57 פערים מגדריים בשוק העבודה: שכר וקיטוב תעסוקתי פערים מגדריים בשוק העבודה: שכר וקיטוב תעסוקתי הדס פוקס* תקציר פער השכר בין גברים לנשים בשוק העבודה הו

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "57 פערים מגדריים בשוק העבודה: שכר וקיטוב תעסוקתי פערים מגדריים בשוק העבודה: שכר וקיטוב תעסוקתי הדס פוקס* תקציר פער השכר בין גברים לנשים בשוק העבודה הו"

תמליל

1 57 פערים מגדריים בשוק העבודה: שכר וקיטוב תעסוקתי פערים מגדריים בשוק העבודה: שכר וקיטוב תעסוקתי הדס פוקס* תקציר פער השכר בין גברים לנשים בשוק העבודה הוא נושא נחקר ומדובר מאוד. יש הטוענים כי הפערים בשכר נובעים מאפליית נשים, ומולם ניצבים אלו הגורסים כי השוני בשכר נובע מתכונות ומהעדפות שונות. פרק זה בוחן את הגורמים לפער השכר בהתבסס על מאפיינים אישיים ודמוגרפיים של העובדים לרבות שימוש במאגר נתונים ייחודי הכולל ציוני בגרות ופסיכומטרי, שמשקפים במידת-מה את כישורי העובדים. מרבית פער השכר מוסבר במאפיינים השונים של גברים ונשים בשוק העבודה. הגורם המשפיע ביותר על הפער הוא שעות העבודה הרבות יותר של גברים, ולאחריו ההבדלים במשלחי היד והענפים המאפיינים נשים וגברים. גם להישגים במקצועות המתמטיים יש השפעה על פער השכר, ובתחום זה ניכר יתרון גדול לגברים. ההישגים הנמוכים יותר של נשים בתחומי מתמטיקה ומדעים ניכרים כבר בתיכון, בשיעור הנמוך יחסית של נשים שנבחנות במתמטיקה ובמדעים בהיקף מורחב, וממשיכים בלימודים האקדמיים ובשוק העבודה. אף ששיעור הנשים באקדמיה גבוה יותר, שיעור הסטודנטיות בתחומים טכנולוגיים עודנו נמוך ועומד על כ אחוז בלבד. עוד נמצא כי במקצועות הטכנולוגיים, שהם הרווחיים ביותר, יש רוב גברי, ואפילו בקרב בוגרות תואר במדעי המחשב יש נשירה מהעיסוק בתחום ייתכן שבשל שעות העבודה הארוכות הנהוגות בענף. לאור הממצאים, נראה כי הגברת המודעות לגורמים לפערי השכר ועידוד נשים לפנייה לתחומים טכנולוגיים, כמו גם התאמה של שוק העבודה להיקף משרה גמיש, יכולים להועיל בצמצום פערי השכר. * הדס פוקס, מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל. ברצוני להודות לחיים בלייך, לנופר גואטה, לד"ר שרית גולדנר, לפרופ' אבי וייס, לשביט מדהלה-בריק, לד"ר יובל מזר, לסוזי פת-בנבנישתי ולקיריל שרברמן על הערותיהם המועילות. תודתי נתונה גם לדיוויד גורדון, לעדנאן מנסור, לאיטה פורסט ולמרק פלדמן מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על הסיוע בהנגשת הנתונים.

2 דוח מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות מבוא מדדי שוק התעסוקה של נשים בישראל )ולמעשה במרבית המדינות בעולם( נמוכים יותר משל הגברים: הן שיעורי התעסוקה בקרבן והן שכרן הממוצע נמוך יותר. לאורך השנים ניכרת מגמת שיפור במדדים אלו, אך ההבדלים אינם נעלמים. שיעור התעסוקה של נשים בישראל נמוך משל גברים, בעיקר בשל שיעור התעסוקה הנמוך של נשים ערביות. עם זאת, נתוני התעסוקה בכל המגזרים עולים בהתמדה, וכיום ישראל מתקרבת לחציון של מדינות ה- OECD מבחינת תעסוקת נשים. לצד הירידה בפערי השכר החודשיים בין גברים לנשים, פער השכר השעתי דורך במקום. מחקרים רבים בארץ ובעולם בחנו את הפער וחקרו את סיבותיו, והממצאים מראים כי הפער החודשי נגרם בעיקר בגלל הבדלים בשעות העבודה בין גברים ונשים ובגלל שוני במשלחי היד. המחקר של גלסדור (2016 (Chamberlain, בחן את פער השכר בעזרת בסיס נתונים ייחודי הכולל את הגדרת המשרה, המעסיק והמיקום, ומצא כי כאשר מתחשבים בכל המאפיינים הללו, פער השכר בין גברים לנשים בארצות הברית יורד מ- 24 אחוז לעובדים במשרה מלאה ל- 5.4 אחוזים. תוצאות דומות התקבלו באנגליה, באוסטרליה, בגרמניה ובצרפת. מחקר נוסף שנעשה בשנת 2009 בארצות הברית בחן את פער השכר המגדרי בעזרת סקר האוכלוסין המקומי Survey( )Current Population ומצא כי פער השכר המגדרי שאינו מוסבר בהבדלים מוגדרים בין גברים לנשים בשוק העבודה נע בין 4.8 ל- 7.1 אחוזים 2009( Corp, Blau and Kahn.(CONSAD Research התבססו על נתוני פאנל דינמיים בארצות הברית ומצאו כי פער השכר החודשי שאינו מוסבר עומד על 12 אחוז. החוקרים הראו גם שהחלק שאינו מוסבר מתוך פער השכר ירד מ- 49 אחוז ב ל- 38 אחוז ב גם בישראל נערכו מחקרים דומים בנושא. גבע )2015(, שהתבסס על נתוני סקרי ההכנסות וההוצאות, הריץ רגרסיית OLS בנפרד לכל ענף ומצא שהפער שאינו מוסבר עומד בממוצע על 10 אחוזים, אך יש שונות גדולה בין הענפים. אנדבלד וגוטליב )2013( הריצו רגרסיית OLS שהביאה בחשבון את הבחירה להשתתף בשוק העבודה )תיקון,)Heckman והגיעו לפער שנע בין 13 אחוז ב ל- 14 אחוז ב ול- 17 אחוז ב מזר ומיכאלסון )2010( הראו כי פער השכר בין גברים לנשים במגזר הציבורי הוא השתקפות של פער השכר במקום עבודתם הקודם, ומזר ופלד )2012( הראו כי העלאת שכר המינימום תרמה לירידת פער השכר המגדרי. בהשוואה בין ישראל למדינות ה- OECD מקובל להציג את נתוני ה- OECD, המגדירים את פער השכר המגדרי כפער השכר החציוני בין גברים ונשים המועסקים במשרה מלאה. בהשוואות אלו ישראל מדורגת במקום השלישי ופער השכר בה עמד על 21 אחוז בשנת עם זאת, פער השכר מושפע מאוד משעות העבודה, וההבדל בשעות העבודה בין גברים לנשים במשרה מלאה בישראל הוא מהגבוהים ב- OECD )תרשים נ' 1 בנספחים(. אין קשר ברור בין דירוג המדינה לפי פער השכר החציוני ובין דירוגה לפי הפער בשעות העבודה, אך נראה כי בישראל פער השכר הגבוה מושפע מהפער הגדול בשעות העבודה. כאשר בוחנים את פער השכר השעתי בישראל מתקבל פער שכר דומה לנתונים במדינות אחרות ב- OECD )תרשים 1(.

3 59 יתקוסעת בוטיקו רכש :הדובעה קושב םיירדגמ םירעפ תרשים 1. פערי שכר שעתיים בין גברים לנשים מדינות ה- OECD * שווייץ נתוני ;2013 ארה"ב נתוני 2011 מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב נתונים: ;UNECE הלמ"ס, סקר הוצאות )2014( פרק זה יבחן את פער השכר בישראל, כמו גם פערים מגדריים נוספים בשוק העבודה שחלקם הם בין הגורמים לפערי השכר. תחילה תוצג סקירה כללית בנושא תעסוקת נשים ופער השכר המגדרי. לאחר מכן ינותח פער השכר והסיבות לו, ולבסוף יוצגו הגורמים לפערים בשוק העבודה. הגדרות כלליות על הנתונים ששימשו למחקר מפורטות בסעיף נ' 1 בנספחים.

4 דוח מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות שיעורי תעסוקה וניתוח פערי השכר המגדריים כאמור, שיעור התעסוקה של נשים בישראל נמצא במגמת עלייה. ב עמד שיעור זה בקרב גילאי על 74 אחוז )מקום 20 מבין מדינות ה- OECD (, לעומת 61 אחוז בשנת 1995 )תרשים 2(. היחס בין שיעור התעסוקה של נשים ושל גברים מדורג במקום העשירי ב- OECD, מפני שגברים בישראל מועסקים בשיעורים נמוכים מה- OECD )82 אחוז(. תרשים 2. שיעור תעסוקת נשים גילאי 25-54, מדינות ה- OECD * שיעורי תעסוקה לנשים יהודיות וערביות בשנת 1995 הם לפי כוח העבודה האזרחי. מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב נתונים: ;OECD.stat הלמ"ס, סקר כוח אדם שיעורי תעסוקת הנשים בקבוצות הלאום השונות שונים מאוד, אם כי העלייה בתעסוקה חלה בכל הקבוצות. שיעור התעסוקה של נשים יהודיות גבוה יותר משיעור תעסוקת

5 61 יתקוסעת בוטיקו רכש :הדובעה קושב םיירדגמ םירעפ הנשים בכל מדינות ה- OECD, אולם השיעור בקרב נשים ערביות גבוה רק מבטורקיה. הסיבות לשיעורי התעסוקה הנמוכים בקרב נשים ערביות מגוונות, וכוללות בין היתר סיבות תרבותיות ומחסור במקומות עבודה. בקרב יהודים המצב כמעט שוויוני: שיעור תעסוקה זהה לגברים ונשים )83 אחוז( בקרב גילאי ב- 2014, ופער של 2 נקודות אחוז לטובת הגברים אצל יהודים לא-חרדים. עם זאת, עדיין קיימים פערים גדולים בהיקף המשרה ובשכר בכל המגזרים. פער השכר המגדרי החודשי עמד על 32 אחוז ב נתון זה נמצא במגמת ירידה לאורך השנים והוא ירד ב- 7 נקודות אחוז משנת 1997 )תרשים 3(. הפער נובע בעיקר מכך ששעות העבודה של גברים רבות יותר, לכן הוא מצטמצם בבדיקות שמנטרלות את השפעת היקף המשרה. פער השכר בין עובדים במשרה מלאה בלבד 2 נמוך יותר, מכיוון ששיעור גבוה יחסית של נשים מועסקות במשרה חלקית, אך הוא עודנו גבוה בין השאר משום במשרה מלאה נשים מועסקות פחות שעות מגברים )תרשימים 4 א' וב'(. פער השכר השעתי הוא הנמוך ביותר: כ- 15 אחוז בשנת הפער המגדרי השעתי הוא גם היציב מכולם: בעוד פער השכר החודשי והפער בין עובדים במשרה מלאה נמצאים במגמת ירידה, פער השכר השעתי נע סביב 15 אחוז מאז חלק מהצמצום בפער השכר הגולמי ובפער בקרב עובדים במשרה מלאה לאורך השנים נובע מהצמצום בהבדלים בשעות העבודה בין גברים ונשים ירידה בשיעור המועסקות חלקית וירידה בשעות העבודה של גברים במשרה מלאה. תרשים 3. פער השכר בין גברים לנשים לפי רמת השכלה והיקף משרה ולשעת עבודה מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, סקרי הכנסות והוצאות 1 פער השכר בפרק מחושב לגילאי בתרשים 3 חושב הנתון כפער בין שכר הגברים לשכר הנשים, כאחוז משכר הגברים. 2 משרה מלאה הוגדרה כ- 35 שעות עבודה שבועיות ומעלה, לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

6 דוח מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות תרשים 4 א'. שיעור העובדים המועסקים חלקית גילאי תרשים 4 ב'. ממוצע שעות עבודה שבועיות, לפי היקף משרה גילאי * ב נערכו שינויים נרחבים בסקרי כוח אדם. מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, סקר כוח אדם

7 63 יתקוסעת בוטיקו רכש :הדובעה קושב םיירדגמ םירעפ תרשים 3 לעיל מציג גם את פער השכר למועסקים במשרה מלאה לפי רמת ההשכלה אקדמאים לעומת חסרי תעודה אקדמית. 3 בקרב אקדמאים פער השכר המגדרי גבוה יותר נתון המאשש את ממצאיהם של קמחי ושרברמן )2014(, שהראו שהתשואה להשכלה נמוכה יותר עבור נשים. כמו כן, בקרב אקדמאים פער השכר מצטמצם לאט יותר לאורך השנים. בגלל פער השכר הגבוה יותר בקבוצה זו, הפרק ישים דגש מיוחד על בעלי תואר אקדמי. היבט נוסף של פערי השכר הוא התפתחות הפער לאורך שנות החיים. בקרב כלל האוכלוסייה )ובמיוחד בקרב אקדמאים( 4 השכר הממוצע עולה עם הגיל והניסיון, בעיקר עד גיל 40. בהפרדה מגדרית ניכר ששכרם של גברים עולה בצורה חדה יותר עם הגיל מאשר אצל נשים, גם בהסתכלות על שכר שעתי )תרשים 5(, ואיתו עולה גם פער השכר פער השכר המגדרי נמוך בגילאים הנמוכים, עולה בגילאים המבוגרים יותר ואז יורד. הירידה 5 בפער השכר החודשי התרחשה בכל קבוצות הגיל. תרשים 5. שכר שעתי, לפי גיל ומגדר , בשקלים של 2015 מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, סקר הוצאות 3 בשל מחסור בנתונים על תעודה אחרונה, בתרשים - 3 ובו בלבד הוגדרו אקדמאים כבעלי 15 שנות לימוד ומעלה ומוסד לימודים אחרון אקדמי. 4 בשנת 2014 שכרו השעתי של אקדמאי בגיל 40 היה גבוה ב- 56 אחוז משכרו השעתי של אקדמאי בגיל 30, לעומת פער של 15 אחוז בשכר השעתי בין לא-אקדמאים בגילים דומים. 5 פער השכר לקבוצות גיל נבחן בעזרת שנתונים סינטטיים. עבור כל שנתון פער השכר היה נמוך יותר מפער השכר בשנתונים שקדמו לו. לפיכך, הגידול בשכר ובפער השכר לפי גיל המתוארים בגרף לאו דווקא משקפים את הפערים הצפויים בעתיד למי שנכנס לשוק העבודה.

8 דוח מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות פער השכר המוסבר והפער הלא-מוסבר עד כה צוינו גורמים שונים שעשויים להשפיע על פערי השכר בין גברים לנשים. כדי לנטרל ככל האפשר את השפעתם של גורמים אלו ולהתמקד בהשפעת מינו של העובד, סעיף זה יאמוד את פערי השכר הנובעים מן הגורמים הללו )להלן: פער השכר המוסבר(, ואת פער השכר הנותר לאחר ניכוי הפער הנובע מן המשתנים שנכללו בחישוב )להלן: פער השכר הלא-מוסבר(. כמו כן, החלק המוסיפורק לפי מידת ההשפעה של רכיביו השונים. החישוב ייערך בעזרת שתי שיטות )רגרסיית OLS ופירוק,)Oaxaca-Blinder שיפורטו בהמשך. כפי שצוין בהקדמה, כמה מחקרים אמדו את פער השכר בעזרת רגרסיית OLS שהתבססה על סקרי הכנסות והוצאות. לשם השוואה עם תוצאות אמידה אחרות נאמדו בפרק זה משוואות OLS לשנים תוצאות האמידה מוצגות בתרשים 6 )תוצאות הרגרסיות לשנים 2011 ו מוצגות בלוח נ' 1 בנספחים(. בחישוב שאינו מפקח על מאפייני העובדים, פער השכר בין נשים לגברים עמד על 39 אחוז )בנקודות לוג( בשנת פער זה נמצא במגמת ירידה לאורך השנים בשנת 1997 ההפרש היה 51 אחוז. בחישוב הכולל פיקוח על היקף המשרה, מאפיינים אישיים של העובדים ניסיון תחשיבי, לאום ומוצא )ישראלים ותיקים לעומת עולים חדשים(, השכלה, מצב משפחתי ומשלחי יד וענפי תעסוקה ברמת פירוט נמוכה, 7 מצטמצם פער השכר בשנת 2014 ל- 16 אחוז )בנקודות לוג(. עיקר פער השכר נובע משעות העבודה המעטות יותר של נשים ביחס לגברים. 6 האחוזים המוצגים בחישובי הרגרסיות הם בנקודות לוג, כמקובל. ההבדל בדרך החישוב הוא הגורם לכך שההפרש המוצג בסעיף זה גבוה מפער השכר באחוזים שהוצג בהקדמה. 7 הניסיון התחשיבי מחושב בהתאם להגדרה המופיעה אצל זוסמן ופרידמן )2008(: גיל פחו ת שנות לימוד פחו ת משך שירות צבאי זקוף פחו ת 6. לעולים חדשים החישוב שונה במקצת )ראו נספח א' אצל זוסמן ופרידמן(. השכלה נמדדה לפי מספר שנות לימוד. משלחי יד ברמת פירוט נמוכה ספרה אחת לפי הגדרת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה )1994 ו (.

