דעת - אתר לימודי יהדות ורוח * ' ן על השמינית ן שנת תשמ"ו - השמינית במחזור הלבנה ניתוח היסודות הרעיוניים

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "דעת - אתר לימודי יהדות ורוח * ' ן על השמינית ן שנת תשמ"ו - השמינית במחזור הלבנה ניתוח היסודות הרעיוניים"

תמליל

1 ן על השמינית ן שנת תשמ"ו השמינית במחזור הלבנה ניתוח היסודות הרעיוניים של הלוח העברי. יעקב לויבגר מהנדס **. * * בס"ד, תלאביב, בחודש האביב, שנת "ושמואל בקוראי שמו" מ,~ 1 ר 91 1,1~1 )תהילים צ"לו(.

2 סר חז"ל על העיבור: רובא דאינשי עבדי דטעו בעיבורא דירחא. )רוב האנשים עשריים לטעות בעיבור החודש( )בבלי, סבהדרין ס"טע"א( הרמב"ם על עבודתך: ידעתני ',.., בטרם אוצר בבטן, התורה ובטרם אצא מרחם, לתלמודה הקדשתני ולהפיץ מעיינותיה חוצה נתנתני והיא אילת אהבי ואשת נעורי., ואשר באהבתו שגיתי מבחורי ואף גם זאת: הרבה נשים נכריות נעשו לה צרות מואביות, עמוניות, אדומיות, צידוניות, חתיות והשם יתברך יודעכי לא נלקחו מתחלה אלא. להיותז לה לרקחות, ולטבחות ולאופות להראות העמים והשרים את יופיה כי טובת מראה היא עד מאד... ושגיאותמי יבין, והשכחה מצויה... ומפני כל אלה הסבות ראוי לחפש בדברי, ולבדוק ולחקור אחרי, ולא יאמר הקורא בחבורי זה, כי מה האדם שיבא אחרי המלך, אלא הרי הרשיתיו, ויאמר המלך יבא.... ]הרמב"ם ז"ל, באיגרתו לה"ר יהונתן הכהן מלוניל. בקטע הראשון הוא רומז, כנראה, על עיסוקו גם במדעים, לשם הבנת התורה )תשובות,הרמב"ם, מהדורת פריימן, ירושלים תרצ"ד(.[. י ' ",י,. ",ק,

3 ראשית דבר מטרת העבודה הזאת לברר כמה מושגי יסוד בסיסיים הקשורים ללוח העברי ובאמצעותם לראות באור חדש את וסוגיות העיבור" בתלמודים ובפסיקת הרמב"ם ובפירושי רבותינו הראשונים. אין לצפות בעבודה זו להסבר שיטתי של הלוח העברי. אני מניח, שהקורא מכיר יסודות לוח זה, כפי שהוא מוסבר, למשל, בפרקים וי עד י ב"הלכות קדוש החדש" ב"משנה תורה" לרמב"ם, או בכל ספר עיבור אחר. לפי כותרת החוברת, נושא החיבור הוא, כביכול, בירור ייחודה וסיבת עיבורה של השנה השמינית במחזור. האמת היא, ששנתנו תשמ"ו, השמינית במחזור הלבנה, היתה הזדמנות שאונתה לידי, כדי שאברר בעזרתה את הבסיס הרעיוני של הלוח. השיטה לבירורי היא עיון ונסיון הבנה של המקורות הראשוניים העוסקים בנושא בתלמודים ובכתבי הראשונים, והבנה ביקורתית של דברי האחרונים והחוקרים החדשים לאורם. להבנת ההלכות השתמשתי גם בכלים חישוביים ומתימטיים בסיסיים, שנלקחו לעזר כ"רקחות וטבחות", כלשון הרמב"ם ז"ל, להבנת העיקר. אני מקווה, שעלאף זאת אין העבודה שלפנינו בגדר "תקופות וגימטריות פרפראות לחבמה", ובבירורי הסוגיות ושיטות הראשונים שבה היא מתקרבת למסגרת של "גופי הלכות". בהכירי את הרתיעה הראשונית של אנשים רבים ובכלל זה גם של לומדי תורה מחישובים בכלל ומנוסחאות מתימטיות בפרט, השתדלתי להסביר את כל החומר תחילה בלשון "בני אדם" ולרכז את הנוסחות והחישובים בכמה הערות אחרי המאמר הראשי. הצעתי ללומד חוברת זאת, שאינו מורגל בנוסחאות במסגרת לימוד התורה, לא לדלג על ההערות המתימטיות, שכן החומר ה"מסובך", נביכול, הכלול בו, פשוט ויסודי ביותר. אחרי היכרות עם הסימול המיוחד שהוא "חדש" לרגע גם לעוסקים במתימטיקה יתבהר חיש אחרי תרגול קצר, שכל "המתימטיקה המסובכת" המובאת, היא, למעשה, ארבע פעולות החשבון היסודיות, שכל אדם בקיא ורגיל בהן. מהר, יתרה מזו, הנוסחות הותאמו למחשבון כיס המצוי היום בידי כל )רצוי מחשבון שעליו 12 מקומות בצג, אבל אין זה תנאי הכרחי(, באופן שכל החומר יובן טוב יותר לרוב הלומדים דווקא בלבושו המתימטי. לכן רצוי לקרוא את המאמר כשמחשבון כיס ביד. הנוסחות המובאות בעבודה יהפכו בידי הלומד לנשק אדיר להבנת מעברים ראשונים פרקים רבים משל הרמב"ם, בפוסקים ובספרי. ' ואחרונים, ובכך יש שמץ של חידוש בשיטתנו.

4 12 עבודה זו היא חלק מעבודה מקפת יותר הנמצאת באמתחתי בצורה גולמית, שענינה כמה סוגיות בתלמודים ובפוסקים בנושא "חודש האביב", תקופות, מולדות והלוח העברי בכלל. ההערות שבסוף העבודה הן אפוא לא רק הערות למאמר הראשי, אלא גם תקצירים ותמציות של מאמרים עצמאיים בצורתם הגולמית, שהם הרחבת היריעה ) 95 ט(א[(, הסוטים לפעמים ממסגרת המאמר הראשי. כדי להקל על הבנת ההערות כמות שהן לעצמן,נתתי, שלא כמקובל, כותרות,לרוב ההערות וריכזתי את כותרותיהן בסופן. עם זאת, רצוי לקראן תוך כדך קריאת המאמר הראשיי, להקל על ההתמצאות בחומר, נתתי בראשיתו תקציר של מטרות כחידושים, כדי המאמר. סיכום קביעותי תוך הדגשת הדברים הנראים לי מובאים אחרי המאמר הראשי, בפרק 12. מומלץ יקרוא סיכום זה בקריאה ראשונה לפני קריאת המאמר הראשי כדי לקבל מושג על הנזשא. מיותר להדגיש, שהלומדים מתבקשים להודיעני על שגיאות או על והשכחה טעויות, שהסתננו בוודאי לחומר, כי "שגיאות מי יביןי מצויה בכל" )הרמב"ם( ואין לסמוך בשום פנים ואופן על החישובים המובאים ועל אלו היוצאים מהנוסחות, אלא יש לבדקם ולהשוותם עם הרשום בלוחות ובספרים מוסמכים. תודתי נתונה בראש וראשונה לאשתי יהודית, ולילדי אביגדור, נעמי ויאיר שיחיו, ולמורי, חברי ומכרי הרבים, שקראו את כתבהיד, תיקנו מקצת טעויותי_והעיר" הערותיהם בטוב טעם ודעת.כולם.יעמדו על הברכה. החונן לאדם דעת יזכני להמשיך ללמוד וללמד,_לשמור ולעשות ולקיים את כל דברי התורה הזאת עד תומם. ויהי נועם די אלוקינו עלינו ומעשה ידינו. יעקב לוינגר בס"ד תלאביב, תשמ"ו, בתום שנת האבל לאבינו ז"ל.

5 שנת חשמן ו השמיניח במתזור הלבנה ת ק צ ר י על סמך דוגמת השנה השמינית במחזור הלבנה, מתואר "חוק היסוד של הלוח העברי" )דין תקופת ניסן(, כפי שהבינוהו המעברים הקדמונים ורבותינו הראשונים, וביניהם הרמב"ם. נוכיח את שיטת הרמב"ם בפירוש מחודש של כמה מהלכותיו. ניתוח שיטת רש"י, תוספות וסיעתם בחוק העיבור להלכה )בהערות(. נבחן בביקורתיות דברי חוקרים אחרונים, שהתעלמו מדברי הקדמונים וניסו להציג שיטתם באיצטלה כעיןמדעית ולהוכיחה באמצעות פירושי רש"י ופירושי התוספות על סוגיות העיבור בתלמודים. לאמיתו של דבר, הושפעו חוקרים אלו, אולי שלא ביודעין, מעקרונות לוח הפסחא הנוצרי. סוגיות העיבור בתלמודים ופירושיה, המתוארים בפרוטרוט )בהערות%, לא הובנו כהלנה עלידי החוקרים. טענתם על "קלקול" הלוח נדחית. ניסינו להוכיח את נצחיות הלוח שבידינו, על פרטיו ודקדוקיו. הצגת גרסאות ישנות וישרות בסוגיות העיבור בתלמודים, שעוותו בדפוסים )בהערות(. תיאור מהות תקופות רב אדא ושמואל באור חדש ובירור יחסן לתקופות האסטרונומיות )במספרים(. בירור דין תקופת תשרי, ויחסו לדין תקופת ניסן. הצגת הדעות הסוטות מדעותינו. פיתוח נוסחאות מתימטיות חדשות להוכחת שיטתנו ובדיקתה. תיאור כל חישובי המולדות והתקופות והמרת תאריכים עבריים ללועזיים ולהיפך בשיטה העשרונית בלא צורך בזכירת "שאריות" למיניהן, כמקובל במקצוע זה מאז. דרך זו תואמת את השימוש במחשבון )בהערות(. בדיקת שיטות חישוב התקופות של הרמב"ם וניתוחן המתימטי. בדיקת הלוח הלועזי, בעקבות רבותינו הראשונים והצגת שיטות חישוביהנה שהמציאו בעניינם )בהערות(.

6 15 הערה: המספרים בסוגריים: ( ) המופיעים תמיד אחרי סימן הפיסוק, מתייחסים לאמור לפניהם, בצד ימין. הם מפבים לפרק "הערות ומקורות והרחבת היריעה". מדוע חל פסח כל כך מאוחר השנה? התבוננות שטחית בלוח העברי של שנת תשמ"ו מראה מ יד, כי פסח חל בה מאוחר מאוד במונחי הלוח האזרחי. השנה חל פסח רק ב 24 באפריל 1986 ובעקבותיו יחול ראש השנה תשמ"ז רק ב 4 באוקטובר 1986 למניינם. תופעה זו אופיינית לשנה ה 8 במחזור 19 השנים של הלוח העברי ולשנה שלאחריה. לכן, זה 19 שנה לא חלו פסח והחגים שאחריו מאוחר כל כך. לפני 19 שנה, בשנת תשכ"ז, חל פסח ב 25 באפריל 1967 וראש השנה תשכ"ח חל במאוחר עוד יותר ב 5 באוקטובר באותה שנה. הכל יודעים, שהלוח העברי ירחישמשי, ומטרתו המוצהרת היא, שפסח יחול ב"זמן אביב".) 1 ( מטרה זו מושגת בהוספת 7 חודשי עיבור בכל 19 שנה )מחזור( ל 12 חודשי לבנה,ו שהם שנת ירח. בפעולה זאת מתאזנות בדיוק 19 שנות חמה עם 19 שנות לבנה, כשבאלו 12*7 א 9 ו = 235 חודשים. אנו מעברים, כידוע, את השנים האלה בכל 19 שנה: השנה 8, 6, וו, 14,17, 9 ר )גו"ח אדז"ט(. ה 3, עד כאן הדברים עתיקים וידועים, ומוסברים בפרוטרוט ב"משנה תורה" לרמב"ם בהלכות קדוש החדש פ"ו עד פ"י ובכל ספרי המעברים. כעת נשאלת השאלה: מדוע מעברים את השנה ה 8 במחזור, ובמלים אחרות, מדוע, בעצם, בתרו חכמים בסדר העיבורים גו"ח אדז"ט? לפי נתוני שנתון אסטרונומי כלשהו,) 2 ( חל השנה רגע "שיווי היום והלילה האביבי", בירושלים, בתחילת היממה האזרחית של ה למניינם. רגע זה הוא תקופת ניסן האמיתית, הוא תחילת "חודש האביב".) 3 ( התלמוד מפרש את הביטוי "אביב" כ"אביב של תקופה",) 4 ( היינו אביב במשמע של עונה בשנת השמש ולא רק כמשמעו המילולי המקורי, המציין את השעורה הרכה בעודה באבה. לולא הוספנו את חודש העיבור, הוא אדר ראשון בן 30 הימים,) 5 ( היה פסח חל במקום ב 24 באפריל 1986, כבר ב 25 במרס 1986, יום שאף הוא ב"חודש האביב", שכן הוא בא אחרי ה מדוע אפוא עיברנו את שנתנו? עיבור זה גרם, שפסח יחול השנה, כביכול, אחרי "חודש האביב", שלכאורה נמשך.1

7 30 יום מ 21 במרס )שאלה דומה מתעוררת בזמננו גם בשנים אחרות במחזור, ואין להאריך, כי הרעיון זהה(. השאלה עתיקה.) 6 ( כמה מחברים חדשים כותבים בעקבותיה, כי יש צורך, כביכול, ל"תקן" את לוחנו,) 6 ( ואחרים) 7 ( מרגיעים אותבו באמרם כי יהיה צורך לעשות כן רק בעוד כך וכך שנים. ועוד אחרים כותבים,) 8 ( שמייסדי הלוח התכורבו, פביכול, לשנות מדי פעם את סדר שבות העיבורכדי שלא לעבר "לשווא" את השנה השמינית במחזור )וגם את האחרות(, י"כזונה מקורית" זאת "נשתכחה", חלילה, במשך הדורות. האמנם? עלינו לקבוע, שנמצאות בידינו חוות דעתם של רבותינו הראשונים בנידון, כפי שמווכח להלן, ואין בהן זכר לדעה, שיש או יהיה איפעם צורך לשנות את הלוחן עם זאת, אין אנו פטורים מלהבין את הסברות ואת הנימוקים של חכמי העיבור, קובעי הלוח שלנו, :שקבעו לעבר את השנה שנת תשמ"ו, בפרט, וכל שנה שמינית במחזור בבלל. הזאת, תנאי העיבור הפשטני, כאן נבדוק על אלו תנאי עיבור בנוי הלוח שלבו )לא,נבדרק אלו תנאים עיבר הסנהדרין בזמנו את השנה; נתרכז אך ורק יפי בלוח שבידינו(. הרמב"ם כותבו בפ"א ה"ב בהלכות קדוש החדש: "וכמה יתירה שנת החמה על שנת הלבנה? קרוב מאחד עשר יום. לפיכך, כשיתקבץ מן התוספת הזאת כמו שלושים יום, או פחות מעט או יותר מעט, מוסיפין חודש אחד וענשין אותה השנה שלשה עשר חדש, והיא הנקראת שנה מעוברת". זה, לכאורה, תנאי העיבור לפי הרמב"ם, גם בעידן הלוח שלנו. נבדוק עתה מהי סיבת עיבורן או איעיבודן של מספר שנים אופייניות במחזור. לבדיקה איכותית )לא כמותית( זאת אנו מעגלים את המספרים לימים שלמים. שנת חמה היא באורך של כ יום שנת לבנה היא באורך 12 חודשי לבנה 29,5 יום בממוצע, סה"כ כ ל יום בני י לכן, עודף שנת חמה על שנת לבנה הוא קרוב ל יום === עתה נשווה בשנים אחדות את שנות החמה והלבנה בתחילת תשרי, בהנחה, שבראש השנה, בתחילת המחזור, התחלנו למנות שנים אלו באותו יום.

