<4D F736F F D20EEE0EEF820E4E8EEF2FA20E0FAE9F7E420E1E0F8E2E5F0E9ED2E646F63>

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "<4D F736F F D20EEE0EEF820E4E8EEF2FA20E0FAE9F7E420E1E0F8E2E5F0E9ED2E646F63>"

תמליל

1 האיגוד הישראלי לפיתוח ארגוני מאת: שם המאמר: "הטמעת אתיקה בארגונים" ורדה זילברברג, יורם דברת, רפי לב, יונה מילר ואורי צורף חברים יקרים, המאמר: "הטמעת אתיקה בארגונים" נכתב ע"י יורם דברת, רפי לב, יונה מילר,אורי צורף ואנוכי, בתחילת שנות האלפיים, כסיכום ההכנסה והתרומה של כנס אתיקה בניהול שהתקיים בארץ באותה שנה. הכוונה הייתה שהמאמר יתפרסם בעיתון "פיתוח ארגוני בישראל" אבל לצערנו חלה הפסקה בהפקת העיתון והמאמר נשאר גנוז. חלק מאיתנו וביניהם אני, פיתחו מאז במידה רבה את נושא האתיקה בניהול ובמבט לאחור המאמר נראה לי אמנם קצת מיושן אבל בהחלט מעניין ומעורר מחשבה ולכן ראוי לקריאה. קריאה מהנה, ורדה זילברברג

2 2 שם המאמר: הטמעת אתיקה בארגונים מאת: ורדה זילברברג, יורם דברת, רפי לב, יונה מילר ואורי צורף תקציר בשנים האחרונות יותר ויותר ארגונים משקיעים בפיתוח האתיקה הארגונית. בחלק גדול מהמקרים הדבר נעשה באמצעות פיתוח קוד אתי המרכז עקרונות וקווי פעולה להתנהגות מקובלת ורצויה בארגון בתחומים רלבנטיים. בדרך כלל פיתוח הקוד האתי ופרסומו אינם תנאי מספק לשינוי ההתנהגות בארגון וסוגיית הטמעת האתיקה חוזרת ועולה. אנו מגדירים "הטמעה" כ: תהליך המכוון להשגת מטרות הארגון באמצעות המערכת אותה מטמיעים. במקרה של אתיקה, סוגיית ההטמעה מורכבת במיוחד כי קיים פער אינהרנטי בין עקרונות האתיקה שהם מופשטים בדרך כלל, לבין האירועים הקונקרטים בחיי היומיום בהם ההתמחות האתית אמורה לבוא לידי ביטוי. גם הקשר בין הצלחת הטמעת האתיקה לבין השגת מטרות הארגון הינו קשר מורכב ופתוח להשגות. יועצים לפיתוח ארגוני עשויים לסייע בתהליכי הטמעת אתיקה בארגונים. במאמר זה מוצעים עקרונות מעשיים להטמעת אתיקה בארגונים: שיתוף מעגלים ארגוניים רחבים בפיתוח הקוד האתי. - שימוש באירועים קונקרטיים לשם גיבוש העקרונות בקוד האתי. - פיתוח מערכות ארגוניות תומכות בהתנהגות אתית. - יצירת מסגרות קבועות לליבון סוגיות ואירועים אתיים מחיי הארגון. - יצירת "בנק" אירועים מציאותיים המבטאים דילמות אתיות בחיי הארגון. - העברת סדנאות למודעות אתית לעובדים חדשים וותיקים. - עדכון ורענון תקופתי של הקוד האתי. - המודל המוצג פותח על בסיס הניסיון שנרכש במקרה של הטמעת הקוד האתי של איפ"א האיגוד הישראלי לפיתוח ארגוני. להטמעת הקוד האתי של היועצים הארגוניים פיתחה איפ"א סדנא התנסותית לשם אימון היועצים לפיתוח ארגוני חברי איפ"א בהתמודדות בדילמות אתיות.

3 3 על הטמעה בכלל ועל הטמעת אתיקה בפרט המושג הטמעה בארגון מתייחס בדרך-כלל לשילוב מערכת כלשהי, בדרך כלל חדשה, בתפקוד השוטף של הארגון. באופן מסורתי התייחס המושג הטמעה לשלב מתקדם בתהליך פיתוח המערכת. הכוונה היתה לשלב בו המערכת מוצגת לארגון לשם קליטה והדרכת המשתמשים בהפעלתה. בחלק מהמקרים זה המפגש המשמעותי הראשון בין המשתמש לבין המערכת, כאשר מדובר במערכות מורכבות קשה ולעיתים בלתי אפשרי, להתמודד בקשיים שמתגלים בשלב זה. בשנים האחרונות מוקדשת תשומת לב מרובה להטמעה של מערכות טכנולוגיות. מקרים רבים של אכזבה בשימוש ובניצול הפוטנציאל של מערכות שהוגדרו כמוצלחות מבחינה טכנולוגית, הוביל להתייחסות מחודשת למושג הטמעה. בצד ההתייחסות להטמעה כאל שלב כמו למשל אצל רותם (1992), אנו נתקלים בשנים האחרונות במושגים של (93 al., (Korunkn et משתני הטמעה (91 al., (Bauman et וכד'. אנו מגדירים הטמעה לא כשלב של קליטה אלא כתהליך מקביל במשך כל תהליך הפיתוח, תהליך המועד לשילוב המערכת החדשה (טכנולוגית או אחרת) עם האנשים והמערכת הארגונית לשם השגת מטרות הארגון וקידום יעודו (פירוט הגישה בזילברברג ושות' 98 וזילברברג ועינבר, 99). גם בתחום האתיקה מוקדשת בשנים האחרונות תשומת לב מיוחדת להטמעה. בסקירות מאוחרות של נושא האתיקה, כמו למשל: Trevins & Nelson (1998) Valasques (1999) או (1998), Hartman מוזכרים מחקרים כמו של וויליאמס ובאום, לפיהם לפיתוח קוד אתי בארגונים תרומה חלקית בלבד בשינוי נורמות ובעיצוב התנהגות אתית. הטמעת האתיקה עוברת יותר ויותר למוקד ההתייחסות הארגונית. כמו במקרה של הטמעת טכנולוגיות גם בתחום האתיקה אנו מבקשים להדגיש כבר עתה את שני העקרונות הראשונים להצלחת ההטמעה: * חשיבה על ישום מתאים ומשולב כבר מתחילת התהליך ובמשך כל תהליך הפיתוח. רצוי כי פיתוח הקוד האתי יתנהל בגישה הטמעתית תוך התבססות על אירועים מציאותיים מחיי הארגון המשקפים דילמות אתיות מציאותיות וביטוייהם היומיומיים. * האתיקה הארגונית אמורה להשפיע על התנהגותם של כלל אנשי הארגון. רצוי כי בפיתוח הקוד האתי יהיה שילוב של כמה שיותר משתמשים עתידיים או נציגיהם ממעגלים רחבים ככל האפשר של המערכת הארגונית. להטמעה בהקשר של אתיקה גם מאפיינים יחודיים (אליהם נתייחס בהמשך) הנובעים ממהותה.

4 4 אתיקה מהי? דיון בסוגיית הטמעת האתיקה בארגונים, מחייב הגדרה של המושג אתיקה באופן כללי והבחנה בין אתיקה מקצועית, אתיקה ארגונית ואתיקה ברמה הבין-אישית. אתיקה היא תורת המידות, ענף בפילוסופיה העוסק בעקרונות לשיפוט התנהגות האדם, במונחים של טוב ורע. האתיקה מנסה להגדיר ערכים חברתיים, כגון: צדק, חובה, נאמנות, אחריות וכו'. העקרונות לפיהם אנו בוחנים התנהגות מהאספקט האתי הם: 1. התועלתנות - בחינה של התוצאה, האם ההתנהגות גורמת לאנשים תועלת או נזק. 2. זכויות בסיסיות - מידת כיבוד זכויות אלמנטריות לכל אדם. 3. צדק התייחסות הוגנת, שוויונית ובלתי-משוחדת. אתיקה מקצועית היא מערכת כללים להתנהגות נאותה, המבוססת על ערכי המקצוע. אתיקה מקצועית מחייבת את אנשי הפרופסיה, שקבלו על עצמם להתנהג לפי הכללים, אמות המידה, גם אם הם סותרים אינטרסים אישיים. אתיקה מקצועית מגדירה את המחויבות של איש המקצוע כלפי לקוחותיו, כלפי עמיתיו למקצוע וכלפי פיתוח הפרופסיה עצמה. במובן זה יש להבחין בין כללים מקצועיים לכללים אתיים. לדוגמא, כאשר רופא מתלבט איזה סוג טיפול לתת לחולה, זו התלבטות מקצועית, כאשר הוא מתלבט האם לספר למשפחה על מחלתו, זו התלבטות אתית, שבמרכזה עומד עקרון חסיון הפרט. אתיקה ארגונית היא מושג חדש יחסית. היא מבוססת על מערכת הערכים של הארגון, מעבר למטרות האופרטיביות או העסקיות שלו (91,(Daigne, האתיקה הארגונית דנה בכללי התנהגות נורמטיביים בארגון בתחומים שונים כמו למשל: בין עמיתים, בין ממונים לעובדים, בין עובדים ללקוחות ולספקים ובמחויבות העובדים לארגון. גם פה יש להבחין בין ההתנהגות התפקידית של העובד, הנובעת מהגדרת התפקיד, לבין ההתנהגות האתית שלו. ההתנהגות האתית יכולה להתבטא בהתנהגות שוויונית כלפי עובדים או לקוחות, אי-משוא פנים, אי-ניצול המעמד הארגוני, שיתוף במידע רלבנטי, הזכות להתפתחות מקצועית וכד'.

