ניתוח כלכלי של התועלת למשק של התעשייה הפוטוולטאית וקביעת מחיר לקווט"ש סולארי של הטווח הארוך הנגזר מכך

גודל: px
התחל להופיע מהדף:

Download "ניתוח כלכלי של התועלת למשק של התעשייה הפוטוולטאית וקביעת מחיר לקווט"ש סולארי של הטווח הארוך הנגזר מכך"

תמליל

1 1 ניתוח כלכלי של פעילות חברות הברוקראז' שאינם בנקים בשוק ההון הישראלי ירום אריאב מאיר אמיר מרץ 2102

2 0 תמצית מנהלים עבודה זו, שנכתבה על פי הזמנת איגוד חברי הבורסה לניירות ערך בת"א שאינם בנקים )חש"בים(, עוסקת בניתוח ההתפתחויות העיקריות בשוק הברוקראז' בארץ בשנים האחרונות, למן השלמת ביצוע מסקנות וועדת בכר. העבודה מתמקדת במקומם של הברוקרים הפרטיים, החש"בים, ובמעמדם התחרותי למול מחלקות הברוקראז' של חמשת הבנקים הגדולים. התמונה הכמותית שאנו מציגים כאן לשנת 2101 היא כי חלקם של החש"בים בשוק הברוקראז' במונחי הכנסות, עמד על כ 01% כאשר חלקם של הבנקים הוא 78%. לחמשת הבנקים הגדולים יש לצד ההכנסות מפעילות ברוקראז' גם הכנסות משמעותיות, כ 011 מיליון בשנת 2101, מעמלות הפצה ותפעול של קרנות נאמנות וקופות גמל. שוק הברוקראז' בארץ נחלק לשתי זרועות פעילות: השוק הפרטי הקמעונאי והשוק העסקי. השוק הפרטי כולל את שירותי הברוקראז' שנותנים הבנקים ללקוחותיהם המנהלים את חשבונות העובר ושב, חסכונות וחשבונות ניירות ערך בחשבונות בסניפי הבנקים שלהם. מדובר בעיקר במשקי הבית. בשוק זה פועלים הבנקים לבדם, שכן בהעדר מערכת סניפים כשל הבנקים, החש"בים אינם ערוכים לספק שרותי ברוקראז' לציבור הרחב, בהעדר תחרות אפקטיבית בין הבנקים לבין עצמם בשוק הפרטי שיעורי עמלות הקניה והמכירה של ניירות ערך גבוהים במאות אחוזים מאלו שנגבים בשוק העסקי, השוק התחרותי שבו קיימת תחרות ממשית בין הבנקים לבין החש"בים. השוק העסקי כולל את הלקוחות העסקיים הגדולים, קרנות הנאמנות, קופות הגמל והפנסיה ומשקיעי חוץ. קרנות הנאמנות וקופות הגמל והפנסיה, השוק המוסדי, מהוות חלק חשוב בשוק העסקי. בשוק זה מתנהלת תחרות בין הבנקים לבין החש"בים. בעוד שהתחרות על הלקוחות העסקיים הגדולים ועל משקיעי החוץ היא תחרות פתוחה והוגנת בין כל השחקנים, תחרות על מחיר, איכות שירות ורמת האנליסטים, הרי התחרות בין הבנקים לחש"בים בתחום מתן שירותי ברוקראז' לקרנות הנאמנות וקופות הגמל והפנסיה אינה תחרות הוגנת. יש לבנקים יתרונות מובנים על החש"בים בשני תחומי פעילות אלו. העובדה שהבנקים מפיצים ומנהלים את קרנות הנאמנות וקופות הגמל נותנת להם יתרון תחרותי משמעותי מול החש"בים. לבנקים יש לכאורה אפשרות להעדיף הפצה של קרנות נאמנות וקופות גמל שמבצעות אצלם את פעילות הברוקראז'. זהו יתרון משמעותי שדוחק את החש"בים ומקטין את חלקם בשוק.

3 3 ניתן לומר בהקשר זה כי קיים פוטנציאל לניגוד עניינים בין פעילות הבנקים כמפיצים ומתפעלים של קרנות הנאמנות וקופות הגמל, לבין פעילות הברוקרז' המתבצעת באותם בנקים עצמם. ניגוד עניינים מובנה זה הוא מצב בלתי נסבל אשר יש למונעו או למצער לצמצמו. התקנות האחרונות שהוציאה הרשות לניירות ערך, תיקון מס' 01 לחוק השקעות בנאמנות, עוד מחריפות את המגמה שכן הן קובעות כי שירות הברוקראז' לקרנות צריך להנתן לגורם המציע את המחיר הנמוך ביותר ובכך נקבעה עמדה שאין ערך מוסף בעבודת הברוקראז' למעט הפן הטכני של ביצוע המסחר בבורסה. ברור כי בשוק שבו התחרות היא רק על מחיר יכולים הבנקים להציע מחירים נמוכים ביותר, מחירים טורפנים שהם מחירי הפסד, כדי להוציא את החש"בים מן השוק לחלוטין. יש להם את העוצמה הכלכלית לכך מול החש"בים שהן חברות קטנות יחסית עם בסיס הון צר בהשוואה לבנקים. בפועל תקנה זו הביאה לכך שכל פעילות הברוקראז' של הקרנות, החל משנת 2102 ואילך, תתבצע רק בחדרי העסקות של הבנקים והחש"בים איבדו מגזר פעילות שלם. דעתנו היא, ובעניין זה קיבלנו את עמדת החש"בים, כי יש ערך מוסף בעבודת הברוקראז', יש פערים באיכות השירות, ברמת האנליזה, במיומנות המסחר וברמת הביצוע בכללה, ויש מקום לפערי מחירים, הפרשי עמלות קניה ומכירה, גם בשוק תחרותי. המשך המגמה הקיימת תביא לדחיקת החש"בים משוק הברוקראז'. מדיניות ההיצף לכאורה הננקטת על ידי הבנקים תביא להקטנת חלקם של החש"בים עד כדי העלמותם מהשוק. הדבר יביא לשליטה מוחלטת של הבנקים בתחום הברוקראז', שליטה שתביא בסופו של תהליך להגדלת הריכוזיות בתחום זה ולעליית מחירים, ותפגע באיכות וברמת שירותי הברוקראז' בארץ ולפגיעה בצרכנים. זהו מצב דברים שיש למנוע אותו. יש מקום לקבוע כי גוף המפיץ ומתפעל קרנות נאמנות וקופות גמל לא יוכל לתת שירותי ברוקראז' לאותן קרנות וקופות. יש להמנע מכפיית תחרות מחיר, ורק מחיר, על שירותי ברוקראז', בהתעלם מכל היתרונות האיכותיים הגלומים בשירותי ברוקראז'. על מנת לשמור על העקרונות שהתוותה וועדת בכר יש לעודד שוק ברוקראז' תחרותי שבו לצד הבנקים יפעלו גם חברות קטנות ותחרותיות, החש"בים. לחש"בים תחום פעילות והתמחות אחד, מסחר בניירות ערך, שהוא מקור הכנסתם היחיד ואילו אצל הבנקים פעילות הברוקראז' היא רק אחת מהפעילויות יוצרות ההכנסה שלהם.

4 4 ההסטוריה בשוק ההון הישראלי מלמדת כי חידושים טכנולוגיים, יזמויות, פעילויות מתוחכמות ומתן שירותי ערך מוסף למשקיעים, כולל משקיעי חוץ, נבעה בעיקר מהחש"בים ולא מהבנקים. קיומם של עשרת החש"בים המתחרים בינם לביו עצמם ועם הבנקים הוא תנאי הכרחי לקיום סביבה תחרותית, סביבה שבה נגבים מחירים תחרותיים עבור השירות ולמניעת ריכוזיות הפעילות בידי הבנקים בלבד. תחרות הוגנת הינה לחם חוקו של שוק הון יעיל ומתפקד. בשוק כזה יש מקום הן לגופים גדולים ועתירי הון וכח אדם והן לגופים מתמחים שמטבע הדברים מעניקים איכות יותר טובה של המוצר. התחרות מימדים שונים לה ואין לצמצמה להיבט צר של המחיר בלבד. תפקידה של הרגולציה הוא להבטיח את קיומם של כל סוגי הדגים באוקינוס שוק ההון, ולהבטיח שהגדולים לא בולעים את הקטנים בגלל העדפה רגולטורית המפלה לטובה דווקא את הגדולים.

5 9 תוכן העניינים פרק א מבוא ורקע קצר פרק ב שוק הברוקראז' בישראל: מבנה והתפתחות בשנים האחרונות פרק ג הברוקרים הפרטיים למול הברוקרים הבנקאים ניתוח השוואתי פרק ד ניתוח ההתפחויות בשוק הברוקראז' לקופות הגמל ולקרנות הנאמנות פרק ה סיכום, מסקנות והמלצות.

6 8 פרק א מבוא ורקע קצר מסמך זה עוסק בתעשיית הברוקראז' בישראל, הכוללת את חברי הבורסה לניירות ערך בת"א, הבנקים והחברות שאינם בנקים, חשב"ים, שמופקדים על ביצוע המסחר בניירות ערך: מניות והמירים, אגרות חוב ונגזרים. בעבודתנו אנו מתמקדים בניתוח פעילות הברוקראז' של מגזר החש"בים )הכולל 01 חברות( שפועל לצד פעילות הברוקראז' של חמשת הבנקים הגדולים: פועלים, לאומי, דיסקונט, מזרחי והבנק הבינלאומי. )פעילות הברוקראז' של הבנקים הקטנים מקובצת בדיווחי הבורסה לניירות ערך יחד עם הדיווח של חמשת הבנקים הגדולים( היקף ההכנסות השנתי של כלל תעשיית הברוקראז' בישראל עמד בשנת 0101 על כ מיליארד והתעשייה העסיקה כ 0111 עובדים. אולם, חשיבותה של תעשיית הברוקראז' למשק גדולה יותר ממה שמשקפים נתונים מספרים אלו. פעילות הברוקראז' מאפשרת את תפקודו השוטף והנעתו של שוק ההון הישראלי הכולל את פעילות המסחר של כלל החברות הציבוריות הנסחרות בבורסה, את פעילות גיוס ההון של הממשלה וניהולו ואת הפעילות המונטרית של בנק ישראל. ההיקף הכולל של פעילויות אלו בשנת 0101 הסתכם על פי נתוני הבורסה ב 0311 מיליארד לערך, שהתבצע בעשרות מיליוני פקודות קניה ומכירה שהוצאו לפועל על ידי חברות המספקות שירותי ביצוע חברות הברוקראז. פעילות הברוקרז' מהווה את הציר המרכזי של שוק ההון, הגורם המתווך בין המשקיעים לחברות ולממשלה, המנתב את ההשקעות הזרות בתחום הפיננסי ומבטיח את מעמדה של המדינה בשוקי ההון בעולם. עבודה זו נכתבה על פי הזמנת איגוד חברי הבורסה לניירות ערך בת"א שאינם בנקים. נתבקשנו לנתח את פעילות תעשיית הברוקראז' בשנים האחרונות תוך בחינת דפוסי ההתנהגות של השחקנים העיקריים בשוק ויתרונותיהם היחסיים. בעבודה זו נעסוק בקצרה בסוגיות העיקריות של תעשייה הברוקראז' בישראל בשנים האחרונות: מבנה השוק, אפיון התחרות, מגזרי הפעילות העיקריים, חלקם של החש"בים למול הבנקים וניתוח המגמות בתקופה האחרונה. נעסוק גם באיפיון עבודת הברוקראז', האם מדובר בפעילות ביצוע טכנית גרידא, שירות שהוא בגדר מוצר סטנדרטי,, commodity או שמא מדובר במוצר ייחודי בעל ערך מוסף, וכל זאת כמובן בהקשר של התחרות בין הבנקים לחש"בים. בפרק הבא, פרק ב, נציג את שוק הברוקראז' בארץ ונסקור את התפתחות תעשייה הברוקראז' בשנים האחרונות לאחר ישום מסקנות וועדת בכר.

7 8 בפרק ג ננסה לאפיין את פעילות החשב"ים למול פעילות הברוקראז' של הבנקים, הן בצד הכמותי והן בצד האיכותי. בפרק ד ננתח את ההתפתחויות בשוק הברוקראז בתקופה האחרונה, התקנות החדשות באשר לשירותי הברוקראז' הניתנים לקופות גמל וקרנות נאמנות והשפעתן על מבנה התחרות בשוק. בפרק ה נסכם את עיקרי הניתוח שלנו, נציג את המסקנות שלנו מהניתוח ונציע מספר המלצות על יסוד ניתוח זה. לצורך ביצוע עבודה זו נפגשנו עם נציגי כל החברות באיגוד החש"בים, קיבלנו חומר רב בכתב, כולל מאזנים מבוקרים של חברות הברוקראז' הפרטיות לשלוש השנים האחרונות. נפגשנו עם נציגי הרשות לניירות ערך, הנהלת הבורסה לניירות ערך, הממונה על שוק ההון באוצר וגורמים נוספים המכירים את התעשייה. עבודה זו משקפת את עמדתנו כפי שהתגבשה לאחר לימוד הנושא בתקופה האחרונה.

8 7 פרק ב שוק הברוקראז' בישראל: מבנה והתפתחות בשנים האחרונות כללי מגזר הפעילות של מתן הוראות מסחר בניירות ערך - שוק הברוקראז' בישראל, מתבצע באמצעות גופים שהינם חברי הבורסה לניירות ערך בתל אביב )"הבורסה"(. חברי הבורסה נחלקים לשני סוגים: חברי בורסה שהינם בנקים ולצידם קיימים גופים שהינם חברי הבורסה שאינם בנקים )"חש"בים"(. יצוין, כי דיווחי הבורסה בנוגע לפלח השוק הבנקאי בשוק הברוקראז' כוללים את הפעילות של חמשת הבנקים הגדולים בישראל ולצידם מספר בנקים קטנים נוספים שהינם חברי בורסה. החש"בים מצויים בבעלות בתי השקעות וחברות ביטוח כאשר הן הוקמו אך ורק במטרה לספק שירותי ברוקראז' ושירותים נלווים לשירותי הברוקראז'. הפעילות בתחום הברוקראז' היא הבסיס לעצם קיומם של החש"בים בעוד שלבנקים מגזרי פעילות נוספים אשר מהווים מקורות הכנסה נוספים ועצמאיים. הבנקים מתחרים בתחום שירותי הברוקראז' בבנקים האחרים ובחש"בים ולמעשה שוק הברוקראז' הינו אחד המגזרים היחידים בו קיימת אלטרנטיבה אמיתית אל מול המערכת הבנקאית. מבנה שוק הברוקראז' מתאפיין בכך שהוא מבוסס על שני מגזרי שוק נפרדים כלומר שתי זרועות פעילות שונות, פרטי ועסקי. השוק הפרטי הוא שוק משקי הבית והשוק העסקי כולל את הגופים המוסדיים, את הלקוחות עסקיים הגדולים ואת משקיעי החוץ. להלן נתאר ונאפיין את שני מגזרי השוק הללו. המגזר הפרטי/קמעונאי המגזר הפרטי הינו מגזר משקי הבית, "המשקיעים הקטנים" ולמעשה "הציבור הרחב". מגזר זה כמעט תמיד יפנה לקבלת שירותי ברוקראז' מהבנקים, אשר מנהלים את הפעילות הפיננסית של המגזר הפרטי ובכלל זה ניהול חשבונות העו"ש, החיסכון וניירות הערך של הלקוחות הפרטיים - כל בנק מספק את שירותי הברוקראז' ללקוחותיו. החש"בים אשר מנסים כל העת להתחרות בבנקים במגזר הפרטי, הורידו באופן משמעותי את תעריפי העמלות ביחס לתעריפי העמלות שהבנקים גובים מהמגזר הפרטי. אולם, היות והחש"בים אינם בעלי מערכת סינוף עניפה כשל הבנקים, לציבור הרחב אין נגישות לשירותי הברוקראז' הניתנים על ידי החש"בים. רק פלח קטן מאד של משקיעים מהמגזר הפרטי אשר קרויים "שחקני מחיר" מבצעים את פעילות הברוקאז' שלהם אצל החש"בים בשל היותם בעלי "רגישות" לתעריפי העמלות הנגבים מהם והם אלה היחידם שנהנים מהתחרות בין הבנקים לבין החש"בים במגזר הפרטי.

