Microsoft Word - Rabinowich.doc

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "Microsoft Word - Rabinowich.doc"

תמליל

1 תלתא אפטרתא דפורענותא: בשיטתו של הרמב"ם* ביאור חדש כג מאת: נתן דוד רבינוביץ א. ראש חודש אב שחל בשבת: ידוע ומפורסם היום בעם ישראל, המנהג להפטיר שלוש הפטרות של פורענות א בשלש שבתות לפני תשעה באב, והן: "דברי ירמיהו" (ירמיהו א:א), "שמעו דבר ה'" (שם ב:ד), "חזון ישעיהו" (ישעיהו א:א). וכה נפסק בשו"ע סי' תכ"ח, סעי' ח. ב מקורו של מנהג זה, הוא המדרש "פסיקתא דרב כהנא". הוראה זו של הפסיקתא מובאת ע"י הרבה ראשונים ובמיוחד ע"י תוס' מגילה ל"א ע"ב, ד"ה ג ראש, שבאים להסביר למה אין אנו נוהגין כשיטת רב שהורה במפורש: מאמרו המאלף והממצה של הרב חיים לובאן, "חוק ה'גזירה שוה' בהפטרות (לחקר תולדות הקריאה בספרי הנביאים)", סיני, ע (תשל"ב), עמ' , היה לי לעזר רב, ואביא להלן חלק מהערותיו החשובות והנחוצות. וזה נכון גם בנוגע למנהג האיטלקים שמשום מה לא "קבלו על עצמם" הוראת הפסיקתא (ראה להלן) להפטיר את כל התלתא דפורענותא ולא כל ה"שבע דנחמתא". הם מפטירים הפטרות הפסיקתא רק בחודש אב בלבד. הסברו של הרב לובאן לתופעה זו (עמ' קמ"ה, שם), איננה מתקבלת על הדעת, הוא טוען: "באמת אמרו: מאבקן העז של ההפטרות הארצישראליות (=הפטרות של הפסיקתא; נ.ד.ר.) לתפוס מקומן בהווי בית הכנסת, לא נתקיים כל עיקר אלא בארצות המזרח בלבד; במדינות אירופה חגגו הפטרות אלו את נצחונן המלא מראשית הוויתן; מלבד בני איטליה השוכנים לחופי הים התיכון שנגררו אחרי שאר הקהילות "המוסתערביות" - קבלו עליהן תפוצות אשכנז, צרפת וספרד את עולה של ארץ הצבי בימים קדומים ביותר". אתמהה! הרי תורת אשכנז וצרפת הקדומה מקורה בעיקר באיטליה כידוע, ומנא להם הפטרות אלו אם לא מאיטליה? ואיפה עוד מצינו, כבר בתחילת ימי הביניים, השפעת המוסתערבים על האיטלקים בהלכה או במנהג? לכאורה מדובר כאן במנהג המופיע ב"ספרים חיצונים" (לשון תוס' בפסחים מ: ד"ה אבל), והוא מדרש פסיקתא דרב כהנא. אבל ראה לשון מעניין מאד בתשובתו של ר' משולם בר' משה מחכמי אשכנז הראשונים המובאת במקורות שונים (מעשה הגאונים, סי' נז, עמ' 47; ספר הפרדס לרש"י, מהדורת ערנרייך, עמ' שמ"ד; אור זרוע, סי' שצ"ד ותס"ד; מרדכי, * א ב נתן דוד רבינוביץ, מרא דאתרא בית מדרש אהבת תורה, למד אצל מרן הגר"ג שור זצ"ל והגרי"מ פיינשטיין זצ"ל והיה מאד מקורב למרן הגר"י הוטנער זצ"ל. חיבר ספרים על נושאי הש"ס,עניני הלכה ומחקרים בהיסטוריה יהודית. Ḥakirah

2 חקירה כד : "ראש חדש אב שחל להיות בשבת מפטירין "חדשיכם ומועדיכם שנאה נפשי היו ד עלי לטורח." רק אנו מפטירין "שמעו דבר ה'", וע"ז עונים תוס': "ואין אנו עושין כן... והטעם לפי שאנו נוהגין עפ"י הפסיקתא"; "ובכמה דברים ה ו אנו סומכין על ספרים חיצונים ומניחין גמרא שלנו." ז כנראה, כי הרמב"ם (וכנראה שזוהי שיטת הגאונים), עפ"י דרכו בפסיקת הלכה, שהציע לפנינו כמה פעמים בהקדמתו ל"יד", אף פעם אינו מניח את התלמוד הבבלי ותופס שיטת מדרש חיצוני, אף אם היא יוצאת מישיבתו של רב כהנא. ואמנם בהל' תפלה פי"ג ה"ד, הוא פוסק כמו רב ולא כמו רב כהנא. לפי פסקו של הרמב"ם "יוצא מן הכלל של הפטורות של כל השנה" זה, הוא מעין "יוצא מן הכלל" נוס:, והוא: הפטרת "השמים כסאי" (="והיה מדי חדש בחדשו"; ישעיהו ג ד ה ו ז מגילה, סי' תתל"א (הנוסח כאן עפ"י מעשה הגאונים): "ואשתקד בשנה שעברה ישבו זקני קהלינו ונתיישבו בדבר [הנידון היה אם לדחות שבע דנחמתא מפני הפטרה של חתן; נ.ד.ר.] ונמנו וגמרו שלא להחליף אותן הפטרות שאו' באלול ומחמשה עשר באב ואילך באותה הפטרה של חתן הואיל ופסקם רב כהנא ויש להם סמך מדברי רבותינו...". האם קיימות לפנינו שתי גישות שונות מהראשונים כלפי הפסיקתא? האם הראשונים הנ"ל "ראו" כאן "פסק הלכה" של רב כהנא והראשונים האחרים, "מנהג המובא במדרש", שביחס לתלמוד נחשב כספר חיצוני. האם יש כאן קשר כלשהו לשאלה יותר כללית,: האם מורין הלכה מפי אגדה? מגילה ל"א: חושבני שרב המשיך לצטט מילים אלו "היו עלי לטורח" כדי להדגיש גם קשר מילולי וענייני לפרשת דברים: "איכה אשא לבדי, טרחכם ומשאכם וריבכם" (דברים א:י"ב). שהרי ברור מתוך הסוגיא במגילה כ"ט: שגם רב קבל את הכלל של "דדמי ליה", שאין מפטירין בנביא בשבת אלא מעניינה של הפרשה שנקראת. ואפילו רב, שהורה לנו, לכל הפחות, בשני מקרים אפשריים בלוח השנה, לסטות מכלל זה: הפטרת מחר חדש והפטרת ר"ח אב שחל בשבת, מסכים לעצם ההלכה של "דומה לדומה", שאין מפטירין בנביא בשבת אלא מעניינה של פרשה (זוהי לשון של הפסיקתא כפי שמובא באבודרהם, סדר הפרשיות; "הפטרות של כל שנה ושנה ידועות הן וכלן כל א' בדומה לסדר היום" (קרית ספר למאירי, סוף ח"א, ד"ה הפטרות). וברצוני להעיר כאן שקצת מן התימה שהרב לובאן שבהמשך מאמרו מדגיש, פעם אחרי פעם, "חוק ה'גזירה שוה' בהפטרות" (עד כדי כך שפתגם זה מוצג כנושא הראשי של מאמרו!) שבמשך כל השנה, ומנסה תמיד באיזשהו דרך, לפעמים בדוחק גדול, להוכיח את ה"דומה לדומה" של כל הפטרה עם הקריאה, אינו שח הרבה על הפטרת "מחר חדש" שהוא "יוצא מן הכלל" לחלוטין! אין לה קשר כלשהי עם הקריאה בתורה. ואדרבה, בתחילת מאמרו הוא מנסה להמעיט במקצת בחשיבותה ונפוצתה של קריאת הפטרה זו. בדפו"ר מופיע: "תלמוד", והוחלף עפ"י הצנזור, כידוע. לשון תוס' פסחים, הנ"ל בהערה 2. כך הוכיח לנכון הרב חיים לובאן במאמרו, עמ' קל"ג ואילך.

3 תלתא אפטרתא דפורענותא: ביאור חדש בשיטתו של הרמב"ם : כה ח ס"ו:א) של שבת ראש חדש. רק שבניגוד גמור להפטרת "השמים כסאי" שהיא ט תמיד מעין קריאת המפטיר אין בהפטרה זו קשר כלשהו לפרשה; מפטירין בה כיון שה"תוכחה" וה"פורענותא" שלה מתאימות מאד "לפי הזמן ולפי המאורע" (לשון י הראשונים ). גם מובן מאוד, עפי"ז, הכינוי "חדשיכם ומועדיכם" שכינה רב יא להפטרה זו, ולא "חזון ישעיהו", כיון שרצה בכל זאת להדגיש הקשר עם יום יב המאורע: ראש חדש. כבר הראה לנכון הרב חיים לובאן ששיטתו של הרמב"ם, בעקבות התלמוד יג בבלי, היא גם שיטת הגאונים. הוא מצטט תשובה המיוחסת לרב שרירא גאון, יד ומסיק ממנה ששיטתו זהה עם שיטת הרמב"ם, וז"ל (בעמ' קל"ד-קל"ה): "ושש[אלתם] הא דאמר רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמיה דרב: ראש חודש אב שחל להיות בשבת מפטירין "חדשיכם ומועדיכם שנאה נפשי" - ח ט י יא יב יג יד ואמנם שלש הלכות אלו (כולל את החיוב לקרוא הפטרת מחר חודש) כולן יצאו מפיו של רב (עי' מגילה ל"א.) והרמב"ם פסק כמו רב בכולן כפי דרכו בפסיקה וכנ"ל. "והמפטיר קורא ענין ראש חדש" (לשון הרמב"ם). וראוי להביא כאן את הערתו הקולעת של הרב לובאן בנוגע לקריאת התורה וההפטרה בשבת ראש חודש (עמ' קל"ט, והערה 57 שם): "הואיל ויש כאן "גזירה שוה" לקריאת המפטיר כהלכה השנויה במשנה (מגילה פ"ג, ד ו): "לכל מפסיקין: בראשי חדשים... 'ובראשי חדשיכם'", ואנו יודעים מכמה מקורות שהיה המפטיר בשבת ר"ח מתחיל 'ובראשי חדשיכם' (במדבר כ"ח:י"א), ולא כמנהגנו האידנא להתחיל, 'וביום השבת' (שם פסוק ט). נמצא, שגם כאן לא סטו בני בבל מהנוהג העתיק שהיה בידם. ראה ארחות חיים, הל' קריאת ס"ת, סי' ס: ור"ח שחל להיות בשבת מוציאין ב' ספרים, בא' קורין בפ' השבוע, ובשני קוראה המפטיר ב"רח, ומתחיל: 'ובראשי חדשיכם'. וי"א 'וביום השבת', וכן ב'מעשה הגאונים' (מהד' אפשטין-פרימן, ברלין תר"ע), עמ' 45: ואם חל ר"ח (טבת) להיות בשבת... מוצאין ג' ס"ת, וקרו שיתא בעניינין דיומא, וחד: 'ובראשי חדשיכם', ועוד." ראה למשל, ספר המנהיג, הל' תעניות, סי' ט"ז. אבל ראה להלן התשובה המיוחסת לרב שרירא גאון, שאמנם משתמש בשם "חזון ישעיהו" אבל רק לציין מאיזה פסוק מתחילים להפטיר. ראוי לציין כאן את הערתו הנעימה של הרב לובאן, עמ' קל"א, הע' 6: "הפטרה זו נקראה בר"ח אב שאז נדחית בפניה הפטרת "והיה מדי חדש", וכך מצינו בשמות רבה (ספט"ו): "הפה שאמר 'חדשיכם ומועדיכם שנאה נפשי' הוא שאמר 'והיה מדי חדש בחדש' ". אנחנו לא הכנסנו תשובה זו בחיבורנו תשובות רב שרירא גאון, א: או"ח יו"ד, ירושלים, תשנ"ט, על אף שרב"מ לוין, אוצה"ג, מגילה, עמ' 65, הערה ג, מייחסה לרב שרירא משום שתשובה זו באה אחרי כמה תשובות המיוחסות בוודאות לרב שרירא (וראה גם: ש' אברמסון, עניינות בספרות הגאונים, ירושלים תשל"ד, עמ' 214, הערה 10, שתשובה זו מצוייה בין תשובות רב שרירא ורב האי ברשימה קדומה של תשובות גאונים), הרי מובן שאי אפשר לייחסה לרב שרירא בצורה וודאית. ראה ספרי החדש, רשימת תשובות רב שרירא גאון, ניו יורק, תשס"ז, עמ' י"ב-כ"ו, בנוגע להיכרות הרמב"ם עם תשובות הגאונים.

