מבוא - "והעמידו תלמידים הרבה"

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "מבוא - "והעמידו תלמידים הרבה""

תמליל

1 נר איש וביתו חנוכה מטרה ביסוס מעמדה ותפקידה של המשפחה בהעברת המסורת לדורות הבאים, לאור הפערים הקיימים בין המרחב המשפחתי לבין המרחב הציבורי. רציונל כפתיח לסדרת שיעורי החגים מציג שיעור זה את המשפחה ותפקידה בהעברת המסורת. זהו המצע לתפיסת המנהג כמייצג ערכים משמעותיים. השוואה בין מנהגי חנוכה הנהוגים היום בציבוריות הישראלית, לבין מנהגי חנוכה כפי שהתקיימו בקהילות השונות, מגלה שקיימת חפיפה קטנה מאד ביניהם. מעט מנהגים השתמרו, ורובם מקהילות אשכנז. קריאה ביקורתית של תהליך שימור מנהגי החגים מובילה לעמידה על יחסי הכוחות בחברה הישראלית. בית הספר, כסוכן שינוי מרכזי, משמש ככלי רב-עצמה בידי קבוצות חזקות בהובלת ההתנהלות במרחב הציבורי. (לצדו, קיימים מוסדות נוספים במרחב הציבורי שהשפעתם רבה, ולא נעסוק בהם בשיעור זה). כאן נציע לחזק את המרחב הפרטי על ידי מתן תפקיד מכריע לבית ולמשפחה בשמירת המסורת ובהעברתה. חיזוק הבית בהעברת המסורת יוצר מתח בין המרחב הפרטי למרחב הציבורי. האסטרטגיות הקיימות בהובלת שינויים חברתיים בכלל ישימות גם בתחום זה. בחירה בכל אחת מהאסטרטגיות מזמנת התמודדויות שונות במעגל האישי, המשפחתי והקהילתי. מבנה השיעור 1. מנהגי חנוכה - פתיחה, 30 דקות חשיפה למנהגי חנוכה בקהילות שונות בעבר ובהווה ובחינת הכוחות הפועלים בתהליך שימור המנהגים בחברה הישראלית. 2. שימור המנהג בבית - לימוד מונחה, 40 דקות ניצול הופעתו המצומצמת של סיפור חג החנוכה במשנה ובתלמוד לחיזוק מעמדו של הבית בשימור מנהגים בעזרת שו"ת של הרב משאש. 3. כיצד משמרים? - לימוד בחברותא, 40 דקות לימוד הביטויים המעשיים של מקומה של המשפחה בהעברת המסורת דרך פסיקתם של חכמי המזרח בהלכות חנוכה. 4. המרחב הפרטי והמרחב הציבורי - סדנא, 40 דקות התמודדות עם מתחים הנוצרים על רקע ההבדלים בין מנהגי הבית לבין מנהגים הנלמדים בבית הספר, והצעת אסטרטגיות להשפעה על המרחב הציבורי.

2 מהלך השיעור 1. מנהגי חנוכה - פתיחה חומרים כרטיסי מנהגים זמן 30 דקות פתיחה בכל בית מתקיימים מנהגי חגים המעצימים את חוויית החג ומעמיקים אותה. במהלך שיעורי החגים נעסוק במנהגים אשר חלקם מוכרים ומקובלים בעדות רבות, וחלקם מקובלים בחלק מן העדות. בכל שיעור נתמקד במנהג אחד ונזהה את הערכים העומדים מאחוריו. ננסה לעגן במנהג זה את יישום הערכים הנלמדים במהלך השנה כולה. בשיעור זה יילמד הנושא המרכזי של התכנית כולה - חשיבותם של שימור המנהגים בבית ושל העברתם הלאה בתוך המשפחה. שאלות והנחיות לקבוצה מפזרים את כרטיסי המנהגים במרכז. כל משתתף בוחר מנהג שמוצא חן בעיניו. כל אחד מציג את המנהג שבחר, ומסביר את בחירתו. בלילות חנוכה, אחר ארוחת הערב, מתאספים הידידים ב אחד ה בתים ומבלים בנעימים. המארח מגיש כיב וד, משוחחים על מאורעות היום ומספרים סיפורים במשך שעות. (כורדיסטאן) אוספים ושומרים את שיירי השמן והפתילות של נרות החנוכה הימים ושורפים אותם ביום השמיני. (כורדיסטאן) מכל שמונת מחלקים לעניים שמן להדלקת נרות חנוכה. (תורכיה) נוהגים לאכול מאכלי חלב - זכר לנס שנעשה הולופרנס, משרי צבא יוון בחלב. (תורכיה) לאחר שהאכילה יהודית את האבא מדליק את הנר הנוסף של אותו היום ונותן לילדים מתחת לגיל מצוה להדליק את הנרות האחרים. (תורכיה) החנוכיה התלויה בפתח הבית מול המזוזה נשארת עד חג הפורים. (תוניסיה) לאחר הדלקת הנרות, הברכות, אמירת "הנרות הללו" ומזמור שיר חנוכת הבית, נוהגים לקרוא את מגילת אנטיוכוס. (תוניסיה) ראש-חודש טבת נקרא "ראש-חודש של ה בנות". יום זה נחשב לחג, ובעלת הבית אופה עוגות דבש. נוהגים במשלוח מנות ובמתן מתנות לבנות. בכל בית עורכים סעודה חגיגית לזכר מעשה הגבורה של יהודית. (תוניסיה)

3 כל בני הבית מדליקים חנוכיה אחת בלבד ויוצאים ידי חובה מברכותיו של האב. גם ילדים בוגרים אינם מדליקים בנפרד. אפילו נשוי שגר בבית הוריו שומע את אביו, מברך ולאחר מכן מדליק בחדרו. (עיראק) בערב ראש-חודש טבת הנס. (עיראק) נוהגים להדליק נר נשמה לעילוי נשמת ר בי מאיר בעל ילדי תלמודי התורה מקבלים חוברת מיוחדת לחנוכה עם הברכה: "מנחה שלוחה משאת וארוחה, להבחור הנעים נטע שעשועים הלא הוא... ה ' יחיהו ויזכהו, יזכה לתורה לחופה ולמעשים טובים בחיי אביו ואמו וכל קרוביו". (עיראק) נוהגים לחלוק כבוד לגבאי בית הכנסת בעליה ראשונה השמורה לכהנים בדרך כלל ביום הראשון של חנוכה. (לוב) אמהות שולחות ספנז' לבנותיהן הנשואות. משפחות רבות לזקנים בבית הכנסת ולתלמידים ומלמדיהם ב'חדר'. (לוב) מביאות ספנז' בחצרות האדמו"רים מתקיימת ההדלקה בשעה מאוחרת וברוב עם, בשירה, זמרה, ריקודים ועריכת-שולחן. (חסידים) שורפים את הפתילות מכל החג ב (חסידים) יום השמיני לפנות ערב בחגיגה גדולה. אומרים שמונה פסוקים הקשורים באור ונר ב החנוכה. (מרוקו) זמן הוצאת ספר בימי התורה נוהגים לאכול ספנז' פעמים אחדות בימי החנוכה. (מרוקו) נוהגים לאכול "קוסקוס" עם בשר תרנגול (זכר) לכבוד החנוכה. (מרוקו) בב' בטבת או בג' בו נוהגים להתענות "תענית דיבור". ביום זה יושבים בבית הכנסת וקוראים שלוש פעמים את ספר תהילים. (מרוקו)

4 כל אחד מבני הבית, גם אם הוא עוד קטן, מדליק חנוכייה משלו ומברך עליה. (אשכנז) שרים ביחד את הפיוט "מעוז צור". (אשכנז) משחקים ב משחק הסביבון. ביידיש (נ, ג, ה, פ). (אשכנז) כללי המשחק הם על-פי פירוש אותיות הסביבון מדליקים את הנרות מחוץ לפתח הבית ומתקינים קופסה מיוחדת, סגורה בדפנות זכוכית, כדי שהנרות ייראו מבחוץ, ולא יכבו ברוח מצויה. (אשכנז) מדליקים נרות בין תפילת מנחה לתפילת ערבית ולאחר מכן חוזרים לתפילת ערבית לבית הכנסת. (תימן) הנשים לובשות בגדים עטויים פעמונים ומחזיקות פעמונים בידיהן, לאחר ההדלקה מנגנות בפעמונים. (תימן) הנשים נוהגות לא לעשות מלאכה בזמן שהנרות דולקים. (כל העדות) למנחה התרגיל בפתיחת השיעור פורש בפני המשתתפים מנהגים רבים שנהגו בקהילות שונות בחנוכה, בעיקר כאלה הקשורים במרחב המשפחתי. המתודה מאפשרת לחשוף את המשתתפים למגוון רחב של מנהגים תוך למידה אקטיבית ומגוונת. בתיאור המנהגים מופיעים מושגים שאולי אינם מוכרים למשתתפים (לדוגמא: "מזמור שיר חנוכת הבית" או ר"ח טבת שחל בתוך חנוכה). כדאי להסביר מושגים אלה בזמן המשחק. בשונה מחגים אחרים, מנהגי חנוכה רבים קשורים בנשים. ייתכן שבעבר לא יצאו הילדים והגברים לחופשה בחנוכה, וכך נותר מרחב להתפתחותם של מנהגי נשים. החשיפה למספר מנהגים גדול מרחיבה ומעמיקה את ההיכרות עם החג. מתוך כל אחד מן המנהגים אפשר היה לצאת לתהליך של חקירת הערכים המניעים אותו והשלכותיהם. בשלב זה של השיעור מטרתנו המרכזית היא הרחבת החשיפה למנהגים רבים, והעמדת הלומדים על כך שחלק גדול מהם אינו נוהג ואפילו אינו מוכר. לכן כדאי להימנע מניסיונות להסביר את המקור או הסיבה למנהג זה או אחר.

