ניר עמדה אפרקסיה ילדית של הדיבור תל אביב, תשרי תשע"ד, ספטמבר 2013 האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת The Israeli Speech Hearing and Language Associatio

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "ניר עמדה אפרקסיה ילדית של הדיבור תל אביב, תשרי תשע"ד, ספטמבר 2013 האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת The Israeli Speech Hearing and Language Associatio"

תמליל

1 נייר עמדה של אפרקסיה ילדית של הדיבור Childhood Apraxia of Speech (CAS) נכתב ועובד על ידי קלינאיות התקשורת: ד"ר בן-דוד אביבית, ד"ר טובול-לביא גילה, ד"ר נחמני אריאלה, ד"ר עדי בן-סעיד לימור פתח דבר... נייר העמדה הנוכחי, בנושא "הדיספרקסיה הילדית של הדיבור" או בשמה הלועזי Childhood Apraxia of Speech (להלן,(CAS חובר על ידי ועדת אד הוק. חברות בועדה קלינאיות התקשורת: ד"ר בן-דוד אביבית, ד"ר טובול-לביא גילה, ד"ר נחמני אריאלה וד"ר עדי בן-סעיד לימור. נייר העמדה סוקר ספרות מקצועית רחבה ביותר התומכת בעמדה הקלינית הטוענת לשונות גבוהה ולמורכבות של ה- CAS עד לקושי בהתנהלות קלינית בשלבי האבחון והטיפול בלקות זו. מבוא מטרות נייר העמדה הנוכחי להציג מידע עדכני אודות ה-,CAS על מנת לעזור למטפלים מדיסציפלינות שונות שבמקצועות הבריאות והחינוך להתמודד עם האתגר הקליני בכל הקשור לאבחון וטיפול בלקות זו. לשם כך, יעשה נסיון להגדיר את האפרקסיה הילדית האבחוניים והטיפוליים המוצעים בספרות המקצועית. של הדיבור, לתאר את המאפיינים שלה ואת הכלים מחברות נייר העמדה ערות לקושי בביסוס הראיות הספרותיות על רקע מורכבותה של ה- בזהירות ובחשיבה מעמיקה יחתם המסמך בהמלצות קליניות ובהמלצות מחקריות. CASולכן, יש לציין כי מחברות נייר העמדה הנוכחי התבססו,בכתיבת המסמך, על מונחים, הגדרות ומחקרים המוזכרים בנייר העמדה של (2007) ASHA ובנוסף נשענו על מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות. מאידך, נתנה הדעת לרמת ה- (EBP) Evidence Based Practice במחקרים השונים תוך התייחסות למגבלה המחקרית העוברת כחוט השערה, לאורך הסקר בשל מורכבותה של ה- CAS.

2 הגדרת האפרקסיה ותאור מאפייניה היסטורית וגם כיום, נוהגים לחלק את האפרקסיה לשלוש קטגוריות עיקריות: א. ב. ג. אפרקסיה מוטורית מוגדרת כלקות בתכנון המוטורי ובאינטגרציה הסנסורית, הקשורה ליכולת לתכנן ולבצע משימות מוטוריות (1985.(Ayres, יש לציין כי הפרקסיס הוא יותר מתכנון תנועות, שכן הוא מערב את כל בניית המערך הביצועי, את ארגון ההתנהגות ואת פיתוח שיטות הפעולה, היינו את הידיעה מה לעשות ולא רק איך לעשות (1989.(Ayres, אפרקסיה אוראלית מוגדרת כקושי בהנעת איברי הפה למטרות לא ורבליות (2001.(Agin, מספר חוקרים טוענים כי שליטה על יכולות מוטוריות של לעיסה ובליעה אינן קשורות ישירות לדיבור.(Moore & Ruark, 1996) אפרקסיה ורבלית קושי במרכיבים רבים של דקדוק אקספרסיבי (1982 Nation, (Aram &, כלומר קושי בתחומי המורפולוגיה, התחביר וכן הפונולוגיה. על פי- TR (2000) DSM -IV מוגדרת אפרקסיה כ: ליקוי בהתפתחות הקואורדינציה המוטורית. א. הלקוי מפריע באופן משמעותי להישגים אקדמים או בפעילות יומיומית. ב. קשיי הקואורדינציה לא קשורים למצב בריאותי,C.P) המיפלגיה, ניוון שרירים). ג. זו אינה הפרעה התפתחותית נרחבת. ד. ה. הקשיים המוטורים קשורים לפער התפתחותי של הילד. יתכנו מצבים קומורבידים והפרעות נלוות כלהלן: הפרעה פונולוגית א. הפרעה שפתית אקספרסיבית ב. הפרעה בהבנת שפה ג. יש לציין כי בהוצאה העדכנית של DSM-5 (2013) האפרקסיה כבר אינה מתוארת כתופעה נפרדת אלא (כשמדובר Developmental Coordination Disorder (DCD) נכללת בתוך קבוצת תופעות ה- באפרקסיה מוטורית) ובתוך קבוצת ה- (SSD) speech sound disorders (כשמדובר באפרקסיה ילדית של הדיבור). מחברות נייר עמדה זה מסכימות עם מחברי ה- 5-DSM בנוגע לשייכות של CAS לקבוצת הפרעות ה-,SSD אך סוברות שמכיוון שחוקרים וקלינאי תקשורת רבים מתייחסים ל- CAS כהפרעה ייחודית בקבוצת הפרעות הדיבור, יש לחקור את מאפייני ה- CAS מבחינה מחקרית וקלינית כפי שיפורט להלן בהרחבה.

3 בעשר השנים האחרונות הופיעו בספרות המקצועית הקלינית והמחקרית, יותר מ- 50 הגדרות להפרעה של אפרקסיה ילדית של הדיבור Childhood Apraxia of Speech (להלן.(CAS בהעדר הגדרה חד משמעית, הוחלט על ידי מחברי נייר העמדה הנוכחי לאמץ את ההגדרה של (2007) ASHA ולהגדיר את ה- CAS כדלהלן: Childhood apraxia of speech (CAS) is a neurological childhood (pediatric) speech sound disorder in which the precision and consistency of movements underlying speech are impaired in the absence of neuromuscular deficits (e.g., abnormal reflexes, abnormal tone). CAS may occur as a result of known neurological impairment, in association with complex neurobehavioral disorders of known or unknown origin, or as an idiopathic neurogenic speech sound disorder. The core impairment in planning and/or programming spatiotemporal parameters of movement sequences results in errors in speech sound production and prosody (ASHA, 2007 p.3-4). מתוך ההגדרה של מחברי נייר העמדה של (2007), ASHA נראה שמדובר בלקות נוירו-התפתחותית בדיבור, המאופיינת בקושי בהשגת דיוק ועקביות של התנועות העומדות בבסיס הפקת הדיבור בהעדר ליקוי נוירו-מסקורלי. הקושי העיקרי של,CAS הינו בתכנון ותכנות פרמטרים של רצף תנועות במרחב ובזמן והביטוי הקליני של הליקוי הינו שיבושים בהפקת צלילי הדיבור ובפרוזודיה. ואולם, עד כה לא נמצאו מאפיינים ייחודיים דיאגנוסטיים של,CAS המבדילים אותה מהפרעות דיבור אחרות של הילדות (Speech Disorders) Sound כמו למשל: הפרעות בייצוג הפונולוגי או הפרעות נוירו-מסקולריות כמו דיסארטריה. מאידך, קיימת הסכמה מסוימת, לגבי קיומם של שלושה מאפיינים סגמנטליים וסופרה-סגמנטליים העומדים בבסיס הקושי בתכנון ותכנות תנועות הדיבור: א. ב. ג. שגיאות לא עקביות בהפקת עיצורים ותנועות במשימות חיקוי של הברות ומילים. קושי קוארטיקולטורי הבא לידי ביטוי בהארכה והפרעה במעברים בין הצלילים ובין ההברות. פרוזודיה לקויה בעיקר בטעם. אבחון הגורם המאבחן מהמסמך של (2007), ASHA עולה כי האבחנה של CAS צריכה להינתן על ידי קלינאי התקשורת (ולא נוירולוג או מטפל רפואי או פארא-רפואי אחר). כותבות נייר עמדה זה מאמצות אמירה זו ומדגישות כי

4 אבחון נכון של קלינאי תקשורת מיומן הוא המפתח למתן אבחנה של.CAS זאת ועוד, אם לקלינאי התקשורת המטפל חסר ידע בתחום טיפול ספציפי שרלוונטי לילד מסוים (למשל: תקשורת תומכת וחליפית), עליו להפנותו לקלינאי תקשורת מומחה בתחום. גיל אבחון מינימאלי החוקרים בספרות לא מציינים מהו הגיל הצעיר ביותר בו ניתן לתת אבחנה מהימנה ותקפה של.CAS הקווים המנחים הקליניים לגבי גיל מינימאלי מתאים לאבחנה של CAS נעים בטווח של (מתחת) לשנתיים עד ל(מתחת) ל- 4 שנים. הדבר כולל הן ילדים עם CAS אידיופאטי (ללא גורם ידוע) והן ילדים עם CAS המופיעה כסימפטום משני לבעיה נוירו-ביולוגית או בעיה נוירו-התנהגותית מורכבת. קריטריונים לבניית מערך אבחון: למרות הניסיונות למצוא רשימת קריטריונים שתהווה בסיס לאבחון של,CAS עדיין קיימת עמימות מחקרית באשר לקריטריונים ובאשר לאיכותם. מספר חוקרים הציעו רשימות של קריטריונים, הכוללים תחומי בדיקה כמו: א) מוטוריקה, דיבור, כישורי הגייה ופונולוגיה, שפה ו"שונות" (תחומים אחרים) (1995,(Crary, ב) הגבלות במצאי הפונולוגי (עיצורים ותנועות), אבנורמליות סופרה סגמנטלית ושונות או חוסר בעקביות בתבניות דיבור. בנוסף, ג'סטות בתקשורת, אחור במוטוריקה גסה או עדינה, סרבול מוטורי, מיומנות מוטורית אורלית רצונית, קצב של דיאדוכוקינזיס ודקדוק (2000 Wellman,.(Davis and מתוך מחקרי של שטח (1998) Davis, Jakielski, and Marquardt ו- (2003) Forrest עולה כי קלינאי התקשורת עדיין אינם מאבחנים ילדים עם CAS בעזרת אותם קריטריונים, קשה להם לכמת את התוצאות וכן הם מתקשים לאבחן ילד שמציג רק חלק מהקריטריונים המוצגים. בנייר העמדה של (2007) ASHA מוגדרים, כאמור, שלושה קריטריונים כמאפיינים נפוצים ל- :CAS שיבושים בתנועות, שונות בהפקות חוזרות והבדלים סופרה סגמנטלים. יחד עם זאת, צוין, כי מאפיינים אלה אינם הכרחיים לאבחנה וכן אינם מספקים. מחקרים רחבים יותר בדקו את ההבדל בין CAS לבין ילדים עם התפתחות טיפוסית או לקות שפה אחרת וכללו: היסטוריה, גורמים, ומאפיינים שהוצעו ל- CAS במהלך השנים. שני סמנים ל- CAS נמצאו נפוצים במחקרים אלה: ביצוע פחות טוב במשימות המערבות הפקות רב-הברתיות, כגון: מבדק הדיאדוכוקינזיס, הפקת מילות תפל והפקת מילים רב-הברתיות, וכן שונות במאפייני הטעם בין ילדים עם חשד ל- CAS ובין ילדים עם הפרעות היגוי 2003) al.,.(munson, Edwards, and Beckman, 2003; Shriberg et מחקר נוסף, בחן 81 ילדים, בני חודשים, שהופנו להערכה עקב לקות הגוי ופונולוגיה.(SSD) לילדים אלה הועבר מבדק חדש -(DEMSS) "הערכה דינמית של מיומנות מוטורית של הדיבור".

