<4D F736F F D20F1F4F820E4FAF7F6E9F8E9ED>

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "<4D F736F F D20F1F4F820E4FAF7F6E9F8E9ED>"

תמליל

1 אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, המרכז הישראלי למחקר איכותני של האדם והחברה בשיתוף עם העמותה לחקר האדם הרב-ממדי, מכון מופ"ת, מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל ומכללת לוינסקי לחינוך הכנס הישראלי הבינתחומי הרביעי למחקר איכותני מופעים של ידע: צמתים ודרכים במחקר האיכותני בפברואר 2010 הקמפוס ע"ש משפחת מרקוס, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ספר התקצירים

2 ר מושב 1 פאנל - הערכה בין סיפור ומספר פאנל הערכה בין סיפור ו מ ס (בחסות איל"ת, האגודה הישראלית להערכת תכניות) יו"ר: רותי לוסטיג בהשתתפות: שרית בייץ-מוראי, המוסד לביטוח לאומי עידית מיכאלי, הסוכנות היהודית נורית פרידמן, מכון מכבי לחקר שירותי בריאות

3 מושב 2 מחקר איכותני פמיניסטי-משמעויות, מופעים, התלבטויות וכיוונים לעתיד יו"ר: ד"ר דפנה הקר

4 מושב - 2 מחקר איכותני פמיניסטי-משמעויות, מופעים, התלבטויות וכיוונים לעתיד ההבניה החברתית של תופעת גילוי העריות בחברה הפלסטינית בישראל: רפלקציות תיאורטיות על מחקר פמיניסטי איכותני פרופ' עדי בן ארי, ביה"ס לעבודה סוציאלית, אונ' חיפה סאברין ח'יאט, בביה"ס לעבודה סוציאלית, אונ' חיפה בו האופן אנחנו ממשיגים, מזהים, מדברים ופועלים ביחס לתופעת גילוי העריות משתנה ההקשר לפי ההיסטורי, הגיאוגרפי, התרבותי, החוקי וזה הקשור במדיניות חברתית. לכן, הבנת ההבניה החברתית של התופעה בחברה הפלסטינית בישראל דורשת מאיתנו להיות בהירות ביחס לנושאים השונים שמעצבים את המיקום והטענות שלנו. מכאן, ההרצאה הנוכחית מהווה הזדמנות לעסוק בסוגיות אפיסטמולוגיות ופוליטיות אשר באות לידי ביטוי בשלבי עריכת המחקר השונים. הדיון ינסה לבחון מהן ההזדמנויות ומהם האתגרים העומדים מחקר בפני המשתמש בפרקטיקה מחקרית פמיניסטית המשלבת זרמים בין אפיסטמולוגיים פמיניסטיים שונים:.Feminist post-modernism ו- The feminist stand-point theory; Feminist constructivism המחקר רוב העוסק בתופעת גילוי העריות מסגרת על נשען תיאורטית פסיכולוגית המתעלמת לעתים מזומנות ממורכבות התהליכים החברתיים המעורבים בחוויותיהן שורדות של גילוי עריות. ההרצאה הנוכחית תציע רפלקציות תיאורטיות ביחס לאופן בו מחקר פמיניסטי מנסה בו זמנית לתאר ולנתח את חוויית החיים של הנשים כבסיס להבנת התופעה, תוך התייחסות להקשר החברתי והתרבותי ולהצטלבות של מערכות כוח שונות המעצבות את חוויותיהן.

5 מושב - 2 מחקר איכותני פמיניסטי-משמעויות, מופעים, התלבטויות וכיוונים לעתיד ה"דברים" הסמויים שהסטטיסטיקה אינה מספרת עוצמתו של הקשר בין הגישה הפמיניסטית ובין המחקר האיכותני ענבל וילמובסקי, המכון לקרימינולוגיה, האוניברסיטה העברית בירושלים יחסי הגומלין שבין האפיסטמולוגיה הפמיניסטית ובין הפרקטיקה מחקר של איכותני, תרמו לביקורת על הטייתו הגברית של המדע הפוזיטיביסטי, לחשיפת ידע "חדש" על חיי היומיום של נשים וגברים ולהבנייתו כגוף ידע לגיטימי ומעצים התורם ליצירת שינוי חברתי בתחומים שונים (2000.(Maynard, המחקר הפמיניסטי שהתפתח בשדה הקרימינולוגי בעשורים האחרונים עסק בין השאר בחשיפת התופעה הסמויה של אלימות ומשמעויותיה עבור נשים דרך השמעת קולותיהן הייחודיים, תוך שהוא מסתייע בשיטות מחקר איכותניות מגוונות (2000.(Stanko, בהרצאה אדון בקשר בין הגישה הפמיניסטית ובין מחקר איכותני ואדגים את עוצמתו של קשר זה מתוך היבטים שעלו בעבודת המחקר שלי על אלימות ב"דייטינג" violence) (dating בישראל. שיטת המחקר המבוססת על תיאוריה המעוגנת בשדה, כללה שימוש בראיונות עומק עם נשים וגברים ואפשרה את חשיפתם של סיפורים סמויים שה"סטטיסטיקה" אינה מספרת על אלימות ב"דייטינג", ואת פרשנותם במבט פמיניסטי. נבנה בהרצאה אתייחס לשלושה היבטים מרכזיים בנוגע לתרומתו של המחקר האיכותני להבניית ידע מפרספקטיבה פמיניסטית: ראשית, יכולתו של מחקר איכותני להביט במבט ביקורתי על גוף ידע המתבסס ברובו על מחקרים פוזיטיביסטיים (כמו הידע הקיים במחקר על אלימות ב"דייטינג") ולהבנות ידע "אחר" הנשען על המורכבות שבמציאות היומיומית של נשים וגברים. אדגים כיצד מתוך הידע המשמעויות הסובייקטיביות הניתנות להתנסויות בחוויות של אלימות ב"דייטינג" ביחס לתפיסות של פרקטיקת ה"דייטינג" ה"נורמטיבית". שנית, יכולתו של המחקר האיכותני לשים אוניברסאליות כמו על דגש אלימות הקשרים מגדרית. תרבותיים- לשם הדגמה חברתיים אתאר ייחודיים ניתוח את ולבחון הסיפורים לאורם על בעיות אלימות ב"דייטינג", לאור חשיפת הבנייתה של זירת הדייטינג ומשמעויותיה בהקשר המקומי-ישראלי. שלישית, יכולתו של המחקר האיכותני לאפשר התבוננות פמיניסטית המבוססת לא רק על נקודות מבט נשיות, אלא גם על נקודות מבט גבריות באופן שמאיר את התופעה של אלימות מגדרית את ומעמיק התובנות בתחום מתוך הרחבת נקודת המבט. אמחיש תיאור דרך זאת הדיאלוג הרפלקסיבי שהתקיים ביני כחוקרת פמיניסטית ובין משתתפים גברים שרואיינו במקביל לנשים.

6 מ- מושב 2 חקר איכותני פמיניסטי-משמעויות, מופעים, התלבטויות וכיוונים לעתיד "לא שמתי לי מטרה בחיים לעשות את המהפכה הזאת, אבל אני כן חיה לפיה": מחשבות על מפגש של חוקרת פמיניסטית עם מרואיינות שמתרחקות מפמיניזם ד"ר מיכל רום, אוניברסיטת בר אילן אני זו בהרצאה מבקשת להציג סוגיות שעלו ממחקר איכותני שערכתי במטרה את לבחון המשמעויות שנשים ישראליות מעניקות לבחירתן בשאלת שם-המשפחה לאחר הנישואין. בעקבות ברצוני אלו סוגיות להציע השאלה את לדיון יכולה כיצד חוקרת פמיניסטית, שיצאה לבחון פרקטיקה פמיניסטית, בכלי מחקר פמיניסטיים, להתמודד עם ממצאים שמחלישים את מעמדו של הפמיניזם בהקשר הישראלי? במחקר נשים 42 השתתפו ישראליות יהודיות, חילוניות, הטרוסקסואליות, שנמצאו בנישואין ראשונים, וציינו כי סוגיית שם המשפחה לאחר הנישואין הייתה מרכזית בעולמן בזמן שנישאו. ניתוח הראיונות שערכתי עם נשים אלו מלמד על פער עמוק המתקיים בעולמן בין ההבניה של המושג "פמיניזם" להבניה של הדימוי "פמיניסטית": מצד אחד עמימות ואי בהירות שנקשרים למושג פמיניזם כך שקשה עד בלתי אפשרי להגדיר מה הוא כולל כערך או כתפיסת עולם; ומצד שני דימוי מובחן וברור של האישה הפמיניסטית, שהוא שלילי ברובו. בעוד פער זה קשור לטענתי ליחסי הכוח בין השיח הפמיניסטי לשיח הפמיליסטי בהקשר הישראלי: הראשון מציע לנשים תכנים רלוונטיים וחיוניים לחייהן, השני מעמיד בפניהן תכנים השוללים את הפמיניזם ומייצרים לו דה-לגיטימציה. כתוצאה מכך נשים אלו מתקשות ליישב את התביעות שמציב להן הפמיניזם יחד עם שאר התביעות שמציבים להן חיי היומיום, ובסופו של דבר הן נאלצות למצוא פתרון יצירתי לשילוב הבלתי אפשרי שנדרש מהן. פתרון אחד כזה שהתגלה במחקר, עליו ארצה לדון, קשור לאופן שבו הפרקטיקה של בחירת שם המשפחה לאחר הנישואין, שהיא פרקטיקה חתרנית פמיניסטית במהותה, מתנקה בישראל מחתרנותה ומנוכסת לטובת המרכז ההגמוני ולשמירה על הסדר הקיים. כך מתברר למשל מהדרך שבה הקפידו מרבית המרואיינות לתאר את פעולתן כנגד המנהג הפטרונימי כמעשה אישי, פרטי, מונע משיקולים "פנימיים", המנותקים מההקשר החברתי-תרבותי-פוליטי הרחב, או במלותיהן "לא בגלל שאני פמיניסטית".

7 מושב - 2 מחקר איכותני פמיניסטי-משמעויות, מופעים, התלבטויות וכיוונים לעתיד אמהות עם הפרעות אכילה ומאבקן בהעברה הבינדורית של ההפרעה: 1 המחלקה לפסיכולוגיה, אוניברסיטת בר אילן למלל את המאמץ שלא ניתן לבטאו במלים דר' שירי שדה שרביט 1,2,3 2 יחידה להפרעות אכילה, מרפאת הנוטרים, מרכז רפואי שלוותה 3 ביה"ס החדש לפסיכולוגיה, המרכז הבינתחומי הרצליה הכוח בפרספקטיבה פסיכולוגית-פמיניסטית, הפרעות אכילה (הפא"כ) הן ביטוי קונקרטי ליחסי המגדריים הלא-שוויוניים בחברה. נשים הסובלות מהפא"כ מדגימות בגופן את ובנפשן הקונפליקט הנשי בעולם המערבי, בו נשים יכולות להגיע למימוש עצמי בדרכים מגוונות, אך בה בעת מצופה מהן גם למלא תפקידי מגדר "סטריאוטיפים". מה עובר על נשים אלו כאשר הן עוברות לשלב ההתפתחותי של אימה ת צעירה? עד כמה מועצם ומוקצן מאבקן בדומיננטיות של ערכי הרזון והשליטה העצמית, בהדרה שלהן ממוקדי הכוח ומשדה השיח המדכא? בהרצאה אדון במחקר שערכתי אודות אמהות עם הפא"כ. בקבוצת המחקר השתתפו 29 דיאדות של אמהות עם הפא"כ וילדיהן, ובקבוצת הביקורת מספר משתתפים זהה. המחקר, מסוג של שיטות משולבות method),(mixed כלל כלי דיווח עצמי, אבחון התפתחותי לילד, ניתוח אינטראקציות אם-ילד בשתי סיטואציות חצי-מובנות וכן ראיונות חצי-מובנים עם כל האמהות עם הפרעות האכילה. עוזה הממצאים בחלקים הכמותניים של המחקר הדגישו את הפגיעה בתפקוד ההורי ובקשר אם-ילד בקרב האמהות. אולם באמצעות הראיונות עלו נושאים חבויים: ניתן היה לשמוע את המאבק הפנימי של האמהות בין שני כוחות מנוגדים בין ההפנמה של השיח המדכא תיאבון ושואף למשמוע הגוף, לבין הקול בריא של אם הדואגת לילדיה ונאבקת בהפרעת האכילה בכל למענם ולמענה. ללא ההקשבה לאמהות באמצעות הראיונות, ניתן לא המאבק העיקש שלהן בהעברה הבינדורית של הדרה חברתית והזרה אישית-גופנית. אנושיים רבי את לגלות היה הפוליטיקה ויחסי הכוחות בחברה משפיעים על הדגשה והסתרה של איכויות במצבים פנים. שמיעת של קולן האמהות והמאבק הקיומי שלהן בהפרעת האכילה ובהשפעתה על חייהן, אפשרה לחוקרת להיות מעורבת בבניית תוכנית מניעה/התערבות המיועדת לחיזוק התפקוד ההורי של אמהות עם הפרעות אכילה, בניגוד לעמדה התופסת אותן כאובייקטים הסובלות מפסיכופתולוגיה נרחבת.

8 מושב 3 מודלים לניתוח נתונים יו"ר: ד"ר הדס גולדבלט

9 מושב 3 מודלים לניתוח נתונים מיפוי מתקדם של יחסים בין קטגוריות כלי ניתוח במחקר איכותני פרופ' לאה קסן, מירב רבינוביץ, אוניברסיטת בן גוריון אוניברסיטת בן גוריון ונשיאת מכללת לוינסקי פרזנטציה זו עוסקת במודל לניתוח מתקדם של יחסים בין קטגוריות ) Between Relationship (Categories - RBC - כלי במחקר האיכותני, הרחבה לסווג דפוסי היחסים בין קטגוריות של תותי וחבריה 1996) Ginnell, (Tutty, Rothery & (יחסי וסיבה). זמן הכלה, היא ההנחה שמציאת הקטגוריות הדומיננטיות בנתוני מחקר איכותניים וזיהוי היחסים ביניהם הדרך את סוללים להצעות פרשניות ולבניית תיאוריה. אף על פי כן מעטים הכלים שפותחו לצורך זה. מודל הניתוח המתקדם בין היחסים של הקטגוריות שלושה על מצביע יחסים סוגי נוספים: יחסי צמידות, שילוש וריבוע. יחסים אלו חושפים את המבנה האסוציאטיבי של הטקסט ומגלים כיצד הטקסט עצמו קושר בין המרכיבים השונים שלו. זה הוא כלי חדשני להפקה שיטתית של פרשנויות על בסיס חומר הנתונים הגולמי והוא טומן תרומה חשובה לתיאוריה המעוגנת בשדה ) Grounded ולמחקרים פרשניים אחרים. ההצגה תלווה בדוגמאות ראיון של ניתוח חיים סיפור (theory מתחום האלימות.

10 מושב 3 מודלים לניתוח נתונים מבט אישי, פוליטי וחברתי בקריאות שונות של ראיון ערביות עומק עם מנהלות ד"ר תמר שפירא, המרכז היהודי-ערבי אוניברסיטת חיפה ד"ר חאלד ערער, המכללה האקדמית בית ברל פרופ' פייסל עזאיזה, המרכז היהודי-ערבי אוניברסיטת חיפה מטרת המחקר הנוכחי היא להתמקד במנהלות ערביות בישראל ולקבל מבט אישי, מקצועי, תרבותי וחברתי דרך סיפור חייהן כשמודל אפשרי הוא הדמיון לחברות מתפתחות,(Oplatka,2006) בהן תפקידי מנהיגות "שייכים" לגברים ונשים אמורות להימנע מניסיונות להשיג סוג זה של משרות (Cubillo &.Brown, 2003) השיטה במחקר השתתפו עד כה 20 מנהלות ממערכות החינוך הרווחה ממחוזות מרכז, חיפה והצפון. כלי המחקר הוא ראיון עומק, במטרה לקבל תיאורים מפורטים על חיי המנהלת ועל מערכות היחסים שלה עם הצוות, עם מנהיגות הישוב, הקהילה והמשפחה. ניתוח הראיונות נערך מתוך גישה נרטיבית בשיטת "הקול במרכז" (1992 Gilligan, (Brown and. לפי גישה זו החוקר עוקב אחר "הקולות" השונים של המספר, ומנסה לזהות אותם ולקרוא כל אחד בנפרד. בגישה זו, גלומה האפשרות לחשוף את מכלול יחסיו של אדם עם עצמו, עם הסובבים אותו ועם החברה אליה הוא משתייך, והיא שימשה את החוקרות במחקר פסיכולוגי על נערות. "המדריך למקשיב" שפיתחו החוקרות שימש במחקר קודם על נשים ערביות מובילות במערכת החינוך בישראל (2005 Shapira,. Hertz-Lazarowitz )וכאן & יוצגו שלוש קריאות. תרומת המדריך למקשיב בקריאה הראשונה נמצא שנשים שהפכו מנהלות זכו לטיפוח, עידוד ו/או השראה לפחות מאחד ההורים בילדות והיו שאפתניות הנשים נתקלו בניסיונות חסימה, מניעה, עוד בצעירותן. בקריאה השנייה, נחשף ההיבט הפוליטי של המינוי ונמצא שרוב הכשלה והתנגדות לאישה בתפקיד ניהולי של ראש הרשות ראש הרשות שהיה מעוניין בבן משפחה או מקורב. בקריאה השלישית תוארה התקבלות חברתית תומכת. הן נתפסו על ידי הקהילה ראויות ומתאימות לתפקיד, גברים ונשים בישוב תמכו במינוי ללא הבדל של השתייכות כזו או אחרת.