8 זר בתום השבה ה 3 למחזור תסתיים שנת הלבנה לפני סוף שנת החמה בו 1 א 3 יום = 33 יום וזאת לולא עיברנו אותה. היות שההפרש הוא יותר מ 30 יום, ברור שנעבר שנה 3 זו, משמע, נוסיף חודש עיבור של 30 יום לשנת הלבנה על מנת שזו תסתיים לפני שנת החמה רק בכ 3 ימים. בתום השנה ה 8 למחזור היתה שנת הלבנה מסתיימת בלא עיבורים לפני סוף שנת החמה ב 1 וא 8 = כ 88 יום. כעת אנו מהססים. אם נעבר את השנה ה 8, היינו נוסיף מתחילת המהזור שלושה עיבור, שהם 3 ח 30 יום וזאת בשנה ה 3, ה 6 וה 8 השמינית, תסתיים חודשי למחזור אואז בראש השנה, בתום השנה שנת הלבנה אחרי סוף שנת החמה ב 8890 = 2 יום. )הסימן השלילי מסמן, ששנות הלבנה מסתיימות אחרי שנות החמה(. אם לא נעבר את השנה ה 8, תסתיים שנת הלבנה בתום השנה השמינית ב 8860 = 28 יום לפני שנת החמה. נשאלת השאלה: מה עדיף, תום שנות הלבנה לפני שנות החמה ב 28 יום או תום שנות הלבנה אחרי סוף שנות החמה ב 2 ימים? הוחלט לעבר את השנה השמינית, כדי למנוע הפרש של 28 יום בין 2 סוגי השנים. נבדוק עתה מה קורה בתום השנה ה 16 למחזור. בתום השנה ה 6 ר למחזור מסתיימת שנת הלבנה לפני סוף החמה:... שנות 16 א = יום עיברבו עד כה את השנים , 8, 6, 3, היינו, ההפרש בין שנות החמה לבין שנות הלבנה 5 א = ~יום נפחת ב: שנות הלבנה מסתיימות לפני שנות החמה ב = 26 יום הוחלט לא לעבר שנה 16 זאת. נשאלת השאלה: מהם "תנאי העיבור" המדויק, שלפיו 28 ימי תום מוקדם של שנת הירח בבר אינם נסבלים, ולפיכך מעברים את השנה ה 8 במחזור, ואילו 26 ימים נסבלים ואין מעברים את השנה ה 16.במחזור. ברי, תנאי העיבור של הרמב"ם: "כשיתקבץ מן התוספת... כמו שלושים יום או פחות מעט או יותר מעט מוסיפין חודש" נכון כשלעצמו, אבל אינו מדויק דיו עד שיהיה מכשיר בידינו להחלטה, אם שנה טעונה עיבור אם לאו.

9 כי מה משמעות המלים "כמו 30 יום" "או פחות מעט" "או מעט"? להמנע מעיבור יותר לכאורה, יכולנו השנה ה 8 למחזור )שגרם לאיחור הפסח בשנה הנוכחית(, ולעבר במקומה, נניח, את השנה ה 9 למחזור, כך שמתחילת המחזור יעוברו השנה ה 3, ה 6, וחום שנות הלבנה בסוף השנה התשיעית יחול רק וה 9 ) 3%30 וו 9% ( = 9 ימים לפני תום שנות החמה. להלן ניווכח, שההלכה דלעיל של הרמב"ם היא בבחינת "עמדת פתיחה" לצורך ההסבר, שהעיבור אינו מבוצע בהוספת ימים לשנת הלבנה, אלאב"חבייה" של חודש שלם. כתנאי לעיבור, תובא על ידו הלכה אחרת, מדויקת להפליא. התנאים המדויקים לעיבור. רבותינו, המעברים הראשונים, כמו רבנו חסאן הדייז,) 9 ( רבנו יצחק ב"ר ברוך אלבאליה,) 0 ר( רבבו אברהם ב"ר חייא הנשיא,)וו( רבנו אברהם אבןעזרא,) 12 ( רבנו יצחק הישראלי,) 13 ( רבנו מאיר הלוי אבולעפיא, הוא הרמ"ה,) 14 ( רבנו משה בן מיימון, הוא הרמב"ם,) 5 ר( ואחרים,) 6 ך( גילו והבהירו לנו את יהתנאים המדויקים לעיבורים= חכמי ארץ ישראל, קובעי הלוח,) 17 ( לא השוה את ימי שנת החמה והלבנה מראש השנה עד ראש השנה, כפי שעשינו אנו לעיל לשם קביעת שנת העיבור. לפי פסק התלמוד,) 18 ( יש למנות ל"עיבורין" מניסן. היינו, על נחיצות העיבור מחליטים קודם כניסת ניסן. כמו כן פסק החלמוד,) 8 ך( של "תקופות", היינו לשנות חמה, מונים מניסן. לכן יש להשוות תמיד בין חום שנות הלבנה, לעומת תום שנות התמהן כששתיהן מתחילות בו ביום בתחילת ניסן, בשנה ראשונה בכל מחזור של 19 שנה. מכתבי המעברים הנ"ל מתברר שתקף "חוק העיבור", שהוא "חוק יסוד של הלוח העברי", לאמור: "יש לעבר אותן שנות הירח, המסתיימות לפני תום שנות החמך 6 ר יום )חצי חודש ויום אחד( או מוקדם יותר..ני סוגי שנים אלו נמנים מתחילת ניסן בשנה הראשונה של המחזור" )כהפרש של מספר שעות ביניהן; ראה להלן(. התוצאה של העיבור תהיה, שבשנים מעוברות יסתיימו שנות הירח לכל המאוחר עד 14 יום )חצי חודש בניכוי יום אחד( אחרי תום שנוח החמה. אם שנות הלבנה מסתיימות ב 5 ר יום לפני חום )ולפי החישוב המדויק בכ 15,143 יום( איז מעברים את השנה, שכן במקרה של עיבור היו שנות החמה מסתיימרת ב 15 יום לפני תום שנות הלבנה במקום שיסתיימו אחריהן והסטייה ביניהן שנות. החמה

10 ; היתה בשארת בעינה: אותו מספר ימים. העיבור לא היה מתקן את גודל הסטייה, אלא רק משנה את כיוונה. להדגמה נבדוק את השנה ה 8 והז 6 ו במחדוה.בניסן. השנה ה 8 במחזור, בניסן: מתחילת ניסן של השנה הר במחזור, עברו ד אנימל,ד; תחילת ניסן בשנה ה 8 במחזור )נשים לב, שבשנה השמינית בניסן עברו רק 7 )ו( רלא 8 שנים מניסן בשבה ה 1 במחזור(. במולד חודש זה היו שנות הלבנה מסתיימות ב 7 אד 1 יום'= יום לפני תום שנות החמה, לולא הוספנו חודשי עיבור. 77 אם נעבר רק את השנה ה 3 ואת ה 6, יישאווך = כ 17 יום, שבהם מסתיימות שנות הלבנה בתחילת ניסן לפני תרם שנות החמה בשנה הך 8. מספר זה גדול מ 16 ירם, ולכן יש לעבר גם את השנה ה 8 הנבדקת. ~ בשל עיבור זה, יסתיימו שנות הירח בשנה;ה 8, בתחילת,ניסן )77 = 3 ר יום. לאחר תום שנות החמה ב )90 השבה ה 6 ר במחזור: מניסן שנה ו במחזור חלפו 15 )ו( שנה עד ניסן בשנה ה 6 ר במחזור. במולד זה מסתיימות שנות הלבנה לפני תומהשנזתהחמה 15 א 11 יום = 165 יום, אם לא הוספנו חודשי עיבור"_ישנות הלבנה.. נוסיף לשנות הלבנה 5 חודשי עיבור בשנה ה 3, ה 6, הך 8, הוו, וה 14 במחזור ואז יישארו. בניסן, בשנה ה = 5 ר יום מתום שנות לברה; עד, תום שנות החמה. במחזורימספר זה קטן מ 16 יום, ולכו אין לעבר אתהשנה ה 16 במחזור. בדרה,דומה אפשר לנתח את כל השנים במחזור, ואז מווכח כי דווקא בשכים, "גוי'חאדז:'ט" נצטרך לעבר, את השנה לפק חוק העיבור. אפשר להוכיח בדרך מתימטית, שסדר הע?גורים,שלנו, גו'יחאדז"ט, נובע בהכרח מ"חוק העיבורן',. רליעפך, רק,,אם מעברים לפי סדר זה, נשמר חוק העיבור דלעול.) 19 ( מלבה,זאת, מחוק זה עולה האפשרות לבצע את כל חישובי המולדות והתקופות ' בדרך_מתומטית פשוטה.) 9 וא( עלינו להבין, שחוק העיבור אינו חוק שרירותי חסר,. ך, _אלא עניין הגיונ? מאוד. מטרת העיבורים היא, שבכל שנות המחזור יסתיימו שנות מעל לחציחוךש,ןה 7 יבו, בפחות בניסן בפחות מיום שלם יום לפנן.תום.שנות החמה. סוגי השנים עדיין אפשר לסבול, הנמקה, הלבנה מ 16 חצי חודש הפהש בד?רקבין _שני ואין בכך לגרום עיבור השנה.

11 20 היחידה המשמשת לאיזון בין שני סוגי השנים היא חודש ירח אחד. לכן יכולה יחידת האיזון לבוע לכאן ולכאן סביב נקודת האיזון בכחצי גודלה. משל למאזניים בעלי משקולות של קילוגרם אחד. כשסטיית המאזניים מנקודת האיזון תהיה חצי קילוגרם לכאן או לא נוסיף או בפחית משקולות. סטייה שכזאת עדיין שבן.הוספת משקולת היתה מותירה את איהדיוק בעינו, היתה משנה את כיוונו. בשל סיבה זאת, כאמור, מעברים את השנה לפי חוק העיבור אם סטיית שנת הלבנה מהחמה מגיעה לבדי יום אחד מעל)!( יום, היינו לפחות 16 יום. לשון לכאן, נסבלת, ורק רק 15 לעיל תיארנו את "חוק העיבור" וערכנו את החישובים להסברת מהות החוק, בימים שלמים. ברור, חכמי העיבור הקדמונים חישבו את כל זה בשיעור המדויק של אורך חודש הירח ]כ"ט תשצ"ג )חלקי 1/1080 בשעה([ ועם )יופן י"ב )שעות( השיעור המדויק של שנת חמה הממוצעת, שאורכן של 19 שנים ממנה, משתוות לאורכם של 235 חודשי המחזור. זו השנה המכונה "שנת רב אדא". אורך שנה זו הוא: , א = 365, יום 19 דוק היטב כבר בשלב זה, ש"שנות רב אדא" הן שנים ממוצעות מעצם הגדרתן, המתאזנות בתום 19 שנה ללא שארית עם 235 חודשי לבנה, המרכיבות מחזור לבנה אחד. כדי לערוך את החשבון המדויק, הוגדר המושג של "תקופת ניסן לרב אדא", היינו, תחילת שנת החמה הממוצעת, בניסן. תקופת רב אדא זאת מתחילה לפי הגדרתה כמעט בובזמן עם מולד ניסן, היינו, רק קחה שעות לפני תחילת שנת הירח בשנה הראשונה בכל מחזור. תקופת ניסן לרי אדא חלה אז כ 0,4 יום קודם מולד ניסן, או ביתר דיוקי טי שעות תרמ"ב חלקים לפני מולד ניסן בשנה ראשונה בכל מחזור.]) 20 ( ו) 20 א([ תזוזה זאת היא מושכל ראשון שאין לה הוכחה ואין לה משמעות עקרונית. הכוונה נשארה להתחיל בו בזמן את שנת החמה והלבנה, כדי לבדוק את.'שיעור הפיגור של שנות הלבנה לעומת שנות החמה.) 21 (, )ר 2 א( בעזרת המושג של "תקופת העיבור כך: ניסן לר, אדא" אפשר לנסח את "יש לעבר אותה שנת ירח, שבה מקדים מולד ניסן לחול תקופת ניסן לרב אדא ב 16 יום או יותר". חוק קודם חוק זה זהה במשמעותו ל"חוק העיבור" שהגדרנו לעיל, אלא שהוא מבוסס על חישוב זמנים מדויק ולא על עיגול החישוב לימים שלמים.

12 תוצאת חוק העיבור היא, שתקופת ניסן לר* אדא תחול לכל המאוחר ב 6 ר בבימן. זה יכול לקרות רק בשנה ה 16 למחזור, שכן אז מתרחקת תקופת ניסן לרב אדא, היא תחילת שנת חמה ה 16 במחזור, בשיעור מרבי של כ 15 יום מהמולד כפי שהראינו )לפי החישוב המדויק ב... 15,143 יום מהמולד(.) 22 ( הראשונים נתנו טעם נוסף לחוק העיבור, לבד מטעמו המתימטי שנקבנו. טעמם: על "יום הינף", הוא ה 16 בניסן, יום הנפת הערמר במקדש והקרבתו, לחול בתקופה חדשה, לא לפני מועד שיווי היום והלילה האביבי. על העומר, שהוא "אביב של תבואה" להיקרב ב"אביב של תקופה", היינו בתקופת האביב )כאמור, בעידן הלוח, "תקופה" היא תמיד תקופת רב אדא(. זה מתאפשר באמצעות הכלל "יום תקופה מתחיל", היינו, שיממת חלות התקופה גופא כבר נחשבת כמשתייכת לתקופה החדשה, כאילו זו החלה נבר מתחילת היממה, אף שרגע התקופה חל באמצע היממה של ה 16 בניסן. עד כאן לא חידשנו מאומה, אלא רק סיכמנו את דעת רבותינו הראשונים על תנאי העיבור. הזכרנו את העובדה המכרעת, שלפעמים, בשנה ה 16 למחזור הלבנה, חלה תקופת רב אדא, המייצגת את רגע שיווי היום והלילה האסטרונומי האמיתי )והסוטה קצת מן האמיתי(, ב 16 בניסן, אבל לפי חוק העיבור, תמיד.בפחות מ 6 ר יום מעת לעת, מרגע מולד ניסן. א. שני אופני הבנה של חוק העיבור בשני אופנים אפשר להבין מספרי המעברים הראשונים אח עיקרו של "חוק העיבור", ואלו הם: מטרת העיבור היא, שהתקופה תחול תמיד לך 16 יום מעת לעת מרגע מולד ניסן. למשל: בשנה ה 16 למחזור, חלה תקופת ר' אדא 15,143 יום ממולד ניסן,) 22 ( וזה המרחק המרבי של התקופה מהמולד.) 23 ( יום ה 6 ו מעת לעת ממולד ניסן הוא "יום הינף התיאורטי". כאשר חלות התקופה היא 43 ד, 5 ד יום מהמולד, והכלל "יום תקופה מתחיל" תופס והימים נמדדים מן המולד, אואז השגנו את מטרתנו: יום זה יחול בתקופה חדשה. אין לנו עניין לחקור איך תיפול התקופה בימי ניסן האמיתיים לפי הלוח. אותנו מעניין רק שהתקופה תחול תמיד בתוך 16 יום מעת לעת מהמולד.) 39 ( כפי שאסביר להלן, הבבה זאת של חוק העיבור היא, עניות דעתי, גם שיטת הרמב"ם. לפי ב. האופן השבי, שבו אפשר להבין את הביטוי "16 בניסן" של חוק העיבור הוא:

13 מטרת העיבור היא, שתקופת ר' אדא תחול ביום הקביעה של ה 16 בניסן, כפי שהוא נקבע לפי חוקי הקביעות והדחיות, היינו, ביום שתאריכו ה 16 בניסן 24(1 ("ן יפרץ אופן זה של הבנת חוק העיבור הוא דעתו של רבנו הרמ"ה, בין היתר.) 25 ( )וראה זה הפלא ופלא, שב"חידושי הרמ'ה" המודפס שלפנינו) 26 ( נראים פרטי חישוב זה כשגגה שיצא השליט. המושג "מולד זקן" מציין, כידוע, מולד ביום המולד גופו, מלפני שראש החודש שבעקבותיו אינו נקבע וזאת בשל חלות המולד מאוחר ביממה. במקרה זה נדחה ראש חודש ליום אחריו, או ליומיים אחריו, אם צריך, כדי שראש השנה לא יחולבימי אד"ו, ופסח לא יחול בימי בד"ו בשבוע. הרמ"ה כותב, שמולד ניסן נעשה "זקן", כביכול, בחצות היום, ותקופת רב אדא תחול בשנה ה 16 במחזור, לכל המאוחר, בשעה ה 22 ביממה מהערב או בשעה הסך ביום ה 16 בניסן מהבוקר, ולא היא. שהרי מולד ניסן נעשה "זקן" ב 13 שעות ועוד 642 חלקים ביממה, שסימנה י"גתרמ"ב, ותקופת רב אדא חלה בשנה ה 16 למחזור, לכל המאוחד כשעה לפני חצות היום. פליאה גדולה עוד יותר הוא שלא ראיתי איש המשיג על הרמ"ה )ואולי חלו בספר המודפס ידי עורכים לא קרואים(. המבוכה על חוק העיבור בעידן הלוח וסיבותיה רבותינו הראשונים ) 9 (ל) 16 ( הסבירו הסבר היטב, שמרחק 16 יום או יותר בין מולד ניסן לתקופת ניסן לר' אדא, או לחלופין חלות התקופה אחרי ה 6 ר בניסן, הם ורק הם התנאי לעיבור לפי לוחנו הנוהג בזמן הזה, שאין מקדשין לפי ראייה, וזה ורק זה הבסיס והסיבה לסדר העיבור גו"ח אדז"ט, ויש לחוק עיבור זה גם בסיס הגיוני, כפי שהסברנו. מה גדולה הפליאה, שחדשות לבקרים מופיעים ספרים על הלוה, המתעלמים מחוק יסוד זה ומציגים לפנינו את סדר גו"חאדז"ט בבחינת "כזה ראה וקדש", כגזירה שאין לה נימוק ויסוד, ואיש אינו מבין מדוע עוברה השנה ה 8, ולא עוברה השנה ה 16 במחזור, למשל.) 27 ( ' גרוע מזה, אנו קוראים וחוזרים וקוראים במיני פרסומים, שכביכול, תנאי העיבור ומטרתו לפי שיטת לוחנו היא, שיום א' של פסח יחול ב"תקופה חדשה", היינו ביום שיווי היום והלילה האביבי או ביום שאחריו.) 28 ( נדמה לי, שאין זה נכון בעקרון, אף שרבים וגדולים, בייחוד חוקרים מאחרוני אחרונים, כתבו כך. דבר זה הוא בניגוד ל"חוק העיבור", האומר שתקופת ניסן לרב אדא תחול בשנה ה 16 למחזור, לפעמים ב 16 בניסן, בלי שהשנה תתעבר, כפי שזה קרה למשל בשנת תשל"ה, ולכן לא ייתכן, שחלות התקופה אחרי ה 15 בניסן, תהיה סיבה לעיבור.

