<4D F736F F D20F4F8F E4F8F7F220E4EEE3F2E920ECF9E0ECFA20E4EEE7F7F82E646F63>

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "<4D F736F F D20F4F8F E4F8F7F220E4EEE3F2E920ECF9E0ECFA20E4EEE7F7F82E646F63>"

תמליל

1 9 3 הרקע המדעי לשאלת המחקר (סקירת ספרות) המחקר המוצע שייך לשני תחומי ידע: מבנה הלשון העברית והיבטים פסיכולוגיים ופסיכולינגוויסטיים של קריאה. בפרק זה אציג רקע מדעי השייך לכל אחד מתחומים אלה. בחלק הראשון אסקור מחקרים העוסקים במורפולוגיה, בסמנטיקה ובתחביר של הפועל בכלל ושל בנייני הפועל בעברית, תוך שימת דגש על היחסים הסמנטיים בין הבניינים. בחלק השני אסקור מחקרים העוסקים בקשר בין תהליכי קריאה להפעלת ידע לשוני, וכן בקשיים הלשוניים המאפיינים את לקויי הקריאה. 3.1 קשרים תחביריים-סמנטיים-מורפולוגיים במבנה הפועל הפועל כמרכיב מרכזי בפרופוזיציה באמצעות המשפטים בשפה אנו יכולים להתייחס למצבים, אירועים והתרחשויות במציאות. אירועים אלה מורכבים מ-"התרחשויות" ומ-"משתתפים" (ארגומנטים). במבנה הלשוני ההתרחשות מובעת באמצעות הפרדיקט (בדרך כלל הפועל), ואילו המשתתפים מובעים באמצעות צ"ש (צירוף שמני), צ"י (צירוף יחס) או פסוקיות. סוג ההתרחשות קובע את מספר המשתתפים ואת תפקידיהם בהתרחשות. דוגמאות: במבנה הלשוני "דני רץ" מובעת ההתרחשות באמצעות פועל אחד מבצע הפעולה. משתתף זה מובע באמצעות צ"ש ) "דני"). במבנה הלשוני "דני אמר לרותי שהוא אוהב אותה" התרחשות זו מצריכה שלושה משתתפים: ("רץ"). מי שאומר את הדבר; משתתף זה מובע באמצעות צ"ש ("דני"). מי שהדבר נאמר לו; משתתף זה מובע באמצעות צ"י ("לרותי"). זוהי התרחשות המצריכה משתתף מובעת ההתרחשות באמצעות פועל הדבר שנאמר; משתתף זה מובע באמצעות פסוקית ("שהוא אוהב אותה"). מרכזיותו של הפועל במבנה המשפט נובעת מכך שהוא הגילום הלשוני של ההתרחשות, הקובע את מספר המשתתפים ואת סוגם במבנה המשפט. ("אמר"). ומשום כך הוא תיאוריות בלשניות מסוימות, כגון התורה הגנרטיבית-טרנספורמטיבית ותורת היחסות, מניחות שקיים מספר סופי ומצומצם של תכנים סמנטיים בסיסיים, המכונים פרדיקטים פרימיטיביים, והם המרכיבים את המבנה הסמנטי של המשפטים בשפות העולם. על פי תיאוריות אלו, הפרדיקטים הפרימיטיביים הכלולים בפרופוזיציה המורכבת, הפועל נתפס כמימוש לשוני של אוסף כלומר הפועל הוא המימוש הלקסיקלי של ליכוד הפרדיקטים (בורוכובסקי, 2001). לפי ניסוחו של (1971) McCawley, מכלול המשמעויות של הפרדיקטים השונים מתממש מילונית ברכיב אחד פועל. פרדיקטים פרימיטיביים הנם מרכיבים כגון

2 10 'גרם', 'התהווה', 'יצר', 'יש', יחסי מקום ועוד (בורוכובסקי, 2001; רובינשטיין, 1981). 1978, אדגים זאת באמצעות הפעלים הבאים : 1 הפועל " ם" מממש לקסיקלית את ליכוד הפרדיקטים הפרימיטיביים הבאים: 'גרם', 'התהווה', 'ב': דני שם את הספר במקום // דני 'גרם' ('התהווה' (ספר 'ב' מקום)). "מת" הפועל מממש לקסיקלית את ליכוד הפרדיקטים הפרימיטיביים הבאים: האיש מת // 'התהווה' ('לא' ) שי' ' האיש)). 'התהווה', 'לא', 'יש': הפועל עשוי לממש לקסיקלית גם ליכוד פרדיקט/ים פרימיטיבי/ים עם ארגומנט המהווה את גרעין הפרופוזיציה היסודית. דוגמא: הפועל "החוויר" מממש לקסיקלית את ליכודם של הפרדיקט הפרימיטיבי 'התהווה' ושל הארגומנט התיאורי 'חיוור': דני החוויר // 'התהווה' (דני 'חיוור'). הפועל עשוי לממש לקסיקלית אף ליכוד פרדיקט/ים פרימיטיבי/ים עם ארגומנט שאינו מהווה גרעין בפרופוזיציה היסודית (בורוכובסקי, 2001; 1988, רובינשטיין, 1978). דוגמאות: הפועל "הלביש" מממש לקסיקלית את ליכודם של הפרדיקטים הפרימיטיביים הבאים: 'גרם', 'הפך ל', 'על', ושל הארגומנט 'בגדים': אבא הלביש את דני // אבא 'גרם' ('הפך ל' ('בגדים' 'על' דני)). (בורוכובסקי, 2001, עמ' 184) "שלף" הפועל מממש לקסיקלית את ליכודם של הפרדיקטים הפרימיטיביים הבאים: 'גרם', 'התהווה', 'לא', 'ב', ושל הארגומנט התיאורי 'במהירות': הלוחם שלף את החרב מנדנה // הלוחם 'גרם' 'במהירות' ('התהווה' ('לא' (חרב 'ב' נדן))). (בורוכובסקי, 1988, עמ' 39) הערה לגבי המונחים: כל לקסמה בשפה ניתנת לפירוק ליחידות משמעות (סממות). שם העצם למשל, "בגדים" מתפרק ליחידות המשמעות הבאות: לא אנושי, לא חי, חפץ, מיועד ללבישה. ככל שהמושג ספציפי יותר, כך הוא פחות פרימיטיבי "במהירות" לכן (ראשוני). פחות פרימיטיבי מאשר "באופן מסוים". ואילו מושגים כגון "התהווה" ו-"לא" הם פרדיקטים פרימיטיביים, שכן לא ניתן לפרקם לסממות פשוטות יותר סיווג פעלים לפי קטגוריות סמנטיות-תחביריות העיסוק בקשר בין המבנה התחבירי לבין משמעות הפועל קיבל תנופה כעיסוק מרכזי בבלשנות עם עליית התורה הגנרטיבית-טרנספורמטיבית מיסודו של חומסקי (בורוכובסקי, 2001). חומסקי הגדיר מטרה למחקר הבלשני: להסביר באופן הולם כיצד ניתן ליצור אין סוף פסוקים בשפה טבעית ולהבינם. להגשמת מטרה זו שאף חומסקי לנסח מספר סופי של חוקים דקדוקיים שבאמצעותם ניתן ליצור את אין סוף הפסוקים בשפה הטבעית ולספק תיאור מבנהו הדקדוקי של כל פסוק. 1 הדוגמאות מבוססות על בורוכובסקי, 2001, עמ' 60.

3 11 אותם חוקים דקדוקיים כבר קיימים, על פי חומסקי, בתודעתו של כל בן אנוש הדובר שפה. חומסקי מכנה זאת "כשירות לשונית". כאשר ילד גדל ונחשף לדיבור, נוצרת אינטראקציה בין הכשירות הלשונית שלו לבין האינפורמציה המתקבלת מהסביבה הלשונית שהוא נחשף אליה. אינטראקציה זו מתרחשת כך: הילד שומע סדרות של מבעי לשון מקריים (סביבה לשונית), ובעזרת הכשירות הלשונית שלו הוא מפיק מאותם מבעי לשון מקריים סדרה של כללי לשון ספציפיים, המתאימים ללשון המדוברת סביבו. באמצעות כללים אלה לומד הילד לפענח משפטים שהוא שומע, ובשלב מאוחר יותר אף ליצור משפטים תקינים ולהימנע מיצירת משפטים לא דקדוקיים (בורוכובסקי, 2001). פיתוחים שונים לרעיונותיו של חומסקי ניתן למצוא בעבודותיהם של רובינשטיין,(1978, 1971) Lakoff,(1971) Levin (1993) Anderson ואחרים. עבודות אלה מראות את הקשר שבין המבנה הסמנטי למבנה התחבירי: משמעות הפועל קובעת במידה מסוימת את המבנה התחבירי, אם כי אין זהות מוחלטת בין שני המבנים, כפי שאראה להלן. המבנה הסמנטי של הפועל נקבע על ידי טיב ההתרחשות. טיבה של ההתרחשות המקודדת בפועל קובעת שני אספקטים במבנה הסמנטי של הפועל מספר המשתתפים וסוג התפקיד שאותו הם ממלאים בהתרחשות. מספר המשתתפים שמשמעות הפועל מצריכה מכונה "ערכיות הפועל", וסוג התפקידים מכונה "המבנה התמטי של הפועל". שני האספקטים הללו קובעים את המבנה התחבירי שבו מופיע הפועל. בחלק זה אציג את הקשרים התחביריים-סמנטיים הרלוונטיים לשאלת המחקר של המחקר המוצע, וכן את הממד המורפולוגי, הבא לידי ביטוי באמצעות מאפייניהם המורפולוגיים של הבניינים ערכיות הפועל: ערכיות תחבירית וערכיות סמנטית הפועל מסמן התרחשות מסוימת הקשורה באחד עד ארבעה משתתפים. 2 פעלים המביעים התרחשות הקשורה במשתתף אחד מכונים חד-מקומיים סמנטית. פעלים המסמנים התרחשות הקשורה בשני משתתפים מכונים דו-מקומיים סמנטית וכן הלאה (בורוכובסקי, 2001). לדוגמא, הפועל "נשבר" מסמן התרחשות הקשורה במשתתף אחד הדבר שנשבר. לעומת זאת, הפועל "שבר" מסמן התרחשות הקשורה בשני משתתפים: הדבר שנשבר ומי או מה ששבר אותו. ואילו הפועל "הלביש" מסמן התרחשות הקשורה בשלושה משתתפים: מי שהלביש, מי שהלבישו אותו וגם הבגדים שנלבשו. רובינשטיין (1978) מכנה את מספר הארגומנטים (משתתפים) המחויבים על ידי משמעותו של הפועל שבפרופוזיציה "ערכיות סמנטית". הארגומנטים הסמנטיים המייצגים את המשתתפים בהתרחשויות השונות מתממשים במבנה התחבירי של המשפט כצירופים שמניים, כצירופי יחס או כפסוקית משועבדת. מספר האיברים התחביריים המממשים את הארגומנטים הסמנטיים מכונה על ידי רובינשטיין (1978) "ערכיות תחבירית". במחקרי אאמץ הגדרה זו כהגדרה אופרטיבית של ערכיות תחבירית. ישנם מקרים שבהם מתקיימת התאמה מלאה בין הערכיות הסמנטית לערכיות התחבירית. דוגמאות: 2 למחקר המוצע רלוונטיות התרחשויות הקשורות באחד עד שלושה משתתפים.

4 12 הפועל "גדל" הוא חד-מקומי סמנטית, שהרי ההתרחשות שהוא מסמן קשורה במשתתף אחד. ואכן, מופיע פועל זה במשפט במסגרת תחבירית חד מקומית: "הילד גדל" (בורוכובסקי, 2001). הפועל "נתן" מסמן התרחשות הקשורה בשלושה משתתפים, ואכן הוא מופיע במסגרת תחבירית תלת- מקומית: "דני נתן ליוסי מתנה" (רובינשטיין, 1981; 1968.(Lyons, ישנם מקרים, לעומת זאת, שבהם אין התאמה מלאה בין הערכיות הסמנטית לערכיות התחבירית. מקרים אלה עשויים להתקיים כאשר הפועל מממש לקסיקלית ליכוד פרדיקט/ים פרימיטיבי/ים וארגומנט. דוגמאות: אמא הלבישה את דני. בהתרחשות זו שלושה משתתפים: אמא, דני, בגד/ים. כך שמבחינה סמנטית פועל זה הוא תלת-מקומי. מבין שלושת המשתתפים, רק שניים מתממשים במשפט כ-צ"ש: אמא, דני. המשתתף "בגד/ים" מגולם בפועל עצמו (בורוכובסקי, 2001; רובינשטיין, ) רובינשטיין (1978) אף מציין מקרים שבהם אין המשתתף מגולם בפועל, ובכל זאת אין צורך לממשו כ- צ"ש במשפט. מצב זה מתקיים בתנאי שקיימת אפשרות של שחזור בטוח של החסר. לדוגמא: "מישהו חושף זרוע" (רובינשטיין, 1978, עמ' 11). מבחינת הערכיות התחבירית, לפנינו שני משתתפים. אך מבחינה סמנטית, לפנינו שלושה משתתפים: מישהו, זרוע והדבר שהוסר מעליה (בגד, שרוול). המשתתף האחרון אמנם אינו מגולם תחבירית, אך קיימת אפשרות לשחזרו שחזור בטוח (רובינשטיין, 1978). העובדה כי ניתן "לכווץ" כך את הערכיות הסמנטית, מונעת סרבול ואריכות יתר בשפה (רובינשטיין, 1981). 1979, 1978, מניעת הסרבול נראית באופן בולט בדוגמא הבאה: "דני אוהב להתכתב". מבחינת הערכיות התחבירית, לפנינו משתתף אחד בלבד ("דני" הנושא התחבירי של המשפט), אך מבחינת הערכיות הסמנטית, מגולמים בפועל "להתכתב" גם המשתתפים הבאים: זה/אלה שדני נוהג להתכתב איתו/איתם, המכתבים שדני אוהב לשלוח, המכתבים שדני אוהב לקבל. יתר על כן, בפועל "להתכתב" מגולמות הפעולות הבאות: כתיבת מכתב ושליחתו על ידי דני, כתיבת מכתב ושליחתו על ידי מישהו אחר לדני. אילו כל אחד מאותם פעולות ומשתתפים היה מגולם באופן נפרד, היה עלינו להביע את המשפט הזה כך: דני אוהב לכתוב מכתבים ולשלוח אותם לאחרים, והוא אוהב גם שאחרים כותבים לו מכתבים ושולחים אותם אליו מיון פעלים לפי ערכיות תחבירית: פעלים עומדים ופעלים יוצאים.(intransitive) 5 פעלים פעלים המופיעים במסגרת תחבירית חד-מקומית נקראים "פעלים עומדים".(Palmer, 1994) (transitive) 6 המופיעים במסגרת תחבירית דו מקומית ומעלה נקראים "פעלים יוצאים" 3 רובינשטיין מביא דוגמאות מלשון המקרא. היות והמחקר המוצע עוסק בעברית החדשה, העדפתי להביא דוגמא מהעברית החדשה. 4 בדוגמא זו ניסיתי לתמצת את הנאמר בנושא זה אצל ( 5 ברמן (1973) מציינת גם פעלים אפס-מקומיים, המסמנים שינויים במצב הסביבה או במזג האוויר: "התחמם", "מחשיך" וכו'. 6 יש לשים לב שלא להתבלבל עם המונח "פעלים יוצאים" כפי שהוא מופיע בספרי לימוד ללשון ואצל ברמן (1973). במקורות אלה מסמן מונח זה פעלים המצריכים מושא ישיר.