11 מושב 3 מודלים לניתוח נתונים אינטרטקסטואליות: תפיסה תרבותית וגישה פרשנית במחקר איכותני ד"ר אילנה אלקד-להמן, מכללת לוינסקי לחינוך ד"ר חוה גרינספלד, מכללה ירושלים ומכללת בית רבקה מטרת ההרצאה המוצעת היא כמושג וכשיטה העשויה להציג ולהדגים בפני החוקר במחקר האיכותני אינטרטקסטואליות לכונן מסגרת לניתוח ולפרשנות של נרטיבים קצרים או של סיפורי חיים. האינטרטקסטואליות כמושג מרכזי בחקר תרבות מתאים במיוחד למחקר האיכותני הנרטיבי, המושתת על סובייקטיביות המספר, הסיפור, המאזין/ החוקר, ועל הממד היחסי והבלתי קבוע של הידע. עם זאת, שימוש באינטרטקסטואליות כשיטה פרשנית במחקר האיכותני לסוגיו תובע מהחוקר מודעות ויכולות שהרצאתנו מבקשת להציגן. בהרצאה נציג את המסגרת התאורטית, ונדגים את יישומה במחקר האיכותני בקריאה ובפרשנות של סיפורי חיים ושל נרטיבים קצרים. לאור המטרה המתודולוגית, יבחרו להדגמה נרטיבים שמייצגים סוגים שונים של קישור אינטרטקסטואלי ברמות מפורשות שונות, ברמות מורכבות שונות וברמות אידאיות שונות. הקריאה האינטרטקסטואלית שתודגם קשובה לשילוב מרכיבים תרבותיים מסוגים שונים בנרטיב כאמצעי לייצוג עולמו של המספר, לרמיזה על הקשר מ קרו לסיפורו, לנקיטת עמדה, לסגנון, לארגון כולל של הנרטיב, להענקת פרשנות של המרואיין לסיפור ולאפשרות של קריאה מחדש של החוקר-הפרשן בנרטיב שלפניו.

12 מושב 3 מודלים לניתוח נתונים תעמולה ושיטת ניתוח תוכן איכותני של סיגפרד קראצאוור ד"ר אלינה ברדץ'-יאלוב, אוניברסיטת בר-אילן בשנת pp ) 1942 (Garber,,1942 כתב חוקר ויליאם גרבר, כי קיימים לשיטת ניתוח תוכן כמותי מספר חסרונות אשר מונעים מן החוקרים לעשות ניתוח טוב ומעמיק של מסרים תעמולתיים. לטענתו של גרבר מספר רב של חוקרי תעמולה שתסייע בשליטה על המין האנושי שונים. למרות שהודה גרבר בכך כי ניסו למצוא נוסחה אוניברסלית וזאת על ידי פירוק, ניתוח, ספירה, סיווג וארגון של ביטויים יש יתרונות רבים לניתוח תוכן כמותי, הוא היה ספקן לגבי יעילותה של שיטה זו בהקשר של ניתוח מסרים תעמולתיים. גרבר האמין כי אי אפשר להבין את המסר התעמולתי אך ורק על ידי ניתוחם של קשרים סיבתיים בין המילים. הוא העריך, כי על מנת לעשות ניתוח מוצלח של המסרים יש להבין קודם כל את הקונטקסט הכללי. על מנת להתגבר על המגרעות המחקר אשר פותחה על והמגבלות שאותן הציב ויליאם גרבר נאלצתי לפנות אל שיטת ידי סיגפרד קראצאוור pp ).(kracauer,, במאמרו The Challenge of Qualitative Content Analysis תיאר קראצאוור באופן תאורטי את שיטת המחקר שלו שהוא קרא לה ניתוח תוכן איכותני. בדומה לגרבר הציג קראצאוור במאמרו את הבעייתיות של ניתוח תוכן כמותי בהקשר של ניתוח מסרים תעמולתיים. החוקר הבהיר, כי לניתוח תוכן איכותני יש חופש מסוים, אשר מאפשר לחוקרים לפעול מעבר למסגרות סטטיסטיות אשר מגבילות את החוקרים הכמותיים. לפיכך שיטת ניתוח תוכן איכותני שפותחה על ידו העוסקת בניתוח הטקסט כמבנה כללי שאינו מפורק ליחידות בודדות מאפשרת לחוקר לנתח את הקטגוריות המדידות של התוכן הלטנטי. שיטת ניתוחו של קראצאוור, אשר נבדקה באופן אמפירי במחקר השוואתי של טכניקות תעמולתיות בהן נעשה שימוש במהלך שני קונפליקטים צ'צ'ניים-רוסיים ( ו ) התגלתה כאפקטיבית ביותר לסוג מחקר זה. בהרצאה יוצגו יתרונותיה וחסרונותיה של שיטת ניתוח זו כפי שהתגלו במהלך המחקר ויינתנו הצעות לשיפור השיטה.

13 מושב 4 מחקר ככלי קהילתי יו"ר: ד"ר איתן שחר

14 מושב 4 מחקר ככלי קהילתי שיקולי דעת בתכנון מערך טיפולי ומערך מחקרי המשלב במחקר מלחמה בזמן אמת (שדרות, 2008 ) יהודית שפנגלט,MSW אוניברסיטת בן גוריון ד"ר מירב טל-מרגלית, מכללת סמינר הקיבוצים ד"ר מירי שחם, מכללת אורט בראודה גישות כמותיות ואיכותניות המחקר המוצג נערך בשדרות בתקופת הפגזות הקסאמים המסיביות. אוכלוסיית המחקר הייתה נשים דתיות מקהילה ייחודית - גרעין תורני- קהילתי. הנשים קיבלו תכנית טיפול של פסיכותרפיה ממוקדת גופ-נפש על פי מודל STREAM (טל, 2006) כדי לסייע להן להתמודד עם מצבי טראומה ומלחמה מתמשכים. המודל מתייחס להיבטי חוסן והתמודדות בגישה ייחודית בקבוצה המשלבת טיפול בתנועה עם שיטת - SE (לוין, 1997 ) Somatic Experiencing. המודל מתבסס על תפיסת 'הצד החיובי של טראומה', קשב לתחושות, כוח הקבוצה הנעה במרחב בטוח ולימוד כלים להתמודדות. כמו כן נוסף פן ייחודי שפותח ע"י שפנגלט (2008) והביא את חשיבות החיבור של גוף-נפש ביהדות. המטפלות היו גם החוקרות של התכנית הטיפולית. מטרות המחקר היו :1. לבדוק מה עזר בעבר לנשים בקהילה להתמודד עם טראומת מלחמה מתמשכת וכיצד משאבי אמונה וגוף השפיעו על התמודדותן. 2.להעריך את השפעת הטיפול על חוסן ומשאבי התמודדות כולל סמני החלמה גופ-נפש,סימפטומים טראומטיים, אמונה והנחות עולם בקרב המשתתפות. SE המחקר כלי כלים שילבו איכותניים ראיון של יחידני ששילב וראיונות עומק קבוצתיים, Briere & Runtz 1996 ),הנחות ) ושאלונים כמותיים שבודקים סימפטומי טראומה עולם, (Plante & Boccaccini,1997) אמונה של חוזק מידת דתית,(Janoff'- Bulman,1989).(Tal, החלמה וחוסן( 2006 STREAM -סמני בהרצאתנו נתייחס לשיקולים בתכנון מערך טיפולי ומערך מחקרי משולבים,לשיקולי הדעת בבחירת שילוב כלי מחקר איכותניים וכמותיים,לשיקולים אתיים במחקר מלחמה בזמן אמת ולמעורבות החוקרים שהם גם אנשי הטיפול. את בעיקר נציג הממצאים האיכותניים ואת טראומה מתמשכת,חשיבות המשאבים לפי מודל של הנשים. המחקר מהווה שלב נוסף בפיתוח תרומת המחקר לידע בתחום ההתמודדות עם Basic PH (להד, 2000 ) ותרומת הטיפול לחוסן המודל הטיפולי במקומות נוספים.

15 מושב 4 מחקר ככלי קהילתי מחקר ופרקטיקה - שימוש בכלים נרטיביים כגשר לעבודה עם קהילות ד"ר ארנה שמר, האוניברסיטה העברית ד"ר איתן שחר, המכללה האקדמית ספיר ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב בשנים במתודולוגיות האחרונות נרטיביות. מתרחב התפתחות ומתפתח נובעת זו תחום מאחיזה האבחון של והמיפוי גישות של פוסט קהילות מודרניות במורכבות הקהילות, בזוויות ההתבוננות השונות ובמגוון הגישות האפשריות להבנתן. האבחון הנרטיבי במובנו הפשוט והכוללני חיי לימוד הוא הקהילה שימוש תוך המכירות במושגים של הסיפורים שאנשים מספרים לחוד וביחד כאשר הם מתכנסים יחדיו. בבסיס התפישה עומדת העמדה שהאמת ההיסטורית אינה קודמת לסיפור אלא, אדרבא, סיפור החיים מבנה ויוצר את האמת. הגישה הנרטיבית על פי זאת, מתמקדת בפענוח ובחשיפה של תהליכי הפרשנות תהליכי הבחירה שמפעיל המספר על המציאות כדי ליצור את הסיפור. האמת על פי גישה זו, אינה נגלית, כי אם נוצרת באמצעות תהליך פרשני. כאשר תהליך לימוד הקהילה הוא תהליך משותף לעובד הקהילתי או החוקר ולאנשי הקהילה, מתוקף נוצרים זו תפיסה יחסים הדדיים ושותפויות כלומדים בין שווים ה"מאבחן" וה"מאובחן". אנשי הקהילה הם למעשה המומחים לעניינם, בעלי הניסיון והידע בתחומי חייהם ועיסוקם, בעוד שאיש המקצוע הוא המומחה לתהליך האבחון, המיפוי וההמשגה. פרסר (2004 (Fraser, מצביעה על היתרון בשימוש בנרטיבים בהקשר להבנה של תופעות חברתיות ומציינת את האפקטיביות של שיטות אלה בעבודה עם אוכלוסיות מתרבויות שונות. פיתוח הכלי של אבחון נרטיבי ישרת את קידום הגישה הבין תרבותית בהיותו מושתתת על ערכים, תפיסות עולם ופרקטיקות דומות. כך למשל, המפגש הבין אישי, השיח השוויוני, הדיאלוג ההדדי וקבלת השונות הינם מכנים משותפים לגישות אלו. אנו מוצאים חמש סיבות ראשוניות המצדיקות אבחון קהילה באמצעות נרטיבים: יצירה משותפת, תפיסת המציאות כ"הבניה חברתית", אינטימיות, התייחסות למציאות כמושג רב-מימדי, מפגש בלתי אמצעי, רגישות תרבותית. בהרצאה נציג מחקר שאנו עורכים המלמד על שימוש בכלים נרטיביים באבחון קהילה. המחקר מסתמך על ניתוחי מקרה של כניסה לעבודה ומחקר עם קהילות בגישה זו.

16 מושב 4 מחקר ככלי קהילתי "פעם אחת הייתה ארץ רחוקה... זה גוש קטיף..." חוויותיהם של ילדי גוש קטיף ודרכי התמודדותם מיכל גטניו-קאלוש, בית הספר לעבודה סוציאלית, האוניברסיטה העברית ירושלים פונו ההצגה תתמקד ב: א. שימוש בשיטות מחקר איכותניות לתיעוד קולות אותנטיים של ילדים אשר מבתיהם ההתמודדות בגוש של קטיף ילדים שפונו ציבורית לגבי השלכות של פינוי וחשיפת משמעות מבתיהם., ג. חווית מרכיב ה"גירוש" של והריסת בתים על ילדים. מחקר עבורם., פעולה מיפוי ב. המיועד אסטרטגיות לעורר מודעות המחקר מציג את חווית הגירוש של 15 ילדים שהיו בגילאי 3-6, בתקופה שקדמה לגרוש, בגירוש עצמו ובתקופה שאחריו על-ידי ראיונות עם הוריהם של הילדים שימוש במתודולוגיה וכן עם חמש גננות. איכותנית, פנומנולוגית. נערכו כן, כמו זהו מחקר איכותני ובו רכיב של מחקר אקטיבי, המבוסס על אמונה שעל התהליך להעצים את המשתתפים בו. באמצעות המללת החוויה וכתיבת אישי נרטיב המשתתפים משיגים תחושת שליטה. כמו כן, המחקר מקדם את ראיית הילד כסובייקט בעל דעות ורעיונות עצמאיים וכבעל יכולת לתאר את חיי השגרה שלו ולפרשם. ההקשבה לקולם של הילדים נבעה מההכרה בזכותם להישמע ומההבנה שיש ביכולתם לתרום לידע ולתובנות על נושאים הקשורים לתחומי חייהם. הילדים הוזמנו לספר את סיפורם על הפינוי לכתוב מכתב לעולם או לצבא, או להמציא סיפור על גוש קטיף. הם נשאלו כיצד הגיבו לפני הפינוי ובמהלכו? איך התמודדו עם הפינוי? מה עזר להם להתמודד? השגת לשם הגברת של המטרה המודעות הציבורית בכדי וכן לנושא היותנו את ליישם שופר לקולותיהם של הילדים בגיל הרך שעברו את הפינוי, ערכנו יום עיון שימוע ציבורי- בו הבמה היתה פתוחה עבור אנשים קטיף מגוש את להציג סיפוריהם על גוש קטיף ותוצאות המחקר כולו. סיפורם וכאבם, במקביל ציורי הוצגו הילדים, לסיכום יערך דיון בחוויית הגירוש, ובדרכי ההתמודדות בהתאם להקשר ההתפתחותי ולגורמי החוסן והסיכון, תוך התבוננות רפלקטיבית בזהות החוקרת, כחילונית שמעולם לא ביקרה בגוש קטיף, והשפעתה על מהלך המחקר.

17 מושב 4 מחקר ככלי קהילתי "מוטב יחדיו": סוד הסיפור המנצח תרומת מחקר נרטיבי לקובעי המדיניות החברתית שרית ברזילאי, מכון סמ"ל גולן פלג פדידה- המכללה האקדמית עמק יזרעאל מחקרים מצביעים על כך שעמדות הציבור וקובעי המדיניות כלפי מי שחיים בעוני נוטות להיות שיפוטיות. אולם כאשר יש בידי האנשים מידע שונה על אי שוויון ועל חייהם של אנשים המתקיימים על הכנסה נמוכה, הם נוטים לתמוך בצעדים לצמצום העוני. אכן המאבק בין ייאוש לתקווה בחקר אוכלוסיות מובסות טמון בפרספקטיבה המחקרית שלהם על האנשים החיים בעוני אשר היא תורמת לעיצוב דעת הקהל וקובעי המדיניות. בהרצאה זו נבקש להציע מתודולוגיה מחקרית שבאמצעותה ניתן לרתום את המחקר הנרטיבי ליצירת שינוי בעמדות הציבור כלפי העניים חיים בעוני. השימוש במתודולוגיה זו עוצב במסגרת החקר והתיעוד של תוכנית "מוטב יחדיו" שהינה תפיסה ייחודית וחדשנית במערכות החינוך והרווחה בישראל ובארצות אחרות. התוכנית מושתתת על פעילויות שעוצבו במסגרת של שותפויות בין תושבים, רשויות ואנשי מקצוע ההוגים והמבצעים ביחד את המהלכים השונים והמגוונים התורמים לאנשים החיים בעוני. בשלב זה התוכנית פועלת במסגרת "אשלים" בחמש עשרה רשויות מקומיות ברחבי הארץ. במסגרת המחקר גיבשנו פרספקטיבה דו-ממדית לחקר חייהם של אנשים החיים בעוני: א. חקר פתרונות מערכתיים ומוסדיים לעוני ולאי השוויון המדגים כיצד שינוי הוא אפשרי ומטיל זרקור על הדרך שבה עיצוב ההתארגנות עשויה לצמצם ומצמצמת את אי השוויון ותורמת לאלה החיים בעוני. ב. חקר סיפורים אישיים של אנשים החיים בעוני, החושפים את הפנים של העוני ומאירים את הגבול הדק שמתקיים בין החיים בעוני לבין אחרים. הפרספקטיבה של מחקר זה עשויה ללמד על הדרך שבה המחקר האיכותני עשוי לתרום ליצירת שינוי חברתי.