9 5 כפועל יוצא מכך, לא קיימת תחרות ממשית במגזר הפרטי ועל כן, תעריפי עמלות הברוקראז' אשר הבנקים ממשיכים לגבות מהמגזר הפרטי נותרו כמעט ללא שינוי מזה תקופה ארוכה והם אף גבוהים עד לכדי מאות אחוזים מאלו אשר נהוגים במגזר המוסדי. המגזר העסקי המגזר העסקי כולל את הלקוחות הפרטיים והעסקיים הגדולים, משקיעי חוץ והגופים המוסדיים: קופות גמל, קרנות פנסיה וקרנות נאמנות. במגזר זה החש"בים היוו עד כה אלטרנטיבה אמיתית למערכת הבנקאית וכפי שיותאר להלן קיומה של תחרות ממשית במגזר זה נתן את אותותיו בשטח. רקע - בעיית הריכוזיות של המערכת הבנקית והחשיבות בהגברת התחרותיות לאחר תחילת שנות האלפיים, המחוקק אשר היה ער לבעיית הריכוזיות של המערכת הבנקאית ולקיומם של ניגודי עניינים מובנים בפעילות המערכת הבנקאים אשר פגעו בתחרותיות בשוק ההון בישראל החליט על הקמת וועדה שנועדה לבחון דרכים ואמצעים להגביר את התחרותיות בשוק ההון ולהקטין את הריכוזיות - הוועדה לבחינת הרפורמה בשוק ההון בישראל )"וועדת בכר"(. וועדת בכר הגישה את המלצותיה בספטמבר 0112 ובעקבות המלצותיה נחקקו במהלך שנת 0112 שורה של חוקים ותקנות שהביאו לשנויים מבניים מהותיים בשוק ההון בישראל, שינויים אשר הושלמו בשנת וועדת בכר עסקה ובחנה את סוגיית הריכוזיות בשוק ההון הישראלי בכלל ובמעמד הדומיננטי של המערכת הבנקאית בפרט. לגישת הוועדה המעמד הדומיננטי של מערכת הבנקאות הביא לפגיעה בתחרותיות. כמו כן, לשיטתה הפעילות של המערכת הבנקאית התאפיינה במבנה עסקי המכיל מערכות של ניגודי עניינים הנובעים ממערכת הפעילות הענפה של הבנקים. הריכוזיות, כך קבעה הוועדה, פוגעת בתחרותיות. עוד קבעה הוועדה, כי קיומם של ניגודי עניינים אפשריים מובנים מביאים לפגיעה נוספת בשוק ההון ובמשק הישראלי בכללותו ואף מגבירים את הפגיעה. על כן, המלצות וועדת בכר היו כי אין להסתפק בהידוק הפיקוח הרגולטיבי, בניית "חומות סיניות" בתוך הקונגלומרטים הבנקאים, אלא יש לנקוט בצעד רדיקלי יותר: הפקעת פעילויות מחזקתם של הבנקים והעברתם למוסדות אחרים הנותנים שירותים פיננסים בשוק ההון וצמצום היקף הפעילות של המערכת הבנקאית בשוק ההון. וכך קבעה הוועדה בנושא סוגיית ניגודי העניינים שהיתה מוטבעת בפעילות הבנקאית: " התפישה הפיקוחית המקובלת בתחומי פעילות רבים היא שלא להעמיד את הגופים הפועלים בשוק בפני מצב "בלתי אפשרי" של ניגודי עניינים. הנחת עבודה בבסיסה של תפישה זו היא כי עצם קיומו של פוטנציאל ניגוד עניינים הוא מצב בעיתי ובלתי רצוי, לא כל שכן כאשר קיימות טענות בדבר מימוש פוטנציאל ניגוד העניינים בפועל. " )עמוד 28 בדוח הוועדה(

10 10 במסגרת המלצותה להתמודדות עם בעיית ה ריכוזיות וניגודי העניינים המובנים בפעילות הבנקים". וועדת בכר המליצה על מכירת קופות הגמל וקרנות הנאמנות שניהלו הבנקים באותה עת וכן הטילה מגבלות על פעילות החיתום של הבנקים. בעקבות יישום המלצות וועדת בכר אשר כאמור באו לידי ביטוי בשורה של חוקים ותקנות, מכרו הבנקים את הפעילות של ניהול קופות גמל וקרנות הנאמנות לחברות ביטוח ובתי השקעות פרטיים. יחד עם זאת, הבנקים המשיכו לספק שירותים חיוניים )תפעול והפצה( לגופים שרכשו כאמור את קופות הגמל וקרנות הנאמנות כפי שהותיר להם לעשות כן המחוקק. בסופו של תהליך, הבנקים אשר מכרו את פעילות ניהול קופות הגמל וקרנות הנאמנות במחיר מלא המשקף את הרווח העתידי שיצמח מפעילות הניהול אמנם העבירו את האחריות לניהול אותם נכסים לגופים הפרטיים אך בד בבד, הם ממשיכים להנות מנתח כלכלי מרווחים הנובעים מאותה פעילות בהיותם ספקים של שירותים חיוניים לאותם גופים שרכשו את הפעילות כאמור. התחרות בשוק הברוקראז' במגזר המוסדי ביום שאחרי יישום המלצות וועדת בכר כתוצאה מהוצאת פעילות ניהול קופות הגמל והקרנות הנאמנות מהבנקים, נוצרה אפשרות ליצירת תחרות אמיתית על מתן שירותי הברוקראז' לגופים אשר רכשו כאמור את פעילות הניהול של קופות הגמל וקרנות הנאמנות מהבנקים )"הגופים המוסדיים"(. כפי שיפורט להלן, בעקבות התחרות שנוצרה במגזר המוסדי חלה ירידה בתעריפי עמלות הברוקראז'. כמו כן, החשב"ים גרמו לשכלול ולשיפור השירות שניתן למגזר המוסדי, בין היתר, בדמות של מתן שירותי אנליזה מתקדמים למגזר המוסדי כשירות הנלווה לשירותי הברוקראז' והן בשיפור שירות פעילות המסחר. נתונים אלה ממחישים את החשיבות בקיומה של תחרות ומתן אלטרנטיבה אמיתית לפעילות של המערכת הבנקאית שכן בהעדרה כפי שמתרחש במגזר הפרטי קיימת סטגנציה הן של תעריפי העמלות והן של איכות השירות..0 ירידה בתעריפי העמלות הברוקראז' המשולמים על ידי המגזר המוסדי כאמור, בעבר פעילויות אלה נוהלו על ידי הבנקים ועל כן שירותי הברוקראז' סופקו גם הם על ידי הבנקים )כל בנק לקרנות ולקופות שלו(. כעת משניהול הקרנות והקופות הועברו לניהול הגופים המוסדיים, גם החש"בים יכלו להציע את שירותיהם לגופים המוסדיים תוך שהן מהוווים אלטרנטיבה למערכת הבנקאית. ואכן, בעקבות פתיחת המגזר המוסדי לתחרת במהלך תקופה של כחמש שנים ועד לסוף שנת 0100, נרשמה ירידה עקבית בשיעור של של כ- 21%-72% בתעריפי עמלות הקניה והמכירה של מניות ואגרות חוב אשר שולמו על ידי המגזר המוסדי לבנקים ו/או לחש"בים.

11 11 יחד עם זאת, יש לציין כי המשך מעורבותם של הבנקים בתחום ההפצה והתפעול של קופות הגמל וקרנות הנאמנות הניבה לבנקים יתרון תחרותי נוסף, בתחום התחרות על הברוקראז' מול החש"בים, נושא שנדון בו בהמשך. הוועדה לא עסקה בתחום פעילות הברוקרז' של הבנקים ולא הטילה כל מגבלות על פעילותם, אולי משום שסברה כי למרות המעמד הדומיננטי של הבנקים בתחום זה, הענף מתנהל בצורה תחרותית הן בין הבנקים לבין עצמם והן מול חברות הבורסה לניירות ערך בת"א שאינן בנקים.. 2 ניתוח כמותי הטבלה להלן מציגה את מעמדם היחסי של הבנקים מול החש"בים בהיקף הפעילות בבורסה לנירות ערך בתחום המניות, האג"חים והנגזרים בשנים נבחרות: התפלגות מחזורי המסחר של חברי ה בורסה באחוזים נגזרים אגרות חוב מניות והמירים חש"בים בנקים חש"בים בנקים חש"בים בנקים שנה הנתונים הם נתוני הבורסה לניירות ערך בת"א. החל משנת 0112 במקביל ליישום מסקנות וועדת בכר, החל תהליך עליה בחלקם של החש"בים במסחר במניות ובאגרות חוב. תהליך זה נבלם בשנת 0112 ומאז חלקם של החש"בים נמצא בירידה, ירידה משמעותית, בכל אפיקי הפעילות, כפי שמורה הגרף להלן.

12 ב) חלקם של החש"בים במחזור המסחר בבורסה בשנים )% % נגזרים אג "ח מניות החשש הוא כי עקב התקנות החדשות שהוציאה הרשות לניירות ערך ובעטיה של התחרות הבלתי הוגנת מצד הבנקים, מגמת הירידה בחלקן של החש"בים בשוק תמשיך, ואף תחריף, עד כדי סיכון המשך פעולתם בעתיד. נראה כי המלצות וועדת בכר, אשר הותירה בידי הבנקים את הפצת ותפעול קרנות נאמנות וקופות גמל, הותירה בידי הבנקים יתרון תחרותי בתחום הברוקראז' למול החש"בים. הבנקים הם המפיצים הבלעדיים של קרנות הנאמנות ודמי ההפצה של הקרנות מהווים מקור הכנסה חשוב עבורם. לאחרונה הבנקים גם החלו לשווק את קופות הגמל ותוכניות הפנסיה. היות וקרנות הנאמנות וקופות הגמל מתחרות ביניהן וההחלטה של המשקיעים איזו קרן או קופה להעדיף יכולה להיות מושפעת על ידי הגורם המייעץ שהוא גם הגורם המפיץ, הבנקים, יש לכאורה לבנקים מצב של ניגוד עניינים מובנה בבואם להתחרות בתחום הברוקראז' עם החש"בים. לבנק יש כמובן אינטרס כי פעילות הברוקראז' של קופות הגמל וקרנות הנאמנות שהוא מפיץ ומתפעל תתבצע באגף הברוקראז' של הבנק ולא תעשה אצל אחת החש"בים. ברור כי קיומה של אפשרות של ניגוד עניינים, העדפה בהפצה של קרנות וקופות אשר מבצעות את הברוקראז' בבנק, יוצר תמריץ למנהלי הקופות והקרנות לבצע את פעילות הברוקראז' בתוככי הבנק ולא אצל החש"בים.

13 13 אין לנו כמובן אפשרות לתעד ולהוכיח פורמלית את ההעדפה הזו כפי שהיא מוצאת את ביטויה בפועל, אך כפי שקבעה וועדת בכר, עצם קיומו של פוטנציאל לניגוד עניינים מהווה עילה לתיקון המצב ומניעתו. סוגייה אחרת היא סוגיית היתרון התחרותי בתחום הברוקראז'' הנובע מכך שהבנק הוא הגורם המתפעל עבור קרנות הנאמנות וקופות הגמל. תפעול הקופות והקרנות והעובדה שהבנקים נותנים שירותי קסטודיאן לקרנות ולקופות, מאפשר לבנקים גישה ישירה ויומיומית למידע על פעילות המסחר בניירות ערך, אג"ח ונגזרים של כל הקופות והקרנות המתופעלות על ידו וכן כמובן מידע מדויק על מבנה ההחזקות של כל הקופות והקרנות, ברמה יומיומית. מידע הוא יתרון תחרותי מאד משמעותי בענף הברוקראז', כיון שהחש"בים שמבצעים ברוקראז' ואינם מבצעים פעולות קסטודיאן, חשופים רק למידע של פעילות הברוקראז' שהם עצמם מבצעים. המידע מאפשר לאגף הברוקראז' בבנק לפנות לכל אחת מהקופות ומהקרנות ולהציע לה למכור או לרכוש ניירות ערך כתוצאה מהמידע שנמצא אצלו, אצלו ולא אצל אף גורם מתחרה על הפעילות השוטפת של הקופה והקרנות. הבנק החשוף למבנה האחזקות המפורט בכל רגע נתון של כלל הקופות והקרנות יכול להציע הצעות קונקרטיות, חבילה של מניות או אגרות חוב, שמתחריו, בהעדר מידע, לא יכולים להציע. אגף הברוקראז' בבנק, שפועל בצד מערך ההפצה ומערך התפעול של הקרנות והקופות המתנהל באותו בנק, נמצא במצב של יתרון על כל חברה שאין בידה את המידע ואת היתרון השיווקי שמגלמת העובדה שכלל הפעילויות הללו נעשות תחת גג אחד, בתוך הבנק. זו טענה עקרונית שאי אפשר להתעלם ממנה. זו טענה האומרת שיש ניגוד עניינים מובנה בין פעילות ההפצה והניהול של הקרנות והקופות למתן שירותי ברוקראז' עבורם, יש כאן מחד יתרון תחרותי של הבנק עקב המידע הזמין ויש כאן תמריץ לקופות ולקרנות להעדיף את הבנק על פני החש"ב מסיבות בלתי ענייניות, שאינן מטיבות עם לקוחות הקרנות ועמיתי הקופות. הבנקים, בבואם לתת שירותי ברוקראז' לקופות ולקרנות, פועלים טכנית "כצד קשור" אשר נהוג להטיל סייגים ומגבלות על פעילותו מתוקף העובדה הזאת. על היקף ההכנסות של חמשת הבנקים מתחומי פעילות הביצוע בניירות ערך, מהפצת קרנות נאמנות וקופות גמל ומשירותי התפעול לגופים אלו ניתן ללמוד מהטבלה להלן, שעובדה מתוך הדוחות הכספיים של חמשת הבנקים הגדולים לשנת 0101.

