מאמרים בסקירה הראשונה174

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "מאמרים בסקירה הראשונה174"

תמליל

1 ד"ר גבריאל בוקובזה אוניברסיטת ת"א, האוניברסיטה העברית והמרכז האקדמי פרס

2 --- תודה רבה --- לחברי הוועדה: פרופ' רמי בנבנישתי יו"ר, פרופ' יואל אליצור, משה פרופ' וייסבורד, דיוויד פרופ' דיימונד, גארי פרופ' עודד הוועדה: ולמרכ ז שכטמן, ציפורה פרופ' ישראלאשוילי בושריאן. לחברי היזמה למחקר יישומי בחינוך בראשות ד"ר אביטל דרמון.

3 תודה רבה לעוזרות המחקר דעואל דניה כנרת משגב

4 וכעת לעבודה...

5 מה התבקשנו לחקור? 1. את הידע המדעי הקיים על הפרעות התנהגות ( Behavior Disruptive )Disorders אצל תלמידים במערכת החינוך. 2. את הידע המדעי הקיים על תכניות יעילות ומועילות למניעת בעיות של הפרעות התנהגות בקרב תלמידים במערכת החינוך ולטיפול בהן.

6 אילו חומרים סקרנו? עברנו על מאות מאמרים, דוחות, ספרים ואתרים. הסקירה הראשונה מתבססת על 174 מקורות רובם מאמרים מהשנים האחרונות, מתוכם כ 30 מאמרי מטה- אנליזה ו.review הסקירה השנייה מתבססת על 110 מקורות מהשנים האחרונות, מתוכם כ 25 מאמרי סקירה ומטה-אנליזה.

7 מה גילינו? 1( גורמים ומנגנונים הקשורים להפרעות התנהגות. 2( טיפולים מועילים ויעילים בילדים ונוער עם הפרעות התנהגות.

8 סקירה 1: התנהגות מפריעה אצל תלמידים במערכת החינוך מה חשוב לדעת? 1 מהי התנהגות מפריעה? 2 משתנים הקשורים להתפרצותה. 3 מנגנונים שיכולים להסביר את התופעה.

9 1( מהי התנהגות מפריעה

10 הגדרה כללית. הפרעות התנהגות )ה"ה( כוללות מקרים חוזרים ונשנים של חוסר ציות, התרסה, מרדנות, עימות ישיר עם דמויות סמכות, וכחנות, ערעור על חוקים, הנחיות, נורמות וערכים מקובלים; לאלה נוספים מעורבות בהתנהגויות מסוכנות, תוקפנות ופגיעה ישירה באחרים. שכיחות. ה"ה חמורות ונמשכות הן הסיבה הנפוצה ביותר לפנייה לטיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי במהלך הילדות. פרוגנוזה. מחקרי אורך מראים כי לאחר שפרצה ה"ה, שיעור גבוה של התנהגויות בעייתיות מתמיד על פני שנות הילדות.

11 פגיעה שלילית. ה"ה משפיעות לרעה על חלקים רבים בחיי הילד כגון השתתפות בלימודים, חיים חברתיים, יחסים עם ההורים, תפיסה עצמית, וכן על המיטבי ות הנפשית של הילד וסביבתו בהווה ובעתיד עד כדי שימוש בחומרים ממכרים, אלימות קשה והתנהגות עבריינית. מסגרת חינוכית. בקרב תלמידים בגנים ובבתי הספר, ה"ה קשורות לאי- הגעה סדירה למסגרת, לבעיות משמעת, לנקיטה באלימות, להתעללות וניצול של אחרים ולנשירה מבית הספר.

12 Oppositional Defiant Disorder כדי לאבחן ODD יש צורך בקיומם של ארבעה או יותר מהתסמינים הבאים: התפרצויות זעם, איבוד סבלנות ושליטה עצמית..1 ווכחנות עם מבוגרים לעתים תכופות סירוב או התנגדות למילוי דרישות וחוקים שנקבעו ע"י מבוגרים. מטריד ומרגיז אנשים אחרים )בעיקר מבוגרים( באופן מכוון..4 הסרת אחריות אישית: נוטה להאשים אחרים בטעויות שביצע בעצמו..5 סף גירוי ותסכול נמוכים: רגישות מוגברת ונטייה להיפגע בקלות מאחרים..6 כעוס, רגזני ומלא התנגדות. 7. נטירת טינה, זדוניות ונטייה לנקמנות. 8.

13 Conduct Disorder במשך 12 חודש או יותר קיימת באופן חוזר ונשנה הפרה של חוקים המתאימים לגיל או זכויות של אחרים. וכן 3 או יותר מהבאים כשלפחות אחד מהם ב 6 חודשים האחרונים: תוקפנות כלפי בני אדם או בעלי חיים. 1. איומים או התקפה פיזית. 2. מתחיל קטטה לעיתים קרובות. 3. שימוש בכלי נשק שיכול לגרום לפציעה חמורה. 4. אכזריות פיזית לאנשים או חיות. 5. גניבה עם עימות. 6. הרס רכוש )הצתה, נזק(. 7. מין כפוי על אדם אחר. 8. הפרה בוטה של חוק, למשל: 9. א( החל מגיל 12, נשאר בחוץ בלילה בניגוד להוראת ההורים ב( בריחה מהבית.

14 אפידמיולוגיה ההערכה של אחוז הילדים המדויק הסובל מה"ה שנויה במחלוקת. הנתון נע כנראה בין 5 ל 15 אחוז. בישראל, בסקר הלמ"ס 2012, דווח על 649 ילדים המאובחנים עם בעיות התנהגות בחינוך הקדם יסודי, 9,081 ילדים מאובחנים בחינוך היסודי, ו 3,276 ילדים מאובחנים בחינוך העל יסודי. בישראל ישנו גם מעקב רציף אחרי התנהגות אלימה שפעמים רבות קשורה לה"ה. המעקב הראה שכיחות גבוהה ועקבית של אלימות מילולית, רגשית, ופיזית בבתי הספר. כך למשל, אחד מכל שני ילדים בחינוך היסודי, אחד מכל שלושה בחטה"ב, ואחד מכל חמישה בתיכון, דיווח שספג בעיטה או אגרוף בחודש בו נערך המחקר )בנבנישתי, 2002(.

15 נתיבי התפתחות שונים להפרעה מופיט הפרידה בין מסלול התפתחות חריף יותר של ההפרעה המאפיין התפרצות בגיל צעיר ובין מסלול נפרד ומתון יותר המאפיין התפרצות בגיל מאוחר יותר )1993.)Moffitt, ילדים שאצלם ההתפרצות חלה בשלב מוקדם בחיים סובלים מפרוגנוזה חמורה יותר. הטיפול בהם סבוך יותר ומאופיין בשיעור הצלחה נמוך יותר. בהמשך הבחין המחקר בין שלושה נתיבי התפתחות, התלויים בשילוב של מועד התפרצות ההפרעה ושל מאפייניה )2012.)Frick, החלוקה הבסיסית היא בין התפרצות בילדות שניתן לחלקה לשני סוגים, ובין התפרצות בנעורים.

16 שלושה נתיבים לה"ה א( התפרצות : בילדות 1 קשיים בויסות עצמי ב( התפרצות : בילדות 2 קהות לב וחוסר רגש ג( התפרצות בנעורים

17 א( התפרצות בילדות 1: קהות לב וחוסר רגש מאפיינים: העדר תחושת אשמה, חוסר דאגה לגבי רגשות של אחרים, אכפתיות נמוכה לגבי השתתפות בפעילויות חשובות, רגש שטוח או חסר )למשל לא מבטא או חושף רגשות כלפי אחרים בדרך שאינה שטחית או מלאכותית או שמבטא אותן רק למען השגת אינטרס אישי(. דפוס התנהגותי תוקפני, חמור ויציב. תגובתיות נמוכה לענישה, הנמכה בפחד ובחרדה והגבהה בחיפוש אחר ריגושים, התפתחות מוסרית לקויה שפוגעת בצמיחה תקינה של מצפון.

18 ב( התפרצות בילדות 2: קשיים בויסות מאפיינים: קשיים בויסות רגשי והתנהגותי ללא בעיות באמפתיה אימפולסיביות, קשיים באינטליגנציה מילולית, קושי ואשמה. להבין מצבים חברתיים. רמות תוקפנות נמוכות יותר ומתמקדות בתוקפנות תגובתית שבאה כמענה להתגרות אמתית או מדומיינת. קשיים ביכולות המשגה והמללה לצד פרשנות שגויה של מצבים חברתיים עלולים להוביל לבעיות בשליטה בהתנהגות. קשיים בעיבוד מידע חברתי לצד תגובתיות גבוהה להתגרות עלולים להוביל לתוצאות בעייתיות במישור החברתי. למשל תגובה אימפולסיבית שפוגעת באדם אחר ללא תכנון מראש. הילד יחוש אח"כ חרטה, אך גם במקרים הקושי בשליטה עצמית יחזור על עצמו. עתידיים

19 ג ) התפרצות בנעורים מאפיינים: בעיות ההתנהגות מוגבלות בדרך כלל להקשר סביבתי ספציפי ואינן צובעות את פעולות הפרט בכל תחומי חייו. פחות תוקפנות. לעתים קרובות המקור להתנהגות הבעייתית הוא בלחץ חברתי וברצון להשתייך. ניתן לומר כי זוהי החרפה של קונפליקט, התרסה, ומרדנות האופייניים לגיל הנעורים. התסמינים בקבוצה זו מתמעטים עם היציאה מגיל הנעורים כאשר המתבגרים מתגייסים למשימות חברתיות כגון רכישת השכלה, פיתוח קריירה, הקמת משפחה, ביסוס הזהות וכן הלאה.

20 אטיולוגיה של הפרעות התנהגות המחקר בחן גורמים גנטיים, ביולוגיים, נוירולוגיים, פסיכולוגיים, משפחתיים וסביבתיים בכדי להסביר את התפתחות ההפרעה. אין סיבה אחת או גורם סיכון יחיד שיכול להסביר את מגוון התופעות של ה"ה, תוקפנות, והתנהגות אנטי-חברתית בילדות ובנעורים.

