של תמונה. פעולות שמתאפשרות על ידי העצב: עין למעלה/למטה, כיווץ והרחבת אישונים, ראיית יום /לילה, הפנית מבט קדימה. עצב מספר 4 יכולת סיבובית של העיניים על ידי השרירים האלכסוניים. עצב מספר 5 עצב סנסורי, כל מה שמרגישים בפנים עובר דרך עצב זה. הוא נקרא העצב המשולש יש לו סיבים מוטוריים שיוצאים ממנו ) יוצא דופן ), יש שריר שנמצא מעל ללסת התחתונה, שריר זה נקרא טמפורלי שאותו מפעיל העצב. התיאום של העצב מחלק את הפנים ל- 3 אזורים: עין ומצח, לסת עליונה, לסת תחתונה. עצב מספר - 6 הסתכלות שמאלה/ימינה. עצב מספר 7 עצב הפנים, מפעיל כמות גדולה של שרירים בפנים. עצב מוטורי ויש לו גם אלמנט הפרשתי מפעיל את בלוטות הרוק. עצב מספר 8 אחראי על שמע ושיווי משקל. עצב מספר 9 אחראי על הלשון והלוע מפעיל שרירים בלוע ) הרמת בית הבליעה לאפר בליעה ). אחראי על תחושת טעם והעברתו מהלשון. גורם להפרשת רוק מבלוטות הרוק. עצב מספר 10 העצב התועה ) ואגוס ( אין לו כיוון מסוים. רובה של המערכת הפרה-סימפתטית מעוצבבת על ידי עצב זה. ) נשימה, עיכול, הורדת לחץ דם, כיווץ סמפונות לשם רזרבה במאמץ גופני, מערכת המעי, שתן ). העצב נכנס לבית החזה אל חלל הבטן ועובר בין האיברים השונים, לאחר מכן חוזר אל הצוואר ומעצבב את יתרי הקול. לא כל העצבוב הפרה-סימפתטי הוא של עצב זה, באגן עצמו יש בחוליות האחרונות ) sacrum ( שורשים פרה-סימפתטיים שיוצאים ישירות מעמוד השדרה אל האגן, כלומר העצבוב לא על ידי העצב. עצב מספר 11 העצב הנוסף, ישנם 2 שרירים שאחראיים על הטיית הראש אחורה ולצדדים, שריר הטרפז ושריר ה- sternocleidomastiod עצבוב על ידי עצב זה. עצב מספר 12 העצב התת-לשוני, מפעיל קבוצת שרירים הקשורה לעצם הלשון ) hyoid ), עצם חריגה מני שהיא לא מחוברת לשלד. נמצאת בקדמת הגרון ועליה נאחזים שרירים שברובם מפעילים את הלשון. העצב חש מהחלק האחורי של הלשון ובנוסף חוש טעם ) מר ( ובחלק הקדמי ) מתוק ומלוח ). מעגל הרפלקס: העצבים שיוצאים מעמוד השדרה 2 אחוריים (afferent) מכילים סיבים סנסוריים אשר עולים אל מערכת העצבים המרכזית, 2 קדמיים (efferent) סיבים מוטוריים או של בלוטות. נקודת המפגש ) שורשים היוצאים מבין שתי חוליות סמוכות ( מכילה את 2 סוגי הסיבים, ולאחריה ניתן להבחין בשניהם. כלומר לפני הצומת יש הפרדה מוחלטת ולאחר מכן ערבוב.

26 גנגליון גבי ריכוז גבוה של נוירונים סנסוריים בשורשים האחוריים והתעבות. תפקידו לקלוט גירוי מהפריפריה ולהעביר לעמוד השדרה. רפלקס: פעולה שתפקידה להגן על הגוף מפני נזקים היכולים להיגרם על ידי גורם חיצוני. הרפלקס פועל באופן אוטומטי ללא התערבות המוחות בגולגולת, אלא בהתערבות מח השדרה, ובעצם חיסכון של זמן. אינסטינקט יש התערבות של המוחות בגולגולת. רפלקס מותנה הוא אינסטינקט. תחושת כאב --->סיבים afferents --->נוירונים המחוברים לנוירונים ) קיימים מרגע הלידה ( --- < הפעלת שרירים כתגובה. החושים חוש הראיה יכולת לבצע פוקוס מקילומטרים עד סנטימטרים ספורים. צירוף של האונה האוקציפאלית של המוח יש לנו את היכולת לראייה תלת-מימדית. אור נכנס לעין (דרך הקרנית אשר שוברת את האור ( ---> לשכה קדמית ---> אישון --->לשכה אחורית ---> עדשה ) גם כן שוברת אור ( ---> זגוגית ורשתית. ברשתית נוצרת התמונה חדה והפוכה נקלטת בתאים הרגישים לאור שמעבירים גירוי לנוירונים --->גירוי עצבי אל המוח ---> קליטת התמונה במוח. שבירת אור מבחינה אופטית: הקרנית העדשה והזגוגית שוברות אור. כל עין עטופה ברקמה דקה שהיא רקמת ציפוי אפיתל הנקראת לחמית ) conjuctira ). עשירה בקצות עצבים סנסוריים שחשים כאב, גרד, חום. הקרנית נקראת cornea כל הזמן מיוצר נוזל אשר נספג וכל הזמן נשמר לחץ קבוע בעין. יצירת הנוזל מתרחשת בלשכה האחורית בגוף הצליארי, הנוזל עובר דרך האישון ללשכה הקדמית ושם נספג חזרה אל מחזור הדם כך נשמר לחץ קבוע בעין. לשכה קדמית ניקוז נוזל, אחורית ייצור נוזל. גלוקומה יש בעיה בניקוז הנוזל ולכן הלחץ עולה וגורם להתנוונות התאים הפוטורצפטוריים שברשתית עד למצב עיוורון. בין הלשכה הקדמית לאחורית מפריד האישון, שהוא הפתח בתוך הקשתית. העדשה תליה על מיתרים המחוברים לגוף הצליארי = גוף העטרה ) body ), ciliary תפקידיו של הגוף: 1. ייצור נוזל בתוך הלשכה האחורית. 2. שריר כיווץ והרפיה. הגוף הצליארי בכיווץ הוא מאפשר לעדשה להיות מתוחה, כאשר הוא מתכווץ ) הוא צמיגי יחסית ( הוא נהיה קטן יותר ---> המתח על העדשה קטן והעדשה מתרחבת ---> נעשית יותר קמורה וניתן לראות לקרוב, כלומר על מנת לראות קרוב צריך לכווץ את הגוף הצליארי. במצבו הטבעי הגוף הצליארי רפוי, כלומר גדול יותר, קוטר גדול יותר וניתן לראות לרחוק. לגוף הצליארי יש נטייה להתרחב, אך השריר שבתוכו גורם לו לכיווץ כנגד הסיבים האלסטיים ששואפים להרחיב אותו. מתוך הגוף יוצאים מיתרים אשר מחזיקים את העדשה ) קטנה ועבה ), אשר שואפת להתרחב. במצב רגיל זה בלתי אפשרי מפני שהכוחות האלסטיים של הגוף הצליארי מרחיבים אותה. כיווץ שלו יוביל להתרחבות ולהתקמרות. ב- Iris יש סיבים טבעתיים התכווצות האישון, וסיבים רדיאלים הרחבת האישון. קצת מונחים:

27 .1 עדשה = lens.2 זגוגית = vitrious.3 רשתית = retina הרשתית מצוידת בכמות גדולה של פוטו-רצפטורים, נוירונים ותאי פיגמנט. מתחת לרשתית יש רקמה עשירה בכלי דם ) שם נוסף הוא ), choroid מזינה את התאים הרגישים לאור. קיימת רקמה חיבור נוספת בשם,sclera היוצרת את גלגל העין, בצבע לבן, אשר הופכת להיות הקרנית. יש שני אזורים חשובים באזור האחורי של הרשתית: 1. פוביאה אזור רגיש לאור יש בו צפיפות גבוהה של תאים שאינם רגישים לאור, הפוביאה מאד רגישה לפרטים אך בתנאי שיש תנאי תאורה טובים. אומנם התאים בצפיפות גבוהה, אך צריך אור בשביל ליהנות מזה. באזור זה רואים צירופים שונים של צבעים, בשאר אזורי הרשתית כמות התאים שרואים צבע קטנה, ויש יותר תאים הרואים בשחור לבן, רגישותם לאור טובה גם כשאין הרבה אור. 2. הכתם העיוור disc optic כל הסיבים של כל הנוירונים עוזבים את חלל העין, גם ורידים שהזינו את העין עוברים דרכו, ובנוסף עורק המזין את העין. ישנם כלי דם מה- choroid אל ה- retina שהם מסתירים חלק מהראייה. המוח למד להתעלם מכך. העצב האופטי ) מספר ( 2 עובר דרך הכתם העיוור. בפוביאה תאים שאינם רגישים ) זקוקים לאור טוב ( לאור נקראים מדוכים ) cones ), הם בצפיפות גבוהה בפוביאה ---> ראייה צבעונית. תאי קנים (rods) מאד רגישים לאור, כלומר רואים בכמות אור מינימאלית בשחור לבן. תאים אילו מאפשרים ראיית לילה ) ה- cones לא מתפקדים בלילה ), צפיפות ה- rodes נמוכה יותר, ניתן לזהות רק פרטים גסים ולא קטנים. תאי פיגמנט בקרקעית ה- retina יש תאי פיגמנט שיכולים להתקדם קדימה או לסגת לזרה לקרקעית. כאשר הם עולים למעלה הם מסתירים את ה- rods ואז אין בעיה של סנוור. ללבקנים אין את הפיגמנט הזה ולכן הם מסונוורים בתאורה טובה. ) יש להם תאים ללא פיגמנט ). הם תמיד יהיו חשופים לאור. כיאסמה = קשר בין ה- nerve optic ימני לשמאלי. מתקבלת תמונה של ימין בשמאל ולהיפך.

Slide 1

Slide 1 התא מבנה ותפקוד קרום התא התאמה בין מבנה לת פקוד ודרכי מעבר חומרים דרכו נושאי השיעור מבנה הקרום מעבר חומרים דרך: שכבת הפוספוליפידים, חלבוני המעבר: התעלות, הנשאים והמשאבות תכונת החדירות הבררנית של הקרום

קרא עוד

השתלת מסתם אורטלי בשיטת TAVI

השתלת מסתם אורטלי בשיטת TAVI השתלת מסתם אבי העורקים בצנתור בדרך אל איכות חיים טובה יותר הקדמה היצרות מסתם אבי העורקים פוגע באיכות החיים, בפעילות היום יום ומסכנת חיים. השתלת מסתם באמצעות צנתור מהווה אפשרות טיפול חדשנית במחלה זו. מטרת

קרא עוד

%D7%90%D7%A7%D7%9C%D7%99%D7%9D[1]

%D7%90%D7%A7%D7%9C%D7%99%D7%9D[1] פעילות גופ נית בגבהי ם ובמעמקים מה קו רה בגו בה? בגובה פני הים הלחץ קרוב לאטמוספירה אחת ( 760 מ"מ כספית). מתוך האוויר שאנו נושמים בגובה פני הים מהווה החמצן קרוב ל 21% וכמעט כל השאר הוא חנקן. אחוז החמצן

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 קורס סייעות רופא שיניים 2013 ברוכים הבאים ד"ר כמאל מסארוה 050-7824234 dent2000@msn.com 1 2013 - מבוא לרפואת שיניים : # # קורס סייעות רופא שיניים נושאי לימוד תפקיד הסייעת היסטוריה של טיפולי שיניים - אנטומיה

קרא עוד

מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל

מגישה : חני חוקת תשעו עבור קריאת כיוון למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל שמגיב* עד שזז* עד מנומנם* חולמני- ץ* ר שלווה* אישיות מפריע* לא ך* א... י ש י ב ה ז מ ן ל א ח

קרא עוד

הרצאה 6 CV3m

הרצאה 6 CV3m מערכת לב ומחזור דם CV 3 מערכת ההו לכה ה חשמל ית ב ל ב 2 מחזור פעימת הלב: הגדרה: Cardiac cycle פעימת לב שלמה בה העליות והחדרים מתכווצים ומתרפים. מורכב משני חלקים: סיסטולה systole דיאסטולה diastole Diastole

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 אנטומיה ופיזיולוגיה של מערכת Respiration 1 הנשימה ד ר רונית אחדות-הכהן ronita@cc.huji.ac.il 1 פיזיולוגיה של מערכת הנשימה נושאי הקורס מבנה ותפקידי מערכת הנשימה תפקוד מכני של מערכת הנשימה אוורור הריאה מחזור

קרא עוד

1 מבחן במדעים ח חשמל ומגנטיות שם תלמיד/ה: בשאלות : 1-42 כולל - רשמו: נכון / לא נכון. משפט שגוי- תקנו סימנים מוסכמים לרכיבי המעגל: הוא סימן למתג חשמלי.

1 מבחן במדעים ח חשמל ומגנטיות שם תלמיד/ה: בשאלות : 1-42 כולל - רשמו: נכון / לא נכון. משפט שגוי- תקנו סימנים מוסכמים לרכיבי המעגל: הוא סימן למתג חשמלי. 1 מבחן במדעים ח חשמל ומגנטיות שם תלמיד/ה: בשאלות : 1-42 כולל - רשמו: נכון / לא נכון. משפט שגוי- תקנו סימנים מוסכמים לרכיבי המעגל: הוא סימן למתג חשמלי..1 --------------------------------------- ----------------------------------------------------

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint סכנות התחשמלות והגנה בשיטת זינה צפה בטיחות במתקני חשמל השפעות זרם חשמלי העובר בגוף האדם אמצעי הגנה בסיסי כנגד חשמול הנו בידוד חשמלי במקרה של נזק לבידוד עלול להופיע מתח על הגוף או המעטה המתכתי קצר לגוף

קרא עוד

%D7%90%D7%A7%D7%9C%D7%99%D7%9D[1]

%D7%90%D7%A7%D7%9C%D7%99%D7%9D[1] פעילו ת גופנית במ עמקים לחץ עומק לחץ ברומטרי בגובה פני הים= 1 אטמוספרה (760 מ"מ כספית). צלילה לחץ ברומטרי+ לחץ של עמוד המים. לחץ יחסי: הלחץ הנוצר על ידי עמוד המים מעל הצולל. כל 10 מטר = 1 אטמוספירה. לחץ

קרא עוד

סדרה חשבונית והנדסית

סדרה חשבונית והנדסית .2 סדרות חשבוניות וסדרות הנדסיות n = 5 טבעי על-ידי כלל הנסיגה: + = an + 3. סדרה מוגדרת לכל n רשמו את ארבעת האיברים הראשונים בסדרה. הסבירו מדוע הסדרה הנתונה היא סדרה חשבונית עולה. מצאו את האיבר ה- 57 בסדרה.

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint 1 מנל"ח = מערכת נשימה לחץ חיובי 2 ענן הנראה לעין של גזים חמים שונים, חלקיקים קטנים, הנוצרים מבעירה לא מושלמת של חומר וצפים באוויר. 3 מוגדר כאויב מספר 1 לאוכלוסייה בריחה והסתתרות:- האוכלוסייה תשאף להימצא

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 יעוץ פנג שואי לבית מאת: ניצה שטרויך ה. אדריכלות פנג שואי אסטרולוגיה סינית בייעוץ פנג שואי לבית יש כמה וכמה שכבות של עומק לתיקונים והפעלות לאיזון הבית ודייריו. הבסיס הוא הבגואה וכיווני שינה ישיבה נכונים

קרא עוד

SFP6603NRE Dolce Stil Novo תנור פירוליטי 60 ס"מ, זכוכית שחורה +A דרגת אנרגיה EAN13: רכיבים בגימור נחושת פונקציות בישול 10 פונקציות ניקוי

SFP6603NRE Dolce Stil Novo תנור פירוליטי 60 סמ, זכוכית שחורה +A דרגת אנרגיה EAN13: רכיבים בגימור נחושת פונקציות בישול 10 פונקציות ניקוי תנור פירוליטי 60 ס"מ, זכוכית שחורה +A דרגת אנרגיה EAN13: 8017709217440 רכיבים בגימור נחושת פונקציות בישול 10 פונקציות ניקוי: פירוליטי/פירוליטי חסכני מתכונים ניתנים לתכנות 10 תוכניות אפיה אוטומטיות 50 פונקציית

קרא עוד

SF4604MCNR Dolce Stil Novo תנור קומפקטי משולב מיקרוגל זכוכית שחורה EAN13: רכיבים בגימור נחושת פונקציות בישול 13 פונקציית ניקוי פירוליטי

SF4604MCNR Dolce Stil Novo תנור קומפקטי משולב מיקרוגל זכוכית שחורה EAN13: רכיבים בגימור נחושת פונקציות בישול 13 פונקציית ניקוי פירוליטי תנור קומפקטי משולב מיקרוגל EAN13: 8017709217853 רכיבים בגימור נחושת פונקציות בישול 13 פונקציית ניקוי פירוליטי באדים מתכונים ניתנים לתכנות 10 תוכניות אפיה אוטומטיות 50 פונקציית הפשרה, התפחה, הפעלת שבת בקרת

