(Microsoft Word - \372\344\354\351\353\351 \344\364\370\343\344 1.doc)

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "(Microsoft Word - \372\344\354\351\353\351 \344\364\370\343\344 1.doc)"

תמליל

1 תהליכי הפרדה הרצאה לב ליבו של כל תהליך ביוטכנולוגי הוא הביוריאקטור. לשלב זה יש מספר תהליכים מקדימים: עיקור. הכנת חומרי גלם ומילוי הריאקטור הכנת מזרע. תהליכים אילו נקראים תהליכי מעלה הנהר ustream. השלב הבא אחרי הביוריאקטור הם תהליכי ההפרדה תהליכי מורד הנהר. downstream התהליכים קשורים להפרדה, ולאו דווקא לחלק הקשור לביוריאקטור. ברוב תהליכי הביוטכנולוגיה, רוב יש מגוון תוצרים ביוטכנולוגים ) הרחבה במצגת מבוא ): תאים שלמים, תוצר חוץ תאי, תוצר תוך תאי bodies) inclusion גופיים קטנים המיוצרים כחלק ממניפולציה גנטית שלנו). שלבי ההפרדה של מוצר ביוטכנולוגי: סינון, סרכוז הפרדה מכאנית ראשונית. אין שינוי של ריכוז או איכות התוצר. בידוד התוצר סילוק על בסיס תכונות פיסיקליות, כלומר שוני מאד גדול בין המוצר למרכיבים אחרים. (תכונות הידרופוביות הידרופיליות, משקל סגולי...). מעלים את רמת האיכות של התוצר. טיהור וניקוי הפרדה מחומרים דומים מאד למוצר שלנו (חלבונים, נוגדנים) יש צורך בתהליכים סלקטיביים מאד (אלקטרו פורזה, כרומטוגרפיה כרומטוגרפית זיקה היא הסלקטיבית ביותר). עיבוד סופי olishing קבלת תוצר בצורה הסופית שלנו ברמת הניקיון המבוקשת תהליכי ייבוש, גיבוש, המסה לפי ריכוז מבוקש (להפצה). הפרדה בכלליות מבוצעת על סמך: גודל צורה מטען קוטבית מבנה מרחבי... שיטות הפרדה: מיצוי, ספיחה, סינון, כרומטוגרפיה, תהליכי ממבראנות, זיקוק, אפיניות ביולוגית, ייבוש ואידוי, שיקוע, גיבוש, אלקטרו פורזה, סרכוז. בקורס שלנו אנו נתרכז בשיטות המכאניות יותר המופיעות בשלבים הראשונים. הפרדה לפי

2 חשיבות ובעייתיות של תהליכי ההפרדה: מורכבות התערובת המתקבלת בסוף התהליך בביוריאקטור. מספר מטבוליטים, תוצרים, מומסים רבים. רגישות תוצרים, H חלבונים, דהנטורציה. טמפרטורה חוזק יוני מיהול אחרים בתערובת. עלול לפגוע בפעילות ביולוגית של לרוב התוצר המתקבל יהיה בכמות קטנה ובריכוז נמוך בהשוואה לחומרים דמיון בין התוצר הרצוי לחומרים אחרים (סוכרים דומים מאד בתכונותיהם, חלבונים) אינטראקציה בין התוצר לחומרים אחרים בתערובת. לעיתים קורה שיש חוסר בידע על תכונות רלבנטיות לביצוע הפרדה. דרישות ניקיון גבוהות לתוצר. בתעשייה הפרמצבטית לעיתים יש צורך ברמות ניקיון של 95% ומעלה. בטיחות. עלות קבלת תוצר ברמת ניקיון גבוהה מאד, כמו בפרמצבטיקה, משמעותה עלות גבוהה מאד..1. מדדים לניקיון: החשיבות של המדדים היא קבלת אומדן כלכלי וכמותי-איכותי לתהליך יחס ריכוז Ratio Concentration ריכוז התחלתי של התוצר/ריכוז סופי של התוצר. חשיבות מרכזית היא חשיבות כלכלית קבלת תוצר בריכוז נמוך יוביל לטיפול בנפחים גדולים מאד ועלויות גדולות, לכן נצטרך לבצע ריכוז של התוצר בשלבים מוקדמים יותר. פעילות ספציפית Secific ctivity כמות חלבון כללית בדוגמא( mg ) /.3 פעילות ביולוגית בדוגמא( u ). החשיבות של מדד זה - קבלת משוב לניקיון נכון ואיכותי של התהליך. עליה בערך המספרי מעידה על רמות ניקיון גבוהות יותר. פעילות ביולוגית היא לא בהכרח של אנזימים. ניתן לראות נוגדנים, פקטורים לרצפטורים ועוד. פקטור ניקוי Purification Factor.4 פעילות ספציפית התחלית של התוצר/פעילות ספציפית של התוצר. החשיבות של מדד זה קבלת מדד לרמת הניקיון של התוצר, בכל אחד ואחד משלבי ההפרדה, והסקה לשלב משמעותי יותר ופחות. ניצולת הפרדה מוגדרת ככמות התוצר שהתקבלה לאחר ביצוע תהליך או שרשרת תהליכי הפרדה ביחס לכמות ההתחלתית. ηc out C/ in ניצולת הוא מאזן מסה ואך ורק מסה. חישוב ניצולת חייב להתייחס למסות (ריכוז * נפח), וזאת נקודה חשובה מאד, מהווה מקור לבעיות רבות.

3 מיון תהליכי הפרדה סינון: סינון רגיל - 1 מ "מ ומעלה. מבוסס על גודל החלקיקים. 1. מיקרופילטרציה הפרדה בין מולקולות (בין חלבונים לסוכרים).µm0.1 µm10. אולטרהפילטרציה סינון ברמה מולקולארית. מסה מולרית. 100,000Da-500Da 3. אוסמוזה ואוסמוזה הפוכה הפרדה של מים ממלחים. 4. ג'ל כרומטוגרפיה הפרדה לפי גודל,. Mw 5. מסיסות: שיקוע על בסיס מטענים. 1. מיצוי הפרדה בין שתי פאזות בעלות תכונות שונות. ספיחה זיקה בין חומר מסוים למצע. 3. מטען חשמלי: אלקטרופורזה הפרדה על פי שדה חשמלי. 1. כרומטוגרפית חילוף יונים ספיחה סלקטיבית על פי המטען החשמלי, שינוי H לשינוי. תכונות יוניות. נדיפות: זיקוק פחות ישים ונפוץ בביוטכנולוגיה. 1. זיקוק מולקולארי.. באמצעותה ניתן הפרדה הכי סלקטיבית שקיימת, - זיקה ביולוגית זיקה ביולוגית/כימית להימנע מהרבה מאד תהליכים אחרים. תהליך זה יכול להיות מאד יקר ולכן לא בהכרח מצדיק את התהליך. משקל סגולי - צינטרפוגה הפרדה על פי משקל החלקיקים אינה אפשרית במידה ואין הבדלים במשקל הסגולי של המרכיבים. ההפרדה מבוססת על הבדלי הצפיפויות בין המרכיבים לממס, ולא (כמו שחשבנו) על בסיס המשקל.

4 הרצאה שבירת תאים מבנה מעטפת תאים שונים חזרה במצגת מההרצאה. חוזק המעטפת ישפיע ישירות על יכולת שבירת התאים שלנו. החוזק מושפע ממספר פרמטרים: הרכב החומרים, דרגת הצלוב, תנאי הגידול של התא, זן התא (חיידק, פטרייה, שמר ). באופן כללי: גרם-< גרם+ <שמר > פטרייה. קיימות שתי קבוצות שיטות עיקריות לשבירת תאים: שיטות

5 מכאניות: שימוש בכוחות גזירה בנוזל ) גרדיאנט מהירויות בתוך נוזל ככלי לשבירת התאים,( סוניקציה הפעלת גלי קול על תמיסה, מתקבלות נקודות בנוזל שבהן יש הפרשי לחצים, ועל ידי כך הורדת נקודת הרתיחה של הנוזל וקבלת בועיות אדי מים בתוך הנוזל, אשר נעות בתמיסה ובגלל אותם הפרשי לחצים הן מתפוצצות ויוצרות גלי הלם אשר יוצרים כוחות גזירה בתוך הנוזל ושבירת התאים. תהליך זה נקרא תהליך קויטציה. בעיה עם שיטה זו היא פירוק או שינוי בתכונות של תוצרים בהם אנו מעוניינים כמו חלבונים או סוכרים ) דהנטורציה ). שיטה זו נפוצה יותר במעבדות ופחות בתעשייה. שימוש בכוחות גזירה במוצק (שבירה כנגד משטח מוצק ( השיטות הנפוצות ביותר היום בתעשייה HPH high ressure homogenizer מעביר נוזל דרך חריר קטן מאד, במהירות גבוהה מאד ומתקבל כוח גזירה גדול מאד בנוזל, הגורם למעיכת התא ושבירתו. יש שילוב של 3 השפעות: אימפקט מעיכה בין זרם החיידקים לבוכנה, כוח גזירה בין שכבות הנוזל וכוח גזירה בין התא לדופן המהגן. בעיה בשיטה היא התחממות המערכת כתוצאה מהחיכוך הרב במערכת. Hetherington משוואת היא המשוואה שנותנת קנה מידה ליעילות המכשיר שנשתמש לביצוע ההימגון. ) משוואה אמפירית ). כדי להשתמש במשוואה צריך לקבוע קודם כל את ערכי K ו- α על סמך ניסוי מקדים. שיטות לא-מכאניות: אנזמטיות ) שימוש באנזים הקיימים בטבע ( שימוש למקרים שבהם התא מוגן היטב על ידי ממברנה/מעטפת. הדרך היחידה לשבור תאים כאילו היא שימוש באנזימים מפרקי קשרים. (לזוזים, או אף שימוש בקומבינציות של מספר אנזימים וסינרגיזם ביניהם ). פיזיות אוסמוליזה שימוש בלחץ אוסמוטי לשבירה. שתי סביבות הצמודות אחת לשנייה ומופרדות על ידי ממבראנה חצי חדירה.לחץ אוסמוטי של תמיסה נקבע על פי מספר המולים שמומסים בה, אין תלות בגודל אך ורק במספר המולים. משוואת ואנט הוף מתארת את זה. מטרת מעבר המים היא שיווין ריכוזים בין שתי התמיסות.

6 כימיות המססה הוספת דטרגנטים ) חומרים פעילי שטח ). מבנה כללי מוכר קצה הידרופובי וקצה הידרופילי, ומפרקים מרכיבים שומניים בממבראנה, ומובילים לשבירתה. לכל דטרגנט יש ריכוז אופטימאלי להמססה אופטימאלית. דרך נוספת היא שימוש בממסים אורגניים טולואן לדוגמא ספיגת החומר לממבראנה גורמת להמסת השומנים וחירור הממבראנה. בעיה בשיטה זו היא הפרדת החומר האורגני משאר המרכיבים. מדדים לבדיקת יעילות שבירת תאים:

7 τ w d w ρ

8 הרצאה 3 הסתכלות על הביטוי לערך קבוע הזמן להומוגינייזור, מראה כי ערכו של α צריך להיות שלילי על מנת לקבל תוצאה הגיונית מבחינה פיזיקאלית. טחנת כדורים מיכל מסתובב, עם תאים בתוכו, המכיל כדורים מפעיל כוחות השוברים את התאים. כתוצאה מהפרשים נקודתיים ניתן לקבל תופעת קויטציה, אך הפעולה העיקרית ש למכשיר זה, היא כתישה של התאים. גודל הכדורים משתנה בהתאם לגודל התאים שאנו רוצים לשבור. טחינה רציפה: אימפלר דיסקים שמרימים את הכדורים וגורמים להפלתם וריסוק התאים. גם במכשיר זה ניתן לבצע אנליזת מימדים ולקבל אומדנים לגבי ערכו של τ שימוש במשוואת הטרינגטון.

9 .1 צורות יישום של תהליכי שבירת תאים: הימגון מנתי כל מערכת לשבירת תאים, לא בהכרח מהמגן. עד עכשיו הסתכלנו על D שהתייחס על אחוז השבירה של תאים במעבר במערכת, מעכשיו נסתכל על ערך K, כביטוי של התאים השורדים במערכת (שבר התאים השורדים). f c k. כאשר אנו מבצעים 0 c מעבר חוזר דרך המכשיר, ערכו של K נשמר אם במעבר הראשון העברתי 100 תאים וערכו של %, 50 K נשארו 50 תאים, במעבר חוזר ישרדו 5 תאים, וכן הלאה. ערכו של K קבוע למכשיר. ומתקבל כי C. מושג חדש: ספיקה ממוצעת כאשר מבצעים C f, n 0 k n מספר מעברים בהומוגנייזר, שהכנסנו עד ליציאתו, בתהליך מנתי, הספיקה הממוצעת תהיה כמות הנוזל אחרי כל המעברים שדרשנו W. F n - הימגון מנתי עם סחרור באמצעות הוספת מיכל לפני המהגן, משתנה ריכוז התאים השלמים הנכנסים אליו, ובמקביל עולה מספר התאים השבורים במיכל. הביטוי למעקב.. אחר מה קורה במיכל:. נפח תרחיף לאחר אינטגרציה: התאים הכולל ו- t זמן הפעלה כולל. הימגון רציף עם תחזיר אותה מערכת כמו מערכת, בנוסף יש הזרמת תאים שלמים בצורה רציפה למיכל ויציאת תאים שבורים ושלמים מחוץ למערכת..3 שמירה על קצב כניסה וקצב יציאת הנפחים תשמור על מצב עמיד, ונוכל לעבוד באופן רציף. ניתן לשלוט על יחס זרם התחזיר לזרם היציאה, ועל ידי כך לשנות את ריכוז

10 התאים השבורים לאחר המהגן. מאזן מסות ותאים על המערכת: כאשר: נסכם את התהליכים עד כה: הרצאה 4 תהליך שיקוע מסיסות של חומרים מולקולות של מומס הבאות באינטראקציה עם הממס, ליצירת קשרים. אינטראקציה ון דר ואלס, אנו מדברים על קשרי מימן, כאשר מדובר על חלבונים ומים, הידרופובית. בממסים אורגניים, לרוב נראה קשרים הידרופוביים. בתהליך שיקוע אנחנו רוצים "להפריע" לקשרים שנוצרו בין הממס למומס על מנת לשקע את המומס. לדוגמא: הכנסת חומרים שיתחרו/יגנבו את מולקולות המים מהמומס השני, כמו מלחים. 1. פולי-אלקטרוליטים שרשראות פולימריות טעונות, לרוב פוליסוכרים.. שינוי.H.3 שינוי טמפרטורה-גורם לדהנטורציה ושיקוע. 4. כדי למנוע הפרעה לתהליך מסוים לפעמים אנחנו רוצים לסלק חומצות גרעין מתמיסה, סטרפטומיצין יעיל לפעולה זו.

