<4D F736F F D20EEE9EF20E1EEF1F4F820E2E9F8F1E420EEFAE5F7F0FA2E646F63>

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "<4D F736F F D20EEE9EF20E1EEF1F4F820E2E9F8F1E420EEFAE5F7F0FA2E646F63>"

תמליל

1 יX 1 זכר ונקבה במספר: המין הדקדוקי בשמות המספר כמערכת פגיעה. עירית מאיר 1 החוג ללשון עברית, אוניברסיטת חיפה אין זה סוד כי ההבחנה בין צורות הזכר לצורות הנקבה בשמות-המספר בעברית בת-ימינו הולכת ונעלמת. צורות לשוניות כגון "חמש שקל", "שלוש שבועות", נעשות רווחות בקרב פלגים גדולים של האוכלוסייה. למגינת לבם של דוברים רבים, אנשי חינוך ואנשי האסכולה הנורמטיבית, גם לימוד אינטנסיבי בשיעורי הלשון בבתי הספר אינו מצליח לשרש את התופעה. נראה שהשינוי חזק מהמקטרגים עליו. מהי הסיבה לכך ששנים של תרגול במסגרות לימוד פורמאליות, והערות חוזרות ונשנות מצד מחנכים ונושאי הדגל של טוהר השפה העברית אינם יכולים לשינוי זה? רבים תולים את הסיבה לכך בעובדה שהסימון המורפולוגי של המין הדקדוקי בשמות-המספר הוא ההיפוך של סימון המין הדקדוקי בשאר המערכות בשפה. היפוך זה גורם לכך שהכלל הדקדוקי המפעיל מערכת זו אינו (opacity) נגיש לדוברי השפה, דבר הגורם לעמימות של מערכת לשונית זו. כפי שאראה להלן, סיבה זו הנה רק אחת מיני מגוון של סיבות הגורמות לעמימות המערכת. במאמר אבחן את התופעה במסגרת תיאוריה של מסומנות לשונית markedness).(theory of טענתי היא שמערכת המין הדקדוקי בשמות-מספר היא מערכת מסומנת מכמה היבטים, ובשל כך היא פגיעה ומועדת לשינויים. במסגרת תיאוריה זו ניתן יהיה להסביר מדוע השינוי המתחולל בשפה הוא בכיוון של היעלמות צורות הזכר וניטרול קטגוריית המין, ולא של היפוך צורות הסימון על שמות-המספר והתאמתו באופן אנלוגי לכלל המערכות המקודדות מין דקדוקי בשפה. 1. מערכת שמות המספר בעברית: סקירה שמות-המספר בעברית נחלקים לשניים מספרים מונים ומספרים סודרים. המספרים הסודרים מתפקדים כשמות תואר לכל דבר, והתנהגותם הנה סדירה. הם מתאימים במין וביידוע לשם אותו הם מלווים, ומופיעים אחרי השם, כשאר שמות התואר בשפה. מבחינה צורנית, המספרים. הסודרים מ שני ועד עשירי מתנהגים כתארים גזורי שם, עם סיומת הגזירה - 1 ברצוני להודות ליעל זיו ולרננה לנדוי על הערותיהן והארותיהן המועילות. גירסה מקוצרת של מאמר זה הוצגה בכנס "השפה העברית ודרכי הוראתה", האוניברסיטה העברית, ירושלים, יוני אני מודה למשתתפים על שאלותיהם והערותיהם.

2 2 המערכת הבעייתית היא מערכת המספר המונה. מספרים מונים משמשים הן למנייה ולציון המספר המופשט, ואז הם מופיעים כאברים עצמאיים (שער ארבע), והן כמצייני כמות, ובתור שכאלו הם מופיעים כמלווי שמות-עצם. בתפקידם זה, שמות-המספר בעברית מופיעים בארבע צורות: זכר-נקבה, פרוד-נסמך. הבחירה בין צורת הפרוד לנסמך נקבעת על-פי היידוע של הגרעין השמני: צורות הפרוד נלוות לשם-עצם בלתי מיודע (שלושה ילדים), וצורות הנסמך מקדימות שם- עצם מיודע (שלושת הילדים). המין הדקדוקי של שם-המספר נקבע על-ידי מינו של הגרעין השמני (שלושה ספרים, שלוש מחברות). בכך דומים שמות-המספר לחלקי דיבר נוספים המלווים שמות- עצם, כגון שמות-תואר וכינויי רמז. אך שמות המספר המונים שונים משמות-תואר וכינויי רמז בעמדתם ביחס לגרעין; הם מקדימים אותו (התערוכה החדשה לעומת שלוש תערוכות). המספרים 1 ו- 2 חורגים מן האמור לעיל: אחד/אחת אחרי באים הגרעין בצורת הפרוד (ילד אחד/ילדה אחת); ואילו שמות המספר שניים/שתיים מופיעים בצורת הנסמך הן לפני שם-עצם מיודע והן לפני שם- עצם בלתי מיודע (שתי חיפושיות, שתי החיפושיות). צורת הפרוד משמשת רק כאשר המספר הוא חופשי, כלומר כשאינו מקדים שם-עצם (כגון רציף מס' שתיים). שציינו כפי 2 רבים, סימון המין הדקדוקי בשמות-המספר הנו ההיפוך של סימון המין הדקדוקי בשאר המערכות בשפה (שמות תואר, שמות-עצם ואף פעלים). בכל המערכות בשפה צורת הזכר היא צורת הבסיס, המסומנת בצורן (או ב e במילים גזורות משורשי ל"י, כגון מורה), וצורת הנקבה נגזרת ממנה באמצעות תוספת סיומת מיוחדת (a- או t-). בשמות-המספר, לעומת זאת, -t צורת הנקבה היא צורת הבסיס, a- וצורני או מסמנים את צורות הזכר. היפוך זה במערכת שמות-המספר מאפיין את השפות השמיות ככלל (ר' בלאו 1972), 3 ומקורו אינו ברור. למספרים מ 11 ועד 19 מבנה של סמיכות. ספרת האחדות היא הנסמך וספרת העשרת הסומך. צורות אלו חריגות משני היבטים. ראשית, ספרת העשרת בצירופים אלו מופיעה בדגם תנועות מיוחד, השונה מצורת הפרוד: לזכר ש ר ע ע ש ר (לעומת בצורת הפרוד) לנקבה ש רה ו-ע (לעומת ע ש רה בצורת הפרוד) (ולטקה ואו'קונור 1990, עמ' 279). שנית, הצורה הקצרה יותר (עשר) היא,(10-3 דווקא צורת הזכר (בשונה מאופן הסימון במספרים והצורה הארוכה יותר היא (עשרה) ר ' בין השאר גזניוס 1910,חצרון, 1967 בולוצקי 1982, גלינרט 1988, רביד 1995 ומובאות שם. 2 3 ישנן מספר תיאוריות לגבי מקור היפוך זה. ר' חצרון 1967.

3 3 צורת הנקבה. מכאן שבצורות מספר אלו, הסימון הדקדוקי של ספרת האחדות ושל ספרת העשרת בתוך מספר אחד הוא הפוך. במספרים המציינים עשרות שלמות ישנה רק צורה אחת, המשמשת לציון צורות הזכר והנקבה וצורות הפרוד והנסמך; כלומר, יש ניטרול של ציון המין הדקדוקי וציון צורת הנסמך לעומת הפרוד (חמישים ילדים/ילדות/ הילדים/הילדות). מספרי המאות והאלפים מופיעים כצורת סמיכות שבה שם-המספר מופיע כנסמך, ומתאים במין לסומך, מאות (נקבה) או אלפים (זכר): שלוש-מאות לעומת שלושת-אלפים. צורות סמיכות אלו הינן קבועות, ומהוות ערכים מילוניים. במספרים המכילים גם ספרת אחדות בנוסף לספרות העשרות, המאות או האלפים, ספרת האחדות מתאימה במין לגרעין השמני של הצירוף (שלושים וארבעה ספרים/שלושים וארבע מחברות). במספרי העשרות, המאות והאלפים, אם כן, יש ניטרול של ציון המין. ההבחנה במין כקטגוריה 2 1 דקדוקית באה לידי ביטוי בשמות המספר מכיוון שהמספרים ו- שונים מיתר אברי המערכת במיקומם או בתצורתם, ומספרי מציבים מורכבות ושונות אף גדולה מזו של ספרות האחדות, הניתוח במאמר זה יתמקד בשמות-המספר תיאוריות מסומנות theories) (Markedness מושג המסומנות בשיח הבלשני עלה בשנות ה 30 של המאה ה 20 באסכולה הבלשנית של פראג (כגון בעבודותיהם של טרובצקוי ויאקובסון), ויושם תחילה ברמת הפונולוגיה. התובנה העיקרית הייתה שזוגות של הגאים הנבחנים זה מזה בתכונית בינארית (כגון [קוליות]) אינם בעלי מעמד שווה; אבר אחד הנו מסומן, כלומר בעל תכונה מסוימת (לדוגמה [+קולי]), בעוד שהאבר השני הנו בלתי מסומן, דהיינו חסר תכונה זו. מכאן שהיחס בין האברים אינו סימטרי. אבר אחד הוא יותר ממוקד, מדויק, מורכב ומוגבל מהשני. האבר הכללי יותר, הפשוט והפחות ממוקד הוא האבר הבלתי-מסומן,(unmarked) ואילו האבר השני הוא המסומן.(marked) חוסר הסימטריה שבין האברים בא לידי ביטוי במגוון היבטים: האבר הבלתי בעל הנו מסומן תפוצה רחבה יותר, הן בתוך השפה עצמה והן בקרב שפות העולם; הוא נרכש בדרך-כלל מוקדם יותר, ויש לו מגוון גדול יותר של מופעים. איפיונים אלו אינם מוגבלים לרמת הפונולוגיה. הם 4 וואף ולאפורד (2000) מביאים סיכום ממצה של מושג המסומנות וחשיבותו בתחומים שונים של ניתוח בלשני.

4 4 מצויים בכל רמות הניתוח הלשוני (פונולוגיה, מורפולוגיה, תחביר וסמנטיקה), וכן במחקר טיפולוגי, דיאכרוני ובמחקר של רכישת שפה. מושג המסומנות רלוונטי לתיאור מערכת לשונית מסוימת ביחס למערכת לשונית אחרת או ביחס למערכת לשונית מקבילה בשפה אחרת, וכן גם לתיאור היחס שבין שני אברים בתוך אותה המערכת. בניתוח מערכת שמות-המספר בעברית אתייחס לשני היבטים אלו. כפי שאראה, מערכת זו מסומנת ביחס למערכות אחרות בשפה. בנוסף לכך, היחס בין האברים בתוך המערכת (צורת הזכר לעומת צורת הנקבה) מצביע על מסומנות גם בתוך המערכת עצמה. 3. שמות המספר כמערכת מסומנת ברמן (1992) מציעה מודל של "פגיעות" של מערכת לשונית על-פי מידת המסומנות של אותה 5 מערכת. על-פי ברמן, מערכת לשון מסומנת מאופיינת בתכונות הבאות: מבחינה טיפולוגית היא מוגבלת לקבוצה מצומצמת של שפות, מוגבלת להקשרים צורניים מסוימים ונוטה להתבטל במרוצת ההיסטוריה בפני מבנים מקבילים. מבחינה פסיכולינגוויסטית, מערכת מסומנת היא מערכת שבה אין התאמה חד-חד ערכית בין תוכן לצורה, היא קשה יחסית לרכישה בידי ילדים, וגורמת לקשיים בתהלוך (בהבנה ובהפקה) אצל מבוגרים (שם, עמ' 13-12)..(pharyngeals) דוגמה למערכת שכזו (המובאת על-ידי ברמן) היא מערכת העיצורים הלועיים מנקודת מבט טיפולוגית, עיצורים לועיים נמצאים במעט שפות באופן יחסי. אפילו בשפות השמיות, שבהן קיימים עיצורים אלו, אנו עדים לשפות שאיבדו את הקטגוריה הזו, ולעומת זאת אין שפות שהוסיפו קטגוריה זו לרשימת ההגאים שלהן. מנקודת מבט פסיכולינגוויסטית, הפקת עיצורים אלו קשה, שכן היא חורגת מעבר לחלל המרכזי הבלתי מאופיין להפקת עיצורים בין השפתיים לולון. ואכן, הגאים אלו נרכשים מאוחר יותר אצל ילדים. נעבור עתה למערכת הלשונית שבה אנו דנים כאן מערכת ההתאם במין דקדוקי בשמות מספר. בהסתמך על המודל של ברמן, ניתן להראות כי מערכת זו היא אכן מערכת מסומנת מהיבטים אחדים. 5 במאמרה של ברמן המושג Markedness מתורגם כ'מסומננות'.