14 14 הכנסות חמשת הבנקים הגדולים מפעילות בנירות ערך, הפצת קרנות נאמנות ותפעול קופות גמל מיליוני. סה"כ הבינלאומי מזרחי דיסקונט לאומי פועלים שם הבנק / פעילות הכנסות מפעילות בנירות ערך הכנסות מעמלות הפצה קרנות נאמנות הכנסות מניהול, תפעול ונאמנות לגופים מוסדיים סה"כ הכנסות הפעילות בניירות ערך עצמה מייצרת הכנסה מצרפית של כ 7.0 מיליארד לחמשת הבנקים. בסעיף זה כלולות הכנסות מעמלות קניה ומכירה של ניירות ערך, מהשוק הפרטי ומהסטור העסקי, שרק בו יש לבנקים תחרות עם החש"בים. לבנקים יש מקורות הכנסה נוספים הקשורים לפעילות בניירות ערך שאין לחש"בים. אלו כוללים עמלת שמירת ניירות ערך שגובים הבנקים מלקוחותיהם, הכנסות הבנקים המשמשים כנאמנים של קרנות נאמנות, עמלת העברה, קסטודיאן, שגובים הבנקים בגין העברת ניירות ערך מהחש"ב לבנק וכן יש לבנקים הכנסות מעשיית שוק באג"ח ממשלתי, פעילות הדורשת ריתוק הון רב, מעבר ליכולת ההונית של החש"בים. בנוסף, פעילות ההפצה והתפעול של קופות הגמל וקרנות הנאמנות מביאה הכנסות נוספות לחמשת הבנקים בהיקף של כ 011 מיליון נוספים. וזאת בצד היתרון שנותנת פעילות זו מול הקרנות והקופות בתחרות של הבנקים מול החש"בים שעליה כבר הרחבנו את הדיבור קודם לכן. נראה כי למרות שמסקנות וועדת בכר יושמו במלואן, והקופות והקרנות כבר לא נמצאות בבעלות הבנקים, עדיין חלק גדול מההכנסות של הגופים המנהלים את הגופים הללו, מוצא את דרכו חזרה 1 אל הבנקים כדמי הפצה ותפעול, וזאת בנוסף ליתרון שפעילות זאת נותנת לבנקים בשוק הברוקראז'. מדובר בפעילות רווחית מאד מבחינת הבנקים. 1 עמלת ההפצה שהבנק מקבל מקרן נאמנות עומדת על, 0.8% 40% מדמי הניהול בהנחה של 1.9% דמי ניהול

15 19 פרק ג החש"בים מול הבנקים ניתוח השוואתי. 0 ההשוואה האיכותית בעבר הלא רחוק התנהל המסחר בניירות ערך על "רצפת המסחר" של הבורסה, כאשר הסוחרים נוכחים פיסית במקום ומקבלים החלטות בעת המסחר, על פי הנחיות הלקוחות. במצב דברים זה יכולתו וכישוריו של הברוקר, ניסיונו והליך קבלת ההחלטות שלו, נתנו יתרון לחברה שבה פעלו הסוחרים הטובים והמיומנים. היום המסחר מתנהל בחדרי העסקה הממוחשבים של הבנקים והחש"בים, המסחר עצמו הוא ממוחשב ומתנהל באופן אוטומטי על בסיס מערכת ניהול ממוחשבת ומתוחכמת. יש הטוענים שהתפתחות זאת הפכה את שירותי הביצוע של הברוקר לשירותים טכניים גרידא, השירות הופך להיות מוצר סטנדרטי מסוג,commodity שאין לו כל ייחוד וככזה יש לרכוש אותו כמו שרוכשים מוצרים שאין בהם כל ייחוד במחיר הנמוך ביותר. על פי הגיון זה הברוקר הטוב ביותר הוא זה שמציע את שירותיו במחיר הנמוך ביותר. טענה כנראה עמדה ביסוד התקנות שהתקינה הרשות לניירות ערך )חוק השקעות משותפות בנאמנות )תיקון מס' ) 02 תש"ע 0101 ) שבהן נדון בפרק הבא. משיחות רבות שקיימנו עם נציגי החש"בים עולה תמונה שונה לחלוטין. השתכנענו כי יש בסיס לטענת החש"בים, לפיה שרות הברוקראז' הוא שירות בעל ערך מוסף גבוה שאינו ראוי להיות מתומחר כמו מוצר טכני סטנדרטי. שירותי הברוקראז', כך נטען, מלווים בשירותי אנליסטים ברמה הגבוהה ביותר. על כל שני סוחרים מבצעים מועסק אנליסט, כל אנליסט בתחום ההתמחות שלו, כאשר האנליסט נותן שירות שוטף לגורם המבצע וגם כמובן מספק דיעה נוספת לאנליסטים של הלקוחות של חברת הברוקראז'. האנליזה הכלכלית היא כלי הכרחי לקבלת החלטות מושכלת יותר, כלי לשיפור התשואה של קרן הנאמנות או קופת הגמל, או של כלל לקוחות החברה. אין האנליסט של חברת הברוקרז' מחליף את האנליסטים של הקרנות והקופות. הוא תורם להם מניסיונו ומידיעותיו ומסייע לקבלת החלטות שלהם. בקרב משקיעי חוץ יש דרישה חד משמעית שכל פעילות ברוקראז' תהייה מגובה באנליזה. לטענת החש"בים תנאי השכר הגבוהים שזוכים להם האנליסטים הבכירים הם ההוכחה לכך שהם מייצרים ערך מוסף לחברות וללקוחות שלהם, ולא מקרה הוא שאותם אנליסטים מתרכזים בחברות הברוקראז'. יתרה מכך, לטענת החש"בים, גם פעילות המסחר עצמה אינה בגדר עבודה טכנית מול מסך המחשב שאין בה ייחוד. יש אמנם סוחרים מבצעים שעבודתם היא טכנית אך יש מקום לפעילות מתוחכמת של הפגשת ביקושים והיצעים, תפירת חבילות של מניות ואג"ח, התאמת רכישות וקניות לצרכיו של

16 18 הלקוח, נקיטת יוזמה לעידוד סחר, שתורם הן לצד הקונה והן לצד המוכר, וכן חשובה מאד פעילות המסחר המתואמת שנעשית בחבילות גדולות בעסקאות מתואמות ולעיתים מחוץ לזירת המסחר בבורסה, פעילות שמאפשרת מסחר שאין בו תנודות גדולות עקב כמות המניות והאג"חים המוצעת. הדבר מאד משמעותי בשוק עם רמת סחירות ונזילות נמוכה כמו שוק ההון הישראלי. אין זה מקרה, כך נטען, שהפעילות במסגרת עסקאות מתואמות או בעסקאות מחוץ לבורסה, ומדובר בהיקף מסחר משמעותי, למעלה מ 01% מסך המסחר הכולל, מתבצעת בעיקר על ידי החש"בים. סוחר טוב יודע לקנות את ניירות הערך בצורה המתוחכמת ביותר, )אורדרים מתוחכמים( משמע במחיר הטוב ביותר וכך הוא יכול לחסוך ללקוח נאמר 0%-1.2% ממחיר הקניה, וגם אם נאמר שעמלת הביצוע של הסוחר החש"בי לצורך העניין היא גבוהה יותר מהעמלה המקבילה בברוקראז' הבנקאי, נאמר 1.132% אצל החש"ב לעומת 1.12% בבנק )עמלת רכישת מניות( פער זה מתגמד למול היתרון הנמדד בחיסכון בעת ביצוע רכישה אופטימלית. אין תמה בכך כי רוב הפעילות של המשקיעים הזרים בבורסה בת"א, שאמונים על שירות איכותי העונה על דרישותיהם, שירות המלווה בשירותי אנליזה ברמה הגבוהה, מתנהלים רובם אצל החש"בים ולא במחלקות המקבילות בבנקים. העובדה שהחש"בים הם גופים קטנים יחסית, מעסיקים עשרות עובדים בלבד, ואינם מתנהלים בתוך מערכת בירוקרטית היררכית כמו בבנקים, מאפשרת להם לפעול ביעילות, למצוא את האנשים הנכונים, לעתים כאלה שמועסקים בבנקים, ולהציע להם את התנאים המועדפים. שלא כמו הבנקים, החש"בים יכולים לתגמל אישית אנליסטים וסוחרים על ביצועים טובים יותר, למדוד את הביצוע של כל אחד מהמבצעים ולשאוף למצוינות ששכרה בצידה. בחלק מהחש"בים למנהלים בפועל יש חלק בבעלות על החברה, גם כאן מדובר בתמריץ ליתר תחרותיות וחדשנות שטוב לא רק לחש"בים אלא גם לכלל המשקיעים בשוק.. 2 מבנה ההכנסות הטבלה להלן מציגה את נתוני ההכנסות של החש"בים בשנים על פי מגזרי הפעילות העיקריים. הטבלה עובדה על ידנו על בסיס המידע בדוחות הכספיים המבוקרים שקיבלנו משבע חשב"ים שממנו גזרנו אומדן לגבי עשר החברות שאינן בנקים.

17 18 הכנסות החש"בים בשנים לפי סעיפים ראשיים. מיליוני באחוזים סעיף הכנסה/ שנה 6% הכנסות מקרנות נאמנות 31% הכנסות מגופים מוסדיים 41% הכנסות מלקוחות 23% הכנסות אחרות 100% סה"כ הכנסות מברוקראז' % עמלות לבורסה לני"ע מדובר בהיקף הכנסות של כ 221 מיליוני, חש"ב ממוצע רושם הכנסות שנתיות מפעילות המסחר בניירות ערך של כ- 21 מיליון בשנה. קרנות הנאמנות מהוות רק 6% מהיקף הפעילות של החש"בים למרות שחלקן בשוק ההון הוא כ 2 01%. הגופים המוסדיים מהווים 70% מהפעילות, הלקוחות של החברות )מוסדות, חברות ופרטים ) מהווים 20% מההכנסות והכנסות אחרות, בעיקר ממשקיעי חוץ, מהוות את יתרת 07% של הפעילות. אם אמנם שירות הברוקראז' הוא שירות בעל ערך מוסף, הרי לחש"בים צריך להיות יתרון על הבנקים בקרב הלקוחות המתוחכמים, אלו שיודעים להעריך איכות, ולא מחפשים את ההנחה בשבריר האחוז של עמלת הקניה והמכירה. הדבר נכון כנראה לגבי משקיעי החוץ והלקוחות הפרטיים, שם התחרות בין החש"בים והבנקים היא תחרות פתוחה. לגבי הקרנות והקופות, יש יסוד סביר להניח כי שם התחרות אינה תחרות שווה והוגנת ולכן היתרון של החש"בים בהיבטים של איכות השירות לא יכולים לבוא לידי מיצוי.. 1 ניתוח תחרותי הטבלה להלן מציגה את אומדננו לשוק הברוקראז' לשנת 0101 והיא מבוססת על נתוני הבורסה לניירות ערך, הדוחות הכספיים של הבנקים והדוחות הכספיים של החש"בים. הכנסות החש"בים והבנקים מניירות ערך. מיליוני הכנסות שיעור העמלות מההכנסות עמלות לבורסה באחוזים מפעילות בניירות ערך 8.0% % חש"בים 3.7% % 3,206.0 בנקים 4.3% % 3,687.5 סה"כ הבנקים מקבלים כ 23% מההכנסות, לא כולל הכנסות מעמלות הפצה ודמי תפעול לקרנות הנאמנות ולקופות הגמל, והחש"בים מקבלים כ 07% מההכנסות. 2 לקוחות פרטייים של החש"בים הם לקוחות גדולים המשקיעים לפחות כמה מאות אלפי ש"ח

18 17 שיעור העמלה מתוך ההכנסות המשולמת לבורסה לניירות ערך הוא יותר מכפול אצל החש"בים לעומת הבנקים. משמעות הדבר הוא כי על כל 0 עמלה שמשולמת לבורסה הבנקים מייצרים הכנסה כפולה מאשר החש"בים. יש הסבר למצב דברים זה. העמלה הממוצעת על כלל פעילות הברוקראז' שגובים הבנקים גבוהה משל החש"בים. לבנקים יש אוכלוסיית לקוחות שבוייה, לקוחות הבנקים באשר הם, מיליוני לקוחות, אשר באופן טבעי מקבלים שירותי קניה ומכירה של ניירות ערך בבנק שבו מתנהל החשבון הפרטי שלהם וגם חשבון ניירות הערך שלהם. עיון מקרי באתר האינטרנט של בנק הפועלים מראה כי גובה עמלת מכירה וקניה של מניות הוא 1.3% כלומר שיעור גבוה מאד. אצל החש"בים עמלת הקניה והמכירה של מניות ללקוחות פרטים היא 1.0% כ 22% פחות ממה שנהוג בבנקים, אבל רוב הציבור אינו נגיש לשירותי החש"בים, שאינם ערוכים לתת שירות קמעונאי. אמנם לקוחות פרטים גדולים של הבנקים יכולים להשיג תנאים משופרים גם בבנקים, אבל העמלה המינימאלית 1.0% היא עדיין כפולה מזו הנגבית אצל החש"בים. בנוסף לבנקים יש מקור הכנסה נוסף, דמי שמירה שנתיים בסך 1.02%, אף הוא נתון למו"מ, אך החש"בים אינם נוהגים לגבות דמי שמירה. לבנקים יש גם סעיפי הכנסות נוספים בתחום הברוקראז', הכנסות מעשיית שוק באגרות חוב ממשלתיות, תחום שהחש"בים אינם עוסקים בו וכן עמלות קסטודיאן בשיעור של 1.10% שהם גובים עבור כל העברת מניות המתבצעת על ידי חש"ב לחשבון מניות המתנהל אצלם והכנסות משירותי נאמנות לקרנות נאמנות. ככלל החש"בים הם גופים פיננסים קטנים מאד בהשוואה לבנקים, דרישות ההון העצמי מחברה העוסקת במסחר בבורסה בת"א הן כ 01 מיליון לעומת לדוגמא הון עצמי של כ- 07 מיליארד בבנק הפועלים לסוף שנת לפיכך, מעצם העובדה שהבנקים נותנים שירותים מגוונים ללקוחות הפרטיים אשר הופכים אותם ללקוחות שבויים, התחרות בין הבנקים לחש"בים יכולה להתנהל רק על מתן שירותים ללקוחות גדולים )מוסדות, חברות ופרטיים(, הגופים המוסדיים )קופות גמל, פנסיה, קרנות נאמנות( ומשקיעי חוץ(. בפרק הבא נמקד את הדיון בתחרות בשוק המוסדי.

