העשרה תהליכי שינוי בחיי היהודים בעידן המודרני

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "העשרה תהליכי שינוי בחיי היהודים בעידן המודרני"

תמליל

1 העשרה 1 תהליכי שינוי בחיי היהודים בעידן המודרני * כפי שראינו בפרק הקודם, עד לעידן המודרני חי רובו המכריע של העם היהודי בעולם באירופה בעיקר בחלקה המזרחי של היבשת. ראינו גם כי עד לעידן המודרני היו תנאי חייהם של מרבית היהודים דומים: הם סבלו מיחס עוין מצד החברה הכללית ומהפלייה חוקית. אולם במהלך המאות ה עברו על היהודים שינויים מהותיים במספר תחומים, אשר בפרק זה נעמוד על כמה מהם: שינוי במעמדם החוקי-משפטי, שינויים דמוגרפיים, שינויים רעיוניים וכלכליים וכן שינוי ביחסי היהודים עם סביבתם. מכיוון שקצב השינויים ומגמתם לא היו אחידים בקהילות השונות, נבחין להלן בין השינויים העיקריים שהתרחשו בארצות מערב אירופה ובמרכזה, 2 בארצות מזרח אירופה ובארצות האסלאם. * 1. גידולדמוגרפי בארצותאירופה ביןהשנים גדלה אוכלוסיית היהודים ביבשתאירופה פי עשרה בקירוב (ממיליוןלכ מיליון). גורמיו של גידול זה, שהתרחש בעיקר בין השנים (מספר היהודים בעולם עמד בשנת על כ- מיליון) קשורים במידה רבה לשיפורים שהתרחשו בתקופה זו בתזונה, בהיגיינה ובמדע הרפואה ואשר השפיעו על כלל אוכלוסיית אירופה. עם זאת, ראוי לציין כי הגידול שהתרחש בקרב היהודים היה גבוה בהרבה מזה שהתקיים בקרב האוכלוסייה הכללית (יש המעריכים כי קצב הגידול הדמוגרפי היהודי בתקופה זו היה גבוה כמעט פי שניים מקצב גידולה של האוכלוסייה הכללית). גורמיו של פער זה אינם ברורים, אולם ישנם חוקרים המשערים כי הדבר נבע מהמסורת הדתית, שכללה תרומת צדקה לעניים ואשר מנעה את מותם מרעב וממחלות, שמירה על היגיינה באמצעות דיני טהרה, אכילת מזון כשר, הימנעות משתיית אלכוהול לכ ר ה ועוד. הגידול הדמוגרפי אפיין את כלל היהודים באירופה, אולם הוא בלט בעיקר בקרב יהדות מזרח אירופה, וזאת למרות הגירה גדולת מימדים של יהודים שעברו ממזרח אירופה למערבה (ראו להלן). שוני זה נבע מהעובדה שיהדות מערב אירופה, שנהנתה מהאמנציפציה ועברה תהליכי חילון מואצים (בהמשך הפרק נרחיב על שינויים אלה), הייתה חשופה לתרבות הכללית והחלה לאמץ מאפיינים של תרבות זו, כמו נישואין והולדת 3 ילדים בגיל מאוחר יותר. 1 פרק זה הוא פרק העשרה לספר "הלאומיות המודרנית וראשית הציונות" (יגאל משעול; היי סקול). 2 האבחנה בין היהודים שחיו באירופה ליהודים שחיו מחוצה לה אינה אבחנה גיאוגרפית בלבד. היהודים שחיו באירופה והיהודים שחיו מחוץ לארצות אירופה היו חשופים להשפעות תרבותיות ולתהליכים היסטוריים שונים. מסיבה זו ולצורך הנוחות והפישוט נתייחס בפרק זה ליהודים שחיו בחלקיה האירופים של האימפריה העות'מנית יחד עם יתר היהודים שחיו בארצות האסלאם. 3 במקרים מסוימים החשיפה לתרבות הנוצרית אף הביאה בעקבותיה התבוללות שגרמה להפחתה בריבוי הטבעי בקרב היהודים, אולם השפעתה של תופעה זו על הגידול הטבעי לא הייתה משמעותית.

2 (א) 2. חדירת שינויים רעיוניים ליהודים שחיו בארצות מרכז ומערב אירופה במהלך המאה ה- 19 התחזק זרם ההשכלה בעיקר בקרב היהודים, שחיו בארצות מרכז ומערב אירופה (קצב חדירתם של רעיונות אלה ליהודים שחיו בארצות מזרח אירופה היה איטי יותר). התפתחות זו מזוהה במידה רבה עם פעילותו של הפילוסוף היהודי משה מנדלסון ( ) - שפעל במאה ה זרם זה התפתח מתוך זרם ההשכלה האירופי. המשכילים היהודיים שאפו להביא לשינוי יסודי באופן החשיבה שהיה מקובל בקרב היהודים. הם שאפו להביא לכך שהיהודים יאמצו ערכים אוניברסליים ויסירו את המחיצות שבינםלביןהסביבההחברתיתשבהחיו. על פי תפיסתם, הפלת המחיצות שבין יהודים לנוצרים תניב תועלת לשני הצדדים: מצד אחד- הדבר יאפשר ליהדות להיפתח כלפי זרמי מחשבה חדשים ודבר זה יאפשר לה להתחדש ולהתנער ממסורות וממנהגים דתיים שאין בהם עוד צורך; מצד שני- הדבר יאפשר ליהדות להפיץ את בשורתה האוניברסלית בעולם: תומכי זרם זה האמינו שערכיה האמיתיים של היהדות אינם ערכים בדלניים, אלא ערכים כלל אנושיים, והאמינו שהנתק הקיים בין יהודים לסביבתם מונע מהיהדות להפיץ בשורה זו. ראוי להדגיש כי המשכילים היהודים שאפו לשפר את מעמדם של היהודים ולא חתרו לביטול את הזהות היהודית. העשרה נוספת תפוצות עם ישראל בסוף המאה ה- 19 בסוף המאה ה- 19 חיו בעולם כ מיליון יהודים. כ- 20 שנים קודם לכן, עד לראשית ההגירה היהודית הגדולה (א) מארצות מזרח אירופה לארה"ב(ראו להלן), חיו בעולם כ- 7.5 מיליון יהודים, אשר התגוררו במספר מרכזים עיקריים : רובם המכריע של יהודי העולם חיו באירופה. את יהדות אירופה בתקופה זו ניתן לחלק למספר קבוצות עיקריות: (ב) במזרחאירופה : רובה של יהדות מזרח אירופה חיה במסגרת הקיסרות הרוסית. קבוצה יהודית זו, אשר כללה כ- 4 מיליון יהודים, הייתה הגדולה ביותר בעולם ולמעשה היוותה את רובו המכריע של העם היהודי. במרכז אירופה: הקבוצה היהודית השנייה בגודלה חיה בארצות מרכז אירופה: במסגרת האימפריה האוסטרו- הונגרית, בה חיו כ- 1.5 מיליון יהודים, ובגרמניה- בה חיו כחצי מיליון יהודים. במערב אירופה: הקבוצה היהודית הקטנה ביותר חיה בארצות מערב אירופה: יהדות מערב אירופה חיה בעיקר בצרפת, בה חיו כ- 100,000 יהודים, ובבריטניה, בה חיו כ- 65,000 יהודים. בשנת 1880 מנו היהודים בארה"ב כ- 275,000 נפש. אולם משנה זו ועד לפרוץ מלחמת העולם הראשונה גברה תנועת ההגירה היהודית אליה, בעיקר מארצות מזרח אירופה. מאז החלה ארה"ב להתגבש כמרכז יהודי גדול. היהודים בארצות האסלאם היוו מיעוט מתוך כלל היהודים בעולם ומספרם עמד על כחצי מליון נפש. הנתונים הדמוגרפיים לקוחים מתוך: האנציקלופדיה העברית, הערך "עם ישראל", כרך כ"ו, עמ' (ב) יש לציין כי בסוף המאה ה- 19 חיה חלק מיהדות מרכז אירופה (למשל בגליציה שבאימפריה האוסטרו-הונגרית) בשטחים שרוב אוכלוסייתם הייתה דוברת פולנית. יהודים אלה דמו, מבחינה לשונית ותרבותית, לתושבי מזרח אירופה ופחות לתושבי מרכז אירופה. יחד עם זאת, החלוקה המובאת כאן בין מזרח, מרכז ומערב אירופה היא חלוקה פוליטית, שנקבעה לפי שיטת הממשל וההתייחסות שהייתה נהוגה בהן כלפי היהודים. במילים אחרות, לצורך לימוד נושא זה, נתייחס ליהודי מזרח אירופה, שחיו תחת השלטון הגרמני והאוסטרו-הונגרי, כאל יהודי מרכז אירופה. כדי להשיג את מטרתם שאפו תומכי זרם ההשכלה לבצע שינויים בהלכות הדת, לעודד את 4 מנדלסון לא היה ההוגה הראשון של זרם ההשכלה היהודי, אך היה המפורסם ביותר מבין הוגי זרם זה.

