Microsoft Word - תיזה גמורה

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "Microsoft Word - תיזה גמורה"

תמליל

1 1 האוניברסיטה העברית בירושלים המחלקה לפסיכולוגיה עבודת MA העבודה מוגשת על ידי הדס שוורץ בהדרכת ד"ר לאורה קנטי

2 2 תודות תודה לד"ר לאורה קנטי על ההנחיה וההדרכה המסורים. תודה להורי, חוה ומשה, על הליווי והעזרה. ולבסוף לעופר

3 3 תוכן העניינים 4 1. תקציר 5 2. מבוא המחקר הנוכחי שיטה תוצאות דיון ביבליוגרפיה נספח 1 מדדי הרורשאך שנבדקו נספח 2 טופס הסכמה נספח 3 מבחן RAT נספח 4 שאלון HDYT 55 Abstract.12

4 4 תקציר הקשר בין יצירתיות לפסיכופתולוגיה מוזכר רבות בספרות הפסיכולוגית, אך למרות זאת כמעט שלא נעשו מחקרים על יצירתיות כפי שהיא נחשפת במבחן ההשלכה הנפוץ רורשאך המשמש גם לאבחון פסיכופתולוגיה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבדוק כיצד ניתן לזהות יצירתיות באמצעות הרורשאך, ואגב כך להבין טוב יותר את האדם היצירתי. לשם כך המחקר ניסה לאתר מדדים במבחן הרורשאך שיש להם קשר מובהק עם יצירתיות, בהתאם למודל מבנה האינטלקט על פי גילפורד. בממד הפעולות של מודל זה נכללים גם חשיבה מסתעפת divergent) שבה אנחנו חושבים בכיוונים שונים), וחשיבה מתכנסת,convergent) המובילה לתשובה אחת נכונה או הקונבנציונלית ביותר). על בסיס זה שוער כי מספר מדדים ברורשאך, המשקפים חשיבה כמתואר לעיל, יהיו קשורים עם יצירתיות. לצורך המחקר, הועברו ל 40 נבדקים שלושה מבחנים ושאלונים: מבחן רורשאך RAT (שצויינן באמצעות השיטה המקיפה), מבחן יצירתיות מילולי המבוסס על המודל של גילפורד, ושאלון יצירתיות בדיווח עצמי.HDYT לאחר מכן, נערכו מתאמי פירסון בין שלושתם. FQminus נמצא קשר מובהק בין תוצאות מבחן ה RAT לבין מדדי הרורשאך ו P, וקשר קרוב למובהקות עם סכום התכנים וה S. כן נמצא קשר מובהק גם עם,DEPI אינדקס אינטלקטואליזציה ומדדים נוספים של קושי רגשי. שאלון HDYT לא העלה כל קשר מובהק למדדים במבחן הרורשאך. תוצאות המחקר מראות שמדד,FQminus המקובל כמסמן של בעיות בבוחן מציאות, עשוי להעיד גם על היצירתיות של הנבדק. ממצא זה כמו גם יתר המדדים שנמצאו קשורים ליצירתיות, ובמיוחד אלה המעידים על מצוקה רגשית כגון ה DEPI, תואמים את התיאוריה הפרוידיאנית הקלאסית בדבר אישיותו של האדם היוצר. לפי תיאוריה זו האדם היצירתי נוטה להיקלע למצוקה רגשית אבל יש לו יכולת להשתמש בחשיבה מקורית ובאינטלקטואליזציה כמנגנוני הגנה והתמודדות. המשמעות המרכזית של ממצאי המחקר היא שיש טעם לנקוט זהירות כאשר מייחסים פסיכופתולוגיה לנבדק על סמך מדדים ברורשאך, הקשורים למעשה גם לכוחות היצירתיים שלו. מומלץ לפתח במחקרים נוספים אינדקס ליצירתיות ברורשאך, שיאפשר להבחין באותם נבדקים המסוגלים להשתמש ביכולות היצירתיות שלהם בתהליך התמודדותם עם הקשיים שלהם.

5 5 מבוא השימוש במבחנים השלכתיים לחקר האישיות מוכר לפסיכולוגים כבר למעלה ממאה שנים (1990 באמצעות עבודתו של קרפלין (1892,Krapelin, אצל אנאסטזי, אשר נתן מבחן של אסוציאציה חופשית לחולי נפש. מעט מאוחר יותר פותח גם מבחן הרורשאך, המהווה אחד ממבחני ההשלכה הנפוצים ביותר בימינו. הילסנרות' ועמיתים מציינים כי מבחן הרורשאך הינו מבחן אישיות סטנדרטי אשר מניב לא מעט מדדים מתוקפים בעלי ערך פרקטי לפסיכולוגים קליניים.(Hilsenroth, Charnas, EudellSimmon & DeFife) בבסיס מבחני ההשלכה עומדת הסברה שמבחנים אלה יעילים במיוחד לחשיפת רבדים סמויים או "לא מודעים" של האישיות בשל אופיים הבלתימובנה, שמאפשר לנבדק "להשליך" על דרך הביצוע את אופני הביצוע האופייניים לו (אנאסטזי, 1990). טוען כי הנבדק נותן משמעות לכתמי הדיו, החסרים צורה ברורה, Smith (1990) באמצעות התהליכים התפיסתיים והקוגניטיביים האופייניים לו ומדובר, לדבריו, בפעולה יצירתית. תגובות הרורשאך משקפות פשרה ופיוס בין העולם הפנימי והחיצוני של הנבדק, בין המציאות והפנטזיה, והאלמנט שנתפס לבסוף כמו כל תוצר יצירתי אחר מכיל מרכיבים של שניהם. למרות הכרה זו, נערכו עד כה מחקרים מועטים בלבד על הדרך שבה נחשפת היצירתיות של הנבדקים בתוצאות מבחן הרורשאך. המחקר הנוכחי מנסה להשלים מעט מהחסר, ולבדוק אם כיוון מחקרי זה נושא פירות עבור המשתמשים במבחן הרורשאך להערכת אישיות. יצירתיות כתכונה אישיותית או קוגניטיבית (1999) Pope King & מציעים להגדיר יצירתיות בתור היכולת להביא משהו חדש לכדי קיום, או היכולת להפיק מידע חדש כאשר אנחנו ניצבים מול גירוי מוכר. קריטריון נוסף של יצירתיות הוא הרעיון של תוצר שיש בו מורכבות (1997 Cornell,.(Franklin & קיימות שתי גישות עיקריות לבדיקת תכונות יצירתיות. האחת מתמקדת בבדיקת הכישורים הקוגניטיביים הקשורים עם יצירתיות, והשנייה טמונה בשימוש באינפורמציה אישיותית או ביוגרפית של יוצרים.

6 6 גילפורד הגישה הקוגניטיבית Torrance ו( 1966 ) (Guilford, 1959) נציגים חשובים של הגישה הקוגניטיבית הם גילפורד אשר פיתח מבחן למדידת הכושר היצירתי, שהתבסס על המודל התיאורטי של גילפורד. (1959) Guilford בנה תיאוריה של מבנה האינטלקט המבוססת על צורה של תיבה. לתיבה של גילפורד שלושה מימדים, אשר מבטאים כל אחד מהם פן אחר של תהליכי החשיבה. המימד הראשון הוא מימד הפעולות. מימד הפעולות כולל: קוגניציה (אצל גילפורד, הכוונה היא לגילוי, divergent) גילוי מחדש או זיהוי), זיכרון, חשיבה מסתעפת שבה אנחנו חושבים בכיוונים שונים,,convergent) לפעמים בחיפוש ולפעמים מתוך כוונה לגוון), חשיבה מתכנסת שבה האינפורמציה מובילה לתשובה אחת נכונה או לזיהוי של התשובה הטובה ביותר או הקונבנציונלית ביותר), והערכה. בתוך מימד הפעולות, חשיבה מסתעפת וחשיבה מתכנסת נחשבות למדדים של יצירתיות. המימד שני הוא מימד התוצרים. מימד התוצרים כולל יחידות, קבוצות, יחסים, מערכות, טרנספורמציות והשלכות. ואילו המימד השלישי והאחרון הוא מימד התכנים. אלה כוללים תכנים צורניים, סימבוליים, סמנטיים (שפתיים הקשורים לשפה) והתנהגותיים. כך, נוצרות מאה ועשרים יחידות של יכולות אינטלקטואליות, שכל אחת מהן יכולה להיות מתוארת במונחי הפעולה, התוכן והתוצר שלה. כך, לפי גילפורד, כאשר פעולה מסוימת מיושמת על תוכן ספציפי יכולים להיווצר ששה תוצרים שונים. השתמשו במודל של גילפורד לשם מחקר יצירתיות, תוך שימוש במדדים Reese et al. (1976) של חשיבה מתכנסת, חשיבה מסתעפת וקוגניציה. הם בדקו את השיפור ביצירתיות אצל תלמידים שלקחו קורס בן ארבעה סמסטרים לפתרון בעיות באופן יצירתי, וגילו כי כל שלושת המדדים הללו ובמיוחד זה של החשיבה המסתעפת השתפרו בעקבות הקורס. מחקר נוסף שהשתמש במודל התיאורטי של גילפורד נעשה על ידי (2008) Bachtiar,Furnham & הם השתמשו בשאלוני אישיות של ה FIVE BIG (תיאוריה הגורסת כי ניתן לאפיין אישיותו של אדם על סמך מיקומו על חמישה מימדי תכונות: מופנמותמוחצנות, נועם הליכות, פתיחות לחוויה, מוכוונות, יציבות) עם מבחני אינטליגנציה ומבחני יצירתיות, וביניהם המבחן של גילפורד. חוקרים אלה מצאו קשר חזק הרבה יותר בין אישיות ליצירתיות מאשר בין אינטליגנציה ליצירתיות.

7 7 מבין ה FIVE,BIG מדדי המוחצנות והפתיחות לחוויה המציינת דמיון פעיל, רגישות אסטטית, מכוונות לחוויה הפנימית וסקרנות אינטלקטואלית נמצאו קשורים לדיווח עצמי של יצירתיות. Martindale (1989) ממצאים אלה תואמים את הבחנתו של כי אנשים יצירתיים נוטים להיות עצמאיים, בעלי תחומי עניין רבים ופתוחים לחוויה. גם (2009) O Connor Silvia, Nusbaum, Berg, Martin, & השוו בין מבחנים של חשיבה יצירתית לבין מדדים של ה FIVE BIG ומצאו כי פתיחות לחוויה מנבאת באופן החזק ביותר חשיבה מסתעפת. במחקר נוסף, שהשתמש בתיאורית מבנה האינטלקט של גילפורד, נמצא כי אנשים שהם פעילים אינטלקטואלית בשעות הלילה, "טיפוסי הלילה", היו יצירתיים יותר מאלה הפעילים בשעות הבוקר. טיפוסי הלילה היו גבוהים מאחרים במדדים של מקוריות, וגמישות חשיבתית 2007) Giampietro,.(Cavallera & יכולת עיבוד, שטף רעיונות החוקרים הציעו שהדבר נובע מיכולתם של טיפוסי הלילה להסתגל לחיים שלא בהתאם לנורמה. לדבריהם "ההימצאות התכופה בסיטואציות לא רגילות, שאותה חווים טיפוסי הלילה, מפתחת את הרצון והיכולת שלהם לגישה לא שגרתית ולמציאת פתרונות חלופיים ומקוריים לבעיות". (1989) Davis טוען כי בדיקות מהימנות של מחקרי יצירתיות מראות כי הן מבחני חשיבה מסתעפת והן שאלוני דיווח עצמי על יצירתיות פועלים טוב למדי בניבוי ביצוע יצירתי. דיוויס סובר כי הגישה הפורה ביותר לחקר היצירתיות טמונה בשימוש באינפורמציה אישיותית או ביוגרפית. אינפורמציה אישיותית רלוונטית לעניין זה היא עצמאות, בטחון עצמי והרגל של חוסר קונפורמיות שיכולים לתרום לחדשנות. האדם היצירתי הוא סקרן, נמשך אל מה שמסתורי ומורכב, בעל תחומי עניין רבים ופתוח לרעיונות וחוויות חדשים, כמו גם לאפשרות לקחת סיכונים ולעשות טעויות. לפי דיוויס, רוב המחקרים מצביעים על יכולת להתנהגות "משחקית", כמו זו שמאפיינת ילדים, חוש הומור מצוין והתעניינות באמנות ובאסתטיקה. אך רק חלק מהחוקרים מציינים רגשנות, רגישות, אידיאליזם ויכולת לרפלקסיה (חשיבה עצמית).

8 8 Mednick סגנונות אישיותיים של חשיבה יצירתית (1963) Mednick מגדיר את תהליך החשיבה היצירתית כצירוף חדשני ושימושי של אלמנטים קרובים. רמת המקוריות של תגובה קשורה בקשר הפוך להסתברות שאותה תגובה תתקבל באוכלוסיה נתונה. מדניק מבדיל בין שני סגנונות אישיותיים נבדלים בקשר לחשיבה יצירתיות חזותי ומלולי. אדם בעל סגנון חזותי, בבואו לחקור בעיה אותה הוא נדרש לפתור בדרך יצירתית, נוטה להיזכר בייצוגים חושיים שלמים של אספקטים הקשורים לבעיה. למשל: אם הבעיה עוסקת בסוסים הוא ידמיין תמונה של סוס על כל איכויותיה החושיות. לעומת זאת, אדם בעל סגנון מילולי יחקור את הבעיה על ידי העלאת אסוציאציות מילוליות הקשורות עם המילה סוס. אם האלמנט הנדרש לפתרון הבעיה הוא מילים מופשטות, הטיפוס בעל הסגנון החזותי עלול "ללכת לאיבוד" או להתעכב הרבה עד שיגיע לפתרון היצירתי; בדומה לכך, אם האלמנט הנדרש לפתרון הינו תמונה פיזית (דמיונית), הטיפוס בעל הסגנון המילולי היא שעלול להסתבך בדרך לפתרונה. לכן כמה סוגים של בעיות הן קשות לפתרון יצירתי על ידי אנשים המשתייכים בבירור לאחד מהטיפוסים האלה. הגישה הקלאסית גישה נוספת לחקר היצירתיות היא הגישה הקלאסית, שיש בה מן הרומנטיקה והיא הגישה המקשרת בין הפרעות נפשיות ליצירתיות. נציגה הבולט ביותר הוא פרויד, אשר אמר: "האמן הוא מופנם ביסודו ואינו רחוק מן הנוירוזה. הוא נתון ללחצם של צרכים יצריים רבי עוצמה, ושואף להשיג כבוד, עושר, כוח, תהילה ואהבת נשים, אך הוא חסר את האמצעים להשיג סיפוקים אלה. כתוצאה מכך, בדומה לכל אדם חסר סיפוק, הוא פונה עורף למציאות ומעתיק את התעניינותו כולה, כמו גם את הליבידו שלו, להגשמת משאלות לבו בחיי הדמיון, ומכאן עלולה הדרך להוביל לנוירוזה." (Freud, 1963)

9 9 בנוסף לכך, אומר (שם) פרויד כי מעשה היצירה מהווה מנגנון הגנה של סובלימציה שמטרתו להתמודד עם חרדה בלי לוותר על הגשמת משאלות דחפיות. הרעיון שאנשים יצירתיים יכולים להכיל את המתח שבין המציאות החיצונית והפנימית מוביל לרעיון הויניקוטיאני של "מקום שלישי" הנמצא בתווך, במרחב שבין מה שמדומיין לבין העולם החיצוני. וויניקוט קורא למקום זה "מרחב פוטנציאלי". מדובר בחוויה שהיא בתחום הביניים שבין המציאות האובייקטיבית לבין המציאות הסובייקטיבית של האדם. של המשחק, היצירתיות והחוויה התרבותית. (ויניקוט, 1971) זהו "המקום הנפשי" גם נוי (1999) מציין כי החשיבה היצירתית היא רציונאלית אומנם, אך מועשרת ברכיבים של חשיבה ראשונית, כלומר חשיבה הגיונית שמשולבת לתוכה האפלה הפנימית של הדחפים והאיד. ויצטום ולרנר (2009) סוקרים את ההיסטוריה של קישור רומנטי זה, ומספרים שאפלטון, למשל, שיער שהמשורר בשיא תהליך היצירה עובר מעין שיגעון מקודש, כשהוא "נאחז" בידי המוזות. כן הם מציינים כי האמנים עצמם הכירו בקשר הזה, וכי האמן המלנכולי הופיע ביצירות אמנות רבות בתקופת הרנסנס. לטענתם, העיסוק בכך פחת בתקופת ההשכלה, אך שב וכבש את מרכז הבמה עם הרומנטיקה של המאה התשע עשרה. שם שב ל"צייטגייסט" (רוח התקופה) הרעיון שחריגות וסבל מאפשרים גישה "אמיתית" אל הרוחניות ואל האמת המסתתרת בתודעה. בין היתר הם מציינים את הקרימינולוג לומברזו ( ) אשר סבר כי גאונות היא סוג של שיגעון תורשתי. הוא המשיג את הגאונות לפנינה, הנוצרת כאשר יש פגם (פסיכופתולוגיה) בקונכייה. בשנים האחרונות מתעורר מחדש העיסוק המחקרי בשאלה מורכבת זו, של הקשר בין יצירתיות (2009) להפרעות נפשיות. ויצטום ולרנר סוקרים מגוון מחקרים, בין היתר מחקרים ביוגרפים של אמנים מפורסמים. משם עולה כי שיעור התסמונות הפסיכופתולוגיות ועוצמתן היו גבוהים יותר אצל אמנים, ובמיוחד אצל כותבים סופרים, ו(אף יותר מכך) משוררים.