5 5 דילמות אתיות מתעוררת כאשר קיים קונפליקט בין רמות ערכים או מחויבויות שונות למשל: בין מחייבות לארגון למחויבות ללקוח, בין מחייבות לארגון למחויבות למקצוע, בין דאגה לאינטרס האישי לאינטרס הארגון, אינטרס העמית וכו'. הקוד האתי מנוסח בדרך כלל במונחים של עקרונות כלליים. האנשים המחויבים לקוד, אמורים לתרגם כללים אלה למציאות היום-יומית. כדי שיהיו מסוגלים לעשות זאת, יש צורך בתהליך הטמעה מורכב וממושך, תוך בחינה מתמדת של התאמת העקרונות האתיים למציאות בשטח. עקרון נוסף להצלחת הטמעת אתיקה בארגונים יהיה אם כך: הטמעת האתיקה איננה מתמצית באימון אנשי הארגון לשימוש בקוד האתי אלא היא כרוכה בבחינה מתמשכת של העקרונות בקוד האתי מול מצבים מציאותיים ועדכונים במידת הצורך. * איך הופכים אתיקה לחלק מהחיים הארגוניים? ברמה המאוד כללית כשמדברים על אתיקה צריך להבחין בין אתיקה במובנה הקלאסי- פילוסופית של המוסר - לבין אתיקה מקצועית או ארגונית שעוסקת בשאלות יותר פרקטיות. אחת הדילמות בארגונים היא איך הופכים מושג פילוסופי כמו אתיקה למשהו פרקטי, בר מימוש וביצוע. צה"ל ניסה בזמנו לעסוק במשמעות היישום של הקוד האתי (אסא כשר) בראייה של איך מטמיעים את העקרונות ואיך מנחילים (מכשירים) אותם הלאה לשם מימוש העקרונות בהתנהגותם של אנשי הצבא. בהקשר זה נציע מספר אמירות: - אתיקה מקצועית היא חלק מהתפתחות וזיהוי של מומחיות במובן של מקצוענות ויש בה כללים לגבי - טיפול בידע, משמעת, אחריות ו- CONDUCT (גוטסדינר ואלוני, 94; כספי, 89). - אבחנה נוספת הקיימת בספרות היא שבהתייחסות לאתיקה בארגונים יש היבט רחב במובן של אבחנה בין התנהגות קונבנציונלית ולא קונבנציונלית בארגון, מה שהופך את הסולם "אתי - לא אתי" ליותר רציף ורחב, מעבר לחוקים, נוהלים והגדרות תפקיד (ורדי, 94). - בראייה של ארגונים והמנהלים שלהם, צריך להבחין בין הסוגייה של תפקוד במצבי קונפליקט או דילמה אתית בטווח המיידי, לבין פיתוח, ניהול, מיסוד תרבות אתית בארגון, לטווח הארוך - הטמעת האתיקה בארגון.

6 6 אנו טוענים כי הטמעת האתיקה בארגון הינה תהליך ניהולי שיש לטפל בו בשני מישורים משולבים: א. מישור ההכשרה והאימון להתנהגות אתית. ב. מישור המנגנונים הארגוניים התומכים בהתנהגות אתית ומקדמים אותה. במישור ההכשרה והאימון ניתן להתייחס לשלוש טכניקות: 1. לימוד החוקים והערכים בקוד האתי - מה מותר ומה אסור ומה הרציונל בכל עיקרון. 2. תרגול - סימולציות של מצבים היפותטיים ולמידה דרך ניתוח מקרים ותגובות. 3. עיצוב התנהגות העובד - סיוע והכוונה בהתלבטויות האתיות האמיתיות של העובדים. רצוי כמובן לשלב בין טכניקות אלו ולהתאים את התכנים והשיטה לדרג ולתחום העיסוק. שילוב נושא האימון לאתיקה במערכת ההכשרה השגרתית של הארגון דורש: - מיפוי תהליכי ההכשרה בהם יש תהליך מעצב לעובדים. - זיהוי ה"צורך האתי" בכל רמה. - פיתוח הפתרון ההדרכתי. - הערכה. במקרה של אופ"א - האיגוד הישראלי לפיתוח ארגוני, פיתחה ועדת האתיקה של איפ"א סדנא לאימון יועצים לפיתוח ארגוני בהתמודדות בסוגיות אתיות. הסדנא מיועדת ליועצים ברמות השונות מתחילים ומתקדמים ומותאמת בכל פעם לקבוצת המשתתפים. בחלק הראשון של הסדנא ניתן דיון באירועים המבטאים דילמות אתיות שהגיעו לשולחנה של ועדת האתיקה ועובדו, לאחר הסוואת פרטים מזהים, לגירויים הדרכתיים לשם ניתוחי אירוע. ראה דוגמאות של ניתוחי אירוע כאלו אצל אלוני (1998). בחלק השני של הסדנא מוזמנים המשתתפים להעלות לדיון ולבחינה סוגיות ודילמות אתיות המעסיקות אותם בפועל. במישור המנגנונים הארגוניים יש להתייחס לשתי רמות: 1. מנגנונים ברמת תהליכי העבודה והבקרה בארגון - יצירת ותכנון שקיפות בארגונים, חיזוק תהליכי הבקרה הפנימית, קביעת סטנדרטים וקריטריונים איכותיים וכמותיים בתחומי הכרעה שונים בעלי רגישות אתית וכד'. 2. מנגנונים ברמת ניהול הפרט בארגון - מנגנונים לתמיכה כספית ונפשית לעובדים במצבי מצוקה מסוגים שונים, מסגרת או כתובת להתייעצות אישית (אפשר אנונימית) במצבי התלבטות אתית, מסגרת (קבוצה) ללמידה ארגונית בתחום האתיקה לדיון בסוגיות אתיות ובאירועים של דילמות אתיות ועיצוב הקוד האתי במידת הצורך, מנגנונים פורמלים לברור, הכוונה והכרעה בסוגיות אתיות וכד'.

7 7 במקרה של איפ"א - פותחו שני מנגנונים ארגוניים: ועדת בוררות, בראשות שופט בדימוס להכרעה בתלונות ובסכסוכים בעלי אופי אתי. - תהליך גישור וולונטרי, הקוד לבוררות לישוב ולייעוץ במצבים של קונפליקטים אתיים. - הטמעת אתיקה ותפקוד היועץ לפיתוח ארגוני אתיקה בארגון עשויה לבוא לידי ביטוי במספר זירות: אתיקה מול הפרופסיה הארגון הלקוחות הספקים ארגונים אחרים עצמי החברה העמיתים בכל זירה נוכל להצביע על דילמות, קונפליקטים ומתחים אתיים ואי הלימה בין צרכים וערכים מתנגשים בין הזירות השונות (למשל בין צרכי הארגון לצרכי החברה, בין ערכי הפרופסיה לבין צרכי הארגון). ליועצים לפיתוח ארגוני תפיסה מערכתית רחבה ויש להם יכולת להכיל ולהבין מורכבות רב מערכתית המאפיינת את המורכבות של אתיקה בארגונים. פיתוח ארגוני מוגדר כמאמץ מתוכנן כלל ארגוני המנוהל במטרה להעלות אפקטיביות ובריאות ארגונית. מטרתו לעזור לארגון להיות יותר אפקטיבי על-ידי קידום יכולת הארגון להעריך, ולפתור בעצמו את בעיותיו. הפיתוח הארגוני מתבצע באמצעות התערבויות מתוכננות בתהליכים ארגוניים תוך שימוש בידע ממדעי ההתנהגות. יועצים לפיתוח ארגוני כאנשי מדעי החברה וההתנהגות מייצגים לעיתים קרובות באופן טבעי בארגונים היבטים הומניים ואתיים כגון: צדק, זכויות בסיסיות של הפרט, אחריות, סוגיות של שימוש בכוח, חוסן ארגוני וחוסן חברתי, סודיות, שמירת גבולות, יחסים בין אישיים ועוד. וככאלה תרומתם ליצירת אתיקה ולהטמעתה בארגון גבוהה.

8 8 התנהגות אתית בארגונים נתפסת כהתנהגות אשר תואמת את הכיוון הבריא של ההתפתחות הכוללת של מערכות. הקיום החברתי מורכב מיחסי גומלין אין סופיים בין מערכות. מערכות על ותתי מערכות שביניהם לא פעם מתקיימת מציאות קונפליקטואלית. הייעוץ לפיתוח ארגוני מסייע רבות בטיפול בקונפליקטים כאלה. בעשור הנוכחי מתפתחת בספרות הניהולית גישה הטוענת כי הרמה האתית בתוך מערכת ארגונית הינה ביטוי של חוזק וחוסן פנימי (1991 (Daigne, שלה. מסתמנת הבנה כי ארגון או עסק בעל רמה אתית נמוכה לא יחזיק מעמד בטווח הארוך. מנהלים-מנהיגים בעלי רמה אתית גבוהה מסוגלים לבנות ארגון חזק (1988 (Sarivatsa, ויש להם ראיה רחבה וגלובלית טובה יותר. כמו כן התנהגות אתית בארגונים מוצגת כמרכיב דומיננטי ביכולת התחרות של ארגונים בשנות אלפיים (1991.(Popcorn, תהליכי פיתוח ארגוני מיישמים כחלק ממיומנויות הליבה שלהם התייחסות רבה להיבטים אלה. סיכום מאמר זה מתייחס להטמעת אתיקה בארגונים במשמעות של פיתוח, ניהול ומיסוד התנהגות אתית בארגון. נראה כי תהליך הטמעת האתיקה כולל גם פיתוח קוד לאתיקה ארגונית ולא כפי שמקובל לחשוב, שלב נילווה לפיתוח הקוד האתי. הטמעת האתיקה בארגון הינה תהליך מורכב ומתמשך הנמצא באחריותם של מנהלי הארגון בדרגים השונים. למערכת ההכשרה בארגון עשוי להיות חלק משמעותי בתהליך זה. יועצים לפיתוח ארגוני עשויים לתרום לקידום תהליך הטמעת האתיקה בארגונים בזכות מומחיותם בתהליכי שינוי מורכבים וזיקתם לתכנים ולמהויות של אתיקה בארגונים.

9 9 ניתוח אירועים המייצגים דילמות אתיות בארגונים נציג להלן מספר ניתוחי אירוע המבטאים דילמות אתיות בארגונים. אירועים אלו יכולים לשמש דוגמא ל"בנק" אירועים העשוי לשמש את הארגון להכשרה ואימון בתחום האתיקה. בניתוח האירועים השתמשנו במספר נקודות מבט: * מהי הדילמה המיוצגת באירוע בין אלו מערכות ערכים או רגשות, היא מתרחשת? (חוק, נוהל, ערכים שבין אדם לחברו וכו'). * באיזו "חזית" מתרחש האירוע (מול הארגון, העמיתים, לקוחות וכו'). * האם מעבר לרמה האישית של הדילמה יש כאן גם סוגיה ניהולית ומהי? * מהו המחיר הארגוני של דילמות מסוג זה? * מה ניתן לעשות בארגון כדי לצמצם מחירים ארגוניים (ואישיים) כאלו? מס' 1: ארוע קולגה שלי" "הוא קיבלת זימון לישיבת הנהלה של החברה בה אתה משמש כמנהל אגף התפעול. מסדר היום של הישיבה ומחומר הרקע, אתה לומד כי עומדים לדון בניהול משא ומתן מול חברת "גולד" שאותה חברתך מעוניינת לרכוש לאחרונה. רק לפני מספר ימים, אייל, מנהל אגף השיווק והמכירות בחברתך, קולגה וחבר טוב שלך בא להתייעץ אתך בדיסקרטיות בעניין הצעה מפתה לשמש סמנכ"ל שיווק בחברת סודו. "גולד", הוא השביע אותך לא לחשוף בפני איש בחברה את במהלך ישיבת ההנהלה נוטים היו"ר והמנכ"ל למנות את אייל כמי שינהל את המו"מ לרכישת חברת הקשר שלו עם חברת "גולד". "גולד". אתה נוכח בישיבה ואייל לא אומר מילה על הוא נוטה לקבל את המשימה שמוטלת עליו. אתה נקרע בין נאמנות לחברתך לבין נאמנות לחברך. מה יהיו תגובותיך?

