מאמר ראשי על נזירות בא"י ההתחלה: אנטוניוס ופחומיוס אנטוניוס נחשב כאבי הנזירות כי הוא הנזיר המתועד הראשון )כנראה שהיו לפניו(. בילה 80 שנים בהתבודדות בש

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "מאמר ראשי על נזירות בא"י ההתחלה: אנטוניוס ופחומיוס אנטוניוס נחשב כאבי הנזירות כי הוא הנזיר המתועד הראשון )כנראה שהיו לפניו(. בילה 80 שנים בהתבודדות בש"

תמליל

1 מאמר ראשי על נזירות בא"י ההתחלה: אנטוניוס ופחומיוס אנטוניוס נחשב כאבי הנזירות כי הוא הנזיר המתועד הראשון )כנראה שהיו לפניו(. בילה 80 שנים בהתבודדות בשני פרקי זמן. פרק - 1 באזור מדברי, מדרום מערב לדלתא של הנילוס. הוא היה אז בגיל 20. המעבר התרחש בעקבות חזיונות שהיו לו. התבודד במערה בוואדי - בהתבודדות מוחלטת. עד שפעם עברה שיירה של נוודים מקומיים, שספרו עליו ובעקבותיו באו אחרים. במחצית שנייה של המאה - 3 מתהווה בוואדי ניטרון מרכז של מתבודדים. עדין לא מאורגנים. נקראים הרמיטים. הרמוס = מדבר. לפעמים נקראים אנכורטים = מחוץ לתחום העיר )כורה - תחום העיר(, כלומר ברחו למדבר. לעתים נקראו מונכוי או ברבים מונכוס = חיים לבדם )מונוס=אחד(. הם מתקשרים עם אנטוניוס, מדברים אתו קצרות. חולפות שנים ואנטוניוס מרגיש שההתבודדות כבר לא מבודדת והוא עוזב לאלכסנדריה, היא מרכז הציוויליזציה של מצריםומחליט להיות מרטיר אך לא מצליח. הוא מוכר את רכוש הוריו לאחותו וחוזר לפרק 2 במדבר - הפעם בין הנילוס ומפרץ סואץ. שם הוא באמת לבד, אך מוכר וידוע ואנשים באים במכוון לפגוש אותו. הוא מת ונקבר בוואדי ניטריה בו ישנם היום מנזרים רבים והראשי נקרא ע"ש(. אחד המבקרים אצל אנטוניוס, פחומיוס, היה חייל מצרי בצבא הרומי שהגיע לדרגה גבוהה. ב , בזמן הרדיפות האחרונות בימי דיוקלטיאנוס, נאלץ לעזוב את הצבא, הגיע למדבר וישב כ- 5 שנים בתא סמוך לאנטוניוס. אז החליט לחזור לביתו שבדרום מצרים והקים 1 מנזרים במרחב עירו שנקראים מונסטריון - מקום בו המתבודדים יכולים לחיות כקהילה, עם סדר, ארגון והיררכיה )שאב זאת משירותו הצבאי(. הנזירים נקראו אדולפוס )Adolfos( - כלומר אחים. בראש המנזרים של הרשת עומד אבא, לא במובן של פטרוס )סלע( אלא אבא בארמית. כעת יש אבא ואחים כלומר: קהילה. נותן להם תקנון )בלטינית = רגולה( שמעצים את תרומתו לנזירות. פחומיוס מייסד את המנזר הראשון בעולם. עד פחומיוס ישנם נזירים. ממנו ואילך זו כבר נזירות. מדובר על שנות של המאה - 4 במקביל למהפכה הנוצרית של קונסטנטין. הסיבות לבריחה היו כלכליות, בעיקר מפני נושים של מסים וחובות. רק אח"כ התפתחה ההילה האמונית של חיקוי ישו במדבר, ניסיון ע"י השטן, חיבור עם יוחנן המטביל במדבר. כאשר תמו הרדיפות הנזיר נהפך תחליף למרטיר. אורח חייו הופך מודל להערצה ומודל של מנהיגות אלטרנטיבית גם מחוץ לכנסייה, בארגון החיים הכנסייתי-העירוני. הכנסייה הבינה שכדאי להצטרף אליהם ולא להילחם בהם וכך הפכה לארגון החזק, העשיר והמשפיע ביותר במערב. היא ניצלה את עוצמתם הרוחנית של הנזירים לצורכי הפצת הדת, חיזוק הדת וכו'.

2 הנזירות בארץ ישראל: ראשון הנזירים במדבר יהודה - חריטון - מבשר הנזירות מקים בוואדי קלט, בעין פארה. הקים את הלאורה, מקום ההתבודדות הראשון. היה כריזמטי מאוד ואסף סביבו קבוצה של נזירים. תלמידו של חריטון, אבתמיוס, הקים בסוף המאה ה- 4 מנזרים ואחד מתלמידיו הבולטים של אבתמיוס, סבאס - הקים מנזר גדול ומפואר - מרסבא בנחל קדרון. ב- 455 הקים הנזיר גרסימוס את המנזר בדיר חג'לא ויצר דפוס חדש של מנזרים. המנזרים מחולקים ל- 3 דפוסים: הרמיטים, לאורה - בה חיים כל השבוע בהתבודדות, אוכלים לחם ותמרים, ונפגשים פעם בשבוע לתפילה, וקונוביום - מנזר שיתופי. ההגעה אליו ע"י רשת שבילים והאוכל בו מבושל. חשיפת המקומות הקדושים ע"י הלנה, כמו מקום לידתו של ישו, מקום קבורתו, עלייתו לשמים. הארץ הזו עוברת תהליך מואץ של הפיכה לחלל קדוש. הנזירות מלווה תהליך זה מראשיתו. מדבר יהודה קרוב לי-ם. הילריון: הנזיר הראשון בא"י ) (. נולד באזור עזה וכשבגר נשלח למצרים ללמוד משפטים )סביב 315(, שם נתפס לנזירות. הוא הלך למדבר לראות את ההרמיטים, שם פגש את אנטוניוס והפיץ את הנצרות במרחב צפון מערב הנגב. עבר בחיפושיו אחר מקום אידיאלי להתבודדות במדינות שונות ומת בקפריסין. חרטיטון: הנזיר השני, שמגיע בימי קונסטנטין מאסיה הקטנה סביב 325 לירושלים ומשם מחפש מקום לברוח אליו ובוחר בואדי פארה )חלק עליון של קלט( ושם מתבודד במערה.. לאט לאט מתגבשים סביבו נזירים ואז מבקשים ממנו תקנון. הוא נותן תקנון וממציא צורת חיים שנקראת לאורה )ביוונית=שביל צר, אולי הכוונה לשביל שמחבר בין המערות(. יש קו התוחם את המערכת הזו, לעתים מסומן בגל אבנים. הנזירים מתכנסים בימי שבת וראשון במרכז הלאורה, בה יש כנסייה, חדר אוכל לתפילה ולסעודת אחווה ואז חוזרים לתאים. בתקנון שלו נקבע שצריכים לעבוד לדוגמא בקליעת סלים ומזה התפרנסו. אחרי זו קמו לאורות נוספות. חריטון, לאחר זמן, עוזב את נזיריו והולך להתבודד במצודה חשמונאית - מצודת דוק מעל יריחו. שם מקים מנזר נוסף בשם דוקה, שננטש עם הכיבוש הפרסי. המנזר יושב מחדש בתקופה הביזנטית ונקרא קרנטל. גם משם ברח, והקים לאורה שלישית במדבר תקוע. שם מת ונקבר במערה על שמו. אבתימיוס, מאה חמישית מנזר אבתימיוס - יש יותר מנזרים אבל לא כתבו עליהם ולכן אין לנו מידע עליהם. הנזיר הראשון שאנו יודעים עליו פרטים, שנכתבו ע"י קירליוס מבית שאן במאה 6.

3 היה מוסמך לכמורה עוד מארמניה. הגיע לא"י כצליין והקים את המנזר במישור האדומים כלאורה - על דרך הצליינים יריחו-ירושלים. מתוך הנזירים שחיו אצלו במנזר, 12 הפכו להיות בישופים, מעיד על כך שאבתימיוס מוערך מאד וגם שהכנסיה הכניסה את הנזירות פנימה אחרי ועידת ניקיאה, כאשר הנצרות הפכה לדת המדינה. השתתף באפסוס ובחלקדון בה דיברו על התזיס - הטבע של המשיח. הנזירים מלאו תפקיד מרכזי בויכוחים התיאולוגים הללו. ביניהם גם אבתימיוס. בימי התבודדותו, בימי הועידות הנ"ל, בקרה בא"י הקיסרית תיאודוקיה - אשת תיאודוסיוס השלישי ונשארה פה )441(. אישה מעניינת ומאד דתייה. דוגמא לעוצמת הנזירים היא ההתייעצות שלה עם הנזירים כאשר התנגדה לסאגת הטבע של ישו, שקרע את הכנסייה. היא האמינה בטבע אחד = מונופיזיס. אבתימיוס לא רוצה להיפגש עם אישה פנים אל פנים ומאחורי קיר אמר לה שעליה לקבל שני טבעים משולבים ואם תקבל הבת שלה תחזור מהשבי. בימי יוסטיאנוס, אמצע מאה % מהבישופים היו נזירים. בא"י זה בא לידי ביטוי יתר כי א"י היא קדושה וההתבודדות קדושה יותר. סבאס, מרסבא - מאה שישית: סבאס בילה כנזיר באבתימיוס ויצא להתבודד במדבר. זהו דפוס קבוע: מייסד מנזר הוא נזיר שעזב את הלאורה. סבאס הלך לנחל קדרון, שם מצא מערה בה התבודד. היום קיים מנזר על שמו בצדה השני של המערה. הקים 10 מבאגן הקדרון, חלקם לאורות, חלקם קונוביומים. סבאס היה גם פוליטיקאי ויצא 3 פעמים לקונסטנטינופול כנציג פטריארך ירושלים. הצליח לאסוף כסף לבניית כנסיית אניאה. הקבר של סבאס: שרידיו נלקחו במאה 12 ע"י הצלבנים לוונציה ונשארו שם עד בעקבות ועידת ותיקן - 2 האפיפיור החזיר גופתו לכנסייה היוונית אורתודוכסית כחלק מנסיונות ההשלמה עם העולם הנוצרי. גופתו החנוטה נמצאת בארון שבכנסייה על שמו. מרסבא - נוסד ב- 486 והיה הלאורה הגדולה ביותר. תיאודוסיוס - מייסד מנזר ליד בית סחור. מרטיריוס - מייסד מנזר מפואר בלב לבה של מעלה אדומים. משם מונה לארכיבישוף של ירושלים. מנזר גראסימוס בדיר חגלה. מנזר גיאורגיוס מכוזיבא בנחל קלט מנזר יוחנן המטביל בקאסר אל יהוד. בסה"כ מפת המנזרים בא"י במאה - 6 מלאה מנזרים. יש מקום התבודדות נוסף במדבר סיני. מנזר הסנה ומהמאה 10 נקרא סנטה קטרינה.