14 23 נשאלת השאלה: סמה נובעת המבוכה הגדולה בחוק העיבור של הלוח? מחבר אחד כותב, שבעידן הלוח על התקופה לחול לפני א' בפסח.) 29 ( אחר כותב, שעליה לחול לכל המאוחר בא' בפסח עצמו )30( ושלישי טוען, שעל התקופה לחול לכל המאוחר ב"יום הינף" אחרת יש לעבר את השנה.) 9 (י) 16 ( הייתכן, שבדבר כה יסודי כקביעת המועדים, התלוי בתנאי העיבור, היינו, בשאלה מתי ובאילו תנאים יש לעבר את השנה בזמן הזה, אין בידינו משנה ברורה והלכה ברורה? בעת שקידשו את החודש לפי עדים וראייה, עיברו את השנה לפי "הזמן והצורך", היינו, עלפי הסימנים "אביב, פירות האילן והתקופה",) 31 ( ועוד דברים אחרים, שלא כאן המקום לפרטם ולהסבירם. )32( בגמרא, במסכת סנהדרין דף י"בע"ב וי"ג, אנו מוצאים מחלוקת תנאים על פירוש תנאי העיבור בגלל החקופה)ו() 33 ( וגם מחלוקת אמוראים על מהות פלוגתת התנאים.) 34 ( זו סוגיית "אין מעברין את השנה, אלא אם כן היתה תקופה חסרה רובו/מיעוטו של חודש". ז במסכת ראש השנה דף כ"אע"א, מובאת מימרת אמורא ארץישראלי,) 35 ( שאפשר לראותה כפסק הלכה בחילוקי הדעות במסכת סנהדרין: "שלח ליה רב הונא בר אבין לרבא, כד חזית דמשכה תקופת טבת עד שיתסר בניסן עברה לההיא שתא ולא תחוש לה, דכתיב 'שמור את חודש האביב', שמור אביב של תקופה שיהא בחודש ניסן". בעברית: "אם ראית, שתקופת טבת נמשכת עד שישה עשר בניסן, עבר את השנה ואל תחשוש, שכתוב שמור... וגומר". יש מחלוקת בין הראשונים על הבנת דין הגרסה הנכונה של מאמר זה) 37 ( וכן ו"תקופה" "ולא תחוש".) 38 ( זה) 36 ( וגם על עצם על מהות המלים "אביב" אותנו מעניינים חידושיהן המרעישים של רבותינו המעברים הראשונים, ])9( עד )14([ על המאמר של רב הונא, שלפיהם: א. ב. ג. מאמר רב הונא בר אבין כוחו יפה גם לזמן קביעת החודש לפי חישוב, ולא רק לזמן הקביעה לפי ראייה, כהבנה הפשוטה בסוגייה. לדעתם, תום "תקופת טבת" במאמר מתייחסת לתקופת ניסן אדא בזמן הזה, כשאין לנו בית דין של דיינים לר, סמוכים. "16 בניסן" הנזכר. במאמר ה~א,לפי אחת השיטות, ימים מעת לעת ממולד ניסן ולא יום הקביעה של ה 6 ר בביסן, ולפי שיטה אחרת: היום שתאריכו ה 16 בניסן.) 40 ( במלים אחרות, חוק היסוד של הלוח העברי, שהגדרנו )39( לעיל, זהה, לדעת המעברים, לדינו של רי הונא בר אבין 1

15 ב. ב. ג. ד. ה. עלינו להדגיש שוב, שהחידוש שלעיל, שחידשו רבותינו המעברים הספרדים הקדומים, הוא בגדר חידוש עצום, שהרי לפי פשטות הבנת מאמרו של ר' הונא במסכת ראש השנה, בהתאם לפירושיהם של רוב הראשונים החל מרבנו חננאל,) 41 ( דרך רש"י,) 42 ( תוספות,) 43 ( הרשב"א,) 44 ( המאירי,) 45 ( הר"ן,) 46 ( הריטב"א) 47 ( ורבנו יובה) 48 ( ואסרים, אין מאמר רב הונא בר אבין מתייחס בכלל ללוח שלנו, אלא: א. לזמן הקביעה לפי ראייה. לתקופת ניסן, שהיא התקופה האמיתית, או אולי שמואל.) 49 ( לתקופת ג. ל" 16 בניסן", שהוא אך ורק היום, שתאריכו ה 16 בניסן.) 50 ( אנו מוצאים מחלוקת עצומה בין תנאים, ובעקבותיהם בין הראשונים, על "תנאי העיבור האביבי בניסן",) 50 א( בזמן שסנהדרין יושבת, ואלה מקצת הדעות: א. עלותקופה לחול בי"ג בניסן, יום לפני יום הבאת קרבן פסח.) 51 ( עלקתקופה לחול בי"ד בניסן, יום הבאת קרבן הפסח. )52( על התקופה לחול בי"ד בניסן, יום מילוא הלבנה, באותו יו 53(.0 ( על התקופה לחול בי"ד בניסן, יום לפני מילוא שחל בט"ו בניסן.) 53 א( על התקופה הלבנה. )54( לחול בט"ו בניסן, יום שהוא שחל הלבנה, מילוא ו. על התקופה לחול עד חצות ליל ט"ז בניסן ועד בכלל, ) 54 א( שכן אז חלה תקופת תשרי בחול המועד סוכות, כראוי. ז. על התקופה לחול עד קציר העומר בליל ט"ז בניסג) 55 ( לחול עד תום "יום הינף", הוא יום הקרבת בניסן.. ח. על התקופה העומר בט"ז ואם התנאי הנ"ל )כל אחד לשיטתוהוא( איין מתקיים,;, יש לעבר את חודש אדר,) 56 ( )בהוספת יום אחד, לפי מקצת השיטות הנ"ל( ואם אין זה מחפיק, יש לעבר את השנה בהוספת חודש שלם בן 30 יום. אין אנו יכולים לפרט במסגרת זאת את כל הדעות וההבדלים ביניהם, ולפרש את הסוגיה ממסכת סנהדרין וראש השנה בפרוטרוט )עיין בהערות(. אבל מגוון הדעות לתנאי העיבור,

16 בזמן שיש סנהדרין, חולל את המבוכה הגדולה על תנאי העיבור בעידן הלוח. זאת הסיבה למה שנראה לי כטעותם העקרונית של מעברים חדשים רבים, הטועים בנקבם כתנאי לעיבור של הלוח, שעל אי של פסח לחול, כביכול, כולו או חלקו, בתקופה חדשה. לפי עניות דעתי אין לטעות במהות תנאי העיבור בזמן הזה, שהיא, כפי שהסברנו לעיל, זו: מעברים את השנה אם התקופה של רב אדא חלה 16 יום מעת לעת או מאוחר יותר ממולד ניסן. על כורחנו, דעת הראשונים על תנאי העיבור בתלמוד מתייחסת רק לעת שיש בית דין של סמוכים, המחליט על העיבור או שמא אין פירושי הראשונים בסוגיות התלמוד על תנאי העיבור אליבא דהלכתא בזמן הזה בכלל?) 57 ( חוק העיבור בפסיקת הרמב"ם אחד ויחיד בין הפוסקים הוא הרמב"ם, שהלכתו בהלכות קדוש החדש פ"דה"ב על חוק העיבור: "ביתדין מחשבין)!( ויודעין, אם תהיה תקופת ניסן בששה עשר בניסן או אחר זמן)!( זה מעברין את השנה" כוללת בתוכה את כל פרקי הזמן, וכוחה יפה הן בעת שסנהדרין יושבת לעיבור והן בזמננו, שבו אנו מעברים לפי הלוח שבידינו. ה"ששה עשר בניסן" דלעיל, משמעם, לעניות דעתי, תמיד 16 יום מעת לעת מרגע מולד הניסן, ולא היום שתאריכה 16 בניסן )ולא עד בכלל(, כפי שהבינו בטעות את הלכתו מספר אחרונים.) 58 ( )נשים לב לביטוי "אחר זמן זה" ולא "אחר יום זה"(. הוכחה נחרצת לפירוש זה ברמב"ם היא, שלפי דין התלמוד) 59 ( והלכתוהוא )פ"דה"י(, מותר לביתדין "לחשב ולקבוע ולידע אי זו שנה תהיה מעוברת, בכל עת שירצו, אפילו לכמה שנים". כשמקדשים את החודש לפי עדים, אי אפשר לדעת מראש את היום שיחול בו היום ה 16 בניסן. אולי לא יבואו עדים בעת שציפו לבואם לפי חישוב, וראש חודש ניסן הטדון, או ראש חודש אחר יידחה? אבל תמיד אפשר לחשב מראש את הזמן ורק זמן זה אפשר לחשב מראש שבו יסתיימו 16 ימים מעת לעת מהמולד האמיתי של ניסן. הוכחה זאת היא קושי ה גדולה על שיטת הרמ"ה שתיארנו, שכן לפי שיטה זו דין רב הונא בר אבין מתייחס לתאריך היום בניסן. ישנה הוכחה כבדתמשקל נוספת, לכך שהמלים "אם תהיה התקופה בששה עשר בניסן" בהלכת הרמב"ם, הם ימים מעת לעת מרגע המולד )או הקיבוץ האמיתי בעת הקידוש לפי ראייה( ולא שתאריכו ה 16 בניסן. הרמב"ם עובר בשתיקה יום גמורה על הצעת התלמוד לעבר את חודש אדר, במקרה שחסר יום אחד בלבד, כדי שהתקופה תחול, ביום שהיא צריכה לחול, לפי חוק העיבור..6

17 26 עיבור החודש ביום עדיף על עיבור השנה בחודש שלם.) 56 ( ברי, עיבור החודש ביום אחד אינו משנה את מרחק 16 הימים מהמולד, ולכן אין לעצה זאת יישום לפי שיטת הרמב"ם. הצעה זו קשה גם לפי שיטות אחרות, אבל לא כאן המקום לדון בנושא זה.) 61 ( יש להבין את הרמב"ם על רקע מקורותיו. המקור החשוב והעיקרי ששימש את הרמב"ם להלכות קדוש החדש הוא "ספר העבור" לרב אברהם ב"ר חייא הנשיא, ויש רגליים לסברה, שהרמב"ם הושפע ממנו,) 62 ד שכן שיבח מאוד ספר זה בפירושו למשניות.) 63 ( לכן סביר, שבהלכתו הנ"ל מביא הרמב"ם את "חוק העיבור" של המעברים, כפי שתיארנוהו. הרמב"ם חשבון תקופה זו )של רב הגדול נשאלת התקופה שחישב שלנו, כדבריו בפ"וה"א? לכן נראה לי, שנוסחתנו בפ"יה"ו משובשת. עדות לכך מצאתי בדפוס שאלתיאל, שהוא מדפוסי הרמב"ם הראשונים, כנראה, מפורטוגל או מספרד שלפני הגירוש, ודינו כדין כתביד מעולה.) 64 ( יש לו גרסות מעולות ברמב"ם, שאין בשום מקום אחר. נוסיף עוד ההיכתה לפירושנו, לאור הלכה אחרת של בפ"יה"ו: "נראים לי הדברים, שעל אדא( היו סומכים לעניין עיבור השנה, בעת שביתדין מצוי, שהיו מעברין מפני הזמן או מפני הצורך". מדוע לא הסתמך בית הדין הגדול בזמנך על השאלהי האמיתית האסטרונומית "כדרך האיצטגנינין", כפי ביתדין את המולד האמיתי ולא הסתפק במולד הממוצע בעזרת הגרסה שם יש אולי לקרוא ברמב"ם: "שעל חשבון תקופה זאת היום)ו( סומכים,"שאין ביתדין הגדול מצוי שאין מעברין מפני הזמן או מפני הצורך".) 65 ( אם השערתי נכונה, כי אז יש מכאן הוכחה, שהרמב"ם לומד בפירוש ש"תנאי העיבור" בלוח מבוסס על תקופת רב אדא כדעת המעברים הקדמונים,) 14(1)9 ( כפי שהסברנו. גם במקום אחר,) 66 ( שאין להבין כמה הלכות בפ"ט ברמב"ם,) 68 ( במקום שהוא עוסק בחישוב הוכחתי בפ"דה"ב, שעל התקופה ובפ"י ]) 67(,)67 א([ אם כן מסבירים את ההלכה התקופה, אלא לחול בפחות מ 6 ו יום מעת לעת מהמולד, כפי שהסברנו. בלא הנחה זאת אין חישוביו בפ"ט ופ"י עולים יפה בכמה מקרים, ואין כאן המקום להאריך.) 69 ( הלוח שלנו וסוגיות העיבור בתלמודים בית דינו הרמב"ם, כנראה, תפס את הלוח שלנו כפסק הלכה של הלל הנשיא, מייסד הלוח )ראה עליו פרק 9( בעניין רבי בתלמודים. הפלוגתא בנושא תקופת ניסן ותקופת תשרי של

18 27 פליאה גדולה היא, שפוסקים ומפרשי תלמוד ספורים, שאפשר למנותם על אצבעות יד אחת, הסתכלו בלוס שבידינו כפסיקה הלכתית סופית המכריעה בסוגיות הדנות בנושא זה, שהן! "אין מעברין את השנה אלא אם כן היתה תקופה חסירה רובו/מיעוטו של חודש",) 70 ( והסוגייה במסכת ראש השנה "כד חזית דמשכה תקופת טבת... וגומר", וכן במקורות של מימרות אלו) 71 ( ובמקבילותיהן בירושלמי) 72 ( ובפרקי דרבי אליעזה) 72 א( רש"י,) 42 ( תוספות) 43 ( והבאים בעקבותיהם) 48(1)44 ( לא ראו, לכאורה, קשר בין הלוח שבידינו לבין הסוגיות הנ"ל. על כורחנו להניה, שלפי רש"י והתוספות ורוב הראשונים, בזמן הזה שאין לנו ביתדין של סמוכים, אין הלנה כממרת רב הונא בר אבין במסכת ראש השנה. שהרי פרשנותם בסודקיה זאת נוגדת את תנאי העיבור של הלוח שלנו ואת הלוח הם קיבלו בלא כפי שהוא לפנינו, עם חוק העיבור הכלול בו, כפי שפירטנו. עוררין, אפשר להוכיח זאת בעובדה, שיש מקום בתלמוד שבו כותב רש"י, שעל דרך האמת, מטרת העיבור שהתקופה תחול כך, שהעומר יוקרב ב 6 ו בניסן בתקופה חדשה.) 73 ( פירוש זה תואם בדיוק את חוק העיבור של הלוח, כפי שפירטנוהו, וזאת בניגוד גמור לפירושיו לתנאי העיבור בסוגיות בסנהדרין ובראש השנה, שבהם הוא מפרשן שעל התקופה לחול עד 4 ר בניסן ועד בכלל. )42( דרך רש"י להיות פרשן התלמוד ולא פוסק, ומפירושו לסוגייה כלשהי אין נובע בהכרח, שזאת דעתו להלכה.) 73 א( גם מהספר 'ערוגת הבושם" הקדום, ומ"תוספות ישנים" מחוג בעלי התוספות) 74 ( וגם מפירוש "המאירי" על התלמוד) 75 ( וגם מהתוספות גופא) 76 ( יוצא בעליל, שלדעתם, ב?מוהזה אין הלכה כרב הונא בר אבין, שאת מימרתו פירשו,' כאמור, רש"י והתוספות כדרישה, שתקופת ניסן תחול לכל המאוחר בי"ד בניסן או בא( בפסח. הסיבה להסתכלות הנפרדת בלוח ובסוגיות התלמוד היא, שמצד אחד ברורה תכונת הלוח שבידינו, שלפיו חלה תקופת ניסן לפעמים ב 6 ו בניסן, כפי שהסברנו, ומן הצד האחר אין זה רצוי לפרש את סוגיות התלמוד בדרך זו. הסיבה לכך היא, כנראה, שלדעתם חל בזמן הזה חוק עיבור שונה מזה שחל בימי רב הונא בר אבין.) 76 א( לעומת רש"י ובעלי התוספות, ראו המעברים הקדמונים) 9 (ל) 14 ( וכנראה, גם הרמב"ם, במימרה של רב הונא בר כפי שהסברנוי אבין במסכת ראש השנה, פסק דין המסכם את השקלא וטריא של סוגיות העיבור במסכת סנהדרין, והמכוון גם ללוחנו, ולא כהלכה הנוגדת אותו. מהסברינו יוצא, שאחת הבעיות התורניות המעניינות היא מה הכריח את רש"י) 42 ( ואת תוספות,) 43 ( הרשב"א,) 44 ( המאירי,) 45 ( הר"ן) 46 ( והריטב"א) 47 ( וסיעתם לפרש את סוגיות