3 היהודים לרכוש השכלה כללית ולהשתלב בסביבתם הכלכלית והחברתית ואף לצמצם את מעמדה האוטונומי של הקהילה היהודית כגוף המוסמך לכפות את החלטותיו על חבריו. העשרה נוספת משה מנדלסון וההשכלה היהודית כאמור, משה מנדלסון ( ) - היה ההוגה המזוהה ביותר עם ייסודו של זרם ההשכלה היהודי, שהיה ענף של תנועת ההשכלה שהתפתחה באירופה. מנדלסון העמיק בלימודי הפילוסופיה, רכש ידע רב בשפות אירופיות שונות, אימץ את עיקרי רעיונות תנועת ההשכלה בדבר הרציונליזם, השוויון ומרכזיות הפרט בחברה, והתקבל בקרב חוגי משכילים גרמניים. (א) מנדלסון שמר כל ימיו על אורחות חיים יהודיים דתיים. אולם הקפדתו על המצוות לא נבעה רק מהמסורת היהודית, אלא משילובה עם תפיסת עולמו הרציונליסטית, שכן מנדלסון האמין שההיגיון והרציונליות מובילים אל היהדות. על פי תפיסתו, אורח החיים היהודי הדתי הוא אורח חיים המאפשר לפרט חירות מחשבתית אמיתית. בהתאם לכך, פיתח מנדלסון תפיסות חדשות ביחס לחיי הקהילה היהודית וביחס לתפיסת היהודים את מקומם בהיסטוריה: ערעור על סמכותה של הקהילה היהודית: מכיוון שמנדלסון אימץ את התפיסה הליברלית שהציגה תנועת ההשכלה, ומכיוון שהאמין שהרציונליזם מוביל אל היהדות, טען שיש לבסס את חיי הקהילה היהודית על היגיון ולא על כוח הכפייה של מוסדות הקהילה היהודית. תפיסת היהדות כדת אוניברסלית: מנדלסון האמין שהיהדות היא דת אוניברסלית המטילה על היהודים חובות כלל אנושיים, ובהם הפצת ערכי התבונה, החירות, השוויון והאחווה בין כל בני האדם, לצד החובות הפולחניות (קיום מצוות הדת). פעילותם של מנדלסון וממשיכיו החדירה את עקרונות ההשכלה והרציונליזם לחברה היהודית. תפיסות אלה הביאו במהלך המאה ה- 19 להעלאת דרישה לתיקונים בדת היהודית ולהתפתחותם של זרמי מחשבה יהודיים אשר שאפו לטשטש, או אף לבטל לחלוטין, את ההבדלים שבין היהודים לבין סביבתם. התפתחויות אלה יצרו מחלוקת רעיונית פנימית בחברה היהודית ותרמו, בין השאר, לעליית הזרם הרפורמי, שדרש שינויים בדת ואשר דחף חלק מהיהודים (א) להשתלבות מלאה בחברה בה חיו, או אף להיטמע בתוכה לחלוטין. מנדלסון עצמו התנגד לרעיון הכנסת התיקונים לדת והדגיש את מחויבותו ליהדות ולציוויה הדתיים.

4 במהלך המאה ה השוואתמעמדםהחוקישלהיהודים - האמנציפציהבארצותמרכזומערבאירופה חל בהדרגה שינוי במעמדם החוקי של היהודים שחיו בארצות 5 מרכז ומערב אירופה. תהליך זה, הידוע 6 הביא להשוואת מעמדם כאמנציפציה, החוקי של כל האזרחים ובמסגרת זאת הושווה גם מעמדם של היהודים. היהודים לא היו עוד קהילה נפרדת. הם שוחררו מהמגבלות החוקיות שהוטלו עליהם והפכו לבעלי זכויות חוקיות, משפטיות ופוליטית שוות לאלו של שאר האזרחים: הותר להם לגור בכל מקום, ללמוד בבתי הספר הכלליים ובמוסדות האקדמיים ולעסוק בכל מקצוע. מכיוון שהאמנציפציה הביאה לשינוי משמעותי בבסיס התפיסה החוקית, היא גרמה לשינויים מעמיקים באורחות חייהם של היהודים: יהודים באירופה בעת החדשה. עיור: בתקופה זו התרחשו באירופה תהליכים מואצים של עיור. הודות לאמנציפציה, שהסירה את מגבלת מקום המגורים, יכולים היו היהודים להצטרף למגמה זו. יהודים רבים, שהתגוררו עד אז בעיירות קטנות, או בערים שבהם הותר להם לחיות, עברו להתגורר בערים החדשות אשר נפתחו בפניהם. דבר שא פשר להם לעסוק במקצועות חדשים (ראו להלן). שינוי בתחום ההשכלה: האמנציפציה א פשרה ליהודים להשתלב בלימודים במוסדות החינוך וההשכלה הגבוהה שהעמידה לרשותם המדינה. אפשרות זו הביאה יהודים רבים לנטוש את לימודי הקודש, שנלמדו במוסדות החינוך המסורתיים שסיפקה הקהילה, ולעבור ללמוד לימודי חול במוסדות החינוך וההשכלה שנפתחו בפניהם. הודות לכך התאפשר ליהודים שרצו בכך לעסוק במקצועות שדרשו השכלה ואשר נחסמו בפניהם קודם לכן. שינוי תעסוקתי: היהודים הפסיקו לעסוק במקצועות יהודיים נפרדים והחלו להשתלב בכלכלה הכללית. כך למשל עברו יהודים מעיסוק ברוכלות זעירה לעיסוק במסחר בקנה מידה גדול (תוך הישענות על כלכלת השוק ושימוש באמצעים מודרניים כמו פרסום ואשראי), בתעשייה, בפקידות ובמקצועות חופשיים 5 הדיון על הענקת שוויון ליהודים החל, במקרים מסוימים, עוד קודם למאה ה- 19 והביא להקלה משמעותית בחיי היהודים עוד לפני שהחל תהליך האמנציפציה באופן רשמי. כך למשל, התאפשר כבר במאה ה- 17 ליהודים להתגורר באנגליה ובהולנד. 6 בתקופה שלפני האמנציפציה התקיים חוק נפרד לכל קבוצת אוכלוסייה: החוק קבע חובות וזכויות שונים שחלו על כל אדם, בהתאם להשתייכותו המעמדית- נקבעו חוקים נפרדים לבני מעמד האצולה, לאיכרים וכו'. במסגרת שיטה חוקית זו נקבע חוק מיוחד גם עבור היהודים. השינוי המהותי שנבע מהאמנציפציה היה קביעת אחידות חוקית על כל קבוצות האוכלוסייה. תהליך זה, שלא היה מכוון מלכתחילה כלפי היהודים, ביטל גם את ההתייחסות החוקית הנפרדת אליהם והפכה אותם, כמו שאר חלקי האוכלוסייה, לשווים בפני החוק.

5 א. (מקצועות הדורשים השכלה כמו הוראה, רפואה ועריכת דין). במקומות מסוימים היה אחוז היהודים שעסק במקצועות החופשיים 7 ובמקצועות המסחר גבוה משמעותית משיעורם באוכלוסייה. ירידה במעמד מוסדות הקהילה היהודית: האמנציפציה, שהשוותה את מעמד היהודים לזה של שאר אזרחי המדינה, ביטלה גם את מעמדם האוטונומי המיוחד של מוסדות הקהילה היהודית. היהודים לא חששו עוד מסמכות הקהילה ומיכולתה להטיל עליהם חרם. היהודים יכולים היו, לו רצו בכך, להתנתק לחלוטין מסמכותם של מוסדות הקהילה. תהליך זה הביא לירידה בסמכותם של מוסדות הקהילה והעלה את הצורך להתאים אותם למציאות החדשה שנוצרה. בעקבות זאת חל שינוי בקשר שבין היהודים לבין מוסדות הקהילה. קשר זה התבסס מעתה במידה גוברת על רצונם החופשי של חברי הקהילה והוא בא לידי ביטוי, בין השאר, בשני תחומים: א. ב. 8 הקמת מוסדות וולונטריים : היהודים הקימו מוסדות שעסקו בתחומים שונים ובהם חינוך וצדקה. הפעילות במסגרת מוסדות אלה הייתה התנדבותית והיא סייעו לשמירה על הערבות ההדדית ועל הקשרים החברתיים הפנימיים בחברה היהודית. בית הכנסת הופך למוסד מרכזי בקהילה: היהודים אשר הוסיפו להגיע לבית הכנסת כדי להתפלל בו, עשו זאת מתוך רצון ומתוקף אמונתם הדתית, ולא בשל לחצם של מוסדות הקהילה. בנוסף, בית הכנסת החל לשמש גם כמוקד אשר סייע בשמירה על הקשר החברתי בין היהודים, בעיקר עבור יהודים אשר הרחיקו את מקום מגוריהם ולא פגשו עוד יהודים בחיי היומיום. 4. החברה היהודית במזרח אירופה החל מראשית המאה ה- 19 נשלטו רוב יהודי מזרח אירופה על ידי הקיסרות הרוסית. השלטונות הרוסיים נטו לראות ביהודים גורם זר ובדלני המכביד על כלכלת המדינה ומעכב את הפיכתה למדינה מודרנית. השלטון הרוסי התלבט בשאלה כיצד להתייחס ליהודים ולפיכך יחסו ליהודים התאפיין בחוסר עקביות. לעיתים נטו השלטונות לעודד את היהודים להשתלב בחברה ובכלכלה הרוסית, אך במקביל הוסיפו להטיל עליהם מגבלות שונות. מדיניות בלתי עקבית זו, שהייתה תלויה במידה רבה בעמדה בה נקטו הצארים השונים שמלכו ברוסיה במהלך המאה ה- 19, באה לידי ביטוי במספר תחומים עיקריים: ובהן: רוסיפיקציה: השלטונות הרוסיים ניסו לעודד את היהודים להשתלב בחברה ובכלכלה הרוסית, לגרום לכך שיוותרו על אמונתם וזהותם היהודים ויהיו לרוסים. כדי להשיג יעד זה פעלו השלטונות בדרכים שונות מעורבות בתחום התעסוקה: השלטונות פעלו לשינוי תחומי התעסוקה המסורתיים של היהודים. לצורך כך, יהודים אשר גילו נכונות לעסוק בחקלאות הורשו להתגורר בכפרים שברוסיה עצמה, מעבר לתחום המושב 9 (ראו להלן), והובטחה תמיכה ממשלתית לבתי חרושת אשר העסיקו יהודים. מעורבות בתחום החינוך: הותר ליהודים ללמוד במערכת החינוך הכללית על כל דרגותיה. במקביל דרשו השלטונות ששפת ההוראה במוסדות החינוך היהודיים תעשה ברוסית, או בשפות אחרות שהיו נפוצות בקיסרות הרוסית (גרמנית ופולנית). 7 כך למשל, בשנת 1889, היו 58% מהעוסקים בעריכת דין בווינה יהודים (394 מתוך 681 עורכי הדין בעיר היו יהודיים), למרות שאחוז היהודים בעיר היה נמוך מ- 10%. הנתונים לקוחים מתוך: האנציקלופדיה העברית, הערך "אוסטריה", כרך א', עמ' וולונטרי= התנדבותי. מוסד וולונטרי= מוסד שההשתתפות בו נעשית מרצון וללא כפייה. 9 ואכן, עד לסוף המאה ה- 19 פנו יהודים רבים לעסוק בחקלאות, דבר שגרם להגירה יהודית פנימית בתוך שטחי הקיסרות הרוסית.