11 עקרון השיקוע על ידי מלחים מפורט במצגת. מסיסות החלבון בתמיסת מלח יורדת עם עליית ריכוז המלח באופן לוגריתמי. קיימת גרסה נוספת לגרסת,cohn אשר מתייחסת לחוזק היוני של התמיסה ולא לריכוז המולרי ( M של שמלח בתמיסה. דוגמא לחישוב חוזק יוני: ) אמוניום סולפט שיקולים בבחירת סוג המלח: יעילות אניון, יעילות קטיון, מסיסות בתמיסה, קיום הפרש צפיפויות בין המלח לחלבון ) לתהליכי הפרדה עתידיים ), השפעה על,H עלויות. במקרה שיש לנו מספר חלבונים שונה בתמיסה, יכולה להתקבל התנהגות שונה באינטראקציה עם תמיסת מלח ושינוי ריכוזיה. הוספה ש לאמוניום סולפת יכול להתבצע על ידי הוספת תמיסה, אך זה יוביל למיהול ושינוי ריכוז אפקטיבי של החלבון, עדיף להוסיף את המלח בצורת מוצק, ואז שנוי הנפח הוא אפסי. שיקוע על ידי H מבוסס על נקודה איזו-אלקטרית. לכל חלבון יש נקודה איזו-אלקטרית שלו, ולכן שיטה זו יותר נוחה. שיקוע על ידי הוספת ממס גרוע עקרון הקטנת נפח, ליצירת אגרגטים של החלבון. יש סכנת דה- נטורציה, עדיף לבצע בטמפרטורה נמוכה, יש קשר בין משקל מולקולארי של החלבון לכמות הממס שמוסיפים. שיקוע על ידי שינויי טמפרטורה דה-נטורציה ) על מנת להפטר מחלבונים ). הקינטיקה מתנהגת. לפי משוואת ארניוס. שיקוע על ידי הוספת פולימרים הקטנת נפח אפקטיבי של התמיסה, צריך שיהיו בעלי מסיסות גבוהה. נהוג להשתמש בפולי-אתילן-גליקול.PEG ניתן גם להשתמש בפולימרים טעונים מנגנון הפעולה שלהם הוא יצירת קומפלקס בצורת גשר בין מולקולות חלבון ליצירת אגרגט השוקע, הבעיה היא להפטר מהפולימר לאחר מכן. הוספת ליגנד לתמיסה וקישורו לחלבון יכולה להוביל לאותה תוצאת שיקוע.

12 שלבי השיקוע: 1. שלב הנוקלאציה הופעת חלקיקים קטנים של מוצק בתוך התמיסה.. גידול החלקיקים עקב התנגשויות בין החלקיקים, הצמדות ותחילת שקיעה. ריכוז המומס תלוי בקצב ההתנגשויות וההצמדות של החלקיקים הבא לידי ביטוי במשוואה הבאה: Dמקדם הדיפוזיה.. d קוטר החלקיק. פתרון המשוואה הוא: במקרה שבמערכת שלנו נוסיף אלמנט ערבוב או זרימה מוגברת ) לשיקוע מיטבי ), המשוואה נראית: פלוקולציה שקיעה של הגושים לקרקעית. ערבול במקרה כזה יכול לפגוע על ידי שבירה של הגושים..3 C D הרצאה 5 שיקוע חופשי וסרכוז ) צנטריפוגה ). שימוש בהבדלים פיזיקאליים על מנת להפריד בין חומרים שונים ) צפיפות לדוגמה ). בסיס פיזיקאלי כמאפיין תכונות הצנטריפוגה, ואלמנט אשר יכוון אותנו בתכנונה. נסתכל על חלקיק הנופל בתמיסה: הכוחות הפועלים עליו הם: כוח המשיכה. 1. כוח ציפה.. כוח הגרר מקביל לכוח החיכוך שיש בין משטחים מוצקים כוח החיכוך בין החלקיק 3. לשכבות הנוזל העוטפות אותו. פונקציה של מהירות החלקיק. החלקיק נמצא בתרחיף, ככל במקביל פועל עליו כוח ציפה המתנגד לתנועה זו, ומתחיל תנועה כלפי מטה, שהתנועה כלפי מטה מתגברת כוח הגרר גדל, עד למצב שמתקיים שוויון בין כוח הגרר וכוח הציפה לכוח הגרוויטציוני. בשוויון זה תאוצת החלקיק שווה לאפס. כוח הציפה הוא מסת החלקיק לחלק לצפיפות החלקיק כפול צפיפות המים. מקדם הגרירה של גוף בנוזל הוא תלוי במספר פרמטרים: 1. שטח ההיטל של החלקיק בכיוון הנפילה ) שטח היטל ). מקדם הגרר תלוי בסוג הזרימה שיש במערכת ) למינרית או טורבולנטית לפי מספר ריינלודס ( הוא נקבע בצורה אמפירית. בזרימה טורבולנטית ) ריינולדס גדול מ- 000 ( ערכו של המקדם נשאר קבוע,(0.4CD) בזרימה למינרית ) ריינלודס קטן מ- 1 ( יש תלות ליניארית מסוימת ) בגרף.(4/ReCD Log ההתייחסות במשפטים האחרונים היא לגוף כדורי, במקרה ששטח הפנים של החלקיק הנע שונה מכדור, צריך לחשב מספר ריינלודס אמפירית. דברנו על 3 כוחות הפועלים, ועל פי החוק השני של ניוטון נוכל לסכום אותם ולהשוות ל- ma, ומכאן לחלץ את תאוצת החלקיק. כמו שאמרנו תאוצה קיימת רק בתחילת התהליך, לאחר פרק

13 זמן קצר כרעו של dv/dt שווה לאפס. השיקוע של חלקיק מסוים. מעכשיו נתמקד בחלקיק כדורי ) בזרימה למינרית ): פיתוחים מתמטיים של המשוואה ייתן לנו את מהירות לאחר המשך פיתוחים מתמטיים ומספר הצבות במשוואות מקבלים את משוואת סטוקס. הדבר שחשוב להבין שהכוח המניע של חלקיק בתמיסה, הוא הפרש הצפיפויות בין החלקיק למנוזל!!!! אינטואיטיבית אנחנו אומרים כי מהירות השיקוע תלוי רק בגודל החלקיק, וזה נכון חלקית יש תלות גם בקוטר אבל יש תלות חזקה בהפרש הצפיפויות. מה קורה לחלקיק בצנטריפוגה? נסתכל על צנטריפוגת סלים. המבחנה שמסתובבת הופכת להיות אנכית לציר הסיבוב, מהירות הנפילה שווה: במרחק מסוים (r) מציר הסיבוב במהירות סיבובית מסוימת.(Πfώ). v ω D ( ρ ρ ) ω R 18µ v g ω R g קיים ערך מסוים Z שהוא Relative :Centrifugal Force wr Z RCF.. g wt במהלך הצנטרפוגציה הרדיוס מציר הסיבוב הולך וגדל, ולכן מהירות השקיעה שלו הולכת וגדלה. התמודדות עם שינוי הרדיוס כתלות בזמן תבוצע על ידי אינטגרציה, ומקבלים כי: ln מכאן ניתן לדעת את משך הזמן לשיקוע חלקיק. R g R g 1 שיקוע חופשי בתהליך רציף (טיהור שפכים) שיקוע של חלקיק הנכנס לצינור ריבועי בספיקה נתונה, אנו רוצים שיושקע עד קצה התעלה. החלקיקים מפוזרים בכל שטח הפנים של התעלה, החישובים יבוצעו על פי החלקיק שייקח לו הכי הרבה זמן עד לשיקוע, W -רוחב H -גובה כלומר הנקודה הכי גבוהה בתעלה. Q -ספיקה s L -אורך W*L h Q -ספיקה באגן הקריטי החלקיק ישהה בו הזמן פרק tcl/ h הוא: H/ s L/ h עבור המקרה הגבולי, כדי שהחלקיק ישקע צריך להתקיים: ניתן לרשום את מהירות הזרימה כספיקה הנכנסת חלקי שטח חתך הזרימה: h Q/H*W

14 ומתוך הצבה מגיעים למהירות השקיעה של החלקיק הקריטי: Q/W*LQ/s או,Q*s כלומר הספיקה המקסימאלית אשר מאפשרת הרחקה מלאה של חלקיק עם מהירות שקיעה שווה או גדולה מ- s שווה למהירות השיקוע כפול שטח הפנים של המשקע. דוגמא:יש להרחיק חלקיקים בעלי צפיפות של 1.0 גרם לסמ"ק וקוטר של 150 מיקרון מנוזל בעל צפיפות של 1 גרם לסמ"ק וצמיגות דינאמית של 1.1 סנטיפואז, במיכל בעל נפח של 50 ליטר אשר היחס גובה לקוטר הוא 1.5. יש להעריך את הזמן הנדרש לשיקוע חופשי של החלקיקים. תשובה:מחשבים את מהירות השיקוע של החלקיקים לפי נוסחת סטוקס: d (0.015cm) gr cm cm g *( ρs ρ)* g *(1.0 1) * * µ gr 18*(0.011 ) cm sec sec cm*sec מוודאים שבאמת נמצאים באזור סטוקס :Re<1 3 * d * ρ 0.015cm*0.0cm / sec*1gr / cm Re 0.03< 1 µ 0.011gr / cm*sec מחשבים את גובה המיכל מתוך ידיעת הנפח והיחס בין הקוטר לגובה: H H * d H. 3 cm d π * 4 H 1. 5 d * H π * H ( ) * H 50 * 10 3 cm t H g מחשבים את הזמן ע"י חלוקה של הגובה (הדרך) במהירות השקיעה: 5.3cm cm 0.0 sec 400sec 40 min פרמטרים המאפיינים צנטריפוגות: Z ω * R g 4* π * N g * R W- המהירות הסיבובית R- רדיוס הסיבוב (המרחק מהציר לדופן), N -מס' סיבובים לשנייה

15 Z- היחס בין תאוצת הצנטריפוגה לתאוצת הכובד או פי כמה גדולה תאוצת הצנטריפוגה מתאוצת הכובד (שיקוע חופשי) שטח אקוויוולנטי תיאורטי (Σ) שטח החתך של מיכל שיקוע חופשי שהיה מפריד חלקיקים בגודל הנתון באותה ספיקה כשל הצנטריפוגה כאשר מהירות השיקוע שלהם היא g (גרביטציונית). זהו נתון המאפיין את הצנטריפוגה (גיאומטריה ומהירות סיבוב) ולא את התרחיף. Q Σ g לכל סוג צנטריפוגה יש חישוב שונה של פרמטר זה הרצאה 6 צנטריפוגות תעשיות: צנטריפוגה טובולרית Centrifuge Tubular Bowl גליל מסתובב. התערובת מוזנת על ידי צינור במרכז הצנטריפוגה. הנוזל יוצר טבעת על דופנותיה. התרחיף מוזן באופן רציף, ויש שתי תופעות: עליית התרחיף כלפי מעלה, שקיעת חלקיקים לכיוון הדופן. ובנוסף כתוצאה מהכוח הצנטריפוגלי נוזל צלול יוצא מלמעלה. המטרה שלנו בתכנון הצנטריפוגה היא לוודא כי כל החלקיקים יישארו בתמיסה. בצנטריפוגה זו ניתן להפריד גם נוזלים בעלי צפיפויות שונות, ולא רק מוצק מנוזל. במקרה זה יש פתחי יציאה שכבה אחת הקרובה לדופן ) צפיפות גבוהה יותר ( ושכבה שנייה בעל צפיפות נמוכה יותר בכיוון מרכז הצנטריפוגה. כל פתח ינקז שכבה אחת. נפתח את משוואות הצנטריפוגה: סיגמה הוא הערך שבאמצעותו נקבע האם להשתמש בצנטריפוגה או לא. סיגמה הוא ערך קבוע עבור רדיוס, נפח, מהירות סיבוב מסוימת. אין אפשרות לשנות את תכונותיה לאחר הרכישה. צורת ההצגה של סיגמה יכולה להשתנות, היא לא בהכרח נראית כמו בצד שמאל. כאשר ω t d Q dr dt ω * π * N max t d * ( ρs ρ ) * ω r 18 * µ 18* µ * ln *( ρ ρ )* ω s d * ω Σ R g * ln r R r *( ρs ρ ) _ * ω * 18* µ R ln r, Q Σ * g : Π*(R -R 1 )*l.1

16 כשאין אינפורמציה על עובי שכבת הנוזל או כשהעובי קטן עושים קירוב : ( R 0 i Ro ln R R i ) R ומציבים בנוסחה של Q, כאשר R 0 ו- R I הינם המרחקים מציר הצנטריפוגה אל שכבת הנוזל ואל קצה המיכל (השכבה הקרובה לדופן). תכונות הצנטריפוגה: אפשרויות הפרדה : Liquid-Liquid, Solid-Liquid, Solid-Liquid-Liquid חצי רציפה, אנכית הפרדת חלקיקים µm עד 10% מוצקים בתערובת הפרש צפיפויות מינימאלי 3% מהירות סיבוב גבוהה יחסית (כ ) rm לצנטריפוגה תעשייתית עלות נמוכה לרכישה עלות נמוכה יחסית לתחזוקה קלה לניקוי ניתן לבצע סטריליזציה יתרונות וחסרונות: יתרונות עלות שימוש נמוכה פעילות הפרדה מהירה טווח רחב של מודלים המאפשרים גמלון זמן ניקוי קצר קל ופשוט לתפעול עמיד בטמפרטורות גבוהות חסרונות יעילות נמוכה עבור תערובות בעלות אחוז מוצקים גבוה הגבלה על ביצוע צנטריפוגה בזמן הגברת קצב ההזנה עקב עיבוי שכבת המוצקים יעילות נמוכה בעבודה בקנה מידה רחב עקב הגבלה באגירת מוצקים נדרש ניקוי ידני

17 Basket Centrifuge צנטריפוגת סל הזנה מהחלק העליון, מבנה דומה לטובולרית. אופן האיסוף שונה במקצת. Multibowl Clarifier centrifuge סדרה של גלילים קו-צנטריים, אשר מסתובב יחדיו. התרחיף נכנס אל הגליל בעל הקוטר הקטן ביותר. בתא הראשון יישקעו החלקיקים הגדולים ביותר, מה שלא שקע יעבור אל הגליל השני, בעל קוטר גדול יותר, בו יישקעו חלקיקים בעלי קוטר קטן יותר. אנו מקבלים בשיטה זו יכולת לפרקצונציה של התמיסה. ניתן גם להשתמש בה כמנקה והצללה של תמיסה. מבחינת המבנה שלה קשה יותר לתחזק ולנקות אותה, יקרה יותר, כבדה יותר ) סיבוב נמוך יותר ). צנטריפוגת דיסק centrifuge Disk-tye בנויה ממערך דיסקים היושבים אחד על השני ) חרוט קטום כמו חצאיות היושבות אחת על השנייה ). במרכז יש את צינור ההזנה, התרחיף נכנס בתחתית הצנטריפוגה. גם פה יש כוח מניע אחד בכיוון היציאה ) במעלה הדיסקים כלפי מעלה ), וכוח נוסף הדוחף את החלקיקים אל הפריפריה. בשיטה זו אנו מקטין את מרחק השקיעה של החלקיק, במקביל להגדלת שטח הפנים לשיקוע החלקיקים---> יעילות גבוהה מאד. צנטריפוגה תעשייתית...3 זה. מורכבת מקערה שמכילה אוסף דיסקים בצורת חרוט קטום המורכבים זה מעל הדיסקים ממוקמים במרחק mm 0.5 ביניהם. הזנת החומר שמיועד להפרדה מתרחשת דרך צינור שממוקם בציר הסיבוב של הקערה. החומר המוזן מוזרם כלפי מטה בצינור ואחרי יציאתו מהצינור זורם כלפי מעלה בגוף הצנטריפוגה. הכוח הצנטריפוגלי דוחף את המוצקים לקצוות הדיסקים לכיוון האזור המיועד למוצקים. בעוד הנוזל ממשיך לזרום כלפי מעלה ויוצא מפתח הנמצא בראש הצנטריפוגה. ישנן צנטריפוגות בהן פליטת המוצקים היא אוטומטית, מתאים, וכאלו הדורשות ניקוי ידני. דרך נחירים בקוטר בצנטריפוגה עם פליטת מוצקים אוטומטית, כתלות באופי התהליך ובאחוז המוצקים. ניתן לווסת את תדירות הניקוי

18 בדגמים מסוימים כאשר המקום שמיועד למוצקים מתמלא הפתחים נפתחים ומתרחש פינוי של המוצקים. g Q max d g * *( ρs ρ)* g 18* µ * Π* ω * n*cot( θ ) *( R 3 R 3) 3* g o 1 * Π* d *( ρs ρ)* ω * n*cot( θ ) Qmax * 18* µ Σ * Π* ω * n*cot( θ )*( R 3 R 3 ) 3* g o 1 QΣ* g R 3 o R Ro המרחק מהציר עד דופן הצנטריפוגה R1- המרחק מהציר עד הכניסה לתאים n מס' הצלחות (דיסקים) O- הזווית של התאים יתרונות רזולוציה גבוהה של הפרדה. ניתן להפריד חלקיקים שנמצאים בריכוז נמוך בנפח גדול של נוזל. ניתן להפריד בין נוזלים בעלי צפיפויות שונות. הצנטריפוגה מתאימה לשיטות ביוטכנולוגיות. חסרונות עלות השימוש בצנטריפוגה זו גבוהה ביחס לשימוש בצנטריפוגות אחרות. המוצקים המופרדים מכילים כמות גדולה של נוזלים. בזמן ההפרדה נוצרים גושי משקע שיכולים לסתום מרווחים בין הדיסקים ופתחי יציאה של החומרים המופרדים. קשה לנקות את הצנטריפוגה. 3. centrifuge Decanter צנטריפוגת שבלול שימושית לסילוק פסולת ) איכות סביבה ). יש חלוקה לאזור רטוב ואזור יבש ) בקרבת החלק הקוני ), בו יש משקע מוצקים עם פחות נוזלים. המוצקים אינם יבשים לחלוטין. התערובת (מוצקים ונוזלים) מוזנת למיכל באופן רציף דרך צינור המצוי במרכז הבורג.

