hemdat Haaretz 4 14

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "hemdat Haaretz 4 14"

תמליל

1 גדרי נתינה בגט 239 הרב עודד מכמן בגט נתינה גדרי 1. דין המשנה "מצאתו מאחוריו" וסוגיית הגמרא בזה 2. גט בידה ומשיחה בידו - מחלוקתר"י ור"ת 3. הסתירה לכאורה בין פסקי הרא"ש בשתי הסוגיות 4. ערק לה חרציה 5. גט ומשיחה-ביאור שיטות הראשונים השונות 6. הקנאה כמעשה נתינה 7. סיכום (גיטין עח.): משנה וסוגיית הגמרא בזה מאחוריו" דין המשנה "מצאתו.1 אמר לה "כנסי שטר חוב זה" או שמצאתו מאחוריו, קוראה והרי הוא גיטה אינוגטעדשיאמרלה "האגיטך". הגמרא מבררת כיצד מדובר במקרה של "מצאתו מאחוריו" וזו לשונה: כיאמרלה "האגיטך"מאיהויהוהליה "טליגיטךמעל גביקרקע" לאאמר כלום. כלומר, בגט יש דרישה של "ונתן בידה" שהבעל ייתן את הגט ביד האשה, אך כאשר האשה נוטלת את הגט בעצמה אין כאן נתינה ואינה מגורשת. ומתרצת הגמרא: "אימא ששלפתו מאחוריו,שלפתונמיהא בעינאונתןבידה,וליכא".כלומר, עדייןאיןכאןנתינהשלהבעל,לכן מסיקה הגמרא:"לאצריכאדערקלהחרציהושלפתיה". כלומר, על-ידי ש"ערק לה חרציה" מתקיים דין "ונתן בידה". בפשטות, עולה מהסוגיה שאין בעלמא; לכן גם במקום שהאשה לוקחת, אם סיוע של הבעל, ומספיק גמורה בנתינה צורך הבעלמסייעלהלקחת מקרי "ונתן". אםאכןכךהואפירושהדברים,מתעורריםלדעתנוכמהקשיים,הן מסברהוהןמגמרא,ובעיקר לאור סוגיית "גט בידה ומשיחה בידו" (גיטין עח:). במאמר זה נחתור להראות שלעולם אנו

2 א. ב. 240 הרבעודדמכמן של הבעל, אלא שישנם אופנים שונים של נתינה, ובחלק מהאופנים גמורה לנתינה זקוקים מעורבותשלהאשהאינה פוגעתבנתינתהבעל. שתי דרכים בביאור "ערק לה חרציה" א. שתי דרכים הביאו הראשונים בביאור המושג "ערק לה חרציה": שיטת רש"י והרא"ש (סימן ה), שמדובר בכך שקירב את הגט אליה על-ידי עיקום מותניו, "והוי כאלו קירב לה את ידו והיא לקחה הגט מתוכה". אבל אם הייתה ידו פתוחה והגט מונחעליהולקחתומשם,והואלאקירבידואליה איןזונתינהואינהמגורשת. שיטת ר"ח (הובא ברא"ש בסימן הנ"ל, וכן בטור סימן קלח) שמדובר "כגון שהיה הגט דבוק במתניובדוחק,וצמצםמתניו ונתחלחלונטלתו,והויכאלונתנולההוא". משני הפירושים עולה כאמור שהסוגיה מצמצמת את דרישות הנתינה, ומסתפקת בסיוע בעלמא והשתתפות בנתינה אלא שנחלקו רש"י ור"ח איזה סוג סיוע נצרך. ויש להעיר,שהרי לא מצאנושום מקורלכךשאפשר להקלבדרישותשל הנתינה. לגבי "בידה" מצאנושהגמרא (גיטין עז.) דורשת: "איןליאלאידה,גגה חצרהוקרפיפהמנין?ת"ל 'ונתן'מכל 1 מקום".ופירשרש"ישמשמע "נתינהכלדהו" ולאודווקאידהממש,אלאדומיאדידה, אךלא מצאנו דרשה כזו לגבי "ונתן", שמספיק גם מעשה נתינה קלוש וחלקי, ואם כן מה הבסיס לקולאזו? ביאור הרא"ש בדברי ר"ח ב. הרא"ש (שם) לאהסתפקבדבריר"ח כצורתם,ומוסיףלהםתוספתמשמעותית: ונראה דגם הוא צריך לומר לפרושו שקירב עצמו אליה, דאל"כ אם היה הגט סגור בידו ופתח ידו ונטלתו הוי גיטא. כלומר, חלחול המותניים מקביל לפתיחת יד שהגט בתוכה, וכדי שתהיה נתינה טובה לא סגי בזה, אלא צריך גם קירוב ידו אליה. לכן מסכם הרא"ש: ולהךפירושא אם היתהידופתוחה וקרבה אליה ונטלתו לאהויגיטא, דבעינן 2 תרתי: שיסיענהבנטילתהוגםשיקרבהגטאליה. אמנם,הרחבהזובדבריר"חצריכה ראיה,ומנין לרא"ששלדעתר"חלאסגיבסיוע בלבד,ללא קירוב? וכבר העיר ה"קרבן נתנאל" (שם אות ט) על מה שכתב הרא"ש: "דאל"כ, אם היה הגט עיין בזה בסי' קל"ח 1 2 עייןגםבטורשהביאדבריםאלובצורהמבוארתיותר.

3 גדרי נתינה בגט 241 סגור בידו ופתח ידו ונטלתו הוי גיטא" דראייתו צריכה ראיה, דאימא אה"נ, דלר"ח כמו שנתחלחל מועילה"הפתיחתהידהויכאלונתנולה! הרא"ש השני דעת אחז הגט בראש אחד והושיטו לה, ולקחתו בראש ג. הרא"ש כאמור הביא את שני הפירושים ל"ערק לה חרציה". והנה, לפי הפירוש הראשון, שסגי בקירוב מותניים, מסיק הרא"ש ש"אם אוחזו בראש האחד, והושיטו לה ולקחתו בראש השני, הרי זה גט, דהוי כשלפתו דהכא". והטעם פשוט: שהרי קירב את הגט אליה. אמנם,הפוסקים (ב"י 3, ב"ח) דקדקו מדברי הרא"ששלדעתו,גם לפיפירושושלר"חהרי זהגט. וראייתם היאשלאחרשהרא"שמביאאתדבריר"חהואמסיק: ולהך פירושא, אם היתה ידו פתוחה וקרבה אליה ונטלתו לא הוי גיטא, דבעינן תרתי: שיסייענה בנטילתה, וגם שיקרב הגט אליה. ואםגםבהושיטלההגטבראשאחד ולקחתובראשהשנילאהויגט לר"ח,טפיהו"ל לרא"ש 4 לאשמועינןהא דהושיטהגטמהא דהייתהידופתוחה,דזו עדיפאמינה,והוירבותאטפי. אלא שאכןצ"במסברא,מדועלדעתר"חזהוגט, והריישכאןקירובבלבדוחסרסיוע? מצאנו בזה שתי דרכים:.1.2 א. הב"י כתבשאכן,לר"חצריךתרתירקבמקום שהיאצריכהתרתי,אךאםאינהצריכהסיוע בנטילתה, כגוןהכא, בקירוב הגט סגי. דבריו עמומים,כמו שכתבו הב"ח והב"ש (ס"ק ב), שהרי גם כשידו פתוחה וקירב אליה הגט אינה צריכה סיוע ממנו, ובכל זאת כתב הרא"ש שלדעתר"חאינוגט. הב"ח כתב שאכן, גם ב"הושיט לה הגט" איכא תרתי, דבמה שהוא מושיט לה קירב הגט אליה וגם סייע בנטילתו, "שאוחז בנחת בראש האחד כדי שתקח אותו בראש השני", ולכן פשיטא דהוי גט גם לדעת ר"ח. ובסוף דבריו הוסיף: "דאוחזו בראש האחד אית ביה תרתי כדפרישית, ואדרבא, אית ביה טפי תרתי מאלו היה תחת מתניו וצמצם מתניו וקירב אליה" גם דבריו צריכים בירור: הייתכן שחלחול מותניים הוי סיוע, אך מה שאוחז בראש אחד כדי שתיקח את הראש השני זו כוונה בעלמא, אך לא סיוע בפועל? עוד נשוב לדבריו בהמשך. ממה שדנו עד כה יוצא שעלינו לברר שלושה דברים: מדוע פשוט לסוגיה שגם סיוע בנתינה מספיק כדי לקיים את דין "ונתן בידה"? 3 בכלמקוםשנזכרודבריהפוסקיםבסתמא,מקומםבסימןקלחבטור-שו"ע 4 "ביתיוסף"(שםד"האע"פ).

4 ב. ג. 242 הרבעודדמכמן בגמרא מניןפשוט לרא"ש שגם לשיטתר"ח צריך שהבעל יקרב את הגט לאשה, ולא מספיק סיוע בלקיחהעל-ידיחלחולהמותנייםבלבד? מדוע לדעת ר"ח, שמצריך תרתי: קירוב הגט וסיוע בלקיחה אם אוחז בראש הגט ומושיטלהולקחתובראשהשניהויגט?הריאיןכאןאלאקירובהגטבלבד. (גיטין עח:) איתא: ר"י ור"ת בידו מחלוקת גט בידה ומשיחה בידו.2 אמר רב חסדא: גט בידה ומשיחה בידו, אם יכול לנתקו ולהביאו אצלו אינה מגורשת,ואםלאו מגורשת,מ"ט?בעינןכריתותוליכא. הראשונים במקום התלבטו מה הדין במקרה שהאשה קופצת את ידה ותופסת את הגט, ומחמת זה אין הבעל יכול להביא את הגט אצלו, האם גם בזה תהיה מגורשת או לא? וחלקו בזה ר"י ור"ת. אמנם, דבריהם הובאו בשתי נוסחאות שונות: זו שבתוספות לפנינו (ד"ה אם), וזו שברשב"א (הובא בר"ן) וברא"ש (סימן ז),ולקמןנראהשגםדבריהרשב"א והרא"שאינםתואמים. תחילהנדוןבמחלוקתכפישהובאהבדבריהרשב"א (ר"ןמא. ד"הגט): ז"ל, כל שאלו גט כבד יעקב רבינו וכתב הרשב"א: פירשו בתוספות בשם ומשיחה דקה שתיפסק במשיכתו, ה"ז מגורשת, אבל אם המשיחה חזקה שיכול למושכוולא תינתק המשיחה אינה מגורשת אפ' קפצה האשה ידהביותר, וכחה יפהמשלבעל, ומפניזה אינויכוללהביאואצלו אינה מגורשת,דאיןזו נתינה ז"ל פירש, דכיון שנתנו הבעל לידה וקפצה ידה ר"י אלא כעין גזילה... אבל מרצון הבעל עד שאין הבעל יכול לנתקו ולהביאו אצלו, אע"פ שאם לא קפצה ידה היה הבעל יכול להביאו אצלומחמת המשיחה,ה"ז מגורשת,דכיוןשקפצה ידה מרצוןהבעל, לאגרעמערק להחרציהושלפתיה שאין הבעלנותנו ממש לידה, ואפ"ה מגורשת, ואעפ"כ הורה להחמיר כדברי הראשונים ז"ל, והצריך לתת הגט בידה פתוחה או לתוך חיקה שהבעל גומר נתינת הגט לגמרי, ובזה איןלפקפקכלום. כלומרלפי ר"י,קפיצתידהשלהאשהמסלקת אתהחיסרוןשלמשיחה, והוהכ"ערקלהחרציה ושלפתיה",אךלר"תאיןזהמועיל, דקפיצתהידאינהכנתינהאלאכגזילה. הרא"ש, כאמור, הביא את שני הפירושים, אך דחה את פירושו של ר"י והסיק ד"הכא מעיקרא לאהויאנתינה,דכלזמןשידהפתוחהיכוללנתקוולהביאו אצלו,וכשקפצהידההריהיאעושה כלהנתינה",ואםכןהרא"שמכריעכדעתר"ת.

5 גדרינתינהבגט התוספות לפנינו הסיקו שלשיטתו של ר"ת יש השלכהגם למקרה רגיל של נתינת גט מיד ליד, דהיינו ש"צריךליזהר שתהאידהאשהפתוחהעדשיניחכל הגטבידה, דאם תקפוץ ידה בעוד שהבעל אוחז בראש הגט בידו לא הוי גט, דהוי כמו גט בידה ומשיחה בידו" (אמנם הם הוסיפו: "ונראה דכשר, דלא גרע מערק לה חרציה ושלפתו, דהוי גט אע"ג דביד הבעל להדק מתניושלא תטול, והמחמיר תע"ב" ועיין "בית יוסף" (ד"ה ומדברי) וכןבהמשךהמאמר בביאור דבריםאלו). כלומר, התוספות מדמיםאתהמקרה שלגטומשיחה למקרהשאוחז הגטבראשו האחדומניחו בתוך ידה, ומסיקים שיש להקפיד שלא תקפוץ היד קודם שהוא עוזב את הגט לגמרי, דאם תקפוץכשידועדייןאוחזתהויכגטבידה משיחהבידווקפצהידה,שאינהמגורשת. הסתירה לכאורה בין פסקי הרא"ש בשתי הסוגיות 3.א. לאור מסקנתנו האחרונה שכשהבעל אוחז הגט בראשו ומניחובידה על האשה להיזהר שלא תקפוץ ידה קודם שהוא עוזב הגט הרגיש ה"בית יוסף" (סימן קלח) שנוצר קושי בפסקי הרא"ש. מצד אחד הוא פוסק כר"ת, ואם כן הוא מסכים למסקנה הנ"ל, אך מצד שני הרי בסוגיית "ערקלהחרציה" הואהסיקשאםאוחז הגטבראשאחד ומושיטולהוהיא לקחהאותו בראש השני הוי גט, ואף-על-פי שלא עזב הבעל את הגט לגמרי קודם שהיא תפסה אותו. ולכאורהאיןהבדלביןשני המקרים,שהריבשניהםהואאוחזבראשהגטומושיטואליה, והיא תופסת!ה"ביתיוסף" (ד"ה וגם) נדחקכדיליישב,אךהואעצמוהקשהעלדבריו,ונשארבצ"ע. הד"מ (ס"ק ב) חילק בין קפצה ידה מרצון הבעל שמגורשת, לבין קפצה ידה שלא מרצונו שאינה מגורשת. גם דבריו צריכים עיון, שהרי מדברי הרשב"א עולה במפורש שמחלוקת ר"י ור"ת היא אפילו במקרה שקפצה ידה מרצונו, ולכן דימה זאת ל"ערק לה חרציה", ואפ"ה חלק 6 ר"תוכתבדהויכעיןגזל. לב"ח ישנה דרך נוספת, המחלקת בין שני המקרים: ולפענ"ד נראה דאין כאן התחלה לקושיא, דדוקא בהניח הגט בידה, לאחר שתקפוץ ידה לא הוי גט, אבל באוחז בראשו האחד והושיטו לה והיא לקחה אותו בידה בראש השני אין שם לא פתיחת יד מתחילה ולא קפיצת יד בסופה, אלא נתינה מידו לידה, והוא קירב אליה וסייעה בנטילתו, ולא דמי לגט בידה ומשיחה בידו וקפצה ידה, אלא כדדמי אוכלא לדנא, ולר"ת והרא"ש דמי הך דאוחז בראש אחד והושיטו לה וכו' להך דערק חרציה, דהיינו צמצם מותניו 5 דבריםאלוכתוביםכברבסוףדבריהרשב"אשהבאנו,אךבצורהבולטתפחות. 6 וכךהעירהב"ש (סימןקלחס"קו)