19 28 התלמוד הנ"ל, כך שהן אינן את הלוח שלנו. הלכה למעשה היום ואינן תואמות מהות שנח רב אדא אינה שיטה נוספת, כביכול, חשוב שנבין, כי "שנת ר* אדא" לקביעת אורך השנה, העומדת בסתירה עם קביעת שמואל על אורך השנה בשיעור של כ 365 ורבע יום. הנודע פרופ' א"ה פרנקל הוכיח בדרך מתימטית, החמה המתימטיקאי בשיטת ה"שברים המשולבים",) 77 ( שאם נתון אורך שנת לשמואל ואורך החודש לפי חז"ל: כ"טי"בתשצ"ג, מכאן נובע בהכרח מחזור של 19 שנה ו 235 חודשים בו, כקירוב המעשי הטוב ביותר לאיזון שני גדלים אלו. מהגדרת המחזור של. שנת ר' אדא! ברגע שקבענו אפשרויות: א. את המחזור 235 חודשים ב 19 שנה נובעת מניהוביה רק לנו יש שנה, 19 של לקבוע שיעור חדש לאורך חודש הירח הממוצע, כך חודשים ייתנו בדיוק 19 שנים באורך 365 ורבע יום. שתי ש 235 ב. או לקבוע שיעור חדש לאורך שנת החמה הממוצעת, כך ש 19 מהן,ישתוו עם 235 חודשי ירח, שאורכם קבוע וידוע. להבדיל בין ישראל לעמים הכנסייה הנוצרית הלכה בדרך הראשונה לקביעת הפסחא. )נעשה בדיקה זאת בעקבות רבותינו הראשונים והאחרונים,) 78 ( שלא היססו לבדוק דברים אלו, כדי להבין לעומקה את דרכנו השונה. תחילה נבדוק את המצב, ששרר אצלם טרם תיקון להחם לפני כ 400 שנה בידי האפיפיור גריגוריוס ה 111 א, היינו,,נבחן את.הלוח היוליאני(. ידוע, שלוח הנוצרים הלוח האזרחי הוא לוח שמשי. פחות ידוע, שיש להם במקביל לוח ירחישמשי לקביעת הפסחא, המתבסס על הלוח ה"מטוניכליפי" היווני,) 79 ( המכיל מחזור גדול של 76 שנה, המורכב מ 4 מחזורים של 19 שנה ו 235 חודשי לבנה, ובסך הכל 940 חודשי לבנה ב 76 שנה. אורך שנת החמה הממוצע בלוח זה הוא "יוליאני", היינו, 365 ורבע?ום. גם אורך החודשים סוטה מקביעת חז"ל ומהמציאות, והוא אצלם באורך ממוצע של כ"ט יום י"ב שעות וקרוב לת"ת חלקים של 1080 /ר שעה, שכן 940 פעם אורך חודש זה' הריהם בדיוק 76 שנים יוליאניות.) 80 ( גם אורך חודש זה וגם אורך השנה 365 ורבע יום נוגדים את המציאות האסטרונומית, ולכן נאלצה הכנסייה לשנות את לוחה ולהנהיג לוח חדש בשנת 7582 למניינם, ולא הק באשר לאורך שנת החמה, אלא גם באשר ללוח הירחי שבשימושה.) 81 (.8

20 חכמינו ז"ל הלנו בדרך השנייה, שנן בענין אורך חודש הירח היתה מסורת עתיקה ומדויקת בידם) 82 (. לכן הם שמרו על אורך החודש וקבעו 19 שנים ממוצעות, הקצרות מאורך שנת שמואל ומשתוות ל 235 חודשי לבנה בדיוק. התוצאה היא שנת רי אדא, שבמקרה קרובה יותר למציאות האסטרונומית משנת שמואל, בנוסף לתכונתה העיקרית הנובעת מהגדרתה, שהיא מאזנת 235 חודשי לבנה בלא שארית. הרמב"ם כותב בפ"טה"א: "שנת החמה...יש מחכמי ישראל, שאומרים שהיא שס"ה ורביע יום... ויש מהן שאומרים שהוא פחות מרביע היום." בפ"יה"א הוא מגדיר את אורך השנה לפי רב אדא, שקצר ורבע יום, לבנה. יום מ 365 והיא השנה הממוצעת, ש 19 ממנה זהות ל 235 חודשי אין כוונת הרמב"ם, שמישהו "המציא" אורך שנה זאת, שלמרבה "הפלא", 19 שניס ממנה משתווים בלא שארית ל 235 חודש. כוונתו היא ששנת רב אדא זאת, המוגדרת מניהוביה, באופן אוטומטי בהנהגת מחזור של 19 שנה עם 235 חודש באורך נתון, נמצאה בידי חכמי ישראל מתאימה יותר למציאות האסטרונומית משנת שמואל באורך 365 ורבע יום בשנה. אחד המקורות לידיעתם של הקדמונים, ששנת רב אדא מדויקת יותר משנת שמואל, היתה קביעתו, הידועה לכל, של התוכן )אסטרונום( הגדול תלמי )פטולומאוס( שהתבסס גם על מדידות קודמיו) 83 ( ותצפיותיהם, שלפיה שנת חמה היא 365 ורבע יום פחות 1/300 יום, ששיעורה קרוב מאוד לשנת רב אדא.) 84 ( הראשונים הדגישו דמיון זה בין שני השיעורים, שכן שנת תלמי קצרה משנת רב אדא רק בכ 13 שניות!) 85 ( צריך להבין, שאין שום אפשרות לקבוע לוח ירחישמשי, שלא ישתוו בו לחלוטין)!( שנות החמה לשנות הלבנה אחרי מספר שנים, ותמיד יש לבחור בין שתי האפשרויות דלעיל.) 82(,)81 ( לכן, קנטרנית הערתם של כמה חוקרים מתקופת ההשכלה, הקובעים ר( שרבותינו הראשונים הספרדים "המציאו", כביכול, את שנת אדא, אחרי שהלוח כבר היה בתוקף, ועשו זאת כדי להסביר שלא על דרך האמת את הסיבה לעיבור השנה ה 8 ואיעיבור השנה ה 6 ר למחזור.) 86 ( לבעל תיאוריה זו, החוקר סלונימסקי, ה"חזון אי"ש" קרא "מתתכם אחד" בהקשר אחר.) 87 ( מהסברנו ברור, ששנת רב אדא נולדה, ברגע שהונהג המחזור של 19 שנה, תוך כדי החלטה לשמור על אורך חודש הלבנה כ"טי"בתשצ"ג, כי שני דברים אלו מגדירים בהכרח את שנת רב אדא מניהוביה. את המחזור של 19 שנה וגם את אורך החודש כ"טי"בתשצ"ג הכירו גם עמים אחרים,) 88 ( ואין מקום לוויכוח מי למד ממי. מה שלא הונהג אף בלוח אחר, היא שמירת אורך החודש ותיאום

21 30 אורך השנה לפיו, כמו שהונהג בלוח "שנת רב אדא".) 89 ( העברי, באמצעות המושג לפי רבותינו הראשונים זה אחד מ"סודות העיבור", שנשמר עלידי חז"ל בצנעה,) 90 ( אולי כדי שהנוצרים לא ישתמשו בו לקביעת הפסחא, שרצו להצמידו דווקא לפסח ישראל. ייתכן כי העובדה, שהנוצרים ניתקו את עצמם באסיפתם בניקיאה, בשנת 325 למניינם, רשמית וסופית, מזיקתם לפסח היהודים,) 91 ( אפשרה לחכמים לפרסם את הלוח במה שנים אחרכך, בשנת 359 למניינם )זו השערה בעלמא, בלי הוכחה כלשהי(. סטיית תקופת ביסן לרב אדא מהתקופה האסטרונומית מאורך השנה עלינו להדגיש, שאורכה של שנת רב אדא ארוך הטרופית האמיתית, בימינו בכ 6 וחצי דקות בשנה.) 92 ( לכן מיתוסף לאיחור תקופת ניסן לרב אדא, אחרי התקופה האמיתית בניסן, זמן זה בכל שנה. סך כל הימים, שתקופת ניסן לרב אדא חלה אחרי תקופת ניסן האסטרונומית, הוא קרוב ל 7 יום )כ 6,72 יום( בזמננו, בהנחה שתקופת רב אדא מבוטאת במונחי הזמן הממוצע המקומי בירושלים.) 93 ( תקופות רי אדא של תמוז, של תשרי ושל טבת מוזזות בשיעור שונה מזה של תקופת ניסן, מהתקופות האמיתיות המקבילות להן.) 0 וו( לכן יש מחברים הטוענים כך: אילו היתה תקופת ניסן האסטרונומית זהה לתקופת ר' אואז היה מובן חוק העיבור, המבוסס על תקופת ר' שלפיו מעברים את השנה ה 8 ואין מעברים את השנה למחזור. אדא, אדא, ה 16 אבל היות שתקופת ניסן האמיתית האסטרונומית מקדימה להגיע לפני זו של ר' אדא בכ 7 ימים בקירוב, בזמננו, התוצאה של עיבור זה היא מה שאמרנו בתחילת המאמר, שכאילו עיברנו לשווא את השנה השמינית במחזור. הזכרנו לעיל, שרגע שיווי היום והלילה האביבי, שהוא ניסן האמיתית, חל השנה, שנת תשמ"ו, בירושלים קצת אחרי חצות הלילה, ב 10 באדר שני. תקופת ניסן לר' אדא חלה בשנת תשמ"ו: תקופת ב קרוב ל 7 ימים אחרי התקופה האמיתית, ב , לקראת סוף היום )בערב(, ב 16 באדר שני.) 93 ( בשנת תשמ"ו: ב, מולד אדר.9

22 31 מולד אדר שני זה, שהיה מולד ניסן לולא העיבור, ב , בליל ה 30 באדר ראשון. חל עיברנו את השנה תשמ"ו, שכן ממולד אדר בין) 94 ( הוא ניסן בלא עיבור, בליל ה 30 באדר ראשון, עברו קרוב ל 17 ימים שלמים מעת לעת עד רגע תקופת רי אדאו שחל קרוב לסוף היום ב 16 באדר שני,) 95 ( וזה עובר את 16 הימים הגבוליים הנקובים בחוק העיבור. העיבור בוצע, כי השתמשנו בתקופת רב אדא, ש"אין היא מדויקת" לקביעת 16 הימים שעליהם מדבר חוק העיבור. לו היינו משתמשים בתקופה האמיתית, לא היינו מעברים את השנה, כי יש בינה ב 21.3 לבין מולד אדר שני ב 11.3 רק כ 10 ימים שהם פחות מ 6 ך יום, ולכן, כביכול, עיברנו את הפרשי השנה "לשווא". עקב זה טעןמי שטען,) 6 ( שלוחנו "התקלקל", ויש צורך לתקנו כעת,) 8 ( או יותר מאוחר,) 7 ( כשתפגר תקופת רב אדא עוד יותר אחרי התקופה האמיתית. טענה זו היא טענת שווא, וחשוב להסביר בפרוטרוט את חסרונה העקרוני. דרכם של כל שיעורי התורה כך היא: )100( שיעורי התורה נקבעו לפי המציאות. אחרי קביעת השיעור, המציאות אינה מעניינת אותנו עוד, גם אם היא משתנה. לדוגמה: חכמים קיבלו, שגיל הבגרות המשוער לנערים הוא 3 ר שנה.) 101 ( אם יבוא אפוא חוקר ויוכיח באותןנ ובמופתים, שלפי חקירותיו וניסוייו יורד גיל ההתבגרות הממוצע או עולה, היעלה על הדעת שנשנה את גיל "בר המצווה" ודיניו עקב מחקר שכזה? גיל הבגרות נקבע לפי המציאות, כפי ש"ראה" אותו, כביכול, מחוקק התורה. שיעור זה, משנקבע, נשאר בתוקף עד סוף הדורות, גע אם המציאות משתנה. * V~Tn היו ערים לבעיה של הפער בין שיעורי התורה לבין המציאות והשלימו אתו ביודעין. למשל, לפי דין תורה רק נערה, שמלאו לה 3 שנים ראויה לביאה, שיש לה תוצאת עונשין.) 102 ( 3 שנים אלו נמדדות לפי שנות לוח, ואם ביתדין מעבר שנה כלשהי או חודש כלשהו בה נמשכות 3 שנים אלו יותר ימים, לעומת נערה אחרת, ששנתה השלישית לא עוברה. )103( גם במצב התפתחותו השונה של היחיד אין שום התחשבות בשיעור הממוצע של הכשירות לביאה לפי חז"ל, שכן שיעורי התורה מבוססים לפי רוב בני אדם. לכן נערה בת שלוש, שאביה קיבל בה קידושין ונבעלה ביום שאחרי תום שלוש שנותיה, בועלהחייב מיתה. אם נמלך ביתדין אחרי מעשה ועיבר את השנה או החודש, כך שמתברר שהיא נבעלה

23 בתוך 3 שנותיה, כשהיאעדייו אינה ראויה לביאה לפי הדין, בועלה פטור.) 104 ( חז"ל דרשו על דיו זה את הפסוק "אקרא לאלקים עליון לאל גומר עלים )תהילים נ"זג'( במובן שביתדין "גומר עלי", היינו, גומר ומתייחס אל המציאות בהתאם להחלטתו )על עיבור החודש או השנה(! החלטת בית דין גוברת על המציאות, אם אלו מתנגש,ק, והדברים עתיקים.) 105 ( משל למה הדבר דומהבחיי יום יופ? לבנק כלשהו מרשים להיכנס עד שעה 12:00 בצהריים. המגיע מאוחר יותר, אוסרים עליו את הכניסה לבנק גם אם ייטען, ואולי בצדק, שזמן הצהריים חל מאוחר יותר משעת הצהריים, שנקבע לפי השעון האמיתית טרם הגיעה. אנו נעדיף את האסטרונומי החוקי, ולכן השעה 12:00 השעון החוקי המוסכם על פני השעון האסטרונומי, גם אם השעון המוסכם מתבסס במקורו על הזמן האסטרונומי. אין זה מקרה שבעל מימרה זאת על הנערה בת השלוש הוא רבי אבין, האמורא הארץישראלי, שהרבה מאמרים שלו אנו מוצאים בתלמוד בנושא העיבור. הוא, כנראה, אביו של רב הונא בראבין, שקבע את חוק העיבור.) 106 ( שניהם חיו בזמן ייסוד הלוח ואפשר שהיו ממעצביו. הלוח שבידינו נוסד, לפי מסורת מפי רב האי גאון) 07 ר( בשנת תר"ע לשטרות היא שנת די קי"ט = 9 רר 4 לבריאה, בידי בית דינו של רבי הלל הנשיא )שנת 359 למניינם(. תקופת ניסן לר' אדא נקבעה בשנה זו קרוב מאוד לתקופת ניסן האמיתית, בכוונה, שבעתיד תיוצג התקופה האמיתית עלידי תקופת ניסן לרב אדא, כדי לקבוע את הצורך בעיבור השנה. חישוב המתואר בפרק י"ג להלנות קדוש החדש, שפיתח ניסן האמיתית, חלה תקופת ניסן לרב לפי הרמב"ם למביאת תקופת כשעתיים)ו( לפני התקופה האמיתית, היינו, י" למעשה, בשנתששאיי בובזמן אתה.) 108 ( )מפליא, שלא ראיתי הבאת עובדה אדא חשובה זו אצל אף מחבר(. )109( גם לפי מיטב ידיעותינו האסטרונומיות היום, חלה תקופת ניסן האמיתית,=ה בזמן ייסוד הלוח בשנת,4128 רק כ 14 שעות,כ 0,6 יום( אחרי תקופת ניסן לרב אדא.) 0 וו( יוצא אפוא, שבשנת 4120 הקריטית, שהיתה השנה ה 16 למחזור הראשון, מאז הונהג הלוח, ובה תקופת רב אדא חלה 15,143 יום מולד ניסן כבכל שנה 16 למחזור, גם *התקופה אפילו פחות מ 16 אחרי האסטרונומית האמיתית חלה באותה שנה יום ממולד ניסן, בדיוק לפי חוק העיבור! בשנת 4120 זו חלה תקופת ניסן האמיתית במרחק המדבי בכל הזמנים כ 15,7 יום ממולד ניסן. הוכחנו לעיל, כי חכמים קובעי הלוח ידעו, בלא ספק, שאורך שנת החמה האמיתי קטן במשהו משנת רב אדא, שהרי מהמפורסמות היה שיעור שנתו של התוכן תלמי, הקצר במשהו משנת רב אדא, כפי שהסברנו.