9 65 יתקוסעת בוטיקו רכש :הדובעה קושב םיירדגמ םירעפ תרשים 6. פערי שכר מגדריים לפני ואחרי פיקוח על מאפייני העובדים* * מאפייני העובדים שנלקחו בחשבון: ניסיון תחשיבי, לאום, מוצא, היקף משרה, השכלה, מצב משפחתי, משלחי יד וענפי תעסוקה. רמת פירוט נמוכה: משלחי יד וענפים מסדר ראשון )ספרה אחת(; רמת פירוט גבוהה - מסדר שני )שתי ספרות(. מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, סקרי הכנסות והוצאות אמידת הרגרסיה עוזרת להבין את התמונה, אולם היא אינה מדויקת דיה מפני שהיא מבוססת על משלחי יד בפירוט נמוך, שאינו מספיק לבדיקת הפער בין נשים לגברים שכן הוא מקבץ משלחי יד שהשכר בהם שונה מאוד. לדוגמה, סיווג זה מאחד את כל משלחי היד האקדמיים לקטגוריה אחת, אף על פי שבין המקצועות הנכללים בה ובין המקצועות המאפיינים גברים ונשים המשתייכים אליה יש שונות גדולה מאוד. כדי לבחון את פער השכר המוסבר במשלחי היד של גברים ונשים בפירוט גבוה יותר, נאמדו פערי השכר המגדריים בשנים בהתחשב במשלחי יד וענפים ברמת פירוט גבוהה יותר )2 ספרות בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה(. 8 אמידה זו מקטינה את פער השכר הלא-מוסבר ל- 13 אחוז בשנת 2011 נתון 9 נמוך ב- 3 נקודות אחוז מהפער שהתקבל בחישוב שכלל משלחי יד בפירוט נמוך. אם כן, בשנת 2011 פער השכר המגדרי הגולמי היה 39 אחוז, לעומת 13 אחוז בחישוב שהביא בחשבון את ההבדלים בהיקף העבודה, בניסיון התעסוקתי, בלאום, בוותק בארץ, בהשכלה, במצב המשפחתי ובמשלחי היד והענפים של הנבדקים ברמת פירוט גבוהה יחסית. יש לזכור כי גם חישוב זה אינו כולל את כל המשתנים העשויים להסביר את פער השכר המגדרי. לדוגמה, החלוקה למשלחי היד אינה מפורטת עד לרמת המקצוע וגם בה יש 8 בשנים ו לא קיימים נתונים ברמת פירוט זו. בשנת 2012 נעשה שינוי בסקר שלא מאפשר להשוות את תוצאת האמידה לשנים קודמות. 9 בחישוב נכללו משלחי יד וענפים שכללו לפחות 100 תצפיות בשנה.

10 דוח מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות הטרוגניות. 10 לכן, גם פער שכר מוסבר של 13 אחוז אינו נובע בהכרח מאפליה. כפי שניתן לראות בתרשים 6, מאז שנת 1997 פערי השכר נמצאים במגמת ירידה עבור כלל הנתונים: הן פער השכר הגולמי והן פערי השכר המביאים בחשבון משלחי יד ברמות הפירוט השונות. בשני הפערים האחרונים חלה דריכה במקום משנת 2007 עד שנת 2011, אך נראה שבשנים הפער המשיך לרדת )אף על פי שהנתונים קיימים רק עבור משלחי יד ברמת פירוט פחותה(. שיטת אמידה נוספת המאפשרת להבדיל בין פער השכר הנובע מהמאפיינים השונים של נשים וגברים ובין פער השכר שאינו נובע ממאפיינים אלו, ועשוי לנבוע מאפליה או ממשתנים בלתי נצפים, היא פירוק לפי שיטת (1973) Blinder ו- Oaxaca. שיטה זו מאפשרת גם לכמת את חלקם של המשתנים בפער השכר המוסבר. היות שנתונים מפורטים דיים כדי לאפשר השוואה בין השנים לגבי משלחי היד והענפים קיימים רק עד 2011, הפירוק הוגבל עד שנה זו. הפירוק מראה כי ההבדלים במאפיינים בין שתי הקבוצות ( 11 )endowment מסבירים את רוב פער השכר המגדרי. רכיב זה תנודתי ואין בו מגמה ברורה, אולם הוא נע סביב 30 אחוז. פער השכר המיוחס למשתנים בלתי נצפים ולאפליה ( 12 )coefficient קטן יותר, ואף נמצא במגמת ירידה: מסביבות 20 אחוז בשנת 2002 לסביבות 10 אחוזים בסוף העשור הקודם ו- 13 אחוז בשנת הירידה שחלה בפער זה היא הגורם העיקרי לצמצום הכולל בפערי השכר. האינטראקציה שמסמלת את ההשפעה המשולבת של המקדמים ושל המאפיינים ( 13 )interaction אינה מציגה מגמה ברורה. תוצאות פירוק דומה שנערך בהסתמך על משלח יד ברמת פירוט נמוכה יותר עד שנת 2014 הראו תוצאות דומות: פער השכר שאינו מוסבר הולך ויורד. תרשימים 7 א' וב' מציגים את תוצאות הפירוק לשנים בשנים הנבדקות עמד פער השכר הגולמי בין נשים לגברים על 42 אחוז בנקודות לוג. 15 הפער הגולמי מורכב משוני במאפיינים שנלקחו בחשבון )30 אחוז( וממאפיינים בלתי נצפים ו/או מאפליה )13 אחוז(, בדומה לתוצאה שהתקבלה באמידה הקודמת כלומר, מעל שני שלישים מהפער מוסברים. משתנה האינטראקציה קטן ושלילי )מינוס אחוז(. לפי פירוק,Oaxaca 57 אחוז מתוך פער השכר נובע מהיקף המשרה הנמוך יותר של נשים. ההבדל בין משלחי היד והענפים שבהם מועסקים גברים ונשים הוא הסיבה לעוד 14 אחוז מפער השכר. לעומת זאת, למשתנה שנות הלימוד יש השפעה מצמצמת על הפער, מפני שנשים משכילות יותר מגברים והשכלה גבוהה יותר מעלה את השכר. גם תרומתו של 10 לדוגמה, ברמת הפירוט בבדיקה כל המהנדסים מקובצים לקטגוריה אחת, אך יש הבדלים גדולים בין מקצועות ההנדסה שלומדים גברים ונשים: יש רוב גברי בהנדסת מחשבים, מקצוע הנחשב לרווחי יותר, ורוב נשי בהנדסת מזון וביו-טכנולוגיה, תחומים רווחיים פחות. 11 מחושב כפער השכר שהיה מתקבל לו ההשפעה של תכונות שונות של גברים על השכר הייתה זהה אצל נשים. 12 מחושב כפער השכר שהיה מתקבל לו לגברים ונשים היו מאפיינים זהים, אך ההשפעה הייתה נותרת שונה בכל מגדר. 13 מחושב כהבדל בתכונות כפול ההבדל במקדמי הרגרסיה. 14 השנים אוחדו בשל התנודות בתוצאות. 15 עם השינויים שחלו במעבר מסקר הכנסות לסקר הוצאות בשנת 2012, חלה עלייה בפער השכר המגדרי הכולל בשנת 2013 ו- 2014, לאזור 48 אחוז בנקודות לוג.

11 67 יתקוסעת בוטיקו רכש :הדובעה קושב םיירדגמ םירעפ משתנה הניסיון לפער שלילית, בשל אופן חישוב הניסיון התחשיבי )ראו הערה 7(: בחישוב נכלל אורך השירות הצבאי, לכן נשים הן בעלות ניסיון רב יותר בממוצע. עם זאת, חישוב זה אינו לוקח בחשבון את חופשות הלידה, שמצמצמות את הניסיון בקרב נשים, ולפיכך הוא עשוי לתרום לפער השכר הבלתי מוסבר. אם כן, חלק הארי בפער השכר מוסבר בשעות העבודה המעטות יותר של נשים, והגורם 16 השני בתרומתו הוא השוני במשלחי היד והענפים. תרשים 7 א'. הרכב פער השכר המגדרי לפי פירוק,Oaxaca תרשים 7 ב'. תרומת ההבדלים בתכונות העובדים לפער השכר לפי פירוק,Oaxaca * בחלוקת כלל פער השכר למאפיינים השונים קובצו כמה משתנים יחד: ניסיון סכום של ניסיון וניסיון בריבוע; היקף משרה שעות עבודה ושבועות עבודה בחודש; מצב משפחתי האם הפרט נשוי; השכלה שנות לימוד ושנות לימוד בריבוע; משלח יד וענף משלח יד וענף ב- 2 ספרות לפי הגדרת הלמ"ס מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, סקר הכנסות 16 תוצאת הפירוק לשנים , הכוללת נתוני משלחי יד וענפים ברמת פירוט נמוכה יותר, מראה גם היא כי מרבית הפער נובע משעות העבודה. עם זאת, בשל הפירוט הנמוך של משלחי היד פער השכר הבלתי מוסבר שמתקבל גבוה משמעותית, ועומד על 18 אחוז בנקודות לוג.

12 דוח מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות השפעתם של נתונים המעידים על כישורי העובדים האמידות שהוצגו הראו פער שכר בלתי מוסבר של 13 אחוז. כאמור, בפער זה עשויה להשתקף אפליה, אך גם מאפיינים בלתי נצפים כמו התפקיד המדויק, סוג ההשכלה, משלח יד ברמת פירוט מספקת ויכולות המתוגמלות בשוק העבודה. אחד המאפיינים הללו הוא יכולותיו האישיות של העובד. אפשר לעקוב אחר השפעתן של היכולות במידה מסוימת באמצעות בסיס נתונים ייחודי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שנוסף למשתנים שכבר הוצגו באמידות הקודמות כולל גם את ציוני הבגרות והפסיכומטרי )לפירוט על בסיס הנתונים והגדרות ראו נספחים(. הציונים משקפים במידה מסוימת את הידע הנדרש בשוק העבודה, לכן הם יכולים להוות מדד טוב לייצוג ה איכות של העובד מבחינת תגמול בשוק העבודה. למאגר המידע יש כמה מגבלות. ראשית, נתונים מספקים קיימים עבור גילאי בשנת 2008 בלבד. חשוב לזכור כי בקרב גילאים צעירים יותר פער השכר נמוך יותר: בשנת 2008 פער השכר המגדרי ללא פיקוח עמד על 30 אחוז בקרב גילאי 31 29, לעומת 45 אחוז בקרב גילאי כמו כן, פער השכר בקרב אקדמאים בגילים אלו כמעט זהה לפער השכר בקרב לא-אקדמאים, לעומת פער שכר מגדרי גבוה יותר בקרב אקדמאים בגילים מבוגרים יותר, לאחר העלייה בוותק ובשכר. שנית, נתוני בגרות ופסיכומטרי לא קיימים עבור כל האוכלוסייה. ציון פסיכומטרי קיים בעיקר לאקדמאים, לכן הניתוח של פערי השכר בכלל האוכלוסייה יכלול שימוש בנתוני ציוני בגרות בלבד. עבור אקדמאים ייערך ניתוח הכולל שימוש בציוני פסיכומטרי וניתוח הכולל ציוני בגרות בלבד. מגבלה שלישית היא שציוני הבגרות והפסיכומטרי הם אינם משתנים מדויקים להערכת יכולות ויש הטוענים שציוני הפסיכומטרי אינם משקפים נאמנה את היכולות של קבוצות מוחלשות באוכלוסייה. 17 כמו כן, חשוב להדגיש כי ההתבססות על ציונים אלה אינה באה להצביע על הכישורים המולדים של גברים או נשים, אלא על יכולות שהם רכשו במהלך חייהם ועשויות להיות מושפעות מגורמים חיצוניים. למרות כל המגבלות, ציוני הבגרות והפסיכומטרי מתואמים חיובית עם יכולות הנבחנים, לכן הם משמשים כלי עזר. בתחום ציוני הבגרות שימשו כמה משתנים: ממוצע הציונים; סוג תעודת הבגרות )עם דגש על מקצועות עיוניים או טכנולוגים(; וציון ומשתני דמי ללימודים ברמה מוגברת )ארבע או חמש יחידות( במתמטיקה ואנגלית. הפיקוח על משתני הפסיכומטרי התבסס על הציונים בחלקים השונים בבחינה: כמותי, מילולי ואנגלית. במרב המשתנים האלה נתוניהם של גברים גבוהים בממוצע מנתוני הנשים, לבד מהציון הממוצע בבגרות ומספר היחידות והציון בבחינת הבגרות באנגלית. החישוב הראשון בסעיף זה כולל פיקוח על המשתנים ניסיון, לאום, ותק בארץ )עולים לעומת ותיקים(, חרדיות, שעות עבודה וחודשי עבודה, לימודים באוניברסיטה או מכללה, שנות לימוד, תעודה אחרונה, משלח יד וענף. 18 פער השכר המגדרי המתקבל בחישוב זה לכלל קבוצת הגיל הוא 10.3 אחוז בנקודות לוג. הוספה של פיקוח על ציוני בגרות מורידה 17 ראו לדוגמה ח'אלד אבו-עסבה )2010(. 18 חרדים הוגדר כמי שלמדו בתיכון במוסד לימודים חרדי. עולים חדשים הוגדרו כמי שעלה לארץ אחרי 1990 ובגיל 12 ומעלה.