6 244 הרבעודדמכמן והטה עצמו לצדה ונטלתו כפירוש ר"ח, דלא כר"י שמביא ראיה דערק לה חרציה להכשיר בגט בידה ומשיחה בידו וקפצה בידה, דלר"ת והרא"ש דתופסין פירוש ר"ח אין משם ראיה לקפצה ידה. דבריו אינם ברורים כל הצורך דס"ס מהו ההבדל העקרוני בין שני המקרים? והנחה נתינה הושטה שני סוגי נתינה ב. לענ"ד נראה דאכן אלו שני מקרים חלוקים ביסוד אופיים. כדי לתת חפץ מאדם אחד לרעהו את החפץ מניח ישנם שני אופנים בסיסיים: האחד, באופן שהמקבל אינו עושה דבר והנותן עליו. השני, באופן שהמקבל שותף בתהליך הנתינה בכך שהוא מקרב את ידו אל הנותן ותופס אליו, ואף-על-פי-כן נראה להגדיר שהראשון נקרא "נותן" באופן שלם, המושט את החפץ הושטה. הנחה,ולשני והשני "מקבל"ולא "לוקח".לאופןהראשוןנקרא במסכת גיטין מצאנו כמה דוגמאות להנחה, כגון מניח או זורק גט בחצר (עז.), או כגון נתן גט בידה והיא ישנה (עח.) במצב כזה האשה אינה שותפה כלל בתהליך הנתינה. הדוגמה לאופן השני היא בעצם המקרה של הרא"ש (סימן ה), שאוחז הגט בראש אחד ומושיטו לה ולקחתו בראשהשני כלומר,הואמושיט להאתהגטוהיאגומרתאתהנתינה. נראה שבשני האופנים הנ"ל מתקיימת נתינת גט כהלכתה. בראשון ברור שהבעל פועל את פעולת הנתינה באופן בלעדי, אך לדעתי גם במקרה השני, למרות שבאופן מעשי גם האשה מעורבת כיוון שהפעולה נעשתה באופן מתואם עם הבעל, כדרך שאנשים נותנים, היא מתייחסת לבעל לגמרי. הגע עצמך, הרי רוב המקריםשאדם נותן חפץ לחברו נעשים באופן זה תופסאתקצהו השני,ולפעולהזואנוקוראיםתמיד אתהחפץלשמעוןושמעון מושיט שראובן אתהחפץלשמעון! נתן שראובן 7 נתבאר אם כן שישנם שני אופנים לנתינה מושלמת הנחה והושטה, כאשר המדד להגדרת נתינהאינושרק הנותןמעורבבפעולה,אלאשנעשהכדרךשבניאדםנותנים. 7 מה שנמצא בר"ן בסוגין (מ. ד"ה מתני') ביטוי "נתינה גרועה" ו"נתינה מעלייתא", נראה דאינו הגדרה במעשה הנתינה עצמו, אלא היא גרועה מצד שאינה מורה באופן ברור על גירושין, לכן בלא אמירת "הא גיטך" אי אפשר לסמוך עלמה שהיועסוקיםבאותוענייןקודם לכן, דשמאלאולגרושיןניתןלהכעת. נמצאשאמירת "הא גיטך" אינה הגדרהבפעולתהנתינהאלאבכונתהגרושין. לכן גםישלומר לר"ןשם שמהני אמירת "הא גיטך"גםלאחר הנתינה, ולאודווקאבשעתהנתינהעצמה,דאיןשוםגריעותא במעשה הנתינהעצמו (דבר זה שמעתימהרביצחק שטינברגנר"ו) ומה שכתב שם הר"ן "ומיהו כי אמר לה בתר הכי הא גיטך אפ' אחר שבא לידה מהני דונתן בידה קרינא ביה אע"ג דנתינה ראשונה לאו כלום היא" כוונתו שנתינה ראשונה אינה מגרשת כלל בלא אמירת הא גיטך, אך ודאי שמקרי פעולת נתינה, ואמירת הא גיטך מצטרפת לאותה נתינה.

7 גדרי נתינה בגט 245 הבעיה מתעוררתכאשר הגט ניתן באופן הראשון, באופן שלהנחה, ובכל זאת האשה מתערבת בנטילתו. מקרה כזה הוא לדעתי המקרה שנחלקו בו הראשונים בסוגיית גט ומשיחה: הבעל אוחזבראשהגטובא להניחובתוךידה,וקודםשהוא עוזבאתהגטהאשהקופצתידה.במקרה להניחו, כלומר הוא בחר לגרש באופן הראשון של את הגט אלא עמד הושיט זה הבעל לא הנתינה, שבו האשה פאסיבית, לכן כאן כל פעילות של האשה גורעת כיוון שפעולתה אינה משלימה אלא סותרת את אופי פעולתו של הבעל. במצב כזה פעולתה תוגדר כלקיחה, ובלשון הרשב"א:"כעיןגזילה". כמובן, אין כוונתו לגזילה מבחינה הלכתית, הוא רק מגדיר את אופי המעשה כמעשה שאינו משלים אתהושטת האיש,אלא כפעולה עצמאיתשל לקיחה שאין להקשר להנחת האיש, כמו מעשה גזילה, שרק הגזלן עושהו. נמצא שאף-על-פי שהאיש נתן בידה, כיוון שלא נגמרה נתינתו שהרי עדיין המשיחה או ראש הגט בידו ובאה האשה וקופצת ידה, אין משמעות לנתינתו: "והרי היא עושה כלללל הנתינה", כלשון הרא"ש. הרא"ש דקדק לומר ש"כל הנתינה" נעשיתעל-ידיהאשה,משוםשאיהקשרביןמעשההאיש למעשההאשהגורםלכךשקפיצתיד האשה מבטלת את המשמעות של הנחת האיש, שעדיין לא נגמרה, וכאילו היא עשתה את כל אלא כעין גזילה". הרשב"א זו נתינה "אין הנתינה (זו גם משמעות לשון הרשב"א בדעת ר"ת: לאכתבשהחיסרוןהואשהאישלאגמראת הנתינה,אלאשאיןזונתינה,כדברינו). זהולדעתי החילוקבין שניהמקרים שנתקשוהפוסקים לעילליישבםזהעם זה.כשהבעל אוחז מהני מה שנוטלתו, ואילו כשהוא אוחז את הגט הושטה את הגט בראשו ונותנו באופן של 8 להניחובידה קפיצתהידגורעת. ורוצה כיצד למדנו את דין הנתינה בגירושין? ג. יש בנותן טעם להוסיף כאן דיון קצר בשאלה מה אכן הביא לכך שיש כמה אופנים של נתינה. היה מקום לשאול מדוע בכלל נתינת גט שונה משאר נתינות שבתורה; הרי בדרך-כלל נתינה מתפרשתכהקנאה,ומדוענשתנוהדבריםבגירושין? נראהשישנן שתי תשובותבדבר: איבעיתאימאסבראואיבעיתאימאקרא. מסברא,שהריגט ניתןגםבעלכורחהשלהאשה,ואילוקנייןמצריך רצוןשלשניהצדדים לכןאיןיכולתלפרש בידה" כתיב, ועל-ידי קניין בלבד אין הכרח שהגט "ונתן" במובן קנייני. ומקרא, שהרי "ונתן יגיע לידה של האשה לכן על כורחך שמדובר בנתינה ממש. וביסוד העניין נראה שיש כאן נית, ולכן נתינת קני קניינית משמעות יני, אף-על-פי שיש לה קנייני קנ מעשה אינה עניין אחד: נתינת הגט 9 הגטהיאנתינהממשולאהקנאה. 9 8 נראהשזוהיכוונתהב"חבתירוצו,ודבריוהובאולעיל. בהמשך נראה שאמנם לעתים גם הקנאה מקרי נתינה, ומתקיים דין "ונתן" אך זה משום שבהקנאה יש נתינה, ולאמשוםשכלנתינההיאהקנאה.

8 246 הרבעודדמכמן כיוון שברור לנו שאנו זקוקים לנתינה ממשית, צריך להגדיר מהם תנאיה. נראה שאכן בתורה אין תיאור מדויק לכך, אלא שהתורה מכשירה כל נתינה כדרך בני אדם. שתי האפשרויות הבסיסיותהןשתיהנתינות שדיברנועליהןלעיל:הנחהוהושטה. "ערק לה חרציה".4 באופן של הושטה נתינה "ערק לה חרציה ושלפתיה" א. הדיןשחידשהרא"ש (סימן ה) לגביהושטה, הואבעצםמסקנה הנלמדתמדין "ערקלה חרציה". נמצא אם כן שבדין של "ערק לה חרציה" מחדשת הגמרא את היסוד של נתינה באופן של הושטה,שגםהיאמקיימתאתהצורךשל "ונתןבידה". ביאור שיטת ר"ח ב. מכאן נחזור למה שהערנו בראשית דברינו: מנין לרא"ש שגם לדעת ר"ח צריך שיקרב את הגט אליה?נראהבהמשך לדברינולעילשתירוץ הגמרא: "ערקלהחרציה", בעיקרובא להגדיר את אופי הנתינה, שהיא באופן של הושטה ולא באופן של הנחה. על-ידי שמצמצם מותניו ונתחלחלוהוא בעצםמאפשרלהאתלקיחתהגט,כמישאוחזגטבראשו ומושיטלה,ומאפשר לה ליטלו בכך שהוא מרפה אתאחיזתווהיא נוטלת. מעשה הסיוע כאן אינו השתתפות בנתינה בעלמא, אלא מעשה מתואם, המכיןלקראת נטילת האשה ומתבצע בשיתוף פעולהעם האשה: הוא מרפה את אחיזתו,ותוךכדיכךהיאנוטלת. לכן ברור לרא"ש שבלא קירוב הגט אליה, אין למעשה זה אופי של נתינה כי אין כאן שום הושטה.במקרהזההואכמי שאוחזהגטבידוקפוצה,ופותחידו,והיא נוטלתאתהגטמתוכה, שפשיטא לרא"ש שאינו גט, כיוון שאין כאן נתינה כלל אלא סילוק מונע בעלמא. בלא קירוב הגט לאשה מתבטלת מפעולה זו של צמצום המותניים משמעותה כהושטה, ונטילת האשה חוזרת להיותפעולתלקיחה "כעיןגזילה". נמצא אם כן שמה שמצריך הרא"ש בדעת ר"ח שני דברים (קירוב וחלחול מותניים) אינו כדי להגביר את סיוע הבעל בנתינה, אלא כדי שפעולת הקירוב תיתן לפעולת חלחול המותניים שם הושטה. על-פי זה יתבאר גם מה שהוקשה לפוסקים בדבריהרא"ש, כיצד מתקיימים ב"אחז הגט בראש אחדוהושיטולה והיאנטלתובראשוהשני"שניהתנאים,והרילכאורה ישכאן רקקירובהגט, ללא סיוע בנטילה! הבאנו את דברי הב"ח, שגם כאן הבעל מסייע בנטילה: "וגם מסייע בנטילתו, שאוחזו בנחת בראש האחד כדי שתקח בראש השני". נראה שתורף דבריו הוא מה שביארנו לעיל: שאין כאן רק סיוע בעלמא, אלא הגדרת הפעולה כפעולת הושטה שמתואמת ביניהם, ועל-ידיהרפייתאחיזתובגטלאחר שקירבאתידואליההואמסייםאתחלקובהושטה

9 גדרי נתינה בגט 247 ומאפשר לה את הנטילה; מה שאין כן בגט המונח בידו הפתוחה וקירב ידו אליה ונטלתו: אף- על-פי שקירוב יש כאן, פעולה מתואמת של הושטה אין כאן. ביאור דברי הרא"ש בשיטת רש"י ג. הרא"ש בפירוש הראשון להעמדת הגמרא "דערק לה חרציה ושלפתיה" פירש: עקם מתניו לקרב אליה הגט, והוי כאילו קרב לה את ידו והיא לקחה את הגט מתוכה. מהמשך דבריו משמע שלפי פירוש זה, אם הייתה ידו פתוחה וקירבה אליה ונטלתו הוי גיטא (חוץ מלר"ח), והיינו שקירוב הגט מספיק לעניין נתינה. ונלענ"ד, שגם פירוש זה מודה עקרונית למה שביארנו, שהיסוד של "ערק לה חרציה" הוא נתינהבאופןשלהושטה,אלאשהוא מרחיבאתגבולותיהשלההושטה. לפי פירושזה,גםאם אין סיוע בנטילה, אלא רק קירוב היד על מנת שהאשה תיטול, הדבר מספיק כדי להגדיר את מקרי. והושטה המעשהכפעולהמתואמתביןהאישוהאשה, אםכן,המחלוקתביןר"חלרש"י והרא"שהיאבגבולות.ר"חכוללרקהושטה רגילהבכללזה, או מה שממלא את תנאיה באופן מלא ולכן מצריך תרתי, ואילו רש"י והרא"ש מסכימים לכלול גם מעשה שחסר בו קצת בסיוע המעשי לנטילה, אך בכללות הוא עדיין נושא אופי של 10 הושטה. שיטת הרמב"ם ד. נבואעתהלבאראתשיטתהרמב"ם (גרושין פרקא הל'יב) על-פיהעקרונותשביארנו: גט שהיה מונח על הארץ, ואמר לה "טלי גיטך מעל גבי קרקע" ונטלתו, או שהיהקשור עלידואועל ירכוושלפתו ממנו, אע"פ שאמר להאחר שבא לידה "הרי הוא גיטך" אינו גט, שנאמר "ונתן בידה", לא שתקח היא מעצמה, והרי לא נתן לה הוא ולא שלוחו. אבל אם הרכין לה בגופו או הטה ידו עד ששלפה הגטמעליו,ואמרלה "ה"זגיטך" הריזהגט. והנה, ברמב"ם (שם הל' יא) מבוארשאמירת "הא גיטך" אינה אלא מדרבנן, "ואם נתןבידה ולא 11 אמר כלום ה"ז פסול" אבל לא בטל, ואילו כאן משמע מלשון הרמב"ם שאמירת "הא גיטך" 12 מעכבת. 10 החיסרוןהואבאחיזתהאישלקראת נטילתהאשה,שמתקיימתבמקוםשאוחזבראש אחדשלהגט ומושיט,אך אינה מתקיימת במקרה שהגט בידו הפתוחה, ומקרב את ידו לקראת האשה: ר"ח פוסל נתינה כזו, כי הוא איננו רואהבהתשלוםשלפעולתהאיש,אלאלקיחהגמורהשלהאשה. 11 וע'רמב"ם (גרושיןפרקיהל'א-ב).