5 5 מבחינה טיפולוגית קיום הבחנה במין דקדוקי בשמות המספר מסומן יותר מאשר קיום ההבחנה במין דקדוקי בשמות תואר, שכן ישנן קבוצות של שפות (לדוגמה, איטלקית, ספרדית, צרפתית, רוסית, גרמנית ועוד) שבהן יש הבחנה במין דקדוקי בשמות תואר, אך לא בשמות מספר (פרט למספר 1). אך למיטב ידיעתי אין שפה שקיימת בה הבחנה במין בשמות מספר אך לא בשמות תואר. גם מבחינה לשונית ופסיכולינגוויסטית מערכת זו הנה מסומנת מאוד, ברמות אחדות של ניתוח לשוני. לכאורה, שמות-המספר הם חלק ממערכת שמות התואר בשפה, שכן הם מראים התאמה במין לשם-העצם שאותו הם מלווים. אך הם שונים משמות התואר מבחינה מורפולוגית, מבחינת התפוצה שלהם ומבחינת כיווניות ההתאם. מבחינה מורפולוגית מערכת זו שונה ממערכת המין בשמות תואר, שכן בשמות תואר צורת הזכר היא הצורה הבסיסית, וצורת הנקבה נגזרת ממנה; ואילו בשמות-מספר המצב הפוך. צורת הנקבה היא הצורה הבסיסית, הקצרה, וצורת הזכר נגזרת ממנה על-ידי הוספת הסיומת a: שמות תואר: צורת הנקבה = צורת הזכר + a.1 צורת הזכר טוב צורת הנקבה טובה = גדול + a גדולה זקן זקנה 2. שמות מספר: צורת הזכר = צורת הנקבה + a צורת הנקבה שלוש צורת הזכר שלושה חמש a+ = עשר חמישה עשרה

6 6 מבחינת תפוצתם שמות מספר אינם יוצרים פרדיגמה עם שמות-תואר, שכן שמות-תואר באים אחרי שם-העצם, ואילו שמות-המספר קודמים לו. בתפוצתם הם יוצרים פרדיגמה דווקא עם מ תים, כגון כל, הרבה, מעט, חלק מ-. אך בשונה משמות-המספר, כמתים בעברית אינם מקודדים מין דקדוקי, כפי שניתן לראות ב 3 להלן. הכמת הרבה יכול להתלוות לשם-עצם ממין זכר (הרבה ילדים) או לשם עצם ממין נקבה (הרבה ילדות). שמות המספר הם, אם-כן, האברים היחידים בעמדה תחבירית זו המקודדים הבחנה במין. הרבה מעט כל (ה) שלושה/ שלוש ילדים/ילדות.3 מכאן ששמות המספר שונים משמות תואר באופן גזירתם ובתפוצתם, והם שונים מכמתים בקטגוריות הדקדוקיות שאותן הם מקודדים. כיווניות ההתאם: צירופים שמניים המכילים שמות-מספר שונים מצירופים שמניים אחרים בכיווניות ההתאם הדקדוקי. הכיווניות המקובלת לתהליכי התאם בעברית היא קדימה. כלומר, המילה הקובעת את קטגוריית ההתאם מופיעה ראשונה, והמילה המתאימה לה מופיעה אחריה. ניתן לראות כיווניות זו בהתאם של שם-תואר לשם-עצם המופיע בדוגמה 4: מינו של שם-העצם ילדה, המופיע ראשון בצירוף, קובע כי צורת שם התואר הלוואי תהיה גדולה ולא גדול. גם בהתאם של פועל לנושא שלו, כיווניות ההתאם בעברית בת-ימינו לפועל שלו, והוא הקובע את צורת הפועל, כפי שניתן לראות ב 5. 6 היא בדרך-כלל קדימה : הנושא קודם התאם שם-עצם-שם-תואר: ילדה גדול/גדולה.4 התאם נושא-פועל: הילד הלך/הלכה.5 6 אך סדר המילים נושא-פועל אינו סדר המילים היחיד הקיים בשפה. ישנם מבני משפט שבהם הפועל קודם לנושא שלו. כפי שמראה ברמן, מבנים לשוניים אלו אף הם מסומנים, וישנה נטייה בקרב דוברי השפה לא לשמור על ההתאם בהם, ולהשתמש בצורה הבלתי מאופיינת של הפועל. אחזור לכך בהמשך.

7 7 בשמות-המספר כיווניות ההתאם שונה. המילה הקובעת את ההתאם, שם-העצם, מופיעה אחרי המילה המתאימה לה, כפי שמודגם ב 6: התאם שם-עצם שם מספר: שלוש/שלושה ילדים; חמש/חמישה ילדות.6 התאם שכיוונו אחורנית מצריך מטלת תהלוך מורכבת יותר מצד הדובר. כאשר כיווניות ההתאם,(agreement controller) היא קדימה, הדובר הוגה את המילה הקובעת את ההתאם ואחר-כך קובע את צורת הפועל או שם-התואר בהתאם למין הדקדוקי של המילה שהגה. אך במקרה של צירופים הכוללים שם-מספר, על הדובר לקבוע את צורת שם-המספר עוד לפני שה ג ה את המילה הקובעת את המין הדקדוקי בשם-המספר. כלומר, הדובר צריך להחזיק בזיכרונו את שם-העצם שעליו הוא רוצה לדבר כדי לקבוע לפיו את צורת שם-המספר, עוד לפני שהגה את שם-העצם. מסומנות תוך-מערכתית (מסומנות פנימית) עד כה הראינו כי מערכת המין הדקדוקי בשמות-המספר בעברית היא מערכת מסומנת ביחס לשפות אחרות וביחס למערכות אחרות בשפה, כגון שמות-תואר וכמתים. אך מערכת זו מסומנת גם מבחינה נוספת, שאכנה כאן "מסומנות תוך-מערכתית". כוונתי היא ליחס שבין צורת הזכר לצורת הנקבה בתוך מערכת שם-המספר. כפי שצוין לעיל, המושג מסומנות (markedness) משמש בתיאוריה בלשנית לתיאור היחס שבין שני אברים במערכת בינארית, כגון יחיד-רבים, זכר-נקבה, פעיל-סביל ועוד. במקרים רבים, היחס בין שני האברים אינו יחס של ניגוד פשוט, אלא קיימת א-סימטריה ביניהם. אבר אחד, המסומן, הוא יותר ממוקד, מדויק, מורכב ומוגבל מהשני. מסומנות של אבר מתבטאת בדרך-כלל במספר רמות לשוניות, וישנו מתאם ביניהן. במילים אחרות, אבר המסומן ברמה אחת יהיה מסומן גם ברמות אחרות 2000). (וואף ולאפורד אציין כאן בקצרה רמות לשוניות אחדות בהן מתבטאת מסומנות של אבר. א. ברמה המורפולוגית, האבר הבלתי מסומן מאופיין בצורן, ואילו האבר המסומן מאופיין במורפמה בעלת ממשות פונולוגית. צורת האבר הבלתי מסומן היא אפוא פשוטה

8 א ) ב( 8 7 יותר. ב. מבחינה פרדיגמאטית, לאבר הבלתי מסומן ישנם יותר מופעים מאשר לאבר המסומן. לדוגמה, בשפות רבות בצורות היחיד, הבלתי מסומנות, ישנה הבחנה של מין דקדוקי, ואילו 3 בצורות הרבים, המסומנות, ההבחנה אינה קיימת. בעברית, למשל, צורות הפועל בגוף עבר מקודדות הבחנת מין ביחיד (הלך-הלכה) אך לא ברבים (הלכו). ג. מבחינה סמנטית, לצורה הבלתי מסומנת ישנה אקסטנזיה רחבה יותר. לדוגמה, צורת הזכר בשמות-עצם המציינים רפרנט חי מציינת הן את הרפרנט הזכרי, והן את המין כולו. המילה כלב יכולה להתייחס לכלב ממין זכר, או למין הביולוגי "כלב" באופן כללי. ואילו המילה כלבה מתייחסת אך ורק לכלב ממין נקבה. ד. מבחינת התפוצה, לאבר הבלתי מסומן יש תפוצה רחבה יותר, שכן הוא יכול להופיע במגוון גדול יותר של סביבות. תפוצתם של שמות התואר בעברית מדגימה זאת. שמות תואר ממין זכר יכולים להתלוות הן לקבוצות הומוגניות (שכל אבריהם ממין זכר, כגון ילדים גדולים) והן לקבוצות מעורבות (ילדים וילדות גדולים); ואילו שמות תואר ממין נקבה יכולים להתלוות לקבוצות המכילות שמות עצם ממין נקבה בלבד. מתאם זה בין הרמות הלשוניות השונות בא לידי ביטוי במערכת המין הדקדוקי בשמות-התואר בעברית. במערכת זו הצורה המסומנת היא צורת הנקבה, שכן ( היא מכילה מורפמה אחת יותר מאשר צורת הזכר (סיומת a- לעומת ). ( תפוצתה של צורת הנקבה מצומצמת יותר, שכן היא מוגבלת לקבוצות שבהן כל הפריטים הם ממין נקבה, כפי שצוין לעיל. צורת הזכר, לעומת זאת, משמשת הן בהתייחסות לקבוצות הומוגניות והן בהתייחסות לקבוצות הטרוגניות. כאשר אנו בודקים את היחס בין צורת הזכר לצורת הנקבה בשמות-המספר בעברית, אנו מוצאים כי אין מתאם בין הרמות הלשוניות השונות. מבחינה מורפולוגית, צורת הנקבה היא הצורה הבסיסית, ואילו צורת הזכר מסומנת באמצעות הסופית a. גם מבחינת התפוצה, נראה כי צורות הנקבה הן הבסיסיות, שכן הן משמשות גם בסביבות שבהן שם המספר אינו נלווה לשם-עצם, כגון במנייה (אחת, שתיים, שלוש וכו') ובציון שם-המספר (רציף מספר שלוש). לעומת זאת, צורת הזכר היא זו המשמשת בהתייחס לקבוצות מעורבות: יש לי שלושה ילדים: שני בנים ובת. בנוסף לכך, צורת הזכר מופיעה בשני מופעים ברורים צורת הפרוד וצורת הנסמך. בצורות הנקבה אין כמעט 2 הבחנה בין שתי צורות אלו. הבחנה ברורה בין צורת הפרוד לנסמך ישנה רק במספר (שתיים- 7 גרינברג (1966, עמ' 26-27) מנסח זאת בצורה שונה במקצת. הוא גורס כי לא ייווצר מצב שבו האבר המסומן יהיה בעל מספר קטן יותר של מורפמות מהאבר הבלתי מסומן.