10 10 יצירתיות ומבחן כתמי הדיו "The chance characters made by the compression of one or more drops of writing fluid between two small squares of paper seem to have a varied usefulness in experimental psychology." (Dearborn, 1897) דברים אלה לא נכתבו על הרורשאך. Dearborn כותב כאן, למעלה משני עשורים לפני המצאת הרורשאך, על סוג מסוים של כתמי דיו שהיו בשימוש כמשחק נפוץ באותה תקופה בשם קלקסוגרפיה אך הוא כבר רואה את הפוטנציאל שהיה גלום בכתמים אלה, כאובייקט שישמש למחקר. ואכן, מבחן כתמי הדיו הרורשאך התפתח ממשחק יצירתי זה. (klecks אקסנר 2003) (Exner מספר כי במשחק זה נעשה שימוש בכתמי דיו (שנקראים שנקנו או הוכנו לצורך המשחקים. בגרסה אחת של המשחק ניתנו אסוציאציות מילוליות דמויות שירה לכתמי הדיו, ובאחרת אסוציאציות תנועתיות. מחקרים המקשרים בין התגובות לסדרת כתמי הדיו לבין יצירתיות נערכו עוד לפני עבודתו של רורשאך. נעשו מספר ניסיונות להשתמש בכתמי דיו במטרה לחקור דמיון ויזואלי Dearborn (Henry & Binet (למשל או דמיון ויצירתיות (אקסנר מציין בין היתר את (1900) Kirkpatrick ו( 1914 ).(Whipple תחילת השימוש במבחן זה ככלי אבחוני,(1897) נבעה מכך שרורשאך הבחין, די במקרה, כי החולים שזוהו כסכיזופרנים הגיבו באופן שונה במיוחד למשחק הקלקסוגרפיה מאחרים והסיק שהמשחק יכול לסייע באבחון. בשנת 1921 התפרסמה סדרת כרטיסי כתמי הדיו של רורשאך לראשונה, ביחד עם מערכת ציינון ראשונית. מערכת זו הכילה שלוש מערכות קידוד: מיקום בכרטיס (בכל הכתם, בחלק או בחלק זניח של הכתם), תוכן התגובה ומאפיינים מסוימים של הכתם (למשל צבע, תנועה והצללה). בשנים שלאחר מותו של רורשאך התפרסמו שיטות רבות לציינון ולניתוח התגובות לכתמים, שלבסוף גובשו לכדי השיטה המקיפה של אקסנר. שיטה זו מתבססת על מחקר אמפירי רב, ועל כן הן המהימנות והן התוקף שלה גבוהים (2003.(Exner,

11 11 טוען כי גם במתכונתו הנוכחית המטלה שמתבקש נבדק הרורשאך לבצע (1990) Smith (2000) דורשת הפעלת יצירתיות. Gregory אף מציע להשתמש בכתמי הדיו "בדרך הפוכה", ולהשתמש במבחן כתמי הדיו להפקת יצירתיות כגירוי להעלאת רעיונות חדשים, ובכך לתרום לאמנות ולמדע. אכן יתכן כי הגירוי העמום מחייב את הנבדקים להפעיל חשיבה מסתעפת, בעוד הם מנסים לענות על השאלה "מה זה יכול להיות?". העובדה כי אין תשובה אחת נכונה או מובנת מאליה, וכי הבוחן מעודד את הנבדק לתת עוד ועוד תגובות, מחזקת את האמירה שמדובר במטלה שדורשת ולו סף מסוים של יצירתיות. מדדי יצירתיות ברורשאך אחד המחקרים המפורטים ביותר מבחינת מדדי היצירתיות ברורשאך נערך על ידי פרקוטי ועמיתיו. אלה בדקו את המתאמים בין משתנים במבחן טורנס ליצירתיות לבין מדדים של הרורשאך, ושיערו כי M R מספר מימדי הרורשאך יהיו קשורים ליצירתיות. ואלו הם: מספר תגובות; ציון הניתן על תגובות תנועה אנושית; S תגובות חלל, המתייחסות לחלקים הלבנים בכרטיס (שניתן לראותן גם כנטייה מתנגדת אישיותית אבל גם כיכולת "לחשוב מחוץ לקופסה"); DQ+ ציון הניתן לתגובות שבהן יש שני דימויים או יותר, לא ערטילאיים, הנמצאים באינטראקציה משמעותית, כאשר איכותן ההתפתחותית נחשבת לאינטגרטיבית וגבוהה; FQ+ תגובות שכיחות אך מפורטות באופן יוצא דופן. איכותן הצורנית נחשבת למצוינת, אך הן עלולות להצביע על נטיות אובססיביות; ו FQu תגובות נדירות יחסית אך במידה סבירה. איכותן הצורנית נחשבת לבלתירגילה, והן מצביעות על חשיבה מקורית וייחודית (1999 Cannoni,.(Ferracuti, Burla, Lazzari, & התוצאות שנתקבלו במחקר הראו כי: תתיהמבחנים המילוליים של מבחן הטורנס נמצאו קשורים הן לתגובות חלל (S) והן לתגובות שאיכותן הצורנית בלתירגילה.(FQu) כן נמצא קשר בין התגובות שאיכותן ההתפתחותית היא אינטגרטיבית (DQ+) לבין מדדים צורניים של מבחן הטורנס. לדבריהם הממצאים שלהם תומכים בגישה רבת המרכיבים של גילפורד ליצירתיות. מתוך אלה, היה קושי לבדוק את התגובות שאיכותן הצורנית היא מצוינת (FQ+) בשל שכיחותן הנמוכה במדגם.

12 12.(R) באופן מפתיע, לא נמצא קשר בין שטף במבחן הטורנס לבין מספר תגובות ברורשאך כן לא נמצא קשר בין תגובות תנועה אנושית (M) לבין יצירתיות (1999 al..(ferracuti et (M) לעומת זאת, (1968) Dudek דווקא מצא כי ריבוי של תגובות תנועה אנושית משקף קלות רבה יותר בביטוי של יצירתיות. (1997) Cornell Franklin & ערכו מחקר לגבי הפירוש וההבנה של מבחן הרורשאך, כאשר הנבדקים הם אנשים יצירתיים ואינטליגנטיים במידה בלתירגילה. הם בדקו ברורשאך (CDI) את האינדקסים של הדיכאון,(DEPI) קשיי ההתמודדות וקשיים בתפיסת מציאות (אינדקס ה PTI, לשעבר אינדקס הסכיזופרניה) אל מול מספר שאלונים של הסתגלות רגשית. מטרת מחקרם הייתה להעריך את מידת ההסתגלות של נערות, אשר נכנסו לקולג' בתכנית מואצת מיוחדת. ממצא מפתיע מאוד שהתגלה להם הוא כי, בניגוד לפירוש הקונבנציונלי, בקרב קבוצה זו ה PTI נמצא קשור דווקא להסתגלות רגשית טובה. Franklin & Cornell משערים לגבי ממצא מעניין זה כי יתכן ובקרב בנות מחוננות ה PTI יהיה קשור ליצירתיות. ניתוח מעמיק יותר של אותם המדדים ב PTI אשר היו גבוהים אצל אותן נערות העלה כי FQu האיכות הצורנית (FQ) הייתה נמוכה כלומר היו להן משמעותית הרבה יותר תגובות ו FQminus, תגובות המאופיינות בשכיחות נמוכה מאוד במדגמים של אקסנר, ועל כן קשורות תיאורטית לקשיים בתפיסת המציאות. יחד עם זאת, ציוני ה WSum6 (מדד הסופר סוגים וכמויות של הפרעות בחשיבה הנצפות בתגובות במבחן הרורשאך ומכפילן במידת חומרתן) נותרו נמוכים אצל בנות אלה. ניתן אם כן לומר כי לא נצפו הפרעות ממש בחשיבה, אלא תגובות מקוריות "מדי". הממצא הזה נותר בעינו גם כאשר האינטליגנציה הוחזקה קבועה מבחינה סטטיסטית. כלומר, הקשר לא נבע מכך שהמחקר נעשה על בנות מחוננות בדומה להם, (1989) Gallucci ערך מחקר לגבי תוצאות הרורשאך של ילדים בני עד 135 (IQ) (ממוצע 13.63), מחוננים במידה בלתירגילה, של קיו איי. ומעלה, אל מול הצ'קליסט רשימת תיוג) ההתנהגותי לילדים. הוא מצא אצל ילדים אלה מדדי רורשאך המצביעים,checklist) על בעיות קשות בתפיסת המציאות, ועל סכיזופרניה, שלא נמצאה להם עדות מקבילה בצ'קליסט

13 13 ההתנהגותי לילדים. עם זאת, כאן יש לסייג משום שמדובר במדגם של ילדים, בשונה מיתר המחקרים שמוצגים כאן. מחקרים נוספים שבוצעו תוך שימוש ברורשאך לגבי יצירתיות בדקו את התוקף של המבחן ההשלכתי ככלי למדידת יצירתיות. הם מצאו מתאם בין מבחן יצירתיות מילולי לבין המדדים ברורשאך,(W) של מספר תגובות (R), תגובות שהשתמשו בכל הכרטיס המעידות על יכולת אינטגרציה ותגובות פופולאריות (P) המעידות על יכולת לתפיסת מציאות קונפורמית. (2007 Singh, Majhi &.(Singh, בנוסף למחקרים אלה על יצירתיות אצל אוכלוסיה רגילה, נעשה שימוש במבחן הרורשאך במטרה להבין את מאפייני האישיות של אמנים. ואמנם נמצאה אצלם גישה של חוסר קונפורמיות.(Satterlee ואישגרתיות (2006, אמנים הראו במבחני הרורשאך כוחות אגו, תפיסה טובה, יכולת לראות בעיות באופן אובייקטיבי וחד. כן היה להם יכולת "לשחק" ולבטא כוחות מודעים ולא מודעים 1995) Ramachandra,.(Jena & אצל ארכיטקטים התגלה כי כאשר הנבדקים היו בעלי הרמה הגבוהה של הגנות מסוג הדחקה הם היו גם מוגבלים יותר בהבעה היצירתית ואילו סטודנטים לאמנות שגילו מופנמות נמצאו ברורשאך כיותר יצירתיים.(Dudek,1968) מסטודנטים לאמנות שגילו ברורשאך מוחצנות (1982,.(Kincel השתמשו ברורשאך כדי לבחון שינויים באישיות אצל קשישים (המתגוררים & Nakazato (1991) בבית אבות) וכדי לענות על השאלה אם קיימים שינויים דרמטיים טרם המוות (באמצעות עריכת שש מדידות לאורך תקופה בת עשר שנים). לאורך הזמן נמצאה ירידה ביצירתיות, שבאה לידי ביטוי ;(P) במדדים שונים ברורשאך: פחות תכנים; פחות תגובות פופולאריות איכות צורנית גבוהה (FQo) יותר כלומר נפוצות יותר במדגם של אקסנר ולכן גם מקוריות פחות; פחות תנועת חיות ;(FM) ופחות תוכן אנושי content).(human

14 14 נסכם את המדדים בטבלה: מדדים שלא נמצאו קשר סטטיסטי בינם לבין יצירתיות משמעות Reference הערות Ferracuti et al תגובות מפורטות באופן מיוחד לא נבדק בשל השכיחות הנמוכה במדגם. FQ+ מדדים שנויים במחלוקת משמעות נמצא קשור אצל לא נמצא קשור אצל הערות Ferracuti et al Dudek, 1968 תנועה אנושית M Ferracuti et al Singh, Majhi & Singh, 2007 מספר התגובות R מדדים של מבחן הרורשאך שנמצאו קשורים סטטיסטית ליצירתיות: משמעות Reference הערות Ferracuti et al. 1999, Kincel 1983 Shimonaka, & Nakazato 1991 Ferracuti et al תגובות נדירות יחסית אך במידה סבירה תגובות חלל המתייחסות לחלקים הלבנים בכרטיס FQu S Ferracuti et al תגובות שבהן יש שני דימויים או יותר, לא ערטילאיים, הנמצאים באינטראקציה משמעותית DQ+

15 15 Singh, Majhi &, Singh, 2007 תגובות שהשתמשו בכל הכרטיס W Shimonaka, & Nakazato 1991 תנועת חיות FM Singh, Majhi & Singh, 2007 תגובות פופולאריות P Franklin & Cornell 1997 אינדקס קשיים בתפיסה נמצא בתיאום עם הסתגלות רגשית טובה במדדים אחרים PTI Shimonaka, & Nakazato 1991 סכום התכנים SC

16 16 המחקר הנוכחי מטרת המחקר הנוכחי היא לזהות יצירתיות באמצעות מבחן הרורשאך. לצורך זה נבדקו הן המתאם בין שאלון דיווח עצמי של יצירתיות והן ציון במבחן יצירתיות לבין מספר מדדים ברורשאך, אשר חלקם נבחנו בעבר ונמצאו כקשורים ליצירתיות, וחלקם נבדקו כאן לראשונה. חלקם נבחנו והתוצאות לגביהן לא היו חדמשמעיות סוקר מספר מבחני יצירתיות אשר קדמו לו וביניהם טורנס, גילפורד, וואלך וקוגן Davis (1975) ומסביר את הבעייתיות שבהם, ומכאן גם את הצורך בשאלון חדש, בכך שלחלקם יש תוקף חיצוני נמוך ביותר (למשל גילפורד), וחלקם קשים מאוד לציינון (למשל וואלך וקוגן). לנוכח קשיים אלה מציע גישה אחרת, של בדיקת יצירתיות באמצעות שאלון אישיותי ביוגראפי. Davis (1975) זאת, שכן ישנן עמדות, תחומי עניין ותכונות אישיות אשר מנבאים התנהגות יצירתית אצל אנשים דיווחים ביוגראפיים וגם של התעניינות בתחומים יצירתיים מנבאים התעניינות בתחומים יצירתיים בעתיד.,Davis לטענת פיתוח של מבחן יצירתיות הוא משימה קשה ביותר משום שליצירתיות אין ספור פנים, וקשה להמציא מבחן אשר יכיל את כל ההיקף שלה. כמו כן קשה למצוא מדד,HDYT) How do you think? אשר מולו ניתן יהיה לתקף את המבחן. השאלון של דייויס נקרא ראה נספח 4). בבדיקה של דייויס את תוקף הניבוי של השאלון אל מול ציונים במטלות בקורס חשיבה יצירתית התקבל מתאם פירסון (r) גבוה של Raudsepp בדקה את שאלון HDYT מול שאלון נוסף של יצירתיות בשם (Clapham, 2004),(r=0.71) (גם הוא שאלון דיווח עצמי). היא מצאה קשר חזק ומובהק בין שני השאלונים המצביע על תוקף מתכנס גבוה של השאלון. (2008) Bachtiar Furnham & גם הם מציינים כי האופי הרבמימדי של היצירתיות מחייב אותנו למדוד אותה בצורה שתקיף אותה, וכי אין די במבחני יצירתיות אשר בוחנים רק חשיבה מסתעפת. השילוב של מבחן היצירתיות שהוא אישיותי ביוגראפי בנוסף למבחן רורשאך חשוב גם הוא משום שבצורה זאת ניתן לקבל גם מידע ישיר, ולא עקיף, לגבי היכולת היצירתית של הנבדק. הדבר יחזק את הממצאים לגבי הקשר בין מדדים מסוימים במבחן הרורשאך לבין היצירתיות של אותו נבדק.