10 10 ניתוח אירוע: "הוא הקולגה שלי" האירוע מתאר קונפליקט בין נאמנות לחבר לבין שמירה על אינטרס הארגון. אייל, חברי הטוב, נותן בי אמון מלא ומתייעץ אתי בדיסקרטיות על התלבטותו בקשר לתפקיד מפתח המוצע לו בחברת "גולד". אייל משתתף בישיבה הדנה במו"מ לרכישת חברת "גולד". כאשר ברור לו ולי כאחת, כי הדברים הנאמרים בישיבה, לא היו נאמרים בפניו, אילו היה ידוע כי הוא שוקל להמיר את עבודתו בזהב של "גולד". האם אייל פועל באופן הוגן כלפי החברה? מחד, זכותו לשקול הצעות לקידום הקריירה שלו ולשמור על סודיות בשלבי הגישוש. מאידך, הצעת העבודה הספציפית נמצאת בניגוד אינטרסים למחויבותו לתפקידו הנוכחי. וכיצד עלי, כחברו הטוב לנהוג? האם שתיקתי היא שותפות לעבירה, או שהמחויבות לעמית קודמת למחויבות לארגון? האם העובדה שאייל לא פוצה את פיו כאשר שוקלים למנותו לנציג החברה למו"מ עם "גולד", מחייבת אותי לקום ולומר את הידוע לי? או שאני פוגע בזכותו הבסיסית לדאוג להתפתחותו המקצועית? האם הדילמה הינה אתית במהותה, זכויות הפרט מול מחייבות לארגון (נאמנויות סותרות). או שהדילמה אינה ערכית, אלא נובעת מהקושי הרגשי לפגוע ("לבגוד") בחבר שאינו מטיל ספק בנאמנותי אליו? האם גם קשיים רגשיים מהווים דילמה אתית? מס' 2: אירוע לא מועילה" "מעילה "קרש קפיצה" בעמותת הנך משמש כמנהל בכיר במחלקת פקוח ובקרה. בתפקידך הקודם שימשת חוקר בכיר במשטרת ישראל ופרשת לגמלאות מוקדמות. חשב העמותה יוסי - עימו הנך ביחס ידידות מגלה לאחרונה סימני התנהגות מיוחדים: הוא מכונס בחדרו, נראה מדוכדך, ירד מאוד במשקל, עצוב ושקט. ניסית מספר פעמים לשוחח עימו ויצאתם גם לארוחות צהריים במהלכן סיפר לך כי יש לו בעיות קשות בחיי הנישואין (אשתו עולה חדשה מרוסיה ונולדה לו בת לאחרונה) לאשתו יש קשיי התאקלמות בולטים בארץ. לפני כחודשיים ביקשת מיוסי להכין עבורך המחאה של העמותה לתשלום

11 11 כלשהו. במהלך הכנת ההמחאה שלך גילה המנכ"ל שיוסי זייף את חתימתו. לדברי יוסי "כדי לקצר ולייעל את הוצאת ההמחאה הדחופה". הוא התנצל בפני המנכ"ל והצהיר שזהו אירוע חד פעמי שלא יחזור לעולם. המנכ"ל קיבל את התנצלותו. ערב אחד מופיע יוסי בביתך לחוץ, מזיע, מתרגש ומגמגם ומספר לך כי זייף המחאות נוספות בעמותה, והפקידם לזכותו כדי לממן ניתוח כליות מסובך ויקר של חמותו בבי"ח פרטי בארץ. הוא נשבע לך כי בכוונתו להחזיר את הכסף והשביע אותך שלא תספר דבר לאיש. כיצד תתייחס לבקשתו? האם ובאילו צעדים תנקוט? ניתוח האירוע לכאורה אין באירוע כל דילמה. ברמה הרציונלית קיים חשד סביר כי יוסי עבר לא רק על נוהלי החברה אלא גם על חוק המדינה ולכן חובתך, לא רק כעובד אלא גם כאזרח, לדווח על העבירה; קודם כל להנהלת הארגון ובהמשך כנראה שגם לרשויות. אך האם באמת אין כאן דילמה? לדעתנו הדילמה קשה מאד. יוסי כידידך נמצא במצב אישי ורגשי קשה ורעוע. היכן נבחנת ידידות ואפילו אנושיות אם לא במצבי חולשה כאלו? הדילמה האמיתית אינה במישור הרציונלי מול החוק או הנוהל אלא במישור הרגשי, בין הנאמנות לארגון לבין הנאמנות החברית והחמלה האנושית. לדעתנו דילמה זו הינה דילמה אתית. נראה כי במקרה זה לא יהיה מנוס מדיווח ועדיף של יוסי בעצמו. בלווית מאמץ לנהל את הטיפול באירוע בצורה אנושית ככל האפשר. מעבר לאירוע הנקודתי מדובר גם בהעברת מסר ניהולי: הן ביחס לשמירת החוק והנוהל והן לגבי אנושיות הטיפול במקרה. במקביל, שומה על הנהלת הארגון לתת דעתה על מנגנוני התפעול הכספי ותהליכי הבקרה בארגון שאפשר את היווצרות האירוע. כמו כן יש מקום לשקול הקמת מנגנוני תמיכה בפרט.

12 12 כמו הלוואות מיוחדות לעובדים במצוקה, עובד רווחה וכד'. MENTOR שלו מס' 3: אירוע ה- "אני שלו" דן הינו מנהל בכיר בחברת לגמלאות מוקדמות בתאריך "הפטיש והסדן", אשר החליט לאחרונה לפרוש אהוד הינו מנהל מחלקת המחשוב בחברה. הוא התקבל לעבודה בהמלצת דן לפני 5 שנים כמנהל זוטר במחלקה ובמשך השנים בעידודו התקדם וקיבל את ניהול המחלקה. בחברה, כולם יודעים שדן הוא ה- "MENTOR" של אהוד. לאחרונה נשמעת בהנהלה הבכיר של החברה חוסר שביעות רצון מתפקודו של אהוד: סגנון הניהול שלו זוכה לבקורת מצד כפיפיו ועובדים אחרים בחברה. ריבוי תקלות במערכת המחשוב של החברה, שירות לקוי למשתמשי הקצה ועוד. דן יודע ומכיר את הדברים, אך לדעתו הבחור בעל פוטנציאל טוב. לאחרונה הוחלט בהנהלה להדיח את אהוד ופנו לדן כדי שיסייע לאהוד "לבלוע את הגלולה". דן מבין שלהנהלה תהיה הקלה עצומה אם אהוד ילך. אהוד פונה לדן ומבקש שיעזור לו מול ההנהלה. כיצד על דן לפעול?

13 ניתוח האירוע: 13 במקרה שלפנינו מוצגות מספר דילמות אתיות. הדילמות הן של דן - מנהל בכיר בחברה: 1. דילמה בין טובת הארגון לתפקד באפקטיביות לבין טובתו של אהוד - טובת הפרט לשרוד בתפקידו בארגון. 2. דילמה בין מחייבות חברתית ובין אישית למנהל-עמית שהתפתח בחברה בעידודו של דן ובתמיכתו לבין נאמנות רבת-שנים של דן לחברתו. 3. דילמה פנימית של דן בין דעתו החיובית על אהוד לבין הדעה השלילית עליו בהנהלת החברה. האירוע יוצר קונפליקטים: * קונפליקט פנימי. * קונפליקט עם עמיתים. * קונפליקט מול הארגון. הקונפליקטים מייצגים קשיים בערכים שבין אדם לחברו ובין אדם למקום עבודתו. כמו כן יש באירוע דילמה ניהולית הקשורה בנאמנות כפולה לעמית ולארגון ומעבר לכך דן נדרש להיות אף "המוציא לפועל" של החלטת ההנהלה שהינה בניגוד לדעתו. אירועים מסוג זה בארגונים משבשים מערכות יחסים בין אישיים ויחסי עבודה ואמון בין צוות מנהלים. דילמות מסוג זה עלולות ליצור מתח רב, פגיעה בעבודת הצוות של ההנהלה, חרושת שמועות ורכילות בארגון, פגיעה בתדמית ההנהלה ופגיעה במנהל בכיר על סף פרישתו. על מנת למזער את הנזקים הנ"ל היה על מנהל חברת "הפטיש והסדן" לטפל במקרה בעצמו מבלי להטילו על דן וכחלק ממנהיגותו, סמכותו והחלטתו בחברה. מס' 4: אירוע פרוטה כדין מאה" "דין ירון הינו מנהל אבטחת איכות של מפעל "איכותון" המייצר שבבים אלקטרו-אופטיים למצלמות מתוחכמות המיועדות למצלמות לווין לצורך צילומי אוויר. לאחרונה זכה המפעל במכרז ליצור שבבים בהיקף של 1.5 מיליון דולר עבור "פוטו פיניש" חברת שהינה אחת מ- 4 החברות המובילות בעולם בתחום זה.

14 14 זמן האספקה הסופי לשבבים אלה נקבע לעוד שנתיים מהיום ועקב היקפי העבודה הצפויה, 50 עובדים, גויסו עוד נוסף על מאה העובדים הקיימים. עובדים אלו עברו תהליך הכשרה מואץ, כאשר ירון נמצא כל הזמן במאבק מול הנהלת המפעל על שמירת ההיקפים והתכנים הרצויים להכשרה זו. לבסוף נאלץ ירון להתפשר והוסכם שההכשרה תקוצר מ- 3 חודשים לחודשיים. עקב הקליטה המסיבית של העובדים, הסתבר לאחר כשנה וחצי שהצטבר פיגור בלוח הזמנים של כחצי שנה. הלקוח הרגיל לסטנדרטים של השוק העולמי, התעקש על אי דחיית זמן האספקה ואיים להפעיל את הקנס הקבוע בחוזה על אי עמידה בזמנים. חרף זאת, המשיך ירון בהקפדתו העיקשת על נהלי האיכות הקיימים במפעל, למורת רוחם של מנהלי קו הייצור. באחת מישיבות ההנהלה התפרץ כלפיו מנהל הייצור הראשי בטענה שהעיכוב בייצור נובע מהקפדתו היתרה מידי של ירון על הנהלים, גם במקומות שניתן לדבריו לגלות יותר גמישות. מנכ"ל המפעל, ביותר, המשיך והוסיף שניתן בעת חירום להקפיד רק על הנהלים הבסיסיים על מנת לקדם את הייצור ולהימנע מקנס ומירידת יוקרת המפעל ושמו הטוב. ירון התלבט רבות באשר לצעדים שעליו לנקוט. מצד אחד הרגיש שהתפשרות זו פרושה מעבר על הסטנדרטים המקצועיים אותם בנה וטיפח במשך שנים ומאידך, רבות. ידע שהמפעל אכן נמצא בבעיה אמיתית. מה היית עושה אתה במצב כזה? אילו צעדים היית נוקט ברמה האישית ו/או מול המפעל.