6 מעורבותבתחוםהחברתי: הניסיונות לשלב את היהודים בסביבתם החברתית נעשה, בין השאר, על ידי חיוב היהודים לוותר על בגדיהם המסורתיים. הגנהעליהודים: נאסר בחוק על הפצת עלילות דם. ב. ג. חקיקה מפלה: היהודים סבלו משורה של חוקים שנועדו לפגוע בהם במכוון: הגבלתמגורים: היהודים לא יכולים היו לבחור את מקום מגוריהם. התאפשר להם לגור רק בשטחים שנמצאו בדרום-מערב רוסיה, באזור שנקרא 10 תחוםהמושב. גם באזור זה לא הותר תמיד ליהודים לגור בכל מקום- בתקופות מסוימות נאסר עליהם להתגורר בכפרים, דבר שהיה מלווה בגירוש רבים מהיישובים הכפריים אל ערי ועיירות תחום המושב. חקיקה מפלה: נאסר על היהודים לעבוד בחגים הנוצריים ובימי ראשון, דבר שפגע ביכולתם להתפרנס, היות שהיהודים נאלצו להימנע מעבודה בשני ימים בשבוע (בשבת וביום א'). הגבלת השכלה: נקבעה מכסה של יהודים שיכולים היו ללמוד באוניברסיטאות. מגבלה זו נקראה נמ רס ק ל אזס. מכסה זו הייתה נמוכה בהרבה ממספר היהודים שביקשו לרכוש השכלה אקדמית ולמעשה מנעה מיהודים רבים לשפר את מעמדם החברתי והכלכלי. פרעות: בראשית שנות ה- 80 של המאה ה- 19 ובראשית המאה ה- 20 פרצו ברוסיה מהומות אלימות שהופנו נגד היהודים ורכושם ובמהלכן נרצחו מאות יהודים. במהלך אירועים אלה עמד הצבא הרוסי לעיתים קרובות מנגד ולא הפסיק את מעשי הזוועה. חלק מהמהומות פרצו ביוזמה של השלטונות ובהכוונה עקיפה שלהם. אירועים אלה היוו תפנית משמעותית במדיניות השלטונית כלפי היהודים ומטרתם 11 העיקרית הייתה לגרום להם להגר אל מחוץ למדינה. ואכן, כפי שנראה בהמשך, גרמה מדיניות זו לתחילתו של גל הגירה יהודי שפנה לכוון מערב. 5. החברה היהודית בארצות האסלאם תהליכי השינוי שהתרחשו באירופה השפיעו גם על היהודים שהתגוררו בארצות האסלאם. אולם קצב חדירתם של שינויים אלה, ומידת השפעתם על היהודים שחיו בארצות האסלאם, לא היה אחיד והוא הושפע בעיקר מהאינטנסיביות של הקשר שקיימו ארצות אלה עם המעצמות האירופיות: היהודיםבארצותצפוןאפריקה: עד לראשית המאה ה- 20 השתלטו מעצמות אירופיות שונות על ארצות צפון אפריקה: בריטניה- השתלטה על מצרים (החל משנת 1882) ; צרפת- השתלטה על אלג'יריה (החל משנת 1830), תוניסיה (החל משנת 1881), ומרוקו (שרוב שטחה הוכר כאזור השפעה צרפתי החל משנת 1912); איטליה- השתלטה על לוב (החל משנת 1911). השלטון האירופי בארצות אלה ביטל את מעמדם הנחות של היהודים כבני חסות (מעמד הדי'מי) והשווה את מעמדם לזה של האוכלוסייה המוסלמית הכללית. היהודיםבארצותהאימפריההעות'מנית: קבוצה זו כוללת את היהודים שחיו באסיה הקטנה (תורכיה של ימינו), תימן (עד 1905), נהריים (עיראק של ימינו), ארץ ישראל, סוריה ולבנון. 10 עד לסוף המאה ה- 18 לא חיו יהודים ברוסיה. אולם בסוף המאה ה- 18 כבשה רוסיה מפולין אזור נרחב שבו חיו יהודים רבים. השלטון הרוסי לא א פשר ליהודים לצאת מאזור זה והגדירו אותו כתחום המושב- האזור היחיד ברחבי הקיסרות 11 הרוסית שבו הותר ליהודים להתיישב. לשלטונות רוסיה, שסבלו מביקורת ציבורית מתמדת וחששו מהתפרצות של מהפכה, היה מניע נוסף: הם קיוו שהפוגרומים נגד היהודים יאפשרו לאזרחי רוסיה לפרוק את זעמם נגד היהודים כתחליף להפניית ביקורת כלפי השלטון. מדיניות זו לא הועילה וברוסיה פרצו שני ניסיונות הפיכה: ניסיון כושל בשנת 1905 וניסיון מוצלח בשנת 1917.

7 החל מאמצע המאה ה- 19, הודות ללחץ המעצמות האירופיות, החלה האימפריה העות'מנית לפרסם צווים שביטלו את נחיתותם של בני מעמד הד'מי (יהודים ונוצרים). צווים אלה היו עשויים לשפר את מעמדם של היהודים שחיו בתחומי האימפריה, אולם הם לא יושמו באופן מלא ורבים מהיהודים הוסיפו לסבול מאפלייה חוקית ומעויינות חברתית. היהודים בתימן ובפרס: תימן (שהתנתקה מהאימפריה העות'מנית בשנת 1905) ופרס היו מדינות עצמאיות והשפעתן של מעצמות המערב בהן הייתה מעטה יותר. לפיכך נשמר בארצות אלה מעמדם 12 הנחות של היהודים כבני מעמד הדי'מי. בקצרה מהלמדנובפרקזה? השינויים שחלו בקרב היהודים בעידן המודרני: גידול דמוגרפי בארצות אירופה: בין השנים גדלה אוכלוסיית היהודים ביבשת אירופה ממיליון בקירוב לכ מיליון. חדירת שינויים רעיוניים: המשכילים היהודיים שאפו להביא לשינוי יסודי באופן החשיבה שהיה מקובל בקרב היהודים ולהביא לכך שהיהודים יאמצו ערכים אוניברסליים ויסירו את המחיצות שבינם לבין הסביבה החברתית שבה חיו. התפתחות זאת התרחשה בעיקר בקרב היהודים שהתגוררו בארצות מרכז ומערב אירופה. האמנציפציה: במהלך המאה ה- 19 חל בהדרגה שינוי במעמדם החוקי של היהודים שחיו בארצות מרכז ומערב אירופה. היהודים ברוסיה: היהודים שנמצאו תחת שלטון הקיסרות הרוסית לא זכו לאמנציפציה. היחס כלפיהם התאפיין בחוסר עקביות. לעיתים ניסו השלטונות לשלב את היהודים (מבלי להעניק להם אמנציפציה) ולעיתים חוקקו חוקים שגרמו לפגיעה בהם. לקראת סוף המאה ה- 19 סבלו היהודים מפרעות. פרעות אלה לא דוכאו על ידי השלטונות ולעיתים אף זכו לעידודם. היהודיםבארצותהאסלאם: בחלק מארצות האסלאם חל שיפור במעמדם החוקי של היהודים. שיפור זה נבע בעיקר מהשפעת התהליכים וההתפתחויות המחשבתיות שהתרחשו בארצות מרכז ומערב אירופה. 12 יחד עם זאת, ארצות אלה לא היו מנותקות לחלוטין מהמתרחש באירופה והשינוי שחל בה במעמד היהודים. כך למשל פרסם השאה נאצר אל דין, שמלך בפרס בשנים , צו (בפרסית: פרמן) שהבטיח להגן על היהודים בארצו ולסייע להם בהקמת בתי ספר יהודיים. צעד זה אירע לאחר שביקר בבירות אירופה ונפגש עם נציגים יהודיים. היהודים עמם נפגש השאה ביקשו אותו לפרסם כתב הגנה על היהודים והשאה, שהתרשם כי היהודים באירופה נהנים מעוצמה רבה, נאות לבקשתם.

