1

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "1"

תמליל

1 1

2 סיפור נורא מהרה"צ הקדוש ר' ישראל מרוז'ין מספרים על הרה"צ הקדוש ר' ישראל מרוז'ין כאשר עוד היה בקטנותו ממש "בוצין בוצין מקטפיה ידיעה" בזמן שמנעו מאיתו תפוח, אמר את הברכה "בורא ברי העץ" ועל ידי כך הכריח )את אביו( לתת לו את התפוח. ובנוגע לעניננו, על ידי זה שיהודים ישמחו בשמחת הגאולה מצד הביטחון שהקב"ה יביא את המשיח בקרוב ממש, הרי זה גופא כביכול יגרום מהר יותר )'אחישנה'( שהקב"ה - אבינו שבשמים - ימלא משאלות לבבם של ילדיו.

3 3 פתח דבר שמחים אנו להגיש לקהל שוחרי התורה ולומדיה את הקובץ השלישי 1 בסדרת "לעבדך באמת" בנושא: "עבודת השמחה". רמה ונשאה היא השמחה בעבודת השי"ת. ידוע ביאור החסידות 2 על הפסוק: "תחת אשר לא עבדת את ד' אלקיך בשמחה ", 3 אשר אם ישנה עבודה אך היא בהעדר השמחה - אין זו העבודה הרצויה. ואכן, כחוק בל יעבור בעדת החסידים, נדרש כל אחד להרחיק העצבות ולאמץ השמחה. וכה גדלה מעלת השמחה בקרב החסידים, עד אשר אחד השמות הנרדפים של החסידים, שהיה גם השם הראשון שלהם, הוא: 'השמחים )די פריילאכער(.' 4 זכינו, ונמצאים אנו בימים האחרונים של הגלות, ימי 'עקבתא דמשיחא'. בעת נפלאה זו בה עומדים אנו 'על סף הגאולה ', 5 ניתן כבר לטעום ולהרגיש כבר את שמחת הגאולה 6 ובכך להתרגל ולהתחיל בפועל זמן מיוחד זה דהגאולה. 7 בקונטרס זה יבואר עניין השמחה ומעלתה כפי שנתבארה בדרושי החסידות. 11 חוברת בנושא "עבודת התשובה" )אלול תשע"ו(, חוברת בנושא "עבודת התפלה" )תשרי תשע"ז(. 22 לקו"ת תזריע כ, ג. ועוד. 33 דברים כח, מז. 44 החסיד ר' מוט'ל קוזלינר בשם הרה"ח איצ'ה דער מתמיד. 55 שיחת כ"ק אדמו"ר שליט"א מליובאוויטש מלך המשיח ש"פ בלק תנש"א ועוד. 66 שיחת כ"ק אדמו"ר שליט"א מליובאוויטש מלך המשיח ש"פ כי תצא תנש"א ועוד. 77 שיחת כ"ק אדמו"ר שליט"א מליובאוויטש מלך המשיח ש"פ פנחס תנש"א ועוד.

4 4 וזאת למודעי: לא כל הביאורים הובאו בשלימותם כפי שנאמרו ונדפסו, וחלקם עובדו ע"י חברי המערכת - כך שגם מי שאינו רגיל בסגנון שיחות הקודש ומאמרי החסידות יוכל להבין פשוטם של דברים. ייתכן שנפלו אי אילו טעויות בהבנת הדברים, ושגיאות מי יבין. אשר על כן, מי שיתקשה בהבנת הדברים - מוטב שיעיין במקורי הדברים כפי שנסמנו בסוף הביאור, ויונעם לו. מערכת 'לכשיפוצו מעינותיך'

5 5 תוכן עניינים מהות השמחה השמחה בעבודת השי"ת... 7 יבאר חשיבות השמחה בעבודת השי"ת, אשר רק על ידה ניתן לעבוד ולנצח את היצר - ע"פ תניא קדישא לרבינו הגדול פרק כ"ו פעולת השמחה ביהודי כיצד אומרים שבחודש אדר "בריא מזליה" של ישראל, כאשר אומרים חז"ל: "אין מזל לישראל"? מדוע בתרומת המשכן נאמר זהב ראשון? מהי השמחה הגדולה ביותר שיכולה להיות אצל יהודי? - ביאור במעלת ופעולת השמחה ביהודי חידוש השמחה...16 "אז ימלא שחוק פינו" - במהלך שנות הגלות אסרו חז"ל ליהודי למלאות את פיו שחוק, מתי יחודש השמחה? - מיוחד מצוה מתוך שמחה תשובה מתוך שמחה...17 מדוע מספיקה תשובה מתוך שמחה? כיצד תשובה מתוך שמחה לא סותרת ל"וחטאתי נגדי תמיד"? מה מיוחד בזה בדור שלנו? תפלה מתוך שמחה מה הם שתי סוגי השירות? איזה סוג שירה היה עד עכשיו, ומדוע בדורנו התווסף סוג נוסף?

6 6 שמחה של מצוה בליובאוויטש תיאור מרתק של כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ על השמחה בשעת קצירת החטים בליובאוויטש. השמחה בדורנו שמחה בטהרתה מתי תהיה השמחה בשלימות? כיצד הקול-קורא "לאלתר לגאולה" אינו בסתירה לדחיקת הקץ? מהי עבודת השמחה הרצויה כדי לפעול את ביאת משיח? - ביאור במהות ואופן השמחה בדורנו הוראה מיוחדת לנשי ובנות ישראל עבודת השמחה - פנינים מהו החידוש של עבודת השמחה? מהו הכלי המביא לשמחה? מה נפעל דוקא ע"י השמחה? מה צריך יהודי לענות כאשר שואלים אותו מדוע הוא בשמחה? - לקט מרתק של אמרות ופתגמים מרבותינו נשיאנו אודות השמחה, נחיצותה ומעלתה

7 מהות השמחה השמחה בעבודת השי"ת יבאר חשיבות השמחה בעבודת השי"ת, אשר רק על ידה ניתן לעבוד ולנצח את היצר מתוך פרק כ"ו באגרת התשובה מספר התניא קדישא לרבינו הגדול נ"ע עם ביאורים נפלאים ומתוקים מדבש מהרה"ח ר' חיים לוי יצחק גינזבורג שליט"א עת ובכל שעה כנ ל : פ ר ק כ ו ב ר ם ב ג ו ן ד א צ ר י ך ל א ו ד ע י כ ל ל נ ח ל כ י כ מ ו ש נ צ ת ן ל נ צ ח ד ב ר נשמ י כגון שני אגש ים המתאבק ים זה עם זה להפ יל ז ה א ת ז ה. ה נ ה א ם האחד דעא ב ע צ ל ו ת ו כ ב ד ו ת י נ ו צ ח ב ק ל ו י פ ו ל ג ס א ם ה ו א ג ב ו ר י ו ת ר מ ח ב י ר ו כ כ ה מ מ ש בנצחון ה יצר אי אפש לנצחו בעצל ות וכבד ות הנמשכ ות מעצב ות וטמטום הלב כאבן כ א בזריזות ח ש ך ד נמשכת ו ק א ב מ משמחה ש ב ז ה ופת ר יחת ע ל פ ס הלב ו ק ו ר א י ת וטהרתו י ש י מכל ש י ח ו ז ק נדנוד ה דאנה לחכמה ק ועצבהסכל ות בעולם. כיתרון האור כו ע ש ודל ומקרא מ ל א ד ב ר ה כ ת ו ב ח ח ת א ש ר ל א ע ב ד ת א ת ה א ל ה ך ב ש ט ח ה ו ג ו ו נ ו ד ע ל כ ל פ י ה א ר י ז ל ע ל פ ס ו ק ז ה : ו כלל גדול ויסודי אחד מעקרונותיה היסודיים ביותר של החסידות, הוא חשיבותה העצומה של השמחה בעבודת ד', ושלילה כמעט מוחלטת של העצבות, ואפילו של המרירות - שרק בהזדמנויות מיוחדות יש להשתמש בה. ברם, אבל, למרות כל מה שנתבאר היטב בפרקים הקודמים בספר התניא קדישא כיצד יכול האדם לעבוד את ד' כראוי ובשלימות, אבל עדיין - כגון

8 8 דא, את ענין זה, צריך עדיין לאודעי, להודיע, משום שענין זה הריהו כלל גדול ובסיסי שבלעדיו אי אפשר לנצח את היצר הרע ולעבוד את ד' בשלימות. כלומר, למרות שעד כאן ניתנה לאדם הדרך כיצד לעבוד את ד', וניתנו לו הכלים בהם בכוחו לנצח את היצר )ההתבוננות, והתעוררות האהבה המסותרת(, עדיין חשוב ונחוץ להודיע ולהסביר לאדם את האופן כיצד לעשות זאת, שכן אם לא ישמור על הכלל הבסיסי הזה - לא יוכל לנצח. "להפיל" ולא "להרוג" הכלל אותו יש לזכור ולדעת תמיד )שהוא אחד מהעקרונות היסודיים ביותר של החסידות( הוא: כי כמו שנצחון לנצח דבר גשמי, כגון שני אנשים המתאבקים זה עם זה להפיל זה את זה. ]רבינו ממשיל כאן את המלחמה נגד היצר הרע לא לשני אנשים הנלחמים איש נגד רעהו מרחוק - על ידי חיצים ואבני בליסטראות, ואפילו לא לשנים הנלחמים זה עם זה מקרוב באמצעות סכינים וחרבות, אלא דווקא לשנים "המתאבקים זה עם זה", שהם אחוזים וקשורים ודבוקים זה בזה כל כך, שאינם יכולים להשתמש בכלי נשק, אלא הם מנסים בידיהם ובגופם להפיל זה את זה. זאת משום שגם בנמשל, היצר הרע אינו לוחם באדם מרחוק בלבד, ואפילו לא מקרוב בלבד, אלא הוא נמצא בתוכו ממש, עמו ביחד ממש )ולפעמים אפילו היצר מראה את עצמו כאוהבו ודורש טובתו עד שהוא חבוק ודבוק עמו ממש, כאשר הוא מתעטף ב"איצטלא של משי" ובא לפתותו ולהסירו מן הדרך הישרה בטענות של יראת שמים וחסידות ([. 1 הרי כדי לנצח לא די בכח ובגבורה בלבד, אלא יש צורך חיוני לדעת איך להשתמש בכח ובגבורה בזריזות וביעילות ובמהירות. שאם לא כן, הנה אם האחד הוא בעצלות וכבדות, ינוצח בקל )בקלות( ויפול, גם אם הוא גבור יותר מחבירו. רק בשמחה ובהתלהבות ככה ממש בנצחון היצר, במלחמת הנפשות שבאדם. הנפש האלוקית, יש בה אכן כח ועוצמה הרבה יותר מן הנפש הבהמית )"גבור יותר מחבירו" (, 2 שהרי "מעט 1. ע"פ הלקח והלבוב. 2. ל"ב, רש"ג.

9 9 אור דוחה הרבה מן החושך", "המוח שליט על הלב בתולדתו וטבע יצירתו" ו"הקב"ה עוזרו ". 3 אבל למרות זאת אי אפשר לנצחו בעצלות וכבדות, הנמשכות )שהן נובעות( מעצבות וטמטום הלב כאבן. שכן כאשר האדם הנו במצב של עצבות, הרי החיות וההתלהבות שבו הן מועטות ומצומצמות, וממילא הוא במצב של צמצום וסתימת המוח והלב מלקלוט ולקבל דברים שיגרמו לו אהבת ד' ויראתו. ובוודאי שבמצב כזה הוא במצב של חוסר יוזמה )"עצלות וכבדות"( להילחם במלחמת היצר, להתבונן, לעורר את עצמו וכו' )למרות שיש לו בשלימות את הכוחות לעשות זאת(. כי אם אלא, כיצד אפשר לנצח את היצר, אך ורק בזריזות, הנמשכת )שהיא נובעת ובאה(: משמחה שהיא גורמת )ההיפך מצמצום וכיווץ וטמטום הלב(, ופתיחת הלב "שלבו נעשה פתוח לקבל כל דבר, שנתרחב יותר ממידתו ויצא רוח חיים אשר בו ובא לידי התפעלות ". 4 וטהרתו, שהלב יהיה טהור ונקי מכל דאגה ועצב. ולא רק מדאגות גדולות וחמורות, אלא אפילו מכל נדנוד )נטיה קלה ביותר של( דאגה ועצב בעולם. רק אז, מדגיש רבינו, רק כאשר הלב "פתוח" לגמרי ואינו מכווץ ומצומצם מדאגות ועצבות, תוכל להיות זריזות וקלות תנועה רוחנית. אז יהיה האדם מלא חיות והתלהבות ויעשה את המוטל עליו בזריזות וביעילות, וכך מובטח לו הנצחון במלחמת היצר. כמה חמור העדר השמחה ומקרא מלא דיבר הכתוב, בעצם זהו פסוק מפורש בתורה: בסיומה של התוכחה אודות הצרות והייסורים שאומר משה רבינו לישראל, הוא מסיים ואומר שכל זה יקרה ח"ו "תחת אשר לא עבדת את ד' אלוקיך בשמחה ובטוב לבב ". 5 ונודע לכל פירוש האריז"ל על פסוק זה: האריז"ל מפרש את הפסוק ש"השמחה וטוב לבב" הוא לא תיאור המצב הגשמי הטוב שהיה לו קודם, כאשר לא עבד את ד', אלא זהו הסבר מדוע יקרה לו מה שיקרה. שאף אם עבד את ד', אם לא עשה זאת בשמחה ובטוב לבב, יגיעו אליו ח"ו - בגלל זה בלבד - כל הצרות. 3. תניא קדישא פרקים י"ב - י"ג. 4. רש"ג. 5. תבוא כח, מז.

10 10 "ואמר הפסוק, אף שעבדת את ד' בקיום המצוות, אבל לא עבדת בשמחה ובטוב לבב, על כן היתה זאת לך ". 6 נמצא לפי פירוש האריז"ל, שהפסוק מדגיש במפורש את גודל ועוצם ההכרח בשמחה, עד כדי כך שמזהיר הפסוק מפני עונש קשה אילולא השמחה )גם אם העבודה הייתה בשלימות(. מובן אם כן, עד כמה חשובה ונחוצה ומוכרחת השמחה שצריכה להיות אצל יהודי תמיד בעבודת ד'. ]ומלבד התועלת שיש בשמחה, כאמור, שדווקא על ידה נמצא האדם בקלות תנועה רוחנית, במרץ בזריזות ובהתלהבות, וכך יוכל לנצח במלחמת היצר, נוסף לכך יש בשמחה גם נקודה תוכנית עמוקה יותר: מי שמסתכל על כל עבודת ד' רק כ"הסכם עבודה" שישנו בינו לבין בורא העולם, כאשר הקב"ה נותן לו את כל צרכיו הגשמיים, ותמורת זאת עליו "לשלם" )"נעבעך"( בכך שיעבוד את ד' הוא יהיה תמיד עצוב ומדוכדך על ש"נאלץ" למלא את רצון ד' ולא לעשות מה שליבו חפץ. ואולם, מי שמסתכל על עצמו כבנו יחידו של מלך מלכי המלכים הקב"ה, שנשלח למלא ייעוד נפלא ונשגב - "לעשות לו יתברך דירה בתחתונים ", 7 הרי ליבו תמיד מלא שמחה על הזכות הנפלאה שנפלה בחלקו, גם אם הקשיים והמכשולים הם רבים[. לסיכום: השמחה משפיעה על גוף האדם ובריאותו ומאירה את פניו, כך שאדם נעשה קל ברגליו. השמחה גם מגלה באדם את כחותיו הנעלמים, ונותנת לו חיות והתלהבות בעבודת ד', עד שיכול לשנות את מידותיו. 6. של"ה ס"פ כי תבוא )שפו, א( ועי' ג"כ ר"ח ש"ב )שער האהבה( רפ"י. שער המצוות בתחילתו. ובכ"מ. 7. תנחומא נשא פט"ז. וכמבואר בארוכה בתניא קדישא פרקים לא, לג, לו, ועוד.

11 11 "ביקור חולים" שהציל חיים רבי מאיר שלמה ינובסקי, רב העיר ניקולייב וסבו של כ"ק אדמו"ר שליט"א מליובאוויטש מלך המשיח, חלה באחד הימים במחלת הטיפוס. זו היתה מחלה איומה ונוראה ומידבקת, וכל מי שחלה במחלה זו הוכנס ל"בית ההסגר" לחולי טיפוס. מבית זה כמעט ואף אחד לא יצא חי, ורוב החולים ששכבו שם רק ציפו לרגע בו יעברו לעולם שכולו טוב. לרבי מאיר שלמה היה חבר טוב, בשם ר' אשר גרוסמן, השוחט של ניקולייב. בהיודע לר' אשר, שידידו רבי מאיר שלמה הושם בבית ההסגר, שם את פעמיו לשם. אך בגלל שהשלטונות לא התירו בשום אופן לאף אדם להיכנס פנימה, לא נותר בידו אלא להישאר בחוץ. לקח ר' אשר בידו את ספר התניא שהביא עימו, וכשהגיע לאיזור הסמוך ביותר למקום בו שוכב ידידו, החל לקרוא בקול רם מתוך אגרות קודש לרבינו הגדול נ"ע את סימן י"א: "...באמת אין רע יורד מלמעלה והכל טוב, רק שאינו מושג לגודלו ורב טובו ועל כן ראשית הכל שישמח האדם ויגל בכל עת ושעה...". עומד ר' אשר וקורא, בלי לשמוע שום תגובה ובלי לדעת כלל אם קולו מגיע לאוזני הרב. אבל, הוא בוטח ומקווה שאכן הדברים הקדושים והנצחיים הגיעו לאן שהיו צריכים להגיע, ופעלו את פעולתם. למחרת, חזר ר' אשר והגיע לאותו מקום, כשספר התניא בידו והחל לקרוא שוב את אותה איגרת. וכך עשה יום אחרי יום, ושבוע אחרי שבוע, מתוך אמונה ואהבת רעים ומבלי לדעת מה גורל חברו. לא עברו שבועות רבים ור' מאיר שלמה יצא מאותו "בית הסגר", כשהוא בריא לחלוטין. כשפגש את ידידו ר' אשר, קרא בהתרגשות: "ר' אשר, אתה הצלת אותי ממוות. קריאתך ולימודך שם, מבלי לדעת אם מישהו שומע בכלל את דברי הקודש החיים והמאירים, הם שנסכו בי כוחות חדשים והחדירו בי עוז ותקווה, עד שהתרוממתי מכל היסורים והדכאונות שאפפוני, וגופי התגבר על המחלה"!

