(Microsoft Word - \356\351\353\354 \354\340\372\ doc)

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "(Microsoft Word - \356\351\353\354 \354\340\372\ doc)"

תמליל

1 ומוח, 6, שפה תקין וליקויים אפשריים ייצוג תחבירי: לקסיקאלי-תחבירי לקסיקאלי מידע בירן ונעמה פרידמן מיכל אוניברסיטת תל אביב תהליך הפקת הדיבור הוא תהליך מורכב המערב גישה לסוגים שונים של מידע לקסיקאלי-סמנטי, תחבירי, מורפולוגי ופונולוגי. בתהליך הפקת הדיבור אנו שולפים מילים ומשבצים אותן בתוך משפטים באופן שוטף וכמעט ללא טעויות. ישנן תיאוריות פסיכובלשניות המתייחסות לתהליך השליפה הלקסיקאלית של מילים בודדות ותיאוריות אחרות המתייחסות לתהליך התחבירי של בניית משפטים. שני תהליכים אלה, על אף שהם נפרדים, קשורים זה בזה. אחת מנקודות הממשק ביניהם היא מידע לקסיקאלי-תחבירי מידע תחבירי המאוחסן בלקסיקון (למשל, מין דקדוקי של שמות-עצם, מבנה ארגומנטים של פעלים, מילות-יחס מוצרכות ופעלים הנגזרים מאופרציות תחביריות בלקסיקון). במקרים של אפזיה, יכול להיות ליקוי בכל אחד מהתהליכים הללו. ליקוי בתהליך שליפת המילה יגרום לאנומיה וליקוי בידע התחבירי יגרום לאגרמטיזם. השאלה היא האם מידע לקסיקאלי-תחבירי יכול להיפגע בנפרד ממידע לקסיקאלי וממידע תחבירי, כיצד ליקוי בסוג אחד של מידע משפיע על הסוג האחר והאם יתכן ליקוי סלקטיבי באחד מסוגי המידע הלקסיקאלי-תחבירי. ארגומנטים מבנה מבנה הארגומנטים (predicate argument structure PAS) מציין את מספר הצירופים הקשורים לפועל. הוא מאפשר לתאר את המשפט במונחים של "מי עשה מה למי". פעלים שונים מחייבים או מאפשרים מספר שונה של ארגומנטים (דני התעטש; דני חיבק את דנה; דני שם את הספר על המדף), כאשר ארגומנט עודף או חסר יהפוך את המשפט ללא-דקדוקי. בנוסף, ישנם גם פעלים המאפשרים מספר מבני ארגומנטים שונים, לישון; דני רצה שהקיץ יגיע). למשל אכל (דני אכל; דני אכל תפוח) או רצה (דני רצה גלידה; דני רצה בסדרת מחקרים שבדקו את השפעת המורכבות של מבנה הארגומנטים על עיבוד הפעלים נמצא שמידת המורכבות משפיעה על הגישה לפועל אצל אנשים ללא ליקוי שפתי ככל שלפועל ישנן יותר אופציות של מבני ארגומנטים, זמן התגובה בגישה לפועל ארוך יותר (שפירו ועמיתיו,,1990,1987, ). כאשר נבדקה השפעת המורכבות של מבנה הארגומנטים אצל חולים אפזים שונים, נמצא שלנבדקים עם אפזיית ברוקה, שלהם ליקוי תחבירי ברמת המשפט, יש מידע תקין לגבי מבנה הארגומנטים הם מראים את אותו אפקט של מורכבות הפועל כמו אנשים ללא ליקוי שפתי, למרות הליקוי התחבירי שלהם. לעומתם, אצל נבדקים עם אפזיית ורניקה לא נמצא אפקט כזה של מורכבות מבנה הארגומנטים של הפועל, דבר המצביע על ליקוי במידע לגבי מבנה הארגומנטים אצלם Shapiro) Killackey, 1993.(& Levine, 1990, Shapiro, Gordon, Hack, & ממצאים אלה מצביעים על דיסוציאציה אפשרית בין ליקוי בתחביר ברמת המשפט לבין ליקוי במידע תחבירי ברמה הלקסיקאלית.

2 18 בירן ופרידמן מחקרים שבדקו הפקה של פעלים בעלי מבני ארגומנטים שונים (;2000 Thompson, Kim & Shapiro, 1997 (Thompson, Lange, Schneider, & מצאו שככל שלפועל היו יותר ארגומנטים הכרחיים, נבדקים אגרמטים התקשו יותר בהפקת הארגומנטים שלו הם הצליחו יותר בהפקת פעלים עם ארגומנט הכרחי אחד מאשר בפעלים עם שניים/שלושה ארגומנטים הכרחיים (ובשני ארגומנטים הצליחו יותר מבשלושה). שיום של פעלים עם שני ארגומנטים אופציונליים היה טוב יותר משל פעלים עם שלושה ארגומנטים אופציונליים. כמו כן, נמצאה השפעה של מספר מבני הארגומנטים: הפקת פעלים עם מבנה אפשרי אחד היתה טובה יותר משל פעלים בעלי מספר אופציות. עם זאת, יש לשים לב כי במחקרים אלו הביצוע של הנבדקים האגרמטים הושפע בודאי גם מהליקוי שלהם בהפקת משפטים משועבדים (משפטים עם משלים,(CP היות שלפעלים עם שלושה ארגומנטים שנכללו במחקרם היו משלימי,CP ומהליקוי שלהם בשליפת מילים. במחקר הנוכחי נעשה שימוש במטלות שאינן דורשות הפקה של משפטים שלמים ואף במטלות שאינן דורשות הפקה כלל, על-מנת לנטרל השפעות אלו. דקדוקי מין מין דקדוקי הוא תכונה של שמות-עצם שאינם חיים, שבהם הקשר בין המשמעות לבין המין הדקדוקי הוא שרירותי (חלון גדול, דלת גדולה). זאת בניגוד למין טבעי/ביולוגי, שבו ישנו קשר סמנטי בין משמעותו של שם-העצם למינו (חתול שחור, חתולה שחורה). כלומר, המין הדקדוקי הוא למעשה אפיון לקסיקאלי-תחבירי של שם-העצם, שאינו קשור לאפיונים הסמנטיים שלו. מחקרים שבדקו את ההתאם בין התואר לשם מצאו שהיו פחות טעויות כאשר המין של הנושא היה לא רק דקדוקי אלא הסתמך גם על מידע קונספטואלי, כאשר הנושא היה שם-עצם חי noun).(animate Deutsch, באיטלקית וצרפתית, וכן Vigliocco & Franck, 1999 באיטלקית, Vigliocco & Zilli, 1999) Katz, 1999 Bentin, & בעברית). ממצאים אלה מציעים כי תוספת של מידע קונספטואלי תורמת לדיוק במידע לגבי התאם המין. במחקרים שונים שבדקו בשפות שונות את הידע שיש לדוברים ללא ליקוי שפתי או לאפזים לגבי המין הדקדוקי של מילים שהם לא הצליחו לשלוף, נמצא שלדוברים היה לרוב מידע לגבי המין הדקדוקי של המילה, גם כאשר לא היה להם מידע פונולוגי עליה (& Miozzo, Avila et al., ;2001 Badecker, Zannuttini, 1995; Costa, Sebastian-Galles, Miozzo, & Caramazza, 1999; Henaff Gonon, Caramazza, 1997.(Bruckert, & Michel, 1989; Kulke, & Blanken, 2001; Miozzo & בעברית לעומת זאת, לא נמצא שימור של מידע לגבי המין הדקדוקי לא אצל דוברים ללא ליקוי שפתי במצבי,(Gollan & Silverberg, (2001 TOT ולא אצל חולים אנומים עם ליקויים בשלבים שונים של תהליך השליפה הלקסיקאלית 2003) Biran,.(Friedmann &

3 מידע תחבירי בלקסיקון 19 המחקר מתמקד בשני סוגים של מידע לקסיקאלי-תחבירי: מבנה ארגומנטים של פעלים ומין דקדוקי של שמות-עצם. מטרת מחקר זה היא ללמוד כיצד סוגים שונים של מידע לקסיקאלי-תחבירי מאוחסנים, לבדוק האם יכול להיות ליקוי תחבירי ללא ליקוי במידע לקסיקאלי-תחבירי, או ליקוי באחד משלביו השונים של תהליך השליפה הלקסיקאלית סמנטי, פונולוגי או באפר פונולוגי, ללא ליקוי במידע לקסיקאלי- תחבירי. וכן לבדוק האם סוגים שונים של מידע לקסיקאלי-תחבירי יכולים להיפגע בנפרד. כמו כן, נעשתה השוואה בין מידע לגבי מין דקדוקי של שמות-עצם דוממים, שהוא מידע לקסיקאלי- תחבירי, לבין מידע לגבי מין קונספטואלי של שמות-עצם חיים, שמתבסס גם על אפיונים סמנטיים, על- מנת לבדוק האם המידע לגבי מין קונספטואלי יכול להיות שמור כאשר המידע לגבי מין דקדוקי לקוי. נבדקים המחקר שיטת קבוצת המחקר: במחקר השתתפו 12 נבדקים עם אפזיה (9 גברים ו- 3 נשים). שבעה נבדקים עם ליקויים בתהלוך הלקסיקאלי: אחד עם ליקוי לקסיקאלי-סמנטי, שלושה עם ליקוי לקסיקאלי-פונולוגי ושלושה עם ליקוי ברמת הבאפר הפונולוגי, וחמישה נבדקים עם ליקוי תחבירי ברמת המשפט. עשרה מהנבדקים סבלו מאפזיה בעקבות אירוע מוחי ושניים בעקבות חבלת ראש RA) ו- AL ). הזמן הממוצע לאחר הפגיעה היה 45 חודשים (נע בין חודש ל- 13 שנה). לכל הנבדקים היה אירוע יחיד, אצל כולם מלבד אחד (AE) האירוע היה בהמיספירה השמאלית. גילם הממוצע היה 51 שנים (נע בין 32 ל- 73 שנה). אחד עשר מהנבדקים היו דוברים ילידיים של עברית, ו- RT דוברת עברית מזה 44 שנים. מספר שנות ההשכלה הממוצע של הנבדקים היה 13 שנים (נע בין 8 ל- 19 שנה). שמונה מהנבדקים היו בעלי דומיננטיות ידנית ימנית, שלושה בעלי דומיננטיות שמאלית ואחד עם דומיננטיות מעורבת. לנבדקים הועברו אבחונים שפתיים פורמאליים ע"י קלינאית תקשורת אבחון האיל"ת Shechter,) 1965) והבפלא (1998 (Friedmann, ב. אבחון האיל"ת נמצאו פרפזיות פונולוגיות וליקויים בחזרה אצל ששת הנבדקים עם הליקוי הלקסיקאלי-פונולוגי והליקוי בבאפר הפונולוגי, ופרפזיות סמנטיות וליקוי בהבנה אצל הנבדק עם הליקוי הלקסיקאלי-סמנטי. הנבדקים עם הליקוי התחבירי אובחנו עם אפזיה אגרמטית עפ"י בטריית הבפלא. אצל שניים מהנבדקים עם ליקוי לקסיקאלי-פונולוגי נמצא גם אגרמטיזם. קבוצת הביקורת: נבדקים ללא ליקוי שפתי נבדקו על-מנת לקבל מדד לביצוע תקין במטלות אלו. קבוצות שונות נבדקו בכל מבדק, מספר הנבדקים בקבוצות השונות נע בין 20 ל- 30. בכל קבוצה היו בין 5-8 גברים ובין נשים. גילם הממוצע היה 36 שנים (נע בין 19 ל- 61 שנה). כל נבדקי הביקורת היו דוברי עברית כשפת אם, ללא הסטוריה של ליקוי נוירולוגי כלשהו.