8 קטעי מקור קטע מספר - 1 מרדכי יוסט, משכיל בן התקופה, על השינויים שהתחוללו בחיי היהודים בעידן המודרני 13 (1833) "...אנו כולנו, שלפני שלושים שנה היינו עדיין ילדים, עדים לשינויים שהתרחשו בקרבנו ומחוצה לנו, כמוהם לא יאמנו! ביעף עברנו היסטוריה בת אלף שנה! אנו כולנו, שגדלנו בימים בהם, כתבו כי היהודים אינם מוכשרים לעבודה ולא לשרות צבאי, כי עיקשים הם ברוחם, מושחתים ובלתי נסבלים בחברה בגלל לשונם וניגונם; אנו, שראינו בעינינו את סבלות הורינו למען יהדותם, כיצד כל דרדק חצוף יכול למרוט שערות מזקן אבותינו ולא היה צפוי לעונש... הרי מצאנו את עצמנו פתאום בעולם הזה כמו בבית, כאשר הפלישה הצרפתית יצרה עולם חדש! ראינו כיצד פינה הכינוי 'יהודי חסות' מקום למושג 'אזרח מדינה'... ראינו את אבותינו למודי הביזיונות משמשים בכבוד כמושבעים, כבוררים, כפקידים. אנו נכנסים לבתי ספר כלליים, ורודפינו היו לידידנו-אוהבינו... ביקשנו חברותא והחלפנו לשון ומנהגים... רבים מאיתנו היו לבעלי מלאכה מכובדים ולחרשתנים, רבים הצטרפו לצבא ונשארו בו כל עוד לא פגעו בכבודם..." קטע מספר - 2 "על השחיטה", מאת המשורר חיים נחמן ביאליק, בעקבות פרעות ביהודי רוסיה (פרעות קישינוב 1903) מ י ם,, + * ר ח מ ים ע ל י! א ם-י, כ ם א ל ו ל א ל, כ ם נ ת יב ו א נ י /א מ צ את יו ה ת 1 2 ל* א 0 ם ע ל י! א נ י ל, י מ ת ו א ין עד 0 פ 1 ה,3 פ ת י, *כ ב ר 5 ז ל ת י ד 4 ף-א ין 0 ק ו ה עד ע ד-מ ת י, ע ד- 5 נ ה, ע ד-מ ת י? ה 0 ל י ן! ה א צ * אר ק*ם ח ט! ע ר פ נ י 8 8 ל ב, ל 7 ז ר ע ע ם-ק ר 9 ם, ו כ ל-ה 5 ר ץ ל י ג ר 9 ם ו א נ ח נ* א נ ח נ* ה מ ע ט! 9 מ י מ 0 ר ה > ק ד ק ד, ו יז ; ק 9 ם ר צ ח, 9 ם ינ ק ו 3 ב ע ל- 0 8 נ 0 7 ו /א י = ח ל נ צ ח, ל נ צ ח. ו א ם י -צ ד ק יפ ע מ < ד! א > א ם- 4 ח ר י ה? מ ד י מ 0 ח ת ר ק יע ד ק יפ יע י מ A ר-נ א כ ס א ל ע ד! 13 יוסט ( ) היה ממייסדי חכמת ישראל. הדברים נכתבו בתוך אגרת גלויה להגנה על זכויות יהודי פרוסיה. ערוך מתוך: ראובן מיכאל, י"מ יוסט : אבי ההיסטוריוגרפיה היהודית המודרנית, (מאגנס והאוניברסיטה העברית; ירושלים; תשמ"ג).

9 *ב ר ע על מ ים מ י ם י = +*; 4 ף-א 0 ם ל כ*, ז ד ים,, ח מ ס כ ם ז ה *ב ד מ כ ם ח י* ו ה ; ק*. ו 5 ר*ר ה אמ ר: נ ק ם! נ ק מ ה כ ז את, נ ק מ ת 9 ם י ל ד ק ט ן עד /א-ב ר א הB ט ן ו י + ב ה 9 ם א ת-ה 0 הם! י + ב ה 9 ם ע ד 0 ה מת מ ח 8 ים, ו 5 כ ל, ח < ו ח ת ר ם 8 ל-מס דת ה 5 ר ץ ה ; מ + ים.

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין - 2008 חיפה הקדמה תוכן עניינים תכנון אסטרטגי ומחקר בעלון זה מוצגים נתונים על העיר חיפה שמבוססים על נתוני מפקד האוכלוסין שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת

קרא עוד

מבט לאיראן (4 בפברואר בפברואר, 2018)

מבט לאיראן (4 בפברואר בפברואר, 2018) מבט לאיראן ר 4 ב פ ב ר ו א 2018 18 בפברואר, 2018 ע ו ר ך : ד"ר ר ז צ י מ ט במוקד אירועי השבוע ב א י ר א ן מ מ ש י כ י ם ל ה כ ח י ש א ת ד י ו ו ח י י ש ר א ל ע ל מ ע ו ר ב ו ת א י ר א נ י ת ב א י ר ו ע

קרא עוד

"שיעור בהיסטוריה" נוסח אבו מאזן: בפתיחת דיוני המועצה הלאומית הפלסטינית נשא אבו מאזן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ובניחוח אנטישמי. זאת, כדי לשלול את קי

שיעור בהיסטוריה נוסח אבו מאזן: בפתיחת דיוני המועצה הלאומית הפלסטינית נשא אבו מאזן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ובניחוח אנטישמי. זאת, כדי לשלול את קי שיעור בהיסטוריה "" ב מ א י 3 י ר ו ש ל י ם" נוסח אבו מאזן : בפתיחת דיוני המועצה הלאומית ה פ ל ס ט י נ י ת נ ש א א ב ו מ א ז ן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ו ב נ י ח ו ח א נ ט י ש מ י. ז א ת, כ ד י ל ש

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation המרד הגדול: התבוסה במרד והתוצאות הדמוגרפיות שלו תוצאות המרד הגדול התבוסה במרד לאחר התבוסה שנחל קסטיוס גאלוס, הנציב הסורי שלא הצליח לכבוש את ירושלים, בשנת 66 התמנה אס פ ס י נ וס למפקד המלחמה נגד היהודים.

קרא עוד

ענף המלונאות

ענף המלונאות 1 מאי 4102 המלונאות ענף תקציר של בגידול החיובית המגמה נמשכה 4102 שנת של הראשון ברביע שיא נשבר 4102 שבשנת לאחר זאת לישראל, תיירים כניסות הנכנסת. בתיירות של בשיעור הראשון ברביע עלה התיירות במלונות הלינות

קרא עוד

(Microsoft Word - \372\367\366\351\370 \362\370\345\352.doc)

(Microsoft Word - \372\367\366\351\370 \362\370\345\352.doc) ההתפתחות הדמוגרפית במחוז ירושלים מאת יעקב פייטלסון (סיכום נייר העמדה) מבוא נייר העמדה בנושא מחוז ירושלים הוא ראשון מעבודות שמציגות את ההתפתחות הדמוגרפית בכל מחוז ומחוז במדינת ישראל. מטרת המחקר המוצג בנייר

קרא עוד

מ א ר ג נ י 1 ב א ת ו נ ה, 10 ב מ א י 2018 אירועי " צעדת השיבה הגדולה", הצפויים להגיע לשיאם ב- 14 וב- 15 במאי, יכללו להערכתנו ניסיונות פריצה המונית לש

מ א ר ג נ י 1 ב א ת ו נ ה, 10 ב מ א י 2018 אירועי  צעדת השיבה הגדולה, הצפויים להגיע לשיאם ב- 14 וב- 15 במאי, יכללו להערכתנו ניסיונות פריצה המונית לש מ א ר ג נ י 1 ב א ת ו נ ה, 10 ב מ א י 2018 אירועי " צעדת השיבה הגדולה", הצפויים להגיע לשיאם ב- 14 וב- 15 במאי, יכללו להערכתנו ניסיונות פריצה המונית לשטח ישראל, מלויים במעשי אלימות ויתכן גם טרור במינון

קרא עוד

פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם

פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם ב ש יב ה טו ב ה, ז ק ן ו ש ב ע, ו י א ס ף א ל ע מ יו.

קרא עוד

תנו לשמש לעבוד בשבילכם

תנו לשמש לעבוד בשבילכם תנו לשמש לעבוד בשבילכם 2 2 מהי אנרגיה סולארית? בשנים האחרונות גברה בארץ ובעולם באופן ניכר המודעות לאיכות הסביבה ולשמירה על סביבה אקולוגית נקייה וירוקה יותר, ובעקבות כך גדלה המודעות לפתרונות חלופיים לייצור

קרא עוד

ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק" עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמ

ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמ ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק" עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמצעות אגודת הצדקה אלאנצאר, המזוהה עם הג' האד האסלאמי

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - נשים.ppt

Microsoft PowerPoint - נשים.ppt השתתפות נשים בתהל יך בניית מבנה המגורים של הב דואים המתעיירים: מגמות ותהליכים מריה גקר ואבינועם מאיר המחלקה לגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי, אוניברסיטת בן גוריון בנגב, באר שבע, 84105 עם המעבר לאורח חיים אורבאני

קרא עוד

פרק 57

פרק 57 ד( פרק 57 מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית: סיכום כפי שראינו במהלך לימוד מקצוע האזרחות, מדינת ישראל מגדירה עצמה כמדינה יהודית ודמוקרטית. סקרנו את הביטויים והמאפיינים של המדינה כמדינה יהודית וכמדינה

קרא עוד

בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום

בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום דרכון נוכחי וצילום וויזה אחרונה, במידה והייתה. ניתן

קרא עוד

אורנה

אורנה רמלה 30 דצמבר 2015 היסטוריה נוסדה במאה השמינית לספירה )718-716( העיר היחידה שנבנתה ע"י המוסלמים בארץ. שוכנת על הציר ההיסטורי - יפו יהודים הגיעו לרמלה לראשונה בשנת 1099 הגיעו יוחנן הקדוש. לעיר ראשוני ירושלים.