21 א( מאפיינים של הילד מאפיינים פיזיולוגיים, רגשיים ומנטאליים של הילד קשורים למשתנים כגון רמת תוקפנות, קשר עם ההורים, התנהלות חברתית, תגובות ללחץ וכעס ואלה עשויים לנבא ה"ה.

22 i( תגובתיות פיזיולוגית נמוכה אירועי חיים מעוררי לחץ מפעילים בגוף את ציר ה Hypothalamus ( HPA.)Hypophysis Adrenal אצל ילדים עם ה"ה הציר נמצא בתת-פעילות.

23 תגובתיות פיזיולוגית נמוכה ילדים עם תת פעילות בציר ה HPA לא יהיו מעוררים בצורה מותאמת בעת חשיפה למצבי סיכון ואיום. כתוצאה מכך, סף הגירוי שלהם עולה, והם עשויים לחפש גירוי מעורר ומסוכן בעל רמת עקה גבוהה כדי "להרגיש". הסבר אפשרי הוא שילדים שנחשפו לאלימות, פגיעה או הזנחה בשלב מוקדם של חייהם, או שהם בעלי נטייה גנטית מוקדמת )למשל דרך מנגנון של פעילות סרוטנין מופחתת(, מפתחים תת- תגובתיות, שמובילה אותם לחפש גירויים מעוררים ומסוכנים באינטנסיביות גבוהה.

24 (ii מזג )טמפרמנט( מזג "קשה" מאופיין ברגשות שליליים מיידיים, רגשות חיוביים מועטים, תגובות עזות, חוסר בגמישות, התנגדות לכל ניסיון שליטה, וקושי בהרגעה. ילדים עם מאפייני מזג כאלה מפחיתים את האפקטיביות של פעולות החינוך והמשמעת של הוריהם. כתוצאה מכך, יש קשר בין מזג קשה של הילד ובין נטייה הורית לנקוט בענישה קשה, נזפנית, ביקורתית, כופה ושתלטנית. עד שהגיעו לגיל 5 ילדים עם בעיות טמפרמנט מדורגים גבוה בסולם התוקפנות ובעיות ההתנהגות ע"י הורים וגננות.

25 (iii עיבוד מידע לפי מודל עיבוד המידע החברתי ההתנהגות החברתית היא תוצר של שישה צעדים הקשורים זה לזה: 1( קידוד רמזים וסימנים חברתיים 2( פרשנות של הסימנים 3( בחירת והבהרת המטרה 4( ייצור או הנגשה של תגובות להשגת המטרה 5( בחירת תגובה 6( מימוש ההתנהגות. התנהגות חברתית שלילית מיוחסת לכשל או חסך באחד או יותר מהשלבים הללו. לדוגמה, קושי בשלב הראשון או השני יתבטאו באי-הבנה של כוונת האחר במצבים ניטראליים או רב משמעיים, מה שעשוי לגרור תגובה תוקפנית. לילדים עם קשיים בנגישות או הערכה של תגובות )שלבים 4 ו 5 בהתאמה( יש מלאי מצומצם יותר של אפשרויות התנהגות לבחור ממנו וחוסר הבנה לגבי ההשלכות של כל תגובה.

26 ב( מאפיינים של המשפחה "כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו. אך המשפחות האומללות אומללות כל אחת על פי דרכה" )טולסטוי / אנה קרנינה(

27 i( הורות נוקשה ומחמירה )harsh parenting( תגובות רגשיות שליליות ופעולות כוחניות וכופות שהורה מפנה כלפי ילדיו. כוללות תוקפנות מילולית )צעקות, קריאה בשמות, לגלוג(, ופיזית )מכות, צביטות, סטירות, התעללות(. יש מתאם גבוה בין סגנון הורות זה ובין ה"ה בילדות ובנעורים. הילד מפנים את דפוסי הקשר השלילי והעוין ומשלב אותם באסטרטגיות ניהול הקשרים וויסות הרגשות שלו. כשהוא מפתח מערכות יחסים נבדלות מהתא המשפחתי, הוא מחצין התנהגויות תוקפניות ופוגעניות כלפי אחרים כפי שלמד בבית.

28 יש לציין שדפוס ההתנהגות הנוקשה לא ישוכפל במלואו. ניתן יהיה לראות הבדלים בין הקשר עם ההורים לקשר עם חברים לדוגמא. למרות זאת, המשתנה שכן ישוכפל בין המערכות ויישאר קבוע מול הורים וחברים כאחד הוא הקושי לווסת עוררות רגשית )למשל בזמן בהלה, חרדה, כעס, מצוקה, קונפליקט וכיו"ב( ולהגיב באופן מותאם.

29 )ii הורים תוקפניים ילדים שהיו קורבנות להזנחה ולהתעללות נמצאו כבעלי סיכוי גבוה לפתח בעתיד התנהגויות עברייניות ואלימות. באחד המחקרים Widom,1996( )Maxfield & נמצא כי עד גיל 32 קרוב למחצית מהמשתתפים שחוו התעללות בילדותם נעצרו לפחות פעם אחת בגלל מעורבות בעבירה פלילית שאינה קשורה לעבירת תנועה. עבר של חשיפה לאלימות הופך את הילד לרגיש מאוד לרמזים של איום, כך שגם מקרים לא מאיימים של חוסר הסכמה או ויכוח עם אחרים יפורשו כסימנים של איום ויעוררו תגובות תוקפניות.

30 דוגמאות לתוקפנות הורית. האם אבא או אימא: זלזלו בדעות, מחשבות, ודברים שהיו לך לומר? תפסו את בני המשפחה כרכוש נתנו פקודות, הוראות, רגזו כשלא נענו והענישו? נהגו בחוסר כבוד ובביזוי כלפי בני המשפחה? מנעו גילויי חיבה? התייחסו לבן/בת הזוג כאדם עם ערך נמוך? נהגו להבטיח, וכמעט תמיד לאכזב? היו צריכים להיות בשליטה, ו/או צודקים כל הזמן? עברו התקפי זעם? נהגו להתעלם ממך ו/או להשפיל אותך - בבית או בפומבי? האם הם "היו שם" בשביל בני המשפחה כשהיו צריכים אותם? האשימו אחרים בכישלונותיהם באופן קבוע? התעללו בך באופן פיזי, רגשי, או מיני?

31 )iii משמוע באמצעות ענישה גופנית מחקרי מטה אנליזה עם עשרות אלפי משתתפים מצאו כי ענישה גופנית הייתה קשורה עם רמות גבוהות של ציות מיידי של הילדים, וכן עם סיכון להיות קורבן להתעללות פיזית, תוקפנות כלפי אחרים, התנהגות אנטי חברתית, עבריינות נוער, פשיעה בבגרות, וסיכוי מוגבר להתעלל בעתיד בילדים שלהם או בבני זוגם. מבין המשתנים האלה גודל האפקט היה חזק ביותר עבור שלושת המשתנים הראשונים מהחזק לחלש בהתאמה ציות מיידי, סיכון להפוך לקורבן התעללות, ותוקפנות כלפי אחרים.

32 נתונים מהמועצה לשלום הילד, ישראל ,184 ילדים ד ווחו לעובדים סוציאליים בשל חשד להתעללות לסוגיה. 18.7% מהדיווחים על ילדים נפגעי התעללות הם על ילדים בגילאי בני % מהדיווחים על ילדים נפגעי התעללות הם על ילדים בגילאי בני % מהדיווחים על ילדים נפגעי התעללות הם על ילדים בגילאי בני % מהדיווחים על ילדים נפגעי התעללות הם על ילדים בגילאי בני % מהדיווחים על ילדים נפגעי התעללות הם על הזנחה. 28.2% מהדיווחים על ילדים נפגעי התעללות הם על התעללות פיזית. 11.9% מהדיווחים על ילדים נפגעי התעללות הם על התעללות מינית. 8.1% מהדיווחים על ילדים נפגעי התעללות הם על התעללות נפשית.

33 )iv פסיכופתולוגיה הורית מצבם הנפשי של הורים משפיע על כמעט כל פן בחיי הנפש של ילדיהם. יש הטוענים כי מצבים פסיכופתולוגים אצל ההורים עשויים להיות מנבא חזק להפרעות שונות אפילו יותר מאשר סגנון ההורות, אף על פי ששניהם נמצאו משפיעים על התפתחותן 1999( Liu,.)Kaplan & מאמר מטה-אנליזה )2002 Goodman, )Connell and סיכם כי דיכאון הורי קשור לה"ה של ילדים, כאשר הקשר עם דיכאון של האם חזק יותר מאשר אצל האב.

34 ג( מאפיינים של המערכת: המסגרת החינוכית בית הספר מהווה סביבה עם נורמות, ציפיות וחוקים שעל הילד לעמוד בהם, מטלות שעליו למלא, נושאים חדשים ללמוד, ילדים אחרים להתחשב בהם, ודמויות סמכות לא-הוריות להקשיב להן. הצורך להתמקד בפעולות הדורשות ריכוז, קשב, דחיית סיפוקים וויסות רגשי של רגש ואגרסיה נבחן כמעט בכל יום מחדש בכיתה. לילדים רבים עם ה"ה, בי"ס הינו אתגר לא פשוט להתמודדות. קשיים אלה יתקיימו בפרט בזמני מעבר כמו כניסה לכיתה א' או מעבר לחטה"ב או בזמני לחץ כגון בכיתות עם מורים מקצועיים שאינם מכירים היטב את הילד, בטיולים, בזמני בחינה וכיו"ב.

