הרב ד"ר יהודה ברנדס הסוכה מבנה ומשמעות עיון בסוגיית הפתיחה של מסכת סוכה א. פתיחה 1 ההלכה הראשונה במשנת מסכת סוכה היא פסול סוכה שגובהה למעלה מעשרים אמה

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "הרב ד"ר יהודה ברנדס הסוכה מבנה ומשמעות עיון בסוגיית הפתיחה של מסכת סוכה א. פתיחה 1 ההלכה הראשונה במשנת מסכת סוכה היא פסול סוכה שגובהה למעלה מעשרים אמה"

תמליל

1 הרב ד"ר יהודה ברנדס הסוכה מבנה ומשמעות עיון בסוגיית הפתיחה של מסכת סוכה א. פתיחה 1 ההלכה הראשונה במשנת מסכת סוכה היא פסול סוכה שגובהה למעלה מעשרים אמה. 2 סוגיית הפתיחה של המסכת התלמודית מוקדשת לבירור טעמיו ופרטיו של דין זה, ודרך הילוכה היא מציגה מספר הבנות יסודיות של כלל מצות סוכה ומשמעויותיה. מן העיון בסוגיה מתברר, שמעבר לביאור הלכת עשרים אמה, מהווה סוגיה זו פתיחה ומבוא לכל הלכות סוכה שבשני הפרקים הראשונים של המסכת. מאמר זה יעסוק בסוגיית הפתיחה ובמשתמע ממנה להבנת מצות סוכה והלכותיה. ב. הקבלת סוכה למבוי הפ סקה הראשונה של הסוגיה, עוסקת בהקבלה בין המשנה הראשונה של מסכת סוכה לבין המשנה הראשונה של מסכת עירובין. גם המשנה הראשונה של עירובין עוסקת בהגבלת גובה: הקור ה המסמנת את גבול המבוי והפרדתו מרשות הרבים חייבת להיות מתחת 3 לעשרים אמה. הגמרא מצביעה על ההבדל בין שתי המשניות במסכת סוכה נאמר שסוכה הגבוהה מעשרים אמה "פסולה", ואילו בעירובין נאמר שאם הקורה גבוהה 4 מעשרים אמה "ימעט". השאלה על השוני בין המסכתות נראית צורנית-ספרותית, אולם יש לה גם משמעות תוכנית. עצם ההקבלה בין שתי המשניות מעידה על מכנה משותף ביניהן. הסוגיה הראשונה של מסכת עירובין נפתחת בדיון זהה לדיון שבמסכת סוכה על היחס בין לשונות שתי המשניות. בהמשך, עוסקת סוגיית עירובין בטעם הגובה של המבוי, 5 ומרחיבה בהשוואה שבין פתח המבוי לפתחי המקדש. 1 משנה סוכה, א, א. 2 בבלי סוכה, ב ע"א-ע"ב. 3 משנה עירובין, א, א. בתוספתא עירובין, א, א, מפורט כיצד ממעטים את פתח המבוי הגבוה מעשרים ורחב מעשרה באמצעות 4 קורה ולחי. הזיקה בין פתח המבוי לפתח המקדש מפורשת בתוספתא עירובין, שם, ולכן מתבקש שהגמרא בעירובין 5 תעסוק בהרחבה בזיקה זו.

2 251 הרב ד"ר יהודה ברנדס הטעמים להגבלת גובה קורת מבוי קיימים גם בהגבלת גובה הסוכה. יש היבט בקורת המבוי שהיא נועדה ליצור "צורת פתח", ואם היא גבוהה מאד אין בה צורת פתח. ויש 6 טעם אחר, שהגבלת הגובה נובעת מכך שעינו של אדם שלטת רק עד גובה עשרים אמה. שני הטעמים מופיעים גם בדיון על גובה הסוכה. גובה יתר יכול להיות חיסרון מבחינת אופיו של המבנה, כדעת רבא, הסובר שסוכה צריכה להיות "דירת ארעי", ויכול להיות חסרון מבחינת ההיראות של הסכך לעיני היושבים בסוכה, כדעת רבה. רמז אחר הנובע מן ההקבלה בין סוכה לבין מבוי, הוא שבשני הנושאים מדובר על הקבלה למשכן ולמקדש. סוגיית הפתיחה של מסכת עירובין עוסקת בהרחבה בזיקה שבין 7 גובה המבוי לבין גובה הפתחים שבמקדש. גם במסכת סוכה נמצא הקבלות רבות בין הסוכה לבין המשכן והמקדש. הסבת תשומת הלב בפתיחת המסכת לזיקה שבין הסוכה לבין עירובין מרמזת על כך שאין מדובר כאן בהלכה פרטית של מצות סוכה, אלא בנושא כללי ורחב יותר בתורה החוזר גם במסכת עירובין והקשור גם עם מקור ראשוני וכללי 8 יותר: מבנה המקדש. ג. הנגדת סוכה למבוי הגמרא מציעה שני תירוצים, להבדל בין משנת עירובין למשנת סוכה. האחד, סוכה היא דאורייתא ועירובין דרבנן, והשני, סוכה "נפישין מיל יה " רבות הלכותיה, ומשום כך, אי אפשר לפרט את דרך התיקון לכל פרט ופרט, והסתפקו בקביעה מה פסול. במבוי, לעומת זאת, שאין בו פרטים רבים, ניסחו מהו הפתרון לבעיית הגובה. שני התירוצים יחדיו משלימים את תמונת השוני המהותי בין סוכה ומבוי. בעירובין מדובר בתקנה דרבנן שנועדה להתיר את הטלטול במבוי. המבוי עצמו אינו ממשות של מצוה ואין בו הלכות מיוחדות. הקורה היא פריט המשמש ל'תיקון' המבוי ולהכשרתו לטלטול. לעומתו, הסוכה היא מבנה מצו תי שלם שהתורה הגדירה את מהותו על פי פרטים שונים של המבנה: הדפנות והסכך. לכן, למרות הדמיון החיצוני בהלכת גובה עשרים אמה, יש שוני מהותי בין שני הנושאים. במבוי יש רק דרישה מדרבנן להתקנת קורה, ואילו בסוכה יש מכלול שלם של הלכות המתייחסות לממדים השונים של הסוכה: הגובה, השטח, הדפנות, הסכך, ולא 9 רק לממדים אלא גם לחומרים שמהם הם עשויים, לשיעוריהם, וליחסים ביניהם. בשני דיונים הבאים, מציעה הגמרא להקיש דין מבוי לסוכה ודוחה את ההשוואה בהצעת חילוקים מהותיים בין שני הנושאים: כמבואר בסוגיה בריש בבלי עירובין, ב ע"א - ג ע"א. 6 הירושלמי בראש מסכת סוכה תולה במפורש את מחלוקת התנאים בדין עשרים אמה בסוכה, בהקבלה 7 לפתחו של היכל ופתחו של אולם )על פי משנה מידות, ג, ז; ד, א(. הוא מקביל את המחלוקות בסוכה ובמבוי, ומיד לאחר מכן מונה רשימת הבדלים בין סוכה לבין מבוי. לעניין הזיקה בין סוכה למקדש, יש לעיין בהרחבה מרובה בספרו של הרב ד"ר יעקב נגן מים בריאה 8 והתגלות: חג הסוכות במחשבת ההלכה, הוצאת גילוי ישיבת עתניאל, תשס"ח, בפרק א: ישיבה בסוכה בין בית למקדש, עמ' עיינו גם במאמרו בדעת, 71, חורף תשנ"ט, עמ' לפיכך, מובן מדוע לא הוזכרה כאן כלל הלכת עשרים אמה בגובה נר חנוכה. בחנוכה כלל לא מדובר על 9 פתח ומבנה, אלא אך ורק על הנרא ות של הנר לעוברים ושבים ברחוב. זהו פרט שיכול לתרום להבנת ההלכה בסוכה, אך אי אפשר להשוות בין הנושאים באופן כללי.

3 הסוכה מבנה ומשמעות 253 ]2[ הגמרא דנה בשאלת מקרי הגבול: כאשר הקורה או הסכך מונחים בחלקם מעל עשרים אמה ובחלקם מתחת לעשרים אמה. הגמרא דוחה את האפשרות להשוות סוכה למבוי בכמה אופנים: סוכה היא דאורייתא ולכן חמורה יותר; בסוכה צריך שתהיה "צ לתה מרובה מחמתה" ולכן אי אפשר להתחשב רק בחלק שמתחת לעשרים אמה; סוכה נועדה ליחיד, ולכן יש חשש שלא ישים לב אם הסכך הגבולי יחרוג אל מעבר לעשרים, מה שאין כן בקורת מבוי שניצבת על פתח רשות הרבים ויש לשער שדיירי המבוי או עוברי רשות 10 הרבים ישימו לב לחריגת הגובה. ]1[ לשיטה אחת, קיים הסבר משותף לסוכה ולמבוי. רב נחמן בר יצחק בעירובין ורבה בסוכה, מסבירים שהגבלת הגובה היא בשל שליטת העין. הגמרא טורחת לבאר מדוע, למרות הטעם המשותף, אין זו כפילות מיותרת ל שנות את הלכת שליטת העין בשתי המסכתות ולא להניח שאפשר להסתפק במקום אחד ובהעברה בכוח הסברה מתחום אחד למשנהו. הגמרא מסבירה זאת בכך שסוכה עשויה לישיבה ומבוי נעשה להילוך, ולכן לא 11 ניתן להשוות מסברה את מידת שליטת העין בשני הנושאים. נמצאנו אומרים, שהפתיחה של המסכת בהקבלה ובהנגדה בין שתי משניות הפתיחה, של מסכת סוכה ושל מסכת עירובין, מצביעה על הדמיון והשוני הקיימים בין שני התחומים הללו. ובכך היא מגדירה הן את הייחוד של מסכת סוכה והלכותיה, והן את האפשרות למציאת קשרים בינה לבין מצוות ותחומי הלכה ואגדה אחרים. ד. מחלוקת האמוראים בטעם עשרים אמה משהבהירה הגמרא בפתיחת הסוגיה את הצורך לדון בהלכת גובה הסוכה באופן עצמאי ובמנותק מן הזיקה למבוי, היא פותחת בדיון המרכזי של הסוגיה הסברי האמוראים לדין עשרים אמה. לשאלה "מנא הני מילי", מציעים שלושה אמוראים מקור מן הכתוב והסבר הטעם: אמר רבה: דאמר קרא: 'למען ידעו דרתיכם כי בסכות הושבתי את בני ישראל' )ויקרא כג, מג(, עד עשרים אמה - אדם יודע שהוא דר בסוכה, למעלה מעשרים אמה - אין אדם יודע שדר בסוכה, משום דלא שלטא בה עינא. 12 רבי זירא אמר: מהכא 'וסכה תהיה לצל יומם מח ר ב' )ישעיהו ד, ו(, עד עשרים אמה - אדם יושב בצל סוכה, למעלה מעשרים אמה - אין אדם יושב בצל סוכה, אלא בצל דפנות... ורבא אמר: מהכא: 'בסכת תשבו שבעת ימים' )ויקרא כג, מב(. אמרה תורה: כל שבעת הימים צא מדירת קבע ושב בדירת עראי. עד עשרים אמה - אדם עושה דירתו דירת עראי, למעלה מעשרים אמה - אין אדם עושה דירתו דירת עראי, אלא דירת קבע. ]בבלי סוכה, ב ע"א[ 10 בבלי עירובין, ג ע"ב. 11 שם ע"א. 12 בירושלמי סוכה, פ"א ה"א, טעם זה מובא בשמו של רבי יוחנן.