5 13 לדוגמא, הפועל "התלבש" מופיע במסגרת תחבירית חד מקומית: "דני התלבש". זהו פועל עומד. הפועל "לבש", לעומת זאת, מופיע במסגרת תחבירית דו מקומית: "דני לבש חולצה". 7 זהו פועל יוצא. האבחנה התחבירית מתקיימת על אף שמבחינה סמנטית מסמנים שני הפעלים אותה התרחשות הקשורה באותם שני משתתפים. המשמעות הפרגמטית של הערכיות התחבירית היא במשמעות שמייחס הדובר לרכיבי ההתרחשות: במשפט "דני התלבש" מייחס הדובר חשיבות לעצם העובדה שדני שם על גופו בגד כלשהו, וסוג הבגד אינו חשוב השימוש בפועל חד מקומי מונע אפשרות לשבץ את סוג הבגד במשפט. אם הדובר רוצה לציין במפורש את סוג הבגד, הוא ישתמש בפועל דו מקומי, ויאמר "דני לבש חולצה" תורת היחסות הסמנטיות: תפקידים תמטיים משמעות הפועל קובעת, כפי שציינתי קודם, לא רק את מספר המשתתפים באירוע אלא גם את התפקיד שממלא כל משתתף באירוע. לדוגמא הפעלים "התיישב" ו-"התעטש" שניהם חד-מקומיים, אך התפקיד שממלא המשתתף בכל אירוע הוא שונה. "התעטש" המשתתף אינו יוזם את הפעולה. בפועל "התיישב" המשתתף הוא יוזם הפעולה, ואילו בפועל התיאוריות העוסקות בהגדרת התפקיד הסמנטי/התמטי של כל אחד מן המרכיבים במשפט ביחס לפעולה המסומנת בפועל, נקראות בשם כולל "תורת היחסות הסמנטיות". בניגוד לתפקידים התחביריים-דקדוקיים (נושא, מושא, תיאורים על סוגיהם וכו'), התפקידים התמטיים אינם תלויי שפה אלא אוניברסליים. בנוסף, התפקידים התמטיים נבדלים מאלה הדקדוקיים בכך שקשה להגדיר ולקבוע בצורה ברורה את מספרם ומהותם, ולראייה, בלשנים רבים העוסקים בתורת היחסות 8 ממשיכים להוסיף תפקידים תמטיים, לשנות את הגדרותיהם של תפקידים קיימים וכו' (בורוכובסקי, 2001). להלן מוצגים התפקידים התמטיים הרלוונטיים למחקר המוצע.,(2001) הגדרותיהם מתבססות על Fillmore (1968), Palmer (1994) שמות התפקידים לקוחים מבורוכובסקי ועל בורוכובסקי.(2001) הדוגמאות לקוחות מבורוכובסקי,2001) עמ' (56,53,47 9 ומ- p.87) :Van Valin & Lapolla (1997, 1. גורם (אגנט): המעורר של הפעולה המזוהה על ידי הפועל. גורם עשוי להיות רצוני ("דני פתח את החלון"; "החלון נפתח על ידי דני") או בלתי רצוני ("הרוח פתחה את החלון") מושפע: הישות שנעה או משנה את מצבה, או הישות שמתייחסים אל קיומה או אל מקומה ("דני נפל"; "הפילו את דני"; "משהו קרה"). 7 המשפט *"דני לבש" אינו קביל כי חסר בו משתתף מוצרך. 8 כגון: (1994) Palmer Anderson (1971), ועוד. 9 בדוגמאות מופיע כל תפקיד תמטי בתפקידים תחביריים שונים, וזאת על מנת להראות את השוני בין תפקידים תמטיים לתפקידים תחביריים. 10 כדאי לציין שיש העושים הבחנה בין גורם לבין אגנט, כאשר אגנט מוגדר כמחולל הרצוני של אירוע, ואילו גורם כמחולל הבלתי רצוני של אירוע, ר' למשל.Jackendoff 1990

6 14 3. מקבל: הישות המקבלת את הפעולה ("דוד נתן פרח לרחל"; "רחל קיבלה פרח מדוד") או הסובלת אותה ("הכלב הפחיד את החתול"; "החתול פחד מהכלב" ) מקום: המקום או המרחב של המצב או של הפעולה 12 ("המים דלפו מהתקרה"; "התקרה דלפה מים"; "דוד שם את הספר בארון") סוגי פעלים כפי שציינתי לעיל (בפרק זה בסעיף 3.1.1), הפועל הוא המימוש הלשוני של ליכוד פרדיקטים. הפרדיקטים המרכיבים את משמעותו של הפועל הם הקובעים את הערכיות הסמנטית שלו, את המבנה התמטי, ובמידה מרובה גם את הערכיות התחבירית והמבנה התחבירי. ישנם מספר סוגי פעלים רלוונטיים למחקר המוצע. להלן אסקור פעלים אלו, ואפרט את הערכיות הסמנטית והתחבירית שלהם. I פעלי מצב הגדרה סמנטית: מצב הוא קביעה לגבי מצבו של האובייקט. ניתן לחלק את פועלי המצב לשתי קבוצות אלו המציינים כניסה למצב, ואלו המציינים הימצאות במצב: מבחינת קיומו/אי קיומו ("התינוק נולד" כניסה למצב; "התינוק חי" הימצאות במצב), תנוחתו ("הילד התיישב" כניסה למצב; "הילד יושב" הימצאות במצב), פעילות החושים שלו ("הילד נרדם" כניסה למצב; "הילד ישן" הימצאות במצב) וכו' (בורוכובסקי, 2001). בדוגמאות שראינו, מבוטאות הן הכניסה למצב והן ההימצאות במצב על ידי פועל. ישנם, עם זאת, מקרים שבהם רק הכניסה למצב מבוטאת על ידי פועל, ואילו ההימצאות במצב מבוטאת על ידי שם תואר או בינוני: "דני החוויר" כניסה למצב; "דני חיוור" הימצאות במצב; "הפרי הבשיל" כניסה למצב; "הפרי בשל" הימצאות במצב; "החשיך" כניסה למצב; "חשוך" הימצאות במצב. התפקיד התמטי המעורב: מושפע. הערכיות הסמנטית: פועל חד מקומי. הערכיות התחבירית: פועל אפס מקומי (כניסה למצב (התהוות) בלבד), 13 פועל חד מקומי; II פועל חוזר פועל שבמשמעותו שני ארגומנטים המתייחסים לעצם זהה בעולם, ומשום כך באים במשפט לידי מימוש לשוני אחד (בורוכובסקי, 2001; דהאן, 1980; רובינשטיין, 1978; 1968.(Jakendoff, דוגמאות: "דני התלבש" (דני הלביש את עצמו); "דני התפשט" (דני הפשיט את עצמו) 11 בורוכובסקי (2001) מבחינה בין סוגים שונים של התפקיד התמטי "מקבל": "חווה", "מתנסה" ועוד. אבחנות אלה אינן רלוונטיות למחקר זה. 12 יש לציין, שמדובר כאן במהות מקום הנוטלת חלק בהתרחשות. כלומר: המקום הוא אחד המשתתפים בהתרחשות (בורוכובסקי, 2001). 13 זאת, כפי שציינתי בהערה מס' 5, ע"פ ברמן (1973). יש לציין, עם זאת, כי לא מצאתי התייחסות לכך אצל בורוכובסקי.

7 ב( 15 התפקידים התמטיים המעורבים: אגנט (בדוגמאות שלעיל: "דני"), מושפע (בדוגמאות שלעיל: "בגד/ים"), מקבל (בדוגמאות שלעיל: "עצמו") הערכיות הסמנטית: פועל תלת מקומי. הערכיות התחבירית: פועל חד מקומי. III פועל הדדי פועל שבמשמעותו יחס דו סטרי קבוע בין שני ארגומנטים. אחת היא איזה מהם מתממש תחבירית כנושא ואיזה מהם מתממש תחבירית כמושא. כמו כן, יכולים שני הארגומנטים להתממש תחבירית כנושא כולל (צדקה, 1978). דוגמאות: "דני נפרד מרותי", "רותי נפרדה מדני", "דני ורותי נפרדו"; "דני השלים עם רותי", "רותי השלימה עם דני", "דני ורותי השלימו"; "הוא התחתן אתה", "היא התחתנה אתו", "הם התחתנו" התפקידים התמטיים המעורבים: שני אגנטים ושני מושפעים. 14 הערכיות הסמנטית: פועל דו מקומי. הערכיות התחבירית: פועל חד מקומי (לשם כך נושא המשפט חייב להיות ברבים ( 15 או פועל דו מקומי. IV פועל גורם א. גרימת מצב: פועל המסמן התרחשות שבה משתתף אחד מחולל שינוי במצבו של המשתתף השני ורוכובסקי, 2001; ברמן, 1973). דוגמאות: "הבשורה שימחה את דני" (המצב שנגרם: "דני שמח" (כתוצאה מהבשורה)); "אמא הרדימה את התינוק" (המצב שנגרם: "התינוק נרדם" (כתוצאה מפעולתה של אמא)); תפקידים תמטיים: אגנט, מושפע; ערכיות סמנטית: פועל דו מקומי; ערכיות תחבירית: פועל דו מקומי; ב. גרימת פעולה: פועל המסמן התרחשות שבה משתתף אחד גורם לכך שהפעולה תתבצע על משתתף אחר (בורוכובסקי, 2001; רובינשטיין, 1981). דוגמאות: "המאמן הריץ את דני" (הפעולה: "דני רץ" (הגורם לפעולה: המאמן)); "אמא האכילה את התינוק" (הפעולה: "התינוק אכל" (הגורמת לפעולה: אמא)); "המנהל הכתיב את המסמך למזכירה" (הפעולה: "המזכירה כתבה מסמך" (הגורם לפעולה: המנהל)) תפקידים תמטיים: אגנט, מושפע, מקבל. הערכיות הסמנטית: פועל דו מקומי, פועל תלת מקומי. הערכיות התחבירית: פועל דו מקומי, פועל תלת מקומי. 14 בדוגמאות שלעיל, גם "דני" וגם "רותי" יכולים להיתפס הן כיוזמי הפעולה (אגנט) והן כמושפעים ממנה. 15 משפטים כגון *"דני רב", *"רבתי", *"הוא השלים" או *"השלמתי" אינם קבילים מכיוון שחסר בהם משתתף. זאת בניגוד למשפטים "רבנו" ו-"השלמנו".

8 16 עד כה עסקנו במיון פעלים על פי הערכיות שלהם. נקודת המוצא לכך הייתה ההתרחשות המקודדת בהם. סוג ההתרחשות הוא הקובע את הערכיות הסמנטית ואת המבנה התמטי של הפועל, והם קובעים במידה מסוימת גם את הערכיות התחבירית שלו. כעת אתמקד במיון הפעלים על פי הקטגוריה של מעמד,("voice") שבאה לידי ביטוי במבנה המורפולוגי והתחבירי של הפועל מיון פעלים על פי מעמד (voice) המושג "voice" נטבע על ידי חוקרי הדקדוק הרומי, ומשמעותו עברה כמה גלגולים לאורך השנים. המשמעות הרלוונטית לעניינו מתייחסת לצורת הפּ עיל, הסביל והתיכון של הפועל ולמבני המשפט המכילים ותיכון (middle) סביל (passive) פעלים אלו. אנו מבחינים בין שלושה מעמדים: פעיל,(active).(Lyons, 1968) I הפּ עיל פועל פעיל מופיע במשפט פעיל. משפט פעיל נחשב למשפט הבסיסי הן מבחינה מורפולוגית והן מבחינת הקשר שבין המבנה התחבירי למבנה הסמנטי. מבחינה מורפולוגית הפועל הפּ עיל נחשב פועל הבסיס. מבחינת הקשר שבין המבנה התחבירי למבנה הסמנטי, יש מיפוי ישיר בין התפקידים התמטיים לתפקידים התחביריים. מיפוי זה מסתמך על יחסים היררכיים בין התפקידים התמטיים השונים, ובין התפקידים התחביריים השונים. היררכיית התפקידים התמטיים היא: יוזם>מושפע>מקבל. היררכיית התפקידים התחביריים היא: נושא>מושא ישיר>מושא עקיף (1976 (Fillmore,1968 Gruber. המיפוי הישיר בין התפקידים התמטיים לתפקידים התחביריים נעשה על-פי העיקרון הבא: התפקיד התמטי הגבוה ביותר מתממש כתפקיד התחבירי הגבוה ביותר. במשפטים פעילים עיקרון זה נשמר: עושה הפעולה מתממש כנושא התחבירי, ומושפע הפעולה מתממש כמושא.(Glinert, 1989; Levin, 1993) דוגמאות: "דני דיבר" מבנה סמנטי: "דני" גורם; מבנה תחבירי: "דני" נושא; "דני לבש חולצה" מבנה סמנטי: "דני" גורם, "חולצה" מושפע; מבנה תחבירי: "דני" נושא, "חולצה" מושא; II הסביל 16 הביטוי "מעמד" כתרגום של "voice" מופיע אצל ברמן (1973).

9 17 במשפט סביל הנושא התחבירי אינו גורם הפעולה מבחינה סמנטית. תפקידו התמטי של הנושא התחבירי במשפט סביל באנגלית יכול להיות מקבל Dan") ("Ruth was given a present by או מושפע ") A.("present was given to Ruth by Dan במשפט סביל בעברית, לעומת זאת, תפקידו התמטי של הנושא התחבירי יכול להיות מושפע בלבד ("המתנה ניתנה לרותי על ידי דני" משפט קביל; *"רותי ניתנה את המתנה על ידי דני" משפט לא קביל ( 17 (1989.(Glinert, למרות שעושה הפעולה אינו מובע בהכרח במשפטים סבילים, הרי שמשפט סביל מניח קיומו של עושה פעולה. קיים קשר תחבירי הדוק בין משפטים סבילים לפעילים, המובע באופן הבא ),1965 Chomsky, :(1971; Levin, 1993; Lyons, 1968, 1970, 1981 א. המושא התחבירי של המשפט הפּ עיל הופך לנושא התחבירי של המשפט הסביל המקביל. ב. הפועל מופיע בצורה מסומננת בהשוואה לפועל הפּ עיל. 18 ג. עושה הפעולה במשפט הפּ עיל אינו בהכרח מובּע במשפט הסביל. כלומר, במשפט הסביל עושה הפעולה מתממש כאלמנט לא מוצרך. אם אכן מובע עושה הפעולה במשפט הסביל, הוא מסומן באמצעות מילת יחס מסוימת. בעברית משמש לשם כך צירוף היחס "על-ידי" או "בידי" (שורצולד, 2000; ששון,.(Glinert, 1989 ;1976 אדגים קשר זה באמצעות משפט פעיל ומקבילו הסביל: משפט פעיל: דן פתח את הדלת. משפט סביל: הדלת נפתחה (על-ידי/בידי דן). מבחינה סמנטית אין הבדל בתפקידים התמטיים בשני המשפטים: "דן" גורם ו-"הדלת" מושפע. יש הבדלים מבחינה תחבירית: "דן": במשפט הפעיל נושא, במשפט הסביל אינו מוצרך ויכול להתממש כמושא עקיף; "הדלת": במשפט הפעיל מושא, במשפט הסביל נושא; בעברית, כל משפט הממלא את תנאי ג' ממלא גם את שני התנאים האחרים. כלומר, אם במשפט ישנו צ"י המכיל את מילת היחס "על-ידי", 19 הרי שזהו משפט סביל, הן מבחינת המבנה התחבירי והן מבחינת המבנה המורפולוגי. III התיכון 20 התיכון מתאר אירוע מבלי לייחס אותו לעושה פעולה. למשל, המשפט "המגדל התפרק" מתאר את האירוע של פירוק המגדל, אך אינו מייחס אירוע זה לעושה פעולה. לעומת זאת, המשפט המקביל בפעיל "פירקו את המגדל" מייחס את פירוק המגדל לעושה פעולה. בשונה מהפּ עיל, הנושא התחבירי של הפועל 17 ישנם מקרים בודדים שבהם תפקידו התמטי של הנושא התחבירי הוא מקבל ("הפקיד נשאל כמה שאלות"). 18 באנגלית מסומן הסביל על ידי פועל עזר וצורת (Levin, (1993 v3. בעברית ובערבית הסביל מסומנן על ידי התנועות u ו- a (עברית: ;PU-AL,HUF-AL ערבית: (fu-i-la,uf-i-la (גוטשטיין, ;1951 עירון,.( אין הכללה זו תקפה כאשר אין מילת היחס "על-ידי" מתייחסת להתרחשות המקודדת בפועל. לדוגמא, במשפט "הריסת העיר על-ידי הצבא עוררה מחאה רבה" אין מילת היחס "על-ידי" מתייחסת לפועל "עוררה", ואכן אין זה משפט סביל. 20 במילה "המגדל" כוונתי למגדל קוביות. הערה זו תקפה לכל הדוגמאות שבסעיף זה.