4 20 בירן ופרידמן הליך הערכת ידע לקסיקאלי ותחבירי לפני בדיקת הידע הלקסיקאלי-תחבירי של הנבדקים הועברו להם מבדקים שונים הבודקים ידע לקסיקאלי וידע תחבירי, במטרה לאתר את מקור הליקוי של כל אחד מהם בתהליך הפקת הדיבור. מבדקי הידע הלקסיקאלי שהועברו להם כללו את מבדק השמש - שיום מאה שמות-עצם (& Biran,(Friedmann, 2004 מבדק אסוציאציות, שיפוט מילים נרדפות, שטף מילולי סמנטי ופונולוגי, חזרה על מילות תפל (מתוך בטריית הבליפ לאיתור ליקויים פונולוגיים, (Friedmann, 2003 קריאת מילות תפל (מתוך בטריית התלתן לאבחון דיסלקסיות, Gvion, 2003 (Friedmann & ומבדקי זיכרון עבודה (מתוך בטריית הפריגבי להערכת זיכרון עבודה, Gvion, 2002.(Friedmann & מבדקי הידע התחבירי כללו מבדקים של השלמת זמן והתאם, דיבוב משפטי זיקת נושא ומושא, הבנת משפטי זיקת נושא ומושא ועוד (מתוך בטריית הבפלא,.(Friedmann, 1998 עפ"י מבדקים אלו, נבדק אחד (SN) אובחן עם ליקוי לקסיקאלי-סמנטי, 3 נבדקים ZH) (AO, AL, אובחנו עם ליקוי לקסיקאלי-פונולוגי, 3 נבדקים MK) (YD, ND, עם ליקוי ברמת הבאפר הפונולוגי, ו- 5 נבדקים HY) (RA, RT, AE, GR, עם ליקוי תחבירי. לשלושה מהנבדקים היה ליקוי מעורב ל- HY היה בנוסף לליקוי התחבירי גם ליקוי לקסיקאלי- פונולוגי, ל- AL היה בנוסף לליקוי הלקסיקאלי-פונולוגי גם ליקוי תחבירי, ול- ZH היה בנוסף לליקוי הלקסיקאלי-פונולוגי גם ליקוי לקסיקאלי-סמנטי קל וכן ליקוי תחבירי. הערכת ידע לקסיקאלי-תחבירי לנבדקים הועברו מבדקים הבודקים מידע לגבי מבנה הארגומנטים ומידע לגבי המין הדקדוקי. מבדקי מבנה הארגומנטים (מתוך בטריית PASTA - Aphasia (PAS Tests for כללו: לנבדקים הוצגו 35 משפטים שחסר בהם הפועל. עבור כל משפט ניתנו 4 במשפט ב פועל השלמת א. אפשרויות של פעלים בעלי מבנה ארגומנטים שונה להשלמת המשפט (פועל אנארגטיבי, פועל טרנזיטיבי, פועל עם משלים צ"י ופועל עם משלים משפטי נטוי (CP) או משלים משפטי לא נטוי 1 ((IP). כל אחת מהאפשרויות התאימה למשפט סמנטית אבל רק אחת התאימה לארגומנטים במשפט. הנבדקים התבקשו לבחור את הפועל המתאים להשלמת המשפט. (למשל: הילד מעיל התלבש, לבש, השתמש, חשב). בדקנו האם מבנה הארגומנטים והסבקטגוריזציה של הפועל הנבחר התאימו לארגומנטים במשפט. המבדק כולל 65 משפטים עם 3 סוגים של הפרות :PAS דקדוקיות של מבנה ארגומנטים שיפוט ב. תוספות של צירוף 2 (*טלי נפלה את העציץ ), השמטות (*דני לבש), והחלפות של צירוף יחס לצירוף שמני או שמני לצירוף יחס (*האיש התנגש את העמוד ; *רוני שבר על המשקפיים). הנבדקים 1 גרסה קודמת של מבדק זה היתה של השלמה חופשית, אך היא היתה קשה עבור הנבדקים בשל הליקוי שלהם בשליפת מילים. ליקוי שגרם לביצוע נמוך במבדק, גם אצל נבדקים שאין להם ליקוי בידע לגבי מבנה הארגומנטים וביצעו היטב במבדק עם האפשרויות להשלמה. לכן ההתייחסות כאן היא לגרסה עם האפשרויות להשלמה ולא לגרסת ההשלמה החופשית. 2 כוכבית (*) מסמנת משפט שאינו תקין דקדוקית.

5 מידע תחבירי בלקסיקון 21 התבקשו לשפוט לגבי כל משפט האם הוא דקדוקי או לא, ואם לא לתקן אותו. בדקנו באיזה סוגים של פעלים ושל הפרות הם טעו. לנבדקים נאמרו פעלים והם התבקשו לבנות משפט עם כל פועל. משפט לפועל נתון הפקת ג. הפעלים היו בעלי מבני ארגומנטים שונים (אנארגטיביים, טנזיטיביים, דיטרנזיטיביים, אנאקוזטיבים, רפלקסיבים, בעלי שתי אופציות של משלימים, בעלי 4-5 אופציות של משלימים, משלים צ"י, משלים משפטי לא נטוי,(IP) משלים משפטי נטוי (CP) ופעלים טרנזיטיביים-אינטרנזיטיביים). המבדק כולל 7 פעלים מכל סוג, ובסה"כ 77 פעלים. בדקנו האם המשפטים התאימו למבנה הארגומנטים של הפועל הנתון או שארגומנטים הושמטו, הוספו או הוחלפו. מבדקי המין הדקדוקי (מתוך בטריית מינדי - מין דקדוקי) כללו דוממים ומבדקים המתייחסים לשמות-עצם חיים. כללו: דוממים שמות-עצם מבדקי המין הדקדוקי של מבדקים המתייחסים לשמות-עצם - הנבדקים שמעו 24 משפטים עם שמות-עצם דוממים והתבקשו להשלים את במשפט פועל השלמת א. הפועל החסר בהם בנטיית התאם המין המתאימה (מתוך הבפלא). (לדוגמא: אתמול האוטובוס צפר והרכבת צפרה). הנבדקים שמעו 80 צירופים המורכבים משם-עצם דומם ותואר דקדוקיות ברמת צירוף שיפוט ב. (למשל: וילון כתום ; *חולצה כחול), הפונולוגי שלהם למין הדקדוקי חלק משמות-העצם רגולרים מבחינת הקשר בין המבנה שם-עצם בנקבה מסומן בסיומת ושם-עצם בזכר אינו מסומן (דובדבן, מצלמה), וחלקם אי-רגולרים (בית, כוס). הנבדקים התבקשו לשפוט לגבי כל צירוף האם הוא דקדוקי או לא, ואם לא לתקן אותו. ההפרות היו של נטיית מין של התואר שאינה תואמת את המין הדקדוקי של שם-העצם. בנוסף נבדק גם הידע של הנבדקים לגבי מין דקדוקי של שמות-עצם חיים, זאת במטרה להשוות בין מידע לגבי מין דקדוקי שהוא מידע לקסיקאלי-תחבירי לבין מידע לגבי מין קונספטואלי שיש לו גם אפיונים קונספטואליים-סמנטיים שיכולים לסייע בהתאם המין, גם כאשר מידע לקסיקאלי-תחבירי אינו נגיש. מבדקי המין הקונספטואלי כללו: - הנבדקים שמעו 24 משפטים עם שמות-עצם חיים והתבקשו להשלים את פועל במשפט השלמת א. הפועל החסר בהם בנטיית התאם המין והמספר המתאימה (מתוך בטריית הבפלא). (לדוגמא: אתמול הילד רקד והילדה רקדה). דקדוקיות ברמת צירוף הנבדקים שמעו 30 צירופים המורכבים משם-עצם חי (בעל מקצוע) שיפוט ב. ותואר (למשל: טבח שמן ; *חיילת צעיר) והתבקשו לשפוט לגבי כל צירוף האם הוא דקדוקי או לא, ואם לא לתקן אותו. ההפרות היו של נטיית מין של התואר שאינה תואמת את המין של שם-העצם. מין לנבדקים הוצגו 15 שמות-עצם חיים (בעלי מקצוע), מחציתם בזכר לפי חיים מות-עצם ש שמות מיון ג. ומחציתם בנקבה, והנבדקים התבקשו לומר לגבי כל אחד מהם מהו המין שלו.

6 22 בירן ופרידמן המבדקים הועברו בחדר שקט לכל נבדק בנפרד, במשך כ- 7 מפגשים, כל מפגש נמשך בין שעה לשעתיים, עפ"י יכולתו של הנבדק. תוצאות קבוצת הביקורת: הביצוע של הנבדקים ללא ליקוי שפתי היה כמעט ללא טעויות, ונע בין -97% ביצוע תקין במבדקים השונים. 85% של ביצועיהם של הנבדקים האפזים במבדקי מבנה הארגומנטים והמין הדקדוקי מוצגים בטבלה 1. ביצוע מהתוצאות הן: א. ומעלה בכל אחד מהמבדקים דיסוציאציה בין מידע לקסיקאלי-תחבירי נחשב כביצוע תקין. למידע פונולוגי הדיסוציאציות העיקריות העולות ברמת הבאפר. הביצוע של שלושת הנבדקים עם ליקוי פונולוגי ברמת הבאפר, ND,YD ו- MK, היה תקין בכל המטלות הבודקות מידע לקסיקאלי-תחבירי, הן לגבי מבנה הארגומנטים והן לגבי המין הדקדוקי. זאת בעוד שהיה להם ליקוי במידע פונולוגי. ב. ד. דיסוציאציה בין ליקוי תחבירי למידע לקסיקאלי-תחבירי שמור. לארבעה תחבירי היה מידע שמור לפחות לגבי אחד מסוגי המידע הלקסיקאלי-תחבירי. מהנבדקים עם ליקוי ג. דיסוציאציה כפולה בין שני סוגי המידע הלקסיקאלי-תחבירי. לאחד מהנבדקים האגרמטים (RA) היה מידע שמור לגבי מבנה הארגומנטים וליקוי במידע לגבי המין הדקדוקי, בעוד שלנבדקת אחרת עם ליקוי תחבירי (RT) היה מידע שמור לגבי המין הדקדוקי וליקוי במידע לגבי מבנה הארגומנטים. אצל שניים מהנבדקים נמצאה דיסוציאציה בין מידע לקוי לגבי המין הדקדוקי של שמות-עצם דוממים לבין מידע שמור לגבי התאם המין הקונספטואלי של שמות-עצם חיים. הביצוע של RA היה ברמה של 63% במטלת השלמת פועל במשפט בנטיית מין דקדוקי לעומת במטלת השלמת פועל במשפט בנטיית מין קונספטואלי, 001. < p χ, 2 =,9.93 וברמה של 74% בשיפוט דקדוקיות מין דקדוקי לעומת בשיפוט דקדוקיות מין קונספטואלי,.01 < p. χ 2 = 9.54, באופן דומה, AL ביצע ברמה של 63% לעומת 92% במטלת השלמת פועל במשפט מין דקדוקי לעומת מין קונספטואלי, בהתאמה, 05. < p χ. 2 =,5.77 כלומר, בעוד שנבדקים אלה הצליחו לבצע התאם מין תקין כאשר נושא המשפט היה שם-עצם חי, כלומר לא היתה להם בעיה במנגנון התחבירי של התאם מין, הם נכשלו כאשר הנושא היה שם-עצם דומם. זאת מכיוון שעבור שמות-עצם חיים המידע לגבי המין אינו דקדוקי בלבד אלא יכול להסתמך גם על מידע קונספטואלי-סמנטי וכך הנבדק יכול להיעזר במידע זה שאינו לקוי אצלו לצורך התאם המין, בעוד שעבור שמות-עצם דוממים הנבדק צריך להישען על מידע לקסיקאלי-תחבירי בלבד. במצב זה הליקוי במידע זה בא לידי ביטוי.