קרא עוד

על נתונייך ירושלים מצב קיים ומגמות שינוי

על נתונייך ירושלים מצב קיים ומגמות שינוי תיירות אורחים ו ירושלים בהשוואה למקומות נבחרים בישראל מאפייני התיירים 99 61% 73% 44% תיירים וישראלים* במלונות בירושלים, 2017-2000 ביקור של תיירים באתרים נבחרים בירושלים*, לפי דת, 2016 הכותל המערבי 16%

קרא עוד

הודעה לתקשורת אתר: דוא"ל: פקס: מדינת ישראל ההוצאה הלאומית לבריאות בשנת 2016 הייתה 7.4% מהתמ"ג In 2016, the N

הודעה לתקשורת אתר:   דואל: פקס: מדינת ישראל ההוצאה הלאומית לבריאות בשנת 2016 הייתה 7.4% מהתמג In 2016, the N הודעה לתקשורת אתר: www.cbs.gov.il דוא"ל: info@cbs.gov.il פקס: 0651340 מדינת ישראל ההוצאה הלאומית לבריאות בשנת 016 הייתה 7.4% מהתמ"ג In 016, the National Expenditure on Health 7.4% of GDP ירושלים, כ"ה באב

קרא עוד

ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו

ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו א ע ש ך ל ג וי ג ד ול ו א ב ר כ ך ו א ג ד ל ה ש מ

קרא עוד

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו פרופיל ארגוני תדריך להכרת שירות מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעות פתיחה ונעילה. מספרי טלפון בשירות ובבית עובדים בכירים

קרא עוד

ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י

ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י א. ש ח ק ן ב. ת ומ ך ג. ש ומ ר ד. א וה ד ה.ע וב ד ש

קרא עוד

האגף לתכנון אסטרטגי טלפון: פקס: פברואר 2017 יום רביעי כ"ו שבט תשע"ז לקט נתונים ליום המשפחה 2016 בפתח תקווה נכון לתאריך 01/01/

האגף לתכנון אסטרטגי טלפון: פקס: פברואר 2017 יום רביעי כו שבט תשעז לקט נתונים ליום המשפחה 2016 בפתח תקווה נכון לתאריך 01/01/ פברואר 0 יום רביעי כ"ו שבט תשע"ז לקט נתונים ליום המשפחה 06 בפתח תקווה נכון לתאריך 0/0/0 בפתח תקווה יש,868 תושבים. התפלגות התושבים בעיר לפי מגדר מגדר סך אחוז 4% % 00% 066 868 זכר נקבה התפלגות התושבים בעיר

קרא עוד

שוויון הזדמנויות

שוויון הזדמנויות מדיניות של הערכת מורים ואיכות ההוראה פאדיה נאסר-אבו אלהיג'א אוניברסיטת תל אביב, מכללת סכנין להכשרת עובדי הוראה והמכללה האקדמית בית ברל 10.11.2010 כנס 1 מכון ואן ליר מדיניות של הערכת מורים: - מטרות ההערכה

קרא עוד

הצעת פתרון- בחינת הבגרות באזרחות חורף שאלון 071; מבחני משנה הצעת פתרון הבחינה באזרחות נכתבה על-ידי צוות מורי האזרחות בבתי הספר של קידום הפ

הצעת פתרון- בחינת הבגרות באזרחות חורף שאלון 071; מבחני משנה הצעת פתרון הבחינה באזרחות נכתבה על-ידי צוות מורי האזרחות בבתי הספר של קידום הפ הצעת פתרון- בחינת הבגרות באזרחות 42412 חורף 4102- שאלון 071; מבחני משנה הצעת פתרון הבחינה באזרחות נכתבה על-ידי צוות מורי האזרחות בבתי הספר של קידום הפתרונות המופיעים בהצעת פתרון זו מובאים בתמצות בלבד.

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint נגישות לתחבורה ציבורית מדיניות משרד התחבורה דצמבר 2014 מתוקף חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות התשס"ח- 1998, תוקנו תקנות הנגשת תחבורה ציבורי תשס"ג- 2003. במסגרת החוק, משרד התחבורה, מפעילי התח"צ, הרשויות

קרא עוד

קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב ע"ש שון כרמלי ז"ל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים

קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב עש שון כרמלי זל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב ע"ש שון כרמלי ז"ל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים "החיילים הבודדים הם מופת לחברה הישראלית... החיילים הבודדים אינם לבד." רא"ל דן חלוץ,

קרא עוד

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C>

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C> Page 1 of 5 נתוני האמת: זינוק במספר החרדים שעובדים ומשרתים נתונים מנפצי מיתוסים שמפרסם מוסד שמואל נאמן, מראים כי חל גידול של מאות אחוזים בגיוס לצבא, לשירות האזרחי ובהשתלבות חרדים בשוק העבודה. ח"כ אורי

קרא עוד

הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות,

הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות, הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות, נושאת האומה בלבה את הגעגועים לחופש ומביאה אותם לידי

קרא עוד

אתר איראני פרסם נאום, שנשא מזכ"ל חזבאללה בפורום סגור בו הביע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר ע"י בכירים מאיראן ומחזבאללה

אתר איראני פרסם נאום, שנשא  מזכל חזבאללה בפורום סגור בו הביע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר עי בכירים מאיראן ומחזבאללה 14 ב מ ר ץ 2018 אתר איראני פרסם נאום, שנשא מזכ"ל חזבאללה בפורום סגור בו ה ב י ע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר ע"י בכירים מאיראן ו מ ד"ר ר ז צ י מ ט עיקרי המסמך ב- 12 ב מ ר ץ פ ר

קרא עוד

הלשכה המשפטית משרד האוצר אפריל 2015

הלשכה המשפטית  משרד האוצר    אפריל 2015 צוות בריס לרגולציה על שירותים פיננסיים מאי 2016 שירותים פיננסיים להסדרה Middle- Men שירותי תשלום P2P ללא חשש יציבותי נותני אשראי שירותי מטבע עם חשש יציבות אגודות אשראי וחיסכון גמ"חים תכליות עבודת הצוות

קרא עוד

"ניצנים" תוכנית הצהרונים

ניצנים תוכנית הצהרונים "ניצנים" - צהרונים חברתיים אוגוסט 2017 אב תשע"ז החוק, הקול הקורא, תכנית "ניצנים" החוק לפיקוח על הפעלת צהרונים לגילאי 3-8 נחקק בתהליך מואץ, ביוזמת מספר חברי כנסת, במטרה להסדיר את הפיקוח על הצהרונים במדינה.

קרא עוד

הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים

הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים אופניים חשמליים סקירה ותחזית ד"ר שי סופר המדען הראשי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים יולי 2015, אוניברסיטת בר אילן רקע שוק הרכב במדינת ישראל ובעיקר בערים

קרא עוד

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 BULD MX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 רקע לאור השינויים והמגמות בעולם העבודה, ביניהם גלובליזציה, דיגיטציה מואצת והתארכות תוחלת החיים, חשוב לבחון את אופן החשיבה שלנו על תעסוקה, קריירה ועל הכישורים

קרא עוד

תקנון ועדות קבלה לתואר בוגר אוניברסיטה

תקנון ועדות קבלה לתואר בוגר אוניברסיטה 1 10-02 1. מ ט ר ה: מטרת נוהל זה זה היא לקבוע את תפקידיהן של הוועדה האוניברסיטאית לענייני קבלה ושל ועדות הקבלה הפקולטיות, ואת הרכבן. פרק ראשון: הוועדה האוניברסיטאית לענייני קבלה סמכויות 2. הוועדה ותפקידיה:

קרא עוד

מבט לאיראן (8– 22 ביולי, 2018)

מבט לאיראן (8– 22 ביולי, 2018) מבט לאיראן 8 22 ב י ו ל י, 2018 ע ו ר ך : ד"ר ר ז צ י מ ט במוקד אירועי השבוע ל ק ר א ת ועידת הפסגה בין נשיאי רוסיה וארה"ב בהלסינקי, שדנה גם בעתיד המעורבות האיראנית בסוריה, הדגישו בכירים איראנים, כי אין

קרא עוד

הצעה לתוכנית לימודים

הצעה לתוכנית לימודים תואר ראשון הדרישות למקצוע מורחב עת עתיקה: 1 הרצאה קווי יסוד מקרא 1 הרצאה קווי יסוד 1 תרגיל קווי יסוד 1 הרצאה מתקדמת 1 תרגיל 1 סמינריון 14 ש"ש היסטוריה כללית-המזרח הקדום או יוון ורומא ימי הביניים: 5 ש"ש

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 מדיניות מתחם המסילה דיון חוזר במליאת הועדה המקומית לתכנון ובנייה מתחם המסילה - הזדמנות לחיבור בין דרום העיר למרכזה מיטל להבי, סגנית ראש העירייה 20.07.2009 1 תכניות סטטוטוריות תכנית יפו A זכויות בניה -

קרא עוד

Eliashiv Fraenkel Phd..pdf

Eliashiv Fraenkel Phd..pdf מ פ ג ש י ם ו ש י ח ו ת ש ל ח כ מ י ם ב ס י פ ו ר י ם ע ל ר ק ע ה ל כ ת י ב ת ל מ ו ד ה ב ב ל י ח י ב ו ר ל ש ם ק ב ל ת ה ת ו א ר ד ו ק ט ו ר ל פ י ל ו ס ו פ י ה מ א ת : א ל י ש י ב פ ר נ ק ל ה מ ח ל ק

קרא עוד

האשם צפי אלדין, מבכירי חזבאללה, מודה כי הארגון נוטל חלק במערכה בדרום סוריה ומדגיש, כי חזבאללה נוכח בדרום סוריה וכי תהיה לו נוכחות במדינות שונות ב"מפת

האשם צפי אלדין, מבכירי חזבאללה, מודה כי הארגון נוטל חלק במערכה בדרום סוריה ומדגיש, כי חזבאללה נוכח בדרום סוריה וכי תהיה לו נוכחות במדינות שונות במפת ה ה ת נ ג ד ו ת " ( מ ש ת ת ף ב מ ע ר כ ה ב ד ר ו ם ס ו ר י ה" ה ה ת נ ג ד ו ת " )" ק ט ע י ם( ערוץ אלמנאר, לבנון,( " 26 ב י ו ל י 2018 האשם צפי אלדין, מבכירי חזבאללה, מודה כי הארגון נוטל חלק במערכה בדרום

קרא עוד

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שיתוף פעולה בין מורים שיח טיעוני (ארגומנטציה) בקרב תלמידים

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc)

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc) הצעה לפתרון שאלון א, חורף 2011 נכתב ע"י עידית גולץ (מורה ורכזת עברית) וארנון דותן (מורה בלחמן). פרק א הבנה והבעה (50 נקודות).1 קהל היעד, הנמענים תפקיד הלשון העברית פן אחד היהודים בארץ מפתח להקמת חברה מלוכדת