10 18 התיכון הוא מקבל הפעולה ולא עושה הפעולה. בשונה מהסביל, הפועל אינו מניח קיומו של אגנט, ולכן אינו יכול להופיע עם צירוף שמני בתפקיד אגנט: "המגדל פורק ע"י הילדים", לעומת *"המגדל התפרק ע"י הילדים". התיכון בעברית בא לעתים קרובות במבנה הבא: "המגדל התפרק לי." 21 את צירוף היחס "לי" אפשר לפרש בשני אופנים: א."לי" מסמן קשר כלשהו בין הדובר להתפרקות: "אני פירקתי בטעות/לא-בכוונה את המגדל". ב. "לי" מסמן קשר כלשהו בין הדובר למגדל: "המגדל שלי/שבניתי/שהחזקתי התפרק". המשותף לשני הפירושים בשניהם אין עושה פעולה רצוני. 22 במשפט א' הדובר הוא גורם אנושי בלתי רצוני, ובמשפט ב' אין כל קשר בין הדובר לבין ההתרחשות שבמשפט. מכאן שמשפטים המכילים פועל תיכון הם משפטים חד מקומיים מבחינה תחבירית וסמנטית מערכת הבניינים בעברית סקירה מורפולוגית, 23 תחבירית וסמנטית אלה. בעברית בת ימינו יש שבעה בניינים בלבד: קל, נפעל, הפעיל, הופעל, פיעל, פועל והתפעל. כל הפעלים בעברית שייכים למערכת הבניינים (סיון, 1976; שורצולד, 2000; ששון, 1976). אמנם יש המוסיפים גם: פּו ל ל, פּו ל ל, ה ת פּוֹל ל, פּ ל פּ ל, פּ ל פּ ל, ה ת פּ ל פּ ל, פּ ע ל ל, פּ ע ל ל ו-ה ת פּ ע ל ל (סיון, 1976), אולם מקובל לראות בבניינים הנוספים אך וריאציות של שבעת הבניינים הראשונים. במחקר זה אתייחס רק לשבעת בניינים שמות הבניינים נקבעו לפי צורתם בזמן עבר בגוף נסתר (הוא). שם הבניין מורכב, אם כך, מהאותיות פ', ע' ו-ל' המייצגות את אותיות השורש, ומהמשקל הייחודי לבניין, הכולל דגם תנועות ולעתים עיצורי משקל אופייניים לבניין. "בניין" המונח שייך לתחום המורפולוגיה, מאפיינים סמנטיים ותחביריים, אליהם אתייחס בהמשך. שכן כל בניין מהווה מורפמה, מאפיינים צורניים של הבניינים (קליין, 1988; ששון, 1959): קל עבר/ הווה במשקל פּ ע ל /ציווי, פיעל עבר/ציווי, פוּעל עבר תבנית תנועתית בלבד; נפעל עבר/הווה העיצור הראשון הוא [n]; אך לבניינים השונים יש גם נפעל ציווי, הפעיל עבר/ציווי, הופעל עבר, התפעל עבר/ציווי העיצור הראשון הוא [h]; פיעל/פועל/הפעיל/הופעל/התפעל הווה העיצור הראשון הוא [m]; התפעל בכל הזמנים העיצור [t] בין התנועה הראשונה של הפועל לעיצור הראשון של השורש; 21 למרות שלכאורה מבנה זה מכיל שני ארגומנטים המגדל ואני ("לי"), הרי שהארגומנט השני אינו ארגומנט סמנטי של הפועל. 22 אין מבנה זה יכול להתקיים כאשר יש עושה פעולה רצוני (*"נבנה לי המגדל"). 23 אין בסקירה זו התייחסות לתהליכים פונולוגיים ומורפולוגיים כגון שיכול עיצורים, הידמות, כיווץ דיפתונג וכו'.

11 19 כפי שהוזכר לעיל, כל אחד מהבניינים נושא מגוון מסוים של משמעויות/הוראות המכתיבות את המבנים התחביריים שבהם הוא מופיע. השונים. 1 טבלה מס' טבלה 1: מיון הבניינים מבחינה תחבירית-סמנטית בניין קל (פּ ע ל) נפעל (נ פ ע ל) הפעיל (ה פ ע יל) הופעל (ה פ ע ל) פיעל (פּ ע ל) פועל (פּ ע ל) התפעל (ה ת פּ ע ל) מס' משתתפים (תחבירית,סמנטית) חד/דו/תלת מקומי חד/דו מקומי אפס/חד/דו/תלת מקומי חד מקומי חד/דו/תלת מקומי חד מקומי תחבירית: אפס/חד/דו מקומי; סמנטית: חד/דו/תלת מקומי; מסכמת את האפיונים הסמנטיים והתחביריים של הבניינים מבנים תחביריים עומד, יוצא עומד, לא מצריך מושא ישיר (יוצא דופן: "נשאל") עומד, יוצא עומד, לא מצריך מושא ישיר עומד, יוצא עומד, לא מצריך מושא ישיר כמעט תמיד עומד, לעתים רחוקות יוצא, לא מצריך מושא ישיר הוראות (משמעויות,סמנטיקה) מצב ("ישב"), גורם (במקרים בודדים) ("רחץ"), הדדי (במקרים בודדים) ("ר ב"); פעלי תנועה רבים ("נסע", "רץ"); הדדי ("נפגש"), חוזר (במקרים מעטים) ("נשמר (לנפשו)"), כניסה למצב ("נעמד"); כניסה למצב (התהוות) ("החוויר"), מצב ("הזיע") הדדי (במקרים בודדים) ("השלים"), ("האכיל"); גורם סביל של הפ עיל ("הוסבר") גורם ("גידל"); פעולה חזקה ("שיבר"), פעולה חוזרת ונשנית ("קיפץ"); סביל של פיעל ("ק דם") שינוי מצב ("התחמם"), חוזר ("התלבש"), הדדי ("התכתב"), סביל ("התקבל") מעמד בדרך כלל פעיל, לעיתים גם תיכון 24 ("קרה", "נפל"); בהווה, במשקל פּ עוּל סביל ("שבור"); סביל של קל ("נשבר"), תיכון ("נרדם"); פעיל, תיכון (כשמדובר בכניסה למצב: "האדים") סביל בלבד כמעט תמיד פעיל, במקרים נדירים תיכון ("(הברז) טפטף") סביל בלבד תיכון, סביל רק לעתים, (לעתים רחוקות גם פעיל: "השתמש ב...") מהתבוננות בטבלה ניתן לראות שבניין קל הוא הבניין הפחות מסומן מבחינה סמנטית, כלומר הוא נושא את מספר המשמעויות הרחב ביותר, ואילו הבניינים האחרים הרבה יותר מאופיינים: פועל והופעל כסביל, נפעל והתפעל כתיכון, ופיעל והפעיל כגורם. 24 על "קרה" כתיכון ראה צדקה (1997).

12 20 מתקיים קשר בין האספקטים השונים של הפעלים, לבין הבניינים ומאפייניהם. יחסים סמנטיים המתקיימים בין בניינים שונים. יחסים סמנטיים אלה מוצגים בטבלה טבלה 2: יחסים סמנטיים בין בניינים סוג היחסים הסמנטיים I פעיל/ סביל שינוי במס' המשתתפים הפחתת משתתף הבניינים קל/נפעל, הפעיל/הופעל, פיעל/פועל; הצרכת מו"י ע"י הפועל הפּ עיל + טרנפורמציות תחביריות מושא ישיר נושא קשר זה מבוטא על ידי דוגמאות מבניינים שונים דני נתן לרותי את המתנה // המתנה ניתנה לרותי (על ידי דני). דני הקליט את השיר // השיר הוקלט (על ידי דני). II פעיל/תיכון: הפחתת משתתף הפעיל/קל, הפעיל/נפעל, קל/נפעל, פיעל/התפעל; + מושא ישיר => נושא; (נושא => מושא 26 עקיף ); III מצב/ כניסה למצב (-) קל/נפעל, קל/התפעל, פועל (בהווה) /התפעל; (-) (-) דני סידר את החדר // החדר סודר (על ידי דני). הילד הזה הפיל את דני // דני נפל (*על ידי הילד הזה). הרופא הרדים את החולה // החולה נרדם (*על ידי הרופא). אני לא מבין איך שרפתי את המרק // אני לא מבין איך המרק נשרף לי. לא הצלחתי לקלף את התפוז // התפוז לא התקלף לי. דני ורותי זכרו את פגישתם הראשונה // דני ורותי דני 27 נזכרו בפגישתם הראשונה. 28 ישב // דני התיישב. האם זה כבר ברגעים אלה. מתבצע זה // מבוצע? + הפחתת משתתף קל/התפעל, הפעיל/התפעל, פיעל/התפעל מושא ישיר => נושא רחצו את דני // דני התרחץ. הלבישו את דני // דני התלבש. סירקו את דני // דני הסתרק. IV גורם/חוזר מקורות לטבלאות 1 ו- 2 : גוטשטיין, 1951; הלוי-נמירובסקי, 1999; עירון, 1980; סיון, 1976; שורצולד, ;2000 ששון, ; Zeldis,.Chomsky, 1971; Lyons, 1970; הערות לגבי טבלה 2: 25 טבלה זו עוסקת רק ביחסים סמנטיים שקופים, שדובר עברית ללא השכלה לשונית יכול להבחין בהם. לדוגמא: פעיל/סביל, פועל גורם. קשרים כגון ק פ ץ/ק ץ, ס ר/ ה ס יר ח ל ק /ח ק וכו' הם עמומים מדי, ואילו זוגות פעלים כגון נ ש ק/נישק או ח ב ק/חיבק נתפסים כזהים סמנטית ושונים רק משלבית. 26 כוונתי למושא העקיף "לי" אשר כפי שהזכרתי בפרק זה בסעיף , אינו מסמן ארגומנט סמנטי של הפועל. 27 הסביל של "זכר" מובע באמצעות בינוני פעול של בניין קל: פגישתם הראשונה של דני ורותי זכורה להם היטב. הערה נוספת: לפועל "נזכר" יש משמעות סבילה (הזהה למשמעות הפועל "הוזכר"), והמקבילה הפּ עילה מובעת ע"י בניין הפעיל: הביטוי הזה נזכר במקרא כמה פעמים // הביטוי הזה מוזכר במקרא כמה פעמים // מזכירים את הביטוי הזה במקרא כמה פעמים 28 "ישב" במובן: נמצא במצב של ישיבה.

13 21 ישנם מקרים בודדים שבהם שינוי בערכיות הפועל אינו מחייב שינוי בניין: מה שעשית החריף את המצב // המצב החריף בעקבות מה שעשית (בניגוד ל: שיפר // השתפר) דני מריח את הבושם // הבושם מריח טוב (בניגוד ל: רואה // נראה טוב) הקשר פעיל-סביל איננו אוטומטי. ישנם מקרים לא מעטים שבהם לצורת פעיל אין צורת סביל מקבילה. לעתים ישנה צורת בינוני בסביל, המשמשת כשם-תואר (ולא כפועל בהווה) (דורון, 2000; טאובה, 1999). דוגמאות: דני הצליח בבחינה // ***הבחינה הוצלחה על ידי דני. אפשר: הבחינה של דני הייתה מוצלחת. מצב זה יכול להתרחש גם כאשר במשפט הפּ עיל יש מושא ישיר: התגלית הפליאה את החוקרים // ***החוקרים הופלאו על ידי התגלית מיון המסגרות התחביריות הרלוונטיות למחקר מהתבוננות בטבלה עולה כי ישנם יחסים סמנטיים מסוימים המתממשים במסגרות תחביריות שונות באופן מובהק, ואילו יחסים סמנטיים אחרים מתממשים במסגרות תחביריות שאינן שונות באופן מובהק. הבדל זה הנו בעל חשיבות בבניית כלי המחקר ובהעלאת שאלות המחקר. להלן המסגרות התחביריות הרלוונטיות למחקר: א. 29 מסגרות תחביריות שונות באופן מובהק השונות שבמסגרות תחביריות אלה מתבטאת במספר שונה של ארגומנטים, בכך שפועל ממסגרת תחבירית אחת אינו יכול להתפרש כפועל מהמסגרת התחבירית האחרת, ומבחינה מורפולוגית פעלים מבניינים שונים. פעיל/סביל: פועל סביל אינו יכול להתפרש כפעיל, ולהפך. בהצרכת תפקידים תחביריים שונים, נושאו הדקדוקי של פועל פעיל הוא אגנטיבי, ואילו נושאו הדקדוקי של פועל סביל אינו יכול להתפרש כאגנטיבי בשום צורה (בסביל יש אגנט משתמע או מסומן על-ידי צירוף היחס "על-ידי"). בנוסף, הסביל הוא תמיד חד מקומי תחבירית ולעולם אינו מצריך את מילת היחס "א ת". 30 זאת ועוד אין בניין המכיל פעלים במעמד סביל וגם פעלים במעמד פעיל (אם כי בהתפעל ישנם פעלים מעטים במעמד פעיל). גורם/חוזר: פועל גורם הוא דו מקומי או תלת מקומי, ולעומתו פועל חוזר הוא חד מקומי. פועל גורם תמיד מצריך מושא ישיר, ולעומתו פועל חוזר לעולם אינו מצריך מושא ישיר. כמו כן, אין בניין המכיל פעלים גורמים וגם חוזרים. גורם// כניסה למצב (לא רצונית) : 31 פועל גורם הוא דו מקומי או תלת מקומי, ולעומתו פועל כניסה למצב הוא חד מקומי. נושאו הדקדוקי של פועל גורם הוא אגנטיבי, ואילו נושאו הדקדוקי של פועל 29 הבהרה: אני משתמש כאן במושגים "מובהק" ו-"שונות" כאמצעי להגדרת הבדלים בין מסגרות תחביריות. אין כוונתי למובהקות סטטיסטית ולא לשונות סטטיסטית 30 יוצאי דופן להכללה זו הם הפעלים "נשאל" ו-"הועבר" ששניהם דו מקומיים ומצריכים מושא ישיר: "הפקיד נשאל את השאלה." "הילד הועבר את הכביש." עם זאת, יש לזכור שלא רק שדוגמאות אלה הן בודדות, אף השימוש בהן נדיר. 31 כוונתי לפעלים כגון "נרדם", "התקלף", "נפל", בניגוד לפעלים כגון "התיישב" או "נשכב" המייצגים כניסה למצב רצונית.