15 ניתוח האירוע 15 - הדילמה היא בין עמידה על סטנדרטים מקצועיים מול המחויבות למשימות הארגון. בין ערכים מקצועיים לבין ערך של נאמנות לארגון ומשימותיו. האירוע מתרחש סביב שלושה צירים: הארגון, המקצוע/קבוצת התייחסות המקצועית והעמיתים. - - הדילמה הניהולית איך מעבירים החלטה או מסר כזה לעובדי האיכות. המחיר הארגוני - בהנחה שהאיכות (כפונקציה) היא נחוצה והמשמעות היא ירידה באיכות המוצרים, מחיר של אווירה, פגיעה באושיות של נורמות עבודה. - מס' 5: אירוע ללקוח "השירות באמת או לכאורה" האם - ממוקם "מיתר" סניף "הצטל" בנק באזור סוציו-אקונומי בינוני גבוה. בחודש שעבר הגיע הסניף לרמת רווחיות נמוכה יחסית לסניפים אחרים. תופעה שלא הייתה מוכרת בשנים האחרונות. מצב זה, הלחיץ ותסכל את גדעון מנהל הסניף. תחושה זו הלכה וגברה, כאשר נקרא גדעון למנהל החטיבה, כדי לתת הסברים. מנהל החטיבה, לא היה מוכן לקבל שום הסבר, אלא רק התחייבות לשפר את רמת הביצועים והרווחיות כבר בחודש הבא. גדעון, 3 חודשים, אשר היה בתפקידו רק גיבש לאחרונה מדיניות שעיקרה מכירת מוצרים בנקאיים תפורים עפ"י צרכי הלקוח. תוך ניסיון לייצר אפיקי קשר וחיבור לבנק שהם אישיים תוך לימוד ו"תפירת" "חליפות" של מוצרים ללקוחות ע"פ שורה של פרמטרים כולל הרקע ההשכלתי, המוטיבציות המשפחה, תחומי העניין, והתכניות לעתיד. למנהל הסניף ברור שהשקעה בלקוחות - בהיכרות ולימוד צרכיהם לאורך זמן - תביא בעתיד שיתוף פעולה והיקף עסקות גדל והולך.

16 16 - מהר, זאת ועוד, מנהל הסניף חש ש"דחיפת" מוצרים ללקוחות חזק וללא צורך לעיתים גורמת לו לבגידה בערכיו ובייעוד של תפקידו הבנקאי. דרישת מנהל החטיבה הייתה להגדיל את הרווחים באופן מיידי גם אם יהיו "מספר לקוחות פחות מרוצים" - כדבריו. גדעון חש שהוא בדילמה קשה מצד אחד יש פה דרישה לשינוי במדיניות בה האמין - מכוונות ללקוח בנקאות במיטבה - על מנת לרצות את הארגון בו הוא עובד. מה עליו לעשות לדעתך? למי נאמנותו לבנק? ללקוח? גדעון החליט להתייעץ אתך. מה היית מייעץ לו? ניתוח האירוע הדילמה היא בין הייעוד המקצועי והאתיקה המקצועית - המחייבת נאמנות לשרת את הלקוח באופן המיטבי ותחום ההתמחות - לבין הרצון להפגין ביצועים ולהשיג שביעות רצון של הממונים. הן מנהל הסניף והן מנהל החטיבה נתונים בדילמה הזו. הדילמה השנייה הינה בין הטווח הקצר לטווח הארוך. כולנו מודעים למחיר הכבד של ניהול עפ"י יעדים קצרי טווח. יש פגיעה קשה ותשתיות, יש סכנה, וגם לטווח ולהפגנת הצלחות שבדיעבד (ולאחר שמתחלף המנהל) מתבססות בביקורת מתוכן. הלחץ לשורה התחתונה מייד - מביא להרבה מאד "תרגילים" לא אתיים, ייפוי התוצאות וכד'. והגרוע מכל - הלחץ הזה מביא לפגיעה בלקוחות ומכירת מוצרים ושירותים בלתי נחוצים. עצתי למנהל הסניף - פעל עפ"י מצפונך, פעל כך שאם יפרסמו את העסקות שביצעת בעיתון תרגיש שלם איתן ולא תרגיש שאתה רוצה לקבור את עצמך מבושה!

17 17 ביבליוגרפיה אלוני, ר. (1998) משולחנה של ועדת האתיקה, פיתוח ארגוני בישראל, כרך 2(11). גוטסדינר, ה. ואלוני, ר. (1994). אתיקה - מחשבות ראשונות, פיתוח ארגוני בישראל, כרך 2(6). ורדי, י. (1994). גישה חדשה להתנהגויות בלתי קונבנציונליות בארגונים בישראל, כרך 2(6).,(OMB) פיתוח ארגוני זילברברג, ו. וענבר, ע. (1999). אם או בלי - ההטמעה שעושה את ההבדל, על הטמעת טכנולוגיה חדשה בארגון בכלל ועל פרוייקט ERP בחיל הים בפרט, "קשרים וקישורים - פיתוח ארגוני בעידן הידע" - כנס האיחוד הישראלי לפיתוח ארגוני. זילברברג, ו., לב, ר. ומלכא, פ. (1998). הטמעה איכותית של טכנולוגיה הדרכתית בחיל אויר, הכנס הבינלאומי ה- 12 של האיגוד הישראלי לאיכות. כספי, א. (1989). אתיקה מקצועית של יועצים לפיתוח ארגוני, רבעון לכלכלה, 10/ , רותם, ג. (1992). תפישת ההצלחה של תהליך הטמעה טכנולוגי ביחידות קרביות בצה"ל כתלויה במקום הפרט התופס במידרג הארגוני, עבודת גמר לקראת התואר מוסמך אוניברסיטה, אונ' ת"א, הפקולטה למד"ח, החוג ללימודי עבודה. Bauman, L. Stein, B.E.K. & Ireys, H.T. (1991). Reinventin Fidelity: the Transfer of Social Technology Among Settings, American Journal of Community Psychology, Vol: 19 Iss: 4, Dayne, F.F. (1991). J. Ethique Financiere, Paris: Que Sois-je. Hartman, L.P. (1998). Prespectives in Business Ethics, Jevin McGraw-Hill.

18 18 Hoffinan, W.M. & Frederich, R.E. (1996). Business Ethics, Readings and Cases in Corporate Morality, 3ed. Ed. St., McGrow-Hill, Inc. Korunka, C., Weiss, A. & Karetta, B. (1993). Effects of New Technology With Special Regard to the Implementation Process Per Sc., Journal of Organizational Behaviour, Vol. 14 Iss: 4, Popcorn, F. (1991). The Popcorn Report, Bantom Doubleday Deet Publishing Group. Srivosta S. & Alt (1988). Executive Integrity, Jossey-Bass Publishers, London. Trevin, C.K. & Nelson, K.A. (1999). Managing Business Ethics, 2ed Ed., John Wiley & Sons Inc. Valasquez, M.G. (1998). Business Ethics 4 th, ed. Prentice Hall.

שאלון אבחון תרבות ארגונית

שאלון אבחון תרבות ארגונית שאלון: אבחון תרבות ארגונית על פי : Cameron, E. and Quinn, R. Diagnosing and changing organizational culture Edison Wesley 1999. 1 לפניך שש שאלות הנוגעות לאבחון תרבות ארגונית. בכל שאלה מוצגים ארבעה איפיונים

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 איה: פו: איה: פו: "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר?" "שואל את עצמי מה אני אוכל הבוקר..ומה אתה?" "אני שואל איזה דבר מסעיר יקרה לי היום.." "זה בדיוק אותו הדבר.." אימון לקריירה מאסטרטגיה לפרקטיקה ממוקדת תוצאות

קרא עוד

כתיבת דו"ח אבחון ארגוני

כתיבת דוח אבחון ארגוני 1 כתיבת דו"ח אבחון ארגוני 2 כמה מילים מקדימות על התוכן... - האופן בו אנו מנתחים את הארגון נשען על הפרדיגמות שלנו אודות השאלות מהו ארגון? מהי אפקטיביות ארגונית? אבחון ארגוני מיטבי מנתח את המערכת הארגונית

קרא עוד

פרק 09 ז - סוגיות אתיות בהתנהלות בעלי תפקידים בכירים.xps

פרק 09 ז - סוגיות אתיות בהתנהלות בעלי תפקידים בכירים.xps תוקפו : החל ממרץ; סוגיות אתיות ב ה ת נ ה ל ו ת בעלי תפקידים ב כ י ר י ם ר ק ע א ת י ק ה ה י א מ כ ל ו ל ש ל כ ל ל י ם ו ע ר כ י ם ש נ ו ע ד ו ל ה ג ד י ר ה ת נ ה ג ו ת ר א ו י ה ו נ כ ו נ ה. ת כ ל י ת

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 תפקיד המנחה בארגונים דני לוי OD - פתיחת המושב: תפקיד המנחה בארגונים כנגזר מתפקיד יועץ OD דני לוי ( 15 ד'( הרצאה ראשונה: המנחה כאומן לבין ארגון וערכיו העסקיים ניר גולן ( 25 ד'( "דאדא" במפגש בין ערכיו המקצועיים,

קרא עוד

תואר שני M.A. בייעוץ ופיתוח ארגוני בית הספר למדעי ההתנהגות

תואר שני M.A. בייעוץ ופיתוח ארגוני בית הספר למדעי ההתנהגות תואר שני M.A. בייעוץ ופיתוח ארגוני בית הספר למדעי ההתנהגות תואר שני M.A. בייעוץ ופיתוח ארגוני המוסמך בייעוץ ופיתוח ארגוני נוסדה ב- 004 כתכנית הראשונה בארץ, בעלת חדשני וייחודי בנוף האקדמי, הרואה את היועץ

קרא עוד

השפעת רמת המוטיבציה על הקשר בין תפיסת הסיכון ותפיסת התועלת של שירות צבאי קרבי בקרב בנים לפני גיוס

השפעת רמת המוטיבציה על הקשר בין תפיסת הסיכון ותפיסת התועלת של שירות צבאי קרבי בקרב בנים לפני גיוס כללי אתיקה ודילמות אתיות בעבודה עם קטינים יום עיון קוד האתיקה עדכון 2017 ינואר 2017 יונת בורנשטיין בר-יוסף yonatbor@gmail.com 052-3862232 מאפיינים ייחודיים לעבודת הפסיכולוג עם קטינים התערבות פסיכולוגית