קרא עוד

בהמשך לאירועי "צעדת השיבה הגדולה" מנסים פעילים אנטי-ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת עזה (תמונת מצב ראשונית)

בהמשך לאירועי צעדת השיבה הגדולה מנסים פעילים אנטי-ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת עזה (תמונת מצב ראשונית) ארגון סיוע תורכי המקיים פעולות הומניטאריות ברחבי העולם, ה מ ס י י ע, חסין אורוכ,, בהמשך לאירועי " צעדת השיבה הגדולה" מנסים פעילים אנטי- ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת ע ז ה ) תמונת מצב ראשונית) 29 2018

קרא עוד

שאלון אבחון תרבות ארגונית

שאלון אבחון תרבות ארגונית שאלון: אבחון תרבות ארגונית על פי : Cameron, E. and Quinn, R. Diagnosing and changing organizational culture Edison Wesley 1999. 1 לפניך שש שאלות הנוגעות לאבחון תרבות ארגונית. בכל שאלה מוצגים ארבעה איפיונים

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation נקמתו של סבל יהושע בר יוסף התפתחות העלילה יום אחד ביקש זלמן התורכי מלמך שיעביר מהמחסן בצפת אל הכפר עין זיתים שלוש חביות ברזל, כבדות וריקות, דבר שקשה לבצע היות והדרך תלולה מאוד. למך תכנן דרך מיוחדת להוריד

קרא עוד

<4D F736F F D20FAEBF0E9FA20F2F1F7E9FA20ECECF7E5E720F4F8E8E920ECE4ECE5E5E0E42E646F63>

<4D F736F F D20FAEBF0E9FA20F2F1F7E9FA20ECECF7E5E720F4F8E8E920ECE4ECE5E5E0E42E646F63> תוכנית עסקית להתקנת מערכת סולארית תאריך: מגיש: מוגשת ל: סקירה: ביוני 2008 נחקק חוק חשוב לעידוד והקמת תחנות עצמאיות ליצור חשמל ע"י הענקת תעריפי קניה גבוהים של חשמל מתחנות אלו ולמשך 20 שנה. החוק זוכה לסביבת

קרא עוד

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין:

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע  ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: פרופסור חבר: מרצה בכיר: מורה בכיר: מרצה: מורה : דואר אלקטרוני: ד''ר אהרן עמית י' ריבלין,

קרא עוד

מבט לג' האד העולמי 7-1 ב מ ר ץ 2018 עיקרי אירועי השבוע ה ש ב ו ע ג ם הת מ ק ד ה ה ל ח י מ ה ב ס ו ר י ה ב א ל ע' ו ט ה ה מ ז ר ח י ת. ה כ ו ח ו ת ה ס

מבט לג' האד העולמי 7-1 ב מ ר ץ 2018 עיקרי אירועי השבוע ה ש ב ו ע ג ם הת מ ק ד ה ה ל ח י מ ה ב ס ו ר י ה ב א ל ע' ו ט ה ה מ ז ר ח י ת. ה כ ו ח ו ת ה ס מבט לג' האד העולמי 7-1 ב מ ר ץ 2018 עיקרי אירועי השבוע ה ש ב ו ע ג ם הת מ ק ד ה ה ל ח י מ ה ב ס ו ר י ה ב א ל ע' ו ט ה ה מ ז ר ח י ת. ה כ ו ח ו ת ה ס ו ר י ם ו ר ו ס י ה ע ת ה נ ו ת נ י ם ע ד י פ ו ת ל

קרא עוד

ביה"ס היסודי ע"ש יצחק רבין, נשר

ביהס היסודי עש יצחק רבין, נשר כ פ ל - מ ע ר ך מ ל ב נ י פ ע יל ות ר א ש ונ ה א. ב. ג. צ ב ע ו מ ל ב נ ים ש ונ ים ה מ ר כ ב ים מ- מ ש ב צ ות. כ ת ב ו ל י ד כ ל מ ל בן א ת מ ס פ ר ה ש ור ות ו א ת ה ט ור ים. כ ת ב ו ל י ד כ ל מ ל בן כ

קרא עוד

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בעמ קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ 1. כללי בהתאם ל 22 למכרז פומבי מס' 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון )להלן: ""(, להלן קובץ

קרא עוד

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016 שחזור בחינה יסודות הביטוח מועד 2202/21 לפניכם שחזור מבחן יסודות הביטוח מועד 2202/21. השאלות מבוססות על שחזור התלמידים. תודה לכל אלו שתרמו בביצוע השחזור. במידה והנכם זוכרים שאלות נוספות ו 0 או דיוק טוב

קרא עוד

כללים להעסקת קרובי משפחה ועבודה נוספת ברשויות המקומיות

כללים להעסקת קרובי משפחה ועבודה נוספת ברשויות המקומיות כללים להעסקת קרובי משפחה ברשויות המקומיות מגישה: מרגלית בוטרמן, עו"ד ממונה )כ"א ושכר( משפטית משרד הפנים איסור העסקת קרובי משפחה הדין הישראלי מטיל מגבלות על הזכות של הרשות המקומית להתקשר עם קרוב משפחה של

קרא עוד

wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל

wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל ליבת העסקים החדשה של ישראל במרכז ה- city החדש של תעשיית התקשורת וההייטק הישראלית, מחכה לכם מתחם חדש מסוגו אשר יהווה את אחד ממוקדי העסקים המשמעותיים במרכז הארץ. 30,000

קרא עוד

Microsoft Word - הסטוריה א

Microsoft Word - הסטוריה א פתרון בחינת הבגרות בהיסטוריה חלק א' יחידה אחת 2013 קיץ 220 מספרי השאלון: 022115, מורים מוגש על ידי: רענן נוימרק וארז כסיף להיסטוריה ברשת בתי הספר של יואל גבע הערות: התשובות המוצגות כאן הן בגדר הצעה לפתרון

קרא עוד

בי"ס כרמלית- חיפה

ביס כרמלית- חיפה בי"ס כרמלית- חיפה מבחן הבנת הנקרא ולשון לכיתה ה' שליש שני תאריך: שם: חברים טובים- קראו היטב את השאלות לפני שאתם עונים משך הבחינה: 09 דקות ציון המבחן מ 89 נקודות קראו את הקטע שלפניכם: חבר טוב בעירק חיו

קרא עוד

(Microsoft Word - \340\343\370\351\353\354\351\355 \343\351\345\345\ doc)

(Microsoft Word - \340\343\370\351\353\354\351\355 \343\351\345\345\ doc) אדריכלים דיווח שוטף 137 5 דפים תאריך: 8.7.07 ביוזמת משרד הפנים http://www.moin.gov.il/apps/pubwebsite/publications.nsf/openframeset?openagent&unid=bc4 BACFC131161C4C22572FD002ECE56 מהות הפרסום: לעיונכם

קרא עוד

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל  סדנת העבודה  הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ל י ל א ח ר ו נ ה הודיעו ארה " ב ו ב ח ר י י ן ע ל

קרא עוד

פיגוע ירי ומיקוח בדרום צרפת בהשראת דאעש

פיגוע ירי ומיקוח  בדרום צרפת בהשראת דאעש פ י ג ו ע" פירוט ראו( פ י ג ו ע י ר י ו מ י ק וח בדרום צרפת בהשראת דאעש 26 ב מ ר ץ 2018 כ ל ל י ב- 23 ב מ ר ץ 2018 ב י צ ע מ ח ב ל פ י ג ו ע י ר י ומיקוח בהשראת דאעש,בעיירה שבאזור העיר קרקסון שבדרום צ

קרא עוד

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח "דירה להשכיר בפרדס", אור יהודה "דירה להשכיר בחולון" עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח דירה להשכיר בפרדס, אור יהודה דירה להשכיר בחולון עוזי לוי, מנכל דירה להשכיר מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח "דירה להשכיר בפרדס", אור יהודה "דירה להשכיר בחולון" עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר דיור להשכרה ארוכת טווח מטרות "דירה להשכיר" יצירת מאסה קריטית של אלפי יחידת דיור לשכירות ארוכת

קרא עוד

untitled

untitled תקן חשבונאות מספר 36 תיקון גילוי דעת מספר 69 בדבר כללי חשבונאות ודיווח כספי על ידי מלכ"רים ותקן חשבונאות מספר 5 בדבר תיקונים והבהרות לגילוי דעת מספר 69 יוני 2014 1 רח' גרוזנברג 14 ת, "א,65811 טל.,972 3

קרא עוד

מבט לג'האד העולמי (21-15 בפברואר 2018)

מבט לג'האד העולמי (21-15 בפברואר 2018) ה ג י ו ס ה ע מ מ י " (. ה ג ם ש ה מ ד ו ב ר" ס י נ י" של כוחות הביטחון המצרים) מבט לג' האד העולמי 21-15 בפברואר 2018 עיקרי אירועי השבוע ב ג ז ר ת נהר הפרת, מצפון לאלבוכמאל, המשיכו פעילי דאעש בלוחמת גרילה

קרא עוד

אוקטובר 2007 מחקר מס 21 תקציר מנהלים הקמתם של אזורי תעשייה משותפים במגזר הערבי מחמוד ח טיב עמית קורת מכון מילקן

אוקטובר 2007 מחקר מס 21 תקציר מנהלים הקמתם של אזורי תעשייה משותפים במגזר הערבי מחמוד ח טיב עמית קורת מכון מילקן אוקטובר 2007 מחקר מס 21 תקציר מנהלים מחמוד ח טיב עמית קורת מכון מילקן על אודות תוכנית עמיתי קורת מכון מילקן תוכנית עמיתי קורת מכון מילקן מקדמת את הצמיחה הכלכלית בישראל באמצעות התמקדות בפתרונות חדשניים,

קרא עוד

במסגרת מחנות הקיץ של חמאס מקיימים ילדים ונערים אימונים צבאיים וסמי-צבאיים במוצבים ומתקנים של הזרוע הצבאית

במסגרת  מחנות הקיץ של חמאס מקיימים  ילדים ונערים אימונים צבאיים  וסמי-צבאיים במוצבים ומתקנים של הזרוע הצבאית ב א ו ג ו ס ט 8 הצגת תכלית " שנערכה ע"י" ח מ א ס" ב מ ס ג ר ת מחנות הקיץ של חמאס מקיימים י ל ד י ם ונערים אימונים צבאיים וסמי- צבאיים במוצבים ומתקנים של הזרוע הצבאית כ ל ל י 2018 ב מ ס ג ר ת ה ק י ץ מ

קרא עוד

חינוך לשוני הוראת קריאה: נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה?