10 248 הרבעודדמכמן עוד יש להבחין שהרמב"ם, בנגוד לשאר הראשונים, לא הבין שהגט היה תחוב בין חגורו למותניו (כלשון רש"י) אלא שהיה קשור על ירכו או על ידו, והרכין לה בגופו (כדי לקרב 15 ירכו)אוהטהידו עדששלפההגט מעליו,כלומר,מדוברשהואשולחידולעברה אומרכין הגוףאליהבתנועהשלמסירה,והיא כנגדושולחתידהושולפתאתהגטמעליו. לענ"ד, הרמב"ם מפרש עקרונית כדברי רש"י והרא"ש בפירוש הראשון, ש"ערק לה חרציה" היאנתינהבאופןשל הושטה,אלאשלדעתואיאפשרלהסתכלעל פעולהכזוכפעולהמתואמת בין הבעל לאשה, אלא רק כשאומר לה תוך כדי מעשה הנתינה "הרי זה גיטך", כך שבעקבות אמירה זו היא נוטלת הגט. שהרי היא צריכהלשלוף את הגט שקשורעליו וזוהי פעולת לקיחה "כעיןגזילה",לכןרקאמירת "האגיטך" משוהלמעשהזהשלהאשה אופישלהשלמתמעשה האיש כך שיוגדר כהושטה. אבל בהושטה רגילה, שאוחז בראש הגט ומושיט לה והיא תופסת 16 ראשוהשני,אפילובלאאמירת "האגיטך"כשרמדאורייתא (ומדרבנןפסול). ר"י כפי שהובאה בדברי הר"ן א.שיטת שיטות הראשונים השונות ומשיחה ביאור גט.5 נראה ששאלת הגבול בין הנחה להושטה היא גם קוטב הדיון במחלוקת ר"י ור"ת בסוגיית גט ומשיחה.לדעתר"ת,אם הבעל נותןאתהגטלתוךידה,וקודםשעזבאתהגטקפצהידה אינה להניח,אל לאשה להיות מעורבתכלל בנתינה. מגורשת. וביארנו דבריולעיל,שכיווןשהואבא אך לדעת ר"י, כיוון שעשתה כן מרצון הבעל הוי כ"ערק לה חרציה ושלפתיה" (בין על-ידי אחיזה בראש הגט, בין על-ידי משיחה). אמנם נסתפק בזה, ולמעשה הורה להחמיר לתת את הגטבידהפתוחהלגמרי,אולתוךחיקה,כךש"הבעלגומר נתינתהגטלגמרי"(לשוןהר"ן). נראה שגם ר"י מודה ליסוד שביארנו, שישנן שני דרכי נתינה: הנחה והושטה, ו"ערק לה חרציה" הוא דין של הושטה. הספק שלו הוא במקרה של גט ומשיחה, כיוון שכאן זהו מעשה 12 ראיהלכךשכאןהאמירה מעכבתישלהביא מהמשנה (גיטין עח.)בדין "כנסישט"חזה",שהרמב"םביארבו שזהו חיסרון מדאורייתא, משום שלא נתנולה בתורת גירושין ולכן צריך הוא לומר לה (אפילו לאחר זמן) "הא גיטך". מבואר אם כן שבמשנה זו, הצורך לומר "הא גיטך" הוא מדאורייתא ולא מדרבנן בלבד, ו"מכנסי שט"ח זה" נלמד גם ל"מצאתו מאחוריו", שאמירת "הא גיטך" מעכבת. אמנם, בנגוד ל"כנסי שט"ח", שאמירת "הא גיטך"היאלאחרזמן,כאןמשמעשצריךלומר "האגיטך"בשעתהנתינהממש. 13 בפירושהמשניות,במקוםירכוכתוב "קשורעלגבו". 14 בפירושהמשניותהלשוןקצתאחרת:"שירמוזלהשתקבלנו",ונראהדהיינוהרכנהדהכא. 15 כמו "נטהידךעלהים"(שמותיד,טז),שמשמעותושליחתהידקדימה. 16 עיין ב"אבני מילואים". וכל דבריו שם אינם כדברינו, דהוא תפס שם ש"ערק לה חרציה" אינו אלא סיוע בנתינה, ולא נתינה גמורה.

11 גדרי נתינה בגט 249 הנחה,שהריבא להניחאתהגט בידהללאהתערבותמצדה.מבחינהזאת, שבאופיוהואמעשה 17 קפיצתהיד היא פעולהסותרתולא משלימה,שהרי אינה נצרכתמראשעבור נתינתהגט.בכל לעשות פעולה מתואמת עם האשה, כוונתו זאת נסתפק ר"י, אולי כיוון שרצונו של הבעל בכך, הושטה, למרות באופן שהוא יניח והיא תקפוץ את ידה, תועיל לתת למעשה שם של פעולת האםהכוונה המעשהמצדעצמו הואאופישלהנחה. כלומר,שורשהספק שלר"י הוא שאופי הפעולה בקביעתשמהכמעשההושטהולאכמעשההנחה. אופי גוברתעל שיטת ר"י כפי שהובאה ברא"ש, וביאור שיטת הרמב"ם ב. ברא"ש בר"ן, אף שמה שכתבתי כאן בדעת ר"י מתאים לדבריו כפי שהובאו הדבריםבסגנוןאחר: (סימן ז) ור"יאומר דמיקרישפיר נתינה,כיוןשהואהתחיל הנתינהקרינןביהשפיר,ונתן אע"פשהיאגמרההנתינה. הוא הביא סעד לדבריו משני מקומות. א. ב. הובאו גיטין כד: "אל תתגרשי אלא בבי"ד פלוני", דמיגרשא כשמגיעה לשם, ואפילו שהוציאה הגט מרשותה בינתיים, אם נטלתו שוב ובאה לבי"ד מגורשת, אע"פ שבנטילה אחרונה לא בא הגט לידה מיד הבעל, כיוון שתחילת נתינתו להתגרש נתנו בידה "ונתן"קרינאביה,ולא "טליגיטךמעג"ק". כתובותפו: ה"זגיטךולאתתגרשיבו עדלאחרל',דאם שובנטלתווישנובידהבסוף ל' מגורשת, אע"פ שמעצמה גומרת הנתינה", (ורק בצדי רה"ר נסתפקה הגמרא פו:). פשט דברי ר"י כפי שהם מנוסחים בדברי הרא"ש הוא שמספיקה התחלת נתינה, ואין צורך שהבעל יבצע נתינה גמורה. הרא"ש דוחהאתדבריובפשטות,דהכאשאנישעדייןלא נגמרהכללנתינתהבעל,מהשאיןכן בשתי הדוגמאות שהביא ר"י שם מדובר בכך שהאשה מתגרשת בנתינה הראשונה שהייתה 18 נתינהגמורה ולכןהכריער"תשאינוגט. צריך בירור נוסף בדברי ר"י שברא"ש, מדוע אין הואמביא ראיה מ"ערק לה חרציה" כמו שהובא בדברי הר"י הנחה,מהשאין שבר"ן.וישליישבשפשיטאליהשאינודומהל"ערקלהחרציה"וכמושכתבנוכיכאןזהומעשההנחה הושטה, ופשיטא ליה שעל-ידי כונה אי אפשר להפוך הנחה להושטה. לכן כן "ערק לה חרציה", שהוא מעשה חיפשר"ימקורותאחריםלביסוסעמדתו.

12 א. ב הרבעודדמכמן "כריתות"? של "בעינן כריתות וליכא" מהי ההלכה ג. כדי לבאר את דברי ר"י כפי שהובאו ברא"ש, נקדים כאן כמה דברים ביסוד הפסול של "גט בידה ומשיחה בידו". בגמראשם מבוארשהפסולהוא "בעינןכריתותוליכא".במקוםאחר (בבא מציעא ז.) מבוארעוד, שנתינתחפץבאופן שמשיחהבידהנותןמקרינתינהטובה: דכמאן...האי סודרא, כיון דתפיס ביה שלש על שלש קרינן ביה "ונתן לרעהו" וקני. דמי דפסיק מקשההגמרא: "ומאישנאמדרבחסדאדאמר רבחסדאגטבידהומשיחהבידואםיכוללנתקו ולהביאו אצלו אינה מגורשת, ואם לאו מגורשת" ומתרצת: "התם כריתות בעינן וליכא, הכא נתינה אך אין כריתות. יש נתינהבעינןוהאאיכא".כלומר,בגטבידהומשיחהבידו אם אכן יש כאן נתינה, מדוע דוחה הרא"ש בפשטות את דברי ר"י, ואומר שלא נגמרה נתינת הבעל?והריבגמרא (בבא מציעאשם) מפורששישכאןנתינה! ונראה שאת החידוש של הגמרא "בעינן כריתות וליכא" אפשר להבין בכמה דרכים: "כריתות" היא הלכה עצמאית בגירושין שאינה קשורה כלל לדין הנתינה. ההלכהשל "כריתות"מאפיינתהלכותאחרות בגירושין.גם אתזה ניתןלהבין בכמה אופנים: בעינן "ונתן", וכאשר נתן גט והמשיחה בידו ליכא כריתות בנתינה, והנתינה נגמרה. לא פסולה. כאשרליכאכריתותבנתינה הנתינה נגמרה,אךהיא בעינן "בידה", ד"ונתןבידה"כתיב שהגטיגיע לרשותה,וכאשרהמשיחה לגמרי. בידו ליכאכריתותב"בידה",ואינוברשותה ביאור שיטות הראשונים השונות לאור זה: רא"ש, רמב"ם ור"י. ד. כעת נחזור לדון בשיטות הראשונים השונים בסוגייתנו. 19 הרא"ש,שדחה אתדברי ר"י,ודאילמדשכיוון שהמשיחהבידהבעללא נגמרההנתינה, ולכן הואנקטשאיןבראיותיושלר"יממש, כיווןששםמעיקראנתןנתינהמעלייתא. 19 ומה שכתב "הכא מעיקרא לא הויא נתינה" כוונתו שעדיין לא נגמרה. לכן אם כעת יעזוב את המשיחה (והיא עדיין לא קפצה את ידה) נראה שתהיה מגורשת, ופשוט (אך אם תיפסק המשיחה מעצמה אינה מגורשת, כיוון שלא הבעל גמר את הנתינה).

13 גדרי נתינה בגט 251 את שיטת ר"י ניתן להסביר על-פי הדרך הראשונה שהצענו, ש"כריתות" היא הלכה עצמאית, ואינה קשורה לנתינה, לכן בגט ומשיחה נעשתה נתינה כהלכתה, ומכל מקום אינה מגורשת כיוון דליכא כריתות. לפי זה מובנת ההשוואה בין גט ומשיחה ל"הרי זה גיטך ולא תתגרשי בו עדשתגיעי לב"ד פלוני" שהבעל נתן נתינהכהלכתה,ובכל זאת אינה מגורשת מחמת חיסרון אחר. חיסרון זה, כגון "כריתות", יכול להתמלא גם על-ידי האשה בעצמה, כמו שכשמגיעה לבי"דפלונינוטלתבעצמהאתגיטהומתגרשתבו. נראה שכך תוסבר גם שיטת הרמב"ם (גרושין פרק ה הל' טז): זרק הגט לידה והיה קשור במשיחה, וקצת המשיחה בידו, אם יכול לנתקו שתיפסק המשיחה. עד ולהביאואצלו אינהמגורשת מדויק מדבריושכשנפסקת המשיחה ואפילו על-ידי האשה מגורשת. מדוע, והריעדייןלא נגמרההנתינה? נראה לבארגם בדבריושכריתות היא הלכה עצמאית, ואםכן הנתינה כברנגמרה, אלא שעדיין אין כריתות, לכן ברגע שנפסקה המשיחה יש גם כריתות, והאשה מגורשת. אכן למי שסובר שהנתינה אינה נגמרת כל עוד המשיחה בידו, גם אם תיפסק המשיחה לאחר מכן, הגירושין לא יחולו. 20 עייןב"ביתיוסף"ובב"ש (ס"קד). 21 אכן, יש לעיין אם הבעל עצמו חתך את המשיחה בידו השניה, דיש לומר דבזה הבעל עצמו גמר את הנתינה ומגורשת,ורקאםאדםאחראוהאשהחתכואתהמשיחהאינהמגורשת,כיווןשהבעללאגמראתנתינתו. 22 הבנהזומתחזקתלאורהלכותנוספותברמב"םשיסודןבדיןכריתות: "הריזה גיטךוהנייר שלי אינהמגורשת, שאיןזהכריתות" (גרושיןפרקח הל' יד). איןכאןחסרוןבנתינה אלא בעיהעצמאית,שבעינןכריתותוליכא. הרמב"ם מגדיר את ההלכה של כריתות (גרושין פרק א הל' א): "ושיהיה ענינו דבר הכורת בינו לבינה", ושם לא נכרת בינו לבינה עדיין ישאר לו עליה רשות. ואם שלא (בהל'ג): "ספר כריתות, דבר הכורת בינו לבינה לא נכרת", אך אם לאחר זמן ייכרת תהיה מגורשת, אף שבשעת "עדיין אינה מגורשת, כמו שיתבאר". ודו"ק הנתינהאיןעדייןכריתות.והטעםכנ"ל,משוםשכריתותהיאהלכהנפרדתמהנתינה. (בגרושין פרקח הל' י, בגט שיש בו תנאי, פסק הרמב"ם: "'הרי זה גיטך על מנת שלא תשתי יין כל ימי חייכי' אינוגט,שאיןזהכריתות.כלימיחייאוכלימיחייפלוני הריזהגט,שהריכרתבינולבינה,ולאתשארלועליה רשות כשימות אותו פלוני" כאן אמנם מגורשת כבר מרגע נתינת הגט, אף שיש לו עדיין רשות עליה עד שימות כריתות בעתיד. לעומת זאת בנידון דידן, שאין הכרח שבעתיד ודאי אותו פלוני, כיוון שהגט ניתן באופן שיש בו תהיהכריתות,ישלהמתיןעדשתושלםהכריתותבפועל).