4 הרוב המכריע של הנזירים נולדו מחוץ לא"י, דבר בעל השפעה על הארגון הכנסייתי. המקורות הפיננסים להקמת המנזרים: רוב המנזרים הוקמו ע"י תרומות של צליינים והרי מנזרים לא עולים הרבה. נתון נוסף: החוק האזרחי קבע שאדם שמת ללא יורשים - רכושו עובר לכנסייה והיא תומכת במנזרים. גם השלטונות הביזנטים עודדו ההתיישבות הנזירית כאנשים נאמנים באזור החיץ שיוכלו להגן בגופם הן מפני פשיטות שוד של בדואים שחיו במדבר והן מפני האויב הפרסי ממזרח. החל משלב מסוים היא אף שלחה למנזרים הללו למשך תקופה מסוימת אנשים שרצו להתקדם בהיררכיה הכנסייתית, כביכול כדי לזכך את נשמתם אבל למעשה כדי להגן על הגבול. בשלב מסוים לא ניתן היה לאנשי דת לקבל תפקיד נכבד בכל כנסיה או מנזר אם לא שהו זמן מסוים במדבר. לפיכך הייתה במדבר תנועת אנשים שלא ניזונה רק מן מהרצון האינדיווידואלי להתאחד עם אלוהיהם. תוספת בקיצור של מושגים: הנזירות הביזנטית במדבר נחלקת לשלוש צורות חיים שהיו נפוצות בתקופה: הנזירים ההרמיטים היו נזירים מתבודדים שהתיישבו להם במערה או בכוך התבודדות כלשהו ולא קיימו כל קשר עם קהילה או ארגון כלשהו. דוגמאות: מרטיריוס וסבאס בתחילה, חריטון ועוד. נזירי הלאורות היו נזירים שחיו כנזירים הרמיטים בתאי התבודדות במקומות שונים במדבר, אך בד בבד היו קשורים לקהילה כלשהי. היו מגיעים ללאורה מדי פעם, בדרך-כלל בימי ראשון לתפילות ולעתים כדי לקבל אספקה. במדבר-יהודה היו כמה לאורות גדולות מאד שלעתים אכלסו עד כמה מאות נזירים. בנזירות הקוינוביונית )ביוונית( חיו נזירים בדגם של קהילה שיתופית במנזר סגור. הם התגוררו במנזר שהיה נתון לאחריות ראש המנזר, אכלו והתפללו יחד. קץ הנזירות במדבר-יהודה: עם הפלישה הפרסית ב במשך כל התקופה הביזנטית בארץ-ישראל נמנעו הפרסים מלחדור לתחומי הארץ, למעט בשנה זו. הם כבשו את הארץ לתקופה קצרה מאד - שנה או שנתיים, הרגו וטבחו בתושבי הארץ הנוצרים ועשו שמות בכנסיה הנוצרית ובעיקר בנזירים ובכנסיות. היהודים בארץ תמכו בפלישת הפרסים וסייעו להם במלחמתם, בעיקר בגליל. למזלם, עם תום הכיבוש הפרסי לבזנטים לא היה מספיק זמן לנקום בהם: מיד לאחר נסיגת הפרסים החלה כבר התקופה המוסלמית הקדומה. המוסלמים היו הרבה יותר ליברליים כלפי הנצרות וכלפי היהדות מאשר הפרסים. הם לא כל-כך פגעו בנוצרים אבל הם כמובן קידמו את הדת שלהם ובמשך יותר מ שנות שלטון מוסלמי הלכה הדת הנוצרית ונדחקה. רוב המנזרים שנעזבו וננטשו בפלישה הפרסית לא יושבו מחדש עם הזמן. אלה שכן יושבו מחדש אכלסו מספר קטן הרבה יותר של נזירים. בתקופה הצלבנית שנמשכה כשנה נעשה ניסיון לחזור וליישב חלק מהמנזרים, אך הוא דעך עם חזרת המוסלמים לארץ.

5 רק בשלהי התקופה הטורקית שבו מספר נזירים להקים חלק קטן מאד מהמנזרים המפוארים של התקופה הביזנטית. הגדול והחשוב בהם הוא מנזר מרסבא, מנזר יפהפה ומרשים הבנוי על מצוק נחל קדרון, מיושב ופעיל עד היום וכן סנט ג'ורג' בוואדי קלט ודיר חג'לה בבקעת-הירדן. הנחל יורד מאזור נווה יעקב בירושלים, ונשפך לבקעת הירדן באזור יריחו. אורכו כ- 30 ק"מ, עובר בקניונים עמוקים, כשהוא חוצה את מדרגת הכפיפה העליונה של מדבר יהודה, ואת חלקו הצפוני של מצוק ההעתקים. בנחל פרת נובעים שלושה מעיינות גדולים )ממערב למזרח(: עין פרת, עין מבוע )עין פואר( ועין קלט. ספיקתם המשותפת היא מאות מ"ק בשעה של מים מתוקים. מי המעיינות זורמים באפיק הנחל, ולכן הוא עשיר מאוד בצמחיה ובבעלי חיים כמו צבאים, ושפני סלעים. במצוק הנחל מצוי קן של עיט ניצי ובמי הנחל דגי חפף וצפרדעים. עין מבוע: המעיין האמצעי המכונה גם עין פואר. המעיין נובע לסירוגין, ובריכת המעיין מתמלאת ומתרוקנת מספר פעמים בשעה, בשל תכונת המסלע הקרסטי שבמקום. גם מי מעיין זה, בדומה למי עין פרת, הוזרמו עד מלחמת ששת הימים לירושלים. כיום המים זורמים ע"ג אמת בטון מודרנית שנבנתה על תוואי אמת המים הקדומה מימי בית שני שהובילה מים לארמונות הורדוס ביריחו. בברכות המעיין חיים שוכני מים מסוגים שונים, בהם דגים, סרטנים ושפיריות. בשנים האחרונות ניכר שינוי במבנה הצמחייה של עין מבוע, כאשר הקנים מתרבים מאוד סביבותיו ותופסים את מקומם של צמחים אחרים. מעיין שכבה, שנביעתו היא תוצאה של התחתרות הנחל בשכבות סלע הגיר הקשה של חבורת יהודה. מי המעיין הם בעלי מליחות נמוכה ביותר, עין פרת סיפק במשך עשרות שנים את מי השתייה של השכונות המזרחיות והצפוניות של ירושלים שפעל גם בתקופה הירדנית. בשלב מסויים צורפו גם מי עין מבוא )פואר( הקרוב. בסמוך למוצא המעיין נמצא בית משאבות ובו מכלול של בריכות שיקוע וסינון. כיום המים אינם ראויים לשתייה. עין קלט: הנמוך מבין שלושת מעיינות הנחל. המעיין הוא למעשה קבוצת נביעות בתוך בריכה טבעית, כאשר המים אל המעיין מוזרמים אליו במפל טבעי היורד מעין מבוע. כתובת לבונה הסכר, הטחנה והבוסתנים לבונה העו'תמני. צומח וחי בשמורה:

6 נתיבו הקצר ושופע המים של עין פרת ריכז בתוכו צומח מגוון ויצר מפגש בוטני מעניין בין אוכלוסיות צומח שונות. צומח נחלים וגדות - גרגיר נחלים, נענע משובלת, סמר ימי, הרדוף הנחלים, טיון דביק, סוף מצוי וקנה מצוי. ובינות כל הצומח הזה שוכנות האילניות הירוקות ואליהם מתלווה סרטן הנחלים. מעל לגדות בסמוך לבית המשאבות באפיק הזרימה של הנחל נטעו אנשי היעור הבריטים חורשת אקליפטוסים, מתוך הנחה מוצדקת כי המקום ישמש לקייט ובילוי. ברבות השנים נטעו תושבי האזור והרועים בשטח עצי פרי הדרים, דקלים ושקדים. בפתחו של נחל פרת מעל ראש המעיין, הוקם בשנת 1982 הישוב ענתות על שם הישוב הקדום ששכן באזור. מנזר פארן - חריטון: מנזר רוסי פרבוסלבי )אורתודוקסי( - נבנה בסוף המאה הרביעית לספירה על ידי הנזיר חריטון. שופץ ועוצב מחדש בסוף המאה התשע עשרה מכספי הכנסייה הרוסית הלבנה, חלקו מבוסס על המנזר הביזנטי הקדום. מסביב למנזר בורות מים, בוסתנים וטרסות חקלאיות, שרידי אכסניה לעולי רגל ומבנים נוספים המעידים על עברו כמקום צליינות מבוקש. מנזרים נוספים: שרידים של מנזרים מהתקופה הביזנטית, עליליאת א-סיק ומנזר פרן של הנזיר חריטון. כמו כן, פעיל בנחל )בקרבת העיר יריחו( מנזר עתיק - מנזר סנט ג'ורג' )שמו בערבית דיר מר ג'ריס( השייך לכנסייה היוונית- אורתודוקסית. קבור בני אסראיל: בראש הנחל, סמוך לשכונת נווה יעקב בירושלים, נמצא מקום הנקרא בערבית קבור בני אסראיל )קברי בני ישראל(. יש המזהים )שארל קלרמון-גנו, נגה הראובני ואחרים( עם מקום זה את קבר רחל, ומפרשים שהמקום "אפרת" המוזכר בקשר לקבורת רחל, מתייחס לעין-פרת. מנזר אבטימיוס )ליד רמי לוי, בתוך אזור התעשיה של מישור אדומים( ננטש במאה ה- 12 אחרי שניסו להפכו למנזר מרוכז/משותף - קוינוביון. במאה ה- 14 הגיעו הטורקים למקום ובנו אכסניה גדולה שהמנזר השתבץ בתוכה, וליד החאן כמקובל נבנתה גם מיצדית. קבע חלק גדול מן התקנות שבעל פה שהיו נהוגות במנזרים השונים, תקנות מחייבות שהועלו על הכתב שנים מאוחר יותר. בין היתר הנהיג את תענית 40 הימים, בהם נהג לצאת אל המדבר להתבודדות ותפילה. רבים מתלמידיו הפכו לבעלי מעמד רם בממסד הכנסייתי של תקופתו. אחד מתלמידיו הבולטים ביותר היה סבאס.

