Microsoft Word - ??_?????_?????_???_?????.doc

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "Microsoft Word - ??_?????_?????_???_?????.doc"

תמליל

1 ו( 1 ד"ר גאולה אלמוג - ספרות ילדים ונוער "כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם" : היצירה הקלאסית כמשאב ספרותי מאמר זה ידון באופן בו משמש מאגר ספרות הילדים הקלאסית כמשאב בסיסי וראשוני ליצירות ספרות מאוחרות, השבות שכתוב, עיבוד, הדהוד, ציטוט או א. מידת המחויבות לאזכור המקור. ומגלגלות אותו באמצעות תרגום, 2 "התכתבות". הדיון יתמקד בשאלות הבאות: ב. המאפיינים התורמים להפיכת היצירה המאוחרת לקלאסיקה. ג. עיבוד ואיבוד: שימוש לגיטימי ופורה בחומרי המקור, או עיבודו עד איבודו. קלאסיקה : הגדרה ההגדרה הרווחת ביותר למושג "יצירה קלאסית" היא: יצירה שעברה את מחסום הזמן והתרבויות. המושג "זמן" בהגדרה זו אינו תחום והוא נתון לפרשנויות שונות. למושג "זמן", נוסף לאחרונה המושג "חיי מדף", שהוא מושג בעייתי בשל היותו מושפע משיקולים מסחריים ולאו דווקא אמנותיים. 3 על פי הגדרת המילון, המושג "קלאסי" מתייחס ליצירה המשמשת "מקור לכל דבר מופתי באמנות ובספרות". במאות ה במערב אירופה, ה"מקור" התייחס ליצירה היוונית והרומית העתיקה ואילו אצלנו המקור היה התנ"ך והמשנה. בהרחבה כללית יותר של ההגדרה ניתן לומר, ש"קלאסיקה" היא כל יצירת מופת המשמשת מקור לתרגום, (מקור) לציטוט, (מקור) לעיבוד, לעיצוב, ( 1. פרקי אבות, פרק שישי פסוק ו'. 2. מאמר זה לא ידון בנושא התרגום(,) והעיבוד של היצירה כמו שהיא, גם אם היא עונה להגדרה של "עבר את מחסום התרבויות", וכמו כן, הוא לא ידון בגנבות ספרותיות, שהן רבות בספרות הילדים העברית, בעיקר בראשית התהוותה. 3. דן פינס, קפאי פינס, מלון לועזי עברי המורחב, עמיחי, 2001, עמ' 684.

2 2 להדהוד (ומקור) ולהתכתבות. הרחבה זו מבטלת למעשה את ההתלבטות באשר לקביעת משך הזמן שצריך לעבור כדי שיצירה תוכל להיחשב כקלאסית. יש המתייחסים למושג "יצירת מופת", המוגדרת במילון, כמציינת איכות. אולם מבחינה מילולית "קלאסיק" ) (classic פירושו קבוצה ראשונה שאיננה מציינת איכות, שעה שהמושג "מופת", בהקשר של קלאסיקה, אף הוא אינו בבחינת מלה נרדפת ל"איכות" אלא למושג "דוגמה". לכל יצירה שהיא ראשונה מסוגה מבחינת התוכן, הצורה, או הלשון, יש פוטנציאל עקרוני לשמש כמקור וכדוגמה להתייחסות. אולם רק אם פוטנציאל זה מתגשם, הופכת היצירה לקלאסית. יש יצירות שערכן האמנותי והחדשני נחשף שנים רבות לאחר שהן ראו אור, ולכן לא השפיעו על השיג והשיח התרבותי בזמנן, ולא נכנסו לקטגוריה של קלאסיקה. התווית של "קלאסיקה" אם כן, היא תוצר של אינטראקציה תרבותית דו- סטרית ומעגלית. היצירות היווניות או הרומיות, התנ"ך או המשנה, הן יצירות קלאסיות בעיקר משום שהן שמשו ועדיין משמשות מקור ליצירה חדשה על-פי דפוסי תוכן, צורה ולשון וכן לאינטרפרטציה מתחדשת. במושג קלאסי מסתתר גם המושג "נכון" ה. "נכון" בהקשר זה הוא פורמולה או סכמה שהיא שלמה ומדויקת. כבר בגיל צעיר מאוד, לדוגמה, מבחין הפעוט, כשהסיפור אינו שלם והוא מבקש שנסגור אותו עבורו. תבניות ההבעה הבסיסיות הן חלק מהקוד הגנטי שלנו. ההמצאות, החידושים והשכלולים הם תמיד על בסיס התבנית - הלשונית והמוסיקלית - "הנכונה", המצויה בתודעתנו. הסכמה או התבנית הקוגניטיבית אינה מעניינת כי היא הדבר הבסיסי ביותר, מה שמעניין הוא התוכן הנוצק בה ועיצובה המחודש. יצירה הופכת לקלאסיקה, במידה רבה, משום שמצוי בה הרעיון החדש המאתגר את התבניות הלשוניות, הצורניות והתכנים המוכרים לנו והמוטבעים בנו באמצעות הרעיון חדש. מאחורי כל רעיון חדש עומד אדם, או קבוצה הזכאים לזכות יוצרים.

3 3 מקור וציטוט : התנערות ומחויבות ליצירת המקור חנניה רייכמן, אחד מגדולי האספנים, המעבדים והמעצבים של אוצר הפתגמים והמכתמים העולמי לעברית, הוסיף לכותר של ספרו 4 "פתגמים ומכתמים" את המכתם: "מן הים הכללי- וטפה משלי". למרות הכמות העצומה של החומר שקיבץ, הוא צרף לספר "מפתח בספר המשך 5 להרכב החומר לפי סוגי המקור". 6 לסדרה זו "דבש ועוקץ", כותב רייכמן בהקדמה: "לספר זה לא צורף מפתח-מקורות למכתמים הספרותיים המובאים בו, כי רק מיעוטם תורגמו או עובדו לפי אמרות אנשי שם (כגון וולטר, היינה, ג', ב. שאו ואחרים) בעוד שרובם הגדול נדלה 7 'מן הים הכללי' של יצירה אלמונית". התרגום המצוין והעיצוב הלשוני השנון והייחודי לסופר, הפכו את ספריו של - רייכמן 8 ובמיוחד את ספרו "כל משלי קרילוב", תרגום יצירתו של קרילוב לעברית, לקלאסיקה בפני עצמה. אך למה כיוון רייכמן במושג "יצירה אלמונית", הפוטרת את המעבד מאזכור מקורותיו הראשוניים? 9 אחד המקורות הבלתי נדלים לתרגום, לעיבוד ולציטוט, הוא הספרות העממית. בספרות הילדים, נמצא יותר מכל (מעצם טיבה כספרות שבעל-פה, כספרות בסיסית וכספרות מחנכת), את נוכחותה של הספרות העממית. הספרות העממית משמשת עד היום, כמקור לתרגום, לעיבוד מחודש, או כבסיס לאמירה אידיאולוגית וחינוכית משתנה, אך בעיקר כדוגמה לסוגות הספרותיות 10 למיניהן. 4. הוצאת יוסף שרברק תל-אביב, ב. * סומנו פתגמים ומכתמים שהסופר חיבר בעצמו. 6. הוצאת יוסף שרברק תל-אביב, המנהג להביא דברים בשם אומרם - שהפך בעת החדשה לחובה על שמירת זכויות יוצרים וליושר אינטלקטואלי, התפתח במסורה היהודית, שייחסה את האמרות החשובות לגדולי הדור של התקופה, בעיקר כדי לתת תוקף לדברים. 8. הוצאת ברונפמן, תל-אביב, גם התרגום הוא סוג של אינטרפרטציה, אף אם יש לו מחויבות למקור, והוא יצירה בפני עצמה. 10. על נושא זה ראה: ג. אלמוג, מ. ברוך, ז'אנרים בסיפורת לילדים, מכון מופ"ת, משרד החינוך התרבות והספורט, הגף להכשרת עובדי הוראה, 1996.

4 4 במסגרת הסיפור העממי קיימים נוסחים שונים של אותו הטקסט עצמו, אך נהוג שהראשון שאסף את הטקסטים והביאם לדפוס (דוגמת לפונטין, קרילוב, האחים גרים וכיו"ב) הוא המצוין כמקור ראשוני. גם כאשר הטקסט החדש מתרחק מן המקור, יש רבים המאזכרים את הזיקה אל המקור. לדוגמה, במבוא ליצירה הקלאסית "עוץ לי גוץ לי", מציין שלונסקי שהמקור ליצירה החדשה הוא הסיפור "בת הטוחן" של האחים גרים. כיוצר מן השורה הראשונה ידע שלונסקי שאין להשתמש בנכסי התרבות האנושית מבלי להתייחס למקורותיהם. יתרה מכך, הציטוט מעצים את היצירה החדשה בכך שהוא ממחיש את האופן בו היצירתיות ממריאה, דווקא שעה שהיא מסתמכת על המקור הקלאסי הראשוני. הסיפור "בת הטוחן" עובד מחדש באין סוף גרסאות, אבל בעקבותיו נכתב רק סיפור גאוני אחד - "עוץ לי גוץ לי" - שהפך לקלאסיקה. בין חרוזי המופת של שרשרת היצירות הקלאסיות, שזורים הרבה חרוזים קטנים ומעניינים, אך רק אלה שפרצו את גבולות "הנוסחה" הקלאסית (בהבדל מארגון מחדש של המילים או ואריאציה על אותו נושא) מבחינת התוכן או הצורה, ויצרו נוסחה חדשה, הם אלה שנכנסו לפנתיאון הקלאסי. הסיפור "שלושת הדובים" הינו ללא ספק יצירה קלאסית שזכתה לאין ספור של 11 נוסחים, תרגומים, עיבודים ופארודיות, והוא מהווה דוגמה מובהקת של סיפור, ששרד את מחסום הזמן והתרבויות. במאמרו "דב גדול, דובה בינונית ודובון קטן ", כותב אוריאל אופק: "המעשייה הפשוטה והחיננית התחבבה במהרה על קטנים וגדולים והכול ראו בה יצירת-מופת, הן בזכות המבנה הקלאסי הרצוף חזרות של העלילה, והן בשל הסגנון הצלול שיש בו פשטות וליטוש והן בזכות ההומור התמים-המתוחכם הנסוך עליה". אופק מצטט את הפולקלוריסט האנגלי-יהודי הנודע, יוסף ג'ייקובס, שאמר על המעשייה 'שלושת הדובים", שהיא הדוגמה היחידה המוכרת לו של סיפור, שניתן לאתר בוודאות את מחברו, ואשר נעשה במרוצת השנים לסיפור-עם". גם חנניה רייכמן וגם שלונסקי חשבו שראוי לציין את "מקור ההשראה" ליצירתם, אולם השאלה היא מה הוא הגבול המחייב את הסופר/משורר בציון מקור ההשפעה ומתי אין הוא מחויב בכך, אף כשהמקור מהדהד ביצירה. על מנת 11. על נושא זה ראה:אוריאל אופק, סנדל הזכוכית של החתול במגפים, גלגולן של אגדות, דביר 1981.