19 המיכל מסתובב במהירות גבוהה, כך שנוצר כוח צנטריפוגלי הפועל על התערובת וגורם לה להיצמד לדפנות המיכל. בגלל ההבדל בצפיפויות של הנוזל וחלקיקי המוצק, מתקבלות פאזות: פאזת המוצקים, בעלת הצפיפות הגבוהה יותר, צמודה לדפנות המיכל. פאזת הנוזלים, בעלת הצפיפות הנמוכה יותר, מיצוייה מעל לפאזת המוצקים..1. פעולת המתקן גורמת לכך שהנוזל יוצא מהפתח בצידו הרחב של המיכל ואילו המוצק יוצא מפתח המצוי בצידו הצר של המיכל, בצורה זו מתקבלת הפרדה בין חלקיקי המוצק והנוזל. יציאת הנוזל מתאפשרת רק מהפתח המצוי בצידו הרחב של המיכל (האזור הרטוב ראו תמונה בעמ' הבא) וזאת משום שהכוח הצנטריפוגלי גורם לכך שפני השטח של פאזת הנוזלים ימצאו במקביל לציר הסיבוב של המיכל. בנוסף גובה פתח היציאה של הנוזלים אשר קובע את עובי שכבת התערובת וכן צורת החרוט של המיכל, אינם מאפשרים לתערובת להגיע לאזור הצר של החרוט, כך שמתקבל באזור זה קטע "יבש". חלקיקי המוצק שנצמדו לדפנות המיכל מוסעים באופן רציף, ע"י בורג שנע במהירות שונה ממהירות המיכל, דרך הקטע היבש (בו הם עוברים ייבוש נוסף) אל הקצה הצר של המתקן שם מצוי פתח היציאה למוצקים. פרמטרים המשפיעים על התהליך הפרש המהירויות בין המיכל והבורג, צריך להיות מותאם לסוג המוצק אותו מעוניינים להפריד. למשל, כאשר המוצק "רך" יחסית, הפרש המהירויות צריך להיות קטן יותר וזאת בכדי למנוע את שטיפתו מהמיכל יחד עם הנוזל. בהתאם למטרת ההפרדה (טיהור נוזלים או ייבוש מוצקים) נקבע את היחס בין אורך המיכל לבין קוטרו. ככל שהקטע היבש ארוך יותר ניתן יהיה להזין ספיקה קטנה יותר אבל המוצקים שיתקבלו יהיו יבשים יותר, ולכן כאשר המטרה היא ייבוש מוצקים נשתמש במיכל ארוך יותר ובעל קוטר צר יותר. כאשר המטרה היא טיהור נוזלים (אין חשיבות לאזור היבש) נעדיף להשתמש במיכל קצר יותר ובעל קוטר רחב יותר על מנת להגדיל את ספיקת הנוזל..1.

20 3. ספיקת הכניסה תלויה בקוטר המיכל, הפרש המהירויות בין הבורג והמיכל, וכן מהמרחק שבין כל סיבוב של הבורג. יתרונות המתקן מאפשר הפרדה רציפה של חלקיקי מוצק מתוך תערובת נוזלים, ולכן עלות הניקוי הינה נמוכה. התערובת המוזנת למיכל יכולה להכיל ריכוז גבוה של מוצקים. המתקן מאפשר הפרדה של מוצקים "רכים" מנוזלים. באמצעות המתקן ניתן לטפל בנפח גדול של תערובת בזמן קצר יחסית. המתקן צורך מעט אנרגיה ולכן עלות אחזקתו נמוכה, כמו כן ההשקעה הראשונית במתקן נמוכה יחסית. חסרונות תנועת הבורג גורמת לטורבולנציה שעשויה לגרום נזק לתאים ולתוצרים. המוצקים שמתקבלים הינם כגון,צנטריפוגת סינון "רטובים" יותר מאשר אלו המתקבלים בשיטות אחרות הכוח הצנטריפוגלי חלש יחסית, דבר המשפיע על איכות ההפרדה. סיכום נושא צנטריפוגות:

21 הרצאה 7 צנטריפוגות מעבדתיות. מורכבות מ- 4 חלקים: שימושים: רוטור. סוגי רוטורים: בקרת מהירות. בקרת טמפרטורה ) שמירה על החומר המופרד, התחממות הרוטור, חיכוך בין המרכיבים של הצנטריפוגה ). מערכת ואקום ) להקטנת החיכוך בתוך הצנטריפוגה ). שיקוע מוצקים מתרחיף. פרקצונציה הפרדה לפי חלקיקים, הפרדה לפי צפיפות קביעת תכונות חומרים מתוך קבוע השקיעה שלהם. Fixed angle רוטור קבוע, גודל המבחנות קבוע, המבחנות יושבות בזוית מבוימת יחסית לציר הסיבוב. עד. RPM Swinging bucket ertical rotor המבחנות קבועות במקביל לציר הסיבוב הרצאה 8 תהליכי סינון. תהליך שבו שמשתמשים במדיום מסוים על מנת להפריד חומר המורכב מגדלים שונים של חלקיקים, בניגוד לצנטרפוגציה המבוססת על צפיפויות שונות. זרם נכנס למסנן נקרא תרחיף ) כמו צנטרפוגציה ). זרם שעובר את מדיום הפילטרציה נקרא תסנין. שכבת מוצקים על פני המסנן עוגה. יש עוגות דחיסות ועוגות בלתי דחיסות. לרוב בתהליכים ביוטכנולוגיים העוגה היא דחיסה. ) שיקוע חלבונים או חיידקים לדוגמא ). קיימים טווחי גודל של חלקיקים המגדירים לנו את סוג הסינון שנבצע: 1. חלקיקים מעל 100 מיקרון ---> פילטרציה רגילה, כלומר תרחיף המוזרם על פאזת סינון וקבלת עוגה מיקרון ומעלה מיקרופילטרציה---> מתקבלת עוגה על פני הפאזה המסננת, לא תמיד נשים לב בעין, אך תחת מיקרוסקופ נראה. משמש לבדיקת רמות חיידקים במים. 3. תחום אולטרא-פילטרציה רמות הפרדה מולקולארית. ממבראנות המפרידות לפי molecular 000-Da הפרדה של נוגדנים לדוגמא. תחום ההפרדה הוא בין. MWCO weight cut off

22 לא ניתן להבחין בחלקיקים על פני הממבראנה, נשאר נוזל וחלקיקים מומסים בו על פניה. מולקולות קטנות יותר אוסמוזה הפוכה, אלקטרודיאליזה. הוצאת מים מתמיסת מלחים תחום מסות מולריות מאד נמוכות. אנו נחלק את עולם הסינון לשני תחומים: קונבנציונאלית וממבראנלית. ההתנהגות הפיזיקאלית שונה, העקרונות זהים. פילטרציה קונבנציונאלית. בחירת שיטת הסינון: לפי תכונות הנוזל ) צמיגות, צפיפות ), תכונות החומר המופרד ) נמצא במוצק או בנוזל, גודל, צורה ), ריכוז/כמויות חומר מופרד ) כמה עוגה תווצר במהלך התהליך ), ספיקה נדרשת לסינון, איכות התוצר שרוצים לקבל ) מכתיב פעולות נוספות לתהליך הסינון ייבוש או שטיפה ). מושגים מהתחום: Strainers מערכות המיועדות להרחיק מוצקים גדולים מתרחיף מערכת סינון גסה מאד. Cake filters תרחיף עם ריכוז מוצקים גבוה. Clarifiers הצללה של תמיסות. לא מתקבלים הרבה מוצקים. Filter thickeners לא מפרידות באופן מוחלט בין המוצק לנוזל, מטרתה לרכז את התמיסה,.1..3 כלומר הוצאת חלק מהממס. מיועד במקרים שנרצה להקטין ספיקה נכנסת למכשיר שהשימוש בו יקר, או ריכוז תמיסה לפני הכנסתה לתהליך המשך ) מיצוי ( וקבלת תוצאות איכותיות יותר. דברנו על חלוקה לסוגי סינון לפי גודל החלקיק, ניתן לבצע חלוקה לפי סוג הפאזה המופרדת: גז/מוצק חדרים נקיים לדוגמא, הוצאת חיידקים מהאוויר. נוזל/גז. נוזל/נוזל לא שכיח, לרוב נשתמש בצנטריפוגה. חלוקה נוספת לסוגים: לפי רציף או מנתי. אופן הזרימה של התרחיף על מדיום הסינון אנכי או אופקי. סינון במקביל ) ציור שמאלי ( יתרון בכך שאין השפעה על קצב הסינון, מפני שעובי העוגה הנוצרת דק יותר בהשוואה לסינון מאונך.

23 הלחץ במערכת ) וואקום, על לחץ, גרביטציוני ). ספיקת המערכת. זרימה דרך מצע נקבובי v PD s 3 Lµ משוואת : Hagen Poiseuille תזכורת: זרימה סביב חלקיקים: C D F D ρv P F D ρ CD v C D מקדם הגרר Coefficient Drag F כוח הגרר Drag D Total שטח היטל rea Projected F D 3πµ vd חוק סטוקס: מכאן: C D 6πµ D ρ v C D 4 4 ρvd N µ R e ועבור חלקיק כדורי:

24 זרימה דרך שכבת מוצקים: הנחה: בין החלקיקים יש תעלות בעלות צורות כלשהן שאנו מניחים שהן אקוויוולנטיות לתעלות גליליות ששטח הפנים הכולל שלהן ונפחן שווה לזה של התעלות במצע הסינון. שטח פנים כולל: שטח פנים של חלקיק X מספר החלקיקים S או: שבר נפחי של חלקיקים בשכבה X היחס שבין שטח הפנים לנפח החלקיקים לכדור: 1 π D 3 6 S π D 6 D S והיחס הוא shericity - לחלקיקים לא כדוריים משתמשים במשתנה Φ s S D article 6 Φ D s כלומר: S 6 shere D Φ s S S article פורוזיביות המצע fraction oid מוגדר ע"י ε- שבר נפחי של "חללים" במצע. ניתן להתייחס רק לחללים שבין החלקיקים השונים במצע או גם לפורוזיביות של החלקיקים עצמם. שבר נפחי של חלקיקים במצע: ε 1. מגדירים לתעלות האקוויוולנטיות קוטר אקוויוולנטי ואותו קובעים באופן הבא: S article articles שטח פנים תעלות אקוויוולנטיות ) n תעלות באורך ( nπd L ) (L eq נפח החלקיקים ) articles L(1-ε ) ( - שטח חתך של המצע L אורך 6 nπdeql L (1 ε ) Φ D s (1) כמו כן: void volume ( 1 n D L Lε π 4 eq 1 n D L π 4 eq נפח תעלות ) ()

25 מ (1) ו- () מקבלים: D eq ΦsD ε 3 1 ε D eq 0.44Φ D s אם ε0.4 (גודל אופייני) אז:. D eq 1 D ואם Φ s קרוב ל- 1 מקבלים כי: tortuisity פיתוליות: - פקטור תיקון לכך שהתעלות אינן ישרות אלא מפותלות. v 0 מהירות זרימת נוזל במצע: v ε כאשר: - v 0 מהירות ממוצעת לתנועת הנוזל ב"עמוד ריק". P 3 v µ 3 λ 1 v 0 µ ( 1 ε ) L D 4 ε Φ s D ε 9 P L P L 7 λ v µ (1 ε ) 1 Φ 0 3 s D ε v µ (1 ε ) k Φ 0 3 s D ε Φ :( 3 s D ε 7 λ (1 ε ) 1 NRe 1 λ 1 מציבים נתונים אלו במשוואת האגן- פואסל: - (עבור v P s D 3 L µ משוואת Kozeny-Carman תיקון אמפירי: פרמטרים הקשורים לתכונות המצע בלבד: P L v 0 µ k ואז: v Pk µ L חוק :Darcy ermeability - הגדרה: - פרמיאביליות k L R 1 ermeability התנגדות לסינון: P P c + P m - הפרש לחצים כתוצאה מהתנגדות העוגה לסינון - הפרש לחצים כתוצאה מהתנגדות הממבראנה לסינון P c P m

26 P v µ ( RC + R m ) התנגדות הממבראנה R m היא קבועה אך התנגדות העוגה R c משתנה במהלך הפילטרציה - ההתנגדות גוברת ככל שעובי שכבת הסינון הולך וגדל. בנוסף: Q v d d t 1 d P dt µ ( R + R ) m c ולכן: ההתנגדות של העוגה לסינון גדלה ככל שעובי שכבת העוגה גדל. לכן - R תלוי בכמות התרחיף c שסוננה. אם העוגה היא בלתי דחיסה, עובייה יהיה פרופורציונאלי ביחס ישר לנפח התרחיף שסונן וביחס הפוך לשטח הסינון. המסה המצטברת בשכבת הסינון תהיה: C 1 C d dt d ( או במפל הלחצים dt C ריכוז המוצקים מסת המוצקים ליחידת נפח תסנין. נפח תסנין ואם : שטח הסינון, עובי (L) שכבת הסינון יהיה פרופורציונאלי ל: µ ( α C R c P ( ) + α C R m ) נגדיר: - α התנגדות סגולית של העוגה ואז: נציב במשוואת דרסי ונקבל: ממשוואה זו אנו רואים כי במהלך הסינון חייב להיות שינוי בספיקת הסינון ) במערכת ).( P ניתן לבצע סינון במפל לחצים קבוע (ואז הספיקה משתנה במהלך הסינון) או בספיקה קבועה (ואז מפל הלחצים משתנה במהלך הסינון). סינון במפל לחצים קבוע: :0 בזמן 0t 1 µ ( α C ( ) + ) d m 0 0 R t P 1 µ ( α C + R ) m t P