4 257 הרב ד"ר יהודה ברנדס הפסוקים והנימוקים מורים, שאין המדובר רק בשאלת הגובה, אלא ששאלת הגובה משקפת את הטעם של מצות סוכה ביסודה. לפי רבה, עיקר עניינה של המצוה היא ראייה לצורך ידיעה האדם היושב בסוכה ורואה את הסכך יודע שהוא דר בסוכה, ובכך מתקיימת המצוה "למען ידעו דורותיכם"; לפי רבי זירא, עיקר עניינה של המצוה אינו בראייה אלא בהוויה היות האדם יושב בצל הסכך; ואילו לפי רבא, לא הסכך עיקר, אלא ארעיותו של המבנה, שאותה הוא למד מן הפסוק "בסוכות תשבו שבעת ימים". אביי, תלמידו המובהק של רבה, מקשה על רבי זירא ועל רבא ומסייע בכך להבהיר את דעתם. אביי מקשה על רבי זירא, שמי שיעמיד סוכתו ב"עשתרות קרניים", דהיינו באזור מוצל בין שני הרים גבוהים, לעולם לא ישב בצל הסכך, כי הסוכה כולה מוצלת על ידי ההרים. על רבא הוא מקשה, שאם אדם יבנה סוכה ממחיצות של ברזל, תהיה זו דירת קבע, ואין בה שום ארעיות. גם רבי זירא וגם רבא משיבים לאביי, שההסברים שלהם אינם ממשיים, אלא סמליים. אין צורך באמת בצל הסכך, ואין צורך שהסוכה תהיה ממש רעועה. הסמליות מתקיימת אם אדם יושב ב'צל' הסכך גם אם הסכך אינו הדבר היחיד המצל עליו, והסוכה תיחשב לדירת ארעי גם אם דפנותיה ברזל, אם מתקיימים בה העקרונות הסמליים הנחוצים להחשבתה כ'דירת ארעי'. ה. בסוכות הושבתי בסוכות תשבו שלושת האמוראים אינם חולקים לגבי הטעם היסודי של דין סוכה, שהרי הטעם מצוי כבר בתורה עצמה: ב ס כ ת ת ש ב ו ש ב ע ת י מ ים כ ל ה א ז ר ח ב י ש ר א ל י ש ב ו ב ס כ ת. ל מ ע ן י ד ע ו ד ר ת יכ ם כ י ב ס כו ת הו ש ב ת י א ת ב נ י י ש ר א ל ב הו צ יא י או ת ם מ א ר ץ מ צ ר י ם א נ י ה' א - לה יכ ם. ]ויקרא כג, מב-מג[ המחלוקת בין האמוראים היא בפרשנות הטעם ובאופן השגתו במצות סוכה. רבה ורבא ציטטו חלקים שונים של הטעם מן הכתוב. רבה הדגיש את "למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי", ואילו רבא הדגיש את "בסוכות תשבו". ההבדל אינו רק בין לשון עבר לבין לשון עתיד שבין "הושבתי" ל"תשבו", אלא גם בהבנת האופי של המצוה: האם המגמה העיקרית היא הידיעה או ההוויה. רבה מתמקד ב"למען ידעו", ומכך בראיית הסכך; רבא מתמקד ב"בסכות תשבו", ומכך בחוויית הישיבה בסוכה. כדי לסבר את האוזן נקביל זאת לליל הסדר: רבה מתמקד כביכול בסיפור יציאת מצרים "כל שלא אמר 13 שלושה דברים אלו בפסח לא יצא ידי חובתו". האמירה, הסיפור והידיעה הם שיוצרים 14 את הזיכרון. לעומת זאת, רבא מתמקד כביכול במצות האכילה: "מצה זו שאנו אוכלים" 13 משנה פסחים, י, ה. 14 הגדה של פסח.

5 הסוכה מבנה ומשמעות 255 כעת, כיוצאי מצרים, כי "בכל דור ודור חייב אדם לראות )או להראות( את עצמו כאילו 15 הוא יצא ממצרים". ו. סוכות ועננים הד קדום למחלוקת האמוראים, נמצא במחלוקת התנאים בספרא: 'למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים' )ויקרא כג, מג(. רבי אליעזר אומר: סוכות ממש היו, רבי עקיבא אומר: 'בסוכות' - ענני כבוד היו; 'בהוציאי אותם מארץ מצרים' - מלמד שאף הסוכה זכר ליציאת מצרים. ]ספרא אמור, פרשה יב, פרק יז[ מוסכם על שני התנאים החולקים, שהסוכה היא זכר ליציאת מצרים, ולסוכות שבהם ישבו. המחלוקת היא אם הכוונה לסוכות ממש, או לענני הכבוד. מחלוקת זו שבין רבי אליעזר ורבי עקיבא מופיעה ביתר הרחבה במדרשי יציאת מצרים: 'ויסעו בני ישראל מרעמסס סכתה', סוכותה סוכות ממש היו, דכתיב: 16 'ויעקב נסע סוכ תה' )בראשית לג, יז(, דברי רבי אליעזר. וחכמים אומרים: אין סוכות אלא מקום, שנאמר: 'ויסעו מסוכות ויחנו באיתם' )במדבר לג, ו(, מה איתם מקום, אף סוכות מקום. רבי עקיבא אומר: אין סוכות אלא ענני כבוד, שנאמר: 'וברא ה' על מכון הר ציון ועל מקראיה ענן יומם ונוגה אש להבה לילה כי על כל כבוד חופה' )ישעיה ד, ה(. אין לי אלא לשעבר, לעתיד לבא מנין? תלמוד לומר: 'וסוכה תהיה לצל יומם מחורב' וגו' )שם, ו(, ואומר: 'ופדויי ה' ישובון ושמחת עולם על ראשם' )ישעיה לה, י(. 17 ]מכילתא דרבי ישמעאל, מסכתא דפסחא, בא, פרשה יד[ שלושה פירושים ל"סוכות": לדעת חכמים הוא שם מקום, לדעת רבי אליעזר הוא שם עצם סוכות של ממש היו שם. ולדעת רבי עקיבא, סוכות הוא כינוי מטאפורי לענני כבוד. כהשלמה לדרשתו של רבי עקיבא, נוספת גם דרשה על סוכות שלעתיד לבוא. הדרשה נסמכת על הפסוק בישעיהו, המזהה סוכה עם חופה וענני הכבוד. מובן שדרשה זו אפשרית רק לשיטת רבי עקיבא העוסק בסוכה מופשטת. המקום "סוכות" בגבול מצרים או סוכות חומריות, אינם רלוונטיים לעתיד לבוא. סביר להניח, שדרשת רבי עקיבא עמדה ברקע הסברו של רבי זירא, באשר הוא משתמש באותו פסוק. בעיניו של רבי זירא, הישיבה בסוכה אינה רק זיכרון לישיבה בסוכה בעבר, שם. ההקבלה אינה הקבלה גמורה, בפסח החיובים מתקיימים בנפרד ובמלואם, כשתי מצוות עצמאיות, 15 מצות הסיפור ומצות האכילה. ואילו בסוכה קיימת רק מצות הישיבה בה. אלא שהאמוראים טוענים את מצות הישיבה במשמעויות שונות. 16 הדרשה נסמכת על חלקו השני של הפסוק, שנאמר בו: "ו י ב ן לו ב י ת ול מ ק נ ה ו ע ש ה ס כ ת" )בראשית לג, יז(. 17 מקבילות צוינו במהדורת הורוביץ-רבין, עמ' 70.

6 256 הרב ד"ר יהודה ברנדס אלא הבעת מוכנות לחסות בצל השכינה, המסומלת בענני הכבוד, גם בעבר, גם בהווה וגם לעתיד לבוא. דעתם של רבה ורבא נסמכת יותר על הסוכות שבעבר. אפשר לשער בזהירות, שדעת רבה, הסובר שצריך לראות בעיניים את הסכך, קרובה יותר לדעת רבי אליעזר הסבור שהסוכה היא זכר לסוכות ממשיות. ואילו דעתו של רבא נוטה יותר אל הסוכה הווירטואלית, הדמיונית, המסמלת את הביטחון בה', ולכן אין הוא מתמקד בראיית הסכך 18 אלא ביציאה אל דירת הארעי. ז. תודעות נמצאנו אומרים, שהמחלוקת בין האמוראים בטעם הלכת עשרים אמה בסוכה, היא מחלוקת בדבר אופן החוויה והקיום של המצוה. ההבדל הוא באופן שבו מצות הסוכה 19 פועלת על התודעה של מקיים המצוה. לדעת רבה, הסוכה פועלת על ידי הראייה בעיניים. ראיית הסכך היא העניין העיקרי, מפני שהרכיב העיקרי של הסוכה שעל שמו היא קרויה הוא הסכך. גם לדעת רבי זירא, המרכיב העיקרי של הסוכה הוא הסכך, אולם אופן השפעתו אינה בדרך של ראייה, אלא בדרך של תחושת הצל. ההימצאות מתחת לצל הסכך 20 היא היא הנחשבת לגורם המשמעותי. ההבדל בין רבה לרבי זירא יכול לנבוע מהבדל בהבנת אופן הזכירה: רבה מתייחס לראייה, התבוננות, תודעה שכלית. רבי זירא מתייחס לתחושה, הכוללת את הגוף כולו, וממילא, מן הסתם, לחוויה ולא להתבוננות שכלית. בנוסף לכך, יש ביניהם הבדל גם בהבנת מטרת הזכירה, כפי שיבואר להלן. רבה ורבי זירא אינם דורשים טעמא דקרא, שכן התורה עצמה כבר הציעה את טעמה של המצוה, כשנימקה את מצות סוכה ב"למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי". הם חולקים בהבנת הטעם הזה וביישומו המעשי. השאלה היא: כיצד י דעו? או: למה התכוונה התורה באמרה ש"ידעו"? לרבה, הידיעה היא על ידי הראייה, ואילו לפי רבי זירא, הידיעה היא על ידי החסייה בצל. דעת רבא דומה יותר לדעת רבי זירא, כיון שהוא מדבר על חוויה כוליית, של המעבר מדירת קבע לדירת עראי. אולם, רבא מתייחס לסוכה באופן אחר מרבי זירא. בעוד רבי זירא, ואף רבה, תפסו את עניינה העיקרי של הסוכה בהימצאות מתחת לסכך, שהוא המסמל את ענני הכבוד ואת השכינה החופה מעל, הרי שרבא מתייחס לסוכה ולשכינה כמכלול, שבו מוקף האדם כולו. סוג התחושה שרבא מדבר עליה איננו הכרה בקיומו של גורם חיצוני, טרנסצנדנטי השכינה החופפת על האדם, אלא תודעה של מצב אימננטי המחלוקת אם מדובר בסוכות ממש או ענני כבוד מתבטאת גם בהסבר דין "אינו מקבל טומאה וגידולו מן 18 הארץ". אם מקבילים לעננים, אזי הסכך, בדומה לעננים, הוא בבחינת "אד יעלה מן הארץ", ואם מקבילים לסוכות, אזי למדים זאת מ"באספך מגרנך ומיקבך" )בבלי סוכה, יא ע"א-ע"ב(. ומכאן השם "סוכה" שסוכין בה, לשון הבטה והתבוננות. ראו מאור ושמש, רמזי יום א' של סוכות; שפת 19 אמת, סוכות, תרס"ג. ראו מהר"ל, גבורות ה', פרק מו: "לשבת בצל סוכה, כי צריך האדם להסתופפות, ולפיכך צריך לישב 20 בסוכה שהסוכה היא הסתופפות"; חידושי אגדות, עבודה זרה, עמ' כא: "כפי אשר האדם הוא יושב בצל עליונים".