קרא עוד

מיון ביולוגי

מיון ביולוגי מיון ביולוגי קרל פול לינה )לינאוס( מייסד שיטת מיון מדעית 1778-1707 מתבסס על עקרון ביולוגי: אחידות ושוני שינויים במיון ביולוגי בהתאם להתפתחות הטכנולוגיה והמידע צמחים ובעלי חיים חד תאיים ורב תאיים פרוקריוטים

קרא עוד

צירים סמויים - דגם סוס SOSS צירים 4 CS55555 CS5552 CS5554 CS55505 מק"ט דגם 34.93mm 28.58mm 25.40mm 19.05mm מידה A 26.99mm 22.23mm 18.2

צירים סמויים - דגם סוס SOSS צירים 4 CS55555 CS5552 CS5554 CS55505 מקט דגם 34.93mm 28.58mm 25.40mm 19.05mm מידה A 26.99mm 22.23mm 18.2 סמויים - דגם סוס SOSS CS55555 CS555 CS555 CS55505 0 18 16 1 דגם.9mm 8.58mm 5.0mm 19.05mm מידה A 6.99mm.mm 18.6mm 1.9mm מידה B 19.70mm 17.8mm 117.8mm 95.5mm מידה C 1.70mm 9.5mm 5.56mm.97mm מידה D 7.1mm

קרא עוד

עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה אפריל 5105 קשה בלימודים, קל במבחנים, קל בחיים עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה יש לפתור את כל השאלות

עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יחל פסח תשעה אפריל 5105 קשה בלימודים, קל במבחנים, קל בחיים עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יחל פסח תשעה יש לפתור את כל השאלות עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה יש לפתור את כל השאלות על דפים משובצים. רשמו את שמכם על כל אחד מהדפים הפתרונות יוגשו אחרי חופשת הפסח. מומלץ לכתוב דואר אלקטרוני, Whatspp כאשר נתקלים בקושי. מישהו

קרא עוד

Siud2010_phys18NS2

Siud2010_phys18NS2 מערכ ת העצ בי ם מסלולי תחושה מה אנו רוצים לדעת על גירוי תחושתי? מה זה? איפה זה? כמה זה חזק? כמה זמן זה נמשך? ואח"כ (מחוץ למערכות תחושה, מודע/לא מודע): הערכה טוב/רע, עונג/סבל (השוואה לזיכרון מולד/נרכש)

קרא עוד

פתרון שאלה 1: פתרון מוצע לבחינת מה"ט/משה"ח מערכות קירור ומיזוג אויר מועד א תשע"ח, חודש פברואר שנה 2018 מחבר: מר בוריס לחמן מכללת אורט סינגאלובסקי הערה

פתרון שאלה 1: פתרון מוצע לבחינת מהט/משהח מערכות קירור ומיזוג אויר מועד א תשעח, חודש פברואר שנה 2018 מחבר: מר בוריס לחמן מכללת אורט סינגאלובסקי הערה פתרון שאלה 1: פתרון מוצע לבחינת מה"ט/משה"ח מערכות קירור ומיזוג אויר מועד א תשע"ח, חודש פברואר שנה מחבר: מר בוריס לחמן מכללת אורט סינגאלובסקי הערה: יש לתקן ערך בנתון השאלה כמות המים שנפלטים בהזעה ל- 3.6kg/hr

קרא עוד

מצגת מבנה וטבלה מתוקן [לקריאה בלבד]

מצגת מבנה וטבלה מתוקן [לקריאה בלבד] טבלה מחזורי ת האלקטרונים ברמה האחרונה בכל אטום, הם אלו שיוצרים קשר עם אטום/אטומים נוספים. אלקטרונים אלו נקראים אלקטרונים וולנטיים או אלקטרונים ערכיים. הרמה האחרונה באטום, המכילה את האלקטרונים הוולנטיים

קרא עוד

CITROËN DS3

CITROËN DS3 CITROËN DS3 אייקון מודרני סיטרואן DS3 היא חלום של מעצב. היא רחוקה מלהשאיר אותך אדיש, אלא מעוררת מייד את התשוקה. גם כשהיא עומדת במקום. הקווים שלה גורמים לה להיראות כאילו היא נמצאת כבר בתנועה, ומגלמים

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 טבלה מחזורית היסטוריה בשנת 1882 הוענק פרס החברה המלכותית של לונדון לשני הכימאים, יוליוס פון מאייר ודימיטרי מנדלייב, על גילוי החוק המחזורי )עד היום יש חילוקי דעות מי מהם היה הראשון לגלותו (. מנדלייב ופון

קרא עוד

1 מבחן משווה בפיסיקה כיתה ז' משך המבחן 90 דקות מבנה השאלון : שאלון זה כולל 4 שאלות עליך לענות על כולן.כתוב את הפתרונות המפורטים בדפים נפרדים וצרף אותם

1 מבחן משווה בפיסיקה כיתה ז' משך המבחן 90 דקות מבנה השאלון : שאלון זה כולל 4 שאלות עליך לענות על כולן.כתוב את הפתרונות המפורטים בדפים נפרדים וצרף אותם 1 מבחן משווה בפיסיקה כיתה ז' משך המבחן 90 דקות מבנה השאלון : שאלון זה כולל 4 שאלות עליך לענות על כולן.כתוב את הפתרונות המפורטים בדפים נפרדים וצרף אותם בהגשה לטופס המבחן. חומרי עזר: 1.מחשבון. נספח הנוסחאות

קרא עוד

מבחן חוזר במכניקה 55 א יא יח""ללח פתור 3 מהשאלות 1-5 לכל שאלה 33%. חומר עזר מותר מחשבון ונוסחאון של בגרות. v m sec משך הבחינה 105 דקות. שאלה מספר 1 4

מבחן חוזר במכניקה 55 א יא יחללח פתור 3 מהשאלות 1-5 לכל שאלה 33%. חומר עזר מותר מחשבון ונוסחאון של בגרות. v m sec משך הבחינה 105 דקות. שאלה מספר 1 4 מבחן חוזר במכניקה 55 א יא יח""ללח פתור 3 מהשאלות 1-5 לכל שאלה 33%. חומר עזר מותר מחשבון ונוסחאון של בגרות. v sec משך הבחינה 105 דקות. שאלה מספר 1 4 גוף נע לאורך ציר X כך שברגע. x הוא נמצא 0 t 0-10 16 19

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 שאלות הגשה בעבודה 1.מהי האטמוספירה? ולאיזה חלקים היא מתחלקת? 2.מה הרכב האטמוספירה? 3. חלק את שלבי ההתפתחות של האטמוספירה? 1000 km האטמוספרה היא תערובת של גזים העוטפת את כדור הארץ. 1000 km שלב שני

קרא עוד

<4D F736F F F696E74202D EEE420E6E420E5ECEEE920E6E4202D20F4F8E5F420F1E9EEE5EF>

<4D F736F F F696E74202D EEE420E6E420E5ECEEE920E6E4202D20F4F8E5F420F1E9EEE5EF> אבחון טרום ההשרשה אלכס סימון פרופ' מחלקת נשים ויולדות היחידה להפריה חו ץ גופית בית החולים הדסה חלק מהתמונות והאיורים במצגת זו נלקחו מספרים ואתרים באינטרנט והשימוש בהם נעשה למטרות לימוד בלבד. כל הזכויות

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 שלומית לויט "עץ החשיבה" שלמה יונה- העמותה לחינוך מתמטי לכל מציגים: "ימין ושמאל- לומדים חשבון" 4 מקורות קושי להתמצאות במרחב אצל ילדים תפיסה אפיזודית התנהגות ייצוגית מוגבלת. היעדר מושגים ומונחים. אגוצנטריות.