7 מידע תחבירי בלקסיקון 23 טבלה 1. ביצוע במבדקי מבנה ארגומנטים ומין דקדוקי RA 95% 88% 63% 74% RT 54% 89% 74% 85% ליקוי לקס- סמנטי SN 64% 45% 70% ליקוי פונולוגי באפר ND MK ליקוי תחבירי AE 92% 93% 92% 98% השלמת פועל במשפט שיפוט דקדוקיות הפקת משפט לפועל נתון השלמת פועל במשפט- דומם שיפוט דקדוקיות מבנה ארגומנטים מין דקדוקי GR 91% 91% 88% 96% 85% HY 63% 77% 70% 75% 68% YD 97% 85% * 94% 92% 94% 94% 96% ליקוי לקסיקאלי-פונולוגי לקסיקאלי AO AL ZH 80% 48% 74% 91% 71% 75% 94% 74% 88% 63% 75% 91% 65% 76% השלמת פועל במשפט- חי שיפוט דקדוקיות מיון שמות-עצם חיים לפי מין מין קונספטואלי 92% 96% 95% 92% 83% 77% 93% 80% 87% * ל- MK הועברה גרסת ההשלמה החופשית, ללא אפשרויות להשלמה, והביצוע שלו היה ללא טעויות, מלבד פועל אחד שאותו הוא התקשה למצוא הוא חיפש, בקול, אחר פועל המתאים לארגומנט במשפט (משלים צ"י) אך דחה (בצדק) את כל הפעלים שהצליח לשלוף כלא מתאימים. ** תאים מוצללים מסמנים ביצוע טוב, מעל 85% נכון. ביצוע עפ"י קבוצות הנבדקים נבדקים עם אגרמטיזם: כפי שניתן לראות בטבלה 1, על אף הליקוי החמור שלהם בתחביר, הביצוע של שניים מהנבדקים AE) ו- GR ) היה תקין בשני סוגי המידע הלקסיקאלי-תחבירי (אם כי הביצוע של AE היה מעט טוב יותר מזה של.(GR כלומר, בעוד שהיה להם ליקוי תחבירי בבניית משפטים, המידע הלקסיקאלי-תחבירי היה שמור אצלם. לשני נבדקים נוספים היה מידע שמור לגבי אחד מסוגי המידע הלקסיקאלי-תחבירי. ל- RA היה מידע שמור לגבי מבנה הארגומנטים בלבד ול- RT היה מידע שמור לגבי המין הדקדוקי בלבד. לנבדקת החמישית (HY) היה בנוסף לליקוי התחבירי גם ליקוי לקסיקאלי- פונולוגי והביצוע שלה היה לקוי בשני סוגי המידע הלקסיקאלי-תחבירי (בדומה לביצועם של AL ו- ZH, שניים מהנבדקים עם הליקוי הלקסיקאלי-פונולוגי. קונספטואלי היה שמור אצל כל חמשת הנבדקים האגרמטים. ראו בהמשך). המידע לגבי התאם מין אם כך, ניתן להסיק כי המידע הלקסיקאלי-תחבירי אינו מאוחסן ברמה התחבירית של מבנה המשפט, היות שלארבעת הנבדקים שהיה להם ליקוי תחבירי בלבד היה מידע לקסיקאלי-תחבירי שמור, לפחות לגבי אחד מסוגי המידע שנבדקו. נבדקים עם ליקוי פונולוגי ברמת הבאפר: הביצוע של שלושת הנבדקים עם הליקוי ברמת הבאפר הפונולוגי,YD) ND ו- MK ) היה תקין בכל המבדקים, ללא הבדל מובהק בין סוגי המידע השונים אצל אף אחד מהנבדקים. המידע לגבי התאם מין קונספטואלי גם הוא היה שמור אצל שלושתם. אם כך, לנבדקים עם הליקוי ברמת הבאפר הפונולוגי אין ליקוי במידע לקסיקאלי-תחבירי. כלומר, נראה כי המידע הלקסיקאלי-תחבירי אינו מאוחסן בבאפר הפונולוגי. ממצא זה אינו מפתיע, שכן איננו

8 24 בירן ופרידמן מצפים שמידע לקסיקאלי-תחבירי יאוחסן ברמת הבאפר, האחראי על שימור לטווח קצר של מידע פונולוגי. נראה אם כן כי המידע הלקסיקאלי-תחבירי מאוחסן בשלב לקסיקאלי מוקדם יותר. השאלה הבאה שיש לבחון היא באיזה שלב לקסיקאלי מאוחסן מידע זה. נבדקים עם ליקוי לקסיקאלי-פונולוגי: שניים מהנבדקים עם ליקוי פונולוגי AL) ו- ZH ) נכשלו במבדקי מבנה הארגומנטים וכן במבדקי המין הדקדוקי, כלומר, לא היה להם מידע לקסיקאלי-תחבירי. נבדק שלישי (AO) ביצע באופן תקין ברוב המבדקים היה לו מידע שמור לגבי המין הדקדוקי ומידע שמור ברובו לגבי מבנה הארגומנטים. המידע לגבי התאם מין קונספטואלי של שמות-עצם חיים היה שמור אצל AL ו- AO, אך אצל,ZH שהיה לו גם ליקוי סמנטי קל, המידע לגבי מין קונספטואלי היה לקוי. נבדק עם ליקוי לקסיקאלי-סמנטי: הביצוע של הנבדק עם הליקוי הלקסיקאלי-סמנטי (SN) היה לקוי בכל סוגי המידע מבנה ארגומנטים, מין דקדוקי, וכן מין קונספטואלי. מביצועם של הנבדקים עם ליקויים לקסיקאליים פונולוגיים וסמנטיים, לא ניתן להסיק באופן חד- משמעי באיזה שלב לקסיקאלי מאוחסן המידע הלקסיקאלי-תחבירי. ביצועו של,AO הנבדק עם הליקוי הלקסיקאלי-פונולוגי שביצע באופן תקין ברוב מבדקי הידע הלקסיקאלי-תחבירי, עשוי היה להצביע שמידע זה אינו מאוחסן ברמת לקסיקון הפלט הפונולוגי. עם זאת, יש לזכור כי ליקוי בלקסיקון הפונולוגי אינו מחייב שכל סוגי המידע המאוחסנים בו ייפגעו באופן מוחלט, יכול להיות שימור חלקי של מידע מסוג מסוים, ולכן לא ניתן לדחות את האפשרות שמידע לקסיקאלי-תחבירי מאוחסן בלקסיקון הפונולוגי ונשמר בחלקו אצל חלק מהנבדקים עם ליקוי לקסיקאלי-פונולוגי. כמו כן, לא ניתן להסיק בוודאות שהמידע הלקסיקאלי-תחבירי מאוחסן בלקסיקון הסמנטי רק משום שהנבדק עם הליקוי הלקסיקאלי-סמנטי התקשה בכל מבדקי הידע הלקסיקאלי-תחבירי, זאת משום שהיסק כזה מסתמך על אסוציאציה בלבד. לכן, בשלב זה אנו יכולים לקבוע רק כי המידע הלקסיקאלי- תחבירי מאוחסן ברמה לקסיקאלית כלשהי סמנטית, פונולוגית או אולי בלקסיקון תחבירי נפרד. דיון מחקר זה שופך אור על שאלת אופן הייצוג של מידע לקסיקאלי-תחבירי ועל הליקויים האפשריים בסוגיו השונים. שניים עשר חולים אפזים נבדקו במטלות שונות הבודקות את הידע לגבי מבנה הארגומנטים והמין הדקדוקי. הממצאים העיקריים העולים ממחקר זה הם שמידע לקסיקאלי ומידע תחבירי עשויים להיפגע באופן סלקטיבי, בנפרד מליקוי לקסיקאלי-תחבירי, וכי סוגים שונים של מידע לקסיקאלי-תחבירי מבנה ארגומנטים ומין דקדוקי, מיוצגים בנפרד ועשויים להיפגע בנפרד. מהתוצאות עולות מספר דיסוציאציות: בין מידע פונולוגי ברמת הבאפר ומידע לקסיקאלי-תחבירי, בין תחביר למידע לקסיקאלי-תחבירי, ובין סוגים שונים של מידע לקסיקאלי-תחבירי. בנוסף, נמצאה

9 מידע תחבירי בלקסיקון 25 דיסוציאציה בין מידע לגבי התאם מין דקדוקי ומידע לגבי התאם מין קונספטואלי. דיסוציאציות אלו שופכות אור באשר לשאלת מיקום האחסון של מידע לקסיקאלי-תחבירי. הדיסוציאציה בין ליקוי תחבירי לבין מידע לקסיקאלי-תחבירי שמור תומכת בטענה שהמידע הלקסיקאלי-תחבירי מאוחסן בתהליך העיבוד הלקסיקאלי ומעובד בנפרד מידע תחבירי לגבי מבנה המשפט. נשאלת השאלה באיזה שלב של תהליך השליפה הלקסיקאלית מאוחסן המידע הלקסיקאלי-תחבירי. הדיסוציאציה בין ליקוי ברמת הבאפר הפונולוגי ומידע לקסיקאלי-תחבירי שמור מצביעה על כך שהמידע הלקסיקאלי-תחבירי אינו מאוחסן ברמת הבאפר. נראה אפוא כי המידע הלקסיקאלי-תחבירי מאוחסן באחד מהשלבים הלקסיקאליים. עם זאת, כפי שראינו, הממצאים הקיימים אינם מאפשרים לקבוע באופן חד-משמעי באיזה שלב לקסיקאלי הוא מאוחסן. לאחד מהנבדקים עם ליקוי לקסיקאלי-פונולוגי (AO) היה מידע לקסיקאלי-תחבירי שמור ואילו הנבדק עם הליקוי הלקסיקאלי-סמנטי היה לקוי בכל סוגי המידע הלקסיקאלי-תחבירי. ממצאים אלה מרמזים כי המידע הלקסיקאלי-תחבירי עשוי להיות שמור בשלב של הלקסיקון הסמנטי. עם זאת, יש להתייחס למסקנה זו בזהירות, מכיוון שישנה אפשרות של שימור מידע חלקי המאוחסן בלקסיקון הפונולוגי גם כאשר הלקסיקון פגוע. לכן, ביצועו התקין של הנבדק עם הליקוי הלקסיקאלי-פונולוגי במבדקים הלקסיקאליים-תחביריים אינו יכול לשלול בוודאות את האפשרות שהמידע הלקסיקאלי-תחבירי מאוחסן בלקסיקון הפלט הפונולוגי. לגבי הסקה מביצועו של הנבדק עם הליקוי הלקסיקאלי-סמנטי, יש לזכור כי מדובר באסוציאציה בין ליקוי סמנטי וליקוי לקסיקאלי-תחבירי וכי לא ניתן להסתמך על אסוציאציה כזו בכדי להגיע למסקנה לגבי מיקום אחסונו של מידע מסוים. הממצאים מצביעים אפוא על כך שהמידע הלקסיקאלי-תחבירי מאוחסן בשלב לקסיקאלי כלשהו, עם נטיה לכיוון הלקסיקון הסמנטי, אך לא ניתן להסיק מהם בוודאות באיזה שלב לקסיקאלי מאוחסן המידע הלקסיקאלי-תחבירי סמנטי, פונולוגי או אולי בלקסיקון תחבירי נפרד. דיסוציאציה חשובה נוספת נמצאה בין סוגים שונים של מידע לקסיקאלי-תחבירי. אצל אחד מהנבדקים (האגרמטים) נמצא שימור של מידע לגבי מבנה הארגומנטים בעוד שהמידע לגבי המין הדקדוקי היה לקוי, ואילו אצל נבדקת (אגרמטית) אחרת נמצא דגם הפוך ליקוי במידע לגבי מבנה הארגומנטים עם שימור של מידע לגבי המין הדקדוקי. מדיסוציאציה זו עולה כי סוגים שונים של מידע לקסיקאלי- תחבירי מאוחסנים בנפרד (לפחות כל אחד משני הסוגים שנבדקו במחקר זה), ולכן גם עשויים להיפגע בנפרד. לבסוף, דיסוציאציה נוספת נמצאה אצל שניים מהנבדקים בין ליקוי במידע לגבי התאם המין הדקדוקי של שמות-עצם דוממים לבין מידע שמור לגבי התאם המין של שמות-עצם חיים. הסבר אפשרי לדיסוציאציה זו הוא שבהתייחסות למין של שמות-עצם חיים ניתן להסתמך גם על מידע קונספטואלי- סמנטי לגבי שם-העצם, הכולל גם מידע לגבי אפיוני המין שלו, ולפצות בכך על הליקוי במידע לגבי המין הדקדוקי. בשמות-עצם דוממים לעומת זאת ניתן להסתמך רק על מידע דקדוקי, ולכן כאשר יש ליקוי במידע זה הוא בא לידי ביטוי בידע לגבי התאם המין הדקדוקי.