5 2013) Strand,.(McCauley, Weigand, Stoeckel, Baas and מטרתו של המבדק היתה להבחין בין ילדים עם CAS לבין ילדים עם הפרעות הגוי אחרות. מהימנות ותקפות המבחן היו גבוהים (מ- 89% ומעלה במגוון קריטריונים) והוא הוכיח את עצמו כמאבחן יעיל, למרות שלא אבחן נכונה את כל הילדים עם.CAS למרות שמתוך המחקרים הנ"ל לא עלה סמן התנהגותי תקף, המחקרים עדיין תומכים בסברה כי לילדים עם חשד ל- CAS יש מאפיינים או קשיים ייחודיים הן בהפקת דיבור והן בתחומים רחבים יותר כגון: אינטליגנציה לא מילולית ואוריינות. בשפה העברית נמצא כי אחד המאפיינים הדומיננטים אצל ילדים עם CAS הוא: אסינכרוניזציה בין התפתחות הרמה הסגמנטלית ומבנה ההברה לבין התפתחות רמת המלה הפרוזודית. כלומר, שמירה על מספר ההברות במלה, אך לא על המבנה של ההברה ולא על הסגמנטים המופיעים בה. הקושי רב עד כדי כך שישנן מלים בנות למעלה משתי הברות שאין בהם כלל עיצורים והן מכילות תנועות בלבד. ממצא נוסף, שתומך בממצאי מחקרים קודמים הוא העליה במספר הטעויות במלה ככל שאורך המלה או המבע עולה. אך לעומת זאת, בניגוד למחקרים קודמים, נמצא כי חיקוי מלים הקל על ילדים עם CAS ועזר להם בהפקת מילת המטרה (טובול-לביא, 2005). בהשוואה של השונות ברכישה טיפוסית לעומת ילדים עם CAS עולה שלאחרונים יש שונות רבה יותר בהפקות מאשר ברכישה טיפוסית. שונות זו שונה גם איכותית: היא כוללת הפקות רבות בהן יש קושי בהפקת הסגמנטים ובהפקת היחידות התת-הברתיות (במילוי הסגמנטים בתוך ההברות) יחסית לילדים הטיפוסיים בעלי ההתפתחות הטיפוסית. בנוסף, רוב רובן של ההפקות החוזרות של אותה מלה אצל ילדים עם CAS אינן כוללות הפקה תקינה של מילת המטרה, וכל ההפקות החוזרות שגויות 2012).(Tubul-Lavy, לסיכום, המאפיינים של CAS אינם חד משמעיים מהסיבות הבאות: האוכלוסייה של הילדים עם CAS מגוונת, טווח הלקות רחב וכולל החל מילדים בהם האפרקסיה באה לידי ביטוי בצורה קלה יותר ועד ילדים בהם האפרקסיה חמורה עד כדי חוסר מובנות של דיבורם. המחקרים עד היום לא הצליחו לחלק את הלקות לחומרות שונות ולאפיין כמותית ואיכותית את דרגות החומרה של הלקות. טווח הגילאים של הילדים עם CAS הינו רחב. בכל גיל הלקות באה לידי ביטוי באופן אחר. כך למשל: ילדים בגיל הרך יתקשו בשפה הדבורה בעוד ילדי בית ספר יתקשו גם בשפה הכתובה. יש להתאים אבחון לכל שכבת גיל. CAS יכולה להראות קומורבידית עם לקויות נוספות (שפתיות, מוטוריות, קוגניטיביות, רגשיות), שישפיעו על צורת האבחון ותוצאותיו. כל הנקודות הללו מקשות על בניית אבחון חד משמעי ומתוקנן.

6 סוללת האבחון הערכה של ילדים, שלגביהם הדיאגנוזה של CAS מוטלת בספק, צריכה לכלול מדדים של כל התחומים המתוארים בנייר העמדה של (2007) ASHA וכותבות נייר העמדה הנוכחי: תפקודים אורו-מוטוריים לא ורבלים, הפקת דיבור, פרוזודיה, קול, תפיסת דיבור, שפה ולילדים בוגרים יותר מיומנויות מטא-לשוניות ואוריינות. מכל התחומים הללו, קיימת תמימות דעים מסויימת בין החוקרים לגבי המהימנות של שלושת מאפייני ה- CAS שהוצגו בסעיף ההגדרה ותאור המאפיינים ומתארים: טעויות לא עקביות, הפרעות בקו ארטיקולציה בין היחידות הלשוניות ופרוזודיה לא תקינה, בעיקר הטעם. קיימת חשיבות רבה ללקיחת אנמנזה מלאה (רקע תרבותי ולשוני של הילד), תוך התאמה לשוניים של כל מטופל. לצרכים הסוציו- כמו כן קיימת חשיבות לבחון יכולות מסוימות (מנוגדות): הבחנה בביצוע של הילדים בין פעולות אוטומטיות לעומת פעולות רצוניות ביצוע בודד לעומת ביצוע ברצף ביצוע בהקשר פשוט לעומת ביצוע בהקשר מורכב או חדש/לא מוכר חזרה על אותו גירוי לעומת חזרה על גירוי שונה ומגוון (חזרה על יחידות ברצף לעומת חזרה על יחידות משתנות) ביצוע של משימות בהן ניתנים לנבדק רמזים אודיטוריים, ויזואליים, טקטיליים או שילובים. חשוב לבחון את האינטראקציה בין "חלקות",(smoothness) קצב וכמו גם דיוק (יתכן מצב שהפקות הילד חלקות כשהקצב איטי אך לא קצביות כשהביצוע נעשה בקצב מהיר). הערכה תעשה בהקשרים מגוונים (ספונטאני, שיום, חיקוי, ברמת ההברה, מילה בודדת, צירוף, משפט, שיח). חשוב לציין כי אין היום מבחן מתוקנן שכולל בתוכו את כל האספקטים המוזכרים. טיפול גישות טיפוליות בסוגיית הטיפול ב-,CAS אין בספרות דיי מחקרים הבודקים יעילות של שיטות טיפול שונות ומבין המחקרים הקיימים, רובם אינם בעלי (EBP) Evidence Based Practice ברמה גבוהה. (2008) Morgan and Vogel סקרו 825 מאמרים, שדיווחו על מחקרים, העוסקים בטיפול בילדים עם CAS בגילאי 3-16 ש', ודיווחו כי אין בנמצא אף לא מחקר אחד העוסק בטיפול ברמת דירוג גבוה של,EBP עובדה זו

7 מקשה מאד על החלטת קלינאי התקשורת באיזו שיטה טיפולית יש להשתמש במהלך העבודה עם ילדים עם.CAS גם ועדת החוקרים של (2007) ASHA הגיעה, שנה קודם לכן, למסקנה דומה. החוקרים ציינו כי רוב המחקרים הינם הצגות מקרה בודד או מחקרים שבדקו אוכלוסיה מאד מצומצמת, וגם אלה שבדקו קבוצות נבדקים מעט יותר גדולות, נמצאו ברמת דירוג נמוכה של.EBP הסיבות העיקריות לכך הן: קושי לבנות מחקרים בעלי מתודולוגיה חזקה בשל הבעייתיות בהגדרה של CAS (כפי שפורט בסעיף האבחון), ההטרוגניות המאפיינת אותה, קושי בעריכת אבחנה מבדלת והשינויים החלים במאפיינים לאורך זמן. למרות כל הנ"ל, יוזכרו להלן בנייר העמדה הנוכחי מספר גישות טיפוליות הנפוצות בשימוש בקרב קלינאי תקשורת. גישות אלו נבדקו במחקרים והוזכרו בנייר העמדה של (2007): ASHA גישות לשוניות גישות המתייחסות למערכת הלשונית ולמורכבות הפונולוגית בעת קביעת המטרות הטיפוליות. לדוגמא, מחקרו של (1996) Powel אשר שם דגש טיפולי על שיפור יכולת החיקוי של הילד באותם הגאים אשר לא הופיעו ברפרטואר ההגאים שלו. הרציונל מאחורי גישה זו התבסס על תוצאות מחקר קודם של החוקר בו נמצא כי ההגאים שהיו ברי חיקוי נכנסו לאינוונטר הפונטי של הילדים גם ללא טיפול, בעוד שהגאים שלא היו ברי חיקוי לא נכללו בו. דוגמאות לגישות לשוניות נוספות שלא נכללו במסמך של (2007) ASHA הן: טיפול באמצעות מודעות פונולוגית 2006) Gillon, (McNeill, Gillon, and Dodd, 2009; Moriarty and וטיפול בקשיים פרוזודיים, בעיקר מבנה הטעם 2010) McDonald,.(Ballard, Robin, McCabe, and גישות מוטוריות גישות אלו הן יותר פונטיות ומתייחסות להיגוי. מתוך גישות אלו, אחת היחידות שנבדקה מחקרית היא הגרייה האינטגרלית stimulation) (integral שתוארה ונחקרה ע"י Strand ושותפיה (Strand and (1999 Skinder,.Debertine, ;2000 Strand and גישה זו הינה מודיפיקציה של גישה אשר פותחה עבור מבוגרים עם אפרקסיה נרכשת והכוללת עקרונות של למידה מוטורית כגון: תדירות האימון ומהותו והתייחסות מודעת לתוצאה ולביצוע. בשנים שלאחר פירסום המסמך של (2007), ASHA פורסמו מחקרים נוספים שעסקו בקשר בין עקרונות של למידה מוטורית וטיפול ב-,CAS אך גם הם היו עם נבדקים מעטים בלבד (Mass, Butalla and Farinella, 2012; Mass and Farinella, 2012; Mass et al., 2008)

8 חשוב לציין כי הגישות המוטוריות אינן מתייחסות לתירגול מוטורי ללא דיבור Nonspeech) Oral Motor (Ruscello, CAS אשר לא נמצאו ראיות לכך שהוא תורם לטיפול בהפרעות היגוי חמורות ו-,Treatment).2008) ועדת המומחים של (2007) ASHA הביעה אף היא דעה על טיפול אורו-מוטורי. לדעת הועדה טיפול אורו- מוטורי שאינו ורבלי, אינו הכרחי ואינו מספק כדי לשפר את הפקת הדיבור בקרב ילדים עם.CAS לדבריהם דיבור דורש רמות קואורדינציה וגמישות, גבוהות, מדויקות ועדינות ורמות נמוכות יותר של כוח לעומת פעילויות מוטוריות לא אורליות כמו לעיסה, ניפוח וכד'. שילוב בין גישות לשוניות ומוטוריות גישה זו מבוססת על עבודתן של (1994), Velleman and Strand אשר טענו כי CAS מייצגת קושי בתכנון התנהגות מדורגת ועקבית, או רצף של התנהגויות מוטוריות או לשוניות. במחקרם של Velleman, Bahr, (1999) and Ziegler אשר בדק גישה זו בקרב ארבעה ילדים עם חשד ל-,CAS הילדים טופלו בשילוב של פעילויות אורומוטורית וסנסואורלית עם גישות לשוניות, שתירגלו הגאים בסביבות פונטיות מגוונות, עד להפקת הברות מורכבות והשתמשו בעקרונות מתוך גישת ה-.Metaphon המחברים דיווחו על התקדמות ניכרת בהפקת הדיבור ובמובנות. גישות המציעות טכניקות של רמזים סנסוריים וג'סטות גישות אלו עושות שימוש ברמזים הניתנים למטופלים ע"י קלינאי התקשורת ומסייעים להם בהפקה. בין הרמזים המתוארים נמצאים: ג'סטות של הקל"ת, מגע באיברי ההיגוי של הילד (לדוגמא PROMPT- Dale Korpilahti, 2011,(and Hayde, 2013; Hayden, 2006; Martikainen and תמונות מסייעות ועוד. גישות טיפוליות חדשניות, יחסית, שניתן ליחס לתחום זה הן גישות המשלבות מיכשור כדי לתת ביו-פידבק למטופלים. לדוגמא, טיפול בילדים עם CAS באמצעות Electropalatography (גישה המאפשרת לקבל פידבק ויזואלי על מסך המחשב של המטופל לגבי נקודות המגע של הלשון בחיך) Stewart, (Gibbon, 2007) McAllister,.Hardcastle, and Crampin, 1999; Lundeborg and גישה נוספת מתחום הפידבק הויזואלי היא של ביופידבק באמצעות אולטרא סאונד press).(preston, Brick, and Landi (in גישות מלודיות מדובר בגישות המשתמשות בשינוי מלודיה והאטת קצב הדיבור כדי לטפל ב-.CAS אחת הגישות המוכרות יותר בתחום היא ה- Melodic Intonation Therapy אשר אומצה מתחום הטיפול במבוגרים עם אפזיה.(Helfrich Miller, 1984, 1994 )