5 במשחק ראינו מנהגים רבים שאינם נוהגים היום. כדי להבליט את מספר המנהגים ששרדו בימינו, נקרא שורות אחדות מתוך אתר משרד החינוך באינטרנט, העוסק במתן מידע למורים, הורים ותלמידים על החגים: בחנוכה יש מנהגים מיוחדים, המוסיפים לאווירתו: מטגנים סופגניות ולביבות בשמן כדי להזכיר את נס פך השמן; הילדים משחקים בסביבון; וכן מחלקים לילדים "דמי חנוכה" כדי להרגילם בנתינת צדקה. 0Twww.knesset.gov.il/lexicon/heb/hanukkah.htm שאלות והנחיות לקבוצה מה הופך מנהגים מסוימים של החג למוכרים יותר, ומנהגים אחרים לבלתי ידועים כמעט או בכלל? למנחה רוב המנהגים שאנחנו נוהגים היום בחנוכה הגיעו מארצות אשכנז כמו משחק הסביבון, דמי חנוכה והפיוט "מעוז צור ישועתי". מנהג הסופגניות היה מקובל גם בקהילות המזרח, בצורות ובשמות שונים (ספינג' או ז'לבייה). תהליך שימור המנהגים אינו תהליך מקרי. הוא מושפע מיחסי כוחות הנובעים ממעמד, ערכים ותרבות. הנרטיב הציוני חילוני שימר מנהגים התואמים את הערכים והזהות שרצה להנחיל לחברה בישראל. לקבוצות חזקות והגמוניות יכולת טובה יותר להגן על מנהגיהן ולשמרם. קיים מתאם בין הקבוצה שמנהגה זוכה להשתמר והופך למנהג המקובל, לבין כוחה של הקבוצה במרחב הציבורי. קבוצות מוחלשות תוכלנה אפוא להתעצם מחיזוק מנהגיהן והחדרתם למרחב הציבורי. במושג 'המרחב הציבורי' מכנים את הפעילויות האנושיות הנעשות בציבור. הוגים שונים בתחומי הפילוסופיה ומדעי החברה ייחסו למושג זה משמעויות שונות ומגוונות. במרחב הציבורי מתרחש מפגש ושיח בין אנשים פרטיים שתכליתו החלפת דעות ביקורתיות וגיבוש דעת קהל על המתרחש בממשל, לצד תהליכים המתקיימים בין גופים מרכזיים המשפיעים על עיצוב החברה. 2. שימור המנהג בבית - לימוד מונחה חומרים דף מקורות זמן 40 דקות מיעוט המנהגים שהשתמרו הערה: הצירוף 'חג החנוכה' אינו מופיע כלל במקורות. שימו לב שגם הרב משאש אינו משתמש בו. מקורו בשירי הילדים הציוניים. הייתי ממליצה להימנע ממנו. לא המשכתי לסמן זאת בחנוכה מוביל אותנו לשאלות חשובות: מה החשיבות של שימור המנהגים? מה ההבדל בין תפקיד הבית לבין תפקיד בית הספר בנושא? נקרא חלק מתוך שו"ת של הרב יוסף משאש. השו"ת עוסק במעמדו של חג החנוכה על רקע היעדר מקורות סמכות בספרות היהודית הקלאסית בעניינו. תשובה על ספק אומן, בנס פך השמן ידיד יפה אף נעים, כליל המדעים, חכם לבב ואמיץ כח, בגש"ם ורוח, פלוני, אלמוני, החפץ בעילום שמו, יהי ה' עמו. חכם לב! מכתב כבודו, הגיעני במועדו, ומפני משא התלאות, הנסתרות והנראות, לא יכולתי לטהר, את רעיוני מהר, להשיבו תשובה נ צחת, שתהיה לבו משמחת, על שאלתו אשר שאל, על פך השמן הנגאל, מטומאת היונים אשר נכנסו בהיכל לפנים, ועל נס הברכה, אשר שלח בו אלוהי המערכה, כי דבר זה לא פורש, לא

6 בש"ס ולא במדרש, וגם נוסח בימי מת תיה, אין זכירתו גלויה וגם לא נקבעה, במגילת אנטיוכוס הידועה, וגם יוסף הכהן בספרו, לא הזכירו, ובכן דעתו היקרה, התמימה והישרה, בזה הנס מפקפקת, וקרובה להיות אותו מרחקת, כי אינו אלא סיפור בעלמא, בפי כל האומה, והפצרת בי, להודיעך את אשר עם לבבי. השואל תוהה היכן כתוב במקורותינו סיפור נס פך השמן. שאלתו עשויה לבטא ספק ביחס לנס החנוכה. בתנ"ך לא נכללת מגילת יהודה או מגילת מתתיהו, בדומה למגילת אסתר. המשנה והתלמוד אינם כוללים מסכת העוסקת בחג ובמצוותיו, בדומה למסכת מגילה העוסקת בפורים. את הידע שלנו על חנוכה אנו שואבים מספרים חיצוניים לספרות הקאנונית וממספר סוגיות במשנה ובתלמוד. בחינת השנים, בהן נחתמו הספרים, מחזקת את השאלה על היעדרו של סיפור חנוכה מהתנ"ך, המשנה והתלמוד. ירושלים ובית המקדש נכבשו על ידי החשמונאים בשנת 164 לפני הספירה. התנ"ך נחתם על ידי אנשי כנסת הגדולה במאה החמישית לפני הספירה כ- 300 שנה קודם, אך יש דעות שהוא נחתם בתקופת החשמונאים. המשנה נחתמה בשנת 220 לספירה, והתלמוד נחתם בשנת 640 לספירה, הרבה יותר מאוחר מתקופת החשמונאים. לא ניכנס להסברים השונים שניתנו להיעדרה המתמיה של מסכת מסודרת לחנוכה. תשובה. דע ידידי! שאם לא ידעתיך ידיעה נאמנה, צרופה ונכונה, כי ירא אלוהים אתה, הייתי חותה עליך מחתה, מלאה גחלים לוחשות, ומלים כגידים קשות, על שמץ ספק, אשר היה דופק, בנפשך התמימה, בדבר המקובל באומה, והוא יתד תקוע, במסמרים קבוע, בלב כל ישראל, אשר בכל גולת אריאל, האנשים והנשים, כולם קדושים, בו הוגים ומספרים, ומרבים עליו דברים, בלב תמים, כל שמונת הימים, ומודיעים אותם לבניהם ולבנותיהם, אף לקטנים היושבים על ברכיהם, בעוד שהנרות דולקות, בלהב קודש ופנים שוחקות, באשר הוא עת ביטול מלאכתם, הם וכל אשר א תם, ומעולם לא נראה ולא נשמע, אף בהמון הנטמע, העדר אמונה באלו הנסים, אשר הם מכונסים, תוך תוכו של לב כל ישאל, נחלת האל. ואך עתה, והנה בּע תה, כי כבודו, בהדרו והודו, כתב שהוא מסתפק, ולבו מפקפק, וקרוב שאמונתו יהיה טומן, מנס פך השמן, ומה ראוי על ככה, האם לא ח מה שפוכה? במבול דברים, ושטף אמרים, קשים ומרים? ואך ידיעתי, את טוהר לבך, וטוב המידות שבך, היא היתה לך למסתור ולמחסה, אשר מכל דבר רע על כבודך יכסה, וחלילה לך אחי הנכבד, להיות נאבד, מהאמונה הזו היקרה, הצרופה והטהורה, אף אם היה כדבריך, וכדברי חבריך, כי אין זכר לזה הנס הנקדש, בשום ספר ישן וחדש, רק מאחר שהוא מסורת קדומה, בפי כל האומה, מחויב בו להאמין, ולא תשמאיל ולא תימין. ועתה עשה כאפרכסת אזנך, וקח עיניך, ודע וראה, ותהיה משתאה, אתה ורעיך, הישובים לפניך, כי כולם בהעלם דבר, מכל המדובר, בש"ס ובמדרשים, מפי רבותינו הקדושים על זה הנס, הגבוה כנס. הרב יוסף משאש, 'נר מצוה', מכון בני יששכר, ירושלים תש"ס (1999), עמ' ה-ו הרב יוסף משאש נולד בשנת תרנ"ב ) 1892) בעיר מכנאס מרוקו. שימש כרב העיר תלמאסן באלג'יר. כיהן כדיין בעיר מכנאס במרוקו והיה רבה הראשי של העיר חיפה. נפטר בשנת תשל"ד ) 1974) בישראל. חיבר 48 ספרים. ביניהם: שו"ת מים חיים ואוצר המכתבים. כתב פיוטים ואייר את ספריו. דרכו הייחודית בפסיקת הלכה התבססה על מספר עקרונות: הנוה ג הנוה ג בימיו, התאמתה של ההלכה להתפתחות הטכנולוגית או החברתית, פסיקה לקולא מתוך החשש שפסיקה מחמירה תגרום לדחיקה אל מחוץ למחנה. לעתים קרובות הביאה דרכו בהלכה לכך שדעתו נותרה דעת יחיד. 'נר מצוה' - ספר העוסק בחנוכה. הרב משאש ראה צורך לכתוב חיבור זה כדי לקבץ במקום אחד את כל ענייני חנוכה.

7 שאלות והנחיות לקבוצה מדוע הרב משאש מוכיח בצורה כזו את השואל? איזה תוקף מייחס הרב משאש למסורת העוברת מדור לדור ושייכת לכלל ישראל? למנחה הפונה אל הרב טוען שנס פך השמן אינו מופיע במדרש או בתלמוד, וייתכן שכל הסיפור אינו אלא המצאה בלבד. השאלה עוסקת במקור הסמכות לעצם קיומו של החג ונוגעת בשימור האמונה, התשובה יכולה לשרת אותנו גם לגבי שימור מנהג ומסורת. הרב בונה את תשובתו בשני חלקים: החלק הראשון, שהובא כאן, מתייחס לעצם השאלה. הרב מתנגד לערעור מעמדה של מסורת בעל פה כמקור לסמכות. חלקה השני, שאינו נמצא כאן, הוא תשובה הלכתית קלאסית הכוללת ציון מקורות בתלמוד ובספרים חיצוניים. הרב משאש מציב את המסירה בעל פה במעמד שווה למסירה בכתב. את תפקידם של ההורים הוא רואה כבעל משמעות מכרעת, ובתנאי שהמסורת התקבלה בכל העם היהודי. במסגרת המשפחתית משמשים האבות והאמהות גשר של אהבה וקרבה לבניהם ובנותיהם. הם מספרים לצאצאיהם סיפור שעובר במשך דורות רבים. גשר זה הוא המאפשר להורים לשמור על סמכותם ותפקידם בהקשרים רחבים יותר. שאלתו של האלמוני הפונה אל הרב עולה כבר בדברי התלמוד: מה מברך? מברך: "אשר קידשנו במצוותיו וציוונו להדליק נר של חנוכה". והיכן ציוונו? רב אויא אמר: מ"לא תסור" (דברים יז, יא). רב נחמיה אמר: "שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך" (דברים לב, ז). תרגום תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף כג, עמ' א רב אויא טוען שהפסוק מספר דברים " ע ל פּ י ה תּוֹר ה א שׁ ר יוֹרוּ ו ע ל ה מּ שׁ פּ ט א שׁ ר י אמ רוּ ל תּ ע שׂ ה ל א ת סוּר מ ן ה דּ ב ר א שׁ ר י גּ ידוּ ל י מ ין וּשׂ מ אל " מאפשר לחכמים לקבוע חגים שיקבלו מעמד דומה לציווי משמים. רב נחמיה טוען שהציווי האלוהי, השייך לעם כולו, מקופל במסורת העוברת בתוך המשפחה. רב אויא רואה את היכולת לחדש מנהגים בתוך המרחב הציבורי, רב נחמיה מדגיש את המרחב המשפחתי. החיבור בין שתי הדעות בתלמוד יכול לאזן בין בית הספר לבין הבית בתהליך העברת המסורת. כיום המצב אינו מאוזן. בית הספר, כמייצג המערכת החינוכית, נוטל לעצמו את הסמכות לבנות מדרג של ערכים ומסורות והוא הפועל להנחלתו. התהליך יוצר קונפליקט בין בית הספר לבין הבית, שכן הערכים, המסורות והתרבות שקיבל הילד בביתו נמצאים בתחתית המדרג. תהליך זה יכול להביא לוויתור של הבית על ערכיו ומסורתו או ניכור של הילד מהבית ולהשפיע על מעגלים שונים של הילד בתוך בית הספר. 3. כיצד משמרים? - לימוד בחברותא חומרים דף מקורות זמן 40 דקות חג החנוכה הוא הזדמנות מצוינת להתחיל בחיזוק הכוח הקיים בבית ובמשפחה בשימור מנהגים והעברלת מסורת בשל המשפחתיות המאפיינת את הדלקת נרות חנוכה. תנו רבנן: מצו ת חנוכה נר איש וביתו... תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף כא, עמ' ב מעיקר הדין די בהדלקת נר אחד בכל לילה. ונהגו כל ישראל להדר במצווה ולהדליק ביום הראשון נר אחד, וביום השני שני נרות, וכן הלאה, עד שביום השמיני מדליק שמונה נרות. ומנהג הספרדים ועדות המזרח, שאחד מבני הבית מדליק, וכל בני הבית יוצאים ידי חובה בהדלקתו, בין מרובים ובין מועטים, בין