10 26 בירן ופרידמן אחת המסקנות הנובעות מממצא זה אודות הידע לגבי המין הדקדוקי אצל הנבדקים האגרמטים היא שכדי לבחון את יכולת ההתאם התחבירי יש לכלול באבחון שמות-עצם חיים, זאת על-מנת להימנע מכישלון במטלה על רקע לקסיקאלי-תחבירי, דבר שיגרום להסקת מסקנות שגויה לגבי היכולת התחבירית של התאם. אצל הנבדק עם הליקוי הלקסיקאלי-סמנטי (SN) לא נמצאה דיסוציאציה בין המידע לגבי התאם המין הדקדוקי של שמות-עצם דוממים ושמות-עצם חיים הביצוע שלו היה לקוי בשניהם. כלומר, הוא לא יכול היה להיעזר במידע קונספטואלי-סמנטי לגבי המין של שמות-עצם חיים וע"י כך להצליח בהתאם המין שלהם, זאת מכיוון שגם הידע הסמנטי שלו היה לקוי. (ממצא דומה נמצא גם אצל,ZH אחד מהנבדקים עם ליקוי לקסיקאלי-פונולוגי שהיה לו בנוסף גם ליקוי סמנטי). לסיכום, מחקר זה בדק את אופן ייצוגו של מידע לקסיקאלי-תחבירי ואת הליקויים האפשריים בו. חקר המידע הלקסיקאלי-תחבירי חשוב בשל ההשלכות שיש לו להכרת תהליך הפקת הדיבור התקין, לידע אודות ליקויים אפשריים בעקבות פגיעה בכל אחד משלבי התהליך, וכתוצאה מכך לאבחון מדויק של הליקוי הספציפי ותכנון הטיפול המתאים לו. מקורות Avila, C., Lambon Ralph, M. A., Parcet, M. A., Geffner, D., & Gonzales-Darder, J. M. (2001). Implicit word cues facilitate impaired naming performance: Evidence from a case of anomia. Brain and Language, 79, Badecker, W., Miozzo, M., & Zannuttini, R. (1995). The two-stage model of lexical retrieval: Evidence from a case of anomia with selective preservation of grammatical gender. Cognition, 57, Biran, M., & Friedmann, N. (2004). SHEMESH: Naming a hundred objects. Tel Aviv University. Costa, A., Sebastian-Galles, N., Miozzo, M., & Caramazza, A. (1999). The gender congruity effect: Evidence from Spanish and Catalan. Language and Cognitive Processes, 14, Deutsch, A., Bentin, S., & Katz, L. (1999). Semantic influence on processing gender agreement: Evidence from Hebrew. Journal of Psycholinguistic Research, 28, Friedmann, N. (1998). BAFLA Friedmann s battery for agrammatism. Tel Aviv University. Friedmann, N. (2003). BLIP: Battery for assessment of phonological abilities. Tel Aviv University. Friedmann, N., & Biran, M. (2003). When is gender accessed? A study of paraphasias in Hebrew anomia. Cortex, 39, Friedmann, N., & Gvion, A. (2002). FriGvi: Friedmann Gvion battery for assessment of phonological Working Memory. Tel Aviv University. Friedmann, N., & Gvion, A. (2003). TILTAN: Battery for the diagnosis of dyslexias. Tel Aviv University. Gollan, T. H., & Silverberg, N. B. (2001). Tip-of-the-tongue states in Hebrew-English bilinguals. Bilingualism: Language and Cognition, 4, Henaff Gonon, M. A., Bruckert, R., & Michel, F. (1989). Lexicalization in an anomic patient. Neuropsychologia, 27,

11 מידע תחבירי בלקסיקון 27 Kim, M., & Thompson, C. K. (2000). Patterns of comprehension and production of nouns and verbs in agrammatism: Implications for lexical organization. Brain and Language, 74, Kulke, F., & Blanken, G. (2001). Phonological and syntactic influences on semantic misnaming in aphasia. Aphasiology, 15, Miozzo, M., & Caramazza, A. (1997) Retrieval of lexical-syntactic features in tip-of-the-tongue states. Journal of Experimental Psychology: Language, Memory, and Cognition, 23, Shapiro, L. P., Gordon, B., Hack, N., & Killackey, J. (1993). Verb-argument structure processing in Broca's and Wernicke's aphasia. Brain and Language, 45, Shapiro, L. P., & Levine, B. A. (1990). Verb processing during sentence comprehension in Aphasia. Brain and Language, 38, Shapiro, L. P., Nagel, N., & Levine, B. A. (1993). Preferences of a verb s complements and their use in sentence processing. Journal of Memory and Language, 32, Shapiro, L. P., Zurif, E., & Grimshaw, J. (1987). Sentence processing and the mental representation of verbs. Cognition, 27, Shapiro, L. P., Zurif, E., & Grimshaw, J. (1989). Verb processing during sentence comprehension: Contextual impenetrability. Journal of Psycholinguistic Research, 18, Shechther Y. (1965). ILAT - Israeli Loewenstein Aphasia Test. Loewenstein Hospital, Rehabilitation Center. Thompson, C.K., Lange, K. L., Schneider, S. L., & Shapiro, L. P. (1997). Agrammatic and nonbrain-damaged subjects verb and verb argument structure production. Aphasiology, 11, Vigliocco, G., & Franck, J. (1999). When sex and syntax go hand in hand: Gender agreement in language production. Journal of Memory and Language, 40, Vigliocco, G., & Zilli, T. (1999). Syntactic accuracy in sentence production: The case of gender disagreement in Italian language-impaired and unimpaired speakers. Journal of Psycholinguistic Research, 28,

àåðéáøñéèú úì àáéá

àåðéáøñéèú úì àáéá אוניברסיטת תל אביב הפקולטה למדעי הרוח ע"ש לסטר וסאלי אנטין בית הספר למדעי התרבות ע"ש שירלי ולסלי פורטר גישה רב-מימדית לרכישת מבנה הארגומנטים של הפועל חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה" מאת סיגל עוזיאל-קרל

קרא עוד

<4D F736F F D20F4F8F E4F8F7F220E4EEE3F2E920ECF9E0ECFA20E4EEE7F7F82E646F63>

<4D F736F F D20F4F8F E4F8F7F220E4EEE3F2E920ECF9E0ECFA20E4EEE7F7F82E646F63> 9 3 הרקע המדעי לשאלת המחקר (סקירת ספרות) המחקר המוצע שייך לשני תחומי ידע: מבנה הלשון העברית והיבטים פסיכולוגיים ופסיכולינגוויסטיים של קריאה. בפרק זה אציג רקע מדעי השייך לכל אחד מתחומים אלה. בחלק הראשון

קרא עוד

Microsoft Word - tik latalmid-final

Microsoft Word - tik latalmid-final רשימת המשימות במבדק טבלת מעקב מס ' המשימה שם המשימה עמוד העברה ראשונה תאריך עבר/לא עבר העברה שנייה תאריך עבר/לא עבר 3 1 קריאת שמות אותיות 7 2 קריאת צלילי אותיות 10 קריאת צירופים של עיצורים ותנועות 3 4

קרא עוד

חינוך לשוני הוראת קריאה: נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה?

חינוך לשוני הוראת קריאה:  נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה? חינוך לשוני שפה ערבית סוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה - נקודת מבט של הערכה מפגש לימודי 7.7.2011 אימאן עואדיה מנהלת תחום מבחנים בערבית - הרשות הארצית 2011# 1 מהי? היא הגוף המוביל

קרא עוד

1 תבניות טקסט מהי תבנית טקסט? שימוש ב- Characters Meta שימוש ב- Expression Grouping שימוש ב- Quantifiers תת תבניות הפונקציה preg_match הפונקציה preg_m

1 תבניות טקסט מהי תבנית טקסט? שימוש ב- Characters Meta שימוש ב- Expression Grouping שימוש ב- Quantifiers תת תבניות הפונקציה preg_match הפונקציה preg_m 1 תבניות טקסט מהי תבנית טקסט? שימוש ב- Characters Meta שימוש ב- Expression Grouping שימוש ב- Quantifiers תת תבניות הפונקציה preg_ הפונקציה preg all הפונקציה str_replace הפונקציה preg_replace 2 מהי תבנית

קרא עוד

rizufim answers

rizufim answers ÌÈÙÂˆÈ מדריך למורה פעילות זו היא פעילות חקר לבדיקת כל אפשרויות הריצוף שבהן סידור מצולעים סביב קודקוד הוא זהה. המצולעים שבהם ישתמשו התלמידים הם: משולש שווה צלעות, משושה משוכלל וריבוע - כולם בעלי צלע באותו

קרא עוד

255 1 הוראת התחביר בגישה תהליכית ברוריה מרגולין מבוא ההתייחסות לתחביר העברי במישור הדקדוקי-הפורמלי בלבד, בדומה להתייחסות אל תחבירן של שפות כמו הלטינית

255 1 הוראת התחביר בגישה תהליכית ברוריה מרגולין מבוא ההתייחסות לתחביר העברי במישור הדקדוקי-הפורמלי בלבד, בדומה להתייחסות אל תחבירן של שפות כמו הלטינית 255 1 הוראת התחביר בגישה תהליכית ברוריה מרגולין מבוא ההתייחסות לתחביר העברי במישור הדקדוקי-הפורמלי בלבד, בדומה להתייחסות אל תחבירן של שפות כמו הלטינית, היוונית או הערבית, שבהן צורתה של המילה ובמיוחד הסופיות

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 Business Model Innovation מרעיון עסקי למודל אפריל 2018 ערוץ המו"פ לטכנולוגיה וחדשנות בחינוך, Business Model Innovation Business Model Canvas / Value Proposition Canvas מבוססות על סט כלים חדשני, חדות