14 22 כניסה למצב (לא רצונית) אינו אגנטיבי. למצב אינו מצריך מושא ישיר. פועל גורם תמיד מצריך מושא ישיר, ולעומתו פועל כניסה ב. מסגרות תחביריות שאינן שונות באופן מובהק: אלו הן מסגרות שהשונות שביניהן באה לידי ביטוי רק במסגרת ההצרכה אך לא במספר הארגומנטים. כלומר, שתי המסגרות מצריכות מספר זהה של ארגומנטים, אך הן נבדלות בקטגוריה התחבירית שלהם, למשל מושא ישיר לעומת מושא עקיף. ללא הקשר, יכול פועל ממסגרת אחת להיחשב כפועל ממסגרת אחרת. מספר הארגומנטים המוצרכים זהה והתפקידים התחביריים זהים. יש חלוקה פנימית בתוך המסגרות התחביריות שאינן שונות באופן מובהק: ב. 1. מסגרות תחביריות שונות באופן לא-מובהק: השונות בין מסגרות תחביריות אלה נעוצה בקיום או אי קיום משפט עומק, בקיום משפטי עומק שונים או בשוני קל בסוג ההתרחשות. פעיל/תיכון: ההחלטה האם מעמדו של פועל מסוים הוא פעיל או תיכון תלויה בהקשר המשפט. לדוגמא: הפועל "זז" הוא פעיל במשפט "דני זז" (אין משפט עומק) ותיכון במשפט "השולחן זז" (משפט עומק: "מישהו הזיז את השולחן"). כפי שניתן לראות בשני משפטים אלה, אין הבדל במספר המשתתפים ובמסגרת התחבירית. יתרה מזו, לעתים אין הקשר המשפט מספיק לאבחנה פעיל/תיכון, ואנו זקוקים למידע רחב יותר. לדוגמא: "דני נסע." ייתכן שדני נסע בכוחות עצמו ("נסע" פעיל), ומאידך ייתכן שטמון כאן משפט עומק: "הסיעו את דני" ("נסע" המכילים פעלים הן במעמד פעיל והן במעמד תיכון. סביל/תיכון: כפי שהראיתי בסעיף, תיכון). פעלים כגון בנוסף, "התפרק" יש בניינים, כגון בניין הפ עיל, יכולים להיחשב הן כסביל והן כתיכון. לקושי בהבחנה בתיכון קשורות גם העובדות הבאות: ראשית, אין בניין "תיכון מובהק", 32 וזאת בניגוד לסביל (פועל והופעל הם סבילים מובהקים). יתר על כן, עצם המושג "תיכון" במשמעותו זו אינו מוכר לדובר חסר השכלה אקדמית לשונית, וזאת בניגוד למושגים "פעיל" ו-"סביל", שנלמדים בבתי הספר במסגרת לימודי לשון ולימודי שפות. שני המשפטים "המגדל פורק" ו-"המגדל התפרק" מציינים את אותה התרחשות, אלא שהמשפט הראשון מהווה וריאציה של משפט עומק סמנטי בעל אגנט רצוני ("מישהו/י/ם פירק/ה/ו את המגדל"), ואילו המשפט השני מציין התרחשות נטולת אגנט, כלומר במבנה העומק הסמנטי אין אגנט ("המגדל קודם לא היה מפורק ועכשיו הוא כן מפורק"). מצב/כניסה למצב: גם כאן אין הבדל במספר המשתתפים. מוחלט האם הפועל מסמן מצב או כניסה למצב. זאת ועוד אנו יודעים ש-"נעמד" לא תמיד ניתן לדעת באופן "נכנס למצב של פירושו עמידה", אך איננו יכולים לדעת בוודאות האם "עמד" פירושו "נמצא במצב של עמידה" או (בזהה ל- "נעמד") "נכנס למצב של עמידה". שני הפירושים מסמנים התרחשויות שיש ביניהן שוני קל. במקרים 32 נפעל והתפעל הם התיכון בעברית, אך לעתים המשמעות שלהם מתפרשת גם כסביל.

15 23 רבים הבדל זה מתבטא בשימוש בבניינים שונים, אך ישנם מקרים שבהם אין משתמשים בשורש זהה בבניינים שונים, אלא בשתי מילים חסרות קשר אטימולוגי: "י ש ן" "היה שרוי במצב של שינה"; "נרד ם" "נכנס למצב של שינה". ב. 2. מסגרות תחביריות וסמנטיות זהות: ישנם זוגות של בניינים בעברית המביעים אותם יחסים סמנטיים ומופיעים באותן מסגרות תחביריות, והשוני ביניהם הוא מורפולוגי בלבד: בניינים פועל והופעל: שני הבניינים מסמנים סביל מובהק. ההבדל: פועל סביל של פיעל; הופעל סביל של הפעיל. בניינים נפעל והתפעל: התפעל תיכון של פיעל. שני הבניינים מסמנים (בין היתר) נפעל ההבדל: תיכון. תיכון של קל; בניינים פיעל והפעיל: שני הבניינים מסמנים (בין היתר) גורם, ושניהם יכולים להיכלל במשפט עומק של משפט חוזר עם התפעל. לדוגמא: את עצמו. "דני התלבש" דני הלביש את עצמו. "דני התנגב" דני ניגב ההבדל בין שני בניינים אלה הוא בכך שבניין הפעיל יכול להיכלל גם במשפט עומק של משפט תיכון עם קל (בעיקר פועל תנועה: "דני נסע" מישהו הסיע את דני) 33 או נפעל ("התינוק נרדם" אמא הרדימה את התינוק), ואילו בניין פיעל אינו מופיע במסגרות אלו. ניתן לומר, אם כך, כי יש שלוש רמות של שוני בין מסגרות תחביריות: רמה ראשונה שוני תחבירי, סמנטי ומורפולוגי. רמה שנייה שוני סמנטי ומורפולוגי. רמה שלישית שוני מורפולוגי בלבד. באמצעות המידע על השוני בין המסגרות התחביריות אפשר להסביר את החלפות הבניינים שהזכרתי במבוא. החלפות בניינים המבטאות שונות על רקע סמנטי ומורפולוגי, כלומר החלפות בניינים הקשורות לרמה השנייה: 1. נפעל במקום קל: "אני לא רוצה *להיש קע (lehishaka) בבוץ", במקום "לשקוע בבוץ", או *"להיט בע" (LEHITAVA) במקום "לטבוע"; יש כאן כניסה למצב, כלומר תיכון הקרוב לסביל. אספקט זה מבוטא בצורה מובהקת על ידי בניין נפעל. אולי יש כאן גם אנלוגיה למילים של כניסה למצב שלילי כגון להיתקע, להיפגע, להיפצע, להיקרע, להישבר, להיכשל. 33 יש מקרה אחד שבו במשפט העומק יש גורם בפיעל: דני שמח // משהו שימח את דני.

16 24 נפעל במקום קל: "*נ כ ה האור" במקום "כבה האור". גם כאן, הדובר העדיף את בניין נפעל, המבטא כניסה למצב, על פני בניין קל. בנוסף, יש כאן אנלוגיה לקשר נפעל/ קל פעול: נצמד/צמוד, נדבק/דבוק, נתפס/תפוס, וכך גם *נכבה/כבוי. פעול קל במקום משקל ק ט ל: *"ר ט ב" במקום "ר ט ב"; כאן משמש לדעתי בינוני פעול של בניין קל כהימצאות במצב של פועל בנפעל המציין כניסה למצב: כמו נסגר/סגור, נכתב/כתוב, נפתח/פתוח, נמחק/מחוק, נשבר/שבור, כך נרטב/*רט ב. התפעל במקום הפעיל: *"דני התחלק על בננה" במקום "דני החליק על בננה"; הדובר העדיף את בניין התפעל, המבטא כניסה רגעית למצב "התמוטט", "התפרק", על פני הפ עיל, המבטא שינוי מצב המתמשך לאורך זמן "החוויר", "האדים". פיעל במקום קל: "הכול אפשר *לחרז על המילה הזאת" במקום "הכול אפשר לחרוז במילה הזאת"; הדובר העדיף להשתמש בבניין פיעל המבטא גרימה, לעומת בניין קל שאינו מבטא גרימה באופן מובהק. קל במקום הפעיל: *"אבא יאכל אותי" במקום "אבא יאכיל אותי". שגיאה זו נפוצה בקרב ילדים בגילאי שלוש. הדובר, ככל הנראה, מודע היטב להיותו של קל בניין פעיל, אך עדיין אינו מודע לאבחנה בין פועל גורם לפועל לא-גורם. ובהיעדר מרכיב הגרימה, אין "יתרון" לבניין הפעיל על פני בניין קל במקרה זה החלפות בניינים המבטאות שונות על רקע מורפולוגי בלבד, כלומר החלפות בניינים הקשורות לרמה השלישית: 1. פיעל במקום הפעיל: "הוא *יישב (yishev) אותם בכיסא" במקום "הוא הושיב אותם בכיסא"; שני הבניינים מבטאים פועל גורם. 2. פיעל במקום הפעיל: "הוא *חיבא לי את זה" במקום "הוא החביא לי את זה"; שוב, שני הבניינים מבטאים פועל גורם. 3. התפעל במקום נפעל: *"התרטבתי" במקום "נרטבתי". שני הבניינים מבטאים תיכון כניסה למצב. 4. התפעל במקום נפעל: לקויי למידה לעתים אומרים "האור *ה ת כ ה" (כ' רפה) במקום "האור *נכבה". 34 שוב, שני הבניינים מבטאים תיכון כניסה למצב. את כל החלפות הבניינים שלעיל שמעתי מדוברי עברית ילידיים במהלך היומיום. ההחלפות *נכבה/כבה, *חיבא/החביא ו-*התרטב/נרטב מתועדות גם אצל ברמן ושגיא (1981), וההחלפה *"יאכל אותי" // "יאכיל אותי" מתועדת אצל (1997).Borer גם במאמרים אלה לא נמצאו כלל החלפות ברמה ראשונה, 34 יש כאן שגיאה של שגיאה: התפעל במקום נפעל במקום קל.

17 25 וגם מבחינה התרשמותית שלי, 35 לא הייתי עד להחלפות בניינים ברמה הראשונה. כלומר, בעת הדיבור נמצא שדוברי עברית ילידיים מחליפים לעתים בין שני פעלים שלצורך האבחנה ביניהם אפשר להפעיל ידע מורפולוגי בלבד או ידע סמנטי-מורפולוגי בלבד. השונים זה מזה במסגרת התחבירית שלהם. אך לא מצאתי תיעוד של החלפות של פעלים כעת נראה כיצד הקשרים התחביריים, הסמנטיים והמורפולוגיים שנדונו לעיל, ממלאים תפקיד בתהליכי קריאה, ונעמוד על הקשר שבין קשרים אלה לבין קריאה אוטומטית בכלל ובכתב עברי בלתי מנוקד בפרט. בנוסף, נראה את מידת השימוש של לקויי קריאה במבנים התחביריים, הסמנטיים והמורפולוגיים, לעומת זו של קוראים תקינים. 3.2 הפעלת ידע לשוני בתהליכי קריאה קריאה תקינה נשענת בבסיסה על מיומנות פענוח אוטומטית של מלים כתובות. תהליך הפענוח הוא תהליך זיהוי מילים, המתרחש באמצעות היכולת להפיק ייצוג מקלט כתוב, וזאת על מנת שיאפשר גישה לפריט המתאים בלקסיקון ושליפת המידע הסמנטי ברמת המילה (1990 Gough,.(Hoover & קריאת טקסט מחייבת אינטגרציה בין תהליכי עיבוד חזותי, תהליכי עיבוד לשוני ותהליכים מוטוריים. כאשר הסנכרון בין מכלול תהליכי העיבוד שלעיל הוא יעיל, מתאפשרת אוטומטיזציה של פענוח מילות הטקסט. מצב זה מאפשר לקורא התקין להשקיע משאבים בתהליכים אחרים המרכיבים את פעולת קריאת הטקסט, תהליכים המרכיבים את הבנת הנקרא (לם, 1999). קורא תקין הוא מי שעבורו תהליך זה הוא אוטומטי (הניק וצלגוב, 1997; כהן, שיף וגיליס-קרליבך, 1996; לם, 1999; 1989, 1993.(Shimron, תהליכים אוטומטיים מתאפיינים בתכונות הבאות (הניק וצלגוב, :(1997 אינם מודעים אינם צורכים מאמץ מנטלי (או קשב) אינם ניתנים לשליטה רצונית מרגע שהם מתחילים אי אפשר לקטוע אותם מתבצעים עד לסיומם ללא הפרעה הקורא התקין, אם כן, צריך להשקיע קשב מועט בתהליך פענוח מלים בודדות, עניין המאפשר השקעת קשב רב יותר בתהליכי עיבוד שאינם עוברים אוטומטיזציה כהבנת משפט, הבנת פסקה וכו'. כלומר: האוטומטיזציה של שיום המילים מותירה לקורא התקין רמה גבוהה של קשב שיורי, העשוי לשמש לתהליכי עיבוד מידע מסדר גבוה (לם, 1999). מרבית הילדים הלומדים במסגרות חינוך רגילות רוכשים מיומנות פענוח אוטומטית בכתות א' ד', כפי שניתן להעריך על סמך מטלות להערכת הקשב השיורי לתפקידי שיום והחלטה מילונית. כ- 70% מהילדים 35 הערה זו מבוססת על ידע אישי, שלי ושל מורים אחרים העובדים עם לקויי קריאה. ידע זה אמנם אינו מתוקף ומאומת מבחינה אמפירית, אך הוא מחזק את מה שנמצא במאמרים שציינתי כאן.

18 26 שהחלו ללמוד בכיתה א', מגיעים לאוטומטיזציה של קריאה בכיתה ג'. כ- 15% מהילדים מגיעים לכך רק בכיתה ד'. מצב זה נכון לגבי מגוון שיטות כתב אלפביתיות: עברית, ערבית, אנגלית, איטלקית, גרמנית וכו' (לם, 1989). תרומתו של ידע מורפולוגי לרכישת אוטומטיזציה של קריאה בעברית מתבררת מהממצאים הבאים: 1.ילדים מדייקים בקריאה קולית של מילות תפל המתאימות לתבנית שמית (Semitic) רגילה, יותר מאשר מילות תפל בתבנית בלתי רגילה (1995.(Birnboym, 2.מילות תפל בלתי מנוקדות נהגות באופן המתאים לתבנית שמית רגילה (רוטשילד ויקר, 1989). 3.מילים אמיתיות הנקראות באופן שגוי נקראות, בדרך כלל, בהתאם לדפוסי ניקוד רגילים (רוטשילד ויקר, 1989). הידע התחבירי תורם לרכישת אוטומטיזציה של קריאה בכך שהוא מאפשר לילדים להשתמש במבנה המשפט ובעמדה התחבירית של המילה לצורך זיהוי מילים לא מוכרות, ובכך משפר את הידע שלהם לגבי הקשר גרפמות-פונמות ותורם לידע הפונולוגי שלהם (1998 Chapman,.(Tanmer & לפי מחקרים רבים, הקריאה מתבססת ברמה הלקסיקלית (פענוח) על קשרים פונולוגיים ומורפולוגיים 2000) Rayner,,(Baon & Strawson, 1976; Deutsch, Frost, Pollastek & וברמה הסופרה- לקסיקלית (הכוונה להבנת הנקרא) על קשרים מורפולוגיים, תחביריים, סמנטיים ופרגמאטיים (1994 Webster,.(MacDonald, ;1994 Perfetti, ;1999 מחקרים נוספים מצאו קשר בין קשיים תחביריים לבין קשיים בהבנת הנקרא 2000) Snowling,.(Demont & Gombart, 1996; Nation & מחקרים אלה קושרים בין הפעלת ידע לשוני לבין הבנת הנקרא. אולם, כפי שכתבתי לעיל, הכתב העברי הבלתי מנוקד מתאפיין, בין השאר, במספר אפשרויות לפענוח מילה, כך שיש צורך להשתמש בידע לשוני לא רק ברמת הבנת הנקרא אלא גם ברמת הפענוח. זאת ועוד: העברית מתאפיינת בדחיסות מורפולוגית. כלומר, מילה אחת יכולה לכלול מספר רכיבים: שורש, זמן, גוף, מילית (ש' הזיקה, ו' החיבור, ה' היידוע וכו') וסופית המציינת כינוי קניין, כינוי גוף או מושא ישיר. לדוגמא, המילה "ונבקרך" כוללת את הרכיבים הבאים: ו' החיבור, השורש ב-ק-ר, זמן עתיד, גוף מדברים ומושא ישיר (" ך"). דחיסות מורפולוגית זו דורשת מהקורא תהליך פירוק למורפמות. 36 ואכן, ידע על המבנים המורפולוגיים המאפיינים משלב לשוני בינוני וגבוה בעברית כתובה הוכח כאחד הגורמים להבדלים בין אישיים ביכולת הקריאה והכתיבה בעברית (כהן, שיף וגיליס-קרליבך, 1996; Ben-Dror,.(Bentin & Frost, 1995; Levin, Ravid & Rapaport, 1999 בתהליכי קריאה בכל שיטות הכתב האלפביתיות מיוצגים ומעובדים עיצורים בצורה שונה מאשר התנועות (Berent & העיצורים מפוענחים בתהליך הקריאה לפני שמפוענחות התנועות.(Frost & Bentin, (1992 (1995.Perfetti, פענוח התנועות בכתב העברי המנוקד נעשה בעזרת סימני הניקוד. בכתב העברי יש שנים עשר סימני ניקוד. 37 עשרה מתוכם ממוקמים מתחת לסימני העיצורים (כלומר מתחת לאותיות) אחד בתוך 36 לשם השוואה, בשפה האנגלית מופיעה כל מורפמה בנפרד: and we will visit you 37 קמץ (ם ), פתח (ם ), חטף פתח (ם ), צירה (ם ), סגול (ם ), חטף סגול (ם ), חיריק (ם ), חולם (ם ), חטף קמץ (ם ), שורוק (נקודה בתוך האות ו'), קובוץ (ם ), שווא (ם ). סימן הדגש אינו כלול ברשימה זו, מפני שאינו מסמן תנועה/ אפס תנועה אלא עיצור.