8 שנמצאים שם בשעת ההדלקה, ובין שאינם נמצאים. הרב דוד יוסף, 'סידור יחוה דעת', מכון יחוה דעת, ירושלים תשנ"ה (2005), עמ' 502 הרב דוד יוסף ראש כולל 'יחוה דעת ' ורבה של שכונת הר נוף בירושלים, בנו של הרב עובדיה יוסף. למד בישיבת חברון בירושלים. ספריו העיקריים הם 'הלכה ברורה', עבודה מקיפה על ה'שלחן ערוך'. האם הדלקת נר חנוכה היא חובת האיש או חובת הבית? כמה חנוכיות מדליקים אצלכם בבית? מה הייחוד של חנוכייה לבית? יש אומרים שבזמן הזה שמדליקים בתוך הבית אין צריך להיזהר להדליק קודם שתכלה רגל מן השוק, ומה טוב ליזהר גם בזמן הזה. וידליק כשבני הבית מקובצים יחד, והוא פרסום הנס בזמננו, ולכן נראה שאם צריך להמתין עד שיתקבצו כל בני הבית, יכול להתעכב גם אחרי הזמן הנזכר למעלה. הרב חיים דוד הלוי, 'מקור חיים', דפוס ארזי, תל אביב תשכ"ז-תשל"ד ( ), כרך ד, פרק רכז, סעיף ט הרב חיים דוד הלוי נולד בשנת תרפ"ד ) 1924) בירושלים. רב, פוסק והוגה דעות תלמידו של הרב עוזיאל. כיהן כרב שכונה בירושלים. לאחר מכן כיהן כרבה של ראשון לציון, ומשנת 1973 כיהן כרבה של העיר תל אביב. נפטר בי"ב באדר תשנ"ח ) 1998). ספרו המוכר ביותר הוא 'מקור חיים השלם', הבנוי על פי ה'שלחן ערוך' ומסכם את ההלכות הספרדיות והאשכנזיות. איזו משמעות יש להמתנה לכל בני הבית דוקא בזמן הזה? למנחה בשלושת המקורות הנלמדים בחברותא מופיע ביטוי מעשי לערך, אותו ייצג הרב משאש בלימוד הקודם. כל אחד מן המקורות מצביע על היבט אחר. המשפט הקצר מתוך התלמוד רואה את הדלקת הנרות כמקשרת בין האדם הפרטי לבין הבית שאליו הוא שייך. כבר במקור הראשון אנו עומדים על הקשר המהותי הקיים בין נרות חנוכה לבין המשפחה והבית. הרב דוד יוסף יוצר היררכיה בין האדם לבין הבית. האדם הפרטי הוא חלק מן המשפחה, ונרות החנוכה יוצרים שיתוף בין כל בני הבית. לכן יש להדליק חנוכיה אחת בלבד. כוחה המקשר של החנוכיה חזק, עד כדי כך שהיא מחברת גם בין בני הבית שאינם נוכחים בפועל בעת הדלקתה. כדאי לציין שסידורו של הרב דוד יוסף הוא דוגמא לתופעה של סידורי תפילה שהפכו למקור ידע למנהגים רבים. תופעה זו יוצרת נגישות אל המנהגים, אך עלולה גם ליצור היררכיה בין המנהגים המופיעים בסידור לבין אלה שאינם מופיעים בו. הרב חיים דוד הלוי, שדבריו מופיעים במקור השלישי, ממיר את המרחב שבו מיושמת מטרת הדלקת נרות חנוכה, מהמרחב הציבורי למרחב המשפחתי. הרב מתאים בין ההלכה לבין התקופה, בה הוא חי, לא רק לשם חיזוקו של התא המשפחתי אלא גם כדי להפוך את ערכי הבית והמשפחה לערכים מרכזיים במרחב הציבורי, ובדרך זו להשפיע על ערכים ומבנים הקיימים בו. טענתו של הרב חיים דוד הלוי היא שבזמננו עיקר פרסום הנס צריך להיעשות בתוך המשפחה, ורק לאחר מכן יש לפרסם את הנס במעגלים רחבים יותר. ניתן לפרש את דבריו של הרב חיים דוד הלוי באופן נרחב יותר. הרב חיים דוד הלוי היה רוצה להעמיד את הביתי והמשפחתי כערך מרכזי במרחב הציבורי. במקורות משתקף מצב חברתי, שכן הם מחזקים חוליות רופפות בהווה. חיזוקה של החוליה המשפחתית מעידה על חולשת מעמדו של הבית בהעברת המסורת בימים אלה ועל הצורך

9 בחיזוקו. אפשר לראות את הבית כאמצעי לשימור המסורת, ואפשר גם לראות את המסורת כאמצעי לחיזוק הבית. 4. המרחב הפרטי והמרחב הציבורי - דיון קבוצתי חומרים זמן 40 דקות המקורות שנלמדו בחברותא מעמידים את הבית במקום מכריע בהעברת המסורת. הרב דוד יוסף מעניק למסורת את הכוח לשמור על הקשר עם בני הבית הנמצאים במרחק פיזי ואולי גם רגשי. הרב חיים דוד הלוי משנה את מוקד פרסום הנס, שהוא הערך המרכזי של חנוכה, מהמרחב הציבורי למרחב המשפחתי. כאמור, חיזוק מעמדו של הבית יכול ליצור מתחים וניכור בין המרחב המשפחתי לבין המרחב הציבורי. שאלות והנחיות לקבוצה אלו מתחים נוצרים, כאשר מחזקים את מקומו של הבית בשימור מנהגים? מהן הדרכים האפשריות להתמודדות עם מתחים אלה? למנחה השאלות באסיף מרחיבות את הדיון ומעבירות אותו מחג החנוכה לשנה כולה. בתחילת השיעור הבאנו טקסט מאתר הכנסת המזכיר את מנהגי חנוכה, שברובם הם מנהגי אשכנז. אין זה מקרה בודד. יש בו כדי לייצג את המרחב הציבורי בכלל, המעוצב באופן דומה גם בחגים אחרים וגם במעגל החיים. חיזוק הבית וביסוס מנהגים בשונה מהמרחב הציבורי, עשויים, בין היתר, ליצור מתחים במרחב הבית-ספרי: קשיים בעיצוב הזהות העצמית, חוסר הזדהות עם בית הספר, שיתוף פעולה לקוי בין בית הספר להורים והצלחה נמוכה בלימודים. האסטרטגיות ליצירת איזון בין המנהגים השונים המעצבים את המרחב הציבורי נעות בין שתי גישות: א. צבירת כוח (פוליטי, חברתי, כלכלי) שיביא לשינוי. ובמקרה של בית ספר, הקמת ועד הורים חזק בעל עמדה ברורה יכולה להשפיע על תוכניות הלימודים בבית הספר. ב. חיזוק המרחב הפרטי, כך שישפיע על מעגלים חברתיים מתרחבים. שימור חוויית המנהגים ומשמעותם בתוך הבית יחזק את הילד בבית הספר, ינכיח את מורשתו וישפיע על האחרים. הבחירה בין שתי האסטרטגיות בזמן אמת תושפע מהמצבים הנוצרים ומהנפשות הפועלות. חשוב להזכיר ששינוי מאזן היחסים בין הבית לבין בית הספר מורכב, והוא מלוּוה בלבטים וחששות. לכן יש להקצות מקום נרחב לחלק זה של הדיון, שבו יבטאו המשתתפים את עצמם ויעלו את מורכבותו של התהליך ואת מקומו האישי של כל אחד מהם בתוכו. כאן ניתן לסגור את המעגל תוך חזרה אל חלקו הראשון של השיעור שעסק במנהגים נעלמים, ולאמץ שוב מנהגים שנשכחו, בין שהם נהוגים בעדה שאליה אנו משתייכים, ובין שהם נהוגים בעדות אחרות. סיכום במהלך השיעור בחנו שני נושאים הקשורים זה בזה והמתייחסים לתיקון חברתי: עמדנו על תפקידה של המשפחה בהעברת המסורת מדור לדור ובמתן התוקף למסורת. והתייחסנו גם לשימור התרבות שאליה משתייך הבית למרות ההבדלים בינה לבין בית הספר. יישומה של תפיסה ביקורתית מחייב מודעות לקשיים שהיא יוצרת וחיזוקם של השותפים לדרך בהתמודדות עם קשיים אלה. מנהגי חנוכה

10 בלילות חנוכה, אחר ארוחת הערב, מתאספים הידידים ב אחד ה בתים ומבלים בנעימים. המארח מגיש כיב וד, משוחחים על מאורעות היום ומספרים סיפורים במשך שעות. (כורדיסטאן) אוספים ושומרים את שיירי השמן והפתילות של נרות החנוכה הימים ושורפים אותם ביום השמיני. (כורדיסטאן) מכל שמונת מחלקים לעניים שמן להדלקת נרות חנוכה. (תורכיה) נוהגים לאכול מאכלי חלב - זכר לנס שנעשה הולופרנס, משרי צבא יוון בחלב. (תורכיה) לאחר שהאכילה יהודית את האבא מדליק את הנר הנוסף של אותו היום ונותן לילדים מתחת לגיל מצוה להדליק את הנרות האחרים. (תורכיה) החנוכיה התלויה בפתח הבית מול המזוזה נשארת עד חג הפורים. (תוניסיה) לאחר הדלקת הנרות, הברכות, אמירת "הנרות הללו" ומזמור שיר חנוכת הבית, נוהגים לקרוא את מגילת אנטיוכוס. (תוניסיה) ראש-חודש טבת נקרא "ראש-חודש של ה בנות". יום זה נחשב לחג, ובעלת הבית אופה עוגות דבש. נוהגים במשלוח מנות ובמתן מתנות לבנות. בכל בית עורכים סעודה חגיגית לזכר מעשה הגבורה של יהודית. (תוניסיה) כל בני הבית מדליקים חנוכיה אחת בלבד ויוצאים ידי חובה מברכותיו של האב. גם ילדים בוגרים אינם מדליקים בנפרד. אפילו נשוי שגר בבית הוריו שומע את אביו, מברך ולאחר מכן מדליק בחדרו. (עיראק) בערב ראש-חודש טבת הנס. (עיראק) נוהגים להדליק נר נשמה לעילוי נשמת ר בי מאיר בעל ילדי תלמודי התורה מקבלים חוברת מיוחדת לחנוכה עם הברכה: "מנחה שלוחה משאת וארוחה, להבחור הנעים נטע שעשועים הלא הוא... ה ' יחיהו ויזכהו, יזכה לתורה לחופה ולמעשים טובים בחיי אביו ואמו וכל קרוביו". (עיראק)