35 אפיונים ספציפיים של המסגרת החינוכית קשורים להחמרה או הקלה של ה"ה. היכולת הכלכלית של בי"ס: בתי ספר הממוקמים באזורי עוני ודלות מוגבלים ביכולתם לספק לתלמידים מורים ברמה גבוהה, מתקנים למשחק, פעילויות מחוץ לקוריקולום, יישום התערבויות, ועזרה טיפולית פרטנית. מעמד כלכלי-חברתי של התלמידים. SES נמוך ומאפייני הסביבה בתוכה מקונן בית הספר עשויים גם הם לגרום להחמרה של ה"ה. רמת העוני הכללית בבי"ס קשורה לתוקפנות ילדים בתוך בי"ס מכיתות א' עד ג' )0.001>p,0.36=r(.)Thomas et al., 2006( הרכב כיתתי: אחוז גבוה של תלמידים סוררים ותוקפניים מערער את יציבות הכיתה, פוגע ביכולת המורה לשמור על סדר ומשמעת, ומגביר את מספר אירועי הקונפליקט והעימות התוך-כיתתיים.

36 איך מחברים את כל הגורמים יחד?

37 מנגנון הסבר אפשרי לה"ה: מודל האשדים אף גורם סיכון המופיע לבדו אינו מנבא התפרצות של ה"ה. אולם כאשר מספר גורמי סיכון מופיעים יחד, הם מקיימים ביניהם קשרי גומלין ויוצרים מנגנון שדרכו יתבטאו ה"ה.

38 מודל האשדים )cascades( מוחלשת, לאוכלוסיה השתייכות כגון מרוחקים מאפיינים הראשון בשלב המשפחתי, במבנה שינויים גבוהה, פשיעה רמת עם בשכונה מגורים ופסיכופתולוגיה הורית ינבאו שיטות הוריות לא אפקטיביות. למשל, ההורים יהיו בלתי עקביים בשימוש שלהם בתגמול חיובי להתנהגות חברתית חיובית של עשויים הם שלו. הלקויה להתנהגות אפקטיבית בענישה לחילופין או הילד, להיות מבולבלים או חסרי אונים אל מול הכוחנות של הילד. בשלב השני, שיטות הוריות אלה ישפיעו בצורה קרובה על הילד דרך חיזוקים שליליים, המעודדים דפוסי התנהגות כמו אי-ציות, וכחנות, הקנטה, אלימות פיזית והתפרצויות זעם. מתריסה להתנהגות להוביל עלולים הילד, של מוקדמים אפיונים לצד אלה, גלויה. זרימה מאשד אחד מתחברת לאחר, ויחד נוצר כוח חזק מספיק כדי להוביל לפתולוגיה.

39 ה קש ר מוקדם פגיע. למשל דיכאון של האם או מגורים בשכונת עוני דפוסי הורות לא עקביים, קושי להגיב להתרסה בעיות קוגניטיביות וחברתיות של הילד בגן ובכניסה ליסודי הופעה של הפרעות התנהגות פגיעה בתפקוד במסגרת החינוכית Dodge, Greenberg & Malone (2008) קשיי התמודדות נוספים של ההורים פגיעה בתפקוד של הילד: התרועעות עם ילדים בעייתיים חריגה מנורמות, אלימות, עבריינות, הסתבכויות נוספות

40 סקירה 2: תכניות יעילות ומועילות למניעת בעיות התנהגות מפריעה של תלמידים במערכת החינוך ולטיפול בהן מה חשוב לדעת? 1( חשיבות האבחון 2( אילו שיטות עובדות? 3( מהן אפשרויות היישום במערכת החינוך

41 חשיבותו של אבחון נכון ומוקדם אבחון מדויק הוא משימה מורכבת. תזמון האבחון חשוב: התפרצות מוקדמת של ה"ה לפני גיל 10 קשורה בהחרפה של התסמינים בהמשך החיים, ביציבות גדולה יותר שלהם, ובקישורם לפתולוגיות נוספות. התערבות מוקדמת יעילה במיתון התסמינים הקשורים להפרעה ובהשפעה על הפרוגנוזה, ולכן השאיפה היא להתחיל בתוכנית ההתערבות בגיל הצעיר ביותר שניתן. חלק מההתערבויות )עם הילדים, ובעיקר עם הוריהם( מתחילות כבר בגיל הרך או בתחילת בי"ס יסודי, ולאור הראיות ניכר שהן נושאות פרי. הרציונל הוא שבגילאים אלה ניתן לערוך שינויים דרמטיים באסטרטגיות רגשיות והתנהגותיות של הילד, באמצעות שינוי הדפוסים ההוריים.

42 שיטות טיפול שהוכחו כמוצלחות I. התערבויות עם הורים.II התערבויות ישירות עם הילד III.התערבויות במסגרת החינוכית

43 ראשית, וחשוב ביותר, הסקירות השיטתיות והמאמרים האמפיריים שנסקרו הראו שהתערבויות פסיכו-חברתיות עם ילדים, בתוך או מחוץ למסגרת החינוכית, עו בדו ת. המכנה המשותף לכל תכניות ההתערבות הוא ניהול מותאם של רגשותיו והתנהגותו של הילד, בתוך ההקשר של ניהול מותאם של חיי המשפחה. בה"ה הילד מנכס לעצמו באופן מוגזם ריבונות ניהולית בעלת צביון שלילי ביחס להוריו ומוריו. תהליך ההתערבות מפקיע מידיו בתבונה את הסמכות הניהולית ומעביר אותה חזרה להורים דרך לימוד תכנים של מיומנויות חינוכיות מיטיבות. ההורים מקבלים את השליטה המחודשת, בצורתה המתוחכמת והרגישה, ואיתה את הכוח והידע לווסת את התנהגותו של הילד. המטרה היא להקנות לילד, בסוף הדרך, יכולות ניהול עצמי מותאמות וחיוביות במובן של ניהול כעסים, ניהול רגשי, התמודדות עם לחץ חברתי, וכיו"ב.

44 1( התערבויות עם הורים "ש מ ע בנ י מ וס ר אב י ך ו אל ת ט וש ת ור ת א מ ך" המחקר תומך באפקטיביות של התערבויות הוריות בקבוצה המנוהלות ברוח תיאוריות התנהגות, קוגניציה, ולמידה חברתית. מטרותיהן: הפחתת רמת הלחץ במשפחה, הרחבת מאגר הידע והמיומנויות ההוריות, שיפור השיח בין ההורה לילדו, הפחתת שימוש בפרקטיקות ענישה קשה, חיזוק ההתקשרות עם הילד ועוד. "כאשר ההורים מכווננים עצמם לאותות התקשורתיים של ילדיהם, מפרשים אותם נכונה, ומגיבים בדרך שעונה על צרכיהם, עולה הסבירות שהילדים יגיבו בדרך מסונכרנת, יפגינו סימנים של התקשרות בטוחה, ויראו התאמה התנהגותית ורגשית טובה יותר בהמשך חייהם" ( Olds, Kitzman, 2007 ;Sadler & עמ'.)356

45 התערבויות עם הורים יש גיוון רב בטכניקות העבודה הספציפיות עם ההורים. הללו כוללות, בין היתר, עבודה על זהות ההורה, היכרות עם שיטות הרגעה ומ ודעו ת, הכוונה בהבניה של פעילויות יומיומיות, סיכול דרכי חשיבה לא בריאות, הדגשה של טכניקות משמוע לא אלימות, התמודדות עם מצבי לחץ, חיזוק מעגלי תקשורת חיוביים, ועוד.

46 2( התערבויות ישירות עם הילד "א ם א ין א נ י לי, מ י ל י?" ההתערבות עשויה להיות פרמקולוגית, פסיכולוגית, ייעוצית או חינוכית, או שילוב כלשהו של הנ"ל. מבחינה פסיכולוגית ההנחה היא שהקניית מיומנויות ניהוליות לילדים עם ה"ה היא אפשרית החל בגיל צעיר. לצד ההמלצה כי ניתן ורצוי להתערב ישירות עם ילדים בגיל מוקדם כמה שיותר, יש לתת מקום להתאמת ההתערבות לגיל הילד; ככל שעולים בגיל ניתן להסתמך יותר על טכניקות של עיבוד מידע ושליטה עצמית. הגישה שהופיעה במרבית ההתערבויות שעבדו באופן הטוב ביותר כללה מאפיינים קוגניטיביים והתנהגותיים. נעשה שימוש בטכניקות כגון חיזוק באמצעות עידוד ודברי שבח, הצבת גבולות ברורים, למידת אסטרטגיות לפתרון בעיות, מתן יחס ממתן ומרגיע אל מול התנהגות תוקפנית, רכישת כלים של משמעת מטיבה ולא אלימה, והתנסות בחשיבה פתוחה להתמודדות עם בעיות.

47 3( התערבויות במסגרת החינוכית "הרבה למדתי מרבותי, ומחבריי יותר מרבותי, ומתלמידי יותר מכולן". גישות מוצלחות במסגרת החינוכית מתרכזות בעידוד התנהגות חיובית ובניהול נכון ומותאם של ההתנהגות בכיתה. לעיתים כל מה שהילד צריך הוא פשוט מישהו שילמד אותו כיצד מתנהגים בכיתה. במסגרת יש לילד הזדמנות ללמוד מהצוות החינוכי, מקשרי הגומלין עם עמיתיו, ומגיל מסוים מקשרים עם תלמידים צעירים יותר )דרך חונכות(.