קרא עוד

חוקי הדרך בים מבוא על מנת שנדע את חוקי הדרך בים עלינו להיות בקיאים בתקנות הבינלאומיות המגדירות את חוקי התעבורה בים. כלי שייט בים מסמנים את עצמם בסימני

חוקי הדרך בים מבוא על מנת שנדע את חוקי הדרך בים עלינו להיות בקיאים בתקנות הבינלאומיות המגדירות את חוקי התעבורה בים. כלי שייט בים מסמנים את עצמם בסימני חוקי הדרך בים מבוא על מנת שנדע את חוקי הדרך בים עלינו להיות בקיאים בתקנות הבינלאומיות המגדירות את חוקי התעבורה בים. כלי שייט בים מסמנים את עצמם בסימנים מוסכמים. על פי סימנים אלה נזהה את סוג כלי השייט ואת

קרא עוד

<4D F736F F D20F7E5EEF4E5F1E820E0E5F820F9E8E9F4E >

<4D F736F F D20F7E5EEF4E5F1E820E0E5F820F9E8E9F4E > שטיפת קומפוסט ממלחים בתנאי מעבדה אביתר איתיאל - שה"מ משרד החקלאות ופיתוח הכפר יורם צביאלי - מו"פ ערבה מרכזית וצפונית כתובת המחבר: Eviatar@arava.co.il תקציר בשנים האחרונות בשל התמעטות מקורות החול באזור

קרא עוד

Bright Blue Gradients

Bright Blue Gradients מה נלמד היום: מהי סביבת חיים מהם מרכיבים ביוטיים וא-ביוטיים מהם צורכי הקיום של בעלי החיים כיצד הסביבה מספקת צרכי קיום אלו מה ההבדל בין תנאי סביבה ולמרכיבי סביבה מיפוי מושגים בנושא סביבת חיים: ביוספרה

קרא עוד

Microsoft Word - tips and tricks - wave 5.doc

Microsoft Word - tips and tricks - wave 5.doc - טיפים וטריקים Samsung S8500 Wave שקע אוזניות רמקול שקע כניסת USB חיישן תאורה מצלמה קדמית מקש נעילה לחצני הגברת / הנמכת השמע מקש המצלמה מקש SEND מקש,END כיבוי / הדלקה מקש התפריט 1 תפעול כללי < הקש את

קרא עוד

אבן שפה רחבה ישרה, אריחי אקרסטון, טיילת הרצליה, נתנאל בן יצחק אדריכל. 2 אבני שפה כביש 13 אבני גן אלמנטי תיחום 21 גומה לעץ וחבקים 26 תיעול וניקוז אבני

אבן שפה רחבה ישרה, אריחי אקרסטון, טיילת הרצליה, נתנאל בן יצחק אדריכל. 2 אבני שפה כביש 13 אבני גן אלמנטי תיחום 21 גומה לעץ וחבקים 26 תיעול וניקוז אבני אבן שפה רחבה ישרה, אריחי אקרסטון, טיילת הרצליה, נתנאל בן יצחק אדריכל. אבני שפה כביש 3 אבני גן אלמנטי תיחום גומה לעץ וחבקים 6 תיעול וניקוז אבני שפה תיחום וניקוז תו ירוק מוצר חדש אבני שפה תיחום וניקוז: אבני

קרא עוד

<4D F736F F D20FAF8E2E5EC20E0ECE2E1F8E420EEF2E5F8E D F9E0ECE5FA2E646F63>

<4D F736F F D20FAF8E2E5EC20E0ECE2E1F8E420EEF2E5F8E D F9E0ECE5FA2E646F63> < 0 a b b a > 0 נתון: מכאן ניתן לומר בוודאות כי -. a < b ab < 0 a 0 b > לא ניתן לקבוע בוודאות.. ( 0)?. לא ניתן לדעת. + ( + ) ( ) + + נתון: כמה ערכי שונים מקיימים את המשוואה?. אינסוף 0 +. תשובות ו נכונות

קרא עוד

מבדק מס' 1 - חומרים: תכונות, שימושים, שינויים בחומר, היבטים טכנולוגיים

מבדק מס' 1 - חומרים: תכונות, שימושים, שינויים בחומר, היבטים טכנולוגיים משרד החינוך המינהל למדע וטכנולוגיה הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה שם התלמיד/ה: כיתה: משימת הערכה מספר 1- כיתה ד נושאים: מערכות ותהליכים ביצורים חיים ומערכות אקולוגיות )בעלי חיים( הנחיות: קראו היטב את השאלות.

קרא עוד

טבלת דרישות מרכזת - מאי 2018 ת"י בנייה בת קיימה )בנייה ירוקה( דרישות לבנייני מגורים - טבלת דרישות מרכזת הבהרה : אישור מקדמי אינו מהווה אישור שלב

טבלת דרישות מרכזת - מאי 2018 תי בנייה בת קיימה )בנייה ירוקה( דרישות לבנייני מגורים - טבלת דרישות מרכזת הבהרה : אישור מקדמי אינו מהווה אישור שלב ת"י 58 -בנייה בת קיימה )בנייה ירוקה( דרישות לבנייני מגורים - טבלת דרישות מרכזת הבהרה : אישור מקדמי אינו מהווה אישור '. יש להשלים את כל הראיות הנדרשות ולהוכיח עמידה בדרישות התקן ל'. כמו יש להשלים עמידה

קרא עוד

<4D F736F F D20E0E9EA20ECE1F0E5FA20EEF2F9F0FA20E1E9FAE9FA20EEF4E720EEFAEBFA>

<4D F736F F D20E0E9EA20ECE1F0E5FA20EEF2F9F0FA20E1E9FAE9FA20EEF4E720EEFAEBFA> איך לבנות מעשנת ביתית מפח מתכת... Master stav http://forums.tapuz.co.il/eatmeat פורום הקרניבורים בתפוז לעשות ל האש הינה צלייה על אש חום ועשן פחמים ו/או גז בצורה ישירה,מדובר בפעולה פשוטה לכאורה אבל יש שיאמרו

קרא עוד

רעלים והרעלות

רעלים והרעלות מספר 1 2 3 1 2 3 שיעור: רעלים והרעלות מטרות החניך יכיר את דרכי החשיפה לרעלים החניך יכיר את הסימנים והסכנות של הרעלות החניך ידע כיצד לטפל בנפגע הרעלות עזרי הדרכה חוברת מערכים, מקרן ומחשב מצגת ייעודית בנושא

קרא עוד

עב 001 ינואר 12 מועד חורף פתרונות עפר

עב 001 ינואר 12 מועד חורף פתרונות עפר ק( נסמן ב- את מהירות המשאית שיצאה מעיר A (קמ"ש, קבועה) בגרות עב ינואר מועד חורף שאלון 35 נסמן ב- y את מהירות המכונית שיצאה מעיר B (קמ"ש, קבועה) B A נסמן ב- s את המרחק מעיר לעיר "מ) s v עד מפגש ראשון משאית

קרא עוד

חלק א' – הקדמה

חלק א' – הקדמה ספרות עזר: סירס-זימנסקי/פיסיקה תיכונית, קול וחום, פרקים ו- ; 3 חשמל ומגנטיות א', 5.8 Resnick & Halliday /Physics, part I,.4 Sears & Zemansky /Univesity Physics, 15.1, 16.6, 17.10, 8.8-8.9.1..3 מבוא מצבי

קרא עוד

מעבדה א' בפיזיקה הענות לתדר ותהודה רקע תאורטי תשע"ב נגד, קבל וסליל במעגלים חשמליים בניסוי זה נחקור את התנהגותם של מעגלים חשמליים המכילים נגדים קבלים ו

מעבדה א' בפיזיקה הענות לתדר ותהודה רקע תאורטי תשעב נגד, קבל וסליל במעגלים חשמליים בניסוי זה נחקור את התנהגותם של מעגלים חשמליים המכילים נגדים קבלים ו נגד, קבל וסליל במעגלים חשמליים בניסוי זה נחקור את התנהגותם של מעגלים חשמליים המכילים נגדים קבלים וסלילים )משרנים(. ראשית נראה כיצד משפיע כל אחד מהרכיבים הללו על המתח במעגל. נגד חוק אוהם: במהלך לימודיכם

קרא עוד

שיעור מס' 6 – סבולות ואפיצויות

שיעור מס' 6 – סבולות ואפיצויות שיעור מס' 6 סבולות ואפיצויות Tolerances & Fits Tolerances חלק א' - סבולות: כידוע, אין מידות בדיוק מוחלט. כאשר אנו נותנים ליצרן חלק לייצר ונותנים לו מידה כלשהי עלינו להוסיף את תחום הטעות המותרת לכל מידה

קרא עוד

1 אנטומיה ד"ר שילוני עצמות הגוף: העצמות בגוף מתחלקות לשלושה סוגים: ארוכות בעלות קצה מרוחק ומקורב וגוף שיש לו צורה של צינור. שטוחות עצמות של הגולגולת,