24 33 לכן, בלא ספק ידעו, שתקופת ניסן האמיתית תזוז במרוצת השנים מתקופת ניסן לרב אדא לכיוון הנכון. אילו היה אורך השנה האמיתי ארוך רק במשהו משנת רב אדא, אואז היה לוחנו "מתקלקל" באמת במשך הדורות. אבל כך, כשאורך השנה קצר מאורך שבת רב אדא, מתקרבת ניסן האמיתי תקופת ניסן האמיתית במרוצת השנים יותר ויותר למולד~ בשנים הקריטיות, שהן השנה ה 16 בבל מחזור. לכן לא היה ולא יהיה מקרה, שהתקופה האמיתית האסטרונומית לא תישמע לחוק העיבור ותתרחק מעל 16 יום ממולד ניסןו ראיבו, שחכמים קבעו את תקופת רב אדא באופן שתתאים לתקופה האמיתית בזמן ייסוד הלוח. המועד שקבעו לתקופת ר( אדא בשנת 4119 קרוב מאוד לתקופה האמיתית. לא היה להם צורך לדייק בקביעתם בשעה ובדקה, שכן תקופת רי אדא נקבעה עלידם בשנה ה 16 למחזור במרחק 15,143 יום ממולד ניפן, בשעה שמותר לה להתרחק 16 יום ממועד זה לפי חוק העיבור. חז"ל השאירו "מרווח בטחון" של כמעט יום לטעות אפשרית בקביעת רגעשיווי היום והלילה בזמבם. בסיכום: חכמי העיבור קובעי הלוח קבעו את הלוח, כך שתקופת ניסן האמיתית תחול תמיד, החל משנת 9 רו 4 ועד סוף הזמנים, פחות מ 16 יום ממולד ניסן. כדי לייצג תקופה אמיתית זו קבעו את תקופת רב אדא, שהיתה בזמנם צמודה לתקופה האמיתית, ואותה מצאו מדויקת דיה למטרתם גם בעתיד. אחרי שקבעו חכמים את כלל העיבור לפי המציאות בשנת 4119, אין שינוי המציאות מעניין אותנו עוד. "אקרא... לאל גומר עלי" אנו מכפיפים את המציאות להחלטת בית הדין, כפי שעשו חכמים עם כל שיעוריהם,) 00 ר( וכפי שעושים בחיי יום יום, כדוגמתנו לעיל! לכו אנו מעברים שנה 8 במחזור ולא מעברים שנה 16 במחזור, שכן כך מוכתב ממרחק תקופת רב אדא ממולד ניסן. אחרי קביעת "שיעור" זה אין אנו עוסקים יותר בתקופה האמיתיח האסטרונומית. חכמים הדגישו עוד, שקביעת המועדים תלויה לא במציאות האסטרונומית, אלא אך ורק בהחלטת חכמים. באשר לעיבור החודש סמכו את דבריהם על הפסוק: "אלה מועדי ה'... אשר תקראו אתם במועדם" )ויקרא כ"גד'( אל תקרא "אותם" אלא "אתם", אתם אפילו שוגגין, אתם אפילו מזידיןו) 2 ר 1 ( באשר לעיבור השנה בחודש )שדינו שונה מדין עיבור החודש ביום אחד(, קובעת הברייתא )סנהדרין י"אע"א(: "אין מעברין את השנה אלא אם כן ירצה נשיא" )ראש ביתדין הגדול רמב"ם(,) 3 וו( היינו, החלטת העיבור שוב אינה תלויה רק במציאות האסטרונומית.) 113 (

25 לכן אין ולא יהיה צורך לתקן את הלוח בגלל עיבור כביכול, בשנה ' ה 8 למחזור ובשנים שיהיה לנו שוב ביתדין של סמוכים, שיעבר כבראשונה. ל"שווא", אחרות, וכך נעבר, עד את השנים בעסת תקופת תשרי בתלמוד במסכת סנהדרין העיבור יש על תנאי בשקלא וטריא דעות, שלפיהן יש לעבר את השנים באופן שתקופת תשרי, היינו רגע שיווי היום והלילה הסתווי יחול לפני תום חול המועד סוכות.) 114 ( דין זה נלמד מהפסוק "וחג האסיף תקופת השנה" )שמות ל"דכ"ב(,) 5 ור( היינו, שחלק מהחג, שבו מותר לאסוף תבואה מהשדה )דבבהאגלד, שעבודתו מותרת בחול המועד(,) 116 ( יחול בתקופה חדשה )הדפות חלוקות בשאלה אם יום תקופה גומר או מתחיל, והלכה: מתחיל(,) 7 וו( אבל, לכאורה, לכל הדעות בתלמוד, אסור לתקופת תשרי לחול בשמיני עצרת או מאוחר יותר. הרמב"ם אינו מביא דין זה להלכה, ונשאלת השאלה מה הסיבה לכך. אין כאן המקום לפרט ולנתח דברי אחרונים שעסקו בבידון.) 118 ( אם נבין את "חוק העיבור" האביבי שפירטנו, באופן הראשון שהסברנו לעיל שלפיו מהות חוק העיבור היא שתקופת רב אדא תחול בתוך 16 יום מעת לעת ממולד ניסן אואז יראה החישוב, שאין לנו שום בעיה גם עם תקופת תשרי לרב אדא: היא תחול תמיד בתוך 21 יום מעת לעת ממולד תשרי, אם קוים התנאי, שתקופת ניסן לרב אדא שלפני תשרי הנידון, חלה בפחות מ 16 יום מעת לעת, אחרי מולד ניסן.]הזמן שבין תקופת ניסן שלאחריו לרב אדא הוא כ 182,6 יו 119(,0 ( והזמן שבין יום, ותשרי 16 יום ממולד ניסן ל 21 יום ממולד תשרי הוא כ 82,2 ן היינו, בערך אותו משך זמן[.) 20 ר( דרך הבנה זו של חוק העיבור, יום ה 21 מעת לעת ממולד התיאורטי", הדעה לפי הוא "יום הערבה יום, שבו צריכה, לפי תשרי,) 114 ( ואין לנו להתעניין תשרי המכרעת בתלמוד, לחול תקופת בכלל, אם התקופה נמצאת ביום הקביעה של "יום הערבה" )הושענא רבע(, כפי שזה נקבע בלוח, או ביום שתאריכו ה 22 בתשרי )שמיני עצרת(. אך, אם נבין את חוק העיבור האביבי באופן השני שפירטנו, שלפיו מהות חוק העיבורהאביבי היא שתקופת ניסן לרב אדא תחול, לכל המאוחר, ביממה שנקבעה כ 16 בניסן בלוח, ואין אנו מסתפקים בכך שהתקופה תחול 6 ר יום מעת לעת מהמולד, אואז בניסן אין לנו בעיה. חוק העיבור אכן מתקיים בכיסן תמיד גם באופן זה. גם בשנה ה 16 למחזור השנה הקריטית חלה תקופת רב אדא לגל המאוחר כשעה לפני חצות היום של 16 בניסן, הוא יום הינף, כפי שהסברנו.) 24 (.10

26 35 זנה אם אנו מאמצים פירוש שני זה של "חוק העיבור", כפי שעשה, למשל, רבנו הרמ"ה 14(1 ( ו) 25 ( מתעוררת בעיה עם תקופת לרב אדא. שהרי לפעמים קורה בשנה ה 17 למחזור, שתקופת חול תשרי ביום וב אדא חלה ה 22 בתשרי, שהוא כבר אחרי המועד סוכות. אם תקופת ניסן לרב אדא חלה אחרי תשע שעות ובמה דקות ביממה המתחילה מהערב, בליל ה 16 בניסן, ההיא, כאמור, יכולה לחול. עד כשעה לפני חצות היום ביום ה 16 בניסן, נפי שהסברנו,) 24 ( אואז תחול תקופת תשרי לרב אדא אחריו ב 22 בתשרי.) 25 ר( תקופת תשרי לרב אדא יבולה לחול בצורה כזאת בשנה ה 17 למחזור, עד כ 8 שעות מתחילת היממה, בתוך שמיני עצרת, הוא ה 22 בתשרי. זה יקרה, למשל, בשנת 5774, שתהיה השנה ה 17 למחזור ובשנים רבות אחרות.,304 קושי.ה זאת שאל מחבר הספר "מח"ר חודש") 126 ( והניחה, למעשה, ב"צריך עיון" )הוא תירץ, שלפעמים חלה התקופה בשנה ה 17 למחזור ב 22 בתשרי, ויום זה עדיין נחשב כסוכות בהיותו "הושענא רבג של גלויות", וזה דוחק עצום(. נדמה לי, שעל שאלה זאת יש שתי תשובות אפשריות: שמכאן מוכח, כי את "חוק העיבור האביבי" יש היאי תשובה אחת לפרש אך ורק באופן הראשון שפירטנו לעיל, היינו, שאנו מסתכלים רק בהימצאות תקופת ניסן לרב אדא 16 יום מעת לעת מהמולד, ואין לנו דבר עם יום הקביעה של יום התקופה. אבל רבנו הרמ"ה) 4 ר( ואחרים)רר( בפירוש אינם לומדים כך באשר לתקופת ניסן.) 25 ( לכן עלינו להניח, שלדעת הרמ"ה דין שונה לתקופת ניסן ולתקופת תשרי. אשר לתקופת תשרי אין קפידה אם התקופה חלה אחרי חג הסוכות, בתנאי שהיא חלה בתוך 21 יום מעת לעת ממולד תשרי.) 34 ר( בכל מקרה, קיים לפי הרמ"ה חוק?קופת תשרי.) 127 ( נדמה לי, שמצד אחד הבין הרמב"ם את חוק העיבור לפי הפירוש הראשון )היינו שעל התקופה לחול 16 יום מעת לעת מהמולד(, ובכל זאת השמיט את דין חלות תקופת תשרי בתגר י 2 יום מעת לעת ממולד תשרי. הסיבה לכך אינה רק משום שתנאי תשרי מתקיים באופן אוטומטי, אם תנאי ניסן קוים, כפי שכתבו כמה אחרונים.) 128 ( נדמה לי, שהסיבה העיקרית לפסיקת הרמב"ם היא, כי לפי חישוביו עלהכי בשנת 4120, תיכף אחרי הפעלת הלוח, חלה תקופת ניסן לרב אדא ב"יום הינף" קרוב מאוד לתקופת ניסן האמיתית כפי שהסברנו לעיל. מכאן נובע, שתקופת תשרי האמיתית חלה בשנת 4121, היא השנה ה 17 למחזור 217, בזמן רבי הלל הנשיא בכ 3 עד 4 ימים אחרי

27 36 תום סוכות! ]כי משר הזמן בין תקופות ניסן לתשרי האמיתיות האסטרונומיות )כ 186 יום( ארוך בכ 3 עד 4 ימים ממשך הדמן בין 16 בניסן ובין 21 בתשרי )182 יום(. לכן, אם תקופת ניסן האמיתית חלה ב 16 בניסן, אואז חלה תקופת תשרי האמיתית, בהכרח, 3 עד 4 ימים אחרי סוכות! ודוק[.) 129 ( יש לדעת, שתקופת תשרי האמיתית, היא יום שיווי היום והלילה הסתווי, היא תופעה שמ. מית, שכל אדם רואה אותה בעין בלתי מזוינת בדיוק של בערך /* 1,6 יו 130(.0 ( כידוע, ביום שחלה תקופה זו זורחת השמש כמעט בדיוק במזרח ושוקעת כמעט בדיוק במערב תופעה הניתנת לתצפית פשוטה. הלוח פסקו, שיש להקפיד על חלות תקופת תשרי בחול המועד סוכות, כשכל אדם הצופה לשמים רבים אתרי שנה אחרי לא ייתכן, שחכמי העיבור קובעי יכול לראות, שתקופת.תשרי האמיתית חלה ימים סוכות, בפי שזה קרה בזמנם ועוד ב 1000 )131 (!4119 כאן אי אפשר להסביר, שחכמים קבעו את התקופה אחת ולתמיד לפי המציאות שמצאו, ואין עודשינוי המציאות מעניין אותנו לדקדוקיו, כפי שאמרנו לגבי המקרה של תקופת ניסן. שהרי מעולם לא היתה המציאות של תקופת תשרי לרב אדא זהה לתקופת תשרי האמיתית, אלא כ 1000 שנה אחרי הנהגת הלוח! כשחכמים הציבו את תקופת ניסן לרב אדא במקום התקופה האמיתית, וקבעו שאל לה, לתקופה זאת, לחול יותר מ 16 יום ממולד ניסן, נשמעו הן תקופת רב אדא והן התקופה האמיתית לחוק עיבור זה, ונך היה הדבר מאז עד היום ויהיה לעד. שהרי גם אם סוטה תקופת ניסן האמיתית מתקופת רב אדא במשך השנים, תמיד מתקרבת התקופה האמיתית למולד ניסן ואינה מתרחקת ממנה לעולם מעבר לגבול של 16 יום. אבל אם נרצה לטעון, שחכמים הקפידו על תקופת תשרי שתחול בתוך סוכות, והציבו במקום תקופת תשרי האמיתית שבמציאות את תקופת תשרי לרב אדא כמבטאת מציאות זאת, בממוצע, לא ייתכן שמציאות תקופת תשרי האמיתית תסתור בעליל את מייצגה, זו תקופת תשרי לר' אדא, במשך כ 1000 שנה! בשל הסיבות הנ"ל, לפי עניות דעתי, לא קיים דין המכתיב חלות תקופת תשרי בסוכות לפי הרמב"ם, וגם לפי ראשונים נוספים אחרים. )132( אם נמצא אצל המעברים הקדמונים דעה אחרת,) 33 ר( אין היא באה אלא להפנות את שימת לבנו לכך, שאם מתקיים חוק העיבור )תקופה בתוך 16 יום ממולד ניסן(, אואז, תקופת גרידא, העיקרי פורמליתחשבונית מתקיימת גם חלות האביבי מבחינה לרב אדא בתוך 21 יום מעת לעת ממולד תשרי. מצב זה אינו מהווה תשרי מספק אותנו, שכן הפסוק "וחג האסיף תקופת השנה" ציווי אלא רק סימן שלא כציווי "שמור את חודש האביב" )דברים ט"זא*(.