7 גולת הכותרת של המנזר הוא בור מים מהגדולים בארץ הניזון ממי שטפונות של נחל אוג. נמצא במקום מצבור כדי חרס, ששימשו לדליית המים. מנזר מרטיריוס בליבו של הישוב מעלה אדומים, מוקף בשיכונים. המנזר נוסד כאמור ע"י מרטיריוס שהיה אחד מממשיכי דרכו של סבאס )על שמו נקרא מנזר מרסבא(, הנחשב למייסד תנועת הנזירות הביזנטית במדבר יהודה. בזמן בנית הישוב מעלה אדומים נהרסו חלק מהמבנים ההיקפיים של המנזר, אולם חלקיו המרכזיים השתמרו בצורה טובה: חדר הקבורה של אבות המנזר והפסיפס שבו, הרפרקטוריום )חדר האוכל של הנזירים( בו השתמרה אחת מרצפות הפסיפס הגדולות בארץ וכתובת ביוונית, מערכת מתוחכמת לניקוז ולשמירת מים. המקום צופה על ואדיות מדבר יהודה וים המלח וחולש על הדרך הראשית בין ירושלים ליריחו. במאה ה- 8, בתקופה המוסלמית, נבנה על חלק משטח המנזר גן תבלינים, שהשתמש במערכת המים המקורית ששופצה. כיאה לנזיר בעל תפקידים פקידותיים גבוהים בהיררכיה הכנסייתית - מנזר מרטיריוס הוו ללא ספק המפואר ביותר במנזרי מדבר יהודה. אכסניית הצליינים: בריחוק מה מן המנזר ומצוידת היטב: אורווה מרוצפת לוחות אבן עם אבוס הנמשך לאורך כל הקיר, חדרי מגורים מרוצפים פסיפס מסביב וכן קפלה קטנה עם אפסיס. המנזר היה בן שתי קומות, הנזירים התגוררו למעלה. סיפור דרך: מעלה אדומים )כביש הירידה מירושלים ליריחו( הדרך מירושלים ליריחו הייתה בשימוש במהלך כל ההיסטוריה, חלק מדרך הרוחב מיפו, דרך עמק איילון לירושלים, יורדת ליריחו, ודרך גשר אלנבי לעמאן. למרות שהיא במגמת ירידה, יש בה עליות מדי פעם. זאת מכיוון שאיזור רמת המדבר מורכב משני קערים גיאולוגיים וקמר ביניהם. כלומר אנו יורדים על אחד מהקערים בדרכנו לכיוון הקמר. על הקמר נמצאת אכסניית השומרוני הטוב. הבקעה השנייה מישור אדומים עליה נמצא איזור התעשייה השייך למעלה אדומים. במקומות בהם חציבת הכביש חשפה את חתך הסלע ניתן להבחין באזורים שבהם הסלע כהה יותר, שחור. סלע זה מכונה ביטומן. הוא רווי בחומרים אורגניים ממשפחת הנפט, אשר חדרו אליו מתוך קרום כדור הארץ. מעל לביטומן - שכבת סלע שגונו אדום או ורוד עז. זוהי תצורת חתרורים שקיימת רק פה. מספר גיאולוגים סבורים שהסלע הפך אדום כתוצאה מתהליכים של התמרה, כאשר הביטומן רווי החומרים

8 האורגניים שתחתיו התחמם מאד או נשרף. כלומר הביטומן, כאשר היה חבוי בעמקי האדמה טרם שהתבלה ונחשף אל מעל לפני השטח, נשרף ו"אפה" את הסלע שמסביבו וכך גרם לו לצבעו להפוך לאדום. אודם הסלע המקומי והעלייה לראש הקמר הם שנתנו למקום את שמו: מעלה-אדומים. השם הנכון הוא כמובן מעלה אד ומים ולא מעלה-אד ומים, לא היה כאן כל אדומי שייתן למקום את שמו. השומרוני הטוב השומרוני הטוב הוא מושג נוצרי אשר מקורו במשל. ישו פירט למאמיניו את הפסוק ואהבת לרעך כמוך ונתן כדוגמה סיפור על אדם פצוע ששכב בדרך. כהן שעבר במקום לא סייע לו, ואח"כ לוי גם לא סייע. רק השומרוני בדרגה מעמדית פחותה עצר ואף שילם מכספו לבעל הפונדק עבור הלנת הפצוע. המושג 'השומרוני הטוב' הפך כיום לביטוי לאדם המסייע לאחר באופן מיידי וללא תמורה. במספר מדינות באירופה ובארצות הברית קיים 'חוק השומרוני הטוב', הדומה לחוק לא תעמוד על דם רעך, הישראלי. מגן מתביעות על אדם המושיט עזרה לאדם אחר הנמצא בסכנה ולא מאפשר לתבוע אדם שמושיט עזרה. הקישור לאתר לפי האונומסטיקון של אוזביוס מהמאה החמישית. אחת ההשערות גורסת שהסיפור לא נכתב על השומרוני אלא על ישראל. ייתכן שאחד המתרגמים של הברית החדשה במאה ה- 2 לא הבין את המילה ישראל, ומכיוון שידע שהשומרונים נהגו לקרוא לעצמם ישראל, הפך את המילה לשומרוני )שומרוני לא משומרון אלא שומרי תורה(. כל שטח האתר מלא שרידים מימי בית שני. בזכות מערות נוחות למגורים שהביא אוכ' רבה ואף מקומות לשמירת יין. נמצאה כמות אדירה של מטבעות וקרמיקה וכן בור שאנו המכונה 'בור השומרוני הטוב'. נמצא מבנה מפואר שכלל בית מרחץ, פרסקאות וסימנים נוספים שהוא למעשה היה ארמון על הדרך המרכזית מירושלים ליריחו ולסאראיה - מסלול העליות לרגל. ייתכן שמחזק את גרסת השומרוני: דרך היהודים השתנתה בעקבות מלחמות עם השומרונים במאה ה- 1, שיאם ב- 58. עד אז, כל מי שנסע צפונה עבר דרך שכם, ג'נין וצפונה לגליל. בעקבות התנכלות השומרונים היהודים החלו לעבור דרך בקעת הירדן שעברה התפתחות גדולה. יריחו הייתה אחת הערים הגדולות והמרכזיות של ימי בית שני, העיר המרכזית לפני ירושלים. הארמון הנ"ל שלט על הדרך וככל הנראה נבנה ע"י הורדוס או אגריפס. המשיך להתקיים גם אחרי מסע אספסיאנוס והתגלו פה מטבעות לשנה השלישית למרד )י-ם כמעט רק 2(. ייתכן שהמבנה שימש לאחר מכן כאכסניה, מקום סביר לסיפור הנוצרי. בתקופה הביזנטית, כנראה במאה ה- 5 או ה- 6 לספירה, נבנתה במקום כנסיה ואכסניה )וייתכן שאף מנזר( לציון מעשה השומרוני הטוב ולטובת עולי הרגל. במרכז נחפר בור המים הגדול. באתר: רצפת פסיפס ענקית שעשויה ממיליון ושבע מאות אלף אבנים. במשך כמעט שנה עבדו במאמצי השחזור.

9 הצלבנים בנו מצודה )עליה בנה גם צאלח אדיו( ובור מים גדול שאפשר קיום המקום כחאן עד התקופה העות'מנית. היום ניתן לראות במקום את שרידי החפיר המקיף את המצודה ולזהות חלקים מן הקמרונות. בתקופה העות'מאנית, כנראה במאה ה- 18 או אולי קודם לכן, נבנה הבניין. בבניין ישב הצבא הירדני, הצבא האנגלי שיפץ חלק ממנו ויש אפילו תמונות של חיילים אוסטרליים שנלחמו באזור. זו הסיבה לקיומו של גג הרעפים בבניין כבר בתמונות שמלפני שנה. קומראן בין המאה ה- 2 לפנה"ס )התקופה החשמונאית( ועד לחורבן בית שני )כ- 70 לספירה(. משקפים אמונות בתוך זרם יהודי שהיום איננו מקובל על היהדות הנורמטיבית, חשיבות רבה גם לעולם הנוצרי בגלל תעוד התקופה שבה החלה הנצרות לצמוח. יתרה מזאת, קטעים רבים מן הכתבים קרובים מאד לעיקרי האמונה הנוצרית המקורית. 900 יצירות ספרותיות, חלקן הגדול בעותקים: כלל יהודית, ספרים חיצוניים וספרות כיתתית. כלל יהודית: שליש מהיצירות שנמצאו הן ספרי תנ"ך שונים )מלבד מגילת אסתר וספר נחמיה( במספר עותקים, ולעתים בהעתקים שנוסחיהם שונים במקצת זה מזה. השלם ביותר שנמצא ישעיהו, דומה מאד לנוסח שאנו מכירים, אך לא זהה. הוא משולב בטקסטים ארמיים ובכתיב מלא ומכאן הסברה שימש ספר לימוד ושינון. הספרים החיצוניים: שליש מהממצאים. עד שהתגלו היו מוכרים רק בתרגומים ליוונית, כפי שנשמרו בספריות של מנזרים נוצריים וכנסיות. ספר חנוך כדוגמא לטקסטים שברור שהיו חלק מארון הספרים היהודי ובשימוש היהודים. חלק מהספרים החיצוניים שנמצאו כתובים בעברית וחלקם האחר כתוב בארמית שהגיעה כנראה עם גולי בבל. הספרות הכיתתית: באוצר מילים ומונחים שונה, כזה שאיננו מכירים אותו משום מקור עברי אחר. למשל, המונח יחד אינו מתאר מצב אלא שם של ארגון של אנשים. המילה סרך, הגם שאיננה מוכרת לנו, מובנת לנו כמונח המתאר קובץ כתבים ספרותי או קובץ תקנות. כתיבה על גוויל:

10 כל החומר הכתוב נמצא כתוב על גוויל )עור של בעלי-חיים(, ולעניין זה ישנה משמעות עצומה. הפפירוס - החומר השכיח והזול עליו כתבו, היה מוגבל מאד מבחינת השימוש ואורך החיים שלו - קיפול של פעמיים שלוש הורס אותו. את הגוויל, לעומת זאת, ניתן היה לגלול למגילות ולגלגל שוב ושוב מבלי לפגוע בו, כלומר אפשר היה להשתמש בטקסט פעמים רבות. אגב, כך אנו עושים עד היום עם ספרי התורה, ופירושו של דבר הוא שספרי התורה שלנו מנציחים באופן אורתודוכסי את מראה הספרים אז. המילה ספר בכוונה למכתבים ששולחים בדרכים. ספארי - סיור רכוב. הם רוכזו הספרים ואוחסנו במערות כנראה מצורך שנגרם עקב המציאות של המרד הגדול - למלט את הספרייה הלאומית דאז מירושלים ולהטמינה כדי שלא תתפזר, תישחק או תיכחד. דעה אחרת מציעה כי קומראן הייתה מרכז דתי של כת שאספה לסביבתה את כל הספרות הזו, למדה אותה בחיי היומיום באתר עצמו, והטמינה את הספרים במערות מחש שיבולע להם כאשר הצבא הרומאי התקרב. התגלו ב על ידי נער בדואי שיצא לחפש עז שהלכה לאיבוד, ובמקומה גילה מערה ובה כדי חרס שבתוכם מוסתרים כתבי יד. רוב החוקרים משייכים את המקום לכת יהודית, כת מדבר יהודה, שככל הנראה היא כת האיסיים המוזכרת פעמים רבות בכתבי יוסף בן מתתיהו, פילון ופליניוס הזקן, ולכן גם נקראת לעתים כת קומראן. השרידים הארכיאולוגיים ממצאים המעידים על יישוב יהודי בבית שני. החפירות נעשו ב וחשפו מכלול מבנים גדול ששימש את חבורת הגברים שחייתה חיים שיתופיים נזיריים. בני העדה גרו מסביב למכלול בכ- 30 מערות וכנראה גם באוהלים ובסוכות. מבני המכלול נמצאו במצב טוב )לא מעט בזכות האקלים( ושימשו לפעילויות הקהילתיות של העדה - לתפילה, ללימוד, לסעודות משותפות ולמלאכה. בין היתר נמצאו גם בית קברות המכיל על פי הערכות מסוימות כ- 1,200 קברים, מספר רב של מקוואות מים יחסית לאתרים אחרים שנמצאו, אולמות שונים וחדר ששימש כסקריפטוריום. באתר נמצאו 561 שקלי כסף וכן כלים רבים המעידים על עושרם של בני המקום. כת קומראן ובני הצדק כ- 200 גברים שחיו על פי סדר יומי קבוע. יש המכנים את אנשי הכת גם בשם "חבורת יחד" בשל חיי השותפות שניהלו. אנשי הכת הקפידו ביותר על חוקי טומאה וטהרה. עסקו בחקלאות רק למחייתם וחיו בצניעות רבה. תוכן המגילות חושף את אורח חייהם ומנהגיהם. על פי השקפה אחרת המגילות הגנוזות מתארות את אורחות חייהם של 'בני צדק' ו'תמימי דרך' ככתוב בסרך היחד ומתארות בהרחבה את 'הכוהנים בני צדוק ואנשי בריתם', הקוראים לעצמם 'זרע אהרון קודש קדשים'.

11 מגילות ים המלח נמצאו במערות מוסתרות בקרבת שרידי היישוב. בקירות המערות חצובים מעין מדפים, דבר שמחזק את ההשערה שהן שימשו כספריות קבע ששימשו את חכמי הקהילה, והוסתרו שם בזמן המרד הגדול. בין היתר נמצאו גם כתבי יד השופכים אור על חייהם והגותם של בני המקום, ככל הנראה האיסיים, והתיאולוגיה המשיחית והסגפנית שפותחה על ידם. כיום מוצגות חלק מהמגילות בהיכל הספר שבמוזיאון ישראל בירושלים. צומת קלי"ה, הלידו ובית הערבה בצומת נמצאת אבן מתקופת המנדט אשר נלקחה ממקום אחר והובאה לכאן, וצוין עליה שזוהי הנקודה הכי נמוכה בעולם 394- מ' מתחת לפני הים. זהו בעצם נתון של משלחת "לינץ" משלחת אמריקאית באמצע המאה ה- 19. מפגש של יחידות ג"ג עמק הירדן וים המלח מוכר גם בשם כיכר הירדן. מקום הטבלת ישו, לכן במאה ה- 19 הגיעו לכאן המוני צליינים לטבול בירדן ולעשות את המסע של ישו לירושלים. מפעלי ים המלח: ב הוקם מפעל ים המלח הצפוני ע"י משה נובומייסקי כאשר התנאי להקמת המפעל היה שהמנכ"ל יהיה בריטי. המפעל הייה בשיתוף פעולה ירדני, בריטי וציוני. חשיבותו של המפעל הייתה גם התיישבותית - בסמוך למפעל האשלג הוקמו שכונה יהודית וערבית והיו גם מוסדות ציבוריים וחינוכיים. זאת הייתה הקהילה הראשונה בעת החדשה באזור ים המלח. ב 1940 עלה לקרקע בית הערבה במסווה של ישוב חקלאי לייצור מזון למפעלי ים המלח, וקיבלו אישור של הבריטים. באותה שנה הוקמה חב' בשם קלי"ה, חב' תיירותית אשר הקימה מלון באותו שם בחוף הצפון מערבי של ים המלח והתחילו לפתח תוכניות נוספות שנעצרו עקב הרעת התנאים באזור. מלחמת העצמאות קטעה את השגשוג הכלכלי והתיירותי באזור. בזמן מלחמת השחרור נובומייסקי הצליח להוציא את מפעלי ים המלח מהסכסוך, בזכות קשרים טובים עם הירדנים. אבל בדרכו לירושלים לפגישה עם ב"ג הוא נדרס למוות ע"י אופנוע. המפעל הצפוני נעזב על גבי דוברות שהובילו את האשלג דרומה ונבזז ע"י הערבים של האזור ואח"כ ע"י הלגיון הירדני. הבניין עמד על תלו עד שנת 1967 כאשר קבוצה של חיילי צה"ל פוצצו אותו מרוב שעמום והפכו אותו לאיי חורבות. עמוד ברזל גדול הניצב על אי העשוי אבנים הוא רוג'ום אל באחר. זהו מוט ברזל שהונח ע"י נובמייסקי בשנות השלושים מטרתו הייתה להזהיר את הדוברות מנקודה של מים רדודים.

12 תלולית זו שימשה כמקום לעגינת ספינות נוסעים ומשא שחיברו בין יריחו ועין גדי, יריחו וצוער שבעבר הירדן, ונשאו על סיפונן נוסעים פשוטים, אנשי פקידות וצבא וסחורות שחלקן היה יקר ערך במיוחד )בושם האפרסמון למשל( ועוד. הלידו: נבנה ע"י הירדנים כמלון ומסעדה.ב יהודי בשם בר יהודה שיקם את המקום והפעיל אותו מחדש, אבל זמן קצר אחרי שנפתח נסגר בגלל בעיות ביטחוניות. בית הערבה: הוקם כקיבוץ ב- 8 במאי בינואר 1939 נשלח משה אייזיקוביץ )אייזיק( מרמת רחל והתיישב לבדו עם כלב בצריף עזוב בשטח המפעל כדי להתחיל בניסיונות בשטיפת אדמה. היישוב הוקם באופן לא חוקי והוצג לשלטונות הבריטיים כשכונת מגורים של פועלי המפעל. הפעילות החקלאית במקום הוצגה כנדרשת להספקת מזון טרי לעובדי מפעל האשלג. הקרקע המלוחה הוכשרה במשך שנים על ידי שטיפה וכן הוקמו במקום מספר בריכות דגים. הגידולים הצליחו מעל למצופה והשיגו תנובה גבוהה מהמקובל. שימש מחנה הכשרה ואימונים עבור הפלמ"ח. לאחר פיצוץ גשר אלנבי בליל הגשרים הגיעו לקיבוץ חיילי הצבא הבריטי וחיפשו נשק. לאחר שלא מצאו דבר עצרו כמעט את כל הגברים והעבירו אותם אל מחנה המעצר בלטרון בו שהו עד לאחר השבת השחורה.

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation המרד הגדול: התבוסה במרד והתוצאות הדמוגרפיות שלו תוצאות המרד הגדול התבוסה במרד לאחר התבוסה שנחל קסטיוס גאלוס, הנציב הסורי שלא הצליח לכבוש את ירושלים, בשנת 66 התמנה אס פ ס י נ וס למפקד המלחמה נגד היהודים.

קרא עוד

wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל

wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל ליבת העסקים החדשה של ישראל במרכז ה- city החדש של תעשיית התקשורת וההייטק הישראלית, מחכה לכם מתחם חדש מסוגו אשר יהווה את אחד ממוקדי העסקים המשמעותיים במרכז הארץ. 30,000

קרא עוד

safrai-front-material-x.indd

safrai-front-material-x.indd זאב ספראי איל רגבי ארץ ישראל בתקופת בית שני המשנה והתלמוד מהכיבוש היווני עד ימי האסלאם 333 לפה"ס- 647 לספירה כּרטא ירושלים THE LAND OF ISRAEL DURING THE TIMES OF THE SECOND TEMPLE, THE MISHNAH AND THE TALMUD

קרא עוד

על נתונייך ירושלים מצב קיים ומגמות שינוי

על נתונייך ירושלים מצב קיים ומגמות שינוי תיירות אורחים ו ירושלים בהשוואה למקומות נבחרים בישראל מאפייני התיירים 99 61% 73% 44% תיירים וישראלים* במלונות בירושלים, 2017-2000 ביקור של תיירים באתרים נבחרים בירושלים*, לפי דת, 2016 הכותל המערבי 16%

קרא עוד

מפגעי בניה לא גמורה במרחב הציבורי הצעה לדיון

מפגעי בניה לא גמורה במרחב הציבורי  הצעה לדיון 10038 דרך בית לחם 67 חידוש עירוני לפי פרק א' : סקר מצב קיים מיקום מצב תכנוני מצב פיזי קיים פרק ב' : חלופות חלופה א' : תב"עית חלופה ב' : 10038 הריסה ובניה מחדש חלופה ג' : 10038 תוספת בניה לצורך חיזוק הבניין

קרא עוד

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין - 2008 חיפה הקדמה תוכן עניינים תכנון אסטרטגי ומחקר בעלון זה מוצגים נתונים על העיר חיפה שמבוססים על נתוני מפקד האוכלוסין שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת

קרא עוד

דו"ח כצל'ה השנתי להתפתחות ההתיישבות בחבלי יהודה ושומרון חורף ה'תשע"ט מעודכן ל על פי נתוני מרשם האוכלוסין משרד הפנים נערך ומוגש בידי יעקב כ"ץ )

דוח כצל'ה השנתי להתפתחות ההתיישבות בחבלי יהודה ושומרון חורף ה'תשעט מעודכן ל על פי נתוני מרשם האוכלוסין משרד הפנים נערך ומוגש בידי יעקב כץ ) דו"ח כצל'ה השנתי להתפתחות ההתיישבות בחבלי יהודה ושומרון חורף ה'תשע"ט מעודכן ל- 3.1.19 על פי נתוני מרשם האוכלוסין משרד הפנים נערך ומוגש בידי יעקב כ"ץ )כצל'ה( לשעבר יו"ר האיחוד הלאומי יו"ר מועצת המנהלים