5 5 להדגים סוגיה זו אבחן שני סיפורים, את הדובים". 12 "אליק בליק", ואת "שלושת "בקצה השביל יש בית. בבית גרים: אבא של יעלי, אמא של יעלי, ויעלי. לאבא של יעלי יש נעלים גדולות, לאמא של יעלי יש נעלים לא כל כך גדולות, וליעלי יש נעלים קטנות. לאבא של יעלי יש בגדים לא כל כך גדולים, וליעלי יש בגדים קטנים. ישבו אבא, אימא ויעלי ליד השולחן ואכלו. פתאום הם שמעו דפיקה בדלת: תוק תוק. שאל אבא של יעלי בקול עבה: "מי שם?" שאלה אימא של יעלי בקול לא עבה "מי שם?" שאלה יעלי בקול דק: "מי שם?" הלך אבא של יעלי אל הדלת בצעדים גדולים ופתח את הדלת. אבל הוא לא ראה אף אחד. סגר אבא את הדלת וישב ליד השולחן." הדפיקה בדלת נשמעה עוד פעמיים וגם השאלה "מי שם?" חזרה על עצמה: בקול עבה, בקול לא כל כך עבה, ובקול דק. אך רק בפעם השלישית, כשפתחה יעלי את הדלת: "נכנס אליק בליק לבית. אליק בליק היה נחמד מאוד. היו לו נעלים קטנות קטנות, והיו לו בגדים קטנים קטנים, והיו לו כפתורים גם אדומים וגם כחולים, והיו לו שערות גם ישרות וגם מתולתלות והיו לו עיניים צוחקות. אמרה יעלי: "אליק בליק חבר שלי!" במפגש עם אליק בליק הכל אמרו לו "שלום" בשלושה קולות, ולאחר שאליק בליק אכל ושחק עם יעלי הוא קם והתחבא בשקט בשקט. גם החיפוש אחריו לווה בקול עבה, בקול לא עבה, ובקול דק, וכשנמצא סוף סוף אליק בליק, אבא בנה לו מיטה ויעלי כיסתה אותו בשמיכה. גם בירכת ה"לילה טוב" חזרה שלוש פעמים, וכעת גם יעלי וגם אליק בליק נרדמו. קרוב לוודאי, שכל מי שגדל בתרבות המערבית והיה חשוף בילדותו לסיפורים, ישמע את הדהוד "שלושת הדובים" בעלילת "אליק בליק". אולם מה בדיוק "ישמע"? את הספירה החוזרת של שלושת הדמויות המרכזיות (על בסיס המספר שלוש, האופייני לסיפור העממי), ואת החזרה המשולשת של המושגים קטן, גדול ובינוני, כשהם שבים ונשנים לאורך הסיפור בתבנית מוסיקלית וכפזמון חוזר. הסיפור על "שלושת הדובים" הוא סיפור משחק לפעוטות, שהדגם שלו טבוע בקוד הגנטי והתרבותי שלנו והוא שייך לתבניות 12. חיה שנהב, עם עובד, 1985.

6 הסיפור הבסיסיות 6 13 (כמו השיר הצביר, או השיר המתפוצץ ), ולכן הוא כל-כך "נכון". במקרה זה מה שעולה לתודעה - באופן בלתי אמצעי - בעקבות הגירוי החדש, הוא הדגם הבסיסי הקלאסי, שנקשר בתודעתנו לשלושת הדובים. סיפורי ילדים רבים מאוד בנויים על פי הדגם של סיפור מסגרת, שבתוכו יש משחק החוזר על עצמו באמצעות המספר שלוש, והמושגים: 14 גדול, קטן ובינוני. כאמור, על דגם אין זכויות יוצרים, מלבד הקונוטציה המצויה בראשינו. לא כך הדבר, כאשר מדובר בתוכן. כאמור לעיל, בראשית התפתחותה של ספרות הילדים העברית, כללי הציטוט לא היו מחייבים, וסיפורים רבים מאוצר הסיפור לפעוטות בברית המועצות, עובדו והפכו לקלאסיקה עברית "מקורית". מרבית היצירות זכו ללבוש עברי לשוני משובח, והותאמו לרוח התקופה. בביבליוגרפיה הן רשומות אמנם על שם המעבדים, אך במחקר אלה הן "נוסחאות" של סיפור עממי. הסיפור "אליעזר 15 והגזר" של לוין קיפניס מהווה דוגמה המוכרת לכל. את הסיפור המחורז הזה פרסם קיפניס לראשונה בשנת "הגזר" הפך ללהיט או לקלאסיקה" כבר בשנת תרצ"ב. הוא הוצג כמחזה, עם מוסיקה של מ. רבינוביץ, בתיאטרון הילדים שליד מרכז הגננות שיסדה טובה חזקינה וקיפניס לצדה. הצגת התיאטרון כללה גם תפאורה ותלבושות ובאחת הביקורות גם נכתב ש"הגזר כבש את הילדים יצר "תקופה" - תקופת הגזר". קיפניס פרסם את הגזר כשיר משחק שגם הוצג בידי הגננות. מאוחר יותר שוב עמדו בביקורת על כך שיש צורך לשוב ולהעלות את"הגזר כיון שקם דור חדש של ילדי גן שעדיין לא ראה את ההצגה. לפנינו דוגמה להתקבלות מסחררת של היצירה סמוך מאד לפרסומה הראשוני, תחילה על הבמה, ואחר כך בגני הילדים כשיר משחק ופרסומה ב"גן גני". מאז ועד היום לא מצוי מושר ומומחז בגנים. 16 שיר משחק זה בכל אוסף של שירי פעוטות, והוא עדיין זכות החתימה על השיר, במקרה זה, ניתנה שהפיח חיים חדשים ביצירה ושימר אותה כקלאסיקה מקומית. לזה ובצדק וכדי לחזק על נושא זה ראה גם: מ. ברוך, סוגיות וסוגים בשירת הילדים, אוניברסיטה משודרת, משרד הבטחון, לדוגמה: הסיפור מגפים, מרים רות,הקיבוץ המאוחד, התפרסם לראשונה בתוך: גליונות. ספר שני, בתוך: גן גני. חלק ב', תל-אביב: טברסקי,, 1948 עמ' ערוך ומלוקט בידי לוין קפניס וימימה שטרנוביץ. 16. על נושא זה ראה: משיח סלינה : "משירי משחק לדרמה: לוין קיפניס -קוים לראשיתו של המחזה העברי לילדים", במה גליון,

7 7 קביעה זו ראוי לציין שאותו סיפור עצמו, אשר זכה רק לתרגום ולא ללבוש חדש, לא התקבל. 17 "הלפת", (אף הוא ללא ציון מקור), כבר נכתב רבות על כך, שיצירה אמנותית איננה מתקיימת בחלל ריק. בכל יצירה נמצא את עקבות היוצרים שקדמו לה, עקבות מודעים וגלויים ועקבות שאינם מודעים אפילו ליוצר. אולם, יש להבחין בין שני סוגים של עקבות. האחד הוא פועל יוצא של השימוש ביצירה הקלאסית כמוצר והשני הוא פועל יוצא של השימוש בקלאסיקה כדגם. ה"מוצר" כולל גם את התוכן וגם את המבנה. מן המוצר אפשר לשאול ולשתול בתוך היצירה החדשה משפט מזוהה (כמו: "נד נד, נד נד, רד עלה, עלה ורד" או: "למה זה, אימא, למה בוכות הדמעות בעצמן" ( או שלד של העלילה כולה. שימוש ביצירה הקלאסית כמוצר וכמקור מחייב את המשתמש במשאב זה בציון זכויות יוצרים. הוספת המשפט "על פי", או 20 "בעקבות", מאפשרת את השימוש ביצירה לצרכים משתנים. הדגמים או הז'אנרים לעומת זאת, הם נחלת הכלל. בספרות הילדים, דגמים רבים הפכו למזוהים עם התכנים שנקשרו בהם, אך כל שינוי בתכנים הוא לגיטימי ואינו חייב אזכור, גם אם הוא "מזכיר" מרכיב מוכר. ספרות הילדים העברית, כאמור, עשירה בתרגומים ובעיבודים רבים ממבחר הספרות העממית הרוסית. רבות מהיצירות הפכו לקלאסיקה של ספרות הילדים בעברית, והונצחו על שם המעבד או המתרגם. במסגרת האימוץ של ספרות הילדים הרוסית תורגמו גם יצירות רבות של הסופר והחוקר קורני צ'וקובסקי, הנחשבות לקלאסיקה של ספרות הילדים החדשה בעולם. לאה גולדברג ומרים ילן שטקליס מרים ילן קראה לסיפור: 21 "אבא מצחיקון" תרגמו שתיהן סיפור של צ'וקובסקי לילדים. ואילו 22 לאה גולדברג: "כך ולא כך". 17. ללא שם מחבר, גוזלי לילדי הגן, מסדה 1961, עמ' 47. לקוט וסידור בלה ברעם. 18 ח.. נ. ביאליק, נדנדה, שירים ופזמונות לילדים, מצוירים בידי נחום גוטמן, דביר תל אביב, מהדורת תשכ"א. כאן המקום להזכיר את שנזכר במבוא לספר בשם הוצאת דביר: "ויש להעיר גם על זאת, כי קבוצת הפזמונות מעמוד ס"ו עד עמוד צ' ועד בכלל הם מעשה עבוד של פזמוני- עם שונים, ידועים בלשון היהודית המדוברת, והשיר "מונו רב חסילא" (עמ' צ"ד) הוא מעין שיר כיוצא בו בלשון לועזית". 19. מרים ילן שטקליס, דני גבור, יש לי סוד, דביר, עמ' במקרים רבים המקור כל כך מזוהה, שהמחבר במתכוון משאירו לעולם הקונוטציות של הנמען, תוך הנחה מוקדמת שיש שותפות תרבותית בין המוען לנמען. האזכור הגלוי או הסמוי נותן נפח ליצירה החדשה ומעשיר אותה. 21. שיר הגדי, דביר תל-אביב, 19 עמ' לאה גולדברג, בתוך דירה להשכיר, תל-אביב, ספרית הפועלים, ללא ציון עמודים.