18 מושב 5 השתקפויות של העצמי יו"ר: ד"ר גבריאלה ספקטור-מרזל

19 מושב - 5 השתקפויות של העצמי "קיץ 1954" ד"ר דליה מאיר תמונה ישנה בשחור לבן, עבודת אומנות פלסטית בסגנון קולז', שילוב צילום וציור- צילום הילדה דומיננטי בעבודה זאת. בתהליך העבודה היה שילוב של דמיון מודרך, תצלום ואומנות. המתודולוגיה-מחקר איכותי -ההנחה שתופעה נבדקת איננה ניתנת למדידה כמותית, לחקירה שיש בה פירושים של החוקר והנחקרים (בן יהושע, 2001). כי אם הגישה אינדוקטיבית,המתבוננת וחוקרת הן את המערכת של היחיד והן יחסי-גומלין חברתיים. מחקר היוריסטי- תהליך של חיפוש בתוכו יימצא החוקר את טבע המשמעות של החוויה ושל ההתפתחות. ניתן יהיה להמשיך לחקור, לנתח ולפתח. הנושא- חקר מקרה של פורטרט עצמי- השוואה להיום,השוואה לדיווחים של המצלם וקרובים בתקופת הצילום. בין מטרות המחקר ושאלות המחקר- כיצד ניתן להשתמש בצילום ובציור ככלי להבנה עצמית וניתוח עצמי? מה ניתן ללמוד מתוך התבוננות בצילום- ציור והשוואה עם דיווחי הסובבים מזמן הציור- לאחר חמישים שנה? כלים: ניתוח ערכים ויזואלים של הציור- טקסט ויזואלי ניתוח ערכים תוכניים של הציור- רפלקציה עצמית ניתוח תוכן של טקסטים של תגובות קרובי המשפחה.1.2.3

20 מושב - 5 השתקפויות של העצמי היבטים מתודולוגיים ייחודיים לחקר ממד הרוח דידה קימור, אוניברסיטת חיפה הדיכוטומיה שבין קיום אותנטי ובלתי אותנטי עוברת כחוט השני בכל הפילוסופיות של ההגות האקסיסטנציאליסטית. בכולן, מצביע המעבר מן התודעה היומיומית, אל תודעת זהותו הפנימית ביותר של האדם, על גילוי ממד סמוי בתוכו- הממד הרוחני של הוויתו. גילוי זה מעבירו לאופן ידיעה חדש, של עצמו ושל העולם, שלא היה נגיש לו בתודעתו הרגילה. נשאלת השאלה, מהי המתודה לחקירת אופן ידיעה זה? אלו כלים עומדים לרשות האדם, היכולים לסייע בחקירה ובגילוי הממד הרוחני שבו? ההרצאה מבקשת להציע, שהמסגרת המושגית של המחקר ההיוריסטי יכולה לתת תשובה לסוגיה זו, כמתודה פנומנולוגית איכותנית, שכוחה היחודי בחשיפת אמת ע"י חקירה-עצמית ממצה, דיאלוג עם עצמי ועם אחרים וגילויים יצירתיים של חוויה, המעבירים את החוקר לרמות גבוהות יותר של תודעה. הטענה היא, שתהליכים אינטימיים ואותנטיים העצמי, של יוצרים "ידע אוטוביוגרפי" אמין, המבוסס התנסות חיה, בה מתגלות שכבות ודקויות חדשות של מהות ומשמעות. על מרקמים של ומבנים בכוונתי לקחת אופן חקירה זה צעד נוסף ולטעון, שהחקירה העצמית עצמה מייצרת את המרחב בו מופיעה התופעה הנחקרת. ההתבוננות פנימה מנכיחה את הממד הרוחני, כך שהחוקר הופך כלי להיות החקירה עצמו ונוצרת נושא בין זהות המחקר ומושא המחקר. מציעה זו טענה התמודדות עם הסוגיה האפיסטמולוגית מזוית הראיה של חקר התודעה, אלא שהחידוש נעוץ בטענה ל"פתיחת הסוגריים" שהניחה הרדוקציה הפנומנולוגית ולאופן התבוננות, המעביר את האדם מן הסוביקטיבית הפרטית אל חווית ממשות, הנושאת עמה תחושת ודאות, בעלת טענה לאמת. יוצג להנהרת הגישה המוצעת ידונו מושגים מדיסציפלינות שונות. המושג "רפלקסיביות ראדיקאלית" כמושג שאלת בין מקשר הידיעה-העצמית והידיעה, בין כגשר ויוצע האפיסטמולוגיה לאונטולוגיה. כמו-כן תהא התייחסות למושגים כגון: "הסדר הסמוי", "ההבנה הסמויה", וה"לא מודע הרוחני" ותיבחנה הנחות היסוד המתחייבות מגישה זו. בסיום תובא דוגמה קצרה לאופן חקירה שכזה.

21 מושב - 5 השתקפויות של העצמי סיפורי חיים של אמהות ואבות לבוגרים על רצף האוטיזם החיים במסגרת חוץ ביתית עדנה מישורי, האוניברסיטה העברית בירושלים עבודה מחקרית זו שנערכה על ידי, עוסקת בסיפורי החיים של הורים לבוגרים עם אוטיזם החיים במסגרת חוץ ביתית. ובכך ניתן לראות את הדמיון בין בהיותי אני עצמי אם לאדם בוגר עם אוטיזם אני שייכת לקבוצת המחקר מאפייני כחוקרת למאפייני הנחקרים. ניתן לראות מחקר זה כעבודה אוטואתנוגרפית מאחר והיא כוללת תיאור ופרשנות של קבוצה אנושית שאני חלק ממנה. באמצעות השיטה המחקרית העוסקת בסיפורי החיים הורים לילד עם אוטיזם המורכב מהשפעת ניתן להאיר את התהליך הפנימי העובר על גומלין בין הילד, הוריו ומעגלי החיים הסובבים אותם. העבודה משלבת נקודות ראות של ארבעה ממדים: הראשון, תיאוריהם הסובייקטיביים של ההורים, בהתייחסות לתקופות שונות בחייהם, לסגנון ההתמודדות ולמעגלי התמיכה שלהם. המטרה היא להביא את קולם הפרספקטיבה המחקרית הרחבה לחזית השיח הציבורי, המקצועי המתייחסת והאקדמי. ממד נוסף הוא לתמות המשותפות שעלו מסיפורי ההורים והמאפשרות הסקת מסקנות ופיתוח דרכי התייחסות מעודכנות. ממד שלישי הוא עמדתי המיוחדת כחוקרת. לעובדת היותי, אם לאדם עם אוטיזם, יש השפעה על האינטראקציה ביני לבין הנחקרים ועל התייחסותם אלי כבעלת ניסיון דומה המאפשר לי להבין את חוויותיהם לעומקן. צידי המתרס ממד רביעי, הוא היותי גם איש מקצוע בתחום הטיפול, החינוך והארגון. תפקודי בשני מהווה מצב המייצר תובנות וקשרים חשובים אך אולי גם גורם קונפליקטואלי פנימי כאשר שני מרכיבים אלה אינם תמיד באיזון. נקודת מבטם של ההורים בוחנת את ניסיון חייהם ואת דרכי ההתמודדות לאורך כל שנות "הורותם המיוחדת". הם מבטאים תהליך התפתחותי מתמשך של יציאה מהכאב אל מציאת נקודות כוח מהווים מרכיב ולא נחקרה. ודרכי התמודדות. גם כיום כאשר הבנים עם אוטיזם הגיעו לגיל בגרות, הם עדיין עמוק ומשמעותי בזהותם של ההורים שחווים "הורות מיוחדת, בוגרת" שכמעט סיפורי ההורים מראים כי לקותו של ילדם אמנם מהווה גורם כואב וקשה בחייהם אך גם סייעה בידיהם לצמוח ובכך מהווה גם את המסר האישי שלי אותו שאבתי מניסיוני האישי כאם, כאיש מקצוע ומחברי ההורים.

22 מושב - 5 השתקפויות של העצמי נרטיבים של שחקניות תיאטרון על בחירתן במקצוע-אתנוגרפיה ששברה את ליבי דפנה בר, האוניברסיטה העברית, ירושלים ב 31 ראיונות נרטיביים, סיפרו שחקניות תיאטרון, על בחירתן במקצוע זה, שיובהר כיוצא דופן, וכמגדיר מחדש את העצמי יותר מאשר קריירות אמנותיות אחרות ואולי, קריירות בכלל. המטרה היא חילוץ מבני-עומק מסיפורי המרואיינות. בכך הכוונה, לפרשנות של כל סיפור כטקסט העומד בפני עצמו, וכן למציאת מכנים משותפים לסיפורים. כל זה הוביל לתובנה, לגבי בחירת נשים, בקריירה מקצועית, אמנותית, יוצאת דופן, למקומן החברתי, ולהבניית העצמי שלהן מחדש, בחברה ובתרבות הישראליות. המחקר נעשה על נשים מן המגזר הדומיננטי בחברה יהודיות- חילוניות, עירוניות. מטרה משנית היא להבין כיצד תופסות המרואיינות את השפעת אמהותיהן על בחירתן. על-פי ממצאים אחדים בולטים, הקשורים למטרה העיקרית, התמות המרכזיות של הסיפורים חצו גילאים ומוצאים אתניים. שליש מן המרואיינות (10) סיפרו ש"המקצוע בחר בהן". לגבי חמש, הרצון לשחק נבט מילדות, ככרטיס הכניסה להתקבלות בחברה, והתגבש כ"הישרדות". להשפעת האימהות, כפי שהמרואיינות סיפרו זאת, לא היה אפיון ברור. ברוב הראיונות הייתה בחירת המקצוע מתוארת כשונה מציפיות האם (וגם מציפיות האב) מן הבת, המרואיינת. למרות זאת, היו מספרות שדיברו על יצירתיות שהן גילו באימן, שהייתה כישרון אמנותי חבוי, שהאם לא העזה לבטא, במידה שתעורר עליה כעס מהסביבה. היו שדיברו על מתח שבין המשכיות האם לבין מרידה בה, בבחירת המקצוע. בכל מקרה, השפעת האם על בחירת המקצוע של הבת לא הייתה חזקה בסיפורי הבנות, ולא מפורשת, פרט למרואיינת אחת, שאותה אימה דחפה ממש לבחירה במקצוע, עוד מהיותה בת 4. גם בנות לאמנים ולאמניות במה לא סיפרו על השפעה חד משמעית, וחזקה של האם על בחירתן במקצוע הבמה, חוץ מאשר מרואיינת אחת, שאימה הייתה זמרת, לא שחקנית תיאטרון. הייתה תחושה, שהמספרות, גם בנות לאמני/ות במה מנסות בכל כוחן לומר, שהאם איננה מקור השפעה, ובכל-אופן, לא מרכזי. המתודולוגיה כללה ראיונות פתוחים, מובנים באופן חלקי, והם כללו שלושה חלקים: החלק הראשון היה שאלות דמוגרפיות, סטנדרטיות. החלק השני היה לב הראיון, וכך הוא גם הוצג בפני המרואיינות, וכלל שאלה: "ספרי לי את סיפור בחירת המקצוע". ניסוח השאלה, מצד אחד, תחם את הבקשה שלי, לשמוע על הבחירה במקצוע משחק במה, מתוך מכלול החיים של כל מספרת. מצד שני, הניסוח היה פתוח, באופן, שלא הדריך את המרואיינות לסוג סיפור כזה ולא אחר, לא לצורה ולא לתכנים מסוימים, דוגמת סיפור של מניעים וסיבות לבחירה במקצוע. במהלך חלק זה של הראיון לא שאלתי שאלות, על בסיס הנחת עבודה, שבדיעבד נראית לי שגויה, ששאלות הן בבחינת התערבות בסיפור, הגורמת לו הטיות ו"רעשים" מן הסוג האסור מתודולוגית. בדיעבד אני יודעת, כי כל הקשבה לסיפור, גם השתקנית ביותר, ובוודאי בסיטואציה של ראיון מחקרי, היא "התערבות", לעומק הסיפור והמספר/ת. הסיפור, כמו כל סיטואציה של ראיון מחקרי, (וכמו כל שיחה בין אנשים, למעשה), הוא ממילא תוצר המפגש האינטרסובייקטיבי, בין מראיין/ת למרואיין/ת, כפי

23 אלה שחוקרים בתחום מאשרים, וכפי שרכות המתודולוגיה מאפשרת. לאחר מכן, בחלק השלישי, הצגתי מספר שאלות הנוגעות למטרה המשנית של המחקר. בחלק זה של הראיון, בניגוד לחלקו השני, הרשיתי לעצמי שיחה יותר חופשית עם המרואיינות. עלו שאלות ספונטניות, שלא תוכננו מראש. כאן, מצאתי את עצמי גם עונה על שאלות המרואיינות אלי, הנוגעות לחיים שלי. ברגעים לשיחה, התמודדתי, ומה במצב לחשוף. לא עזרה מתוכנן העובדה, לי עם מראש, שקראתי השאלה חומרים כמה על לחשוף ראיונות מעצמי בין בפני חוקרות שותפותי לנחקרות. ידעתי, שפתיחות הדדית תגביר את האמון בי, כחוקרת, ותעניק תחושה נוחה למרואיינות. עזרה לי הסיטואציה, המתוארת בספרות, כסובייקטיביות ההדדית לעומק בין נשים. ערכן של שאלות ספונטניות למספרות ומצידן כפי אלי, שלמדתי מאוחר גבוה הוא יותר, ביותר. שאלות אלה שוברות את התבנית של מהלך מתוכנן מראש של ראיון. הן סוטות מן התכנים המתוכננים מראש, ומזמינות את המספרות לדבר על דברים שייתכן והן רצו לדבר עליהם, אבל לא תמיד הן נשאלות עליהם, משום שהידע הנצבר בקרב חוקרים נוטה להתמסד, ולהתבסס כחלק מן הסוציאליזציה של החוקרים/ות. עבודת הניתוח והפרשנות הוכתבו ע"י מתודולוגיה נרטיבית, שעסקה בניתוח לשוני של הטקסטים. אסתפק כאן בהיבטים אחדים בעבודת ניתוח הטקסט ופרשנותו. ראשית, למדתי, תוך כדי הקלדת הראיונות המוקלטים, שזהו אחד השלבים החשובים בעבודתי. תוך כדי הקלדה ישנם משפטים ופסקאות שאני מסמנת באדום ובמודגש, ורושמת לעצמי, בהמשכן, הערות בסוגריים להתייחסות, ולניתוח. הערות אלה, פעמים, שולחות אותי לחומרי קריאה רלבנטיים, ולעיתים הם אסוציאציות לסיפורים קודמים שכבר שמעתי, ולמקורות השראה אחרים. שנית, ההיבטים המתודולוגיים התייחסו,כאמור, לשפה שבה מסופר הטקסט. אחדים מהם היו, למשל: פירוק הסיפור לתחילתו ולסופו. כמו-כן איתרתי מטפורות בו, שהובילו לזיהוי תמות מרכזיות. בכל נבחנו אלה תמות הסיפורים. כן הסתמכתי על אסוציאציות שלי, ובעיקר ע"י הובלתי המרואיינות בחתירה לתוך הסאב-טקסט. בעקבות הניתוח, מחקר תזה זה נחלק לארבעה פרקים. 1. פרק שנכתב בעקבות המרואיינות, ועוסק ב-מהו התיאטרון עבורן. 2. התייחסות המרואיינות למגדר ולמוצא. 3.בחירת המקצוע, וניסיון לקשר בין הפרקים. 4. פרק נוסף יוחד לבנות לאמני/ות במה. מסמך זה הוא גם אוטואתנוגרפי. נושא המחקר מתבסס על צורך שלי להיפגש מחדש, עם הפגיעות, כבת לשחקן תיאטרון. חרוטה בי חווית המסרים הכפולים, במציאות שלפיה, ביליתי זמן ניכר מילדותי בתיאטרון, ותחת אילוץ לעזור לאבי ללמוד מחזות בעל-פה, בהקראתי את דברי הדמות שעימה הוא מקיים דיאלוג. עם-זאת, לא אשכח את משפטו הרווח: "בפעם הראשונה, שאני שומע צליל נכון מהגרון שלה, אני מסרס לה את מתרי הקול".