4 חקירה כו : מהיכן מתחילין ולהיכן גומרין? ולשבת אחרת, שהוא ערב תשעה באב, במה מפטירין? כך אנו נוהגין שמתחילין "חזון ישעיהו" (ישעיה א:א), והיו טו הראשונים מסיימין אותה: אם תאבו ושמעתם, (שם, פסוק יט), ועכשיו מרויחין בה עד "בית יעקב לכו ונלכה באור ה'" (שם, ב:ה); ולשבת אחרת, שהוא ערב תשעה באב, כך מנהגינו כולנו להפטיר "עמדו על דרכים" (ירמיה ו:ט"ז), ויש שמפטירין "משא גיא חזיון" (ישעיה כ"ב:א) [עכ"ל]. למדנו שבימי רב שרירא גאון שמרו עדיין על המנהג הנזכר בתלמוד והיו מפטירין בישעיה א' כשראש חודש אב חל בשבת, אלא שבימי רב נהגו לסיים ההפטרה בפסוק יט, שם, כדי להמשיך בתשעה באב ממקום שהפסיקו בראש טז החודש (= שם, פסוק כ"א); ברם, כשנתפשט המנהג להפטיר הפטרה אחרת יז בתשעה באב, שוב לא נמנעו להמשיך הפטרת שבת וראש חודש אב עד ישעיה ב:ה; כלומר, קראו בשבת ר"ח אב שתי הפטרות, ובשבת ערב תשעה באב הפטירו ירמיה ו:ט"ז ואילך, או ישעיה כ"ב:א ואילך. ועוד למדנו מתשובה זו, שבזמנו של רב שרירא כבר נהגו להפטיר הפטרות של פורענות בתחילת חודש אב; אבל לא אותן הפטרות של הפסיקתא, בה נרמזו הפטרות אחרות" אבל זה ברור, שבניגוד לשיטת גאון זה, הרמב"ם אינו מזכיר מאומה ברשימתו של ההפטרות השנתיות, המופיעה בסוף ספר אהבה שלו, מהמנהג להפטיר לפני תשעה באב הפטרה דפורענותא כפי שמוזכר בתשובה זו, או ממנהג הספציפי של הפסיקתא, להפטיר ג' דפורענותא לפני ת"ב. להלכה, פוסק הרמב"ם בעקבות התלמוד הבבלי, שאין להכיר כלל בשום הפטרה שאינה קשורה לפרשת השבוע או לפרשת היום, וכמו שהרמב"ם כותב: יח "ומפטירין בכל שבת ושבת בנביא מעין שקרא בתורה" ולשון הרמב"ם בהקדמתו לרשימה זו: טו טז יז יח צודק כאן הרב לובאן (הערה 35 במאמרו), שמן הסתם הכוונה כאן היא לקרוא עד פסוק כ' ולחזור ולקרוא פסוק י"ט כדי לסיים בטוב, כמנהגי בני תימן היום. כוונתו ל"איכה היתה לזונה"; מגילה ל"א: והרי הפטרה זו מתאימה מאוד לת"ב וכמו שהסביר הרב לובאן (עמ' ק"מ): "ומה טעם הפטירו בני בבל לדעת רב בת"ב 'איכה היתה לזונה'? - מסתבר כי גם כאן פעל חוק הגזירה שוה את פעולתו. כפי שנראה להלן קראו בתורה בת"ב סדר "איכה אשא לבדי" (דברים א:י"ב). ובמגילת איכה הרי קראו 'איכה ישבה בדד' ושאר ה"איכות", כך שהפטרת 'איכה היתה לזונה' נמצאה הולמת ומתאימה, מאין כמוה, להצטרף לשתי הקריאות - אחיותיה שבתורה ובכתובים". לא ברור לי כוונתו של הרב לובאן כאן, שהרי אביי שפעל רק שני דורות אחרי רב, כבר הורה לנו להפטיר בת"ב "אסף אסיפם". וא"כ למה, איך ומתי בתקופת הגאונים "נתפשט המנהג להפטיר הפטרה אחרת בתשעה באב"? שם, פי"ג, ה"ג.

5 תלתא אפטרתא דפורענותא: ביאור חדש בשיטתו של הרמב"ם : כז "והעניינות שנהגו רוב העם לקרות מן הנביאים בכל שבת ושבת ומפטירין בהן אלו הן" אינו בא לציין שמדובר כאן רק במנהג "רוב העם" אלא בא להודיע לנו שזוהי רשימת הפטרות של לפחות (=רוב העם) בני ספרד (?) ומצרים, ומהווה חלק יט אינטגרלי של נוסח התפילה המקובל וההלכתי שלהם. ברשימה הלכתית זו ראינו שהרמב"ם אינו מזכיר מאומה ממנהג העם להפטיר כ בדבריתוכחות/פורענותא בשלש שבתות. ואמנם, כבר הוכיח הרב לובאן משרידי מחזור הקרובות לפרשיות התורה לפי המנהג השנתי של הפייטן ר' יהודה שבני כא בבל לא הפטירו הפטרות פורענות בשלש השבתות שלפני ת"ב. ב. האם יש לנהוג אבילות בר"ח אב שחל בשבת? ברור מללו בהוראתו של רב שהפטרת "חדשיכם ומועדיכם" איננה כוללת הפסוקים שמתחילים עם "איכה היתה לזונה", שהרי הפטרה זו נקראת, לשיטתו של רב, יעו"ש בסוגיא, בת"ב גופיה ולא מסתבר שתקראנה פעמיים, כש"כ ברציפות. הבנה זו ניתן להסיק גם מדברי הרמב"ם הנ"ל שהרי כשהרמב"ם מזכיר המנהג של שלש הפטרות של דברי תוכחות, הוא מביא: "שניי': 'חזון ישעיהו'; כב שלישית: 'איכה היתה לזונה'". לפי הבנה זו נסתרת, אולי, טענתו של בעל היראים המובאת בתוס' מגילה הנ"ל. תוס' מנסים להצדיק את ההנהגה שהיתה נפוצה מאד שהיו מתעלמים מהוראתו של רב להפטיר "חדשיכם ומועדיכם" (בלי ה"אסמכתא" של הפסיקתא). וז"ל בא"ד: "והא שאין אנו מפטירין חזון בשבת שחל בו ר"ח אב משום דקיי"ל דאין אבילות חל אלא בשבוע שחל ט"ב להיות בתוכה ורב דאמר המפטיר חזון סבר דהאבלות כג חל מיד שנכנס ר"ח, ואין הלכה כן. ולכך אנו מפטירין 'שמעו'". יט כ כא כב כג ולא בכדי שם הרמב"ם רשימה זו בתוך "סדר תפלות כל השנה". בניגוד לדבריו בהל' תפלה, שם הי"ט. אבל לפי"ז, תמוה ביותר למה הרמב"ם אמנם מזכיר בתוך רשימה זו את המנהג החדש של הפסיקתא שגם כן אינו ההלכה המקובלת: "מנהג רוב העם להיות מפטירין בנחמות ישעיהו מאחר תשעה באב עד ראש השנה". ועוד חזון למועד ונחזור לקושיא זו. ראה מאמרו עמ' קל"ז. להלן במאמרנו, אות ג', ננסה לבאר שיטת רמב"ם זו המחודשת מאד. כ"ה הגירסא בתוס' מגילה הנ"ל, וכ"ה שיטתו של תוס' בתחילת הדיבור. אבל בפסחים (ראה לעיל, הערה 2) אומרים תוס': "אנו סומכין על ספרים חיצונים ומניחין גמרא שלנו... ואנו מפטירין "השמים כסאי", וכן הוא בפסיקתא". וכבר טיפל בעל "תרומת הדשן", סי' י"ט, בסוף דבריו בענין בכדי ליישב את הסתירה. באמצע תשובתו הוא מציע השערה שלפיה, אולי, התוס' במגילה, אינם מקבוצת "תוספות משנ"ץ" והרי "מימי התוספות משנ"ץ שקצרם מהר"א טוך אנו שותים" (לשון בעל תה"ד). ובסו"ד הוא טוען שעפ"י הכלל של "תדיר

6 י( חקירה כח : דברי תוס' אלו בשם ר' אליעזר ממיץ (וכ"ה ברא"ש) שאובים הם או מהראבי"ה (מס' מגילה, סי' תקנ"ו), או מה"אור זרוע" (הלכות קריאת מועדים והפטרות, סי' שצ"ב). ובכדי להבין את חידושו הנפלא של בעל היראים ראוי מאוד להביא את דברי כד תלמידו הראבי"ה, במילואם: "גרסינן בשלהי מגילה אמר רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת אמר רב ראש חדש אב שחל להיות בשבת מפטירין (מאתמול) חדשיכם ומועדיכם שנאה נפשי וגו'. והיינו הפטרה דחזון ישעיהו. וכבר היה הרב רבינו אפרים ז"ל רוצה כה להנהיג כן בורמיישא ולא שמעו לו, כי המנהג הוא לומר חזון ישעיהו בשבת כד כה ושאינו תדיר, תדיר קודם", הזכרה דראש חדש תדיר טפי מהזכרת פורענות דתשעה באב ולכן יש להפטיר "השמים כסאי". וראה עוד מהרש"א, בפסחים הנ"ל, ד"ה תוס'; בגדי ישע למרדכי, מס' מגילה, אות י"ח עוד יישובים ליישב את הסתירה. אבל ש' בובר, פסיקתא, ליק, תרכ"ח, מבוא, עמ',XXIX החליט על דעת עצמו שיש כאן ט"ס בדברי תוס' פסחים הנ"ל! האם בובר חשב שבעל הגהות במרדכי (מס' מגילה, סי' תתל"א) שמביאים התוס' בפסחים ככתבה ממש, לא עלה על הסוד שיש כאן ט"ס? אבל אחרי כתיבת הערה זו מצאתי שהגר"א בביאוריו לשו"ע, או"ח, תכ"ה, ב, ד"ה ויש אומר, אמנם מציע שבאמת יש כאן ט"ס בתוס' פסחים, וכטענתו של בובר, וז"ל בא"ד: "ותוס' דפ' כ"ש ט"ס הוא שהרי כתבו שם 'וכ"ה בפסיקתא' והביאו במגילה ושם הוא 'שמעו' ". ראבי"ה, מהדורת אפטוביצר, ב, עמ' בהל' שמחות למהר"ם מרוטנבורג, סי' ה' "ז כהנא, מהר"ם מרוטנבורג: תשובות פסקים ומנהגים, ג, ירושלים תשכ"ג, עמ' לד-לה), סופר: "ושמעתי מפי הר' יוסף ן' יצחק כשהיה רבי אפרים [ב"ר יצחק] בוורמישא צוה להם להפטיר... ולא רצו להניח למנהגם בשבילו ויצא מבית הכנסת בכעס ואמר כל מי שעובר על דברי הרב יהא בנידוי, לפי שרב אמרה במגילה." [ל"א:] [אבל חושבני שאולי יש כאן משחק מילים; "רב" כאן תרתי משמע: את האמורא רב וגם הכוונה לעצמו; נ.ד.ר.]. לדעת א"א אורבך מקרה זה התרחש ב"גלותו" של ר' אפרים אחרי שנאלץ לעזוב את שפירא שבה התגורר זמן מה, בשל מחלוקת הלכתית חריפה עם חכמיה, ראה הנ"ל, בעלי התוספות, ירושלים, תש"ם, א, עמ' 201. ואין זו הפעם היחידית שרבינו אפרים עזב את בית הכנסת בכעס בשל בעיות הלכתיות שנזדקרו לפניו, והקהל לא רצה לשנות את המנהג למרות הסתייגותו; ראה ראבי"ה, שם, עמ' 260: "...ובשמחת תורה יצאתי מבית הכנסת בחרי אף כי שמעתי לבלע זה החזן מדלג יותר מארבעים פעמים עבור ששה פשיטים, ומי התיר לו לדלג,ולדן אמר' ולאשר אמר, ורב ושמואל נחלקו בדילוג ראש חדש ובקושי התירו שם דלא אפשר. ואתה יכול למחות ואם תמחה תזכה לשם ולתהלה ולישיבה של מעלה. אפרים ב"ר יצחק." אורבך, שם, אחרי הבאת דוגמאות שונות, מנתח את אישיותו של ר' אפרים בצורה חריפה מדי: "בכל המעשים הוא מתגלה כבעל נפש סוערת, נוטה להתפרצויות, להקנטה ולקינטור. הלשון 'אם אתם מקניטים אותי' שגורה בפיו. את כל חמתו שפך על מנהגים, שנראו בעיניו כבלתי כשרים ובלתי מבוססים על אדני ההלכה". והנה בהגהות מיימוניות, הלכות תפלה, פי"ג, אות ג, יש, כנראה, עירוב פרשיות, ששם כתוב: "וכן צוה רבינו אפרים וכן רבינו יצחק ב"ר יהודה יצא מבית הכנסת בכעס שלא שמעו