14 252 הרבעודדמכמן אף-על-פי שנראה שדברינו כנים בשיטת הרמב"ם, שכריתות היא הלכה עצמאית ולא דין בנתינה, בדברי ר"י יש עדיין קושי מסוים, משום שדקדוק לשון הרא"ש מורה שלפי ר"י, החיסרוןהואבנתינה: קרינןביה שפיר ונתן, הנתינה התחיל ור"יאומר דמקרי שפיר נתינה,כיון שהוא גמרה הנתינה. שהיא אע"פ משמע מכאן שהבעל רק התחיל את הנתינה ולא גמר, ואילו לפי מה שביארנו הנתינה כבר נגמרה. לכן נראה לבאר את דברי ר"י כאפשרות האחרונה שהעלינו, שכיוון שאין כריתות לא מקרי "בידה" באופן מושלם, כיוון שלבעל יש עדיין שליטה מסוימת בגט, שיכול לנתקו ולהביאו אצלו.כיצדיוסברועל-ידיזהדבריר"י? בידה".כשר"י לבין התקיימותהדיןהכוללשל "ונתן נתינה ביןפעולת נראה לומרשר"ימבדיל מדברעלתחילתנתינהוגמר נתינה,הואאיננומתייחסלפעולתהנתינה בלבד שהריהיאכבר נגמרה, וכמו שביארנו לעיל, נמצא שהתקיים דין "ונתן" אלא כוונתו לומר שהגט עדיין לא את התהליךשל "ונתן בידה"שהרינתן,אך האשה רקהתחיל בידה"לגמרי. מבחינה זו הבעל "בידה 23 אותו,כיווןשבקפיצתהידמתקיים "בידה". גומרת ביאור ראיותיו של ר"י ה. נותר לנו לבאר מה הראיה של ר"י לשיטתו משני המקרים שהביא: "אל תתגרשי אלא בבי"ד פלוני" (גיטין כד) ו"הרי זה גיטך ולא תתגרשי בועד לאחר ל'" (כתובות פו:). ונראה שבנתינת גט עד "בידה" הגרושין, אלא שלא מתקיים דין חלות עייייכוב לאשה בתנאי כזה, אין כאן רק שמגיעהלבי"דפלוני. לכןכשמגיעהלאותו בי"ד,או לאחר ל' יום,צריךשתיטולשוב את הגט או שיהיה ברשותה. רק כשמתקיים דין "בידה" יכול הגט לגרש, אבל עד אז לא התמלאה הדרישההבסיסית של "ונתןבידה". נמצא לפי זה שבאמת קיום דין "בידה" במקרים הנ"ל מתבצע על-ידי האשה, ולזה קרא ר"י שהאשה גומרת את הנתינה ומכאן ראיה גם לגט ומשיחה, שניתוק המשיחה שנצרך כדי להשלים את דין "בידה" יכול להיעשות גם על-ידי האשה. זהו תוכן ראיותיו של ר"י. 23 בגיטיןעח:מבוארשגטשיוצא מד"אשלולד"אשלהפסול,ומנמקתהגמראמשוםדאגידגביה.ופירשרש"י: גביה גביההחיסרוןהוא ד "עדייןהגטברשותוקצת,ואנןונתן בידה בעינן,עדשיהאכולוברשותה".מבוארכאן שבאגגגייייג ב"בידה", וה"נ י"ל כשאגיד גביה במשיחה. (ע' גם ברש"י גיטין כ: "הרי זה גיטך והנייר שלי אינה מגורשת" ופירש רש"י שם: "דכיוון דהנייר שלו לא נתן לה כלום, דנמצאו אותיות פורחות באוויר". כוונתו לומר שאף נתינה,ס"סהיא לאקיבלהכלום,ואין "בידה"גטדעיקרהגטהןאותיותיו (כלומרמהשכתובבו פעולת שנעשתה ולאהניירעצמו)והאותיותפורחותבאויר.

15 גדרי נתינה בגט 253 אמנם, הרא"ש חולק וסובר כי בגט ומשיחה "מעיקרא לא הויא נתינה", כלומר לא נגמרה פעולת הנתינה של הבעל, ולכן אינו דומה ל"אל תתגרשי בו אלא בבי"ד פלוני", שם נתן נתינה גמורה. היא הרא"ש היא שכריתות היא הלכה עצמאית, שיטת הרמב"ם אם כן, עלה בידינו ששיטת שכשאין כריתות עדיין אין "ונתן" דלא נגמרה הנתינה משום דבעינן נתינה שיש בה כריתות, היא שכשאיןכריתות לא מקרי "בידה", כיוון שהגט אינו ברשותה ובשליטתה ר"י ואילו שיטת לגמרי. שיטת התוספות ו. גםהתוספות (גיטין עח: ד"ה אם יכול לנתקו ולהביאו) מביאיםאתשיטתר"תבגטומשיחה: נראה דלא מיירי כשהיתה ידה פתוחה ולאחר שנתן הגט בידה קפצה ידה, דא"כ אפ' אין יכול להביאו אצלו אינה מגורשת, כיון דבשעת נתינה היה יכול להביאו אצלו, ומה שקופצת ידה אח"כ זה אינו עושה הבעל אלא היא, והוי כמו טלי גיטך מעג"ק ואינו גט. בסוה"ד מסיקים התוספות מכך השלכה למקרה ש"אוחז בראש הגט ונותנו לה": וצריךליזהרשתהאיד האשהפתוחהעד שיניחכל הגטבידה,דאם תקפוץ ידה בעוד שהבעל אוחז בראש הגט בידו לא הוי גט, דהוי כמו גט בידה ומשיחה בידו, ונראה דכשר, דלא גרע מערק לה חרציה ושלפתו דהוי גט, אע"ג דביד הבעללהדקשלאתטול, והמחמירתבואעליוברכה. פשטות דבריהם, שאין הם מערערים על מה שכתבו בראש הדיבור, שבגט ומשיחה פשיטא שאינוגט אם קופצת ידה, ורק באוחזבראש הגט ומניחבידה נסתפקו אולי מהני. מהו החילוק ביןהמקרים? בנתינה; כלומר, אף-על-פי שכשהניח את הגט פסול נראה שהתוספות סוברים ש"כריתות" היא פסולה. בגט ומשיחה זהו מצב ברור: הנתינה נתינה נגמרה הנתינה, כיוון שאגיד גביה זוהי נגמרה,אךכיוון שעדייןאגידגביה,מתבררשהנתינהפסולה ואינוגט.אבלכשאוחזבראשהגט ורוצה להניח בידה, יש מקום להכשיר ולדמות ל"ערק לה חרציה", שהיא נתינה בדרך של הושטה שהרי בעצם לא נגמרה הנתינה כל עוד לא גמר את פעולתו, לכן אפשר לומר הושטה שהסכמת הבעל שהאשה תקפוץ את ידה כהמשך לתחילת נתינתו נחשבת לפעולת 24 מתואמת,כמו "ערקלהחרציה". 24 הר"ןלאחילקביןהמקרים,כיווןשלדעתוגםבגטומשיחהמקרישלאנגמרההנתינהעדיין.

16 254 הרבעודדמכמן לפי זה יוצא שמה שהוסיפו התוספות לגבי גט ומשיחה: "ומה שקופצת ידה אח"כ זה אינו שנגמרה עושה הבעל אלא היא, והוי כמו טלי גיטך מעג"ק ואינו גט" מדוקדק מאוד, דכיוון פסולה,מעתהמהשעושההאשההויכמו "טליגיטך"שהריישרקלקיחה שלה. הנתינה,והיא הר"ןלעומתזאת נקטשגםבגטומשיחה נתינתהבעללא נגמרה,ולכןקראלדבר "כעיןגזילה" כלומר, אין כאן השלמה למעשהו של הבעל אלא פעולה עצמאית, וממילא נתינת הבעל לא נגמרה. לכן לדעת הר"ן, גט ומשיחה דומה לגמרי לאוחז בראש הגט וקפצה ידה קודם עזיבתו נפסלה, ונפסלה נגמרה הנתינה,אךלדעתהתוספות,בגטומשיחה נגמרההנתינה לא אתהגט:בשניהם 25 מהשאיןכן באוחזבראשהגט,שעדייןלאנגמרההנתינה. קושיה בשיטת התוספות ויישובה ז. אכן, מה שחילקנו בדעת התוספות בין גט ומשיחה לאוחז בראש הגט לכאורה נסתר מהגמרא (בבא מציעא ז.) שהבאנו לעיל, שהרי שם הגמרא משווה גט ומשיחה ל"סודרא דתפיס בו המקנה שלש על שלש והקונה עדיין אוחז בו ג"כ", והמקרה של סודרא הוא ממש כמו אוחז בראש הגט. נראה שאפשר ליישב קושי זה, דבאמת תפיסת הסודר על-ידי המקנה כאשר עדיין הקונה אוחז בו אינה דומה לאוחז בראש הגט. אדרבה, היא דומה לגט ומשיחה. וביאור הדברים הוא כשהסוגיה מסיקה שכשאוחז שלוש על שלוש "כמאן דפסיק דמי" כוונתה שכיוון שהשלוש על שלוש הם בתוך ידו ממש, כל השאר הוא מיותר, ומבחינתו הוא כמשיחה בעלמא, דהמקנה קונה את השלש על שלש בלבד. לכן שואלת הגמרא מיד, אף-על-פי שיש "כמאן דפסיק", הרי חזינן בגט ומשיחה דלא חשיב נתינה, ואם כן הכא נמי לא נחשב שנתן את השלוש על שלוש?! לעומת זאת,באוחזבראש הגטהנידוןהואהגט כולו,ולארקמהשהאשה תופסת,ולכן אחיזת 26 הבעלבראשהגטוהנחתובתוךידהשל האשהלאדמיכלללנתינתסודר. מיושבת אם כן קושייתנו, ושפיר ניתן לחלק בין גט ומשיחה לאוחז בראש הגט ומניחו בתוך ידה. 25 לפיזהנראה שלתוספות,גםאםכעת יעזובהבעלאת המשיחה אינהמגורשת, דכברנפסלה הנתינה. לרא"ש לעומת זאת, כיוון שעדיין לא נגמרה הנתינה אם כעת יעזוב הבעל את הגט תהיה מגורשת. ולרמב"ם נתבאר שאפילו תיפסק המשיחה מעצמה (או אפילו על-ידי האשה) תהיה מגורשת, כיוון שהחיסרון של כריתות יכול להסתלקגםעל-ידיהאשה.וכןמבוארגםלשיטתר"י,שהרילדעתואפילוקפצהידה מגורשת. 26 מה עוד שנתינת סודר בפשטות נעשית באופן של הושטה, ולא של הנחה. דימוי הגמרא לגט ומשיחה הוא רק משום שיש כמאן דפסיק, וכאילו השלוש על שלוש הם אצל המקנה לגמרי, כמו גט שהונח ביד האשה.

17 גדרי נתינה בגט ביאור שיטת רש"י בריש פרק הזורק א. 255 הקנאה כמעשה נתינה.6 בגמרא (גיטין עז:) מובא מעשה בשכיב מרע שגירש את אשתו ע"י שהקנה לה את חצרו, והגט נמצאבתוך החצר.החצרנקנתהלאשהעל-ידישעשתה קנייןחזקהבקרקע. במקרה הזה לא התקיימה למעשה שום פעולת נתינה על-ידי הבעל, ואם כן תמוה כיצד האשה מתגרשת והרי "ונתן בידה" כתיב! יותר מכך, כאן האשה מבצעת את פעולת הקניין של הקרקע,ומדוע לאנאמרשישכאןחיסרוןשל "טליגיטךמעלגביקרקע"? רש"י (שם ד"ה חזקה) ביארשהאשהקונהאתהגטבקנייןאגב: בתוכו,ותנן:נכסיםשאיןלהםאחריותנקניןעם וגיטה דהשתאקאיהיבלהחצר 27 נכסיםשישלהםאחריות,בכסףבשטרובחזקה. הר"ן במקום הקשה עליו, דאם אכן הגט נקנה באגב, מדוע יש צורך שיהיה בתוך החצר? הרי קיימא לך שלא צריך צבורין בקניין אגב? נראהשלאור מהשביארנו למעלה,שהנחה וגם הושטה מקיימותאת דיןהנתינה, כיוון שדיןזה מתאפיין לפי מה שדרך בני אדם לקרוא לו נתינה, אפשר להבין שגם הקנאה מקרי נתינה. ולמרות שהאשה עושה את פעולת הקניין, בסופו של דבר הבעל נקרא "נותן" והאשה "מקבלת". הגע בעצמך, הרי כשאדם נותן מתנה לחברו ואומר לו שייטול את המתנה ממקום שם נתינה עליה, אפילו שהקנאה לו מתנה, ומשום נתן פלוני, בכל זאת אנו אומרים שהנותן שהמקבלפועלאתמעשההקניין. מתקיים דין "ונתן", לכן שבהקנאה לאור זאת ניתן ליישב את דברי רש"י בסוגיה. רש"י למד 28 בהקנאת הגט אגב החצר קיים הבעל את דין "ונתן". מכל מקום, בהקנאה בלבד לא סגי, כי של הימצאות הגט מציאותי עדיין הגט אינו "בידה" ברשותה,שהרידין "בידה" מצריךמצב בידה או בגגה, חצרה וקרפיפה. לכן הצריך רש"י שהגט יהיה בתוך החצר, אפילו לאחר שהוא נקנהלה. קניינים בגט ב. לדרכנו, יש מקום לדון בקניינים בגט בכלל, שהרי קניין מועיל לקיים את דין "ונתן" ה"פנייהושע"אמנםביארשדברירש"יהםרקבהו"א,ולמסקנהגםהואסוברשמתגרשתמשוםשהגטבחצרה כתוספת,אךאיןבכךהכרח. כמובן, רק במקום שהאשה מסכימה לקנות, כיוון שבלי זה אין כאן קניין וממילא אין נתינה. ומה שגט מועיל בעל כורחה זה רק במקום שנותן נתינה רגילה.

18 256 הרבעודדמכמן בשאלה זועסקוכבר האחרונים,ובראשםה"תורת גיטין"ורעק"א. 29 ה"תורת גיטין"מסיקשרק קניינים שנלמדו מ"ידה" מועילים, כגון משיכה, אך שאר קניינים, כגון סודר או אגב, אינם מועילים (וגם בקניינים המועילים, דווקא ברצונה שאז יש לקניין משמעות, ולא בעל כורחה). 30 הקני הקנייןןןן אינומגרש,אלא רק קניין שמקייםגם "בידה". אם נתרגם זאת עצם מדבריו עולה שאכן לניסוח שלנו במאמר זה, נאמר שקניינים יכולים לקיים את דין "ונתן", אך אין להם משמעות מציאותי, שהגט מגיע לרשותה. לפי שיטתנו נמצא שגם מצב לקיום "בידה". דין "בידה" הוא באגבאפשרלגרש,אםהגטמונח לאחרשהקנייןברשותה כדברירש"יכאן. "טלי גיטך מעל גבי קרקע" ג. אם כנים דברינו, שגם קניין מקיים דין "ונתן", מדוע בכל "טלי גיטך מעל גבי קרקע" אינה 31 מגורשת, והריהואמקנהלהאתהנייר? ניתן לבאר זאת בשני דרכים: א.אמנם קניין מקיים דין "ונתן", אך "טלי גיטך מעל גבי קרקע" אינו רק חיסרון בנתינה, אלא של לקיחה, ולכן רק במקום שהאשה לוקחת בפועל אינו גט. אך באגב, שאין לקיחה פסול 32 שלה בפועל מגורשת. אך אינו נראה לומר כן, משום שאין ילפותא מיוחדת לדין "טלי 33 גיטך מעל גבי קרקע". זוהי מסקנה של רבא (גיטין כד., עח.) מכוח דין "ונתן", שבעינן שהוא ייתןולאשהיאתיקחואםאכןמתקייםבקניין "ונתן",תו איןחסרוןבפעולתהקנייןשלה. גיטך המונח על הקרקע". טלי גיטך אינו ל"קני גיטך מעל גבי הקרקע" ב.יש לחלק בין "טלי מועיל, אך קני גיטך מועיל, כיוון שהקנאה היא מעשה נתינה. דברי רבא אכן נכונים ברוב 34, הקנאתו ולא גט נתינת מקרי הגירושין, כיוון שפעולת הגירושין הרגילה נעשית בדרך של שהרי אשה מתגרשת אפילו בעל כורחה (ובמהותם הגירושין חלים מכוח קבלת הגט אצל האשה. אפילו במקרה שיש הקנאה, ההקנאה היא מרכיב בקבלת הגט, אך היא עצמה אינה הובאודבריהםב"פתחיתשובה"(אבה"עסימןקלטס"קד). רעק"א הסיק שצריך להקפיד שהגט לא יצא מחוץ לידה כלל (הובאו דבריו בפת"ש הנ"ל). אך לענ"ד נראה שמדיןהושטהשהבאנולעילמוכחשאיןצורךבזה. 31 וכעיןזההקשהגםה"קהילותיעקב"(סימןטו). 32 כעיןזהכתבהגרש"שבשיעוריו (גיטיןסימןד).ויעויןגםבשיעוריהגר"שרוזובסקי (גיטיןעמ'רנ). 33 רש"י (גיטיןכד.):"לאאמרכלוםדכעינןונתן",וכןבגיטיןעח. אמנם לאחר הגירושין הגט גם קנוי, אך בעלות האשה על הגט היא דין השייך לחלות הגירושין, ולא למעשה הגירושין שהרי גם בעל כורחה מתגרשת. ואכמ"ל.