19 27 האות ואחד מעל לאות. כמו כן, סימני הניקוד קטנים יותר מהאותיות. 38 מצב זה מקשה על הקורא להבחין בין סימני ניקוד שההבדלים החזותיים ביניהם מועטים. 39 במאפיינים גראפיים אלה יש כדי להקשות על זיהוי אוטומטי של סימני הניקוד (1988.(Feitlson, הכתב העברי המנוקד, אם כן, אינו מקל על פענוח אוטומטי של התנועות. והכתב העברי הבלתי מנוקד שם אין התנועות מסומנות כלל. מאפיינים אלה של העברית דחיסות מורפולוגית, ייצוג מסובך של התנועות בכתב מנוקד והיעדר ייצוג של התנועות בכתב בלתי מנוקד כל אלה מחזקים את הטענה, כי קריאה אוטומטית בכתב עברי מחייבת הישענות על רכיבים נוספים בשפה מלבד הפונולוגיה. הפעלת ידע מורפולוגי-סמנטי בעת הפענוח נבדקה במחקר של סומך (2001): הנבדקים קיבלו סיפור, שבו שובצו מילים שהומצאו על ידי החוקרת. התגלה, שמילה מומצאת שיכולה להתפרש על ידי הקורא באופן שתואם את הוראת המשקל שבו היא מופיעה, נקראת טוב יותר מאשר מילה מומצאת שבה לא מתקיימת התאמה זו, וזאת אף בטקסט מנוקד. לדוגמא כאשר מילת התפל "א ז ת" הופיעה במשמעות של מחלה (למשל במשפט: " נ י חו ל ה א ז ת" כאחת מהוראותיו של משקל "ק טּ ל ת" (1987,((Sagarin, היא נקראה בהצלחה. לעומת זאת, כאשר המילה "א ז ת" הופיעה במשמעות של תכונה (למשל במשפט: " נ י ה ת נ ה ג בא ז ת" כאן אין התאמה להוראה של משקל "ק טּ ל ת" (1987,((Sagarin, התקשו הנבדקים (קוראים תקינים בכיתות ג' ו-ד') בקריאתה. ממצאים אלה מחזקים את הטענה כי קוראים תקינים נעזרים בקשר מורפולוגיה-סמנטיקה בעת קריאה, וזאת אף כאשר האורתוגרפיה ממילא מספקת להם מידע מלא ומדויק באשר להגיית המילה. כאשר הקשר מורפולוגיה-סמנטיקה פגום, משפיע הדבר לרעה על קריאתם של קוראים תקינים, וזאת חרף העובדה שהאורתוגרפיה מספקת להם מידע מלא ומדויק באשר להגיית המילה. הפעלת ידע תחבירי-סמנטי בעת הפענוח נבדקה במחקר שבו הוצגו לקוראים תקינים שתי רשימות נפרדות של משפטים. ברשימה הראשונה המשפטים היו תקינים תחבירית, ואילו ברשימה השנייה המשפטים היו בלתי תקינים תחבירית. נמצא כי שטף הקריאה של הקוראים התקינים בעת קריאת משפטים תקינים תחבירית היה טוב יותר משטף הקריאה שלהם בעת קריאת משפטים בלתי תקינים תחבירית. ממצאים אילו מחזקים את הטענה כי בעת הקריאה נעזרים קוראים תקינים במבנה התחבירי של המשפט, וכי כאשר יש פגם בקשר תחביר-סמנטיקה, משפיע הדבר לרעה על קריאתם של קוראים תקינים ) Bentin, Deutsch &.( קשיים לשוניים של לקויי קריאה להלן הגדרה אופרטיבית ללקות קריאה: אם יש קושי נמשך וחריג ברכישת מיומנות פענוח מלים כתובות, שאינו מוסבר ע"י גורמים נסיבתיים או דידקטיים כגון היעדרות מבית הספר, היעדר הזדמנויות למידה 38 הכללה זו אינה תקפה לגבי ספרי לימוד קריאה או ספרים קצרצרים לגיל הרך, שבהם ייתכן שסימני הניקוד ייכתבו במכוון בגודל דומה עד זהה לזה של האותיות. 39 לדוגמא, ראו את הדמיון הרב בין סימני הניקוד הבאים: ם, ם, ם (בהתאמה: פתח (a), קמץ (a) או (o), קמץ קטן (o)); ם, ם (בהתאמה: סגול (e), קובוץ (u)). 40 בספרות קיימת חלוקה למספר תת-סוגים של לקויי קריאה על פי שגיאות איות (1973,(Borer, על פי סגנון זיהוי המילה (1976 Strawson,,(Baron & על פי הישגים בתחומים אחרים (1999 (Perfetti, ועוד. המחקר המוצע משתמש בהגדרה פורמלית, והטקסונומיה הפנימית היא עניין למחקר ולויכוחים שטרם הוכרעו מדעית.

20 28 תקינות וכו', קריאה 41 וכן אם נשללים גורמים פיזיולוגיים ונוירולוגיים ידועים וטריוויאליים אז זוהי לקות 1993).(Gough & Tunmer, 1986; Snowling, 1991; Velluntino, 1979; WHO זוהי ההגדרה המקובלת במערכת המחקרית ובמערכת החינוך. מיומנות פענוח מילים כתובות עשויה להיות דיסוציאטיבית לכישורים סמנטיים. זאת אנו יודעים מהממצאים הבאים (לם, 1999): 1. יש בני אדם הלוקים בפיגור שכלי קשה, שלומדים במהירות לקרוא מילים כתובות, למרות חוסר הבנה מוחלט של תוכן הנקרא. 2.בין הלוקים בקשיים חמורים מאוד ברכישת מיומנות פענוח מילים כתובות, אינטלקטואלית תקינה ולחלקם אף גבוהה מאוד. לרבים יכולת 3.ליקויים ביכולת פענוח מילים כתובות מובחנים גם לאחר פגיעות מוחיות ספציפיות (דיסלקציה נרכשת) בלא שמתלווה לכך הידרדרות אינטלקטואלית כללית. אצל מרבית לקויי הקריאה (דיסלקטים) מתבטא הקושי ביכולת הפענוח לא בלימוד כללי מיפוי בסיסי של אות-צליל, 42 אלא במעבר לדפוסי פענוח מיומן 43 (לם, במחקר של ואכן, 1999). Lamm & Epstein (1994) שנערך על 320 ילדים דוברי עברית דיסלקטים מאובחנים בכיתות ג' ה', נמצא כי 4.4% בלבד היו בעלי קשיים בסיסיים במיפוי אות-צליל. כלומר: לגבי רובם המכריע של לקויי הקריאה, חוסר היכולת לפענח אוטומטית מילים כתובות אינו נעוץ בחוסר בקשיים בסיסיים של התמרה גרפמית פונמית. 44 (1986) Gough & Tunmer הנקרא. תקין, הקריאה, (1999) לם טוענים כי מרבית לקויי הקריאה מציגים קשיים הן בפענוח והן בהבנת טוען כי עיכוב במיומנות פענוח אוטומטית גורר עיכוב בתהליך הרכישה של כתיב הבנת הנקרא והתפתחות כושר ההבעה בכתב. שלא הגיע לאוטומטיזציה של תהליכי פענוח בסיסי, זאת מכיוון שבשונה מהקורא התקין, הקורא לקוי נדרש להשקיע משאבי קשב רבים יחסית ברמת המילה הבודדת, ורמת הקשב השיורי שלו היא נמוכה, ומקשה על תהליכי עיבוד מסדר גבוה (לם,.(Perfetti, 1992; Stanovich, 1991 ;1999 כישורי הפונולוגיה, המורפולוגיה והסמנטיקה של לקויי קריאה נבדקו במחקר של Ben-Dror et al. (1995). במחקר זה השתתפו לקויי קריאה בכיתה ה', קוראים תקינים בכיתה ה' (מושווי גיל כרונולוגי) וקוראים תקינים בכיתה ג' (מושווי גיל קריאה). במבחני הפונולוגיה והסמנטיקה נמצאו ביצועיה של קבוצת לקויי הקריאה נמוכים מאלה של קבוצת מושווי הגיל הכרונולוגי ודומים לאלה של קבוצת מושווי גיל 41 דוגמא לגורם פיזיולוגי ידוע וטריוויאלי: בעיית ראייה חמורה; דוגמא לגורם נוירולוגי ידוע וטריוויאלי: פגיעת ראש; ההשערה היא ששלילת גורמים כגון אלה אכן מצביעה על פגם עצבי שטרם הוגדר, אך הוא מושא החקירה המדעית. 42 קריאה בכתב עברי מנוקד דורשת מהקורא ידע לגבי ההתאמה בין אות לעיצור ובין סימן ניקוד לתנועה, וכן זיהוי של אימות הקריאה כמסמנות תנועה ולא עיצור. יש אף לציין, כי סימן הניקוד עשוי לסמן לא רק תנועה אלא גם אפס תנועה (שווא נח) ותכונת עיצור (דגש באותיות ב', כ' ו-פ') (משפט זה מתייחס לניקוד כמייצג את דרך ההגייה בעברית החדשה). 43 בקריאה בעברית בא שלב זה לידי ביטוי במעבר לקריאה בכתב עברי בלתי מנוקד, המחייבת, בנוסף למיפוי אות-צליל, הפעלת ידע לשוני. 44 התמרה גרפמית-פונמית: מיפוי אות-צליל, זיהוי הסימנים הגראפיים (האותיות וסימני הניקוד) והתאמתם לפונמות (העיצורים והתנועות) הנכונות.

21 29 הקריאה. לעומת זאת, במבחני המורפולוגיה (העיקרי שבהם היה משימת החלטה האם שתי מילים בנויות משורש זהה) היה תפקודם של לקויי הקריאה נמוך מזה של שתי קבוצות הביקורת. מחקר נוסף שעסק בקשיים מורפולוגיים ותחביריים של לקויי קריאה דוברי עברית, נערך בידי כהן ושות' (1996). במחקר זה נבדקה יכולת הסיפור בעל פה ובכתב של לקויי קריאה בכיתות ג' עד ו' ושל קוראים תקינים באותם הגילאים. הנרטיבים הכתובים והדבורים קודדו על פי קריטריונים של אורך הטקסט ושל עושר מורפולוגי, תחבירי ונרטיבי. נמצאו הבדלים מובהקים בין לקויי הקריאה לבין הקוראים התקינים (לטובת התקינים) בכל המדדים, הן בעל פה והן בכתב, כשההבדלים בכתב היו גדולים יותר. ממחקר זה ניתן להסיק כי לקויי קריאה עושים שימוש במבנים תחביריים ומורפולוגיים דלים יותר מאלה של קוראים תקינים. במחקר של (1990) Liberman Bentin, Deutsch & הושמעו ללקויי קריאה ולקוראים תקינים משפטים בני 3-4 מילים בעברית במשלב מדובר, אשר כללו מילות מטרה ממוסכות (masked) על ידי רעש. חלק ממילות המטרה לא תאמו את המשפט מבחינה תחבירית. הנבדקים התבקשו לזהות את המילים הממוסכות. התוצאות: לקויי הקריאה זיהו באופן כללי פחות מילים מאשר הקוראים התקינים. בנוסף, רק לגבי הקוראים התקינים נמצא כי הם זיהו באופן מובהק יותר מילים תואמות תחבירית מאשר מילים בלתי תואמות תחבירית. עוד נמצא, כי בעת זיהוי המילים הבלתי תואמות, ביצעו הקוראים התקינים "תיקונים" במילים אלה, כך שתתאמנה תחבירית. לקויי הקריאה, לעומתם, לא ביצעו תיקונים תחביריים. משלב זה של הניסוי ניתן להסיק כי לקויי קריאה רגישים למבנה התחבירי של המשפט במידה פחותה מאשר קוראים תקינים. בשלב השני של הניסוי הוצגו בפני קוראים תקינים ובפני לקויי קריאה משפטים תקינים תחבירית ומשפטים בלתי תקינים תחבירית. ממצאי שלב זה לגבי הקוראים התקינים תומכים בממצאי מחקרם של & Deutsch (1996),Bentin שנסקר בסעיף הקודם: שטף הקריאה של הקוראים התקינים בעת קריאת המשפטים התקינים תחבירית היה טוב יותר משטף הקריאה שלהם בעת קריאת המשפטים הבלתי תקינים תחבירית. לגבי לקויי קריאה ראשית, שטף הקריאה של לקויי הקריאה היה פחות טוב מזה של הקוראים התקינים בשתי קבוצות המשפטים. והממצא המשמעותי לענייננו: בניגוד למצב בקרב הקוראים התקינים, לא נמצא בקרב לקויי קריאה הבדל מובהק בין שטף קריאתם בעת קריאת משפטים תקינים תחבירית לבין שטף קריאתם בעת קריאת משפטים בלתי תקינים תחבירית. ממצאי המחקרים שנסקרו בסעיף זה ובסעיף הקודם, מצביעים על כך שהמסגרות התחביריות והמורפולוגיות משפיעות על איכות הקריאה בקרב קוראים תקינים. הקורא התקין עושה שימוש בקשר מורפולוגיה, תחביר וסמנטיקה בעת הפענוח. כאשר קשר זה לקוי, משפיע הדבר לרעה על איכות הפענוח של הקורא התקין. המצב שונה בקרב לקויי קריאה מידת השימוש שלהם בקשר שבין המורפולוגיה, התחביר והסמנטיקה היא קטנה יותר. בעת הפענוח לקויי קריאה יכולים להיעזר בקשר שבין מרכיבים לשוניים אלה במידה מועטה מזו של קוראים תקינים. זאת ועוד קשר לקוי בין המרכיבים הלשוניים הללו אינו משפיע באופן ניכר על איכות הפענוח של לקויי הקריאה, וזאת בניגוד לקוראים התקינים.