12 12 לכאורה אין מזל לישראל שלוש אופנים בשליטת המזלות על בני ישראל 1. מצד השורש של בני ישראל למעלה אין שליטה כלל.2 למטה - מונהג על ידי המזלות אך ניתן לשנות את על ידי תפלה וזכות 3. בחודש אדר גם כשיהודי נמצא למטה הוא מעל המזלות פעולת השמחה ביהודי כיצד אומרים שבחודש אדר "בריא מזליה" של ישראל, כאשר אומרים חז"ל: "אין מזל לישראל"? מדוע בתרומת המשכן נאמר זהב ראשון? מהי השמחה הגדולה ביותר שיכולה להיות אצל יהודי? - ביאור במעלת ופעולת השמחה ביהודי אין מזל לישראל א. על דברי הגמרא שבחודש אדר "בריא מזליה" של יהודי נשאלת השאלה: חז"ל הרי אומרים 1 "אין מזל לישראל"? 2 ויש לומר הביאור בזה: בעצם, מצד שרשם למעלה, בני ישראל אינם כלל תחת שליטת המזלות ח"ו, כמו שכתוב: 3 "א ל דרך הגוים א ל תלמדו ומאותות השמים אל תחתו כי יחתו הגוים מהמה". חידושו של יהודי הוא יותר מזה, שאפילו כפי שהוא יורד למטה כנשמה בגוף בעולם הטבע, וגופו "נדמה בחומריותו לגופי אומות העולם" 4 )שמונהגים על ידי מזלות(, גם כאן הוא במצב ד"אין מזל לישראל". ולכן אמנם יש בכחו על ידי תפלה וזכות לשנות את מזלו לטובה. אבל כל זה עדיין מצד כח עליון יותר )תפלה וזכות(, לא המזל מצד עצמו. החידוש דחודש אדר הוא יותר מזה: אפילו כפי שיהודי, יחיד, 5 כאן למטה קשור 1. שבת קנו, סע"א. 2. בחדא"ג מהרש"א "גם שאמרו אין מזל לישראל, מ"מ מגלגלין זכות ליום זכאי כו'" )ולכן "בר ישראל דאית לי' דינא בהדי נכרי כו' לימצי נפשי' באדר"(. אבל בגמרא מפורש הלשון ש"בריא מזלי'". 3. ירמי' יו"ד, ב. 4. תניא פמ"ט )סט, סע"ב ואילך(. 5. ראה חדא"ג מהרש"א שבת שם, שהפלוגתא בגמרא )באם יש מזל לישראל או אין מזל ישראל( הוא בנוגע ליחיד בישראל )ולא בנוגע לכלל ישראל(.

13 13 לענין המזל, ונמצא בעולם בו "אית ליה דינא בהדי נכרי" )עד שבחודש אב עליו להשתמט מכך כי "ריע מזליה"( בחודש אדר "בריא מזליה", מיד בכניסה לחודש )אפילו בלי שום עבודה מצדו(, המזל מצד עצמו הוא "בריא", עד שאפילו אינו יהודי רואה ומרגיש זאת. מעלת היהודי ב. על פי הנ"ל ניתן לתרץ קושיא המתעוררת בפרשת תרומה )הנקראת בדרך כלל בחודש אדר(: בהתחלת הפרשה בציווי הקב"ה נאמר: "ויקחו לי תרומה גו' וזאת התרומה אשר תקחו מאתם זהב וכסף ונחושת גו'" 6 וידועה השאלה: מדוע מתחילה תרומת המשכן דוקא ב"זהב"? 7 ביאור הענין: בנדבת ועשיית המשכן בא לידי ביטוי בגלוי שיהודי כפי שהוא למעלה )בעליונים( כמו כן נמצא הוא למטה בתחתונים, שמציאותו )גם בעולם בו נכסים תופסים מקום( הוא בדרגת "זהב", "זה הנותן בריא". וזה נותן את הכח שבחודש אדר בו נסתיימה עשיית המשכן יהיה "בריא מזליה" של יהודי, שגם כפי שהוא קשור עם דרגת ה"מזל" )תחתונים(, הוא נמצא באופן "בריא", "זה הנותן בריא" )כמבואר בסעיף א'(. השמחה הגדולה ביותר ג. ויש לומר שזוהי גם השייכות לכך ש"משנכנס אדר מרבין בשמחה" )שבא בגמרא בהמשך אחד ל"בריא מזליה"(: השמחה הכי גדולה שיכולה להיות אצל יהודי היא, כאשר הוא יודע שבכל מצב בו הוא נמצא אפילו למטה מטה, בעולם שבחיצוניותו נראה כהעלם והסתר על אלקות, הוא קשור להקב"ה, 8 שכן אפילו כפי שנמצא למטה נשמה בגוף, הוא "בן יחיד" של מלך מלכי המלכים הקב"ה, והקב"ה אומר שראשון נכסיו של יהודי הוא "זהב", היינו, שגם בעולם בו נכסים גשמיים תופסים מקום, כל אחד ואחד מישראל הוא עשיר, ברוחניות ובגשמיות! מדוע הזהב מופיע ראשון בפרשה? כל יהודי נמצא בדרגת זהב אצל הקב"ה השמחה הכי גדולה של יהודי שהוא זהב 6. פרשתנו כה, ב ג. 7. ראה בחיי וראב"ע ריש פרשתנו. ועוד. 8. ראה תניא ספל"ג: ישמח ישראל בעושיו פי' שכל מי שהוא מזרע ישראל יש לו לשמוח בשמחת ד' אשר שש ושמח בדירתו בתחתוני' שהם בחי' עשי' גשמיית ממש.

14 14 שמחה מצד הבטחון שהנה זה משיח בא ביחד עם התפילה, הבקשה והדרישה מהקב"ה שיביא את הגאולה תיכף ומיד ממש, שהיא מתוך רגש של צער ומרירות.. על אריכות הגלות, שבאה לידי ביטוי בהצעקה מקרב ולב עמוק "עד מתי, עד מתי, עד מתי"! צריכים להיות חדורים )גם ובעיקר( ברגש השמחה, ושמחה גדולה ביותר שבאה לידי ביטוי בהשירה, מצד גודל הבטחון ש"הנה זה )המלך המשיח( בא", וכבר בא! משיחות ש"פ בא-בשלח תשנ"ב בקשר לנשי ובנות ישראל השמחה הופכת את החיים הגשמיים למאושרים הוספה בשמחה בעצמו ובזולת הוספה בלימוד תורה ובקיום המצוות בהידור לשמח את בני המשפחה וכאשר יהודי מתבונן בכך הרי זה מביא אותו לשמחה גדולה ביותר, ושמחה כזו שמשנה את חייו הגשמיים, שחי בעולם הזה בהתאם לגדרי טבע העולם: תכונת השמחה היא, שפועלת וחודרת בכל עניני האדם. כשאדם שמח הוא חי חיים שמחים, שמחה שפועלת על כל מעשיו, ועל דבר שבא איתו במגע, והוא משמח גם אחרים בסביבתו. ושמחה זו מכניסה יותר הצלחה בכל פעולותיו וכל חייו כנראה במוחש. כלומר, נוסף לכך שעל ידי שמחה נעשים "בן עולם הבא" )כמאמר חז"ל 9 "הנך בדחי ששמחים ומשמחים בני אדם בני עלמא דאתי נינהו"( הוא נעשה גם "בן עולם הזה" אמיתי, שחייו בעולם הזה הם חיים אמיתיים שמחים ומוצלחים. מעשה בפועל ד. ובפשטות: שכל אחד ואחד מישראל יוסיף בכל עניני שמחה, הן בנוגע לעצמו, והן בנוגע לשמח את הזולת )כידוע ששלימות ענין השמחה היא דוקא ביחד עם הזולת(, ולכל לראש על ידי ההוספה ב"פקודי ד' ישרים משמחי לב", 10 לימוד התורה, נגלה דתורה ובפרט פנימיות התורה, ותלמוד גדול שמביא לידי מעשה 11 קיום המצוות בהידור. ועוד וגם זה עיקר שעל ידי מרבין בשמחה בתורה ומצוות יתבטא הדבר גם 9. תענית כב, א. 10. תהלים יט, ט. 11. מגילה כז, א. קידושין מ, ב.

15 15 במרבין בשמחה בפשטות, גם בענינים גשמיים ועל ידם כהוראת השולחן ערוך. וגם בזה יהיה זה הן בנוגע לשמח את עצמו, והן את הזולת, החל מבני ביתו הבעל יוסיף בלשמח את אשתו, והורים יוסיפו בלשמח את ילדיהם, בענינים המשמחים אותם )בטבעם(, כפסק דין השולחן ערוך, 12 ]ובפרט שהאב ישמח את ילדיו, כפי שרואים בפועל שעל ידי זה שמשמח את ילדיו, מתוספת אצלם לפעמים שמחה יתירה, מכיון שרואים שלפעמים אומר "מלה קשה" )בגלל חינוך(, אבל באופן שלאחר מכן זה מביא להוספה יתירה בחביבותו אליהם[. וכן להוסיף בלשמח יהודים נוספים בסביבתו )כמדובר לעיל, שעל ידי זה נעשה בן עולם הבא ובן עולם הזה(. ע"פ שיחות לילות ד', ה', ו' ושבת קודש פ' תרומה ה'תשנ"ב 12. פסחים קט, א. רמב"ם שם. טושו"ע או"ח סתקכ"ט ס"ב. שו"ע אדה"ז שם ס"ז.

16 16 חידוש השמחה א. במהלך שנות הגלות נאסר עלינו למלאות את פינו שחוק )ברכות לא, א(. ב. בכל דור יש אדם שראוי להיות משיח בדורו ובאם זכה והגאולה מגיעה בדורו, מתגלה אליו הקב"ה ושולח אותו לגאול את עם ישראל )שו"ת חתם סופר חושן משפט סימן צח. שדי חמד כרך ז עמוד א'תצג(. עכשיו מגלה לנו הרבי, אשר המשיח שבדורנו - נשיא הדור - 1 כבר נשלח ע"י הקב"ה לגאול את עם ישראל, והוא התגלה בכל התוקף ומתחיל לפעול את הגאולה בעולם. ומכיון שאור הגאולה התחיל להתגלות בעולם לכן לא רק שמותר למלאות את פינו שחוק, אלא זוהי אף חובה - למלאות את פינו שחוק )וראה מדור שמחה בטהרתה - על חובת השמחה כחלק מתהליך הבאת הגאולה(. "אז ימלא שחוק פינו" "ומה ש'אסור לאדם שימלא שחוק פיו בעולם הזה' במה דברים אמורים, כאשר המדובר על רגע קודם גילוי משיח צדקנו; אבל בנדון דידן, הרי מכיוון שנשיא דורנו היה המשיח של דורנו, והוא נתגלה בכל התוקף הרי לא רק שניתנה רשות אלא יתירה מזה, שיש חיוב להתנהג באופן ש"ימלא שחוק פינו ולשוננו רינה" משיחת י"א אלול ה'תנש"א - מתוך תמליל ההקלטה - תרגום מאידיש - בלתי מוגה 1. כ"ק אדמו"ר שליט"א מליובאוויטש מלך המשיח, וראה שיחת שמחת תורה תשמ"ו, שיחת ש"פ משפטים תשנ"ב ועוד.

17 מצוה מתוך שמחה תשובה מתוך שמחה מדוע מספיקה תשובה מתוך שמחה? כיצד תשובה מתוך שמחה לא סותרת ל"וחטאתי נגדי תמיד"? מה מיוחד בזה בדור שלנו? הדגשת ענין השמחה שבתשובה.. והנה בהמשך הענין מביא ]כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ[, 1 שענין התשובה ישנו אצל כמה אנשים פשוטים שאינם בעלי ידיעה והשכלה, והם מתעוררים ביותר בתשובה וכו, ובוכים במר נפשם, כמו שאנו רואים במוחש דאמירת תהילים שלהם הוא בלב נשבר. אמנם ענין המרירות שבתשובה אינו שייך בדורנו זה האחרון, דרא דעקבתא דמשיחא, כיון שבדורנו אין לנו כח לענין המרירות וכו, וצריכים התחזקות והתעודדות יתירה כו, ולכן בדורנו זה עבודת התשובה היא מתוך שמחה דווקא. ועל דרך זה בנוגע לאמירת תהילים וכו שמבואר בהמאמר 1 שאמירת תהילים היא בלב נשבר כו, הרי ידוע פתגם רבותינו נשיאינו "ח שוב טוב יהיה טוב" )טרא כט גוט וועט זיין גוט(, היינו שהמחשבה באופן של טוב היא עצמה מביאה עמה את הטוב, ואין צריך להיות כלל ענין של מרירות, אמירת תהילים ובכיה במר נפשו ונתינת צדקה וכו, כי המחשבה טובה עצמה תביא עמה טוב )וועט זיין גוט(. ומכיון שישנה הבטחת רבותינו נשיאינו, דכאשר המחשבה היא באופן של טוב יהי טוב )וועט זיין גוט(, הרי ברור הדבר שכן יהיה. בדורות קודמים היתה התשובה מתוך לב נשבר בדורנו התשובה מתוך שמחה דווקא אמירת תהילים מתוך שמחה ישנה הבטחה "תחשוב טוב יהיה טוב" 1. ספר המאמרים קונטרסים ח א כח, סע ב.

18 18 השמחה מוסיפה בשלימות על פי הידוע בביאור לשון חז"ל תשובה ומעשים טובים, שעל ידי התשובה המעשים )דהמצוות( הם טובים ומאירים, יש לומר, דעל ידי שהתשובה היא בשמחה שאז התשובה ולא בשלימות, על ידי זה מיתוסף בהשמחה ובהשלימות דלימוד התורה וקיום המצוות שלאחרי התשובה. ספר המאמרים מלוקט ה' עמוד ס' פרסום הדבר - הוראה לכל יהודי באגרת התשובה מבואר שצריך גם שמחה בדורנו תשובה רק מתוך שמחה ובפרט שמובא על זה 2 סיפור הצמח צדק שכן היה בפועל, שאמר הצמח צדק לאחד החסידים ח שוב טוב יהיה טוב )טרא כט גוט וועט זיין גוט(, וכן היה, הרי זהו ענין של מעשה דמעשה רב. 3 ובפרט שהמדובר שם הוא בבריאות הגוף בגשמיות, שמזה מובן בכל שכן וקל וחומר לגבי בריאות ברוחניות. ומכיון שענין זה נתפרסם על ידי נשיא דורנו ועד שכבר נדפס, מובן שיש בזה הוראה לכל אחד ואחת מישראל. ומכל זה מובן שצריך להיות העבודה מתוך שמחה. שלילת ענין המרירות שנוסף להמבואר באגרת התשובה, 4 שמה שכתוב : 5 "וחטאתי נגדי תמיד" אין המכוון להיות תמיד עצב נבזה ח ו, אלא "נגדי" דווקא היינו מרחוק, דהרי כתוב לאחרי זה 6 "תשמיעני ששון ושמחה כו ", שתיכף אחרי רגע קטן דמרירות, "לב נשבר ונדכה גו ", 7 צריך להיות שלימות הששון והשמחה, עד שדוד נעים זמירות ישראל 8 אומר על זה תשמיעני ששון ושמחה, הנה עוד זאת, הרי מבואר באגרת התשובה שם, 9 שהתשובה מתוך מרירות היא תשובה תתאה והתשובה מתוך שמחה היא תשובה עילאה, והרי בדורנו זה, 2. אגרות-קודש אדמו ר מהוריי צ ח ב ע תקלז. 3. שבת כא, א. וש נ. 4. פי א. וראה תניא פכ ו. 5. תהלים נא, ה. 6. שם, י. 7. שם, יט. 8. שמואל-ב כג, א. 9. פ י ואילך.

19 19 השמחה דמצות התשובה שמחה של מצוה היא גם במצות התשובה, ואדרבה, השמחה דמצות התשובה היא גדולה יותר מהשמחה דכל המצוות. ספר המאמרים מלוקט ה' עמוד ס' 11 בעקבתא דמשיחא, אחרי כל הצרות והיסורים וכו, 10 אשר יסורים ממרקין ויסורים מבררים ויסורים מזככים ומרוממים, הרי כל ישראל הם במצב הכי עליון והכי נעלה, ושייכים לתשובה עילאה דייקא, שהיא מתוך שמחה. ויש להוסיף בזה, על פי המבואר באגרת התשובה שם, 12 שענין תשובה תתאה מתוך מרירות הוא פעם אחת בשבוע לפני יום השבת, והיינו בליל ששי, והרי אנו עומדים כעת באלף הששי קרוב לסופו, 13 היינו קרוב לסוף היום הששי, לא רק ביום הששי )לא ליל ששי( אלא ביום זה עצמו קרוב לסיומו, קרוב ליום השבת, אם כן פשיטא שהעבודה בזמן זה היא מתוך שמחה דתשובה עילאה. ש פ וישלח, י ז כסלו ה תשמ ו - הנחה בלתי מוגה המאמר מספר המאמרים דרושי חתונה ע' קלח ואילך, באדיבות הוצאת "המכון להפצת תורתו של משיח" במיוחד שבדורנו עומדים קרוב לשבת )לגאולה( 10. ראה גם שערי תשובה )לאדהאמ צ( ח א ה, ב. 11. יומא פו, א. וראה אגה ת פ א )צ, סע ב(. 12. ספ י. 13. ראה בכ ז גם סה מ תרס ג ח א )קה ת, תשנ ד( ע קמב.