13 69 יתקוסעת בוטיקו רכש :הדובעה קושב םיירדגמ םירעפ את פער השכר ל- 9.4 אחוזים. באמידה שכללה אקדמאים בלבד, פער השכר המתקבל בחישוב ללא המשתנים המעידים על רמת הכישורים הוא 8.8 אחוזים )נמוך בכ- 1.5 נקודות אחוז מהפער בקרב כלל האוכלוסייה(. כשמוסיפים פיקוח על ציוני הבגרות הפער יורד ל- 7.7 אחוזים, ובהוספת פיקוח על ציוני הפסיכומטרי הפער יורד ל- 5.8 אחוזים )לפירוט האמידות ראו לוח נ' 2 בנספחים, הפערים בכל האמידות מובהקים סטטיסטית ברמה של 5 אחוזים(. בסך הכל, הוספת הפיקוח על ציוני בגרות ופסיכומטרי מצמצמת את פער השכר הלא-מוסבר ב- 3 נקודות אחוז. משתנים רבים ברגרסיה אינם מובהקים, כלומר השפעתם על השכר אינה שונה סטטיסטית מאפס. לעומת זאת, בולטת התרומה המובהקת של המשתנים המתמטיים על השכר. באמידות הכוללות את ציוני הבגרות ללא הפסיכומטרי נמצאה תרומה מובהקת של מספר היחידות והציון במתמטיקה לשכר, ובעיקר בולטת ההשפעה של היבחנות ברמת חמש יחידות. עם הוספת הפיקוח על ציוני הפסיכומטרי נמצאה השפעה מובהקת של הציון בחלק הכמותי. השפעות אלו לרוב מגדילות את פערי השכר, היות שבממוצע גברים מגיעים לתוצאות טובות יותר מנשים במבחנים אלו )כפי שיודגם בהמשך( והדבר משפיע באופן חיובי על שכרם. לפיכך, הפיקוח על בגרות במתמטיקה וציוני הפסיכומטרי הוריד את פער השכר הלא-מוסבר. בפירוק Oaxaca התקבלו תוצאות דומות לגודל פער השכר הלא מוסבר עבור חמש האמידות )פירוט בלוח נ' 3 בנספחים(. פירוק החלק המוסבר בפער השכר מראה כי גם באוכלוסיית גילאי לשעות העבודה ומשלחי היד והענפים תרומה מכרעת לפער השכר )תרשימים 9(. 8, עם זאת, לעומת כלל האוכלוסייה, התרומה של משלחי היד והענפים גדולה יותר, ובמיוחד בקרב אקדמאים. ההבדל נובע מהגבלת הגיל בחישוב זה: בגילים אלו מספר שעות העבודה של נשים קרוב יותר למספר שעות העבודה של גברים והתרומה של מספר השעות לפערי השכר קטנה יותר. נוסף לכך, הפערים בשעות העבודה בקרב אקדמאים קטנים יותר ולכן השפעתם על פער השכר קטנה יותר. מרכיב הניסיון תורם לצמצום פער השכר, במיוחד אצל אקדמאים שכן נשים מסיימות את התואר האקדמי בגיל צעיר יותר בממוצע )אם כי כאמור חופשות לידה אינן מובאות בחשבון(. לעומת זאת, ההבדלים בציוני הבגרות והפסיכומטרי מגדילים את פער השכר. באמידה הכוללת את שניהם נמצא כי תרומתם לפער המוסבר עומדת על 13 אחוז, ולהיבחנות ברמת חמש יחידות במתמטיקה ולציון בחלק הכמותי בבחינה הפסיכומטרית ההשפעה הגדולה ביותר.

14 דוח מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות תרשים 8. תרומת ההבדלים בתכונות העובדים לפער השכר, כולל ציוני בגרות לפי פירוק,Oaxaca 2008, גילאי תרשים 9. תרומת ההבדלים בתכונות העובדים לפער השכר, כולל ציוני בגרות ופסיכומטרי לפי פירוק,Oaxaca 2008, אקדמאים בגילי * בחלוקת כלל פער השכר למאפיינים השונים קובצו כמה משתנים יחד: ניסיון סכום של ניסיון וניסיון בריבוע; היקף משרה שעות עבודה וחודשי עבודה בשנה; השכלה שנות לימוד ושנות לימוד בריבוע, זכאות לתעודת בגרות, תואר ראשון, ותואר שני ומעלה; משלח יד וענף משלח יד וענף ב- 2 ספרות לפי הגדרת הלמ"ס; בגרות ופסיכומטרי )בתרשים 9 בלבד( ציון ממוצע בגרות, מספר יחידות וציון בבגרות במתמטיקה, מספר יחידות וציון בבגרות באנגלית, תעודת בגרות בדגש על מקצועות טכנולוגיים, ציוני החלקים השונים בבחינה הפסיכומטרית. מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס

15 71 יתקוסעת בוטיקו רכש :הדובעה קושב םיירדגמ םירעפ לסיכום חלק זה, ניתוח הנתונים מראה כי עבור גילאי 31 29, פער השכר המגדרי מצומצם יותר מאשר בכלל האוכלוסייה. הפער שאינו מוסבר במאפיינים האישיים )ניסיון, לאום, ותק בארץ, עולים לעומת ותיקים, חרדיו ת, שעות עבודה וחודשי עבודה, לימודים באוניברסיטה או במכללה, שנות לימוד, תעודה אחרונה, משלח יד וענף( או במשתני היכולת )ציוני בגרות ופסיכומטרי( עמד על כ- 9 אחוזים לכלל קבוצת הגיל ו- 6 אחוזים עבור אקדמאים בלבד. בניגוד לפערי השכר בקרב כלל האוכלוסייה, שבהם הבדלי שעות העבודה בין גברים לנשים הם הגורם המשמעותי ביותר, בקרב גילאי גם למשלחי היד והענפים תרומה גדולה לפער השכר. נתון זה מדגיש את חשיבות בחירת המקצוע לקביעת השכר העתידי של נשים לעומת גברים. למרות השנים שחלפו מאז 2008, סביר להניח כי תוצאה זו נשמרת גם כיום. עוד נתון ראוי לציון הוא חשיבותן של היכולות המתמטיות לקביעת השכר בגילים אלו. אמנם אין בנמצא נתונים ליכולות מתמטיות באמידה עבור כלל האוכלוסייה, אולם אפשר להניח כי גם במקרה זה פער השכר ירד בחישוב הכולל פיקוח על יכולות אלו )אם כי סביר שיישאר מובהק(. פער שכר לפי משלחי יד כאמור, חלק גדול יחסית מפער השכר נגרם בגלל ההבדלים המגדריים במשלחי היד. כדי לבחון לעומק את פערי השכר בכל משלח יד הורצה רגרסיה הכוללת את כל המשתנים האישיים שפורטו עד כה )ניסיון, שעות עבודה וכו'( לצד משתני דמי המייצגים את משלחי היד ומשתני דמי לאינטראקציה של נשים ומשלחי היד. חישוב זה מאפשר לראות עבור כל משלח יד בנפרד איזה חלק מפערי השכר מוסבר במשתנים האישיים ואיזה חלק אינו מוסבר 19 בעטיים. התוצאות מראות כי יש הבדלים גדולים בין פערי השכר במשלחי היד השונים. בחלק ממשלחי היד פער השכר אינו שונה סטטיסטית מאפס, ואילו במשלחי יד אחרים פער השכר גדול. הפער הנמוך ביותר התקבל בתחום ההוראה. בקרב עובדי הוראה בבתי ספר יסודיים ובגני הילדים פער השכר זניח ואינו מובהק סטטיסטית, ובמוסדות על-תיכוניים ועל-יסודיים אף נמצא פער לטובת הנשים. תוצאה דומה התקבלה אצל גבע )2015(. ייתכן שהפער הנמוך נובע מכך שבתחום זה השכר נקבע בהסכמים קיבוציים. 20 תרשים 10 מציג את פערי השכר המגדריים במשלחי יד שדורשים מיומנות גבוהה )פער השכר עבור משלחי יד הדורשים מיומנות נמוכה, והרוב הגדול של המועסקים בהם חסרי השכלה אקדמית ]סדרים 9 3[, מפורט בתרשים נ' 2 בנספחים(. ב- 15 משלחי יד נמצא פער זניח או גדול במעט מאפס, ובהם שופטים ועורכי דין, אחיות ומבקרי חשבונות. חשוב להדגיש כי אין הכוונה שבמשלחי יד אלה שכרם של גברים ונשים זהה, אך כשמביאים בחשבון את המאפיינים השונים מתקבל כי פער השכר הלא-מוסבר הוא אפסי. 19 הנתונים ששימשו לבדיקה הם נתוני סקר הכנסות לשנים , עבור משלחי יד הכוללים לפחות 50 תצפיות לכל מגדר. 20 סדר 0-2 בחלוקת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. השכר נבדק עבור שכירים בלבד, ללא עצמאים.

16 דוח מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות ב- 12 משלחי יד הניב החישוב פער שכר הגדול מ- 20 אחוז )מחציתם במשלחי היד במיומנות גבוהה(. עם זאת, בחלק מהמקרים קשה לומר כי מדובר בפער שכר בין עובדים בעבודה זהה, היות שאפילו ברמה זו של פירוט מקובצים עובדים בעלי מקצועות שונים וההתפלגות המגדרית ביניהם שונה. למשל, בקרב רופאים, רוקחים ווטרינרים התקבל פער שכר גבוה )25 אחוז(, אולם נראה שחלק גדול ממנו מושפע מהבדלים מגדריים משמעותיים בתחומי ההתמחות. למשל, במקצועות גינקולוגיה ופסיכיאטריה של הילד יש רוב נשי, ובכירורגיה אורתופדית ואורולוגית יש רוב גברי )מעל ל- 90 אחוז( )ההסתדרות הרפואית בישראל, 2015(. כמו כן, שיעור המנהלות בקרב רופאים נמוך מאוד )נציבות שירות המדינה, 2014(. דוח ההסתדרות הרפואית מציין כי שכר הרופאים בשירות הציבורי נקבע בהסכמי שכר, לכן לא אמורים להיות הבדלים בשכר בין גבר לאישה העובדים באותה המשרה. אם כך, ייתכן שכל פער השכר מקורו בהבדלים בהתמחויות ובניהול. באופן דומה, בקרב מהנדסים התקבל פער של 22 אחוזים, אך כפי שיודגם בהמשך יש הבדלים גדולים בין תחומי ההנדסה שגברים ונשים פונים אליהם.

17 73 יתקוסעת בוטיקו רכש :הדובעה קושב םיירדגמ םירעפ תרשים 10. פערי שכר בלתי מוסברים, לפי משלח יד , משלחי יד במיומנות גבוהה, באחוזים * פערי השכר שאינם מוסברים בתכונות הנצפות של העובדים 0% פער השכר שנמצא אינו מובהק סטטיסטית משלחי יד במיומנות גבוהה סדרים 0-2 לפי סיווג הלמ"ס )1994(. מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, סקר הכנסות

18 דוח מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות פערים מגדריים בהשכלה ובשוק העבודה בסעיף הקודם הודגם כי לפערים בין גברים לנשים בשעות העבודה, במשלחי היד והענפים וביכולות המתמטיות יש השפעה מכרעת על פער השכר המגדרי. בסעיף זה ייבחנו פערים אלו ביתר פירוט. השכלה נשים רוכשות השכלה אקדמית בשיעורים גבוהים מגברים, וכיום חלקן בקרב בעלי התארים האקדמיים בכל הרמות הוא חמישים אחוז ולרוב אף יותר. מגמת השיפור המתמיד בהשכלת נשים היא בין-לאומית, וכיום במרבית מדינות ה- OECD נשים הן בעלות השכלה אקדמית בשיעורים גבוהים מגברים )2016.)OECD, יתרה מכך, עם השנים נשים ממשיכות לשפר את השכלתן ומגדילות את הפער. לצד זאת יש שוני גדול בתחומי הלימוד הנבחרים בהשכלה הגבוהה. נראה כי חלק מהשוני נעוץ בפערים מגדריים בהישגים המתמטיים, הנוצרים כבר בחינוך היסודי. הישגיהן של בנות בבחינות המיצ ב במתמטיקה בכיתה ה' במגזר היהודי נמוכים משל בנים, ואילו ציוניהן באנגלית גבוהים יותר )ראמ"ה, 2015(. תוצאות דומות התקבלו גם בבחינות PISA )הנערכת בקרב גילאי 15(: הישגי הבנות נמוכים יותר במתמטיקה וגבוהים יותר בקריאה )ראמ"ה, 2014(. במגזר הערבי, לעומת זאת, הישגי הבנות גבוהים במידה ניכרת משל בנים בכל המקצועות. הפערים מתחדדים בתיכון הן בלימודי מתמטיקה והן בבחירת במגמות הלימוד. ככלל, בנות מצליחות בממוצע יותר מבנים בבחינות הבגרות: אחוז גבוה יותר של בנות זכאי לתעודת בגרות וציון הבגרויות הממוצע שלהן גבוה יותר. לצד זאת הישגיהם של הבנים בבחינת הבגרות במתמטיקה גבוהים יותר. שיעור גבוה יותר מהבנים לומדים ברמת 5 יחידות מתמטיקה, ואילו בקרב הלומדים ברמת 3 ו- 4 יחידות שיעור הבנות גבוה יותר. מאז 2005 חל גידול בשיעור התלמידים הניגשים לבחינה ברמת 5 יחידות, ומאז אף חלה ירידה קלה בשיעור הבנות ברמה זו )מ- 48 ל- 46 אחוז(. כמו כן, בקרב לומדי 5 יחידות הציון הממוצע של בנים גבוה יותר. הציון במתמטיקה ומספר היחידות, ובמיוחד למידה ברמת חמש יחידות, נמצאו גם הם בין הגורמים המשפיעים על פער השכר בין נשים לגברים, ומחקרים נוספים הראו את חשיבות תגבור מתמטיקה לנשים )קמחי והורביץ, 2014(. נוסף להבדלים בתחום המתמטיקה, קיימים פערים מגדריים גדולים בבחירת המקצועות המוגברים. תרשים 11 מציג את שיעור התלמידות ב- 15 מקצועות הבחירה המוגברים הנפוצים ביותר. בשני מקצועות בלבד קיים שוויון יחסי )בין 40 ל- 60 אחוז(. בחמישה מקצועות יש רוב גברי )פחות מ- 40 אחוז מהתלמידים הן בנות(, ובהם מדעי המחשב )33 אחוז( ופיזיקה )37 אחוז(, ובשמונה מקצועות רוב נשי )מעל ל- 60 אחוז(, ובהם אמנות )83 אחוז( וספרות )79 אחוז(. בין 2005 ל לא חל שינוי בהרכב המגדרי במרבית המקצועות, אך מגמת תכנון ותכנות מערכות ומגמת אלקטרוניקה ומחשבים נהפכו למקצועות שוויוניים יותר. שיעורם של מקבלי תעודת בגרות עם דגש על מקצועות טכנולוגיים גבוה יותר אצל בנים: 24 אחוז מהתלמידים לעומת 20 אחוז מהתלמידות בשנתון. בבחינה הפסיכומטרית הציון הממוצע של נשים נמוך יותר בכל אחד מחלקי הבחינה,

19 75 יתקוסעת בוטיקו רכש :הדובעה קושב םיירדגמ םירעפ ובעיקר בחלק הכמותי. עם זאת, לפחות חלק מהפער נובע מכך שנשים רבות יותר לומדות באקדמיה ונדרשות להיבחן בבחינה הפסיכומטרית, ולכן גם הנבחנות בעלות קשת יכולות רחבה יותר )המרכז הארצי לבחינות והערכה, 2016(. תרשים 11. שיעור הבנות בקרב התלמידים במקצועות המוגברים 15 המקצועות הנלמדים ביותר בבתי ספר מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב נתונים: משרד החינוך ההבדלים המגדריים ניכרים גם בהשכלה הגבוהה. כבר מעל 20 שנים שיעור הנשים הפונות להשכלה אקדמית גבוה משיעור הגברים העושים זאת. עם השנים גדל גם שיעור הנשים הממשיכות לתארים מתקדמים, ובשנת 2015 שיעור הנשים מבין מקבלי התארים

20 דוח מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות עמד על 60 אחוז בתואר ראשון, 61 אחוז בתואר שני ו- 50 אחוז בתואר שלישי )תרשים 12(. עם זאת, גם כאן השוני המגדרי בין החוגים השונים גדול. תרשים 13 מציג את שיעור הנשים בתחומי הלימוד השונים בשנים 1990 ו כפי שאפשר לראות, נשים מרוכזות במקצועות טיפוליים וחינוכיים וגברים במקצועות מתמטיים, ובמרבית המקצועות לא חל שינוי משמעותי ב- 25 השנים האחרונות. ראויים לציון תחום מדעי החברה ותחום העסקים והניהול, שבהם חל גידול משמעותי בשיעור הלומדות. כמו כן, נשים הן למעלה מ- 50 אחוז מהסטודנטים בחוגים רפואה ומשפטים. לעומת זאת במדעים פיזיקליים, מתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב חלה ירידה בשיעור הסטודנטיות. במקצועות ההנדסה חלה עלייה של 11 נקודות אחוז בשיעור הנשים, אם כי אחוז ניכר מהנשים שלומדות הנדסה מרוכזות בתחומי הנדסת ביולוגיה, כימיה ומזון, ובהנדסת תעשייה וניהול. העלייה התרחשה עד תחילת שנות האלפיים, ומאז שיעור הנשים בתחום דווקא יורד. חשוב לומר שמספרן המוחלט של סטודנטיות הלומדות לתואר ראשון במתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב דווקא גדל מאוד המספר שולש בין 2000 ל אך בקרב גברים העלייה הייתה חדה יותר )מספר הסטודנטים הגברים בתחומים אלו גדל כמעט פי חמישה( וכך החלק היחסי של הנשים ירד. תרשים 12. שיעור הנשים בקרב מקבלי תארים אקדמיים מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, שנתון סטטיסטי לישראל