קרא עוד

גילוי דעת 74.doc

גילוי דעת 74.doc גילוי דעת 74 תכנון הביקורת תוכן העניינים סעיפים 4-8 - 10-1 5 9 מבוא תכנון העבודה התכנון הכולל של הביקורת 12-11 13 14 15 תוכנית הביקורת שינויים בתכנון הכולל של הביקורת ובתוכנית הביקורת מונחים תחילה אושר

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 מיהו מהנדס המערכת? סיפורו של פיתוח מסלול הכשרה יובל קורן*- ראש תחום פיתוח למידה, מאי 2011 הבטחתי בכנס ערוץ תקשורת למתעניינים- סלולארי רפאל 052-4291457 * מטרות ההרצאה חשיפה לפרויקט פיתוח הדרכה בעולם תכן

קרא עוד

התגוננות בפני כוחות האופל

התגוננות בפני כוחות האופל ניהול ידע אישי על רגל אחת 1 סוגי ידע Explicit גלוי Tacit סמוי 5 מה אמר השועל לנסיך הקטן? מה קורה בבתי ספר כשמורים או מנהלים עוזבים? 8 ניהול ידע במערכת החינוך רמת התלמיד )ניהול ידע אישי( רמת המורה )ניהול

קרא עוד

23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול

23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול 23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול האקדמי. הנוהל מתייחס לגיוס עובד קבוע, עובד בהסכם אישי

קרא עוד

איזון סכרת באישפוז

איזון סכרת באישפוז רשיד שרית נאמנת סכרת RN מרכז רפואי ע"ש א. חולון וולפסון הכנת השטח, שיתוף פעולה של: הנהלת ביה"ח הנהלת הסיעוד מנהלי מחלקות אחיות אחראיות סוכרת היא הפרעה בחילוף החומרים הגורמת לעלייה ברמת הסוכר בדם ובמקרים

קרא עוד

" תלמידים מלמדים תלמידים."

 תלמידים מלמדים תלמידים. " תלמידים מלמדים תלמידים." פרוייקט של צוות מתמטיקה, בית ספר כפר-הירוק איך הכל התחיל... הנהלת בית הספר העל-יסודי הכפר הירוק יזמה פרויקט בית ספרי: "למידה ללא מבחנים- הוראה משמעותית", צוות המתמטיקה החליט

קרא עוד

אחריות קבוצתית

אחריות קבוצתית אחריות קבוצתית משך הפעולה: 56 דק' מטרות: 1. החניך יכיר בסוגים ומאפיינים שונים של קבוצות ובייחודיות קבוצת ח'. 2. החניך ילמד מהי אחריות קבוצתית לעומת אחריות אישית והצורך של הקבוצה בשתיהן למען השגת מטרותיה.

קרא עוד

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מספר חודשים, כולל ימי קרב מורכבים, "תפסה" את המערכות התומכות בענף ברמת מוכנות גבוהה. השיקולים של שמירה על נהלים רגילים

קרא עוד

מערכת הבריאות בישראל שנה א ppt לפורטל [לקריאה בלבד]

מערכת הבריאות בישראל שנה א ppt לפורטל [לקריאה בלבד] מערכת הבריאות בישראל גולדשמידט לידיה R.N M.A 2012 בריאות בישראל מוסדות משרד הבריאות קופות חולים מוסדות ציבוריים: בתי חולם, מד"א, אגודות מוסדות פרטיים: בתי חולים, שירותי רפואת שיניים שירותי בריאו ת השירותים

קרא עוד

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו פרופיל ארגוני תדריך להכרת שירות מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעות פתיחה ונעילה. מספרי טלפון בשירות ובבית עובדים בכירים

קרא עוד

כללים להעסקת קרובי משפחה ועבודה נוספת ברשויות המקומיות

כללים להעסקת קרובי משפחה ועבודה נוספת ברשויות המקומיות כללים להעסקת קרובי משפחה ברשויות המקומיות מגישה: מרגלית בוטרמן, עו"ד ממונה )כ"א ושכר( משפטית משרד הפנים איסור העסקת קרובי משפחה הדין הישראלי מטיל מגבלות על הזכות של הרשות המקומית להתקשר עם קרוב משפחה של

קרא עוד

1

1 איך לבנות שגרות ניהוליות? מה זה שגרות ניהוליות? פעולות המבוצעות ב קבועה, לצרכי ניהול משימות ואנשים. למה זה חשוב? ניהול עם שגרות קבועות ועקביות מאופיין בסדר, ארגון ושליטה. השגרות מאפשרות למנהל להיות בקיא

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 BULD MX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 רקע לאור השינויים והמגמות בעולם העבודה, ביניהם גלובליזציה, דיגיטציה מואצת והתארכות תוחלת החיים, חשוב לבחון את אופן החשיבה שלנו על תעסוקה, קריירה ועל הכישורים

קרא עוד

<EBF0F120E2E9F9E5F8E9ED20E42D3420E4E6EEF0E42020F1E5F4E9FA20ECF9ECE9E7E42E706466>

<EBF0F120E2E9F9E5F8E9ED20E42D3420E4E6EEF0E42020F1E5F4E9FA20ECF9ECE9E7E42E706466> 4- " " 8:3019:00 תשע"בבבב כסלו י' מעלה החמישה מלון 6.12.2011 שלישי יום הרווחה משרד הכנס מתקיים הודות לתמיכה וסיוע של השירות לעבודה קהילתית, החברתיים ומסד קליטה. והשירותים הארצית לקידום הועדה תוכנית גישורים,

קרא עוד

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1 החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ רחוב ירושלים 2, ראשון לציון מכרז פומבי מספר 2/2019 לבחירת רכז נושא התחדשות עירונית במחלקה לעבודה קהילתית בשילוב עם מנהלת בינוי-פינוי-בינוי רמת אליהו החברה הכלכלית לראשון

קרא עוד

בימתדיון דילמות אתיות בהוראה: מודל להתמודדות 1 באמצעות הכנה מנטלית דבורה ורדיגר, ד"ר ג'ודי גולדנברג תלפיות, המכללה האקדמית לחינוך מטרת מאמר זה היא להצ

בימתדיון דילמות אתיות בהוראה: מודל להתמודדות 1 באמצעות הכנה מנטלית דבורה ורדיגר, דר ג'ודי גולדנברג תלפיות, המכללה האקדמית לחינוך מטרת מאמר זה היא להצ בימתדיון דילמות אתיות בהוראה: מודל להתמודדות 1 באמצעות הכנה מנטלית דבורה ורדיגר, ד"ר ג'ודי גולדנברג תלפיות, המכללה האקדמית לחינוך מטרת מאמר זה היא להציע שימוש בתהליך ההכנה המנטלית לא רק למצבי לחץ רגשי

קרא עוד

תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשע"ד ועדת המינויים המוסדית

תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשעד ועדת המינויים המוסדית תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשע"ד ועדת המינויים המוסדית 1. כללי מטרת הכללים להנהגת דרגות קידום היא לקדם את המעמד האקדמי של המוסדות האקדמיים להכשרת

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002 שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 00 מדוע יורדת המוטיבציה הפנימית ללמידה? הבדלים בין בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים במוטיבציה פנימית ובמשתנים המקושרים אליה מאת : אורית סטופ-הראל בהדרכת : ד"ר ג'ני קורמן

קרא עוד

ענף המלונאות

ענף המלונאות 1 מאי 4102 המלונאות ענף תקציר של בגידול החיובית המגמה נמשכה 4102 שנת של הראשון ברביע שיא נשבר 4102 שבשנת לאחר זאת לישראל, תיירים כניסות הנכנסת. בתיירות של בשיעור הראשון ברביע עלה התיירות במלונות הלינות

קרא עוד

דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה

דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה מחזור 64 שירה עזרא דיודה פולטת אור דיודה הינו רכיב אלקטרוני בעל שני חיבורים הפועלים כחד כיווני ומאפשר מעבר זרם חשמלי בכיוון אחד בלבד. ניתן לבצע שינוים בגוון

קרא עוד

הורות אחרת

הורות אחרת המרכז להורות אחרת הורות משותפת רחלי בר-אור גידי שביט טל. 053-4266496 Horut.acheret@gmail.com אתר המרכז www.alp.org.il המרכז להורות אחרת הוקם ע"י רחלי בר אור וגידי שביט ב 1994, נכון לינואר 2017 נולדו במסגרת

קרא עוד

מיזכר

מיזכר קול קורא להגשת מלגה למשפטנים יוצאי אתיופיה ע"ש עו"ד צבי מיתר ז"ל שנה"ל תשע"ו רקע כללי מזה ארבע עשר שנים, העניקו עו"ד צבי מיתר ומשרד עורכי הדין מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות עורכי דין, מלגות נדיבות לסטודנטים

קרא עוד

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שיתוף פעולה בין מורים שיח טיעוני (ארגומנטציה) בקרב תלמידים

קרא עוד

המעבר לחטיבה עליונה

המעבר לחטיבה עליונה בס "ד בס "ד בס "ד עיריית אשדוד מקיף ז' הקריה אשדוד התשע "ב בית הספר ביכולת של התלמידים, ומאפשר בכל מסלול לגשת לבחינות הבגרות לפי יכולתו והישגיו הלימודים. בית הספר שכל תלמידי שכבה ט' ימשיכו ללמוד במסגרת

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation : עדכון ממשקים, פעולות וחובות שימוש הדרכה לסוכנים אפריל 2018 26 אפריל 18 עדכון, עדכון עדכון, ב 29.4.2018 יכנס לתוקף עדכון של חוזר מידע ונתונים בשוק הפנסיוני" ובבקשות שניתן להגיש באמצעות המסלקה. "מבנה אחיד

קרא עוד

Microsoft Word - mimun-kraus-test2.doc

Microsoft Word - mimun-kraus-test2.doc ב"ה בוחן במימון מספר קורס: 03-01-911-74 אסור להשתמש בחומר עזר. מותר להשתמש בלוחות ההיוון ובמחשב כיס. יש לענות על כל אחת מהשאלות הבאות. ניקוד זהה לכל השאלות. משך הבוחן שעה וחצי. 1) לקחת הלוואה בסך 10,000

קרא עוד

ביעור חומר ארכיוני

ביעור חומר ארכיוני 1 1. מ ט ר ה: מטרת הוראה זו לקבוע סדרים והנחיות לביעור חומר ארכיוני נטול כל ערך. 2. ה ג ד ר ו ת: בהוראה זו: "חומר ארכיוני" כל מכתב, מסמך, כרטסת, דיאגרמה, תרשים, מפה, תצלום, תוית, תיק, תקליט, סרט וכיו"ב,