7 הסוכה מבנה ומשמעות 254 התחושה של הארעיות בעולם הזה. תחושת הארעיות, שהיא שלילה של הביטחון 21 והוודאות בעולם הזה, היא היא שיוצרת את התלות בקב"ה. בנוסח אחר אפשר לומר, כי נקודת המוצא של רבא, היא "מלתתא לעילא", מן האדם אל הא-לוהים. תחושת הארעי היא שגורמת להכרה ולהודאה בהשגחה הא-לוהית, ואילו רבה ורבי זירא, סבורים שהמודעות נוצרת "מעילא לתתא", מן ההכרה במציאות ה' והשגחתו נוצרת התודעה של החסייה בצל ה'. ח. המחלוקת הרעיונית בין הטעמים אפשר היה לומר ששלושת האמוראים אינם חולקים, אלא מציעים טעמים שונים 22 המשלימים זה את זה. אולם, הגמרא אינה מקבלת זאת. הגמרא מציגה את שלוש הדעות כדעות חולקות, הן בכך שהיא מסבירה מדוע כל אחד מהם לא מקבל את הדעות האחרות, והן בכך שהיא מציגה מחלוקות הלכתיות הנובעות מן המחלוקות הרעיוניות. תחילה, המחלוקת הרעיונית: כולהו כרבה לא אמרי ההוא ידיעה לדורות היא. כרבי זירא נמי לא אמרי ההוא לימות המשיח הוא דכתיב... כרבא נמי לא אמרי משום קושיא דאביי. הגמרא מחדדת את המחלוקת בכך שהיא מסבירה מדוע נדחה טעמו של כל אחד מן האמוראים על ידי האחרים. דעתו של רבה נדחית מפני שהפסוק "למען ידעו דורותיכם" מלמד על החיוב לדורות, ואין להסיק ממנו על אופן הידיעה. מן הסתם, רבה אינו רואה סתירה בכך, מ"ידעו" למד על אופן הידיעה, ומ"דורותיכם" למד על החיוב לדורות. מסתבר, שהחולקים עליו אינם מסכימים עם הבנתו את "למען ידעו". בעוד שרבה מבין שמילים אלו הן הוראה מעשית, לראות כדי לדעת, רבי זירא ורבא מבינים ש"ידעו דורותיכם" זו תוצאה של קיום מצות הישיבה בסוכה, ולא הוראה לאופן הישיבה. הביקורת על רבי זירא היא בכך שהפסוק שציטט עוסק בימות המשיח. רבי זירא מתרץ שאפשר שהפסוק משתמע 'תרתי', גם לסוכת החג וגם לסוכה שלעתיד לבוא. אין זו מחלוקת פורמלית בכללי הדרשות, אם אפשר לדרוש 'תרתי' מפסוק אחד או לא. המחלוקת נובעת מן ההבנה המהותית את משמעות הסוכה. אם מבינים את הסוכה כדרשתו של רבי עקיבא במכילתא, כסוכת ענני כבוד, אזי היא יכולה להכיל תרתי, גם את סוכת העבר וגם את סוכת העתיד, שהרי תרתי אלו, חד הן. אבל אם מדובר בסוכה ריאלית, של זמן היציאה 21 שפת אמת, סוכות, תרמ"ה: "מצות הסוכה היא מדת הבטחון בהשי"ת, כמו שאמרו רז"ל צא מדירת קבע, שלא לבטוח בעושר ובנכסים, רק לבטוח בה' ". בספרי הגות וחסידות משלבים את הטעמים, בבחינת "אלו ואלו דברי א-לוהים חיים". כגון, שפת אמת, 22 סוכות, תרל"ה: "כי הנה לשון סוכה יש לה ב' פירושים, לשון סכך והגנה ולשון הבטה כמו שהכל סוכין ביפיה". שם, תרמ"ד: "איתא בגמרא, כי בסוכות הושבתי, איכא מאן דאמר סוכות ממש ואיכא מאן דאמר ענני כבוד, ומסתמא הכל אמת...". ועיינו גם שם, תרמ"ו, שהסביר כיצד הטעמים משלימים זה את זה.

8 250 הרב ד"ר יהודה ברנדס ממצרים, הרי שסוכה שלעתיד לבוא היא עניין אחר לגמרי, ואי אפשר לכלול את שתיהן בפסוק אחד ולהקיש מזו על זו. עיון נוסף בפסוקים בישעיהו יכול להעמיק יותר את הבנת המחלוקת: וב ר א ה' ע ל כ ל מ כו ן ה ר צ יו ן ו ע ל מ ק ר א ה ע נ ן יו מ ם ו ע ש ן ו נ ג ה א ש ל ה ב ה ל י ל ה כ י ע ל כ ל כ בו ד ח פ ה. ו ס כ ה ת ה י ה ל צ ל יו מ ם מ ח ר ב ול מ ח ס ה ול מ ס תו ר מ ז ר ם ומ מ ט ר. ]ישעיהו ד, ה-ו[ הסוכה שלעתיד לבוא אמורה להגן מחורב ולהוות מסתור מזרם וממטר. דבר זה אינו קיים בסוכה של העולם הזה. היא אינה משמשת מסתור מזרם וממטר, ואדרבה, בשעת שרב גדול 23 או גשמים, פטורים מן הסוכה. הסיבה לכך היא, שההגנה הא-לוהית בעולם הזה איננה מושלמת, ורק ההשגחה היא גמורה. הקב"ה מאפשר בעולם הזה לעמו לסבול, אם בדרך של הסתר פנים, ואם בדרך של ענישה מכוונת. לכן, בעולם הזה הסוכה אינה מסמלת הגנה גמורה, אלא רק את השגחת ה' ואת הכרתנו הגמורה בהשגחתו יתברך. ההגנה המוחלטת מפני כל צער תתקיים רק לעתיד לבוא. רבי זירא סובר שהסוכה ממלאת תפקיד כפול, וזהו ה'תרתי' היא מסמלת גם את ההשגחה של העולם הזה וגם את ההגנה המוחלטת שלעתיד לבוא. החולקים עליו סבורים שהסוכה מסמלת רק את ההשגחה של העולם הזה. בעוד המחלוקת על רבה היתה על אופן החוויה, הרי שהמחלוקת על רבי זירא היא על תוכן החוויה. הבעיה של רבי זירא היא שהוא מטעין על 'צל סוכה' משקל יתר. לדבריו, הישיבה בצל סוכה אמורה ליצור תחושת ביטחון גמור, כמו בפסוק המתאר את המציאות העתידית. רבה ורבא סוברים שזו תחושה מוטעית ומופרזת בעולם הזה. רבא דורש דווקא תחושת ארעיות. וכנראה גם רבה המסתמך על תיאור יציאת מצרים: "כי בסוכות הושבתי את בני ישראל" מניח שזו תודעה של הסתמכות על ההשגחה, אך לא ביטחון מוחלט בהגנה הא-לוהית. אפילו דור המדבר שהיה מוגן על ידי ענני הכבוד ותחת השגחתו המלאה של ה', זכה להגנה מוגבלת המותנית בהתנהגותו, וכאשר חטאו, לקו ונענשו. ביטחון שאין עמו חשש מן הסוג המתואר בנבואת ישעיהו לעתיד לבוא, אינו במקומו בעולם הזה. ייתכן שרבי זירא סבור שהסוכה מיועדת גם לחוויה מסוג של "מעין עולם הבא". כשם 26 שבשבת בטלים ממלאכה כאילו "כל מלאכתך עשויה", אף על פי שאחריה ולפניה יש שבוע שלם של עבודה וטרדות, וכשם שאין פסול בה דמות למלאכים ביום הכיפורים, אף "אמר רבי אבא בר זבדא אמר רב: מצטער פטור מן הסוכה" )בבלי סוכה, כה ע"ב( לדעת רב מתנה, המקור לדעת רבי שמעון, שסוכה טעונה שלוש דפנות כהלכתן ורביעית אפילו טפח, הוא הפסוק בישעיהו "ולמחסה מזרם וממטר" )בבלי סוכה, ו ע"ב(, וכן הוא בירושלמי סוכה, פ"א ה"א. לפי זה, דעת רבי זירא מתאימה לעיקרון ש"דירת קבע בעינן". מאור עיניים )לרבי מנחם נחום מטשרנוביל(, פרשת האזינו: "השם יתברך צוה אותנו לישב בסוכה והיא 25 בחינת אמא המסככת על בניה, שהבורא ב"ה מסכך ומגין עלינו ובזה אנו ממשיכין הגנה על כל השנה". ראו מכילתא דרבי ישמעאל, יתרו, מסכתא דבחדש, פרשה ז, ד"ה ששת ימים. 26

9 הסוכה מבנה ומשמעות 252 על פי שאדם יודע שאינו יכול בלא אכילה ושתיה, כך אין לפסול חווית "מעין עולם הבא" 27 בחג הסוכות. החיסרון בדעת רבא הוא ה"קושיא דאביי". כלומר, למעשה, עשרים אמה אינם מהווים ביטוי מובהק של ארעיות או קבע. יכולה להיות סוכה נמוכה אך יציבה מאוד כאשר דפנותיה עשויות ברזל או קירות אבן, ויכולה להיות סוכה גבוהה יותר, אך רעועה מאוד אם דפנותיה קלושות. מן הסתם, גם רבא מודה לטענה זו, אלא שלדבריו, עשרים אמה הם קו עקרוני וסמלי ולא ממשי. הטענה היא שמגובה זה ואילך בונים בדרך כלל בנייה של קבע. החולקים על רבא סבורים, שגם אם נקבל את דבריו ש"דירת ארעי בעינן", את תכונת הארעיות מקנה לסוכה הסכך, ולא הדפנות. הגג הרופף, הפרוץ לגשמים, הוא עיקר ארעיותה של הסוכה והוא גם עיקר מצו תה של הסוכה. רבא נוקט בעמדה שונה, שלפיה יש חשיבות למבנה הכללי של הסוכה בהגדרת הארעיות, ולא רק לסכך. ט. המחלוקת המעשית בין הטעמים מעבר לבירור המחלוקת בטעמים של האמוראים, ממשיכה הסוגיה ומציגה הבדלים הלכתיים-מעשיים בין הטעמים הללו. לפני הגמרא היו שלוש מימרות של אמוראים בשם רב, ולכל אחת מהן ניסו להתאים את אחד הטעמים: ]2[ רבי יאשיה מוסר בשם רב שכאשר הדפנות מגיעות לסכך, גם סוכה שלמעלה מעשרים אמה כשרה, מפני שהעין שולטת בסכך. מובן מאליו שדברים אלה תואמים את טעמו של רבה. ]1[ רב הונא מוסר בשם רב, שסוכה ששטחה רחב מארבע על ארבע אמות, כשרה גם אם גבוהה מעשרים אמה. דעה זו מתאימה לטעמו של רבי זירא, מפני שככל שהשטח רחב, גדלה האפשרות שהסכך יצל על שטח הסוכה, גם אם הוא גבוה מאוד. יש לדון בשאלה, 28 מדוע אי אפשר להתאים את ההלכה הזאת גם לטעמו של רבה, אך ודאי שרבא אינו יכול לקבל הלכה זו, שכן הרחבת הסוכה מעבר לארבע אמות רק מעצימה את מידת הקבע שבה. שפת אמת, סוכות, תרס"ב: "איתא בגמרא מחלוקת אי סוכה דירת קבע והיא שיטה בגמרא, ואין הלכה 27 כשיטה. שזה הדרך רק לצדיקים ויחידי סגולה, אבל הלכה כרבים שהיא דירת ארעי,... ובזה יש חלק לכל איש ישראל, וכמו שכתוב 'כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא', אבל יש אנשים שנקראו בני עולם הבא, בקביעות". לפי הכלל של הגאונים, הקובע ש"אין הלכה כשיטה", אזי כיון שהגמרא מנתה את החכמים הסוברים דירת קבע בעינן, הלכה היא שדירת ארעי בעינן. מה גם שברשימת הסוברים שדירת קבע בעינן נמנו בית שמאי ורבי אליעזר השמותי, שאין הלכה כמותם. מדברי השפת אמת עולה, ששיטת רבי זירא, שהסוכה היא הגנה מושלמת גם בעולם הזה, היא דרך ליחידים, אבל לרוב העולם אין בעולם הזה תודעה של ביטחון מוחלט ולכן די להם בסוכה המקנה תחושת ארעיות. ההלכה נפסקה בהתאם ליכולת הרוחנית של רובא דעלמא. על מידת הביטחון של רבי זירא אפשר ללמוד מהאופן שבו מסר נפשו במעבר הנהר בעלייתו ארצה, ראו בבלי כתובות, קיב ע"א. 28 נראה שגם רבה יכול לקבל את ההלכה הזאת, כיון שכאשר השטח רחב, העין רואה את הסכך טוב יותר במרחב הסוכה. זאת בניגוד לסוכה צרה וגבוהה ביותר, שבה כדי לראות את הסכך יש לשאת את המבט כלפי מעלה, ואף להטות את הראש למעלה, דבר שאינו נעשה ברגיל בעת שהאדם יושב בסוכה. הגמרא לא העמידה את ההלכה הזאת אליבא דרבה, כי אם נאמר שממרחק שלטת העין טוב יותר בגובה, היתה צריכה