21 77 יתקוסעת בוטיקו רכש :הדובעה קושב םיירדגמ םירעפ תרשים 13. שיעור הנשים מבין הסטודנטים לתואר ראשון לפי תחום לימודים מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב נתונים: המועצה להשכלה גבוהה )2015( כאמור, ציון הפסיכומטרי הממוצע של בנים גבוה יותר מהציון הממוצע של נשים. תוצאה זו נותרת בעינה גם בחלוקה למקצועות הלימוד באוניברסיטה, כלומר, ציון הפסיכומטרי של גברים גבוה מציון הנשים כמעט בכל תחומי הלימוד. עם זאת, בחמישה תחומים ציון הפסיכומטרי של הסטודנטיות גבוה יותר משל סטודנטים, ואלו גם המקצועות שבהם פער ציוני הבגרות הממוצעים בין הסטודנטיות לסטודנטים הוא הגבוה ביותר: הנדסת חשמל, בניין ומכונות; לוגיסטיקה וניהול משאבי אנוש; ומקצועות רפואה טיפוליים )ריפוי בעיסוק,

22 דוח מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות פיזיותרפיה, תזונה וכדומה(. אשר למקצועות ההנדסה, ייתכן שההסבר לחריגה נעוץ בכך שתחומים אלו נחשבים לגבריים מאוד, וייתכן שנשים נמנעות מללמוד אותם אלא אם הישגיהן גבוהים מאוד. תחומים אלו גם טומנים בחובם אפשרויות תעסוקה שבצדן שכר גבוה יחסית, ואם נשים נמנעות מלימודים בחוגים אלו בגלל סיבות חברתיות, הדבר משפיע גם על יכולת ההשתכרות שלהן. קיטוב מגדרי במשלחי היד כפי שהודגם בכמה מקרים בסעיפים קודמים, נשים מועסקות בתחומים שונים מגברים. במקצועות חינוכיים וטיפוליים יש רוב נשי, ובמקצועות טכנולוגיים רוב גברי. אצל גברים יש שונות גדולה יותר במשלחי היד, והנשים מרוכזות במספר מצומצם יותר של משלחי יד: בשנת אחוז מהגברים היו מועסקים בעשרת משלחי היד הנפוצים בקרב גברים, ובקרב הנשים עמד השיעור המקביל על 47 אחוז. 21 בחלוקה למשלחי יד לפי רמת ההשכלה, מתגלה כי החלוקה מקוטבת במיוחד בקרב לא-אקדמאים. שיעור הנשים שעובדות במקצוע הנפוץ ביותר עבור לא-אקדמאיות )מטפלות וסייעות( הוא 11 אחוז, ואילו שיעור הגברים במקצוע הנפוץ ביותר בקבוצה זו )נהגי משאיות ואוטובוס( הוא 6 אחוזים )תרשים 14 א'(. עוד ניכר כי משלחי יד הנפוצים יחסית בקרב גברים מתאפיינים בשיעורי תעסוקה אפסיים של נשים, ולהפך. בקרב אקדמאים החלוקה קוטבית פחות, ויש יותר גברים במקצועות בדומיננטיות נשית )תרשים 14 ב'( ולהפך. בהוראה בחינוך היסודי והקדם-יסודי מועסקות 11 אחוז מהנשים, לעומת 2 אחוזים מהגברים, ו- 13 אחוז מהגברים עוסקים בפיתוח תוכנה לעומת 4 אחוזים מהנשים. בחלוקה לקבוצות משלחי יד של 20 המקצועות הנפוצים ביותר, 6 אחוזים מהגברים מועסקים בחינוך לעומת 24 אחוז מהנשים, ו- 22 אחוז מהגברים עובדים בתחומי תוכנה והנדסה לעומת 7 אחוזים מהנשים. בתחום העסקים והמשפטים התוצאה שוויונית יותר: 21 אחוז מהגברים ו- 16 אחוז מהנשים מועסקים בתחומים אלו. 21 מתוך 130 משלחי יד, לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה )2011(, חלוקה ל- 3 ספרות.

23 79 יתקוסעת בוטיקו רכש :הדובעה קושב םיירדגמ םירעפ תרשים 14 א'. 20 משלחי היד הנפוצים ביותר בקרב לא-אקדמאים,2015 גילאי מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, סקר כוח אדם )2015(

24 דוח מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות תרשים 14 ב'. 20 משלחי היד הנפוצים ביותר בקרב אקדמאים,2015 גילאי * פרט לחשמל ואלקטרוניקה. מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, סקר כוח אדם )2015( Index of dissimilarity )להלן: מדד השונו ת( הוא מדד רווח לבדיקת הקיטוב המגדרי בשוק העבודה. 22 המדד נע בין 0 )שוויון מוחלט במשלחי היד בין המינים( ל- 1 )אי שוויון 22 הנוסחה לחישוב המדד: הוא שיעור הגברים המועסקים במשלח יד i מבין הגברים המועסקים, ו- הוא שיעור הנשים המועסקות במשלח i מבין הנשים המועסקות, לפי Duncan and Duncan.)1955)

25 81 יתקוסעת בוטיקו רכש :הדובעה קושב םיירדגמ םירעפ מוחלט(. בתרשים 15 מוצג המדד בשנים עבור כלל גילאי 54 30, וכן בחלוקה לפי השכלה אקדמית. ככלל, המדד נמצא במגמת ירידה, כלומר הקיטוב התעסוקתי הולך ויורד. עם המעבר לסיווג החדש של משלחי היד ב חלה עלייה במדד מכיוון שהסיווג החדש כולל פירוט רחב יותר של משלחי יד. הקיטוב בקרב לא-אקדמאים גבוה משמעותית מהקיטוב עבור אקדמאים, אך גם הוא נמצא במגמת ירידה. ניתן לראות כי הירידה עבור כלל האוכלוסייה גבוהה מהירידה עבור כל קבוצה בנפרד, וחלקה נובע מהגידול בחלקם של 23 העובדים בעלי השכלה גבוהה. קיטוב גבוה אינו מעיד דווקא על פערי שכר מגדריים גבוהים יותר. דווקא בקרב לא- אקדמאים, שהקיטוב בקרבם גדול יותר כאמור, פער השכר נמוך יחסית, ולהפך: בקרב אקדמאים הקיטוב המגדרי נמוך יותר, אולם פערי השכר החודשי והשעתי גבוהים יותר. השוני נובע מכך שהפרשי השכר בין משלחי יד אקדמיים גדולים משמעותית מההבדלים בין משלחי יד לא-אקדמיים, והגברים האקדמאים מרוכזים יותר במשלחי יד שנמצאים ברובד העליון של התפלגות השכר. בקרב אקדמאים הירידה בקיטוב אטית יותר, ועם המעבר לסיווג החדש של משלחי היד, שכולל פירוט רב יותר, התברר כי הקיטוב גבוה מכפי שניכר לפני כן. תרשים 15. מדד השונות לבדיקת הקיטוב המגדרי בשוק העבודה גילאי מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, סקר כוח אדם 23 היקף הקיטוב התעסוקתי המגדרי בישראל דומה לממוצע במדינות האיחוד האירופי. בשנת 2006 עמד מדד השונות בכלל האוכלוסייה על 0.55, בדומה לממוצע שהתקבל במדינות האיחוד and( Francesca.)Verashchagina, 2009

26 דוח מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות כדי לבחון לעומק את הקיטוב בקרב אקדמאים ולהתמודד עם השינוי בסיווג משלחי היד שחל ב- 2012, נערכה חלוקה של משלחי היד לארבע קבוצות בהתבסס על Goldin (2015). גולדין חילקה את 100 משלחי היד שהשכר בהם הוא הגבוה ביותר בארצות הברית לחמש קבוצות טכנולוגיה, עסקים, בריאות, מדעים ואחר והראתה שעיקר פער השכר קיים דווקא בתחומי טכנולוגיה ועסקים. מאמרה מראה כי פערי השכר גבוהים במיוחד במקצועות שיש בהם חשיבות לשעות העבודה, ונטען בו שכדי לסגור את פער השכר, שיטות העבודה יצטרכו להשתנות כך שתהיה אפשרות לשעות עבודה גמישות, ויהיה ניתן לחלק פרויקטים לעובדים שונים כדי שהעבודה תהיה תלויה פחות במספר שעות העבודה. לצורך הפרק הנוכחי נערכה חלוקה דומה )אך לא זהה( של משלחי היד, ובוצע שיוך לקבוצות של משלחי היד בשני הסיווגים )לפני 2012 ואחרי שנה זו(. השיוך אינו תואם במדויק בסיווגים השונים, אך מתקרב לכך. חשוב לציין שהבדיקה אינה כוללת את כל משלחי היד, ורוב משלחי היד הנכללים בה הם אקדמיים )רשימת משלחי היד בכל קטגוריה נמצאת בנספחים באתר מרכז טאוב(. ארבע קבוצות משלחי היד הן טכנולוגיה ומדע, עסקים ומשפטים, בריאות וחינוך. כל משלחי היד הנכללים בקטגוריות הם בחלק העליון של חלוקת משלחי היד לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה )בעיקר קטגוריות 2 0 בסיווג הישן ו- 1 3 בסיווג החדש(, לכן הם כוללים חלק קטן יחסית מכלל המועסקים: 41 אחוז מהנשים ו- 38 אחוז מהגברים בשנת עם זאת, בקרב בעלי תואר אקדמי מדובר בשיעורים גבוהים מהמועסקים: 65 אחוז מהנשים ו- 67 אחוז מהגברים. תרשים 16 א' מציג את החלוקה לקבוצות משלחי היד של נשים וגברים אקדמאים בגילי לאורך זמן. בשנת 2015 היו 28 אחוז מהגברים מועסקים במקצועות טכנולוגיים ומדעיים, לעומת 10 אחוזים מהנשים )במקצועות המדעיים היה שוויון, והפער הגדול היה דווקא במקצועות הטכנולוגיים(. אחוז גבוה מהנשים האקדמאיות מועסקות בחינוך 26 אחוז לעומת 8 אחוזים מהגברים ובמקצועות פיננסיים ומשפטיים יש יחסית אחוז גבוה של נשים: 16 אחוז מהנשים ו- 25 אחוז מהגברים האקדמאים. בחינת המגמות לאורך זמן מראה כי שיעור הנשים המועסקות בחינוך קטן מעט, ושיעור המועסקות במקצועות טכנולוגיים ומדעיים לא השתנה. חשוב להזכיר כי מדובר בחלק היחסי מכלל המועסקות, ועם הגידול בתעסוקת נשים גדל גם החלק היחסי של כל קבוצה ביחס לכלל האוכלוסייה, אך ביחס למועסקות לא חל שינוי. בחינת השינוי בחלק היחסי של נשים בקבוצות אלו לאורך זמן )תרשים 16 ב'( מראה כי יש שינוי אטי במרבית הקבוצות. עיקר השינוי חל במקצועות העסקיים ובמקצועות הבריאות. המקצועות העסקיים נהפכו לשוויוניים יותר ואילו המקצועות בתחום הבריאות, שמלכתחילה היה בהם רוב נשי )בעיקר בגלל תחומי הסיעוד והמקצועות הטיפוליים(, נעשו נשיים עוד יותר, בעיקר בגלל הכניסה המוגברת של רופאות לשוק העבודה. במקצועות הטכנולוגיים-מדעיים ובמקצועות החינוכיים כמעט לא חל שינוי ונותר בהם רוב מובהק של גברים )טכנולוגיה( ונשים )חינוך(. לצד הגידול שחל בשיעור המועסקות במקצועות העסקיים חל גידול גם בשיעור העצמאיות. בשיעור הגברים העובדים כעצמאים כמעט שלא חל שינוי משנת 1995 והוא עמד על 17 אחוז בשנת 2015, ואילו שיעור העצמאיות גדל מ- 6 אחוזים ב ל- 10 אחוז בשנת 2015.

27 83 יתקוסעת בוטיקו רכש :הדובעה קושב םיירדגמ םירעפ תרשים 16 א'. התפלגות משלחי יד בקרב אקדמאים גילאי 30-54, לפי משלחי יד מקובצים ומגדר תרשים 16 ב'. חלקן היחסי של הנשים במשלחי יד מקובצים אקדמאים בגילי מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, סקר כוח אדם

28 דוח מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות אם כן אכן ניכר קיטוב מגדרי בשוק העבודה. עם השנים יש התקדמות אטית לשוק עבודה שוויוני יותר, אך השינוי ניכר בעיקר בתחומים ספציפיים. חלקן של הנשים מבין המועסקים בתחומים עסקיים גדל ביחס לעבר, אך במקצועות הטכנולוגיים הנדסה ומחשבים הן עדיין מיעוט ניכר, והשינוי לאורך השנים כמעט אינו מורגש. מיעוט הנשים בתחומים אלו בשוק העבודה הוא המשך ישיר להישגים הנמוכים יותר של נשים במתמטיקה במערכת החינוך, ולשיעור הנשים הנמוך שלומדות לתואר באותם תחומים. כפי שהודגם בסעיף ההשכלה, בתחומי ההנדסה יש גם סימנים לכך שנשים נמנעות מללמוד מקצועות אלו. יתרה מכך, גם נשים שבוחרות לרכוש השכלה גבוהה בתחומים הטכנולוגיים לאו דווקא משתלבות במקצוע זה בשוק העבודה. למשל, מבין הנשים שיש להן תואר במדעי המחשב, שיעור גבוה יחסית אינן מועסקות בתחום )לא כולל תארים בתחום ממכללות אקדמיות לחינוך. נשים הן 26 אחוז מבין בעלי התואר בתחום זה(. 11 אחוז מבוגרות התואר מועסקות בהוראה ו- 23 אחוז עוסקות בענפים אחרים, שיעור הגבוה ב- 14 נקודות אחוז משיעור הגברים בעלי תואר דומה שמועסקים בתחומים אלו )תרשים 17(. משמעות הנתונים היא שגם לאחר סיום התואר האקדמי יש נשירה של נשים מתחום המחשוב. תרשים 17. ענפי תעסוקה לבוגרי מדעי המחשב גילאי 2013, 30-35, באחוזים* * לא כולל בוגרי מכללות אקדמיות לחינוך. מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס מה גורם לתופעת הנשירה מתחום מדעי המחשב? יש סיבות רבות למיעוט הנשים במקצועות טכנולוגיים, חלקן חברתיות, ודרוש מחקר המשך כדי לבחון את הנושא בצורה יסודית אולם להלן יוצג היבט אפשרי אחד.

29 85 יתקוסעת בוטיקו רכש :הדובעה קושב םיירדגמ םירעפ סעיף 1 הראה שנשים מועסקות במשרות חלקיות בשיעורים גבוהים יותר מגברים, וגם בקרב המועסקים במשרה מלאה שעות העבודה של נשים מעטות יותר משל גברים. עם זאת, יש שונות בין משלחי היד השונים המשתייכים לאותם תחומים. השונות גדולה במיוחד במקצועות בתחום הבריאות מספר שעות ההעסקה של רופאים הוא הרב ביותר ואילו פסיכולוגים, לדוגמה, מועסקים מספר שעות נמוך יחסית. תרשים 18 מציג את שעות העבודה הממוצעות לגברים ואת הפער בשעות העבודה בין גברים ולנשים במשלחי היד הנפוצים ביותר לאקדמאים הנכללים בתחומים שהוזכרו לעיל. בכל משלחי היד שעות העבודה הממוצעות של נשים מעטות יותר משל גברים. בתחום החינוך מספר שעות העבודה הממוצע הוא הנמוך ביותר, לגברים ולנשים כאחד, ואילו בטכנולוגיה, מדע ופיננסים שעות העבודה רבות. בחינת ההבדל בין שעות העבודה של גברים ונשים במשלחי היד מראה כי בתחום הטכנולוגיה ההבדל המגדרי בשעות העבודה הוא הנמוך ביותר. במקצועות העסקיים ההבדל בשעות העבודה גדול יותר, והתחום שבו התקבל הפער הגדול ביותר בין שעות העבודה של גברים ושל נשים הוא תחום הבריאות )שיש שונות גדולה בשעות העבודה בין המקצועות הנכללים בו(. התוצאות יכולות ללמד על הסיבה לגידול בשיעור הנשים במקצועות הבריאות תחום זה כולל עבודה במשמרות וכך מאפשר עבודה גמישה, ונראה כי הוא גם מאפשר לנשים המעוניינות בכך לצמצם את היקף המשרה ביחס לגברים. לעומת זאת, במקצועות הטכנולוגיים ההבדל בין שעות העבודה של נשים ושל גברים קטן מאוד, ונראה שאין בהם אפשרות לצמצום המשרה. לצד העובדה ששעות העבודה בתחום ממילא רבות יחסית לשאר העבודות במשק, ייתכן כי נשים נמנעות מלהיכנס לתחום זה.