22 30 נשאלת השאלה, האם מצב זה נובע מחוסר ידע לגבי המבנים התחביריים והמורפולוגיים של המילים הנקראות, או מהעדר קשב שיורי מספיק לשם הפעלת ידע זה. כדי לענות על שאלה זו נחזור למחקרם של (1994) Epstein,Lamm & שנסקר בתחילת סעיף זה. מחקר זה מוכיח כי השלב הקודם להפעלת הידע הלשוני, דהיינו זיהוי האותיות, 45 אכן מתבצע באופן אוטומטי על ידי רובם המכריע של לקויי הקריאה (95%), ואינו דורש "בזבוז" משאבי קשב. 46 מכאן אנו יכולים להסיק, כי זיהוי האותיות והתאמתן לצלילי השפה אינו גורם להעדר קשב שיורי מספיק לשם הפעלת ידע לשוני. זאת ועוד בקריאת מילה או צירוף אותיות בשיטת כתב המוכרת לקורא, הפעלת תהליכים לשוניים היא המשך בלתי נמנע של העיבוד החזותי. עדיין אין קביעה זו מספקת לשם השבה על השאלה שלעיל. זאת מכיוון שישנם שלבים נוספים בתהליך הקריאה הדורשים משאבי קשב, אם אינם מתבצעים אוטומטית. זאת ועוד על פי גביעון ופרידמן,( לאחר זיהוי המילה מתבצעים שני תהליכים הקשורים למיקום האותיות שיוך אותיות למילה שהן שייכות אליה (הסברים מפורטים על תהליך זה ניתן למצוא במקורות הבאים: Shallice, 1988 (Ellis & Young, ;1988 וזיהוי מקומה של כל אות בתוך המילה (על כך גם אצל & Peressotti Humphreys, Evett & Quinlan, ;1990 (Grainger, זאת ועוד במחקרים נתגלה כי ישנם לקויי קריאה הנכשלים בקריאת אותיות הנמצאות במיקום ספציפי במילה למשל, לקויי קריאה ששוגים בקריאת אות הנמצאת בצד שמאל או ימין של המילה ) 1988; Young, Arguin & Bub, 1997; Caramazza & Hillis, 1990; Ellis &.(Flude, 1993; Warrington, 1991 אנו רואים, אם כן, כי יש בתהליך הקריאה שלבים שביצועם עלול לגרום להיעדר קשב שיורי המספיק להפעלת ידע לשוני, אך יש לתת את הדעת על כך ששגיאות בשלבים אלה אינן מאפיינות את כלל לקויי הקריאה 2001) Gvion,.(Friedmann & ממצאי מחקרם של (1990), Bentin, Deutsch & Liberman שנסקר קודם בפרק זה, תומכים בעמדה שאי הפעלת הידע הלשוני מאפיינת את לקויי הקריאה גם כאשר לא מדובר בקריאה. כזכור, בניסוי זה נבדקה היכולת לעשות שימוש בידע תחבירי לצורך זיהוי מילים מושמעות. ממצאי מחקר זה הראו שיכולתם של לקויי הקריאה להיעזר בידע תחבירי היא נמוכה בהרבה מזו של קוראים תקינים. לקויי קריאה, אם כך, מפעילים ידע לשוני במידה פחותה מזו של קוראים תקינים גם כאשר לא קודמים לכך תהליכים הדורשים מהם משאבי קשב. 45 חשוב לציין: אני מתכוון כאן להתאמה בין אות לצליל, לא לפענוח מילה. 46 עם זאת, אין להתעלם מכך שייתכן זיהוי שגוי של אותיות על רקע דמיון בין צורות האותיות. מחקרים מצאו כי לקויי קריאה נוטים להתבלבל בין 'm' ל-' n ' ובין 'b' ל-' d ', ובעברית בין 'כ' ל- ב' '. תופעה זו מכונה "דיסלקסיה חזותית" Lambon).(Ralph & Ellis, 1997; Marshall & Newcombe, 1973, דוגמא לשגיאה בקריאה על רקע זה: פענוח המילה "בלשנית" כ-"בשלנית" (676.p (Friedmann & Gvion,,2001

àåðéáøñéèú úì àáéá

àåðéáøñéèú úì àáéá אוניברסיטת תל אביב הפקולטה למדעי הרוח ע"ש לסטר וסאלי אנטין בית הספר למדעי התרבות ע"ש שירלי ולסלי פורטר גישה רב-מימדית לרכישת מבנה הארגומנטים של הפועל חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה" מאת סיגל עוזיאל-קרל

קרא עוד

Microsoft Word - Template Semantics-10.doc

Microsoft Word - Template Semantics-10.doc 1 תרומתו של הבניין למשמעות הפועל עידית דורון תקציר המאמר עוסק בשאלה שהעסיקה לשונאים רבים והיא: האם יש לבניין תרומה שיטתית למשמעות הפועל? בהסתמך על קביעתו של הבלשן דה-סוסיר כי משמעות לשונית נבנית על ניגוד,

קרא עוד

Microsoft Word - tik latalmid-final

Microsoft Word - tik latalmid-final רשימת המשימות במבדק טבלת מעקב מס ' המשימה שם המשימה עמוד העברה ראשונה תאריך עבר/לא עבר העברה שנייה תאריך עבר/לא עבר 3 1 קריאת שמות אותיות 7 2 קריאת צלילי אותיות 10 קריאת צירופים של עיצורים ותנועות 3 4

קרא עוד

הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120, הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה על-ידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן ש

הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120, הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה על-ידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן ש הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120,022207 הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה עלידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן שגיא, מורים ללשון בבתי הספר של לחמן. פרק ראשון הבנה והבעה

קרא עוד

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc)

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc) הצעה לפתרון שאלון א, חורף 2011 נכתב ע"י עידית גולץ (מורה ורכזת עברית) וארנון דותן (מורה בלחמן). פרק א הבנה והבעה (50 נקודות).1 קהל היעד, הנמענים תפקיד הלשון העברית פן אחד היהודים בארץ מפתח להקמת חברה מלוכדת

קרא עוד

חינוך לשוני הוראת קריאה: נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה?

חינוך לשוני הוראת קריאה:  נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה? חינוך לשוני שפה ערבית סוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה - נקודת מבט של הערכה מפגש לימודי 7.7.2011 אימאן עואדיה מנהלת תחום מבחנים בערבית - הרשות הארצית 2011# 1 מהי? היא הגוף המוביל

קרא עוד

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל- ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים עברית על הרצף מוגשת ל- דר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: 10.10.2016 מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 הקדמה רכישתה של שפה שניה או זרה היא תופעה לשונית פסיכולוגית,

קרא עוד

(Microsoft Word - \356\351\353\354 \354\340\372\ doc)

(Microsoft Word - \356\351\353\354 \354\340\372\ doc) . 2007. 17-27 ומוח, 6, שפה תקין וליקויים אפשריים ייצוג תחבירי: לקסיקאלי-תחבירי לקסיקאלי מידע בירן ונעמה פרידמן מיכל אוניברסיטת תל אביב תהליך הפקת הדיבור הוא תהליך מורכב המערב גישה לסוגים שונים של מידע

קרא עוד

255 1 הוראת התחביר בגישה תהליכית ברוריה מרגולין מבוא ההתייחסות לתחביר העברי במישור הדקדוקי-הפורמלי בלבד, בדומה להתייחסות אל תחבירן של שפות כמו הלטינית

255 1 הוראת התחביר בגישה תהליכית ברוריה מרגולין מבוא ההתייחסות לתחביר העברי במישור הדקדוקי-הפורמלי בלבד, בדומה להתייחסות אל תחבירן של שפות כמו הלטינית 255 1 הוראת התחביר בגישה תהליכית ברוריה מרגולין מבוא ההתייחסות לתחביר העברי במישור הדקדוקי-הפורמלי בלבד, בדומה להתייחסות אל תחבירן של שפות כמו הלטינית, היוונית או הערבית, שבהן צורתה של המילה ובמיוחד הסופיות

קרא עוד

(Microsoft Word - 1 \367\351\365 \372\371\361''\342 - \371''\340)

(Microsoft Word - 1 \367\351\365 \372\371\361''\342 - \371''\340) קיץ תשס"ג, 2003 והבעה הבנה לשון, שאלון א משך הבחינה: שעתיים וחצי מבנה השאלון ומפתח ההערכה: 50 נקודות 25 נקודות 25 נקודות חלק I: הבנה והבעה חלק :II אוצר המילים והמשמעים ושם המספר חלק :III מערכת הצורות אוווו

קרא עוד

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו פרופיל ארגוני תדריך להכרת שירות מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעות פתיחה ונעילה. מספרי טלפון בשירות ובבית עובדים בכירים

קרא עוד

בית ספר תיכון מאר אליאס- אעבלין

בית ספר תיכון  מאר אליאס- אעבלין בית ספר תיכון מאר אליאס- אעבלין עברית לבתי ספר ערביים ידע לשון וספרות א-שאלון 014204 2 יחידות לימוד קיץ 2011 הוראות לנבחן א. משך הבחינה: שעתיים וחצי מבנה השאלון ומפתח הערכה: בשאלון זה שני חלקים: חלק ראשון-ידע

קרא עוד

מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל

מגישה : חני חוקת תשעו עבור קריאת כיוון למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל שמגיב* עד שזז* עד מנומנם* חולמני- ץ* ר שלווה* אישיות מפריע* לא ך* א... י ש י ב ה ז מ ן ל א ח

קרא עוד

תורת החישוביות תרגול הכנה לוגיקה ותורת הקבוצות מה יש כאן? בקורס תורת החישוביות נניח ידע בסיסי בתורת הקבוצות ובלוגיקה, והכרות עם מושגים בסיסיים כמו א"ב

תורת החישוביות תרגול הכנה לוגיקה ותורת הקבוצות מה יש כאן? בקורס תורת החישוביות נניח ידע בסיסי בתורת הקבוצות ובלוגיקה, והכרות עם מושגים בסיסיים כמו אב תורת החישוביות תרגול הכנה לוגיקה ותורת הקבוצות מה יש כאן? בקורס תורת החישוביות נניח ידע בסיסי בתורת הקבוצות ובלוגיקה, והכרות עם מושגים בסיסיים כמו א"ב, מילה ושפה לטובת מי ששכח חומר זה, או שלא למדו מעולם,

קרא עוד

1 גזרת חסרי פה"פ נ' )חפ"נ( וגזרת חסרי פה"פ י)צ( )חפ"י)צ(( 1. רשום מעל הפועלים המודגשים את שורשם. 2. האם קשה לבטא את פה"פ המודגשת? 3. רשום מעל כל פועל

1 גזרת חסרי פהפ נ' )חפנ( וגזרת חסרי פהפ י)צ( )חפי)צ(( 1. רשום מעל הפועלים המודגשים את שורשם. 2. האם קשה לבטא את פהפ המודגשת? 3. רשום מעל כל פועל 1 גזרת חסרי פה"פ נ' )חפ"נ( וגזרת חסרי פה"פ י)צ( )חפ"י)צ(( 1. רשום מעל ים המודגשים את שורשם. 2. האם קשה לבטא את פה"פ המודגשת? 3. רשום מעל כל פועל את צורתו ה'רגילה'. בנק הזמן )המקור אינו ידוע, תודה לגלי

קרא עוד

Microsoft Word - phd2003.rtf

Microsoft Word - phd2003.rtf 1 אוניברסיטת תל-אביב החוג לפסיכולוגיה רכיבי העיבוד של רכישת קריאה אצל ילדים חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה" מאת רחל קדרון הוגש לסנאט של אוניברסיטת תל-אביב דצמבר, 1999 2 עבודה זו נעשתה בהדרכתו

קרא עוד

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4>

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4> ניב רווח פסיכומטרי 1 שיעור מבוא נושא סימני החלוקה כולל מספר מושגים שצריך להכיר כמו חלוקה לגורמים או שארית של חלוקה. בבחינה יכולות להופיע שאלות שיעסקו בנושא זה כנושא בפני עצמו, ולעתים הידע בנושא דרוש לפתרון

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation הנח את הפלאפון במרכז החדר סדנאות ליבה למאמנים משמעת עצמית מטרות הסדנה הקניית כלים לבניית משמעת עצמית אצל השחקנים הקניית כלים ליצירת מאמץ מרבי, ניהול רגשות ואיפוק מודל ערכי הליבה מיצוי עצמי משמעת עצמית

קרא עוד

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת לימודי החוג לפסיכולוגיה תואר שני במרכז האוניברסיטאי

קרא עוד

פרויקט "רמזור" של קרן אביטל בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו

פרויקט רמזור של קרן אביטל בס ד מערך שיעור בנושא: פונקציה טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנושא הפונקציות הנלמד בכתה ט' בכל הרמות. עזרי ההוראה בהם נשתמש: מחשב, ברקו, דפי עבודה

קרא עוד

בעיית הסוכן הנוסע

בעיית הסוכן הנוסע במרכז חלם היה בור אזרחי חלם באופן קבוע נפלו לבור במרכז הכביש האזרחים שברו ידיים ורגליים וכמובן שפנו למועצת חלם לעזרה התכנסה מועצת חלם והחליטה סמוך לבור יש להקים בית חולים. ניהול עומס בשיטת נידן מגיש: עופר

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint בית ספר שריד מנהלת בית הספר : שגב ורד סגנית בית הספר: עירית אייזיק יועצת בית הספר: ענת ויתקון-קורון רכזת צרכים מיוחדים : חנה בוטנרו רכזת א-ב : קרן מזן צוות א-ב : קרן מזן, רויטל סמט, יעל סעדיה, נתלי כהן,

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 שלומית לויט "עץ החשיבה" שלמה יונה- העמותה לחינוך מתמטי לכל מציגים: "ימין ושמאל- לומדים חשבון" 4 מקורות קושי להתמצאות במרחב אצל ילדים תפיסה אפיזודית התנהגות ייצוגית מוגבלת. היעדר מושגים ומונחים. אגוצנטריות.

קרא עוד

בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחנים אקסטרניים ב. משרד החינוך קיץ תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: , מספר השאלון: א. מ

בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחנים אקסטרניים ב. משרד החינוך קיץ תשעג, 2013 מועד הבחינה: , מספר השאלון: א. מ בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחנים אקסטרניים ב. משרד החינוך קיץ תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: 245 011114, מספר השאלון: א. משך הבחינה: שלוש שעות וחצי. עברית: הבנה, הבעה ולשון

קרא עוד

Bright Blue Gradients

Bright Blue Gradients מה נלמד היום: מהי סביבת חיים מהם מרכיבים ביוטיים וא-ביוטיים מהם צורכי הקיום של בעלי החיים כיצד הסביבה מספקת צרכי קיום אלו מה ההבדל בין תנאי סביבה ולמרכיבי סביבה מיפוי מושגים בנושא סביבת חיים: ביוספרה

קרא עוד

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה המחלקה להוראת המדעים, נעמה בני מכון ויצמן למדע בקרב מבוגרים: בקרב מבוגרים הקביעה מבוססת מעשים/תוצרים/ביצועים. אנשים אלו הוכיחו במעשים/ביצועים/תוצרים פעולות

קרא עוד

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר אני נשאר אני שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים ולפעמים עצובים, אבל האדם עצמו לא משתנה. הילדים יבינו

קרא עוד

Microsoft Word - solutions.doc

Microsoft Word - solutions.doc תחרות גיליס 009-00 הרי פוטר הגיע לחנות הדובשנרייה בהוגסמיד. הוא מגלה, שהכסף שלו מספיק בדיוק ל- סוכריות קוסמים ול- 5 קרפדות שוקולד, או בדיוק ל- 0 קרפדות שוקולד ול- 0 נשיקות מנטה, או בדיוק ל- 45 נשיקות מנטה

קרא עוד

הצצה להליך התאמה של מבחן כושר קוגניטיבי מארהב לישראל – מבחן וודקוק-גונסון 3

הצצה להליך התאמה של מבחן כושר קוגניטיבי מארהב לישראל – מבחן וודקוק-גונסון 3 ראמ "ה הצצה להליך התאמה של מבחן כושר קוגניטיבי מארה"ב לישראל לחץ כדי לערוך סגנון כותרת של תבנית בסיס מבחן "וודקוק-ג'ונסון 3" ראמ "ה עינת נוטע קורן, ראמ "ה שם שמי, מטח הכנס השנתי של האגודה הישראלית לפסיכומטריקה

קרא עוד

שוויון הזדמנויות

שוויון הזדמנויות מדיניות של הערכת מורים ואיכות ההוראה פאדיה נאסר-אבו אלהיג'א אוניברסיטת תל אביב, מכללת סכנין להכשרת עובדי הוראה והמכללה האקדמית בית ברל 10.11.2010 כנס 1 מכון ואן ליר מדיניות של הערכת מורים: - מטרות ההערכה

קרא עוד

מבוא למדעי המחשב

מבוא למדעי המחשב מבוא כללי לתכנות ולמדעי המחשב 1843-0310 מרצה: אמיר רובינשטיין מתרגל: דין שמואל אוניברסיטת תל אביב סמסטר חורף 2017-8 חלק ב - מבוא לקריפטוגרפיה שיעור 5 (offset מונחים בסיסיים צופן קיסר (היסט,.1.2 1 Today

קרא עוד

<4D F736F F D20EEE9EF20E1EEF1F4F820E2E9F8F1E420EEFAE5F7F0FA2E646F63>

<4D F736F F D20EEE9EF20E1EEF1F4F820E2E9F8F1E420EEFAE5F7F0FA2E646F63> יX 1 זכר ונקבה במספר: המין הדקדוקי בשמות המספר כמערכת פגיעה. עירית מאיר 1 החוג ללשון עברית, אוניברסיטת חיפה אין זה סוד כי ההבחנה בין צורות הזכר לצורות הנקבה בשמות-המספר בעברית בת-ימינו הולכת ונעלמת. צורות

קרא עוד

בארץ אחרת

בארץ אחרת בארץ אחרת כתבה טל ניצן איירה כנרת גילדר הוצאת עם עובד בע"מ 3112 על הספר זהו סיפור על ילדה שמגיעה יחד עם הוריה לעיר גדולה בארץ ארץ חדשה. הסיפור כתוב בגוף ראשון ומתאר חוויות ראשונות מן העיר הגדולה: גודלה

קרא עוד

Microsoft Word - עבודת פסח לכיתה י 5 יחל.doc

Microsoft Word - עבודת פסח לכיתה י 5 יחל.doc עבודת פסח במתמטיקה לכיתה י' (5 יחידות) תרגילים שבעבודה על החומר שנלמד בכיתה ומיועדים לחזרה יש לעשות לא פחות מ- תרגילים מכל פרק אלגברה פתור את מערכת המשוואות הבאות: y x 1 y y 1 x y m x 1 x עבור אילו ערכים

קרא עוד

מבוא ללוגיקה ולתורת הקבוצות

מבוא ללוגיקה ולתורת הקבוצות תורת הקבוצות מושגים בסיסיים מבוא ללוגיקה ולתורת הקבוצות חוברת תרגילים כתוב באופן מפורש את הקבוצות הבאות: 5 2x + 3< היא קבוצת המספרים השלמים המקיימים : 7 B היא קבוצת האותיות הקודמות לאות f באלף-בית הלטיני.