19 15 פרק ד ניתוח ההתפחויות בשוק הברוקראז' לקופות הגמל ולקרנות הנאמנות בפרק זה נעסוק בתקנות שהתקבלו בשנים האחרונות המסדירות את רכישת שירותי ברוקראז' על ידי קופות גמל וקרנות נאמנות והשפעתן על התחרות בין הבנקים לחשב"ים. עיסוק בתקנות אלו יסייע לנו לדון במעמדם התחרותי של החש"בים מול הבנקים בטווח הקצר והארוך והשפעת התחרות על מחירי עמלות הברוקראז' בעתיד. תקנות הפיקוח על שירותים פיננסים )קופות גמל( )רכישה ומכירה של ניירות ערך( התשס"ט 0110 )"תקנות הגמל"( בהתאם להוראות הדין, חברה מנהלת )"משקיע מוסדי"(, רשאית לנכות מעמיתי קופות הגמל הוצאות ישירות בשל ביצוע עסקאות בנכסי קופות הגמל ובכלל זה עמלות רכישה ומכירה בגין ביצוע עסקאות. בהתאם לתקנות הגמל, על המשקיע המוסדי לקיים הליך תחרותי לקבלת הצעות לשירותי ברוקראז' לפחות אחת לשלוש שנים. עוד נקבע כי ההליך יכלול ארבעה משתתפים לפחות ועל המשקיע המוסדי לבחור את חברי הבורסה המציעים את התנאים המיטיבים ביותר. בהקשר זה יצוין, כי החובה לקיים הליך תחרותי כאמור, חלה עוד לפני כניסתן לתוקף של תקנות הגמל. נראה לנו כי הוראות לקיום הליך תחרותי נועדו לעודד את המשקיעים המוסדיים להנות מפירות התחרות בשוק הברוקראז' במגזר המוסדי. כמו כן, עצם קיומו של הליך כאמור, נועד גם הוא להתמודד עם ניגוד העניינים הגלום בהתקשרות עם חבר בורסה שהוא צד קשור שכן הם חוייבו לבחור את הזוכה אשר הציע את התנאים המיטיבים. בהקשר זה יצוין, כי המחוקק הותיר למשקיע המוסדי את שיקול הדעת לקבוע מהם הקריטריונים על פיהם יבחן את הזוכה בהליך. כלומר, המחוקק אפשר למשקיע המוסדי לבחור את הגוף שיספק לו שירותי ברוקראז' לא רק על בסיס תעריפי עמלות הרכישה והמכירה אלא גם על בסיס איכות השירותים אשר יספק למשקיע המוסדי. המחוקק סבר כי יש להותיר למשקיע המוסדי מרחב ושיקול דעת בבואו לבחור את הגוף שיספק לו את שירותי הברוקראז' שכן כפי שנוכחנו לדעת, יש חשיבות מכרעת במיוחד לגופים המנהלים נכסים בהיקפים גדולים גם לאיכות שירותי הברוקראז' שיינתנו להם. זאת ועוד, המחוקק הגדיר בתקנות הגמל מי הוא צד קשור למשקיע המוסדי ואף הטיל מגבלות על המשקיע המוסדי בבואו לרכוש שירותי ברוקראז' מצד קשור לפיהן הוא רשאי לרכוש שירותי ברוקראז' מצד קשור בהיקף שלא יעלה על 01% מסך כל העמלות ששולמו בשל כלל הרכישות והמכירות שביצע המשקיע המוסדי במהלך השנה. עוד נקבע בתקנות הגמל כי העמלה שתשולם לצד הקשור בשל רכישה או מכירה כאמור לא תעלה על העמלה שתשולם לזוכה בהליך התחרותי, שאינו צד קשור, בשל עסקת רכישה או מכירה זהה או דומה.

20 00 בהקשר זה יצוין, כי העובדה לפיה מגבלת ה- 01% במסגרת ההתקשרות עם צד קשור חלה על כלל הרכישות שביצע המשקיע המוסדי עבור כלל קופות הגמל המנוהלות על ידו מאפשרת למשקיע המוסדי ליישמה מבחינה תפעולית. זאת, בניגוד להוראות החלות על מנהלי קרנות כפי שתתאורנה בהמשך. כאמור, תקנות הגמל נועדו להתמודד עם ניגוד העניינים הגלום בהתקשרות של משקיע מוסדי עם צד קשור ונועדו להוות תמריץ לחברות המנהלות לפעול לקבלת התנאים המיטיבים מחבר הבורסה אשר יספק להם שירותי ברוקראז' ועל כן נראה שתקנות אלה מחוייבות המציאות. תקנות הגמל - היום שאחרי בסופו של יום, נראה כי התקנות אכן השיגו את יעדיהן, שכן הן הביאו להנעת הליך תחרותי אשר הביא לירידה משמעותית בתעריפי עמלות הברוקראז' כאשר כלל הציבור אשר מנהל את כספיו בקופות הגמל ונושא בתשלום עמלות הברוקראז' נהנה מכך באופן ישיר. יחד עם זאת וכפי שיתואר בהמשך, בבואו לטפל בניגוד העניינים הגלום בהתקשרות עם חבר בורסה שהינו צד קשור הותיר המחוקק ללא מענה את ניגוד העניינם הגלום בהתקשרות של משקיע מוסדי עם חבר בורסה המספק למשקיע המוסדי גם שירותי תפעול והפצה ועל כך נדון בהמשך. חוק השקעות משותפות בנאמנות )תיקון מס 02( התש"ע 0101 וכללי השקעות משותפות בנאמנות )עריכת מכרז ובחינת הזיקה של חברה סוחרת עם מנהל קרן(, תשע"א )"תיקון 02"( בדומה לתקנות הגמל קבע המחוקק הוראות חדשות לעניין שירותי ברוקראז' עבור קרנות הנאמנות המנוהלות על ידי מנהל הקרן אשר נכנסו לתוקף בתחילת שנת במסגרת תיקון 02 הוטלו מספר חובות ומגבלות על מנהל קרן אשר מעוניין לנכות מנכסי הקרן את עמלות הרכישה והמכירה בשל ביצוע עסקאות בקרן. בהתאם, נאסר על מנהל קרן לשלם מנכסי הקרן בשנת כספים של הקרן, לחברות סוחרות קשורות למנהל הקרן, יחד, או לחברות סוחרות קשורות לנאמן, יחד, )"צד קשור"( בעבור ביצוע עסקאות בנכסי הקרן, סכום העולה על 01% מסך העמלות ששולמו מנכסי הקרן באותה שנת. הגם שקיים דמיון למגבלה שהוטלה בתקנות הגמל, קיים שוני מהותי לעניין יישום המגבלה שכן בהתאם לתיקון 02 המגבלה שהוטלה ביחס לחבר בורסה שהינו צד קשור הוטלה ברמת הקרן. כפועל יוצא מכך, מנהל קרן אשר מנהל עשרות קרנות יתקשה ליישם מגבלה זו מבחינה תפעולית ולמעשה ההתקשרות עם חבר בורסה שהינו צד קשור הופכת לבלתי אפשרית. הבדל מהותי נוסף בין תקנות הגמל לתיקון 02 בא לידי ביטוי בקביעה לפיה במסגרת מכרז שעורך מנהל קרן כאמור לעיל, הוא מחויב לבחור את ההצעה הזולה ביותר. המחוקק התיר לבחור הצעה

21 01 שאינה הזולה ביותר אך ורק במקרים חריגים וזאת בכפוף לאישור וועדת הביקורת והדירקטוריון של מנהל הקרן. במלים אחרות: עמדת הרגולטור שעל בסיסה נחקק תיקון 02 הינה כי שירותי הברוקראז' הם שירותים טכניים בעיקרם אשר יש לשאוף לקבל אותם ממי שמציע אותם במחיר הנמוך ביותר. עמדה זו לפיה נקבעה החובה לבחור אך ורק את ההצעה הזולה ביותר הינה בעייתית לאור החשיבות המכרעת שיש לתת לאיכות השירות ולרמתו בגופים אלה. לאחר כניסתו לתוקף של תיקון 02 ברירת המחדל היא כי נשללה ממנהלי הקרנות היכולת להפעיל שיקול דעת בקביעת הקריטריונים לפיהם יקבע הזוכה במכרז ועל מנהל הקרן לבחור את חבר הבורסה המציע ההצעה הזולה במכרז. יתרה מכך, החובה לבחור רק את ההצעה הזולה ביותר כאשר מנהל הקרן אינו רשאי להתקשר עם מספר חברות ברוקראז' גורמת לצמצום מרחב התמרון של מנהל הקרן. הטלת מגבלה זו חוסמת למעשה את הדרך למנהל הקרן לבצע עסקאות בצורה מתוחכמת כלומר במחיר הטוב ביותר ובכך להביא לחיסכון רב יותר עבור מחזיקי היחידות בקרן ואף לסייע לתשואת הקרן. עמלות הברוקראז' מהוות שבריר אחוז מסך ההוצאה של הקרן, בפועל פחות מ 1.12% לפעולת קניה או מכירה של מניות ו 1.10% באגרות חוב. ויודגש, הגם שהגבלות אלו נועדו לגרום לחיסכון הרי שחיסכון הנמדד בעשירית או שתי עשיריות פרומיל אינו משרת את העמיתים אם חיסכון זה פוגע ברמת השירות שמקבלת הקרן מחברת הברוקראז' שלה ואף עלולה לפגוע בסופו של יום גם בתשואת הקרן. התקנות הללו, אם כן, מתערבות בצורה בוטה בשיקול הדעת של מנהלי הקרנות, דומה שהרבה מעבר לנדרש, ובמקביל מגבילות את התחרות בשוק ואת התנהלותו החופשית. תיקון 02 היום שאחרי כפועל יוצא מהמגבלות והחובות שהוטלו על מנהלי הקרנות במסגרת תיקון 02, בחרו כל מנהלי הקרנות, כמעט ללא יוצא מן הכלל, שלא לנכות את עמלות הברוקראז' מנכסי הקרן אלא מאמצעי מנהל הקרן ובכך לקבל פטור מחובת עריכת המכרז כלומר הקרן תהיה פטורה מתשלום עמלות הברוקראז'. כמהלך משלים העלו מנהלי הקרנות את דמי הניהול באותן קרנות בשיעור של -1.10%.1.12% במקביל, כפי שנמסר לנו, התקשרו מנהלי הקרנות עם הבנקים והגיעו להסדר לגילום עלויות התפעול של הקרנות ועמלות הברוקראז' בסכום קבוע, או בתעריף נמוך מאד. הבנקים אשר הסכימו לגילום עמלות הברוקראז' בעלויות התפעול ו/או לתעריפי עמלות ברוקראז' שעולים לכדי מחירי היצף ו/או תעריפי עמלות אשר אינם עומדים באמת מידה כלכלית מנצלים את

22 00 חוסנם הפיננסי כדי לפגוע בחש"בים, פגיעה של הטווח הארוך, גם אם יגרמו לבנקים הפסדים בטווח הקצר. אמנם בטווח הקצר נהנים מחזיקי היחידות של הקרנות מתעריפי עמלות נמוכים מאד וגם מהעובדה שלא יחויבו בעמלות מכירה בעת מכירת היחידות של הקרנות )מחיר זהה לרכישה ולמכירה של יחידות הקרנות( אך יש חשש שבטווח הארוך, הפגיעה בתחרות תביא להעלאת תעריפי הברוקראז' בשוק, ותחול גם על קרנות הנאמנות. ומעבר לכך, התוצאות המתוארות לעיל, עלולות להביא לפגיעה בשוק ההון שכן אם הבנק יקבל סכום שנתי קבוע מראש,,lump sum בגין כל שירותי הברוקראז' שיספק למנהל הקרן, לא יהיה לו תמריץ )ולמעשה יהי לו אף תמריץ שלילי( לייצר מסחר ולעודד פעילות בשוק ההון, שכן, פעילות נוספת אינה יוצרת לו תוספת הכנסה. קיפאון בפעילות יפגע בשאיפה ליצור שוק הון דינמי ומשוכלל, עם רמת סחירות גבוהה, נזילות טובה למשקיעים ותגובות מיידיות הן על ארועים חיצוניים, הן על התפתחויות בחברות הנסחרות והן על צורכי הביקוש וההצע המיידיים של כל המשקיעים בבורסה. דחיקת רגליהם של החש"בים מהמגזר המוסדי תקטין את מספר השחקנים בשוק הברוקראז', תחליש את התחרות ותגביר את בעיית הריכוזיות של המערכת הבנקאית הקיימת ממילא. כך, בסופו של יום לבנקים יהיה את חופש הפעולה לגבות עמלות ברוקראז' גבוהות פי כמה מאלו השוררות כיום במגזר המוסדי. ההוכחה הניצחת לכך הם תעריפי עמלות הברוקראז' במגזר הקמעונאי, אשר כאמור, לא קיימת בו תחרות ממשית. ועל כן, תעריפי עמלות הברוקראז' אשר הבנקים ממשיכים לגבות מהמגזר הפרטי נותרו כמעט ללא שינוי מזה תקופה ארוכה והם אף גבוהים עד לכדי מאות אחוזים מאלו אשר נהוגים במגזר המוסדי.