30 דוח מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות תרשים 18. ממוצע שעות עבודה )גברים( ופער השעות בין גברים לנשים משלחי היד הנפוצים ביותר בקרב אקדמאים בגילי , מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, סקר כוח אדם

31 87 יתקוסעת בוטיקו רכש :הדובעה קושב םיירדגמ םירעפ סיכום ככלל, שוק העבודה בישראל הולך ונעשה שוויוני יותר בהיבט המגדרי. שיעור תעסוקת הנשים ממשיך לעלות, ונשים יהודיות כמעט הגיעו לאותה רמת תעסוקה של גברים יהודים. כמו כן, פער השכר נמצא במגמת ירידה. פער השכר הגולמי עמד בשנת 2014 על 39 אחוז, ורובו מוסבר במאפיינים השונים של נשים וגברים בשוק העבודה. לאחר פיקוח על משתנים שונים, ובמיוחד על ההבדלים בשעות העבודה ובמשלחי היד, פער השכר יורד ל- 13 אחוז. באמידה שנעשתה עבור בני נמצא כי גם הישגים במתמטיקה קשורים לשכר ולפער השכר המגדרי. הפער המגדרי בגילים אלו נמוך יותר מלכתחילה, ולאחר פיקוח על משתנים אישיים של העובדים ועל ציוני בגרות ופסיכומטרי הוא יורד ל- 9 אחוזים לכלל קבוצת הגיל ול- 6 אחוזים לאקדמאים. מבין משתני הציונים, הגורמים שתרמו את התרומה הגדולה ביותר לפער השכר הוא למידה ברמת חמש יחידות במתמטיקה וציון החלק הכמותי בבחינה הפסיכומטרית. בחינת פער השכר לפי משלחי יד וענפים מצאה שונות גדולה. בעוד בתחומי החינוך נמצא פער שכר אפסי, בתחומים כמו רפואה והנדסה פער השכר המגדרי גבוה מ- 20 אחוז. אם כן, נראה שלפחות בחלק ממשלחי היד יש פערי שכר בין נשים לגברים, אבל מרבית הפער נובע משעות העבודה המעטות יותר ומהפערים בתחומי העיסוק, שמתחילים כבר בגיל צעיר. לצד זאת, התוצאה מחדדת את העובדה שהשכר הכולל שגברים מרוויחים בסופו של דבר גבוה יותר. לאור הגורמים שנמצאו משפיעים על פער השכר, נבחן בפרק הקיטוב המגדרי בהשכלה ובשוק העבודה. הנתונים מראים כי בנות מגיעות להישגים נמוכים משל בנים במקצועות ריאליים כבר בלימודים בבית הספר, אף על פי שהישגיהן הכלליים בתעודת הבגרות גבוהים יותר. כמו כן, הן נוטות להרחיב את המקצועות הריאליים בשיעור פחות בהרבה מבנים. מגמה זו יורדת עם השנים אך עודנה בולטת מאוד, ונמשכת גם בלימודים הגבוהים. אף על פי ששיעור הנשים בקרב מקבלי התארים בכל הרמות עומד על מחצית לכל הפחות, ייצוגן במקצועות הטכנולוגיים נותר נמוך )לצד התרחבות שיעור הנשים במקצועות עריכת דין ורפואה(. שיעור הנשים מבין הסטודנטים למדעי המחשב לא גדל כלל ושיעור לומדות ההנדסה גדל, אך הגידול התרכז בעיקר בתחומי הנדסה ביולוגית, כימית וביו-רפואית. הקיטוב המגדרי ניכר גם בשוק העבודה, ונשים עודן מועסקות בשיעורים גבוהים בתחום החינוך ובשיעורים נמוכים מאוד במקצועות טכנולוגיים. אפילו מבין בוגרי מדעי המחשב, שיעור גבוה יחסית של נשים לא ממשיכות לעבוד בתחום. הממצאים מראים כי חלקה של אפליית הנשים בפערי השכר, אם היא קיימת, קטן לעומת חלקם של הבדלים בין המינים בשעות העבודה ובמשלחי היד השונים. כדי להמשיך לצמצם את פערי השכר כדאי אפוא לפעול במישורים אלו. ראשית, יש להגביר את המודעות לתוצאות בחירת מקצוע הלימודים באקדמיה על השכר. במקרים רבים נשים בוחרות במקצועות שאינם רווחיים, וייתכן שעם העלאת המודעות להשפעה הגדולה של הבחירה על השכר הן ישנו את בחירתן. שנית, התרומה של היכולות המתמטיות לשכר, לצד ההישגים הנמוכים יותר של נשים בתחומים אלו כבר מגיל צעיר, מראים כי יש להמשיך בתכניות לעידוד נשים להעמיק במקצועות מדעיים. נוסף לכך, יש צורך בבחינה מעמיקה יותר של השאלה מדוע נשים אינן פונות למקצועות טכנולוגיים, הנחשבים למקצועות יוקרתיים ומניבים שכר גבוה. לאור הממצא

32 דוח מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות שבמקצועות הטכנולוגיים שעות העבודה רבות יחסית הן לגברים והן לנשים, ניתן להניח כי זו אחת הסיבות לרתיעה. אם ההשערה נכונה, ייתכן שאם תינתן לנשים אפשרות לעבוד במשרות בהיקף משרה נמוך יותר הן יפנו למקצועות אלה בשיעורים גבוהים יותר. יש לזכור כי שעות העבודה בישראל רבות, וגברים בישראל עובדים 4 שעות שבועיות יותר מהממוצע ב- OECD. שעות העבודה הרבות יכולות להקשות על הורים לשלב בין עבודה לחיי המשפחה. הריס-אולשק )2015( הראתה כי בקרב 53 אחוז מהזוגות הנשואים האישה היא האחראית העיקרית לטיפול בילדים, ואצל 43 אחוז מהזוגות החלוקה שוויונית. כמו כן, נשים אחראיות בשיעורים גבוהים יותר למרבית עבודות הבית. פתיחת האפשרות לימי עבודה קצרים יותר לגברים ולנשים כאחד, וחלוקה שוויונית יותר של מטלות הבית והטיפול בילדים, יאפשרו לנשים שמעוניינות ומסוגלות לכך להיכנס לתחומים אלו, למצות את יכולותיהן ולצמצם את אי השוויון המגדרי בשכר הכולל.

33 89 יתקוסעת בוטיקו רכש :הדובעה קושב םיירדגמ םירעפ מקורות אנדבלד, מירי ודניאל גוטליב )2013(, מעמדן הכלכלי-חברתי של נשים בישראל , מחקרים לדיון 113, המוסד לביטוח לאומי. בלייך, חיים )2016(, "עוני ואי שוויון בישראל: מגמות ופירוקים", בתוך אבי וייס )עורך(, דוח מצב המדינה 2016 חברה, כלכלה ומדיניות, מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל. גבע, אסף )2015(, על פערי השכר בין גברים לנשים, משרד האוצר. האריס אולשק, רונית )2015(, שילוב עבודה משפחה חלוקת התפקידים במשק הבית, משרד הכלכלה. ההסתדרות הרפואית בישראל )2015(, צוות המשימה לקידום מעמד נשים ברפואה בישראל - דין וחשבון. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה )2001(, שנתון סטטיסטי לישראל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה )2016(, שנתון סטטיסטי לישראל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה )שנים שונות(, סקרי הוצאות לשנים הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה )שנים שונות(, סקרי הכנסות לשנים הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה )שנים שונות(, סקרי כוח אדם לשנים המרכז הארצי לבחינות ולהערכה )2016(, מבחן כניסה פסיכומטרי לאוניברסיטאות - דוח סטטיסטי לשנת זוסמן, נועם ועמית פרידמן )2008(, איכות כוח העבודה בישראל, מאמר לדיון, , בנק ישראל. מזר, יובל ונועם מיכלסון )2010(, פערי השכר בין גברים לנשים במינהל הציבורי בישראל ניתוח בעזרת נתוני חתך ופאנל, מאמר לדיון , בנק ישראל. מזר, יובל ואסנת פלד )2012(, שכר המינימום, התפלגות השכר ופער השכר המגדרי בישראל , מאמר לדיון, , בנק ישראל. נציבות שירות המדינה )2014(, דוח הועדה לקידום נשים בשירות המדינה. קמחי, איל )2012(, "מגמות בשוק העבודה: פערים בשיעורי התעסוקה ובשכר", בתוך דן בן- דוד )עורך(, דוח מצב המדינה חברה, כלכלה ומדיניות , מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל, עמ' קמחי, איל ואריק הורביץ )2014(, החשיבות של היקף לימודי המתמטיקה בתיכון ללימודים אקדמיים ולקריירה העתידית של התלמידים בישראל, נייר מדיניות , מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל.

34 דוח מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות קמחי, איל וקיריל שרברמן )2014(, "מגמות באי שוויון בשכר העבודה בישראל", בתוך דן בן-דוד )עורך(, דוח מצב המדינה חברה, כלכלה ומדיניות 2014, מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל, עמ' ראמ"ה )2015(, מיצ''ב תשע''ה חלק א' מבחני הישגים. ראמ''ה )2014(, פיזה 2012: אוריינות בקרב תלמידים בני 15 במדעים, בקריאה ובמתמטיקה, מבט ישראלי. רגב, איתן )2016(, "אתגרים בהשתלבות חרדים באקדמיה", בתוך אבי וייס )עורך(, דוח מצב המדינה 2016 חברה, כלכלה ומדיניות, מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל. שביב, מרב, מיכל אופיר וילנה קרול )2015(, מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל 2015, אגף תכנון ומדיניות המועצה להשכלה גבוהה הוועדה לתכנון ולתקצוב. Blau, Francine and Lawrence Kahn (2016), The Gender Wage Gap: Extent, Trends, and Explanations, NBER Working Paper Series. Bettio, Francesca and Alina Verashchagina (2009), Gender segregation in the labour market, Root causes, implications and policy responses in the EU, European Commission's Expert Group on Gender and Employment (EGGE). Blinder, Alan S. (1973), Wage discrimination: reduced form and structural pp. estimates, Journal of Human resources, Chamberlain, Andrew (2016), Demystifying the Gender Pay Gap: Evidence. Glassdoor.com from Glassdoor Salary Data, CONSAD Research Corporation (2009), An Analysis of Reasons for the Disparity in Wages Between Men and Women. Duncan, Otis Dudley, and Beverly Duncan (1955), A methodological analysis pp. of segregation indexes, American sociological review, 20.2, Goldin, Claudia (2014), A grand gender convergence: Its last chapter, The pp. American Economic Review, 104.4, OECD (2016), Education at Glance Oaxaca, Ronald (1973), Male-female Wage Differentials in Urban Labor pp. International Economic Review,, Markets

35 91 יתקוסעת בוטיקו רכש :הדובעה קושב םיירדגמ םירעפ נספחים 1. הגדרות ונתונים בעבודה נעשה שימוש בכמה בסיסי נתונים: סקר הכנסות והוצאות: נתוני סקר ההכנסות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שימשו עד שנת בשנת 2012 בוטל סקר ההכנסות ומשנה זו ואילך הנתונים הם מסקר הוצאות. אמנם אפשר היה להשתמש בנתוני סקר ההוצאות לכל אורך השנים, אולם בשנים שהתקיים כלל סקר ההכנסות מדגם גדול יותר מסקר ההוצאות. עוד בנושא המעבר מסקר הכנסות להוצאות ראו בלייך )2016( בכרך זה. מאגר נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: חלק מחישובי פערי השכר והשכלתם של נשים וגברים במחקר זה נערכו על סמך בסיס נתונים ייחודי שנבנה בלמ"ס. הבסיס כולל נתונים על בוגרי מערכת החינוך הישראלית בשנים : ציוני הבגרות והבחינה הפסיכומטרית, השכלה אקדמית ונתונים שונים על ביצועים בשוק העבודה. הבסיס כולל רק את בוגרי מערכת החינוך, ללא אנשים שעלו לארץ לאחר שסיימו ללמוד בתיכון. כמו כן, הוא כולל את נתוני מספר שעות העבודה ממפקד האוכלוסין משנת 2008, היות שנתוני הביצועים בשוק העבודה אינם כוללים מידע זה. לפירוט נוסף על בסיס הנתונים ראו רגב )2016( בכרך זה. בסיס הנתונים כולל את השנה האחרונה שבה למד כל פרט במדגם, ובעזרת נתון זה חושב משתנה הניסיון: מספר השנים שעברו מאז שפרט למד באקדמיה, או השנים שעברו מאז סיום הלימודים בתיכון בצירוף שנות שירות צבאי ליהודים. נתוני בחינת הבגרות כוללים את היקף הלימודים של הפרט בכל מקצוע ואת הציון )מקובצים ברמה של עשר נקודות(. חישוב ממוצע הבגרות והציונים בבגרות במתמטיקה ובאנגלית נעשה בהתאם לחישוב שהיה מקובל בקבלה לאוניברסיטה: לפי מספר היחידות בכל מקצוע, ועבור 4 יחידות במקצוע מוגבר הוספו 10 נקודות לציון ול- 5 יחידות 20 נקודות. באנגלית ובמתמטיקה הוספו 12.5 נקודות ו- 25 נקודות, בהתאמה.