7 תלתא אפטרתא דפורענותא: ביאור חדש בשיטתו של הרמב"ם : כט כו הסמוכה לתשעה באב, ואף על גב דפשט ההלכה כן משמע. ושלחו למורי רבי כז אליעזר ממיץ ואמר דלאו ראיה היא, דההיא דמגילה דרב כמאן דאמר בתענית כח שנוהג אבלות מראש חדש ועד התענית, ופלוגתא היא שם דרבי מאיר ורבי יהודה ורבן שמעון בן גמליאל, ודוק ותשכח, ופשטינן התם אמר רבא הלכה כרבי מאיר והלכה כרבן שמעון בן גמליאל בתרויהו להקל, דאין אסור לא לפניו ולא לאחריו אלא אותה שבת שחל להיות תשעה באב בתוכה, ואנן אההיא פסקא סמכינן דלא נהגו אבלות דסיפור וכיבוס, ואף לא מדכירינן בהפטורה דברי אבילות אלא בשבת הסמוכה לו. [להלן בראבי"ה, סימן תקצ"ה (עמ' 332) מוסיף היראים נקודה נוספת: "והפטרה ד"חזון ישעיהו" נהגו לקרותה בניגון קינה וענין אבילות הוא"; נ.ד.ר.] ואף על גב דיום המנוח לאו מן השבת שחל כט תשעה באב להיות בתוכה הוא, אפילו הכי מפטירין ביה, דאי אפשר להפטיר אלא בשבת ולא בחול שלפניו. ונמתי לו אני אב"י העזר"י: לדבריך קשיא דרב אדרב, דבמגילה סבירא ליה דנוהג אבלות מראש חדש, ובההיא פירקא [דמסכת] ל תענית גרסינן שבת שחל להיות תשעה באב בתוכה וכו' אמר רב לא שנו אלא לפניו אבל לאחריו מותר ושמואל אמר אפילו לאחריו אסור. מיתיבי שבת שחל תשעה באב בתוכה אסור לספר ולכבס חל להיות באחד בשבת מותר לספר ולכבס כל השבת כולה בשני ובשלישי וברביעי לפניו אסור לאחריו מותר קשיא לא לשמואל. תנאי היא, מכלל דלרב סייעתא היא, אלמא, דלא אסר מראש חדש. כו כז כח כט ל לא לעשות כן בגרמייזא"; זאת אומרת שרבינו יצחק עזב את בית הכנסת ולא כמו שנמסר ע"י רבו המהר"ם. מלבד זה, כבר העיר המהדיר של הראבי"ה, שם הערה 8: "ומ"ש בהגה"מ שם ר' יצחק ב"ר יהודה, צ"ע ממה שהובא בשמו בפרדס, סי' כ"ח, וליקוטי פרדס כ' א' שהשיב בענין כזה: 'מנהג מבטל את ההלכה'". ואולי החכם "ר' יוסף ן' יצחק" הנזכר כ"בעל השמועה" בהלכות שמחות של רבו מהר"ם הנ"ל, השתבש אצלו (אגב, בחלק מכתבי-היד של הלכות שמחות, הנוסח הוא: "ושמעתי מפי רבינו אפרים(!) ב"ר יצחק ז"ל כשהיה רבינו אפרים...". ראה: הלכות שמחות השלם, מהדורת א"ד וי"א לאנדא, ירושלים תשל"א, עמ' כ. אבל ברור שמדובר בטעות). כדברי רב, שאין לו חולק, בגמ' שם. כ"ט: צ"ע על עמדתו של היראים שהרי איפה ראה בדברי רב שם שהאיסור כיבוס מתחיל מראש חודש? ואולי הבנתו היתה שלפי תירוצו של שמואל: "תנאי היא", יוצא, לכאורה, שרב סובר כמו ר' מאיר והוא, הרי, אומר במפורש: "ואסור לספר ולכבס מר"ח ועד התענית". אבל, לאמיתו של דבר, המשמעות הפשוטה של הסוגיא היא שרב עצמו סובר שהאבילות מתחילה רק בשבת שחל בו ת"ב וכמו שאמנם טוען ראבי"ה להלן. כוונתו לשאול: איך מפטירין דברי אבילות בשבת חזון כיון שעדיין אינה "שבת שחל בו ת"ב"? כ"ט: זאת אומרת הברייתא האוסרת כיבוס רק בשבת שחל בו ת"ב.

8 חקירה ל : לב ותו דאמתניתין קאי, ודוחק לומר לתנא דמתניתין קאמר וליה לא סבירא ליה; לג דאם כן מאי פריך לשמואל, הא אליבא דתנא דמתניתין קאי, ומאי איצטריך למימר תנאי היא. ותו מי זוקקני לומר דלא סבירא ליה הכי, ואם תאמר משום קשיא דרב אדרב, אומר אני (יואל) הלוי דהפטרה שמזכירין האבל וצער ודברי תוכחת הנביא לא הוי אבילות גמור דומיא דסיפור וכיבוס אלא הוי כמו מיעוט לד שמחה, ואפילו לתנא דמתניתין דתני "שבת שחל תשעה באב להיות בתוכה וכו'" קתני ברישא "משנכנס אב ממעטים בשמחה", לרב נמי סיפור וכיבוס מותר ומיעוט שמחה צריך מאחד באב. ורב יהודה בריה דרב שמואל אמר רב לה קאמר נמי התם דממעטין, הילכך אינו ראיה מכאן לדמות לסיפור וכיבוס ענין לו הפטרה. <הילכך אכתי אמאי סמכינן דלא מפטירין בחדשיכם ומועדיכם בר"ח אב שחל להיות בשבת>. ושמא במדרש או במסכת סופרים מצאו כן. וכסדר ההפטרה שבפסיקתא דרב כהנא אנו נוהגין, ולא כההיא דמגילה". אבל לפי הבנתנו הפשוטה והברורה בדברי רב שהפטרת "חדשיכם ומועדיכם" אינו כולל "איכה היתה לזונה", אין כאן אפילו שמץ של אבילות בהפטרה זו. והרי בלי פסוק זה, אין שום הבדל בין הפטרת "חזון" להפטרת "שמעו דבר ה"; בסופו של דבר שתיהן הן דברי תוכחה שמתאימות מאוד לר"ח אב שחל בשבת. אמנם בני תימן ופרס עד היום, בעקבות הרמב"ם, מתחילים את ההפטרה השלישית דפורענותא בפסוק כ"א, והוא "איכה היתה לזונה". וממילא כל הבנין של בעל היראים אין לו יסוד. ומובן מאוד לפי"ז למה הרמב"ם לא היסס לפסוק כמו רב. כמו"כ ראוי להוסיף ולבאר שלפי ביאורנו בדברי הרמב"ם שבכוונה הפסיקו את ההפטרה של חזון בשבת השנייה של שלוש השבתות, לפני "איכה היתה לזונה", יוצא שהפטרות שלפני ת"ב, הן בעיקר הפטרות של תוכחה ולא של אבלות שהרי הפטרה של אבלות הרי אסורה בשבת. ובאמת מנהג בני תימן הנ"ל, לא רק שאינם מפטירים את הפסוק "איכה היתה לזונה" בשבת השנייה, אלא לב לג לד לה לו כוונתו שרב בא לפרש את המשנה (כ"ו: "שבת שחל ת"ב להיות בתוכה, אסורין לספר ולכבס" (וכפי שפירש ה"קרן אורה" ולא כמו שפירש רש"י ד"ה לא, שרב בא לפרש את דברי ר' יוחנן, יעו"ש בסוגיא), והרי המשנה ג"כ אינה אוסרת מראש חודש. אולי כוונתו לומר שאם רב בעצם חולק על המשנה ורק בא להסביר את שיטתו של התנא של המשנה, א"כ נאמר ג"כ ששמואל בא רק לפרש שיטתו של התנא של המשנה, ש"אפילו לאחריו נמי אסור", אבל שמואל עצמו יכול להסכים עם הברייתא ש"לאחריו מותר". הנ"ל. סוף כ"ט. ראבי"ה מסכים לטענות הראשונים (ר' למשל הרא"ש בסוגיין ורבינו אפרים הנ"ל) על רבו "בעל היראים" שאין שום סיבה שלא לקרוא הפטרת חזון בשבת שחל בו ר"ח אב, אבל מטעם אחר. הוא טוען שמותר לקרוא הפטרת "חזון" בר"ח שחל בו שבת, כיון שההלכה היא שממעטין בשמחה וקריאת ההפטרה, אע"פ שאינה אבילות גמורה שהיא בוודאי אסורה, יש בה "מיעוט שמחה" שראוי מאוד ליום זה. מעניין מאוד שהראשונים, כנראה, לא הסכימו עם הגדרתו זו של ראבי"ה.

9 תלתא אפטרתא דפורענותא: ביאור חדש בשיטתו של הרמב"ם : לא לז כשהם מפטירים הפטרת "חזון", הם חוזרים על פסוק י"ט כדי שלא לסיים בדבר לט לח צער. וכבר כתוב במחזור וויטרי, שהתועלת בקריאת הפטרות אלו היא "כדי להוכיח את ישראל כאשר הוכיחום הנביאים על ירושלים". וממילא ההשערה מ הקלושה שהציע הרב לובאן, כדי להסביר את חילוקי הדעות הנ"ל, בין הרמב"ם והגאונים מצד אחד ובין "מנהג העם" (=הפסיקתא) מצד שני, שלפיה הציר המרכזי בנידון הוא הרגישות לחומרת חז"ל בנוגע לאבילות על ירושלים, פורחת באויר. אין להפטרות תוכחה/פורענותא, וגם לא לשבע דנחמתא, קירבה כלשהי לחומרת חז"ל בנוגע לאבלות על ירושלים, ואינן תלויין זה בזה! גם הסברו, שם, ש"העם הבין בחושו הבריא שמאמרם: 'כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה, ושאינו מתאבל על ירושלים אינו רואה מא בשמחתה' אינם אגדה שאין למדין מהם, אלא הלכה למעשה ממש, שיש להפטיר בהפטרות אבלות ונחמה", הוא ביאור מחודש בכוונת חז"ל שאין לו סמוכין כלל וכלל. וממילא השמטת הלכה זו ע"י הרמב"ם אינו מוכיח "שהרמב"ם עצמו סבר, כנראה, שאין להסיק מדברי חז"ל אלה כל משמעות הלכתית לענין ההפטרות, והסתייג ברמז ממנהג העם בכלל... משום שראה בהם רק מנהג ולא הלכה" (לשונו מב של הרב לובאן, שם). ג. שלוש הפטרות של פורענותא כבר הזכרנו למעלה דברי הרמב"ם ש"נהגו העם" להפטיר בשלוש שבתות שלפני ת"ב בדברי תוכחות: "דברי ירמיהו", "חזון ישעיהו", "איכה היתה לזונה". אולי ניתן לחדש ולומר שמנהג זה, עליו מדבר הרמב"ם, אינו קשור למדרש פסיקתא אלא כך היה המנהג, לכל הפחות, בזמנו, בכל ארץ ספרד(?) ומצרים. סמוכין לז לח לט מ מא מב ואולי חזרו על פסוק זה כדי לקרוא כ"א פסוקים כדרישת הברייתא במס' מגילה כ"ג. וכן כותב בעל "עץ חיים" שב"תכלאל" התימני, ירושלים תרנ"ד, דף קצ"ב ב: "ונהגו העם להפטיר מי"ז בתמוז ואילך תלת פורענותא לפי מנהגנו וסימנם "דח"א": דברי ירמיהו, חזון ישעיהו בן אמוץ, איכה היתה לזונה, כסברת הרמב"ם בה' תפלה פ' י"ג ע"ש, וכן תמצא מחלוקת בזה בהגמ"י ובתוספות מגלה ונהרא נהרא ופשטיה". וכן בכתבי יד שונים של התאג' בסוף פרשת מטות. וראה עוד : ע"צ מלמד, "לגלגוליהן של הפטרות אחדות", תרביץ, כ"ד (תשט"ו), עמ' עמ' רכ"ג, סי' רס"ב. עמ' קמ"ד-קמ"ה. תענית ל: השמטת הרמב"ם של מאמר חז"ל זה מובנת מאוד מכיון שזה מאמר אגדי ולא הלכתי, ולא כמו שניסה הרב לובאן להבין בדבריהם.