17 17 כמבחן יצירתיות (בניגוד לשאלון דיווח עצמי) המחקר הנוכחי בחר להשתמש במבחן ראה 3) נספח בשל תוקפו הגבוה,RAT) ה Test Remote Associates (1981 Evans,,(Forbach & ויתרונו על פני המבחן של וואלך וקוגן ועל פני מבחן טורנס, הנפוצים גם הם בשימוש, הוא בכך שמבחנים אלו קשים מאוד לציינון. (1975.(Davis כמו כן, מבחן ה RAT דורש הפקת רעיונות רבים ובחירה של התשובה הנכונה ביותר מביניהם ועל כן הוא משלב חשיבה מסתעפת ביחד עם חשיבה מתכנסת (נבו ולוין, 1973). בעבר נעשו מחקרים המקשרים בין רורשאך ליצירתיות, אולם זו הפעם הראשונה בה נעשה שימוש,(RAT) בשאלון דיווח עצמי,(HDYT) בנוסף על מבחן יצירתיות כאשר היתרון בכך הוא שבמבחני יצירתיות מרבית הפריטים הם פתוחים, דבר המקשה על ציינון מהימן (אנאסטזי, 1990). מהי התרומה של בדיקת יצירתיות באמצעות הרורשאך? החשיבות שבהכנסת גורם היצירתיות לתוך סוללת המדדים הנבדקים באמצעות הרורשאך הינה בכך שיצירתיות היא אחד מהכוחות החזקים והמשמעותיים העומדים לרשות האדם. יצירתיות מנבאת חוסן רגשי, מאחר שהיא מרכזית לפתרון בעיות ולהבנה טובה יותר של סיטואציות מורכבות. דבר זה,Metzl תואר במאמרה של (2009) אשר ערכה ניתוח איכותני של ראיונות עם שורדים של הוריקן קטרינה שאיבדו את ביתם, לצד שאלונים של מצוקה ומדדים של יצירתיות. מצל מצאה קשר בין יצירתיות לבין חוסן רגשי והתמודדות טובה יותר עם האסון, אשר ממותנת על ידי גורמים סוציואקונומיים. מוסיפים (1999) Pope King & כי לבחינת היצירתיות חשיבות רבה בהתאמה של סוג הטיפול / למטופל שכן היכולת לייצר תגובות יצירתיות מעידה על היכולת לעבוד ב"מקום שלישי" "מרחב פוטנציאלי" גם בטיפול. באופן כזה, חומרים ראשוניים יכולים להיות מעובדים בתוך המרחב הטיפולי, ויתורגמו לכדי תובנה חדשה על האני. מלבד הסיבות שהוזכרו לעיל, כאשר מאבחנים אנשים יצירתיים ואינטליגנטיים במידה בלתירגילה, קיימת סכנה כי ברורשאך היצירתיות תראה כפסיכוזה. כזכור, פרנקלין וקורנל מצאו קשר בין PTI גבוה (אינדקס לקשיים בתפיסת המציאות) אצל בנות מחוננות (המורכב אצלן מתגובות בעלות איכות צורנית נמוכה, ולא מהפרעות בחשיבה) לבין הסתגלות רגשית טובה, ושיערו כי ההסבר

18 18 לממצא מעניין זה טמון ביצירתיות של אותן נערות. (1997 Cornell, (Franklin & הסיבה לכך היא שהנבדקים עשויים לתת תגובות מקוריות במיוחד, דבר שיקשה על הבוחן לראותן גם הוא. הבנות במחקר זה נתנו תגובות בעלות שכיחות נמוכה במדגם של אקסנר, ולא הפרעות של ממש בחשיבה, אולם אינדקס הקשיים בתפיסת המציאות היה גבוה אצלן. לאור זאת, קיום של אינדקס יצירתיות, אשר יכלול גם תגובות מקוריות "מדי" עשוי לאפשר מבט נוסף על ה PTI ולתקף את ההבדל בין מטופל הסובל מפסיכוזה לבין מטופל יצירתי במיוחד. בעקבות פרנקלין וקורנל המחקר הנוכחי מנסה לבדוק השערה זו, המחברת בין איכות צורנית ירודה ליצירתיות. לצורך מציאת הקשר בין הרורשאך לבין יצירתיות, מחקר זה בודק מספר מדדי רורשאך של חשיבה מתכנסת, חשיבה מסתעפת ופתיחות לחוויה. (פירוט לגבי ציינון ומשמעות של המדדים שיבדקו מופיע בנספח 1). ראשית, המחקר משער כי יהיה קשר בין יצירתיות לבין מדדים המצביעים על יכולת לחשיבה מתכנסת: יהיה קשר בין יצירתיות לבין היכולת לחשוב בדרך מקובלת מבחינה חברתית ויהיה קשר בין יצירתיות לבין יכולת לאינטגרציה (המדדים P ו+ DQ פירוט בהמשך). שנית, המחקר משער כי יהיה קשר בין יצירתיות לבין יכולת לחשיבה מסתעפת: יהיה קשר בין יצירתיות לבין תגובות מקוריות מבחינת שכיחותן, בין יצירתיות לבין ריבוי תכנים, בין יצירתיות לבין חשיבה מורכבת, בין יצירתיות לבין שימוש בדמיון ובין יצירתיות לבין "חשיבה מחוץ לקופסה" (המדדים S,M,Blends:R,SC,FQminus,FQu פירוט בהמשך). שלישית, המחקר משער כי ימצא קשר בין יצירתיות לבין פתיחות לחוויה ברורשאך, אשר נמצאה קשורה לחשיבה מסתעפת (המדד L פירוט בהמשך). כזכור, חשיבה מתכנסת הינה חשיבה אשר מובילה את הנבדק לתת תשובה אחת שהיא התשובה הנכונה, הטובה ביותר או תשובה שהיא מקובלת חברתית. אם כן, מדדים של הרורשאך אשר בודקים (P) חשיבה מתכנסת הינם תגובות פופולאריות ציון שניתן עבור תגובות נפוצות במיוחד וכן תגובות עם רמה התפתחותית אינטגרטיבית,(DQ+) הניתנות על תגובות בהן יש שני אובייקטים, שאינם ערטילאיים, ומקיימים ביניהם אינטראקציה משמעותית. שני מדדים אלו כבר נבדקו בעבר

19 19,Ferracuti et al. (1999) על ידי (2007) Singh, (Singh, Majhi & ועל ידי בהתאמה, במחקרים שהוזכרו לעיל, והמחקר הנוכחי מנסה לשחזר תוצאות אלו שמצאו קשר בין מדדים אלה לבין יצירתיות. סיבה נוספת לבדוק את התגובות הפופולאריות (P) דווקא היא שבהינתן מטלה של הרבה פריטים, הנבדק ייתן קודם את המובן מאליו ואז באיטיות, תגובות יצירתיות יותר. תגובות בנאליות מעוררות בנבדק תחושה אברסיבית והוא מנסה לתת תגובות יותר ויותר "מיוחדות" (2008) Kogan מסביר את התופעה בכך שרק כאשר הנבדק.(Houston & Mednick, 1963) מיצה את התגובות ה"רגילות" שלו, הוא מתחיל לתת תגובות יצירתיות יותר. כלומר, אם ננסה ליישם (P) הבנה זו לרורשאך, הנבדק ייתן קודם את התגובות הפופולאריות ורק לאחר מכן את התגובות היצירתיות יותר. ניתן להבין מכך שאם מנסים להבחין בין תגובות מקוריות שנובעות מהפרעות בחשיבה ותפיסה אידיוסינקראטית לבין תגובות מקוריות שנובעות מיצירתיות, אפשר יהיה להבחין,(P) בין שני סוגי הנבדקים בכך שלנבדקים היצירתיים יהיו גם תגובות פופולאריות לצד התגובות המקוריות. גם +DQ מהווה מדד של חשיבה מתכנסת משום שהוא בוחן את יכולת האינטגרציה של הנבדק. תגובה כזו היא הדגמה של חשיבה מתכנסת, בה הנבדק מחבר למעשה שני דימויים לאחד חדש DQ+ (King & Pope,1999) ואינטגרטיבי, פעילות שהיא יצירתית. צופים קשר בין ליצירתיות, משום שהדבר יצביע על חשיבה מורכבת. מדדים של חשיבה מסתעפת שנבדקו כוללים את FQu ו S, שכבר נבדקו על ידי פרקוטי ועמיתיו. שני מדדים אלו מייצגים מצבים של "חשיבה מחוץ לקופסה" ב FQu הנבדק נותן תגובה Weiner (2003) שהיא מקורית, לפי השכיחות שלה במדגם של אקסנר. למשל, מציין כי נבדקים (FQu) שיש להם הרבה תגובות בלתירגילות נוטים להיות יותר אינדיבידואליסטים בתפיסתם ובעלי התנהלות הרפתקנית בחיים בעוד אנשים עם מעט תגובות בלתירגילות נוטים להיות יותר קונבנציונליים בתפיסה שלהם (1999 al..(ferracuti et. לעומת זאת, ב S הנבדק מתייחס לחלק הלבן בכתם, ועושה בדיוק ההפך ממה שביקשו ממנו, במעין "דווקאיות" שכזו, שאולי משקפת גישה "דווקאית" לחיים כאשר יש ריבוי של S בכלל התגובות

20 20,Ferracuti et al. (1999) המחקר הזה, על סמך המחקר של מציע כי.(Weiner, 2003) King & Pope (1999) יתכן שאותה גישה "דווקאית" תהיה קשורה גם ליצירתיות. גם צופים שיהיה קשר שכזה, שכן הדבר יצביע על גישה מקורית לכתמים ולעל נכונות לראות דברים.Smith באופן מיוחד. מחקר אחר, שמשער דווקא את ההפך, הוא המחקר של( 1990 ) סמית מעריך כי S מציין איזושהי חווית איום עם המרחב הפוטנציאלי ועל כן לא יהיה קשור ליצירתיות, שכן תגובה זו תציין עיסוק במקומות המפחידים של המרחב הפוטנציאלי, עבור אנשים החוששים ממרחב זה, ועל כן חוששים ממשחק, כלומר דווקא האנשים הלא יצירתיים יתנו תגובות S. מדד נוסף שייבדק הוא ה SC, סכום תחומי התוכן שניתנים על ידי הנבדק. הסיבה לכך היא שבמחקרם על הירידה ביצירתיות לעת זקנה, (1991) Nakazato Shimonaka, & הראו שעם הזמן, הנבדקים שלהם נותנים פחות ופחות מגוון של תכנים (ביטוי להצטמצמות שהם מתארים). לפי מחקר זה, ניתן לשער כי אצל נבדקים יצירתיים יהיו יותר תחומי תוכן, כלומר SC יהיה גבוה יותר. מדד נוסף של חשיבה מסתעפת ברורשאך אשר נבדק כאן הוא התנועה האנושית, M. מדד זה מראה על היכולת של הנבדק לראות משהו שלמעשה כלל לא נמצא בכרטיס תנועה. לשם כך הוא צריך להפעיל את דמיונו. מדד זה נחקר בעבר אולם הממצאים לגביו לא היו חדמשמעיים. למשל, אצל (1999) al.,ferracuti et הוא לא נמצא קשור סטטיסטית ליצירתיות, בניגוד ל( 1968 ),Dudek אשר מצא קשר כזה. מספר גם מדדים של חשיבה מסתעפת נבדקו לראשונה במחקר זה. הראשון מביניהם הוא.Blends:R מדד זה בודק מספר ה"תערובות" בכלל התגובות ברורשאך ביחס למספר תגובות כולל. דוגמאות לתערובות הן תגובות שכללו גם צבע וגם הצללה, או גם צבע וגם תנועה. מדד זה בוחן את האפשרות לחשיבה שהיא מורכבת, לתגובות שהולכות בכיוונים שונים בוזמנית ועל כן מאפיינות חשיבה מסתעפת. המדד השני הקשור לחשיבה מסתעפת וייבדק לראשונה הוא ה FQminus ה minus הוא ציון שניתן לתגובות מקוריות "מדי" תגובות שבהן הנבדק מגיב לכתם באופן שהוא כה נדיר, וכה ייחודי, עד כי הבוחן לא מצליח לרדת לסוף דעתו או שהשכיחות הנמוכה של תגובה כזו מחייבת מתן איכות צורנית של מינוס. מדד זה לרוב אומנם מציין תפיסה שהיא אידיוסינקראטית, ומעורר דאגה לגבי האפשרות

21 21 של הפרעות בתפיסה ופסיכוזה, אולם המחקר של (1997) Cornell Franklin & מצביע על כך שיתכן שאצל נבדקים יצירתיים במיוחד, מדד זה יהיה דווקא גבוה, מבלי להעיד על פסיכופתולוגיה.,Mednick לפי כמו כן, (1963) כזכור, רמת המקוריות של תגובה קשורה בקשר הפוך להסתברות שאותה תגובה תתקבל באוכלוסיה נתונה. על מנת לבדוק את ההשערה לגבי פתיחות לחוויה והקשר שלה לחשיבה מסתעפת ועל כן ליצירתיות נבדק מדד ה L. מדד זה הוא יחס בין התגובות שכוללות צורה בלבד והן תגובות קונקרטית יחסית, לבין תגובות שמכילות אלמנטים נוספים כגון צבע, תנועה או הצללה. תגובות אחרונות אלה מעידות.(King & Pope, 1999) על פתיחות רבה יותר לחוויה, הכוללת גם פתיחות לחוויה הפנימית מדד זה משקף פתיחות לחוויה ברורשאך, לפי :Weiner ככל שהL גבוהה יותר כך הפתיחות לחוויה נמוכה יותר והנבדק הוא יותר בעל ראייה צרה, בעוד אנשים בעלי L נמוכה, יהיו בעלי חיות רבה יותר, רגישות והרפתקנות. (2003.(Weiner המחקר הנוכחי משער כי אצל נבדקים יצירתיים, ה L יהיה נמוך, שכן פתיחות לחוויה נמצאה כזכור קשורה אמפירית לחשיבה מסתעפת.(Silvia et al. 2009) L במחקר נוסף, (1998) Haywood,,Wasyliw, Benn, Grossman, & של נמצא כי גבוהה L משקפת הפשטה כמנגנון התמודדות בסיסי ועל כן נמוכה תשקף יכולת להתבונן בגירוי מורכב יותר. המחקר הנוכחי מציע מקבץ מדדים שהם ייחודיים לנבדקים יצירתיים על מנת שאפשר יהיה להפוך אותם לאינדקס במחקרים עתידיים. מקבץ כזה יכלול, מחד, תגובות שהן מקובלות חברתית ואינטגרטיביות, ו, מאידך, תגובות המצביעות על חשיבה מסתעפת ופתיחות לחוויה גם אם לעיתים אותה חשיבה מסתעפת מובילה לתגובות שהן מקוריות מדי. השערות תיאורטיות: ימצא קשר בין יצירתיות לבין יכולת לחשיבה מתכנסת שתבוא לידי ביטוי בקשר.1 בין יצירתיות לבין חשיבה מקובלת מבחינה חברתית וכן יכולת לאינטגרציה. ימצא קשר בין יצירתיות לבין חשיבה מסתעפת שיבוא לידי ביטוי בתגובות מקוריות.2 מבחינת שכיחותן, חשיבה מורכבת, דמיון וחשיבה "מחוץ לקופסה".

22 22 3. ימצא קשר בין יצירתיות לבין פתיחות לחוויה, אשר נמצאה קשורה לחשיבה מסתעפת. השערות אופרציונליות: 1. ימצא מתאם (r של פירסון) חיובי בין P לבין HDYT ולבין,RAT וכן מתאם חיובי בין DQ+ לבין ה HDYT ולבין ה RAT.,SC,FQminus,FQu ימצא מתאם (r של פירסון) חיובי בין כל אחד מהמדדים הבאים:.2 ה RAT. ולבין ה HDYT לבין ו S M,Blends:R 3. ימצא מתאם (r של פירסון) שלילי בין מדד ה L לבין ה HDYT ולבין ה RAT.

23 23 שיטה 15 ( נבדקים: מדגם לא קליני של צעירים (גילאים מהנבדקים היו גברים ו 25 נשים..3.4 ממוצע גיל הנבדקים היה 28.7, עם סטיית תקן של שיטת גיוס הנבדקים הייתה באמצעות מודעות באינטרנט ובאוניברסיטת תל אביב. מהלך המחקר: הנבדקים עברו מבחן רורשאך ומילאו שאלון יצירתיות ומבחן יצירתיות. כל נבדק עבר את כלל הניסוי לבדו. את מבחן הרורשאך (וגם את שאלון ומבחן היצירתיות), העבירו סטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה קלינית, המיומנים בהעברת המבחן זה. הם אף עברו הדרכה לגבי ציינון משום שזהו המבחן הרגיש ביותר מבחן הרורשאך. בשלב הראשון, הנבדקים עברו את הרורשאך להשפעות זרות. לאחר מכן הנבדקים השיבו על שאר השאלונים והמבחן, בסדר אקראי. בהמשך, החוקרים צייננו את הרורשאך ונבחנה מהימנות בין שופטים, לפי תחומים. לצורך בדיקת המהימנות, נבדקו 13 פרוטוקולים שצוייננו על ידי הנסיינים אל מול הציינון של המדריכה. המהימנות נקבעה על ידי מתאם פירסון בין ציינוני המדריכה לבין ציינוני הנסיינים. המהימנות שנמצאה מוצגת בטבלה הבאה: תחום משמעות מהימנות בין שופטים איכות צורנית שכיחות התגובה באוכלוסיה, תדירה, או חריגה. האם נדירה, Form quality הרמה ההתפתחותית האם מדובר באובייקט מעורפל (רמה התפתחותית נמוכה), קונקרטי (בינונית) או אינטגרטיבי (גבוהה). Developmental quality מיקום האם היה שימוש בכל הכרטיס, בחלק זניח ממנו והאם היה שימוש בחלל. ממנו, בחלק Location Determinants באילו מאפיינים של הכתם נעשה שימוש בתגובה Content לאילו קטגוריות תוכן התגובה משתייכת.