9 9 שתי). 3 במספר ישנה היחטפות של הקמץ בצורת הנסמך, אך בעברית כיום צורה זו (שלוש-) נעלמה כמעט לגמרי. במספרים 10-4 צורות הפרוד והנסמך זהות. מכאן שצורות הזכר מסומנות מבחינה מורפולוגית, אך מבחינת השונות הפרדיגמאטית שלהן הן מתנהגות כאבר הבלתי מסומן, שכן הן בעלות שונות פרדיגמאטית גדולה יותר מצורות הנקבה. וואף ולאפורד (2000) מציינים כי מערכות שבהן אין מתאם בין הרמות הלשוניות השונות בהתנהגות האבר המסומן הן מערכות בלתי יציבות, ומועדות לשינויים. כפי שניווכח, מערכת המין הדקדוקי בשמות המספר בעברית תומכת בקביעה זו. סיכום ביניים: המסקנה העולה מכל האמור לעיל היא שמערכת ההתאם של המין הדקדוקי בשמות מספר היא מסומנת הן מבחינה טיפולוגית, הן מבחינה לשונית ופסיכולינגוויסטית והן ביחס שבין אברי המערכת. מבחינה טיפולוגית, התאם במין בשמות המספר היא תופעה נדירה יחסית בשפות העולם, גם בשפות שבהן קיים התאם דקדוקי בשמות התואר. מבחינת המערכת הלשונית של העברית, שמות המספר משתייכים לכאורה למערכת שמות התואר, אך הם שונים מהם באופן גזירתם ובתפוצתם. הם גם שונים מכמתים בשפה בקטגוריות הדקדוקיות שאותן הם מקודדים. מבחינת פסיכו-לינגוויסטית, שמות המספר מציבים אתגרים קשים יותר להפקה ולתהלוך, שכן כיווניות ההתאם במבנים אלו היא אחורנית. לבסוף, כאשר משווים את איפיוני שני אברי המערכת זה ביחס לזה, מסתבר כי אין אבר המאופיין כמסומן כבלתי או מסומן בצורה חותכת: צורות הנקבה הן הבלתי מסומנות מבחינה מורפולוגית, ומופיעות במגוון גדול יותר של סביבות, אך לצורות הזכר שני מופעים ברורים והן אלו שבשימוש בהתייחס לקבוצות מעורבות. 4. מערכת מסומנת כמערכת פגיעה: היעלמות ההבחנה במין דקדוקי בשמות המספר עד כה עסקנו בניתוח של מערכת ההתאם בשם-המספר מן הבחינה הסינכרונית. ניתוח זה העלה כי מערכת זו הנה מערכת מסומנת מאוד, מכל הבחינות שנמנו לעיל. אלא שלמצב סינכרוני זה ישנן גם השלכות לגבי תהליכים דיאכרוניים בשפה. הנחת היסוד בתיאוריות העוסקות בשינויים לשוניים במונחים של מסומנות היא שככל שמערכת מסומנת יותר, כך היא פגיעה יותר ומועדת יותר לשינויים. ואכן, אנו מוצאים שינוי בולט במערכת שמות-המספר בעברית: בצורת הפרוד,

10 ר( 10 צורות הזכר הולכות ונעלמות מהשפה, וצורות הנקבה הופכות לצורות היחידות במערכת. כלומר, חל ניטרול של מערכת המין הדקדוקי בשמות המספר. להיעלמות צורות הזכר ישנן התייחסויות רבות, המראות כי תופעה זו אינה תופעה חדשה בשפה ' בולוצקי 1982, בולוצקי והיידר 1986, גלינרט 1988, רביד 1995 ומובאות שם). תופעה זו היתה קיימת כבר בלשון המשנה 1995). (שרביט קביעות התרשמותיות אלו מקבלות חיזוק ממחקר אמפירי שערכה רביד (רביד 1995). מחקר זה בדק את השימוש בשמות המספר 10-3 בקרב שתי קבוצות של ילדים: עשרים ילדים בכיתה ד' (גיל ממוצע 9:6) ועשרים ילדים בכיתה ז' (גיל ממוצע 12:5). המבחן כלל שש שאלות בחשבון המתאימות לכיתה ד', ובהן שישה-עשר צירופי שם-מספר שם-עצם. כל שם-מספר הופיע פעמיים, פעם לפני שם-עצם ממין זכר ופעם לפני שם-עצם ממין נקבה. המספרים בשאלות הופיעו כספרות, והילדים נתבקשו לקרוא את השאלות בקול רם. כל נבדק נבחן פעמיים, בסיטואציה בלתי מכוונת (שבה נאמר לו כי הוא נדרש לעזור בבניית מבחן בחשבון) ובסיטואציה מכוונת (שבה נאמר לנבדק במפורש כי הוא נבחן על שימוש נכון בשמות- המספר בעברית). תוצאות המחקר הראו נטייה חד-משמעית לשימוש בצורות הנקבה, עם שמות- עצם ממין זכר ונקבה כאחד. כמו-כן לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין שתי קבוצות הגיל, אף שלילדי כיתה ז' יש ניסיון רב יותר בלימודי לשון פורמאליים בבית-הספר, בהם נלמד ומתורגל השימוש בשמות-המספר. מסקנתו של מחקר זה היא שההבחנה במין בשמות המספר בקרב הדור הצעיר אינה קיימת עוד, והמערכת שנוצרה מכילה רק מערכת צורות אחת, צורות הנקבה, הצורות חסרות הסיומת. לצד שינוי גורף זה מתרחש שינוי נוסף במערכת שמות-המספר, בצורות הנסמך. גם בצורות הנסמך ישנה נטייה חזקה לניטרול קטגוריית המין הדקדוקי. אלא שכאן דווקא צורות הזכר הן הצורות הרווחות, וצורות הנקבה הולכות ונעלמות. צורות כגון שלוש הבנות, חמש השאלות, שש המחלקות, כמעט שאינן קיימות בשפה, ותחתן ניתן למצוא את הצורות שלושת הבנות, חמשת השאלות, ששת המחלקות. שינוי זה, למיטב ידיעתי, לא צוין במחקרים קודמים, והוא פחות בולט מהשינוי שחל בצורות הפרוד. ייתכן שהסיבה לכך היא שצורות הנסמך הרבה יותר נדירות מצורות הפרוד בשימוש היומיומי. אף על פי כן, השינוי אכן מתרחש, וצורות הנסמך שהובאו לעיל נפוצות לא רק בקרב ילדים אלא גם בקרב מבוגרים רבים.

11 11 אם כן, קווי השינוי בצורות הפרוד לעומת צורות הנסמך מנוגדים. בצורת הפרוד, צורת הנקבה, חסרת הסיומת היא זו ההופכת אבר היחיד, ואילו בנסמך צורת הזכר, הצורה המסומנת מורפולוגית, היא זו ההולכת ונעשית רווחת יותר. כיצד ניתן להסביר שינויים אלו? תחילה נפנה להסביר את השינוי בצורות הפרוד, ולאחר מכן נעסוק בצורות הנסמך. 5. הסבר השינויים א. צורת הפרוד: כפי שטוענת רביד (1995), ניתן היה לצפות כי השינוי שיתרחש בשפה יהיה היפוך סימון המין הדקדוקי בשמות המספר, כך שיתאים לשאר המערכות המקודדות מין דקדוקי בשפה. אלא שהשינוי שאנו עדים לו הוא שונה: ניטרול הקטגוריה של המין הדקדוקי בשמות המספר, והיעלמות צורות הזכר, הצורות המסומנות מבחינה מורפולוגית, האם ניתן השפה. מן למצוא הסבר לכיוון שינוי זה? רביד מציעה הסבר לפי הקווים המאפיינים שינויים אנלוגיים בשפה, כפי שהציעו קורילוביץ' ומנזק (1980). על-פי קורילוביץ', דוברי שפה יעדיפו לזנוח ניגוד משני כדי להמשיך (1949) ולקיים ניגוד ראשי בשפה. מנזק גורס כי קיימת נטייה ליצור סדירות בפרדיגמה, המביאה לאיחוד האברים השונים במערכת לידי מופע אחד. על-פי המגמה הראשונה, המערכת המשנית של מין דקדוקי בשמות-המספר בעברית תשתנה בכיוון של הידמות למערכת הראשית של סימון המין הדקדוקי בשפה. על-פי המגמה השנייה, שני המופעים של המערכת יתמזגו לכלל מופע אחד, בעל הצורה הבלתי מסומנת מורפולוגית. ניתוח מסומנות המערכת שהובא במאמר זה מוסיף כמה היבטים חדשים להסבר התהליך. כפי שצוין לעיל, המסומנות והחריגות של קטגוריית המין הדקדוקי בשמות-המספר אינה מתבטאת רק ברמה המורפולוגית. מבחינת תפוצתם, שמות-מספר יוצרים פרדיגמה עם כמתים, אך אלו האחרונים אינם מקבלים נטיית מין דקדוקי. בנוסף לכך, כיווניות ההתאם בצירופים שמניים המכילים שמות-מספר שונה מכיווניות ההתאם הכללית בשפה. היפוך הסימון המורפולוגי עדיין לא יפתור אפוא את חריגות המערכת משתי הבחינות האחרות. השינוי שאנו עדים לו הוא בכיוון של ניטרול ההבחנה הדקדוקית-צורנית לטובת השימוש בצורה הבלתי מסומנת בקטגוריה. שינוי זה אכן הופך את המערכת לסדירה: עם העלמות צורות הזכר,

12 12 נעלם גם הניגוד במין הדקדוקי. מערכת שמות-המספר אינה מקודדת עוד מין דקדוקי, ובכך התנהגותם של שמות-המספר הופכת לסדירה, שכן הם מתנהגים כשאר הכמתים בעברית. גם בעיית כיווניות ההתאם נפתרת כתוצאה משינוי זה. מכיוון שהמין הדקדוקי אינו מקודד, הרי שאין התאם דקדוקי בצורות אלו, וממילא בעיית ההפקה הנגרמת מכיווניות הפוכה של ההתאם לא קיימת. שינוי דומה בכיוון של ניטרול דקדוקי מתרחש גם במערכת התאם נוספת בעברית: זו שבין הפועל לנושא שלו. כפי שצוין, סדר המילים הרווח במשפטים רבים בעברית הוא נושא-נשוא, וכיווניות ההתאם היא לפיכך קדימה (ר' דוגמה 5). אך ישנם דגמי משפט שבהם הפועל מקדים את נושאו. מילים סדר זה נפוץ במשפטי קיום ושייכות (כדוגמת מחר יהיה שרב, היה לי ספר), ובמשפטים שבהם הפועל מציין שינוי מצב (פעלים המאופיינים כ" unaccusative "). כפי שמראה ברמן, במבנים אלו ישנה נטייה חזקה אצל דוברי השפה לניטרול ההתאם במין ובמספר, לטובת שימוש בצורת הזכר, הצורה הבלתי מסומנת של הפרדיגמה. מצחיק "אותי דברים פרטיים...", "התחיל להתגבש אצלי המחשבה ש..." (ברמן 1992, עמ' 15). לפנינו תהליך דומה בשתי מערכות התאם שונות בשפה. בשני המקרים, מסומנות המערכת והקושי בתהלוך הניצב בפני הדוברים, הביאו לניטרול ניגוד דקדוקי, לטובת שימוש באבר הבלתי מסומן בקטגוריה. אך מערכת שמות-המספר מוסיפה היבט מעניין לדיון התיאורטי בשינויים מסוג זה. כפי שהוזכר, מסומנות של אבר באה לידי ביטוי ברמות לשוניות אחדות, ובדרך-כלל ישנו מתאם בין הרמות השונות. אך מה קורה כאשר מתאם כזה אינו מתקיים, והאבר מסומן מבחינה אך בלתי אחת, מסומן מבחינה אחרת? איזו מסומנות היא זו שתקבע מי משני האברים יהפוך להיות האבר היחיד במערכת? שמות-המספר בעברית מאפשרים לנו לענות על שאלה זו. מבחינה מורפולוגית ומבחינת התפוצה צורת הנקבה היא הבלתי מסומנת, אך מבחינה סמנטית ומבחינת המגוון הפרדיגמאטי צורת הזכר היא הצורה הבלתי מסומנת. בחינתם של השינויים החלים במערכת המספר בעברית מראה כי הצורות ההולכות ומשתגרות בשפה הן צורות הנקבה, הצורות הבלתי מסומנות מורפולוגית. מכאן ניתן להסיק כי באפיון תהליכי שינוי בשפה, המסומנות המורפולוגית חזקה מזו הסמנטית.