10 חקירה לב : להשערה זו יש להביא מסידורו של רס"ג שמלך כמעט מאתיים וחמישים שנה לפני מג הרמב"ם, וכך הוא כותב בסידורו: "ויש אנשים המפטירים בשלוש השבתות קודם ת"ב: "דברי ירמיהו", "חזון מד ישעיהו", "בן עשרים ואחת שנה צדקיה במלכו". וכן מפטירין בשבת שאחר ת"ב: "נחמו נחמו עמי". נמצא, לפי"ז, שהמנהג, ולכל הפחות, חלק גדול ממנו, שתפסו בו "יש אנשים" בימי רס"ג נהיה למנהג "רוב העם" בימי הרמב"ם. והרי ברור מעל כל ספק שכשם שהמנהג של שלוש הפטרות שהוזכר ע"י רס"ג אינו נובע מהפסיקתא ולא ידוע לנו מקורו,כך אין לנו מקור נאמן בספרות חז"ל ל"מנהג רוב העם" של הרמב"ם. ומוטל עלינו לברר מאיפה הוא בא? ואיך התפתחה השתלשלותה של מנהג זה? מסברא הגיוני מאוד לשער, שהנהיגו את העם להתחיל דברי תוכחה בשלש שבתות אלו שלפני ת"ב, עם הפרק הראשון ב"ספר התוכחה": ס' ירמיהו. ובהחלט יש מקום גדול לשער שהמנהג של "תלת דפורענותא" הוא בעצם מנהג ארץ-ישראלי קדום שכלל הפטרות מסויימות של תוכחה, שונות משלנו, ואח"כ מנהג זה קיבל תפוצה נרחבת ע"פ הפסיקתא, אם כי בהפטרת הפטרות פורענותא אחרות. אבל גם לפי מנהג קדום זה התחילו עם הפטרת "דברי ירמיהו". נחזור למנהג של הרמב"ם: וכיון ש"רוב העם" הזה, עליו מדבר הרמב"ם, נהגו כמו רב שכשר"ח אב חל בשבת מפטירין "חזון", קבעו כעין "לא פלוג", שבכל שבת שנייה של שלוש השבתות יש להפטיר ב"חזון". והיות שלא יכלו לקרוא את הפסוקים של אבילות המתחילים עם "איכה היתה לזונה" באותו שבת וכנ"ל בסוף אות ב', המשיכו לקרוא פסוקים אלו בשבת השלישית, ממקום שגמרו בשבת שלפניה. גם אפשרי, מה כמו שהציע ע"צ מלמד, שאחרי שנקבעה לתשעה באב, הפטרת "אסף אסיפם", ע"פ אביי, הנ"ל באות א', הועברה הפטרת "איכה היתה לזונה" לשבת שלפני תשעה באב. ועם נוהג זה הרוויחו ג"כ היסוד של "דדמי ליה" הנ"ל באות א'. שהרי בשבת השלישית קראו בתורה את הסדר "איכה אשא לבדי" (דברים א:י"ב), כך שהפטרת "איכה היתה לזונה" נמצאת הולמת ומתאימה כהפטרה בשבת זו. וכן רב מו שמואל הנגיד, שחי בספרד עוד בסוף תקופת הגאונים, ב"הלכתא גבראתא" שלו, שאע"פ שמציג את ראשי הפטרות של פורענותא ונחמתא כפי שהן מופיעות בפסיקתא, הוא מזכיר את הסימן "דש"א" ולא "דש"ח". ואות א' זו מרמזת להפטרת "איכה היתה לזונה", שלפי מנהגו הפטירו בשבת הסמוכה לת"ב ולא מג מד מה מו כ"ה אצל נ' וידר, "השלמות ותיקונים לסדר דרב סעדיה גאון, ספר אסף, ירושלים תשי"ג, עמ' 260 (=הנ"ל, התגבשות נוסח התפילה במזרח ובמערב, ירושלים, תשנ"ח, ב, עמ'.(642 ירמיהו נ"ב:א, פרק זה האחרון בספר ירמיהו, מתאים מאוד כהפטרה לשבת הסמוכה לת"ב, כיון שהפטרה זו מדברת על חורבן הבית. לעיל הערה 38, עמ' 78. הלכות הנגיד, מהדורת מ' מרגליות, ירושלים, תשכ"ב, עמ' 107.

11 תלתא אפטרתא דפורענותא: ביאור חדש בשיטתו של הרמב"ם : לג "חזון"! ואמנם בכמה מחזורים עתיקים הכינוי לשבת זו היה "שבת איכה" ולא מז "שבת חזון", וכ"ז מובן לפי פסקו של הרמב"ם הנ"ל. ועדיין נשאר לנו ליישב באות זו קושיא פשוטה עד מאוד. הפסיקתא הנ"ל, מח שהיא המקור היחיד בספרות חז"ל למנהגנו היום, הרי מזכירה כמעט במפורש את ההפטרה לשבת שלישית - "איכה היתה לזונה", והדרשות אחרי הפתיחתות שם, מוסבות רק על פסוק זה והלאה עד סוף הפרק, וא"כ איך אומרים הראשונים שאנחנו מפטירים לשבת שלישית: "חזון ישעיהו" על פי הפסיקתא? "חזון ישעיהו" מט מנא להו? ואפילו אם נסכים עם יונה פרנקל, שלמרות שבפסיקתא בדרך כלל אין בגוף הדרשה אלא דרשות קצרות על פסוקים הראשונים של ההפטרה או הקריאה, ישנם כמה מקרים יוצאי מן הכלל, שהפסיקתאות דורשות פסוקים מאוחרים או ממקומות אחרים, בכל זאת עדיין מוטל עלינו לברר מה מקורו של הנוהג להתחיל את ההפטרה מ"חזון"? ומאיפה בא הסימן " דש"ח"? על כך ניתן להציע שני הסברים לנסיבות המנהג המקובל : א. הפסיקתא, שהיא המקור הראשון למנהגנו היום, אמנם מזכירה "איכה היתה לזונה", אבל כיון שגם בשבת הסמוכה לת"ב לא רצו להתחיל עם "אבילות", הרחיבו את גבולותיה של ההפטרה והתחילו מ"חזון". ואולי הקפידו, משום מה, מז מח מט ש' בובר, הנ"ל בהערה 23, הערה כג, בלי להתעמק, כדרכו בהרבה ממחקריו, מקשה כמה קושיות על המנהג שהביא הרמב"ם בהל' תפלה הנ"ל (אגב, הציטטה שלו איננה מדוייקת, יעו"ש). הוא מתפלא על הרמב"ם ואומר בתו"ד: "והנה מלבד כי כפי מה שקבעו כל הקדמונים עפ"י הפסיקתא הפטרת שבת שניה היא שמעו, לא חזון, תמוה עוד יותר במה שמחלק פרשת חזון לשתי הפטרות, ובאמת היא הפטרה אחת, כי איכה היתה לזונה היא בפ' חזון ישעי' ועיי"ש בהג"מ שכתב, אבל אנו נוהגים להפטיר דברי ירמי', שמעו, חזון, סי' דש"ח, וכן איתא בפסיקתא עכ"ל. ולולא דמסתפינא הייתי מגיה בדברי רבינו ז"ל שכצ"ל, שני שמעו, שלישית חזון, ומלת "איכה היתה לזונה" הן הוספת המעתיק שהוסיף על פי הפסיקתא פסקה ט"ו, שמתחלת "איכה היתה לזונה" (עיין הערה א'), וכן תראה בסוף סדר תפלת השנה בהרמב"ם שם, הביא סדר ההפטרות כמו שסדורות בפסיקתא". לפי ביאורנו בפנים אין מקום כלל לפליאותיו! אינו ברור לנו שהמנהג המובא ע"י הרמב"ם נובע או אפילו קשור למדרש פסיקתא(ראה להלן). שנית, הרמב"ם צדק מאוד בזה שחילק "חזון" לשתי הפטרות, וכמו שהסברנו וכמו שמחולק הוא אצל רב. ושלישית, בזה צדק בובר מאוד, שעליו לפחד מלהגיה ברמב"ם, שהרי כעת ידוע ומפורסם שעותק מספרי מדע ואהבה המצוי באוקספורד, הוגה על פי ספרו המקורי של הרמב"ם, והרמב"ם חתם על כך. ופקסמיליה מלאה של כתב יד חשוב זה פורסמה לאחרונה בידי ידידי הרב פרופ' ש"ז הבלין, משנה תורה להרמב"ם מדע ואהבה: הספר המוגה, ירושלים וקליבלנד תשנ"ז. וראה שם עמ' רל"ד (דף 115 ב). תודתי לידידי הרב מרדכי מנחם הוניג שליט"א, שהעיר לי על נקודה אחרונה זו. ראה: פסיקתא דרב כהנא, מהדורת ד' מנדלבוים, ניו יורק תשמ"ז, א, עמ' , דרכי האגדה והמדרש, תל אביב 1996, ב, עמ' 686, הערה 84.

12 חקירה לד : במקרה זה להגיע למספר של כ"א פסוקים, כדרישת הברייתא במס' מגילה כ"ג. (הגם, שבמנהגי ההפטרות שבימינו לא שמרו על הוראה זו לחלוטין).ולכן התחילו מתחילת הפרק. ב. המנהג של "תלת פורענותא", הוא מנהג קדום כנ"ל, וכמו שראינו אצל רס"ג ורש"ג, שלא ידעו מהפסיקתא כלל. ונוכחנו גם לראות בתשובת הגאונים הנ"ל נ באות א', וכן אצל הרמב"ם, שבשבת השנייה,לפי מנהג קדום זה, הפטירו "חזון". וממילא, ניתן לשער שכשנקבעה "שמעו" לשבת השנייה ע"פ הפסיקתא, הועברה "חזון" לשבת השלישית, שבת שלפני ת"ב, וצורפה ל"איכה היתה לזונה". ד. ר"ח אב שחל בשבת, הלכה למעשה: "השמים כסאי או "שמעו דבר ה'" כבר ראינו שמלבד שיטת הרמב"ם ורבינו אפרים, רוב הראשונים פוסקים להפטיר בשבת זו "השמים כסאי" או "שמעו דבר ה'". והנה בר"ח אלול שחל בשבת פוסק מרן (סי' תכ"ה סעי' א'), לפי הפסיקתא, להפטיר "ענייה סוערה", וע"ז מגיה הרמ"א: "ויש אומרים "השמים כסאי", וכן נוהגים במדינות אלו". ובנשימה אחת נא מוסיף הרמ"א: "אבל ר"ח אב שחל בשבת מפטירין "שמעו" וי"א "השמים כסאי"". וצ"ע להבין מנהג אשכנז, כפי שהובא ע"י הרמ"א, לדחות הפטרת "השמים כסאי" בשבת ר"ח אב מפני הפטרת "שמעו", אבל אין דוחים אותה מפני הפטרת "עניי' סוערה" בשבת ר"ח אלול? נב וכבר ניסה הלבוש להסביר העניין: נג "...דשאני "עניי' סוערה" שבאה משום נחמה... וב"שמים כסאי" יש ג"כ נחמה וגם יש ל"ענייה סוערה" תשלומין... ותרתי טעמים אלו לא שייכא בהפטרת "שמעו" שהיא מתלתא דפורענותא ואין לה תשלומין, לפיכך לא נדחית מפני "השמים כסאי". נד ובמקום אחר הוא מוסיף נימוק נוסף: "דעדיין פורענות, ונחמות לא הגיעו". וממילא אין מן הראוי להפטיר "השמים כסאי" שיש בה נחמה לפני תשעה באב. נה ואולי ניתן להסביר את ההבדל בין שתי ההפטרות באופן אחר. ישנן הוכחות לא מעט, שבכמה קהלות סיימו את הפטרת "שמעו" בפסוק כ"ד: "בחדשה ימצאונה", נ נא נב נג נד נה ועוד הרבה שנים לפני זה, בימי רב! וכ"ה המנהג בפראג. סי' תקמ"ט. "שמחו את ירושלים וגילו בה" (לבוש, סי' שם. ראה: אנציקלופדיה תלמודית, תכ"ה, ב). ערך "הפטרה", עמ' תשי"ב.

13 תלתא אפטרתא דפורענותא: ביאור חדש בשיטתו של הרמב"ם : לה נז נו שלפי חז"ל הכוונה לחודש אב! וא"כ גם בהפטרה זו, מעין הפטרת "חדשיכם ומועדיכם", יש מאין איזכור של ראש חודש, בניגוד להפטרת "ענייה סוערה" שאין בה רמז לראש חודש. ואולי מטעם זה, פוסק הרמ"א ג"כ, בלי פקפוקים, בסעי' ב', שם: "ואין דוחין "עניה סוערה" ולא "שמעו" משום מחר חדש". שהרי לפי הנ"ל, גם ב"שמעו" יש רמז לראש חודש ואין זה פחות רמז מהרמז לר"ח בהפטרת פ' שקלים ("יהוידע" בס' מלכים ב'), שתוס' (מגילה ל"א. ד"ה מפטיר) מבארים, דוחה את "מחר ראש חדש" משום שהיא מדברת בענין שקלים ומזכירה שר"ח אדר יהיה באותו שבוע! רמז דומה ישנו עם הפטרת "שמעו". אבל עדיין צע"ג מהו ההבדל בין ההפטרות "השמים כסאי" ל"מחר חדש"? שתיהן מוזכרות בגמרא! למה, לפי הרמ"א, אחת דוחה את "שמעו" והשנייה נדחית מפני "שמעו"? נו נז ראה רש"י, שם. אבל יוב"ע מתרגם: "בזמנא ישכחונה".

הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות,

הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות, הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות, נושאת האומה בלבה את הגעגועים לחופש ומביאה אותם לידי

קרא עוד

ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו

ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו א ע ש ך ל ג וי ג ד ול ו א ב ר כ ך ו א ג ד ל ה ש מ

קרא עוד

פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם

פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם ב ש יב ה טו ב ה, ז ק ן ו ש ב ע, ו י א ס ף א ל ע מ יו.