קרא עוד

(Microsoft Word - 1 \367\351\365 \372\371\361''\342 - \371''\340)

(Microsoft Word - 1 \367\351\365 \372\371\361''\342 - \371''\340) קיץ תשס"ג, 2003 והבעה הבנה לשון, שאלון א משך הבחינה: שעתיים וחצי מבנה השאלון ומפתח ההערכה: 50 נקודות 25 נקודות 25 נקודות חלק I: הבנה והבעה חלק :II אוצר המילים והמשמעים ושם המספר חלק :III מערכת הצורות אוווו

קרא עוד

סדנת תכנות ב C/C++

סדנת תכנות ב   C/C++ פקולטה: מדעי הטבע מחלקה: מדעי המחשב שם הקורס: מבוא למחשבים ושפת C קוד הקורס: 2-7028510 תאריך בחינה: 15.2.2017 משך הבחינה: שעתיים שם המרצה: ד"ר אופיר פלא חומר עזר: פתוח שימוש במחשבון: לא הוראות כלליות:

קרא עוד

הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120, הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה על-ידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן ש

הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120, הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה על-ידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן ש הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120,022207 הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה עלידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן שגיא, מורים ללשון בבתי הספר של לחמן. פרק ראשון הבנה והבעה

קרא עוד

ט ט ט ט ט ט ט ל ל ל Strong Verbs Diagnostics P 3ms P 3fs P 2ms P 2fs P 1cs P 3cp P 2mp P 2fp P 1cp Qal (G) simple active קט ק ט ל ה קט ל ת קט ל ת קט ל

ט ט ט ט ט ט ט ל ל ל Strong Verbs Diagnostics P 3ms P 3fs P 2ms P 2fs P 1cs P 3cp P 2mp P 2fp P 1cp Qal (G) simple active קט ק ט ל ה קט ל ת קט ל ת קט ל Strong Verbs Diagnostics P 3ms P 3fs P 2ms P 2fs P 1cs P 3cp P 2mp P 2fp P 1cp Qal (G) simple active קט ק ט ה קט ת קט ת קט ת י ק ט ו ק ט ת ם ק ט ת ן קט נו Niphal (N) simple passive נ ק ט נ ק ט ה נ ק ת

קרא עוד

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc)

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc) הצעה לפתרון שאלון א, חורף 2011 נכתב ע"י עידית גולץ (מורה ורכזת עברית) וארנון דותן (מורה בלחמן). פרק א הבנה והבעה (50 נקודות).1 קהל היעד, הנמענים תפקיד הלשון העברית פן אחד היהודים בארץ מפתח להקמת חברה מלוכדת

קרא עוד

Microsoft Word - Template Semantics-10.doc

Microsoft Word - Template Semantics-10.doc 1 תרומתו של הבניין למשמעות הפועל עידית דורון תקציר המאמר עוסק בשאלה שהעסיקה לשונאים רבים והיא: האם יש לבניין תרומה שיטתית למשמעות הפועל? בהסתמך על קביעתו של הבלשן דה-סוסיר כי משמעות לשונית נבנית על ניגוד,

קרא עוד

כתיבת דו"ח אבחון ארגוני

כתיבת דוח אבחון ארגוני 1 כתיבת דו"ח אבחון ארגוני 2 כמה מילים מקדימות על התוכן... - האופן בו אנו מנתחים את הארגון נשען על הפרדיגמות שלנו אודות השאלות מהו ארגון? מהי אפקטיביות ארגונית? אבחון ארגוני מיטבי מנתח את המערכת הארגונית

קרא עוד

ForMenahelHeshbonot

ForMenahelHeshbonot מנה"ח לכל מומלץ הנהלת החשבונות של בינה מודול הנחיות עבור ריכוז מודול הנהלת החשבונות של בינה שונה בתפיסת עולמו ממודולים דומים בתוכנות הנהלת חשבונות. בתפיסת עולם זו, הנהלת החשבונות היא פועל יוצא של הפעילות

קרא עוד

Microsoft Word - בעיות הסתברות 1.doc

Microsoft Word - בעיות הסתברות 1.doc תרגול בעיות הסתברות. גולן מטיל פעמים קובייה הוגנת, מה ההסתברות שבכל אחת מהפעמים יקבל תוצאה שונה? () () () הילה קוראת ספר לפני השינה פעמים בשבוע, יוני סופר כבשים לפני השינה פעמים בשבוע, מה הסיכוי שהיום

קרא עוד

Microsoft Word - buty.doc

Microsoft Word - buty.doc ב.דרגונסקיי חתול במגפיים "בנים ובנות!" אמרה ראיסה איבנובנה "גמרתם את ברבעון בהצלחה. אני מברכת אתכם. כעת אפשר לנוח. בחופשה נעשה לנו מסיבת תחפושות. כל אחד יכול להתחפש איך ירצה, ועבור התחפושת הטובה ביותר

קרא עוד

מטרות הקורס סמינר מחקר רגשות בשירות סמסטר א' תשע"ט דר' אריק חשין הקורס מיועד להקנות מיומנות בחשיבה מחקרית וביצוע מחקר באמצעו

מטרות הקורס סמינר מחקר רגשות בשירות סמסטר א' תשעט דר' אריק חשין הקורס מיועד להקנות מיומנות בחשיבה מחקרית וביצוע מחקר באמצעו מטרות הקורס סמינר מחקר רגשות בשירות סמסטר א' תשע"ט דר' אריק חשין acheshin@univ.haifa.ac.il הקורס מיועד להקנות מיומנות בחשיבה מחקרית וביצוע מחקר באמצעות התנסות בשלבי המחקר השונים. הסמינר יעסוק בנושא רגשות

קרא עוד

אוניברסיטת בן-גוריון המחלקה למדעי המחשב בוחן במבנים בדידים וקומבינטוריקה פרופ' מתיא כ"ץ, ד"ר עופר נימן, ד"ר סטוארט סמית, ד"ר נתן רובין, גב'

אוניברסיטת בן-גוריון המחלקה למדעי המחשב בוחן במבנים בדידים וקומבינטוריקה פרופ' מתיא כץ, דר עופר נימן, דר סטוארט סמית, דר נתן רובין, גב' אוניברסיטת בן-גוריון המחלקה למדעי המחשב בוחן במבנים בדידים וקומבינטוריקה 0-- פרופ' מתיא כ"ץ, ד"ר עופר נימן, ד"ר סטוארט סמית, ד"ר נתן רובין, גב' יעל שטיין טל באומל, לילך חייטמן-ירושלמי, נתי פטר, ד ר סטוארט

קרא עוד

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת לימודי החוג לפסיכולוגיה תואר שני במרכז האוניברסיטאי

קרא עוד

ייבוא וייצוא של קבצי אקסל וטקסט

ייבוא וייצוא של קבצי אקסל וטקסט ייבוא וייצוא של קבצי אקסל וטקסט (Importing & Exporting MS Excel Files and Text) ייבוא (Import) הפיכת קובץ טקסט, Excel מבסיס נתונים אחר. או סוגים אחרים, לטבלת,Access או העתקת טבלת Access בתחילת התהליך יש

קרא עוד

HUJI Syllabus

HUJI Syllabus סילבוס מעורבות קשב וזיכרון עבודה בעיבוד נומרי - 37855 תאריך עדכון אחרון 31-10-2016 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:מוסמך היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:חינוך השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד את

קרא עוד

Microsoft Word - phd2003.rtf

Microsoft Word - phd2003.rtf 1 אוניברסיטת תל-אביב החוג לפסיכולוגיה רכיבי העיבוד של רכישת קריאה אצל ילדים חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה" מאת רחל קדרון הוגש לסנאט של אוניברסיטת תל-אביב דצמבר, 1999 2 עבודה זו נעשתה בהדרכתו

קרא עוד

בית ספר תיכון מאר אליאס- אעבלין

בית ספר תיכון  מאר אליאס- אעבלין בית ספר תיכון מאר אליאס- אעבלין עברית לבתי ספר ערביים ידע לשון וספרות א-שאלון 014204 2 יחידות לימוד קיץ 2011 הוראות לנבחן א. משך הבחינה: שעתיים וחצי מבנה השאלון ומפתח הערכה: בשאלון זה שני חלקים: חלק ראשון-ידע

קרא עוד

תשע"דד אביב תוכנה 1 תרגיל מספר 4 עיבוד מחרוזות וקריאה מקבצים הנחיות כלליות: קראו בעיון את קובץ נהלי הגשת התרגילים אשר נמצא באתר הקורס..(

תשעדד אביב תוכנה 1 תרגיל מספר 4 עיבוד מחרוזות וקריאה מקבצים הנחיות כלליות: קראו בעיון את קובץ נהלי הגשת התרגילים אשר נמצא באתר הקורס..( תשע"דד אביב תוכנה 1 תרגיל מספר 4 עיבוד מחרוזות וקריאה מקבצים הנחיות כלליות: קראו בעיון את קובץ נהלי הגשת התרגילים אשר נמצא באתר הקורס..(http://mdle.tau.ac.il/) בלבד הגשת התרגיל תעשה במערכת ה- mdle aviv

קרא עוד

תהליך קבלת החלטות בניהול

תהליך קבלת החלטות בניהול תהליך קבלת החלטות בניהול לידיה גולדשמידט 2011 מהו תהליך קבלת החלטות? תהליך אק טיבי וקריטי קבלת החלטות בנושאים פשו טים ורוטיניים שפתרונן מובנה בחירה בין אל טרנטיבות החלטות מורכבות הדורשות פתרונות יצירתיים

קרא עוד

No Slide Title

No Slide Title כיצד לכ ת וב עבודה מדעית? ד ר דוד פסיג אוניברסיטת בר-אילן http://www.passig.com http://faculty.biu.ac.il/~passig ראש י פרקי ם ע מוד ש ע ר ת מ צ י ת ת וכן העני ינים מב ו א רק ע ת יאו רטי שא ל ו ת ו הש ע

קרא עוד

ע 003 מרץ 10 מועד מיוחד פתרונות עפר

ע 003 מרץ 10 מועד מיוחד פתרונות עפר בגרות ע מרץ 0 מועד מיוחד שאלון 5005. x א. () יש למצוא את הערך של m שעבורו גרף + ) mx f ( x) mm ( 6) x + ( כאשר נציב m או 6 m נקבל 0 0 ונקבל פונקציה עולה ובהתאם הישר לא מקביל לציר ה - הוא ישר המקביל לציר

קרא עוד

פקולטה לחינוך מנהל סטודנטים Beit Berl College الكلية االكاديمية بيت بيرل 20/06/2016 י"ד/סיון/תשע"ו ייעוץ וירטואלי הרכבת מערכת )רישום לקורסים( באמצעות

פקולטה לחינוך מנהל סטודנטים Beit Berl College الكلية االكاديمية بيت بيرل 20/06/2016 יד/סיון/תשעו ייעוץ וירטואלי הרכבת מערכת )רישום לקורסים( באמצעות 20/06/2016 י"ד/סיון/תשע"ו ייעוץ וירטואלי הרכבת מערכת )רישום לקורסים( באמצעות האינטרנט שלום רב, לנוחותכם, הרכבת המערכת לשנה"ל תשע"ז תתבצע באמצעות האינטרנט ייעוץ וירטואלי. הרכבת המערכת )רישום לקורסים( תעשה

קרא עוד

מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: סמסטר: א תשע"ח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מו

מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: סמסטר: א תשעח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מו מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: 26.01.2018 2 סמסטר: א תשע"ח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מורכבת מ- 6 שאלות. כל שאלה מזכה ב- 20 נקודות כך הנקודות