27 µα C µ R ( + m ) P P t µα C ( + µ R m ) ובצורה שונה: t P אם עובדים בסינון במפל לחצים קבוע ניתן להגדיר שני קבועים: µα C µ R K m B P P t K + B ואז ניתן לכתוב את המשוואה בצורה: או: K + B t זוהי למעשה משוואת קו ישר וניתן לצייר גרף: t שיפוע K B / בהרבה מקרים התנגדות הממבראנה לסינון זניחה לעומת התנגדות העוגה, ואז: t K הפיתוח למעלה מתייחס למקרים בהם העוגה לא דחיסה. כאשר העוגה היא דחיסה ההתנגדות הסגולית לסינון גדלה ככל שמפל הלחצים גדל- כשהעוגה נדחסת קצב הסינון קטן. α α ' ( P ) נניח ש- α תלוי ב- P באופן הבא: s - קבוע ולא תלוי במפל α 'α העוגה לא דחיסה (ואז S0 דחיסות העוגה כאשר: S הלחצים), כאשר: S1 הדחיסות הגבוהה ביותר. בפועל ערכי S לעוגות דחיסות נעים בין 0.1 ל ניתן לקבוע באופן נסויי את S ו- 'α:

28 logα שיפוע S α' log P t K המשוואות הבסיסיות לסינון עבור מקרה זה אינן משתנות: + B אבל ערכו של K שונה. סינון בקצב קבוע (ספיקה קבועה): P חייב להשתנות 1 d dt µ ( α C P ( ) + R m ) 1 d dt t בעבודה בספיקה קבועה: קבוע t P µ ( α C ( ) + R m ) t R m µα C + ( ) t P נכתוב את המשוואה בצורה שונה: t R m µα C + t ( ) t P vr m + µα Ctv P ואז: אם התנגדות הממבראנה לסינון קטנה יחסית להתנגדות העוגה לסינון אזי: P µ Ctv α

29 ואם העוגה דחיסה: P α ' P s µ Ctv P ( 1 s ) α'µ Cvt Kt r הרצאה 9 מערכות סינון עקרון הפעולה דופן מסננת( מדיום כלשהו בד, ממבראנות בגדלים שונים ), בין שני קירות. מספר רב של תת יחידות מסוג זה, וקבלת תעלה המאפשרת זרימת נוזלים דרכה. התרחיף מגיע מתעלה אחת עובר דרך המדיום ויוצא כתסנין לתעלה שנייה. מערכות היכולות לעבוד בלחצים גבוהים מאד. מסנן פלטות יכול להגדיל את ניצולת התהליך. בתכנון נכון של הפלטות ניתן להוסיף אלמנט ששוטף את העוגה ולאחר מכן הזרמת אויר חם לייבוש. אי אפשר לעבוד רציף, או ריכוז מוצקים גבוה. פילטר תוף-סובב מדיום הסינון נמצא בהיקף התוף, כאשר יש מערכת וואקום בתוך התוף, ששקוע בחלקו באמבט הפרקציה לסינון. במערכת זו יש יניקה, שטיפה, ייבוש והוצאת העוגה. מערכת זו היא מערכת רציפה, תמיד נשארת שכבה קטנה שלו מוצקים על התוף, כדי לא לפגוע במדיום הסינון. השטח האפקטיבי לסינון הוא רק החלק השקוע באמבט, בשונה ממערכות אחרות. הבעיה בשיטה זו היא הפרש לחצים המקסימאלי בסך הכול 1 אטמוספרה. Precoat עזרים לסינון הבאים לעזור לנו להתמודד עם הירידה ביעילות הסינון של עוגה דחיסה, תוך כדי העלאת הלחץ. עזרים אילו גורמים לעוגה להיות פחות דחיסה בדרך כלל הוספת חומרים כרמיים, קונכיות. כמובן שיש פגיעה באיכות המוצק במתקבל ולכן נשתמש בזה רק אם התוצר שלנו בנוזל. פילטר חגורה מערכת המכילה מערכת ואקום על פני פס נע, רציפה, גם כן יש בעיה של הפרש לחצים בעוגה דחיסה. מערכת פתוחה, בניגוד לתוף-סובב שהוא מערכת סגורה ולכן ניתן לעבוד בתנאים סטריליים. מסנן נרות מערכת סגורה, ניתן להגיע ללחצים גבוהים מאד. מערכת של צינורות רבים המהווים מדיום סינון הנוזל עובר דרך דופן הצינורות והמשקע נותר על פני השטח החיצוני.

30 הרצאה 10 ניתוח תהליך ייצור של האנזים בטא גאלקטוזידאז: תיאור המוצר: האנזים בטא גלאקטוזידאז מיוצר ע"י חיידקי E.Coli בריכוז של 1-%, מדובר על אנזים תוך תאי המפרק את סוכר החלב לקטוז לגלוקוז וגאלקטוז. השימוש העיקרי בו נעשה בתעשיית החלב לצורך המתקת מוצרים או ייצור מוצרים נטולי לקטוז המיועדים לאוכלוסיית הצרכנים שאינם מסוגלים לעכל לקטוז. במסגרת הייצור הביוטכנולוגי של אנזים זה משתמשים בכלים של הנדסה גנטית כדי להאיץ ולהגדיל את ייצור האנזים עד לרמות ריכוז של 0-5%. תהליך זה נעשה ע"י אינדוקציה של Lac Oeron תהליך הייצור מורכב משלושה שלבים עיקריים: 1. שלב הפרמנטציה- הייצור נעשה בריאקטור מנתי אירובי במספר מחזורי ייצור. מצע ההזנה מיוצר במיכל נפרד מפלב"מ ועובר עיקור בסטריליזטור רציף. החמצן לתהליך התסיסה מסופק ע"י הזרמת אוויר שעובר עיקור בסינון. כמקור חנקן לפרמנטציה משתמשים באמוניה גזית.. שלב ההפרדה הראשונית- שימוש במיקרופילטרציה לריכוז התאים במצע התסיסה, שבירת התאים במהמגן לחץ גבוה, הרחקת שברי התאים בצנטריפוגת צלחות ולאחר מכן בסינון עדין להרחקת שיירי התאים, ולבסוף ריכוז התמיסה ע"י אולטרהפילטרציה כאשר החלבונים מצטברים ברטנאט (הרכז). מתעסק בהפרדת התאים ושבירתם. 3. שלב הבידוד- הרטאנט עובר טיפול בעמודת כרומטוגרפית חילוף יונים, לאחר מכן התמיסה הטעונה בחלבון עוברת אולטרהפילטרציה לריכוז החלבון שמצטבר בראטנט וטיפול בעמודת גל כרומטוגרפיה ומסנן דיאליזה, לבסוף תמיסת החלבון עוברת ייבוש בהקפאה ומתקבלת אבקה שהיא התוצר הסופי. ההפרדה הראשונית - הפרדה של חומרים כימיים דומים לתוצר שלנו, אשר קל לנו להפריד אותם ורק לאחר מכן שימוש בשיטות מורכבות יותר. כל תהליך הייצור הוא מנתי, ניתן להשתמש גם ברציף אבל הדוגמא במצגת היא של רציף. יש מיכל לפני הפרמנטור המשמש להכנת המצע, לאחר מכן סטריליזציה וכניסה לפרמנטור לתסיסה אירובית. בתום הפרמנטציה מעבר לחלק ההפרדה. לפני ההפרדה מבוצע ריכוז של התוצר וזאת כדי להשיג נפח עבודה קטן יותר ---> תפעול נוח יותר וזול יותר. יחידת הסינון של המיקרופילטרציה ומיכל האחסון עובדים כיחידה אחת, עד להשגת נפח וריכוז מבוקשים. השלב הבא, לאחר הריכוז, הוא המהמגן או טחנת כדורים. לאחר ההימגון התאים שבורים והנוזל התוך תאי נשפך אל מחוץ התא. הנפח נכנס לצנטריפוגה המטרה להפריד בין השכבות כשאנו מעוניינים בנוזל העליון ) שמכיל את האנזים ). מהצנטרפוגה יש שני זרמי יציאה: חומר עליון שמעניין אותנו, ושברי תאים ) פסולת ). לאחר הצנטריפוגה יש מסנן ליטוש, שמייעל את התהליך של הוצאת שברי התאים ) כתלות

31 בגודל הממוצע של החלקיקים ). חשוב לציין כי אחרי כל שלב בתהליך יש מיכל אחסון שמאפשר לשנות ולשלוט בנפחים בהם אנחנו משתמשים ) שיקולים של זמן מול עלות ). השלב הבא הוא הבידוד באולטרא-פילטרציה לפי ה- cutoff של המולקולה הרצויה על ידי שימוש במחזור וקבלת פרקציה הגדולה מגודל הממבראנה שסיננו באולטרא-פילטרציה. התהליך התעשייתי שונה מזה שמתרחש במעבדה אנחנו חייבים לדעת הרבה מאד נתונים על גודל ותכונות האנזים כדי לתכנן מראש את התהליך. השלב הבא הוא עמודת כרומטוגרפיה בעלת מטען הופכי לאנזים ) על ידי שימוש בבופר, חומצה ובסיס ניתן לשלוט ולשנות את רמות ה- H ), ובאמצעות שטיפות ותמיסות ניתן לשטוף את המקטע שבו אנו מעריכים כי נמצא החלבון שלנו. עם הפרקציה הזאת נמשיך לשלב הבא, שהוא אולטרא-פילטרציה נוספת עם ממבראנה מדויקת יותר, שתאפשר לנו להפריד עוד קצת. במצב הזה יש לנו את החלבון שלנו ביחד עם חלבונים נוספים בעלי גודל ותכונות דומים תהליך ההפרדה הופך להיות יותר קשה ומסובך. לאחר האולטרא-פילטרציה יש ג'ל כרומטוגרפיה הפרדה לפי גודל. יש מצע גרגרי ) תעלות קטנות ), שבו המולקולות הקטנות יותר ישהו יותר זמן מאשר הגדולות, ובכך אנו מצמצמים עוד יותר את כמות המזהמים. בשלב זה נגדיר שהצלחנו לבודד את החלבון שלנו. יש שלב נוסף של אולטרא-פילטרציה שונה קצת: תוספת של מים באיכות גבוהה מאד, אשר ניתן להוסיף לתהליך, כדי לשטוף את הפרקציה ממרכיבים קטנים ) בייחוד מלחים ויונים ). לאחר השלב הזה יש לנו תמיסה בריכוז מסוים שמכילה את החלבון עם מעט מאד מזהמים אם בכלל ) רמת הניקיון תלויה במה שהגדרנו בתחילת התהליך ). השלב האחרון הוא ייבוש בהקפאה למנוע פעילות ביולוגית של התוצר. השקעות פירוט כתב כמויות הכולל את כל מרכיבי התהליך (יחידות תהליך, צנרת, משאבות, מפוחים, תשתיות-מבנה וכו'), כמויותיהם ועלויותיהם, וחישוב השקעה בציוד. הערכת עלויות עבודות ההתקנה וההקמה ב-% מההשקעה בציוד או לפי עלויות סגוליות (למשל הקמת מבנה חומרים ועבודות ניתנת לחישוב לפי עלות למ"ר), וחישוב עלות ההשקעה בציוד והעבודות. הוספת תכנון ופיקוח, רווח לקבלן ובצ"מ (בלתי צפוי מראש) כ-% מערך הפרויקט, וחישוב ההשקעה בפרויקט. הוספת הון חוזר (סכום כסף נדרש לתפעול עד לקבלת מימון שוטף מההכנסות) וריביות במהלך ההקמה, וחישוב ההשקעה הכוללת בפרויקט. חישוב השקעה סגולית ביחידות של עלות לקצב ייצור. ההשקעה הסגולית מאפשרת להעריך את היקף ההשקעה הנדרש כתלות בהיקף הייצור. במקרים רבים מחשבים את ההשקעה בפרויקט לפי נתון של השקעה סגולית הידוע מהניסיון.

32 הערכת השקעות לפרויקט חדש על בסיס פרויקט קיים ניתן להשתמש בנוסחה המקשרת בין העלות לגודל כאשר ידועים עלות וגודל של מתקן מסוים ניתן לחשב את עלות אותו מתקן בגודל אחר לפי מקדם הגמלון. ההשוואה לגבי הגודל נעשית לפי פרמטר מאפיין כגון ספיקה או שטח וכו'. מקדם הגמלון (n) הוא מספר הנע במרבית המקרים בין 0.5 ל- 1 כאשר ככל שהמתקן יותר מתוחכם ומכיל מערכות אלקטרומכניות ומיחשוב, המקדם ישאף ל- 1 (בין 0.9 ל- 1 ), עבור מערכות פשוטות שעיקרן מרכיבי בנייה כגון בטון המקדם יהיה קרוב ל- 0.5 (מבנים, מיכלים וכו'). חישוב החזר הון שנתי- פונ' PMT פונקציה זו מחשבת את התשלום על הלוואה בהתבסס על תשלומים קבועים ושיעור ריבית קבוע. פונקציה זו נמצאת בקבוצות הפונקציות הכלכליות בתוכנת האקסל. PMT(,v,ner,rate,fv,tye) -PMD מקדם החזר ההון -PMT סכום ההחזר החודשי של ההלוואה -(i) Rate Ner הציוד). v Fv.0 שיעור הריבית בהלוואה, עשרוני. מספר התשלומים הכולל להחזר ההלוואה (יחושב לפי תקופת הקיים של הפרויקט או סכום ההלוואה או ההשקעה הוא הערך העתידי, או מאזן כספי שאליו ברצונך להגיע לאחר ביצוע התשלום האחרון. אם fv מושמט, המערכת תניח כי הוא שווה ל- 0 (אפס), כלומר, הערך העתידי של הלוואה הוא Tye המספר 0 או 1, מציין את מועד התשלומים, כאשר הערך 1 מתייחס לתשלום בתחילת השקעה סגולית התקופה, מאחר והחזר ההון מקבל ערך שלילי עדיף לסמן בתא זה מינוס אחד. ניתן לתאר את ההשקעה הנדרשת בפרויקט/מתקן/יחידת תהליך כתלות בתפוקת התהליך. יחידות ההשקעה הסגולית הן השקעה ליחידת ייצור. לדוגמא, עבור מערך רציף לייצור חלבון מסוים בהיקף של 100 ק"ג ליום שההשקעה בו היא 1,000,000 דולר העלות הסגולית תהיה: N i *(1+ i) PMD N (1+ i) 1 PMT P * PMD 1,000,000$ $ SCost. 10,000 kg 100 kg / day day

33 עבור אותם ערכים בתהליך מנתי ההשקעה הסגולית תהיה: 1,000,000 $ S. Cost 10,000 kg 100 Batch $ kg / Batch בעזרת ידיעת העלות הסגולית והיקף הייצור הנדרש ניתן להעריך את היקף ההשקעה הנדרשת הרצאה 11 מצגת סינון ממברני עמודים 37 -סוף.