קרא עוד

Yoma North of Mizbeach & Mizbeach Placement יומא לו-לז מיקום המזבח וצפונו

Yoma North of Mizbeach & Mizbeach Placement יומא לו-לז מיקום המזבח וצפונו רבי יוסי ברבי יהודה: מקיר מזבח צפוני ועד כותל עזרה צפוני וכנגד כל המזבח כולו שחיטת קדשי קדשים ב אינו אלא כנגד המזבח ולא לו או לו של המזבח אע"פ שהיא צפונו של העזרה דבעינן על ירך המזבח וליכא www.swdaf.com

קרא עוד

ב"ה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-י"ג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרי

בה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-יג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרי ב"ה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-י"ג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרים לא היה מים לעדה. בני ישראל פונים בתלונה אל משה ואהרון,

קרא עוד

הפטרות - סוכם ע"י תלמידים הפטרת בהר-בחוקותי - מנהגי ההפטרה הרב אלחנן סמט שוב אנו ניצבים בפני פרשות מחוברות, מה שגורם לבעיות לגבי המנהגי

הפטרות - סוכם עי תלמידים   הפטרת בהר-בחוקותי - מנהגי ההפטרה הרב אלחנן סמט שוב אנו ניצבים בפני פרשות מחוברות, מה שגורם לבעיות לגבי המנהגי www.ybm.org.il הפטרת בהר-בחוקותי - מנהגי ההפטרה הרב אלחנן סמט שוב אנו ניצבים בפני פרשות מחוברות, מה שגורם לבעיות לגבי המנהגים. בהפטרות מחוברות עלינו לברר מה ההפטרה של כל פרשה בפני עצמה, וכן איזו הפטרה

קרא עוד

תשרי תשע "ט September/Oktober 2018 Tischri 5779 מולד : Min. Montag 8 Uhr 17 10/18 מעריב מנחה שחרית September Eingang Ausgang So ערב ראש השנה So א ' Mo

תשרי תשע ט September/Oktober 2018 Tischri 5779 מולד : Min. Montag 8 Uhr 17 10/18 מעריב מנחה שחרית September Eingang Ausgang So ערב ראש השנה So א ' Mo תשרי תשע "ט September/Oktober 2018 Tischri 5779 מולד : Min. Montag 8 Uhr 17 10/18 מעריב מנחה שחרית September Eingang Ausgang So ערב ראש השנה So א ' Mo 10 ב ' Di 11 Mo 1 דראש השנה Di 2 דראש השנה 12 [1]

קרא עוד

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין:

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע  ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: פרופסור חבר: מרצה בכיר: מורה בכיר: מרצה: מורה : דואר אלקטרוני: ד''ר אהרן עמית י' ריבלין,

קרא עוד

הלכות מגילה ופורים טעקסט 2.doc

הלכות מגילה ופורים טעקסט 2.doc יד שבט l L טו שבט המשך סימן תרפה סדר ד' פרשיות לעיל סימן קל"ז סעיף ה') (ועיין טז שבט המשך סימן תרפה סדר ד' פרשיות הגה: ואם אי אפשר להם לבוא מכל מקום יזהרו לקרותם בנגינתם ובטעמם (מצא כתוב): יז שבט הגה:

קרא עוד

פעילות לתשעה באב:

פעילות לתשעה באב: פעילות לתשעה באב: הקדמה תשעה באב תשעה באב הוא היו האבל הלאומי בלוח השנה היהודי. יו אחד שבו אנו בוכי על מה שאי, על מה שהיה וכבר איננו. תשעה באב התחיל ע חטא המרגלי במדבר, החטא שבו המרגלי דברו דבה על האר,

קרא עוד

מלכים א' - סוכם ע"י תלמידים פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות

מלכים א' - סוכם עי תלמידים פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה   הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה www.ybm.org.il הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות במצבים שונים. עיקרון זה מצוי כבר בתחילת התפילה ]ח, כח-ל[: )כח( ופ נ ית א ל ת פ

קרא עוד

Microsoft Word פרק 16 - פתרון משוואות רמה א

Microsoft Word פרק 16 - פתרון משוואות רמה א 0.0. דף עבודה פתרון משוואות ושאלות מילוליות נתונות שתי משוואות שקולות. 8 60 הסבירו מדוע המשוואות שקולות. 6) 4( שקולה למשוואות אלו? האם המשוואה 8 מצאו שתי משוואות נוספות השקולות למשוואות בסעיף. () משוואות.

קרא עוד

ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י

ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י א. ש ח ק ן ב. ת ומ ך ג. ש ומ ר ד. א וה ד ה.ע וב ד ש

קרא עוד

<E7F0E5EBE420F4F0E9EEE92E696E6464>

<E7F0E5EBE420F4F0E9EEE92E696E6464> קונטרס מאי חנוכה ביאורים ועיונים במהות ועניני ימי החנוכה מתורתו של הוד כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זיע"א טעמו וראו כי טוב הננו לבשר לקהל קוראינו כי ניתן להרשם כמנויים על הקובץ השבועי - לקראת

קרא עוד

מחלוקת הגאונים בגדר בין השמשות - יוסף מימון. מאורנו ח

מחלוקת הגאונים בגדר בין השמשות - יוסף מימון. מאורנו ח מחלוקת הראשונים בגדר בין השמשות 137 מחלוקת הראשונים בגדר בין השמשות יוסף מימון פתיחה אמרו חז"ל: "בין השמשות, ספק מן היום ספק מן הלילה". ישנם הרבה נפקא-מינות הלכתיות לזמני היום, לכן חשוב להגדיר את זמן המעבר

קרא עוד

הצעה לתוכנית לימודים

הצעה לתוכנית לימודים תואר ראשון הדרישות למקצוע מורחב עת עתיקה: 1 הרצאה קווי יסוד מקרא 1 הרצאה קווי יסוד 1 תרגיל קווי יסוד 1 הרצאה מתקדמת 1 תרגיל 1 סמינריון 14 ש"ש היסטוריה כללית-המזרח הקדום או יוון ורומא ימי הביניים: 5 ש"ש

קרא עוד

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשס"ז-2006

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשסז-2006 א) ב) ג) ד) ס 1 הכנסת השבע-עשרה הצעת חוק של חברי הכנסת גדעון סער עמירה דותן פ// 1681/1 הצעת חוק הבוררות )תיקון- ערעור על פסק בוררות(, התשס"ז- 2008 הוספת סעיף 21 א 1. 1 בחוק הבוררות, תשכ"ח- 1968, אחרי סעיף

קרא עוד

תאריך עדכון:

תאריך עדכון: שם ומספר הקורס: תאריך עדכון: דיני ויחסי עבודה - 7430256 סוג הקורס: שיעור 2 שנת לימודים: תשע"ז סמסטר: א היקף שעות: אתר הקורס באינטרנט: ------------ א. מטרות הקורס להקנות לסטודנטים שאינם בעלי השכלה משפטית

קרא עוד

Eliashiv Fraenkel Phd..pdf

Eliashiv Fraenkel Phd..pdf מ פ ג ש י ם ו ש י ח ו ת ש ל ח כ מ י ם ב ס י פ ו ר י ם ע ל ר ק ע ה ל כ ת י ב ת ל מ ו ד ה ב ב ל י ח י ב ו ר ל ש ם ק ב ל ת ה ת ו א ר ד ו ק ט ו ר ל פ י ל ו ס ו פ י ה מ א ת : א ל י ש י ב פ ר נ ק ל ה מ ח ל ק

קרא עוד

שלחן ערוך או"ח ח"ד

שלחן ערוך אוח חד תת זת ע ק וד ו ךו קל וד ל ו תו תוד ו לת ק דו ל ק ל וד על ל ק וד ו לוע ו וד ל וו ק צצ ו תע ת ת ו ד ל ך ע ק ק ץע וצע לד ו ל ל ךכלו ךצ זל דו דכ ע כו ד צוו צצקל צצק תל ת ףעל ו ו לו ךצו זל דו ד ע ו תת ךותל

קרא עוד

שם: כיתה:

שם: כיתה: שם: כת: 2 תת דמת! ם חן ת תת כת ש", ג שן גד דמ ממש ז!( תת מכת. ק מעטת מן שת. )ם כמ, מד ת כת ש", ע ספת! תג ק תת ש ת תת גת תת כת ש": ט ח ז ד ג כת ג ט ח ז ד ג כת ש" ס ן ם מ ך כ כת ג ס ן ם מ ך כ כת ש" ת ש ק

קרא עוד

" יר מעלו כו' יינו כחולמים בי ור ענין חלומו ע"פ חסי ו פר וי ב נ ליון ע"ב נ חמ לפים בע מ ו בעים ו לברי www.otzerhachassidus.com mp3 player uphill marketing 718.722.7333 MP3/USB " יר מעלו כו' יינו כחולמים

קרא עוד

: : : " [ [' ] : : [ " " " ( [ ( ' : : ' " " ' " ( " ( " " : ' ' ( ' ( ) " " : ' ' " ( ) " ' " ". ' ( ).. [ :. :. " :. " :. [ " ) :(.. :. :. :. :. :.

: : :  [ [' ] : : [    ( [ ( ' : : '   '  (  (   : ' ' ( ' ( )   : ' '  ( )  '  . ' ( ).. [ :. :.  :.  :. [  ) :(.. :. :. :. :. :. : : : " [ ['] : : [ " " " ( [ ( ' : : ' " " ' " ( " ( " " : ' ' ( ' () " " : ' ' " () " ' " ". ' ().. [ :. :. " :. " :. [ ") :(.. :. :. :. :. :. :. :. :. :. : '. () : [. [] : ". " [ :. :. :. [ ", :. :

קרא עוד

פתיחה להלכות ברכות

פתיחה להלכות ברכות תורת אמך ביאורי סוגיות והדרכה לימודית ביאורי תפילה ברכת השלום נכתב בסייעתא דשמיא על ידי אליהו מאיר ליפשיץ ב"ר חיים שמאי ז"ל ישיבת ברכת משה, מעלה אדומים כל הזכויות שמורות למחבר 1 תורת אמך, ביאורי תפילה

קרא עוד

Microsoft Word - buty.doc

Microsoft Word - buty.doc ב.דרגונסקיי חתול במגפיים "בנים ובנות!" אמרה ראיסה איבנובנה "גמרתם את ברבעון בהצלחה. אני מברכת אתכם. כעת אפשר לנוח. בחופשה נעשה לנו מסיבת תחפושות. כל אחד יכול להתחפש איך ירצה, ועבור התחפושת הטובה ביותר

קרא עוד

- - קיץ תשס"ט מחשבת ישראל )לבי"ס דתי( מחשבת ישראל, 1 יח"ל, שים לב! השאלות במבחן יחוברו מהחומר המפורט להלן. המיקוד מבוסס על תכנית הלימודים במחשב

- - קיץ תשסט מחשבת ישראל )לביס דתי( מחשבת ישראל, 1 יחל, שים לב! השאלות במבחן יחוברו מהחומר המפורט להלן. המיקוד מבוסס על תכנית הלימודים במחשב - - קיץ תשס"ט מחשבת ישראל )לבי"ס דתי( מחשבת ישראל, 1 יח"ל, 038108 שים לב! השאלות במבחן יחוברו מהחומר המפורט להלן. המיקוד מבוסס על תכנית הלימודים במחשבת ישראל לחטיבה העליונה בבית הספר הממלכתי דתי, מהדורה

קרא עוד

Microsoft Word - Fruit Council Regulation-1976, Dinim v.15 p doc

Microsoft Word - Fruit Council Regulation-1976, Dinim v.15 p doc ו( תקנות מועצת הפירות (ייצור ושיווק) (סדרי דין בפני ועדת קנסות), התשל"ו- 19761 בתוקף סמכותי לפי סעיף ( 48 לחוק מועצת הפירות (ייצור ושיווק), התשל"ג- 1973 (להלן - החוק), ובתוקף שאר הסמכויות הנתונות לי לפי

קרא עוד

בית ספר תיכון מאר אליאס- אעבלין

בית ספר תיכון  מאר אליאס- אעבלין בית ספר תיכון מאר אליאס- אעבלין עברית לבתי ספר ערביים ידע לשון וספרות א-שאלון 014204 2 יחידות לימוד קיץ 2011 הוראות לנבחן א. משך הבחינה: שעתיים וחצי מבנה השאלון ומפתח הערכה: בשאלון זה שני חלקים: חלק ראשון-ידע

קרא עוד

מלכים א י: קרא מלכים א י, א. "ולא היה בה עוד רוח" ( פסוק 5( דפי עבודה - תנ"ך מחצית שלישית קיץ 2016 "ולא האמנתי לדברים אשר באתי ותראינה עי

מלכים א י: קרא מלכים א י, א. ולא היה בה עוד רוח ( פסוק 5( דפי עבודה - תנך מחצית שלישית קיץ 2016 ולא האמנתי לדברים אשר באתי ותראינה עי מלכים א י: 1-13 1.קרא מלכים א י, 1-13. א. "ולא היה בה עוד רוח" ( פסוק 5( דפי עבודה - תנ"ך מחצית שלישית קיץ 2016 "ולא האמנתי לדברים אשר באתי ותראינה עיני" ( פסוק 7( ציין שלושה דברים המוזכרים בקטע, שגרמו