9 שימוש בתקשורת תומכת- חליפית חשוב לזכור כי המטרה העיקרית של קלינאי תקשורת בטיפול בילדים היא שיפור היכולות התקשורתיות. מכיוון שאצל ילדים רבים עם,CAS קשיי הדיבור מביאים לקשיים תקשורתיים, חשוב לקבוע את התקשורת כאחת ממטרות הטיפול העיקריות. ידוע כי, במקרים של מובנות דיבור ירודה, תקשורת תומכת-חליפית (להלן תת"ח) מאפשרת התמודדות סוציאלית ואקדמית. הועדה של (2007) ASHA מדווחת כי גם בתחום זה לא נעשו מחקרים רבים לגבי ילדים עם CAS ואלו שנערכו, כללו נבדקים בודדים. אמצעי התקשורת בהם השתמשו במחקרים הללו היו: שפת סימנים, סימנים ויזואליים, שימוש בפלט קולי ובלוחות תקשורת. מממצאי המחקרים הללו עולה כי יעילות הטיפול תלויה באמצעי הטיפול, אך גם בהתערבות רב תחומית כולל מעורבות הורית. גם במחקרים שהראו שיפור ביכולות התקשורת והשפה, לא דווח על שיפור ביכולת הדיבור עצמה כתוצאה משימוש בתת"ח. המלצת הסיכום של הועדה היא להשתמש בתוכניות טיפול המעודדות שימוש רב ערוצי: שימוש בשפת סימנים, תמונות, מערכות תת"ח, חיזוקים ויזואלים ורמזי מגע- כל אלו נמצאו יעילים ביותר לילדים עם,CAS ומספקים להם תת"ח בדיבור. משך, סוג ותדירות הטיפול ועדת המומחים של (2007) ASHA ממליצה על טיפול אינטנסיבי, בתדירות של 3-5 פעמים בשבוע בטיפול בילדים עם ילדים עם CAS וזאת כיון שנדרש תרגול חזרתי של תכנון וביצוע בהפרעות דיבור מוטוריות, בעיקר לאותם ילדים עם תקשורת פונקציונלית מאוד מועטה. המלצתם הינה לבצע את הטיפול בסביבה טבעית ככל האפשר כדי להקל בהמשך על יכולת ההכללה והיישום בחיי היום יום. אמנם תרגול בבית הוא הכרחי וקריטי, אולם אין הוא יכול לבוא במקום טיפול פרטני הניתן ע"י קלינאי התקשורת המיומן בתחום. הפורמט של הטיפול ישתנה בהתאם לכל ילד ולכן חשוב מאד להתאים את תכני הטיפול, משכו ותדירותו למטופל הספציפי בהתאם לגילו, לשלב הטיפול בו הוא נמצא, להפרעות האופייניות לו ולמטרות הטיפוליות באותה עת. כאשר המטרה העיקרית היא לשפר את האספקטים המוטוריים של הפקת הדיבור של הילד (כלומר יותר זמן תרגול לחלק המוטורי), הטיפול הפרטני הוא המועדף ללא קשר לגיל הילד. עוד חשוב לשלב בטיפול מספר רב של אנשים המשמעותיים לילד ולהסביר להם את מטרות הטיפול בחדר ומחוצה לו. כיון שמדובר בילדים המופנים לטיפול בגיל מאוד צעיר, חשוב לבחון בזהירות ובכובד ראש את משך המפגש הטיפולי. רוב הילדים הצעירים משתפים פעולה למשך 30 דקות טיפול לכל היותר. רוב המטפלים מעדיפים

10 30 מסגרת טיפולית הכוללת ארבע פגישות טיפוליות בנות דקות כל אחת, לעומת שתי פגישות טיפוליות בנות שעה כל אחת. מצבים קומורבידים והפרעות נלוות הועדה של (2007) ASHA נסמכת על המתואר בספרות ומאמינה כי ה- CAS צריכה להיכלל כישות דיאגנוסטית בתוך הקבוצה של.Childhood Speech Sound Disorders הסקירה המובאת עד כה תומכת בהשקפה לפיה CAS הינה הפרעה קלינית מורכבת, עם מאפיינים רבים וייחודיים המשתנים מילד לילד בהתאם לסוג, לחומרה ולאורך הזמן בו היא נמשכת. הממצאים מצביעים על כך, שלא כמו באיחור שפתי, מאפייני הדיבור והמאפיינים הפרוזודיים של ה- CAS עלולים להישאר לאורך זמן. בנוסף, ליקוי שפה וליקויים אורייניים מלווים בד"כ את הקושי המוטורי, שמהווה את המקור העיקרי בליקוי של ה-.CAS זאת ועוד, מחקרים מראים כי קיים קשר בין הפרעות פונולוגיות בשנות חייו הראשונות של הילד לבין הצלחה בתחומים אחרים בבית הספר ובשנות חייו המאוחרות. כך הוכח הקשר בין הפרעות פונולוגיות לקושי ביכולת שליפה, לזיכרון השמיעתי, לפיתוח מודעות פונולוגית וכן למיומנויות הקריאה והכתיבה. (2004) Lewis, Freebairn, Hansen, Iyengar, and Taylor דיווחו, שילדים עם,CAS בד"כ, מציגים קושי גם בהבנת השפה וגם בהבעת השפה כמו גם בתחומים אקדמיים כמו: קריאה, איות ויכולת הבעה בכתב. הם הציעו, שקלינאי התקשורת ישקלו לשלב בטיפול גם מטרות הכוללות מודעות פונולוגית ואימון קדם-אוריינות כחלק מהטיפול בילדי,CAS שמצויים בסיכון לפתח קשיי למידה ושפה. גישות טיפול, המתמקדות בפלט אורלי בלבד, אינן מתאימות לחלק מהילדים עם CAS וקלינאי התקשורת נדרשים להוסיף גישות תקשורתיות של תת"ח. זאת ועוד, CAS יכולה להיות מלווה בהפרעות מוטוריות או נוירולוגיות, לפיכך ממליצה הועדה, שקלינאי התקשורת שהוא הדמות המקצועית לאבחן את הליקוי, יפנה במידת הצורך לגורמים נוספים. מומלץ להפנות לריפוי בעיסוק להערכה של מיומנויות סנסוריות-מוטוריות לא מילוליות וכן להערכה של המוטוריקה העדינה. בנוסף מומלץ להפנות לאבחון פיזיותרפיסטי אם נצפים קשיים במוטוריקה הגסה ובטונוס השרירים. וכן להפנות לנוירולוג ילדים אם נראים סממנים נוירולוגים (למשל: פעילות של התקפים חשמליים). כיון ש CAS יכולה להופיע כהפרעה משנית בהפרעות כמו: אוטיזם, תסמונת דאון, או הפרעות בעלות רקע גנטי ו/או נוירו- התנהגותי, יתכן שקלינאי התקשורת לא יהיה הדמות המקצועית הראשונה שתאבחן את הילד. בכל מקרה, הערכה וטיפול בילדי CAS הן בשטח ההתמחות של קלינאי התקשורת.

11 המלצות וצרכים מחקריים נייר העמדה הנוכחי סקר ספרות מקצועת המתייחסת להגדרת ה-, CAS מאפייניה, אסטרטגיות אבחון וגישות טיפול. מתוך הסקירה ניתן ללמוד כי ה- CAS הינה ישות קלינית מורכבת ובעלת שונות גבוהה בין הילדים במאפיינים ובחומרתם לאורך הזמן. יתרה מכך, בניגוד לאיחור בהתפתחות הדיבור, מאפייני ה- CAS עלולים להמשיך ולהתקיים מעבר לתקופת ההתפתחות בילדות.( 2004 al.,.(lewis et עם ביטוי של קשיים בתחום האוריינות וליקוי שפה המלווים את הקושי המוטורי. המורכבות הנ"ל מובילה את מחברות נייר העמדה לחשיבה אופרטיבית באמצעות המלצות המתייחסות לאבחון וטיפול תוך הבנה מעמיקה את הקושי שבהגדרת ה- CAS מכל המשתמע מכך על מערך האבחון והטיפול. אי לכך, הועדה ממליצה על בדיקת החשיבה של הגדרת ה- CAS כרצף -(sequence) כסדרת סממנים אותם יש לקטלג בתתי תסמונות, על פיהן יהיה ניתן לבנות מערכות אבחון וטיפול. מאידך, חשיבה אופרטיבית זו מחייבת מערך מחקרי בתחום האפידמיולוגיה, הגנטיקה, השפה והדיבור. לאור זאת, הועדה חותמת את המסמך הנוכחי בריכוז של ההמלצות העיקריות שלה וברשימה של צרכים מחקריים. להלן המלצות נייר העמדה הנוכחי המתייחסות לאבחון ולטיפול ב- : CAS לעת הזאת, הועדה ממליצה על השימוש בהגדרה הבאה ל- :CAS אפרקסיה של הילדות הינה הפרעת דיבור נוירולוגית של הילדות, בה הדיוק והעקביות של תנועות הדיבור לקויות בהעדר ליקויים נוירו-מסקולרים (למשל: רפלקסים אבנורמלים, טונוס אבנורמלי). הוועדה מאמצת את עמדת ASHA לפיה, למרות שאוטוריטות נוספות מעורבות בטיפול (ריפוי בעיסוק, נוירולוג, פיזיותרפיסט), קלינאי התקשורת הוא האחראי על מתן האבחנה הראשונית ועל תכנון, ארגון ויישום של התכנית הטיפול המתאימה ב-.CAS קלינאי תקשורת שאינו מיומן בסוג ליקוי זה, צריך להפנות את הילד לקלינאי מיומן, או שעליו לעבוד בהדרכה של קלינאי מיומן בעל רקע מתאים. קיימת אחריות של (ISHLA) בשיתוף עם האקדמיה, לבנות תוכנית הכשרה רחבה וספציפית בתחום היחודי של ה- CAS, בכל הקשור בעריכת אבחנה מבדלת, תיאורית הלמידה המוטורית ושימוש באסטרטגיות טיפול שונות ומגוונות. מתוך הסקירה הספרותית נראה שהאבחנה של CAS אינה פשוטה וברורה, שכן מאפיינים רבים ב- CAS נמצאים בחפיפה עם אלו של הפרעות היגוי אחרות. יתכן שיהיה נכון יותר להשתמש לצורך סיווג