23 פרק ה סיכום, מסקנות והמלצות. 03 תיקון 02 לחוק השקעות משותפות בנאמנות יצר יתרון תחרותי לא הוגן לבנקים על פני החש"בים בכל הקשור לשירותי ברוקרז' עבור קרנות נאמנות. חששם של החש"בים הוא שבעקבות התקנות שהוציאה הרשות לניירות ערך באשר להתקשרות של קרנות נאמנות עם נותני שירותי ברוקראז'- יוזמה שנועדה להיטיב עם מחזיקי היחידות אך ספק אם השיגה זאת אולם נראה כי וודאי היטיבה עם הבנקים תבוא יוזמה דומה לעריכת מכרזי מחיר "תחרותיים" מצד משרד האוצר באשר לגופים המוסדיים שמהווים נדבך חשוב בשוק הברוקראז' בארץ. צעד כזה יכול להגדיל משמעותית את חלקם של הבנקים בשוק הברוקראז' שכן הבנקים יכולים להציע מחירים נמוכים, נמוכים מאד, שהחש"בים לא יוכלו לעמוד בהם לאורך זמן ואם יקבע כי הקריטריון האחד והיחיד לרכישת שירותי ברוקראז' הוא קריטריון המחיר, ואין בלתו, דינם של החש"בים להמשיך ולקטון ואולי בכלל להעלם. כאשר הקריטריון היחיד הוא המחיר בלבד, ייקל על הבנקים לנקוט במדיניות של כעין מחיר היצף, כאשר בטווח הקצר הם מוכנים לצמצם את רווחיהם ולהציע מחירים טורפניים אך בטווח הארוך, לאחר שהחש"בים ייצאו מהתחום, ייקל עליהם להעלות את מחיר שירותי הברוקראז'. גם אם כרוך הדבר בהפסד של הטווח הקצר, הבנקים לבטח יכולים לשאת בהפסד זה בעיקר כאשר בטווח הארוך יוכלו לפצות את עצמם במחירים יותר גבוהים שיגבו. כל החש"בים פועלים כזרועות ביצוע בתוך בתי השקעות פרטיים ובתי השקעות שבשליטת חברות ביטוח, שלצד שירותי הברוקראז' מציעים גם שירותי ניהול קרנות נאמנות, קופות גמל ופנסיה. אם הגופים המנהלים את כלל הפעילויות הללו יווכחו כי פעילות הברוקראז' מנחילה להם הפסדים ומקשה על פעילותם מול הבנקים, שלשרותי ההפצה והתפעול שלהם הם נזקקים, מסקנת גופים אלה תהיה לנטוש את מגזר הפעילות הזה, שהרי כלל פעילות החש"בים יכולה למצוא את פתרונה במערכת הבנקאות. וברור גם שבשיקול שבין טובת חברות הניהול של קרנות וקופות לבין טובת חברת ברוקראז' הנמצאות באותו בית השקעות, השיקול של הקופות והקרנות, שם נמצאות ההכנסות הכבדות של בית ההשקעות, יגבר. התפתחות זאת, אם תקרה, אינה התפתחות חיובית מנקודת ראות שוק ההון בכללותו. כאשר הבנקים, שאינם מפגינים תחרות רבה במערכת היחסים העסקיים בינם לבין עצמם, יוותרו לבד במערכה, יקל עליהם להעלות את תעריפי עמלות הברוקראז' שהם גובים מקופות הגמל ומקרנות הנאמנות, מהלקוחות הגדולים, החברות ומשקיעי חוץ, כפי שהם נוהגים היום בשוק הקמעונאי של לקוחותיהם השבויים בחשבונות העובר ושב שלהם.

24 04 ומעבר לשאלת המחיר קיימת שאלת האיכות, החדשנות, היזמות, המצוינות. חלק גדול מהחדשנות בשוק הברוקראז' ואימוץ טכנולוגיות מתוחכמות בחדרי המסחר מקורו ביזמות של החש"בים. הרמה הגבוהה של עבודת האנליסטים של החש"בים, שמעבודתם נהנים הגופים המוסדיים, הלקוחות הגדולים, משקיעי חוץ וציבור המשקיעים בכללותו, לא תוכל להישמר, אם הגופים שמעסיקים אותם יתקשו להראות על ריווחיות או שיצמצמו את פעילותם עד כדי יציאה מהשוק. קשה לשמר מצוינות ותחרותיות בגופים בירוקרטים כבדים והיררכיים שמעסיקים אלפי עובדים ומבחינה זאת הבנקים אינם מהווים תחליף מושלם לחש"בים, כל זאת אם נקבל את נקודת המוצא שגלום ערך מוסף לעבודת הברוקראז'. כל היתרונות שמעניקים החש"בים לשוק ההון כיום ירדו לטמיון אם לא ניתן יהיה להם להמשיך ולפעול בשוק ולהתחרות באופן הוגן בבנקים ובינם לבין עצמם. שוק הון שבו פועלים חמשה בנקים גדולים וחמש חברות ביטוח גדולות עם תחרות מוגבלת, יהיה שוק הון פחות יעיל ופחות תחרותי. נקודת המוצא של הרפורמה שהתוותה וועדת בכר היא הצורך בהקטנת הריכוזיות, הצורך בקיומם של גופים רבים בתוך שוק ההון המתחרים ביניהם ומאיצים את תהליך החדשנות והשירות האיכותי, לתועלת כלל הצרכנים ולתועלת המשק כולו. מהלך הדברים בשוק הברוקראז' בשנים האחרונות עומד בסתירה לרפורמה בשוק ההון ומונע את קיומן של חברות קטנות מתמחות שפועלות בשוק בצד הבנקים הגדולים ומציעות שירותי ערך מוסף תחרותיים למול הבנקים. נראה לנו כי יש צורך להשלים את צעדי רפורמת בכר כדי לשמור על היעדים שהוצבו אז לפיתוח שוק תחרותי, עם עשרות פעילים וללא ניגודי אינטרסים תוך הקטנה של הריכוזיות. יש לקבוע כי קיים ניגוד אינטרסים מובנה בין תפעול והפצת קרנות וקופות ובין מתן שירותי ברוקראז' לגופים אלה. כמובן שהבנקים ימשיכו לתת שירותי ברוקראז' למיליוני לקוחותיהם, המשקיעים הקטנים, משקי הבית, לפירמות העסקיות, למלכ"רים ולמשקיעי חוץ, תוך תחרות עם החש"בים, תחרות על איכות ועל מחיר, אבל הם יהיו מנועים מלתת שירותי ברוקראז' לקרנות נאמנות וקופות גמל שאותן הם מפיצים ואותן הם מתפעלים או שיוגבלו במגבלת 01% כפי שהוגבלו החש"בים. יש לקבוע כי יש פגיעה מהותית בתחרותיות בשוק הברוקראז' כאשר הגופים העוסקים בתפעול קופות וקרנות יכולים לתת להם גם שירותי ברוקראז'.

25 09 ויש להמנע מקביעת כללים מחייבים לגופים מוסדיים לרכוש שירותי ברוקראז' רק על בסיס המחיר ובכך להפריע לפעילות התקינה של השוק ולהתערב בשיקול הדעת של הגופים המנהלים.

הלשכה המשפטית משרד האוצר אפריל 2015

הלשכה המשפטית  משרד האוצר    אפריל 2015 צוות בריס לרגולציה על שירותים פיננסיים מאי 2016 שירותים פיננסיים להסדרה Middle- Men שירותי תשלום P2P ללא חשש יציבותי נותני אשראי שירותי מטבע עם חשש יציבות אגודות אשראי וחיסכון גמ"חים תכליות עבודת הצוות

קרא עוד

דרקטוריון0912

דרקטוריון0912 תמצית דוחות כספיים ליום 30.9.2012 תוכן העניינים הפעילות הכלכלית... 4 רווח ורווחיות... 6 התפתחות ההכנסות וההוצאות... 7 תמצית מידע לפי מיגזרי פעילות:... 11 מיגזר בנקאות אישית... 12 מיגזר הבנקאות הפרטית...

קרא עוד

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ

קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי מספר 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בעמ קובץ הבהרות מס' 1 21/07/2019 מכרז פומבי 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון בע"מ 1. כללי בהתאם ל 22 למכרז פומבי מס' 5/19 למתן שירותי ביקורת פנים לחברת פארק אריאל שרון )להלן: ""(, להלן קובץ

קרא עוד

כללים להעסקת קרובי משפחה ועבודה נוספת ברשויות המקומיות

כללים להעסקת קרובי משפחה ועבודה נוספת ברשויות המקומיות כללים להעסקת קרובי משפחה ברשויות המקומיות מגישה: מרגלית בוטרמן, עו"ד ממונה )כ"א ושכר( משפטית משרד הפנים איסור העסקת קרובי משפחה הדין הישראלי מטיל מגבלות על הזכות של הרשות המקומית להתקשר עם קרוב משפחה של

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 בניית תכנית שיווקית מהי תכנית שיווקית? התכנית השיווקית מתארת את הפעולות השיווקיות שעסק צריך לבצע על מנת להשיג את יעדי המכירות שלו. מטרת התכנית השיווקית בניית התכנית השיווקית עוזרת לנו להגדיר את: 1. יעדי

קרא עוד

תנו לשמש לעבוד בשבילכם

תנו לשמש לעבוד בשבילכם תנו לשמש לעבוד בשבילכם 2 2 מהי אנרגיה סולארית? בשנים האחרונות גברה בארץ ובעולם באופן ניכר המודעות לאיכות הסביבה ולשמירה על סביבה אקולוגית נקייה וירוקה יותר, ובעקבות כך גדלה המודעות לפתרונות חלופיים לייצור

קרא עוד

שם הנוהל

שם הנוהל מטבע חוץ עמלת חליפין )נגבית עבור כל פעולה שיש בה המרה בין מטבעות וזאת בנוסף לעמלה הספציפית( מט"י-מט"ח סכום/ שיעור 3,2,1 2 )936( )936( 1.90% לפי השער הידוע לפי שער הצהריים/שער מוסכם מינ' - $6.70 מקס' -

קרא עוד

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח "דירה להשכיר בפרדס", אור יהודה "דירה להשכיר בחולון" עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח דירה להשכיר בפרדס, אור יהודה דירה להשכיר בחולון עוזי לוי, מנכל דירה להשכיר מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח "דירה להשכיר בפרדס", אור יהודה "דירה להשכיר בחולון" עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר דיור להשכרה ארוכת טווח מטרות "דירה להשכיר" יצירת מאסה קריטית של אלפי יחידת דיור לשכירות ארוכת

קרא עוד

שאלון אבחון תרבות ארגונית

שאלון אבחון תרבות ארגונית שאלון: אבחון תרבות ארגונית על פי : Cameron, E. and Quinn, R. Diagnosing and changing organizational culture Edison Wesley 1999. 1 לפניך שש שאלות הנוגעות לאבחון תרבות ארגונית. בכל שאלה מוצגים ארבעה איפיונים

קרא עוד

(Microsoft Word - \371\347\346\345\370\351\345\360\ )

(Microsoft Word - \371\347\346\345\370\351\345\360\ ) 2012 יוני הבחינה במקצועית א' שחזור שוחזר ע"י המרצה חזי כהן מכללת מיטב ממשיכה לעשות הכל על מנת לספק לכם את חומרי הלימוד, השחזורים, השאלות החמות וקורסי ההכנה הטובים ביותר שיעזרו לכם לעבור את בחינות הרישוי.

קרא עוד

<4D F736F F D202D2DF7E1E5F6FA20E1E6F720EEE3E5E5E7FA20F2EC20FAE5F6E0E5FA20EBF1F4E9E5FA20ECF8E1F2E5EF20E4F8E0F9E5EF20F9EC20F9F0FA203

<4D F736F F D202D2DF7E1E5F6FA20E1E6F720EEE3E5E5E7FA20F2EC20FAE5F6E0E5FA20EBF1F4E9E5FA20ECF8E1F2E5EF20E4F8E0F9E5EF20F9EC20F9F0FA203 04 מאי 2010 קבוצת בזק מדווחת על התוצאות לרבעון הראשון של 2010 הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות עלה ברבעון הראשון ב 5.6% ל- 642 מיליון שקל ה- EBITDA גדל ב- 4% לעומת הרבעון המקביל, ועמד על 1.22 מיליארד שקל

קרא עוד

א) ב) תאור המאפיינים העיקריים של מכשירי הון פיקוחיים שהונפקו ליום הישות המשפטית של המנפיק מאפיין ייחודי המסגרת / המסגרות החוקיות החלות על המ

א) ב) תאור המאפיינים העיקריים של מכשירי הון פיקוחיים שהונפקו ליום הישות המשפטית של המנפיק מאפיין ייחודי המסגרת / המסגרות החוקיות החלות על המ א) ב) 0 הון עצמי רובד הון עצמי רובד הון מניות רגילות,.,.0 הון עצמי הבנק נוסד בשנת 0 )ראה גם פרק ב' לדוח הדירקטוריון(. הבנק התאגד ונרשם ב ביום בספטמבר 0. הבנק הנפיק את מניותיו במועדים שונים החל מיום ההתאגדות.

קרא עוד

החלטת מיסוי: 7634/ החטיבה המקצועית תחום החלטת המיסוי: חלק ה 2 לפקודת מס הכנסה - שינויי מבנה, מיזוגים ופיצולים הנושא: העברת נכסים ופעיל

החלטת מיסוי: 7634/ החטיבה המקצועית תחום החלטת המיסוי: חלק ה 2 לפקודת מס הכנסה - שינויי מבנה, מיזוגים ופיצולים הנושא: העברת נכסים ופעיל החלטת מיסוי: 7634/16.1.1.1.2.1.3.1 תחום החלטת המיסוי: חלק ה 2 לפקודת מס הכנסה - שינויי מבנה, מיזוגים ופיצולים הנושא: העברת נכסים ופעילות לחברה חדשה בהתאם להוראות סעיף 104 א לפקודה ומיזוגה של עם "שלד 103

קרא עוד

<4D F736F F D20F1F7E9F8E420E7E5E3F9E9FA20E9E5ECE E646F6378>

<4D F736F F D20F1F7E9F8E420E7E5E3F9E9FA20E9E5ECE E646F6378> סקירה חודשית יולי 2015 מאת: יוסף שמחון, מחלקת מחקר ואנליזה להלן סקירה חודשית של חברת המתארת את עיקרי השינויים שחלו בריביות ובמרווחים במהלך חודש יולי 2015. שינויים אלו השפיעו באופן ישיר על שערי השערוך של

קרא עוד

פיננסית מתקדמת ב'

פיננסית מתקדמת ב' מרצה: רונן בן גל זכויות בעסקאות משותפות IAS 31 שנת השלמה 2011 תוכן עניינים זכויות בעסקאות משותפות 31...IAS 3 הגדרות... 3 1. 2. 3. 4. 5. שליטה... 3 שליטה משותפת...3 עסקה משותפת... 3 משתתף בעסקה משותפת...