קרא עוד

א

א הקדימו נעשה לנשמע.רמב"ם הלכות תלמוד תורה, פרק א', הלכה ג' וחייב לשכור מלמד לבנו ללמדו, ואינו חייב ללמד בן חבירו אלא בחנם, מי שלא למדו אביו חייב ללמד את עצמו כשיכיר שנאמר ולמדתם אותם ושמרתם לעשותם, וכן

קרא עוד

עשרה בטבת

עשרה בטבת עשרה בטבת תענית ציבור בבית הספר עשרה בטבת מורות יקרות! עם חזרתנו מחופשת חג האורים, אנו מוצאים את עצמנו כבר בפתיחת חודש טבת. חודש טבת הוא חודש של צער לעם ישראל. כל אחת מוזמנת לעיין בקטעים שמובאים בספר התודעה

קרא עוד

לא טוב היות האדם לבדו

לא טוב היות האדם לבדו לא טוב היות האדם לבדו מטרה: עבודה יצירתית בעקבות לימוד פרק ב' בבראשית, ומתוך כך הטמעת הפרשנות שנלמדה וחשיבה על פרשנות אישית, מקורית. מהלך: לאחר לימוד פרשנים שונים על פסוק זה, התבקשו התלמידות, כמשימה לבית

קרא עוד

עתמ (ת"א) 1985/06 הרמתי ינון נ' עיריית תל אביב בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט ד"ר ורדי קובי בתי המשפט עת

עתמ (תא) 1985/06 הרמתי ינון נ' עיריית תל אביב בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט דר ורדי קובי בתי המשפט עת בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט ד"ר ורדי קובי בתי המשפט עתמ 001985/06 בעניין: הרמתי ינון ע"י ב"כ עו"ד טלבי נ ג ד 1. עיריית תל-אביב 2. מנהל הארנונה בעיריית תל-אביב

קרא עוד

ב"ה גבולות היחידה: במדבר י', כ"ח-ל"ו נושא היחידה: בקשת משה מיתרו, "ויהי בנסוע הארון" כותב: מוריה שטרן מספר שיעורים: 1 הסבר כללי: פסוקים אלו מתחלקים לש

בה גבולות היחידה: במדבר י', כח-לו נושא היחידה: בקשת משה מיתרו, ויהי בנסוע הארון כותב: מוריה שטרן מספר שיעורים: 1 הסבר כללי: פסוקים אלו מתחלקים לש ב"ה גבולות היחידה: במדבר י', כ"ח-ל"ו נושא היחידה: בקשת משה מיתרו, "ויהי בנסוע הארון" כותב: מוריה שטרן מספר שיעורים: 1 הסבר כללי: פסוקים אלו מתחלקים לשני חלקים: בקשת משה מיתרו, והפרשייה בתוך ה- נ' ההפוכה.

קרא עוד

הטכניון מכון טכנולוגי לישראל אלגוריתמים 1 )443432( סמסטר חורף הפקולטה למדעי המחשב תרגול 9 מסלולים קלים ביותר תרגיל APSP - 1 עד כה דנו באלגור

הטכניון מכון טכנולוגי לישראל אלגוריתמים 1 )443432( סמסטר חורף הפקולטה למדעי המחשב תרגול 9 מסלולים קלים ביותר תרגיל APSP - 1 עד כה דנו באלגור תרגול 9 מסלולים קלים ביותר תרגיל APSP - 1 עד כה דנו באלגוריתמים לפתרון בעית מסלולים קלים מציאת מסלולים קלים ביותר מצומת ביותר ממקור יחיד. כלומר, V לכל צמתי הגרף. בעיה אחרת הקשורה לבעיה זו היא בעית ה-(

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז יום עיו ן רכ זי/ תו עב רית: הבנת הנק ר א, הבעה ולשון 17.11.09 ל' חשון תש"ע ברוכ ים/ תו המצטר פים/ תו רכ זות חד שות רכ זות בבתי ספר ח דשים ד עולות קומה ב/מרש ת אור ט י שר אל: "ר נו ר ית גנץ אבישג גורדון

קרא עוד

7

7 www.ybm.org.il הלכות תענית, מסכת תענית כט: [שעה+] מנהגי תשעת הימים ושבוע שחל בו תשעה באב רקע נהגו ישראל מנהגי אבלות שאינם מחוייבים בהם על פי דין. מתקופת האמוראים. מנהגים אלו קדומים מאוד, חלקם מקורות א.

קרא עוד

ע( אהרן איסרס חבר מועצת העיר חולון ביתנו רח' חנקין 42, חולון פקס: (, טלפונים: (ב) דואר אלקטרוני: iswi

ע( אהרן איסרס חבר מועצת העיר חולון ביתנו רח' חנקין 42, חולון פקס: (, טלפונים: (ב) דואר אלקטרוני: iswi ע( אהרן איסרס חבר מועצת העיר חולון ביתנו רח' חנקין 42, חולון 58283 פקס: 09-8851969 (,09-8851970 09-8639464 טלפונים: (ב) 03-5041412 דואר אלקטרוני: iswima@bezeqint.net סלולרי: 050-2333122 052-3866616, 18.2.08

קרא עוד

Shabbat Sunset According to Rabbeinu Tam שבת לד-לה שקיעת החמה ע"פ שיטת ר"ת

Shabbat Sunset According to Rabbeinu Tam שבת לד-לה שקיעת החמה עפ שיטת רת פסחים דף צד. הרקיע זריחה מזרח כמה מהלך אדם בינוני ביום - עשר פרסאות, יום = 12 שעות = 720 דקות = 40 מיל = 10 פרסאות 1 מיל = 18 דקות ומעלות השחר עד הנץ החמה ארבעת מילין, משקיעת החמה ועד צאת הכוכבים ארבעת

קרא עוד

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין - 2008 חיפה הקדמה תוכן עניינים תכנון אסטרטגי ומחקר בעלון זה מוצגים נתונים על העיר חיפה שמבוססים על נתוני מפקד האוכלוסין שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת

קרא עוד

Microsoft Word - ייעוץ ובדיקות מאי 2006.doc

Microsoft Word - ייעוץ ובדיקות מאי 2006.doc -1- נספח ייעוץ ובדיקות (439) - גילוי נאות - חלק א' - ריכוז התנאים א. הנושא כללי הסעיף. 1 שם הביטוח הנוסף נספח "ייעוץ ובדיקות " התנאים ייעוץ אצל רופא מומחה עקב בעיה ו/ או מחלה פעילה; 1. הכיסויים 2. בדיקות

קרא עוד

תשרי תשע "ו September/Oktober 2015 Tischri 5776 מולד : Min. Sonntag 17 Uhr 7 9/18 מעריב מנחה שחרית September Eingang Ausgang ערב ראש השנה So

תשרי תשע ו September/Oktober 2015 Tischri 5776 מולד : Min. Sonntag 17 Uhr 7 9/18 מעריב מנחה שחרית September Eingang Ausgang ערב ראש השנה So תשרי תשע "ו September/Oktober 2015 Tischri 5776 מולד : Min. Sonntag 17 Uhr 7 9/18 מעריב מנחה שחרית September Eingang Ausgang ערב ראש השנה So 6.30 19.25 So א ' 20.30 14 Mo 7.00 18.00 ב ' 20.25 15 Di 7.00

קרא עוד

Microsoft Word - Document36

Microsoft Word - Document36 הרב מאיר טברסקי ראש ישיבה בעניני פסח שני ודרך רחוקה א. פסח שני (הל' א') מי שהיה טמא בשעת שחיטת הפסח שאין שוחטין עליו או שהיה בדרך רחוקה או נאנס באונס אחר או ששגג ולא הקריב בראשון הרי זה מביא פסח בארבעה

קרא עוד

עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה אפריל 5105 קשה בלימודים, קל במבחנים, קל בחיים עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה יש לפתור את כל השאלות

עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יחל פסח תשעה אפריל 5105 קשה בלימודים, קל במבחנים, קל בחיים עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יחל פסח תשעה יש לפתור את כל השאלות עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה יש לפתור את כל השאלות על דפים משובצים. רשמו את שמכם על כל אחד מהדפים הפתרונות יוגשו אחרי חופשת הפסח. מומלץ לכתוב דואר אלקטרוני, Whatspp כאשר נתקלים בקושי. מישהו

קרא עוד

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר אני נשאר אני שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים ולפעמים עצובים, אבל האדם עצמו לא משתנה. הילדים יבינו

קרא עוד

האגף לתכנון אסטרטגי טלפון: פקס: פברואר 2017 יום רביעי כ"ו שבט תשע"ז לקט נתונים ליום המשפחה 2016 בפתח תקווה נכון לתאריך 01/01/

האגף לתכנון אסטרטגי טלפון: פקס: פברואר 2017 יום רביעי כו שבט תשעז לקט נתונים ליום המשפחה 2016 בפתח תקווה נכון לתאריך 01/01/ פברואר 0 יום רביעי כ"ו שבט תשע"ז לקט נתונים ליום המשפחה 06 בפתח תקווה נכון לתאריך 0/0/0 בפתח תקווה יש,868 תושבים. התפלגות התושבים בעיר לפי מגדר מגדר סך אחוז 4% % 00% 066 868 זכר נקבה התפלגות התושבים בעיר

קרא עוד

נשים ותלמוד תורה - האסור והמותר

נשים ותלמוד תורה - האסור והמותר נשים ותלמוד תורה מו"ר הרב דב ליאור ראשי פרקים: 1. יסודות הלכה זו 2. עיקר ההקפדה לימוד גמרא בעיון 3. הליכה בדרך הסלולה על פי חז"ל 4. הדברים שאשה חייבת בלימודם 5. סיכום יסודות הלכה זו 1 מקור הסוגיה של לימוד

קרא עוד

כיבוד אב ואם ר' בועז ויינר, ר' דורון נודלמן ראשי פרקים: פסוקי התורה הקשורים למצוות כלפי ההורים. חומרת המצווה. הזכרת שם אביו. סתירת והכרעת דברי אביו. כ

כיבוד אב ואם ר' בועז ויינר, ר' דורון נודלמן ראשי פרקים: פסוקי התורה הקשורים למצוות כלפי ההורים. חומרת המצווה. הזכרת שם אביו. סתירת והכרעת דברי אביו. כ כיבוד אב ואם ר' בועז ויינר, ר' דורון נודלמן ראשי פרקים: פסוקי התורה הקשורים למצוות כלפי ההורים. חומרת המצווה. הזכרת שם אביו. סתירת והכרעת דברי אביו. כפייה על מצוות כיבוד אב ואם. תלמוד-תורה מול כיבוד אב

קרא עוד

בהמשך לאירועי "צעדת השיבה הגדולה" מנסים פעילים אנטי-ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת עזה (תמונת מצב ראשונית)

בהמשך לאירועי צעדת השיבה הגדולה מנסים פעילים אנטי-ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת עזה (תמונת מצב ראשונית) ארגון סיוע תורכי המקיים פעולות הומניטאריות ברחבי העולם, ה מ ס י י ע, חסין אורוכ,, בהמשך לאירועי " צעדת השיבה הגדולה" מנסים פעילים אנטי- ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת ע ז ה ) תמונת מצב ראשונית) 29 2018

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation השטחים הפתוחים בגולן בראי התיישבות האדם : מאז ועד היום דן מלקינסון המכון לחקר הגולן החוג לגאוגרפיה ולימודי סביבה אוניברסיטת חיפה צילום: רינה נגילה גולן להכיר בעמק מופלא בין הרים ושדות שוכן גולן מופלא של

קרא עוד

Microsoft Word - Ass1Bgu2019b_java docx

Microsoft Word - Ass1Bgu2019b_java docx ת ר ג י ל 1 ב ק ו ר ס מ ב ו א לתכנות 202.1.9031 JAVA סמסטר ב, ת נ א י ם ו ל ו ל א ו ת תאריך אחרון להגשה בציון מלא : 02.04.19 עד שעה : 23:55, כ ל יום איחור ל א מ א ו ש ר א ו ח ל ק ממנו מודריד 10 נקודות

קרא עוד

מאמר פגרות בתי המשפט משופר doc

מאמר פגרות בתי המשפט משופר doc ג( ג( עמוד 1 מתוך 7 השפעת פגרות ושביתות בבתי המשפט על הליכים משפטיים מאת עו"ד משה כדריה מבוא על מועדים והארכת מועדים סדרי הדין הנוהגים בבתי המשפט נוקבים בדרך כלל במועדים אשר בהם חייב בעל דין לנקוט הליך

קרא עוד

דף השבוע ה.-ה: נסדר ע"י אשר יעקב מילמן א( בענין עשרה בטלנין ב( בענין התשלומין של הקרבן חגיגה ז( בענין אם הלכה כרב או רב אסי ח( בענין יחיד לברך על קריא