19 גדרי נתינה בגט 257 מגרשת, וכמו שביארנו, ההקנאה מקיימת רק את המרכיב של "ונתן"). אבל באמת אם מקנה לה את הגטוהיארוצה לקנותובהגבהה מהני, כיוון שלאחר שתגביה את הגטנמצא שהוא בידה,ומתקייםגםדין "בידה". התוספות בריש פרק הזורק שיטת ש ד. לתוספות (שם ד"ה ותיזיל) ישנה שיטה אחרת, כיצד מתקיים דין "ונתן בידה" בהקנאת החצר לאשה: "כיוון דהגט בא מרשות הבעל לרשותה הוי כאלו נתנולה", ולא הוי כ"טלי גיטך מעל גביהקרקע". כלומר, מעשה הקניין שהאשה עושה הוא בחצר ולא בגט, ואם כן אין מעורבות של האשה 35 בנתינת הגט עצמו. הנתינה עצמה מתקיימת בכך שהגט עבר מרשות הבעל לרשותה. עדיין צריךבירור איך מעבר הגט מרשות הבעל לרשותה מיוחס אל הבעל דווקא,כך שמקרי "ונתן". לכך שהגטיעבור מרשותולרשותה,והאשהלאהייתה מעורבת גרם נראהלומרשכיווןשהבעל של נתינה, שבו אין לבעל נוסף סוג בנטילתו סגי בכך לדין נתינה. נתינה זו היא בעצם מעורבות בפועל, ומכל מקום די בה כדי להיקרא נתינה. מבחינה מסוימת היא מחודשת עוד יותר מהקנאה באגב, כי להקנאה אנו אכן קורים "נתינה", אך מנין לנו שאכן גט שבא מרשות הבעל לרשותה בגרימת הבעל בלבד מספיק כדי לקיים דין "ונתן"? מכל מקום לדבריהם של התוספות יש מקום רק על-פי מה שביארנו, שאין גזירת הכתוב מיוחדת איך צריכה להיות נתינה,ולכןיש סוגינתינות רבים,ולכלאחד ישאופי משלו. סיכום.7 עסקנו במאמר זה בעיקר בשתי סוגיות מרכזיות העוסקות בדיני נתינת גט: סוגיית "ערק לה חרציה" וסוגית "גט בידה ומשיחה בידו". בסוף דנו מעט גם בסוגיה בריש פרק הזורק, לגבי שכיב מרע שהקנה לאשתו חצר ובתוכה גט. העלינו שאין גזירת הכתוב מסוימת כיצד צריכה נתינה להתבצע; הכתוב דורש שהבעל ייתן, אך ייתכנו כמה אופנים של נתינה, ובחלק מאופני הנתינה גם מעורבות של האשה אינה גורעת. העלינו למעשה שישנם שלושה סוגי נתינה הקנאה. בדברי התוספות מצאנו נתינה מסוג נוסף: "שהגט בא והקנאה הושטה הנחה, עקרוניים: מרשותהבעללרשותה". בנתינה באופן של הושטה, האשה מעורבת בכך שהיא נוטלת את הגט מהבעל המושיט לה אותו, ובנתינהבאופןשלהקנאההאשהעושה פעולתקניין,כגוןחזקהאוהגבהה.דבר זהאינו גורע, כמושצוין,מהגדרתושלהבעלכנותן. כאמור,מקום נרחבבמאמרנומוקדשלסוגייתגטומשיחה. בסוגיהזומסביררבחסדאשהאשה אינה מתגרשת כאשר המשיחה ביד הבעל, משום שאין כאן "כריתות". העלינו ארבע הבנות 35 דו"ק,האשהאינהקונהאתהגטבקנייןחצר,אלאמתגרשתבהגעתהגטלחצרה.

20 הרב 258 עודד מכמן אפשריות בביאור הלכה זו, וביארנו את שיטות הראשונים על-פי הבנות אלו. הסקנו שלדעת הרמב"ם זו הלכה עצמאית, אך לדעת הר"ן והרא"ש זו הלכה שמאפיינת את הנתינה, ולדרכם נתינה שאין בה כריתות מוגדרת כנתינה שלא נגמרה. התוספות צועדים גם הם בדרך זו, אך לדרכם בגט ומשיחה הנתינה כבר נגמרה, אלא שהיא פסולה, כיוון שאין כריתות. שיטה אחרונה שראינו בהקשר זה היא שיטת ר"י, כפי שהובאה בדברי הרא"ש. לדעתו, דין כריתות מאפיין את "בידה", שצריך שיהיה ברשותה ובשליטתה לגמרי, ולכן כשהמשיחה בידו של הבעל חסר ה"בידה".

hemdat Haaretz 4 13

hemdat Haaretz 4 13 נתינה, כריתותוהקנאה בגט 203 הרב יצחק שטינברג ר"מ בישיבת "לב התורה", בית שמש כריתות והקנאה בגט נתינה, הקדמה.1.2.3 התורה מגדירה את מעשה הגירושין בפסוק אחד (דברים כד, א): כי יקח איש אשה ובעלה, והיה אם לא

קרא עוד

ka2

ka2 מו"ר הגאון רבי משה חיים דימנטמן שליט"א ראש הכולל קנינים בגט איתא במס' גיטין (עז,ב): קנין אגב (בממון ובגט) ההוא שכיב מרע דכתב לה גיטא לדביתהו בהדי פניא דמעלי שבתא, ולא הספיק למיתבא לה, למחר תקף ליה עלמא,

קרא עוד

Yoma North of Mizbeach & Mizbeach Placement יומא לו-לז מיקום המזבח וצפונו

Yoma North of Mizbeach & Mizbeach Placement יומא לו-לז מיקום המזבח וצפונו רבי יוסי ברבי יהודה: מקיר מזבח צפוני ועד כותל עזרה צפוני וכנגד כל המזבח כולו שחיטת קדשי קדשים ב אינו אלא כנגד המזבח ולא לו או לו של המזבח אע"פ שהיא צפונו של העזרה דבעינן על ירך המזבח וליכא www.swdaf.com

קרא עוד

ב"ה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-י"ג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרי

בה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-יג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרי ב"ה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-י"ג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרים לא היה מים לעדה. בני ישראל פונים בתלונה אל משה ואהרון,

קרא עוד

Microsoft Word - חלק א סימן י.rtf

Microsoft Word - חלק א סימן י.rtf סימן י פסק בוררות שבטל מקצתו ראשי פרקים א.דין "את וחמור" בפסק דין. ב.את וחמור קנה מחצה. ג.גילוי מילתא. ד.החילוק בין מקנה בדיבור אחד למקנה בשני דיבורים. ה.קנס לגרושין. ו.בדברי קצוה"ח. נידוננו באשה שהגישה

קרא עוד

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, וגם כעסים וקינאה. אז תנו לי יד וקדימה קופצים, רק תזכרו

קרא עוד

: : : " [ [' ] : : [ " " " ( [ ( ' : : ' " " ' " ( " ( " " : ' ' ( ' ( ) " " : ' ' " ( ) " ' " ". ' ( ).. [ :. :. " :. " :. [ " ) :(.. :. :. :. :. :.

: : :  [ [' ] : : [    ( [ ( ' : : '   '  (  (   : ' ' ( ' ( )   : ' '  ( )  '  . ' ( ).. [ :. :.  :.  :. [  ) :(.. :. :. :. :. :. : : : " [ ['] : : [ " " " ( [ ( ' : : ' " " ' " ( " ( " " : ' ' ( ' () " " : ' ' " () " ' " ". ' ().. [ :. :. " :. " :. [ ") :(.. :. :. :. :. :. :. :. :. :. : '. () : [. [] : ". " [ :. :. :. [ ", :. :

קרא עוד

TEMP

TEMP חוק לישראל עריכה שיטתית ועדכנית של המשפט העברי כיסוד לחקיקה ולפסיקה על פי סדר חוקי מדינת ישראל בעריכת נחום רקובר יצירת המחילה ברוך כהנא מורשת המשפט בישראל ירושלים 2016 יוצא לאור בסיוע משרד החינוך והתרבות

קרא עוד

. " : ] [ :. " (. ( " [ : : : : [ : : [. [ [ [ : ' ( ) ( ( ) [ : ( ' ( ( ( ( [ [ : [ :' : : [ [. ( ) [ ( ( : '. : :. :. [ ( ) :. :. :. :. :. " : [. (

.  : ] [ :.  (. (  [ : : : : [ : : [. [ [ [ : ' ( ) ( ( ) [ : ( ' ( ( ( ( [ [ : [ :' : : [ [. ( ) [ ( ( : '. : :. :. [ ( ) :. :. :. :. :.  : [. ( . : ] [ :.. : : : : : :. : ' ) ) : ' : :' : : [ [. ) [ : '. : :. :. [ ) :. :. :. :. :. : [. [ :. :. : [. :. :. :. : [. :. : [. :. :. ) ( :. : [ : [. [ ' :. : '. :. ' : [. : '. :. :. [. ) (. [ :. :. [ :.

קרא עוד

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשס"ז-2006

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשסז-2006 א) ב) ג) ד) ס 1 הכנסת השבע-עשרה הצעת חוק של חברי הכנסת גדעון סער עמירה דותן פ// 1681/1 הצעת חוק הבוררות )תיקון- ערעור על פסק בוררות(, התשס"ז- 2008 הוספת סעיף 21 א 1. 1 בחוק הבוררות, תשכ"ח- 1968, אחרי סעיף

קרא עוד

א אמרי נעם 3 פרק ראשון 1 "בפני נכתב ובפני המביא גט ממדינת הים - צריך שיאמר נחתם"; רבן גמליאל אומר: אף המביא מ ר קם ומן ה ה גר; ר' אליעזר אומר: אפילו מ

א אמרי נעם 3 פרק ראשון 1 בפני נכתב ובפני המביא גט ממדינת הים - צריך שיאמר נחתם; רבן גמליאל אומר: אף המביא מ ר קם ומן ה ה גר; ר' אליעזר אומר: אפילו מ א אמרי נעם 3 פרק ראשון 1 "בפני נכתב ובפני המביא גט ממדינת הים - צריך שיאמר נחתם"; רבן גמליאל אומר: אף המביא מ ר קם ומן ה ה גר; ר' אליעזר אומר: אפילו מכפר לודים ללוד; וחכמים אומרין: אין צריך שיאמר 2 ממדינת

קרא עוד

מלכים א' - סוכם ע"י תלמידים פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות

מלכים א' - סוכם עי תלמידים פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה   הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה www.ybm.org.il הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות במצבים שונים. עיקרון זה מצוי כבר בתחילת התפילה ]ח, כח-ל[: )כח( ופ נ ית א ל ת פ

קרא עוד

שנה א' - מסלול 1 (3 ימים מרוכזים) - סמסטר א'

שנה א' - מסלול 1 (3 ימים מרוכזים) - סמסטר א' שנה א' - מסלול יום - סמסטר א' 13:30-16:00 שער למשפט* עו"ד מיכל אהרוני 10:00-13:30 מבוא למשפט השוואתי ד"ר רונית דוניץ קידר 14:00-16:30 דיני עונשין פרופ' בועז סנג'רו אנגלית רמות טרום בסיסי א'/טרום בסיסי

קרא עוד

חטיבה של ג'יי סי הלת' קר בע"מ 1/10/2015 תקנון מבצע "תוכניות שנתיות" הטבה של חודשיים מתנה בעת רכישת "תוכנית שנתית" של עדשות מגע חד-יומיות ממותג אקיוביו

חטיבה של ג'יי סי הלת' קר בעמ 1/10/2015 תקנון מבצע תוכניות שנתיות הטבה של חודשיים מתנה בעת רכישת תוכנית שנתית של עדשות מגע חד-יומיות ממותג אקיוביו 1/10/2015 תקנון מבצע "תוכניות שנתיות" הטבה של חודשיים מתנה בעת רכישת "תוכנית שנתית" של עדשות מגע חד-יומיות ממותג אקיוביו TruEye 1-DAY ACUVUE או 1-DAY ACUVUE MOIST או.1-DAY ACUVUE MOIST for ASTIGMATISM

קרא עוד

לא טוב היות האדם לבדו

לא טוב היות האדם לבדו לא טוב היות האדם לבדו מטרה: עבודה יצירתית בעקבות לימוד פרק ב' בבראשית, ומתוך כך הטמעת הפרשנות שנלמדה וחשיבה על פרשנות אישית, מקורית. מהלך: לאחר לימוד פרשנים שונים על פסוק זה, התבקשו התלמידות, כמשימה לבית

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז יום עיו ן רכ זי/ תו עב רית: הבנת הנק ר א, הבעה ולשון 17.11.09 ל' חשון תש"ע ברוכ ים/ תו המצטר פים/ תו רכ זות חד שות רכ זות בבתי ספר ח דשים ד עולות קומה ב/מרש ת אור ט י שר אל: "ר נו ר ית גנץ אבישג גורדון

קרא עוד

Microsoft Word - חלק ג סימן מא.rtf

Microsoft Word - חלק ג סימן מא.rtf ג 6 מא סימן בענין חיוב גרושין, ובהתנית קבלת הגט בעניני ממון ראשי פרקים א. אם יש לחייב בגט ב. התנית קבלת הגט בעניני ממון ג. אם מפסידה האשה כתובתה ד. תביעה להחזר הוצאות משפט על הדיון שבוטל בפנינו תביעת גרושין

קרא עוד

TEMP

TEMP חוק לישראל עריכה שיטתית ועדכנית של המשפט העברי כיסוד לחקיקה ולפסיקה על פי סדר חוקי מדינת ישראל בעריכת נחום רקובר עניינים שונים במחילה ברוך כהנא מורשת המשפט בישראל ירושלים 2016 יוצא לאור בסיוע משרד החינוך