קרא עוד

סדרה חשבונית והנדסית

סדרה חשבונית והנדסית .2 סדרות חשבוניות וסדרות הנדסיות n = 5 טבעי על-ידי כלל הנסיגה: + = an + 3. סדרה מוגדרת לכל n רשמו את ארבעת האיברים הראשונים בסדרה. הסבירו מדוע הסדרה הנתונה היא סדרה חשבונית עולה. מצאו את האיבר ה- 57 בסדרה.

קרא עוד

(Microsoft PowerPoint - \340\345\370 \351\344\345\343\344 \351\354\343\351\355 1.ppt)

(Microsoft PowerPoint - \340\345\370 \351\344\345\343\344 \351\354\343\351\355 1.ppt) קידום אוריינות בגיל הגן השפעו ת של פעילו ת הור ה-ילד: כתיב ה לעומת קר יאת ספר אירי ס ביה"ס ל חינו ך, לוי ן ודורית ארם אוניברסיט ת תל אביב תודו ת: לימור נוחי, סיון שתיל-כרמון, סיגלית אבירם על עבודת ריכוז

קרא עוד

שיעור מס' 6 – סבולות ואפיצויות

שיעור מס' 6 – סבולות ואפיצויות שיעור מס' 6 סבולות ואפיצויות Tolerances & Fits Tolerances חלק א' - סבולות: כידוע, אין מידות בדיוק מוחלט. כאשר אנו נותנים ליצרן חלק לייצר ונותנים לו מידה כלשהי עלינו להוסיף את תחום הטעות המותרת לכל מידה

קרא עוד

בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחנים אקסטרניים ב. משרד החינוך קיץ תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: , מספר השאלון: הצעת

בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחנים אקסטרניים ב. משרד החינוך קיץ תשעג, 2013 מועד הבחינה: , מספר השאלון: הצעת בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחנים אקסטרניים ב. משרד החינוך קיץ תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: 245 011114, מספר השאלון: הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות עברית: הבנה, הבעה ולשון

קרא עוד

בי"ס כרמלית- חיפה

ביס כרמלית- חיפה בי"ס כרמלית- חיפה מבחן הבנת הנקרא ולשון לכיתה ה' שליש שני תאריך: שם: חברים טובים- קראו היטב את השאלות לפני שאתם עונים משך הבחינה: 09 דקות ציון המבחן מ 89 נקודות קראו את הקטע שלפניכם: חבר טוב בעירק חיו

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002 שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 00 מדוע יורדת המוטיבציה הפנימית ללמידה? הבדלים בין בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים במוטיבציה פנימית ובמשתנים המקושרים אליה מאת : אורית סטופ-הראל בהדרכת : ד"ר ג'ני קורמן

קרא עוד

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, וגם כעסים וקינאה. אז תנו לי יד וקדימה קופצים, רק תזכרו

קרא עוד

מספר נבחן / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר

מספר נבחן / תשסג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: דר אבי אללוף חומר עזר מספר נבחן 2002 2003 / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: 29.1.03 שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר: אין שימוש במחשבון: מותר בבחינה 10 עמודים כולל עמוד

קרא עוד

הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים

הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים אופניים חשמליים סקירה ותחזית ד"ר שי סופר המדען הראשי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים יולי 2015, אוניברסיטת בר אילן רקע שוק הרכב במדינת ישראל ובעיקר בערים

קרא עוד

ללא כותרת שקופית

ללא כותרת שקופית סביבת הלימוד החוץ כיתתית ניר אוריון המחלקה להוראת המדעים מכון ויצמן למדע גישה הוליסטית לסביבת הלימוד החוץ-כיתתית הגברת מידת ורמת השימוש בסביבה החוץ-כיתתית דורשת התמודדות עם השאלות הבאות: (1) מהי סביבה

קרא עוד

1 תבניות טקסט מהי תבנית טקסט? שימוש ב- Characters Meta שימוש ב- Expression Grouping שימוש ב- Quantifiers תת תבניות הפונקציה preg_match הפונקציה preg_m

1 תבניות טקסט מהי תבנית טקסט? שימוש ב- Characters Meta שימוש ב- Expression Grouping שימוש ב- Quantifiers תת תבניות הפונקציה preg_match הפונקציה preg_m 1 תבניות טקסט מהי תבנית טקסט? שימוש ב- Characters Meta שימוש ב- Expression Grouping שימוש ב- Quantifiers תת תבניות הפונקציה preg_ הפונקציה preg all הפונקציה str_replace הפונקציה preg_replace 2 מהי תבנית

קרא עוד

Microsoft Word - מארג השפה 9 - דגם.doc

Microsoft Word - מארג השפה 9 - דגם.doc מבחן בעברית תכנ תי "מארג השפה" 9 שנ"ל מבחן דגם (ינואר, 2004) שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: שם מרכז ההשכלה / מוסד: מנהל מרכז השכלה: שם: חתימה: אנו רואים בקיום טוהר הבחינות משימה חינוכית, ערכית

קרא עוד

עמק יזרעאל נתוני המיצ"ב של הרשות המקומית בטווח השנים תשס"ח - תשע"ב דיווח תוצאות מבחני ההישגים בסולם רב-שנתי עמק יזרעאל, דוח מיצ"ב רשותי רב-שנתי תשס"ח-

עמק יזרעאל נתוני המיצב של הרשות המקומית בטווח השנים תשסח - תשעב דיווח תוצאות מבחני ההישגים בסולם רב-שנתי עמק יזרעאל, דוח מיצב רשותי רב-שנתי תשסח- עמק נתוני המיצ"ב של הרשות המקומית בטווח השנים דיווח תוצאות מבחני ההישגים בסולם רבשנתי 1 http://rama.education.gov.il פתח דבר הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך )ראמ"ה( פועלת להטמעת תרבות של "מדידה בשירות

קרא עוד

rr

rr / המוסד לביטוח ומי מינהל הגמות תביעה לתשלום מענק לחייל משוחרר שעבד ב"עבודה מועדפת (כולל שירות ומי) נדרשת" חובה לצרף לטופס זה צילום תעודת השחרור מצה"ל, או מסמך אחר מן הצבא המעיד על תאריך שחרור משירות חובה.

קרא עוד

שאלון אבחון תרבות ארגונית

שאלון אבחון תרבות ארגונית שאלון: אבחון תרבות ארגונית על פי : Cameron, E. and Quinn, R. Diagnosing and changing organizational culture Edison Wesley 1999. 1 לפניך שש שאלות הנוגעות לאבחון תרבות ארגונית. בכל שאלה מוצגים ארבעה איפיונים

קרא עוד

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1 החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ רחוב ירושלים 2, ראשון לציון מכרז פומבי מספר 2/2019 לבחירת רכז נושא התחדשות עירונית במחלקה לעבודה קהילתית בשילוב עם מנהלת בינוי-פינוי-בינוי רמת אליהו החברה הכלכלית לראשון

קרא עוד

סדנת חזון משאבי אנוש

סדנת חזון משאבי אנוש תקשורת חזותית אינפוגרפיקה איך הופכים מידע לאטרקטיבי? מאמן חזותי פיטר מלץ אפריל יולי 2019 מרצה בבצלאל מרצה בבצלאל מאמן חזותי מאמן חזותי 4 סיבות לכישלון בפירסומים )מבחינה חזותית( 51% המלל רב מדי מלל קטן,

קרא עוד

siud-introduction-sample-questions

siud-introduction-sample-questions מבוא לפסיכולוגיה שאלות לדוגמא מבנה המבחן המבחן יכלול: 18 שאלות סגורות כל שאלה= 4 נקודות סה"כ: 72 נקודות 4 שאלות פתוחות כל שאלה= 7 נקודות סה"כ: 28 נקודות (בחירה מתוך 22 שאלות) (בחירה מתוך 6 שאלות) שאלות

קרא עוד

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רחבה של רגשות לעודד שיח ולהמשיג רגשות לתת למדריך בסיס

קרא עוד

מצגת מבנה וטבלה מתוקן [לקריאה בלבד]

מצגת מבנה וטבלה מתוקן [לקריאה בלבד] טבלה מחזורי ת האלקטרונים ברמה האחרונה בכל אטום, הם אלו שיוצרים קשר עם אטום/אטומים נוספים. אלקטרונים אלו נקראים אלקטרונים וולנטיים או אלקטרונים ערכיים. הרמה האחרונה באטום, המכילה את האלקטרונים הוולנטיים

קרא עוד

CITROËN DS3

CITROËN DS3 CITROËN DS3 אייקון מודרני סיטרואן DS3 היא חלום של מעצב. היא רחוקה מלהשאיר אותך אדיש, אלא מעוררת מייד את התשוקה. גם כשהיא עומדת במקום. הקווים שלה גורמים לה להיראות כאילו היא נמצאת כבר בתנועה, ומגלמים

קרא עוד

לדרך... מה נלמד? תרגילים חיבור מספרים מכוונים נלמד את כללי החיבור של מספרים מכוונים. )תשובות לתרגילים בפרק זה-בעמ' (.Ⅰ

לדרך... מה נלמד? תרגילים חיבור מספרים מכוונים נלמד את כללי החיבור של מספרים מכוונים. )תשובות לתרגילים בפרק זה-בעמ' (.Ⅰ -28- לדרך... מה נלמד? תרגילים חיבור מספרים מכוונים נלמד את כללי החיבור של מספרים מכוונים. )תשובות לתרגילים בפרק זה-בעמ' 107-105(.Ⅰ 5 656 הסבר נדב יצא מביתו )נקודה (, צעד 5 ק"מ לכיוון מזרח, והגיע למסעדה

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 הקשר בין מנהיגות המנהל של בית הספר לבין הרגשתם של המורים ו תפקודם בכיתה במערכת החינוך הערבית בישראל מאת : מחמוד זועבי בהדרכת : ד"רציפורה שכטמן ד"ר מיכאל כץ עבודת

קרא עוד

1-1

1-1 1-1 2 ביקורת חשבונות שעור 31- ביקורת מסים התאמות חשבונאיות של יתרות ותביעות ממוסדות ורשויות תקן ביקורת 48 "אישורים חיצוניים" )בעיקר סעיף (. 6 אתיקה במסים תדריך הלשכה לרואי חשבון בדבר "כללי ההתנהגות מקצועית

קרא עוד

23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול

23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול 23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול האקדמי. הנוהל מתייחס לגיוס עובד קבוע, עובד בהסכם אישי

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - lecture02a-ling-general

Microsoft PowerPoint - lecture02a-ling-general מושגים בסיסיים בבלשנות NP PP N P A N 1 שפות טבעיות לעומת שפות פורמליות שפות פורמליות הן אובייקט שנוצר ע"י אדם. הכללים שלהן ידועים ומוגדרים היטב, וניתנים לשינוי אם צריך. שפות טבעיות הן אובייקט אמפירי. הכללים

קרא עוד

Microsoft Word - ייעוץ ובדיקות מאי 2006.doc

Microsoft Word - ייעוץ ובדיקות מאי 2006.doc -1- נספח ייעוץ ובדיקות (439) - גילוי נאות - חלק א' - ריכוז התנאים א. הנושא כללי הסעיף. 1 שם הביטוח הנוסף נספח "ייעוץ ובדיקות " התנאים ייעוץ אצל רופא מומחה עקב בעיה ו/ או מחלה פעילה; 1. הכיסויים 2. בדיקות

קרא עוד

תכנון אלגוריתמים עבודת בית 4: תכנון אלגוריתמים תאריך הגשה: 02: , בצהריים,תא מספר 66 בקומת כניסה של בניין 003 מתרגל אחראי: אורי 0

תכנון אלגוריתמים עבודת בית 4: תכנון אלגוריתמים תאריך הגשה: 02: , בצהריים,תא מספר 66 בקומת כניסה של בניין 003 מתרגל אחראי: אורי 0 22 עבודת בית 4: תכנון אלגוריתמים תאריך הגשה: 2: 622, בצהריים,תא מספר 66 בקומת כניסה של בניין 3 מתרגל אחראי: אורי הוראות כלליות: כל עוד לא נאמר אחרת, כאשר הנכם מתבקשים לתאר אלגוריתם יש לספק את הבאות: תיאור

קרא עוד

שאלון איבחון להפרעת קשב ריכוז ותחלואה נילווית שם הילד: תאריך לידה: תאריך מילוי השאלון: / / ממלא השאלון: / אמא אבא מורה גננת שלום, אנא ענו על השאלון הב

שאלון איבחון להפרעת קשב ריכוז ותחלואה נילווית שם הילד: תאריך לידה: תאריך מילוי השאלון: / / ממלא השאלון: / אמא אבא מורה גננת שלום, אנא ענו על השאלון הב שאלון איבחון להפרעת קשב ריכוז ותחלואה נילווית שם הילד: תאריך לידה: תאריך מילוי השאלון: / / ממלא השאלון: / אמא אבא מורה גננת שלום, אנא ענו על השאלון הבא על פי הסולם הבא: ההתנהגות המתוארת לא ניראית לעולם

קרא עוד

מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: סמסטר: א תשע"ח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מו

מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: סמסטר: א תשעח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מו מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: 26.01.2018 2 סמסטר: א תשע"ח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מורכבת מ- 6 שאלות. כל שאלה מזכה ב- 20 נקודות כך הנקודות

קרא עוד

פתרון וחקירת מערכות של משוואות לינאריות שאלות: 1( מצא אילו מהמערכות הבאות הן מערכות שקולות: 2x+ y= 4 x+ y= 3 x y = 0 2x+ y = 3 x+ 10y= 11 א. 2x 2y= 0

פתרון וחקירת מערכות של משוואות לינאריות שאלות: 1( מצא אילו מהמערכות הבאות הן מערכות שקולות: 2x+ y= 4 x+ y= 3 x y = 0 2x+ y = 3 x+ 10y= 11 א. 2x 2y= 0 פתרון וחקירת מערכות של משוואות לינאריות שאלות: 1( מצא אילו מהמערכות הבאות הן מערכות שקולות: x+ y= x+ y= 3 x y = 0 x+ y = 3 x+ 10y= 11 x y= 0 x y= 7 x y= 1 ד x = 3 x+ y = z+ t = 8 רשום את המטריצות המתאימות

קרא עוד

תיק משימטיקה מגרף הנגזרת לגרף הפונקציה להנגשה פרטנית נא לפנות: כל הזכויות שמורות

תיק משימטיקה מגרף הנגזרת לגרף הפונקציה להנגשה פרטנית נא לפנות: כל הזכויות שמורות תיק משימטיקה מגרף הנגזרת לגרף הפונקציה להנגשה פרטנית נא לפנות: st.negishut@weizmann.ac.il תוכן העניינים מטרות התיק... 3 זמני עבודה משוערים... 3 החומרים והעזרים הדרושים... 4 רקע... 5 הצעה למהלך העבודה...