חינוך לשוני הוראת קריאה:  נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה? חינוך לשוני שפה ערבית סוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה - נקודת מבט של הערכה מפגש לימודי 7.7.2011 אימאן עואדיה מנהלת תחום מבחנים בערבית - הרשות הארצית 2011# 1 מהי? היא הגוף המוביל

קרא עוד

מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יו"ר הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמ"ש הועדה: עו"ד חן אבי

מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יור הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמש הועדה: עוד חן אבי מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יו"ר הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמ"ש הועדה: עו"ד חן אביטן מפקח בניה: מר דימיטרי חנוכייב נכתב בסיוע גבי בנדרסקי

קרא עוד

מבט לג'האד העולמי (8-2 באוגוסט 2018)

מבט לג'האד העולמי (8-2 באוגוסט 2018) ב א ו ג ו ס ט 2 מבט לג' האד העולמי 8-2 באוגוסט 2018 ב- עיקרי אירועי השבוע 2018 ס י י מ ו צ ב א ס ו ר י ה ו ב ע ל י ב ר י ת ו א ת ה מ ע ר כ ה ל כ י ב ו ש ד ר ו ם ס ו ר י ה. ה מ ע ר כ ה נ מ ש כ ה קרוב לשלושה

קרא עוד

ברוכים הבאים להולנד לעיתים קרובות אני מתבקשת לתאר את החוויה של גידול ילד עם צרכים מיוחדים, כדי לנסות לעזור לאנשים רגילים שלא מכירים חוויה יחודית זאת

ברוכים הבאים להולנד  לעיתים קרובות אני מתבקשת לתאר את החוויה של גידול ילד עם צרכים מיוחדים, כדי לנסות לעזור לאנשים רגילים שלא מכירים חוויה יחודית זאת רביבים ייעוץ והנחייה בע"מ מכון לטיוב ההון האנושי בארגון לעיתים קרובות אני מתבקשת לתאר את החוויה של גידול ילד עם צרכים מיוחדים, כדי לנסות לעזור לאנשים רגילים שלא מכירים חוויה יחודית זאת להבין, לנסות ולדעת

קרא עוד

תהליך קבלת החלטות בניהול

תהליך קבלת החלטות בניהול תהליך קבלת החלטות בניהול לידיה גולדשמידט 2011 מהו תהליך קבלת החלטות? תהליך אק טיבי וקריטי קבלת החלטות בנושאים פשו טים ורוטיניים שפתרונן מובנה בחירה בין אל טרנטיבות החלטות מורכבות הדורשות פתרונות יצירתיים

קרא עוד

eriktology The Prophets Book of Isaiah [1]

eriktology The Prophets Book of Isaiah [1] eriktology The Prophets Book of Isaiah [1] [2] [3] FOREWORD It should be noted when using this workbook, that we ( Eric, Lee, James, and a host of enthusiastic encouragers ) are not making a statement

קרא עוד

(Microsoft PowerPoint - \347\357 \371\370\351\351\341\370)

(Microsoft PowerPoint - \347\357 \371\370\351\351\341\370) דילמות בחיי ו של CFO חן שרייב ר, CFO ACE AUTO DEPOT LTD. כנס אילת, ספטמבר 2008 1 2 דור ההמשך מבפנים או מב חוץ? 1. דור ה המשך מבפנים או מבחוץ? עולות מספר שאלות: העדפה האם להעדיף מועמד לתפקיד CFO שגדל בארגון,

קרא עוד

מבט לג'האד העולמי (25-19 ביולי 2018)

מבט לג'האד העולמי (25-19 ביולי 2018) א ת ר( מבט לג' האד העולמי 25-19 ביולי 2018 עיקרי אירועי השבוע צ ב א ס ו ר י ה ה ו ל ך ו מ ש ל י ם א ת ה ש ת ל ט ו ת ו ע ל ר מ ת הגולן, תוך שהוא מתייצב ל א ו ר ך קו ה ג ב ו ל ע ם י ש ר א ל. מ ו ק ד ה ה

קרא עוד

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשס"ז-2006

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשסז-2006 א) ב) ג) ד) ס 1 הכנסת השבע-עשרה הצעת חוק של חברי הכנסת גדעון סער עמירה דותן פ// 1681/1 הצעת חוק הבוררות )תיקון- ערעור על פסק בוררות(, התשס"ז- 2008 הוספת סעיף 21 א 1. 1 בחוק הבוררות, תשכ"ח- 1968, אחרי סעיף

קרא עוד

Homework-L9-Skills-1.pub

Homework-L9-Skills-1.pub My Kriah Homework 1st Grade Level 9: All Skills Much me, energy, and money was invested in developing this program. Therefore reproduc on of this work, whether in it s en rety, in part, or in any form

קרא עוד

ב פ ב ר ו א ר 5 דף הפייסבוק של( הרשות הפלסטינית, אנשי דת פלסטינים בכירים וגורמים מקומיים ב מ ז ר ח ירושלים מנהלים קמפיין נגד חדירת תוכנית הלימודים היש

ב פ ב ר ו א ר 5 דף הפייסבוק של( הרשות הפלסטינית, אנשי דת פלסטינים בכירים וגורמים מקומיים ב מ ז ר ח ירושלים מנהלים קמפיין נגד חדירת תוכנית הלימודים היש ב פ ב ר ו א ר 5 דף הפייסבוק של( הרשות הפלסטינית, אנשי דת פלסטינים בכירים וגורמים מקומיים ירושלים מנהלים קמפיין נגד חדירת תוכנית הלימודים הישראלית למוסדות החינוך במזרח ירושלים. משרד החינוך הפלסטיני החליט

קרא עוד

ההסתדרות הציונית העולמית

ההסתדרות  הציונית העולמית ההסתדרות הציונית העולמית החטיבה להתיישבות חטיבת חוזים בטחונות וקרקעות המתיישבים יחתמו בראשי תיבות בתחתית כל עמוד וחתימה מלאה בעמוד האחרון טופס 3 חוזה בר רשות בישוב קהילתי במגרש למגורים ביו"ש בין ההסתדרות

קרא עוד

סקירה שבועית מאת דני דניאל 26/12/2017 מדד תל בונד 16 תל בונד 06 תל בונד 06 תל בונד שקלי תל בונד צמודות-יתר תל בונד תשו

סקירה שבועית מאת דני דניאל 26/12/2017 מדד תל בונד 16 תל בונד 06 תל בונד 06 תל בונד שקלי תל בונד צמודות-יתר תל בונד תשו סקירה שבועית מאת דני דניאל 26/12/2017 danny.daniel@discountbank.co.il תל בונד 16 תל בונד 06 תל בונד 06 תל בונד שקלי תל בונד צמודות-יתר תל בונד תשואות תל בונד ריבית משתנה מח"מ ממוצע מרווח ממשלתי תשואה פנימית

קרא עוד

שנה א' - מסלול 1 (3 ימים מרוכזים) - סמסטר א'

שנה א' - מסלול 1 (3 ימים מרוכזים) - סמסטר א' שנה א' - מסלול יום - סמסטר א' 13:30-16:00 שער למשפט* עו"ד מיכל אהרוני 10:00-13:30 מבוא למשפט השוואתי ד"ר רונית דוניץ קידר 14:00-16:30 דיני עונשין פרופ' בועז סנג'רו אנגלית רמות טרום בסיסי א'/טרום בסיסי

קרא עוד

תשובות מלאות לבחינת הבגרות באזרחות מועד חורף תשע"א, מיום 7/2/2011 שאלון: מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן בסיוע איסוף החו

תשובות מלאות לבחינת הבגרות באזרחות מועד חורף תשעא, מיום 7/2/2011 שאלון: מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן בסיוע איסוף החו תשובות מלאות לבחינת הבגרות באזרחות מועד חורף תשע"א, מיום 7/2/2011 שאלון: 034114 מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן בסיוע איסוף החומרים ע"י שמוליק אריאלי שאלה מספר 1 אישה נכה, המתגוררת

קרא עוד

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1 החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ רחוב ירושלים 2, ראשון לציון מכרז פומבי מספר 2/2019 לבחירת רכז נושא התחדשות עירונית במחלקה לעבודה קהילתית בשילוב עם מנהלת בינוי-פינוי-בינוי רמת אליהו החברה הכלכלית לראשון

קרא עוד

(Microsoft Word - \372\342\345\341\372 \344\362\345\372\370\351\355 3[1].doc)

(Microsoft Word - \372\342\345\341\372 \344\362\345\372\370\351\355 3[1].doc) בג"צ 3368/10 בג"צ 4057/10 בבית המשפט העליון בירושלים בשבתו כבית משפט גבוה לצדק משרד האסירים הפלסטיני ואח' ע"י ב"כ עו"ד סמדר בן-נתן העותרים בבג"צ 3368/10 - נגד- שר הביטחון ואח' ע"י מחלקת הבג"צים, פרקליטות

קרא עוד

מצגת איחוד.pptx

מצגת איחוד.pptx !אורנית מאוזנת - מתנגדים לאיחוד נלחמים על הבית - פקודת מבצע רקע.מתוכנית איחודים ברמה הארצית אשר כללה עשרות ערים ומועצות נותר רק איחוד יישובי שער השומרון על הפרק.יודעי דבר מספרים כי שר הפנים יחד עם רוה

קרא עוד

HUJI Syllabus

HUJI Syllabus סילבוס משפט גרמני אזרחי - 62311 תאריך עדכון אחרון 04-08-2016 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:בוגר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:משפטים השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד את הקורס: 0 סמסטר:סמסטר

קרא עוד

מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל

מגישה : חני חוקת תשעו עבור קריאת כיוון למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל שמגיב* עד שזז* עד מנומנם* חולמני- ץ* ר שלווה* אישיות מפריע* לא ך* א... י ש י ב ה ז מ ן ל א ח

קרא עוד

rr

rr / המוסד לביטוח ומי מינהל הגמות תביעה לתשלום מענק לחייל משוחרר שעבד ב"עבודה מועדפת (כולל שירות ומי) נדרשת" חובה לצרף לטופס זה צילום תעודת השחרור מצה"ל, או מסמך אחר מן הצבא המעיד על תאריך שחרור משירות חובה.