48 התערבויות במסגרת החינוכית דוגמאות להיערכות המסגרת: תרגול מורים באמצעים למניעת הסלמה בעת עימות עם ילדים הגברת נוכחות המבוגרים בזמני הפסקות ובאופן כללי בחיי התלמידים, חונכות לילדים ספציפיים ליווי מקצועי פסיכולוגי או ייעוצי של הצוות נקיטת התנגדות נחרצת לכל אירוע אלים בלי לגרום להסלמה שימוש בטכניקות של עיצוב התנהגות בכיתה עבודה על דרכי עיבוד מידע ביחס למצבים חברתיים מעוררי לחץ מתן תשומת לב לאקלים הרגשי של הכיתה איתור ילדים פגיעים חברתית ותמיכה בהם קיום קשר רציף ומעמיק ככל שניתן עם ההורים יצירת אווירה בטוחה בבי"ס

49 לסיום, כמה תובנות פרקטיות שאספנו במהלך העבודה מתוך תכניות התערבות שהוכחו מחקרית כאפקטיביות

50 ביסוס ההתערבות על ידע מחקרי מן הספרות המקצועית. התייחסות ישירה לגורמי סיכון שניתן לבודד ולטפל בהם. עירוב המשפחה: מיקוד בשיפור דפוסי הורות, הפחתת דפוסים של הורות נוקשה, שיפור הדיאלוג והקשר בין ההורה לילד. בהקשר זה התעקשות על מעורבות האב. התאמת ההתערבות למאפיינים ולנסיבות הספציפיים של הילדים ומשפחותיהם, לרקע שלהם, לנסיבות חייהם, לתרבותם וכן הלאה. התייחסות לנושאים של כללי התנהגות, עיבוד מידע )דרך גישת הלמידה החברתית(, וויסות רגשי אצל הילד.

51 דגש על עקביות ואינטנסיביות. למשל, תכנון נכון של תכיפות המפגשים )בתחילה מינימום של פגישה בשבוע, לאורך מספר חודשים(. רב ממדיות; התייחסות למכלול הבעיות ביותר מאשר דרך אחת. מתן הדרכה ותמיכה למעבירי התכנית, בין אם מדובר במורים, יועצים או פסיכולוגים. יצירת ברית ויחסי אמון בין ההורים לצוות החינוכי / הטיפולי. מעקב אחר תוצאות ההתערבות, לאורך זמן, ושינוי התכנים בהתאם. הגדרת מטרות אופרטיביות ניתנות למדידה כגון: נוכחות בבי"ס )הפחתת היעדרויות(, הפחתת מקרי אלימות, ייצוב מצב רגשי, הצלחה לימודית, הפחתת ענישה, הפחתת קונפליקט. שליטה במשתנים מתערבים שעשויים להחמיר את הבעיה, חיזוק גורמי הגנה. מודעות למגבלות: נורמות תרבותיות, מצב סוציו-כלכלי וכו'.

52 תודה רבה על ההקשבה ד"ר גבריאל בוקובזה

מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל

מגישה : חני חוקת תשעו עבור קריאת כיוון למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל שמגיב* עד שזז* עד מנומנם* חולמני- ץ* ר שלווה* אישיות מפריע* לא ך* א... י ש י ב ה ז מ ן ל א ח

קרא עוד

שאלון איבחון להפרעת קשב ריכוז ותחלואה נילווית שם הילד: תאריך לידה: תאריך מילוי השאלון: / / ממלא השאלון: / אמא אבא מורה גננת שלום, אנא ענו על השאלון הב

שאלון איבחון להפרעת קשב ריכוז ותחלואה נילווית שם הילד: תאריך לידה: תאריך מילוי השאלון: / / ממלא השאלון: / אמא אבא מורה גננת שלום, אנא ענו על השאלון הב שאלון איבחון להפרעת קשב ריכוז ותחלואה נילווית שם הילד: תאריך לידה: תאריך מילוי השאלון: / / ממלא השאלון: / אמא אבא מורה גננת שלום, אנא ענו על השאלון הבא על פי הסולם הבא: ההתנהגות המתוארת לא ניראית לעולם

קרא עוד

שאלון אבחון תרבות ארגונית

שאלון אבחון תרבות ארגונית שאלון: אבחון תרבות ארגונית על פי : Cameron, E. and Quinn, R. Diagnosing and changing organizational culture Edison Wesley 1999. 1 לפניך שש שאלות הנוגעות לאבחון תרבות ארגונית. בכל שאלה מוצגים ארבעה איפיונים

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 דרכי הראיון המסייע ממדי הראיון הייעוצי מבנה ותהליך פתיחה מבוא מוקד התערבות סיום מטרות פורקן יצירת קשר עיבוד רגשי איסוף מידע ארגון מידע הבנה תובנה מתן מידע. שינוי חשיבתי שינוי התנהגותי פתרון בעיות קידום

קרא עוד

המעבר לחטיבה עליונה

המעבר לחטיבה עליונה בס "ד בס "ד בס "ד עיריית אשדוד מקיף ז' הקריה אשדוד התשע "ב בית הספר ביכולת של התלמידים, ומאפשר בכל מסלול לגשת לבחינות הבגרות לפי יכולתו והישגיו הלימודים. בית הספר שכל תלמידי שכבה ט' ימשיכו ללמוד במסגרת

קרא עוד

הורות אחרת

הורות אחרת המרכז להורות אחרת הורות משותפת רחלי בר-אור גידי שביט טל. 053-4266496 Horut.acheret@gmail.com אתר המרכז www.alp.org.il המרכז להורות אחרת הוקם ע"י רחלי בר אור וגידי שביט ב 1994, נכון לינואר 2017 נולדו במסגרת

קרא עוד

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר אני נשאר אני שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים ולפעמים עצובים, אבל האדם עצמו לא משתנה. הילדים יבינו

קרא עוד

הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנה"ל תשע"ג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים

הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנהל תשעג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנה"ל תשע"ג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים בוועדות. ניתן להקצות סייעת לילדים המצויים תחת קטגוריה

קרא עוד

השפעת רמת המוטיבציה על הקשר בין תפיסת הסיכון ותפיסת התועלת של שירות צבאי קרבי בקרב בנים לפני גיוס

השפעת רמת המוטיבציה על הקשר בין תפיסת הסיכון ותפיסת התועלת של שירות צבאי קרבי בקרב בנים לפני גיוס כללי אתיקה ודילמות אתיות בעבודה עם קטינים יום עיון קוד האתיקה עדכון 2017 ינואר 2017 יונת בורנשטיין בר-יוסף yonatbor@gmail.com 052-3862232 מאפיינים ייחודיים לעבודת הפסיכולוג עם קטינים התערבות פסיכולוגית

קרא עוד

תוכנית הוראה תשע"א, לפי מרצה

תוכנית הוראה תשעא, לפי מרצה מבנה הלימודים תוכנית לימודים במ"א תשע"ג תוכנית לימודים מחייבת למחזור תשע"ג נא לשמור עד סיום הלימודים קורסי חובה של המגמה חובת בחירה קורסי מחקר )ראה פירוט( )ראה פירוט( )חובה לכולם בשנה ב( שיטות מחקר )88

קרא עוד

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה המחלקה להוראת המדעים, נעמה בני מכון ויצמן למדע בקרב מבוגרים: בקרב מבוגרים הקביעה מבוססת מעשים/תוצרים/ביצועים. אנשים אלו הוכיחו במעשים/ביצועים/תוצרים פעולות

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 אלון בבצ' קו, פסיכולוג מוסמך המרכז להורות באוניברסיטת ייל,)YALE( ארה"ב מטרות הסדנה העברת ידע מבוסס מחקר בתחום בעיות התנהגות אצל הילדים. הצגת הטיפול שנחשב ה standard gold בתחום בעיות התנהגות. הצגת מידע

קרא עוד

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 BULD MX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 רקע לאור השינויים והמגמות בעולם העבודה, ביניהם גלובליזציה, דיגיטציה מואצת והתארכות תוחלת החיים, חשוב לבחון את אופן החשיבה שלנו על תעסוקה, קריירה ועל הכישורים

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 איה: פו: איה: פו: "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר?" "שואל את עצמי מה אני אוכל הבוקר..ומה אתה?" "אני שואל איזה דבר מסעיר יקרה לי היום.." "זה בדיוק אותו הדבר.." אימון לקריירה מאסטרטגיה לפרקטיקה ממוקדת תוצאות

קרא עוד

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת

רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רגשי משחק קלפים לפיתוח תקשורת רגשית ואמפתיה לזולת מטרות המשחק: להעלות את המודעות למגוון הרגשות הקיימים בנו ולתת להם ביטוי להבין כי כל אירוע מעורר קשת רחבה של רגשות לעודד שיח ולהמשיג רגשות לתת למדריך בסיס

קרא עוד

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל- ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים עברית על הרצף מוגשת ל- דר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: 10.10.2016 מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 הקדמה רכישתה של שפה שניה או זרה היא תופעה לשונית פסיכולוגית,

קרא עוד

כתיבת דו"ח אבחון ארגוני

כתיבת דוח אבחון ארגוני 1 כתיבת דו"ח אבחון ארגוני 2 כמה מילים מקדימות על התוכן... - האופן בו אנו מנתחים את הארגון נשען על הפרדיגמות שלנו אודות השאלות מהו ארגון? מהי אפקטיביות ארגונית? אבחון ארגוני מיטבי מנתח את המערכת הארגונית

קרא עוד

ללא כותרת שקופית

ללא כותרת שקופית סביבת הלימוד החוץ כיתתית ניר אוריון המחלקה להוראת המדעים מכון ויצמן למדע גישה הוליסטית לסביבת הלימוד החוץ-כיתתית הגברת מידת ורמת השימוש בסביבה החוץ-כיתתית דורשת התמודדות עם השאלות הבאות: (1) מהי סביבה

קרא עוד

תהליך קבלת החלטות בניהול

תהליך קבלת החלטות בניהול תהליך קבלת החלטות בניהול לידיה גולדשמידט 2011 מהו תהליך קבלת החלטות? תהליך אק טיבי וקריטי קבלת החלטות בנושאים פשו טים ורוטיניים שפתרונן מובנה בחירה בין אל טרנטיבות החלטות מורכבות הדורשות פתרונות יצירתיים

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation הנח את הפלאפון במרכז החדר סדנאות ליבה למאמנים משמעת עצמית מטרות הסדנה הקניית כלים לבניית משמעת עצמית אצל השחקנים הקניית כלים ליצירת מאמץ מרבי, ניהול רגשות ואיפוק מודל ערכי הליבה מיצוי עצמי משמעת עצמית