דף השבוע ה.-ה: נסדר עי אשר יעקב מילמן א( בענין עשרה בטלנין ב( בענין התשלומין של הקרבן חגיגה ז( בענין אם הלכה כרב או רב אסי ח( בענין יחיד לברך על קריא דף השבוע ה.-ה: נסדר ע"י אשר יעקב מילמן א( בענין עשרה בטלנין ב( בענין התשלומין של הקרבן חגיגה ז( בענין אם הלכה כרב או רב אסי ח( בענין יחיד לברך על קריאת מגילתו ט( בענין היוצא בשיירא להקדים קריאתו ביתר עיון

קרא עוד

אתר איראני פרסם נאום, שנשא מזכ"ל חזבאללה בפורום סגור בו הביע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר ע"י בכירים מאיראן ומחזבאללה

אתר איראני פרסם נאום, שנשא  מזכל חזבאללה בפורום סגור בו הביע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר עי בכירים מאיראן ומחזבאללה 14 ב מ ר ץ 2018 אתר איראני פרסם נאום, שנשא מזכ"ל חזבאללה בפורום סגור בו ה ב י ע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר ע"י בכירים מאיראן ו מ ד"ר ר ז צ י מ ט עיקרי המסמך ב- 12 ב מ ר ץ פ ר

קרא עוד

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שיתוף פעולה בין מורים שיח טיעוני (ארגומנטציה) בקרב תלמידים

קרא עוד

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4>

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4> ניב רווח פסיכומטרי 1 שיעור מבוא נושא סימני החלוקה כולל מספר מושגים שצריך להכיר כמו חלוקה לגורמים או שארית של חלוקה. בבחינה יכולות להופיע שאלות שיעסקו בנושא זה כנושא בפני עצמו, ולעתים הידע בנושא דרוש לפתרון

קרא עוד

בס"ד יחידה 1: "אין לי ארץ אחרת" למה ניתנה לעם ישראל דווקא ארץ ישראל? א. משימה לפני הלימוד: שאלי 01 אנשים לפחות, מה מיוחד לדעתם בארץ ישראל? אספי את כל

בסד יחידה 1: אין לי ארץ אחרת למה ניתנה לעם ישראל דווקא ארץ ישראל? א. משימה לפני הלימוד: שאלי 01 אנשים לפחות, מה מיוחד לדעתם בארץ ישראל? אספי את כל בס"ד יחידה 1: "אין לי ארץ אחרת" למה ניתנה לעם ישראל דווקא ארץ ישראל? א. משימה לפני הלימוד: שאלי 01 אנשים לפחות, מה מיוחד לדעתם בארץ ישראל? אספי את כל התשובות כאן:.0.2.3.4.5.6.7.8.9.01 ב. ארץ ישראל- לעם

קרא עוד

Microsoft Word - Tal

Microsoft Word - Tal לפני עיוור בדבר הנתון במחלוקת הפוסקים ה מאת: שמואל טל א. ראיות האחרונים שאין לפני עיוור כשהמוכשל סומך על המתירים והקשיים שבהן ראובן שנוקט שיש איסור בדבר האם יכול לתתו לשמעון שסומך על המקילים יש לדון אם

קרא עוד

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח "דירה להשכיר בפרדס", אור יהודה "דירה להשכיר בחולון" עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח דירה להשכיר בפרדס, אור יהודה דירה להשכיר בחולון עוזי לוי, מנכל דירה להשכיר מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח "דירה להשכיר בפרדס", אור יהודה "דירה להשכיר בחולון" עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר דיור להשכרה ארוכת טווח מטרות "דירה להשכיר" יצירת מאסה קריטית של אלפי יחידת דיור לשכירות ארוכת

קרא עוד

Microsoft Word - ExamA_Final_Solution.docx

Microsoft Word - ExamA_Final_Solution.docx סמסטר חורף תשע"א 18 בפבואר 011 הטכניון מכון טכנולוגי לישראל הפקולטה למדעי המחשב מרצה: מתרגלים: רן אל-יניב נועה אלגרבלי, גיא חפץ, נטליה זילברשטיין, דודו ינאי (אחראי) סמסטר חורף תשע" מבחן סופי פתרון (מועד

קרא עוד

. " : ] [ :. " (. ( " [ : : : : [ : : [. [ [ [ : ' ( ) ( ( ) [ : ( ' ( ( ( ( [ [ : [ :' : : [ [. ( ) [ ( ( : '. : :. :. [ ( ) :. :. :. :. :. " : [. (

.  : ] [ :.  (. (  [ : : : : [ : : [. [ [ [ : ' ( ) ( ( ) [ : ( ' ( ( ( ( [ [ : [ :' : : [ [. ( ) [ ( ( : '. : :. :. [ ( ) :. :. :. :. :.  : [. ( . : ] [ :.. : : : : : :. : ' ) ) : ' : :' : : [ [. ) [ : '. : :. :. [ ) :. :. :. :. :. : [. [ :. :. : [. :. :. :. : [. :. : [. :. :. ) ( :. : [ : [. [ ' :. : '. :. ' : [. : '. :. :. [. ) (. [ :. :. [ :.

קרא עוד

erch-009

erch-009 ערכין דף ט. לתירוץ רב הונא שעושים שמונה חדשים מלאים ו"כגון שהיתה שנה מעוברת", מתי חל מולד תשרי של שנה שעברה ומתי בשנה זו? [תוד"ה מאי]. מולד תשרי שנה זו מולד תשרי שנה שעברה ברביעי כ"א תקפ"ט שבת שעה י"ב

קרא עוד

משנה נדרים ט:א ה רבי אליעזר אומר וחכמים אמר רבי [תוס': אלעזר בר] צדוק מודים חכמים לר' אליעזר בדבר שבינו לבין אביו ואמו פותחין לאדם בכבוד אביו ואמו אוס

משנה נדרים ט:א ה רבי אליעזר אומר וחכמים אמר רבי [תוס': אלעזר בר] צדוק מודים חכמים לר' אליעזר בדבר שבינו לבין אביו ואמו פותחין לאדם בכבוד אביו ואמו אוס משנה נדרים ט:א ה רבי אליעזר אומר אמר רבי [תוס': אלעזר בר] צדוק מודים חכמים לר' אליעזר בדבר שבינו לבין אביו ואמו פותחין לאדם בכבוד אביו ואמו אוסרין עד שפותחין לו בכבוד אביו ואמו, יפתחו לו בכבוד המקום?!

קרא עוד

SICHOSONLINE.ORG תזכורת תשעת הימים – מנחם אב תשע"ו – לוי יצחק גרליק –

SICHOSONLINE.ORG   תזכורת תשעת הימים – מנחם אב תשעו – לוי יצחק גרליק – בס"ד. שלהי תמוז תשע"ו לכב' אנ"ש שליט"א דק"ק שע"י האיחוד האירופאי בריסל ו- virtualcommunity@sichosonline.org תזכורת לתשעת הימים, שבת חזון )שחל בתשעה באב( ותשעה באב נדחה )שחל ביום א'( תשע"ו. הואיל ונדחה

קרא עוד

שלחן ערוך או"ח ח"ד

שלחן ערוך אוח חד ת נ ל ע צ ח נ נ ת ל ל צ נ נ ך תעל על ע נ נ תעל ענ לת ענ ך ל תנת עז חל כלל כל חנ ע ל ל נ ת כ ף ת ע ת תע כנ חכ כ נ כ נ כ ע ת נ נ נת ל צ עכ נת ף ח ת נת ל כ ךצ ל ךצ ל ח חל נ נ נ כ ע תח ח ע ע נ תחת תח ל חל

קרא עוד

תפילות ראש חודש הלכות מפתח ההלכות תכא. קריאת 'ובראשי חדשיכם' קודם פסוקי דזמרה. תכב. סדר התפילה והלל בראש חודש. תכג. סדר קריאת התורה בראש חודש. תכה. די

תפילות ראש חודש הלכות מפתח ההלכות תכא. קריאת 'ובראשי חדשיכם' קודם פסוקי דזמרה. תכב. סדר התפילה והלל בראש חודש. תכג. סדר קריאת התורה בראש חודש. תכה. די תפילות ראש חודש הלכות מפתח ההלכות תכא. קריאת 'ובראשי חדשיכם' קודם פסוקי דזמרה. תכב. סדר התפילה והלל בראש חודש. תכג. סדר קריאת התורה בראש חודש. תכה. דיני ראש חודש שחל להיות בשבת. תכו. ברכת הלבנה וזמנה.

קרא עוד

Eruvin Daf 41 9 Av in Bayit Sheni and Today עירובין מא ט' באב בזמן בית שני ובימינו

Eruvin Daf 41 9 Av in Bayit Sheni and Today עירובין מא ט' באב בזמן בית שני ובימינו זכריה פרק ז (א) ו י ה י בּ שׁ נ ת אַר בּ ע ל ד ר י ו שׁ ה מּ ל ך ה י ה ד ב ר י ק ו ק א ל ז כ ר י ה בּ אַר בּ ע ה ל ח ד שׁ ה תּ שׁ ע י בּ כ ס ל ו: (ב) ו יּ שׁ ל ח בּ ית א ל שׂ ר א צ ר ו ר ג ם מ ל ך ו א נ שׁ יו ל ח לּוֹת א

קרא עוד

בס"ד טבלת הפרשיות וההפטרות

בסד טבלת הפרשיות וההפטרות & טבל הפרשיו וההפטרו מייח לנהוג ברץ ישרל, ין בה הייחו לריכים ולהפטרו הנהוגים בחו"ל. יש לשים לב להערו שלחר הטבלה. לעניין ההפטרו, הטבלה מייח למנהגי עדו הפרדים, השכנזים והימנים. הפרדים מומנים ב-', השכנזים

קרא עוד

מועצה מקומית אפרת

מועצה מקומית אפרת פרוטוקול ישיבת מועצה שלא מן המניין לאישור תקציב 2016 יום שני, ח' בשבט, ה'תשע"ו, 18 בינואר 2016 נוכחים: עודד רביבי יהודה שוויגר מנחם שפיץ מיכאל דהן דובי שפלר אבי חדידה אורית סמואלס דורון כהן נעמה טל - ראש

קרא עוד

הרב צבי יניר 3.rtf

הרב צבי יניר 3.rtf הרב צבי יניר ההלכה ה לפסיקת לימוד הירושלמי חשיבות (עיון בסוגיית תפילת ערבית מוקדמת) א. ב. 1 בשנים האחרונות ישנה התעוררות ללימוד התלמוד הירושלמי. דומני שההתעוררות היא אך ורק במישור של 2 'לעסוק בדברי תורה'

קרא עוד

"שיעור בהיסטוריה" נוסח אבו מאזן: בפתיחת דיוני המועצה הלאומית הפלסטינית נשא אבו מאזן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ובניחוח אנטישמי. זאת, כדי לשלול את קי

שיעור בהיסטוריה נוסח אבו מאזן: בפתיחת דיוני המועצה הלאומית הפלסטינית נשא אבו מאזן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ובניחוח אנטישמי. זאת, כדי לשלול את קי שיעור בהיסטוריה "" ב מ א י 3 י ר ו ש ל י ם" נוסח אבו מאזן : בפתיחת דיוני המועצה הלאומית ה פ ל ס ט י נ י ת נ ש א א ב ו מ א ז ן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ו ב נ י ח ו ח א נ ט י ש מ י. ז א ת, כ ד י ל ש

קרא עוד

שיעור מס' 6 – סבולות ואפיצויות

שיעור מס' 6 – סבולות ואפיצויות שיעור מס' 6 סבולות ואפיצויות Tolerances & Fits Tolerances חלק א' - סבולות: כידוע, אין מידות בדיוק מוחלט. כאשר אנו נותנים ליצרן חלק לייצר ונותנים לו מידה כלשהי עלינו להוסיף את תחום הטעות המותרת לכל מידה

קרא עוד

יחידת תנ"ך לכיתה י"ב בגרות תשע"ט )2371( נבואות ירמיה שמעון גולדמן

יחידת תנך לכיתה יב בגרות תשעט )2371( נבואות ירמיה שמעון גולדמן יחידת תנ"ך לכיתה י"ב בגרות תשע"ט )2371( נבואות ירמיה שמעון גולדמן shimongold92@gmail.com ירמיה פרק א הקדשת הנביא הנביא ירמיהו ותקופת נבואתו )פס' א-ג( הוא גר בעיר הכהנים - הממלכות בתקופת ירמיהו היו - המלכים

קרא עוד

ר] ר] :מקרא- key חולקים- disputants נקודה מרכזית לסיכום וחזרה- review central point for summary and > מובאה של פיסקה קודמת- segment insertion of an ea

ר] ר] :מקרא- key חולקים- disputants נקודה מרכזית לסיכום וחזרה- review central point for summary and > מובאה של פיסקה קודמת- segment insertion of an ea ר] ר] תניא, אמר רבן יוחנן בן זכאי: מה תשובה השיבתו בת קול לאותו רשע, בשעה שאמר )ישעיהו י"ד( אעלה על במתי עב אדמה לעליון יצתה בת קול ואמרה לו: רשע בן רשע, בן בנו של נמרוד הרשע, שהמריד כל העולם כולו עליו