24 מושב 6 שולחן עגול דברים שרצית לשאול ולא יכולת להפנותם למנחה שלך שולחן עגול דברים שרצית לשאול ולא יכולת להפנותם למנחה שלך פרופ' נעמה צבר-בן יהושע, אונ' תל-אביב ומכללת אחוה מפגש פתוח ולא מתוכנן שיתפתח בהתאם לאנשים שייטלו בו חלק. מוזמנים תלמידי מחקר הרוצים לדון בסוגיות "שאינם יכולים להפנות למנחים שלהם".

25 מושב 7 מחקר איכותני ומחקר בכמותי בחינוך ובחברה הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו? יו"ר: ד"ר חנה עזר

26 מושב 7 מחקר איכותני ומחקר כמותי בחינוך ובחברה הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו? "החיים מתפרקים לי בין האצבעות" - מצוקות בני נוער באספקלריה של דואר אלקטרוני ד"ר שרה רוזנאו, המכלה האקדמית בית ברל ד"ר יצחק גילת, מכללת לוינסקי לחינוך בני נוער רבים שנתונים במצוקות נפשיות נמנעים מפנייה למקורות עזרה מסורתיים בגלל בושה וחשש מחשיפה. הסביבה המקוונת מציעה אפשרויות למתן עזרה זמינה בתנאים של אנונימיות ומהווה מקור אטרקטיבי לפניות צעירים במגוון מצוקות נפשיות. העבודה הנוכחית התמקדה בתהליכים של עזרה נפשית המתרחשים בסביבה של דואר אלקטרוני, ובחנה שלוש שאלות: א. מהם מאפייני הפניות לעזרה של מתבגרים בערוץ הדואר האלקטרוני? ב. אילו דרכים נוקטים המתנדבים במטרה לסייע לפונים? אופי האינטראקציה של חיפוש עזרה? ג. כיצד משפיעה סביבת התקשורת של דואר אלקטרוני על הנתונים כללו 65 פניות מצוקה שהתקבלו ממתבגרים בשרות המקוון של ער"ן בדואר האלקטרוני ונענו על-ידי מתנדבים. ניתוח הנתונים כלל שילוב בין גישה איכותנית וגישה כמותית, בשתי דרכים. א. מתודולוגיה איכותנית המבוססת על ניתוח תוכן ויצירת קטגוריות בשילוב עם מתודולוגיה כמותית שתוכננה מראש ובחנה את שכיחויות הקטגוריות. המחקר הראשונה. ב. מתודולוגיה איכותנית שהראתה כיצד משפיעות בדרך זו נבחנה שאלת התכונות דואר של אלקטרוני כסביבה תקשורתית על מאפיינים של הצגת הבעיה ואסטרטגיות התגובה. הממצאים שעלו בניתוח האיכותני הובילו לניתוח כמותי שלא תוכנן מראש בהיבט נוסף של השפעת הערוץ על האינטראקציה. איכותני בלבד. בדרך זו נבחנה שאלת המחקר השלישית. שאלת המחקר השנייה נותחה בניתוח הממצאים הראו שבני נוער פונים בדואר האלקטרוני במגוון רחב של מצוקות, מצפים לעזרה בעלת אופי תכליתי ונענים על ידי אסטרטגיות מכוונות רגש, מכוונות חשיבה ומכוונות התנהגות. הניתוחים האיכותני והכמותי חשפו מספר דרכים בהן התכונות התקשורתיות של דואר אלקטרוני מעצבות את האינטראקציה בין הפונה במצוקה לבין העונה. מבחינה מתודולוגית והכמותית כהשלמה ביניהן האיכותניים. מדגים המחקר שילוב מתוכנן מראש של הפרדיגמות האיכותנית וכן שימוש בפרדיגמה כמותית לצורך הרחבה של הממצאים

27 מושב 7 מחקר איכותני ומחקר כמותי בחינוך ובחברה הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו? לחץ בהכשרה להוראה והשלכותיו על המתכשר להוראה ד"ר שרית סגל, מכללת לוינסקי לחינוך ד"ר חנה עזר, מכללת לוינסקי לחינוך ד"ר יצחק גילת, מכללת לוינסקי לחינוך תקופת ההכשרה להוראה מהווה צומת מצבי-לחץ הנובעים ממקורות הקשורים בלימודים ובחיי היומיום של הסטודנטים. המחקר הנוכחי בחן את מוקדי הלחץ במהלך ארבע שנות ההכשרה, דפוסי ההתמודדות עם מצבים אלה והשפעת הלחץ על תחושת הרווחה המקצועית כפי שמשתקפת במוטיבציה להוראה ובתחושת המסוגלות העצמית. המדגם כלל 526 סטודנטים הלומדים בכל ארבע השנים ובכל מסלולי ההכשרה להוראה. במחקר נעשה בין שילוב מתודולוגיה כמותית למתודולוגיה איכותנית. מתודולוגיה איכותנית לצורך פיתוח כלי כמותי לבחינת תחושת הלחץ. בהקשר היה זה, ראיונות עם אישיים סטודנטים ושאלונים נרטיביים השילוב שמילאו התבטא בנוגע ביישום להתנסויות מעוררות לחץ בהכשרה שימשו בסיס לניסוח היגדים לשאלון מובנה. מהנתונים האיכותנים ניתן את למפות מקורות הלחץ, ומהניתוחים הכמותיים עוצמת את לבחון מקורות הלחץ והשתנותם במהלך ההכשרה להוראה ולבדוק את הקשרים בינם לבין תחושת הרווחה המקצועית. מיפוי בדידות, מצבי הלחץ העלה ארבע קטגוריות: לחצים אקדמיים, פחד קהל וחשש מהערכה, תחושת לחצים חיצונים שאינם קשורים ללימודים. אשר להשתנות תחושת הלחץ כי נמצא במעבר מהשנה הראשונה לשנה השנייה מתחוללת עלייה משמעותית בעוצמת הלחצים הלימודיים והלחצים האישיים. עוצמת הלחץ נשארת גבוהה בהמשך ההכשרה, למעט ירידה בלחצים הלימודיים אצל סטודנטים בשנה ד'. עוד נמצא כי הלחצים משפיעים באופן דיפרנציאלי על שני ההיבטים האקדמיים הרווחה של בהכשרה להוראה: המוטיבציה לעסוק בהוראה מושפעת מהלחצים והמסוגלות העצמית מושפעת מלחץ בעל אופי ממוקד יותר של פחד קהל. אשר לדפוסי התמודדות, נמצא כי הנכונות לפנות לעזרה בלתי-פורמאלית קשורה למוטיבציה גבוהה להוראה ולתחושה של מסוגלות עצמית. העבודה מפרטת המלצות מן שנגזרות הממצאים. מבחינה מתודולוגית מדגים המחקר הזנה בין פרדיגמות: שימוש בכלים איכותניים - הראיון והשאלון הנרטיבי, לצורך פיתוח כלי כמותי - השאלון.

28 מושב 7 מחקר איכותני ומחקר כמותי בחינוך ובחברה הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו? מסוגלות עצמית ותפיסת מקצוע ההוראה בעיני סטודנטים במהלך הכשרתם: נקודת מבט כמותית ואיכותנית ד"ר יצחק גילת, מכללת לוינסקי לחינוך ד"ר רחל שגיא, מכללת לוינסקי לחינוך פרופ' עירית קופפרברג, מכללת לוינסקי לחינוך המחקר המוצג בחן שני היבטים בהתפתחות המקצועית של סטודנטים להוראה במהלך ארבע השנים של ההכשרה: מסוגלות עצמית ומוטיבציה להוראה. המחקר שילב מתודולוגיה כמותית, שיושמה בשלב הראשון, עם מתודולוגיה איכותנית שיושמה בשלב השני. במחקר הכמותי השתתפו 246 סטודנטים להוראה בארבע שנות הלימודים, שמילאו שאלון מובנה למדידת מסוגלות עצמית ומוטיבציה להוראה. הממצאים העלו שהמסוגלות העצמית משתנה בדפוס ליניארי של עלייה רציפה בארבע השנים של ההכשרה בעוד אשר המוטיבציה להוראה משתנה בצורת Uכאשר היא בעלת רמה גבוהה בשנה הראשונה, יורדת בשנים ב' ו ג' ועולה בשנה ד'. לאור ממצאים אלה נערך מחקר איכותני שנועד לתקף את הממצאים הכמותיים ולהאיר אותם על ידי בחינה אפשרית של דפוסים נוספים וזיהוי מאפייני תהליך השינוי. שישים סטודנטים בשנה ד', שלא השתתפו בשלב הראשון, התבקשו לייצג את תפיסותיהם בנוגע לשינויים במסוגלות העצמית ובמוטיבציה להוראה בשלוש שיטות: ציורים, תרשימים ותיאורים מילוליים. הממצאים האיכותניים הצביעו על דפוסים דומים לאלה שהתקבלו מהניתוח הכמותי, אך גילו גם דפוסים נוספים (למשל, דפוס ליניארי של מוטיבציה להוראה). כמו כן הם איפשרו להבין באופן מעמיק יותר את תהליך השינוי שזוהה בחלק הכמותי. למשל, הם הראו כי גם כאשר השינוי הוא ליניארי, ניתן לזהות בו שני שלבים, כאשר ההשתנות בין שנה ג' לשנה ד' שונה במהותה מתהליך ההשתנות בין שנה א' לשנה ג'. תרומת המחקר מבחינה תיאורטית היא בחשיפת האופי הרב ממדי של התפתחות מקצועית במהלך ההכשרה להוראה. מבחינה מתודולוגית מדגים המחקר את התועלת של יישום מתודולוגיה איכותנית בתיקוף ובהעמקה של ממצאים כמותיים לצורך הבנה עשירה יותר של התופעה הנחקרת. כמו כן מדגים המחקר שימוש בייצוגים איכותניים שונים לבחינה של אותה תופעה.

29 מושב 7 מחקר איכותני ומחקר כמותי בחינוך ובחברה הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו? "השלום מתחיל בינינו... אנחנו הולכים לחנך דור" מחקר הערכה לתכנית משותפת למכללה לחינוך חילונית ולמכללה לחינוך דתית ד"ר אביגיל צברי, המכללה האקדמית תלפיות ד"ר רבקה פנייבסקי, המכללה האקדמית תלפיות ד"ר חנה עזר, מכללת לוינסקי לחינוך ד"ר רחל שגיא, מכללת לוינסקי לחינוך ד"ר יהודית שטיימן, מכללת לוינסקי לחינוך בעשור האחרון התקיימה בשתי מכללות לחינוך, דתית וחילונית, תכנית התערבות שמטרתה קיום דיאלוג ויצירת הבנה בין המשתתפים בתכנית. במסגרת מחקר ששילב מתודולוגיות כמותית ואיכותנית נבדקה השפעת התכנית על בוגרות התכנית, חברי הסגל ומובילי התכנית משתי המכללות. מתודולוגית המחקר וכלי המחקר נבחרו בהתאם לשאלות המחקר ולאוכלוסיה הנבדקת ואיפשרו שילוב המידע המתקבל. שאלת המחקר המתייחסת לעמדותיהן של בוגרות הקורס נבדקה בעזרת סקר טלפוני שנותח סטטיסטית בכלים כמותיים וכלל היגדים הבודקים את מידת שביעות-רצון ואת תרומת התוכנית לתחומים שונים. בסקר השתתפו 133 בוגרות התכנית מהשנים במקביל, נעשה שימוש במתודולוגיה איכותנית להבנה מעמיקה יותר ולהשמעת קולות הסטודנטיות-הבוגרות. לשם כך נערכו ניתוחי תוכן לשאלות הפתוחות בסקר, ונערכו ראיונות מיקוד קבוצתיים עם סטודנטיות משתי המכללות. בדיקת התפיסות של מובילי-התכנית נערכה בכלים איכותניים. גודל המדגם של נחקרים מקבוצה זאת הוביל לשימוש בראיונות עומק, התואמים פרדיגמה איכותנית. הראיונות נותחו ניתוח תוכן ושימשו בין השאר כבסיס להפקת ההיגדים לסקר הטלפוני לסטודנטיות-הבוגרות. הממצאים מראים שהמשתתפות משתי המכללות תופסות את הקורס המשותף כחוויה שונה משאר הקורסים ברמה גבוהה מאוד, ומעל ל- 90% ממליצות על המשך הפעלתו. ההוראה המשותפת של שני מרצים, אחד מכל מכללה, נתפסה על-ידי רוב הסטודנטיות-הבוגרות ועל-ידי מובילי-התוכנית כתורמת להצלחת הקורס. הדיאלוג ביניהם, ולעיתים אף חילוקי הדעות, היוו גורם מאתגר למשתתפות ולמרצים כאחד. כמו כן, הוויתורים שהצריך המפגש המשותף בתחום הנורמות ודרכי ההתנהגות, ובהיבטים הטכנייים, התקבלו על-פי-רוב בהבנה בשני המגזרים. נושאים טעונים מבחינה אמונית ואידיאולוגית עוררו מתחים. בהרצאה ידונו המשמעויות המתודולוגיות של שילוב הפרדיגמות ותרומתן למחקר, וכן השלכות המחקר והמלצות לעתיד. מבחינה מתודולוגית מדגים המחקר שילוב והשלמה של שתי פרדיגמות מחקריות על פי שאלות המחקר ועל פי היקף אוכלוסיית המחקר.