10 260 הרב ד"ר יהודה ברנדס 29 ]3[ ההלכה השלישית נמסרת על ידי רב חנן בר אבא, גם הוא בשם רב, שבסוכה הרחבה מכדי ראשו ורובו ושולחנו, אפילו גבוהה מעשרים אמה כשרה. הלכה זו חולקת ישירות על קודמתה, ואולי היא משקפת את המחלוקת על "דירת קבע בעינן". מי שמתייחס 30 לסוכה ששטחה קטן ביותר, סבור מן הסתם כמאן דאמר "דירת ארעי בעינן". י. מן ההלכות אל הטעמים המאמרים ההלכתיים בשם רב קדמו למחלוקת האמוראים בטעם דין עשרים אמה. רב הוא אמורא בן הדור הראשון, המאמרים ההלכתיים המסייגים את דין עשרים אמה נאמרו בשמו על ידי אמוראים מן הדור השני, ואילו המחלוקת על הטעמים מתנהלת בין אמוראים מן הדור השלישי והרביעי. מסתבר, שמחלוקת האמוראים בטעם הדין נובעת מן המחלוקת הקודמת בפרטי ההלכות. שכן, כאשר מתבוננים על הגמרא בסדר הכרונולוגי של החכמים ולא כסדר ארגון הסוגיה, נראה שהמחלוקת בטעמי הלכת עשרים אמה נובעת מן המסורות השונות בפרטי הלכותיה, שכולן נובעות מבית מדרשו של האמורא רב. מרב עצמו לא נמסר טעם ההלכות, ואולי משום כך נוצרה אי-בהירות ומחלוקת בין תלמידיו בפרטי ההלכות, והבירור של הטעמים נועד, בין השאר, גם לסייע בבירור ההלכה. בין כך ובין כך זיכתה אותנו סוגיית הפתיחה בשלוש גישות עקרוניות להבנת משמעותה של מצות סוכה. גישות אלו יש להן משמעות רבה גם להבנת הלכותיה לא רק לדין עשרים אמה, אלא לעניינים רבים אחרים במסכת. דוגמה אחת יציג אביי בהמשך הפרק: המחלוקת העקרונית בין שתי מפלגות תנאים, אם סוכה "דירת קבע בעינן" או 31 "דירת ארעי בעינן". נראה שהדיה של מחלוקת זו מצויים גם בדברי האמוראים בסוגייתנו. דוגמה אחרת מצויה בדיון על פסול סוכה הנמוכה מעשרה טפחים. יש מי שכורך זאת בכך שהשכינה לא יורדת למטה מעשרה, ומן הסתם הכוונה היא שהסכך, 32 המסמל את העננים והשכינה, אינו יכול להיות נמוך מעשרה. לעומת זאת, רבא, כשיטתו, 33 תולה זאת בפגם במבנה: סוכה הנמוכה מעשרה היא "דירה סרוחה". דברי מהר"ל מפראג בעניין היחס בין מקרא, משנה ותלמוד, מתאימים לסכם את סדר פיתוח הרעיונות העולה מן המאמר: להיות השפעה להלכה זאת על נר חנוכה שאם מדליקים אותו בריחוק מה מרשות הרבים, אפשר להדליקו למעלה מעשרים אמה. נראה שהרעיון הזה כלל לא התקבל בגמרא, לא בחנוכה, ולא בסוכה. 29 בנוסח הדפוס: רב חנן בר רבה. אך הנוסח אבא מקוים בכתבי יד ובדקדוקי סופרים. אך מכל מקום, הלכה זו לא תואמת את דעתו של רבא, שכן היא מאפשרת סכך בגובה של מעל עשרים אמה 30 דווקא כאשר הסוכה רחבה יותר מכדי ראשו רובו ושולחנו, ולא כאשר היא פחותה משיעור זה, מה שמראה על צורך בקביעות מסוימת בסוכה. ולא בכדי הגמרא לא מייחסת דעה זו לרבא, אלא טוענת שהיא "דלא כחד". בבלי סוכה, ז ע"ב. ודאי שרבא סובר דירת ארעי בעינן, ומן האמור לעיל נראה שדעת רבי זירא מתאימה 31 לשיטה שדירת קבע בעינן. שם, ה ע"א. דעות אלה הן דעותיהם של רב ורבי יוחנן, והן מתאימות לטעמים של רבה ושל רבי זירא, 32 בהתאמה. 33 שם, ד ע"א. כלומר, גם לרבא הסובר "דירת ארעי בעינן" יש צורך בתנאים מינימליים כדי להכשיר סוכה.

11 הסוכה מבנה ומשמעות 262 מקרא משנה תלמוד. פירוש אלו ג' דברים: מקרא הוא התחלת הבנת המצוה כאשר היא באה מן השם יתברך, ולא באה בהתחלה כל מצוה ומצוה בבירור אל האדם, כי דברי השם יתברך הם רחוקים מן האדם, לכך בירור המצוה בשלימותה לא נרמז בתורה, כי נזכר בתורה עשיית סוכה ולא נזכר בה ענינה על השורש. והמשנה כל מצוה ומצוה בשלימות גדרה עד שיובן עניין המצוה על בוריה, ועדיין במשנה לא נתבאר הטעם ומניין זה רק ציור המצוה כאשר היא. אבל התלמוד מבאר הטעם והסבה בשלימות. ולכך הם ג' חלקים שאין זה כזה, ונקראים מקרא משנה תלמוד. ]חידושי אגדות, סוטה, מד ע"א )חלק ב, עמוד פא([

הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות,

הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות, הרטפההו הרותה תאירק רדס חג ראשון של פסח פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים! דרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקויזיציה והשמד והפ רעות, נושאת האומה בלבה את הגעגועים לחופש ומביאה אותם לידי

קרא עוד

Yoma North of Mizbeach & Mizbeach Placement יומא לו-לז מיקום המזבח וצפונו

Yoma North of Mizbeach & Mizbeach Placement יומא לו-לז מיקום המזבח וצפונו רבי יוסי ברבי יהודה: מקיר מזבח צפוני ועד כותל עזרה צפוני וכנגד כל המזבח כולו שחיטת קדשי קדשים ב אינו אלא כנגד המזבח ולא לו או לו של המזבח אע"פ שהיא צפונו של העזרה דבעינן על ירך המזבח וליכא www.swdaf.com

קרא עוד

מלכים א' - סוכם ע"י תלמידים פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות

מלכים א' - סוכם עי תלמידים פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה   הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות פרק ח' )3( - מבנה תפילת שלמה www.ybm.org.il הרב אלחנן סמט אמרנו בשיעורים הקודמים שתפילת שלמה עוסקת בקבלתם של תפילות שונות במצבים שונים. עיקרון זה מצוי כבר בתחילת התפילה ]ח, כח-ל[: )כח( ופ נ ית א ל ת פ

קרא עוד

ב"ה גבולות היחידה: במדבר י', כ"ח-ל"ו נושא היחידה: בקשת משה מיתרו, "ויהי בנסוע הארון" כותב: מוריה שטרן מספר שיעורים: 1 הסבר כללי: פסוקים אלו מתחלקים לש

בה גבולות היחידה: במדבר י', כח-לו נושא היחידה: בקשת משה מיתרו, ויהי בנסוע הארון כותב: מוריה שטרן מספר שיעורים: 1 הסבר כללי: פסוקים אלו מתחלקים לש ב"ה גבולות היחידה: במדבר י', כ"ח-ל"ו נושא היחידה: בקשת משה מיתרו, "ויהי בנסוע הארון" כותב: מוריה שטרן מספר שיעורים: 1 הסבר כללי: פסוקים אלו מתחלקים לשני חלקים: בקשת משה מיתרו, והפרשייה בתוך ה- נ' ההפוכה.

קרא עוד

פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם

פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם פ רק כה ) פ ס וק ים ז-יא( ז ו א ל ה י מ י ש נ י ח י י א ב ר ה ם א ש ר ח י: מ א ת ש נ ה ו ש ב ע ים ש נ ה ו ח מ ש ש נ ים. ח ו י ג ו ע ו י מ ת א ב ר ה ם ב ש יב ה טו ב ה, ז ק ן ו ש ב ע, ו י א ס ף א ל ע מ יו.

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint פותחים את שנת הלימודים בבן גוריון רחובות שנת הלימודים החלה באווירה נינוחה, נעימה ומכילה. בכל כיתות בית הספר החלו בפעילויות הכרות. כמו כן, מורות בית הספר הציגו את התכנים הנלמדים בכל כיתה ובכל מקצוע, את

קרא עוד

ב"ה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-י"ג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרי

בה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-יג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרי ב"ה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-י"ג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרים לא היה מים לעדה. בני ישראל פונים בתלונה אל משה ואהרון,

קרא עוד

Eliashiv Fraenkel Phd..pdf

Eliashiv Fraenkel Phd..pdf מ פ ג ש י ם ו ש י ח ו ת ש ל ח כ מ י ם ב ס י פ ו ר י ם ע ל ר ק ע ה ל כ ת י ב ת ל מ ו ד ה ב ב ל י ח י ב ו ר ל ש ם ק ב ל ת ה ת ו א ר ד ו ק ט ו ר ל פ י ל ו ס ו פ י ה מ א ת : א ל י ש י ב פ ר נ ק ל ה מ ח ל ק

קרא עוד

לא טוב היות האדם לבדו

לא טוב היות האדם לבדו לא טוב היות האדם לבדו מטרה: עבודה יצירתית בעקבות לימוד פרק ב' בבראשית, ומתוך כך הטמעת הפרשנות שנלמדה וחשיבה על פרשנות אישית, מקורית. מהלך: לאחר לימוד פרשנים שונים על פסוק זה, התבקשו התלמידות, כמשימה לבית

קרא עוד

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל- ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים עברית על הרצף מוגשת ל- דר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: 10.10.2016 מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 הקדמה רכישתה של שפה שניה או זרה היא תופעה לשונית פסיכולוגית,

קרא עוד

ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו

ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו ג) ד) א) ב) ה) ז) ח) ט) אברהם אבינו בראשית פרק יב ) ו י אמ ר ה' א ל אב ר ם ל ך ל ך מ אר צ ך ומ מ ול ד ת ך ומ ב ית אב י ך א ל ה אר ץ א ש ר אר א ך : ) ו א ע ש ך ל ג וי ג ד ול ו א ב ר כ ך ו א ג ד ל ה ש מ

קרא עוד

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין:

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע  ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: פרופסור חבר: מרצה בכיר: מורה בכיר: מרצה: מורה : דואר אלקטרוני: ד''ר אהרן עמית י' ריבלין,

קרא עוד

עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה אפריל 5105 קשה בלימודים, קל במבחנים, קל בחיים עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה יש לפתור את כל השאלות

עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יחל פסח תשעה אפריל 5105 קשה בלימודים, קל במבחנים, קל בחיים עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יחל פסח תשעה יש לפתור את כל השאלות עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה יש לפתור את כל השאלות על דפים משובצים. רשמו את שמכם על כל אחד מהדפים הפתרונות יוגשו אחרי חופשת הפסח. מומלץ לכתוב דואר אלקטרוני, Whatspp כאשר נתקלים בקושי. מישהו

קרא עוד

סדרה חשבונית והנדסית

סדרה חשבונית והנדסית .2 סדרות חשבוניות וסדרות הנדסיות n = 5 טבעי על-ידי כלל הנסיגה: + = an + 3. סדרה מוגדרת לכל n רשמו את ארבעת האיברים הראשונים בסדרה. הסבירו מדוע הסדרה הנתונה היא סדרה חשבונית עולה. מצאו את האיבר ה- 57 בסדרה.