קרא עוד

11 דעת הקהל בישראל על ההתיישבות ביהודה ושומרון - תוצאות דגימת מרים ביליג, 1 אודי לבל 1 מו"פ אזורי השומרון ובקעת הירדן, המרכז האוניברסיטאי אריאל

11 דעת הקהל בישראל על ההתיישבות ביהודה ושומרון - תוצאות דגימת מרים ביליג, 1 אודי לבל 1 מופ אזורי השומרון ובקעת הירדן, המרכז האוניברסיטאי אריאל 11 דעת הקהל בישראל על ההתיישבות ביהודה ושומרון - תוצאות דגימת 2009 2 מרים ביליג, 1 אודי לבל 1 מו"פ אזורי השומרון ובקעת הירדן, המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון 2 מו"פ אזורי השומרון ובקעת הירדן, המרכז האוניברסיטאי

קרא עוד

מבט לג'האד העולמי (6 בספטמבר – 16 בספטמבר 2018)

מבט לג'האד העולמי (6 בספטמבר – 16 בספטמבר 2018) ש י מ ו ר( ב ס פ ט מ ב ר 7 הובילו לדחיית תחילת המהלך הקרקעי לכיבוש מרחב אדלב., אנו מאחלים לכל קוראינו. מבט לג' האד העולמי 6 ב ס פ ט מ ב ר 16 ב ס פ ט מ ב ר 2018 1 עיקרי אירועי השבוע ב מ ר ח ב א ד ל ב נ

קרא עוד

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר אני נשאר אני שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים ולפעמים עצובים, אבל האדם עצמו לא משתנה. הילדים יבינו

קרא עוד

וועדת הלסינקי מרכזית - מטרות ואמצעים

וועדת הלסינקי מרכזית - מטרות ואמצעים מערכת האישור והמעקב אחר ניסויים קליניים בישראל - הצעות לשיפור דר' אבי לבנת 4 אוקטובר, 2018 מטרה: ייעול האישור והניטור של ניסויים קליניים רב-מרכזיים תהליך אחיד, מניעת כפילויות קיצור זמן קבלת האישור האתי

קרא עוד

לאחר כיבוש אלע'וטה המזרחית פתח צבא סוריה במערכה לכיבוש הפרברים הדרומיים של דמשק מידי דאעש. כיבושם ימשיך לבסס את שליטת משטר אסד במרחב דמשק

לאחר כיבוש אלע'וטה המזרחית פתח צבא סוריה במערכה לכיבוש הפרברים הדרומיים של דמשק מידי דאעש. כיבושם ימשיך לבסס את שליטת משטר אסד במרחב דמשק לאחר כיבוש אלע' וטה המזרחית פתח צבא סוריה במערכה לכיבוש הפרברים הדרומיים של דמשק מידי דאעש. כיבושם י מ ש י ך ל ב ס ס א ת ש ל י ט ת מ ש ט ר א ס ד ב מ ר ח ב ד מ ש ק 22 ב א פ ר י ל 2018 עיקרי תמונת המצב ב-

קרא עוד

דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה

דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה מחזור 64 שירה עזרא דיודה פולטת אור דיודה הינו רכיב אלקטרוני בעל שני חיבורים הפועלים כחד כיווני ומאפשר מעבר זרם חשמלי בכיוון אחד בלבד. ניתן לבצע שינוים בגוון

קרא עוד

תמוז תשע"ח יוני 2018 נייר עמדה בעניין דרכי מינויים של היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה: מוגש לוועדת חוקה לקראת הדיון הקבוע ליום י"ב בתמוז התשע"ח- 25.6

תמוז תשעח יוני 2018 נייר עמדה בעניין דרכי מינויים של היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה: מוגש לוועדת חוקה לקראת הדיון הקבוע ליום יב בתמוז התשעח- 25.6 תמוז תשע"ח יוני 2018 נייר עמדה בעניין דרכי מינויים של היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה: מוגש לוועדת חוקה לקראת הדיון הקבוע ליום י"ב בתמוז התשע"ח- 25.6.2018 מבוא: התנועה למשילות ודמוקרטיה פועלת למען חיזוק

קרא עוד

גילוי דעת 74.doc

גילוי דעת 74.doc גילוי דעת 74 תכנון הביקורת תוכן העניינים סעיפים 4-8 - 10-1 5 9 מבוא תכנון העבודה התכנון הכולל של הביקורת 12-11 13 14 15 תוכנית הביקורת שינויים בתכנון הכולל של הביקורת ובתוכנית הביקורת מונחים תחילה אושר

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז יום עיו ן רכ זי/ תו עב רית: הבנת הנק ר א, הבעה ולשון 17.11.09 ל' חשון תש"ע ברוכ ים/ תו המצטר פים/ תו רכ זות חד שות רכ זות בבתי ספר ח דשים ד עולות קומה ב/מרש ת אור ט י שר אל: "ר נו ר ית גנץ אבישג גורדון

קרא עוד

צו ארנונה 1997

צו ארנונה 1997 1 צו ארנונה 2018 בתוקף סמכותה לפי חוק ההסדרים במשק המדינה )תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב(, התשנ"ג 1992 והתקנות שהותקנו על פי כל דין, מחליטה בזה המועצה האזורית זבולון )להלן: "המועצה"( בישיבתה ביום 19.6.2017

קרא עוד

תשובות מלאות לבחינת הבגרות באזרחות מועד חורף תשע"ב, מיום 9/2/2012 שאלון: מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן בסיוע איסוף החו

תשובות מלאות לבחינת הבגרות באזרחות מועד חורף תשעב, מיום 9/2/2012 שאלון: מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן בסיוע איסוף החו תשובות מלאות לבחינת הבגרות באזרחות מועד חורף תשע"ב, מיום 9/2/2012 שאלון: 034114 מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן בסיוע איסוף החומרים ע"י שמוליק אריאלי שאלה מספר 1 האירוע: בישיבת הממשלה

קרא עוד

תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשע"ד ועדת המינויים המוסדית

תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשעד ועדת המינויים המוסדית תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשע"ד ועדת המינויים המוסדית 1. כללי מטרת הכללים להנהגת דרגות קידום היא לקדם את המעמד האקדמי של המוסדות האקדמיים להכשרת

קרא עוד

<4D F736F F D20E9F8E5F9ECE9ED2C20F8E72720E4E2E3E5E320E4E7EEE9F9E920312C20E2F0E920E9ECE3E9ED2E646F63>

<4D F736F F D20E9F8E5F9ECE9ED2C20F8E72720E4E2E3E5E320E4E7EEE9F9E920312C20E2F0E920E9ECE3E9ED2E646F63> מהדורה 04 18.01.10 עמוד 1 מתוך 7 שם הטופס: דוח בדיקה RF מספר דוח - 20345 לכבוד מס' טופס: טה- 0103 כ"א אדר תש"ע 07 מרץ 2010 מר עמירם רותם כיכר ספרא 13 ירושלים 94141 רכז תכנון וקרינה סביבתית מר עמירם רותם

קרא עוד

מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החנ

מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החנ מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החניך יבין כי הגשמה אינה משימה פשוטה והיא מחייבת גם עשייה.

קרא עוד

נתוני זרים בישראל מוגש על ידי רשות האוכלוסין וההגירה האגף לתכנון מדיניות ינואר 2018

נתוני זרים בישראל מוגש על ידי רשות האוכלוסין וההגירה האגף לתכנון מדיניות ינואר 2018 נתוני זרים בישראל מוגש על ידי רשות האוכלוסין וההגירה האגף לתכנון מדיניות ינואר 218 נתוני זרים בישראל שלום רב, המסמך "נתוני זרים בישראל" מציג נתונים סטטיסטיים המתייחסים לסוגיות עיקריות בנושא הזרים בישראל:

קרא עוד

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מספר חודשים, כולל ימי קרב מורכבים, "תפסה" את המערכות התומכות בענף ברמת מוכנות גבוהה. השיקולים של שמירה על נהלים רגילים

קרא עוד

טלי גרש

טלי גרש ד"ר דורית תבור דיקן הנדסה כימית פריסת הקורסים ותוכנית הלימודים בהנדסה כימית התמחות תעשייה תהליכית תקף מתש"ע התמחות אנרגיה תקף מתשע"ד עידכון: יוני 0 טל' המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון (ע"ר) קמפוס באר שבע

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 קרקוב היהודית "קהילתנו המפוארה, קריה נאמנה" קרקוב תולדותיה של קרקוב,KRAKOW( בפי היהודים: קראקא, וביידיש: קראקע(. עיר בדרום פולין, השלישית בגודלה במדינה ומן העתיקות בעריה. ידועה למן המאה השמינית, ובמאה

קרא עוד