קרא עוד

פרויקט שורשים דמות

פרויקט שורשים דמות פרויקט שורשים דמות בחייכם אודות דמות פרק זה בעבודת השורשים יכלול מידע אודות הדמות שנבחרה מצד ההורים. הפרק יכיל תקציר רגיל ]רשות[ או מעוצב ]רשות[, טקסט ]חובה[, תמונות ]רשות אבל ]רשות [. רצוי מאוד[, אלבום-מצגת

קרא עוד

עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה אפריל 5105 קשה בלימודים, קל במבחנים, קל בחיים עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה יש לפתור את כל השאלות

עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יחל פסח תשעה אפריל 5105 קשה בלימודים, קל במבחנים, קל בחיים עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יחל פסח תשעה יש לפתור את כל השאלות עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה יש לפתור את כל השאלות על דפים משובצים. רשמו את שמכם על כל אחד מהדפים הפתרונות יוגשו אחרי חופשת הפסח. מומלץ לכתוב דואר אלקטרוני, Whatspp כאשר נתקלים בקושי. מישהו

קרא עוד

ע 003 מרץ 10 מועד מיוחד פתרונות עפר

ע 003 מרץ 10 מועד מיוחד פתרונות עפר בגרות ע מרץ 0 מועד מיוחד שאלון 5005. x א. () יש למצוא את הערך של m שעבורו גרף + ) mx f ( x) mm ( 6) x + ( כאשר נציב m או 6 m נקבל 0 0 ונקבל פונקציה עולה ובהתאם הישר לא מקביל לציר ה - הוא ישר המקביל לציר

קרא עוד

מערך פעולה

מערך פעולה מטרות: 0( החניך יבין את המושג "הגשמה". )4 )2 מערך פעולה נושא: במעלה הפרמידה החניך ילמד מהי הפירמידה של מאסלו ויטיל ספק בקונוטציה למושג- "הגשמה עצמית". החניך יסיק כי הגשמה עצמית קשורה בד בבד בעשייה חברתית.

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation עיניים נוצצות אתגר קרת תוכן העלילה זה סיפור על ילדה שאהבה, יותר מהכל, דברים נוצצים. היתה לה שמלה עם נוצצים, וגרביים עם נוצצים, נעלי בלט עם נוצצים. ובובה כושית שקראו לה כריסטי, על שם העוזרת שלהם, עם נוצצים.

קרא עוד

מרצים יקרים, אתר המכללה מאפשר למרצי המכללה להזין את פרטיהם וקורות חייהם. זאת בדומה לאתרים מקבילים של מוסדות אקדמיים בארץ ובעולם. עמודי המרצים נועדו לא

מרצים יקרים, אתר המכללה מאפשר למרצי המכללה להזין את פרטיהם וקורות חייהם. זאת בדומה לאתרים מקבילים של מוסדות אקדמיים בארץ ובעולם. עמודי המרצים נועדו לא מרצים יקרים, אתר המכללה מאפשר למרצי המכללה להזין את פרטיהם וקורות חייהם. זאת בדומה לאתרים מקבילים של מוסדות אקדמיים בארץ ובעולם. עמודי המרצים נועדו לאפשר למרצי המכללה לפרסם באתר המכללה פרטים אודותיהם )תחומי

קרא עוד

הצהרת בריאות וכשירות מועמדים ללימודים בבית הספר לסיעוד של המכללה האקדמית עמק יזרעאל ע"ש מקס שטרן )להלן: "המכללה האקדמית"( מבוא הסבר למועמד והנך היות מ

הצהרת בריאות וכשירות מועמדים ללימודים בבית הספר לסיעוד של המכללה האקדמית עמק יזרעאל עש מקס שטרן )להלן: המכללה האקדמית( מבוא הסבר למועמד והנך היות מ הצהרת בריאות וכשירות מועמדים ללימודים בבית הספר לסיעוד של המכללה האקדמית עמק יזרעאל ע"ש מקס שטרן )להלן: "המכללה האקדמית"( מבוא הסבר למועמד והנך היות מועמד ללימודי סיעוד והיות טרם הגשתך לבחינות הרישוי של

קרא עוד

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 BULD MX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 רקע לאור השינויים והמגמות בעולם העבודה, ביניהם גלובליזציה, דיגיטציה מואצת והתארכות תוחלת החיים, חשוב לבחון את אופן החשיבה שלנו על תעסוקה, קריירה ועל הכישורים

קרא עוד

תוכן העניינים

תוכן העניינים הוצאת חושבים קדימה הילה קדמן # חלק ב יעוץ מקצועי: חיים אברבוך מותאם לתכנית הלימודים החדשה בבתי הספר התיכוניים מהדורה חמישית הוצאת חושבים קדימה ת.ד. 1293 רעות 71908 www.kadman.net הילה קדמן 0522 525527

קרא עוד

יחידה 8: שיקוף, הרחבה וכיווץ של פרבולות שיעור 1. שיקוף בציר x תלמידים התבקשו לשרטט פרבולה שכל הערכים שלה שליליים. y יואב ש רטט כך: y תומר אמר: אי-אפשר

יחידה 8: שיקוף, הרחבה וכיווץ של פרבולות שיעור 1. שיקוף בציר x תלמידים התבקשו לשרטט פרבולה שכל הערכים שלה שליליים. y יואב ש רטט כך: y תומר אמר: אי-אפשר יחידה 8: שיקוף, הרחבה וכיווץ של פרבולות שיעור 1. שיקוף בציר תלמידים התבקשו לשרטט פרבולה שכל הערכים שלה שליליים. יואב ש רטט כך: תומר אמר: אי-אפשר זיו ש רטט כך: מי צודק? נשקף בציר את הגרף של, = ונלמד את

קרא עוד

<4D F736F F D20E1F7F9E420ECEEE9F0E5E920E0F4E5E8F8E5F4E5F1>

<4D F736F F D20E1F7F9E420ECEEE9F0E5E920E0F4E5E8F8E5F4E5F1> תיק : /09 בבית המשפט לענייני משפחה בכפר סבא המבקש: המשיב: היועץ המשפטי לממשלה במשרד העבודה והרווחה רח' שוקרי, 5 חיפה בקשה למינוי אפוטרופוס כב' בית המשפט מתבקש למנות את המבקש כאפוטרופוס קבוע לרכושה ולגופה

קרא עוד

גילוי דעת 74.doc

גילוי דעת 74.doc גילוי דעת 74 תכנון הביקורת תוכן העניינים סעיפים 4-8 - 10-1 5 9 מבוא תכנון העבודה התכנון הכולל של הביקורת 12-11 13 14 15 תוכנית הביקורת שינויים בתכנון הכולל של הביקורת ובתוכנית הביקורת מונחים תחילה אושר

קרא עוד

הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנה"ל תשע"ג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים

הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנהל תשעג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנה"ל תשע"ג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים בוועדות. ניתן להקצות סייעת לילדים המצויים תחת קטגוריה

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז יום עיו ן רכ זי/ תו עב רית: הבנת הנק ר א, הבעה ולשון 17.11.09 ל' חשון תש"ע ברוכ ים/ תו המצטר פים/ תו רכ זות חד שות רכ זות בבתי ספר ח דשים ד עולות קומה ב/מרש ת אור ט י שר אל: "ר נו ר ית גנץ אבישג גורדון

קרא עוד

פרק 09 ז - סוגיות אתיות בהתנהלות בעלי תפקידים בכירים.xps

פרק 09 ז - סוגיות אתיות בהתנהלות בעלי תפקידים בכירים.xps תוקפו : החל ממרץ; סוגיות אתיות ב ה ת נ ה ל ו ת בעלי תפקידים ב כ י ר י ם ר ק ע א ת י ק ה ה י א מ כ ל ו ל ש ל כ ל ל י ם ו ע ר כ י ם ש נ ו ע ד ו ל ה ג ד י ר ה ת נ ה ג ו ת ר א ו י ה ו נ כ ו נ ה. ת כ ל י ת

קרא עוד

30 מ"מ U L P A N הוא קורס שלם ללימוד השפה העברית המיועד הן ללומד המתחיל בכיתת האולפן, והן ללומד העצמאי המעוניין להרחיב אופקיו ולהתקדם באופן עצמאי. הקו

30 ממ U L P A N הוא קורס שלם ללימוד השפה העברית המיועד הן ללומד המתחיל בכיתת האולפן, והן ללומד העצמאי המעוניין להרחיב אופקיו ולהתקדם באופן עצמאי. הקו 30 מ"מ U L P A N הוא קורס שלם ללימוד השפה העברית המיועד הן ללומד המתחיל בכיתת האולפן, והן ללומד העצמאי המעוניין להרחיב אופקיו ולהתקדם באופן עצמאי. הקורס כולל 36 שיעורים המקיפים את יסודות הדקדוק והתחביר

קרא עוד

Microsoft Word - tips and tricks - wave 5.doc

Microsoft Word - tips and tricks - wave 5.doc - טיפים וטריקים Samsung S8500 Wave שקע אוזניות רמקול שקע כניסת USB חיישן תאורה מצלמה קדמית מקש נעילה לחצני הגברת / הנמכת השמע מקש המצלמה מקש SEND מקש,END כיבוי / הדלקה מקש התפריט 1 תפעול כללי < הקש את

קרא עוד

ביעור חומר ארכיוני

ביעור חומר ארכיוני 1 1. מ ט ר ה: מטרת הוראה זו לקבוע סדרים והנחיות לביעור חומר ארכיוני נטול כל ערך. 2. ה ג ד ר ו ת: בהוראה זו: "חומר ארכיוני" כל מכתב, מסמך, כרטסת, דיאגרמה, תרשים, מפה, תצלום, תוית, תיק, תקליט, סרט וכיו"ב,

קרא עוד

מספר זהות: סמסטר ב' מועד א' תאריך: 11102/4// שעה: 9:22 משך הבחינה: 3 שעות חומר עזר: אין מותר השימוש במחשבון פשוט בחינה בקורס: מבני נתונים מרצה: הדר בי

מספר זהות: סמסטר ב' מועד א' תאריך: 11102/4// שעה: 9:22 משך הבחינה: 3 שעות חומר עזר: אין מותר השימוש במחשבון פשוט בחינה בקורס: מבני נתונים מרצה: הדר בי מספר זהות: סמסטר ב' מועד א' תאריך: 11102/4// שעה: 9:22 משך הבחינה: 3 שעות חומר עזר: אין מותר השימוש במחשבון פשוט בחינה בקורס: מבני נתונים מרצה: הדר בינסקי הנחיות: יש לענות על כל השאלות. יש לענות על כל

קרא עוד

בס"ד

בסד ח ס ר ב ה פ ר ש ו ת ל צ ו ר כ י צ י ב ו ר ב מ ס ג ר ת אישור תכניות ב נ י י ן ע י ר תוכן העניינים פ ר ק נ ו ש א ע מ ו ד 2 5 8 2 6 4 מ ב ו א תקציר מנהלים.1.2 2 6 6 3. פירוט הממצאים 2 6 6 3. 1 הפרשות שטחים

קרא עוד

כתיבת דו"ח אבחון ארגוני

כתיבת דוח אבחון ארגוני 1 כתיבת דו"ח אבחון ארגוני 2 כמה מילים מקדימות על התוכן... - האופן בו אנו מנתחים את הארגון נשען על הפרדיגמות שלנו אודות השאלות מהו ארגון? מהי אפקטיביות ארגונית? אבחון ארגוני מיטבי מנתח את המערכת הארגונית

קרא עוד

Disclaimer מסמך זה הינו סיכום און-ליין של השיעור ולא עבר עריכה כלל. מצאת טעות? שלח/י לי מייל ואתקן: 07/05/2009 קורס: מערכות ה

Disclaimer מסמך זה הינו סיכום און-ליין של השיעור ולא עבר עריכה כלל. מצאת טעות? שלח/י לי מייל ואתקן: 07/05/2009 קורס: מערכות ה הרעיון: דפדוף paging וזכרון וירטואלי.1.2.3 לחלק את מרחב הכתובות לדפים בגודל קבוע )למשל )4KB את הדפים ממפים לזכרון פיסי a. לא רציף b. לא כולם העברה מזכרון לדיסק לפי הצורך מספר הדף: page = addr 4K המיקום

קרא עוד

סימונה בחמישה משקלים משפחת גופנים חדשה בעברית הפונטיה עמוד 1 סימונה - חוברת גופן

סימונה בחמישה משקלים משפחת גופנים חדשה בעברית הפונטיה עמוד 1 סימונה - חוברת גופן סימונה בחמישה משקלים משפחת גופנים חדשה בעברית עמוד 1 דק אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת 0123456789?! רגיל אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת 0123456789?! בינוני אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת 0123456789?! שמן אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת

קרא עוד

כיצד כותבים דוח אבחון פסיכולוגי

כיצד כותבים דוח אבחון פסיכולוגי דגשים לכתיבת דו"ח אבחון פסיכולוגי ד"ר יונתן הנדלזלץ מזל טוב, הסתיים תהליך ניתוח החומר הגולמי של המבחנים. לאחר שהעלנו את כל ההיפותזות, גיבשנו עמדה ודעה על אישיותו של האדם שעומד לפנינו, הגיעה השעה להעלות

קרא עוד

" תלמידים מלמדים תלמידים."

 תלמידים מלמדים תלמידים. " תלמידים מלמדים תלמידים." פרוייקט של צוות מתמטיקה, בית ספר כפר-הירוק איך הכל התחיל... הנהלת בית הספר העל-יסודי הכפר הירוק יזמה פרויקט בית ספרי: "למידה ללא מבחנים- הוראה משמעותית", צוות המתמטיקה החליט

קרא עוד

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בעמ קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ 1. כללי בהתאם ל 22 למכרז פומבי מס' 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון )להלן: ""(, להלן קובץ

קרא עוד

תוכן העניינים

תוכן העניינים הוצאת חושבים קדימה הילה קדמן חלק ב יעוץ מקצועי: חיים אברבוך מותאם לתכנית הלימודים החדשה בבתי הספר התיכוניים מהדורה חמישית הוצאת חושבים קדימה ת.ד. 1293 רעות 71908 www.kadman.net הילה קדמן 0522 525527 kadman11@gmail.com

קרא עוד

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשס"ז-2006

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשסז-2006 א) ב) ג) ד) ס 1 הכנסת השבע-עשרה הצעת חוק של חברי הכנסת גדעון סער עמירה דותן פ// 1681/1 הצעת חוק הבוררות )תיקון- ערעור על פסק בוררות(, התשס"ז- 2008 הוספת סעיף 21 א 1. 1 בחוק הבוררות, תשכ"ח- 1968, אחרי סעיף

קרא עוד

ב"ה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-י"ג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרי

בה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-יג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרי ב"ה גבולות היחידה: במדבר פרק כ' פסוקים ז'-י"ג נושא היחידה: חטא מי מריבה מספר שיעורים: 1 כתבה: נורית שלזינגר כללי: בפסוקים הקודמים ראינו, שלאחר מות מרים לא היה מים לעדה. בני ישראל פונים בתלונה אל משה ואהרון,

קרא עוד

ש) סטודנט יקר, ברכותינו לקראת שנת הלימודים תשע"ט אוגוסט פתיחה 21/10/2018 הנדון: תשלום שכר הלימוד תואר ראשון מתוקצב בהמשך למקדמה אשר שולמה על יד

ש) סטודנט יקר, ברכותינו לקראת שנת הלימודים תשעט אוגוסט פתיחה 21/10/2018 הנדון: תשלום שכר הלימוד תואר ראשון מתוקצב בהמשך למקדמה אשר שולמה על יד ש) סטודנט יקר, ברכותינו לקראת שנת הלימודים תשע"ט אוגוסט - 2018 פתיחה 21/10/2018 הנדון: תשלום שכר הלימוד תואר ראשון מתוקצב בהמשך למקדמה אשר שולמה על ידך בסך 2,500 נבקשך להסדיר את תשלום מלוא שכ"ל. במידה

קרא עוד

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מספר חודשים, כולל ימי קרב מורכבים, "תפסה" את המערכות התומכות בענף ברמת מוכנות גבוהה. השיקולים של שמירה על נהלים רגילים

קרא עוד

תמצית סיכום ממצאי הסקר האחד עשר העוקב אחר דעת הציבור על רמת השירות ותפקוד מערכת הבריאות שולי ברמלי-גרינברג, מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל עוקב כבר מאז ת

תמצית סיכום ממצאי הסקר האחד עשר העוקב אחר דעת הציבור על רמת השירות ותפקוד מערכת הבריאות שולי ברמלי-גרינברג, מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל עוקב כבר מאז ת תמצית סיכום ממצאי הסקר האחד עשר העוקב אחר דעת הציבור על רמת השירות ותפקוד מערכת הבריאות שולי ברמלי-גרינברג, מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל עוקב כבר מאז תמר מדינה-הרטום ואלכסיי בלינסקי 1995 אחר תפקוד מערכת

קרא עוד