קרא עוד

הטכניון מכון טכנולוגי לישראל אלגוריתמים 1 )443432( סמסטר חורף הפקולטה למדעי המחשב תרגול 9 מסלולים קלים ביותר תרגיל APSP - 1 עד כה דנו באלגור

הטכניון מכון טכנולוגי לישראל אלגוריתמים 1 )443432( סמסטר חורף הפקולטה למדעי המחשב תרגול 9 מסלולים קלים ביותר תרגיל APSP - 1 עד כה דנו באלגור תרגול 9 מסלולים קלים ביותר תרגיל APSP - 1 עד כה דנו באלגוריתמים לפתרון בעית מסלולים קלים מציאת מסלולים קלים ביותר מצומת ביותר ממקור יחיד. כלומר, V לכל צמתי הגרף. בעיה אחרת הקשורה לבעיה זו היא בעית ה-(

קרא עוד

<4D F736F F D20FAF8E2E5EC20E0ECE2E1F8E420EEF2E5F8E D F9E0ECE5FA2E646F63>

<4D F736F F D20FAF8E2E5EC20E0ECE2E1F8E420EEF2E5F8E D F9E0ECE5FA2E646F63> < 0 a b b a > 0 נתון: מכאן ניתן לומר בוודאות כי -. a < b ab < 0 a 0 b > לא ניתן לקבוע בוודאות.. ( 0)?. לא ניתן לדעת. + ( + ) ( ) + + נתון: כמה ערכי שונים מקיימים את המשוואה?. אינסוף 0 +. תשובות ו נכונות

קרא עוד

Microsoft Word - buty.doc

Microsoft Word - buty.doc ב.דרגונסקיי חתול במגפיים "בנים ובנות!" אמרה ראיסה איבנובנה "גמרתם את ברבעון בהצלחה. אני מברכת אתכם. כעת אפשר לנוח. בחופשה נעשה לנו מסיבת תחפושות. כל אחד יכול להתחפש איך ירצה, ועבור התחפושת הטובה ביותר

קרא עוד

תזכורת לימים האחרונים דסוכות תשע"ט הרב לוי יצחק גרליק SICHOSACADEMY.ORG בס"ד. ערב חג הסוכות תשע"ט לכב' ק"ק אנ"ש שי' שע"י האיחוד האירופאי בריסל ו- virt

תזכורת לימים האחרונים דסוכות תשעט הרב לוי יצחק גרליק SICHOSACADEMY.ORG בסד. ערב חג הסוכות תשעט לכב' קק אנש שי' שעי האיחוד האירופאי בריסל ו- virt בס"ד. ערב חג הסוכות תשע"ט לכב' ק"ק אנ"ש שי' שע"י האיחוד האירופאי בריסל ו- virtual community at sichosacademy.org תזכורת לימים האחרונים דחג הסוכות, זמן שמחתינו, תשע"ט הנסיון הראה, שכדאי שכל ערב, הבעה"ב

קרא עוד

כיבוד אב ואם ר' בועז ויינר, ר' דורון נודלמן ראשי פרקים: פסוקי התורה הקשורים למצוות כלפי ההורים. חומרת המצווה. הזכרת שם אביו. סתירת והכרעת דברי אביו. כ

כיבוד אב ואם ר' בועז ויינר, ר' דורון נודלמן ראשי פרקים: פסוקי התורה הקשורים למצוות כלפי ההורים. חומרת המצווה. הזכרת שם אביו. סתירת והכרעת דברי אביו. כ כיבוד אב ואם ר' בועז ויינר, ר' דורון נודלמן ראשי פרקים: פסוקי התורה הקשורים למצוות כלפי ההורים. חומרת המצווה. הזכרת שם אביו. סתירת והכרעת דברי אביו. כפייה על מצוות כיבוד אב ואם. תלמוד-תורה מול כיבוד אב

קרא עוד

1 תעריפים לשירותי מים וביוב לצרכן. בהתאם לקובץ תקנות 8240 מיום התעריפים בתוקף מיום שעור מע"מ: 17% מס' סוג צריכה תאור תעריף מים ובי

1 תעריפים לשירותי מים וביוב לצרכן. בהתאם לקובץ תקנות 8240 מיום התעריפים בתוקף מיום שעור מעמ: 17% מס' סוג צריכה תאור תעריף מים ובי 1 תעריפים לשירותי מים וביוב לצרכן. בהתאם לקובץ תקנות 8240 מיום 0.6.2019 התעריפים בתוקף מיום. 1.7.2019 שעור : 17% סוג צריכה מים וביוב מים וביוב 7.079 1.15 6.050 11.242 צריכה ביתית לכל יחידת דיור לכמות מוכרת

קרא עוד

נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום

נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום נספח להיתר בנייה שלום רב, אנו מברכים אתכם על קבלת ההיתר. נא קראו בעיון את ההנחיות הבאות בטרם תתחילו לבנות. א. ב. ג. ד. ה. תוקפו של ההיתר - 3 שנים מיום הוצאתו. במידה ולא התחלתם לבנות תוך שנה אחת מיום הוצאת

קרא עוד

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc)

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc) הצעה לפתרון שאלון א, חורף 2011 נכתב ע"י עידית גולץ (מורה ורכזת עברית) וארנון דותן (מורה בלחמן). פרק א הבנה והבעה (50 נקודות).1 קהל היעד, הנמענים תפקיד הלשון העברית פן אחד היהודים בארץ מפתח להקמת חברה מלוכדת

קרא עוד

משנה נדרים ט:א ה רבי אליעזר אומר וחכמים אמר רבי [תוס': אלעזר בר] צדוק מודים חכמים לר' אליעזר בדבר שבינו לבין אביו ואמו פותחין לאדם בכבוד אביו ואמו אוס

משנה נדרים ט:א ה רבי אליעזר אומר וחכמים אמר רבי [תוס': אלעזר בר] צדוק מודים חכמים לר' אליעזר בדבר שבינו לבין אביו ואמו פותחין לאדם בכבוד אביו ואמו אוס משנה נדרים ט:א ה רבי אליעזר אומר אמר רבי [תוס': אלעזר בר] צדוק מודים חכמים לר' אליעזר בדבר שבינו לבין אביו ואמו פותחין לאדם בכבוד אביו ואמו אוסרין עד שפותחין לו בכבוד אביו ואמו, יפתחו לו בכבוד המקום?!

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

עיריית הרצליה 04/10/2018 אגף המינהל הכספי - ה ג ז ב ר ו ת ת.ד. 1 הרצליה טל פקס' עדכון הסכומים בחוקי העזר להלן רשימת

עיריית הרצליה 04/10/2018 אגף המינהל הכספי - ה ג ז ב ר ו ת ת.ד. 1 הרצליה טל פקס' עדכון הסכומים בחוקי העזר להלן רשימת תוכן העניינים דפים 2-6 7 7 8 אגרת תעודות אישור: פיקוח על כלבים, פיקוח על מכירת מוצרים מן החי: מודעות ושלטים: סלילת רחובות: היטל תיעול: מניעת מפגעים ושמירה על הסדר והנקיון: י-ם 91061 מ. פדלון, ראש העירייה

קרא עוד

Is There a Mitzvah to Eat Matzah for All Eight Days? Rabbi Efrem Goldberg rabbiefremgoldberg.org

Is There a Mitzvah to Eat Matzah for All Eight Days? Rabbi Efrem Goldberg rabbiefremgoldberg.org Is There a Mitzvah to Eat Matzah for All Eight Days? Rabbi Efrem Goldberg rabbiefremgoldberg.org I. Is there a mitzvah to eat matzah all of Pesach? a. Pesachim 120a - First night is a chova, the rest of

קרא עוד

אל עמי אל אל עמי - אל עצמי )ע"ר( צ זהות ציונות מורשת אחדות לומדים עם ילדינו בבתי מדרש קהילתיים להורים וילדים כ ב ו ד א ב ו א ם פרשת יתרו, תשע"ו מ צ ו

אל עמי אל אל עמי - אל עצמי )ער( צ זהות ציונות מורשת אחדות לומדים עם ילדינו בבתי מדרש קהילתיים להורים וילדים כ ב ו ד א ב ו א ם פרשת יתרו, תשעו מ צ ו אל עמי אל אל עמי - אל עצמי )ע"ר( צ זהות ציונות מורשת אחדות לומדים עם ילדינו בבתי מדרש קהילתיים להורים וילדים כ ב ו ד א ב ו א ם פרשת יתרו, תשע"ו מ צ ו ת כ ב ו ד א ב ו א ם ה יא מ צ ו ה ח ש וב ה מ א ד ה מו

קרא עוד

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, וגם כעסים וקינאה. אז תנו לי יד וקדימה קופצים, רק תזכרו

קרא עוד

הרב צבי יניר 3.rtf

הרב צבי יניר 3.rtf הרב צבי יניר ההלכה ה לפסיקת לימוד הירושלמי חשיבות (עיון בסוגיית תפילת ערבית מוקדמת) א. ב. 1 בשנים האחרונות ישנה התעוררות ללימוד התלמוד הירושלמי. דומני שההתעוררות היא אך ורק במישור של 2 'לעסוק בדברי תורה'

קרא עוד

ענף המלונאות

ענף המלונאות 1 מאי 4102 המלונאות ענף תקציר של בגידול החיובית המגמה נמשכה 4102 שנת של הראשון ברביע שיא נשבר 4102 שבשנת לאחר זאת לישראל, תיירים כניסות הנכנסת. בתיירות של בשיעור הראשון ברביע עלה התיירות במלונות הלינות

קרא עוד

בס"ד

בסד ח ס ר ב ה פ ר ש ו ת ל צ ו ר כ י צ י ב ו ר ב מ ס ג ר ת אישור תכניות ב נ י י ן ע י ר תוכן העניינים פ ר ק נ ו ש א ע מ ו ד 2 5 8 2 6 4 מ ב ו א תקציר מנהלים.1.2 2 6 6 3. פירוט הממצאים 2 6 6 3. 1 הפרשות שטחים

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation עיניים נוצצות אתגר קרת תוכן העלילה זה סיפור על ילדה שאהבה, יותר מהכל, דברים נוצצים. היתה לה שמלה עם נוצצים, וגרביים עם נוצצים, נעלי בלט עם נוצצים. ובובה כושית שקראו לה כריסטי, על שם העוזרת שלהם, עם נוצצים.