12 .6.7 במונחים כמו: חשד ל-,CAS אין לשלול,CAS הסיממנים מצביעים לכיוון של CAS מאשר לקבוע באופן חד משמעי שמדובר ב-.CAS קלינאי התקשורת ישקלו לשלב בטיפול גם מטרות הכוללות מודעות פונולוגית ואימון קדם-אוריינות כחלק מהטיפול בילדים עם,CAS מאחר והם מצויים בסיכון לפתח קשיי למידה ושפה. לחלק מהילדים עם על הישענות,CAS.8.9 תת"ח. שימוש לא מתאימות בתת"ח גישות טיפול, המתמקדות בפלט אורלי בלבד, ונדרשת מסוגים שונים דורש השקעת זמן מקלינאי התקשורת, הצוות החינוכי והילד כדי ללמוד להשתמש בכלים וליישם אותם בחיי היומיום. מומלץ להערך לכך במערכות הטיפול השונות של משרד הבריאות והחינוך. מעבר לצורך בטיפול פרטני אינטנסיבי בדיבור, ילדים עם CAS זקוקים לזמן טיפול כדי להשיג יעדים נוספים, העשויים לעזור להם להיות בעלי תקשורת פונקציונלית וללמוד בסביבה בית ספרית מתאימה. הדבר מחייב שיתוף הפעולה בין כל הגורמים. למרות שהמבנה הספציפי של הטיפול עשוי להשתנות לאורך זמן, הועדה ממליצה שילדים עם CAS יקבלו טיפול אינטנסיבי, בעיקר בשלבים המוקדמים של ההתערבות. הרציונל להמלצה זו מבוסס על ההנחה שהפוטנציאל של הילד להגיע "לנירמול" של הדיבור והפרוזודיה יפחת אם הוא לא ימומש בשלבים הראשונים של גדילה והתפתחות. 10. חשוב גם להתייחס לנושאים סוציו-דמוגרפיים כדי להבטיח שכל יקבלו את סוג הטיפול והתדירות המתאימה להם. המוגדרים כבעלי הילדים 11. חשוב לקיים שיתוף פעולה בין קלינאי התקשורת לצוות המטפל האחר (בתחום הרפואי והחינוכי). 12. הוועדה ממליצה, שיש לערוך CAS שיקול זהיר בהגדרת המסגרת הטיפולית לכל ילד: מבנה הטיפול, תדירותו והמסגרת החינוכית המתאימה לו, לפי הפוטנציאל של הילד והקשיים הנוספים שלו. צרכים מחקריים על פי סקירת הספרות שלעיל, המחקר על CAS לא נתן עד עתה מענה ברור ל- 5 השאלות הבאות: מהו המקור הביו-התנהגותי של ה-?CAS מהן השיטות להערכה בעלות תוקף ומהימנות לילדים בגילאים שונים ועם בעיות נלוות? מהי הפרוגנוזה לילדים עם?CAS מהן הדרכים היעילות ביותר לטפל ב-?CAS מה ניתן לעשות כדי למנוע CAS או להפחית את השפעתה על תחומי התפתחות אחרים?

13 הממצא העיקרי של הועדה הוא המחסור בקיום של קונצנזוס בין חוקרים לגבי מקור הדיאגנוזה של ההפרעה, דבר המשפיע על כל תהליך האבחון והטיפול. כלומר, מחסור בקיומו של ציין/סמן דיאגנוסטי אחד או יותר הכרחי ומספק דבר המגביל את המחקרים ומשפיע על ההמלצות של הועדה. מרבית המחקרים, שתוארו בנייר העמדה הנ"ל, מציגים מחקר של נבדק בודד או קבוצה קטנה של נבדקים הנחשדים כבעלי CAS (מחקרים הנמצאים ברמת EBP נמוכה יחסית). מכאן שדרוש מחקר רב-דיסיפלינרי על CAS וחשוב להרחיב את המחקר ולהסתמך על מודלים שונים ומגוונים. להלן מוצגים בקצרה ששת הצרכים המומלצים ע"י הועדה בכל הקשור למחקר על :CAS.1 מחקרים מסוג speech motor control and neurolinguistic המשתמשים בשיטות כמו נוירופיזיולוגיה, נוירו-כימיה, הדמיה, קינמטיקה ואקוסטיקה כדי לתאר את הפאטו-פיזיולוגיה של ה-.CAS 2. מחקרים של גנטיקה מולקולרית המשתמשים במקורות גנומים ו- bioinformatics כדי לספק מידע על הגורם הנוירו-ביולוגי ההתפתחותי של.CAS 3. מחקרים אפידמיולוגים כדי למדוד את מידת הסיכון של משתנים כמו: מין הילדים המצויים במדינות שונות, השפה הדבורה ע"י הילדים, גזעים שונים, הבדלים אתניים ותרבותיים. 4. מחקרי אורך של השפות הדבורות בארץ כדי לזהות את התכונות ההתנהגותיות העיקריות של ה- CAS וכדי לפתח פרוטוקול דיאגנוסטי יעיל להערכה בעלת תוקף ומהימנות של ילדים בשלב הקדם- לשוני ובשלבים מאוחרים יותר של.CAS 5. מחקרים שיעזרו בפיתוח של תכניות התערבות המתאימות לילדים בכל הגילאים ובעלי רקע שונה כמו גם בעלי הפרעות משולבות ומורכבות. 6. מחקרים הבוחנים את יעילות תכניות הטיפול השונות לילדים בגילאים שונים, סוגי הפרעה שונים, חומרה שונה ובעקבותיהם המלצות לטיפול היעיל והטוב ביותר. 7. שיתוף פעולה בין החוקרים השונים מהדיסציפלינות השונות ובין קלינאי התקשורת ומשפחות הילדים עם חשד ל- CAS וכל זאת על פי עקרונות והוראות ועדות הלסינקי למיניהן.

14 סיכום נייר העמדה הנוכחי מציג סקירה ספרות מקצועית בתחום ה- CAS ונחתם בהמלצות קליניות ומחקריות.. הגדרת ה-,CAS בשלב זה, לקוחה מנייר העמדה של (2007) ASHA הטוענת כי CAS הינה לקות נוירו- התפתחותית בדיבור, המאופיינת בקושי בהשגת דיוק ועקביות של התנועות העומדות בבסיס הפקת הדיבור בהעדר ליקוי נוירו-מסקורלי. הקושי העיקרי של,CAS הינו בתכנון ותכנות פרמטרים של רצף תנועות במרחב ובזמן והביטוי הקליני של הליקוי הינו שיבושים בהפקת צלילי הדיבור ובפרוזודיה. ואולם, עד כה לא נמצאו מאפיינים ייחודיים דיאגנוסטיים של,CAS המבדילים אותה מהפרעות דיבור אחרות של הילדות. סקירת הספרות מצביעה על כך, שאין רשימה אחת מהימנה של מאפיינים דיאגנוסטים שמבחינה בין CAS לבין הפרעות היגוי אחרות בילדות. שלושה מאפיינים סגמנטליים וסופרה-סגמנטליים המלווים את ה- CAS המצויים בקונצנזוס ע"י מרבית החוקרים וקלינאי התקשורת הם: א. טעויות לא עקביות בעיצורים ותנועות בחיקוי הברות ומילים ב. קושי ארטיקולטירי במעבר בין צלילים והברות. ג. פרוזודיה לא תקינה בעיקר בהפקת הטעם. הקושי בהשגת תמימות דעים באשר להגדרת ה- CAS ומאפינייה או/ו עריכתם וקטלוגם של הסממנים במערכת סדרתית המאפשרת הגדרה תסמונתית, משפיעה על בניית מערך אבחון וטיפול. עם זאת, הסקירה הספרותית שנערכה מאפשרת בניית מערכי אבחון וטיפול ספציפיים תוך ניצול הגישה האקלקטית המותאמת למטופל הספציפי. בכך, מהווה נייר העמדה הנוכחי שלד לחשיבה עתידית בתחום הקליני והמחקרי ומעמיד את מחבריו באתגר דינמי לחיבור נספחים לנייר הנוכחי בהתאם להתקדמות הקלינית והמחקרית בעתיד. ברם, מאפיינים אלו אין דיי בהם להגדרה של.CAS לגבי יתר התכונות- הן משתנות בהתאם לחומרת הבעיה, גיל הילד וסוג ההפרעה.

15 הפ). ביבליוגרפיה טובול-לביא,ג. (2005 אוניברסיטת תל-אביב. ונולוגיה של ילדים דיספרקסים דוברי עברית,.עבודת דוקטורט, החוג לבלשנות, Agin M. (2001). Verbal apraxia and the role of essential fatty acids: the perspective of a developmental pediatrician. Paper presented at: Research Workshop on Fatty Acids in Neurodevelopmental Disorders (FAND-2001),Oxford, UK. American Speech-Language-Hearing Association (2007). Childhood Apraxia of Speech [Technical Report]. Available from American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed., text rev.). Washington, DC: Author American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed., text rev.). Washington, DC: Author Aram, D. M., & Nation, J. E. (1982). Child language disorders. St. Louis: C. V. Mosby. Ayres, A. (1985). Developmental dyspraxia and adult-onset apraxia. Torrance, CA: Sensory Integration International Ayres, A. J. (1989). Sensory integration and praxis tests. Los Angeles: Western Psychologica. Bahr, R. H., Velleman, S. L., & Ziegler, M. A. (1999). Meeting the challenge of Suspected developmental apraxia of speech through inclusion. Topics in Language Disorders, 19, Ballard, K., Robin, D., McCabe, P., and Crary, M.A. (.1995). Clinical evaluation of developmental motor speech disorders Seminars in Speech and Language, 16(2), Dale, P.S., & Hayde, D.A. (2013). Treating speech subsystems in Childhood Apraxia of Speech with tactual input: The PROMPT approach. American Journal of Speech-Language Pathology, The final version is at Davis, B., Jakielski, K., & Marquardt, T. (1998). Developmental apraxia of speech: Determiners of differential diagnosis. Clinical Linguistics and Phonetics, 12, Davis, B., and Velleman, S. L. (2000). Differential diagnosis and treatment of developmental apraxia of speech in infants and toddlers. Infant-Toddler Intervention: The Transdisciplinary Journal, 10, Forrest, K. (2003). Diagnostic criteria of developmental apraxia of speech used by clinical speech-language pathologists. American Journal of Speech- Language Pathology, 12, Gibbon, F., Stewart, F., Hardcastle, W. J., & Crampin, L. (1999). Widening access to electropalatography for children with persistent sound system disorders. American Journal of Speech-Language Pathology, 8, Hayden, D.A. (2006). The PROMPT model: Use and application for children with Mixed phonological-motor impairment. Advances in Speech-Language Pathology, 8, Helfrich-Miller, K. R. (1984). Melodic intonation therapy and developmentally apraxic children. Seminars in Speech & Language, 5, Helfrich-Miller, K. R. (1994). Melodic intonation therapy and developmentally Apraxic children. Clinics in Communication Disorders, 4, Lewis, B. A., Freebairn, L. A., Hansen, A. J., Iyengar, S. K., & Taylor, H. G. (2004). Schoolage follow-up of children with childhood apraxia of speech. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 35,

16 Lundeborg, I., and McAllister, A. (2007). Treatment with a combination of intra-oral sensory stimulation and electropalatography in a child with severe developmental dyspraxia. Logopedics, Phoniatrics, Vocology, 32, Martikainen, A., and Korpilahti, P. (2011) Intervention for childhood apraxia of speech: A single-case study. Child Language Teaching and Therapy, 27, Mass, E., Butalla, C.E., and Farinella, K.A. (2012). Feedback Frequency in Treatment for Childhood Apraxia of speech. American Journal of Speech-Language Pathology, 21, Mass, E., and Farinella, K.A (2012). Random Versus Blocked Practice in Treatment for Childhood Apraxia of Speech. Journal of Speech, Language and hearing Research, 55, Maas, E., Robin, D. A., Austermann Hula, S. N., Freedman, S. E., Wulf, G., Ballard, K. J., and Schmidt, R. A. (2008). Principles of motor learning in treatment of motor speech disorders. American Journal of Speech-Language Pathology, 17, McCauley, R. J., Weigand, S. D, Stoeckel, R. E., and Baas, B. S. (2013). A Motor Speech Assessment for Children With Severe Speech Disorders: Reliability and Validity Evidence. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 56, McDonald, J. (2010). A Treatment for Dysprosody in Childhood Apraxia of Speech. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 53(5), McNeill, B.C., Gillon, G.T., and Dodd, B. (2009). Effectiveness of an integrated phonological awareness approach for children with childhood apraxia of speech (CAS). Child Language Teaching and Therapy, 25(3), Moore, C. A., & Ruark, J. L. (1996). Does speech emerge from earlier appearing oral Motor behaviors? Journal of Speech and Hearing Research, 39, Morgan, A. T., and Vogel, A. P. (2008). Intervention for childhood apraxia of speech. Cochrane Database of Systematic Reviews (3). Moriarty, B., & Gillon, G. (2006). Phonological awareness intervention for children with Childhood apraxia of speech. International Journal of Language & Communication Disorders, 41(6), Munson, B., Edwards, J. & Beckman, M.E. (2005). Phonological knowledge in typical and atypical speech-sound development. Topics in Language Disorders, 25, Powell, T. W. (1996). Stimulability considerations in the phonological treatment of a Child with a persistent disorder of speech-sound production. Journal of Communication Disorders, 29, Preston, J. L., Brick, N, and Landi, N. (in press). Ultrasound biofeedback treatment for persisting childhood apraxia of speech. American Journal of Speech-Language Pathology. Ruscello, D. M. (2008). Nonspeech oral motor treatment issues related to children with developmental speech sound disorders. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 39, Shriberg, L. D., & Campbell, T. F. (Eds.). (2003). Proceedings of the 2002 Childhood Apraxia of Speech Research Symposium. Carlsbad, CA: The Hendrix Foundation. Strand, E., & Debertine, P. (2000). The efficacy of integral stimulation intervention With developmental apraxia of speech. Journal of Medical Speech-Language Pathology, 8, Strand, E., & Skinder, A. (1999). Treatment of developmental apraxia of speech: Integral stimulation methods. In A. Caruso & E. Strand (Eds.), Clinical

17 management of motor speech disorders in children (pp ). New York: Thieme. Tubul-Lavy, G. (2012). The Correlation between Phonological Spelling Errors and Language Development in Hebrew-speaking children. Brill s Annual of Afroasiatic Languages and Linguistic, 4, Velleman, S., & Strand, K. (1994). Developmental verbal dyspraxia. In J. E. Bernthal & N.W. Bankson (Eds.), Child phonology: Characteristics, assessment, and intervention With special populations (pp ). New York: Thieme Medical.