28 37 פסוק אחרון זה הוא מעצם לשונו ציווי, שיש להקפיד על חלות "יום הינף" בתקופת האביב.) 134 ( דעות שונות מן המתוארות לחוק העיבור ונחיצות עלי לציין, שבנושא "חוק העיבור" של הלוח לבסוף במחזור תמכתי יתדותי בתורתם של שבעה עיבורה של השנה ה 8 "חמורי עולם" כמליצת ה"חזון אי"ש" )על רוב אותם אנשים(,) 135 ( והם רבנו חסאן הדיין,) 9 ( רבנו יצחק ב"ר ברוך אלבאליה,) 10 ( רבנו אברהם ב"ר חייא הנשיא,)וו( רבנו יהודה הלוי,) 16 ( רבנו אברהם אבןעזרא,) 12 ( רבנו מאיר הלוי אבולעפיא,) 14 ( הוא הרמ"ה, רבנו יצחק הישראלי תלמיד הרא"ש,) 13 ( שכאיש אחד, ובפירוש, העידו תוך כדי חילוקי ב"חוק העיבור" של הלוח, כפי דעות דקים ביניהם שתיארנוהו. לרשימה הנ"ל יש להוסיף את הרמב"ם, גם אם לכאורה אין מבטא את דעתו על "חוק העיבור" של הלוח, וזאת שכן פירושינו, ההלכה בפ"דה"ב בהלכות קדוש החדש מתייחסת, השאר, גם לעידן הלוח שלנו. הוא לפי בין מדברי ראשונים נוספים רואים, שלהלכה על התקופה לחול דווקא, לכל המאוחר, ב"יום הינף" ולא ביום א' של פסח או לפני כן, ועל דין זה, לדעתם, מיוסדים גם הלוח וחוק העיבור. ראה כך גם בפירוש המיוחס לרמב"ם על מסכת ראש השנה) 136 ( וב"מדרש אגדה") 137 ( מחוגו.של רבנו משה הדרשן וכן בפירוש רש"י על אחת מברייתות העיבור) 31 ( במסכת סנהדרין.) 73 ( ב 300 השב?פהאחרונות קמו כמה עוררין לדרך הקדמונים והסיקו מסקנות שונות מן המתוארות. לא זה המקום להתפלמס עם פירושים אלו בפרוטרוט, אבל אין אנו פטורים מלהזכירם להשלמת הידיעה, ולהלן נתאר בקצרה את עמדתם. מחבר הספר "מטה ד"ן הכוזרי השני" רבנו דוד ניטו רבה של הקהילה הפורטוגזית בלונדון לפני כ 300 שנה, טען,) 138 ( שלפי לנחנו על תקופת רב אדא לחול בא' בפסח, ולא מעברים את השנה, מעשה הנוגד בעליל את הלוח, כפי שהונחנו. ה"כוזרי השני", למרות היותו ספר חשוב שגדולי תורה היללוהו,) 139 ( מלא כרימון טעויות עקרוניות בנושא הלוח, ואין לסמוך עליו. כבר השיג עליו ותיקנו על כל צעד בעל ה"מח"ר חודש", רבנו.משה חיים רימיני, מחכמי פירנצה שבאיטליה, לפני כ 200 שנה.) 40 ר( מחבר אחרון זה נראה לי מעמיק ביותר, וכבר דיברו גדולים בשבחו,)ו 4 ו( אך למרות זאת יש מקום, לעניות דעתי, לחלוק על כמה מממצאיו, למשל, באשר לחלות תקופת תשרי בהושענא רבה של גלויות, שכבר הזכרנו לעיל..11

29 מחבר הפירוש למשנה "הון עשיר")רבנו עמנואלחי ריקי מצפת, טועה) 142 ( שהלוח שלנו בנוי באופן שהתקופה האמיתית )לא "האמצעית" של רב אדא( תחול לכל המאוחר בא* של פסח, שכן זו האמיתית חלה תמיד לפני תקופת רב אדא. הוכחנו לעיל, שבזמן ייסוד הלוח לא היתה תקופת רב אדא חלה, כדרישתו, אחרי התקופה האסטרונומית האמיתית, אלא דווקא לפניהל ןדוק היטב, שכנראה אין המושג "תקופה אמיתית" של מחבר זה רגע שיווי היום והלילה האסטרונומי, אלא "התקופה האמיתית המיוסדת על התקופה האמצעית דרב אדא", כהגדרתו. מושג זה, שהרמב"ם הזכיר בפ"יה"ז מהלכות קדוש החדש, חל כיומיים) 143 ( לפני תקופת רב אדא ב"זמנים אלו". מטרת הגדרתה להתאים את משך תקופת ניסן לרב אדא )בערך 91 יזם(, באמצעות הוספת 2 ימים למשך האסטרובומי האמיתי של תקופת ניסן )קרוב ל 93 יו 144(.)0 ( אבל אין מועד זה של יומיים לפני תקופת רב אדא קובע את חלות רגע התקופה האמיתית האסטרונומית בשום אופן[.) 145 ( לכן אין פירושי מחבר זה נהירים לי, אף שרבנו יוסף דוד זינצהיים סמך ידו על פירושיו הנ"ל וגם על פירושי "מטה ד"ן" דלעיל, בספרו "יד דוד", ודבריהם צריכים עיון.) 146 ( המחבר מתקופת ההשכלה, ח"ז סלונימסקי, כתב כמה דברים חשובים על הלוח,נ 6 ( אבל יש בו להט "משכילי" לנגח ולבטל את הקדמובים, קהעבירורו על דעתו וסיבכה,י בטעויות גסות, ויחסה דברי בייחוד על מהות תנאי העיבור ועל מהות תקופת רב אדא לתקופה האמיתית. חוקרים רבים השיגו עליז ותיקנו את טעויותיו הבולטות. ראה )149(*)152(. עיקר טענתו של סלונימסקי היא, שתקופת רב אדא היא "המצאה" של ה"מעברים הספרדיים", כפי שנקבנום לעיל ) 9 (ל) 14 ( ו"חוק העיבור" שתיארנו, המבוסס על תקופת רב אדא, הוא עורבא פרח, לדבריו, והלוח שבידינו נוגד גם את מימרתו של רב הונא בראבין. וכאן הוא מביא את פירוש רש"י) 42 ( ו/או תוספות) 43 ( למימרה זו, שלפיו על התקופה לחול לפני יום א' פסח או ביום א* של פסח, ולא יש לעבר את השנה או את חודש אדר. היות שהלוח שלנו אונו כשמע לתנאי זה בעליל, מכאן "הוכחה", שתקופת רב אדא אינה קיימת, כביכול. הסברנו לעיל, שפירוש רש"י ותוספותבסוגדיה זו אינם לעידן הלוח, ואולי גם לא להלכה בכלל. המרצע המשכילי זרצא מן השק בטענתו )שדחינו(, שהלוח "מקולקל", בנוגדו את המציאות האסטרונומית) 147 ( )סטיית תקופת רב אדא מהתקופה האמיתית(, ולכן הוא טעון "תיקון דחוף".) 6 (. מסקנה "משכילית" טיפוסית זו, שבאה באיצטלה חוקרים רבים השיגו עליה, פירטתי "מדעית", רק כדי להטעים, כי הצביעו על שטחיות טענותיה ותיקנו טעויותיה המדעיות, כביכול, כמו החוקר רג'יו,) 149 ( הרב פיניליש,) 150 ( ' ואחרים. המתימטיקאי שוורץ,) 151 ( התוכן מהלר) 152 (

ב"ה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-י"ג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרי

בה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-יג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרי ב"ה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-י"ג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרים לא היה מים לעדה. בני ישראל פונים בתלונה אל משה ואהרון,

קרא עוד

<4D F736F F D20F4F2E5ECE5FA20EEE5EEF6E0E5FA20312E646F63>

<4D F736F F D20F4F2E5ECE5FA20EEE5EEF6E0E5FA20312E646F63> 1 תרגול פעולות מומצאות ( ( $ מה מהתשובות לא יכולה להיות תוצאה של הפעולה ) ( $ 1 הוגדרה פעולה חדשה $ + 1 1 + 10 + () () מה תוצאת הפעולה ) ( @ @ 10 = הוגדרה הפעולה החדשה 10 1 () 10 () 10 $ 19 $ 17 a) ( $

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint שלום לתלמידי י"א חמש יחידות מתמטיקה גיל קרסיק מורה למתמטיקה בשעה וחצי הקרובות נדבר על שאלון 806 סדרות הנדסיות וחשבוניות ארבעה תרגילים שהיו בבחינות בגרות ארבעה טיפים )טיפ אחד אחרי כל תרגיל שנפתור הערב(

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 שלומית לויט "עץ החשיבה" שלמה יונה- העמותה לחינוך מתמטי לכל מציגים: "ימין ושמאל- לומדים חשבון" 4 מקורות קושי להתמצאות במרחב אצל ילדים תפיסה אפיזודית התנהגות ייצוגית מוגבלת. היעדר מושגים ומונחים. אגוצנטריות.

קרא עוד

<4D F736F F D20FAF8E2E5EC20E0ECE2E1F8E420EEF2E5F8E D F9E0ECE5FA2E646F63>

<4D F736F F D20FAF8E2E5EC20E0ECE2E1F8E420EEF2E5F8E D F9E0ECE5FA2E646F63> < 0 a b b a > 0 נתון: מכאן ניתן לומר בוודאות כי -. a < b ab < 0 a 0 b > לא ניתן לקבוע בוודאות.. ( 0)?. לא ניתן לדעת. + ( + ) ( ) + + נתון: כמה ערכי שונים מקיימים את המשוואה?. אינסוף 0 +. תשובות ו נכונות

קרא עוד

לא טוב היות האדם לבדו

לא טוב היות האדם לבדו לא טוב היות האדם לבדו מטרה: עבודה יצירתית בעקבות לימוד פרק ב' בבראשית, ומתוך כך הטמעת הפרשנות שנלמדה וחשיבה על פרשנות אישית, מקורית. מהלך: לאחר לימוד פרשנים שונים על פסוק זה, התבקשו התלמידות, כמשימה לבית

קרא עוד

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4>

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4> ניב רווח פסיכומטרי 1 שיעור מבוא נושא סימני החלוקה כולל מספר מושגים שצריך להכיר כמו חלוקה לגורמים או שארית של חלוקה. בבחינה יכולות להופיע שאלות שיעסקו בנושא זה כנושא בפני עצמו, ולעתים הידע בנושא דרוש לפתרון

קרא עוד

מספר נבחן / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר

מספר נבחן / תשסג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: דר אבי אללוף חומר עזר מספר נבחן 2002 2003 / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: 29.1.03 שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר: אין שימוש במחשבון: מותר בבחינה 10 עמודים כולל עמוד

קרא עוד

Microsoft Word - אלגברה מעורב 2.doc

Microsoft Word - אלגברה מעורב 2.doc תרגול אלגברה? ( ), (6 ) 6 9 נתון:. מהו ערכו של. () () () (). למה שווה? a ai. נתון: a + 9 + 6a () () 7 () () אף תשובה אינה נכונה?. ( ) ( + ) ( ) ( + ) ( + ) ( + ) ( + )( ) () () () (). נתון: + 0 z z z iz

קרא עוד

erch-009

erch-009 ערכין דף ט. לתירוץ רב הונא שעושים שמונה חדשים מלאים ו"כגון שהיתה שנה מעוברת", מתי חל מולד תשרי של שנה שעברה ומתי בשנה זו? [תוד"ה מאי]. מולד תשרי שנה זו מולד תשרי שנה שעברה ברביעי כ"א תקפ"ט שבת שעה י"ב

קרא עוד

1 מבחן משווה בפיסיקה כיתה ז' משך המבחן 90 דקות מבנה השאלון : שאלון זה כולל 4 שאלות עליך לענות על כולן.כתוב את הפתרונות המפורטים בדפים נפרדים וצרף אותם

1 מבחן משווה בפיסיקה כיתה ז' משך המבחן 90 דקות מבנה השאלון : שאלון זה כולל 4 שאלות עליך לענות על כולן.כתוב את הפתרונות המפורטים בדפים נפרדים וצרף אותם 1 מבחן משווה בפיסיקה כיתה ז' משך המבחן 90 דקות מבנה השאלון : שאלון זה כולל 4 שאלות עליך לענות על כולן.כתוב את הפתרונות המפורטים בדפים נפרדים וצרף אותם בהגשה לטופס המבחן. חומרי עזר: 1.מחשבון. נספח הנוסחאות

קרא עוד

<4D F736F F D20E7F9E1E5F0E0E5FA20F4E9F0F0F1E9FA2E646F63>

<4D F736F F D20E7F9E1E5F0E0E5FA20F4E9F0F0F1E9FA2E646F63> הלוואות לזמן ארוך הלוואה בלתי צמודה הלוואה לזמן ארוך הינה הלוואה שפירעונה נמשך מעבר לשנה. ערך הסילוק של ההלוואה הצורה בה ההלוואה מוצגת במאזן והמשמעות הינה: כמה עולה (כמה צריך לשלם) היום על מנת "להיפטר"

קרא עוד

מבנים בדידים וקומבינטוריקה סמסטר אביב תשע"ט מספרי רמזי תרגול 11 הגדרה: (t R = R(s, הוא המספר הטבעי הקטן ביותר כך שבכל צביעה של צלעות הגרף וכחול(, קיים

מבנים בדידים וקומבינטוריקה סמסטר אביב תשעט מספרי רמזי תרגול 11 הגדרה: (t R = R(s, הוא המספר הטבעי הקטן ביותר כך שבכל צביעה של צלעות הגרף וכחול(, קיים מספרי רמזי תרגול 11 הגדרה: (t R = R(s הוא המספר הטבעי הקטן ביותר כך שבכל צביעה של צלעות הגרף וכחול( קיים תת-גרף שלם K s שצבוע בכחול או שקיים תת-גרף שלם K t שצבוע באדום. הגדרה שקולה: עבור גרף עם לפחות (t

קרא עוד

תשרי תשע "ט September/Oktober 2018 Tischri 5779 מולד : Min. Montag 8 Uhr 17 10/18 מעריב מנחה שחרית September Eingang Ausgang So ערב ראש השנה So א ' Mo

תשרי תשע ט September/Oktober 2018 Tischri 5779 מולד : Min. Montag 8 Uhr 17 10/18 מעריב מנחה שחרית September Eingang Ausgang So ערב ראש השנה So א ' Mo תשרי תשע "ט September/Oktober 2018 Tischri 5779 מולד : Min. Montag 8 Uhr 17 10/18 מעריב מנחה שחרית September Eingang Ausgang So ערב ראש השנה So א ' Mo 10 ב ' Di 11 Mo 1 דראש השנה Di 2 דראש השנה 12 [1]

קרא עוד

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין:

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע  ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: פרופסור חבר: מרצה בכיר: מורה בכיר: מרצה: מורה : דואר אלקטרוני: ד''ר אהרן עמית י' ריבלין,

קרא עוד

אחריות קבוצתית

אחריות קבוצתית אחריות קבוצתית משך הפעולה: 56 דק' מטרות: 1. החניך יכיר בסוגים ומאפיינים שונים של קבוצות ובייחודיות קבוצת ח'. 2. החניך ילמד מהי אחריות קבוצתית לעומת אחריות אישית והצורך של הקבוצה בשתיהן למען השגת מטרותיה.

קרא עוד

מאמר פגרות בתי המשפט משופר doc

מאמר פגרות בתי המשפט משופר doc ג( ג( עמוד 1 מתוך 7 השפעת פגרות ושביתות בבתי המשפט על הליכים משפטיים מאת עו"ד משה כדריה מבוא על מועדים והארכת מועדים סדרי הדין הנוהגים בבתי המשפט נוקבים בדרך כלל במועדים אשר בהם חייב בעל דין לנקוט הליך

קרא עוד

טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון:

טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון: טעימה מסדנת 4 החלקים: קסמים מדהימים 3 מייסד בית הספר: יוני לחמי פלאפון: 454-1288476 פתיחה שלום מתעניין בקסמים! שמי יוני לחמי. אני קוסם מקצועי מעל 11 שנים. לפני 9 שנים התחלתי ללמד קסמים ומאז לימדתי מעל

קרא עוד

מלכים א' - סוכם ע"י תלמידים פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות

מלכים א' - סוכם עי תלמידים פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה   הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה www.ybm.org.il הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות במצבים שונים. עיקרון זה מצוי כבר בתחילת התפילה ]ח, כח-ל[: )כח( ופ נ ית א ל ת פ

קרא עוד

Microsoft Word - מארג השפה 9 - דגם.doc

Microsoft Word - מארג השפה 9 - דגם.doc מבחן בעברית תכנ תי "מארג השפה" 9 שנ"ל מבחן דגם (ינואר, 2004) שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: שם מרכז ההשכלה / מוסד: מנהל מרכז השכלה: שם: חתימה: אנו רואים בקיום טוהר הבחינות משימה חינוכית, ערכית

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint מהי סביבת איקס לימוד? סביבת איקס לימוד היא סביבה גמישה לתרגול היכולת לזכור ולהיזכר במושגים ועובדות מתחומי תוכן שונים על ידי התאמה. הסביבה מבוססת על המשחק 'איקס עיגול' והתוכן אותו מתרגלים יכול מסוג טקסט

קרא עוד

Eliashiv Fraenkel Phd..pdf

Eliashiv Fraenkel Phd..pdf מ פ ג ש י ם ו ש י ח ו ת ש ל ח כ מ י ם ב ס י פ ו ר י ם ע ל ר ק ע ה ל כ ת י ב ת ל מ ו ד ה ב ב ל י ח י ב ו ר ל ש ם ק ב ל ת ה ת ו א ר ד ו ק ט ו ר ל פ י ל ו ס ו פ י ה מ א ת : א ל י ש י ב פ ר נ ק ל ה מ ח ל ק

קרא עוד

"ניצנים" תוכנית הצהרונים

ניצנים תוכנית הצהרונים "ניצנים" - צהרונים חברתיים אוגוסט 2017 אב תשע"ז החוק, הקול הקורא, תכנית "ניצנים" החוק לפיקוח על הפעלת צהרונים לגילאי 3-8 נחקק בתהליך מואץ, ביוזמת מספר חברי כנסת, במטרה להסדיר את הפיקוח על הצהרונים במדינה.