קרא עוד

שוויון הזדמנויות

שוויון הזדמנויות מדיניות של הערכת מורים ואיכות ההוראה פאדיה נאסר-אבו אלהיג'א אוניברסיטת תל אביב, מכללת סכנין להכשרת עובדי הוראה והמכללה האקדמית בית ברל 10.11.2010 כנס 1 מכון ואן ליר מדיניות של הערכת מורים: - מטרות ההערכה

קרא עוד

הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות בית הספר לעבודה סוציאלית Faculty of Social Welfare & Health Sciences School of Social Work الكلية لعلوم الرفاه والصحة مد

הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות בית הספר לעבודה סוציאלית Faculty of Social Welfare & Health Sciences School of Social Work الكلية لعلوم الرفاه والصحة مد שנה א' קורסי חובה - סמסטר א סמינר מגמה קלינית טרמה מערכת שעות מ"א - תשע"ח ילד ונוער מנהיגות ושינוי חברתי *נכון לתאריך 3/8/2017 ברית ושיקום משפחה 8-12 אלי זומר 288.4140 מיקי וינברג 288.4901 נינה קורן קריא

קרא עוד

אחריות קבוצתית

אחריות קבוצתית אחריות קבוצתית משך הפעולה: 56 דק' מטרות: 1. החניך יכיר בסוגים ומאפיינים שונים של קבוצות ובייחודיות קבוצת ח'. 2. החניך ילמד מהי אחריות קבוצתית לעומת אחריות אישית והצורך של הקבוצה בשתיהן למען השגת מטרותיה.

קרא עוד

תהליכים מרכזיים שעברו הורים לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש שהשתתפו ב'התערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה עצמית' (Family-NECT)

תהליכים מרכזיים שעברו הורים  לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש שהשתתפו  ב'התערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה עצמית'  (Family-NECT) עמית ימין, דיויד רועה ואורית קרניאלי-מילר החוג לבריאות נפש קהילתית אוניברסיטת חיפה 2014 מטרת המחקר הבנת תהליכים מרכזיים אותם עברו הורים לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש, שהשתתפו בהתערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה

קרא עוד

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מספר חודשים, כולל ימי קרב מורכבים, "תפסה" את המערכות התומכות בענף ברמת מוכנות גבוהה. השיקולים של שמירה על נהלים רגילים

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

ברוכים הבאים להולנד לעיתים קרובות אני מתבקשת לתאר את החוויה של גידול ילד עם צרכים מיוחדים, כדי לנסות לעזור לאנשים רגילים שלא מכירים חוויה יחודית זאת

ברוכים הבאים להולנד  לעיתים קרובות אני מתבקשת לתאר את החוויה של גידול ילד עם צרכים מיוחדים, כדי לנסות לעזור לאנשים רגילים שלא מכירים חוויה יחודית זאת רביבים ייעוץ והנחייה בע"מ מכון לטיוב ההון האנושי בארגון לעיתים קרובות אני מתבקשת לתאר את החוויה של גידול ילד עם צרכים מיוחדים, כדי לנסות לעזור לאנשים רגילים שלא מכירים חוויה יחודית זאת להבין, לנסות ולדעת

קרא עוד

חינוך לשוני הוראת קריאה: נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה?

חינוך לשוני הוראת קריאה:  נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה? חינוך לשוני שפה ערבית סוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה - נקודת מבט של הערכה מפגש לימודי 7.7.2011 אימאן עואדיה מנהלת תחום מבחנים בערבית - הרשות הארצית 2011# 1 מהי? היא הגוף המוביל

קרא עוד

דיקאן בית הספר

דיקאן בית הספר קוד המכינה: שם המכינה: מבוא לפסיכופתולוגיה שנה"ל: תשע"ו מרצה: גב' שמחה שמואלי שעות קבלה: תיאור תמציתי של הקורס: המכינה נועדה לתת סקירה כללית ולאפשר הבנה מעמיקה של התנהגות חריגה בהקשר של קטגוריות אבחון,

קרא עוד

עמוד 1 מתוך 3 שאלון הורים לילד הלומד בבית ספר שאלון זה נועד למילוי הורים לילדים תלמידי בית ספר. השאלון מנוסח בלשון זכר, אך מיועד גם לבנים וגם לבנות. י

עמוד 1 מתוך 3 שאלון הורים לילד הלומד בבית ספר שאלון זה נועד למילוי הורים לילדים תלמידי בית ספר. השאלון מנוסח בלשון זכר, אך מיועד גם לבנים וגם לבנות. י עמוד 1 מתוך 3 שאלון הורים לילד הלומד בבית ספר שאלון זה נועד למילוי הורים לילדים תלמידי בית ספר. השאלון מנוסח בלשון זכר, אך מיועד גם לבנים וגם לבנות. יש למלא את הטפסים בכתב גדול וברור ובעט בלבד. ניתן להיעזר

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - ציפי זלקוביץ ואולז'ן גולדשטיין - מושב 3 [Read-Only] [Compatibility Mode]

Microsoft PowerPoint - ציפי זלקוביץ ואולז'ן גולדשטיין - מושב 3 [Read-Only] [Compatibility Mode] רשת עמיתי מחקר ציפי זלקוביץ "טכנולוגיות מידע במכללות לחינוך", מופ"ת וסמינר הקיבוצים אולז'ן גולדשטיין רשת עמיתי מחקר "טכנולוגיות מידע במכללות לחינוך", מופ"ת ומכללת קיי כנס "מיומנויות המאה ה- 21 בהוראה ובהכשרת

קרא עוד

HUJI Syllabus

HUJI Syllabus סילבוס משפט גרמני אזרחי - 62311 תאריך עדכון אחרון 04-08-2016 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:בוגר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:משפטים השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד את הקורס: 0 סמסטר:סמסטר

קרא עוד

החינוך הגופני בבית הספר מה רצוי ? מהו מקומה ש המכללה?

החינוך הגופני בבית הספר מה רצוי ? מהו מקומה ש המכללה? חינוך גופני מתפיסת עולם לתוכנית לימודים המכללה ד"ר איתן אלדר האקדמית בוינגייט מה משפיע על תפיסת עולם של המורה? התנסות עבר )מה שהיה הוא שיהיה??( שירות צבאי תפיסה / הכתבה פוליטית גלובלית ומקומית מערכת הכשרה

קרא עוד

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1 החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ רחוב ירושלים 2, ראשון לציון מכרז פומבי מספר 2/2019 לבחירת רכז נושא התחדשות עירונית במחלקה לעבודה קהילתית בשילוב עם מנהלת בינוי-פינוי-בינוי רמת אליהו החברה הכלכלית לראשון

קרא עוד

פרק 09 ז - סוגיות אתיות בהתנהלות בעלי תפקידים בכירים.xps

פרק 09 ז - סוגיות אתיות בהתנהלות בעלי תפקידים בכירים.xps תוקפו : החל ממרץ; סוגיות אתיות ב ה ת נ ה ל ו ת בעלי תפקידים ב כ י ר י ם ר ק ע א ת י ק ה ה י א מ כ ל ו ל ש ל כ ל ל י ם ו ע ר כ י ם ש נ ו ע ד ו ל ה ג ד י ר ה ת נ ה ג ו ת ר א ו י ה ו נ כ ו נ ה. ת כ ל י ת

קרא עוד

בס"ד

בסד ח ס ר ב ה פ ר ש ו ת ל צ ו ר כ י צ י ב ו ר ב מ ס ג ר ת אישור תכניות ב נ י י ן ע י ר תוכן העניינים פ ר ק נ ו ש א ע מ ו ד 2 5 8 2 6 4 מ ב ו א תקציר מנהלים.1.2 2 6 6 3. פירוט הממצאים 2 6 6 3. 1 הפרשות שטחים

קרא עוד

29 תהליכי התקדמות של תלמידים בכיתות המקדמות יבגניה שילשטיין וחוה שליט ליווי של תלמידים עם צרכים מיוחדים והשתתפות בבניית סביבה חינוכית מותאמת, תומכת ומ

29 תהליכי התקדמות של תלמידים בכיתות המקדמות יבגניה שילשטיין וחוה שליט ליווי של תלמידים עם צרכים מיוחדים והשתתפות בבניית סביבה חינוכית מותאמת, תומכת ומ 29 תהליכי התקדמות של תלמידים בכיתות המקדמות יבגניה שילשטיין וחוה שליט ליווי של תלמידים עם צרכים מיוחדים והשתתפות בבניית סביבה חינוכית מותאמת, תומכת ומיטיבה לצורך התפתחותם המקיפה הם מהתפקידים החשובים של

קרא עוד

<4D F736F F D20F2E1E5E3E420EEE7E5E9E1E5FA20E0E9F9E9FA2E646F63>

<4D F736F F D20F2E1E5E3E420EEE7E5E9E1E5FA20E0E9F9E9FA2E646F63> עבודת הגשה בפרויקט: מגיש: יובל מרגלית כיתה: י' 4 בי"ס: אורט" מילטון" בת ים תאריך: 31-5-2009 .1 מקום ההשמה בו הייתי הינו שירותי כבאות והצלה בעיר בת ים. שירותי הכבאות בבת ים, הינם חלק משירותי הכבאות הארצית

קרא עוד

רשימת השעורים לתואר ראשון במחלקה לחינוך-לשנה"ל תשנ"ט

רשימת השעורים לתואר ראשון במחלקה לחינוך-לשנהל תשנט 1 61.6.1.61 רשימת השעורים לתואר ראשון במחלקה לחינוך לשנה"ל תשע"ד )סימן מחשב 6( סטודנטים הלומדים במחלקה לחינוך ובמחלקה לפסיכולוגיה סטודנטים הלומדים במחלקות הנ"ל ילמדו את כל הקורסים המתודולוגיים הכמותיים

קרא עוד

הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120, הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה על-ידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן ש

הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120, הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה על-ידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן ש הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120,022207 הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה עלידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן שגיא, מורים ללשון בבתי הספר של לחמן. פרק ראשון הבנה והבעה

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 ועידת המאמנים נובמבר 2009 דליה נקר טל' 0522493073 אירועי חיים ותחומים משמעותיים במחצית השנייה של החיים: הקן המתרוקן סבאות טיפול בהורים זקנים ו/או סיעודיים מחלות, מוות ואובדן חברים וקרובים ירידה בתפקודי

קרא עוד

מדינת ישראל משרד החינוך המינהל הפדגוגי אגף א' חינוך ילדים ונוער בסיכון משרד העבודה הרווחה האגף לשרותים חברתיים ואישיים השרות לילד ולנער משרד החינוך הא

מדינת ישראל משרד החינוך המינהל הפדגוגי אגף א' חינוך ילדים ונוער בסיכון משרד העבודה הרווחה האגף לשרותים חברתיים ואישיים השרות לילד ולנער משרד החינוך הא לכבוד ראשי רשויות מנהלי מחלקות לשירותים חברתיים מנהלי מחלקות חינוך מנהלי מחלקות הנוער מרכזי התכנית הלאומית בישוב א, ג, נ. הנדון: הפעלת מרכז נוער ויש מצ"ב-מודל משולב ביישובכם פועלים מספר שירותים לבני הנוער

קרא עוד

wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל

wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל wetube ליבת העסקים החדשה של ישראל ליבת העסקים החדשה של ישראל במרכז ה- city החדש של תעשיית התקשורת וההייטק הישראלית, מחכה לכם מתחם חדש מסוגו אשר יהווה את אחד ממוקדי העסקים המשמעותיים במרכז הארץ. 30,000

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 הקשר בין מנהיגות המנהל של בית הספר לבין הרגשתם של המורים ו תפקודם בכיתה במערכת החינוך הערבית בישראל מאת : מחמוד זועבי בהדרכת : ד"רציפורה שכטמן ד"ר מיכאל כץ עבודת

קרא עוד

Microsoft Word - מארג השפה 9 - דגם.doc

Microsoft Word - מארג השפה 9 - דגם.doc מבחן בעברית תכנ תי "מארג השפה" 9 שנ"ל מבחן דגם (ינואר, 2004) שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: שם מרכז ההשכלה / מוסד: מנהל מרכז השכלה: שם: חתימה: אנו רואים בקיום טוהר הבחינות משימה חינוכית, ערכית

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation עיניים נוצצות אתגר קרת תוכן העלילה זה סיפור על ילדה שאהבה, יותר מהכל, דברים נוצצים. היתה לה שמלה עם נוצצים, וגרביים עם נוצצים, נעלי בלט עם נוצצים. ובובה כושית שקראו לה כריסטי, על שם העוזרת שלהם, עם נוצצים.

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 תפקיד המנחה בארגונים דני לוי OD - פתיחת המושב: תפקיד המנחה בארגונים כנגזר מתפקיד יועץ OD דני לוי ( 15 ד'( הרצאה ראשונה: המנחה כאומן לבין ארגון וערכיו העסקיים ניר גולן ( 25 ד'( "דאדא" במפגש בין ערכיו המקצועיים,

קרא עוד

1

1 איך לבנות שגרות ניהוליות? מה זה שגרות ניהוליות? פעולות המבוצעות ב קבועה, לצרכי ניהול משימות ואנשים. למה זה חשוב? ניהול עם שגרות קבועות ועקביות מאופיין בסדר, ארגון ושליטה. השגרות מאפשרות למנהל להיות בקיא

קרא עוד

" תלמידים מלמדים תלמידים."

 תלמידים מלמדים תלמידים. " תלמידים מלמדים תלמידים." פרוייקט של צוות מתמטיקה, בית ספר כפר-הירוק איך הכל התחיל... הנהלת בית הספר העל-יסודי הכפר הירוק יזמה פרויקט בית ספרי: "למידה ללא מבחנים- הוראה משמעותית", צוות המתמטיקה החליט

קרא עוד

פרויקט "רמזור" של קרן אביטל בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו

פרויקט רמזור של קרן אביטל בס ד מערך שיעור בנושא: פונקציה טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנושא הפונקציות הנלמד בכתה ט' בכל הרמות. עזרי ההוראה בהם נשתמש: מחשב, ברקו, דפי עבודה

קרא עוד

הנחיות לבניית מערכת- ניהול שנה א', שנת-הלימודים תשע"ה סמסטר א ברוכים הבאים לתואר השני "ניהול וארגון מערכות חינוך" באקדמית גורדון. לפניכם מערכת שעות הל

הנחיות לבניית מערכת- ניהול שנה א', שנת-הלימודים תשעה סמסטר א ברוכים הבאים לתואר השני ניהול וארגון מערכות חינוך באקדמית גורדון. לפניכם מערכת שעות הל הנחיות לבניית מערכת- ניהול שנה א', שנת-הלימודים תשע"ה סמסטר א ברוכים הבאים לתואר השני "ניהול וארגון מערכות חינוך" באקדמית גורדון. לפניכם מערכת שעות הלימוד לשנה א'. במערכת משובצים מספר שיעורי בחירה, חלקם

קרא עוד

(Microsoft Word - Mei-Lin Chang \356\372\345\367\357.doc)

(Microsoft Word - Mei-Lin Chang \356\372\345\367\357.doc) הערכה של שחיקת המורים ותפישת ההוראה כעבודה אמוציונאלית. התקציר נעשה על סמך: Mei-Lin Chang, "An Appraisal Perspective f Teacher Burnut: Examining the Emtinal Wrk f Teachers". Educatinal Psychlgy Review,

קרא עוד

תוכן העניינים

תוכן העניינים הוצאת חושבים קדימה הילה קדמן # חלק ב יעוץ מקצועי: חיים אברבוך מותאם לתכנית הלימודים החדשה בבתי הספר התיכוניים מהדורה חמישית הוצאת חושבים קדימה ת.ד. 1293 רעות 71908 www.kadman.net הילה קדמן 0522 525527

קרא עוד

הצהרת בריאות וכשירות מועמדים ללימודים בבית הספר לסיעוד של המכללה האקדמית עמק יזרעאל ע"ש מקס שטרן )להלן: "המכללה האקדמית"( מבוא הסבר למועמד והנך היות מ

הצהרת בריאות וכשירות מועמדים ללימודים בבית הספר לסיעוד של המכללה האקדמית עמק יזרעאל עש מקס שטרן )להלן: המכללה האקדמית( מבוא הסבר למועמד והנך היות מ הצהרת בריאות וכשירות מועמדים ללימודים בבית הספר לסיעוד של המכללה האקדמית עמק יזרעאל ע"ש מקס שטרן )להלן: "המכללה האקדמית"( מבוא הסבר למועמד והנך היות מועמד ללימודי סיעוד והיות טרם הגשתך לבחינות הרישוי של

קרא עוד

כיצד כותבים דוח אבחון פסיכולוגי

כיצד כותבים דוח אבחון פסיכולוגי דגשים לכתיבת דו"ח אבחון פסיכולוגי ד"ר יונתן הנדלזלץ מזל טוב, הסתיים תהליך ניתוח החומר הגולמי של המבחנים. לאחר שהעלנו את כל ההיפותזות, גיבשנו עמדה ודעה על אישיותו של האדם שעומד לפנינו, הגיעה השעה להעלות

קרא עוד

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שיתוף פעולה בין מורים שיח טיעוני (ארגומנטציה) בקרב תלמידים

קרא עוד

סיכום האירועים בגבול רצועת עזה 21 באוקטובר 2018 ב- 17 ב א ו ק ט ו ב ר 2018 כ ל ל י ש ו ג ר ו ש ת י ר ק ט ו ת ל ע ב ר י ש ר א ל. א ח ת מ ש ת י ה ר ק ט

סיכום האירועים בגבול רצועת עזה 21 באוקטובר 2018 ב- 17 ב א ו ק ט ו ב ר 2018 כ ל ל י ש ו ג ר ו ש ת י ר ק ט ו ת ל ע ב ר י ש ר א ל. א ח ת מ ש ת י ה ר ק ט סיכום האירועים בגבול רצועת עזה 21 באוקטובר 2018 ב- 17 ב א ו ק ט ו ב ר 2018 כ ל ל י ש ו ג ר ו ש ת י ר ק ט ו ת ל ע ב ר י ש ר א ל. א ח ת מ ש ת י ה ר ק ט ו ת, ש נ ש א ו כ מ ו ת ג ד ו ל ה ש ל ח ו מ ר נ פ ץ,

קרא עוד

מספר נבחן / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר

מספר נבחן / תשסג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: דר אבי אללוף חומר עזר מספר נבחן 2002 2003 / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: 29.1.03 שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר: אין שימוש במחשבון: מותר בבחינה 10 עמודים כולל עמוד

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002 שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 00 מדוע יורדת המוטיבציה הפנימית ללמידה? הבדלים בין בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים במוטיבציה פנימית ובמשתנים המקושרים אליה מאת : אורית סטופ-הראל בהדרכת : ד"ר ג'ני קורמן

קרא עוד

מערך פעולה

מערך פעולה מטרות: 0( החניך יבין את המושג "הגשמה". )4 )2 מערך פעולה נושא: במעלה הפרמידה החניך ילמד מהי הפירמידה של מאסלו ויטיל ספק בקונוטציה למושג- "הגשמה עצמית". החניך יסיק כי הגשמה עצמית קשורה בד בבד בעשייה חברתית.