חינוך לשוני הוראת קריאה: נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה?

חינוך לשוני הוראת קריאה:  נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה? חינוך לשוני שפה ערבית סוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה - נקודת מבט של הערכה מפגש לימודי 7.7.2011 אימאן עואדיה מנהלת תחום מבחנים בערבית - הרשות הארצית 2011# 1 מהי? היא הגוף המוביל

קרא עוד

<4D F736F F D20E1F2E9E5FA20F2E9F7F8E9E5FA20E1E2E9EC20E4F8EA2D20F1E9ECE1E5F120E5E1E9E1ECE9E5E2F8F4E9E F484C>

<4D F736F F D20E1F2E9E5FA20F2E9F7F8E9E5FA20E1E2E9EC20E4F8EA2D20F1E9ECE1E5F120E5E1E9E1ECE9E5E2F8F4E9E F484C> אוניברסיטת בן-גוריון בנגב המחלקה לפסיכולוגיה בעיות עיקריות בגיל הרך: האכלה, שינה והרגלי ניקיון 2017 דר' נעמה עצבה-פוריה שעת קבלה: יום חמישי 8-9 (בתיאום מראש) חדר: 214 בניין 98 מתרגלת: עטרה מנשה (menashe@bgu.ac.il)

קרא עוד

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 BULD MX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 רקע לאור השינויים והמגמות בעולם העבודה, ביניהם גלובליזציה, דיגיטציה מואצת והתארכות תוחלת החיים, חשוב לבחון את אופן החשיבה שלנו על תעסוקה, קריירה ועל הכישורים

קרא עוד

החינוך הגופני בבית הספר מה רצוי ? מהו מקומה ש המכללה?

החינוך הגופני בבית הספר מה רצוי ? מהו מקומה ש המכללה? חינוך גופני מתפיסת עולם לתוכנית לימודים המכללה ד"ר איתן אלדר האקדמית בוינגייט מה משפיע על תפיסת עולם של המורה? התנסות עבר )מה שהיה הוא שיהיה??( שירות צבאי תפיסה / הכתבה פוליטית גלובלית ומקומית מערכת הכשרה

קרא עוד

תאריך עדכון:

תאריך עדכון: תאריך עדכון: יולי 4102 שם ומספר הקורס: קרדיולוגיה 18-533 / 18-090 מחלקות מלמדות ומנהליהן: שם ראש החוג: ד"ר שאול עטר בי"ח זיו ד"ר מאג'די חלבי, בי"ח פוריה ד"ר עופר אמיר, בי"ח נהריה ד"ר שאול עטר. סוג הקורס:

קרא עוד

עמוד 1 מתוך 5 הוועדה המקצועית לפסיכולוגיה קלינית י"ד אב, תשע"ו 18 אוגוסט, לימודי ליבה במגמות הקליניות, כישורים לתחילת התמחות, וההכשרה ב

עמוד 1 מתוך 5 הוועדה המקצועית לפסיכולוגיה קלינית יד אב, תשעו 18 אוגוסט, לימודי ליבה במגמות הקליניות, כישורים לתחילת התמחות, וההכשרה ב עמוד 1 מתוך 5 הוועדה המקצועית לפסיכולוגיה קלינית י"ד אב, תשע"ו 18 אוגוסט, 2016 252992816 לימודי ליבה במגמות הקליניות, כישורים לתחילת התמחות, וההכשרה בשדה השינויים והתמורות שחלו בתחום הפסיכולוגיה הקלינית

קרא עוד

התפתחות תקינה ופתולוגית

התפתחות תקינה ופתולוגית אוניברסיטת בן-גוריון בנגב הפקולטה למדעי הרוח והחברה סילבוס קורס לסטודנט המחלקה לחינוך תשע"ז 2016-2017 התפתחות תקינה ופתולוגית - קורס בחירה 4 נק"ז מס' קורס סמסטר א': 12920011 מס' קורס סמסטר ב': 12920022

קרא עוד

הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנה"ל תשע"ג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים

הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנהל תשעג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנה"ל תשע"ג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים בוועדות. ניתן להקצות סייעת לילדים המצויים תחת קטגוריה

קרא עוד

גילוי דעת 74.doc

גילוי דעת 74.doc גילוי דעת 74 תכנון הביקורת תוכן העניינים סעיפים 4-8 - 10-1 5 9 מבוא תכנון העבודה התכנון הכולל של הביקורת 12-11 13 14 15 תוכנית הביקורת שינויים בתכנון הכולל של הביקורת ובתוכנית הביקורת מונחים תחילה אושר

קרא עוד

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה המחלקה להוראת המדעים, נעמה בני מכון ויצמן למדע בקרב מבוגרים: בקרב מבוגרים הקביעה מבוססת מעשים/תוצרים/ביצועים. אנשים אלו הוכיחו במעשים/ביצועים/תוצרים פעולות

קרא עוד

(Microsoft PowerPoint - \340\345\370 \351\344\345\343\344 \351\354\343\351\355 1.ppt)

(Microsoft PowerPoint - \340\345\370 \351\344\345\343\344 \351\354\343\351\355 1.ppt) קידום אוריינות בגיל הגן השפעו ת של פעילו ת הור ה-ילד: כתיב ה לעומת קר יאת ספר אירי ס ביה"ס ל חינו ך, לוי ן ודורית ארם אוניברסיט ת תל אביב תודו ת: לימור נוחי, סיון שתיל-כרמון, סיגלית אבירם על עבודת ריכוז

קרא עוד

שאלון אבחון תרבות ארגונית

שאלון אבחון תרבות ארגונית שאלון: אבחון תרבות ארגונית על פי : Cameron, E. and Quinn, R. Diagnosing and changing organizational culture Edison Wesley 1999. 1 לפניך שש שאלות הנוגעות לאבחון תרבות ארגונית. בכל שאלה מוצגים ארבעה איפיונים

קרא עוד

No Slide Title

No Slide Title כיצד לכ ת וב עבודה מדעית? ד ר דוד פסיג אוניברסיטת בר-אילן http://www.passig.com http://faculty.biu.ac.il/~passig ראש י פרקי ם ע מוד ש ע ר ת מ צ י ת ת וכן העני ינים מב ו א רק ע ת יאו רטי שא ל ו ת ו הש ע

קרא עוד

שוויון הזדמנויות

שוויון הזדמנויות מדיניות של הערכת מורים ואיכות ההוראה פאדיה נאסר-אבו אלהיג'א אוניברסיטת תל אביב, מכללת סכנין להכשרת עובדי הוראה והמכללה האקדמית בית ברל 10.11.2010 כנס 1 מכון ואן ליר מדיניות של הערכת מורים: - מטרות ההערכה

קרא עוד

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת לימודי החוג לפסיכולוגיה תואר שני במרכז האוניברסיטאי

קרא עוד

" תלמידים מלמדים תלמידים."

 תלמידים מלמדים תלמידים. " תלמידים מלמדים תלמידים." פרוייקט של צוות מתמטיקה, בית ספר כפר-הירוק איך הכל התחיל... הנהלת בית הספר העל-יסודי הכפר הירוק יזמה פרויקט בית ספרי: "למידה ללא מבחנים- הוראה משמעותית", צוות המתמטיקה החליט

קרא עוד

תכנית מוסמך בפסיכולוגיה קלינית MA in Clinical Psychology שם הקורס: מבוא לטיפול קוגניטיבי - התנהגותי )CBT( Introduction to Cognitive Behavioral Therapy

תכנית מוסמך בפסיכולוגיה קלינית MA in Clinical Psychology שם הקורס: מבוא לטיפול קוגניטיבי - התנהגותי )CBT( Introduction to Cognitive Behavioral Therapy שם הקורס: מבוא לטיפול קוגניטיבי - התנהגותי )CBT( Introduction to Cognitive Behavioral Therapy סמסטר ב' שנה א', תשע"ו מס' קורס : 474447 שם המרצה : ד"ר מירית שני סלע דוא"ל : miritsh1@gmail.com שעת קבלה :

קרא עוד

Ashalim

Ashalim סוגי מוגבלויות משרד הרווחה והשירותים החברתיים משרד החינוך משרד הבריאות הופק במסגרת תכנית מצוף, 2012. כל הזכויות שמורות לאשלים, אין לפרסם מצגת זו ללא אזכור זכויות היוצרים של אשלים. )2009 נתונים )מתוך סקר

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 אלון בבצ' קו, פסיכולוג מוסמך המרכז להורות באוניברסיטת ייל,)YALE( ארה"ב מטרות הסדנה העברת ידע מבוסס מחקר בתחום בעיות התנהגות אצל הילדים. הצגת הטיפול שנחשב ה standard gold בתחום בעיות התנהגות. הצגת מידע

קרא עוד

מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל

מגישה : חני חוקת תשעו עבור קריאת כיוון למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל שמגיב* עד שזז* עד מנומנם* חולמני- ץ* ר שלווה* אישיות מפריע* לא ך* א... י ש י ב ה ז מ ן ל א ח

קרא עוד

המעבר לחטיבה עליונה

המעבר לחטיבה עליונה בס "ד בס "ד בס "ד עיריית אשדוד מקיף ז' הקריה אשדוד התשע "ב בית הספר ביכולת של התלמידים, ומאפשר בכל מסלול לגשת לבחינות הבגרות לפי יכולתו והישגיו הלימודים. בית הספר שכל תלמידי שכבה ט' ימשיכו ללמוד במסגרת

קרא עוד

Microsoft Word - Medical NLP

Microsoft Word - Medical NLP Medical Neuro-Linguistic Programming ביה"ס לרפואת כאב, הקריה הרפואית רמב"ם בחסות אונ' חיפה, הפקולטה ללימודי רווחה ובריאות, היחידה ללימודי המשך תכנית שנתית 2012-2013 - יועץ אקדמי - רמב"ם. ד"ר סיימון וולפסון

קרא עוד

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב NEGEV THE BEN-GURION UNIVERSITY OF

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב NEGEV THE   BEN-GURION UNIVERSITY OF אוניברסיטת בן-גוריון בנגב הפקולטה למדעי הרוח והחברה טופס סילבוס לסטודנט תשע"ז 2016- המחלקה ל - חינוך סמסטר א' שם הקורס: התמודדות עם בעיות התנהגות במסגרות החינוך- באוריינטציה מערכתית. 12920653 מס' קורס