11 נוהגים לחלוק כבוד לגבאי בית הכנסת בעליה ראשונה השמורה לכהנים בדרך כלל ביום הראשון של חנוכה. (לוב) אמהות שולחות ספנז' לבנותיהן הנשואות. משפחות רבות לזקנים בבית הכנסת ולתלמידים ומלמדיהם ב'חדר'. (לוב) מביאות ספנז' בחצרות האדמו"רים מתקיימת ההדלקה בשעה מאוחרת וברוב עם, בשירה, זמרה, ריקודים ועריכת-שולחן. (חסידים) שורפים את הפתילות מכל החג ב (חסידים) יום השמיני לפנות ערב בחגיגה גדולה. אומרים שמונה פסוקים הקשורים באור ונר ב החנוכה. (מרוקו) זמן הוצאת ספר בימי התורה נוהגים לאכול ספנז' פעמים אחדות בימי החנוכה. (מרוקו) נוהגים לאכול "קוסקוס" עם בשר תרנגול (זכר) לכבוד החנוכה. (מרוקו) בב' בטבת או בג' בו נוהגים להתענות "תענית דיבור". ביום זה יושבים בבית הכנסת וקוראים שלוש פעמים את ספר תהילים. (מרוקו) כל אחד מבני הבית, גם אם הוא עוד קטן, מדליק חנוכייה משלו ומברך עליה. (אשכנז) שרים ביחד את הפיוט "מעוז צור". (אשכנז) משחקים ב משחק הסביבון. ביידיש (נ, ג, ה, פ). (אשכנז) כללי המשחק הם על-פי פירוש אותיות הסביבון

12 מדליקים את הנרות מחוץ לפתח הבית ומתקינים קופסה מיוחדת, סגורה בדפנות זכוכית, כדי שהנרות ייראו מבחוץ, ולא יכבו ברוח מצויה. (אשכנז) מדליקים נרות בין תפילת מנחה לתפילת ערבית ולאחר מכן חוזרים לתפילת ערבית לבית הכנסת. (תימן) הנשים לובשות בגדים עטויים פעמונים ומחזיקות פעמונים בידיהן, לאחר ההדלקה מנגנות בפעמונים. (תימן) הנשים נוהגות לא לעשות מלאכה בזמן שהנרות דולקים. (כל העדות) בחנוכה יש מנהגים מיוחדים, המוסיפים לאווירתו: מטגנים סופגניות ולביבות בשמן כדי להזכיר את נס פך השמן; הילדים משחקים בסביבון; וכן מחלקים לילדים "דמי חנוכה" כדי להרגילם בנתינת צדקה. 0Twww.knesset.gov.il/lexicon/heb/hanukkah.htm

13 שימור המנהג בבית תשובה על ספק אומן, בנס פך השמן ידיד יפה אף נעים, כליל המדעים, חכם לבב ואמיץ כח, בגש"ם ורוח, פלוני, אלמוני, החפץ בעילום שמו, יהי ה' עמו. חכם לב! מכתב כבודו, הגיעני במועדו, ומפני משא התלאות, הנסתרות והנראות, לא יכולתי לטהר, את רעיוני מהר, להשיבו תשובה נ צחת, שתהיה לבו משמחת, על שאלתו אשר שאל, על פך השמן הנגאל, מטומאת היונים אשר נכנסו בהיכל לפנים, ועל נס הברכה, אשר שלח בו אלוהי המערכה, כי דבר זה לא פורש, לא בש"ס ולא במדרש, וגם נוסח בימי מת תיה, אין זכירתו גלויה וגם לא נקבעה, במגילת אנטיוכוס הידועה, וגם יוסף הכהן בספרו, לא הזכירו, ובכן דעתו היקרה, התמימה והישרה, בזה הנס מפקפקת, וקרובה להיות אותו מרחקת, כי אינו אלא סיפור בעלמא, בפי כל האומה, והפצרת בי, להודיעך את אשר עם לבבי. תשובה. דע ידידי! שאם לא ידעתיך ידיעה נאמנה, צרופה ונכונה, כי ירא אלוהים אתה, הייתי חותה עליך מחתה, מלאה גחלים לוחשות, ומלים כגידים קשות, על שמץ ספק, אשר היה דופק, בנפשך התמימה, בדבר המקובל באומה, והוא יתד תקוע, במסמרים קבוע, בלב כל ישראל, אשר בכל גולת אריאל, האנשים והנשים, כולם קדושים, בו הוגים ומספרים, ומרבים עליו דברים, בלב תמים, כל שמונת הימים, ומודיעים אותם לבניהם ולבנותיהם, אף לקטנים היושבים על ברכיהם, בעוד שהנרות דולקות, בלהב קודש ופנים שוחקות, באשר הוא עת ביטול מלאכתם, הם וכל אשר א תם, ומעולם לא נראה ולא נשמע, אף בהמון הנטמע, העדר אמונה באלו הנסים, אשר הם מכונסים, תוך תוכו של לב כל ישאל, נחלת האל. ואך עתה, והנה בּע תה, כי כבודו, בהדרו והודו, כתב שהוא מסתפק, ולבו מפקפק, וקרוב שאמונתו יהיה טומן, מנס פך השמן, ומה ראוי על ככה, האם לא ח מה שפוכה? במבול דברים, ושטף אמרים, קשים ומרים? ואך ידיעתי, את טוהר לבך, וטוב המידות שבך, היא היתה לך למסתור ולמחסה, אשר מכל דבר רע על כבודך יכסה, וחלילה לך אחי הנכבד, להיות נאבד, מהאמונה הזו היקרה, הצרופה והטהורה, אף אם היה כדבריך, וכדברי חבריך, כי אין זכר לזה הנס הנקדש, בשום ספר ישן וחדש, רק מאחר שהוא מסורת קדומה, בפי כל האומה, מחויב בו להאמין, ולא תשמאיל ולא תימין. ועתה עשה כאפרכסת אזנך, וקח עיניך, ודע וראה, ותהיה משתאה, אתה ורעיך, הישובים לפניך, כי כולם בהעלם דבר, מכל המדובר, בש"ס ובמדרשים, מפי רבותינו הקדושים על זה הנס, הגבוה כנס. הרב יוסף משאש, 'נר מצוה', מכון בני יששכר, ירושלים תש"ס (1999), עמ' ה-ו הרב יוסף משאש נולד בשנת תרנ"ב ) 1892) בעיר מכנאס מרוקו. שימש כרב העיר תלמאסן באלג'יר. כיהן כדיין בעיר מכנאס במרוקו והיה רבה הראשי של העיר חיפה. נפטר בשנת תשל"ד ) 1974) בישראל. חיבר 48 ספרים. ביניהם: שו"ת מים חיים ואוצר המכתבים. כתב פיוטים ואייר את ספריו. דרכו הייחודית בפסיקת הלכה התבססה על מספר עקרונות: הנוה ג הנוה ג בימיו, התאמתה של ההלכה להתפתחות הטכנולוגית או החברתית, פסיקה לקולא מתוך החשש שפסיקה מחמירה תגרום לדחיקה אל מחוץ למחנה. לעתים קרובות הביאה דרכו בהלכה לכך שדעתו נותרה דעת יחיד. 'נר מצוה' - ספר העוסק בחנוכה. הרב משאש ראה צורך לכתוב חיבור זה כדי לקבץ במקום אחד את כל ענייני חנוכה.

14 כיצד משמרים? תנו רבנן: מצו ת חנוכה נר איש וביתו... תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף כא, עמ' ב מעיקר הדין די בהדלקת נר אחד בכל לילה. ונהגו כל ישראל להדר במצווה ולהדליק ביום הראשון נר אחד, וביום השני שני נרות, וכן הלאה, עד שביום השמיני מדליק שמונה נרות. ומנהג הספרדים ועדות המזרח, שאחד מבני הבית מדליק, וכל בני הבית יוצאים ידי חובה בהדלקתו, בין מרובים ובין מועטים, בין שנמצאים שם בשעת ההדלקה, ובין שאינם נמצאים. הרב דוד יוסף, 'סידור יחוה דעת', מכון יחוה דעת, ירושלים תשנ"ה (2005), עמ' 502 הרב דוד יוסף ראש כולל 'יחוה דעת ' ורבה של שכונת הר נוף בירושלים, בנו של הרב עובדיה יוסף. למד בישיבת חברון בירושלים. ספריו העיקריים הם 'הלכה ברורה', עבודה מקיפה על ה'שלחן ערוך'. האם הדלקת נר חנוכה היא חובת האיש או חובת הבית? כמה חנוכיות מדליקים אצלכם בבית? מה הייחוד של חנוכייה לבית? יש אומרים שבזמן הזה שמדליקים בתוך הבית אין צריך להיזהר להדליק קודם שתכלה רגל מן השוק, ומה טוב ליזהר גם בזמן הזה. וידליק כשבני הבית מקובצים יחד, והוא פרסום הנס בזמננו, ולכן נראה שאם צריך להמתין עד שיתקבצו כל בני הבית, יכול להתעכב גם אחרי הזמן הנזכר למעלה. הרב חיים דוד הלוי, 'מקור חיים', דפוס ארזי, תל אביב תשכ"ז-תשל"ד ( ), כרך ד, פרק רכז, סעיף ט הרב חיים דוד הלוי נולד בשנת תרפ"ד ) 1924) בירושלים. רב, פוסק והוגה דעות תלמידו של הרב עוזיאל. כיהן כרב שכונה בירושלים. לאחר מכן כיהן כרבה של ראשון לציון, ומשנת 1973 כיהן כרבה של העיר תל אביב. נפטר בי"ב באדר תשנ"ח ) 1998). ספרו המוכר ביותר הוא 'מקור חיים השלם', הבנוי על פי ה'שלחן ערוך' ומסכם את ההלכות הספרדיות והאשכנזיות. איזו משמעות יש להמתנה לכל בני הבית דוקא בזמן הזה?

הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות,

הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות, הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות, נושאת האומה בלבה את הגעגועים לחופש ומביאה אותם לידי

קרא עוד

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר אני נשאר אני שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים ולפעמים עצובים, אבל האדם עצמו לא משתנה. הילדים יבינו

קרא עוד

Microsoft Word - òéúåï îúîèé÷ä 1.doc

Microsoft Word - òéúåï îúîèé÷ä 1.doc ילדים יקרים בשעה טובה יוצא לדרך עיתון מתמטיקה בית ספרי. זהו רעיון חדש בבית ספרנו אותו הגו צוות מתמטיקה והוא מוקדש במיוחד לכם ולהנאתכם. מקווה אני כי תמצאו בו עניין ותהינו ממנו במהלך חופשת החנוכה. להתראות

קרא עוד

Parsing Practice: All Weak Verbs in the BBH2 Workbook Parsing Sections, Randomized 1 1 שׁ לּ ת 2 ע ב ד הּ 3 שׂ אוּ 4 י כּ ה 5 ה ת בּ ר כ נוּ 6 מוּצ א ת 7 א ע נ

Parsing Practice: All Weak Verbs in the BBH2 Workbook Parsing Sections, Randomized 1 1 שׁ לּ ת 2 ע ב ד הּ 3 שׂ אוּ 4 י כּ ה 5 ה ת בּ ר כ נוּ 6 מוּצ א ת 7 א ע נ Parsing Practice: All Weak Verbs in the BBH2 Workbook Parsing Sections, Randomized 1 1 שׁ לּ ת 2 ע ב ד הּ 3 שׂ אוּ 4 י כּ ה 5 ה ת בּ ר כ נוּ 6 מוּצ א ת 7 א ע נ ה 8 כּ סּוּ 9 תּ שׁ ית י 10 מ כ סּ ה 11 מ צ יא ים 12 כּ לּ

קרא עוד

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין:

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע  ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: פרופסור חבר: מרצה בכיר: מורה בכיר: מרצה: מורה : דואר אלקטרוני: ד''ר אהרן עמית י' ריבלין,

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation המרד הגדול: התבוסה במרד והתוצאות הדמוגרפיות שלו תוצאות המרד הגדול התבוסה במרד לאחר התבוסה שנחל קסטיוס גאלוס, הנציב הסורי שלא הצליח לכבוש את ירושלים, בשנת 66 התמנה אס פ ס י נ וס למפקד המלחמה נגד היהודים.

קרא עוד

אל עמי אל אל עמי - אל עצמי )ע"ר( צ זהות ציונות מורשת אחדות לומדים עם ילדינו בבתי מדרש קהילתיים להורים וילדים כ ב ו ד א ב ו א ם פרשת יתרו, תשע"ו מ צ ו

אל עמי אל אל עמי - אל עצמי )ער( צ זהות ציונות מורשת אחדות לומדים עם ילדינו בבתי מדרש קהילתיים להורים וילדים כ ב ו ד א ב ו א ם פרשת יתרו, תשעו מ צ ו אל עמי אל אל עמי - אל עצמי )ע"ר( צ זהות ציונות מורשת אחדות לומדים עם ילדינו בבתי מדרש קהילתיים להורים וילדים כ ב ו ד א ב ו א ם פרשת יתרו, תשע"ו מ צ ו ת כ ב ו ד א ב ו א ם ה יא מ צ ו ה ח ש וב ה מ א ד ה מו

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint פותחים את שנת הלימודים בבן גוריון רחובות שנת הלימודים החלה באווירה נינוחה, נעימה ומכילה. בכל כיתות בית הספר החלו בפעילויות הכרות. כמו כן, מורות בית הספר הציגו את התכנים הנלמדים בכל כיתה ובכל מקצוע, את

קרא עוד

האגף לתכנון אסטרטגי טלפון: פקס: פברואר 2017 יום רביעי כ"ו שבט תשע"ז לקט נתונים ליום המשפחה 2016 בפתח תקווה נכון לתאריך 01/01/

האגף לתכנון אסטרטגי טלפון: פקס: פברואר 2017 יום רביעי כו שבט תשעז לקט נתונים ליום המשפחה 2016 בפתח תקווה נכון לתאריך 01/01/ פברואר 0 יום רביעי כ"ו שבט תשע"ז לקט נתונים ליום המשפחה 06 בפתח תקווה נכון לתאריך 0/0/0 בפתח תקווה יש,868 תושבים. התפלגות התושבים בעיר לפי מגדר מגדר סך אחוז 4% % 00% 066 868 זכר נקבה התפלגות התושבים בעיר

קרא עוד

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו פרופיל ארגוני תדריך להכרת שירות מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעות פתיחה ונעילה. מספרי טלפון בשירות ובבית עובדים בכירים

קרא עוד

הורות אחרת

הורות אחרת המרכז להורות אחרת הורות משותפת רחלי בר-אור גידי שביט טל. 053-4266496 Horut.acheret@gmail.com אתר המרכז www.alp.org.il המרכז להורות אחרת הוקם ע"י רחלי בר אור וגידי שביט ב 1994, נכון לינואר 2017 נולדו במסגרת

קרא עוד

בס"ד

בסד ח ס ר ב ה פ ר ש ו ת ל צ ו ר כ י צ י ב ו ר ב מ ס ג ר ת אישור תכניות ב נ י י ן ע י ר תוכן העניינים פ ר ק נ ו ש א ע מ ו ד 2 5 8 2 6 4 מ ב ו א תקציר מנהלים.1.2 2 6 6 3. פירוט הממצאים 2 6 6 3. 1 הפרשות שטחים

קרא עוד

Microsoft Word - Fruit Council Regulation-1976, Dinim v.15 p doc

Microsoft Word - Fruit Council Regulation-1976, Dinim v.15 p doc ו( תקנות מועצת הפירות (ייצור ושיווק) (סדרי דין בפני ועדת קנסות), התשל"ו- 19761 בתוקף סמכותי לפי סעיף ( 48 לחוק מועצת הפירות (ייצור ושיווק), התשל"ג- 1973 (להלן - החוק), ובתוקף שאר הסמכויות הנתונות לי לפי

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 שלומית לויט "עץ החשיבה" שלמה יונה- העמותה לחינוך מתמטי לכל מציגים: "ימין ושמאל- לומדים חשבון" 4 מקורות קושי להתמצאות במרחב אצל ילדים תפיסה אפיזודית התנהגות ייצוגית מוגבלת. היעדר מושגים ומונחים. אגוצנטריות.

קרא עוד

Charts & Pesukim for Zevachim Daf V'asa La'Par

Charts & Pesukim for Zevachim Daf V'asa La'Par א( ב( ג( ד( ה( ו( ז( ח( ט( י( כ( א( ב( ג( ד( ה( ו( ז( ח( ט( י( כ( ועשה לפר זבחים לט-מא ויקרא פרק ד פר כהן משיח ( ו י ד בּ ר י ק ו ק א ל מ שׁ ה לּ אמ ר: ( דּ בּ ר א ל בּ נ י י שׂ ר א ל ל אמ ר נ פ שׁ כּ י ת ח ט א

קרא עוד

Microsoft Word

Microsoft Word הצעות לפעילות הגיל הרך לט"ו בשבט קיבצנו להלן הצעות לכמה פעילויות פשוטות ומהנות לט"ו בשבט: דפי צביעה העוסקים בטבע ובנטיעות א) דף עצים לגזירה והדבקה מהקטן לגדול ב) סיפור לט"ו בשבט מאת דתיה בן דור ג) סיפור

קרא עוד

פרק 57

פרק 57 ד( פרק 57 מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית: סיכום כפי שראינו במהלך לימוד מקצוע האזרחות, מדינת ישראל מגדירה עצמה כמדינה יהודית ודמוקרטית. סקרנו את הביטויים והמאפיינים של המדינה כמדינה יהודית וכמדינה

קרא עוד

לא טוב היות האדם לבדו

לא טוב היות האדם לבדו לא טוב היות האדם לבדו מטרה: עבודה יצירתית בעקבות לימוד פרק ב' בבראשית, ומתוך כך הטמעת הפרשנות שנלמדה וחשיבה על פרשנות אישית, מקורית. מהלך: לאחר לימוד פרשנים שונים על פסוק זה, התבקשו התלמידות, כמשימה לבית

קרא עוד

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל- ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים עברית על הרצף מוגשת ל- דר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: 10.10.2016 מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 הקדמה רכישתה של שפה שניה או זרה היא תופעה לשונית פסיכולוגית,

קרא עוד

"שיעור בהיסטוריה" נוסח אבו מאזן: בפתיחת דיוני המועצה הלאומית הפלסטינית נשא אבו מאזן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ובניחוח אנטישמי. זאת, כדי לשלול את קי

שיעור בהיסטוריה נוסח אבו מאזן: בפתיחת דיוני המועצה הלאומית הפלסטינית נשא אבו מאזן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ובניחוח אנטישמי. זאת, כדי לשלול את קי שיעור בהיסטוריה "" ב מ א י 3 י ר ו ש ל י ם" נוסח אבו מאזן : בפתיחת דיוני המועצה הלאומית ה פ ל ס ט י נ י ת נ ש א א ב ו מ א ז ן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ו ב נ י ח ו ח א נ ט י ש מ י. ז א ת, כ ד י ל ש

קרא עוד

פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם

פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם ב ש יב ה טו ב ה, ז ק ן ו ש ב ע, ו י א ס ף א ל ע מ יו.

קרא עוד

" יר מעלו כו' יינו כחולמים בי ור ענין חלומו ע"פ חסי ו פר וי ב נ ליון ע"ב נ חמ לפים בע מ ו בעים ו לברי www.otzerhachassidus.com mp3 player uphill marketing 718.722.7333 MP3/USB " יר מעלו כו' יינו כחולמים

קרא עוד

פרויקט שורשים דמות

פרויקט שורשים דמות פרויקט שורשים דמות בחייכם אודות דמות פרק זה בעבודת השורשים יכלול מידע אודות הדמות שנבחרה מצד ההורים. הפרק יכיל תקציר רגיל ]רשות[ או מעוצב ]רשות[, טקסט ]חובה[, תמונות ]רשות אבל ]רשות [. רצוי מאוד[, אלבום-מצגת

קרא עוד

Microsoft Word - בשפת הקודש.doc

Microsoft Word - בשפת הקודש.doc נדליק ביחד נר חנוכה עם שותפות 2000 גליל מערבי מערכי שיעור לחנוכה ממשלחת חינוך דצמבר 2010 ברכות מלי-את כהן, מנהלת שותפות 2000 גליל מערבי, לאה חליוה ואביה זימרן, יו"ר צוות החינוך. שותפות 2000 גליל מערבי

קרא עוד

מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יו"ר הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמ"ש הועדה: עו"ד חן אבי

מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יור הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמש הועדה: עוד חן אבי מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יו"ר הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמ"ש הועדה: עו"ד חן אביטן מפקח בניה: מר דימיטרי חנוכייב נכתב בסיוע גבי בנדרסקי

קרא עוד

כללי השתתפות בפעילות במבצע "חופשת האירוויזיון המושלמת"

כללי השתתפות בפעילות במבצע חופשת האירוויזיון המושלמת כללי השתתפות בפעילות במבצע "חופשת האירוויזיון המושלמת" כללי: בין התאריכים 6.5.19 ועד 13.5.19 תערוך חברת אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ (להלן: "עורכת הפעילות" או "אל על") פעילות בשם "חופשת האירוויזיון המושלמת",

קרא עוד

asara_betebeth_mora

asara_betebeth_mora רציונל היחידה חורבן בית המקדש הוא אחד האסונות הגדולים שפקדו את העם היהודי, ושלושה ימי צום נקבעו בלוח העברי לזכרו של מאורע זה. עשרה בטבת הוא היחיד מהם החל בשנת הלימודים (השניים האחרים י"ז בתמוז ותשעה באב