8 8 למרות שיש זהות כמעט מוחלטת בין התרגומים, מרים ילן לא ציינה את המקור לתרגומה שעה שגולדברג ציינה זאת. במקרה זה חיוב הזכרת שם המחבר אינו מוטל בספק, שכן על הסיפור חתום סופר בן זמננו 23 והנאמנות למקור רבה מאוד. מרים ילן שטקליס תרגמה סיפורים רבים מהלשון הרוסית לעברית, והייתה גאה בתרגומים אלה. ייתכן שהשמטת שם המחבר המקורי הייתה עניין של שגגה בעריכה. אולם מדוע לא תוקן העוול במהלך השנים. 24 ספרה הנפלא של פניה ברגשטיין "ויהי ערב" הוא ללא ספק אחת היצירות הקלאסיות הבולטות של ספרות הילדים בעברית. הספר מבוסס על סיפור קצר מאת הנס כריסטיאן אנדרסן, בשם "בקשת סליחה", המצוי בתוך קובץ הסיפורים "ספר תמונות ללא תמונות" שהתפרסם לראשונה ב בדנמרק. כשיצא לאור בפעם הראשונה ספרה של פניה ברגשטיין, לא נזכר שמו של המקור. לאחר מכן תוקן העוול ובהוצאות מאוחרות יותר נרשם מתחת לכותרת: עפ"י אנדרסן. שלא כמו המעשיות העממיות שאסף פרו (הצרפתי) או האחים גרים (הגרמניים) אנדרסן כתב ויצר את סיפוריו באופן מקורי. על פי ההגדרה יצירתו אינה "סיפור עם" והיא משתייכת לז'אנר הנקרא אזכור. 25 "מעשיה אמנותית" המחייבת על הספר המחורז "ויהי ערב", גדלו ועדיין גדלים ילדים רבים בישראל. אני 26 מצרפת כאן את הסיפור הקצר של אנדרסן, "בקשת סליחה" 27 הערך המוסף העצום שתרמה פנייה ברגשטיין לסיפור המקור. כדי להדגים את 23 "אמש", כך ספרה לי הלבנה, "הסתכלתי לתוך חצר מוקפת בתים מסביב. שם היתה מהלכת תרנגולת ואחד עשר אפרוחיה. ילדה קטנה ונחמדה, רצה מקפצת סביבם. התרנגולת החלה מקרקרת מרוב פחד, ובבהלה רבה פרשה כנפיה, להגנה על אפרוחיה; ואז הופיע אביה של הילדה. הוא גער בה; ואני חמקתי והלכתי לדרכי, מבלי כל הרהורים על אשר התרחש. הערב, אך לפני כמה רגעים, שוב הצצתי לאותה החצר. דומיה היתה שוררת בכל; אלא, שמיד הופיעה שוב הילדה הקטנה. היא צעדה בלאט עד שהגיעה אל הלול. חרש הזיזה את הבריח של הפתח, ומשנכנסה פנימה הבחינו האפרוחים בנוכחותה, והרימו קולם בזעקה ואצו אל התרנגולת. את. זאת בהבדל מהסיפור(,) "הלו הלו אבא", לדוגמה, שגם בו יש שימוש בדגם של משחק, שבו אבא משבש את המציאות והילד הקטן מעמידו על טעותו. 24. ציורים חיים האוזמן, הקבוץ המאוחד על נושא זה ראה: ויקיפדיה, הנס כריסטיאן אנדרסן, "ספר תמונות ללא תמונות". 26. הסיפור התפרסם בעברית בתוך הספר "צלילי אנדרסן", 1976, בפרק "מספורי הלבנה". הספר כולל מבחר של אגדות וספורים מתוך (הספר) "ספר תמונות ללא תמונות" ( וזאת, גם אם נקח בחשבון את התרגום הארכאי לעברית.

9 9 זאת ראיתי ברור, כעסתי על הילדה הקטנה, ושמחתי כאשר בא האב וגער בה בקול זועם עוד יותר מאמש, ואחז אותה בזרועה. היא הטתה ראשה אחורה; עיני התכלת שלה היו מלאות דמעות. "מה את עושה כאן?" הוא שאל. היא בכתה. "רציתי לנשק לתרנגולת ולבקש את סליחתה, על זה שהתרחש אמש, אני העזתי להגיד לך זאת!". האב נשק לתמימות החננית על מצחה אני נשקתי לה על העיניים ועל הפה." בתרגום של פניה נעלם המספר המתווך בין הלבנה והקוראים. ויתור זה גורם לסיפור לנוע כסרט המסופר מנקודת מבטו הפסיבית של הירח ("בשמי ערב כחולים. בשמי ערב צלולים, שט ירח עגול ובהיר. חרש, חרש טייל ודומם הסתכל ביער, פרדס ובניר."). הצמצום, הקצב והחרוזים ("שמעה תרנגולת יפת הכרבולת את קול הילדה בדברה, רועדת מפחד התחילה בורחת ואל הקטנים קרקרה: - שובו בני אל הלול חיש מהר, סכנה להיות בחצר!") הוריד את גיל הנמענים להם היה מיועד ספר הסיפורים במקור, ביטול הפרשנות השופטת של המספר המתבונן במתרחש, חשפה את האירוע לרגשות מתחלפים, וגם פתחה את הדיון על מה שאירע ברמות הבנה שונות. הסיפור הוא אותו סיפור, אך המספר הוא זה שלפעמים מחייה או ממית אותו. אי לכך, תרגום ועבוד משובח זה, מעמיד, ובצדק, את הספר "ויהי ערב" על מדפי הספריות ועל במת הקלאסיקה של ספרות הילדים העברית תחת שמה של פנייה ברגשטיין, וגם אנדרסן זכור לטוב. אחת הסוגיות העולות בכל פעם מחדש היא, מה היא מידת הלגיטימיות שלעיבוד יצירה קלאסית, למען הקוראים, בעיקר צעירים, המתקשים להבין את הלשון הישנה שביצירת המקור. התשובות לשאלה זו קשורות במידה רבה גם לוויכוח האם הרצון לחשוף ולקרב את הילדים ליצירה הקלאסית, מצדיק את ביטול מעקשי השפה, או שצריך לתת לילדים להתמודד עם שפה גבוהה כדי ששפתם תתעשר. לאחרונה התפרסם העיבוד של 29 ביער" שכתב ביאליק. 28 אפרים סידון לסיפור הילדים המחורז "הנער עיבוד זה העלה את קצפם של חוקרי הספרות, פרופ' זיוה שמיר ושמואל אבינרי. במאמרו "איך לרדד את יצירתו של ביאליק לילדים - על מעשה נורא שעשה אפרים סידון ב"הנער ביער", כותב שמואל אבינרי: איורים דני קרמן, הקיבוץ המאוחד, שירים ופזמונות לילדים, מצוירים בידי נחום גוטמן, דביר, מהדורת תשכ"א, עמ' קנ.

10 0 "קצר המצע מלתאר את שלל הסטיות והשינויים המוזרים שבנוסח המעובד של סידון אשר מתברר בסיכומו של דבר כסרח עודף לביאליק, שמוטב שלא היה בא לעולם. הסכנה היא, שבעידן הג'אנק פוד התרבותי שאנחנו חיים בו עוד עלול סרח 30 העודף לרשת את הנוסח המקורי". פרופ' זיוה שמיר במאמרה "ביאליק לדור ה- SMS " כותבת: " 'תרגום' חרוזיו של חיים נחמן ביאליק לחרוזים קלים ועכשוויים יש בו יוהרה ותבוסתנות כאחת: יוהרה בשל המחשבה שניתן להתחרות בחרוזי הבדולח של ביאליק; תבוסתנות משום שנקודת המוצא היא שילדים אינם יכולים לצרוך אלא מזון מהיר [...] אפרים סידון הוא ללא ספק מחזאי, פזמונאי וחרזן מצוין, סאטיריקון שנון ומוכשר, שכבר עיבד ללשון עדכנית את אגדות אנדרסן - אך הפעם נכנס לנעליים גדולות מכפי מידתו. ואף זאת: במעשה התרגום של יצירת ביאליק ללשון 'קריאה' ו'מובנת' גלום מסר תרבותי מסוכן, שלפיו ביאליק, שעיצב עד כה 31 תרבות של דורות, ראוי שיקראו את נוסח חיים נחמן סידון". לדעתי, כל הקצף לא היה יוצא אלמלא העמידו המפיקים של הספר החדש את היצירה המקורית - דף מול דף - במקביל לטקסט המעובד. אם חשבה ההוצאה שהסיפור כפי שהוא כתוב (מאיזה סיבות שהן) לא מדבר אל ילדים בני זמננו אך הוא ראוי שיחזירו אותו למדף הספרים בלבוש חדש, היא היתה לתת ליצירה החדשה לעמוד לגורלה. ההורים והמורים והם מספרים בהם באהבה הסיפורים העוברים מדור לדור הם אלה שחיים בלב דור שוב ושוב. אם רוצים "להשיב לחיים" קלאסיקה צריך שיהיה בה יסוד שמדבר גם לקהל החדש. הדיון איננו צריך להתמקד בשאלת הלגיטימיות או אי הלגיטימיות לעבד סיפור של ביאליק (שגם הוא בכתיבתו לילדים לגם מ"הים הכללי") אלא, בשאלה: האם העיבוד החדש הצמיח מחדש כנפיים ליצירה, ומצא גם הד בלב הדור הצעיר. הקמת המדינה והחלת חוק חינוך חובה, הפכו את ספרות הילדים הישראלית גם למשאב כלכלי, עובדה שזירזה את הופעת הספרים הלהיטים. אחד מלהיטים אלה היה הספר "זרע של צנונית" שראה אור בשנת 1966, עד שלא היה כמעט גן ילדים שלא התקשט בספר זה. על כריכת הספר נכתב: עיבדה חנה הורן, ציירה בלהה פלדמן. איש לא חשב לשאול מי כתב את המקור? היה זה ספרן של חנה הארץ, תרבות וספרות, 26 בספטמבר הארץ, ספרים, 26 בספטמבר 2007.