20 20 מצווה יש לקיים מתוך שמחה האחים הקדושים הצדיקים רבי זושא מאניפולי ורבי אלימלך מליז'נסק הושלכו לבית הכלא עקב עלילת רשע. הסוהרים אף הניחו באמצע תא מגוריהם - דלי של שירותים! כך שהאחים לא יכלו ללמוד תורה ולהתפלל. כשהגיע זמן מנחה החל אחד האחים לבכות, הביט אליו אחיו בפנים שוחקות ואמר לו: גם כשאינך יכול להתפלל בגלל הריח הרע אתה מקיים מצוה, ומצוות יש לקיים מתוך שמחה. אם כן, יש לנו סיבה לשמוח ולרקוד, מה לך עצוב? קום לרקוד!... החלו שני האחים לרקוד כשאליהם מצטרפים כל היהודים שבבית הסוהר. ובמסדרונות בית הסוהר נשמעו קולות: היהודים שמחים!... היהודים שמחים!... זמרת החסידים וקולות הריקודים הגיעו למנהל בית הכלא, וכששאל לסיבת הרעש והריקודים, ענו לו שבגלל איזה דלי שנמצא באחד התאים היהודים שמחים. צעק המנהל: הוציאו את הדלי משם תיכף ומיד. מיד נענו הסוהרים לפקודתו והוציאו את הדלי. לפתע פתאום, נפסק הרעש, פסקו הריקודים, והיהודים החלו בהתרגשות את תפילת המנחה.

21 21 תפלה מתוך שמחה מה הם שתי סוגי השירות? איזה סוג שירה היה עד עכשיו? ומדוע בדורנו התווסף סוג נוסף? עליית העולמות בשבת ע"י השיר א. הנה ידוע 1 ש"שיר" שייך במיוחד ליום השבת )"מזמור שיר ליום השבת" (, 2 כמאמר המשנה במסכת שבת 3 "כל בעלי השיר יוצאין בשיר ונמשכין בשיר", שהפירוש הפנימי של המשנה הוא שכל עליה מדרגא לדרגא )שיוצאים מהדרגא הקודמת ונמשכים לעלות למעלה( היא על ידי שיר, ולכן גם עליית העולמות ביום השבת היא על ידי שיר. ועל פי הידוע 4 שכל העליות נכללים בשם מ"ב א, וכך המסעות של עם ישראל בזמן הגלות )שהם כנגד המ"ב מסעות של עם ישראל שנסעו במדבר( הם בחינת עליה ממדרגה למדרגה, 5 מ"ב עליות, 6 שאת העליות האלו פועלים עם ישראל על ידי עבודת הבירורים שבמדבר העמים - זמן הגלות. הפירוש הפנימי במאמר המשנה "כל בעלי השיר כו'" כללות עבודת בני ישראל בזמן הגלות מתעלית בשבת א. שם מ"ב: שם מ"ב הוא משמותיו של הקב"ה, כולל מ"ב אותיות שהם ראשי תיבות של מ"ב תיבות שבתפילת "אנא בכח". מ"ב המסעות שנסעו בני ישראל במדבר הם כנגד שם מ"ב, שהוא בחינת עליה מדרגא לדרגא. וזהו הטעם שאומרים "אנא בכח" בכל פעם שיש עליה בדרגא )ק"ש על המיטה - הנשמה עולה למעלה, קבלת שבת - עליית העולמות, ספירת העומר וכיוצא בזה(. 1. תו"א תשא )בהוספות( קיג, א. אוה"ת בראשית )כרך ג( תקיד, א ואילך. 2. תהלים צב, א. וראה ר"ה לא, א. 3. ריש פ"ה. 4. אוה"ת דרושי שבועות ע' קלח. סה"מ תרס"ד ע' קפ. ועוד. 5. תו"א פרשתנו סב, רע"ג. 6. ראה לקו"ת מסעי )פט, א ואילך( ביאור החילוק שבין מ"ט ימים דספה"ע )ז' מדות שכל א' כלול מז'( למ"ב המסעות )ו' פעמים ז'( ש"מלמעלה למטה הם מ"ט.. שממשיכים מקיפים מלמעלה למטה לכל הז' מדות.. גם בחי' מלכות.. משא"כ המסעות שהם מלמטה למעלה אינם כ"א ששה לבד בכל מדה כו'". עיי"ש.

22 22 תפלה מתוך שירה מצינו שאדמו ר הזקן היה המתפלל דוקא בקול, ומתוך שירה, ועד שאחד הניגונים הידועים לאדמו ר הזקן הוא על-סמך שכך שמעו ממנו בשעת התפילה. ועל דרך זה אצל רבותינו נשיאינו שלאחריו, ממלאי מקומו. ומזה יש ללמוד, כאמור, שהתפילה צריכה להיות דוקא מתוך שירה ושמחה, בקול רם. משיחת ש"פ בשלח ה'תשנ"ב - בלתי מוגה לאחר שמסיימים את העליות שבזמן הגלות מגיעים ל'שיר חדש' של הגאולה ועל פי הנ"ל ששבת כוללת את כל העליות על ידי השיר, נמצא, שבשבת נכללים כל העליות שנעשים על ידי מ"ב המסעות שבמדבר העמים, כללות מעשינו ועבודתינו כל זמן משך הגלות. שיר חדש דהגאולה ב. ולאחרי גמר עבודת הבירורים בכל פרטי העליות דמ"ב המסעות שבזמן הגלות שנפעלים כנזכר לעיל על ידי השיר באים ל"שיר חדש" דלעתיד לבוא : 7 איתא במכילתא 8 "עשר שירות הן, 9 הראשונה שנאמרה במצרים.. השניה על הים, שנאמר אז ישיר משה.. הששית שאמרה דבורה וברק, שנאמר ותשר דבורה וברק בן אבינועם.. העשירית לעתיד לבוא, שנאמר שירו לד' שיר חדש.. כל השירות כולן קרואות בלשון נקבה, כשם שהנקבה יולדת כך התשועות שעברו היה אחריהם שעבוד, אבל התשועה העתידה להיות אין אחריה שעבוד לכך קרואה בלשון זכר" להעיר ששירת הים נאמרה בלשון עתיד "אז ישיר", "לעתיד לבוא" )טו, א ובמכילתא עה"פ(, שרומז על השיר לעתיד לבוא*. 8. שם. וראה גם יל"ש יהושע רמז כ. 9. ראה גם תנחומא פרשתנו יו"ד. תרגום שה"ש בתחלתו. 10. וראה גם שמו"ר )פרשתנו( פכ"ג, יא. תוד"ה ה"ג ונאמר פסחים קטז, ב. *( נוסף לכך ש"מכאן לתחיית המתים מן התורה" )סנהדרין צא, סע"ב. הובא במכילתא ופרש"י עה"פ(.

23 23 ומהחילוקים שביניהם 11 שבשירה בלשון נקבה נרגשת בעיקר העליה מלמטה למעלה, שהמקבל מצד עצמו )נקבה( משתוקק ומתגעגע לצאת ממדרגתו ולהכלל בדרגא הנעלית יותר ממנו, מה שאין כן בשיר בלשון זכר נרגשת בעיקר השפעת וגילוי של האור העליון מלמעלה למטה, שעל ידי השיר נעשית הדביקות והתכללות בהעליון. 21 כלומר, עם היותו "שיר" שענין השיר בדרך כלל כנ"ל הוא עליה מלמטה למעלה, הרי השיר חדש הוא באופן שנרגש בו )לא כל כך הגעגועים ב, אלא בעיקר( הדביקות וההתכללות בהגילוי דהעליון, ועל ידי זה יש בו ב' המעלות דמלמטה למעלה ומלמעלה למטה גם יחד... שיר חדש לשון זכר דלעתיד לבוא עצמו 13 שהוא למעלה מכל העשר שירות 14 שיר שכל ענינו הוא הדביקות וההתכללות עם מהותו ועצמותו יתברך, 15 בחינת "אחד עשר" ג, "אנת הוא חד ולא בחושבן". והשלימות העיקרית בזה נעשית בעשירי והאחד עשר בחודש אחד עשר )י-יא שבט( בשנה זו שנת הארבעים ושתים לתחילת דור זה )משנת ה'תש"י ]יום תחילת הנשיאות של כ"ק אדמו"ר שליט"א מליובאוויטש מלך המשיח[ עד שנת ה'תשנ"ב ]שנת אמירת השיחה[, ששנה זו קשורה עם שם מ"ב שעל ידו נעשים כל עניני העליות )כנ"ל ס"א( ובשנה זו נשלמו כל העליות שעל ידי מעשינו ועבודתינו במ"ב השנים, שהם בדוגמת מ"ב המסעות במדבר החילוק בין שני סוגי השירות: שירה מתוך תשוקה או שיר מתוך דביקות ענין ה'שיר חדש' - דביקות והתכללות במהותו ועצמותו יתברך בדורנו נשלמו העליות של זמן הגלות ב. תשוקה, דביקות: ההבדל בין תשוקה לדביקות הוא, כמשל ילד הרואה את אמו מרחוק ומשתוקק להגיע אליה, אך כאשר הוא ליד אמו, כאן כבר אין מודגשת התשוקה להגיע לאמו מכיון שהוא כבר הגיע לאמו. כך בזמן הגלות אשר האור האלוקי בהסתר, אנו משתוקקים לגילוי אור ד'. משא"כ בגאולה שהאור האלוקי כבר התגלה, פחות מודגשת התשוקה, אלא יותר מודגשת הדביקות והתכללות בפועל באור העליון - אור ד' שהתגלה. ג. בחינת אחד עשר: בכל עולם ישנם עשר ספירות )חב"ד, חג"ת, נהי"ם( שדרכם ועל ידם נבראים הברואים הפרטיים של כל עולם, אך ישנה דרגה נעלת מכל עשר הספירות - דרגת האחד עשר: אור שהעולם מצד עצמו לא יכול לקבל. אמנם, לאחר עבודתנו בתורה ומצוות שעל ידם אנו מזככים את העולם, מגיעה הגאולה שבה מתגלה האור העליון ביותר של ד'. הדרגא הזאת נקראת "אנת הוא חד ולא בחושבן", שפירושו שמדובר בגילוי אור ד' נעלה ביותר בו מתגלה שהוא אחד ויחיד לפני ונעלה מחשבון העשר ספירות. 11. ראה גם סידור )עם דא"ח( סז, ב ואילך. אוה"ת שה"ש ע' ג. המשך תער"ב ח"ב ע' א'קכה. ועוד. 12. משא"כ בהעלי' מלמטה למעלה אינו נכלל עדיין בהעליון ממש. 13. כי, "שיר השירים הם שיר נוקבא ושיר דדכורא שע"י אתעדל"ת.. ושיר דלעת"ל זהו מבחי' שיר חדש שלמעלה מאתעדל"ת" )אוה"ת שם(. 14. ההעלאה מבחי' כתר לאוא"ס ב"ה והוא למעלה גם מקדה"ק )אוה"ת שם(. 15. להעיר מהשייכות לבחי' פלשתים דקדושה "התגלות השמחה בדביקות ד' בפילוש ובגילוי ובהתרחבות לאין קץ", "השמחה בד' מצד מהו"ע בלי שום מבוקש" )מדרגת הצדיקים( שתהי' )אצל כל בנ"י( רק לאחרי גמר עבודת הבירורים, לעתיד לבוא, שאז תהי' השמחה בתכלית השלימות, כמ"ש "אז ימלא שחוק פינו", "וע"כ יותן להם ארץ פלשתים שהוא השמחה באלקות בפילוש כו'" )אוה"ת פרשתנו ע' שסז ואילך(.

24 עבודת התפלה מתוך שירה כהכנה לגאולה תפלה לגאולה מתוך רגש של שמחה 24 העמים )כנ"ל מ"ב שנים( שבדור זה )דור האחרון של הגלות ודור הראשון של הגאולה(, ותיכף ומיד ממש נעשית הכניסה לארץ טובה ורחבה בגאולה האמיתית והשלימה. 16 עבודת התפלה בדורנו ג. ההוראה למעשה בפועל: בענין השירה בנוגע לעבודת התפלה )שנקראת גם בלשון רינה 17 )שירה(( באופן של שירה )כידוע שרבינו הזקן היה מתפלל בקול ושירה( שנוסף על השירה הקשורה עם העליה מלמטה למעלה, צריך להיות עכשיו )לאחרי גמר כל העליות של זמן הגלות( השירה שמצד הדביקות וההתכללות בהעליון, כהכנה והתחלה ל"שיר חדש" דלעתיד לבוא )כנ"ל ס"ב( ד. ובמיוחד בנוגע להתפלה על הגאולה האמיתית והשלימה 18 )ובפרט לאחרי שכבר "כלו כל הקיצין", 19 ונשלמו כל עניני העבודה, כדברי כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו( שנוסף על רגש הכוסף והתשוקה והגעגועים להגאולה )עד עתה(, צריך להיות עכשיו גם ובעיקר רגש השמחה 20 מזה שהגאולה באה בפועל ממש ברגע זה ממש. ע"פ שיחות יום ה' פ' בשלח, י"א שבט וש"פ בשלח, שבת שירה, י"ג שבט ה'תשנ"ב ד. ליתר ביאור: בכל הדורות, מכיון שהאור האלוקי היה בהסתר, התפלה היתה יותר מצד התשוקה לגילוי אור ד'. משא"כ בדורנו - דור האחרון של הגלות והדור הראשון של הגאולה, אשר מלך המשיח התחיל לגלות את אור הגאולה בעולם - כיון שהאור כבר ישנו פחות נרגש התשוקה אליו כנ"ל ובעיקר מודגשת הדביקות וההתכללות באור האלוקי שהתחיל להתנוצץ. 16. וי"ל הרמז בנוגע להמשך הימים: י' וי"א שבט הקשורים עם ענין הנשיאות שינוי בהנשיא ]ביום בשנת תשי"א זה עלה כ"ק אדמו"ר שליט"א מליובאוויטש מלך המשיח על כס הנשיאות[, יום השבת )י"ג שבט( פרשת בשלח שסיומה וחותמה במלחמת עמלק הכרתת זרעו של עמלק, וט"ו בשבט הכניסה לארץ ישראל )לאכול מפרי'( ובנין בית הבחירה )שגם בו יהיו הפירות(. 17. ספרי ר"פ ואתחנן. ועוד. 18. נוסף על הגאולה הפרטית שנעשית ע"י עבודת התפלה )תניא אגה"ק ס"ד(. 19. סנהדרין צז, ב. 20. שפורצת גדר )סה"מ תרנ"ז ס"ע רכג ואילך( לא רק פריצת גדרי הגלות, אלא גם ובעיקר פריצת גדרי הגאולה, שהגאולה עצמה היא באופן ד"נחלה בלי מצרים.. נחלת יעקב אביך.. כיעקב שכתוב בו ופרצת ימה וקדמה וצפונה ונגבה" )שבת קיח, סע"א ואילך(.

25 25 לסיכום: בכל הדורות, מכיון שהאור האלוקי היה בהסתר ונשארה עוד עבודה על מנת שהאור האלוקי - אור הגאולה - יוכל להתגלות בעולם, עבודת התפלה היתה יותר מתוך תשוקה לגלוי האור האלוקי. בדורנו, מודיע כ"ק אדמו"ר שליט"א מליובאוויטש מלך המשיח, כבר סיימנו את העליות הנדרשות מאתנו על מנת להגיע לגאולה וממילא מלך המשיח התחיל לגלות את האור האלוקי בעולם. לכן, בעבודת התפלה עכשיו מודגש יותר עניין התפלה מתוך רגש של דביקות והתכללות באור האלוקי שהתחיל להתגלות. ובמיוחד בתפלה על הגאולה - שנוסף על התשוקה לגאולה צריך להיות גם רגש של שמחה מכך שהגאולה מגיעה עכשיו בפועל. כך ירקדו בביאת המשיח בחגיגת שבעת ימי המשתה של כ"ק אדמו"ר הרש"ב רקדו חסידים בגן שלפני בית אביו, כ"ק אדמו"ר מהר"ש, ונוצרו עשרות מעגלים. באותה שעה ישב כ"ק אדמו"ר מהר"ש ליד חלון ביתו והביט לעבר הגן. נענה ואמר: "הסתכלו, בניי, איך שמחים חסידים בשמחה של מצוה, כך ירקדו יהודים ברחובות בביאת המשיח". ליקוטי-דיבורים מכ"ק אדמו"ר מהוריי"צ חלק א, עמ' 84

26 26 שמחה של מצוה בליובאוויטש תיאור מרתק של כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ מליובאוויטש על השמחה בשעת קצירת החטים בליובאוויטש. ר זלמן שצערבינער א. ההכנות לחג הפסח החלו בליובאוויטש עוד באמצע הקיץ. במרחק כשלשים קילומטר מליובאוויטש בדרך לדוברובנה, הייתה אחוזת אצילים בשם "שצערבינא", ששימשה מקום קבוע שממנו הביאו חטים למצה שמורה. בשצערבינא דר יהודי חסיד ולמדן, בעל דרגא נעלית הן במוחין והן במדות טובות. מאחר שחסידים אינם מדייקים בתוארי כבוד, הרי למרות היות יהודי זה - ר' זלמן משצערבינא - בקי בש ס בבלי, בעל ידיעה בירושלמי וארבעה טורים, בקי בזוהר ובכתבי האריז ל ובספרי החסידות הנדפסים, ונוסף על כך - בעל צדקה מפורסם - נקרא רק בשם "זלמן שצערבינער". כשהכרתיו היה כבר כבן שבעים שנה. תוארו והדרת פניו אינם ניתנים להעלות על הכתב. על פניו היו שפוכים סימני גדלות המוחין וטוב לב ויושר נפשי. הוא מן הרשומים הנכבדים ביותר בספר זכרונות שנות ילדותי. ר זלמן שצערבינער - מלבד היותו טיפוס מדויק של חכם מהישובים שבדורות עברו, חכמי אמת ובעלי מדות טובות - היה אחד מחשובי האברכים אצל אב הסבא 1 ומגדולי המקושרים אל סבא. 2 עשרות סיפורים שמעתי מפיו, בהם משתקפים חייהם של סוגים רבים של חסידים ודרכי החסידות בדור הרביעי והחמישי לחסידות חב"ד. 1. כ ק אדמו ר בעל ה"צמח צדק". 2. כ ק אדמו"ר מוהר ש.