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002 שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 00 מדוע יורדת המוטיבציה הפנימית ללמידה? הבדלים בין בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים במוטיבציה פנימית ובמשתנים המקושרים אליה מאת : אורית סטופ-הראל בהדרכת : ד"ר ג'ני קורמן

קרא עוד

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רחבה של רגשות לעודד שיח ולהמשיג רגשות לתת למדריך בסיס

קרא עוד

אתר איראני פרסם נאום, שנשא מזכ"ל חזבאללה בפורום סגור בו הביע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר ע"י בכירים מאיראן ומחזבאללה

אתר איראני פרסם נאום, שנשא  מזכל חזבאללה בפורום סגור בו הביע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר עי בכירים מאיראן ומחזבאללה 14 ב מ ר ץ 2018 אתר איראני פרסם נאום, שנשא מזכ"ל חזבאללה בפורום סגור בו ה ב י ע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר ע"י בכירים מאיראן ו מ ד"ר ר ז צ י מ ט עיקרי המסמך ב- 12 ב מ ר ץ פ ר

קרא עוד

בארץ אחרת

בארץ אחרת בארץ אחרת כתבה טל ניצן איירה כנרת גילדר הוצאת עם עובד בע"מ 3112 על הספר זהו סיפור על ילדה שמגיעה יחד עם הוריה לעיר גדולה בארץ ארץ חדשה. הסיפור כתוב בגוף ראשון ומתאר חוויות ראשונות מן העיר הגדולה: גודלה

קרא עוד

א

א הקדימו נעשה לנשמע.רמב"ם הלכות תלמוד תורה, פרק א', הלכה ג' וחייב לשכור מלמד לבנו ללמדו, ואינו חייב ללמד בן חבירו אלא בחנם, מי שלא למדו אביו חייב ללמד את עצמו כשיכיר שנאמר ולמדתם אותם ושמרתם לעשותם, וכן

קרא עוד

ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו

ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו א ע ש ך ל ג וי ג ד ול ו א ב ר כ ך ו א ג ד ל ה ש מ

קרא עוד

חוברת חנוכה תשע"ג

חוברת חנוכה תשעג חוברת חנוכה תשע"ג א ל כ ס נד ר מ וק ד ון כ וב ש א ת א ר ץ י ש ר א ל ב ש נ ת 333 ל פ נ י ה ס פ יר ה כ ב ש א ל כ ס נ ד ר מ וק ד ון א ת א ר ץ י ש ר א ל. מ אז ה ת ח יל ש ל ט ון ה י ו נ ים ע ל א ר ץ י ש ר א

קרא עוד

חיי אדם עמותה בפרט מהלידה עד הפרידה (ע"ר)

חיי  אדם עמותה בפרט מהלידה עד הפרידה (ער) לכבוד: הגב' השלום והברכה, דליה מימון הנדון: צירוף העמותה לרשימת הארגונים בהמשך לשיחתנו הטלפונית ולבקשתך, הנני מתכבד להעביר לך את החומר המבוקש בכתב. אני מאמין שנוכל לזכות להיות בין הארגונים המאושרים לקבל

קרא עוד

המעבר לחטיבה עליונה

המעבר לחטיבה עליונה בס "ד בס "ד בס "ד עיריית אשדוד מקיף ז' הקריה אשדוד התשע "ב בית הספר ביכולת של התלמידים, ומאפשר בכל מסלול לגשת לבחינות הבגרות לפי יכולתו והישגיו הלימודים. בית הספר שכל תלמידי שכבה ט' ימשיכו ללמוד במסגרת

קרא עוד

בי"ס כרמלית- חיפה

ביס כרמלית- חיפה בי"ס כרמלית- חיפה מבחן הבנת הנקרא ולשון לכיתה ה' שליש שני תאריך: שם: חברים טובים- קראו היטב את השאלות לפני שאתם עונים משך הבחינה: 09 דקות ציון המבחן מ 89 נקודות קראו את הקטע שלפניכם: חבר טוב בעירק חיו

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 יעוץ פנג שואי לבית מאת: ניצה שטרויך ה. אדריכלות פנג שואי אסטרולוגיה סינית בייעוץ פנג שואי לבית יש כמה וכמה שכבות של עומק לתיקונים והפעלות לאיזון הבית ודייריו. הבסיס הוא הבגואה וכיווני שינה ישיבה נכונים

קרא עוד

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין - 2008 חיפה הקדמה תוכן עניינים תכנון אסטרטגי ומחקר בעלון זה מוצגים נתונים על העיר חיפה שמבוססים על נתוני מפקד האוכלוסין שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

Microsoft Word - tik latalmid-final

Microsoft Word - tik latalmid-final רשימת המשימות במבדק טבלת מעקב מס ' המשימה שם המשימה עמוד העברה ראשונה תאריך עבר/לא עבר העברה שנייה תאריך עבר/לא עבר 3 1 קריאת שמות אותיות 7 2 קריאת צלילי אותיות 10 קריאת צירופים של עיצורים ותנועות 3 4

קרא עוד

ברכת האילנות מצווה מעשית לחידוש הקשר בין עם ישראל לטבע 1

ברכת האילנות מצווה מעשית לחידוש הקשר בין עם ישראל לטבע 1 ברכת האילנות מצווה מעשית לחידוש הקשר בין עם ישראל לטבע 1 תוכן עניינים "אז ירננו כל עצי יער" ברכת האילנות כמחדשת את הקשר בין העם והטבע... 4 סדר ברכת האילנות... 6 ברכות הראייה הכרה עמוקה ומתמדת בפלא הקיום...

קרא עוד

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C>

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C> Page 1 of 5 נתוני האמת: זינוק במספר החרדים שעובדים ומשרתים נתונים מנפצי מיתוסים שמפרסם מוסד שמואל נאמן, מראים כי חל גידול של מאות אחוזים בגיוס לצבא, לשירות האזרחי ובהשתלבות חרדים בשוק העבודה. ח"כ אורי

קרא עוד

פרויקט "רמזור" של קרן אביטל בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו

פרויקט רמזור של קרן אביטל בס ד מערך שיעור בנושא: פונקציה טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנושא הפונקציות הנלמד בכתה ט' בכל הרמות. עזרי ההוראה בהם נשתמש: מחשב, ברקו, דפי עבודה

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - נשים.ppt

Microsoft PowerPoint - נשים.ppt השתתפות נשים בתהל יך בניית מבנה המגורים של הב דואים המתעיירים: מגמות ותהליכים מריה גקר ואבינועם מאיר המחלקה לגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי, אוניברסיטת בן גוריון בנגב, באר שבע, 84105 עם המעבר לאורח חיים אורבאני

קרא עוד

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל  סדנת העבודה  הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ל י ל א ח ר ו נ ה הודיעו ארה " ב ו ב ח ר י י ן ע ל

קרא עוד

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc)

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc) הצעה לפתרון שאלון א, חורף 2011 נכתב ע"י עידית גולץ (מורה ורכזת עברית) וארנון דותן (מורה בלחמן). פרק א הבנה והבעה (50 נקודות).1 קהל היעד, הנמענים תפקיד הלשון העברית פן אחד היהודים בארץ מפתח להקמת חברה מלוכדת

קרא עוד

הטכניון מכון טכנולוגי לישראל אלגוריתמים 1 )443432( סמסטר חורף הפקולטה למדעי המחשב תרגול 9 מסלולים קלים ביותר תרגיל APSP - 1 עד כה דנו באלגור

הטכניון מכון טכנולוגי לישראל אלגוריתמים 1 )443432( סמסטר חורף הפקולטה למדעי המחשב תרגול 9 מסלולים קלים ביותר תרגיל APSP - 1 עד כה דנו באלגור תרגול 9 מסלולים קלים ביותר תרגיל APSP - 1 עד כה דנו באלגוריתמים לפתרון בעית מסלולים קלים מציאת מסלולים קלים ביותר מצומת ביותר ממקור יחיד. כלומר, V לכל צמתי הגרף. בעיה אחרת הקשורה לבעיה זו היא בעית ה-(

קרא עוד

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, וגם כעסים וקינאה. אז תנו לי יד וקדימה קופצים, רק תזכרו

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 בניית תכנית שיווקית מהי תכנית שיווקית? התכנית השיווקית מתארת את הפעולות השיווקיות שעסק צריך לבצע על מנת להשיג את יעדי המכירות שלו. מטרת התכנית השיווקית בניית התכנית השיווקית עוזרת לנו להגדיר את: 1. יעדי

קרא עוד

Microsoft Word - AEG hood X56143MDO.trns.doc

Microsoft Word - AEG hood X56143MDO.trns.doc חוברת שימוש והפעלה לקולטי אדים יבוא ושיווק: מיני-ליין בע"מ, רח' גרניט 12 ק,. אריה פתח תקווה. שרות לקוחות ומוקד שרות מרכזי: 5000000* www.miniline.com 2 לקוח נכבד תודה על בחירתך בקולט האדים המעולה מתוצרת.AEG

קרא עוד

אחריות קבוצתית

אחריות קבוצתית אחריות קבוצתית משך הפעולה: 56 דק' מטרות: 1. החניך יכיר בסוגים ומאפיינים שונים של קבוצות ובייחודיות קבוצת ח'. 2. החניך ילמד מהי אחריות קבוצתית לעומת אחריות אישית והצורך של הקבוצה בשתיהן למען השגת מטרותיה.

קרא עוד

מערכת החינוך והעיר אילת_מצגת

מערכת החינוך והעיר אילת_מצגת מערכת החינוך והעיר אילת - בדרך ל- 2020 כסלו תשע"ו, נובמבר 2015 מטרות ויעדי מערכת החינוך והעיר אילת ל- 2020 עיר מקיימת עיר תיירות מינוף משאבי וספורט בינלאומית הסביבה והידע אטרקטיבית עיר אקדמית חיזוק החוסן

קרא עוד

1 תיבת שוקולד מהודרת אגוזים מצופים בשוקולד במבחר טעמים גודל תיבה 36*12 ס מ סגירת גומי מוזהבת 59 לא כולל מע מ 69 לא כולל מע מ 2 הרמונית מתוקים קוביית ק

1 תיבת שוקולד מהודרת אגוזים מצופים בשוקולד במבחר טעמים גודל תיבה 36*12 ס מ סגירת גומי מוזהבת 59 לא כולל מע מ 69 לא כולל מע מ 2 הרמונית מתוקים קוביית ק 1 תיבת שוקולד מהודרת אגוזים מצופים בשוקולד במבחר טעמים גודל תיבה 36*12 ס מ סגירת גומי מוזהבת 59 69 2 הרמונית מתוקים קוביית קשיו קלוי 80 גרם דבש טהור מפרחי בר 200 גרם קונפיטורת רימונים 290 גרם פחית עגולה

קרא עוד

מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החנ

מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החנ מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החניך יבין כי הגשמה אינה משימה פשוטה והיא מחייבת גם עשייה.