13 13 אם כן, חשיבותה של מערכת ההתאם הדקדוקי בשמות-מספר בעברית מבחינת תיאוריה בלשנית היא בכך שחוסר ההתאמה בין המורפולוגיה לסמנטיקה מאפשרת לנו לקבוע איזו רמה לשונית היא המהותית לקביעת מסומנות של אבר בקטגוריה נתונה. לפי השינויים החלים בעברית, נראה כי יד המורפולוגיה היא על העליונה. כיוון אחר להסבר השינוי שחל במערכת (1982), מציע בולוצקי הטוען כי את ההעדפה לשימוש בצורות הנקבה ניתן להסביר גם מנקודת מבט פרוזודית. צורות הזכר הן כולן מלרעיות. כאשר הן מצטרפות לשמות-עצם חד-הברתיים, נוצר רצף של שתי הברות מוטעמות (כגון ארבעה איש, שם עמ' 284), דבר המנוגד לנטייה הריתמית הכללית של השפה לשמור על רצף של הברה מוטעמת ובלתי מוטעמת לסירוגין בתוך יחידה פרוזודית. גם במקרה ששם-העצם הנו דו-הברתי מלעילי (חמישה שקל), או תלת-הברתי מלרעי (ואז ההברה הפותחת תקבל הטעמה משנית) נוצר מצב של רצף של שתי הברות מוטעמות. צורות הנקבה, לעומת זאת, הן בחלקן הגדול מלעיליות (פרט לצורות שלוש, חמש, ו שש), ומשום כך הצטרפותן לשם-עצם, בין שהוא מלרעי ובין שהוא מלעילי, לא תגרום לרצף של שתי הברות מוטעמות. אם שם העצם הוא דו-הברתי מלרעי (שבע ייווצר בנות) רצף של שתי הברות בלתי מוטעמות, אך רצף כזה מועדף מרצף של שתי הברות מוטעמות (שם, עמ' 284). ניתוח זה מאפשר לנסח מספר ניבויים. ניבוי אחד הוא כי תהיה נטייה לא להשתמש בצירופים של צורות הנקבה המלרעיות (שלוש, 8 חמש ו שש) עם שמות עצם שבהם ההברה הראשונה מוטעמת, כגון שלוש דונם/ליטר/קשר, שכן בצירופים אלו נוצר רצף של שתי הברות מוטעמות. בולוצקי טוען כי צורות אלו אכן נדירות יותר בשפה, ודוברים ממעטים להשתמש בהן. מהתרשמותי האישית, צורות כאלו נפוצות בשפה היום. הצירופים חמש שקל ו שלוש מטר שכיחים מאוד, ואילו הצירוף חמישה שקל/שלושה מטר כמעט ואינם קיימים בלשונם של דוברים רבים. ייתכן כי צירופים אלו היו נדירים יותר לפני עשרים שנה (בזמן כתיבת מאמרו של בולוצקי), אך כיום הם הצורה השכיחה. שכיחותם מראה כי המערכת הופכת להיות סדירה יותר מבחינה מורפולוגית, וניטרול המין הדקדוקי מתרחש במערכת כולה, ולא רק בצורות מסוימות. שיקולים פרוזודיים, אשר ייתכן שחברו יחד לגורמים אחרים בשלבים מוקדמים יותר של תהליך השינוי, כבר אינם ממלאים תפקיד במערכת כיום. 8 מבחינה נורמטיבית, גם ההגייה של ארבע ו שמונה היא מלרעית. אך ההגייה הרווחת של שמות מספר אלו היא מלעילית, וזו ההגייה הרלוונטית לתיאור תהליכי השינוי בשפה. תודתי לרננה לנדוי על שהסבה את תשומת לבי לכך.

14 14 ב. צורות הנסמך גם בצורת הנסמך אנו מוצאים ניטרול של קטגוריית המין הדקדוקי. אלא שכאן, כאמור, דווקא צורות הזכר, הצורות המסומנות מורפולוגית, הן הצורות ששרדו. כיוון שינוי זה סותר לכאורה את ההסבר שהוצע קודם לכן, ודורש הסבר נפרד. ישנם שני כיווני הסבר אפשריים. הראשון הוא במסגרת תיאוריה של מסומנות, ואילו השני הוא הסבר פרוזודי. לפי הכיוון הראשון, העובדה כי צורות הנסמך של הזכר הולכות ומשתרשות במערכת נובעת מן העובדה שלצורות הנקבה אין שני מופעים ברורים, שכן אין הבדל בהגייה בין צורת הפרוד לצורת הנסמך (פרט להבדל הקטן שבין ש לוש ל-ש לוש, שכמעט לא מתממש כיום בשפה). בצורת הזכר, כאמור, ישנו הבדל ברור בין צורת הפרוד לצורת הנסמך: שלושה-שלושת; ארבעה-ארבעת; שמונה שמונת וכו'. העובדה כי לצורה המסומנת יש יותר מופעים מאשר לצורה 2 הבלתי מסומנת חריגה היא סעיף (ר' מאוד לעיל). נראה כי גם במישור זה המערכת הופכת להיות סדירה יותר. הצורה הבלתי מסומנת, צורת הנקבה, מקבלת את מגוון המופעים שהיו קיימים בצורה המסומנת שבמערכת, דהיינו הבחנה ברורה בין צורות הפרוד לנסמך. מכיוון שלצורות הנקבה אין צורות נסמך מקבילות, הרי שהמערכת "אימצה" את צורות הנסמך היחידות הקיימות במערכת, דהיינו צורות הזכר. כיוון הסבר שני הוא פרוזודי בעיקרו, וממשיך את קו המחשבה שהעלה בולוצקי. צורות הנסמך המסומנות מורפולגית (כלומר, הצורות ה"זכריות") השגורות ביותר כיום הן שלושת, חמשת ו ששת. צורות הפרוד המקבילות (שלוש, חמש, שש) הן היחידות במערכת שאינן מלעיליות בהגייה הרווחת בימינו. ייתכן כי קיימת נטייה שצורות שם המספר בנסמך תהיינה מלעיליות, כדי לשמור על דגם ההטעמה המקובל של סירוג של הברות מוטעמות ובלתי מוטעמות בצירוף השמני (ר' בולוצקי 1982). הסבר זה מנבא כי בשמות המספר המלעיליים (ארבע, עשר), תשע, שמונה, שבע, צורת הנסמך תהיה זהה לצורת הפרוד. שמונת-, ו- תשעת- ייעלמו מהמערכת. ניבוי נוסף הוא כי צורות הנסמך המלרעיות שבעת-, שני כיווני ההסבר יוצרים, אם כן, ניבויים שונים. הכיוון הראשון מנבא כי צורות הנסמך הזכריות תישארנה במערכת בכל המספרים. הכיוון השני מנבא כי צורות הנסמך שישרדו הן הצורות

15 15 המלעיליות, בין אם מקורן בצורות הזכר או בצורות הנקבה. ניבויים אלו ניתנים לבדיקה אמפירית, שתהווה נושא למחקר עתידי. לסיכום, תהליכי השינוי שחלים על מערכת שם המספר בעברית הם: 1. ההבחנה במין דקדוקי הולכת ונעלמת. צורת הפרוד של הזכר, הצורה המסומנת מבחינה מורפולוגית, הנקבה. הולכת ונעלמת לטובת הצורה הבסיסית יותר, צורת 2. שתי צורות שם המספר שנותרות בשפה מקודדות ניגוד שונה: צורת פרוד- צורת נסמך. צורת הנסמך של הזכר נשארת בשפה כצורת הנסמך של שם המספר בכללותו. 6. סיכום טענתי המרכזית במאמר זה היא כי את תהליכי השינוי העוברים על מערכת המין הדקדוקי בשמות המספר בעברית יש לנתח במונחים של מסומנות. ניתוח כזה יכול להסביר הן את פגיעותה של המערכת, והן את הכיוון הספציפי של השינויים החלים בה. מערכת המין הדקדוקי בשמות המספר מערכת הנה מסומנת ממגוון היבטים: מורפולוגי, סמנטי, פסיכולינגוויסטי וטיפולוגי. מסומנות מרובת היבטים זו מנבאת כי המערכת תהיה פגיעה מאוד ומועדת לשינוי. באמצעות ניתוח המסומנות על היבטיה השונים ניתן להסביר גם מדוע השינוי שהתרחש אינו בכיוון של הסדרת המערכת מבחינה מורפולוגית בלבד, אלא ניטרול ההבחנה במין בשמות המספר. סדירות מורפולוגית גרידא תותיר את המערכת כמסומנת מבחינות אחרות, ובשל כך המערכת החדשה שתיווצר עדיין תהיה בלתי יציבה. לעומת זאת, ניטרול ההבחנה במין יוצר מערכת סדירה מכל הבחינות. שמות המספר מתנהגים ככמתים לכל דבר, הן מבחינת התפוצה, הן מבחינת הקטגוריות הדקדוקיות המקודדות, והן מבחינת מטלות התהלוך שהם מטילים על הדוברים. למערכת שמות המספר תרומה מעניינת לדיון התיאורטי ביחסי הגומלין שבין מסומנות לשינוי. במערכת זו ישנו חוסר מתאם בין הרמות הלשוניות השונות באשר למסומנות אברי המערכת. כל אחד מהאברים הוא מסומן מבחינה אחת ובלתי מסומן מבחינה אחרת. חוסר מתאם זה מעלה את השאלה איזו רמה לשונית היא הקובעת את מסומנות האבר לצורך תיאור תהליכי שינוי. שאלה זו אינה מתעוררת בדרך-כלל, שכן ברוב המקרים קיים מיתאם בין הרמות הלשוניות השונות. דווקא

16 16 חוסר המתאם שאנו מוצאים במערכת שמות המספר מאפשר לנו לבודד את המרכיבים השונים הממלאים תפקיד במערכת, ולקבוע כי המסומנות המורפולוגית חזקה יותר ממסומנות ברמות לשוניות אחרות. בחינת השינוי בצורות הנסמך במערכת מאפשרת בחינה של היבט נוסף של תהליכים מסוג זה, - יחסי הגומלין שבין הפרוזודיה למורפולוגיה. אם צורות הנסמך במערכת תהיינה הצורות הזכריות (הצורות "הארוכות"), אזי תיווצר סדירות מורפולוגית, אך המערכת הפרוזודית לא תהיה סדירה, שכן לא כל צורות הנסמך הזכריות הן מלעיליות. לעומת זאת, אם צורות הנסמך שישרדו בשפה הן הצורות המלעיליות, המערכת שתיווצר תהיה סדירה מבחינה פרוזודית, אך לא מבחינה מורפולוגית. מחקר אורך אמפירי של צורות אלו יוכל לענות על השאלה האם הסדירות המורפולוגית או הפרוזודית חזקה יותר. הניתוח שהוצע כאן מלמדנו כי חוסר הסדירות של המערכת, שהוא חיסרון עבור דוברי השפה, הוא דווקא יתרון עבור הבלשנים. ריבוי הגורמים המעורבים, והכיוונים המיוחדים והבולטים של תהליכי השינוי, מאפשרים לעמוד על יחסי הגומלין שבין הגורמים השונים בצורה שלא הייתה מתאפשרת במערכת סדירה יותר. ביבליוגרפיה: Bolozky, S., Remarks on rhythmic stress in Modern Hebrew. Journal בולוצקי (1982): of Linguistics, 18: בולוצקי והיידר :(1986) neutralization Bolozky, S. and A. F. Haydar, Colloquial gender in the numeral systems of Modern Hebrew and Lebanese Arabic. Al-Arabiyya 19: י' בלאו. בלאו (1972): תורת ההגה והצורות. הוצאת הקיבוץ המאוחד, (תשל"ב). ברמן (1992): ר' ברמן. שפת הילדים ותמורות בלשון. בתוך: העברית שפה חיה, בעריכת טורי. ג' בן-שחר, ר' אורנן, ע' הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה,.(1992),22-9

17 17 Gesenius, Gesenius' Hebrew Grammar (ed. By E. Kautzsch). Oxford: גזניוס (1910) Calderon Press. גלינרט :(1988) Cambridge Glinert, L., The Grammar of Modern Hebrew. Cambridge: University Press. Waugh, L. R. and B. A. Lafford, Markedness. In: Booij, G., וואף ולאפורד (2000) Lehmann, C. and J. Mugdan (eds.). Morphology. Berlin: Walter de Gruyter. Pp וולטקה ואו'קונור :(1990) Biblical Waltke, B. K. and M. O'Connor, An Introduction to Hebrew Syntax. Winona Lake, Indiana: Eisenbrauns. Hetzron, R., Agaw numerals and incongruence in Semitic. Journal of חצרון (1967): Semitic Studies 12: Manczak, W. Laws of analogy. In Fisiak, J. (ed.), Historical Morphology. מנזק (1980): The Hague: Mouton. Pp Kurylowicz, J., La nature de rocess dit "analogique." Acta קורילוביץ' (1949): Linguistica 5: Ravid, D., Neutralization of Gender Distinctions in Modern Hebrew רביד (1995) Numerals. Language Variation and Change 7(1), שרביט (1995): שרביט. ש' המספר המונה בלשון חכמים: התרופפות ההתאם במין. בתוך: ספר זיכרון לאליעזר רובינשטיין, בעריכת א' דותן וא' טל. תל- אביב, אוניברסיטת תל-אביב, עירית מאיר החוג ללשון עברית, אוניברסיטת חיפה הר הכרמל, חיפה טל.: דואר אלקטרוני:

חינוך לשוני הוראת קריאה: נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה?