27 27 השמחה בצווי ד' בימי הבעש"ט התגורר בעיירה ליובאוויטש יהודי שהיה מהדמויות הבולטות בעיירה, וכינויו - רבי ישראל השמח. הוא היה נוהג לומר: מצוה בלא כוונה כגוף בלא נשמה וכוונת המצוה היא שהמצוה באה מן המ צ ו וה. מצוה היא צו שבא מהמ צ ו וה, והמ צ ו וה הוא אנכי ה אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים, הבורא ברוך הוא, המוציא מכל בוץ. ובכן, כשאני, ישראליק, אפס האדם, זוכה לקיים ציוויו של א ל יחיד יתברך, הרי עלי לכרכר ולפזז ולרקוד בשמחה רבה. ליקוטי דיבורים עמ' 251 כשר זלמן היה מספר סיפור הרי נוסף על כך שהיה מדייק בעצם הסיפור - ללא הוספות וללא ביאורים, כי אם את העובדה לכשעצמה - היה מתאר לפני כן את המקום ואת הזמן של נסיבות המאורע, ומתוך כך היה השומע מקבל תיאור מושלם של המאורע כולו. שומעי סיפוריו היו חשים עצמם נמצאים בסביבה ההיא, בין החסידים ההם, והיו רואים בעיני עצמם את הרבי, אב הסבא או הסבא, מי שבו דן הסיפור. בכל אדם ישנם דברים שנחקקים בלבו ובמוח זכרונו והם בלתי נשכחים במשך כל החיים, והיכן שלא יהיה, היכן שההשגחה העליונה לא תוביל את האדם בזרם החיים, באיזו מדינה שהיא ובאיזו סביבה שהיא, הרי כשאותו אדם נזכר על כך, מנתק אותו הזכרון מחיי החולין שלו ומעמיד אותו באותם חיי ילדות תמימים ומוארים, ובהימצאו לאחר מכן בחיי הרעש והמהומה, הוא חי מ ח ד ש את אותם ימים יפים ובהירים. ה זכור ימות עולם, בינו שנות דור ודור " 3 אצל החסידים הוא באופן אחר לגמרי. כל בית חסידי ספוג במידות טובות, באהבת השם, אהבת התורה ואהבת ישראל, כל בית של חסיד, בלי הבדל עשיר או עני, היה בית ועד לחכמים. ההכנות לקצירה ב. בשדותיו של ר זלמן שצערבינער הייתה נקצרת החיטה למצה שמורה, והיה סדר קבוע בכך - לגבי בחירת השדה שהניבה את החיטה המעולה ביותר ולגבי 3. דברים לב, ז.

28 28 בחירת יום הקצירה. תנאי יום הקצירה היו: שיהא בהיר וצח, בו זורחת השמש בכל תקפה, כששלושה ימים לפניו לא ירדו גשמים. השעות הקבועות לקצירה היו משתים עשרה בצהרים עד שתים או שתים וחצי. כשהתקרב זמן הקצירה היה ר זלמן בא לליובאוויטש לשם סידורי הקצירה. הסידור התבטא בכך: מאחר שאי אפשר לדעת מראש מתי תהיה האפשרות לקצירה, כיוון שיש צורך בתנאים האמורים, היה מביא לליובאוויטש מרכבות מספר משלו כדי להסיע לשצערבינא את האנשים שהיו רגילים לקצור את החטים, כדי שיהיו מוכנים ומזומנים לכך )למרות שהמתעסקים העיקריים בקצירת החטים היו ר זלמן ובני ביתו והיהודים תושבי האחוזה - היו נוהגים להצטרף מספר "יושבים" מליובאוויטש וכן אורחים ששהו בו בזמן בליובאוויטש(. לעתים הייתה אורכת שבוע ימים! - הצפייה ליום בהיר בעל התנאים הנדרשים לקצירת החטים ל"שמורה". הייתה זו לר זלמן עבודה בשמחה רבה כפולה ומשולשת: ראשית - קצירת חטים ל שמורה" בשביל הרבי, נוסף לכך - קבלת אורחים למשך מספר ימים, דבר שהיה חביב מאד על ר' זלמן שחונן בחוש מיוחד לכך, ועל הכל - העובדה שסבא, ובזמני - אבי, היו באים בכבודם ובעצמם אל הקצירה, ענין שהיה מעניק לו "חיות" לשנים מספר. למן היום שבו נסע ר זלמן בליווי שלוחי המצוה ועד היום הבהיר שבו קצרו את ה שמורה" - הייתה שיחת כל יום מוקדשת למזג האוויר, היו מביטים אל השמים, אם הרוח יבשה ואם אין מורגשת רטיבות באוויר. עשרות השערות הובעו מדי יום על מזג האוויר העתיד להיות ביום המחרת. בכל יום ציפו לבוא השליח המיוחד משצערבינא שיבשר כי היום תתקיים הקצירה. הנסיעה לשצערבינא, שארכה כשעתיים, וכן הדברים שמסביב, עשו רושם גדול עלי )כילד בגילי אז - מצאתי במחשבתי לכל מאורע - סיפור דומה בתנ"ך או באגדות רז ל שידעתי(, והם רשומים פחות או יותר בזכרונות ילדותי. השמחה בשעת הקצירה ג. הקצירה והדישה היו נערכות בשמחה רבה, יחד עם רצינות שהייתה שפוכה על כל פנים. כולם היו חגורים באבנטים וחבשו כובעים עליונים וכיפות. החום יקד והעבודה התנהלה במהירות כזו, כאילו היו אלה רגילים מכבר לעבודת שדה.

29 29 תמיד להיות בשמחה עבודת ד' צריכה להיות בשמחה כמו שכתוב: "עבדו את ד' בשמחה" וכתיב: "תחת אשר לא עבדת את ד' אלוקיך בשמחה ובטוב לבב". ומכיון שהאדם צריך לעבוד את ד' בכל עניניו, "וכל מעשיך יהיו לשם שמים" ו)יתירה מזו( "בכל דרכיך דעהו", ועד שזהו )עבודת ד'( תכלית כל בריאתו כמאמר רז"ל: אני לא נבראתי אלא לשמש את קוני, הרי נמצא שצריך להיות תמיד בשמחה. מאמר ש"פ תצא, י"ג אלול ה'תשמ"א החסיד ר זלמן הישיש, בעל הזקן הרחב המהודר וסבר הפנים המאיר והעליז, והמקצרה בידו - היה זריז ומהיר תנועה כאברך צעיר מאד. נראה בעליל שהשמחה מקפיצה אותו. הסנדלים וגרבי הלבן מרחפות בצורה רוחנית כרגלי נפתלי בשליחות אלוקית, דבר שיכול להיות רק באדם עובד אלוקים, שאפילו עקביו חשים את העונג הגדול שבמוח ואת הרצון הפנימי שבתשוקת הלב שבעבודה זו. חלק מן האנשים היה קוצר וחלק אחר מזמר. הייתה הזמרה משתפכת בחלל בעריבות מיוחדת ומהדהדת במרחק רב. הדרת קודש הייתה שפוכה על השטח כולו, הנשים והילדים של המשפחות שדרו בשצערבינא היו עומדים מרחוק ומתבוננים בשמחה הגדולה. כולם לבושים בגדי שבת, ומעל כל פנים היה אפשר לקרוא כי אכן מתרחש היום דבר בלתי רגיל. מיד לאחר סיום מלאכת הקצירה והדישה הלך חלק מן הקהל, ור' זלמן ביניהם, להתרחץ. בחזרה מבית המרחץ היה ר זלמן לובש בגדי שבת והחלה תפלת מנחה. העובר לפני התיבה היה ר זלמן עצמו, ודווקא בניגון של שמחת תורה. תחנון לא היו אומרים. את תפלת "עלינו לשבח" היה ר' זלמן משמיע במנגינה עליזה מיוחדת, ול עושה שלום" של הקדישים היה כבר ר זלמן ממתין שיגלגלוהו ) איבערקוליען ( כמנהג הידוע. אם היו מסרבים לכך, משום יחס דרך ארץ כלפיו, היה משמיע הפצרות "נו" וממתין בפסיעת ג צעדי "עושה שלום" עד שהיו נאלצים לגלגלו, ואז היה ר זלמן יוצא בריקוד עם כל הציבור.

30 30 בשעת הריקוד היה ר זלמן מזמר את הפסוקים הנאמרים לאחר "עלינו", בקול רם ובנעימה מושכת כקצב הניגון, וכשהיה מגיע לסיום הפסוק 4 "אך צדיקים.. את פניך", היה מבצע קפיצה ומתגלגל שלוש פעמים הלוך ושוב. אז הסבו כולם לסעודת השמחה, שהייתה ערוכה בגן הפרי: שולחן גדול מלא מאכלי חלב מכל הסוגים בהרחבה. בשעת הסעודה היה אבי אומר מאמר חסידות ומתוועד שעות מספר עם הקהל. לאחר מכן התפללו תפלת ערבית. אבי היה הולך לנוח בחדר מיוחד שהוכן עבורו ואילו הציבור כולו היה ממשיך בהתוועדות כל הלילה. למחרת התפללו בציבור ובשעה עשר נוסעים הביתה ליובאוויטש. ר' זלמן והחבריא היו באים רק בערב ומביאים אתם את שק החיטה שנתלה על "יתד השמורה" בחדר מיוחד. ספר ליקוטי דיבורים מכ"ק אדמו"ר מהוריי"צ ע' תהלים קמ, יד.

31 31 החזיק טובה לעצמו פעם פגש ר' מענדל פוטרפאס באחד מתלמידיו החביבים, ר' טוביה שי' בולטון, כשהיה נדמה שפניו לא זוהרות במיוחד. הייתכן, פנה אליו ר' מענדל, שחסיד לא יהיה בשמחה?! כשר' טוביה ניסה להתנצל על הסיבות שגרמו לו שלא להאיר פנים באותו רגע, אמר לו ר' מענדל: יודע אתה כי נשלחתי, בעוונותי הרבים נגד המשטר הסובייטי, אל ה"לאגער" - מחנה העבודה בסיביר, ושהיתי שם במשך כמה וכמה שנים. היה לי קשה מאד לשמור שם את יום השבת קודש, ובכל זאת הצלחתי במשימה ואינני מחזיק טובה לעצמי על זה. היה לי קשה מאד לשמור שם על כשרות האכילה והשתיה, והיו אפילו זמנים שלא היה מה לאכול כלל מלבד מאכלים לא כשרים, וברוך ד' החזקתי מעמד ואינני מחזיק טובה לעצמי גם על זה. רק על דבר אחד הנני מחזיק טובה לעצמי: על שבכל השנים הללו בהם שהינו במקום כה מדכא לא נפלתי אפילו פעם אחת בעצבות ואפילו לא במרירות. רק על כך הנני יכול להחזיק טובה לעצמי.

32 השמחה בדורנו שמחה בטהרתה מתי תהיה השמחה בשלימות? כיצד הקול-קורא "לאלתר לגאולה" אינו בסתירה לדחיקת הקץ? מהי עבודת השמחה הרצויה כדי לפעול ביאת משיח? הקשר בין עבודת השמחה לגאולה א. הנה, ענין השמחה קשור ושייך להגאולה: שמחה בתכלית השלימות - תהיה בגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו, שאז יבטלו כל הענינים הבלתי רצויים, ועד כמו שכתוב : 1 "ומחה ד' אלקים דמעה מעל כל פנים", ואדרבה, הענינים הבלתי רצויים עצמם יהפכו לטוב, 2 שעל ידי זה יתוסף בענין השמחה ביתר שאת וביתר עוז, בתכלית השלימות, "שמחת עולם על ראשם ". 3 ואולי יש לומר שענין זה מרומז בתיבת "שמחה" - ששרש התיבה היא "שמח", והרי, ג' אותיות אלו הם גם השרש דתיבת "משיח ". 4 ובזה מרומז שההדגשה בענין השמחה דשנת תשמח ותשמח, היא - שלימות השמחה בביאת משיח. 11 ישעיה כה, ח. 22 כפסק דין הרמב"ם בסוף הלכות תענית: "כל הצומות האלו עתידים ליבטל לימות המשיח, ולא עוד, אלא שהם עתידים להיות ימים טובים וימי ששון ושמחה". 33 ישעיה לה, יו"ד. נא, יא. 44 ובביאור השייכות שביניהם, יש לומר, שתכונת השמחה היא שפורצת כל הגדרים, וזהו גם ענינו של משיח, מזרעו של פרץ )"אלה תולדות פרץ גו' וישי הוליד את דוד )רות בסופו(, דוד מלכא משיחא(, "עלה הפורץ לפניהם" )מיכה ב, יג(, שמבטל כל הגדרים, מדידות והגבלות כו'. וראה לקמן ס"ד.

33 33 ועל דרך זה יש לומר בנוגע ל"דורשין בהלכות החג" מי"ד באלול )גם( בנוגע לענין השמחה ד"זמן שמחתנו" - שהלשון "דרישה" )"דורשין"( קשור עם )דרישת( הגאולה, כדאיתא בגמרא 5 "ציון היא דורש אין לה, 6 מכלל דבעיא דרישה", ובנדון דידן, שה"דורשין" בענין השמחה הוא )לא רק בנוגע לשמחה סתם, אלא( בנוגע לשמחת הגאולה, כולל ובמיוחד - שמבקשים ודורשים ותובעים שתהיה כבר שלימות השמחה בגאולה )האמיתית ו(השלימה. שטורעם' על דבר ביאת המשיח ב. ובהמשך לזה באה הצעה ובקשה מיוחדת - ל)הוסיף ענין ה(שמחה כדי להביא את משיח צדקנו והגאולה האמיתית והשלימה בפועל ממש. ובהקדמה: במשך כל הדורות דזמן הגלות ציפו בני ישראל והתפללו בכל יום ויום לביאת המשיח, ועל אחת כמה וכמה צדיקי ונשיאי ישראל שאצלם היתה התשוקה והגעגועים כו' לביאת המשיח בתוקף הכי גדול, וכמה מהם מסרו נפשם לדחוק הקץ )למרות האזהרה שלא לדחוק את הקץ(, כידוע בדברי ימי ישראל: אבל אף על פי כן, אין זה מגיע לה"שטורעם" על דבר ביאת המשיח שהתחיל כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו בהכרזתו הידועה ב"קול קורא" שנדפס בשעתו )לפני יותר מארבעים שנה( ב"הקריאה והקדושה" - "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה" - לאלתר דייקא, תיכף ומיד ממש, ובהדגשה - שאין זה דחיקת הקץ כלל, כי אם, מפני שכבר הגיע זמנה של הגאולה, כאמור כמה פעמים שכבר נסתיימה כל העבודה, ולא נותר אלא "לצחצח הכפתורים ", 7 ולהמתין לביאת המשיח. הפעולות דהפצת המעיינות חוצה ובפרטיות יותר: במשך הדורות שלפני זה, כמה וכמה דורות, נעשו פעולות מיוחדות כדי להביא את משיח צדקנו, כולל ובמיוחד - גילוי תורת החסידות על ידי הבעש"ט, 55 ר"ה לא, א. וש"נ. 66 ירמיה ל, יז. 77 ראה שיחת שמח"ת תרפ"ט.

34 34 כמו שכתוב באגרת הקודש 8 דהבעש"ט המענה דמלך המשיח על שאלתו של הבעש"ט "אימתי אתי מר" - "כשיפוצו מעינותיך חוצה". ובפרט לאחרי גילוי תורת חסידות חב"ד על ידי רבינו הזקן, באופן של הבנה והשגה בחב"ד שבנפש, "יתפרנסון", היינו, לא רק באופן של "טפה" בלבד, ולהעיר, אשר להיותה "טפה" ד"מעיין", הרי מטהרת בכל שהוא, 9 אלא באופן של הרחבה והתפשטות והפצה )שמי המעיין נעשו בריבוי גדול כל כך עד שנעשה נהר ורחובות הנהר(, וכהמשל הידוע א דשחיקת האבן היקרה שבכתר המלך לחלקים קטנים ביותר עד שיוכלו לערבה במים ולשפוך לתוך פיו של בן המלך כדי להציל את חייו. ומדור לדור הולך וניתוסף בהפצת המעיינות חוצה על ידי רבותינו נשיאינו, ועד לדורנו זה, אשר, על ידי כ"ק מורי וחמי אדמו"ר נשיא דורנו התחיל הענין דהפצת המעיינות חוצה באופן שבאין ערוך לגמרי - להפיץ המעיינות עצמם בכל מקום ומקום, בכל קצוי תבל, עד לחוצה שאין חוצה מחוץ הימנו, כולל ובמיוחד על ידי תרגום והעתקת עניני החסידות )גם הענינים העמוקים כו'( בלשונות דאומות העולם, לא רק בלשון אידיש, השפה המדוברת )שבה נאמרו דברי החסידות על ידי הבעל שם טוב וכו' עד לנשיא דורנו(, אלא גם בשבעים לשון דאומות העולם. עבודה החדורה בכוונה להביא את הגאולה אמנם, במשך כל הדורות )גם בהתחלת זמנו של כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו( היתה עיקר ההדגשה על הפעולה דהפצת המעיינות חוצה, ולא )כל כך( על הבאת המשיח - אף שבכללות היה ידוע שהפצת המעיינות חוצה פועלת ביאת המשיח, ומזמן לזמן )ובפרט בהתוועדויות די"ט כסלו, וכיו"ב( היו מזכירים ומדברים על ענין זה, מה שאין כן כשהגיע הזמן שבו יצא כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו בהכרזה א. משל מבן מלך שנחלה במחלה מסוכנת, שלא מצאו לה אלא תרופה אחת: לקחת את האבן היקרה הקבועה בכתר מלכותו של המלך, שבה תלוי כל היוקר דכתר ה מלך, לשחקה ולערבה במים, ולשפוך מתערובת זו לבין שפתיו של בן המלך, בתקוה שכולי האי ואולי תיכנס טיפה אחת לתוך פיו וכו' ותציל את חייו - שכן הוא גם בנדו"ד, אשר פרסום רזי התורה )האבן היקרה שבכתר המלך( כדאי הוא להציל את חיי בן המלך )עם ישראל(. - לקוטי שיחות חלק ל, שיחה לי"ט כסלו. 88 נדפסה בכש"ט בתחלתו. 99 רמב"ם הל' מקוואות פ"ט ה"ח.