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 1 התחדשות עירונית מתחם שלמה המלך, יולי 2013 2 צוות התכנון : תכנון נוף נספח הצללה כבישים אדריכל אבינעם לוין אדריכלית נטליה אלפימוב אדריכלית טל לוין אדריכל משה אוחנה : רינה קרוגליאק, אדריכלית נוף : לשם -

קרא עוד

מספר נבחן / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר

מספר נבחן / תשסג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: דר אבי אללוף חומר עזר מספר נבחן 2002 2003 / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: 29.1.03 שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר: אין שימוש במחשבון: מותר בבחינה 10 עמודים כולל עמוד

קרא עוד

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל  סדנת העבודה  הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ל י ל א ח ר ו נ ה הודיעו ארה " ב ו ב ח ר י י ן ע ל

קרא עוד

בס"ד יחידה 1: "אין לי ארץ אחרת" למה ניתנה לעם ישראל דווקא ארץ ישראל? א. משימה לפני הלימוד: שאלי 01 אנשים לפחות, מה מיוחד לדעתם בארץ ישראל? אספי את כל

בסד יחידה 1: אין לי ארץ אחרת למה ניתנה לעם ישראל דווקא ארץ ישראל? א. משימה לפני הלימוד: שאלי 01 אנשים לפחות, מה מיוחד לדעתם בארץ ישראל? אספי את כל בס"ד יחידה 1: "אין לי ארץ אחרת" למה ניתנה לעם ישראל דווקא ארץ ישראל? א. משימה לפני הלימוד: שאלי 01 אנשים לפחות, מה מיוחד לדעתם בארץ ישראל? אספי את כל התשובות כאן:.0.2.3.4.5.6.7.8.9.01 ב. ארץ ישראל- לעם

קרא עוד

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשס"ז-2006

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשסז-2006 א) ב) ג) ד) ס 1 הכנסת השבע-עשרה הצעת חוק של חברי הכנסת גדעון סער עמירה דותן פ// 1681/1 הצעת חוק הבוררות )תיקון- ערעור על פסק בוררות(, התשס"ז- 2008 הוספת סעיף 21 א 1. 1 בחוק הבוררות, תשכ"ח- 1968, אחרי סעיף

קרא עוד

מלכים א י: קרא מלכים א י, א. "ולא היה בה עוד רוח" ( פסוק 5( דפי עבודה - תנ"ך מחצית שלישית קיץ 2016 "ולא האמנתי לדברים אשר באתי ותראינה עי

מלכים א י: קרא מלכים א י, א. ולא היה בה עוד רוח ( פסוק 5( דפי עבודה - תנך מחצית שלישית קיץ 2016 ולא האמנתי לדברים אשר באתי ותראינה עי מלכים א י: 1-13 1.קרא מלכים א י, 1-13. א. "ולא היה בה עוד רוח" ( פסוק 5( דפי עבודה - תנ"ך מחצית שלישית קיץ 2016 "ולא האמנתי לדברים אשר באתי ותראינה עיני" ( פסוק 7( ציין שלושה דברים המוזכרים בקטע, שגרמו

קרא עוד

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1 החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ רחוב ירושלים 2, ראשון לציון מכרז פומבי מספר 2/2019 לבחירת רכז נושא התחדשות עירונית במחלקה לעבודה קהילתית בשילוב עם מנהלת בינוי-פינוי-בינוי רמת אליהו החברה הכלכלית לראשון

קרא עוד

בגרות לבתי ספר על יסודיים ערביים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"א, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: ע ב ר י ת לבתי ספר ערביים ספרות

בגרות לבתי ספר על יסודיים ערביים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשעא, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: ע ב ר י ת לבתי ספר ערביים ספרות בגרות לבתי ספר על יסודיים ערביים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"א, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך 014105 מספר השאלון: ע ב ר י ת לבתי ספר ערביים ספרות ב' א. משך הבחינה: שעה וחצי. יחידת לימוד אחת רק כהשלמה

קרא עוד

אתר איראני פרסם נאום, שנשא מזכ"ל חזבאללה בפורום סגור בו הביע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר ע"י בכירים מאיראן ומחזבאללה

אתר איראני פרסם נאום, שנשא  מזכל חזבאללה בפורום סגור בו הביע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר עי בכירים מאיראן ומחזבאללה 14 ב מ ר ץ 2018 אתר איראני פרסם נאום, שנשא מזכ"ל חזבאללה בפורום סגור בו ה ב י ע נאמנות מוחלטת למנהיג איראן. הצהרות דומות התפרסמו בעבר ע"י בכירים מאיראן ו מ ד"ר ר ז צ י מ ט עיקרי המסמך ב- 12 ב מ ר ץ פ ר

קרא עוד

פעילות לתשעה באב:

פעילות לתשעה באב: פעילות לתשעה באב: הקדמה תשעה באב תשעה באב הוא היו האבל הלאומי בלוח השנה היהודי. יו אחד שבו אנו בוכי על מה שאי, על מה שהיה וכבר איננו. תשעה באב התחיל ע חטא המרגלי במדבר, החטא שבו המרגלי דברו דבה על האר,

קרא עוד

כובע קסמים מאת לאה גולדברג איורים: רינת הופר עיצוב: אבנר גלילי הוצאת ספרית פועלים 2005 על הספר כובע הקסמים הוא התגשמות חלומה של ילדה: חפץ מופלא שימלא

כובע קסמים מאת לאה גולדברג איורים: רינת הופר עיצוב: אבנר גלילי הוצאת ספרית פועלים 2005 על הספר כובע הקסמים הוא התגשמות חלומה של ילדה: חפץ מופלא שימלא כובע קסמים מאת לאה גולדברג איורים: רינת הופר עיצוב: אבנר גלילי הוצאת ספרית פועלים 2005 על הספר כובע הקסמים הוא התגשמות חלומה של ילדה: חפץ מופלא שימלא את משאלות ליבה. בעזרת כובע הקסמים הדמיוני, מגשימה הילדה

קרא עוד

בארץ אחרת

בארץ אחרת בארץ אחרת כתבה טל ניצן איירה כנרת גילדר הוצאת עם עובד בע"מ 3112 על הספר זהו סיפור על ילדה שמגיעה יחד עם הוריה לעיר גדולה בארץ ארץ חדשה. הסיפור כתוב בגוף ראשון ומתאר חוויות ראשונות מן העיר הגדולה: גודלה

קרא עוד

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו פרופיל ארגוני תדריך להכרת שירות מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעות פתיחה ונעילה. מספרי טלפון בשירות ובבית עובדים בכירים

קרא עוד

: : : " [ [' ] : : [ " " " ( [ ( ' : : ' " " ' " ( " ( " " : ' ' ( ' ( ) " " : ' ' " ( ) " ' " ". ' ( ).. [ :. :. " :. " :. [ " ) :(.. :. :. :. :. :.

: : :  [ [' ] : : [    ( [ ( ' : : '   '  (  (   : ' ' ( ' ( )   : ' '  ( )  '  . ' ( ).. [ :. :.  :.  :. [  ) :(.. :. :. :. :. :. : : : " [ ['] : : [ " " " ( [ ( ' : : ' " " ' " ( " ( " " : ' ' ( ' () " " : ' ' " () " ' " ". ' ().. [ :. :. " :. " :. [ ") :(.. :. :. :. :. :. :. :. :. :. : '. () : [. [] : ". " [ :. :. :. [ ", :. :

קרא עוד

- - קיץ תשס"ט מחשבת ישראל )לבי"ס דתי( מחשבת ישראל, 1 יח"ל, שים לב! השאלות במבחן יחוברו מהחומר המפורט להלן. המיקוד מבוסס על תכנית הלימודים במחשב

- - קיץ תשסט מחשבת ישראל )לביס דתי( מחשבת ישראל, 1 יחל, שים לב! השאלות במבחן יחוברו מהחומר המפורט להלן. המיקוד מבוסס על תכנית הלימודים במחשב - - קיץ תשס"ט מחשבת ישראל )לבי"ס דתי( מחשבת ישראל, 1 יח"ל, 038108 שים לב! השאלות במבחן יחוברו מהחומר המפורט להלן. המיקוד מבוסס על תכנית הלימודים במחשבת ישראל לחטיבה העליונה בבית הספר הממלכתי דתי, מהדורה

קרא עוד

חוברת חגי תשרי תשע"ד 1

חוברת חגי תשרי תשעד 1 חוברת חגי תשרי תשע"ד 1 על פי האמונה היהודית האדם נולד בראש השנה כנזר הבריאה ומכאן אחריותו לעולם. את תאריך הולדתו של האדם בראש השנה יש לציין על ידי העלאת תכונותיו הייחודיות ועל ידי למידת המסקנות הערכיות

קרא עוד

בגרות עז יולי 17 מועד קיץ ב שאלון ,000 א. ניתוח הנתונים מחירה של ספה הוא שקלים, והיא התייקרה ב-. 25% כאשר המחיר מתייקר ב- המחיר החדש הוא פי,

בגרות עז יולי 17 מועד קיץ ב שאלון ,000 א. ניתוח הנתונים מחירה של ספה הוא שקלים, והיא התייקרה ב-. 25% כאשר המחיר מתייקר ב- המחיר החדש הוא פי, ,000 א ניתוח הנתונים מחירה של ספה הוא שקלים, והיא התייקרה ב- 5% כאשר המחיר מתייקר ב- המחיר החדש הוא פי, 5% לכן, המחיר החדש הוא: 5,000 00 5 5 00 שקלים ממחירו הקודם 0005 תשובה: מחיר הספה לאחר ההתייקרות הוא

קרא עוד

ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י

ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י ה ש ל מ ת מ ש פ ט ים ש א ל ה מ ס פ ר 1: ע ד ן ש ל מ כ ב י ת ל אב יב ב כ ד ור ס ל, ו ל כ ן מ ק פ יד ל ל כ ת ה ק ב וצ ה כ ש מ ת אפ ש ר ל ו. ל מ ש ח ק י א. ש ח ק ן ב. ת ומ ך ג. ש ומ ר ד. א וה ד ה.ע וב ד ש

קרא עוד

. " : ] [ :. " (. ( " [ : : : : [ : : [. [ [ [ : ' ( ) ( ( ) [ : ( ' ( ( ( ( [ [ : [ :' : : [ [. ( ) [ ( ( : '. : :. :. [ ( ) :. :. :. :. :. " : [. (

.  : ] [ :.  (. (  [ : : : : [ : : [. [ [ [ : ' ( ) ( ( ) [ : ( ' ( ( ( ( [ [ : [ :' : : [ [. ( ) [ ( ( : '. : :. :. [ ( ) :. :. :. :. :.  : [. ( . : ] [ :.. : : : : : :. : ' ) ) : ' : :' : : [ [. ) [ : '. : :. :. [ ) :. :. :. :. :. : [. [ :. :. : [. :. :. :. : [. :. : [. :. :. ) ( :. : [ : [. [ ' :. : '. :. ' : [. : '. :. :. [. ) (. [ :. :. [ :.