חינוך לשוני הוראת קריאה:  נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה? חינוך לשוני שפה ערבית סוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה - נקודת מבט של הערכה מפגש לימודי 7.7.2011 אימאן עואדיה מנהלת תחום מבחנים בערבית - הרשות הארצית 2011# 1 מהי? היא הגוף המוביל

קרא עוד

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4>

<4D F736F F D20F9E9F2E5F820F1E9EEF0E920E7ECE5F7E4> ניב רווח פסיכומטרי 1 שיעור מבוא נושא סימני החלוקה כולל מספר מושגים שצריך להכיר כמו חלוקה לגורמים או שארית של חלוקה. בבחינה יכולות להופיע שאלות שיעסקו בנושא זה כנושא בפני עצמו, ולעתים הידע בנושא דרוש לפתרון

קרא עוד

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc)

(Microsoft Word - \371\340\354\345\357 \340 \347\345\370\ doc) הצעה לפתרון שאלון א, חורף 2011 נכתב ע"י עידית גולץ (מורה ורכזת עברית) וארנון דותן (מורה בלחמן). פרק א הבנה והבעה (50 נקודות).1 קהל היעד, הנמענים תפקיד הלשון העברית פן אחד היהודים בארץ מפתח להקמת חברה מלוכדת

קרא עוד

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל- ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים עברית על הרצף מוגשת ל- דר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: 10.10.2016 מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 הקדמה רכישתה של שפה שניה או זרה היא תופעה לשונית פסיכולוגית,

קרא עוד

פרויקט "רמזור" של קרן אביטל בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו

פרויקט רמזור של קרן אביטל בס ד מערך שיעור בנושא: פונקציה טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנושא הפונקציות הנלמד בכתה ט' בכל הרמות. עזרי ההוראה בהם נשתמש: מחשב, ברקו, דפי עבודה

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 שלומית לויט "עץ החשיבה" שלמה יונה- העמותה לחינוך מתמטי לכל מציגים: "ימין ושמאל- לומדים חשבון" 4 מקורות קושי להתמצאות במרחב אצל ילדים תפיסה אפיזודית התנהגות ייצוגית מוגבלת. היעדר מושגים ומונחים. אגוצנטריות.

קרא עוד

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת לימודי החוג לפסיכולוגיה תואר שני במרכז האוניברסיטאי

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002 שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 00 מדוע יורדת המוטיבציה הפנימית ללמידה? הבדלים בין בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים במוטיבציה פנימית ובמשתנים המקושרים אליה מאת : אורית סטופ-הראל בהדרכת : ד"ר ג'ני קורמן

קרא עוד

הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120, הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה על-ידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן ש

הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120, הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה על-ידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן ש הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120,022207 הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה עלידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן שגיא, מורים ללשון בבתי הספר של לחמן. פרק ראשון הבנה והבעה

קרא עוד

Microsoft Word - בעיות הסתברות 1.doc

Microsoft Word - בעיות הסתברות 1.doc תרגול בעיות הסתברות. גולן מטיל פעמים קובייה הוגנת, מה ההסתברות שבכל אחת מהפעמים יקבל תוצאה שונה? () () () הילה קוראת ספר לפני השינה פעמים בשבוע, יוני סופר כבשים לפני השינה פעמים בשבוע, מה הסיכוי שהיום

קרא עוד

סדרה חשבונית והנדסית

סדרה חשבונית והנדסית .2 סדרות חשבוניות וסדרות הנדסיות n = 5 טבעי על-ידי כלל הנסיגה: + = an + 3. סדרה מוגדרת לכל n רשמו את ארבעת האיברים הראשונים בסדרה. הסבירו מדוע הסדרה הנתונה היא סדרה חשבונית עולה. מצאו את האיבר ה- 57 בסדרה.

קרא עוד

אוניברסיטת בן-גוריון המחלקה למדעי המחשב בוחן במבנים בדידים וקומבינטוריקה פרופ' מתיא כ"ץ, ד"ר עופר נימן, ד"ר סטוארט סמית, ד"ר נתן רובין, גב'

אוניברסיטת בן-גוריון המחלקה למדעי המחשב בוחן במבנים בדידים וקומבינטוריקה פרופ' מתיא כץ, דר עופר נימן, דר סטוארט סמית, דר נתן רובין, גב' אוניברסיטת בן-גוריון המחלקה למדעי המחשב בוחן במבנים בדידים וקומבינטוריקה 0-- פרופ' מתיא כ"ץ, ד"ר עופר נימן, ד"ר סטוארט סמית, ד"ר נתן רובין, גב' יעל שטיין טל באומל, לילך חייטמן-ירושלמי, נתי פטר, ד ר סטוארט

קרא עוד

שאלון אבחון תרבות ארגונית

שאלון אבחון תרבות ארגונית שאלון: אבחון תרבות ארגונית על פי : Cameron, E. and Quinn, R. Diagnosing and changing organizational culture Edison Wesley 1999. 1 לפניך שש שאלות הנוגעות לאבחון תרבות ארגונית. בכל שאלה מוצגים ארבעה איפיונים

קרא עוד

המעבר לחטיבה עליונה

המעבר לחטיבה עליונה בס "ד בס "ד בס "ד עיריית אשדוד מקיף ז' הקריה אשדוד התשע "ב בית הספר ביכולת של התלמידים, ומאפשר בכל מסלול לגשת לבחינות הבגרות לפי יכולתו והישגיו הלימודים. בית הספר שכל תלמידי שכבה ט' ימשיכו ללמוד במסגרת

קרא עוד

תורת החישוביות תרגול הכנה לוגיקה ותורת הקבוצות מה יש כאן? בקורס תורת החישוביות נניח ידע בסיסי בתורת הקבוצות ובלוגיקה, והכרות עם מושגים בסיסיים כמו א"ב

תורת החישוביות תרגול הכנה לוגיקה ותורת הקבוצות מה יש כאן? בקורס תורת החישוביות נניח ידע בסיסי בתורת הקבוצות ובלוגיקה, והכרות עם מושגים בסיסיים כמו אב תורת החישוביות תרגול הכנה לוגיקה ותורת הקבוצות מה יש כאן? בקורס תורת החישוביות נניח ידע בסיסי בתורת הקבוצות ובלוגיקה, והכרות עם מושגים בסיסיים כמו א"ב, מילה ושפה לטובת מי ששכח חומר זה, או שלא למדו מעולם,

קרא עוד

בית ספר תיכון מאר אליאס- אעבלין

בית ספר תיכון  מאר אליאס- אעבלין בית ספר תיכון מאר אליאס- אעבלין עברית לבתי ספר ערביים ידע לשון וספרות א-שאלון 014204 2 יחידות לימוד קיץ 2011 הוראות לנבחן א. משך הבחינה: שעתיים וחצי מבנה השאלון ומפתח הערכה: בשאלון זה שני חלקים: חלק ראשון-ידע

קרא עוד

Microsoft Word - tik latalmid-final

Microsoft Word - tik latalmid-final רשימת המשימות במבדק טבלת מעקב מס ' המשימה שם המשימה עמוד העברה ראשונה תאריך עבר/לא עבר העברה שנייה תאריך עבר/לא עבר 3 1 קריאת שמות אותיות 7 2 קריאת צלילי אותיות 10 קריאת צירופים של עיצורים ותנועות 3 4

קרא עוד

àåðéáøñéèú úì àáéá

àåðéáøñéèú úì àáéá אוניברסיטת תל אביב הפקולטה למדעי הרוח ע"ש לסטר וסאלי אנטין בית הספר למדעי התרבות ע"ש שירלי ולסלי פורטר גישה רב-מימדית לרכישת מבנה הארגומנטים של הפועל חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה" מאת סיגל עוזיאל-קרל

קרא עוד

מערך פעולה

מערך פעולה מטרות: 0( החניך יבין את המושג "הגשמה". )4 )2 מערך פעולה נושא: במעלה הפרמידה החניך ילמד מהי הפירמידה של מאסלו ויטיל ספק בקונוטציה למושג- "הגשמה עצמית". החניך יסיק כי הגשמה עצמית קשורה בד בבד בעשייה חברתית.

קרא עוד

עמוד 1 מתוך 5 יוחאי אלדור, סטטיסטיקאי סטטיסטיקה תיאורית + לוחות שכיחות בדידים/רציפים בגדול מקצוע הסטטיסטיקה נחלק ל- 2 תחומים עיקריים- סטט

עמוד 1 מתוך 5 יוחאי אלדור, סטטיסטיקאי סטטיסטיקה תיאורית + לוחות שכיחות בדידים/רציפים בגדול מקצוע הסטטיסטיקה נחלק ל- 2 תחומים עיקריים- סטט עמוד מתוך + לוחות שכיחות בדידים/רציפים בגדול מקצוע הסטטיסטיקה נחלק ל- תחומים עיקריים- וסטטיסטיקה היסקית; בסטטיסטיקה היסקית משערים השערות, משווים בין קבוצות באוכלוסיה ועוד, אך גם מ ניתן ללמוד הרבה על האוכלוסיה-

קרא עוד

Microsoft Word - ex04ans.docx

Microsoft Word - ex04ans.docx 1 אריאל סטולרמן סטטיסטיקה / תרגיל #4 קבוצה 03 Φ2. ההתפלגות הנורמלית (1) Φ2.2. Φ2.22. Φ1.5 1Φ1.5. Φ0. Φ5 1Φ5 1Φ4.417. Φ 1Φ 1Φ4.417. נתון: ~ 0,1 ( a )להלן חישוב ההסתברויות: 2.22 1.55 Φ1.55 Φ2.22 Φ1.55 1Φ2.22

קרא עוד

<4D F736F F D20F4F8F E4F8F7F220E4EEE3F2E920ECF9E0ECFA20E4EEE7F7F82E646F63>

<4D F736F F D20F4F8F E4F8F7F220E4EEE3F2E920ECF9E0ECFA20E4EEE7F7F82E646F63> 9 3 הרקע המדעי לשאלת המחקר (סקירת ספרות) המחקר המוצע שייך לשני תחומי ידע: מבנה הלשון העברית והיבטים פסיכולוגיים ופסיכולינגוויסטיים של קריאה. בפרק זה אציג רקע מדעי השייך לכל אחד מתחומים אלה. בחלק הראשון

קרא עוד

255 1 הוראת התחביר בגישה תהליכית ברוריה מרגולין מבוא ההתייחסות לתחביר העברי במישור הדקדוקי-הפורמלי בלבד, בדומה להתייחסות אל תחבירן של שפות כמו הלטינית

255 1 הוראת התחביר בגישה תהליכית ברוריה מרגולין מבוא ההתייחסות לתחביר העברי במישור הדקדוקי-הפורמלי בלבד, בדומה להתייחסות אל תחבירן של שפות כמו הלטינית 255 1 הוראת התחביר בגישה תהליכית ברוריה מרגולין מבוא ההתייחסות לתחביר העברי במישור הדקדוקי-הפורמלי בלבד, בדומה להתייחסות אל תחבירן של שפות כמו הלטינית, היוונית או הערבית, שבהן צורתה של המילה ובמיוחד הסופיות

קרא עוד

מבחן בפיתוח מערכות תוכנה בשפת Java ( )

מבחן בפיתוח מערכות תוכנה בשפת Java ( ) עמוד 1 מתוך 10 )0368-3056( מבחן בפיתוח מערכות תוכנה בשפת Java בית הספר למדעי המחשב אוניברסיטת תל אביב סמסטר ב' תשס"ח, מועד ב' תאריך הבחינה: 24.09.2008 מרצה: אוהד ברזילי חומר עזר מותר בשימוש: אין משך הבחינה:

קרא עוד

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שיתוף פעולה בין מורים שיח טיעוני (ארגומנטציה) בקרב תלמידים

קרא עוד

גילוי דעת 29 - מהדורה doc

גילוי דעת 29 - מהדורה doc (**) (*) גילוי דעת 29 "צדדים קשורים" מ ב ו א א. עיסקאות נקשרות או מבוצעות לעתים קרובות בין צדדים שאינם בלתי-תלויים זה בזה בגלל קשרים מסוימים ביניהם - להלן "צדדים קשורים". אלמלא קשרים אלה ייתכן שהעיסקאות