1 אנטומיה דר שילוני עצמות הגוף: העצמות בגוף מתחלקות לשלושה סוגים: ארוכות בעלות קצה מרוחק ומקורב וגוף שיש לו צורה של צינור. שטוחות עצמות של הגולגולת, 1 אנטומיה ד"ר שילוני עצמות הגוף: העצמות בגוף מתחלקות לשלושה סוגים: ארוכות בעלות קצה מרוחק ומקורב וגוף שיש לו צורה של צינור. שטוחות עצמות של הגולגולת, האגן, העצמות יותר דקות ולכן יותר שבירות. המבנה שלהן

קרא עוד

שואב אבק רובוטי XIAOMI דגם - Vacuum Mi Robot מק"ט ספק 8223 תכנון מסלול חכם שאיבה חזקה שליטה חכמה ע"י Wi-Fi מרחוק בעל 21 חיישנים למיפוי מושלם של הבית צ

שואב אבק רובוטי XIAOMI דגם - Vacuum Mi Robot מקט ספק 8223 תכנון מסלול חכם שאיבה חזקה שליטה חכמה עי Wi-Fi מרחוק בעל 21 חיישנים למיפוי מושלם של הבית צ שואב אבק רובוטי XIAOMI דגם - Vacuum Mi Robot מק"ט ספק 8223 תכנון מסלול חכם שאיבה חזקה שליטה חכמה ע"י Wi-Fi מרחוק בעל 21 חיישנים למיפוי מושלם של הבית צפייה במפת הניקיון בזמן אמת סוללה חזקה 5200MAH לזמן

קרא עוד

Microsoft Word - I900-Tips_and_Tricks

Microsoft Word - I900-Tips_and_Tricks טיפים וטריקים Samsung I900 Omnia מקש כיבוי / הדלקה שקע ריסט מצלמה קדמית מקש מיוחד מקש הגברת / הנמכת השמע שקע הטענה / אוזניות מקש סיבוב מסך מקש ניתוק שיחה מקש מענה שיחה מקש ניווט 1 תפעול כללי מעבר בין פרופילים

קרא עוד

חלק א מושגים בעבודת ועקרונות הגוף מושגים מפרקים שרירים גמישות מתיחות הארכת שרירים חימום שחרור והרפיה ועוד כמה נקודות להתייחסות... פרק 1: פרק 2: פרק 3:

חלק א מושגים בעבודת ועקרונות הגוף מושגים מפרקים שרירים גמישות מתיחות הארכת שרירים חימום שחרור והרפיה ועוד כמה נקודות להתייחסות... פרק 1: פרק 2: פרק 3: חלק א מושגים בעבודת ועקרונות הגוף מושגים מפרקים שרירים גמישות מתיחות הארכת שרירים חימום שחרור והרפיה ועוד כמה נקודות להתייחסות... פרק 1: פרק 2: פרק 3: פרק 4: פרק 5: פרק 6: פרק 7: פרק 8: פרק 9: פרק 24 חיזוק

קרא עוד

נספח ז': טבלת פענוח בדיקות דם ובדיקות שתן ספירת דם הבדיקה מעניקה מידע על מצבי אנמיה, על זיהומים, על דלקות ועל הפרעות המטולוגיות שונות. הבדיקה RBC כדור

נספח ז': טבלת פענוח בדיקות דם ובדיקות שתן ספירת דם הבדיקה מעניקה מידע על מצבי אנמיה, על זיהומים, על דלקות ועל הפרעות המטולוגיות שונות. הבדיקה RBC כדור ספירת דם מעניקה מידע על מצבי אנמיה, על זיהומים, על דלקות ועל הפרעות המטולוגיות שונות. RBC כדוריות דם אדומות מתפקידן להוביל את החמצן מהריאות לכל הרקמות בגוף ולהוביל פחמן דו חמצני מהרקמות חזרה אל הריאות.

קרא עוד

<4D F736F F D20FAEBF0E9FA20F2F1F7E9FA20ECECF7E5E720F4F8E8E920ECE4ECE5E5E0E42E646F63>

<4D F736F F D20FAEBF0E9FA20F2F1F7E9FA20ECECF7E5E720F4F8E8E920ECE4ECE5E5E0E42E646F63> תוכנית עסקית להתקנת מערכת סולארית תאריך: מגיש: מוגשת ל: סקירה: ביוני 2008 נחקק חוק חשוב לעידוד והקמת תחנות עצמאיות ליצור חשמל ע"י הענקת תעריפי קניה גבוהים של חשמל מתחנות אלו ולמשך 20 שנה. החוק זוכה לסביבת

קרא עוד

Microsoft Word - ניספח_8.doc

Microsoft Word - ניספח_8.doc ניסוי 8: מעגלי ישור וסינון איור 3.1: מעגל יישור חד-דרכי איור 3.: מעגל יישור דו-דרכי איור 3.3: מעגל יישור חד-דרכי עם מסנן קיבולי איור 3.4: מעגל יישור דו-דרכי עם מסנן קיבולי 1 התקנים חשמליים רבים זקוקים

קרא עוד

מפגעי בניה לא גמורה במרחב הציבורי הצעה לדיון

מפגעי בניה לא גמורה במרחב הציבורי  הצעה לדיון 10038 דרך בית לחם 67 חידוש עירוני לפי פרק א' : סקר מצב קיים מיקום מצב תכנוני מצב פיזי קיים פרק ב' : חלופות חלופה א' : תב"עית חלופה ב' : 10038 הריסה ובניה מחדש חלופה ג' : 10038 תוספת בניה לצורך חיזוק הבניין

קרא עוד

מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יו"ר הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמ"ש הועדה: עו"ד חן אבי

מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יור הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמש הועדה: עוד חן אבי מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יו"ר הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמ"ש הועדה: עו"ד חן אביטן מפקח בניה: מר דימיטרי חנוכייב נכתב בסיוע גבי בנדרסקי

קרא עוד

פיסיקה 1 ב' מרצים: גולן בל, משה שכטר, מיכאל גדלין מועד ב משך המבחן 3 שעות חומר עזר: דף נוסחאות מצורף, מחשבון אסור בהצלחה! חלק א'

פיסיקה 1 ב' מרצים: גולן בל, משה שכטר, מיכאל גדלין מועד ב משך המבחן 3 שעות חומר עזר: דף נוסחאות מצורף, מחשבון אסור בהצלחה! חלק א' פיסיקה 1 ב' 203-1-1391 מרצים: גולן בל, משה שכטר, מיכאל גדלין מועד ב 03.08.2017 משך המבחן 3 שעות חומר עזר: דף נוסחאות מצורף, מחשבון אסור בהצלחה! חלק א' - שאלות אמריקאיות (כל שאלה - 5 נק') - יש לסמן תשובה

קרא עוד

טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון:

טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון: טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון: 454-1288476 פתיחה שלום מתעניין בקסמים! שמי יוני לחמי. אני קוסם מקצועי מעל 11 שנים. לפני 9 שנים התחלתי ללמד קסמים ומאז לימדתי מעל

קרא עוד

1 בגרות עח יולי 18 מועד קיץ ב שאלון x b 2 2 y x 6x שיעור ה- א x לכן, של קדקוד הפרבולה, ו-, מתקבל על ידי הנוסחה a. C(3, 9) ובהתאם, y. (3, 9) 2 C

1 בגרות עח יולי 18 מועד קיץ ב שאלון x b 2 2 y x 6x שיעור ה- א x לכן, של קדקוד הפרבולה, ו-, מתקבל על ידי הנוסחה a. C(3, 9) ובהתאם, y. (3, 9) 2 C 8 מועד קיץ ב שאלון 58 x b y x x שיעור ה- א x לכן של קדקוד הפרבולה ו- מתקבל על ידי הנוסחה a C( 9) ובהתאם y ( 9) C 9 C הם x C ( ) תשובה: שיעורי קדקוד הפרבולה B A y x x ב הישר y 5 חותך את הפרבולה בנקודות

קרא עוד

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מספר חודשים, כולל ימי קרב מורכבים, "תפסה" את המערכות התומכות בענף ברמת מוכנות גבוהה. השיקולים של שמירה על נהלים רגילים

קרא עוד

A3Sportback לפרטים נוספים 2834*

A3Sportback לפרטים נוספים 2834* A3Sportback לפרטים נוספים 2834* Design Sport A3 Sportback 1.5T טכנולוגיה ומערכות הנעה והיגוי הגה ספורט 3 זרועות, מולטיפנקשיין, בתיפור עור הגה ספורט 3 זרועות, מולטיפנקשיין, בתיפור עור עם פקדי העברת הילוכים

קרא עוד

תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשע"ד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר

תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשעד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשע"ד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, 635863 מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר 1 נתון: 1 תלמיד קנה 11 מחברות דקות ו- 4 מחברות עבות,