קרא עוד

גילוי דעת 29 - מהדורה doc

גילוי דעת 29 - מהדורה doc (**) (*) גילוי דעת 29 "צדדים קשורים" מ ב ו א א. עיסקאות נקשרות או מבוצעות לעתים קרובות בין צדדים שאינם בלתי-תלויים זה בזה בגלל קשרים מסוימים ביניהם - להלן "צדדים קשורים". אלמלא קשרים אלה ייתכן שהעיסקאות

קרא עוד

Microsoft Word - mlnx1q12pre2

Microsoft Word - mlnx1q12pre2 1 16/4/2012 מלאנוקס עדכון לקראת תוצאות רבעון 1, תשואת יתר, $45 צפויות תוצאות חזקות לרבעון הראשון בזכות תחום ה- HPC מלאנוקס תפרסם את תוצאותיה העסקיות לרבעון הראשון ב- 18/4 עם תום המסחר בארה"ב והיא החברה

קרא עוד

בעיית הסוכן הנוסע

בעיית הסוכן הנוסע במרכז חלם היה בור אזרחי חלם באופן קבוע נפלו לבור במרכז הכביש האזרחים שברו ידיים ורגליים וכמובן שפנו למועצת חלם לעזרה התכנסה מועצת חלם והחליטה סמוך לבור יש להקים בית חולים. ניהול עומס בשיטת נידן מגיש: עופר

קרא עוד

23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול

23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול 23 ביולי 2103 קובץ הנהלים של המסלול האקדמי נוהל 3 א' - גיוס עובד חדש מטרת הנוהל לקבוע את ההליכים לביצוע תהליך גיוס וקליטת עובדים מנהליים חדשים במסלול האקדמי. הנוהל מתייחס לגיוס עובד קבוע, עובד בהסכם אישי

קרא עוד

תעריף עמלות מסחר מניות מינימום לעסקה עמלת ביצוע מטבע המסחר AUD (%) AUD CAD (shares) CAD CHF (%) CHF EUR (%) EUR GBP (

תעריף עמלות מסחר מניות מינימום לעסקה עמלת ביצוע מטבע המסחר AUD (%) AUD CAD (shares) CAD CHF (%) CHF EUR (%) EUR GBP ( תעריף עמלות מסחר מניות AUD (%) 0.2 12 AUD CAD (shares) 0.015 3 CAD CHF (%) 0.15 7.5 CHF (%) 0.15 7.5 (%) 0.15 7.5 ILS (%) 0.1 15 ILS (%) 0.15 40 CNH (%) 0.2 45 CNH (%) 0.15 200 MXN (%) 0.15 120 MXN SEK

קרא עוד

בס"ד

בסד ח ס ר ב ה פ ר ש ו ת ל צ ו ר כ י צ י ב ו ר ב מ ס ג ר ת אישור תכניות ב נ י י ן ע י ר תוכן העניינים פ ר ק נ ו ש א ע מ ו ד 2 5 8 2 6 4 מ ב ו א תקציר מנהלים.1.2 2 6 6 3. פירוט הממצאים 2 6 6 3. 1 הפרשות שטחים

קרא עוד

1-1

1-1 1-1 2 ביקורת חשבונות שעור 31- ביקורת מסים התאמות חשבונאיות של יתרות ותביעות ממוסדות ורשויות תקן ביקורת 48 "אישורים חיצוניים" )בעיקר סעיף (. 6 אתיקה במסים תדריך הלשכה לרואי חשבון בדבר "כללי ההתנהגות מקצועית

קרא עוד

הודעה לתקשורת אתר: דוא"ל: פקס: מדינת ישראל ההוצאה הלאומית לבריאות בשנת 2016 הייתה 7.4% מהתמ"ג In 2016, the N

הודעה לתקשורת אתר:   דואל: פקס: מדינת ישראל ההוצאה הלאומית לבריאות בשנת 2016 הייתה 7.4% מהתמג In 2016, the N הודעה לתקשורת אתר: www.cbs.gov.il דוא"ל: info@cbs.gov.il פקס: 0651340 מדינת ישראל ההוצאה הלאומית לבריאות בשנת 016 הייתה 7.4% מהתמ"ג In 016, the National Expenditure on Health 7.4% of GDP ירושלים, כ"ה באב

קרא עוד

ענף המלונאות

ענף המלונאות 1 מאי 4102 המלונאות ענף תקציר של בגידול החיובית המגמה נמשכה 4102 שנת של הראשון ברביע שיא נשבר 4102 שבשנת לאחר זאת לישראל, תיירים כניסות הנכנסת. בתיירות של בשיעור הראשון ברביע עלה התיירות במלונות הלינות

קרא עוד

גילוי דעת 74.doc

גילוי דעת 74.doc גילוי דעת 74 תכנון הביקורת תוכן העניינים סעיפים 4-8 - 10-1 5 9 מבוא תכנון העבודה התכנון הכולל של הביקורת 12-11 13 14 15 תוכנית הביקורת שינויים בתכנון הכולל של הביקורת ובתוכנית הביקורת מונחים תחילה אושר

קרא עוד

תמצית דוחות כספיים

תמצית דוחות כספיים תמצית דוחות כספיים 30.6.2015 בנק מסד תמצית דוחות כספיים ליום 30 ביוני 2015 תוכן העניינים 3 דוח הדירקטוריון 80 סקירת ההנהלה 97 הצהרות המנהל הכללי והחשבונאי הראשי 99 תמצית הדוחות הכספיים ביניים )בלתי מבוקרים(

קרא עוד

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation : שיווקיות המרצה : ד"ר ענת אלון מבוא לשיווק נושאי ההרצאה הצגת הגישות השונות לניהול השיווק בחינת המאפיינים של ה שבמסגרתן ארגונים מנהלים את פעילויות השיווק שלהם מבוא לשיווק גישות הפירמה לניהול השיווק מה

קרא עוד

דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה

דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה דיודה פולטת אור ניהול רכש קניינות ולוגיסטיקה מחזור 64 שירה עזרא דיודה פולטת אור דיודה הינו רכיב אלקטרוני בעל שני חיבורים הפועלים כחד כיווני ומאפשר מעבר זרם חשמלי בכיוון אחד בלבד. ניתן לבצע שינוים בגוון

קרא עוד

AlphaBeta מדד AlphaBeta USA Healthcare מתודולוגיה - 1 -

AlphaBeta מדד AlphaBeta USA Healthcare מתודולוגיה - 1 - מדד USA Healthcare מתודולוגיה - 1 - 1. אוכלוסיית חישוב הסיגנל הגדרת האוכלוסייה אוכלוסיית המניות ממנה יורכב מדד USA Healthcare הינה המניות הכלולות במדד Russell 3000 בעת עדכון המדד ("יום החיתוך") והנכללות

קרא עוד

(Microsoft Word - \340\343\370\351\353\354\351\355 \343\351\345\345\ doc)

(Microsoft Word - \340\343\370\351\353\354\351\355 \343\351\345\345\ doc) אדריכלים דיווח שוטף 137 5 דפים תאריך: 8.7.07 ביוזמת משרד הפנים http://www.moin.gov.il/apps/pubwebsite/publications.nsf/openframeset?openagent&unid=bc4 BACFC131161C4C22572FD002ECE56 מהות הפרסום: לעיונכם

קרא עוד

נהג, דע את זכויותיך! 1 עי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד האיגוד המקצועי שלך! מען - הא

נהג, דע את זכויותיך! 1 עי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד האיגוד המקצועי שלך! מען - הא נהג, דע את זכויותיך! 1 איגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען - האיגוד המקצועי שלך! מען אהא 2 נהג! דע את זכויותיך! אין זה סוד, שמעבידים רבים אינם משלמים את המעט שמגיע

קרא עוד

ג'ובוקיט החזקות בע"מ מצגת שוק ההון הצגת אסטרטגיה עסקית אוגוסט 2016

ג'ובוקיט החזקות בעמ מצגת שוק ההון הצגת אסטרטגיה עסקית אוגוסט 2016 ג'ובוקיט החזקות בע"מ מצגת שוק ההון הצגת אסטרטגיה עסקית אוגוסט 2016 ג'ובוקיט החזקות בע"מ חלק ראשון החזקות רשומות בחברות בנות 100% 100% ג'ובוקיט טכנולוגיות בע"מ ויובמה LLC טכנולוגיות בתחום משאבי אנוש שיתוף

קרא עוד

נערכים לשינוי

נערכים לשינוי נובמבר 2017 957000000000012221217004010000000000118820 לכבוד: מעסיק יקר, נערכים לשינוי בתקנות התשלומים לקופות הגמל בחודש פברואר 2018 יכנס לתוקף חוזר רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון בנושא אופן הפקדת תשלומים

קרא עוד

ביעור חומר ארכיוני

ביעור חומר ארכיוני 1 1. מ ט ר ה: מטרת הוראה זו לקבוע סדרים והנחיות לביעור חומר ארכיוני נטול כל ערך. 2. ה ג ד ר ו ת: בהוראה זו: "חומר ארכיוני" כל מכתב, מסמך, כרטסת, דיאגרמה, תרשים, מפה, תצלום, תוית, תיק, תקליט, סרט וכיו"ב,

קרא עוד

גילוי דעת 77.doc

גילוי דעת 77.doc *) גילוי דעת 77 ביקורת יתרות פתיחה בגוף בו עורך המבקר ביקורת לראשונה תוכן העניינים סעיפים 4 1 מבוא 12 5 נהלי ביקורת 16 סיכום הביקורת וההשלכות על דוח רואה החשבון המבקר 13 17 תחילה גילוי דעת זה אושר עלידי

קרא עוד

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1

מכרז לבחירת רכז התחדשות עירונית במחלקת קהילה.docx ט' 1 החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ רחוב ירושלים 2, ראשון לציון מכרז פומבי מספר 2/2019 לבחירת רכז נושא התחדשות עירונית במחלקה לעבודה קהילתית בשילוב עם מנהלת בינוי-פינוי-בינוי רמת אליהו החברה הכלכלית לראשון

קרא עוד

מפגעי בניה לא גמורה במרחב הציבורי הצעה לדיון

מפגעי בניה לא גמורה במרחב הציבורי  הצעה לדיון 10038 דרך בית לחם 67 חידוש עירוני לפי פרק א' : סקר מצב קיים מיקום מצב תכנוני מצב פיזי קיים פרק ב' : חלופות חלופה א' : תב"עית חלופה ב' : 10038 הריסה ובניה מחדש חלופה ג' : 10038 תוספת בניה לצורך חיזוק הבניין

קרא עוד

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016

שחזור מבחן יסודות הביטוח – מועד 12/2016 שחזור בחינה יסודות הביטוח מועד 2202/21 לפניכם שחזור מבחן יסודות הביטוח מועד 2202/21. השאלות מבוססות על שחזור התלמידים. תודה לכל אלו שתרמו בביצוע השחזור. במידה והנכם זוכרים שאלות נוספות ו 0 או דיוק טוב

קרא עוד

המשך חוזים עתידיים F- מייצג את מחיר החוזה S0 המחיר היום של נכס הבסיס t תקופת הזמן בה תתבצע העסקה St המחיר של נכס הבסיס בזמן סיום החוזה. כיצד נקבע מחיר

המשך חוזים עתידיים F- מייצג את מחיר החוזה S0 המחיר היום של נכס הבסיס t תקופת הזמן בה תתבצע העסקה St המחיר של נכס הבסיס בזמן סיום החוזה. כיצד נקבע מחיר המשך חוזים עתידיים F מייצג את מחיר החוזה S המחיר היום של נכס הבסיס t תקופת הזמן בה תתבצע העסקה St המחיר של נכס הבסיס בזמן סיום החוזה. כיצד נקבע מחירו של חוזה עתידי נכס שאינו מניב הכנסה לדוגמא קבלן שקונה

קרא עוד

Microsoft Word - 1-דוח דירקטוריון 0315

Microsoft Word - 1-דוח דירקטוריון 0315 31 במרס 2015 תמצית דוחות כספיים ליום 1 תוכן עניינים דוח הדירקטוריון לאסיפה הכללית של בעלי המניות עמוד 3 7 11 21 23 28 28 29 66 70 70 70 71 75 75 76 77 78 95 97 הפעילות הכלכלית רווח ורווחיות מיגזרי הפעילות

קרא עוד

תמצית דוחות כספיים

תמצית דוחות כספיים תמצית דוחות כספיים 31.3.2015 בנק מסד תמצית דוחות כספיים ליום 31 במרס 2015 תוכן העניינים 3 דוח הדירקטוריון 78 סקירת ההנהלה 91 הצהרות המנהל הכללי והחשבונאי הראשי 93 תמצית הדוחות הכספיים ביניים )בלתי מבוקרים(

קרא עוד

Microsoft Word - PTNR Post 3Q11 .doc

Microsoft Word - PTNR Post 3Q11 .doc 23 בנובמבר 2011 צחי אברהם אנליסט טלפון 03 5652510 מייל tsahiav@clal-fin.co.il פרטנר רבעון שלישי במורד ההר שום דבר לא ידוע, לא שנה לא שבוע דו"ח מדמם של פרטנר, עם ירידה של 17% ב- (27% EBITDA בנטרול סמייל)

קרא עוד

אוקטובר 2007 מחקר מס 21 תקציר מנהלים הקמתם של אזורי תעשייה משותפים במגזר הערבי מחמוד ח טיב עמית קורת מכון מילקן

אוקטובר 2007 מחקר מס 21 תקציר מנהלים הקמתם של אזורי תעשייה משותפים במגזר הערבי מחמוד ח טיב עמית קורת מכון מילקן אוקטובר 2007 מחקר מס 21 תקציר מנהלים מחמוד ח טיב עמית קורת מכון מילקן על אודות תוכנית עמיתי קורת מכון מילקן תוכנית עמיתי קורת מכון מילקן מקדמת את הצמיחה הכלכלית בישראל באמצעות התמקדות בפתרונות חדשניים,

קרא עוד

סקירה שבועית מאת דני דניאל 26/12/2017 מדד תל בונד 16 תל בונד 06 תל בונד 06 תל בונד שקלי תל בונד צמודות-יתר תל בונד תשו

סקירה שבועית מאת דני דניאל 26/12/2017 מדד תל בונד 16 תל בונד 06 תל בונד 06 תל בונד שקלי תל בונד צמודות-יתר תל בונד תשו סקירה שבועית מאת דני דניאל 26/12/2017 danny.daniel@discountbank.co.il תל בונד 16 תל בונד 06 תל בונד 06 תל בונד שקלי תל בונד צמודות-יתר תל בונד תשואות תל בונד ריבית משתנה מח"מ ממוצע מרווח ממשלתי תשואה פנימית

קרא עוד

27 יוני 2012 עדי סקופ (רו"ח), אנליסט פיננסים דורין פלס (רו"ח), אנליסטית שטרי הון בנקים -

27 יוני 2012 עדי סקופ (רוח), אנליסט פיננסים דורין פלס (רוח), אנליסטית שטרי הון בנקים - 27 יוני 2012 עדי סקופ (רו"ח), אנליסט פיננסים 03 5190352 - adi_s @ibi.co.il דורין פלס (רו"ח), אנליסטית 03 5193476 - dorin_z@ibi.co.il שטרי הון בנקים - חוף מבטחים או מלכודת דבש? אג"ח של תאגידים בנקאיים בישראל

קרא עוד

נובמבר 2010 תקנון הצטרפות למבצע מחשב טאבלט - Acer לקוחות חדשים ומשדרגים 1. תקופת המבצע המבצע יחל בתאריך ויסתיים ב או עד גמר המלאי,

נובמבר 2010 תקנון הצטרפות למבצע מחשב טאבלט - Acer לקוחות חדשים ומשדרגים 1. תקופת המבצע המבצע יחל בתאריך ויסתיים ב או עד גמר המלאי, נובמבר 2010 תקנון הצטרפות למבצע מחשב טאבלט - Acer ו 1. תקופת המבצע המבצע יחל בתאריך 10.11.11 ויסתיים ב- 31.12.11 או עד גמר המלאי, המוקדם מביניהם. 2. השירות / המכשיר שבמבצע : ללקוחות המצטרפים לחבילת אינטרנט