11 1 הורן והציירת בלהה פלדמן, עד שהסופר וחוקר ספרות הילדים יהודה אטלס דאג 32 ל"תיקון המאוחר של העוול". קיימים אין ספור פלגיאטים בשוק הספרים, אך במקרה זה הדבר חמור, שכן המדובר בספר אותו הגדיר המאייר, הסופר והמבקר מוריס סנדק כ"מהפכה קטנה של ספר אחד, ששינתה כליל את פניה של מו"לות הילדים" [...] הספר שיצא לאור ב בהוצאת הרפר ובניו, הודפס מאז באין ספור מהדורות והפך גם לשיר ילדים נפוץ. דומה שאין ילד אמריקאי שלא מתחיל את מסעו בין 33 הספרים המצוירים בספר זה". הספר "זרע של צנונית" בגרסתו העברית הוא העתק מדויק, מלל הספר הנקרא ואיורים של באנגלית: "זרע הגזר". את מעשה ההונאה מתאר אטלס במילים הבאות: "על גבי עמודים צהבהבים נפרש אותו סיפור עצמו: טקסט דומה, עם איורים חומים, שדומים דמיון מפתיע לאיורים של ג'ונסון, אלא שבטקסט העברי נקרא הילד אודי ובאיורים התקצרו מכנסיו הארוכים של הילד האמריקני לקצרים-עם- כתפיות של ילד ישראלי. פרצופי ההורים והאח השתנו מעט, ולא לטובה. ההבעות, תווי-הפנים של הילד, הזוויות, חלוקת השטח, הקומפוזיציה - הכול הועתק במדויק מן המקור האמריקני [...] לא צוין שזה תרגום, ואם מדובר בעיבוד- לא צוין על פי איזה ספר הוא נעשה. בשום מקום בספר העברי לא צוין שמם של היוצרים המקוריים ושם ההוצאה. הדמיון המופלג בין האיורים בספר 34 העברי ובאמריקני אינו מותיר מקום לספק כי נעשה כאן מעשה פיראטיות". מאז, תוקן העוול, אך הבושה לא פגה. למרות המודעות ההולכת וגדלה באשר לכללי הציטוט, נותר נושא זה פרוץ גם בימינו. לאחרונה, לדוגמה, נתקלתי בספר שהתפרסם ב שנת 2006 תחת הכותרת: "חפרו את האוצר בני ועוד משלים שילדים אוהבים. על גב הספר החדש נכתב: "כתבה לפי מקורות שונים: שרה לבני". המעבדת לא טרחה ליידע את הקוראים באשר למקורות מהם שאבה את המשלים, ויחד עם זאת לא שכחה לשמור על זכויותיה שלה, והוסיפה את האזהרה הבאה: "פרסום. יהודה אטלס, ילדים גדולים, סופרים אהובים לילדים - חייהם ויצירתם, ידיעות אחרונות ספרי חמד, 2003, עמ' שם, עמ' שם, עמ' אסטרולוג הוצאה לאור,

12 2 בכל צורה שהיא, בכל צורה של מאגר מידע בצורה שלמה או חלקית, לכל שימוש מסחרי או אחר אסור ללא רשות מפורשת בכתב מהמו"ל ". המעבר מסיפור שבעל-פה לסיפור שבכתב, הוליד גרסאות שונות של אותו סיפור, עליו חתמו מעבדים שונים. במשך השנים התפתח מחקר ענף של חיפוש עקבות הגרסה הראשונה של הסיפור בדפוס, וכן מחקר המשווה בין הנוסחים השונים שמטרתו לגלות את האידיאולוגיה העומדת מאחורי העיבוד, השינוי, או ההיפוך שחל ביצירה הקלאסית. כמו כן בודק המחקר, מה הם היסודות של היצירה הקלאסית שהיו "נכונים" בעבר ו"נכונים" גם היום, ומה הוא ה"נכון" המסורתי שכבר לא מתאים לערכים המשתנים, וללשון המתחדשת. המיחזור של קלאסיקה כאמצעי לניפוץ מוסכמות ושבירת התמימות שכיח מאוד בספרות החדשה. היצירה הקלאסית מייצגת עולם תוכן שלם שיש בו השקפת עולם ומסר לעתיד. ציטוט מסיפור קלאסי המייצג תפיסת עולם סגורה, כדי להביע רעיון חדש מרבד את השיח, חוסך זמן, ומכבד את הקורא, כפי שעושה זאת,לדוגמה, יונתן גפן: עכשו/ כשהילדים גדלו/ מותר לגלות:/ גוליבר היה ענק נמוך מאוד./ גוליבר היה גמד/ עם שגעון גדלות,/ היו רבים כמוהו/ בארץ ליליפוט./ עכשו/ כשהילדים גדלו/ מותר לספר:/ גוליבר קטן/ 36 ולא יגדל יותר." בשיריו למבוגרים משתמש גפן בחומרים ספרותיים רבים, אך כדי לנפץ אמית ת ולהקטין ציפיות הוא משתמש בשירי ילדים קלאסיים. שיר הפעוטות "נד נד, נד נד, רד עלה עלה ורד", לדוגמה, משמש מוטיב מרכזי בשיר הנושא את השם "נ ד 37 נ ד". ההתכתבות עם הגיבור ביצירה קלאסית גם היא אחת הדרכים לעצב תפיסת עולם חדשה. (ההתכתבות עם גיבור היצירה) היא מאפשרת להתעמת עם המעשים של הגיבור ולא בהכרח עם מוסר ההשכל של היצירה. בעזרת. "ליליפוט", בעיקר שירי אהבה, דביר, 1976, עמ' 43. על נושא זה ראה גם: אלמוג גאולה, בין חינוך לספרות ילדים, שי לגרשון ברגסון, הוצאת "קוראים, שירים,85 90 כנרת,,1990 עמ'

13 38 ההתכתבות עם "יונתן הקטן" 3 עורך לדוגמה יונתן גפן גם חשבון נפש פנימי רטרוספקטיבי וגם משדר מסר חדש. ניתן היה לצפות ששבירת האמיתות תתייחס לתפיסה החינוכית בשיר העונש כמובנה בתוך המעשה הרע אך גפן אינו הולך בדרך הצפויה ובוחר דווקא במוטיב הריצה אל הגן כדי לומר: בשביל מה רצת, יונתן, מילדות מלאת פעילות ודמיון, שבה האסון הגדול ביותר הוא המכנס שנקרע, אל בגרות שבה "נקרעה" התמימות: יונתן הקטן/ יונתן הקטן רץ בבוקר אל הגן. / לך לאט, אל תרוץ,/ אל תרוץ יונתן./ הגן לא יברח,/ יונתן הקטן./ החור במכנסיים, זה לא נורא,/ אם זה הדבר היחיד שנקרע./ אל תרוץ, / כל זמן שאתה בן ארבע,/ כל זמן שאמא ואבא וסבא/ אתה תטפס על העץ עוד הרבה,/ ובין העלים/ תציץ ותתחבא./ ועד שתהיה ילד זקן,/ תאמין שיש ציפורים בקן./ ציפורים, מלאכים/ ושלושה אפרוחים,/ סיפורים ופרחים,/ וסוסים ותותח./ אל תרוץ, יונתן,/ הגן לא יברח. / לך 39 לאט, יונתן,/ אל תרוץ עכשו./ כל זמן שאתה קטן,/ כל זמן שאתה שובב. ההשענות המודעת על כתפי גדולים, מחד גיסא, ופתיחת דיון מחודש מאידך גיסא, יש בהם גם מסר של ענווה וגם חינוך לחשיבה עצמאית. עבוד היצירה הקלאסית ואיבודה אחת מסגולותיה של הקלאסיקה, שהיא משתכנת בתוכנו כמוצר "שלם", תרתי משמע. בהתאם לכך, הקריטריונים בהם נבדקת היצירה החדשה הם: האם התרגום נאמן למקור? האם הציטוט או ההדהוד המוצא מהקשרו, שומר במקביל גם על כוונת המקור, למרות שהוא שאול למטרות חדשות, והאם הווריאציה החדשה נאמנה לחוקי הסיפורת. שאלות אלה המתייחסות לאמינות ולטיב היצירה החדשה הן נושא לדיון בפני עצמו, ויקצר המצע מלהיכנס אליו במאמר זה המייצג במקביל גם קלאסיקה מקומית וגם את המשורר עצמו.. מקום לדאגה, שלמה שרברק, 1971, עמ' 24.

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר אני נשאר אני שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים ולפעמים עצובים, אבל האדם עצמו לא משתנה. הילדים יבינו

קרא עוד

כובע קסמים מאת לאה גולדברג איורים: רינת הופר עיצוב: אבנר גלילי הוצאת ספרית פועלים 2005 על הספר כובע הקסמים הוא התגשמות חלומה של ילדה: חפץ מופלא שימלא

כובע קסמים מאת לאה גולדברג איורים: רינת הופר עיצוב: אבנר גלילי הוצאת ספרית פועלים 2005 על הספר כובע הקסמים הוא התגשמות חלומה של ילדה: חפץ מופלא שימלא כובע קסמים מאת לאה גולדברג איורים: רינת הופר עיצוב: אבנר גלילי הוצאת ספרית פועלים 2005 על הספר כובע הקסמים הוא התגשמות חלומה של ילדה: חפץ מופלא שימלא את משאלות ליבה. בעזרת כובע הקסמים הדמיוני, מגשימה הילדה

קרא עוד

"מי שמביט בי מאחור לא יודע מי אני"1 – יהונתן גפן לילדים ומבוגרים

מי שמביט בי מאחור לא יודע מי אני1 – יהונתן גפן לילדים ומבוגרים ד"ר גאולה אלמוג - בין חינוך לספרות ילדים שי לגרשון ברגסון הוצאת "קוראים, 1995 "מי שמביט בי מאחור לא יודע מי אני" ומבוגרים יהונתן גפן לילדים שלא כמו סופרים ומשוררים רבים אשר החלו לכתוב לילדים לאחר שכבר

קרא עוד

בארץ אחרת

בארץ אחרת בארץ אחרת כתבה טל ניצן איירה כנרת גילדר הוצאת עם עובד בע"מ 3112 על הספר זהו סיפור על ילדה שמגיעה יחד עם הוריה לעיר גדולה בארץ ארץ חדשה. הסיפור כתוב בגוף ראשון ומתאר חוויות ראשונות מן העיר הגדולה: גודלה

קרא עוד

בראשית דרכו הספרותית כתב יהונתן גפן שני ספרים לילדים המוקדשים לאחותו ענת

בראשית דרכו הספרותית כתב יהונתן גפן שני  ספרים לילדים המוקדשים לאחותו ענת ד"ר גאולה אלמוג - ספרות ילדים ונוער, חוברת ד' יוני 2003 שירים וסיפורים ש"ענת אוהבת במיוחד" על פי יהונתן גפן בראשית דרכו הספרותית כתב יהונתן גפן שני ספרי ילדים שהוקדשו לאחותו ענת. הראשון הוא 1 ספר השירים:

קרא עוד

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שיתוף פעולה בין מורים שיח טיעוני (ארגומנטציה) בקרב תלמידים

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation עיניים נוצצות אתגר קרת תוכן העלילה זה סיפור על ילדה שאהבה, יותר מהכל, דברים נוצצים. היתה לה שמלה עם נוצצים, וגרביים עם נוצצים, נעלי בלט עם נוצצים. ובובה כושית שקראו לה כריסטי, על שם העוזרת שלהם, עם נוצצים.