24 24 כלים מבחן הרורשאך (פירוט לגבי המדדים שנבדקו מופיע בנספח 1) מבחן זה פורסם לראשונה על ידי הרמן רורשאך בשנת 1921 ומאז נחקר רבות והיה לאחד מהכלים הפסיכודיאגנוסטיים החשובים של הפסיכולוגיה הקלינית (2003.(Exner, מבחן השלכתי זה בודק מגוון של תכונות אישיות ותכונות המאפיינות את החשיבה של הנבדק, כמו גם מדדים לפסיכופתולוגיות שונות. מבחן הרורשאך אף מהווה את אחד מחמשת המבחנים של סוללת האבחון הקלאסית בישראל (לצד הבנדרגשטלט, מבחן הציורים, ה TAT, ומבחן וקסלר). צויינן המבחן לפי השיטה המקיפה של אקסנר שהיא גישה תקפה ומהימנה ביותר (2003.(Exner, אקסנר מציין כי כאשר נבנתה השיטה המקיפה, התנאי להכנסתו של מדד ברורשאך היה מהימנות בין שופטים.(Exner, 2003) של 0.85 לפחות במחקר מהימנות נוסף נמצא מהימנות מצוינת בגישה המקיפה אצל מבוגרים, מהימנות המבחן החוזר גבוהה ותוקף המבחן סביר:.(Meyer & Archer, 2001) במחקרים השונים הערכים של מתאם פירסון (r) נעים בסביבות ה 0.30 (2001 Archer,.(Meyer & (HDYT) How Do You Think? שאלון דיווח עצמי זה פותח על ידי Davis בשנת 1975, במטרה לחזות התנהגות יצירתית במציאות, Davis כלומר זהו שאלון יצירתיות שהתוקף החיצוני שלו גבוה. בבדיקות שנערכו בידי נמצא כי המהימנות הפנימית הייתה Davis) 0.94 השתמש בשיטת,Hoyt המבוססת על ניתוח של השונות) כאשר המבחן תוקף אל מול ציונים במטלות בקורס "חשיבה יצירתית", מתאם פירסון נמצא וכאשר תוקף מול שאלון יצירתיות אחר, התוקף המתכנס שלו היה ( (Clapham, 80 Form D פיתח את השאלון בכמה גרסאות, בין השאר גרסת המכילה פריטים, Davis כגרסה קצרה יותר של השאלון, שהיא גם פשוטה יותר הנבדקים עונים על הפריטים בתשובות של כן ולא בלבד.,(1980) במחקר הנוכחי השתמשנו ב D Form כפי שתורגם לעברית בעבודת התיזה של אדליסט אשר השתמשה בגרסה זאת אך עם סולם של 5 דרגות (החל מ"מסכים מאוד" ועד "לא מסכים כלל").

25 25 המבחן מכיל פריטים הפוכים, אשר הומרו לדירוגים רגילים טרם הסיכום. הציון הסופי הוא סיכום כלל הדירוגים מכל הפריטים, לאחר השינוי בפריטים ההפוכים. המהימנות הפנימית של הפריטים במדגם שלנו, לפי אלפא של קרונבאך, נמצאה (RAT) Remote Associates Test *בגרסתו העברית קרוי גם מה"ר מבחן הקשרים רחוקים מבחן זה פותח על ידי,Mednick בשנת הרציונל העומד בבסיס מבחן זה הוא שמקוריות היא סוג חדש של חיבור של גירויים מוכרים, שלא היו קשורים אחד לשני קודם לכן. גילוי הקשר הוא הבסיס לחשיבה היוצרת (נבו ולוין, 1973). חישבו למשל על שלושה מרכיבים: עגבניות, פלפלים ושום אלה יכולים לשמש מצד אחד לגספאצ'ו ומצד שני להוות רוטב לפסטה. במבחן זה הנבדקים צריכים לענות על 25 פריטים תוך 20 דקות (בגרסה העברית. בגרסה האנגלית יש 30 פריטים ו 40 דקות לפתור אותם). כל פריט מכיל שלוש מילים אשר אינן קשורות זו לזו והנבדק צריך למצוא מילה המתחברת לשלושתן. למשל: בגד, מלח, סוף המילה המחברת היא ים; בגד ים, ים המלח וים סוף. יש לשים לב לכך שבאותן סמיכויות, המילה ים לעיתים מופיעה לפני המילה ולעיתים אחריה, וכן שיש לעיתים הטיות של המילה המחברת. לשם פתרון מבחן זה, על הנבדק להפיק שטף אסוציאציות, ולבחור את זו מביניהן אשר הולמת את דרישות המטלה, כך שלמרות שיש תשובה אחת לכל פריט, השגתה תלויה בהעלאת אפשרויות רבות, כך שמבחן זה.(1973 משלב חשיבה מסתעפת ביחד עם חשיבה מתכנסת (נבו ולוין, יתרונו של מבחן זה הוא בהיותו קצר, וכן בכך שהציינון שלו פשוט ומהימן: ציון הנבדק הוא סך פתרונותיו הנכונים. בדיקת מהימנות המבחן נערכה על ידי (1963),Mednick לפי,Spearman Brown ונמצאה 0.92,Forbach & Evans (1981) במדגם אחד ו 0.91 במדגם אחר. תוקף המבחן נבדק של ידי אשר בדקו את הקשר בין הציונים במבחן זה לבין פרודוקטיביות בקבוצות של סיעור מוחין הם בדקו זאת במערך של שתי קבוצות (קבוצה של בעלי ציונים נמוכים.(brainstorming) וקבוצה של בעלי ציונים גבוהים) אשר התבקשו לדון בסוגיות חברתיות ולחפש להן פתרונות. בנוסף היה מערך של קבוצה הטרוגנית מבחינת הציונים שבה אשר בה המשתתפים נתבקשו לפתור מטלה של שימושים שונים. בשני המערכים נמצא קשר בין ה RAT לפרודוקטיביות בסיעור מוחין

26 26 במדדים של שטף, גמישות ומקוריות. כמו כן, נמצא כי הקשרים בין הציונים במבחן ה RAT לבין אינדקסים של יצירתיות, היו עצמאיים ממדדים של אינטליגנציה מילולית. המבחן תורגם על ידי נבו ולוין (1973), תוך שמירה על העקרונות של מבחן,RAT אך גם עם רגישות מיוחדת להבדלים הלשוניים בין אנגלית, שפת המקור של המבחן, לעברית. זאת משום שאופיו הלשוני המובהק של RAT לא מאפשר תרגום ישיר שלו אלא שמירה על עקרונותיו בלבד. הפריטים שנבחרו לכל אחד משני הנוסחים הסופיים של המבחן ענו על קריטריון של הומוגניות 25 מבחן ה RAT, באמצעות מתאם בין כל אחד מהפריטים לציון הכללי וכן פיזור דרגות הקושי של הפריטים על פני העקום הנורמאלי, המייצר מבחן בעל כושר הבחנה טוב.

27 ל( ל( ל( ל( ל( ל( ל( ל( ל( ל( ל( ל( 27 תוצאות בטבלה מס' 1 מוצגים המתאמים בין מבחני היצירתיות לבין המדדים ברורשאך לגביהם שיערנו. טבלה מס' 1: מתאמי פירסון בין מדדי הרורשאך לבין RAT ו HDYT HDYT RAT *0.336 מדד P.מ.) (0.034) DQ+.מ.).מ.) *0.313 FQminus.מ.) (0.049) (0.066) * (0.04) FQu SC.מ.) (0.057) L.מ.).מ.) S.מ.) (0.086) Blends:R.מ.).מ.) M.מ.).מ.) p < 0.05 * ל.מ. לא מובהק.

28 28 מבחן RAT לפי מה שניתן לראות בטבלה, בהתאם להשערות נמצא קשר מובהק בין P ו FQminus לבין המבחן, כלומר ההשערות לגבי מדדים אלה אוששו. בניגוד להשערות לא נמצא קשר בין L,Blends:R ו M FQu לבין,RAT כלומר השערות אלה לא אוששו. כמו כן, בניגוד להשערת המחקר, נמצא בקשר שלילי מובהק למבחן.RAT הקשר בין DQ+,SC ו S לבין RAT נמצא קרוב למובהקות. שאלון HDYT לא נמצא קשר מובהק בין המדדים לגביהם היו ההשערות במחקר לבין שאלון.HDYT רק לגבי FQu.(p=0.066 נמצא קשר קרוב למובהקות. (0.293=r, ההסבר לממצאים אלה להלן. בדיון יינתן עיבודים נוספים בטבלה מס' 2 מוצגים מדדי רורשאך נוספים שנמצאו במתאם מובהק עם מבחן.RAT טבלה מס' 2: מתאמי פירסון בין מדדים נוספים ברורשאך לבין מבחן RAT RAT מדד *0.403 (Hd) (0.01) Intel (0.091) *0.341 M none (0.031) MOR (0.069) *0.395 DEPI (0.012) FD (0.066) p < 0.05 *

29 29 לא נמצא קשר בין מבחן ה RAT לשאלון r, (0.165=.HDYT לא מובהק).,(Hd),M none DEPI בבדיקת המתאמים נמצאו מתאמים מובהקים (אינדקס הדיכאון), ועוד מתאמים כמעט מובהקים, ביניהם: INTEL (אינדקס האינטלקטואליזציה),.FD,MOR ו = r, r =0.002) המדד WSum6 לא נמצא קשור לא ל RAT ולא ל HDYT לא מובהק, לא מובהק, בהתאמה). מודל רגרסיה נערכה רגרסיה על שני המדדים אשר הסבירו הכי הרבה מהשונות: (Hd) ו DEPI. המדדים הומרו לציוני Z לצורך הרגרסיה. תוצאות הרגרסיה מובאות בטבלאות שלהלן. טבלה מס' 3: ניבוי מבחן RAT ע"פ DEPI ו( Hd ) Standardized Coefficients Sig. t Beta Adjusted R Square R Square R מדד (Hd) DEPI טבלה מס' 3 (המשך): ניבוי מבחן RAT ע"פ DEPI ו( Hd ) Change Statistics מדד Sig. F Change df2 df1 F Change R Square Change (Hd) DEPI,RAT DEPI כפי שניתן לראות בטבלה 3, מס' אינדקס הסביר כ 10 אחוז מהשונות בציוני מבחן ו( Hd ) הסביר כ 14 אחוז מהשונות במבחן ה RAT.

30 30 דיון הרעיון מאחורי מחקר זה היה לבדוק כיצד ניתן לנבא יצירתיות דרך הרורשאך, ואגב כך לנסות ולהבין 40 משהו לגבי יצירתיות בכלל והאדם היצירתי בפרט. לצורך המחקר, נדגמו נבדקים, להם הועבר,RAT מבחן רורשאך שצויינן באמצעות השיטה המקיפה, וכן מבחן יצירתיות ושאלון יצירתיות.HDYT בדיווח עצמי כן נערכו מתאמי פירסון בין מבחן ה RAT, השאלון והרורשאך. HDYT היות ומבחן RAT היצירתיות ושאלון היצירתיות הניבו מתאמים שונים מאוד עם הרורשאך, נתחיל בתוצאות שהניב מבחן ה RAT ובהמשך נדון ב HDYT. הממצא המרכזי של מחקר זה היא ש FQminus (תגובות נדירות באופן בלתירגיל) נמצא בקורלציה מובהקת עם מבחן היצירתיות.RAT יש בממצא זה משהו מפתיע שכן המשמעות הקלאסית של FQminus היא של קשיים בתפיסת המציאות. (2003),Weiner למשל מציין כי FQminus קשור לתפיסת מציאות לא מדויקת, לרשמים מוטעים ולחוסר הבנה של השלכות המעשים של הנבדקים. FQminus ולפי,Weiner כאשר ה מגיע לאחוזים כאלה, הדבר עלול להצביע על קשיי הסתגלות. PTI מרמה מסוימת, FQminus ה הופך לקריטריון ב (אינדקס הפסיכוזה של הרורשאך). במחקר שנערך, נבדקה המהימנות והתוקף של ה PTI, בדגש על היעילות הדיאגנוסטית שלו. התוצאות הראו כי ה PTI הוא אכן מהימן ותקף. ה PTI במחקרם הצליח להבחין אף בין חולים Hilsenroth, ) פסיכוטיים לבין חולים בעלי הפרעות אישיות קשות, הבחנה שהיא קשה ברורשאך Franklin & הדבר מאשש את ההשערה של (EudellSimmons, DeFife & Charnas, 2007 לפיה ה,FQminus אשר אצלם היה במתאם עם הסתגלות טובה, יכול להצביע,(Cornell, 1997),Mednick (1963) על יצירתיות. כמו כן, הממצא שהתקבל במחקר זה תואם את אשר טען כי מידת המקוריות של תגובה נתונה הוא במתאם הפוך לסבירותה באוכלוסיה. כלומר, תגובות המינוס שנמצאות בשכיחות הנמוכה ביותר באוכלוסיה, יהיו המקוריות ביותר ועל כן היצירתיות ביותר. לא זאת בלבד ש FQu לא נמצא קשור ליצירתיות כפי שנמדדת במבחן הRAT, אלא שהם אף נמצאו,Ferracuti et al. (1999) במתאם הפוך זה מזה. תוצאה זו אינה תואמת את מחקריהם של FQu ושל (1983),Kincell שהניח כי קשור ליצירתיות והשתמש בו בשביל להשוות בין מופנמים למוחצנים במדדים של השלכה יצירתית. במחקר שלנו המתאם השלילי בין FQu ל RAT קשור לכך

31 31 שנמצא מתאם שלילי גבוה בין FQminus לבין,FQu כלומר שהציינון של FQu בא על חשבון ציינון של מינוס. מבחינה תיאורטית, הדבר מצביע על כך שיתכן שתגובות,FQu המשקפות תפיסה מדויקת של הכתם אם כי נדירה יותר אינן כה יצירתיות כפי שנהוג לחשוב, בהשוואה ל FQ אשר הינן תגובות שמתרחקות מהכתם, הם מהוות תפיסה יותר מעוותת ולכן בעלת יותר השלכה. כלומר FQminusו FQu הם לא ברצף, שכן FQu לא מייצג תשובה חדשה ומקורית. הממצא שקיבלנו אינו סותר את משמעות ה PTI כולו, אלא מציג פרשנות חלופית לאלמנט WSum6 אחד בתוכו,.FQminus ה חיזוק לטענה זו מתקבל בכך שלא נמצא קשר בין (הפרעות בחשיבה) לבין ה RAT. כלומר, לא נמצא במחקר זה קשר בין אינדקס ה PTI כולו (שה WSum6 הינו חלק ממנו) לבין יצירתיות, אלא קשר בין יצירתיות לתשובות מקוריות "מדי" במבחן הרורשאך. זאת בדומה למחקרם של (1997 Cornel, (Franklin & אשר גם במחקר שלהם הקשר בין ה PTI להסתגלות רגשית טובה, שהוסבר על ידי יצירתיות, היה מוגבל לתגובות ה FQminus ולא כלל בתוכו את ה WSum6. עם זאת, במדגם של (1989) Gallucci נמצא קשר בין יצירתיות לבין מדדים של הפרעות בחשיבה (!) 72% ו,(FABCOM כך שלבסוף נוצר מצב בו מהמדגם שלהם INCOM,DR,DV) של ילדים מחוננים "זכו" לאבחנה שגויה של סכיזופרניה לפי ה PTI. יתכן שההבדל נובע מכך שבמדגם של גלוצ'י היה מדובר בילדים, בשונה ממחקר זה וממחקרם של פרנקלין וקורנל. יתכן שהילדים הראו גמישות לא רק בתפיסה אלא גם בתהליכי החשיבה עצמם. ממצא נוסף מתוך ההשערות אשר יצא בקורלציה עם RAT הוא ה P (תגובות פופולאריות). הדבר מצביע על כך שלמרות שיש קשר בין חשיבה מקורית "מדי" לבין יצירתיות, הרי שהחשיבה המקורית לא באה במקום החשיבה הסטנדרטית, הפופולארית, אלא בנוסף אליה. הדבר יכול להיות מעין מיסוך, המבחין בין תפיסת מציאות לקויה לבין יצירתיות. הדבר תואם את מחקרם של Singh et Nakazato (1991) אשר מצאו קשר בין P לבין יצירתיות. וכן את מחקרם של,al. (2007) Weiner (2003) שציינו גם הם את ה P כמדד שמצביע על חשיבה יצירתית.,Shimonaka &,P FQu הציע רעיון מעניין לגבי הקשר בין לבין שניתן להשליך ממנו גם על מקרה זה, בו נראה FQu P שיש לאותם נבדקים הן FQminus גבוה והן גבוה. הוא כותב, כי במקרים מסוימים יכול ללכת עם P משום שאותם אנשים משלמים את "מס השפתיים" של ה P, משום שהדבר