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation הנח את הפלאפון במרכז החדר סדנאות ליבה למאמנים משמעת עצמית מטרות הסדנה הקניית כלים לבניית משמעת עצמית אצל השחקנים הקניית כלים ליצירת מאמץ מרבי, ניהול רגשות ואיפוק מודל ערכי הליבה מיצוי עצמי משמעת עצמית

קרא עוד

עבודת סיום - מוזיטק

עבודת סיום - מוזיטק יולי 2007 בס"ד עבודת סיום מוזיטק מגישה: הדר חדד שנה ב'. יחידת לימוד: סתיו נושא: מאפייני הסתיו תת נושא: חילזון-העבודה מתבססת על השיר עמיר. "חילזון"/אנדה הנושא א. פעילויות באחריות הגננת לימוד נושא הסתיו

קרא עוד

<4D F736F F D20F2E1E5E3E420EEE7E5E9E1E5FA20E0E9F9E9FA2E646F63>

<4D F736F F D20F2E1E5E3E420EEE7E5E9E1E5FA20E0E9F9E9FA2E646F63> עבודת הגשה בפרויקט: מגיש: יובל מרגלית כיתה: י' 4 בי"ס: אורט" מילטון" בת ים תאריך: 31-5-2009 .1 מקום ההשמה בו הייתי הינו שירותי כבאות והצלה בעיר בת ים. שירותי הכבאות בבת ים, הינם חלק משירותי הכבאות הארצית

קרא עוד

Microsoft Word - מארג השפה 9 - דגם.doc

Microsoft Word - מארג השפה 9 - דגם.doc מבחן בעברית תכנ תי "מארג השפה" 9 שנ"ל מבחן דגם (ינואר, 2004) שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: שם מרכז ההשכלה / מוסד: מנהל מרכז השכלה: שם: חתימה: אנו רואים בקיום טוהר הבחינות משימה חינוכית, ערכית

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint ועדת היגוי ות 2015 מאי 2016 סדר יום ועדת היגוי ות מלון יהודה 2.5.2016 2015 10:30 11:15 התכנסות וארוחת בוקר - 11:30 פתיחה וברכות 11:15 11:30 12:30 סיכום 2015 - דוח סטטוס ות 2015 הצגת עיקרי הדברים ודיון

קרא עוד

"ניצנים" תוכנית הצהרונים

ניצנים תוכנית הצהרונים "ניצנים" - צהרונים חברתיים אוגוסט 2017 אב תשע"ז החוק, הקול הקורא, תכנית "ניצנים" החוק לפיקוח על הפעלת צהרונים לגילאי 3-8 נחקק בתהליך מואץ, ביוזמת מספר חברי כנסת, במטרה להסדיר את הפיקוח על הצהרונים במדינה.

קרא עוד

תזכורת לימים האחרונים דסוכות תשע"ט הרב לוי יצחק גרליק SICHOSACADEMY.ORG בס"ד. ערב חג הסוכות תשע"ט לכב' ק"ק אנ"ש שי' שע"י האיחוד האירופאי בריסל ו- virt

תזכורת לימים האחרונים דסוכות תשעט הרב לוי יצחק גרליק SICHOSACADEMY.ORG בסד. ערב חג הסוכות תשעט לכב' קק אנש שי' שעי האיחוד האירופאי בריסל ו- virt בס"ד. ערב חג הסוכות תשע"ט לכב' ק"ק אנ"ש שי' שע"י האיחוד האירופאי בריסל ו- virtual community at sichosacademy.org תזכורת לימים האחרונים דחג הסוכות, זמן שמחתינו, תשע"ט הנסיון הראה, שכדאי שכל ערב, הבעה"ב

קרא עוד

Microsoft Word - buty.doc

Microsoft Word - buty.doc ב.דרגונסקיי חתול במגפיים "בנים ובנות!" אמרה ראיסה איבנובנה "גמרתם את ברבעון בהצלחה. אני מברכת אתכם. כעת אפשר לנוח. בחופשה נעשה לנו מסיבת תחפושות. כל אחד יכול להתחפש איך ירצה, ועבור התחפושת הטובה ביותר

קרא עוד

sefer wednesday.indd

sefer wednesday.indd הקדוּשה של בית מה זה בית? בית זה קביעות. שם אני חי. זה המקום שלי. זה לא רק המקום הפיזי שלי. אם יש לי בית באמת, זה אומר שגם מבחינה רוחנית יש לי מקום מיוחד בו אני חי. וכאן אומר האיז'ביצר תורה נפלאה, חשובה

קרא עוד

הצעה לתוכנית לימודים

הצעה לתוכנית לימודים תואר ראשון הדרישות למקצוע מורחב עת עתיקה: 1 הרצאה קווי יסוד מקרא 1 הרצאה קווי יסוד 1 תרגיל קווי יסוד 1 הרצאה מתקדמת 1 תרגיל 1 סמינריון 14 ש"ש היסטוריה כללית-המזרח הקדום או יוון ורומא ימי הביניים: 5 ש"ש

קרא עוד

" תלמידים מלמדים תלמידים."

 תלמידים מלמדים תלמידים. " תלמידים מלמדים תלמידים." פרוייקט של צוות מתמטיקה, בית ספר כפר-הירוק איך הכל התחיל... הנהלת בית הספר העל-יסודי הכפר הירוק יזמה פרויקט בית ספרי: "למידה ללא מבחנים- הוראה משמעותית", צוות המתמטיקה החליט

קרא עוד

סימונה בחמישה משקלים משפחת גופנים חדשה בעברית הפונטיה עמוד 1 סימונה - חוברת גופן

סימונה בחמישה משקלים משפחת גופנים חדשה בעברית הפונטיה עמוד 1 סימונה - חוברת גופן סימונה בחמישה משקלים משפחת גופנים חדשה בעברית עמוד 1 דק אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת 0123456789?! רגיל אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת 0123456789?! בינוני אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת 0123456789?! שמן אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת

קרא עוד

איזון סכרת באישפוז

איזון סכרת באישפוז רשיד שרית נאמנת סכרת RN מרכז רפואי ע"ש א. חולון וולפסון הכנת השטח, שיתוף פעולה של: הנהלת ביה"ח הנהלת הסיעוד מנהלי מחלקות אחיות אחראיות סוכרת היא הפרעה בחילוף החומרים הגורמת לעלייה ברמת הסוכר בדם ובמקרים

קרא עוד

שוויון הזדמנויות

שוויון הזדמנויות מדיניות של הערכת מורים ואיכות ההוראה פאדיה נאסר-אבו אלהיג'א אוניברסיטת תל אביב, מכללת סכנין להכשרת עובדי הוראה והמכללה האקדמית בית ברל 10.11.2010 כנס 1 מכון ואן ליר מדיניות של הערכת מורים: - מטרות ההערכה

קרא עוד

סדרה חשבונית והנדסית

סדרה חשבונית והנדסית .2 סדרות חשבוניות וסדרות הנדסיות n = 5 טבעי על-ידי כלל הנסיגה: + = an + 3. סדרה מוגדרת לכל n רשמו את ארבעת האיברים הראשונים בסדרה. הסבירו מדוע הסדרה הנתונה היא סדרה חשבונית עולה. מצאו את האיבר ה- 57 בסדרה.

קרא עוד

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1 החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ רחוב ירושלים 2, ראשון לציון מכרז פומבי מספר 2/2019 לבחירת רכז נושא התחדשות עירונית במחלקה לעבודה קהילתית בשילוב עם מנהלת בינוי-פינוי-בינוי רמת אליהו החברה הכלכלית לראשון

קרא עוד

מבלים ונהנים עם כרטיס אשראי שופרסל אפריל 2018

מבלים ונהנים עם כרטיס אשראי שופרסל אפריל 2018 מבלים ונהנים עם אפריל 2018 הטבה בלעדית ב 20% הנחה במעמד החיוב ל- 20 ימים ברשתות האופנה: 10-30.4.2018 כולל כפל מבצעים בתוקף בתאריכים המצוינים לעיל. מותנה בתשלום ב בלבד. ההנחה תינתן במעמד החיוב. שופרסל פיננסים

קרא עוד

<4D F736F F D20E9ECE3E420E0E7FA20E5EEE8F8E9E420E0E7FA20E9F6E0E520E1E2F9ED20ECE8E9E5EC20F0E7EEE3>

<4D F736F F D20E9ECE3E420E0E7FA20E5EEE8F8E9E420E0E7FA20E9F6E0E520E1E2F9ED20ECE8E9E5EC20F0E7EEE3> ילדה אחת ומטריה אחת יצאו בגשם לטיול נחמד... פעילות במועדון בנושא חורף, המבוססת על השיר של דתיה בן דור - מילים ולחן. הפעילות מיועדת לילדים צעירים. את השיר והלחן אפשר למצוא באתר שירונט: http://www.shiron.net

קרא עוד

ב"ה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-י"ג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרי

בה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-יג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרי ב"ה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-י"ג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרים לא היה מים לעדה. בני ישראל פונים בתלונה אל משה ואהרון,

קרא עוד

(Microsoft Word - \371\345\372 \367\366\370 \356\372\345\367\357.doc)

(Microsoft Word - \371\345\372 \367\366\370 \356\372\345\367\357.doc) לומד וקורא יקר: תשובות אלו ניתנו ע"י מו"ר כב' הרב זכרי'ה זרמתי שליט"א, ראש מכון תורת אמ"ת ורב ומו"צ בעיה"ק ירושלים, לשואלים בעניין חיזוק ובירור מנהגי יהדות צפון אפריקה. התשובות ניתנו, חלקן בע"פ, וחלקן

קרא עוד

בקשה לפנסיית זקנה מקרן וותיקה ( מסלול קבוצה ) : בהמשך לפנייתך למשרדנו, להלן פירוט המסמכים הדרושים לביצוע משיכת פנסיה מהקרן: טופס יציאה לפנסיה מתכנית ק

בקשה לפנסיית זקנה מקרן וותיקה ( מסלול קבוצה ) : בהמשך לפנייתך למשרדנו, להלן פירוט המסמכים הדרושים לביצוע משיכת פנסיה מהקרן: טופס יציאה לפנסיה מתכנית ק בקשה לפנסיית זקנה מקרן וותיקה ( מסלול קבוצה ) : בהמשך לפנייתך למשרדנו, להלן פירוט המסמכים הדרושים לביצוע משיכת פנסיה מהקרן: טופס יציאה לפנסיה מתכנית קבוצה. צילום ת.ז. כולל ספח חתום "נאמן למקור" *** ע"י

קרא עוד

wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל

wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל ליבת העסקים החדשה של ישראל במרכז ה- city החדש של תעשיית התקשורת וההייטק הישראלית, מחכה לכם מתחם חדש מסוגו אשר יהווה את אחד ממוקדי העסקים המשמעותיים במרכז הארץ. 30,000

קרא עוד

מלכים א' - סוכם ע"י תלמידים פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות

מלכים א' - סוכם עי תלמידים פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה   הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה www.ybm.org.il הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות במצבים שונים. עיקרון זה מצוי כבר בתחילת התפילה ]ח, כח-ל[: )כח( ופ נ ית א ל ת פ

קרא עוד

החלטת מיסוי: 7634/ החטיבה המקצועית תחום החלטת המיסוי: חלק ה 2 לפקודת מס הכנסה - שינויי מבנה, מיזוגים ופיצולים הנושא: העברת נכסים ופעיל