קרא עוד

Microsoft Word - buty.doc

Microsoft Word - buty.doc ב.דרגונסקיי חתול במגפיים "בנים ובנות!" אמרה ראיסה איבנובנה "גמרתם את ברבעון בהצלחה. אני מברכת אתכם. כעת אפשר לנוח. בחופשה נעשה לנו מסיבת תחפושות. כל אחד יכול להתחפש איך ירצה, ועבור התחפושת הטובה ביותר

קרא עוד

Microsoft Word - מארג השפה 9 - דגם.doc

Microsoft Word - מארג השפה 9 - דגם.doc מבחן בעברית תכנ תי "מארג השפה" 9 שנ"ל מבחן דגם (ינואר, 2004) שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: שם מרכז ההשכלה / מוסד: מנהל מרכז השכלה: שם: חתימה: אנו רואים בקיום טוהר הבחינות משימה חינוכית, ערכית

קרא עוד

Microsoft Word - kot.doc

Microsoft Word - kot.doc החתול והשועלה לאיכר אחד היה חתול. חתול יפה אבל פראי, שעשה לו צרות רבות. חבל היה לאיכר להיפרד מהחתול, אך לא הייתה ברירה. אחרי התעלול האחרון שם אותו בשק ויצא אתו ליער. שם שחרר את החתול. יהיה מה שיהיה. אם

קרא עוד

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל- ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים עברית על הרצף מוגשת ל- דר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: 10.10.2016 מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 הקדמה רכישתה של שפה שניה או זרה היא תופעה לשונית פסיכולוגית,

קרא עוד

הורות אחרת

הורות אחרת המרכז להורות אחרת הורות משותפת רחלי בר-אור גידי שביט טל. 053-4266496 Horut.acheret@gmail.com אתר המרכז www.alp.org.il המרכז להורות אחרת הוקם ע"י רחלי בר אור וגידי שביט ב 1994, נכון לינואר 2017 נולדו במסגרת

קרא עוד

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc)

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc) הצעה לפתרון שאלון א, חורף 2011 נכתב ע"י עידית גולץ (מורה ורכזת עברית) וארנון דותן (מורה בלחמן). פרק א הבנה והבעה (50 נקודות).1 קהל היעד, הנמענים תפקיד הלשון העברית פן אחד היהודים בארץ מפתח להקמת חברה מלוכדת

קרא עוד

תוכן הגדרת שאלת רב-ברירה ]אמריקאית[...2 הגדרת שאלת נכון\לא נכון...8 שאלות אמריקאיות 1

תוכן הגדרת שאלת רב-ברירה ]אמריקאית[...2 הגדרת שאלת נכון\לא נכון...8 שאלות אמריקאיות 1 תוכן הגדרת שאלת רב-ברירה ]אמריקאית[...2 הגדרת שאלת נכון\לא נכון...8 1 הגדרת שאלת רב-ברירה ]אמריקאית[ הוספת השאלה 1. בבלוק הניהול הנמצא מימין נלחץ על מאגר שאלות.. 2. על מנת להוסיף שאלה חדשה נלחץ על לחצן

קרא עוד

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, וגם כעסים וקינאה. אז תנו לי יד וקדימה קופצים, רק תזכרו

קרא עוד

בי"ס כרמלית- חיפה

ביס כרמלית- חיפה בי"ס כרמלית- חיפה מבחן הבנת הנקרא ולשון לכיתה ה' שליש שני תאריך: שם: חברים טובים- קראו היטב את השאלות לפני שאתם עונים משך הבחינה: 09 דקות ציון המבחן מ 89 נקודות קראו את הקטע שלפניכם: חבר טוב בעירק חיו

קרא עוד

Microsoft Word - solutions.doc

Microsoft Word - solutions.doc תחרות גיליס 009-00 הרי פוטר הגיע לחנות הדובשנרייה בהוגסמיד. הוא מגלה, שהכסף שלו מספיק בדיוק ל- סוכריות קוסמים ול- 5 קרפדות שוקולד, או בדיוק ל- 0 קרפדות שוקולד ול- 0 נשיקות מנטה, או בדיוק ל- 45 נשיקות מנטה

קרא עוד

Faculty of Social Sciences The Louis and Gabi Weisfeld School of Social Work הפקולטה למדעי החברה בית הספר לעבודה סוציאלית ע"ש לואיס וגבי וייספלד הנחיו

Faculty of Social Sciences The Louis and Gabi Weisfeld School of Social Work הפקולטה למדעי החברה בית הספר לעבודה סוציאלית עש לואיס וגבי וייספלד הנחיו הנחיות לכתיבת הצעת תזה מלאה הצעת המחקר צריכה להיות מנוסחת באופן מדויק וברור. עליה להוביל את הקורא ברצף לוגי מהרקע והמטרה ועד לשיטת הביצוע, משמע על הקורא להבין מהי שאלת המחקר וכיצד הוא יבוצע. המראה החיצוני

קרא עוד

siud-introduction-sample-questions

siud-introduction-sample-questions מבוא לפסיכולוגיה שאלות לדוגמא מבנה המבחן המבחן יכלול: 18 שאלות סגורות כל שאלה= 4 נקודות סה"כ: 72 נקודות 4 שאלות פתוחות כל שאלה= 7 נקודות סה"כ: 28 נקודות (בחירה מתוך 22 שאלות) (בחירה מתוך 6 שאלות) שאלות

קרא עוד

עבודת סיום - מוזיטק

עבודת סיום - מוזיטק יולי 2007 בס"ד עבודת סיום מוזיטק מגישה: הדר חדד שנה ב'. יחידת לימוד: סתיו נושא: מאפייני הסתיו תת נושא: חילזון-העבודה מתבססת על השיר עמיר. "חילזון"/אנדה הנושא א. פעילויות באחריות הגננת לימוד נושא הסתיו

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז יום עיו ן רכ זי/ תו עב רית: הבנת הנק ר א, הבעה ולשון 17.11.09 ל' חשון תש"ע ברוכ ים/ תו המצטר פים/ תו רכ זות חד שות רכ זות בבתי ספר ח דשים ד עולות קומה ב/מרש ת אור ט י שר אל: "ר נו ר ית גנץ אבישג גורדון

קרא עוד

מערכי שיעור בנושא קבלת השונה חט"ב שיעור 1 מסבירים שאנחנו מתחילים סדרה של מערכי שיעור בנושא קבלת השונה. קוראים את הסיפור על הברווזון המכוער שאלות לדיון

מערכי שיעור בנושא קבלת השונה חטב שיעור 1 מסבירים שאנחנו מתחילים סדרה של מערכי שיעור בנושא קבלת השונה. קוראים את הסיפור על הברווזון המכוער שאלות לדיון מערכי שיעור בנושא קבלת השונה חט"ב שיעור 1 מסבירים שאנחנו מתחילים סדרה של מערכי שיעור בנושא קבלת השונה. קוראים את הסיפור על הברווזון המכוער שאלות לדיון: מדוע הברווזון ברח מביתו? מה המסר של הסיפור? שומעים

קרא עוד

על נתונייך ירושלים מצב קיים ומגמות שינוי

על נתונייך ירושלים מצב קיים ומגמות שינוי תיירות אורחים ו ירושלים בהשוואה למקומות נבחרים בישראל מאפייני התיירים 99 61% 73% 44% תיירים וישראלים* במלונות בירושלים, 2017-2000 ביקור של תיירים באתרים נבחרים בירושלים*, לפי דת, 2016 הכותל המערבי 16%

קרא עוד

Microsoft Word - caid.doc

Microsoft Word - caid.doc הצייד הקטן קטרין וביירון ג'קסון, צייר גוסטף טימערין יום אחד חבש דן את כובע הפרווה שלו, אחז ברובה שלו ויצא מהמחנה לתוך היער העבה. "אני צייד" אמר "אשיג לי עור דוב ועור צבי וזוג עורות ארנבות. וכשאפגוש את

קרא עוד

מערך פעולה

מערך פעולה מטרות: 0( החניך יבין את המושג "הגשמה". )4 )2 מערך פעולה נושא: במעלה הפרמידה החניך ילמד מהי הפירמידה של מאסלו ויטיל ספק בקונוטציה למושג- "הגשמה עצמית". החניך יסיק כי הגשמה עצמית קשורה בד בבד בעשייה חברתית.

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation נקמתו של סבל יהושע בר יוסף התפתחות העלילה יום אחד ביקש זלמן התורכי מלמך שיעביר מהמחסן בצפת אל הכפר עין זיתים שלוש חביות ברזל, כבדות וריקות, דבר שקשה לבצע היות והדרך תלולה מאוד. למך תכנן דרך מיוחדת להוריד

קרא עוד

כתיבת דו"ח אבחון ארגוני

כתיבת דוח אבחון ארגוני 1 כתיבת דו"ח אבחון ארגוני 2 כמה מילים מקדימות על התוכן... - האופן בו אנו מנתחים את הארגון נשען על הפרדיגמות שלנו אודות השאלות מהו ארגון? מהי אפקטיביות ארגונית? אבחון ארגוני מיטבי מנתח את המערכת הארגונית

קרא עוד

ב"ה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-י"ג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרי

בה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-יג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרי ב"ה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-י"ג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרים לא היה מים לעדה. בני ישראל פונים בתלונה אל משה ואהרון,

קרא עוד

לא טוב היות האדם לבדו

לא טוב היות האדם לבדו לא טוב היות האדם לבדו מטרה: עבודה יצירתית בעקבות לימוד פרק ב' בבראשית, ומתוך כך הטמעת הפרשנות שנלמדה וחשיבה על פרשנות אישית, מקורית. מהלך: לאחר לימוד פרשנים שונים על פסוק זה, התבקשו התלמידות, כמשימה לבית

קרא עוד

Bright Blue Gradients

Bright Blue Gradients מה נלמד היום: מהי סביבת חיים מהם מרכיבים ביוטיים וא-ביוטיים מהם צורכי הקיום של בעלי החיים כיצד הסביבה מספקת צרכי קיום אלו מה ההבדל בין תנאי סביבה ולמרכיבי סביבה מיפוי מושגים בנושא סביבת חיים: ביוספרה

קרא עוד

מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל

מגישה : חני חוקת תשעו עבור קריאת כיוון למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל שמגיב* עד שזז* עד מנומנם* חולמני- ץ* ר שלווה* אישיות מפריע* לא ך* א... י ש י ב ה ז מ ן ל א ח

קרא עוד

בית ספר תיכון מאר אליאס- אעבלין

בית ספר תיכון  מאר אליאס- אעבלין בית ספר תיכון מאר אליאס- אעבלין עברית לבתי ספר ערביים ידע לשון וספרות א-שאלון 014204 2 יחידות לימוד קיץ 2011 הוראות לנבחן א. משך הבחינה: שעתיים וחצי מבנה השאלון ומפתח הערכה: בשאלון זה שני חלקים: חלק ראשון-ידע