34

35

1 מבחן משווה בפיסיקה כיתה ז' משך המבחן 90 דקות מבנה השאלון : שאלון זה כולל 4 שאלות עליך לענות על כולן.כתוב את הפתרונות המפורטים בדפים נפרדים וצרף אותם

1 מבחן משווה בפיסיקה כיתה ז' משך המבחן 90 דקות מבנה השאלון : שאלון זה כולל 4 שאלות עליך לענות על כולן.כתוב את הפתרונות המפורטים בדפים נפרדים וצרף אותם 1 מבחן משווה בפיסיקה כיתה ז' משך המבחן 90 דקות מבנה השאלון : שאלון זה כולל 4 שאלות עליך לענות על כולן.כתוב את הפתרונות המפורטים בדפים נפרדים וצרף אותם בהגשה לטופס המבחן. חומרי עזר: 1.מחשבון. נספח הנוסחאות

קרא עוד

משוואות דיפרנציאליות מסדר ראשון

משוואות דיפרנציאליות מסדר ראשון אינטגרל מסוים i שאינו תלוי בחלוקה ] [ ובחירה m. S f סכום אינטגרלי + f + K i lim S כאשר i 0. I f I הגדרה אם קיים נקרא אינטגרל מסוים ומסומן הצבה.[ רציפות ב- ] אז הוא f g g g כאשר f g g כאשר udv uv vdu g

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 התא מבנה ותפקוד קרום התא התאמה בין מבנה לת פקוד ודרכי מעבר חומרים דרכו נושאי השיעור מבנה הקרום מעבר חומרים דרך: שכבת הפוספוליפידים, חלבוני המעבר: התעלות, הנשאים והמשאבות תכונת החדירות הבררנית של הקרום

קרא עוד

<4D F736F F D20E4F9E5E5E0FA20EEF9E0E1E920FAEEE9F1E >

<4D F736F F D20E4F9E5E5E0FA20EEF9E0E1E920FAEEE9F1E > אביתר איתיאל - שה"מ, משרד החקלאות ופיתוח הכפר כתובת המחבר: eviatar@arava.co.il תקציר רקע השוואת משאבי תמיסה משאב תמיסת קרקע הינו כלי מקובל בחקלאות לבקרת דישון ומליחות בבית השורשים. בבדיקה שנערכה בתחנת

קרא עוד

Limit

Limit פרק אינטגרל כפול לכן לפי משפט 55 )ראו גם את ההערה( שאלות :5 d cos( ) d [ ] [] שאלות עם פתרון שאלה 5 חשבו: פתרון 8 הפונקציה ) f ( ) cos( מתקיים: רציפה במלבן d cos( ) d d cos( ) d עדיף לחשב את האינטגרל השני:

קרא עוד

חלק א' – הקדמה

חלק א' – הקדמה ספרות עזר: סירס-זימנסקי/פיסיקה תיכונית, קול וחום, פרקים ו- ; 3 חשמל ומגנטיות א', 5.8 Resnick & Halliday /Physics, part I,.4 Sears & Zemansky /Univesity Physics, 15.1, 16.6, 17.10, 8.8-8.9.1..3 מבוא מצבי

קרא עוד

<4D F736F F D20EEF9E5E5E0E5FA20E3E9F4F8F0F6E9E0ECE9E5FA2E646F63>

<4D F736F F D20EEF9E5E5E0E5FA20E3E9F4F8F0F6E9E0ECE9E5FA2E646F63> משוואות דיפרנציאליות מושגי ייסוד: משוואה המקשרת את גורם הפונקציה עם הפונקציה והנגזרות שלה או הדיפרנציאלים שלה, נקראת "משוואה דיפרנציאלית רגילה" לפתור משוואה דיפרנציאלית פירושו, למצוא את הפונקציה המקיימת

קרא עוד

<4D F736F F D20F7E5EEF4E5F1E820E0E5F820F9E8E9F4E >

<4D F736F F D20F7E5EEF4E5F1E820E0E5F820F9E8E9F4E > שטיפת קומפוסט ממלחים בתנאי מעבדה אביתר איתיאל - שה"מ משרד החקלאות ופיתוח הכפר יורם צביאלי - מו"פ ערבה מרכזית וצפונית כתובת המחבר: Eviatar@arava.co.il תקציר בשנים האחרונות בשל התמעטות מקורות החול באזור

קרא עוד

מבחן חוזר במכניקה 55 א יא יח""ללח פתור 3 מהשאלות 1-5 לכל שאלה 33%. חומר עזר מותר מחשבון ונוסחאון של בגרות. v m sec משך הבחינה 105 דקות. שאלה מספר 1 4

מבחן חוזר במכניקה 55 א יא יחללח פתור 3 מהשאלות 1-5 לכל שאלה 33%. חומר עזר מותר מחשבון ונוסחאון של בגרות. v m sec משך הבחינה 105 דקות. שאלה מספר 1 4 מבחן חוזר במכניקה 55 א יא יח""ללח פתור 3 מהשאלות 1-5 לכל שאלה 33%. חומר עזר מותר מחשבון ונוסחאון של בגרות. v sec משך הבחינה 105 דקות. שאלה מספר 1 4 גוף נע לאורך ציר X כך שברגע. x הוא נמצא 0 t 0-10 16 19

קרא עוד

תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשע"ד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר

תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשעד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר תשובות מלאות לבחינת הבגרות במתמטיקה מועד ג' תשע"ד, מיום 0/8/0610 שאלונים: 313, 635863 מוצע על ידי בית הספר לבגרות ולפסיכומטרי של אבירם פלדמן שאלה מספר 1 נתון: 1 תלמיד קנה 11 מחברות דקות ו- 4 מחברות עבות,

קרא עוד

א"ודח ב2 גרבימ הרש 1 רפסמ האצרה סקוטס טפשמו בחרמב םיווק םילרגטניא 13 בחרמב ינש גוסמ יוק לרגטניא L יהי :ידי לע ירטמרפ ןפואב ראותמה בחרמב קלח םוקע (x(t)

אודח ב2 גרבימ הרש 1 רפסמ האצרה סקוטס טפשמו בחרמב םיווק םילרגטניא 13 בחרמב ינש גוסמ יוק לרגטניא L יהי :ידי לע ירטמרפ ןפואב ראותמה בחרמב קלח םוקע (x(t) א"ודח ב גרבימ הרש רפסמ האצרה סקוטס טפשמו בחרמב םיווק םילרגטניא בחרמב ינש גוסמ יוק לרגטניא יהי :ידי לע ירטמרפ ןפואב ראותמה בחרמב קלח םוקע ttt t r רשאכ ttt :עטקב תופיצר תורזגנ תולעב [ab]. יהי F תופיצר תורזגנ

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint 1 מנל"ח = מערכת נשימה לחץ חיובי 2 ענן הנראה לעין של גזים חמים שונים, חלקיקים קטנים, הנוצרים מבעירה לא מושלמת של חומר וצפים באוויר. 3 מוגדר כאויב מספר 1 לאוכלוסייה בריחה והסתתרות:- האוכלוסייה תשאף להימצא

קרא עוד

מעבדה א' בפיזיקה הענות לתדר ותהודה רקע תאורטי תשע"ב נגד, קבל וסליל במעגלים חשמליים בניסוי זה נחקור את התנהגותם של מעגלים חשמליים המכילים נגדים קבלים ו

מעבדה א' בפיזיקה הענות לתדר ותהודה רקע תאורטי תשעב נגד, קבל וסליל במעגלים חשמליים בניסוי זה נחקור את התנהגותם של מעגלים חשמליים המכילים נגדים קבלים ו נגד, קבל וסליל במעגלים חשמליים בניסוי זה נחקור את התנהגותם של מעגלים חשמליים המכילים נגדים קבלים וסלילים )משרנים(. ראשית נראה כיצד משפיע כל אחד מהרכיבים הללו על המתח במעגל. נגד חוק אוהם: במהלך לימודיכם

קרא עוד

פיסיקה 1 ב' מרצים: גולן בל, משה שכטר, מיכאל גדלין מועד ב משך המבחן 3 שעות חומר עזר: דף נוסחאות מצורף, מחשבון אסור בהצלחה! חלק א'

פיסיקה 1 ב' מרצים: גולן בל, משה שכטר, מיכאל גדלין מועד ב משך המבחן 3 שעות חומר עזר: דף נוסחאות מצורף, מחשבון אסור בהצלחה! חלק א' פיסיקה 1 ב' 203-1-1391 מרצים: גולן בל, משה שכטר, מיכאל גדלין מועד ב 03.08.2017 משך המבחן 3 שעות חומר עזר: דף נוסחאות מצורף, מחשבון אסור בהצלחה! חלק א' - שאלות אמריקאיות (כל שאלה - 5 נק') - יש לסמן תשובה

קרא עוד

Microsoft Word - עבודת פסח לכיתה י 5 יחל.doc

Microsoft Word - עבודת פסח לכיתה י 5 יחל.doc עבודת פסח במתמטיקה לכיתה י' (5 יחידות) תרגילים שבעבודה על החומר שנלמד בכיתה ומיועדים לחזרה יש לעשות לא פחות מ- תרגילים מכל פרק אלגברה פתור את מערכת המשוואות הבאות: y x 1 y y 1 x y m x 1 x עבור אילו ערכים

קרא עוד

מסמך מידע סביבתי -בקשה לרשיון /היתר- מפעל בינוני ומעלה א. פרטי המפעל: שם העסק כתובת העסק מיקום העסק בא"ת או אחר גוש חלקה נ"צ בעל/י העסק פרטים ליצירת ק

מסמך מידע סביבתי -בקשה לרשיון /היתר- מפעל בינוני ומעלה א. פרטי המפעל: שם העסק כתובת העסק מיקום העסק באת או אחר גוש חלקה נצ בעל/י העסק פרטים ליצירת ק מסמך מידע סביבתי -בקשה לרשיון /היתר- מפעל בינוני ומעלה א. פרטי המפעל: שם העסק כתובת העסק מיקום העסק בא"ת או אחר גוש חלקה נ"צ בעל/י העסק פרטים ליצירת קשר ח"פ העסק מהות העסק: מוצר: פריט רישוי : עסק קיים

קרא עוד

נושא: צפיפות חומרים

נושא: צפיפות חומרים נושא: צפיפות חומרים רצף מערכי שעורים כיתה ז: נפח מסה משקל וצפיפות מילכה ברקו גרש 3.11.2011 מושגים בסיסיים: נפח ומסה מסה=כמות החומר. מכשיר מדידה: מאזניים. יחידות: ק"ג, גרם, טון. נפח= המקום שהגוף עשוי החומר/ים

קרא עוד

Microsoft Word - אלגברה מעורב 2.doc

Microsoft Word - אלגברה מעורב 2.doc תרגול אלגברה? ( ), (6 ) 6 9 נתון:. מהו ערכו של. () () () (). למה שווה? a ai. נתון: a + 9 + 6a () () 7 () () אף תשובה אינה נכונה?. ( ) ( + ) ( ) ( + ) ( + ) ( + ) ( + )( ) () () () (). נתון: + 0 z z z iz

קרא עוד

! 1! משוואות מסדר ראשו! (הפרדת משתני*, הומוגנית, לינארית) xyy = 1 x y xy 2 = 2xy 2 מצא את הפתרו' הכללי: x y y = 3 א) y ג) ב) ד) y tan x = y (1 ( x+ y

! 1! משוואות מסדר ראשו! (הפרדת משתני*, הומוגנית, לינארית) xyy = 1 x y xy 2 = 2xy 2 מצא את הפתרו' הכללי: x y y = 3 א) y ג) ב) ד) y tan x = y (1 ( x+ y !! משוואות מסדר ראשו! (הפרדת משתני*, הומוגנית, לינארית) tan ( a a z 0 a z s ds dt (רמז: cos d d ז) d ( ) d ( ) ח) ) מצא את הפתרונות המקיימי :. () 0 ( ). (). () 0 d ( ) d ( ) π. sin ln ) tan cos d cos d

קרא עוד

Microsoft Word ACDC à'.doc

Microsoft Word ACDC à'.doc דו"ח מסכם בניסוי: AC/DC חלק: א' סמסטר ב' תשס"א שם הבודק : תאריך הבדיקה: I שם מדריך הניסוי (שם מלא): סרגיי ציון הדו"ח: II תאריך ביצוע הניסוי: 14/05/001 תאריך הגשת הדו"ח: 1/05/001 הדו"ח מוגש על ידי: II I

קרא עוד

Microsoft Word - Sol_Moedb10-1-2,4

Microsoft Word - Sol_Moedb10-1-2,4 הפקולטה למתמטיקה - הטכניון חיפה מד''ח - 48 חורף תשע''א - בחינה סופית מועד ב' שאלה : תהי נתונה המד"ח הבאה: u + uu = y א. מצא את העקומים האופייניים של משוואה זו בצורה פרמטרית. ב. פתור את המד"ח הנתונה לעיל

קרא עוד

Microsoft Word - ניספח_8.doc

Microsoft Word - ניספח_8.doc ניסוי 8: מעגלי ישור וסינון איור 3.1: מעגל יישור חד-דרכי איור 3.: מעגל יישור דו-דרכי איור 3.3: מעגל יישור חד-דרכי עם מסנן קיבולי איור 3.4: מעגל יישור דו-דרכי עם מסנן קיבולי 1 התקנים חשמליים רבים זקוקים

קרא עוד

פתרון שאלה 1: פתרון מוצע לבחינת מה"ט/משה"ח מערכות קירור ומיזוג אויר מועד א תשע"ח, חודש פברואר שנה 2018 מחבר: מר בוריס לחמן מכללת אורט סינגאלובסקי הערה

פתרון שאלה 1: פתרון מוצע לבחינת מהט/משהח מערכות קירור ומיזוג אויר מועד א תשעח, חודש פברואר שנה 2018 מחבר: מר בוריס לחמן מכללת אורט סינגאלובסקי הערה פתרון שאלה 1: פתרון מוצע לבחינת מה"ט/משה"ח מערכות קירור ומיזוג אויר מועד א תשע"ח, חודש פברואר שנה מחבר: מר בוריס לחמן מכללת אורט סינגאלובסקי הערה: יש לתקן ערך בנתון השאלה כמות המים שנפלטים בהזעה ל- 3.6kg/hr

קרא עוד

. [1,3] ו = 0 f(3) f(1) = עמוד 1 מתוך 6 דר' ז. אולחא מס' הקורס 9711 חדו''א הנ מכונות 1 f ( x) = ( x 1)( x 2)( x 3) c= f c = c (1,3), c תשובות I 1) פונ

. [1,3] ו = 0 f(3) f(1) = עמוד 1 מתוך 6 דר' ז. אולחא מס' הקורס 9711 חדו''א הנ מכונות 1 f ( x) = ( x 1)( x 2)( x 3) c= f c = c (1,3), c תשובות I 1) פונ . [,] ו 0 f() f() עמוד מתוך 6 ז. אולחא מס' הקורס 97 חדו''א הנ מכונות f ( ) ( )( )( ) f (,), תשובות I ) פונ' לכן קיים פתרון רציפה וגזירה בקטע כך ש 0 ) (? f ( ) +, ± ± 0.58 (, ),.58,.4 יש n פעמים להשתמש

קרא עוד

2019 שאלות מומלצות לתרגול מס' דיפרנציאביליות של פונקציה סקלרית )המשך(. כלל השרשרת. S = ( x, y, z) z = x + 3y על המשטח מצאו נקודה בה מישור משיק

2019 שאלות מומלצות לתרגול מס' דיפרנציאביליות של פונקציה סקלרית )המשך(. כלל השרשרת. S = ( x, y, z) z = x + 3y על המשטח מצאו נקודה בה מישור משיק דיפרנציאביליות של פונקציה סקלרית )המשך( כלל השרשרת S ( z) z + על המשטח מצאו נקודה בה מישור משיק מקביל : f ( ) + הפונקציה מוגדרת וגזירה ברציפות בכל M( ) שאלה נתון פרבולואיד אליפטי P ( z) + 6 + z + 8 למישור