קרא עוד

14

14 1. מטרת התפקיד תקנון ביקורת פנים ( מעודכן ) )אושר באסיפה הכללית מתאריך ) 0034230442 מטרת התפקיד של מבקר הפנים, הינה לשמש מכשיר של הקיבוץ )להלן: "הקיבוץ"( לביקורת פנימית, במגמה לייעל ולשפר את הפעילויות

קרא עוד

תהליך קבלת החלטות בניהול

תהליך קבלת החלטות בניהול תהליך קבלת החלטות בניהול לידיה גולדשמידט 2011 מהו תהליך קבלת החלטות? תהליך אק טיבי וקריטי קבלת החלטות בנושאים פשו טים ורוטיניים שפתרונן מובנה בחירה בין אל טרנטיבות החלטות מורכבות הדורשות פתרונות יצירתיים

קרא עוד

ש) סטודנט יקר, ברכותינו לקראת שנת הלימודים תשע"ט אוגוסט פתיחה 21/10/2018 הנדון: תשלום שכר הלימוד תואר ראשון מתוקצב בהמשך למקדמה אשר שולמה על יד

ש) סטודנט יקר, ברכותינו לקראת שנת הלימודים תשעט אוגוסט פתיחה 21/10/2018 הנדון: תשלום שכר הלימוד תואר ראשון מתוקצב בהמשך למקדמה אשר שולמה על יד ש) סטודנט יקר, ברכותינו לקראת שנת הלימודים תשע"ט אוגוסט - 2018 פתיחה 21/10/2018 הנדון: תשלום שכר הלימוד תואר ראשון מתוקצב בהמשך למקדמה אשר שולמה על ידך בסך 2,500 נבקשך להסדיר את תשלום מלוא שכ"ל. במידה

קרא עוד

<4D F736F F F696E74202D20EEF6E2FA20F9F2E5F820EEF D20F2E5E320E0E9E9EC20E2ECE5E1F1205BECF7F8E9E0E420E1ECE1E35D>

<4D F736F F F696E74202D20EEF6E2FA20F9F2E5F820EEF D20F2E5E320E0E9E9EC20E2ECE5E1F1205BECF7F8E9E0E420E1ECE1E35D> לסיוע משפטי האגף שכר מצווה לעורכי דין מתנדבים מצגת דצמבר 2011 עו"ד אייל גלובוס הממונה על הסיוע המשפטי עבודת האגף לסיוע משפטי מהות שמירה על שוויון כזכות על שוויון בפני החוק/ביהמ"ש אמון על שמירת זכות הגישה

קרא עוד

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר אני נשאר אני שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים ולפעמים עצובים, אבל האדם עצמו לא משתנה. הילדים יבינו

קרא עוד

REVITAL

REVITAL ההצלחה של בתי ספר בראי המחקר רויטל היימן 1 אתגרי ם בנית ו ח ארגונ י הנחת העבודה: השלם הוא יותר מסכום חלקיו כיצד ניתן ללמוד לעומק את הגורמים השונים המרכיבים את השלם? כיצד ניתן ללמוד על ההשפעות ההדדיות בין

קרא עוד

שוויון הזדמנויות

שוויון הזדמנויות מדיניות של הערכת מורים ואיכות ההוראה פאדיה נאסר-אבו אלהיג'א אוניברסיטת תל אביב, מכללת סכנין להכשרת עובדי הוראה והמכללה האקדמית בית ברל 10.11.2010 כנס 1 מכון ואן ליר מדיניות של הערכת מורים: - מטרות ההערכה

קרא עוד

פרויקט "רמזור" של קרן אביטל בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו

פרויקט רמזור של קרן אביטל בס ד מערך שיעור בנושא: פונקציה טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנושא הפונקציות הנלמד בכתה ט' בכל הרמות. עזרי ההוראה בהם נשתמש: מחשב, ברקו, דפי עבודה

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 הקשר בין מנהיגות המנהל של בית הספר לבין הרגשתם של המורים ו תפקודם בכיתה במערכת החינוך הערבית בישראל מאת : מחמוד זועבי בהדרכת : ד"רציפורה שכטמן ד"ר מיכאל כץ עבודת

קרא עוד

Microsoft Word - ???_?????_??????_?????_??????.doc

Microsoft Word - ???_?????_??????_?????_??????.doc שיווק מוסדות החינוך: קרש קפיצה להעצמת מערכת החינוך רמי הוכמן שיווק מוסדות החינוך הוא נושא שעולה לא אחת בשנים האחרונות על סדר היום במערכת החינוך על כל גווניה. מאמר זה מניח, ששיווק מוסדות החינוך הוא הליך

קרא עוד

תנו לשמש לעבוד בשבילכם

תנו לשמש לעבוד בשבילכם תנו לשמש לעבוד בשבילכם 2 2 מהי אנרגיה סולארית? בשנים האחרונות גברה בארץ ובעולם באופן ניכר המודעות לאיכות הסביבה ולשמירה על סביבה אקולוגית נקייה וירוקה יותר, ובעקבות כך גדלה המודעות לפתרונות חלופיים לייצור

קרא עוד

יום עיון עורכי בקשות להיתרים

יום עיון עורכי בקשות להיתרים יום עיון לעורכי בקשות להיתרים 13.7.2017 יום עיון לעורכי בקשות להיתרים 13.7.2017 ימים תנאים מקדימים + 45 מידע להיתר ימים מידע 5 בדיקת תנאים מקדימים איסוף מידע הפקת תיק מידע ומסירתו למבקש מירי תמר תמר תנאים

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - ציפי זלקוביץ ואולז'ן גולדשטיין - מושב 3 [Read-Only] [Compatibility Mode]

Microsoft PowerPoint - ציפי זלקוביץ ואולז'ן גולדשטיין - מושב 3 [Read-Only] [Compatibility Mode] רשת עמיתי מחקר ציפי זלקוביץ "טכנולוגיות מידע במכללות לחינוך", מופ"ת וסמינר הקיבוצים אולז'ן גולדשטיין רשת עמיתי מחקר "טכנולוגיות מידע במכללות לחינוך", מופ"ת ומכללת קיי כנס "מיומנויות המאה ה- 21 בהוראה ובהכשרת

קרא עוד

Cloud Governance הכלי למזעור סיכונים ומקסום התועלת העסקית

Cloud Governance הכלי למזעור סיכונים  ומקסום התועלת העסקית Cloud Governance הכלי למזעור סיכונים ומקסום התועלת העסקית אסף ויסברג, מנכ"ל, Ltd. introsight CGEIT, CRISC, CISM, CISA נושאים לדיון IT Governance על קצה המזלג Cloud Computing למטאורולוג המתחיל תועלת עסקית

קרא עוד

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל  סדנת העבודה  הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ל י ל א ח ר ו נ ה הודיעו ארה " ב ו ב ח ר י י ן ע ל

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation : שיווקיות המרצה : ד"ר ענת אלון מבוא לשיווק נושאי ההרצאה הצגת הגישות השונות לניהול השיווק בחינת המאפיינים של ה שבמסגרתן ארגונים מנהלים את פעילויות השיווק שלהם מבוא לשיווק גישות הפירמה לניהול השיווק מה

קרא עוד

1-1

1-1 1-1 2 ביקורת חשבונות שעור 31- ביקורת מסים התאמות חשבונאיות של יתרות ותביעות ממוסדות ורשויות תקן ביקורת 48 "אישורים חיצוניים" )בעיקר סעיף (. 6 אתיקה במסים תדריך הלשכה לרואי חשבון בדבר "כללי ההתנהגות מקצועית

קרא עוד

מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' שם קורס אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה קוד הקורס 698 מתכונת סמסטריאלי נקודות זכות אנגלית רמת טרום בסיסי ב' סמסטר

מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' שם קורס אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה קוד הקורס 698 מתכונת סמסטריאלי נקודות זכות אנגלית רמת טרום בסיסי ב' סמסטר מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה 698 נות זכות 699 אנגלית רמת טרום בסיסי ב' 701 אנגלית רמת בסיסי 70 אנגלית רמת מתקדמים א' 107 אנגלית רמת מתקדמים ב' 800 8004 8006 810 מתמטיקה

קרא עוד

בס"ד

בסד ח ס ר ב ה פ ר ש ו ת ל צ ו ר כ י צ י ב ו ר ב מ ס ג ר ת אישור תכניות ב נ י י ן ע י ר תוכן העניינים פ ר ק נ ו ש א ע מ ו ד 2 5 8 2 6 4 מ ב ו א תקציר מנהלים.1.2 2 6 6 3. פירוט הממצאים 2 6 6 3. 1 הפרשות שטחים

קרא עוד

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בעמ קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ 1. כללי בהתאם ל 22 למכרז פומבי מס' 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון )להלן: ""(, להלן קובץ

קרא עוד

תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח

תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמח תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח- 1988...5 תקנות שוויון הזדמנויות בעבודה )חובת מסירת הודעה

קרא עוד

תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE

תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE בכללים אלה ובכל פרסום הנוגע לפעילות ייעשה שימוש בלשון זכר, לצורכי נוחיות, אך שימוש זה כולל פניה בלשון זכר ובלשון נקבה כאחד, או רבים לפי העניין. 1. כללי

קרא עוד

ניהול פלטים אפקטיבי

ניהול פלטים אפקטיבי ניהול פלטים אפקטיבי הדרך לצמצום עלויות, לשיפור השירות, להעלאת רמת אבטחת המידע ולשמירה על הסביבה באופטימיזציה נכונה של מערך הפלט המודפס אפשר וניתן להגיע להקטנת עלויות בין 03% ל 03% לעומת מצב הבסיס. ניתן

קרא עוד

תהליכים מרכזיים שעברו הורים לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש שהשתתפו ב'התערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה עצמית' (Family-NECT)

תהליכים מרכזיים שעברו הורים  לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש שהשתתפו  ב'התערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה עצמית'  (Family-NECT) עמית ימין, דיויד רועה ואורית קרניאלי-מילר החוג לבריאות נפש קהילתית אוניברסיטת חיפה 2014 מטרת המחקר הבנת תהליכים מרכזיים אותם עברו הורים לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש, שהשתתפו בהתערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה

קרא עוד

siud-introduction-sample-questions

siud-introduction-sample-questions מבוא לפסיכולוגיה שאלות לדוגמא מבנה המבחן המבחן יכלול: 18 שאלות סגורות כל שאלה= 4 נקודות סה"כ: 72 נקודות 4 שאלות פתוחות כל שאלה= 7 נקודות סה"כ: 28 נקודות (בחירה מתוך 22 שאלות) (בחירה מתוך 6 שאלות) שאלות