קרא עוד

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C>

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C> Page 1 of 5 נתוני האמת: זינוק במספר החרדים שעובדים ומשרתים נתונים מנפצי מיתוסים שמפרסם מוסד שמואל נאמן, מראים כי חל גידול של מאות אחוזים בגיוס לצבא, לשירות האזרחי ובהשתלבות חרדים בשוק העבודה. ח"כ אורי

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation השטחים הפתוחים בגולן בראי התיישבות האדם : מאז ועד היום דן מלקינסון המכון לחקר הגולן החוג לגאוגרפיה ולימודי סביבה אוניברסיטת חיפה צילום: רינה נגילה גולן להכיר בעמק מופלא בין הרים ושדות שוכן גולן מופלא של

קרא עוד

פיתוח עירוני בסביבות תחנות הרכבת בתל אביב

פיתוח עירוני בסביבות תחנות הרכבת בתל אביב פיתוח עירוני מוכוון תחבורה ציבורית בסביבות תחנות הרכבת בתל אביב 20.6.16 מציגה: אירית לבהר גבאי מתכננת תנועה ארוך טווח, אגף התנועה עורכי התכנית עיריית תל אביב: אגף תכנון עיר: ניר דוד כהן אגף התנועה משרד

קרא עוד

ענף המלונאות

ענף המלונאות 1 מאי 4102 המלונאות ענף תקציר של בגידול החיובית המגמה נמשכה 4102 שנת של הראשון ברביע שיא נשבר 4102 שבשנת לאחר זאת לישראל, תיירים כניסות הנכנסת. בתיירות של בשיעור הראשון ברביע עלה התיירות במלונות הלינות

קרא עוד

הצעה לתוכנית לימודים

הצעה לתוכנית לימודים תואר ראשון הדרישות למקצוע מורחב עת עתיקה: 1 הרצאה קווי יסוד מקרא 1 הרצאה קווי יסוד 1 תרגיל קווי יסוד 1 הרצאה מתקדמת 1 תרגיל 1 סמינריון 14 ש"ש היסטוריה כללית-המזרח הקדום או יוון ורומא ימי הביניים: 5 ש"ש

קרא עוד

אתר איראני פרסם נאום, שנשא מזכ"ל חזבאללה בפורום סגור בו הביע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר ע"י בכירים מאיראן ומחזבאללה

אתר איראני פרסם נאום, שנשא  מזכל חזבאללה בפורום סגור בו הביע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר עי בכירים מאיראן ומחזבאללה 14 ב מ ר ץ 2018 אתר איראני פרסם נאום, שנשא מזכ"ל חזבאללה בפורום סגור בו ה ב י ע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר ע"י בכירים מאיראן ו מ ד"ר ר ז צ י מ ט עיקרי המסמך ב- 12 ב מ ר ץ פ ר

קרא עוד

מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יו"ר הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמ"ש הועדה: עו"ד חן אבי

מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יור הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמש הועדה: עוד חן אבי מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יו"ר הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמ"ש הועדה: עו"ד חן אביטן מפקח בניה: מר דימיטרי חנוכייב נכתב בסיוע גבי בנדרסקי

קרא עוד

אורנה

אורנה רמלה 30 דצמבר 2015 היסטוריה נוסדה במאה השמינית לספירה )718-716( העיר היחידה שנבנתה ע"י המוסלמים בארץ. שוכנת על הציר ההיסטורי - יפו יהודים הגיעו לרמלה לראשונה בשנת 1099 הגיעו יוחנן הקדוש. לעיר ראשוני ירושלים.

קרא עוד

Bright Blue Gradients

Bright Blue Gradients מה נלמד היום: מהי סביבת חיים מהם מרכיבים ביוטיים וא-ביוטיים מהם צורכי הקיום של בעלי החיים כיצד הסביבה מספקת צרכי קיום אלו מה ההבדל בין תנאי סביבה ולמרכיבי סביבה מיפוי מושגים בנושא סביבת חיים: ביוספרה

קרא עוד

(Microsoft Word - \372\367\366\351\370 \362\370\345\352.doc)

(Microsoft Word - \372\367\366\351\370 \362\370\345\352.doc) ההתפתחות הדמוגרפית במחוז ירושלים מאת יעקב פייטלסון (סיכום נייר העמדה) מבוא נייר העמדה בנושא מחוז ירושלים הוא ראשון מעבודות שמציגות את ההתפתחות הדמוגרפית בכל מחוז ומחוז במדינת ישראל. מטרת המחקר המוצג בנייר

קרא עוד

Microsoft Word - בעיות הסתברות 1.doc

Microsoft Word - בעיות הסתברות 1.doc תרגול בעיות הסתברות. גולן מטיל פעמים קובייה הוגנת, מה ההסתברות שבכל אחת מהפעמים יקבל תוצאה שונה? () () () הילה קוראת ספר לפני השינה פעמים בשבוע, יוני סופר כבשים לפני השינה פעמים בשבוע, מה הסיכוי שהיום

קרא עוד

הורות אחרת

הורות אחרת המרכז להורות אחרת הורות משותפת רחלי בר-אור גידי שביט טל. 053-4266496 Horut.acheret@gmail.com אתר המרכז www.alp.org.il המרכז להורות אחרת הוקם ע"י רחלי בר אור וגידי שביט ב 1994, נכון לינואר 2017 נולדו במסגרת

קרא עוד

צו ארנונה 1997

צו ארנונה 1997 1 צו ארנונה 2018 בתוקף סמכותה לפי חוק ההסדרים במשק המדינה )תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב(, התשנ"ג 1992 והתקנות שהותקנו על פי כל דין, מחליטה בזה המועצה האזורית זבולון )להלן: "המועצה"( בישיבתה ביום 19.6.2017

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 שאלות הגשה בעבודה 1.מהי האטמוספירה? ולאיזה חלקים היא מתחלקת? 2.מה הרכב האטמוספירה? 3. חלק את שלבי ההתפתחות של האטמוספירה? 1000 km האטמוספרה היא תערובת של גזים העוטפת את כדור הארץ. 1000 km שלב שני

קרא עוד

Microsoft Word - Cosmic CAL Part 2 Hebrew Final

Microsoft Word - Cosmic CAL Part 2 Hebrew Final לסרוג יחד קוסמי חלק 2 זכויות יוצרים: הלן שרימפטון, 2018. כל הזכויות שמורות על ידי: הלן ב www.crystalsandcrochet.com בחסות של Stylecraft yarn קיצורים תך, תכים ח"ע חצי עמוד ל"א לולאה אחורית סיבוב עמ"ק עמוד

קרא עוד

מרכז דוידזון והגן הארכיאולוגי כולל ממצאים ארכיאולוגיים החל מתקופת הברונזה לפני כ- 5,000 שנה, ועד התקופה העות'מאנית. העופל - כינוי מקראי לחלק מוגבה בעי

מרכז דוידזון והגן הארכיאולוגי כולל ממצאים ארכיאולוגיים החל מתקופת הברונזה לפני כ- 5,000 שנה, ועד התקופה העות'מאנית. העופל - כינוי מקראי לחלק מוגבה בעי מרכז דוידזון והגן הארכיאולוגי כולל ממצאים ארכיאולוגיים החל מתקופת הברונזה לפני כ- 5,000 שנה, ועד התקופה העות'מאנית. העופל - כינוי מקראי לחלק מוגבה בעיר בו ישב בדרך כלל המלך, או מרכז המינהל )מכאן המילה

קרא עוד

קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב ע"ש שון כרמלי ז"ל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים

קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב עש שון כרמלי זל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב ע"ש שון כרמלי ז"ל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים "החיילים הבודדים הם מופת לחברה הישראלית... החיילים הבודדים אינם לבד." רא"ל דן חלוץ,

קרא עוד

בי"ס כרמלית- חיפה

ביס כרמלית- חיפה בי"ס כרמלית- חיפה מבחן הבנת הנקרא ולשון לכיתה ה' שליש שני תאריך: שם: חברים טובים- קראו היטב את השאלות לפני שאתם עונים משך הבחינה: 09 דקות ציון המבחן מ 89 נקודות קראו את הקטע שלפניכם: חבר טוב בעירק חיו

קרא עוד

מצגת איחוד.pptx

מצגת איחוד.pptx !אורנית מאוזנת - מתנגדים לאיחוד נלחמים על הבית - פקודת מבצע רקע.מתוכנית איחודים ברמה הארצית אשר כללה עשרות ערים ומועצות נותר רק איחוד יישובי שער השומרון על הפרק.יודעי דבר מספרים כי שר הפנים יחד עם רוה

קרא עוד

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח "דירה להשכיר בפרדס", אור יהודה "דירה להשכיר בחולון" עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח דירה להשכיר בפרדס, אור יהודה דירה להשכיר בחולון עוזי לוי, מנכל דירה להשכיר מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח "דירה להשכיר בפרדס", אור יהודה "דירה להשכיר בחולון" עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר דיור להשכרה ארוכת טווח מטרות "דירה להשכיר" יצירת מאסה קריטית של אלפי יחידת דיור לשכירות ארוכת

קרא עוד

סדרה חשבונית והנדסית

סדרה חשבונית והנדסית .2 סדרות חשבוניות וסדרות הנדסיות n = 5 טבעי על-ידי כלל הנסיגה: + = an + 3. סדרה מוגדרת לכל n רשמו את ארבעת האיברים הראשונים בסדרה. הסבירו מדוע הסדרה הנתונה היא סדרה חשבונית עולה. מצאו את האיבר ה- 57 בסדרה.

קרא עוד

שם המסמך

שם המסמך החברה להגנות ים המלח בע"מ תכנית מס' 565-0254458 - בנית בתי מלון בתוך מי בריכה 5 חוות דעת סביבתית ירושלים - יוני 2016 תוכן העניינים פרק א 1.1 1.2 1.3 1.4 פרק ב 2.1 2.2 2.3 2.4 פרק ג 3.1 3.2 תוכן העניינים...