קרא עוד

דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה

דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה מחזור 64 שירה עזרא דיודה פולטת אור דיודה הינו רכיב אלקטרוני בעל שני חיבורים הפועלים כחד כיווני ומאפשר מעבר זרם חשמלי בכיוון אחד בלבד. ניתן לבצע שינוים בגוון

קרא עוד

rizufim answers

rizufim answers ÌÈÙÂˆÈ מדריך למורה פעילות זו היא פעילות חקר לבדיקת כל אפשרויות הריצוף שבהן סידור מצולעים סביב קודקוד הוא זהה. המצולעים שבהם ישתמשו התלמידים הם: משולש שווה צלעות, משושה משוכלל וריבוע - כולם בעלי צלע באותו

קרא עוד

ניסוי 4 מעגל גילוי אור והפעלת נורה מטרות הניסוי שילוב נגד רגיש לאור (LDR) ודפ"א (LED) להפעלתה מתחת לרמת אור מסוימת. שילוב פוטו דיודה לגילוי אור והפעלת

ניסוי 4 מעגל גילוי אור והפעלת נורה מטרות הניסוי שילוב נגד רגיש לאור (LDR) ודפא (LED) להפעלתה מתחת לרמת אור מסוימת. שילוב פוטו דיודה לגילוי אור והפעלת ניסוי 4 מעגל גילוי אור והפעלת נורה מטרות הניסוי שילוב נגד רגיש לאור (LDR) ודפ"א (LED) להפעלתה מתחת לרמת אור מסוימת. שילוב פוטו דיודה לגילוי אור והפעלת.LED מדידת מתחים וזרמים בטרנזיסטור, וזיהוי מצב הפעולה

קרא עוד

שיעור ראשון כיצד המטוס טס כיצד המטוס טס? כיצד זה יתכן, שמטוס, גוף הכבד מהאוויר, יכול להתרומם מהקרקע, לרחף, ולטוס למרות כוח-המשיכה, שמופעל עליו? לא אין

שיעור ראשון כיצד המטוס טס כיצד המטוס טס? כיצד זה יתכן, שמטוס, גוף הכבד מהאוויר, יכול להתרומם מהקרקע, לרחף, ולטוס למרות כוח-המשיכה, שמופעל עליו? לא אין כיצד המטוס טס? כיצד זה יתכן, שמטוס, גוף הכבד מהאוויר, יכול להתרומם מהקרקע, לרחף, ולטוס למרות כוח-המשיכה, שמופעל עליו? לא אין זה קסם, מאחורי "פלא זה" עומד הסבר מדעי, והנה הוא לפניך: הדינמיקה של טיסת המטוס.

קרא עוד

תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח

תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמח תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח- 1988...5 תקנות שוויון הזדמנויות בעבודה )חובת מסירת הודעה

קרא עוד

מדריך למרצים ומתרגלים 1

מדריך למרצים ומתרגלים 1 מדריך למרצים ומתרגלים 1 תוכן עניינים מדריך למרצים ומתרגלים...1 קבלת סיסמה לתחנת מידע למרצה...3 הוספת חומרי למידה...6 הוספת מורשה גישה לאתר הוספת מטלה קורס...9 לאתר הקורס...11 בחירת בודקים למטלה...17 מערכת

קרא עוד

מדריך להתחלה מהירה Microsoft Project 2013 נראה שונה מגירסאות קודמות, ולכן יצרנו מדריך זה כדי לעזור לך ללמוד להכיר אותו. סרגל הכלים לגישה מהירה התאם אי

מדריך להתחלה מהירה Microsoft Project 2013 נראה שונה מגירסאות קודמות, ולכן יצרנו מדריך זה כדי לעזור לך ללמוד להכיר אותו. סרגל הכלים לגישה מהירה התאם אי מדריך להתחלה מהירה Microsoft Project 2013 נראה שונה מגירסאות קודמות, ולכן יצרנו מדריך זה כדי לעזור לך ללמוד להכיר אותו. סרגל הכלים לגישה מהירה התאם אישית את האזור הזה כדי שהפקודות המועדפות עליך יהיו תמיד

קרא עוד

<4D F736F F D20F4E9E6E9F7E420FAF8E2E5ED20ECF2E1F8E9FA20E4E2E4E420F1E5F4E9FA20496C616E2E646F63>

<4D F736F F D20F4E9E6E9F7E420FAF8E2E5ED20ECF2E1F8E9FA20E4E2E4E420F1E5F4E9FA20496C616E2E646F63> מתקף ותנע מבוא תרשים 1 כשמפעילים מתקף על גוף כלשהו, התנע שלו משתנה. שינוי התנע שווה למתקף, שהוא השטח מתחת לגרף הכוח כתלות בזמן: Δp = F dt 51 m v m v1 = dt 2 F כאשר F הוא הכוח המופעל על הגוף, p הוא השינוי

קרא עוד

ברזי מטבח המים זורמים ושוטפים ירקות טריים, נשפכים לקדרה, נמזגים לקומקום שירתח. בחרו ברז שיעשה את תענוג המים מושלם גם במטבח

ברזי מטבח המים זורמים ושוטפים ירקות טריים, נשפכים לקדרה, נמזגים לקומקום שירתח. בחרו ברז שיעשה את תענוג המים מושלם גם במטבח ברזי מטבח המים זורמים ושוטפים ירקות טריים, נשפכים לקדרה, נמזגים לקומקום שירתח. בחרו ברז שיעשה את תענוג המים מושלם גם במטבח Pull Down 302869 אוורסט ברז פרח 45 0 מזלף נשלף כלפי מטה 303369 נפטון סטיק ברז

קרא עוד

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר אני נשאר אני שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים ולפעמים עצובים, אבל האדם עצמו לא משתנה. הילדים יבינו

קרא עוד

טיוטה זו היא הראשונה אשר נידונה במליאת ועדת העמדה. בעקבות דיון זה נתקבלו מספר תגובות המופיעות כנספח לטיוטה מספר 2, ואשר בעקבתיהם נכתבה הטיוטה השניה אש

טיוטה זו היא הראשונה אשר נידונה במליאת ועדת העמדה. בעקבות דיון זה נתקבלו מספר תגובות המופיעות כנספח לטיוטה מספר 2, ואשר בעקבתיהם נכתבה הטיוטה השניה אש טיוטה זו היא הראשונה אשר נידונה במליאת ועדת העמדה. בעקבות דיון זה נתקבלו מספר תגובות המופיעות כנספח לטיוטה מספר 2, ואשר בעקבתיהם נכתבה הטיוטה השניה אשר היא הנוסח הסופי. הוא )ולא מסמך זה אשר ניתן כאן לצורכי

קרא עוד

עיצוב אוניברסלי

עיצוב אוניברסלי איך לסמן חניות נכים תוכן עניינים החוק כמויות חניות לסימון סימון ותמרור חניות נכים רישום חניות נכים ברשות תמונות שרטוטים חוק חניה לנכים חוק חניה לנכים, התשנ"ד 1993 החוק מגדיר: מי זכאי לתו חניית נכים היכן

קרא עוד

<4D F736F F D20E4F9E5E5E0FA20EEF9E0E1E920FAEEE9F1E >

<4D F736F F D20E4F9E5E5E0FA20EEF9E0E1E920FAEEE9F1E > אביתר איתיאל - שה"מ, משרד החקלאות ופיתוח הכפר כתובת המחבר: eviatar@arava.co.il תקציר רקע השוואת משאבי תמיסה משאב תמיסת קרקע הינו כלי מקובל בחקלאות לבקרת דישון ומליחות בבית השורשים. בבדיקה שנערכה בתחנת

קרא עוד

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, וגם כעסים וקינאה. אז תנו לי יד וקדימה קופצים, רק תזכרו

קרא עוד

נוהל בטיחות במדידה עם מגר

נוהל בטיחות במדידה עם מגר נוהל בטיחות במדידה עם מגר מאת: ד"ר אלכס טורצקי סמל חברה/מפעל מקצועות ועיסוקים: שם הנוהל: חשמלאים, מנהלים, אחראים נהלי נוהל בטיחות במדידה עם מגר בטיחות בתחום עבודות חשמל עמוד 1 מתוך 6 תאריך : נוהל מס':

קרא עוד

בעיית הסוכן הנוסע

בעיית הסוכן הנוסע במרכז חלם היה בור אזרחי חלם באופן קבוע נפלו לבור במרכז הכביש האזרחים שברו ידיים ורגליים וכמובן שפנו למועצת חלם לעזרה התכנסה מועצת חלם והחליטה סמוך לבור יש להקים בית חולים. ניהול עומס בשיטת נידן מגיש: עופר