קרא עוד

גילוי דעת 77.doc

גילוי דעת 77.doc *) גילוי דעת 77 ביקורת יתרות פתיחה בגוף בו עורך המבקר ביקורת לראשונה תוכן העניינים סעיפים 4 1 מבוא 12 5 נהלי ביקורת 16 סיכום הביקורת וההשלכות על דוח רואה החשבון המבקר 13 17 תחילה גילוי דעת זה אושר עלידי

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 בניית תכנית שיווקית מהי תכנית שיווקית? התכנית השיווקית מתארת את הפעולות השיווקיות שעסק צריך לבצע על מנת להשיג את יעדי המכירות שלו. מטרת התכנית השיווקית בניית התכנית השיווקית עוזרת לנו להגדיר את: 1. יעדי

קרא עוד

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שיתוף פעולה בין מורים שיח טיעוני (ארגומנטציה) בקרב תלמידים

קרא עוד

ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו

ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו א ע ש ך ל ג וי ג ד ול ו א ב ר כ ך ו א ג ד ל ה ש מ

קרא עוד

Microsoft Word - ExamA_Final_Solution.docx

Microsoft Word - ExamA_Final_Solution.docx סמסטר חורף תשע"א 18 בפבואר 011 הטכניון מכון טכנולוגי לישראל הפקולטה למדעי המחשב מרצה: מתרגלים: רן אל-יניב נועה אלגרבלי, גיא חפץ, נטליה זילברשטיין, דודו ינאי (אחראי) סמסטר חורף תשע" מבחן סופי פתרון (מועד

קרא עוד

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016 שחזור בחינה יסודות הביטוח מועד 2202/21 לפניכם שחזור מבחן יסודות הביטוח מועד 2202/21. השאלות מבוססות על שחזור התלמידים. תודה לכל אלו שתרמו בביצוע השחזור. במידה והנכם זוכרים שאלות נוספות ו 0 או דיוק טוב

קרא עוד

עמוד 1 מתוך 5 יוחאי אלדור, סטטיסטיקאי סטטיסטיקה תיאורית + לוחות שכיחות בדידים/רציפים בגדול מקצוע הסטטיסטיקה נחלק ל- 2 תחומים עיקריים- סטט

עמוד 1 מתוך 5 יוחאי אלדור, סטטיסטיקאי סטטיסטיקה תיאורית + לוחות שכיחות בדידים/רציפים בגדול מקצוע הסטטיסטיקה נחלק ל- 2 תחומים עיקריים- סטט עמוד מתוך + לוחות שכיחות בדידים/רציפים בגדול מקצוע הסטטיסטיקה נחלק ל- תחומים עיקריים- וסטטיסטיקה היסקית; בסטטיסטיקה היסקית משערים השערות, משווים בין קבוצות באוכלוסיה ועוד, אך גם מ ניתן ללמוד הרבה על האוכלוסיה-

קרא עוד

ביה"ס היסודי ע"ש יצחק רבין, נשר

ביהס היסודי עש יצחק רבין, נשר כ פ ל - מ ע ר ך מ ל ב נ י פ ע יל ות ר א ש ונ ה א. ב. ג. צ ב ע ו מ ל ב נ ים ש ונ ים ה מ ר כ ב ים מ- מ ש ב צ ות. כ ת ב ו ל י ד כ ל מ ל בן א ת מ ס פ ר ה ש ור ות ו א ת ה ט ור ים. כ ת ב ו ל י ד כ ל מ ל בן כ

קרא עוד

בעיית הסוכן הנוסע

בעיית הסוכן הנוסע במרכז חלם היה בור אזרחי חלם באופן קבוע נפלו לבור במרכז הכביש האזרחים שברו ידיים ורגליים וכמובן שפנו למועצת חלם לעזרה התכנסה מועצת חלם והחליטה סמוך לבור יש להקים בית חולים. ניהול עומס בשיטת נידן מגיש: עופר

קרא עוד

Microsoft Word - SDAROT 806 PITRONOT.doc

Microsoft Word - SDAROT 806 PITRONOT.doc 5 יח"ל - תרגילים הכנה לבגרות תרגיל 8 נסמן ב- את האיבר הראשון ונסמן ב- את מנת הסדרה. על פי הנתון מתקיים: 6 ( S6 89 89 0 5 0 5 S0 S5 ( 0 5 0 t t 0 6 (. לפיכך, 89 5 נסמן t ונקבל: 5 t או או או 5 t נפסול את

קרא עוד

תורת החישוביות תרגול הכנה לוגיקה ותורת הקבוצות מה יש כאן? בקורס תורת החישוביות נניח ידע בסיסי בתורת הקבוצות ובלוגיקה, והכרות עם מושגים בסיסיים כמו א"ב

תורת החישוביות תרגול הכנה לוגיקה ותורת הקבוצות מה יש כאן? בקורס תורת החישוביות נניח ידע בסיסי בתורת הקבוצות ובלוגיקה, והכרות עם מושגים בסיסיים כמו אב תורת החישוביות תרגול הכנה לוגיקה ותורת הקבוצות מה יש כאן? בקורס תורת החישוביות נניח ידע בסיסי בתורת הקבוצות ובלוגיקה, והכרות עם מושגים בסיסיים כמו א"ב, מילה ושפה לטובת מי ששכח חומר זה, או שלא למדו מעולם,

קרא עוד

Microsoft Word - tik latalmid-final

Microsoft Word - tik latalmid-final רשימת המשימות במבדק טבלת מעקב מס ' המשימה שם המשימה עמוד העברה ראשונה תאריך עבר/לא עבר העברה שנייה תאריך עבר/לא עבר 3 1 קריאת שמות אותיות 7 2 קריאת צלילי אותיות 10 קריאת צירופים של עיצורים ותנועות 3 4

קרא עוד

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשס"ז-2006

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשסז-2006 א) ב) ג) ד) ס 1 הכנסת השבע-עשרה הצעת חוק של חברי הכנסת גדעון סער עמירה דותן פ// 1681/1 הצעת חוק הבוררות )תיקון- ערעור על פסק בוררות(, התשס"ז- 2008 הוספת סעיף 21 א 1. 1 בחוק הבוררות, תשכ"ח- 1968, אחרי סעיף

קרא עוד

Yoma North of Mizbeach & Mizbeach Placement יומא לו-לז מיקום המזבח וצפונו

Yoma North of Mizbeach & Mizbeach Placement יומא לו-לז מיקום המזבח וצפונו רבי יוסי ברבי יהודה: מקיר מזבח צפוני ועד כותל עזרה צפוני וכנגד כל המזבח כולו שחיטת קדשי קדשים ב אינו אלא כנגד המזבח ולא לו או לו של המזבח אע"פ שהיא צפונו של העזרה דבעינן על ירך המזבח וליכא www.swdaf.com

קרא עוד

עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה אפריל 5105 קשה בלימודים, קל במבחנים, קל בחיים עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה יש לפתור את כל השאלות

עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יחל פסח תשעה אפריל 5105 קשה בלימודים, קל במבחנים, קל בחיים עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יחל פסח תשעה יש לפתור את כל השאלות עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה יש לפתור את כל השאלות על דפים משובצים. רשמו את שמכם על כל אחד מהדפים הפתרונות יוגשו אחרי חופשת הפסח. מומלץ לכתוב דואר אלקטרוני, Whatspp כאשר נתקלים בקושי. מישהו

קרא עוד

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל- ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים עברית על הרצף מוגשת ל- דר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: 10.10.2016 מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 הקדמה רכישתה של שפה שניה או זרה היא תופעה לשונית פסיכולוגית,

קרא עוד

הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות,

הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות, הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות, נושאת האומה בלבה את הגעגועים לחופש ומביאה אותם לידי

קרא עוד

תעריפי חשכל

תעריפי חשכל 1. יועציםלניהול (מקצועותשונים) תעריפיםלתשלום סוג יועץ עד 318 שקלים חדשים עד 282 שקלים חדשים יועץ 1 יועץ העונה על שלושת התנאים הבאים, במצטבר: בעל תואר מהנדס בעל תואר שני שלישי; 1.1.1. בו שנים בתחום הרלוונטי

קרא עוד

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בעמ קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ 1. כללי בהתאם ל 22 למכרז פומבי מס' 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון )להלן: ""(, להלן קובץ

קרא עוד

פעילות לתשעה באב:

פעילות לתשעה באב: פעילות לתשעה באב: הקדמה תשעה באב תשעה באב הוא היו האבל הלאומי בלוח השנה היהודי. יו אחד שבו אנו בוכי על מה שאי, על מה שהיה וכבר איננו. תשעה באב התחיל ע חטא המרגלי במדבר, החטא שבו המרגלי דברו דבה על האר,

קרא עוד

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת לימודי החוג לפסיכולוגיה תואר שני במרכז האוניברסיטאי

קרא עוד

נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום

נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום הוצאתו. במידה ולא התחלתם לבנות תוך שנה אחת מיום הוצאת

קרא עוד

rr

rr / המוסד לביטוח ומי מינהל הגמות תביעה לתשלום מענק לחייל משוחרר שעבד ב"עבודה מועדפת (כולל שירות ומי) נדרשת" חובה לצרף לטופס זה צילום תעודת השחרור מצה"ל, או מסמך אחר מן הצבא המעיד על תאריך שחרור משירות חובה.

קרא עוד

פרויקט שורשים דמות

פרויקט שורשים דמות פרויקט שורשים דמות בחייכם אודות דמות פרק זה בעבודת השורשים יכלול מידע אודות הדמות שנבחרה מצד ההורים. הפרק יכיל תקציר רגיל ]רשות[ או מעוצב ]רשות[, טקסט ]חובה[, תמונות ]רשות אבל ]רשות [. רצוי מאוד[, אלבום-מצגת

קרא עוד

פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם

פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם ב ש יב ה טו ב ה, ז ק ן ו ש ב ע, ו י א ס ף א ל ע מ יו.

קרא עוד

"צעדת השיבה הגדולה": אירועי 13 באפריל 2018

צעדת השיבה הגדולה: אירועי 13 באפריל 2018 צעדת השיבה הגדולה" :" צעדת השיבה הגדולה " : תמונת מצב, מאזן ביניים" י ו ם ש י ש י ש ל ש ר י פ ת" א י ר ו ע י 13 ב א פ ר י ל 2018 15 ב א פ ר י ל 2018 1 עיקרי תמונת המצב ביום שישי 13 ב א פ ר י ל 2018 י ו

קרא עוד

שיעור מס' 6 – סבולות ואפיצויות

שיעור מס' 6 – סבולות ואפיצויות שיעור מס' 6 סבולות ואפיצויות Tolerances & Fits Tolerances חלק א' - סבולות: כידוע, אין מידות בדיוק מוחלט. כאשר אנו נותנים ליצרן חלק לייצר ונותנים לו מידה כלשהי עלינו להוסיף את תחום הטעות המותרת לכל מידה

קרא עוד

Microsoft Word - Ass1Bgu2019b_java docx

Microsoft Word - Ass1Bgu2019b_java docx ת ר ג י ל 1 ב ק ו ר ס מ ב ו א לתכנות 202.1.9031 JAVA סמסטר ב, ת נ א י ם ו ל ו ל א ו ת תאריך אחרון להגשה בציון מלא : 02.04.19 עד שעה : 23:55, כ ל יום איחור ל א מ א ו ש ר א ו ח ל ק ממנו מודריד 10 נקודות

קרא עוד

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C>

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C> Page 1 of 5 נתוני האמת: זינוק במספר החרדים שעובדים ומשרתים נתונים מנפצי מיתוסים שמפרסם מוסד שמואל נאמן, מראים כי חל גידול של מאות אחוזים בגיוס לצבא, לשירות האזרחי ובהשתלבות חרדים בשוק העבודה. ח"כ אורי

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

(Microsoft Word - \372\342\345\341\372 \344\362\345\372\370\351\355 3[1].doc)

(Microsoft Word - \372\342\345\341\372 \344\362\345\372\370\351\355 3[1].doc) בג"צ 3368/10 בג"צ 4057/10 בבית המשפט העליון בירושלים בשבתו כבית משפט גבוה לצדק משרד האסירים הפלסטיני ואח' ע"י ב"כ עו"ד סמדר בן-נתן העותרים בבג"צ 3368/10 - נגד- שר הביטחון ואח' ע"י מחלקת הבג"צים, פרקליטות

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint הסכם קיבוצי 14/7/2016 לעובדים בדירוג המנהלי ובדירוג המח"ר אוגוסט 2016 האם השינויים בהסכמי המסגרת שהסתדרות המעוף עשתה לאורך השנים, שיפרה את שכר העובדים ברשויות המקומיות? 3.6% הסכם מיום 31.01.2001 הסכם מיום

קרא עוד

Algorithms Tirgul 1

Algorithms Tirgul 1 - מעגלי אוילר ומסלולי אוילר תרגול 1 חידה: האם אפשר לצייר את הציורים הבאים בלי להרים את העיפרון מהנייר? 1 קצת אדמיניסטרציה אופיר פרידלר ophir.friedler@gmail.com אילן כהן - ilanrcohen@gmail.com שעות קבלה

קרא עוד

תאריך הבחינה 30

תאריך הבחינה   30 אוניברסיטת בן-גוריון בנגב מדור בחינות 9//8 תאריך הבחינה : ד"ר ס. סמית, דר' דבורה שמות המורים : פרץ, פרופ' גריגורי דרפל מבחן ב: חדו"א ג' --9 מס' הקורס: מיועד לתלמידי: ביולוגיה, כימיה וגאולוגיה ב מועד: א

קרא עוד

נהג, דע את זכויותיך! 1 עי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד האיגוד המקצועי שלך! מען - הא

נהג, דע את זכויותיך! 1 עי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד האיגוד המקצועי שלך! מען - הא נהג, דע את זכויותיך! 1 איגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען אהא 2 נהג! דע את זכויותיך! אין זה סוד, שמעבידים רבים אינם משלמים את המעט שמגיע

קרא עוד

מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: סמסטר: א תשע"ח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מו

מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: סמסטר: א תשעח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מו מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: 26.01.2018 2 סמסטר: א תשע"ח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מורכבת מ- 6 שאלות. כל שאלה מזכה ב- 20 נקודות כך הנקודות

קרא עוד

חשבונאות ניהולית שיעור תמחיר ABC תמחיר זה אומר כי בגלל שלאורך השנים יותר משמעותיות מאשר בעבר צריך למדוד אותן בצורה טובה יותר לוקחים את העלוי

חשבונאות ניהולית שיעור תמחיר ABC תמחיר זה אומר כי בגלל שלאורך השנים יותר משמעותיות מאשר בעבר צריך למדוד אותן בצורה טובה יותר לוקחים את העלוי חשבונאות ניהולית שיעור..0 תמחיר ABC תמחיר זה אומר כי בגלל שלאורך השנים יותר משמעותיות מאשר בעבר צריך למדוד אותן בצורה טובה יותר לוקחים את העלויות העקיפות שיש בחברה ו, בגלל סיבות טכנולוגיות, העלויות העקיפות

קרא עוד

שעור 6

שעור 6 שעור 6 Open addressing אין רשימות מקושרות. (נניח שהאלמנטים מאוחסנים בטבלה עצמה, לחילופין קיים מצביע בהכנסה המתאימה לאלמנט אם אין שרשור). ב- addressing open הטבלה עלולה להימלא ב- factor α load תמיד. במקום

קרא עוד

Microsoft Word - mimun-kraus-test2.doc

Microsoft Word - mimun-kraus-test2.doc ב"ה בוחן במימון מספר קורס: 03-01-911-74 אסור להשתמש בחומר עזר. מותר להשתמש בלוחות ההיוון ובמחשב כיס. יש לענות על כל אחת מהשאלות הבאות. ניקוד זהה לכל השאלות. משך הבוחן שעה וחצי. 1) לקחת הלוואה בסך 10,000

קרא עוד

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה המחלקה להוראת המדעים, נעמה בני מכון ויצמן למדע בקרב מבוגרים: בקרב מבוגרים הקביעה מבוססת מעשים/תוצרים/ביצועים. אנשים אלו הוכיחו במעשים/ביצועים/תוצרים פעולות

קרא עוד

עתמ (ת"א) 1985/06 הרמתי ינון נ' עיריית תל אביב בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט ד"ר ורדי קובי בתי המשפט עת

עתמ (תא) 1985/06 הרמתי ינון נ' עיריית תל אביב בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט דר ורדי קובי בתי המשפט עת בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט ד"ר ורדי קובי בתי המשפט עתמ 001985/06 בעניין: הרמתי ינון ע"י ב"כ עו"ד טלבי נ ג ד 1. עיריית תל-אביב 2. מנהל הארנונה בעיריית תל-אביב

קרא עוד

Microsoft Word - teachmodel1.doc

Microsoft Word - teachmodel1.doc דגמי הוראה תכנון שיעור נושא השיעור: אסטרטגיות לחישוב נפח תיבה כיתה: ד נושא בתכנית הלימודים: נפח תיבה (עמוד 92) מיומנויות מתכנית הלימודים: פיתוח ראייה מרחבית - קשרים בין מודל דו-ממדי למודל תלת-ממדי והתנסות

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint התחדשות עירונית שער יוספטל כנס תושבים 7.12.2017 מה במפגש? התחדשות עירונית בבת ים שלבי התכנון תיאור המתחם והסביבה הצגת עקרונות התכנון עקרונות שלב היישום מילוי שאלון ודיון בקבוצות.1.2.3.4.5.6 מהי התחדשות