36 דוח מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות תרשים נ' 1. פערים מגדריים בשכר ובשעות העבודה, 2014 לעובדים במשרה מלאה, מדינות ה- OECD * פער השכר המגדרי מוגדר כפער השכר החציוני בין גברים ונשים המועסקים במשרה מלאה ספרד - נתוני 2011; שוודיה וצרפת - נתוני 2012; צ'ילה - נתוני מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב נתונים: ;OECD.stat הלמ"ס, סקר הוצאות )2014(

37 93 יתקוסעת בוטיקו רכש :הדובעה קושב םיירדגמ םירעפ תרשים נ' 2. פערי שכר מגדריים בלתי מוסברים, משלחי יד במיומנות נמוכה* באחוזים, * פערי השכר שאינם מוסברים בתכונות הנצפות של העובדים 0% פער השכר שנמצא אינו מובהק סטטיסטית. משלחי יד במיומנות נמוכה סדרים 3-9 לפי סיווג הלמ"ס )1994(. מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, סקר הכנסות

38 דוח מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות גבר לוח נ' 1. הגורמים המשפיעים על פערי השכר המגדריים, לפי נתוני סקר הוצאות והכנסות תוצאות רגרסיית,OLS גילאי המשתנה המוסבר: לוג השכר )1(: פער השכר בשנת 2014 ללא אף משתנה מסביר )2(: פער השכר בשנת 2014 בפיקוח על המשתנים המסבירים המצוינים מטה )3(: פער השכר בשנת 2011 בפיקוח על המשתנים המסבירים המצוינים מטה )זהה לאמידה בעמודה 2( )4(: פער השכר בשנת 2011 בפיקוח על משלחי יד וענפים ברמת פירוט גבוהה )2 ספרות( כמשתנים מסבירים משתנה מסביר ניסיון 0.133*** 0.036*** *** 0.164*** 0.034*** *** 0.156*** 0.038*** *** 0.394*** - - ניסיון ^ 2 ערבי מהגר שעות עבודה שבועיות )לוג( שבועות עבודה בחודש )לוג( שנות לימוד שנות לימוד ^2 נשוי משלחי יד וענפים: רמת פירוט נמוכה )ספרה אחת( משלחי יד וענפים: רמת פירוט גבוהה )שתי ספרות( שנה קבוע מספר תצפיות *** *** 0.822*** 1.081*** *** *** 11, *** *** 0.932*** 1.101*** *** *** 13, *** *** 0.932*** 1.079*** 0.034*** -0* 0.101*** *** 7, *** 8, R 2 רמת מובהקות: p<0.01 * p<0.10; ** p<0.05; *** מקור: הדס פוקס, מרכז טאוב

המעבר לחטיבה עליונה

המעבר לחטיבה עליונה בס "ד בס "ד בס "ד עיריית אשדוד מקיף ז' הקריה אשדוד התשע "ב בית הספר ביכולת של התלמידים, ומאפשר בכל מסלול לגשת לבחינות הבגרות לפי יכולתו והישגיו הלימודים. בית הספר שכל תלמידי שכבה ט' ימשיכו ללמוד במסגרת

קרא עוד

Bidul

Bidul בידול תעסוקתי ופערי שכר בין גברים ונשים יעל חסון נוגה דגן-בוזגלו 2015 84% 67% פערי שכר בין נשים לגברים הם תופעה כלל עולמית המאפיינת גם את שוק העבודה בישראל. בשנת 2014 שכרן הממוצע של נשים עמד על 67% משכרם

קרא עוד

מגמות בשיעורי תעסוקה

מגמות בשיעורי תעסוקה מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל מדיניות ניירות סדרת מגמות בשוק העבודה: פערים בשיעורי התעסוקה ובשכר איל קמחי נייר מדיניות מס' 1021.07 LABOR MARKET TRENDS: EMPLOYMENT RATE AND WAGE DISPARITIES Ayal

קרא עוד

עמק יזרעאל נתוני המיצ"ב של הרשות המקומית בטווח השנים תשס"ח - תשע"ב דיווח תוצאות מבחני ההישגים בסולם רב-שנתי עמק יזרעאל, דוח מיצ"ב רשותי רב-שנתי תשס"ח-

עמק יזרעאל נתוני המיצב של הרשות המקומית בטווח השנים תשסח - תשעב דיווח תוצאות מבחני ההישגים בסולם רב-שנתי עמק יזרעאל, דוח מיצב רשותי רב-שנתי תשסח- עמק נתוני המיצ"ב של הרשות המקומית בטווח השנים דיווח תוצאות מבחני ההישגים בסולם רבשנתי 1 http://rama.education.gov.il פתח דבר הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך )ראמ"ה( פועלת להטמעת תרבות של "מדידה בשירות

קרא עוד

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין - 2008 חיפה הקדמה תוכן עניינים תכנון אסטרטגי ומחקר בעלון זה מוצגים נתונים על העיר חיפה שמבוססים על נתוני מפקד האוכלוסין שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - הבדלים מגדריים במתמטיקה אפי 2013 סופי_.ppt [Read-Only] [Compatibility Mode]

Microsoft PowerPoint - הבדלים מגדריים במתמטיקה אפי 2013 סופי_.ppt [Read-Only] [Compatibility Mode] חברתי- בין בנים לבנות בהישגים במבחנים מערכתיים בחינת מגמות והתאמת הנתונים למודלים שונים של יואל רפ, בין-מגדריים עינת נוטע-קורן, ענבל רון-קפלן, אימאן עואדיה, ענר רוגל, הדס גלברט, אמג'ד בשארה פברואר 2013

קרא עוד

ההישגים הלימודיים של תלמידים ערבים נחום בלס נייר מדיניות מס' ירושלים, אלול תשע"ז, ספטמבר 2017

ההישגים הלימודיים של תלמידים ערבים נחום בלס נייר מדיניות מס' ירושלים, אלול תשעז, ספטמבר 2017 ההישגים הלימודיים של תלמידים ערבים נחום בלס נייר מדיניות מס' 04.2017 ירושלים, אלול תשע"ז, ספטמבר 2017 מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל מרכז טאוב נוסד ב- 1982 ביוזמתם של הרברט מ' סינגר, הנרי טאוב

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation מערכת החינוך והעיר אילת - בדרך ממצאי הערכה עיקריים אלול תשע"ה, אוגוסט 2015 ל- 2020 מטרות ויעדי מערכת החינוך והעיר אילת ל- 2020 מיצוי משאבי הסביבה והידע חיזוק החוסן הקהילתי "עיר חכמה" חיזוק הקהילתיות קידום

קרא עוד

מערכת החינוך והעיר אילת_מצגת

מערכת החינוך והעיר אילת_מצגת מערכת החינוך והעיר אילת - בדרך ל- 2020 כסלו תשע"ו, נובמבר 2015 מטרות ויעדי מערכת החינוך והעיר אילת ל- 2020 עיר מקיימת עיר תיירות מינוף משאבי וספורט בינלאומית הסביבה והידע אטרקטיבית עיר אקדמית חיזוק החוסן

קרא עוד

<4D F736F F D20E3E5E720ECF7F8EF20E2F0E3E9F85FF1E5F4E95F >

<4D F736F F D20E3E5E720ECF7F8EF20E2F0E3E9F85FF1E5F4E95F > דו"ח מחקר נגישות להשכלה גבוהה בקרב צעירים מהפריפריה החברתית בישראל מאת יריב פניגר, חנה איילון, עודד מקדוסי הדו"ח מוגש לקרן גנדיר מארס 2013 * * ד"ר יריב פניגר, המחלקה לחינוך, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב;

קרא עוד

מספר נבחן / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר

מספר נבחן / תשסג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: דר אבי אללוף חומר עזר מספר נבחן 2002 2003 / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: 29.1.03 שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר: אין שימוש במחשבון: מותר בבחינה 10 עמודים כולל עמוד

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 ניהול הבטיחות לקחים תובנות ואתגרים השפעת השלכות תקנות ארגון הפיקוח על העבודה תכנית לניהול הבטיחות התשע"ג 2013 1 כמה פרטים אמיר 2 השכלה : הנדסת מכונות )B.Sc( מנהל עסקים )M.B.A( הנדסת בטיחות )M.Sc( דוקטורט

קרא עוד

Microsoft Word - ex04ans.docx

Microsoft Word - ex04ans.docx 1 אריאל סטולרמן סטטיסטיקה / תרגיל #4 קבוצה 03 Φ2. ההתפלגות הנורמלית (1) Φ2.2. Φ2.22. Φ1.5 1Φ1.5. Φ0. Φ5 1Φ5 1Φ4.417. Φ 1Φ 1Φ4.417. נתון: ~ 0,1 ( a )להלן חישוב ההסתברויות: 2.22 1.55 Φ1.55 Φ2.22 Φ1.55 1Φ2.22

קרא עוד

תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשע"ד ועדת המינויים המוסדית

תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשעד ועדת המינויים המוסדית תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשע"ד ועדת המינויים המוסדית 1. כללי מטרת הכללים להנהגת דרגות קידום היא לקדם את המעמד האקדמי של המוסדות האקדמיים להכשרת

קרא עוד

התפלגות נורמלית מחודש

התפלגות נורמלית מחודש התפלגות נורמלית בקובץ זה מופיעות שאלות בנושא התפלגות נורמלית שמחליפות את שאלות המאגר ותוספותיו, הקיימות עד כה שאלות אלה יכולות להיפתר מבלי להמיר את ערכי המשתנה לציוני תקן, ומבלי להשתמש בטבלת ההתפלגות הנורמלית

קרא עוד

(Microsoft Word - \372\367\366\351\370 \362\370\345\352.doc)

(Microsoft Word - \372\367\366\351\370 \362\370\345\352.doc) ההתפתחות הדמוגרפית במחוז ירושלים מאת יעקב פייטלסון (סיכום נייר העמדה) מבוא נייר העמדה בנושא מחוז ירושלים הוא ראשון מעבודות שמציגות את ההתפתחות הדמוגרפית בכל מחוז ומחוז במדינת ישראל. מטרת המחקר המוצג בנייר

קרא עוד

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין:

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע  ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: פרופסור חבר: מרצה בכיר: מורה בכיר: מרצה: מורה : דואר אלקטרוני: ד''ר אהרן עמית י' ריבלין,

קרא עוד

rr

rr / המוסד לביטוח ומי מינהל הגמות תביעה לתשלום מענק לחייל משוחרר שעבד ב"עבודה מועדפת (כולל שירות ומי) נדרשת" חובה לצרף לטופס זה צילום תעודת השחרור מצה"ל, או מסמך אחר מן הצבא המעיד על תאריך שחרור משירות חובה.

קרא עוד

גילוי דעת 74.doc

גילוי דעת 74.doc גילוי דעת 74 תכנון הביקורת תוכן העניינים סעיפים 4-8 - 10-1 5 9 מבוא תכנון העבודה התכנון הכולל של הביקורת 12-11 13 14 15 תוכנית הביקורת שינויים בתכנון הכולל של הביקורת ובתוכנית הביקורת מונחים תחילה אושר

קרא עוד

חינוך לשוני הוראת קריאה: נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה?

חינוך לשוני הוראת קריאה:  נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה? חינוך לשוני שפה ערבית סוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה - נקודת מבט של הערכה מפגש לימודי 7.7.2011 אימאן עואדיה מנהלת תחום מבחנים בערבית - הרשות הארצית 2011# 1 מהי? היא הגוף המוביל

קרא עוד

המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דיו ילין

המכללה האקדמית לחינוך עש דיו ילין ירושלים, אייר, תשע"ה למנהלי בתי הספר ולרכזי ומורי המתמטיקה שלום רב אנו מבקשים לעניין אתכם בתכנית " הכשרת מורים להוראת תלמידים ברוכי כישרון במתמטיקה ובמדע ומסגרת לטיפוח תלמידים ברוכי כישרון במתמטיקה ובמדע"

קרא עוד

?????? ???? rtf

?????? ???? rtf 1/8/21 המכללה האקדמית ספיר הנדסה שנה א' תוכנית מעבר ללימודי הנדסה בפקולטה למדעי ההנדסה אוניברסיטת בן גוריון בנגב מטרת התוכנית התחלת הלימודים, ההמשך והשלמת התואר באוניברסיטת בן גוריון בנגב בפקולטה למדעי

קרא עוד

נהג, דע את זכויותיך! 1 עי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד האיגוד המקצועי שלך! מען - הא

נהג, דע את זכויותיך! 1 עי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד האיגוד המקצועי שלך! מען - הא נהג, דע את זכויותיך! 1 איגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען אהא 2 נהג! דע את זכויותיך! אין זה סוד, שמעבידים רבים אינם משלמים את המעט שמגיע

קרא עוד

טופס לסטודנטים שהחלו את לימודיהם תשע"ד התמחות: ביולוגיה טופס בדיקת מצב לימודים נועד לעזור לסטודנט* לעקוב אחר תכנית לימודיו. האחריות על תכנית הלימודים

טופס לסטודנטים שהחלו את לימודיהם תשעד התמחות: ביולוגיה טופס בדיקת מצב לימודים נועד לעזור לסטודנט* לעקוב אחר תכנית לימודיו. האחריות על תכנית הלימודים טופס בדיקת מצב לימודים נועד לעזור לסטודנט* לעקוב אחר תכנית לימודיו. האחריות על תכנית הלימודים היא של הסטודנט בלבד. כל הקורסים הרשומים בטופס הם חובה לימודית. כאשר הסטודנט סיים ללמוד את כל חובותיו הלימודים

קרא עוד

שוויון הזדמנויות

שוויון הזדמנויות מדיניות של הערכת מורים ואיכות ההוראה פאדיה נאסר-אבו אלהיג'א אוניברסיטת תל אביב, מכללת סכנין להכשרת עובדי הוראה והמכללה האקדמית בית ברל 10.11.2010 כנס 1 מכון ואן ליר מדיניות של הערכת מורים: - מטרות ההערכה

קרא עוד

טופס לסטודנטים שהחלו את לימודיהם תשע"ו התמחות: ביולוגיה טופס בדיקת מצב לימודים זה נועד לסייע לסטודנט/ית לעקוב אחר תכנית לימודיו/ה. המעקב והאחריות על ה

טופס לסטודנטים שהחלו את לימודיהם תשעו התמחות: ביולוגיה טופס בדיקת מצב לימודים זה נועד לסייע לסטודנט/ית לעקוב אחר תכנית לימודיו/ה. המעקב והאחריות על ה טופס בדיקת מצב לימודים זה נועד לסייע לסטודנט/ית לעקוב אחר תכנית לימודיו/ה. המעקב והאחריות על השלמת תכנית הלימודים חלה על הסטודנט/ית בלבד! כל הקורסים הרשומים בטופס הינם חובה לימודית )אלא אם נכתב אחרת(.

קרא עוד

מיכפל

מיכפל מיכפל 0222 הוראות התקנה למהדורה 9.78 במהדורה 78.9 בוצעו מספר שינויים טכנולוגיים: שדרוג התוכנה ליצירת דוחות בפורמט PDF שינויים בטכנולוגיית השידור של טופס 102 לביטוח הלאומי במהלך עדכון גרסה זו תתקבלנה מספר

קרא עוד

תמצית סיכום ממצאי הסקר האחד עשר העוקב אחר דעת הציבור על רמת השירות ותפקוד מערכת הבריאות שולי ברמלי-גרינברג, מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל עוקב כבר מאז ת

תמצית סיכום ממצאי הסקר האחד עשר העוקב אחר דעת הציבור על רמת השירות ותפקוד מערכת הבריאות שולי ברמלי-גרינברג, מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל עוקב כבר מאז ת תמצית סיכום ממצאי הסקר האחד עשר העוקב אחר דעת הציבור על רמת השירות ותפקוד מערכת הבריאות שולי ברמלי-גרינברג, מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל עוקב כבר מאז תמר מדינה-הרטום ואלכסיי בלינסקי 1995 אחר תפקוד מערכת

קרא עוד

על נתונייך ירושלים מצב קיים ומגמות שינוי

על נתונייך ירושלים מצב קיים ומגמות שינוי תיירות אורחים ו ירושלים בהשוואה למקומות נבחרים בישראל מאפייני התיירים 99 61% 73% 44% תיירים וישראלים* במלונות בירושלים, 2017-2000 ביקור של תיירים באתרים נבחרים בירושלים*, לפי דת, 2016 הכותל המערבי 16%

קרא עוד

הלשכה המשפטית משרד האוצר אפריל 2015

הלשכה המשפטית  משרד האוצר    אפריל 2015 צוות בריס לרגולציה על שירותים פיננסיים מאי 2016 שירותים פיננסיים להסדרה Middle- Men שירותי תשלום P2P ללא חשש יציבותי נותני אשראי שירותי מטבע עם חשש יציבות אגודות אשראי וחיסכון גמ"חים תכליות עבודת הצוות

קרא עוד

עמוד 1 מתוך 5 יוחאי אלדור, סטטיסטיקאי סטטיסטיקה תיאורית + לוחות שכיחות בדידים/רציפים בגדול מקצוע הסטטיסטיקה נחלק ל- 2 תחומים עיקריים- סטט

עמוד 1 מתוך 5 יוחאי אלדור, סטטיסטיקאי סטטיסטיקה תיאורית + לוחות שכיחות בדידים/רציפים בגדול מקצוע הסטטיסטיקה נחלק ל- 2 תחומים עיקריים- סטט עמוד מתוך + לוחות שכיחות בדידים/רציפים בגדול מקצוע הסטטיסטיקה נחלק ל- תחומים עיקריים- וסטטיסטיקה היסקית; בסטטיסטיקה היסקית משערים השערות, משווים בין קבוצות באוכלוסיה ועוד, אך גם מ ניתן ללמוד הרבה על האוכלוסיה-

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint הסכם קיבוצי 14/7/2016 לעובדים בדירוג המנהלי ובדירוג המח"ר אוגוסט 2016 האם השינויים בהסכמי המסגרת שהסתדרות המעוף עשתה לאורך השנים, שיפרה את שכר העובדים ברשויות המקומיות? 3.6% הסכם מיום 31.01.2001 הסכם מיום