קרא עוד

תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח

תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמח תוכן עניינים חוקי יסוד חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו...1 חוק-יסוד: חופש העיסוק...3 שוויון ההזדמנויות בעבודה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח- 1988...5 תקנות שוויון הזדמנויות בעבודה )חובת מסירת הודעה

קרא עוד

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו

פרופיל ארגוני - תדריך להכרת שירות - מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעו פרופיל ארגוני תדריך להכרת שירות מסלול מלא ציין כאן את מירב הפרטים המזהים: שם השירות, כתובת, שם מנהל השירות, שמות עובדים בכירים, שעות קבלת קהל, שעות פתיחה ונעילה. מספרי טלפון בשירות ובבית עובדים בכירים

קרא עוד

<4D F736F F D20FAEBF0E9FA20F2F1F7E9FA20ECECF7E5E720F4F8E8E920ECE4ECE5E5E0E42E646F63>

<4D F736F F D20FAEBF0E9FA20F2F1F7E9FA20ECECF7E5E720F4F8E8E920ECE4ECE5E5E0E42E646F63> תוכנית עסקית להתקנת מערכת סולארית תאריך: מגיש: מוגשת ל: סקירה: ביוני 2008 נחקק חוק חשוב לעידוד והקמת תחנות עצמאיות ליצור חשמל ע"י הענקת תעריפי קניה גבוהים של חשמל מתחנות אלו ולמשך 20 שנה. החוק זוכה לסביבת

קרא עוד

דוח שנתי דין וחשבון לשנת 2016 בנק ירושלים בע"מ וחברות מאוחדות שלו

דוח שנתי דין וחשבון לשנת 2016 בנק ירושלים בעמ וחברות מאוחדות שלו דוח שנתי דין וחשבון לשנת 2016 בנק ירושלים בע"מ וחברות מאוחדות שלו עיצוב: סטודיו 'שחר שושנה' מקבוצת 'סקורפיו 88' נדפס בדפוס העיר העתיקה, ירושלים. דוח שנתי לשנת 2016 תוכן עניינים 5 13 84 87 95 233 285 303

קרא עוד

תקנות ביטול עסקה _ nevo_

תקנות ביטול עסקה _ nevo_ משפט פרטי וכלכלה מסחר הגנת הצרכן משפט פרטי וכלכלה חיובים מכר תוכן ענינים סעיף 1 סעיף סעיף סעיף סעיף 5 סעיף 6 סעיף 7 סעיף 8 סעיף 9 הגדרות ביטול עסקה החזרת התמורה אופן החזרת התמורה דמי ביטול הגבלת זכות הביטול

קרא עוד

untitled

untitled תקן חשבונאות מספר 36 תיקון גילוי דעת מספר 69 בדבר כללי חשבונאות ודיווח כספי על ידי מלכ"רים ותקן חשבונאות מספר 5 בדבר תיקונים והבהרות לגילוי דעת מספר 69 יוני 2014 1 רח' גרוזנברג 14 ת, "א,65811 טל.,972 3

קרא עוד

<4D F736F F D20EEEBF8E6E9ED20FAEC20E0E1E9E120F2ED20F4FAF8E5EF2E646F63>

<4D F736F F D20EEEBF8E6E9ED20FAEC20E0E1E9E120F2ED20F4FAF8E5EF2E646F63> הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת ת"א בחינה בדיני מכרזים ד"ר מיכל טמיר מועד א סמסטר א תשע "א 8.1.12 שעה 900 הוראות כלליות משך הבחינה שעתיים. לא תינתן הארכה. הבחינה בחומר סגור. אין להכניס דבר למעט קובץ חקיקת

קרא עוד

המשברים מאז 2007

המשברים מאז 2007 המשבר הפיננסי העולמי GFC: הרקע מקור עיקרי: דו"ח ועדת החקירה הממלכתית האמריקאית (2011) לגבי הסיבות להתרחשות המשבר Source: National Commission Inquiry Report, 2011 המגזר הפיננסי האמריקאי טרם המשבר: בנקאות

קרא עוד

המתווה להסכם השכר של העובדים הסוציאליים

המתווה להסכם השכר של העובדים הסוציאליים המתווה להסכם השכר של העובדים הסוציאליים איגוד העובדים הסוציאליים מרץ 2011 עובדי המגזר הציבורי תוספת שכר ממוצעת של 25% לכל העו"סים במגזר הציבורי. נשים שלהן ילד מתחת לגיל 5 יקבלו החל משנת הלימודים הבאה תוספת

קרא עוד

מיזוג אבנר ודלק קידוחים ההצבעה לאישור המיזוג בין השותפויות דלק קידוחים ואבנר נדחתה ל- 21 בנובמבר. אמש, השתתפנו באסיפה שנועדה לקיים דיון ולתת מענה לשאל

מיזוג אבנר ודלק קידוחים ההצבעה לאישור המיזוג בין השותפויות דלק קידוחים ואבנר נדחתה ל- 21 בנובמבר. אמש, השתתפנו באסיפה שנועדה לקיים דיון ולתת מענה לשאל ההצבעה לאישור המיזוג בין השותפויות דלק קידוחים ואבנר נדחתה ל- 21 בנובמבר. אמש, השתתפנו באסיפה שנועדה לקיים דיון ולתת מענה לשאלות מחזיקי יחידות ההשתתפות בנוגע למיזוג. הסיבה העיקרית לדחייה היא פרסום תזרים

קרא עוד

פרק 09 ז - סוגיות אתיות בהתנהלות בעלי תפקידים בכירים.xps

פרק 09 ז - סוגיות אתיות בהתנהלות בעלי תפקידים בכירים.xps תוקפו : החל ממרץ; סוגיות אתיות ב ה ת נ ה ל ו ת בעלי תפקידים ב כ י ר י ם ר ק ע א ת י ק ה ה י א מ כ ל ו ל ש ל כ ל ל י ם ו ע ר כ י ם ש נ ו ע ד ו ל ה ג ד י ר ה ת נ ה ג ו ת ר א ו י ה ו נ כ ו נ ה. ת כ ל י ת

קרא עוד

דוח בעלי אמצעי שליטה מהותיים )שם נייר ערך: דיסקונט א' מס' זיהוי של נייר הערך: ( 21 רשימת בעלי מניות המחזיקים ב- 5% או יותר מהון המניות המונפק א

דוח בעלי אמצעי שליטה מהותיים )שם נייר ערך: דיסקונט א' מס' זיהוי של נייר הערך: ( 21 רשימת בעלי מניות המחזיקים ב- 5% או יותר מהון המניות המונפק א דוח בעלי אמצעי שליטה מהותיים )שם נייר ערך: דיסקונט א' מס' זיהוי של נייר הערך: 691212 ( 21 רשימת בעלי מניות המחזיקים ב- 5% או יותר מהון המניות המונפק או מכוח ההצבעה של בנק דיסקונט לישראל בע"מ שם המחזיק

קרא עוד

יום עיון עורכי בקשות להיתרים

יום עיון עורכי בקשות להיתרים יום עיון לעורכי בקשות להיתרים 13.7.2017 יום עיון לעורכי בקשות להיתרים 13.7.2017 ימים תנאים מקדימים + 45 מידע להיתר ימים מידע 5 בדיקת תנאים מקדימים איסוף מידע הפקת תיק מידע ומסירתו למבקש מירי תמר תמר תנאים

קרא עוד

שוויון הזדמנויות

שוויון הזדמנויות מדיניות של הערכת מורים ואיכות ההוראה פאדיה נאסר-אבו אלהיג'א אוניברסיטת תל אביב, מכללת סכנין להכשרת עובדי הוראה והמכללה האקדמית בית ברל 10.11.2010 כנס 1 מכון ואן ליר מדיניות של הערכת מורים: - מטרות ההערכה

קרא עוד

הגדרות תקנות הגנת הצרכן )ביטול עסקה(, התשע"א בתוקף סמכותי לפי סעיף 14 ו ו 37 לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א )להלן - החוק(, בהתייעצות עם שר התקש

הגדרות תקנות הגנת הצרכן )ביטול עסקה(, התשעא בתוקף סמכותי לפי סעיף 14 ו ו 37 לחוק הגנת הצרכן, התשמא )להלן - החוק(, בהתייעצות עם שר התקש הגדרות תקנות הגנת הצרכן )ביטול עסקה(, התשע"א- 2010 בתוקף סמכותי לפי סעיף 14 ו ו 37 לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א- 1981 1 )להלן - החוק(, בהתייעצות עם שר התקשורת, שר התיירות, שר התחבורה, שר הבריאות, שר החינוך,

קרא עוד

תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשע"ד ועדת המינויים המוסדית

תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשעד ועדת המינויים המוסדית תקנון לדרגות קידום מורה בכיר/מרצה/מרצה בכיר/ מרצה בכיר א' מכללת אלקאסמי 3102/3102 תשע"ד ועדת המינויים המוסדית 1. כללי מטרת הכללים להנהגת דרגות קידום היא לקדם את המעמד האקדמי של המוסדות האקדמיים להכשרת

קרא עוד

ש) סטודנט יקר, ברכותינו לקראת שנת הלימודים תשע"ט אוגוסט פתיחה 21/10/2018 הנדון: תשלום שכר הלימוד תואר ראשון מתוקצב בהמשך למקדמה אשר שולמה על יד

ש) סטודנט יקר, ברכותינו לקראת שנת הלימודים תשעט אוגוסט פתיחה 21/10/2018 הנדון: תשלום שכר הלימוד תואר ראשון מתוקצב בהמשך למקדמה אשר שולמה על יד ש) סטודנט יקר, ברכותינו לקראת שנת הלימודים תשע"ט אוגוסט - 2018 פתיחה 21/10/2018 הנדון: תשלום שכר הלימוד תואר ראשון מתוקצב בהמשך למקדמה אשר שולמה על ידך בסך 2,500 נבקשך להסדיר את תשלום מלוא שכ"ל. במידה

קרא עוד

תקנון Switc h To Mac 2019

תקנון Switc h To Mac 2019 5.3.19 תקנון Mac Switch to עם istore לשנת 2019 1. הגדרות סער טכנולוגיות (ז.ח) בע מ ח.פ 514632561 (להלן: ("istore" מקיימת תוכנית מכירות תחת השם Mac Switch to ואשר תנאי ההשתפות בו מפורטים בתקנון זה (להלן:

קרא עוד

מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' שם קורס אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה קוד הקורס 698 מתכונת סמסטריאלי נקודות זכות אנגלית רמת טרום בסיסי ב' סמסטר

מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' שם קורס אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה קוד הקורס 698 מתכונת סמסטריאלי נקודות זכות אנגלית רמת טרום בסיסי ב' סמסטר מנהל עסקים תואר ראשון שנה א' אנגלית רמת טרום בסיסי א' שם המרצה 698 נות זכות 699 אנגלית רמת טרום בסיסי ב' 701 אנגלית רמת בסיסי 70 אנגלית רמת מתקדמים א' 107 אנגלית רמת מתקדמים ב' 800 8004 8006 810 מתמטיקה

קרא עוד

דוח ביניים לדוגמה 2014

דוח ביניים לדוגמה 2014 דוחות כספיים תמציתיים מאוחדים לדוגמה ליום 0/ במרץ/ביוני/בספטמבר 06 ערוכים בהתאם לתקן חשבונאות בינלאומי IAS 4 ובהתאם לפרק ד' לתקנות ניירות ערך )דוחות תקופתיים ומיידיים(, התש"ל 970 מרץ 06 4 6 9 4 6 7 7 0

קרא עוד

כתיבת דו"ח אבחון ארגוני

כתיבת דוח אבחון ארגוני 1 כתיבת דו"ח אבחון ארגוני 2 כמה מילים מקדימות על התוכן... - האופן בו אנו מנתחים את הארגון נשען על הפרדיגמות שלנו אודות השאלות מהו ארגון? מהי אפקטיביות ארגונית? אבחון ארגוני מיטבי מנתח את המערכת הארגונית

קרא עוד

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ

התאחדות מגדלי בקר בישראל ISRAEL CATTLE BREEDER S ASSOCIATION 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מ 12 באוגוסט, 2018 דוח מנכ"ל ימי קרב ומתיחות בעוטף עזה מלחמת ההתשה הנערכת ברחבי הדרום כבר מספר חודשים, כולל ימי קרב מורכבים, "תפסה" את המערכות התומכות בענף ברמת מוכנות גבוהה. השיקולים של שמירה על נהלים רגילים

קרא עוד

ניהול פלטים אפקטיבי

ניהול פלטים אפקטיבי ניהול פלטים אפקטיבי הדרך לצמצום עלויות, לשיפור השירות, להעלאת רמת אבטחת המידע ולשמירה על הסביבה באופטימיזציה נכונה של מערך הפלט המודפס אפשר וניתן להגיע להקטנת עלויות בין 03% ל 03% לעומת מצב הבסיס. ניתן

קרא עוד

Microsoft Word - mimun-kraus-test2.doc

Microsoft Word - mimun-kraus-test2.doc ב"ה בוחן במימון מספר קורס: 03-01-911-74 אסור להשתמש בחומר עזר. מותר להשתמש בלוחות ההיוון ובמחשב כיס. יש לענות על כל אחת מהשאלות הבאות. ניקוד זהה לכל השאלות. משך הבוחן שעה וחצי. 1) לקחת הלוואה בסך 10,000

קרא עוד

שקופית 1

שקופית 1 עו"ד עמית לוי, שותף במחלקת חברות ושוק ההון וראש הפורום המקצועי מידע פנים - 2015 חידושים, סיכונים ודרכי התגוננות דצמבר 2014 תזכורת - האיסור הפלילי על שימוש במידע פנים חל על: אנשי פנים בחברה: "איש פנים בחברה

קרא עוד

רווח ורווחיות

רווח ורווחיות תוכן העניינים 97 סקירת ההנהלה הצהרות המנהל הכללי והחשבונאית הראשית סקירת רואי החשבון המבקרים 5 תמצית דוחות כספיים ביום 6 בנובמבר 0 החליט הדירקטוריון של לאשר ולפרסם את הדוחות הכספיים המאוחדים הבלתי מבוקרים

קרא עוד

תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של ת

תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של ת תוכנה חופשית מאחורי הקלעים? על סדר היום: קצת על עצמי מה זאת תוכנה חופשית? ההיסטוריה של תוכנה חופשית כיצד תוכנה חופשית משתלבת בשוק התוכנה היתרונות של תוכנה חופשית. דוגמאות מהשטח 1 ליאור קפלן 30/11/05 קצת

קרא עוד

Microsoft Word - V2 16.doc

Microsoft Word - V2 16.doc שימוש בשיטות מתקדמות לזיהוי חריגות בפרויקטים ש. לויפר, י. לביא התעשייה האווירית לישראל בע"מ, נתב"ג מדידת ביצועי הפרויקט על ידי זיכוי ערך הוא כלי יעיל למעקב ובקרת פרויקטים ומאפשר ביצוע בקרה שוטפת אחר התקדמות

קרא עוד

<4D F736F F F696E74202D20F9E5F720E4FAF8E5F4E5FA20E4F2E5ECEEE920F8E7EEE9ECE1E9F C456D696E696D697A657229>

<4D F736F F F696E74202D20F9E5F720E4FAF8E5F4E5FA20E4F2E5ECEEE920F8E7EEE9ECE1E9F C456D696E696D697A657229> מיזוגים ורכישות המד יניות ה מסחרית בנוגע לניהול מחסן התרופות והציוד 2 מחסן התרופות משווק תרופות וחיסונים המותווים לבקר ומקנה החקלאית קונה הן ישירות מספקים בחו"ל והן ממפיצים מקומיים המחסן מספק מוצרים במשקל

קרא עוד

לסטודנטים במבוא מיקרו שבכוונתם לגשת למועד ב': אנו ממליצים לכם לפתור מחדש את המבחן שהיה במועד א'. עדיף לפתור בלי לראות את התשובות הנכונות מסומנות. לשם

לסטודנטים במבוא מיקרו שבכוונתם לגשת למועד ב': אנו ממליצים לכם לפתור מחדש את המבחן שהיה במועד א'. עדיף לפתור בלי לראות את התשובות הנכונות מסומנות. לשם לסטודנטים במבוא מיקרו שבכוונתם לגשת למועד ב': אנו ממליצים לכם לפתור מחדש את המבחן שהיה במועד א'. עדיף לפתור בלי לראות את התשובות הנכונות מסומנות. לשם כך העלינו לפורטל שאלון מעורבל ללא שום סימונים עליו.