35 35 "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה" - ומוסיף והולך ועד עצם היום הזה, על פי ציווי והוראת כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, אשר, "מה להלן עומד ומשמש אף כאן כו'" - ההדגשה על הבאת הגאולה, ועד שכל פעולה ד"מעשינו ועבודתינו " 10 )כולל בנוגע להפצת המעיינות חוצה( חדורה בכוונה - להביא את משיח צדקנו, מתוך ידיעה שזהו תפקידו המיוחד של דורנו זה - להביא את הגאולה. נשאלת השאלה מה עוד נותר לעשות? ג. אמנם, מאז ההכרזה "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה", וה"שטורעם" להביא את המשיח - עברו כבר עשרות שנים, ומשיח צדקנו עדיין לא בא ואין הסבר על זה: אמרו חז"ל "כלו כל הקיצין ", 11 והכריז נשיא דורנו בקול קורא לאלתר לגאולה, ומה ש"אין הדבר תלוי אלא בתשובה " 19 - הרי בודאי שכבר עשו תשובה, שכן, על ידי הרהור תשובה אחד נעשה צדיק גמור, 12 ואין לך אדם מישראל שלא הרהר כמה וכמה הרהורי תשובה. תהלים דדוד מלכא משיחא - אמרו כבר בשופי הכי גדול; התוועדויות - ערכו לרוב; בהפצת המעיינות - עוסקים כבר מהבעש"ט, יותר ממשך שבעה דורות, וכבר פעלו בריבוי גדול ועצום. ואפילו אם תרצה לומר שיכולים לפעול עוד יותר - הרי לעשות "כמצות רצונך ", 13 רצונו של הקב"ה בשלימות, הרי זה אפשרי רק שם )בבית המקדש לעתיד לבוא(! ומה גם ש"איני מבקש כו' אלא לפי כחן ". 14 ואדרבה: מצד רצונו של הקב"ה בשלימות העבודה - הרי זה טעם נוסף לזרז ביאת משיח צדקנו והגאולה השלימה, שאז, תהיה עבודתם של ישראל "כמצות רצונך", בתכלית השלימות! ואם כן, נשאלת השאלה: מה עוד לעשות שלא עשו עדיין?! העבודה דשמחה בטהרתה ד. ויש לומר, שהדבר שעדיין לא עשו בשביל להביא את המשיח הוא - עבודת השמחה הרצויה בשביל להביא את המשיח: 110 תניא ריש פרק לו. 111 סנהדרין צז, ב. 112 קידושין מט, ב )ע"פ גירסת האור זרוע סקי"ב(. 113 ראה תו"ח ר"פ ויחי. המשך וככה תרל"ז פי"ז ואילך ועוד. 114 תנחומא נשא יא. במדב"ר פי"ב, ג.

36 36 "ימלא שחוק פינו" בלשון הוה יש לפרסם בכל מקום ומקום שבשנה זו עומדים בסיום וחותם דכל מעשינו ועבודתינו במשך זמן הגלות, ובהתחלת התקופה דתשלום השכר, דלעתיד לבוא - "מתן שכרן של צדיקים", ובהתאם לכך צריכה להיות העבודה בענינים השייכים לזמן הגאולה,.. כולל עריכת התוועדויות של שמחה, ושמחה כזו שהיא דוגמא והכנה לקיום היעוד דלעתיד לבוא - "אז ימלא שחוק פינו". משום שבדורנו זה, נשיא הדור, כ"ק מו"ח אדמו"ר )ששמו השני "יצחק", ע"ש הצחוק והשמחה(, הוא הנשיא השמיני )בגימטריא "אז"( להבעש"ט, וכיון שכך נעשה הענין ד"ימלא שחוק פינו" )לא בלשון עתיד, "אז", אלא( בלשון הוה. )משיחת ש"פ כי תצא ה'תנש"א( נוסף לכך ששמחה פורצת כל הגדרים, גם גדרי הגלות, יש בשמחה סגולה מיוחדת להביא את הגאולה - כמבואר בהמשך שמח תשמח 15 ש"שמחת לבו " 16 שהיתה בבנין בית המקדש הא' והב' לא היתה שמחה שלימה, ועיקר השמחה תהיה בבית המקדש העתיד בגאולה העתידה, ש"אז תהיה השמחה בבחינת אין סוף עצמותו ומהותו בבחינת שמחה עצמית ממש", ששמחה העצמית זו מעוררים על ידי שמחה של מצוה, שהשמחה של המצוה מגעת למעלה יותר מהמצוה עצמה, ועל ידה דוקא מעוררים השמחה העצמית דלעתיד לבוא. ואף שבודאי היתה שמחה של מצוה בכל הדורות שלפני זה, שהרי שמחה של מצוה הוא ענין עיקרי בעבודה, כמ"ש "עבדו את ד' בשמחה ", 17 "עבדת את ד' אלקיך בשמחה ובטוב לבב ", 18 ובפרט בבנין בית המקדש הנ"ל - מכל מקום, בשמחה של מצוה עיקר ההדגשה היא על )אופן( העבודה, שהעבודה צריכה להיות בשמחה, ואילו המדובר כאן אודות השמחה להביא את המשיח הוא - על השמחה כשלעצמה, שמחה בטהרתה, עבודה של שמחה לשם מטרה ותכלית דביאת המשיח. 115 בהמשך שמח תשמח - ספר המאמרים תרנ"ז ע' רלג. ע' רנב. 116 שה"ש ג, יא. משנה סוף תענית. 117 תהלים ק, ב. 118 תבוא כח, מז.

37 37 ]מובן וגם פשוט, שאצל יהודי גם שמחה כשלעצמה קשורה עם עבודת ד', עניני התורה ומצוות, "פיקודי ד' ישרים משמחי לב ", 19 אבל, יש להדגיש את השמחה עצמה, היינו, לא )רק( הענינים המביאים את השמחה, אלא השמחה עצמה - והשמחה תביא את המשיח[. ומכיון שכן, הרי, הדרך להביא את המשיח היא - לכאורה, ולא רק לכאורה, אלא כן הוא מסקנת הענין - על ידי הוספה בשמחה, שמחה בטהרתה, שמחה שתיכף ומיד תביא את משיח צדקנו. שמחה למרות צער הגלות! היתכן? ה. אמנם, על פי זה מתעוררת השאלה לאידך גיסא: היתכן שבמשך כל הדורות לא השתדלו להביא את המשיח על ידי שמחה, גם לא לאחרי הכרזת כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה"?! והגע עצמך: הרי עשו כל מה שניתן לעשות כדי להביא את המשיח, עד לשחיקת האבן היקרה שבכתר המלך כו' כדי לשפוך לתוך פיו של בן המלך, ועד כדי כך, שפיזרו והפיצו האבן היקרה דכתר המלך בשבעים לשון, ועד שיוכל לבוא אפילו לאינו יהודי.. ואף על פי כן, לא השתדלו להביא את המשיח על ידי שמחה! ויש לומר הביאור בזה - בפשטות - שכשנמצאים בחושך כפול ומכופל דהגלות, שכל בני ישראל נמצאים בגלות, ו"שכינתא בגלותא ", 20 הרי מובן, שמצד גודל צער הגלות לא שייך שמחה בטהרתה. אבל אף על פי כן, כיון שסוף כל סוף מוכרחים להביא את המשיח - לא נותרה ברירה אלא להביא את המשיח על ידי השמחה, שמחה בטהרתה. ובנוגע להקושי לפעול רגש של שמחה בטהרתה בחשכת הגלות - הרי, מכיון שמוכרחים להביא את משיח צדקנו, על כרחך צריך לומר, שבסוף זמן הגלות ממש - נותנים כחות מיוחדים 21 שיוכל להיות ענין השמחה בטהרתה, והביאור - ששמחה זו נעשית על ידי התבוננות שתיכף ומיד ממש בא משיח צדקנו, 22 שאז תהיה בכל העולם שלימות השמחה, שלכן, ישנו כבר רגש של שמחה בטהרתה )מעין ודוגמת שמחת הגאולה(. 119 תהלים יט, ט. 220 זח"ג ד, ב. סע"א. עה, סע"א. וראה מגילה כט, א. ספרי ס"פ מסעי. 221 נוסף לכך שמנצלים ה"חוצפא יסגי" שבעקבות משיחא )ראה סוטה בסופה( לקדושה. 222 להעיר גם שהתחלת ה"קול קורא" הרביעי דכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו )אלול תש"ב( הוא: שישו ושמחו בשמחת הגאולה!

38 38 והעיקר - שבמקום אריכות הדיבור והשקלא וטריא כו', יתחילו במעשה בפועל: לצאת בקריאה והכרזה על דבר הוספה מיוחדת בשמחה כדי להביא את המשיח, ובודאי שעל ידי זה יביאו את המשיח בפועל ממש, ובזריזות הכי גדולה, "לא עיכבן כהרף עין ", 23 ואדרבה - ינסו ויווכחו!! משיחת שבת פרשת כי תצא ה'תשמ"ח שלא עשני גוי מסופר על הרה"צ רבי לוי יצחק מברדיטשוב זצוק"ל, שפעם מצאוהו לפנות בוקר רוקד בשמחה גדולה. על השאלה לשמחה זו מה עושה, ענה, שכאשר התעמק בברכות השחר בפירוש הברכה "שלא עשני גוי", והתבונן ממה ניצול ומה טוב חלקו גורלו וירושתו שהוא יהודי, הנה אין לך שמחה גדולה מזו. 223 מכילתא ופרש"י בא יב, מא.

39 39 הוראה מיוחדת לנשי ובנות ישראל בשעת קריעת ים סוף, כשעם ישראל עבר בים בחרבה, התגלתה האמונה המיוחדת של נשי ישראל הצדקניות - שהכינו תופים במצרים לאחר הבטחת משה רבינו שיצאו ממצרים, עוד לפני שיצאו בפועל. אומר המדרש, אשר הדור שלפני הגאולה זהו גלגול של הדור שיצא ממצרים; ומלמד אותנו כ"ק אדמו"ר שליט"א מליובאוויטש מלך המשיח: כמו שאז, נשי ישראל הצדקניות שמעו את ההבטחה על גאולת ישראל ומיד הכינו תופים - כך נשי ישראל הצדקניות בדורנו, אשר קיבלו הבטחה ונבואה מנשיא הדור שתיכף מגיעה הגאולה, יוצאות כבר עכשיו עם תופים ומחולות )בתכלית הצניעות( ובשמחה לקראת בוא ותחילת ימי הגאולה האמיתית והשלימה כשם שביציאת מצרים "מובטחות היו צדקניות שבדור שהקב"ה עושה להם נסים והוציאו תופים ממצרים", כך גם בהגאולה מגלות זה האחרון, שנשי ישראל הצדקניות צריכות להיות מובטחות ובודאי מובטחות הן שתיכף ומיד ממש באה הגאולה האמיתית והשלימה, ועד שמתחילות תיכף )ברגעי הגלות האחרונים( בהשירה 1 ובתופים ובמחולות, על בוא הגאולה האמיתית והשלימה! ובפרטיות יותר: ביחד עם התפלה, הבקשה והדרישה מהקב"ה שיביא את הגאולה תיכף ומיד ממש, שהיא מתוך רגש של צער ומרירות )"מרים על שם המירור"( על אריכות הגלות, שבאה לידי ביטוי בהצעקה מקרב ולב עמוק "עד מתי, עד מתי, עד מתי"!... חדורות הן )גם ובעיקר( ברגש השמחה, ושמחה 1. בתכלית הצניעות, כמובן, כהלימוד מדבורה.

40 40 לומר שירה על הגאולה ובזה מבואר המדרש שעתידין ישראל לומר שירה לעתיד לבוא. כלומר, עתידין, כשיתבשרו על הגאולה, יאמרו שירה על מה שעתיד לבוא, דהיינו על הנסים שיבואו, כשיתבשרו עליהם, יקדימו לשורר מיד, ויהיו בחוזק אמונתם כאילו נעשה. ספר השל"ה תושב"כ פרשת בשלח גדולה ביותר שבאה לידי ביטוי בהשירה, מצד גודל הבטחון ש"הנה זה )המלך המשיח( בא", 2 וכבר בא! ועוד והוא העיקר שתיכף ומיד ממש שרים כל בני ישראל, האנשים והנשים והטף, את השירה העשירית דלעתיד לבוא, שתהיה בלשון זכר )"כל השירות כולן קרואות בלשון נקבה, כשם שהנקבה יולדת כך התשועות שעברו היה אחריהם שעבוד, אבל התשועה העתידה להיות אין אחריה שעבוד לכך קרואה בלשון זכר"(, "שירו לד' שיר חדש". 3 משיחות ש"פ בא - בשלח ה'תשנ"ב 2. שה"ש ב, ח ובשהש"ר עה"פ. 3. מכילתא בשלח טו, א. וראה בארוכה סה"ש תשנ"ב ח"א ע' 316 ואילך.

41 41 עבודת השמחה פנינים מהו החידוש של עבודת השמחה? מהו הכלי המביא לשמחה? מה נפעל דוקא ע"י השמחה? מה צריך יהודי לענות כאשר שואלים אותו מדוע הוא בשמחה? השמחה הגדולה ואין לך שמחה גדולה כצאת מהגלות והשביה, כמשל בן מלך שהיה בשביה וטוחן בבית האסורים ומנוול באשפה, ויצא לחפשי אל בית אביו המלך. הכלי לשמחה - ביטול תניא פרק לא הכלי לענין השמחה באלקות הוא הביטול, דבמקום שיש ביטול הוא גילוי השמחה העליונה, מה שאין כן בהרגשת היש לא ישנו ענין השמחה. וזהו מה שכתוב 1 : "ויספו ענוים בד' שמחה", דענוים דוקא מוסיפים שמחה בד'. משיחת ש"פ חיי שרה תשי"ב וזהו דהלל הזקן היה שמח בשמחת בית השאובה בשמחה גדולה מאד מפני שהיה ענותן ביותר על כן היה השמחה שלו גדולה מאד כו'. וכמו כן השמחה העליונה הכלי לזה הוא ביטול דוקא. ספר המאמרים עטר"ת מכ"ק אדמו"ר מהורש"ב עמ' צא-צב 11 ישעיה כט, יט.

42 42 לא להתבייש לרקוד לקבלת פני משיח ויש להוסיף ענין עיקרי בנוגע לשמחת בית השואבה בשנה זו, שצריכה להיות מתוך שמחה הכי גדולה הקשורה עם הגאולה האמיתית והשלימה. ששמחים ורוקדים לקבל פני משיח צדקנו! ופשוט, שאין להתבייש ח ו לרקוד בגלוי, לעיני כל ישראל, ועד לריקוד ברחוב לעיני כל באי עולם, לקבלת פני משיח צדקנו. וכשמישהו שואל אותו "וואס עפעס מיט אמאל?" מה פתאום אתה רוקד כל כך, לשמחה זו מה עושה?" הוא עונה )או שאילו העומדים מסביבו ויודעים על כך עונים(: וואס הייסט?! וכי אינך יודע מה שנכתב כבר בעיתונים שמשיח כבר הגיע, ותיכף ומיד מגיע לכאן ולוקח את כולנו בתוך כלל ישראל לנסיעה עם ענני שמיא לארצנו הקדושה ולבית המקדש השלישי, לערוך שם את שמחת בית השואבה! לחסיד מתאים ש"פ האזינו ה'תשנ"ב, בלתי מוגה בכל יהודי בכלל ובחסידים בפרט, צריך להיות מקובל ה"מתאים ולא מתאים" הרוחני כמו ה"מתאים ולא מתאים" הגשמי... לחסיד מתאים להיות בשמחה, ויתירה מזו להיות בטוב לבב כלפי השני. דאגה ועצבות - איסור גמור ספר השיחות ה'ש"ת בתרגום חפשי ללה"ק, עמ' קמ גזרו אבותינו רבותינו הקדושים זי"ע א מ ר, אשר הדאגה והעצבות, גם ממילי דשמיא )עניינים רוחניים(, היא מידה רעה, ואסרוה באיסור גמור ומוחלט, ודנוה בדין ארבע מיתות, לגרשה מנחלת החסידים ולעקר אחריה אשר לא יישאר ממנה גם ריח דריח רע, המביא הפסד רב. החידוש בשמחה מהו גודל החידוש בענין השמחה? אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ ח"ד עמ' שנז שמחה פורצת גדר, הן למעלה, ועל ידי זה נמשך גם למטה, שמתבטלים כל

43 43 ההגדרות וההגבלות שעל פי חוקי הטבע. והיינו, שאפילו אם מצד חוקי הטבע יש כל מיני מניעות מתבטלים הם על ידי השמחה, כך, שיכולים לקיים את כל מצוות השם יתברך.. ללא מניעות ועיכובים. ושמחת בחגיך משיחת ש"פ תזריע, פ' החודש, מבה"ח ניסן, ה'תשי"ז הוד כ"ק רבינו הזקן אמר פעם "ושמחת בחגיך", שתכניס את השמחה, שיהיה "בחגיך", החג שלך. עבודת ד' מתוך שמחה יום א' דחג הפסח, בסעודה. ה'תש"ד וכמוזכר גם כן בהפגשנו כאן אודות הנחיצות הכי גדולה עבודת ד' דוקא מתוך שמחה, ובדורנו דור יתום אפשר עוד יותר בשנים ובדורות שקדמו. התעוררות עצמות אור אין סוף ההתעוררות דעצמות אור אין סוף זהו על ידי השמחה דוקא. אגרות קודש חלק ט"ו עמוד רמד.. השמחה ותענוג ששמח על אלוקות ומתענג בנפשו זהו שמגיע בבחינת עצמות אור אין סוף ועל ידי זה דוקא הוא הגילוי למטה כו'. השמחה פורצת הגבלות טבע השמחה היא לפרוץ גדר, דהיינו כל הגדרה והגבלה שבנפש. ספר המאמרים עטר"ת עמ' צ-צא ושני אופנים בזה. אופן הא', שהשמחה פורצת הגדרים שנעשו באדם מצד שהורגל כן, הגם שגדרים אלו נעשו אצלו כטבע )כי הרגל נעשה טבע שני(. ואופן הב', שהשמחה בכוחה לפרוץ גם הגדרים שבטבע תולדתו, ועד שבכח השמחה להפוך אותם ולשנותם מן הקצה אל הקצה, והיינו, דמה ששמחה פורצת הגדרים שבטבע תולדתו הוא לא רק שאותם המדות שהוטבעו בהאדם הם בריבוי והתגברות ביותר מכפי מדתם, אלא שעל ידי השמחה נעשה גם שינוי בטבע מדותיו ומן הקצה אל הקצה.