קרא עוד

גילוי דעת 77.doc

גילוי דעת 77.doc *) גילוי דעת 77 ביקורת יתרות פתיחה בגוף בו עורך המבקר ביקורת לראשונה תוכן העניינים סעיפים 4 1 מבוא 12 5 נהלי ביקורת 16 סיכום הביקורת וההשלכות על דוח רואה החשבון המבקר 13 17 תחילה גילוי דעת זה אושר עלידי

קרא עוד

בעיית הסוכן הנוסע

בעיית הסוכן הנוסע במרכז חלם היה בור אזרחי חלם באופן קבוע נפלו לבור במרכז הכביש האזרחים שברו ידיים ורגליים וכמובן שפנו למועצת חלם לעזרה התכנסה מועצת חלם והחליטה סמוך לבור יש להקים בית חולים. ניהול עומס בשיטת נידן מגיש: עופר

קרא עוד

משאבי אנוש חטיבה שנייה שנתון תשע"ו

משאבי אנוש חטיבה שנייה שנתון תשעו משאבי אנוש חטיבה שנייה שנתון תשע"ו ב.א. רב תחומי אוניברסיטת בר אילן, חטיבה שנייה: משאבי אנוש חברי סגל פרופ' סיביל היילברון, ד"ר ריקי גליה, עו"ד ד"ר שרה פרזנטי- מור, ד"ר מורן שנפר- כהן. מורים מן החוץ ד"ר

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation הנח את הפלאפון במרכז החדר סדנאות ליבה למאמנים משמעת עצמית מטרות הסדנה הקניית כלים לבניית משמעת עצמית אצל השחקנים הקניית כלים ליצירת מאמץ מרבי, ניהול רגשות ואיפוק מודל ערכי הליבה מיצוי עצמי משמעת עצמית

קרא עוד

קריית החינוך ע"ש עמוס דה שליט חטיבה עליונה סיכום מחצית א' שכבת י"א הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים

קריית החינוך עש עמוס דה שליט חטיבה עליונה סיכום מחצית א' שכבת יא הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים סיכום מחצית א' שכבת י"א הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים נערכו מגוון פעילויות ואירועים שתיבלו את הלימודים והכינו את התלמידים לקראת העתיד. לימודים - בסוף

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 ועידת המאמנים נובמבר 2009 דליה נקר טל' 0522493073 אירועי חיים ותחומים משמעותיים במחצית השנייה של החיים: הקן המתרוקן סבאות טיפול בהורים זקנים ו/או סיעודיים מחלות, מוות ואובדן חברים וקרובים ירידה בתפקודי

קרא עוד

עסקאו

עסקאו ממשל תאגידי: מושגים, מאפייני יסוד ואתגרי היישום פרופסור אהוד קמר אוניברסיטת תל-אביב נובמבר 2013 מבנה ההרצאה 1. את מי משרת התאגיד? 2. הגדרת הממשל התאגידי יעילות ואתיקה אם יישאר זמן: אתגרי הממשל התאגידי

קרא עוד

Microsoft Word - Slides-TOC-gen-cost.doc

Microsoft Word - Slides-TOC-gen-cost.doc תורת האילוצים - ניהול לפי אילוצים תורת האילוצים היא גישה ניהולית כללית הישימה לכל ארגון. לגישה שלשה עקרונות מרכזיים: לארגון יש מטרה מוגדרת ומוסכמת הארגון השלם הוא יותר מסך חלקיו יכולתו של הארגון השלם להשיג

קרא עוד

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין:

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע  ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: פרופסור חבר: מרצה בכיר: מורה בכיר: מרצה: מורה : דואר אלקטרוני: ד''ר אהרן עמית י' ריבלין,

קרא עוד

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה המחלקה להוראת המדעים, נעמה בני מכון ויצמן למדע בקרב מבוגרים: בקרב מבוגרים הקביעה מבוססת מעשים/תוצרים/ביצועים. אנשים אלו הוכיחו במעשים/ביצועים/תוצרים פעולות

קרא עוד

המתווה להסכם השכר של העובדים הסוציאליים

המתווה להסכם השכר של העובדים הסוציאליים המתווה להסכם השכר של העובדים הסוציאליים איגוד העובדים הסוציאליים מרץ 2011 עובדי המגזר הציבורי תוספת שכר ממוצעת של 25% לכל העו"סים במגזר הציבורי. נשים שלהן ילד מתחת לגיל 5 יקבלו החל משנת הלימודים הבאה תוספת

קרא עוד

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח "דירה להשכיר בפרדס", אור יהודה "דירה להשכיר בחולון" עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח דירה להשכיר בפרדס, אור יהודה דירה להשכיר בחולון עוזי לוי, מנכל דירה להשכיר מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח "דירה להשכיר בפרדס", אור יהודה "דירה להשכיר בחולון" עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר דיור להשכרה ארוכת טווח מטרות "דירה להשכיר" יצירת מאסה קריטית של אלפי יחידת דיור לשכירות ארוכת

קרא עוד

אוקטובר 2007 מחקר מס 21 תקציר מנהלים הקמתם של אזורי תעשייה משותפים במגזר הערבי מחמוד ח טיב עמית קורת מכון מילקן

אוקטובר 2007 מחקר מס 21 תקציר מנהלים הקמתם של אזורי תעשייה משותפים במגזר הערבי מחמוד ח טיב עמית קורת מכון מילקן אוקטובר 2007 מחקר מס 21 תקציר מנהלים מחמוד ח טיב עמית קורת מכון מילקן על אודות תוכנית עמיתי קורת מכון מילקן תוכנית עמיתי קורת מכון מילקן מקדמת את הצמיחה הכלכלית בישראל באמצעות התמקדות בפתרונות חדשניים,

קרא עוד

ל

ל הגשת מועמדות לנבחרי ציבור למליאת המועצה ולוועדים המקומיים: למה מתי ואיך? חוברת זו נועדה לספק מידע למועמדים ולמתעניינים לקראת הבחירות לרשות המועצה, למליאת המועצה ולוועדים המקומיים, שיתקיימו בתאריך 08.00.01.03

קרא עוד

אתיקה בחינוך מיוחד סוגיות ועקרונות התמודדות ג ודי גולדנברג דבורה ורדיגר מרים לרנר עידית פסטרנק

אתיקה בחינוך מיוחד סוגיות ועקרונות התמודדות ג ודי גולדנברג דבורה ורדיגר מרים לרנר עידית פסטרנק אתיקה בחינוך מיוחד סוגיות ועקרונות התמודדות ג ודי גולדנברג דבורה ורדיגר מרים לרנר עידית פסטרנק אתיקה בחינוך מיוחד סוגיות ועקרונות התמודדות ג ודי גולדנברג דבורה ורדיגר מרים לרנר עידית פסטרנק מכון מופ"ת

קרא עוד

(Microsoft PowerPoint - \347\357 \371\370\351\351\341\370)

(Microsoft PowerPoint - \347\357 \371\370\351\351\341\370) דילמות בחיי ו של CFO חן שרייב ר, CFO ACE AUTO DEPOT LTD. כנס אילת, ספטמבר 2008 1 2 דור ההמשך מבפנים או מב חוץ? 1. דור ה המשך מבפנים או מבחוץ? עולות מספר שאלות: העדפה האם להעדיף מועמד לתפקיד CFO שגדל בארגון,

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 Business Model Innovation מרעיון עסקי למודל אפריל 2018 ערוץ המו"פ לטכנולוגיה וחדשנות בחינוך, Business Model Innovation Business Model Canvas / Value Proposition Canvas מבוססות על סט כלים חדשני, חדות

קרא עוד

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשס"ז-2006

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשסז-2006 א) ב) ג) ד) ס 1 הכנסת השבע-עשרה הצעת חוק של חברי הכנסת גדעון סער עמירה דותן פ// 1681/1 הצעת חוק הבוררות )תיקון- ערעור על פסק בוררות(, התשס"ז- 2008 הוספת סעיף 21 א 1. 1 בחוק הבוררות, תשכ"ח- 1968, אחרי סעיף

קרא עוד

TEL- AVIV UNIVERSITY SACKLER FACULTY OF MEDICINE THE STANLEY STEYER SCHOOL OF HEALTH PROFESSIONS DEPARTMENT OF NURSING אוניברסיטת תל-אביב הפקולטה לרפו

TEL- AVIV UNIVERSITY SACKLER FACULTY OF MEDICINE THE STANLEY STEYER SCHOOL OF HEALTH PROFESSIONS DEPARTMENT OF NURSING אוניברסיטת תל-אביב הפקולטה לרפו מס' קורס: 01634949 תכנית המוסמך שיווק במערכות בריאות שיעור, 3 ש"ס מועד הקורס : מרצה: שעות קבלה: סמסטר א', יום ג', 17:00-20:00 דואר אלקטרוני: bcmeir@gmail.com מאיר בן חיים יום ג', 20:00-21:00 )בתאום מראש(

קרא עוד

במסגרת מחנות הקיץ של חמאס מקיימים ילדים ונערים אימונים צבאיים וסמי-צבאיים במוצבים ומתקנים של הזרוע הצבאית

במסגרת  מחנות הקיץ של חמאס מקיימים  ילדים ונערים אימונים צבאיים  וסמי-צבאיים במוצבים ומתקנים של הזרוע הצבאית ב א ו ג ו ס ט 8 הצגת תכלית " שנערכה ע"י" ח מ א ס" ב מ ס ג ר ת מחנות הקיץ של חמאס מקיימים י ל ד י ם ונערים אימונים צבאיים וסמי- צבאיים במוצבים ומתקנים של הזרוע הצבאית כ ל ל י 2018 ב מ ס ג ר ת ה ק י ץ מ

קרא עוד

הקוד האתי של מרכז רפואי פדה-פוריה

הקוד האתי של מרכז רפואי פדה-פוריה הס- 2017-8333 כ"ט בכסלו התשע"ח 17/12/2017 הקוד האתי של המרכז הרפואי ע"ש ברוך פוריה פדה- מחויבות אכפתיות שקיפות משפחה תוכן עניינים דבר מנהל המרכז הרפואי דבר המנהל האדמיניסטרטיבי חזון המרכז הרפואי הקוד האתי

קרא עוד

חשבונאות ניהולית שיעור תמחיר ABC תמחיר זה אומר כי בגלל שלאורך השנים יותר משמעותיות מאשר בעבר צריך למדוד אותן בצורה טובה יותר לוקחים את העלוי

חשבונאות ניהולית שיעור תמחיר ABC תמחיר זה אומר כי בגלל שלאורך השנים יותר משמעותיות מאשר בעבר צריך למדוד אותן בצורה טובה יותר לוקחים את העלוי חשבונאות ניהולית שיעור..0 תמחיר ABC תמחיר זה אומר כי בגלל שלאורך השנים יותר משמעותיות מאשר בעבר צריך למדוד אותן בצורה טובה יותר לוקחים את העלויות העקיפות שיש בחברה ו, בגלל סיבות טכנולוגיות, העלויות העקיפות