קרא עוד

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל- ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים עברית על הרצף מוגשת ל- דר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: 10.10.2016 מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 הקדמה רכישתה של שפה שניה או זרה היא תופעה לשונית פסיכולוגית,

קרא עוד

מערכת הבריאות בישראל שנה א ppt לפורטל [לקריאה בלבד]

מערכת הבריאות בישראל שנה א ppt לפורטל [לקריאה בלבד] מערכת הבריאות בישראל גולדשמידט לידיה R.N M.A 2012 בריאות בישראל מוסדות משרד הבריאות קופות חולים מוסדות ציבוריים: בתי חולם, מד"א, אגודות מוסדות פרטיים: בתי חולים, שירותי רפואת שיניים שירותי בריאו ת השירותים

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation 1 Strangers no more סרט זוכה האוסקר https://www.youtube.com/watch?v=dkciv 4U5Jkw בית הספר היסודי בב"ש http://news.nana10.co.il/article/?articleid= 1017790 שדרת הכניסה לאוניברסיטת תל אביב http://international.tau.ac.il/

קרא עוד

שעות יום א' הוראה קלינית בהתפתחות שפה ודיבור- תצפיות הוראה קלינית בשמיעה יום ב' אודיולוגיה בסיסית ד"ר י. זלץ מ

שעות יום א' הוראה קלינית בהתפתחות שפה ודיבור- תצפיות הוראה קלינית בשמיעה יום ב' אודיולוגיה בסיסית דר י. זלץ מ 0815-1615 בהתפתחות ודיבור- תצפיות בסיסית ד"ר י. זלץ מערכת לימודים שנה א' סמסטר א'- תשע"ח 1000-1230 אקוסטיקה במדעי ה והדיבור ד"ר נ. אמיר תרגיל- אקוסטיקה במדעי ה ד"ר נ. אמיר התפתחות שפתית מוקדמת- התנסות

קרא עוד

איזון סכרת באישפוז

איזון סכרת באישפוז רשיד שרית נאמנת סכרת RN מרכז רפואי ע"ש א. חולון וולפסון הכנת השטח, שיתוף פעולה של: הנהלת ביה"ח הנהלת הסיעוד מנהלי מחלקות אחיות אחראיות סוכרת היא הפרעה בחילוף החומרים הגורמת לעלייה ברמת הסוכר בדם ובמקרים

קרא עוד

תוכנית הוראה תשע"א, לפי מרצה

תוכנית הוראה תשעא, לפי מרצה מבנה הלימודים תוכנית לימודים במ"א תשע"ג תוכנית לימודים מחייבת למחזור תשע"ג נא לשמור עד סיום הלימודים קורסי חובה של המגמה חובת בחירה קורסי מחקר )ראה פירוט( )ראה פירוט( )חובה לכולם בשנה ב( שיטות מחקר )88

קרא עוד

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שיתוף פעולה בין מורים שיח טיעוני (ארגומנטציה) בקרב תלמידים

קרא עוד

תאריך עדכון:

תאריך עדכון: תאריך עדכון: 09/04/18 שם ומספר הקורס: שנת לימודים: תשע"ט גישות ישנות וחדשות בפסיכותרפיה מרצה: סמסטר: 47-966-01 פרופ' אהוד בודנר סוג הקורס: שיעור א אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il היקף שעות: 2

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - ציפי זלקוביץ ואולז'ן גולדשטיין - מושב 3 [Read-Only] [Compatibility Mode]

Microsoft PowerPoint - ציפי זלקוביץ ואולז'ן גולדשטיין - מושב 3 [Read-Only] [Compatibility Mode] רשת עמיתי מחקר ציפי זלקוביץ "טכנולוגיות מידע במכללות לחינוך", מופ"ת וסמינר הקיבוצים אולז'ן גולדשטיין רשת עמיתי מחקר "טכנולוגיות מידע במכללות לחינוך", מופ"ת ומכללת קיי כנס "מיומנויות המאה ה- 21 בהוראה ובהכשרת

קרא עוד

כתיבת דו"ח אבחון ארגוני

כתיבת דוח אבחון ארגוני 1 כתיבת דו"ח אבחון ארגוני 2 כמה מילים מקדימות על התוכן... - האופן בו אנו מנתחים את הארגון נשען על הפרדיגמות שלנו אודות השאלות מהו ארגון? מהי אפקטיביות ארגונית? אבחון ארגוני מיטבי מנתח את המערכת הארגונית

קרא עוד

עמוד 1 מתוך 3 שאלון הורים לילד הלומד בבית ספר שאלון זה נועד למילוי הורים לילדים תלמידי בית ספר. השאלון מנוסח בלשון זכר, אך מיועד גם לבנים וגם לבנות. י

עמוד 1 מתוך 3 שאלון הורים לילד הלומד בבית ספר שאלון זה נועד למילוי הורים לילדים תלמידי בית ספר. השאלון מנוסח בלשון זכר, אך מיועד גם לבנים וגם לבנות. י עמוד 1 מתוך 3 שאלון הורים לילד הלומד בבית ספר שאלון זה נועד למילוי הורים לילדים תלמידי בית ספר. השאלון מנוסח בלשון זכר, אך מיועד גם לבנים וגם לבנות. יש למלא את הטפסים בכתב גדול וברור ובעט בלבד. ניתן להיעזר

קרא עוד

ISI

ISI ISI - Web of Knowledge דצמבר 2007 המאגר ה - Knowledge ISI Web of הוא כלי מחקר רב תכליתי המאפשר גישה איכותית למידע אקדמי. הגישה למאגר פתוחה למנויים בלבד ומכל מחשב המחובר לרשת האוניברסיטה. כניסה למאגר ה

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 הקשר בין מנהיגות המנהל של בית הספר לבין הרגשתם של המורים ו תפקודם בכיתה במערכת החינוך הערבית בישראל מאת : מחמוד זועבי בהדרכת : ד"רציפורה שכטמן ד"ר מיכאל כץ עבודת

קרא עוד

מספר נבחן / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר

מספר נבחן / תשסג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: דר אבי אללוף חומר עזר מספר נבחן 2002 2003 / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: 29.1.03 שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר: אין שימוש במחשבון: מותר בבחינה 10 עמודים כולל עמוד

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 שלומית לויט "עץ החשיבה" שלמה יונה- העמותה לחינוך מתמטי לכל מציגים: "ימין ושמאל- לומדים חשבון" 4 מקורות קושי להתמצאות במרחב אצל ילדים תפיסה אפיזודית התנהגות ייצוגית מוגבלת. היעדר מושגים ומונחים. אגוצנטריות.

קרא עוד

כלי עזר לאבחון התעללות 1. הציור ככלי עזר לאבחון התעללות השימוש בציור שכיח בקרב מטפלים למטרות אבחון וטיפול. טכניקות הציור המוכרות יותר למטפלים כאמצעי ל

כלי עזר לאבחון התעללות 1. הציור ככלי עזר לאבחון התעללות השימוש בציור שכיח בקרב מטפלים למטרות אבחון וטיפול. טכניקות הציור המוכרות יותר למטפלים כאמצעי ל כלי עזר לאבחון התעללות 1. הציור ככלי עזר לאבחון התעללות השימוש בציור שכיח בקרב מטפלים למטרות אבחון וטיפול. טכניקות הציור המוכרות יותר למטפלים כאמצעי לאבחון האדם כוללות ציור דמות אנוש, ציור בית-עץ-אדם וציור

קרא עוד

BIG DATA תיאור הקורס המונח Big Data הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות, הוא הופך למגמה רווחת בתעשייה. המשמעות הפרקטית של המונח Big Data הינה טכנולוגיות נ

BIG DATA תיאור הקורס המונח Big Data הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות, הוא הופך למגמה רווחת בתעשייה. המשמעות הפרקטית של המונח Big Data הינה טכנולוגיות נ BIG DATA תיאור הקורס המונח Big Data הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות, הוא הופך למגמה רווחת בתעשייה. המשמעות הפרקטית של המונח Big Data הינה טכנולוגיות ניתוח וניהול מאגרי מידע בעלי נתונים שאינם מאורגנים,

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - פוסטר.ppt

Microsoft PowerPoint - פוסטר.ppt ד* האשמ ת הק ו רבן על-י די המטפל כפונקצ י ה של החוו יה הטראומ טי ת של המט ופל ד"ר אינה לוי* ופרופ' שרה בן דוד** ה מרכז ה א ו נ יברס י טא י בארי א ל ו ה מכל ל ה הא קדמ י ת צפ ת "ר אי נ ה ל ו י - המרכז הא

קרא עוד

חוק החולה הנוטה למות

חוק החולה הנוטה למות כנס החורף של האיגוד הישראלי לרפואה גריאטרית, חיפה 09.01.2019 הקדמה בשנים האחרונות, עם התפתחות הרפואה, הטמעת חידושים בטיפולים ושדרוג טכניקות ההחייאה וההנשמה, חלה עלייה במספר המטופלים אשר חייהם ניצלו, נזקקו

קרא עוד

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר אני נשאר אני שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים ולפעמים עצובים, אבל האדם עצמו לא משתנה. הילדים יבינו

קרא עוד

טיפול זוגי בגישת AEDP טיפול חווייתי דינמי מואץ Accelarated Experiential Dynamic Psychotherapy

טיפול זוגי בגישת AEDP טיפול חווייתי דינמי מואץ  Accelarated Experiential Dynamic Psychotherapy גישת AEDP - AEDP הטיפול הדינמי-חווייתי-מואץ Accelerated Experiential Dynamic Psychotherapy עקרונות לעשייה טיפולית מצמיחה בטיפול זוגי ופרטני מטפלת זוגית ומשפחתית פעילה במכון הבין-לאומי בגישת AEDP וקיבלה

קרא עוד

תוכן העניינים: פרק צמצומים ומימושים של פונקציות בוליאניות... 2 צמצומים של פונקציות באמצעות מפת קרנו:...2 שאלות:... 2 תשובות סופיות:... 4 צמצום

תוכן העניינים: פרק צמצומים ומימושים של פונקציות בוליאניות... 2 צמצומים של פונקציות באמצעות מפת קרנו:...2 שאלות:... 2 תשובות סופיות:... 4 צמצום תוכן העניינים: פרק 2 3 צמצומים ומימושים של פונקציות בוליאניות 2 צמצומים של פונקציות באמצעות מפת קרנו: 2 שאלות: 2 תשובות סופיות: 4 צמצום באמצעות שיטת 6:QM שאלות: 6 תשובות סופיות: 7 מימושים בעזרת פונקציות

קרא עוד

<4D F736F F F696E74202D20EEF6E2FA5FECEEF9F7E9F2E9ED5FE0F4F8E9EC5F >

<4D F736F F F696E74202D20EEF6E2FA5FECEEF9F7E9F2E9ED5FE0F4F8E9EC5F > מצגת זו הוכנה על ידי בריינסוויי בע"מ ("החברה") ואינה מהווה הצעה לרכישה או מכירה של ניירות ערך של החברה או הזמנה לקבלת הצעות כאמור והיא מיועדת למסירת מידע בלבד, המידע אשר ישמש להצגת המצגת ("המידע") מוצג

קרא עוד

HUJI Syllabus

HUJI Syllabus סילבוס היבטים נבחרים בסיעוד - תאוריות בסיעוד - 91968 תאריך עדכון אחרון 06-10-2015 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:בוגר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:סיעוד - "קפלן" השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד

קרא עוד

כיצד כותבים דוח אבחון פסיכולוגי

כיצד כותבים דוח אבחון פסיכולוגי דגשים לכתיבת דו"ח אבחון פסיכולוגי ד"ר יונתן הנדלזלץ מזל טוב, הסתיים תהליך ניתוח החומר הגולמי של המבחנים. לאחר שהעלנו את כל ההיפותזות, גיבשנו עמדה ודעה על אישיותו של האדם שעומד לפנינו, הגיעה השעה להעלות