44 44 וכמו על דרך משל מי שהוא קמצן וכילי ביותר בטבע תולדתו, הנה בעת השמחה, כשהוא שמח בשמחה גדולה ביותר, יתהפך לבבו לגמרי מטבעו הקודם ונעשה פזרן וחסדן גדול, כמו מי שהוא פזרן וחסדן בטבעו, ועד שמתחסד גם עם שונאו, ויש לומר אפילו לשונאו על פי תורה... מה ששמחה פורצת גדר הוא דוקא בשמחה כזו שמגעת בעצם הנפש, שלמעלה מכחות הגלויים. דלהיות שעצם הנפש הוא למעלה מגדר הגבלה )להיותו קשור עם העצמות(, לכן, השמחה שמצד עצם הנפש, פורצת כל ההגדרות וההגבלות. ממאמר ש"פ תצא, י"ג אלול ה'תשמ"א

45

46 לזכות כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א מהרה יגלה ויגלנו אכי"ר לע"נ הרה"ח ר' משה נחום בן ר' מרדכי מענדל ע"ה קדנר נלב"ע אחש"פ כ"ב ניסן ה'תשע"א

47 לעילוי נשמת הרה"ח הרה"ת הגאון הרב מאיר צבי בן הרב מרדכי ע"ה גרוזמן מראשי ישיבת תומכי תמימים המרכזית בכפר חב"ד נלב"ע ביום א' י"ז טבת ה'תשע"ז "והקיצו ורננו שוכני עפר" והוא בתוכם, בהתגלות כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א ת.נ.צ.ב.ה לזכות החתן הרה"ת משה יהודה הלוי וזוגתו דבורה לאה שיחיו סנדרוי לרגל נישואיהם בשעה טובה ומוצלחת יהי רצון שחתונה זו תזרז ותביא בפועל לחתונה הכללית דבנ"י והקב"ה בגאולה האמיתית והשלימה ויזכו לראות בנים ובני בנים.. יראים ושלימים ומקושרים וחדורים בשליחות היחידה - קבלת פני משיח צדקנו

48

הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות,

הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות, הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות, נושאת האומה בלבה את הגעגועים לחופש ומביאה אותם לידי

קרא עוד

לא טוב היות האדם לבדו

לא טוב היות האדם לבדו לא טוב היות האדם לבדו מטרה: עבודה יצירתית בעקבות לימוד פרק ב' בבראשית, ומתוך כך הטמעת הפרשנות שנלמדה וחשיבה על פרשנות אישית, מקורית. מהלך: לאחר לימוד פרשנים שונים על פסוק זה, התבקשו התלמידות, כמשימה לבית

קרא עוד

ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו

ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו א ע ש ך ל ג וי ג ד ול ו א ב ר כ ך ו א ג ד ל ה ש מ

קרא עוד

פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם

פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם ב ש יב ה טו ב ה, ז ק ן ו ש ב ע, ו י א ס ף א ל ע מ יו.

קרא עוד

מכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש מאמר ד"ה ואתה תצוה את בני ישראל שבת פרשת תצוה ה'תשמ"א י"ל בקונטרס פורים קטן ה'תשנ"ב

מכק אדמור מליובאוויטש מאמר דה ואתה תצוה את בני ישראל שבת פרשת תצוה ה'תשמא יל בקונטרס פורים קטן ה'תשנב מכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש מאמר ד"ה ואתה תצוה את בני ישראל שבת פרשת תצוה ה'תשמ"א י"ל בקונטרס פורים קטן ה'תשנ"ב לעילוי נשמת הרה"ג הרה"ח הרב מרדכי שמואל בן הרה"ח הרב משה ע"ה אשכנזי רב ומרא דאתרא דכפר חב"ד במשך

קרא עוד

ב"ה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-י"ג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרי

בה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-יג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרי ב"ה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-י"ג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרים לא היה מים לעדה. בני ישראל פונים בתלונה אל משה ואהרון,

קרא עוד

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר אני נשאר אני שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים ולפעמים עצובים, אבל האדם עצמו לא משתנה. הילדים יבינו

קרא עוד

Microsoft Word - buty.doc

Microsoft Word - buty.doc ב.דרגונסקיי חתול במגפיים "בנים ובנות!" אמרה ראיסה איבנובנה "גמרתם את ברבעון בהצלחה. אני מברכת אתכם. כעת אפשר לנוח. בחופשה נעשה לנו מסיבת תחפושות. כל אחד יכול להתחפש איך ירצה, ועבור התחפושת הטובה ביותר

קרא עוד

מערך פעולה

מערך פעולה מטרות: 0( החניך יבין את המושג "הגשמה". )4 )2 מערך פעולה נושא: במעלה הפרמידה החניך ילמד מהי הפירמידה של מאסלו ויטיל ספק בקונוטציה למושג- "הגשמה עצמית". החניך יסיק כי הגשמה עצמית קשורה בד בבד בעשייה חברתית.

קרא עוד

תשרי תשע "ט September/Oktober 2018 Tischri 5779 מולד : Min. Montag 8 Uhr 17 10/18 מעריב מנחה שחרית September Eingang Ausgang So ערב ראש השנה So א ' Mo

תשרי תשע ט September/Oktober 2018 Tischri 5779 מולד : Min. Montag 8 Uhr 17 10/18 מעריב מנחה שחרית September Eingang Ausgang So ערב ראש השנה So א ' Mo תשרי תשע "ט September/Oktober 2018 Tischri 5779 מולד : Min. Montag 8 Uhr 17 10/18 מעריב מנחה שחרית September Eingang Ausgang So ערב ראש השנה So א ' Mo 10 ב ' Di 11 Mo 1 דראש השנה Di 2 דראש השנה 12 [1]

קרא עוד

בימה לדיון בין התמימים ואנ"ש להגברת הלימוד והעיון בשיחות תנש"א תשנ"ב גליון ה דבר מלכות ש"פ תולדות תשנ"ב יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד

בימה לדיון בין התמימים ואנש להגברת הלימוד והעיון בשיחות תנשא תשנב גליון ה דבר מלכות שפ תולדות תשנב יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד בימה לדיון בין התמימים ואנ"ש להגברת הלימוד והעיון בשיחות תנש"א תשנ"ב גליון ה דבר מלכות ש"פ תולדות תשנ"ב יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד ב"ה תוכן ההחלטה התקיפה: לגלות יחידה שבנפש / עמ' 4 יומן

קרא עוד

בי"ס כרמלית- חיפה

ביס כרמלית- חיפה בי"ס כרמלית- חיפה מבחן הבנת הנקרא ולשון לכיתה ה' שליש שני תאריך: שם: חברים טובים- קראו היטב את השאלות לפני שאתם עונים משך הבחינה: 09 דקות ציון המבחן מ 89 נקודות קראו את הקטע שלפניכם: חבר טוב בעירק חיו

קרא עוד

ב"ה. זמן שמחתנו ה'תשע"ז. מחיר: 10 ש"ח 7 ל מ ע ן או מ ר י י ג ד ל ש מ ך. ו ה ם נ ח ל ת ך ו ע מ ך. צ מ א ים ל י ש ע ך כ א ר ץ ע י פ ה ל מ י ם. ל ת ר ת ל

בה. זמן שמחתנו ה'תשעז. מחיר: 10 שח 7 ל מ ע ן או מ ר י י ג ד ל ש מ ך. ו ה ם נ ח ל ת ך ו ע מ ך. צ מ א ים ל י ש ע ך כ א ר ץ ע י פ ה ל מ י ם. ל ת ר ת ל ב"ה. זמן שמחתנו ה'תשע"ז. מחיר: 10 ש"ח 7 ל מ ע ן או מ ר י י ג ד ל ש מ ך. ו ה ם נ ח ל ת ך ו ע מ ך. צ מ א ים ל י ש ע ך כ א ר ץ ע י פ ה ל מ י ם. ל ת ר ת ל מו מ נו ח ה. הו ש ע נ ה ו הו ש יע ה נ א א ב ינו א

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation עיניים נוצצות אתגר קרת תוכן העלילה זה סיפור על ילדה שאהבה, יותר מהכל, דברים נוצצים. היתה לה שמלה עם נוצצים, וגרביים עם נוצצים, נעלי בלט עם נוצצים. ובובה כושית שקראו לה כריסטי, על שם העוזרת שלהם, עם נוצצים.

קרא עוד

מלכים א' - סוכם ע"י תלמידים פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות

מלכים א' - סוכם עי תלמידים פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה   הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה www.ybm.org.il הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות במצבים שונים. עיקרון זה מצוי כבר בתחילת התפילה ]ח, כח-ל[: )כח( ופ נ ית א ל ת פ

קרא עוד

Microsoft Word - MUG7.DOC

Microsoft Word - MUG7.DOC ש"פ ויגש - ה' טבת דידן נצח גליון ז יוצא לאור על ידי מערכת "יגדיל תורה" ברוקלין, נ.י. 770 איסטערן פאַרקוויי שנת חמשת אלפים שבע מאות חמשים ושמונה לבריאה קובץ משיח וגאולה ז 2 ב"ה מפתח דבר העורך... 3 ד' כתות...

קרא עוד

מאמר מבואר ד"ה גדול יהי' כבוד הבית גו' תשכ"ב קונטרס שבת נחמו תש"נ יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד

מאמר מבואר דה גדול יהי' כבוד הבית גו' תשכב קונטרס שבת נחמו תשנ יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד מאמר מבואר ד"ה גדול יהי' כבוד הבית גו' תשכ"ב קונטרס שבת נחמו תש"נ יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד מפתח כללי פתח דבר... 3 סקירה קצרה... 5 תוכן המאמר... 8 פתח דבר להוצאה הראשונה דהמאמר... 12

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation נקמתו של סבל יהושע בר יוסף התפתחות העלילה יום אחד ביקש זלמן התורכי מלמך שיעביר מהמחסן בצפת אל הכפר עין זיתים שלוש חביות ברזל, כבדות וריקות, דבר שקשה לבצע היות והדרך תלולה מאוד. למך תכנן דרך מיוחדת להוריד

קרא עוד

פעילות לתשעה באב:

פעילות לתשעה באב: פעילות לתשעה באב: הקדמה תשעה באב תשעה באב הוא היו האבל הלאומי בלוח השנה היהודי. יו אחד שבו אנו בוכי על מה שאי, על מה שהיה וכבר איננו. תשעה באב התחיל ע חטא המרגלי במדבר, החטא שבו המרגלי דברו דבה על האר,

קרא עוד

עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה אפריל 5105 קשה בלימודים, קל במבחנים, קל בחיים עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה יש לפתור את כל השאלות

עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יחל פסח תשעה אפריל 5105 קשה בלימודים, קל במבחנים, קל בחיים עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יחל פסח תשעה יש לפתור את כל השאלות עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה יש לפתור את כל השאלות על דפים משובצים. רשמו את שמכם על כל אחד מהדפים הפתרונות יוגשו אחרי חופשת הפסח. מומלץ לכתוב דואר אלקטרוני, Whatspp כאשר נתקלים בקושי. מישהו

קרא עוד

" יר מעלו כו' יינו כחולמים בי ור ענין חלומו ע"פ חסי ו פר וי ב נ ליון ע"ב נ חמ לפים בע מ ו בעים ו לברי www.otzerhachassidus.com mp3 player uphill marketing 718.722.7333 MP3/USB " יר מעלו כו' יינו כחולמים

קרא עוד

פרויקט שורשים דמות

פרויקט שורשים דמות פרויקט שורשים דמות בחייכם אודות דמות פרק זה בעבודת השורשים יכלול מידע אודות הדמות שנבחרה מצד ההורים. הפרק יכיל תקציר רגיל ]רשות[ או מעוצב ]רשות[, טקסט ]חובה[, תמונות ]רשות אבל ]רשות [. רצוי מאוד[, אלבום-מצגת

קרא עוד

פתיחה להלכות ברכות

פתיחה להלכות ברכות תורת אמך ביאורי סוגיות והדרכה לימודית ביאורי תפילה ברכת השלום נכתב בסייעתא דשמיא על ידי אליהו מאיר ליפשיץ ב"ר חיים שמאי ז"ל ישיבת ברכת משה, מעלה אדומים כל הזכויות שמורות למחבר 1 תורת אמך, ביאורי תפילה

קרא עוד

מדריך למרצים ומתרגלים 1

מדריך למרצים ומתרגלים 1 מדריך למרצים ומתרגלים 1 תוכן עניינים מדריך למרצים ומתרגלים...1 קבלת סיסמה לתחנת מידע למרצה...3 הוספת חומרי למידה...6 הוספת מורשה גישה לאתר הוספת מטלה קורס...9 לאתר הקורס...11 בחירת בודקים למטלה...17 מערכת

קרא עוד

Microsoft Word - Cosmic CAL Part 2 Hebrew Final

Microsoft Word - Cosmic CAL Part 2 Hebrew Final לסרוג יחד קוסמי חלק 2 זכויות יוצרים: הלן שרימפטון, 2018. כל הזכויות שמורות על ידי: הלן ב www.crystalsandcrochet.com בחסות של Stylecraft yarn קיצורים תך, תכים ח"ע חצי עמוד ל"א לולאה אחורית סיבוב עמ"ק עמוד

קרא עוד

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C>

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C> Page 1 of 5 נתוני האמת: זינוק במספר החרדים שעובדים ומשרתים נתונים מנפצי מיתוסים שמפרסם מוסד שמואל נאמן, מראים כי חל גידול של מאות אחוזים בגיוס לצבא, לשירות האזרחי ובהשתלבות חרדים בשוק העבודה. ח"כ אורי

קרא עוד

האגף לתכנון אסטרטגי טלפון: פקס: פברואר 2017 יום רביעי כ"ו שבט תשע"ז לקט נתונים ליום המשפחה 2016 בפתח תקווה נכון לתאריך 01/01/

האגף לתכנון אסטרטגי טלפון: פקס: פברואר 2017 יום רביעי כו שבט תשעז לקט נתונים ליום המשפחה 2016 בפתח תקווה נכון לתאריך 01/01/ פברואר 0 יום רביעי כ"ו שבט תשע"ז לקט נתונים ליום המשפחה 06 בפתח תקווה נכון לתאריך 0/0/0 בפתח תקווה יש,868 תושבים. התפלגות התושבים בעיר לפי מגדר מגדר סך אחוז 4% % 00% 066 868 זכר נקבה התפלגות התושבים בעיר

קרא עוד

בארץ אחרת

בארץ אחרת בארץ אחרת כתבה טל ניצן איירה כנרת גילדר הוצאת עם עובד בע"מ 3112 על הספר זהו סיפור על ילדה שמגיעה יחד עם הוריה לעיר גדולה בארץ ארץ חדשה. הסיפור כתוב בגוף ראשון ומתאר חוויות ראשונות מן העיר הגדולה: גודלה

קרא עוד

ב"ה. זמן שמחתנו ה'תשע"ט מחיר: פראיירים לא מתחלפים מאמר חסידי ספוג לחלוחית לתחילת השנה 12 "ויהי בשלושים שנה" סקירה מקיפה ומרתקת אודות שנת הבני

בה. זמן שמחתנו ה'תשעט מחיר: פראיירים לא מתחלפים מאמר חסידי ספוג לחלוחית לתחילת השנה 12 ויהי בשלושים שנה סקירה מקיפה ומרתקת אודות שנת הבני ב"ה. זמן שמחתנו ה'תשע"ט מחיר: 10 24 10 פראיירים לא מתחלפים מאמר חסידי ספוג לחלוחית לתחילת השנה 12 "ויהי בשלושים שנה" סקירה מקיפה ומרתקת אודות שנת הבנין 26 לטעום גאולה הוראות והדרכות אודות שמחת בית השואבה

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 שלומית לויט "עץ החשיבה" שלמה יונה- העמותה לחינוך מתמטי לכל מציגים: "ימין ושמאל- לומדים חשבון" 4 מקורות קושי להתמצאות במרחב אצל ילדים תפיסה אפיזודית התנהגות ייצוגית מוגבלת. היעדר מושגים ומונחים. אגוצנטריות.