קרא עוד

קריית החינוך ע"ש עמוס דה שליט חטיבה עליונה סיכום מחצית א' שכבת י"א הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים

קריית החינוך עש עמוס דה שליט חטיבה עליונה סיכום מחצית א' שכבת יא הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים סיכום מחצית א' שכבת י"א הסתיימה לה המחצית הראשונה, בשנה מאתגרת - שנת בגרויות ראשונה לשכבה. במקביל ללימודים נערכו מגוון פעילויות ואירועים שתיבלו את הלימודים והכינו את התלמידים לקראת העתיד. לימודים - בסוף

קרא עוד

מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יו"ר הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמ"ש הועדה: עו"ד חן אבי

מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יור הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמש הועדה: עוד חן אבי מדיניות אכיפה הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון צוות הועדה: יו"ר הועדה וראש המועצה: מר רוני מרום מהנדס הועדה: מר גלעד חזן יועמ"ש הועדה: עו"ד חן אביטן מפקח בניה: מר דימיטרי חנוכייב נכתב בסיוע גבי בנדרסקי

קרא עוד

תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח

תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמח תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח- 1988...5 תקנות שוויון הזדמנויות בעבודה )חובת מסירת הודעה

קרא עוד

ריבוי תפקידים, קונפליקט בין-תפקידי והעצמה אצל פעילים קהילתיים משכונות מצוקה בישראל

ריבוי תפקידים, קונפליקט בין-תפקידי והעצמה אצל פעילים קהילתיים משכונות מצוקה בישראל ריבוי תפקידים, קונפליקט בין-תפקידי והעצמה אצל פעילים קהילתיים משכונות מצוקה בישראל ד"ר דורית ברפמן ריבוי תפקידים מקבץ של מצבים במערכת החברתית אשר יש בהם ציפיות, זכויות, מחויבויות ואחריות ( Moen.)et al.,

קרא עוד

אוניברסיטת בן-גוריון המחלקה למדעי המחשב בוחן במבנים בדידים וקומבינטוריקה פרופ' מתיא כ"ץ, ד"ר עופר נימן, ד"ר סטוארט סמית, ד"ר נתן רובין, גב'

אוניברסיטת בן-גוריון המחלקה למדעי המחשב בוחן במבנים בדידים וקומבינטוריקה פרופ' מתיא כץ, דר עופר נימן, דר סטוארט סמית, דר נתן רובין, גב' אוניברסיטת בן-גוריון המחלקה למדעי המחשב בוחן במבנים בדידים וקומבינטוריקה 0-- פרופ' מתיא כ"ץ, ד"ר עופר נימן, ד"ר סטוארט סמית, ד"ר נתן רובין, גב' יעל שטיין טל באומל, לילך חייטמן-ירושלמי, נתי פטר, ד ר סטוארט

קרא עוד

תואר שני M.A. בייעוץ ופיתוח ארגוני בית הספר למדעי ההתנהגות

תואר שני M.A. בייעוץ ופיתוח ארגוני בית הספר למדעי ההתנהגות תואר שני M.A. בייעוץ ופיתוח ארגוני בית הספר למדעי ההתנהגות תואר שני M.A. בייעוץ ופיתוח ארגוני המוסמך בייעוץ ופיתוח ארגוני נוסדה ב- 004 כתכנית הראשונה בארץ, בעלת חדשני וייחודי בנוף האקדמי, הרואה את היועץ

קרא עוד

הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים

הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים אופניים חשמליים סקירה ותחזית ד"ר שי סופר המדען הראשי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הכנס השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים יולי 2015, אוניברסיטת בר אילן רקע שוק הרכב במדינת ישראל ובעיקר בערים

קרא עוד

גילוי דעת 74.doc

גילוי דעת 74.doc גילוי דעת 74 תכנון הביקורת תוכן העניינים סעיפים 4-8 - 10-1 5 9 מבוא תכנון העבודה התכנון הכולל של הביקורת 12-11 13 14 15 תוכנית הביקורת שינויים בתכנון הכולל של הביקורת ובתוכנית הביקורת מונחים תחילה אושר

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation צמצום עוני: מהבנת הבעיה למרחבי הפתרון פברואר, 2017 אז כמה אנשים חיים בעוני בישראל? כמה אנשים חיים בעוני בישראל? כמה אנשים חיים בעוני בישראל? קו העוני של הביטוח הלאומי )עוני יחסי( 1.712 מיליון 21.7% כמה

קרא עוד

איזון סכרת באישפוז

איזון סכרת באישפוז רשיד שרית נאמנת סכרת RN מרכז רפואי ע"ש א. חולון וולפסון הכנת השטח, שיתוף פעולה של: הנהלת ביה"ח הנהלת הסיעוד מנהלי מחלקות אחיות אחראיות סוכרת היא הפרעה בחילוף החומרים הגורמת לעלייה ברמת הסוכר בדם ובמקרים

קרא עוד

<4D F736F F D20E1E9F7E5F8FA20E1F1E1E9E1FA20EEF2F8EBE5FA20EEE9E3F22DF2E1F820E4E5E5E420F2FAE9E32E646F63>

<4D F736F F D20E1E9F7E5F8FA20E1F1E1E9E1FA20EEF2F8EBE5FA20EEE9E3F22DF2E1F820E4E5E5E420F2FAE9E32E646F63> ירון פלד, רו"ח, *CISA הקדמה ביקורת בסביבת מערכות מידע עבר, הווה, עתיד בימים אלה אנו עדים לשינויים מרחיקי לכת ביסוד ההתמחות של ביקורת בסביבת מערכות מידע. ג"ד 66 הנחיות ליישום תקני ביקורת בסביבה של מערכת

קרא עוד

<4D F736F F F696E74202D20EEF6E2FA20F9F2E5F820EEF D20F2E5E320E0E9E9EC20E2ECE5E1F1205BECF7F8E9E0E420E1ECE1E35D>

<4D F736F F F696E74202D20EEF6E2FA20F9F2E5F820EEF D20F2E5E320E0E9E9EC20E2ECE5E1F1205BECF7F8E9E0E420E1ECE1E35D> לסיוע משפטי האגף שכר מצווה לעורכי דין מתנדבים מצגת דצמבר 2011 עו"ד אייל גלובוס הממונה על הסיוע המשפטי עבודת האגף לסיוע משפטי מהות שמירה על שוויון כזכות על שוויון בפני החוק/ביהמ"ש אמון על שמירת זכות הגישה

קרא עוד

דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה

דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה מחזור 64 שירה עזרא דיודה פולטת אור דיודה הינו רכיב אלקטרוני בעל שני חיבורים הפועלים כחד כיווני ומאפשר מעבר זרם חשמלי בכיוון אחד בלבד. ניתן לבצע שינוים בגוון

קרא עוד

שאלות ותשובות צרכים מיוחדים שעת חירום

שאלות ותשובות צרכים מיוחדים שעת חירום קובץ שאלות ותשובות לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים בקרו באתר האינטרנט של פיקוד העורף www.oref.org.il מרכז המידע של פיקוד העורף 7021 אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים )נכים, קשישים, כבדי שמיעה( ש: מהם העקרונות

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 בניית תכנית שיווקית מהי תכנית שיווקית? התכנית השיווקית מתארת את הפעולות השיווקיות שעסק צריך לבצע על מנת להשיג את יעדי המכירות שלו. מטרת התכנית השיווקית בניית התכנית השיווקית עוזרת לנו להגדיר את: 1. יעדי

קרא עוד

בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום

בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום בקשה לאשרת תייר )DS-160( הוראות: יש לענות על כל השאלות המודגשות והרלוונטיות. יש למלא את הטופס באנגלית או בעברית ובאותיות גדולות וברורות. יש לצרף צילום דרכון נוכחי וצילום וויזה אחרונה, במידה והייתה. ניתן

קרא עוד

תוכן העניינים

תוכן העניינים הוצאת חושבים קדימה הילה קדמן חלק ב יעוץ מקצועי: חיים אברבוך מותאם לתכנית הלימודים החדשה בבתי הספר התיכוניים מהדורה חמישית הוצאת חושבים קדימה ת.ד. 1293 רעות 71908 www.kadman.net הילה קדמן 0522 525527 kadman11@gmail.com

קרא עוד

Ashalim

Ashalim סוגי מוגבלויות משרד הרווחה והשירותים החברתיים משרד החינוך משרד הבריאות הופק במסגרת תכנית מצוף, 2012. כל הזכויות שמורות לאשלים, אין לפרסם מצגת זו ללא אזכור זכויות היוצרים של אשלים. )2009 נתונים )מתוך סקר

קרא עוד

בי"ס כרמלית- חיפה

ביס כרמלית- חיפה בי"ס כרמלית- חיפה מבחן הבנת הנקרא ולשון לכיתה ה' שליש שני תאריך: שם: חברים טובים- קראו היטב את השאלות לפני שאתם עונים משך הבחינה: 09 דקות ציון המבחן מ 89 נקודות קראו את הקטע שלפניכם: חבר טוב בעירק חיו

קרא עוד

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו פרופיל ארגוני תדריך להכרת שירות מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעות פתיחה ונעילה. מספרי טלפון בשירות ובבית עובדים בכירים

קרא עוד

.ארגון ומינהל 3.11 תשלומי הורים תשעז (תשלומי הורים לשנת הלימודים התשע"ז עדכון( א. רקע הודעה זו מעדכנת את סעיף בחוזר הודעות עו/ 1

.ארגון ומינהל 3.11 תשלומי הורים תשעז (תשלומי הורים לשנת הלימודים התשעז עדכון( א. רקע הודעה זו מעדכנת את סעיף בחוזר הודעות עו/ 1 .ארגון ומינהל 3.11 תשלומי הורים תשעז 3.111 (תשלומי הורים לשנת הלימודים התשע"ז עדכון( א. רקע הודעה זו מעדכנת את סעיף 3.112 בחוזר הודעות עו/ 12. ועדת החינוך של הכנסת אישרה את גביית תשלומי ההורים לשנת הלימודים

קרא עוד

siud-introduction-sample-questions

siud-introduction-sample-questions מבוא לפסיכולוגיה שאלות לדוגמא מבנה המבחן המבחן יכלול: 18 שאלות סגורות כל שאלה= 4 נקודות סה"כ: 72 נקודות 4 שאלות פתוחות כל שאלה= 7 נקודות סה"כ: 28 נקודות (בחירה מתוך 22 שאלות) (בחירה מתוך 6 שאלות) שאלות