30 מושב 8 הכשרת אנשי חינוך יו"ר: ד"ר אריאלה גדרון

31 מושב 8 גישות מתודולוגיות למחקר חינוכי "וואלס עם עצמי": הקולאז' המטפורי ככלי לחשיפת תפישות מדריכים פדגוגיים את "שיחת המשוב" ד"ר רבקה הלל לביאן, מכללת לוינסקי לחינוך ד"ר גילה רוסו צימט, מכללת לוינסקי לחינוך ענבל בכר כץ, מכללת לוינסקי לחינוך מחקר זה עוסק בשאלה כיצד תופשים מדריכים פדגוגים את "שיחת המשוב". השאלה נבדקה במתודולוגיה איכותנית באמצעות כלי הנקרא: קולאז' מטפורי (צימט-רוסו וחוב', 2009). המטפורה היא מנגנון מרכזי ובסיסי בפעילויות חשיבה שונות. עיקרה הוא העברה מושגית מתחום מקור, הכולל כלל בדרך מושגים.(Lakoff &Johnson, 1980) קונקרטיים, תחום אל היעד, הכולל כלל בדרך מושגים מופשטים קולאז' משמעו "הדבק": אוסף אלמנטים חזותיים שנאספו על גבי מצע משותף. הקולאז' המטפורי מאפשר למשתתף להשתמש בו זמנית בכתיבה ובציור וברכיבים חזותיים מן המוכן. האלמנטים החזותיים מתפקדים כגירוי, מעשירים רעיונות, ויוצרים הקשרים. התוצר משמש לחוקר לייצוג הבנתו של המשתתף. בתהליך הניתוח נחשפים דימויים והבנות סמויות של המשתתף. כלי מדריך פדגוגי משמעותי ומרכזי בהכשרת מורים ותפקידו פיתוח מקצועי של הסטודנט להוראה. שיחת המשוב מהווה בסיס לשיח רפלקטיבי בין המדריך למודרך ובכך עשויה להוות בסיס לשינוי תפישתי (מרגולין וחוב', 2002). במחקר השתתפו 18 מדריכים פדגוגיים. מתוך יצירותיהם עלו ארבע תמות מרכזיות ששיקפו את תפישתם את שיחת המשוב. תמה ראשונה עוסקת בתנאים לשיחת המשוב, תמה שנייה עוסקת במאפיינים לשיחת המשוב, עוסקת בתוצאות שיחת המשוב. תמה שלישית עוסקת בתהליכים הקשורים למשוב ותמה רביעית

32 מושב 8 גישות מתודולוגיות למחקר חינוכי מחקר עם ילדים וילדות בגן ילדים כמודל בהכשרת גננות ד"ר יעל דיין, המכללה לחינוך ע"ש דוד ילין והאוניברסיטה העברית חקר הפרספקטיבה של ילדים וילדות בגיל הרך קיבל תנופה בשנים האחרונות. בדרך כלל עוסקת הספרות המחקרית בהקשר זה בשני ממדים. הממד הראשון מתייחס למתודולוגיה של חקר חייהם של ילדים וילדות בגיל הרך, תוך הצגת מחקרים המשתמשים בבובות, תמונות, ציורים, צילומים ושיחות עם ילדים וילדות. הממד השני מתייחס להבניית ידע חדש על חיי ילדים וילדות הנוצר מחקר הפרספקטיבה שלהם. בהרצאה זו ארצה לבחון גם ממד שלישי והוא שימוש בחקר הפרספקטיבה של ילדים וילדות כמודל של הכשרת גננות. אציג שני מחקרים שבוצעו במסגרת הכשרת סטודנטיות במכללת דוד ילין: הראשון נעשה במסגרת ההתנסות המעשית של הסטודנטיות בגן ילדים ובדק באמצעות ראיונות קבוצתיים עם ילדים וילדות בגן את הפרספקטיבה שלהם לגבי הכשרת גננות. הילדים והילדות נשאלו שתי שאלות: מה צריכה הסטודנטית ללמוד כדי להיות גננת טובה ואיך היא צריכה ללמוד? ניתוח הראיונות מציג מענה לשאלות אלו אך מעלה גם התייחסות לשאלה שלא נשאלה: מי אחראי על הכשרת הסטודנטית? המחקר השני התבצע במסגרת קורס במכללה ובו נתבקשו הסטודנטיות לחקור מה ילדים וילדות אוהבים או לא בגן. הן ביקשו מהילדים והילדות לצלם עם מצלמה דיגיטלית מה הם אוהבים ואחר כך לספר מה צילמו. שני המחקרים מדגימים כיצד ניתן לשלב סטודנטיות במחקר הבוחן את הפרספקטיבה של ילדים וילדות בגן ובכך להשיג שלושה יעדים בהכשרת גננות: הכרות עם ילדים וילדות כתוצאה מהבניית ידע חדש על עולמם (תוצאות המחקר); פיתוח יכולת ההקשבה והרגישות של הסטודנטית (באמצעות המתודולוגיה של המחקר); והעברת המסר הדמוקרטי כי ילדים וילדות בגן הם שותפים פעילים וחשובים בהכשרת הסטודנטיות. כך, בעתיד, כאשר הסטודנטיות תעבודנה כגננות, שיתוף הילדים והילדות בקבלת החלטות יהפוך לשגרה מובנת מאליה.

33 מושב 8 גישות מתודולוגיות למחקר חינוכי אפשר למדוד גם אחרת המיפוי הקוגניטיבי כלי איכותני לייצוג ויזואלי ואפיון של ידע היגדי* ד"ר נגה חרמון, מכללת סמינר הקיבוצים ואוניברסיטת תל אביב בהוראת מתמטיקה עוסקים בעיקר במכלול הפעולות בחשיבה ובמעשה, שהן הידע ההליכי conceptual, propositional or ) ומעט מאוד בידע ההיגדי (procedural knowledge). ( Hiebert, שהוא אוסף המושגים והרעיונות המקושרים ביניהם (declarative knowledge 1986) בהסתמך על תיאוריות מהפסיכולוגיה הקוגניטיבית שעוסקות במבנה הזיכרון הסמנטי, אני מציעה הסתכלות אחרת על ידע מתמטי באמצעות כלי המאפשר ייצוג ויזואלי ואפיון איכותני של "ידע היגדי". הכלי הוא המיפוי הקוגניטיבי, מיפוי הידע ההיגדי-רעיוני. המתמטיקה מורכבת מרעיונות, שאצל מי שרכש אותם מהווים חלק מן הידע ההיגדי-רעיוני שלו. ידע זה אינו יכול להתגלות בתצפית בשיעור, בשיחות, בניתוח תשובות למשימות או בניתוח ופירוש של תוצאות מבחנים. כלים אלה נועדו בעיקר למדוד ידע הליכי, וכאשר מיישמים אותם לגבי ידע היגדי-רעיוני, מופק מספר רעיונות קטן יחסית ואין תשובות על שאלות כמו: מהם הרעיונות המתמטיים והקשרים ביניהם? מה משמעות המושג אצל היחיד? בהרצאה אתאר מתודולוגיה פחות מוכרת. אתאר את מיפוי הידע הרעיוני שהוא כלי המבוסס על תיאוריות של זיכרון סמנטי ופותח ממיפוי המושגים הפופולרי, כדי לייצג באופנים הולמים יותר את הידע ההיגדי-רעיוני. המיפוי מפיק מפת ידע שהיא צילום מצב אשר בה נמצאים היסודות: מושגים, אשכולות וקשרים ביניהם. הצגת הידע הרעיוני במפת הידע הרעיוני היא מקיפה, מגוונת ומראה בצורה מהימנה למדי את ממדי הידע האלגברי ההיגדי-רעיוני של היחיד. ניתוח של מפת הידע הרעיוני מאפשר לתאר ולאפיין את הממדים של ידע זה באמצעות ממדי תוכן כמו: המושגים החשובים ומשמעותם, מופשטות הידע, וממדי ארגון כמו: המורכבות והקישוריות. המתודולוגיה הינה משולבת ובהרצאה אציג את הצד האיכותני שלה. אתאר את הידע ההיגדי- רעיוני תוך מיקוד בכלי וכן בפוטנציאל שבו ליישום בתחומים אחרים. אתאר מספר ממדים של ידע זה כפי שהופקו במחקרי ואציג את אפיונם. כל זאת תוך הדגמה ממפות ידע של מורי מורים למתמטיקה.

34 תמיד משתנה ההשתנות ל 2 מד 1 33 תבנית היא צירוף של מספר, פעולה ומשתנה. סימנים פעולה משתנה Aאלה 4 מושגים, סימבולים בנויים אחד על השני. 14 משתנה מייצג מספרים אפשריים להצבה והוא חלק מהסימנים שמשתמשים במתמטיקה מספר 1 פסוק הוא קשר בין מספרים ופעולות שניתן לאשר או לדחות. 3 מהצבת מספר בתבנית פסוק מתקבל פסוק. פסוק תבנית 30 בתבנית יש משתנה ובם מייצגים יחד השתנות 2 יחס הוא קשר בים מספרים שבעצם מהווה פסוק. 5 הוא כמו 4 ל 10, וזה פסוק. 32 יחס מורכב ממערכת של שני זוגות מספרים יחס 5 יחס מבוסס על חוקיות הקיימת בין המספרים. פי תבנית בנויה ממשתנה משוואה מתבניות והפתרון היא תוצאה מתקבלת. השקילות מצביעה על שוויון מסוים. 22 בתבנית מופיע 7 תבנית מתארת חוקיות בדרך סימבולית שקילות משואה השתנות חוקיות קבוצה פונקציה מתארת חוקיות 9 החוקיות מראה על צורת כאשר אחד המרכיבים מתוך הארבעה במבנה שמתאר יחס חסר,מתקבלת משוואה. 25 החוקיות המתמטיקה ניתנת לתיאור בעזרת מערכת חוקים. 28 תבניות נקראות שקולות כשהן בעלות אותה קבוצת הצבה, ובשתיהן מתקבל אותו מספר כאשר מציבים מספר נתון 20 פתרון הוא תוצר הנובע מהמשוואה מערכת פתרון 34 מתוך התבנית נגזרת המשוואה ושקילות מתייחסת גם לתבנית וגם למשוואה. התוצר הוא פתרון. פונקציה 29 משוואות נקראות שקולות כשקבוצת האמת וקבוצת ההצבה זהות 27 מערכת שהיא עולם סגור במתמטיקה (כמו מערכת E )והיא מהווה קשר פונקציונאלי 11 פונקציה היא הקשר בין שתי קבוצות מספרים *ההרצאה מבוססת על עבודת הדוקטורט שנעשתה בהנחיית פרופ' רון הוז מאוניברסיטת בן גוריון

35 מושב 8 גישות מתודולוגיות למחקר חינוכי זיהוי ומעקב אחר תהליכי שינוי בקהילות שיח חינוכיות ד"ר צילה וייס, משרד החינוך פרופ' מלכה גורודצקי, המחלקה לחינוך אוניברסיטת בן גוריון המאמר מציג גישה איכותנית לזיהוי ומעקב אחר התהוותם של תהליכי שינוי בקהילות שיח חינוכיות. הגישה מבוססת על ניתוח השיח בשני שלבים לפי גישתו של ריקייר (1981.(Ricoeur, השלב הראשון של הניתוח הוא הסברי- מבאר ומתייחס לתובנות הצומחות בשיח המבטאות הן את תפישת הקהילה ביחס למקומה ותפקידה בתהליכי השינוי והן את תפישותיה החינוכיות המהוות את התשתית לפיתוח תכנית פדגוגית. השלב השני של הניתוח הוא מימדים תיאורטיים אשר נמצאו בספרות כבעלי פוטנציאל לניתוח תהליכי שינוי פרשני ומתבסס על שני (McWhinney, Poole, 1995 (1997; Van de Ven &. המימד האחד מתייחס לזמינותם בקהילות השיח של רעיונות, סמלים, עקרונות או ערכים, הפותחים אפשרויות פעולה חדשות ויצירתיות. המימד השני מתייחס לתפישת הקהילה את מעורבותה והמחויבות של חברי הקהילה בתהליכי השינוי.(agency) בשינוי, כלומר, מידת היוזמה, הסמכות, האחריות הקהילות החינוכיות עליהן בוצע המחקר (וייס,2005) נוצרו במסגרת פרויקט "אשכולות חינוכיים" (גורודצקי המחקר את מתאר בקהילות החינוכיות. תתייחס שהתפתחו. לניתוח 1996) שכלל את כל בתי הספר בבאר שבע והתקיים בשנים ניתוח השיח והתוכניות הפדגוגיות שהשיח הניב שנת כל בתום פעילות הניתוח מתבסס על פרוטוקולים של השיח הדבור והכתוב בקהילות. ההצגה תהליכי השינוי שהתהוו בשתי קהילות מהותי שוני ניכר בהן בתהליכים שיטת הניתוח שפותחה מאפשרת לזהות ולעקוב אחר תהליכי שינוי הצומחים בקהילות חינוכיות, לשרטט את תיהלוך השינויים המתהווים בעזרת שני המימדים, ולתאר את מהלך שיח השינוי על מימד הזמן גם ברטרוספקטיבה וגם בהווה. אי לכך, שיטה זו יכולה לספק אמצעי רפלקציה גם בזמן אמת באשר לכווני התפתחות של תהליכי שינוי בקהילות.

36 מושב 9 סיפורי נשים שוליות אתגר הידע יו"ר: ד"ר סיגל רון

37 מושב 9 סיפורי נשים שוליות אתגר הידע סטיגמה ואי הכרה מהראי של לימודי נח" תו (נכות, חברה ותרבות) נילי ברויאר. M.Aהאוניברסיטה העברית בירושלים עבודת המחקר המוצעת יוצאת מתוך השדה של ה- Disability Studies כמסגרת בין-תחומית צעירה וביקורתית המסיטה את נקודת המבט מהאינדיבידואל הלוקה בפתולוגיה רפואית, לחברה אשר מבנה קטגוריה של נכות בדומה לגזע, מעמד, מגדר ונטייה מינית. כתוצאה מן האקט הכפול שהתקיים בשדה של דחיית התפיסה הרווחת מצד אחד, וההמשגה התיאורטית החדשה מצד שני נוצר חלון הזדמנויות בו ניתן היה לשחרר הנחות מוקדמות ולהתפנות לצקת תוכן ומשמעות אישית לחוויית הנכות. שדה ה- Disability Studies למעשה אפשר לאלה שהובנו כאובייקטים לרחמים, לצפייה, להדרה, לטיפול ולמחקר לשנות את מעמדם ולתפקד כסובייקטים המייצרים פרשנות, מייצגים את עצמם, צופים וחוקרים את סביבתם. החומרים עליהם מתבססת עבודת המחקר הם נרטיבים שהתגבשו מתוך הזיכרון האישי ונכתבו בגוף ראשון. כמי שמתויגת בסטיגמה, ולפיכך מזוהה כ'אחרת', מיקומי בחברה הישראלית נותר כפול, מעורער ואמביוולנטי. גופי החריג, כפי שהוא מתקבל/לא מתקבל בחברה, מיצב אותי בעמדה לימינלית, בה אני משתייכת לחברה אליה אני לא מורשית להשתייך. המצב הגבולי כולל קשיים ועם זאת, דווקא בהקשר המחקרי, מתגלית העמדה המפוצלת כפריבילגית והיא עונה על צורכי ההזרה של מחקר איכותני. היות והמחקר עוסק בסטיגמה ובגוף, ב'עצמי' (self) וברמת חיי היומיום, העדות ממקור ראשון זוכה כאן למשנה תוקף. כמרכיבים הנחווים בזיכרונות שהועלו על הכתב ניסיתי להותיר את ה'לכלוך' את הכאב, את הבושה, את החרפה, את חוסר הנחת שיש בהם. לעומת השיח המדעי האובייקטיבי, ביקשתי דרך הנרטיב האישי לשמר בתוך התיאוריה את הסובייקטיבי ואת הרגש וכך להפוך את הטקסט האוטו-אתנוגרפי למרחב פעיל. מרחב שעשוי לאפשר חוויה של הכרות- שלי עם עצמי, שלי עם גופי ושל הקורא/ת איתי. מרחב שפועמת בו התשוקה להכרות 'בגוף ראשון' ומרחב שייתכן ובכוחו להוביל לאותה הכרה פוליטית מיוחלת.