קרא עוד

Microsoft Word - hedva 806-pitronot-2011.doc

Microsoft Word - hedva 806-pitronot-2011.doc ו- ( ( השייכים לתחום ההגדרה שאלה פתרון: א. לפי ההגדרה, f היא פונקציה זוגית, אם לכל ( ) שלה, מתקיים. f f נציב את במקום בפונקציה הנתונה ונקבל: ( ) ( ) ( ) + + + + ( ) f f f כלומר, הפונקציה היא זוגית. על

קרא עוד

תרגול 1

תרגול 1 תרגול rcsin d rcsin t d שאלה חשב את האינטגרלים המסוימים הבאים: sin cos d rcsin d sin cos d א ב ג פתרון שאלה סעיף א נציב dt sin d t cos עבור נקבל t cos cos עבור נקבל sin cos d tdt סעיף ב נפתור תחילה בעזרת

קרא עוד

SF4604MCNR Dolce Stil Novo תנור קומפקטי משולב מיקרוגל זכוכית שחורה EAN13: רכיבים בגימור נחושת פונקציות בישול 13 פונקציית ניקוי פירוליטי

SF4604MCNR Dolce Stil Novo תנור קומפקטי משולב מיקרוגל זכוכית שחורה EAN13: רכיבים בגימור נחושת פונקציות בישול 13 פונקציית ניקוי פירוליטי תנור קומפקטי משולב מיקרוגל EAN13: 8017709217853 רכיבים בגימור נחושת פונקציות בישול 13 פונקציית ניקוי פירוליטי באדים מתכונים ניתנים לתכנות 10 תוכניות אפיה אוטומטיות 50 פונקציית הפשרה, התפחה, הפעלת שבת בקרת

קרא עוד

מומנט התמדה

מומנט התמדה מומנט התמדה מילות מפתח: גוף קשיח, מומנט התמד,)nertia( מומנט כוח,)Torque( מטוטלת פיסיקלית, מטוטלת פיתול הציוד הדרוש:, דיסקת אלומיניום תלויה על תייל, גלילים פליז תלויים על תייל, - גלילי פליז עם הברגה, משקלות

קרא עוד

תאריך הבחינה 30

תאריך הבחינה   30 אוניברסיטת בן-גוריון בנגב מדור בחינות 9//8 תאריך הבחינה : ד"ר ס. סמית, דר' דבורה שמות המורים : פרץ, פרופ' גריגורי דרפל מבחן ב: חדו"א ג' --9 מס' הקורס: מיועד לתלמידי: ביולוגיה, כימיה וגאולוגיה ב מועד: א

קרא עוד

<4D F736F F D20E7F9E1E5F0E0E5FA20F4E9F0F0F1E9FA2E646F63>

<4D F736F F D20E7F9E1E5F0E0E5FA20F4E9F0F0F1E9FA2E646F63> הלוואות לזמן ארוך הלוואה בלתי צמודה הלוואה לזמן ארוך הינה הלוואה שפירעונה נמשך מעבר לשנה. ערך הסילוק של ההלוואה הצורה בה ההלוואה מוצגת במאזן והמשמעות הינה: כמה עולה (כמה צריך לשלם) היום על מנת "להיפטר"

קרא עוד

Microsoft Word - SDAROT 806 PITRONOT.doc

Microsoft Word - SDAROT 806 PITRONOT.doc 5 יח"ל - תרגילים הכנה לבגרות תרגיל 8 נסמן ב- את האיבר הראשון ונסמן ב- את מנת הסדרה. על פי הנתון מתקיים: 6 ( S6 89 89 0 5 0 5 S0 S5 ( 0 5 0 t t 0 6 (. לפיכך, 89 5 נסמן t ונקבל: 5 t או או או 5 t נפסול את

קרא עוד

תרגול מס' 7 – חזרה על MST ואלגוריתם Dijkstra

תרגול מס' 7 – חזרה על MST ואלגוריתם Dijkstra תרגול מס' 10 תכנון ליניארי תכנון לינארי הינו כלי שימושי במדעי המחשב. בקורס ראינו כיצד ניתן להציג בעיות שונות במסגרת תכנון לינארי. בנוסף, ראינו שימושים לדואליות של תוכניות לינאריות, אשר מקשרת בין בעיות

קרא עוד

תוצאות סופיות מבחן אלק' פיקוד ובקרה קיץ 2014

תוצאות סופיות מבחן  אלק' פיקוד ובקרה קיץ  2014 תוצאות סופיות למערכות אלק' פיקוד ובקרה להנדסאים וטכנאים מועד קיץ תשע"ד 7/2014 פותר המבחן: מתי דוד למרות מאמצי לפתור נכון, יתכן ונפלו טעויות בפתרון, אשמח לקבל הערותיכם בדוא"ל : @hotmail.com ההצלחה שלי היא

קרא עוד

<4D F736F F D20EEE4F4EA20EEE0E420F9ECE5F9E9ED20E5F9E1F22E646F63>

<4D F736F F D20EEE4F4EA20EEE0E420F9ECE5F9E9ED20E5F9E1F22E646F63> 1 ----- ואלה עיקריו של המהפך במתמטיקה - 1 הוא המספר האי רציונלי היחידי, וכל שאר המספרים הם רציונליים. בפיסיקה - מסלולי התנועה הטבעיים של כוכבים, הם מסלולים בורגיים. בגיאומטריה - פאי משתנה ואינו קבוע. המהפך

קרא עוד

אבן שפה רחבה ישרה, אריחי אקרסטון, טיילת הרצליה, נתנאל בן יצחק אדריכל. 2 אבני שפה כביש 13 אבני גן אלמנטי תיחום 21 גומה לעץ וחבקים 26 תיעול וניקוז אבני

אבן שפה רחבה ישרה, אריחי אקרסטון, טיילת הרצליה, נתנאל בן יצחק אדריכל. 2 אבני שפה כביש 13 אבני גן אלמנטי תיחום 21 גומה לעץ וחבקים 26 תיעול וניקוז אבני אבן שפה רחבה ישרה, אריחי אקרסטון, טיילת הרצליה, נתנאל בן יצחק אדריכל. אבני שפה כביש 3 אבני גן אלמנטי תיחום גומה לעץ וחבקים 6 תיעול וניקוז אבני שפה תיחום וניקוז תו ירוק מוצר חדש אבני שפה תיחום וניקוז: אבני

קרא עוד

צירים סמויים - דגם סוס SOSS צירים 4 CS55555 CS5552 CS5554 CS55505 מק"ט דגם 34.93mm 28.58mm 25.40mm 19.05mm מידה A 26.99mm 22.23mm 18.2

צירים סמויים - דגם סוס SOSS צירים 4 CS55555 CS5552 CS5554 CS55505 מקט דגם 34.93mm 28.58mm 25.40mm 19.05mm מידה A 26.99mm 22.23mm 18.2 סמויים - דגם סוס SOSS CS55555 CS555 CS555 CS55505 0 18 16 1 דגם.9mm 8.58mm 5.0mm 19.05mm מידה A 6.99mm.mm 18.6mm 1.9mm מידה B 19.70mm 17.8mm 117.8mm 95.5mm מידה C 1.70mm 9.5mm 5.56mm.97mm מידה D 7.1mm

קרא עוד

Microsoft Word - mimun-kraus-test2.doc

Microsoft Word - mimun-kraus-test2.doc ב"ה בוחן במימון מספר קורס: 03-01-911-74 אסור להשתמש בחומר עזר. מותר להשתמש בלוחות ההיוון ובמחשב כיס. יש לענות על כל אחת מהשאלות הבאות. ניקוד זהה לכל השאלות. משך הבוחן שעה וחצי. 1) לקחת הלוואה בסך 10,000

קרא עוד

. m most לכל אורך השאלה, במקרה של כוח חיכוך: = 0.01 [kg]; μ א. נתון: = 0.1 k f k = μ k N = μ k mg a = μ k g תור ראשון: לאחר שג'וני גלגל את הגולה הראשו

. m most לכל אורך השאלה, במקרה של כוח חיכוך: = 0.01 [kg]; μ א. נתון: = 0.1 k f k = μ k N = μ k mg a = μ k g תור ראשון: לאחר שג'וני גלגל את הגולה הראשו . m mot לכל אורך השאלה, במקרה של כוח חיכוך: = 0.01 [kg; μ א. נתון: = 0.1 k f k = μ k N = μ k mg a = μ k g תור ראשון: לאחר שג'וני גלגל את הגולה הראשונה שלו ל (3 (,2, צ'אק מכוון לעברה ופוגע. חישוב המרחק

קרא עוד

<4D F736F F D20FAF8E2E5EC20E0ECE2E1F8E420EEF2E5F8E D F9E0ECE5FA2E646F63>

<4D F736F F D20FAF8E2E5EC20E0ECE2E1F8E420EEF2E5F8E D F9E0ECE5FA2E646F63> < 0 a b b a > 0 נתון: מכאן ניתן לומר בוודאות כי -. a < b ab < 0 a 0 b > לא ניתן לקבוע בוודאות.. ( 0)?. לא ניתן לדעת. + ( + ) ( ) + + נתון: כמה ערכי שונים מקיימים את המשוואה?. אינסוף 0 +. תשובות ו נכונות

קרא עוד

Untitled

Untitled 2 אגודת הסטודנטים, בן-גוריון 3 פתרון מבחן מועד ב', חדו"א 2 להנדסת חשמל, סמסטר ב', תשע"ו שאלה : א הטור המגדיר את fx הוא טור טלסקופי. הסכומים החלקיים של טור זה הם S n x n k kxe kx k xe k x nxe nx x fx lim

קרא עוד

Microsoft Word - ex04ans.docx

Microsoft Word - ex04ans.docx 1 אריאל סטולרמן סטטיסטיקה / תרגיל #4 קבוצה 03 Φ2. ההתפלגות הנורמלית (1) Φ2.2. Φ2.22. Φ1.5 1Φ1.5. Φ0. Φ5 1Φ5 1Φ4.417. Φ 1Φ 1Φ4.417. נתון: ~ 0,1 ( a )להלן חישוב ההסתברויות: 2.22 1.55 Φ1.55 Φ2.22 Φ1.55 1Φ2.22

קרא עוד

טיפים להצלחה במהלך הבחינה 1. בתחילת הבחינה קראו היטב את כל השאלות וסמנו לעצמכם את השאלות המועדפות על ידכם. קראו כל שאלה לפחות פעמיים, כדי שלא תחמיצו נ

טיפים להצלחה במהלך הבחינה 1. בתחילת הבחינה קראו היטב את כל השאלות וסמנו לעצמכם את השאלות המועדפות על ידכם. קראו כל שאלה לפחות פעמיים, כדי שלא תחמיצו נ טיפים להצלחה במהלך הבחינה 1. בתחילת הבחינה קראו היטב את כל השאלות וסמנו לעצמכם את השאלות המועדפות על ידכם. קראו כל שאלה לפחות פעמיים, כדי שלא תחמיצו נתון כלשהו.. אין צורך לענות על השאלות לפי סדר הופעתן.

קרא עוד

מדינת ישראל משרד החינוך נוסחאות ונתונים בפיזיקה נספח לכל בחינות הבגרות ברמה של 5 יח"ל תוכן העניינים נוסחאות עמוד מכניקה 2 אלקטרומגנטיות 3 קרינה וחומר

מדינת ישראל משרד החינוך נוסחאות ונתונים בפיזיקה נספח לכל בחינות הבגרות ברמה של 5 יחל תוכן העניינים נוסחאות עמוד מכניקה 2 אלקטרומגנטיות 3 קרינה וחומר מדינת ישראל משרד החינוך נוסחאות ונתונים בפיזיקה נספח לכל בחינות הבגרות ברמה של 5 יח"ל תוכן העניינים נוסחאות עמוד מכניקה אלקטרומגנטיות 3 קרינה וחומר 5 פעילויות מעבדה 6 נתונים עמוד קבועים בסיסיים 6 פירוש

קרא עוד

5-PhysicsFormula.indd

5-PhysicsFormula.indd מדינת ישראל משרד החינוך נוסחאות ונתונים בפיזיקה נספח לכל בחינות הבגרות ברמה של 5 יח"ל תוכן העניינים נוסחאות עמוד מכניקה אלקטרומגנטיות 3 קרינה וחומר 5 פעילויות מעבדה 6 נתונים עמוד קבועים בסיסיים 6 פירוש

קרא עוד

1 מבחן במדעים ח חשמל ומגנטיות שם תלמיד/ה: בשאלות : 1-42 כולל - רשמו: נכון / לא נכון. משפט שגוי- תקנו סימנים מוסכמים לרכיבי המעגל: הוא סימן למתג חשמלי.

1 מבחן במדעים ח חשמל ומגנטיות שם תלמיד/ה: בשאלות : 1-42 כולל - רשמו: נכון / לא נכון. משפט שגוי- תקנו סימנים מוסכמים לרכיבי המעגל: הוא סימן למתג חשמלי. 1 מבחן במדעים ח חשמל ומגנטיות שם תלמיד/ה: בשאלות : 1-42 כולל - רשמו: נכון / לא נכון. משפט שגוי- תקנו סימנים מוסכמים לרכיבי המעגל: הוא סימן למתג חשמלי..1 --------------------------------------- ----------------------------------------------------

קרא עוד

עמוד 1 מתוך 5 יוחאי אלדור, סטטיסטיקאי סטטיסטיקה תיאורית + לוחות שכיחות בדידים/רציפים בגדול מקצוע הסטטיסטיקה נחלק ל- 2 תחומים עיקריים- סטט

עמוד 1 מתוך 5 יוחאי אלדור, סטטיסטיקאי סטטיסטיקה תיאורית + לוחות שכיחות בדידים/רציפים בגדול מקצוע הסטטיסטיקה נחלק ל- 2 תחומים עיקריים- סטט עמוד מתוך + לוחות שכיחות בדידים/רציפים בגדול מקצוע הסטטיסטיקה נחלק ל- תחומים עיקריים- וסטטיסטיקה היסקית; בסטטיסטיקה היסקית משערים השערות, משווים בין קבוצות באוכלוסיה ועוד, אך גם מ ניתן ללמוד הרבה על האוכלוסיה-

קרא עוד

מתמטיקה של מערכות

מתמטיקה של מערכות מתמטיקה של מערכות פתרון לתרגיל נגזור את שני האגפים לפי ונקבל : ) ולכן נתון ש- אז א ) e e נתון ש- א ) נגזור את שני האגפים לפי ונקבל: e, ולכן ) e e e ונקבל: נחלק את שני האגפים ב- נתון ש- ו- וגם ש- פונקציות

קרא עוד

מצגת מבנה וטבלה מתוקן [לקריאה בלבד]

מצגת מבנה וטבלה מתוקן [לקריאה בלבד] טבלה מחזורי ת האלקטרונים ברמה האחרונה בכל אטום, הם אלו שיוצרים קשר עם אטום/אטומים נוספים. אלקטרונים אלו נקראים אלקטרונים וולנטיים או אלקטרונים ערכיים. הרמה האחרונה באטום, המכילה את האלקטרונים הוולנטיים

קרא עוד

Book.indb

Book.indb בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשס"ה, 2005 מועד הבחינה: משרד החינוך, התרבות והספורט 845202 סמל השאלון: א. משך הבחינה: שלוש שעות. ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר, אך מכוונות לנבחנות