קרא עוד

תמוז תשע"ח יוני 2018 נייר עמדה בעניין דרכי מינויים של היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה: מוגש לוועדת חוקה לקראת הדיון הקבוע ליום י"ב בתמוז התשע"ח- 25.6

תמוז תשעח יוני 2018 נייר עמדה בעניין דרכי מינויים של היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה: מוגש לוועדת חוקה לקראת הדיון הקבוע ליום יב בתמוז התשעח- 25.6 תמוז תשע"ח יוני 2018 נייר עמדה בעניין דרכי מינויים של היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה: מוגש לוועדת חוקה לקראת הדיון הקבוע ליום י"ב בתמוז התשע"ח- 25.6.2018 מבוא: התנועה למשילות ודמוקרטיה פועלת למען חיזוק

קרא עוד

דוח ריכוז ממצאים בנושא הכנסות

דוח ריכוז ממצאים בנושא הכנסות מחלקת תאגידים יחידת הביקורת מאי 2018 הקדמה יחידת הביקורת של מחלקת תאגידים )"סגל הרשות"( ביצעה ביקורת רוחב בנושא הכרה בהכנסות במדגם שכלל 4 תאגידים מדווחים )"חברות המדגם"(. הביקורת בחנה את ההכרה, המדידה

קרא עוד

טבלת חישוב ציוני איכות מנהלי פרויקטים.pdf

טבלת חישוב ציוני איכות מנהלי פרויקטים.pdf ב) א) דירוג פרויקט לשלב הביצוע % סובייקטיבית % איכות % תקציב % % מניעת תוספות תכולה במהלך תכנון הפרויקט

קרא עוד

דוחות כספיים ביניים ליום 13 במרס, 5132 בלתי מבוקרים חלק א' חלק ב' דוח הדירקטוריון דוחות כספייים ביניים מאוחדים חלק ג' חלק ד' חלק ה

דוחות כספיים ביניים ליום 13 במרס, 5132 בלתי מבוקרים חלק א' חלק ב' דוח הדירקטוריון דוחות כספייים ביניים מאוחדים חלק ג' חלק ד' חלק ה דוחות כספיים ביניים ליום 13 במרס, 5132 בלתי מבוקרים 33 21 חלק א' חלק ב' דוח הדירקטוריון דוחות כספייים ביניים מאוחדים 13 43 23 חלק ג' חלק ד' חלק ה' נתונים כספיים מתוך הדוחות הכספיים ביניים המאוחדים המיוחסים

קרא עוד

<4D F736F F F696E74202D20EEF6E2FA20F9F2E5F820EEF D20F2E5E320E0E9E9EC20E2ECE5E1F1205BECF7F8E9E0E420E1ECE1E35D>

<4D F736F F F696E74202D20EEF6E2FA20F9F2E5F820EEF D20F2E5E320E0E9E9EC20E2ECE5E1F1205BECF7F8E9E0E420E1ECE1E35D> לסיוע משפטי האגף שכר מצווה לעורכי דין מתנדבים מצגת דצמבר 2011 עו"ד אייל גלובוס הממונה על הסיוע המשפטי עבודת האגף לסיוע משפטי מהות שמירה על שוויון כזכות על שוויון בפני החוק/ביהמ"ש אמון על שמירת זכות הגישה

קרא עוד

צו ארנונה 1997

צו ארנונה 1997 1 צו ארנונה 2018 בתוקף סמכותה לפי חוק ההסדרים במשק המדינה )תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב(, התשנ"ג 1992 והתקנות שהותקנו על פי כל דין, מחליטה בזה המועצה האזורית זבולון )להלן: "המועצה"( בישיבתה ביום 19.6.2017

קרא עוד

"ניצנים" תוכנית הצהרונים

ניצנים תוכנית הצהרונים "ניצנים" - צהרונים חברתיים אוגוסט 2017 אב תשע"ז החוק, הקול הקורא, תכנית "ניצנים" החוק לפיקוח על הפעלת צהרונים לגילאי 3-8 נחקק בתהליך מואץ, ביוזמת מספר חברי כנסת, במטרה להסדיר את הפיקוח על הצהרונים במדינה.

קרא עוד

Pro-Forma Invoice (DPM for IL) new behavior

Pro-Forma Invoice (DPM for IL) new behavior ללוקליזציה ישראל גרסה 8.82 פץ' 11 פברואר 2013 אג'נדה פברואר, 2013 התהליך העסקי התוספות והשינויים שהוכנסו ללוקליזציה ישראל על מנת לתמוך בתהליך העסקי תנועות יומן ודוחות ביטול התהליך מגבלות נספח התהליך העסקי

קרא עוד

חינוך לשוני הוראת קריאה: נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה?

חינוך לשוני הוראת קריאה:  נקודת מבט של הערכה: מהן הסוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה? חינוך לשוני שפה ערבית סוגיות שבהן ידע מחקרי עשוי לסייע בעיצוב מדיניות ועשייה - נקודת מבט של הערכה מפגש לימודי 7.7.2011 אימאן עואדיה מנהלת תחום מבחנים בערבית - הרשות הארצית 2011# 1 מהי? היא הגוף המוביל

קרא עוד

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה

מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה מבט על הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה רגילה המחלקה להוראת המדעים, נעמה בני מכון ויצמן למדע בקרב מבוגרים: בקרב מבוגרים הקביעה מבוססת מעשים/תוצרים/ביצועים. אנשים אלו הוכיחו במעשים/ביצועים/תוצרים פעולות

קרא עוד

.ארגון ומינהל 3.11 תשלומי הורים תשעז (תשלומי הורים לשנת הלימודים התשע"ז עדכון( א. רקע הודעה זו מעדכנת את סעיף בחוזר הודעות עו/ 1

.ארגון ומינהל 3.11 תשלומי הורים תשעז (תשלומי הורים לשנת הלימודים התשעז עדכון( א. רקע הודעה זו מעדכנת את סעיף בחוזר הודעות עו/ 1 .ארגון ומינהל 3.11 תשלומי הורים תשעז 3.111 (תשלומי הורים לשנת הלימודים התשע"ז עדכון( א. רקע הודעה זו מעדכנת את סעיף 3.112 בחוזר הודעות עו/ 12. ועדת החינוך של הכנסת אישרה את גביית תשלומי ההורים לשנת הלימודים

קרא עוד

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית

Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שית Engage חשיפה ראשונית לפרויקט אירופאי ייחודי הקניית כלים למעורבות פעילה בנושאי מדע-חברה לכלל אזרחי העתיד חזית המדע והטכנולוגיה אוריינות מדעית לחיים שיתוף פעולה בין מורים שיח טיעוני (ארגומנטציה) בקרב תלמידים

קרא עוד

מצגת של PowerPoint

מצגת של PowerPoint ועדת היגוי ות 2015 מאי 2016 סדר יום ועדת היגוי ות מלון יהודה 2.5.2016 2015 10:30 11:15 התכנסות וארוחת בוקר - 11:30 פתיחה וברכות 11:15 11:30 12:30 סיכום 2015 - דוח סטטוס ות 2015 הצגת עיקרי הדברים ודיון

קרא עוד

<4D F736F F D20E7F9E1E5F0E0E5FA20F4E9F0F0F1E9FA2E646F63>

<4D F736F F D20E7F9E1E5F0E0E5FA20F4E9F0F0F1E9FA2E646F63> הלוואות לזמן ארוך הלוואה בלתי צמודה הלוואה לזמן ארוך הינה הלוואה שפירעונה נמשך מעבר לשנה. ערך הסילוק של ההלוואה הצורה בה ההלוואה מוצגת במאזן והמשמעות הינה: כמה עולה (כמה צריך לשלם) היום על מנת "להיפטר"

קרא עוד

תרגיל 5-1

תרגיל 5-1 תרגיל 1 יחסי העדפה, פונקציות תועלת, עקומות אדישות וקווי תקציב כל השאלות להלן מתייחסות לצרכן שהעדפותיו מוגדרות על סלי צריכה של שני מוצרים. העדפות אלה הן רציונאליות (ז"א, מקיימות את תכונות השלמות והטרנזיטיביות).

קרא עוד

הסכם התקשרות שנערך ונחתם ביום חודש שנת 2018 בין: שכתובתו: )להלן: "בעל ההיתר/מבקש ההיתר/ הלקוח"( מצד אחד; ובין: מכון בקרת הבניה הישראלי בע"מ ח.פ

הסכם התקשרות שנערך ונחתם ביום חודש שנת 2018 בין: שכתובתו: )להלן: בעל ההיתר/מבקש ההיתר/ הלקוח( מצד אחד; ובין: מכון בקרת הבניה הישראלי בעמ ח.פ הסכם התקשרות שנערך ונחתם ביום חודש שנת 2018 בין: שכתובתו: )להלן: "בעל ההיתר/מבקש ההיתר/ הלקוח"( מצד אחד; ובין: מכון בקרת הבניה הישראלי בע"מ ח.פ. 515512176 )להלן: "מכון הבקרה/המכון"( שכתובתו: רחוב הסיבים

קרא עוד

תמצית דוחות כספיים

תמצית דוחות כספיים תמצית דוחות כספיים 30.6.05 B תוכן העניינים דוח הדירקטוריון סקירת ההנהלה הצהרות המנהל הכללי והחשבונאית הראשית סקירת רואי החשבון המבקרים תמצית דוחות כספיים תמצית דוחות כספיים 30.06.05 יובנק בע"מ וחברות מאוחדות

קרא עוד

גילוי דעת 91.doc

גילוי דעת 91.doc (*) גילוי דעת 91 מכתב התקשרות לביצוע ביקורת של דוחות כספיים תוכן העניינים סעיפים 3-1 מבוא 9-4 מכתב התקשרות לביצוע ביקורת של דוחות כספיים ביקורת דוחות כספיים של תאגיד אחר שבשליטת המבוקר 10 11 אי-קבלת אישור

קרא עוד

Slide 1

Slide 1 Business Model Innovation מרעיון עסקי למודל אפריל 2018 ערוץ המו"פ לטכנולוגיה וחדשנות בחינוך, Business Model Innovation Business Model Canvas / Value Proposition Canvas מבוססות על סט כלים חדשני, חדות

קרא עוד

עתמ (ת"א) 1985/06 הרמתי ינון נ' עיריית תל אביב בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט ד"ר ורדי קובי בתי המשפט עת

עתמ (תא) 1985/06 הרמתי ינון נ' עיריית תל אביב בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט דר ורדי קובי בתי המשפט עת בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בפני: כב' השופט ד"ר ורדי קובי בתי המשפט עתמ 001985/06 בעניין: הרמתי ינון ע"י ב"כ עו"ד טלבי נ ג ד 1. עיריית תל-אביב 2. מנהל הארנונה בעיריית תל-אביב

קרא עוד

חטיבה של ג'יי סי הלת' קר בע"מ 1/10/2015 תקנון מבצע "תוכניות שנתיות" הטבה של חודשיים מתנה בעת רכישת "תוכנית שנתית" של עדשות מגע חד-יומיות ממותג אקיוביו

חטיבה של ג'יי סי הלת' קר בעמ 1/10/2015 תקנון מבצע תוכניות שנתיות הטבה של חודשיים מתנה בעת רכישת תוכנית שנתית של עדשות מגע חד-יומיות ממותג אקיוביו 1/10/2015 תקנון מבצע "תוכניות שנתיות" הטבה של חודשיים מתנה בעת רכישת "תוכנית שנתית" של עדשות מגע חד-יומיות ממותג אקיוביו TruEye 1-DAY ACUVUE או 1-DAY ACUVUE MOIST או.1-DAY ACUVUE MOIST for ASTIGMATISM

קרא עוד

הוראת נוהל מס' 93 -תיקון רכב - תקנה 309

הוראת נוהל מס' 93 -תיקון רכב - תקנה 309 1 מ ד י נ ת י ש ר א ל בכיר תנועה לשכת סמנכ"ל אגף הרכב ושירותי תחזוקה תחזוקה שירותי תחום תל- אביב 8, רח' המלאכה ת"א 61570 ת.ד. 57031, 03-567130 טלפון: 03-5613583 פקס : ג' בניסן, התשס"ז תאריך: 22 מרץ 2007

קרא עוד

(Microsoft PowerPoint - \356\366\342\372 \354\353\360\361 ver3.pptx)

(Microsoft PowerPoint - \356\366\342\372 \354\353\360\361 ver3.pptx) ברוכים הבאים לכנס מקצועי בנושא : 28 לאוקטובר 2015, ד"ר טל מופקדי ד"ר רועי שלם מנהלי פורום הגבלים עסקיים ורגולציה רקע ונתונים ד"ר טל מופקדי וד"ר רועי שלם /// פורום הגבלים עסקיים ורגולציה 3 גז טבעי מקור

קרא עוד

Microsoft Word - beayot kniya-1.doc

Microsoft Word - beayot kniya-1.doc בעיות מילוליות - בעיות קנייה ומכירה 1.01 סוחר בגדים קנה חולצות בסכום כולל של 1575 ש"ח. הוא מכר 5 חולצות בהפסד של 5 ש"ח על כל חולצה. את שאר החולצות הוא מכר ברווח של 15 ש"ח על כל חולצה. בסך הכול הסוחר הרוויח

קרא עוד