קרא עוד

נוהל נוהל הבטחת איכות בפרוייקטים הנדסיים (למנכ"ל)

נוהל נוהל הבטחת איכות בפרוייקטים הנדסיים (למנכל) 1 לוגו + סלוגן CMYK כללי רכבת ישראל מפעילה את מערך האיכות כ מניהולם השוטף של פרויקטים מטעמה ופרויקטים המבוצעים עלידי חברות תשתית חיצוניות עבור רכבת ישראל, על מנת להבטיח את איכות התכנון, הביצוע והתחזוקה

קרא עוד

מבחן סוף סמסטר מועד א 15/02/08 מרצה אחראית: דר שירלי הלוי גינסברג מתרגלים: גלעד קותיאל, דניאל גנקין הוראות: א. בטופס המבחן 7 עמודים ו 4 דפי נוסחאות. ב

מבחן סוף סמסטר מועד א 15/02/08 מרצה אחראית: דר שירלי הלוי גינסברג מתרגלים: גלעד קותיאל, דניאל גנקין הוראות: א. בטופס המבחן 7 עמודים ו 4 דפי נוסחאות. ב מבחן סוף סמסטר מועד א 15/02/08 מרצה אחראית: דר שירלי הלוי גינסברג מתרגלים: גלעד קותיאל, דניאל גנקין הוראות: א. בטופס המבחן 7 עמודים ו 4 דפי נוסחאות. בדקו שכל העמודים ברשותכם. ב. משך המבחן שלוש שעות (180

קרא עוד

בארץ אחרת

בארץ אחרת בארץ אחרת כתבה טל ניצן איירה כנרת גילדר הוצאת עם עובד בע"מ 3112 על הספר זהו סיפור על ילדה שמגיעה יחד עם הוריה לעיר גדולה בארץ ארץ חדשה. הסיפור כתוב בגוף ראשון ומתאר חוויות ראשונות מן העיר הגדולה: גודלה

קרא עוד

Access Medicine אוקטובר 2018

Access Medicine אוקטובר 2018 Access Medicine אוקטובר 2018 עניינים תוכן.1 הקדמה 3... 2. כניסה למאגר...4 3. מבנה המאגר...6 8... Books 3.1 13... Quick References 3.2 23... Drugs 25... Multimedia 3.4 31... Cases 3.5 32... Study Tools

קרא עוד

תאריך עדכון:

תאריך עדכון: תאריך עדכון: יולי 4102 שם ומספר הקורס: קרדיולוגיה 18-533 / 18-090 מחלקות מלמדות ומנהליהן: שם ראש החוג: ד"ר שאול עטר בי"ח זיו ד"ר מאג'די חלבי, בי"ח פוריה ד"ר עופר אמיר, בי"ח נהריה ד"ר שאול עטר. סוג הקורס:

קרא עוד

1-1

1-1 1-1 2 ביקורת חשבונות שעור 31- ביקורת מסים התאמות חשבונאיות של יתרות ותביעות ממוסדות ורשויות תקן ביקורת 48 "אישורים חיצוניים" )בעיקר סעיף (. 6 אתיקה במסים תדריך הלשכה לרואי חשבון בדבר "כללי ההתנהגות מקצועית

קרא עוד

תוכן העניינים: פרק צמצומים ומימושים של פונקציות בוליאניות... 2 צמצומים של פונקציות באמצעות מפת קרנו:...2 שאלות:... 2 תשובות סופיות:... 4 צמצום

תוכן העניינים: פרק צמצומים ומימושים של פונקציות בוליאניות... 2 צמצומים של פונקציות באמצעות מפת קרנו:...2 שאלות:... 2 תשובות סופיות:... 4 צמצום תוכן העניינים: פרק 2 3 צמצומים ומימושים של פונקציות בוליאניות 2 צמצומים של פונקציות באמצעות מפת קרנו: 2 שאלות: 2 תשובות סופיות: 4 צמצום באמצעות שיטת 6:QM שאלות: 6 תשובות סופיות: 7 מימושים בעזרת פונקציות

קרא עוד

Microsoft Word - SDAROT 806 PITRONOT.doc

Microsoft Word - SDAROT 806 PITRONOT.doc 5 יח"ל - תרגילים הכנה לבגרות תרגיל 8 נסמן ב- את האיבר הראשון ונסמן ב- את מנת הסדרה. על פי הנתון מתקיים: 6 ( S6 89 89 0 5 0 5 S0 S5 ( 0 5 0 t t 0 6 (. לפיכך, 89 5 נסמן t ונקבל: 5 t או או או 5 t נפסול את

קרא עוד

Microsoft Word B

Microsoft Word B מרצה: שולי וינטנר. מתרגל: שלמה יונה מבוא למדעי המחשב מועד ב', סמסטר א' תשס"ג, 17/2/03 משך המבחן: שעתיים וחצי. חומר עזר: מותר כל חומר עזר, מלבד מחשב. הנחיות: 1. ודאו כי בטופס שבידיכם 8 עמודים. יש לכתוב

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - Chap07cs.ppt

Microsoft PowerPoint - Chap07cs.ppt תיוג חלקי דיבר taggig) (Part of Speech הקשר קצר All old people like books about fish det adj v v p adj v p adj v לכאורה, בעיית מעגליות: בכדי לנתח משפט יש צורך קודם כל להחליף מלים בקטגוריות מילוניות ורצוי

קרא עוד

מיכפל

מיכפל מיכפל 0222 הוראות התקנה למהדורה 9.78 במהדורה 78.9 בוצעו מספר שינויים טכנולוגיים: שדרוג התוכנה ליצירת דוחות בפורמט PDF שינויים בטכנולוגיית השידור של טופס 102 לביטוח הלאומי במהלך עדכון גרסה זו תתקבלנה מספר

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation 1 Strangers no more סרט זוכה האוסקר https://www.youtube.com/watch?v=dkciv 4U5Jkw בית הספר היסודי בב"ש http://news.nana10.co.il/article/?articleid= 1017790 שדרת הכניסה לאוניברסיטת תל אביב http://international.tau.ac.il/

קרא עוד

ענף המלונאות

ענף המלונאות 1 מאי 4102 המלונאות ענף תקציר של בגידול החיובית המגמה נמשכה 4102 שנת של הראשון ברביע שיא נשבר 4102 שבשנת לאחר זאת לישראל, תיירים כניסות הנכנסת. בתיירות של בשיעור הראשון ברביע עלה התיירות במלונות הלינות

קרא עוד

שם המרצה:ד"ר עינת שטיין תאריך עדכון: שם הקורס: עקרונות בהערכה פסיכולוגית מס' קורס: שנת לימודים: תשע"ה סמסטר: שנתי סוג הקורס: שיעו

שם המרצה:דר עינת שטיין תאריך עדכון: שם הקורס: עקרונות בהערכה פסיכולוגית מס' קורס: שנת לימודים: תשעה סמסטר: שנתי סוג הקורס: שיעו שם המרצה:ד"ר עינת שטיין תאריך עדכון: 4202.5.4 שם הקורס: עקרונות בהערכה פסיכולוגית מס' קורס: 06-806-60 6 שנת לימודים: תשע"ה סמסטר: שנתי סוג הקורס: שיעור אתר הקורס באינטרנט: הקורס מתוקשב בחלקו היקף שעות:

קרא עוד

מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל

מגישה : חני חוקת תשעו עבור קריאת כיוון למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל שמגיב* עד שזז* עד מנומנם* חולמני- ץ* ר שלווה* אישיות מפריע* לא ך* א... י ש י ב ה ז מ ן ל א ח

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 אלון בבצ' קו, פסיכולוג מוסמך המרכז להורות באוניברסיטת ייל,)YALE( ארה"ב מטרות הסדנה העברת ידע מבוסס מחקר בתחום בעיות התנהגות אצל הילדים. הצגת הטיפול שנחשב ה standard gold בתחום בעיות התנהגות. הצגת מידע

קרא עוד

מבוא למדעי המחשב

מבוא למדעי המחשב מבוא כללי לתכנות ולמדעי המחשב 1843-0310 מרצה: אמיר רובינשטיין מתרגל: דין שמואל אוניברסיטת תל אביב סמסטר חורף 2017-8 חלק א - השיטה הבינארית שיעור 5 ו- 1? ספירה בבסיס 2 ואיך אומרים "hello" עם 0 1 ממעגלים

קרא עוד

1 בגרות עח יולי 18 מועד קיץ ב שאלון x b 2 2 y x 6x שיעור ה- א x לכן, של קדקוד הפרבולה, ו-, מתקבל על ידי הנוסחה a. C(3, 9) ובהתאם, y. (3, 9) 2 C

1 בגרות עח יולי 18 מועד קיץ ב שאלון x b 2 2 y x 6x שיעור ה- א x לכן, של קדקוד הפרבולה, ו-, מתקבל על ידי הנוסחה a. C(3, 9) ובהתאם, y. (3, 9) 2 C 8 מועד קיץ ב שאלון 58 x b y x x שיעור ה- א x לכן של קדקוד הפרבולה ו- מתקבל על ידי הנוסחה a C( 9) ובהתאם y ( 9) C 9 C הם x C ( ) תשובה: שיעורי קדקוד הפרבולה B A y x x ב הישר y 5 חותך את הפרבולה בנקודות

קרא עוד

סדרה חשבונית והנדסית

סדרה חשבונית והנדסית .2 סדרות חשבוניות וסדרות הנדסיות n = 5 טבעי על-ידי כלל הנסיגה: + = an + 3. סדרה מוגדרת לכל n רשמו את ארבעת האיברים הראשונים בסדרה. הסבירו מדוע הסדרה הנתונה היא סדרה חשבונית עולה. מצאו את האיבר ה- 57 בסדרה.

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint מהי סביבת איקס לימוד? סביבת איקס לימוד היא סביבה גמישה לתרגול היכולת לזכור ולהיזכר במושגים ועובדות מתחומי תוכן שונים על ידי התאמה. הסביבה מבוססת על המשחק 'איקס עיגול' והתוכן אותו מתרגלים יכול מסוג טקסט

קרא עוד

מרצים יקרים, אתר המכללה מאפשר למרצי המכללה להזין את פרטיהם וקורות חייהם. זאת בדומה לאתרים מקבילים של מוסדות אקדמיים בארץ ובעולם. עמודי המרצים נועדו לא

מרצים יקרים, אתר המכללה מאפשר למרצי המכללה להזין את פרטיהם וקורות חייהם. זאת בדומה לאתרים מקבילים של מוסדות אקדמיים בארץ ובעולם. עמודי המרצים נועדו לא מרצים יקרים, אתר המכללה מאפשר למרצי המכללה להזין את פרטיהם וקורות חייהם. זאת בדומה לאתרים מקבילים של מוסדות אקדמיים בארץ ובעולם. עמודי המרצים נועדו לאפשר למרצי המכללה לפרסם באתר המכללה פרטים אודותיהם )תחומי

קרא עוד

בס"ד

בסד ח ס ר ב ה פ ר ש ו ת ל צ ו ר כ י צ י ב ו ר ב מ ס ג ר ת אישור תכניות ב נ י י ן ע י ר תוכן העניינים פ ר ק נ ו ש א ע מ ו ד 2 5 8 2 6 4 מ ב ו א תקציר מנהלים.1.2 2 6 6 3. פירוט הממצאים 2 6 6 3. 1 הפרשות שטחים