קרא עוד

שואב אבק רובוטי XIAOMI דגם - Vacuum Mi Robot מק"ט ספק 8223 תכנון מסלול חכם שאיבה חזקה שליטה חכמה ע"י Wi-Fi מרחוק בעל 21 חיישנים למיפוי מושלם של הבית צ

שואב אבק רובוטי XIAOMI דגם - Vacuum Mi Robot מקט ספק 8223 תכנון מסלול חכם שאיבה חזקה שליטה חכמה עי Wi-Fi מרחוק בעל 21 חיישנים למיפוי מושלם של הבית צ שואב אבק רובוטי XIAOMI דגם - Vacuum Mi Robot מק"ט ספק 8223 תכנון מסלול חכם שאיבה חזקה שליטה חכמה ע"י Wi-Fi מרחוק בעל 21 חיישנים למיפוי מושלם של הבית צפייה במפת הניקיון בזמן אמת סוללה חזקה 5200MAH לזמן

קרא עוד

מקביליות

מקביליות תכונות בטיחות Safety Properties גרא וייס המחלקה למדעי המחשב אוניברסיטת בן-גוריון 2 תזכורת: תכונות זמן ליניארי Linear Time Properties תכונות זמן-ליניארי מתארות קבוצת עקבות שהמערכת צריכה לייצר מכוונים ללוגיקה

קרא עוד

עב 001 ינואר 12 מועד חורף פתרונות עפר

עב 001 ינואר 12 מועד חורף פתרונות עפר ק( נסמן ב- את מהירות המשאית שיצאה מעיר A (קמ"ש, קבועה) בגרות עב ינואר מועד חורף שאלון 35 נסמן ב- y את מהירות המכונית שיצאה מעיר B (קמ"ש, קבועה) B A נסמן ב- s את המרחק מעיר לעיר "מ) s v עד מפגש ראשון משאית

קרא עוד

בעיית הסוכן הנוסע

בעיית הסוכן הנוסע במרכז חלם היה בור אזרחי חלם באופן קבוע נפלו לבור במרכז הכביש האזרחים שברו ידיים ורגליים וכמובן שפנו למועצת חלם לעזרה התכנסה מועצת חלם והחליטה סמוך לבור יש להקים בית חולים. ניהול עומס בשיטת נידן מגיש: עופר

קרא עוד

טלי גרש

טלי גרש ד"ר דורית תבור דיקן הנדסה כימית פריסת הקורסים ותוכנית הלימודים בהנדסה כימית התמחות תעשייה תהליכית תקף מתש"ע התמחות אנרגיה תקף מתשע"ד עידכון: יוני 0 טל' המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון (ע"ר) קמפוס באר שבע

קרא עוד

אנליזה מתקדמת

אנליזה מתקדמת א) א) ג) -- אוניברסיטת בן- מדור בחינות מס' גוריון בנגב תאריך הבחינה: 7/0/00 שם המרצים: פונף, בסר, טקצ'נקו, ליידרמן חדו"א א בחינה ב: 0--00 מס' הקורס: מתמטיקה,מדעי המחשב, הנדסת תכנה מיועד לתלמידי: א' מועד:

קרא עוד

, פתרון מוצע לבחינת מה"ט - כימיה כללית ואורגנית )שאלון 92418(, 90828, מועד: קיץ תשע"ח, שהתקיימה בתאריך: 11/7/18 בעריכת: ד"ר אמונה אבו יונס, גב' קלאודי

, פתרון מוצע לבחינת מהט - כימיה כללית ואורגנית )שאלון 92418(, 90828, מועד: קיץ תשעח, שהתקיימה בתאריך: 11/7/18 בעריכת: דר אמונה אבו יונס, גב' קלאודי פתרון מוצע לבחינת מה"ט - כימיה כללית ואורגנית )שאלון 92418( 90828 מועד: קיץ תשע"ח שהתקיימה בתאריך: 11/7/18 בעריכת: ד"ר אמונה אבו יונס גב' קלאודיה אלזהולץ ד"ר מרגריטה ריטנברג ד"ר אדית ולדר- המכללה הטכנולוגית

קרא עוד

<4D F736F F D20F4E9E6E9F7E420FAF8E2E5ED20ECF2E1F8E9FA20E4E2E4E420F1E5F4E9FA20496C616E2E646F63>

<4D F736F F D20F4E9E6E9F7E420FAF8E2E5ED20ECF2E1F8E9FA20E4E2E4E420F1E5F4E9FA20496C616E2E646F63> מתקף ותנע מבוא תרשים 1 כשמפעילים מתקף על גוף כלשהו, התנע שלו משתנה. שינוי התנע שווה למתקף, שהוא השטח מתחת לגרף הכוח כתלות בזמן: Δp = F dt 51 m v m v1 = dt 2 F כאשר F הוא הכוח המופעל על הגוף, p הוא השינוי

קרא עוד

תכנון אלגוריתמים, אביב 1021, תרגול מס' 4 תכנון דינאמי תכנון דינאמי בתרגול זה נדון בבעיית הכפלת סדרת מטריצות (16.1.(CLR ראשית נראה דוגמא: דוגמא: תהינה

תכנון אלגוריתמים, אביב 1021, תרגול מס' 4 תכנון דינאמי תכנון דינאמי בתרגול זה נדון בבעיית הכפלת סדרת מטריצות (16.1.(CLR ראשית נראה דוגמא: דוגמא: תהינה תכנון דינאמי בתרגול זה נדון בבעיית הכפלת סדרת מטריצות (6..(CLR ראשית נראה דוגמא: דוגמא: תהינה ארבע מטריצות:. A, A, A, A נסמן את גודל המטריצות בסדרה ע"י סדרת גדלים כאשר, p 5 5 p היא בגודל A {,,,5,}, P כלומר

קרא עוד

Microsoft Word - 38

Microsoft Word - 38 08.05.6-80 - פתרון מבחן מס' 8 (ספר מבחנים שאלון 0580) t (v 75) (א) מהירות ההתקרבות של שני הרוכבים היא לכן הזמן שעבר מיציאת הרוכבים ועד הפגישה: קמ"ש, שעות 60 v 75 לפי הנתון בשאלה, נרכיב את המשוואות: 60

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 טבלה מחזורית היסטוריה בשנת 1882 הוענק פרס החברה המלכותית של לונדון לשני הכימאים, יוליוס פון מאייר ודימיטרי מנדלייב, על גילוי החוק המחזורי )עד היום יש חילוקי דעות מי מהם היה הראשון לגלותו (. מנדלייב ופון

קרא עוד

Microsoft Word - tutorial Dynamic Programming _Jun_-05.doc

Microsoft Word - tutorial Dynamic Programming _Jun_-05.doc הטכניון מכון טכנולוגי לישראל אלגוריתמים (3447) סמסטר חורף 006/007 הפקולטה למדעי המחשב תכנון דינאמי תרגיל תת מחרוזת משותפת ארוכה ביותר תת-מחרוזת z k שקיימת סדרה עולה ממש,... z = z של מחרוזת נתונה x m,...,,

קרא עוד

מזגן מיני מרכזי - ג'אמייקה אינוורטר 95

מזגן מיני מרכזי - ג'אמייקה אינוורטר 95 מזגן מיני מרכזי - 95 טבלת נתונים טכניים אלקטרה ג אמייקה אינוורטר טכנולוגיית המיזוג המתקדמת בעולם - DC אינוורטר. חיסכון של עד 50% בצריכת החשמל בהשוואה למזגנים ישנים. יחידה פנימית בגובה 26-33 ס מ בלבד, להנמכת

קרא עוד

מדינת ישראל סוג הבחינה: בגרות לבתי ספר על יסודיים משרד החינוך מועד הבחינה: קיץ תשע"א, 2011 סמל השאלון: נספחים: א. נוסחאון למערכות תעופה ב. טבלת

מדינת ישראל סוג הבחינה: בגרות לבתי ספר על יסודיים משרד החינוך מועד הבחינה: קיץ תשעא, 2011 סמל השאלון: נספחים: א. נוסחאון למערכות תעופה ב. טבלת מדינת ישראל סוג הבחינה: בגרות לבתי ספר על יסודיים משרד החינוך מועד הבחינה: קיץ תשע"א, 2011 סמל השאלון: 853101 נספחים: א. נוסחאון למערכות תעופה ב. טבלת אטמוספרה סטנדרטית א. משך הבחינה: שעתיים וחצי. מערכות

קרא עוד

Microsoft Word - beayot tnua 3 pitronot.doc

Microsoft Word - beayot tnua 3 pitronot.doc ק( בעיות מילוליות - בעיות תנועה.7 פתרון: א. נסמן : קמ"ש קמ"ש מהירותו של הולך הרגל. מהירותו של רוכב האופניים. משך זמן הליכתו של הולך הרגל מקיבוץ א' לקיבוץ ב'. משך זמן רכיבתו של רוכב האופניים מקיבוץ א' לקיבוץ

קרא עוד

נוהל בטיחות במדידה עם מגר

נוהל בטיחות במדידה עם מגר נוהל בטיחות במדידה עם מגר מאת: ד"ר אלכס טורצקי סמל חברה/מפעל מקצועות ועיסוקים: שם הנוהל: חשמלאים, מנהלים, אחראים נהלי נוהל בטיחות במדידה עם מגר בטיחות בתחום עבודות חשמל עמוד 1 מתוך 6 תאריך : נוהל מס':

קרא עוד

בגרות עז יולי 17 מועד קיץ ב שאלון ,000 א. ניתוח הנתונים מחירה של ספה הוא שקלים, והיא התייקרה ב-. 25% כאשר המחיר מתייקר ב- המחיר החדש הוא פי,

בגרות עז יולי 17 מועד קיץ ב שאלון ,000 א. ניתוח הנתונים מחירה של ספה הוא שקלים, והיא התייקרה ב-. 25% כאשר המחיר מתייקר ב- המחיר החדש הוא פי, ,000 א ניתוח הנתונים מחירה של ספה הוא שקלים, והיא התייקרה ב- 5% כאשר המחיר מתייקר ב- המחיר החדש הוא פי, 5% לכן, המחיר החדש הוא: 5,000 00 5 5 00 שקלים ממחירו הקודם 0005 תשובה: מחיר הספה לאחר ההתייקרות הוא

קרא עוד

מטלת מנחה (ממ"ן) 11 הקורס: חשבון אינפיניטסימלי II חומר הלימוד למטלה: יחידות 2,1 4 מספר השאלות: 7 משקל המטלה: נקודות סמסטר: ב 2007 מו

מטלת מנחה (ממן) 11 הקורס: חשבון אינפיניטסימלי II חומר הלימוד למטלה: יחידות 2,1 4 מספר השאלות: 7 משקל המטלה: נקודות סמסטר: ב 2007 מו מטלת מנחה (ממ"ן) הקורס: - חשבון אינפיניטסימלי II חומר הלימוד למטלה: יחידות, 4 מספר השאלות: 7 משקל המטלה: נקודות 337 סמסטר: ב 7 מועד אחרון להגשה: אנא שים לב: מלא בדייקנות את הטופס המלווה לממ"ן בהתאם לדוגמה

קרא עוד

<4D F736F F D20FAEBF0E9FA20F2F1F7E9FA20ECECF7E5E720F4F8E8E920ECE4ECE5E5E0E42E646F63>

<4D F736F F D20FAEBF0E9FA20F2F1F7E9FA20ECECF7E5E720F4F8E8E920ECE4ECE5E5E0E42E646F63> תוכנית עסקית להתקנת מערכת סולארית תאריך: מגיש: מוגשת ל: סקירה: ביוני 2008 נחקק חוק חשוב לעידוד והקמת תחנות עצמאיות ליצור חשמל ע"י הענקת תעריפי קניה גבוהים של חשמל מתחנות אלו ולמשך 20 שנה. החוק זוכה לסביבת

קרא עוד

המשך חוזים עתידיים F- מייצג את מחיר החוזה S0 המחיר היום של נכס הבסיס t תקופת הזמן בה תתבצע העסקה St המחיר של נכס הבסיס בזמן סיום החוזה. כיצד נקבע מחיר

המשך חוזים עתידיים F- מייצג את מחיר החוזה S0 המחיר היום של נכס הבסיס t תקופת הזמן בה תתבצע העסקה St המחיר של נכס הבסיס בזמן סיום החוזה. כיצד נקבע מחיר המשך חוזים עתידיים F מייצג את מחיר החוזה S המחיר היום של נכס הבסיס t תקופת הזמן בה תתבצע העסקה St המחיר של נכס הבסיס בזמן סיום החוזה. כיצד נקבע מחירו של חוזה עתידי נכס שאינו מניב הכנסה לדוגמא קבלן שקונה

קרא עוד

שואב אבק ציקלון הוראות שימוש והפעלה דגמים: / 71051

שואב אבק ציקלון הוראות שימוש והפעלה דגמים: / 71051 שואב אבק ציקלון הוראות שימוש והפעלה דגמים: 71053 / 71051 לקוחות נכבדים, חברת שריג אלקטריק בע"מ, מודה לכם על שרכשתם שואב אבק זה מתוצרת אנא קראו בעיון את הוראות ההפעלה שבחוברת זו בכדי שתפיקו את מירב ההנאה

קרא עוד

דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה

דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה מחזור 64 שירה עזרא דיודה פולטת אור דיודה הינו רכיב אלקטרוני בעל שני חיבורים הפועלים כחד כיווני ומאפשר מעבר זרם חשמלי בכיוון אחד בלבד. ניתן לבצע שינוים בגוון

קרא עוד

SFP6603NRE Dolce Stil Novo תנור פירוליטי 60 ס"מ, זכוכית שחורה +A דרגת אנרגיה EAN13: רכיבים בגימור נחושת פונקציות בישול 10 פונקציות ניקוי

SFP6603NRE Dolce Stil Novo תנור פירוליטי 60 סמ, זכוכית שחורה +A דרגת אנרגיה EAN13: רכיבים בגימור נחושת פונקציות בישול 10 פונקציות ניקוי תנור פירוליטי 60 ס"מ, זכוכית שחורה +A דרגת אנרגיה EAN13: 8017709217440 רכיבים בגימור נחושת פונקציות בישול 10 פונקציות ניקוי: פירוליטי/פירוליטי חסכני מתכונים ניתנים לתכנות 10 תוכניות אפיה אוטומטיות 50 פונקציית

קרא עוד

מדינת ישראל סוג הבחינה: בגרות לבתי ספר על יסודיים משרד החינוך מועד הבחינה: קיץ תשע"ג, 2013 נספח לשאלון: אין להעביר את הנוסחאון לנבחן אחר נוסחאו

מדינת ישראל סוג הבחינה: בגרות לבתי ספר על יסודיים משרד החינוך מועד הבחינה: קיץ תשעג, 2013 נספח לשאלון: אין להעביר את הנוסחאון לנבחן אחר נוסחאו מדינת ישראל סוג הבחינה: בגרות לבתי ספר על יסודיים משרד החינוך מועד הבחינה: קיץ תשע"ג, 01 נספח לשאלון: 8801 אין להעביר את הנוסחאון לנבחן אחר )1 עמודים( הגדלים בנוסחאון מופיעים ביחידות SI 1 1 [ N m] kgf

קרא עוד

Microsoft Word - 01 difernziali razionalit

Microsoft Word - 01 difernziali razionalit פונקציות רציונליות 5 יחידות מתוך הספר 806 כרך ד' 0, כל הזכויות שמורות ל ואריק דז'לדטי חל איסור מוחלט לתרגם, להעתיק או לשכפל חוברת זו או קטעים ממנה, בשום צורה ובשום אמצעי אלקטרוני, אופטי או מכני (לרבות