38 מושב 9 סיפורי נשים שוליות אתגר הידע שתיקה, דיבור והסובייקטית השולית ד"ר סיגל רון, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב של המושג "קול" הוא מושג מרכזי בתיאוריה, בחשיבה ופרקטיקה הפמיניסטית. זו גם הסיבה לכך שהתיאוריה הפמיניסטית בחרה לעשות שימוש במחקר איכותני, ובראש ובראשונה במתודולוגיה סיפורי נשים, של חיים במטרה את לשבור השתיקה שנכפתה נשים. על התיאוריה הפמיניסטית שעודדה את השמעת ה"קול הנשי" הוקיעה וגינתה את השתיקה. השתיקה נתפסה כתוצאה וכסמל לפאסיביות וחוסר-כוח. מחקרים מאוחרים באוריינטציה ביקורתית הראו השתיקה היא רב-ממדית בדיוק כמו הדיבור. כלומר, לא רק הדיבור אלא גם השתיקה היא ביטוי (agency) לסוכנות ואמצעי ב(משמעות)דיבור/שתיקה ואראה התנגדות. כדי כי בהרצאה להבין זו את אציע הרב לפסוע ממדיות מעבר של לדיון דיבור החד ושתיקה מימדי בקרב אוכלוסיות מוכפפות יש לקחת בחשבון שני הקשרים: הראשון, הקונטקסט ההיסטורי-חברתי בתוכו חיות ופועלות סובייקטיות מוכפפות. והשני, יחסי הכוח בסיטואציית הראיון ומרחבי הכוח המוגבלים שיוצרות המרואיינות בעת אחד כול הראיון. מהתחומים באופן נידון הללו עצמאי בספרות המחקרית. אולם, טענתי היא כי כדי להבין את השתיקות, כמו גם את הדיבור, מבלי לעשות להם רומנטיזציה, יש לקחת בחשבון את שני האלמנטים הללו יחדיו. הרצאה זו מתבססת על ניתוח סיפורי חיים של נשים חסרות השכלה פורמאלית אשר בשנות ה- 50 של המאה העשרים הגרו לישראל מארצות צפון-אפריקה ואסיה, בהיותן בוגרות, ברוב המקרים בעלות משפחה, שוכנו ב"עיירת פיתוח" דרומית, ונותרו בעמדה שולית בחברה הישראלית. הראיונות עימן התאפיינו בשתיקות רבות והנשים התקשו להפיק "סיפור חיים" קוהרנטי. אראה כי ניתן לפענח את שתיקתן בשני מישורים: א. שתיקה שהיא תוצר דחיקתן לשוליים על ידי ההגמוניה הישראלית-ציונית. דחיקה שבאה לידי ביטוי בכך שהנרטיב ההגמוני (הציוני הזכרי) לא הותיר להן מרחב לגיטימי לבטא את ההתנסויות של חייהן. ב. שתיקה שהיא תוצאה של אי- השוויון האינהרנטי לסיטואציית הראיון המשכפל עבורן תבנית המוכרת להן ממפגשן עם הממסד הישראלי האוריינטליסטי והמדיר. תבנית ממסדית אי-שוויונית זו מציבה אותן כאובייקט של טיפול: כ"פאסביות", "נזקקות", "מטופלות" היא כן ועל משתקת אותן. אולם שתיקת הנשים איננה מוחלטת. בתוך המרחב המצומצם שיש להן במהלך הראיון הנשים משתמשות בשתיקה כדי לבחון את המראיינת ולשלוט בתכנים שהן בוחרות להעלות. המרחב המוגן בסיטואציית הראיון מאפשר להן לדבר. במרחב זה מסופר "סיפור חייהן" במסגרת נרטיב העל ההגמוני הציוני. אולם בשל הסדקים והפערים שבין הסיפור האישי לסיפור ההגמוני סיפורן מתגלה מחד כסיפור התנגדות לנרטיב ההגמוני ומסייע להן לכונן את תשוקתן להתחבר אל הנרטיב ההגמוני ולהפוך לחלק ממנו. עצמן כסובייטיות, ומאידך חושף

39 מושב 9 סיפורי נשים שוליות אתגר הידע הפוליטיקה של הקונפורמיות ככוח ליצירת שינוי סראב אבורביעה-קווידר, המכונים לחקר המדבר, אונ' בן-גוריון בנגב הספרות המזה"ת תארה את מה שאני מכנה קונפורמיות ככוח אשר מניע שינויי אישי וחברתי בקרב נשים במזה"ת וצפון אפריקה. מחקרים אלו מראים כי התנהגות קונפורמית כגון עטיית הרעלה, ליווי גברי בציבור, יכולה לשמש כדרך מניפולטיבית של התנגדות פסיבית שבסופו של דבר תקדם שינוי חברתי בחייהן של הנשים ותשנה יחסי כוח בקונטקסטים תרבותיים שונים. במאמר זה אני מציעה לאתגר את הידע האקדמי אודות המושג "התנגדות" באמצעות סיפורי חייהן של נשים משכילות. נקודת המוצא של הספרות הקיימת הוא הרעיון של השימוש במקורות תרבותיים ושיתוף פעולה עם המבנה החברתי על מנת לשרוד. אני מציעה שלב נוסף והוא הדגשת הקונפורמיות כדבר שהוא מעבר להתנגדות פסיבית, הקונפורמיות אותה אני מציעה היא תהליך של אלטרנטיבה ובחירה, משמעה ויתור על נורמה חברתית אחת על מנת לקדם נורמה חברתית אחרת. אבחן טיעון זה באמצעות ספורי חייהן של נשים בדוויות בישראל שהיו ראשונות משבטיהן שיצאו ללמוד במוסדות ההשכלה הגבוהים בישראל. נשים אלו שנפתחו בפניהן אופציות חדשות, נכנעו לנורמת הנישואין בתוך הגבולות השבטיים המותרים, הקריבו חייהן את הרגשיים ובחירותיהן הפרטיות על מנת לקדם נורמה חברתית אחרת בחברתן- יצירת דור שני של נשים לומדות. במלים אחרות- התנהגותן הקונפורמית אלה נשים של בתחומי חייהן השונים בתמורה לגישה שניתנה להן לתחום הציבורי הן ללמוד והן לצאת לעבוד ולשמור על גישה זו. היתה

תוכנית הוראה תשע"א, לפי מרצה

תוכנית הוראה תשעא, לפי מרצה מבנה הלימודים תוכנית לימודים במ"א תשע"ג תוכנית לימודים מחייבת למחזור תשע"ג נא לשמור עד סיום הלימודים קורסי חובה של המגמה חובת בחירה קורסי מחקר )ראה פירוט( )ראה פירוט( )חובה לכולם בשנה ב( שיטות מחקר )88

קרא עוד

תהליכים מרכזיים שעברו הורים לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש שהשתתפו ב'התערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה עצמית' (Family-NECT)

תהליכים מרכזיים שעברו הורים  לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש שהשתתפו  ב'התערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה עצמית'  (Family-NECT) עמית ימין, דיויד רועה ואורית קרניאלי-מילר החוג לבריאות נפש קהילתית אוניברסיטת חיפה 2014 מטרת המחקר הבנת תהליכים מרכזיים אותם עברו הורים לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש, שהשתתפו בהתערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה

קרא עוד

רשימת השעורים לתואר ראשון במחלקה לחינוך-לשנה"ל תשנ"ט

רשימת השעורים לתואר ראשון במחלקה לחינוך-לשנהל תשנט 1 61.6.1.61 רשימת השעורים לתואר ראשון במחלקה לחינוך לשנה"ל תשע"ד )סימן מחשב 6( סטודנטים הלומדים במחלקה לחינוך ובמחלקה לפסיכולוגיה סטודנטים הלומדים במחלקות הנ"ל ילמדו את כל הקורסים המתודולוגיים הכמותיים

קרא עוד

המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דיו ילין

המכללה האקדמית לחינוך עש דיו ילין ירושלים, אייר, תשע"ה למנהלי בתי הספר ולרכזי ומורי המתמטיקה שלום רב אנו מבקשים לעניין אתכם בתכנית " הכשרת מורים להוראת תלמידים ברוכי כישרון במתמטיקה ובמדע ומסגרת לטיפוח תלמידים ברוכי כישרון במתמטיקה ובמדע"

קרא עוד

כתיבת דו"ח אבחון ארגוני

כתיבת דוח אבחון ארגוני 1 כתיבת דו"ח אבחון ארגוני 2 כמה מילים מקדימות על התוכן... - האופן בו אנו מנתחים את הארגון נשען על הפרדיגמות שלנו אודות השאלות מהו ארגון? מהי אפקטיביות ארגונית? אבחון ארגוני מיטבי מנתח את המערכת הארגונית

קרא עוד

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 BULD MX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 רקע לאור השינויים והמגמות בעולם העבודה, ביניהם גלובליזציה, דיגיטציה מואצת והתארכות תוחלת החיים, חשוב לבחון את אופן החשיבה שלנו על תעסוקה, קריירה ועל הכישורים

קרא עוד

המעבר לחטיבה עליונה

המעבר לחטיבה עליונה בס "ד בס "ד בס "ד עיריית אשדוד מקיף ז' הקריה אשדוד התשע "ב בית הספר ביכולת של התלמידים, ומאפשר בכל מסלול לגשת לבחינות הבגרות לפי יכולתו והישגיו הלימודים. בית הספר שכל תלמידי שכבה ט' ימשיכו ללמוד במסגרת

קרא עוד

ריבוי תפקידים, קונפליקט בין-תפקידי והעצמה אצל פעילים קהילתיים משכונות מצוקה בישראל

ריבוי תפקידים, קונפליקט בין-תפקידי והעצמה אצל פעילים קהילתיים משכונות מצוקה בישראל ריבוי תפקידים, קונפליקט בין-תפקידי והעצמה אצל פעילים קהילתיים משכונות מצוקה בישראל ד"ר דורית ברפמן ריבוי תפקידים מקבץ של מצבים במערכת החברתית אשר יש בהם ציפיות, זכויות, מחויבויות ואחריות ( Moen.)et al.,

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 תפקיד המנחה בארגונים דני לוי OD - פתיחת המושב: תפקיד המנחה בארגונים כנגזר מתפקיד יועץ OD דני לוי ( 15 ד'( הרצאה ראשונה: המנחה כאומן לבין ארגון וערכיו העסקיים ניר גולן ( 25 ד'( "דאדא" במפגש בין ערכיו המקצועיים,

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 דרכי הראיון המסייע ממדי הראיון הייעוצי מבנה ותהליך פתיחה מבוא מוקד התערבות סיום מטרות פורקן יצירת קשר עיבוד רגשי איסוף מידע ארגון מידע הבנה תובנה מתן מידע. שינוי חשיבתי שינוי התנהגותי פתרון בעיות קידום

קרא עוד

" תלמידים מלמדים תלמידים."

 תלמידים מלמדים תלמידים. " תלמידים מלמדים תלמידים." פרוייקט של צוות מתמטיקה, בית ספר כפר-הירוק איך הכל התחיל... הנהלת בית הספר העל-יסודי הכפר הירוק יזמה פרויקט בית ספרי: "למידה ללא מבחנים- הוראה משמעותית", צוות המתמטיקה החליט

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - TeacherShortcoming_Goldstein

Microsoft PowerPoint - TeacherShortcoming_Goldstein שילוב טכנולוגיות מידע בהכשרת מורים ד"ר אולז'ן גולדשטיין מכון מופ"ת ומכללת קיי 1 נושאים לאילו מטרות משלבים טכנולוגיות מידע בהכשרת מורים? כיצד מורי המורים משלבים בהוראה את טכנולוגיות מידע? כיצד מכשירים את

קרא עוד

קריית החינוך ע"ש עמוס דה שליט חטיבה עליונה סיכום מחצית א' שכבת י"א הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים

קריית החינוך עש עמוס דה שליט חטיבה עליונה סיכום מחצית א' שכבת יא הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים סיכום מחצית א' שכבת י"א הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים נערכו מגוון פעילויות ואירועים שתיבלו את הלימודים והכינו את התלמידים לקראת העתיד. לימודים - בסוף

קרא עוד

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1 החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ רחוב ירושלים 2, ראשון לציון מכרז פומבי מספר 2/2019 לבחירת רכז נושא התחדשות עירונית במחלקה לעבודה קהילתית בשילוב עם מנהלת בינוי-פינוי-בינוי רמת אליהו החברה הכלכלית לראשון

קרא עוד

הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות בית הספר לעבודה סוציאלית Faculty of Social Welfare & Health Sciences School of Social Work الكلية لعلوم الرفاه والصحة مد

הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות בית הספר לעבודה סוציאלית Faculty of Social Welfare & Health Sciences School of Social Work الكلية لعلوم الرفاه والصحة مد שנה א' קורסי חובה - סמסטר א סמינר מגמה קלינית טרמה מערכת שעות מ"א - תשע"ח ילד ונוער מנהיגות ושינוי חברתי *נכון לתאריך 3/8/2017 ברית ושיקום משפחה 8-12 אלי זומר 288.4140 מיקי וינברג 288.4901 נינה קורן קריא

קרא עוד

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת לימודי החוג לפסיכולוגיה תואר שני במרכז האוניברסיטאי

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 ניהול הבטיחות לקחים תובנות ואתגרים השפעת השלכות תקנות ארגון הפיקוח על העבודה תכנית לניהול הבטיחות התשע"ג 2013 1 כמה פרטים אמיר 2 השכלה : הנדסת מכונות )B.Sc( מנהל עסקים )M.B.A( הנדסת בטיחות )M.Sc( דוקטורט

קרא עוד

שוויון הזדמנויות

שוויון הזדמנויות מדיניות של הערכת מורים ואיכות ההוראה פאדיה נאסר-אבו אלהיג'א אוניברסיטת תל אביב, מכללת סכנין להכשרת עובדי הוראה והמכללה האקדמית בית ברל 10.11.2010 כנס 1 מכון ואן ליר מדיניות של הערכת מורים: - מטרות ההערכה

קרא עוד

תהליך קבלת החלטות בניהול

תהליך קבלת החלטות בניהול תהליך קבלת החלטות בניהול לידיה גולדשמידט 2011 מהו תהליך קבלת החלטות? תהליך אק טיבי וקריטי קבלת החלטות בנושאים פשו טים ורוטיניים שפתרונן מובנה בחירה בין אל טרנטיבות החלטות מורכבות הדורשות פתרונות יצירתיים

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation צמצום עוני: מהבנת הבעיה למרחבי הפתרון פברואר, 2017 אז כמה אנשים חיים בעוני בישראל? כמה אנשים חיים בעוני בישראל? כמה אנשים חיים בעוני בישראל? קו העוני של הביטוח הלאומי )עוני יחסי( 1.712 מיליון 21.7% כמה

קרא עוד

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל- ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים עברית על הרצף מוגשת ל- דר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: 10.10.2016 מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 הקדמה רכישתה של שפה שניה או זרה היא תופעה לשונית פסיכולוגית,

קרא עוד

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר אני נשאר אני שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים ולפעמים עצובים, אבל האדם עצמו לא משתנה. הילדים יבינו

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 הקשר בין מנהיגות המנהל של בית הספר לבין הרגשתם של המורים ו תפקודם בכיתה במערכת החינוך הערבית בישראל מאת : מחמוד זועבי בהדרכת : ד"רציפורה שכטמן ד"ר מיכאל כץ עבודת

קרא עוד

חינוך לשוני הוראת קריאה: נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה?

חינוך לשוני הוראת קריאה:  נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה? חינוך לשוני שפה ערבית סוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה - נקודת מבט של הערכה מפגש לימודי 7.7.2011 אימאן עואדיה מנהלת תחום מבחנים בערבית - הרשות הארצית 2011# 1 מהי? היא הגוף המוביל

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 איה: פו: איה: פו: "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר?" "שואל את עצמי מה אני אוכל הבוקר..ומה אתה?" "אני שואל איזה דבר מסעיר יקרה לי היום.." "זה בדיוק אותו הדבר.." אימון לקריירה מאסטרטגיה לפרקטיקה ממוקדת תוצאות

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002 שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 00 מדוע יורדת המוטיבציה הפנימית ללמידה? הבדלים בין בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים במוטיבציה פנימית ובמשתנים המקושרים אליה מאת : אורית סטופ-הראל בהדרכת : ד"ר ג'ני קורמן

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 מיהו מהנדס המערכת? סיפורו של פיתוח מסלול הכשרה יובל קורן*- ראש תחום פיתוח למידה, מאי 2011 הבטחתי בכנס ערוץ תקשורת למתעניינים- סלולארי רפאל 052-4291457 * מטרות ההרצאה חשיפה לפרויקט פיתוח הדרכה בעולם תכן

קרא עוד

הורות אחרת

הורות אחרת המרכז להורות אחרת הורות משותפת רחלי בר-אור גידי שביט טל. 053-4266496 Horut.acheret@gmail.com אתר המרכז www.alp.org.il המרכז להורות אחרת הוקם ע"י רחלי בר אור וגידי שביט ב 1994, נכון לינואר 2017 נולדו במסגרת

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - ציפי זלקוביץ ואולז'ן גולדשטיין - מושב 3 [Read-Only] [Compatibility Mode]

Microsoft PowerPoint - ציפי זלקוביץ ואולז'ן גולדשטיין - מושב 3 [Read-Only] [Compatibility Mode] רשת עמיתי מחקר ציפי זלקוביץ "טכנולוגיות מידע במכללות לחינוך", מופ"ת וסמינר הקיבוצים אולז'ן גולדשטיין רשת עמיתי מחקר "טכנולוגיות מידע במכללות לחינוך", מופ"ת ומכללת קיי כנס "מיומנויות המאה ה- 21 בהוראה ובהכשרת

קרא עוד

מסמך ניתוח תפקיד מדריך קבוצה במע"ש תעשייתי. מגישות: ציפי בן שמואל מנהלת מע"ש תעשייתי - אקי"ם חדרה דיאנה אטלס מנהלת רש"ת אלווין אשקלון קורס מיומנויות נ

מסמך ניתוח תפקיד מדריך קבוצה במעש תעשייתי. מגישות: ציפי בן שמואל מנהלת מעש תעשייתי - אקים חדרה דיאנה אטלס מנהלת רשת אלווין אשקלון קורס מיומנויות נ מסמך ניתוח תפקיד מדריך קבוצה במע"ש תעשייתי. מגישות: ציפי בן שמואל מנהלת מע"ש תעשייתי - אקי"ם חדרה דיאנה אטלס מנהלת רש"ת אלווין אשקלון קורס מיומנויות ניהול ואבטחת איכות למנהלי מע"ש חדשים 2017 רכזות הקורס

קרא עוד

הנחיות לבניית מערכת- ניהול שנה א', שנת-הלימודים תשע"ה סמסטר א ברוכים הבאים לתואר השני "ניהול וארגון מערכות חינוך" באקדמית גורדון. לפניכם מערכת שעות הל

הנחיות לבניית מערכת- ניהול שנה א', שנת-הלימודים תשעה סמסטר א ברוכים הבאים לתואר השני ניהול וארגון מערכות חינוך באקדמית גורדון. לפניכם מערכת שעות הל הנחיות לבניית מערכת- ניהול שנה א', שנת-הלימודים תשע"ה סמסטר א ברוכים הבאים לתואר השני "ניהול וארגון מערכות חינוך" באקדמית גורדון. לפניכם מערכת שעות הלימוד לשנה א'. במערכת משובצים מספר שיעורי בחירה, חלקם

קרא עוד

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שיתוף פעולה בין מורים שיח טיעוני (ארגומנטציה) בקרב תלמידים

קרא עוד

איזון סכרת באישפוז

איזון סכרת באישפוז רשיד שרית נאמנת סכרת RN מרכז רפואי ע"ש א. חולון וולפסון הכנת השטח, שיתוף פעולה של: הנהלת ביה"ח הנהלת הסיעוד מנהלי מחלקות אחיות אחראיות סוכרת היא הפרעה בחילוף החומרים הגורמת לעלייה ברמת הסוכר בדם ובמקרים

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז יום עיו ן רכ זי/ תו עב רית: הבנת הנק ר א, הבעה ולשון 17.11.09 ל' חשון תש"ע ברוכ ים/ תו המצטר פים/ תו רכ זות חד שות רכ זות בבתי ספר ח דשים ד עולות קומה ב/מרש ת אור ט י שר אל: "ר נו ר ית גנץ אבישג גורדון

קרא עוד

החינוך הגופני בבית הספר מה רצוי ? מהו מקומה ש המכללה?