קרא עוד

ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י

ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י א. ש ח ק ן ב. ת ומ ך ג. ש ומ ר ד. א וה ד ה.ע וב ד ש

קרא עוד

בית ספר תיכון מאר אליאס- אעבלין

בית ספר תיכון  מאר אליאס- אעבלין בית ספר תיכון מאר אליאס- אעבלין עברית לבתי ספר ערביים ידע לשון וספרות א-שאלון 014204 2 יחידות לימוד קיץ 2011 הוראות לנבחן א. משך הבחינה: שעתיים וחצי מבנה השאלון ומפתח הערכה: בשאלון זה שני חלקים: חלק ראשון-ידע

קרא עוד

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רחבה של רגשות לעודד שיח ולהמשיג רגשות לתת למדריך בסיס

קרא עוד

אל עמי אל אל עמי - אל עצמי )ע"ר( צ זהות ציונות מורשת אחדות לומדים עם ילדינו בבתי מדרש קהילתיים להורים וילדים כ ב ו ד א ב ו א ם פרשת יתרו, תשע"ו מ צ ו

אל עמי אל אל עמי - אל עצמי )ער( צ זהות ציונות מורשת אחדות לומדים עם ילדינו בבתי מדרש קהילתיים להורים וילדים כ ב ו ד א ב ו א ם פרשת יתרו, תשעו מ צ ו אל עמי אל אל עמי - אל עצמי )ע"ר( צ זהות ציונות מורשת אחדות לומדים עם ילדינו בבתי מדרש קהילתיים להורים וילדים כ ב ו ד א ב ו א ם פרשת יתרו, תשע"ו מ צ ו ת כ ב ו ד א ב ו א ם ה יא מ צ ו ה ח ש וב ה מ א ד ה מו

קרא עוד

(Microsoft Word - \341\351\340\345\370\351\ \341.doc)

(Microsoft Word - \341\351\340\345\370\351\ \341.doc) מס' עלון שנה ה 228 תזריע פרשת שבוע אד"ש תשע"ו ביאורים בספר התניא ביאורים והעשרת ההתבוננות בספר התניא לפי סדר השיעור היומי ערוכים מכל כתבי כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש שליט"א מה"מ לפי שיש לו בחירה, להיותו מושרש

קרא עוד

5751B 1-444

5751B 1-444 `"ypz hay `"i,glya t"y 211 à"ùðú'ä èáù à"é,çìùá ô"ù úçéùî.ã"ñá úéãéàî íåâøú. בפרשתינו מדובר אודות כמה ענינים כלליים נסים כלליים שקרו לבנ"י אחרי צאתם ממצרים: אחרי שהי' "בשלח פרעה את העם" 1 מסופר אודות הנס

קרא עוד

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016 שחזור בחינה יסודות הביטוח מועד 2202/21 לפניכם שחזור מבחן יסודות הביטוח מועד 2202/21. השאלות מבוססות על שחזור התלמידים. תודה לכל אלו שתרמו בביצוע השחזור. במידה והנכם זוכרים שאלות נוספות ו 0 או דיוק טוב

קרא עוד

ב"ה פתח דבר אנו מודים להשי"ת על כל הטוב אשר גמלנו, ובחסדו הגדול זיכנו בנישואי צאצאינו החתן הת' הרב ברוך שיחי' עם ב"ג הכלה מרת חיה מושקא רוחמה תחי'. הת

בה פתח דבר אנו מודים להשית על כל הטוב אשר גמלנו, ובחסדו הגדול זיכנו בנישואי צאצאינו החתן הת' הרב ברוך שיחי' עם בג הכלה מרת חיה מושקא רוחמה תחי'. הת ב"ה פתח דבר אנו מודים להשי"ת על כל הטוב אשר גמלנו, ובחסדו הגדול זיכנו בנישואי צאצאינו החתן הת' הרב ברוך שיחי' עם ב"ג הכלה מרת חיה מושקא רוחמה תחי'. התודה והברכה מובעת בזה לבני משפחתנו, ידידינו ומכרינו

קרא עוד

קובץ הערות התמימים ואנ"ש הערות וביאורים בתורת כ"ק אדמו"ר שליט"א יום הבהיר יו"ד שבט ה'תשע"ט יוצא לאור על ידי תלמידי ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש מאנטר

קובץ הערות התמימים ואנש הערות וביאורים בתורת כק אדמור שליטא יום הבהיר יוד שבט ה'תשעט יוצא לאור על ידי תלמידי ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש מאנטר קובץ הערות התמימים ואנ"ש הערות וביאורים בתורת כ"ק אדמו"ר שליט"א יום הבהיר יו"ד שבט ה'תשע"ט יוצא לאור על ידי תלמידי ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש מאנטרעאל תחת נשיאות כ"ק אדמו"ר שליט"א הערות התמימים ואנ"ש

קרא עוד

חוזר מעונות תשעח

חוזר מעונות תשעח בס"ד שבט תשע"ח האגודה למען מכללה ירושלים הרשמה ותשלום למעונות-תשע"ט גובה התשלום א. 2 בנות בחדר או 3 בנות בחדר גדול (סה"כ 8-9 בנות בדירה) 600x10 לשנה ב. דירת מדרשה - 4 בנות בחדר (20 16 - בנות בדירה) 400x10

קרא עוד

<4D F736F F D20FAF8E2E5EC20E0ECE2E1F8E420EEF2E5F8E D F9E0ECE5FA2E646F63>

<4D F736F F D20FAF8E2E5EC20E0ECE2E1F8E420EEF2E5F8E D F9E0ECE5FA2E646F63> < 0 a b b a > 0 נתון: מכאן ניתן לומר בוודאות כי -. a < b ab < 0 a 0 b > לא ניתן לקבוע בוודאות.. ( 0)?. לא ניתן לדעת. + ( + ) ( ) + + נתון: כמה ערכי שונים מקיימים את המשוואה?. אינסוף 0 +. תשובות ו נכונות

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 יעוץ פנג שואי לבית מאת: ניצה שטרויך ה. אדריכלות פנג שואי אסטרולוגיה סינית בייעוץ פנג שואי לבית יש כמה וכמה שכבות של עומק לתיקונים והפעלות לאיזון הבית ודייריו. הבסיס הוא הבגואה וכיווני שינה ישיבה נכונים

קרא עוד

תקנון כדורגל כללי 1. הוראות תקנון זה, הינן ייחודיות לענף הכדורגל ובאות להוסיף על הוראות התקנון הכללי. 2. המשחקים ייערכו לפי חוקת המשחקים הנהוגה בהתאחד

תקנון כדורגל כללי 1. הוראות תקנון זה, הינן ייחודיות לענף הכדורגל ובאות להוסיף על הוראות התקנון הכללי. 2. המשחקים ייערכו לפי חוקת המשחקים הנהוגה בהתאחד תקנון כדורגל כללי 1. הוראות תקנון זה הינן ייחודיות לענף הכדורגל ובאות להוסיף על הוראות התקנון הכללי. 2. המשחקים ייערכו לפי חוקת המשחקים הנהוגה בהתאחדות לכדורגל בישראל להוציא הוראות מיוחדות המפורטות בתקנון

קרא עוד

מערכת הבריאות בישראל שנה א ppt לפורטל [לקריאה בלבד]

מערכת הבריאות בישראל שנה א ppt לפורטל [לקריאה בלבד] מערכת הבריאות בישראל גולדשמידט לידיה R.N M.A 2012 בריאות בישראל מוסדות משרד הבריאות קופות חולים מוסדות ציבוריים: בתי חולם, מד"א, אגודות מוסדות פרטיים: בתי חולים, שירותי רפואת שיניים שירותי בריאו ת השירותים

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - Lecture1

Microsoft PowerPoint - Lecture1 Computer Organization and Programming ארגון ותכנו ת המחשב - את"מ הרצאה מבוא 2 שפה עילית מול שפ ת מ כונה שפה עילית language) (High level שפת מכונה Language) (Machine תכנית בשפ ה עיל ית (C, Pascal, ) תכנית

קרא עוד

Microsoft Word - ladyx.doc

Microsoft Word - ladyx.doc ליידי וטרמפ בבוקר חג המולד ג'ים נתן לאישתו יקירה מתנה מיוחדת, גור כלבים קוקר ספניאל. "הו, כמה היא נהדרת. ממש ליידי יפהפייה" קראה יקירה. וכך ליידי קיבלה את שמה. כשליידי הייתה בת שישה חדשים יקירה נתנה לה

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז יום עיו ן רכ זי/ תו עב רית: הבנת הנק ר א, הבעה ולשון 17.11.09 ל' חשון תש"ע ברוכ ים/ תו המצטר פים/ תו רכ זות חד שות רכ זות בבתי ספר ח דשים ד עולות קומה ב/מרש ת אור ט י שר אל: "ר נו ר ית גנץ אבישג גורדון

קרא עוד

Microsoft Word - בעיות הסתברות 1.doc

Microsoft Word - בעיות הסתברות 1.doc תרגול בעיות הסתברות. גולן מטיל פעמים קובייה הוגנת, מה ההסתברות שבכל אחת מהפעמים יקבל תוצאה שונה? () () () הילה קוראת ספר לפני השינה פעמים בשבוע, יוני סופר כבשים לפני השינה פעמים בשבוע, מה הסיכוי שהיום

קרא עוד

797-P.indd

797-P.indd * הדלקת נש"ק (תמיד): "אף שהדלקת הנרות היא על ידי בעלת הבית (עקרת הבית), מכל מקום מנהג ישראל שגם הבעל משתתף בזה (באופן סמלי על כל פנים) על ידי הסיוע בהכנות לזה, כגון בהגשת הגפרורים או הנרות וכיוצא בזה".

קרא עוד

Microsoft Word - Fruit Council Regulation-1976, Dinim v.15 p doc

Microsoft Word - Fruit Council Regulation-1976, Dinim v.15 p doc ו( תקנות מועצת הפירות (ייצור ושיווק) (סדרי דין בפני ועדת קנסות), התשל"ו- 19761 בתוקף סמכותי לפי סעיף ( 48 לחוק מועצת הפירות (ייצור ושיווק), התשל"ג- 1973 (להלן - החוק), ובתוקף שאר הסמכויות הנתונות לי לפי

קרא עוד

תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של ת

תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של ת תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של תוכנה חופשית. דוגמאות מהשטח 1 ליאור קפלן 30/11/05 קצת

קרא עוד

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שיתוף פעולה בין מורים שיח טיעוני (ארגומנטציה) בקרב תלמידים

קרא עוד

כובע קסמים מאת לאה גולדברג איורים: רינת הופר עיצוב: אבנר גלילי הוצאת ספרית פועלים 2005 על הספר כובע הקסמים הוא התגשמות חלומה של ילדה: חפץ מופלא שימלא

כובע קסמים מאת לאה גולדברג איורים: רינת הופר עיצוב: אבנר גלילי הוצאת ספרית פועלים 2005 על הספר כובע הקסמים הוא התגשמות חלומה של ילדה: חפץ מופלא שימלא כובע קסמים מאת לאה גולדברג איורים: רינת הופר עיצוב: אבנר גלילי הוצאת ספרית פועלים 2005 על הספר כובע הקסמים הוא התגשמות חלומה של ילדה: חפץ מופלא שימלא את משאלות ליבה. בעזרת כובע הקסמים הדמיוני, מגשימה הילדה

קרא עוד

הקדמה

הקדמה הקדמה ספר זה נכתב כדי להעניק לכם חוויה חיה של חופש. זוהי קריאה הנובעת ממעמקי עצמכם לשוב הביתה, אל נוכחות החסד האינסופית אשר תמיד נמצאת כאן. הספר אינו מיועד לקריאה חפוזה שבאמצעותה תרכשו ידע נוסף או תלקטו

קרא עוד

ב"ה גבולות היחידה: במדבר י', כ"ח-ל"ו נושא היחידה: בקשת משה מיתרו, "ויהי בנסוע הארון" כותב: מוריה שטרן מספר שיעורים: 1 הסבר כללי: פסוקים אלו מתחלקים לש

בה גבולות היחידה: במדבר י', כח-לו נושא היחידה: בקשת משה מיתרו, ויהי בנסוע הארון כותב: מוריה שטרן מספר שיעורים: 1 הסבר כללי: פסוקים אלו מתחלקים לש ב"ה גבולות היחידה: במדבר י', כ"ח-ל"ו נושא היחידה: בקשת משה מיתרו, "ויהי בנסוע הארון" כותב: מוריה שטרן מספר שיעורים: 1 הסבר כללי: פסוקים אלו מתחלקים לשני חלקים: בקשת משה מיתרו, והפרשייה בתוך ה- נ' ההפוכה.

קרא עוד

<4D F736F F D20E9ECE3E420E0E7FA20E5EEE8F8E9E420E0E7FA20E9F6E0E520E1E2F9ED20ECE8E9E5EC20F0E7EEE3>

<4D F736F F D20E9ECE3E420E0E7FA20E5EEE8F8E9E420E0E7FA20E9F6E0E520E1E2F9ED20ECE8E9E5EC20F0E7EEE3> ילדה אחת ומטריה אחת יצאו בגשם לטיול נחמד... פעילות במועדון בנושא חורף, המבוססת על השיר של דתיה בן דור - מילים ולחן. הפעילות מיועדת לילדים צעירים. את השיר והלחן אפשר למצוא באתר שירונט: http://www.shiron.net

קרא עוד

Microsoft Word - ייעוץ ובדיקות מאי 2006.doc

Microsoft Word - ייעוץ ובדיקות מאי 2006.doc -1- נספח ייעוץ ובדיקות (439) - גילוי נאות - חלק א' - ריכוז התנאים א. הנושא כללי הסעיף. 1 שם הביטוח הנוסף נספח "ייעוץ ובדיקות " התנאים ייעוץ אצל רופא מומחה עקב בעיה ו/ או מחלה פעילה; 1. הכיסויים 2. בדיקות

קרא עוד

: : : " [ [' ] : : [ " " " ( [ ( ' : : ' " " ' " ( " ( " " : ' ' ( ' ( ) " " : ' ' " ( ) " ' " ". ' ( ).. [ :. :. " :. " :. [ " ) :(.. :. :. :. :. :.

: : :  [ [' ] : : [    ( [ ( ' : : '   '  (  (   : ' ' ( ' ( )   : ' '  ( )  '  . ' ( ).. [ :. :.  :.  :. [  ) :(.. :. :. :. :. :. : : : " [ ['] : : [ " " " ( [ ( ' : : ' " " ' " ( " ( " " : ' ' ( ' () " " : ' ' " () " ' " ". ' ().. [ :. :. " :. " :. [ ") :(.. :. :. :. :. :. :. :. :. :. : '. () : [. [] : ". " [ :. :. :. [ ", :. :

קרא עוד

<4D F736F F D20E72EF42E20F7E5E1F52C20FAE5ECE3E5FA2C20F8E0E420F8E9E720E1F0E9202D20FAF9F2E6>

<4D F736F F D20E72EF42E20F7E5E1F52C20FAE5ECE3E5FA2C20F8E0E420F8E9E720E1F0E9202D20FAF9F2E6> ד ה ראה ריח בני כריח שדה וגו' הענין הפנימי בי"א סממני הקטורת יו"ל לש"פ תולדות ה'תשע"ז גליון רטז שנה ו / שנת חמשת אלפים שבע מאות שבעים ושבעה לבריאה ב"ה. לקראת שבת פ' תולדות, הננו מתכבדים להגיש לקהל שוחרי

קרא עוד

שנה עשירית / גליון תנו ערש"ק פרשת בהעלותך ה'תשע"ד שמחתכם ומועדיכם לכאורה היינו הך? מתי נחשב תענוג גשמי למצווה רבה? בגדר ענוה המביאה לידי רוח הקודש להג

שנה עשירית / גליון תנו ערשק פרשת בהעלותך ה'תשעד שמחתכם ומועדיכם לכאורה היינו הך? מתי נחשב תענוג גשמי למצווה רבה? בגדר ענוה המביאה לידי רוח הקודש להג שנה עשירית / גליון תנו ערש"ק פרשת בהעלותך ה'תשע"ד שמחתכם ומועדיכם לכאורה היינו הך? מתי נחשב תענוג גשמי למצווה רבה? בגדר ענוה המביאה לידי רוח הקודש להגיע לתכלית הלימוד מוכרחים להיות עובדי ה' פתח דבר בעזהי

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 הקשר בין מנהיגות המנהל של בית הספר לבין הרגשתם של המורים ו תפקודם בכיתה במערכת החינוך הערבית בישראל מאת : מחמוד זועבי בהדרכת : ד"רציפורה שכטמן ד"ר מיכאל כץ עבודת

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

Yoma North of Mizbeach & Mizbeach Placement יומא לו-לז מיקום המזבח וצפונו

Yoma North of Mizbeach & Mizbeach Placement יומא לו-לז מיקום המזבח וצפונו רבי יוסי ברבי יהודה: מקיר מזבח צפוני ועד כותל עזרה צפוני וכנגד כל המזבח כולו שחיטת קדשי קדשים ב אינו אלא כנגד המזבח ולא לו או לו של המזבח אע"פ שהיא צפונו של העזרה דבעינן על ירך המזבח וליכא www.swdaf.com

קרא עוד

Microsoft Word - kot.doc

Microsoft Word - kot.doc החתול והשועלה לאיכר אחד היה חתול. חתול יפה אבל פראי, שעשה לו צרות רבות. חבל היה לאיכר להיפרד מהחתול, אך לא הייתה ברירה. אחרי התעלול האחרון שם אותו בשק ויצא אתו ליער. שם שחרר את החתול. יהיה מה שיהיה. אם

קרא עוד

pdf

pdf בניי נ : ב ח חמי י נו י ביב, ב בי ו ב ב חוב בניי ב ו ב מנו מ 20. מ חו נ י בנייני י ו מ ב ב בי ו 142 ו 144 ב ו טיח, מ, ו י י בי בבנייני : ו ב ני ו ו ו, ו ו י בבניי י נ. מ ב ו ב ו נ בו י ונו יט מ י י י נ

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation הגנה ע ל סימני מ סחר ושמ ות מתחם באינטרנט מציג: עורך דין ערן סורוקר משרד סורוקר אגמון, עורכי דין ועורכי פטנ טים eran@ip-law.co.il 1 על מה נדבר? שמות מתחם וסימני מסחר 2 3 סימני מסחר מה ו סימ ן מסחר? שימוש

קרא עוד

מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל

מגישה : חני חוקת תשעו עבור קריאת כיוון למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל שמגיב* עד שזז* עד מנומנם* חולמני- ץ* ר שלווה* אישיות מפריע* לא ך* א... י ש י ב ה ז מ ן ל א ח

קרא עוד

מאמר פגרות בתי המשפט משופר doc

מאמר פגרות בתי המשפט משופר doc ג( ג( עמוד 1 מתוך 7 השפעת פגרות ושביתות בבתי המשפט על הליכים משפטיים מאת עו"ד משה כדריה מבוא על מועדים והארכת מועדים סדרי הדין הנוהגים בבתי המשפט נוקבים בדרך כלל במועדים אשר בהם חייב בעל דין לנקוט הליך

קרא עוד

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, וגם כעסים וקינאה. אז תנו לי יד וקדימה קופצים, רק תזכרו

קרא עוד

- - קיץ תשס"ט מחשבת ישראל )לבי"ס דתי( מחשבת ישראל, 1 יח"ל, שים לב! השאלות במבחן יחוברו מהחומר המפורט להלן. המיקוד מבוסס על תכנית הלימודים במחשב

- - קיץ תשסט מחשבת ישראל )לביס דתי( מחשבת ישראל, 1 יחל, שים לב! השאלות במבחן יחוברו מהחומר המפורט להלן. המיקוד מבוסס על תכנית הלימודים במחשב - - קיץ תשס"ט מחשבת ישראל )לבי"ס דתי( מחשבת ישראל, 1 יח"ל, 038108 שים לב! השאלות במבחן יחוברו מהחומר המפורט להלן. המיקוד מבוסס על תכנית הלימודים במחשבת ישראל לחטיבה העליונה בבית הספר הממלכתי דתי, מהדורה

קרא עוד

בגרות לבתי ספר על יסודיים ערביים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"א, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: ע ב ר י ת לבתי ספר ערביים ספרות

בגרות לבתי ספר על יסודיים ערביים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשעא, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: ע ב ר י ת לבתי ספר ערביים ספרות בגרות לבתי ספר על יסודיים ערביים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"א, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך 014105 מספר השאלון: ע ב ר י ת לבתי ספר ערביים ספרות ב' א. משך הבחינה: שעה וחצי. יחידת לימוד אחת רק כהשלמה

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation המרד הגדול: התבוסה במרד והתוצאות הדמוגרפיות שלו תוצאות המרד הגדול התבוסה במרד לאחר התבוסה שנחל קסטיוס גאלוס, הנציב הסורי שלא הצליח לכבוש את ירושלים, בשנת 66 התמנה אס פ ס י נ וס למפקד המלחמה נגד היהודים.