32 32 נראה להם "כדאי" אולם גם מראים את נטייתם הטבעית ורצונם להגיב בדרכם שלהם. ואמנם זה מתאים גם ל( 2008 ),Kogan שניבא כי הנבדקים היצירתיים יתנו קודם תגובות "רגילות" ובהמשך תגובות יצירתיות יותר. כמו כן ממצא זה מחזק את החשיבות של החשיבה המתכנסת כחלק מהמימדים של יצירתיות. מספר מדדים עליהם המחקר שיער יצאו קרוב מאוד למובהקות (מתחת ל 0.1 ). יתכן כי לו היו במחקר נבדקים רבים יותר, ועל כן עוצמת המבחן הייתה גבוהה יותר, מדדים אלה היו יוצאים מובהקים. Weiner (2003) מדד אחד מבינם הוא ה S (תגובות חלל), מדד זה מצביע, לפי על התנהגות שהיא "דווקא", שכן הנבדקים עושים למעשה את ההיפך ממה שנתבקשו לעשות. עם זאת, S אצל 1999) al.,,(ferracuti et אשר גם אצלו נמצא קשר בין לבין יצירתיות, מוסבר הדבר בכך שתגובת S משקפת ניסיון להגדיל את התפיסה, כלומר חשיבה מסתעפת. הנבדק "קורא" את הגירוי באופן שהוא אלטרנטיבי, "מחוץ לקופסה.".(SC) מדד נוסף מובהק הקרוב למובהקות היה סכום התכנים מדד זה, שלא קיים,Shimonaka, & Nakazato (1991) כחלק מהפסיכוגרמה, היה בשימוש גם אצל ומצביע ככל הנראה על חשיבה רחבה ועשירה יותר, שבה תחומי תוכן רבים משמשים באופן מצטבר. גם מדד זה מצביע על חשיבה מסתעפת. מדד עליו המחקר שיער ולא יצא מובהק, הוא ה+ DQ. מדד זה נמצא קשור ומובהק אצל Ferracuti אשר מסבירים זאת בחשיבה שהיא מורכבת מאוד ומתוחכמת. יתכן כי,,et al. (1999) בניגוד להשערות, מדד זה לא משקף יצירתיות. יתכן כי מדד זה בודק אינטליגנציה ועל כן, מאחר שמדובר בתכונה שיש לה קשר מורכב ליצירתיות, נמצא קשור ליצירתיות במחקרים קודמים שעסקו ביצירתיות אבל לא במחקר זה, מסיבות שיוסברו להלן. כך למשל אצל Fechner Acklin & (1989) Bates אשר השוו בין ציוני DQ+ לבין מבחן וקסלר ומצאו כי DQ+ מצביע על יכולת מיוחדת DQ+ בפתרון בעיות, ואכן נמצא קשור מבחינה סטטיסטית לציון איי קיו (תגובות היו שכיחות יותר Gallucci ברבע העליון של ציוני האיי קיו) ערך מחקר לגבי תוצאות הרורשאך של ילדים 13.63) בעלי איי קיו מחוננים במידה בלתירגילה. שלו המדגם כלל ילדים בני עד (ממוצע

33 33 (1989) Gallucci של 135 ומעלה, אל מול הצ'קליסט ההתנהגותי לילדים. גם הסביר את תגובות ה+ DQ הרבות שניתנו במדגם שלו, בכך שהיה מדובר בילדים מחוננים, בעלי אינטליגנציה בלתירגילה. מדד נוסף שיצא ללא קורלציה ליצירתיות הוא הבלנדים. גם הם נמצאו קשורים לאינטליגנציה Wagner, Young & Wagner (1992) במחקר אחר של במחקרם, ווגנר עשו קורלציות בין מדד הבלנדים לאינטליגנציה, על פי מבחן וקסלר. נמצא מתאם גבוה ומובהק בין השניים שאומנם ירד בגודלו כאשר מספר התגובות הוחזק קבוע אך עדיין היה מובהק. Gallucci יתכן שגם ה M, תנועה אנושית, קשורה יותר לאינטליגנציה מאשר ליצירתיות. כך אצל שהסביר את העובדה שנבדקיו נתנו תגובות M, באינטליגנציה של הילדים במדגם. (1989) כמו כן, בדומה למחקר של (1999) al.,ferracuti et שם לא נמצא קשר בין מבחן טורנס לבין ה M.M ובשונה מ( 1968 ),Dudek אשר מצא קשר בין הבעה של יצירתיות לבין במחקר הנוכחי לא נמצא קשר בין M לבין יצירתיות. נראה שהקשר המורכב בין אינטליגנציה ליצירתיות בא לביטוי גם במדדים שנבדקו במחקר הנוכחי. (1981) Minhas הראה כי יצירתיות מוסברת על ידי גורמים רבים וכי היא נוטה להיות בלתיתלויה באינטליגנציה. הדבר גם תואם את מחקרם של (2008) Bachtiar Furnham & אשר לא מצאו קשר בין אינטליגנציה ליצירתיות. ניתן לומר כי הקשר החלקי הוא כזה, שאפשר שיהיה מתאם חלש עם אינטליגנציה, ואפשר שבמדדים אשר משקפים פן מסוים של אינטליגנציה, ולאו דווקא יצירתיות, ימצא קשר. יתכן כי דרוש סף מסוים של אינטליגנציה לצורך יצירתיות, וכי מעבר לאותו סף אין קשר.(Simonton, בין אינטליגנציה ליצירתיות. (a1976 יתכן מאוד שבמחקרים קודמים שכן מצאו קשר ליצירתיות, המדגם היה הטרוגני יותר ובעצם נוצר שם מתאם בין אותם המדדים לבין יצירתיות שכן לא כל הנבדקים באותם מחקרים עברו את הסף הדרוש ליצירתיות, וכך אותם מדדים, שלמעשה משקפים ככל הנראה אינטליגנציה, נמצאו קשורים ליצירתיות. לעומת זאת, במדגם הנוכחי רבים מהמשתתפים היו סטודנטים באוניברסיטה, וככל הנראה מעבר לאותו סף בו יש קשר (1973) בין אינטליגנציה ליצירתיות. כמו כן, לפי נבו ולוין, לא נמצא קשר במחקרים קודמים בין ה RAT לבין אינטליגנציה.

34 34 מדד נוסף שלא נמצא קשור ל RAT הוא ה L, יחס בין התגובות שכוללות צורה בלבד לבין תגובות שמכילות אלמנטים נוספים כגון צבע, תנועה או הצללה. יכול להיות כי העובדה שL גבוהה מעידה על הפשטה של הגירוי, לא מעידה בהכרח על כך שL נמוכה משקפת יצירתיות. או לחילופין שהקשר בין L, פתיחות לחוויה ויצירתיות, כפי שזו נמדדת במבחן הRAT, הוא מורכב יותר Petot (2005) מכפי ששיערנו ועל כן לא נוצר מתאם מובהק במחקר הנוכחי. למשל מציין כי פתיחות לחוויה קשורה לסוג של יצירתיות שעלול להיראות מוזר, שכן מדובר באנשים שנוטים במידה רבה להביא מעולמם הפנימי. הסבר נוסף הוא שיתכן כי היצירתיות קשורה פחות לתפיסה של העולם בצורה מורכבת, ויותר להשלכה מתוך העולם הפנימי, בעוד הL מעידה יותר על רגישות ויכולת תפיסתית. בשאלון HDYT המדד היחיד שיצא קרוב למובהקות מבין המדדים ששיערתי עליהם הוא ה FQu,,Weiner שכזכור נמצא בקשר שלילי עם ה RAT. מדד זה, לפי מצביע, כאשר ערכיו גבוהים, על נבדקים אינדיבידואליסטים והרפתקניים יותר מאפיינים אישיותיים שאכן תואמים את הHDYT.,Shimonaka, & Nakazato (1991) הדבר תואם את מחקריהם של (1999) al.,ferracuti et ומצביעה על חשיבה שהיא בכל זאת ייחודית הקשורה לHDYT,,Kincel (1983) גם אם פחות מקורית (ככל הנראה) מסוג החשיבה הנדרש לשם הצלחה במבחן הRAT, וגם, אולי, לסגנון אישיותי יצירתי. לגבי שאר ההשערות, אלה לא אוששו כלל, וגם לא נמצאו מתאמים עם מדדים נוספים ברורשאך. Petot (2005) יתכן שהדבר נובע מהיותו של ה HDYT שאלון בדיווח עצמי. מציין כי לרוב, שאלונים בדיווח עצמי לא מניבים תוצאות טובות עם הרורשאך. הוא ניסה להסביר זאת דרך משתנה מתערב של עמדות לגבי המבחן. אמנם מחקרם הראה שלא שם טמונה הבעיה, אבל עדיין נראה שיש חוסר התאמה בין מדדים ברורשאך למדדים של דיווח עצמי. השאלות שעולות עקב הממצאים המאכזבים של הקשר בין שאלון הHDYT לבין הרורשאך הן לפי (2005),Petot האם נכון בכלל לבדוק שאלונים בדיווח עצמי אל מול הרורשאך, וגם האם יש בעיה עם תוקף השאלון הספציפי הזה או עם התרגום שלו לעברית, אדליסט (1980), שבו נעשה שימוש במחקר הנוכחי.

35 35 מספר מדדים נוספים, אשר לא היו השערות לגביהם. נמצאו במתאם עם מבחן RAT נמצא קשר מובהק בין (Hd) חלק מאובייקט אנושי פנטסטי לבין יצירתיות, דבר שאולי M none לא כל כך מפתיע משום ש (Hd) מצביע גם על עולם פנטזיה עשיר. כן נמצא קשר בין לבין RAT המצביע על הצפה רגשית הפוגעת בבהירות החשיבה (2003.(Exner, נמצא קשר כמעט מובהק בין אינטלקטואליזציה index) (Intel לבין ה RAT. דבר המצביע על נטייה של היצירתיים להשתמש באינטלקטואליזציה כמנגנון הגנה מפני חרדה. ממצא זה מתחבר לרעיון הקלאסי של פרויד (1922,(Freud, לפיו השימוש של האמן בסובלימציה הוא זה שמאפשר לו להסיט את הליבידו שלו מהמטרה הסקסואלית אל מטרה לא סקסואלית ובכך לעמוד בלחץ של דחפיו הראשוניים, ולהפחית את החרדה והסכנה של מחלה נוירוטית.,RAT FD בנוסף, נמצא קשר קרוב למובהקות בין תגובות פרספקטיבה לבין דבר המצביע על קשר בין יצירתיות לבין יכולת התבוננות עצמית, ועניין בהבנה טובה יותר של העצמי. קשר מעניין (2003) Weiner MOR נוסף שנמצא (קרוב למובהקות) עם הוא תגובות מורבידיות מדד שלפי בדרך כלל מרמז על הערכה עצמית נמוכה, בדגש על תפיסה של הגוף כפגוע. מדד המאחד כמה ממדדים אלה ביחד עם אחרים ויצא גם הוא מובהק מאוד עם הRAT הוא,DEPI אינדקס הדיכאון, גם ברגרסיה שנערכה עליו, ביחד עם מדד ה( Hd ) (שני המדדים שהקשר בינם לבין ה RAT נמצא הכי חזק) התברר כי אינדקס זה מסביר כ 30% מהשונות ב.RAT (2000) Andersen Jørgensen & אומרים שהשונות הגדולה במקרים שיש להם אינדקס דיכאון מובהק מעלה ספקות לגבי הספציפיות של האינדקס אקסנר סוקר מספר מאמרים ומגיע למסקנה שככל הנראה צריך לפרש אינדקס מובהק כמצביע על בעיה אפקטיבית (של הרגש המובע) ולא כמשהו שתואם אבחנה דיאגנוסטית ספציפית. עדיין, מדובר במדד של קושי רגשי וגם במדגם של (1997 Cornell, (Franklin & נמצא קשר שלילי בין הסתגלות רגשית לקולג' לבין אינדקס הדיכאון. יתכן, לנוכח ממצאים אלה כי יצירתיות אומנם קשורה לקושי רגשי ולפסיכופתולוגיה. האדם היצירתי הניבט אלינו מבעד למדדים שהקשר בינם לבין יצירתיות נמצא מובהק (או קרוב למובהק) הוא אדם FD) מעבר לרמה מסוימת) הנמצא במצוקה רגשית לא פשוטה. ניכרים סימנים לביקורת עצמית

36 36 דכדוך וקשיים רגשיים (DEPI) והערכה של העצמי כפגוע.(MOR) לנוכח קשיים אלה, האדם היצירתי (FQminus) משתמש באינטלקטואליזציה (INTEL) וגם במקוריות וב"חשיבה מחוץ לקופסה", כולל "בעיטה במוסכמות" (S), כאמצעים שיסייעו בידו להתמודד עם ה"אפלה הפנימית" שבנפשו. זאת, מבלי לאבד את היכולת להתנהל באופן קונבנציונלי, כאשר צריך (P). רעיון זה אודות הדינאמיקה של הקשר בין הקושי הרגשי והפסיכופתולוגיה לבין היצירתיות תואם את התיאוריה של פרויד, שהוזכרה במבוא, ולפיה האמן משתמש בסובלימציה על מנת להדוף את הנוירוזה שלו. מעניין לציין כי היו מדדים שנמצאו מובהקים במחקר של (1999) al.,ferracuti et שלא נמצאו מובהקים במחקר זה ולהיפך. al. Ferracuti et היות וגם מבחן השוו רורשאך (DQ+) למבחן יצירתיות, ראוי להתעכב על ההבדלים. ההבדל המרכזי בין המחקר הנוכחי לבין המחקר של al. Ferracuti et הוא, שהם בדקו את הרורשאך מול מבחן טורנס, שהמטלות שבו בחלקן הן חזותיות ואילו מחקר זה בודק את הרורשאך מול הRAT שהמטלות שלו הן מילוליות. אומנם שניהם בודקים יצירתיות אבל הם בודקים אספקטים שונים של יצירתיות. Clapham ההבחנה בין יצירתיות מילולית ליצירתיות חזותית נתמכת על ידי (2004) שבמחקר התיקוף שלהם מצאו כי למדדים ורבליים וצורניים בטורנס יש רק 12.6% שונות משותפת. כלומר, נראה כי יצירתיות מילולית ויצירתיות חזותית הן מבנים שונים ברובם. כמו כן, אם נבדוק אלו מהממצאים של פרקוטי ואחרים שונים מהממצאים של מחקר זה נראה כי ה+ DQ שלא נמצא קשר בינו לבין יצירתיות במחקר זה, נמצא אצל פרקוטי ואחרים קשור למדדים הצורניים דווקא של הטורנס. הבחנה זו ממקדת את ממצאי מחקר זה כממצאים הדנים ביצירתיות מילולית.,FQu מחקר זה הראה תוצאות יותר פתולוגיות הקשורות ליצירתיות:,FQminus במקום (RAT) אינדקס הדיכאון שנמצא מובהק, ה MOR הגבוה. כלומר, נוצרת המבחן המילולי מניב תוצאות פתולוגיות יותר ברורשאך מהמבחן שחלק מהמטלות בו הן חזותיות (טורנס). הדבר מסתדר עם המחקרים שויצטום ולרנר (2009) מצטטים המראים כי הקשר בין פסיכופתולוגיה ליצירתיות הוא חזק יותר אצל סופרים ומשוררים מאשר אצל ציירים. במחקר הנוכחי נעשה שימוש

מספר נבחן / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר

מספר נבחן / תשסג סמסטר א' מועד א' תאריך: שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: דר אבי אללוף חומר עזר מספר נבחן 2002 2003 / תשס"ג סמסטר א' מועד א' תאריך: 29.1.03 שעה: 13:00 משך הבחינה: 2.5 שעות בחינה בקורס: מבחנים והערכה א' מרצה: ד"ר אבי אללוף חומר עזר: אין שימוש במחשבון: מותר בבחינה 10 עמודים כולל עמוד

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 2002 שאלון מוטיבציה פנימית סטופ-הראל, 00 מדוע יורדת המוטיבציה הפנימית ללמידה? הבדלים בין בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים במוטיבציה פנימית ובמשתנים המקושרים אליה מאת : אורית סטופ-הראל בהדרכת : ד"ר ג'ני קורמן

קרא עוד

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה המחלקה להוראת המדעים, נעמה בני מכון ויצמן למדע בקרב מבוגרים: בקרב מבוגרים הקביעה מבוססת מעשים/תוצרים/ביצועים. אנשים אלו הוכיחו במעשים/ביצועים/תוצרים פעולות

קרא עוד

כתיבת דו"ח אבחון ארגוני

כתיבת דוח אבחון ארגוני 1 כתיבת דו"ח אבחון ארגוני 2 כמה מילים מקדימות על התוכן... - האופן בו אנו מנתחים את הארגון נשען על הפרדיגמות שלנו אודות השאלות מהו ארגון? מהי אפקטיביות ארגונית? אבחון ארגוני מיטבי מנתח את המערכת הארגונית