קרא עוד

14

14 1. מטרת התפקיד תקנון ביקורת פנים ( מעודכן ) )אושר באסיפה הכללית מתאריך ) 0034230442 מטרת התפקיד של מבקר הפנים, הינה לשמש מכשיר של הקיבוץ )להלן: "הקיבוץ"( לביקורת פנימית, במגמה לייעל ולשפר את הפעילויות

קרא עוד

<4D F736F F D20E1E9F7E5F8FA20E1F1E1E9E1FA20EEF2F8EBE5FA20EEE9E3F22DF2E1F820E4E5E5E420F2FAE9E32E646F63>

<4D F736F F D20E1E9F7E5F8FA20E1F1E1E9E1FA20EEF2F8EBE5FA20EEE9E3F22DF2E1F820E4E5E5E420F2FAE9E32E646F63> ירון פלד, רו"ח, *CISA הקדמה ביקורת בסביבת מערכות מידע עבר, הווה, עתיד בימים אלה אנו עדים לשינויים מרחיקי לכת ביסוד ההתמחות של ביקורת בסביבת מערכות מידע. ג"ד 66 הנחיות ליישום תקני ביקורת בסביבה של מערכת

קרא עוד

<4D F736F F D20E1F2E9E5FA20F2E9F7F8E9E5FA20E1E2E9EC20E4F8EA2D20F1E9ECE1E5F120E5E1E9E1ECE9E5E2F8F4E9E F484C>

<4D F736F F D20E1F2E9E5FA20F2E9F7F8E9E5FA20E1E2E9EC20E4F8EA2D20F1E9ECE1E5F120E5E1E9E1ECE9E5E2F8F4E9E F484C> אוניברסיטת בן-גוריון בנגב המחלקה לפסיכולוגיה בעיות עיקריות בגיל הרך: האכלה, שינה והרגלי ניקיון 2017 דר' נעמה עצבה-פוריה שעת קבלה: יום חמישי 8-9 (בתיאום מראש) חדר: 214 בניין 98 מתרגלת: עטרה מנשה (menashe@bgu.ac.il)

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - lec2.ppt

Microsoft PowerPoint - lec2.ppt מרחב הש מות (namespace) אוהד ברזילי אוניברסיטת תל אביב מה בתו כנית? לקוח וס פק במערכת תוכנה ממשקים הכרת מרחב השמות מניעת תלות פוטנציאלית בין רכיבים במערכת ע"י עיצוב חלופי של מבנה הממשקים 2 א ונ י ב רס

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - Lecture1

Microsoft PowerPoint - Lecture1 Computer Organization and Programming ארגון ותכנו ת המחשב - את"מ הרצאה מבוא 2 שפה עילית מול שפ ת מ כונה שפה עילית language) (High level שפת מכונה Language) (Machine תכנית בשפ ה עיל ית (C, Pascal, ) תכנית

קרא עוד

תוכן העניינים

תוכן העניינים הוצאת חושבים קדימה הילה קדמן # חלק ב יעוץ מקצועי: חיים אברבוך מותאם לתכנית הלימודים החדשה בבתי הספר התיכוניים מהדורה חמישית הוצאת חושבים קדימה ת.ד. 1293 רעות 71908 www.kadman.net הילה קדמן 0522 525527

קרא עוד

הצצה להליך התאמה של מבחן כושר קוגניטיבי מארהב לישראל – מבחן וודקוק-גונסון 3

הצצה להליך התאמה של מבחן כושר קוגניטיבי מארהב לישראל – מבחן וודקוק-גונסון 3 ראמ "ה הצצה להליך התאמה של מבחן כושר קוגניטיבי מארה"ב לישראל לחץ כדי לערוך סגנון כותרת של תבנית בסיס מבחן "וודקוק-ג'ונסון 3" ראמ "ה עינת נוטע קורן, ראמ "ה שם שמי, מטח הכנס השנתי של האגודה הישראלית לפסיכומטריקה

קרא עוד

<4D F736F F D20EEE9EF20E1EEF1F4F820E2E9F8F1E420EEFAE5F7F0FA2E646F63>

<4D F736F F D20EEE9EF20E1EEF1F4F820E2E9F8F1E420EEFAE5F7F0FA2E646F63> יX 1 זכר ונקבה במספר: המין הדקדוקי בשמות המספר כמערכת פגיעה. עירית מאיר 1 החוג ללשון עברית, אוניברסיטת חיפה אין זה סוד כי ההבחנה בין צורות הזכר לצורות הנקבה בשמות-המספר בעברית בת-ימינו הולכת ונעלמת. צורות

קרא עוד

שבוע 4 סינטקס של HACK ASSEMBLY ניתן להשתמש בשלושה אוגרים בלבד:,A,D,M כולם בעלי 16 ביטים. M אינו אוגר ישיר- הוא מסמן את האוגר של ה RAM שאנחנו מצביעים ע

שבוע 4 סינטקס של HACK ASSEMBLY ניתן להשתמש בשלושה אוגרים בלבד:,A,D,M כולם בעלי 16 ביטים. M אינו אוגר ישיר- הוא מסמן את האוגר של ה RAM שאנחנו מצביעים ע שבוע 4 סינטקס של HACK ASSEMBLY ניתן להשתמש בשלושה אוגרים בלבד:,A,D,M כולם בעלי 16 ביטים. M אינו אוגר ישיר- הוא מסמן את האוגר של ה RAM שאנחנו מצביעים עליו כרגע )A מצביע עליו(. יש שני סוגי פקודות, פקודת

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - lecture02a-ling-general

Microsoft PowerPoint - lecture02a-ling-general מושגים בסיסיים בבלשנות NP PP N P A N 1 שפות טבעיות לעומת שפות פורמליות שפות פורמליות הן אובייקט שנוצר ע"י אדם. הכללים שלהן ידועים ומוגדרים היטב, וניתנים לשינוי אם צריך. שפות טבעיות הן אובייקט אמפירי. הכללים

קרא עוד

פרק 09 ז - סוגיות אתיות בהתנהלות בעלי תפקידים בכירים.xps

פרק 09 ז - סוגיות אתיות בהתנהלות בעלי תפקידים בכירים.xps תוקפו : החל ממרץ; סוגיות אתיות ב ה ת נ ה ל ו ת בעלי תפקידים ב כ י ר י ם ר ק ע א ת י ק ה ה י א מ כ ל ו ל ש ל כ ל ל י ם ו ע ר כ י ם ש נ ו ע ד ו ל ה ג ד י ר ה ת נ ה ג ו ת ר א ו י ה ו נ כ ו נ ה. ת כ ל י ת

קרא עוד

אגף כלכלה תקציב ומסחר

אגף כלכלה תקציב ומסחר נספחי תמורה נספח א' מחשבים נייחים תוצרת HP או LENOVO כמות שנתית לצורך השוואת 400 יחידות תוצרת HP HP Compaq Pro Desk 600G3 )או כל דגם עתידי מאותה סידרה \ מאפיינים( i5-7500 CPU @ 320GHz מעבד זיכרון כרטיס

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

(Microsoft Word - SQL\353\351\345\345\365 \341\361\351\361 \360\372\345\360\351\355 \ doc)

(Microsoft Word - SQL\353\351\345\345\365 \341\361\351\361 \360\372\345\360\351\355 \ doc) 01/07/08 כיווץ בסיס נתונים ב MS SQL 2005 מסמך זה סוקר תהליך כיווץ בסיס נתונים ב-.Microsoft SQL Server 2005 תהליך הכיווץ (Shrink), מכווץ את חלקו הלא פעיל (קובץ ה- Log ) של בסיס הנתונים ואינו נוגע בחלקו

קרא עוד

מדריך למרצים ומתרגלים 1

מדריך למרצים ומתרגלים 1 מדריך למרצים ומתרגלים 1 תוכן עניינים מדריך למרצים ומתרגלים...1 קבלת סיסמה לתחנת מידע למרצה...3 הוספת חומרי למידה...6 הוספת מורשה גישה לאתר הוספת מטלה קורס...9 לאתר הקורס...11 בחירת בודקים למטלה...17 מערכת

קרא עוד

מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' שם קורס אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה קוד הקורס 698 מתכונת סמסטריאלי נקודות זכות אנגלית רמת טרום בסיסי ב' סמסטר

מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' שם קורס אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה קוד הקורס 698 מתכונת סמסטריאלי נקודות זכות אנגלית רמת טרום בסיסי ב' סמסטר מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה 698 נות זכות 699 אנגלית רמת טרום בסיסי ב' 701 אנגלית רמת בסיסי 70 אנגלית רמת מתקדמים א' 107 אנגלית רמת מתקדמים ב' 800 8004 8006 810 מתמטיקה

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 טבלה מחזורית היסטוריה בשנת 1882 הוענק פרס החברה המלכותית של לונדון לשני הכימאים, יוליוס פון מאייר ודימיטרי מנדלייב, על גילוי החוק המחזורי )עד היום יש חילוקי דעות מי מהם היה הראשון לגלותו (. מנדלייב ופון

קרא עוד

בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחנים אקסטרניים ב. משרד החינוך קיץ תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: , מספר השאלון: א. מ

בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחנים אקסטרניים ב. משרד החינוך קיץ תשעג, 2013 מועד הבחינה: , מספר השאלון: א. מ בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחנים אקסטרניים ב. משרד החינוך קיץ תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: 245 011114, מספר השאלון: א. משך הבחינה: שלוש שעות וחצי. עברית: הבנה, הבעה ולשון

קרא עוד

untitled

untitled ש 2 תאריך עדכון: 11/12 שם ומספר הקורס: סמינריון בניהול ובהתנהגות ארגונית 70-721/70-722/70-727-01 סוג הקורס: (סמינריון) שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: שנתי היקף שעות: "ש סילבוס זה מופיע באתר ביה"ס למנ"ע 1. מטרות

קרא עוד

תוכנית הוראה תשע"א, לפי מרצה

תוכנית הוראה תשעא, לפי מרצה מבנה הלימודים תוכנית לימודים במ"א תשע"ג תוכנית לימודים מחייבת למחזור תשע"ג נא לשמור עד סיום הלימודים קורסי חובה של המגמה חובת בחירה קורסי מחקר )ראה פירוט( )ראה פירוט( )חובה לכולם בשנה ב( שיטות מחקר )88

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002 שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 00 מדוע יורדת המוטיבציה הפנימית ללמידה? הבדלים בין בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים במוטיבציה פנימית ובמשתנים המקושרים אליה מאת : אורית סטופ-הראל בהדרכת : ד"ר ג'ני קורמן

קרא עוד

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשס"ז-2006

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשסז-2006 א) ב) ג) ד) ס 1 הכנסת השבע-עשרה הצעת חוק של חברי הכנסת גדעון סער עמירה דותן פ// 1681/1 הצעת חוק הבוררות )תיקון- ערעור על פסק בוררות(, התשס"ז- 2008 הוספת סעיף 21 א 1. 1 בחוק הבוררות, תשכ"ח- 1968, אחרי סעיף

קרא עוד

כלי עזר לאבחון התעללות 1. הציור ככלי עזר לאבחון התעללות השימוש בציור שכיח בקרב מטפלים למטרות אבחון וטיפול. טכניקות הציור המוכרות יותר למטפלים כאמצעי ל

כלי עזר לאבחון התעללות 1. הציור ככלי עזר לאבחון התעללות השימוש בציור שכיח בקרב מטפלים למטרות אבחון וטיפול. טכניקות הציור המוכרות יותר למטפלים כאמצעי ל כלי עזר לאבחון התעללות 1. הציור ככלי עזר לאבחון התעללות השימוש בציור שכיח בקרב מטפלים למטרות אבחון וטיפול. טכניקות הציור המוכרות יותר למטפלים כאמצעי לאבחון האדם כוללות ציור דמות אנוש, ציור בית-עץ-אדם וציור