קרא עוד

K Channel Structure

K Channel Structure פיזיולוגיה של מערכת העיכול The Digestive System -1 ד"ר רונית אחדות - הכהן Ronita@cc.huji.ac.il 1 מערכת העיכול )מערכת פתוחה( תפקיד: קליטת מזון והבאתו לספיגה בגוף 2 דרושים שלושה אלמנטים לפעילות מערכת העיכול

קרא עוד

מערכת מחירון קטלוג צינורות ואביזרים קטלוג מחירון אפריל 2011 IS PEXGOL

מערכת מחירון קטלוג צינורות ואביזרים קטלוג מחירון אפריל 2011 IS PEXGOL מחירון קטלוג צינורות ואביזרים קטלוג מחירון אפריל 0 IS PEXGOL המחירון מעודכן לתאריך 0.0.0 גולן מוצרי פלסטיק בע"מ מספקת צנרת שלמה לאינסטלציה דירתית, לרשת עירונית ולתעשיה. תוכן העניינים: עמוד צנרת דירתית

קרא עוד

שאלון איבחון להפרעת קשב ריכוז ותחלואה נילווית שם הילד: תאריך לידה: תאריך מילוי השאלון: / / ממלא השאלון: / אמא אבא מורה גננת שלום, אנא ענו על השאלון הב

שאלון איבחון להפרעת קשב ריכוז ותחלואה נילווית שם הילד: תאריך לידה: תאריך מילוי השאלון: / / ממלא השאלון: / אמא אבא מורה גננת שלום, אנא ענו על השאלון הב שאלון איבחון להפרעת קשב ריכוז ותחלואה נילווית שם הילד: תאריך לידה: תאריך מילוי השאלון: / / ממלא השאלון: / אמא אבא מורה גננת שלום, אנא ענו על השאלון הבא על פי הסולם הבא: ההתנהגות המתוארת לא ניראית לעולם

קרא עוד

Microsoft Word - ExamA_Final_Solution.docx

Microsoft Word - ExamA_Final_Solution.docx סמסטר חורף תשע"א 18 בפבואר 011 הטכניון מכון טכנולוגי לישראל הפקולטה למדעי המחשב מרצה: מתרגלים: רן אל-יניב נועה אלגרבלי, גיא חפץ, נטליה זילברשטיין, דודו ינאי (אחראי) סמסטר חורף תשע" מבחן סופי פתרון (מועד

קרא עוד

Microsoft Word - Cosmic CAL Part 2 Hebrew Final

Microsoft Word - Cosmic CAL Part 2 Hebrew Final לסרוג יחד קוסמי חלק 2 זכויות יוצרים: הלן שרימפטון, 2018. כל הזכויות שמורות על ידי: הלן ב www.crystalsandcrochet.com בחסות של Stylecraft yarn קיצורים תך, תכים ח"ע חצי עמוד ל"א לולאה אחורית סיבוב עמ"ק עמוד

קרא עוד

PEUGEOT 308 SW

PEUGEOT 308 SW PEUGEOT 308 SW NEW 308 SW 1.6L 1.2L מפרט טכני דגם מנוע תיבת הילוכים היגוי מתלים בלמים מידות )מ ( משקל )ק ג( נפח )ל ( ביצועים )לפי נתוני היצרן לנהג יחיד( צמיגים תצרוכת דלק )ק מ לליטר( נפח מנוע מספר בוכנות

קרא עוד

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח "דירה להשכיר בפרדס", אור יהודה "דירה להשכיר בחולון" עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח דירה להשכיר בפרדס, אור יהודה דירה להשכיר בחולון עוזי לוי, מנכל דירה להשכיר מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח "דירה להשכיר בפרדס", אור יהודה "דירה להשכיר בחולון" עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר דיור להשכרה ארוכת טווח מטרות "דירה להשכיר" יצירת מאסה קריטית של אלפי יחידת דיור לשכירות ארוכת

קרא עוד

. m most לכל אורך השאלה, במקרה של כוח חיכוך: = 0.01 [kg]; μ א. נתון: = 0.1 k f k = μ k N = μ k mg a = μ k g תור ראשון: לאחר שג'וני גלגל את הגולה הראשו

. m most לכל אורך השאלה, במקרה של כוח חיכוך: = 0.01 [kg]; μ א. נתון: = 0.1 k f k = μ k N = μ k mg a = μ k g תור ראשון: לאחר שג'וני גלגל את הגולה הראשו . m mot לכל אורך השאלה, במקרה של כוח חיכוך: = 0.01 [kg; μ א. נתון: = 0.1 k f k = μ k N = μ k mg a = μ k g תור ראשון: לאחר שג'וני גלגל את הגולה הראשונה שלו ל (3 (,2, צ'אק מכוון לעברה ופוגע. חישוב המרחק

קרא עוד

מוצרים למשרד סדרה מעוצבת זרועות למסכי מחשב SIT - STAND WORKING ארגונומיה 92

מוצרים למשרד סדרה מעוצבת זרועות למסכי מחשב SIT - STAND WORKING ארגונומיה 92 מוצרים למשרד סדרה מעוצבת זרועות למסכי מחשב SIT - STAND WORKING 92 מוצרים למשרד OFFICE SUITES TM MESH BACK SUPPORT תומך גב מבד נושם מוריד מתח מהשכמות ומהגב התחתון מתאים לכל כסא משרדי הרכבה קלה ונוחה STANDARD

קרא עוד

מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: סמסטר: א תשע"ח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מו

מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: סמסטר: א תשעח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מו מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: 26.01.2018 2 סמסטר: א תשע"ח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מורכבת מ- 6 שאלות. כל שאלה מזכה ב- 20 נקודות כך הנקודות

קרא עוד

YLA Crochet Along פרויקט לסרוג יחד YLA חלק 6 בחלק 6 של לסרוג יחד זה נהפוך את שני העיגולים האחרונים לריבועים ונחבר את ארבעת הריבועים יחד לריבוע אחד גדו

YLA Crochet Along פרויקט לסרוג יחד YLA חלק 6 בחלק 6 של לסרוג יחד זה נהפוך את שני העיגולים האחרונים לריבועים ונחבר את ארבעת הריבועים יחד לריבוע אחד גדו YLA Crochet Along פרויקט לסרוג יחד YLA חלק 6 בחלק 6 של לסרוג יחד זה נהפוך את שני העיגולים האחרונים לריבועים ונחבר את ארבעת הריבועים יחד לריבוע אחד גדול. השמיכה מקבלת צורה! מקרא עין שרשרת עין שטוחה חצי

קרא עוד

ע 001 ינואר 10 מועד חורף פתרונות עפר

ע 001 ינואר 10 מועד חורף פתרונות עפר בגרות ע 00 ינואר 0 שאלון 50 הציר האופקי, ציר ה-, x מתאר את הזמן שעובר, בשניות, מתחילת השחייה כל משבצת היא בת 0 שניות הציר האנכי, ציר ה - y, מתאר את המרחק מקצה הבר כה כל משבצת היא בת 0 מטר כאשר הקו עולה

קרא עוד

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4>

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4> ניב רווח פסיכומטרי 1 שיעור מבוא נושא סימני החלוקה כולל מספר מושגים שצריך להכיר כמו חלוקה לגורמים או שארית של חלוקה. בבחינה יכולות להופיע שאלות שיעסקו בנושא זה כנושא בפני עצמו, ולעתים הידע בנושא דרוש לפתרון

קרא עוד

<4D F736F F F696E74202D20E7E5E1F8FA20E3F8E9F9E5FA20ECEEE0E5F1>

<4D F736F F F696E74202D20E7E5E1F8FA20E3F8E9F9E5FA20ECEEE0E5F1> חוברת הנחיו ת ודר י שות לתכנון והתק נה של מער כות אוורור וסינון תיעוד מהדורה תאריך תאור השינוי ערך בדק אישר כתיבה סרן מיכאל ואטנמכר רמ"ד הנדסת מיגון סא"ל צחי זרקו רע"ן הנדסה ומיגון אל"מ רוני סרי רמ"ח מיגון

קרא עוד

אוניברסיטת חיפה החוג למדעי המחשב מבוא למדעי המחשב מועד א' סמסטר ב', תשע"ג, משך המבחן: שעתיים וחצי חומר עזר: אסור הנחיות: וודאו כי יש בידיכם