קרא עוד

גילוי דעת 74.doc

גילוי דעת 74.doc גילוי דעת 74 תכנון הביקורת תוכן העניינים סעיפים 4-8 - 10-1 5 9 מבוא תכנון העבודה התכנון הכולל של הביקורת 12-11 13 14 15 תוכנית הביקורת שינויים בתכנון הכולל של הביקורת ובתוכנית הביקורת מונחים תחילה אושר

קרא עוד

תוכן העניינים

תוכן העניינים הוצאת חושבים קדימה הילה קדמן # חלק ב יעוץ מקצועי: חיים אברבוך מותאם לתכנית הלימודים החדשה בבתי הספר התיכוניים מהדורה חמישית הוצאת חושבים קדימה ת.ד. 1293 רעות 71908 www.kadman.net הילה קדמן 0522 525527

קרא עוד

(Microsoft Word - 1 \367\351\365 \372\371\361''\342 - \371''\340)

(Microsoft Word - 1 \367\351\365 \372\371\361''\342 - \371''\340) קיץ תשס"ג, 2003 והבעה הבנה לשון, שאלון א משך הבחינה: שעתיים וחצי מבנה השאלון ומפתח ההערכה: 50 נקודות 25 נקודות 25 נקודות חלק I: הבנה והבעה חלק :II אוצר המילים והמשמעים ושם המספר חלק :III מערכת הצורות אוווו

קרא עוד

מבוא למדעי המחשב

מבוא למדעי המחשב מבוא כללי לתכנות ולמדעי המחשב 1843-0310 מרצה: אמיר רובינשטיין מתרגל: דין שמואל אוניברסיטת תל אביב סמסטר חורף 2017-8 חלק ב - מבוא לקריפטוגרפיה שיעור 5 (offset מונחים בסיסיים צופן קיסר (היסט,.1.2 1 Today

קרא עוד

שעור 6

שעור 6 שעור 6 Open addressing אין רשימות מקושרות. (נניח שהאלמנטים מאוחסנים בטבלה עצמה, לחילופין קיים מצביע בהכנסה המתאימה לאלמנט אם אין שרשור). ב- addressing open הטבלה עלולה להימלא ב- factor α load תמיד. במקום

קרא עוד

הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים

הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים אופניים חשמליים סקירה ותחזית ד"ר שי סופר המדען הראשי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים יולי 2015, אוניברסיטת בר אילן רקע שוק הרכב במדינת ישראל ובעיקר בערים

קרא עוד

ForMenahelHeshbonot

ForMenahelHeshbonot מנה"ח לכל מומלץ הנהלת החשבונות של בינה מודול הנחיות עבור ריכוז מודול הנהלת החשבונות של בינה שונה בתפיסת עולמו ממודולים דומים בתוכנות הנהלת חשבונות. בתפיסת עולם זו, הנהלת החשבונות היא פועל יוצא של הפעילות

קרא עוד

מבנים בדידים וקומבינטוריקה סמסטר אביב תשע"ט מספרי רמזי תרגול 11 הגדרה: (t R = R(s, הוא המספר הטבעי הקטן ביותר כך שבכל צביעה של צלעות הגרף וכחול(, קיים

מבנים בדידים וקומבינטוריקה סמסטר אביב תשעט מספרי רמזי תרגול 11 הגדרה: (t R = R(s, הוא המספר הטבעי הקטן ביותר כך שבכל צביעה של צלעות הגרף וכחול(, קיים מספרי רמזי תרגול 11 הגדרה: (t R = R(s הוא המספר הטבעי הקטן ביותר כך שבכל צביעה של צלעות הגרף וכחול( קיים תת-גרף שלם K s שצבוע בכחול או שקיים תת-גרף שלם K t שצבוע באדום. הגדרה שקולה: עבור גרף עם לפחות (t

קרא עוד

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה המחלקה להוראת המדעים, נעמה בני מכון ויצמן למדע בקרב מבוגרים: בקרב מבוגרים הקביעה מבוססת מעשים/תוצרים/ביצועים. אנשים אלו הוכיחו במעשים/ביצועים/תוצרים פעולות

קרא עוד

" תלמידים מלמדים תלמידים."

 תלמידים מלמדים תלמידים. " תלמידים מלמדים תלמידים." פרוייקט של צוות מתמטיקה, בית ספר כפר-הירוק איך הכל התחיל... הנהלת בית הספר העל-יסודי הכפר הירוק יזמה פרויקט בית ספרי: "למידה ללא מבחנים- הוראה משמעותית", צוות המתמטיקה החליט

קרא עוד

siud-introduction-sample-questions

siud-introduction-sample-questions מבוא לפסיכולוגיה שאלות לדוגמא מבנה המבחן המבחן יכלול: 18 שאלות סגורות כל שאלה= 4 נקודות סה"כ: 72 נקודות 4 שאלות פתוחות כל שאלה= 7 נקודות סה"כ: 28 נקודות (בחירה מתוך 22 שאלות) (בחירה מתוך 6 שאלות) שאלות

קרא עוד

על נתונייך ירושלים מצב קיים ומגמות שינוי

על נתונייך ירושלים מצב קיים ומגמות שינוי תיירות אורחים ו ירושלים בהשוואה למקומות נבחרים בישראל מאפייני התיירים 99 61% 73% 44% תיירים וישראלים* במלונות בירושלים, 2017-2000 ביקור של תיירים באתרים נבחרים בירושלים*, לפי דת, 2016 הכותל המערבי 16%

קרא עוד

HUJI Syllabus

HUJI Syllabus סילבוס משפט גרמני אזרחי - 62311 תאריך עדכון אחרון 04-08-2016 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:בוגר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:משפטים השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד את הקורס: 0 סמסטר:סמסטר

קרא עוד

תקנון ועדות קבלה לתואר בוגר אוניברסיטה

תקנון ועדות קבלה לתואר בוגר אוניברסיטה 1 10-02 1. מ ט ר ה: מטרת נוהל זה זה היא לקבוע את תפקידיהן של הוועדה האוניברסיטאית לענייני קבלה ושל ועדות הקבלה הפקולטיות, ואת הרכבן. פרק ראשון: הוועדה האוניברסיטאית לענייני קבלה סמכויות 2. הוועדה ותפקידיה:

קרא עוד

ייבוא וייצוא של קבצי אקסל וטקסט

ייבוא וייצוא של קבצי אקסל וטקסט ייבוא וייצוא של קבצי אקסל וטקסט (Importing & Exporting MS Excel Files and Text) ייבוא (Import) הפיכת קובץ טקסט, Excel מבסיס נתונים אחר. או סוגים אחרים, לטבלת,Access או העתקת טבלת Access בתחילת התהליך יש

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint נגישות לתחבורה ציבורית מדיניות משרד התחבורה דצמבר 2014 מתוקף חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות התשס"ח- 1998, תוקנו תקנות הנגשת תחבורה ציבורי תשס"ג- 2003. במסגרת החוק, משרד התחבורה, מפעילי התח"צ, הרשויות

קרא עוד

2019 שאלות מומלצות לתרגול מס' דיפרנציאביליות של פונקציה סקלרית )המשך(. כלל השרשרת. S = ( x, y, z) z = x + 3y על המשטח מצאו נקודה בה מישור משיק

2019 שאלות מומלצות לתרגול מס' דיפרנציאביליות של פונקציה סקלרית )המשך(. כלל השרשרת. S = ( x, y, z) z = x + 3y על המשטח מצאו נקודה בה מישור משיק דיפרנציאביליות של פונקציה סקלרית )המשך( כלל השרשרת S ( z) z + על המשטח מצאו נקודה בה מישור משיק מקביל : f ( ) + הפונקציה מוגדרת וגזירה ברציפות בכל M( ) שאלה נתון פרבולואיד אליפטי P ( z) + 6 + z + 8 למישור

קרא עוד

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 BULD MX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 רקע לאור השינויים והמגמות בעולם העבודה, ביניהם גלובליזציה, דיגיטציה מואצת והתארכות תוחלת החיים, חשוב לבחון את אופן החשיבה שלנו על תעסוקה, קריירה ועל הכישורים

קרא עוד

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין - 2008 חיפה הקדמה תוכן עניינים תכנון אסטרטגי ומחקר בעלון זה מוצגים נתונים על העיר חיפה שמבוססים על נתוני מפקד האוכלוסין שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת

קרא עוד

rizufim answers

rizufim answers ÌÈÙÂˆÈ מדריך למורה פעילות זו היא פעילות חקר לבדיקת כל אפשרויות הריצוף שבהן סידור מצולעים סביב קודקוד הוא זהה. המצולעים שבהם ישתמשו התלמידים הם: משולש שווה צלעות, משושה משוכלל וריבוע - כולם בעלי צלע באותו

קרא עוד

Microsoft Word - two_variables3.doc

Microsoft Word - two_variables3.doc משימה שני תלמידים פתרו את מערכת המשוואות הבאה y 7 2y 2. שי פתר בשיטת השוואת מקדמים: I. 2x y 7 II. 2x 2y 2 דנה פתרה בשיטת הצבה: I. 2x y 7 II. 2x 2y 2 I. y = 7 2x II. 2x 2(7 2x) = 2 2x 4 + 4x = 2 6x 4 =

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - Chap07cs.ppt

Microsoft PowerPoint - Chap07cs.ppt תיוג חלקי דיבר taggig) (Part of Speech הקשר קצר All old people like books about fish det adj v v p adj v p adj v לכאורה, בעיית מעגליות: בכדי לנתח משפט יש צורך קודם כל להחליף מלים בקטגוריות מילוניות ורצוי

קרא עוד

תרגיל 5-1

תרגיל 5-1 תרגיל 1 יחסי העדפה, פונקציות תועלת, עקומות אדישות וקווי תקציב כל השאלות להלן מתייחסות לצרכן שהעדפותיו מוגדרות על סלי צריכה של שני מוצרים. העדפות אלה הן רציונאליות (ז"א, מקיימות את תכונות השלמות והטרנזיטיביות).

קרא עוד

משוואות דיפרנציאליות מסדר ראשון

משוואות דיפרנציאליות מסדר ראשון אינטגרל מסוים i שאינו תלוי בחלוקה ] [ ובחירה m. S f סכום אינטגרלי + f + K i lim S כאשר i 0. I f I הגדרה אם קיים נקרא אינטגרל מסוים ומסומן הצבה.[ רציפות ב- ] אז הוא f g g g כאשר f g g כאשר udv uv vdu g

קרא עוד

סט נובמבר 08 מועד מיוחד - פתרונות עפר.doc

סט נובמבר 08 מועד מיוחד - פתרונות עפר.doc נפתור את מערכת המשוואות y+ 3 = 5 5 7 3 2y + = 8 3 נארגן את המשוואה הראשונה 1/ 5/ y+ 3 5 = 5 1 y+ 3= 5(5 ) y+ 3= 25 5 8+ y= 25 /5 נארגן את המשוואה השנייה 3 1 3 / / / 2y 7 3 8 + = 1 3 1 6y+ 7 3= 24 7+ 6y

קרא עוד

מבחן סוף סמסטר מועד א 15/02/08 מרצה אחראית: דר שירלי הלוי גינסברג מתרגלים: גלעד קותיאל, דניאל גנקין הוראות: א. בטופס המבחן 7 עמודים ו 4 דפי נוסחאות. ב

מבחן סוף סמסטר מועד א 15/02/08 מרצה אחראית: דר שירלי הלוי גינסברג מתרגלים: גלעד קותיאל, דניאל גנקין הוראות: א. בטופס המבחן 7 עמודים ו 4 דפי נוסחאות. ב מבחן סוף סמסטר מועד א 15/02/08 מרצה אחראית: דר שירלי הלוי גינסברג מתרגלים: גלעד קותיאל, דניאל גנקין הוראות: א. בטופס המבחן 7 עמודים ו 4 דפי נוסחאות. בדקו שכל העמודים ברשותכם. ב. משך המבחן שלוש שעות (180

קרא עוד

Microsoft Word - D70.doc

Microsoft Word - D70.doc בית ספר גבריאלי הכרמל (מנהלת-צופיה יועד) במהלך השנה ולקראת סופה נערכו שיחות אישיות של המנהלת עם כל מורה ומורה בבית הספר. לקראת שיחה זו כתבו המורים את מה שבכוונתם להעלות באותה שיחה. המורים התבקשו להציב