קרא עוד

Microsoft Word - ייעוץ ובדיקות מאי 2006.doc

Microsoft Word - ייעוץ ובדיקות מאי 2006.doc -1- נספח ייעוץ ובדיקות (439) - גילוי נאות - חלק א' - ריכוז התנאים א. הנושא כללי הסעיף. 1 שם הביטוח הנוסף נספח "ייעוץ ובדיקות " התנאים ייעוץ אצל רופא מומחה עקב בעיה ו/ או מחלה פעילה; 1. הכיסויים 2. בדיקות

קרא עוד

מנשה צימרמן / הוצאה גרועה מלאכה ב. תוכן: א. המושג 'מלאכה גרועה' שתי הבנות במושג מלאכה שתי הבנות במושג מלאכה גרועה הבנה נוספת במושג מלאכה גרועה ב. שיטת

מנשה צימרמן / הוצאה גרועה מלאכה ב. תוכן: א. המושג 'מלאכה גרועה' שתי הבנות במושג מלאכה שתי הבנות במושג מלאכה גרועה הבנה נוספת במושג מלאכה גרועה ב. שיטת מנשה צימרמן / הוצאה גרועה מלאכה ב. תוכן: א. המושג 'מלאכה גרועה' שתי הבנות במושג מלאכה שתי הבנות במושג מלאכה גרועה הבנה נוספת במושג מלאכה גרועה ב. שיטת תוס' מלאכת הוצאה לתוס' תוס' הולך לשטתו - ראיות מהסוגיות

קרא עוד

Microsoft Word - Fruit Council Regulation-1976, Dinim v.15 p doc

Microsoft Word - Fruit Council Regulation-1976, Dinim v.15 p doc ו( תקנות מועצת הפירות (ייצור ושיווק) (סדרי דין בפני ועדת קנסות), התשל"ו- 19761 בתוקף סמכותי לפי סעיף ( 48 לחוק מועצת הפירות (ייצור ושיווק), התשל"ג- 1973 (להלן - החוק), ובתוקף שאר הסמכויות הנתונות לי לפי

קרא עוד

דף נגזרות ואינטגרלים לשאלון 608 כללים למציאת נגזרת של פונקציה: n 1. y' n x n, y הנגזרת x.1 נכפול בחזקה )נרשום אותה משמאל ל- (. x א. נחסר אחד מהחזקה. ב

דף נגזרות ואינטגרלים לשאלון 608 כללים למציאת נגזרת של פונקציה: n 1. y' n x n, y הנגזרת x.1 נכפול בחזקה )נרשום אותה משמאל ל- (. x א. נחסר אחד מהחזקה. ב דף נגזרות ואינטגרלים לשאלון 608 כללים למציאת נגזרת של פונקציה: n n n, y הנגזרת נכפול בחזקה )נרשום אותה משמאל ל- ( א נחסר אחד מהחזקה ב 7 y כאשר גוזרים כופלים בחזקה, 7 כלומר נרשום אותה משמאל ל-, ובחזקה של

קרא עוד

נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום

נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום הוצאתו. במידה ולא התחלתם לבנות תוך שנה אחת מיום הוצאת

קרא עוד

אחריות קבוצתית

אחריות קבוצתית אחריות קבוצתית משך הפעולה: 56 דק' מטרות: 1. החניך יכיר בסוגים ומאפיינים שונים של קבוצות ובייחודיות קבוצת ח'. 2. החניך ילמד מהי אחריות קבוצתית לעומת אחריות אישית והצורך של הקבוצה בשתיהן למען השגת מטרותיה.

קרא עוד

מאמר פגרות בתי המשפט משופר doc

מאמר פגרות בתי המשפט משופר doc ג( ג( עמוד 1 מתוך 7 השפעת פגרות ושביתות בבתי המשפט על הליכים משפטיים מאת עו"ד משה כדריה מבוא על מועדים והארכת מועדים סדרי הדין הנוהגים בבתי המשפט נוקבים בדרך כלל במועדים אשר בהם חייב בעל דין לנקוט הליך

קרא עוד

Pri Shamaryahu: A Torah Journal in Honor of my Rebbe, Hagaon Harav Shamaryahu Meltzer shlit"a

Pri Shamaryahu: A Torah Journal in Honor of my Rebbe, Hagaon Harav Shamaryahu Meltzer shlita Touro College and University System Touro Scholar Hebrew Theological College Publications and Research Hebrew Theological College 2018 Pri Shamaryahu: A Torah Journal in Honor of my Rebbe, Hagaon Harav

קרא עוד

Microsoft Word - beayot hespek 4 pitronot.doc

Microsoft Word - beayot hespek 4 pitronot.doc בעיות מילוליות - בעיות הספק.6 פתרון: נסמן: מספר המכשירים שתיקן טכנאי א' בשעה אחת (קצב עבודתו). ( ) כל אחד מהטכנאים תיקן מספר המכשירים שתיקן טכנאי ב' בשעה אחת (קצב עבודתו). 0 מכשירים, לכן: 0 שעות משך זמן

קרא עוד

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שיתוף פעולה בין מורים שיח טיעוני (ארגומנטציה) בקרב תלמידים

קרא עוד

לצרכי פשרה בלבד- אין להציג בפני ערכאות

לצרכי פשרה בלבד- אין להציג בפני ערכאות עמוד 1 מתוך 6 עוד דוגמאות של הסכם גירושין הסכם גירושין שנערך ונחתם בירושלים, ביום ה- לחודש 1122 ת.ז. רחוב, )להלן: "הבעל" ו/או "האב"( בין: מצד אחד לבין: הואיל: ת.ז. רחוב, )להלן: "האישה" ו/או "האם"( 1 מצד

קרא עוד

1 תעריפים לשירותי מים וביוב לצרכן. בהתאם לקובץ תקנות 8240 מיום התעריפים בתוקף מיום שעור מע"מ: 17% מס' סוג צריכה תאור תעריף מים ובי

1 תעריפים לשירותי מים וביוב לצרכן. בהתאם לקובץ תקנות 8240 מיום התעריפים בתוקף מיום שעור מעמ: 17% מס' סוג צריכה תאור תעריף מים ובי 1 תעריפים לשירותי מים וביוב לצרכן. בהתאם לקובץ תקנות 8240 מיום 0.6.2019 התעריפים בתוקף מיום. 1.7.2019 שעור : 17% סוג צריכה מים וביוב מים וביוב 7.079 1.15 6.050 11.242 צריכה ביתית לכל יחידת דיור לכמות מוכרת

קרא עוד

זרח ו ד ה פ ט י ג כפיית גט להלכה ולמעשה א. מבוא ב. הסכמה, רצון ולחץ ג. הרתיעה משימוש בלחץ ובכפיה למתן גט ד. סמכות בית הדין בכפיית הגט ה. דרכי כפיית הג

זרח ו ד ה פ ט י ג כפיית גט להלכה ולמעשה א. מבוא ב. הסכמה, רצון ולחץ ג. הרתיעה משימוש בלחץ ובכפיה למתן גט ד. סמכות בית הדין בכפיית הגט ה. דרכי כפיית הג זרח ו ד ה פ ט י ג כפיית גט להלכה ולמעשה א. מבוא ב. הסכמה, רצון ולחץ ג. הרתיעה משימוש בלחץ ובכפיה למתן גט ד. סמכות בית הדין בכפיית הגט ה. דרכי כפיית הגט 1) לחץ מוסרי 2) לחץ כספי 3) הפרדה זמנית בין בני הזוג

קרא עוד

ותולדות אבות גלעד אנגלהרד תוכן: א. מבוא ב. מנין אבות המלאכות ולימודם מהמשכן. ג. מהיכן התרבו התולדות והאם יש תולדות בשאר התורה. 1. שיטת התוס' - התולדות

ותולדות אבות גלעד אנגלהרד תוכן: א. מבוא ב. מנין אבות המלאכות ולימודם מהמשכן. ג. מהיכן התרבו התולדות והאם יש תולדות בשאר התורה. 1. שיטת התוס' - התולדות ותולדות אבות גלעד אנגלהרד תוכן: א. מבוא ב. מנין אבות המלאכות ולימודם מהמשכן. ג. מהיכן התרבו התולדות והאם יש תולדות בשאר התורה. 1. שיטת התוס' - התולדות התרבו מפס'. 2. שיטת המהר"י כ"ץ - התולדות התרבו מסברא.

קרא עוד

עלון 398

עלון 398 398 בס"ד, כא אייר התשע"א. מסכת מנחות פגג דףף עזז דףף דף עז ע"א א) מתני', ושלש חלות לעשרון. כתב המקדש דוד (סימן ל סק"ג), דאף על גב דליכא מידה של שליש עשרון, נראה דמחלקן בטורטני, דדוקא גבי חביתי כהן גדול

קרא עוד

(Microsoft PowerPoint - \347\357 \371\370\351\351\341\370)

(Microsoft PowerPoint - \347\357 \371\370\351\351\341\370) דילמות בחיי ו של CFO חן שרייב ר, CFO ACE AUTO DEPOT LTD. כנס אילת, ספטמבר 2008 1 2 דור ההמשך מבפנים או מב חוץ? 1. דור ה המשך מבפנים או מבחוץ? עולות מספר שאלות: העדפה האם להעדיף מועמד לתפקיד CFO שגדל בארגון,

קרא עוד

מועצה מקומית אפרת

מועצה מקומית אפרת פרוטוקול ישיבת מועצה שלא מן המניין לאישור תקציב 2016 יום שני, ח' בשבט, ה'תשע"ו, 18 בינואר 2016 נוכחים: עודד רביבי יהודה שוויגר מנחם שפיץ מיכאל דהן דובי שפלר אבי חדידה אורית סמואלס דורון כהן נעמה טל - ראש

קרא עוד

:מקרא- key חולקים- disputants נקודה מרכזית לסיכום וחזרה- review central point for summary and > מובאה של פיסקה קודמת- segment insertion of an earlier

:מקרא- key חולקים- disputants נקודה מרכזית לסיכום וחזרה- review central point for summary and > מובאה של פיסקה קודמת- segment insertion of an earlier מן דמר גיטין-מי שחזו מימר לחזזית ליתי שב חיטי רזניית וניקלינהו מר חדת, ונפיק משח מינייהו ונישוף. רב שימי בר שי עבד ליה לההו עובד כוכבים לדבר חר, ויתסי. שמול: הי מן דמחו ליה בלונכי דפרסי מיחיי ל חיי, דהכי

קרא עוד

"מורנו" להחזיר עטרה ליושנה סמיכה לרבנות ללא היתר הוראה מאבות מלאכות שבת בורר ביד ומיד שיעור מספר 61 )שיעור 11( בשיעור 59, הראשון בסדרת מלאכת בור

מורנו להחזיר עטרה ליושנה סמיכה לרבנות ללא היתר הוראה מאבות מלאכות שבת בורר ביד ומיד שיעור מספר 61 )שיעור 11( בשיעור 59, הראשון בסדרת מלאכת בור "מורנו" להחזיר עטרה ליושנה סמיכה לרבנות ללא היתר הוראה 13621 מאבות מלאכות שבת בורר ביד ומיד שיעור מספר 61 )שיעור 11( בשיעור 59, הראשון בסדרת מלאכת בורר, הגדרנו את מלאכת בורר. בתחילת השיעור הובאה הסוגיה

קרא עוד

. ' ' ' : [ " :' ( [ " ( : ' [ ( [ : ' " ' ( ) [ " [ ( " ( : [ ( ) " ( ' : ' ( ( ( ( [ [ [ (. :'. :. :.. ' : [. :. ) (. :.. [ :. ' ( ' [ [ ' : '. :. :

. ' ' ' : [  :' ( [  ( : ' [ ( [ : '  ' ( ) [  [ (  ( : [ ( )  ( ' : ' ( ( ( ( [ [ [ (. :'. :. :.. ' : [. :. ) (. :.. [ :. ' ( ' [ [ ' : '. :. : . ' : :' " : ' : ' ) " : ) : '. :. :. :.. :. :. ) (. :.. [ :. ' [ [ ' : '. :. :. :. : [. :. : '. ) :. :. [ :. :. :. : '. ) (. :. [ :. ] [ [ [ :.. :.. : :. : '. :. :. :. :. :. :. : [. :. :. :. :. ) (. :.

קרא עוד

<4D F736F F D20EEF0E7E5FA20F1E3E5F8E4202D20E9E120E7F9E5E5EF20E4EEE4E3E5F8E420E4EEFAF2E3EBF0FA>

<4D F736F F D20EEF0E7E5FA20F1E3E5F8E4202D20E9E120E7F9E5E5EF20E4EEE4E3E5F8E420E4EEFAF2E3EBF0FA> מסכתמנחותפרקא' כּ ל ה מּ נ חוֹת 1 )))) גמרא סדורה מנחות מסכת פרק ח' - ה תּוֹד ה ה י ת ה בּ א ה לימוד פרק זה פרק התודה מוקדש לאבי מורי ר' יעקב משה ווינט לרגל הגעתו לגבורות שיזכה מור אבי יחד עם אמי מורתי להמשך

קרא עוד

הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים

הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים אופניים חשמליים סקירה ותחזית ד"ר שי סופר המדען הראשי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים יולי 2015, אוניברסיטת בר אילן רקע שוק הרכב במדינת ישראל ובעיקר בערים

קרא עוד

ארוכה הדרך לחירות

ארוכה הדרך לחירות דף 1 I. 1 -הבעל מקדש את אשתו והיא קניינו על פי המקורות ההלכתיים האישה נתפסת כקניין בעלה. ואולם, יש הסוברים שה"קניין" מתייחס אך ורק ל"מיניות" של האישה, או שהוא לחלופין מונח פורמאלי בלבד המכונן קשר משפטי

קרא עוד

זבחים כא כז 81

זבחים כא כז 81 בס"ד, יום שני כו' תשרי תשע"א שם: זמן: מבחן שבועי מסכת זבחים כא כז (81) א. 1) באר הנידון האם אפשר לקדש בתוך הכיור, ומהיכן רצו להוכיח, וכיצד דחו? 2) למאן דאמר מי כיור נפסלים בלינה, אימתי הוא הזמן בו נפסלים?