קרא עוד

מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' שם קורס אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה קוד הקורס 698 מתכונת סמסטריאלי נקודות זכות אנגלית רמת טרום בסיסי ב' סמסטר

מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' שם קורס אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה קוד הקורס 698 מתכונת סמסטריאלי נקודות זכות אנגלית רמת טרום בסיסי ב' סמסטר מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה 698 נות זכות 699 אנגלית רמת טרום בסיסי ב' 701 אנגלית רמת בסיסי 70 אנגלית רמת מתקדמים א' 107 אנגלית רמת מתקדמים ב' 800 8004 8006 810 מתמטיקה

קרא עוד

תכנית מוסמך בפסיכולוגיה קלינית MA in Clinical Psychology שם הקורס: מבוא לטיפול קוגניטיבי - התנהגותי )CBT( Introduction to Cognitive Behavioral Therapy

תכנית מוסמך בפסיכולוגיה קלינית MA in Clinical Psychology שם הקורס: מבוא לטיפול קוגניטיבי - התנהגותי )CBT( Introduction to Cognitive Behavioral Therapy שם הקורס: מבוא לטיפול קוגניטיבי - התנהגותי )CBT( Introduction to Cognitive Behavioral Therapy סמסטר ב' שנה א', תשע"ו מס' קורס : 474447 שם המרצה : ד"ר מירית שני סלע דוא"ל : miritsh1@gmail.com שעת קבלה :

קרא עוד

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין - 2008 חיפה הקדמה תוכן עניינים תכנון אסטרטגי ומחקר בעלון זה מוצגים נתונים על העיר חיפה שמבוססים על נתוני מפקד האוכלוסין שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת

קרא עוד

מרכז ידע לאומי להשפעת הקרינה הבלתי-מייננת על הבריאות המרכז הוקם ומופעל בסיוע משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל והמשרד להגנת הסביבה מחוברים

מרכז ידע לאומי להשפעת הקרינה הבלתי-מייננת על הבריאות המרכז הוקם ומופעל בסיוע משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל והמשרד להגנת הסביבה מחוברים www.tnuda.org.il מרכז ידע לאומי להשפעת הקרינה הבלתי-מייננת על הבריאות המרכז הוקם ומופעל בסיוע משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל והמשרד להגנת הסביבה מחוברים ומשפיעים טכנולוגיה בראי בעלי העניין סדנא לקביעת מדיניות

קרא עוד

תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשע"ד ועדת המינויים המוסדית

תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשעד ועדת המינויים המוסדית תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשע"ד ועדת המינויים המוסדית 1. כללי מטרת הכללים להנהגת דרגות קידום היא לקדם את המעמד האקדמי של המוסדות האקדמיים להכשרת

קרא עוד

"צעדת השיבה הגדולה": אירועי 13 באפריל 2018

צעדת השיבה הגדולה: אירועי 13 באפריל 2018 צעדת השיבה הגדולה" :" צעדת השיבה הגדולה " : תמונת מצב, מאזן ביניים" י ו ם ש י ש י ש ל ש ר י פ ת" א י ר ו ע י 13 ב א פ ר י ל 2018 15 ב א פ ר י ל 2018 1 עיקרי תמונת המצב ביום שישי 13 ב א פ ר י ל 2018 י ו

קרא עוד

התגוננות בפני כוחות האופל

התגוננות בפני כוחות האופל ניהול ידע אישי על רגל אחת 1 סוגי ידע Explicit גלוי Tacit סמוי 5 מה אמר השועל לנסיך הקטן? מה קורה בבתי ספר כשמורים או מנהלים עוזבים? 8 ניהול ידע במערכת החינוך רמת התלמיד )ניהול ידע אישי( רמת המורה )ניהול

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 יעוץ פנג שואי לבית מאת: ניצה שטרויך ה. אדריכלות פנג שואי אסטרולוגיה סינית בייעוץ פנג שואי לבית יש כמה וכמה שכבות של עומק לתיקונים והפעלות לאיזון הבית ודייריו. הבסיס הוא הבגואה וכיווני שינה ישיבה נכונים

קרא עוד

טיפול פסיכו דינמי בהורות Psychodynamic Parenthood Therapy הבחנה בין סוגי התערבויות טיפוליות עם הורים ופיתוח המושג טיפול פסיכו דינמי בהורות כסוג הת

טיפול פסיכו דינמי בהורות   Psychodynamic Parenthood Therapy  הבחנה בין סוגי התערבויות טיפוליות עם הורים  ופיתוח המושג טיפול פסיכו דינמי בהורות כסוג הת "התשמע קולי" כנס גננות מחוזי 29/11/11 ילד/ה, הורה, מחנכת אתגרי השעה בגן הילדים - הורים ילד מאתגר - גננת על הילד המאתגר בגן הילדים והתמודדותה של הגננת מרצה: - )PhD( פסיכולוג בכיר, מומחה ומדריך מוסמך בפסיכולוגיה

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint נגישות לתחבורה ציבורית מדיניות משרד התחבורה דצמבר 2014 מתוקף חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות התשס"ח- 1998, תוקנו תקנות הנגשת תחבורה ציבורי תשס"ג- 2003. במסגרת החוק, משרד התחבורה, מפעילי התח"צ, הרשויות

קרא עוד

בס"ד וועדת משמעת מכללת חמדת הדרום מתי פונים לוועדת משמעת הפנייה לוועדת משמעת תעשה באחד )או יותר( מהמקרים הבאים: התנהגות בלתי ראויה כלפי עובד סגל או עו

בסד וועדת משמעת מכללת חמדת הדרום מתי פונים לוועדת משמעת הפנייה לוועדת משמעת תעשה באחד )או יותר( מהמקרים הבאים: התנהגות בלתי ראויה כלפי עובד סגל או עו בס"ד וועדת משמעת מכללת חמדת הדרום מתי פונים לוועדת משמעת הפנייה לוועדת משמעת תעשה באחד )או יותר( מהמקרים הבאים: התנהגות בלתי ראויה כלפי עובד סגל או עובד מנהל. חריגה מתקנון המכללה. פגיעה בטוהר בחינות/ עבודות

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 מיהו מהנדס המערכת? סיפורו של פיתוח מסלול הכשרה יובל קורן*- ראש תחום פיתוח למידה, מאי 2011 הבטחתי בכנס ערוץ תקשורת למתעניינים- סלולארי רפאל 052-4291457 * מטרות ההרצאה חשיפה לפרויקט פיתוח הדרכה בעולם תכן

קרא עוד

"ניצנים" תוכנית הצהרונים

ניצנים תוכנית הצהרונים "ניצנים" - צהרונים חברתיים אוגוסט 2017 אב תשע"ז החוק, הקול הקורא, תכנית "ניצנים" החוק לפיקוח על הפעלת צהרונים לגילאי 3-8 נחקק בתהליך מואץ, ביוזמת מספר חברי כנסת, במטרה להסדיר את הפיקוח על הצהרונים במדינה.

קרא עוד

מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החנ

מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החנ מערך פעולה 55 דקות מטרות: )1 )2 )3 נושא: המשימה: הגשמה משך החניך יגדיר מהי הגשמה וכיצד היא ביטוי של החלום במציאות. הפעולה החניך ישאף להגשמה בחייו. החניך יבין כי הגשמה אינה משימה פשוטה והיא מחייבת גם עשייה.

קרא עוד

<4D F736F F D20F4F2E5ECE5FA20EEE5EEF6E0E5FA20312E646F63>

<4D F736F F D20F4F2E5ECE5FA20EEE5EEF6E0E5FA20312E646F63> 1 תרגול פעולות מומצאות ( ( $ מה מהתשובות לא יכולה להיות תוצאה של הפעולה ) ( $ 1 הוגדרה פעולה חדשה $ + 1 1 + 10 + () () מה תוצאת הפעולה ) ( @ @ 10 = הוגדרה הפעולה החדשה 10 1 () 10 () 10 $ 19 $ 17 a) ( $

קרא עוד

Microsoft Word - Ass1Bgu2019b_java docx

Microsoft Word - Ass1Bgu2019b_java docx ת ר ג י ל 1 ב ק ו ר ס מ ב ו א לתכנות 202.1.9031 JAVA סמסטר ב, ת נ א י ם ו ל ו ל א ו ת תאריך אחרון להגשה בציון מלא : 02.04.19 עד שעה : 23:55, כ ל יום איחור ל א מ א ו ש ר א ו ח ל ק ממנו מודריד 10 נקודות

קרא עוד

Microsoft Word - Medical NLP

Microsoft Word - Medical NLP Medical Neuro-Linguistic Programming ביה"ס לרפואת כאב, הקריה הרפואית רמב"ם בחסות אונ' חיפה, הפקולטה ללימודי רווחה ובריאות, היחידה ללימודי המשך תכנית שנתית 2012-2013 - יועץ אקדמי - רמב"ם. ד"ר סיימון וולפסון

קרא עוד

א) ב) תאור המאפיינים העיקריים של מכשירי הון פיקוחיים שהונפקו ליום הישות המשפטית של המנפיק מאפיין ייחודי המסגרת / המסגרות החוקיות החלות על המ

א) ב) תאור המאפיינים העיקריים של מכשירי הון פיקוחיים שהונפקו ליום הישות המשפטית של המנפיק מאפיין ייחודי המסגרת / המסגרות החוקיות החלות על המ א) ב) 0 הון עצמי רובד הון עצמי רובד הון מניות רגילות,.,.0 הון עצמי הבנק נוסד בשנת 0 )ראה גם פרק ב' לדוח הדירקטוריון(. הבנק התאגד ונרשם ב ביום בספטמבר 0. הבנק הנפיק את מניותיו במועדים שונים החל מיום ההתאגדות.

קרא עוד