קרא עוד

ייבוא וייצוא של קבצי אקסל וטקסט

ייבוא וייצוא של קבצי אקסל וטקסט ייבוא וייצוא של קבצי אקסל וטקסט (Importing & Exporting MS Excel Files and Text) ייבוא (Import) הפיכת קובץ טקסט, Excel מבסיס נתונים אחר. או סוגים אחרים, לטבלת,Access או העתקת טבלת Access בתחילת התהליך יש

קרא עוד

פרויקט "רמזור" של קרן אביטל בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו

פרויקט רמזור של קרן אביטל בס ד מערך שיעור בנושא: פונקציה טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנושא הפונקציות הנלמד בכתה ט' בכל הרמות. עזרי ההוראה בהם נשתמש: מחשב, ברקו, דפי עבודה

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint מהי סביבת איקס לימוד? סביבת איקס לימוד היא סביבה גמישה לתרגול היכולת לזכור ולהיזכר במושגים ועובדות מתחומי תוכן שונים על ידי התאמה. הסביבה מבוססת על המשחק 'איקס עיגול' והתוכן אותו מתרגלים יכול מסוג טקסט

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation הנח את הפלאפון במרכז החדר סדנאות ליבה למאמנים משמעת עצמית מטרות הסדנה הקניית כלים לבניית משמעת עצמית אצל השחקנים הקניית כלים ליצירת מאמץ מרבי, ניהול רגשות ואיפוק מודל ערכי הליבה מיצוי עצמי משמעת עצמית

קרא עוד

הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120, הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה על-ידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן ש

הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120, הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה על-ידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן ש הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120,022207 הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה עלידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן שגיא, מורים ללשון בבתי הספר של לחמן. פרק ראשון הבנה והבעה

קרא עוד

סיכום תערוכת התיירות IMTM חדשות חדשות ידיעות אחרונות יומן ערוץ Ynet דה מרקר

סיכום תערוכת התיירות IMTM חדשות חדשות ידיעות אחרונות יומן ערוץ Ynet דה מרקר סיכום תערוכת התיירות 9-10.02.2016 IMTM חדשות 8.2.16-2 חדשות 8.2.16-10 - 28.1 יומן ערוץ 12.2-1 10.2.16 -Ynet דה מרקר- 3.2.16 אינטרנט טלוויזיה רדיו עיתונות, גלובס,,MAKO דה מרקר,,NRG, nana10,,,,ias, מגפון,

קרא עוד

סימונה בחמישה משקלים משפחת גופנים חדשה בעברית הפונטיה עמוד 1 סימונה - חוברת גופן

סימונה בחמישה משקלים משפחת גופנים חדשה בעברית הפונטיה עמוד 1 סימונה - חוברת גופן סימונה בחמישה משקלים משפחת גופנים חדשה בעברית עמוד 1 דק אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת 0123456789?! רגיל אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת 0123456789?! בינוני אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת 0123456789?! שמן אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - נשים.ppt

Microsoft PowerPoint - נשים.ppt השתתפות נשים בתהל יך בניית מבנה המגורים של הב דואים המתעיירים: מגמות ותהליכים מריה גקר ואבינועם מאיר המחלקה לגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי, אוניברסיטת בן גוריון בנגב, באר שבע, 84105 עם המעבר לאורח חיים אורבאני

קרא עוד

מבוא למדעי המחשב

מבוא למדעי המחשב מבוא כללי לתכנות ולמדעי המחשב 1843-0310 מרצה: אמיר רובינשטיין מתרגל: דין שמואל אוניברסיטת תל אביב סמסטר חורף 2017-8 חלק ב - מבוא לקריפטוגרפיה שיעור 5 (offset מונחים בסיסיים צופן קיסר (היסט,.1.2 1 Today

קרא עוד

הקדמה

הקדמה הקדמה ספר זה נכתב כדי להעניק לכם חוויה חיה של חופש. זוהי קריאה הנובעת ממעמקי עצמכם לשוב הביתה, אל נוכחות החסד האינסופית אשר תמיד נמצאת כאן. הספר אינו מיועד לקריאה חפוזה שבאמצעותה תרכשו ידע נוסף או תלקטו

קרא עוד

בהמשך לאירועי "צעדת השיבה הגדולה" מנסים פעילים אנטי-ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת עזה (תמונת מצב ראשונית)

בהמשך לאירועי צעדת השיבה הגדולה מנסים פעילים אנטי-ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת עזה (תמונת מצב ראשונית) ארגון סיוע תורכי המקיים פעולות הומניטאריות ברחבי העולם, ה מ ס י י ע, חסין אורוכ,, בהמשך לאירועי " צעדת השיבה הגדולה" מנסים פעילים אנטי- ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת ע ז ה ) תמונת מצב ראשונית) 29 2018

קרא עוד

פקולטה לחינוך מרכז תכנון לימודים ספריה פדגוגית Beit Berl College الكلية االكاديمية بيت بيرل חיים נחמן ביאליק לקראת יום הולדתו של חיים נחמן ביאליק החל

פקולטה לחינוך מרכז תכנון לימודים ספריה פדגוגית Beit Berl College الكلية االكاديمية بيت بيرل חיים נחמן ביאליק לקראת יום הולדתו של חיים נחמן ביאליק החל חיים נחמן ביאליק לקראת יום הולדתו של חיים נחמן ביאליק החל ב י' בטבת, מוגשים בפניכם שירים מלווים בהצעות לפעילויות. מומלץ לעסוק בתולדות חייו של ביאליק בד בבד עם הוראת שיריו. רצוי להדגיש שביאליק שלט היטב

קרא עוד

untitled

untitled תקן חשבונאות מספר 36 תיקון גילוי דעת מספר 69 בדבר כללי חשבונאות ודיווח כספי על ידי מלכ"רים ותקן חשבונאות מספר 5 בדבר תיקונים והבהרות לגילוי דעת מספר 69 יוני 2014 1 רח' גרוזנברג 14 ת, "א,65811 טל.,972 3

קרא עוד

רציונל

רציונל תוכנית לימודים חינוך לשוני בספרייה לכיתה א' מגיש: יקי פרידמן רציונל חשיבות שעת הסיפור/ספרות במערכת השבועית. הספרות היא תחום רב-ממדי ואינטרדיסציפלינרי המאפשר למידה מגוונת וייחודית ביותר: הספרות מאפשרת למידה

קרא עוד

פרויקט שורשים דמות

פרויקט שורשים דמות פרויקט שורשים דמות בחייכם אודות דמות פרק זה בעבודת השורשים יכלול מידע אודות הדמות שנבחרה מצד ההורים. הפרק יכיל תקציר רגיל ]רשות[ או מעוצב ]רשות[, טקסט ]חובה[, תמונות ]רשות אבל ]רשות [. רצוי מאוד[, אלבום-מצגת

קרא עוד

<4D F736F F D20F2E1E5E3E420EEE7E5E9E1E5FA20E0E9F9E9FA2E646F63>

<4D F736F F D20F2E1E5E3E420EEE7E5E9E1E5FA20E0E9F9E9FA2E646F63> עבודת הגשה בפרויקט: מגיש: יובל מרגלית כיתה: י' 4 בי"ס: אורט" מילטון" בת ים תאריך: 31-5-2009 .1 מקום ההשמה בו הייתי הינו שירותי כבאות והצלה בעיר בת ים. שירותי הכבאות בבת ים, הינם חלק משירותי הכבאות הארצית

קרא עוד

טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון:

טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון: טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון: 454-1288476 פתיחה שלום מתעניין בקסמים! שמי יוני לחמי. אני קוסם מקצועי מעל 11 שנים. לפני 9 שנים התחלתי ללמד קסמים ומאז לימדתי מעל

קרא עוד

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין - 2008 חיפה הקדמה תוכן עניינים תכנון אסטרטגי ומחקר בעלון זה מוצגים נתונים על העיר חיפה שמבוססים על נתוני מפקד האוכלוסין שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת

קרא עוד

1 תיכון א' לאמנויות-ת"א תאריך הגשה: יומן קריאה /סמסטר א' כיתה ט' לכל תלמידי כיתות ט' לפני שתיגשו למטלות הכתיבה הנכם מתבקשים לקרוא בעיון את פרטי מהלך ה

1 תיכון א' לאמנויות-תא תאריך הגשה: יומן קריאה /סמסטר א' כיתה ט' לכל תלמידי כיתות ט' לפני שתיגשו למטלות הכתיבה הנכם מתבקשים לקרוא בעיון את פרטי מהלך ה 1 תיכון א' לאמנויות-ת"א תאריך הגשה: יומן קריאה /סמסטר א' כיתה ט' לכל תלמידי כיתות ט' לפני שתיגשו למטלות הכתיבה הנכם מתבקשים לקרוא בעיון את פרטי מהלך העבודה בפרויקט הקריאה : שימו לב: במהלך השנה יתקיימו

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

Microsoft Word - Cosmic CAL Part 2 Hebrew Final

Microsoft Word - Cosmic CAL Part 2 Hebrew Final לסרוג יחד קוסמי חלק 2 זכויות יוצרים: הלן שרימפטון, 2018. כל הזכויות שמורות על ידי: הלן ב www.crystalsandcrochet.com בחסות של Stylecraft yarn קיצורים תך, תכים ח"ע חצי עמוד ל"א לולאה אחורית סיבוב עמ"ק עמוד

קרא עוד

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רחבה של רגשות לעודד שיח ולהמשיג רגשות לתת למדריך בסיס

קרא עוד

Microsoft Word - בעיות הסתברות 1.doc

Microsoft Word - בעיות הסתברות 1.doc תרגול בעיות הסתברות. גולן מטיל פעמים קובייה הוגנת, מה ההסתברות שבכל אחת מהפעמים יקבל תוצאה שונה? () () () הילה קוראת ספר לפני השינה פעמים בשבוע, יוני סופר כבשים לפני השינה פעמים בשבוע, מה הסיכוי שהיום

קרא עוד

הצעה לתוכנית לימודים

הצעה לתוכנית לימודים תואר ראשון הדרישות למקצוע מורחב עת עתיקה: 1 הרצאה קווי יסוד מקרא 1 הרצאה קווי יסוד 1 תרגיל קווי יסוד 1 הרצאה מתקדמת 1 תרגיל 1 סמינריון 14 ש"ש היסטוריה כללית-המזרח הקדום או יוון ורומא ימי הביניים: 5 ש"ש

קרא עוד

בגרות לבתי ספר על יסודיים ערביים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"א, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: ע ב ר י ת לבתי ספר ערביים ספרות

בגרות לבתי ספר על יסודיים ערביים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשעא, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: ע ב ר י ת לבתי ספר ערביים ספרות בגרות לבתי ספר על יסודיים ערביים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"א, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך 014105 מספר השאלון: ע ב ר י ת לבתי ספר ערביים ספרות ב' א. משך הבחינה: שעה וחצי. יחידת לימוד אחת רק כהשלמה

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002 שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 00 מדוע יורדת המוטיבציה הפנימית ללמידה? הבדלים בין בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים במוטיבציה פנימית ובמשתנים המקושרים אליה מאת : אורית סטופ-הראל בהדרכת : ד"ר ג'ני קורמן

קרא עוד

הורים יקרים אנו שמחים שבחרתם לרשום את בנכם / בתכם לצהרון במסגרת תוכנית "ניצנים". צהרוני ניצנים בבת ים מופעלים באמצעות החברה לתרבות פנאי וספורט בת ים.