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 מדיניות מתחם המסילה דיון חוזר במליאת הועדה המקומית לתכנון ובנייה מתחם המסילה - הזדמנות לחיבור בין דרום העיר למרכזה מיטל להבי, סגנית ראש העירייה 20.07.2009 1 תכניות סטטוטוריות תכנית יפו A זכויות בניה -

קרא עוד

עיריית הרצליה 04/10/2018 אגף המינהל הכספי - ה ג ז ב ר ו ת ת.ד. 1 הרצליה טל פקס' עדכון הסכומים בחוקי העזר להלן רשימת

עיריית הרצליה 04/10/2018 אגף המינהל הכספי - ה ג ז ב ר ו ת ת.ד. 1 הרצליה טל פקס' עדכון הסכומים בחוקי העזר להלן רשימת תוכן העניינים דפים 2-6 7 7 8 אגרת תעודות אישור: פיקוח על כלבים, פיקוח על מכירת מוצרים מן החי: מודעות ושלטים: סלילת רחובות: היטל תיעול: מניעת מפגעים ושמירה על הסדר והנקיון: י-ם 91061 מ. פדלון, ראש העירייה

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint נגישות לתחבורה ציבורית מדיניות משרד התחבורה דצמבר 2014 מתוקף חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות התשס"ח- 1998, תוקנו תקנות הנגשת תחבורה ציבורי תשס"ג- 2003. במסגרת החוק, משרד התחבורה, מפעילי התח"צ, הרשויות

קרא עוד

אור וינר-בלכר מיקוד חורף 2017 בהיסטוריה הספר תואם לתכנית ה- 70% ולתכנית ההיבחנות החדשה, כפי שפרסם משרד החינוך לקראת מועד חורף תשע"ז שאלון לעדכו

אור וינר-בלכר מיקוד חורף 2017 בהיסטוריה הספר תואם לתכנית ה- 70% ולתכנית ההיבחנות החדשה, כפי שפרסם משרד החינוך לקראת מועד חורף תשעז שאלון לעדכו אור וינר-בלכר מיקוד חורף 2017 בהיסטוריה הספר תואם לתכנית ה- 70% ולתכנית ההיבחנות החדשה, כפי שפרסם משרד החינוך לקראת מועד חורף תשע"ז שאלון 022281 לעדכונים ולהשלמות - רכס אתכם לאורך כל הדרך www. reches.co.il

קרא עוד

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל  סדנת העבודה  הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ל י ל א ח ר ו נ ה הודיעו ארה " ב ו ב ח ר י י ן ע ל

קרא עוד

ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו

ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו א ע ש ך ל ג וי ג ד ול ו א ב ר כ ך ו א ג ד ל ה ש מ

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation אליפות הסייבר הישראלית תשע "ח אליפות הסייבר הלאומית ארגונים שותפים משרד החינוך משרד החינוך, מינהל תקשוב טכנולוגיה ומערכות מידע האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות )IATI( - ארגון הגג של כל תעשיות ההייטק ומדעי

קרא עוד

Microsoft Word Viewer - Acoustic_Report_ doc

Microsoft Word Viewer - Acoustic_Report_ doc ==================================================== ד"ר יולי קלר בע"מ תכנון אקוסטי ואלקטרו-אקוסטי בקרת רעש, רעידות ואינפרא-אדום ת.ד. 5030 קרית ים 9500 טל. 04-8759875 פקס 04-8760079 רחוב אצ"ל 34/0, חולון

קרא עוד

מבדק מס' 1 - חומרים: תכונות, שימושים, שינויים בחומר, היבטים טכנולוגיים

מבדק מס' 1 - חומרים: תכונות, שימושים, שינויים בחומר, היבטים טכנולוגיים משרד החינוך המינהל למדע וטכנולוגיה הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה שם התלמיד/ה: כיתה: משימת הערכה מספר 1- כיתה ד נושאים: מערכות ותהליכים ביצורים חיים ומערכות אקולוגיות )בעלי חיים( הנחיות: קראו היטב את השאלות.

קרא עוד

ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק" עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמ

ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמ ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק" עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמצעות אגודת הצדקה אלאנצאר, המזוהה עם הג' האד האסלאמי

קרא עוד

אור וינר-בלכר מיקוד 2016 בהיסטוריה הספר תואם לתכנית ה- 70% ולתכנית ההיבחנות החדשה, כפי שפרסם משרד החינוך לקראת מועד קיץ תשע"ו שאלון לעדכונים ול

אור וינר-בלכר מיקוד 2016 בהיסטוריה הספר תואם לתכנית ה- 70% ולתכנית ההיבחנות החדשה, כפי שפרסם משרד החינוך לקראת מועד קיץ תשעו שאלון לעדכונים ול אור וינר-בלכר מיקוד 2016 בהיסטוריה הספר תואם לתכנית ה- 70% ולתכנית ההיבחנות החדשה, כפי שפרסם משרד החינוך לקראת מועד קיץ תשע"ו שאלון 022281 לעדכונים ולהשלמות - רכס אתכם לאורך כל הדרך www. reches.co.il www.mikudim.co.il

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint ועדת היגוי ות 2015 מאי 2016 סדר יום ועדת היגוי ות מלון יהודה 2.5.2016 2015 10:30 11:15 התכנסות וארוחת בוקר - 11:30 פתיחה וברכות 11:15 11:30 12:30 סיכום 2015 - דוח סטטוס ות 2015 הצגת עיקרי הדברים ודיון

קרא עוד

קריית החינוך ע"ש עמוס דה שליט חטיבה עליונה סיכום מחצית א' שכבת י"א הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים

קריית החינוך עש עמוס דה שליט חטיבה עליונה סיכום מחצית א' שכבת יא הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים סיכום מחצית א' שכבת י"א הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים נערכו מגוון פעילויות ואירועים שתיבלו את הלימודים והכינו את התלמידים לקראת העתיד. לימודים - בסוף

קרא עוד

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שיתוף פעולה בין מורים שיח טיעוני (ארגומנטציה) בקרב תלמידים

קרא עוד

תנו לשמש לעבוד בשבילכם

תנו לשמש לעבוד בשבילכם תנו לשמש לעבוד בשבילכם 2 2 מהי אנרגיה סולארית? בשנים האחרונות גברה בארץ ובעולם באופן ניכר המודעות לאיכות הסביבה ולשמירה על סביבה אקולוגית נקייה וירוקה יותר, ובעקבות כך גדלה המודעות לפתרונות חלופיים לייצור

קרא עוד

rr

rr / המוסד לביטוח ומי מינהל הגמות תביעה לתשלום מענק לחייל משוחרר שעבד ב"עבודה מועדפת (כולל שירות ומי) נדרשת" חובה לצרף לטופס זה צילום תעודת השחרור מצה"ל, או מסמך אחר מן הצבא המעיד על תאריך שחרור משירות חובה.

קרא עוד

מערך פעולה

מערך פעולה מטרות: 0( החניך יבין את המושג "הגשמה". )4 )2 מערך פעולה נושא: במעלה הפרמידה החניך ילמד מהי הפירמידה של מאסלו ויטיל ספק בקונוטציה למושג- "הגשמה עצמית". החניך יסיק כי הגשמה עצמית קשורה בד בבד בעשייה חברתית.

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - נשים.ppt

Microsoft PowerPoint - נשים.ppt השתתפות נשים בתהל יך בניית מבנה המגורים של הב דואים המתעיירים: מגמות ותהליכים מריה גקר ואבינועם מאיר המחלקה לגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי, אוניברסיטת בן גוריון בנגב, באר שבע, 84105 עם המעבר לאורח חיים אורבאני

קרא עוד

סיכום האירועים בגבול רצועת עזה 21 באוקטובר 2018 ב- 17 ב א ו ק ט ו ב ר 2018 כ ל ל י ש ו ג ר ו ש ת י ר ק ט ו ת ל ע ב ר י ש ר א ל. א ח ת מ ש ת י ה ר ק ט

סיכום האירועים בגבול רצועת עזה 21 באוקטובר 2018 ב- 17 ב א ו ק ט ו ב ר 2018 כ ל ל י ש ו ג ר ו ש ת י ר ק ט ו ת ל ע ב ר י ש ר א ל. א ח ת מ ש ת י ה ר ק ט סיכום האירועים בגבול רצועת עזה 21 באוקטובר 2018 ב- 17 ב א ו ק ט ו ב ר 2018 כ ל ל י ש ו ג ר ו ש ת י ר ק ט ו ת ל ע ב ר י ש ר א ל. א ח ת מ ש ת י ה ר ק ט ו ת, ש נ ש א ו כ מ ו ת ג ד ו ל ה ש ל ח ו מ ר נ פ ץ,

קרא עוד

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1 החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ רחוב ירושלים 2, ראשון לציון מכרז פומבי מספר 2/2019 לבחירת רכז נושא התחדשות עירונית במחלקה לעבודה קהילתית בשילוב עם מנהלת בינוי-פינוי-בינוי רמת אליהו החברה הכלכלית לראשון

קרא עוד

בעיית הסוכן הנוסע

בעיית הסוכן הנוסע במרכז חלם היה בור אזרחי חלם באופן קבוע נפלו לבור במרכז הכביש האזרחים שברו ידיים ורגליים וכמובן שפנו למועצת חלם לעזרה התכנסה מועצת חלם והחליטה סמוך לבור יש להקים בית חולים. ניהול עומס בשיטת נידן מגיש: עופר

קרא עוד

בארץ אחרת

בארץ אחרת בארץ אחרת כתבה טל ניצן איירה כנרת גילדר הוצאת עם עובד בע"מ 3112 על הספר זהו סיפור על ילדה שמגיעה יחד עם הוריה לעיר גדולה בארץ ארץ חדשה. הסיפור כתוב בגוף ראשון ומתאר חוויות ראשונות מן העיר הגדולה: גודלה

קרא עוד

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר אני נשאר אני שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים ולפעמים עצובים, אבל האדם עצמו לא משתנה. הילדים יבינו

קרא עוד

עמוד 1 מתוך 8 תנועת המרי העברי'' הסמינר'' צבא ההצלה'.' הצגת סילבוסים קורס מספר: 16-783-01 שם הקורס: סוג הקורס: שנה / סמסטר : היקף שעות: שם המרצה: תאריך עדכון אחרון: מלחמות ישראל ערב: ממלחמת העצמאות לקדש

קרא עוד

טבלת דרישות מרכזת - מאי 2018 ת"י בנייה בת קיימה )בנייה ירוקה( דרישות לבנייני מגורים - טבלת דרישות מרכזת הבהרה : אישור מקדמי אינו מהווה אישור שלב

טבלת דרישות מרכזת - מאי 2018 תי בנייה בת קיימה )בנייה ירוקה( דרישות לבנייני מגורים - טבלת דרישות מרכזת הבהרה : אישור מקדמי אינו מהווה אישור שלב ת"י 58 -בנייה בת קיימה )בנייה ירוקה( דרישות לבנייני מגורים - טבלת דרישות מרכזת הבהרה : אישור מקדמי אינו מהווה אישור '. יש להשלים את כל הראיות הנדרשות ולהוכיח עמידה בדרישות התקן ל'. כמו יש להשלים עמידה

קרא עוד

בהמשך לאירועי "צעדת השיבה הגדולה" מנסים פעילים אנטי-ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת עזה (תמונת מצב ראשונית)