קרא עוד

תקנון כדורגל כללי 1. הוראות תקנון זה, הינן ייחודיות לענף הכדורגל ובאות להוסיף על הוראות התקנון הכללי. 2. המשחקים ייערכו לפי חוקת המשחקים הנהוגה בהתאחד

תקנון כדורגל כללי 1. הוראות תקנון זה, הינן ייחודיות לענף הכדורגל ובאות להוסיף על הוראות התקנון הכללי. 2. המשחקים ייערכו לפי חוקת המשחקים הנהוגה בהתאחד תקנון כדורגל כללי 1. הוראות תקנון זה הינן ייחודיות לענף הכדורגל ובאות להוסיף על הוראות התקנון הכללי. 2. המשחקים ייערכו לפי חוקת המשחקים הנהוגה בהתאחדות לכדורגל בישראל להוציא הוראות מיוחדות המפורטות בתקנון

קרא עוד

מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' שם קורס אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה קוד הקורס 698 מתכונת סמסטריאלי נקודות זכות אנגלית רמת טרום בסיסי ב' סמסטר

מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' שם קורס אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה קוד הקורס 698 מתכונת סמסטריאלי נקודות זכות אנגלית רמת טרום בסיסי ב' סמסטר מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה 698 נות זכות 699 אנגלית רמת טרום בסיסי ב' 701 אנגלית רמת בסיסי 70 אנגלית רמת מתקדמים א' 107 אנגלית רמת מתקדמים ב' 800 8004 8006 810 מתמטיקה

קרא עוד

גילוי דעת 74.doc

גילוי דעת 74.doc גילוי דעת 74 תכנון הביקורת תוכן העניינים סעיפים 4-8 - 10-1 5 9 מבוא תכנון העבודה התכנון הכולל של הביקורת 12-11 13 14 15 תוכנית הביקורת שינויים בתכנון הכולל של הביקורת ובתוכנית הביקורת מונחים תחילה אושר

קרא עוד

מנחות עז פג 106

מנחות עז פג 106 בס"ד, יום ראשון כא' אדר ב' תשע"א שם: זמן: מבחן שבועי מסכת מנחות עז פג (106) א. 1) מה הם המינים של לחמי התודה, ומנלן? ומה הוא השיעור של כל חלה וחלה של לחמי התודה לפי מידות מדבריות ולפי מדות ירושלמיות? 2)

קרא עוד

ד ניסן תשע"ה נשלח חינם מידי שבועיים, להצטרפות: גליון מספר 16 על הסבר הנעשה בשטר מכירת חמץ כח ורשות: כותב ההרשאה ממנה באופן י

ד ניסן תשעה נשלח חינם מידי שבועיים, להצטרפות: גליון מספר 16 על הסבר הנעשה בשטר מכירת חמץ כח ורשות: כותב ההרשאה ממנה באופן י ד ניסן תשע"ה נשלח חינם מידי שבועיים, להצטרפות: meorothamishpat@gmail.com גליון מספר 16 על הסבר הנעשה בשטר מכירת חמץ כח ורשות: כותב ההרשאה ממנה באופן ישיר את מו"ר רב העיר הרב שליט"א לשליח, ויש בידו כח ובעלות

קרא עוד

פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם

פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם ב ש יב ה טו ב ה, ז ק ן ו ש ב ע, ו י א ס ף א ל ע מ יו.

קרא עוד

בי"ס כרמלית- חיפה

ביס כרמלית- חיפה בי"ס כרמלית- חיפה מבחן הבנת הנקרא ולשון לכיתה ה' שליש שני תאריך: שם: חברים טובים- קראו היטב את השאלות לפני שאתם עונים משך הבחינה: 09 דקות ציון המבחן מ 89 נקודות קראו את הקטע שלפניכם: חבר טוב בעירק חיו

קרא עוד

אל עמי אל אל עמי - אל עצמי )ע"ר( צ זהות ציונות מורשת אחדות לומדים עם ילדינו בבתי מדרש קהילתיים להורים וילדים כ ב ו ד א ב ו א ם פרשת יתרו, תשע"ו מ צ ו

אל עמי אל אל עמי - אל עצמי )ער( צ זהות ציונות מורשת אחדות לומדים עם ילדינו בבתי מדרש קהילתיים להורים וילדים כ ב ו ד א ב ו א ם פרשת יתרו, תשעו מ צ ו אל עמי אל אל עמי - אל עצמי )ע"ר( צ זהות ציונות מורשת אחדות לומדים עם ילדינו בבתי מדרש קהילתיים להורים וילדים כ ב ו ד א ב ו א ם פרשת יתרו, תשע"ו מ צ ו ת כ ב ו ד א ב ו א ם ה יא מ צ ו ה ח ש וב ה מ א ד ה מו

קרא עוד

סימן י"א טבילה במקווה לאישה בימי אבלה סימן י"א - טבילה במקווה לאישה בימי אבלה תקציר: תשובה זו עוסקת בשאלה האם לאישה היושבת שבעה בעת נידתה מותר לטבול ב

סימן יא טבילה במקווה לאישה בימי אבלה סימן יא - טבילה במקווה לאישה בימי אבלה תקציר: תשובה זו עוסקת בשאלה האם לאישה היושבת שבעה בעת נידתה מותר לטבול ב סימן י"א - טבילה במקווה לאישה בימי אבלה תקציר: תשובה זו עוסקת בשאלה האם לאישה היושבת שבעה בעת נידתה מותר לטבול במקווה. על אף שיחסי אישות אסורים בימי השבעה, הטבילה תאפשר לה ולאיש ה להיות מותרים בחיבוק ומגע

קרא עוד

1

1 www.ybm.org.il האם מכריע הרמב"ם תמיד במחלוקות שבתלמוד? הרב איתמר ורהפטיג הרמב"ם בהקדמתו למשנה תורה כותב שהוא מכנס את התורה שבעל-פה, ונמצא שאדם קורא 1 אולם הרמב"ם לא גילה לנו את מקורותיו, וכידוע יש בתורה

קרא עוד

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל  סדנת העבודה  הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ל י ל א ח ר ו נ ה הודיעו ארה " ב ו ב ח ר י י ן ע ל

קרא עוד

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין:

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע  ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: פרופסור חבר: מרצה בכיר: מורה בכיר: מרצה: מורה : דואר אלקטרוני: ד''ר אהרן עמית י' ריבלין,

קרא עוד

מספר נבחן / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר

מספר נבחן / תשסג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: דר אבי אללוף חומר עזר מספר נבחן 2002 2003 / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: 29.1.03 שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר: אין שימוש במחשבון: מותר בבחינה 10 עמודים כולל עמוד

קרא עוד

Disclaimer מסמך זה הינו סיכום און-ליין של השיעור ולא עבר עריכה כלל. מצאת טעות? שלח/י לי מייל ואתקן: 07/05/2009 קורס: מערכות ה

Disclaimer מסמך זה הינו סיכום און-ליין של השיעור ולא עבר עריכה כלל. מצאת טעות? שלח/י לי מייל ואתקן: 07/05/2009 קורס: מערכות ה הרעיון: דפדוף paging וזכרון וירטואלי.1.2.3 לחלק את מרחב הכתובות לדפים בגודל קבוע )למשל )4KB את הדפים ממפים לזכרון פיסי a. לא רציף b. לא כולם העברה מזכרון לדיסק לפי הצורך מספר הדף: page = addr 4K המיקום

קרא עוד

הסכם גירושין

הסכם גירושין עוד דוגמאות של הסכם גירושין הסכם גירושין שנערך ונחתם ב רמת גן ביום לחודש שנת 0202 ת.ז. ב י ן : )להלן: "הבעל"( -מצד אחד- ל ב י ן: ת.ז. )להלן: "האישה"( -מצד שני- הואיל והבעל והאישה )להלן: "בני הזוג" "ההורים"(

קרא עוד

שבוע 4 סינטקס של HACK ASSEMBLY ניתן להשתמש בשלושה אוגרים בלבד:,A,D,M כולם בעלי 16 ביטים. M אינו אוגר ישיר- הוא מסמן את האוגר של ה RAM שאנחנו מצביעים ע

שבוע 4 סינטקס של HACK ASSEMBLY ניתן להשתמש בשלושה אוגרים בלבד:,A,D,M כולם בעלי 16 ביטים. M אינו אוגר ישיר- הוא מסמן את האוגר של ה RAM שאנחנו מצביעים ע שבוע 4 סינטקס של HACK ASSEMBLY ניתן להשתמש בשלושה אוגרים בלבד:,A,D,M כולם בעלי 16 ביטים. M אינו אוגר ישיר- הוא מסמן את האוגר של ה RAM שאנחנו מצביעים עליו כרגע )A מצביע עליו(. יש שני סוגי פקודות, פקודת

קרא עוד

גילוי דעת 29 - מהדורה doc

גילוי דעת 29 - מהדורה doc (**) (*) גילוי דעת 29 "צדדים קשורים" מ ב ו א א. עיסקאות נקשרות או מבוצעות לעתים קרובות בין צדדים שאינם בלתי-תלויים זה בזה בגלל קשרים מסוימים ביניהם - להלן "צדדים קשורים". אלמלא קשרים אלה ייתכן שהעיסקאות

קרא עוד

מנחות פד צ 107

מנחות פד צ 107 בס"ד, יום ראשון כח' אדר ב' תשע"א שם: זמן: מבחן שבועי מסכת מנחות פד צ (107) א. 1) "כל קרבנות הציבור והיחיד באים מן הארץ וכו'", מאי נינהו כל הקרבנות, ומנלן? 2) עומר ושתי הלחם שבאו מן הישן או מחוץ לארץ, מה

קרא עוד

תורת החישוביות תרגול הכנה לוגיקה ותורת הקבוצות מה יש כאן? בקורס תורת החישוביות נניח ידע בסיסי בתורת הקבוצות ובלוגיקה, והכרות עם מושגים בסיסיים כמו א"ב

תורת החישוביות תרגול הכנה לוגיקה ותורת הקבוצות מה יש כאן? בקורס תורת החישוביות נניח ידע בסיסי בתורת הקבוצות ובלוגיקה, והכרות עם מושגים בסיסיים כמו אב תורת החישוביות תרגול הכנה לוגיקה ותורת הקבוצות מה יש כאן? בקורס תורת החישוביות נניח ידע בסיסי בתורת הקבוצות ובלוגיקה, והכרות עם מושגים בסיסיים כמו א"ב, מילה ושפה לטובת מי ששכח חומר זה, או שלא למדו מעולם,

קרא עוד

ביה"ס היסודי ע"ש יצחק רבין, נשר

ביהס היסודי עש יצחק רבין, נשר כ פ ל - מ ע ר ך מ ל ב נ י פ ע יל ות ר א ש ונ ה א. ב. ג. צ ב ע ו מ ל ב נ ים ש ונ ים ה מ ר כ ב ים מ- מ ש ב צ ות. כ ת ב ו ל י ד כ ל מ ל בן א ת מ ס פ ר ה ש ור ות ו א ת ה ט ור ים. כ ת ב ו ל י ד כ ל מ ל בן כ

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 תפקיד המנחה בארגונים דני לוי OD - פתיחת המושב: תפקיד המנחה בארגונים כנגזר מתפקיד יועץ OD דני לוי ( 15 ד'( הרצאה ראשונה: המנחה כאומן לבין ארגון וערכיו העסקיים ניר גולן ( 25 ד'( "דאדא" במפגש בין ערכיו המקצועיים,

קרא עוד

Microsoft Word IG Lab - Configure Wireless Router in Windows Vista.docx

Microsoft Word IG Lab - Configure Wireless Router in Windows Vista.docx עיקרי טכנולוגיות המידע 5.0 6.8.3.9 מעבדה תצורת ראוטר ללא כבלים Router) (Wireless בחלונות ויסטה (Windows Vista) מבוא הדפס והשלם מעבדה זו. במעבדה זו, יהיה עליך להגדיר ולבחון את ההגדרות האלחוטיות על ה.Linksys

קרא עוד

מחלוקת הגאונים בגדר בין השמשות - יוסף מימון. מאורנו ח

מחלוקת הגאונים בגדר בין השמשות - יוסף מימון. מאורנו ח מחלוקת הראשונים בגדר בין השמשות 137 מחלוקת הראשונים בגדר בין השמשות יוסף מימון פתיחה אמרו חז"ל: "בין השמשות, ספק מן היום ספק מן הלילה". ישנם הרבה נפקא-מינות הלכתיות לזמני היום, לכן חשוב להגדיר את זמן המעבר

קרא עוד

rr

rr / המוסד לביטוח ומי מינהל הגמות תביעה לתשלום מענק לחייל משוחרר שעבד ב"עבודה מועדפת (כולל שירות ומי) נדרשת" חובה לצרף לטופס זה צילום תעודת השחרור מצה"ל, או מסמך אחר מן הצבא המעיד על תאריך שחרור משירות חובה.

קרא עוד

כובע קסמים מאת לאה גולדברג איורים: רינת הופר עיצוב: אבנר גלילי הוצאת ספרית פועלים 2005 על הספר כובע הקסמים הוא התגשמות חלומה של ילדה: חפץ מופלא שימלא

כובע קסמים מאת לאה גולדברג איורים: רינת הופר עיצוב: אבנר גלילי הוצאת ספרית פועלים 2005 על הספר כובע הקסמים הוא התגשמות חלומה של ילדה: חפץ מופלא שימלא כובע קסמים מאת לאה גולדברג איורים: רינת הופר עיצוב: אבנר גלילי הוצאת ספרית פועלים 2005 על הספר כובע הקסמים הוא התגשמות חלומה של ילדה: חפץ מופלא שימלא את משאלות ליבה. בעזרת כובע הקסמים הדמיוני, מגשימה הילדה

קרא עוד

תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של ת

תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של ת תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של תוכנה חופשית. דוגמאות מהשטח 1 ליאור קפלן 30/11/05 קצת

קרא עוד

עתמ (ת"א) 1985/06 הרמתי ינון נ' עיריית תל אביב בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט ד"ר ורדי קובי בתי המשפט עת

עתמ (תא) 1985/06 הרמתי ינון נ' עיריית תל אביב בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט דר ורדי קובי בתי המשפט עת בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט ד"ר ורדי קובי בתי המשפט עתמ 001985/06 בעניין: הרמתי ינון ע"י ב"כ עו"ד טלבי נ ג ד 1. עיריית תל-אביב 2. מנהל הארנונה בעיריית תל-אביב

קרא עוד

כיבוד אב ואם ר' בועז ויינר, ר' דורון נודלמן ראשי פרקים: פסוקי התורה הקשורים למצוות כלפי ההורים. חומרת המצווה. הזכרת שם אביו. סתירת והכרעת דברי אביו. כ

כיבוד אב ואם ר' בועז ויינר, ר' דורון נודלמן ראשי פרקים: פסוקי התורה הקשורים למצוות כלפי ההורים. חומרת המצווה. הזכרת שם אביו. סתירת והכרעת דברי אביו. כ כיבוד אב ואם ר' בועז ויינר, ר' דורון נודלמן ראשי פרקים: פסוקי התורה הקשורים למצוות כלפי ההורים. חומרת המצווה. הזכרת שם אביו. סתירת והכרעת דברי אביו. כפייה על מצוות כיבוד אב ואם. תלמוד-תורה מול כיבוד אב

קרא עוד

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016 שחזור בחינה יסודות הביטוח מועד 2202/21 לפניכם שחזור מבחן יסודות הביטוח מועד 2202/21. השאלות מבוססות על שחזור התלמידים. תודה לכל אלו שתרמו בביצוע השחזור. במידה והנכם זוכרים שאלות נוספות ו 0 או דיוק טוב

קרא עוד

מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החנ

מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החנ מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החניך יבין כי הגשמה אינה משימה פשוטה והיא מחייבת גם עשייה.