החלטת מיסוי: 7634/ החטיבה המקצועית תחום החלטת המיסוי: חלק ה 2 לפקודת מס הכנסה - שינויי מבנה, מיזוגים ופיצולים הנושא: העברת נכסים ופעיל החלטת מיסוי: 7634/16.1.1.1.2.1.3.1 תחום החלטת המיסוי: חלק ה 2 לפקודת מס הכנסה - שינויי מבנה, מיזוגים ופיצולים הנושא: העברת נכסים ופעילות לחברה חדשה בהתאם להוראות סעיף 104 א לפקודה ומיזוגה של עם "שלד 103

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation נקמתו של סבל יהושע בר יוסף התפתחות העלילה יום אחד ביקש זלמן התורכי מלמך שיעביר מהמחסן בצפת אל הכפר עין זיתים שלוש חביות ברזל, כבדות וריקות, דבר שקשה לבצע היות והדרך תלולה מאוד. למך תכנן דרך מיוחדת להוריד

קרא עוד

מבט לאיראן (4 בפברואר בפברואר, 2018)

מבט לאיראן (4 בפברואר בפברואר, 2018) מבט לאיראן ר 4 ב פ ב ר ו א 2018 18 בפברואר, 2018 ע ו ר ך : ד"ר ר ז צ י מ ט במוקד אירועי השבוע ב א י ר א ן מ מ ש י כ י ם ל ה כ ח י ש א ת ד י ו ו ח י י ש ר א ל ע ל מ ע ו ר ב ו ת א י ר א נ י ת ב א י ר ו ע

קרא עוד

מסע מדע ו - מסע ברכב שטח ביבשות רחוקות

מסע מדע ו - מסע ברכב שטח ביבשות רחוקות הנחיות הורדה ותפעול לספרים דיגיטלים. הוצאת כנרת, זמורה ביתן שמחה להגיש לכם, התלמידים, ספר דיגיטלי. הספרים עצמם הינם בקבצי PDF הניתנים להורדה ללא עלות וללא צורך ברישום לאתר למשתמשי סדרת פשוט חשבון. בספרים:

קרא עוד

(Microsoft Word - \372\367\366\351\370 \362\370\345\352.doc)

(Microsoft Word - \372\367\366\351\370 \362\370\345\352.doc) ההתפתחות הדמוגרפית במחוז ירושלים מאת יעקב פייטלסון (סיכום נייר העמדה) מבוא נייר העמדה בנושא מחוז ירושלים הוא ראשון מעבודות שמציגות את ההתפתחות הדמוגרפית בכל מחוז ומחוז במדינת ישראל. מטרת המחקר המוצג בנייר

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז יום עיו ן רכ זי/ תו עב רית: הבנת הנק ר א, הבעה ולשון 17.11.09 ל' חשון תש"ע ברוכ ים/ תו המצטר פים/ תו רכ זות חד שות רכ זות בבתי ספר ח דשים ד עולות קומה ב/מרש ת אור ט י שר אל: "ר נו ר ית גנץ אבישג גורדון

קרא עוד

pdf

pdf בניי נ : ב ח חמי י נו י ביב, ב בי ו ב ב חוב בניי ב ו ב מנו מ 20. מ חו נ י בנייני י ו מ ב ב בי ו 142 ו 144 ב ו טיח, מ, ו י י בי בבנייני : ו ב ני ו ו ו, ו ו י בבניי י נ. מ ב ו ב ו נ בו י ונו יט מ י י י נ

קרא עוד

Microsoft Word - two_variables3.doc

Microsoft Word - two_variables3.doc משימה שני תלמידים פתרו את מערכת המשוואות הבאה y 7 2y 2. שי פתר בשיטת השוואת מקדמים: I. 2x y 7 II. 2x 2y 2 דנה פתרה בשיטת הצבה: I. 2x y 7 II. 2x 2y 2 I. y = 7 2x II. 2x 2(7 2x) = 2 2x 4 + 4x = 2 6x 4 =

קרא עוד

טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון:

טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון: טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון: 454-1288476 פתיחה שלום מתעניין בקסמים! שמי יוני לחמי. אני קוסם מקצועי מעל 11 שנים. לפני 9 שנים התחלתי ללמד קסמים ומאז לימדתי מעל

קרא עוד

תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE

תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE בכללים אלה ובכל פרסום הנוגע לפעילות ייעשה שימוש בלשון זכר, לצורכי נוחיות, אך שימוש זה כולל פניה בלשון זכר ובלשון נקבה כאחד, או רבים לפי העניין. 1. כללי

קרא עוד

Microsoft Word - PLO Charter doc

Microsoft Word - PLO Charter doc [מתוך "האמנה הפלסטינית ומשמעותה" מאת פרופ' יהושע הרכבי, ירושלים, פברואר 1971] שם האמנה האמנה הפלסטינית 1968 אמנה זו תיקרא "האמנה הלאומית הפלסטינית" (אלמית'אק אלווטני אלפלסטיני). סעיף ראשון: פלסטין היא

קרא עוד

בס"ד וועדת משמעת מכללת חמדת הדרום מתי פונים לוועדת משמעת הפנייה לוועדת משמעת תעשה באחד )או יותר( מהמקרים הבאים: התנהגות בלתי ראויה כלפי עובד סגל או עו

בסד וועדת משמעת מכללת חמדת הדרום מתי פונים לוועדת משמעת הפנייה לוועדת משמעת תעשה באחד )או יותר( מהמקרים הבאים: התנהגות בלתי ראויה כלפי עובד סגל או עו בס"ד וועדת משמעת מכללת חמדת הדרום מתי פונים לוועדת משמעת הפנייה לוועדת משמעת תעשה באחד )או יותר( מהמקרים הבאים: התנהגות בלתי ראויה כלפי עובד סגל או עובד מנהל. חריגה מתקנון המכללה. פגיעה בטוהר בחינות/ עבודות

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation מערכת החינוך והעיר אילת - בדרך ממצאי הערכה עיקריים אלול תשע"ה, אוגוסט 2015 ל- 2020 מטרות ויעדי מערכת החינוך והעיר אילת ל- 2020 מיצוי משאבי הסביבה והידע חיזוק החוסן הקהילתי "עיר חכמה" חיזוק הקהילתיות קידום

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 מדיניות מתחם המסילה דיון חוזר במליאת הועדה המקומית לתכנון ובנייה מתחם המסילה - הזדמנות לחיבור בין דרום העיר למרכזה מיטל להבי, סגנית ראש העירייה 20.07.2009 1 תכניות סטטוטוריות תכנית יפו A זכויות בניה -

קרא עוד

(Microsoft Word - \372\342\345\341\372 \344\362\345\372\370\351\355 3[1].doc)

(Microsoft Word - \372\342\345\341\372 \344\362\345\372\370\351\355 3[1].doc) בג"צ 3368/10 בג"צ 4057/10 בבית המשפט העליון בירושלים בשבתו כבית משפט גבוה לצדק משרד האסירים הפלסטיני ואח' ע"י ב"כ עו"ד סמדר בן-נתן העותרים בבג"צ 3368/10 - נגד- שר הביטחון ואח' ע"י מחלקת הבג"צים, פרקליטות

קרא עוד

ממעל ל"ו

ממעל לו 2 3 4 המדקה ןחלושל ךורע וראק ףסוי יבר ןרממ א"עיז הדוא 'ה דואמ יפב ךותבו םיבר ונללהא ירישמו.ונדוהא המב םדקא 'ה ףכא יקלאל םורמ רשא ןועממ ושדק ןמ םימשה עיפוה בורב וימחר וידסחו עיפשהו ובוטמ לע לפש םישנא ינומכ

קרא עוד

הנחיות הורדה ותפעול לספרים דיגיטלים. הוצאת כנרת, זמורה ביתן שמחה להגיש לכם, התלמידים, ספר דיגיטלי. הספרים עצמם הינם בקבצי PDF הניתנים להורדה ללא עלות

הנחיות הורדה ותפעול לספרים דיגיטלים. הוצאת כנרת, זמורה ביתן שמחה להגיש לכם, התלמידים, ספר דיגיטלי. הספרים עצמם הינם בקבצי PDF הניתנים להורדה ללא עלות הנחיות הורדה ותפעול לספרים דיגיטלים. הוצאת כנרת, זמורה ביתן שמחה להגיש לכם, התלמידים, ספר דיגיטלי. הספרים עצמם הינם בקבצי PDF הניתנים להורדה ללא עלות וללא צורך ברישום לאתר למשתמשי סדרת פשוט חשבון. בספרים:

קרא עוד

51 פרשת צו תשע"א מאמר השבוע עוסק באחת ממצוות היום, שלפי הרמב"ם ראוי להשקיע בה את רוב מאמצנו וכספנו. מהי מהות מצוות מתנות לאביונים? מתי זמנה, ומה שיעור

51 פרשת צו תשעא מאמר השבוע עוסק באחת ממצוות היום, שלפי הרמבם ראוי להשקיע בה את רוב מאמצנו וכספנו. מהי מהות מצוות מתנות לאביונים? מתי זמנה, ומה שיעור 51 פרשת צו תשע"א מאמר השבוע עוסק באחת ממצוות היום, שלפי הרמב"ם ראוי להשקיע בה את רוב מאמצנו וכספנו. מהי מהות מצוות מתנות לאביונים? מתי זמנה, ומה שיעור המתנה? האם נשים וילדים חייבים במצווה, ולמי ראוי לתת

קרא עוד

שאלות ותשובות צרכים מיוחדים שעת חירום

שאלות ותשובות צרכים מיוחדים שעת חירום קובץ שאלות ותשובות לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים בקרו באתר האינטרנט של פיקוד העורף www.oref.org.il מרכז המידע של פיקוד העורף 7021 אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים )נכים, קשישים, כבדי שמיעה( ש: מהם העקרונות

קרא עוד

הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120, הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה על-ידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן ש

הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120, הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה על-ידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן ש הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120,022207 הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה עלידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן שגיא, מורים ללשון בבתי הספר של לחמן. פרק ראשון הבנה והבעה

קרא עוד

<4D F736F F D20F7E5EEF4E5F1E820E0E5F820F9E8E9F4E >

<4D F736F F D20F7E5EEF4E5F1E820E0E5F820F9E8E9F4E > שטיפת קומפוסט ממלחים בתנאי מעבדה אביתר איתיאל - שה"מ משרד החקלאות ופיתוח הכפר יורם צביאלי - מו"פ ערבה מרכזית וצפונית כתובת המחבר: Eviatar@arava.co.il תקציר בשנים האחרונות בשל התמעטות מקורות החול באזור

קרא עוד

מה בין חנוכה לחגי האש האור הקדומים

מה בין חנוכה לחגי האש האור הקדומים ו" מה בין חנוכה לחגי האש והאור הקדומים? אביה רוזן תמוז תש"ע יוני 2010 חיספין, רמת הגולן 12920 נייד: 5555927-050 מייל: aviyanoa@gmail.com היה בעת ההיא אחפש את ירושלים בנרות"(צפניה א' י"ב). אמר הקב"ה כשם

קרא עוד