קרא עוד

תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח

תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמח תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח- 1988...5 תקנות שוויון הזדמנויות בעבודה )חובת מסירת הודעה

קרא עוד

ההיבטים הסוציולוגיים של העדפה מתקנת

ההיבטים הסוציולוגיים של העדפה מתקנת אוניברסיטת תל-אביב הפקולטה למדעי החברה החוג לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה סמסטר א+ב תשע"ח סמס' א' יום ג' 12-14 סמס' ב' יום ב' 12-14 פרופ' סיגל אלון (שעת קבלה: בתיאום מראש) salon1@post.tau.ac.il עמיר פרלמוטר

קרא עוד

ההיבטים הסוציולוגיים של העדפה מתקנת

ההיבטים הסוציולוגיים של העדפה מתקנת אוניברסיטת תל-אביב הפקולטה למדעי החברה החוג לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה סמסטר ב' תשע"ז יום ג' 12-16 1041.3796.01 פרופ' סיגל אלון )שעת קבלה: בתיאום מראש( salon1@post.tau.ac.il עמיר פרלמוטר perelmutter@mail.tau.ac.il

קרא עוד

מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' שם קורס אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה קוד הקורס 698 מתכונת סמסטריאלי נקודות זכות אנגלית רמת טרום בסיסי ב' סמסטר

מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' שם קורס אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה קוד הקורס 698 מתכונת סמסטריאלי נקודות זכות אנגלית רמת טרום בסיסי ב' סמסטר מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה 698 נות זכות 699 אנגלית רמת טרום בסיסי ב' 701 אנגלית רמת בסיסי 70 אנגלית רמת מתקדמים א' 107 אנגלית רמת מתקדמים ב' 800 8004 8006 810 מתמטיקה

קרא עוד

בס"ד

בסד ח ס ר ב ה פ ר ש ו ת ל צ ו ר כ י צ י ב ו ר ב מ ס ג ר ת אישור תכניות ב נ י י ן ע י ר תוכן העניינים פ ר ק נ ו ש א ע מ ו ד 2 5 8 2 6 4 מ ב ו א תקציר מנהלים.1.2 2 6 6 3. פירוט הממצאים 2 6 6 3. 1 הפרשות שטחים

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation צמצום עוני: מהבנת הבעיה למרחבי הפתרון פברואר, 2017 אז כמה אנשים חיים בעוני בישראל? כמה אנשים חיים בעוני בישראל? כמה אנשים חיים בעוני בישראל? קו העוני של הביטוח הלאומי )עוני יחסי( 1.712 מיליון 21.7% כמה

קרא עוד

" תלמידים מלמדים תלמידים."

 תלמידים מלמדים תלמידים. " תלמידים מלמדים תלמידים." פרוייקט של צוות מתמטיקה, בית ספר כפר-הירוק איך הכל התחיל... הנהלת בית הספר העל-יסודי הכפר הירוק יזמה פרויקט בית ספרי: "למידה ללא מבחנים- הוראה משמעותית", צוות המתמטיקה החליט

קרא עוד

תעריפי חשכל

תעריפי חשכל 1. יועציםלניהול (מקצועותשונים) תעריפיםלתשלום סוג יועץ עד 318 שקלים חדשים עד 282 שקלים חדשים יועץ 1 יועץ העונה על שלושת התנאים הבאים, במצטבר: בעל תואר מהנדס בעל תואר שני שלישי; 1.1.1. בו שנים בתחום הרלוונטי

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002 שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 00 מדוע יורדת המוטיבציה הפנימית ללמידה? הבדלים בין בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים במוטיבציה פנימית ובמשתנים המקושרים אליה מאת : אורית סטופ-הראל בהדרכת : ד"ר ג'ני קורמן

קרא עוד

הודעה לתקשורת אתר: דוא"ל: פקס: מדינת ישראל ההוצאה הלאומית לבריאות בשנת 2016 הייתה 7.4% מהתמ"ג In 2016, the N

הודעה לתקשורת אתר:   דואל: פקס: מדינת ישראל ההוצאה הלאומית לבריאות בשנת 2016 הייתה 7.4% מהתמג In 2016, the N הודעה לתקשורת אתר: www.cbs.gov.il דוא"ל: info@cbs.gov.il פקס: 0651340 מדינת ישראל ההוצאה הלאומית לבריאות בשנת 016 הייתה 7.4% מהתמ"ג In 016, the National Expenditure on Health 7.4% of GDP ירושלים, כ"ה באב

קרא עוד

נייר עמדה בנושא: האם על המדינה לעודד מעבר של מפעלים ומשקי בית לפריפריה? אם כן, כיצד?

נייר עמדה בנושא: האם על המדינה לעודד מעבר של מפעלים ומשקי בית לפריפריה? אם כן, כיצד? המרכז הבינתחומי הרצליה - בית הספר לכלכלה עבודה מסכמת במסגרת הסמינריון לכתיבת נייר מדיניות כלכלית נייר מדיניות בנושא: הדרכים להגדלת כושר ההשתכרות בפריפריה במטרה להקטין את פערי אי השוויון בין הפריפריה למרכז

קרא עוד

<4D F736F F D20FAF8E2E9EC203220E0F7E520EEE020FAF9F2E1>

<4D F736F F D20FAF8E2E9EC203220E0F7E520EEE020FAF9F2E1> 66-89 ד"ר דרורה קרוטקין אקונומטריקה למתקדמים א' תרגיל מס' 2 תרגיל חזרה על הפלטים.SPSS ו- GRETL, EVIEWS, STATA ) פלט (STATA שאלה נסמן: - q תפוקה k הון - l עבודה generate float lq= log(q) generate float

קרא עוד

מדריך למרצים ומתרגלים 1

מדריך למרצים ומתרגלים 1 מדריך למרצים ומתרגלים 1 תוכן עניינים מדריך למרצים ומתרגלים...1 קבלת סיסמה לתחנת מידע למרצה...3 הוספת חומרי למידה...6 הוספת מורשה גישה לאתר הוספת מטלה קורס...9 לאתר הקורס...11 בחירת בודקים למטלה...17 מערכת

קרא עוד

ריבוי תפקידים, קונפליקט בין-תפקידי והעצמה אצל פעילים קהילתיים משכונות מצוקה בישראל

ריבוי תפקידים, קונפליקט בין-תפקידי והעצמה אצל פעילים קהילתיים משכונות מצוקה בישראל ריבוי תפקידים, קונפליקט בין-תפקידי והעצמה אצל פעילים קהילתיים משכונות מצוקה בישראל ד"ר דורית ברפמן ריבוי תפקידים מקבץ של מצבים במערכת החברתית אשר יש בהם ציפיות, זכויות, מחויבויות ואחריות ( Moen.)et al.,

קרא עוד

23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול

23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול 23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול האקדמי. הנוהל מתייחס לגיוס עובד קבוע, עובד בהסכם אישי

קרא עוד

תנו לשמש לעבוד בשבילכם

תנו לשמש לעבוד בשבילכם תנו לשמש לעבוד בשבילכם 2 2 מהי אנרגיה סולארית? בשנים האחרונות גברה בארץ ובעולם באופן ניכר המודעות לאיכות הסביבה ולשמירה על סביבה אקולוגית נקייה וירוקה יותר, ובעקבות כך גדלה המודעות לפתרונות חלופיים לייצור

קרא עוד

ענף המלונאות

ענף המלונאות 1 מאי 4102 המלונאות ענף תקציר של בגידול החיובית המגמה נמשכה 4102 שנת של הראשון ברביע שיא נשבר 4102 שבשנת לאחר זאת לישראל, תיירים כניסות הנכנסת. בתיירות של בשיעור הראשון ברביע עלה התיירות במלונות הלינות

קרא עוד

ISI

ISI ISI - Web of Knowledge דצמבר 2007 המאגר ה - Knowledge ISI Web of הוא כלי מחקר רב תכליתי המאפשר גישה איכותית למידע אקדמי. הגישה למאגר פתוחה למנויים בלבד ומכל מחשב המחובר לרשת האוניברסיטה. כניסה למאגר ה

קרא עוד

פריון העבודה בישראל דן בן-דוד תקציר מדינת ישראל היא אחת החממות המרכזיות של העולם המפותח ליצירתיות וחדשנות שתי תכונות שהן מרכיבים מרכזיים בהגברת הפריון

פריון העבודה בישראל דן בן-דוד תקציר מדינת ישראל היא אחת החממות המרכזיות של העולם המפותח ליצירתיות וחדשנות שתי תכונות שהן מרכיבים מרכזיים בהגברת הפריון פריון העבודה בישראל דן בן-דוד תקציר מדינת ישראל היא אחת החממות המרכזיות של העולם המפותח ליצירתיות וחדשנות שתי תכונות שהן מרכיבים מרכזיים בהגברת הפריון, שמניע את הצמיחה הכלכלית. למרות זאת, פריון העבודה

קרא עוד

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4>

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4> ניב רווח פסיכומטרי 1 שיעור מבוא נושא סימני החלוקה כולל מספר מושגים שצריך להכיר כמו חלוקה לגורמים או שארית של חלוקה. בבחינה יכולות להופיע שאלות שיעסקו בנושא זה כנושא בפני עצמו, ולעתים הידע בנושא דרוש לפתרון

קרא עוד

שנה א' - מסלול 1 (3 ימים מרוכזים) - סמסטר א'

שנה א' - מסלול 1 (3 ימים מרוכזים) - סמסטר א' שנה א' - מסלול יום - סמסטר א' 13:30-16:00 שער למשפט* עו"ד מיכל אהרוני 10:00-13:30 מבוא למשפט השוואתי ד"ר רונית דוניץ קידר 14:00-16:30 דיני עונשין פרופ' בועז סנג'רו אנגלית רמות טרום בסיסי א'/טרום בסיסי

קרא עוד

אורנה

אורנה רמלה 30 דצמבר 2015 היסטוריה נוסדה במאה השמינית לספירה )718-716( העיר היחידה שנבנתה ע"י המוסלמים בארץ. שוכנת על הציר ההיסטורי - יפו יהודים הגיעו לרמלה לראשונה בשנת 1099 הגיעו יוחנן הקדוש. לעיר ראשוני ירושלים.

קרא עוד

Microsoft Word - 06 Biotechnology

Microsoft Word - 06 Biotechnology הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון חברי הסגל האקדמי דיקן הפקולטה לוי בן ציון פרופסורים לוי בן ציון מור עמרם שהם יובל פרופסורים חברים דנינו דגנית ירון סימה ליבני יואב מרסל מחלוף פישמן אילת קשי יחזקאל שמעוני

קרא עוד

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C>

< A2F2F E6B696B E636F2E696C2FE4E7F8E3E92DE4E7E3F92DEEF9F8FA2DE5ECE5EEE32DEEF7F6E5F22E68746D6C> Page 1 of 5 נתוני האמת: זינוק במספר החרדים שעובדים ומשרתים נתונים מנפצי מיתוסים שמפרסם מוסד שמואל נאמן, מראים כי חל גידול של מאות אחוזים בגיוס לצבא, לשירות האזרחי ובהשתלבות חרדים בשוק העבודה. ח"כ אורי

קרא עוד

סדנת חזון משאבי אנוש

סדנת חזון משאבי אנוש תקשורת חזותית אינפוגרפיקה איך הופכים מידע לאטרקטיבי? מאמן חזותי פיטר מלץ אפריל יולי 2019 מרצה בבצלאל מרצה בבצלאל מאמן חזותי מאמן חזותי 4 סיבות לכישלון בפירסומים )מבחינה חזותית( 51% המלל רב מדי מלל קטן,

קרא עוד

Microsoft Word ArabWomensEmployment-REP-HEB.doc

Microsoft Word ArabWomensEmployment-REP-HEB.doc המרכז לחקר מוגבלויות ותעסוקת אוכלוסיות מיוחדות תעסוקת נשים ערביות בנות 64-18 יהודית קינג דניז נאון אברהם וולדה-צדיק ג'ק חביב המחקר נערך ביוזמתה ובמימונה של קרן פילנתרופית פרטית דמ- 09-527 תעסוקת נשים ערביות

קרא עוד

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 BULD MX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 רקע לאור השינויים והמגמות בעולם העבודה, ביניהם גלובליזציה, דיגיטציה מואצת והתארכות תוחלת החיים, חשוב לבחון את אופן החשיבה שלנו על תעסוקה, קריירה ועל הכישורים

קרא עוד

גילוי דעת 77.doc

גילוי דעת 77.doc *) גילוי דעת 77 ביקורת יתרות פתיחה בגוף בו עורך המבקר ביקורת לראשונה תוכן העניינים סעיפים 4 1 מבוא 12 5 נהלי ביקורת 16 סיכום הביקורת וההשלכות על דוח רואה החשבון המבקר 13 17 תחילה גילוי דעת זה אושר עלידי

קרא עוד

תקנון ועדות קבלה לתואר בוגר אוניברסיטה

תקנון ועדות קבלה לתואר בוגר אוניברסיטה 1 10-02 1. מ ט ר ה: מטרת נוהל זה זה היא לקבוע את תפקידיהן של הוועדה האוניברסיטאית לענייני קבלה ושל ועדות הקבלה הפקולטיות, ואת הרכבן. פרק ראשון: הוועדה האוניברסיטאית לענייני קבלה סמכויות 2. הוועדה ותפקידיה:

קרא עוד

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1 החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ רחוב ירושלים 2, ראשון לציון מכרז פומבי מספר 2/2019 לבחירת רכז נושא התחדשות עירונית במחלקה לעבודה קהילתית בשילוב עם מנהלת בינוי-פינוי-בינוי רמת אליהו החברה הכלכלית לראשון

קרא עוד

טלי גרש

טלי גרש ד"ר דורית תבור דיקן הנדסה כימית פריסת הקורסים ותוכנית הלימודים בהנדסה כימית התמחות תעשייה תהליכית תקף מתש"ע התמחות אנרגיה תקף מתשע"ד עידכון: יוני 0 טל' המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון (ע"ר) קמפוס באר שבע

קרא עוד

בעיית הסוכן הנוסע

בעיית הסוכן הנוסע במרכז חלם היה בור אזרחי חלם באופן קבוע נפלו לבור במרכז הכביש האזרחים שברו ידיים ורגליים וכמובן שפנו למועצת חלם לעזרה התכנסה מועצת חלם והחליטה סמוך לבור יש להקים בית חולים. ניהול עומס בשיטת נידן מגיש: עופר

קרא עוד

אוקטובר 2007 מחקר מס 21 תקציר מנהלים הקמתם של אזורי תעשייה משותפים במגזר הערבי מחמוד ח טיב עמית קורת מכון מילקן

אוקטובר 2007 מחקר מס 21 תקציר מנהלים הקמתם של אזורי תעשייה משותפים במגזר הערבי מחמוד ח טיב עמית קורת מכון מילקן אוקטובר 2007 מחקר מס 21 תקציר מנהלים מחמוד ח טיב עמית קורת מכון מילקן על אודות תוכנית עמיתי קורת מכון מילקן תוכנית עמיתי קורת מכון מילקן מקדמת את הצמיחה הכלכלית בישראל באמצעות התמקדות בפתרונות חדשניים,

קרא עוד

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה המחלקה להוראת המדעים, נעמה בני מכון ויצמן למדע בקרב מבוגרים: בקרב מבוגרים הקביעה מבוססת מעשים/תוצרים/ביצועים. אנשים אלו הוכיחו במעשים/ביצועים/תוצרים פעולות

קרא עוד

מערכת הבריאות בישראל שנה א ppt לפורטל [לקריאה בלבד]

מערכת הבריאות בישראל שנה א ppt לפורטל [לקריאה בלבד] מערכת הבריאות בישראל גולדשמידט לידיה R.N M.A 2012 בריאות בישראל מוסדות משרד הבריאות קופות חולים מוסדות ציבוריים: בתי חולם, מד"א, אגודות מוסדות פרטיים: בתי חולים, שירותי רפואת שיניים שירותי בריאו ת השירותים