קרא עוד

טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון:

טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון: טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון: 454-1288476 פתיחה שלום מתעניין בקסמים! שמי יוני לחמי. אני קוסם מקצועי מעל 11 שנים. לפני 9 שנים התחלתי ללמד קסמים ומאז לימדתי מעל

קרא עוד

עוצמת ההורשה מה הופך את ההורשה לכלי כל כך עוצמתי? מעבר לכך שהוא מקל בהגדרת מחלקות חדשות על סמך מחלקות קיימות, יש לנו אפשרות להתייחס לאובייקט מסויים בכ

עוצמת ההורשה מה הופך את ההורשה לכלי כל כך עוצמתי? מעבר לכך שהוא מקל בהגדרת מחלקות חדשות על סמך מחלקות קיימות, יש לנו אפשרות להתייחס לאובייקט מסויים בכ עוצמת ההורשה מה הופך את ההורשה לכלי כל כך עוצמתי? מעבר לכך שהוא מקל בהגדרת מחלקות חדשות על סמך מחלקות קיימות, יש לנו אפשרות להתייחס לאובייקט מסויים בכמה אופנים. בואו ניקח מחלקת צעצוע. אנחנו מעונינים להגדיר

קרא עוד

תקנון איגוד תעשיות המזון אושר באסיפה הכללית פרק 1: כללי א י ג ו ד ת ע ש י ו ת ה מ ז ו ן ה ת ק נ ו ן 1.1 שם האיגוד ומעמדו המשפטי איגוד תעשיו

תקנון איגוד תעשיות המזון אושר באסיפה הכללית פרק 1: כללי א י ג ו ד ת ע ש י ו ת ה מ ז ו ן ה ת ק נ ו ן 1.1 שם האיגוד ומעמדו המשפטי איגוד תעשיו תקנון איגוד תעשיות המזון אושר באסיפה הכללית 281018 פרק 1: כללי א י ג ו ד ת ע ש י ו ת ה מ ז ו ן ה ת ק נ ו ן 1 שם האיגוד ומעמדו המשפטי איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים בישראל )להלן: "האיגוד"(. האיגוד

קרא עוד

גילוי דעת 77.doc

גילוי דעת 77.doc *) גילוי דעת 77 ביקורת יתרות פתיחה בגוף בו עורך המבקר ביקורת לראשונה תוכן העניינים סעיפים 4 1 מבוא 12 5 נהלי ביקורת 16 סיכום הביקורת וההשלכות על דוח רואה החשבון המבקר 13 17 תחילה גילוי דעת זה אושר עלידי

קרא עוד

עלון המשפט ביה"ד "נתיבות חיים" שע"י מוסדות מענה שמחה י-ם בנשיאות הגאון הרב נפתלי נוסבוים שליט"א פנים מאירות 1 י-ם טל: פסקי דינים שכירות פוע

עלון המשפט ביהד נתיבות חיים שעי מוסדות מענה שמחה י-ם בנשיאות הגאון הרב נפתלי נוסבוים שליטא פנים מאירות 1 י-ם טל: פסקי דינים שכירות פוע ביה"ד "נתיבות חיים" שע"י מוסדות מענה שמחה י-ם בנשיאות הגאון הרב נפתלי נוסבוים שליט"א פנים מאירות 1 י-ם טל: 02-5023637 פסקי דינים שכירות פועלים ב - חזרת המעסיק אחרי התחלת המלאכה הרב יוסף פליישמן שליט"א

קרא עוד

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C>

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C> Page 1 of 5 נתוני האמת: זינוק במספר החרדים שעובדים ומשרתים נתונים מנפצי מיתוסים שמפרסם מוסד שמואל נאמן, מראים כי חל גידול של מאות אחוזים בגיוס לצבא, לשירות האזרחי ובהשתלבות חרדים בשוק העבודה. ח"כ אורי

קרא עוד

<4D F736F F D20FAF8E2E5EC20E0ECE2E1F8E420EEF2E5F8E D F9E0ECE5FA2E646F63>

<4D F736F F D20FAF8E2E5EC20E0ECE2E1F8E420EEF2E5F8E D F9E0ECE5FA2E646F63> < 0 a b b a > 0 נתון: מכאן ניתן לומר בוודאות כי -. a < b ab < 0 a 0 b > לא ניתן לקבוע בוודאות.. ( 0)?. לא ניתן לדעת. + ( + ) ( ) + + נתון: כמה ערכי שונים מקיימים את המשוואה?. אינסוף 0 +. תשובות ו נכונות

קרא עוד

הדין והדיין פסקי דין רבניים בנושאי משפחה Court Decisions in Family Matters גליון מס' 31 חשון תשע"ג, אוקטובר 2012 Rabbinical מזונות ממזרים רכוש סדרי די

הדין והדיין פסקי דין רבניים בנושאי משפחה Court Decisions in Family Matters גליון מס' 31 חשון תשעג, אוקטובר 2012 Rabbinical מזונות ממזרים רכוש סדרי די הדין והדיין פסקי דין רבניים בנושאי משפחה Court Decisions in Family Matters גליון מס' 31 חשון תשע"ג, אוקטובר 2012 Rabbinical מזונות ממזרים רכוש סדרי דין וראיות כתובה פרסום זה התאפשר הודות לתרומתם הנדיבה

קרא עוד

<4D F736F F D20E4F4F8FA20E4E1E8E7FA20F0E9F9E5E0E9EF20F1F2E3E9ED20E5FAF8E5F4E5FA202D20E1E9EF20E3E9EF20EEF6E5E920ECE3E9EF20F8F6E5E92

<4D F736F F D20E4F4F8FA20E4E1E8E7FA20F0E9F9E5E0E9EF20F1F2E3E9ED20E5FAF8E5F4E5FA202D20E1E9EF20E3E9EF20EEF6E5E920ECE3E9EF20F8F6E5E92 הפרת הבטחת נישואין, סעדים ותרופות בין הדין המצוי לבין הדין הרצוי * עו"ד אבישי אדד מבוא משמעותה של הבטחה בהלכה היהודית ובמשפט הישראלי השתק מכוח הסתמכות על הבטחה ושינוי מצב לרעת מקבל ההבטחה estoppel) (promissory

קרא עוד

שם: כיתה:

שם: כיתה: שם: כת: 2 תת דמת! ם חן ת תת כת ש", ג שן גד דמ ממש ז!( תת מכת. ק מעטת מן שת. )ם כמ, מד ת כת ש", ע ספת! תג ק תת ש ת תת גת תת כת ש": ט ח ז ד ג כת ג ט ח ז ד ג כת ש" ס ן ם מ ך כ כת ג ס ן ם מ ך כ כת ש" ת ש ק

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002 שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 00 מדוע יורדת המוטיבציה הפנימית ללמידה? הבדלים בין בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים במוטיבציה פנימית ובמשתנים המקושרים אליה מאת : אורית סטופ-הראל בהדרכת : ד"ר ג'ני קורמן

קרא עוד

אתר איראני פרסם נאום, שנשא מזכ"ל חזבאללה בפורום סגור בו הביע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר ע"י בכירים מאיראן ומחזבאללה

אתר איראני פרסם נאום, שנשא  מזכל חזבאללה בפורום סגור בו הביע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר עי בכירים מאיראן ומחזבאללה 14 ב מ ר ץ 2018 אתר איראני פרסם נאום, שנשא מזכ"ל חזבאללה בפורום סגור בו ה ב י ע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר ע"י בכירים מאיראן ו מ ד"ר ר ז צ י מ ט עיקרי המסמך ב- 12 ב מ ר ץ פ ר

קרא עוד

Microsoft Word

Microsoft Word הצעות לפעילות הגיל הרך לט"ו בשבט קיבצנו להלן הצעות לכמה פעילויות פשוטות ומהנות לט"ו בשבט: דפי צביעה העוסקים בטבע ובנטיעות א) דף עצים לגזירה והדבקה מהקטן לגדול ב) סיפור לט"ו בשבט מאת דתיה בן דור ג) סיפור

קרא עוד

Microsoft Word - Document36

Microsoft Word - Document36 הרב מאיר טברסקי ראש ישיבה בעניני פסח שני ודרך רחוקה א. פסח שני (הל' א') מי שהיה טמא בשעת שחיטת הפסח שאין שוחטין עליו או שהיה בדרך רחוקה או נאנס באונס אחר או ששגג ולא הקריב בראשון הרי זה מביא פסח בארבעה

קרא עוד

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו פרופיל ארגוני תדריך להכרת שירות מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעות פתיחה ונעילה. מספרי טלפון בשירות ובבית עובדים בכירים

קרא עוד

ההסתדרות הציונית העולמית

ההסתדרות  הציונית העולמית ההסתדרות הציונית העולמית החטיבה להתיישבות חטיבת חוזים בטחונות וקרקעות המתיישבים יחתמו בראשי תיבות בתחתית כל עמוד וחתימה מלאה בעמוד האחרון טופס 3 חוזה בר רשות בישוב קהילתי במגרש למגורים ביו"ש בין ההסתדרות

קרא עוד

. ". " ( ( ' ) ( [ ) ( [ " " [ ( ( ' " " " " (. [ (... (. " :. ) (: : [ ". ' ' : ] [. ' :.. " ) (. :. :. :. ) ( :. :.. ) :(:. :. " [ :. :. :. [ " :. [

. .  ( ( ' ) ( [ ) ( [   [ ( ( '     (. [ (... (.  :. ) (: : [ . ' ' : ] [. ' :..  ) (. :. :. :. ) ( :. :.. ) :(:. :.  [ :. :. :. [  :. [ .. " ' ) ( ) ( '..... :. ) (: :. ' ' : ] [. ' :.. ) (. :. :. :. ) ( :. :.. ) :(:. :. :. :. :. " :. :. :. ' :.[] :. :. :. :. :. : '.. ) :(:. :. :.. :. :.. :. :. :. :. :. :. :. ) (. :. ' :. ) (. :. : ' '

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

נשים ותלמוד תורה - האסור והמותר

נשים ותלמוד תורה - האסור והמותר נשים ותלמוד תורה מו"ר הרב דב ליאור ראשי פרקים: 1. יסודות הלכה זו 2. עיקר ההקפדה לימוד גמרא בעיון 3. הליכה בדרך הסלולה על פי חז"ל 4. הדברים שאשה חייבת בלימודם 5. סיכום יסודות הלכה זו 1 מקור הסוגיה של לימוד

קרא עוד

Microsoft Word - buty.doc

Microsoft Word - buty.doc ב.דרגונסקיי חתול במגפיים "בנים ובנות!" אמרה ראיסה איבנובנה "גמרתם את ברבעון בהצלחה. אני מברכת אתכם. כעת אפשר לנוח. בחופשה נעשה לנו מסיבת תחפושות. כל אחד יכול להתחפש איך ירצה, ועבור התחפושת הטובה ביותר

קרא עוד

<4D F736F F D20EEEBF8E6E9ED20FAEC20E0E1E9E120F2ED20F4FAF8E5EF2E646F63>

<4D F736F F D20EEEBF8E6E9ED20FAEC20E0E1E9E120F2ED20F4FAF8E5EF2E646F63> הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת ת"א בחינה בדיני מכרזים ד"ר מיכל טמיר מועד א סמסטר א תשע "א 8.1.12 שעה 900 הוראות כלליות משך הבחינה שעתיים. לא תינתן הארכה. הבחינה בחומר סגור. אין להכניס דבר למעט קובץ חקיקת

קרא עוד

כללי השתתפות בפעילות במבצע "חופשת האירוויזיון המושלמת"

כללי השתתפות בפעילות במבצע חופשת האירוויזיון המושלמת כללי השתתפות בפעילות במבצע "חופשת האירוויזיון המושלמת" כללי: בין התאריכים 6.5.19 ועד 13.5.19 תערוך חברת אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ (להלן: "עורכת הפעילות" או "אל על") פעילות בשם "חופשת האירוויזיון המושלמת",

קרא עוד

הרב אלעד גרובמן

הרב אלעד גרובמן ראשי פרקים א. הקדמה ב. שיטת המהרי"ט ג. שיטת נתיבות המשפט ד. מחלוקת רשב"א ור"י ה. שיטת קצות החושן ו. הסבר רבי ראובן גרוזובסקי ז. הסבר ר' שמואל ח. פסיקת ההלכה במחלוקת רשב"א ור"י א. הקדמה כלל ידוע הוא, שטענינן

קרא עוד

בעהי"ת יגעת ומצאת מסכת בבא מציעא פרק אלו מציאות מדף כא ע"א עד דף כד ע"ב 2658 א' אייר תשע"ו )9.5.16( חוברת עבודה לתלמיד חיים אפרתי

בעהית יגעת ומצאת מסכת בבא מציעא פרק אלו מציאות מדף כא עא עד דף כד עב 2658 א' אייר תשעו )9.5.16( חוברת עבודה לתלמיד חיים אפרתי בעהי"ת יגעת ומצאת מסכת בבא מציעא פרק אלו מציאות מדף כא ע"א עד דף כד ע"ב 2658 א' אייר תשע"ו )9.5.16( חוברת עבודה לתלמיד חיים אפרתי כל הזכויות שמורות להוצאת "יגעת ומצאת" נדפס בישראל ה'תשע"ו אין להעתיק ספר

קרא עוד

פרויקט "רמזור" של קרן אביטל בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו

פרויקט רמזור של קרן אביטל בס ד מערך שיעור בנושא: פונקציה טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנושא הפונקציות הנלמד בכתה ט' בכל הרמות. עזרי ההוראה בהם נשתמש: מחשב, ברקו, דפי עבודה

קרא עוד

הפקולטה למשפטים אוניברסיטת בר אילן הקליניקה לסיוע אזרחי על פי המשפט העברי The Civil Legal Aid Clinic in Jewish Law Tribunals ממון ודין פסקי דין של בתי

הפקולטה למשפטים אוניברסיטת בר אילן הקליניקה לסיוע אזרחי על פי המשפט העברי The Civil Legal Aid Clinic in Jewish Law Tribunals ממון ודין פסקי דין של בתי הפקולטה למשפטים אוניברסיטת בר אילן הקליניקה לסיוע אזרחי על פי המשפט העברי The Civil Legal Aid Clinic in Jewish Law Tribunals ממון ודין פסקי דין של בתי דין לממונות Law and commerce: Jewish Law Tribunals

קרא עוד

Microsoft Word - ExamA_Final_Solution.docx

Microsoft Word - ExamA_Final_Solution.docx סמסטר חורף תשע"א 18 בפבואר 011 הטכניון מכון טכנולוגי לישראל הפקולטה למדעי המחשב מרצה: מתרגלים: רן אל-יניב נועה אלגרבלי, גיא חפץ, נטליה זילברשטיין, דודו ינאי (אחראי) סמסטר חורף תשע" מבחן סופי פתרון (מועד

קרא עוד

Charts & Pesukim for Zevachim Daf V'asa La'Par

Charts & Pesukim for Zevachim Daf V'asa La'Par א( ב( ג( ד( ה( ו( ז( ח( ט( י( כ( א( ב( ג( ד( ה( ו( ז( ח( ט( י( כ( ועשה לפר זבחים לט-מא ויקרא פרק ד פר כהן משיח ( ו י ד בּ ר י ק ו ק א ל מ שׁ ה לּ אמ ר: ( דּ בּ ר א ל בּ נ י י שׂ ר א ל ל אמ ר נ פ שׁ כּ י ת ח ט א

קרא עוד