בהמשך לאירועי צעדת השיבה הגדולה מנסים פעילים אנטי-ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת עזה (תמונת מצב ראשונית) ארגון סיוע תורכי המקיים פעולות הומניטאריות ברחבי העולם, ה מ ס י י ע, חסין אורוכ,, בהמשך לאירועי " צעדת השיבה הגדולה" מנסים פעילים אנטי- ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת ע ז ה ) תמונת מצב ראשונית) 29 2018

קרא עוד

מרוץ סובב בית שמש , יום שישי 26

מרוץ סובב בית שמש , יום שישי 26 אליפות שוהם ה II- בסייקלו-קרוס מרוץ ראשון בסבב 2017 יום שישי 27.10.2017 מועדון אופניים ת"א,TACC מועצה מקומית שוהם ואיגוד האופניים בישראל שמחים להזמין אתכם למרוץ הראשון של סבב הסייקלו-קרוס בישראל. ביום

קרא עוד

בס''ד קטע מס' 4 מחירבת חומימה )הר מירון( לגשר עלמה דרך נחל דישון שעת יציאה: 9:30 שעת סיום: 16:30 סה''כ ק''מ: 18 דרגת קושי: קלה מזג אויר: נעים מאד משתת

בס''ד קטע מס' 4 מחירבת חומימה )הר מירון( לגשר עלמה דרך נחל דישון שעת יציאה: 9:30 שעת סיום: 16:30 סה''כ ק''מ: 18 דרגת קושי: קלה מזג אויר: נעים מאד משתת בס''ד קטע מס' 4 מחירבת חומימה )הר מירון( לגשר עלמה דרך נחל דישון שעת יציאה: 9:30 שעת סיום: 16:30 סה''כ ק''מ: 18 דרגת קושי: קלה מזג אויר: נעים מאד משתתפים: אבי מורי ואני ציוד: 4 ליטר מים, 2 פיתות, חבילת

קרא עוד

לא טוב היות האדם לבדו

לא טוב היות האדם לבדו לא טוב היות האדם לבדו מטרה: עבודה יצירתית בעקבות לימוד פרק ב' בבראשית, ומתוך כך הטמעת הפרשנות שנלמדה וחשיבה על פרשנות אישית, מקורית. מהלך: לאחר לימוד פרשנים שונים על פסוק זה, התבקשו התלמידות, כמשימה לבית

קרא עוד

סימונה בחמישה משקלים משפחת גופנים חדשה בעברית הפונטיה עמוד 1 סימונה - חוברת גופן

סימונה בחמישה משקלים משפחת גופנים חדשה בעברית הפונטיה עמוד 1 סימונה - חוברת גופן סימונה בחמישה משקלים משפחת גופנים חדשה בעברית עמוד 1 דק אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת 0123456789?! רגיל אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת 0123456789?! בינוני אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת 0123456789?! שמן אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת

קרא עוד

מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החנ

מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החנ מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החניך יבין כי הגשמה אינה משימה פשוטה והיא מחייבת גם עשייה.

קרא עוד

Yoma North of Mizbeach & Mizbeach Placement יומא לו-לז מיקום המזבח וצפונו

Yoma North of Mizbeach & Mizbeach Placement יומא לו-לז מיקום המזבח וצפונו רבי יוסי ברבי יהודה: מקיר מזבח צפוני ועד כותל עזרה צפוני וכנגד כל המזבח כולו שחיטת קדשי קדשים ב אינו אלא כנגד המזבח ולא לו או לו של המזבח אע"פ שהיא צפונו של העזרה דבעינן על ירך המזבח וליכא www.swdaf.com

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation עיניים נוצצות אתגר קרת תוכן העלילה זה סיפור על ילדה שאהבה, יותר מהכל, דברים נוצצים. היתה לה שמלה עם נוצצים, וגרביים עם נוצצים, נעלי בלט עם נוצצים. ובובה כושית שקראו לה כריסטי, על שם העוזרת שלהם, עם נוצצים.

קרא עוד

יום עיון עורכי בקשות להיתרים

יום עיון עורכי בקשות להיתרים יום עיון לעורכי בקשות להיתרים 13.7.2017 יום עיון לעורכי בקשות להיתרים 13.7.2017 ימים תנאים מקדימים + 45 מידע להיתר ימים מידע 5 בדיקת תנאים מקדימים איסוף מידע הפקת תיק מידע ומסירתו למבקש מירי תמר תמר תנאים

קרא עוד

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מספר חודשים, כולל ימי קרב מורכבים, "תפסה" את המערכות התומכות בענף ברמת מוכנות גבוהה. השיקולים של שמירה על נהלים רגילים

קרא עוד

Microsoft Word - ex04ans.docx

Microsoft Word - ex04ans.docx 1 אריאל סטולרמן סטטיסטיקה / תרגיל #4 קבוצה 03 Φ2. ההתפלגות הנורמלית (1) Φ2.2. Φ2.22. Φ1.5 1Φ1.5. Φ0. Φ5 1Φ5 1Φ4.417. Φ 1Φ 1Φ4.417. נתון: ~ 0,1 ( a )להלן חישוב ההסתברויות: 2.22 1.55 Φ1.55 Φ2.22 Φ1.55 1Φ2.22

קרא עוד

המעבר לחטיבה עליונה

המעבר לחטיבה עליונה בס "ד בס "ד בס "ד עיריית אשדוד מקיף ז' הקריה אשדוד התשע "ב בית הספר ביכולת של התלמידים, ומאפשר בכל מסלול לגשת לבחינות הבגרות לפי יכולתו והישגיו הלימודים. בית הספר שכל תלמידי שכבה ט' ימשיכו ללמוד במסגרת

קרא עוד

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4>

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4> ניב רווח פסיכומטרי 1 שיעור מבוא נושא סימני החלוקה כולל מספר מושגים שצריך להכיר כמו חלוקה לגורמים או שארית של חלוקה. בבחינה יכולות להופיע שאלות שיעסקו בנושא זה כנושא בפני עצמו, ולעתים הידע בנושא דרוש לפתרון

קרא עוד

פרויקט שורשים דמות

פרויקט שורשים דמות פרויקט שורשים דמות בחייכם אודות דמות פרק זה בעבודת השורשים יכלול מידע אודות הדמות שנבחרה מצד ההורים. הפרק יכיל תקציר רגיל ]רשות[ או מעוצב ]רשות[, טקסט ]חובה[, תמונות ]רשות אבל ]רשות [. רצוי מאוד[, אלבום-מצגת

קרא עוד

מיזכר

מיזכר קול קורא להגשת מלגה למשפטנים יוצאי אתיופיה ע"ש עו"ד צבי מיתר ז"ל שנה"ל תשע"ו רקע כללי מזה ארבע עשר שנים, העניקו עו"ד צבי מיתר ומשרד עורכי הדין מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות עורכי דין, מלגות נדיבות לסטודנטים

קרא עוד

תכניות מתאר מקומיות ותכניות מפורטות בטבלאות להלן, מוצגות תכניות מתאר מקומיות ומפורטות מאושרות בסביבת התכנית, עד לטווח של 200 מ' מציר

תכניות מתאר מקומיות ותכניות מפורטות בטבלאות להלן, מוצגות תכניות מתאר מקומיות ומפורטות מאושרות בסביבת התכנית, עד לטווח של 200 מ' מציר תכניות מתאר מקומיות ותכניות מפורטות בטבלאות 1.4.2.14 1.4.2.1- להלן, מוצגות תכניות מתאר מקומיות ומפורטות מאושרות בסביבת התכנית, עד לטווח של 200 מ' מציר המסילה: טבלה 1.4.2.1- תכניות מתאר מקומיות ומפורטות

קרא עוד

<4D F736F F D20F7E5EEF4E5F1E820E0E5F820F9E8E9F4E >

<4D F736F F D20F7E5EEF4E5F1E820E0E5F820F9E8E9F4E > שטיפת קומפוסט ממלחים בתנאי מעבדה אביתר איתיאל - שה"מ משרד החקלאות ופיתוח הכפר יורם צביאלי - מו"פ ערבה מרכזית וצפונית כתובת המחבר: Eviatar@arava.co.il תקציר בשנים האחרונות בשל התמעטות מקורות החול באזור

קרא עוד

ברזי מטבח המים זורמים ושוטפים ירקות טריים, נשפכים לקדרה, נמזגים לקומקום שירתח. בחרו ברז שיעשה את תענוג המים מושלם גם במטבח

ברזי מטבח המים זורמים ושוטפים ירקות טריים, נשפכים לקדרה, נמזגים לקומקום שירתח. בחרו ברז שיעשה את תענוג המים מושלם גם במטבח ברזי מטבח המים זורמים ושוטפים ירקות טריים, נשפכים לקדרה, נמזגים לקומקום שירתח. בחרו ברז שיעשה את תענוג המים מושלם גם במטבח Pull Down 302869 אוורסט ברז פרח 45 0 מזלף נשלף כלפי מטה 303369 נפטון סטיק ברז

קרא עוד

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רחבה של רגשות לעודד שיח ולהמשיג רגשות לתת למדריך בסיס

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint התחדשות עירונית שער יוספטל כנס תושבים 7.12.2017 מה במפגש? התחדשות עירונית בבת ים שלבי התכנון תיאור המתחם והסביבה הצגת עקרונות התכנון עקרונות שלב היישום מילוי שאלון ודיון בקבוצות.1.2.3.4.5.6 מהי התחדשות

קרא עוד

"צעדת השיבה הגדולה": אירועי 13 באפריל 2018

צעדת השיבה הגדולה: אירועי 13 באפריל 2018 צעדת השיבה הגדולה" :" צעדת השיבה הגדולה " : תמונת מצב, מאזן ביניים" י ו ם ש י ש י ש ל ש ר י פ ת" א י ר ו ע י 13 ב א פ ר י ל 2018 15 ב א פ ר י ל 2018 1 עיקרי תמונת המצב ביום שישי 13 ב א פ ר י ל 2018 י ו

קרא עוד

כוחות צבא, מיליציות וארגונים פלסטינים המופעלים ע"י המשטר הסורי במלחמת האזרחים

כוחות צבא, מיליציות וארגונים פלסטינים המופעלים עי המשטר הסורי במלחמת האזרחים כוחות צבא, מיליציות וארגונים פלסטינים המופעלים ע"י המשטר הסורי במלחמת האזרחים עיקרי המסמך ב מ ל ח מ ת ה א ז ר ח י ם ע ש ה ב ס ו ר י ה צ ב א ס ו ר י ה ב כ ו ח ו ת ר ב ש י מ ו ש צ ב א, מ י ל י צ י ו ת ו

קרא עוד

התנגדות לבקשה להיתר בנייה אסמכתא (דואר נכנס) מתאריך: 20/03/2017 פרטי בקשה (מתוך מערכת הרישוי העירונית) בקשה מספר: מהות הבקשה שי