קרא עוד

בעיית הסוכן הנוסע

בעיית הסוכן הנוסע במרכז חלם היה בור אזרחי חלם באופן קבוע נפלו לבור במרכז הכביש האזרחים שברו ידיים ורגליים וכמובן שפנו למועצת חלם לעזרה התכנסה מועצת חלם והחליטה סמוך לבור יש להקים בית חולים. ניהול עומס בשיטת נידן מגיש: עופר

קרא עוד

תוכן העניינים

תוכן העניינים הוצאת חושבים קדימה הילה קדמן חלק ב יעוץ מקצועי: חיים אברבוך מותאם לתכנית הלימודים החדשה בבתי הספר התיכוניים מהדורה חמישית הוצאת חושבים קדימה ת.ד. 1293 רעות 71908 www.kadman.net הילה קדמן 0522 525527 kadman11@gmail.com

קרא עוד

מבוא למדעי המחשב

מבוא למדעי המחשב מבוא כללי לתכנות ולמדעי המחשב 1843-0310 מרצה: אמיר רובינשטיין מתרגל: דין שמואל אוניברסיטת תל אביב סמסטר חורף 2017-8 חלק א - השיטה הבינארית שיעור 5 ו- 1? ספירה בבסיס 2 ואיך אומרים "hello" עם 0 1 ממעגלים

קרא עוד

בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחנים אקסטרניים ב. משרד החינוך קיץ תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: , מספר השאלון: א. מ

בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחנים אקסטרניים ב. משרד החינוך קיץ תשעג, 2013 מועד הבחינה: , מספר השאלון: א. מ בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחנים אקסטרניים ב. משרד החינוך קיץ תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: 245 011114, מספר השאלון: א. משך הבחינה: שלוש שעות וחצי. עברית: הבנה, הבעה ולשון

קרא עוד

אוניברסיטת חיפה החוג למדעי המחשב מרצה: שולי וינטנר מתרגלים: נעמה טוויטו, מחמוד שריף מבוא למדעי המחשב סמסטר א' תשע"ב בחינת סיום, מועד א', הנחי

אוניברסיטת חיפה החוג למדעי המחשב מרצה: שולי וינטנר מתרגלים: נעמה טוויטו, מחמוד שריף מבוא למדעי המחשב סמסטר א' תשעב בחינת סיום, מועד א', הנחי אוניברסיטת חיפה החוג למדעי המחשב מרצה: שולי וינטנר מתרגלים: נעמה טוויטו, מחמוד שריף מבוא למדעי המחשב סמסטר א' תשע"ב בחינת סיום, מועד א', 6.2.2012 הנחיות: 1. משך הבחינה: 120 דקות. 2. היציאה מהכיתה במהלך

קרא עוד

<4D F736F F D20F4F2E5ECE5FA20EEE5EEF6E0E5FA20312E646F63>

<4D F736F F D20F4F2E5ECE5FA20EEE5EEF6E0E5FA20312E646F63> 1 תרגול פעולות מומצאות ( ( $ מה מהתשובות לא יכולה להיות תוצאה של הפעולה ) ( $ 1 הוגדרה פעולה חדשה $ + 1 1 + 10 + () () מה תוצאת הפעולה ) ( @ @ 10 = הוגדרה הפעולה החדשה 10 1 () 10 () 10 $ 19 $ 17 a) ( $

קרא עוד

מדריך לחיפוש במאגר JCR Journal Citation Reports מעודכן לדצמבר 2015 כל הזכויות שמורות לתחום היעץ, אוניברסיטת חיפה, הספריה

מדריך לחיפוש במאגר JCR Journal Citation Reports מעודכן לדצמבר 2015 כל הזכויות שמורות לתחום היעץ, אוניברסיטת חיפה, הספריה מדריך לחיפוש במאגר JCR Journal Citation Reports מעודכן לדצמבר 2015 כל הזכויות שמורות לתחום היעץ, אוניברסיטת חיפה, הספריה תוכן עניינים........................ )Journal Citations Reports( JCR מדד ההשפעה

קרא עוד

People. Partnership. Trust שלבי הפרויקט והמסלולים השונים - פלטפורמת "קהילה לומדת" מסלול Free שלבי הפרויקט: חיבור לשירותי Office 365 ללא עלות פורטל התח

People. Partnership. Trust שלבי הפרויקט והמסלולים השונים - פלטפורמת קהילה לומדת מסלול Free שלבי הפרויקט: חיבור לשירותי Office 365 ללא עלות פורטל התח שלבי הפרויקט והמסלולים השונים - פלטפורמת "קהילה לומדת" מסלול Free שלבי הפרויקט: חיבור לשירותי Office 365 ללא עלות פורטל התחברות הכולל ממשק למנב"ס ולסיסמא אחודה דף בית לתלמיד המאפשר גישה פשוטה להורדת הטבת

קרא עוד

Microsoft Word - מארג השפה 9 - דגם.doc

Microsoft Word - מארג השפה 9 - דגם.doc מבחן בעברית תכנ תי "מארג השפה" 9 שנ"ל מבחן דגם (ינואר, 2004) שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: שם מרכז ההשכלה / מוסד: מנהל מרכז השכלה: שם: חתימה: אנו רואים בקיום טוהר הבחינות משימה חינוכית, ערכית

קרא עוד

HUJI Syllabus

HUJI Syllabus סילבוס לשון השירה המקראית - 25400 תאריך עדכון אחרון 17-05-2015 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:בוגר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:הלשון העברית ולשונות היהודים השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד

קרא עוד

אוניברסיטת חיפה החוג למדעי המחשב מרצה: שולי וינטנר מתרגלים: נעמה טוויטו, מחמוד שריף מבוא למדעי המחשב סמסטר א' תשע"ב בחינת סיום, מועד א', הנחי

אוניברסיטת חיפה החוג למדעי המחשב מרצה: שולי וינטנר מתרגלים: נעמה טוויטו, מחמוד שריף מבוא למדעי המחשב סמסטר א' תשעב בחינת סיום, מועד א', הנחי אוניברסיטת חיפה החוג למדעי המחשב מרצה: שולי וינטנר מתרגלים: נעמה טוויטו, מחמוד שריף מבוא למדעי המחשב סמסטר א' תשע"ב בחינת סיום, מועד א', 6.2.2012 הנחיות: 1. משך הבחינה: 120 דקות. 2. היציאה מהכיתה במהלך

קרא עוד

הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנה"ל תשע"ג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים

הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנהל תשעג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנה"ל תשע"ג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים בוועדות. ניתן להקצות סייעת לילדים המצויים תחת קטגוריה

קרא עוד

המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דיו ילין

המכללה האקדמית לחינוך עש דיו ילין ירושלים, אייר, תשע"ה למנהלי בתי הספר ולרכזי ומורי המתמטיקה שלום רב אנו מבקשים לעניין אתכם בתכנית " הכשרת מורים להוראת תלמידים ברוכי כישרון במתמטיקה ובמדע ומסגרת לטיפוח תלמידים ברוכי כישרון במתמטיקה ובמדע"

קרא עוד

כתיבת דו"ח אבחון ארגוני

כתיבת דוח אבחון ארגוני 1 כתיבת דו"ח אבחון ארגוני 2 כמה מילים מקדימות על התוכן... - האופן בו אנו מנתחים את הארגון נשען על הפרדיגמות שלנו אודות השאלות מהו ארגון? מהי אפקטיביות ארגונית? אבחון ארגוני מיטבי מנתח את המערכת הארגונית

קרא עוד

בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחנים אקסטרניים ב. משרד החינוך קיץ תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: , מספר השאלון: הצעת

בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחנים אקסטרניים ב. משרד החינוך קיץ תשעג, 2013 מועד הבחינה: , מספר השאלון: הצעת בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחנים אקסטרניים ב. משרד החינוך קיץ תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: 245 011114, מספר השאלון: הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות עברית: הבנה, הבעה ולשון

קרא עוד

Bright Blue Gradients

Bright Blue Gradients מה נלמד היום: מהי סביבת חיים מהם מרכיבים ביוטיים וא-ביוטיים מהם צורכי הקיום של בעלי החיים כיצד הסביבה מספקת צרכי קיום אלו מה ההבדל בין תנאי סביבה ולמרכיבי סביבה מיפוי מושגים בנושא סביבת חיים: ביוספרה

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז יום עיו ן רכ זי/ תו עב רית: הבנת הנק ר א, הבעה ולשון 17.11.09 ל' חשון תש"ע ברוכ ים/ תו המצטר פים/ תו רכ זות חד שות רכ זות בבתי ספר ח דשים ד עולות קומה ב/מרש ת אור ט י שר אל: "ר נו ר ית גנץ אבישג גורדון

קרא עוד

תכנון אלגוריתמים עבודת בית 4: תכנון אלגוריתמים תאריך הגשה: 02: , בצהריים,תא מספר 66 בקומת כניסה של בניין 003 מתרגל אחראי: אורי 0

תכנון אלגוריתמים עבודת בית 4: תכנון אלגוריתמים תאריך הגשה: 02: , בצהריים,תא מספר 66 בקומת כניסה של בניין 003 מתרגל אחראי: אורי 0 22 עבודת בית 4: תכנון אלגוריתמים תאריך הגשה: 2: 622, בצהריים,תא מספר 66 בקומת כניסה של בניין 3 מתרגל אחראי: אורי הוראות כלליות: כל עוד לא נאמר אחרת, כאשר הנכם מתבקשים לתאר אלגוריתם יש לספק את הבאות: תיאור

קרא עוד

שיעור מס' 6 – סבולות ואפיצויות

שיעור מס' 6 – סבולות ואפיצויות שיעור מס' 6 סבולות ואפיצויות Tolerances & Fits Tolerances חלק א' - סבולות: כידוע, אין מידות בדיוק מוחלט. כאשר אנו נותנים ליצרן חלק לייצר ונותנים לו מידה כלשהי עלינו להוסיף את תחום הטעות המותרת לכל מידה

קרא עוד

Microsoft Word - Cosmic CAL Part 2 Hebrew Final

Microsoft Word - Cosmic CAL Part 2 Hebrew Final לסרוג יחד קוסמי חלק 2 זכויות יוצרים: הלן שרימפטון, 2018. כל הזכויות שמורות על ידי: הלן ב www.crystalsandcrochet.com בחסות של Stylecraft yarn קיצורים תך, תכים ח"ע חצי עמוד ל"א לולאה אחורית סיבוב עמ"ק עמוד

קרא עוד

תוצאות סופיות מבחן אלק' פיקוד ובקרה קיץ 2014

תוצאות סופיות מבחן  אלק' פיקוד ובקרה קיץ  2014 תוצאות סופיות למערכות אלק' פיקוד ובקרה להנדסאים וטכנאים מועד קיץ תשע"ד 7/2014 פותר המבחן: מתי דוד למרות מאמצי לפתור נכון, יתכן ונפלו טעויות בפתרון, אשמח לקבל הערותיכם בדוא"ל : @hotmail.com ההצלחה שלי היא

קרא עוד

<4D F736F F D20FAE5F1F4FA20ECE7E5E5FA20E3F2FA20ECE2E1E920E3E9F1F720FAEEE5F0E5FA20E6E9F8FA20E4F8F6E72E646F63>

<4D F736F F D20FAE5F1F4FA20ECE7E5E5FA20E3F2FA20ECE2E1E920E3E9F1F720FAEEE5F0E5FA20E6E9F8FA20E4F8F6E72E646F63> טי.וי.קליפ אולפן עריכה והקלטה לוידאו וסאונד שירותים מיוחדים לתחום החקירות והמשפט ניתוח וידאו וסאונד חוות דעת מקצועית טלפון : 09-7663465, פקס': 054-4212424, 077-4213465 נייד : רחוב הכיכר 4 (קניון הכיכר)

קרא עוד

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשס"ז-2006

הצעת חוק הבוררות (תיקון - ערעור על פסק בוררות), התשסז-2006 א) ב) ג) ד) ס 1 הכנסת השבע-עשרה הצעת חוק של חברי הכנסת גדעון סער עמירה דותן פ// 1681/1 הצעת חוק הבוררות )תיקון- ערעור על פסק בוררות(, התשס"ז- 2008 הוספת סעיף 21 א 1. 1 בחוק הבוררות, תשכ"ח- 1968, אחרי סעיף

קרא עוד

מצגת מבנה וטבלה מתוקן [לקריאה בלבד]