קרא עוד

מסמך ניתוח תפקיד מדריך קבוצה במע"ש תעשייתי. מגישות: ציפי בן שמואל מנהלת מע"ש תעשייתי - אקי"ם חדרה דיאנה אטלס מנהלת רש"ת אלווין אשקלון קורס מיומנויות נ

מסמך ניתוח תפקיד מדריך קבוצה במעש תעשייתי. מגישות: ציפי בן שמואל מנהלת מעש תעשייתי - אקים חדרה דיאנה אטלס מנהלת רשת אלווין אשקלון קורס מיומנויות נ מסמך ניתוח תפקיד מדריך קבוצה במע"ש תעשייתי. מגישות: ציפי בן שמואל מנהלת מע"ש תעשייתי - אקי"ם חדרה דיאנה אטלס מנהלת רש"ת אלווין אשקלון קורס מיומנויות ניהול ואבטחת איכות למנהלי מע"ש חדשים 2017 רכזות הקורס

קרא עוד

AlphaBeta מדד AlphaBeta USA Healthcare מתודולוגיה - 1 -

AlphaBeta מדד AlphaBeta USA Healthcare מתודולוגיה - 1 - מדד USA Healthcare מתודולוגיה - 1 - 1. אוכלוסיית חישוב הסיגנל הגדרת האוכלוסייה אוכלוסיית המניות ממנה יורכב מדד USA Healthcare הינה המניות הכלולות במדד Russell 3000 בעת עדכון המדד ("יום החיתוך") והנכללות

קרא עוד

דעת סקרים ואקטואליה דעת הקהל בישראל ותהליך השלום עם הפלסטינים 1 דצמבר 2012 אלה הלר

דעת סקרים ואקטואליה דעת הקהל בישראל ותהליך השלום עם הפלסטינים 1 דצמבר 2012 אלה הלר דעת סקרים ואקטואליה דעת הקהל בישראל ותהליך השלום עם הפלסטינים 1 דצמבר 2012 אלה הלר Public Opinion in Israel and the Peace Process with the Palestinians Ella Heler המכון הישראלי לדמוקרטיה הוא מוסד עצמאי,

קרא עוד

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מספר חודשים, כולל ימי קרב מורכבים, "תפסה" את המערכות התומכות בענף ברמת מוכנות גבוהה. השיקולים של שמירה על נהלים רגילים

קרא עוד

בשיתוף משרד החינוך אגף שח"ר, משה"ח במחוזות דרום, י-ם, ת"א, והמנהל לחינוך הדרוזי והצ'רקסי תכנית תפנית לבגרות ולמניעת נשירה סטארט מסלול עיוני מואץ ושינו

בשיתוף משרד החינוך אגף שחר, משהח במחוזות דרום, י-ם, תא, והמנהל לחינוך הדרוזי והצ'רקסי תכנית תפנית לבגרות ולמניעת נשירה סטארט מסלול עיוני מואץ ושינו תכנית תפנית לבגרות ולמניעת נשירה סטארט מסלול עיוני מואץ ושינוי מבני צומח להגברת הצלחה לימודית ולמניעת נשירה בבתי ספר תיכוניים נוער בסיכון- תלמידים שבכיתה ט' טרם התכנית, היו בעלי ההישגים הנמוכים בשכבה,

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 הקשר בין מנהיגות המנהל של בית הספר לבין הרגשתם של המורים ו תפקודם בכיתה במערכת החינוך הערבית בישראל מאת : מחמוד זועבי בהדרכת : ד"רציפורה שכטמן ד"ר מיכאל כץ עבודת

קרא עוד

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שיתוף פעולה בין מורים שיח טיעוני (ארגומנטציה) בקרב תלמידים

קרא עוד

PO צבי שיר-עברית

PO צבי שיר-עברית בנק ישראל חטיבת המחקר הפרדה מגדרית בבתיספר יסודיים ממלכתייםדתיים צבי שיר* ניירות תקופתיים 4.6 דצמבר 4 בנק ישראל, http://www.boi.org.il *עבודה זו נעשתה בהנחיתו הצמודה של נעם זוסמן. תודתי נתונה לחגי אטקס,

קרא עוד

בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום

בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום דרכון נוכחי וצילום וויזה אחרונה, במידה והייתה. ניתן

קרא עוד

תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשע"ד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר

תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשעד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשע"ד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, 635863 מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר 1 נתון: 1 תלמיד קנה 11 מחברות דקות ו- 4 מחברות עבות,

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - ציפי זלקוביץ ואולז'ן גולדשטיין - מושב 3 [Read-Only] [Compatibility Mode]

Microsoft PowerPoint - ציפי זלקוביץ ואולז'ן גולדשטיין - מושב 3 [Read-Only] [Compatibility Mode] רשת עמיתי מחקר ציפי זלקוביץ "טכנולוגיות מידע במכללות לחינוך", מופ"ת וסמינר הקיבוצים אולז'ן גולדשטיין רשת עמיתי מחקר "טכנולוגיות מידע במכללות לחינוך", מופ"ת ומכללת קיי כנס "מיומנויות המאה ה- 21 בהוראה ובהכשרת

קרא עוד

תכנית לימודים לקורס מורי דרך מוסמכים

תכנית לימודים לקורס מורי דרך מוסמכים החוג לגאוגרפיה ולימודי סביבה החוג לארכיאולוגיה בית הספר לתיירות בישראל תואר ראשון למורי דרך בחוג לגאוגרפיה סביבה ובחוג לארכיאולוגיה ולימודי מטרת התוכנית החוג לגאוגרפיה ולימודי סביבה והחוג לארכיאולוגיה

קרא עוד

Microsoft Word - solutions.doc

Microsoft Word - solutions.doc תחרות גיליס 009-00 הרי פוטר הגיע לחנות הדובשנרייה בהוגסמיד. הוא מגלה, שהכסף שלו מספיק בדיוק ל- סוכריות קוסמים ול- 5 קרפדות שוקולד, או בדיוק ל- 0 קרפדות שוקולד ול- 0 נשיקות מנטה, או בדיוק ל- 45 נשיקות מנטה

קרא עוד

הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות בית הספר לעבודה סוציאלית Faculty of Social Welfare & Health Sciences School of Social Work الكلية لعلوم الرفاه والصحة مد

הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות בית הספר לעבודה סוציאלית Faculty of Social Welfare & Health Sciences School of Social Work الكلية لعلوم الرفاه والصحة مد שנה א' קורסי חובה - סמסטר א סמינר מגמה קלינית טרמה מערכת שעות מ"א - תשע"ח ילד ונוער מנהיגות ושינוי חברתי *נכון לתאריך 3/8/2017 ברית ושיקום משפחה 8-12 אלי זומר 288.4140 מיקי וינברג 288.4901 נינה קורן קריא

קרא עוד

הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנה"ל תשע"ג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים

הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנהל תשעג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנה"ל תשע"ג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים בוועדות. ניתן להקצות סייעת לילדים המצויים תחת קטגוריה

קרא עוד

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל- ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים עברית על הרצף מוגשת ל- דר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: 10.10.2016 מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 הקדמה רכישתה של שפה שניה או זרה היא תופעה לשונית פסיכולוגית,

קרא עוד

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016 שחזור בחינה יסודות הביטוח מועד 2202/21 לפניכם שחזור מבחן יסודות הביטוח מועד 2202/21. השאלות מבוססות על שחזור התלמידים. תודה לכל אלו שתרמו בביצוע השחזור. במידה והנכם זוכרים שאלות נוספות ו 0 או דיוק טוב

קרא עוד

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת לימודי החוג לפסיכולוגיה תואר שני במרכז האוניברסיטאי

קרא עוד

ביעור חומר ארכיוני

ביעור חומר ארכיוני 1 1. מ ט ר ה: מטרת הוראה זו לקבוע סדרים והנחיות לביעור חומר ארכיוני נטול כל ערך. 2. ה ג ד ר ו ת: בהוראה זו: "חומר ארכיוני" כל מכתב, מסמך, כרטסת, דיאגרמה, תרשים, מפה, תצלום, תוית, תיק, תקליט, סרט וכיו"ב,

קרא עוד

מערכת החינוך הפרק סוקר את התפתחות שירותי החינוך בשנים האחרונות. הסקירה מתייחסת לשינויים הכמותיים - תלמידים, מוסדות חינוך ומורים - שחלו בשנים האחרונות

מערכת החינוך הפרק סוקר את התפתחות שירותי החינוך בשנים האחרונות. הסקירה מתייחסת לשינויים הכמותיים - תלמידים, מוסדות חינוך ומורים - שחלו בשנים האחרונות מערכת החינוך הפרק סוקר את התפתחות שירותי החינוך בשנים האחרונות. הסקירה מתייחסת לשינויים הכמותיים - תלמידים, מוסדות חינוך ומורים - שחלו בשנים האחרונות במערכת החינוך בישראל. השנה בחרנו להרחיב מעט את היריעה

קרא עוד

האגף לתכנון אסטרטגי טלפון: פקס: פברואר 2017 יום רביעי כ"ו שבט תשע"ז לקט נתונים ליום המשפחה 2016 בפתח תקווה נכון לתאריך 01/01/

האגף לתכנון אסטרטגי טלפון: פקס: פברואר 2017 יום רביעי כו שבט תשעז לקט נתונים ליום המשפחה 2016 בפתח תקווה נכון לתאריך 01/01/ פברואר 0 יום רביעי כ"ו שבט תשע"ז לקט נתונים ליום המשפחה 06 בפתח תקווה נכון לתאריך 0/0/0 בפתח תקווה יש,868 תושבים. התפלגות התושבים בעיר לפי מגדר מגדר סך אחוז 4% % 00% 066 868 זכר נקבה התפלגות התושבים בעיר

קרא עוד

Microsoft Word - beayot kniya-1.doc

Microsoft Word - beayot kniya-1.doc בעיות מילוליות - בעיות קנייה ומכירה 1.01 סוחר בגדים קנה חולצות בסכום כולל של 1575 ש"ח. הוא מכר 5 חולצות בהפסד של 5 ש"ח על כל חולצה. את שאר החולצות הוא מכר ברווח של 15 ש"ח על כל חולצה. בסך הכול הסוחר הרוויח

קרא עוד

עיריית הרצליה 04/10/2018 אגף המינהל הכספי - ה ג ז ב ר ו ת ת.ד. 1 הרצליה טל פקס' עדכון הסכומים בחוקי העזר להלן רשימת

עיריית הרצליה 04/10/2018 אגף המינהל הכספי - ה ג ז ב ר ו ת ת.ד. 1 הרצליה טל פקס' עדכון הסכומים בחוקי העזר להלן רשימת תוכן העניינים דפים 2-6 7 7 8 אגרת תעודות אישור: פיקוח על כלבים, פיקוח על מכירת מוצרים מן החי: מודעות ושלטים: סלילת רחובות: היטל תיעול: מניעת מפגעים ושמירה על הסדר והנקיון: י-ם 91061 מ. פדלון, ראש העירייה

קרא עוד

התגוננות בפני כוחות האופל

התגוננות בפני כוחות האופל ניהול ידע אישי על רגל אחת 1 סוגי ידע Explicit גלוי Tacit סמוי 5 מה אמר השועל לנסיך הקטן? מה קורה בבתי ספר כשמורים או מנהלים עוזבים? 8 ניהול ידע במערכת החינוך רמת התלמיד )ניהול ידע אישי( רמת המורה )ניהול

קרא עוד

1-1

1-1 1-1 2 ביקורת חשבונות שעור 31- ביקורת מסים התאמות חשבונאיות של יתרות ותביעות ממוסדות ורשויות תקן ביקורת 48 "אישורים חיצוניים" )בעיקר סעיף (. 6 אתיקה במסים תדריך הלשכה לרואי חשבון בדבר "כללי ההתנהגות מקצועית

קרא עוד

<4D F736F F D20E1E9F7E5F8FA20E1F1E1E9E1FA20EEF2F8EBE5FA20EEE9E3F22DF2E1F820E4E5E5E420F2FAE9E32E646F63>

<4D F736F F D20E1E9F7E5F8FA20E1F1E1E9E1FA20EEF2F8EBE5FA20EEE9E3F22DF2E1F820E4E5E5E420F2FAE9E32E646F63> ירון פלד, רו"ח, *CISA הקדמה ביקורת בסביבת מערכות מידע עבר, הווה, עתיד בימים אלה אנו עדים לשינויים מרחיקי לכת ביסוד ההתמחות של ביקורת בסביבת מערכות מידע. ג"ד 66 הנחיות ליישום תקני ביקורת בסביבה של מערכת

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation מה הם הגורמים שקובעים את רמת הפעילות הכלכלית, שער הריבית, רמת המחירים ורמת התעסוקה? הפעילות המשותפת במספר שווקים: פעילות ריאלית שוק הסחורות: CIGX-M עקומת IS (r,) שיווי משק ל פעילות מונטרית שוק הכספים:

קרא עוד

תוכנית הוראה תשע"א, לפי מרצה

תוכנית הוראה תשעא, לפי מרצה מבנה הלימודים תוכנית לימודים במ"א תשע"ג תוכנית לימודים מחייבת למחזור תשע"ג נא לשמור עד סיום הלימודים קורסי חובה של המגמה חובת בחירה קורסי מחקר )ראה פירוט( )ראה פירוט( )חובה לכולם בשנה ב( שיטות מחקר )88

קרא עוד

מדריך להתחלה מהירה Microsoft Project 2013 נראה שונה מגירסאות קודמות, ולכן יצרנו מדריך זה כדי לעזור לך ללמוד להכיר אותו. סרגל הכלים לגישה מהירה התאם אי

מדריך להתחלה מהירה Microsoft Project 2013 נראה שונה מגירסאות קודמות, ולכן יצרנו מדריך זה כדי לעזור לך ללמוד להכיר אותו. סרגל הכלים לגישה מהירה התאם אי מדריך להתחלה מהירה Microsoft Project 2013 נראה שונה מגירסאות קודמות, ולכן יצרנו מדריך זה כדי לעזור לך ללמוד להכיר אותו. סרגל הכלים לגישה מהירה התאם אישית את האזור הזה כדי שהפקודות המועדפות עליך יהיו תמיד

קרא עוד

סדרה חשבונית והנדסית

סדרה חשבונית והנדסית .2 סדרות חשבוניות וסדרות הנדסיות n = 5 טבעי על-ידי כלל הנסיגה: + = an + 3. סדרה מוגדרת לכל n רשמו את ארבעת האיברים הראשונים בסדרה. הסבירו מדוע הסדרה הנתונה היא סדרה חשבונית עולה. מצאו את האיבר ה- 57 בסדרה.

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 בניית תכנית שיווקית מהי תכנית שיווקית? התכנית השיווקית מתארת את הפעולות השיווקיות שעסק צריך לבצע על מנת להשיג את יעדי המכירות שלו. מטרת התכנית השיווקית בניית התכנית השיווקית עוזרת לנו להגדיר את: 1. יעדי

קרא עוד

פקולטה לחינוך מנהל סטודנטים Beit Berl College الكلية االكاديمية بيت بيرل 20/06/2016 י"ד/סיון/תשע"ו ייעוץ וירטואלי הרכבת מערכת )רישום לקורסים( באמצעות

פקולטה לחינוך מנהל סטודנטים Beit Berl College الكلية االكاديمية بيت بيرل 20/06/2016 יד/סיון/תשעו ייעוץ וירטואלי הרכבת מערכת )רישום לקורסים( באמצעות 20/06/2016 י"ד/סיון/תשע"ו ייעוץ וירטואלי הרכבת מערכת )רישום לקורסים( באמצעות האינטרנט שלום רב, לנוחותכם, הרכבת המערכת לשנה"ל תשע"ז תתבצע באמצעות האינטרנט ייעוץ וירטואלי. הרכבת המערכת )רישום לקורסים( תעשה

קרא עוד

תאריך עדכון:

תאריך עדכון: שם ומספר הקורס: תאריך עדכון: דיני ויחסי עבודה - 7430256 סוג הקורס: שיעור 2 שנת לימודים: תשע"ז סמסטר: א היקף שעות: אתר הקורס באינטרנט: ------------ א. מטרות הקורס להקנות לסטודנטים שאינם בעלי השכלה משפטית

קרא עוד