התנגדות לבקשה להיתר בנייה אסמכתא (דואר נכנס) מתאריך: 20/03/2017 פרטי בקשה (מתוך מערכת הרישוי העירונית) בקשה מספר: מהות הבקשה שי התנגדות לבקשה להיתר בנייה אסמכתא (דואר נכנס) 17-02-000480 מתאריך: 20/03/2017 פרטי בקשה (מתוך מערכת הרישוי העירונית) בקשה מספר: 2017-0330 מהות הבקשה שינויים/שינוי ללא תוספת שטח/חזית כתובת הבקשה שלמה המלך

קרא עוד

תקנון כדורגל כללי 1. הוראות תקנון זה, הינן ייחודיות לענף הכדורגל ובאות להוסיף על הוראות התקנון הכללי. 2. המשחקים ייערכו לפי חוקת המשחקים הנהוגה בהתאחד

תקנון כדורגל כללי 1. הוראות תקנון זה, הינן ייחודיות לענף הכדורגל ובאות להוסיף על הוראות התקנון הכללי. 2. המשחקים ייערכו לפי חוקת המשחקים הנהוגה בהתאחד תקנון כדורגל כללי 1. הוראות תקנון זה הינן ייחודיות לענף הכדורגל ובאות להוסיף על הוראות התקנון הכללי. 2. המשחקים ייערכו לפי חוקת המשחקים הנהוגה בהתאחדות לכדורגל בישראל להוציא הוראות מיוחדות המפורטות בתקנון

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 1 התחדשות עירונית מתחם שלמה המלך, יולי 2013 2 צוות התכנון : תכנון נוף נספח הצללה כבישים אדריכל אבינעם לוין אדריכלית נטליה אלפימוב אדריכלית טל לוין אדריכל משה אוחנה : רינה קרוגליאק, אדריכלית נוף : לשם -

קרא עוד

סדנת חזון משאבי אנוש

סדנת חזון משאבי אנוש תקשורת חזותית אינפוגרפיקה איך הופכים מידע לאטרקטיבי? מאמן חזותי פיטר מלץ אפריל יולי 2019 מרצה בבצלאל מרצה בבצלאל מאמן חזותי מאמן חזותי 4 סיבות לכישלון בפירסומים )מבחינה חזותית( 51% המלל רב מדי מלל קטן,

קרא עוד

מ א ר ג נ י 1 ב א ת ו נ ה, 10 ב מ א י 2018 אירועי " צעדת השיבה הגדולה", הצפויים להגיע לשיאם ב- 14 וב- 15 במאי, יכללו להערכתנו ניסיונות פריצה המונית לש

מ א ר ג נ י 1 ב א ת ו נ ה, 10 ב מ א י 2018 אירועי  צעדת השיבה הגדולה, הצפויים להגיע לשיאם ב- 14 וב- 15 במאי, יכללו להערכתנו ניסיונות פריצה המונית לש מ א ר ג נ י 1 ב א ת ו נ ה, 10 ב מ א י 2018 אירועי " צעדת השיבה הגדולה", הצפויים להגיע לשיאם ב- 14 וב- 15 במאי, יכללו להערכתנו ניסיונות פריצה המונית לשטח ישראל, מלויים במעשי אלימות ויתכן גם טרור במינון

קרא עוד

ב"ה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-י"ג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרי

בה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-יג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרי ב"ה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-י"ג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרים לא היה מים לעדה. בני ישראל פונים בתלונה אל משה ואהרון,

קרא עוד

Microsoft Word A02

Microsoft Word A02 בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק 3114/02 3115/02 3116/02 בפני: כבוד הנשיא א' ברק כבוד השופט ת' אור כבוד השופטת ד' ביניש חבר הכנסת מוחמד ברכה חבר הכנסת אחמד טיבי 1. עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות

קרא עוד

מבט לג'האד העולמי (21-15 בפברואר 2018)

מבט לג'האד העולמי (21-15 בפברואר 2018) ה ג י ו ס ה ע מ מ י " (. ה ג ם ש ה מ ד ו ב ר" ס י נ י" של כוחות הביטחון המצרים) מבט לג' האד העולמי 21-15 בפברואר 2018 עיקרי אירועי השבוע ב ג ז ר ת נהר הפרת, מצפון לאלבוכמאל, המשיכו פעילי דאעש בלוחמת גרילה

קרא עוד

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו פרופיל ארגוני תדריך להכרת שירות מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעות פתיחה ונעילה. מספרי טלפון בשירות ובבית עובדים בכירים

קרא עוד

סיכום תערוכת התיירות IMTM חדשות חדשות ידיעות אחרונות יומן ערוץ Ynet דה מרקר

סיכום תערוכת התיירות IMTM חדשות חדשות ידיעות אחרונות יומן ערוץ Ynet דה מרקר סיכום תערוכת התיירות 9-10.02.2016 IMTM חדשות 8.2.16-2 חדשות 8.2.16-10 - 28.1 יומן ערוץ 12.2-1 10.2.16 -Ynet דה מרקר- 3.2.16 אינטרנט טלוויזיה רדיו עיתונות, גלובס,,MAKO דה מרקר,,NRG, nana10,,,,ias, מגפון,

קרא עוד

Microsoft Word - beayot hespek 4 pitronot.doc

Microsoft Word - beayot hespek 4 pitronot.doc בעיות מילוליות - בעיות הספק.6 פתרון: נסמן: מספר המכשירים שתיקן טכנאי א' בשעה אחת (קצב עבודתו). ( ) כל אחד מהטכנאים תיקן מספר המכשירים שתיקן טכנאי ב' בשעה אחת (קצב עבודתו). 0 מכשירים, לכן: 0 שעות משך זמן

קרא עוד

ההסתדרות הציונית העולמית

ההסתדרות  הציונית העולמית ההסתדרות הציונית העולמית החטיבה להתיישבות חטיבת חוזים בטחונות וקרקעות המתיישבים יחתמו בראשי תיבות בתחתית כל עמוד וחתימה מלאה בעמוד האחרון טופס 3 חוזה בר רשות בישוב קהילתי במגרש למגורים ביו"ש בין ההסתדרות

קרא עוד

"שיעור בהיסטוריה" נוסח אבו מאזן: בפתיחת דיוני המועצה הלאומית הפלסטינית נשא אבו מאזן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ובניחוח אנטישמי. זאת, כדי לשלול את קי

שיעור בהיסטוריה נוסח אבו מאזן: בפתיחת דיוני המועצה הלאומית הפלסטינית נשא אבו מאזן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ובניחוח אנטישמי. זאת, כדי לשלול את קי שיעור בהיסטוריה "" ב מ א י 3 י ר ו ש ל י ם" נוסח אבו מאזן : בפתיחת דיוני המועצה הלאומית ה פ ל ס ט י נ י ת נ ש א א ב ו מ א ז ן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ו ב נ י ח ו ח א נ ט י ש מ י. ז א ת, כ ד י ל ש

קרא עוד

בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום

בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום דרכון נוכחי וצילום וויזה אחרונה, במידה והייתה. ניתן

קרא עוד

פרק בתולדות ארץ הקודש על- פי הטקסטים בערבית קדומה של דרום ארץ- ישראל סידני ה ' גריפית א. זה זמן רב נתנו חוקרים דעתם לעובדה שהמנזרים במדבר יהודה היו מר

פרק בתולדות ארץ הקודש על- פי הטקסטים בערבית קדומה של דרום ארץ- ישראל סידני ה ' גריפית א. זה זמן רב נתנו חוקרים דעתם לעובדה שהמנזרים במדבר יהודה היו מר פרק בתולדות ארץ הקודש על- פי הטקסטים בערבית קדומה דרום ארץ- ישראל סידני ה ' גריפית א זה זמן רב נתנו חוקרים דעתם לעובדה שהמנזרים במדבר יהודה היו מרכזים חשובים תרבות והגות דתית בארץ -ישראל בתקופה הביזנטית

קרא עוד

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין:

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע  ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: פרופסור חבר: מרצה בכיר: מורה בכיר: מרצה: מורה : דואר אלקטרוני: ד''ר אהרן עמית י' ריבלין,

קרא עוד

מבט לאיראן (4 בפברואר בפברואר, 2018)

מבט לאיראן (4 בפברואר בפברואר, 2018) מבט לאיראן ר 4 ב פ ב ר ו א 2018 18 בפברואר, 2018 ע ו ר ך : ד"ר ר ז צ י מ ט במוקד אירועי השבוע ב א י ר א ן מ מ ש י כ י ם ל ה כ ח י ש א ת ד י ו ו ח י י ש ר א ל ע ל מ ע ו ר ב ו ת א י ר א נ י ת ב א י ר ו ע

קרא עוד

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל- ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים עברית על הרצף מוגשת ל- דר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: 10.10.2016 מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 הקדמה רכישתה של שפה שניה או זרה היא תופעה לשונית פסיכולוגית,

קרא עוד

בס"ד

בסד המלצות מסלולים באזור חאן יותם ממליצות- מדריכות טיולים במדרשות קמפוס כרמל סתיו תשע"ה מוזמנים לטייל ולהנות! כתבו- תהילה אדרי,לינוי גרינברג, אור לולו, אלה בן אוליאל, אביגיל אבורבוך, ירדן מלמד, נועה וענונו,

קרא עוד

עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה אפריל 5105 קשה בלימודים, קל במבחנים, קל בחיים עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה יש לפתור את כל השאלות

עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יחל פסח תשעה אפריל 5105 קשה בלימודים, קל במבחנים, קל בחיים עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יחל פסח תשעה יש לפתור את כל השאלות עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה יש לפתור את כל השאלות על דפים משובצים. רשמו את שמכם על כל אחד מהדפים הפתרונות יוגשו אחרי חופשת הפסח. מומלץ לכתוב דואר אלקטרוני, Whatspp כאשר נתקלים בקושי. מישהו

קרא עוד

הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים

הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים אופניים חשמליים סקירה ותחזית ד"ר שי סופר המדען הראשי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים יולי 2015, אוניברסיטת בר אילן רקע שוק הרכב במדינת ישראל ובעיקר בערים

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 ועידת המאמנים נובמבר 2009 דליה נקר טל' 0522493073 אירועי חיים ותחומים משמעותיים במחצית השנייה של החיים: הקן המתרוקן סבאות טיפול בהורים זקנים ו/או סיעודיים מחלות, מוות ואובדן חברים וקרובים ירידה בתפקודי

קרא עוד

מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל

מגישה : חני חוקת תשעו עבור קריאת כיוון למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל שמגיב* עד שזז* עד מנומנם* חולמני- ץ* ר שלווה* אישיות מפריע* לא ך* א... י ש י ב ה ז מ ן ל א ח

קרא עוד