קרא עוד

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc)

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc) הצעה לפתרון שאלון א, חורף 2011 נכתב ע"י עידית גולץ (מורה ורכזת עברית) וארנון דותן (מורה בלחמן). פרק א הבנה והבעה (50 נקודות).1 קהל היעד, הנמענים תפקיד הלשון העברית פן אחד היהודים בארץ מפתח להקמת חברה מלוכדת

קרא עוד

בארץ אחרת

בארץ אחרת בארץ אחרת כתבה טל ניצן איירה כנרת גילדר הוצאת עם עובד בע"מ 3112 על הספר זהו סיפור על ילדה שמגיעה יחד עם הוריה לעיר גדולה בארץ ארץ חדשה. הסיפור כתוב בגוף ראשון ומתאר חוויות ראשונות מן העיר הגדולה: גודלה

קרא עוד

מקביליות

מקביליות תכונות שמורה Invariant Properties גרא וייס המחלקה למדעי המחשב אוניברסיטת בן-גוריון 2 בדיקות מודל Checking( )Model מערכת דרישות מידול פירמול בדיקות מודל )Model Checking( מודל של המערכת תכונות פורמליות סימולציה

קרא עוד

1

1 איך לבנות שגרות ניהוליות? מה זה שגרות ניהוליות? פעולות המבוצעות ב קבועה, לצרכי ניהול משימות ואנשים. למה זה חשוב? ניהול עם שגרות קבועות ועקביות מאופיין בסדר, ארגון ושליטה. השגרות מאפשרות למנהל להיות בקיא

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint פותחים את שנת הלימודים בבן גוריון רחובות שנת הלימודים החלה באווירה נינוחה, נעימה ומכילה. בכל כיתות בית הספר החלו בפעילויות הכרות. כמו כן, מורות בית הספר הציגו את התכנים הנלמדים בכל כיתה ובכל מקצוע, את

קרא עוד

Microsoft Word - בעיות הסתברות 1.doc

Microsoft Word - בעיות הסתברות 1.doc תרגול בעיות הסתברות. גולן מטיל פעמים קובייה הוגנת, מה ההסתברות שבכל אחת מהפעמים יקבל תוצאה שונה? () () () הילה קוראת ספר לפני השינה פעמים בשבוע, יוני סופר כבשים לפני השינה פעמים בשבוע, מה הסיכוי שהיום

קרא עוד

הטכניון מכון טכנולוגי לישראל אלגוריתמים 1 )443432( סמסטר חורף הפקולטה למדעי המחשב תרגול 9 מסלולים קלים ביותר תרגיל APSP - 1 עד כה דנו באלגור

הטכניון מכון טכנולוגי לישראל אלגוריתמים 1 )443432( סמסטר חורף הפקולטה למדעי המחשב תרגול 9 מסלולים קלים ביותר תרגיל APSP - 1 עד כה דנו באלגור תרגול 9 מסלולים קלים ביותר תרגיל APSP - 1 עד כה דנו באלגוריתמים לפתרון בעית מסלולים קלים מציאת מסלולים קלים ביותר מצומת ביותר ממקור יחיד. כלומר, V לכל צמתי הגרף. בעיה אחרת הקשורה לבעיה זו היא בעית ה-(

קרא עוד

נספח א': קורות חיים )למרצה ומרצה בכיר( מודל להגשת קורות חיים ורשימת פרסומים הערות מבוא )כל הנכתב להלן בלשון זכר מכוון גם לנקבה( 1. קורות חיים )CV( וסי

נספח א': קורות חיים )למרצה ומרצה בכיר( מודל להגשת קורות חיים ורשימת פרסומים הערות מבוא )כל הנכתב להלן בלשון זכר מכוון גם לנקבה( 1. קורות חיים )CV( וסי נספח א': קורות חיים )למרצה ומרצה בכיר( מודל להגשת קורות חיים ורשימת פרסומים הערות מבוא )כל הנכתב להלן בלשון זכר מכוון גם לנקבה( 1. קורות חיים )CV( וסיכום פעילות מקצועית יוגשו בדפוס, על פי הפורמט שלהלן,

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation עיניים נוצצות אתגר קרת תוכן העלילה זה סיפור על ילדה שאהבה, יותר מהכל, דברים נוצצים. היתה לה שמלה עם נוצצים, וגרביים עם נוצצים, נעלי בלט עם נוצצים. ובובה כושית שקראו לה כריסטי, על שם העוזרת שלהם, עם נוצצים.

קרא עוד

<4D F736F F D20EEE4F4EA20EEE0E420F9ECE5F9E9ED20E5F9E1F22E646F63>

<4D F736F F D20EEE4F4EA20EEE0E420F9ECE5F9E9ED20E5F9E1F22E646F63> 1 ----- ואלה עיקריו של המהפך במתמטיקה - 1 הוא המספר האי רציונלי היחידי, וכל שאר המספרים הם רציונליים. בפיסיקה - מסלולי התנועה הטבעיים של כוכבים, הם מסלולים בורגיים. בגיאומטריה - פאי משתנה ואינו קבוע. המהפך

קרא עוד

חלק א' – הקדמה

חלק א' – הקדמה ספרות עזר: סירס-זימנסקי/פיסיקה תיכונית, קול וחום, פרקים ו- ; 3 חשמל ומגנטיות א', 5.8 Resnick & Halliday /Physics, part I,.4 Sears & Zemansky /Univesity Physics, 15.1, 16.6, 17.10, 8.8-8.9.1..3 מבוא מצבי

קרא עוד

תוכנית הוראה תשע"א, לפי מרצה

תוכנית הוראה תשעא, לפי מרצה מבנה הלימודים תוכנית לימודים במ"א תשע"ג תוכנית לימודים מחייבת למחזור תשע"ג נא לשמור עד סיום הלימודים קורסי חובה של המגמה חובת בחירה קורסי מחקר )ראה פירוט( )ראה פירוט( )חובה לכולם בשנה ב( שיטות מחקר )88

קרא עוד

תרגיל 5-1

תרגיל 5-1 תרגיל 1 יחסי העדפה, פונקציות תועלת, עקומות אדישות וקווי תקציב כל השאלות להלן מתייחסות לצרכן שהעדפותיו מוגדרות על סלי צריכה של שני מוצרים. העדפות אלה הן רציונאליות (ז"א, מקיימות את תכונות השלמות והטרנזיטיביות).

קרא עוד

Microsoft Word - solutions.doc

Microsoft Word - solutions.doc תחרות גיליס 009-00 הרי פוטר הגיע לחנות הדובשנרייה בהוגסמיד. הוא מגלה, שהכסף שלו מספיק בדיוק ל- סוכריות קוסמים ול- 5 קרפדות שוקולד, או בדיוק ל- 0 קרפדות שוקולד ול- 0 נשיקות מנטה, או בדיוק ל- 45 נשיקות מנטה

קרא עוד

תוכן העניינים

תוכן העניינים הוצאת חושבים קדימה הילה קדמן # חלק ב יעוץ מקצועי: חיים אברבוך מותאם לתכנית הלימודים החדשה בבתי הספר התיכוניים מהדורה חמישית הוצאת חושבים קדימה ת.ד. 1293 רעות 71908 www.kadman.net הילה קדמן 0522 525527

קרא עוד

פרויקט "רמזור" של קרן אביטל בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו

פרויקט רמזור של קרן אביטל בס ד מערך שיעור בנושא: פונקציה טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנושא הפונקציות הנלמד בכתה ט' בכל הרמות. עזרי ההוראה בהם נשתמש: מחשב, ברקו, דפי עבודה

קרא עוד

Microsoft Word - Fruit Council Regulation-1976, Dinim v.15 p doc

Microsoft Word - Fruit Council Regulation-1976, Dinim v.15 p doc ו( תקנות מועצת הפירות (ייצור ושיווק) (סדרי דין בפני ועדת קנסות), התשל"ו- 19761 בתוקף סמכותי לפי סעיף ( 48 לחוק מועצת הפירות (ייצור ושיווק), התשל"ג- 1973 (להלן - החוק), ובתוקף שאר הסמכויות הנתונות לי לפי

קרא עוד

אוניברסיטת בן-גוריון המחלקה למדעי המחשב בוחן במבנים בדידים וקומבינטוריקה פרופ' מתיא כ"ץ, ד"ר עופר נימן, ד"ר סטוארט סמית, ד"ר נתן רובין, גב'

אוניברסיטת בן-גוריון המחלקה למדעי המחשב בוחן במבנים בדידים וקומבינטוריקה פרופ' מתיא כץ, דר עופר נימן, דר סטוארט סמית, דר נתן רובין, גב' אוניברסיטת בן-גוריון המחלקה למדעי המחשב בוחן במבנים בדידים וקומבינטוריקה 0-- פרופ' מתיא כ"ץ, ד"ר עופר נימן, ד"ר סטוארט סמית, ד"ר נתן רובין, גב' יעל שטיין טל באומל, לילך חייטמן-ירושלמי, נתי פטר, ד ר סטוארט

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 מיהו מהנדס המערכת? סיפורו של פיתוח מסלול הכשרה יובל קורן*- ראש תחום פיתוח למידה, מאי 2011 הבטחתי בכנס ערוץ תקשורת למתעניינים- סלולארי רפאל 052-4291457 * מטרות ההרצאה חשיפה לפרויקט פיתוח הדרכה בעולם תכן

קרא עוד

<4D F736F F D20F2E1E5E3E420EEE7E5E9E1E5FA20E0E9F9E9FA2E646F63>

<4D F736F F D20F2E1E5E3E420EEE7E5E9E1E5FA20E0E9F9E9FA2E646F63> עבודת הגשה בפרויקט: מגיש: יובל מרגלית כיתה: י' 4 בי"ס: אורט" מילטון" בת ים תאריך: 31-5-2009 .1 מקום ההשמה בו הייתי הינו שירותי כבאות והצלה בעיר בת ים. שירותי הכבאות בבת ים, הינם חלק משירותי הכבאות הארצית

קרא עוד

שיעורים מצולמים במדע וטכנולוגיה לחטיבת הביניים חומרי עזר למורה: שיעורים מצולמים ועיבודם הדידקטי כיתה: ח ידע קודם: כוחות ושקול כוחות, החוק השלישי של ני

שיעורים מצולמים במדע וטכנולוגיה לחטיבת הביניים חומרי עזר למורה: שיעורים מצולמים ועיבודם הדידקטי כיתה: ח ידע קודם: כוחות ושקול כוחות, החוק השלישי של ני שיעורים מצולמים במדע וטכנולוגיה לחטיבת הביניים חומרי עזר למורה: שיעורים מצולמים ועיבודם הדידקטי כיתה: ח ידע קודם: כוחות ושקול כוחות, החוק השלישי של ניוטון חוק המנוף ומנופים מסוג ראשון מטרות השיעור: להדגים

קרא עוד

ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י

ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י א. ש ח ק ן ב. ת ומ ך ג. ש ומ ר ד. א וה ד ה.ע וב ד ש

קרא עוד

מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יו"ר הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמ"ש הועדה: עו"ד חן אבי

מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יור הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמש הועדה: עוד חן אבי מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יו"ר הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמ"ש הועדה: עו"ד חן אביטן מפקח בניה: מר דימיטרי חנוכייב נכתב בסיוע גבי בנדרסקי

קרא עוד

Faculty of Social Sciences The Louis and Gabi Weisfeld School of Social Work הפקולטה למדעי החברה בית הספר לעבודה סוציאלית ע"ש לואיס וגבי וייספלד הנחיו

Faculty of Social Sciences The Louis and Gabi Weisfeld School of Social Work הפקולטה למדעי החברה בית הספר לעבודה סוציאלית עש לואיס וגבי וייספלד הנחיו הנחיות לכתיבת הצעת תזה מלאה הצעת המחקר צריכה להיות מנוסחת באופן מדויק וברור. עליה להוביל את הקורא ברצף לוגי מהרקע והמטרה ועד לשיטת הביצוע, משמע על הקורא להבין מהי שאלת המחקר וכיצד הוא יבוצע. המראה החיצוני

קרא עוד

(Microsoft PowerPoint - \347\357 \371\370\351\351\341\370)

(Microsoft PowerPoint - \347\357 \371\370\351\351\341\370) דילמות בחיי ו של CFO חן שרייב ר, CFO ACE AUTO DEPOT LTD. כנס אילת, ספטמבר 2008 1 2 דור ההמשך מבפנים או מב חוץ? 1. דור ה המשך מבפנים או מבחוץ? עולות מספר שאלות: העדפה האם להעדיף מועמד לתפקיד CFO שגדל בארגון,

קרא עוד

תרגול מס' 7 – חזרה על MST ואלגוריתם Dijkstra

תרגול מס' 7 – חזרה על MST ואלגוריתם Dijkstra תרגול מס' 10 תכנון ליניארי תכנון לינארי הינו כלי שימושי במדעי המחשב. בקורס ראינו כיצד ניתן להציג בעיות שונות במסגרת תכנון לינארי. בנוסף, ראינו שימושים לדואליות של תוכניות לינאריות, אשר מקשרת בין בעיות

קרא עוד

א

א הקדימו נעשה לנשמע.רמב"ם הלכות תלמוד תורה, פרק א', הלכה ג' וחייב לשכור מלמד לבנו ללמדו, ואינו חייב ללמד בן חבירו אלא בחנם, מי שלא למדו אביו חייב ללמד את עצמו כשיכיר שנאמר ולמדתם אותם ושמרתם לעשותם, וכן

קרא עוד

שבוע 4 סינטקס של HACK ASSEMBLY ניתן להשתמש בשלושה אוגרים בלבד:,A,D,M כולם בעלי 16 ביטים. M אינו אוגר ישיר- הוא מסמן את האוגר של ה RAM שאנחנו מצביעים ע

שבוע 4 סינטקס של HACK ASSEMBLY ניתן להשתמש בשלושה אוגרים בלבד:,A,D,M כולם בעלי 16 ביטים. M אינו אוגר ישיר- הוא מסמן את האוגר של ה RAM שאנחנו מצביעים ע שבוע 4 סינטקס של HACK ASSEMBLY ניתן להשתמש בשלושה אוגרים בלבד:,A,D,M כולם בעלי 16 ביטים. M אינו אוגר ישיר- הוא מסמן את האוגר של ה RAM שאנחנו מצביעים עליו כרגע )A מצביע עליו(. יש שני סוגי פקודות, פקודת

קרא עוד

No Slide Title

No Slide Title כיצד לכ ת וב עבודה מדעית? ד ר דוד פסיג אוניברסיטת בר-אילן http://www.passig.com http://faculty.biu.ac.il/~passig ראש י פרקי ם ע מוד ש ע ר ת מ צ י ת ת וכן העני ינים מב ו א רק ע ת יאו רטי שא ל ו ת ו הש ע

קרא עוד

מועצה מקומית אפרת

מועצה מקומית אפרת פרוטוקול ישיבת מועצה שלא מן המניין לאישור תקציב 2016 יום שני, ח' בשבט, ה'תשע"ו, 18 בינואר 2016 נוכחים: עודד רביבי יהודה שוויגר מנחם שפיץ מיכאל דהן דובי שפלר אבי חדידה אורית סמואלס דורון כהן נעמה טל - ראש

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז יום עיו ן רכ זי/ תו עב רית: הבנת הנק ר א, הבעה ולשון 17.11.09 ל' חשון תש"ע ברוכ ים/ תו המצטר פים/ תו רכ זות חד שות רכ זות בבתי ספר ח דשים ד עולות קומה ב/מרש ת אור ט י שר אל: "ר נו ר ית גנץ אבישג גורדון

קרא עוד

תכנית לימודים לקורס מורי דרך מוסמכים

תכנית לימודים לקורס מורי דרך מוסמכים החוג לגאוגרפיה ולימודי סביבה החוג לארכיאולוגיה בית הספר לתיירות בישראל תואר ראשון למורי דרך בחוג לגאוגרפיה סביבה ובחוג לארכיאולוגיה ולימודי מטרת התוכנית החוג לגאוגרפיה ולימודי סביבה והחוג לארכיאולוגיה

קרא עוד

תוכן העניינים

תוכן העניינים הוצאת חושבים קדימה הילה קדמן חלק ב יעוץ מקצועי: חיים אברבוך מותאם לתכנית הלימודים החדשה בבתי הספר התיכוניים מהדורה חמישית הוצאת חושבים קדימה ת.ד. 1293 רעות 71908 www.kadman.net הילה קדמן 0522 525527 kadman11@gmail.com

קרא עוד

תרגול 1

תרגול 1 תרגול rcsin d rcsin t d שאלה חשב את האינטגרלים המסוימים הבאים: sin cos d rcsin d sin cos d א ב ג פתרון שאלה סעיף א נציב dt sin d t cos עבור נקבל t cos cos עבור נקבל sin cos d tdt סעיף ב נפתור תחילה בעזרת

קרא עוד