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint מהי סביבת איקס לימוד? סביבת איקס לימוד היא סביבה גמישה לתרגול היכולת לזכור ולהיזכר במושגים ועובדות מתחומי תוכן שונים על ידי התאמה. הסביבה מבוססת על המשחק 'איקס עיגול' והתוכן אותו מתרגלים יכול מסוג טקסט

קרא עוד

תזכורת לימים האחרונים דסוכות תשע"ט הרב לוי יצחק גרליק SICHOSACADEMY.ORG בס"ד. ערב חג הסוכות תשע"ט לכב' ק"ק אנ"ש שי' שע"י האיחוד האירופאי בריסל ו- virt

תזכורת לימים האחרונים דסוכות תשעט הרב לוי יצחק גרליק SICHOSACADEMY.ORG בסד. ערב חג הסוכות תשעט לכב' קק אנש שי' שעי האיחוד האירופאי בריסל ו- virt בס"ד. ערב חג הסוכות תשע"ט לכב' ק"ק אנ"ש שי' שע"י האיחוד האירופאי בריסל ו- virtual community at sichosacademy.org תזכורת לימים האחרונים דחג הסוכות, זמן שמחתינו, תשע"ט הנסיון הראה, שכדאי שכל ערב, הבעה"ב

קרא עוד

ספרי' אוצר החסידים ליובאוויטש היכל שמיני קובץ שלשלת האור מכתב שער שני כבוד קדושת אדמו"ר יוסף יצחק זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע שניאורסאהן מליובא וויטש יוצא לא

ספרי' אוצר החסידים ליובאוויטש היכל שמיני קובץ שלשלת האור מכתב שער שני כבוד קדושת אדמור יוסף יצחק זצוקללהה נבגמ זיע שניאורסאהן מליובא וויטש יוצא לא ספרי' אוצר החסידים ליובאוויטש היכל שמיני קובץ שלשלת האור מכתב שער שני כבוד קדושת אדמו"ר יוסף יצחק זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע שניאורסאהן מליובא וויטש יוצא לאור על ידי מערכת אוצר החסידים" 770 איסטערן פ ארקוויי

קרא עוד

5751B 1-444

5751B 1-444 `"lyz,md mipy iy`x drax`ð `"ypz,haya e"h qxhpew Ð 229 Z à"ùðú,èáùá å"è ñøèðå Z * "Ï ' Ë Ú ÓÁ ' ÌÂÈ. "Ò Ú ראשי שנים הם באחד בניסן כו' באחד באלול כו' באחד בתשרי כו' באחד בשבט ראש השנה לאילן כדברי בית שמאי,

קרא עוד

ב"ה גיליון 30 תשרי תשע"ב מעיינותיך רבעון למחשבת חב"ד ראש השנה הרב יצחק גינזבורג יום כיפור הרב יואל כהן חג הסוכות הרב יוסף דוב סולובייצ'יק זצ"ל שמחת תו

בה גיליון 30 תשרי תשעב מעיינותיך רבעון למחשבת חבד ראש השנה הרב יצחק גינזבורג יום כיפור הרב יואל כהן חג הסוכות הרב יוסף דוב סולובייצ'יק זצל שמחת תו ב"ה גיליון 30 תשרי תשע"ב מעיינותיך רבעון למחשבת חב"ד ראש השנה הרב יצחק גינזבורג יום כיפור הרב יואל כהן חג הסוכות הרב יוסף דוב סולובייצ'יק זצ"ל שמחת תורה אסי שפיגל 3 2 תוכן העניינים זמני ואופני התשובה כ"ק

קרא עוד

הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים

הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים אופניים חשמליים סקירה ותחזית ד"ר שי סופר המדען הראשי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים יולי 2015, אוניברסיטת בר אילן רקע שוק הרכב במדינת ישראל ובעיקר בערים

קרא עוד

שואב אבק רובוטי XIAOMI דגם - Vacuum Mi Robot מק"ט ספק 8223 תכנון מסלול חכם שאיבה חזקה שליטה חכמה ע"י Wi-Fi מרחוק בעל 21 חיישנים למיפוי מושלם של הבית צ

שואב אבק רובוטי XIAOMI דגם - Vacuum Mi Robot מקט ספק 8223 תכנון מסלול חכם שאיבה חזקה שליטה חכמה עי Wi-Fi מרחוק בעל 21 חיישנים למיפוי מושלם של הבית צ שואב אבק רובוטי XIAOMI דגם - Vacuum Mi Robot מק"ט ספק 8223 תכנון מסלול חכם שאיבה חזקה שליטה חכמה ע"י Wi-Fi מרחוק בעל 21 חיישנים למיפוי מושלם של הבית צפייה במפת הניקיון בזמן אמת סוללה חזקה 5200MAH לזמן

קרא עוד

SICHOSONLINE.ORG תזכורת תשעת הימים – מנחם אב תשע"ו – לוי יצחק גרליק –

SICHOSONLINE.ORG   תזכורת תשעת הימים – מנחם אב תשעו – לוי יצחק גרליק – בס"ד. שלהי תמוז תשע"ו לכב' אנ"ש שליט"א דק"ק שע"י האיחוד האירופאי בריסל ו- virtualcommunity@sichosonline.org תזכורת לתשעת הימים, שבת חזון )שחל בתשעה באב( ותשעה באב נדחה )שחל ביום א'( תשע"ו. הואיל ונדחה

קרא עוד

כללי השתתפות בפעילות במבצע "חופשת האירוויזיון המושלמת"

כללי השתתפות בפעילות במבצע חופשת האירוויזיון המושלמת כללי השתתפות בפעילות במבצע "חופשת האירוויזיון המושלמת" כללי: בין התאריכים 6.5.19 ועד 13.5.19 תערוך חברת אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ (להלן: "עורכת הפעילות" או "אל על") פעילות בשם "חופשת האירוויזיון המושלמת",

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - נשים.ppt

Microsoft PowerPoint - נשים.ppt השתתפות נשים בתהל יך בניית מבנה המגורים של הב דואים המתעיירים: מגמות ותהליכים מריה גקר ואבינועם מאיר המחלקה לגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי, אוניברסיטת בן גוריון בנגב, באר שבע, 84105 עם המעבר לאורח חיים אורבאני

קרא עוד

Microsoft Word - LUBAV.DOC

Microsoft Word - LUBAV.DOC תולדות העיירה במשך הדורות בתקופת היותה מרכז תנועת חב"ד העולמית במשך 102 שנים: שלהי תקע"ג - תחלת תרע"ו (1813 1915) - יוצא לאור לרגל פתיחת מוזיאון מיוחד בעיירה ליובאוויטש ביום השלישי - ג' ניסן תשס"א 80 שנים

קרא עוד

1 מבחן משווה בפיסיקה כיתה ז' משך המבחן 90 דקות מבנה השאלון : שאלון זה כולל 4 שאלות עליך לענות על כולן.כתוב את הפתרונות המפורטים בדפים נפרדים וצרף אותם

1 מבחן משווה בפיסיקה כיתה ז' משך המבחן 90 דקות מבנה השאלון : שאלון זה כולל 4 שאלות עליך לענות על כולן.כתוב את הפתרונות המפורטים בדפים נפרדים וצרף אותם 1 מבחן משווה בפיסיקה כיתה ז' משך המבחן 90 דקות מבנה השאלון : שאלון זה כולל 4 שאלות עליך לענות על כולן.כתוב את הפתרונות המפורטים בדפים נפרדים וצרף אותם בהגשה לטופס המבחן. חומרי עזר: 1.מחשבון. נספח הנוסחאות

קרא עוד

ערב הווי בנושא "השרדות"

ערב הווי בנושא השרדות ערב הווי בנושא "השרדות" ראשית כל מסבירים לקבוצה את חוקי המשחק, והם: מחלקים את הבוגרים לשלושה שבטים (על פי חלוקה שנכין מראש- מקריאים את השמות כמו בהישרדות). מטרת השבטים להצליח לנצח את שאר הקבוצות במספר

קרא עוד

תשרי 5773 תשע ג הלו קובץ לחיזוק ההתקשרות קובץ שמיני עצרת ושמחת תורה hnkugv ohnhn,v hshnk, sgu VAAD TALMIDEI HATMIMIM HAOLAMI יוצא לאור ע י תלמידי ישיב

תשרי 5773 תשע ג הלו קובץ לחיזוק ההתקשרות קובץ שמיני עצרת ושמחת תורה hnkugv ohnhn,v hshnk, sgu VAAD TALMIDEI HATMIMIM HAOLAMI יוצא לאור ע י תלמידי ישיב תשרי 5773 תשע ג הלו קובץ לחיזוק ההתקשרות קובץ שמיני עצרת ושמחת תורה hnkugv ohnhn,v hshnk, sgu VAAD TALMIDEI HATMIMIM HAOLAMI יוצא לאור ע י תלמידי ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש המרכזית 770 איסטערן פארקוויי

קרא עוד

Microsoft Word - beayot tnua 3 pitronot.doc

Microsoft Word - beayot tnua 3 pitronot.doc ק( בעיות מילוליות - בעיות תנועה.7 פתרון: א. נסמן : קמ"ש קמ"ש מהירותו של הולך הרגל. מהירותו של רוכב האופניים. משך זמן הליכתו של הולך הרגל מקיבוץ א' לקיבוץ ב'. משך זמן רכיבתו של רוכב האופניים מקיבוץ א' לקיבוץ

קרא עוד

(Microsoft Word - \371\362\370.doc)

(Microsoft Word - \371\362\370.doc) ספר שאלות ותשובות "מגדל צופים" על ארבעת חלקי שולחן ערוך וביאורים בסוגיות הש"ס וברמב"ם חלק שביעי בספר נדפס קונטרס "קבורת קומות במבחן ההלכה המוכיח ש"קבורת קומות" אינה קבורה על פי ההלכה כן נדפס כנספח לספר

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint פותחים את שנת הלימודים בבן גוריון רחובות שנת הלימודים החלה באווירה נינוחה, נעימה ומכילה. בכל כיתות בית הספר החלו בפעילויות הכרות. כמו כן, מורות בית הספר הציגו את התכנים הנלמדים בכל כיתה ובכל מקצוע, את

קרא עוד

גליון תרסב ערש"ק פרשת ויצא התאומות שנולדו עם השבטים בית זבול דיעקב בפרקמיטא של זבולון בגדר השכר דשמירת שבת פרנסה גשמית ופרנסה רוחנית

גליון תרסב ערשק פרשת ויצא התאומות שנולדו עם השבטים בית זבול דיעקב בפרקמיטא של זבולון בגדר השכר דשמירת שבת פרנסה גשמית ופרנסה רוחנית גליון תרסב ערש"ק פרשת ויצא התאומות שנולדו עם השבטים בית זבול דיעקב בפרקמיטא של זבולון בגדר השכר דשמירת שבת פרנסה גשמית ופרנסה רוחנית פתח דבר בעזהי ת. קודש פרשת ויצא, הננו מתכבדים להגיש לקהל שוחרי התורה

קרא עוד

ב"ה התקשר ות קונטרס שבועי לאנ"ש חסידי חב"ד לחיזוק ההתקשרות לכ"ק אדמו"ר רבי מנחם מענדל בהרה"ק רלו"י מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע שיחות אגרות פניני

בה התקשר ות קונטרס שבועי לאנש חסידי חבד לחיזוק ההתקשרות לכק אדמור רבי מנחם מענדל בהרהק רלוי מליובאוויטש זצוקללהה נבגמ זיע שיחות אגרות פניני ב"ה התקשר ות קונטרס שבועי לאנ"ש חסידי חב"ד לחיזוק ההתקשרות לכ"ק אדמו"ר רבי מנחם מענדל בהרה"ק רלו"י מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע שיחות אגרות פניני חסידות לפה"ש הלכות, מנהגים וטעמיהם ניצוצות זמנים א'קד

קרא עוד

מועצה מקומית אפרת

מועצה מקומית אפרת פרוטוקול ישיבת מועצה שלא מן המניין לאישור תקציב 2016 יום שני, ח' בשבט, ה'תשע"ו, 18 בינואר 2016 נוכחים: עודד רביבי יהודה שוויגר מנחם שפיץ מיכאל דהן דובי שפלר אבי חדידה אורית סמואלס דורון כהן נעמה טל - ראש

קרא עוד

פיתוח עירוני בסביבות תחנות הרכבת בתל אביב

פיתוח עירוני בסביבות תחנות הרכבת בתל אביב פיתוח עירוני מוכוון תחבורה ציבורית בסביבות תחנות הרכבת בתל אביב 20.6.16 מציגה: אירית לבהר גבאי מתכננת תנועה ארוך טווח, אגף התנועה עורכי התכנית עיריית תל אביב: אגף תכנון עיר: ניר דוד כהן אגף התנועה משרד

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 Business Model Innovation מרעיון עסקי למודל אפריל 2018 ערוץ המו"פ לטכנולוגיה וחדשנות בחינוך, Business Model Innovation Business Model Canvas / Value Proposition Canvas מבוססות על סט כלים חדשני, חדות

קרא עוד

בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום

בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום דרכון נוכחי וצילום וויזה אחרונה, במידה והייתה. ניתן

קרא עוד

חינוך לשוני הוראת קריאה: נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה?

חינוך לשוני הוראת קריאה:  נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה? חינוך לשוני שפה ערבית סוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה - נקודת מבט של הערכה מפגש לימודי 7.7.2011 אימאן עואדיה מנהלת תחום מבחנים בערבית - הרשות הארצית 2011# 1 מהי? היא הגוף המוביל

קרא עוד

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח "דירה להשכיר בפרדס", אור יהודה "דירה להשכיר בחולון" עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח דירה להשכיר בפרדס, אור יהודה דירה להשכיר בחולון עוזי לוי, מנכל דירה להשכיר מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח "דירה להשכיר בפרדס", אור יהודה "דירה להשכיר בחולון" עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר דיור להשכרה ארוכת טווח מטרות "דירה להשכיר" יצירת מאסה קריטית של אלפי יחידת דיור לשכירות ארוכת

קרא עוד

שאלון איבחון להפרעת קשב ריכוז ותחלואה נילווית שם הילד: תאריך לידה: תאריך מילוי השאלון: / / ממלא השאלון: / אמא אבא מורה גננת שלום, אנא ענו על השאלון הב

שאלון איבחון להפרעת קשב ריכוז ותחלואה נילווית שם הילד: תאריך לידה: תאריך מילוי השאלון: / / ממלא השאלון: / אמא אבא מורה גננת שלום, אנא ענו על השאלון הב שאלון איבחון להפרעת קשב ריכוז ותחלואה נילווית שם הילד: תאריך לידה: תאריך מילוי השאלון: / / ממלא השאלון: / אמא אבא מורה גננת שלום, אנא ענו על השאלון הבא על פי הסולם הבא: ההתנהגות המתוארת לא ניראית לעולם

קרא עוד

שלחן ערוך או"ח ח"ד

שלחן ערוך אוח חד תת זת ע ק וד ו ךו קל וד ל ו תו תוד ו לת ק דו ל ק ל וד על ל ק וד ו לוע ו וד ל וו ק צצ ו תע ת ת ו ד ל ך ע ק ק ץע וצע לד ו ל ל ךכלו ךצ זל דו דכ ע כו ד צוו צצקל צצק תל ת ףעל ו ו לו ךצו זל דו ד ע ו תת ךותל

קרא עוד

בנק כשר לכתחילה: שותפות ולא שיעבוד וך ח כךיא ך ךיומו ךךאא ח חךי ךךעוו ימ יטהע י יוד ו וע ע ו קה הח חז ז קק י ותע וב ו ו...ע ע חמך ך א לא וממ ח א ת וא

בנק כשר לכתחילה: שותפות ולא שיעבוד וך ח כךיא ך ךיומו ךךאא ח חךי ךךעוו ימ יטהע י יוד ו וע ע ו קה הח חז ז קק י ותע וב ו ו...ע ע חמך ך א לא וממ ח א ת וא בנק כשר לכתחילה: שותפות ולא שיעבוד וך ח כךיא ך ךיומו ךךאא ח חךי ךךעוו ימ יטהע י יוד ו וע ע ו קה הח חז ז קק י ותע וב ו ו...ע ע חמך ך א לא וממ ח א ת וא ת ח תקחא נ שש ש ךךא וךת ת ךר ח בךיתע ו קיי חרא יתע

קרא עוד