קרא עוד

<4D F736F F D20F2E1E5E3E420EEE7E5E9E1E5FA20E0E9F9E9FA2E646F63>

<4D F736F F D20F2E1E5E3E420EEE7E5E9E1E5FA20E0E9F9E9FA2E646F63> עבודת הגשה בפרויקט: מגיש: יובל מרגלית כיתה: י' 4 בי"ס: אורט" מילטון" בת ים תאריך: 31-5-2009 .1 מקום ההשמה בו הייתי הינו שירותי כבאות והצלה בעיר בת ים. שירותי הכבאות בבת ים, הינם חלק משירותי הכבאות הארצית

קרא עוד

הקדמה

הקדמה הקדמה ספר זה נכתב כדי להעניק לכם חוויה חיה של חופש. זוהי קריאה הנובעת ממעמקי עצמכם לשוב הביתה, אל נוכחות החסד האינסופית אשר תמיד נמצאת כאן. הספר אינו מיועד לקריאה חפוזה שבאמצעותה תרכשו ידע נוסף או תלקטו

קרא עוד

מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל

מגישה : חני חוקת תשעו עבור קריאת כיוון למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל שמגיב* עד שזז* עד מנומנם* חולמני- ץ* ר שלווה* אישיות מפריע* לא ך* א... י ש י ב ה ז מ ן ל א ח

קרא עוד

<4D F736F F D20EEE0EEF820E4E8EEF2FA20E0FAE9F7E420E1E0E9E2E5E3E9ED20F4F8E5F4F1E9E5F0E0ECE9E9ED2E646F63>

<4D F736F F D20EEE0EEF820E4E8EEF2FA20E0FAE9F7E420E1E0E9E2E5E3E9ED20F4F8E5F4F1E9E5F0E0ECE9E9ED2E646F63> תהליך הטמעה אפקטיבי של קוד אתי בקהילה מקצועית כותב המאמר ד"ר אבשלום אדם סמינר מתודולוגיה וגורמי הצלחה של תהליך הטמעת קוד אתי בפרופסיה ובתאגיד 22 בספטמבר 2008 Page 1 1 תהליך הטמעה אפקטיבי של קוד אתי בקהילה

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - TeacherShortcoming_Goldstein

Microsoft PowerPoint - TeacherShortcoming_Goldstein שילוב טכנולוגיות מידע בהכשרת מורים ד"ר אולז'ן גולדשטיין מכון מופ"ת ומכללת קיי 1 נושאים לאילו מטרות משלבים טכנולוגיות מידע בהכשרת מורים? כיצד מורי המורים משלבים בהוראה את טכנולוגיות מידע? כיצד מכשירים את

קרא עוד

rr

rr / המוסד לביטוח ומי מינהל הגמות תביעה לתשלום מענק לחייל משוחרר שעבד ב"עבודה מועדפת (כולל שירות ומי) נדרשת" חובה לצרף לטופס זה צילום תעודת השחרור מצה"ל, או מסמך אחר מן הצבא המעיד על תאריך שחרור משירות חובה.

קרא עוד

מסמך ניתוח תפקיד מדריך קבוצה במע"ש תעשייתי. מגישות: ציפי בן שמואל מנהלת מע"ש תעשייתי - אקי"ם חדרה דיאנה אטלס מנהלת רש"ת אלווין אשקלון קורס מיומנויות נ

מסמך ניתוח תפקיד מדריך קבוצה במעש תעשייתי. מגישות: ציפי בן שמואל מנהלת מעש תעשייתי - אקים חדרה דיאנה אטלס מנהלת רשת אלווין אשקלון קורס מיומנויות נ מסמך ניתוח תפקיד מדריך קבוצה במע"ש תעשייתי. מגישות: ציפי בן שמואל מנהלת מע"ש תעשייתי - אקי"ם חדרה דיאנה אטלס מנהלת רש"ת אלווין אשקלון קורס מיומנויות ניהול ואבטחת איכות למנהלי מע"ש חדשים 2017 רכזות הקורס

קרא עוד

החינוך הגופני בבית הספר מה רצוי ? מהו מקומה ש המכללה?

החינוך הגופני בבית הספר מה רצוי ? מהו מקומה ש המכללה? חינוך גופני מתפיסת עולם לתוכנית לימודים המכללה ד"ר איתן אלדר האקדמית בוינגייט מה משפיע על תפיסת עולם של המורה? התנסות עבר )מה שהיה הוא שיהיה??( שירות צבאי תפיסה / הכתבה פוליטית גלובלית ומקומית מערכת הכשרה

קרא עוד

כללי השתתפות בפעילות במבצע "חופשת האירוויזיון המושלמת"

כללי השתתפות בפעילות במבצע חופשת האירוויזיון המושלמת כללי השתתפות בפעילות במבצע "חופשת האירוויזיון המושלמת" כללי: בין התאריכים 6.5.19 ועד 13.5.19 תערוך חברת אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ (להלן: "עורכת הפעילות" או "אל על") פעילות בשם "חופשת האירוויזיון המושלמת",

קרא עוד

המשך חוזים עתידיים F- מייצג את מחיר החוזה S0 המחיר היום של נכס הבסיס t תקופת הזמן בה תתבצע העסקה St המחיר של נכס הבסיס בזמן סיום החוזה. כיצד נקבע מחיר

המשך חוזים עתידיים F- מייצג את מחיר החוזה S0 המחיר היום של נכס הבסיס t תקופת הזמן בה תתבצע העסקה St המחיר של נכס הבסיס בזמן סיום החוזה. כיצד נקבע מחיר המשך חוזים עתידיים F מייצג את מחיר החוזה S המחיר היום של נכס הבסיס t תקופת הזמן בה תתבצע העסקה St המחיר של נכס הבסיס בזמן סיום החוזה. כיצד נקבע מחירו של חוזה עתידי נכס שאינו מניב הכנסה לדוגמא קבלן שקונה

קרא עוד

עיריית הרצליה 04/10/2018 אגף המינהל הכספי - ה ג ז ב ר ו ת ת.ד. 1 הרצליה טל פקס' עדכון הסכומים בחוקי העזר להלן רשימת

עיריית הרצליה 04/10/2018 אגף המינהל הכספי - ה ג ז ב ר ו ת ת.ד. 1 הרצליה טל פקס' עדכון הסכומים בחוקי העזר להלן רשימת תוכן העניינים דפים 2-6 7 7 8 אגרת תעודות אישור: פיקוח על כלבים, פיקוח על מכירת מוצרים מן החי: מודעות ושלטים: סלילת רחובות: היטל תיעול: מניעת מפגעים ושמירה על הסדר והנקיון: י-ם 91061 מ. פדלון, ראש העירייה

קרא עוד

תקנון ועדות קבלה לתואר בוגר אוניברסיטה

תקנון ועדות קבלה לתואר בוגר אוניברסיטה 1 10-02 1. מ ט ר ה: מטרת נוהל זה זה היא לקבוע את תפקידיהן של הוועדה האוניברסיטאית לענייני קבלה ושל ועדות הקבלה הפקולטיות, ואת הרכבן. פרק ראשון: הוועדה האוניברסיטאית לענייני קבלה סמכויות 2. הוועדה ותפקידיה:

קרא עוד

תמוז תשע"ח יוני 2018 נייר עמדה בעניין דרכי מינויים של היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה: מוגש לוועדת חוקה לקראת הדיון הקבוע ליום י"ב בתמוז התשע"ח- 25.6

תמוז תשעח יוני 2018 נייר עמדה בעניין דרכי מינויים של היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה: מוגש לוועדת חוקה לקראת הדיון הקבוע ליום יב בתמוז התשעח- 25.6 תמוז תשע"ח יוני 2018 נייר עמדה בעניין דרכי מינויים של היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה: מוגש לוועדת חוקה לקראת הדיון הקבוע ליום י"ב בתמוז התשע"ח- 25.6.2018 מבוא: התנועה למשילות ודמוקרטיה פועלת למען חיזוק

קרא עוד

הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות החוג לסיעוד ע"ש צ'ריל ספנסר كلية علوم الرفاه والصحة قسم التمريض Faculty of Social Welfare & Health Sciences The Cheryl S

הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות החוג לסיעוד עש צ'ריל ספנסר كلية علوم الرفاه والصحة قسم التمريض Faculty of Social Welfare & Health Sciences The Cheryl S היבטים מערכתיים של העבודה הסיעודית ד"ר עינב סרולוביץ סמסטר ב תשע"ז מועד הקורס: יום א' 12:15-13:45 הקורס במתכונת חצי מתוקשבת שעת קבלה: לפי תיאום מראש, חדר 612 א קומה 6 מגדל אשכול ד"ר עינב סרולוביץ esrulovici@univ.haifa.ac.il

קרא עוד

קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב ע"ש שון כרמלי ז"ל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים

קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב עש שון כרמלי זל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב ע"ש שון כרמלי ז"ל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים "החיילים הבודדים הם מופת לחברה הישראלית... החיילים הבודדים אינם לבד." רא"ל דן חלוץ,

קרא עוד

<4D F736F F D20EEEBF8E6E9ED20FAEC20E0E1E9E120F2ED20F4FAF8E5EF2E646F63>

<4D F736F F D20EEEBF8E6E9ED20FAEC20E0E1E9E120F2ED20F4FAF8E5EF2E646F63> הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת ת"א בחינה בדיני מכרזים ד"ר מיכל טמיר מועד א סמסטר א תשע "א 8.1.12 שעה 900 הוראות כלליות משך הבחינה שעתיים. לא תינתן הארכה. הבחינה בחומר סגור. אין להכניס דבר למעט קובץ חקיקת

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 דרכי הראיון המסייע ממדי הראיון הייעוצי מבנה ותהליך פתיחה מבוא מוקד התערבות סיום מטרות פורקן יצירת קשר עיבוד רגשי איסוף מידע ארגון מידע הבנה תובנה מתן מידע. שינוי חשיבתי שינוי התנהגותי פתרון בעיות קידום

קרא עוד

Microsoft Word - ייעוץ ובדיקות מאי 2006.doc

Microsoft Word - ייעוץ ובדיקות מאי 2006.doc -1- נספח ייעוץ ובדיקות (439) - גילוי נאות - חלק א' - ריכוז התנאים א. הנושא כללי הסעיף. 1 שם הביטוח הנוסף נספח "ייעוץ ובדיקות " התנאים ייעוץ אצל רופא מומחה עקב בעיה ו/ או מחלה פעילה; 1. הכיסויים 2. בדיקות

קרא עוד