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation שוק הסחורות עקומת S שינוים ברמת ההשקעות גורמים לשינוים בתוצר של שיווי משק ל. נניח משק סגור, הו צאות הממשלה קבועו ת ואין מסים, ההשקעות תלויות בשער הריבית והצריכה תלויה בהכנסה הפנויה. A 45 עק ומת : S מתארת

קרא עוד

<4D F736F F D20E4F4F8E320E5EEF9E5EC202D20FAE9F7E5F0E9ED20E1F2F7E1E5FA20E4F9FAECEEE5FA20E7E5F8F320FAF9F2E0205F325F2E646F63>

<4D F736F F D20E4F4F8E320E5EEF9E5EC202D20FAE9F7E5F0E9ED20E1F2F7E1E5FA20E4F9FAECEEE5FA20E7E5F8F320FAF9F2E0205F325F2E646F63> המכון למצוינות בהוראה הפ רד ומשוֹל! עקרונות הפרדת חומרים ד"ר נורית שחם ולדמן, שייקה שפריר יעוץ מדעי: ד"ר נועה סרי, האוניברסיטה העברית עריכה: ד"ר גיא אשכנזי, ד"ר קובי בן ברק מהדורת פברואר 2011 אדר תשע"א

קרא עוד

catalog

catalog קטלוג בוכנות 1 פרופיל חברה חב' ש.ג הידראוליקה פעילה כ שנה, מתמחה במערכות הידראוליות ופנאומטיות. במשך שנות פעילותה הרבות צברה ניסיון רב במתן פתרונות בתעשייה. הפתרונות משולבים הידראוליקה, מכאניקה, מסגרות

קרא עוד

שיעור מס' 6 – סבולות ואפיצויות

שיעור מס' 6 – סבולות ואפיצויות שיעור מס' 6 סבולות ואפיצויות Tolerances & Fits Tolerances חלק א' - סבולות: כידוע, אין מידות בדיוק מוחלט. כאשר אנו נותנים ליצרן חלק לייצר ונותנים לו מידה כלשהי עלינו להוסיף את תחום הטעות המותרת לכל מידה

קרא עוד

הוספת קישור לאתר אינטרנט תוכן ממשק בדיקת מטלות...3 איחוד אתרי קורסים...5 סל מחזור... 7 חידושים בפעילויות...8 תצורת קורס: כפתורים... 9 פורומים...10 שיפ

הוספת קישור לאתר אינטרנט תוכן ממשק בדיקת מטלות...3 איחוד אתרי קורסים...5 סל מחזור... 7 חידושים בפעילויות...8 תצורת קורס: כפתורים... 9 פורומים...10 שיפ הוספת קישור לאתר אינטרנט תוכן ממשק בדיקת מטלות...3 איחוד אתרי קורסים...5 סל מחזור... 7 חידושים בפעילויות...8 תצורת קורס: כפתורים... 9 פורומים...10 שיפורים נוספים... 11 1 Moodle חדש במערכת ה- מערכת מודל

קרא עוד

גמר לבתי ספר לטכנאים ולהנדסאים סוג הבחינה: מדינת ישראל אביב תשע"ב 2012 מועד הבחינה: משרד החינוך סמל השאלון: נספחים: א. נוסחאות באווירודינמיקה ו

גמר לבתי ספר לטכנאים ולהנדסאים סוג הבחינה: מדינת ישראל אביב תשעב 2012 מועד הבחינה: משרד החינוך סמל השאלון: נספחים: א. נוסחאות באווירודינמיקה ו גמר לבתי ספר לטכנאים ולהנדסאים סוג הבחינה: מדינת ישראל אביב תשע"ב 0 מועד הבחינה: משרד החינוך 70933 סמל השאלון: נספחים: א. נוסחאות באווירודינמיקה ומנועי מטוס ב. טבלת אטמוספרה סטנדרטית אווירודינמיקה ומנועי

קרא עוד

Microsoft Word - ExamA_Final_Solution.docx

Microsoft Word - ExamA_Final_Solution.docx סמסטר חורף תשע"א 18 בפבואר 011 הטכניון מכון טכנולוגי לישראל הפקולטה למדעי המחשב מרצה: מתרגלים: רן אל-יניב נועה אלגרבלי, גיא חפץ, נטליה זילברשטיין, דודו ינאי (אחראי) סמסטר חורף תשע" מבחן סופי פתרון (מועד

קרא עוד

Microsoft Word - beayot hespek 4 pitronot.doc

Microsoft Word - beayot hespek 4 pitronot.doc בעיות מילוליות - בעיות הספק.6 פתרון: נסמן: מספר המכשירים שתיקן טכנאי א' בשעה אחת (קצב עבודתו). ( ) כל אחד מהטכנאים תיקן מספר המכשירים שתיקן טכנאי ב' בשעה אחת (קצב עבודתו). 0 מכשירים, לכן: 0 שעות משך זמן

קרא עוד

חשבונאות ניהולית שיעור תמחיר ABC תמחיר זה אומר כי בגלל שלאורך השנים יותר משמעותיות מאשר בעבר צריך למדוד אותן בצורה טובה יותר לוקחים את העלוי

חשבונאות ניהולית שיעור תמחיר ABC תמחיר זה אומר כי בגלל שלאורך השנים יותר משמעותיות מאשר בעבר צריך למדוד אותן בצורה טובה יותר לוקחים את העלוי חשבונאות ניהולית שיעור..0 תמחיר ABC תמחיר זה אומר כי בגלל שלאורך השנים יותר משמעותיות מאשר בעבר צריך למדוד אותן בצורה טובה יותר לוקחים את העלויות העקיפות שיש בחברה ו, בגלל סיבות טכנולוגיות, העלויות העקיפות

קרא עוד

שיעור ראשון כיצד המטוס טס כיצד המטוס טס? כיצד זה יתכן, שמטוס, גוף הכבד מהאוויר, יכול להתרומם מהקרקע, לרחף, ולטוס למרות כוח-המשיכה, שמופעל עליו? לא אין

שיעור ראשון כיצד המטוס טס כיצד המטוס טס? כיצד זה יתכן, שמטוס, גוף הכבד מהאוויר, יכול להתרומם מהקרקע, לרחף, ולטוס למרות כוח-המשיכה, שמופעל עליו? לא אין כיצד המטוס טס? כיצד זה יתכן, שמטוס, גוף הכבד מהאוויר, יכול להתרומם מהקרקע, לרחף, ולטוס למרות כוח-המשיכה, שמופעל עליו? לא אין זה קסם, מאחורי "פלא זה" עומד הסבר מדעי, והנה הוא לפניך: הדינמיקה של טיסת המטוס.

קרא עוד

תרגיל 5-1

תרגיל 5-1 תרגיל 1 יחסי העדפה, פונקציות תועלת, עקומות אדישות וקווי תקציב כל השאלות להלן מתייחסות לצרכן שהעדפותיו מוגדרות על סלי צריכה של שני מוצרים. העדפות אלה הן רציונאליות (ז"א, מקיימות את תכונות השלמות והטרנזיטיביות).

קרא עוד

Bright Blue Gradients

Bright Blue Gradients מה נלמד היום: מהי סביבת חיים מהם מרכיבים ביוטיים וא-ביוטיים מהם צורכי הקיום של בעלי החיים כיצד הסביבה מספקת צרכי קיום אלו מה ההבדל בין תנאי סביבה ולמרכיבי סביבה מיפוי מושגים בנושא סביבת חיים: ביוספרה

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 קורס סייעות רופא שיניים 2013 ברוכים הבאים ד"ר כמאל מסארוה 050-7824234 dent2000@msn.com 1 2013 - מבוא לרפואת שיניים : # # קורס סייעות רופא שיניים נושאי לימוד תפקיד הסייעת היסטוריה של טיפולי שיניים - אנטומיה

קרא עוד

מבנים בדידים וקומבינטוריקה סמסטר אביב תשע"ט מספרי רמזי תרגול 11 הגדרה: (t R = R(s, הוא המספר הטבעי הקטן ביותר כך שבכל צביעה של צלעות הגרף וכחול(, קיים

מבנים בדידים וקומבינטוריקה סמסטר אביב תשעט מספרי רמזי תרגול 11 הגדרה: (t R = R(s, הוא המספר הטבעי הקטן ביותר כך שבכל צביעה של צלעות הגרף וכחול(, קיים מספרי רמזי תרגול 11 הגדרה: (t R = R(s הוא המספר הטבעי הקטן ביותר כך שבכל צביעה של צלעות הגרף וכחול( קיים תת-גרף שלם K s שצבוע בכחול או שקיים תת-גרף שלם K t שצבוע באדום. הגדרה שקולה: עבור גרף עם לפחות (t

קרא עוד

תאריך פרסום: תאריך הגשה: מבנה נתונים תרגיל 5 )תיאורטי( מרצה ומתרגל אחראים: צחי רוזן, דינה סבטליצקי נהלי הגשת עבודה: -את העבודה יש לה

תאריך פרסום: תאריך הגשה: מבנה נתונים תרגיל 5 )תיאורטי( מרצה ומתרגל אחראים: צחי רוזן, דינה סבטליצקי נהלי הגשת עבודה: -את העבודה יש לה תאריך פרסום: 01.01.15 תאריך הגשה: 15.01.15 מבנה נתונים תרגיל 5 )תיאורטי( מרצה ומתרגל אחראים: צחי רוזן, דינה סבטליצקי נהלי הגשת עבודה: -את העבודה יש להגיש בזוגות. -העבודה חייבת להיות מוקלדת. -הקובץ חייב

קרא עוד

מקומות גיאומטריים השתלמות קיץ הקדמה: נושא המקומות הגיאומטריים הינו מרכזי בתכנית הלימוד ל- 5 יח"ל. פרק זה מאגד בתוכו את כל המרכיבים של הגיאומטרי

מקומות גיאומטריים השתלמות קיץ הקדמה: נושא המקומות הגיאומטריים הינו מרכזי בתכנית הלימוד ל- 5 יחל. פרק זה מאגד בתוכו את כל המרכיבים של הגיאומטרי מקומות גיאומטריים השתלמות קיץ - 015 הקדמה: נושא המקומות הגיאומטריים הינו מרכזי בתכנית הלימוד ל- 5 יח"ל פרק זה מאגד בתוכו את כל המרכיבים של הגיאומטריה האנליטית: ישר, מעגל, אליפסה ופרבולה בראיה מוכללת נושא

קרא עוד

<4D F736F F D20F4F8F720E7F9E9E1E420EBEEE5FAE9FA203120E9E5ECE E646F63>

<4D F736F F D20F4F8F720E7F9E9E1E420EBEEE5FAE9FA203120E9E5ECE E646F63> הסברים לפרק כמותי : :úåðåëðä úåáåùúä 0 9 8 7 6 5 5 0 9 8 7 6 5. התשובה הנכונה היא: (). עלינו לקבוע איזה מהביטויים שבתשובות אינו זוגי. משום שהשאלה עוסקת בתכונת הזוגיות, ננסה ללמוד מהנתון על זוגיותם של x

קרא עוד

פקולטה: מחלקה: שם הקורס: קוד הקורס: מדעי הטבע מדעי המחשב ומתמטיקה מתמטיקה בדידה תאריך בחינה: _ 07/07/2015 משך הבחינה: 3 שעות סמ' _ב' מועד

פקולטה: מחלקה: שם הקורס: קוד הקורס: מדעי הטבע מדעי המחשב ומתמטיקה מתמטיקה בדידה תאריך בחינה: _ 07/07/2015 משך הבחינה: 3 שעות סמ' _ב' מועד פקולטה: מחלקה: שם הקורס: קוד הקורס: מדעי הטבע מדעי המחשב ומתמטיקה מתמטיקה בדידה 2-7012610-3 תאריך בחינה: _ 07/07/2015 משך הבחינה: 3 שעות סמ' _ב' מועד ב' שם המרצה: ערן עמרי, ענת פסקין-צ'רניאבסקי חומר עזר:

קרא עוד

ע 003 מרץ 10 מועד מיוחד פתרונות עפר

ע 003 מרץ 10 מועד מיוחד פתרונות עפר בגרות ע מרץ 0 מועד מיוחד שאלון 5005. x א. () יש למצוא את הערך של m שעבורו גרף + ) mx f ( x) mm ( 6) x + ( כאשר נציב m או 6 m נקבל 0 0 ונקבל פונקציה עולה ובהתאם הישר לא מקביל לציר ה - הוא ישר המקביל לציר

קרא עוד

ניסוי 4 מעגל גילוי אור והפעלת נורה מטרות הניסוי שילוב נגד רגיש לאור (LDR) ודפ"א (LED) להפעלתה מתחת לרמת אור מסוימת. שילוב פוטו דיודה לגילוי אור והפעלת

ניסוי 4 מעגל גילוי אור והפעלת נורה מטרות הניסוי שילוב נגד רגיש לאור (LDR) ודפא (LED) להפעלתה מתחת לרמת אור מסוימת. שילוב פוטו דיודה לגילוי אור והפעלת ניסוי 4 מעגל גילוי אור והפעלת נורה מטרות הניסוי שילוב נגד רגיש לאור (LDR) ודפ"א (LED) להפעלתה מתחת לרמת אור מסוימת. שילוב פוטו דיודה לגילוי אור והפעלת.LED מדידת מתחים וזרמים בטרנזיסטור, וזיהוי מצב הפעולה

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 שאלות הגשה בעבודה 1.מהי האטמוספירה? ולאיזה חלקים היא מתחלקת? 2.מה הרכב האטמוספירה? 3. חלק את שלבי ההתפתחות של האטמוספירה? 1000 km האטמוספרה היא תערובת של גזים העוטפת את כדור הארץ. 1000 km שלב שני

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint סכנות התחשמלות והגנה בשיטת זינה צפה בטיחות במתקני חשמל השפעות זרם חשמלי העובר בגוף האדם אמצעי הגנה בסיסי כנגד חשמול הנו בידוד חשמלי במקרה של נזק לבידוד עלול להופיע מתח על הגוף או המעטה המתכתי קצר לגוף

קרא עוד

פתרון מוצע לבחינת מה"ט מכניקה טכנית 93117,90117 מועד א' תשע"ט, חודש שנה : אביב, 2019 שאלה 1 מנוף ABCD מחובר בנקודה A לסמך נייח, ובנקודה E נתמך בסמך ני

פתרון מוצע לבחינת מהט מכניקה טכנית 93117,90117 מועד א' תשעט, חודש שנה : אביב, 2019 שאלה 1 מנוף ABCD מחובר בנקודה A לסמך נייח, ובנקודה E נתמך בסמך ני פתרון מוצע לבחינת מה"ט מכניקה טכנית 97,97 מועד א' תשע"ט, חודש שנה : אביב, 9 שאלה מנוף D מחובר בנקודה לסמך נייח, ובנקודה E נתמך בסמך נייד. בנקודה מופעל על המנוף כוח [] =P בכיוון המתואר. במצב זה המנוף נמצא

קרא עוד

מקביליות

מקביליות תכונות שמורה Invariant Properties גרא וייס המחלקה למדעי המחשב אוניברסיטת בן-גוריון 2 בדיקות מודל Checking( )Model מערכת דרישות מידול פירמול בדיקות מודל )Model Checking( מודל של המערכת תכונות פורמליות סימולציה

קרא עוד

מספר נבחן / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר

מספר נבחן / תשסג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: דר אבי אללוף חומר עזר מספר נבחן 2002 2003 / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: 29.1.03 שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר: אין שימוש במחשבון: מותר בבחינה 10 עמודים כולל עמוד

קרא עוד