קרא עוד

<4D F736F F D20F1E3F820E4EEE9ECE9ED20E1EEF9F4E820E5E3F8EBE9ED20ECEEF1E9F8FA20E3E9E1E5F820202E646F63>

<4D F736F F D20F1E3F820E4EEE9ECE9ED20E1EEF9F4E820E5E3F8EBE9ED20ECEEF1E9F8FA20E3E9E1E5F820202E646F63> סדר המילים במשפט הפשוט ותקינות המשפט תרגיל 1 עמ' 449 I. לא אני בניתי את הבית. (אלא מישהו אחר בנה אותו).II אני בניתי לא את הבית. (אלא מ שהו אחר, אלא את המחסן) I. המנהל רק יודיע על היציאה לטיול. (אך לא ישתתף

קרא עוד

נושא: צפיפות חומרים

נושא: צפיפות חומרים נושא: צפיפות חומרים רצף מערכי שעורים כיתה ז: נפח מסה משקל וצפיפות מילכה ברקו גרש 3.11.2011 מושגים בסיסיים: נפח ומסה מסה=כמות החומר. מכשיר מדידה: מאזניים. יחידות: ק"ג, גרם, טון. נפח= המקום שהגוף עשוי החומר/ים

קרא עוד

בי"ס כרמלית- חיפה

ביס כרמלית- חיפה בי"ס כרמלית- חיפה מבחן הבנת הנקרא ולשון לכיתה ה' שליש שני תאריך: שם: חברים טובים- קראו היטב את השאלות לפני שאתם עונים משך הבחינה: 09 דקות ציון המבחן מ 89 נקודות קראו את הקטע שלפניכם: חבר טוב בעירק חיו

קרא עוד

תקנון Switc h To Mac 2019

תקנון Switc h To Mac 2019 5.3.19 תקנון Mac Switch to עם istore לשנת 2019 1. הגדרות סער טכנולוגיות (ז.ח) בע מ ח.פ 514632561 (להלן: ("istore" מקיימת תוכנית מכירות תחת השם Mac Switch to ואשר תנאי ההשתפות בו מפורטים בתקנון זה (להלן:

קרא עוד

מקביליות

מקביליות PROMELA גרא וייס המחלקה למדעי המחשב אוניברסיטת בן-גוריון עדכון אחרון: 21:40 15/06/2013 2 שפת מ פ ר ט עם ס מ נ ט יק ה מוגדרת באופן מתמטי "שפת תכנות" למודלים המטרה: לאפשר גם לכאלה שאינם חוקרים בתחום לבנות

קרא עוד

על נתונייך ירושלים מצב קיים ומגמות שינוי

על נתונייך ירושלים מצב קיים ומגמות שינוי תיירות אורחים ו ירושלים בהשוואה למקומות נבחרים בישראל מאפייני התיירים 99 61% 73% 44% תיירים וישראלים* במלונות בירושלים, 2017-2000 ביקור של תיירים באתרים נבחרים בירושלים*, לפי דת, 2016 הכותל המערבי 16%

קרא עוד

פרויקט "רמזור" של קרן אביטל בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו

פרויקט רמזור של קרן אביטל בס ד מערך שיעור בנושא: פונקציה טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנושא הפונקציות הנלמד בכתה ט' בכל הרמות. עזרי ההוראה בהם נשתמש: מחשב, ברקו, דפי עבודה

קרא עוד

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שיתוף פעולה בין מורים שיח טיעוני (ארגומנטציה) בקרב תלמידים

קרא עוד

בעיית הסוכן הנוסע

בעיית הסוכן הנוסע במרכז חלם היה בור אזרחי חלם באופן קבוע נפלו לבור במרכז הכביש האזרחים שברו ידיים ורגליים וכמובן שפנו למועצת חלם לעזרה התכנסה מועצת חלם והחליטה סמוך לבור יש להקים בית חולים. ניהול עומס בשיטת נידן מגיש: עופר

קרא עוד

תכנון אלגוריתמים עבודת בית 4: תכנון אלגוריתמים תאריך הגשה: 02: , בצהריים,תא מספר 66 בקומת כניסה של בניין 003 מתרגל אחראי: אורי 0

תכנון אלגוריתמים עבודת בית 4: תכנון אלגוריתמים תאריך הגשה: 02: , בצהריים,תא מספר 66 בקומת כניסה של בניין 003 מתרגל אחראי: אורי 0 22 עבודת בית 4: תכנון אלגוריתמים תאריך הגשה: 2: 622, בצהריים,תא מספר 66 בקומת כניסה של בניין 3 מתרגל אחראי: אורי הוראות כלליות: כל עוד לא נאמר אחרת, כאשר הנכם מתבקשים לתאר אלגוריתם יש לספק את הבאות: תיאור

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 דרכי הראיון המסייע ממדי הראיון הייעוצי מבנה ותהליך פתיחה מבוא מוקד התערבות סיום מטרות פורקן יצירת קשר עיבוד רגשי איסוף מידע ארגון מידע הבנה תובנה מתן מידע. שינוי חשיבתי שינוי התנהגותי פתרון בעיות קידום

קרא עוד

תורת הקומפילציה

תורת הקומפילציה תורת הקומפילציה תרגיל בית 2 הוראות לתרגיל 2 בשפת MINI-PASCAL הפרוייקט המצורף הינו קוד שלד של מהדר לשפת mini-pascal עליכם לממש בסביבת (Eclipse (Java את הפונקציות המתאימות לפי החומר שנלמד בהרצאה ע"מ שהמהדר

קרא עוד

Office 365 ProPlus בחינם לסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון בנגב הוראות סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון בנגב יכולים להוריד ולהתקין את חבילת התוכנה Office

Office 365 ProPlus בחינם לסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון בנגב הוראות סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון בנגב יכולים להוריד ולהתקין את חבילת התוכנה Office Office 365 ProPlus בחינם לסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון בנגב הוראות סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון בנגב יכולים להוריד ולהתקין את חבילת התוכנה Office 365 ProPlus בחינם. ניתן להוריד ולהתקין את הגרסאות הבאות:

קרא עוד

מצגת מבנה וטבלה מתוקן [לקריאה בלבד]

מצגת מבנה וטבלה מתוקן [לקריאה בלבד] טבלה מחזורי ת האלקטרונים ברמה האחרונה בכל אטום, הם אלו שיוצרים קשר עם אטום/אטומים נוספים. אלקטרונים אלו נקראים אלקטרונים וולנטיים או אלקטרונים ערכיים. הרמה האחרונה באטום, המכילה את האלקטרונים הוולנטיים

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 איה: פו: איה: פו: "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר?" "שואל את עצמי מה אני אוכל הבוקר..ומה אתה?" "אני שואל איזה דבר מסעיר יקרה לי היום.." "זה בדיוק אותו הדבר.." אימון לקריירה מאסטרטגיה לפרקטיקה ממוקדת תוצאות

קרא עוד

תכנות מונחה עצמים א' – תש"ע

תכנות מונחה עצמים א' –  תשע 1 תכנות מונחה עצמים והנדסת תוכנה תשע"ו 2 בנאי העתקה בניית העתק של אובייקט קיים. בניית העתק בעת העברת אובייקט לפונקציה. בניית העתק בעת החזרת אובייקט מפונקציה. ניתן להגדיר בנאי העתקה. אם לא מגדירים, אז הקומפיילר

קרא עוד

ת'' מדריך לבעלי תיבה קיימת במופ ומשתמשים ב Outlook 2003 או doc.2007 לפני שניגש להגדיר את תיבת המייל החדשה, נבצע גיבויי של המיילים ופנקס הכתובות מהחשבו

ת'' מדריך לבעלי תיבה קיימת במופ ומשתמשים ב Outlook 2003 או doc.2007 לפני שניגש להגדיר את תיבת המייל החדשה, נבצע גיבויי של המיילים ופנקס הכתובות מהחשבו ת'' מדריך לבעלי תיבה קיימת במופ ומשתמשים ב Outlook 2003 או doc.2007 לפני שניגש להגדיר את תיבת המייל החדשה, נבצע גיבויי של המיילים ופנקס הכתובות מהחשבון הקודם )ייצוא וייבוא כפי שמצוין מטה(. תהליך זה ימשוך

קרא עוד

א. נציג את השרטוט המתאים ונסביר בהמשך: שטח המשולש גדול פי משטח המשולש בגרות סט יולי 09 מועד קיץ ב שאלון CAE, CEB כאשר לשני המשולשים גובה משותף

א. נציג את השרטוט המתאים ונסביר בהמשך: שטח המשולש גדול פי משטח המשולש בגרות סט יולי 09 מועד קיץ ב שאלון CAE, CEB כאשר לשני המשולשים גובה משותף א. נציג את השרטוט המתאים ונסביר בהמשך: שטח המשולש גדול פי משטח המשולש 3 CAE, CEB כאשר לשני המשולשים גובה משותף, E בהתאמה. לכן, הנקודה BE.3: לצלעות AE מחלקת את ו- AB ביחס של ע"פ נוסחת חלוקת קטע ביחס נתון

קרא עוד

<4D F736F F D20EEF9E5E5E0E5FA20E3E9F4F8F0F6E9E0ECE9E5FA2E646F63>

<4D F736F F D20EEF9E5E5E0E5FA20E3E9F4F8F0F6E9E0ECE9E5FA2E646F63> משוואות דיפרנציאליות מושגי ייסוד: משוואה המקשרת את גורם הפונקציה עם הפונקציה והנגזרות שלה או הדיפרנציאלים שלה, נקראת "משוואה דיפרנציאלית רגילה" לפתור משוואה דיפרנציאלית פירושו, למצוא את הפונקציה המקיימת

קרא עוד

<4D F736F F D20F4FAF8E5EF20EEE5F2E320E020F1EEF1E8F820E120FAF9F2E3>

<4D F736F F D20F4FAF8E5EF20EEE5F2E320E020F1EEF1E8F820E120FAF9F2E3> האקדמית תל אביב-יפו מבוא ללוגיקה ותורת הקבוצות מועד א' סמסטר ב' תשע"ד הפתרון לא נכתב על ידי גורם רשמי ובהחלט יכול להיות שנפלו טעויות פה ושם עשיתי כמיטב יכולתי אבל תשימו לב ותפעילו שיקול דעת אשמח לשמוע

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - סובבתהו בכחש

Microsoft PowerPoint - סובבתהו בכחש המנהל למחקר ופיתוח ולהכשרה מפגש מדר יכ ות מפמ"ר, א וגוסט תשס"ט, ד"ר דבורה ה רפז "צלילה" אל הטקסט הספרותי שלהב"ת הגיגים בטר ום פ עי לות כיצ ד צו ללים בבטח ה? הסנפיר ים והש נו רק ל(צ נר ן) מהו התפקיד שלי

קרא עוד

מוצרים למשרד סדרה מעוצבת זרועות למסכי מחשב SIT - STAND WORKING ארגונומיה 92

מוצרים למשרד סדרה מעוצבת זרועות למסכי מחשב SIT - STAND WORKING ארגונומיה 92 מוצרים למשרד סדרה מעוצבת זרועות למסכי מחשב SIT - STAND WORKING 92 מוצרים למשרד OFFICE SUITES TM MESH BACK SUPPORT תומך גב מבד נושם מוריד מתח מהשכמות ומהגב התחתון מתאים לכל כסא משרדי הרכבה קלה ונוחה STANDARD

קרא עוד