קרא עוד

siud-introduction-sample-questions

siud-introduction-sample-questions מבוא לפסיכולוגיה שאלות לדוגמא מבנה המבחן המבחן יכלול: 18 שאלות סגורות כל שאלה= 4 נקודות סה"כ: 72 נקודות 4 שאלות פתוחות כל שאלה= 7 נקודות סה"כ: 28 נקודות (בחירה מתוך 22 שאלות) (בחירה מתוך 6 שאלות) שאלות

קרא עוד

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992

أكاديمية القاسمي كلية أكاديمية للتربية אקדמיית אלקאסמי מכללה אקדמית לחינוך שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 שאלון שביעות רצון בהוראה זועבי מחמוד, 1992 הקשר בין מנהיגות המנהל של בית הספר לבין הרגשתם של המורים ו תפקודם בכיתה במערכת החינוך הערבית בישראל מאת : מחמוד זועבי בהדרכת : ד"רציפורה שכטמן ד"ר מיכאל כץ עבודת

קרא עוד

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל

תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת ל תהליך הגשה והנחיות כתיבה לעבודת גמר / תזה פרקים הקדמה תהליך הגשת עבודת המחקר ואישורה הנחיות תוכן לעבודת המחקר הנחיות כתיבה לעבודת המחקר הקדמה במסגרת לימודי החוג לפסיכולוגיה תואר שני במרכז האוניברסיטאי

קרא עוד

أكاديمية القاسمي- كلية أكاديمية للتربية מכללת אלקאסמי- מכללה אקדמית לחינוך مركز األبحاث מרכז המחקר שאלון דימוי עצמי חברתי אוניברסיטת בר- אילן הקשר בין

أكاديمية القاسمي- كلية أكاديمية للتربية מכללת אלקאסמי- מכללה אקדמית לחינוך مركز األبحاث מרכז המחקר שאלון דימוי עצמי חברתי אוניברסיטת בר- אילן הקשר בין שאלון דימוי עצמי חברתי אוניברסיטת בר- אילן הקשר בין מסגרת חינוכית חטיבה צעירה במגזר הערבי, לבין משתנים אישיותיים של התלמיד : מוקר שליטה פנימי דימוי עצמי )חברתי ולימודי( רמת חרדה מצבית מאת מילכה רוזנוולד

קרא עוד

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל- ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1

מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים עברית על הרצף מוגשת ל- דר האני מוסא תאריך הגשה: מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 מטלת סיום שם הקורס: מורי מורים "עברית על הרצף" מוגשת ל ד"ר האני מוסא תאריך הגשה: 10.10.2016 מגישה: זייד עביר יסודי ספר בית קחאוש אלפחם אום 1 הקדמה רכישתה של שפה שניה או זרה היא תופעה לשונית פסיכולוגית,

קרא עוד

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים

פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר אני נשאר אני שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים פעילות לגן חובה פעילות מלווה לשיר "אני נשאר אני" שכתבה דתיה בן דור העוסק בהבעת רגשות ובזהות מטרות: הילדים יבינו שלבני אדם יש רגשות שונים, לפעמים שמחים ולפעמים עצובים, אבל האדם עצמו לא משתנה. הילדים יבינו

קרא עוד

עמוד 1 מתוך 5 יוחאי אלדור, סטטיסטיקאי סטטיסטיקה תיאורית + לוחות שכיחות בדידים/רציפים בגדול מקצוע הסטטיסטיקה נחלק ל- 2 תחומים עיקריים- סטט

עמוד 1 מתוך 5 יוחאי אלדור, סטטיסטיקאי סטטיסטיקה תיאורית + לוחות שכיחות בדידים/רציפים בגדול מקצוע הסטטיסטיקה נחלק ל- 2 תחומים עיקריים- סטט עמוד מתוך + לוחות שכיחות בדידים/רציפים בגדול מקצוע הסטטיסטיקה נחלק ל- תחומים עיקריים- וסטטיסטיקה היסקית; בסטטיסטיקה היסקית משערים השערות, משווים בין קבוצות באוכלוסיה ועוד, אך גם מ ניתן ללמוד הרבה על האוכלוסיה-

קרא עוד

חינוך לשוני הוראת קריאה: נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה?

חינוך לשוני הוראת קריאה:  נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה? חינוך לשוני שפה ערבית סוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה - נקודת מבט של הערכה מפגש לימודי 7.7.2011 אימאן עואדיה מנהלת תחום מבחנים בערבית - הרשות הארצית 2011# 1 מהי? היא הגוף המוביל

קרא עוד

עמוד 1 מתוך 5 הוועדה המקצועית לפסיכולוגיה קלינית י"ד אב, תשע"ו 18 אוגוסט, לימודי ליבה במגמות הקליניות, כישורים לתחילת התמחות, וההכשרה ב

עמוד 1 מתוך 5 הוועדה המקצועית לפסיכולוגיה קלינית יד אב, תשעו 18 אוגוסט, לימודי ליבה במגמות הקליניות, כישורים לתחילת התמחות, וההכשרה ב עמוד 1 מתוך 5 הוועדה המקצועית לפסיכולוגיה קלינית י"ד אב, תשע"ו 18 אוגוסט, 2016 252992816 לימודי ליבה במגמות הקליניות, כישורים לתחילת התמחות, וההכשרה בשדה השינויים והתמורות שחלו בתחום הפסיכולוגיה הקלינית

קרא עוד

מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל

מגישה : חני חוקת תשעו עבור קריאת כיוון למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל מגישה : חני חוקת תשע"ו עבור "קריאת כיוון" למטרת למידה אישית בלבד חוקת שמורות חני הזכויות שמורות הזכויות כלכל שמגיב* עד שזז* עד מנומנם* חולמני- ץ* ר שלווה* אישיות מפריע* לא ך* א... י ש י ב ה ז מ ן ל א ח

קרא עוד

שוויון הזדמנויות

שוויון הזדמנויות מדיניות של הערכת מורים ואיכות ההוראה פאדיה נאסר-אבו אלהיג'א אוניברסיטת תל אביב, מכללת סכנין להכשרת עובדי הוראה והמכללה האקדמית בית ברל 10.11.2010 כנס 1 מכון ואן ליר מדיניות של הערכת מורים: - מטרות ההערכה

קרא עוד

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017

I PRO Skills כישורים לעולם העבודה I CAN I AM I GROW I BUILD I NET I MIX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 BULD MX כל הזכויות שמורות לג'וינט ישראל- תבת 2017 רקע לאור השינויים והמגמות בעולם העבודה, ביניהם גלובליזציה, דיגיטציה מואצת והתארכות תוחלת החיים, חשוב לבחון את אופן החשיבה שלנו על תעסוקה, קריירה ועל הכישורים

קרא עוד

ביו-סטטיסטיקה למתקדמים - תרגיל מספר 9

ביו-סטטיסטיקה למתקדמים - תרגיל מספר 9 שאלה מספר 1 ביו-סטטיסטיקה למתקדמים פתרון תרגיל מספר 6 מבחן Kruskal Wallis )1( בהנחה שמדובר בשלושה מדגמים בלתי תלויים נבחן האם יש הבדל בין הטיפולים. לחץ דם סיסטולי בטיפול 1 בטיפול בטיפול סה "כ טווח דרגות

קרא עוד

בארץ אחרת

בארץ אחרת בארץ אחרת כתבה טל ניצן איירה כנרת גילדר הוצאת עם עובד בע"מ 3112 על הספר זהו סיפור על ילדה שמגיעה יחד עם הוריה לעיר גדולה בארץ ארץ חדשה. הסיפור כתוב בגוף ראשון ומתאר חוויות ראשונות מן העיר הגדולה: גודלה

קרא עוד

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו

כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, ו כמה מילים לפני שקופצים לתוך ה...ציור זוכרים? מרי פופינס קופצת עם הילדים לתוך הציורים, כמה מילות קסמים והם בפנים! וכמה קורה שם בפנים: הילולה, הרפתקה, וגם כעסים וקינאה. אז תנו לי יד וקדימה קופצים, רק תזכרו

קרא עוד

1 תיכון א' לאמנויות-ת"א תאריך הגשה: יומן קריאה /סמסטר א' כיתה ט' לכל תלמידי כיתות ט' לפני שתיגשו למטלות הכתיבה הנכם מתבקשים לקרוא בעיון את פרטי מהלך ה

1 תיכון א' לאמנויות-תא תאריך הגשה: יומן קריאה /סמסטר א' כיתה ט' לכל תלמידי כיתות ט' לפני שתיגשו למטלות הכתיבה הנכם מתבקשים לקרוא בעיון את פרטי מהלך ה 1 תיכון א' לאמנויות-ת"א תאריך הגשה: יומן קריאה /סמסטר א' כיתה ט' לכל תלמידי כיתות ט' לפני שתיגשו למטלות הכתיבה הנכם מתבקשים לקרוא בעיון את פרטי מהלך העבודה בפרויקט הקריאה : שימו לב: במהלך השנה יתקיימו

קרא עוד

תהליכים מרכזיים שעברו הורים לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש שהשתתפו ב'התערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה עצמית' (Family-NECT)

תהליכים מרכזיים שעברו הורים  לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש שהשתתפו  ב'התערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה עצמית'  (Family-NECT) עמית ימין, דיויד רועה ואורית קרניאלי-מילר החוג לבריאות נפש קהילתית אוניברסיטת חיפה 2014 מטרת המחקר הבנת תהליכים מרכזיים אותם עברו הורים לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש, שהשתתפו בהתערבות קבוצתית להפחתת סטיגמה

קרא עוד

הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנה"ל תשע"ג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים

הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנהל תשעג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים הנחיות ונהלים לתמיכה מסוג סייעת לתלמידים עם אבחנות פסיכיאטריות עדכון שנה"ל תשע"ג המסמך מתייחס למידע אודות אבחנות פסיכיאטריות והמסמכים הקבילים הנדרשים בוועדות. ניתן להקצות סייעת לילדים המצויים תחת קטגוריה

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 שלומית לויט "עץ החשיבה" שלמה יונה- העמותה לחינוך מתמטי לכל מציגים: "ימין ושמאל- לומדים חשבון" 4 מקורות קושי להתמצאות במרחב אצל ילדים תפיסה אפיזודית התנהגות ייצוגית מוגבלת. היעדר מושגים ומונחים. אגוצנטריות.

קרא עוד

פרויקט "רמזור" של קרן אביטל בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו

פרויקט רמזור של קרן אביטל בס ד מערך שיעור בנושא: פונקציה טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנו בס "ד מערך שיעור בנושא: "פונקציה" טליה קיפניס והדסה ערמי, מאולפנת צביה פרטים מקדימים על מערך השיעור: השיעור מהווה מבוא לנושא הפונקציות הנלמד בכתה ט' בכל הרמות. עזרי ההוראה בהם נשתמש: מחשב, ברקו, דפי עבודה

קרא עוד

תהליך קבלת החלטות בניהול

תהליך קבלת החלטות בניהול תהליך קבלת החלטות בניהול לידיה גולדשמידט 2011 מהו תהליך קבלת החלטות? תהליך אק טיבי וקריטי קבלת החלטות בנושאים פשו טים ורוטיניים שפתרונן מובנה בחירה בין אל טרנטיבות החלטות מורכבות הדורשות פתרונות יצירתיים

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 פרופ' ח'אולה אבו-בקר, תוכנית MA בייעוץ חינוכי, החוג לחינוך. האקדמית עמק יזרעאל. אחלאם רחאל - איה ביאדסה )אשקר(, בוגרות תוכנית MA בייעוץ חינוכי, האקדמית עמק יזרעאל. מטרת המחקר מטרתו של המחקר הנוכחי הינה

קרא עוד

בס"ד

בסד ח ס ר ב ה פ ר ש ו ת ל צ ו ר כ י צ י ב ו ר ב מ ס ג ר ת אישור תכניות ב נ י י ן ע י ר תוכן העניינים פ ר ק נ ו ש א ע מ ו ד 2 5 8 2 6 4 מ ב ו א תקציר מנהלים.1.2 2 6 6 3. פירוט הממצאים 2 6 6 3. 1 הפרשות שטחים

קרא עוד

" תלמידים מלמדים תלמידים."

 תלמידים מלמדים תלמידים. " תלמידים מלמדים תלמידים." פרוייקט של צוות מתמטיקה, בית ספר כפר-הירוק איך הכל התחיל... הנהלת בית הספר העל-יסודי הכפר הירוק יזמה פרויקט בית ספרי: "למידה ללא מבחנים- הוראה משמעותית", צוות המתמטיקה החליט

קרא עוד

שם המרצה: דר' לילי רוטשילד שם הקורס: אבחון אינטגרטיבי תאריך עדכון: 12/03/13 מספר הקורס: סוג הקורס: שיעור 2 ש"ש שנת לימודים: תשע"ד סמסטר: א+ב

שם המרצה: דר' לילי רוטשילד שם הקורס: אבחון אינטגרטיבי תאריך עדכון: 12/03/13 מספר הקורס: סוג הקורס: שיעור 2 שש שנת לימודים: תשעד סמסטר: א+ב שם המרצה: דר' לילי רוטשילד שם הקורס: אבחון אינטגרטיבי תאריך עדכון: 12/03/13 מספר הקורס: 60-775-01 סוג הקורס: שיעור 2 ש"ש שנת לימודים: תשע"ד סמסטר: א+ב היקף שעות: אתר הקורס באינטרנט: א. מטרות הקורס (מטרות

קרא עוד

כיצד כותבים דוח אבחון פסיכולוגי

כיצד כותבים דוח אבחון פסיכולוגי דגשים לכתיבת דו"ח אבחון פסיכולוגי ד"ר יונתן הנדלזלץ מזל טוב, הסתיים תהליך ניתוח החומר הגולמי של המבחנים. לאחר שהעלנו את כל ההיפותזות, גיבשנו עמדה ודעה על אישיותו של האדם שעומד לפנינו, הגיעה השעה להעלות

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation הנח את הפלאפון במרכז החדר סדנאות ליבה למאמנים משמעת עצמית מטרות הסדנה הקניית כלים לבניית משמעת עצמית אצל השחקנים הקניית כלים ליצירת מאמץ מרבי, ניהול רגשות ואיפוק מודל ערכי הליבה מיצוי עצמי משמעת עצמית

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז

Microsoft PowerPoint - מפגש דבורה הרפז יום עיו ן רכ זי/ תו עב רית: הבנת הנק ר א, הבעה ולשון 17.11.09 ל' חשון תש"ע ברוכ ים/ תו המצטר פים/ תו רכ זות חד שות רכ זות בבתי ספר ח דשים ד עולות קומה ב/מרש ת אור ט י שר אל: "ר נו ר ית גנץ אבישג גורדון

קרא עוד

הוספת קישור לאתר אינטרנט תוכן ממשק בדיקת מטלות...3 איחוד אתרי קורסים...5 סל מחזור... 7 חידושים בפעילויות...8 תצורת קורס: כפתורים... 9 פורומים...10 שיפ

הוספת קישור לאתר אינטרנט תוכן ממשק בדיקת מטלות...3 איחוד אתרי קורסים...5 סל מחזור... 7 חידושים בפעילויות...8 תצורת קורס: כפתורים... 9 פורומים...10 שיפ הוספת קישור לאתר אינטרנט תוכן ממשק בדיקת מטלות...3 איחוד אתרי קורסים...5 סל מחזור... 7 חידושים בפעילויות...8 תצורת קורס: כפתורים... 9 פורומים...10 שיפורים נוספים... 11 1 Moodle חדש במערכת ה- מערכת מודל

קרא עוד

סדנת חזון משאבי אנוש

סדנת חזון משאבי אנוש תקשורת חזותית אינפוגרפיקה איך הופכים מידע לאטרקטיבי? מאמן חזותי פיטר מלץ אפריל יולי 2019 מרצה בבצלאל מרצה בבצלאל מאמן חזותי מאמן חזותי 4 סיבות לכישלון בפירסומים )מבחינה חזותית( 51% המלל רב מדי מלל קטן,

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation עיניים נוצצות אתגר קרת תוכן העלילה זה סיפור על ילדה שאהבה, יותר מהכל, דברים נוצצים. היתה לה שמלה עם נוצצים, וגרביים עם נוצצים, נעלי בלט עם נוצצים. ובובה כושית שקראו לה כריסטי, על שם העוזרת שלהם, עם נוצצים.