קרא עוד

מבט לאיראן (4 בפברואר בפברואר, 2018)

מבט לאיראן (4 בפברואר בפברואר, 2018) מבט לאיראן ר 4 ב פ ב ר ו א 2018 18 בפברואר, 2018 ע ו ר ך : ד"ר ר ז צ י מ ט במוקד אירועי השבוע ב א י ר א ן מ מ ש י כ י ם ל ה כ ח י ש א ת ד י ו ו ח י י ש ר א ל ע ל מ ע ו ר ב ו ת א י ר א נ י ת ב א י ר ו ע

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 טבלה מחזורית היסטוריה בשנת 1882 הוענק פרס החברה המלכותית של לונדון לשני הכימאים, יוליוס פון מאייר ודימיטרי מנדלייב, על גילוי החוק המחזורי )עד היום יש חילוקי דעות מי מהם היה הראשון לגלותו (. מנדלייב ופון

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 יעוץ פנג שואי לבית מאת: ניצה שטרויך ה. אדריכלות פנג שואי אסטרולוגיה סינית בייעוץ פנג שואי לבית יש כמה וכמה שכבות של עומק לתיקונים והפעלות לאיזון הבית ודייריו. הבסיס הוא הבגואה וכיווני שינה ישיבה נכונים

קרא עוד

<4D F736F F D20F2E1E5E3E420EEE7E5E9E1E5FA20E0E9F9E9FA2E646F63>

<4D F736F F D20F2E1E5E3E420EEE7E5E9E1E5FA20E0E9F9E9FA2E646F63> עבודת הגשה בפרויקט: מגיש: יובל מרגלית כיתה: י' 4 בי"ס: אורט" מילטון" בת ים תאריך: 31-5-2009 .1 מקום ההשמה בו הייתי הינו שירותי כבאות והצלה בעיר בת ים. שירותי הכבאות בבת ים, הינם חלק משירותי הכבאות הארצית

קרא עוד

ערעור אזרחי מם 128/59 (המרצה מם 162/59) אברהם ארתור ו בלהה שרג^היים נגד אוניברסיטה בר אילן בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים [

ערעור אזרחי מם 128/59 (המרצה מם 162/59) אברהם ארתור ו בלהה שרג^היים נגד אוניברסיטה בר אילן בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים [ ערעור אזרחי מם 128/59 (המרצה מם 162/59) אברהם ארתור ו בלהה שרג^היים נגד אוניברסיטה בר אילן בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים [31.7.59,19.6.59,9.6.59,28.5.59] לפני השופטימאגונט, זילגרג,

קרא עוד

תוכנית הוראה תשע"א, לפי מרצה

תוכנית הוראה תשעא, לפי מרצה מבנה הלימודים תוכנית לימודים במ"א תשע"ג תוכנית לימודים מחייבת למחזור תשע"ג נא לשמור עד סיום הלימודים קורסי חובה של המגמה חובת בחירה קורסי מחקר )ראה פירוט( )ראה פירוט( )חובה לכולם בשנה ב( שיטות מחקר )88

קרא עוד

ענף המלונאות

ענף המלונאות 1 מאי 4102 המלונאות ענף תקציר של בגידול החיובית המגמה נמשכה 4102 שנת של הראשון ברביע שיא נשבר 4102 שבשנת לאחר זאת לישראל, תיירים כניסות הנכנסת. בתיירות של בשיעור הראשון ברביע עלה התיירות במלונות הלינות

קרא עוד

לדרך... מה נלמד? תרגילים חיבור מספרים מכוונים נלמד את כללי החיבור של מספרים מכוונים. )תשובות לתרגילים בפרק זה-בעמ' (.Ⅰ

לדרך... מה נלמד? תרגילים חיבור מספרים מכוונים נלמד את כללי החיבור של מספרים מכוונים. )תשובות לתרגילים בפרק זה-בעמ' (.Ⅰ -28- לדרך... מה נלמד? תרגילים חיבור מספרים מכוונים נלמד את כללי החיבור של מספרים מכוונים. )תשובות לתרגילים בפרק זה-בעמ' 107-105(.Ⅰ 5 656 הסבר נדב יצא מביתו )נקודה (, צעד 5 ק"מ לכיוון מזרח, והגיע למסעדה

קרא עוד

המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דיו ילין

המכללה האקדמית לחינוך עש דיו ילין ירושלים, אייר, תשע"ה למנהלי בתי הספר ולרכזי ומורי המתמטיקה שלום רב אנו מבקשים לעניין אתכם בתכנית " הכשרת מורים להוראת תלמידים ברוכי כישרון במתמטיקה ובמדע ומסגרת לטיפוח תלמידים ברוכי כישרון במתמטיקה ובמדע"

קרא עוד

Microsoft Word - Cosmic CAL Part 2 Hebrew Final

Microsoft Word - Cosmic CAL Part 2 Hebrew Final לסרוג יחד קוסמי חלק 2 זכויות יוצרים: הלן שרימפטון, 2018. כל הזכויות שמורות על ידי: הלן ב www.crystalsandcrochet.com בחסות של Stylecraft yarn קיצורים תך, תכים ח"ע חצי עמוד ל"א לולאה אחורית סיבוב עמ"ק עמוד

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation המרד הגדול: התבוסה במרד והתוצאות הדמוגרפיות שלו תוצאות המרד הגדול התבוסה במרד לאחר התבוסה שנחל קסטיוס גאלוס, הנציב הסורי שלא הצליח לכבוש את ירושלים, בשנת 66 התמנה אס פ ס י נ וס למפקד המלחמה נגד היהודים.

קרא עוד

Microsoft Word - book shops.doc

Microsoft Word - book shops.doc . רשימת חנויות ספרים יד שניה: חנויות בתל-אביב: רובינזון ספרים - נחלת בנימין 03-5605461 - 31 http://www.robinson.co.il בוק בוטיק - דיזנגוף 03-5274527 - 190 בוק שוק - ברודצקי 15, רמת אביב - 03-6415158 בטא

קרא עוד

No Slide Title

No Slide Title כיצד לכ ת וב עבודה מדעית? ד ר דוד פסיג אוניברסיטת בר-אילן http://www.passig.com http://faculty.biu.ac.il/~passig ראש י פרקי ם ע מוד ש ע ר ת מ צ י ת ת וכן העני ינים מב ו א רק ע ת יאו רטי שא ל ו ת ו הש ע

קרא עוד

תקנון ועדות קבלה לתואר בוגר אוניברסיטה

תקנון ועדות קבלה לתואר בוגר אוניברסיטה 1 10-02 1. מ ט ר ה: מטרת נוהל זה זה היא לקבוע את תפקידיהן של הוועדה האוניברסיטאית לענייני קבלה ושל ועדות הקבלה הפקולטיות, ואת הרכבן. פרק ראשון: הוועדה האוניברסיטאית לענייני קבלה סמכויות 2. הוועדה ותפקידיה:

קרא עוד

ביה"ס היסודי ע"ש יצחק רבין, נשר

ביהס היסודי עש יצחק רבין, נשר כ פ ל - מ ע ר ך מ ל ב נ י פ ע יל ות ר א ש ונ ה א. ב. ג. צ ב ע ו מ ל ב נ ים ש ונ ים ה מ ר כ ב ים מ- מ ש ב צ ות. כ ת ב ו ל י ד כ ל מ ל בן א ת מ ס פ ר ה ש ור ות ו א ת ה ט ור ים. כ ת ב ו ל י ד כ ל מ ל בן כ

קרא עוד

קובץ

קובץ קובץ הערות התמימים ואנ"ש - מעלבורן גליון קכ"ג שבועות ה'תשע"ב עיון שנת "תהי שנת בלימודים"- - שנת חמשת אלפים שבע מאות שבעים ושתים לבריאה מאה ועשר שנה להולדת כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו שנת שישים ושתים לנשיאות

קרא עוד

... 1 כל הזכויות שמורות לדניאל ברק ווינט מותר בשמחה להדפיס לצורך לימוד אישי סדורה גמרא... מסכת פסחים פרק: ט' דפים: צב: "מ י ש ה י ה" - צט.

... 1 כל הזכויות שמורות לדניאל ברק ווינט מותר בשמחה להדפיס לצורך לימוד אישי סדורה גמרא... מסכת פסחים פרק: ט' דפים: צב: מ י ש ה י ה - צט. ... 1 כל הזכויות שמורות לדניאל ברק ווינט 7201702200 מותר בשמחה להדפיס לצורך לימוד אישי סדורה גמרא... מסכת פסחים פרק: ט' דפים: צב: "מ י ש ה י ה" - צט. מהדורה מנוקדת, מפוסקת, מחולקת לסוגיות ולפסקאות עם לימוד

קרא עוד

ההסתדרות הציונית העולמית

ההסתדרות  הציונית העולמית ההסתדרות הציונית העולמית החטיבה להתיישבות חטיבת חוזים בטחונות וקרקעות המתיישבים יחתמו בראשי תיבות בתחתית כל עמוד וחתימה מלאה בעמוד האחרון טופס 3 חוזה בר רשות בישוב קהילתי במגרש למגורים ביו"ש בין ההסתדרות

קרא עוד

1

1 www.ybm.org.il האם מכריע הרמב"ם תמיד במחלוקות שבתלמוד? הרב איתמר ורהפטיג הרמב"ם בהקדמתו למשנה תורה כותב שהוא מכנס את התורה שבעל-פה, ונמצא שאדם קורא 1 אולם הרמב"ם לא גילה לנו את מקורותיו, וכידוע יש בתורה

קרא עוד

TEMP

TEMP חוק לישראל עריכה שיטתית ועדכנית של המשפט העברי כיסוד לחקיקה ולפסיקה על פי סדר חוקי מדינת ישראל בעריכת נחום רקובר יצירת המחילה ברוך כהנא מורשת המשפט בישראל ירושלים 2016 יוצא לאור בסיוע משרד החינוך והתרבות

קרא עוד

וועדת הלסינקי מרכזית - מטרות ואמצעים

וועדת הלסינקי מרכזית - מטרות ואמצעים מערכת האישור והמעקב אחר ניסויים קליניים בישראל - הצעות לשיפור דר' אבי לבנת 4 אוקטובר, 2018 מטרה: ייעול האישור והניטור של ניסויים קליניים רב-מרכזיים תהליך אחיד, מניעת כפילויות קיצור זמן קבלת האישור האתי

קרא עוד

פיוטים לשמחת תורה מתוך סידור לכל השנה כמנהג טרוייש (Troyes) וחיבורים בהלכה ירושלים,מכון שוקן למחקר היהדות, ספר כגון זה היה מצוי בבית היה

פיוטים לשמחת תורה מתוך סידור לכל השנה כמנהג טרוייש (Troyes) וחיבורים בהלכה ירושלים,מכון שוקן למחקר היהדות, ספר כגון זה היה מצוי בבית היה 266 18. פיוטים לשמחת תורה מתוך סידור לכל השנה כמנהג טרוייש (Troyes) וחיבורים בהלכה ירושלים,מכון שוקן למחקר היהדות, 19523 ספר כגון זה היה מצוי בבית היהודי בצרפת. הטקסט המרכזי: סידור לכל השנה ומסביבו ספרי

קרא עוד

עלון המשפט ביה"ד "נתיבות חיים" שע"י מוסדות מענה שמחה י-ם בנשיאות הגאון הרב נפתלי נוסבוים שליט"א פנים מאירות 1 י-ם טל: פסקי דינים שכירות פוע

עלון המשפט ביהד נתיבות חיים שעי מוסדות מענה שמחה י-ם בנשיאות הגאון הרב נפתלי נוסבוים שליטא פנים מאירות 1 י-ם טל: פסקי דינים שכירות פוע ביה"ד "נתיבות חיים" שע"י מוסדות מענה שמחה י-ם בנשיאות הגאון הרב נפתלי נוסבוים שליט"א פנים מאירות 1 י-ם טל: 02-5023637 פסקי דינים שכירות פועלים ב - חזרת המעסיק אחרי התחלת המלאכה הרב יוסף פליישמן שליט"א

קרא עוד

מצגת מבנה וטבלה מתוקן [לקריאה בלבד]

מצגת מבנה וטבלה מתוקן [לקריאה בלבד] טבלה מחזורי ת האלקטרונים ברמה האחרונה בכל אטום, הם אלו שיוצרים קשר עם אטום/אטומים נוספים. אלקטרונים אלו נקראים אלקטרונים וולנטיים או אלקטרונים ערכיים. הרמה האחרונה באטום, המכילה את האלקטרונים הוולנטיים

קרא עוד

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C>

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C> Page 1 of 5 נתוני האמת: זינוק במספר החרדים שעובדים ומשרתים נתונים מנפצי מיתוסים שמפרסם מוסד שמואל נאמן, מראים כי חל גידול של מאות אחוזים בגיוס לצבא, לשירות האזרחי ובהשתלבות חרדים בשוק העבודה. ח"כ אורי

קרא עוד