קרא עוד

Access Medicine אוקטובר 2018

Access Medicine אוקטובר 2018 Access Medicine אוקטובר 2018 עניינים תוכן.1 הקדמה 3... 2. כניסה למאגר...4 3. מבנה המאגר...6 8... Books 3.1 13... Quick References 3.2 23... Drugs 25... Multimedia 3.4 31... Cases 3.5 32... Study Tools

קרא עוד

גילוי דעת 77.doc

גילוי דעת 77.doc *) גילוי דעת 77 ביקורת יתרות פתיחה בגוף בו עורך המבקר ביקורת לראשונה תוכן העניינים סעיפים 4 1 מבוא 12 5 נהלי ביקורת 16 סיכום הביקורת וההשלכות על דוח רואה החשבון המבקר 13 17 תחילה גילוי דעת זה אושר עלידי

קרא עוד

הצהרת בריאות וכשירות מועמדים ללימודים בבית הספר לסיעוד של המכללה האקדמית עמק יזרעאל ע"ש מקס שטרן )להלן: "המכללה האקדמית"( מבוא הסבר למועמד והנך היות מ

הצהרת בריאות וכשירות מועמדים ללימודים בבית הספר לסיעוד של המכללה האקדמית עמק יזרעאל עש מקס שטרן )להלן: המכללה האקדמית( מבוא הסבר למועמד והנך היות מ הצהרת בריאות וכשירות מועמדים ללימודים בבית הספר לסיעוד של המכללה האקדמית עמק יזרעאל ע"ש מקס שטרן )להלן: "המכללה האקדמית"( מבוא הסבר למועמד והנך היות מועמד ללימודי סיעוד והיות טרם הגשתך לבחינות הרישוי של

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 איה: פו: איה: פו: "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר?" "שואל את עצמי מה אני אוכל הבוקר..ומה אתה?" "אני שואל איזה דבר מסעיר יקרה לי היום.." "זה בדיוק אותו הדבר.." אימון לקריירה מאסטרטגיה לפרקטיקה ממוקדת תוצאות

קרא עוד

1

1 איך לבנות שגרות ניהוליות? מה זה שגרות ניהוליות? פעולות המבוצעות ב קבועה, לצרכי ניהול משימות ואנשים. למה זה חשוב? ניהול עם שגרות קבועות ועקביות מאופיין בסדר, ארגון ושליטה. השגרות מאפשרות למנהל להיות בקיא

קרא עוד

פרויקט "רמזור" של קרן אביטל בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו

פרויקט רמזור של קרן אביטל בס ד מערך שיעור בנושא: פונקציה טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנושא הפונקציות הנלמד בכתה ט' בכל הרמות. עזרי ההוראה בהם נשתמש: מחשב, ברקו, דפי עבודה

קרא עוד

HUJI Syllabus

HUJI Syllabus סילבוס פיתוח שליטה עצמית בקרב ילדים בחינוך המיוחד - 37844 תאריך עדכון אחרון 01-02-2015 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:מוסמך היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:חינוך השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד

קרא עוד

הרעות קשב וויסות הרך

הרעות קשב וויסות הרך הפרעת קשב בגיל הרך קבוצת עבודה - קווים מנחים לאבחון וטיפול ADHD: a disorder of preschoolers ADHD typically emerges early in development. Arnett, MacDonald, & Pennington, 2013 - Kieling et al., 2010 - Lee,

קרא עוד

תוכן העניינים

תוכן העניינים הוצאת חושבים קדימה הילה קדמן # חלק ב יעוץ מקצועי: חיים אברבוך מותאם לתכנית הלימודים החדשה בבתי הספר התיכוניים מהדורה חמישית הוצאת חושבים קדימה ת.ד. 1293 רעות 71908 www.kadman.net הילה קדמן 0522 525527

קרא עוד

Microsoft Word - tik latalmid-final

Microsoft Word - tik latalmid-final רשימת המשימות במבדק טבלת מעקב מס ' המשימה שם המשימה עמוד העברה ראשונה תאריך עבר/לא עבר העברה שנייה תאריך עבר/לא עבר 3 1 קריאת שמות אותיות 7 2 קריאת צלילי אותיות 10 קריאת צירופים של עיצורים ותנועות 3 4

קרא עוד

תהליך קבלת החלטות בניהול

תהליך קבלת החלטות בניהול תהליך קבלת החלטות בניהול לידיה גולדשמידט 2011 מהו תהליך קבלת החלטות? תהליך אק טיבי וקריטי קבלת החלטות בנושאים פשו טים ורוטיניים שפתרונן מובנה בחירה בין אל טרנטיבות החלטות מורכבות הדורשות פתרונות יצירתיים

קרא עוד

שם המרצה:ד"ר עינת שטיין תאריך עדכון: שם הקורס: עקרונות בהערכה פסיכולוגית מס' קורס: שנת לימודים: תשע"ה סמסטר: שנתי סוג הקורס: שיעו

שם המרצה:דר עינת שטיין תאריך עדכון: שם הקורס: עקרונות בהערכה פסיכולוגית מס' קורס: שנת לימודים: תשעה סמסטר: שנתי סוג הקורס: שיעו שם המרצה:ד"ר עינת שטיין תאריך עדכון: 4202.5.4 שם הקורס: עקרונות בהערכה פסיכולוגית מס' קורס: 06-806-60 6 שנת לימודים: תשע"ה סמסטר: שנתי סוג הקורס: שיעור אתר הקורס באינטרנט: הקורס מתוקשב בחלקו היקף שעות:

קרא עוד

Microsoft Word - ייעוץ ובדיקות מאי 2006.doc

Microsoft Word - ייעוץ ובדיקות מאי 2006.doc -1- נספח ייעוץ ובדיקות (439) - גילוי נאות - חלק א' - ריכוז התנאים א. הנושא כללי הסעיף. 1 שם הביטוח הנוסף נספח "ייעוץ ובדיקות " התנאים ייעוץ אצל רופא מומחה עקב בעיה ו/ או מחלה פעילה; 1. הכיסויים 2. בדיקות

קרא עוד

<4D F736F F D20E1F7F9E420ECEEE9F0E5E920E0F4E5E8F8E5F4E5F1>

<4D F736F F D20E1F7F9E420ECEEE9F0E5E920E0F4E5E8F8E5F4E5F1> תיק : /09 בבית המשפט לענייני משפחה בכפר סבא המבקש: המשיב: היועץ המשפטי לממשלה במשרד העבודה והרווחה רח' שוקרי, 5 חיפה בקשה למינוי אפוטרופוס כב' בית המשפט מתבקש למנות את המבקש כאפוטרופוס קבוע לרכושה ולגופה

קרא עוד

מבחן בפיתוח מערכות תוכנה בשפת Java ( )

מבחן בפיתוח מערכות תוכנה בשפת Java ( ) עמוד 1 מתוך 10 )0368-3056( מבחן בפיתוח מערכות תוכנה בשפת Java בית הספר למדעי המחשב אוניברסיטת תל אביב סמסטר ב' תשס"ח, מועד ב' תאריך הבחינה: 24.09.2008 מרצה: אוהד ברזילי חומר עזר מותר בשימוש: אין משך הבחינה:

קרא עוד

תהליכים מרכזיים שעברו הורים לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש שהשתתפו ב'התערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה עצמית' (Family-NECT)

תהליכים מרכזיים שעברו הורים  לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש שהשתתפו  ב'התערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה עצמית'  (Family-NECT) עמית ימין, דיויד רועה ואורית קרניאלי-מילר החוג לבריאות נפש קהילתית אוניברסיטת חיפה 2014 מטרת המחקר הבנת תהליכים מרכזיים אותם עברו הורים לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש, שהשתתפו בהתערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation הנח את הפלאפון במרכז החדר סדנאות ליבה למאמנים משמעת עצמית מטרות הסדנה הקניית כלים לבניית משמעת עצמית אצל השחקנים הקניית כלים ליצירת מאמץ מרבי, ניהול רגשות ואיפוק מודל ערכי הליבה מיצוי עצמי משמעת עצמית

קרא עוד

משימה תכנית המתרגמת קטעי טקסט לשפה אחרת הקלט: קובץ המכיל את קטעי הטקסט וכן את השפה אליה רוצים לתרגם תרגול מס' 4: המתרגם שימוש במחלקות קיימות תכנות מתק

משימה תכנית המתרגמת קטעי טקסט לשפה אחרת הקלט: קובץ המכיל את קטעי הטקסט וכן את השפה אליה רוצים לתרגם תרגול מס' 4: המתרגם שימוש במחלקות קיימות תכנות מתק משימה תכנית המתרגמת קטעי טקסט לשפה אחרת הקלט: קובץ המכיל את קטעי הטקסט וכן את השפה אליה רוצים לתרגם תרגול מס' 4: המתרגם שימוש במחלקות קיימות 2 הפשטה שאלות כצעד ראשון נפתור בעיה הרבה יותר פשוטה האם כבר

קרא עוד

מבדק מס' 1 - חומרים: תכונות, שימושים, שינויים בחומר, היבטים טכנולוגיים

מבדק מס' 1 - חומרים: תכונות, שימושים, שינויים בחומר, היבטים טכנולוגיים משרד החינוך המינהל למדע וטכנולוגיה הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה שם התלמיד/ה: כיתה: משימת הערכה מספר 1- כיתה ד נושאים: מערכות ותהליכים ביצורים חיים ומערכות אקולוגיות )בעלי חיים( הנחיות: קראו היטב את השאלות.

קרא עוד

Microsoft Word - phd2003.rtf

Microsoft Word - phd2003.rtf 1 אוניברסיטת תל-אביב החוג לפסיכולוגיה רכיבי העיבוד של רכישת קריאה אצל ילדים חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה" מאת רחל קדרון הוגש לסנאט של אוניברסיטת תל-אביב דצמבר, 1999 2 עבודה זו נעשתה בהדרכתו

קרא עוד

טופס לסטודנטים שהחלו את לימודיהם תשע"ד התמחות: ביולוגיה טופס בדיקת מצב לימודים נועד לעזור לסטודנט* לעקוב אחר תכנית לימודיו. האחריות על תכנית הלימודים

טופס לסטודנטים שהחלו את לימודיהם תשעד התמחות: ביולוגיה טופס בדיקת מצב לימודים נועד לעזור לסטודנט* לעקוב אחר תכנית לימודיו. האחריות על תכנית הלימודים טופס בדיקת מצב לימודים נועד לעזור לסטודנט* לעקוב אחר תכנית לימודיו. האחריות על תכנית הלימודים היא של הסטודנט בלבד. כל הקורסים הרשומים בטופס הם חובה לימודית. כאשר הסטודנט סיים ללמוד את כל חובותיו הלימודים

קרא עוד

דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה

דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה מחזור 64 שירה עזרא דיודה פולטת אור דיודה הינו רכיב אלקטרוני בעל שני חיבורים הפועלים כחד כיווני ומאפשר מעבר זרם חשמלי בכיוון אחד בלבד. ניתן לבצע שינוים בגוון

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 ניהול הבטיחות לקחים תובנות ואתגרים השפעת השלכות תקנות ארגון הפיקוח על העבודה תכנית לניהול הבטיחות התשע"ג 2013 1 כמה פרטים אמיר 2 השכלה : הנדסת מכונות )B.Sc( מנהל עסקים )M.B.A( הנדסת בטיחות )M.Sc( דוקטורט

קרא עוד

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו פרופיל ארגוני תדריך להכרת שירות מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעות פתיחה ונעילה. מספרי טלפון בשירות ובבית עובדים בכירים

קרא עוד

הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות בית הספר לעבודה סוציאלית Faculty of Social Welfare & Health Sciences School of Social Work الكلية لعلوم الرفاه والصحة مد

הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות בית הספר לעבודה סוציאלית Faculty of Social Welfare & Health Sciences School of Social Work الكلية لعلوم الرفاه والصحة مد שנה א' קורסי חובה - סמסטר א סמינר מגמה קלינית טרמה מערכת שעות מ"א - תשע"ח ילד ונוער מנהיגות ושינוי חברתי *נכון לתאריך 3/8/2017 ברית ושיקום משפחה 8-12 אלי זומר 288.4140 מיקי וינברג 288.4901 נינה קורן קריא