קרא עוד

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1 החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ רחוב ירושלים 2, ראשון לציון מכרז פומבי מספר 2/2019 לבחירת רכז נושא התחדשות עירונית במחלקה לעבודה קהילתית בשילוב עם מנהלת בינוי-פינוי-בינוי רמת אליהו החברה הכלכלית לראשון

קרא עוד

Microsoft Word - Ass1Bgu2019b_java docx

Microsoft Word - Ass1Bgu2019b_java docx ת ר ג י ל 1 ב ק ו ר ס מ ב ו א לתכנות 202.1.9031 JAVA סמסטר ב, ת נ א י ם ו ל ו ל א ו ת תאריך אחרון להגשה בציון מלא : 02.04.19 עד שעה : 23:55, כ ל יום איחור ל א מ א ו ש ר א ו ח ל ק ממנו מודריד 10 נקודות

קרא עוד

שאלון אבחון תרבות ארגונית

שאלון אבחון תרבות ארגונית שאלון: אבחון תרבות ארגונית על פי : Cameron, E. and Quinn, R. Diagnosing and changing organizational culture Edison Wesley 1999. 1 לפניך שש שאלות הנוגעות לאבחון תרבות ארגונית. בכל שאלה מוצגים ארבעה איפיונים

קרא עוד

כללים בבניית שאלון

כללים בבניית שאלון כללים בבניית שאלון על השאלות להיות מוצגות בבהירות ולהיות קריאות וידידותיות. שאלות הכוללות קטיגוריות תשובה חייבות לכלול הבחנה ברורה וחד משמעית בין הקטגוריות. כל שאלה חייבת להיות רלוונטית להיבט מסויים של

קרא עוד

דיקאן בית הספר

דיקאן בית הספר קוד המכינה: שם המכינה: מבוא לפסיכופתולוגיה שנה"ל: תשע"ו מרצה: גב' שמחה שמואלי שעות קבלה: תיאור תמציתי של הקורס: המכינה נועדה לתת סקירה כללית ולאפשר הבנה מעמיקה של התנהגות חריגה בהקשר של קטגוריות אבחון,

קרא עוד

ריבוי תפקידים, קונפליקט בין-תפקידי והעצמה אצל פעילים קהילתיים משכונות מצוקה בישראל

ריבוי תפקידים, קונפליקט בין-תפקידי והעצמה אצל פעילים קהילתיים משכונות מצוקה בישראל ריבוי תפקידים, קונפליקט בין-תפקידי והעצמה אצל פעילים קהילתיים משכונות מצוקה בישראל ד"ר דורית ברפמן ריבוי תפקידים מקבץ של מצבים במערכת החברתית אשר יש בהם ציפיות, זכויות, מחויבויות ואחריות ( Moen.)et al.,

קרא עוד

untitled

untitled ש 2 תאריך עדכון: 11/12 שם ומספר הקורס: סמינריון בניהול ובהתנהגות ארגונית 70-721/70-722/70-727-01 סוג הקורס: (סמינריון) שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: שנתי היקף שעות: "ש סילבוס זה מופיע באתר ביה"ס למנ"ע 1. מטרות

קרא עוד

Microsoft Word - SheelonDimuyAtzmi-TSCS.doc

Microsoft Word - SheelonDimuyAtzmi-TSCS.doc (Tennessee Self Concept Scale Second Edition) TSCSІІ שם הכלי: שאלון דימוי עצמי פותח במקור בשנת:, 1965 על ידי: Fitts גרסא שנייה: Warner, 1996 Fitts & תורגם לעברית בשנת:, 1971 על ידי: פרנקל (1971) מטרת הכלי

קרא עוד

עמק יזרעאל נתוני המיצ"ב של הרשות המקומית בטווח השנים תשס"ח - תשע"ב דיווח תוצאות מבחני ההישגים בסולם רב-שנתי עמק יזרעאל, דוח מיצ"ב רשותי רב-שנתי תשס"ח-

עמק יזרעאל נתוני המיצב של הרשות המקומית בטווח השנים תשסח - תשעב דיווח תוצאות מבחני ההישגים בסולם רב-שנתי עמק יזרעאל, דוח מיצב רשותי רב-שנתי תשסח- עמק נתוני המיצ"ב של הרשות המקומית בטווח השנים דיווח תוצאות מבחני ההישגים בסולם רבשנתי 1 http://rama.education.gov.il פתח דבר הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך )ראמ"ה( פועלת להטמעת תרבות של "מדידה בשירות

קרא עוד

Microsoft Word - ex04ans.docx

Microsoft Word - ex04ans.docx 1 אריאל סטולרמן סטטיסטיקה / תרגיל #4 קבוצה 03 Φ2. ההתפלגות הנורמלית (1) Φ2.2. Φ2.22. Φ1.5 1Φ1.5. Φ0. Φ5 1Φ5 1Φ4.417. Φ 1Φ 1Φ4.417. נתון: ~ 0,1 ( a )להלן חישוב ההסתברויות: 2.22 1.55 Φ1.55 Φ2.22 Φ1.55 1Φ2.22

קרא עוד

<4D F736F F D20FAF8E2E9EC203220E0F7E520EEE020FAF9F2E1>

<4D F736F F D20FAF8E2E9EC203220E0F7E520EEE020FAF9F2E1> 66-89 ד"ר דרורה קרוטקין אקונומטריקה למתקדמים א' תרגיל מס' 2 תרגיל חזרה על הפלטים.SPSS ו- GRETL, EVIEWS, STATA ) פלט (STATA שאלה נסמן: - q תפוקה k הון - l עבודה generate float lq= log(q) generate float

קרא עוד

התפלגות נורמלית מחודש

התפלגות נורמלית מחודש התפלגות נורמלית בקובץ זה מופיעות שאלות בנושא התפלגות נורמלית שמחליפות את שאלות המאגר ותוספותיו, הקיימות עד כה שאלות אלה יכולות להיפתר מבלי להמיר את ערכי המשתנה לציוני תקן, ומבלי להשתמש בטבלת ההתפלגות הנורמלית

קרא עוד

סגנונות הורות בעידן הפוסט מודרני, תחושת החוללות העצמית של ההורה והסתגלות הילד מאת: דגנית קלר עבודת גמר מחקרית )תזה( המוגשת כמילוי חלק מהדרישות לקבלת ה

סגנונות הורות בעידן הפוסט מודרני, תחושת החוללות העצמית של ההורה והסתגלות הילד מאת: דגנית קלר עבודת גמר מחקרית )תזה( המוגשת כמילוי חלק מהדרישות לקבלת ה סגנונות הורות בעידן הפוסט מודרני, תחושת החוללות העצמית של ההורה והסתגלות הילד מאת: דגנית קלר עבודת גמר מחקרית )תזה( המוגשת כמילוי חלק מהדרישות לקבלת התואר "מוסמך האוניברסיטה " אוניברסיטת חיפה הפקולטה לחינוך

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - TeacherShortcoming_Goldstein

Microsoft PowerPoint - TeacherShortcoming_Goldstein שילוב טכנולוגיות מידע בהכשרת מורים ד"ר אולז'ן גולדשטיין מכון מופ"ת ומכללת קיי 1 נושאים לאילו מטרות משלבים טכנולוגיות מידע בהכשרת מורים? כיצד מורי המורים משלבים בהוראה את טכנולוגיות מידע? כיצד מכשירים את

קרא עוד

שאלון איבחון להפרעת קשב ריכוז ותחלואה נילווית שם הילד: תאריך לידה: תאריך מילוי השאלון: / / ממלא השאלון: / אמא אבא מורה גננת שלום, אנא ענו על השאלון הב

שאלון איבחון להפרעת קשב ריכוז ותחלואה נילווית שם הילד: תאריך לידה: תאריך מילוי השאלון: / / ממלא השאלון: / אמא אבא מורה גננת שלום, אנא ענו על השאלון הב שאלון איבחון להפרעת קשב ריכוז ותחלואה נילווית שם הילד: תאריך לידה: תאריך מילוי השאלון: / / ממלא השאלון: / אמא אבא מורה גננת שלום, אנא ענו על השאלון הבא על פי הסולם הבא: ההתנהגות המתוארת לא ניראית לעולם

קרא עוד

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שיתוף פעולה בין מורים שיח טיעוני (ארגומנטציה) בקרב תלמידים

קרא עוד

הצצה להליך התאמה של מבחן כושר קוגניטיבי מארהב לישראל – מבחן וודקוק-גונסון 3

הצצה להליך התאמה של מבחן כושר קוגניטיבי מארהב לישראל – מבחן וודקוק-גונסון 3 ראמ "ה הצצה להליך התאמה של מבחן כושר קוגניטיבי מארה"ב לישראל לחץ כדי לערוך סגנון כותרת של תבנית בסיס מבחן "וודקוק-ג'ונסון 3" ראמ "ה עינת נוטע קורן, ראמ "ה שם שמי, מטח הכנס השנתי של האגודה הישראלית לפסיכומטריקה

קרא עוד

ללא כותרת שקופית

ללא כותרת שקופית סביבת הלימוד החוץ כיתתית ניר אוריון המחלקה להוראת המדעים מכון ויצמן למדע גישה הוליסטית לסביבת הלימוד החוץ-כיתתית הגברת מידת ורמת השימוש בסביבה החוץ-כיתתית דורשת התמודדות עם השאלות הבאות: (1) מהי סביבה

קרא עוד

Microsoft Word - D70.doc

Microsoft Word - D70.doc בית ספר גבריאלי הכרמל (מנהלת-צופיה יועד) במהלך השנה ולקראת סופה נערכו שיחות אישיות של המנהלת עם כל מורה ומורה בבית הספר. לקראת שיחה זו כתבו המורים את מה שבכוונתם להעלות באותה שיחה. המורים התבקשו להציב

קרא עוד

מבחן סוף סמסטר מועד ב 28/10/08 מרצה אחראית: דר שירלי הלוי גינסברג מתרגלים: גלעד קותיאל, גדי אלכסנדרוביץ הוראות: א. בטופס המבחן 6 עמודים (כולל דף זה) ו

מבחן סוף סמסטר מועד ב 28/10/08 מרצה אחראית: דר שירלי הלוי גינסברג מתרגלים: גלעד קותיאל, גדי אלכסנדרוביץ הוראות: א. בטופס המבחן 6 עמודים (כולל דף זה) ו מבחן סוף סמסטר מועד ב 28/10/08 מרצה אחראית: דר שירלי הלוי גינסברג מתרגלים: גלעד קותיאל, גדי אלכסנדרוביץ הוראות: א. בטופס המבחן 6 עמודים (כולל דף זה) ו 4 דפי נוסחאות. בדקו שכל העמודים ברשותכם. ב. משך המבחן

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation Best practices for gifted and talented students ד"ר רון בלונדר, נעמה בני המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע מושגי בסיס? I.Q. IQ = 100 * Mental age (MA-age in test) Chronological age (CA-age in years)

קרא עוד

גילוי דעת 74.doc

גילוי דעת 74.doc גילוי דעת 74 תכנון הביקורת תוכן העניינים סעיפים 4-8 - 10-1 5 9 מבוא תכנון העבודה התכנון הכולל של הביקורת 12-11 13 14 15 תוכנית הביקורת שינויים בתכנון הכולל של הביקורת ובתוכנית הביקורת מונחים תחילה אושר

קרא עוד

מדריך למרצים ומתרגלים 1

מדריך למרצים ומתרגלים 1 מדריך למרצים ומתרגלים 1 תוכן עניינים מדריך למרצים ומתרגלים...1 קבלת סיסמה לתחנת מידע למרצה...3 הוספת חומרי למידה...6 הוספת מורשה גישה לאתר הוספת מטלה קורס...9 לאתר הקורס...11 בחירת בודקים למטלה...17 מערכת

קרא עוד

מרכז הלימודים של החברה הפסיכואנליטית בישראל תכנית תלת שנתית ללימודי המשך בפסיכותרפיה פסיכואנליטית המעשה הטיפולי: בין תיאוריה לפרקטיקה תחילת התוכנית שנ

מרכז הלימודים של החברה הפסיכואנליטית בישראל תכנית תלת שנתית ללימודי המשך בפסיכותרפיה פסיכואנליטית המעשה הטיפולי: בין תיאוריה לפרקטיקה תחילת התוכנית שנ מרכז הלימודים של החברה הפסיכואנליטית בישראל תכנית תלת שנתית ללימודי המשך בפסיכותרפיה פסיכואנליטית המעשה הטיפולי: בין תיאוריה לפרקטיקה תחילת התוכנית שנה ל תשע ד 2013-2014 מרכז הלימודים של החברה הפסיכואנליטית

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 איה: פו: איה: פו: "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר?" "שואל את עצמי מה אני אוכל הבוקר..ומה אתה?" "אני שואל איזה דבר מסעיר יקרה לי היום.." "זה בדיוק אותו הדבר.." אימון לקריירה מאסטרטגיה לפרקטיקה ממוקדת תוצאות

קרא עוד

כנס הסברה בנושא ההוסטל

כנס הסברה בנושא ההוסטל כנס הסברה בנושא ההוסטל 8/7/2018 1 תחילת האירוע 25/5/18 למועצה המקומית ולתושבים נודע לראשונה על הקמת הוסטל לדרי רחוב ונפגעי התמכרויות מפרסומים ברשתות החברתיות ולא בעדכון מסודר. מיקומו: שדרות בן גוריון 5,

קרא עוד

הורות אחרת

הורות אחרת המרכז להורות אחרת הורות משותפת רחלי בר-אור גידי שביט טל. 053-4266496 Horut.acheret@gmail.com אתר המרכז www.alp.org.il המרכז להורות אחרת הוקם ע"י רחלי בר אור וגידי שביט ב 1994, נכון לינואר 2017 נולדו במסגרת

קרא עוד

טופס לסטודנטים שהחלו את לימודיהם תשע"ו התמחות: ביולוגיה טופס בדיקת מצב לימודים זה נועד לסייע לסטודנט/ית לעקוב אחר תכנית לימודיו/ה. המעקב והאחריות על ה

טופס לסטודנטים שהחלו את לימודיהם תשעו התמחות: ביולוגיה טופס בדיקת מצב לימודים זה נועד לסייע לסטודנט/ית לעקוב אחר תכנית לימודיו/ה. המעקב והאחריות על ה טופס בדיקת מצב לימודים זה נועד לסייע לסטודנט/ית לעקוב אחר תכנית לימודיו/ה. המעקב והאחריות על השלמת תכנית הלימודים חלה על הסטודנט/ית בלבד! כל הקורסים הרשומים בטופס הינם חובה לימודית )אלא אם נכתב אחרת(.

קרא עוד

הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות בית הספר לעבודה סוציאלית Faculty of Social Welfare & Health Sciences School of Social Work الكلية لعلوم الرفاه والصحة مد

הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות בית הספר לעבודה סוציאלית Faculty of Social Welfare & Health Sciences School of Social Work الكلية لعلوم الرفاه والصحة مد שנה א' קורסי חובה - סמסטר א סמינר מגמה קלינית טרמה מערכת שעות מ"א - תשע"ח ילד ונוער מנהיגות ושינוי חברתי *נכון לתאריך 3/8/2017 ברית ושיקום משפחה 8-12 אלי זומר 288.4140 מיקי וינברג 288.4901 נינה קורן קריא

קרא עוד

תמצית סיכום ממצאי הסקר האחד עשר העוקב אחר דעת הציבור על רמת השירות ותפקוד מערכת הבריאות שולי ברמלי-גרינברג, מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל עוקב כבר מאז ת

תמצית סיכום ממצאי הסקר האחד עשר העוקב אחר דעת הציבור על רמת השירות ותפקוד מערכת הבריאות שולי ברמלי-גרינברג, מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל עוקב כבר מאז ת תמצית סיכום ממצאי הסקר האחד עשר העוקב אחר דעת הציבור על רמת השירות ותפקוד מערכת הבריאות שולי ברמלי-גרינברג, מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל עוקב כבר מאז תמר מדינה-הרטום ואלכסיי בלינסקי 1995 אחר תפקוד מערכת

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 דרכי הראיון המסייע ממדי הראיון הייעוצי מבנה ותהליך פתיחה מבוא מוקד התערבות סיום מטרות פורקן יצירת קשר עיבוד רגשי איסוף מידע ארגון מידע הבנה תובנה מתן מידע. שינוי חשיבתי שינוי התנהגותי פתרון בעיות קידום

קרא עוד

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה

עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין חיפה עיריית מפקד תכנון אסטרטגי ומחקר אוכלוסין - 2008 חיפה הקדמה תוכן עניינים תכנון אסטרטגי ומחקר בעלון זה מוצגים נתונים על העיר חיפה שמבוססים על נתוני מפקד האוכלוסין שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation צמצום עוני: מהבנת הבעיה למרחבי הפתרון פברואר, 2017 אז כמה אנשים חיים בעוני בישראל? כמה אנשים חיים בעוני בישראל? כמה אנשים חיים בעוני בישראל? קו העוני של הביטוח הלאומי )עוני יחסי( 1.712 מיליון 21.7% כמה

קרא עוד

(Microsoft Word - 2 \356\347\367\370 \356\354\340.doc)