קרא עוד

הורות אחרת

הורות אחרת המרכז להורות אחרת הורות משותפת רחלי בר-אור גידי שביט טל. 053-4266496 Horut.acheret@gmail.com אתר המרכז www.alp.org.il המרכז להורות אחרת הוקם ע"י רחלי בר אור וגידי שביט ב 1994, נכון לינואר 2017 נולדו במסגרת

קרא עוד

מפגעי בניה לא גמורה במרחב הציבורי הצעה לדיון

מפגעי בניה לא גמורה במרחב הציבורי  הצעה לדיון 10038 דרך בית לחם 67 חידוש עירוני לפי פרק א' : סקר מצב קיים מיקום מצב תכנוני מצב פיזי קיים פרק ב' : חלופות חלופה א' : תב"עית חלופה ב' : 10038 הריסה ובניה מחדש חלופה ג' : 10038 תוספת בניה לצורך חיזוק הבניין

קרא עוד

<4D F736F F D20F4FAF8E5EF20EEE5F2E320E020F1EEF1E8F820E120FAF9F2E3>

<4D F736F F D20F4FAF8E5EF20EEE5F2E320E020F1EEF1E8F820E120FAF9F2E3> האקדמית תל אביב-יפו מבוא ללוגיקה ותורת הקבוצות מועד א' סמסטר ב' תשע"ד הפתרון לא נכתב על ידי גורם רשמי ובהחלט יכול להיות שנפלו טעויות פה ושם עשיתי כמיטב יכולתי אבל תשימו לב ותפעילו שיקול דעת אשמח לשמוע

קרא עוד

wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל

wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל ליבת העסקים החדשה של ישראל במרכז ה- city החדש של תעשיית התקשורת וההייטק הישראלית, מחכה לכם מתחם חדש מסוגו אשר יהווה את אחד ממוקדי העסקים המשמעותיים במרכז הארץ. 30,000

קרא עוד

הכוון חינוכי-רוחני להוראת סוגיות צניעות ובינו לבינה במסכת סנהדרין עורך: יונה גודמן מינהל החינוך

הכוון חינוכי-רוחני להוראת סוגיות צניעות ובינו לבינה במסכת סנהדרין עורך: יונה גודמן מינהל החינוך הכוון חינוכי-רוחני להוראת סוגיות צניעות ובינו לבינה במסכת סנהדרין עורך: יונה גודמן מינהל החינוך ונקדשתי... הכוון חינוכי-רוחני להוראת נושאים של צניעות ובינו לבינה פלטי בן ליש ומיכל - סנהדרין יט, ע"ב - הרב

קרא עוד

חוקי הדרך בים מבוא על מנת שנדע את חוקי הדרך בים עלינו להיות בקיאים בתקנות הבינלאומיות המגדירות את חוקי התעבורה בים. כלי שייט בים מסמנים את עצמם בסימני

חוקי הדרך בים מבוא על מנת שנדע את חוקי הדרך בים עלינו להיות בקיאים בתקנות הבינלאומיות המגדירות את חוקי התעבורה בים. כלי שייט בים מסמנים את עצמם בסימני חוקי הדרך בים מבוא על מנת שנדע את חוקי הדרך בים עלינו להיות בקיאים בתקנות הבינלאומיות המגדירות את חוקי התעבורה בים. כלי שייט בים מסמנים את עצמם בסימנים מוסכמים. על פי סימנים אלה נזהה את סוג כלי השייט ואת

קרא עוד

Microsoft Word - גליון 110

Microsoft Word - גליון 110 - גיליון תורני בענייני מצוות התלויות בארץ וכשרות המזון גליון / 110 תשרי חשון תשע"ד מצוות התלויות בארץ הלכות הנוהגות בהתיישבות חרקים במזון מן החי ומן הצומח כשרות המזון תנובות שדה קובץ דו חודשי בהוצאת: המכון

קרא עוד

תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשע"ד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר

תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשעד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשע"ד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, 635863 מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר 1 נתון: 1 תלמיד קנה 11 מחברות דקות ו- 4 מחברות עבות,

קרא עוד

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שיתוף פעולה בין מורים שיח טיעוני (ארגומנטציה) בקרב תלמידים

קרא עוד

rr

rr / המוסד לביטוח ומי מינהל הגמות תביעה לתשלום מענק לחייל משוחרר שעבד ב"עבודה מועדפת (כולל שירות ומי) נדרשת" חובה לצרף לטופס זה צילום תעודת השחרור מצה"ל, או מסמך אחר מן הצבא המעיד על תאריך שחרור משירות חובה.

קרא עוד

תורת החישוביות תרגול הכנה לוגיקה ותורת הקבוצות מה יש כאן? בקורס תורת החישוביות נניח ידע בסיסי בתורת הקבוצות ובלוגיקה, והכרות עם מושגים בסיסיים כמו א"ב

תורת החישוביות תרגול הכנה לוגיקה ותורת הקבוצות מה יש כאן? בקורס תורת החישוביות נניח ידע בסיסי בתורת הקבוצות ובלוגיקה, והכרות עם מושגים בסיסיים כמו אב תורת החישוביות תרגול הכנה לוגיקה ותורת הקבוצות מה יש כאן? בקורס תורת החישוביות נניח ידע בסיסי בתורת הקבוצות ובלוגיקה, והכרות עם מושגים בסיסיים כמו א"ב, מילה ושפה לטובת מי ששכח חומר זה, או שלא למדו מעולם,

קרא עוד

הגדרות תקנות הגנת הצרכן )ביטול עסקה(, התשע"א בתוקף סמכותי לפי סעיף 14 ו ו 37 לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א )להלן - החוק(, בהתייעצות עם שר התקש

הגדרות תקנות הגנת הצרכן )ביטול עסקה(, התשעא בתוקף סמכותי לפי סעיף 14 ו ו 37 לחוק הגנת הצרכן, התשמא )להלן - החוק(, בהתייעצות עם שר התקש הגדרות תקנות הגנת הצרכן )ביטול עסקה(, התשע"א- 2010 בתוקף סמכותי לפי סעיף 14 ו ו 37 לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א- 1981 1 )להלן - החוק(, בהתייעצות עם שר התקשורת, שר התיירות, שר התחבורה, שר הבריאות, שר החינוך,

קרא עוד

No Slide Title

No Slide Title כיצד לכ ת וב עבודה מדעית? ד ר דוד פסיג אוניברסיטת בר-אילן http://www.passig.com http://faculty.biu.ac.il/~passig ראש י פרקי ם ע מוד ש ע ר ת מ צ י ת ת וכן העני ינים מב ו א רק ע ת יאו רטי שא ל ו ת ו הש ע

קרא עוד

מבחן בפיתוח מערכות תוכנה בשפת Java ( )

מבחן בפיתוח מערכות תוכנה בשפת Java ( ) עמוד 1 מתוך 10 )0368-3056( מבחן בפיתוח מערכות תוכנה בשפת Java בית הספר למדעי המחשב אוניברסיטת תל אביב סמסטר ב' תשס"ח, מועד ב' תאריך הבחינה: 24.09.2008 מרצה: אוהד ברזילי חומר עזר מותר בשימוש: אין משך הבחינה:

קרא עוד

הקדמה

הקדמה הקדמה ספר זה נכתב כדי להעניק לכם חוויה חיה של חופש. זוהי קריאה הנובעת ממעמקי עצמכם לשוב הביתה, אל נוכחות החסד האינסופית אשר תמיד נמצאת כאן. הספר אינו מיועד לקריאה חפוזה שבאמצעותה תרכשו ידע נוסף או תלקטו

קרא עוד

מערך פעולה

מערך פעולה מטרות: 0( החניך יבין את המושג "הגשמה". )4 )2 מערך פעולה נושא: במעלה הפרמידה החניך ילמד מהי הפירמידה של מאסלו ויטיל ספק בקונוטציה למושג- "הגשמה עצמית". החניך יסיק כי הגשמה עצמית קשורה בד בבד בעשייה חברתית.

קרא עוד

צו ארנונה 1997

צו ארנונה 1997 1 צו ארנונה 2018 בתוקף סמכותה לפי חוק ההסדרים במשק המדינה )תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב(, התשנ"ג 1992 והתקנות שהותקנו על פי כל דין, מחליטה בזה המועצה האזורית זבולון )להלן: "המועצה"( בישיבתה ביום 19.6.2017

קרא עוד

"צעדת השיבה הגדולה": אירועי 13 באפריל 2018

צעדת השיבה הגדולה: אירועי 13 באפריל 2018 צעדת השיבה הגדולה" :" צעדת השיבה הגדולה " : תמונת מצב, מאזן ביניים" י ו ם ש י ש י ש ל ש ר י פ ת" א י ר ו ע י 13 ב א פ ר י ל 2018 15 ב א פ ר י ל 2018 1 עיקרי תמונת המצב ביום שישי 13 ב א פ ר י ל 2018 י ו

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 מדיניות מתחם המסילה דיון חוזר במליאת הועדה המקומית לתכנון ובנייה מתחם המסילה - הזדמנות לחיבור בין דרום העיר למרכזה מיטל להבי, סגנית ראש העירייה 20.07.2009 1 תכניות סטטוטוריות תכנית יפו A זכויות בניה -

קרא עוד

קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב ע"ש שון כרמלי ז"ל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים

קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב עש שון כרמלי זל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים קרן מלגות לחיילים בודדים באוניברסיטת תל אביב ע"ש שון כרמלי ז"ל יוזמה של בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים "החיילים הבודדים הם מופת לחברה הישראלית... החיילים הבודדים אינם לבד." רא"ל דן חלוץ,

קרא עוד

ב"ה. זמן שמחתנו ה'תשע"ז. מחיר: 10 ש"ח 7 ל מ ע ן או מ ר י י ג ד ל ש מ ך. ו ה ם נ ח ל ת ך ו ע מ ך. צ מ א ים ל י ש ע ך כ א ר ץ ע י פ ה ל מ י ם. ל ת ר ת ל

בה. זמן שמחתנו ה'תשעז. מחיר: 10 שח 7 ל מ ע ן או מ ר י י ג ד ל ש מ ך. ו ה ם נ ח ל ת ך ו ע מ ך. צ מ א ים ל י ש ע ך כ א ר ץ ע י פ ה ל מ י ם. ל ת ר ת ל ב"ה. זמן שמחתנו ה'תשע"ז. מחיר: 10 ש"ח 7 ל מ ע ן או מ ר י י ג ד ל ש מ ך. ו ה ם נ ח ל ת ך ו ע מ ך. צ מ א ים ל י ש ע ך כ א ר ץ ע י פ ה ל מ י ם. ל ת ר ת ל מו מ נו ח ה. הו ש ע נ ה ו הו ש יע ה נ א א ב ינו א

קרא עוד

áñéñ åîéîã (ñéåí)

áñéñ åîéîã (ñéåí) מתו% 5 בסיס ומימד סיום) במסגרת הוכחת משפט של בסיסי לכל שני בסיסי של אותו מ"ו יש אותו מספר איברי ), הוכחנו בעצ יותר: משפט: א V מ"ו נוצר סופית, A V קבוצה בת"ל, B V קבוצה פורשת אז. A B הערה: מרחב וקטורי הוא

קרא עוד

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת לימודי החוג לפסיכולוגיה תואר שני במרכז האוניברסיטאי

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint סכנות התחשמלות והגנה בשיטת זינה צפה בטיחות במתקני חשמל השפעות זרם חשמלי העובר בגוף האדם אמצעי הגנה בסיסי כנגד חשמול הנו בידוד חשמלי במקרה של נזק לבידוד עלול להופיע מתח על הגוף או המעטה המתכתי קצר לגוף

קרא עוד

בעהי"ת יגעת ומצאת מסכת בבא מציעא פרק אלו מציאות מדף כא ע"א עד דף כד ע"ב 2658 א' אייר תשע"ו )9.5.16( חוברת עבודה לתלמיד חיים אפרתי

בעהית יגעת ומצאת מסכת בבא מציעא פרק אלו מציאות מדף כא עא עד דף כד עב 2658 א' אייר תשעו )9.5.16( חוברת עבודה לתלמיד חיים אפרתי בעהי"ת יגעת ומצאת מסכת בבא מציעא פרק אלו מציאות מדף כא ע"א עד דף כד ע"ב 2658 א' אייר תשע"ו )9.5.16( חוברת עבודה לתלמיד חיים אפרתי כל הזכויות שמורות להוצאת "יגעת ומצאת" נדפס בישראל ה'תשע"ו אין להעתיק ספר

קרא עוד

ב "ה Uהכהנים הגדולים Uרשימות הכהנים הגדולים ע"פ חז"ל הדר הורן/ ישיבת "ברכת משה" מעלה אדומים הכהנים הגדולים מהקמת המשכן עד סוף בית ראשון- שיטת התוס' וה

ב ה Uהכהנים הגדולים Uרשימות הכהנים הגדולים עפ חזל הדר הורן/ ישיבת ברכת משה מעלה אדומים הכהנים הגדולים מהקמת המשכן עד סוף בית ראשון- שיטת התוס' וה ב "ה Uהכהנים הגדולים Uרשימות הכהנים הגדולים ע"פ חז"ל הדר הורן/ ישיבת "ברכת משה" מעלה אדומים הכהנים הגדולים מהקמת המשכן עד סוף בית ראשון- שיטת התוס' והמשך חכמה. הכהנים הגדולים מהקמת המשכן עד סוף בית ראשון-