החינוך הגופני בבית הספר מה רצוי ? מהו מקומה ש המכללה? חינוך גופני מתפיסת עולם לתוכנית לימודים המכללה ד"ר איתן אלדר האקדמית בוינגייט מה משפיע על תפיסת עולם של המורה? התנסות עבר )מה שהיה הוא שיהיה??( שירות צבאי תפיסה / הכתבה פוליטית גלובלית ומקומית מערכת הכשרה

קרא עוד

תואר שני M.A. בייעוץ ופיתוח ארגוני בית הספר למדעי ההתנהגות

תואר שני M.A. בייעוץ ופיתוח ארגוני בית הספר למדעי ההתנהגות תואר שני M.A. בייעוץ ופיתוח ארגוני בית הספר למדעי ההתנהגות תואר שני M.A. בייעוץ ופיתוח ארגוני המוסמך בייעוץ ופיתוח ארגוני נוסדה ב- 004 כתכנית הראשונה בארץ, בעלת חדשני וייחודי בנוף האקדמי, הרואה את היועץ

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint ועדת היגוי ות 2015 מאי 2016 סדר יום ועדת היגוי ות מלון יהודה 2.5.2016 2015 10:30 11:15 התכנסות וארוחת בוקר - 11:30 פתיחה וברכות 11:15 11:30 12:30 סיכום 2015 - דוח סטטוס ות 2015 הצגת עיקרי הדברים ודיון

קרא עוד

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc)

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc) הצעה לפתרון שאלון א, חורף 2011 נכתב ע"י עידית גולץ (מורה ורכזת עברית) וארנון דותן (מורה בלחמן). פרק א הבנה והבעה (50 נקודות).1 קהל היעד, הנמענים תפקיד הלשון העברית פן אחד היהודים בארץ מפתח להקמת חברה מלוכדת

קרא עוד

תמצית סיכום ממצאי הסקר האחד עשר העוקב אחר דעת הציבור על רמת השירות ותפקוד מערכת הבריאות שולי ברמלי-גרינברג, מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל עוקב כבר מאז ת

תמצית סיכום ממצאי הסקר האחד עשר העוקב אחר דעת הציבור על רמת השירות ותפקוד מערכת הבריאות שולי ברמלי-גרינברג, מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל עוקב כבר מאז ת תמצית סיכום ממצאי הסקר האחד עשר העוקב אחר דעת הציבור על רמת השירות ותפקוד מערכת הבריאות שולי ברמלי-גרינברג, מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל עוקב כבר מאז תמר מדינה-הרטום ואלכסיי בלינסקי 1995 אחר תפקוד מערכת

קרא עוד

מרכז הלימודים של החברה הפסיכואנליטית בישראל תכנית תלת שנתית ללימודי המשך בפסיכותרפיה פסיכואנליטית המעשה הטיפולי: בין תיאוריה לפרקטיקה תחילת התוכנית שנ

מרכז הלימודים של החברה הפסיכואנליטית בישראל תכנית תלת שנתית ללימודי המשך בפסיכותרפיה פסיכואנליטית המעשה הטיפולי: בין תיאוריה לפרקטיקה תחילת התוכנית שנ מרכז הלימודים של החברה הפסיכואנליטית בישראל תכנית תלת שנתית ללימודי המשך בפסיכותרפיה פסיכואנליטית המעשה הטיפולי: בין תיאוריה לפרקטיקה תחילת התוכנית שנה ל תשע ד 2013-2014 מרכז הלימודים של החברה הפסיכואנליטית

קרא עוד

ללא כותרת שקופית

ללא כותרת שקופית סביבת הלימוד החוץ כיתתית ניר אוריון המחלקה להוראת המדעים מכון ויצמן למדע גישה הוליסטית לסביבת הלימוד החוץ-כיתתית הגברת מידת ורמת השימוש בסביבה החוץ-כיתתית דורשת התמודדות עם השאלות הבאות: (1) מהי סביבה

קרא עוד

siud-introduction-sample-questions

siud-introduction-sample-questions מבוא לפסיכולוגיה שאלות לדוגמא מבנה המבחן המבחן יכלול: 18 שאלות סגורות כל שאלה= 4 נקודות סה"כ: 72 נקודות 4 שאלות פתוחות כל שאלה= 7 נקודות סה"כ: 28 נקודות (בחירה מתוך 22 שאלות) (בחירה מתוך 6 שאלות) שאלות

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 אלון בבצ' קו, פסיכולוג מוסמך המרכז להורות באוניברסיטת ייל,)YALE( ארה"ב מטרות הסדנה העברת ידע מבוסס מחקר בתחום בעיות התנהגות אצל הילדים. הצגת הטיפול שנחשב ה standard gold בתחום בעיות התנהגות. הצגת מידע

קרא עוד

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה המחלקה להוראת המדעים, נעמה בני מכון ויצמן למדע בקרב מבוגרים: בקרב מבוגרים הקביעה מבוססת מעשים/תוצרים/ביצועים. אנשים אלו הוכיחו במעשים/ביצועים/תוצרים פעולות

קרא עוד

<EBF0F120E2E9F9E5F8E9ED20E42D3420E4E6EEF0E42020F1E5F4E9FA20ECF9ECE9E7E42E706466>

<EBF0F120E2E9F9E5F8E9ED20E42D3420E4E6EEF0E42020F1E5F4E9FA20ECF9ECE9E7E42E706466> 4- " " 8:3019:00 תשע"בבבב כסלו י' מעלה החמישה מלון 6.12.2011 שלישי יום הרווחה משרד הכנס מתקיים הודות לתמיכה וסיוע של השירות לעבודה קהילתית, החברתיים ומסד קליטה. והשירותים הארצית לקידום הועדה תוכנית גישורים,

קרא עוד

<4D F736F F D20FAEBF0E9FA20E4EBF0F120EBE5ECEC20E4F8F6E0E5FA20F1E5F4E9>

<4D F736F F D20FAEBF0E9FA20E4EBF0F120EBE5ECEC20E4F8F6E0E5FA20F1E5F4E9> , המרכז הישראלי למחקר איכותני של האדם והחברה, בשיתוף עם העמותה לחקר האדם הרב-ממדי, מכון מופ"ת, מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל ומכללת לוינסקי לחינוך הכנס הישראלי הבינתחומי הרביעי למחקר איכותני מופעים של ידע:

קרא עוד

עמוד 1 מתוך 5 יוחאי אלדור, סטטיסטיקאי סטטיסטיקה תיאורית + לוחות שכיחות בדידים/רציפים בגדול מקצוע הסטטיסטיקה נחלק ל- 2 תחומים עיקריים- סטט

עמוד 1 מתוך 5 יוחאי אלדור, סטטיסטיקאי סטטיסטיקה תיאורית + לוחות שכיחות בדידים/רציפים בגדול מקצוע הסטטיסטיקה נחלק ל- 2 תחומים עיקריים- סטט עמוד מתוך + לוחות שכיחות בדידים/רציפים בגדול מקצוע הסטטיסטיקה נחלק ל- תחומים עיקריים- וסטטיסטיקה היסקית; בסטטיסטיקה היסקית משערים השערות, משווים בין קבוצות באוכלוסיה ועוד, אך גם מ ניתן ללמוד הרבה על האוכלוסיה-

קרא עוד

<4D F736F F D20EEE3F8E9EA20F2E1E5E3FA20E4E2EEF820EEF2E5E3EBEF20EEF8F F325F205F325F2E646F63>

<4D F736F F D20EEE3F8E9EA20F2E1E5E3FA20E4E2EEF820EEF2E5E3EBEF20EEF8F F325F205F325F2E646F63> המכללה האקדמית אחוה לימודי תואר שני בתכנית: "תרבות עם ישראל והוראתה" מדריך עבודת הגמר לתואר שני שנה"ל תשע"ב הנחיות לסטודנטים אדר תשע"ב מרץ 2012 1 תוכן עניינים 3 4 4 5 6 מבוא... עבודת גמר יישומית או מחקרית...

קרא עוד

<4D F736F F D20FAF8E2E5EC20E0ECE2E1F8E420EEF2E5F8E D F9E0ECE5FA2E646F63>

<4D F736F F D20FAF8E2E5EC20E0ECE2E1F8E420EEF2E5F8E D F9E0ECE5FA2E646F63> < 0 a b b a > 0 נתון: מכאן ניתן לומר בוודאות כי -. a < b ab < 0 a 0 b > לא ניתן לקבוע בוודאות.. ( 0)?. לא ניתן לדעת. + ( + ) ( ) + + נתון: כמה ערכי שונים מקיימים את המשוואה?. אינסוף 0 +. תשובות ו נכונות

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation הנח את הפלאפון במרכז החדר סדנאות ליבה למאמנים משמעת עצמית מטרות הסדנה הקניית כלים לבניית משמעת עצמית אצל השחקנים הקניית כלים ליצירת מאמץ מרבי, ניהול רגשות ואיפוק מודל ערכי הליבה מיצוי עצמי משמעת עצמית

קרא עוד

תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשע"ד ועדת המינויים המוסדית

תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשעד ועדת המינויים המוסדית תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשע"ד ועדת המינויים המוסדית 1. כללי מטרת הכללים להנהגת דרגות קידום היא לקדם את המעמד האקדמי של המוסדות האקדמיים להכשרת

קרא עוד

1

1 איך לבנות שגרות ניהוליות? מה זה שגרות ניהוליות? פעולות המבוצעות ב קבועה, לצרכי ניהול משימות ואנשים. למה זה חשוב? ניהול עם שגרות קבועות ועקביות מאופיין בסדר, ארגון ושליטה. השגרות מאפשרות למנהל להיות בקיא

קרא עוד

טופס לסטודנטים שהחלו את לימודיהם תשע"ו התמחות: ביולוגיה טופס בדיקת מצב לימודים זה נועד לסייע לסטודנט/ית לעקוב אחר תכנית לימודיו/ה. המעקב והאחריות על ה

טופס לסטודנטים שהחלו את לימודיהם תשעו התמחות: ביולוגיה טופס בדיקת מצב לימודים זה נועד לסייע לסטודנט/ית לעקוב אחר תכנית לימודיו/ה. המעקב והאחריות על ה טופס בדיקת מצב לימודים זה נועד לסייע לסטודנט/ית לעקוב אחר תכנית לימודיו/ה. המעקב והאחריות על השלמת תכנית הלימודים חלה על הסטודנט/ית בלבד! כל הקורסים הרשומים בטופס הינם חובה לימודית )אלא אם נכתב אחרת(.

קרא עוד

Microsoft Word - Medical NLP

Microsoft Word - Medical NLP Medical Neuro-Linguistic Programming ביה"ס לרפואת כאב, הקריה הרפואית רמב"ם בחסות אונ' חיפה, הפקולטה ללימודי רווחה ובריאות, היחידה ללימודי המשך תכנית שנתית 2012-2013 - יועץ אקדמי - רמב"ם. ד"ר סיימון וולפסון

קרא עוד

Microsoft Word - D70.doc

Microsoft Word - D70.doc בית ספר גבריאלי הכרמל (מנהלת-צופיה יועד) במהלך השנה ולקראת סופה נערכו שיחות אישיות של המנהלת עם כל מורה ומורה בבית הספר. לקראת שיחה זו כתבו המורים את מה שבכוונתם להעלות באותה שיחה. המורים התבקשו להציב

קרא עוד

בעיית הסוכן הנוסע

בעיית הסוכן הנוסע במרכז חלם היה בור אזרחי חלם באופן קבוע נפלו לבור במרכז הכביש האזרחים שברו ידיים ורגליים וכמובן שפנו למועצת חלם לעזרה התכנסה מועצת חלם והחליטה סמוך לבור יש להקים בית חולים. ניהול עומס בשיטת נידן מגיש: עופר

קרא עוד

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין:

דרישות המחלקה לשנת הלימודים התשע''ז ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע  ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: ה מ ח ל ק ה ל ת ל מ ו ד ע " ש נ פ ת ל - י פ ה ה מ ג מ ה ל ת ל מ ו ד ראש המחלקה: פרופסור אמריטוס: פרופסור מן המנין: פרופסור חבר: מרצה בכיר: מורה בכיר: מרצה: מורה : דואר אלקטרוני: ד''ר אהרן עמית י' ריבלין,

קרא עוד

<4D F736F F F696E74202D20EEF6E2FA20F9F2E5F820EEF D20F2E5E320E0E9E9EC20E2ECE5E1F1205BECF7F8E9E0E420E1ECE1E35D>

<4D F736F F F696E74202D20EEF6E2FA20F9F2E5F820EEF D20F2E5E320E0E9E9EC20E2ECE5E1F1205BECF7F8E9E0E420E1ECE1E35D> לסיוע משפטי האגף שכר מצווה לעורכי דין מתנדבים מצגת דצמבר 2011 עו"ד אייל גלובוס הממונה על הסיוע המשפטי עבודת האגף לסיוע משפטי מהות שמירה על שוויון כזכות על שוויון בפני החוק/ביהמ"ש אמון על שמירת זכות הגישה

קרא עוד

מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' שם קורס אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה קוד הקורס 698 מתכונת סמסטריאלי נקודות זכות אנגלית רמת טרום בסיסי ב' סמסטר

מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' שם קורס אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה קוד הקורס 698 מתכונת סמסטריאלי נקודות זכות אנגלית רמת טרום בסיסי ב' סמסטר מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה 698 נות זכות 699 אנגלית רמת טרום בסיסי ב' 701 אנגלית רמת בסיסי 70 אנגלית רמת מתקדמים א' 107 אנגלית רמת מתקדמים ב' 800 8004 8006 810 מתמטיקה

קרא עוד

<4D F736F F D20F2E1E5E3E420EEE7E5E9E1E5FA20E0E9F9E9FA2E646F63>

<4D F736F F D20F2E1E5E3E420EEE7E5E9E1E5FA20E0E9F9E9FA2E646F63> עבודת הגשה בפרויקט: מגיש: יובל מרגלית כיתה: י' 4 בי"ס: אורט" מילטון" בת ים תאריך: 31-5-2009 .1 מקום ההשמה בו הייתי הינו שירותי כבאות והצלה בעיר בת ים. שירותי הכבאות בבת ים, הינם חלק משירותי הכבאות הארצית