(Microsoft Word - 2 \356\347\367\370 \356\354\340.doc) 1 הפקולטה למדעי החברה בית הספר לעבודה סוציאלית מסגרות דיור בקהילה לאנשים עם פיגור שכלי : מאפיינים, צרכים וכווני תכנון עתידיים ד"ר חיה שוורץ ביה"ס לעבודה סוציאלית, אונ' בר-אילן מחקר זה נערך בסיוע מענק מחקר

קרא עוד

הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120, הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה על-ידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן ש

הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120, הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה על-ידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן ש הצעת פתרון בחינת הבגרות בעברית )שאלון א'( חורף 1023 שאלון 120,022207 הצעת הפתרון הבחינה בעברית )שאלון א( נכתבה עלידי דפנה עמית, סהר שוקר ועופר סלמן שגיא, מורים ללשון בבתי הספר של לחמן. פרק ראשון הבנה והבעה

קרא עוד

תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE

תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE תקנון הגרלת מוצרי אינטל בין משתתפי כנס Technion GE בכללים אלה ובכל פרסום הנוגע לפעילות ייעשה שימוש בלשון זכר, לצורכי נוחיות, אך שימוש זה כולל פניה בלשון זכר ובלשון נקבה כאחד, או רבים לפי העניין. 1. כללי

קרא עוד

מצגת מבנה וטבלה מתוקן [לקריאה בלבד]

מצגת מבנה וטבלה מתוקן [לקריאה בלבד] טבלה מחזורי ת האלקטרונים ברמה האחרונה בכל אטום, הם אלו שיוצרים קשר עם אטום/אטומים נוספים. אלקטרונים אלו נקראים אלקטרונים וולנטיים או אלקטרונים ערכיים. הרמה האחרונה באטום, המכילה את האלקטרונים הוולנטיים

קרא עוד

תאריך עדכון:

תאריך עדכון: תאריך עדכון: יולי 4102 שם ומספר הקורס: קרדיולוגיה 18-533 / 18-090 מחלקות מלמדות ומנהליהן: שם ראש החוג: ד"ר שאול עטר בי"ח זיו ד"ר מאג'די חלבי, בי"ח פוריה ד"ר עופר אמיר, בי"ח נהריה ד"ר שאול עטר. סוג הקורס:

קרא עוד

<4D F736F F D20F2E1E5E3E420EEE7E5E9E1E5FA20E0E9F9E9FA2E646F63>

<4D F736F F D20F2E1E5E3E420EEE7E5E9E1E5FA20E0E9F9E9FA2E646F63> עבודת הגשה בפרויקט: מגיש: יובל מרגלית כיתה: י' 4 בי"ס: אורט" מילטון" בת ים תאריך: 31-5-2009 .1 מקום ההשמה בו הייתי הינו שירותי כבאות והצלה בעיר בת ים. שירותי הכבאות בבת ים, הינם חלק משירותי הכבאות הארצית

קרא עוד

Microsoft PowerPoint - ציפי זלקוביץ ואולז'ן גולדשטיין - מושב 3 [Read-Only] [Compatibility Mode]

Microsoft PowerPoint - ציפי זלקוביץ ואולז'ן גולדשטיין - מושב 3 [Read-Only] [Compatibility Mode] רשת עמיתי מחקר ציפי זלקוביץ "טכנולוגיות מידע במכללות לחינוך", מופ"ת וסמינר הקיבוצים אולז'ן גולדשטיין רשת עמיתי מחקר "טכנולוגיות מידע במכללות לחינוך", מופ"ת ומכללת קיי כנס "מיומנויות המאה ה- 21 בהוראה ובהכשרת

קרא עוד

לא טוב היות האדם לבדו

לא טוב היות האדם לבדו לא טוב היות האדם לבדו מטרה: עבודה יצירתית בעקבות לימוד פרק ב' בבראשית, ומתוך כך הטמעת הפרשנות שנלמדה וחשיבה על פרשנות אישית, מקורית. מהלך: לאחר לימוד פרשנים שונים על פסוק זה, התבקשו התלמידות, כמשימה לבית

קרא עוד

Microsoft Word - מארג השפה 9 - דגם.doc

Microsoft Word - מארג השפה 9 - דגם.doc מבחן בעברית תכנ תי "מארג השפה" 9 שנ"ל מבחן דגם (ינואר, 2004) שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: שם מרכז ההשכלה / מוסד: מנהל מרכז השכלה: שם: חתימה: אנו רואים בקיום טוהר הבחינות משימה חינוכית, ערכית

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation הקלטה עצמית באמצעות Tablet PC תמצית פעילות 2009-2014 הטמעת אוטומציה מלאה ב- 2015 מדור טכנולוגיות למידה וייעוץ מערך המחשוב אב"ג הקלטה עצמית באמצעות Tablet PC הסבר על השיטה יתרונות וחסרונות תמצית פעילות

קרא עוד

Microsoft Word - tik latalmid-final

Microsoft Word - tik latalmid-final רשימת המשימות במבדק טבלת מעקב מס ' המשימה שם המשימה עמוד העברה ראשונה תאריך עבר/לא עבר העברה שנייה תאריך עבר/לא עבר 3 1 קריאת שמות אותיות 7 2 קריאת צלילי אותיות 10 קריאת צירופים של עיצורים ותנועות 3 4

קרא עוד

Microsoft Word - solutions.doc

Microsoft Word - solutions.doc תחרות גיליס 009-00 הרי פוטר הגיע לחנות הדובשנרייה בהוגסמיד. הוא מגלה, שהכסף שלו מספיק בדיוק ל- סוכריות קוסמים ול- 5 קרפדות שוקולד, או בדיוק ל- 0 קרפדות שוקולד ול- 0 נשיקות מנטה, או בדיוק ל- 45 נשיקות מנטה

קרא עוד

Microsoft Word - Slides-TOC-gen-cost.doc

Microsoft Word - Slides-TOC-gen-cost.doc תורת האילוצים - ניהול לפי אילוצים תורת האילוצים היא גישה ניהולית כללית הישימה לכל ארגון. לגישה שלשה עקרונות מרכזיים: לארגון יש מטרה מוגדרת ומוסכמת הארגון השלם הוא יותר מסך חלקיו יכולתו של הארגון השלם להשיג

קרא עוד

29 תהליכי התקדמות של תלמידים בכיתות המקדמות יבגניה שילשטיין וחוה שליט ליווי של תלמידים עם צרכים מיוחדים והשתתפות בבניית סביבה חינוכית מותאמת, תומכת ומ

29 תהליכי התקדמות של תלמידים בכיתות המקדמות יבגניה שילשטיין וחוה שליט ליווי של תלמידים עם צרכים מיוחדים והשתתפות בבניית סביבה חינוכית מותאמת, תומכת ומ 29 תהליכי התקדמות של תלמידים בכיתות המקדמות יבגניה שילשטיין וחוה שליט ליווי של תלמידים עם צרכים מיוחדים והשתתפות בבניית סביבה חינוכית מותאמת, תומכת ומיטיבה לצורך התפתחותם המקיפה הם מהתפקידים החשובים של

קרא עוד

שיעור מס' 6 – סבולות ואפיצויות

שיעור מס' 6 – סבולות ואפיצויות שיעור מס' 6 סבולות ואפיצויות Tolerances & Fits Tolerances חלק א' - סבולות: כידוע, אין מידות בדיוק מוחלט. כאשר אנו נותנים ליצרן חלק לייצר ונותנים לו מידה כלשהי עלינו להוסיף את תחום הטעות המותרת לכל מידה

קרא עוד

Faculty of Social Sciences The Louis and Gabi Weisfeld School of Social Work הפקולטה למדעי החברה בית הספר לעבודה סוציאלית ע"ש לואיס וגבי וייספלד הנחיו

Faculty of Social Sciences The Louis and Gabi Weisfeld School of Social Work הפקולטה למדעי החברה בית הספר לעבודה סוציאלית עש לואיס וגבי וייספלד הנחיו הנחיות לכתיבת הצעת תזה מלאה הצעת המחקר צריכה להיות מנוסחת באופן מדויק וברור. עליה להוביל את הקורא ברצף לוגי מהרקע והמטרה ועד לשיטת הביצוע, משמע על הקורא להבין מהי שאלת המחקר וכיצד הוא יבוצע. המראה החיצוני

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 מיהו מהנדס המערכת? סיפורו של פיתוח מסלול הכשרה יובל קורן*- ראש תחום פיתוח למידה, מאי 2011 הבטחתי בכנס ערוץ תקשורת למתעניינים- סלולארי רפאל 052-4291457 * מטרות ההרצאה חשיפה לפרויקט פיתוח הדרכה בעולם תכן

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 טבלה מחזורית היסטוריה בשנת 1882 הוענק פרס החברה המלכותית של לונדון לשני הכימאים, יוליוס פון מאייר ודימיטרי מנדלייב, על גילוי החוק המחזורי )עד היום יש חילוקי דעות מי מהם היה הראשון לגלותו (. מנדלייב ופון

קרא עוד

המעבר לחטיבה עליונה

המעבר לחטיבה עליונה בס "ד בס "ד בס "ד עיריית אשדוד מקיף ז' הקריה אשדוד התשע "ב בית הספר ביכולת של התלמידים, ומאפשר בכל מסלול לגשת לבחינות הבגרות לפי יכולתו והישגיו הלימודים. בית הספר שכל תלמידי שכבה ט' ימשיכו ללמוד במסגרת

קרא עוד

האוניברסיטה העברית בירושלים בית הספר לחינוך המגמה לפסיכולוגיה קלינית וחינוכית של הילד Attributional Style Modification: A Test of the Hopelessness Dep

האוניברסיטה העברית בירושלים בית הספר לחינוך המגמה לפסיכולוגיה קלינית וחינוכית של הילד Attributional Style Modification: A Test of the Hopelessness Dep האוניברסיטה העברית בירושלים בית הספר לחינוך המגמה לפסיכולוגיה קלינית וחינוכית של הילד Attributional Style Modification: A Test of the Hopelessness Depression Theory and the Reciprocal Relation with Low

קרא עוד

מסמך ניתוח תפקיד מדריך קבוצה במע"ש תעשייתי. מגישות: ציפי בן שמואל מנהלת מע"ש תעשייתי - אקי"ם חדרה דיאנה אטלס מנהלת רש"ת אלווין אשקלון קורס מיומנויות נ

מסמך ניתוח תפקיד מדריך קבוצה במעש תעשייתי. מגישות: ציפי בן שמואל מנהלת מעש תעשייתי - אקים חדרה דיאנה אטלס מנהלת רשת אלווין אשקלון קורס מיומנויות נ מסמך ניתוח תפקיד מדריך קבוצה במע"ש תעשייתי. מגישות: ציפי בן שמואל מנהלת מע"ש תעשייתי - אקי"ם חדרה דיאנה אטלס מנהלת רש"ת אלווין אשקלון קורס מיומנויות ניהול ואבטחת איכות למנהלי מע"ש חדשים 2017 רכזות הקורס

קרא עוד

תכנית מוסמך בפסיכולוגיה קלינית MA in Clinical Psychology שם הקורס: מבוא לטיפול קוגניטיבי - התנהגותי )CBT( Introduction to Cognitive Behavioral Therapy

תכנית מוסמך בפסיכולוגיה קלינית MA in Clinical Psychology שם הקורס: מבוא לטיפול קוגניטיבי - התנהגותי )CBT( Introduction to Cognitive Behavioral Therapy שם הקורס: מבוא לטיפול קוגניטיבי - התנהגותי )CBT( Introduction to Cognitive Behavioral Therapy סמסטר ב' שנה א', תשע"ו מס' קורס : 474447 שם המרצה : ד"ר מירית שני סלע דוא"ל : miritsh1@gmail.com שעת קבלה :

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 יעוץ פנג שואי לבית מאת: ניצה שטרויך ה. אדריכלות פנג שואי אסטרולוגיה סינית בייעוץ פנג שואי לבית יש כמה וכמה שכבות של עומק לתיקונים והפעלות לאיזון הבית ודייריו. הבסיס הוא הבגואה וכיווני שינה ישיבה נכונים

קרא עוד

Microsoft Word doc

Microsoft Word doc 12 במרץ 2009 המכללה למדע וטכנולוגיה עמל טייבה בחינה בעברית לכיתות י"א שאלון: 014203 הבנה והבעה 2 יח"ל הוראות לנבחן א. משך הבחינה: שעתיים וחצי ב. מבנה השאלון ומפתח הערכה: בשאלון זה שני פרקים. פרק ראשון

קרא עוד

ייבוא וייצוא של קבצי אקסל וטקסט

ייבוא וייצוא של קבצי אקסל וטקסט ייבוא וייצוא של קבצי אקסל וטקסט (Importing & Exporting MS Excel Files and Text) ייבוא (Import) הפיכת קובץ טקסט, Excel מבסיס נתונים אחר. או סוגים אחרים, לטבלת,Access או העתקת טבלת Access בתחילת התהליך יש

קרא עוד

ברוכים הבאים להולנד לעיתים קרובות אני מתבקשת לתאר את החוויה של גידול ילד עם צרכים מיוחדים, כדי לנסות לעזור לאנשים רגילים שלא מכירים חוויה יחודית זאת

ברוכים הבאים להולנד  לעיתים קרובות אני מתבקשת לתאר את החוויה של גידול ילד עם צרכים מיוחדים, כדי לנסות לעזור לאנשים רגילים שלא מכירים חוויה יחודית זאת רביבים ייעוץ והנחייה בע"מ מכון לטיוב ההון האנושי בארגון לעיתים קרובות אני מתבקשת לתאר את החוויה של גידול ילד עם צרכים מיוחדים, כדי לנסות לעזור לאנשים רגילים שלא מכירים חוויה יחודית זאת להבין, לנסות ולדעת

קרא עוד

(Microsoft Word - Mei-Lin Chang \356\372\345\367\357.doc)

(Microsoft Word - Mei-Lin Chang \356\372\345\367\357.doc) הערכה של שחיקת המורים ותפישת ההוראה כעבודה אמוציונאלית. התקציר נעשה על סמך: Mei-Lin Chang, "An Appraisal Perspective f Teacher Burnut: Examining the Emtinal Wrk f Teachers". Educatinal Psychlgy Review,

קרא עוד

שעור 6

שעור 6 שעור 6 Open addressing אין רשימות מקושרות. (נניח שהאלמנטים מאוחסנים בטבלה עצמה, לחילופין קיים מצביע בהכנסה המתאימה לאלמנט אם אין שרשור). ב- addressing open הטבלה עלולה להימלא ב- factor α load תמיד. במקום

קרא עוד

הצעה לתוכנית לימודים

הצעה לתוכנית לימודים תואר ראשון הדרישות למקצוע מורחב עת עתיקה: 1 הרצאה קווי יסוד מקרא 1 הרצאה קווי יסוד 1 תרגיל קווי יסוד 1 הרצאה מתקדמת 1 תרגיל 1 סמינריון 14 ש"ש היסטוריה כללית-המזרח הקדום או יוון ורומא ימי הביניים: 5 ש"ש

קרא עוד

<4D F736F F D20E1E9F7E5F8FA20E1F1E1E9E1FA20EEF2F8EBE5FA20EEE9E3F22DF2E1F820E4E5E5E420F2FAE9E32E646F63>

<4D F736F F D20E1E9F7E5F8FA20E1F1E1E9E1FA20EEF2F8EBE5FA20EEE9E3F22DF2E1F820E4E5E5E420F2FAE9E32E646F63> ירון פלד, רו"ח, *CISA הקדמה ביקורת בסביבת מערכות מידע עבר, הווה, עתיד בימים אלה אנו עדים לשינויים מרחיקי לכת ביסוד ההתמחות של ביקורת בסביבת מערכות מידע. ג"ד 66 הנחיות ליישום תקני ביקורת בסביבה של מערכת

קרא עוד

תוכן העניינים

תוכן העניינים הוצאת חושבים קדימה הילה קדמן חלק ב יעוץ מקצועי: חיים אברבוך מותאם לתכנית הלימודים החדשה בבתי הספר התיכוניים מהדורה חמישית הוצאת חושבים קדימה ת.ד. 1293 רעות 71908 www.kadman.net הילה קדמן 0522 525527 kadman11@gmail.com

קרא עוד

מטלת מנחה (ממ"ן) 11 הקורס: חשבון אינפיניטסימלי II חומר הלימוד למטלה: יחידות 2,1 4 מספר השאלות: 7 משקל המטלה: נקודות סמסטר: ב 2007 מו

מטלת מנחה (ממן) 11 הקורס: חשבון אינפיניטסימלי II חומר הלימוד למטלה: יחידות 2,1 4 מספר השאלות: 7 משקל המטלה: נקודות סמסטר: ב 2007 מו מטלת מנחה (ממ"ן) הקורס: - חשבון אינפיניטסימלי II חומר הלימוד למטלה: יחידות, 4 מספר השאלות: 7 משקל המטלה: נקודות 337 סמסטר: ב 7 מועד אחרון להגשה: אנא שים לב: מלא בדייקנות את הטופס המלווה לממ"ן בהתאם לדוגמה

קרא עוד