קרא עוד

גילוי דעת 74.doc

גילוי דעת 74.doc גילוי דעת 74 תכנון הביקורת תוכן העניינים סעיפים 4-8 - 10-1 5 9 מבוא תכנון העבודה התכנון הכולל של הביקורת 12-11 13 14 15 תוכנית הביקורת שינויים בתכנון הכולל של הביקורת ובתוכנית הביקורת מונחים תחילה אושר

קרא עוד

Microsoft Word - tik latalmid-final

Microsoft Word - tik latalmid-final רשימת המשימות במבדק טבלת מעקב מס ' המשימה שם המשימה עמוד העברה ראשונה תאריך עבר/לא עבר העברה שנייה תאריך עבר/לא עבר 3 1 קריאת שמות אותיות 7 2 קריאת צלילי אותיות 10 קריאת צירופים של עיצורים ותנועות 3 4

קרא עוד

מדע תורתך

מדע תורתך שעור ב: אינו מן המוכן בשעור הקודם, עסקנו, בעקבות חלקו הראשון של פרק 'כל הכלים' בדין טלטול כלים בשבת. בשעור הנוכחי נעסוק, על פי חלקו השני של הפרק, בחפצים שאינם כלים, ובראשם, 'שברי כלים' שהם מקרה הגבול שבין

קרא עוד

מחלוקת הגאונים בגדר בין השמשות - יוסף מימון. מאורנו ח

מחלוקת הגאונים בגדר בין השמשות - יוסף מימון. מאורנו ח מחלוקת הראשונים בגדר בין השמשות 137 מחלוקת הראשונים בגדר בין השמשות יוסף מימון פתיחה אמרו חז"ל: "בין השמשות, ספק מן היום ספק מן הלילה". ישנם הרבה נפקא-מינות הלכתיות לזמני היום, לכן חשוב להגדיר את זמן המעבר

קרא עוד

תקנות ביטול עסקה _ nevo_

תקנות ביטול עסקה _ nevo_ משפט פרטי וכלכלה מסחר הגנת הצרכן משפט פרטי וכלכלה חיובים מכר תוכן ענינים סעיף 1 סעיף סעיף סעיף סעיף 5 סעיף 6 סעיף 7 סעיף 8 סעיף 9 הגדרות ביטול עסקה החזרת התמורה אופן החזרת התמורה דמי ביטול הגבלת זכות הביטול

קרא עוד

הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120, הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה על-ידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן ש

הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120, הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה על-ידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן ש הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120,022207 הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה עלידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן שגיא, מורים ללשון בבתי הספר של לחמן. פרק ראשון הבנה והבעה

קרא עוד

נשים ותלמוד תורה - האסור והמותר

נשים ותלמוד תורה - האסור והמותר נשים ותלמוד תורה מו"ר הרב דב ליאור ראשי פרקים: 1. יסודות הלכה זו 2. עיקר ההקפדה לימוד גמרא בעיון 3. הליכה בדרך הסלולה על פי חז"ל 4. הדברים שאשה חייבת בלימודם 5. סיכום יסודות הלכה זו 1 מקור הסוגיה של לימוד

קרא עוד

טבלת דרישות מרכזת - מאי 2018 ת"י בנייה בת קיימה )בנייה ירוקה( דרישות לבנייני מגורים - טבלת דרישות מרכזת הבהרה : אישור מקדמי אינו מהווה אישור שלב

טבלת דרישות מרכזת - מאי 2018 תי בנייה בת קיימה )בנייה ירוקה( דרישות לבנייני מגורים - טבלת דרישות מרכזת הבהרה : אישור מקדמי אינו מהווה אישור שלב ת"י 58 -בנייה בת קיימה )בנייה ירוקה( דרישות לבנייני מגורים - טבלת דרישות מרכזת הבהרה : אישור מקדמי אינו מהווה אישור '. יש להשלים את כל הראיות הנדרשות ולהוכיח עמידה בדרישות התקן ל'. כמו יש להשלים עמידה

קרא עוד

Microsoft Word - ייעוץ ובדיקות מאי 2006.doc

Microsoft Word - ייעוץ ובדיקות מאי 2006.doc -1- נספח ייעוץ ובדיקות (439) - גילוי נאות - חלק א' - ריכוז התנאים א. הנושא כללי הסעיף. 1 שם הביטוח הנוסף נספח "ייעוץ ובדיקות " התנאים ייעוץ אצל רופא מומחה עקב בעיה ו/ או מחלה פעילה; 1. הכיסויים 2. בדיקות

קרא עוד

Microsoft Word - ExamA_Final_Solution.docx

Microsoft Word - ExamA_Final_Solution.docx סמסטר חורף תשע"א 18 בפבואר 011 הטכניון מכון טכנולוגי לישראל הפקולטה למדעי המחשב מרצה: מתרגלים: רן אל-יניב נועה אלגרבלי, גיא חפץ, נטליה זילברשטיין, דודו ינאי (אחראי) סמסטר חורף תשע" מבחן סופי פתרון (מועד

קרא עוד

<4D F736F F D20F2E1E5E3E420EEE7E5E9E1E5FA20E0E9F9E9FA2E646F63>

<4D F736F F D20F2E1E5E3E420EEE7E5E9E1E5FA20E0E9F9E9FA2E646F63> עבודת הגשה בפרויקט: מגיש: יובל מרגלית כיתה: י' 4 בי"ס: אורט" מילטון" בת ים תאריך: 31-5-2009 .1 מקום ההשמה בו הייתי הינו שירותי כבאות והצלה בעיר בת ים. שירותי הכבאות בבת ים, הינם חלק משירותי הכבאות הארצית

קרא עוד

כללי השתתפות בפעילות במבצע "חופשת האירוויזיון המושלמת"

כללי השתתפות בפעילות במבצע חופשת האירוויזיון המושלמת כללי השתתפות בפעילות במבצע "חופשת האירוויזיון המושלמת" כללי: בין התאריכים 6.5.19 ועד 13.5.19 תערוך חברת אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ (להלן: "עורכת הפעילות" או "אל על") פעילות בשם "חופשת האירוויזיון המושלמת",

קרא עוד

בס"ד הלכה לתלמיד מדריך למורה חוברת עבודה ולימוד דינים לפי ספר קיצור שולחן ערוך מקור חיים מאת: הרב חיים דוד הלוי זצ"ל מותאם לפי מנהגי העדות השונות עמוס

בסד הלכה לתלמיד מדריך למורה חוברת עבודה ולימוד דינים לפי ספר קיצור שולחן ערוך מקור חיים מאת: הרב חיים דוד הלוי זצל מותאם לפי מנהגי העדות השונות עמוס בס"ד הלכה לתלמיד מדריך למורה חוברת עבודה ולימוד דינים לפי ספר קיצור שולחן ערוך מקור חיים מאת: הרב חיים דוד הלוי זצ"ל מותאם לפי מנהגי העדות השונות עמוס מימון על פי תוכנית הלימודים החדשה של משרד החינוך החל

קרא עוד

בעיית הסוכן הנוסע

בעיית הסוכן הנוסע במרכז חלם היה בור אזרחי חלם באופן קבוע נפלו לבור במרכז הכביש האזרחים שברו ידיים ורגליים וכמובן שפנו למועצת חלם לעזרה התכנסה מועצת חלם והחליטה סמוך לבור יש להקים בית חולים. ניהול עומס בשיטת נידן מגיש: עופר

קרא עוד

משלב מא - סופי1

משלב מא - סופי1 התלויים בשערה הררים מסכת שבת: מבנה רזיאל קרצ'מררר----ר יואל משל לאדם שהלך בבקעה וראה הררים לפניו. פנה ועלה לו אל ראש ההר הראשון. כיוון שעלה ראה הררים הררים מרצדים לפניו ולא ידע באיזו דרך ילך לו אל ההר

קרא עוד

Microsoft Word - I900-Tips_and_Tricks

Microsoft Word - I900-Tips_and_Tricks טיפים וטריקים Samsung I900 Omnia מקש כיבוי / הדלקה שקע ריסט מצלמה קדמית מקש מיוחד מקש הגברת / הנמכת השמע שקע הטענה / אוזניות מקש סיבוב מסך מקש ניתוק שיחה מקש מענה שיחה מקש ניווט 1 תפעול כללי מעבר בין פרופילים

קרא עוד

תשובות מלאות לבחינת הבגרות באזרחות מועד חורף תשע"א, מיום 7/2/2011 שאלון: מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן בסיוע איסוף החו

תשובות מלאות לבחינת הבגרות באזרחות מועד חורף תשעא, מיום 7/2/2011 שאלון: מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן בסיוע איסוף החו תשובות מלאות לבחינת הבגרות באזרחות מועד חורף תשע"א, מיום 7/2/2011 שאלון: 034114 מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן בסיוע איסוף החומרים ע"י שמוליק אריאלי שאלה מספר 1 אישה נכה, המתגוררת

קרא עוד

1 גזרת חסרי פה"פ נ' )חפ"נ( וגזרת חסרי פה"פ י)צ( )חפ"י)צ(( 1. רשום מעל הפועלים המודגשים את שורשם. 2. האם קשה לבטא את פה"פ המודגשת? 3. רשום מעל כל פועל

1 גזרת חסרי פהפ נ' )חפנ( וגזרת חסרי פהפ י)צ( )חפי)צ(( 1. רשום מעל הפועלים המודגשים את שורשם. 2. האם קשה לבטא את פהפ המודגשת? 3. רשום מעל כל פועל 1 גזרת חסרי פה"פ נ' )חפ"נ( וגזרת חסרי פה"פ י)צ( )חפ"י)צ(( 1. רשום מעל ים המודגשים את שורשם. 2. האם קשה לבטא את פה"פ המודגשת? 3. רשום מעל כל פועל את צורתו ה'רגילה'. בנק הזמן )המקור אינו ידוע, תודה לגלי

קרא עוד

ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק" עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמ

ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמ ב א ו ג ו ס ט 2 ה מ ד ו ב ר ב ס כ ו ם ש ל. צ ו ק" עיקרי הדברים סיוע איראני לטרור הפלסטיני : נמשכות העברות כספים איראניות למשפחות שהידים ברצועת עזה באמצעות אגודת הצדקה אלאנצאר, המזוהה עם הג' האד האסלאמי

קרא עוד

נהג, דע את זכויותיך! 1 עי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד האיגוד המקצועי שלך! מען - הא

נהג, דע את זכויותיך! 1 עי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד האיגוד המקצועי שלך! מען - הא נהג, דע את זכויותיך! 1 איגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען אהא 2 נהג! דע את זכויותיך! אין זה סוד, שמעבידים רבים אינם משלמים את המעט שמגיע

קרא עוד

מאמר פגרות בתי המשפט משופר doc

מאמר פגרות בתי המשפט משופר doc ג( ג( עמוד 1 מתוך 7 השפעת פגרות ושביתות בבתי המשפט על הליכים משפטיים מאת עו"ד משה כדריה מבוא על מועדים והארכת מועדים סדרי הדין הנוהגים בבתי המשפט נוקבים בדרך כלל במועדים אשר בהם חייב בעל דין לנקוט הליך

קרא עוד

קריית החינוך ע"ש עמוס דה שליט חטיבה עליונה סיכום מחצית א' שכבת י"א הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים

קריית החינוך עש עמוס דה שליט חטיבה עליונה סיכום מחצית א' שכבת יא הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים סיכום מחצית א' שכבת י"א הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים נערכו מגוון פעילויות ואירועים שתיבלו את הלימודים והכינו את התלמידים לקראת העתיד. לימודים - בסוף

קרא עוד

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בעמ קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ 1. כללי בהתאם ל 22 למכרז פומבי מס' 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון )להלן: ""(, להלן קובץ

קרא עוד