אוניברסיטת חיפה החוג למדעי המחשב מבוא למדעי המחשב מועד א' סמסטר ב', תשעג, משך המבחן: שעתיים וחצי חומר עזר: אסור הנחיות: וודאו כי יש בידיכם אוניברסיטת חיפה החוג למדעי המחשב מבוא למדעי המחשב מועד א' סמסטר ב', תשע"ג,.6.013 משך המבחן: שעתיים וחצי חומר עזר: אסור הנחיות: וודאו כי יש בידיכם 8 עמודי שאלון )כולל עמוד זה(. עליכם לכתוב את התשובות על

קרא עוד

הקדמה

הקדמה הקדמה ספר זה נכתב כדי להעניק לכם חוויה חיה של חופש. זוהי קריאה הנובעת ממעמקי עצמכם לשוב הביתה, אל נוכחות החסד האינסופית אשר תמיד נמצאת כאן. הספר אינו מיועד לקריאה חפוזה שבאמצעותה תרכשו ידע נוסף או תלקטו

קרא עוד

סט נובמבר 08 מועד מיוחד - פתרונות עפר.doc

סט נובמבר 08 מועד מיוחד - פתרונות עפר.doc נפתור את מערכת המשוואות y+ 3 = 5 5 7 3 2y + = 8 3 נארגן את המשוואה הראשונה 1/ 5/ y+ 3 5 = 5 1 y+ 3= 5(5 ) y+ 3= 25 5 8+ y= 25 /5 נארגן את המשוואה השנייה 3 1 3 / / / 2y 7 3 8 + = 1 3 1 6y+ 7 3= 24 7+ 6y

קרא עוד

הטכניון מכון טכנולוגי לישראל אלגוריתמים 1 )443432( סמסטר חורף הפקולטה למדעי המחשב תרגול 9 מסלולים קלים ביותר תרגיל APSP - 1 עד כה דנו באלגור

הטכניון מכון טכנולוגי לישראל אלגוריתמים 1 )443432( סמסטר חורף הפקולטה למדעי המחשב תרגול 9 מסלולים קלים ביותר תרגיל APSP - 1 עד כה דנו באלגור תרגול 9 מסלולים קלים ביותר תרגיל APSP - 1 עד כה דנו באלגוריתמים לפתרון בעית מסלולים קלים מציאת מסלולים קלים ביותר מצומת ביותר ממקור יחיד. כלומר, V לכל צמתי הגרף. בעיה אחרת הקשורה לבעיה זו היא בעית ה-(

קרא עוד

<4D F736F F F696E74202D20E8E9E5E1E5FA20E9E9E1E5F92D20F1EEE9F0F820F8E7EEECE1E9F C456D696E696D697A657229>

<4D F736F F F696E74202D20E8E9E5E1E5FA20E9E9E1E5F92D20F1EEE9F0F820F8E7EEECE1E9F C456D696E696D697A657229> תכשי רי ייבו ש האם, איך וא יזה? זמינ ו ת ומגבל ות ד"ר שני שייני ן החקלאית יום עיו ן לזכר ד"ר שמ עון רחימלבי'ץ באר-טוביה Dry Cow Therapy טיפול יובש = תכש יר אנ ט ימ י קר וב יא ל י אנט יב י ו ט י IMM \ אוט

קרא עוד

דף נגזרות ואינטגרלים לשאלון 608 כללים למציאת נגזרת של פונקציה: n 1. y' n x n, y הנגזרת x.1 נכפול בחזקה )נרשום אותה משמאל ל- (. x א. נחסר אחד מהחזקה. ב

דף נגזרות ואינטגרלים לשאלון 608 כללים למציאת נגזרת של פונקציה: n 1. y' n x n, y הנגזרת x.1 נכפול בחזקה )נרשום אותה משמאל ל- (. x א. נחסר אחד מהחזקה. ב דף נגזרות ואינטגרלים לשאלון 608 כללים למציאת נגזרת של פונקציה: n n n, y הנגזרת נכפול בחזקה )נרשום אותה משמאל ל- ( א נחסר אחד מהחזקה ב 7 y כאשר גוזרים כופלים בחזקה, 7 כלומר נרשום אותה משמאל ל-, ובחזקה של

קרא עוד

מפרט מוצר- שוק עוף בגריל רכיבים: שוקיים פטם שמן קנולה,מים בצל טרי,שום כתוש גריל עוף,כורכום כמון,מלח ערכים תזונתיים ל- 011 גרם: לאחר בישול אנרגיה 171 8

מפרט מוצר- שוק עוף בגריל רכיבים: שוקיים פטם שמן קנולה,מים בצל טרי,שום כתוש גריל עוף,כורכום כמון,מלח ערכים תזונתיים ל- 011 גרם: לאחר בישול אנרגיה 171 8 מפרט מוצר- שוק עוף בגריל שוקיים פטם שמן קנולה,מים בצל טרי,שום כתוש גריל עוף,כורכום כמון,מלח אנרגיה 171 84.32 חלבון פחמימות 8..2 שומן 8.8 שומן רווי

קרא עוד

מסמך מידע סביבתי -בקשה לרשיון /היתר- מפעל בינוני ומעלה א. פרטי המפעל: שם העסק כתובת העסק מיקום העסק בא"ת או אחר גוש חלקה נ"צ בעל/י העסק פרטים ליצירת ק

מסמך מידע סביבתי -בקשה לרשיון /היתר- מפעל בינוני ומעלה א. פרטי המפעל: שם העסק כתובת העסק מיקום העסק באת או אחר גוש חלקה נצ בעל/י העסק פרטים ליצירת ק מסמך מידע סביבתי -בקשה לרשיון /היתר- מפעל בינוני ומעלה א. פרטי המפעל: שם העסק כתובת העסק מיקום העסק בא"ת או אחר גוש חלקה נ"צ בעל/י העסק פרטים ליצירת קשר ח"פ העסק מהות העסק: מוצר: פריט רישוי : עסק קיים

קרא עוד

וועדת הלסינקי מרכזית - מטרות ואמצעים

וועדת הלסינקי מרכזית - מטרות ואמצעים מערכת האישור והמעקב אחר ניסויים קליניים בישראל - הצעות לשיפור דר' אבי לבנת 4 אוקטובר, 2018 מטרה: ייעול האישור והניטור של ניסויים קליניים רב-מרכזיים תהליך אחיד, מניעת כפילויות קיצור זמן קבלת האישור האתי

קרא עוד

מתכוני ibake ללא גלוטן בשיתוף עם שפית עינת מזור לקמח כרגיל רב תכליתי וקמח כרגיל ללחם המתכונים באדיבות שפית עינת מזור, מפתחת קמח כרגיל, עובד 1 ל 1 עם מ

מתכוני ibake ללא גלוטן בשיתוף עם שפית עינת מזור לקמח כרגיל רב תכליתי וקמח כרגיל ללחם המתכונים באדיבות שפית עינת מזור, מפתחת קמח כרגיל, עובד 1 ל 1 עם מ מתכוני ibake ללא גלוטן בשיתוף עם שפית עינת מזור לקמח כרגיל רב תכליתי וקמח כרגיל ללחם המתכונים באדיבות שפית עינת מזור, מפתחת קמח כרגיל, עובד 1 ל 1 עם מתכונים רגילים. דונאטס וניל עם זיגוג שוקולד שילדים אוהבים

קרא עוד

איזון סכרת באישפוז

איזון סכרת באישפוז רשיד שרית נאמנת סכרת RN מרכז רפואי ע"ש א. חולון וולפסון הכנת השטח, שיתוף פעולה של: הנהלת ביה"ח הנהלת הסיעוד מנהלי מחלקות אחיות אחראיות סוכרת היא הפרעה בחילוף החומרים הגורמת לעלייה ברמת הסוכר בדם ובמקרים

קרא עוד

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רחבה של רגשות לעודד שיח ולהמשיג רגשות לתת למדריך בסיס

קרא עוד

מרצים יקרים, אתר המכללה מאפשר למרצי המכללה להזין את פרטיהם וקורות חייהם. זאת בדומה לאתרים מקבילים של מוסדות אקדמיים בארץ ובעולם. עמודי המרצים נועדו לא

מרצים יקרים, אתר המכללה מאפשר למרצי המכללה להזין את פרטיהם וקורות חייהם. זאת בדומה לאתרים מקבילים של מוסדות אקדמיים בארץ ובעולם. עמודי המרצים נועדו לא מרצים יקרים, אתר המכללה מאפשר למרצי המכללה להזין את פרטיהם וקורות חייהם. זאת בדומה לאתרים מקבילים של מוסדות אקדמיים בארץ ובעולם. עמודי המרצים נועדו לאפשר למרצי המכללה לפרסם באתר המכללה פרטים אודותיהם )תחומי

קרא עוד