הורים יקרים אנו שמחים שבחרתם לרשום את בנכם / בתכם לצהרון במסגרת תוכנית ניצנים. צהרוני ניצנים בבת ים מופעלים באמצעות החברה לתרבות פנאי וספורט בת ים. הורים יקרים אנו שמחים שבחרתם לרשום את בנכם / בתכם לצהרון במסגרת תוכנית "ניצנים". צהרוני ניצנים בבת ים מופעלים באמצעות החברה לתרבות פנאי וספורט בת ים. הפעלת הצהרונים מאפשרת לכם ההורים להמשיך את יום עבודתכם

קרא עוד

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מספר חודשים, כולל ימי קרב מורכבים, "תפסה" את המערכות התומכות בענף ברמת מוכנות גבוהה. השיקולים של שמירה על נהלים רגילים

קרא עוד

Microsoft Word - opros_heb_4rulogia.doc

Microsoft Word - opros_heb_4rulogia.doc תוצאות המשאל "דיוקן קולקטיבי של ציבור הגולשים הרוסי בישראל" המשאל נערך בין ה- 11 למאי עד ל- 10 ליוני 2009. במשאל לקחו חלק 278 גולשים. מידע על המשאל, הזמנות, ולינקים, התפרסמו בכול האתרים הרוסים בישראל:,NEWSru.co.il,Strana,(IsraLand)

קרא עוד

הוספת קישור לאתר אינטרנט תוכן ממשק בדיקת מטלות...3 איחוד אתרי קורסים...5 סל מחזור... 7 חידושים בפעילויות...8 תצורת קורס: כפתורים... 9 פורומים...10 שיפ

הוספת קישור לאתר אינטרנט תוכן ממשק בדיקת מטלות...3 איחוד אתרי קורסים...5 סל מחזור... 7 חידושים בפעילויות...8 תצורת קורס: כפתורים... 9 פורומים...10 שיפ הוספת קישור לאתר אינטרנט תוכן ממשק בדיקת מטלות...3 איחוד אתרי קורסים...5 סל מחזור... 7 חידושים בפעילויות...8 תצורת קורס: כפתורים... 9 פורומים...10 שיפורים נוספים... 11 1 Moodle חדש במערכת ה- מערכת מודל

קרא עוד

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת לימודי החוג לפסיכולוגיה תואר שני במרכז האוניברסיטאי

קרא עוד

תהליכים מרכזיים שעברו הורים לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש שהשתתפו ב'התערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה עצמית' (Family-NECT)

תהליכים מרכזיים שעברו הורים  לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש שהשתתפו  ב'התערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה עצמית'  (Family-NECT) עמית ימין, דיויד רועה ואורית קרניאלי-מילר החוג לבריאות נפש קהילתית אוניברסיטת חיפה 2014 מטרת המחקר הבנת תהליכים מרכזיים אותם עברו הורים לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש, שהשתתפו בהתערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה

קרא עוד

ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק" עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמ

ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמ ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק" עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמצעות אגודת הצדקה אלאנצאר, המזוהה עם הג' האד האסלאמי

קרא עוד

מקביליות

מקביליות תכונות בטיחות Safety Properties גרא וייס המחלקה למדעי המחשב אוניברסיטת בן-גוריון 2 תזכורת: תכונות זמן ליניארי Linear Time Properties תכונות זמן-ליניארי מתארות קבוצת עקבות שהמערכת צריכה לייצר מכוונים ללוגיקה

קרא עוד

1 תעריפים לשירותי מים וביוב לצרכן. בהתאם לקובץ תקנות 8240 מיום התעריפים בתוקף מיום שעור מע"מ: 17% מס' סוג צריכה תאור תעריף מים ובי

1 תעריפים לשירותי מים וביוב לצרכן. בהתאם לקובץ תקנות 8240 מיום התעריפים בתוקף מיום שעור מעמ: 17% מס' סוג צריכה תאור תעריף מים ובי 1 תעריפים לשירותי מים וביוב לצרכן. בהתאם לקובץ תקנות 8240 מיום 0.6.2019 התעריפים בתוקף מיום. 1.7.2019 שעור : 17% סוג צריכה מים וביוב מים וביוב 7.079 1.15 6.050 11.242 צריכה ביתית לכל יחידת דיור לכמות מוכרת

קרא עוד

ענף המלונאות

ענף המלונאות 1 מאי 4102 המלונאות ענף תקציר של בגידול החיובית המגמה נמשכה 4102 שנת של הראשון ברביע שיא נשבר 4102 שבשנת לאחר זאת לישראל, תיירים כניסות הנכנסת. בתיירות של בשיעור הראשון ברביע עלה התיירות במלונות הלינות

קרא עוד

מיכפל

מיכפל מיכפל 0222 הוראות התקנה למהדורה 9.78 במהדורה 78.9 בוצעו מספר שינויים טכנולוגיים: שדרוג התוכנה ליצירת דוחות בפורמט PDF שינויים בטכנולוגיית השידור של טופס 102 לביטוח הלאומי במהלך עדכון גרסה זו תתקבלנה מספר

קרא עוד

Microsoft Word

Microsoft Word הצעות לפעילות הגיל הרך לט"ו בשבט קיבצנו להלן הצעות לכמה פעילויות פשוטות ומהנות לט"ו בשבט: דפי צביעה העוסקים בטבע ובנטיעות א) דף עצים לגזירה והדבקה מהקטן לגדול ב) סיפור לט"ו בשבט מאת דתיה בן דור ג) סיפור

קרא עוד

מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החנ

מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החנ מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החניך יבין כי הגשמה אינה משימה פשוטה והיא מחייבת גם עשייה.

קרא עוד

"שיעור בהיסטוריה" נוסח אבו מאזן: בפתיחת דיוני המועצה הלאומית הפלסטינית נשא אבו מאזן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ובניחוח אנטישמי. זאת, כדי לשלול את קי

שיעור בהיסטוריה נוסח אבו מאזן: בפתיחת דיוני המועצה הלאומית הפלסטינית נשא אבו מאזן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ובניחוח אנטישמי. זאת, כדי לשלול את קי שיעור בהיסטוריה "" ב מ א י 3 י ר ו ש ל י ם" נוסח אבו מאזן : בפתיחת דיוני המועצה הלאומית ה פ ל ס ט י נ י ת נ ש א א ב ו מ א ז ן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ו ב נ י ח ו ח א נ ט י ש מ י. ז א ת, כ ד י ל ש

קרא עוד

חינוך לשוני הוראת קריאה: נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה?

חינוך לשוני הוראת קריאה:  נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה? חינוך לשוני שפה ערבית סוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה - נקודת מבט של הערכה מפגש לימודי 7.7.2011 אימאן עואדיה מנהלת תחום מבחנים בערבית - הרשות הארצית 2011# 1 מהי? היא הגוף המוביל

קרא עוד

תוכן העניינים

תוכן העניינים הוצאת חושבים קדימה הילה קדמן # חלק ב יעוץ מקצועי: חיים אברבוך מותאם לתכנית הלימודים החדשה בבתי הספר התיכוניים מהדורה חמישית הוצאת חושבים קדימה ת.ד. 1293 רעות 71908 www.kadman.net הילה קדמן 0522 525527

קרא עוד

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C>

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C> Page 1 of 5 נתוני האמת: זינוק במספר החרדים שעובדים ומשרתים נתונים מנפצי מיתוסים שמפרסם מוסד שמואל נאמן, מראים כי חל גידול של מאות אחוזים בגיוס לצבא, לשירות האזרחי ובהשתלבות חרדים בשוק העבודה. ח"כ אורי

קרא עוד

"ניצנים" תוכנית הצהרונים

ניצנים תוכנית הצהרונים "ניצנים" - צהרונים חברתיים אוגוסט 2017 אב תשע"ז החוק, הקול הקורא, תכנית "ניצנים" החוק לפיקוח על הפעלת צהרונים לגילאי 3-8 נחקק בתהליך מואץ, ביוזמת מספר חברי כנסת, במטרה להסדיר את הפיקוח על הצהרונים במדינה.

קרא עוד

No Slide Title

No Slide Title כיצד לכ ת וב עבודה מדעית? ד ר דוד פסיג אוניברסיטת בר-אילן http://www.passig.com http://faculty.biu.ac.il/~passig ראש י פרקי ם ע מוד ש ע ר ת מ צ י ת ת וכן העני ינים מב ו א רק ע ת יאו רטי שא ל ו ת ו הש ע

קרא עוד

"צעדת השיבה הגדולה": אירועי 13 באפריל 2018

צעדת השיבה הגדולה: אירועי 13 באפריל 2018 צעדת השיבה הגדולה" :" צעדת השיבה הגדולה " : תמונת מצב, מאזן ביניים" י ו ם ש י ש י ש ל ש ר י פ ת" א י ר ו ע י 13 ב א פ ר י ל 2018 15 ב א פ ר י ל 2018 1 עיקרי תמונת המצב ביום שישי 13 ב א פ ר י ל 2018 י ו

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 דרכי הראיון המסייע ממדי הראיון הייעוצי מבנה ותהליך פתיחה מבוא מוקד התערבות סיום מטרות פורקן יצירת קשר עיבוד רגשי איסוף מידע ארגון מידע הבנה תובנה מתן מידע. שינוי חשיבתי שינוי התנהגותי פתרון בעיות קידום

קרא עוד

קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב ע"ש שון כרמלי ז"ל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים

קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב עש שון כרמלי זל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב ע"ש שון כרמלי ז"ל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים "החיילים הבודדים הם מופת לחברה הישראלית... החיילים הבודדים אינם לבד." רא"ל דן חלוץ,

קרא עוד

מ א ר ג נ י 1 ב א ת ו נ ה, 10 ב מ א י 2018 אירועי " צעדת השיבה הגדולה", הצפויים להגיע לשיאם ב- 14 וב- 15 במאי, יכללו להערכתנו ניסיונות פריצה המונית לש