קרא עוד

Microsoft Word - D70.doc

Microsoft Word - D70.doc בית ספר גבריאלי הכרמל (מנהלת-צופיה יועד) במהלך השנה ולקראת סופה נערכו שיחות אישיות של המנהלת עם כל מורה ומורה בבית הספר. לקראת שיחה זו כתבו המורים את מה שבכוונתם להעלות באותה שיחה. המורים התבקשו להציב

קרא עוד

ההיבטים הסוציולוגיים של העדפה מתקנת

ההיבטים הסוציולוגיים של העדפה מתקנת אוניברסיטת תל-אביב הפקולטה למדעי החברה החוג לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה סמסטר א+ב תשע"ח סמס' א' יום ג' 12-14 סמס' ב' יום ב' 12-14 פרופ' סיגל אלון (שעת קבלה: בתיאום מראש) salon1@post.tau.ac.il עמיר פרלמוטר

קרא עוד

Microsoft Word - teachmodel1.doc

Microsoft Word - teachmodel1.doc דגמי הוראה תכנון שיעור נושא השיעור: אסטרטגיות לחישוב נפח תיבה כיתה: ד נושא בתכנית הלימודים: נפח תיבה (עמוד 92) מיומנויות מתכנית הלימודים: פיתוח ראייה מרחבית - קשרים בין מודל דו-ממדי למודל תלת-ממדי והתנסות

קרא עוד

שאלות ותשובות צרכים מיוחדים שעת חירום

שאלות ותשובות צרכים מיוחדים שעת חירום קובץ שאלות ותשובות לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים בקרו באתר האינטרנט של פיקוד העורף www.oref.org.il מרכז המידע של פיקוד העורף 7021 אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים )נכים, קשישים, כבדי שמיעה( ש: מהם העקרונות

קרא עוד

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc)

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc) הצעה לפתרון שאלון א, חורף 2011 נכתב ע"י עידית גולץ (מורה ורכזת עברית) וארנון דותן (מורה בלחמן). פרק א הבנה והבעה (50 נקודות).1 קהל היעד, הנמענים תפקיד הלשון העברית פן אחד היהודים בארץ מפתח להקמת חברה מלוכדת

קרא עוד

מטרות הקורס סמינר מחקר רגשות בשירות סמסטר א' תשע"ט דר' אריק חשין הקורס מיועד להקנות מיומנות בחשיבה מחקרית וביצוע מחקר באמצעו

מטרות הקורס סמינר מחקר רגשות בשירות סמסטר א' תשעט דר' אריק חשין הקורס מיועד להקנות מיומנות בחשיבה מחקרית וביצוע מחקר באמצעו מטרות הקורס סמינר מחקר רגשות בשירות סמסטר א' תשע"ט דר' אריק חשין acheshin@univ.haifa.ac.il הקורס מיועד להקנות מיומנות בחשיבה מחקרית וביצוע מחקר באמצעות התנסות בשלבי המחקר השונים. הסמינר יעסוק בנושא רגשות

קרא עוד

<4D F736F F F696E74202D EEE420E6E420E5ECEEE920E6E4202D20F4F8E5F420F1E9EEE5EF>

<4D F736F F F696E74202D EEE420E6E420E5ECEEE920E6E4202D20F4F8E5F420F1E9EEE5EF> אבחון טרום ההשרשה אלכס סימון פרופ' מחלקת נשים ויולדות היחידה להפריה חו ץ גופית בית החולים הדסה חלק מהתמונות והאיורים במצגת זו נלקחו מספרים ואתרים באינטרנט והשימוש בהם נעשה למטרות לימוד בלבד. כל הזכויות

קרא עוד

HUJI Syllabus

HUJI Syllabus סילבוס תאוריות של התערבות במשפחה - 3669 תאריך עדכון אחרון 12-11-2013 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:מוסמך היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:עבודה סוציאלית השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד את הקורס:

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - Lecture1

Microsoft PowerPoint - Lecture1 Computer Organization and Programming ארגון ותכנו ת המחשב - את"מ הרצאה מבוא 2 שפה עילית מול שפ ת מ כונה שפה עילית language) (High level שפת מכונה Language) (Machine תכנית בשפ ה עיל ית (C, Pascal, ) תכנית

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 Business Model Innovation מרעיון עסקי למודל אפריל 2018 ערוץ המו"פ לטכנולוגיה וחדשנות בחינוך, Business Model Innovation Business Model Canvas / Value Proposition Canvas מבוססות על סט כלים חדשני, חדות

קרא עוד

Cloud Governance הכלי למזעור סיכונים ומקסום התועלת העסקית

Cloud Governance הכלי למזעור סיכונים  ומקסום התועלת העסקית Cloud Governance הכלי למזעור סיכונים ומקסום התועלת העסקית אסף ויסברג, מנכ"ל, Ltd. introsight CGEIT, CRISC, CISM, CISA נושאים לדיון IT Governance על קצה המזלג Cloud Computing למטאורולוג המתחיל תועלת עסקית

קרא עוד

TEL- AVIV UNIVERSITY SACKLER FACULTY OF MEDICINE THE STANLEY STEYER SCHOOL OF HEALTH PROFESSIONS DEPARTMENT OF NURSING אוניברסיטת תל-אביב הפקולטה לרפו

TEL- AVIV UNIVERSITY SACKLER FACULTY OF MEDICINE THE STANLEY STEYER SCHOOL OF HEALTH PROFESSIONS DEPARTMENT OF NURSING אוניברסיטת תל-אביב הפקולטה לרפו מס' קורס: 01634949 תכנית המוסמך שיווק במערכות בריאות שיעור, 3 ש"ס מועד הקורס : מרצה: שעות קבלה: סמסטר א', יום ג', 17:00-20:00 דואר אלקטרוני: bcmeir@gmail.com מאיר בן חיים יום ג', 20:00-21:00 )בתאום מראש(

קרא עוד

תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשע"ד ועדת המינויים המוסדית

תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשעד ועדת המינויים המוסדית תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשע"ד ועדת המינויים המוסדית 1. כללי מטרת הכללים להנהגת דרגות קידום היא לקדם את המעמד האקדמי של המוסדות האקדמיים להכשרת

קרא עוד

עמק יזרעאל נתוני המיצ"ב של הרשות המקומית בטווח השנים תשס"ח - תשע"ב דיווח תוצאות מבחני ההישגים בסולם רב-שנתי עמק יזרעאל, דוח מיצ"ב רשותי רב-שנתי תשס"ח-

עמק יזרעאל נתוני המיצב של הרשות המקומית בטווח השנים תשסח - תשעב דיווח תוצאות מבחני ההישגים בסולם רב-שנתי עמק יזרעאל, דוח מיצב רשותי רב-שנתי תשסח- עמק נתוני המיצ"ב של הרשות המקומית בטווח השנים דיווח תוצאות מבחני ההישגים בסולם רבשנתי 1 http://rama.education.gov.il פתח דבר הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך )ראמ"ה( פועלת להטמעת תרבות של "מדידה בשירות

קרא עוד

Faculty of Social Sciences The Louis and Gabi Weisfeld School of Social Work הפקולטה למדעי החברה בית הספר לעבודה סוציאלית ע"ש לואיס וגבי וייספלד הנחיו

Faculty of Social Sciences The Louis and Gabi Weisfeld School of Social Work הפקולטה למדעי החברה בית הספר לעבודה סוציאלית עש לואיס וגבי וייספלד הנחיו הנחיות לכתיבת הצעת תזה מלאה הצעת המחקר צריכה להיות מנוסחת באופן מדויק וברור. עליה להוביל את הקורא ברצף לוגי מהרקע והמטרה ועד לשיטת הביצוע, משמע על הקורא להבין מהי שאלת המחקר וכיצד הוא יבוצע. המראה החיצוני

קרא עוד

טופס לסטודנטים שהחלו את לימודיהם תשע"ו התמחות: ביולוגיה טופס בדיקת מצב לימודים זה נועד לסייע לסטודנט/ית לעקוב אחר תכנית לימודיו/ה. המעקב והאחריות על ה

טופס לסטודנטים שהחלו את לימודיהם תשעו התמחות: ביולוגיה טופס בדיקת מצב לימודים זה נועד לסייע לסטודנט/ית לעקוב אחר תכנית לימודיו/ה. המעקב והאחריות על ה טופס בדיקת מצב לימודים זה נועד לסייע לסטודנט/ית לעקוב אחר תכנית לימודיו/ה. המעקב והאחריות על השלמת תכנית הלימודים חלה על הסטודנט/ית בלבד! כל הקורסים הרשומים בטופס הינם חובה לימודית )אלא אם נכתב אחרת(.

קרא עוד

תוכן העניינים

תוכן העניינים הוצאת חושבים קדימה הילה קדמן חלק ב יעוץ מקצועי: חיים אברבוך מותאם לתכנית הלימודים החדשה בבתי הספר התיכוניים מהדורה חמישית הוצאת חושבים קדימה ת.ד. 1293 רעות 71908 www.kadman.net הילה קדמן 0522 525527 kadman11@gmail.com

קרא עוד

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1 החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ רחוב ירושלים 2, ראשון לציון מכרז פומבי מספר 2/2019 לבחירת רכז נושא התחדשות עירונית במחלקה לעבודה קהילתית בשילוב עם מנהלת בינוי-פינוי-בינוי רמת אליהו החברה הכלכלית לראשון

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002 שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 00 מדוע יורדת המוטיבציה הפנימית ללמידה? הבדלים בין בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים במוטיבציה פנימית ובמשתנים המקושרים אליה מאת : אורית סטופ-הראל בהדרכת : ד"ר ג'ני קורמן

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - TeacherShortcoming_Goldstein

Microsoft PowerPoint - TeacherShortcoming_Goldstein שילוב טכנולוגיות מידע בהכשרת מורים ד"ר אולז'ן גולדשטיין מכון מופ"ת ומכללת קיי 1 נושאים לאילו מטרות משלבים טכנולוגיות מידע בהכשרת מורים? כיצד מורי המורים משלבים בהוראה את טכנולוגיות מידע? כיצד מכשירים את

קרא עוד

<4D F736F F D20EEE3F8E9EA20F2E1E5E3FA20E4E2EEF820EEF2E5E3EBEF20EEF8F F325F205F325F2E646F63>

<4D F736F F D20EEE3F8E9EA20F2E1E5E3FA20E4E2EEF820EEF2E5E3EBEF20EEF8F F325F205F325F2E646F63> המכללה האקדמית אחוה לימודי תואר שני בתכנית: "תרבות עם ישראל והוראתה" מדריך עבודת הגמר לתואר שני שנה"ל תשע"ב הנחיות לסטודנטים אדר תשע"ב מרץ 2012 1 תוכן עניינים 3 4 4 5 6 מבוא... עבודת גמר יישומית או מחקרית...

קרא עוד

הכרת משאבי הספרייה קורס מקוון חיפוש במאגרי המידע ו- PubMed Biosis Previews, Zoological Record )לתלמידי החוג למדעי החיים( (Biosis Previews:

הכרת משאבי הספרייה קורס מקוון חיפוש במאגרי המידע ו- PubMed Biosis Previews, Zoological Record )לתלמידי החוג למדעי החיים( (Biosis Previews: חיפוש במאגרי המידע ו- PubMed Biosis Previews, Zoological Record )לתלמידי החוג למדעי החיים( (Biosis Previews: http://www.isiknowledge.com/biosis) (Zoological Record: http://www.isiknowledge.com/zoorec)

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint בית ספר שריד מנהלת בית הספר : שגב ורד סגנית בית הספר: עירית אייזיק יועצת בית הספר: ענת ויתקון-קורון רכזת צרכים מיוחדים : חנה בוטנרו רכזת א-ב : קרן מזן צוות א-ב : קרן מזן, רויטל סמט, יעל סעדיה, נתלי כהן,

קרא עוד