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint התחדשות עירונית שער יוספטל כנס תושבים 7.12.2017 מה במפגש? התחדשות עירונית בבת ים שלבי התכנון תיאור המתחם והסביבה הצגת עקרונות התכנון עקרונות שלב היישום מילוי שאלון ודיון בקבוצות.1.2.3.4.5.6 מהי התחדשות

קרא עוד

הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנה"ל תשע"ג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים

הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנהל תשעג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנה"ל תשע"ג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים בוועדות. ניתן להקצות סייעת לילדים המצויים תחת קטגוריה

קרא עוד

התגוננות בפני כוחות האופל

התגוננות בפני כוחות האופל ניהול ידע אישי על רגל אחת 1 סוגי ידע Explicit גלוי Tacit סמוי 5 מה אמר השועל לנסיך הקטן? מה קורה בבתי ספר כשמורים או מנהלים עוזבים? 8 ניהול ידע במערכת החינוך רמת התלמיד )ניהול ידע אישי( רמת המורה )ניהול

קרא עוד

Microsoft Word - teachmodel1.doc

Microsoft Word - teachmodel1.doc דגמי הוראה תכנון שיעור נושא השיעור: אסטרטגיות לחישוב נפח תיבה כיתה: ד נושא בתכנית הלימודים: נפח תיבה (עמוד 92) מיומנויות מתכנית הלימודים: פיתוח ראייה מרחבית - קשרים בין מודל דו-ממדי למודל תלת-ממדי והתנסות

קרא עוד

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל

ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל  סדנת העבודה  הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ש ב י ר ת ה, א ת ר ה ב י ת( ה ת נ ג ד ו ת נחרצת של הרשות הפלסטינית ל " סדנת העבודה " הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס ב ב ח ר י י ן 23 ב מ א י 2019 כ ל ל י ל א ח ר ו נ ה הודיעו ארה " ב ו ב ח ר י י ן ע ל

קרא עוד

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו פרופיל ארגוני תדריך להכרת שירות מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעות פתיחה ונעילה. מספרי טלפון בשירות ובבית עובדים בכירים

קרא עוד

Microsoft Word - SheelonDimuyAtzmi-TSCS.doc

Microsoft Word - SheelonDimuyAtzmi-TSCS.doc (Tennessee Self Concept Scale Second Edition) TSCSІІ שם הכלי: שאלון דימוי עצמי פותח במקור בשנת:, 1965 על ידי: Fitts גרסא שנייה: Warner, 1996 Fitts & תורגם לעברית בשנת:, 1971 על ידי: פרנקל (1971) מטרת הכלי

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - נשים.ppt

Microsoft PowerPoint - נשים.ppt השתתפות נשים בתהל יך בניית מבנה המגורים של הב דואים המתעיירים: מגמות ותהליכים מריה גקר ואבינועם מאיר המחלקה לגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי, אוניברסיטת בן גוריון בנגב, באר שבע, 84105 עם המעבר לאורח חיים אורבאני

קרא עוד

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בעמ קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ 1. כללי בהתאם ל 22 למכרז פומבי מס' 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון )להלן: ""(, להלן קובץ

קרא עוד

הצהרת בריאות וכשירות מועמדים ללימודים בבית הספר לסיעוד של המכללה האקדמית עמק יזרעאל ע"ש מקס שטרן )להלן: "המכללה האקדמית"( מבוא הסבר למועמד והנך היות מ

הצהרת בריאות וכשירות מועמדים ללימודים בבית הספר לסיעוד של המכללה האקדמית עמק יזרעאל עש מקס שטרן )להלן: המכללה האקדמית( מבוא הסבר למועמד והנך היות מ הצהרת בריאות וכשירות מועמדים ללימודים בבית הספר לסיעוד של המכללה האקדמית עמק יזרעאל ע"ש מקס שטרן )להלן: "המכללה האקדמית"( מבוא הסבר למועמד והנך היות מועמד ללימודי סיעוד והיות טרם הגשתך לבחינות הרישוי של

קרא עוד

CITROËN DS3

CITROËN DS3 CITROËN DS3 אייקון מודרני סיטרואן DS3 היא חלום של מעצב. היא רחוקה מלהשאיר אותך אדיש, אלא מעוררת מייד את התשוקה. גם כשהיא עומדת במקום. הקווים שלה גורמים לה להיראות כאילו היא נמצאת כבר בתנועה, ומגלמים

קרא עוד

סדנת חזון משאבי אנוש

סדנת חזון משאבי אנוש תקשורת חזותית אינפוגרפיקה איך הופכים מידע לאטרקטיבי? מאמן חזותי פיטר מלץ אפריל יולי 2019 מרצה בבצלאל מרצה בבצלאל מאמן חזותי מאמן חזותי 4 סיבות לכישלון בפירסומים )מבחינה חזותית( 51% המלל רב מדי מלל קטן,

קרא עוד

בס"ד

בסד ח ס ר ב ה פ ר ש ו ת ל צ ו ר כ י צ י ב ו ר ב מ ס ג ר ת אישור תכניות ב נ י י ן ע י ר תוכן העניינים פ ר ק נ ו ש א ע מ ו ד 2 5 8 2 6 4 מ ב ו א תקציר מנהלים.1.2 2 6 6 3. פירוט הממצאים 2 6 6 3. 1 הפרשות שטחים

קרא עוד

תאריך עדכון:

תאריך עדכון: תאריך עדכון: 20-7-18 שם ומספר הקורס: שיטות מחקר איכותניות 27708-01 סוג הקורס: שיעור שנת לימודים: תשע"ט סמסטר: א היקף שעות: 2 ש"ס א. מטרות הקורס )מטרות על / מטרות ספציפיות(: מטרת העל: להציג את עקרונות המחקר

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 Business Model Innovation מרעיון עסקי למודל אפריל 2018 ערוץ המו"פ לטכנולוגיה וחדשנות בחינוך, Business Model Innovation Business Model Canvas / Value Proposition Canvas מבוססות על סט כלים חדשני, חדות

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 יעוץ פנג שואי לבית מאת: ניצה שטרויך ה. אדריכלות פנג שואי אסטרולוגיה סינית בייעוץ פנג שואי לבית יש כמה וכמה שכבות של עומק לתיקונים והפעלות לאיזון הבית ודייריו. הבסיס הוא הבגואה וכיווני שינה ישיבה נכונים

קרא עוד

מדריך למרצים ומתרגלים 1

מדריך למרצים ומתרגלים 1 מדריך למרצים ומתרגלים 1 תוכן עניינים מדריך למרצים ומתרגלים...1 קבלת סיסמה לתחנת מידע למרצה...3 הוספת חומרי למידה...6 הוספת מורשה גישה לאתר הוספת מטלה קורס...9 לאתר הקורס...11 בחירת בודקים למטלה...17 מערכת

קרא עוד

בארץ אחרת

בארץ אחרת בארץ אחרת כתבה טל ניצן איירה כנרת גילדר הוצאת עם עובד בע"מ 3112 על הספר זהו סיפור על ילדה שמגיעה יחד עם הוריה לעיר גדולה בארץ ארץ חדשה. הסיפור כתוב בגוף ראשון ומתאר חוויות ראשונות מן העיר הגדולה: גודלה

קרא עוד

שאלון אבחון תרבות ארגונית

שאלון אבחון תרבות ארגונית שאלון: אבחון תרבות ארגונית על פי : Cameron, E. and Quinn, R. Diagnosing and changing organizational culture Edison Wesley 1999. 1 לפניך שש שאלות הנוגעות לאבחון תרבות ארגונית. בכל שאלה מוצגים ארבעה איפיונים

קרא עוד

ללא כותרת שקופית

ללא כותרת שקופית מבט מגדרי על דפוס היחסים בין צה"ל למשפחות המשרתים ד"ר מיטל עירן-יונה כנס האגודה הסוציולוגית הישראלית פברואר 2014 אליהו אריק בוקובזה, 2001 )ברשות האמן ) מאושר דו"ץ, זהר הלוי, 29.1.14 מבוא ומטרה מבט מבפנים

קרא עוד

יום עיון עורכי בקשות להיתרים

יום עיון עורכי בקשות להיתרים יום עיון לעורכי בקשות להיתרים 13.7.2017 יום עיון לעורכי בקשות להיתרים 13.7.2017 ימים תנאים מקדימים + 45 מידע להיתר ימים מידע 5 בדיקת תנאים מקדימים איסוף מידע הפקת תיק מידע ומסירתו למבקש מירי תמר תמר תנאים

קרא עוד

מיזכר

מיזכר קול קורא להגשת מלגה למשפטנים יוצאי אתיופיה ע"ש עו"ד צבי מיתר ז"ל שנה"ל תשע"ו רקע כללי מזה ארבע עשר שנים, העניקו עו"ד צבי מיתר ומשרד עורכי הדין מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות עורכי דין, מלגות נדיבות לסטודנטים

קרא עוד

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשס"ז-2006

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשסז-2006 א) ב) ג) ד) ס 1 הכנסת השבע-עשרה הצעת חוק של חברי הכנסת גדעון סער עמירה דותן פ// 1681/1 הצעת חוק הבוררות )תיקון- ערעור על פסק בוררות(, התשס"ז- 2008 הוספת סעיף 21 א 1. 1 בחוק הבוררות, תשכ"ח- 1968, אחרי סעיף

קרא עוד

People. Partnership. Trust שלבי הפרויקט והמסלולים השונים - פלטפורמת "קהילה לומדת" מסלול Free שלבי הפרויקט: חיבור לשירותי Office 365 ללא עלות פורטל התח

People. Partnership. Trust שלבי הפרויקט והמסלולים השונים - פלטפורמת קהילה לומדת מסלול Free שלבי הפרויקט: חיבור לשירותי Office 365 ללא עלות פורטל התח שלבי הפרויקט והמסלולים השונים - פלטפורמת "קהילה לומדת" מסלול Free שלבי הפרויקט: חיבור לשירותי Office 365 ללא עלות פורטל התחברות הכולל ממשק למנב"ס ולסיסמא אחודה דף בית לתלמיד המאפשר גישה פשוטה להורדת הטבת

קרא עוד

1 תיכון א' לאמנויות-ת"א תאריך הגשה: יומן קריאה /סמסטר א' כיתה ט' לכל תלמידי כיתות ט' לפני שתיגשו למטלות הכתיבה הנכם מתבקשים לקרוא בעיון את פרטי מהלך ה

1 תיכון א' לאמנויות-תא תאריך הגשה: יומן קריאה /סמסטר א' כיתה ט' לכל תלמידי כיתות ט' לפני שתיגשו למטלות הכתיבה הנכם מתבקשים לקרוא בעיון את פרטי מהלך ה 1 תיכון א' לאמנויות-ת"א תאריך הגשה: יומן קריאה /סמסטר א' כיתה ט' לכל תלמידי כיתות ט' לפני שתיגשו למטלות הכתיבה הנכם מתבקשים לקרוא בעיון את פרטי מהלך העבודה בפרויקט הקריאה : שימו לב: במהלך השנה יתקיימו

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation אליפות הסייבר הישראלית תשע "ח אליפות הסייבר הלאומית ארגונים שותפים משרד החינוך משרד החינוך, מינהל תקשוב טכנולוגיה ומערכות מידע האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות )IATI( - ארגון הגג של כל תעשיות ההייטק ומדעי

קרא עוד

(Microsoft PowerPoint - \347\357 \371\370\351\351\341\370)

(Microsoft PowerPoint - \347\357 \371\370\351\351\341\370) דילמות בחיי ו של CFO חן שרייב ר, CFO ACE AUTO DEPOT LTD. כנס אילת, ספטמבר 2008 1 2 דור ההמשך מבפנים או מב חוץ? 1. דור ה המשך מבפנים או מבחוץ? עולות מספר שאלות: העדפה האם להעדיף מועמד לתפקיד CFO שגדל בארגון,

קרא עוד

Cloud Governance הכלי למזעור סיכונים ומקסום התועלת העסקית

Cloud Governance הכלי למזעור סיכונים  ומקסום התועלת העסקית Cloud Governance הכלי למזעור סיכונים ומקסום התועלת העסקית אסף ויסברג, מנכ"ל, Ltd. introsight CGEIT, CRISC, CISM, CISA נושאים לדיון IT Governance על קצה המזלג Cloud Computing למטאורולוג המתחיל תועלת עסקית

קרא עוד

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רחבה של רגשות לעודד שיח ולהמשיג רגשות לתת למדריך בסיס

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 ועידת המאמנים נובמבר 2009 דליה נקר טל' 0522493073 אירועי חיים ותחומים משמעותיים במחצית השנייה של החיים: הקן המתרוקן סבאות טיפול בהורים זקנים ו/או סיעודיים מחלות, מוות ואובדן חברים וקרובים ירידה בתפקודי

קרא עוד

סגנונות למידה

סגנונות למידה סגנונות למידה מדוע זה חשוב? ...אם תוכל ללמוד דבר פשוט, חבר, תסתדר " הרבה יותר טוב עם כל מיני אנשים. אינך מכיר אדם ממש עד שאתה רואה את הדברים מנקודת המבט שלו... עד אשר תכנס לעורו עמ' 19 ותהלך בתוכו". )הרפר

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 בניית תכנית שיווקית מהי תכנית שיווקית? התכנית השיווקית מתארת את הפעולות השיווקיות שעסק צריך לבצע על מנת להשיג את יעדי המכירות שלו. מטרת התכנית השיווקית בניית התכנית השיווקית עוזרת לנו להגדיר את: 1. יעדי

קרא עוד

דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה

דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה מחזור 64 שירה עזרא דיודה פולטת אור דיודה הינו רכיב אלקטרוני בעל שני חיבורים הפועלים כחד כיווני ומאפשר מעבר זרם חשמלי בכיוון אחד בלבד. ניתן לבצע שינוים בגוון

קרא עוד

שיעורים מצולמים במדע וטכנולוגיה לחטיבת הביניים חומרי עזר למורה: שיעורים מצולמים ועיבודם הדידקטי כיתה: ח ידע קודם: כוחות ושקול כוחות, החוק השלישי של ני

שיעורים מצולמים במדע וטכנולוגיה לחטיבת הביניים חומרי עזר למורה: שיעורים מצולמים ועיבודם הדידקטי כיתה: ח ידע קודם: כוחות ושקול כוחות, החוק השלישי של ני שיעורים מצולמים במדע וטכנולוגיה לחטיבת הביניים חומרי עזר למורה: שיעורים מצולמים ועיבודם הדידקטי כיתה: ח ידע קודם: כוחות ושקול כוחות, החוק השלישי של ניוטון חוק המנוף ומנופים מסוג ראשון מטרות השיעור: להדגים

קרא עוד

שאלות ותשובות צרכים מיוחדים שעת חירום

שאלות ותשובות צרכים מיוחדים שעת חירום קובץ שאלות ותשובות לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים בקרו באתר האינטרנט של פיקוד העורף www.oref.org.il מרכז המידע של פיקוד העורף 7021 אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים )נכים, קשישים, כבדי שמיעה( ש: מהם העקרונות

קרא עוד

מערכת הבריאות בישראל שנה א ppt לפורטל [לקריאה בלבד]

מערכת הבריאות בישראל שנה א ppt לפורטל [לקריאה בלבד] מערכת הבריאות בישראל גולדשמידט לידיה R.N M.A 2012 בריאות בישראל מוסדות משרד הבריאות קופות חולים מוסדות ציבוריים: בתי חולם, מד"א, אגודות מוסדות פרטיים: בתי חולים, שירותי רפואת שיניים שירותי בריאו ת השירותים

קרא עוד

הקדמה

הקדמה הקדמה ספר זה נכתב כדי להעניק לכם חוויה חיה של חופש. זוהי קריאה הנובעת ממעמקי עצמכם לשוב הביתה, אל נוכחות החסד האינסופית אשר תמיד נמצאת כאן. הספר אינו מיועד לקריאה חפוזה שבאמצעותה תרכשו ידע נוסף או תלקטו

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 מדיניות מתחם המסילה דיון חוזר במליאת הועדה המקומית לתכנון ובנייה מתחם המסילה - הזדמנות לחיבור בין דרום העיר למרכזה מיטל להבי, סגנית ראש העירייה 20.07.2009 1 תכניות סטטוטוריות תכנית יפו A זכויות בניה -

קרא עוד