מ א ר ג נ י 1 ב א ת ו נ ה, 10 ב מ א י 2018 אירועי  צעדת השיבה הגדולה, הצפויים להגיע לשיאם ב- 14 וב- 15 במאי, יכללו להערכתנו ניסיונות פריצה המונית לש מ א ר ג נ י 1 ב א ת ו נ ה, 10 ב מ א י 2018 אירועי " צעדת השיבה הגדולה", הצפויים להגיע לשיאם ב- 14 וב- 15 במאי, יכללו להערכתנו ניסיונות פריצה המונית לשטח ישראל, מלויים במעשי אלימות ויתכן גם טרור במינון

קרא עוד

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016 שחזור בחינה יסודות הביטוח מועד 2202/21 לפניכם שחזור מבחן יסודות הביטוח מועד 2202/21. השאלות מבוססות על שחזור התלמידים. תודה לכל אלו שתרמו בביצוע השחזור. במידה והנכם זוכרים שאלות נוספות ו 0 או דיוק טוב

קרא עוד

תרגיל 9 מבוא ללוגיקה ותורת הקבוצות, סתיו תשע"ד 1. תהי L השפה בעלת סימן פונקצייה דו מקומי G, סימן פונקציה חד מקומי T, סימן יחס תלת מקומי.c, d וקבועים L

תרגיל 9 מבוא ללוגיקה ותורת הקבוצות, סתיו תשעד 1. תהי L השפה בעלת סימן פונקצייה דו מקומי G, סימן פונקציה חד מקומי T, סימן יחס תלת מקומי.c, d וקבועים L תרגיל 9 מבוא ללוגיקה ותורת הקבוצות, סתיו תשע"ד 1. תהי L השפה בעלת סימן פונקצייה דו מקומי G, סימן פונקציה חד מקומי T, סימן יחס תלת מקומי.c, d וקבועים L, K סימני יחס חד מקומיים,R לכל אחד מהביטויים הבאים,

קרא עוד

תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של ת

תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של ת תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של תוכנה חופשית. דוגמאות מהשטח 1 ליאור קפלן 30/11/05 קצת

קרא עוד

Microsoft Word - D70.doc

Microsoft Word - D70.doc בית ספר גבריאלי הכרמל (מנהלת-צופיה יועד) במהלך השנה ולקראת סופה נערכו שיחות אישיות של המנהלת עם כל מורה ומורה בבית הספר. לקראת שיחה זו כתבו המורים את מה שבכוונתם להעלות באותה שיחה. המורים התבקשו להציב

קרא עוד

שם כיף עם ג'ף מאגר פעילויות חלק א' חוברת של פעילויות מתמטיות: העשרה, העמקה, משחקים ואתגרים כיתה

שם כיף עם ג'ף מאגר פעילויות חלק א' חוברת של פעילויות מתמטיות: העשרה, העמקה, משחקים ואתגרים   כיתה שם כיף עם ג'ף מאגר פעילויות חלק א' חוברת של פעילויות מתמטיות: העשרה, העמקה, משחקים ואתגרים www.kefwithjeff.org כיתה Happy New Year 8 0 80 80 0 8 8 8 8 8 08 8 0 0 בכל שורה ובכל טור יש את המספרים עד כולל.

קרא עוד

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה המחלקה להוראת המדעים, נעמה בני מכון ויצמן למדע בקרב מבוגרים: בקרב מבוגרים הקביעה מבוססת מעשים/תוצרים/ביצועים. אנשים אלו הוכיחו במעשים/ביצועים/תוצרים פעולות

קרא עוד

(Microsoft Word - 1 \367\351\365 \372\371\361''\342 - \371''\340)

(Microsoft Word - 1 \367\351\365 \372\371\361''\342 - \371''\340) קיץ תשס"ג, 2003 והבעה הבנה לשון, שאלון א משך הבחינה: שעתיים וחצי מבנה השאלון ומפתח ההערכה: 50 נקודות 25 נקודות 25 נקודות חלק I: הבנה והבעה חלק :II אוצר המילים והמשמעים ושם המספר חלק :III מערכת הצורות אוווו

קרא עוד

אחריות קבוצתית

אחריות קבוצתית אחריות קבוצתית משך הפעולה: 56 דק' מטרות: 1. החניך יכיר בסוגים ומאפיינים שונים של קבוצות ובייחודיות קבוצת ח'. 2. החניך ילמד מהי אחריות קבוצתית לעומת אחריות אישית והצורך של הקבוצה בשתיהן למען השגת מטרותיה.

קרא עוד

פתרונות לדף מס' 5

פתרונות לדף מס' 5 X הוכיחו כי קבוצה X סגורה אמ"מ פתוחה P נקודה כלשהי עלינו למצוא כך ש- X P X פתרון: תהא X קבוצה סגורה ניקח נניח בשלילה כי לא קיים כזה, ז"א לכל קיימת כך ש- X מכיוון ש- P P נסיק כי d P, P סגורה מתקיים P B

קרא עוד

מדריך להתחלה מהירה Microsoft Project 2013 נראה שונה מגירסאות קודמות, ולכן יצרנו מדריך זה כדי לעזור לך ללמוד להכיר אותו. סרגל הכלים לגישה מהירה התאם אי

מדריך להתחלה מהירה Microsoft Project 2013 נראה שונה מגירסאות קודמות, ולכן יצרנו מדריך זה כדי לעזור לך ללמוד להכיר אותו. סרגל הכלים לגישה מהירה התאם אי מדריך להתחלה מהירה Microsoft Project 2013 נראה שונה מגירסאות קודמות, ולכן יצרנו מדריך זה כדי לעזור לך ללמוד להכיר אותו. סרגל הכלים לגישה מהירה התאם אישית את האזור הזה כדי שהפקודות המועדפות עליך יהיו תמיד

קרא עוד

הנחיות הורדה ותפעול לספרים דיגיטלים. הוצאת כנרת, זמורה ביתן שמחה להגיש לכם, התלמידים, ספר דיגיטלי. הספרים עצמם הינם בקבצי PDF הניתנים להורדה ללא עלות

הנחיות הורדה ותפעול לספרים דיגיטלים. הוצאת כנרת, זמורה ביתן שמחה להגיש לכם, התלמידים, ספר דיגיטלי. הספרים עצמם הינם בקבצי PDF הניתנים להורדה ללא עלות הנחיות הורדה ותפעול לספרים דיגיטלים. הוצאת כנרת, זמורה ביתן שמחה להגיש לכם, התלמידים, ספר דיגיטלי. הספרים עצמם הינם בקבצי PDF הניתנים להורדה ללא עלות וללא צורך ברישום לאתר למשתמשי סדרת פשוט חשבון. בספרים:

קרא עוד

פייתון

פייתון שיעור 12: מילונים ברק גונן 1 או מילון, :hash table או,dictionary זוגות של מפתחות keys וערכים values מילון מוגדר על ידי סוגריים מסולסלים { } לדוגמה: מילון שמכיל ציונים, המפתח הוא מספר ת.ז ערך מפתח הגדרה

קרא עוד

פקולטה: מחלקה: שם הקורס: קוד הקורס: מדעי הטבע מדעי המחשב ומתמטיקה מתמטיקה בדידה תאריך בחינה: _ 07/07/2015 משך הבחינה: 3 שעות סמ' _ב' מועד

פקולטה: מחלקה: שם הקורס: קוד הקורס: מדעי הטבע מדעי המחשב ומתמטיקה מתמטיקה בדידה תאריך בחינה: _ 07/07/2015 משך הבחינה: 3 שעות סמ' _ב' מועד פקולטה: מחלקה: שם הקורס: קוד הקורס: מדעי הטבע מדעי המחשב ומתמטיקה מתמטיקה בדידה 2-7012610-3 תאריך בחינה: _ 07/07/2015 משך הבחינה: 3 שעות סמ' _ב' מועד ב' שם המרצה: ערן עמרי, ענת פסקין-צ'רניאבסקי חומר עזר:

קרא עוד

מסע מדע ו - מסע ברכב שטח ביבשות רחוקות

מסע מדע ו - מסע ברכב שטח ביבשות רחוקות הנחיות הורדה ותפעול לספרים דיגיטלים. הוצאת כנרת, זמורה ביתן שמחה להגיש לכם, התלמידים, ספר דיגיטלי. הספרים עצמם הינם בקבצי PDF הניתנים להורדה ללא עלות וללא צורך ברישום לאתר למשתמשי סדרת פשוט חשבון. בספרים:

קרא עוד

" יר מעלו כו' יינו כחולמים בי ור ענין חלומו ע"פ חסי ו פר וי ב נ ליון ע"ב נ חמ לפים בע מ ו בעים ו לברי www.otzerhachassidus.com mp3 player uphill marketing 718.722.7333 MP3/USB " יר מעלו כו' יינו כחולמים

קרא עוד

עיריית הרצליה 04/10/2018 אגף המינהל הכספי - ה ג ז ב ר ו ת ת.ד. 1 הרצליה טל פקס' עדכון הסכומים בחוקי העזר להלן רשימת

עיריית הרצליה 04/10/2018 אגף המינהל הכספי - ה ג ז ב ר ו ת ת.ד. 1 הרצליה טל פקס' עדכון הסכומים בחוקי העזר להלן רשימת תוכן העניינים דפים 2-6 7 7 8 אגרת תעודות אישור: פיקוח על כלבים, פיקוח על מכירת מוצרים מן החי: מודעות ושלטים: סלילת רחובות: היטל תיעול: מניעת מפגעים ושמירה על הסדר והנקיון: י-ם 91061 מ. פדלון, ראש העירייה

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 טבלה מחזורית היסטוריה בשנת 1882 הוענק פרס החברה המלכותית של לונדון לשני הכימאים, יוליוס פון מאייר ודימיטרי מנדלייב, על גילוי החוק המחזורי )עד היום יש חילוקי דעות מי מהם היה הראשון לגלותו (. מנדלייב ופון

קרא עוד

Microsoft Word - book shops.doc

Microsoft Word - book shops.doc . רשימת חנויות ספרים יד שניה: חנויות בתל-אביב: רובינזון ספרים - נחלת בנימין 03-5605461 - 31 http://www.robinson.co.il בוק בוטיק - דיזנגוף 03-5274527 - 190 בוק שוק - ברודצקי 15, רמת אביב - 03-6415158 בטא

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 הקשר בין מנהיגות המנהל של בית הספר לבין הרגשתם של המורים ו תפקודם בכיתה במערכת החינוך הערבית בישראל מאת : מחמוד זועבי בהדרכת : ד"רציפורה שכטמן ד"ר מיכאל כץ עבודת

קרא עוד