מצגת מבנה וטבלה מתוקן [לקריאה בלבד] טבלה מחזורי ת האלקטרונים ברמה האחרונה בכל אטום, הם אלו שיוצרים קשר עם אטום/אטומים נוספים. אלקטרונים אלו נקראים אלקטרונים וולנטיים או אלקטרונים ערכיים. הרמה האחרונה באטום, המכילה את האלקטרונים הוולנטיים

קרא עוד

לדרך... מה נלמד? תרגילים חיבור מספרים מכוונים נלמד את כללי החיבור של מספרים מכוונים. )תשובות לתרגילים בפרק זה-בעמ' (.Ⅰ

לדרך... מה נלמד? תרגילים חיבור מספרים מכוונים נלמד את כללי החיבור של מספרים מכוונים. )תשובות לתרגילים בפרק זה-בעמ' (.Ⅰ -28- לדרך... מה נלמד? תרגילים חיבור מספרים מכוונים נלמד את כללי החיבור של מספרים מכוונים. )תשובות לתרגילים בפרק זה-בעמ' 107-105(.Ⅰ 5 656 הסבר נדב יצא מביתו )נקודה (, צעד 5 ק"מ לכיוון מזרח, והגיע למסעדה

קרא עוד

בגרות עז יולי 17 מועד קיץ ב שאלון ,000 א. ניתוח הנתונים מחירה של ספה הוא שקלים, והיא התייקרה ב-. 25% כאשר המחיר מתייקר ב- המחיר החדש הוא פי,

בגרות עז יולי 17 מועד קיץ ב שאלון ,000 א. ניתוח הנתונים מחירה של ספה הוא שקלים, והיא התייקרה ב-. 25% כאשר המחיר מתייקר ב- המחיר החדש הוא פי, ,000 א ניתוח הנתונים מחירה של ספה הוא שקלים, והיא התייקרה ב- 5% כאשר המחיר מתייקר ב- המחיר החדש הוא פי, 5% לכן, המחיר החדש הוא: 5,000 00 5 5 00 שקלים ממחירו הקודם 0005 תשובה: מחיר הספה לאחר ההתייקרות הוא

קרא עוד

תאריך עדכון:

תאריך עדכון: תאריך עדכון: יולי 4102 שם ומספר הקורס: קרדיולוגיה 18-533 / 18-090 מחלקות מלמדות ומנהליהן: שם ראש החוג: ד"ר שאול עטר בי"ח זיו ד"ר מאג'די חלבי, בי"ח פוריה ד"ר עופר אמיר, בי"ח נהריה ד"ר שאול עטר. סוג הקורס:

קרא עוד

Microsoft Word - Template Semantics-10.doc

Microsoft Word - Template Semantics-10.doc 1 תרומתו של הבניין למשמעות הפועל עידית דורון תקציר המאמר עוסק בשאלה שהעסיקה לשונאים רבים והיא: האם יש לבניין תרומה שיטתית למשמעות הפועל? בהסתמך על קביעתו של הבלשן דה-סוסיר כי משמעות לשונית נבנית על ניגוד,

קרא עוד

HUJI Syllabus

HUJI Syllabus סילבוס היבטים נבחרים בסיעוד - תאוריות בסיעוד - 91968 תאריך עדכון אחרון 06-10-2015 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:בוגר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:סיעוד - "קפלן" השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד

קרא עוד

מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל

מגישה : חני חוקת תשעו עבור קריאת כיוון למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל שמגיב* עד שזז* עד מנומנם* חולמני- ץ* ר שלווה* אישיות מפריע* לא ך* א... י ש י ב ה ז מ ן ל א ח

קרא עוד

. שאלה 1: ה אי x] T : R 4[ x] R 4[ אופרטור ליניארי מוגדר על-ידי T( ax bx cx d) bx ax cx c )13 נק'( א( מצאו את הערכים העצמיים, המרחבים העצמיים

. שאלה 1: ה אי x] T : R 4[ x] R 4[ אופרטור ליניארי מוגדר על-ידי T( ax bx cx d) bx ax cx c )13 נק'( א( מצאו את הערכים העצמיים, המרחבים העצמיים שאלה : ה אי x] : R4[ x] R4[ אופרטור ליניארי מוגדר על-ידי ( ax bx cx d) bx ax cx c )3 נק'( א( מצאו את הערכים העצמיים המרחבים העצמיים והפולינום המורכב מוקטורים עצמיים של R [ [x האופייני של מצאו בסיס של 4

קרא עוד

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר אני נשאר אני שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים ולפעמים עצובים, אבל האדם עצמו לא משתנה. הילדים יבינו

קרא עוד

<4D F736F F D20EEF9E5E5E0E5FA20E3E9F4F8F0F6E9E0ECE9E5FA2E646F63>

<4D F736F F D20EEF9E5E5E0E5FA20E3E9F4F8F0F6E9E0ECE9E5FA2E646F63> משוואות דיפרנציאליות מושגי ייסוד: משוואה המקשרת את גורם הפונקציה עם הפונקציה והנגזרות שלה או הדיפרנציאלים שלה, נקראת "משוואה דיפרנציאלית רגילה" לפתור משוואה דיפרנציאלית פירושו, למצוא את הפונקציה המקיימת

קרא עוד

ענף המלונאות

ענף המלונאות 1 מאי 4102 המלונאות ענף תקציר של בגידול החיובית המגמה נמשכה 4102 שנת של הראשון ברביע שיא נשבר 4102 שבשנת לאחר זאת לישראל, תיירים כניסות הנכנסת. בתיירות של בשיעור הראשון ברביע עלה התיירות במלונות הלינות

קרא עוד

מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: סמסטר: א תשע"ח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מו

מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: סמסטר: א תשעח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מו מועד: א בחינה סופית במתמטיקה דיסקרטית משך הבחינה: 2 1 שעות מרצה: פרופ' תאופיק מנסור תאריך: 26.01.2018 2 סמסטר: א תשע"ח m 2 הוראות לנבחן: )1( הבחינה מורכבת מ- 6 שאלות. כל שאלה מזכה ב- 20 נקודות כך הנקודות

קרא עוד

<4D F736F F D20E1E9F7E5F8FA20E1F1E1E9E1FA20EEF2F8EBE5FA20EEE9E3F22DF2E1F820E4E5E5E420F2FAE9E32E646F63>

<4D F736F F D20E1E9F7E5F8FA20E1F1E1E9E1FA20EEF2F8EBE5FA20EEE9E3F22DF2E1F820E4E5E5E420F2FAE9E32E646F63> ירון פלד, רו"ח, *CISA הקדמה ביקורת בסביבת מערכות מידע עבר, הווה, עתיד בימים אלה אנו עדים לשינויים מרחיקי לכת ביסוד ההתמחות של ביקורת בסביבת מערכות מידע. ג"ד 66 הנחיות ליישום תקני ביקורת בסביבה של מערכת

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - ציפי זלקוביץ ואולז'ן גולדשטיין - מושב 3 [Read-Only] [Compatibility Mode]

Microsoft PowerPoint - ציפי זלקוביץ ואולז'ן גולדשטיין - מושב 3 [Read-Only] [Compatibility Mode] רשת עמיתי מחקר ציפי זלקוביץ "טכנולוגיות מידע במכללות לחינוך", מופ"ת וסמינר הקיבוצים אולז'ן גולדשטיין רשת עמיתי מחקר "טכנולוגיות מידע במכללות לחינוך", מופ"ת ומכללת קיי כנס "מיומנויות המאה ה- 21 בהוראה ובהכשרת

קרא עוד

מספר נבחן / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר

מספר נבחן / תשסג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: דר אבי אללוף חומר עזר מספר נבחן 2002 2003 / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: 29.1.03 שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר: אין שימוש במחשבון: מותר בבחינה 10 עמודים כולל עמוד

קרא עוד

ללא כותרת שקופית

ללא כותרת שקופית סביבת הלימוד החוץ כיתתית ניר אוריון המחלקה להוראת המדעים מכון ויצמן למדע גישה הוליסטית לסביבת הלימוד החוץ-כיתתית הגברת מידת ורמת השימוש בסביבה החוץ-כיתתית דורשת התמודדות עם השאלות הבאות: (1) מהי סביבה

קרא עוד

שאלות ותשובות צרכים מיוחדים שעת חירום

שאלות ותשובות צרכים מיוחדים שעת חירום קובץ שאלות ותשובות לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים בקרו באתר האינטרנט של פיקוד העורף www.oref.org.il מרכז המידע של פיקוד העורף 7021 אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים )נכים, קשישים, כבדי שמיעה( ש: מהם העקרונות

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - lecture02a-ling-general

Microsoft PowerPoint - lecture02a-ling-general מושגים בסיסיים בבלשנות NP PP N P A N 1 שפות טבעיות לעומת שפות פורמליות שפות פורמליות הן אובייקט שנוצר ע"י אדם. הכללים שלהן ידועים ומוגדרים היטב, וניתנים לשינוי אם צריך. שפות טבעיות הן אובייקט אמפירי. הכללים

קרא עוד

לא טוב היות האדם לבדו

לא טוב היות האדם לבדו לא טוב היות האדם לבדו מטרה: עבודה יצירתית בעקבות לימוד פרק ב' בבראשית, ומתוך כך הטמעת הפרשנות שנלמדה וחשיבה על פרשנות אישית, מקורית. מהלך: לאחר לימוד פרשנים שונים על פסוק זה, התבקשו התלמידות, כמשימה לבית

קרא עוד

Microsoft Word - SDAROT 806 PITRONOT.doc

Microsoft Word - SDAROT 806 PITRONOT.doc 5 יח"ל - תרגילים הכנה לבגרות תרגיל 8 נסמן ב- את האיבר הראשון ונסמן ב- את מנת הסדרה. על פי הנתון מתקיים: 6 ( S6 89 89 0 5 0 5 S0 S5 ( 0 5 0 t t 0 6 (. לפיכך, 89 5 נסמן t ונקבל: 5 t או או או 5 t נפסול את

קרא עוד

כללים בבניית שאלון

כללים בבניית שאלון כללים בבניית שאלון על השאלות להיות מוצגות בבהירות ולהיות קריאות וידידותיות. שאלות הכוללות קטיגוריות תשובה חייבות לכלול הבחנה ברורה וחד משמעית בין הקטגוריות. כל שאלה חייבת להיות רלוונטית להיבט מסויים של

קרא עוד

עמק יזרעאל נתוני המיצ"ב של הרשות המקומית בטווח השנים תשס"ח - תשע"ב דיווח תוצאות מבחני ההישגים בסולם רב-שנתי עמק יזרעאל, דוח מיצ"ב רשותי רב-שנתי תשס"ח-

עמק יזרעאל נתוני המיצב של הרשות המקומית בטווח השנים תשסח - תשעב דיווח תוצאות מבחני ההישגים בסולם רב-שנתי עמק יזרעאל, דוח מיצב רשותי רב-שנתי תשסח- עמק נתוני המיצ"ב של הרשות המקומית בטווח השנים דיווח תוצאות מבחני ההישגים בסולם רבשנתי 1 http://rama.education.gov.il פתח דבר הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך )ראמ"ה( פועלת להטמעת תרבות של "מדידה בשירות

קרא עוד

עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה אפריל 5105 קשה בלימודים, קל במבחנים, קל בחיים עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה יש לפתור את כל השאלות

עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יחל פסח תשעה אפריל 5105 קשה בלימודים, קל במבחנים, קל בחיים עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יחל פסח תשעה יש לפתור את כל השאלות עבודה במתמטיקה לכיתה י' 5 יח"ל פסח תשע"ה יש לפתור את כל השאלות על דפים משובצים. רשמו את שמכם על כל אחד מהדפים הפתרונות יוגשו אחרי חופשת הפסח. מומלץ לכתוב דואר אלקטרוני, Whatspp כאשר נתקלים בקושי. מישהו

קרא עוד

ערב הווי בנושא "השרדות"

ערב הווי בנושא השרדות ערב הווי בנושא "השרדות" ראשית כל מסבירים לקבוצה את חוקי המשחק, והם: מחלקים את הבוגרים לשלושה שבטים (על פי חלוקה שנכין מראש- מקריאים את השמות כמו בהישרדות). מטרת השבטים להצליח לנצח את שאר הקבוצות במספר

קרא עוד